SuperKris schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:45:
[...]
Ah, maar besturing met een eigen controller gaat mij voor de eerste stap nog wat ver. Wel leuk natuurlijk!
Maar wat doe doe KNX controller dan precies? Alleen het warmtevraag contact naar de Amber vertragen terwijl de circulatiepomp al bekrachtigd wordt? Zo ja is een simpel tijdrelais en een extern relais voor de pomp eigenlijk ook al voldoende.
Wat heb je verder aan de besturing van de Amber aangepast? (Dus wat doe jij echt effectief anders in de aansturing dan hoe de amber ontworpen is)
Voor het uitlezen heb jij al een prachtige oplossing gemaakt zie. Ik ben best handig met hardware, maar software ben ik een ramp mee, dus ik ben ook zeker geïnteresseerd in jouw oplossing. Gelijk een vraagje daar over: Is dit volgens jou een geschikte flow sensor? En dan dus wel specifiek de DN32 (1 1/4) variant voor voldoende flow?
https://www.aliexpress.com/item/1005005316244172.html
En waar heb jij de sensor zitten? Naar de WP, de buffer, of de afgifte?
Ik heb een compleet eigen PID regeling per ruimte. Deze “warmtevragen” worden per miniuut verzameld.
Dan gaat er inderdaad een timer lopen van 10min, mocht vraag weg vallen dan wordt de timer gereset. (Dat is wat lastig met een tijd relais, niet onmogelijk)
Tegelijk wordt de CV pomp gestart. Het buffer is hydraulisch nul punt, je hebt een 2e pomp nodig, anders is er geen flow in de afname.
Na afloop van de timer, wordt het contact gesloten naar de Amber en een 2 timer gestart voor 20min en het contact geblokeerd voor uitschakelen (mooi spul dat KNX)
Ik heb een kleine hysteresis van 0,2 graden en stop op setpoint. geen hysteresis boven op setpoint, daar zorgt de overshoot wel voor.
Effectief schomelt de temperatuur dus 0,4 graden.
0,5 graden voel je niet in verschil, meer ga je wel merken. Luchtvochtigheid speelt niet een hele grote rol omdat deze redelijk constant is.
Mocht er een warmte vraag zijn, dan doen ook de ruimtes mee die nog geen vraag hadden maar wel al onder setpoint zijn, dit voorkomt te veel start/stops en geeft langere runs.
De stooklijn regeling in de Amber doet verder zijn ding, ik stuur dus alleen de kontakten
Ik zou het setpoint kunnen aanpassen (in hele graden) maar de stooklijn doet het prima.
Ik wil nog wat doen met een temperatuur regeling op het buffer, dat als deze te koud is het niet ingezet wordt in die 10min timer.
En een regeling op de retour temperatuur van de vloer, om bij geen warmtevraag toch warme voetjes te houden. (Extra comfort) tenzij dit te veel energie gaat kosten.
En een naverwarmer/ nakoeler op mijn WTW unit zetten, heb hem al liggen.
Boven op de huidige regeling heb ik ook nog een automatische omschakeling tussen verwarmen en koelen. Door middel van gemiddelde temperatuur meting in huis, dit werkte van het voorjaar en najaar perfect.
De regeling zoals nu is werkt al heel goed, geeft veel comfort en is zuinig.
Wil proberen er nog meer comfort uit te krijgen.
Ik heb overigens de HA integratie gemaakt en niet de module waar ook een flowsensor op kan.
Is leuke voor indicative meting.
Ik gebruik zelf een kamstrup multical 403 op KNX, die zijn geijkt. Even als mijn energie meter die is ook geijkt. Mijn COP metingen zijn dus heel acuraat.
Heb die hele discussie van de week gevolgd, leuk natuurlijk een hoge COP. Maar ik draai liever 2 a 3 x 2uurtjes dan de hele dag op een laag pitje. 6 uurtjes op 800 a 1000W is nog altijd
Minder dan 16 uur op 500W
En ik merk dat de Amber op 43Hz een hogere COP draait dan op 36Hz, maar dat is dus niet perse zuiniger.
Uiteindelijk vind ik comfort en daarna het totaal aan Kwh belangrijker dan nr1 met de hoogste COP.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen