SuperKris schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:21:
[...]
Thanks! Dat vindt ik een interessant advies omdat dit juist één van de vraagstukken is waar ik nog niet helemaal uit ben!
Je maakt daar namelijk een interessante keuze om de Amber op een vrij algemene manier aan te sluiten, terwijl de reden dat die methode bestaat in mijn ogen een tekortkoming is aan de gemiddelde WP besturing. Een regeling met 2 sensoren (1 in buffer, 1 in afgifte) lijkt mij vanuit het ontwerp van een goede besturing veel logischer.
Als je dan naar de schema 5 uit het hulpdocument kijkt, geeft Itho een ander advies. Dat roept bij mij wat vragen op: Waarom zijn de aansluit tekeningen van Itho altijd met 4 leidingen? En waarom heeft de Amber een TC sensor in het vat, en de TV1 op de leiding richting de afgifte. Dit terwijl de meeste pompen slechts 1 sensor hebben. Hoe gebruikt de Amber deze sensoren?
Ik snap denk ik inmiddels redelijk goed waarom de sensor bij warmtepompen met 1 sensor in het T-stuk moet zitten, maar met een sensor in het vat EN op de leiding naar de afgifte zou dit afhankelijk van de besturing niet nodig zijn. Sterker nog, het zou de sturing zelfs kunnen verstoren (tenzij amber dus niet weet dat er een buffervat is)
Dus ik zou heel graag jouw advies wat beter willen begrijpen...
En dan direct een andere vraag; Hoe heb jij de temperatuursensor in de koppeling geplaatst?
Misschien kan je ook even een kleine check doen van mijn aansluitplan dat ik in mijn eigen topic gepost heb:
Review mijn plan voor plaatsing warmtepomp
De manier zoals in de Itho handleiding is de traditionele manier, er zijn diverse sites o.a. Warmtepomp- tips.nl die mijn manier van aansluiten adiviseren. Ook mijn werkgever gebruikt deze manier. Alleen zijn de systemen wat groter (2x200KW WP met 1000L buffers)
Terug naar de Amber, het buffer blijft hydraulisch nul punt. Alleen buffer ik niet als warmte buffer.
Maar als mogelijkheid om de Amber te laten (uit) draaien als de naregeling dicht gaat.
Omdat ik niet warmte buffer, ben ik ook niet echt geintereseerd in de temperatuur in het buffer.
Althans niet voor de aanvoer regeling, vandaar ook TC op het t-stuk, wat bij mij van staal is en met een beetje p12 warmtepasta.
Draaien beide pompen even snel dan gaat eigenlijk al het water het huis in. Zo heb je geen nadelig effect van een buffervat.
Door aan het begin van de vraag eerst het water voor 10 min uit het buffer te halen gebruik ik eerst weer 95% van de opgeslagen energie.
Dit is een vrij ruwe regeling, maar het werkt goed. Denk er nog wel over dit te verfijnen en meer buffervat temperatuur afhankelijk te maken.
Zoals in het plaatje te zien haal ik een COP tussen de 4 en 5 bij 0 graden. Met 2100Kwh/pj voor verwarmen, koelen en tapwater.
Denk ik dat ik het goed onder controle heb.
2100Kwh is in lijn met mijn historisch gas verbruik en heb ik het koelen er gratis bij.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen