• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:49
SuperKris schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:08:
[...]Thanks voor de tips!

Wat bedoel je precies met verschillende gewichtsklasse per kant? Is een setje zoals onderstaande bijvoorbeeld geschikt? https://www.aircozonderst...sdemper-set-tot-120kg-m8/
Ik heb de fout gemaakt de standaard Technofisher dempers te gebruiken (muurconsole). Links/rechts geen issue, maar hij helt nu licht naar voren. Hierdoor loopt ook een deel van het condenswater op een onhandige plek aan de voorkant naar buiten. Dus (in aanzicht) rechts voorkant een zwaardere/stuggere demper.

Ik moet hem nu ca. 4 cm op zien te krikken voor een andere demper of een vulplaat...

Eerder stond hij op hoge bigfoots op tegels tussen een grindbed, zonder dempers, totaal geen probleem. Natuurlijk hoor je hem (ook op enkele meters afstand), maar binnen de geluidsnormen en zelfs aan de andere kant van de buitenmuur, in huis, geen enkel probleem. Zelfs simpel aangesloten met een meerlagenbuis, dus geen flex-slangen. Deze liepen wel 2 meter "los" langs de gevel voordat ze de kruipruimte ingingen.

[ Voor 22% gewijzigd door tonwes99 op 19-11-2024 14:25 ]

• BertKlkmn
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 07:18
Carboy54 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:05:
[...]

Rechts zijn de Ambers zwaarder dan links. De getoonde rode zijn rechts te licht en zakken teveel door. Hoogbalken zijn dikker en dempen beter met genoeg ruimte voor sneeuw in deze tijd 😄

[Afbeelding]

Bij mij is Amber direct op de hoge voet/balk geplaatst zonder dempers, kan hierdoor meer geluid gedragen worden? Ik hoor de Amber al op 15-20 mtr afstand en binnen achter een ruit, ook bij lagere frequenties

[ Voor 28% gewijzigd door BertKlkmn op 19-11-2024 14:18 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:04
tonwes99 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:54:
[...]

Ik heb de fout gemaakt de standaard Technofisher dempers te gebruiken (muurconsole). Links/rechts geen issue, maar hij helt nu licht naar voren. Hierdoor loopt ook een deel van het condenswater op een onhandige plek aan de voorkant naar buiten. Dus (in aanzicht) rechts voorkant een zwaardere/stuggere demper.

Ik moet hem nu ca. 4 cm op zien te krikken voor een andere demper of een vulplaat...

Eerder stond hij op hoge bigfoots op tegels tussen een grindbed, zonder dempers, totaal geen probleem. Natuurlijk hoor je hem (ook op enkele meters afstand), maar binnen de geluidsnormen en zelfs aan de andere kant van de buitenmuur, in huis, geen enkel probleem. Zelfs simpel aangesloten met een meerlagenbuis, dus geen flex-slangen. Deze liepen wel 2 meter "los" langs de gevel voordat ze de kruipruimte ingingen.
Die zijn inderdaad niet geschikt. Technirub 5 cm doorsnede hebben daar geen last van. Veren wel.
Draai de steun 180 graden om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4_bIwELUMrszqbXo8k3UxCO-aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQ1rZ65u6pNDHPJDDrtGJWAl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 19-11-2024 14:35 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:57
Even wat data delen van een mooie run vandaag. De eerste defrosts van het seizoen en een mooi lange run van al ruim 10 uur.
Buitentemperatuur tussen 0 en 3 graden en gemiddeld COP van 4,6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjqARYF6aWdPRIBmVqb-e0mlWNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LlawqPZXsRWdjFgZMZkf8G1T.png?f=fotoalbum_large

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:05
Jordi_ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:26:
Even wat data delen van een mooie run vandaag. De eerste defrosts van het seizoen en een mooi lange run van al ruim 10 uur.
Buitentemperatuur tussen 0 en 3 graden en gemiddeld COP van 4,6.

[Afbeelding]
Nice. Hoeveel graden water maak je? Ik zat vanmorgen op 28, nu 27. Maar dan komt ie niet naar de 36Hz 43Hz is dan het laagste.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxYS0DYYZYc1taG4MDBsdre-CaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1OLaYA7VDN39fiL8qQDQvQ47.png?f=fotoalbum_large

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:57
p.blommendaal schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:35:
[...]

Nice. Hoeveel graden water maak je? Ik zat vanmorgen op 28, nu 27. Maar dan komt ie niet naar de 36Hz 43Hz is dan het laagste.[Afbeelding]
Ik begon ook op 28 graden en vanaf 10:30 ongeveer naar 27 graden.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KcVQ0VIcC3hHOib1pyNw4zByzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IGrygNkLIzTuazza30NPskuk.png?f=fotoalbum_large

Hier ook mooie runs. Gisteren hele dag 36hz, vandaag naar 43hz zo te zien.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hier veelal 49Hz en 43Hz , maar door vele defrosts ook regelmatig even de 90Hz.
Buitentemperatuur hier rond de 2C met eerder op de dag wat natte sneeuw.
Setpoint op 29C, maar door mengbuffer de Tuo op 33-34C.
Thermostaat op 20,5. Aan het eind zie je dat hij uitgaat,omdat temperatuur in woonkamer 20,8C bereikt heeft. Aan het eind van de SWW run was dat 20,3C.
In de nacht gaat hij bij mij niet hoger dan 55Hz ivm geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNtFc4QysWnf9yKYw1qODWz7_4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jfF41yJ2uHjLJ7p8Fjt6mHAc.png?f=fotoalbum_large

Morgen sensor Tc in Buffer, kijken wat dat doet.

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 19-11-2024 17:16 ]

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:54
Toch zijn bij jullie de lijnen veel strakker als dat ze hier zijn waar dat aan ligt geen idee vind hem opzich wel mooi lopen zo.

Weet niet wat jullie zien in mijn grafiek wat ik evt moet aanpassen om die lijn vlakker te krijgen.
Draait nu veel op 36 hz waar hij eerst nooit op kwam en stroomverbruik is ook flink omlaag gegaan.
Vanmiddag wat kouder geweest dan zie je toch wel dat hij ff optoert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqDTohJYcvsFo5YLidwZFIAh_2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBaBhKHmx1y2odzoZ2srlTVE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiMRISR9fiSAhaS2TaiDAnWbuEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iE7GsYA642DhJlc6RopQj5dR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door camel1987 op 19-11-2024 18:09 ]

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:56

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Jou Amber trekt m zo naar de gevraagde watertemperatuur en daarboven. Als hij dan te lang op laagdraaivermogen heeft gedraaid, dan stopt hij en start je kort daarna opnieuw. Daardoor krijg je niet de lange runs zoals je wel bij 43+ Hz hebt.

Ik zou hier al heel tevreden mee zijn hoor!

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-12 19:58
Dennis08 schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:03:
[Afbeelding]

Kan iemand mij misschien uitleggen waar die 55 graden gemeten wordt van de onderste srt temperaturen? Mijn Amber wil de cv niet verwarmen. Tapwater is nu op temperatuur. Maar volgens mij start hij nu niet omdat de delta T maximaal 5 graden is en hij wil 38 aanvoeren. Echter is 55 natuurlijk veel meer. Heb ik dan ergens iets verkeerd aangesloten? De tc sensor zit na de driewegklep op het cv circuit. De tw sensor zit gewoon aan het voorraadvat.

Edit:

Ik heb nu verwarmen/koelen met Tr sensor ingesteld. Dan geeft ie mijn huidige temperatuur en mijn setpoint aan. Nu gaat ie hopelijk wel verwarmen. Maar wellicht kan iemand me alsnog wel uitleggen wat ik in bovenstaand voorbeeld had en waarom die 55 graden aan gaf.
@Dennis08 heb ik ook gehad! Door de update te draaien was het opgelost. Dus even bij je leverancier de laatste versie verkrijgen en updaten die hap.

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• p.blommendaal
camel1987 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:29:
Toch zijn bij jullie de lijnen veel strakker als dat ze hier zijn waar dat aan ligt geen idee vind hem opzich wel mooi lopen zo.

Weet niet wat jullie zien in mijn grafiek wat ik evt moet aanpassen om die lijn vlakker te krijgen.
Draait nu veel op 36 hz waar hij eerst nooit op kwam en stroomverbruik is ook flink omlaag gegaan.
Vanmiddag wat kouder geweest dan zie je toch wel dat hij ff optoert.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gebruik je ook de instelling van de Tr sensor misschien? Als die ruimtetemperatuur steeds wisselt wisselt je setpoint ook steeds en worden die temperatuuurlijnen wat grilliger? Ik heb in elk geval geen compensatie van de ruimtetemperatuur ingesteld.

• camel1987
p.blommendaal schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:23:
[...]

Gebruik je ook de instelling van de Tr sensor misschien? Als die ruimtetemperatuur steeds wisselt wisselt je setpoint ook steeds en worden die temperatuuurlijnen wat grilliger? Ik heb in elk geval geen compensatie van de ruimtetemperatuur ingesteld.
Tr sensor is wel aangesloten maar staat uit. Dus dat kan het niet zijn. Ben opzich wel tevreden met hoe die nu draait hoor maar zie wel dat mijn lijnen in de grafieken nogal hoe jij het goed zegt grilliger zijn.

• Get!em
  • Niet online
camel1987 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:25:
[...]

Tr sensor is wel aangesloten maar staat uit. Dus dat kan het niet zijn. Ben opzich wel tevreden met hoe die nu draait hoor maar zie wel dat mijn lijnen in de grafieken nogal hoe jij het goed zegt grilliger zijn.
Valt heel erg mee toch?

De kWh plaatjes (die paarse plaatjes) zijn sowieso glad, omdat de grafiek smoothing / rounding heeft vanuit homewizard.

Bij de temperatuur grafieken nog op de schaal letten, mijn geposte loopt tot 60c ivm een sww run. Kleine details zie je dan niet meer. Jou grafiek is juist heel vlak op een kleine schaal range.

Extra, jou Tambient geeft aan dat je op de rand van Zuid-Holland Noord Brabant woont, met gister een totaal ander temperatuur verloop dan elders in het land. Hier is het de hele dag niet boven de 2,5C geweest en vrij stabiel (minimum was hier -1C vannacht), terwijl jij momenten hebt gehad met 11C buiten en daarna een sterke afkoeling. Daar reageert je huis / warmteverlies op, en dus je warmtepomp.

Vannacht was het hier elk uur defrosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0Ft1EJfllrCJe8mZ6DQ-Ui7H50=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LKvxuKUK3SnUQC50RkGWgvQm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 20-11-2024 09:39 ]

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:38
Amber 120 hier, geen buffer. alleen maar vloerverwarming, huis van 190m2, nog steeds 25m aan ongeisoleerde leidingen in de garage :) en geen naregeling. Buiten-sensor ook verplaatst en ik zie dat het helpt bij mij. Voorheen als de pomp draait werd de buitentemperatuur tussen -1 en -3 graden verlaagd wat natuurlijk zonde is want de stooklijn gaat dan omhoog. Dan ga je harder werken en gaat de compressor nog meer koude lucht genereren enz enz. Nu geen probleem meer. Sensor is op 1.5m hoogte :)

Ik draai eigenlijk al 23 uur constant met een pauze van een uur na een DHW cyclus.
Grotendeels alles op 36hz behalve de defrosts.
COP is gemiddeld 6 geweest waar ik zeer tevreden over ben. Dat gezegd, ik draai wel bijna de hele dag dus qua kWh verbruik is het veel met een Amber 120 maar ik heb ook een groot huis en ik verwarm op dit moment ook alle kamers. Op 36/43hz is wel ideaal qua geluid. Ik vind de Amber 120 toch wel een kabaal maken op 90hz, die zetten we dus alleen in voor de koudste dagen. Doet me wel denken dat ik misschien ook een Amber 95 had kunnen plaatsen, maar nu op 36hz kan ik 6kw aan warmte genereren en op 90hz is het 12kw (gecontroleerd).

Excerpt hier want de COP wordt ook wel eens -100 als de run eindigt bijv waardoor de grafiek moeilijk te lezen is. Maar zo ziet het er uit over de hele dag ongeveer. Hier komt die net uit een defrost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fj57zx56MlOmt5ZXEK1d64MnSuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tpZDlsBdnn3TUK888WZgeqtD.png?f=fotoalbum_large

Bij mij is de aanvoer temperatuur ongeveer 28 graden. Delta T is iets van 3.5 maar naar mate de dag vorderde werd dit ook wel 2.8
Heat output is een relatief constante 6kw geweest.

Complete run met een DHW en defrosts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phFHUaduz8BTgG4m7QpavMQuxcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yzCLTalGY2kQQwwUQlSsg5x3.png?f=fotoalbum_large

Ingezoomd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONfPzKoF0NQ3VlCNvZHeQI5lEiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LURyTNkZFSd3SYuTmYJlDySJ.png?f=fotoalbum_large

Dit is de thermostaat in de woonkamer waar ik op regel. ik had gezien dat ik plots draaide op 43hz. daarop de 26 op 0 graden veranderd naar 25 en de boel ging weer naar 36hz.
Mijn stooklijn is dus erg laag en heel plat. Dit is mijn stooklijn op het moment: 24,24,25,25,28 bij 15,10,5,0,-5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPN0TTv2KLrp1O1eZLNjT21cPh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lumskPTbBUa0JQX9wp9OnIm0.png?f=fotoalbum_large
(dit is over een langere tijd dan de andere afbeeldingen)

Verdere optimalisaties zijn isoleren van de buis. Kijk ik naar het verschil aanvoer temperatuur en TC is dat 1 graad (!) wat natuurlijk zonde is. Naregeling slaapkamers (max 19 graden) en de hysteresis (undershoot/overshoot) beter bekijken. Ik wil eigenlijk niet 0.6 graden wachten totdat de thermostaat weer in actie komt op koude dagen. Misschien dat ik de undershoot van 0.3 zet naar 0.1. Dus dan is de thermostaat 20.5 graad, hij komt in actie op 20.4 en gaat door tot en met 20.8.

Wat voor wattage hebben de Amber 95 mensen op 36hz en pomp op medium eigenlijk?

• Whiskey48
shadylog schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:59:

Wat voor wattage hebben de Amber 95 mensen op 36hz en pomp op medium eigenlijk?
680 watt

• BertKlkmn
Target temp is 41, Amber draait al een uur op 90hrz, de temperatuur wordt niet hoger dan 36 grd, wat kan de oorzaak zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFUAWbKLfjHuho-8V6_Hwt1NuDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cNr62NTsBt9bLNiSr7OgHXo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIGU_cmeIZac6EtAzo3_ftWRSiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ETxBLPwsplUObnv0IT60Sdp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOwK3QBor12bucgqTHjYHfe2Fcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/byHzqhGtoQNN8MzvYduaJdh6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTELm4LlUe4TE5E4PJermAKPVRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YehowecCWoqavHiWlDDO6qtR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vXveqICoQ3DiG_Sfq3R2I2cA8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1j2rsDLOChmXhzmDoFvqzxOc.jpg?f=fotoalbum_large

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
@BertKlkmn En hoe warm is het binnen? Waarom 41 graden?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• BertKlkmn
hansvk schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:20:
@BertKlkmn En hoe warm is het binnen? Waarom 41 graden?
Nog geen 19,3 graden

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
BertKlkmn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 14:16:
Target temp is 41, Amber draait al een uur op 90hrz, de temperatuur wordt niet hoger dan 36 grd, wat kan de oorzaak zijn?
90 Hz zal wel het maximum zijn. Meer vermogen levert ie niet.
Dit is hetzelfde als met je auto volgas rijden, met als doel 200 te halen, terwijl je auto niet harder kan dan 160.
Hoe is het vermogen van je WP bepaald? Wat heb je nodig volgens bijvoorbeeld Koevlaas of een berekening op basis historische dagverbruiken op koude dagen en welke WP heb je?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• BertKlkmn
Andrehj schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:14:
[...]

90 Hz zal wel het maximum zijn. Meer vermogen levert ie niet.
Dit is hetzelfde als met je auto volgas rijden, met als doel 200 te halen, terwijl je auto niet harder kan dan 160.
Hoe is het vermogen van je WP bepaald? Wat heb je nodig volgens bijvoorbeeld Koevlaas of een berekening op basis historische dagverbruiken op koude dagen en welke WP heb je?
Amber 95, klein huis, invoer/uitvoer afgiftesysteem delta 4graden; kan me voorstellen dat Amber mn huis niet genoeg warm krijgt, maar de aanvoer temp (tc) moet toch hoger kunnen? Bij sww gaat hij ook naar 60graden

• BertKlkmn
BertKlkmn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:19:
[...]

Amber 95, klein huis, invoer/uitvoer afgiftesysteem delta 4graden; kan me voorstellen dat Amber mn huis niet genoeg warm krijgt, maar de aanvoer temp (tc) moet toch hoger kunnen? Bij sww gaat hij ook naar 60graden
Radiatoren boven staan al gedeeltelijk dicht, beneden vloerverwarming en twee design radiotoren in badkamer en hal

• Andrehj
  • Nu online
BertKlkmn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:19:
Bij verwarmen is je afgifte veel hoger, zodra er evenveel afgifte is als je WP aan vermogen kan leveren kan ie niet meer hoger in temperatuur.
(Je kunt de temperatuur enkel verhogen door de flow te verlagen, maar daar wordt het vermogen niet hoger van, eerder iets lager, en het rendement zeker lager. Dat helpt dus niet.)

Blijft de vraag hoe het vermogen bepaald is.
Je zult toch niet enkel op basis van het criterium "klein huis" op de gok een WP hebben gekocht?
Wat was je gasverbruik in bijvoorbeeld de winter van 2020-2021?

Overigens zou ik me wel zorgen maken als je bij dit kwakkelweer (ca 2 graden) je huis al niet warmer krijgt dan 19 °C. Dat betekend dat als het eens flink gaat vriezen (-7 of zo) je huis afkoelt tot 10°C binnen. Dat lijkt me niet bijzonder comfortabel...

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 20-11-2024 15:29 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Get!em
  • Niet online
Caleffi hier laten plaatsen vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKJG6Un3yuIxW-QaGk_tZpvcVdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1He9Qcm2eIt3gYouC0Clcpm.jpg?f=fotoalbum_large

Bijbehorend: geluid van de Amber is "anders" geworden. Lijkt iets minder brommend te zijn.
Verwarmingslint is weggehaald (die zat op de aanvoer leiding).

---

Monteur beweerde met droge ogen dat 40C aanvoer temperatuur normaal zou moeten zijn, en niet mijn ingestelde 29C obv Heatcurve.

Tevens zei hij dat in Itho cursus benoemd is dat in mijn situatie met buffer de Tc sensor bij de CV pomp moet.

---

De software update en plaatsen Tc sensor _in_ het buffervat volgt nog, andere monteur nodig.

[ Voor 38% gewijzigd door Get!em op 20-11-2024 16:01 ]

• Carboy54
Target temp is 41, Amber draait al een uur op 90hrz, de temperatuur wordt niet hoger dan 36 grd, wat kan de oorzaak zijn?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vraag hoe jouw installatie met vvw is ontworpen. Zit er een buffer tussen met pomp? Heeft jouw vvw verdeler een pomp ertussen??

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:20
Hoi , ik heb mijn buurman een Amber aanbevolen. Met de defrosts hebben we nu en probleem. De onderkant van de verdamper (vanaf boven de helft onder) zit onder een dikke laag ijs. De WP is niet meer instaat om het huis op temperatuur te houden. De Ta is nu 30C terwijl hij 38c zou moeten zijn volgens de buitentemperatuur regeling.

De installateur is al gewaarschuwd.
We kunnen niet in het installateurs menu komen, daar is ook geen handleiding van beschikbaar.

Wat kunnen we zelf doen als de installateur niet komt opdraven?
Hoe kunnen we de defrost instelling veranderen? Had de installateur dat moeten doen.

• Carboy54
Get!em schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:56:
Caleffi hier laten plaatsen vandaag.

[Afbeelding]

Bijbehorend: geluid van de Amber is "anders" geworden. Lijkt iets minder brommend te zijn.
Verwarmingslint is weggehaald (die zat op de aanvoer leiding).

---

Monteur beweerde met droge ogen dat 40C aanvoer temperatuur normaal zou moeten zijn, en niet mijn ingestelde 29C obv Heatcurve.

Tevens zei hij dat in Itho cursus benoemd is dat in mijn situatie met buffer de Tc sensor bij de CV pomp moet.

---

De software update en plaatsen Tc sensor _in_ het buffervat volgt nog, andere monteur nodig.
Bestudeer even het installatie document van de cursus over buffers en sensoren in de TC. Krijg er natte ogen van 😵

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:31:
[...]

Bestudeer even het installatie document van de cursus over buffers en sensoren in de TC. Krijg er natte ogen van 😵
Ik weet het, had het gelezen, dus zei dat ook tegen de monteur, en dus ook tegen zijn baas. Nu nog de oplossing krijgen van die andere monteur.

• Carboy54
Tomexergie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:31:
[...]

Hoi , ik heb mijn buurman een Amber aanbevolen. Met de defrosts hebben we nu en probleem. De onderkant van de verdamper (vanaf boven de helft onder) zit onder een dikke laag ijs. De WP is niet meer instaat om het huis op temperatuur te houden. De Ta is nu 30C terwijl hij 38c zou moeten zijn volgens de buitentemperatuur regeling.

De installateur is al gewaarschuwd.
We kunnen niet in het installateurs menu komen, daar is ook geen handleiding van beschikbaar.

Wat kunnen we zelf doen als de installateur niet komt opdraven?
Hoe kunnen we de defrost instelling veranderen? Had de installateur dat moeten doen.
Defrost doet hij automatisch. Hier klopt iets niet. Laat hem de instellingen controleren voor zover hij er verstand van heeft. Handleidingen staan in de TS en op youtube. Normaal gesproken werkt de BUH maar sporadisch bij de juiste instellingen. Hier 6 kWh per seizoen bij een iets te keine wp en zeker niet bij 0 graden. Voor optimale werking is het de taak van de installateur om dat zorgvuldig in te stellen. Zit er voldoende warmte in het afgiftesysteem om een goede defrost te kunnen draaien? Buffer met pomp en pomp in verdeler etc etc die een defrost om zeep kunnen helpen. Te weinig systeeminhoud etc etc

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 20-11-2024 16:50 ]

• Tomexergie
Carboy54 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:40:
[...]

Defrost doet hij automatisch. Hier klopt iets niet. Laat hem de instellingen controleren voor zover hij er verstand van heeft. Handleidingen staan in de TS en op youtube. Normaal gesproken werkt de BUH maar sporadisch bij de juiste instellingen. Hier 6 kWh per seizoen bij een iets te keine wp en zeker niet bij 0 graden. Voor optimale werking is het de taak van de installateur om dat zorgvuldig in te stellen. Zit er voldoende warmte in het afgiftesysteem om een goede defrost te kunnen draaien? Buffer met pomp en pomp in verdeler etc etc die een defrost om zeep kunnen helpen. Te weinig systeeminhoud etc etc
Bedankt voor je snelle reactie. De installateur komt pas vrijdag.
Ik heb de handleiding kunnen vinden bij ITHO.
M13.15 moet op 0 staan
M15.11 voor geforceerd ontdooien

Ik neem aan met rechts onder in het scherm begint het instellingen menu.

Het systeem heeft geen extra pomp , een buffervat in de retour en er staan c.a 15 radiatoren op, dus voldoende inhoud. Dus geen hydraulisch gescheiden circuit.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Target temp is 41, Amber draait al een uur op 90hrz, de temperatuur wordt niet hoger dan 36 grd, wat kan de oorzaak zijn?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geef eens wat meer info over je installatie en afgiftesysteem.

Hij krijgt 34*C terug, dus kan hij z’n warmte wel kwijt?

• BertKlkmn
Stoker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:06:
[...]

Geef eens wat meer info over je installatie en afgiftesysteem.

Hij krijgt 34*C terug, dus kan hij z’n warmte wel kwijt?
Amber95, beneden vloerverwarming, boven oversized radiatoren(33) plus drie designradiators voor handdoeken. Vloerverwarming is nog actief met eigen pomp. Volgens Itho streven ze naar 4-5 graden afgifte tussen aanvoer en afvoer. Als de pomp 34 graden terug krijgt moet hij toch makkelijker doorschieten naar 38-39 graden?

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Je hebt veel afgifte zo blijkt, dus daar raakt hij z’n warmte “kwijt”.

Is het boven warm en beneden koud?

Die pomp van je vloerverwarming zou ik er als eerste uit halen. Laat de warmtepomp het water door je vloer pompen, kan je daar meer warmte kwijt.

• Carboy54
BertKlkmn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:35:
[...]

Amber95, beneden vloerverwarming, boven oversized radiatoren(33) plus drie designradiators voor handdoeken. Vloerverwarming is nog actief met eigen pomp. Volgens Itho streven ze naar 4-5 graden afgifte tussen aanvoer en afvoer. Als de pomp 34 graden terug krijgt moet hij toch makkelijker doorschieten naar 38-39 graden?
Waterpomp in de vvw ertussenuit. Bij voldoende inhoud geen buffer en 24 / 7 laten draaien dan komt het vanzelf goed. Mits voldoende inhoud en leiding diameter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkfzP58tuC9STptHqsxLHW70iOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large

• BertKlkmn
Bedankt jullie voor de reacties en tips!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:45

Jan2023

KISS

BertKlkmn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:49:
Bedankt jullie voor de reacties en tips!
Voor nu zou je ook nog even kunnen kijken waar de thermostaatknop bij de vvw verdeler op ingesteld is, gewoon helemaal open zetten.
Maar dan is de 41 graden waar je amber nu op ingesteld staat wel de limit.!

Enne het is al gevraagd ,-)
Hoe is het vermogen voor je Amber berekend?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• tonwes99
Jan2023 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:57:
[...]
Zelfs indien verkeerd berekend zou de Amber het nu nog wel moeten trekken… Buiten 4oC, dus een redelijke COP/Max kWh, en in warmtebehoefte/graaddagen 14 tov. 18oC. Bij -10 is het 28 graaddagen, dus tegen die tijd de dubbele vraag, maar 60% van het Max vermogen. Zo ver kan de berekening toch niet scheef zitten?

En… als afgifte het probleem is, onvoldoende m2 aan vvw, of onvoldoende overdracht via de thermostaat van de vvw, dan zou de retourtempwratuur toch moeten stijgen, en daarna toch ook de Tc?

En… Als je 3 uur op 88Hz draait, met 41oC, dan moet je toch 6kWh aan e-vermogen in 30kWh aan thermisch vermogen hebben omgezet. Waar kan al die energie gebleven zijn?

• Tomexergie
Tomexergie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:05:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie. De installateur komt pas vrijdag.
Ik heb de handleiding kunnen vinden bij ITHO.
M13.15 moet op 0 staan
M15.11 voor geforceerd ontdooien

Ik neem aan met rechts onder in het scherm begint het instellingen menu.

Het systeem heeft geen extra pomp , een buffervat in de retour en er staan c.a 15 radiatoren op, dus voldoende inhoud. Dus geen hydraulisch gescheiden circuit.
Hoe kom je via de display in het menu om de "M" instellingen te controleren en geforceerd ontdooien te bedienen. De Amber is nu een ijs klomp en de installateur komt pas vrijdag. Bij ander merken kom je eenvoudig in het installateurs menu.

• Jan2023

Jan2023

KISS

tonwes99 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:06:
[...]

Zelfs indien verkeerd berekend zou de Amber het nu nog wel moeten trekken… Buiten 4oC, dus een redelijke COP/Max kWh, en in warmtebehoefte/graaddagen 14 tov. 18oC. Bij -10 is het 28 graaddagen, dus tegen die tijd de dubbele vraag, maar 60% van het Max vermogen. Zo ver kan de berekening toch niet scheef zitten?

En… als afgifte het probleem is, onvoldoende m2 aan vvw, of onvoldoende overdracht via de thermostaat van de vvw, dan zou de retourtempwratuur toch moeten stijgen, en daarna toch ook de Tc?

En… Als je 3 uur op 88Hz draait, met 41oC, dan moet je toch 6kWh aan e-vermogen in 30kWh aan thermisch vermogen hebben omgezet. Waar kan al die energie gebleven zijn?
Geen idee waar de warmte blijft
Maar dat er T33 radiatoren op de bovenverdieping zijn geinstalleerd zegt wel iets.
Wat is het energielabel van die woning?

• Jan2023

Jan2023

KISS

Tomexergie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:14:
[...]

Hoe kom je via de display in het menu om de "M" instellingen te controleren en geforceerd ontdooien te bedienen. De Amber is nu een ijs klomp en de installateur komt pas vrijdag. Bij ander merken kom je eenvoudig in het installateurs menu.
Bij gebruikersbeheer -> toegangsniveau gebruiker en dan het wachtwoord van de installateur invoeren

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
[...]

Heeft jou installateur iets gedaan aan de defrostsettings?

Standaard staat hij namelijk op “0”.

Wij hebben ook wel eens 1 en 2 geprobeerd, maar dan krijg je hetzelfde feest als jij nu hebt.

Anders laat je m even staan, vriest (althans hier) niet. Dan kan hij daarna weer opstarten.

Maar check de defrost settings, anders heb je hetzelfde geneuzel

• Tomexergie
Stoker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:39:
[...]

Heeft jou installateur iets gedaan aan de defrostsettings?

Standaard staat hij namelijk op “0”.

Wij hebben ook wel eens 1 en 2 geprobeerd, maar dan krijg je hetzelfde feest als jij nu hebt.

Anders laat je m even staan, vriest (althans hier) niet. Dan kan hij daarna weer opstarten.

Maar check de defrost settings, anders heb je hetzelfde geneuzel
Om te controleren moet je in het installateurs menu. (Code via TS) Hoe kom je dan in het scherm om de M-codes in te voeren om de instellingen te bekijken?

• tonwes99
Tomexergie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:44:
[...]

Om te controleren moet je in het installateurs menu. (Code via TS) Hoe kom je dan in het scherm om de M-codes in te voeren om de instellingen te bekijken?
De M-aanduiding zie je niet op het scherm. M1.01 is de eerste waarde van het eerste menu, M3.04 de vierde van het derde menu

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Als je de installateurscode in hebt gevoerd. Dan heb je een 3e menuutje. Daar kan je alles handmatig aan en uitzetten. Weet alleen niet of daar defrosten tussen staat?

• ramlap
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-12 14:16
Stoker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:37:
Je hebt veel afgifte zo blijkt, dus daar raakt hij z’n warmte “kwijt”.

Is het boven warm en beneden koud?

Die pomp van je vloerverwarming zou ik er als eerste uit halen. Laat de warmtepomp het water door je vloer pompen, kan je daar meer warmte kwijt.
Is het advies altijd de vloerverwarmingspomp eruit (uit te zetten) bij een gesloten systeem? Bij ons is de Amber 95 een jaar terug geplaatst, beneden volledig vloerverwarming (gesloten met pomp/motor van ca 17jr oud) en boven radiatoren (behalve badkamer met vloerverwarming). De radiatoren staan bijna nooit open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQ-cSCA3MgxQpSNgMpuH1xxkmCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFDyJsb0K4RLqjiVS6pDpc60.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jfB_h5iLxpH0eRhIrONKmnWwUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utw7sy9uog7G2hAaEYTEr3aK.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
[...]

1e scherm rechts onder gebruikers beheer en inloggen als installateur code 3225 beide regels zijn echter niet zichtbaar en ook niet de oplossing. Is de BUH aangesloten om te forceren?? En zijn de instellingen bijverwarming correct?? Zijn in de praktijk echter zelden nodig en niet bij deze temperaturen. Forceren door deze instellingen op intern te zetten en graad minuten op 0 dan komt er een 1 in het vlammetje boven in de balk. Komt de BUH 3 Kw er bij.

[ Voor 28% gewijzigd door Carboy54 op 20-11-2024 19:26 ]

• camel1987
ramlap schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:08:
[...]

Is het advies altijd de vloerverwarmingspomp eruit (uit te zetten) bij een gesloten systeem? Bij ons is de Amber 95 een jaar terug geplaatst, beneden volledig vloerverwarming (gesloten met pomp/motor van ca 17jr oud) en boven radiatoren (behalve badkamer met vloerverwarming). De radiatoren staan bijna nooit open.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij was de verdeler vervangen echt een hele verbetering.
Had ook een pomp verdeler in de cv opstelling en kon echt merken dat de pomp tegenwerkte.
Nu pomploze verdeler en de Amber pompt het water mooi en snel door de leidingen zonder enig obstakel van een andere pomp.
Zou zeggen snel vervangen of ombouwen in jou situatie gaat ook wel volgens mij.

• ramlap
camel1987 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:21:
[...]

Bij mij was de verdeler vervangen echt een hele verbetering.
Had ook een pomp verdeler in de cv opstelling en kon echt merken dat de pomp tegenwerkte.
Nu pomploze verdeler en de Amber pompt het water mooi en snel door de leidingen zonder enig obstakel van een andere pomp.
Zou zeggen snel vervangen of ombouwen in jou situatie gaat ook wel volgens mij.
Bedankt voor je snelle reactie en ervaringen. Heb je een tip/link naar wat het zou moeten zijn/worden?

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In dit geval zou ik niet de pomp er tussenuit halen, maar compleet vervangen. Doorlaat is namelijk ook niet heel groot.

ja, kost wat. Ja, dan heb je ook wat & verdient zichzelf terug tov het huidige verbruik EN comfort.

• Tomexergie
Carboy54 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:19:
[...]

1e scherm rechts onder gebruikers beheer en inloggen als installateur code 3225 beide regels zijn echter niet zichtbaar en ook niet de oplossing. Is de BUH aangesloten om te forceren?? En zijn de instellingen bijverwarming correct?? Zijn in de praktijk echter zelden nodig en niet bij deze temperaturen. Forceren door deze instellingen op intern te zetten en graad minuten op 0 dan komt er een 1 in het vlammetje boven in de balk.
Ik denk dat de installateur behoorlijk aan het klooien is geweest. De Amber 95 is geïnstalleerd om full-E te kunnen draaien. Omdat mijn buurman nog geen SWW boiler wilde en gewoon de HR ketel blijft gebruiken voor het warm water, is de WP hybride aangesloten. (Hij kookt ook nog op aardgas). Misschien later Full-E.

De installateur heeft voor het eerst een Amber geïnstalleerd en het is dus de vraag of hij de instellingen goed gedaan heeft.

Eerst maar controleren of de defrost goed staat. Dan het hydraulische schema en ontluchting controleren.

• Carboy54
Tomexergie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:35:
[...]

Ik denk dat de installateur behoorlijk aan het klooien is geweest. De Amber 95 is geïnstalleerd om full-E te kunnen draaien. Omdat mijn buurman nog geen SWW boiler wilde en gewoon de HR ketel blijft gebruiken voor het warm water, is de WP hybride aangesloten. (Hij kookt ook nog op aardgas). Misschien later Full-E.

De installateur heeft voor het eerst een Amber geïnstalleerd en het is dus de vraag of hij de instellingen goed gedaan heeft.

Eerst maar controleren of de defrost goed staat. Dan het hydraulische schema en ontluchting controleren.
Daar begint het al. Denk ook dat hij überhaupt de 2e fase niet heeft aangesloten en de cv niet heeft ingesteld als BUH. Wellicht ook geen klep tussen de cv en de wp. En vraag mij ook af waar de TC sensor is geplaatst. Ik zou het eerst maar eens goed door een kenner laten analyseren. Je ziet met al die zelf benoemde installateurs een bak ellende en de wp krijgt de schuld.😅

• Get!em
  • Niet online
Dit is wel t meest ellendige weer voor defrosts zeg. Nu al 9 defrosts sinds 13u vanmiddag. Bij nu 0,8C en goed vochtig weer buiten. Soms zelfs 2x per uur.
Binnen 5 minuten na defrost is hij alweer wit aangeslagen. Is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9SjriWhCr8q-PXFBlfPK-wFZeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bx5iVhvTa0xmLnSGG0zePkpl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Get!em op 20-11-2024 19:59 ]

• BertKlkmn
Jan2023 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:24:
[...]

Bij gebruikersbeheer -> toegangsniveau gebruiker en dan het wachtwoord van de installateur invoeren
T33 heb ik als voorbereiding laten installeren!
Boven is het warm genoeg bij open kranen.
Nu staan ze op stand 50%.

Maar ik begrijp het niet, vvw is zeer beperkt, niet te veel lussen volgens mij en twee velden; 42m2 en 25m2.

Er is een Buffervat geïnstalleerd 50 liter, met p1 pomp; verlies sowieso 2 graden tussen Amber en tc sensor.

• Andrehj
  • Nu online
Euhm, bij deze buitentemperaturen haal je geen dCOP van 5 meer bij een Ta van 41 graden. Ik denk dat ik dat door de defrosts bij Ta 25 al niet eens meer haal.
Bij Ta 41 zal het met een dCOP van 3 à 3.5 wel ophouden denk ik.

• BertKlkmn
Jan2023 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:57:
[...]

Voor nu zou je ook nog even kunnen kijken waar de thermostaatknop bij de vvw verdeler op ingesteld is, gewoon helemaal open zetten.
Maar dan is de 41 graden waar je amber nu op ingesteld staat wel de limit.!

Berekend door installateur, ze twijfelden tussen Amber 65 of Amber 95. Zelf toen aangegeven dat ik de zwaarste wilde. Amber 120 voor mijn huis is echt wel een overshoot. Ik gebruikte zo’n 1200-1300 kuub gas per jaar.

• Jan2023

Jan2023

KISS

@Tomexergie

[quote]
De Amber 95 is geïnstalleerd om full-E te kunnen draaien. Omdat mijn buurman nog geen SWW boiler wilde en gewoon de HR ketel blijft gebruiken voor het warm water, is de WP hybride aangesloten.
[/quote]

Wat is het nu?
Kan je niet helemaal volgen.

• BertKlkmn
[...]

Berekend door installateur, ze twijfelden tussen Amber 65 of Amber 95. Zelf toen aangegeven dat ik de zwaarste wilde. Amber 120 voor mijn huis is echt wel een overshoot. Ik gebruikte zo’n 1200-1300 kuub gas per jaar.
Quote:

• camel1987
ramlap schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:33:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie en ervaringen. Heb je een tip/link naar wat het zou moeten zijn/worden?
Ikzelf heb via marktplaats een nieuwe kunstoff henco verdeler kunnen scoren voor een prikkie. Kosten me 100 euro geloof ik nieuw in doos. Prima kwaliteit voor wat hij hoeft te doen.
Je hebt altijd duurder en beter natuurlijk het is maar net wat je er zelf aan uit wilt geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJgVZJzwxBzFcxsPDumbWvpdNVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDqI5OcUk9CoqUEOxYrKZ0Ps.jpg?f=fotoalbum_large

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Get!em schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:47:
Dit is wel t meest ellendige weer voor defrosts zeg. Nu al 9 defrosts sinds 13u vanmiddag. Bij nu 0,8C en goed vochtig weer buiten. Soms zelfs 2x per uur.

[Afbeelding]
ja, dit is normaal. Zoals hij maar niet dicht gaat zitten;)

Dit weer is het slechtste. Hoge luchtvochtigheid en lage verdampertemp.

Beter -5 met lage luchtvochtigheid

Overigens; isoleer je Caleffis eens fatsoenlijk. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 20-11-2024 20:20 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
BertKlkmn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:58:
[...]

Maar ik begrijp het niet, vvw is zeer beperkt, niet te veel lussen volgens mij en twee velden; 42m2 en 25m2.

Er is een Buffervat geïnstalleerd 50 liter, met p1 pomp; verlies sowieso 2 graden tussen Amber en tc sensor.
Heb je een buffervat met een extra afgaande-pomp?

Maar even en checkvraag; boven is het warm, beneden te koud?

• Andrehj
  • Nu online
Er is zelfs een heel topic over: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
Advies bij een WP is altijd: Ga over naar een gesloten (dus pomploze) verdeler, of bouw je huidige verdeler om naar pomploos.
En dan kan uiteraard de pomp van de VVW-verdeler er ook uit. Is beter voor de primaire flow (bij de WP dus) en het bespaart je het stroomverbruik van die extra pomp.

• tonwes99
[...]
Pomp uitzetten is niet de oplossing, het water van je WP moet ongestoord de verdeler in, dus geen warmteverlies. Zo'n pomploze verdeler voor 4 groepen kost zo'n eur150-200. Soms vind je een nieuwe op MP voor eur75.

Je WP gaat efficienter draaien, zelfs bij deze buitentemperaturen is waarschijnlijk 28oC voldoende, maar... dat betekent dat je radiatoren ook slechts water van 28oC krijgen.

• Jan2023

Jan2023

KISS

[...]

Ok , slimme zet dus die T33 radiatoren als oplossing om op lage temperatuur te gaan verwarmen.

Maar dan is het jammer dat er niets met die verdeler is gedaan.

En buffervat ? , best mogelijk dat je Amber nu de hele tijd bezig is om nu dat vat te verwarmen , daar blijft je warmte .

Zou even de inhoudt van je afgifte systeem bekijken , de amber 95 wil 95 ltr waterinhoud.
Als je 16 mm slangen hebt vooor je vvw ?
Kan je daar 73 , 7 ltr voor aanhouden .
Mag je zelf de inhoudt van je radiatoren gaan bekijken.
;)

Kom je om en nabij in totaal op 95 ltr ? , weg met dat buffervat!
En een pomploze verdeler installeren.

Als je dan ook geen naregeling hebt zou het goed moeten komen , denk ik toch.

• Whiskey48
Get!em schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:47:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aJWXwBRHp4tk8nLPJWjR7eUy8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EwfNATFBCo4RdWBUkVGpZyyr.png?f=fotoalbum_large

Hier ook elk uur een defrost. Prima, volgens mij helemaal normaal bij R290 met dit vochtig en koude weer.

• BertKlkmn
Stoker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:18:
[...]

Heb je een buffervat met een extra afgaande-pomp?

Maar even en checkvraag; boven is het warm, beneden te koud?
Boven wordt het earm bij open kranen, net zo warm als beneden, nu half dicht gedraaid.
Pomp p1 zit tussen buffervat en afgifte systeem

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:16:
[...]

ja, dit is normaal. Zoals hij maar niet dicht gaat zitten;)
👍
Dit weer is het slechtste. Hoge luchtvochtigheid en lage verdampertemp.

Beter -5 met lage luchtvochtigheid

Overigens; isoleer je Caleffis eens fatsoenlijk. ;)
Instructie? Anders mail ik installateur wel.
Is isolatie ten behoeve van functie caleffi? Of straks met koelen de condensatie?

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 20-11-2024 20:38 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Get!em schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:37:
[...]

👍

[...]

Instructie? Anders mail ik installateur wel.
Is isolatie ten behoeve van functie caleffi? Of straks met koelen de condensatie?
Nee, dit is ook best zelf te doen. Gewoon isolatie eromheen, zorg ervoordat het onderste en bovenste puntje geopend blijven. Nu zit alles zo aan de buitenlucht, dat is zonde;)

• p.blommendaal
[...]
verlies sowieso 2 graden tussen Amber en tc sensor.
Heb je de Tc sensor geïsoleerd? Ik had ook een groot verschil omdat in de ruimte het een stuk kouder is. Toen ik de sensor heb voorzien van isolatie ging mijn Tc met een 1.5 graad omhoog.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
BertKlkmn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:35:
[...]

Boven wordt het earm bij open kranen, net zo warm als beneden, nu half dicht gedraaid.
Pomp p1 zit tussen buffervat en afgifte systeem
Misschien even met @Get!em praten;)

Paar checks die je zelf kan doen:
Heb je de Tc in het vat zitten?
Is er de TV1 aangesloten?
En zijn de settings aangepast voor het parallele buffervat?

Zijn vast nieuwe vragen, maar ik denk dat je het beste je installateur even kan laten langskomen!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Hier nog niet zoveel last van defrosts (flevoland) volgens mij. Amber draait mooie lange runs op 36/43hz. Hij draait langer en constanter dan vorig jaar. Misschien door de updates. Heerlijk comfortabel in huis en sinds het stookseizoen begonnen is nu slechts 220kWh verbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcdBOiIfyFdapPz5fcb1twSJbto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x36xr13g81PXPGDLUuVN4OsU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-C_cAt-QtAKQ8dcCgVmkdIsQJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOnJlhGKfLoJ0NTIBZNIOsYd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door timpel_800 op 20-11-2024 20:51 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Tomexergie
[WE zijn in het installateurs menu gekomen, maar kunnen niet in de menu instellingen komen, (vinden)
B.v het menu met 13 1 t/m 24 wwar ook de defrost staat

• BertKlkmn
Stoker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:42:
[...]

Zijn vast nieuwe vragen, maar ik denk dat je het beste je installateur even kan laten langskomen!
Tv1 aangesloten, buffervat verwarmen aan of uit, volgens itho maakt dit namelijk niets uit.
Tc zit op de aanvoer van het buffervat, isolatie eromheen.
Parallel? De aanvoer gaat naar buffervat, aanvoer naar afgifte vanuit buffervat, retour idem. Reden was om de Amber pomp te isoleren van het afgifte systeem, hydraulische scheiding.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Met jou plak vloerverwarming heb je geen buffervat en extra pomp nodig… voldoende liters. Daarnaast heb je ook boven grote radiatoren. Ik draai een Amber 65 zonder vat op 45m2 vvw.

Als je die dingen eruit haalt, heb je een eenvoudigere installatie die beter af te regelen is. (Tenzij je @bommer heet;))

[ Voor 7% gewijzigd door Stoker op 20-11-2024 20:57 ]

• BertKlkmn
Stoker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:42:
[...]

Welke settings bedoel je, denk dat alles goed staat.

• ramlap
@Stoker @camel1987 @Andrehj @tonwes99
Bedankt voor jullie uitleg en info. We mogen op zoek naar een pomploze open verdeler..
Even snel google leverde me 2 hits op voor onder de eur 300
https://vloerverwarmingsh...ststof-verdeler-4-groeps/
en
https://www.jouwinstallat...rverwarming-verdeler.html

zit ik dan goed te zoeken of moet ik nog ergens anders opletten?
(Amber 95 doet de vloerverwarming en (driewegklep) de itho 270l boiler voor tapwater verwarmen)

[ Voor 9% gewijzigd door ramlap op 20-11-2024 21:49 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
BertKlkmn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:01:
[...]

Welke settings bedoel je, denk dat alles goed staat.
Bijvoorbeeld 11.05 of 6.

Wordt je retour van de vloerverwarming warm? Als je een dat aan het stampen bent met 30+ dan zal de retour echt maar een paar graden moeten afwijken van de aanvoer.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Dit is al prima. Let vooral op de doorlaat. Je hebt verdelers waar je aansluiting wel 1” is, maar 5cm verder moet het dan door een klein gaatje.

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:26
Zie net dat mijn Amber ook een grote klomp ijs is geworden en dat de back-up heater aan is gegaan. Wat betekend het symbooltje naast het tapwater timer symbooltje? Staan wat nieuwe symbolen

Edit: is inmiddels alweer ijsvrij, echter zou hiervoor toch niet het element noodzakelijk hoeven zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sQWNfJxnep0DQM87BcfiksTqD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OheQOOpVMq5Riwljkp6LPxOC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vcm41JLpVkIvSAUSAUnjcWy2BCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xiscTSQeTmnrPH2nugYq10OG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door crepsly op 20-11-2024 22:01 ]

• camel1987
ramlap schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:43:
Bedankt voor jullie uitleg en info. We mogen op zoek naar een pomploze open verdeler..
en

(Amber 95 doet de vloerverwarming en (driewegklep) de itho 270l boiler voor tapwater verwarmen)
Ja dat zijn ze ik zou zeggen kijk eens op mp kan je zomaar 100 euro schelen op een verdeler nieuw.
Ikzelf heb toen de onderste uit jou linkjes gekocht en die was simpel te vervangen

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
crepsly schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:57:
Zie net dat mijn Amber ook een grote klomp ijs is geworden en dat de back-up heater aan is gegaan. Wat betekend het symbooltje naast het tapwater timer symbooltje? Staan wat nieuwe symbolen

Edit: is inmiddels alweer ijsvrij, echter zou hiervoor toch niet het element noodzakelijk hoeven zijn?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
1. Bezig met de defrost.
2. Verwarmen, ondersteuning van Buh 1 (check even je bijstook-menu voor de settings)

[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 20-11-2024 22:03 ]

• crepsly
Bedankt! Ontdooien moet toch zonder back-up kunnen? Via boiler of uit de VVW?

[ Voor 27% gewijzigd door crepsly op 20-11-2024 22:03 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ja kan gewoon. Waar staan je graadminuten op?

• crepsly
Stoker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:04:
Ja kan gewoon. Waar staan je graadminuten op?
300

• tonwes99
en

De goedkoopste: https://benem.nl/lovak-ec...QAvD_BwE#252=893&402=1664

Maar ik zou voor kunststof gaan, ivm. warteverlies en ivm. gebruik voor koeling (kan beperkt met vvw):
https://www.vloerverwarmi...Ahhhm7uELscBoCd3oQAvD_BwE
https://www.technim.nl/ve...er-4-groepen-zonder-pomp/

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Kan je zien of hij daadwerkelijk de buh gebruikt
Heeft, of is het alleen het warmtelint onderin de bak?

Volgens mij kan je nooit 300graadminuten hebben in de eerste minuut na de defrost.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoker op 20-11-2024 22:13 ]

• Carboy54
Stoker schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:13:
Kan je zien of hij daadwerkelijk de buh gebruikt
Heeft, of is het alleen het warmtelint onderin de bak?

Volgens mij kan je nooit 300graadminuten hebben in de eerste minuut na de defrost.
Of staat vemogen reductie wellicht aan?

• crepsly
Ja, ik zie dat er bijna 3kW op een andere fase werd getrokken. Stond uurtje te pruttelen richting de 35 graden, weet even niet of hij de temperatuur al wel/niet/bijna had gehaald. Heb tijdens de defrost dat ook de BUH aanstond de graadminuten omhoog gezet. Daarna sloeg de thermostaat af, 5 minuten na defrost. Dus lastig om nu te zien wat wat volgde of veroorzaakte. Morgen hele dag thuis werken dus kan ik het in de gaten houden. Vandaag overdag heeft de Amber netjes gewerkt als ik naar Home Wizard kijk, zie onderstaande. Aan het einde duidelijk de BUH te zien die bijkwam. L2=Amber L3=BUH
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZIWn8ZqVFdaOvggPLFcWoTGwG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QdY3Pt47iTWoNdclJpZSyn9.jpg?f=fotoalbum_large

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8IoUdSIxrsEpJbibCUfB25N3dg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ob1yRdG9pUAvZgOMoeUGkSQG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/md9jbt2OiY6ZKgsR3BygOtBNA-s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrD3IbpGgEYzKHIn6Cu3hqSY.jpg?f=user_large

Leuk, de heatbooster herkent netjes de defrost, dan gaat de ventilator even uit om de warme in het systeem te laten.

[ Voor 25% gewijzigd door Whiskey48 op 21-11-2024 08:03 ]

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
camel1987 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:48:
[...]

Zou je dan niet eerst een warmteverlies berekening laten maken ?
Je bent nu druk bezig met naar het zoeken naar een geschikte warmtepomp maar het lijkt mij beter dat je eerst eens gaat kijken waar je wat kunt winnen met isoleren.

Drek koop je een warmtepomp om continu op een elektrisch back up element te gaan verwarmen denk niet dat je daar echt heel vrolijk van word.

Of het moet niet zo erg zijn zoals je doet aangeven maar dat kan niemand hier op het forum zien natuurlijk. 😅

Het zou zonde zijn om iets te kopen wat achteraf toch net te klein of wat ook kan natuurlijk te overbemeten is.
Dat zou misschien helemaal niet zo'n slecht idee zijn, maar ik kom momenteel via verschillende methodes op 7kW uit. Zie ook mijn toelichting hier: Review mijn plan voor plaatsing warmtepomp

Zwart/wit gezien weet ik inderdaad niet zeker of 7kw dit voldoende is om mijn huis warm te houden, maar ik denk dat ik met het huidige afgifte systeem ook niet meer kwijt kan. Met isoleren valt zeker nog wat te winnen, maar ik wil nu de overstap maken mede omdat de gaskosten momenteel flink oplopen, en mijn ketel ieder moment kapot kan gaan.

Maar mijn twijfel was dan vooral ook of de 9,5kW van de Amber niet veel te veel is, terwijl de 6kW bij lagere temperaturen misschien niet voldoende is. Daarmee weet ik gewoon niet zo zeker of ik de Amber 95 nou als een 9,5kW of 6kW wamrtepomp moet zien. Andere merken/modellen gaan hier anders mee om.

Ik ben benieuwd naar de praktijkervaringen van Amber eigenaren die ook dachten rond de 7kW nodig te hebben, en voor de Amber 95 hebben gekozen.

• SuperKris
Carboy54 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:05:
[...]

Rechts zijn de Ambers zwaarder dan links. De getoonde rode zijn rechts te licht en zakken teveel door. Hoogbalken zijn dikker en dempen beter met genoeg ruimte voor sneeuw in deze tijd 😄

[Afbeelding]
Heb je dan misschien nog een linkje of type van de veren die jij zou adviseren? Ik denk toch dat ik voor muur montage wil gaan, maar dan wil ik echt het maximale doen om trillingen te voorkomen.

• Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-12 07:28
Kan ik aan het verbruik van m'n homewizard kwh meter zien of de BUH bijschakelt? Werkt deze modulerend of kan hij alleen maar in 1x 3kW bijschakelen? Mijn Amber 65 draait continu op 90hz en 100% fan speed en verbruikt dan rond de 1,5kW. Dat lijkt me zonder de BUH?

• SuperKris
tonwes99 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:54:
[...]

Waarom heb je uiteindelijk besloten om de Amber toch op te hangen dan? Heb je buitten de dempers nog andere dingen gedaan om trillingen te beperken?

• SuperKris
Get!em schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:56:

Volgens de gebruiksaanwijzing is dat TC in het buffervat, en TV1 op de leiding naar het afgifte systeem toch?

Ik ben momenteel de laatste keuzes aan het maken voordat ik alles ga aanschaffen. Ik ben daarom benieuwd wat voor buffer je hebt en hoe je deze hebt aangesloten (2 of 4 leidingen) en waar en hoe je de TV1 sensor hebt geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTK--60ilXi8BzJlQLr-cqu4KlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8mhbENS3jgpbVLYhcMNKscVq.png?f=fotoalbum_large

• SuperKris
Carboy54 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:31:
[...]

Heb je het over de standaard handleiding en het hulpdocument, of is er ook uitgebreidere documentatie? En zo ja, hoe zou ik daar eventueel aan kunnen komen? :9

• tonwes99
SuperKris schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:57:
[...]
Waarom heb je uiteindelijk besloten om de Amber toch op te hangen dan? Heb je buitten de dempers nog andere dingen gedaan om trillingen te beperken?
Hij stond oorspronkelijk aangesloten met 2 meter 25mm MLB, maar uit te blazen onder mijn veranda. Geen probleem toen de CV 's-zomers uitstond. Nu staat hij in een all-electric opstelling, dus toch maar aan de gevel opgehangen en ivm. meer lengte met 5 meter 32mm verpakt in Thermaflex schuim.

Hij hangt recht boven een (gesloten) keukenraam, standaard Thermofisher beugels en standaard de meegeleverde dempers, geen flex-buizen, ik verwacht dat de 5 meter in schuim voldoende demping geven voordat de pijp de kruipruimte ingaat. In de keuken hoor je hem wel als hij met 55Hz 55oC sww maakt, bij WP bedrijf met max 1000W hoor ik hem niet in huis.Ook in de tuin hoor je hem meer, plaatsing op 3 meter hoogte geeft toch meer geluid dan op de grond. Met 3-6oC buiten gebruikte ik gisteren 13,5kW voor verwarming en 3,5kW voor sww.

Wat bij gevelplaatsing wel een ding bleek is afvoer van condens. Dit valt uit diverse punten in de WP als regen recht naar beneden, voor het keukenraam langs. Ik had een afvoerpunt verwacht, dit zit er niet. Ik heb even gedacht aan een eigen gootje of lekplaat onder de unit, maar ivm. ijsopbouw bij vorst heb ik dit plan nog niet doorgezet.

• Get!em
  • Niet online
SuperKris schreef op donderdag 21 november 2024 @ 00:15:
[...]

Volgens de gebruiksaanwijzing is dat TC in het buffervat, en TV1 op de leiding naar het afgifte systeem toch?

Ik ben momenteel de laatste keuzes aan het maken voordat ik alles ga aanschaffen. Ik ben daarom benieuwd wat voor buffer je hebt en hoe je deze hebt aangesloten (2 of 4 leidingen) en waar en hoe je de TV1 sensor hebt geplaatst.

[Afbeelding]
Klopt hoor, monteur zit fout. Handleiding zit goed.

Over buffers ga ik geen uitspraken doen hier. Mijn situatie al genoeg besproken (en die is niet optimaal).

• camel1987
Dennis08 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:54:
Kan ik aan het verbruik van m'n homewizard kwh meter zien of de BUH bijschakelt? Werkt deze modulerend of kan hij alleen maar in 1x 3kW bijschakelen? Mijn Amber 65 draait continu op 90hz en 100% fan speed en verbruikt dan rond de 1,5kW. Dat lijkt me zonder de BUH?
Hier start hij op met 90hz en kom dan niet boven de 1200 watt uit op homewizzard uit te lezen.
Als de BUH inschakelt moet je volgens mij wel een flinke piek zien in je grafiek.
Heb hier nog geen bijschakeling gehad van BUH.

• Andrehj
  • Nu online
Voor die vraag is dus het topic waar ik hierboven de link van gaf.

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:11
Ik heb hem hier vandaan gehaald, ook composiet voor minder:
https://leghetzelfvloerve...oem-geisoleerde-verdeler/

• Carboy54
SuperKris schreef op donderdag 21 november 2024 @ 00:26:
[...]

Heb je het over de standaard handleiding en het hulpdocument, of is er ook uitgebreidere documentatie? En zo ja, hoe zou ik daar eventueel aan kunnen komen? :9
Hebben wij in de TS gezet. Zijn meestal zelfde documenten.

Pagina: 1 ... 95 ... 133 Laatste