• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:35
En met minimale flow bedoel ja dat het verwarmings afgifte systeem teveel geknepen wordt?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Ja, te weinig liters/min

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:54
wowly schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:43:
En met minimale flow bedoel ja dat het verwarmings afgifte systeem teveel geknepen wordt?
Hier van 32 mm vanaf wp +- 10 meter meerlagen buis in overgang naar 25 mm uponor naar vvw verder en zelf 20mm richting radiatoren geen enkel probleem.
Heb wel een ruis in het systeem gehad maar dat heeft de pomp naar medium verholpen.

Met 75m² of 150m² ? (Staat dubbel dus weet niet wat het is) en 4 radiatoren ga je die minimale flow wel halen hoor.
Hier amber 65 met 50 m² vvw en 2 ht radiatoren en een jaga geen enkel probleem.

[ Voor 18% gewijzigd door camel1987 op 11-11-2024 16:13 ]

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:05
Ik een Amber 95 met een 50 liter parallel buffervat met externe pomp. De lengte van de leiding tussen de Amber en het buffervat is ongeveer 2 meter. Ik kreeg het toerental eigenlijk niet onder de 43Hz. Mijn delta T op de warmtewisselaar was zo rond de 2 graden. Nu lees ik dat voor vloerverwarming en warmtepomp een delta T van 5 geadviseerd wordt. Dus heb ik mijn interne pompsnelheid van medium naar laag gezet en nu gaat ie wel naar 36Hz. Delta T is nu zo rond de 3 graden. Ook heb ik mijn externe pomp wat lager ingesteld, deze pompte zo'n 1650 l/h, nu zo'n 1400 l/h. Als ik het goed begrijp krijg je twee circulaties; 1 voor het buffervat van de warmtepomp (bij mij vrij kort, een meter of 4 en volledig horizontaal daarom minder pompsnelheid nodig?) en 1 na het buffervat van het vloerverwarmingssysteem. Bij het aanpassen van de interne pompsnelheid zie ik namelijk de waarde van mijn pulse teller niet veranderen (zit bij mij na de buffer en externe pomp). En in het buffervat mengt de temperatuur dmv de aanvoer en retour volgens mij; retour van de vloerverwarming voor buffervat is bijvoorbeeld 23,2 graden en de retour na de buffer is 25,1 en de retour van de warmtewisselaar Tui is 24,8?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Khp1IAvBZtmBGdZIYF-_EQK15I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hZoaM1P9jlJdY2vqHOekUuaG.png?f=fotoalbum_large

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:04
wowly schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:49:
Vraagjes (zit nog in de orienterende fase):
Mijn waterleidingsysteem bestaat nu uit een CV welke ons souterrain met vvw (75m2) en de begane grond vvw (75m2) en de eerste verdieping 4 radiatoren die nooit aanstaan (huis is 13 jaar oud nu, nog nooit aangestaan behalve bij het etsten) en de badkamer met vvw .
De 45 graden test is al enkele jaren bezig en we merken geen verschil met voorheen. Ik schat dat ons huis qua warmteafgifte prima in staat is om met een lage temp en lage deltaT te functioneren.
- Probleempje en mijn vraag: het leiding werk heeft kans heeft op stromingsgeluiden. Ik kan vanuit de Amber met een 32mm meerlagenbuis naar het verwarmings systeem, maar het vvw-syteem is wel kleiner qua diameter/doorstroming en varieert van 26mm stalen buis naar de verdeler in het souterrain naar 26mm meerlagenbuis naar de bg en 1e verdieping.
Onze CV hangt in het souterrain in een aparte (technische) ruimte.

- SWW: ik was van plan in eerste instantie om een WPB te installeren vanwege de interessante prijzen met subsidie. Blijkt dat deze jongens toch wel een enorm debiet nodig hebben wat de installatieruimte fors kan afkoelen. fijn in de zomer (koelte in huis), minder in de winter (te koud, de amber verwarmt het huis en de WPB koelt het dan weer af....).
Is een optie met een WPB met extra spiraal een (kosten)effectieve oplossing? Of een losse boiler te plaatsen (goede prijs zonder subsidie).
Water kan 2 kanten op om dit op te lossen. WP boiler heeft een minder lange levensduur dan een RVS indirecte boiler en is in totaal vaak duurder na aftrek subsidie door de kosten van muur of dak doorvoer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkfzP58tuC9STptHqsxLHW70iOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 11-11-2024 16:45 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:56

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
hakro schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:25:
[...]

Hoevelaken/Nijkerk is uiteraard ook goed, wanneer zou het kunnen. Ik ga straks even met Jan van Dijk bellen om eea te bespreken.
d:)b

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBqjUKuPnXdtVgJeCBwz7FrEkAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fATjjfCjoysjKPjIMowlbEaI.png?f=fotoalbum_large

Toch wel erg lekker die Smart Grid. Vandaag weer op de ochtendzon gratis m'n sanitairwater bijgewarmd naar 65 graden.

Valt me erg mee hoe vaak je dit gratis goed kunt opstoken als je een beetje zonnepanelen hebt.

• Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-12 07:28
Hoe werkt die smart grid precies? Kon er in de handleiding maar weinig over terugvinden. Mijn solaredge omvormer hangt vlakbij de Amber binnenunit dus volgens mij zou ik dit gemakkelijk moeten kunnen koppelen of gebeurt dit allemaal via software? Heb nog een vast contract dus in feite win ik er niks mee maar wel leuk om alvast mee te spelen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dennis08 schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:30:
Hoe werkt die smart grid precies? Kon er in de handleiding maar weinig over terugvinden. Mijn solaredge omvormer hangt vlakbij de Amber binnenunit dus volgens mij zou ik dit gemakkelijk moeten kunnen koppelen of gebeurt dit allemaal via software? Heb nog een vast contract dus in feite win ik er niks mee maar wel leuk om alvast mee te spelen.
Met SolarEdge kun je een smartswitch kopen die (draadloos) het contact op de Amber omzet. Die heb ik hier ook. (Bewust gedaan, ook al kan het via home assistant en een willekeurige goedkope relaisswitch ook).

https://knowledge-center...._Management_Flyer_nld.pdf

Gaat om de middelste in t plaatje van de pdf die aan de warmtepomp zit. Je hebt dan echter ook een SolarEdge inline meter nodig.

Met sga of sgb contact op de Amber boost je je setpoint van verwarmen of tapwater. Zie menu “hybride”

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:16
aarthodo schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:55:
Ik weet niet of jullie als tweakers weten dat de pasta uitsluitend is om de contactvlakken te optimaliseren en niet om als vulmiddel in grotere hoeveelheden te gebruiken. En dat het ook soms giftig is.

Bij een processor en koeler werden deze eerst op elkaar ingeslepen en daarna met minimale hoeveelheid koelpasta gemonteerd. Sommige koelpasta is ook elektrisch geleidend, maar deze sensoren zullen wel waterdicht zijn.
Dus voor sensoren kun je deze eerst heen en weer schuiven, dan kijken waar het schuurt en dat vlak eerst vergroten door buigen van het koppelstukje. dat is de meeste winst. Daarna met weinig koelpasta op het geschuurde vlak monteren en dan afronden met isolatie rondom.
Wij gebruiken deze https://euro-industry.com...355&prod=23205115&lang=en

Product features
  • Odorless, non-toxic
  • Non-hardening, pasty, largely temperature-independent consistency
  • Water resistant, water repellent
  • Good adhesion on many surfaces
  • Good lubrication properties
  • Good sliding effect
  • Good release effect compared to many elastomers and plastics
  • Good electrical insulation, high dielectric strength, high dielectric constant, low dissipation factor
Application
  • Antifriction Agents & Lubricants
  • Encapsulation

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
p.blommendaal schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:24:
Ik een Amber 95 met een 50 liter parallel buffervat met externe pomp. De lengte van de leiding tussen de Amber en het buffervat is ongeveer 2 meter. Ik kreeg het toerental eigenlijk niet onder de 43Hz. Mijn delta T op de warmtewisselaar was zo rond de 2 graden. Nu lees ik dat voor vloerverwarming en warmtepomp een delta T van 5 geadviseerd wordt. Dus heb ik mijn interne pompsnelheid van medium naar laag gezet en nu gaat ie wel naar 36Hz. Delta T is nu zo rond de 3 graden. Ook heb ik mijn externe pomp wat lager ingesteld, deze pompte zo'n 1650 l/h, nu zo'n 1400 l/h. Als ik het goed begrijp krijg je twee circulaties; 1 voor het buffervat van de warmtepomp (bij mij vrij kort, een meter of 4 en volledig horizontaal daarom minder pompsnelheid nodig?) en 1 na het buffervat van het vloerverwarmingssysteem. Bij het aanpassen van de interne pompsnelheid zie ik namelijk de waarde van mijn pulse teller niet veranderen (zit bij mij na de buffer en externe pomp). En in het buffervat mengt de temperatuur dmv de aanvoer en retour volgens mij; retour van de vloerverwarming voor buffervat is bijvoorbeeld 23,2 graden en de retour na de buffer is 25,1 en de retour van de warmtewisselaar Tui is 24,8?[Afbeelding]
Als je buffer echt parallel staat (dus met 1 aanvoer en 1 retour) heb je geen mening als de snelheid (volume) van de beide pompen gelijk is. pas als door bijv dicht lopen van na naregeling de flow in het secundaire systeem afneemt dan vult het buffer.

Maar een 50L parallel buffer op een Amber 95 is te kort. Minimaal 100L voor alleen verwarmen. ga je ook koelen kies dan voor 200L

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat een simpele thermostaat kraan ook een vorm van naregelen is.
deze gaat immers ook dicht als de temperatuur bereikt is.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-11 18:04
Die koelpasta ziet er helemaal juist uit!

[ Voor 13% gewijzigd door aarthodo op 11-11-2024 19:49 ]

• bommer
aarthodo schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:47:
Die koelpasta ziet er helemaal juist uit!
Is ook speciaal voor HVAC sensoren.

• p.blommendaal
bommer schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:46:
[...]

Als je buffer echt parallel staat (dus met 1 aanvoer en 1 retour) heb je geen mening als de snelheid (volume) van de beide pompen gelijk is. pas als door bijv dicht lopen van na naregeling de flow in het secundaire systeem afneemt dan vult het buffer.

Maar een 50L parallel buffer op een Amber 95 is te kort. Minimaal 100L voor alleen verwarmen. ga je ook koelen kies dan voor 200L

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat een simpele thermostaat kraan ook een vorm van naregelen is.
deze gaat immers ook dicht als de temperatuur bereikt is.
De aanvoer van de driewegklep gaat naar de bovenkant links van de buffer en aan de rechterkant boven komt deze er weer uit en gaat naar de aanvoer van de vloerverwarming. Aan de onderkant rechts komt de retour van de vloerverwarming erin en aan de linkerkant onder er weer uit naar de retour van de buitenunit. Dat is parallel toch?

Ik heb alleen vloerverwarming. Beneden in 10cm zandcement en boven in fermacell. Zo'n 200 liter inhoud. Geen naregeling en alle groepen beneden en boven staan open.

Ik meet met de sensoren van de @leejoow module die temperaturen van de retour van de vloerverwarming voor deze het buffervat in gaat en de retour als deze het buffervat verlaat. Alle sensoren op de leidingen zijn geïsoleerd. Lijkt dan toch op wat mengen omdat deze temperaturen verschillen? En ik meet geen verschil in de snelheid van de flow na de pomp van de buffer als ik de interne pompsnelheid aanpas van laag/medium/hoog?

• bommer
p.blommendaal schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:24:
[...]

De aanvoer van de driewegklep gaat naar de bovenkant links van de buffer en aan de rechterkant boven komt deze er weer uit en gaat naar de aanvoer van de vloerverwarming. Aan de onderkant rechts komt de retour van de vloerverwarming erin en aan de linkerkant onder er weer uit naar de retour van de buitenunit. Dat is parallel toch?

Ik heb alleen vloerverwarming. Beneden in 10cm zandcement en boven in fermacell. Zo'n 200 liter inhoud. Geen naregeling en alle groepen beneden en boven staan open.

Ik meet met de sensoren van de @leejoow module die temperaturen van de retour van de vloerverwarming voor deze het buffervat in gaat en de retour als deze het buffervat verlaat. Alle sensoren op de leidingen zijn geïsoleerd. Lijkt dan toch op wat mengen omdat deze temperaturen verschillen? En ik meet geen verschil in de snelheid van de flow na de pomp van de buffer als ik de interne pompsnelheid aanpas van laag/medium/hoog?
Dat is inderdaad ook parallel, deze manier van parallel heeft altijd menging. Je zult altijd een hogere temperatuur moeten maken, dan daadwerkelijk de vloer in gaat. (plaatje F)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxErEl9AT1lrLoG0ozukyp8d6-Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yHRH0dhabfGFfWzpzms947uW.png?f=user_large

Beter is op deze manier (plaatje C) dan heb je alleen menging als je minder flow hebt.
dat is bij mij aan het einde van de run, omdat dan alles dicht loopt.
Deze opgeslagen energie gebruik ik eerst weer voor dat ik de volgende keer de Amber start.
hiermee heb ik de nadelige effecten van evt verlies opgeheven.

Op dit moment stook ik alleen voor de begane grond en zolder, de tussen verdieping is nog op temperatuur
en heb ik dit seizoen nog niet hoeven verwarmen. (voordeel naregeling en doet zkr een evt nadeel van buffer teniet) Ik zit vandaag op 2 Kwh! dat had zonder naregeling zkr 4 of meer geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-WtdBWYpmkcMoC17QNm0KoaW1E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h9uzHpq5vfgG2lHMIIvZdZoz.png?f=user_large

• p.blommendaal
bommer schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:59:
[...]

Beter is op deze manier (plaatje C) dan heb je alleen menging als je minder flow hebt.
dat is bij mij aan het einde van de run, omdat dan alles dicht loopt.
Deze opgeslagen energie gebruik ik eerst weer voor dat ik de volgende keer de Amber start.
hiermee heb ik de nadelige effecten van evt verlies opgeheven.
Hoezo loopt bij jou alles dicht aan het einde van een run? Vanwege thermostaatkranen oid?

Ik vond het wel apart dat er pas naar 36Hz wordt gegaan toen ik de interne pompsnelheid op laag zette. Want die M1.03 setting icm met stooklijn aanpassingen deed bij mij niet echt iets om de toeren snel omlaag te krijgen.

• bommer
p.blommendaal schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:14:
[...]

Hoezo loopt bij jou alles dicht aan het einde van een run? Vanwege thermostaatkranen oid?
Ik heb alles electronisch nageregeld. dus idd als alles op temperatuur komt gaan er groepen dicht en loopt het buffer langzaam vol met een hogere temperatuur.
Ik vond het wel apart dat er pas naar 36Hz wordt gegaan toen ik de interne pompsnelheid op laag zette. Want die M1.03 setting icm met stooklijn aanpassingen deed bij mij niet echt iets om de toeren snel omlaag te krijgen.
Waar zit de TC sensor?

• Whiskey48
bommer schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:38:
[...]

Wij gebruiken deze https://euro-industry.com...355&prod=23205115&lang=en

Product features
  • Odorless, non-toxic
  • Non-hardening, pasty, largely temperature-independent consistency
  • Water resistant, water repellent
  • Good adhesion on many surfaces
  • Good lubrication properties
  • Good sliding effect
  • Good release effect compared to many elastomers and plastics
  • Good electrical insulation, high dielectric strength, high dielectric constant, low dissipation factor
Application
  • Antifriction Agents & Lubricants
  • Encapsulation
Zou deze ook kunnen? (Ook siliconen)

https://a.aliexpress.com/_EySpeoh

• bommer
Die is meer voor CPU's

• p.blommendaal
Na de driewegklep op de aanvoer voordat deze het buffervat in gaat.

• wowly
Carboy54 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:43:
[...]

Water kan 2 kanten op om dit op te lossen.
Bedoel je hiermee dat zodra het water gesplitst wordt tussen het souterrain gedeelte en het begane grond gedeelte de binnenmaat van de aanvoerleidingen rustig kleiner kan?
Als dat zo ik ben ik happy, dat betekent namelijk minder vervangen en al helemaal omdat sommige door de betonvloer lopen (en dan niet via een geboord gat maar dat ze ín de beton zijn gegoten....)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
wowly schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:13:
[...]

Bedoel je hiermee dat zodra het water gesplitst wordt tussen het souterrain gedeelte en het begane grond gedeelte de binnenmaat van de aanvoerleidingen rustig kleiner kan?
Als dat zo ik ben ik happy, dat betekent namelijk minder vervangen en al helemaal omdat sommige door de betonvloer lopen (en dan niet via een geboord gat maar dat ze ín de beton zijn gegoten....)
Hier ga ik naar 22 mm in twee richtingen. Geen probleem en geen stroomgeluiden.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:28
[...]

Klopt. Het volume wat je souterrain in gaat kan je dan afhalen van de rest en op basis daarvan de minimal leiding diameter bepalen. Ik gok dat je 22 staal hebt lopen als hoofdleiding. Dat is 9 van de 10x prima na de aftakking. 2x 22 is immers groter in intern oppervlakte dan 1x32 aanvoer mlb (of 28 staal).

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Whiskey48
-

[ Voor 99% gewijzigd door Whiskey48 op 12-11-2024 06:40 ]

• Dennis08
Groot deel thuis inmiddels voorbereid voor de Amber. Hopelijk kan ik vrijdag/zaterdag het leidingwerk op zolder afmaken en omschakelen.

Nu ben ik er echter nog steeds niet uit wat betreft een thermostaat. Kan ik middels de instellingen op de binnenunit en de temperatuursensor ook alles aansturen zonder een thermostaat?

Ik wil de thermostaat via homeassistant gaan maken, maar wil ook graag een backup mocht HA een keer uitvallen oid.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Kan wel maar is moeilijk en minder precies geloof ik. Moet je even zoeken op WAR er zijn wel mensen die het zonder thermostaat doen. Zeker om even een periode te overbruggen tot je een thermostaat hebt.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Get!em
  • Niet online
Dennis08 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:05:
Groot deel thuis inmiddels voorbereid voor de Amber. Hopelijk kan ik vrijdag/zaterdag het leidingwerk op zolder afmaken en omschakelen.

Nu ben ik er echter nog steeds niet uit wat betreft een thermostaat. Kan ik middels de instellingen op de binnenunit en de temperatuursensor ook alles aansturen zonder een thermostaat?
Tr sensor kan werken als thermostaat. Er zit basale thermostaat functie in de Amber. Let wel, bij veel mensen is de Tr sensor afwijkend, meestal iets hoger dan daadwerkelijk. Scheelt zo een halve graad.

M9.04 (beta functie) staat er momenteel in de handleiding.
Ruimte hysterese zal 2 graden worden volgens handleiding.

• Dennis08
Dan ga ik het eerst zonder even proberen. Ik ben er nog steeds niet uit welke thermostaat nou een goed optie is en er is ook weinig over te vinden. De PNI wordt hier wel het meest aangeraden volgens mij en verder zie ik weinig. Voorbij komen. Het liefst heb ik gewoon een simpel zwart aan en uit thermostaatje. Hoeft eigenlijk niet eens in homeassistant maar ik weet niet of dat conflicten kan verzorgen als ik een thermostaat heb en vervolgens in homeassistant ook de waardes kan schrijven. Dan zijn er 2 regelaars die een andere waarde door kunnen geven

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Je kan m op buitentemperatuur zetten, ipv extern signaal.

Ik jou geval zou ik in HA een thermostaat fixen, de stooklijn tunen.

Natuurlijk wel even die setting opzoeken voor het geval van nood ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Stoker op 12-11-2024 11:13 ]

Stoker schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:12:
Je kan m op buitentemperatuur zetten, ipv extern signaal.

Ik jou geval zou ik in HA een thermostaat fixen, de stooklijn tunen.

Natuurlijk wel even die setting opzoeken voor het geval van nood ;)
Buitentemperatuur of Tr?

Ik zou eerst een willekeurig thermostaatje van een tientje eraan hangen om de boel inbedrijf te stellen/op te starten. Genoeg dingen die bij plaatsing niet in één keer goed gaan, en dan wil je geen andere onzekerheden erbovenop. Externe vertraging op 30min voorkomt pendelen zonder verdere complicaties. Als alles werkt, en je een goede stookcurve hebt, dan kun je op ruimtetempwratuur of middels HA modbus gaan sturen.

• Dennis08
Daar zat ik inderdaad dus ook aan te denken. Helemaal omdat ik er verder helemaal geen ervaring mee heb lijkt me alles direct vanuit HA of via de WAR lastig te worden. Dan kan ik later als alles werkt rustig de overstap maken naar HA. Maar het liefst zoek ik dus een thermostaat die alleen aan uit schakelt en vooral geen modulerende nemen.

Edit: zo'n honeywell DT4 aan/uit zou toch al prima zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Dennis08 op 12-11-2024 11:36 ]

Iedere aan-/uit thermostaat voldoet, juist de modulerende kunnen niet op de Amber.

De reden dat thermostaten terugkomen op dit forum zijn..
- Hysterese, bij welk temperatuurverschil gaat hij aan, en wanneer schakelt hij weer af. Bij luxere thermostaten is dit instelbaar, Bij simpele is dit vast, en vaak 0.5oC (dus gaat aan bij 19.5oC, en uit bij 20oC). Bij vloerverwarming gaat het verwarmen dan door als de thermostaat al weer uit staat
- Aantal schakelmomenten, je wilt niet dat de Amber onnodig vaak aan en uit gaat. Dit kun je voorkomen met een vertragings-setting in de Amber, maar in combinatie met het punt hierboven gaat het doorwarmen dan nog verder door.

Beide punten spelen vooral als je je stookcurve nog niet hebt ingeregeld, dus als je vloer eigenlijk te heet is.

• Carboy54
[...]

Correct 2x22mm is dan ruim voldoende voor de max. flow van 1200 liter.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• bommer
Dennis08 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:36:
Dan ga ik het eerst zonder even proberen. Ik ben er nog steeds niet uit welke thermostaat nou een goed optie is en er is ook weinig over te vinden. De PNI wordt hier wel het meest aangeraden volgens mij en verder zie ik weinig. Voorbij komen. Het liefst heb ik gewoon een simpel zwart aan en uit thermostaatje. Hoeft eigenlijk niet eens in homeassistant maar ik weet niet of dat conflicten kan verzorgen als ik een thermostaat heb en vervolgens in homeassistant ook de waardes kan schrijven. Dan zijn er 2 regelaars die een andere waarde door kunnen geven
De contacten van de thermostaat op de Amber, zijn niet via modbus te sturen.
Deze zitten elkaar dus niet in de weg.

• Carboy54
Overgangsregeling subsidie 2025

De nieuwe subsidiebedragen gaan per 1 januari 2025 in. Toestellen die in 2024 zijn aangeschaft, maar pas na de jaarwisseling worden geïnstalleerd, vallen onder een overgangsregeling, waarbij de oude subsidiebedragen gelden. Dit zal betekenen dat installateurs rekening moeten houden met een grotere vraag naar warmtepompen in de laatste maanden van het jaar, en een verdere terugval begin 2025. De Vereniging Warmtepompen respecteert de correctie van de subsidiebedragen, omdat ze in lijn zijn met de basisprincipes van de subsidieregeling (30% aanschafwaarde toestel). De fabrikantenkoepel is blij met de hogere waardering voor grotere vermogens.

Bron: Staatscourant en installatie.nl

https://www.installatie.n...sde-bedragen-liggen-vast/

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 12-11-2024 18:48 ]

• wowly
Dat is goed nieuws Jan voor degene die dit jaar een WP aankopen, en slecht nieuws voor de kleine WP's alsmede op iets langere termijn WP's met een hoog GWP.
Wat houd dit concreet in voor zelfinstallateurs die de inbedrijfsstelling laten uitvoeren en daarmee de subsidies verkrijgen? Moet de aankoopdatum van de apparatuur in 2024 liggen? en de aanmelding voor subidie evt in 2025? evt augustus 2025 geinstalleerd zijn bv?

• Carboy54
wowly schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:50:
Dat is goed nieuws Jan voor degene die dit jaar een WP aankopen, en slecht nieuws voor de kleine WP's alsmede op iets langere termijn WP's met een hoog GWP.
Wat houd dit concreet in voor zelfinstallateurs die de inbedrijfsstelling laten uitvoeren en daarmee de subsidies verkrijgen? Moet de aankoopdatum van de apparatuur in 2024 liggen? en de aanmelding voor subidie evt in 2025? evt augustus 2025 geinstalleerd zijn bv?
Dit jaar factureren en de in bedrijf stelling in 2025 zoals ik het nu lees. Ook in de Staatscourant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBezXKWMutOVv-170dAzaTYBmM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4s6ldTlSW62VKPKfiQPec1i.jpg?f=fotoalbum_large

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:20
Ik heb dit Amber topic niet helemaal gevolgd en misschien is mijn vraag overbodig.

Heeft ITHO al een COP en kWh (th en el) in zijn nieuwe Ambers ingebouwd?

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Nee, hebben ze niet, en gaan ze ook niet op korte termijn krijgen.

De verwachting is wel dat het zichtbaar wordt gemaakt dát er flow is.

Itho zegt dat de afwijking te groot is om een betrouwbare COP af te geven en het daarom niet willen implementeren. Overigens is dit ook het geval bij andere merken die het wel tonen;)

• Get!em
  • Niet online
Hier ondertussen bevestiging Installateur de Tc in de buffer gaat zetten, met aanvullend Tv1 ernaast en de software update komt ook deze kant op...

• mauritsl
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-07 21:58
Ik heb een vraag m.b.t. de mengregeling i.c.m. buffervat (schema 5). In het installatieschema staat dat de pomp op P1 wordt aangesloten. Komt deze dan in plaats van de pomp direct na het buffervat? Of is het de bedoeling dat er twee pompen op P1 worden aangesloten?

• Carboy54
mauritsl schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:11:
Ik heb een vraag m.b.t. de mengregeling i.c.m. buffervat (schema 5). In het installatieschema staat dat de pomp op P1 wordt aangesloten. Komt deze dan in plaats van de pomp direct na het buffervat? Of is het de bedoeling dat er twee pompen op P1 worden aangesloten?
1 pwm pomp zit in de Amber die vult de buffer en pomp P1 pomp het water uit de buffer naar het afgifte systeem.

Toch wel een merkwaardige advertentie gesponsord door Itho op de YouTube site. WIllen ze nu actief rond hun installateurs heenwerken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_InqkAhAkgAWMqSkHRkxcwJ6YY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xyQh2Gakw18TBAPMhU9CeSAw.jpg?f=user_large

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:52
Carboy54 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:39:
[...]

Dit jaar factureren en de in bedrijf stelling in 2025 zoals ik het nu lees. Ook in de Staatscourant
[Afbeelding]
Dit jaar nog ISDE subsidie van €3.075 op de Amber 9.5 volgens de site

Als ik bovenstaande goed lees is het;

Start subsidie; €1250
Subsidie extra per kW: €225

Amber 9.5 = €1250+(9.5*€225) = €3.387,50. Toch? Of zit ik verkeerd te kijken en denken :/

• mjar76
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-10 11:03
Ik loop toch vast met mijn AMber en Evohome. Graag wat feedback.,

De evohome blijft steeds maar warmte vragen, al is het 21gr. en staat ie ingesteld op 20 gr. Dan krijg ik plaatjes zoals hier onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bK3RP3AEYn2QSehMDbnFrHK3U0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bf1EQBgQZogVvS5ihpxXT45U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/If7yzTKqJ4FaWKR15uSTLbq9wSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wSnZzMgsXaPvG2I5eVEMAa5.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zet ik de evo home op wat blokken zodat ie naar 18gr. gaat. Of soms de Amber op klokprogramma.

Tips? of gwoon evohome aan de kant gooien? Andere thermostaat met koeling?

gr. Mark

• camel1987
mjar76 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:49:
Ik loop toch vast met mijn AMber en Evohome. Graag wat feedback.,

De evohome blijft steeds maar warmte vragen, al is het 21gr. en staat ie ingesteld op 20 gr. Dan krijg ik plaatjes zoals hier onder.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu zet ik de evo home op wat blokken zodat ie naar 18gr. gaat. Of soms de Amber op klokprogramma.

gr. Mark
Ga gewoon voor een pni zoals Jan aangeeft of een plugwise zoals ik heb geen nog geen enkel probleem mee gehad.
Gooi je evohome op mp en kijk daar ook voor een anna heb daar toen een nieuw in doos gescoord voor 75 euro.

• mjar76
camel1987 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:41:
[...]

Ga gewoon voor een pni zoals Jan aangeeft of een plugwise zoals ik heb geen nog geen enkel probleem mee gehad.
Gooi je evohome op mp en kijk daar ook voor een anna heb daar toen een nieuw in doos gescoord voor 75 euro.
Die koelen niet toch?

• Carboy54
JL-IP(!) schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:53:
[...]

Dit jaar nog ISDE subsidie van €3.075 op de Amber 9.5 volgens de site

Als ik bovenstaande goed lees is het;

Start subsidie; €1250
Subsidie extra per kW: €225

Amber 9.5 = €1250+(9.5*€225) = €3.387,50. Toch? Of zit ik verkeerd te kijken en denken :/
Het gaat om nominaal vermogen en dat is lager bij R290. Het genoemde bedrag op de site komt overeen met de KA code bij de RVO.

• Carboy54
Met een klein trucje koelen ze ook prima.

• camel1987
Zoals Jan aangaf met een trucje de anna kan ook koelen maar dan heb je ook een Adam nodig volgens mij.

• Carboy54
camel1987 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:32:
[...]

Zoals Jan aangaf met een trucje de anna kan ook koelen maar dan heb je ook een Adam nodig volgens mij.
Trucje: kies uitsluitend voor of verwarmen of koelen dus 2x per jaar omschakelen in de windows configuratie op de binnenunit. Voor een paar tientjes met wifi en draadloos met instelbare hysterese en open deur functie. En nee ik heb daar geen aandelen 🤗

[ Voor 15% gewijzigd door Carboy54 op 15-11-2024 16:39 ]

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:52
Carboy54 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:22:
[...]

Het gaat om nominaal vermogen en dat is lager bij R290. Het genoemde bedrag op de site komt overeen met de KA code bij de RVO.
Maar wat is het totale subsidie bedrag dan in 2025? Loont het nog erg om dit jaar te bestellen en in 2025 inbedrijfstelling? Of alles doorschuiven naar 2025.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:01

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik heb een grindput gegraven en leidingen getrokken :)

In de praktijk komt, dankzij de WAF en de weerbarstige praktijk, de warmtepomp iets dichter bij de erfgrens dan oorspronkelijk geraamd, dus dat heb ik gecorrigeerd in mijn WPAC. Ook was ik mij niet bewust dat ik m'n schuttingen niet mocht meenemen dus het komt allemaal wat nauwer.

Nu is er ook het "INFORMATIEBLAD GELUID AMBER"; als ik daarvan de a7w35 maximaal gegevens neem van de 65, inclusief nachtverlaging na 19, kom ik net uit, hangt om 1 dB, zonder marge. Strikt genomen hoeft de marge volgens het informatieblad ook niet; maar het komt wel nauw.

Er zijn wel een paar verzachtende factoren:
  • Tapwater wordt niet door de Amber gedaan (wordt dit feit meegenomen in de toetsing?)
  • Moderne pomploze vloerverwarming, de max. Ta mag vanwege 't laminaat niet boven 35 a 40 °C
  • Er staat dus wel een schutting van 2 meter hoog die in de praktijk echt wel positief gaat helpen bij een meting
Het boezemt vertrouwen in dat Itho een behoorlijk duidelijk en compleet document heeft aangeleverd over de geluidsgegevens in meerdere situaties met uitleg, i.p.v. het nominale vermogen ergens te verstoppen. Echter krijg ik een beetje koud watervrees van de mensen die de Amber binnen kunnen horen.

Kan iemand even een realitycheck doen; dit moet haalbaar zijn, toch?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• bommer
JL-IP(!) schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:28:
[...]

Maar wat is het totale subsidie bedrag dan in 2025? Loont het nog erg om dit jaar te bestellen en in 2025 inbedrijfstelling? Of alles doorschuiven naar 2025.
Als je zeker bent van het plaatsen en je kan hem bijv. even in de garage zetten.
Hoewel buiten zetten kan natuurlijk ook prima, behalve de binnenunit dan he

en je hebt geld gereserveerd, zou ik hen nu bestellen. Scheelt volgens mij 500 euro.
Dat is toch een lekker kerst diner!

• Carboy54
JL-IP(!) schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:28:
[...]

Is afhankelijk van vermogen. Break even op 12 kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYW8zhqhIj7yeg6629DWaO-7nnI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jYjUrLqS1Vb1kBG6WtlquFAM.jpg?f=user_large

• Carboy54
silverball schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:42:
Ik heb een grindput gegraven en leidingen getrokken :)

In de praktijk komt, dankzij de WAF en de weerbarstige praktijk, de warmtepomp iets dichter bij de erfgrens dan oorspronkelijk geraamd, dus dat heb ik gecorrigeerd in mijn WPAC. Ook was ik mij niet bewust dat ik m'n schuttingen niet mocht meenemen dus het komt allemaal wat nauwer.

Nu is er ook het "INFORMATIEBLAD GELUID AMBER"; als ik daarvan de a7w35 maximaal gegevens neem van de 65, inclusief nachtverlaging na 19, kom ik net uit, hangt om 1 dB, zonder marge. Strikt genomen hoeft de marge volgens het informatieblad ook niet; maar het komt wel nauw.

Er zijn wel een paar verzachtende factoren:
  • Tapwater wordt niet door de Amber gedaan (wordt dit feit meegenomen in de toetsing?)
  • Moderne pomploze vloerverwarming, de max. Ta mag vanwege 't laminaat niet boven 35 a 40 °C
  • Er staat dus wel een schutting van 2 meter hoog die in de praktijk echt wel positief gaat helpen bij een meting
Het boezemt vertrouwen in dat Itho een behoorlijk duidelijk en compleet document heeft aangeleverd over de geluidsgegevens in meerdere situaties met uitleg, i.p.v. het nominale vermogen ergens te verstoppen. Echter krijg ik een beetje koud watervrees van de mensen die de Amber binnen kunnen horen.

Kan iemand even een realitycheck doen; dit moet haalbaar zijn, toch?
Dat binnen horen heeft heel vaak een externe oorzaak. Daar is hier al veel over geschreven.

• Hkray
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-07 20:39

Hkray

Amber 120 si nov 24

Net een week de Amber in bedrijf genomen. Viel me vanaf dag 1 op hoeveel water er druppelt uit de buitenunit.

Iemand een creatieve manier bedacht om dit op te vangen of op te slaan? vind het zonde dat er zoveel schoon water gewoon de grond in verdwijnt. Alle ideeën zijn welkom (of suggesties in welk forum ik deze vraag beter zou kunnen stellen natuurlijk ook)

• Carboy54
Hkray schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:08:
Net een week de Amber in bedrijf genomen. Viel me vanaf dag 1 op hoeveel water er druppelt uit de buitenunit.

Iemand een creatieve manier bedacht om dit op te vangen of op te slaan? vind het zonde dat er zoveel schoon water gewoon de grond in verdwijnt. Alle ideeën zijn welkom (of suggesties in welk forum ik deze vraag beter zou kunnen stellen natuurlijk ook)
De luchtvochtigheid is momenteel zeer hoog en dat water condenseert op de verdamper. Dat is niet permanent zo.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Hkray schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:08:

Dat is gewoon een beetje condenserend vocht uit de lucht. Als het regent verdwijnt het vocht uit de lucht ook in de grond.
Als je het vocht uit de lucht op wilt vangen kun je beter een regenton aansluiten op de hemelwaterafvoer. Dat schiet veel meer op en is veel gemakkelijker.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• mjar76
Carboy54 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:37:
[...]

Trucje: kies uitsluitend voor of verwarmen of koelen dus 2x per jaar omschakelen in de windows configuratie op de binnenunit. Voor een paar tientjes met wifi en draadloos met instelbare hysterese en open deur functie. En nee ik heb daar geen aandelen 🤗
Bedankt voor je hulp. Dat trucje is niet de 50euro in de app en nog een extra component?

Ik neig nu nog eerder naar de PNI CT36, die lijkt me wat simpeler en goedkoper. Die zou ook moeten kunnen koelen lees in de manual. Anders houd ik het eerst maar bij verwarmen alleen.

• camel1987
mjar76 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:10:
[...]

Bedankt voor je hulp. Dat trucje is niet de 50euro in de app en nog een extra component?

Ik neig nu nog eerder naar de PNI CT36, die lijkt me wat simpeler en goedkoper. Die zou ook moeten kunnen koelen lees in de manual. Anders houd ik het eerst maar bij verwarmen alleen.
zou niet teveel omkijken naar dat koelen ga je dat ook daadwerkelijk gerbuiken ? en is je installatie daar geschikt voor ?
voor de plugwise heb je idd wel de adam nodig om de koelen functie te kunnen gebruiken en een betaling van 49.95 geloof ik ja

• Carboy54
mjar76 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:10:
[...]

Ik ken geen extra component of kosten. Gewoon Tuya app downloaden en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySkKK9PRTTHbmGDXnh54zlgX_ns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzUa6UJGpSRe71p4AakjTACm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Carboy54 op 16-11-2024 13:08 ]

• camel1987
Carboy54 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:05:
[...]

Ik ken geen extra component of kosten. Gewoon Tuya app downloaden en klaar.

[Afbeelding]
ging over de plugwise denk ik jan daar maak je wel kosten voor de koeling

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:38
De buiten-unit vandaag open om een probleem met het element te controleren (misschien stuk..). Ik heb gelijk de buitensensor aan een regenpijp vastgemaakt (1.5 meter hoogte precies) omdat ik zie dat de buitentemperatuur ongeveer 3 graden daalt als de compressor op zijn hoogst staat.

Toen keek ik naar binnen en zag dat het best vochtig is bij alle kabels, is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LU5czuZXajNyeXnB9dKfUKWI6lA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnCkIuVJZ4wc64HniNJFDmzO.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
shadylog schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:41:
De buiten-unit vandaag open om een probleem met het element te controleren (misschien stuk..). Ik heb gelijk de buitensensor aan een regenpijp vastgemaakt (1.5 meter hoogte precies) omdat ik zie dat de buitentemperatuur ongeveer 3 graden daalt als de compressor op zijn hoogst staat.

Toen keek ik naar binnen en zag dat het best vochtig is bij alle kabels, is dat normaal?

[Afbeelding]
Met dit vochtige weer condenseert alles inwendig kijk maar hoeveel condens hij bij draaiende compressor verliest.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:45

Jan2023

KISS

shadylog schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:41:

[Afbeelding]
Ik zie bij jou dat alle (elektra ) kabels mooi droog zijn .

De flex leidingen waar koelmiddel ? door gaat zit de nodige condens op. .
Zal door de buitentemperatuur komen denk ik .

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Jan2023

Jan2023

KISS

@Carboy54

Kan je mijn instellingen voor de vorstbeveiliging eens bekijken?

Heb deze opnieuw er in moeten zetten na de computer wissel.
Schijnt wat kou aan te komen en wil niet dat de caleffi,s open gaan
Als er geen warmtevraag is van de thermostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bU1OL-MNlO33C5BusL4eeF-hqQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSQ8Lhze89UuVISkGaAwLRt1.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
Jan2023 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:16:
@Carboy54

Kan je mijn instellingen voor de vorstbeveiliging eens bekijken?

Heb deze opnieuw er in moeten zetten na de computer wissel.
Schijnt wat kou aan te komen en wil niet dat de caleffi,s open gaan
Als er geen warmtevraag is van de thermostaat.

[Afbeelding]
👍👍

• Jan2023

Jan2023

KISS

• Carboy54
Prima artikel over all electric, net congestie en dynamische tarieven

https://search.app?link=h...l1%2Csh%2Fx%2Fgs%2Fm2%2F4

• Whiskey48
Carboy54 schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:45:

"Maar nog belangrijker is dat de moderne warmtepomp stuurbaar is en daardoor een geleidelijk verbruiksprofiel heeft. Een warmtepompsysteem met een boiler zorgt voor de opwarming van tapwater als het elektriciteitsnet veel ruimte biedt of als de prijs laag of zelfs negatief is."

Absoluut, ik warm het buffervat bijna dagelijks een uurtje extra bij (65 graden) als de stroomprijs het laatste is op een dag, werkt echt beter dan ik had gehoopt.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:41
Carboy54 schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:45:

Waarbij een goede warmtepomp, ook bij lage buitentemperaturen, geen ondersteuning nodig heeft vanuit een elektrisch element.
Er was een reden dat ik hierop blijf hameren…
Legionella runs op de compressor bij zeer lage temperaturen of uitstel (een week later is in de meeste gevallen geen probleem, tenzij mensen in risico groepen vallen) is ook zeer nuttig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
[quote]mjar76 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:49:
Ik loop toch vast met mijn AMber en Evohome.

gr. Mark

Evohome tip:
Mijn wp is aangesloten in/out op een buffervat
Mijn wp regelt weersafhanklijk alleen de watertemperatuur in het vat.
Invloed binnenhuis temp dus niet relevant
De cv installatie is aangesloten op vat.
Met extra pomp. Regeling via Evohome
Dus zodra er warmte in een ruimte in huis wordt gevraagd stuurt Evohome de pomp aan
Zo kan ik elke ruimte in huis exact regelen.
Ook onze houtkachel kan zo naar hartelust branden en beïnvloed het systeem niet.
Ik heb weliswaar geen Amber (wel aangedacht) maar lijkt met met een Amber ook te doen.
Mogelijk niet de meest zuinige regeling maar heel functioneel en comfortabel.
Mijn EVO gaat zeker niet op de schroothoop.
NB gebruik wp alleen voor verwarming.

• Dennis08
Ik wil alles gaan ontluchten via het programma van de Amber maar ook met installateur inlog blijven de ontluchtingsregels met schuifje grijs. Iemand een idee?

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Ik wil in de komende week(en) mijn WP setup gaan bestellen. De Amber 95 staat al lang op mijn lijstje als favoriet. Met name door de prima COP, het lage geluid, een nette prijs, en het gemak en mogelijkheden van de aansluitbox.

Ik maak mij alleen nog een beetje zorgen over op de Amber 95 wel het juiste vermogen is voor mijn situatie. Ik kom grotendeels op 7kW uit, maar zover ik het begrijp heb ik die juist wel bij koude temperaturen nodig. Dat haalt de Amber 95 eigenlijk niet bij -7C, maar ik denk dat het in de praktijk niet snel zal voorkomen dat het echt te weinig is. Tegelijkertijd ben ik bang dat de 9,5kw bij 7 graden dus weer wat te hoog gedimensioneerd is.

Als jullie hier feedback op hebben hoor ik het heel graag. Het zou geruststellend zijn als iemand met een vergelijkbare situatie/gebruik kan bevestigen dat de Amber 95 correct gedimensioneerd is.

Zie voor de volledige specificaties mijn topic: Review mijn plan voor plaatsing warmtepomp

Een andere grote vraag voor mij is de plaatsing. Zie daarvoor ook bovengenoemde link. Ik zie dat een aantal van jullie de Amber heeft opgehangen en daar tevreden over is. Ik ben zeer benieuwd of jullie dit ook bij mijn situatie zouden zien zitten. Mede omdat er ook wel wat minder positieve berichten over trillingen zijn.

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen :)

• bommer
Dennis08 schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:49:
Ik wil alles gaan ontluchten via het programma van de Amber maar ook met installateur inlog blijven de ontluchtingsregels met schuifje grijs. Iemand een idee?
wel even de unit uitzetten (groene knop)

• Dennis08
bommer schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:56:
[...]

wel even de unit uitzetten (groene knop)
Dom natuurlijk.. Dat heb ik gedaan nu. Ontluchten van tapwater blijft wel grijs. Heb ik dan ergens wellicht wat verkeerd aangesloten? Heb 't idee dat de pomp geen voeding krijgt ofzo maar die zit er wel gewoon aan

• Carboy54
Dennis08 schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:49:
Groene knop op uit.?

• Carboy54
SuperKris schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:55:
Ik wil in de komende week(en) mijn WP setup gaan bestellen. De Amber 95 staat al lang op mijn lijstje als favoriet. Met name door de prima COP, het lage geluid, een nette prijs, en het gemak en mogelijkheden van de aansluitbox.

Ik maak mij alleen nog een beetje zorgen over op de Amber 95 wel het juiste vermogen is voor mijn situatie. Ik kom grotendeels op 7kW uit, maar zover ik het begrijp heb ik die juist wel bij koude temperaturen nodig. Dat haalt de Amber 95 eigenlijk niet bij -7C, maar ik denk dat het in de praktijk niet snel zal voorkomen dat het echt te weinig is. Tegelijkertijd ben ik bang dat de 9,5kw bij 7 graden dus weer wat te hoog gedimensioneerd is.

Als jullie hier feedback op hebben hoor ik het heel graag. Het zou geruststellend zijn als iemand met een vergelijkbare situatie/gebruik kan bevestigen dat de Amber 95 correct gedimensioneerd is.

Zie voor de volledige specificaties mijn topic: Review mijn plan voor plaatsing warmtepomp

Een andere grote vraag voor mij is de plaatsing. Zie daarvoor ook bovengenoemde link. Ik zie dat een aantal van jullie de Amber heeft opgehangen en daar tevreden over is. Ik ben zeer benieuwd of jullie dit ook bij mijn situatie zouden zien zitten. Mede omdat er ook wel wat minder positieve berichten over trillingen zijn.

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen :)
Vermogen lijkt mij voldoende. Die ene keer per jaar dat je het nodig zou kunnen hebben heb je 3 kW extra van de BUH. Aan de muur is geen punt mits de juiste trilling dempers gemonteerd, flex leidingen en correcte montage en wellicht niet aan de muur van jullie slaap kamer waar dat extra kritisch ligt. Terug moduleren kan je bij een Amber goed managen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqe5z4dcdEseY2jo41_9nPu5JEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qr6F7O7sxAOHnYHgxSJYI6po.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 17-11-2024 15:17 ]

• Dennis08
Ja die staat nu wel uit. Ontluchting cv heb ik gedraaid maar ook als ik die uit zet doet tapwater het niet. Zal misschien ergens een instelling zijn dat ik ook een vat heb?

Krijg continu s2 en s10 storingen

• Carboy54
Dennis08 schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:18:
[...]

Ja die staat nu wel uit. Ontluchting cv heb ik gedraaid maar ook als ik die uit zet doet tapwater het niet. Zal misschien ergens een instelling zijn dat ik ook een vat heb?

Krijg continu s2 en s10 storingen
Die meldingen zijn lucht. Ontluchten, ontluchten, ontluchten dus. Of even het overdrukventiel in de pomp open zetten om het extra te laten door stromen.

• SuperKris
Carboy54 schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:15:
[...]

Vermogen lijkt mij voldoende. Die ene keer per jaar dat je het nodig zou kunnen hebben heb je 3 kW extra van de BUH. Aan de muur is geen punt mits de juiste trilling dempers gemonteerd, flex leidingen en correcte montage en wellicht niet aan de muur van jullie slaap kamer waar dat extra kritisch ligt. Terug moduleren kan je bij een Amber goed managen.

[Afbeelding]
Hey, dat lijkt toch wel enorm op het geen dat ik in gedachte heb. Goed om te zien!

Betreffende de Amber 95 en mijn situatie/verbruik ben ik eigenlijk niet heel bang dat ik tekort schiet. De BUH vult dat dan wel weer aan, of ik zet een ander extra kacheltje bij. Ik maak mij er meer zorgen over dat de Amber 95 in situaties te veel vermogen zal hebben. Ik kom nu op een max verbruik van rond de 7kw, en de amber is 9,5kw. (afhankelijk van temperatuur). Die max 7 zal ik zeker niet altijd nodig hebben ook, zowel door de zoneregeling, maar ook wanneer het huis door de buitentemperatuur gewoon niet zoveel vermogen vraagt.

Flex leiding en zelfs neopreen kabels staan zeker in de planning. Tips over welke dempers en beugels te gebruiken, zijn enorm welkom! Nou heb jij er voor gekozen om de Amber op te hangen ipv deze op het dak te zetten. Deze afweging moet ik nu ook maken, dus als jij die van jou willen delen, helpt dat mij misschien ook! :) Geluid en trillingen is verreweg het belangrijkste voor mij. Ik heb weinig basis om te bepalen of het aan de muur hangen dan beter of slechter is dan het op een dak zetten. Vanuit stevigheid, onderhoud aan het dak, en montagegemak zou een muurbeugels denk ik net iets prettiger zijn.

• Carboy54
SuperKris schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:33:
[...]

Hey, dat lijkt toch wel enorm op het geen dat ik in gedachte heb. Goed om te zien!

Betreffende de Amber 95 en mijn situatie/verbruik ben ik eigenlijk niet heel bang dat ik tekort schiet. De BUH vult dat dan wel weer aan, of ik zet een ander extra kacheltje bij. Ik maak mij er meer zorgen over dat de Amber 95 in situaties te veel vermogen zal hebben. Ik kom nu op een max verbruik van rond de 7kw, en de amber is 9,5kw. (afhankelijk van temperatuur). Die max 7 zal ik zeker niet altijd nodig hebben ook, zowel door de zoneregeling, maar ook wanneer het huis door de buitentemperatuur gewoon niet zoveel vermogen vraagt.

Flex leiding en zelfs neopreen kabels staan zeker in de planning. Tips over welke dempers en beugels te gebruiken, zijn enorm welkom! Nou heb jij er voor gekozen om de Amber op te hangen ipv deze op het dak te zetten. Deze afweging moet ik nu ook maken, dus als jij die van jou willen delen, helpt dat mij misschien ook! :) Geluid en trillingen is verreweg het belangrijkste voor mij. Ik heb weinig basis om te bepalen of het aan de muur hangen dan beter of slechter is dan het op een dak zetten. Vanuit stevigheid, onderhoud aan het dak, en montagegemak zou een muurbeugels denk ik net iets prettiger zijn.
Beide opties zijn mogelijk. Gebruik bij de getoonde muurbeugel niet de standaard rubbers maar die van Technirub of de getoonde met verschillende gewichtsklasse veren per kant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWl81zogkACdE3yjeRhEA_qqEGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8wxT27TGrpyj6pz73ln3bGL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 17-11-2024 16:50 ]

• Carboy54
[quote]Carboy54 schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:42:
[...]

Beide opties zijn mogelijk. Gebruik bij de getoonde muurbeugel niet de standaard rubbers maar die van Technirub of de getoonde met verschillende gewichtsklasse veren per kant. Plaats je hem op een dak gebruik dan een hoogbalk van 1 meter lengte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4_bIwELUMrszqbXo8k3UxCO-aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQ1rZ65u6pNDHPJDDrtGJWAl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Carboy54 op 17-11-2024 16:52 ]

• Whiskey48
Ronald schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:42:
[...]

[...]

Er was een reden dat ik hierop blijf hameren…
Legionella runs op de compressor bij zeer lage temperaturen of uitstel (een week later is in de meeste gevallen geen probleem, tenzij mensen in risico groepen vallen) is ook zeer nuttig.
R290 is heel fijn idd, tot nu toe nog maar 2x ofzo de BUH nodig gehad om het water naar 65 graden te krijgen, alles op de compressor.

Met een hoge temperatuur koelt je warmtevat wel wat sneller af, maar na 1x a 2x douchen in de avond iis het al weer wat afgekoeld en valt dat wel weer mee.

Nee als de energieprijs laag is of de zon schijnt, pompt de Smart Grid de watertank gelijk goed heet op, met een absoluut uitstekende prijs per COP!

• Dennis08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXBavEj40pyKjvab4LB6sJO-V6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqegMzDrcYpPiUXLzgMvJNhT.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij misschien uitleggen waar die 55 graden gemeten wordt van de onderste srt temperaturen? Mijn Amber wil de cv niet verwarmen. Tapwater is nu op temperatuur. Maar volgens mij start hij nu niet omdat de delta T maximaal 5 graden is en hij wil 38 aanvoeren. Echter is 55 natuurlijk veel meer. Heb ik dan ergens iets verkeerd aangesloten? De tc sensor zit na de driewegklep op het cv circuit. De tw sensor zit gewoon aan het voorraadvat.

Edit:

Ik heb nu verwarmen/koelen met Tr sensor ingesteld. Dan geeft ie mijn huidige temperatuur en mijn setpoint aan. Nu gaat ie hopelijk wel verwarmen. Maar wellicht kan iemand me alsnog wel uitleggen wat ik in bovenstaand voorbeeld had en waarom die 55 graden aan gaf.

[ Voor 39% gewijzigd door Dennis08 op 18-11-2024 00:46 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:41
@SuperKris het belangrijkste is dat je afgifte systeem het geproduceerde vermogen op kan nemen. Er gaat altijd een buiten temperatuur zijn dat het minimum vermogen meer is dan de warmte vraag… dan gaat en moet de pomp gewoon uit.

Maar ik vraag me echt af hoe goed je geïsoleerd hebt. Mijn tussenwoning uit ‘74 ga ik niet onder de 5kW krijgen bij -10 en dat vereist al investering die zich niet kan terugbetalen tegen huidige prijzen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Impossibl3
@Dennis08 dat druppeltje is je tapwatervat. Dus je tapwatervat staat op 55 graden.

• Impossibl3
@Carboy54 Welke demper zijn die rood/zwarte? Die Technirub verliezen hun dempingseigenschap als het koud wordt. Dan wordt het rubber te stijf en is die minder efficiënt is mijn ervaring.

Dennis08 schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:03:
[Afbeelding]

Kan iemand mij misschien uitleggen waar die 55 graden gemeten wordt van de onderste srt temperaturen? Mijn Amber wil de cv niet verwarmen. Tapwater is nu op temperatuur. Maar volgens mij start hij nu niet omdat de delta T maximaal 5 graden is en hij wil 38 aanvoeren. Echter is 55 natuurlijk veel meer. Heb ik dan ergens iets verkeerd aangesloten? De tc sensor zit na de driewegklep op het cv circuit. De tw sensor zit gewoon aan het voorraadvat.
Als de 3-weg klep met koper/staal op je CV is aangesloten, en de afstand niet te groot is, dan meet je Tc de temperatuur van de driewegklep, en dus de temperatuur van de sww-verwarming. Maar... ik dacht dat hij in cv-bedrijf wel zou moeten pompen, en dat daardoor je temperatuur zou moeten dalen.

Het wordt lastiger als je een hele compacte bouw hebt en je 3-wegklep ook met koper/staal op je sww-vat zit, dan zou de spiraal uit je vat de driewegklep blijven verwarmen, en je 3-weg klep de Tc sensor. k denk niet dat dit het geval is, en bij een Itho-vat met warmtewisselaar speelt dit sowieso natuurlijk niet.

• Dennis08
Ja dat tapwater wist ik inderdaad. Maar die eronder kon ik niet volgen.

En ik krijg m'n thermostaat niet aangesloten. Dus die zit ergens verkeerd. Het is in ieder geval een hele hoop gespeel met de settings die ik allemaal nog moet leren :)

Ik heb hem vannacht draaiend gekregen op de Tr sensor. Hij draait nog heel inefficiënt volgens mij maar ik wil eerst even alles 100% lekvrij hebben voordat ik ga isoleren.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennis08 op 18-11-2024 07:22 ]

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:33
@Dennis08 Ik heb hier ook last van gehad doordat er via de retour op de een of andere manier toch warm water in het cv deel terecht kwam. Heb bij een aftakking in de retour een terugslagklep geplaatst en probleem is opgelost.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• Carboy54
Impossibl3 schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:08:
@Carboy54 Welke demper zijn die rood/zwarte? Die Technirub verliezen hun dempingseigenschap als het koud wordt. Dan wordt het rubber te stijf en is die minder efficiënt is mijn ervaring.
Linum België maar set zijn max 120 kg en aan de krappe kant. Liever iets zwaarder nog. Die rubberen zijn stabieler en in div. hoogtes leverbaar.

• p.blommendaal
[Afbeelding]

Edit:

Ik heb nu verwarmen/koelen met Tr sensor ingesteld. Dan geeft ie mijn huidige temperatuur en mijn setpoint aan. Nu gaat ie hopelijk wel verwarmen. Maar wellicht kan iemand me alsnog wel uitleggen wat ik in bovenstaand voorbeeld had en waarom die 55 graden aan gaf.
Als je boiler net is verwarmd dan straalt die warmte nog uit bij je driewegklep richting de Tc sensor. Misschien is dat bij jou ook het geval? Bij mij zit er maar 4 cm pijp tussen de driewegklep en buffer waardoor de Tc na de SWW run ook een tijd niet de juiste waarde weergeeft en niet gaat verwarmen. De pomp loopt dan al wel als er warmtevraag is en met deze buitentemperatuur gaat de temperatuur dan vrij rap omlaag en start het verwarmen weer zodra de Tc sensor weer de juiste waarde heeft bereikt obv M1.02.

• Get!em
  • Niet online
[Afbeelding]

Edit:

Let op, indien je gemeten temperatuur altijd gelijk is aan Tw, kan het ook zijn dat je instelling op M8.06 verkeerd staat. Check die even.

• Dennis08
M8.06 staat nu goed. Wellicht dat het nu wel klopt want die heb ik vannacht omgeschakeld. Dat was het euvel waarom die niet wilde verwarmen op cv. Zit nu ook even de handleiding door te lezen en die lijkt aangepast te zijn t.o.v. degene die ik erbij geleverd heb gekregen. Ga ik zo even uitprinten en vanavond verder met alle instellingen.

Bedankt voor alle snelle reacties en hulp 👍

• SuperKris
Carboy54 schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:48:
[quote]Carboy54 schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:42:
[...]

Beide opties zijn mogelijk. Gebruik bij de getoonde muurbeugel niet de standaard rubbers maar die van Technirub of de getoonde met verschillende gewichtsklasse veren per kant. Plaats je hem op een dak gebruik dan een hoogbalk van 1 meter lengte
[Afbeelding]
Thanks voor de tips!

Wat bedoel je precies met verschillende gewichtsklasse per kant? Is een setje zoals onderstaande bijvoorbeeld geschikt?
https://www.aircozonderst...sdemper-set-tot-120kg-m8/

Of zijn er betere opties.

En wat bedoel je met een "hoogbalk"? Heb je misschien nog tips van bijzonder geschikte beugels?

• SuperKris
Ronald schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:36:
@SuperKris het belangrijkste is dat je afgifte systeem het geproduceerde vermogen op kan nemen. Er gaat altijd een buiten temperatuur zijn dat het minimum vermogen meer is dan de warmte vraag… dan gaat en moet de pomp gewoon uit.

Maar ik vraag me echt af hoe goed je geïsoleerd hebt. Mijn tussenwoning uit ‘74 ga ik niet onder de 5kW krijgen bij -10 en dat vereist al investering die zich niet kan terugbetalen tegen huidige prijzen
En dat minimum vermogen is voor de Amber 95, 3kW toch? Dus als ik mijn benedenverdieping aan zet (ingeschat op 4 á 5kw) kan deze gewoon het vermogen van de WP kwijt.

Voor boven is dit wat anders, want daar zijn de zones vrij klein. Misschien loopt de vraag daar terug tot 1 of 2kW zonder dat er warmtevraag beneden is. De rest van de warmte gaat dan het buffervat in totdat deze ook op temperatuur is. Begrijp ik dat goed?

Mijn isolatie is zeker niet fantastisch hoor. Ik denk dus dat ik maximaal zo'n 7,5KW afgifte heb, en ik heb nog nooit alleen op vloerverwarming gestookt tijdens lange koude periodes. Ook doet mijn CV ketel raar waardoor de verwarming niet echt constant is. Er bestaat dus een kans dat de afgifte van mijn systeem te laag is voor mijn huis, maar puur op gevoel verwacht ik dat eigenlijk niet echt.

• camel1987
SuperKris schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:21:

Mijn isolatie is zeker niet fantastisch hoor. Ik denk dus dat ik maximaal zo'n 7,5KW afgifte heb, en ik heb nog nooit alleen op vloerverwarming gestookt tijdens lange koude periodes. Ook doet mijn CV ketel raar waardoor de verwarming niet echt constant is. Er bestaat dus een kans dat de afgifte van mijn systeem te laag is voor mijn huis, maar puur op gevoel verwacht ik dat eigenlijk niet echt.
Zou je dan niet eerst een warmteverlies berekening laten maken ?
Je bent nu druk bezig met naar het zoeken naar een geschikte warmtepomp maar het lijkt mij beter dat je eerst eens gaat kijken waar je wat kunt winnen met isoleren.

Drek koop je een warmtepomp om continu op een elektrisch back up element te gaan verwarmen denk niet dat je daar echt heel vrolijk van word.

Of het moet niet zo erg zijn zoals je doet aangeven maar dat kan niemand hier op het forum zien natuurlijk. 😅

Het zou zonde zijn om iets te kopen wat achteraf toch net te klein of wat ook kan natuurlijk te overbemeten is.

• Carboy54
SuperKris schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:08:
[...]

Thanks voor de tips!

Wat bedoel je precies met verschillende gewichtsklasse per kant? Is een setje zoals onderstaande bijvoorbeeld geschikt?
https://www.aircozonderst...sdemper-set-tot-120kg-m8/

Of zijn er betere opties.

En wat bedoel je met een "hoogbalk"? Heb je misschien nog tips van bijzonder geschikte beugels?
Rechts zijn de Ambers zwaarder dan links. De getoonde rode zijn rechts te licht en zakken teveel door. Hoogbalken zijn dikker en dempen beter met genoeg ruimte voor sneeuw in deze tijd 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbasBS8SqAgWyyjoOZg0kggFp2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0u67Ruz1FYJ7INY2MfM7jycU.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 94 ... 133 Laatste