Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:11
hondacb50 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:26:
[...]

Yes, gedaan, zowel op vlammetje als op SWW individueel, maar mijn energiemeter blijft 100Watt aangeven (circulatiepomp)

Moet M10.01 "extern bijstoken CV aan/uit" nu eigenlijk wel of niet aan staan? (Wordt hier eigenlijk een CV ketel mee bedoeld? of toch ook het interne element?)

Mijn instellingen in menu 10 zijn momenteel als volgt:
M10.01: Extern bijstoken Cv aan/uit --> Aan (schuifje naar rechts)
M10.02: Prioriteit bijstoken cv --> Intern (AH)
M10.03: Extern bijverwarmen tapwater aan/uit --> Uit (schuifje naar links)
M10.04: Prioriteit bijverwarmen tapwater --> Intern
M10.05: Startvertraging bijstoken CV --> 0
M10.06: Tijdsinterval tapwatertemperatuur delta T +1graden --> 10 min
M10.07: Noodbedrijf hulpverwarming aan/uit --> aan (schuifje naar rechts)
M10.08: Blokkeren bijstook cv aan/uit --> uit(schuifje naar links)
M10.09: Blokkeren bijstook cv temperatuurregeling aan/uit --> uit (schuifje naar links)
M10.10: Max. Buitentemperatuur blokkeren bijstook CV --> 22 graden

Resultaat is een 100 Watt verbruik (circulatiepomp) maar geen backup heater.
Zo met dank onze Joris@stoker weer warm water zag ik ??

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:36
Carboy54 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:33:
[...]Zie de gebruikerskaart in de TS 😃 en de klok uitzetten.
Aha... een derde handleiding... maar dit helpt iets, maar niet zoveel als jouw toevoeging "en klok uitzetten", die voorwaarde wordt op de gebruikerskaart niet genoemd! Sterker nog, de kaart noemt de standaardinstelling met "klokprogramma aan" het meest energiezuinig, èn noemt daarbij de mogelijkheid om tussendoor water te verwarmen.

Dus mijn vraag (via jou) aan Itho blijft, kan Itho ervoor zorgen dat de Amber werkt zoals zij in de gebruikerskaart beschrijven? Klokprogramma eerst te moeten uitzetten, dan warm water starten, na 1.5 uur weer op automaat zetten en klokprogramma weer aan te zetten is niet de meest gebruikersvriendelijke manier om dat te doen dat volgens de gebruikerskaart appeltje-eitje zou moeten zijn.

Dit is toch geen vreemde gebruikerswens? immers: juist bij een klokprogramma heb je de noodzaak om tussendoor bij te verwarmen, als die uitstaat, dan heb je hem in principe niet nodig. Dus dat dit alleen zou werken als het klokprogramma uitstaat, is de omgekeerde wereld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FF7b9BNqGTQ24txotj5NvikDcI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fWuS67Tap7eMOUwUV7Wq4ztf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbq8JqLSg-53XU6JTBdCajTtzUo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/repYp1HJFvvN31vznwWHQVRE.jpg?f=user_large.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
tonwes99 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:59:
[...]

Aha... een derde handleiding... maar dit helpt iets, maar niet zoveel als jouw toevoeging "en klok uitzetten", die voorwaarde wordt op de gebruikerskaart niet genoemd! Sterker nog, de kaart noemt de standaardinstelling met "klokprogramma aan" het meest energiezuinig, èn noemt daarbij de mogelijkheid om tussendoor water te verwarmen.

Dus mijn vraag (via jou) aan Itho blijft, kan Itho ervoor zorgen dat de Amber werkt zoals zij in de gebruikerskaart beschrijven? Klokprogramma eerst te moeten uitzetten, dan warm water starten, na 1.5 uur weer op automaat zetten en klokprogramma weer aan te zetten is niet de meest gebruikersvriendelijke manier om dat te doen dat volgens de gebruikerskaart appeltje-eitje zou moeten zijn.

Dit is toch geen vreemde gebruikerswens? immers: juist bij een klokprogramma heb je de noodzaak om tussendoor bij te verwarmen, als die uitstaat, dan heb je hem in principe niet nodig. Dus dat dit alleen zou werken als het klokprogramma uitstaat, is de omgekeerde wereld.

[Afbeelding]

[Afbeelding].
De klok is leidend dat lijkt mij logisch. Die overruled alles net als stroomloos maken.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
tonwes99 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:59:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding].
Ik weet niet wat je precies probeert te bereiken, maar buiten het gewone klokprogramma, werkt de minimum-temp-klok programma toch gewoon goed om ten alle tijden een opgewarmde boiler op minimum temp te hebben? Zie ook default instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Get!em schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:04:
[...]

Ik weet niet wat je precies probeert te bereiken, maar buiten het gewone klokprogramma, werkt de minimum-temp-klok programma toch gewoon goed om ten alle tijden een opgewarmde boiler op minimum temp te hebben? Zie ook default instelling?
Min temp werkt niet. Sensor zit midenin, is na de eerste drie douchebeurten 15-30oC, maar dan zit er nog 135L warm water in. Genoeg om 's-avonds nog enkeel keren te douchen. Dus zonde om hem dan al te laten opwarmen. Sterker nog: Itho raadt dit af op hun gebruikerskaart. Ook vanuit listeria is dit ongewenst (beter veel koud en veel heet water, dan het hele vat er ergens tussenin.

Dit gaat goed tenzij het bad gevuld is, dan staat hij ook op 15-30oC, maar dan zit er geen warm water meer bovenin het vat.

[ Voor 16% gewijzigd door tonwes99 op 30-11-2024 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Carboy54 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:03:
[...]
De klok is leidend dat lijkt mij logisch. Die overruled alles net als stroomloos maken.
Leg mij uit, als ik geen klok gebruik dat warmt het vat gewoon op, en hoef ik niet handmatig te verwarmen.

Als ik (conform gebruikerskaart) wel het klokprogramma gebruik, dan wil ik juist handmatig kunnen bijwarmen, maar dan kan dat juist niet?

Er is voor Itho toch geen belemmering om de knop 24/24 te kunnen laten werken, zoals hun eigen gebruikerskaart aangeeft.

Zo vreemd is die vraag toch niet, geldt toch voor iedereen met een bad die het klokprogramma gebruikt??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

tonwes99 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:16:
[...]

Leg mij uit, als ik geen klok gebruik dat warmt het vat gewoon op, en hoef ik niet handmatig te verwarmen.

Als ik (conform gebruikerskaart) wel het klokprogramma gebruik, dan wil ik juist handmatig kunnen bijwarmen, maar dan kan dat juist niet?

Er is voor Itho toch geen belemmering om de knop 24/24 te kunnen laten werken, zoals hun eigen gebruikerskaart aangeeft.

Zo vreemd is die vraag toch niet, geldt toch voor iedereen met een bad die het klokprogramma gebruikt??
Ik vond dat al heel vreemd voor de HP-S, ik vind dat totaal niet intuïtief. Het nut van het zetten op tapwater buiten het niet willen gebruiken van de verwarming van het huis kan ik me ook niets bij bedenken.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-10 08:05
Carboy54 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:35:
[...]

@hondacb50 ben benieuwd hoe het is opgelost?

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:49
Carboy54 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:35:
[...]

Dag Jan,

ja gelukkig wel! Na gister een belletje met Joris @Stoker van Warmtepomponline hebben we de juiste diagnose gesteld van het euvel. Heel erg bedankt voor die top service!

Gaszijdig is er een vierwegklep die de warmtepomp schakelt tussen verwarmen & koelen. Deze is blijven hangen na het defrosten gister en daarom ging de warmtepomp terwijl hij dacht te gaan verwarmen noujuist koelen!

Ik heb vandaag alle kappen van de warmtepomp verwijderd en de klep gevonden.
Dit is de klep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l84lDMHVPB_xxdI0j0DKwXFyE7w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eiLceic3gIJDok0n2IPyaGRX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElacvwfBex01x-ko_3aMwvKTR10=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vy4jTaxeBviQnmLAo5DKengG.jpg?f=fotoalbum_tile

Via het onderhoudsmenu (M15.1 en M15.8) hebben we de klep diverse keren manueel geschakeld. Ik heb dit ook gefilmd en zal kijken of ik het filmpje erop krijgt. De klep maakt geluid en lijkt te schakelen, maar er komt ook een beetje een krakend geluid uit. Zie de volgende video:

Na dit repetatief schakelen en verder eigenlijk geen echte aanpassing deed daarna de pomp het weer. De Tuo was weer hoger dan Tui! (We verwarmen!!!)

Maandag ga ik via warmteservice contact proberen te zoeken met Itho om te kijken of we tot een duurzame oplossing kunnen komen. Ik vertrouw het systeem momenteel nog niet en daarom wil ik voorlopig alleen overdag tijdens hogere temperaturen draaien om defrosts even te vermijden.

Allen, enorm bedankt voor het meedenken! Goede service bij een systeem waar je zo afhankelijk van bent is van onschatbare waarde!

Nou is het tijd voor een warme douche! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hondacb50
hondacb50 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:26:
[...]

Yes, gedaan, zowel op vlammetje als op SWW individueel, maar mijn energiemeter blijft 100Watt aangeven (circulatiepomp)

Moet M10.01 "extern bijstoken CV aan/uit" nu eigenlijk wel of niet aan staan? (Wordt hier eigenlijk een CV ketel mee bedoeld? of toch ook het interne element?)

Mijn instellingen in menu 10 zijn momenteel als volgt:
M10.01: Extern bijstoken Cv aan/uit --> Aan (schuifje naar rechts)
M10.02: Prioriteit bijstoken cv --> Intern (AH)
M10.03: Extern bijverwarmen tapwater aan/uit --> Uit (schuifje naar links)
M10.04: Prioriteit bijverwarmen tapwater --> Intern
M10.05: Startvertraging bijstoken CV --> 0
M10.06: Tijdsinterval tapwatertemperatuur delta T +1graden --> 10 min
M10.07: Noodbedrijf hulpverwarming aan/uit --> aan (schuifje naar rechts)
M10.08: Blokkeren bijstook cv aan/uit --> uit(schuifje naar links)
M10.09: Blokkeren bijstook cv temperatuurregeling aan/uit --> uit (schuifje naar links)
M10.10: Max. Buitentemperatuur blokkeren bijstook CV --> 22 graden

Resultaat is een 100 Watt verbruik (circulatiepomp) maar geen backup heater.
Mogelijk is het wel nog wenselijk als we "als tweakers" een beter begrip gaan krijgen van het noodbedrijf voor in het geval dat iemand het nog nodig gaat hebben! Ik had hem vandaag nodig maar kreeg het echt niet aan de praat. "Regulier bedrijf" werkt vooralsnog weer, maar ik heb me voorgenomen om als het straks wat milder weer is toch dit noodprogramma (met losse P2 kabel) proberen te begrijpen hoe ik dat kan gaan gebruiken.

Het lijkt me ook waardevolle informatie voor de community, dus als anderen hier al ervaring mee hebben, let me know!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-10 21:36

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
hondacb50 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:15:
[...]

Dag Jan,

ja gelukkig wel! Na gister een belletje met Joris @Stoker van Warmtepomponline hebben we de juiste diagnose gesteld van het euvel. Heel erg bedankt voor die top service!

Gaszijdig is er een vierwegklep die de warmtepomp schakelt tussen verwarmen & koelen. Deze is blijven hangen na het defrosten gister en daarom ging de warmtepomp terwijl hij dacht te gaan verwarmen noujuist koelen!

Ik heb vandaag alle kappen van de warmtepomp verwijderd en de klep gevonden.
Dit is de klep:
[Afbeelding][Afbeelding]

Via het onderhoudsmenu (M15.1 en M15.8) hebben we de klep diverse keren manueel geschakeld. Ik heb dit ook gefilmd en zal kijken of ik het filmpje erop krijgt. De klep maakt geluid en lijkt te schakelen, maar er komt ook een beetje een krakend geluid uit. Zie de volgende video:
[YouTube: Itho amber 4 wegklep hapert]

Na dit repetatief schakelen en verder eigenlijk geen echte aanpassing deed daarna de pomp het weer. De Tuo was weer hoger dan Tui! (We verwarmen!!!)

Maandag ga ik via warmteservice contact proberen te zoeken met Itho om te kijken of we tot een duurzame oplossing kunnen komen. Ik vertrouw het systeem momenteel nog niet en daarom wil ik voorlopig alleen overdag tijdens hogere temperaturen draaien om defrosts even te vermijden.

Allen, enorm bedankt voor het meedenken! Goede service bij een systeem waar je zo afhankelijk van bent is van onschatbare waarde!

Nou is het tijd voor een warme douche! :)
Die is ook dik verdiend!

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-10 10:04

Jan2023

KISS

@hondacb50

Laat je ook nog weten hoelang het duurt voor dat je servicevraag naar ITHO wordt gehonoreerd.?
Als klant van een dozenschuiver.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondacb50
Jan2023 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:33:
@hondacb50

Laat je ook nog weten hoelang het duurt voor dat je servicevraag naar ITHO wordt gehonoreerd.?
Als klant van een dozenschuiver.
Doe ik! Denk dat ik nu al wel kan zeggen dat de service beter kan! (Weinig kennis van zaken bij warmteservice…)

Ik moet trouwens @ErikVers als in bedrijfsteller niet vergeten te bedanken! Ook dank voor het meedenken mbt het diagnostiseren van dit probleem!

[ Voor 16% gewijzigd door hondacb50 op 30-11-2024 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-10 10:04

Jan2023

KISS

hondacb50 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:36:
[...]

Doe ik! Denk dat ik nu al wel kan zeggen dat de service beter kan! (Weinig kennis van zaken bij warmteservice…)
Ja , jammer dat jij daar nu mee te maken krijgt.

Kan een leerzame case worden.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-10 22:23
Vandaag een paar zieken thuis.
M'n vrouw heeft de Smart Grid even aangezet, nu even wat lekker extra warm in huis.

[ Voor 9% gewijzigd door Whiskey48 op 30-11-2024 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkray
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-07 20:39

Hkray

Amber 120 si nov 24

https://www.eigenhuis.nl/...-met-onderhoud-warmtepomp

recent geïnstalleerde amber 120 met buffervat en voorraadvat. De installateur gaf aan zelf geen onderhoud aan te bieden, maar gaf aan dat wat hem betreft de Amber praktisch onderhoudsvrij is. Hoe kijkt dit forum daar tegenaan?
Door bovenstaand artikel / recente nieuwsberichten ga ik twijfelen en vraag ik me af of ik iemand moet zoeken die (jaarlijks?) onderhoud wil faciliteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Hkray schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:58:

recent geïnstalleerde amber 120 met buffervat en voorraadvat. De installateur gaf aan zelf geen onderhoud aan te bieden, maar gaf aan dat wat hem betreft de Amber praktisch onderhoudsvrij is. Hoe kijkt dit forum daar tegenaan?
Door bovenstaand artikel / recente nieuwsberichten ga ik twijfelen en vraag ik me af of ik iemand moet zoeken die (jaarlijks?) onderhoud wil faciliteren
Kan geen kwaad, maar de hier genoemde storingen worden niet daarmee voorkomen. Er zijn geen branders of zo, en kleppen, pompen, motoren en afsluiters preventief vervangen heeft geen zin. Een onderdruk in het propaangas gedeelte wordt door het systeem gemeld. Wel je expansievat en waterdruk blijven bekijken, maar dat is geen rocket science. Kijken of je verdamper een beetje schoon is, hoeft ook geen monteur voor langs te komen.

Vwb het inregelen, kennis schiet bij veel installateurs te kort. Maar ook voor de goede is het in 2 dagen monteren niet mogelijk om een stookcurve bij meerdere buitentemperaturen uit te laten proberen. Hij wordt (goed) werkend afgeleverd, maar goed om zelf te kijken of hij niet te vaak onnodig opstart.

Maar... gebrek aan onderhoudsmonteurs en een hoop bedrijven die wel installeren maar geen nazorg leveren is wel een punt van zorg. De 24h service die we van cv-firma's kennen, die is er voor deze wp's nog niet. Net als airco's redelijk onderhousvrij, maar geen eeuwige levensduur en een storing kan altjd gebeuren. Deze gevoeligheid had ik niet 100% ingeschat toen ik de overstap maakte van hybride naar all electric... Een installateur die niet wegloopt voor onderhoud is een must.

[ Voor 20% gewijzigd door tonwes99 op 30-11-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-10 23:35
tonwes99 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:16:
[...]

Ik vind het juist heel logisch, zet je een klok aan dan luistert de Amber alleen naar de klok.
Met de losse knop heb ik geen ervaring.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Hkray schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:58:

Een installateur die geen onderhoud doet?? Snel geld verdienen en wegwezen dus en de kruimels overlaten aan de bedrijven die hun klanten wel serieus nemen. Wie ga je straks bellen bij een probleem zoals @hondacb50 ? Dat is de terechte kant dus van de media artikelen van deze week die wellicht wat overtrokken waren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Catweazle0172
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 02-09 10:39
Voor geïnteresseerden heb ik mijn zelf geïnstalleerde Amber 65 online staan op Heatpumpmonitor.org.
https://emoncms.org/app/v...842ea1c8e03d98dc0839f9438
Op deze pagina is de performance van de Amber te monitoren.
Ik maak gebruik van overmaatse radiatoren, die binnenkort ook van ventilatoren zullen worden voorzien.

Het systeem is uitgerust met de Kamstrup 403 om de warmteafgifte te meten.
Daarnaast is het systeem voorzien van de Itho Daalderop I-WPV 3G 150L SSW voorraadvat met laadmodule.

Verder heb ik een ESP32-relayboard dat ik gebruik om de thermostaat te schakelen en de smart grid-contacten aan te sturen.
Ik maak gebruik van de integratie van Bommer met Home Assistant en heb een virtuele thermostaat gemaakt waarmee ik de ESP32-relayprint aanstuur.
Hierdoor is er geen externe thermostaat meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Catweazle0172 schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:21:
Voor geïnteresseerden heb ik mijn zelf geïnstalleerde Amber 65 online staan op Heatpumpmonitor.org.
Ik maak gebruik van overmaatse radiatoren, die binnenkort ook van ventilatoren zullen worden voorzien.

Daarnaast is het systeem voorzien van de Itho 150L SWW-boiler met plaatwarmtewisselaar.

Verder heb ik een ESP32-relayboard dat ik gebruik om de thermostaat te schakelen en de smart grid-contacten aan te sturen.
Ik maak gebruik van de integratie van Bommer met Home Assistant en heb een virtuele thermostaat gemaakt waarmee ik de ESP32-relayprint aanstuur.
Dus een I-WPV boiler met laadmodule?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catweazle0172
  • Laatst online: 02-09 10:39
@Carboy54 Klopt is inderdaad de I-WPV 3G 150 met laadmodule, heb het aangepast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Zoals al eerder hier benoemd wil ik dus een Amber 95 gaan installeren. Zie ook mijn topic met achtergrond info: Review mijn plan voor plaatsing warmtepomp

Ik ben nog even op zoek naar tips over de beste methode voor het ophangen.

Voor de beugel was ik van plan de Fischer KSU 600 te gebruiken. Dit is omdat dit de beugel is met het meeste muuroppervlakte voor zo goed mogelijke verdeling over de muur. Het betreft namelijk een 100 jaar oude bakstenen spouwmuur.

Ik was van plan de beugel in de muur vast te zetten met rubberen pluggen voor extra demping. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ook overweeg ik om een 5 to 10mm dikke EPDM strip tussen de muurbeugel en de muur te plaatsen. Zou dit helpen?

Mijn verwachting is dat trillingsdempers met veren het beste resultaat zullen geven. Is deze 70-120kg kit het meest geschikt? Of zijn er betere opties?

Andere tips voor demping zijn ook zeer welkom :)

[ Voor 7% gewijzigd door SuperKris op 01-12-2024 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
SuperKris schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:08:
Zoals al eerder hier benoemd wil ik dus een Amber 95 gaan installeren. Zie ook mijn topic met achtergrond info: Review mijn plan voor plaatsing warmtepomp

Voor de beugel was ik van plan de Fischer KSU 600 te gebruiken. Dit is omdat dit de beugel is met het meeste muuroppervlakte voor zo goed mogelijke verdeling over de muur. Het betreft namelijk een 100 jaar oude bakstenen spouwmuur.

Ik was van plan de beugel in de muur vast te zetten met rubberen pluggen voor extra demping. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ook overweeg ik om een 5 to 10mm dikke EPDM strip tussen de muurbeugel en de muur te plaatsen. Zou dit helpen?

Mijn verwachting is dat trillingsdempers met veren het beste resultaat zullen geven. Is deze 70-120kg kit het meest geschikt? Of zijn er betere opties?

Andere tips voor demping zijn ook zeer welkom :)
Die rode veren zakken aan de zwaarste kant te ver door is onze ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer

Ik zou geen rubberen pluggen gebruiken, maar chemische ankers. De Amber weeg 125Kg.
Ik gebruik de zelfde beugel, draai de armen om em kijk voor dempers in de TS

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-10 20:19

Ik heb 6 van die pluggen gebruikt, 3 per kant waarvan 2 wat meer aan de bovenkant omdat ze inderdaad wat minder trekkracht kunnen hebben dan normale pluggen. De gaten goed schoon maken en de juiste bouten gebruiken, hangt als een huis. Heb een bakstenen muur, voordeel van die rand aan de plug is dat de beugels niet in contact met de muur komen.

En zoals met de meeste andere producten, even goed zoeken:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Catweazle0172 schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:21:

Daarnaast is het systeem voorzien van de Itho Daalderop I-WPV 3G 150L SSW voorraadvat met laadmodule.

Mooi verbruik, zeker met radiatoren. Jammer dat het aansluiten van een Itho op Heatpumpmonitor van dit soort knutselwerk vraagt.

Mijn score voor november, Amber 95:
- vvw: 262kWh
- sww: 102kWh

VVW: Gemeentelijk monument met rieten kap uit 1926, 10km van de kust, 2-onder-1-kap. bg 60m2 vvw, de rest van het huis (keuken, badkamers, slaapkamers) (nog steeds) onverwarmd. Water staat op 27/29/31 bij 10/5/0oC
SWW: 4 man, vat van 270L, studerende kinderen houden van douchen. De waterbesparende (regen-)douchekop en de douche-WTW geeft niet direct een waterbesparing... Sterker, er wordt langer/warmer gedoucht dan voorheen...

[ Voor 8% gewijzigd door tonwes99 op 02-12-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
tonwes99 schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:12:
[...]

Mooi verbruik, zeker met radiatoren. Jammer dat het aansluiten van een Itho op Heatpumpmonitor van dit soort knutselwerk vraagt.

VVW: Gemeentelijk monument met rieten kap uit 1926, 10km van de kust, 2-onder-1-kap. bg 60m2 vvw, de rest van het huis (keuken, badkamers, slaapkamers) (nog steeds) onverwarmd. Water staat op 27/29/31 bij 10/5/0oC
SWW: 4 man, vat van 270L, studerende kinderen houden van douchen. De waterbesparende (regen-)douchekop en de douche-WTW geeft niet direct een waterbesparing... Sterker, er wordt langer/warmer gedoucht dan voorheen...
Vind een kamstrup multical meter en een gecertificeerde energie meter geen knutselwerk.

Anders ben ik tegenwoordig bedroepsknutselaar😜
Van een esp relais kun je wat vinden, maar je kunt ook een modbus relais nemen. Is om het even

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
tonwes99 schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:12:
[...]

Statistieken voor november:

electrical kwh heating 424kWh
heating kwh 2065 kWh
COP 4.87
COP van heating is beïnvloed door de volgende oorzaken:
- Tc sensor (sensor tbv setpoint) was verkeerd, waardoor Warmtepomp in overdrive ging, incl Element
- Beneden de 5C staat er een gloeidraad/vorstlint aan die 300-400W verbruikt (software versie dingetje)
- Beneden de 5C is er elke 45minuten tot uur een Defrost. Gezien de hele periode deze temperatuur bij ons, heel veel defrosts.

Electrical kwh sww 89kWh
sww heating kwh 349kWh
COP: 3.9
COP verklaring:
Berekende Flow was lager dan daadwerkelijk, dus mogelijk hogere COP in werkelijkheid
Tot halverwege de maand nog een paar SG+ runs (tot 60C SWW), deze staat nu uit, en setpoint is 50C

443 graaddagen in november (met setting 17C als stookpunt en weighted obv mindergas.nl)

Huis, 1991, buitengebied Veluwe, standaard dubbelglas in n woonkamer, verrotte pui in eetkamer, 100m2 vloerverwarming , jaga’s boven (waarvan 1 permanent aan, de rest uit) en badkamer radiator (half open).
Stooklijn op 27-30c (met door buffer menging een hogere Tuo van 34c)

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 02-12-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
bommer schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:37:
[...]
Vind een kamstrup multical meter en een gecertificeerde energie meter geen knutselwerk.

Anders ben ik tegenwoordig bedroepsknutselaar😜
Van een esp relais kun je wat vinden, maar je kunt ook een modbus relais nemen. Is om het even
@Catweazle0172 Dit was natuurlijk niet de sterkking van het woord "knutselen". Feit is dat Itho de WinCE heeft losgekoppeld van het internet en dat iedere vorm van flow, warmte of vermogenmeting (E-/ww-), hoe onnauwkeurig ook, ontbreekt. Dus moet je best wat dingen aan elkaar koppelen/knutselen om de gegevens inzichtelijk bij elkaar te krijgen. (en, envy, ik zou willen dat bij mij de boel zo aan elkaar geknutseld was).

[ Voor 7% gewijzigd door tonwes99 op 02-12-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-10 20:10
Hier ook de eerste maand erop. Bij gebrek aan kamstrup wat omgekeerde wiskunde van de koude grond met behulp van Mindergas en wat apps (P1, easee).

Zegt deze inschatting überhaupt iets of mag ik niet vergelijken op deze manier 😂

Nov:
1392 kWh totaal verbruik
- 619 kWh auto
———————-
773
- 270 inschatting regulier 9 kWh p/d x 30
————————
503 kWh verbruik amber

0,46 m3 / graaddag
Gewogen graaddagen nov 393
393x0,46 = 180 m3 gas

Als je normaal 180 m³ gas verbruikt, levert dat ongeveer 1.584 tot 1.764 kWh aan warmte. Met een stroomverbruik van 503 kWh nu een geschatte COP van 3,15 tot 3,51.

Jaren 30 tussenwoning van 160m2. De rvs flexibele leiding en de boel in de kruipruimte moet ik nog isoleren 🤐.

Bestelling van Heima gelukkig onderweg 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
bommer schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:51:
[...]

Ik heb een compleet eigen PID regeling per ruimte. Deze “warmtevragen” worden per miniuut verzameld.
Dan gaat er inderdaad een timer lopen van 10min, mocht vraag weg vallen dan wordt de timer gereset. (Dat is wat lastig met een tijd relais, niet onmogelijk)

Tegelijk wordt de CV pomp gestart. Het buffer is hydraulisch nul punt, je hebt een 2e pomp nodig, anders is er geen flow in de afname.

Na afloop van de timer, wordt het contact gesloten naar de Amber en een 2 timer gestart voor 20min en het contact geblokeerd voor uitschakelen (mooi spul dat KNX)

Ik heb een kleine hysteresis van 0,2 graden en stop op setpoint. geen hysteresis boven op setpoint, daar zorgt de overshoot wel voor.
Effectief schomelt de temperatuur dus 0,4 graden.
0,5 graden voel je niet in verschil, meer ga je wel merken. Luchtvochtigheid speelt niet een hele grote rol omdat deze redelijk constant is.

Mocht er een warmte vraag zijn, dan doen ook de ruimtes mee die nog geen vraag hadden maar wel al onder setpoint zijn, dit voorkomt te veel start/stops en geeft langere runs.

De stooklijn regeling in de Amber doet verder zijn ding, ik stuur dus alleen de kontakten
Ik zou het setpoint kunnen aanpassen (in hele graden) maar de stooklijn doet het prima.

Ik wil nog wat doen met een temperatuur regeling op het buffer, dat als deze te koud is het niet ingezet wordt in die 10min timer.

En een regeling op de retour temperatuur van de vloer, om bij geen warmtevraag toch warme voetjes te houden. (Extra comfort) tenzij dit te veel energie gaat kosten.

En een naverwarmer/ nakoeler op mijn WTW unit zetten, heb hem al liggen.

Boven op de huidige regeling heb ik ook nog een automatische omschakeling tussen verwarmen en koelen. Door middel van gemiddelde temperatuur meting in huis, dit werkte van het voorjaar en najaar perfect.

De regeling zoals nu is werkt al heel goed, geeft veel comfort en is zuinig.
Wil proberen er nog meer comfort uit te krijgen.

Ik heb overigens de HA integratie gemaakt en niet de module waar ook een flowsensor op kan.
Is leuke voor indicative meting.

Ik gebruik zelf een kamstrup multical 403 op KNX, die zijn geijkt. Even als mijn energie meter die is ook geijkt. Mijn COP metingen zijn dus heel acuraat.
Heb die hele discussie van de week gevolgd, leuk natuurlijk een hoge COP. Maar ik draai liever 2 a 3 x 2uurtjes dan de hele dag op een laag pitje. 6 uurtjes op 800 a 1000W is nog altijd
Minder dan 16 uur op 500W
En ik merk dat de Amber op 43Hz een hogere COP draait dan op 36Hz, maar dat is dus niet perse zuiniger.

Uiteindelijk vind ik comfort en daarna het totaal aan Kwh belangrijker dan nr1 met de hoogste COP.
Excusses voor de hele late reactie op dit uitgebreide verhaal. Heel interessant!

Een complete eigen PID is wel flink wat anders dan het gemiddelde huishouden ja :+ Wel gaaf overigens! Ik hoe het hier lekker met een aantal Tado Thermostaten. Dat zijn ook PID regelingen ;)

Dat "resetten" van de timer is zeker nodig indien de warmte uit het vat zijn werk heeft kunnen doen en de Amber dus niet aan hoeft? Ik heb hier toevallig nog een wat geavanceerder tijdrelais liggen die misschien die functie wel heeft. Deze heeft zelfs nog een 2e timer, dus minimaal 20min aanzetten zou misschien ook zelfs nog kunnen. Zou ik eens naar kunnen kijken, maar ik denk dat iets dergelijks deel 2 wordt van de onderneming. Ik zat stiekem ook al te overwegen dat dit best wel heel simpel met een microcontrollertje te bouwen is. Ik zou dan eens kunnen inschatten wat het vermogen per zone is, en hier ook mee gaan spelen om zo geforceerd extra zones open te zetten als ik de vraag te klein vind. Daar kan je dan ook makkelijk de buffervat temperatuur in meenemen. Of eventueel zelfs de setpoint en actuele temperatuur vanuit de thermostaten via HA, maar dat gaat dan wel weer heel ver. Eerst maar eens beginnen met een beetje standaard setup.

Ik had inderdaad verkeerd begrepen dat jij ook de HW van die module had gemaakt. Ik zal eens bij eejoow navragen welke flow sensoren geschikt zijn. Zo'n kamstrup is natuurlijk leuk maar mij veel te duur om alleen de COP nauwkeuriger te kunnen uitlezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Carboy54 schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:17:
[...]

Die rode veren zakken aan de zwaarste kant te ver door is onze ervaring.
Thanks! Ik dacht dat dit setje juist wel werd geadviseerd hier, maar wellicht had ik dat verkeerd begrepen. Is jouw advies daarmee om toch rubbers te gebruiken? Ik zou een beetje verwachten dat veren nog beter dan rubbers werken, maar das eigenlijk meer een onderbuikgevoel :?

Ik zou dan deze kunnen inzetten met 2x 20-50kg en 2x 30-75kg
https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-20-50kg-m8.html

Ik wil gewoon het minste risico op trillingen terwijl ik toch voor de muurbeugel kies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
bommer schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:18:
[...]

Ik zou geen rubberen pluggen gebruiken, maar chemische ankers. De Amber weeg 125Kg.
Ik gebruik de zelfde beugel, draai de armen om em kijk voor dempers in de TS
Vanuit stevigheid geen twijfel hier over! Aan de andere kant zie ik dat dergelijke pluggen een treksterkte van 80kg hebben. Afhankelijk van de exacte krachtarm zou je met 2 pluggen bovenaan al wel goed moeten zitten. Ook hier gaat het mij weer om dat ik graag wat extra moeite doe om trillingen te voorkomen.

Ik had inmiddels al de ingeving dat ik misschien beter mijn eigen beugel zou kunnen bouwen met een groter muur deel om zo het gewicht beter te verdelen. Of dat voor het geluid uit maakt weet ik niet, maar het voelt wel als een veiligere oplossing in stevigheid.

Nou heb ik niet zo veel zin in laswerk enzo, maar die Vischer beugel lijkt onderdeel van een systeem. Dat heb ik even gecontroleerd bij een leverancier, en dit blijkt te kloppen. De muur beugels zijn gelijk aan de Fisher FUS profielen. Ik denk dat ik daar maar 2 stroken 1500m van koop om de 550mm muur delen te vervangen. Die stukjes zet ik dan nog wel in als een extra driehoek in de ruimte achter de Amber.

Met 4 pluggen per beugel moet het dan echt wel heel erg vast zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
joenex1 schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:48:
[...]

Ik heb 6 van die pluggen gebruikt, 3 per kant waarvan 2 wat meer aan de bovenkant omdat ze inderdaad wat minder trekkracht kunnen hebben dan normale pluggen. De gaten goed schoon maken en de juiste bouten gebruiken, hangt als een huis. Heb een bakstenen muur, voordeel van die rand aan de plug is dat de beugels niet in contact met de muur komen.

En zoals met de meeste andere producten, even goed zoeken:
Goed om te horen dat ze bij jou goed werken. Geeft mij ook weer wat extra vertrouwen :)

Mijn zorgen over die pluggen met rand was dat deze wellicht te dun en te zacht is waardoor het rubber enorm wordt platgedrukt en zo eigenlijk geen functie meer heeft. Vandaar het idee om een rubberen strip achter de beugel te plaatsen. Hoe is dit bij jou? is de rubberen rand voldoende om extra trillingen weg te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ik heb deze een keer gezien bij IBS, heel gaaf systeem.

Maar volgens mij heb je dan last van 2 dingen:
- in de situatie die ik gezien heb was er een groot onderstel gemaakt zodat de veren ver uit elkaar konden staan. Ga je de veren plaatsen direct onder de pomp, dan wordt hij te wiebelig.
- ze roesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-10 21:16
Zal hier de eerste koude maand ook delen.
Geen idee hoe ik een cop berekening moet maken.
Tussenwoning 1920 120 m2 nageisoleerd gedeeltelijk.
Thermostaat 24/7 op 21.5 graad sommige dagen zelfs op 22 gezet (vrouw is een koukleum)

283 kwh verbruiken enkel voor de warmtevoorziening.
Sww gaat nog via de oude cv.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
camel1987 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 14:50:

Geen idee hoe ik een cop berekening moet maken.

283 kwh verbruiken enkel voor de warmtevoorziening.
Door de warmteproductie te meten: deltaT x flow
Vandaar dat iedereen die flow wil meten hier :P
DeltaT halen de meeste mensen hier uit de Amber zelf met Tui en Tuo sensor waardes. (en/of uit de kamstrup sensor).
Je krijgt dan in eerste instantie het vermogen (in W of kW) van dat moment.
Door daar een Integraal Rieman som op te zetten krijg je de totale energie (in kWh)

COP is vervolgens warmteproductie (in kWh) gedeeld door de electriciteitsverbruik in kWh

[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 03-12-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
@Carboy54 @Stoker

Ik heb bij mijn buren dus 3 Amber 95 aanbevolen.

Deze zijn geinstalleerd met problemen:
Bij twee is de installateur failliet gegaan, dus geen ondersteuning meer.
Bij een is de installateur niet op de hoogte hoe de Amber werkt.

Dus help ik een beetje bij de instelling en monitoring en heb daar vragen over.
Alle drie werken ze met stooklijnen die veel te hoog stonden .

Alle drie hebben ze een ruimte aan/uit thermostaat

Vraag over ruimte thermostaat:

In de handleiding staat dat een externe regeling (dus de ruimte thermostaat) in samenwerking met de stooklijn werkt. Een nogal rommelig verhaal. Staat bij M9 systeem configuratie.
Een aan/uit thermostaat zonder Opentherm protocol geeft de ruimte temperatuur niet door naar de WP
Dus wordt er aan/uit geregeld op basis van de temperatuurmeting in de thermostaat en de WP weet helemaal niet hoe warm het binnen is.
Bij de AAN/UIT thermostaat:
UIT betekent dat de WP naar "0" gaat, maar bij in IN wordt de WP weer ingeschakeld en zoekt hij de stooklijn op en gaat langs deze lijn verder regelen neem ik aan of gaat hij naar Pmax? Als het dan te warm wordt gaat de thermostaat weer op UIT en vermogen op "0" enz. Om pendelen te voorkomen hebben ze 10 minuten vertraging ingebouwd.
Mijn vraag: Werkt dat zo?Men wenst snelle verhoging dus naar Pmax. Hoe bereik je dat? Of gaat de WP bij AAN aotomatisch naar Pmax?

Meten/monitoren:
Twee Ambers hebben geen ingebouwde meetvoorziening kWh(e) en kWh(th). In hoeverre kan ITHO met software up-dates nog wat doen? Zijn ze al zover, in ieder geval de elektriciteit?

Als het al voor ITHO moeilijk is om een regel/meet systeem te ontwerpen passen voor het Nederlandse klimaat, CV systemen en woningen, hoe zit dat dan met al die Chinese import WP's met 1 dags importeurs zonder een ontwikkel afdeling? Of zijn het sukkels bij ITHO?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Get!em schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:02:
[...]
Door de warmteproductie te meten: deltaT x flow. Vandaar dat iedereen die wil meten hier :P
DeltaT halen de meeste mensen hier uit de Amber zelf met Tui en Tuo sensor waardes. (en/of uit de kamstrup sensor). Je krijgt dan in eerste instantie het vermogen (in W of kW) van dat moment.
Door daar een Integraal Rieman som op te zetten krijg je de totale energie (in kWh)

COP is vervolgens warmteproductie (in kWh) gedeeld door de electriciteitsverbruik in kWh
Tomexergie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:11:
@Carboy54 @Stoker
Meten/monitoren:
Twee Ambers hebben geen ingebouwde meetvoorziening kWh(e) en kWh(th). In hoeverre kan ITHO met software up-dates nog wat doen? Zijn ze al zover, in ieder geval de elektriciteit?
Itho werkt eraan, weet niet wat/wanneer... Onderstaand een suggestie voor een ruwe COP op basis van waarden van de Amber zelf. Wellicht een "Knutselsuggestie" voor tweakers die handiger met HA zijn ik.... De berekende waarde is zeker niet zo goed als een Kamstrup icm. een MID-gekeurde kWh, maar geeft wellicht toch dag-dagelijks enig inzicht in wat je met instellingen aan (relatieve) verbetering kunt bereiken:

Tui en Tuo uit de Amber, ik weet het, deze zijn ongeijkt, maar deze zijn wel gemeten zo dicht mogelijk bij de bron, dus warmteverlies tussen de Amber en de verdeler(s) in de woning wordt wel meegeteld.

De flow obv. pomp-frequentie (max bij 75Hz schjjnt 1700L/h te zijn). Dit is natuurlijk mede afhankelijk van leidingweerstand.

E-Verbruik fase-1 met behulp van de stroom en spanning die de Amber rapporteert. Hier is wel een flinke correctie op nodig, de stroom die de Amber rapporteert verschilt nogal van mijn Homewizard...

E-verbruik fase-2 met behulp van de entiteit BUH aan/uit.

Nog leuker is verbruik, opwekking en COP te splitsen in CV en SWW, want we kennen de setting van de driewegklep.

Ik begrijp wel dat dit een benadering is, maar wellicht net zou nauwkeurig als de Pana- en Mitsu ingebouwde COP-metingen...

[ Voor 9% gewijzigd door tonwes99 op 03-12-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

In de handleiding staat dat een externe regeling (dus de ruimte thermostaat) in samenwerking met de stooklijn werkt. Een nogal rommelig verhaal. Staat bij M9 systeem configuratie.
Een aan/uit thermostaat zonder Opentherm protocol geeft de ruimte temperatuur niet door naar de WP
Dus wordt er aan/uit geregeld op basis van de temperatuurmeting in de thermostaat en de WP weet helemaal niet hoe warm het binnen is.
UIT betekent dat de WP naar "0" gaat, maar bij in IN wordt de WP weer ingeschakeld en zoekt hij de stooklijn op en gaat langs deze lijn verder regelen neem ik aan of gaat hij naar Pmax? Als het dan te warm wordt gaat de thermostaat weer op UIT en vermogen op "0" enz. Om pendelen te voorkomen hebben ze 10 minuten vertraging ingebouwd.
Mijn vraag: Werkt dat zo?Men wenst snelle verhoging dus naar Pmax. Hoe bereik je dat? Of gaat de WP bij AAN aotomatisch naar Pmax?
Itho gaat in de handleiding er van uit dat er een Tr sensor in de kamer gehangen wordt. Deze vertelt de Amber welke temperatuur het in huis is.
Met de Tr correctie kan dan de stooklijn gecorrigeerd worden (is een setting) op basis van de referentie temperatuur (andere setting).

Bij thermostaat AAN, gaat Amber zo snel mogelijk naar de ingestelde setpoint op stooklijn minus/plus alle correcties die zijn ingesteld. Als daar 90Hz voor nodig is, doet ie dat. Op basis van de setting om te moduleren, zal hij dan weer aftoeren als hij setpoint nadert/overschrijdt.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 03-12-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
tonwes99 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:33:
[...]

Onderstaand een suggestie voor een ruwe COP op basis van waarden van de Amber zelf. Wellicht een "Knutselsuggestie" voor tweakers die handiger met HA zijn ik.... De berekende waarde is zeker niet zo goed als een Kamstrup icm. een MID-gekeurde kWh, maar geeft wellicht toch dag-dagelijks enig inzicht in wat je met instellingen aan (relatieve) verbetering kunt bereiken:

Tui en Tuo uit de Amber, ik weet het, deze zijn ongeijkt, maar deze zijn wel gemeten zo dicht mogelijk bij de bron, dus warmteverlies tussen de Amber en de verdeler(s) in de woning wordt wel meegeteld.

De flow obv. pomp-frequentie (max bij 75Hz schjjnt 1700L/h te zijn). Dit is natuurlijk mede afhankelijk van leidingweerstand.

E-Verbruik fase-1 met behulp van de stroom en spanning die de Amber rapporteert. Hier is wel een flinke correctie op nodig, de stroom die de Amber rapporteert verschilt nogal van mijn Homewizard...

Nog leuker is verbruik, opwekking en COP te splitsen in CV en SWW, want we kennen de setting van de driewegklep.

Ik begrijp wel dat dit een benadering is, maar wellicht net zou nauwkeurig als de Pana- en Mitsu ingebouwde COP-metingen...
Klopt, vrijwel geheel mogelijk op die manier de boel te benaderen. Setting pomp is niet frequentie trouwens, maar capaciteit in % (100%, 75%, 50%).

Opsplitsing kan overigens op slimmere manier dan met driewegklep. De uitleesmodule van leejoow en de integratie van bommer hebben op de externe modbus de waardes voor: heating_inprogress, cooling_inprogress, hotwater_inprogress. Bovendien is ook de defrost uitleeswaarde sinds kort gefixt bij leejoow.

De benadering van de kWh(e) op basis van de door Amber aangegeven Ampere is overigens wel echt een flinke benadering. Die slaat domweg verbruik van de waterpomp, eventuele vorstlintgebruik over, ook standbyverbruik (11W), en aan de andere kant is het soms een overschatting van wat de compressor en ventilator gebruikt. Ook heb je je daadwerkelijke voltage nodig, want dat scheelt ook zomaar 30V in de marge die er dagelijks mogelijk is (220V-252V) (gisteren varieerde die hier tussen 228 en 244V, wat dus bij 10A (door amber aangegeven bij einde run SWW van 50C) toch weer heel wat W scheelt.

Mbt vorstlint: ik heb het even teruggezocht: bij mij geeft de Amber bij 36Hz draaien een 5A aan. Onafhankelijk of er een vorstlint aanstaat of niet. Mijn kWh meter geeft <5C 1150W aan, en >5C geeft ie 970W aanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugjpr-pUW1MQ0cXUFT1RP83T7Wk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FGxCQkuJCpW1wZhmIMKaWIlJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 03-12-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-10 09:47
[...]

Onderstaand een suggestie voor een ruwe COP op basis van waarden van de Amber zelf. Wellicht een "Knutselsuggestie" voor tweakers die handiger met HA zijn ik.... De berekende waarde is zeker niet zo goed als een Kamstrup icm. een MID-gekeurde kWh, maar geeft wellicht toch dag-dagelijks enig inzicht in wat je met instellingen aan (relatieve) verbetering kunt bereiken:

Ik heb ook zitten knutselen want zit dus kennelijk met de meest efficiente warmtepomp van nederland ;) Ik heb graag een kamstrupp 403 maar ze zien er erg prijzig uit.
Ik heb met een Amber 120 402 kwh aan vloerverwarming verbruikt in November met 190m2 vrijstaand huis in het oosten.

Over de flow, ik heb een hele andere flow dan GetEm bijv heeft bij 75% van de pomp met dezelfde flow meter. Systeem/opvoerhoogte maakt denk ik wel uit. Maar inderdaad ik krijg wel 1700~ l/h. Bij 50% krijg ik dan wel weer maar ~800 l/ph.
Mijn hoop is dat ze de pompsnelheid ons zelf laten uitdrukken in procenten of alle beschikbare voltages. Ik meende op de pomp-etiket zelf wel meer sturings-vrijheid te lezen. Zou echt fijn zijn voor naregeling/geluid.

Ik had ook de ampere*voltage = watt gedaan en dit lag niet heel ver van elkaar weg van wat ik zag op Homewizard. Eigenlijk hetzelfde wat panasonic etc ook doen. Ik meen er zelfs screenshots van te hebben qua verschil die ik wel kan op

Maar dit lijkt me leuker om uit te praten in het "Amber Uitlees" topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Dat ze niet geijkt zijn is nog het minste probleem, ze zijn extreem onnauwkeurig omdat ze heel slecht geplaatst zijn. Zonder koelpasta waren de waardes all over the place (ongeveer de deltaT van mijn Kamstrup * -1 8)7)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
Get!em schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:39:
[...]
Mbt vorstlint: ik heb het even teruggezocht: bij mij geeft de Amber bij 36Hz draaien een 5A aan. Onafhankelijk of er een vorstlint aanstaat of niet. Mijn kWh meter geeft <5C 1150W aan, en >5C geeft ie 970W aan
Dit is toch niet zo gek? Ik ging er vanuit dat wat je ziet (ampere/voltage) puur voor de compressor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
shadylog schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:58:
[...]

Over de flow, ik heb een hele andere flow dan GetEm bijv heeft bij 75% van de pomp met dezelfde flow meter. Systeem/opvoerhoogte maakt denk ik wel uit. Maar inderdaad ik krijg wel 1700~ l/h. Bij 50% krijg ik dan wel weer maar ~800 l/ph.
Let op, de waardes die ik ooit in dit topic heb gepost mbt max, medium, minimum setting en de flow gemeten met mijn tinytronics G1 waren van koelen.

Met verwarmen had ik in de discord een update geplaatst, en is idd bij medium nu 1700l/h (+/- 30) nu volgens de tinytronics en HA hier. Met setting maximum op 2070l/h (+/-30).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
shadylog schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:00:
[...]

Dit is toch niet zo gek? Ik ging er vanuit dat wat je ziet (ampere/voltage) puur voor de compressor is.
Nou, ja en nee...je moet er niet te veel detail van verwachten, maar het is alsof je wasmachine wel het verbruik van het verwarmen van het water rapporteert, maar niet het draaien van de trommel.

In geval van de Amber, ik vind dat 20% impact op de kwh(e) best duidelijk mag worden waar dat ligt. Heeft op de COP ook flinke impact natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 03-12-2024 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shadylog
Get!em schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:11:
[...]

Nou, ja en nee...je moet er niet te veel detail van verwachten, maar het is alsof je wasmachine wel het verbruik van het verwarmen van het water rapporteert, maar niet het draaien van de trommel.

In geval van de Amber, ik vind dat 20% impact op de kwh(h)/kwh(e) best duidelijk mag worden waar dat ligt.
Tuurlijk maar deze cijfers ampere/voltage zijn niet zomaar beschikbaar en worden intern waarschijnlijk gebruikt voor het correct functioneren van de warmtepomp. Dat wij daar allemaal dingen mee doen is aan ons..

Maar nogmaals laten we verhuizen naar de Amber uitlees topic. Hier zitten ook huis/tuin/keuken vragen tussen en zelfs ambulante onderhoudshulp/installatievraagstukken en wij spammen de boel met of ons geknutsel wel werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
shadylog schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:15:
[...]

Tuurlijk maar deze cijfers ampere/voltage zijn niet zomaar beschikbaar
Amperage staat op de binnenunit gewoon op de plaatjes achter de (i) en ook in het menu bij systeemstatus. Dus voor iedereen in te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-10 08:05
shadylog schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:58:
[...]

Ik heb ook zitten knutselen want zit dus
Mijn hoop is dat ze de pompsnelheid ons zelf laten uitdrukken in procenten of alle beschikbare voltages. Ik meende op de pomp-etiket zelf wel meer sturings-vrijheid te lezen. Zou echt fijn zijn voor naregeling/geluid.
Helemaal mee eens! Of in ieder geval nog één niveau tussen de 50% en 75%. Niemand heeft hem volgens mij op 100% staan, veel te veel flow en bijna niemand op 50% want te weinig flow. Tegelijkertijd is 75% ook nog vrij hoog, ik trek 50% maar als 2 radiatoren dicht lopen niet meer. Een stand 60/65% zou super zijn.

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
@Carboy54 @Stoker

Ik heb bij mijn buren dus 3 Amber 95 aanbevolen.

Deze zijn geinstalleerd met problemen:
Bij twee is de installateur failliet gegaan, dus geen ondersteuning meer.
Bij een is de installateur niet op de hoogte hoe de Amber werkt.

Dus help ik een beetje bij de instelling en monitoring en heb daar vragen over.
Alle drie werken ze met stooklijnen die veel te hoog stonden .

Alle drie hebben ze een ruimte aan/uit thermostaat

Meten/monitoren:

Als het al voor ITHO moeilijk is om een regel/meet systeem te ontwerpen passen voor het Nederlandse klimaat, CV systemen en woningen, hoe zit dat dan met al die Chinese import WP's met 1 dags importeurs zonder een ontwikkel afdeling? Of zijn het sukkels bij ITHO?
Een warmtepomp werkt op stooklijn. De thermostaat zorgt alleen dat bij een grote afwijking naar boven de warmtepomp uit gaat. Een on/off thermostaat met kleine hysterese dus en geen open therm. De Tr sensor mits gemonteerd corrigeert de stooklijn dynamisch. De gemiddelde Nederlander wil een warm huis en geen dashboard. Voor de tweaker heeft @leejoow of @bommer voor een paar tientjes een fraaie oplossing. De systemen die dit standaard hebben zoals Panasonic hebben een afwijking van wel 20% daar heb je ook niets aan. Voor een kWh zijn voor een paar euro simpele oplossingen. Itho wil geen Chinese potten kijkers en is bezig met een eigen externe ontwikkeling. Dus heel verstandig. Volgende keer je buren een goede betrouwbare leverancier aanbevelen is mijn advies i.p.v. de Amber / Itho de schuld te geven.

Voor een paar euro te koop met amp klem op de voeding of plaats er een in de meterkast dan heb je een echt betrouwbare meting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtaQ9BHWeNtMcJ92rXTnTSf1MMI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3ByPVGMT4X1cuQdovH4SN0TJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Carboy54 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:10:
[...]

Een warmtepomp werkt op stooklijn. De thermostaat zorgt alleen dat bij een grote afwijking naar boven de warmtepomp uit gaat. Een on/off thermostaat met kleine hysterese dus en geen open therm. De Tr sensor mits gemonteerd corrigeert de stooklijn dynamisch. De gemiddelde Nederlander wil een warm huis en geen dashboard. Voor de tweaker heeft @leejoow of @bommer voor een paar tientjes een fraaie oplossing. De systemen die dit standaard hebben zoals Panasonic hebben een afwijking van wel 20% daar heb je ook niets aan. Voor een kWh zijn voor een paar euro simpele oplossingen. Itho wil geen Chinese potten kijkers en is bezig met een eigen externe ontwikkeling. Dus heel verstandig. Volgende keer je buren een goede betrouwbare leverancier aanbevelen is mijn advies i.p.v. de Amber / Itho de schuld te geven.

Voor een paar euro te koop met amp klem op de voeding of plaats er een in de meterkast dan heb je een echt betrouwbare meting.

[Afbeelding]
Betrouwbare aannemer dachten ze, maar toch failliet. (De 2 ambers)
Voor de derde amber had ik een eenvoudige CV monteur met eigen bedrijfje die wel goed kan(kon) installeren. Het ziet er netjes uit, maar instellen van de WP was een probleem. Ook de warmtemeter monteren lukte niet, de verkeerde gekocht (geen kamstrup) . Met wat hulp van mijn kant komt dit wel in orde.

Waar koop je die amper klem? Dat is een goed idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
Tomexergie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:53:
[...]

Betrouwbare aannemer dachten ze, maar toch failliet. (De 2 ambers)
Voor de derde amber had ik een eenvoudige CV monteur met eigen bedrijfje die wel goed kan(kon) installeren. Het ziet er netjes uit, maar instellen van de WP was een probleem. Ook de warmtemeter monteren lukte niet, de verkeerde gekocht (geen kamstrup) . Met wat hulp van mijn kant komt dit wel in orde.

Waar koop je die amper klem? Dat is een goed idee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c18DwsqIfXdHmRXMs2JLUrhMtug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2siF7s9kJI8zL1773QWipgi.jpg?f=fotoalbum_large

Meet ook mijn jaar verbruik. Nog maandje te gaan. Dus ik lig niet echt wakker met een grote vrijstaande woning van een COP tje meer of minder. In 10 jaar nu totaal minder dan 2.500 kWh gemiddeld bij 20.5 gr per jaar en met radiatoren 😃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYY0N4i8oPexR8WyKLFpcCu7EY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VrSnffUS2W3o1dTrCCkY4nH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Carboy54 op 03-12-2024 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Carboy54 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:12:
[...]

[Afbeelding]

Meet ook mijn jaar verbruik. Nog maandje te gaan. Dus ik lig niet echt wakker met een grote vrijstaande woning van een COP tje meer of minder. In 10 jaar nu totaal minder dan 2.500 kWh gemiddeld bij 20.5 gr per jaar en met radiatoren 😃

[Afbeelding]
Met 2100Kwh inc koelen(500Kwh) ,maak ik mij ook niet zodruk om de COP.
Het scheelt de helft in energie kosten en daarkomt nog bij dat er geen vaste kosten meer zijn voor de gas aansluiting.

En door de overstap op dynamisch tarief, zit ik op 80 euro kosten per jaar!

Een tip voor die stroom spoelen (zo heten ze officieel) aanbrengen spanningsloos.
Anders verbranden ze intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
@Carboy54 @Stoker

De Amber kan niet overweg met een OT thermostaat. Hij weet dus ook niet wat de huidige kamertemperatuur is. Hij wil alleen weten. Aan of uit.

Dus; neem een eenvoudige aan-uit thermostaat (PNI, etc, kleine hysterese) en sluit deze aan op COM en T1. Dan pas in het de Amber 2 dingen aan:
- Kijk naar een extern signaal (m9.06)
- Startvertraging, zet deze op 15-20 min. (m9.09)

Als COM en T1 met elkaar verbonden zijn door het thermostaat relais, dan zal de warmtepomp naar de TC set (van de stooklijn, indien in gebruik) gaan.

Is dit een antwoord op je vraag?

[ Voor 5% gewijzigd door Stoker op 03-12-2024 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
@Carboy54 @Stoker

Ik
Meten/monitoren:

1. Hoeveel merken luisteren naar gebruikers en komen met updates (bijvoorbeeld eeprom en v2.29?)
2. Nee heeft geen prioriteit. Ze zijn nu bezig met een defrost algoritme.
3. Neem gewoon 2 meters op beide automaten, dan weetje je verbruik over de WP en over je BUH.
4. Draaien die Ambers nu wél goed? Lijkt mij namelijk belangrijker dan een geïntegreerde kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Stoker schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 20:19:
[...]

De Amber kan niet overweg met een OT thermostaat. Hij weet dus ook niet wat de huidige kamertemperatuur is. Hij wil alleen weten. Aan of uit.

Dus; neem een eenvoudige aan-uit thermostaat (PNI, etc, kleine hysterese) en sluit deze aan op COM en T1. Dan pas in het de Amber 2 dingen aan:
- Kijk naar een extern signaal (m9.06)
- Startvertraging, zet deze op 15-20 min. (m9.09)

Als COM en T1 met elkaar verbonden zijn door het thermostaat relais, dan zal de warmtepomp naar de TC set (van de stooklijn, indien in gebruik) gaan.

Is dit een antwoord op je vraag?
Bedankt voor het antwoord.
Neem me niet kwalijk, maar het meten van de performance van een warmtepomp is zeker belangrijk. Bijna alle merken (behalve Chinese import) hebben dat. Dan pas weet je of het hydraulische ontwerp en de instellingen van de warmtepomp goed zijn. De Amber zal wel goed presteren, daar gaat het niet om, Te gek dat we een kamstrup en kWh meter moeten installeren.
Mijn zwager heeft een Remaha Elga Ace die het keurig kan aflezen(Een onhandige jurist). De oude ELga had dat niet en dat werd op dit forum als een groot gebrek gezien.
De gemiddelde klant weet niet eens wat een kWh is, als het maar warm wordt. Maar dat is geen reden om deze faciliteiten weg te laten. Je koopt ook geen auto zonder snelheidsmeter.
Eigenlijk zou een installateur aan de hand van COP de installatie moeten controleren. Maar zover zijn we nog niet.
Bij de HR ketel maakte men zich druk om procenten 90 tot 95%.
Bij een WP kan het verschil tussen de COP 3,5 en 5,5 bedragen (Kijk maar naar de monitoring cijfers) bij slechte installatie, dus 40% verspilling en meer CO2 emissie.
ITHO is niet de enige die steken laat vallen, ook Remeha heeft nog steeds geen R290.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bommer
Tomexergie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:21:
[...]
Eigenlijk zou een installateur aan de hand van COP de installatie moeten controleren. Maar zover zijn we nog niet.
Gelukkig niet!
COP is de verhouding tussen de gebruikte elektrische energie en opgewekte thermische energie. Niet meer en niet minder.

Een Amber is zuiniger op 43Hz met een hogere COP dan op 36Hz, maar dat verbruikt dus wel meer energie.
Nu gaat die installateur inregelen op hoogste COP en daarmee dus ook een hoger energie verbruik tot gevolg.

Ik draai liever een lagere COP op 36Hz met een lager totaal verbruik. Het gaat uiteindelijk om het comfort en de gebruikte Kwh.
En niet om de hoogste COP, zolang deze boven de 2,4 is ben je beter af dan met gas.

Overigens de grote pompen waar ik mee werk van daikin of carrier, maatje 100-200KW hebben hele simpele meters aanboord, waarvan de leverancier zegt wijkt 20% af. Leuk maar niet op regelen of energie op afrekenen.

Wij plaatsen altijd kamstrup en schneider meters. Overigens wel mooi, vanmiddag nog een dn100(114mm) kamstrup in handen gehad.
Wat een ding, weegt gewoon 25 kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:14
bommer schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:27:
[...]

Gelukkig niet!
COP is de verhouding tussen de gebruikte elektrische energie en opgewekte thermische energie. Niet meer en niet minder.

Een Amber is zuiniger op 43Hz met een hogere COP dan op 36Hz, maar dat verbruikt dus wel meer energie.
Nu gaat die installateur inregelen op hoogste COP en daarmee dus ook een hoger energie verbruik tot gevolg.

Ik draai liever een lagere COP op 36Hz met een lager totaal verbruik. Het gaat uiteindelijk om het comfort en de gebruikte Kwh.
En niet om de hoogste COP, zolang deze boven de 2,4 is ben je beter af dan met gas.
Met de lagere COP heb je toch per definitie juist een hoger elektrisch verbruik om dezelfde hoeveelheid warmte te genereren?
Ik snap dat 24/7 36Hz in sommige situaties meer comfort geeft, en je daar voor kiest. Maar als dat een lagere COP betekend, heb je toch een hoger totaal verbruik?

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
-JB- schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:37:
[...]

Met de lagere COP heb je toch per definitie juist een hoger elektrisch verbruik om dezelfde hoeveelheid warmte te genereren?
Ik snap dat 24/7 36Hz in sommige situaties meer comfort geeft, en je daar voor kiest. Maar als dat een lagere COP betekend, heb je toch een hoger totaal verbruik?
Niet als door het hogere afgegeven vermogen bij 43 Hz en hoger de pomp korter kan draaien en daardoor in totaal minder elektrische verbruikt door de hogere COP maar wel de zelfde hoeveelheid thermische kWh levert.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ja je hebt gelijk. Een cop meting is een indicatie hoe de pomp draait.

Maar de geïntegreerde COP meting bij alle merken die dat wel hebben is niet meer niet minder dan een inschatting. Ik heb voorbeelden van een Panasonics die 20% afwijking hadden.

Met een eenvoudige kWh meter kan je al heel goed zien of je instellingen passen bij de woning. Dus of hij staat te pendelen of dat hij een dag lang op laag vermogen draait.

Inmiddels een pomp of 600 verder weten wij wel welke instellingen er ongeveer passen en wat essentieel is voor een goed leidingsysteem. Als dat blijkt dat een woning niet warm wordt of dat de pomp staat te knorren of brommen, dan is dat voor ons meer dan reden genoeg om de pomp te controleren. (Ook voorbeelden genoeg, ook hier op het forum)

Maar hoe draaien die twee Ambers uit je eerste bericht?

[ Voor 8% gewijzigd door Stoker op 04-12-2024 07:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Tomexergie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 22:21:
[...]
ITHO is niet de enige die steken laat vallen, ook Remeha heeft nog steeds geen R290.
Ik moet zeggen dat ik nog erg blij ben met Itho hoor.
Ja, ik zou zeker graag een app oid hebben waar ik de Smart Grid kan aanpassen (stooklijn oid zou fijn zijn maar dat doe je 3x en nooit meer). Maar ik ben ontzettend blij dat Itho niet stopt met ontwikkeling na uitlevering en zo nog met updates komt indien nodig (via een officiele reseller dan).
Ook lees ik uitstekende serviceverhalen mocht er iets zijn. Dat is eigenlijk ook de reden dat ik voor Itho ben gegaan en niet voor een ander merk.

Een maat van me heeft een alpha innotec Hybrox 8 laten plaatsen, bijna 3x de prijs van mijn installatie, maar ik vind de nazorg matig (geen uitleg, inregelen, buizen isolatie oid).
Het lijkt of mijn Amber 95 ook duidelijk minder stroom verbruikt terwijl het bij ons 21 graden is.
Ik heb een woning uit 2001 van 155m2, verder niks aangedaan. Hij een jaren 30 woning van nu 145m2 wat net voor iets meer dan EUR 400.000 is opgeknapt met extra aandacht op verduurzaming, niks is bezuinigd of niet vervangen.

Die COP geloof ik wel, iig zeker na de laatste update.
De kWh meter van HomeWizard vind ik uitstekend en erg duidelijk! Ook het schermpje wat ze hebben is echt ideaal om te zien hoe de warmtepomp het doet.
(Alles wat ik in huis haal heeft 1 eis: de WAF (Wife Acceptance Factor). Mijn vrouw vind het duidelijk leuk om te zien wat de zonnepanelen, wartepomp, netto stroomverbruik doet op een gegeven moment van de dag.
Plaats een kWh meter van HomeWizard, koop zo'n fancy schermpje en je bent al helemaal blij.

(en als je de Home Assistant / Homey hebt, gebruik die Smart Grid en zet ergens een (IKEA) knop neer om deze aan/uit te zetten ... uitstekende WAF en wordt hier goed gebruikt bij overproductie zonnepanelen of als je het huis even nét wat warmer wilt hebben (ivm ziek thuis of veel wind op het huis).

[ Voor 23% gewijzigd door Whiskey48 op 04-12-2024 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15:09
crepsly schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:05:
[...]

Helemaal mee eens! Of in ieder geval nog één niveau tussen de 50% en 75%. Niemand heeft hem volgens mij op 100% staan, veel te veel flow en bijna niemand op 50% want te weinig flow. Tegelijkertijd is 75% ook nog vrij hoog, ik trek 50% maar als 2 radiatoren dicht lopen niet meer. Een stand 60/65% zou super zijn.
Ik zou ook heel graag iets in kunnen stellen tussen de 50-75% Want zit nu op 75% met een DeltaT onder de 2 graden 90% van de tijd, met wel redelijk stromingsgeluid in de radiatoren boven, dus zou deze ook graag wat omlaag brengen richting 60-65%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
crepsly schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:05:
[...]

Hier draait de pomp zonder leiding suizen met vloerverwarming op de bg en 1ste en radiatoren in de badkamer, garage en zolder op 100%. Nergens last van. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:06:
dat de pomp staat te knorren of brommen, dan is dat voor ons meer dan reden genoeg om de pomp te controleren. (Ook voorbeelden genoeg, ook hier op het forum)
En als je het knorren en brommen kunt herleiden tot de compressor, wat zijn dan volgens jouw ervaring de eventuele oorzaken en oplossingen waar je naar zou kunnen kijken?

Ik vond vannacht (hele nacht weer gedraaid ivm vorst buiten) de 55Hz regelmatig (te) goed hoorbaar vanuit mijn bed na elke defrost (defrost gemiddeld elk uur, de 55Hz daarna 10 tot 15min, daarna terug naar 43Hz) bij een stooklijn op 30C (Tuo op 33).

De 90Hz komt hier sowieso boven het tv geluid uit savonds (tv met soundbar/subwoofer...). Gelukkig is dat sinds de Tc sensor verplaatsing nooit echt lang meer (max kwartier bij opwarmen systeem). Gaat dan echt om geluidsoverdracht via de lucht, want zowel pomp als leidingen lopen naar achterkant onder het huis, en tv staat vooraan in woonkamer.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 04-12-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Get!em schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:41:
[...]

En als je het knorren en brommen kunt herleiden tot de compressor, wat zijn dan volgens jouw ervaring de eventuele oorzaken en oplossingen waar je naar zou kunnen kijken?

Ik vond vannacht (hele nacht weer gedraaid ivm vorst buiten) de 55Hz regelmatig (te) goed hoorbaar vanuit mijn bed na elke defrost (defrost gemiddeld elk uur, de 55Hz daarna 10 tot 15min, daarna terug naar 43Hz) bij een stooklijn op 30C (Tuo op 33).

De 90Hz komt hier sowieso boven het tv geluid uit savonds (tv met soundbar/subwoofer...). Gelukkig is dat sinds de Tc sensor verplaatsing nooit echt lang meer (max kwartier bij opwarmen systeem). Gaat dan echt om geluidsoverdracht via de lucht, want zowel pomp als leidingen lopen naar achterkant onder het huis, en tv staat vooraan in woonkamer.
Met de compressor hebben zelf nog niks gehad. Wel het expansieventiel, maar dat is een hoge toon (zelf niet gehoord overigens 8)7 ).

Jij hebt een pomp die heel veel staat in het veld. Wat zijn de verschillen in installatie? (das een onnodige/retortische vraag).

We komen hier steeds terug op het geluid en brommen van jou installatie. Je hebt een 12kW-er, dat is een zware pomp die naar alle waarschijnlijkheid meer geluid maakt dan een Amber 65.

1. Haal het buffervat eruit (incl verwijderen van de waterpomp) of zet m in serie.
2. Sluit uit dat het geluid via de leidingen binnen komt
3. Waarop staat je warmtepomp? Is hier nog wat te verbeteren? (veren, rubbers, luchtankers, etc, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:56:
[...]

Met de compressor hebben zelf nog niks gehad. Wel het expansieventiel, maar dat is een hoge toon (zelf niet gehoord overigens 8)7 ).

Jij hebt een pomp die heel veel staat in het veld. Wat zijn de verschillen in installatie? (das een onnodige/retortische vraag).

We komen hier steeds terug op het geluid en brommen van jou installatie. Je hebt een 12kW-er, dat is een zware pomp die naar alle waarschijnlijkheid meer geluid maakt dan een Amber 65.
Uiteraard, is zeker waar. Maar als ik het filmpje van @Carboy54 op youtube met de 90Hz opzoek (YouTube: Itho Amber op maximaal toerental 90 Hz) , dan moet hij ongeveer op 1meter buiten ernaast staan om de brom van de compressor te horen. De mijne mag dan iets zwaarder zijn, maar die van mij hoor je op grotere afstand bij 90Hz. YouTube: 4 december 2024
Dat lijkt niet te stroken met de geluidskaart die meegeleverd is, over de verschillen tussen de Amber 095 en 120

Ik ben hierover uiteraard in gesprek met mijn installateur, maar gezien je specifiek benoemde dat een brom je aandacht verdient, zou het kunnen dat je al suggesties hebt om eens af te strepen.

De rest hieronder is inderdaad herhalen, hebben we het al over gehad, dank voor het meedenken daarover.
1. Haal het buffervat eruit (incl verwijderen van de waterpomp) of zet m in serie.
Staat los van het geluid zelf (behalve dat hij 3C hogerere Tuo moet produceren en mogelijk iets langere opwarmtijd nodig heeft). Heeft zeker mijn aandacht, en die van installateur.
2. Sluit uit dat het geluid via de leidingen binnen komt
Uiteraard, daarom noemde ik dat al. Geluid van leiding is echt anders, die hoor ik ook wel op punt waar leidingen garage binnenkomen (andere kant van huis), maar is van andere (zachtere) orde, en hoor ik niet in huis.
3. Waarop staat je warmtepomp? Is hier nog wat te verbeteren? (veren, rubbers, luchtankers, etc, etc)
Grindbak, volle grond, de standaard bigfoots van zwart rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Get!em schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:21:
[...]

Uiteraard, is zeker waar. Maar als ik het filmpje van @Carboy54 op youtube met de 90Hz opzoek (YouTube: Itho Amber op maximaal toerental 90 Hz) , dan moet hij ongeveer op 1meter buiten ernaast staan om de brom van de compressor te horen. De mijne mag dan iets zwaarder zijn, maar die van mij hoor je op grotere afstand bij 90Hz. YouTube: 4 december 2024
Dat lijkt niet te stroken met de geluidskaart die meegeleverd is, over de verschillen tussen de Amber 095 en 120

Ik ben hierover uiteraard in gesprek met mijn installateur, maar gezien je specifiek benoemde dat een brom je aandacht verdient, zou het kunnen dat je al suggesties hebt om eens af te strepen.

De rest hieronder is inderdaad herhalen, hebben we het al over gehad, dank voor het meedenken daarover.

[...]

Staat los van het geluid zelf (behalve dat hij 3C hogerere Tuo moet produceren en mogelijk iets langere opwarmtijd nodig heeft). Heeft zeker mijn aandacht, en die van installateur.

[...]

Uiteraard, daarom noemde ik dat al. Geluid van leiding is echt anders, die hoor ik ook wel op punt waar leidingen garage binnenkomen (andere kant van huis), maar is van andere (zachtere) orde, en hoor ik niet in huis.

[...]

Grindbak, volle grond, de standaard bigfoots van zwart rubber.
Heb je die standaard lage balken, of die hoge?

Ik zie het al, zijn de lage.

Wij passen standaard die hoge toe. Zijn veel zachter. Misschien doet het nog iets?

Maar het geluid vond ik nou niet zo heel vreemd, stond hij op 90Hz?

[ Voor 5% gewijzigd door Stoker op 04-12-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:23:
[...]

Heb je die standaard lage balken, of die hoge?
Lage volgens mij, zie filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Als je 3*C kan verlagen door je buffer eruit te halen, dan heb je toch direct resultaat? Als je je tapwatervat van 30 naar 33*C moet brengen, ben je toch even onderweg. Dat vermogen heb je dan niet al niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:27:
Als je 3*C kan verlagen door je buffer eruit te halen, dan heb je toch direct resultaat? Als je je tapwatervat* van 30 naar 33*C moet brengen, ben je toch even onderweg. Dat vermogen heb je dan niet al niet nodig.
Uiteraard, dus dat staat ook op mijn puntenlijst met installateur. Maar dat is een ander punt dat het geluid. Vandaar dat ik daar even specifiek naar vroeg.

*gaat uiteraard om de buffer die je waarschijnlijk bedoelde, en die opwarmen van 27 naar 30C dmv een Tuo die van 30 naar 33 moet, vanwege de koude retour vvw die de Tuo terugmengt naar koudere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:23:
[...]

Maar het geluid vond ik nou niet zo heel vreemd, stond hij op 90Hz?
Hij stond op 90Hz ja.

Dat knetterende is niet vreemd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie

Maar de geïntegreerde COP meting bij alle merken die dat wel hebben is niet meer niet minder dan een inschatting. Ik heb voorbeelden van een Panasonics die 20% afwijking hadden.

Met een eenvoudige kWh meter kan je al heel goed zien of je instellingen passen bij de woning. Dus of hij staat te pendelen of dat hij een dag lang op laag vermogen draait.

Inmiddels een pomp of 600 verder weten wij wel welke instellingen er ongeveer passen en wat essentieel is voor een goed leidingsysteem. Als dat blijkt dat een woning niet warm wordt of dat de pomp staat te knorren of brommen, dan is dat voor ons meer dan reden genoeg om de pomp te controleren. (Ook voorbeelden genoeg, ook hier op het forum)

Maar hoe draaien die twee Ambers uit je eerste bericht?
Die twee Ambers draaiden op een veel te hoge stooklijn. Is bijgesteld en gaat beter, maar omdat ze geen COP meting hebben weet je verder niets. Er is een onnodig mengvat(open verdeler) geinstalleerd en dat vraagt al zondermeer 10% meer elektriciteit.
Over het geluid zijn geen klachten , dus toch iets positiefs.

Nut van COP meting:
Uit metingen voor de WP monitoring Tweakers waarbij deelnemers zowel een interne WP COP meting hebben als een externe kWh meting met Kamstrup voor de warmte , bleek dat het verschil maar een paar procenten bedraagt en zeker niet die 20% die jij noemde. Er zijn leveranciers die het echt goed doen. Daarom snap ik de argumenten van ITHO niet.
Op dit forum mag je best kritiek hebben, als de discussie maar zakelijk blijft.

Als je zomaar een Chinese WP R290 laat komen dan ontbreekt de energie monitoring, daar doen ze blijkbaar niet aan in China. Let wel, het gaat er niet om hoe goed de WP is, ze leveren allemaal een hoge COP tussen 4,5 en 5 bij 35/7 ook de Chinese. Het gaat erom hoe goed het totaal proces werkt en dat kun je zien met een COP meting over b.v. week/maand. Dus WP+hydraulisch CV systeem+regeling en instellingen.De WP is heel goed maar de rest meestal niet.

Stekker er in
Ik werd geconfronteerd met een installateur die een goedkope Chinese R290WP liet komen en zelf een hybride regeling bedacht ( in een uurtje opgelost, want er zat een aan/uit contact op voor externe verwarming). Hij had al klanten en geen klachten. Zijn er ook meetresultaten? Aardgas verbruik/kWh W en W? Nee dat is zonde van het geld, als het maar warm wordt. Ik heb zijn hybride aanpak geanalyseerd en daaruit bleek dat altijd de HR ketel even bij moet komen ook als dat niet nodig was. Al dat gezeur, gewoon installeren, stekker er in en wegwezen het wordt toch wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mbt Smart Grid, wat is eigenlijk het idee van de SGA functie "Cv-/tapwaterbedrijf wordt tijdelijk onderbroken"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KxO1X2oORgcJ64TR4w4Z7pTXaQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QgnsGtYbpzTnG7HnM5WWAalq.png?f=fotoalbum_large

Is het idee om de Amber uit te zetten als je niet genoeg stroom produceert?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Tomexergie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:44:
[...]

Die twee Ambers draaiden op een veel te hoge stooklijn. Is bijgesteld en gaat beter, maar omdat ze geen COP meting hebben weet je verder niets. Er is een onnodig mengvat(open verdeler) geinstalleerd en dat vraagt al zondermeer 10% meer elektriciteit.
Over het geluid zijn geen klachten , dus toch iets positiefs.

Nut van COP meting:
Uit metingen voor de WP monitoring Tweakers waarbij deelnemers zowel een interne WP COP meting hebben als een externe kWh meting met Kamstrup voor de warmte , bleek dat het verschil maar een paar procenten bedraagt en zeker niet die 20% die jij noemde. Er zijn leveranciers die het echt goed doen. Daarom snap ik de argumenten van ITHO niet.
Op dit forum mag je best kritiek hebben, als de discussie maar zakelijk blijft.

Als je zomaar een Chinese WP R290 laat komen dan ontbreekt de energie monitoring, daar doen ze blijkbaar niet aan in China. Let wel, het gaat er niet om hoe goed de WP is, ze leveren allemaal een hoge COP tussen 4,5 en 5 bij 35/7 ook de Chinese. Het gaat erom hoe goed het totaal proces werkt en dat kun je zien met een COP meting over b.v. week/maand. Dus WP+hydraulisch CV systeem+regeling en instellingen.De WP is heel goed maar de rest meestal niet.

Stekker er in
Ik werd geconfronteerd met een installateur die een goedkope Chinese R290WP liet komen en zelf een hybride regeling bedacht ( in een uurtje opgelost, want er zat een aan/uit contact op voor externe verwarming). Hij had al klanten en geen klachten. Zijn er ook meetresultaten? Aardgas verbruik/kWh W en W? Nee dat is zonde van het geld, als het maar warm wordt. Ik heb zijn hybride aanpak geanalyseerd en daaruit bleek dat altijd de HR ketel even bij moet komen ook als dat niet nodig was. Al dat gezeur, gewoon installeren, stekker er in en wegwezen het wordt toch wel warm.
Panasonic rond af op 100 watt verbruik waarbij de afwijkingen stroomverbruik en COP oplopen tot 20%. Over energiemonitoring is hier nu wel genoeg gezegd en de oplossingen voor een paar tientjes aangedragen voor diegene die dit zo belangrijk vinden. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. On topic dus SVP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:47:
Mbt Smart Grid, wat is eigenlijk het idee van de SGA functie "Cv-/tapwaterbedrijf wordt tijdelijk onderbroken"?

[Afbeelding]

Ik zit eerder te denken aan piektarieven, netcongestie, capaciteitstarief (Belgie, https://www.vreg.be/nl/wa...en-hoe-worden-ze-berekend). En batterij maximum vermogen niet overschrijden (bij maximalisering eigen verbruik), bijv tijdens koken op inductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Carboy54 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:49:
[...]

Panasonic rond af op 100 watt verbruik waarbij de afwijkingen stroomverbruik en COP oplopen tot 20%. Over energiemonitoring is hier nu wel genoeg gezegd en de oplossingen voor een paar tientjes aangedragen voor diegene die dit zo belangrijk vinden. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. On topic dus SVP
Wat voor zin heeft het dan om deel te nemen aan dit forum. Met alleen elektrische meting kom je er niet.
Het gaat om het milieu, om de CO2 emissie te beperken met b.v. een warmtepomp en daarom ben ik lid van dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Get!em schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:21:
[...]

Ook hier een giga-verschil tussen 36/43Hz en warmwaterbedrijf op 55Hz of hoger. Of dit door de frequentie of de compressordruk door hogere sww-temperaturen komt weet ik niet. Om geluidsniveau op bepaalde uren te beperken blijft een klokbedrijf nodig en is een WAF-vriendelijke extra sww optie nodig als je na een bad nog wilt kunnen douchen...

sorry @Carboy54 , ik blijf deze ontbrekende functie noemen. Dat sturen op klokbedrijf op dit moment feitelijk betekent dat je met een Amber niet ongestraft kunt badderen gaat er bij mij niet in. Ik zou het bijzonder op prijs stellen dat je deze logische gebruikers-wens meeneemt in een volgend Itho-overleg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
fsfikke schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:47:

[Afbeelding]

Ik heb die gebruikt toen eerder de elektraprijs dynamisch tijdens spitsuur 82ct was, toen mocht hij van mij wel even uit.
De uren daarvoor toen de prijs juist goedkoop was had ik met SG juist het huis iets opgewarmd.
... Dat ging nog best comfortabel, had een prima WAF, vrouw had niks gemerkt dat het warmer/kouder was. (die hele graad)

[ Voor 11% gewijzigd door Whiskey48 op 04-12-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
Get!em schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:24:
[...]

Lage volgens mij, zie filmpje.
Ik heb ook een Amber 120 maar hoor binnen niets. Wij zitten naast een raam bij de televisie en de Amber staat 7 meter om de hoek. Bij 90hz van de Amber 120 is die wel luid maar dit is een zware pomp die dan 12kw gaat stampen, ik probeer dit te beperken (met succes) door langer te draaien op lagere setpoints, maar dat kan ik alleen doen omdat ik overal vloerverwarming heb als buffer.

Ik had wel ook een brom gevonden vorige week maar dit was een trilling van de bovenkant die net te strak geschroeft was/net niet goed lag en daardoor wat meetrilde. Als ik het aanraakte was de brom/trilling weg, even schroevendraaier pakken en beter aandraaien en klaar.

Ik heb die grote bigfoots die stoker noemt. Die staat weer op grind/stenen dan weer zand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
Leuke info als het gaat om ROI (return on investment) wat regelmatig voorbij komt op het forum. De werkelijke gasprijs is meer dan 1.60.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQNJBJLMrt2JiOn_ECbkHS-0C2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRwRr5D0XmxWODFqJNab2AMp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -JB-
offtopic:
Verbruik meten is niet on topic, maar gasprijzen wel? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -JB-
Vanmorgen heb ik hier de snelheid van de waterpomp op ‘Low’ gezet ipv ‘medium’.
Dit omdat de delta tussen aanvoer en retour WP niet boven de 2,2gr uit kwam. Nu is het 3,3 geworden.
Bijkomend voordeel is een lager energieverbruik van +/- 30w en minder ruis in de radiatoren op de bovenverdieping.

Op basis van de flowmeters op de vloerverwarmingverdeler (als ik de bovenverdieping tijdelijk dicht zet) schat ik in dat de flow van 1200L/u naar 850L/u is gegaan.

3,3 graden verschil tussen aanvoer en retour lijkt me nog steeds prima. Mogelijk moet de stooklijn een halve graad omhoog, omdat de gemiddelde temperatuur nu 0,5gr lager ligt?

Hoe kijken jullie tegen deze wijziging aan?

[ Voor 14% gewijzigd door -JB- op 04-12-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Stoker schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 06:18:
[...]

Ik heb deze een keer gezien bij IBS, heel gaaf systeem.

Maar volgens mij heb je dan last van 2 dingen:
- in de situatie die ik gezien heb was er een groot onderstel gemaakt zodat de veren ver uit elkaar konden staan. Ga je de veren plaatsen direct onder de pomp, dan wordt hij te wiebelig.
- ze roesten
Ik heb nu deze gevonden: https://senor.es/en/indus...t-domestic-machines/tbmf/

Niet goedkoop, want ik ben zo 200,- kwijt voor een setje, maar ik wil echt alles doen om trillingen en geluid tegen te gaan. Dit systeem zou ook niet gevoelig moeten zijn voor het schuin hangen of heen-en-weer zwaaien.

Met een combinatie van TBMF 45V/2020 TBMF 75 A/2020 kom ik op ca. 5mm hoogteverschil, en dat kan ik eventueel nog wel afvangen met een ring of een plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
SuperKris schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:25:
[...]

Niet goedkoop, want ik ben zo 200,- kwijt voor een setje, maar ik wil echt alles doen om trillingen en geluid tegen te gaan. Dit systeem zou ook niet gevoelig moeten zijn voor het schuin hangen of heen-en-weer zwaaien.

Met een combinatie van TBMF 45V/2020 TBMF 75 A/2020 kom ik op ca. 5mm hoogteverschil, en dat kan ik eventueel nog wel afvangen met een ring of een plaatje.
Past dit op je Fischer KSU 600 beugel? Ziet er wel stoer uit. Op de totaalprijs van een installatie valt die EUR 200 wel mee, als het past/werkt is dat qua beleving natuurlijk veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
-JB- schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:09:
Dit omdat de delta tussen aanvoer en retour WP niet boven de 2,2gr uit kwam. Nu is het 3,3 geworden.
Bijkomend voordeel is een lager energieverbruik van +/- 30w en minder ruis in de radiatoren op de bovenverdieping.

Op basis van de flowmeters op de vloerverwarmingverdeler (als ik de bovenverdieping tijdelijk dicht zet) schat ik in dat de flow van 1200L/u naar 850L/u is gegaan.

3,3 graden verschil tussen aanvoer en retour lijkt me nog steeds prima. Mogelijk moet de stooklijn een halve graad omhoog, omdat de gemiddelde temperatuur nu 0,5gr lager ligt?

Met flow boven en beneden met een lagere flow kan het zijn dat het water minder snel "omhoog" wil maar dit kun je eenvoudig zien op je flowmeters.
Ik heb een DT van 3-3.8 met pomp op medium, en een DT van 5/6 met pomp op low.
Ik zag dat het 1 COP punt scheelt in het voordeel van medium. Ik geef af 6kw op 36hz op medium (geen kamstrup maar draai ik full-power op 90hz zit ik netjes rond de 12kw limiet van de amber 120) en op low was het 4.9kw.

De warmte output kan je zelf berekenen als je flow en DT weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Whiskey48 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:33:
[...]

Past dit op je Fischer KSU 600 beugel? Ziet er wel stoer uit. Op de totaalprijs van een installatie valt die EUR 200 wel mee, als het past/werkt is dat qua beleving natuurlijk veel waard.
Is zeker passend te maken, maar ik denk dat er wel extra accessories voor nodig zijn (boutjes/klemmen die in de beugel passen)

Ik ga ook de KSU600 gebruiken, maar ik ga deze aanpassen met een veel groter muur deel, en simpele driehoek constructie. Ik zal vanavond eens een schetsje delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
SuperKris schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:25:
[...]

Ga je dan 4 dezelfde veren gebruiken? of 2 om 2?

Welke 2 veren ga je dan gebruiken? :9

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 04-12-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15:09
-JB- schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:09:

Lijkt me prima toch? Ik krijg helaas flowstoringen op Low, de Amber65 duikt bij mij dan richting de 650l/h. Met koud weer wel te weinig maar prima voor een heel groot deel van de 'gemiddelde' stookdagen in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
Stoker schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:48:
[...]

Ga je dan 4 dezelfde veren gebruiken? of 2 om 2?

Welke 2 veren ga je dan gebruiken? :9
Ik dacht zelf aan de 2 onderstaande, maar zou theoretisch zou 4x TBMF-45 V ook kunnen puur als je naar de vervorming kijkt. Maargoed, 2 verschillende zal vast beter presenteren. Zeker als ze wat ouder worden.

TBMF-45 V (Load range 15 – 45 kg)
TBMF-75 A (Load range 30- 75 kg)

Easycell.nl verkoopt deze ook, al staan ze niet allemaal op de website. Had al even met ze gebeld. Fijne toko met ook echt wel wat kennis. Heb daar in het verleden ook een deel van mijn isolatie gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJdxO5E_Ru7YqyI9vKiqTm9JY2M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IZr2ZefsKUBxwzHwUspJqVbA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Y1kZvmmkFA83nQV-3fh8LdQWaI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QXygDC7gLo02aA2BGu94dacY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
@SuperKris Ik ben heel benieuwd naar de foto's als ze er onder zitten en hoeveel cm er tussen de beugel en de voet dan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
SuperKris schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:13:
[...]
Ik dacht zelf aan de 2 onderstaande, maar zou theoretisch zou 4x TBMF-45 V ook kunnen puur als je naar de vervorming kijkt. Maargoed, 2 verschillende zal vast beter presenteren. Zeker als ze wat ouder worden.
Rechterbeugel 5mm hoger monteren ipv. vulschijven???

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-10 22:06

Ik lees hier regelmatig dat de interne metingen van o.a. de Panasonic afwijken en daarmee onbruikbaar zijn. Het wordt ook vaak aangehaald in de discussie om het te rechtvaardigen dat sommige leveranciers geen metingen aan boord hebben...

Ik kan zeggen als eigenaar van zo'n Pana dat de metingen prima zijn. Okay, elektrisch mist er bij mij 200Watt, maar de compressor is bijna 5kWatt. Als hij op 2700Watt draait ofzo, klopt het prima met een MID meter die er naast hangt. Ook de thermische meting komt best aardig overeen met de Kamstrup, die ik ook heb; afwijking minder dan 5%.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebs
  • Laatst online: 24-12-2024
Hi sinds kort hebben wij een amber 95 met een open buffer. Installatie ging aardig vlot, alleen krijg ik de mengzone niet goed werkend. Heeft er iemand ervaring met het gebruik van de Honeywell VC8010MP6004 als regelventiel?

Het regelventiel is als volgt aangesloten:
Com= Blauw
24v=Bruin
M1=Zwart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxlUT9mnX5owiQgmLaClmt69aF8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6jXnl6pKOeRst04WuAW7UqqK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-5g-MwjZNaMS404aIBRnbg_h8U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gRQ0TLfFFOYdEhxTEgYOdt1d.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
@Sebs De driewegklep voor Itho- sww wordt met de 240v motor gestuurd (VC4013). Past de 24V motor VC8010 wel bij deze toepassing?

EDIT: Itho noemt op deze plek de 24V Honeywell VC8010MP6004

De installatietekening op deze site https://expydoc.com/doc/6...-vc8010--vc8015-en-vc8615

suggereert...
Common: Bruin (hierop zit zowel de voeding als het externe schakelcontact)
24V: Blauw
Schakeldraad: Zwart

[ Voor 66% gewijzigd door tonwes99 op 04-12-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Sebs schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:18:
Hi sinds kort hebben wij een amber 95 met een open buffer. Installatie ging aardig vlot, alleen krijg ik de mengzone niet goed werkend. Heeft er iemand ervaring met het gebruik van de Honeywell VC8010MP6004 als regelventiel?

Com= Blauw
24v=Bruin
M1=Zwart

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ken de klep niet, maar de uitgang is 0-10v
Moet draad niet op de G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Sebs schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:18:

Com= Blauw
24v=Bruin

M1=Zwart

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hebben wij het hier over de getoonde thermostaat zone ventiel of over een driewegklep. Het vermelde nummer is voor beide ongeschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
Impossibl3 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:40:
@SuperKris Ik ben heel benieuwd naar de foto's als ze er onder zitten en hoeveel cm er tussen de beugel en de voet dan zit.
Omdat ik er ook benieuwd naar was, en de beugel even moest uitwerken, en ik fusion 360 al jaren niet meer had gebruikt, kon ik het niet laten om even wat te tekenen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeI-Tv4iANtGeyjHAHWTf_BKFBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/271MMPZdzpLejlnHBO5MOwOt.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyUo-R1uLDqJ8ugAfIQl31TmC8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iMPXpcWtszD5QKS0eTWIj6B8.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6atCSD_7Csqv5DouXBzig-p_AQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XWnI1GJqMYjlwFk9CYLeknpE.png?f=fotoalbum_large

De beugels op de muur zijn 1,5m lang.
De beugel steekt 60cm uit.

Dit geeft mij 25cm afstand tot de muur. Zou dat voldoende zijn?
Ik kan eventueel een iets langere beugel kiezen.

Het is wel even afwachten of de driehoeken voldoende ruimte overlaten voor alle slangen.
Ik was van plan dit hier voor te gebruiken: https://www.gamma.nl/asso...erd-40x2x1000mm/p/B175445

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
@SuperKris bij mij en vele andere staat die ook op 60cm beugels. Dus dat moet goed gaan. Wat betreft je aansluitingen. Dat zal wat passen en meten worden maar niet onmogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonwes99
Carboy54 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:03:
[...]
Hebben wij het hier over de getoonde thermostaat zone ventiel of over een driewegklep. Het vermelde nummer is voor beide ongeschikt.
@Carboy54 De schets van @Sebs komt uit het Hulpdocument, die noemt ook dit Honeywell typenummer VC8010MP6004. Waarom zou deze ongeschikt zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXhFu2J1dA55OAiUPSmPioSnWwc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hDS6r3cvuzhXeJV3RHqGb9zr.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 98 ... 126 Laatste