Als straks zo’n vliegende brommer ergens in de Gaza strook opduikt kan het zomaar zijn de de Israëli’s een fabriek in puin leggen. Is eerder gebeurd.teacup schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:28:
Russische droneaanval van afgelopen nacht grootste sinds begin van de oorlog
Volkskrant Liveblog
[...]
Dat rendement van die aanval is extreem laag. Dat de afgeschoten brokstukken nog gevaarlijk zijn kan ik mij voorstellen. Heb vorige week toevallig een instructie film voor een veiligheidshelm gezien. Zo was een vuistgrote constructiebout van een hoogte van 30 meter al dodelijk. Bij een luchtalarm is binnenblijven dus nog wel van belang.
[...]
Het zou de internationale gemeenschap toch moeten lukken hierop wat meer greep te krijgen. Uit de lucht schieten marginaliseert deze dreiging, maar voorkomen dat die drones naar Rusland verscheept raken is nog beter.
Ik denk dat je ernaast zit. De transporten van Iran naar Rusland gaan via de Kaspische Zee en zijn feitelijk niet te onderscheppen. Die ladingen die Oekraine krijgt zijn transporten van Iran naar Jemen.asing schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:24:
[...]
Je weet waarschijnlijk nog van de vrachtvliegtuigen die vanuit Iran naar Moskou vlogen. Dat was een lading Shaheds. Daarnaast wordt er heel veel via zee gesmokkeld. Af en toe wordt dat ontdekt. De lading wordt in beslag genomen en verbeurd verklaard. Daarna krijgt Oekraïne de lading geschonken.
Het zijn er nu 55, maar wat als er straks tegelijk 500, 5.000, of 50.000 ultragoedkope drones op Kiev gestuurd worden?teacup schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:28:
Russische droneaanval van afgelopen nacht grootste sinds begin van de oorlog
Volkskrant Liveblog
[...]
Dat rendement van die aanval is extreem laag. Dat de afgeschoten brokstukken nog gevaarlijk zijn kan ik mij voorstellen. Heb vorige week toevallig een instructie film voor een veiligheidshelm gezien. Zo was een vuistgrote constructiebout van een hoogte van 30 meter al dodelijk. Bij een luchtalarm is binnenblijven dus nog wel van belang.
[...]
Het zou de internationale gemeenschap toch moeten lukken hierop wat meer greep te krijgen. Uit de lucht schieten marginaliseert deze dreiging, maar voorkomen dat die drones naar Rusland verscheept raken is nog beter.
Dit is wel echt een groot probleem, wat overigens andersom ook zo werkt: UA kan dit ook doen.
Zo goedkoop zijn ze nu ook weer niet. Maar ja, dan krijg je weer een wapenwedloop. Beetje 1e Wereldoorlog style, weer terug naar (modelbouw) propellervliegtuigen.Requiem19 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:47:
[...]
Het zijn er nu 55, maar wat als er straks tegelijk 500, 5.000, of 50.000 ultragoedkope drones op Kiev gestuurd worden?
Dit is wel echt een groot probleem, wat overigens andersom ook zo werkt: UA kan dit ook doen.
Als (wanneer) we in de toekomst enorm capable, semi autonome drone krijgen dan wordt de wereld weer gevaarlijker.
een treffende spreuk
Grootste probleem lijkt me dat het uit de lucht schieten van dat spul meer kost dan nodig. Die resources zou je liever elders inzetten.
Jemen was er ook nog inderdaad. Je hebt gelijk.downtime schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:42:
[...]
Ik denk dat je ernaast zit. De transporten van Iran naar Rusland gaan via de Kaspische Zee en zijn feitelijk niet te onderscheppen. Die ladingen die Oekraine krijgt zijn transporten van Iran naar Jemen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Maar UA heeft wel een groot "nadeel": ze zouden dan eigen grondgebied aanvallen en omdat er vrijwel zeker burgerslachtoffers zullen vallen bij grootschalige drone aanvallen is dat nauwelijks een optie voor UA. RU maakt het niets uit, als het maar binnen UA ontploft dan is het goed. En ik denk niet dat de RU luchtafweer erg kieskeurig is met het neerhalen van drones, of dat nou boven dichtbevolkt gebied is of niet.Requiem19 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:47:
[...]
Het zijn er nu 55, maar wat als er straks tegelijk 500, 5.000, of 50.000 ultragoedkope drones op Kiev gestuurd worden?
Dit is wel echt een groot probleem, wat overigens andersom ook zo werkt: UA ka n dit ook doen.
Het uit de lucht schieten kost inderdaad geld. Maar als je ze niet uit de lucht zou schieten richt het meer geld aan schade aan. Het is dus goedkoper om die dingen uit de lucht te schieten.MikeyMan schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:52:
Grootste probleem lijkt me dat het uit de lucht schieten van dat spul meer kost dan nodig. Die resources zou je liever elders inzetten.
Maar als er straks 10 schadelijke drones worden gestuurd tegelijk met 10.000 goedkope onschadelijke drones, dan is het de vraag hoeveel het kost om juist die 10 schadelijke drones te vinden en uit te schakelen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik bedoel dat UA ook in grote schaal drones kan gaan sturen naar Russisch grondgebied._Eend_ schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:57:
[...]
Maar UA heeft wel een groot "nadeel": ze zouden dan eigen grondgebied aanvallen en omdat er vrijwel zeker burgerslachtoffers zullen vallen bij grootschalige drone aanvallen is dat nauwelijks een optie voor UA. RU maakt het niets uit, als het maar binnen UA ontploft dan is het goed. En ik denk niet dat de RU luchtafweer erg kieskeurig is met het neerhalen van drones, of dat nou boven dichtbevolkt gebied is of niet.
Plus dat er geen reden zal zijn voor Rusland om ermee te stoppen, ook als laten we zeggen Krim weer bij UA hoort.MikeyMan schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:52:
Ik vrees dat dit pas stopt als Rusland gestopt wordt. Dus ook die escalatie ladder gaat beklommen moeten worden, vrees ik.
Die Shaheds uit de lucht schieten zou ontzettend goedkoop kunnen. Wat je nodig hebt zijn voldoende Gepards en voldoende munitie voor die Gepards.MikeyMan schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:52:
Volgens bronnen zouden er nu 30-37 Gepards zijn, afhankelijk van hoe snel de laatste 7 weer opgetuigd kunnen worden. Een Gepard heeft een radar range van 15 km dus een breedte van 30 km is beschermd. Met 30 Gepards kan je 900 km front beschermen.
Het enige probleem is de ammo, Zwitserland was de grootste producent en wilde op geen enkele wijze betrokken raken bij het conflict.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
CH heeft toch onlangs een resolutie goedgekeurd hiervoor, of mis ik iets ?asing schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:01:
[...]Het enige probleem is de ammo, Zwitserland was de grootste producent en wilde op geen enkele wijze betrokken raken bij het conflict.
Page intentionally left blank.
Amerikanen laten zich weer van hun beste kant zien. In dit geval Lindsey Graham in gesprek met Zelensky.
Alsof het doel is om zoveel mogelijk russen te doden ipv vrijheid voor Oekraïne.
Lindsey Graham: "The Russians are dying... it's the best money we've ever spent." pic.twitter.com/Vn1THUjHmO
— COMBATE |🇵🇷 (@upholdreality) 27 mei 2023
Alsof het doel is om zoveel mogelijk russen te doden ipv vrijheid voor Oekraïne.
[ Voor 53% gewijzigd door AndereKoekoek op 28-05-2023 11:13 ]
Het was voor een deel goedgekeurd, maar moet nog door een andere 'kamer' begreep ik.StarWing schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:06:
[...]
CH heeft toch onlangs een resolutie goedgekeurd hiervoor, of mis ik iets ?
Weet t soms wel beter
Dat snap ik, maar ik denk dat een massale drone aanval op Russisch grondgebied ook een van de dingen is die de VS/NAVO niet zouden willenRequiem19 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:58:
[...]
Ik bedoel dat UA ook in grote schaal drones kan gaan sturen naar Russisch grondgebied.
Het is voor Rusland best een handige en kosten effectieve manier om Oekraïne nog meer op kosten te jagen. Ik las ergens dat de productie van zelfvernietigende drones kost soms amper 20.000 dollar, terwijl de kosten van een grond-luchtraket kunnen variëren van 140.000 dollar voor een S-300 uit het Sovjettijdperk tot 500.000 dollar voor een raket van een Amerikaanse NASAMS, of National Advanced Surface-to-Air Missile System.Onbekend schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:58:
[...]
Het uit de lucht schieten kost inderdaad geld. Maar als je ze niet uit de lucht zou schieten richt het meer geld aan schade aan. Het is dus goedkoper om die dingen uit de lucht te schieten.
Maar als er straks 10 schadelijke drones worden gestuurd tegelijk met 10.000 goedkope onschadelijke drones, dan is het de vraag hoeveel het kost om juist die 10 schadelijke drones te vinden en uit te schakelen.
Je kunt hiermee ook een land op de knieën krijgen als de kosten te hoog worden of afweer niet meer leverbaar is.
Op de lange termijn is dat wel de enige oplossing. Als de russen binnen een paar weken waren terug geknald dan hadden ze het een jaartje later weer geprobeerd. Zoals het nu gaat zal rusland echter heel lang uitgeschakeld zijn. En dat geldt dus niet alleen voor Oekraine, maar in de hele omgeving loopt de macht van rusland terug, dus ook op veel andere plekken kan rusland steeds minder doen.AndereKoekoek schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:10:
Amerikanen laten zich weer van hun beste kant zien. In dit geval Lindsey Graham in gesprek met Zelensky.
[Twitter]
[removed]
Het wordt ook al langere tijd gezegd toch dat de wapenleveranties net voldoende zijn om vast te houden aan wat ze hebben en ondertussen de Russen zich stuk te laten lopen en feitelijk een hele generatie van Russen uit te laten sterven.AndereKoekoek schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:10:
[Twitter]
https://theswisstimes.ch/...ms-re-exports-to-ukraine/StarWing schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:06:
[...]
CH heeft toch onlangs een resolutie goedgekeurd hiervoor, of mis ik iets ?
Het nieuwsbericht is van 12 mei. "Next month" is dus juni. Het jammere is dat de wet dan ingaat in 2024, dus daar hebben we in 2023 nog niets aan.The motion will be put to a vote in Parliament as early as next month. If it is passed, the changes would not take effect until March 2024, at the earliest.
Leuk dat een Gepard een radar range van 15 km heeft maar dat wil niet zeggen dat ze ook een drone op die afstand neer kunnen halen. Wikipedia claimt een effective range van 5,5 km voor het kanon. Die 900 km lijkt me wat te optimistisch.asing schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:01:
[...]
Die Shaheds uit de lucht schieten zou ontzettend goedkoop kunnen. Wat je nodig hebt zijn voldoende Gepards en voldoende munitie voor die Gepards.
Volgens bronnen zouden er nu 30-37 Gepards zijn, afhankelijk van hoe snel de laatste 7 weer opgetuigd kunnen worden. Een Gepard heeft een radar range van 15 km dus een breedte van 30 km is beschermd. Met 30 Gepards kan je 900 km front beschermen.
Het enige probleem is de ammo, Zwitserland was de grootste producent en wilde op geen enkele wijze betrokken raken bij het conflict.
Maar ik heb zo'n vermoeden dat deze dure raketten niet worden gebruikt om Shaheds uit de lucht te halen. Deze taak zal overgelaten worden aan de Gepards en de overige luchtdoelartillerie.honey schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:12:
[...]
Het is voor Rusland best een handige en kosten effectieve manier om Oekraïne nog meer op kosten te jagen. Ik las ergens dat de productie van zelfvernietigende drones kost soms amper 20.000 dollar, terwijl de kosten van een grond-luchtraket kunnen variëren van 140.000 dollar voor een S-300 uit het Sovjettijdperk tot 500.000 dollar voor een raket van een Amerikaanse NASAMS, of National Advanced Surface-to-Air Missile System.
Je kunt hiermee ook een land op de knieën krijgen als de kosten te hoog worden of afweer niet meer leverbaar is.
Blijft bij mij de vraag wat de logica is van het sturen van deze golven van vliegende Vespa Ciao's. Ze dienen geen enkel militair doel, worden meestal neergehaald en de kosten voor het neerhalen zijn lager dan de aanschafkosten van een Shahed.
[ Voor 5% gewijzigd door bernard038 op 28-05-2023 11:26 ]
downtime schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:19:
[...]
Leuk dat een Gepard een radar range van 15 km heeft maar dat wil niet zeggen dat ze ook een drone op die afstand neer kunnen halen. Wikipedia claimt een effective range van 5,5 km voor het kanon. Die 900 km lijkt me wat te optimistisch.

Het is wat onhandig geformuleerd van Graham, maar dit is een duidelijk voorbeeld van desinformatie door quotes uit context te halen. Wanneer je het filmpje bekijkt zie je duidelijk dat het "best spend" terugslaat op het zorgen dat Oekraïne niet onder de voet wordt gelopen, niet over het doden van Russen.AndereKoekoek schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:10:
[Twitter]
De kostprijs in euros is één. De kostprijs van het niet kunnen inzetten op grotere doelen is twee.Onbekend schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:58:
[...]
Het uit de lucht schieten kost inderdaad geld. Maar als je ze niet uit de lucht zou schieten richt het meer geld aan schade aan. Het is dus goedkoper om die dingen uit de lucht te schieten.
Volgens mij bedoelt hij dat totaal niet op die manier, lekker makkelijk punten scoren weer voor de anti amerikanenAndereKoekoek schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:10:
[Twitter]
Playstation 5
Mja hij zegt wel wat we allemaal denken.AndereKoekoek schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:10:
[Twitter]
Je weet wat de Duitsers zeiden in WW2 over een 1 goeie Rus is een dooie Rus.
En denk dat na alle Bucha debacles de meeste mensen er zo over denken.
*knip* Dit helpt de discussie zeker niet verder
[ Voor 67% gewijzigd door teacup op 28-05-2023 20:56 ]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
zou dit af te vangen zijn met dat Zwitserse snelvuur kanon? maar dan hebben "we" er wél veel meer nodig.Onbekend schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:58:
[...]
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Hij zegt het niet en wij denken het niet of niet allemaal, dus trap alsjeblieft niet in deze propaganda.Mektheb schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:53:
[...]
Mja hij zegt wel wat we allemaal denken.
Je weet wat de Duitsers zeiden in WW2 over een 1 goeie Rus is een dooie Rus.
En denk dat na alle Bucha debacles de meeste mensen er zo over denken.
Inhoudelijk: zoveel Russen gaan er niet dood zolang de schoktroepen/het kanonnenvoer vooral uit de verarmde en etnische niet-Russische deelrepublieken worden gehaald.
Bedoel je de Gepard? Zie de discussie onder de post waar je op reageert.Hansieo schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:11:
[...]
zou dit af te vangen zijn met dat Zwitserse snelvuur kanon? maar dan hebben "we" er wél veel meer nodig.
Of zijn er nog andere, hippe systemen opgedoken, ben benieuwd.
Yep,onkl schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:21:
[...]
Bedoel je de Gepard? Zie de discussie onder de post waar je op reageert.
Of zijn er nog andere, hippe systemen opgedoken, ben benieuwd.
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
De discussie ging nog wat verder door:Hansieo schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:39:
[...]
Yep,ik bedoelde idd wat @asing noemt, lijkt mij DÉ oplossing en wel asap
Neemt niet weg dat ik ook vermoed dat dit de meest kosteneffectieve manier is om een anti-grasmaaier-AA te organiseren.downtime schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:19:
[...]
Leuk dat een Gepard een radar range van 15 km heeft maar dat wil niet zeggen dat ze ook een drone op die afstand neer kunnen halen. Wikipedia claimt een effective range van 5,5 km voor het kanon. Die 900 km lijkt me wat te optimistisch.
Kosteneffectief: Ja. Daar zijn ze heel goed voor. Maar Oekraine is een groot land, de range van een Gepard is maar klein, en er zijn ook niet zoveel van. Dus je moet keuzes maken.onkl schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:53:
[...]
Neemt niet weg dat ik ook vermoed dat dit de meest kosteneffectieve manier is om een anti-grasmaaier-AA te organiseren.
Ik doe niets af aan de kwaliteiten van de Gepard, maar als volgens mij heeft Oekraïne veel meer luchtdoelartillerie dat effectief kan zijn tegen Shaheds?downtime schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:04:
[...]
Kosteneffectief: Ja. Daar zijn ze heel goed voor. Maar Oekraine is een groot land, de range van een Gepard is maar klein, en er zijn ook niet zoveel van. Dus je moet keuzes maken.
Ik weet ook niet wat ze exact allemaal in huis hebben. Dat verandert elke week zo'n beetjebernard038 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:21:
[...]
Ik doe niets af aan de kwaliteiten van de Gepard, maar als volgens mij heeft Oekraïne veel meer luchtdoelartillerie dat effectief kan zijn tegen Shaheds?
Oost Europa zal ongetwijfeld volop varianten op de Sovjet 23 mm systemen hebben, zoals de ZU-23-2 en ZU-23-4 maar daar hoor je weinig over. Ik weet dus niet of dat soort systemen ook ingezet worden.
Na een uurtje naar beneden scrollen op deze pagina, tijdens het scrollen een toenemende bewondering krijgen voor de logistiek van het UA leger, kwam ik aardig wat, vooral ex Sovjet 23mm systemen tegen, maar ook 53 stuks Bofors 40mm en ruim 400 AZP z-60 vuurmonden, deels gemoderniseerd. Het zijn dus niet alleen Gepards, Stingers en Patriots die gebruikt kunnen worden.downtime schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:33:
[...]
Ik weet ook niet wat ze exact allemaal in huis hebben. Dat verandert elke week zo'n beetje![]()
Oost Europa zal ongetwijfeld volop varianten op de Sovjet 23 mm systemen hebben, zoals de ZU-23-2 en ZU-23-4 maar daar hoor je weinig over. Ik weet dus niet of dat soort systemen ook ingezet worden.
*knip* Liever niet op reageren
[ Voor 89% gewijzigd door teacup op 28-05-2023 20:57 ]
Extra ponton bruggen voor later:
A column of pontoon crossings reportedly in Bulgaria, possibly heading to Ukraine. pic.twitter.com/7CrHWDuWYZ
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 28 mei 2023
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Veel filmpjes van deze dingen gezien die deployen bizar snel
Tja vanalles
De oost Europese systemen zullen vast al in UA staan. (Behalve die uit Hongarijedowntime schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:33:
[...]
Ik weet ook niet wat ze exact allemaal in huis hebben. Dat verandert elke week zo'n beetje![]()
PSN
https://www.hln.be/buiten...oppositiefiguur~afe20e2f/
Ome Luka afgevoerd naar het ziekenhuis in Moskou.
Slechte koffie gedronken waarschijnlijk.
Page intentionally left blank.
Zag het al op Reddit. Thee waarschijnlijkStarWing schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:37:
https://www.hln.be/buiten...oppositiefiguur~afe20e2f/
Daily driver; MB R171 SLK280
Ach, alwéér?!? die Lukashenko toch, wat een pechvogel. Moeten we de arme man een kaartje sturen? Misschien vrolijkt hem dat wat op...
Ik heb er totaal geen duiding of iets bij, maar mij bekruipt steeds meer het gevoel dat bij overlijden van Lukashenko, wit rusland geannexeerd wordt om af te leiden van de situatie in UA en het wit russische leger en materieel ook in UA ingezet kan worden om vorderingen te maken.bernard038 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:19:
[...]
Ach, alwéér?!? die Lukashenko toch, wat een pechvogel. Moeten we de arme man een kaartje sturen? Misschien vrolijkt hem dat wat op...
Als Putin echt een opstand wil, moet hij precies dat doen.saikol schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:31:
[...]
Ik heb er totaal geen duiding of iets bij, maar mij bekruipt steeds meer het gevoel dat bij overlijden van Lukashenko, wit rusland geannexeerd wordt om af te leiden van de situatie in UA en het wit russische leger en materieel ook in UA ingezet kan worden om vorderingen te maken.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Anoniem: 1032405
Ik denk persoonlijk niet dat hij die inschattingsfout maakt. Hij heeft immers een neusje voor successen.Freee!! schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:50:
[...]
Als Putin echt een opstand wil, moet hij precies dat doen.
Zie het inderdaad zo gebeurenFreee!! schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:50:
[...]
Als Putin echt een opstand wil, moet hij precies dat doen.
Ik denk dat er (nog) niet geannexeerd zal worden, ik hoop dat de ruggengraatloze klojo die zich het nieuwste knechtje van Putin mag noemen, snel met pek en veren Minsk uitgejaagd wordt nieuwe president snel de macht overdraagt aan de democratische oppositie, zodat hij of zij snel een baan als hoogleraar aan de universiteit in een Siberische provinciestad kan accepteren. Yakoetsk schijnt érg mooi te zijn in de winter.saikol schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:31:
[...]
Ik heb er totaal geen duiding of iets bij, maar mij bekruipt steeds meer het gevoel dat bij overlijden van Lukashenko, wit rusland geannexeerd wordt om af te leiden van de situatie in UA en het wit russische leger en materieel ook in UA ingezet kan worden om vorderingen te maken.
Te dicht bij Moskou, ik zou Wladiwostok aanraden.bernard038 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:14:
[...]
Yakoetsk schijnt érg mooi te zijn in de winter.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Nee, Vladivostok is veel te zweterig warm, kijk maar eens op de Jijbuis naar "Yakutsk winter" .⛄Freee!! schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:17:
[...]
Te dicht bij Moskou, ik zou Wladiwostok aanraden.
Het Wit-Russische leger is 3x niks (slechts een paar duizend professionals), die gaan absoluut geen impact hebben als ze Ukraine in gestuurd worden. Bovendien zijn ze hard nodig om het eigen land in bedwang te houden.saikol schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:31:
[...]
Rusland wil op het moment vooral geen gedoe in Wit-Rusland, linksom of rechtsom kost dat Rusland resources die ze niet over hebben.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Daarnaast is de steun voor de oorlog in Belarus minimaal. Bevolking wil écht niet andermans oorlog ingezogen worden (om nog maar te zwijgen over het deel van de bevolking dat waarschijnlijk Oekraïne steunt).ph4ge schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:35:
[...]
Het Wit-Russische leger is 3x niks (slechts een paar duizend professionals), die gaan absoluut geen impact hebben als ze Ukraine in gestuurd worden. Bovendien zijn ze hard nodig om het eigen land in bedwang te houden.
Rusland wil op het moment vooral geen gedoe in Wit-Rusland, linksom of rechtsom kost dat Rusland resources die ze niet over hebben.
Klopt, maar interesseert Putin dat iets? Als Luka weg is, kan hij in principe dat hele land leeg zuigen voor zijn eigen 'gewin'.bernard038 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:52:
[...]
Daarnaast is de steun voor de oorlog in Belarus minimaal. Bevolking wil écht niet andermans oorlog ingezogen worden (om nog maar te zwijgen over het deel van de bevolking dat waarschijnlijk Oekraïne steunt).
Enige dat mij dan zegt dat dat niet zou gebeuren is dat Belarus evenzo onderdeel is van het grote Russische rijk. Dus Belarus opgeven voor een klein beetje extra reserve voor een hoogstwaarschijnlijke nederlaag?
Of, Putin heeft echt een gigantische plaat voor zijn hoofd en weet niet dat dat Belarus zo goed als een Lukashenko verwijderd is van toenadering tot de EU. En dat is het gevaar in dit alles, Putin maakt beslissingen op basis van informatie die niet compleet is, en daardoor is logica ver te zoeken.
Belarus heeft één voordeel boven De RF, er is een geloofwaardige, democratische, oppositie met een duidelijke leider. Verder, Putin kan het leger van Belarus wel de oorlog insturen, maar op het moment dat hij protesterende vriendinnen, zussen en moeders in Minsk de cel laat inknuppelen, zal de gemiddelde Belarussische soldaat niet echt gemotiveerd zijn om te knokken. Ik denk dat dan de medewerkers van het Oekraïense 'ik wil leven'-programma het nóg drukker gaan krijgen.FlowSnake schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:25:
[...]
Klopt, maar interesseert Putin dat iets? Als Luka weg is, kan hij in principe dat hele land leeg zuigen voor zijn eigen 'gewin'.
Enige dat mij dan zegt dat dat niet zou gebeuren is dat Belarus evenzo onderdeel is van het grote Russische rijk. Dus Belarus opgeven voor een klein beetje extra reserve voor een hoogstwaarschijnlijke nederlaag?
Of, Putin heeft echt een gigantische plaat voor zijn hoofd en weet niet dat dat Belarus zo goed als een Lukashenko verwijderd is van toenadering tot de EU. En dat is het gevaar in dit alles, Putin maakt beslissingen op basis van informatie die niet compleet is, en daardoor is logica ver te zoeken.
Maar goed, op één onbevestigde bron na, blijft het stil rondom Lukashenko. De kans bestaat dat we deze Muppet deze week weer ergens rond zien hobbelen.
[ Voor 5% gewijzigd door bernard038 op 28-05-2023 20:37 ]
Ik denk eerder, dat Putin dan een oorlog op twee fronten heeft, waarbij ook de Belarussen tot op het bot gemotiveerd zijn om *knip* s.v.p. niet verbasteren.. Russen af te knallen (zijn ze nu al ongeveer).bernard038 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:35:
[...]
Belarus heeft één voordeel boven De RF, er is een geloofwaardige, democratische, oppositie met een duidelijke leider. Verder, Putin kan het leger van Belarus wel de oorlog insturen, maar op het moment dat hij protesterende vriendinnen, zussen en moeders in Minsk de cel laat inknuppelen, zal de gemiddelde Belarussische soldaat niet echt gemotiveerd zijn om te knokken. Ik denk dat dan de medewerkers van het Oekraïense 'ik wil leven'-programma het nóg drukker gaan krijgen.
[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 28-05-2023 20:53 ]
⚡General Staff reports deserting of over 100 Russian soldiers.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 28 mei 2023
About 80 Russian soldiers in the occupied city of Lysychansk, Luhansk Oblast, as well as about 30 mercenaries near Bakhmut in Donetsk Oblast deserted from the battlefield, the General Staff reported on May 28. pic.twitter.com/PuK8XTuGKj
Tja vanalles
Lot of news in the past few minutes. pic.twitter.com/6w6liEJWRf
— Andrew Perpetua (@AndrewPerpetua) 28 mei 2023
een greep van de tweets (als replies) per regel = 1 tweet (met foto's door Andrew)
In Mariupol, air defense located near Staryi Krym shot at something near Alaska.
At least 6 volleys of anti aircraft missiles were fired around mariupol. Including at least 1 volley in each of Staryi Krym (noted above), Mangush, and Nikolske. Unconfirmed reports of strikes on Nikolske
Reports of a strike in Yurivka
Reports of explosions in Novopetrivka.
Tja vanalles
*knip* je bedoelt erwaarschijnlijk niets verkeerds mee, maar het is niet de bedoeling om in het topic op Moderaties te reageren.
[ Voor 74% gewijzigd door teacup op 28-05-2023 21:08 ]
Of toch niet…
Or much more likely heading for the announced drill in Romania from the 25th of May to the 11th of June named by the Bulgarian Ministry of Defence as "Wet Gap Crossing" involving a pontoon bridge company from the 55th engineering regiment.https://t.co/R9bmcZPrtq
— Stanimir Dobrev (@delfoo) 28 mei 2023
Dat betekent, stam + t .
Ik lees op het Telegram kanaal van Denys Davydov het volgende over die nachtelijke luchtaanvallen:Apache4u schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:25:
Er is de afgelopen nacht weer aardig wat wapentuig afgeschoten richting Kyiv. Deze tweet + infographic (18+ account, dus screenshot ipv embed) vat het wel aardig samen naar mijn mening:
[Afbeelding]
Military facility in Khmelnytsky region damaged as a result of night missile strikes .
Disabled 5 aircraft. Restoring the runway.
According to the regional military administration, fires broke out in the warehouses of fuel and lubricants and the storage of military valuables.
That is really bad…
Zelfs met veel luchtafweer komt er meestal wel wat doorheen.
Als Rusland raketten blijft maken en kopen kan Rusland misschien jaren doorgaan op deze manier. Lijkt me niet echt prettig voor Oekraine. Zelfs als Oekraine al haar land terug veroverd gaat Rusland door met bestoken.
Als Rusland raketten blijft maken en kopen kan Rusland misschien jaren doorgaan op deze manier. Lijkt me niet echt prettig voor Oekraine. Zelfs als Oekraine al haar land terug veroverd gaat Rusland door met bestoken.
Russen die een militair doelwit bombarderen, dat is wel een stijlbreuk.Muncher schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:19:
[...]
Ik lees op het Telegram kanaal van Denys Davydov het volgende over die nachtelijke luchtaanvallen:
[...]
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
5 vliegtuigen uitgeschakeld?! 😟Muncher schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:19:
[...]
Ik lees op het Telegram kanaal van Denys Davydov het volgende over die nachtelijke luchtaanvallen:
[...]
Big if true.
Bron volgens liveuamap lijkt alarabiya.net.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Khmelnytsky hebben ze eerder geraakt, toen zaten we hier in twijfel of het een ammo dump was of een opslagplaats voor oude raketbrandstof.Shabbaman schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:30:
[...]
Russen die een militair doelwit bombarderen, dat is wel een stijlbreuk.
Edit:
[Twitter: https://twitter.com/Carl9918/status/1657748212692795394]
Tweet van 14 mei. In de tweet een video met een hele grote boem. Dat was de opslag in Khmelnytsky.
Ik vind het een beetje onhandig dat ze dat zo bij elkaar laten staan. Zo te lezen ontzettend veel schade.
[ Voor 30% gewijzigd door asing op 29-05-2023 10:01 ]
Lijkt me eerst dat we een lading zout erover moeten mikken(aka pas op de plaats)Tens schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:43:
[...]
Big if true.
Bron volgens liveuamap lijkt alarabiya.net.
if true lijkt me operatief, zoveel brengt UA niet naar buiten (lees nada/naderend tot niks oid) dat de russen een keer een win hebben.
Tja vanalles
Toch maar weer overdag proberen?, denk de stijl weer gaat zijn proberen AA uit te putten.
15e gecombineerde raket / drone aanval in 1 maand.
We mogen hopen dat Rusland dit tempo niet kan blijven volhouden. Ben benieuwd of er informatie is over hoe recent de afgeschoten Russische raketten gebouwd zijn.
Heeft iemand daar zicht op?
En waar blijven de mooie staatjes met hoeveel raketten Rusland nog heeft…?
We mogen hopen dat Rusland dit tempo niet kan blijven volhouden. Ben benieuwd of er informatie is over hoe recent de afgeschoten Russische raketten gebouwd zijn.
Dat kunnen de Oekraïners aan de productiedatums van de brokstukken aflezen.Requiem19 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:03:
15e gecombineerde raket / drone aanval in 1 maand.
Wat ik gelezen heb:
https://t.me/WarriorsUkrainian/3286Russian Cruise Missile Stocks Almost Run Out
May 11, 2023
According to the military analyst:
Analysis of recently shot down cruise missiles show production dates as late as November 2022 and one as recently as January 2023. This suggests that production is now maxed out and that pre-war stockpiles have been exhausted.
It also explains the lengthy gaps between use , the most recent was as long as 55 days.
https://telegra.ph/Russia...ocks-Almost-Run-Out-05-11
Het is mogelijk dat de productiedatums naar alleen dit jaar verschoven is. Dan zou de Sovjet erfenis erdoor gejaagd zijn.
Dan is de timing van de Patriot-levering begrijpbaar. Je levert zo'n duur systeem als de hoofdmoot erdoor gejaagd is en nu is het de restjes opvangen.
[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 29-05-2023 11:16 ]
Het is een dusdanige stijlbreuk dat de guardian kopt met “russians hit military target”Shabbaman schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:30:
[...]
https://www.theguardian.c...-647450ab8f0879b44af7fb03
En hoewel het nieuws kut is, suspilne geeft ook aan dat er 5 planes disabled zijn, moest ik om de kop hartelijk lachen.
[ Voor 10% gewijzigd door Illusion op 29-05-2023 11:17 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Aantonen dat een vliegveld niet verdedigbaar is om wat meer twijfel over de F-16 leveringen te zaaien.Shabbaman schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:30:
[...]
Het kan ook zijn dat UA de voorkeur gaf aan Odessa en Kyiv, en geen of te weinig Gepards en ander spul op dit soort kritieke plekken te plaatsen.rapture schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:01:
[...]
Aantonen dat een vliegveld niet verdedigbaar is om wat meer twijfel over de F-16 leveringen te zaaien.
Nu er weer 5 vliegtuigen beschadigd zijn lijken de F16s harder nodig dan ooit. De training is net begonnen dus ik verwacht de F16s niet voor de herfst.
Ben de tel inmiddels wel kwijt. Hoeveel vliegtuigen heeft UA nog in actieve dienst (na deze aanval) ?asing schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:06:
[...]
Het kan ook zijn dat UA de voorkeur gaf aan Odessa en Kyiv, en geen of te weinig Gepards en ander spul op dit soort kritieke plekken te plaatsen.
Nu er weer 5 vliegtuigen beschadigd zijn lijken de F16s harder nodig dan ooit. De training is net begonnen dus ik verwacht de F16s niet voor de herfst.
De grote vraag is natuurlijk wat voor vliegtuigen beschadigd zijn..asing schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:06:
[...]
Ik ben even aan het zoeken geweest naar een vliegveld.
Het dichtstbijzijnde vliegveld bij Chmelnitski is Khmelnytskyy International Airport. Worden volgens de foto's die ik er van vind, al wel eens optreden georganiseerd, en er staan vliegtuigen in opslag. Maar dat zijn dan eerder museumstukken uit WW2.
:strip_exif()/f/image/Wu4VFSLzxjQnfpN6qfAJt0UL.jpg?f=fotoalbum_large)
Een goede 40 kilometer noordoostwaarts, vlak bij Starokonstantinov, lijkt er me wel een militaire luchthaven te liggen, dat is dan nog steeds dezelfde oblast. Als ik moet gokken op de beelden van google maps, zou ik zeggen er vooral SU-24 staan.
Het dichtstbijzijnde vliegveld bij Chmelnitski is Khmelnytskyy International Airport. Worden volgens de foto's die ik er van vind, al wel eens optreden georganiseerd, en er staan vliegtuigen in opslag. Maar dat zijn dan eerder museumstukken uit WW2.
:strip_exif()/f/image/Wu4VFSLzxjQnfpN6qfAJt0UL.jpg?f=fotoalbum_large)
Een goede 40 kilometer noordoostwaarts, vlak bij Starokonstantinov, lijkt er me wel een militaire luchthaven te liggen, dat is dan nog steeds dezelfde oblast. Als ik moet gokken op de beelden van google maps, zou ik zeggen er vooral SU-24 staan.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
@Providentia en @Arator : het is denk ik even wachten op een video van Suchomimus. Hij analyseert dat soort acties en als hij alles kloppend heeft komt er een 1-2 minuten durende clip op zijn youtube kanaal.
De vliegtuigen op de foto zijn Antonov An-2's, die zijn van 1947. Dus net na WO2Arator schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:39:
Ik ben even aan het zoeken geweest naar een vliegveld.
[Afbeelding]
ik zie nog geen berichten uit Rusland dat ze 20 vliegtuigen vernietigd hebben, ga er dus maar van uit dat het meevalt.Providentia schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:29:
[...]
De grote vraag is natuurlijk wat voor vliegtuigen beschadigd zijn..
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Dus wellicht na een succesvolle Russische aanval op 5 historische dubbeldekkers, droevige tijden voor Oekraïnse museumliefhebbers?_Eend_ schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:50:
[...]
De vliegtuigen op de foto zijn Antonov An-2's, die zijn van 1947. Dus net na WO2
Als dat de werkelijke uitkomst zou zijn...
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Ik heb idd ook verder geen specificatie gezien van wat geraakt is:Tens schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:01:
[...]
ik zie nog geen berichten uit Rusland dat ze 20 vliegtuigen vernietigd hebben, ga er dus maar van uit dat het meevalt.
https://www.ukrinform.net...-khmelnytskyi-region.htmlA military object has been hit in Russia’s overnight attack on the Khmelnytskyi region. Five aerial vehicles went out of service.
‘Aerial vehicle’ is wel een erg brede term.
PSN
Klopt komt omdat Rusland de duidelijkheid niet helder heeft, immers zijn de helft van alle tank crews ook kosmonauten 😝YakuzA schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:06:
[...]
Ik heb idd ook verder geen specificatie gezien van wat geraakt is:
[...]
https://www.ukrinform.net...-khmelnytskyi-region.html
‘Aerial vehicle’ is wel een erg brede term.
Wat weerhoudt Rusland er eigenlijk van om andere data op de raketten te drukken?rapture schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:12:
[...]
Dat kunnen de Oekraïners aan de productiedatums van de brokstukken aflezen.
Handig voor desinformatie, hun niet in de kaarten te laten kijken en zo boeiend voor het systeem/opslag/fifo of whatever is het toch niet. Want eenmaal klaar worden ze toch asap weggeschoten.
Het is best wel lastig om dit bij alle onderdelen van alle leveranciers te doen. Het is niet alleen de fabrikant van de raket dat ergens een datum zet.NeutraleTeun schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:22:
[...]
Wat weerhoudt Rusland er eigenlijk van om andere data op de raketten te drukken?
Handig voor desinformatie, hun niet in de kaarten te laten kijken en zo boeiend voor het systeem/opslag/fifo of whatever is het toch niet. Want eenmaal klaar worden ze toch asap weggeschoten.
Aan de hand van corrosie, welke versie,... kan ook de ouderdom of productiejaar afgeleid worden.
Tegen dat de Russen dit uitproberen, hebben de Oekraïners genoeg spreadsheets en grafieken om te zien wat de trends zijn.
Ook weer niet zo historisch. De An-2 werd tot 2002 geproduceerd en aangezien er meer dan 18.000 gemaakt zijn, zijn ze waarschijnlijk ook helemaal niet zeldzaam.Baserk schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:04:
[...]
Dus wellicht na een succesvolle Russische aanval op 5 historische dubbeldekkers, droevige tijden voor Oekraïnse museumliefhebbers?
Als dat de werkelijke uitkomst zou zijn...
Precies. Ook bekend als het 'German Tank Problem'rapture schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:31:
[...]
Het is best wel lastig om dit bij alle onderdelen van alle leveranciers te doen. Het is niet alleen de fabrikant van de raket dat ergens een datum zet.
Aan de hand van corrosie, welke versie,... kan ook de ouderdom of productiejaar afgeleid worden.
Tegen dat de Russen dit uitproberen, hebben de Oekraïners genoeg spreadsheets en grafieken om te zien wat de trends zijn.
Wikipedia: German tank problem
Ze kunnen ze beter wegslijpen. Informatie wordt er door de fabrikant met een laser inge-etst. Als de chip groot genoeg is staat er nog wel wat meer informatie op. Alhoewel, als ze dat nu ineens gaan doen adhv deze tipNeutraleTeun schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:22:
[...]
Wat weerhoudt Rusland er eigenlijk van om andere data op de raketten te drukken?
Mee eens. Daarom moet Ukraine de mogelijkheid krijgen om aanvallen uit te voeren buiten haar grenzen.technoaddict schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:28:
Zelfs met veel luchtafweer komt er meestal wel wat doorheen.
Er ligt zo'n focus op die piloten, terwijl om een f16 je veel grotere stappen moet zetten voor het grondpersoneel, logistiek etc etc. Zie het niet dit jaar gebeurenasing schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:06:
[...]
Het kan ook zijn dat UA de voorkeur gaf aan Odessa en Kyiv, en geen of te weinig Gepards en ander spul op dit soort kritieke plekken te plaatsen.
In de moderne wereld met een directe video feed naar de experts in het buitenland is dat al grotendeels geregeld.Bever! schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:51:
[...]
Er ligt zo'n focus op die piloten, terwijl om een f16 je veel grotere stappen moet zetten voor het grondpersoneel, logistiek etc etc. Zie het niet dit jaar gebeuren
PSN
Op basis waarvan denk je dat?
Burgerleven in Kyiv.
Als je een video van de lokale McDonald's op Twitter zet en het gaat viraal met miljoenen views, dan maakt dat een verschil in de beeldvorming van de oorlog.
Het wordt in de informatieoorlog gebruikt. Een oorlog kan je ook ontkennen.
Er zijn burgers gestorven in de voorbije nacht door drone- en kruisraketaanvallen.
De slaap werd ontbroken en in bepaalde wijken was het slapeloze nacht.
De ene nacht is het normaal en de andere nacht kan een vliegende brommer inslaan.
Het lijkt op eerste gezicht normaal, maar de verhouding tussen de geslachten is duidelijk meer vrouwelijk.
Er zijn militairen in beeld, maar het is niet de bedoeling om veel militairen en hun materiaal te filmen. Dat heeft hij eruit geknipt.
:strip_exif()/f/image/IhUr9QBGZfJkXK6G4ugDj01a.jpg?f=fotoalbum_large)
Een tweede mythe: "Waarom zijn niet alle jongens aan het front? Anders ziet het niet als een existentiële strijd eruit.".
Je kan de economie niet leeghalen en er zijn miljoenen burgers die indirect meewerken.
Oekraïne kan niet meer jongens naar het front sturen dan wat de training en bewapening mogelijk maakt. En achter elke soldaat, werken meerdere mensen aan ondersteunende functies.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lwlHefgSEJvVoKXYFtkaVYnB.jpg?f=user_large)
Een vooroordeel over oorlogszones of arme landen of Oost-Europa. Het is schokkerend voor de Amerikanen om te zien dat in het buitenland betere service, hygiëne,... is.
:strip_exif()/f/image/afQ6p551WkLfEFSrwazDB7RQ.jpg?f=fotoalbum_large)
"Waarom belastinggeld naar het buitenland sturen zodat ze kunnen genieten van een beter draaiende McDonald's?" is onzin.
De Oekraïense economie moet draaien, een goed draaiende McDonald's betaalt belastingen en doet daarmee een bijdrage aan de oorlog. Hoe meer Oekraïne de oorlog zelf kan betalen, hoe minder geld dat er vanuit het buitenland moet komen.
Wat ik eraan kan toevoegen: Je land is een grootmacht of is geen grootmacht. Als je land een grootmacht wilt zijn/blijven, dan moet het geld naar het buitenland sturen om invloed, bevriende landen,... te krijgen/behouden. Het zijn investeringen om een betere positie in de geopolitiek te verkrijgen.
De slogan op de Brexit bus. Het is niet omdat het geld niet meer naar het buitenland gaat, dat het aan the poors in jouw land uitgegeven wordt. The poors in jouw land zijn helemaal geen prioriteit in de politiek. De populisten kunnen eender wat roepen, maar er is 99% kans dat het geld niet naar the poors gaat.
De bron is een Oekraïense econoom die in de VS gestudeerd en als professor aan een Amerikaanse universiteit gewerkt heeft.
Als je een video van de lokale McDonald's op Twitter zet en het gaat viraal met miljoenen views, dan maakt dat een verschil in de beeldvorming van de oorlog.
A video of #Kyiv McDonalds yesterday got 10M views. People were shocked to see civilian life , good service, and positive vibe.
— Tymofiy Mylovanov (@Mylovanov) 28 mei 2023
They said “it doesn’t look like a war zone”. But it is.
People share other misconceptions about city life in war. I explore them here 1/
Het wordt in de informatieoorlog gebruikt. Een oorlog kan je ook ontkennen.
Here is the McDonalds video. Some popular accounts retweeted it separately, others just copied the video without attribution.
Many of them are anti-Ukrainian, some are skeptics.
One of the frequent comments: there is no war in Ukraine, it doesn’t look like a war zone. 2/ https://t.co/ZgJyqlRF8e
Er zijn burgers gestorven in de voorbije nacht door drone- en kruisraketaanvallen.
Let’s debunk this “no war zone” argument.
The last night, I woke up to the sound of explosions. There were three loud pops real close outside our apartment. The windows shook but held. Believe me it is not pleasant. There was a largest ever drone attack on Kyiv. People died. 3/ pic.twitter.com/4onYE9byqj
De slaap werd ontbroken en in bepaalde wijken was het slapeloze nacht.
My sister, who lives in a different area, said they could not sleep. It was very loud, explosions, air defense, sound of shaheds.
Russia sent 54 attack drones, and 52 were intercepted. Again, civilians died.
You can read more here https://t.co/gu8l2WfqAR 4/ pic.twitter.com/kpehOTydFk
De ene nacht is het normaal en de andere nacht kan een vliegende brommer inslaan.
So, take me. I am the person who took that video in McDonalds on Friday night, and who could easily been hit by a drone on Saturday night. So, yes, it is a war zone. Even if McDonalds or other businesses don’t convey that impression. 5/
Het lijkt op eerste gezicht normaal, maar de verhouding tussen de geslachten is duidelijk meer vrouwelijk.
But they actually do so if you are perceptive. First, there are many more women than men in the video (approximately 27/17). Second, out of 27 men, two are wearing uniform, and another one is semi plain cloth military (hat, belt). That’s 18%. 6/ https://t.co/ZgJyqlRF8e
Er zijn militairen in beeld, maar het is niet de bedoeling om veel militairen en hun materiaal te filmen. Dat heeft hij eruit geknipt.
:strip_exif()/f/image/IhUr9QBGZfJkXK6G4ugDj01a.jpg?f=fotoalbum_large)
Een tweede mythe: "Waarom zijn niet alle jongens aan het front? Anders ziet het niet als een existentiële strijd eruit.".
Je kan de economie niet leeghalen en er zijn miljoenen burgers die indirect meewerken.
Oekraïne kan niet meer jongens naar het front sturen dan wat de training en bewapening mogelijk maakt. En achter elke soldaat, werken meerdere mensen aan ondersteunende functies.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lwlHefgSEJvVoKXYFtkaVYnB.jpg?f=user_large)
Een vooroordeel over oorlogszones of arme landen of Oost-Europa. Het is schokkerend voor de Amerikanen om te zien dat in het buitenland betere service, hygiëne,... is.
:strip_exif()/f/image/afQ6p551WkLfEFSrwazDB7RQ.jpg?f=fotoalbum_large)
"Waarom belastinggeld naar het buitenland sturen zodat ze kunnen genieten van een beter draaiende McDonald's?" is onzin.
De Oekraïense economie moet draaien, een goed draaiende McDonald's betaalt belastingen en doet daarmee een bijdrage aan de oorlog. Hoe meer Oekraïne de oorlog zelf kan betalen, hoe minder geld dat er vanuit het buitenland moet komen.
Wat ik eraan kan toevoegen: Je land is een grootmacht of is geen grootmacht. Als je land een grootmacht wilt zijn/blijven, dan moet het geld naar het buitenland sturen om invloed, bevriende landen,... te krijgen/behouden. Het zijn investeringen om een betere positie in de geopolitiek te verkrijgen.
De slogan op de Brexit bus. Het is niet omdat het geld niet meer naar het buitenland gaat, dat het aan the poors in jouw land uitgegeven wordt. The poors in jouw land zijn helemaal geen prioriteit in de politiek. De populisten kunnen eender wat roepen, maar er is 99% kans dat het geld niet naar the poors gaat.
offtopic:
Het is zelfs zo dat geld aan the poors (tijdens de Corona) geven, was de grootste monetaire beleid fout in tientallen jaren. Geld aan de banken, corporations, rijken,... geven is goed, want zij houden het geld weg van de straten en zo blijft de inflatie laag. The poors hebben de vervelende eigenschap van zo snel mogelijk uitgeven en smijten het geld tegen de fysieke goederen aan. Met alle gevolgen van dien in de supply chains en inflatie.
De strijd tegen de inflatie gaat eigenlijk over hoe kunnen we de koopdriften van de mensen temmen. Zolang de kopers hun geld tegen de vraagprijs smijten, worden de prijzen verhoogd en de hoge inflatie veroorzaakt. Als de kopers niet meer opdagen, dan moeten de bedrijven de prijzen verlagen en de inflatie daalt. Als de Fed met renteverhogingen miljoenen werklozen moet creëren om miljoenen Amerikaanse autoleningen en hypotheken om te laten vallen, dan doen ze het om de economie te resetten naar prijsstabiliteit.
The poors is op z'n Amerikaans gedefinieerd als de mensen die moeten checken of ze hun rekeningen/facturen kunnen betalen. Not poor is als je niet naar de rekeningen/facturen hoeft te kijken en het gaat vanzelf met automatische incasso of domiciliëring.
Het is zelfs zo dat geld aan the poors (tijdens de Corona) geven, was de grootste monetaire beleid fout in tientallen jaren. Geld aan de banken, corporations, rijken,... geven is goed, want zij houden het geld weg van de straten en zo blijft de inflatie laag. The poors hebben de vervelende eigenschap van zo snel mogelijk uitgeven en smijten het geld tegen de fysieke goederen aan. Met alle gevolgen van dien in de supply chains en inflatie.
De strijd tegen de inflatie gaat eigenlijk over hoe kunnen we de koopdriften van de mensen temmen. Zolang de kopers hun geld tegen de vraagprijs smijten, worden de prijzen verhoogd en de hoge inflatie veroorzaakt. Als de kopers niet meer opdagen, dan moeten de bedrijven de prijzen verlagen en de inflatie daalt. Als de Fed met renteverhogingen miljoenen werklozen moet creëren om miljoenen Amerikaanse autoleningen en hypotheken om te laten vallen, dan doen ze het om de economie te resetten naar prijsstabiliteit.
The poors is op z'n Amerikaans gedefinieerd als de mensen die moeten checken of ze hun rekeningen/facturen kunnen betalen. Not poor is als je niet naar de rekeningen/facturen hoeft te kijken en het gaat vanzelf met automatische incasso of domiciliëring.
De bron is een Oekraïense econoom die in de VS gestudeerd en als professor aan een Amerikaanse universiteit gewerkt heeft.
In Oekraïne heeft hij het onderstaande gedaan.President, Kyiv School of Economics; Adviser, Zelensky administration; Minister of economy, Ukraine, 2019-2020; Associate professor, University of Pittsburgh
Wikipedia: Tymofiy MylovanovFrom 2016 Mylovanov is a president of Kyiv School of Economics.[1] In 2014 and 2015 he took the leading places in the Forbes Ukraine ranking of Ukrainian economists who have achieved the greatest success in the scientific field.[3]
On 7 July 2016, the Verkhovna Rada of Ukraine elected him to the council of the National Bank of Ukraine (NBU) and since October 2016 he has held a position of the deputy chairman of the council of the National Bank of Ukraine.[3]
On 29 August 2019 the Verkhovna Rada appointed Tymofiy Mylovanov as Minister of Economic Development, Trade and Agriculture of Ukraine.[2] Mylovanov was offered the position of Minister of Agriculture in the 4 March 2020 formed Shmyhal Government, but he refused because "it would be another type of government where I would not be effective.[4][5] President Volodymyr Zelensky then offered him a post in the Presidential administration of Ukraine which Mylovanov also refused.[5] He did offer to continue to lead the Ministry of Economy, but he was told "that there were no votes for me."[5]
After his dismissal as government minister Mylovanov was appointed president of the Kyiv School of Economics and returned to the University of Pittsburgh.[6]
Eindelijk. Tijdje terug was deze mijlpaal al eens bijna behaald, maar er zijn behoorlijk wat correcties gedaan waardoor het toch nog een poosje heeft geduurd.Our total count of visually documented Russian tank losses during their 2022 invasion of Ukraine has reached 2000!
— Jakub Janovsky (@Rebel44CZ) 29 mei 2023
What an epic failure from a self-proclaimed military superpower.
full list: https://t.co/fmhlTM3zHA
Nieuwsflow?
Moderatie comment
Een veronderstelling baseren op de afwezigheid van informatie is te speculatief. Dat word dan ook weer een rode lap voor anderen om allerlei feiten en gegevens aan te dragen. En dat leidt af.
Voordat je zoiets poneert stel eerst vast of dat inderdaad wel zo is. Is dat niet vast te stellen, dan niet poneren, want dan komen we er toch niet uit.
[ Voor 54% gewijzigd door teacup op 29-05-2023 21:24 ]
begrijp ik even niet,
Jij beweert dat de beslissingmakers zich teveel focussen op piloten alleen, of bedoel je de mensen hier?
Kan ik je uit de droom helpen; beslissingmakers komen hier niet voor advies.
@Bever! En de beslissingmakers komen zeker niet hier alle details delen van wat er allemaal gaande is. De media in het algemeen zullen ook weinig over het ondersteunende grondpersoneel schrijven, want dat spreekt een stuk minder tot de verbeelding dan de piloten. Reken maar dat er onder de mensen die wel kennis en verstand van zaken hebben ruim voldoende aandacht is voor de logistiek rondom de F16s en de piloten.Tens schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:17:
[...]
begrijp ik even niet,
Jij beweert dat de beslissingmakers zich teveel focussen op piloten alleen, of bedoel je de mensen hier?
Kan ik je uit de droom helpen; beslissingmakers komen hier niet voor advies.
Kan het er niet mee eens zijn, over de Leo 2 stond uitgebreid beschreven dat die onderhoud buiten UA zouden krijgen in nieuwe centra.anboni schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:21:
[...]
@Bever! En de beslissingmakers komen zeker niet hier alle details delen van wat er allemaal gaande is. De media in het algemeen zullen ook weinig over het ondersteunende grondpersoneel schrijven, want dat spreekt een stuk minder tot de verbeelding dan de piloten. Reken maar dat er onder de mensen die wel kennis en verstand van zaken hebben ruim voldoende aandacht is voor de logistiek rondom de F16s en de piloten.
F16 nieuwsflow draait volledig om een handje vol piloten, dat is helemaal prima natuurlijk echter zonder de rest gebeurt er weinig.. Als je een goede bron hebt waar het tegendeel staat houd ik me aanbevolen natuurlijk
Eh, jij beweert dat er naast de opleiding voor piloten niks gebeurt, dan is het imho aan jou om dat te onderbouwen. En 'nieuwsflow' heeft niks te maken met wat er achter de schermen gebeurt.Bever! schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:26:
[...]
Kan het er niet mee eens zijn, over de Leo 2 stond uitgebreid beschreven dat die onderhoud buiten UA zouden krijgen in nieuwe centra.
F16 nieuwsflow draait volledig om een handje vol piloten, dat is helemaal prima natuurlijk echter zonder de rest gebeurt er weinig.. Als je een goede bron hebt waar het tegendeel staat houd ik me aanbevolen natuurlijk
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid