Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:23
shadylog schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:33:
Bij mij draait de boel nu ook op 43, want het is koud :)
Hahaha, dat is natuurlijk ook zo hahaha.
Ik ben ook al helemaal tevreden met het verbruik nu. Het is 21 graden in huis en verbruik evenveel stroom als de alpha innotec hybrox 8 bij een vriend van me die nu op de vakantiemodus staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-10 22:02
tonwes99 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:05:
[...]

Ik begrijp dat het verwarm-contact en het koel-contact niet tegelijk aan mogen staan.
Ds... heb je twee contacten van @leejoow gebruikt? Eentje om de thermostaat los te koppelen, en eentje om het Tk contactjuis te verbinden?
Ik heb de thermostaat (Plugwise Anna) op het verwarm-contact.
De Leejoow module op het koel-contact met aansturing vanuit HA.
In de praktijk zullen ze nooit tegelijk aansturen, omdat ik niet ga koelen als het <21gr in de woonkamer is. Misschien dat ik tzt ook nog wel een zomer-schema in de Anna zet om verwarmen helemaal uit te sluiten.

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-10 09:47
-JB- schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:47:
Hier ook al 2 dagen strak op 43Hz. :)

[...]

Ik zou zeggen dat M1.03 de ruimte is die de compressor krijgt om op/af te toeren. Een juiste formulering voor de TS vind ik lastig. Wat ik zie is;
Bij een gewenste aanvoer temperatuur van 30gr en M1.03 op 5;
Tc= 25gr -> maximaal vermogen
Tc= 35gr -> minimaal vermogen

Bij een gewenste aanvoer temperatuur van 30gr en M1.03 op 2:
Tc= 28gr -> maximaal vermogen
Tc= 31gr -> minimaal vermogen
Ik snap niet helemaal wat hier staat. Bij een M1.03 op 2 en je TC op 28 zit je op maximaal vermogen? en dat is minder dan een M1.03 op 5 want je krijgt daar maar max TC 25 op maximaal vermogen? Dat is inderdaad omgekeerd van wat de meeste zien.

Je maximale aanvoer temperatuur hangt niet af van de compressor op je CV circuit maar van je afgifte. Bijv ik kan niet eens aanvoer temp van 35 halen met 90hz met een Amber 120 op mijn CV circuit. De warmtepomp is niet krachtig genoeg voor zoveel afgifte (hoog DT + pompsnelheid)

Je verschil tussen aanvoer/retour, bijv 5 en dan de pompsnelheid van 1700 l/h:

Heat Output (kW)=(1700×5×4.186)/3600​
Heat Output (kW)≈9.91kW

Nu DT van 10:

Heat Output (kW)=(1700×10×4.186​)/3600
Heat Output (kW)≈19.82kW

De Amber 120 kan maar 12kW.

Zoals je ziet maakt het niet uit wat je aanvoer-temperatuur precies is.

Hij moet dus de DT binnen een bepaalde range houden en dan langzaam aan je afgifte systeem verzadigen dat de retour warmen wordt en de DT kleiner wordt. Als dat laatste niet gebeurt (bij mij dus vanwege defrosts enz, teveel thermische massa) dan hou je ongeveer dezelfde aanvoer temperatuur.

[ Voor 43% gewijzigd door shadylog op 11-12-2024 15:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
shadylog schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:29:
[...]

Ik snap niet helemaal wat hier staat. Bij een M1.03 op 2 en je TC op 28 zit je op maximaal vermogen? en dat is minder dan een M1.03 op 5 want je krijgt daar maar max TC 25 op maximaal vermogen? Dat is inderdaad omgekeerd van wat de meeste zien.
Nee, iets genuanceerder:
Bij setpoint op 28 en een M1.03 van 1, zal de modulatie van 90Hz tot 36Hz plaatsvinden tussen Tc van 27 en 29C. Bij M1.03 op 2, zal dat lopen bij Tc van 26 tot 30C.

Omdat bij minder snelle modulatie door een hogere M1.03 de warmteproductie iets hoger blijft als Tc eenmaal op setpoint bereikt is, zal Tc ook verder uitlopen boven setpoint uit.
Andersom, door de lagere bandbreedte van modulatie bij M1.03 op 1, zal bij Tc < setpoint (bijv na defrost of na een koude start) de warmtepomp ook iets sneller en langer in de hogere regionen 79-90Hz blijven.

Zo is hoe ik het lees en ook hoe ik het terug zie in gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Get!em schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:19:
[...]

Nee, iets genuanceerder:
Bij setpoint op 28 en een M1.03 van 1, zal de modulatie van 90Hz tot 36Hz plaatsvinden tussen Tc van 27 en 29C. Bij M1.03 op 2, zal dat lopen bij Tc van 26 tot 30C.

Omdat bij minder snelle modulatie door een hogere M1.03 de warmteproductie iets hoger blijft als Tc eenmaal op setpoint bereikt is, zal Tc ook verder uitlopen boven setpoint uit.
Andersom, door de lagere bandbreedte van modulatie bij M1.03 op 1, zal bij Tc < setpoint (bijv na defrost of na een koude start) de warmtepomp ook iets sneller en langer in de hogere regionen 79-90Hz blijven.

Zo is hoe ik het lees en ook hoe ik het terug zie in gedrag.
Het lijkt wel of de M1.03 binnen je ingestelde stooklijn en ruimtetemperatuur wilt moduleren cf de waarde die je in hebt gesteld?
Dus hoger of lager is afhankelijk van je stooklijn en de temperatuur op dat moment?
(ik heb hem nu even op 3 gezet, even uittesten)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -JB-
Get!em schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:19:
[...]

Nee, iets genuanceerder:
Wat mij betreft een prima samenvatting! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-10 08:05
-JB- schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:47:
Hier ook al 2 dagen strak op 43Hz. :)

[...]

Ik zou zeggen dat M1.03 de ruimte is die de compressor krijgt om op/af te toeren. Een juiste formulering voor de TS vind ik lastig. Wat ik zie is;
Bij een gewenste aanvoer temperatuur van 30gr en M1.03 op 5;
Tc= 25gr -> maximaal vermogen
Tc= 35gr -> minimaal vermogen

Bij een gewenste aanvoer temperatuur van 30gr en M1.03 op 2:
Tc= 28gr -> maximaal vermogen
Tc= 31gr -> minimaal vermogen
isalenedean schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:43:
[...]
@-JB- dat is niet waar volgens mij, als ik m01 op 5 zet, met setpoint 28°c, en m03 op 2, dan loopt de TC nog steeds op naar 33°. Alleen krijgt de compressor meer ruimte om op of af te toeren. Hij gaat dus minder snel naar de 36hz.
Deze twee reacties zijn super! Geven mij eindelijk duidelijkheid over M1.03. Ik heb deze altijd op 1 gehad, dacht daarmee het snelst terug te toeren. Mijn aanname was dat modulerend bereik was van [Setpoint] tot [Setpoint + M1.03]. ik blijf echter vaak rond 55hz hangen. Van [Setpoint - M1.03] tot [Setpoint + m1.03] klinkt logisch en ga ik proberen. Zie hem inderdaad ook al voor setpoint terug moduleren dus sluit aan met bovenstaande...

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:35
crepsly schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:10:
[...]

[...]

Deze twee reacties zijn super! Geven mij eindelijk duidelijkheid over M1.03. Ik heb deze altijd op 1 gehad, dacht daarmee het snelst terug te toeren. Mijn aanname was dat modulerend bereik was van [Setpoint] tot [Setpoint + M1.03]. ik blijf echter vaak rond 55hz hangen. Van [Setpoint - M1.03] tot [Setpoint + m1.03] klinkt logisch en ga ik proberen. Zie hem inderdaad ook al voor setpoint terug moduleren dus sluit aan met bovenstaande...
[Setpoint - M1.03] (zoals in de handleiding staat) logisch. Maar wat voegt [Setpoint + m1.03] toe aan de regeling? gaat hij dan optoeren?

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Laatst online: 15-10 08:05
bommer schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:21:
[...]

[Setpoint - M1.03] (zoals in de handleiding staat) logisch. Maar wat voegt [Setpoint + m1.03] toe aan de regeling? gaat hij dan optoeren?
Voegt weinig toe en had mijn voorkeur gehad als de regeling was van [setpoint - M1.03] tot [setpoint]. Het is echter wel al lang duidelijk op dit forum dat hij niet volledig aftoert bij setpoint maar daarna pas.

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prYOvealSKil3JmW9LicLUv9XUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p9YuW7R4RnDVliVUXXJHCwyg.png?f=fotoalbum_large

Goed dagje om de thermostaat wat lager te zetten op bepaalde tijden :)

[ Voor 22% gewijzigd door Whiskey48 op 11-12-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Whiskey48 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:30:
[Afbeelding]

Ik heb hem net op 22 gezet, vannacht nog ff tapwater maken.
En vanaf 6:00 uit met een automatisering.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-10 09:21
Volgende week wordt de Amber geleverd, spannend!

Nu bezig met de bestelling van de VVM. Echter zit ik met de verdeler. Het moet een open verdeler worden (9 groeps, op links) van kunstof, incl flowmeters, maar er zijn zoveel verschillende merken.

Maakt het überhaupt uit welke ik kies? Wat voorbeelden:

https://online-vloerverwa...tof-verdeler-zonder-pomp/

https://www.vloerverwarmi...tof-verdeler-zonder-pomp/

https://www.vloerverwarmi...tof-verdeler-zonder-pomp/

https://leghetzelfvloerve...jr-kunststof-verdeelunit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Whiskey48 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:30:
[Afbeelding]

Nergens last van met vast contract uit 2020 ;)
26kWh verbruikt voor verwarmen + sww + stand-by/defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-10 19:04
bommer schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:21:
[...]
Deze grafieken tonen een beetje wat er aan de hand is, het kan zijn dat de Amber er met vol vermogen doorheen schiet, en dan van boven naar het setpoint moduleert. Andersom kan het zijn dat hij met te weinig vermoden van onderaf heel veel tijd nodig heeft om op setpoint te komen. M1.03 is één van de parameters van onderstaande curven, hoe alles samenhangt weet ik nog niet en is met wisselende buitentemperaturen, regen/wind, en openstaande deuren in huis ook best lastig uit te proberen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rmGuBBiQwU-VlKXokpwcOSUHf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUUu5HRmizxv1buZYIU3XrIK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
bommer schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:43:
[...]

Ik heb hem net op 22 gezet, vannacht nog ff tapwater maken.
En vanaf 6:00 uit met een automatisering.
Hier ook net de Smart Grid knop ingedrukt, ingesteld dat die 6h aan blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
tonwes99 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:21:
[...]

Deze grafieken tonen een beetje wat er aan de hand is, het kan zijn dat de Amber er met vol vermogen doorheen schiet, en dan van boven naar het setpoint moduleert. Andersom kan het zijn dat hij met te weinig vermoden van onderaf heel veel tijd nodig heeft om op setpoint te komen. M1.03 is één van de parameters van onderstaande curven, hoe alles samenhangt weet ik nog niet en is met wisselende buitentemperaturen, regen/wind, en openstaande deuren in huis ook best lastig uit te proberen...[Afbeelding]
Dat is niet wat ik vroeg. Dat terug moduleren begint bij (setpoint - m1.03) dat is logisch en staat ook in de handleiding.
Ik vroeg wat voegt (setpoint + m1.03) daar dan aan toe, stop hij op dat punt dan met terug regelen?
Het is een onzin toevoeging, er is al voldaan aan de eerste voorwaarde.

Je plaatjes zijn van een PI regeling, maar is het wel een PI regeling?
En geven een voorstelling van een verkeerde P of I instelling.

En is deze op de aanvoer temperatuur (TC) of misschien wel op de comperssor frequentie.

[ Voor 9% gewijzigd door bommer op 11-12-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
tonwes99 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:21:
[...]

Deze grafieken tonen een beetje wat er aan de hand is, het kan zijn dat de Amber er met vol vermogen doorheen schiet, en dan van boven naar het setpoint moduleert. Andersom kan het zijn dat hij met te weinig vermoden van onderaf heel veel tijd nodig heeft om op setpoint te komen. M1.03 is één van de parameters van onderstaande curven, hoe alles samenhangt weet ik nog niet en is met wisselende buitentemperaturen, regen/wind, en openstaande deuren in huis ook best lastig uit te proberen...[Afbeelding]
In mijn ervaring schiet de Amber altijd door zijn setpoint heen. Hoe ver hij er boven blijft draaien wordt bepaald door M1.03. Vandaag gaat het hier zo;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ftSS3CI6X36Lljj5KXivdIyTA8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m1keQEkfNCzbRqy8UDKHd3a8.png?f=fotoalbum_large

Keurig stabiel op 43Hz en na elke 120min laagdraaitijd een piek op 61Hz. Vaak gaat daarna de rem er kort op naar 36hz omdat Tc te hoog wordt.
M1.03 staat momenteel op 1. Wellicht dat hij nog iets rustiger draait als ik hem op 2 instel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
-JB- schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:54:
[...]

In mijn ervaring schiet de Amber altijd door zijn setpoint heen. Hoe ver hij er boven blijft draaien wordt bepaald door M1.03. Vandaag gaat het hier zo;
Ook niet...
M1.01 bepaald wanneer de Amber stop boven setpoint, M1.02 wanneer hij weer (mag) start onder setpoint. en M1.03 bij welk verschil onder setpoint er begonnen wordt met terug regelen.

Hoe hoger je M1.03 zet hoe eerder er terug geregeld mag worden <= betekend niet dat dat altijd gebeurt.
Dat is van meer factoren afhankelijk.

Jullie proberen een regeling te ontcijferen. Maar er ontbreken te veel zaken.

• tonwes99
bommer schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:52:
[...]

Dat is niet wat ik vroeg. Dat terug moduleren begint bij (setpoint - m1.03) dat is logisch en staat ook in de handleiding.
Ik vroeg wat voegt (setpoint + m1.03) daar dan aan toe, stop hij op dat punt dan met terug regelen?
Het is een onzin toevoeging, er is al voldaan aan de eerste voorwaarde.

Je plaatjes zijn van een PI regeling, maar is het wel een PI regeling?
En geven een voorstelling van een verkeerde P of I instelling.

En is deze op de aanvoer temperatuur (TC) of misschien wel op de comperssor frequentie.
Inderdaad, hoe de modulatie-regeling van de Amber precies werkt weten we niet, en hoe deze exact werkt is (hopelijk_ niet belangrijk,

Maar mijn ervaring hier is gelijk aan die van anderen, dat de Amber in eerste instantie door zijn setpoint heenschiet, en van vanaf setpoint +M1.03 van bovenaf naar het setpoint wandelt. Ik had M1.03 op 5 staan in een streven hem snel te laten moduleren, dit werkte voor mij niet, maar toen ik M1.03 omlaag bracht, moest wel mijn setpoint omhoog.

• Whiskey48
tonwes99 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 06:55:
[...]

Inderdaad, hoe de modulatie-regeling van de Amber precies werkt weten we niet, en hoe deze exact werkt is (hopelijk_ niet belangrijk,

Maar mijn ervaring hier is gelijk aan die van anderen, dat de Amber in eerste instantie door zijn setpoint heenschiet, en van vanaf setpoint +M1.03 van bovenaf naar het setpoint wandelt. Ik had M1.03 op 5 staan in een streven hem snel te laten moduleren, dit werkte voor mij niet, maar toen ik M1.03 omlaag bracht, moest wel mijn setpoint omhoog.
Ik heb hem terug naar stock gezet, met SG liep hij wat onrustig na de aanpassing, terwijl hij stock heel stabiel loopt.
Nu draait hij weer op een lager toerental in SG en stabiel.

Leuk om uit te kunnen testen, mogelijk dat je de Amber hiermee weer wat verder kunt tweaken mocht je dat willen.

[ Voor 12% gewijzigd door Whiskey48 op 12-12-2024 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -JB-
bommer schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:05:
[...]

Ook niet...
M1.01 bepaald wanneer de Amber stop boven setpoint, M1.02 wanneer hij weer (mag) start onder setpoint. en M1.03 bij welk verschil onder setpoint er begonnen wordt met terug regelen.

Hoe hoger je M1.03 zet hoe eerder er terug geregeld mag worden <= betekend niet dat dat altijd gebeurt.
Dat is van meer factoren afhankelijk.

Jullie proberen een regeling te ontcijferen. Maar er ontbreken te veel zaken.
De regeling volledig ontcijferen zal met de nu beschikbare informatie inderdaad niet lukken. Juist daarom vind ik het fijn om ervaringen te delen!

Ik kan me overigens geheel vinden in wat je xegt voor alles wat er onder setpoint gebeurd. Echter heeft M1.03 boven setpoint dus ook effect.

Vannacht even geprobeerd wat er gebeurd als ik hem van 1 naar 5 zet.
Om 20u ging de WP even uit omdat de thermostaat in de woonkamer het wel mooi vond geweest. Even voor middernacht heb ik M1.03 van 1 naar 5 gewijzigd. De aanvoer temperatuur schiet direct omhoog en blijft een aantal graden boven setpoint. Afgelopen week bleef die delta <1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LjH6eSIMmM97ZgDHDEw4UGoeqk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6Xk15VP1ThXUjHNEQYnRDycz.png?f=fotoalbum_large

Bij hogere buiten temperaturen schiet hij met deze instelling gerust door naar setpoint+4 zoals je ook bij Guus. in "Itho Daalderop Amber" zag.

• hakro
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-03 11:19
Een week of 3 geleden heeft de installateur de software en EEPROM update doorgevoerd bij onze Amber 95, echter ik denk dat er ergens iets niet helemaal goed is gegaan. De software versie staat nu op v2.29, maar de EEPROM nog steeds op de oude versie. Sinds de update is er geen defrost meer geweest en ook in het display zie ik bij M13 - Toestelconfiguratie item M13.15 Ontdooicyclus niet meer staan.

Ik heb hierover contact gehad met de installateur en volgens hen is er iets mis met de software update die ze van Itho gekregen hebben. Ze hebben bij meerdere klanten problemen en hebben al een aantal binnenunits vervangen, omdat volgens hun de software niet terug gezet kan worden naar v2.26 (is dat zo ??).

Wat is aan dit probleem te doen. Kun je de v2.29 + EEPROM update nog een keer uitvoeren (overschrijven) ?? Wie weet raad ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
hakro schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:20:
Een week of 3 geleden heeft de installateur de software en EEPROM update doorgevoerd bij onze Amber 95, echter ik denk dat er ergens iets niet helemaal goed is gegaan. De software versie staat nu op v2.29, maar de EEPROM nog steeds op de oude versie. Sinds de update is er geen defrost meer geweest en ook in het display zie ik bij M13 - Toestelconfiguratie item M13.15 Ontdooicyclus niet meer staan.

Ik heb hierover contact gehad met de installateur en volgens hen is er iets mis met de software update die ze van Itho gekregen hebben. Ze hebben bij meerdere klanten problemen en hebben al een aantal binnenunits vervangen, omdat volgens hun de software niet terug gezet kan worden naar v2.26 (is dat zo ??).

Wat is aan dit probleem te doen. Kun je de v2.29 + EEPROM update nog een keer uitvoeren (overschrijven) ?? Wie weet raad ??
Ik vermoed toch dat de installateur iets verkeerd gedaan heeft. De EEPROM updaten en de WinCE opdaten zijn twee verschillende handelingen. De ene loopt vanzelf als je de USB op de juiste wijze voorbereidt. De tweede moet met leverancierscode worden ontsleuteld en vervolgens op het touch screen handmatig worden geselecteerd, waarna een aantal specifieke handelingen moeten worden uitgevoerd.

Natuurlijk kan het zijn dat ik het mis heb, maar het zou zomaar kunnen dat jouw installateur niet alle handelingen correct heeft uitgevoerd en dat deze nu binnenunits staat te vervangen... De software hoeft echt niet naar V2.29, maar ik geloof wel dat 2.29 alleen met de nieuwe EEPROM kan praten. Het moet geen probleem zijn om EEPROM update opnieuw te draaien.

Zou je zelf kunnen doen als de installateur bereid is de files met je te delen.

@Carboy54 heb ik het correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desembrood
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik ga waarschijnlijk voor een Weheat warmtepomp. Groot twijfelpunt blijft de tapwaterboiler. Wat betreft legionella gecharmeerd van het principe van de Itho I-WPV verticale boiler. Het water wordt rondgepompt dus weinig gelaagdheid. Verder vind ik de vierkante witte Itho er mooier uitzien dan het zwarte ronde spiraalvat van Weheat zelf.

Maar er zou soms gedoe met de verticale I-WPV zijn. Zonder eigen pomp en met meer bewezen techniek kan ik me voorstellen dat het met simpele spiraal minder storingsgevoelig is. Toch heeft Itho het qua legionella beter bekeken denk ik.

Bezitters van een I-WPV, wat is jullie ervaring wat betreft de betrouwbaarheid ervan? En qua kalkaanslag veel last? Alvast dank!

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 24-01-2025 20:53 ]

• doncartel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 14:14
We denken dus ook aan een Weheat pomp met daarnaast een Itho tapwatervat. We worstelen alleen met de ideale indeling en plaatsing van tapwatervat en buffervat. Heeft iemand voorbeelden en/of ervaringen met staande tapwatervaten en buffervaten in 1 unit? Dus boven elkaar? Dat zou ruimte technisch voor ons vermoedelijk het beste uitkomen.

Of wellicht los van elkaar? Dus dat je het buffervat op het tapwatervat zet. Bij ons is wel 30 cm afstand tot de muur, dus de bevestiging van dat buffervat is wel een dingetje.

• tonwes99
Desembrood schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:02:
Ik ga waarschijnlijk voor een Weheat warmtepomp. Groot twijfelpunt blijft de tapwaterboiler. Wat betreft legionella gecharmeerd van het principe van de Itho I-WPV verticale boiler. Het water wordt rondgepompt dus weinig gelaagdheid. Verder vind ik de vierkante witte Itho er mooier uitzien dan het zwarte ronde spiraalvat van Weheat zelf.

Maar er zou soms gedoe met de verticale I-WPV zijn. Zonder eigen pomp en met meer bewezen techniek kan ik me voorstellen dat het met simpele spiraal minder storingsgevoelig is. Toch heeft Itho het qua legionella beter bekeken denk ik.

Bezitters van een I-WPV, wat is jullie ervaring wat betreft de betrouwbaarheid ervan? En qua kalkaanslag veel last? Alvast dank!
Itho-vat is mooi, de verticale met geïntegreerde pomp/warmtewisselaar is makkelijker aan te sluiten dan de horizontale. Niet complex, maar gewoon minder koper.

Maar… voordeel van een “vreemd” vat is wel dat deze makkelijk te krijgen zijn met een extra spiraal. Best lekker als de WeHeat (of Amber) ergens de komende 15 jaar een storing heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 24-01-2025 21:28 ]

• Desembrood
  • Niet online
tonwes99 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:19:
[...]

Itho-vat is mooi, de verticale met geïntegreerde pomp/warmtewisselaar is makkelijker aan te sluiten dan de horizontale. Niet complex, maar gewoon minder koper.

Maar… voordeel van een “vreemd” vat is wel dat deze makkelijk te krijgen zijn met een extra spiraal. Best lekker als de WeHeat (of Amber) ergens de komende 15 jaar een storing heeft.
Dank je. Nu is hier straks geen gasketel meer, heb geen zonnecollectoren (ook qua legionella een wat mindere optie), en geen pelletkachel (qua luchtvervuiling liever ook niet). Dus een tweede warmtebron op tweede spiraal is hier niet echt van toepassing. Het nut zie ik er van in, zeker in deze onzekere tijden, dus goed punt.

Qua 'complexiteit' gaat het me vooral om de pomp, en de plastic 'paddenstoel' onderin het Itho-vat. De pomp kan stuk. En de paddenstoel kan verstopt door kalk misschien, zeker in dit gebied waar voor Nederlandse begrippen veel kalk in het water zit. En daarmee ook zelf een biofilm verzorgen waar oa. Legionella zich lekker onder kan vestigen.

Na een jaar of langer gebruik van de I-WPV hoop ik dat sommigen er hier uit ervaring al meer over kunnen zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-10 19:09
tonwes99 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:31:
[...]

Ik vermoed toch dat de installateur iets verkeerd gedaan heeft. De EEPROM updaten en de WinCE opdaten zijn twee verschillende handelingen. De ene loopt vanzelf als je de USB op de juiste wijze voorbereidt. De tweede moet met leverancierscode worden ontsleuteld en vervolgens op het touch screen handmatig worden geselecteerd, waarna een aantal specifieke handelingen moeten worden uitgevoerd.

Natuurlijk kan het zijn dat ik het mis heb, maar het zou zomaar kunnen dat jouw installateur niet alle handelingen correct heeft uitgevoerd en dat deze nu binnenunits staat te vervangen... De software hoeft echt niet naar V2.29, maar ik geloof wel dat 2.29 alleen met de nieuwe EEPROM kan praten. Het moet geen probleem zijn om EEPROM update opnieuw te draaien.

Zou je zelf kunnen doen als de installateur bereid is de files met je te delen.

@Carboy54 heb ik het correct?
Meer dan 150 updates gedaan ook hier met tweakers en heeft nooit tot problemen geleid. Eeprom zit in de buitenunit en 2.29 op de binnen unit. Herken dit verhaal niet.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Regul
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:18
Onze Amber 65 draait inmiddels een week of twee en ik wil de tweede zone in gebruik nemen. Nu is de installateur helaas even op vakantie en kan mijn vraag dus even niet beantwoorden.

Ik heb de ESP module van leejow aangesloten en kan met een relais daarop het T2 contact schakelen om aan te geven dat zone 2 warmtevraag heeft. Nu gaat daarmee niet de warmtepomp aan om ook daadwerkelijk te verwarmen.

In de handleiding staat volgende overzicht om de warmtepomp wel te laten starten bij warmtevraag in zone 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9weEp4MVzveD_4Fvk0xs2R2cmo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rWFRvQXV3DPE52Mfte8e816n.png?f=user_large

Het lijkt erop dat naast het aansluiten van een relais op Com-T2 om de warmtevraag te schakelen een extra draad toegevoegd moet worden: van T1 naar T2.

Klopt dat? Ik voorkom graag dat de boel straks stuk gaat omdat ik iets niet goed heb geïnterpreteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
tonwes99 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:19:
[...]

@Desembrood ongeveer 100x I-WPV en H boilers met 0 problemen. Inmiddels 2e jaar. Gebruikers zijn zeer tevreden ook op het Amber forum wat de beste maatstaf is. Dus geen idee wat deze installateur bedoeld. Onbekend maakt onbemind 😁 en 5 jaar garantie bij registratie.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• bommer
Regul schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:30:
Onze Amber 65 draait inmiddels een week of twee en ik wil de tweede zone in gebruik nemen. Nu is de installateur helaas even op vakantie en kan mijn vraag dus even niet beantwoorden.

Ik heb de ESP module van leejow aangesloten en kan met een relais daarop het T2 contact schakelen om aan te geven dat zone 2 warmtevraag heeft. Nu gaat daarmee niet de warmtepomp aan om ook daadwerkelijk te verwarmen.

In de handleiding staat volgende overzicht om de warmtepomp wel te laten starten bij warmtevraag in zone 2:
[Afbeelding]

Het lijkt erop dat naast het aansluiten van een relais op Com-T2 om de warmtevraag te schakelen een extra draad toegevoegd moet worden: van T1 naar T2.

Klopt dat? Ik voorkom graag dat de boel straks stuk gaat omdat ik iets niet goed heb geïnterpreteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcJ1WUfTH6Q2xuW2j0UvTpCwDuQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/juxUvYk2qvPARr6rwSKWbThW.png?f=user_large
Met andere woorden, de beide kontaten dienen gesloten te worden.
Alleen contact T2 sluiten heeft geen invloed.

De werking is als volgt, sluit je kontakt T1 dan worden de gegevens en waarden gebruikt uit temperatuur zone 1 (menu) en als je daarbij ook kontakt T2 sluit dan worden de gegevens en waarden gebruikt uit temperatuur zone 2 (menu). zone 2 kan dus niet alleen aan, maar altijd tegelijk met zone 1

[ Voor 14% gewijzigd door bommer op 12-12-2024 18:18 ]

• Desembrood
  • Niet online
Carboy54 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:42:
[...]

@Desembrood ongeveer 100x I-WPV en H boilers omgezet met 0 problemen. Inmiddels 2e jaar. Gebruikers zijn zeer tevreden ook op het Amber forum wat de beste maatstaf is. Dus geen idee wat deze installateur bedoeld. Onbekend maakt onbemind 😁 en 5 jaar garantie bij registratie.
Dank, dat is duidelijk. Waar kan ik dat forum vinden, als je er niet deze huidige thread mee bedoeld? De installateur doet mogelijk geen onderhoud. Vandaar dat ik extra zeker wil zijn van mijn zaak. 5 jaar is garantie op onderdelen, scheelt wel inderdaad. Als er ook nog iemand van Itho op de stoep zou staan bij problemen ben ik nog meer om😏

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 24-01-2025 20:55 ]

• Regul
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:18
bommer schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:56:
[...]

[Afbeelding]
Met andere woorden, de beide kontaten dienen gesloten te worden.
Alleen contact T2 sluiten heeft geen invloed.

De werking is als volgt, sluit je kontakt T1 dan worden de gegevens en waarden gebruikt uit temperatuur zone 1 (menu) en als je daarbij ook kontakt T2 sluit dan worden de gegevens en waarden gebruikt uit temperatuur zone 2 (menu). zone 2 kan dus niet alleen aan, maar altijd tegelijk met zone 1
Dank voor je toelichting!

Zone 1 kan dus alleen draaien, zone 2 is beide zones in werking. Dat is prima, daar kan ik mee werken. (aangezien boven toch sneller afkoelt kan ik daar zone 1 van maken en de vloerverwarming beneden zone 2)
Maar mijn vraag staat nog steeds: klopt het dat T1 en T2 onderling verbonden dienen te worden om dit werkend te maken?

Dus:
Zone 1 Thermostaat op T1-Com
Zone 2 Thermostaat op T2-Com
En dan een extra draadje tussen T1-T2?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
Desembrood schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:33:
[...]

Dank, dat is duidelijk. Waar kan ik dat forum vinden, als je er niet deze huidige thread mee bedoeld? De installateur doet mogelijk geen onderhoud. Vandaar dat ik extra zeker wil zijn van mijn zaak. 5 jaar is garantie op onderdelen, scheelt wel inderdaad. Als er ook nog iemand van Itho op de stoep zou staan bij problemen ben ik nog meer om😏
Installateurs die geen onderhoud plegen zou ik van wegblijven. Tenslotte is er daardoor veel ophef in de media over onderhoud aan warmtepompen ontstaan. Na installatie is onderhoud een voorwaarde in mijn optiek voor een overeenkomst. Hier op het forum kan je vernemen dat indien de installateur met kennis van zaken er niet uit komt Itho een uitstekende landelijke servicedienst heeft. Dat kan je lang niet van alle merken zeggen is mijn persoonlijke ervaring.

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 24-01-2025 20:55 ]

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-10 21:28
-JB- schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:54:
[...]

[Afbeelding]

Keurig stabiel op 43Hz en na elke 120min laagdraaitijd een piek op 61Hz. Vaak gaat daarna de rem er kort op naar 36hz omdat Tc te hoog wordt.
M1.03 staat momenteel op 1. Wellicht dat hij nog iets rustiger draait als ik hem op 2 instel.
@-JB- je laagdraaitijd mag je op 180 minuten zetten.

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isalenedean
Desembrood schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:02:

@Desembrood hier nu ruim 1 jaar in gebruik, 0,0 problemen!

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 24-01-2025 20:53 ]

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Regul schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:06:
[...]

Dank voor je toelichting!

Zone 1 kan dus alleen draaien, zone 2 is beide zones in werking. Dat is prima, daar kan ik mee werken. (aangezien boven toch sneller afkoelt kan ik daar zone 1 van maken en de vloerverwarming beneden zone 2)
Maar mijn vraag staat nog steeds: klopt het dat T1 en T2 onderling verbonden dienen te worden om dit werkend te maken?

Dus:
Zone 1 Thermostaat op T1-Com
Zone 2 Thermostaat op T2-Com
En dan een extra draadje tussen T1-T2?
Nee, dat is niet nodig.
Ik snap ook niet helemaal wat ze er mee bedoelen.

As je T2 activeert zijn de waardes in het 2e menu "verwarming 2" van toepassing op de werking van de Amber. stooklijn ect
M1.01 M1.02 en M1.03 werken uiteraard wel gewoon.
De (bommer) Home Assistant integratie geeft de instellingen van dit 2e menu ook weer in Home Assistant.

Je kan ook het koel kontakt gebruiken voor koelen zone 1 en sluit je dan ook T2 dan koelt zone 2 ook.
ook weer de instellingen van menu 2

[ Voor 7% gewijzigd door bommer op 12-12-2024 20:16 ]

• Desembrood
  • Niet online
Carboy54 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:06:
[...]

Installateurs die geen onderhoud plegen zou ik van wegblijven. Tenslotte is er daardoor veel ophef in de media over onderhoud aan warmtepompen ontstaan. Na installatie is onderhoud een voorwaarde in mijn optiek voor een overeenkomst. Hier op het forum kan je vernemen dat indien de installateur met kennis van zaken er niet uit komt Itho een uitstekende landelijke servicedienst heeft. Dat kan je lang niet van alle merken zeggen is mijn persoonlijke ervaring.
Erg jammer want zoveel keus in installateurs die zoals deze goed in de materie zitten is er (hier) niet. Goed dat Itho een goede servicedienst heeft. Samen met de geluiden van 0 problemen ga ik het misschien aandurven.

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 24-01-2025 20:56 ]

• Desembrood
  • Niet online
isalenedean schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:55:
[...]
@Desembrood hier nu ruim 1 jaar in gebruik, 0,0 problemen!
Goed om te horen! Geeft wat vertrouwen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Desembrood schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:25:
[...]

Erg jammer want zoveel keus in installateurs die zoals deze goed in de materie zitten is er (hier) niet. Goed dat Itho een goede servicedienst heeft. Samen met de geluiden van 0 problemen ga ik het misschien aandurven.
Het onderhoud aan de boiler is simpel. Dat kan iedere installateur.

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 24-01-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-10 09:47
Desembrood schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:33:
[...]

Dank je. Nu is hier straks geen gasketel meer, heb geen zonnecollectoren (ook qua legionella een wat mindere optie), en geen pelletkachel (qua luchtvervuiling liever ook niet). Dus een tweede warmtebron op tweede spiraal is hier niet echt van toepassing. Het nut zie ik er van in, zeker in deze onzekere tijden, dus goed punt.

Qua 'complexiteit' gaat het me vooral om de pomp, en de plastic 'paddenstoel' onderin het Itho-vat. De pomp kan stuk. En de paddenstoel kan verstopt door kalk misschien, zeker in dit gebied waar voor Nederlandse begrippen veel kalk in het water zit. En daarmee ook zelf een biofilm verzorgen waar oa. Legionella zich lekker onder kan vestigen.

Na een jaar of langer gebruik van de I-WPV hoop ik dat sommigen er hier uit ervaring al meer over kunnen zeggen.
De amber heeft ook een element toch voor backup? Ik weet alleen niet of de 3kw warmte output genoeg is om ~60 graden water te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hakro
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-03 11:19
Carboy54 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:40:
[...]

Meer dan 150 updates gedaan ook hier met tweakers en heeft nooit tot problemen geleid. Eeprom zit in de buitenunit en 2.29 op de binnen unit. Herken dit verhaal niet.
Is er een handleiding/stappenplan hoe te updaten ?? Zo ja, kan/wil iemand dit mij toesturen, dan kan ik over de schouder van de installateur meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
hakro schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:22:
[...]

Is er een handleiding/stappenplan hoe te updaten ?? Zo ja, kan/wil iemand dit mij toesturen, dan kan ik over de schouder van de installateur meekijken.
Die heeft de installateur zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritsl
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-07 21:58
Hallo Tweakers :)
Weet iemand waar het condenswater uitkomt? Dit staat niet in de handleiding en kon het hier ook niet vinden. Er staat wel in de manual dat er al een ontdooilint in de Amber zelf zit, maar zag die nog niet. De Amber staat hier nog op de pallet, dus dat maakt het ook lastig om eronder te kijken. Maar wil even zeker weten dat de afvoer op de goede plek is voordat ik de Amber op de juiste positie zet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-10 10:04

Jan2023

KISS

Het condenswater drupt netjes van alle kanten uit de Amber.
😋
Bij veel mensen staat deze in een grindbak
En het verwarmingslint zit aan de binnenkant op de bodem.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritsl
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-07 21:58
Ah dat verklaart :)
Ik heb inderdaad ook een bak met 400kg grind en een pvc pijp een meter de grond in, maar twijfelde of de positie wel goed was :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desembrood
  • Niet online
shadylog schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:43:
[...]

De amber heeft ook een element toch voor backup? Ik weet alleen niet of de 3kw warmte output genoeg is om ~60 graden water te maken.
Die backup vergeten te noemen, je hebt gelijk. Nu wordt het hier geen Amber maar een Weheat (hoewel, de prijs van Amber blijkt aantrekkelijk maar ik wil niet ook nog eens daarover gaan twijfelen😁). Die hebben ook een 3kW backup in de binnenunit die kan helpen.

In het spiraalvat van Weheat kan er ook nog een 3kW elektrisch element in het vat zelf worden toegevoegd. Dat is bij de Itho I-WPV 3G niet zo voor zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
shadylog schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:43:
[...]

Ja, de Amber heeft een backup, en is in principe behoorlijk betrouwbaar en onderhoudsvrij, en als de compressor het probleem is dan zou het noodbedrijf je 3kW aan warmte moeten kunnen geven. Maar...
- Als met een stroomstoring de vorstbeveiliging is opengegaan en je moet wachten op een volgende/warmere dag om hem te vullen, dan is een element in je boiler welkom.
- Als je een radiator bijplaats, en het kost je een dag om je systeem ontlucht weer zonder pompstoring te laten draaien dan is het fijn dat je na het klussen kunt douchen
- Als er ergens in de komende 10-20 jaar de een of andere storing in de besturing, pomp of driewegklep ontstaat
- Als je èn 3kW nodig hebt voor sww, èn 3kW om je huis te verwarmen

In al deze situaties helpt het backup element in de Amber je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsje122
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 14:41
Hallo,

Weet niet of ik juiste thread hebt, maar probeer hier maar te beginnen.

Wij hebben sinds maart de amber 95. En ik ben er prima over te spreken. Alleen merk ik nu het koud wordt, dat het apparaat soms blijft verwarmen terwijl hij zijn temperatuur targets allang heeft gehaald op de dag.

En er is geen vraag vanuit de thermostaat in het gehele huis. We hebben laatst gehad dat hij de gehele nacht heeft verwarmd en 30kw heeft verbruikt..

Sinds dien heb ik de stooklijnen aangepast i.v.m. buitentempratuur. Bij 0 graden buitenempratuur is de vloerwarmte op 25 graden leidingwarmte.
Deze stond eerst op 37 vanuit de standaard instellingen. En de controle unit ging hier elke keer naar opwarmen.

Kortom is er iemand die hier ook last van heeft. En wat er eventueel gedaan kan worden om het gedrag van het apparaat nog beter inzichtelijk te krijgen.

En is er een nieuw document beschikbaar waarin bijv de stooklijnen in beschreven staan anders dan de installatie handleiding van 80 pagina's

Of ben ik helemaal verkeerd bezig en moet ik het op standaard laten staan?

Ben benieuwd naar jullie reacties

[ Voor 5% gewijzigd door Nielsje122 op 13-12-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Nielsje122 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:38:
Hallo,

Wij hebben sinds maart de amber 95. En ik ben er prima over te spreken. Alleen merk ik nu het koud wordt, dat het apparaat soms blijft verwarmen terwijl hij zijn temperatuur targets allang heeft gehaald op de dag.

En er is geen vraag vanuit de thermostaat in het gehele huis. We hebben laatst gehad dat hij de gehele nacht heeft verwarmd en 30kw heeft verbruikt..

Sinds dien heb ik de stooklijnen aangepast i.v.m. buitentempratuur. Bij 0 graden buitenempratuur is de vloerwarmte op 25 graden leidingwarmte.
Deze stond eerst op 37 vanuit de standaard instellingen. En de controle unit ging hier elke keer naar opwarmen.

Kortom is er iemand die hier ook last van heeft. En wat er eventueel gedaan kan worden om het gedrag van het apparaat nog beter inzichtelijk te krijgen.

En is er een nieuw document beschikbaar waarin bijv de stooklijnen in beschreven staan anders dan de installatie handleiding van 80 pagina's

Of ben ik helemaal verkeerd bezig en moet ik het op standaard laten staan?

Wat staat er in het hoofdscherm: vlammetje of automatisch en is de eventuele thermostaat geconfigureerd in de software dus op stooklijn en thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsje122
Hey,

Bedankt voor je reactie.
Hij staat op auto. Dat is wat de installateur heeft gezegd.

Voor je 2e punt bedoel je hier mee te zeggen dat in het huisje. Ook een temperatuur moet staan? Dit is niet het geval.

We hebben een honeywell home thermostaat. Deze heeft een actieve tijd van 07:00 tot 22:00 temperatuur 18 graden. En na 22:00 gaat hij terug naar 15 graden.

[ Voor 31% gewijzigd door Nielsje122 op 13-12-2024 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• isalenedean
Nielsje122 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:05:
Hey,

Bedankt voor je reactie.

Voor je 2e punt bedoel je hier mee te zeggen dat in het huisje. Ook een temperatuur moet staan? Dit is niet het geval.

We hebben een honeywell home thermostaat. Deze heeft een actieve tijd van 07:00 tot 22:00 temperatuur 18 graden. En na 22:00 gaat hij terug naar 15 graden.
@Nielsje122 misschien een aanrader, om eerst de gebruiksaanwijzingen te lezen. Dat geeft je meer informatie, en dan kunnen wij als tweakers je beter helpen. Niet rot bedoeld maar je antwoord geeft aan dat er weinig basis kennis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Hey,

Bedankt voor je reactie.

Die installateur kan zoveel zeggen. Dat huisje is van de meegeleverde TR sensor maar die zal de installateur ook wel niet geplaatst hebben als daar geen temperatuur staat. Inderdaad eerst maar eens de meegeleverde instructies lezen is het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsje122
Bedankt voor informatie.

Ik ga even contact zoeken met de installateur over de TR sensor. En zelf toch maar wat beter inlezen.

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Hey,

Bedankt voor je reactie.

hoe staat de instelling “regelgedrag verwarmen/koelen” in menu 9 “systeem configuratie”
Je kan hem niet wijzigen zonder installateur login, maar wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsje122
Als ik naar dat desbetreffende menu ga, kan ik niet alles lezen maar. Wat ik kan lezen is,
<hier staat iets net uit het beeld > Uit-sturing + buitenunit. Maar denk niet dat dit het probleem is er is al 2x een monteur van Itho geweest voor de inregeling na installatie en later voor wat storingen. Dus mag er vanuit gaan dat het gene achter de toegangscode goed staat. Maarja dat is een aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Nielsje122 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:36:
Als ik naar dat desbetreffende menu ga, kan ik niet alles lezen maar. Wat ik kan lezen is,
<hier staat iets net uit het beeld > Uit-sturing + buitenunit. Maar denk niet dat dit het probleem is er is al 2x een monteur van Itho geweest voor de inregeling na installatie en later voor wat storingen. Dus mag er vanuit gaan dat het gene achter de toegangscode goed staat. Maarja dat is een aanname.
Kan je voor de zekerheid een foto posten?

Ik denk dat hij staat op extern contact en buitentemperatuur, dat is op zich goed.
Hij verwarmt dan op thermostaat vraag en doet dat dan beneden een ingestelde temperatuur.
Op een stooklijn als die ingeschakeld is.

Ik ben niet zo van die temperatuur grens en dan met name voor koelen, je kan bijv niet beneden de 20 graden koelen. Dat is lastig in NL, de temperatuur ligt snachts meestal beneden de 20 graden en dan zou je niet kunnen door koelen.

[ Voor 29% gewijzigd door bommer op 13-12-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsje122
Bij deze

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXMxnL5tP8VDs593bw9oMF4qXRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkbDjw14pc7POWCAxEvzcVuD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door Nielsje122 op 13-12-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Correct, zie ook mijn aangepaste reactie hier boven. Dit is inprinciepe prima. Tenzij je zou willen door koelen snachts, dan kan hij beter op alleen ext aan/uit.

Je hebt er geen extra modules aan hangen?
Uitlezen in HA bijv.?

[ Voor 6% gewijzigd door bommer op 13-12-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Blijft nog steeds mijn vragen open staan staat hij op het hoofdscherm linker hoek op vlammetje of auto en is ingesteld te kijken naar stooklijn en thermostaat bij gebruik van externe thermostaat. De kans is groot dat hier iets verkeerd staat. Dan reageert de Amber niet op de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsje122
@bommer
Koelen kan uitblijven is niet nodig.
Nee heb geen extra modules er aan hangen.
Hier nog helemaal nog niet in verdiept. En te weinig kennis van het apparaat voor.

@Carboy54 hij staat op auto. En er is inderdaad geen Tr sensor aanwezig.

Stooklijn 1 aan, 19 graden
Stooklijn 1 aanvoertemp 30 graden
Ruimte tempratuur Tr correctie stooklijn zone 1 staat op 19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Nielsje122 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:25:
@bommer
Koelen kan uitblijven is niet nodig.
Nee heb geen extra modules er aan hangen.
Hier nog helemaal nog niet in verdiept. En te weinig kennis van het apparaat voor.

Hmm, dat zegt nog niet zo veel zo.
Ik zeg altijd een picture says more than a thousand words.
graag even foto's van het eerste menu, als het kan volledig dus alle pag. in volgorde.

en hoe staat verwarmen/koelen met ruimte temperatuur sensor in menu 9?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Laatst online: 07-10 08:49
Iemand van jullie die advies heeft of weet wat de oorzaak kan zijn van het volgende probleem;

Ik ben momenteel voor 4 maanden in het buitenland en thuis staat de thermostaat op 14,5, Tr correctie staat uit en ik heb ook de boiler functie uitgezet. Echter de 3-wegklep zit er nog wel gewoon tussen.

Al vrij snel nadat ik vertrok schoot de warmtepomp in storing met de melding; S08 Ontdooifout, Drie keer achter elkaar.

Na een harde reset middels de stroom eraf te halen startte de warmtepomp weer op en hervatte zijn werk.

Nu eergisteren gebeurde hetzelfde, het lijkt met name in de koude dagen te zijn geweest. Maar voorheen waren er nooit storingen. Na een reset weer even aan.

Kan het zijn dat dat er iets met de 3 weg klep mis gaat nu de boiler functie is uitgezet in de instellingen? Hij blijft die volgens wat ik uitlees in HASS wel gewoon schakelen.

Nu is de warmte pomp weer in storing, 3e keer in korte tijd. Morgen gaat iemand thuis langs om te kijken maar ik ga ervan uit wederom de S08 error.

Heb ik iets verkeerds gedaan door de warmwater functie uit te zetten?

Kan het met de laatste update met vorstbeveiling te maken hebben?

Sorry als dit al in het forum ergens besproken is maar ik heb weinig mogelijkheden tot internet en het forum niet meer bij kunnen lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjUkajNgNyBwFqD2xLGAkO6lf5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5f87XdQFIkDZ2OBjKbJ2jOFb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Razor109 op 13-12-2024 20:41 ]

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Nielsje122 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:25:.

Zou het antwoord hierin besloten liggen? Geen Tr sensor, maar Tr compensatie staat wel aan?

[ Voor 17% gewijzigd door tonwes99 op 13-12-2024 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Razor109 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:40:
Kan het zijn dat dat er iets met de 3 weg klep mis gaat nu de boiler functie is uitgezet in de instellingen? Hij blijft die volgens wat ik uitlees in HASS wel gewoon schakelen.

[Afbeelding]
Staat hij wellicht ingesteld op ontdooien vanuit het boilervat? Dat werkt nu dus niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
tonwes99 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:42:
[...]

Zou het antwoord hierin besloten liggen? Geen Tr sensor, maar Tr compensatie staat wel aan?
Daarom stelde ik ook die vragen.
Ik doe veel service en samen met product kennis weet ik vaak de juiste vragen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsje122

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Oke, het is in ieder geval niet de sensor, daar kijkt hij niet naar na.
De laagdraai tijd staat 60min die mag wel naar 180

En heb je alleen radiatoren, want de maximale temperatuur (60 C) is ook wel wat hoog.

Je stooklijn water temperatuur van 20 graden is te laag, bij 20 graden buitentemperatuur.
dat doet helemaal niets en los daarvan is de minimale temperatuur die de amber kan maken in verwarmen 25 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 13-12-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsje122
Oke. Gelukkig maar. Volgens die optie die jij aangeeft, zit achter de installateurscode.

Nee wij hebben geen radiatoren, alles is vloerverwarming in ons huis.

Bedankt voor de informatie tot zo ver. Ik denk dat het beste is om te wachten op het service onderhoud. Misschien dat de service monteur volgend jaar een idee heeft.

Gr Niels

[ Voor 35% gewijzigd door Nielsje122 op 13-12-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Nielsje122 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:59:
Oke. Gelukkig maar. Volgens die optie die jij aangeeft, zit achter de installateurscode.

Nee wij hebben geen radiatoren, alles is vloerverwarming in ons huis.
En de verdelers zijn deze zonder pomp? dat is voor een warmtepomp installatie ongewenst.
en die temperatuur, maximaal verwarmen is echt te hoog voor vloer verwarming.
max 40 graden.

En met alleen vloerverwarming kun je ook prima koelen in de zomer overigens.
Nielsje122 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:08:
We hebben externe pomp van het merk wilo.
1 externe pomp? en buffervat dan ook denk ik

[ Voor 15% gewijzigd door bommer op 13-12-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsje122
We hebben externe pomp van het merk wilo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
De hele opstelling is nog een beetje een vraagteken. Ik zie “tapwater”, dus Full electric? Pomp op een Buffer? Geen mengverdeler? Vvw-Verdeler met of zonder pomp?

En dan je verbruik. Is dit 30kWh in de nacht, of over 24h? Hoeveel gebruikte je vorige week? Mijn 95 zat vaak op 13kWh, nu tegen de 20kWh.

En dan het niet afschakelen, Hoe weet je dat je thermostaat geen warmte meer vroeg? Hoe warm werd het? Met een mengverdeler of vloerverdeler met pomp moet de Amber uiteindelijk sws uitgaan, het retourwater wordt dan te warm.

Nu met 25oC stookoliën bij 0oC. Krijg je het dan wel op temperatuur?

Zoals @bommer zegt, in principe is een open/pomploze verdeler het beste, je Tc kan zo laag mogelijk zijn. Maar geen direct verband met jouw vraag/probleem.

Hetzelfde geldt voor de 20oC, nu niet relevant maar moet tzt wel omhoog. Idem voor de te hoge Max temp die bommer noemt, raak je normaal met je stookcurve niet, maar toch goed om deze omlaag te zetten als je per ongeluk een keer je stookcurve uit zet of Tc compensatie uitzet, maar je thermostaat op een lage temperatuur staat.

Waaruit leidt jij af dat de thermostaat geen warmte meer vroeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Laatst online: 13-10 20:10
Ik gok geen correcte communicatie tussen Evohome en de Amber / BDR91T @Nielsje122

Heb je al een communicatietest gedaan tussen de Evohome thermostaat en BDR91T module om dit uit te sluiten?

- Menuknop Evohome lang indrukken

[ Voor 8% gewijzigd door Guus. op 13-12-2024 23:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Carboy54
Mooie toepassing gemonteerd WPV H boiler in trapkast met losse warmtewisselaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y47YIBtzBBBCS0dbKwJHUqWHO_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dU85lfO7zLnMtlqnbmrAuOvA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4DesrNs0rh0MMfxjd12R14ME4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWKc1QUAcGoeFQ5ZlA2tg1Yx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Zo de monteur die dat heeft geinstalleerd zal wel blij zijn geweest dat de deur dicht kon ,-)
Persoonlijk zou ik dan de binnenunit nog 90 graden gedraaid willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-10 19:40
Nu we geacht worden allemaal voorbereid te zijn op allerlei rampen en noodpakketten in huis te halen, bedacht ik dat ik we hier 240L schoon drinkwater in huis hebben in de vorm van het Itho voorraadvat. Alleen: hoe krijg je dat eruit als de stroom en de waterdruk wegvallen. Is het genoeg om gewoon een warmwaterkraan open te draaien? Ik wil dat binnenkort eens testen, maar wellicht heeft iemand hier nog iets zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

EricEric752 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:40:
Nu we geacht worden allemaal voorbereid te zijn op allerlei rampen en noodpakketten in huis te halen, bedacht ik dat ik we hier 240L schoon drinkwater in huis hebben in de vorm van het Itho voorraadvat. Alleen: hoe krijg je dat eruit als de stroom en de waterdruk wegvallen. Is het genoeg om gewoon een warmwaterkraan open te draaien? Ik wil dat binnenkort eens testen, maar wellicht heeft iemand hier nog iets zinnigs over te zeggen.
Hangt er natuurlijk vanaf waar dat vat staat, in de kelder gaat het moeilijk worden :p Hoger in huis kan je de statische waterdruk gebruiken, maar als je enkel de kraan openzet trekt het vat vacuüm waardoor de er snel geen water meer stroomt. Daarvoor moet je de inlaatkraan losdraaien zodat er lucht bij kan.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wij hebben aftappunten onder aan het voorraadvat zitten die ik daarvoor kan gebruiken 😊

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
Jan2023 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:22:
Zo de monteur die dat heeft geinstalleerd zal wel blij zijn geweest dat de deur dicht kon ,-)
Persoonlijk zou ik dan de binnenunit nog 90 graden gedraaid willen hebben.
Oh nee, ik zou zeggen dit is perfect tov wat mogelijk is. Leuk gedaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
fsfikke schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:54:
[...]

Hangt er natuurlijk vanaf waar dat vat staat, in de kelder gaat het moeilijk worden :p Hoger in huis kan je de statische waterdruk gebruiken, maar als je enkel de kraan openzet trekt het vat vacuüm waardoor de er snel geen water meer stroomt. Daarvoor moet je de inlaatkraan losdraaien zodat er lucht bij kan.
Grappig, niet eens over nagedacht!
Zo heb je idd een groot afgeschermd watervat heel erg lang goed water houd.
Idd inlaat kraantje even een beetje open en ik heb 240L drinkwater... Geinig! (Bij mij staat hij op zolder bij het knieschot)

Ook grappig; ik heb 2x 4kW aan Lifepo4 accus (voor de boot eigenlijk). Ik heb een 4000watt inverter die kan ik met een Schuko naar Schuko aansluiten op een stopcontact, hoofdschakelaar uit en ik heb gewoon in heel mijn huis stroom als de stroom uit zou vallen. Kan de Amber gewoon nog draaien :p

(Ik ben geen prepper oid maar heb de accus al, enkel even een 24V inverter gehaald, zijn tegenwoordig ook prima betaalbaar ivm massaproductie richting Oekraïne).
(Een Lifepo4 accu van 4kW met BYD flat blade cellen is ook nog maar €350, die prijzen zijn ook extreem gekelderd en de kwaliteit enorm verbeterd).
... Maargoed, ik raak offtopic :)

[ Voor 35% gewijzigd door Whiskey48 op 14-12-2024 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mikoning
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-10 15:24
Carboy54 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:50:
Mooie toepassing gemonteerd WPV H boiler in trapkast met losse warmtewisselaar.
Leuk om zo je eigen woning op tweakers te zien verschijnen :) Erg blij met deze oplossing. Nu lekker spelen met de instellingen en na de feestdagen de ruimte een beetje opknappen.

Dank aan Jan en Lennart voor de fijne contacten en samenwerking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:27
Nielsje122 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:38:
Hallo,

was het toen ook heel warm binnen? 30 in een nacht is heel veel. Dat lukt volgens mij alleen als de backupheater geholpen heeft, want al draait hij 8 uur lang op 90hz dan haal je nog geen 30kwh?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsje122
Hey,

Als ik zo kijk op me homewizard p1 meter heeft de warmte pomp vanaf 17:00 tot de volgende ochtend 07:00 non stop gedraaid.

Het systeem;

Itho Daalderop Amber 95 lucht/water warmtepomp - 9.5kW
Itho Daalderop voorraadvat I-WPV 3G 200L
NIBE – UKV – Buffervat – 100
Wilo Yonos Pico circulatiepomp

Thermostaat woonkamer;
Honeywell Home Chronotherm Touch modulerende klokthermostaat met touchscreen

Thermostaat overige kamers;
Heat/Cool-thermostaat T87HC2011-thermostaat

Overigens heeft de thermostaat niet aangestaan die avond en s nachts schakelt hij terug naar de 15 graden i.p.v. 18 graden.

[ Voor 11% gewijzigd door Nielsje122 op 14-12-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Laatst online: 07-10 08:49
tonwes99 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:45:
[...]

Staat hij wellicht ingesteld op ontdooien vanuit het boilervat? Dat werkt nu dus niet.
Dank voor je reactie,

Circuitwissel bij ontdooicyclus instelling stond inderdaad nog aan! Niet aan gedacht.

Heb deze nu uitgezet, zien of het probleem dan verholpen is!

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:27
Nielsje122 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:48:
Hey,

Als ik zo kijk op me homewizard p1 meter heeft de warmte pomp vanaf 17:00 tot de volgende ochtend 07:00 non stop gedraaid.

Het systeem;

Thermostaat woonkamer;

Overigens heeft de thermostaat niet aangestaan die avond en s nachts schakelt hij terug naar de 15 graden i.p.v. 18 graden.
Ik zou ook een foto van de installatie posten want ik weet vrij zeker dat dat een volgende vraag zal zijn om je beter te helpen 😊
Bijv die pomp hoort er eigenlijk niet tussen meestal.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Hey,

Het systeem;

Thermostaat woonkamer;

- Dat is wat we allemaal willen, non stop draaien, maar hoeveel kWh heeft hij verbruikt (op hoeveel Hz heeft hij gerdaaid)
- Hoe weet je welke thermostaat al dan niet warmte gevraagd heeft, en hoe warm werd het?
- Systeemopzet blijft onduidelijk. Als je 100% vloerverwarming hebt, dan lijken twee thermostaten aan de Amber overbodig en die 15oC 'snachts is ook verkeerd, je Amber moet dan meer dan 100% aan de bak zodra de thermostaat op 18/20oC gaat.
- EN hoe lopen dan de thermostaten en contacten. T1 zou direct op je Amber gaan, en je Amber leidingen direct op een pomploze verdeler, zonder buffer of circulatiepomp./ T2 zou dan ofwel op een zoneafsluiter (pomploze verdeler) ofwel op een pompcontact (afsluiter met mengverdeler/pomp) schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielsje122
1. van 17:00 tot 07:00 = 14 uur * 2.5 / 2.7kw = 35 kw
2. Omdat bij ons in het huis niet kouder word dan 16 graden. En de thermostaten op de overige kamers op 15 graden staan.
3. Als je het zo bekijkt heb ik er wel meer want ik kan elke kamer afzonderlijk schakelen op tempratuur. (3x slaapkamer 1x badkamer)
4. Heb geen idee hoe ik dit kan controleren. Als ik zo kijk zit de aanvoer van de amber gekoppeld op de 3weg klep

Ik gooi de fotos van de homewizard en de installatie er wel bij zodat je het zelf kan zien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9kkc5NGsmf5hHnwoBCUfHeBoaM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MC1Fq0oz7PIFaHbABULthwyY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2L-Ah58EiDePVT9fFEZppK7gjU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wiYEoBlX8dzwR7l2cPc2Fzlq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwWOGCkx5VOyamejxwibF0xJwSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahzuoYCiXrnNUF9AcqRaQcxa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMkFXs3m7gUxPAjz5S_2To-GTeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2IDUVR1dVruq0dXbjzCKt38r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hqs2VYKiOSs63QGHsDRDWxv7PwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wcUVJk9JEr1xKOVEmgtMwVh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMjpeQGAwF7uFZLlkxbS7HiJZ2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phGziotYwzH2jGXRVRTGgW5C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
tonwes99 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:45:
Ontdooien vanuit een boilervat? Waarom zou je dat willen? Want die warmte is er nou net met een erg lage COP ingebracht. Je kunt veel efficiënter ontdooien met warmte uit je afgiftesysteem, want die is (door de hogere COP) een stuk goedkoper.
Bij mijn merk (zie sig) is het zelfs andersom: Als er al een defrost tijdens SWW nodig is (de besturing probeert dit te voorkomen), dan schakelt de driewegklep even om, zodat die defrost met warmte uit de vloer gaat, en niet met SWW-warmte.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer

Thermostaat woonkamer;
Deze themostaat is alleen geschikt voor opentherm cv toestellen.
en heeft dus geen aan/uit contact wat de amber nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
bommer schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:08:
[...]
Deze themostaat is alleen geschikt voor opentherm cv toestellen en heeft dus geen aan/uit contact wat de amber nodig heeft.
@Nielsje122 eerder meldde je een honeywell home, die is wel aan/uit. Welke is het? Idd. Opentherm wordt niet herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
2,7kWh? Dan lijkt het erop alsof hij buiten de thermostaat en buiten de stookcurve zwaar op 90Hz bij een watertemperatuur van 70oC heeft staan draaien. Zelfs op 55o sww bij 55Hz komt hij bij mij niet boven de 1700W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
De rest is wel een beetje lastig te zien hoe het nou precies zit.
Heeft het buffervat nou 2 of 4 aansluitingen en hoe zit de wilo pomp er precies tussen.

Ga mij bijna afvragen of je niet de zelfde installateur hebt als die tweaker hier, waarvan het buffer ook verkeerd aangesloten zit.
Welke regio kom je uit?

[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 14-12-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsje122
De honeywel home, chronotherm touch modulation. <zoals er op het boekje staat> Die heb ik in de woonkamer heb hangen.

Woon in zuid holland

[ Voor 80% gewijzigd door Nielsje122 op 14-12-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Nielsje122 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:22:
De honeywel home, chronotherm touch modulation. <zoals er op het boekje staat> Die heb ik in de woonkamer hangen.

Snappen jullie nu, dat ik het allemaal niet begrijp.. heb echt het idee dat de installateur er een potje van gemaakt heeft.
Dat is volgens honeywell een modulerende thermostaat, dat gaat niet op de Amber.
YouTube: Chronotherm Touch Modulation klokthermostaat aansluiten | Honeywell ...

Verder heb ik sterk twijfels over hoe het precies rond het buffer zit aangesloten.
En dan is er ook niets geïsoleerd, hoelang is het ongeïsoleerde traject van de leidingen naar de Amber.
zo te zien hangt/staat dit op zolder. Amber weegt 125kg die staat vast niet op de dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
De honeywel home, chronotherm touch modulation. <zoals er op het boekje staat> Die heb ik in de woonkamer hangen.

Snappen jullie nu, dat ik het allemaal niet begrijp.. heb echt het idee dat de installateur er een potje van gemaakt heeft.
Als jouw installateur een modulerende thermostaat meegeleverd en/of aangesloten heeft, dan begrijpt hij niet wat hij gedaan heeft. Dit kan nooit werken. Simpel thermostaatje, geen nachtverlaging en gaan met die banaan.

En idd. eens goed (laten) kijken naar buffers en mengverdelers. Ik zie gelukkig een pomploze verdeler voor de vloerverwarming. Dat is een pre.

[ Voor 11% gewijzigd door tonwes99 op 14-12-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
@Nielsje122 Zou je voormij eens een tekening kunnen maken van hoe de leidingen lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62QibRy149tbdgXFuLfw29i-BCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IDpk4jJvqvoVPAcohkvSymbq.png?f=fotoalbum_large

beetje dit idee, alleen dan hoeft het Amber95 deel er niet op.
gewoon de leidingen volgen, mag ook op papier en dan een foto.

Het boven staande plaatje is bijv hoe het letterlijk loopt bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsje122
@bommer

Het buitendeel staat op ons plattedak. Ong 12m2 groot.

Ja ik ga even een tekening maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:00
tonwes99 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:19:
[...]

2,7kWh? Dan lijkt het erop alsof hij buiten de thermostaat en buiten de stookcurve zwaar op 90Hz bij een watertemperatuur van 70oC heeft staan draaien. Zelfs op 55o sww bij 55Hz komt hij bij mij niet boven de 1700W.
Welke thermostaat gebruik jij?

Ik gebruik, voorlopig nog, de Honeywell Evohome en heb elk uur een piek tussen 2000W en 3000W. Pomp staat een half uur aan en dan een half uur uit. Voorlopig krijg ik het niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

De honeywel home, chronotherm touch modulation. <zoals er op het boekje staat> Die heb ik in de woonkamer heb hangen.

Woon in zuid holland
Heb je ook nog een photo van de verdeler van de vloerverwarming?
Kan ook een veroorzaker zijn van hoog verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Drossie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:31:
[...]
Welke thermostaat gebruik jij?

Ik gebruik, voorlopig nog, de Honeywell Evohome en heb elk uur een piek tussen 2000W en 3000W. Pomp staat een half uur aan en dan een half uur uit. Voorlopig krijg ik het niet beter.
Ik heb mijn Nefit Easy aan een aan/uit omvormer hangen, puur omdat deze al in de kamer hing. Ik heb aan/uit vertraging op 30min staan nog m pendelen te voorkomen, ik kan hysterese niet aanpassen.

Aanbeveling in dit forum is een Netatmo. Goed instelbaar en met een tweak geschikt voor koelen. Maar dat zijn details, @Nielsje122 moet hem met iedere aan/uit thermostaat aan de gang kunnen krijgen.
Pagina: 1 ... 100 ... 126 Laatste