shadylog schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:54:
[...]
Voelt als een val

Jjij bent de professional, ik ga niet doen alsof ik het beter weet, maar kan je het uitleggen, ik wil het graag leren!
Is 3 l/m niet meestal de max voor zo'n groep? Hangt ook af van de lengte en diameter van je leidingen. Je kan niet meer flow er in gooien dan het systeem aan kan. Hoe hoger de flow hoe lager de DT en omgekeerd. Als de pomp op High staat gaan bij mij de analoge verdeler liter tellertjes allemaal wat omhoog ook al is het afgeknepen. Afknijpen gaat dan via de analoge vloerverwarming verdeler groep (rode ring op aanvoer). Mijn (niet accurate) flow meter ziet wel een verschil tussen Mid en High (400l per uur). Als jij je pomp nu van Mid naar High zet zie je geen verschil?
Was niet de bedoeling een val te zetten😀
Maar wel aan het denken.
Ik weet ook niet alles, maar ga er vanuit dat de flow meters druk gecompenseerd zijn.
(Als meer flow een blokade tegen komt stijgt de druk)
Anders heeft inregelen niet veel nut, immers wat je zegt klopt dat de delta zakt als de flow omhoog gaat.
3l/min zou dus ook niet meer, dan dat mogen zijn. Dat jouw flow meters meer aangeven bij veranderen pompsnelheid(druk) geeft aan dat op de lage stand het aantal liters niet gehaald word.
Als je groep dicht zet op de verdeler zal je ook de ander flometers zien steigen tot max instelling.
Ik regel altijd per groep in, de rest dicht.
Meestal wordt het alvoor ons uitgerekend en hoeven we alleen in testellen en controleren.
Flowmeters is l/min, als je 10 groepen op 3l/min zet heb 30l/min is 1800l/pu wat ongeveer de max is van de Amber
Op een kortere groep wil je minder flow hebben dan een grote groep, het water moet de tijd krijgen zijn warmte af te kunnen geven.
Als je overal dezelfde delta hebt, zijn al je groepen verschillend ingesteld bij een andere lengte.
Afknijpen gaat dan via de analoge vloerverwarming verdeler groep (rode ring op aanvoer).
Je draait aan de flow meters zelf toch?
Post anders even een foto van de verdeler.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen