Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:04
Jan2023 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:35:
[...]
Heb je ook nog een photo van de verdeler van de vloerverwarming?
Kan ook een veroorzaker zijn van hoog verbruik
@Nielsje122 Deze lijkt iig. een pomploze, lijkt ook dat de thermostaten van de kamers aan de knoppen gekoppeld zijn. Het zou dus kunnen dat de modulerende thermostaat niet aan de Amber maar aan een regelventiel hangt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9unkyb37dMLc-DEzFffvz3I_SqU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dWpT3CnoAwzpzZKwEzKYfk0B.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-10 10:04

Jan2023

KISS

tonwes99 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:42:
[...]

@Nielsje122 Het lijkt een pomploze, lijkt ook dat de thermostaten van de kamers aan de knoppen gekoppeld zijn. Het zou dus kunnen dat de modulerende thermostaat niet aan de Amber maar aan een regelventiel hangt.[Afbeelding]
Geen idee of die 3 groepen van de vvw zijn.
En dan zit daar ook nog naregeling op ! :?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsje122
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 14:41
-> aanvoer leiding -> 3weg klep (AB) -> 2 leidingen A (buffervat) B is richting voorraadvat.

Vanaf het buffervat 2 leiding
1 gaat naar de wilo pomp) en dan de betonnen vloer in
2 gaat de betonnen vloer in.

Vanaf voorraadvat komt leiding terug waar de rode expansievat aanvast zit en weer doorloopt naar de amber op het dak.

Honeywell home regelboog hangt er boven
leidingwerk van de vloer is van provarmo

[ Voor 3% gewijzigd door Nielsje122 op 14-12-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:35
tonwes99 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:42:
[...]

@Nielsje122 Het lijkt een pomploze, lijkt ook dat de thermostaten van de kamers aan de knoppen gekoppeld zijn. Het zou dus kunnen dat de modulerende thermostaat niet aan de Amber maar aan een regelventiel hangt.
Al eerder hebben we vast gesteld dat de Amber staat op ext. aan/uit + buitentemperatuur.
hangt er niets aan de Amber, dan gaat er ook niets gebeuren.

Dat zou alleen kunnen als die instelling "regelgedrag verwarmen/koelen" op buitentemperatuur had gestaan.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Nielsje122 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:53:
-> aanvoer leiding -> 3weg klep (AB) -> 2 leidingen A (buffervat) B is richting voorraadvat.

Vanaf het buffervat 2 leiding
1 gaat naar de wilo pomp) en dan de betonnen vloer in
2 gaat de betonnen vloer in.

Vanaf voorraadvat komt leiding terug waar de rode expansievat aanvast zit en weer doorloopt naar de amber op het dak.

Honeywell home regelboog hangt er boven
leidingwerk van de vloer is van provarmo
Vraag alweer,

Heb je maar 3 groepen vvw , ?
Hoe hoog staat de temp op die meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
bommer schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:54:
[...]
Al eerder hebben we vast gesteld dat de Amber staat op ext. aan/uit + buitentemperatuur.
hangt er niets aan de Amber, dan gaat er ook niets gebeuren.

Dat zou alleen kunnen als die instelling "regelgedrag verwarmen/koelen" op buitentemperatuur had gestaan.
Klopt, maar... is het in dit woud van thermostaten en regelkleppen wel aan te nemen dat de kamerthermostaat met de Amber verbonden is. Immers, volgens mij zou hij dan met een opentherm juist helemaal niet aan moeten gaan.
Dus wellicht komt dat signaal ergens anders vandaan, maar waar... Als een installateur een systeem installeert met regelkleppen, en netjes (tenminste één) pomloze verdeler installeert, dan zou het zomaar kunnen dat de thermostaten aan de regelkleppen of zoneregeling hangt, en het aan-/uitcontact ergens anders vandaan komt. Blijft te lastig om dit op afstand vast te stellen met leidingen die de vloer ingaan. Het buffervat lijkt parallel geschakeld met eigen pomp. Met dertien groepen vloerverwarming (en 6 waarschijnlijk altijd open) lijkt het buffervat en pomp overbodig.

[ Voor 5% gewijzigd door tonwes99 op 14-12-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsje122
De groepen ( gekoppeld aan een honeywel home met automatische ontluchters)

begaande grond; 6 groepen
1e verdieping; 4 groepen
2e verdieping 3 groepen

en tempratuur ? enigste wat ik op deze verdeler heb is de waterdruk

[ Voor 17% gewijzigd door Nielsje122 op 14-12-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Nielsje122 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:02:
De groepen ( gekoppeld aan een honeywel home met automatische ontluchters)

begaande grond; 6 groepen
1e verdieping; 4 groepen
2e verdieping 3 groepen
Heb je daar foto,s van.?

Het wordt al iets meer ,-)

En een honywell Home met automatische ontluchters ken ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsje122
heb even foto's gemaakt van de 1e verdieping hier kan je het beter zien namelijk. over die ontluchters. ik vertel alleen maar wat ik gehoord heb van de installateur. en als het niet bestaat. ik weet het niet Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkcSpM2Qn8np3KIN8M0bcu6K2Z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ez4zo5dRwrZEdoy4Ur9DVVye.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GN6q6j6gmyKVIZ1i-Ijz02i2A3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsNnP94af9a507FtcJgCc75e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWtgQwdBMPI62gjk7g86pjGKknM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jnq0brYAc907pbRI3uaI3ULf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Nielsje122 op 14-12-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsje122
Ik bel maandag de installateur wel en hopelijk hebben hun een idee hoe dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:09
Andrehj schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:44:
[...]

Ontdooien vanuit een boilervat? Waarom zou je dat willen? Want die warmte is er nou net met een erg lage COP ingebracht. Je kunt veel efficiënter ontdooien met warmte uit je afgiftesysteem, want die is (door de hogere COP) een stuk goedkoper.
Bij mijn merk (zie sig) is het zelfs andersom: Als er al een defrost tijdens SWW nodig is (de besturing probeert dit te voorkomen), dan schakelt de driewegklep even om, zodat die defrost met warmte uit de vloer gaat, en niet met SWW-warmte.
Maak je niet druk @Andrehj dat is een optie en kan worden ingesteld indien de cv watertemperatuur zo laag is dat er geen defrost mogelijk is. Deze woning is al weken onbewoond op een te lage temperatuur dus. 🥴

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Mooie verdelers! , daar mankeert het niet aan.

Zit dit er al in vanaf nieuwbouw ?
Die naregeling zou ik persoonlijk vanaf willen.

Waterzijdig inregelen en dan 24/7 op konstante temperatuur.
Dat is wat gewoonlijk doet met vloerverwarming.

Die fluctuaties van enkele graden dat duurt een eewigheid met vvw , dat werkt niet zonder hoog stroomverbruik
kan je aangeven wat de watertemp is. naar de verdelers ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
Carboy54 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:23:
Maak je niet druk @Andrehj dat is een optie en kan worden ingesteld indien de cv watertemperatuur zo laag is dat er geen defrost mogelijk is. Deze woning is al weken onbewoond op een te lage temperatuur dus. 🥴
Dan is het wel weer een goede optie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsje122
@Jan2023
Ja dit zit er vanaf de nieuwbouw in idd.

Als zo kan zien is de cv aan temp die naar de vloerverwarming gaat 20 graden op het moment. de stooklijk geeft 31 graden aan maar er is geen vraag naar verwarming in het huis

Wil je eigenlijk zeggen i.p.v. automatische werking hem eigenlijk op manual moet zetten zodat overal in het huis dezelfde tempratuur is ?

[ Voor 23% gewijzigd door Nielsje122 op 14-12-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Nielsje122 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:28:
@Jan2023

Als zo kan zien is de cv aan temp die naar de vloerverwarming gaat 20 graden op het moment. de stooklijk geeft 31 graden aan maar er is geen vraag naar verwarming in het huis
OK,

Het enige wat je Amber nu zou kunnen doen is je buffervat verwarmen of het boilervat.
Als er geen warmtevraag is .

Persoonlijk zou ook dat buffervat weg kunnen met 3 verdiepingen vvw in betonnen vloeren , een betere buffer is er niet!
Dat maakt het een stuk eniergie zuiniger.

Om een voorbeeld te geven
MijnAber heeft vandaag ook zo,n 15 uur staan draaien met vvw, maar dan wel tegen 15 kw aan verbruik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFuuKaS_sqFfHb29OSA_5jlv8YA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AhtqXEYx2ZCMyafshMGH2aF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Jan2023 op 14-12-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsje122
Bedankt voor het advies Jan. ik weet voorlopig genoeg. en ga ook stoppen met het thread van informatie te voorzien.

Allemaal heel erg bedankt voor jullie adviezen op dit systeem.
Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Nielsje122 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:28:
@Jan2023

Wil je eigenlijk zeggen i.p.v. automatische werking hem eigenlijk op manual moet zetten zodat overal in het huis dezelfde tempratuur is ?
Als de vraag gaat over de binnenunit van de Amber? , Nee zeker niet.

Dat honywel spul op de verdelers moet er af , zal wel een verplichting zijn vanuit het bouwbesluit.
En alles inregelen waterzijdig via de flowmeters die daar zitten , die glaxen buisjes met maat verdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Jan2023 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:35:
[...]

OK,

Het enige wat je Amber nu zou kunnen doen is je buffervat verwarmen of het boilervat.
Als er geen warmtevraag is .

Persoonlijk zou ook dat buffervat weg kunnen met 3 verdiepingen vvw in betonnen vloeren , een betere buffer is er niet!
Dat maakt het een stuk eniergie zuiniger.

Om een voorbeeld te geven
MijnAber heeft vandaag ook zo,n 15 uur staan draaien met vvw, maar dan wel tegen 15 kw aan verbruik

[Afbeelding]
Nee, dat kan niet!
@Nielsje122 maakt gebruik van naregeling, dan kan je niet zonder buffervat.
Denk er om een thermostaat knop (ook handmatig) is naregeling.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

bommer schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:45:
[...]

Nee, dat kan niet!
@Nielsje122 maakt gebruik van naregeling, dan kan je niet zonder buffervat.
Denk er om een thermostaat knop (ook handmatig) is naregeling.
Ja dat zeg ik.
En alles waterzijdig inregelen met de flowmeters.
Weg met die honywel dingen. , cq naregeling .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bommer
Jan2023 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:48:
[...]

Ja dat zeg ik.
En alles waterzijdig inregelen met de flowmeters.
Weg met die honywel dingen. , cq naregeling .
Iemand helpen is niet je eigen mening verkondigen, maar een oplossing bedenken voor de huidige situatie/installatie en iemands wensen voor een regeling respecteren.

Ik heb beide soorten installaties draaien en ben niet voor of tegen.

Kennelijk weten jullie het beter.
en is mijn hulp niet meer nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door bommer op 14-12-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

bommer schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:50:
[...]

Oke, kennelijk weten jullie het beter.
en is mijn hulp niet meer nodig.
Nou nou , niet gelijk lange tenen tonen joh!
3 betonnen vloeren met vvw in een nieuwbouwhuis.
Daar kan veel zuiger verwarmd worden !

Weg met die naregeling en het buffervat.

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielsje122
@bommer

Ik ben echt blij met jou adviezen. Heb een hoop geleerd. Alleen dit gaat mijn pet te boven. Iedereen kan wel altijd alles zeggen, maar ik denk dat de installateur zijn gedachten moet uitleggen hoe het moet werken. En als dit per zone / verdiepingen is. Is het maar zo.

Nogmaals bedankt en de enige die het sluitende antwoord moet hebben is de installateur.

Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 08:49
Razor109 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:51:
[...]

Dank voor je reactie,

Circuitwissel bij ontdooicyclus instelling stond inderdaad nog aan! Niet aan gedacht.

Heb deze nu uitgezet, zien of het probleem dan verholpen is!
Helaas, hij doet 1 run en bij de eerst volgende defrost lijkt hij weer in storing te schieten.

Wat is wijsheid, toch de warmwater functie en boiler maar weer aanzetten is mijn plan zien of dat het oplost. Of is er nog een andere verklaring voor een ontdooifout?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Razor109 heb je een grafiekje van Ta/Tr/debiet? Je huis is erg koud, dus misschien krijg je 14 graden water retour. Op een gegeven moment is dat ook met backup-hulp te koud om een defrost te (mogen) doen.
Voor de volgende defrost moet er voldoende warm water zijn.
Ik denk dat de circuitwissel in dit geval wel een goed idee is, maar dat SWW dan ook op een zinnige minimale temperatuur ingesteld moet zijn. Dan hoef je niet je hele huis op 20 graden te houden, alleen het SWW vat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-10 20:23
Vraagje heb het niet echt terug kunnen vinden in het forum.

Wij hebben sinds kort een Itho amber wp staan en heb hier zelf een plugwise Anna 24v aan gehangen.
Nou kwam de wp met een standaard dome thermostaat maar wou vanwege home assistant enz een slimme hebben.
Alles werkt zoals het hoort maar ik zie op het schermpje van amber wel heel de tijd een tr foutmelding staan.
Komt dit omdat we de Anna eraan hebben hangen en moet ik hier wat aan aanpassen of kan het zo blijven werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
franssnarf schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:21:
Vraagje heb het niet echt terug kunnen vinden in het forum.

Wij hebben sinds kort een Itho amber wp staan en heb hier zelf een plugwise Anna 24v aan gehangen.
Nou kwam de wp met een standaard dome thermostaat maar wou vanwege home assistant enz een slimme hebben.
Alles werkt zoals het hoort maar ik zie op het schermpje van amber wel heel de tijd een tr foutmelding staan.
Komt dit omdat we de Anna eraan hebben hangen en moet ik hier wat aan aanpassen of kan het zo blijven werken.
Tr is een aparte (optionele) sensor in je huiskamer. Soms wordt deze in/bij.naast de thermostaat geplaatst, en worden twee draden "gepikt" van de kabel van de ketel naar de thermostaat. Misschien dat de sensor niet teruggeplaatst is na het vervangen van de thermostaat. De WP werkt gewoon, maar je kunt ruimtecompensatie niet aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Razor109 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:41:
[...]

Helaas, hij doet 1 run en bij de eerst volgende defrost lijkt hij weer in storing te schieten.

Wat is wijsheid, toch de warmwater functie en boiler maar weer aanzetten is mijn plan zien of dat het oplost. Of is er nog een andere verklaring voor een ontdooifout?
Ontdooi fouten ontstaan door te weinig warmte in het systeem. Bij koude dagen de warmtepomp laten draaien op voldoende vermogen. Morgen wordt het warmer dus heb je geluk wellicht.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-10 09:47
Jan2023 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:54:
[...]

Nou nou , niet gelijk lange tenen tonen joh!
3 betonnen vloeren met vvw in een nieuwbouwhuis.
Daar kan veel zuiger verwarmd worden !

Weg met die naregeling en het buffervat.

_/-\o_
Laten we wat terughoudend zijn over buffers/naregelingen wegdoen etc. Naregeling biedt comfort, ga het zelf ook doen, die paar coppuntjes heb ik er voor over en de installatiefotos van Niels lijken niet slecht op eerste gezicht. vloerverwarming pomploos, lijkt goede dimensionering van de buizen (hij heeft niet alles laten zien). En een buffer is gewoon nodig als alles dicht kan gaan.
Misschien houdt de Honeywell Home de boel vragend (staat een waarschuwingslampje aan op dat Honeywell ding) of er is een bypass ergens die we niet zien. Genoeg complexiteit met buffer/naregeling om het even bij de installateur te laten zeker als het Niels de pet te boven gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

shadylog schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:20:
[...]

Laten we wat terughoudend zijn over buffers/naregelingen wegdoen etc. Naregeling biedt comfort, ga het zelf ook doen, die paar coppuntjes heb ik er voor over en de installatiefotos van Niels lijken niet slecht op eerste gezicht. vloerverwarming pomploos, lijkt goede dimensionering van de buizen (hij heeft niet alles laten zien). En een buffer is gewoon nodig als alles dicht kan gaan.
Misschien houdt de Honeywell Home de boel vragend (staat een waarschuwingslampje aan op dat Honeywell ding) of er is een bypass ergens die we niet zien. Genoeg complexiteit met buffer/naregeling om het even bij de installateur te laten zeker als het Niels de pet te boven gaat.
Wat jij wil
Maar naregeling bij een vvw is wat mij betreft overkill
Zowiezo ga je niet dagelijks 3 graden fluctueren zoals nu gebeurt , daar is vvw veel te traag voor.
Die naregeling zit er nu gewoon vanwege het bouwbesluit in dat nieuwe huis..
Voor de gebruiker levert dat een hogere energie rekening op , dat blijkt wel.
Als je even terug leest.
30 kw in 15 uur terwijl er geen warmtevraag was.!
Dat gaat lekker.

Ik geniet hier ook van een heerlijk warm huis 24/7 met hoofdzakelijk vvw , gewoon alles open.
Meestal een lange run en dan vele uren niets.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan2023 op 14-12-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
tonwes99 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:16:
[...]

Tr is een aparte (optionele) sensor in je huiskamer. Soms wordt deze in/bij.naast de thermostaat geplaatst, en worden twee draden "gepikt" van de kabel van de ketel naar de thermostaat. Misschien dat de sensor niet teruggeplaatst is na het vervangen van de thermostaat. De WP werkt gewoon, maar je kunt ruimtecompensatie niet aanzetten.
Heb zelf de thermostaat vervangen maar de oude was enkel met 2 draden aangesloten en er zat niks meer aan de bekabeling.
Is het aan te raden om de sensor te plaatsen want anders ga ik er eentje bestellen en kijken of ik hem erbij krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nielsje122 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:55:
@bommer

Ik ben echt blij met jou adviezen. Heb een hoop geleerd. Alleen dit gaat mijn pet te boven. Iedereen kan wel altijd alles zeggen, maar ik denk dat de installateur zijn gedachten moet uitleggen hoe het moet werken. En als dit per zone / verdiepingen is. Is het maar zo.

Nogmaals bedankt en de enige die het sluitende antwoord moet hebben is de installateur.

Niels
Je moet inderdaad de installateur vragen wat de gedachte is achter het systeem. Dan kun je zelf ook bepalen of die gedachte past bij je huishouden.

"Is het maar zo." lijkt mij trouwens niet de eindconclusie ;) Dan zat je niet op dit forum. Wat je waarschijnlijk wil is een zo laag mogelijke energierekening met zo veel mogelijk comfort. Dat is prima te bereiken als je (met behulp van dit forum) gaat proberen je systeem, huis en bijbehorend stookgedrag te doorgronden.

De installateur kijkt over het algemeen alleen maar naar 'een warm huis' (wat begrijpelijk is, aangezien het optimaliseren van een systeem anders erg veel tijd (en dus geld) gaat kosten). Je kunt dit echter prima zelf, als je bereid bent dingen te proberen (en vooruit, misschien een dagje iets minder comfort, dan heb je een ondergrens bereikt of een verkeerde aanname gedaan).
Dat betekent overigens niet dat je gelijk grote waterzijdige wijzigingen hoeft te maken, maar een na-regeling omzeilen en wat dingen proberen qua temperaturen is prima te doen.
franssnarf schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:25:
[...]
Heb zelf de thermostaat vervangen maar de oude was enkel met 2 draden aangesloten en er zat niks meer aan de bekabeling.
Is het aan te raden om de sensor te plaatsen want anders ga ik er eentje bestellen en kijken of ik hem erbij krijg.
De Tr sensor wordt normaalgesproken bijgeleverd bij de Amber. Heb je niet toevallig ergens een draadje met een kleine zwarte temperatuursensor en het label 'Tr' bij de Amber rondslingeren?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mused
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-10 20:56
Drossie schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:31:
[...]

Welke thermostaat gebruik jij?

Ik gebruik, voorlopig nog, de Honeywell Evohome en heb elk uur een piek tussen 2000W en 3000W. Pomp staat een half uur aan en dan een half uur uit. Voorlopig krijg ik het niet beter.
Had hetzelfde hier maar door Evohome 2 schakelmomenten per uur te geven en 10 minuten door laten draaien na einde warmtevraag is het een stuk beter geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:00
mused schreef op zondag 15 december 2024 @ 00:03:
[...]

Had hetzelfde hier maar door Evohome 2 schakelmomenten per uur te geven en 10 minuten door laten draaien na einde warmtevraag is het een stuk beter geworden.
Door laten draaien na einde warmtevraag is een optie in je Amber waarschijnlijk he?
Ikzelf heb een HP S95. Lijkt qua instellingen erg op de Amber, maar dat doordraaien is een optie die ik helaas niet heb.
Wanneer ik 2 schakelmomenten kies, draait de warmtepomp 2x per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
[...]
De Tr sensor is meegeleverd, maar niet essentieel.

Wat je hiermee kunt doen is de stooklijn iets opkrikken of laten zakken als de kamer te warm of te koud is. Dit begint pas zinvol te worden als je stooklijn op de graad nauwkeurig werkt.
In principe zou dit ook zinvol zijn als je na een weekendje weg of wintersport in een ijskoud huis komt, dan is een hogere stooklijn ook gewenst. Maar ja, tijdens je wintersport de stooklijncorrectie aan laten staan geeft ook vreemde effecten. Gelukkig kun je dit in het gebruikersmenu uitzetten.

Wat je ook zou kunnen doen is de thermostaat volledig uitzetten en regelen op de Tr sensor. Leuk omdat je dan koelen kunt regelen zonder een daarvoor geschikte thermostaat. Maar... dan moet je 's-zomers èn -'s-winters wel naar het bedieningspaneel als je hem lager wilt zetten als je een weekendje weg bent of 1-2 weken vakantie hebt anders blijft hij koelen of verwarmen. Je moet dan op het bedieningspaneel een andere ruimtetemperatuur instellen (of in het installateursmenu Tc uitzetten). Niet handig.

[ Voor 13% gewijzigd door tonwes99 op 15-12-2024 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Drossie schreef op zondag 15 december 2024 @ 00:18:
[...]
Door laten draaien na einde warmtevraag is een optie in je Amber waarschijnlijk he?
Ikzelf heb een HP S95. Lijkt qua instellingen erg op de Amber, maar dat doordraaien is een optie die ik helaas niet heb.
Wanneer ik 2 schakelmomenten kies, draait de warmtepomp 2x per uur.
M9.09 op de Amber. Met een flinke vloerverwarming en een nette stooklijn geen probleem om hier grotere waarden in te vullen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLDtMZelRzKWLTn4XlaptgI_sI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8mDTF4AC70sx2CJWfGshwLq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
[...]

Die sensor wordt standaard meegeleverd in de doos 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Carboy54 schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:27:
[...]

Die sensor wordt standaard meegeleverd in de doos 🤗
Ben dan bang dat de monteur deze niet uitgepakt heeft, maar denk ook als ik het zo lees dat ik hem niet nodig heb. Net ook gekeken naar de bedrading die is maar 2 aderige naar de th en geen beweging in te krijgen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
franssnarf schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:28:
[...]

Ben dan bang dat de monteur deze niet uitgepakt heeft, maar denk ook als ik het zo lees dat ik hem niet nodig heb. Net ook gekeken naar de bedrading die is maar 2 aderige naar de th en geen beweging in te krijgen helaas.
Voor een paar tientjes koop je een PNI thermostaat draadloos en gebruik je de draden voor de TR sensor werkt perfect zie hier de sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hztTn5t3uNCUQ0YZe0czGz0_vOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVQwill7xPcxIZEb9fGuwzqE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Carboy54 op 15-12-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
franssnarf schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:28:
[...]
Heb je nu zoneverwarming en een boilervat? dan heeft de installateur sensoren Tv1, Tv2 en Tw geplaatst, anders heeft hij deze drie meegeleverde sensoren samen met de Tr sensor meegenomen, of liggen ze allevier ongebruikt in de grijze kliko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
tonwes99 schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:18:
[...]

Heb je nu zoneverwarming en een boilervat? dan heeft de installateur sensoren Tv1, Tv2 en Tw geplaatst, anders heeft hij deze drie meegeleverde sensoren samen met de Tr sensor meegenomen, of liggen ze allevier ongebruikt in de grijze kliko.
Nee ze hebben de cv eruit gehaald en een wp terug gezet met een groot boilervat van 200l ofz. Geen zone verwarming hebben gewoon de standaard radiators boven nog met een basis thermostaat knop en beneden hebben ze 2 convectoren geplaatst in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:40
Naar aanleiding van een gesprek op het algemene L/W warmtepomp topic (deze en deze posts) vroegen ik en anderen ons af wat het werkelijke warmteverlies is over een lange geisoleeerde waterleiding in de grond (bijv Terrendis) bij een monoblock warmtepomp.

Is er hier iemand die precieze metingen heeft zowel direct bij buitenunit als, na bijv 10 meter grondleiding of meer, direct bij binnenkomst huis?

Zo ja, kun je dan aangeven hoe je het gemeten hebt (wat voor meter of sensoren?) en hoe groot het warmteverlies is?

Flow in liter per seconde * 4.2 * verlies delta T = verlies in kW.

En wat was op dat moment de warmteproductie? Flow in liter per seconde * 4.2 * delta T.

Dan kun je het verlies als % berekenen.

[ Voor 22% gewijzigd door SebastiaanPs op 15-12-2024 14:30 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonwes99
Iets simpeler te bepalen, op de Terrendis-site staat een U-waarde, in Watt per meter per graad temperatuurverschil. Een 140mm buis met 32mm pijp heeft een U-waarde van 0,262. Dus onafhankelijk van de stroomsnelheid, maar wel afhankelijk van de temperatuur van het medium en van de omgeving.

De omgeving zal 15oC zijn, je water 35oC. Het energieverlies per meter is dan 0,262 x (35-15) = 5,24W/m, met 10 meter, dus 10 heen en 10 terug, wordt dit 20*5W=100W. Bij sww is het water 55oC, dus het energieverlies per meter het dubbele, 200W. Let op: Dit is warmte, in kWh moet je dit voor de COP delen, dus zeg 50W energiegebruik.

Een met Armaflex geisoleerde meerlagenbuis is met zo'n 0,35 iets hoger, maar vooral de temperatuur van de buitenlucht is flink lager, dus het warmteverlies per meter is ongeveer het dubbele per meter.

De U-waarde van een ongeisoleerde meerlagenbuis is ongeveer 3,5W/m/k, dus je verliest in een kelderruimte van 15oC 70W/m.

De U-waarde van een koperen buis en koperen fittingen is circa 18W/m/K, je verlies hier per meter dus aanzienlijk meer.

https://terrendis.com/nl/...bbele-verwarmingsleiding/

[ Voor 37% gewijzigd door tonwes99 op 15-12-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:37
tonwes99 schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:09:
Iets simpeler te bepalen, op de Terrendis-site staat een U-waarde, in Watt per meter per graag temperatuurverschil. Een 140mm buis met 32mm pijp heeft een U-waarde van 0,262.

De omgeving zal 15oC zijn, je water 35oC. Het energieverlies per meter is dan 0,262 x (35-15) = 5,24W/m, met 10 meter, dus 10 heen en 10 terug, wordt dit 20*5W=100W. Bij sww is het water 55oC, dus het energieverlies per meter het dubbele, 200W.

https://terrendis.com/nl/...bbele-verwarmingsleiding/
Minder, de delta van de retour is 30-15 bij een courant ingeregeld systeem :-)

En het is niet alsof koelgasleiding verlies vrij is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Ronald schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:21:
[...]
Minder, de delta van de retour is 30-15 bij een courant ingeregeld systeem :-)
En het is niet alsof koelgasleiding verlies vrij is.
1. Inderdaad, temperatuurverschil van 20oC op aanvoer en 15oC op retour, dus iets (12,5%) lager. Maar belangrijker is de aanvoertemperatuur, als je geen vloerverwarming hebt maar water van 55oC moet verpompen, 24h/dag, wordt het wel 4-5kWh/dag. Gelukkig is dit warmte, geen stroom. Voor stroomverbruik moet je dit voor de COP delen, dus zeg 1 kWh = eur0,28/dag

2. Inderdaad, maar het gaat niet alleen over mono vs. split. Je kunt dit soort getallen ook gebruiken om het verschil te bepalen tussen een monoblok aan de gevel of achterin de tuin. Zolang je geen water van 55oC hebt valt het wel mee.

[ Voor 7% gewijzigd door tonwes99 op 15-12-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fredjes
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-09 16:00
Razor109 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:41:
[...]

Bij defrost wordt eerst cv systeemwarmte aangesproken. Bij onvoldoende warmte voor defrost wordt tapwatervat warmte benut. Bij jou is dit was dus nog steeds onvoldoende met als gevolg een storingsmelding. Verhoog boilertemperatuur naar ongeveer 35 of 40 gradenC in de wintermaanden bij lange afwezigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-10 09:21
Hoe goed is het boilervat (bijv de 200 of de 240L) geisoleerd? Komt er warmte vanaf of voelt de buitenkant koud aan? Wil namelijk het vat in de keukenwand gaan verwerken in een hoge kast. Deze zal dan tegen de kast van de koelkast aan komen te staan. Anders moet ik er tussen nog extra isolatie plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:23
darkfujita schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:24:
Hoe goed is het boilervat (bijv de 200 of de 240L) geisoleerd? Komt er warmte vanaf of voelt de buitenkant koud aan? Wil namelijk het vat in de keukenwand gaan verwerken in een hoge kast. Deze zal dan tegen de kast van de koelkast aan komen te staan. Anders moet ik er tussen nog extra isolatie plaatsen.
Ik gebruik het watervat als grote plank (heb er ook een houten plank opgezet) en dacht ik plak onder die plank wat isolatie schapenwol wat ik over had.
Een tijdje terug eens gaan kijken hoeveel warmte deze wol uit maakt (hoeveel warmte er uit het vat komt) met de infraroodcamera. Het watervat had zo goed als geen (eigenlijk geen) warmtestraling viel me op, beter dan ik had verwacht.

Het leidingwerk aan de achterkant heb ik wel geisoleerd, hier zag je wel wat warmte, maar dat is bij elk vat natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Stand-by verlies van een A++ boilervat is zo’n 0.5-0.8kW per 24h, dus alsof er continu een 30W gloeilamp brandt, maar dan wel verspreid over een hele grote oppervlakte, dus voelt niet echt warm. Vooral zorgen dat de warme omgeving geen muizen aantrekt, die kunnen door een gaatje zo groot als een potlood. En… denk ook aan het isoleren van appendages en leidingen. Het is al snel zo dat je daar meer warmte verliest dan het vat zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door tonwes99 op 16-12-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-10 22:02
SebastiaanPs schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:25:
Naar aanleiding van een gesprek op het algemene L/W warmtepomp topic (deze en deze posts) vroegen ik en anderen ons af wat het werkelijke warmteverlies is over een lange geisoleeerde waterleiding in de grond (bijv Terrendis) bij een monoblock warmtepomp.

Is er hier iemand die precieze metingen heeft zowel direct bij buitenunit als, na bijv 10 meter grondleiding of meer, direct bij binnenkomst huis?

Zo ja, kun je dan aangeven hoe je het gemeten hebt (wat voor meter of sensoren?) en hoe groot het warmteverlies is?

En wat was op dat moment de warmteproductie? Flow in liter per seconde * 4.2 * delta T.

Ik heb hier 2x 13m Terrendis heat uno 32 pe-xa 110 leiding liggen naar de Amber 65. Het overgrote deel loopt door de kruipruimte.
Ik heb de temperatuurdelta tussen aanvoer/retour van de Amber sensoren wel eens vergeleken met de delta die ik tussen de leidingen binnen meet. Waar de amber dan 3,2K aangeeft, zie ik binnen een verschil van 3-3,2. Echter zijn zowel de amber sensoren als mijn IR-thermometer van een paar tientjes niet nauwkeurig genoeg om hier iets van te vinden denk ik.

Volgens de specificaties van Terrendis is het warmte verlies als volgt; (pag 44 van de catalogus)
Temperatuur delta 10gr: 1,72W/m
Temperatuur delta 20gr: 3,44W/m
Temperatuur delta 30gr: 5,16W/m
Temperatuur delta 40gr: 6,88W/m
Temperatuur delta 50gr: 8,16W/m

In de praktijk verwacht ik dat de delta in temperatuur tussen in de leiding en kruipruimte niet boven de 25gr komt. Met 25m leiding is dat dan maximaal 108W warmteverlies, oftewel enkele procenten van wat de warmtepomp levert.

Is het überhaupt realistisch om dit zelf nauwkeurig te meten op dit soort afstanden?

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -JB-
tonwes99 schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:09:
De U-waarde van een koperen buis en koperen fittingen is circa 18W/m/K, je verlies hier per meter dus aanzienlijk meer.
Als ik de Caleffi vorstbeveiliging als 10cm koperen buis beschouw, is het warmteverlies bij 2 vorstbeveiligers buiten gelijk aan de 2x13m Terrendis die hier ligt. :O

0,2m*18W*30K= 108

Conclusie; Goed isoleren is zeker zinvol. En Terrendis is prima spul :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
-JB- schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:22:
[...]

Als ik de Caleffi vorstbeveiliging als 10cm koperen buis beschouw, is het warmteverlies bij 2 vorstbeveiligers buiten gelijk aan de 2x13m Terrendis die hier ligt. :O

0,2m*18W*30K= 108

Conclusie; Goed isoleren is zeker zinvol. En Terrendis is prima spul :*)
Of Watts en ook leverbaar in 160 mm nog beter geïsoleerd @SebastiaanPs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0jnBzpSa3YLD3q5Se8gp6Hh3ZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAPiIrF3c9JGSLne1VrJEhTm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:25:

Met de default sensoren (TUI, TUO, TC) en een aanvullende Dallas sensor zie ik het volgende verschil.
Gaat om 10m horizontaal door kruipruimte, bovenop een plastic grondzeil. En uiteraard nog 1,5m verticaal aan beide zijden.
Gaat om rood en blauw geisoleerde MLB van Uponor 32.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ea-QSW7f4M-cM1iFehq-YKAn_FU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/12KUj6qtX96Kcrd7mB8DihEm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Get!em schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:18:
[...]

Met de default sensoren (TUI, TUO, TC) en een aanvullende Dallas sensor zie ik het volgende verschil.
Gaat om 10m horizontaal door kruipruimte, bovenop een plastic grondzeil. En uiteraard nog 1,5m verticaal aan beide zijden.

[Afbeelding]
Die zijn heel slecht geïsoleerd en is ook geen grondleiding. Wij doen over Uponor altijd een extra laag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3-WPZDlmCPKjlYDTn3f8ukyT5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6pq1mliLyRNTuSePxi9mMxb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:24:
[...]

Die zijn heel slecht geïsoleerd en is ook geen grondleiding. Wij doen over Uponor altijd een extra laag.
[Afbeelding]
Buiten is deze idd voorzien van een extra laag ArmaFlex + tape. Maar door kruipruimte is het gewoon de Uponor leiding tot aan buffer.

Ben al blij dat ze nu droog liggen. Deze leidingen lagen begin dit jaar nog onder 20cm grondwater.... :/

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 16-12-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
Get!em schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:18:
[...]

[Afbeelding]
Je zou toch verwachten dat TC (heating/cooling) dichtbij TUO (heat exchanger water outlet) zou liggen?

Aan de andere kant heb ik de diverse sensoren die Itho bij de Amber levert wel eens samen in een glas warm water gehangen. Daarbij zaten ook verschillen >1gr. De sensoren en de plaatsing buiten op de leiding is simpelweg niet nauwkeurig genoeg om goede metingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
-JB- schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:30:
[...]

Je zou toch verwachten dat TC (heating/cooling) dichtbij TUO (heat exchanger water outlet) zou liggen?

Aan de andere kant heb ik de diverse sensoren die Itho bij de Amber levert wel eens samen in een glas warm water gehangen. Daarbij zaten ook verschillen >1gr. De sensoren en de plaatsing buiten op de leiding is simpelweg niet nauwkeurig genoeg om goede metingen te doen.
Die zijn onlangs in de productie aangepast en warmte pasta helpt ook om de afwijking te verkleinen. Tuo en Tc liggen een behoorlijk aantal meters uit elkaar hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 16-12-2024 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
-JB- schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:30:
[...]

Dat is het effect van de mengende parallelbuffer. Daardoor is Tc gelijk aan het retourwater wat naar de Amber buitenunit gaat.
Je hebt hier daardoor 2 circuits.
Het buitenunit tot buffer circuit, draait met Tuo als hoogste en deltaT wordt veroorzaakt door menging, en dus Tc als koudste.
Het binnencircuit met vloerverwarming, met Tc als hoogste en een deltaT vanuit de VVW met daarop een retour als laagste.

Balans tussen koude retour VVW en de warme TUO bepaald dus bij mij de TC (en dus ook de retour naar buitenunit)

Tussen TUO en de retour VVW zit dus 2x een deltaT (wat in mijn geval vannacht totaal 7,1C was)
Klopt, sensoren zijn niet precies genoeg om deze meting te doen als je ze niet van te voren bij elkaar hebt gelegd en de offset hebt bepaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 16-12-2024 14:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:36

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Cijfers zijn inmiddels al gedeeld zie ik.

Het vat wordt geproduceerd in Tiel, daarna wordt het ronde vat compleet omsloten met isolatie; zie foto;s van de doorsnede.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzWKqjS4BSLRYimo0WiQ44TKe_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpPoml2X1UyRwORQE0CpNmlT.jpg?f=fotoalbum_large

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:40
Dank allen voor de uitstekende input mbt verlies grondleidingen buiten! Enorm gewaardeerd.
Ik heb e.e.a. geprobeerd samen te vatten, zie hier: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Uiteraard de credits naar de juiste personen.

Hopelijk hebben anderen hier wat aan.

Ik heb zelf een split maar die verliezen van grondleidingen vallen me enorm mee, het warmteverlies van een lang traject zeer goed geïsoleerde grondleiding zou mij in de toekomst niet weerhouden van een monoblock!

[ Voor 30% gewijzigd door SebastiaanPs op 16-12-2024 21:21 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertKlkmn
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 07:18
Op de Amber 95 binnenunit is de laatste software geïnstalleerd V2.29-1, de eprom versie op de buitenunit is nog niet naar de laatste versie geupdate welke aangegeven wordt in de TS aan het begin van deze blog. Heeft dat nog consequenties en wordt de EProm van de buitenunit ook via de binnenunit bijgewerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Nee heeft geen consequenties. de warmtepomp functioneert gewoon.

Jou warmtelint blijft aan onze 5*C, bij de geüpdate eeprom wordt dit lint uitgeschakeld en alleen gebruikt bij de defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-10 09:47
BertKlkmn schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:47:
Op de Amber 95 binnenunit is de laatste software geïnstalleerd V2.29-1, de eprom versie op de buitenunit is nog niet naar de laatste versie geupdate welke aangegeven wordt in de TS aan het begin van deze blog. Heeft dat nog consequenties en wordt de EProm van de buitenunit ook via de binnenunit bijgewerkt?
Dit is niet de laatste er is ook:
V2.29-2 (die heb ik)

Misschien is dat tweede hardare revisie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Nee, dit is dezelfde versie, maar met bugfix. Achter het i-tje zie je bij de oudere V2.29 versie dat lijn2 niet leesbaar is. Oa dit hebben ze gefixt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:20
Na een ruime 10 maanden na de aanvraag wordt vandaag eindelijk de gasleiding verwijderd 😁.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Impossibl3 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:30:
Na een ruime 10 maanden na de aanvraag wordt vandaag eindelijk de gasleiding verwijderd 😁.
Moest je in deze periode wel de eur400(?)/jaar doorbetalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
tonwes99 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:36:
[...]

Bij mij niet, vanaf het moment dat ik aan de energieleverancier had aangegeven geen gas meer te verbruiken, betaalde ik deze ook niet meer.
Dit ook cf de stappen volgens mijnaansluiting.nl waar je de verwijdering aanvraagt.

Bij mij na 6mnd ofzo werd deze verwijderd.

[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 18-12-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
tonwes99 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:36:
[...]

Nee vanaf het moment dat ik de aanvraag had gedaan heb ik niet meer betaald voor gas. Maar nu ontstaat er ook weer meer ruimte in mijn meterkast :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Wie heeft het wondermiddel voor ontluchten?

Mijn eerste inbedrijfstelling ging vlekkeloos. Mijn systeem zat nog gevuld (hybride), pomp stond nog op bigfoots in het grind. Kranen open, één keer ontluchten en gaan met die banaan.

Daarna met iedere systeemwijziging (ketel verwijderen, nieuwe verdeler, WP aan de gevel, DHW-vat/driewegklep plaatsen, oplossen lekkage aan leidingen…) problemen om de ketel weer aan de gang te krijgen. Veelvuldig S02 en S10 fouten.

Wat is het systeem:
- Vloerverwarming op de begane grond
- WP op +3 meter hoogte, 6 meter bij de driewegklep en verdeler vandaan
- Driewegklep, DHW-vat en vvw-verdeler in de kelder
- Vloerverwarming op begane grond (dus verdeler onder de vloerverwarming)

Tot nu toe lukt het (uiteindelijk) iedere keer. De laatste keer net voordat ik mij zorgen begon te maken dat de caleffi's het systeem lieten leeglopen.

Werkwijze:

Voor iedere systeemwijziging zet ik de kranen naar de WP dicht (die zitten gelukkig niet buiten, maar naast de driewegklep en de verdeler. Na het vullen op 1.8bar op kelder-niveau (op WP-niveau zou 1.4 bar over moeten zijn) vervolgens de ontluchter op het expansievat en de verdeler, meer kan ik handmatig niet ontluchten.

Naar de kelder. Amber paneel openen. Hoofdschakelaar Amber aan/uit, wachten tot hij opgestart is, wachten tot het CE-scherm ook echt reageert op touch, gebruiker “installateur” kiezen, naar de pomp-instellingen, CV-ontluchten kiezen (eerst die maar eens), en na 10 minuten naar de kelder kijken of hij nog een storing geeft, zo ja, dit circus herhalen, vaak tot 10x toe...

Ontluchten bij de WP zou kunnen helpen, maar ja, in de winter met de trap langs de gevel proberen dit kraantje te bereiken is ook niet ideaal.

[ Voor 13% gewijzigd door tonwes99 op 18-12-2024 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
Impossibl3 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:46:
[...]

Nee vanaf het moment dat ik de aanvraag had gedaan heb ik niet meer betaald voor gas. Maar nu ontstaat er ook weer meer ruimte in mijn meterkast :).
Ik had nog 15m 6mm2 3fase grondkabel liggen (gekocht via MP voor EUR 30 uit een restklus).
Heb ik toen gelijk gevraagd of ze die door de oude gas-mantelbuis konden trekken voor een laadpaal, dat was geen probleem.
(de 3cm gele mantelbuis in de meterkast even met tape zwart gemaakt voor de netheid)

Via MP voor EUR 150 een 22kW easee laadpaal gekocht (nieuw in doos uit een faillisement).
Aardlekautomaat had ik al, HomeWizard P1 meter ook.
Dus voor EUR 180 had ik een 22kW laadpaal met loadbalancing (18kW laden bij 3x25A hoofdzekering zal hij dan wel halen)

[ Voor 23% gewijzigd door Whiskey48 op 18-12-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Whiskey48 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:56:
[...]

Ik had nog 15m 6mm2 3fase grondkabel liggen. Heb ik toen gelijk gevraagd of ze die door de oude gas-mantelbuis konden trekken voor een laadpaal, dat was geen probleem.
(de 3cm gele mantelbuis in de meterkast even met tape zwart gemaakt voor de netheid)
Slim. Maar die 3 fase laadpaal heb ik al ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Impossibl3 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:59:
[...]

Slim. Maar die 3 fase laadpaal heb ik al ;)
Ja ik heb nog niet een elektrische auto, maar wel een laadpaal met loadbalancing :p
Wij hebben geen kruipruimte, dus een tip voor als ze toch de gasleiding al weghalen, kan je alvast een kabetje aanleggen (het lastigste werk is dan gelijk al gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-10 17:51
Vorige week bij mij na 9 maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
[vervallen]

[ Voor 113% gewijzigd door tonwes99 op 18-12-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
[...]

Ik had nog 15m 6mm2 3fase grondkabel liggen (gekocht via MP voor EUR 30 uit een restklus).
Heb ik toen gelijk gevraagd of ze die door de oude gas-mantelbuis konden trekken voor een laadpaal, dat was geen probleem.
Was hier ook wel slim geweest.... maar eigenlijk ook niet. Zo'n gele buis met waarschuwingslint in de bodem is toch een trigger.
Aangezien ik hier zowel de lokale Laagspanning als Middenspanning onder de lengte van de oprit oprit, naast de voordeur en onder garage heb liggen (incl huisaansluiting van de buren), verwacht ik nog wel graafwerkzaamheden in de toekomst hier...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
Get!em schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:58:
[...]

Was hier ook wel slim geweest.... maar eigenlijk ook niet. Zo'n gele buis met waarschuwingslint in de bodem is toch een trigger.
Aangezien ik hier zowel de lokale Laagspanning als Middenspanning onder de lengte van de oprit oprit, naast de voordeur en onder garage heb liggen (incl huisaansluiting van de buren), verwacht ik nog wel graafwerkzaamheden in de toekomst hier...
Enkel de buis van de meterkast naar de onder voordeur hoor, dus je ziet enkel 3cm in de meterkast gele buis, vandaar die even omtapen.

Bij de voordeur wordt een stuk mantelbuis weggehaald. De (lege) gele buis van van de straat naar een meter voor de voordeur blijft liggen, hier doe je ook niks mee. De flex gasleiding wordt hier met een lier uitgetrokken en blijft leeg liggen.

Bij mij is dus geen geel zichtbaar door een buis waar de 6mm2 kabel doorheen gaat, zelfs onder de voordeur was hij recht afgezaagd volgens mij.

Dus het is gewoon een kleurloze mantelbuis geworden van de voordeur tot de meterkast. Als je die 3cm geel even aftapet, kan je volgens mij cf elk voorschrift hier wel een kabel doorheen trekken. (buiten het feit dat hier duidelijk geen gasleiding doorheen gaat dat kleine stukje) :p

Maar idd, de buis naar de straat toe kan / mag je niet hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
tonwes99 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 08:54:
Wie heeft het wondermiddel voor ontluchten? [...] Werkwijze:

Na iedere systeemwijziging zet ik de kranen naar de WP dicht (die zitten gelukkig niet buiten, maar naast de driewegklep en de verdeler. Na het vullen op 1.8bar op kelder-niveau (op WP-hoogte zou 1.4 bar over moeten zijn) vervolgens de ontluchter op het expansievat en de verdeler, meer kan ik handmatig niet ontluchten.

Naar de kelder. Amber paneel openen. Hoofdschakelaar Amber aan/uit, wachten tot hij opgestart is, wachten tot het CE-scherm ook echt reageert op touch, gebruiker “installateur” kiezen, naar de pomp-instellingen, CV-ontluchten kiezen (eerst die maar eens), en na 10 minuten naar de kelder kijken of hij nog een storing geeft, zo ja, dit circus herhalen, vaak tot 10x toe...

Ontluchten bij de WP zou kunnen helpen, maar ja, in de winter met de trap langs de gevel proberen dit kraantje te bereiken is ook niet ideaal.
Wie heeft het wondermiddel voor ontluchten? Krijg hem nu echt niet door de S02/S10-meldingen heen en eigenlijk moet hij weer leeg... lekje in de afdichting van de flowmeter,,,. Zie in bovenstaande post mijn huidige aanpak.

Enkele aannamen, correct me if I'm wrong:
- Ontluchten zit achter het installateursmenu en deze setting blijft maar kort bewaard, dus je moet hem iedere keer weer opnieuw omzetten
- In dit geval moet je de Amber ontluchten als hij (middels WinCE) uitgezet is, en als je ontluchten hebt gestart kun je de Amber nog niet aanzetten. Ik moet wachten tot ontluchtingsprogramma afgelopen is en al dan niet een storing is opgetreden (dus moet iedere keer naar de kelder, en kan niet de kWh meter gebruiken om te kijken of het al gelukt is).
- Als de Amber in S02/S10-storing zit dan moet de hele Amber opnieuw opstarten (dus paneel open, HS aan/uit, opstart/wachten, etc.) voordat je opnieuw ontluchting kunt draaien. (als ik "ontluchten" kies dan zie ik de pomp wel even naar 100Hz gaan en schakelt daarna direct naar 0, wellicht door de aanwezige foutmelding).
- En in die situatie helpt "onderhoudsmodus" icm. P0 aanzetten ook niet
- De Amber doet wat opstartchecks als hij in de Aan-modus wordt gestart, maar die zijn toch minder goed dan (voor de 10e keer) echt ontluchten, dus simpel 10x met de hoofdschakelaar de Amber aan/uit werkt niet

[ Voor 13% gewijzigd door tonwes99 op 18-12-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolli
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:18
Hi, ik heb niet veel ervaring met ontluchten, maar via de installateur heb ik het advies gekregen om via het overdruk ventiel in de buitenunit te ontluchten. Gewoon druk om het systeem zetten met de vulslang en dan ontluchtingsprogramma draaien en handmatig het overdruk ventiel open.

Wel het trappetje op, ben ik bang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Tolli schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:30:
Hi, ik heb niet veel ervaring met ontluchten, maar via de installateur heb ik het advies gekregen om via het overdruk ventiel in de buitenunit te ontluchten. Gewoon druk om het systeem zetten met de vulslang en dan ontluchtingsprogramma draaien en handmatig het overdruk ventiel open.

Wel het trappetje op, ben ik bang...
Dit is inderdaad de snelste manier. Zeker als de pomp als een soort U is aangesloten in het leiding werk. Dus pomp hoog (bijvoorbeeld op een garage) -> leidingwerk omlaag (bijvoorbeeld door een kruipruimte) -> leidingwerk omhoog naar de afgifte systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Impossibl3 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:57:
[...]
Dit is inderdaad de snelste manier. Zeker als de pomp als een soort U is aangesloten in het leiding werk. Dus pomp hoog (bijvoorbeeld op een garage) -> leidingwerk omlaag (bijvoorbeeld door een kruipruimte) -> leidingwerk omhoog naar de afgifte systemen.
Ik zag ertegen op. Ladder met windkracht 5 en regen, instructie staat niet in de handleiding (althans, ik heb het daar niet gevonden), paneel gaat netaan dicht (ik heb 2x10 meter UTP op een klosje weggewerkt want ik wilde de connectoren niet verwijderen...). En... ik had het tot dusver zonder deze rode knop gekund. Maar met de instructies van @Carboy54 in de PM, hij draait weer. Nu een geschikt moment vinden om hem (weer...) leeg te laten lopen, extra loctite te gebruiken, etc. Gelukkig was mijn eerste actie destijds een spoelbak in de kelder maken. Scheelt heel wat emmers...

[ Voor 11% gewijzigd door tonwes99 op 18-12-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Zijkantje van de buitenunit open, systeem op ontluchten zetten en dan aan de rode knop draaien wanneer je de pomp hoort gaan.

Als het goed is hoor je dan heel veel gerammel.

Mooiste als je dit met z’n tweeen kan doen, dan kan je de druk ook hoog houden, die zakt zo onder de 1 bar.

Let wel op, er staat dan spanning op de machine

Als dit niks doet, dan de stromkingsrichting van je klep checken (ook wel eens gehad 🙀)

[ Voor 22% gewijzigd door Stoker op 18-12-2024 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonwes99
Stoker schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:44:
Zijkantje open, systeem op ontluchten zetten en dan aan de rode knop draaien wanneer je de pomp hoort gaan.

Mooiste als je dit met z’n tweeen kan doen, dan kan je de druk ook hoog houden, die zakt zo onder de 1 bar.

Let wel op, er staat dan spanning op de machine
Hoofdschakelaar omgezet (had met de werkschakelaar gekund)
Ik heb een vulautomaat op 1.8bar, dus kraan kan openblijven
"Zijkantje open" vind ik wel een rotding. Op BG krijg je die er wel in, op hoogte uitkijken dat je niet valt, immers 2 handen nodig en op allevier de hoeken in het gaatje. En met 2x10mm dikke UTP op nette bosjes erin gefrunnikt nog iets lastiger.

Maar... gelukt, alweer een schroefje in het grond laten vallen maar gelukkig nog 1 over. Eens zoeken of ik zo'n zelftapper met kunststof ring kan vinden...

[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 18-12-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-10 14:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gh5c27wTaZuCbp5_Ixbpl_lSR40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tdej3RXWJHn5ftWgT2PScr7.jpg?f=fotoalbum_large

Top. Hier is hij er vandaag uitgehaald. Ze konden hem niet vinden dus 3 uur aan het graven geweest. Daarna kabel erin en met de bus eruit getrokken, eitje.
In Mei aangevraagd dus 9 maanden verder... maar ook al sinds het aangeven bij de energieleverancier geen kosten er meer aan.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
[...]

Via MP voor EUR 150 een 22kW easee laadpaal gekocht (nieuw in doos uit een faillisement).
Aardlekautomaat had ik al, HomeWizard P1 meter ook.
Dus voor EUR 180 had ik een 22kW laadpaal met loadbalancing (18kW laden bij 3x25A hoofdzekering zal hij dan wel halen)
Dus de gasleiding eruit getrokken maar de mantelbuis laten liggen... 8)7 Iets met afval in de grond achterlaten ofzo was toch de reden om de leiding te verwijderen? Maar goed als je hem weer gebruikt is het geen afval meer natuurlijk ;)

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
timpel_800 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:30:
[...]

Dus de gasleiding eruit getrokken maar de mantelbuis laten liggen... 8)7 Iets met afval in de grond achterlaten ofzo was toch de reden om de leiding te verwijderen? Maar goed als je hem weer gebruikt is het geen afval meer natuurlijk ;)
Hier kregen ze geen beweging in die leiding. Dus ligt die ook nog in de grond 😅. Ze vermoeden dat er een koppeling nog ergens zat waardoor ze de leiding er niet uit konden trekken dus de leiding brak. Tot zo ver het opruimen uit de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
timpel_800 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:30:
[...]

Nu je het zegt, ze hebben dacht ik hem van binnenuit met een messenblok oid in repen stuk gesneden. Er lagen allemaal gele repen. Er ligt idd helemaal niks meer!

• Desembrood
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Impossibl3 @Whiskey48 @timpel_800
Moesten jullie een boete betalen voor het eerder beëindigen van een vast contract voor gas? Of hadden jullie een contract zonder opzegboete?

Ik weet dat er voor het verwijderen van de gasaansluiting door de netbeheerder geen kosten (’boete') meer in rekening gebracht worden, maar hoe zit dat bij de leverancier is de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Ik had gewoon een vast contract maar zodra je het gas opzegt kun je ook bij je leverancier opzeggen. VOor het bevorderen van de energietransitie hebben ze afgesproken geen boete op te leggen (bij Engie, waar ik zat althans). Maar check het even bij je leverancier zou ik zeggen?

• Whiskey48
nieuws: Plugwise brengt thermostaat uit die direct op P1-poort te plaatsen is

Grappige simpele oplossing om de thermostaat te gebruiken om tijdens piekmomenten in stroomtarief even de warmtepomp te dempen / temperatuur thermostaat een stukje te verlagen.

Leuk en simpel bedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
Desembrood schreef op donderdag 19 december 2024 @ 00:21:
@Impossibl3 @Whiskey48 @timpel_800
Moesten jullie een boete betalen voor het eerder beëindigen van een vast contract voor gas? Of hadden jullie een contract zonder opzegboete?

Ik weet dat er voor het verwijderen van de gasaansluiting door de netbeheerder geen kosten (’boete') meer in rekening gebracht worden, maar hoe zit dat bij de leverancier is de vraag.
Ik hoefde niets te betalen bij Coolblue omdat ik van het gas af ging. Als ik naar een andere ging moest ik wel dokken. Moest dan ook de verwijder aanvraag aanleveren als bewijs dat ik echt van het gas af ging.

• timpel_800
Whiskey48 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:23:
nieuws: Plugwise brengt thermostaat uit die direct op P1-poort te plaatsen is

Grappige simpele oplossing om de thermostaat te gebruiken om tijdens piekmomenten in stroomtarief even de warmtepomp te dempen / temperatuur thermostaat een stukje te verlagen.

Leuk en simpel bedacht.
Ja maar als ze nou echt goed bezig wilden zijn dan zorgden ze dat de mensen die een Anna hebben deze update gewoon krijgen toch? Het lijkt mij puur een software ding.

• Whiskey48
timpel_800 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:46:
[...]

Ja maar als ze nou echt goed bezig wilden zijn dan zorgden ze dat de mensen die een Anna hebben deze update gewoon krijgen toch? Het lijkt mij puur een software ding.
Bijna hetzelfde apparaat alleen dan op een P12 stekker idd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
timpel_800 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:46:
[...]

Mits je de Plugwise P1 stekker ook hebt, ja.

Ik heb zelf een aparte P1 esp plug die naar HA communiceert
En ook een SolarEdge inline meter, die het verschil nog kent tussen productie en import en dus beter het eigenverbruik kan tonen. Via Modbus in HA beschikbaar ook.

Een automatisering om de thermostaat (Plugwise lisa in mijn geval) op te hogen, kan ik dus met gemak in HA aanmaken, eventueel in samenhang met hogere stooklijn met de SG+.

Maar ik ben er fan van als bepaalde essentiele zaken lopen via standaard apparatuur zonder HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollie19
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-04 08:55
Hallo, zouden jullie mij kunnen helpen met het volgende:

Wij wonen sinds een paar weken in ons nieuwe huis:
- jaren 30, 2 onder 1 kap, 220m2
- we wonen er met zijn vieren (twee kleine kinderen)
- redelijk geissoleeerd. Vloer rc 5.0
- vloerverwarming in de woonkamer/keuken. Verder 3 radiatoren in kamers die bijna nooit aan staan (andere kamers hebben aircos)
Onze aannemer heeft via een installatiebedrijf de 12kw geinstalleerd. Alleen met een buffervat van 25l inc circulatiepomp (geen groot vat)
Warmwater gaat nog via de cv ketel
De woonkamer wordt prima verwarmd

Nou merken we dat de buitenunit zowel overdag en snachts steeds het zelfde doet (interval 5-10 min)
- slaat aan, gaat steeds harder tot irritant toe en gaat dan volledig uit voor een paar minuten

Stomme vraag, maar dit kijkt niet goed te zijn toch?

Verder twijvel ik erg of dit wel een juiste setup is. Was een 270l vat niet veel beter geweest? (Ruimte is er). Of klinkt deze setup wel ok?

Advies is erg welkom. Dank alvast
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Hoi Erik,

Ik hoop niet dat je om 4:58 wakker bent geworden van het geluid van je warmtepomp..

Een eerste vraag, wat zegt jou installateur?

Verder:
Nee volgens mij is dit niet handig, maar heb geen idee hoe jou leidingwerk eruit ziet. Een 25l vat met extra pomp vind ik ook raar, denk dat ze beide niet nodig zijn zoals jij je woning omschrijft.

Kan je ons aangeven hoeveel sensoren eraan hangen?

Kan je eens een foto sturen van het hoofdscherm?

Kan je eens een foto maken van zone 1 en dan de eerste pagina?

Foto’s zijn ook altijd handig!

[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 20-12-2024 06:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Pollie19 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 04:58:
Hallo, zouden jullie mij kunnen helpen met het volgende:

Wij wonen sinds een paar weken in ons nieuwe huis:
- jaren 30, 2 onder 1 kap, 220m2
- we wonen er met zijn vieren (twee kleine kinderen)
- redelijk geissoleeerd. Vloer rc 5.0
- vloerverwarming in de woonkamer/keuken. Verder 3 radiatoren in kamers die bijna nooit aan staan (andere kamers hebben aircos)
Onze aannemer heeft via een installatiebedrijf de 12kw geinstalleerd. Alleen met een buffervat van 25l inc circulatiepomp (geen groot vat)
Warmwater gaat nog via de cv ketel
De woonkamer wordt prima verwarmd

Nou merken we dat de buitenunit zowel overdag en snachts steeds het zelfde doet (interval 5-10 min)
- slaat aan, gaat steeds harder tot irritant toe en gaat dan volledig uit voor een paar minuten

Stomme vraag, maar dit kijkt niet goed te zijn toch?

Verder twijvel ik erg of dit wel een juiste setup is. Was een 270l vat niet veel beter geweest? (Ruimte is er). Of klinkt deze setup wel ok?

Advies is erg welkom. Dank alvast
Erik
Inderdaad voldoende vragen hoe alles aan elkaar zit. Als je de radiatoren in het geheel niet gebruikt dan zou je op een hele lage temperatuur zonder pompen of buffers moeten kunnen draaien.

Altijd schakelt de AMber eerst op hoger vermogen, en gaat daarna langzamer draaien. Jouw probleem is dat hij dit maar heel kort doet en dan weer uitgaat. Los van de herrie en de efficiency is dit niet goed voor de levensduur.

Voorlopig kun je het pendelgedrag reduceren door op de Amber een vertraging van 10 minuten of meer op de thermostaat te zetten, zie de laatste gebruikers-optie van menu 9.

Dit werkt als de thermostaat de oorzaak is dat de Amber wordt aan- en afgeschakeld. Als de Amber echter afslaat omdat de maximale aanvoertemperatuur bereikt is, dan werkt dit niet. Primair ligt de bal bij de installateur, maar fijn als je rustiger het weekend in kan...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKjeG8wNCnPM8E9zZCkQBSdkB5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWkc1efQdik7hSyLBqNZHwWt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door tonwes99 op 20-12-2024 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Buffervat van 25l met pomp? Een mini parallel buffer die in 2 seconden volgeblazen is, of wel het is een evenwichtfles. Deze worden als hydrologische ontkoppeling gebruikt.

De secundaire kant, de vloerverwarming, pakt mogelijk onvoldoende debiet waardoor de doeltemperatuur in het primaire circuit (amber) snel gehaald wordt.

Erg rare opstelling…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:57
Ik ben geen expert, maar 12kw om 1 vloer te verwarmen met lage temperatuur....
Een warmtepomp of airco hebben een minimum vermogen. Die opgewekte energie moet-ie ergens kwijt. 12kw is een flinke jongens dus dat minimum zal ook wel vrij hoog zijn. Draai toch maar die radiatoren een stukje open, zou mijn eerste inval zijn.

Wij krijgen een jaren 30 woning, vrijstaand, geen airco's en Rc van 2 in vloer, wanden en dak.
9.5 kw warmtepomp voor de gehele woning, krijgen we. 12KW werd ons sterk afgeraden, omdat je daarvoor leidingen met grotere diameter nodig hebt en omdat het niet nodig is.
Dit gaven 3 leveranciers aan met 3 verschillende warmtepompen.

Onze oude woning heeft een multisplit airco. Die levert ook problemen op bij verwarmen als niet alle multisplits aan staan: het gevraagde vermogen is dan te laag (lager dan minimum), hij krijgt de opgewekte warmte gewoon niet kwijt in de woning.

Met je split airco's erbij zit je op 17 kw. Niet erg efficiënt. Beetje een auto met een 8 cilinder motor + een 4 cilinder motor, terwijl je genoeg hebt aan 6.

[ Voor 9% gewijzigd door TinusH777 op 20-12-2024 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredjes
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-09 16:00
@Pollie19 Los van de staat van de cv installatie maar om de vol gas start/stop cyclus of pendelen te doorbreken zou je de geluidsreductie modus aan kunnen zetten.

Klokprogramma geluidsreductie altijd aan met toerental 43 of 49hz. Toerental verhogen als er toch meer vermogen nodig is om de zaak te verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollie19
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-04 08:55
Dank allemaal. Heel nuttig dit!

En helaas, ja ik kan slecht slapen door het steeds aan slaan

De installateur komt hopelijk vanmiddag langs. Ga hem dan nogmaals vragen waarom ze niet een buffer van 270l hebben geadviseerd zodat we ook de oude ketel niet meer nodig hebben.

Antwoord op de vragen:
- als met sensor de thermostaat wordt bedoelt, dan 1 in de woonkamer

Fotos nu bijgevoegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iB3Jhbt10s_c3AV1aam_E7xq6TQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EWDyMoAkfUSd2U1ZfozxZHav.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6ZFbh6kTFnbVDhyfMRmzpPLi6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QyVRNW2mlLY6rbqjxARG2BbM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYUR4Vb4dURL99tJqJnepxpD0ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KScWfrngO1ybqDaW8yVvHx4F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3werYiT_b2h3DQAlLbMXfrICopY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4AQ6ETzaEOHnoQxiQP2EmIC2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3eqxnLdewmWUfk0crlxyUJ4Kys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlDWa9E4jAZVa77iPDeUK9af.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GW6Q37CiBphXcU5N1mv5Gdl_0Ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuXtMkHQKoze0a66t03CEaWr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlEWbnMDmja0_SqmnBJuPv5meoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COaUnkhBhY26eCKMM0q2rxt0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Pollie19 ook een 270 liter wordt met de minimale ~6kW van amber 120 best snel volgeblazen. Een grotere buffer is dus beperkt symptoom bestrijding.

Hoeveel vloerverwarming heb je, hoeveel groepen, diameter en h-o-h, hoeveel altijd open, verdeler gesloten of open (met pomp, een 2e hydrologische ontkoppeling), is er naregeling.

70m2 VV moet het minimum vermogen van de 120 op kunnen nemen. Dan is geen hydrologische ontkoppeling nodig, zeker niet 2x.

Pagina: 1 ... 101 ... 126 Laatste