Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 25 Laatste
Acties:
  • 518.409 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

3raser schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:21:
[...]

Hoe werkt dat dan bij explosieven in een tunnel? Ik zie op dit filmpje mensen in een tunnel staan die dit gewoon overleven. Is de explosie dan niet groot genoeg?
Dat is geen explosie om de tunnel op te blazen, dat is een explosie om te kijken naar het effect van schockwaves in een tunnel. De charge is relatief klein en doet geen schade aan de tunnel. Daarbij staan de mensen er relatief ver vandaan.

Heb je een charge om de tunnel op te blazen dan wordt het heel anders en is het onverstandig om dara te staan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:01

Snow_King

Konijn is stoer!

-AzErTy- schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:57:
De 14-daagse weersverwachtingen in Oekraïne zien er momenteel schitterend uit. Twee weken dat er geen druppel zit aan te komen en iedere dag zon en rond de 20°C.

Het tegenoffensief moet er nu toch echt zitten aan te komen.
Jep: https://www.yr.no/en/fore...zhia%20Raion/Zaporizhzhya

Ziet er mooi. Prima weer om een tochtje te maken naar het strand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snow_King schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:26:
[...]

Jep: https://www.yr.no/en/fore...zhia%20Raion/Zaporizhzhya

Ziet er mooi. Prima weer om een tochtje te maken naar het strand.
Zal toch wel even duren voordat het vocht er echt uit is lijkt me?
Hoewel de temperaturen nu inderdaad wel hard oplopen zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voor het weer kan je bij de Duitsers kijken. Die moeten wel weten wanneer je met de panzers kan rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmjT3L-PO7r4eR2ZxfmjsIMJWIk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RX0DJuIcWKmJKgGvPtjtwOh8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eRdsVp-7UpS7zQ86yKqiqzFKig=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6MuwKW82nDot4BawVx6VT4RK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/690QO0rZtZMCYT7oGF9SUzde5Dw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GfD7r3NeUoOVT0xZ33Uay6YY.jpg?f=user_large

Er is warmte en zonneschijn nodig om de moerassen op te drogen. De minimale neerslag is nodig om het stof aan de grond te fixeren. Je wilt niet teveel stof in je gezicht en het eten.

Een meningsverschil tussen de weermannen heeft D-Day geholpen. Aan de Duitse kant was de commandant overtuigt dat het weer de landing in Normandië onmogelijk maakt en ging op vakantie. Aan de geallieerde kant vonden ze een gat in het slecht weer en vielen aan.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 02-05-2023 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-07 16:00
rapture schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:29:

Er is warmte en zonneschijn nodig om de moerassen op te drogen. De minimale neerslag is nodig om het stof aan de grond te fixeren. Je wilt niet teveel stof in je gezicht en het eten.
Je vergeet wind! Hoe harder het waait, des te sneller droogt de grond.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
rapture schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:29:
Voor het weer kan je bij de Duitsers kijken. Die moeten wel weten wanneer je met de panzers kan rijden.

[...]
De Noorse evenknie van het KNMI is één van de weinige organisaties die nog gratis en ongelimiteerd middels API het weerbericht deelt. De modellen die ze gebruiken werken prima, ook op lange termijn, en bovendien niet enkel gericht op Noorwegen. Ze bewijzen hiermee de wereldbevolking een fantastische dienst.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:10
-AzErTy- schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:57:
De 14-daagse weersverwachtingen in Oekraïne zien er momenteel schitterend uit. Twee weken dat er geen druppel zit aan te komen en iedere dag zon en rond de 20°C.

Het tegenoffensief moet er nu toch echt zitten aan te komen.
Ik hoor al maanden niet anders dan dat het tegenoffensief nu écht bijna gaat beginnen.

Inmiddels weet ik het zo net nog niet. Eerst zien, dan geloven.
Hopen dat, als het dan eindelijk losbarst, de Russen kneiterhard teruggedreven worden op alle fronten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:20
LZ86 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:18:
[...]

Ik hoor al maanden niet anders dan dat het tegenoffensief nu écht bijna gaat beginnen.

Hopen dat, als het dan eindelijk losbarst, de Russen kneiterhard teruggedreven worden op alle fronten.
Dan luister je al maanden verkeerd. Een tegenoffensief is al maanden niet mogelijk.

Maar je hebt uiteraard gelijk: eerst zien, dan geloven.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Mizintsev, hoofd militaire logistiek na 8 maanden al ontslagen? Volg tweet voor iets meer info.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

De Oekraïners zitten in de voorbereidende fase. Genoeg materiaal vergaren, de troepen trainen,... en het slagveld shapen (vijandelijke voorraden/commandoposten opblazen, veel misleiding uitsturen, de vijand verzwakken,...).

Het moet nog opdrogen. Zolang dit niet gebeurd is, gaan de voertuigen niet rijden.

M109 in een modderbad en moet eruit gesleept worden, betekent no go.

Als er water in je eigen ingegraven posities staat, dan zal het aan de overkant niet veel anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 12:22
[...]

Ik weet niet waar jij al maanden niet anders leest dan dat het tegenoffensief op het punt staat te beginnen, maar alle serieus te nemen bronnen zijn daar nooit vanuit gegaan. Volgens mij is vanaf het begin duidelijk geweest dat het tegenoffensief pas kan starten als de grond voldoende droog is omdat anders alle zware materieel wegzakt in de blubber. En dat materieel is overigens ook nog maar relatief kort geleden aangekomen in Oekraïne. Een stabiele en droge grond is dus een essentiële voorwaarde, waarbij ook al die tijd duidelijk is dat het tegenoffensief dus sowieso niet voor april/mei had kunnen beginnen.

En zeker is het eerst zien, dan geloven. Er zijn nogal wat meningen te vinden. Ik doe mijn best om niet al te hoopvol te zijn omdat ik bijna niet kan voorstellen dat de Russen zich zo laten overrompelen terwijl ze al die tijd aan hun verdediging hebben kunnen werken. We gaan het zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Moby schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:33:
[Twitter]

Mizintsev, hoofd militaire logistiek na 8 maanden al ontslagen? Volg tweet voor iets meer info.
8 maanden is wel langer dan het gemiddelde :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

YakuzA schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:27:
[...]

8 maanden is wel langer dan het gemiddelde :)
Aangezien het bij ontslag bleef zal hij het in verhouding nog wel aardig gedaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Yucon schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:31:
[...]

Aangezien het bij ontslag bleef zal hij het in verhouding nog wel aardig gedaan hebben.
Generaals vallen over het algemeen niet uit ramen :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Dat wordt natuurlijk gedeeltelijk ook gebroadcast om de Russen op hun hoede te houden :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

YakuzA schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:33:
[...]

Generaals vallen over het algemeen niet uit ramen :)
Want als de generaals zich bedreigd voelen, dan kunnen ze weleens tot de conclusie komen dat de tsaar weg moet. Daarom krijgen de generaals na het falen op het slagveld medailles. Hou de generaals tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

rapture schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:39:
[...]

Want als de generaals zich bedreigd voelen, dan kunnen ze weleens tot de conclusie komen dat de tsaar weg moet. Daarom krijgen de generaals na het falen op het slagveld medailles. Hou de generaals tevreden!
Stalin executeerde generaals met bosjes tegelijk, Russiche generaals zijn historisch gezien heel mak geweest. Voor zover ik weet is er nooit in Rusland een (poging tot) machtsgreep vanuit de top van het leger geweest, altijd vanuit de politiek of de manschappen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:43
IJzerlijm schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:53:
[...]

Stalin executeerde generaals met bosjes tegelijk, Russiche generaals zijn historisch gezien heel mak geweest. Voor zover ik weet is er nooit in Rusland een (poging tot) machtsgreep vanuit de top van het leger geweest, altijd vanuit de politiek of de manschappen.
in de jaren 90 is er een couppoging geweest, in de tijd van Jeltsin Gorbatsjov

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Je wilt een lage signal to noise ratio. Ruis is praktisch om je vijand te stressen. Een bokser gaat ook niet aankondigen wanneer hij precies aan gaat vallen. Maar als hij nog flink wat energie heeft en hij ziet er fit uit, dan kun je er van uit gaan dat hij wel aan gaat vallen. Je weet alleen niet wanneer. Dat is voor de tegenpartij vermoeiend, en zorgt voor stress. Zo ook hier. Oekraïne heeft nu dankzij het Westen (en zichzelf) offensieve kwaliteiten.

Verder (het is al gezegd maar ik herhaal het nog maar eens) waren maanden geleden nog niet eens alle troepen opgeleid, en het weer was er ook niet waar. Dus maanden geleden is nogal overdreven.

[ Voor 14% gewijzigd door Jerie op 02-05-2023 17:05 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

rapture schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:39:
[...]

De generaals krijgen medailles omdat ze, door het accepteren van de medaille, ook verantwoordelijkheid accepteren. Als er achteraf een zondebok nodig is, omdat uitlekt wat voor shitshow het was, wordt er naar de generaal en niet naar Putin gekeken. Putin kan dan gewoon claimen dat hij het niet wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

HvdBent schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:03:
[...]

in de jaren 90 is er een couppoging geweest, in de tijd van Jeltsin Gorbatsjov
Door het Wikipedia: State Committee on the State of Emergency allemaal politici. Een aantal zijn ook generaal maar het was niet het een coup vanuit het leger dat massaal de kant van Yeltsin koos.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-07 06:57
Op de Russische staatstelevisie wordt de vriendschap met China in twijfel getrokken na het telefoontje van Xi met Zelensky. Nu lees ik vandaag ook dat China voor het eerst van "een Russische agressie" spreekt in Oekraïne. Gaat dus lekker met die vriendschap zonder limieten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lan Mandragoran schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:02:
[...]

Ik weet niet waar jij al maanden niet anders leest dan dat het tegenoffensief op het punt staat te beginnen, maar alle serieus te nemen bronnen zijn daar nooit vanuit gegaan. Volgens mij is vanaf het begin duidelijk geweest dat het tegenoffensief pas kan starten als de grond voldoende droog is omdat anders alle zware materieel wegzakt in de blubber.
Eerst waren er een hoop verwachtingen / voorspellingen dat vanwege die reden, het offensief in de herfst moest wachten tot de grond bevroren was, en dan in de winter zou beginnen. Nu zal er wel wat gaan gebeuren de komende tijd, maar de verwachtingen / hoop die we ervoor hebben zijn misschien ook wel onrealistisch hoog.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De Nederlandse geweren die geleverd zijn:
https://mil.in.ua/en/news...-dutch-rifles-to-ukraine/
The difficult path of Dutch rifles to Ukraine

The Dutch military spoke about how they prepared their small arms for combat and sent them to Ukraine.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:14
q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:55:
Op de Russische staatstelevisie wordt de vriendschap met China in twijfel getrokken na het telefoontje van Xi met Zelensky. Nu lees ik vandaag ook dat China voor het eerst van "een Russische agressie" spreekt in Oekraïne. Gaat dus lekker met die vriendschap zonder limieten 8)7
Hopelijk weet Zelensky asap een serieuze Chinese delegatie uit te nodigen mbt toekomstige samenwerking.
China begrijpt uitstekend dat de eigen economische groei stevig wordt bedreigd als het 'all-in' gaat op Mockba.
Dollars en euros versus roebels...

Elke Russische (slag)ader die 'plop' doet, omdat een Chineze delegatie landt in Kiyv, is meegenomen.
Helemaal als die ader zich hoog in het Kremlin bevindt.

Gelukkig weet Zelensky uitstekend dat de oorlog niet alleen op het slagveld wordt uitgevochten.

edit;typo

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:01

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ah, de canadeze Diemaco C7’s.

Daarmee heb ik ook vaak zat mee op de baan gelegen. Dat zijn echt hele fijne wapens en die scopes in het nieuwsbericht zijn heel wat beter dan de kijkers die er op zaten toen ik er mee heb leren schieten.

Dat is echt een fijn ding om bij je te hebben _/-\o_ d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-07 16:00
Fraggert schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:40:
[...]

Daarmee heb ik ook vaak zat mee op de baan gelegen. Dat zijn echt hele fijne wapens en die scopes in het nieuwsbericht zijn heel wat beter dan de kijkers die er op zaten toen ik er mee heb leren schieten.

Ah ik meen al iets te missen bij het familiediner afgelopen kerst.. Nu weet ik wat ik miste! :+ :D

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

murphydrz schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:47:
[...]

Ah ik meen al iets te missen bij het familiediner afgelopen kerst.. Nu weet ik wat ik miste! :+ :D
Tsja, sommigen hebben een militaire achtergrond of zijn oud genoeg om nog diestplicht te hebben vervuld.

Dat betekend nog niet dat ze naar de paasbrunch gaan met hun M109 155mm houwitser.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
En voor de visueler ingestelde mensen:

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:46
Van liveuamap:
Explosions were reported in Sevastopol, according to occupational authorities due to the training of air defense
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-WLNc5PA7nfeqzyMkeMUYkfwZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5yu2u5KmVdc6rkwTPeN8rGZ.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Creatief mijnen vegen rond Kharkiv:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:01

Snow_King

Konijn is stoer!

Baserk schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:14:
[...]

Hopelijk weet Zelensky asap een serieuze Chinese delegatie uit te nodigen mbt toekomstige samenwerking.
China begrijpt dat uitstekend dat de eigen economische groei stevig wordt bedreigd als het 'all-in' gaat op Mockba.

Elke Russische (slag)ader die 'plop' doet, omdat een Chineze delegatie landt in Kiyv, is meegenomen.

Gelukkig weet Zelensky uitstekend dat de oorlog niet alleen op het slagveld wordt uitgevochten.
Hoe meer er een wig tussen RU en CN kan komen hoe beter. Alle beetjes helpen om het RU nog moeilijker te maken.
Fraggert schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:40:
[...]

Jep! Ook mee geschoten. Fijne dingen :-) Dit kijker is echt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Baserk schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:14:
[...]

China begrijpt dat uitstekend dat de eigen economische groei stevig wordt bedreigd als het 'all-in' gaat op Mockba.

Xi en Poetin hadden elkaar gesproken. Poetin zou niet meer met nucleair dreigen. Xi had z'n kont nog niet gekeerd of Poetin dreigde er al weer mee. Niet erg betrouwbaar...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:06
Fake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:28

AndereKoekoek

Ping! Pong?

En weer ontspoorde een trein volgens het AD:
20:41
In het westen van Rusland is dinsdagavond vermoedelijk als gevolg van sabotage een goederentrein ontspoord. Het gaat om ongeveer twintig wagons. Gouverneur Alexander Bogomas van de West-Russische grensregio Brjansk meldt dat een explosief de oorzaak was.

Voor zover bekend zijn er geen gewonden. De Russische spoorbeheerder meldt dat de ontsporing het gevolg is van 'ongeoorloofde inmenging', zonder verdere details te noemen. Ook maandag ontspoorde in Brjansk een goederentrein na een explosie. Toen ging het om zeven wagons. De regio Brjansk grenst aan zowel Oekraïne als Belarus.
Duidelijk de aanvoerlijnen aan het plat leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door AndereKoekoek op 02-05-2023 21:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:40

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
EU wil 500 miljoen euro vrij maken voor munitieproductie voor Oekraïne

Volkskrant Liveblog

En dit is dus bovenop de al geraamde 1 miljard.
20:44
De Europese Unie wil meer dan 500 miljoen euro beschikbaar stellen om de Europese munitieproductie op te voeren. Hiermee zouden de EU-landen Oekraïne van meer munitie kunnen voorzien en hun eigen voorraden aanvullen.

Eerder besloot de EU al 1 miljard euro beschikbaar te stellen om Oekraïne van granaten, raketten en munitie uit EU-voorraden te voorzien. Ook ligt er nog een plan om 1 miljard vrij te maken voor de gezamenlijke aankoop van munitie, al is dat plan vooralsnog niet officieel goedgekeurd. Ook het nieuwste voornemen zal eerst door alle EU-lidstaten en het Europees Parlement moeten worden goedgekeurd voordat het kan worden doorgevoerd.
Het onderstaande klinkt ook goed, want dat lijkt op een meer structurele ondersteuning van de wapenindustrie. Dit was waar die industrie om verlegen zit. Er is in die industrie weinig investeringsvermogen en de daarvoor benodigde toekomstzekerheid.
Volgens het plan, dat woensdag door de Europese Commissie wordt gepresenteerd, krijgen Europese wapenfabrikanten subsidies voor investeringen waardoor de productie van munitie en raketten kan worden verhoogd. ‘De industrie moet nu overgaan op oorlogseconomie-modus’, aldus Eurocommissaris Thierry Breton.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Opnieuw politiechef in Melitopol getroffen door explosie bij woning

Volkskrant Liveblog

Blijkbaar zijn naast openstaande ramen ook openstaande tuinhekken gevaarlijk.
19:16
In de bezette Zuid-Oekraïense stad Melitopol is vandaag opnieuw een regionale politiechef getroffen door een explosie. Het explosief was bij het hek van zijn woning geplaatst en ging af toen hij het hek opende om naar zijn werk te gaan, zo blijkt uit onderzoek van een Russisch onderzoeksteam. Wie het slachtoffer is, is niet bekendgemaakt. Hij is gewond geraakt en overgebracht naar een ziekenhuis.
Of de gemeenschappelijke ingang van een appartementen gebouw.
Het is de tweede keer in een week dat Melitopol wordt opgeschrikt door een explosie bij een woning. Vorige week kwam een andere lokale politiechef, Oleksandr Misjtsjenko, om het leven nadat een handgemaakt explosief was ontploft bij de ingang van zijn appartementencomplex.
Voor dit eerdere geval zouden mensen zijn opgepakt.Hierbij betrap ik mij op de gedachte of die FSB aldaar wel de organisatiegraad heeft om mensen te vinden en op te pakken. Nou dat oppakken is blijkbaar gelukt, of dat maar wat willekeurige mensen zijn, voor de publiciteit, is nog even de vraag:
De Russische federale veiligheidsdienst FSB heeft drie personen aangehouden in verband met de explosie bij het huis van Misjtsjenko. Volgens de FSB zijn zij mogelijk lid van een ‘sabotagegroep’. Een van de verdachten is Oekraïens, de andere twee zijn Russen. Of dezelfde groep betrokken is bij de tweede explosie is nog niet duidelijk.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Laatst online: 14:10
Spykie schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:24:
[...]

Dan luister je al maanden verkeerd. Een tegenoffensief is al maanden niet mogelijk.

Maar je hebt uiteraard gelijk: eerst zien, dan geloven.
Nee hoor. Afgelopen herfst was het wachten tot de grond hard genoeg bevroren was, dan zou het losgaan, nu weer wachten tot de grond hard genoeg opgedroogd is.

Daarom, eerst maar eens zien. Natuurlijk goed dat er meer materieel is nu. Maar je geeft de Russen ook de kans zich meer in te graven. Nu is het met de Russische track record niet onwaarschijnlijk dat ze dat ook weer halfbakken gedaan hebben, maar ik hoop voor de mensen in marioepol, melitopol, etc dat ze ook bevrijd mogen worden. En dat liever zsm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:19
Ligt er nu alweer een trein naast de rails?

[Twitter: https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1653496658552840193]

En deze had ik nog niet meegekregen:

Als dit klopt dan slaat Iran gewoon een slaatje uit het conflict in plaats van een kant te kiezen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 05-07 22:31
teacup schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:42:
EU wil 500 miljoen euro vrij maken voor munitieproductie voor Oekraïne

Volkskrant Liveblog

En dit is dus bovenop de al geraamde 1 miljard.

[...]

Het onderstaande klinkt ook goed, want dat lijkt op een meer structurele ondersteuning van de wapenindustrie. Dit was waar die industrie om verlegen zit. Er is in die industrie weinig investeringsvermogen en de daarvoor benodigde toekomstzekerheid.

[...]
Dus bij elkaar 1.5 miljard. Kan iemand mij helpen duiden of dit veel is of niet? Het klinkt mij in de oren als relatief weinig. Sure, het zijn een boel kogels en artillerie granaten. Echter, relatief slimme munitie is een veelvoud duurder als ik zo snel in het rond Google (HIMARS is een uitschieter met 5 miljoen per stuk). Dan is die 1.5 miljard een stuk sneller op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

LZ86 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:08:
[...]

Nee hoor. Afgelopen herfst was het wachten tot de grond hard genoeg bevroren was, dan zou het losgaan, nu weer wachten tot de grond hard genoeg opgedroogd is.

Daarom, eerst maar eens zien. Natuurlijk goed dat er meer materieel is nu. Maar je geeft de Russen ook de kans zich meer in te graven. Nu is het met de Russische track record niet onwaarschijnlijk dat ze dat ook weer halfbakken gedaan hebben, maar ik hoop voor de mensen in marioepol, melitopol, etc dat ze ook bevrijd mogen worden. En dat liever zsm
In de winter harde grond in Oekraïne vinden is een zeldzame tijdsslot bij de klimaatverandering van tegenwoordig. Waarom 24 februari 2022? Omdat de Russen lang wachten en hopen dat ze 2 weken aan bevroren grond konden vinden.

Toen het duidelijk was dat de Russen proberen aan te vallen in de Donbass en over de Oekraïners te pushen dan was het de hele winter de Russen tegenhouden totdat de Russen teveel voertuigen, materiaal en troepen in Bakhmut, Vulhedar,... verspild hebben.

Nu is het wachten op droge grond zodat de Oekraïense voertuigen goed kunnen doorrijden.

Oorlog is een zeer dynamisch gegeven en je kan in de geschiedenis 6 maanden voor de overwinning complete twijfel vinden. Niemand is zeker dat een oorlog gewonnen kan worden 6 maanden voor de overwinning. Oorlogen eindigen nooit zoals je verwacht. De overwinning is net zo onvoorspelbaar als het offensief.

Voor meer achtergrondinformatie: YouTube: Timothy Snyder: How Putin’s Lies Are Driving the War in Ukraine | Th...

Uiteindelijk gaat het om politics zoals von Clausewitz schreef. Je kan politieke druk uitvoeren met het vernietigen van legers, terreinwinst,... totdat Putin of Rusland z'n verlies moet toegeven.

Ik heb het volgen van oorlog vergeleken met het volgen van de beurs. De vijand zal altijd jou willen overtuigen om de aandelen met verlies te verkopen, zeker in de laatste maanden, weken, dagen,... voor de grote koersstijging. Je moet daaraan wennen en op basis van de juiste filtering van informatie volle vertrouwen hebben in je (beleggings)strategie om de overwinning te halen en de kwade tongen te laten verliezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
rapture schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:48:
[...]

In de winter harde grond in Oekraïne vinden is een zeldzame tijdsslot bij de klimaatverandering van tegenwoordig. Waarom 24 februari 2022? Omdat de Russen lang wachten en hopen dat ze 2 weken aan bevroren grond konden vinden.
Het uitstel naar 24 Feb kwam ook deels door de Olympische spelen die zijn buddy Xi organiseerde.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Wagner claimt Major General Ihor Tantsyura te hebben gedood vlakbij Bakhmut.

Bronnen gecheckt, maar ze verwijzen allemaal naar een interview met Prighozin. Bij die man weet je echter nooit of het klopt of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
LZ86 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:08:
[...]

Dat lijkt mij sterk, in die periode was het Kherson offensief nog bezig (Wikipedia: 2022 Kherson counteroffensive) en kort daarna startte Rusland zijn winteroffensief waardoor Oekraïne in de verdediging moest kruipen.

Misschien dat er één en ander op dit forum voorspeld werd, maar de wapens die Oekraïne nodig heeft voor een nieuw offensief zijn nu pas geleverd.

[ Voor 38% gewijzigd door XWB op 02-05-2023 23:13 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

YakuzA schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:52:
[...]

Het uitstel naar 24 Feb kwam ook deels door de Olympische spelen die zijn buddy Xi organiseerde.
14 dagen voor de invasie heeft een professor in Game Theory uitgelegd hoe de Russen naar een tijdslot in de winter zochten om de aanval uit te voeren. Als ze de tijdslot missen, dan kunnen ze het naar volgend jaar uitstellen. De Amerikanen zaten met hun weermannen ook te kijken naar wanneer exact de pantservoertuigen kunnen rijden.

Is het de modder dat Putin gedwongen heeft om 24 februari 2022 te kiezen, want anders mist hij de kans en moet het minstens een jaar uitstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:46:

Als dit klopt dan slaat Iran gewoon een slaatje uit het conflict in plaats van een kant te kiezen.
Dat is toch gewoon Iraanse munitie die naar Jemen onderweg was maar onderschept is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
downtime schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:21:
[...]

Dat is toch gewoon Iraanse munitie die naar Jemen onderweg was maar onderschept is?
Dat is dan recentelijk weer gebeurd want dat spul schijnt in januari 2023 geproduceerd te zijn.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Apache4u schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:46:
[...]

Dat is dan recentelijk weer gebeurd want dat spul schijnt in januari 2023 geproduceerd te zijn.
Daar lijkt het wel op. Aangezien er eerder Iraanse munitie via die route naar Oekraine is gekomen lijkt de meest simpele verklaring toch dat er weer een transport onderschept is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
AndereKoekoek schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:02:
Wagner claimt Major General Ihor Tantsyura te hebben gedood vlakbij Bakhmut.

Bronnen gecheckt, maar ze verwijzen allemaal naar een interview met Prighozin. Bij die man weet je echter nooit of het klopt of niet.
Oekraïne claimt dat er een onsuccesvolle poging is gedaan om deze generaal te doden: https://twitter.com/noelr...&t=pNpDEvCT6Tvq9ZrZacp2fw

Hopelijk zien of horen we snel wat goed nieuws over hem. Kan ook zijn dat Oekraïne niet prijs wilt geven dat hij inderdaad gedood is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jerie schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:58:
[...]

De Noorse evenknie van het KNMI is één van de weinige organisaties die nog gratis en ongelimiteerd middels API het weerbericht deelt. De modellen die ze gebruiken werken prima, ook op lange termijn, en bovendien niet enkel gericht op Noorwegen. Ze bewijzen hiermee de wereldbevolking een fantastische dienst.
De beschikbare informatie en presentatie op hun website is niet geschikt voor een screenshot van de relevante informatie in de komende 2 weken.

Bij de Duitsers vind ik grafieken waarmee je gemakkelijk de grond kan beoordelen. Wordt het steviger of drassiger?

Bij de Oekraïners ga ik niet kijken, want het is gevoelige informatie om een offensief te timen. Een meningsverschil tussen de weermannen kan een militair voordeel of nadeel opleveren. En het beschikbare budget voor rekenkracht. Hoe meer rekenkracht dat ze kunnen betalen, hoe accurater de voorspellingen kunnen worden.

Als de weermodellen elkaar tegenspreken, dan is het aan de mensen om keuzes te maken op basis van hun ervaring met het soort weer/klimaat dat ze kennen en back testing (voorspellingen aftoetsen aan behaalde resultaten). In Scandinavië dicht bij de zee is wat anders dan Centraal-Europa en landklimaat.

Dan kijk ik nog liever naar de Britten die gewend zijn om overal in de wereld actief te zijn. Zij geven het aantal uren zonneschijn niet door, maar wel hoe ver dat je (met optics) kan zien. Just in case dat ze drones of straaljagers over je land willen laten vliegen. Tot hoe ver kunnen ze een doelwit optisch zien, confirmeren,...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ncj8diA-temG-euRJtywviGMjsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gISdSemJBM5u3UbGstVKitKq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zoek in weersvoorspellingen naar "speciale" parameters. Duitsers willen droge grond zien, Britten willen van tientallen kilometers ver kunnen zien wat voor een marineschip dat er aan de horizon verschijnt,... Ik gebruik ook weersvoorspellingen voor de landbouw om planningen op te maken.

Half Duitsland heeft dezelfde klimaat als Polen, driekwart Oekraïne,...

Afbeeldingslocatie: https://www.noodweer.be/app/uploads/2021/08/koppen_europa-1024x524.png

Eenmaal de "hot summer" bij de Azov zee actief wordt, droogt het snel op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Apache4u schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:46:
[...]

Ik vond het wat gek, maar het blijkt inderdaad te kloppen.

https://www.washingtonpos...-transfer-ukraine-russia/

Iran smokkelt dus ammo per boot naar Jemen. Boot wordt onderschept en alle ammo die erin zit wordt gedoneerd aan UA.

Nog een bron : https://almashareq.com/en...res/2023/03/02/feature-02

1.6 miljoen stuks ammunitie :D . Dat zet zoden aan de dijk :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Hmm, had ik niet bij stilgestaan. Thanks voor posten, denk niet dat dit bekend is op Twitter en Reddit.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• asing

Weer eentje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
Rusland heeft deze keer ook teruggeslagen:

Moderatie comment:
Je kan tweets beter embedden: [embed]Link[/]

[ Voor 14% gewijzigd door teacup op 03-05-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Volgens Oleksii Reznikov zijn de Russen het narratief al op nieuwe 'acts of goodwill' aan het voorbereiden.
Reznikov: Russia preparing new 'acts of goodwill' in case of Ukrainian success

Ukrainian Defense Minister Oleksii Reznikov said on May 2 that Moscow is preparing new explanations for future battlefield defeats at the hands of the Ukrainian armed forces.

"If you observe a number of public statements on Russian resources," Reznikov said in an interview to Interfax Ukraine, "you can see that there are already phrases like: 'We must end the SVO (special military operation)', 'we must move to defense', "we must keep our 'newly-gained' territories.'"

The phrase "act of goodwill" first became well-known in April 2022 after Russian presidential spokesperson Dmitrii Peskov used it to describe Russian forces' retreat from northern Ukraine after decisive military defeat in the Battle of Kyiv.
https://kyivindependent.com/reznikov-russia-preparing/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er is al 51 miljoen hryvnia ingezameld en het doel is 400 miljoen hryvnia.
https://okozaoko.okko.ua/en
Our goal is to raise 400 million UAH for mortars, heavy machine guns and automatic grenade launchers for the Territorial Defence Forces of Ukraine

You can help just by refueling your car at OKKO. And 1 hryvnia from every litre of PULLS 95 or PULLS Diesel you fill up your tank with automatically goes to purchase heavy machine guns, mortars and automatic grenade launchers for the Ukrainian Territorial Defence Forces.

If you do not drive or wish to make an additional donation, here is the link to the special account and mono bank of the project. Every hryvnia brings our victory one step closer.
Voor mortieren, machinegeweren en automatische granaatwerpers.
The goal of the project is to buy 300 82-mm mortars, 200 heavy machine guns and 100 automatic 40-mm grenade launchers.

With this amount, we will fully cover the Territorial Defence Forces urgent need for crew-served infantry weapons. Mortars, grenade launchers and machine guns are the main infantry service weapons that will help the soldiers of the Territorial Defence Forces to carry out more effective defence and offensive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Skynex in Oekraïne:
Italian Skynex air defense systems are already on combat duty in Ukraine - Shmyhal.

This was stated by Prime Minister Denys Shmyhal, who is in Italy, іnforms Censor.NЕТ.

"Today I visited the Italian defense company Rheinmetall Italia S.p.A., which specializes in the production of modern air defense systems. Among its developments is the Skynex short-range air defense system.

"We need such an effective weapon to protect us from the drones used by Russia to attack Ukraine. This will save dozens of lives and critical infrastructure for millions of people. Such batteries are already on combat duty in Ukraine," noted Shmyhal.

"We are also considering the possibility of joint production of components of these systems. We are working to have more such effective air defense systems," the Prime Minister said.
https://censor.net/en/p3414669

Short range air defence tegen drone swarms:

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ey-7vIP61KjxPyzUV9Np3-3HwH0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fo8ipyMK18pLpcRgmq7N0SUW.png?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Het lijkt er op dat de luchtverdediging rond Kyiv vannacht (volgens mij voor de eerste keer) een 100% score heeft gehaald.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:38
Apache4u schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:01:
Het lijkt er op dat de luchtverdediging rond Kyiv vannacht (volgens mij voor de eerste keer) een 100% score heeft gehaald.

[Embed]
Toch halve nacht stad wakker gehouden met luchtalarmen. De angst is er.

Want die Iraanse brommers hadden ook militaire doelen kunnen treffen, dan had het nog militair nut en nu louter terrorisme op de bevolking.

Probleem is dat dit ook als de Krim bijvoorbeeld bevrijd zou worden - nog jaren zo door kan gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-05-2023 11:19 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Apache4u schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:01:

[Embed]
Beetje gemixt, in totaal dus 21 van de 26 neergehaald:
On the night of May 3, Ukraine’s Defense Forces destroyed 21 of 26 Russian Shahed-136/131 type one-way attack drones.
https://www.ukrinform.net...26-shaheds-shot-down.html

En dat is inclusief Kyiv waar idd 100% van de onbekend hoeveel daarheen waren gestuurd.
https://www.ukrinform.net...s-downed-around-kyiv.html

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 03-05-2023 11:21 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zelensky is op bezoek in Helsinki:
Ukrainian President Volodymyr Zelensky has arrived on a visit to Finland.
https://www.ukrinform.net...-arrives-in-helsinki.html

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:19:
[...]

Toch halve nacht stad wakker gehouden met luchtalarmen. De angst is er.

Want die Iraanse brommers hadden ook militaire doelen kunnen treffen, dan had het nog militair nut en nu louter terrorisme op de bevolking.

Probleem is dat dit ook als de Krim bijvoorbeeld bevrijd zou worden - nog jaren zo door kan gaan.
Dat is inderdaad wel een ding. Ook al drukken ze Rusland helemaal de grens over, dan zullen ze alsnog dit soort aanvallen kunnen uitvoeren...

Wellicht dat iemand op 9 mei even kan laten zien dat ze ook een drone de andere kant op kunnen sturen. (Zou wat zijn als de eerste T-14 op het rode plein wordt uitgeschakeld :X )

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 14:40
Rene schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:27:
[...]

Dat is inderdaad wel een ding. Ook al drukken ze Rusland helemaal de grens over, dan zullen ze alsnog dit soort aanvallen kunnen uitvoeren...
Wat is de totale NAVO afweer capaciteit? Zou deployment van een significant deel ervan aan de grens niet helpen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Het gaat er wel vriendelijk aan toe als de Russen een 'terrorisme'-verdachte oppakken.
Ook mooi om te zien hoe vol vertrouwen de verdachte de deur open doet en ook even open houd voor die mensen om hem te arresteren.

Nog gekeken of er ergens een kopie van Splatoon lag ipv bommen, maar dat was niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-07 22:48
AndereKoekoek schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:31:
[Twitter]

Het gaat er wel vriendelijk aan toe als de Russen een 'terrorisme'-verdachte oppakken.
Ook mooi om te zien hoe vol vertrouwen de verdachte de deur open doet en ook even open houd voor die mensen om hem te arresteren.

Nog gekeken of er ergens een kopie van Splatoon lag ipv bommen, maar dat was niet het geval.
En zoals het een goede gastheer betaamt, heeft de verdachte de FSB nog iets te drinken aangeboden. Het ganse aanrecht ligt vol koffiebonen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Arator schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:43:
[...]

En zoals het een goede gastheer betaamt, heeft de verdachte de FSB nog iets te drinken aangeboden. Het ganse aanrecht ligt vol koffiebonen.
Is wel een gemiste kans, ze hadden het hele aanrecht vol kunnen leggen met katoen :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:32

servies

Veni Vidi Servici

AndereKoekoek schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:31:
[Twitter]

De kerel gaat al tegen de muur staan voordat hij de deur volledig open heeft gedaan... het verbaast me enigzins dat hij de handboeien niet al om heeft...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Proof he spilled the beans. Ofzo.
(inkoppertje, sorry)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Even chillen vlak voor je wordt opgepakt, geïnspireerd door Jack Teixeira

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een curfew in Kherson stad aangekondigd:
Round-the-clock curfew to be imposed in Kherson from 5 to 8 May

A round-the-clock curfew will be in action from 20:00 on 5 May to 6:00 on 8 May in the city of Kherson.

Source: Oleksandr Prokudin, head of the Kherson Oblast Military Administration, on Telegram

Quote: "During these 58 hours it will be forbidden to travel or be out in the city streets. The city will also be closed for entry and exit."
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/05/3/7400453/
On 2 May, the occupiers launched 106 attacks (using 485 projectiles) on Kherson Oblast: 2 attacks from multiple-launch rocket systems, 52 artillery attacks, 33 mortar attacks, 4 tank attacks, 14 UAV attacks, and 1 aircraft attack. Of these, 9 attacks (33 projectiles) were launched on the city of Kherson: 7 artillery attacks and 2 mortar attacks. During the day four people were killed and seven people (including one child) were injured.

On 3 May, the Russian occupiers struck the only hypermarket open in Kherson – three people were killed and five injured.
Gisteren zijn 106 aanvallen op Kherson Oblast gericht en daarvan zijn 9 op Kherson stad gericht.

In het weekend de burgers binnenhouden om naar spionnen/infiltranten (die doelwitten doorgeven) te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zelensky in Finland:
Zelenskyy arrives for Nordic-Ukrainian Summit in Helsinki on Wednesday

According to the website of the President of the Republic of Finland, the official discussions between President Niinistö and President Zelenskyy "will include Ukraine’s defence struggle and Finland's support for Ukraine, bilateral relations between the two countries and the global geopolitical situation. At the end of the discussions, the Presidents will hold a joint press conference." President Zelenskyy's programme also includes a meeting with Speaker of the Finnish Parliament Petteri Orpo.

In the afternoon, President Niinistö will host the Nordic-Ukrainian Summit, which will be attended by President Niinistö and President Zelenskyy as well as Prime Minister of Sweden Ulf Kristersson, Prime Minister of Norway Jonas Gahr Støre, Prime Minister of Denmark Mette Frederiksen and Prime Minister of Iceland Katrín Jakobsdóttir.
https://en.interfax.com.ua/news/general/907746.html
En zal de Prime Minister van Zweden, Noorwegen, Denemarken en IJsland ontmoeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

rapture schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:28:
Zelensky in Finland:

[...]
https://en.interfax.com.ua/news/general/907746.html
En zal de Prime Minister van Zweden, Noorwegen, Denemarken en IJsland ontmoeten.
Finland is natuurlijk een afvallige provincie van Rusland, dus dan is inzet van het leger toegestaan in deze speciale militaire operatie.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:59

Agent47

I always close my contracts.

Gewoon hopen dat dit het begin van de tegenoffensief is. Laat oekraine het maar strategisch aanpakken en de Russen zonder munitie terug dringen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-07 07:49
Hier een thread van Kamil Galeev over waarom Rusland op deze manier vecht.
Ik zat meer in de gedachte dat zolang de Oorlog nog doorgaat is Poetin redelijk veilig, want onder mom van in diskrediet brengen van het leger kan hij doen wat hij wil.

Maar hier is een ander perspectief;
Poetin gaat ervan uit dat zolang Rusland kan doorvechten hij uiteindelijk gaat winnen.

Thread Reader App

EDIT; @Emryte Bedankt!

[ Voor 14% gewijzigd door klaw op 03-05-2023 18:12 ]

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ammo storage-1

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

klaw schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:15:
Maar hier is een ander perspectief;
Poetin gaat ervan uit dat zolang Rusland kan doorvechten hij uiteindelijk gaat winnen.

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

Thread Reader App

? He hoe krijg je tweets geembed?
code:
1
[embed][/embed]

Hij zegt dat het upper management naar een black box kijkt. Er komen onbetrouwbare, onverifieerbare output signalen eruit.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FvCkiRNX0AA2exi?format=png&name=small

De realiteit is te complex om volledig te begrijpen en we doen alsof dat we dat kunnen.

In een oorlog is het nog meer van toepassing. Je kan het niet beter voorstellen dan een screenshot van fog of war in een game.

In een low trust society is het moeilijk om te kunnen zien hoe het met het front, de oorlog,... gaat.

Cijfers over vijandelijke casualties zijn nog onbetrouwbaarder dan je eigen casualties.

In het geval dat je een grote overwicht in troepen en wapens hebt, dan moeten de mensen en wapens bij de vijand veel sneller opgebruikt worden.

Dan is het een kwestie van je troepen genoeg contact met de vijand laten maken om de oorlog te winnen.

Zolang de troepen aan het vechten zijn, dan gaat het naar de juiste richting.

Je eigen casualties is dan een progress bar van de oorlog en Bakhmut, Vulhedar,... produceren de juiste kpi's waarmee het upper management de vooruitgang meet.

Dan snap ik ook wel waarom Peter Zeihan zei dat de Russen niet gaan twijfelen aan hun keuzes voordat de dodenteller over half miljoen gejaagd is. Ze vechten totdat ze niet meer kunnen.

De Oekraïners weten het ook en vragen 250k artilleriegranaten per maand om genoeg Russen over de kling jagen totdat ze opgeven. Als de Oekraïners op volle kracht willen werken, dan hebben ze 594k artilleriegranaten per maand nodig.
Ukraine has appealed to the EU to send Kyiv 250,000 artillery shells a month to ease a critical shortage that it warns is limiting its progress on the battlefield.

Reznikov writes that artillery plays a “crucial role in eliminating the enemy’s military power”. On average Ukraine was firing 110,000 155mm-calibre shells a month, he says — a quarter of the amount used by Russia.

“If we were not limited by the amount of available artillery shells, we could use the full ammunition set, which is 594,000 shells per month,” he said, referring to the capacity of the artillery systems available to Ukraine. “According to our estimates, for the successful execution of battlefield tasks, the minimum need is at least 60 per cent of the full ammunition set, or 356,400 shells per month.”
https://www.ft.com/conten...93-4c5d-a1bc-7a51422280fd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Zelensky is morgen in Nederland volgens NPO en AD _/-\o_
Hoop dat ie nog wat los kan peuteren :)

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:21

Fiber

Beaches are for storming.

https://nos.nl/artikel/24...y-onderweg-naar-nederland

De Oekraïense president Zelensky lijkt onderweg naar Nederland.

Zou toch mooi zijn als we hem een squadron F16's konden overhandigen als cadeautje... :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-07 22:46
mir4dor schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:37:
Drone attack op het Kremlin. Is het waar? Is het fake?
Iedereen twijfelt (lees je ook hier) Of rusland er nu zelf achter zit of niet, rusland spint hier garen bij zo lijkt het. Twijfel zaaien is het decreet.
Hoezo twijfel zaaien, we willen graag weten wat er gebeurd is, maar voor de rest maakt het echt geen ene bal uit wie die drones daar heenvloog. Al dit gedoe is puur voor de eigen bevolking.
9 Mei parade afblazen wegens onveiligheid (officieel, maar misschien eigenlijk andere beweegredenen). Nog meer (raket) aanvallen op UA en dan natuurlijk vooral burger doel en infrastructuur. Zielig doen bij de internationale gemeenschap; huil huil, kijk eens wat UA doet. Etc, etc.

Misselijk, echt misselijk wordt ik hier van. rusland, het pestjochie van de wereld.
Punt blijft dat al dit gedoe puur voor de eigen bevolking is. Daarbuiten gelooft niemand wat ze zeggen, zelfs niet de landen die nog enigszins vriendjes met ze zijn. Want ook die landen zijn steeds minder positief over rusland.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:46
mir4dor schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:39:
Zelensky is morgen in Nederland volgens NPO en AD _/-\o_
Hoop dat ie nog wat los kan peuteren :)
toespraak op de Dam? daar is een noodverordening ingesteld vanmiddag

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist veel (veel....) reacties gerelateerd aan drones en Moskouse koepels naar De situatie binnen Rusland verplaatst. Daar werd ook al over dit onderwerp gediscussieerd, en hier werd de discussie wat ontwrichtend.

Ook nog enkele posts verwijderd met betrekking tot het gebruik van Nucleaire wapens verwijderd. Getriggerd door een tip is dit nu ook aan de topic warnings toegevoegd.

Posts over koepels en drones nu verder in De situatie binnen Rusland, nieuwe posts worden hier verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Wognummer schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:49:
[...]

Het is "toevallig" morgen de dodenherdenking op 4 mei.
Waarschijnlijk is dit bezoek al ver van tevoren gepland. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Twam
  • Laatst online: 11:51
Wognummer schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:49:
[...]

Krans leggen voor de gevallen soldaten, voor de herdenking morgen? Als ik moest gokken, zou dat wel op het programma staan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Amerikanen komen weer met een nieuw pakket van 300 miljoen dollar:
Additional ammunition for High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS);
155mm Howitzers;
155mm artillery rounds;
120mm, 81mm, and 60mm mortar rounds;
Tube-Launched, Optically-Tracked, Wire-Guided (TOW) missiles;
AT-4 and Carl Gustaf anti-armor weapon systems;
Hydra-70 aircraft rockets;
Small arms and small arms ammunition;
Demolition munitions for obstacle clearing;
Trucks and trailers to transport heavy equipment;
Testing and diagnostic equipment to support vehicle maintenance and repair;
Spare parts and other field equipment.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Twam schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:53:
[...]

Krans leggen voor de gevallen soldaten, voor de herdenking morgen? Als ik moest gokken, zou dat wel op het programma staan.
Zou wel heel mooi zijn.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 13:22
Twam schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:53:
[...]

Ik zie vanuit Zelenski wel dat dit precies zijn daden zijn om taktisch de oorlog in Europa onder ogen te houden! Ik zou ook hier mijn geld op inzetten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
DoeEensGek schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:56:
Ik zie vanuit Zelenski wel dat dit precies zijn daden zijn om taktisch de oorlog in Europa onder ogen houden! Ik zou ook hier mijn geld op inzetten!
Het risico dat hij dan neemt echter, dat is serieus niet flauw.

Iets te veel een bekende plaats op een bekende tijd zou ik denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:47
Wilke schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:02:
[...]

En jij denkt dat je in de buurt van de dam iets zal kunnen uithalen morgen? Al helemaal als iemand die momenteel zo belangrijk is als Zelensky daar staat? Ik verwacht niet dat hij daar is, maar daar ga je echt niet iets kunnen uithalen wat de publieke figuren kan schaden. Hooguit wat toeschouwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
[...]

Zou Rusland echt zo ver gaan om op nederlands/NATO grondgebied iemand aan te vallen? Ik denk dat dat zelfs voor hun iets te dicht langs het randje gaat van een artikel 5 situatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Een aanslag op NL grondgebied is gevaarlijker voor Rusland dan voor Oekraïne ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Caelorum schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:04:
En jij denkt dat je in de buurt van de dam iets zal kunnen uithalen morgen? Al helemaal als iemand die momenteel zo belangrijk is als Zelensky daar staat?
Ik maak me daar vrij weinig illusies over ja.

Maar goed, het zou wel een bijzonder krachtig statement kunnen zijn idd.

Is Nederland voor Zelensky zo belangrijk om er zulke risico's voor te lopen? We gaan het zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 16:34
Wilke schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:19:
[...]

Is Nederland voor Zelensky zo belangrijk om er zulke risico's voor te lopen? We gaan het zien.
Risico = kans * potentieel verlies, in ieder geval in mijn sector. Mogelijk verlies is enorm, kans heel klein. Dus vwb 'zulke risico's': ik denk niet dat die zo groot zijn als je schetst, gezien de kans bijzonder gering is. Als westerse leiders door Kyiv kunnen lopen zonder doelwit te worden van een aanval, is Zelenskyy in Nederland ook wel veilig. Goede ontwikkeling wel dat Zelenskyy nu ook het land uit gaat om anderen te bezoeken. Zeker als hij bij de dodenherdenking zou zijn, zou hij zonder een woord te zeggen Nederlanders kunnen herinneren dat wat wij nu herdenken, dagelijkse realiteit is in zijn land.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wilke schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:19:
[...]

Hij snapt het spelletje erg goed. Hij weet echt wel dat er voor steun uit het buitenland ook steun nodig is van de bevolking van die landen. En een veel sterker statement dan dit kun je niet maken op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:52
Onbekend schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:52:
[...]

Het is "toevallig" morgen de dodenherdenking op 4 mei.
Waarschijnlijk is dit bezoek al ver van tevoren gepland. :)
Dar lijkt het wel op als je deze tweet leest
https://twitter.com/lientje1967/status/1653859360999632898

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het lef...

Zag de reactie al langs komen, maar idd, hang eerst die vlaggen maar recht.

Hier wat meer info. https://www.ad.nl/binnenl...aak-in-den-haag~a43d78a8/

Wordt geen Amsterdam zo te zien.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 03-05-2023 22:50 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:29

ManiacsHouse

Scheisse!

MikeyMan schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:46:
[...]

Het lef...

Zag de reactie al langs komen, maar idd, hang eerst die vlaggen maar recht.
Ja daar maak je (geen) vrienden mee Caroline... Hoorde bij Op1 dat er morgen meerdere ambassadeurs waaronder die van Duitsland een krans gaan leggen. Ze mist totaal het idee van dodenherdenking welke in de afgelopen tijd verschoven is van de gevallenen in WO2 naar herdenken van gevallenen in alle oorlogen en conflicten én dat vrede er niet zomaar is... We moeten we iets voor doen.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Misselijke tweet vind ik dat. Ten eerste herdenken we, zo ver ik weet, niet alleen NL slachtoffers. (anders kan alles Anne Frank gerelateerd ook meteen losgekoppeld worden van deze dagen). En die lui die hier op het Britse oorlogskerkhofje ieder jaar kransen komen leggen mogen ook weg blijven.
Ten tweede vergeet ze denk ik dat Zelensky van Joodse komaf is.
Maar goed, dit populistische geneuzel zal ook wel weer goed vallen bij de achterban.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:48
Populistisch splinterpartijtje met 1 zetel heeft aandacht nodig? :P

Morgen een mooi aanbod doen aan Zelenski: Oekrainse landbouwproducten die aan de kwaliteitseisen voldoen mogen onbeperkt op de NL markt gedumpt worden. Drukt potentieel uitkoopkosten :+

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 03-05-2023 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Speechen, overleggen en handjes geven en zo hoort ook in Den Haag, maar aanwezig zijn en eventueel een krans leggen bij de dodenherdenking zou ik wel mooi vinden.

Pagina: 1 2 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid