Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 25 Laatste
Acties:
  • 517.984 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:30
RoD schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:02:
[...]

Voor wat het waard is natuurlijk, we moeten afwachten op bevestiging. Al krijg ik wel weer Moskva vibes.
Ik heb de welbekende twitter-feeds van Pro-Russen al zien zeggen dat het schip zonder schade de haven is ingekomen. Net zoals de Moskva indertijd. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
pro_6or schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:24:
[...]
Ja, dit is weer een nieuw filmpje, lijkt me opgenomen vanaf de andere drone boot. Het moment van ontploffing vastgelegd.

De eerste aanval met 3 drone boten afgeslagen, deze tweede aanval, in het schemer? Waar iig 1 boot dus ontploft en misschien deze filmende boot zelf even later ook nog. Zoiets gaf al flinke schade aan die US destroyer jaren geleden en dit veel kleinere schip kan het er wel eens heel moeilijk mee krijgen.
Dat RU er 3 heeft afgeslagen geloof ik pas als ze de beelden laten zien.
Voorlopig houd ik dat op 1 afgeslagen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 13:26

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:31:
[...]

Dat RU er 3 heeft afgeslagen geloof ik pas als ze de beelden laten zien.
Voorlopig houd ik dat op 1 afgeslagen :)
Dat kan ook nog, klinkt ook wel logisch eigenlijk.

Dat 14,5 mm kanon (waar hij er twee van heeft) is niet bepaald indrukwekkend als je die beelden van de geraakte drone boot zag.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
classy... goedpraten van beschieten van een ziekenhuis door te claimen dat er mogelijk ook wel gewonde soldaten lagen...

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 26-05-2023 18:09 ]

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-05 12:37
YakuzA schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:08:
classy... goedpraten van beschieten van een ziekenhuis door te claimen dat er mogelijk ook wel gewonde soldaten lagen...
[Twitter]
[Twitter]
En daarmee praat je 't dus niet goed. Het beschieten van een ziekenhuis, gevuld met gewonde soldaten, burgers of vervelende schoonmoeders is een oorlogsmisdrijf. Zonder uitzondering.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
bernard038 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:22:
[...]

En daarmee praat je 't dus niet goed. Het beschieten van een ziekenhuis, gevuld met gewonde soldaten, burgers of vervelende schoonmoeders is een oorlogsmisdrijf. Zonder uitzondering.
Da's toch geen verrassing? Er is al vaker geconstateerd dat de Geneefse Conventies voor rusland eerder een checklist dan een avoid list zijn.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:55
anboni schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:58:
[...]

Da's toch geen verrassing? Er is al vaker geconstateerd dat de Geneefse Conventies voor rusland eerder een checklist dan een avoid list zijn.
Dat het geen verrassing is betekent niet dat het niet meer benoemd hoeft te worden.

Dat het geen verrassing is, betekent ook niet dat we er gewend aan moeten raken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:46

200 miles ~ 320km! :7

(Congres pushed Biden om ze te sturen, maar omdat de UK al lange afstand spul levert.. goede kans.)

[ Voor 32% gewijzigd door NiGeLaToR op 26-05-2023 19:42 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Requiem19 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:03:
[...]
Dat het geen verrassing is betekent niet dat het niet meer benoemd hoeft te worden.

Dat het geen verrassing is, betekent ook niet dat we er gewend aan moeten raken.
Klopt, moet bijgeschreven worden op het lijstje oorlogsmisdaden & misdaden tegen de mensheid waarvoor de verantwoordelijken terecht moeten staan. Helaas kunnen we ze niet afdoende straffen, want dat zou ons te erg verlagen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
anboni schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:58:
[...]

Betekent niet dat we dit dan maar normaal moeten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Wat reacties naar Wapens en wapensystemen en [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 verplaatst.

Let er alsjeblieft dat bespiegelingen over Europese maar zeker ook Amerikaanse politiek hier ver offtopic zijn. Hier willen we met name de verslaggeving van de gewapende strijd terugzien.

Als je dus het woordje "Trump" of "NAVO" aan het intypen bent dan moet een trigger mechanisme je er op wijzen dat je reactie even moet verhuizen.

Een simpele copy-past doet het werk. En als je op iemand reageert en je quote de post of refereert even aan de persoon dan gaat de discussie met die kopieeractie in het andere topic gewoon door.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:44

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Accountability can arrive in many forms

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:45
Twitter gaat nog steeds los op de Ivan Khurs. Iemand had uitgevonden dat er vandaag 2 maal een helicopter van Redstar Airlines naar een plek in de Zwarte Zee is gevlogen. Redstar Aviation doet in luchtambulances.

Ik dacht het zou toch niet.....?

Positie Commander : 42° 13' 13.4" N, 29° 40' 26.7" E
Landingsplek TC-HHF : 42° 50' 4.56" N, 31° 8' 38.76" E

De afstand tussen die 2 is 138 km. Er is een ander schip met problemen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Tens schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:08:
Accountability can arrive in many forms

[Twitter]
De Volkskrant berichtte ook al zoiets,
Bloomberg: Nederland gaat F-16’s naar Oekraïne sturen

Nederland gaat waarschijnlijk enkele F-16’s aan Oekraïne geven. Dat meldt het internationale persbureau Bloomberg op basis van twee anonieme bronnen. Het Nederlandse leger beschikt in totaal over 42 van deze Amerikaanse gevechtsvliegtuigen. Hoeveel daarvan naar Oekraïne gaan, is niet bekend. De toestellen worden vermoedelijk na de trainingen voor Oekraïense piloten geleverd.

Uit vrees voor een Russische reactie twijfelden westerse bondgenoten van Oekraïne lang over de levering van gevechtsvliegtuigen. Pas afgelopen weekend gaven de Verenigde Staten, dat de F-16’s produceert, op de G7-top in het Japanse Hiroshima groen licht. Een aantal West-Europese landen, waaronder Nederland, liet toen al weten bereid te zijn te helpen bij het opleiden van Oekraïense piloten.

Gisteravond werd bekend dat Nederland samen met Denemarken het voortouw ging nemen in de F-16-trainingen voor Oekraïense piloten. Minister Kajsa Ollongren van Defensie wil nog deze zomer beginnen met de trainingen. Toen de Oekraïense president Volodymyr Zelensky begin deze maand Nederland bezocht, zei premier Mark Rutte dat er ‘geen taboes’ waren, maar dat het tijd kostte om met alle bondgenoten tot een besluit te komen.

De Nederlandse F-16’s waar Oekraïne op aast, staan in Nederland op de lijst om te worden afgestoten. Van de 213 gevechtstoestellen van dit type die Nederland ooit had, zijn er momenteel nog maar 42 beschikbaar. Daarvan heeft de Nederlandse luchtmacht er nog 24 zelf in gebruik. De overige 18 staan ongebruikt in een hangar. Nederland stapt namelijk geleidelijk over op het nieuwe toestel F-35, beter bekend onder de naam Joint Strike Fighter.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Weer explosies:
[Twitter: https://twitter.com/parrot_soldier/status/1662140277287534608] Die tweede wordt vooralsnog geolocated bij Optyne / Ivangrad, ten zuiden van Bachmoet.

Edit: deze er gratis bij
Nog geen beeld, hopelijk komt dat zo. Als het een vergelijkbare explosie is als de twee hierboven, dan moet er beeld van zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door RoD op 26-05-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het vermoeden is dat Rusland een nep ongeluk wil veroorzaken bij de Zaporizhzhya kerncentrale..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-05 22:50
Thombias schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:47:
Het vermoeden is dat Rusland een nep ongeluk wil veroorzaken bij de Zaporizhzhya kerncentrale..

[Twitter]
Dat roepen ze al zo ongeveer vanaf het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

[Twitter]
Zat het internationaal atoomagentschap niet daar om alles te monitoren?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

[Twitter]
Ding is ondertussen bijna in cold shutdown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:12:
Twitter gaat nog steeds los op de Ivan Khurs. Iemand had uitgevonden dat er vandaag 2 maal een helicopter van Redstar Airlines naar een plek in de Zwarte Zee is gevlogen. Redstar Aviation doet in luchtambulances.

Ik dacht het zou toch niet.....?

Positie Commander : 42° 13' 13.4" N, 29° 40' 26.7" E
Landingsplek TC-HHF : 42° 50' 4.56" N, 31° 8' 38.76" E

De afstand tussen die 2 is 138 km. Er is een ander schip met problemen.
Die commander is al een maand bezig om een leiding/kabel te leggen. Is daar ook gewoon mee door aan het gaan op dezelfde route, richting Turkije. Die heeft niks met de IK te maken.

een treffende spreuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Dit is bizar

Blijkbaar aan de hand van de russische media (aldus Artur Rehi) die semi live verslag van de eerste inslag om 8:45 deden werd door UA (9:00) een 2de salvo met gecorrigeerde vuur missie afgevuurd

en om 10:00 tijdens een live interview kwam de 3de salvo binnen

dus de staats-tv van rusland hielp .. hoezo drones nodig ?

video hieronder waar hij het uitlegt .. ;) (op timestamp in de link)

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:42:
Weer explosies:
[Twitter][Twitter] Die tweede wordt vooralsnog geolocated bij Optyne / Ivangrad, ten zuiden van Bachmoet.

Edit: deze er gratis bij
[Twitter] Nog geen beeld, hopelijk komt dat zo. Als het een vergelijkbare explosie is als de twee hierboven, dan moet er beeld van zijn.
Hierop terugkomend, mbt die klap in Mariupol is er vermoedelijk een concentratie russische soldaten geraakt.
We zullen hier vast nog meer van horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
vso schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:48:
Dit is bizar
[Twitter]

Blijkbaar aan de hand van de russische media (aldus Artur Rehi) die semi live verslag van de eerste inslag om 8:45 deden werd door UA (9:00) een 2de salvo met gecorrigeerde vuur missie afgevuurd

en om 10:00 tijdens een live interview kwam de 3de salvo binnen

dus de staats-tv van rusland hielp .. hoezo drones nodig ?

video hieronder waar hij het uitlegt .. ;) (op timestamp in de link)

[YouTube: Russian Ship "Ivan Khurs" Damaged By Ukrainian Drones | HIMARS Strikes Again]
Does not make sense.
Wat valt er te corrigeren aan een HIMARS strike?

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Requiem19
YakuzA schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:16:
[...]

Does not make sense.
De coördinaten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
YakuzA schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:16:
[...]

Does not make sense.
waarom denk je dat ik de youtube vid erbij doe ;) maar wat @Requiem19 zegt ;) eigenlijk

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:39

Vanuit de GUR, de club van Budanov. En die heeft al een aantal keer grote gebeurtenissen juist voorspeld.

[ Voor 28% gewijzigd door BeefHazard op 26-05-2023 22:37 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
BeefHazard schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:35:
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
Vanuit de GUR, de club van Budanov. En die heeft al een aantal keer grote gebeurtenissen juist voorspeld.
Imitatie van een ongeluk. Oftewel, doen alsof en dan Oekraïne de schuld geven. Als Oekraïne slim is doen ze er wat aan. Drones erboven, alles wat er naartoe gaat of uit komt bombarderen etc.

En wie weet gebeurt er wel helemaal niets omdat het al is uitgelekt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ivan Khurs weer terug in Sevastopol op satellietbeelden:

Jammer, volgende keer beter.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-05 20:02

Grote internet storing op de Krim en Zaporiza oblast. Het hoeft niets te betekenen, maar het zaait sowieso weer verwarring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
LongBowNL schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 00:08:
[Twitter]
Grote internet storing op de Krim en Zaporiza oblast. Het hoeft niets te betekenen, maar het zaait sowieso weer verwarring.

Er schijnt eerder ook al een outage te zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:51
pro_6or schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:36:
Ivan Khurs weer terug in Sevastopol op satellietbeelden:

[Embed]

Jammer, volgende keer beter.
Zijn satelierbeelden zo onnauwkeurig, of kloppen de superstructures van die 2 niet met elkaar? Als ik wat beter kijk lijken die bovenkanten van beide gewoon niet overeen te komen. Maar zoals ik al zei kan ik me voorstellen dat dat komt door de resolutie van de satelietbeelden. Ik weet niet of het directe foto's zijn of dat er nog wat nabewerking op zit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

redwing schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 00:24:
[...]

Zijn satelierbeelden zo onnauwkeurig, of kloppen de superstructures van die 2 niet met elkaar? Als ik wat beter kijk lijken die bovenkanten van beide gewoon niet overeen te komen. Maar zoals ik al zei kan ik me voorstellen dat dat komt door de resolutie van de satelietbeelden. Ik weet niet of het directe foto's zijn of dat er nog wat nabewerking op zit.
Ik denk dat je gelijk hebt, good spot zeg, ik had gewoon de link geplaatst en niet verder zelf zitten spitten in de foto. Maar het lijkt Idd niet hetzelfde ship. Iets spitsere neus, bruin ipv groen op de dekken. De verschillen zijn lastig te zie. Zou dat evt. die mijnenveger zijn?

Forte 10 was ook de hele tijd aan het zoeken boven het gebied vandaag. Misschien toch nog niet het einde van het verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door pro_6or op 27-05-2023 01:16 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
Ik breek regelmatig een lans voor gekidnapte kinderen, maar dat is niet het hele verhaal helaas:

Als je volledig fascist gast horen er blijkbaar ook concentratie kampen bij.

De tijd is rijp.

Ik zie andere news outlets melden dat UA met de recente aanvallen het slagveld aan het testen en voorbereiden is. Aanvallen op Russisch grondgebied en dst schip is louter afleiding, met succes (zelfs als dat schip niet geraakt is).

The time has come - nogmaals :)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWTxihXS2CsAC7bhkHLYmPsxh_8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sWncashtU27dSe25s4Gwv9Do.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 01-04 13:56
Al een hele tijd zie je dat artillerie best hard oploopt. Zou ook voorbereiding kunnen zijn op het offensief natuurlijk, want loopgraven zijn vervelend te bestrijden, maar bestrijden terwijl je onder artillerievuur ligt nog veel erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 00:24:
[...]

De hoek van beide beelden wijken af, de een laat bakboord en de ander stuurboord zien. Als je kijkt naar de plaatsing van kenmerken dan zie je de gelijkenissen: schoorsteen, mast, 2x nautische radar achter, de brug, beide foto's zijn van hetzelfde schip (of in ieder geval klasse). Wat je vanaf dit soort foto's sowieso niet kan zien is de schade, aangezien de drone aan de oppervlakte explodeerde schat ik de schade niet zo in dat hij gaat zinken, wel zal de boel met hout afgedekt zijn voor de terugreis.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
https://www.ukrinform.net...dical-facilities-who.html
There have been more than 900 attacks on health care in Ukraine since the Russian invasion began, according to the latest figures from the World Health Organization.
That's according to CNN, Ukrinform reports.

Of the 967 total attacks, 868 of them impacted medical facilities, WHO data shows. In total, strikes on health care in Ukraine have resulted in at least 97 deaths and 126 injuries since February 25, 2022.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Op basis van de hints door een Duitse politicus is er blijkbaar een officieel verzoek verstuurd voor de Duitse kruisraket?
https://mil.in.ua/en/news...urus-missiles-to-germany/

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

NiGeLaToR schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:38:
Ik breek regelmatig een lans voor gekidnapte kinderen, maar dat is niet het hele verhaal helaas:

[Embed]

Als je volledig fascist gast horen er blijkbaar ook concentratie kampen bij.

[Embed]

De tijd is rijp.

Ik zie andere news outlets melden dat UA met de recente aanvallen het slagveld aan het testen en voorbereiden is. Aanvallen op Russisch grondgebied en dst schip is louter afleiding, met succes (zelfs als dat schip niet geraakt is).

[Embed]

The time has come - nogmaals :)
Gelikt filmpje er ook bij. Als je dat zo ziet, dan zou je er bijna zin in krijgen. UA is echt de onbetwiste winnaar als het op propaganda aan komt. Vergelijk dit eens met dat recente treurige gebeuren van poetin met die kaart waar Oekraïne zogenaamd niet op zou staan, maar die eigenlijk gewoon liet zien dat Oekraïne wel degelijk bestaat, en de Krim onafhankelijk is. Dat zijn ongeveer de verhoudingen qua propaganda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Wat zou de meerwaarde kunnen zijn om zo'n video omtrent het offensief ? Angst? Meer sympathie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:26:
Op basis van de hints door een Duitse politicus is er blijkbaar een officieel verzoek verstuurd voor de Duitse kruisraket?
Ze zijn op zoek naar lange-afstands wapens. Eerst het HIMARS systeem maar de Amerikanen willen niet aan de ATACMS. Daar lijken er niet veel van te zijn. Dan winkelen bij de UK. Die hebben de Storm Shadow, maar ook dan krijgen ze alleen een export model met iets beperktere range. De Taurus schijnt volgens het bericht een range te hebben van 500 km. Er is ook een wiki en ook die geeft aan dat het ding meer dan 500 km moet kunnen. Er wordt ook gesproken over export maar daar wordt niets gezegd over een verkorte range. 300 km is op zijn minst wenselijk om de Kerch brug te kunnen raken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
Wackmack schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:52:
Wat zou de meerwaarde kunnen zijn om zo'n video omtrent het offensief ? Angst? Meer sympathie?
Vertrouwen uitstralen naar eigen bevolking, het westen. Meer vrijwilligers aantrekken etc etc

Dit is niet alleen de grootste oorlog in Europa sinds WO2, maar ook de grootste PR / branding oorlog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Net zoals je een klein kind gek maakt door langzaam af te tellen 3... 2... 1... ;)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:00

Spotmatic

Ken sent me

FUD. Ze willen de Russen op diverse manieren laten weten dat hun dood aanstaande is, alleen de manier waarop is nog een verrassing. Oekraïne zal niet rusten tot de laatste Rus van onderaf tegen zonnebloemen aankijkt, of het diepzeeleven bewondert.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Aangezien Rusland officieel het slagveld al heeft ingelijfd snap ik de Westerse angst voor lange afstand kruisraketten niet zo.

Waar nu al gevochten wordt is volgens Putin net zo Russisch als Moskou.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bernard038
YangWenli schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:43:
Aangezien Rusland officieel het slagveld al heeft ingelijfd snap ik de Westerse angst voor lange afstand kruisraketten niet zo.

Rusland, Noord-Korea en Syrië zijn de enige landen die deze annexatie van Rusland erkennen. De rest van de wereld erkent dit niet. Dus zo 'officieel' is deze annexatie niet.

Men wil niet dat westerse wapens gebruikt worden in, wat zo'n beetje de rest van de wereld wél erkent als Rusland. De bezette gebieden worden niét als onderdeel van Rusland gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 12:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

YangWenli schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:43:
In een ander land wordt er gelogen om een voordeeltje eruit te halen, maar niet ter vervanging van je taken, werk,... In Rusland vervang je het werk door het liegen.

Hoe train je soldaten op Russische wijze? Je laat de soldaten naar een schietveld gaan en poseren met wapen en uniform voor een fotoverslag over een uitgevoerde training. Dan laat je de soldaten terug naar de basis wandelen voor de belangrijkste bezigheid tijdens de Russische militaire dienst: niks doen en tijd doden. Dan krijgen we vertalingen van Russen die vertellen dat ze nog nooit een schot gelost hebben toen ze naar Oekraïne gestuurd werden. Wie z'n AK uitgeprobeerd heeft, heeft al voorsprong op de rest. Je kan al raden naar waar het trainingsbudget gaat.

Putin liegt ook maar alles bij elkaar. We hebben vranyo bij een oude kaart gezien.

Er staat Oekraïne op een oude kaart en ze zeggen dat er geen Oekraïne op een oude kaart staat.

Als een Rus zegt dat de zon schijnt, dan moet je naar buiten kijken en zelf vaststellingen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 27-05-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013

Fanta

FordPerformance™️

bernard038 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:10:
[...]

Rusland, Noord-Korea en Syrië zijn de enige landen die deze annexatie van Rusland erkennen. De rest van de wereld erkent dit niet. Dus zo 'officieel' is deze annexatie niet.

Men wil niet dat westerse wapens gebruikt worden in, wat zo'n beetje de rest van de wereld wél erkent als Rusland. De bezette gebieden worden niét als onderdeel van Rusland gezien.
Ik denk dat je het punt gemist hebt. Het gaat er niet om wat wij er van vinden, maar wat Rusland er zelf van vindt. Zij bepalen wanneer het voor hen de moeite waard is te escaleren, voor zover ze überhaupt nog wat te escaleren hebben.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:00
Vooralsnog is dit geheel onbevestigd, maar met in het achterhoofd de eerdere berichtgeving zou het waar kunnen zijn:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:00

Spotmatic

Ken sent me

Providentia schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:12:
Vooralsnog is dit geheel onbevestigd, maar met in het achterhoofd de eerdere berichtgeving zou het waar kunnen zijn:

[Twitter]
De Russische angst is van hieruit te ruiken.

Het is goed dat de AFU het Russische spul met het oog op het offensief zoveel mogelijk uitdunt. Elke dag weer tientallen stukken artillerie en kanonnenvoer naar het rijk der duisternis.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Spotmatic schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:16:
[...]
Elke dag weer tientallen stukken artillerie en kanonnenvoer naar het rijk der duisternis.
En dat is nog een verbetering ook voor ze, vanuit het rijk van angst, haat, corruptie en ander verderf naar het rijk der duisternis.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

[Twitter]
Hadden ze weer een nieuwjaars feestje? O-)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

[Twitter]
no one doubts that the blow occurred on a tip off
Goed voor het vertrouwen (y)

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 27-05-2023 13:29 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 20:58
NiGeLaToR schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:38:
Ik breek regelmatig een lans voor gekidnapte kinderen
Helaas niet heel mooi nieuws daarover vandaag.
Woman dies in Russia searching for her abducted granddaughter
Since then the feared FSB security service has started hunting Ukrainian families travelling to Russia hoping to take their children home, according to Mykola Kuleba, chief executive of Save Ukraine, a charitable fund that has returned 109 children abducted by the Kremlin.
Kutova died after she and a group of 12 mothers also seeking their children were held and interrogated by FSB agents for 14 hours. “The FSB will do everything it can to stop these children from coming back.
[...]
“They interrogated this group of 13 mothers for 14 hours. It was so stressful that her heart stopped.”
[...]
“We have a mother coming back with a child right now who has to find another border because the Russians forbid her to cross to Belarus,” Kuleba said. “They are blocking us at the camps and at the border.”
Familieleden die dus hun gegijzelde kinderen gaan zoeken in Rusland worden actief tegengewerkt en mogen soms dus het land niet eens verlaten.

Verder raken de kinderen ook steeds meer onder de invloed en kan je denk ik wel al spreken over Stockholm syndroom
“The Russians tell them all the time, ‘Why do you want to go to Ukraine? Soon we will take these territories, it is safer to stay in Russia, you will have a future, an education. Nobody is waiting for you in Ukraine, nobody needs you and Ukraine will soon be destroyed,’ ” Kuleba said.
Vlada was adjusting to her Russian foster family when she learnt that her grandmother had died trying to rescue her. Kutova, 65, had been her sole legal guardian, and her world fell apart.
[...]
“When her grandmother died, Vlada said she didn’t want to go back to Ukraine. After her death Vlada said she has no one left to come back for.”
[...]
“We tried to persuade her to come and live with my family,” Anastasia said. “She told me, ‘If you keep trying, I’ll stop talking to you at all.’ ”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Fanta schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Ik denk dat je het punt gemist hebt. Het gaat er niet om wat wij er van vinden, maar wat Rusland er zelf van vindt. Zij bepalen wanneer het voor hen de moeite waard is te escaleren, voor zover ze überhaupt nog wat te escaleren hebben.
Ligt er aan hoe je er naar kijkt, ik kan me voorstellen dat 'wij' de RF geen aanleiding willen geven voor escalatie doordat een Storm Shadow, afgevuurd door een F-16, afzwaait en het kinderziekenhuis in Koersk of Kazan raakt. Als de RF dán een trede hoger gaat op de nucleaire conventionele escalatieladder hebben de weinige landen die de RF nog steunen, een excuus om de RF te blijven steunen, ondanks de escalatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
bernard038 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:51:
[...]
Ligt er aan hoe je er naar kijkt, ik kan me voorstellen dat 'wij' de RF geen aanleiding willen geven voor escalatie doordat een Storm Shadow, afgevuurd door een F-16, afzwaait en het kinderziekenhuis in Koersk of Kazan raakt. Als de RF dán een trede hoger gaat op de nucleaire escalatieladder hebben de weinige landen die de RF nog steunen, een excuus om de RF te blijven steunen, ondanks de escalatie.
Ik verwacht niet dat met de westerse kwaliteit er zulke afzwaaiers mogelijk zijn.

Vooral met de storm shadow die vlak voor de landing zijn voorkant eraf gooit om nog een keer met een camera daarachter te checken of het juiste doelwit daar is.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
YakuzA schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:57:
[...]

Ik verwacht niet dat met de westerse kwaliteit er zulke afzwaaiers mogelijk zijn.
Volgens mij zijn het geen afzwaaiers van de Russen, die raken hun doelen vrij goed helaas.
Alles uit naam van terreur en paniek veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
YakuzA schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:57:
[...]

Vooral met de storm shadow die vlak voor de landing zijn voorkant eraf gooit om nog een keer met een camera daarachter te checken of het juiste doelwit daar is.
Het hoeft ook maar te líjken alsof een westerse raket een burgerdoel geraakt heeft. Misschien is het mijn cynisme, maar dat is in scène te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
gustaveau schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:42:
[...]

Volgens mij zijn het geen afzwaaiers van de Russen, die raken hun doelen vrij goed helaas.
Alles uit naam van terreur en paniek veroorzaken.
Gedeeltelijk is het Russische arsenaal accuraat, gedeeltelijk zijn het kh22’s met een CEP van rond de 300 meter.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeefHazard
YakuzA schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:26:
De Duitsers kennende ga ik ervan uit dat we een reactie kunnen verwachten binnen 5 tot 10 werkdagen, mits Oekraïne de formulieren tot op de letter correct heeft ingevuld :+
<noncredible>Voor het officiële verzoek om F-16's had Nederland genoeg aan een door Zaluzhny gemaakte kleurplaat van een F-16</noncredible>

Mogelijk nog eens boem in Berdyansk:

[ Voor 11% gewijzigd door BeefHazard op 27-05-2023 15:46 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ook in Mariupol volgens Live Ukraine (Telegram)

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:01:
[...]

Hierop terugkomend, mbt die klap in Mariupol is er vermoedelijk een concentratie russische soldaten geraakt.
[Twitter] We zullen hier vast nog meer van horen.
Nog een vervolg:
Geloofwaardig, gezien de berichten gisteren. Beeld in tweet is van russische Telegram kanalen.

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 27-05-2023 15:58 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Abrams training in Duitsland is begonnen :)
https://www.nytimes.com/2...nks-counteroffensive.html

https://mil.in.ua/en/news...training-on-abrams-tanks/
Ukrainian servicemen in Germany began training on American M1 Abrams tanks.

Lt. Col. Garron Garn, the Pentagon spokesman, said about this, The New York Times reports.

The first group of about 400 soldiers started training on how to operate and maintain these tanks. The training of the Ukrainians is expected to last 10 to 12 weeks.

[ Voor 70% gewijzigd door YakuzA op 27-05-2023 16:16 ]

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

mir4dor schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:46:
Ook in Mariupol volgens Live Ukraine (Telegram)
En voor wie Twitter makkelijker vindt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Te bedenken dat de eersten al klaar zijn met de leopard training. Er moest blijkbaar een hele infra worden opgetuigd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
*knip* liever zo'n post achterwege laten.

[ Voor 81% gewijzigd door teacup op 27-05-2023 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:31

Garyu

WW

RoD schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:57:
[...]

Nog een vervolg:
[Embed] Geloofwaardig, gezien de berichten gisteren. Beeld in tweet is van russische Telegram kanalen.
Ik zou het beeld in de tweet niet te serieus nemen danwel op verificatie wachten. De bron is geen betrouwbare Russische bron, maar een sarcastisch/humoristische twitteraar. Blij als het klopt natuurlijk en duidelijk is er iets geraakt, maar wat precies...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Garyu schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 20:25:
[...]

Ik zou het beeld in de tweet niet te serieus nemen danwel op verificatie wachten. De bron is geen betrouwbare Russische bron, maar een sarcastisch/humoristische twitteraar. Blij als het klopt natuurlijk en duidelijk is er iets geraakt, maar wat precies...
Bedoel je dan Maks 23? Dat is niet de originele bron, dit komt van een russische correspondent. Staat overigens niet duidelijk bij wie het is. Uiteraard wachten op verificatie, maar dat er een concentratie russen is geraakt, lijkt wel duidelijk gezien de berichten van gisteren. Maar we wachten op details :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Toch nog wat officiële bevestiging:
https://nos.nl/l/2476004#UPDATE-container-6962737
Oekraïne erkent betrokkenheid bij explosie Krimbrug

Het hoofd van de Oekraïense veiligheidsdienst SBU heeft toegegeven dat Oekraïne betrokken was bij de explosie op de Krimbrug, zeven maanden geleden. Vasyl Maljoek deed dat in een YouTube-interview met een Oekraïense journalist, meldt persbureau DPA.

PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 13:55
En nog een bevestiging (voor zover nog nodig): Het tegen-offensief is begonnen.

The Guardian: ‘The intensity is increasing’: Ukraine says first steps in counteroffensive have begun
Preliminary operations have already begun to pave the way for a counteroffensive against Russian occupying forces, a Ukrainian presidential adviser has said.

“It’s a complicated process, which is not a matter of one day or a certain date or a certain hour,” Mykhailo Podolyak said in an interview with the Guardian. “It’s an ongoing process of de-occupation, and certain processes are already happening, like destroying supply lines or blowing up depots behind the lines.
(Kunnen we alle "ze zijn nog niet begonnen, alleen aan het voorbereiden" "nietus, voorbereiden hoort bij het offensief, dus dan is het al wel begonnen" discussies waarbij iedereen het eigenlijk met elkaar eens is ook meteen achter ons laten :) )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

onkl schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:12:

The Guardian: ‘The intensity is increasing’: Ukraine says first steps in counteroffensive have begun

[...]

(Kunnen we alle "ze zijn nog niet begonnen, alleen aan het voorbereiden" "nietus, voorbereiden hoort bij het offensief, dus dan is het al wel begonnen" discussies waarbij iedereen het eigenlijk met elkaar eens is ook meteen achter ons laten :) )
Nouja, dit hebben we ook wel kunnen zien natuurlijk. De raketaanvallen vliegen ons om de oren de laatste tijd. Opvallend is ook dat de activiteit in rusland voor afleiding zorgt, dat is nieuw. Met de activiteiten van de laatste dagen durf ik er wel mijn geld op in te zetten dat die "invasie" van de partisanen qua timing nauw is afgesproken met Oekraïne.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 13:55
RoD schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:27:
[...]

Nouja, dit hebben we ook wel kunnen zien natuurlijk. De raketaanvallen vliegen ons om de oren de laatste tijd. Opvallend is ook dat de activiteit in rusland voor afleiding zorgt, dat is nieuw. Met de activiteiten van de laatste dagen durf ik er wel mijn geld op in te zetten dat die "invasie" van de partisanen qua timing nauw is afgesproken met Oekraïne.
Zonder twijfel. Podolyak zelf hierover in bovenstaand artikel:
“The further Ukraine goes towards liberating its territory, the more such incidents we see within Russian Federation territory,” Podolyak predicted. “It’s an objective consequence of high-intensity war that will demonstrate that Russia cannot carry out the military action in Ukraine, and protect its own borders.

“Since Russia has already lost its conventional war, the consequences of this loss will gradually move into Russian territory, and the federal government will eventually lose control over its territory.”
Oftewel:
"Die groepen opereren volledig onafhankelijk van Oekraïne, wij hebben er helemaal niets mee te maken, maar desondanks voorspellen we zomaar dat ze wat vaker op bezoek komen. >:) "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05 19:11
onkl schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:32:
[...]

Zonder twijfel. Podolyak zelf hierover in bovenstaand artikel:

[...]

Oftewel:
"Die groepen opereren volledig onafhankelijk van Oekraïne, wij hebben er helemaal niets mee te maken, maar desondanks voorspellen we zomaar dat ze wat vaker op bezoek komen. >:) "
Dat past bij deze tweet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter

[...]
Zit tegen een vergelijkbaar bericht in The Washington Post aan te kijken. Definitie van offensief en het begin blijven rekbare begrippen, zoals eerder besproken. Maar eens dat de tijd nu rijp lijkt te zijn. WP kwam ook met verslaglegging van de toespraak van Gen. Valery Zaluzhny aan zijn manschappen:
Ukrainian officials continue to talk up a much-anticipated counteroffensive against Russia, with the commander in chief of Ukraine’s army, Gen. Valery Zaluzhny, on Saturday releasing an “informational support campaign” video venerating his military forces and promising that “the time has come to take back what’s ours.”

The recent warm, dry weather in southern Ukraine has raised expectations that the spring counterattack could begin soon — or may already be underway. President Volodymyr Zelensky and others have described the looming campaign as a make-or-break chance to show Western backers, who have provided military aid and training, that Ukraine is capable of taking back its land from Russia.
Die video van de toespraak (engels ondertiteld...) zou trouwens zo uit een film kunnen komen. Niet een toevallige film van de soort, "He, hij gaat ons toespreken, effe filmen":

The Washington post had trouwens nog een ander gegeven die de boel best concreet maakt. Ze verwijst naar een senior security official, Oleksiy Danilov, die in een BBC interview vandaag heeft gezegd:
Ukraine is ready to launch its long-expected counter-offensive against Russian forces, one of the country's most senior security officials has told the BBC.
Over Wagner:
During the interview, he also confirmed that some Wagner mercenary forces were withdrawing from the city of Bakhmut, the site of the bloodiest battle of the war so far - but he added they were "regrouping to another three locations" and "it doesn't mean that they will stop fighting with us".
En natuurlijk geen datum, behalve dat het nu heel concreet is geworden:
He added: "It could happen tomorrow, the day after tomorrow or in a week.
"It would be weird if I were to name dates of the start of that or those events. That cannot be done…. We have a very responsible task before our country. And we understand that we have no right to make a mistake."
Maar ook:
Mr Danilov dismissed suggestions the counter-offensive had already begun, saying that "demolishing Russian control centres and Russian military equipment" had been the task of Ukrainian armed forces since 24 February last year - the date Russia launched the invasion.
En toen werd hij uit het interview weggeroepen...
His rare interview with the BBC was interrupted by a phone message from President Zelensky summoning him to a meeting to discuss the counter-offensive.
Allemaal nog best heel suggestief, maar deze signalen worden niet voor niets gedeeld. Dit kan natuurlijk nog net zo goed deel uitmaken van een ruis-campagne, Om de anticipatie bij de Russen te doen toenemen. Dat doen ze dan op zich best goed ;) .

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:38

Fiber

Beaches are for storming.

Maar verwachten we een D-Day achtige start van de campagne? :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Fiber schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:26:
Maar ook D-Day was niet echt een 'start', want de geallieerden waren al eerder geland op Sicilië en daarna Italië (waar ze vervolgens lang vastzaten bij de Gustav line).

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Heb op zich geen leunstoelgeneraal pretenties (veel te vergeetachtig daarvoor :X). Maar een massieve bulk operatie verwacht ik niet zo:
  • Oekraïne zit nu goed in de wapens en munitie, maar ze moet desondanks heel precies doseren waar het die inzet.
  • Hoe we Oekraïne hebben zien strijden is behoedzaam en adaptief aan de situatie. Nu zijn op zich Oekraïense militairen beter onderwezen in gecoördineerde operaties. Dat kunnen we dus wel meer gaan zien.
Dit Washington Post artikel van gisteren (deelartikel) onderstreept die verwachting bij monde van Mykhailo Podolyak afgelopen donderdag, adviseur van Zelensky:
“Once again about the counteroffensive,” Podolyak tweeted.
  1. This is not a ‘single event’ that will begin at a specific hour of a specific day with a solemn cutting of the red ribbon.
  2. These are dozens of different actions to destroy the Russian occupation forces in different directions, which have already been taking place yesterday, are taking place today and will continue tomorrow.
  3. Intensive destruction of enemy logistics is also a counteroffensive.”
En om nog meer te ruisen :) :
Podolyak’s tweet was an effort to clarify things after the Italian broadcaster RAI quoted him in an interview as saying that the counteroffensive had already been underway for several days.
En het weer is volgens dat artikel een cruciale factor geweest. In verband hiermee meldt het artikel droogjes, om de boel nog even te stangen:
After a wet April, May has been remarkably dry, with temperatures often in the 70s. Becker-Reshef said that the lowest levels of soil moisture in Ukraine are now in Zaporizhzhia and Kherson, a neighboring region that could also serve as a front in the counterattack. Some areas are now even in a drought.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:28:
[...]

Maar ook D-Day was niet echt een 'start', want de geallieerden waren al eerder geland op Sicilië en daarna Italië (waar ze vervolgens lang vastzaten bij de Gustav line).
Zover zit ik er niet in maar ik weet wel dat voor D-Day er allerlei afleidingsmanouvres en fictieve berichten waren. Die vielen oa onder Operation Fortitude.

Het grote verschil met 1944 is dat nu Twitter en Telegram de information spaces zijn dus we zitten er bijna met onze neuzen bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
If anything meer Desert Storm grondoffensief dan D-Day. Bradleys en Challengers (oa) vs voorbereide verdedigingslinies met Soviet-materieel. Met de belangrijke kanttekening dat Desert Storm begon door de Iraakse luchtmacht zo goed als volledig uit te schakelen en met luchtoverwicht de belangrijkste posities uit te schakelen voordat de grondtroepen er kwamen.

Oekraïne heeft geen luchtoverwicht en gaat dat ook niet krijgen voordat het offensief op de grond begint. Ze zijn al wel bezig een soortgelijk effect te creëren dmv langeafstandsraketten. Het is geen toeval dat er gisteren (volgens de geruchten) een S-300 de lucht in ging bij Berdyansk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
asing schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:58:
[...]

Zover zit ik er niet in maar ik weet wel dat voor D-Day er allerlei afleidingsmanouvres en fictieve berichten waren. Die vielen oa onder Operation Fortitude.

Het grote verschil met 1944 is dat nu Twitter en Telegram de information spaces zijn dus we zitten er bijna met onze neuzen bovenop.
`
Beetje stating the obvious dat Oekraine zowel niet een een aanvals schema online gooit als dat ze de onmiddellijke dreiging ervan wel willen doen blijken. Ik denk dat we inmiddels dondersgoed weten dat het prikken en opportunisme zal zijn op basis van westerse intel en dit gaan ze winnen omdat het westen hier all out support voor gaat geven. Dit is iets dat we vorig jaar ook al wisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
sprhnk schreef op zondag 28 mei 2023 @ 00:18:
[...]

`
Beetje stating the obvious dat Oekraine zowel niet een een aanvals schema online gooit als dat ze de onmiddellijke dreiging ervan wel willen doen blijken. Ik denk dat we inmiddels dondersgoed weten dat het prikken en opportunisme zal zijn op basis van westerse intel en dit gaan ze winnen omdat het westen hier all out support voor gaat geven. Dit is iets dat we vorig jaar ook al wisten.
Oekraïne volgt een beetje hetzelfde recept. Bewust incorrecte informatie verspreiden, dingen heel vaag houden en door de invallen in Rusland zelf zorgen ze voor een verdunning van de troepen aan het front wat aangevallen gaat worden.

Waar vroeger dubbelspionnen werden ingezet doet men dat nu via Twitter en waar ze nu Rusland aanvallen krijgen we de beelden via Telegram.

Vervolgens zullen ze een zwakke plek pakken. Welke dat is zien we op het moment dat het zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
teacup schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 23:55:
[...]

Heb op zich geen leunstoelgeneraal pretenties (veel te vergeetachtig daarvoor :X). Maar een massieve bulk operatie verwacht ik niet zo:
  • Oekraïne zit nu goed in de wapens en munitie, maar ze moet desondanks heel precies doseren waar het die inzet.
  • Hoe we Oekraïne hebben zien strijden is behoedzaam en adaptief aan de situatie. Nu zijn op zich Oekraïense militairen beter onderwezen in gecoördineerde operaties. Dat kunnen we dus wel meer gaan zien.
Dit Washington Post artikel van gisteren (deelartikel) onderstreept die verwachting bij monde van Mykhailo Podolyak afgelopen donderdag, adviseur van Zelensky:

[...]

En om nog meer te ruisen :) :

[...]

En het weer is volgens dat artikel een cruciale factor geweest. In verband hiermee meldt het artikel droogjes, om de boel nog even te stangen:

[...]
Als je als Rus kapot ligt te gaan van spanning omdat je weet dat er "mogelijk" een grote hoeveelheid tanks je kant op komen.. dan is het niet moeilijk voor te stellen dat speldeprikjes van bv een himars salvo of opeens een MRSI op je flikker krijgen wel erg spannend, zeker als het dan weer stil blijft .. je aderline giert te pas/onpas door je lichaam .. en iedereen zit al maanden te wachten "wanneer starten ze" ..

Ondertussen word er langzaam maar doeltreffend steeds meer en verder achter je linies gesloopt niet super snel maar snel genoeg dat alles kritiek word.. (zie de laatste paar "storm shadow" aanvallen)

Die belgorod actie waar Russian Freedom Force oid was natuurlijk bizar grappig, wat het wel extreem funny was dat naast het kapot meme(n) van dat .. dat de "hulptroepen" uit bezet UA die er naar toe werden gestuurd ook nog even een Arty laag over zich heen kregen, en dus nooit of in ( veel? ) kleinere getalen is komen assisteren.

Of het offensief bezig of niet.. meh laat ik lekker in het midden, wellicht hoopt UA dat de russen zich overgeven of zelf komen matten .. wie zal het zeggen ..

1 ding weet ik zeker .. als rus in UA kan je beter weg wezen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De Oekraïners krijgen meer lessen Engelse taal:

Lessen F-16 vliegen beginnen met extra les Engelse taal
Nederland en Denemarken gaan samen Oekraïense jachtvliegers omscholen naar de F-16. Hoe dat straks precies gaat, is nog niet duidelijk, maar defensie-experts weten één ding zeker: de lessen beginnen ongetwijfeld met een extra les Engelse taal.

Een vlotte start valt of staat met hun beheersing van de Engelse taal. Die moet volgens Berlijn heel wat meer zijn dan ‘I want a cup of tea, please’. En zelfs als ze al vloeiend Engels spreken, verwacht hij dat er nog flink wat moet worden bijgespijkerd. Alle cursusboeken zijn in het Engels en dat is vaak zeer technische lesstof. ,,Alleen al de gebruiksaanwijzing van het toestel zelf is tien centimeter dik. En dan heb ik het nog niet over de stapel boeken over wapens en tactieken.”
Het is al eerder aan bod gekomen dat de Oekraïners soms moeite hebben met de westerse wapens, omdat de computers allemaal in het Engels zijn. Een vliegtuig besturen is nog wat intensiever dan een artilleriesysteem bedienen, zodoende zullen extra lessen Engels noodzakelijk zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• asing
Laat ik eens iets positiefs posten. Bucha een jaar later.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTghcw5z3VLvILIllEYNU4RQo_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3d1iG2UsQHCcsw3eJp25dru.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn eerste gedachte was "dit moet een render zijn" maar het lijkt toch echt herbouwd. Hier maak ik een diepe buiging voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Ook bijzonder : https://old.reddit.com/r/...ian_recruits_with_a_tank/

Inlog niet nodig, filmpje in bericht.

Hier moet je echt vertrouwen voor hebben. In een greppeltje liggen terwijl er een tank over de greppel rijdt en op dat moment ook schiet. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-05 19:20
asing schreef op zondag 28 mei 2023 @ 00:37:

[Twitter]

[Afbeelding]

Mijn eerste gedachte was "dit moet een render zijn" maar het lijkt toch echt herbouwd. Hier maak ik een diepe buiging voor.
Ik begreep dat Bucha een welvarend buurt is. Zat andere gebieden waar nog niks is veranderd helaas. Wel mooi huizen en straat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
NeverSettle schreef op zondag 28 mei 2023 @ 00:50:
[...]

Ik begreep dat Bucha een welvarend buurt is. Zat andere gebieden waar nog niks is veranderd helaas. Wel mooi huizen en straat!
Tot een of andere Rus besluit dat het een mooi doelwit is nu ze het herbouwd hebben en er een paar raketten of drones op afstuurt.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:00
asing schreef op zondag 28 mei 2023 @ 00:37:

[Twitter]

[Afbeelding]

Ik was afgelopen november in Bucha en Irpin, destijds was het meeste al opgeruimd. Er was her en der nog wel schade aan de huizen te zien, een aantal huizen onbewoonbaar, maar ik schat dat zo'n 70-80% toentertijd al gerepareerd was. Vraag me af hoe de kerk er nu uit ziet, die was behoorlijk gehavend.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer flinke lading brommers vannacht:
Ukraine's air defense forces destroyed more than 40 Iranian-made Shahed kamikaze drones in the airspace of Kyiv overnight, according to the Kyiv city military administration.
https://www.ukrinform.net...down-over-40-shaheds.html

En in totaal 52/54:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRnhNUEVqMVd3QUF6TVUxLmpwZw==

/edit:
Schoonmoeder vind de grasmaaier van de gemeente die hier wekelijks voorlangs rijd ook als een Shahed klinken.

[ Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 28-05-2023 08:52 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Archers zijn er nu echt bijna:
The Swedish-made Archer FH77 BW L52 155mm self-propelled artillery system will arrive in Ukraine in the summer.
The Ukrainian Defense Ministry reported this on Telegram, according to Ukrinform.
https://www.ukrinform.net...y-system-this-summer.html

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ6cYaWKpvyjhgDVyxLdahVaTpw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tSIwxJXpPL3WqKqvXHImCweB.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Beetje tegenvallend ;) , maar 11 arty deze keer.

Wel scherpe observatie:

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 28-05-2023 08:56 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
https://edition.cnn.com/e...c8fd7a6cd350107d515167d60
Austria will finance land mine removal equipment worth 2 million euros (about $2.15 million) for Ukraine, the Austrian government said in a statement.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04:56

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Normaal lees je wel ergens dat er een vermoedelijke levering is geweest vanuit Iran.

Gezien de hoeveelheid brommers die worden gelanceerd, kan het haast niet anders dan dat er weer een levering is geweest. Het is nl een tijdje even wat rustiger geweest met de brommers.

Of Rusland produceert de brommers nu zelf.
Dan zal in Rusland het gras hoog staan aan het einde van de zomer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

nou ja bijna:
Preliminary operations have already begun to pave the way for a counteroffensive against Russian occupying forces, a Ukrainian presidential adviser has said.
maar dat wisten we al een tijdje.

aanvulling: maak je niet ongerust, als het offensief begonnen is zie je de beelden hier vanzelf.

[ Voor 10% gewijzigd door Tens op 28-05-2023 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
AndereKoekoek schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:22:
Normaal lees je wel ergens dat er een vermoedelijke levering is geweest vanuit Iran.

Gezien de hoeveelheid brommers die worden gelanceerd, kan het haast niet anders dan dat er weer een levering is geweest. Het is nl een tijdje even wat rustiger geweest met de brommers.

Of Rusland produceert de brommers nu zelf.
Dan zal in Rusland het gras hoog staan aan het einde van de zomer :+
Je weet waarschijnlijk nog van de vrachtvliegtuigen die vanuit Iran naar Moskou vlogen. Dat was een lading Shaheds. Daarnaast wordt er heel veel via zee gesmokkeld. Af en toe wordt dat ontdekt. De lading wordt in beslag genomen en verbeurd verklaard. Daarna krijgt Oekraïne de lading geschonken.

Het is net als met drugs. Verbiedt het en maak er jacht op. De prijs van de drugs gaat vervolgens rap omhoog en er wordt grof geld verdiend. Dat gaat hier net zo. De Iraanse staatskas rinkelt op dit moment.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Russische droneaanval van afgelopen nacht grootste sinds begin van de oorlog
Volkskrant Liveblog
De Russische droneaanval van afgelopen nacht was de grootste sinds het begin van de invasie. Dat meldt de Oekraïense luchtmacht op Telegram. Volgens de Oekraïners vuurden de Russen een recordaantal van 54 kamikazedrones af. 52 van deze met explosieven uitgeruste drones wist de Oekraïense luchtverdediging uit de lucht te halen.

In de Oekraïense hoofdstad Kyiv, die bij de aanval van vannacht het belangrijkste doelwit was, bleek opnieuw dat ook neergehaalde drones veel schade kunnen veroorzaken. Volgens de Oekraïense autoriteiten kwamen zeker twee mensen om het leven door vallende brokstukken. Drie mensen raakten gewond. Volgens de Oekraïense luchtmacht stuurde Rusland in totaal veertig drones op Kyiv af, verspreid over twee golven.
Dat rendement van die aanval is extreem laag. Dat de afgeschoten brokstukken nog gevaarlijk zijn kan ik mij voorstellen. Heb vorige week toevallig een instructie film voor een veiligheidshelm gezien. Zo was een vuistgrote constructiebout van een hoogte van 30 meter al dodelijk. Bij een luchtalarm is binnenblijven dus nog wel van belang.
Bij de aanval maakte Rusland volgens Oekraïne opnieuw gebruik van in Iran geproduceerde kamikazedrones. De Russen laten deze relatief goedkope drones vaak met meerdere tegelijk op een doel af vliegen, in de hoop dat in ieder geval één drone het doel raakt. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky riep Iran afgelopen week op om de levering van deze dodelijke drones aan Rusland te heroverwegen om te voorkomen dat het land afglijdt naar ‘de donkere kant van de geschiedenis’.
Het zou de internationale gemeenschap toch moeten lukken hierop wat meer greep te krijgen. Uit de lucht schieten marginaliseert deze dreiging, maar voorkomen dat die drones naar Rusland verscheept raken is nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:36
Weet iemand iets meer over dat grote russische vrachtschip in de baltic sea?

Enig idee waar zijn cargo vandaan komt? en/of wat het is?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
teacup schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Het zou de internationale gemeenschap toch moeten lukken hierop wat meer greep te krijgen. Uit de lucht schieten marginaliseert deze dreiging, maar voorkomen dat die drones naar Rusland verscheept raken is nog beter.
Niet echt, via de Kaspische zee zit je zo in Rusland zonder enig land in de buurt dat er echt problemen mee heeft. En dan wordt het heel lastig om dit te onderscheppen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

teacup schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:28:
Russische droneaanval van afgelopen nacht grootste sinds begin van de oorlog
Volkskrant Liveblog

[...]

Dat rendement van die aanval is extreem laag. Dat de afgeschoten brokstukken nog gevaarlijk zijn kan ik mij voorstellen. Heb vorige week toevallig een instructie film voor een veiligheidshelm gezien. Zo was een vuistgrote constructiebout van een hoogte van 30 meter al dodelijk. Bij een luchtalarm is binnenblijven dus nog wel van belang.

[...]

Maar hoe wil je dat gaan doen als de drones per vliegtuig worden aangeleverd? Via de Kaspische Zee vlieg je zo CSTO-gebied binnen.

edit: redwing was me voor.
Pagina: 1 ... 23 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid