Blijft lastig voor een Chinees. Maar je kan ze heel makkelijk er uit halen en omdraaien.hendrikb schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:22:
Alles nummers ed staan op de kop
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Hoe bevalt de Anna bij jou? Ik ben er zelf niet heel tevreden over. De Hysterese lijkt 0,5gr te zijn. Dus als de cv met nacht verlaging op 19gr staat kan het s morgens ook 18,5 in huis zijn. Vervolgens verwamt hij overdag door tot 20,5 als 20gr voldoende zou zijn. In de praktijk straalt de vloer nog even door en gaat het richting de 21gr.Impossibl3 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:42:
Ik heb een thermostaat van Plugwise omdat die al hing. Maar doe eigenlijk alles via HA.
Eerder aanslaan om op tijd opgewarmd te zijn of tijdig stoppen is er ook niet bij.
De HA integratie is wel weer top.
In de menu's kon ik verder geen aanvullende instellingen vinden, maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
Ter illustratie, 5okt jl.;
/f/image/ZODeklalJVCCN3jJbaTVW2w7.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door -JB- op 09-10-2024 22:44 ]
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
Zoals ik al aangaf gebruik ik hem alleen om de temperatuur door te geven en de gewenste temperatuur. De hysterese bepaal ik zelf via HA. Voor mij is de Anna een sensor aan de muur maar het echte werk vindt plaatst in HA. De vakantie stand vindt ik dan wel top.-JB- schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:41:
[...]
Hoe bevalt de Anna bij jou? Ik ben er zelf niet heel tevreden over. De Hysterese lijkt 0,5gr te zijn. Dus als de cv met nacht verlaging op 19gr staat kan het s morgens ook 18,5 in huis zijn. Vervolgens verwamt hij overdag door tot 20,5 als 20gr voldoende zou zijn. In de praktijk straalt de vloer nog even door en gaat het richting de 21gr.
Eerder aanslaan om op tijd opgewarmd te zijn of tijdig stoppen is er ook niet bij.
De HA integratie is wel weer top.
In de menu's kon ik verder geen aanvullende instellingen vinden, maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ik heb zelf de ambitie om essentiële zaken in huis niet afhankelijk te laten zijn van HA, maar die keuze wordt steeds lastiger vol te houden.
Eens. Met eventueel een beetje marktplaatsen kun je deze voor weinig vinden. Ziet er daarnaast ook nog wel leuk uit (smaakgevoelig) met e-ink scherm.Whiskey48 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:07:
[...]
Een draadloze, maar ik ben erg tevreden met mijn Netatmo thermostaat!
Instelbare histerie en makkelijk overal plaatsbaar. Ik heb hem in mijn zitgedeelte geplaatst waar de zon vaak op de ramen staat.
Ook makkelijk te integreren in Home Assistant en Homey ed.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Ik wil 2 thermostaten gebruiken, evo home in de werkkamer en een round in de woonkamer. Ik heb verder geen zones, ik wil de gehele VVW laten draaien ivm debiet. Dus niet schakelen met zones. Maar wel 2 thermostaten op 1 VVW.
Bij de oude evohome type werkte dit prima, de round in "CO" modus en klaar.
Met de nieuwe Evohome (die warmtepomp verwarming/koeling gereed is), krijg ik een foutmelding.
Ik heb de omschakelunit gekoppeld en de warmte/koude unit ook (2x bdr91T).
Als ik een zone aanmaak dan wil hij ook nog een zoneregelaar hebben, dan wijs ik de warmte/koude bdr91T maar weer toe. Dan draait alles op zich prima, maar na een aantal uren krijg ik een waarschuwing.
De thermostaat vindt de zoneregelaar dan niet.
Ook heb ik de schakelingen op 1x/uur en min, 20min aan en min. 5min uit. DIt lijkt ook niet te werken.
Iemand een idee van wat ik doen moet?
- Eerst moet iedereen van het gas af en hoge gasprijzen -> iedereen wil een warmtepomp
- gasprijs stabiliseert op dat moment en verplichtingen warmtepomp vervalt -> iedereen vervangt zijn CV of neemt geen warmtepomp meer.
- subsidie gaat omlaag -> nog snel veel orders voor warmtepompen
- bericht over energiearmoede dat de belasting op gas omhoog gaat en gas duurder gaat worden (ook te vermengen met biogas) (allemaal niks nieuws) en je hebt weer een paar jaar mensen scherp.
... Ach, ik snap dat iedereen op 1 moment een warmtepomp te laten verplichten helemaal niet kan, dit kan het stroomnet helemaal niet aan.
Maar toch lijkt nu de weg voor een natuurlijk rustig verloop in te zijn gegaan.
Woningcorporaties die een plan voor de minder bedeelden moeten gaan maken & de rest van NLD stapt tzt toch wel over als de gasrekening toch langzaam aan wel erg duur wordt.
... Blij dat ik hem iig al heb, saldeer nu nog lekker op los, subsidie van de overheid en mijn werkgever. Ik heb hem in die 3 jaar toch echt wel terugverdiend!
(En m'n vrouw geeft ook aan het veel comfortabeler constant warm is in huis). Ook de R290 geeft voldoende warm water voor een goed bad en daarna nog 4 douchebeurten!
[ Voor 7% gewijzigd door Whiskey48 op 11-10-2024 20:01 ]
Decenia lang was de verhouding gasprijs versus stroom prijs globaal 1:4 dit jaar 1:5 terwijl je ongeveer 2 kWh nodig hebt om dezelfde warmte te produceren met een warmtepomp als 1 m3 gas voor de cv. De besparing op de energiekosten is dus inmiddels aanzienlijk meer dan 50%. Hybride warmtepompen worden flink duurder maar een gemiddelde full electric 300 euro. Snel terug verdiend dus.Whiskey48 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:58:
Grappig die nieuwsberichten.
- Eerst moet iedereen van het gas af en hoge gasprijzen -> iedereen wil een warmtepomp
- gasprijs stabiliseert op dat moment en verplichtingen warmtepomp vervalt -> iedereen vervangt zijn CV of neemt geen warmtepomp meer.
- bericht over energiearmoede dat de belasting op gas omhoog gaat en gas duurder gaat worden (ook te vermengen met biogas) (allemaal niks nieuws) en je hebt weer een paar jaar mensen scherp.
... Ach, ik snap dat iedereen op 1 moment een warmtepomp te laten verplichten helemaal niet kan, dit kan het stroomnet helemaal niet aan.
Woningcorporaties die een plan voor de minder bedeelden moeten gaan maken & de rest van NLD stapt tzt toch wel over als de gasrekening toch langzaam aan wel erg duur wordt.
... Blij dat ik hem iig al heb, saldeer nu nog lekker op los, subsidie van de overheid en mijn werkgever. Ik heb hem in die 3 jaar toch echt wel terugverdiend!
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
De weg naar een rustig verloop is ingegaan ?Whiskey48 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 19:58:
Grappig die nieuwsberichten.
(En m'n vrouw geeft ook aan het veel comfortabeler constant warm is in huis). Ook de R290 geeft voldoende warm water voor een goed bad en daarna nog 4 douchebeurten!
Ik geef dit kabinet hooguit een jaar.
Wat een chaos !
Niemand die weet waar hij nog aan toe is , incl producenten.
Dit land gaat rap naar de klote ,
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Een jaar is wat mij betreft nog optimistisch. Zij denken iets te sturen, maar uiteindelijk wordt het opgelegd vanuit de hoofdstad van onze zuiderburen: 2030.Jan2023 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:10:
[...]
De weg naar een rustig verloop is ingegaan ?
Ik geef dit kabinet hooguit een jaar.
Wat een chaos !
Niemand die weet waar hij nog aan toe is , incl producenten.
Dit land gaat rap naar de klote ,
[ Voor 13% gewijzigd door Stoker op 11-10-2024 22:14 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Voor zover ik nu kan beoordelen, schakelt hij om naar CV bedrijf. het is niet zo dat ik zie dat er water uit de boiler gebruikt wordt.
Tenzij volgens mij in SWW bedrijf en er een defrost is.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Hoi Bommer,bommer schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:10:
[...]
Voor zover ik nu kan beoordelen, schakelt hij om naar CV bedrijf. het is niet zo dat ik zie dat er water uit de boiler gebruikt wordt.
Tenzij volgens mij in SWW bedrijf en er een defrost is.
Wat voor boilervat heb jij dan? (Een van Itho?) En wat voor drie weg klep?
Ik heb nog steeds het gedrag als eerder hier gepost dat er ongeveer 50 graden water gebruikt wordt tegen de vorst. (Dus uit het sww circuit)
Ter illustratie:
/f/image/7gf8AXyo6nKwO874NYP9K198.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door hondacb50 op 12-10-2024 16:19 ]
@hondacb50 Ik begrijp je COP-argument, maar er zit natuurlijk ook een voordeel aan. Midden in de winter, als de vorst-run het belangrijkste is, blijft je vloer op temperatuur en worden ook je radiatoren niet plotsklaps koud. En je kunt deze optie natuurlijk ook gewoon uitzetten, mits je voldoende capaciteit in je watersysteem/vloer hebt zitten.hondacb50 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:16:
[...]
Hoi Bommer,
Wat voor boilervat heb jij dan? (Een van Itho?) En wat voor drie weg klep?
Ik heb nog steeds het gedrag als eerder hier gepost dat er ongeveer 50 graden water gebruikt wordt tegen de vorst. (Dus uit het sww circuit)
Ter illustratie:
[Afbeelding]
@Carboy54 Kun je "ontdooi via SWW-vat" ook voor niet-itho vaten aanzetten. Dit truukje zou ook zonder warmtewisselaar en externe pomp met een "gewoon" vat moeten kunnen werken, de Amber weet niet of er wel of niet een Itho pomp aan het pompen is of dat het water direct door het vat gaat. Vooral fijn als je middenin de winter na je vakantie een steenkoude vloer probeert op te stoken en je merkt dat er niet genoeg warmte in je systeem zit om zonder hulp de ontdooi te kunnen doen.
[ Voor 9% gewijzigd door tonwes99 op 12-10-2024 16:40 ]
Hoi @tonwes99 ,tonwes99 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:36:
[...]
@hondacb50 Ik begrijp je COP-argument, maar er zit natuurlijk ook een voordeel aan. Midden in de winter, als de vorst-run het belangrijkste is, blijft je vloer op temperatuur en worden ook je radiatoren niet plotsklaps koud. En je kunt deze optie natuurlijk ook gewoon uitzetten, mits je voldoende capaciteit in je watersysteem/vloer hebt zitten.
@Carboy54 Kun je "ontdooi via SWW-vat" ook voor niet-itho vaten aanzetten. Dit truukje zou ook zonder warmtewisselaar en externe pomp met een "gewoon" vat moeten kunnen werken, de Amber weet niet of er wel of niet een Itho pomp aan het pompen is of dat het water direct door het vat gaat. Vooral fijn als je middenin de winter na je vakantie een steenkoude vloer probeert op te stoken en je merkt dat er niet genoeg warmte in je systeem zit om zonder hulp de ontdooi te kunnen doen.
Dank voor je reactie. Ik snap niet goed wat je bedoelt met het uitzetten van de vorstbeveiliging als functie van je systeem inhoud. Linksom of rechtsom moet je warmte van binnen naar buiten circuleren om het water buiten ruim boven het vriespunt te houden.
Wat mij betreft pak je hier nog steeds beter het lagere temperatuur circuit voor (dus de vloerverwarming). Tevens zal in zo’n koude vorst periode de verwarming dan ook aanstaan en dus de vorstbeveiliging niet nodig zijn(afhankelijk van de hoeveelheid nachtverlaging).
Groet
Ik verwacht van wel. De Amber weet niet welke boiler er aan hangt.tonwes99 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:36:
[...]
@hondacb50 Ik begrijp je COP-argument, maar er zit natuurlijk ook een voordeel aan. Midden in de winter, als de vorst-run het belangrijkste is, blijft je vloer op temperatuur en worden ook je radiatoren niet plotsklaps koud. En je kunt deze optie natuurlijk ook gewoon uitzetten, mits je voldoende capaciteit in je watersysteem/vloer hebt zitten.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Moet uit Brussel is wel wat stellig. Voordat er iets van de EU moet (een overheidslaag) moet een gekwalificeerde meerderheid van de lidstaten er mee in gestemd hebben tijdens de Europese Raad. Voor een paar onderwerpen is naast een gekwalificeerde meerderheid ook de optie van een veto per lidstaat nog aanwezig (defensie, bepaalde onderdelen van financiën).Stoker schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:13:
[...]
Een jaar is wat mij betreft nog optimistisch. Zij denken iets te sturen, maar uiteindelijk wordt het opgelegd vanuit de hoofdstad van onze zuiderburen: 2030.
De mensen die stemmen in de raad zijn de ministers van ieder land. De Europese commissie bereid de voorstellen voor. Deze stemmen er dus niet over maar kiezen wel wanneer het ter stemming wordt gebracht. Dan hebben we nog het Europees Parlement met gekozen leden van alle lidstaten (daar stem jij zelf op). Naast de raad moet het parlement het ook eens zijn met het voorstel voordat het in werking treedt. Er wordt dus ontzettend veel onderhandeld tussen alle landen voordat er een besluit is. Zeggen het moet van Brussel betekend een van de drie dingen.
1. De minister van NL heeft zitten slapen en niet zijn best gedaan om de pijnpunten er uit te halen en de Nederlandse parlementariërs hebben dat ook gedaan.
2. Eigenlijk vonden ze het wel een oké plan maar is de boodschap moeilijk aan het volk te verkondigen en zegt de betreffende minister moet ik van Brussel doen. (Als het wel goed gaat heeft die minister het opeens gefixt als het slecht gaat is het de schuld van Brussel).
3. Zowel de Nederlandse minister en parlementariërs zijn tegen. Hebben geen medestanders kunnen vinden en daardoor niet voldoende wijzigingen aan het voorstel kunnen doen en zijn met een (gekwalificeerde) meerderheid weg gestemd. In dat geval vindt de rest van de EU het dus nogsteeds een oké idee.
De gekwalificeerde meerderheid bij de raad is als volgt gedefinieerd:
55% van de lidstaten vóór stemt (dus 15 van de 27 lidstaten);
de lidstaten die vóór zijn, samen ten minste 65% van de totale EU-bevolking vertegenwoordigen.
Zeggen het moet van Brussel is dus echt te kort door de bocht.
Ik snap heel goed je punt overigens, maar er is gestemd en er is besloten, toch?
[ Voor 64% gewijzigd door Stoker op 12-10-2024 21:02 ]
Aanvullend.
Ieder commissie voorstel wordt via een BNC-fische (Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen) naar de tweede kamer gestuurd en daar, als de tweede kamer leden er zin in hebben, over gedebatteerd. Zodat de betreffende minister weet wat het standpunt is van ons parlement. Maar omdat die debatten allemaal openbaar zijn. Weet de rest van de EU ook het standpunt van Nederland. Dat is overigens nog ruim voordat de stemming in de raad of het parlement plaats vindt.
[ Voor 71% gewijzigd door Impossibl3 op 12-10-2024 22:12 ]
Defrost blijft nodig, ook/juist als je verwarming aanstaat. Als het buiten zeg 3oC is en je Amber koelt de buitenlucht 7 graden af, dan is de koude luchtstroom -4oC. De buitenlucht kan dan minder vocht bevatten. Deze condens slaat als ijs neer op je lamellen. Af en toe moet de Amber warm water pikken voor een defrost run, naar keuze uit je vloer of je sww-vat. Beiden hebben voor- en nadelen.hondacb50 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:49:
[...]
Hoi @tonwes99 ,
Dank voor je reactie. Ik snap niet goed wat je bedoelt met het uitzetten van de vorstbeveiliging als functie van je systeem inhoud. Linksom of rechtsom moet je warmte van binnen naar buiten circuleren om het water buiten ruim boven het vriespunt te houden.
Wat mij betreft pak je hier nog steeds beter het lagere temperatuur circuit voor (dus de vloerverwarming). Tevens zal in zo’n koude vorst periode de verwarming dan ook aanstaan en dus de vorstbeveiliging niet nodig zijn(afhankelijk van de hoeveelheid nachtverlaging).
Groet
Als je terugkomt van wintersport, je huis/vloer is 12oC, en je wilt flink opwarmen, dan kan de warmte van je vloer misschien kritisch tekortschieten. Maar… dan krijgt de Amber je sww-vat ook niet warm…
De handleiding:
Mijn setpoint is 26Met deze instelling kan worden ingesteld bij welk verschil tussen het setpoint en de werkelijke aanvoertemperatuur (Tc sensor] de compressor niet meer op vol vermogen hoeft te draaien, maar mag qaan aftoeren. Een kleine zorgt ervoor dat het systeem sneller zijn gewenste aanvoertemperatuur bereikt omdat de compressor langer op vol vermogen zal draaien. Een grotere zorgt ervoor dat de compressor sneller zal terugtoeren en daarmee efficiënter zal draaien.
In Verwarmingsbedrijf aanvoertemperatuur (TC) groter gelijk aan setpoint - deltaT(1.03) = terugtoeren.
Mijn tc is 26.8
Hz: 43
De delta t voor moduleren is: 1
Dus: 26.8 Groter gelijk aan (26-1=25) is aftoeren
Als ik dan gelijk tijdens een run delta t op 3 zet gaat
Hz gelijk naar 55. Terwijl 26.8 nog steeds natuurlijk groter is dan 22
Werkt deze setting wel naar behoren? Of klopt de documentatie niet?
In de ts;
Ik zie dit niet gebeuren.M1.03 op 2 graden (∆T compressor speed-reduction)
als setpoint 28 graden is dan blijft de compressor maximaal draaien totdat de water temperatuur 26 is en gaat dan afbouwen
Als ik deze waarde niet op 1 zet zie ik nooit 36hz. De Tc staat netjes op de aanvoer na de driewegklep op de CV leiding met wat alutape eromheen.
Ik heb uiteraard ook gezien dat als ik van delta 3 naar 1 ga dat ik vrij snel weer op 36hz zit.
[ Voor 18% gewijzigd door shadylog op 13-10-2024 00:11 ]
Ik begrijp je nu, echter had ik het over de vorstbeveiliging, niet over de defrost. Zeker met dit weer is defrosten bij mij nog niet aan de orde geweest.tonwes99 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:23:
[...]
Defrost blijft nodig, ook/juist als je verwarming aanstaat. Als het buiten zeg 3oC is en je Amber koelt de buitenlucht 7 graden af, dan is de koude luchtstroom -4oC. De buitenlucht kan dan minder vocht bevatten. Deze condens slaat als ijs neer op je lamellen. Af en toe moet de Amber warm water pikken voor een defrost run, naar keuze uit je vloer of je sww-vat. Beiden hebben voor- en nadelen.
Als je terugkomt van wintersport, je huis/vloer is 12oC, en je wilt flink opwarmen, dan kan de warmte van je vloer misschien kritisch tekortschieten. Maar… dan krijgt de Amber je sww-vat ook niet warm…
Toevoeging, toch wat te snel.
Als je tc gevraagd 30 is, en je moduleren op 2, dan gaat hij bij 32 naar z’n laagdraaivermogen. (36/43Hz). Zodra er meer koud water toegevoerd wordt dan er opgewarmd wordt, en de tc werkelijk weer onder die 30+2 zakt, dan zal de Amber z’n toerental weer verhogen totdat hij weer in boven die +2 is.
Ik weet dat het lijkt alsof het in de handleiding andersom staat. Ik heb ook het vermoeden dat hij bij -2 ook terug moduleert van volgas naar half gas.
Ik heb zelf geen Ha of iets, kunnen jullie dit bevestigen?
[ Voor 97% gewijzigd door Stoker op 13-10-2024 09:21 ]
Mijn post/grafiek was ook van de vorst bescherming en niet defrosts.hondacb50 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:14:
[...]
Ik begrijp je nu, echter had ik het over de vorstbeveiliging, niet over de defrost. Zeker met dit weer is defrosten bij mij nog niet aan de orde geweest.
Ik zie ook dat de temperatuur op mijn TC sensor (welke op het t-stuk van het buffer (200L) zit) oploopt
Amber gaat dus over buffer draaien omdat, alle naregeling dicht staat.
Dat heeft 0,3Kwh gekost voor vorige nacht.
Ik zou even moeten kijken hoe instelling M13.11 Circuitwissel tijdens ontdooicyclus
staat, deze zit helaas nog niet in de modbus. Straks even fysiek kijken.
[ Voor 99% gewijzigd door Whiskey48 op 13-10-2024 13:12 ]
Toen ik de spanning erop zette... Ging de installatie gelijk aan
De groene knop brande direct ik heb geen ontluchting programma gedaan
Draaid verder goed en geeft geen storingen.moet ik dat ontluchting programma dan nog wel doen,?
Alleen de pomp schakelt vaak aan en uit
Draait ca. 50 minuten staat dan ca 10 minuten uit.
Hoe maak ik de runs langer?
Denk vooral je stookcurve, lagere temperatuur geeft gelijkmatige afgifte geeft gelijkmatige belasting. Daarnaast wat settings rond wanneer je WP moet gaan moduleren, maar ik denk dat de stookcurve de start moet zijn.hendrikb schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:21:
Van het weekend voor de eerste keer na installatie de amber 65 aan.
Draaid verder goed en geeft geen storingen.moet ik dat ontluchting programma dan nog wel doen,?
Op zich is dat niet vreemd bij deze buitentemperatuur. Ik zou sowieso het ontluchtings programma draaien. Baat het niet dan schaadt het niet.hendrikb schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:21:
Van het weekend voor de eerste keer na installatie de amber 65 aan.
Na lang zonder, nu toch maar een HomeWizard 3-fase wifi geïnstalleerd. Helaas... Neutraal zit op deze Eastron rechts, en juist bij de krachtstroom alamat zat hij links. Dus ging er 400V naar het paneel binnen met een rokende printplaat tot gevolg. Natuurlijk snel omgewisseld. CE-scherm doet het prima, maar één onderdeeltje op de print blijft smeulen.
De installateur belt nu naar Itho. Ik hoop hem ergens in Nederland op te kunnen halen. Daarnaast hoop ik natuurlijk ook dat ik niet de kosten van een hele nieuwe buitenunit krijg. Weer een reden waarom een installateur voordelen heeft boven een dozenschuiver.
Of... heeft er iemand nog een printplaat liggen
[ Voor 5% gewijzigd door tonwes99 op 14-10-2024 10:58 ]
Printplaat binnen unit is los leverbaar. En hopen dat de print in de buitenunit dit incident heeft overleefd.tonwes99 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:56:
Allen, ter lering... Helaas...
Na lang zonder, nu toch maar een HomeWizard 3-fase wifi geïnstalleerd. Helaas... Neutraal zit op deze Eastron rechts, en juist bij de krachtstroom alamat zat hij links. Dus ging er 400V naar het paneel binnen met een rokende printplaat tot gevolg. Natuurlijk snel omgewisseld. CE-scherm doet het prima, maar één onderdeeltje op de print blijft smeulen.
De installateur belt nu naar Itho. Ik hoop hem ergens in Nederland op te kunnen halen. Daarnaast hoop ik natuurlijk ook dat ik niet de kosten van een hele nieuwe buitenunit krijg. Weer een reden waarom een installateur voordelen heeft boven een dozenschuiver.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 14-10-2024 11:11 ]
Overigens zou ik verwachten dat alleen de kWh meter defect zou raken als je de volgorde van de draden verwisseld.
Of zat er verschil tussen de draad volgorde aan de boven en onderkant van de kWh meter?

Bedankt, ik dacht dat ik gek werd.Impossibl3 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 08:05:
@shadylog Ik heb dat zelfde idee. Bij mij stond de m1.03 op 2 tijdens verwarmen. Toen die ging koelen toerde die niet snel terug. Vervolgens op 1 gezet en ging het als een trein. Nu weer met verwarmen toert die ook terug maar mij niet snel genoeg (ik wil sneller naar 36 Hz). M1.03 staat nog steeds op 1. Misschien voor deze specifieke buitentemperatuur dat ik mijn stooklijn nog goed moet instellen.
Als ik kijk naar de documentatie en de verklaring van carboy, zie ik het nut in van deze setting. Ik heb een Amber 120 versie 2.29-II, kan het een bug zijn in de 2.29-II versie?
Laat ik het probleem zo stellen, als ik de setting M1.03 op 8 zet verwacht ik dat we sneller afbouwen (anders klopt de omschrijving van carboy en de documentatie niet) en is de setting ook eigenlijk nutteloos. (een setting anders dan 1 zal je altijd efficientie kosten)
Ik ga deze vandaag op iets van 8 zetten, heating aan en kijken wat die doet, omdat de buitentemperatuur nu prima is zou die ook de lage hz makkelijk snel moeten halen.
De WP stond uit… hoop dat daardoor niet teveel van de buitenunit gevraagd is…Carboy54 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:03:
[...]
Printplaat binnen unit is los leverbaar. En hopen dat de print in de buitenunit dit incident heeft overleefd.
Nou hier zie je het. M1.03 staat op 8 setpoint is geel en is ongeveer 26 graden, zoals je ziet heb ik met deze setting ook een enorme overshoot want Tc is al snel meerdere graden hoger dan setpoint. Ten alle tijden is delta iets van 4.7. delta gaat naar beneden bij 36hz naar 3.5 (begrijpelijk)shadylog schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:35:
[...]
Bedankt, ik dacht dat ik gek werd.
Als ik kijk naar de documentatie en de verklaring van carboy, zie ik het nut in van deze setting. Ik heb een Amber 120 versie 2.29-II, kan het een bug zijn in de 2.29-II versie?
Laat ik het probleem zo stellen, als ik de setting M1.03 op 8 zet verwacht ik dat we sneller afbouwen (anders klopt de omschrijving van carboy en de documentatie niet) en is de setting ook eigenlijk nutteloos. (een setting anders dan 1 zal je altijd efficientie kosten)
Ik ga deze vandaag op iets van 8 zetten, heating aan en kijken wat die doet, omdat de buitentemperatuur nu prima is zou die ook de lage hz makkelijk snel moeten halen.
Ik heb een een "Modulate threshold" sensor gemaakt die "setpoint - M1.03" doet voor de visuals.
Als TC (oranje) groter of gelijk is dan de Modulate threshold (paarse) hoor je af te bouwen. Dat doet die ook, naar 55 hz maar je kan echt wel naar 36hz gaan na een half uur waarbij je Tc ook nog eens > setpoint is!
Dan, zie je oppeens de Modulate threshold omhoog gaan. ik heb toen dus M1.03 veranderd naar 1. En vrijwel gelijk gaat deze naar 36hz. Het gaat dus ook niet op dat de compressor tijd nodig heeft of wat dan ook, anders had die dat met de M1.03 op 8 ook prima kunnen doen. Je ziet dat de paarse lijn nog steevast onder de TC zit dus moduleert die naar beneden, maar hij hoort bij deze setting langzamer te moduleren en niet sneller!
/f/image/GyUZQsjyG1kZLc1ML3Ga5MS4.png?f=fotoalbum_large)
@Stoker Wat vinden je ervan?
Je scenario was:
Toen M1.08 nog op 8 stond zie je vlak daar voor Tc (oranje) op 28.3 en Setpoint op 26.3 ik zit dus al 2 graden boven setpoint. Wat je zegt is dus dat hij niet delta aftrekt maar optelt? Zo staat het niet in de handleiding maar vind het ook wat raar, waarom zou je pas moduleren als je X boven je setpoint zit? Wie kiest er dan iets anders dan 1?Als je tc gevraagd 30 is, en je moduleren op 2, dan gaat hij bij 32 naar z’n laagdraaivermogen. (36/43Hz). Zodra er meer koud water toegevoerd wordt dan er opgewarmd wordt, en de tc werkelijk weer onder die 30+2 zakt, dan zal de Amber z’n toerental weer verhogen totdat hij weer in boven die +2 is.
[ Voor 18% gewijzigd door shadylog op 14-10-2024 12:44 ]
Op 1 gaat hij vrij snel terug naar 36hz bij 25,5 graden maar is ook hele onrustig dus springt hij wat op en neer in de hz-lijn. Met de instelling op 2 duurt het langer voor hij op 36hz zit bij 25.9 graden maar zit er geen verspringing omhoog meer in.
Ik denk dat de Tr compensatie hier een klein beetje in mee speelt(die halve graad?), maar vooral voor de onrust in de compressor frequentie zet ik hem lekker op 2 hier.
Als ik hem op 8 zou zetten komt hij niet op de 36hz gok ik.
Carterverwarming of zo? Het loopt in ieder geval niet gelijk met de compressor.
Wel vermoed ik gezien de aan/uit cycli een ietwat te laag ingestelde aanvoertemperatuur. Althans, dit beeld riekt naar pendelen.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Ik heb hetzelfde gedrag maar Tr heb ik niet aan staan. Op een gegeven moment in de grafiek zie je dat Tc 2 graden hoger is dan de setpoint. Hij had allang moeten aftoeren maar blijft bij M1.03 op 8 steevast op 55hz.Woutertt schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:30:
Ik heb hier M1.03 op 1 en 2 getest, stooklijn setpoint op 24 graden (wel Tr comp. aan, geen buffervat)
Op 1 gaat hij vrij snel terug naar 36hz bij 25,5 graden maar is ook hele onrustig dus springt hij wat op en neer in de hz-lijn. Met de instelling op 2 duurt het langer voor hij op 36hz zit bij 25.9 graden maar zit er geen verspringing omhoog meer in.
Ik denk dat de Tr compensatie hier een klein beetje in mee speelt(die halve graad?), maar vooral voor de onrust in de compressor frequentie zet ik hem lekker op 2 hier.
Als ik hem op 8 zou zetten komt hij niet op de 36hz gok ik.
Zo lijkt die het wel te doen, maar staat het niet zo in de handleiding.Woutertt schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:43:
Hij mag dan ook pas naar 36hz als hij 8 graden over setpoint is?
De formule is: TC >= Setpoint - M1.03.
Dus met M1.03 op 8: 28.2 >= 26.3 - 8 = true (toert nu niet snel af)
Dus met M1.03 op 1: 28.2 >= 26.3 - 1 = true (toert nu wel af)
Even hypothetisch:
Als we ervan uitgaan dat misschien de `sign` vergeten is met de M1.03 instelling dus dat we elke keer `-8` instellen en `-1` dan krijg je:
Dus met M1.03 op 8: 28.2 >= 26.3 - -8 == 28.2 >= 26.3 + 8 == 28.2 >= 34.3 == false
Dus met M1.03 op 1: 28.2 >= 26.3 - -1 == 28.2 >= 26.3 + 1 == 28.2 >= 27.3 == true
Dat zou het verklaren maar dit is een heel rare maniere van moduleren. Je wil toch juist (documentatie zegt dit ook) instellen hoe snel je je setpoint wil halen?
Documentatie:
/f/image/HkiQtukHHLFt0U6ojjZxL7Cg.png?f=fotoalbum_large)
PS.
Mijn afgifte systeem is alleen maar vloerverwarming HoH 14/16mm pijpwerk vloerverwarming
[ Voor 3% gewijzigd door shadylog op 14-10-2024 12:59 ]
Ik heb dit weekend precies hetzelfde gehad. Ik had hem eerst op 5 staan maar hij ging veel te langzaam terug moduleren. Eerst naar 7 en 8 gegaan maar werd steeds slechter.
Daarna naar 2 en nu zelf naar 1 gegaan. Dit werkt veel beter
Hierna zag ik deze discussie.
Zoals het nu staat werkt het inderdaad heel raar. Hij zal altijd met de instelling delta T te ver door schieten voordat hij op 36hz gaat draaien.
Dus bij verwarmen: setpoint + m1.03 = moduleren
Bij koelen setpoint - m1.03 = moduleren.
In een post van paar maanden terug noemde ik dit al, dat het zeer waarschijnlijk niet goed / niet duidelijk in de handleiding staat.
Hier bleef vannacht de warmtepomp overigens lange tijd op 55hz hangen en kleine uitstapjes naar 49 en 43hz
Was precies in balans met setpoint. Tc laat hele lange gelijkmatige curve zien naar setpoint over meer dan 4 uur periode. Temperatuur in woonkamer is in die periode maar 0,3C gestegen.
5c buitentemperatuur (zowel amber sensor outdoor als mijn eigen weerstation)
Outdoor coil temp ging naar -3C
[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 14-10-2024 14:42 ]
Stel nou de handleiding heeft een typefout en het is + en - omgedraaid voor koelen/verwarmen. Prima.Get!em schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:39:
Met koelen al getest, maar nu met verwarmen ook: de m1.03 geldt in de richting van overshoot van Tc, net als de afschakelen DeltaT.
Dus bij verwarmen: setpoint + m1.03 = moduleren
Bij koelen setpoint - m1.03 = moduleren.
In een post van paar maanden terug noemde ik dit al, dat het zeer waarschijnlijk niet goed / niet duidelijk in de handleiding staat.
Hier bleef vannacht de warmtepomp overigens lange tijd op 55hz hangen en kleine uitstapjes naar 49 en 43hz
Was precies in balans met setpoint. Tc laat hele lange gelijkmatige curve zien naar setpoint over meer dan 4 uur periode. Temperatuur in woonkamer is in die periode maar 0,3C gestegen.
5c buitentemperatuur (zowel amber sensor outdoor als mijn eigen weerstation)
Outdoor coil temp ging naar -3C
Dan komt de taal van de handleiding nog steeds niet overeen, Kleine delta T is sneller naar setpoint toe terwijl grote delta T effienter moet betekenen (langzamer naar setpoint toe).
Wie wil er nou een modulatie setting aanpassen dat als je het hoger zet, hij langer met meer Hz boven de setpoint zal blijven?
Klopt, is ook gek. Sterker, als je de Uitschakel DeltaT (m1.01) lager zet dan M1.03, dan schakelt hij doodleuk van 79Hz naar 0Hz bij bereiken Tc = setpoint + m1.01. (Of met -m1.01 als je koelt)shadylog schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:50:
[...]
Stel nou de handleiding heeft een typefout en het is + en - omgedraaid voor koelen/verwarmen. Prima.
Dan komt de taal van de handleiding nog steeds niet overeen, Kleine delta T is sneller naar setpoint toe terwijl grote delta T effienter moet betekenen (langzamer naar setpoint toe).
Wie wil er nou een modulatie setting aanpassen dat als je het hoger zet, hij langer met meer Hz boven de setpoint zal blijven?
Maar dit is wel in de praktijk hoe ik het ook met de monteur hier thuis, en bij Stoker op lokatie heb gezien.
Qua programmeren wil je inderdaad dat de setpoint door moduleren benaderd wordt (net wel/net niet gehaald wordt. )
[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 14-10-2024 15:02 ]
En inderdaad oppassen met M1.01
Dat zou wel mooi zijn. dus stel nou M1.03 op 5 (zoals ook beschreven als default vanuit itho)Eggybert schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:00:
Wat je eigenlijk nu moet doen is de stooklijn met M1.03 verlagen om op het juiste gedrag uit te komen.
Mijn stooklijn is laten we zeggen 26:
Dus 26-5=21. Om te zorgen dat M1.01 je niet gaat knijpen zorgen we ervoor dat M1.01 altijd M1.03 erbij opgeteld krijgt.
Dus stooklijn: 26-5=21
M1.01: 5+5=10
M1.03=5
Wie wil zich wagen?
Zou toch briljante hack zijn om de warmtepomp alleen maar efficienter te maken? Als dit werkt is het trouwens wel overduidelijk een implementatiefout van itho
[ Voor 12% gewijzigd door shadylog op 14-10-2024 15:15 ]
Eigenlijk vrij simpel nu als ik t redeneer (*corrigeer als je er anders over denkt):Eggybert schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:00:
Wat je eigenlijk nu moet doen is de stooklijn met M1.03 verlagen om op het juiste gedrag uit te komen.
M1.03 op 1
M1.01 op 5
Hij toert dan af op Tc = setpoint + 1.03
Als de setpoint past bij jouw huis qua warmteafgifte, zal hij Tc = setpoint + 1.01 nooit halen, maar op 36Hz blijven draaien en temperatuur stabiel houden (indien warmteverlies van huis ook in balans is met warmteafgifte).
Curve:
Daalt je temperatuur in huis —> setpoint hoger
Stijgt je temperatuur in huis (snel) —> setpoint lager
Of je Tc sensor een afwijking heeft of anders is dat Tuo boeit ook niet. Je setpoint is dus in jouw situatie, voor jouw huis op dat moment afgestemd op de gemeten Tc waarden.
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 14-10-2024 15:22 ]
En dan heeft Tr nog een -2 op de setpoint bij naderen van ruimte temperatuur setpoint.Get!em schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:15:
[...]
Eigenlijk vrij simpel nu als ik t redeneer (*corrigeer als je er anders over denkt):
M1.03 op 1
M1.01 op 5
Hij toert dan af op Tc = setpoint + 1.03
Als de setpoint past bij jouw huis qua warmteafgifte, zal hij Tc = setpoint + 1.01 nooit halen, maar op 36Hz blijven draaien en temperatuur stabiel houden (indien warmteverlies van huis ook in balans is met warmteafgifte).
Curve:
Daalt je temperatuur in huis —> setpoint hoger
Stijgt je temperatuur in huis (snel) —> setpoint lager
Of je Tc sensor een afwijking heeft of anders is dat Tuo boeit ook niet. Je setpoint is dus in jouw situatie, voor jouw huis op dat moment afgestemd op de gemeten Tc waarden.
Tr correctie heb ik uitgezet, want het werd allemaal veel te springerig.Eggybert schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:33:
[...]
En dan heeft Tr nog een -2 op de setpoint bij naderen van ruimte temperatuur setpoint.
Bij Tr < referentieT krijg je inderdaad een hogere setpoint, en bij Tr > referentieT krijg je een lagere setpoint. (En vice versa bij koelen) Het is leuk als achtervang als je zelf de curve niet kunt/wilt aanpassen. Of als een koude oostenwind je warmteverlies hoger maakt dan je normaal zou verwachten op basis van T-ambient.
Maar effect is ook dat de modulatie weer gaat springen bij M1.03 op 1.
En om Tr correctie ook doorwerkt op koelen, werd er ook nog het risico geïntroduceerd van condens (immers, als koeling niet effectief is (wat bij vloerverwarming altijd zo is), zal hij setpoint steeds verder verlagen als temperatuur in huis oploopt. En zeker bij hogere buitentemperatuur loopt dauwpunt in NL ook vaak mee omhoog. Oftewel, direct tegengesteld.
[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 14-10-2024 15:42 ]
M1.3 staat op 2
M1.1 staat op 4
Tr correctie staat uit
Dit geeft mooie runs op gemiddeld 36 Hz
:strip_exif()/f/image/5deMVXOhvRHDgZCbVntXzTRk.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij een buitentemp . Van zo,n 8 graden.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan2023 op 14-10-2024 16:02 ]
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Ik heb welliswaar een HP-S 55 maar het gedrag is nagenoeg hetzelfde.
Ter info ik kan max 3 graden boven Tset komen, daarna schakelt de WP uit.
Bij 2 graden modulatie schakelt de WP uit op Tset+2
De stappen van het moduleren worden groter als de delta groter wordt.
Het viel mij ook op dat de reactietijd op tc veranderd.
Bij 2 gr was het ongeveer 15 sec. bij 3graden ongeveer 50 seconden.
Het is dus erg afhankelijk van het systeem welke setting het beste werkt.
Bij mij is gebleken dat Dt3 het beste werkt ivm de grotere stap op 36hz en 30hz.
Met de onderstaande waarden hoop ik een idee te geven hoe het werkt.
Voor de Amber zal het wellicht afwijken alleen al doordat die Tset +5 kunnen hebben.
De waarden welke ik heb gevonden bij DT 2:
30hz=Tset+1,7gr
36hz=Tset+1,2gr
43hz=Tset+0,8gr
49hz=Tset+0,3gr
55hz=Tset-0,1gr
60hz=Tset-0,6gr
67hz=Tset-1,0gr
72hz=Tset-1,4gr
85hz=Tset-1,9gr
95hz=Tset-2,0gr
Bij dt mod 3gr:
30hz=Tset+2,4gr
36hz=Tset+1,8gr
43hz=Tset+1,1gr
49hz=Tset+0,4gr
55hz=Tset-0,2gr
60hz=Tset-0,9gr
67hz=Tset-1,6gr
72hz=Tset-2,2gr
85hz=Tset-2,8gr
95hz=Tset-3,0gr
Bij dt mod 4gr:
30hz=Tset+nvt ivm uit door TC+3
36hz=Tset+2,3gr
43hz=Tset+1,4gr
49hz=Tset+0,5gr
55hz=Tset-0,4gr
60hz=Tset-1,2gr
67hz=Tset-2,2gr
72hz=Tset-2,9gr
85hz=Tset-3,1gr
95hz=Tset-4,0gr
Itho-Daalderop HP-S 55, 7400WP: 8x 500Wp o/w 8x425Wp west
Bedankt voor het uitzoeken, maar ik heb je verhaal een paar x gelezen, maar ik snap het verhaal niet (& dat ligt aan mij denk ik..) Dus Sorry.shadylog schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:24:
[...]
Nou hier zie je het. M1.03 staat op 8 setpoint is geel en is ongeveer 26 graden, zoals je ziet heb ik met deze setting ook een enorme overshoot want Tc is al snel meerdere graden hoger dan setpoint. Ten alle tijden is delta iets van 4.7. delta gaat naar beneden bij 36hz naar 3.5 (begrijpelijk)
Ik heb een een "Modulate threshold" sensor gemaakt die "setpoint - M1.03" doet voor de visuals.
Als TC (oranje) groter of gelijk is dan de Modulate threshold (paarse) hoor je af te bouwen. Dat doet die ook, naar 55 hz maar je kan echt wel naar 36hz gaan na een half uur waarbij je Tc ook nog eens > setpoint is!
Dan, zie je oppeens de Modulate threshold omhoog gaan. ik heb toen dus M1.03 veranderd naar 1. En vrijwel gelijk gaat deze naar 36hz. Het gaat dus ook niet op dat de compressor tijd nodig heeft of wat dan ook, anders had die dat met de M1.03 op 8 ook prima kunnen doen. Je ziet dat de paarse lijn nog steevast onder de TC zit dus moduleert die naar beneden, maar hij hoort bij deze setting langzamer te moduleren en niet sneller!
[Afbeelding]
@Stoker Wat vinden je ervan?
Je scenario was:
[...]
Toen M1.08 nog op 8 stond zie je vlak daar voor Tc (oranje) op 28.3 en Setpoint op 26.3 ik zit dus al 2 graden boven setpoint. Wat je zegt is dus dat hij niet delta aftrekt maar optelt? Zo staat het niet in de handleiding maar vind het ook wat raar, waarom zou je pas moduleren als je X boven je setpoint zit? Wie kiest er dan iets anders dan 1?
Vooropgesteld; Ik denk ook dat er een tikfout gemaakt is in de handleiding.
Maar wat ik bij mijn eigen Amber zie is het volgende; Als mijn TC gevraagd 30 is, en hij mag gaan moduleren bij +2, dan gaat hij na 32graden op zn laagdraagvermogen verder.
Dit wetende; Als jij je moduleren op 8 zet, en je uitschakelen op 5 hebt staan. Dan komt hij toch nooit bij zn laagdraagvermogen?
Concretere vraag;
Zou jij je moduleren op 2 willen zetten en je uitschakelen op 5.
Ik ben dan benieuwd naar het volgende;
1. Op welke frequentie knalt hij naar (TC - moduren)? (90Hz?)
2. Op welke frequentie gaat hij van (TC -moduleren) naar (TC+moduleren)? (55Hz?)
3. Op welke frequentie gaat hij door vanaf (TC+moduleren)? (<43Hz?)
Paars: calculated setpojnt
Geel: Tc
Paars compressor speed
/f/image/MG7GcD7d1GStuMuSs99AeVH7.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 14-10-2024 20:31 ]
Eén condensator op de print vervangen, hij draait weer! Dat valt mee....tonwes99 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:56:
Allen, ter lering... Helaas...
Een nieuwe print is nog onderweg vanuit Itho (ophalen bleek onmogelijk). Ik hoop dat die ongeopend terug mag...
Dat is echt mazzel 🤗tonwes99 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:47:
[...]
Eén condensator op de print vervangen, hij draait weer! Dat valt mee....
Een nieuwe print is nog onderweg vanuit Itho (ophalen bleek onmogelijk). Ik hoop dat die ongeopend terug mag...
Is die TC je gevraagde of de waarde van de sensor?Get!em schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:30:
Vanavond maar weer eens gekeken: m1.03 op 1:
Paars: calculated setpojnt
Geel: Tc
Paars compressor speed
[Afbeelding]
Misschien is het lastig te zien met de stooklijn, aangezien je dan met temperatuurschommelingen zit. Dus is zonder stooklijn dit testen niet beter om daadwerkelijk het resultaat te zien?
Vaste temperatuur = 26
Moduleren 1.03 = 2
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Je ziet dat hij daadwerkelijk volgas doorgaat naar z’n ( TCgevraagd - moduleren) en daarna verder knijpt tot uiteindelijk (TC gevraagd + moduleren) en dan naar z’n laagdraaivermogen gaat.
Morgen een vergelijkbare test doen met een andere 1.03.
Gevraagd = calculated heatcurveStoker schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:39:
[...]
Is die TC je gevraagde of de waarde van de sensor?
Misschien is het lastig te zien met de stooklijn, aangezien je dan met temperatuurschommelingen zit. Dus is zonder stooklijn dit testen niet beter om daadwerkelijk het resultaat te zien?
Tc = sensor waarde
Daarbij noterend dat weergegeven waarde van Tc bij mij meestal lager is dan de Tui van de warmtewisselaar. En Tuo dus nog 4-5C hoger.
Zoals eerder vermeld zit mijn Tc na buffer.
Buffer invoer is 35c
Buffer uit naar vvw is 30,5
Tc is 29,8 (zit op zelfde plek als buffer uit)
Retour vvw naar buffer sensor zit mogelijk niet goed, maar meet 23.9C
Tui meet 30,6 (gelijkwaardig aan buffer)
Tuo is 35,4
Op 55Hz houdt hij huis nu in balans op 20,5C, stookte de hele nacht door. Sinds 0.00u nu 12,5kWh verstookt. 4 defrosts.
maar klopt dit ongeveer? vannacht was het rond het vriespunt, ik hoopte wel een beetje dat die van de 90hz zou kunnen komen, of in ieder geval met 90hz zijn setpoint kan halen. 20kwh verbruikt.
Is dit een nette run? hij haalt helaas het setpoint niet, zou ik die moeten verhogen?
Pomp is continu aan geweest
/f/image/3yzC2Xqro7079zhWo9mTlNSC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MHPeBralElDhVdPN0ihtSnqO.png?f=fotoalbum_large)
Hij geeft maar een enkele defrost aan in HA
[ Voor 24% gewijzigd door shadylog op 15-10-2024 11:40 ]
Setpoint verhogen heeft geen zin als hij aan zijn max zit qua capaciteit.
Mijn interpretatie:shadylog schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:31:
Ik heb M1.03 niet veranderd (op 1)
maar klopt dit ongeveer? vannacht was het rond het vriespunt, ik hoopte wel een beetje dat die van de 90hz zou kunnen komen, of in ieder geval met 90hz zijn setpoint kan halen. 20kwh verbruikt.
Is dit een nette run? hij haalt helaas het setpoint niet, zou ik die moeten verhogen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jouw pomp zit aan max capaciteit om je huis op te warmen, want blijkbaar is er steeds warmtevraag, je pomp op max (90Hz), maar kan afgifte systeem je kamers met de gegeven watertemperatuur nauwelijks warmer krijgen.
Het is een Amber 120. Lijkt me beetje raar dat de pomp niet eens W35 kan halen bij bij A0. Ik heb een warmteverlies van 9kw bij -10.Get!em schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:42:
[...]
Mijn interpretatie:
Jouw pomp zit aan max capaciteit om je huis op te warmen, want blijkbaar is er steeds warmtevraag, je pomp op max (90Hz), maar kan afgifte systeem je kamers met de gegeven watertemperatuur nauwelijks warmer krijgen.
Wat ik raar vind is dat er een enkele defrost aangeeft maar daarna niet meer, behalve weer in de ochtend
Het is ook raar , want je Tc (oranje lijn) kakt in tot onder de 20C bij de 36Hz. Je huis is zelf (paarse lijn) 20C, dus waar komt dat koude ineens vandaan? Of is dat de defrost en toont deze grafiek te weinig detail om te zien dat ie uitgaat.shadylog schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:54:
[...]
Het is een Amber 120. Lijkt me beetje raar dat de pomp niet eens W35 kan halen bij bij A0. Ik heb een warmteverlies van 9kw bij -10.
Wat ik raar vind is dat er een enkele defrost aangeeft maar daarna niet meer, behalve weer in de ochtend
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 15-10-2024 12:13 ]
Nu ken ik je verdere omstandigheden niet maar de Amber 120 zou rond het vriespunt wel iets van 9-10kW moeten kunnen produceren. Nu is het wel zo dat een defrost zelf ook best wat vermogen kosten (dat zie je ook terug in de dalende temperaturen watertemperaturen)shadylog schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:54:
[...]
Het is een Amber 120. Lijkt me beetje raar dat de pomp niet eens W35 kan halen bij bij A0. Ik heb een warmteverlies van 9kw bij -10.
Ik heb zelf een 5kW warmtepomp die zeker niet overbemeten is, als ik dan zijn defrosts (met mist overdag, want de nachten draai ik nooit) zonder backup element doe, dan verzuipt hij spreekwoordelijk. Ik heb dat element nodig om hem steeds makkelijker te laten lopen icm defrostmania. Nu ken ik je woning niet maar in jouw geval zou wat knijpen in je afgifte of het boosten met e element je pomp wat kunnen kalmeren.
Is het wellicht een optie dat je hem meer door laat lopen ipv die start om 02:00 of juist hele nacht uit en om 10:00 pas aan? Dus of je nachtverlaging wat verruimen of eruit halen. Nu komt juist op een beroerd moment erin.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Wat me trouwens ook opvalt, je T ambient reageert vrij abrupt op het compressor/ventilator niveau van je Amber. Maar er lijkt iets omgekeerd tov van wat ik verwacht: tijdens draaien op hoog 90hz, lijkt de temperatuur hoger, dan als hij terug naar 36Hz gaat (heel kort), en dan die jumps erin. Nu weet ik niet wat je daadwerkelijke tuintemperatuur is, maar de Amber beïnvloed het wel.shadylog schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:31:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Erik vvw van 180m2 bij een nachttemperatuur van 0 graden, veel vocht in de lucht en ieder uur een defrost. Jouw advies is correct en door ons ook geadviseerd.ErikVers schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:32:
[...]
Nu ken ik je verdere omstandigheden niet maar de Amber 120 zou rond het vriespunt wel iets van 9-10kW moeten kunnen produceren. Nu is het wel zo dat een defrost zelf ook best wat vermogen kosten (dat zie je ook terug in de dalende temperaturen watertemperaturen)
Ik heb zelf een 5kW warmtepomp die zeker niet overbemeten is, als ik dan zijn defrosts (met mist overdag, want de nachten draai ik nooit) zonder backup element doe, dan verzuipt hij spreekwoordelijk. Ik heb dat element nodig om hem steeds makkelijker te laten lopen icm defrostmania. Nu ken ik je woning niet maar in jouw geval zou wat knijpen in je afgifte of het boosten met e element je pomp wat kunnen kalmeren.
Is het wellicht een optie dat je hem meer door laat lopen ipv die start om 02:00 of juist hele nacht uit en om 10:00 pas aan? Dus of je nachtverlaging wat verruimen of eruit halen. Nu komt juist op een beroerd moment erin.
Ok dat is een mooi beetje. Nu kan het ook dan zijn dat de stooklijn wat te stijl staat. @shadylog noemt W35 en dat lijkt een niet zo hoge waarde maar als je een mega afgifte tov warmtepomp dan is dat heel wat thermisch vermogen. @shadylog je kan ook beginnen je stooklijn een stuk vlakker te zetten want je vloer zal veel warmte kunnen vasthouden.Carboy54 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:54:
[...]
Erik vvw van 180m2 bij een nachttemperatuur van 0 graden, veel vocht in de lucht en ieder uur een defrost. Jouw advies is correct en door ons ook geadviseerd.
Ik wil het je natuurlijk niet moeilijker maken, de makkelijkste route is je nachtverlaging op thermostaat eruit. Alleen ik ben daar zelf geen voorstander van ivm cop en defrosts. Dus je kan overwegen je verlaging juist iets te vergroten en/of je stooklijn ook iets vlakker te zetten en dan moet je denken aan een 3-5 graden maar verschil tussen laagste en hoogte doel temperatuur. Dan krijg je ook niet dat hij bij een scherpe daling in buitentemperatuur ineens mega veel harder moet gaan werken.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
[ Voor 129% gewijzigd door ErikVers op 15-10-2024 17:29 ]
M101 3
M102 3
M103 2
Begrijp hier dat het advies is om m103 op 1 te zetten. Ik merk dan dat de compressor erg wisselvallig is en steeds opschakelt en terugschakelt. Met m103 op 2 is die veel rustiger en is denk ik beter voor de compressor?
De temperatuur daalt ook plots om 02:00.
Recirculatie of, waarschijnlijker, beroerde sensorplaatsing.
Heb je een ander weerstation in de buurt? Bij mij is nog geen defrost geweest, maar was het minimum vannacht ook maar 4.8 graden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wat zou beter cq zuiniger zijn een stooklijn van 26 graden waardoor de amber minder hard hoeft te draaien om te halen, maar het langer duurt voor de vloer opwarmt
of een stooklijn van 28 waardoor de amber harder maar korter aan het draaien om de doeltemperatuur in de woning te halen?
Voor herstellen na een nachtverlaging kan het laatste beter zijn als je huis hard afkoelt (weinig massa cq beroerde isolatie), anders is ook dan het eerste beter. Nachtverlaging is sowieso onderwerp van discussie.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bedankt voor de snelle reactie.Proton_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:25:
@Daros Voor op temperatuur houden is het eerste altijd beter.
Voor herstellen na een nachtverlaging kan het laatste beter zijn als je huis hard afkoelt (weinig massa cq beroerde isolatie), anders is ook dan het eerste beter. Nachtverlaging is sowieso onderwerp van discussie.
Woning is nu 3 jaar oud met alleen maar vloerverwarming (200m2 met Amer65), ik pas nu nachtverlaging toe als de buitentemperatuur hoger is dan 0 graden.
Nachtverlaging gaat van 20,3 naar 19. Vaak in de ochtend is het nog 19,3/19,5.
Door de nachtverlaging maak ik vaak 1 run, soms 2 runs per dag en die vallen dan overdag waardoor de COP als het goed is beter is dan in de nacht + er stroom is van de zonnepanelen.
Maar begrijp uit je reactie dat nachtverlaging ter discussie staat?
Dat doe je perfect alleen er zijn gevallen waar het minder fijn uitpakt. Bijvoorbeeld met minder goed geïsoleerde woningen. En die gebruikers roepen dan soms iets wat precies niet in jouw situatie zo hoeft te zijn.Daros schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:29:
[...]
Bedankt voor de snelle reactie.
Woning is nu 3 jaar oud met alleen maar vloerverwarming (200m2 met Amer65), ik pas nu nachtverlaging toe als de buitentemperatuur hoger is dan 0 graden.
Nachtverlaging gaat van 20,3 naar 19. Vaak in de ochtend is het nog 19,3/19,5.
Door de nachtverlaging maak ik vaak 1 run, soms 2 runs per dag en die vallen dan overdag waardoor de COP als het goed is beter is dan in de nacht + er stroom is van de zonnepanelen.
Maar begrijp uit je reactie dat nachtverlaging ter discussie staat?
Zo draai ik nooit in de nacht en dat zorgt voor perfect comfort want woning wordt overdag steeds warmer en als op de bank zit in de avond is lekker ipv ondergrensje waarbij weer zou moeten aanslaan. Wn dat ook nog eens met een hoger rendement ivm eigenstroom en warmere buitentemperaturen om warmte uit te onttrekken.
Maar zoals gezegd het staat ter discussie zoals @Proton_ noemde en dat is onder andere omdat het niet bij elke woning top uitpakt. Iets op temp houden kosten minder energie dan iets opwarmen. Dus bij veel warmteverlies kan zonder nachtverlaging wel eens beter uitpakken maar dan moet je wel weer 24-7 die warmte ook kwijt kunnen…
[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 15-10-2024 18:54 ]
In jouw geval ben je misschien beter af met een middagverhoging, ik weet de tijd niet waarop je weer naar 20.3 gaat, maar rond zonsopkomst is het het koudst en dat is dus na 09:00 's winters.
De winst van nachtverlaging moet komen uit het feit dat je minder warmteveriies hebt als de ruimtetemperatuur lager is. Bij een buitentemperatuur van 5 graden scheelt 20,3 of 19,3 min nog geen 7% en omdat het maar geleidelijk afkoelt zal de werkelijke besparing op warmteverlies minder dan 4% zijn.
Uiteindelijk moet elk warmteverlies (in kWh thermisch) weer goedgemaakt worden volgens het sommetje kWh elektrisch * COP.
In de databooks kan je hopelijk terugvinden wat het verschil in COP is tussen vollast en deellast en wat het verschil in rendement is tussen 35 en 45 graden - dat kan je combineren om in te schatten wat een hogere stooklijn met minder draaiuren je kost.
Met mijn warmtepomp (geen Amber) kost het circa 2% meer per graad en 85 Hz scheelt ca 10% met 30Hz.
Stel dat nachtverlaging ervoor zorgt dat ik de stooklijn twee graden hoger moet zetten om het binnen acceptabele tijd weer opgewarmd te hebben en de warmtepomp een uurtje harder moet werken, dan kost het dus meer dan continu 20.3 houden met een strak getunede stooklijn.
Ik heb zelf gekozen voor een middagverhoging van 0.5 graad van 13:00 tot 22:00 en een vrij strakke stooklijn.
Dit zorgt er voor dat er in ieder geval 's middags een run is waarbij het niet heel erg is als het ruimtesetpoint niet gehaald wordt.
Wat ik doe is tussen 00:00 en 10:00 een forse nachtverlaging (lees uit:-)) omdat uit ervaring weet dat comfortabel blijft met 10uren uit. Mocht bij jou 8uur beter passen kun je ook van 02:00 verlagen. Maar dit alles werkt vaak alleen fijn met genoeg massa in je woning (accumulerend vermogen) en goede isolatie (rc5+)Impossibl3 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:00:
Hmm een middag verhoging is nog een idee. Nu had ik met een nachtverlaging juist dat die weer aan sprong op het koudste moment (8-9 uur). Die nachtverlaging er dus maar af gehaald. Nu springt die vaak in de nacht (3-4 uur) aan en niet in de middag/avond als het buiten nog warmer is. Als ik het in de middag kan verhogen van 20 naar 20,5/21 graden dan heb ik het dan lekker warm en "stook" je niet voor Jan Dokel als niemand thuis is of dik in bed ligt.
Grotendeels eens met je verhaal alleen de conclusie dat iets goedkoper of duurder is durf ik toch niet te maken omdat dit sterk afhankelijk is van de temperatuur waarop je warmte moet gaan opwekken zo is COP stuk lager bij 4° in plaats van 12° (huidige situatie verschil tussen dag en nacht.)Proton_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:54:
@Daros ja, er is nog geen definitief oordeel
In jouw geval ben je misschien beter af met een middagverhoging, ik weet de tijd niet waarop je weer naar 20.3 gaat, maar rond zonsopkomst is het het koudst en dat is dus na 09:00 's winters.
De winst van nachtverlaging moet komen uit het feit dat je minder warmteveriies hebt als de ruimtetemperatuur lager is. Bij een buitentemperatuur van 5 graden scheelt 20,3 of 19,3 min nog geen 7% en omdat het maar geleidelijk afkoelt zal de werkelijke besparing op warmteverlies minder dan 4% zijn.
Uiteindelijk moet elk warmteverlies (in kWh thermisch) weer goedgemaakt worden volgens het sommetje kWh elektrisch * COP.
In de databooks kan je hopelijk terugvinden wat het verschil in COP is tussen vollast en deellast en wat het verschil in rendement is tussen 35 en 45 graden - dat kan je combineren om in te schatten wat een hogere stooklijn met minder draaiuren je kost.
Met mijn warmtepomp (geen Amber) kost het circa 2% meer per graad en 85 Hz scheelt ca 10% met 30Hz.
Stel dat nachtverlaging ervoor zorgt dat ik de stooklijn twee graden hoger moet zetten om het binnen acceptabele tijd weer opgewarmd te hebben en de warmtepomp een uurtje harder moet werken, dan kost het dus meer dan continu 20.3 houden met een strak getunede stooklijn.
Ik heb zelf gekozen voor een middagverhoging van 0.5 graad van 13:00 tot 22:00 en een vrij strakke stooklijn.
Dit zorgt er voor dat er in ieder geval 's middags een run is waarbij het niet heel erg is als het ruimtesetpoint niet gehaald wordt.
Je neemt wel netjes het verschil in warmte verlies mee bij verschillende buiten temperaturen, maar heb je ook gerekend aan het verschil in opgenomen vermogen om het zelfde thermisch op te wekken?
En die RC waarde heb ik dus net niet. Daarnaast hele snelle droogbouw vloerverwarming. Dus ook geen massa die lang warm blijft. Het huis is wel snel behagelijk omdat ik eigenlijk op een hele grote radiator plaat loop.ErikVers schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:10:
[...]
Wat ik doe is tussen 00:00 en 10:00 een forse nachtverlaging (lees uit:-)) omdat uit ervaring weet dat comfortabel blijft met 10uren uit. Mocht bij jou 8uur beter passen kun je ook van 02:00 verlagen. Maar dit alles werkt vaak alleen fijn met genoeg massa in je woning (accumulerend vermogen) en goede isolatie (rc5+)
Zie ik nou goed dat de laatste defrost bijna 2 uur duurt?shadylog schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:31:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een andere sensor in de tuin onder een afkapping en die geeft rond die tijden stabiel 2 graden aan. Ik weet niet waarom de aanvoer oppeens naar beneden gaat, voor mij is het een mysterie, de defrost wordt pas een paar minuutjes later ingezet.Proton_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:10:
@shadylog Paars (outlet) zit ruim boven geel (setpoint) dus er is plenty power.
De temperatuur daalt ook plots om 02:00.
Recirculatie of, waarschijnlijker, beroerde sensorplaatsing.
Heb je een ander weerstation in de buurt? Bij mij is nog geen defrost geweest, maar was het minimum vannacht ook maar 4.8 graden.
De sensor zit bovenop de achterkant van de unit, de normale plaatsing. De bilt geeft voor vannacht 2.9 dus dat klopt wel aardig. Is dit dan iets wat ik nader moet onderzoeken?
Recirculatie is wel gek, er is minstens 1.5 meter aan ruimte en daarnaast de oprit waar de kou in principe naartoe zou rollen.
Ik heb veel vloerverwarming maar die staat nu nog allemaal altijd open (klein beetje geknepen boven maar niet veel). Flow is rond de 2200 liter per uur op High en 1680 op Medium. Vannacht stond deze op "High",
Met gesprek met stoker kwam naar voren dat ik drie dingen kan doen:
1. buizen in de garage isoleren (is nu nog staal, 8 meter heen en 8 meter retour) dat zal wel wat winst opleveren
2. onder de 10 graden alleen op de WAR, dat de vloer warm blijft, beetje pendelen (2 uur aan/uit) is prima.
3. de BUH aan om rond (voor?) de defrosts net dat extra zetje te geven door de graadminuten aan te passen (staat nu op 100)
1. snap ik daar gaat nu veel energie verloren waarschijnlijk.
2. snap ik ook, maar na een paar uur moet de vloer toch wel een beetje warmte hebben opgenomen en zie ik de aanvoer nog steeds inzakken, dat vind ik raar. Ik zie wel dat delta T rond de 5 is wanneer dat gebeurt en daar stuurt ook de warmtepomp op.
3. Snap dat de BUH maar minimaal mee zou draaien, maar mijn idee was nou niet bij de warmtepomp dat de BUH gebruikt wordt, het idee was dat de 120 wel dekkend zou moeten zijn bij -10, nu zit ik bij ~2 graden al in de gevarenzone lijkt het.
Overigens hier nog een plaat met het vermogen op dat eerste rare moment. Er wordt wel 13kw het huis ingepompt dat gaat goed.
/f/image/0bMWjEplCitDJOpentWZtVFk.png?f=fotoalbum_large)
Kleine toevoeging;shadylog schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:32:
Bedankt voor alle reacties.
[...]
Ik heb een andere sensor in de tuin onder een afkapping en die geeft rond die tijden stabiel 2 graden aan. Ik weet niet waarom de aanvoer oppeens naar beneden gaat, voor mij is het een mysterie, de defrost wordt pas een paar minuutjes later ingezet.
De sensor zit bovenop de achterkant van de unit, de normale plaatsing. De bilt geeft voor vannacht 2.9 dus dat klopt wel aardig. Is dit dan iets wat ik nader moet onderzoeken?
Recirculatie is wel gek, er is minstens 1.5 meter aan ruimte en daarnaast de oprit waar de kou in principe naartoe zou rollen.
Ik heb veel vloerverwarming maar die staat nu nog allemaal altijd open (klein beetje geknepen boven maar niet veel). Flow is rond de 2200 liter per uur op High en 1680 op Medium. Vannacht stond deze op "High",
1. buizen in de garage isoleren (is nu nog staal, 8 meter heen en 8 meter retour) dat zal wel wat winst opleveren. (retour weer dezelfde afkoeling)
2. onder de 10 graden alleen op de WAR, dat de vloer warm blijft, beetje pendelen (2 uur aan/uit) is prima.
3. de BUH aan om rond (voor?) de defrosts net dat extra zetje te geven door de graadminuten aan te passen (staat nu op 100)
2. snap ik ook, maar na een paar uur moet de vloer toch wel een beetje warmte hebben opgenomen en zie ik de aanvoer nog steeds inzakken, dat vind ik raar. Ik zie wel dat delta T rond de 5 is wanneer dat gebeurt en daar stuurt ook de warmtepomp op.
3. Snap dat de BUH maar minimaal mee zou draaien, maar mijn idee was nou niet bij de warmtepomp dat de BUH gebruikt wordt, het idee was dat de 120 wel dekkend zou moeten zijn bij -10, nu zit ik bij ~2 graden al in de gevarenzone lijkt het.
Overigens hier nog een plaat met het vermogen op dat eerste rare moment. Er wordt wel 13kw het huis ingepompt dat gaat goed.
[Afbeelding]
De pomp stond uit vanaf 14u, om 2u is er weer vraag gekomen. De vloer (180m2) is daarbij afgekoeld tot de binnentemperatuur.
Inmiddels met @shadylog gesproken;
1. Buizen in de garage zijn nog niet geïsoleerd; direct doen. Het water vanuit de WP is bij aankomst al afgekoeld, dit is zonde van je rendement.
2. Flow aanpassen; alles staat nu max open. Er wordt 2200L/uur door het systeem gepompt en over de complete woning (25? groepen) afgegeven.
3. Afstellen van de stooklijn zodat hij eigenlijk de hele dag kan draaien op zn laagdraagvermogen. Op dit moment is dat lastig, met overdag 15+ en snachts tegen het vriespunt. Als het straks dag en nacht <10gr is, dan zal dit afstellen vanzelf gemakkelijker gaan.
4. Als je de stooklijn goed hebt afgesteld, dan kan je gaan spelen met de BUH bij bv nachtvorst van -7. (maar dit is -veel- later)
Wij hebben een Excelletje uitwerkt met de stooklijn, die zal ik je delen. dan kan je goed bijhouden wat je afstelling is en doet.
Je moet je bij het afstellen/tweaken van je stooklijn afvragen;
-Is het binnen aangenaam en hoe draait de WP --> binnen te koud, zet de stooklijn omhoog. Te warm of teveel start-stops naar jou idee -- >stooklijn naar beneden bij X buitentemperatuur
Dit moet je eigenlijk op verschillende momenten doen; bij +3, +0, -3, noem maar op.
Hieronder mijn curve + settings:
/f/image/McQJ0wEZuqNDxotkBhxdzbK7.png?f=fotoalbum_large)
Vorige winter heb ik getest met nachtverlaging of juist niet. Deze post gaat daarover.skyhigh schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:20:
Hierbij deel ik opnieuw mijn grafiek waarin ik de gebruikte kWh uitzet tegen de gemiddelde etmaal temperatuur (de Bilt).
Een verschil in de grafiek ten opzichte van de vorige grafiek zijn drie dagen waarop de BUH aan is gegaan. Dit is gebeurd op dagen met continue temperatuur. Deze dagen zijn blauw en zijn niet meegenomen in de polylijn.
Ten opzichte van de eerdere grafiek is te zien dat de lijnen met en zonder nachtverlaging dichter bij elkaar liggen in het middengebied dan in de vorige grafiek.
In mijn situatie ben ik van plan in de wintermaanden te kiezen om te werken zonder nachtverlaging en in het "voor- en naseizoen" van het stookseizoen te kiezen voor nachtverlaging. Daar lijkt het wat meer voordeel te hebben om te werken met nachtverlaging.
Over de meetperiodes:
Met nachtverlaging:
Periode: 25-11 t/m 28-12
Gemiddelde etmaal temperatuur: 5,9
Gemiddelde kWh/d: 13,8
Max etmaal temperatuur: 11,6
Min etmaal temperatuur: -1,2
Kamertemperatuur overdag: 20,5
Instelling nachtverlaging: Op thermostaat 1 graden verlaging (dus 19,5) en op warmtepomp 2 graden verlaging
Zonder nachtverlaging:
Periode 7-1 t/m 12-2
Gemiddeld etmaal temperatuur: 4,7
Gemiddeld kWh/d: 15,1
Max etmaal temperatuur: 10,8
Min etmaal temperatuur: -3,2
Kamertemperatuur continu: 20,5
Periode rond oud/nieuw: geen metingen vastgelegd i.v.m. vakantie.
[Afbeelding]
Amber 65 / combi VV en radiatoren / SWW via hr-ketel / bouwjaar 1993, isolatie vanuit bouw
@shadylog Hoever staat de Amber bij een muur vandaan.Stoker schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:55:
[...]
Kleine toevoeging;
De pomp stond uit vanaf 14u, om 2u is er weer vraag gekomen. De vloer (180m2) is daarbij afgekoeld tot de binnentemperatuur.
Inmiddels met @shadylog gesproken;
1. Buizen in de garage zijn nog niet geïsoleerd; direct doen. Het water vanuit de WP is bij aankomst al afgekoeld, dit is zonde van je rendement.
2. Flow aanpassen; alles staat nu max open. Er wordt 2200L/uur door het systeem gepompt en over de complete woning (25? groepen) afgegeven.
3. Afstellen van de stooklijn zodat hij eigenlijk de hele dag kan draaien op zn laagdraagvermogen. Op dit moment is dat lastig, met overdag 15+ en snachts tegen het vriespunt. Als het straks dag en nacht <10gr is, dan zal dit afstellen vanzelf gemakkelijker gaan.
4. Als je de stooklijn goed hebt afgesteld, dan kan je gaan spelen met de BUH bij bv nachtvorst van -7. (maar dit is -veel- later)
Wij hebben een Excelletje uitwerkt met de stooklijn, die zal ik je delen. dan kan je goed bijhouden wat je afstelling is en doet.
Je moet je bij het afstellen/tweaken van je stooklijn afvragen;
-Is het binnen aangenaam en hoe draait de WP --> binnen te koud, zet de stooklijn omhoog. Te warm of teveel start-stops naar jou idee -- >stooklijn naar beneden bij X buitentemperatuur
Dit moet je eigenlijk op verschillende momenten doen; bij +3, +0, -3, noem maar op.
Hieronder mijn curve + settings:
[Afbeelding]
Staat hij hier te dicht op zakt de temp op de buiten sensor.
Elektriciteitsverbruik kWh?
Warmteproductie kWh?
Flow pomp? l/min of l/uur
Kwh bijstook bij full electric?
COP?
Zijn deze meetvoorzieningen al aangebracht?
Ik heb nog geen Amber op de Monitoring Warmtepompen lijst staan.
Kleine toevoeging na @Stoker zijn tips zet de waterpomp snelheid op medium ipv maximum 2200 liter is veel teveel. 1500 -1700!liter is voor een 12 kW prima.shadylog schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:32:
Bedankt voor alle reacties.
[...]
Ik heb een andere sensor in de tuin onder een afkapping en die geeft rond die tijden stabiel 2 graden aan. Ik weet niet waarom de aanvoer oppeens naar beneden gaat, voor mij is het een mysterie, de defrost wordt pas een paar minuutjes later ingezet.
1. buizen in de garage isoleren (is nu nog staal, 8 meter heen en 8 meter retour) dat zal wel wat winst opleveren
[Afbeelding]
Dat is inderdaad één van de redenen waarom het niet eenvoudig om een uitspraak te doen over nachtverlaging.ErikVers schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:18:
[...]
Grotendeels eens met je verhaal alleen de conclusie dat iets goedkoper of duurder is durf ik toch niet te maken omdat dit sterk afhankelijk is van de temperatuur waarop je warmte moet gaan opwekken zo is COP stuk lager bij 4° in plaats van 12° (huidige situatie verschil tussen dag en nacht.)
Je neemt wel netjes het verschil in warmte verlies mee bij verschillende buiten temperaturen, maar heb je ook gerekend aan het verschil in opgenomen vermogen om het zelfde thermisch op te wekken?
Heldere nachten met een groot dag/nacht verschil zijn zeldzaam, hier afgelopen februari:
/f/image/gIQbfaB6SlqrKK8Baf8qnui6.png?f=fotoalbum_large)
En daarnaast zorgt soms juist op koude nachten een nachtverlaging voor opstarten op het koudste punt met een koude vloer.
Een andere conclusie is dat het blijkbaar in veel gevallen niet veel uit maakt en dat je gewoon kan doen wat voor jou fijn werkt.
Geen enkele van die waarden kun je zien op het scherm van de binnenunit van de amber.Tomexergie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:58:
Wat kun je uitlezen op de display van Amber?
Elektriciteitsverbruik kWh?
Warmteproductie kWh?
Flow pomp? l/min of l/uur
Kwh bijstook bij full electric?
COP?
Zijn deze meetvoorzieningen al aangebracht?
Ik heb nog geen Amber op de Monitoring Warmtepompen lijst staan.
Daarentegen zijn Er momenteel 2 Tweakers zo aardig geweest een ESP en een Modbus module te maken die de amber uitleesbaar maken en in combinatie met een kWh meter en een flowmeter kun je vervolgens alle genoemde waarden uitfilteren of berekenen.
Er zijn 10tallen zo niet al meer dan 100 Tweakers die zo’n monitoring hebben opgezet met een van beide modules.
Oktober wordt mijn eerste verwarmingsmaand waarin die waarden netjes in HA geadministreerd zijn.
Mogelijk zijn er meer Tweakers die al een leuke geschiedenis hebben op basis van historie met kWh meter
Eigenlijk geldt voor vrijwel iedereen één ding, dat hij niet tussen 05h-09h aangaat tenzij het echt nodig is. Juist op dat koude moment van de nacht even wachten tot de zon weer straalt, en er is tussen 06-09h een schaarste op het net. Dus slechte(re) COP en hogere dynamische tarieven. Als het dan doordeweeks iets kouder is bij het opstaan, dan maakt dat niet uit, en in het weekend is het rond 10h in de meeste situaties aangenaam. En in dat geval maakt het niet zoveel uit of hij dat doet om 05:30 of 08:30. De piekprijs tussen 16:00-20:00 wil je ook vermijden. Een beperkte nachtverlaging (en verhoging vòòr 16h) voor die paar uurtjes, wellicht icm. Tr compensatie zou in veel gevallen de truuk kunnen zijn.Proton_ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:14:
[...]
Dat is inderdaad één van de redenen waarom het niet eenvoudig om een uitspraak te doen over nachtverlaging.
Heldere nachten met een groot dag/nacht verschil zijn zeldzaam, hier afgelopen februari:
[Afbeelding]
En daarnaast zorgt soms juist op koude nachten een nachtverlaging voor opstarten op het koudste punt met een koude vloer.
Een andere conclusie is dat het blijkbaar in veel gevallen niet veel uit maakt en dat je gewoon kan doen wat voor jou fijn werkt.
:strip_exif()/f/image/oT7CbaSps4l7vqjTBLOFbXjQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ja... zolang er een plat nachtstroom tarief hier van 21:00-06:00 geldt en je (nog) klakkeloos mag salderen, wijzig ik mijn instellingen toch maar niet. SWW staat wel op 00:00-03:00. Het is dan nog niet al te koud, maar natuurlijk een slechtere COP dan overdag. Met nachtstroom eur0,21/kWh ben ik dan duurzaam èn goedkoper bezig.
[ Voor 45% gewijzigd door tonwes99 op 16-10-2024 09:01 ]
Zoals vandaag kan dat heel lucratief zijn. Leuke schakeling met het SG contact en bv homey maakt het extra interessant. Prijzen excl. Belastingentonwes99 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:34:
[...]
Eigenlijk geldt voor vrijwel iedereen één ding, dat hij niet tussen 05h-09h aangaat tenzij het echt nodig is. Juist op dat koude moment van de nacht even wachten tot de zon weer straalt, en er is tussen 06-09h een schaarste op het net. Dus slechte(re) COP en hogere dynamische tarieven. Als het dan doordeweeks iets kouder is bij het opstaan, dan maakt dat niet uit, en in het weekend is het rond 10h in de meeste situaties aangenaam. En in dat geval maakt het niet zoveel uit of hij dat doet om 05:30 of 08:30. De piekprijs tussen 16:00-20:00 wil je ook vermijden. Een beperkte nachtverlaging (en verhoging vòòr 16h) voor die paar uurtjes, wellicht icm. Tr compensatie zou in veel gevallen de truuk kunnen zijn.
[Afbeelding]
Maar ja... zolang er een plat nachtstroom tarief hier van 21:00-06:00 geldt en je (nog) klakkeloos mag salderen, wijzig ik mijn instellingen toch maar niet. SWW staat wel op 00:00-03:00. Het is dan nog niet al te koud, maar natuurlijk een slechtere COP dan overdag. Met nachtstroom eur0,21/kWh ben ik dan duurzaam èn goedkoper bezig.
:strip_exif()/f/image/sgwoRjUmMh7FtTXbvN04rm4W.jpg?f=fotoalbum_large)
Na saldering, 2027, toch maar een buffervat plaatsen en kosten van een extra pomp op de koop toenemen?Carboy54 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:23:
[...]
Zoals vandaag kan dat heel lucratief zijn. Leuke schakeling met het SG contact en bv homey maakt het extra interessant. Prijzen excl. Belastingen
[Afbeelding]
Als je alleen (of grotendeels) met radiatoren/convectoren verwarmt is het natuurlijk een ander verhaal. In ons huis is dat het geval (alleen vloerverwarming in de badkamer). Ik heb vorig stookseizoen wel/geen nachtverlaging vergeleken. Bij ons is nachtverlaging een stuk voordeliger gebleken. Dat zal ook te maken hebben met het feit dat onze woning uit 1981 niet super geïsoleerd is.Proton_ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:14:
[...]
Dat is inderdaad één van de redenen waarom het niet eenvoudig om een uitspraak te doen over nachtverlaging.
[Afbeelding]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Klopt dat zie je goed, ik snap dit ook niet. Maar dit is wat ik via de module binnenkrijg. Ook raar dat het lijkt alsof er defrosts geweest zijn per uur maar die dan weer niet aangeduid zijn. Kan ik bevestigen op een andere manier dat de machine in defrost staat? Ik heb een redelijk nieuwe versie van de Amber de 229-II versiebommer schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:05:
[...]
Zie ik nou goed dat de laatste defrost bijna 2 uur duurt?
Dit is m, lijkt me prima afstand. De sensor zie je ook zittenbommer schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:47:
[...]
@shadylog Hoever staat de Amber bij een muur vandaan.
Staat hij hier te dicht op zakt de temp op de buiten sensor.
:strip_exif()/f/image/G1Gt6GwBDn2lCdb2HMSRehFw.jpg?f=fotoalbum_large)