WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
De VC8010MP6004 lijkt mij zo te zien een 24V 3-weg klep met 2 standen (AB=>A of AB=>B)tonwes99 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 07:12:
[...]
@Carboy54 De schets van @Sebs komt uit het Hulpdocument, die noemt ook dit Honeywell typenummer VC8010MP6004. Waarom zou deze ongeschikt zijn?
[Afbeelding]
Eigenlijk het zelfde als de drieweg klep voor SWW/CV, dan geen 230V maar 24V.
De klep, eigenlijk is het geen klep maar een regelafsluiter die heeft een 24V voeding en een stuursignaal van 0-10V nodig, soms zit er ook nog een terugmelding op 0-10V.
Ik kan alleen niet precies uit alle documentatie halen wat het stuur signaal is de M1 & M2 of juist de G.
Zo te zien lijkt de genoemde klep in de handleiding niet goed, maar de installateur kan natuurlijk ook even verder kijken. Als je gewoon simpel weg besteld wat er in de handleiding staat.
Het monteert en dan blijkt dat het niet werkt, ga niet de klant achter laten met van zoek het maar uit.
Dan heb je wat mij betreft niets te zoeken in onze business.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
En zeker niet wanneer hij het verschil niet kent van een driewegklep en een thermostaat ventiel ( mixing Valve ) die aangestuurd kan worden door de Amber M1 samen met P1 zoals de tekening schetst. Dat Honeywell nummer is in ieder geval onjuist het Itho nummer is correct en zal ik melden bij Itho.bommer schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:01:
[...]
De VC8010MP6004 lijkt mij zo te zien een 24V 3-weg klep met 2 standen (AB=>A of AB=>B)
Eigenlijk het zelfde als de drieweg klep voor SWW/CV, dan geen 230V maar 24V.
De klep, eigenlijk is het geen klep maar een regelafsluiter die heeft een 24V voeding en een stuursignaal van 0-10V nodig, soms zit er ook nog een terugmelding op 0-10V.
Ik kan alleen niet precies uit alle documentatie halen wat het stuur signaal is de M1 & M2 of juist de G.
Zo te zien lijkt de genoemde klep in de handleiding niet goed, maar de installateur kan natuurlijk ook even verder kijken. Als je gewoon simpel weg besteld wat er in de handleiding staat.
Het monteert en dan blijkt dat het niet werkt, ga niet de klant achter laten met van zoek het maar uit.
Dan heb je wat mij betreft niets te zoeken in onze business.
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 05-12-2024 20:14 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Sta je hier nog altijd achter?ErikVers schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:54:
[...]
ik adviseer altijd tijdens een inbedrijfstelling om nachtverlaging om de thermostaat in te stellen van 2 of desnoods 1 graad.
Kan maar zo een 20/25% in je verbruik schelen omdat je cop van 3-4 naar 8-9 kan gaan en je heel veel defrosts vermijd.
Let wel op, bij voorkeur (als je genoeg massa in je vloer of binnen de schil hebt gaat dat vaak uitstekend) tussen 24:00/10:00 en vooral niet starten rond zonsopkomst. Dus staat hij met bovenstaande voor je wens comfort te lang uit. Zet dan je nacht verlaging om 02:00/10:00 probeer vooral niet voor 9:00 te starten. Uiteraard is ieder zijn comfort wens en woning anders maar test er eens mee 👍✅
Waarom precies niet ronds zonsopkomst? Ik had nu een verlaging ingesteld tussen 23u en 8u. Maar vooral eigenlijk om geen geluidsoverlast te hebben in de slaapkamer.
Yup, draai al voor tweede jaar niet tussen 00:00/10:00. Met name defrosts vermijden en hogere cop en dat ook nog eens met meer zonnestroom. Duurzaam en goedkoper 👍✅Drossie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:22:
[...]
Sta je hier nog altijd achter?
Waarom precies niet ronds zonsopkomst? Ik had nu een verlaging ingesteld tussen 23u en 8u. Maar vooral eigenlijk om geen geluidsoverlast te hebben in de slaapkamer.
Werkt comfortabel met goed geïsoleerd huis (temp verloopt tussen 19 en 20,5 over 24u). Dit kan met minder massa in vloer en minder isolatie natuurlijk anders uitpakken. Voor natbouw vvw met goede isolatie is dit wel mijn advies en de uren rondom zonsopkomst wil je dan skippen. Dat is het koudste moment normaal van de dag. Ook icm dynamische tarieven mocht je die hebben. Bijvoorbeeld van 03:00 / 10:00 uit als je toch wat te fris vond met al om 00:00 uit.
Als ik zie dat niet boven de 2-3 overdag gaat komen, zet ik klokprogram uit en laat hem 24-7 draaien. Dan had ik rc7 ipv rc5 in het dak moeten stoppen en ventilatie type d ipv c. Hopelijk ooit nog eens overnieuw een woning bouwen met de kennis van afgelopen 12jaar erin verwerkt.
[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 05-12-2024 21:27 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
@Sebs heeft het over mengzone en regelventiel. Niet over een driewegklep iig.Carboy54 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:03:
[...]
Hebben wij het hier over de getoonde thermostaat zone ventiel of over een driewegklep. Het vermelde nummer is voor beide ongeschikt.
Dat is ook waar dat deel van de handleiding het over heeft uit printscreen.
[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 05-12-2024 21:02 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Het is met dynamische tarieven en zeker zolang je kan salderen interessanter om een verlaging toe te passen bij hoge tarieven en tijdens de nacht warmte te bufferen ondanks de mogelijk iets lagere cop. De verschillen zijn soms aanzienlijk zoals afgelopen nachten.ErikVers schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:50:
[...]
Yup, draai al voor tweede jaar niet tussen 00:00/10:00. Met name defrosts vermijden en hogere cop en dat ook nog eens met meer zonnestroom. Duurzaam en goedkoper 👍✅
Werkt comfortabel met goed geïsoleerd huis (temp verloopt tussen 19 en 20,5 over 24u. Dit kan met minder massa in vloer en minder isolatie natuurlijk uitpakken. Voor natbouw vvw met goede isolatie is dit wel mijn advies en de uren rondom zonsopkomst wil je dan skippen. Dat is het koudste moment normaal van de dag. Ook icm dynamische tarieven mocht je die hebben. Bijvoorbeeld van 03:00 / 10:00 uit als je toch wat te fris vond met al om 00:00 uit.
Als ik zie dat niet boven de 2-3 overdag gaat komen, zet ik klokprogram uit en laat hem 24-7 draaien. Dan had ik rc7 ipv rc5 in het dak moeten stoppen en ventilatie type d ipv c. Hopelijk ooit nog eens overnieuw een woning bouwen met de kennis van afgelopen 12jaar erin verwerkt.
:strip_exif()/f/image/dtvoSYd2md50A0ZhuRZObpDn.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat doe ik; verlagen naar 8W 😜Carboy54 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:04:
[...]
Het is met dynamische tarieven en zeker zolang je kan salderen interessanter om een verlaging toe te passen bij hoge tarieven en tijdens de nacht warmte te bufferen ondanks de mogelijk iets lagere cop. De verschillen zijn soms aanzienlijk zoals afgelopen nachten.
[Afbeelding]
Ik zou niet weten waarom ik door ga draaien in de nacht om woning te ver door te verwarmen en beton geen kans te geven daar overdag weer iets in op te laden?
[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 05-12-2024 21:14 ]
Het onderdeel nummer van Honeywell is een driewegklep geen mengventiel van de schets.ErikVers schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:01:
[...]
@Sebs heeft het over mengzone en regelventiel. Niet over een driewegklep iig.
Dat is ook waar dat deel van de handleiding het over heeft uit printscreen.
Klopt zag de datasheet.Carboy54 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:07:
[...]
Het onderdeel nummer van Honeywell is een driewegklep geen mengventiel van de schets.
@Sebs zat op de goede weg en stelde een oprechte vraag, itho mag nu nog het juist antwoord in de handleiding gaan verwerken.

Ik ben afgestapt van de nachtverlaging. Heb een dynamisch contract.ErikVers schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:07:
[...]
Dat doe ik; verlagen naar 8W 😜
Ik zou niet weten waarom ik door ga draaien in de nacht om woning te ver door te verwarmen en beton geen kans te geven daar overdag weer iets in op te laden?
Zonder nachtverlaging is het comfort voor 12:00 vond mijn vrouw merkbaar prettiger. Zij is ook wat vaker thuis.
Ook in de nacht is het tarief vaak een stuk lager dan in de ochtend. In de ochtend hoeft de WP niet zo hard te werken.
De prijs per COP en comfort is op deze manier gunstiger in mijn testperiode van een paar weken.
Bedankt!ErikVers schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:50:
[...]
Yup, draai al voor tweede jaar niet tussen 00:00/10:00. Met name defrosts vermijden en hogere cop en dat ook nog eens met meer zonnestroom. Duurzaam en goedkoper 👍✅
Werkt comfortabel met goed geïsoleerd huis (temp verloopt tussen 19 en 20,5 over 24u). Dit kan met minder massa in vloer en minder isolatie natuurlijk anders uitpakken. Voor natbouw vvw met goede isolatie is dit wel mijn advies en de uren rondom zonsopkomst wil je dan skippen. Dat is het koudste moment normaal van de dag. Ook icm dynamische tarieven mocht je die hebben. Bijvoorbeeld van 03:00 / 10:00 uit als je toch wat te fris vond met al om 00:00 uit.
Ons huis is goed geïsoleerd en heeft vloerverwarming op 3 verdiepingen.
Hoe zou je de stooklijnen instellen? En M 1-3?
Ik ben me nog maar sinds 2 dagen aan het verdiepen in de instellingen van de warmtepomp. Deels uit noodzaak omdat ik afwou van de nachtelijke overlast op de slaapkamer.
Heel simpel met de thermostaat en dan een ruime verlaging in de uren dat je niet wil draaien. Je leest ook andere adviezen, test er vooral lekker mee en kies de meest voor jou optimale 👍Drossie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:36:
[...]
Bedankt!
Ons huis is goed geïsoleerd en heeft vloerverwarming op 3 verdiepingen.
Hoe zou je de stooklijnen instellen? En M 1-3?
Ik ben me nog maar sinds 2 dagen aan het verdiepen in de instellingen van de warmtepomp. Deels uit noodzaak omdat ik afwou van de nachtelijke overlast op de slaapkamer.
Ik ben blij met hoge cop en een nacht met volledige rust. Ik hoor namelijk alles dus ook water circulatie ed 🤣
Stooklijn kan bijvoorbeeld oplopen van 25 t/m 33 al kan wellicht de 33 ook iets lager. M1-3 kunnen de Itho gebruikers je beter beantwoorden.
[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 05-12-2024 21:58 ]
Zo zien de laatste 24u van mijn warmtepomp eruit:ErikVers schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:55:
[...]
Heel simpel met de thermostaat en dan een ruime verlaging in de uren dat je niet wil draaien. Je leest ook andere adviezen, test er vooral lekker mee en kies de meest voor jou optimale 👍
Ik ben blij met hoge cop en een nacht met volledige rust. Ik hoor namelijk alles dus ook water circulatie ed 🤣
Stooklijn kan bijvoorbeeld oplopen van 25 t/m 33 al kan wellicht de 33 ook iets lager. M1-3 kunnen de Itho gebruikers je beter beantwoorden.
:strip_exif()/f/image/yGTdgvc2iiH2H7m8vPnBuMEW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan dat vrij moeilijk interpreteren, maar ik las al dat het beter langere runs moeten zijn.
De belangrijkste instellingen:
M1.1 3
M1.2. 3
M1.3. 1
Stooklijn:
12/ 24
5/26
0/28
-5/31
-10/33
Boiler wordt 1 keer opgewarmd per dag naar 50°C in Eco.
Pompsnelheid verwarming op gemiddeld.
Huis is goed geïsoleerd. Vloerverwarming op 3 verdiepen.
Thermostaat is Evohome van Honeywell, met de module voor warmtepompen.
Volgende week komt er een kWh meter om het verbruik te monitoren.
Temperatuur staat overdag op 21, 's nachts op 20. 's Nachts is ook de stille modus actief.
Het is ook zeer zinvol i.v.m . spreiding van energie verbruik om in de nacht te verwarmen en zeker met een dynamisch kontrakt.Carboy54 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:04:
[...]
Het is met dynamische tarieven en zeker zolang je kan salderen interessanter om een verlaging toe te passen bij hoge tarieven en tijdens de nacht warmte te bufferen ondanks de mogelijk iets lagere cop. De verschillen zijn soms aanzienlijk zoals afgelopen nachten.
[Afbeelding]
Als je kijkt naar het uurtarief !
:strip_exif()/f/image/QDfM5dGzTfMex5gtoI6IDEbc.jpg?f=fotoalbum_large)
En zonnepanelen leveren in deze donkere dagen wel zeer weinig op.
Want wie legt er nu nog een 40 tal panelen op zijn dak ?
[ Voor 26% gewijzigd door Jan2023 op 06-12-2024 10:38 ]
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Vloer+ huiskamer wordt een graadje warmer, dus hoeft tussen 07-10h niet zoveel te doen
Starttijd zou (in de bollenstreek) vanuit tarief al om 21:00 mogen, helpt misschien nog een klein beetje met comfort tussen 21:30-23h en COP is beter dan tussen 04-06h.
Als je ècht duurzaam wil zijn, of voorop lopen naar dynamische prijzen... 21-23h zijn dynamische tarieven nog steeds hoger, dus energietekort op de markt en dan al starten is minder duurzaam. Om 24h ligt de stroommarkt echt op zijn gat (ook de tijd dat mijn EV-lader start).
Idem met verlaging tussen 06-10h, dus tussen 10-13h weer op "normale" temperaturen laten komen. Weliswaar is stroom om 07h net zo duur als middenop de dag, maar dynamische tarieven zijn wel lager, dus wel weer duurzamer.
Maar.. voor je het weet heb je met al die verhogingen en verlagingen flink wat instabiliteit en heb je op koude dagen moeite om weer op 20oC te komen...
[ Voor 5% gewijzigd door tonwes99 op 06-12-2024 12:00 ]
Verlagingen doe ik idd niet meer, enkel helemaal uit als de stroomprijs even richtig de €1/kwh gaat.tonwes99 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:47:
Om 24:00 een nachtverhoging inzetten?
Vloer+ huiskamer wordt een graadje warmer, dus hoeft tussen 07-10h niet zoveel te doen
Starttijd zou (in de bollenstreek) vanuit tarief al om 21:00 mogen, helpt misschien nog een klein beetje met comfort tussen 21:30-23h en COP is beter dan tussen 04-06h.
Maar... 21-23h zijn dynamische tarieven nog steeds hoger, dus dan al starten is minder duurzaam. Om 24h ligt de stroommarkt echt op zijn gat (ook de tijd dat mijn lader start).
Idem met verlaging tussen 06-10h, dus tussen 10-13h weer op "normale" temperaturen laten komen. Weliswaar is stroom om 07h net zo duur als middenop de dag, maar dynamische tarieven zijn wel lager, dus wel weer duurzamer.
Maar.. voor je het weet heb je met al die verhogingen en verlagingen flink wat instabiliteit en heb je op koude dagen moeite om weer op 20oC te komen...
Verhoging ga ik doen als de stroom (excl belasting) gratis is (mbv de Smart Grid).
Dat is in de herfst vaak snachts, veel wind en weinig consumptie.
Er komen flink wat windparken bij, in de toekomst zal je dit vaker zien.
Ik heb net een nieuw jaarcontract voor 19,5ct om 19,7 ct afgesloten vandaar dat ik voor nu op de nachtverlaging strategie blijf draaien om terugleverkosten te dempen en uiteraard de eerder genoemde argumenten (cop - defrosts - stilte in de nacht)shadylog schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 11:16:
Ik heb een dubbeltarief 0.28 normaal en 0.21 dal. Ik zat ook te denken hoe ik het beste mijn verwarming naar s'nachts kan duwen.
Met dynamisch kunnen afwegingen uiteraard anders worden afhankelijk van de verdere factoren van isolatie en beton buffer.
Zo, een week later toch even tijd voor een update. Zoals jullie hebben gelezen had ik zaterdag het systeem weer operationeel gemaakt (bewegelijk maken van de vierwegklep). Ik heb nadien de thermostaat zo gescheduled om opereren in koude omstandigheden en daarom defrosts te vermijden. Mijn ticket via warmteservice heb ik door laten lopen om Itho te verzoeken voor een duurzame oplossing.hondacb50 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:15:
[...]
Dag Jan,
ja gelukkig wel! Na gister een belletje met Joris @Stoker van Warmtepomponline hebben we de juiste diagnose gesteld van het euvel. Heel erg bedankt voor die top service!
Gaszijdig is er een vierwegklep die de warmtepomp schakelt tussen verwarmen & koelen. Deze is blijven hangen na het defrosten gister en daarom ging de warmtepomp terwijl hij dacht te gaan verwarmen noujuist koelen!
Ik heb vandaag alle kappen van de warmtepomp verwijderd en de klep gevonden.
Dit is de klep:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Via het onderhoudsmenu (M15.1 en M15.8) hebben we de klep diverse keren manueel geschakeld. Ik heb dit ook gefilmd en zal kijken of ik het filmpje erop krijgt. De klep maakt geluid en lijkt te schakelen, maar er komt ook een beetje een krakend geluid uit. Zie de volgende video:
[YouTube: Itho amber 4 wegklep hapert]
Na dit repetatief schakelen en verder eigenlijk geen echte aanpassing deed daarna de pomp het weer. De Tuo was weer hoger dan Tui! (We verwarmen!!!)
Maandag ga ik via warmteservice contact proberen te zoeken met Itho om te kijken of we tot een duurzame oplossing kunnen komen. Ik vertrouw het systeem momenteel nog niet en daarom wil ik voorlopig alleen overdag tijdens hogere temperaturen draaien om defrosts even te vermijden.
Allen, enorm bedankt voor het meedenken! Goede service bij een systeem waar je zo afhankelijk van bent is van onschatbare waarde!
Nou is het tijd voor een warme douche!
Op maandag ben ik opnieuw benaderd door warmteservice voor mijn contactgegevens. (Deze had ik zaterdag al proactief achter gelaten)
Op woensdag kreeg ik een sms’je dat ik contact op kon nemen met Itho om een service afspraak in te plannen. Best wel lang in de wacht gehangen en destijds direct gevraagd om ook met de technische dienst te praten aangezien de planning zei dat ze een flow switch zouden komen vervangen. (Dit omdat de s02/s10 error is door gecommuniceerd door warmteservice, maar niet mijn hele verhaal.) uiteindelijk heeft de technische afdeling ook de vierwegklep aan de materialen lijst voor de service monteur toegevoegd.
Vandaag (vrijdag) is de monteur van Itho langs geweest. Omdat ik helaas niet thuis kon zijn heb ik het verslag wat ik ook hier op Tweakers uitgeprint klaargelegd voor de monteur. Via mijn vriendin heb ik beperkt wat terugkoppeling gehad, het volledige service rapport komt nog via de mail blijkbaar. (Tot op heden niet ontvangen)
Volgens de monteur was er niets mis met de vierweg klep, het geluid in het filmpje was normaal. Wel was er een storing in het “elektrisch element” (of hier de backup heater mee wordt bedoelt of een ander element weet ik niet) en zou dit veroorzaakt zijn door lage druk in het cv systeem.
Deze storing is opgelost en volgens mij heeft de monteur veel instellingen gewijzigd. (Circulatie pomp flow staat op maximaal, en ook M1.01, M1.02 en M1.03 staan weer op default waardes)
De monteur is al met al iets van 2 uur bezig geweest en gaf aan dat er vrijwel nooit storingen waren met de warmtepomp zelf en dat het vrijwel altijd aan de installatie lag.
Ik wacht nog even op het verslag en of er mogelijk een rekening komt (niets over gezegd). Maar vooralsnog ga ik de pomp dan ook weer ‘s nachts gebruiken indien nodig.
Ps. Mogelijk dat het elektrisch element wat in storing was de backup heater was, dan is dat mogelijk een verklaring waarom ik de nood modus niet aan kreeg! 🤷🏻♂️
Mijn vraag is: Wat is jullie advies om de warmtepomp stabiel te laten draaien? Zou het voldoende zijn om de thermostaat terug te zetten naar bijvoorbeeld 18 graden, of moet ik ook de aanvoertemperatuur aanpassen?
Het is uiteraard belangrijk om pendelen te voorkomen, maar ik wil ook bevriezing uitsluiten mocht er nog vorst aankomen.
Alvast bedankt voor jullie hulp en suggesties!
Dat plaatje is toevallig als er windkracht 6 staat in de nacht en is niet echt representatief. Kijk even naar andere dagen. Maar ik snap je punt.Jan2023 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:32:
[...]
Het is ook zeer zinvol i.v.m . spreiding van energie verbruik om in de nacht te verwarmen en zeker met een dynamisch kontrakt.
Als je kijkt naar het uurtarief !
[Afbeelding]
En wzonnepanelen leveren in deze donkere dagen wel zeer weinig op.
Want wie legt er nu nog een 40 tal panelen op zijn dak ?
Volgens mij zou je geen veranderingen aan moeten brengen in je aanvoer temperatuur. Je thermostaat zal de warmtepomp uitzetten indien de doel temperatuur is bereikt.psycho-realm schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:55:
Ik heb een open verdeler met vloerverwarming icm een Amber 65. Volgende week ga ik op vakantie en wil ervoor zorgen dat de warmtepomp stabiel blijft draaien tijdens mijn afwezigheid.
Mijn vraag is: Wat is jullie advies om de warmtepomp stabiel te laten draaien? Zou het voldoende zijn om de thermostaat terug te zetten naar bijvoorbeeld 18 graden, of moet ik ook de aanvoertemperatuur aanpassen?
Het is uiteraard belangrijk om pendelen te voorkomen, maar ik wil ook bevriezing uitsluiten mocht er nog vorst aankomen.
Heb je ook sww? Mogelijk goed om nog even naar de speciale vakantie modus te kijken. Zie de handleiding. Ik heb deze zelf nog nooit gebruikt!
Gewoon je thermostaat en je tapwater een paar graden naar beneden zetten. Als je thuis komt (of bij vertrek op afstand) zet je alles weer terug en begin je met uitpakken. Tegen de tijd dat je rustig op de bank zit, komt de warmte je weer tegemoetpsycho-realm schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 20:55:
Ik heb een open verdeler met vloerverwarming icm een Amber 65. Volgende week ga ik op vakantie en wil ervoor zorgen dat de warmtepomp stabiel blijft draaien tijdens mijn afwezigheid.
Met v2.29 heb je overigens geen zorgen voor bevriezingen.
[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 06-12-2024 22:23 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Mooi ,-)psycho-realm schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:01:
[...]
Dat plaatje is toevallig als er windkracht 6 staat in de nacht en is niet echt representatief. Kijk even naar andere dagen. Maar ik snap je punt.
Deze uitzonderingen komen vaker voor.
Heb je ook de meest recente firmware nu ?hondacb50 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:15:
[...]
Zo, een week later toch even tijd voor een update. Zoals jullie hebben gelezen had ik zaterdag het systeem weer operationeel gemaakt (bewegelijk maken van de vierwegklep). Ik heb nadien de thermostaat zo gescheduled om opereren in koude omstandigheden en daarom defrosts te vermijden. Mijn ticket via warmteservice heb ik door laten lopen om Itho te verzoeken voor een duurzame oplossing.
Op maandag ben ik opnieuw benaderd door warmteservice voor mijn contactgegevens. (Deze had ik zaterdag al proactief achter gelaten)
Op woensdag kreeg ik een sms’je dat ik contact op kon nemen met Itho om een service afspraak in te plannen. Best wel lang in de wacht gehangen en destijds direct gevraagd om ook met de technische dienst te praten aangezien de planning zei dat ze een flow switch zouden komen vervangen. (Dit omdat de s02/s10 error is door gecommuniceerd door warmteservice, maar niet mijn hele verhaal.) uiteindelijk heeft de technische afdeling ook de vierwegklep aan de materialen lijst voor de service monteur toegevoegd.
Vandaag (vrijdag) is de monteur van Itho langs geweest. Omdat ik helaas niet thuis kon zijn heb ik het verslag wat ik ook hier op Tweakers uitgeprint klaargelegd voor de monteur. Via mijn vriendin heb ik beperkt wat terugkoppeling gehad, het volledige service rapport komt nog via de mail blijkbaar. (Tot op heden niet ontvangen)
Volgens de monteur was er niets mis met de vierweg klep, het geluid in het filmpje was normaal. Wel was er een storing in het “elektrisch element” (of hier de backup heater mee wordt bedoelt of een ander element weet ik niet) en zou dit veroorzaakt zijn door lage druk in het cv systeem.
Deze storing is opgelost en volgens mij heeft de monteur veel instellingen gewijzigd. (Circulatie pomp flow staat op maximaal, en ook M1.01, M1.02 en M1.03 staan weer op default waardes)
De monteur is al met al iets van 2 uur bezig geweest en gaf aan dat er vrijwel nooit storingen waren met de warmtepomp zelf en dat het vrijwel altijd aan de installatie lag.
Ik wacht nog even op het verslag en of er mogelijk een rekening komt (niets over gezegd). Maar vooralsnog ga ik de pomp dan ook weer ‘s nachts gebruiken indien nodig.
Ps. Mogelijk dat het elektrisch element wat in storing was de backup heater was, dan is dat mogelijk een verklaring waarom ik de nood modus niet aan kreeg! 🤷🏻♂️
Het probleem was toch begonnen met de caleffi,s die open waren gegaan?
Settings van de vorstbeveiliging nog eens nalopen ?
Een eigenaardigheid als je de Tr compensatie gebruikt en de thermostaat echt lager zet, 12oC of zo. Je stookcurve gaat dan 8 graden omhoog. Het zou fijn zijn als er een echte vakantie-stand komt.hondacb50 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:14:
[...]
Volgens mij zou je geen veranderingen aan moeten brengen in je aanvoer temperatuur. Je thermostaat zal de warmtepomp uitzetten indien de doel temperatuur is bereikt.
Heb je ook sww? Mogelijk goed om nog even naar de speciale vakantie modus te kijken. Zie de handleiding. Ik heb deze zelf nog nooit gebruikt!
Dag Jan,Jan2023 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:45:
[...]
Heb je ook de meest recente firmware nu ?
Dat de caleffis open gingen was een gevolg (ipv oorzaak) van het feit dat de warmtepomp ging koelen in plaats van verwarmen na een defrost (vastzittende 4-weg klep). Je kunt in mijn grafieken zien dat de delta T over de warmtewisselaar negatief blijft na de defrost.
Ik snap daarom ook nog niet goed of de root cause echt is aangepakt gister door de monteur. Ik ben ondertussen wel weer het systeem vrij aan het gebruiken. Ik zal nog een verslag ontvangen van de gemaakte aanpassingen.
Even mezelf aanvullen. In plaats van dat we 's nachts geen geluid mee horen, horen we nu ieder uur geluid. Nochtans staat de stille modus aan en is er een nachtverlaging.Drossie schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 00:12:
[...]
Zo zien de laatste 24u van mijn warmtepomp eruit:
[Afbeelding]
Ik kan dat vrij moeilijk interpreteren, maar ik las al dat het beter langere runs moeten zijn.
De belangrijkste instellingen:
M1.1 3
M1.2. 3
M1.3. 1
Stooklijn:
12/ 24
5/26
0/28
-5/31
-10/33
Boiler wordt 1 keer opgewarmd per dag naar 50°C in Eco.
Pompsnelheid verwarming op gemiddeld.
Huis is goed geïsoleerd. Vloerverwarming op 3 verdiepen.
Thermostaat is Evohome van Honeywell, met de module voor warmtepompen.
Volgende week komt er een kWh meter om het verbruik te monitoren.
Temperatuur staat overdag op 21, 's nachts op 20. 's Nachts is ook de stille modus actief.
Is dat een defrost elk uur?
:strip_exif()/f/image/d8sZBt1LOC5jmYiNCLPeDhoy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xklbCzXRXBqESbLsrHiCWikH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik deel je zorg dat de root cause niet is aangepakt, maar idd. gewoon laten draaien is nu de aanpak...hondacb50 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 19:15:
[...]
Zo, een week later toch even tijd voor een update. (...)
Omdat ik helaas niet thuis kon zijn heb ik het verslag wat ik ook hier op Tweakers uitgeprint klaargelegd
Inderdaad hebben monteurs de neiging om settings weer op een veilige basis te zetten. Mijn CV-ketel draaide 364/24 op 45oC, de 365e dag was altijd na de servicebeurt waar de monteur hem steevast op 75oC zette, hij wilde geen klachten op een koude winterdag...
Nu staat jou pomp te pendelen, aan en uit.Drossie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 09:40:
[...]
Even mezelf aanvullen. In plaats van dat we 's nachts geen geluid mee horen, horen we nu ieder uur geluid. Nochtans staat de stille modus aan en is er een nachtverlaging.
Is dat een defrost elk uur?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Staat je TR correctie aan? Eerst uitzetten en zelf de controle hebben.
En zet je stooklijn eens op:
12/26
5/26
0/28
-5/31
-10/33
[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 07-12-2024 12:16 ]
Ik heb een HP S95 en denk dat ik die te correctie niet heb in mijn instellingen.Stoker schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:14:
[...]
Nu staat jou pomp te pendelen, aan en uit.
Staat je TR correctie aan? Eerst uitzetten en zelf de controle hebben.
En zet je stooklijn eens op:
12/26
5/26
0/28
-5/31
-10/33
Hoe komt het dat de de warmtepomp pendelt?
Volgens de thermostaat mag de pomp niet werken omdat de temperatuur voldoende hoog is in huis. Bovendien staat de geluidsreductiemodus aan 's nachts.
Vreemd genoeg is dat pendelen gestopt deze ochtend.
Haha bekend verhaal.tonwes99 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:29:
[...]
Ik deel je zorg dat de root cause niet is aangepakt, maar idd. gewoon laten draaien is nu de aanpak...
Inderdaad hebben monteurs de neiging om settings weer op een veilige basis te zetten. Mijn CV-ketel draaide 364/24 op 45oC, de 365e dag was altijd na de servicebeurt waar de monteur hem steevast op 75oC zette, hij wilde geen klachten op een koude winterdag...
Een collega van me gaf aan dat het wat lang duurde voordat zijn huis warm was met een nieuwe CV. De monteur was langsgekomen en had aangegeven de watertemperatuur extra hoog te hebben gezet. Het probleem was opgelost
Je watertemperatuur is te laag. Hij moet ca 22 graden maken met een overshoot van 3 graden, dus 25graden.Drossie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:23:
[...]
Ik heb een HP S95 en denk dat ik die te correctie niet heb in mijn instellingen.
Hoe komt het dat de de warmtepomp pendelt?
Volgens de thermostaat mag de pomp niet werken omdat de temperatuur voldoende hoog is in huis. Bovendien staat de geluidsreductiemodus aan 's nachts.
Vreemd genoeg is dat pendelen gestopt deze ochtend.
Daar is de warmtepomp zo op en dan gaat hij weer uit.
Als je de temperatuur hoger zet, dan gaat hij langer aan en langer uit.
Wordt het kouder, dan zal je wss af kunnen met dezelfde watertemperatuur, alleen dan een langere run
Bedankt!Stoker schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 13:06:
[...]
Je watertemperatuur is te laag. Hij moet ca 22 graden maken met een overshoot van 3 graden, dus 25graden.
Daar is de warmtepomp zo op en dan gaat hij weer uit.
Als je de temperatuur hoger zet, dan gaat hij langer aan en langer uit.
Wordt het kouder, dan zal je wss af kunnen met dezelfde watertemperatuur, alleen dan een langere run
En kan je verklaren waarom de warmtepomp 's nachts in werking treedt terwijl de thermostaat dat zou moeten verhinderen?
Als de virstbeveiliging open gaat, dan is de temp laag, gaat de BUH aan met lucht erin en is het bimetaal van de max thermostaat aangesproken.Jan2023 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:45:
[...]
Heb je ook de meest recente firmware nu ?
Dit is vaak oorzaak van ‘s nachts de unit uitdoen, die moet met koude doorlopen.
Dus idd oorzaak gebruiker.
Dank voor die uitleg! Toch vrees ik dat het dan alsnog een gevolg is van een hangende vierweg klep. De warmtepomp was al ruim 2 a 3 uur aan het draaien en zijn derde defrost uit aan t voeren. Na die laatste defrost is het fout gegaan, bleef hij koelen en is het cv water leeggelopen.Technician- schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:23:
[...]
Als de virstbeveiliging open gaat, dan is de temp laag, gaat de BUH aan met lucht erin en is het bimetaal van de max thermostaat aangesproken.
Dit is vaak oorzaak van ‘s nachts de unit uitdoen, die moet met koude doorlopen.
Dus idd oorzaak gebruiker.
Kun je zo’n thermostaat van de backupheater zelf resetten? Of brand er iets door?
Kun je zelf resetten.hondacb50 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:34:
[...]
Dank voor die uitleg! Toch vrees ik dat het dan alsnog een gevolg is van een hangende vierweg klep. De warmtepomp was al ruim 2 a 3 uur aan het draaien en zijn derde defrost uit aan t voeren. Na die laatste defrost is het fout gegaan, bleef hij koelen en is het cv water leeggelopen.
Kun je zo’n thermostaat van de backupheater zelf resetten? Of brand er iets door?
Oh daarom is die vorstklep gaan lekken, bleef maar doorkoelen?
Of was er te weinig volume/warmte voor de defrost?
Een hangende vierwegklep komt haast nooit voor.
Hij kan wel kapot, dan is het vaak de magneetspoel. Of na 10.000 keer schakelen.
Heb je m nou zelf bij de warmteservice gekocht en zelf geïnstalleerd?
[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 07-12-2024 20:08 ]
Klopt! Hij bleef hangen na de defrost en daaromTechnician- schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:52:
[...]
Kun je zelf resetten.
Oh daarom is die vorstklep gaan lekken, bleef maar doorkoelen?
Of was er te weinig volume/warmte voor de defrost?
Een hangende vierwegklep komt haast nooit voor.
Hij kan wel kapot, dan is het vaak de magneetspoel. Of na 10.000 keer schakelen.
Heb je m nou zelf bij de warmteservice gekocht en zelf geïnstalleerd?
bleef hij koelen.
Yes, zelf geïnstalleerd en via warmteservice aangeschaft. Dat zou ik tegenwoordig anders doen overigens.
Weet jij hoe zo’n reset eruit ziet?
Ik heb namelijk nog niet heel veel vertrouwen dat het probleem opgelost is en mogelijk dat het nog eens voor gaat doen. Altijd goed om te weten hoe je het dan kan resetten.
Ik begrijp dat je de WPV-H 270L 3G nodig hebt met I-WPV Module
https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00732
https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00772
Ik probeer me alleen een voorstelling te maken van de ruimte die dat samen in beslag neemt. En heb er ook nog niet echt foto's van voorbij zien komen.
Het vat is 1690.0 mm breed en de laadmodule is 245.0 mm breed. Wordt de hele installatie dan dus 1935 mm breed? Of kan de laad module er nog "op" of naast geplaatst worden? Of kan dat er ook iets verder vanaf aan de wand worden geplaatst? Zo ja, welke afstand?
Ik raak ook een beetje in de war omdat ze bij de staande modellen er mooi onderin lijken te zijn weggewerkt.
En mocht iemand een foto hebben van een dergelijke opstelling. Of gewoon alleen die laadmodule. Dan zie ik het graag!
NB: Bij ons zou het tapwatervat op de zolder komen bij het schuine dak. Zeg maar onze overloop. De exacte breedte is dus erg van belang om te weten of het past.
[ Voor 104% gewijzigd door teacher op 08-12-2024 09:38 ]
De warmtewisselaar is los van het vat en kan je vrij plaatsen waar je wilt.doncartel schreef op zondag 8 december 2024 @ 00:39:
Wij oriënteren ons op een WeHeat warmtepomp icm horizontaal tapwatervat van Itho Daalderop.
Ik probeer me alleen een voorstelling te maken van de ruimte die dat samen in beslag neemt. En heb er ook nog niet echt foto's van voorbij zien komen.
Het vat is 1690.0 mm breed en de laadmodule is 245.0 mm breed. Wordt de hele installatie dan dus 1935 mm breed? Of kan de laad module er nog "op" of naast geplaatst worden? Of kan dat er ook iets verder vanaf aan de wand worden geplaatst? Zo ja, welke afstand?
Ik raak ook een beetje in de war omdat ze bij de staande modellen er mooi onderin lijken te zijn weggewerkt.
En mocht iemand een foto hebben van een dergelijke opstelling. Of gewoon alleen die laadmodule. Dan zie ik het graag!
NB: Bij ons zou het tapwatervat op de zolder komen bij het schuine dak. Zeg maar onze overloop. De exacte breedte is dus erg van belang om te weten of het past.
De losse module kan je in principe overal in de buurt van de boiler plaatsen. In dit geval links van de boiler of er achter onder het schuine gedeelte.doncartel schreef op zondag 8 december 2024 @ 00:39:
Wij oriënteren ons op een WeHeat warmtepomp icm horizontaal tapwatervat van Itho Daalderop.
:strip_exif()/f/image/shMq4K71tBEqOSbwmtaiJMpU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 08-12-2024 11:30 ]
Is er duidelijkheid over de functie 'mode signaal output'? Dat staat hier momenteel op koelen zie ik.Carboy54 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:14:
[...]
Volgende week heb ik een afspraak bij Itho om een aantal instellingen van de Amber te bespreken. Volgens mij is deze aansluiting te gebruiken om bij voorbeeld externe apparaten aan te sturen. De hybride/bivalente aansluiting is inderdaad de uiterst linkse. Wordt vervolgd.....
Bijkomend voordeel van af en toe optoeren van 36 naar 43Hz is bovendien dat de max. lang draai tijd om de compressor te beschermen tegen te weinig smering niet wordt aan getikt en de Amber door blijft draaien zoals vandaag.bommer schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:27:
[...]
Gelukkig niet!
COP is de verhouding tussen de gebruikte elektrische energie en opgewekte thermische energie. Niet meer en niet minder.
Een Amber is zuiniger op 43Hz met een hogere COP dan op 36Hz, maar dat verbruikt dus wel meer energie.
Nu gaat die installateur inregelen op hoogste COP en daarmee dus ook een hoger energie verbruik tot gevolg.
Ik draai liever een lagere COP op 36Hz met een lager totaal verbruik. Het gaat uiteindelijk om het comfort en de gebruikte Kwh.
En niet om de hoogste COP, zolang deze boven de 2,4 is ben je beter af dan met gas.
Overigens de grote pompen waar ik mee werk van daikin of carrier, maatje 100-200KW hebben hele simpele meters aanboord, waarvan de leverancier zegt wijkt 20% af. Leuk maar niet op regelen of energie op afrekenen.
Wij plaatsen altijd kamstrup en schneider meters. Overigens wel mooi, vanmiddag nog een dn100(114mm) kamstrup in handen gehad.
Wat een ding, weegt gewoon 25 kilo.
:strip_exif()/f/image/p7gIkthQqofnlsUxs2icHwsy.jpg?f=fotoalbum_large)
Zit je hier wel goed met je vragen over je HP S95 ?Drossie schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:24:
[...]
Is er duidelijkheid over de functie 'mode signaal output'? Dat staat hier momenteel op koelen zie ik.
Ik ben bezig met het uitzoeken van nieuwe verwarming en tapwater voor mijn woning en ben een warmtepomp aan het overwegen.
Verwarming zou gaan om +- 45m2 vloerverwarming en een kleine handoek radiator in de badkamer. (overige kamers met airco)
dus voor vloerverwarming verwarming kan ik ongeveer 4 tot 4.5 kw rekenen.
Daar komt dan nog de warmwater voorziening bij.
Ik vraag mij af of ik dan voldoende heb aan een warmtepomp van 6 kw of beter voor 9kw kan gaan?
Op dit moment twijfel ik tussen de ito amber en de weheat sparrow.
de ito amber lijkt een flink stuk goedkoper maar vraag mij af hoeveel ik dan inlever op de kwaliteit?
Aangezien de menu's van beide pompen quasi identiek zijn, denk ik dat wel ja.Jan2023 schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:46:
[...]
Zit je hier wel goed met je vragen over je HP S95 ?
Het is niet zozeer een kwestie van kwaliteit maar meer van de verschillende mogelijkheden. 6.5 kW lijkt mij voldoende op basis van jouw info. De Amber wordt zeer compleet geleverd met standaard vele mogelijkheden zoals de extra 3kW BUH en uitgebreide instellingen maar is nog niet te managen op afstand. Op dat punt is de Sparrow zijn tijd vooruit met onafhankelijke 4G verbinding die overigens communiceert met de server van Weheat zelf. Ook integratie met dynamische tarieven en on the air updates zijn mogelijk.havoc764 schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:50:
heren, allen,
Ik ben bezig met het uitzoeken van nieuwe verwarming en tapwater voor mijn woning en ben een warmtepomp aan het overwegen.
Verwarming zou gaan om +- 45m2 vloerverwarming en een kleine handoek radiator in de badkamer. (overige kamers met airco)
Ik vraag mij af of ik dan voldoende heb aan een warmtepomp van 6 kw of beter voor 9kw kan gaan?
de ito amber lijkt een flink stuk goedkoper maar vraag mij af hoeveel ik dan inlever op de kwaliteit?
Wat is je verbruik en ga je ook gebruik maken van tapwater?havoc764 schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:50:
heren, allen,
Beide zijn kwaliteit goeie pompen, de kwaliteit van Amber doet niet onder aan de pompen van Weheat. Grote verschil zit hem wat mij betreft in aansturing en Tweakbaarheid (is dat een woord?)
Zoals in beschrijving ook douchewater voor de badkamer, tapwater beneden zal ik met een close in boiler doen.Stoker schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:28:
[...]
Wat is je verbruik en ga je ook gebruik maken van tapwater?
Beide zijn kwaliteit goeie pompen, de kwaliteit van Amber doet niet onder aan de pompen van Weheat. Grote verschil zit hem wat mij betreft in aansturing en Tweakbaarheid (is dat een woord?)
Verbruik weet ik helaas niet omdat ik in een grote verbouwing zit.
Isolatie is af,
Tonzon voor de vloer,
spouw isolatie
Het dak is nieuwbouwstandaarden aan isolatie, zelfs iets daarboven.
woning is van 1974
Temperatuur in de woonkamer nu hangt tussen de 16 en 18 graden zonder verwarming.
als bijverwarming en voor koeling komt ook in de woonkamer nog een airco van 5kw te hangen.
Zeker als je nog een airco hebt hangen die een beetje kan helpen als het toch een keer -10gr wordt.
Met een lager vermogen kan je rustiger en constanter verwarmen bij temperaturen boven de 0gr.
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
Bedankt, heb ik gezien, maar daaruit kon ik dus onvoldoende opmaken waar de laadmodule zit.Impossibl3 schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:44:
@doncartel in de topic start staat een foto van een horizontaal vat.
BedanktWhiskey48 schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:47:
[...]
De warmtewisselaar is los van het vat en kan je vrij plaatsen waar je wilt.
Bedankt. Dus totale breedte hoeft niet meer te zijn dan 1690.0 mm? Met paar cm marge gok ik.Carboy54 schreef op zondag 8 december 2024 @ 11:27:
[...]
De losse module kan je in principe overal in de buurt van de boiler plaatsen. In dit geval links van de boiler of er achter onder het schuine gedeelte.
[Afbeelding]
Hier vind je de info incl. de losse laad module:doncartel schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:29:
[...]
Bedankt. Dus totale breedte hoeft niet meer te zijn dan 1690.0 mm? Met paar cm marge gok ik.
https://www.ithodaalderop...nkedin&utm_campaign=wpv-h
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 08-12-2024 22:18 ]
Om antwoord op je vraag te kunnen geven kun je het beste hier een indicatieve warmteverliesberekening maken aangezien je geen historisch gasverbruik hebt. Tel voor tapwater minimaal nog eens 0.5kW bij de berekening op 👍havoc764 schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:35:
[...]
Zoals in beschrijving ook douchewater voor de badkamer, tapwater beneden zal ik met een close in boiler doen.
Verbruik weet ik helaas niet omdat ik in een grote verbouwing zit.
Isolatie is af,
Tonzon voor de vloer,
spouw isolatie
Het dak is nieuwbouwstandaarden aan isolatie, zelfs iets daarboven.
woning is van 1974
Temperatuur in de woonkamer nu hangt tussen de 16 en 18 graden zonder verwarming.
als bijverwarming en voor koeling komt ook in de woonkamer nog een airco van 5kw te hangen.
(Nb eerste inschatting is dat je met de kleinste af zou kunnen obv je gegeven info icm je backup. Hoeveel gebruik je moet gaan maken van de backup kun je dus bereken indicatief. )
Daarna kijk je in de datasheet bladen wat het max vermogen is bij A-7/W35 en dan weet je of redelijk in de buurt blijft van wat er aan warmteverlies in kW uitkwam.
Uiteraard is het prettig om de airco als backup te hebben. Je zou dan ook gewoon voor kleinste kunnen kiezen al ben ik zelf niet zo fan van lucht verwarming. (Gaat wat ver om hier uitgebreid op L/L warmtepomp om (bij) te verwarmen in te gaan)
[ Voor 27% gewijzigd door ErikVers op 09-12-2024 07:32 ]
https://www.vakbladwarmte...-en-deelt-zijn-ervaringen
https://emea01.safelinks....zy3FccOB24c%3D&reserved=0
[ Voor 107% gewijzigd door Technician- op 09-12-2024 19:34 ]
Het huis op de foto kwam me ook bekend voor
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
Heb de boel eens nagerekend en heb inderdaad genoeg aan 4.5 kw warmte voor de verwarming om 60% van de woning te verwarmen. (dus dat rond ik af naar 5) dan blijft er volgens mij voldoende over om de warmwater voorzieniening op peil te houden ook tijdens kouden dagen en anders is de bijverwarming of het backupelement in de warmtepomp nog aanwezig.ErikVers schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:24:
[...]
Om antwoord op je vraag te kunnen geven kun je het beste hier een indicatieve warmteverliesberekening maken aangezien je geen historisch gasverbruik hebt. Tel voor tapwater minimaal nog eens 0.5kW bij de berekening op 👍
(Nb eerste inschatting is dat je met de kleinste af zou kunnen obv je gegeven info icm je backup. Hoeveel gebruik je moet gaan maken van de backup kun je dus bereken indicatief. )
Daarna kijk je in de datasheet bladen wat het max vermogen is bij A-7/W35 en dan weet je of redelijk in de buurt blijft van wat er aan warmteverlies in kW uitkwam.
Uiteraard is het prettig om de airco als backup te hebben. Je zou dan ook gewoon voor kleinste kunnen kiezen al ben ik zelf niet zo fan van lucht verwarming. (Gaat wat ver om hier uitgebreid op L/L warmtepomp om (bij) te verwarmen in te gaan)
Hoe gaat het met je testfase?tedsje schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:53:
[...]
@Guus. de BDR91A wil wel, het is uiteindelijk een aan en uitschakeling.
Zelf heb ik ook de evohome en lijkt die in de basis niet geschikt te zijn. Het kent simpelweg niet “de logica” van een warmtepomp (lange runs, zoals ook tegen mij is gezegd).
Zelf heb ik mijn evohome geupdated, hiervoor moest ik contact opnemen met honeywell en je device gegevens doorgeven (zit achter de buitenramd van het scherm). Na de update krijg je de opties om minder vaak per uur aan te slaan en langere runs te maken.
Om goed met deze configuratie om te gaan moet je de evohome wel tweaken icm de warmtepomp. Zover ik begreep (ben er zelf ook nog mee bezig) moet je de warmtepomp continue laten doordraaien. Evohome heeft de neiging om gelijk te stoppen als de “minimale aan tijd” is behaald. Ook wil de Evohome gelijk weer starten als de tijd is verstreken.
Om te beginnen heb ik het volgende gedaan om overlap te creëren. 2x per uur aanslaan met een minimale aantijd van 25 minuten en een “uit tijd” van 5 minuten. Op de Amber heb ik aangegeven om 15 minuten na te draaien als hij het “uit” signaal ontvangt. Hopelijk ontvangt de Amber binnen die 15 minuten een nieuw “aan” signaal waardoor de WP eigenlijk nooit uit heeft uitgestaan en (zover ik weet, corrigeer me @bommer als het fout is) zal de “nadraai timer” opnieuw gaan tellen wanneer de Amber opnieuw een “uit” signaal ontvangt.
Ook heb ik de algehele stooklijn naar beneden gezet, maar dit is iets waar je zelf mee moet stoeien.
Het staat allemaal nog in test fase, maar logischerwijs zou je hiermee een “continue aan” resultaat kunnen behalen met de WP icm een Evohome.
Momenteel draait hij eigenlijk vrijwel continu op 43hz de dag rond. Niet unhappy mee en comfortabel, maar zou graag kijken of ik het nog wat strakker krijg.
Moet de Ta bij huidige buitentemperaturen dan juist tikkie omhoog? Afgelopen periode deze juist iets verlaagd, vanwege veel aan/uit gedurende de dag. Dat gedrag lijk ik redelijk kwijt.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
M1.03 staat bij jou op 5 dat kan lager en dan moduleert die sneller naar beneden. Dit staat verkeerd in de handleiding. Probeer 1/2. Je kan dit ook prima aanpassen tijdens een run. Maak vooral ook een screenshot van het resultaat voor de rest van het forum, er heerst twijfel over of dit waar is.Guus. schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:37:
Voordat ik mijn evohome / externe aan/uit regeling weer aanzet, wil ik graag eerst dat mijn amber goed staat afgesteld / verder terugmoduleert naar 36hz.
Momenteel draait hij eigenlijk vrijwel continu op 43hz de dag rond. Niet unhappy mee en comfortabel, maar zou graag kijken of ik het nog wat strakker krijg.
Moet de Ta bij huidige buitentemperaturen dan juist tikkie omhoog? Afgelopen periode deze juist iets verlaagd, vanwege veel aan/uit gedurende de dag. Dat gedrag lijk ik redelijk kwijt.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
M1.03 is de setting "Moduleren verwarmen/koelen"

Ik ga alles de komende maand stukje bij beetje installeren. Alvast even 2 vraagjes:
- Kan de Amber al buiten staan zonder stroom en water in het systeem, of zijn er delen waar water opgesloten zit die kapot kunnen gaan bij temperaturen onder 0?
- De meeste Ambers hier zie ik staan op die driehoekige voetjes. Deze lijken er niet meer bij te zitten. Klopt dat?
1- Ik vermoed dat al het testwater er al uit gelopen is. dus even veilig als een Amber waarbij de vorstbeveiliging open is gegaan. Als je het zeker wilt weten, even rode dopje van de intake/outlet verwijderen aan de achterzijde.SuperKris schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:14:
De Amber 95 is hier vandaag bezorgd. Toch wel weer grappig, je bent al zo lang bezig alles uit te denken qua plaatsing, dan is het ding er eindelijk, en schik je nog steeds van het formaat![]()
Ik ga alles de komende maand stukje bij beetje installeren. Alvast even 2 vraagjes:
- Kan de Amber al buiten staan zonder stroom en water in het systeem, of zijn er delen waar water opgesloten zit die kapot kunnen gaan bij temperaturen onder 0?
- De meeste Ambers hier zie ik staan op die driehoekige voetjes. Deze lijken er niet meer bij te zitten. Klopt dat?
2- Bedoel je de Big Foot, of heb je het aan de metalen delen direct aan de Amber. De eerste moet je idd. separaat kopen, van deze laatste is het ontwerp recent gewijzigd, dus foto's op deze site kunnen iets anders zijn.
Ja, achter de dopjes zat nog wat water, dat is er inmiddels ook uitgelopen, maar goed punt van de vorstbeveiliging idd. Dan zou het wel veilig moeten zijn ja.tonwes99 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:31:
[...]
1- Ik vermoed dat al het testwater er al uit gelopen is. dus even veilig als een Amber waarbij de vorstbeveiliging open is gegaan. Als je het zeker wilt weten, even rode dopje van de intake/outlet verwijderen aan de achterzijde.
2- Bedoel je de Big Foot, of heb je het aan de metalen delen direct aan de Amber. De eerste moet je idd. separaat kopen, van deze laatste is het ontwerp recent gewijzigd, dus foto's op deze site kunnen iets anders zijn.
Ik bedoel echt de driehoekige voetjes die hier vaak wel gepost zijn. Het model wat ik heb heeft alleen een sleuf in de voorkant en achterkant van de "rails" die onder de Amber zitten. Opzich niets mis mee natuurlijk.
Ik ben nog steeds aan het zoeken naar de beste instellingen voor de Evohome in combinatie met mijn warmtepomp van Ihto Daalderop.Guus. schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:33:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Amber en mijn Evohome zijn nog geen vriendjes meen ik.
Evohome:
Max. 1 schakeling per uur
Min. Aan tijd 20 min
Min. Uit tijd 5 min
(Conform instructie itho)
Amber:
- Pomp op interval
- M1.1,2,3 - 5/3/5
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Stooklijn correctie a.h.v. Ruimtetemperatuur kan uit toch, nu met de evohome erop?
- Stooklijn omhoog / omlaag of toch met die uitsignaal vertraging aan de slag?
Ihto raadt aan om maximaal 1 schakeling met uur, min 20 minuten aan en min 5 minuten uit.
Waarom is die uit tijd belangrijk? Je kan die ook op 0 zetten. Is dat niet logischer? Nu verplicht je de WP om telkens uit te gaan.
En wanneer je dan het aantal schakelingen op 2 zou zetten met een minimum tijd van 30 minuten, kan je dan niet bereiken wat je eigenlijk wil: een warmtepomp die voortdurend draait?
Jij hebt de nieuwe revisie.SuperKris schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:32:
[...]
Ik bedoel echt de driehoekige voetjes die hier vaak wel gepost zijn. Het model wat ik heb heeft alleen een sleuf in de voorkant en achterkant van de "rails" die onder de Amber zitten. Opzich niets mis mee natuurlijk.
Gaan we doen! Even een moment zoeken dat de auto niet laadt.shadylog schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:14:
[...]
M1.03 staat bij jou op 5 dat kan lager en dan moduleert die sneller naar beneden. Dit staat verkeerd in de handleiding. Probeer 1/2. Je kan dit ook prima aanpassen tijdens een run. Maak vooral ook een screenshot van het resultaat voor de rest van het forum, er heerst twijfel over of dit waar is.
Ook vanwege aan/uit gedrag?Drossie schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:56:
[...]
Ik ben nog steeds aan het zoeken naar de beste instellingen voor de Evohome in combinatie met mijn warmtepomp van Ihto Daalderop.
Durf hier geen antwoord op te geven.Drossie schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:56:
[...]
Ihto raadt aan om maximaal 1 schakeling met uur, min 20 minuten aan en min 5 minuten uit.
Waarom is die uit tijd belangrijk? Je kan die ook op 0 zetten. Is dat niet logischer? Nu verplicht je de WP om telkens uit te gaan.
En wanneer je dan het aantal schakelingen op 2 zou zetten met een minimum tijd van 30 minuten, kan je dan niet bereiken wat je eigenlijk wil: een warmtepomp die voortdurend draait?
Omdat die "min uit" tijd slaat op als hij uit zou gaan hoe lang hij dan minimaal uit moet blijvenDrossie schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:56:
[...]
Ik ben nog steeds aan het zoeken naar de beste instellingen voor de Evohome in combinatie met mijn warmtepomp van Ihto Daalderop.
Daarvoor is 5min natuurlijk een prima waarde, langer kan ook. Je wilt vooral nooit aan-uit gedrag.
We kennen twee smaken van aan-uit gedrag:
-Niet kwijt kunnen van thermische energie in je afgifte (stooklijn te laag)
-Te onrustig gedrag van thermostaat (te kleine hysterese of PID e.d. regelingen. Bij PID ipv gewone hysterese regeling zou ik sterk aanraden een andere thermostaat toe te passen die gewoon enkel aan en uit gaat op de ingestelde wens temperatuur+hysterese)
Als je een auto-lader hebt investeer in load-balancing. Zou zonde zijn dat je stoppen/hoofdzekering eruit slaat als je auto laad en je kookt en je verwarmt. Dan kan het wel eens hard gaan.Guus. schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:14:
[...]
Gaan we doen! Even een moment zoeken dat de auto niet laadt.
[...]
Ook vanwege aan/uit gedrag?
[...]
Durf hier geen antwoord op te geven.
Nu zie je op het schermpje van de Amber dat je er aanvoer van 34,1gr hebt bij een gewenste aanvoer van 30gr (op basis van je stooklijn). Als je M1.03 op 1 instelt zal hij de aanvoer temperatuur tussen de 29 en 31gr proberen te houden bij een gewenste aanvoer temperatuur van 30gr.
Mogelijk wil je ook je stooklijn aanpassen als je hiermee aan de slag gaat.
[ Voor 13% gewijzigd door -JB- op 10-12-2024 17:54 ]
@Carboy54 Is het nu al 100% helder wat M1.03 doet? Hij staat nog open in de TS van het regelingen topic, met elders een opmerking dat de vraag bij Itho neergelegd is.
@-JB- dat is niet waar volgens mij, als ik m01 op 5 zet, met setpoint 28°c, en m03 op 2, dan loopt de TC nog steeds op naar 33°. Alleen krijgt de compressor meer ruimte om op of af te toeren. Hij gaat dus minder snel naar de 36hz.-JB- schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:51:
@Guus. Hou er wel rekening mee dat je aanvoer lager zal worden als je M1.03 van 5 naar 1 of 2 zet.
Nu zie je op het schermpje van de Amber dat je er aanvoer van 34,1gr hebt bij een gewenste aanvoer van 30gr (op basis van je stooklijn). Als je M1.03 op 1 instelt zal hij de aanvoer temperatuur tussen de 29 en 31gr proberen te houden bij een gewenste aanvoer temperatuur van 30gr.
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
Bij M1.03 =1
Toert de compressor terug t/m 36Hz om te voorkomen dat Tc meer dan 1gr hoger dan de gevraagde temperatuur is.
Bij M1.03 =5
Neemt de compressor de ruimte om Tc tot 3-4 graden boven de ingestelde waarde te laten komen.
In de praktijk komt hij dan niet snel naar 36hz hier, omdat de hogere aanvoer temperatuur simpelweg meer vermogen vraagt.
Overigens zie ik dat de instelling ook effect heeft als de aanvoer onder de ingestelde temperatuur zit. Met M1.03 =1 draait hij sneller vol gas als de warmtepomp uit geweest is.
Als je hem op 5 instelt lijkt dit meer rust te geven.
M1.01 en M1.02 zijn in mijn beleving alleen de waardes waarop de Amber uit- of inschakelt.
Zelf heb ik recent recent weer met die instellingen zitten spelen omdat ik merkte dat de warmtepomp na een kort 61Hz moment als gevolg van het bereiken van de max laagdraaitijd, even helemaal uit ging.
Dit bleek te komen doordat M1.01=2 bereikt werd door de korte 61Hz. De warmtepomp ging uit en starte 20min later weer als m1.02=2 bereikt werd.
Eerst heb ik dit opgelost door M1.01 hoger te zetten. Dat werkte, de warmtepomp draaide zo een halve dag op 36Hz met elke 120min een piek naar 61Hz.
Ik kwam er later achter dat dit probleem zich alleen voorgedaan had als het relatief warm was en 24/7 36Hz eigenlijk ook teveel.
Nu heb ik M1.01=2 en M1.02=4 ingesteld. Hij gaat nu wel uit na de 61Hz piek, maar blijft dan ook een uur uit totdat hij voldoende afgekoeld is.
Ik ben met de instellingen aan het spelen om te kijken of ik de ideale weersafhankelijke regeling kan vinden. Tot nu toe heeft de thermostaat deze maand 3x ingegrepen omdat het 21+ werd tijdens het koken. Maar verder zorgt de stooklijn ervoor dat de temperatuur keurig tussen de 19,8 en 20,5 beweegt.
Binnenkort ga ik de Tr sensor in de woonkamer ophangen en de bijbehorende instelling voor correctie van de stooklijn aanzetten. Hoop dat hij het dan helemaal zelf regelt.
Nb. Nachtverlaging schiet hier niet op met de betonvloer. Beneden gebeurt er bijna niets en boven wordt het in de ochtend te langzaam weer warm.
Zou dat misschien kunnen komen door een gebrek aan afgifte bij 30gr? Het is echt anders dan mijn observaties. Ben benieuwd hoe dat kan!isalenedean schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:43:
[...]
@-JB- dat is niet waar volgens mij, als ik m01 op 5 zet, met setpoint 28°c, en m03 op 2, dan loopt de TC nog steeds op naar 33°. Alleen krijgt de compressor meer ruimte om op of af te toeren. Hij gaat dus minder snel naar de 36hz.
je vat het zelf prima samen hierboven.-JB- schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:21:
[...]
Zou dat misschien kunnen komen door een gebrek aan afgifte bij 30gr? Het is echt anders dan mijn observaties. Ben benieuwd hoe dat kan!
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
1.tonwes99 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:31:
[...]
1- Ik vermoed dat al het testwater er al uit gelopen is. dus even veilig als een Amber waarbij de vorstbeveiliging open is gegaan. Als je het zeker wilt weten, even rode dopje van de intake/outlet verwijderen aan de achterzijde.
Niet correct. Als er maar een klein beetje water, een paar druppels is voldoende, in de wisselaar, pomp of druksensor achterblijft, en dat blijft achter, dan vriest er onheroepelijk wat kapot als het langer achter elkaar vriest. En dat ding staat buiten.
Ik zeg maar. Naar garantie kun je dan ook fluiten ben ik bang. Bevriezing valt nooit onder garantie.
De beste oplossing die ik bereikt heb met de Evohome was 'm van de muur trekkenDrossie schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:56:
[...]
Ik heb nu een Netatmo thermostaat opgehangen die gewoon aan/uit doet en ik heb een vrij ruime hysterese ingesteld (nu nog 0,4 graad) omdat ik nu vooral nog bezig ben de juiste stooklijn te bepalen (dan zie ik nu beter het gedrag van de stooklijn op langere termijn voordat de thermostaat ingrijpt).
Ik merkte bij de Evohome dat deze teveel schakelde, vanwege de PID regeling, of een andere slimheid die ze ingebouwd hadden. Voor de WP totaal ongeschikt. De uitschakelvertraging op de Amber had ik ook op 21 minuten staan, om te voorkomen dat de WP korte tijd uit ging wat totaal zinloos was. Bovendien heb ik ook geen zone-regeling meer, omdat in de woonkamer alles open staat en de andere ruimtes dan wel mee verwarmen waar ik dat wil. Die ruimtes hebben nu gewone thermostaatknoppen (en de afgifte van de radiatoren is in die ruimtes ook beperkt)
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Gedaan - M1.03 van 5 naar 2 - dezelfde minuut nog gezakt naar 36hz. Daling van +~ 120w. Rest van de avond zie ik hem nu wel wat meer op en aftoeren tussen 36-43HZ (geel omcirkeld)shadylog schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:14:
[...]
M1.03 staat bij jou op 5 dat kan lager en dan moduleert die sneller naar beneden. Dit staat verkeerd in de handleiding. Probeer 1/2. Je kan dit ook prima aanpassen tijdens een run. Maak vooral ook een screenshot van het resultaat voor de rest van het forum, er heerst twijfel over of dit waar is.
Voor me gevoel ook wel iets minder comfy, maar de kamertemperatuur bleek toch vrij constant te blijven. Die info haal ik dan weer uit Bas zijn heatbooster (mooie grafiek!). Je moet wat zonder fatsoenlijke monitoring 🥹
:strip_exif()/f/image/q06zjEQyKhvbIlPu3fWuikmJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen ben ik thuis, even kijken hoe de dag er dan uitziet.
De Netatmo is top. Veel instelbaar, goede app, goede WAF en ook goede ondersteuning in demotica.Aiolos schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:16:
[...]
De beste oplossing die ik bereikt heb met de Evohome was 'm van de muur trekken
Ik heb nu een Netatmo thermostaat opgehangen die gewoon aan/uit doet en ik heb een vrij ruime hysterese ingesteld (nu nog 0,4 graad) omdat ik nu vooral nog bezig ben de juiste stooklijn te bepalen (dan zie ik nu beter het gedrag van de stooklijn op langere termijn voordat de thermostaat ingrijpt).
Ik merkte bij de Evohome dat deze teveel schakelde, vanwege de PID regeling, of een andere slimheid die ze ingebouwd hadden. Voor de WP totaal ongeschikt. De uitschakelvertraging op de Amber had ik ook op 21 minuten staan, om te voorkomen dat de WP korte tijd uit ging wat totaal zinloos was. Bovendien heb ik ook geen zone-regeling meer, omdat in de woonkamer alles open staat en de andere ruimtes dan wel mee verwarmen waar ik dat wil. Die ruimtes hebben nu gewone thermostaatknoppen (en de afgifte van de radiatoren is in die ruimtes ook beperkt)
Kan je daar ook mee koelen?Whiskey48 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:07:
[...]
De Netatmo is top. Veel instelbaar, goede app, goede WAF en ook goede ondersteuning in demotica.
Voor mij mag de Evohome ook gerust de deur uit, maar ik heb geen zin om dan honderden euro's uit te gaan geven aan een andere thermostaat. Hoeft niets fancy te zijn, maar koelen moet wel lukken.
Drossie schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:51:
[...]
Kan je daar ook mee koelen?
Voor mij mag de Evohome ook gerust de deur uit, maar ik heb geen zin om dan honderden euro's uit te gaan geven aan een andere thermostaat. Hoeft niets fancy te zijn, maar koelen moet wel lukken.
/f/image/PacPoibGT4AUcuopOrRC7yMS.png?f=fotoalbum_large)
Nog niet uitgetest. (Volgens Perplexity wel, maar eerst even testen of dit ook zo is).
Om dit te testen denk ik gewoon cooling mode aanvinken in de Leejoow module en dan de temperatuur van de thermostaat naar 10 graden zetten? Krijg je dan iets te zien op het scherm van de Amber?
[ Voor 12% gewijzigd door Whiskey48 op 11-12-2024 08:48 ]
Met het aanvinken van de cooling mode in HA (via de Leejoow module) zet je alleen de optie om te koelen aan, gelijk aan M9.03. Als je ook daadwerkdelijk wil gaan koelen dient je thermostaat of een ander device daarvoor het TK-contact te sluiten. Zelf gebruik ik één van de relais van de Leejoow module hiervoor.Whiskey48 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:39:
[...]
[Afbeelding]
Nog niet uitgetest. (Volgens Perplexity wel, maar eerst even testen of dit ook zo is).
Om dit te testen denk ik gewoon cooling mode aanvinken in de Leejoow module en dan de temperatuur van de thermostaat naar 10 graden zetten? Krijg je dan iets te zien op het scherm van de Amber?
Vervolgens zal je de ‘cooling in progress’ in HA ook actief zien worden.
Edit; zie hoofdstuk 6 van de Handleiding voor meer info.
Ah merci, ik heb dat contact nog niet aangesloten. Als ik wat tijd heb zal ik dat eens gaan doen en uitproberen. (Hoef ik dat in de zomer niet uit te gaan zoeken).-JB- schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:53:
[...]
Met het aanvinken van de cooling mode in HA (via de Leejoow module) zet je alleen de optie om te koelen aan, gelijk aan M9.03. Als je ook daadwerkdelijk wil gaan koelen dient je thermostaat of een ander device daarvoor het TK-contact te sluiten. Zelf gebruik ik één van de relais van de Leejoow module hiervoor.
Leuk om nog een Amber 120 gebruiker te zien!Guus. schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:55:
Hoe meer ik andere gebruikers hoor, hoe groter de neiging om Evohome maar op marktplaats te gooien😅. Jammer van de nieuwe BDR91T
[...]
Gedaan - M1.03 van 5 naar 2 - dezelfde minuut nog gezakt naar 36hz. Daling van +~ 120w. Rest van de avond zie ik hem nu wel wat meer op en aftoeren tussen 36-43HZ (geel omcirkeld)
Voor me gevoel ook wel iets minder comfy, maar de kamertemperatuur bleek toch vrij constant te blijven. Die info haal ik dan weer uit Bas zijn heatbooster (mooie grafiek!). Je moet wat zonder fatsoenlijke monitoring 🥹
[Afbeelding]
Morgen ben ik thuis, even kijken hoe de dag er dan uitziet.
Ik heb het idee dat de M1.03 setting het beste omhoog kan als je naregeling hebt. Zo schakelt de compressor dus sneller in bij groeps-openingen enz. Als je geen naregeling hebt (alles is altijd open) kan je deze setting lager zetten.
Ik dacht dat iemand zei dat COP hoger was op 43hz dan op 36hz, maar voor de Amber 120 en van wat ik uitlees is dat niet zo.
Voor de geavanceerde tweaker die willen koelen/verwarmen en de module gebruiken zou je deze ook kunnen aanpassen met mijn tweak op de yaml code en de switchbot ble hygrometer.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80282074 .
:strip_exif()/f/image/meJmfzMwHPk2NRYdsx8pDIGq.png?f=user_large)
https://eu.switch-bot.com...outdoor-thermo-hygrometer
Geen display maar de module van leejouw publiceert dan een thermostaat waar je koelen/verwarmen kan regelen. De thermometer kan je binnen BLE range neerleggen ergens en geen omkijken meer naar. Veranderen van temperatuur doe je dan via home-assistant. Je hebt ook geen hub of wat dan ook nodig van switchbot.
Ik ben van plan dit uit te breiden naar meerdere thermometers verspreid door het huis om dan groepen open/uit te zetten.
Dat hoeft allemaal niet meer. In de laatste versie kan je de working mode aanpassen dat er daadwerkelijk ook gekoeld/verwarmd wordt:Whiskey48 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:05:
[...]
Ah merci, ik heb dat contact nog niet aangesloten. Als ik wat tijd heb zal ik dat eens gaan doen en uitproberen. (Hoef ik dat in de zomer niet uit te gaan zoeken).
:strip_exif()/f/image/7mTO3l0V0hjQCKZMcLW4Zcyj.png?f=user_large)
Van 36 hz naar 43hz verhoog je de aanvoertemperatuur *sneller* de compressor werkt harder maar in beide gevallen gaan ze naar hetzelfde setpoint toe maar bij lagere compressor snelheid gaat dit langzamer. Dit is juist fijn om pendelgedrag te voorkomen of om bewust langer te verwarmen met grotere thermische massa.-JB- schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:51:
@Guus. Hou er wel rekening mee dat je aanvoer lager zal worden als je M1.03 van 5 naar 1 of 2 zet.
Je post is gepind maar kan mensen op het verkeerde been zetten.-JB- schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:19:
Ik zie hier dat M1.03 bepalend is voor de ruimte die de compressor neemt om een hogere aanvoer temperatuur af te geven.
Bij M1.03 =1
Toert de compressor terug t/m 36Hz om te voorkomen dat Tc meer dan 1gr hoger dan de gevraagde temperatuur is.
Bij M1.03 =5
Neemt de compressor de ruimte om Tc tot 3-4 graden boven de ingestelde waarde te laten komen.
In de praktijk komt hij dan niet snel naar 36hz hier, omdat de hogere aanvoer temperatuur simpelweg meer vermogen vraagt.
Dit kunnen we simpel bewijzen. Set je setpoint eens 5 graden omhoog, gaat je compressor dan harder werken met M1.03 naar 1/2 ? Antwoord is ja. Het is een soort versnelling van hoe snel je van TC naar setpoint wil komen. In het voorbeeld van @Guus. zit deze warmtepomp al uren en uren op 43hz. Hij kan dan twee dingen doen, de M1.03 naar beneden zetten en dezelfde setpoint houden om ook lage toeren te gebruiken, of een lager setpoint zetten. Dit hangt allemaal af van afgifte.
De M1.01/M1.02/M1.03 settings zijn (naar mijn mening) zonder buffervat vervelend om in te stellen en grillig. Bij mij is de TC sensor een paar meter verderop op de aanvoer, ik meet dus eigenlijk hoeveel warmte ik kwijtraak in die paar meters pijp en daarop gaan we dus af en aan toeren.
Normaal zit de TC sensor ook daadwerkelijk in het buffervat en dan zijn deze settings opeens een stuk nuttiger natuurlijk want dan gaat het om hoe warm de buffer eigenlijk geworden is, en of we moeten afslaan voor een tijdje omdat de buffer nog steeds op temperatuur is, en wanneer we weer moeten beginnen met de buffer vullen! Uiteindelijk is bij mij de vloerverwarming de buffer en gaat dit wel werken maar is de M1.03 setting het beste laag te zetten want je buffer is oppeens zo groot.
Het zou veel simpeler geweest zijn als we hadden kunnen sturen op DT (verschil tussen aanvoer/retour) met variabele pompsnelheid.
shadylog schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:03:
[...]
Je post is gepind maar kan mensen op het verkeerde been zetten.
Dit kunnen we simpel bewijzen. Set je setpoint eens 5 graden omhoog, gaat je compressor dan harder werken met M1.03 naar 1/2 ? Antwoord is ja. Het is een soort versnelling van hoe snel je van TC naar setpoint wil komen. In het voorbeeld van @Guus. zit deze warmtepomp al uren en uren op 43hz. Hij kan dan twee dingen doen, de M1.03 naar beneden zetten en dezelfde setpoint houden om ook lage toeren te gebruiken, of een lager setpoint zetten. Dit hangt allemaal af van afgifte.
De M1.01/M1.02/M1.03 settings zijn (naar mijn mening) zonder buffervat vervelend om in te stellen en grillig. Bij mij is de TC sensor een paar meter verderop op de aanvoer, ik meet dus eigenlijk hoeveel warmte ik kwijtraak in die paar meters pijp en daarop gaan we dus af en aan toeren.
Normaal zit de TC sensor ook daadwerkelijk in het buffervat en dan zijn deze settings opeens een stuk nuttiger natuurlijk want dan gaat het om hoe warm de buffer eigenlijk geworden is, en of we moeten afslaan voor een tijdje omdat de buffer nog steeds op temperatuur is, en wanneer we weer moeten beginnen met de buffer vullen! Uiteindelijk is bij mij de vloerverwarming de buffer en gaat dit wel werken maar is de M1.03 setting het beste laag te zetten want je buffer is oppeens zo groot.
Het zou veel simpeler geweest zijn als we hadden kunnen sturen op DT (verschil tussen aanvoer/retour) met variabele pompsnelheid.
:strip_exif()/f/image/0vDZIkXoarabCIHvBpA4yZGV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik lees het denk ik verkeerd, maar M1.03 moet je toch hoger zetten om de compressor sneller op een lagere frequentie te laten draaien? (met kans dat het wat kouder wordt)?
Ik begrijp dat het verwarm-contact en het koel-contact niet tegelijk aan mogen staan.-JB- schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:53:
[...]
Met het aanvinken van de cooling mode in HA (via de Leejoow module) zet je alleen de optie om te koelen aan, gelijk aan M9.03. Als je ook daadwerkdelijk wil gaan koelen dient je thermostaat of een ander device daarvoor het TK-contact te sluiten. Zelf gebruik ik één van de relais van de Leejoow module hiervoor.
Ds... heb je twee contacten van @leejoow gebruikt? Eentje om de thermostaat los te koppelen, en eentje om het Tk contactjuis te verbinden?
Nee de documentatie klopt niet, zie een paar posts boven dat @Guus. het in dezelfde run nog ziet werken. van 5 naar 2. Ik heb zelf dit ook al een getest en zag hetzelfde. Je kan het zelf ook testen. Gewoon tijdens een run verhogen, hop compressor snelheid gaat omhoog.Whiskey48 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:05:
[...]
[Afbeelding]
Ik lees het denk ik verkeerd, maar M1.03 moet je toch hoger zetten om de compressor sneller op een lagere frequentie te laten draaien? (met kans dat het wat kouder wordt)?
Laten we gewoon zeggen dat M1.03 de mate van versnelling is van TC naar setpoint, hoe hoger hoe sneller die naar het doel gaat, hoe lager hoe langzamer die toert naar het doel.
Is dit een goede beschrijving voor de topicstart @Carboy54 ? andere eens?
[ Voor 4% gewijzigd door shadylog op 11-12-2024 12:28 ]
Klopt! Ik heb ook de 4 relay versie zodat de SG relay ook gebruikt kan worden (2 relais)tonwes99 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:05:
[...]
Ik begrijp dat het verwarm-contact en het koel-contact niet tegelijk aan mogen staan.
Ds... heb je twee contacten van @leejoow gebruikt? Eentje om de thermostaat los te koppelen, en eentje om het Tk contactjuis te verbinden?
shadylog schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:11:
[...]
Nee de documentatie klopt niet, zie een paar posts boven dat @Guus. het in dezelfde run nog ziet werken. van 5 naar 2. Ik heb zelf dit ook al een getest en zag hetzelfde. Je kan het zelf ook testen. Gewoon tijdens een run verhogen, hop compressor snelheid gaat omhoog.
Laten we gewoon zeggen dat M1.03 de mate van versnelling is van TC naar setpoint, hoe hoger hoe sneller die naar het doel gaat, hoe lager hoe langzamer die toert naar het doel.
:strip_exif()/f/image/UZebh5cSTTAtzCP534oW87Hv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ah OK, ik heb het even aangepast! (via de Leejoow module, dan hoef ik niet onder de trap te kruipen).
(de Leejoow module volgorde is: M1.03, M1.02, M1.01. Misschien een idee/tip voor de Leejoow module om de volgorde van de handleiding aan te houden / de M nummers bij de instelbare variabelen toe te voegen)?
*edit, met M1.03 naar 2 schiet de compressor opeens gelijk naar de 71hz? Even testen of dit wel klopt om deze juiste lager te zetten ipv hoger.
[ Voor 10% gewijzigd door Whiskey48 op 11-12-2024 12:38 ]
Tijdens een run? Ga je van 5 naar 2 ? dan hoort de compressor te zakken tijdens een run. Andersom van 2 naar 5 gaat de compressor omhoog. Heb je ook toevallig je TC + setpoint bij de hand?Whiskey48 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:35:
[...]
[Afbeelding]
Ah OK, ik heb het even aangepast! (via de Leejoow module, dan hoef ik niet onder de trap te kruipen).
(de Leejoow module volgorde is: M1.03, M1.02, M1.01. Misschien een idee/tip voor de Leejoow module om de volgorde van de handleiding aan te houden / de M nummers bij de instelbare variabelen toe te voegen)?
*edit, met M1.03 naar 2 schiet de compressor opeens gelijk naar de 71hz? Even testen of dit wel klopt om deze juiste lager te zetten ipv hoger.
Als bij jou andere dingen gebeuren is het interessant om te zien welke versie van amber je zit?
shadylog schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:46:
[...]
Tijdens een run? Ga je van 5 naar 2 ? dan hoort de compressor te zakken tijdens een run. Andersom van 2 naar 5 gaat de compressor omhoog. Heb je ook toevallig je TC + setpoint bij de hand?![]()
Als bij jou andere dingen gebeuren is het interessant om te zien welke versie van amber je zit?
:strip_exif()/f/image/PiLmy3BX774MNKmldaKWywKB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vYHS9SG0MwIHcK95yT5pOhB4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZKIkLAYM1IXiFhXgS9BRqjRP.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is al gezakt naar 43hz
[ Voor 36% gewijzigd door Whiskey48 op 11-12-2024 13:06 ]
Ik zou zeggen dat M1.03 de ruimte is die de compressor krijgt om op/af te toeren. Een juiste formulering voor de TS vind ik lastig. Wat ik zie is;shadylog schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:11:
[...]
Bij een gewenste aanvoer temperatuur van 30gr en M1.03 op 5;
Tc= 25gr -> maximaal vermogen
Tc= 35gr -> minimaal vermogen
Bij een gewenste aanvoer temperatuur van 30gr en M1.03 op 2:
Tc= 28gr -> maximaal vermogen
Tc= 31gr -> minimaal vermogen