• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:51
Dennis08 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:54:
Kan ik aan het verbruik van m'n homewizard kwh meter zien of de BUH bijschakelt? Werkt deze modulerend of kan hij alleen maar in 1x 3kW bijschakelen? Mijn Amber 65 draait continu op 90hz en 100% fan speed en verbruikt dan rond de 1,5kW. Dat lijkt me zonder de BUH?
Hier verbruikt de Amber 65 ook zo'n 1500W op 90hz tijdens een defrost vannacht.
De BUH zit als het goed is op een andere groep en heeft dus zijn eigen kWh meter nodig. Of zoals hier samen op een 3-fase kWh meter.

Edit: vorige week draaide hij op 90hz met een verbruik van 1190W. Het verschil zit hem o.a. in het bodem verwarmingslint.

Overigens is constant 90Hz bij deze temperaturen wel heftig. Dan hou je niets over voor als het kouder wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door -JB- op 21-11-2024 09:56 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:26
Dennis08 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:54:
Kan ik aan het verbruik van m'n homewizard kwh meter zien of de BUH bijschakelt? Werkt deze modulerend of kan hij alleen maar in 1x 3kW bijschakelen? Mijn Amber 65 draait continu op 90hz en 100% fan speed en verbruikt dan rond de 1,5kW. Dat lijkt me zonder de BUH?
Ja, kan je zien. Als je betaald abonnement neemt, kan je belasting per fase zien. Piek in vermogen op andere fase, zal dus back-up zijn.

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:57
Is het normaal dat de onderkant bevroren blijft zelfs na regelmatige defrosts?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hc-_DMgl6ZdpIS_zuRi42aOo7vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CioiQ5hlvfLbVeQs6OhwMRmS.jpg?f=fotoalbum_large

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Carboy54 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:30:
[...]

Hebben wij in de TS gezet. Zijn meestal zelfde documenten.
Ah ok, die heb ik al helemaal bestudeerd. Ik hoopte dat er wat meer info zou zijn over het aansluiten van een buffervat met 2 leidingen, en uitleg over hoe Amber dan omgaat met de besturing op basis van de sensor in het vat en de sensor op de leiding naar de afgifte. Vaak is er maar 1 sensor beschikbaar en voor een aansluiting van een parallelvat via 2 leidingen moet de temperatuur sensor dan in het T stuk met het buffervat worden geplaatst.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:04
SuperKris schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:32:
[...]

Ah ok, die heb ik al helemaal bestudeerd. Ik hoopte dat er wat meer info zou zijn over het aansluiten van een buffervat met 2 leidingen, en uitleg over hoe Amber dan omgaat met de besturing op basis van de sensor in het vat en de sensor op de leiding naar de afgifte. Vaak is er maar 1 sensor beschikbaar en voor een aansluiting van een parallelvat via 2 leidingen moet de temperatuur sensor dan in het T stuk met het buffervat worden geplaatst.
Alle sensoren worden standaard mee geleverd en kunnen op verschillende manieren worden geplaatst en geprogrammeerd. Voor het aansluiten van een parallel buffer is de methode van @bommer hier de beste oplossing.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• crepsly
Jordi_ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:31:
Is het normaal dat de onderkant bevroren blijft zelfs na regelmatige defrosts?

[Afbeelding]
Bij mij hetzelfde.

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:11
Hier ook inderdaad, verbaasde me er wel een beetje over.

• Carboy54
Woutertt schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:20:
[...]

Hier ook inderdaad, verbaasde me er wel een beetje over.
Gebeurt wanneer de temperatuur in het cv systeem vrij laag is ingesteld en er weinig warmte wordt aangeleverd voor een defrost. Met mijn radiatoren en 37 graden aanvoer zie ik dit bijna nooit.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• -JB-
Ook hier blijft er op de onderste 5cm van de Amber een laagje ijs staan. Sinds gisteravond 4 defrosts gehad.

Het valt me bij het inzoomen op de grafieken in HA op dat de Amber-65 hier tijdens de defrost zelf (als ook de fan stil staat) op 61Hz draait. De 90Hz komt pas na het afronden van de defrost om de daling in Tc (aanvoertemperatuur) van 27gr naar 22gr te compenseren. Zou die paar minuten 90Hz ervoor zorgen dat het laatste beetje smeltwater direct weer aanvriest?

De M1.03 staat hier op 2 ingesteld. Waarmee de 5 graden daling ervoor zorgt dat de Amber vol gas gaat draaien. Wellicht dat dit subtieler gaat met een M1.03 waarde van 3/4/5? Waardoor er ook minder ijs blijft zitten?

@Jordi_ @crepsly @Woutertt
Op welke temperatuur draait jullie warmtepomp vandaag en hoe is de M1.03 instelling? En zien jullie ook een 90Hz piek, vlak na de defrost?

[ Voor 8% gewijzigd door -JB- op 21-11-2024 16:21 ]

• Jordi_
-JB- schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:14:
Ook hier blijft er op de onderste 5cm van de Amber een laagje ijs staan. Sinds gisteravond 4 defrosts gehad.

Het valt me bij het inzoomen op de grafieken in HA op dat de Amber-65 hier tijdens de defrost zelf (als ook de fan stil staat) op 61Hz draait. De 90Hz komt pas na het afronden van de defrost om de daling in Tc (aanvoertemperatuur) van 27gr naar 22gr te compenseren. Zou die paar minuten 90Hz ervoor zorgen dat het laatste beetje smeltwater direct weer aanvriest?

De M1.03 staat hier op 2 ingesteld. Waarmee de 5 graden daling ervoor zorgt dat de Amber vol gas gaat draaien. Wellicht dat dit subtieler gaat met een M1.03 waarde van 3/4/5? Waardoor er ook minder ijs blijft zitten?

Op welke temperatuur draait jullie warmtepomp vandaag en hoe is de M1.03 instelling? En zien jullie ook een 90Hz piek, vlak na de defrost?
Ik zie hetzelfde gedrag, ik heb ook M1.03 op 2 en aanvoer is 28 graden. Ik begon met een dun glad laagje ijs op dinsdag en het ijs wordt steeds dikker en ruwer dus lijkt er wel op dat het een beetje smelt en daarna direct weer aanvriest.

Bij mij defrost hij ongeveer elk uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pio2wZln6Th-dpjkCE3-rxKsLVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yqgey8y4TFIm6LbmUlzuDkNo.jpg?f=fotoalbum_large

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• Ali11baba
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:42
Ik heb 'm op 1 graag ingesteld, maar zag niet direct verschil in modulatiegedrag t.o.v. toen deze hoger stond. Verschillende forumposts gelezen over deze parameter, maar wat nou 'optimaal' is ben ik ook nog naar zoekende.

Zie jij verschil met M1.03 op 2 ingesteld? Waarom zo gedaan?

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:38

Ik heb versie 129, wat zijn jullie defrost settings?

M1.03 staat bij mij op 1

Ik draai vrij laag met Amber 120 maar zag net dat ik er geen last van heb.
De fan gaat inderdaad uit voor een paar minuutjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw0ynY97O5Bahqq-OFzszWj1OSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/92aKrp3Prbfko8SgVZxNTjtf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWGBpn6uKFExwcEwsFFO7KDHRTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C2qIX6VsrHVYqLejHYKrSRF8.png?f=fotoalbum_large

• -JB-
Jordi_ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:59:
[...]

Ik zie hetzelfde gedrag, ik heb ook M1.03 op 2 en aanvoer is 28 graden. Ik begon met een dun glad laagje ijs op dinsdag en het ijs wordt steeds dikker en ruwer dus lijkt er wel op dat het een beetje smelt en daarna direct weer aanvriest.

Bij mij defrost hij ongeveer elk uur.

[Afbeelding]
Herkenbare plaatjes!

Ik zag hem net weer een defrost in gaan en ben even gaan kijken. De ijslaag onderaan smelt niet (meer) met een defrost en zal dus alleen maar verder opbouwen denk ik. Nou is dit maar een klein stukje van de hele verdamper, dus ik verwacht dat het geen ramp is.

Als je dit wilt voorkomen moet dus het eerste beetje blijvende ijs, bij de eerste defrost, zien te voorkomen.

Bij @shadylog zie ik dat z’n Amber 120 met 1 minuut verwarmen alweer de juiste aanvoertemperatuur bereikt heeft en dus niet richting de 90Hz gaat, ondanks z’n M1.03=1. Scheelt waarschijnlijk ook dat het een 120 betreft, ipv de 65 hier. Die moet echt even aan de bak.

Ik lees in dit topic terug dat @Woutertt en @crepsly ook een Amber65 hebben staan.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:56

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
-JB- schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:40:
[...]

Herkenbare plaatjes!

Ik zag hem net weer een defrost in gaan en ben even gaan kijken. De ijslaag onderaan smelt niet (meer) met een defrost en zal dus alleen maar verder opbouwen denk ik. Nou is dit maar een klein stukje van de hele verdamper, dus ik verwacht dat het geen ramp is.

Als je dit wilt voorkomen moet dus het eerste beetje blijvende ijs, bij de eerste defrost, zien te voorkomen.

Bij @shadylog zie ik dat z’n Amber 120 met 1 minuut verwarmen alweer de juiste aanvoertemperatuur bereikt heeft en dus niet richting de 90Hz gaat, ondanks z’n M1.03=1. Scheelt waarschijnlijk ook dat het een 120 betreft, ipv de 65 hier. Die moet echt even aan de bak.

Ik lees in dit topic terug dat @Woutertt en @crepsly ook een Amber65 hebben staan.
Ik heb een Amber 65 die geen ijslaag heeft.

Toevallig zag ik dat mijn buh er 0,1kwh bijgesprongen is vandaag. Bleek de graadminuten nog op 0 te staan voor een test (@shadylog haha)

Met andere woorden: mijn amber heeft deze nacht 1x gehad dat hij niet binnen 1 min weer op de set temperatuur is geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYjfc22HmEBTtGsO1Q1ADQHWllk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRbqauRfRYvr1Lnt94CZEEqp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Stoker op 21-11-2024 17:45 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• -JB-
Ali11baba schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:05:
[...]

Ik heb 'm op 1 graag ingesteld, maar zag niet direct verschil in modulatiegedrag t.o.v. toen deze hoger stond. Verschillende forumposts gelezen over deze parameter, maar wat nou 'optimaal' is ben ik ook nog naar zoekende.

Zie jij verschil met M1.03 op 2 ingesteld? Waarom zo gedaan?
Ik merkte bij verwarmen dat hij dan wat rustiger opstart i.p.v. elke keer vol gas op 90gr te draaien. Dat was vooral vorige maand relevant, nu draait hij al >24u non-stop rond de 55Hz.
In de zomer had ik M1.03=1 ingesteld om te voorkomen dat de aanvoer temperatuur onder de 18gr schoot en de niet geïsoleerde leidingen hier gingen condenseren.

• crepsly

Mijn amber 65 draait vandaag op 34/35 graden. Idd 90hz na defrost. Ik draai op 3/1/1. Dus M1.03 op 1.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:16
SuperKris schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:57:
[...]

Waarom heb je uiteindelijk besloten om de Amber toch op te hangen dan? Heb je buitten de dempers nog andere dingen gedaan om trillingen te beperken?
Mag ik je adviseren het buffer tussen de aanvoer en retour te zetten. Met 1 leiding aanvoer in buffer en 1 leiding op de retour.
Dan de TC sensor op het T-stuk aanvoer naar het buffer. De instelling buffervat kan uit blijven.
Bij gelijke aanvoer/ afname vult het buffervat niet, pas als de flow terugloopt door dat naregeling dicht gaat, zal buffer vullen met warmte

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• -JB-
Stoker schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:44:
[...]

Ik heb een Amber 65 die geen ijslaag heeft.

Toevallig zag ik dat mijn buh er 0,1kwh bijgesprongen is vandaag. Bleek de graadminuten nog op 0 te staan voor een test (@shadylog haha)

Met andere woorden: mijn amber heeft deze nacht 1x gehad dat hij niet binnen 1 min weer op de set temperatuur is geweest.

[Afbeelding]
In jouw weergave zie ik nauwelijks pieken staan. Hier gaat de WP elke keer naar de 1500W vlak na een defrost. Zou het kunnen zijn dat de HomeWizzard app de pieken afrond? Bij je BUH op 400W denk ik dat ook te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lm2zTfIpTASxGsLarSJ40ltqYR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulmi0zQYXdyYMh3QVfO7gJ2I.jpg?f=fotoalbum_large
Rond 14u was een herstart ivm instellingen wijzigen

[ Voor 19% gewijzigd door -JB- op 21-11-2024 18:04 ]

• Jordi_
-JB- schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:40:
[...]

Herkenbare plaatjes!

Ik heb ook een Amber65. Het lijkt er dus op dat hij niet lang genoeg defrost waardoor niet al het ijs weggaat. Ik zou ook zeggen dat de warmtepomp zo minder efficiënt wordt doordat er minder verdamper oppervlak te gebruiken is. En potentieel ook onnodig vaker gaat defrosten.

Hieronder foto van direct na een defrost. Je ziet dat het aan het smelten is maar nog lang niet weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4ZXUR8H-cVR2D1M8uvjK4vZLJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9bmI7H6H7sgmyBmyvZp15okg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Jordi_ op 21-11-2024 18:20 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
-JB- schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:58:
[...]

In jouw weergave zie ik nauwelijks pieken staan. Hier gaat de WP elke keer naar de 1500W vlak na een defrost. Zou het kunnen zijn dat de HomeWizzard app de pieken afrond? Bij je BUH op 400W denk ik dat ook te zien.

[Afbeelding]
Rond 14u was een herstart ivm instellingen wijzigen
Ja wordt idd afgevlakt. Maar de getallen kloppen wel.

Ik heb mijn Amber altijd op geluidsbeperking staan.

Draai nu tc set op 26, loopt dan naar de 28

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 21-11-2024 18:31 ]

• Morgen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:39
Hier een Amber 95 draaien sinds begin deze maand. Vergelijkbaar gedrag als bij jullie. Na de defrost even kort op 90hz en onderste 5 cm is goed aangevroren. Lijkt mij dat dat niet heel veel invloed heeft zolang hij niet verder bevriest. Draait als een zonnetje verder.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:14
Morgen schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:36:
Hier een Amber 95 draaien sinds begin deze maand. Vergelijkbaar gedrag als bij jullie. Na de defrost even kort op 90hz en onderste 5 cm is goed aangevroren. Lijkt mij dat dat niet heel veel invloed heeft zolang hij niet verder bevriest. Draait als een zonnetje verder.
Lijkt me ook prima, liever dit dan 30min per uur een defrost om hem 100% vrij te maken. Liever nu effectief 90% en weer door.

• -JB-
Stoker schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:29:
[...]

Ja wordt idd afgevlakt. Maar de getallen kloppen wel.

Ik heb mijn Amber altijd op geluidsbeperking staan.

Draai nu tc set op 26, loopt dan naar de 28
Haha, die oplossing had ik ook gevonden om het enthousiaste opstart gedrag wat te beperken. Op hoeveel Hz heb je hem beperkt?

Zelf probeer ik het zo in te stellen dat ik er verder geen omkijken meer naar heb. Met bijv. max 61Hz ga ik het bij -5 niet redden. :/

• Carboy54
Whiskey48 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:49:
[...]

Lijkt me ook prima, liever dit dan 30min per uur een defrost om hem 100% vrij te maken. Liever nu effectief 90% en weer door.
Gezien de over dimensionering van de condensor is dit geen probleem en verdwijnt vanzelf bij minder vocht en lagere buiten temperaturen. Iets hogere systeem temperatuur helpt ook mee. Hier bij 35 graden water temperatuur is hij kurk droog na een defrost.

• bommer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJtBHA-nx_XnZKdSE8IzasbuuKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imJIS6N0M5KADAol6HOZDvjY.jpg?f=fotoalbum_large
Valt hier reuze mee. 2x defrost gehad. foto is tussen de defrosts in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BROSFNNQt9vRPiSDeIQQddDmmkk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/34AvstqGxgDm7sQyx389lhmL.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFsvFP3CuM8xqM6cPrO5YCO81WA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/isZTyg93IRAMfA5sEc7WwNKb.png?f=fotoalbum_large
COP is bij een buitentemperatuur van 0 graden en met alle toeters en bellen mee gerekend (extra pomp, kamstrup, esp/modbus modules(3))

[ Voor 46% gewijzigd door bommer op 21-11-2024 20:08 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• johnvolkering
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:52
Ik vraag me af met welke condities de backup heater bij zal bijspringen?
Zijn hier instellingen voor?
Of gewoon een slim algoritme?
Op basis van de stroom meting op de buh is deze bij mij nog niet bijgesprongen. De buitenunit is momenteel wel stevig bevroren.

• Carboy54
bommer schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:04:
[Afbeelding]
Valt hier reuze mee. 2x defrost gehad. foto is tussen de defrosts in.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
COP is bij een buitentemperatuur van 0 graden en met alle toeters en bellen mee gerekend (extra pomp, kamstrup, esp/modbus modules(3))
Er zijn er altijd baas boven baas toppertje _/-\o_

• Carboy54
johnvolkering schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:10:
Ik vraag me af met welke condities de backup heater bij zal bijspringen?
Zijn hier instellingen voor?
Of gewoon een slim algoritme?
Op basis van de stroom meting op de buh is deze bij mij nog niet bijgesprongen. De buitenunit is momenteel wel stevig bevroren.
Dat ligt aan de instellingen BUH intern en graadminuten. Zodanig tunen dat deze alleen bij springt voor enkele minuten indien de target temperatuur na een defrost niet binnen X GRAAD minuten wordt behaald. Koste mij afgelopen winter woeste 6 kWh met een iets te kleine warmtepomp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZ3-_ZTbPMWRW5bGVHzHiY-eras=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTE0uw9yV8CU4GREIkOtaNkV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Carboy54 op 21-11-2024 20:37 ]

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:20
ramlap schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:08:
[...]

Is het advies altijd de vloerverwarmingspomp eruit (uit te zetten) bij een gesloten systeem? Bij ons is de Amber 95 een jaar terug geplaatst, beneden volledig vloerverwarming (gesloten met pomp/motor van ca 17jr oud) en boven radiatoren (behalve badkamer met vloerverwarming). De radiatoren staan bijna nooit open.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt wel op een Therminon verdeler (edit: na iets beter kijken zie ik dat het een ander merk is).
Deze verdelers zijn erg makkelijk om te bouwen omdat ze modulair zijn opgebouwd. Mail de leverancier of fabrikant of er een ombouwset verkrijgbaar is.
Het hele linker gedeelte met pomp gaat eraf, waarna alleen de gekleurde vierkante buizen over blijven. Hier komt een grote aansluiting op.

Bij Therminon ziet dit er als volgt uit:
Boven is oud, onder nieuwe situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mT3Xq7J9mIngyP3UrGzOOIABs4w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gZEjor8dI0BNi3ARiNQSYEEP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door markietjuh op 21-11-2024 20:59 ]

• johnvolkering
Carboy54 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:36:
[...]

Dat ligt aan de instellingen BUH intern en graadminuten. Zodanig tunen dat deze alleen bij springt voor enkele minuten indien de target temperatuur na een defrost niet binnen X GRAAD minuten wordt behaald. Koste mij afgelopen winter woeste 6 kWh met een iets te kleine warmtepomp
@Carboy54 Waar vind ik deze instellingen?
Is dat M10.07?

• Carboy54
johnvolkering schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:59:
[...]

@Carboy54 Waar vind ik deze instellingen?
Is dat M10.07?
Onder 2 pagina bijverwarming.

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPxclUbZnNk3tGTRMBw1VAWZzJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ql0QhFYaGNJdUDspfk3pWHdB.jpg?f=fotoalbum_large

Op Alibaba voor €130 (incl verzending voor 1 stuk) een Android muur tablet gekocht (hangt op de thermostaat plek).

Binnen 15min uitgepakt, opgehangen en een menu gecreëerd (man wat is Homey toch gebruiksvriendelijk).

Ennn .... Onderin de Smart Grid knop! :*)

[ Voor 56% gewijzigd door Whiskey48 op 21-11-2024 22:08 ]

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:54
Hier nog geen BUH gehad die bij moet springen maar merk nu vandaag dat het wat kouder is geweest als voorgaande dagen.
Normaal liep hij netjes terug naar de 36 hz maar vandaag is eigenlijk al een hele dag ups and downs van 43 hz naar en dan weer een paar minuten richting 72 of 90 hz.
Merk met deze stooklijn ook wel dat het heel lang duurt voordat de thermostaat 0.1 graad stijgt.
Toch de stooklijn maar een beetje hoger zetten of zou het toch door dit weer komen ? (Vochtigheid en kou) ken niet zien of er veel bevroren is aangezien ik dan het dak opmoet.
Ben die gemiddelde 10 kwh per dag gewend vandaag al tot nu de 18 aangetikt 🤣

[ Voor 7% gewijzigd door camel1987 op 21-11-2024 21:55 ]

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• ramlap
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-12 14:16
markietjuh schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:46:
[...]

Dit lijkt wel op een Therminon verdeler (edit: na iets beter kijken zie ik dat het een ander merk is).
Deze verdelers zijn erg makkelijk om te bouwen omdat ze modulair zijn opgebouwd. Mail de leverancier of fabrikant of er een ombouwset verkrijgbaar is.
Het hele linker gedeelte met pomp gaat eraf, waarna alleen de gekleurde vierkante buizen over blijven. Hier komt een grote aansluiting op.

Bij Therminon ziet dit er als volgt uit:
Boven is oud, onder nieuwe situatie
[Afbeelding]
Goed idee, ga ik zeker doen!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
bommer schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:53:
[...]

Mag ik je adviseren het buffer tussen de aanvoer en retour te zetten. Met 1 leiding aanvoer in buffer en 1 leiding op de retour.
Dan de TC sensor op het T-stuk aanvoer naar het buffer. De instelling buffervat kan uit blijven.
Bij gelijke aanvoer/ afname vult het buffervat niet, pas als de flow terugloopt door dat naregeling dicht gaat, zal buffer vullen met warmte
Thanks! Dat vindt ik een interessant advies omdat dit juist één van de vraagstukken is waar ik nog niet helemaal uit ben!

Je maakt daar namelijk een interessante keuze om de Amber op een vrij algemene manier aan te sluiten, terwijl de reden dat die methode bestaat in mijn ogen een tekortkoming is aan de gemiddelde WP besturing. Een regeling met 2 sensoren (1 in buffer, 1 in afgifte) lijkt mij vanuit het ontwerp van een goede besturing veel logischer.

Als je dan naar de schema 5 uit het hulpdocument kijkt, geeft Itho een ander advies. Dat roept bij mij wat vragen op: Waarom zijn de aansluit tekeningen van Itho altijd met 4 leidingen? En waarom heeft de Amber een TC sensor in het vat, en de TV1 op de leiding richting de afgifte. Dit terwijl de meeste pompen slechts 1 sensor hebben. Hoe gebruikt de Amber deze sensoren?

Ik snap denk ik inmiddels redelijk goed waarom de sensor bij warmtepompen met 1 sensor in het T-stuk moet zitten, maar met een sensor in het vat EN op de leiding naar de afgifte zou dit afhankelijk van de besturing niet nodig zijn. Sterker nog, het zou de sturing zelfs kunnen verstoren (tenzij amber dus niet weet dat er een buffervat is)

Dus ik zou heel graag jouw advies wat beter willen begrijpen...

En dan direct een andere vraag; Hoe heb jij de temperatuursensor in de koppeling geplaatst?

Misschien kan je ook even een kleine check doen van mijn aansluitplan dat ik in mijn eigen topic gepost heb: Review mijn plan voor plaatsing warmtepomp

• -JB-
camel1987 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:54:
Hier nog geen BUH gehad die bij moet springen maar merk nu vandaag dat het wat kouder is geweest als voorgaande dagen.
Normaal liep hij netjes terug naar de 36 hz maar vandaag is eigenlijk al een hele dag ups and downs van 43 hz naar en dan weer een paar minuten richting 72 of 90 hz.
Merk met deze stooklijn ook wel dat het heel lang duurt voordat de thermostaat 0.1 graad stijgt.
Toch de stooklijn maar een beetje hoger zetten of zou het toch door dit weer komen ? (Vochtigheid en kou) ken niet zien of er veel bevroren is aangezien ik dan het dak opmoet.
Hier vandaag ook zojuist 18kWh aangetikt.
Naast de 8 defrosts bijna de hele dag op 55hz en 800W, met een Tc rond de 27,5gr.

Vraag aan de kenners; mag ik dat extrapoleren?
Dus bij een buitentemperatuur van 3gr en een woonkamer van 20gr heb ik 55hz nodig om een delta van 17gr te overbruggen.
Dat geeft 3,25Hz per 1 graad temperatuurverschil.
Dus met 90hz kan ik 28gr delta overbruggen en hou ik het uit tot -8? :?
Geen idee of het lineair is, zou er graag meer over leren.

• bommer
SuperKris schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:21:
[...]

Thanks! Dat vindt ik een interessant advies omdat dit juist één van de vraagstukken is waar ik nog niet helemaal uit ben!

Je maakt daar namelijk een interessante keuze om de Amber op een vrij algemene manier aan te sluiten, terwijl de reden dat die methode bestaat in mijn ogen een tekortkoming is aan de gemiddelde WP besturing. Een regeling met 2 sensoren (1 in buffer, 1 in afgifte) lijkt mij vanuit het ontwerp van een goede besturing veel logischer.

Als je dan naar de schema 5 uit het hulpdocument kijkt, geeft Itho een ander advies. Dat roept bij mij wat vragen op: Waarom zijn de aansluit tekeningen van Itho altijd met 4 leidingen? En waarom heeft de Amber een TC sensor in het vat, en de TV1 op de leiding richting de afgifte. Dit terwijl de meeste pompen slechts 1 sensor hebben. Hoe gebruikt de Amber deze sensoren?

Ik snap denk ik inmiddels redelijk goed waarom de sensor bij warmtepompen met 1 sensor in het T-stuk moet zitten, maar met een sensor in het vat EN op de leiding naar de afgifte zou dit afhankelijk van de besturing niet nodig zijn. Sterker nog, het zou de sturing zelfs kunnen verstoren (tenzij amber dus niet weet dat er een buffervat is)

Dus ik zou heel graag jouw advies wat beter willen begrijpen...

En dan direct een andere vraag; Hoe heb jij de temperatuursensor in de koppeling geplaatst?

Misschien kan je ook even een kleine check doen van mijn aansluitplan dat ik in mijn eigen topic gepost heb: Review mijn plan voor plaatsing warmtepomp
De manier zoals in de Itho handleiding is de traditionele manier, er zijn diverse sites o.a. Warmtepomp- tips.nl die mijn manier van aansluiten adiviseren. Ook mijn werkgever gebruikt deze manier. Alleen zijn de systemen wat groter (2x200KW WP met 1000L buffers)

Terug naar de Amber, het buffer blijft hydraulisch nul punt. Alleen buffer ik niet als warmte buffer.
Maar als mogelijkheid om de Amber te laten (uit) draaien als de naregeling dicht gaat.

Omdat ik niet warmte buffer, ben ik ook niet echt geintereseerd in de temperatuur in het buffer.
Althans niet voor de aanvoer regeling, vandaar ook TC op het t-stuk, wat bij mij van staal is en met een beetje p12 warmtepasta.

Draaien beide pompen even snel dan gaat eigenlijk al het water het huis in. Zo heb je geen nadelig effect van een buffervat.

Door aan het begin van de vraag eerst het water voor 10 min uit het buffer te halen gebruik ik eerst weer 95% van de opgeslagen energie.
Dit is een vrij ruwe regeling, maar het werkt goed. Denk er nog wel over dit te verfijnen en meer buffervat temperatuur afhankelijk te maken.

Zoals in het plaatje te zien haal ik een COP tussen de 4 en 5 bij 0 graden. Met 2100Kwh/pj voor verwarmen, koelen en tapwater.
Denk ik dat ik het goed onder controle heb.
2100Kwh is in lijn met mijn historisch gas verbruik en heb ik het koelen er gratis bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFsvFP3CuM8xqM6cPrO5YCO81WA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/isZTyg93IRAMfA5sEc7WwNKb.png?f=fotoalbum_large

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
-JB- schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:32:
[...]

Hier vandaag ook zojuist 18kWh aangetikt.
Naast de 8 defrosts bijna de hele dag op 55hz en 800W, met een Tc rond de 27,5gr.

Vraag aan de kenners; mag ik dat extrapoleren?
Dus bij een buitentemperatuur van 3gr en een woonkamer van 20gr heb ik 55hz nodig om een delta van 17gr te overbruggen.
Dat geeft 3,25Hz per 1 graad temperatuurverschil.
Dus met 90hz kan ik 28gr delta overbruggen en hou ik het uit tot -8? :?
Geen idee of het lineair is, zou er graag meer over leren.
Nee helaas.

Het vermogen is lager bij -7 of -8 dan het vermogen bij huidige temperaturen.

Er zijn wel twee “maaren”
1. Tot ca -2 heb je veel last van harde defrosts vanwege de hoge luchtvochtigheid, daaronder is het wel koud maar meestal ook zonnig met lagere luchtvochtigheid.
2. Die -8 in jou voorbeeld gaat over een etmaalgemiddelde. Wanneer is dit voor het laatst hier geweest? Is het met zo’n nacht een keer een graad te koud in de woning, dan trek je een trui aan of je spreekt je Buh aan. Overdag trekt hij m dan weer bij.

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:33
Whiskey48 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:35:
[Afbeelding]

Op Alibaba voor €130 (incl verzending voor 1 stuk) een Android muur tablet gekocht (hangt op de thermostaat plek).

Binnen 15min uitgepakt, opgehangen en een menu gecreëerd (man wat is Homey toch gebruiksvriendelijk).

Ennn .... Onderin de Smart Grid knop! :*)
Dit maakt de twijfel m.b.t. een overstap naar Homey een stuk minder groot. Ziet er netjes uit!
En ik zie ook dat bij jou thuis eenzelfde muzieksmaak heerst als bij mij thuis :+

@camel1987
Heb je de Niebla douchekop al in gebruik? Hoe bevalt het?

[ Voor 4% gewijzigd door Plexxodus op 22-11-2024 06:58 ]

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• Whiskey48
Plexxodus schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 06:56:
[...]

Dit maakt de twijfel m.b.t. een overstap naar Homey een stuk minder groot. Ziet er netjes uit!
En ik zie ook dat bij jou thuis eenzelfde muzieksmaak heerst als bij mij thuis :+
bevalt het?
Ja in Home Assistant kan je vast meer, maar kost meer tijd om uit te zoeken en op te zetten, in Homey werk je met apps en is al het werk al voor je gedaan door Homey.
Qua prijs loopt Homey niet ver uit elkaar tov Homey Assistant als je in Home Assistant hetzelfde kunnen willen doen (Homey is ook gewoon een Raspberry Pi, alleen dan met alle radios ed er al in en vooraf al opgezet).
Maargoed, ik dwaal af :)

• camel1987
@Plexxodus

Ikzelf vind het niks 😅 maar de vrouwen vinden het geweldig.
Van een grote regendouche naar een handdouche.
opzich is de straal wel fijner omdat deze natuurlijk wat harder is als een grote regendouche.
Ik moet wel zeggen kwa besparing heeft het mij niks opgeleverd dus daarin is het een miskoop geweest maar hij bevalt tot nu toe wel goed.
Ik had voor de niebla al ongeveer tussen de 5 en de 6 liters p/m en dat is nu een constante 5 liter p/m ondanks dat ik de theromstaat kraan op de turbo stand zet. Heb 2 standen op de mengkraan eco en normaal.

[ Voor 3% gewijzigd door camel1987 op 22-11-2024 07:28 ]

• -JB-
Stoker schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 06:39:
[...]

Nee helaas.

Het vermogen is lager bij -7 of -8 dan het vermogen bij huidige temperaturen.

Er zijn wel twee “maaren”
1. Tot ca -2 heb je veel last van harde defrosts vanwege de hoge luchtvochtigheid, daaronder is het wel koud maar meestal ook zonnig met lagere luchtvochtigheid.
2. Die -8 in jou voorbeeld gaat over een etmaalgemiddelde. Wanneer is dit voor het laatst hier geweest? Is het met zo’n nacht een keer een graad te koud in de woning, dan trek je een trui aan of je spreekt je Buh aan. Overdag trekt hij m dan weer bij.
Ah, dat is logisch.

Gisteren was het verbruik ook relatief hoog t.o.v. de afgelopen dagen door de defrosts en omdat ik het huis een graadje hoger heb gestookt.
Ook worden er de komende jaren nog een paar flinke isolatiemaatregelen genomen. Komt dus wel goed hier met de Amber 65. :)

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:51
-JB- schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:43:
[...]

Ah, dat is logisch.

Gisteren was het verbruik ook relatief hoog t.o.v. de afgelopen dagen door de defrosts en omdat ik het huis een graadje hoger heb gestookt.
Ook worden er de komende jaren nog een paar flinke isolatiemaatregelen genomen. Komt dus wel goed hier met de Amber 65. :)
Welke isolatiemaatregelen ga je nog nemen?

• -JB-
offtopic:
Voordeur vervangen (is grotendeels dun multiplex nu)
Ramen en kozijnen slaapkamers (nu 20jr oud dubbel glas)
Schuine deel van het dak beter isoleren. (30m²)
Mogelijk toch WTW installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door -JB- op 22-11-2024 08:46 ]

• Woutertt
Jordi_ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:13:
[...]

Ik heb ook een Amber65. Het lijkt er dus op dat hij niet lang genoeg defrost waardoor niet al het ijs weggaat. Ik zou ook zeggen dat de warmtepomp zo minder efficiënt wordt doordat er minder verdamper oppervlak te gebruiken is. En potentieel ook onnodig vaker gaat defrosten.

Hieronder foto van direct na een defrost. Je ziet dat het aan het smelten is maar nog lang niet weg.
[Afbeelding]
Het lijkt er op dat de ijs-slush naar beneden zakt, maar niet goed weg kan lopen. Daarnaast wordt het blijkbaar niet warm genoeg om te smelten, de warmte van het lint komt er blijkbaar niet voldoende bij. Hopelijk valt het effect inderdaad mee, veel langer defrosten is vast een slecht alternatief.

• Woutertt

M1.03 staat op 2. Ik zit overdag rond de 30 graden Tc waarbij hij vaak terug zakt tot rond 61hz en in de nacht zakt hij richting de 28 graden omdat ik hem begrens op 55hz. Kamerthermostaat staat 24/7 op 20.5 graden want met nachtverlaging moet hij overdag wel heel hard lopen om het weer bij te stoken. Gisteren met de zon op het huis ging hij even uit.

Afgelopen 24u:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-BtJmd6Bu1KW_Az8Yfiw3g4ot4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oAvS2NeAtg18bxDWZQsbsUkO.png?f=user_large

Temperaturen laatste uren (Groen=Tc & Blauw=Retour naar Amber):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGQvCjHTGNHZgChQUuk1JNdPYe4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Hn1cOh6alH6DXmIdJe4O1OPp.png?f=user_large

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iy9MUrFeZBlekmjADP9ss1NzzGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Hgx4nR2GMegWCBoLQBhaJPD.jpg?f=fotoalbum_large

Hier elk uur een defrost, maar zo goed als geen ijs op de Amber (wel op het hele platte dak en auto) :)

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
camel1987 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:54:
[...]
Niet raar met deze omstandigheden. Met echt winterweer (vostdagen) zal het nog een stuk hoger zijn. Ik had in januari dagen met ruim 40 kWh verbruik.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• camel1987
hansvk schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:22:
[...]

Niet raar met deze omstandigheden. Met echt winterweer (vostdagen) zal het nog een stuk hoger zijn. Ik had in januari dagen met ruim 40 kWh verbruik.
Ja dat zal best wel maar merk nu wel dat ik met deze stooklijn hoe hij nu staat niet uit ga komen.
Met deze temperaturen is het stroomverbruik uiteraard een heel stuk hoger.
Heeft best een tijdje staan draaien en de temperatuur ging niet echt omhoog in huis eerder omlaag.
Heb nu best een lage temperatuur ingesteld bij deze temperatuur gaat hij maar tot 29 graden voorheen was dit 35 uit mijn hoofd en toen liep de temperatuur wel goed op.
Denk dus dat ik het weer even ga aanpassen bij 0 graden richting de 33/34 aanvoer en -5 35
Het nadeel is dat wij boven nog geen fatsoenlijke afgifte hebben voor warmte.
Thermostaat staat ingesteld op 21.5 en liep vanmorgen naar 3 uur draaien terug naar de 20.8 ipv op richting de 21.5 😅

[ Voor 3% gewijzigd door camel1987 op 22-11-2024 10:36 ]

• Whiskey48
camel1987 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:35:
[...]

Ja dat zal best wel maar merk nu wel dat ik met deze stooklijn hoe hij nu staat niet uit ga komen.
Heeft best een tijdje staan draaien en de temperatuur ging niet echt omhoog in huis eerder omlaag.
Heb nu best een lage temperatuur ingesteld bij deze temperatuur gaat hij maar tot 29 graden voorheen was dit 35 uit mijn hoofd en toen liep de temperatuur wel goed op.
Denk dus dat ik het weer even ga aanpassen bij 0 graden richting de 33/34 aanvoer en -5 35
Thermostaat staat ingesteld op 21.5 en liep vanmorgen naar 3 uur draaien terug naar de 20.8 ipv op richting de 21.5 😅
Ik draai nu ook volledig 24/7 op de stooklijn, niet op de thermostaat. De thermostaat heb ik even op 21,5 gezet om de Amber de ruimte te geven.

Ik heb nog niks aangepast aan de instellingen die de installateur er in heeft gezet, mocht het alsnog koud worden moet ik de stooklijn iets hoger zetten en nog een keer de boel waterzijdig inregelen .... maar voor nu lijkt het keurig ingesteld te zijn, in warmte periode geen gependel, in koude periode exact goed qua temperatuur. (thanks Joris) :p

• camel1987
Whiskey48 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:53:
[...]

Ik draai nu ook volledig 24/7 op de stooklijn, niet op de thermostaat. De thermostaat heb ik even op 21,5 gezet om de Amber de ruimte te geven.

Ik heb nog niks aangepast aan de instellingen die de installateur er in heeft gezet, mocht het alsnog koud worden moet ik de stooklijn iets hoger zetten en nog een keer de boel waterzijdig inregelen .... maar voor nu lijkt het keurig ingesteld te zijn, in warmte periode geen gependel, in koude periode exact goed qua temperatuur. (thanks Joris) :p
Dat is dus het verschil tussen jou installateur en de mijne 🤣 de mijne had aanvoer op 40 gezet zonder enig uitleg.
Die dacht dat hij een cv ketel gehangen had ipv een warmtepomp blijkt nu achteraf wel.
Ik heb natuurlijk zelf de fout gemaakt om naar de verbouwing geen radiatoren terug te plaatsen op de bovenverdieping dus dat kan ik hem niet kwalijk nemen.

• Whiskey48
camel1987 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:08:
[...]

Dat is dus het verschil tussen jou installateur en de mijne 🤣 de mijne had aanvoer op 40 gezet zonder enig uitleg.
Die dacht dat hij een cv ketel gehangen had ipv een warmtepomp blijkt nu achteraf wel.
Ik heb natuurlijk zelf de fout gemaakt om naar de verbouwing geen radiatoren terug te plaatsen op de bovenverdieping dus dat kan ik hem niet kwalijk nemen.
De meeste installateurs hebben geen idee is mijn ervaring. Er bestaan vast een hoop goed omgeschoolde CV monteurs die snappen wat ze doen, uit mijn praktijkervaring bleken deze helaas zeldzaam. Veel onzin adviezen aangehoord. Ik had eerst geen idee hoe alles werkte, maar na de eerste tegenstrijdige adviezen te hebben ontvangen toch ook zelf maar even goed gaan inlezen.

Kreeg soms offertes met absurd hoge tarieven met wat ik gelukkig snel doorhad; legplannen waar ze weer heel snel weer door konden naar de volgende klant maar ik een inefficient systeem zou hebben.
Uiteraard altijd met buffervat en soms hoge temperaturen / hoge delta T. De uiteindelijke oplossing (met de Amber) was maar 20% van het leidingwerk tov de andere legplannen en véél logischer ... maar niet op de plek waar de CV stond. Was iets minder minder plug, play and go met veel flexbuis en gaten in muren, íets meer arbeid, veel minder materiaal maar gewoon een efficient goed ontworpen systeem. Voor een stuk minder geld dan de eerdere offertes).

[ Voor 36% gewijzigd door Whiskey48 op 22-11-2024 11:23 ]

• camel1987
Whiskey48 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:14:
[...]

De meeste installateurs hebben geen idee is mijn ervaring. Er bestaan vast een hoop goed omgeschoolde CV monteurs die snappen wat ze doen, uit mijn praktijkervaring bleken deze helaas zeldzaam. Veel onzin adviezen aangehoord. Ik had eerst geen idee hoe alles werkte, maar na de eerste tegenstrijdige adviezen te hebben ontvangen toch ook zelf maar even goed gaan inlezen.
(absurd hoge tarieven vaak met wat ik gelukkig snel doorhad; legplannen waar ze weer heel snel weer door konden naar de volgende klant maar ik een inefficient systeem zou hebben, uiteraard altijd met buffervat en soms hoge temperaturen / hoge delta T. De uiteindelijke oplossing was maar 20% van het leidingwerk tov de andere legplannen en véél logischer ... maar niet op de plek waar de CV stond dus minder plug, play and go met veel flexbuis en gaten in muren).
Klopt inderdaad ben er helaas te laat achter gekomen dat hier ook installateurs op tweakers actief zijn die wel weten waar ze over praten.
Maargoed dat is nu eenmaal hoe het is.
Op welke temperatuur heb jij nu je stooklijn ingesteld dan als ik vragen mag ?
Wat ik hier opgestoken heb en wat jij zelf ook al aangeeft met je bericht als het niet meer warm word de stooklijn omhoog.
Maar doe je dit nu in stappen van 1 graad of beter gelijk een paar graden omhoog op elke temperatuur vanaf 5 graden. En dan de max op 35 houden of zelf 36

• Woutertt
Je kunt ook makkelijk de stooklijn een graad omhoog verschuiven vanaf het hoofdscherm, 1x op de binnentemperatuur klikken en dan kun je er makkelijk mee spelen. Als je tevreden bent pas je de stooklijn aan.

Eén graad maakt zeker met vloerverwarming al wel echt uit is mijn ervaring. Maar ook zon en wind (meestal dan) hebben vaak effect op de binnentemperatuur, dus van dag tot dag zal het wel wisselen terwijl je stooklijn het zelfde is.

• camel1987
Woutertt schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:38:
Je kunt ook makkelijk de stooklijn een graad omhoog verschuiven vanaf het hoofdscherm, 1x op de binnentemperatuur klikken en dan kun je er makkelijk mee spelen. Als je tevreden bent pas je de stooklijn aan.

Eén graad maakt zeker met vloerverwarming al wel echt uit is mijn ervaring. Maar ook zon en wind (meestal dan) hebben vaak effect op de binnentemperatuur, dus van dag tot dag zal het wel wisselen terwijl je stooklijn het zelfde is.
Ja klopt ja had ik al vaker gehoord maar ben niet een hele dag thuis natuurlijk ik ga hem gewoon over de gehele stooklijn eens 2 graden bijgeven en dan eens zien wat die doet.
Vanaf de 2 graden mocht het niet genoeg zijn een graadje erbij of eraf is dan zo gezien natuurlijk.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
camel1987 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:35:
[...]

Heb je ook veel defrosts gehad? Veel defrosts scheelt natuurlijk in opwarmtijd.
Nu met het winterweer is het even bijstellen inderdaad om een zo optimaal mogelijke stooklijn te krijgen. Voor mij is het het tweede stookseizoen en heb ook nog wat kleine aanpassingen aan de stooklijn gedaan (hier alleen convectoren en radiatoren).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:49
[...]

Ben benieuwd naar je ervaringen. Ik hoop dat je mijn scepsis kan wegnemen (of dat ik het niet volledig begrepen heb).

Ik begrijp dat als je op Tr stuurt dit niet een opentherm thermostaat is, maar de Amber de stooklijn 1oC verschuift bij 1oC kamertemperatuurafwijkingen (en hopelijk al eerder ;). Maar... de stooklijn bij 3oC op een vochtige dag met een gure wind, als de gevel nog koud is van de nacht is toch anders dan wanneer de 's-winters zonder wind een laagstaande zon op je gevel/ramen staat? Ik merk dat alleen de gordijnen dichtdoen 's-avonds al betekent dat de thermostaat oploopt en de ketel de hele avond uit kan blijven, ondanks dat deze de hele dag op 36Hz gehuppeld heeft. Dit nog allemaal naast de vaker genoemde afwijkingen van de sensor buiten, en dus de stookcurve...

Of werkt sturen op Tr anders dan Tr stooklijncorrectie?

CORRECTIE: Ik zie dat "Sturen op Tr" iets anders is dan "Correctie vanuit Tr"

Graag je ervaringen blijven delen!

[ Voor 9% gewijzigd door tonwes99 op 23-11-2024 07:58 ]

• Whiskey48
tonwes99 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:02:
[...]

Ben benieuwd naar je ervaringen. Ik hoop dat je mijn scepsis kan wegnemen (of dat ik het niet volledig begrepen heb).

Ik begrijp dat als je op Tr stuurt dit niet een opentherm thermostaat is, maar de Amber de stooklijn 1oC verschuift bij 1oC kamertemperatuurafwijkingen (en hopelijk al eerder ;). Maar... de stooklijn bij 3oC op een vochtige dag met een gure wind, als de gevel nog koud is van de nacht is toch anders dan wanneer de 's-winters zonder wind een laagstaande zon op je gevel/ramen staat? Ik merk dat alleen de gordijnen dichtdoen 's-avonds al betekent dat de thermostaat oploopt en de ketel de hele avond uit kan blijven, ondanks dat deze de hele dag op 36Hz gehuppeld heeft.

Of wekr sturen op Tr anders dan Tr stooklijncorrectie?

Graag je ervaringen blijven delen!
Oh ik doe nog helemaal niks, anders dan dat ik mijn thermostaat even wat hoger heb gezet, de stooklijn heb ik juist nog niks aanveranderd.

In het najaar vond ik de thermostaat erg prettig dat hij de Amber afkapte, anders werd het veel te heet in huis met een zitkamer op het zuiden (waar de thermostaat staat).
Nu het kouder is moet hij niet (overdag) worden afgekapt maar mag hij lekker op 36hz door stampen, de kamer wordt toch niet meer zo heet als in het najaar. De Thermostaat heb ik nu dus even op 22 gezet ipv 20,5.

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:33
camel1987 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:25:
@Plexxodus

Ikzelf vind het niks 😅 maar de vrouwen vinden het geweldig.
Van een grote regendouche naar een handdouche.
opzich is de straal wel fijner omdat deze natuurlijk wat harder is als een grote regendouche.
Ik moet wel zeggen kwa besparing heeft het mij niks opgeleverd dus daarin is het een miskoop geweest maar hij bevalt tot nu toe wel goed.
Ik had voor de niebla al ongeveer tussen de 5 en de 6 liters p/m en dat is nu een constante 5 liter p/m ondanks dat ik de theromstaat kraan op de turbo stand zet. Heb 2 standen op de mengkraan eco en normaal.
Aha, ik dacht dat je de regendouche van niebla had besteld. No way dat ik overstap op een handdouche 😅

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• Carboy54
98% van de storingen wordt veroorzaakt door een slechte verbinding tussen de 2 data kabels wanneer deze zijn ingekort. Ondanks dat een test positief was. Dit is de perfecte oplossing mits scherp afgeknipt langs de rand van de stekker zonder kortsluiting en leveren wij op verzoek mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEXgGJndgkOGz5wEBOX98nbvuKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2qpYN4agANvBho7BEKvMRQxs.png?f=fotoalbum_large

• camel1987
Whiskey48 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:31:
[...]

Oh ik doe nog helemaal niks, anders dan dat ik mijn thermostaat even wat hoger heb gezet, de stooklijn heb ik juist nog niks aanveranderd.

In het najaar vond ik de thermostaat erg prettig dat hij de Amber afkapte, anders werd het veel te heet in huis met een zitkamer op het zuiden (waar de thermostaat staat).
Nu het kouder is moet hij niet (overdag) worden afgekapt maar mag hij lekker op 36hz door stampen, de kamer wordt toch niet meer zo heet als in het najaar. De Thermostaat heb ik nu dus even op 22 gezet ipv 20,5.
Op welke waardes in de stooklijn draai je nu dan ? En wat zijn je settings Op m.01 0.2 en 0.3 ?
Jij draaide met een Amber 65 of 95 ?

@Plexxodus
Haha nee een handdouche idd maar moet zeggen dat het met niet echt tegenvalt hoor de dames vinden het fijn ivm het lange haar en uitspoelen hiervan. De regendouche die we hadden had niet echt de straal die ze nodig hadden vandaar.

• Whiskey48
camel1987 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:32:
[...]
Op welke waardes in de stooklijn draai je nu dan ? En wat zijn je settings Op m.01 0.2 en 0.3 ?
Jij draaide met een Amber 65 of 95 ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxJbSWkmgiSBENTDhC3_2wbBbzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLTKVXn1BLVuSJT3zBJBEfp0.jpg?f=fotoalbum_large
Amber95

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:45

Jan2023

KISS

[...]

Opnieuw waterzijdig inregelen zou ik niet doen , dan is je balans weer zoek.
Je stooklijn verhogen kan als de woning niet of niet snel genoeg op temperatuur komt bij dalende buitentemperatuur.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Whiskey48
Carboy54 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:30:
98% van de storingen wordt veroorzaakt door een slechte verbinding tussen de 2 data kabels wanneer deze zijn ingekort. Ondanks dat een test positief was. Dit is de perfecte oplossing mits scherp afgeknipt langs de rand van de stekker zonder kortsluiting en leveren wij op verzoek mee:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMt9TTUgqbnxxXYmp9kn0pJI97Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CxxUyf1lN1oZfeR6ymprRTmO.jpg?f=user_large

Ik heb de voorkeur aan van die UTP stekkers zonder kabeldoorvoer. Dus recht afknippen en er in proppen.
Om de een of andere reden gaan die met kabeldoorvoer bij mij vaak fout, maar die zonder kabeldoorvoer altijd goed.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Eigenlijk zou ik ook mijn stooklijn iets moeten corrigeren.
Omdat de temperatuur in huis ongeveer 0,5 graden fluctueert.
😒

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBHjY33z33HG76iv7zk-1dlni-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49H5XONZ9xjIKcL7EbAPNF6O.jpg?f=fotoalbum_large

De warmtevraag eindigde gisteren rond 17:00 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SVquc355-vaBxYMVB0ye4Oykwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3J6PX0OuH691OzHNwf2ZZOdU.jpg?f=fotoalbum_large

En vervolgens starte de Amber vanochtend rond 01:00 u

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkZQeKaEkMiSO7qSBtBSdqSxvZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naOtp50uuwR68zkGaV7xhB81.jpg?f=fotoalbum_large

Dat geeft dus een dip , mijn watertemperatuur staat op 30 graden bij een buitentemp. Van 1 graden.
En een hysteresis van 0,2 graden

Mijn watertemp zou dus wat hoger moeten om de toko wat sneller weer op de gevraagde temp te krijgen.

Maar ben wat lui ,dus laat het even zo.
Gaat nergens over natuurlijk een schommeling van 0,5 graden.
🤔

[ Voor 12% gewijzigd door Jan2023 op 22-11-2024 18:37 ]

• shadylog
Ik vind het ook wel mooi om te vermelden dat mijn SCOP van gisteren 5.62 was.
Ik heb gisteren over de hele dag 140kwh geproduceerd en dat kostte 24.9kwh aan energie. 140/24.9 is 5.62. Dit is inclusief elk uur defrosts en een dhw cyclus verwarming van 50 naar 55 graden.

Edit: mijn warmte output is total increasing, dus logt niet het verlies aan warmte tijdens defrosts! Dit geeft een wat vertekend beeld.

[ Voor 21% gewijzigd door shadylog op 23-11-2024 14:10 ]

• Whiskey48
shadylog schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:39:
Ik heb gisteren over de hele dag 140kwh geproduceerd en dat kostte 24.9kwh aan energie. 140/24.9 is 5.62. Dit is inclusief elk uur defrosts en een dhw cyclus verwarming van 50 naar 55 graden.
Dat is echt absoluut keurig zeg.
Geen idee wat ik heb, maar zal waarschijnlijk ook zoiets zijn verwacht ik dan.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hier bij Tambient 0C zit ik met mijn systeem op COP van 4 gemiddeld over de dag. Alles inclusief, dus ook ekwh van cvpomp, SolarEdge relais op sg+ en Tw naar 50c. Vrijwel elk uur (en ‘s avonds en sochtend vaker) defrost. Daardoor elk uur ook paar minuten 90Hz met Cop 2,5-3

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 22-11-2024 21:59 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:54
Jan2023 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:35:
Eigenlijk zou ik ook mijn stooklijn iets moeten corrigeren.
Omdat de temperatuur in huis ongeveer 0,5 graden fluctueert.
😒

[Afbeelding]

De warmtevraag eindigde gisteren rond 17:00 uur.

[Afbeelding]

En vervolgens starte de Amber vanochtend rond 01:00 u

[Afbeelding]

Dat geeft dus een dip , mijn watertemperatuur staat op 30 graden bij een buitentemp. Van 1 graden.
En een hysteresis van 0,2 graden

Mijn watertemp zou dus wat hoger moeten om de toko wat sneller weer op de gevraagde temp te krijgen.
Dat is niet hoe verwarmen met een WP werkt. WP gaat uit van constante temperatuur, je wilt de toko dus niet op temperatuur krijgen, maar op temperatuur houden.
Maar ben wat lui ,dus laat het even zo.
Gaat nergens over natuurlijk een schommeling van 0,5 graden.
🤔
Als je WP om 17 uur uit gaat en om 01:00 uur weer aan, dan brengt ie dus voor 17u te veel warmte in je huis en staat je stooklijn dus te hoog. Je wilt dat die WP continu door kan lopen, en dat doet ie met de te hoge watertemperatuur niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
shadylog schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:39:
Dat klopt niet. sCOP staat voor Seasonal COP. Dat is je gemiddelde COP over een heel stookseizoen. Jij bedoelt dCOP (day COP).

5.62 is verdacht hoog trouwens. Wat was de gemiddelde buitentemperatuur afgelopen donderdag bij jou en hoe heb je de energiehoeveelheden (elektrisch en thermisch) gemeten?
(Ter referentie: mijn met gecalibreerde meters berekende dCOP van donderdag was 4.37, met de volgende parameters:
  • Zonder SWW-run (die was er donderdag niet).
  • Ta 25 °C.
  • Tb 1.1 °C.
  • Warmte benodigd voor defrosts afgetrokken van de geproduceerde warmte (zoals dat hoort, maar wat veel warmtepompen "vergeten"...)
  • Meestal haal ik in de wintermaanden (nagenoeg) de hoogste COP van iedereen in het overzicht van @Tomexergie
Dat iemand anders onder dezelfde omstandigheden (en met waarschijnlijk een hogere aanvoertemperatuur) dan 5.62 kan scoren gaat er bij mij maar erg moeilijk in.)

[ Voor 62% gewijzigd door Andrehj op 23-11-2024 10:02 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Waarom praten jullie allemaal over defrosts? :p Hier staat de pomp een groot deel van de dag aan maar de hele maand nog geen defrost gezien.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:05
Andrehj schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:15:
[...]
Dat is niet hoe verwarmen met een WP werkt. WP gaat uit van constante temperatuur, je wilt de toko dus niet op temperatuur krijgen, maar op temperatuur houden.
Je kan toch werken met een nachtverlaging? Dat is dan wel niet constant maar levert bij goed geïsoleerde huizen misschien wel een hogere gemiddelde COP.

Zelf heb ik een graad nachtverlaging waardoor de wp ‘s nachts in principe niet aan hoeft om op het koudste moment met lage COP te draaien. Scheelt ook nog een aantal defrosts.

Tot nu toe gaat dat prima en draait de wp overdag vanaf een uur of 10 met een hogere COP tot in de avond. Het is nu bijna 12 uur op en 12 uur af en het huis koelt dan 1 graad af.

Qua comfort vinden wij dat ook prettig, in de ochtend als je actief bent is 20,5 meer dan genoeg en ‘s avonds als je stil op de bank zit is 21,5 weer prettig.

• shadylog
fsfikke schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:31:
Waarom praten jullie allemaal over defrosts? :p Hier staat de pomp een groot deel van de hele dag aan maar de hele maand nog geen defrost gezien.
Ik denk dat je dan wel een probleem hebt als je geen defrost hebt gehad de afgelopen week.
Andrehj schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:16:
[...]

Dat klopt niet. sCOP staat voor Seasonal COP. Dat is je gemiddelde COP over een heel stookseizoen. Jij bedoelt dCOP (day COP).

5.62 is verdacht hoog trouwens. Wat was de gemiddelde buitentemperatuur afgelopen donderdag bij jou en hoe heb je de energiehoeveelheden (elektrisch en thermisch) gemeten?
(Ter referentie: mijn met gecalibreerde meters berekende dCOP van donderdag was 4.37, met de volgende parameters:
  • Zonder SWW-run (die was er donderdag niet).
  • Ta 25 °C.
  • Tb 1.1 °C.
  • Warmte benodigd voor defrosts afgetrokken van de geproduceerde warmte (zoals dat hoort, maar wat veel warmtepompen "vergeten"...)
  • Meestal haal ik in de wintermaanden (nagenoeg) de hoogste COP van iedereen in het overzicht van @Tomexergie
Dat iemand anders onder dezelfde omstandigheden (en met waarschijnlijk een hogere aanvoertemperatuur) dan 5.62 kan scoren gaat er bij mij maar erg moeilijk in.)
dCOP, dankje!

Nu ga ik ook twijfelen. Dit is op het moment. Ik draai nu 36hz:

Flow is 1723 l/h
24.7 Tui
27.8 Tuo
DT is 3.1

Heat output = (1723/3600) * 4.186 * 3.1 * 1000 = 6.248 kW
Energy input (homewizard) = 877w (dat is alles)

6248/877 = 7.12 COP

Mijn flow meter is een https://www.tinytronics.n...erature-sensor-brass-g1-2 . Geen kamstrup inderdaad. Ik heb gekeken naar minimum kw en vooral ook maximum vermogen. Ik kreeg maximum vermogen bijv niet hoger dan 12.4kw op 90hz na een hele poos te draaien.
Edit: Flow meting klopt misschien niet. Ik ga hier naar kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door shadylog op 23-11-2024 13:54 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

shadylog schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:00:
[...]

Ik denk dat je dan wel een probleem hebt als je geen defrost hebt gehad de afgelopen week.

[...]
Dat vraag ik me dan ook af inderdaad. Ondanks de lage buitentemperaturen is de Outdoor Coil Temperature nooit heel koud geweest de afgelopen maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/af2ORE7GUxRlDlxTxwQvoBDGZhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZviqhOUCZpHI1ZUKKDrJ865D.png?f=fotoalbum_large

Temperatuur staat hier constant op 20 gr en het huis is prima warm, sww draait wekelijks een legionella run ook.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• tonwes99
fsfikke schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:12:
[...]Dat vraag ik me dan ook af inderdaad. Ondanks de lage buitentemperaturen is de Outdoor Coil Temperature nooit heel koud geweest de afgelopen maand:
[Afbeelding]

Temperatuur staat hier constant op 20 gr en het huis is prima warm, sww draait wekelijks een legionella run ook.
Ook hier geen defrost. Buitentemp wellicht in de bollenstreek wellicht iets hoger dan in het binnenland. Het lijkt erop dat de coil door de pauzes tussen de runs voldoende uit zichzelf ontdooid...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yjihWbkYESfC-JKxtpSrPVWq5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scCnkuaB90tGARXbZvGpDJLc.jpg?f=fotoalbum_large

• Andrehj
shadylog schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:00:
Nu ga ik ook twijfelen. Dit is op het moment. Ik draai nu 36hz:

Flow is 1723 l/h
24.7 Tui
27.8 Tuo
DT is 3.1

Heat output = (1723/3600) * 4.186 * 3.1 * 1000 = 6.248 kW
Energy input (homewizard) = 877w (dat is alles)

6248/877 = 7.12 COP
Je vermeldt niet hoe warm het bij je buiten is. Hier is het nu 4 graden. Bij Ta van 28 °C en een Tb van 4 een COP van 7.1 halen lijkt me nagenoeg onmogelijk. Geen enkele WP haalt dat. Kijk maar eens in de tabellenboeken van fabrikanten die die cijfers netjes publiceren.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Andrehj schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:45:
[...]

Je vermeldt niet hoe warm het bij je buiten is. Hier is het nu 4 graden. Bij Ta van 28 °C en een Tb van 4 een COP van 7.1 halen lijkt me nagenoeg onmogelijk. Geen enkele WP haalt dat. Kijk maar eens in de tabellenboeken van fabrikanten die die cijfers netjes publiceren.
Maar is dat van belang dan? (Serieuze vraag, ik weet het niet)

Gaat toch om het verschil in Tui en Tuo?

• Andrehj
Stoker schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:07:
Maar is dat van belang dan? (Serieuze vraag, ik weet het niet)
Het gaat erom dat iemand hier meldt dat ie een op een dag waarop het grootste deel van de warmtepompen zo ongeveer elke uur een defrost had, een dCOP van 5.62 haalt, wat mij nagenoeg onmogelijk lijkt.
Dat is het wel degelijk relevant om wat meer details te vragen, ook om geen onrealistische verwachtingen bij anderen te kweken.
Gaat toch om het verschil in Tui en Tuo?
Nee. Het ging over de COP.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 23-11-2024 12:17 ]

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-12 22:05
tonwes99 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:43:
[...]

Ook hier geen defrost. Buitentemp wellicht in de bollenstreek wellicht iets hoger dan in het binnenland. Het lijkt erop dat de coil door de pauzes tussen de runs voldoende uit zichzelf ontdooid...

[Afbeelding]
Woon om de hoek en de coil afgelopen week ook niet bevroren gezien. Net wel voor het eerst een hoop stoom rondom de pomp. Seconde of 20. Ff schrikken 😅.

Maar als de coil niet dicht zit , is zo’n defrost zonde lijkt mij? Heb ik daar invloed op?

Pomp draait afgelopen dagen nagenoeg continu op 40-55hz. Terug naar 36 gaat hij niet (meer).

[ Voor 5% gewijzigd door Guus. op 23-11-2024 12:18 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Andrehj schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:16:
[...]

Het gaat erom dat iemand hier meldt dat ie een op een dag waarop het grootste deel van de warmtepompen zo ongeveer elke uur een defrost had, een dCOP van 5.62 haalt, wat mij nagenoeg onmogelijk lijkt.
Dat is het wel degelijk relevant om wat meer details te vragen, ook om geen onrealistische verwachtingen bij anderen te kweken.

[...]

Ja dat begrijp ik. Maar om je Cop te berekenen hè. Je toch geen buitentemperatuur nodig? Jij gaf aan dat er iets niet klopt in de berekening.

Dat was mijn vraag. Nogmaals, ik weet het niet, zou het wel willen weten.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 23-11-2024 12:25 ]

• shadylog
Andrehj schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:16:
[...]

[...]

Met een buitentemperatuur van 4 klopt. Ik ga in conclaaf met de pulse-teller configuratie. Bedankt! Ik modereer even mijn eerdere posts voordat er verkeerde conclusies worden gemaakt.
Bedankt!

• tonwes99
Stoker schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:22:
[...]

Ja dat begrijp ik. Maar om je Cop te berekenen hè. Je toch geen buitentemperatuur nodig? Jij gaf aan dat er iets niet klopt in de berekening.

De benadering van @Andrehj was anders, de wijze van berekening lijkt goed MAAR met deze buitentemperatuur en aanvoertemperatuur is deze (d)COP niet te halen, volgens opgave Itho. Dus kijk of er in de bron van de getallen wellicht een ommissie zit. Staat je BUH aan, maar wordt deze niet door HomeWizard gemeten oid.,

• Andrehj
Stoker schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:22:

Aha. Die buitentemperatuur is niet nodig om de COP te berekenen, maar vooral om te bekijken hoe realistisch die is. Bij +7 is een COP van 7 (soms) haalbaar, maar bij +2 (en defrosts) zeker niet.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
@shadylog , ik ben heel benieuwd naar je conclusies!

@Andrehj bedankt voor je kritische blik!

• shadylog
tonwes99 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:28:
[...]

De benadering van @Andrehj was anders, de wijze van berekening lijkt goed MAAR met deze buitentemperatuur en aanvoertemperatuur is deze (d)COP niet te halen, volgens opgave Itho. Dus kijk of er in de bron van de getallen wellicht een ommissie zit. Staat je BUH aan, maar wordt deze niet door HomeWizard gemeten oid.,
Dit is zonder BUH, die werkt helaas nog niet :)
Andrehj schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:30:
[...]

Aha. Die buitentemperatuur is niet nodig om de COP te berekenen, maar vooral om te bekijken hoe realistisch die is. Bij +7 is een COP van 7 (soms) haalbaar, maar bij +2 (en defrosts) zeker niet.
Ik heb wat nader lopen kijken en mijn warmte-output is "total_increasing". Dus wat ik niet doe is aftrekken defrost negatieve kw's als er tijdelijk warmte wordt ontrokken. Dus bij de warmteoutput zit dit er niet bij in. Dat kan het deels verklaren.
Ik ga wat nader kijken naar de pulse_counter configuratie die ik gebruik met de module van leejouw maar doe dat liever in de andere thread :)
Stoker schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:36:
@shadylog , ik ben heel benieuwd naar je conclusies!

@Andrehj bedankt voor je kritische blik!
Zeker dit beaam ik ook! Ik heb mijn voorgaande posts even gemodereerd. Vind het niet erg om fouten toe te geven, al doende leert men. Ik weet dat anderen deze sensor ook gebruiken met de pulse_counter met de module dus misschien kan ik wat terug contribueren daar.

• camel1987
Nu jullie het over de defrosts hebben ik kan dat niet eens zien enkel in mijn totaal overzicht van homewizzard 😅.
De buh zit natuurlijk apart op de kookgroep.
Heb de aanvoer temp nu omhoog gegooid en nu trekt hij het wel bij maar moet wel zeggen dat hij er toch wel moeite mee heeft waar het aan ligt weet ik niet.
Kan me eigen van afgelopen jaar niet herinneren dat hij er zoveel moeite mee had.
Hij loopt eigenlijk wel continu hoog op de compressor en komt niet onder de 60 hz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fc_0xudWxpJXrg_4PNL8RqqCmWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0BX464OhbmKBtMzi1ynNCT6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ov7FZh8gVy93CrO3X9o9lKAaprg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DF2R45MzlqAJ5detojDYcsNq.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de stooklijn verandert van
-5/34
0/32
5/31
10/26
20/25

M01/3
M02/2
M03/1

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@shadylog Dit is vooral goed weer om het defrostalgoritme van de verschillende warmtepompen te vergelijken :)
Benodigd: logging van de buitentemperatuur en luchtvochtigheid en verdampertemperatuur. Bonuspunten voor een timelapse van de verdamper.
Als er een defrost is geweest zonder dat de verdamper onder nul én onder het dauwpunt is gekomen is er verbetering mogelijk.
(hier ook geen defrosts, maar als ik de cijfers zo zie zou over een uurtje de eerste kunnen komen. Hij is aan het inviezen).

Nog iets leuks voor als het van de zomer lekker warm is binnen en buiten: zet 'm op een ontluchtingsprogramma en kijk of de Ta en Tr sensoren binnen 0.1 graad van elkaar zitten bij 22 graden. Zo niet, dan is er grote kans dat je COP schatting ook flink afwijkt. (de andere onbekende is de flowmeting, maar als dat ultrasoon is en digitaal uitgelezen wordt dan zal die wel kloppen)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• shadylog
Proton_ schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:05:
@shadylog Dit is vooral goed weer om het defrostalgoritme van de verschillende warmtepompen te vergelijken :)
Benodigd: logging van de buitentemperatuur en luchtvochtigheid en verdampertemperatuur. Bonuspunten voor een timelapse van de verdamper.
Als er een defrost is geweest zonder dat de verdamper onder nul én onder het dauwpunt is gekomen is er verbetering mogelijk.
(hier ook geen defrosts, maar als ik de cijfers zo zie zou over een uurtje de eerste kunnen komen. Hij is aan het inviezen).

Nog iets leuks voor als het van de zomer lekker warm is binnen en buiten: zet 'm op een ontluchtingsprogramma en kijk of de Ta en Tr sensoren binnen 0.1 graad van elkaar zitten bij 22 graden. Zo niet, dan is er grote kans dat je COP schatting ook flink afwijkt. (de andere onbekende is de flowmeting, maar als dat ultrasoon is en digitaal uitgelezen wordt dan zal die wel kloppen)
U vraagt wij draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8aR9X0RXg9K1ounfiQKQBWN9Ek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nvSS1cajOiQGnNKnmVLmBt39.png?f=fotoalbum_large

Data hier te zien: https://gist.github.com/w...74215f943e0f94f148c4e33a3

Ik heb toevallig ook een temperatuur sensor met luchtvochtigheid in de tuin hangen. Wil je nog een bepaalde timeframe meer ingezoomd zien?

Dit is de laatste defrost van het plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_drwAVIJQGbheFY95dLnnZHj-eA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G72NA0boGSUXStjqbTP23W6t.png?f=fotoalbum_large
Dauwpunt met buiten temp -3.3 en 98% luchtvochtigheid is 2.3. Lijkt me dat deze defrosts prima zijn dan @Proton_ ?

Ik heb nog helaas niet de metrics in grafana anders had ik natuurlijk de dauwpunt calculatie als aparte lijn er in kunnen zetten.

De flowmeter is inderdaad ultrasoon en heb deze nagelopen en de configuratie zou moeten kloppen. Ik had ook bij installatie dit overeengekomen bij mijn analoge flowmeters boven en beneden op te tellen en dat kwam best overeen dus geen reden om er aan te twijfelen.
Ik heb alleen vloerverwarming boven en beneden, geen pomp er tussen, geen buffers. Mijn groepen zijn ook allemaal max 70-80 meter lang. Ruime 28mm staal beneden en een deel dat naar dat overgaat naar 32mm uponor voor een deel naar boven. Zelfs het uponor naar boven is wat gebogen en doet dat op een "helling" vanwege wat meetfouten van onze timmerman die Stoker en mijzelf dus wat creatief moesten oplossen.
Mij verast de hoge flow niet echt moet ik zeggen, hij ramt er wel flink wat water doorheen. Vloerverwarming is ook allemaal in beton ingefreest en dit zijn allemaal cijfers waar bij de warmtepomp 24/7 aan het draaien is.

Ik zou het dauwpunt ook mee kunnen nemen van de tuin in de module config van leejouw en zo het dauwpunt als extra sensor kunnen toevoegen.
Kan dan ook gelijk een extra binary sensor "Defrost Necessary" maken die op true met IF outsidecoil_temp < 0 AND outsidecoil_temp < dauwpunt(outsidecoil_temp). Zou dat helpen voor je data? Ik heb wel een Amber 120 en misschien niet representatief voor gros van de Amber gebruikers, de verdamper is echt heel groot.

[ Voor 17% gewijzigd door shadylog op 23-11-2024 14:04 . Reden: toevoeging van data ]

• Carboy54
Proton_ schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:05:

Voor wat betreft het defrost algoritme is Itho nog bezig met de fabrikant om deze te optimaliseren. Helaas is de update niet vrij gegeven omdat in de klimaatkamer van Itho deze niet correct functioneerde waardoor de condensor dicht vroor. Ook onze testen op verzoek van Itho bleken geen verbetering met zich mee te brengen en vroor deze teveel dicht. Zodra er een betere versie uit komt is er afgesproken eerst uitvoerig te testen voor deze als een software update wordt vrij gegeven. Dat wordt helaas pas in de loop van 2025. Beter een defrost teveel dan een dicht gevroren verdamper 😄 Overigens mag de standaard instelling in de huidige software niet worden gewijzigd.

• johnvolkering
Carboy54 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:04:
[...]

Onder 2 pagina bijverwarming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6p_WPQ5kELx4rMzD32LiUKYwjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yP2woEixfJkIFFLivvCWZ5pf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hulp verwarming noodbedrijf aan gezet (stond uit).
Is dat alles om de BUH te gebruiken of zijn er nog andere instellingen nodig?

• tonwes99
johnvolkering schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:52:
[...]

[Afbeelding]

Kijk naar de onderste twee settings, in de eerste setting vertel je dat de BUH alleen aanmag onder bepaalde temperaturen, in de volgende (=laatste) setting zet je die temperatuur op 0oC, dus je BUH gaat alleen aan als het vriest.

Maar... Met NOODBEDRIJF AAN heb je eigenlijk je WP volledig uitgezet(!!!), en draait hij alleen op de BUH. Prima als de WP kaduuk is, maar voor nu niet behulpzaam.

Oja, kijk ook even naar de eerste setting (BUH bij CV-bedrijf). Die zou je eigenlijk sws aan moeten zetten, als 6kW tekort is bij vorst en je de volle 9kW nodig hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door tonwes99 op 23-11-2024 15:11 ]

• Carboy54
johnvolkering schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:52:
[...]

[Afbeelding]

Noodbedrijf op uit svp. Lees de functie lijst in de TS goed door en Tip 13 het Youtube filmpje over de bijstook regeling

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 23-11-2024 15:09 ]

• shadylog
Andrehj schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:30:
[...]

Ik heb voor de amber de tabel er weer bijgehaald. De handleiding is wel gewijzigd en COP is omhoog gegaan sinds ik dit laatst had berekend in excel. Dit zijn de cijfers nu. (Vind het heel vervelend dat er niet gewoon een paar tabellen worden geproduceerd met meer verschillende buiten-temperaturen..)

code:
1
2
3
T.     heat kW.COP    (energie in)                       
 -7   7900        2.8.  2821.43 (vollast)(W35)        
  7   8300.       4.6.  1804.35 (deel 55hz) (W35)

@Andrehj Is mijn laatste momentopname COP van vandaag (even niet de dCOP van eerder) toch nog wel mogelijk als ik kijk naar 36hz, een buiten temp van 4?

Ik lees in de specs van mijn flow sensor een 5% foutmarge. Dus ik neem dan niet 1723 l/h maar worst case 1636 l/h. Dan is mijn heat output niet 6.21kw maar 5.89kw:
27.8 Tuo
24.7 Tui
DT is 3.1

COP is dan 6.7.

[ Voor 12% gewijzigd door shadylog op 23-11-2024 16:58 ]

• johnvolkering
Carboy54 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:06:
[...]

Noodbedrijf op uit svp. Lees de functie lijst in de TS goed door en Tip 13 het Youtube filmpje over de bijstook regeling
Bedankt. Ik heb de setting nu gezet zoals in het filmpje van tip 13.
Nu wachten op meer koud weer om het resultaat te beoordelen.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Andrehj schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:15:
[...]

[...]

Als je WP om 17 uur uit gaat en om 01:00 uur weer aan, dan brengt ie dus voor 17u te veel warmte in je huis en staat je stooklijn dus te hoog. Je wilt dat die WP continu door kan lopen, en dat doet ie met de te hoge watertemperatuur niet.
Zo had ik het nog niet bekeken.

Mijn doel is ook een constante temperatuur , 24/7 op 21 graden , afgifte is vvw.
Maar voor enkele kleine radiatoren op de bovenverdieping en in de garage lijkt mij 30 graden watertemperatuur toch wel het minimum om daar nog enige afgifte te hebben bij buitentemperaturen van rond de 1 a 2 graden.

• Carboy54
johnvolkering schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:49:
[...]

Bedankt. Ik heb de setting nu gezet zoals in het filmpje van tip 13.
Nu wachten op meer koud weer om het resultaat te beoordelen.
Set graadminuten op 50 bij vvw en 30 bij radiatoren. BUH moet het alleen even doen na defrost als hij niet binnen xx graad minuten de minimale target haalt. Even fijn tunen per afgiftesysteem. Hielp hier alleen maar mee beneden -5 graden TA totaal 6 kWh.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@shadylog kijk, data :)
Lijkt me inderdaad in orde. Het punt was ook niet om er een goed/fout op te plakken maar vooral om te laten zien hoe een graad meer of minder icm luchtvochtigheid het verschil kan maken tussen defrosts elk uur of helemaal niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
In de discussie over COP en waarom Tambient wel degelijk belangrijk is: het vorstlint en het algoritme daarop.
Wel of niet vorstlint scheelt hier 200W, wat overeen komt bij mij met een COP verschil bij 36Hz van 4,6 bij Tambient 4,8 en 5,6 bij Tambient 5,1C
Omdat vorstlint nou eenmaal uitschakelt bij 5C met software 2.26

• Andrehj
shadylog schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:34:
[...]

Ik heb voor de amber de tabel er weer bijgehaald. De handleiding is wel gewijzigd en COP is omhoog gegaan sinds ik dit laatst had berekend in excel. Dit zijn de cijfers nu. (Vind het heel vervelend dat er niet gewoon een paar tabellen worden geproduceerd met meer verschillende buiten-temperaturen..)

code:
1
2
3
T.     heat kW.COP    (energie in)                       
 -7   7900        2.8.  2821.43 (vollast)(W35)        
  7   8300.       4.6.  1804.35 (deel 55hz) (W35)

@Andrehj Is mijn laatste momentopname COP van vandaag (even niet de dCOP van eerder) toch nog wel mogelijk als ik kijk naar 36hz, een buiten temp van 4?

Ik lees in de specs van mijn flow sensor een 5% foutmarge. Dus ik neem dan niet 1723 l/h maar worst case 1636 l/h. Dan is mijn heat output niet 6.21kw maar 5.89kw:
27.8 Tuo
24.7 Tui
DT is 3.1

COP is dan 6.7.
6.7 is heel erg netjes. Maar hoe zit het met je temperatuursensoren? Vooral het temperatuurverschil is belangrijk. Als je alleen de waterpomp laat draaien, zonder de compressor, meet je dan op beide exact dezelfde waarde?

Even vergelijkend met een R290 model van Mitsubishi, omdat daar wel COP- en vermogenstabellen van gepubliceerd worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aa3fxx2J2jWKHxk2ukZzPCLZ3Ho=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QSHgj2hA2iXL8AzxMjf9hT8S.png?f=user_large
Dan zie je dat die ook wel 6.7 kan halen, maar pas bij 7 graden en een Ta van 25. Jij draait op een lagere buitentemp en een hogere Ta. (De getallen bij 2 graden zijn inclusief defrostverliezen en daardoor zoveel slechter).
Dan lijkt een meetfout dus best waarschijnlijk.

• Carboy54
Get!em schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:23:
In de discussie over COP en waarom Tambient wel degelijk belangrijk is: het vorstlint en het algoritme daarop.
Wel of niet vorstlint scheelt hier 200W, wat overeen komt bij mij met een COP verschil bij 36Hz van 4,6 bij Tambient 4,8 en 5,6 bij Tambient 5,1C
Omdat vorstlint nou eenmaal uitschakelt bij 5C met software 2.26
@shadylog heeft 2.29 en daar schakelt het vorstlint alleen in bij een defrost + 6 minuten.

Pagina: 1 ... 96 ... 133 Laatste