Wie heeft het wondermiddel voor ontluchten?
Mijn eerste inbedrijfstelling ging vlekkeloos. Mijn systeem zat nog gevuld (hybride), pomp stond nog op bigfoots in het grind. Kranen open, één keer ontluchten en gaan met die banaan.
Daarna met iedere systeemwijziging (ketel verwijderen, nieuwe verdeler, WP aan de gevel, DHW-vat/driewegklep plaatsen, oplossen lekkage aan leidingen…) problemen om de ketel weer aan de gang te krijgen. Veelvuldig S02 en S10 fouten.
Wat is het systeem:
- Vloerverwarming op de begane grond
- WP op +3 meter hoogte, 6 meter bij de driewegklep en verdeler vandaan
- Driewegklep, DHW-vat en vvw-verdeler in de kelder
- Vloerverwarming op begane grond (dus verdeler onder de vloerverwarming)
Tot nu toe lukt het (uiteindelijk) iedere keer. De laatste keer net voordat ik mij zorgen begon te maken dat de caleffi's het systeem lieten leeglopen.
Werkwijze:
Voor iedere systeemwijziging zet ik de kranen naar de WP dicht (die zitten gelukkig niet buiten, maar naast de driewegklep en de verdeler. Na het vullen op 1.8bar op kelder-niveau (op WP-niveau zou 1.4 bar over moeten zijn) vervolgens de ontluchter op het expansievat en de verdeler, meer kan ik handmatig niet ontluchten.
Naar de kelder. Amber paneel openen. Hoofdschakelaar Amber aan/uit, wachten tot hij opgestart is, wachten tot het CE-scherm ook echt reageert op touch, gebruiker “installateur” kiezen, naar de pomp-instellingen, CV-ontluchten kiezen (eerst die maar eens), en na 10 minuten naar de kelder kijken of hij nog een storing geeft, zo ja, dit circus herhalen, vaak tot 10x toe...
Ontluchten bij de WP zou kunnen helpen, maar ja, in de winter met de trap langs de gevel proberen dit kraantje te bereiken is ook niet ideaal.
[
Voor 13% gewijzigd door
tonwes99 op 18-12-2024 10:50
]