Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Pollie19 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:16:
Dank allemaal. Heel nuttig dit!

En helaas, ja ik kan slecht slapen door het steeds aan slaan

De installateur komt hopelijk vanmiddag langs. Ga hem dan nogmaals vragen waarom ze niet een buffer van 270l hebben geadviseerd zodat we ook de oude ketel niet meer nodig hebben.
Je moet niet vragen om een grotere buffer, maar om géén buffer. Als al die VVW altijd open staat is heel die buffer voor je 8 kW warmtepomp (een Amber 120 is een 7 à 8 kW WP) niet nodig.
Zonder buffer loopt ie (met de juiste stooklijn) efficiënter en rustiger.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollie19
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-04 08:55
Dank Ronald en Andrehj

Wij hebben nu ook nog de oude cv ketel en vat voor warm water voor de douche/bad. Denken jullie dat niet meer nodig is? (Wellicht zelfs beter?) en hoe verhoud dat tot het niet hebben van een buffer?

Met betrekking vloerverwarming vragen. Ik hoop dat de fotos meer kunnen vertellen dan ik. Vloerverwarming oppervlakte zal tussen de 80-100meter liggen. Geplitst in 2 verdelers (nieuw stuk en een deel lag er al in)

Nogmaals bedankt allemaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1oEmVkDno7R65NkzflFFHvoQvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AytUR1stqNc3Gx3DexYWdWdb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhH-W2Kc2_czHfqkFS0yS_7Ga20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQgoj8iGxKy0HopAMkjcp2Xd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
@Pollie19 , dit is totaal niet ingeregeld.

Dus; je 25L vat heb je waarschijnlijk niet nodig, je hebt voldoende buffer, dus die kan er dan uit. (en ja, zoals @Ronald zegt; die heb je in 3 seconden op temperatuur). Dan kan je ook direct de extra pomp verwijderen.

Om maar eerst mee te beginnen.

Moduleren zal ik op 1K of 2K zetten en zet de stooklijn aan en vul deze gegevens in:
Buitentemperatuur = gevraagde watertemperatuur;
-5 = 33*C
0 = 30*C
5 = 28 *C
10 = 26*C
15 = 25*C

Zet ook de pompsnelheid naar beneden, waarschijnlijk heb je (meer dan) voldoende flow op gemiddeld.

Extra toevoeging;
Als je een 270L Itho vat plaatst, dan kan de WP ook dat overnemen. Hangt natuurlijk wel samen met je gevraagde vermogen bij -7.

Verder ook die pomp uit de verdeler halen verdeler vervangen, je zal zien dat de vloer zonder pomp veel mooier warm wordt dan die kleine verdeler met pomp

[ Voor 21% gewijzigd door Stoker op 20-12-2024 13:18 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:36
Kleine toevoeging:

@Pollie19 Waar staat de sturing op ingesteld? M9.06. Zie het plaatje van @tonwes99 een paar posts terug. De aanvoer temperatuur zonder stooklijn staat op 45 graden. Zo te zien (op je foto nr 6, set: 45) staat hij niet op de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Pollie19 pak er eens een lineaal bij… maar ik gok op 14mm de vloer in en 20mm aanvoer… met name de aanvoer is matig… ik heb dat op 4 14mm groepen en dat gaat goed (cv @35), echter overweeg ik dat naar 25mm te brengen tijdens installatie warmtepomp. Op 7 groepen is het wel karig om het debiet wat er door je vloer zou moeten door te krijgen (kost vermogen, mogelijk stroming geluid)

De 2e 2 groepverdeler is nu open, met pomp, zou niet nodig moeten zijn… extra verbruik en zonde van het temperatuur verlies dat er vrijwel zeker door optreedt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Stoker schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:14:

Extra toevoeging;
Als je een 270L Itho vat plaatst, dan kan de WP ook dat overnemen. Hangt natuurlijk wel samen met je gevraagde vermogen bij -7.
@Stoker bedoelt hier een SWW (voor douche) vat, geen CV buffer vat. Voor mij wel duidelijk vanwege de product naam, maar zonder context mogelijk verwarrend.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Pollie19 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:50:
Dank Ronald en Andrehj

Wij hebben nu ook nog de oude cv ketel en vat voor warm water voor de douche/bad. Denken jullie dat niet meer nodig is? (Wellicht zelfs beter?) en hoe verhoud dat tot het niet hebben van een buffer?
Ik begrijp de vraag niet. Als je een WP hebt en een SWW-vat, waarom verwarm je dan dat SWW-vat niet met de WP? Dan kan je gasaansluiting de deur uit, wat je veel geld scheelt.
Buffer (voor CV-water) en SWW-vat hebben niks met elkaar te maken.
Met betrekking vloerverwarming vragen. Ik hoop dat de fotos meer kunnen vertellen dan ik. Vloerverwarming oppervlakte zal tussen de 80-100meter liggen. Geplitst in 2 verdelers (nieuw stuk en een deel lag er al in)
Die ouwe verdeler moet je ombouwen of vervangen door een gesloten (pomploze) versie. Dat scheelt je mengverlies en het stroomverbruik van die pomp. Zie Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-10 10:04

Jan2023

KISS

@Pollie19
Ik denk dat het hele begrip van een buffer je niet echt duidelijk is.
Die dient puur om meer inhoudt aan je afgifte systeem te geven.

Een vat voor je douche/bad wat je nu zegt zal een boiler zijn .

En wat die cv ketel nu nog doet ? , is mij niet echt duidelijk.

Wat ook al opgemerkt is , je hebt nu twee verschillende verdelers.
Die oude mengverdeler met pomp kan beter vervangen worden door een gesloten verdeler zoals in het andere plaatje.

Gelukkig zie ik geen naregeling , dus je vloer staat gewoon altijd open ?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pollie19
  • Laatst online: 04-04 08:55
Dank allen. Veel geleerd

Buffervat: helder! Kan evt weg
Huidige cv-ketel, boiler, gascontract kan uit, mochten we gaan voor sww-vat ernaast
Pompsnelheid staat imiddels lager
Installateur is nog niet helemaal overtuigd van jullie tips, maar gaat itho bellen want probleem hebben ze niet kunnen fixen
Nachtstand staat nu wel echt aan, hopelijk een goed nachtje
En dank mbt vloerverwarming tips, ga ik mee aan de slag

Keep you posted
Fijn weekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Pollie19 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:35:
Dank allen. Veel geleerd

Buffervat: helder! Kan evt weg
Huidige cv-ketel, boiler, gascontract kan uit, mochten we gaan voor sww-vat ernaast
Pompsnelheid staat imiddels lager
Installateur is nog niet helemaal overtuigd van jullie tips, maar gaat itho bellen want probleem hebben ze niet kunnen fixen
Nachtstand staat nu wel echt aan, hopelijk een goed nachtje
En dank mbt vloerverwarming tips, ga ik mee aan de slag

Keep you posted
Fijn weekend
Er is al genoeg gezegd over de hydraulische situatie. Even dat als vaste aangenomen totdat je installateur terugkomt, kun je nog een paar dingen doen om het opstart en stop gedrag mogelijk iets gunstiger te krijgen:
Aanname: er is wel een continue warmtevraag, en je thermostaat zelf zorgt niet voor het aan/uit gedrag (dat kon ik namelijk niet goed uit je Posts halen).

Je aanvoer setpoint stond op 45C, zonder stooklijn. Zet die op stooklijn met de hier eerder genoemde waardes, of zet de setpoint zonder stooklijn op 30 tot 33 (of iets lager of hoger obv je ervaring later ivm je radiatoren als je die aan wilt en daar bepaalde aanvoer temp voor nodig hebt).
Zet in eerste menu, de waarde voor M1.01 (uitschakelen verwarmen/koelen) op 5, zet M1.03 op 1 (moduleren, zo snel mogelijk naar laag).
Kijk even waar je Tc sensor zit (zwart draadje, met ergens een klein wit labeltje Tc die naar je binnenunit loopt), in het gunstigste geval zit die in je buffer, in het ongunstigste geval hangt hij vrij losjes ergens tussen buffer en je cv pomp. Die sensor bepaald of de setpoint wordt gehaald, en mogelijk meet hij te laat een overshoot, waardoor de Amber nog hoger uitkomt dan de setpoint + 5 van M1.01. Hoe beter die sensor de actuele aanvoer cq buffer temperatuur meet, hoe sneller de amber moduleert.
Als je monitoring hebt kun je dit live zien, en anders even op de binnenunit kijken of de temperatuur van Tuo en Tc dicht bij elkaar liggen of juist ver uit elkaar bij een opstart (in het menu zit dit achter de (i) )

Verder kun je nog kijken of je CV pomp nog standen heeft. Indien mogelijk, zet die zo hoog mogelijk. Dan pomp je het aangevoerde warme water uit de buffer, sneller je vloerverwarming in en is het afgekoelde water sneller aan het mengen met de aanvoer vanuit de amber. Bij hogere setting, is er ook meer warmte afgifte in de ruimtes met vvw. In combinatie met je al lager gezette pompsnelheid van de amber wordt dat gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brams1995
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:19
Dag allen,

Ik ben me aan het oriënteren op een warmtepomp en ben gecharmeerd van de Amber. Ik heb een gewenst systeem uitgedacht en zou die graag even bij jullie willen toetsen:

Situatie
- Hoekhuis (zonder omloop) uit 1973 van ca. 140 m2 (beneden is ca.60 inclusief uitbouw uit 2005)
- Isolatie: beneden overal HR++ glas, na geïsoleerde betonnen vloer en geïsoleerde spouw. Ik moet nog 1 ruit van ca. 2 m2 vervangen voor HR++ en het borstschot van binnenuit isoleren.
- Isolatie: Werkkamer op eerste verdieping heeft HR++ glas en ook hier ga ik het borstschot nog van binnenuit isoleren. Slaapkamers hebben deels HR++ glas en gewoon dubbelglas.
- Zolder: deze heeft op dit moment nog geen echte functie. Dak is al wel geïsoleerd en kozijnen gaan over een aantal jaar een upgrade krijgen van dubbelglas naar HR++ of HR+++.
- Leidingen en radiatoren zijn 50 jaar oud en wat mij betreft klaar voor vervanging. In de uitbouw heb ik een convectorput.

Gepland verwarmingsgebruik/afgifte
Op dit moment stoken we boven bijna niet behalve dus op thuiswerkdagen en in de badkamer staat ook de radiator open die gewoon mee draait als er beneden warmtevraag is. Beneden staat de kachel feitelijk altijd aan. Mijn idee is om dit 'stookgedrag' te houden. Beneden verdieping ben ik van plan om vloerverwarming te nemen die altijd open staat zodat er genoeg flow is voor de warmtepomp. In de overige ruimtes (met name de werkkamer en later wellicht de zolder) wil ik kunnen bijschakelen met convectoren op het moment dat dit nodig is (wellicht Jaga hybrids zodat ik deze relatief snel warm kan krijgen). Ik zal waarschijnlijk nooit hebben dat in alle ruimtes warmtevraag nodig is.

Geplande installatie
Ik heb een vrij diepe voortuin en wil de warmtepomp halverwege de voortuin aan de erfgrens zetten. Aan die erfgrens grenzen geen buren maar een strook van 6 meter gemeente grond. Vervolgens begint de tuin van de buren van het volgende rijtje. Vraag: Geldt voor de geluidseis van 45 db het geluid bij de erfgrens van de dichtsbijzijnde buren of je eigen erfgrens?

Vervolgens wil ik vanaf die plek met een ondergrondse 32mm leiding naar de kruipruimte toe en in de gangkast in de gang omhoog. Daar wil ik mijn appendages plaatsen en de driewegklep zodat daar direct kan worden afgetakt naar de vloerverwarmingsverdeler die ook in de gangkast komt. Vervolgens ga ik op een aantal plekken een paar gaten laten boren om zo met de 32 mm meerlagenbuizen naar boven te gaan naar waar nu de ketel hangt om vanuit daar via de originele leiding route naar de verschillende ruimtes te gaan. De hoofdleiding wordt dus 32 mm en de aftakkingen naar de convectoren 26 mm.

Wat betreft het tapwater ben ik van plan om onder het knieschot een horizontaal vat te plaatsen welke ook gevoed wordt met 32 mm leidingen.

Gezien het feit dat ik een vloerverwarming krijg in een betonnen vloer en ik goed veel water in het systeem krijg door de dikke leidingen denk ik geen buffervat nodig te hebben.

Vragen:
- Mijn beneden verdieping is ca 60 m2. Ik verwacht ongeveer 8 x 80 m, 16 mm diameter groepen te krijgen met 10 cm h.o.h. Uitgaande van het feit dat boven alles dichtstaat, heb ik dan naar verwachting genoeg flow?
- Ik ga nog een warmteverliesberekening laten uitvoeren maar ik verwacht dat ik voor de benedenverdieping tussen de 2kW en 3kW nodig ga hebben. Als ik dan kijk naar de minimale vermogens van de Amber 65 en Amber 95 verwacht ik daar een beetje tussen in te zitten. Als ik kijk naar de bovenkant verwacht ik wel situaties waar als het koud is de 65 weer wat krap is bemeten. Wat is wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@brams1995 ik heb een tussenwoning van vergelijkbaar bouwjaar, iets minder oppervlakte en ik kom met ubakus berekening absoluut niet onder het maximale vermogen van amber 65 bij -7. Zelfs niet als ik al het glas naar triple breng.

Amber 95 zou het redden bij mij met huidig glas en voor de rest economisch haalbare isolatie maatregelen (bijna afgerond).

Jij hebt een hele buitenmuur extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:04
brams1995 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:31:
Dag allen,

Ik ben me aan het oriënteren op een warmtepomp en ben gecharmeerd van de Amber. Ik heb een gewenst systeem uitgedacht en zou die graag even bij jullie willen toetsen:

Situatie
- Hoekhuis (zonder omloop) uit 1973 van ca. 140 m2 (beneden is ca.60 inclusief uitbouw uit 2005)
- Isolatie: beneden overal HR++ glas, na geïsoleerde betonnen vloer en geïsoleerde spouw. Ik moet nog 1 ruit van ca. 2 m2 vervangen voor HR++ en het borstschot van binnenuit isoleren.
- Isolatie: Werkkamer op eerste verdieping heeft HR++ glas en ook hier ga ik het borstschot nog van binnenuit isoleren. Slaapkamers hebben deels HR++ glas en gewoon dubbelglas.
- Zolder: deze heeft op dit moment nog geen echte functie. Dak is al wel geïsoleerd en kozijnen gaan over een aantal jaar een upgrade krijgen van dubbelglas naar HR++ of HR+++.
- Leidingen en radiatoren zijn 50 jaar oud en wat mij betreft klaar voor vervanging. In de uitbouw heb ik een convectorput.

Gepland verwarmingsgebruik/afgifte
Op dit moment stoken we boven bijna niet behalve dus op thuiswerkdagen en in de badkamer staat ook de radiator open die gewoon mee draait als er beneden warmtevraag is. Beneden staat de kachel feitelijk altijd aan. Mijn idee is om dit 'stookgedrag' te houden. Beneden verdieping ben ik van plan om vloerverwarming te nemen die altijd open staat zodat er genoeg flow is voor de warmtepomp. In de overige ruimtes (met name de werkkamer en later wellicht de zolder) wil ik kunnen bijschakelen met convectoren op het moment dat dit nodig is (wellicht Jaga hybrids zodat ik deze relatief snel warm kan krijgen). Ik zal waarschijnlijk nooit hebben dat in alle ruimtes warmtevraag nodig is.

Geplande installatie
Ik heb een vrij diepe voortuin en wil de warmtepomp halverwege de voortuin aan de erfgrens zetten. Aan die erfgrens grenzen geen buren maar een strook van 6 meter gemeente grond. Vervolgens begint de tuin van de buren van het volgende rijtje. Vraag: Geldt voor de geluidseis van 45 db het geluid bij de erfgrens van de dichtsbijzijnde buren of je eigen erfgrens?

Vervolgens wil ik vanaf die plek met een ondergrondse 32mm leiding naar de kruipruimte toe en in de gangkast in de gang omhoog. Daar wil ik mijn appendages plaatsen en de driewegklep zodat daar direct kan worden afgetakt naar de vloerverwarmingsverdeler die ook in de gangkast komt. Vervolgens ga ik op een aantal plekken een paar gaten laten boren om zo met de 32 mm meerlagenbuizen naar boven te gaan naar waar nu de ketel hangt om vanuit daar via de originele leiding route naar de verschillende ruimtes te gaan. De hoofdleiding wordt dus 32 mm en de aftakkingen naar de convectoren 26 mm.

Wat betreft het tapwater ben ik van plan om onder het knieschot een horizontaal vat te plaatsen welke ook gevoed wordt met 32 mm leidingen.

Gezien het feit dat ik een vloerverwarming krijg in een betonnen vloer en ik goed veel water in het systeem krijg door de dikke leidingen denk ik geen buffervat nodig te hebben.

Vragen:
- Mijn beneden verdieping is ca 60 m2. Ik verwacht ongeveer 8 x 80 m, 16 mm diameter groepen te krijgen met 10 cm h.o.h. Uitgaande van het feit dat boven alles dichtstaat, heb ik dan naar verwachting genoeg flow?
- Ik ga nog een warmteverliesberekening laten uitvoeren maar ik verwacht dat ik voor de benedenverdieping tussen de 2kW en 3kW nodig ga hebben. Als ik dan kijk naar de minimale vermogens van de Amber 65 en Amber 95 verwacht ik daar een beetje tussen in te zitten. Als ik kijk naar de bovenkant verwacht ik wel situaties waar als het koud is de 65 weer wat krap is bemeten. Wat is wijsheid?
Hoeveel gas verbruik je, en, als je verbruikscijfer per dag hebt van je leverancier, wat is je piekverbruik geweest in de afgelopen 1-2 jaar?

Er zijn methoden als de Koevlaad formule die met een jaarvebruik kijken wat er is, en de meeste warmteverliesberekeningen houden rekening met het bouwjaar. Maar je werkelijk verbruik kan een betrouwbare indicatie geven.

m3 gas over 24h, eventueel minus 0,2 voor je fornuis/oven, dat x 10 is kWh aan warmte, delen door 22 uur (10% verlies ivm. defrosts) dan weet je wat je per uur in kWh aan warmteopwekking per uur nodig hebt op koude dagen. Als je koudste dag in 2023/2024 0oC is, dan weet je wat je verbruikt als het buiten 20oC kouder is dan in huis. Als je ook bij -10/0 oC (gemiddeld -5oC) het warm wilt krijgen èn je badkamer e.d. aan wilt houden, dan moet je het verbruik met 25/20 vermenigvuldigen. Kijk ook wat de opbrengst is op een koude dag, dit is ècht minder dan in ideale situaties. De aanvoertemperatuur van jouw oude radiatoren helpt ook niet mee. Dit zal op koude dagen 55oC of hoger zijn. Vloerverwarming red het met 30-35oC, dan heb je meer opbrengst uit je WP, en een beter rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipster
  • Laatst online: 22-12-2024
Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een vloerverwarmingsregelaar, de Robot LT-verdeelunit zonder pomp. Nu overweeg ik om over te stappen op een volledig elektrisch warmtepompsysteem.

Weet iemand of deze verdeler geschikt is voor zo'n systeem, of dat er aanpassingen nodig zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp en advies!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKbLJWcxEY19if_XKAMCJ4nUnfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJPnRAUtJjqwydWvhztyECBE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmjI9XxgbSlNfqrkJRy5RrzL06s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7u3Hr2cxqIpgUkp5Sb1rgi3T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brams1995
tonwes99 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:18:
[...]

Hoeveel gas verbruik je, en, als je verbruikscijfer per dag hebt van je leverancier, wat is je piekverbruik geweest in de afgelopen 1-2 jaar?

Er zijn methoden als de Koevlaad formule die met een jaarvebruik kijken wat er is, en de meeste warmteverliesberekeningen houden rekening met het bouwjaar. Maar je werkelijk verbruik kan een betrouwbare indicatie geven.
Dank, ik heb een aantal koude dagen gepakt en ook met de koevlaasmethode het vermogen berekent. Ik kom dan op een max vermogen uit van ongeveer 4,3 kW verwarmvermogen. Dit is exclusief warm water overigens, anders kom ik rond de 5 kW uit.

Is dan de conclusie dat een 95 beter past? Zeker als het kouder wordt gaat het maximale vermogen van de 65 hier wel onder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
tipster schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:25:
Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een vloerverwarmingsregelaar, de Robot LT-verdeelunit zonder pomp. Nu overweeg ik om over te stappen op een volledig elektrisch warmtepompsysteem.

Weet iemand of deze verdeler geschikt is voor zo'n systeem, of dat er aanpassingen nodig zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp en advies![Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja dat is geschikt voor een warmtepomp. Google de handleiding en vind de pagina hieronder. Met deze verdeler pompt je warmtepomp het water direct de vloer in en dat is wat je wil met een warmtepomp, zo kun je met de laagste temperatuur verwarmen.
Op de eerste foto zit er een naregeling op de meeste groepen. Je kunt overwegen om die te verwijderen en zelf waterzijdig in te regelen. Dan kun je met de laagste temperatuur verwarmen, wat het laagste verbruik geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vpl79TDpdFgTPiy2_fw07QOMo90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BlbOSlY9gy1vt0L12Jul0uRE.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
SebastiaanPs schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:44:
[...]
Ja dat is geschikt voor een warmtepomp. Google de handleiding en vind de pagina hieronder. Met deze verdeler pompt je warmtepomp het water direct de vloer in en dat is wat je wil met een warmtepomp, zo kun je met de laagste temperatuur verwarmen.
Op de eerste foto zit er een naregeling op de meeste groepen. Je kunt overwegen om die te verwijderen en zelf waterzijdig in te regelen. Dan kun je met de laagste temperatuur verwarmen, wat het laagste verbruik geeft.

[Afbeelding]
Er moeten voldoende groepen zijn zonder naregeling, als je zonder een buffer wil kunnen draaien en veilig een defrost wil kunnen doen. Itho raad 65 liter aan bij een Amber 65, 95 bij 95 en 120 bij 120. Als je alle naregelingen weghaalt, dan gaat dat zeker lukken. Als je er een paar wilt laten zitten dan moet je even rekenen.Je hebt meestal 1 liter water per m2 vloerverwarming (16x2 pijp, 10cm afstand). Omdat je vloer ook als buffer werkt, zou je iets van die 65/95/120 mogen afhalen, als je de optie aanzet om je sww-vat te laten helpen, dan is het nog iets minder kritisch. Maar hieraan zitten nadelen (koud water, slechter rendement...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
@tipster Eens met @SebastiaanPs hierboven, maar ik zou toch wat meer nadruk leggen op het verwijderen van die naregeling. Een systeem met allemaal nageregelde groepen leidt steeds weer tot allerlei problemen met pendelende warmtepompen, slechte rendementen en dus onnodig hoge energierekeningen.
De verdeler is prima geschikt, maar die naregeling moet dus weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
brams1995 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:36:
Dank, ik heb een aantal koude dagen gepakt en ook met de koevlaasmethode het vermogen berekent. Ik kom dan op een max vermogen uit van ongeveer 4,3 kW verwarmvermogen. Dit is exclusief warm water overigens, anders kom ik rond de 5 kW uit.
Dat lijkt me een erg groot verschil. Ik heb ooit eens uitgerekend dat het gemiddeld vermogen voor SWW (bij ons) maar 164W is: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Is dan de conclusie dat een 95 beter past? Zeker als het kouder wordt gaat het maximale vermogen van de 65 hier wel onder.
Je schrijft nergens of je met de WP ook het SWW wil maken. En bovendien niet wat je ontwerptemperatuur is (het maakt nogal uit of je in Emmen woont of in Vlissingen). Deze vraag is zo dus niet te beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
De aanvoer leidingen van @tipster zijn misschien wel erg niet riant? 20mm pex voor 7 groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
brams1995 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:36:
[...]

Hoeveel graaddagen waren die koude dagen? Zie mindergas.nl

Dan kun je extrapoleren naar echt koud… ook zal je eerlijk moeten zijn met je stooktemperatuur… als dat minder dan 20 was heb je ook een klein schepje extra nodig…
Verwarmde je het hele huis? Een deugdelijk verwarming systeem zoals ik het verwacht kan het hele huis aan, niet alleen wat jij kiest.

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 21-12-2024 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Ronald schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:24:
De aanvoer leidingen van @tipster zijn misschien wel erg niet riant? 20mm pex voor 7 groepen?
Goed punt @Ronald . 20mm was gebruikelijk met oude flows, ik had zelfs 16mm voor 60m2 vloerverwarming(!), T-aanvoer 45oC naar thermostaatkraan op de verdeler, met 30oC heb je echt meer flow nodig.

@tipster , Nu je met WP meer flow nodig hebt... als er een redelijke vermogensverdeling is tussen deze twee groepen (zeg max onbalans 30/70), en je zou 32mm naar een verdeelpunt kunnen brengen (huidige ketel) dan kan het. Anders 32mm van WP naar de belangrijkste verdeler, en de bestaande 20mm leidingen gebruiken om vanaf verdeler#1 naar verdeler #2 te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:08
Hier draait de Amber 65 nu ook een jaar. 24/7 20,5°C. Verbruik 1.391kWh. De BUH heb ik ook een keer getest, 1,92kWh verbruik. Amber doet enkel verwarming, SWW via WPB.

Ik had enkel een zinvol gasverbruik uit 2012-2013. Dit was ongeveer 1.100m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:36
@vraasen Dat klinkt mij als een ontzettend mooi verbruik. Zou je iets kunnen delen over je huis, isolatie & afgifte? En wellicht je settings en stooklijn?

Ik zoek een beetje vergelijkingsmateriaal :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vraasen
GhandiHarder schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:30:
@vraasen Dat klinkt mij als een ontzettend mooi verbruik. Zou je iets kunnen delen over je huis, isolatie & afgifte? En wellicht je settings en stooklijn?

Ik zoek een beetje vergelijkingsmateriaal :-)
2-kapper 1970
140m2 en 22m2 garage
Alles HR++ glas uit 2011
Muur isolatie 5cm, datum onbekend.
Vloer 7cm PIR
Dak 8cm PIR
Alle ruimtes, incl garage, worden verwarmd.
Jaga convectoren (beneden met boost, boven 2 stuks met boost), 3x ouderwetse radiator, geen vvw.
Ong 34mtr 32mm MLB vanaf de Amber tot de 22mm stalen standleidingen in huis. Enkel 1 radiator vd garage zit op 12mtr vanaf de Amber op deze 32mm MLB.

Stooklijn
-5 -> 30°C
0 -> 29°C
5 -> 28°C
10 -> 27°C
15 -> 26°C

Delta T uitschakelen 3°C
Delta T herstart 2°C
Delta T moduleren 2°C
Pompsnelheid Laag
Startvertraging BUH 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-10 22:02
Dat is zeker een mooie score @vraasen. En dat met radiatoren! Wellicht wel WTW ventilatie?
Mooi ook om te zien dat de Jaga's het goed doen bij deze temperaturen. Ik zit nog te twijfelen tussen jaga's en fancoils voor de 1e verdieping.

Hier verwacht ik met de Amber 1500-2000kWh per jaar te verbruiken. Voor december is het t/m gisteren 228kWh. De stooklijn heb ik grofweg 1gr lager staan.

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredjes
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-09 16:00
Weet iemand wat de instelling Ruimtetemperatuur in Vakantiemodus menu doet?

Wat gebeurt er dan eigenlijk met cv-water of ruimtetemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-10 20:10
Heb jij een voorbeeld grafiekje hoe jouw WP runs draait over een dag @vraasen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:39
vraasen schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:02:
[...]

2-kapper 1970
140m2 en 22m2 garage
Alles HR++ glas uit 2011
Muur isolatie 5cm, datum onbekend.
Vloer 7cm PIR
Dak 8cm PIR
Alle ruimtes, incl garage, worden verwarmd.
Jaga convectoren (beneden met boost, boven 2 stuks met boost), 3x ouderwetse radiator, geen vvw.
Ong 34mtr 32mm MLB vanaf de Amber tot de 22mm stalen standleidingen in huis. Enkel 1 radiator vd garage zit op 12mtr vanaf de Amber op deze 32mm MLB.

Stooklijn
-5 -> 30°C
0 -> 29°C
5 -> 28°C
10 -> 27°C
15 -> 26°C

Delta T uitschakelen 3°C
Delta T herstart 2°C
Delta T moduleren 2°C
Pompsnelheid Laag
Startvertraging BUH 500
Interessant, bedankt voor het delen. Hier ook geen vvw. Werk nu nog met nachtverlaging en hogere stooklijn dan bij jou. Ga binnenkort ook eens testen met 20,5 continu en een lagere stooklijn.

Gebruik je wel een thermostaat? Zo ja met welke hysterese?

[ Voor 3% gewijzigd door hansvk op 23-12-2024 18:00 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vraasen
Guus. schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:48:
Heb jij een voorbeeld grafiekje hoe jouw WP runs draait over een dag @vraasen ?
Ze kan alle kanten op gaan.

Van 24h draaien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uy6jsAtTkeKaqWq5dFNnGPuE4gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5qu8dI7SnXHjWstEa6MfNwN.jpg?f=fotoalbum_large

Naar meer aan/uit gedrag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJ5JQsRYw62r-Db3VKHyZFrBkrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPJ20q5TqVBFC7ZeISrPyv27.jpg?f=fotoalbum_large

Tot weer langere runs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wv4ln5VsOszfNRomVQjvWLzWsig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6rLyr8lhN1ntHZmQKzuQM3g.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het kunnen ook korte runs zijn van 1 a 1 1/2h, dat is vooral met temperaturen tussen 10°C-15°C. Doordat er geen vloer wordt opgewarmd is het dan snel anderhalf uur aan - anderhalf uur uit, etc. Ik heb daarvoor al geprobeerd om de stooklijn te verlagen, maar dan kakt het afgifte vermogen in en schakelt de Amber uit omdat de Ta te ver oploopt.

Ze kan ook heel wispelturig zijn. Stel dat de eerste 2 grafieken van dezelfde dag zijn. Dan kan ze eerst continu aan zijn en wanneer ik ze dan even geforceerd uit zet (thermostaat omlaag) om weer o.b.v. de thermostaat aan te laten gaan (thermostaat weer omhoog) dan kan ze het aan-uit gedrag van de tweede grafiek hanteren (wat bij mij zuiniger is qua verbruik). Ik ben er nog niet achter waarom dit gedrag erin zit, maar ik zie vaker dat ze opeens 24h gaat draaien terwijl er qua warmtevraag/weer/buitentemperatuur niks is veranderd. Als ik dan een uit-aan 'procedure' doe dan gaat ze weer verder met kortere runs met daarbij het voor mij lagere verbruik.

@hansvk
Begin van het jaar heb ik ook eerst getest tussen nachtverlaging en continu. Kwam er bij mij op neer dat destijds weinig verschil in verbruik zat. Vandaar ik dan voor het comfort voor continu ga.

Ook qua temperatuur heb ik getest met 20°C, 20.5°C en 21°C. Voornamelijk voor de periodes waarbij ik een aan-uit gedrag heb. Met 21°C loopt ze dan mooier, maar dat voelt binnen toch te warm aan. Ik begon bij 20°C en dan waren het nog kortere runs dan de anderhalf uur.

Tijdje geleden wel de nachtreductie gevonden en getest. Door deze te gebruiken voor een langzamere start werden de runs wel mooier bij dat kwakkelweer. In dat weer een start op vol vermogen zorgt hier dat de kamer een stuk sneller opwarmt.

Ik heb de bekende PNI thermostaat met de hysterese op 0.3°C.

[ Voor 11% gewijzigd door vraasen op 23-12-2024 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Fredjes schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:21:
Weet iemand wat de instelling Ruimtetemperatuur in Vakantiemodus menu doet?

Wat gebeurt er dan eigenlijk met cv-water of ruimtetemperatuur?
Aha, dit is een nieuwe, voorheen was vakantiemodus alleen tapwater, wellicht dat deze toegevoegd is!

Ik vermoed dat…
- Zonder gebruik van de Tr sensor, er niets gebeurt. Dus tijden vakantie gewoon je thermostaat lager zetten. Logisch
- bij sturing op ruimtetemperatuur, deze lager gaat (logisch), je thermostaat gebruik je niet. Je zou ook Tr lager kunnen zetten in M1
- bij correctie van de stookcurve, niet onnodig gecorrigeerd wordt. Deze is leuk en waardevol...

De laatste vereist wat uitleg. Bij Tr correctie gaat de WP de stookcurve omhoog, 1 graag voor iedere graad die je kamer te koud is. Als je dan je kamerthermostaat op 12-15oC zet, gaat dus je stookcurve omhoog, terwijl die eigenlijk omlaag zou moeten gaan. Als het zo werkt als ik denk, en je zou echt willen finetunen, dan zou je de Tc nog iets lager dan je thermostaat moeten zetten. Dus als je kamer op 15oC is, en je je kamer op 15oC wilt hebben, dat je stookcurve 1-2 graden OMLAAG zou moeten. Met een Tr in het vakantiemenu op 12oC zou je dit gedrag krijgen, de stookcurve wordt dan (15-12=) 3 graden omlaag gezet.

[ Voor 16% gewijzigd door tonwes99 op 23-12-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
vraasen schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:22:
[...]
Die heb ik ook met dezelfde hysterese ingesteld. Mooi om te vergelijken. Vorig stookseizoen zat ik op 2.500 kWh. Tweekapper uit 1981, alles HR++, vloer na geïsoleerd. De rest standaard isolatie.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
vraasen schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:22:
[...]

Ze kan alle kanten op gaan.

Van 24h draaien
[Afbeelding]

Naar meer aan/uit gedrag
[Afbeelding]

Tot weer langere runs.
[Afbeelding]

Maar het kunnen ook korte runs zijn van 1 a 1 1/2h, dat is vooral met temperaturen tussen 10°C-15°C. Doordat er geen vloer wordt opgewarmd is het dan snel anderhalf uur aan - anderhalf uur uit, etc. Ik heb daarvoor al geprobeerd om de stooklijn te verlagen, maar dan kakt het afgifte vermogen in en schakelt de Amber uit omdat de Ta te ver oploopt.

Ze kan ook heel wispelturig zijn. Stel dat de eerste 2 grafieken van dezelfde dag zijn. Dan kan ze eerst continu aan zijn en wanneer ik ze dan even geforceerd uit zet (thermostaat omlaag) om weer o.b.v. de thermostaat aan te laten gaan (thermostaat weer omhoog) dan kan ze het aan-uit gedrag van de tweede grafiek hanteren (wat bij mij zuiniger is qua verbruik). Ik ben er nog niet achter waarom dit gedrag erin zit, maar ik zie vaker dat ze opeens 24h gaat draaien terwijl er qua warmtevraag/weer/buitentemperatuur niks is veranderd. Als ik dan een uit-aan 'procedure' doe dan gaat ze weer verder met kortere runs met daarbij het voor mij lagere verbruik.

@hansvk
Begin van het jaar heb ik ook eerst getest tussen nachtverlaging en continu. Kwam er bij mij op neer dat destijds weinig verschil in verbruik zat. Vandaar ik dan voor het comfort voor continu ga.

Ook qua temperatuur heb ik getest met 20°C, 20.5°C en 21°C. Voornamelijk voor de periodes waarbij ik een aan-uit gedrag heb. Met 21°C loopt ze dan mooier, maar dat voelt binnen toch te warm aan. Ik begon bij 20°C en dan waren het nog kortere runs dan de anderhalf uur.

Tijdje geleden wel de nachtreductie gevonden en getest. Door deze te gebruiken voor een langzamere start werden de runs wel mooier bij dat kwakkelweer. In dat weer een start op vol vermogen zorgt hier dat de kamer een stuk sneller opwarmt.

Heel herkenbare plaatjes! Hier loopt de Amber 65 erg vergelijkbaar. Vaak nog iets meer op en neer schakelend tussen de 450W en 550W (36-43Hz) bij temperaturen boven de 7gr.
Je zou eens kunnen kijken of het helpt om M1.03 op 1 te zetten ipv 2. Hier helpt dat om hem sneller naar 36Hz en dus langere runs te krijgen. Wel heb ik een flinke betonvloer om voor buffer te spelen.

Hier heb ik de laatste tijd de M1.01 op 2 staan. Dat zorgt ervoor dat de Amber af en toe afslaat als hij na zijn max langdraaitijd even naar 61Hz gaat. Met M1.02 op 4 duurt het weer even voordat hij aanslaat. Afhankelijk van het weer is dat 60 tot 120 minuten.
De Thermostaat grijpt hier alleen in als het 21gr wordt. Dat gebeurt alleen soms als we uitgebreid aan het koken zijn, of veel visite hebben.

Verdere woning specs;
140m2 twee onder een kap uit 1925. Door de nodige ver- en uitbouwen is alleen de voorgevel nog een kale spouwmuur. Het merendeel van de buitenmuren is RC3,5. Plat dak heeft 14cm PIR. Overal dubbelglas, het meeste HR+. BG is Broodjesvloer met 25cm EPS en 15cm beton/dekvloer. 16mm vloerverwarming 15cm h.o.h.
Voorheen 850m3 ex. SWW nodig voor 24/7 20gr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7b8Hy-0Ew5xo0WhI7gQ91iUa5Ug=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c2PtFXlMEOAO15txfbFIrJiZ.png?f=fotoalbum_large

Edit;
Sinds vandaag overigens wat aanpassingen gedaan. M1.01 is omhoog, dus de warmtepomp slaat uit zichzelf niet meer zo snel af. Wel heb ik de thermostaat wat strakker ingesteld. In de praktijk gaat de thermostaat nu dus het aan/uit gedrag regelen. Ik ben benieuwd hoe dit bevalt.
Mijn verwachting is dat het te traag werkt, vanwege de trage afgifte met de betonvloer hier.

[ Voor 9% gewijzigd door -JB- op 23-12-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammetje-13-10
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-08 13:40
Goedemorgen,
Ik heb een probleempje. Vanmorgen kwam ik beneden en had de verwarming het niet gedaan.. Toen ik op de binnenunit ging kijken stond hij op het windows scherm. En nu krijg ik hem niet in het programma van Itho. Ik heb de stroom er al een keer afgehaald.
Ik heb geprobeert om op my device te klikken, dan komt er een zandlopper en deze blijft staan.
Ik heb geprobeert om op start programma's te klikken. Dan blijft hij hangen.
Ik heb de usb stick met de laatste update erin gedaan, maar dan komt er niks op het scherm.
Iemand een idee wat nu te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vraasen
-JB- schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:33:
[...]

Heel herkenbare plaatjes! Hier loopt de Amber 65 erg vergelijkbaar. Vaak nog iets meer op en neer schakelend tussen de 450W en 550W (36-43Hz) bij temperaturen boven de 7gr.
Je zou eens kunnen kijken of het helpt om M1.03 op 1 te zetten ipv 2. Hier helpt dat om hem sneller naar 36Hz en dus langere runs te krijgen. Wel heb ik een flinke betonvloer om voor buffer te spelen.

Hier heb ik de laatste tijd de M1.01 op 2 staan. Dat zorgt ervoor dat de Amber af en toe afslaat als hij na zijn max langdraaitijd even naar 61Hz gaat. Met M1.02 op 4 duurt het weer even voordat hij aanslaat. Afhankelijk van het weer is dat 60 tot 120 minuten.
De Thermostaat grijpt hier alleen in als het 21gr wordt. Dat gebeurt alleen soms als we uitgebreid aan het koken zijn, of veel visite hebben.

Verdere woning specs;
140m2 twee onder een kap uit 1925. Door de nodige ver- en uitbouwen is alleen de voorgevel nog een kale spouwmuur. Het merendeel van de buitenmuren is RC3,5. Plat dak heeft 14cm PIR. Overal dubbelglas, het meeste HR+. BG is Broodjesvloer met 25cm EPS en 15cm beton/dekvloer. 16mm vloerverwarming 15cm h.o.h.
Voorheen 850m3 ex. SWW nodig voor 24/7 20gr.

[Afbeelding]

Edit;
Sinds vandaag overigens wat aanpassingen gedaan. M1.01 is omhoog, dus de warmtepomp slaat uit zichzelf niet meer zo snel af. Wel heb ik de thermostaat wat strakker ingesteld. In de praktijk gaat de thermostaat nu dus het aan/uit gedrag regelen. Ik ben benieuwd hoe dit bevalt.
Mijn verwachting is dat het te traag werkt, vanwege de trage afgifte met de betonvloer hier.
Wanneer deze hier op 1°C staat dan wordt die onrustiger. Dan wordt er veel geschakeld tussen bv 36Hz en 43Hz. Ik ben ook niet zozeer op zoek naar langere runs. De aan-uit runs zorgen hier voor een lager verbruik en qua comfort merk je het niet.

Ik probeer alleen nog het gedrag te achterhalen waarom eerst dit het beeld kan zijn in temperatuur. (Wat dus veroorzaakt wordt door aan-uit gedrag).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VULaqbpXitfaHF_ZxoDh5CArkz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHKKrnKzqYCABPkmIF5qrcLl.jpg?f=fotoalbum_large

Om vervolgens opeens een snaarstrakke binnentemperatuur te kunnen creëren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AH3tr0NoBF74bhhsT6WetDXvlUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ylhhnb6jIjkJJOxV4JxDrSA4.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik bij deze strakke lijn dan de Amber laat 'herstarten' dan start ze weer in het patroon op de eerste afbeelding. Qua comfort zit er weinig verschil tussen de 2 situaties, alleen qua verbruik is de eerste situatie flink zuiniger.

Niet dat ik ontevreden ben over het totaal verbruik, maar het kan hier blijkbaar zuiniger. Wellicht probeer ik nog eens een andere thermostaat om die uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
vraasen schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:57:
[...]

Ik probeer alleen nog het gedrag te achterhalen waarom eerst dit het beeld kan zijn in temperatuur. (Wat dus veroorzaakt wordt door aan-uit gedrag).
[Afbeelding]

Om vervolgens opeens een snaarstrakke binnentemperatuur te kunnen creëren.
[Afbeelding]

Als ik bij deze strakke lijn dan de Amber laat 'herstarten' dan start ze weer in het patroon op de eerste afbeelding. Qua comfort zit er weinig verschil tussen de 2 situaties, alleen qua verbruik is de eerste situatie flink zuiniger.

Niet dat ik ontevreden ben over het totaal verbruik, maar het kan hier blijkbaar zuiniger. Wellicht probeer ik nog eens een andere thermostaat om die uit te sluiten.
Het lijkt erop dat je bij de constante temperatuur precies voldoende warmte toevoegt om 20,6gr te behouden. In het andere geval koel je af en warm je weer op.
Weet je zeker dat het verbruik van de warmtepomp op beide momenten gelijk was? (Terwijl hij aan stond)
En was de buitentemperatuur ook gelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vraasen
-JB- schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:11:
[...]

Het lijkt erop dat je bij de constante temperatuur precies voldoende warmte toevoegt om 20,6gr te behouden. In het andere geval koel je af en warm je weer op.
Weet je zeker dat het verbruik van de warmtepomp op beide momenten gelijk was? (Terwijl hij aan stond)
En was de buitentemperatuur ook gelijk?
Daar lijkt het inderdaad op. Maar wanneer ik de Amber uit en aan zet op zo'n strakke lijn, dan krijg ik het aan-uit gedrag. Ofwel dan stijgt de binnen temperatuur met dezelfde Ta. Weersomstandigheden zijn dan gelijk aangezien er bv 15min tussen zit. Het verbruik van de Amber is dan gelijk.

In dit voorbeeld zijn de weersomstandigheden verschillend, had deze 2 gekozen om de situatie visueel te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:34
Vanmorgen ineens water in de gang. Wat blijkt mijn expansievat is lek. Ik heb weleens een filmpje gezien waarbij ze een aantal x de maximale druk erop zette om te laten zien hoe sterk die dingen zijn maar hier heb ik een maandagmorgen product? Meestal stond hij rond de 2 - 2,5 bar ..nog steeds geen flowstoring trouwens

Edit ik dacht ik vul hem even bij maar hij is echt helemaal lek
https://photos.app.goo.gl/s1yV5z4KFp8nmxtA7

Warmte service al gebeld en ze hebben vrijdag van een nieuwe voor mij onder garantie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdPsVhiwg9Tkt_u0kKgyMm5QgLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kI2aTjd5tDJNPnxzDpGsdfEQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFW2lesBIg9HkEsvN5jvM0mivWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPMZyKYEF6uKKKpGKDhbEXjs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door timpel_800 op 24-12-2024 13:39 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Brammetje-13-10 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:53:
Goedemorgen,
Ik heb een probleempje. Vanmorgen kwam ik beneden en had de verwarming het niet gedaan.. Toen ik op de binnenunit ging kijken stond hij op het windows scherm. En nu krijg ik hem niet in het programma van Itho. Ik heb de stroom er al een keer afgehaald.
Ik heb geprobeert om op my device te klikken, dan komt er een zandlopper en deze blijft staan.
Ik heb geprobeert om op start programma's te klikken. Dan blijft hij hangen.
Ik heb de usb stick met de laatste update erin gedaan, maar dan komt er niks op het scherm.
Iemand een idee wat nu te doen?
Sorry, het lijkt erop dat er geen andere suggesties komen dan opnieuw opstarten en/of de software opnieuw vanuit de update te installeren met de USB. Ik hoop dat je hem voor de kerst weer aan de gang hebt. Hybride of all-electric?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

@Brammetje-13-10

Heeft iets weg van het probleem wat ik eerder had.
Was ook niks meer te beginnen met windows CE , de hele computer is toen vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v39OhAkilgy4RKAQL2tSttPLlv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhP8h5Bv6nFQvNpKAEu7n2fj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door Jan2023 op 24-12-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Jan2023 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:12:
@Brammetje-13-10
Heeft iets weg van het probleem wat ik eerder had.
Was ook niks meer te beginnen met windows CE , de hele computer is toen vervangen.

[Afbeelding]
@leejoow @bommer Wat doet jullie module in dit soort gevallen? Kan de Amber zonder WinCE interface werken als je de waarden via modbus naar de plc schrijft. Dus is de WinCE eigenlijk vooral een interface om ook waarden te kunnen wegschrijven, of regelt/bestuurt WinCE daadwerkelijk de Amber?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Van het weekend wissel ik m uit met mijn binnenuit. Helaas pas over een paar dagen, tis niet anders. Komt goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:09
Stoker schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:32:
Van het weekend wissel ik m uit met mijn binnenuit. Helaas pas over een paar dagen, tis niet anders. Komt goed
Vraag dan maar een dikke jas aan de Kerstman voor het weekeinde Joris 🌲

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Stoker schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:32:
Dat is Service!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

tonwes99 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:58:
[...]

@leejoow @bommer Wat doet jullie module in dit soort gevallen? Kan de Amber zonder WinCE interface werken als je de waarden via modbus naar de plc schrijft. Dus is de WinCE eigenlijk vooral een interface om ook waarden te kunnen wegschrijven, of regelt/bestuurt WinCE daadwerkelijk de Amber?
De modbus doet het voor zover ik weet enkel als de software ook draait op WinCE en stuurt Windows de gehele machine aan.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brams1995
Dag,

Ik vroeg met het volgende af:

- Kun je de amber zo instellen dat hij voor het defrosten altijd het tapwater circuit gebruikt em niet alleen als het water te koud is in het verwarmingscircuit? (i wpv)

- In de zomer heb ik flink wat overschot aan pv opbrengst. Is het mogelijk om dan de tapwaterruns puur op het elektrisch element te doen? Dit spaart flink wat compressor tijd uit en verlengt de levensduur lijkt me zo. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
brams1995 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:30:
Dag,

- In de zomer heb ik flink wat overschot aan pv opbrengst. Is het mogelijk om dan de tapwaterruns puur op het elektrisch element te doen? Dit spaart flink wat compressor tijd uit en verlengt de levensduur lijkt me zo. Of zie ik dat verkeerd?
Via SG+ op boost max door SGA-SGB-Com te verbinden, krijg je wel electrisch element mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak66
  • Laatst online: 09-06 10:08
@Brammetje-13-10

Blijkbaar is het software probleem een typisch 24 december gevalletje. Ik heb exact hetzelfde. De Amber heeft 14 maanden probleemloos gedraaid en ineens deze melding.

De Amber draait hier full electric, dus dit is geen handige timing.

Ook geprobeerd te resetten door stroom er voor een minuut eraf te halen op binnenunit, buitenunit en hele groep in MK. Helpt niet
Bij herstart loopt witte balkje van links naar rechts vol en stopt dan.
Is er voor de computer niet een anders reset mogelijkheid?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iky0bBMCGgrrlkd3X8yewaCEYgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAva9TZ4suIxQn0RD9Yzb27Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:57
brams1995 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:30:
Dag,

- Kun je de amber zo instellen dat hij voor het defrosten altijd het tapwater circuit gebruikt em niet alleen als het water te koud is in het verwarmingscircuit? (i wpv)

Je kunt beter inregelen dat het water alleen tussen 13:00 en 17:00 wordt verwarmd. Dan slaat je pomp 1x per dag aan, op het moment dat de zon het meeste schijnt.
Mits je daarvoor voldoende grote boiler hebt. Ik redt het met 2x verwarmen per dag voor 5 personen met een boiler van 175 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:46
@Carboy54 jij hebt veel Ambers al geplaatst. Super je filmpjes op Youtube van het geluid van de Amber bij 36Hz, 90Hz en SWW, geeft een goed beeld. Wel heb je daar de 95 toch? Is het geluid van de 120 anders? Op papier iets luider, maar hoe is dat in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
The__Virus schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:53:
@Carboy54 jij hebt veel Ambers al geplaatst. Super je filmpjes op Youtube van het geluid van de Amber bij 36Hz, 90Hz en SWW, geeft een goed beeld. Wel heb je daar de 95 toch? Is het geluid van de 120 anders? Op papier iets luider, maar hoe is dat in de praktijk?
De filmpjes die gemaakt zijn is met een 9.5 kW. De 12 kW ombouw is groter met grotere ventilator en condensor. Voor wat betreft het geluid zijn er kleine verschillen. Je kan ze beide komen beluisteren.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik heb dit hele topic doorgelezen, en reeds een Amber 95 besteld. Ik twijfel nu alleen nog tussen 2 boilervaten:
- Itho I-WPV 3G 270L
en
- OSO Hotwater Geo Delta 300L High Efficiency met 3,1m2 spiraal

We hebben een bad die regelmatig gebruikt gaat worden. Mijn vrouw en 2 jonge kids houden van lang douchen. Welke zouden jullie aanraden, en vooral waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
bighead schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:08:
Ik twijfel nu alleen nog tussen 2 boilervaten:
- Itho I-WPV 3G 270L
en

We hebben een bad die regelmatig gebruikt gaat worden. Mijn vrouw en 2 jonge kids houden van lang douchen. Welke zouden jullie aanraden, en vooral waarom?
Verwacht je nou van de lezers dat die allemaal de verschillen tussen die twee op gaan zoeken?
Hint: Post even een tabelletje met daarin de specs van beide. Dan krijg je veel meer bruikbare reacties (en waarschijnlijk feedback over vergeten rijen in de tabel).

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 27-12-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
bighead schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:08:
Ik heb dit hele topic doorgelezen, en reeds een Amber 95 besteld. Ik twijfel nu alleen nog tussen 2 boilervaten:
- Itho I-WPV 3G 270L
en

Netto inhoud van de vaten lijkt mij gelijk, de Itho benut de liters iets beter vanwege het rondpompen. Hoeveel warmte je met 3m2 spiraal precies kwijt kan weet ik niet. Met een delta-T van 10 graden tussen spiraal en water is dat max 15kW, als je water warmer wordt zakt het temperatuursverschil, maar 7,5kW blijft al snel over bij 5o. Dus dat lijkt wel goed te zitten.

Belangrijker is je "aanvulstrategie". Het bad vraagt 200L water van 32-38oC, afhankelijk van de temperatuur van je badwater en de setting van je vat zal dat rond de 50% warm en 50% koud zijn. Op een dag dat je bad gebruikt wordt, resteert dus 100L minder water voor het douchen. Als je een timer-programma draait om van nachtstroom of van zonnestroom te profiteren, dan zul je op badder-dagen je klokprogramma moeten aanpassen. Bij de meeste buitentemperaturen kan een Amber het douchen redelijk bijhouden.

[ Voor 9% gewijzigd door tonwes99 op 27-12-2024 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Het Itho vat is ontworpen om 100% van het vat op legionella dodende temperatuur te kunnen krijgen.

De ruimte onder de spiraal ingang van een traditioneel vat gaat dat gewoon niet redden.

Het vat is dus eigenlijk technisch superieur aan (bijna?) alle anderen…

De laadmodule (geïntegreerd of los) is een platenwisselaar en pomp. Wellicht weet @Stoker of @Carboy54 de specificaties van de platenwisselaar zodat iets nuttigs gezegd kan werden worden over de benodigde deltaT bij laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Ronald schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:07:
Het Itho vat is ontworpen om 100% van het vat op legionella dodende temperatuur te kunnen krijgen.

De ruimte onder de spiraal ingang van een traditioneel vat gaat dat gewoon niet redden.

De laadmodule (geïntegreerd of los) is een platenwisselaar en pomp. Wellicht weet @Stoker of @Carboy54 de specificaties van de platenwisselaar zodat iets nuttigs gezegd kan werden worden over de benodigde deltaT bij laden.
Niet bekend maar zoals Rolls Royce altijd vermeldt ruim voldoende 🤫 bij een aantal in combinatie met een 9.5 kW kan hij het temperatuur niveau gewoon bijhouden tijdens een douche.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:00
tonwes99 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:24:
[...]

Netto inhoud van de vaten lijkt mij gelijk, de Itho benut de liters iets beter vanwege het rondpompen. Hoeveel warmte je met 3m2 spiraal precies kwijt kan weet ik niet. Met een delta-T van 10 graden tussen spiraal en water is dat max 15kW, als je water warmer wordt zakt het temperatuursverschil, maar 7,5kW blijft al snel over bij 5o. Dus dat lijkt wel goed te zitten.

Belangrijker is je "aanvulstrategie". Het bad vraagt 200L water van 32-38oC, afhankelijk van de temperatuur van je badwater en de setting van je vat zal dat rond de 50% warm en 50% koud zijn. Op een dag dat je bad gebruikt wordt, resteert dus 100L minder water voor het douchen. Als je een timer-programma draait om van nachtstroom of van zonnestroom te profiteren, dan zul je op badder-dagen je klokprogramma moeten aanpassen. Bij de meeste buitentemperaturen kan een Amber het douchen redelijk bijhouden.
Of gewoon instellen dat hij opwarmt als het vat kouder wordt, ongeacht hoe laat het is. In de praktijk weinig verschil in kosten en altijd warm water, hoe lang je ook gaat douchen. (Na het vullen van een bad wel even 20min wachten).

En als de zon schijnt gewoon dagelijks het vat naar 65 graden brengen op zonnestroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter

Volgens mij heb ik ooit een keer delta van 8K gehoord! (Wordt daar ook op geregeld?) En ook gehoord dat je de snelheid van de pomp met tapwater op maximaal moet hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:21
Met de onderstaande instellingen zou de BUH niet bij moeten springen toch? Dat heeft hij namelijk wel gedaan vannacht nadat de vvw een tijd uit had gestaan en aan de slag ging in geluidsreductie modus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYIU8aXeieJMQEHcRCWauS0bNd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWteKvGVe2vzkTcteJpa7Npi.jpg?f=fotoalbum_large

Of zit er nog ergens een optie dat hij om andere redenen toch bij springt? Hij heeft het 3x gedaan met een totaal van ~1kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Woutertt schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:29:
Met de onderstaande instellingen zou de BUH niet bij moeten springen toch? Dat heeft hij namelijk wel gedaan vannacht nadat de vvw een tijd uit had gestaan en aan de slag ging in geluidsreductie modus.
[Afbeelding]

Of zit er nog ergens een optie dat hij om andere redenen toch bij springt? Hij heeft het 3x gedaan met een totaal van ~1kW
Waarom denk je dat hij dit gedaan heeft? De BUH is 3kW, geen 1kW, of wil je zeggen dat hij 1kWh gebruikt heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Strak ritme vandaag….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqPY5CwhYQ2fLCq5ciUAJQjqdMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fEymgMcBHfEx6U4JNtjTYnd3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWwx1ZpNWLHmTonWlJriVbZOU8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9JTd6XDlIAVrymhdeywEn71.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee? Amber gisteravond netjes uitgegaan omdat woning op tempertuur was maar is niet meer aangeslagen.
De pomp is water aan het rondpompen, zoals je ziet is er vraag maar de compressor slaat niet aan.
Foto is van vanmorgen, vanaf 10 uur doet hij de legionelle run en dit ging hij wel doen.

Enige wat hij nu doet is water rondpompen zonder dat de compressor aanspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Eerst lezen

[ Voor 99% gewijzigd door Stoker op 28-12-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Woutertt schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:29:
[Afbeelding]

Ja ik denk toch te lang moeten doen om z’n tc te halen, kan net ongelukkig zijn met een defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Daros schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:40:
[Afbeelding]

Iemand een idee? Amber gisteravond netjes uitgegaan omdat woning op tempertuur was maar is niet meer aangeslagen.
De pomp is water aan het rondpompen, zoals je ziet is er vraag maar de compressor slaat niet aan.
Foto is van vanmorgen, vanaf 10 uur doet hij de legionelle run en dit ging hij wel doen.

Enige wat hij nu doet is water rondpompen zonder dat de compressor aanspringt.
Achter het i-tje, waar staat je Ev op? 200 of 270?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Stoker schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:49:
[...]

Achter het i-tje, waar staat je Ev op? 200 of 270?
Sorry wat bedoel je precies?

Ik heb je module actief, bedoel je deze?
Amber EEV opening
1 uur geleden
270

[ Voor 16% gewijzigd door Daros op 28-12-2024 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woutertt
tonwes99 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:29:
[...]

Waarom denk je dat hij dit gedaan heeft? De BUH is 3kW, geen 1kW, of wil je zeggen dat hij 1kWh gebruikt heeft?
1 kWh inderdaad, mijn fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Daros schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:51:
[...]

Sorry wat bedoel je precies?

Ik heb je module actief, bedoel je deze?
Amber EEV opening
1 uur geleden
270
Ja die bedoel ik. Dat is iig goed. Heb je geprobeerd om op het vlammetje te zetten, doet hij het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
Stoker schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:48:
[...]

Ja ik denk toch te lang moeten doen om z’n tc te halen, kan net ongelukkig zijn met een defrost?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7uB4dIivOFr9KSS2o6-BTw0L_c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R2OIhmVozsQorpOkuaN3BgId.png?f=fotoalbum_large
2 keer rondom een defrost en 1 keer niet te zien aan de scherpe pieken. Maar het is wel gek als het schuifje voor de BUH uit staat vind ik. Hij draaide op 55hz dus dan is het niet gek dat hij Tc niet haalt met het weer van vannacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Stoker schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:24:
[...]

Ja die bedoel ik. Dat is iig goed. Heb je geprobeerd om op het vlammetje te zetten, doet hij het dan wel?
Viel mij op dat het vlammetje Oranje was.
Nu handmatig op vlammetje is die wit, hij sprint kort aan maar gaat nu weer uit.

Logging geeft aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Amber Current operating mode gewijzigd in Standby
13:42:56 - 1 minuut geleden
Amber Current working mode gewijzigd in Heating
13:42:45 - 2 minuten geleden
Amber EEV opening gewijzigd in 356
13:42:34 - 2 minuten geleden
Amber EEV opening gewijzigd in 359
13:39:39 - 5 minuten geleden
Amber coolcurve zone 2 gewijzigd in OFF
13:38:32 - 6 minuten geleden
Amber coolcurve zone 1 gewijzigd in ON
Amber coolcurve zone 2 gewijzigd in ON
13:38:21 - 6 minuten geleden
Amber coolcurve zone 1 is vervallen
Amber EEV opening gewijzigd in 362
13:36:41 - 8 minuten geleden

En in het scherm is het witte vlammetje nu weer een oranje geworden.

[ Voor 3% gewijzigd door Daros op 28-12-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-10 20:10
Ik heb nog een klein stukje vloerverwarming met pomp in de keuken. Advies was destijds van een tweaker om het eerst aan te kijken, en eigenlijk gaat het inderdaad prima icm de amber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93HqtxzmuLOBWpGjpUBVmzXvI_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCMcfl6gmvHGxO0AKi5NZt9o.jpg?f=fotoalbum_large

- kan het zijn dat de pomp een positieve invloed heeft op de flow en afgifte, gezien de plek van de verdeler in het circuit (hij zit achter aftakking van hoofdleiding met mlb) , zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJKFXdlfbNKI9beYd3ajDf-tf24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/osdrMQu4dfeVYC996NlsqsNR.jpg?f=fotoalbum_large

Hoofdleiding is 26mm inwendig, geen 22. Fout in plaatje.

- Hoe beoordeel ik nu of ombouwen naar pomploze verdeler alsnog slim is? (Los van kwijt zijn 55w continu pomp )

Ik hoor de hoge stroming in het circuit nog nét te vaak naar mijn zin, bijvoorbeeld in bed. Pompsnelheid Amber staat al op gemiddeld. Als ik de pomp lager zet is het weg, dus als een pomploze verdeler daarbij zou helpen door minder weerstand in het systeem?

[ Voor 16% gewijzigd door Guus. op 28-12-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Woutertt schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:30:
[...]

[Afbeelding]
2 keer rondom een defrost en 1 keer niet te zien aan de scherpe pieken. Maar het is wel gek als het schuifje voor de BUH uit staat vind ik. Hij draaide op 55hz dus dan is het niet gek dat hij Tc niet haalt met het weer van vannacht.
Nee dat is een andere instelling (pagina naar beneden). met het bovenste schuifje is het intern of extern (cv bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-10 20:03
Ik zie af en toe wat plaatjes voorbij komen met van die grijze kabelgoot, bij de binnenuit om het eea te organiseren. Waar halen jullie deze? Bij de bouwmarkt hebben ze alleen van die dichte goten, en online kosten ze minstens 60 euro voor 2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:20
Is er hier iemand die een Amber als full electric gebruikt in een wat grotere woning (zeg 200m2)?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
dikkepad schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:30:
Ik zie af en toe wat plaatjes voorbij komen met van die grijze kabelgoot, bij de binnenuit om het eea te organiseren. Waar halen jullie deze? Bij de bouwmarkt hebben ze alleen van die dichte goten, en online kosten ze minstens 60 euro voor 2 meter.
Buitengoot: Tecnosystemi 135 serie (tm135, cp135…). 2x32mm leidingen in schuim-isolatie is wel even proppen…

Voor binnen zoeken op bedradingskoker: https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

[ Voor 23% gewijzigd door tonwes99 op 28-12-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Brent schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:32:
Is er hier iemand die een Amber als full electric gebruikt in een wat grotere woning (zeg 200m2)?
Genoeg voorbeelden.
@Carboy54
@shadylog (of nét niet..?)
..

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 28-12-2024 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Al 9 jaar en met radiatoren:

https://duurzamehuizenrou...98-capelle-aan-den-ijssel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Deze heb ik ooit bezocht: grondpomp , maar ook op convectoren (vrijstaande geventileerde tempo’s)
https://duurzamehuizenrou...taande-woning-1997-wognum

Het boek wat hij noemt van Theo van Lieshout is erg goed.

Er zijn wel meer mooie voorbeelden te vinden op die site

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aronp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:34

Carboy54 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:17:
[...]

Niet bekend maar zoals Rolls Royce altijd vermeldt ruim voldoende 🤫 bij een aantal in combinatie met een 9.5 kW kan hij het temperatuur niveau gewoon bijhouden tijdens een douche.
Ik zie tijdens een opwarmcyclus (eco stand -61Hz) een stabiele delta t van 2.5°C over de warmtewisselaar met een Amber 95.

[ Voor 41% gewijzigd door aronp op 28-12-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Maar vast niet al 9 jaar met deze Amber ;)

Ik ben even vergeten hoe ik alleen jouw posts in dit topic kan selecteren, dus ik vraag met meteen maar even: heb je hier ergens specs? (Heb je nog een vat bijv.? Hier ook radiatoren, wel binnenkort vergroot om voor te sorteren op)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Brent schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:05:
[...]

Maar vast niet al 9 jaar met deze Amber ;)

Ik ben even vergeten hoe ik alleen jouw posts in dit topic kan selecteren, dus ik vraag met meteen maar even: heb je hier ergens specs? (Heb je nog een vat bijv.? Hier ook radiatoren, wel binnenkort vergroot om voor te sorteren op)
Klopt. Kijk in de TS naar het artikel R32 met de Panasonic versus R290 met de Amber. Geen buffer met voldoende waterinhoud in de radiatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtoaI55Uy2mi-fZ-LD8B5JrvIls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nu8dG83B5Z8xvL53DBJez9TE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 28-12-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Carboy54 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:30:
[...]

Klopt. Kijk in de TS naar het artikel R32 met de Panasonic versus R290 met de Amber. Geen buffer met voldoende waterinhoud in de radiatoren.

[Afbeelding]
Top! Ik ga gewoon jouw posts eens hier doornemen. Hoop dat ik erachter kom wat voldoende inhoud is, want dat is altijd weer een van de grote vragen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Brent schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:55:
[...]

Top! Ik ga gewoon jouw posts eens hier doornemen. Hoop dat ik erachter kom wat voldoende inhoud is, want dat is altijd weer een van de grote vragen :P
Als je op veilig wilt gaan vermogen x10 liter. Heb je vvw mag het iets minder zijn. Kom je tekort plaats je een seriële buffer van 50 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Daros schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:45:
[...]

Viel mij op dat het vlammetje Oranje was.
Nu handmatig op vlammetje is die wit, hij sprint kort aan maar gaat nu weer uit.

Logging geeft aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Amber Current operating mode gewijzigd in Standby
13:42:56 - 1 minuut geleden
Amber Current working mode gewijzigd in Heating
13:42:45 - 2 minuten geleden
Amber EEV opening gewijzigd in 356
13:42:34 - 2 minuten geleden
Amber EEV opening gewijzigd in 359
13:39:39 - 5 minuten geleden
Amber coolcurve zone 2 gewijzigd in OFF
Amber coolcurve zone 1 gewijzigd in ON
Amber coolcurve zone 2 gewijzigd in ON
Amber coolcurve zone 1 is vervallen
Amber EEV opening gewijzigd in 362
13:36:41 - 8 minuten geleden

En in het scherm is het witte vlammetje nu weer een oranje geworden.
Dus je ventilator en compressor slaan wel aan bij het tapwater draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-10 09:47
Ik zit op de 190m2 met alleen vloerverwarming op twee verdiepingen. Een amber 120. Huis is jaar 94' maar dak is voor de helft nageisoleerd en de vloer ook. Bijna al het glas is inmiddels vervangen met hr++ (was isolatieglas). Krijg het prima warm. Ik draai langer nu ipv wat hoger en korter wat de geluidslast wat vermindert. Afgelopen dag met 0-1 graad buiten bijna constant 45/36hz gedraaid wat rond de 850/900w continu is.

Laag draaien is ook fijn voor het geluidsniveau. Schrok eerst wel een een beetje dat ik de vloer niet op 35 graden kan krijgen :) Dit komt door de defrosts en de enorme afgifte (ingefreesde vloerverwarming) dat simpelweg 12kw te weinig is daarvoor. MAAR, dit is niet echt belangrijk als je het zo instelt om langer en lager te draaien. Dat laatste maakt het ook efficienter.

Ik raad wel een warmteverliesberekening aan. Kijk of je op basis van -10 (nederlandse normen) of -7 (britse normen, maar realistisch gezien ook nu nederlands klimaat) wil berekenen. Dan ga je verder met of je je backup van 3kw wil inzetten met wat extremer weer. Tot nu toe zelf nog niet gebruikt.

Edit:
Nog een keer gekeken, laatste dag elk uur wel defrosts, draait zonder defrosts op 43hz :)

[ Voor 3% gewijzigd door shadylog op 28-12-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lt5MiXQhF_BttjbpazM-MMhYlpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4gs0ZWK85WAHvNGz8vJUyQcW.png?f=fotoalbum_large

Vraag, ik heb nog niet zoveel getweaked, nog niet waterzijdig ingeregeld oid, alles gewoon vol open. ... Delta T van ca 3 bij 1,5 graden buiten is denk ik prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-10 09:47
Whiskey48 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:00:
[Afbeelding]

Vraag, ik heb nog niet zoveel getweaked, nog niet waterzijdig ingeregeld oid, alles gewoon vol open. ... Delta T van ca 3 bij 1,5 graden buiten is denk ik prima?
Prima toch? Er is ook weinig aan te regelen zonder dat je de pompsnelheid anders zet. Ik heb ook een delta 3.3. Medium is prima mits je pijpwerk goed is. Ik had laatst op Low gedraaid maar in de winter met defrosts is dat wel een beetje opletten, kreeg een "3x defrost gemist" warning en de warmtepomp had een reset nodig. Voor de zomer/lente ben ik wel van plan om op Low te draaien.
Waterzijdig inregelen is toch meer het balanceren van je flow? dat gaat denk ik je delta T niet super beinvloeden. Wat het wel beinvloed is als je gaat naregelen en kleppen dicht gaan etc.

[ Voor 9% gewijzigd door shadylog op 28-12-2024 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
shadylog schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:14:
[...]

Prima toch? Er is ook weinig aan te regelen zonder dat je de pompsnelheid anders zet. Ik heb ook een delta 3.3. Medium is prima mits je pijpwerk goed is. Ik had laatst op Low gedraaid maar in de winter met defrosts is dat wel een beetje opletten, kreeg een "3x defrost gemist" warning en de warmtepomp had een reset nodig. Voor de zomer/lente ben ik wel van plan om op Low te draaien.
Waterzijdig inregelen is toch meer het balanceren van je flow? dat gaat denk ik je delta T niet super beinvloeden. Wat het wel beinvloed is als je gaat naregelen en kleppen dicht gaan etc.
In welke vorm kreeg je die 3x defrost gemist warning?? Nooit te oud om te leren#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
shadylog schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:12:

Edit:
Nog een keer gekeken, laatste dag elk uur wel defrosts, draait zonder defrosts op 43hz :)
Hier vandaag 26 defrosts met de 120. Trekt aardig de aanvoer in buffer bij mij omlaag. Duurt lang voordat de setpoint weer is bereikt als de geluidsreductie op 55Hz staat (na 22:00u)
Setpoint is 30c, retour vvw 26.1 momenteel, Tuo 33,6c, buiten temp -0,1C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
[...]

kreeg een "3x defrost gemist" warning en de warmtepomp had een reset nodig.
Toevallig ook SWW?

Het valt me hier op dat als SWW koud is, zeg 16c en de SWW run start, dat hij binnen 10min na start meteen defrost doet met dit weer. Op koude SWW vat niet echt gunstig.
Al 1x defrost error gehad op zo’n moment, zie eerdere post daarover.

Vanavond (zonder error) wederom SWW run met defrost, terwijl SWW net gestegen was naar 18c SWW daalde weer naar 16c.
Heb er meerdere van deze SWW runs met snelle defrost al deze maand.

Gezien software 26 hier nog draait, kan ik daarin zelf niks instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 28-12-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:29
[...]

Prima toch? Er is ook weinig aan te regelen zonder dat je de pompsnelheid anders zet.
Dus als ik een groep van mijn verdeler op 3 l/min zet met de pomp op mid, dan gaat er met de pomp op high, meer water door?

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
Stoker schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:28:
[...]

Nee dat is een andere instelling (pagina naar beneden). met het bovenste schuifje is het intern of extern (cv bijvoorbeeld).
Toch spreekt de handleiding hier ook over het elektrische element, als deze uit staat zou hij ook niet mee moeten werken toch? Je hebt wel gelijk det iets verder bij M10.08 een blokkeerfunctie staat voor bijstook, ik hoop dat die dan wel werkt want anders heb je op geluidsreductie modus wel een probleem (of de graad minuten omhoog zetten natuurlijk).
Thanks voor het meedenken in elk geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uh74NJ3AmgwB2p2IBR-f7czVZUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GCAjs7xvqA0R5xh2qF2zsr7I.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Woutertt op 29-12-2024 08:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:10:
[...]

Verwacht je nou van de lezers dat die allemaal de verschillen tussen die twee op gaan zoeken?
Hint: Post even een tabelletje met daarin de specs van beide. Dan krijg je veel meer bruikbare reacties (en waarschijnlijk feedback over vergeten rijen in de tabel).
Ik had de vraag anders moeten stellen: keuze tussen boilervat met spiraal of boilervat met warmtewisselaar. Aangezien vrijwel iedereen het heeft over het vat van Itho zelf, denk ik dat ik daar voor ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:29
bighead schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:40:
[...]

Ik had de vraag anders moeten stellen: keuze tussen boilervat met spiraal of boilervat met warmtewisselaar. Aangezien vrijwel iedereen het heeft over het vat van Itho zelf, denk ik dat ik daar voor ga.
Ik heb het OSO vat. Voordeel bij een 95 is dat je het volledige vermogen (ECO uit) kan afgeven aan het water.
wat resulteert in een zeer snelle laadtijd. van 35 naar 60 in een uur.

Nadeel is misschien niet de volledige mening van het water. Ik zeg misschien, zou het niet weten.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
bommer schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:51:
[...]

Ik heb het OSO vat. Voordeel bij een 95 is dat je het volledige vermogen (ECO uit) kan afgeven aan het water.
wat resulteert in een zeer snelle laadtijd. van 35 naar 60 in een uur.

Nadeel is misschien niet de volledige mening van het water. Ik zeg misschien, zou het niet weten.
Ik heb het Amber vat 240L en heb dat ook met ECO aan hoor. Denk max uurtje naar 65 graden normaliter.
Denk 25min naar 50 graden bij 5 graden buitentemperaturen als ik zo even terugkijk. Pompsnelheid op medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wpboy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-01 19:23
Ben wel benieuwd naar het elektriciteitsverbruik van de Amber’s gisteren.

De Amber 95 heeft hier gisteren 40,4 kWh verbruikt, waarvan 6,5 kWh voor de legionellarun.
Betreft een woning van bouwjaar 1998 van 190m2 met deels vloerverwarming en deels radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFnjAYVJmV9VMCB5Ck5o_a9GnNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j8l3xbEyQ1eDwV4s8xG7055k.png?f=fotoalbum_large

Amber 95 150m2 huis 2001, vloerverwarming beneden, radiatoren boven. Incl warmwater

[ Voor 42% gewijzigd door Whiskey48 op 29-12-2024 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 21:54
Whiskey48 schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:30:
[...]

Ik heb het Amber vat 240L en heb dat ook met ECO aan hoor. Denk max uurtje naar 65 graden normaliter.
Denk 25min naar 50 graden bij 5 graden buitentemperaturen als ik zo even terugkijk. Pompsnelheid op medium.
Dan heb je het vat waarschijnlijk meestal niet helemaal leeg/koud. Heb hier dezelfde combi en naar 65 graden duurt zeker wel 1,5u op eco als het vat redelijk leeg is. In de zomer uiteraard stuk sneller.

Edit: naar 53gr met een leeg vat duurt al 1,5u met deze buitentemperatuur. Vanmiddag weer een legionella run, die zal waarschijnlijk de 2u wel gaan overschrijden.

[ Voor 13% gewijzigd door markietjuh op 29-12-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
Wpboy schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:48:
Ben wel benieuwd naar het elektriciteitsverbruik van de Amber’s gisteren.

De Amber 95 heeft hier gisteren 40,4 kWh verbruikt, waarvan 6,5 kWh voor de legionellarun.
Betreft een woning van bouwjaar 1998 van 190m2 met deels vloerverwarming en deels radiatoren.
Poeh, dat is wel flink! Hier 14,1 kWh puur voor verwarming (20,5 graden), sww run is niet getriggerd. Tweekapper uit 2013 van 150m2 met een amber 65.
Pagina: 1 ... 102 ... 126 Laatste