Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 15:24
Ik heb een Barcoil Air 160mm die kan direct in een 160mm kanaal, ik hem wel op het inblaaskanaal na de WTW gezet ipv op de aanvoer van buiten. Die kan met niet-condenserend koelen ongeveer de lucht 4 graden laten zakken, ik overweeg om er een 2e achter te plaatsen. Een grotere nemen kan uiteraard wat meer capaciteit geven. De WTW maakt van 33 graden -> 28gr en dan de kanaalkoeler maakt er weer 24 van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBD3Pu5H0-r887TR9Gf0TKvQQZI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LAJbguE8PST7OCdlBoQf0oBd.png?f=fotoalbum_large

Verder koel ik alles met de vloerkoelin. Ik zit zelf te kijken om boven nog een plafond fancoil te plaatsen om wat meer koelcapaciteit toe te voegen. Echter vraag ik me af hoe veel nut dat heeft met niet-condenserend koelen.

Wat zijn de mogelijkheiden om een 2-zone systeem in te richten met 1 zone naar de fancoil zodat die condenserend kan koelen, is dat haalbaar? Hebben beide circuits dan een eigen pomp nodig?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkvalias
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-09 07:08
Razor109 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:09:
Ik heb een Barcoil Air 160mm die kan direct in een 160mm kanaal, ik hem wel op het inblaaskanaal na de WTW gezet ipv op de aanvoer van buiten. Die kan met niet-condenserend koelen ongeveer de lucht 4 graden laten zakken, ik overweeg om er een 2e achter te plaatsen. Een grotere nemen kan uiteraard wat meer capaciteit geven. De WTW maakt van 33 graden -> 28gr en dan de kanaalkoeler maakt er weer 24 van.

[Afbeelding]

Verder koel ik alles met de vloerkoelin. Ik zit zelf te kijken om boven nog een plafond fancoil te plaatsen om wat meer koelcapaciteit toe te voegen. Echter vraag ik me af hoe veel nut dat heeft met niet-condenserend koelen.

Wat zijn de mogelijkheiden om een 2-zone systeem in te richten met 1 zone naar de fancoil zodat die condenserend kan koelen, is dat haalbaar? Hebben beide circuits dan een eigen pomp nodig?
Netjes! Zelf ervaar ik vooral de luchtvochtigheid als een issue. 24 graden met een lagere RH is comfortabeler als 21 graden met hoge RH. Extra koelvermogen heb je dan naar mijn idee niets aan, want zodra je de lucht afkoelt knalt de RH omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:50
Idem hier. Temperatuur is door de koeling 'onder controle', maar de luchtvochtigheid is te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:44
GhandiHarder schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:15:
@bommer Hetzelfde ervaar ik hier. Naar welke oplossing (of welk apparaat) ben je aan het kijken?

Zoiets vind ik wel interessant: https://gathering.tweaker...ist_messages/2004610/last

@darkvalias Welke kanaalkoeler heb je gebruikt?

Is het probleem niet dat je door zo'n koeler veel kouder water moet laten stromen, om condenserend te koelen en daarom niet i.c.m. met vloerkoeling kan gebruiken? Het kan natuurlijk wel, maar dan heeft het nauwelijks effect?

Beetje hetzelfde idee als fancoils i.c.m. vloerkoeling. @Carboy54 kom jij die combinatie wel eens tegen?
Heb een overblijvertje gekregen, is eigenlijk een naverwarmer.
Dus moet er iets van een lekbak ondermaken.
Er hoeft geen 16 graden lucht naar binnen. Een graad of 20 is genoeg.

Net nog even ingelogd, binnen beneden de 21 en buiten is het 31,5
Dus dat gaat best lekker.
Heb de testo mee, dus zal straks eens geijkt meten.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
mauritsl schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:21:
Het warme weer lijkt bij mij een probleem te geven met de verwarming van het tapwater. De temperatuur komt op warme dagen (25+ niet hoger dan een graadje of 48 a 49. Opzich niet direct een issue omdat er ook minder warm water wordt gebruikt, maar de legionella run werkt nu niet.

Net voordat het opwarmen stopt stijgt de Td naar circa 74 graden, wat denk ik de oorzaak is dat die ermee stopt. De foto is van net nadat deze uitschakelt. Tw is 46.3 met setpoint 55. Er zijn geen storingen. Wellicht kan de WP niet genoeg warmte kwijt op de warmtewisselaar van de boiler, maar waarom dat in de winter geen probleem is begrijp ik dan niet. Ook draait de compressor met 4.4 a 4.5A, terwijl die bij ruimteverwarming moduleert nar 2.4. Daar lijkt dus wat ruimte te zijn, maar ik kan het in de software niet instellen zover ik zie. Eco modus staat aan.

[Afbeelding]

De boilers zijn twee Eldom green line 120L. Verwarmen is parallel aangesloten, aftappen in serie. Volgens de specs hebben ze een max vermogen op de warmtewisselaar van 19kW per stuk, maar dat is 80-60 graden. Oppervlak is 0,65m2 per stuk. Tui is ruim 5 graden hoger dan Tw, die onderin de eerste boiler zit.

Volgens mij zijn er een aantal oplossingen:
- Aanpassing in instellingen zodat de WP met minder vermogen draait, maar lijkt niet mogelijk
- Legionella run dan maar afmaken met elektrisch element, lijkt ook niet mogelijk
- Water in boilers rondpompen tijdens verwarmen zodat de WP meer vermogen kwijt kan

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn? Zou de laatste oplossing waarschijnlijk helpen, of zijn er goedkopere/makkelijkere oplossingen?
De compressor kan bij deze extreme temperaturen slecht heet water maken. De bekende omgekeerde emmer uit de handleiding.
Smorgens vroeg of snachts tapwater maken

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:34
Er zit ook best marge op de gezien wordt als behaaglijk, maar met een hoge luchtvochtigheid buiten ontkom je bijna niet aan iets van ontvochtigen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWl31MCCtyNN1YVWrpxTkdOnS-k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dBtIS6NlAVN8XKk8FdHwmd7R.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Laatst online: 11-09 15:24
bommer schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:00:
[...]

Heb een overblijvertje gekregen, is eigenlijk een naverwarmer.
Dus moet er iets van een lekbak ondermaken.
Er hoeft geen 16 graden lucht naar binnen. Een graad of 20 is genoeg.

Net nog even ingelogd, binnen beneden de 21 en buiten is het 31,5
Dus dat gaat best lekker.
Heb de testo mee, dus zal straks eens geijkt meten.
21 dat is wel erg netjes met alleen vloerkoeling!

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riu1UgDOpOzxS7LVd21ROEfYwW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlMaviUg233SzwSMdqqS51R1.jpg?f=fotoalbum_large
Geijkte meter zegt dat het iets warmer is, op een iets andere plek in de woonkamer. En de vrouw heeft net staan kokkerellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Voor de gebruikers van de Home Assistant integratie, die ook de home-assistant-solaredge-modbus integratie gebruiken. Of welke andere integratie die Pymodbus gebruikt.

Home Assistant gaat upgraden naar versie 3.9.x. De Itho Amber integratie is daarop al aangepast (v1.2)
Indien je nog andere integraties gebruikt zoals de eerder genoemde solar edge. Kan dit problemen geven.

Dit ligt niet aan de Itho Amber integratie, deze volgt de gebruikte versie van pymodbus in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:34
Kan iemand zijn licht laten schijnen over de modulatie-instellingen voor koelen? Voor verwarmen is dit mij soms al een raadsel, maar die draait nu lekker. Maar mijn koelen stopt bij een outlet temp=verdelertemperatuur van 18,5oC, terwijl de koelcurve op een steady 16oC staat. De retour staat op 20oC, dus de vloer zal nog boven de 20oC zijn, dus nog geen condensrisico's.

Wie heeft een idee hoe ik de Amber langer kan laten koelen?

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nubz1sQ7BiKyDNHzyzLFAndcHx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJS41VbrQFkzZMmbwxyAS3xS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATFEY5jAU1xzQFYeZ9ynjLY54Yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gIBjdT26HK9lIlxZfs7aUOkx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4P4WDmMETtrmO9kS45asqxbrokU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XkcRUQLqxjlw5RJ5L1T9tCWI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3_OwsAs5W7YEnSPnY4xKQOpA_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14a3NCl55nectrzMFmcY1axJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
tonwes99 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:11:
Kan iemand zijn licht laten schijnen over de modulatie-instellingen voor koelen? Voor verwarmen is dit mij soms al een raadsel, maar die draait nu lekker. Maar mijn koelen stopt bij een outlet temp=verdelertemperatuur van 18,5oC, terwijl de koelcurve op een steady 16oC staat. De retour staat op 20oC, dus de vloer zal nog boven de 20oC zijn, dus nog geen condensrisico's.

Dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar staat min aanvoer temperatuur koelen op (ook in menu 1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
tonwes99 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:11:

Dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je delta restart staat op 3, dus dan is het gebruikte setpoint niet 16C
Ik vermoed dat je Koelcurve nog aan staat, waarbij de gebruikte setpoint bij de huidige buitentemperatuur ergens rond 21c ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:44
Hoi Allemaal,

nadat ik daarnet de handleiding er nog eens bij pakte om te begrijpen hoe de regeling van de koeling werkt zag ik pas hoe enorm uitgebreid de nieuwste handleiding in de Topic Start van de Amber is geworden.

Handleiding: https://ithodaalderop.com...eiding%20Amber%20(nl).pdf

Een goed uitgebreid document is het geworden t.o.v. de handleiding die ik vorig jaar bij de Amber geleverd heb gekregen! Wat mij nu opvalt is dat er ook expliciet iets benoemd staat over de itho IoT module dat deze kan worden aangesloten.
De handleiding van de IOT module is hier te vinden: https://ithodaalderop.com...g%20IoT-Module%20(nl).pdf

Puur uit interesse: Heeft iemand hier al ervaringen mee? Is dit een maal aanschaffen en werkt het dan of zit er nog een abonnementsmodel aan vast? Komt er dan ook een App bij?

Ik maak momenteel gebruik van de module van Leejoo icm Home Assistant maar ik heb dus speciaal voor de Amber een Home Assistant computertje gekocht en me hierin verdiept. Ik kan me goed voorstellen dat de gemiddelde klant een kant en klare oplossing wel ziet zitten.

Edit: Ik zie nu dat deze binnenkort beschikbaar is: https://www.ithodaalderop...%20Daalderop%20Monitoring.

Hebben onze installateurs @Carboy54 en @Stoker toevallig al een sneak preview?

[ Voor 15% gewijzigd door hondacb50 op 02-07-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:13
@hondacb50 Je link naar de handleiding is stuk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:44
Andrehj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:17:
@hondacb50 Je link naar de handleiding is stuk.
Fixed! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:50
hondacb50 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:12:
Hoi Allemaal,

nadat ik daarnet de handleiding er nog eens bij pakte om te begrijpen hoe de regeling van de koeling werkt zag ik pas hoe enorm uitgebreid de nieuwste handleiding in de Topic Start van de Amber is geworden.

Een goed uitgebreid document is het geworden t.o.v. de handleiding die ik vorig jaar bij de Amber geleverd heb gekregen! Wat mij nu opvalt is dat er ook expliciet iets benoemd staat over de itho IoT module dat deze kan worden aangesloten.
De handleiding van de IOT module is hier te vinden: https://ithodaalderop.com...g%20IoT-Module%20(nl).pdf

Puur uit interesse: Heeft iemand hier al ervaringen mee? Is dit een maal aanschaffen en werkt het dan of zit er nog een abonnementsmodel aan vast? Komt er dan ook een App bij?

Ik maak momenteel gebruik van de module van Leejoo icm Home Assistant maar ik heb dus speciaal voor de Amber een Home Assistant computertje gekocht en me hierin verdiept. Ik kan me goed voorstellen dat de gemiddelde klant een kant en klare oplossing wel ziet zitten.

Edit: Ik zie nu dat deze binnenkort beschikbaar is: https://www.ithodaalderop...%20Daalderop%20Monitoring.

Helaas nog niet. Na de vakantie.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik ben ook wel heel benieuwd naar waar Itho mee gaat komen. Afhankelijk daarvan ga ik denken om misschien een versie van de software te ontwikkelen die stand alone werkt voor onze module.

In de tussentijd zijn er al heel veel tweakers (en ook van buiten tweakers 🎉) tevreden gebruiker 😊

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Get!em schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:01:
[...]

Je delta restart staat op 3, dus dan is het gebruikte setpoint niet 16C
Ik vermoed dat je Koelcurve nog aan staat, waarbij de gebruikte setpoint bij de huidige buitentemperatuur ergens rond 21c ligt.
@Get!em , @bommer , dank voor jullie reactie
Minimum stond op 15
Menu-optie Curve wel/niet is verwarrend, de menuoptie toont "Koelcruve ja/nee" met een schuif, zet je die dan van ja op nee, of is de vraag eigenlijk "Koelcurve?" of "Koelcurve Ja".

Anyway, daarom 17oC ingesteld voor zowel alle mogelijke buitentemperaturen en initieel dezelfde waarde voor koelen zonder curve. Vervolgens koelen zonder curve teruggebracht naar 16oC.

Met deze temperaturen zou hij dus af moeten schakelen op 15, 16 of 17, en in ieder geval weer aan moeten schakelen zodra de temperatuur bij de verdeler 17+5=22oC is.

Maar... uitschakelen gebeurde de ene keer bij 16,5, klopt nog redelijjk, de tweede keer al bij 18,5oC.
Aanschakelen lijkt te gebeuren bij 23oC, dus de koelcurve zou dan op 18oC staan (18+5=22).

Anyway, bij de volgende hittegolf opnieuw bekijken en dan ook vanuit @leejoow kijken wat het actuele setpoint is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3_OwsAs5W7YEnSPnY4xKQOpA_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14a3NCl55nectrzMFmcY1axJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 02-07-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Hoi Allemaal,

Een goed uitgebreid document is het geworden t.o.v. de handleiding die ik vorig jaar bij de Amber geleverd heb gekregen! Wat mij nu opvalt is dat er ook ...
Heeee, die is lekker uitgebreid! Incl toelichting per menu onderdeel wat het doet, handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Hoi Allemaal,

En schitterende exploded views... Jammer dat Itho deze onderdelen niet aan particulieren levert...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1rP_oItbgfsfRTYIipfj34SlH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwbghritXgfLen1buVp6RryI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-09 19:58

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:59:
[...]

Helaas nog niet. Na de vakantie.
Hou ons op de hoogte!

PS.
Welke vakantie , 2025?

EDIT:

Nog even wat over die I2C module gelezen om mijn hooggespannen verwachtingen te bevredigen.
Gaat dus uitsluitend over monitor gegevens in de cloud van Itho

Niets met betrekking tot een verbeterde gebruikers experience zoals remote control o.i.d.

[ Voor 38% gewijzigd door Jan2023 op 03-07-2025 18:30 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Jan2023 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:18:
[...]

Hou ons op de hoogte!

PS.
Welke vakantie , 2025?

EDIT:

Nog even wat over die I2C module gelezen om mijn hooggespannen verwachtingen te bevredigen.
Gaat dus uitsluitend over monitor gegevens in de cloud van Itho

Niets met betrekking tot een verbeterde gebruikers experience zoals remote control o.i.d.
Dat klinkt alsof ik aan de gang moet gaan dan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

leejoow schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:52:
[...]

Dat klinkt alsof ik aan de gang moet gaan dan. :P
Alle nieuwe ontwikkelingen zijn Welkom .
8)

Alles wat voor mij bruikbaar is pak ik er uit,-)

[ Voor 10% gewijzigd door Jan2023 op 03-07-2025 19:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bommer
Voor de mensen die evt. dauwpunt zouden willen bewaken met een temperatuur / luchtvochtigheid sensor
ook op modbus.

Kijk voor verkrijgbaarheid op de github.

Ik heb er een Home Assistant integratie voor gemaakt
https://github.com/remmob/sht20modbus

Natuurlijk ook prima te gebruiken als input voor een (Amber) thermostaat in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkvalias
Update wat betreft de koelbatterij in het inlaatkanaal van onze WTW. Hoewel het water niet lijkt te condenseren op de finnen werkt het wel bizar goed om de lucht te koelen. Met wat afwijking in mijn ali-expres sensoren kom ik toch op een flinke 13 graden daling bij 170m3/h. Dat vind ik toch wel een succes!

Volgende stap is kijken wat er gebeurt als ik hem na de wisselaar plaats, en de al gekoelde lucht nog verder koel. Vanzelfsprekend wel letten op condensatie in de leidingen :) (andere optie is om de uitgaande lucht te koelen in de hoop dat het condenseert in de WTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
darkvalias schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:53:
Update wat betreft de koelbatterij in het inlaatkanaal van onze WTW. Hoewel het water niet lijkt te condenseren op de finnen werkt het wel bizar goed om de lucht te koelen. Met wat afwijking in mijn ali-expres sensoren kom ik toch op een flinke 13 graden daling bij 170m3/h. Dat vind ik toch wel een succes!

Volgende stap is kijken wat er gebeurt als ik hem na de wisselaar plaats, en de al gekoelde lucht nog verder koel. Vanzelfsprekend wel letten op condensatie in de leidingen :) (andere optie is om de uitgaande lucht te koelen in de hoop dat het condenseert in de WTW)
Je hebt hem nu voor de kruiswisselaar gezet op de inlaat lucht?
Waarom er voor en niet er achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkvalias
bommer schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:04:
[...]

Je hebt hem nu voor de kruiswisselaar gezet op de inlaat lucht?
Waarom er voor en niet er achter?
Voornamelijk omdat dat de plek was om makkelijk te experimenteren. Daar zat een sensor om dauwpunt te berekenen. Maar ik vermoed dat het plaatsen na de WTW nog wel eens zou kunnen werken omdat we geen enthalpie wisselaar hebben. Dus de luchtvochtigheid is daar al flink hoog. Daarnaast blijft de koude ook beter in huis op die manier :)

Delta tussen temp in en uit wat ook wel leuk om te zien zo ;p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
darkvalias schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:41:
[...]

Voornamelijk omdat dat de plek was om makkelijk te experimenteren. Daar zat een sensor om dauwpunt te berekenen. Maar ik vermoed dat het plaatsen na de WTW nog wel eens zou kunnen werken omdat we geen enthalpie wisselaar hebben. Dus de luchtvochtigheid is daar al flink hoog. Daarnaast blijft de koude ook beter in huis op die manier :)

Delta tussen temp in en uit wat ook wel leuk om te zien zo ;p
Ik ben een beetje bang voor legionella op de lucht toevoer v.d woning.
Mooie casus, Maar we raken aardig off topic zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-09 12:02
Afgelopen week een potentieel gevaarlijke situatie meegemaakt met de Amber i.c.m. driewegklep.

De Amber heeft de afgelopen 3 maanden alleen maar tapwater verwarmd. Tijdens het hete weer heb ik de amber op het koelprogramma gezet. Hiermee is na 3 maanden de 3-weg klep weer aangestuurd geweest. De actuator heeft de 3-weg klep open gedrukt.

Bij het uitvoeren van de warmwater run conform het klokprogramma is de actuator (Honeywell VC4013) weer terug gegaan alleen is de 3-weg klep zelf in open positie blijven hangen. (deze zat vast,vermoedelijk omdat deze 3 maanden niet is bewogen).

Ik merke dit op omdat mijn vloer flink warm was. (op dat moment al 38 graden watertemperatuur).

De Amber blijft doorstoken tot het warm water setpoint is bereikt doorstoken en gaat er vanuit dat de 3-wegklep in de juiste positie staat. Dit was bij mij door het vastlopen niet het geval en ging al deze warmte de vloer in ipv het boilervat.

Uiteindelijk kreeg ik met wat teflonspray de 3-wegklep weer gemakkelijk los en werkt de boel weer. Maar het was geen prettige ervaring.

Meer mensen dit meegemaakt? Vind het zelf wel verontustend dat er geen beveiliging aanwezig is voor deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Laatst online: 08:32
asjenietergvin schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:59:
Afgelopen week een potentieel gevaarlijke situatie meegemaakt met de Amber i.c.m. driewegklep.

De Amber heeft de afgelopen 3 maanden alleen maar tapwater verwarmd. Tijdens het hete weer heb ik de amber op het koelprogramma gezet. Hiermee is na 3 maanden de 3-weg klep weer aangestuurd geweest. De actuator heeft de 3-weg klep open gedrukt.

Bij het uitvoeren van de warmwater run conform het klokprogramma is de actuator weer terug gegaan alleen is de 3-weg klep zelf in open positie blijven hangen. (deze zat vast,vermoedelijk omdat deze 3 maanden niet is bewogen).

Ik merke dit op omdat mijn vloer flink warm was. (op dat moment al 38 graden watertemperatuur).

De Amber blijft doorstoken tot het warm water setpoint is bereikt doorstoken en gaat er vanuit dat de 3-wegklep in de juiste positie staat. Dit was bij mij door het vastlopen niet het geval en ging al deze warmte de vloer in ipv het boilervat.

Uiteindelijk kreeg ik met wat teflonspray de 3-wegklep weer gemakkelijk los en werkt de boel weer. Maar het was geen prettige ervaring.

Meer mensen dit meegemaakt? Vind het zelf wel verontustend dat er geen beveiliging aanwezig is voor deze situatie.
Welke driewegklep heb je?

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-09 12:02
crepsly schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:33:
[...]

Welke driewegklep heb je?
Honeywell VC4013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredjes
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06-07 20:36

Bij het uitvoeren van de warmwater run conform het klokprogramma is de actuator (Honeywell VC4013) weer terug gegaan alleen is de 3-weg klep zelf in open positie blijven hangen. (deze zat vast,vermoedelijk omdat deze 3 maanden niet is bewogen).

Dit is wel nuttige data, bedankt voor het delen.

Heb zelf een paar keer de thermostaat/warmtevraag aangezet. De eerste twee keer veerde de driewegklep nogal haperend terug. Zal dit voortaan wekelijks ofzo herhalen.

Misschien hebben sommige ketelfabrikanten daarom standaard de A positie voor de klep

Softwarematig 1x per dag de klep omzetten zou idd een oplossing zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredjes
Dit kan nog wel een dingetje worden met de start van het stookseizoen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredjes
Waren er vorig jaar meldingen van vastzittende 3wegkleppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:32
Dat lijkt dezelfde driewegklep die in mijn Vaillant CV zat en waarvan ik de cartridge diverse malen heb vervangen omdat deze vast liep.
Regelmatig testen lijkt me zinvol.

Ik heb geen driewegklep maar als ik er een zou hebben dan zou ik op de uitgang richting vvw een temperatuursensor plaatsen met alarmering.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer

Wat ik mij afvraag, heb je de maximale aanvoer temperatuur wel laag genoeg ingesteld?
dan had dit niet gebeurt.
Als TC een een temperatuur meet die hoger is dan die waarde (stel 35) dan gaat de compressor uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
hansvk schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:08:
Dat lijkt dezelfde driewegklep die in mijn Vaillant CV zat en waarvan ik de cartridge diverse malen heb vervangen omdat deze vast liep.
Regelmatig testen lijkt me zinvol.

Ik heb geen driewegklep maar als ik er een zou hebben dan zou ik op de uitgang richting vvw een temperatuursensor plaatsen met alarmering.
Foutmelding S07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:40

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Fredjes schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:36:
Waren er vorig jaar meldingen van vastzittende 3wegkleppen?
0

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Mij ook niet bekend. Wel is hiervoor ook een vuilfilter essentieel.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 17:53
Geen idee of het hier ook over de uitstervende HPS-serie mag gaan. Maar momenteel is de HP-S55 te koop voor slechts €1449,- te koop bij Warmteservice.

Mis ik iets (buiten natuurlijk R410a, en het feit dat die eruit gaat) waarom dit model zo goedkoop is? Ik overweeg deze namelijk om bij mij te laten installeren. Ik prefereer echter R290, maar het prijsverschil is aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
snaggyheadshot schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:01:
Geen idee of het hier ook over de uitstervende HPS-serie mag gaan. Maar momenteel is de HP-S55 te koop voor slechts €1449,- te koop bij Warmteservice.

Mis ik iets (buiten natuurlijk R410a, en het feit dat die eruit gaat) waarom dit model zo goedkoop is? Ik overweeg deze namelijk om bij mij te laten installeren. Ik prefereer echter R290, maar het prijsverschil is aanzienlijk.
Subsidie eur2350, dus eur899 toe? Er is genoeg gezegd over Warmteservice, maar ja, split, dus je hebt sowieso een installateur nodig voor afpersen en inbedrijfstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb zelf de HP-S95 en vindt het een top apparaat. Een monobloc werkt bij mij qua leidingen niet en dan is dit een hele mooie oplossing. Alleen je hebt inderdaad een installateur nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 17:53
tonwes99 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:41:
[...]

Subsidie eur2350, dus eur899 toe? Er is genoeg gezegd over Warmteservice, maar ja, split, dus je hebt sowieso een installateur nodig voor afpersen en inbedrijfstellen.
Wel een split idd, maar de subsidie maakt het zeer interessant. Een bevriende installateur is bereid de pomp te installeren op basis van uurtje factuurtje. Dus zelfs met pak hem beet 16 uur aan arbeid is het nog steeds zeer interessant.

Betwijfel alleen sterk of dit model voldoende is voor mijn huis. Ik ben een vrijstaande niet al te grote (120m2) '60 woning met energielabel G aan het renoveren. Ik heb wel de opgaaf van de oude bewoners (2200m3 gas), maar dat zegt in de nieuwe situatie niet meer zoveel. De vloer is geïsoleerd (20cm EPS), vloerverwarming is aangelegd, de spouwmuren worden geïsoleerd, alle kozijnen worden vervangen met triple glas, en het dak wordt geïsoleerd (14cm PIR). De wens is om ook nog een WTW te installeren om warmteverlies te beperken.

Ik heb wat bierviltjes-berekeningen gemaakt en in die berekening ben ik er van uitgegaan dat ik zowel de begane grond als de bovenverdieping warm stook. In praktijk zal ik op de bovenverdieping alleen de badkamer verwarmen. Ik kom dan uit dat het nét uitkomt op de paar zeer koude nachten die we tegenwoordig hebben. SWW heb ik buiten beschouwing gelaten (kan mogelijk worden opgevangen door een WPB voor nogmaals subsidie).

Iemand advies/ervaring in mijn situatie waarbij het een beetje schatten is wat betreft vermogen? In praktijk heb ik boven en benden ook nog een airco hangen, die bij zouden kunnen springen. Maar ik ben van mening dat je dit buiten beschouwing moet laten bij het kiezen van een warmtepomp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Zo, homeassistant maar eens bijgewerkt voor een mooier dashboard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/menu5RCynQ9yCS65PID3M-MDONk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uHxu7QLC9cLTcfSbuq7fg3AV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
snaggyheadshot schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Wel een split idd, maar de subsidie maakt het zeer interessant. Een bevriende installateur is bereid de pomp te installeren op basis van uurtje factuurtje. Dus zelfs met pak hem beet 16 uur aan arbeid is het nog steeds zeer interessant.

Betwijfel alleen sterk of dit model voldoende is voor mijn huis. Ik ben een vrijstaande niet al te grote (120m2) '60 woning met energielabel G aan het renoveren. Ik heb wel de opgaaf van de oude bewoners (2200m3 gas), maar dat zegt in de nieuwe situatie niet meer zoveel. De vloer is geïsoleerd (20cm EPS), vloerverwarming is aangelegd, de spouwmuren worden geïsoleerd, alle kozijnen worden vervangen met triple glas, en het dak wordt geïsoleerd (14cm PIR). De wens is om ook nog een WTW te installeren om warmteverlies te beperken.

Ik heb wat bierviltjes-berekeningen gemaakt en in die berekening ben ik er van uitgegaan dat ik zowel de begane grond als de bovenverdieping warm stook. In praktijk zal ik op de bovenverdieping alleen de badkamer verwarmen. Ik kom dan uit dat het nét uitkomt op de paar zeer koude nachten die we tegenwoordig hebben. SWW heb ik buiten beschouwing gelaten (kan mogelijk worden opgevangen door een WPB voor nogmaals subsidie).

Iemand advies/ervaring in mijn situatie waarbij het een beetje schatten is wat betreft vermogen? In praktijk heb ik boven en benden ook nog een airco hangen, die bij zouden kunnen springen. Maar ik ben van mening dat je dit buiten beschouwing moet laten bij het kiezen van een warmtepomp.
Twee stuks is nog steeds 2x subsidie… (de Quatt aanpak…). Heb je 11 maanden per jaar perfecte modulatie, op koude dagen voldoende capacitiet èn altijd een backup als één om welke reden dan ook in storing ligt...

[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 09-07-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Get!em schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:56:

[Afbeelding]
Dat ziet er gelikt uit.
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkvalias
Het is mij laatst met het koelen opgevallen dat er bij een tapwater run iets bijzonders gebeurt. Wij hebben een vrij lange afstand naar onze WP, waardoor dit waarschijnlijkt wat opvallender is dan bij anderen. (+- 15 meter naar tapwatervat)

Stel iemand staat onder de douche, sensor meet 10 graad onder target en zegt, er moet een tapwater run plaatsvinden. Het vat is nu 45 graden op plek van de sensor maar er komt nog prima warm water uit de douche.

Met koelbedrijf liep er in ons geval water van +- 14 graden door het systeem. De Amber stopt met koelen en de driewegklep gaat om van CV naar Taperwatercircuit. De warmtepomp wisselt netjes naar verwarmingsmodus en gaat het water verwarmen. Maar er zit nog aardig wat koud water in de leidingen. Dit koude water stroomt nu langs de plaatwisselaar van ons Itho vat. De pomp voor de plaatwisselaar activeert en de temperatuur in het vat keldert enorm omdat het water vanuit de warmtepomp nog niet opgewarmt is. Het water in het vat en de leidingen bereiken een gelijke temperatuur waarna de warmtepomp verder gaat met alles verwarmen (conform verwachting).

Nu werkt dit opzich prima en hebben we nog geen koude douche o.i.d. gehad. Maar ik vind het bijzonder dat dit systeem niet wat slimmer werkt. Ik zou denken dat je, voordat je de pomp van het buffervat aanzet, eerst het water in de leiding op de temperatuur van het vat wilt krijgen. Gevoelsmatig kan je dan meer warm water uit je vat krijgen.

Zelfde verhaal werkt andersom net zo. Aanvoer van de WP is bijv. 60 graad na een tapwater run. Koelbedrijf gaat weer aan en de driewegklep wisselt. Ik ben dan gewoon mijn huis aan het verwarmen.... Ook daar zou ik denken, laat het nog even over die plaatwisselaar lopen zodat het wat meer kan afkoelen. Zonder de tapwater pomp aan zal dat vat nauwelijks afkoelen.

Gezien alles 230 volt is zit ik er haast aan te denken om eens te kijken wat een paar shellies ertussen kunnen betekenen. (wel opletten met de pompen tijdens draaien van de driewegklep natuurlijk).

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
snaggyheadshot schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Ik heb iets vergelijkbaars gedaan in een jaren 70 woning met een Amber 95.
Dat gaat tot nu toe prima, maar we hebben ook nog niet echt strenge vorst gehad.
Dus de CV hangt nog paraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Get!em schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:56:

[Afbeelding]
Je had het een en ander al gedeeld op de Github, als ik tijd heb zal ik het in de wiki zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
darkvalias schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:14:
Het is mij laatst met het koelen opgevallen dat er bij een tapwater run iets bijzonders gebeurt. Wij hebben een vrij lange afstand naar onze WP, waardoor dit waarschijnlijkt wat opvallender is dan bij anderen. (+- 15 meter naar tapwatervat)

Stel iemand staat onder de douche, sensor meet 10 graad onder target en zegt, er moet een tapwater run plaatsvinden. Het vat is nu 45 graden op plek van de sensor maar er komt nog prima warm water uit de douche.

Met koelbedrijf liep er in ons geval water van +- 14 graden door het systeem. De Amber stopt met koelen en de driewegklep gaat om van CV naar Taperwatercircuit. De warmtepomp wisselt netjes naar verwarmingsmodus en gaat het water verwarmen. Maar er zit nog aardig wat koud water in de leidingen. Dit koude water stroomt nu langs de plaatwisselaar van ons Itho vat. De pomp voor de plaatwisselaar activeert en de temperatuur in het vat keldert enorm omdat het water vanuit de warmtepomp nog niet opgewarmt is. Het water in het vat en de leidingen bereiken een gelijke temperatuur waarna de warmtepomp verder gaat met alles verwarmen (conform verwachting).

Nu werkt dit opzich prima en hebben we nog geen koude douche o.i.d. gehad. Maar ik vind het bijzonder dat dit systeem niet wat slimmer werkt. Ik zou denken dat je, voordat je de pomp van het buffervat aanzet, eerst het water in de leiding op de temperatuur van het vat wilt krijgen. Gevoelsmatig kan je dan meer warm water uit je vat krijgen.

Zelfde verhaal werkt andersom net zo. Aanvoer van de WP is bijv. 60 graad na een tapwater run. Koelbedrijf gaat weer aan en de driewegklep wisselt. Ik ben dan gewoon mijn huis aan het verwarmen.... Ook daar zou ik denken, laat het nog even over die plaatwisselaar lopen zodat het wat meer kan afkoelen. Zonder de tapwater pomp aan zal dat vat nauwelijks afkoelen.

Gezien alles 230 volt is zit ik er haast aan te denken om eens te kijken wat een paar shellies ertussen kunnen betekenen. (wel opletten met de pompen tijdens draaien van de driewegklep natuurlijk).

Probleem is dat het water niet kan circuleren.
Met bijv een ingebouwd klein buffer zou dat wel kunnen, maar met dat idee. raak ik vast en zeker op de gevoelige plekjes van sommige op het tweakers forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkvalias
bommer schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:22:
[...]

Probleem is dat het water niet kan circuleren.
Ik denk dat ik het niet helemaal volg, waar kan het niet circuleren? Het loopt toch, of over de CV, of over de platenwisselaar?

Ik zat te denken aan het concept Nanobuffer van Heatgeek. Waarbij ze het water met een thermostaatklep terugsturen naar de warmtepomp als het water onder 45 graad is. Dat kan in theorie ook hier, maar dan de tapwaterpomp uitlaten totdat het water van de warmtepomp even warm is als het water in de boiler.
In ons geval zouden we daarmee kunnen voorkomen dat de bruikbare warmte afneemt omdat de leiding naar de warmtepomp daarmee opgewarmt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:58
darkvalias schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:02:
[...]

Ik denk dat ik het niet helemaal volg, waar kan het niet circuleren? Het loopt toch, of over de CV, of over de platenwisselaar?

Ik zat te denken aan het concept Nanobuffer van Heatgeek. Waarbij ze het water met een thermostaatklep terugsturen naar de warmtepomp als het water onder 45 graad is. Dat kan in theorie ook hier, maar dan de tapwaterpomp uitlaten totdat het water van de warmtepomp even warm is als het water in de boiler.
In ons geval zouden we daarmee kunnen voorkomen dat de bruikbare warmte afneemt omdat de leiding naar de warmtepomp daarmee opgewarmt wordt.
Lijkt me of/of handiger. Of je regelt dat pomp van boiler uit blijft tot op temp. Of je laat water pas door bij 45 graden?

Maar lijkt me overall qua energie niets uitmaken? Je hebt gewoon altijd met dezelfde hoeveelheid koud en op te warmen water. Of dat nu eerst je boiler beetje afkoelt, of eerst alleen in een circuit opwarmt. De hoeveelheid energie blijft gelijk?

Al, denk ik nu, natuurlijk maakt cop ook nog uit, water van 18 graden graad verwarmen kost minder dan water van 45 graden. Dus zou het heel ietsje kunnen schelen. (Waarschijnlijk) niet de moeite. Wel leuk in zoektocht naar optimalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
darkvalias schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:14:

15 meter leiding van 32mm MLB heeft 8 liter inhoud. Als je 1x/dag warm water maakt dan valt dit verlies wel mee, maar als je iedere keer dat hij onder het setpoint komt je WP laat draaien dan kan dit oplopen. Dus ik zou zeker adviseren om het klokbedrijf aan te zetten en 1x/dag te draaien. 's-nachts als je nachtstroom hebt, of 's-zomers overdag als je dynamische tarieven hebt.

Het kost overigens 0,33kWh aan warmte om 8L water op te warmen van 15oC naar 50oC. Met aanname COP = 3 is dit dus 0,11 kWh aan stroom per schakelmoment, of 0,22 als je die warmte 's-zomers weer wilt wegkoelen.

[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 12-07-2025 06:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkvalias
Dank voor de mooie inzichten :)

Vanuit een efficiëntieoogpunt hoef je dit inderdaad niet echt te doen. Waar het mij vooral om gaat is de bruikbaarheid van de opgeslagen energie. Specifiek het tapwatervat. Of dat het huis toch aardig verwarmt wordt bij koelen (Stukje comfort eigenlijk).

Gevoelsmatig kan je langer/meer mensen douchen als het vat niet eerst afkoelt om de leidingen naar de WP te verwarmen.

Then again, als ik hier boven lees dat het om 8liter zou gaan, t.o.v. ons 270 liter vat vraag ik mij af of het niet eerder komt door het omwoelen van nieuw toegevoegd koud water... Interessant dit, misschien toch maar eens een shelly er tussen om dat te bevestigen/ontkrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
darkvalias schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:05:

Vanuit een efficiëntieoogpunt hoef je dit inderdaad niet echt te doen. Waar het mij vooral om gaat is de bruikbaarheid van de opgeslagen energie. Specifiek het tapwatervat. Of dat het huis toch aardig verwarmt wordt bij koelen (Stukje comfort eigenlijk).

Gevoelsmatig kan je langer/meer mensen douchen als het vat niet eerst afkoelt om de leidingen naar de WP te verwarmen.

Then again, als ik hier boven lees dat het om 8liter zou gaan, t.o.v. ons 270 liter vat vraag ik mij af of het niet eerder komt door het omwoelen van nieuw toegevoegd koud water... Interessant dit, misschien toch maar eens een shelly er tussen om dat te bevestigen/ontkrachten.
Of 1x/dag je vat warmen, dan maakt dat omwoelen ook niet meer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

darkvalias schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:05:

Leg mij eens uit wat een shelly zou kunnen betekenen in deze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkvalias
Jan2023 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:55:
[...]

Leg mij eens uit wat een shelly zou kunnen betekenen in deze ?
De shelly gaat tussen de tapwaterpomp en de amber aansturing zitten. Daarmee kan ik het aangaan van de tapwaterpomp vertragen/op x temp water pas aanzetten. Dit terwijl de wp over de platenwisselaar stroomt en het water in die lus aan het opwarmen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

darkvalias schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:31:
[...]

De shelly gaat tussen de tapwaterpomp en de amber aansturing zitten. Daarmee kan ik het aangaan van de tapwaterpomp vertragen/op x temp water pas aanzetten. Dit terwijl de wp over de platenwisselaar stroomt en het water in die lus aan het opwarmen is.
Welke shelly kan er schakelen d.m.v. een temperatuursensor?
Heb je daar een link van ? B.v.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-09 18:32
Degast schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:44:
[...]

Nee, zeker niet.

Maar in mijn geval wel natte verdeler bij weer als vandaag en 16 graden, vloer kom ik pas achter als te laat 🙃.

Onder de 16 doet ie sowieso niet? (Is minimale setting beveiliging)

Verschilt per huis, ja.
Is toch ideaal, als je de vloer wil dweilen😂

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkvalias
Jan2023 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:44:
[...]

Welke shelly kan er schakelen d.m.v. een temperatuursensor?
Heb je daar een link van ? B.v.d
Shelly heeft de 'plus addon' waardoor je meerdere sensoren kan aansluiten en uitlezen en lokaal mee kan scripten. Koppel het zelf via home assistant, gezien ik daar ook al de warmtepomp uitlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ah ok , if this than that.
Duidelijk.
Niet helemaal plug en play.

[ Voor 27% gewijzigd door Jan2023 op 13-07-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
@darkvalias Houd je er rekening mee, dat als je de pomp van het tapwater boiler uitzet, er bijna geen flow is
Ik weet haast wel zeker dat dit gaat resulteren in een flow storing.

je hebt echt een soort kort sluitbuffer nodig met de minimale systeeminhoud.
dat zou je kunnen doen voor de 3-weg klep tussen aanvoer en retour en deze dan met automatisch afsluiters te open en sluiten.
of het heel energie zuinig is, dat denk ik niet.

Het kan wel comfort verhogend zijn, mocht de Amber gaan bijvullen tijdens een douche beurt, je dan geen koudwater hebt.

Klinkt wel als een mooi projectje overigens, maar heb eerst nog wat andere dingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkvalias
bommer schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:37:
@darkvalias Houd je er rekening mee, dat als je de pomp van het tapwater boiler uitzet, er bijna geen flow is

dat zou je kunnen doen voor de 3-weg klep tussen aanvoer en retour en deze dan met automatisch afsluiters te open en sluiten.

Het kan wel comfort verhogend zijn, mocht de Amber gaan bijvullen tijdens een douche beurt, je dan geen koudwater hebt.

Klinkt wel als een mooi projectje overigens, maar heb eerst nog wat andere dingen te doen.
Houd het in het achterhoofd, komen er snel genoeg achter. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

bommer schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:37:

Die pomp circuleert het water binnen in de boiler toch? Welke flow storing zou jij verwachten? Het lijkt mij dat de flow van de WP zelf niet verandert, hij zal alleen zijn warmte (die er dan nog niet in zit) niet kwijt kunnen omdat er stil water in de warmtewisselaar zit. Als je er voor zorgt dat de boiler pomp draait voordat de Amber in storing gaat dat hij zijn warmte niet kwijt kan, lijkt me dat er niets aan het handje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
leejoow schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:46:
[...]

Die pomp circuleert het water binnen in de boiler toch? Welke flow storing zou jij verwachten? Het lijkt mij dat de flow van de WP zelf niet verandert, hij zal alleen zijn warmte (die er dan nog niet in zit) niet kwijt kunnen omdat er stil water in de warmtewisselaar zit. Als je er voor zorgt dat de boiler pomp draait voordat de Amber in storing gaat dat hij zijn warmte niet kwijt kan, lijkt me dat er niets aan het handje is.
Als de pomp het water in het vat rondpomp, heeft dat idd niets te maken met de flow van de Amber.
Ik heb zelf geen Itho vat, maar een traditioneel vat. Geen pomp niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

bommer schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:40:
[...]

Als de pomp het water in het vat rondpomp, heeft dat idd niets te maken met de flow van de Amber.
Ik heb zelf geen Itho vat, maar een traditioneel vat. Geen pomp niets.
Ah, een Itho vat heeft een externe warmtewisselaar. De pomp waar het over gaat pompt het water rond vanuit de boiler door de warmtewisselaar.
Staat dus geheel los van het water circuit van de Amber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWPrutser
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-09 01:50
Jan2023 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:12:
@Brammetje-13-10

Heeft iets weg van het probleem wat ik eerder had.
Was ook niks meer te beginnen met windows CE , de hele computer is toen vervangen.

[Afbeelding]
Ik ben helaas exact hetzelfde probleem vandaag.
Hij stond eerst opeens op het Windows CE scherm, terwijl ik er echt al een hele tijd niet aan gezeten heb.
Ik had eerst nog even gekeken of er misschien een executable te vinden was die je zelf kunt opstarten, maar alles was leeg. In Program Files stond alleen de command prompt en in ResidentFlash stond helemaal niks (ik denk dat daar de amber software hoort te staan?).

Daarna toch maar opnieuw opgestart maar het resultaat is helaas waar ik al bang voor was: hij blijft hangen op 'loading os image'.

Hopelijk zit er nog genoeg warm water in het vat voor een warme douche.

Ik vind het wel heel bijzonder en zorgelijk dat dit spontaan kan gebeuren. Alsof het systeem uit zichzelf opeens compleet gewist is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonwes99
JWPrutser schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:38:
[...]

Hij stond eerst opeens op het Windows CE scherm, terwijl ik er echt al een hele tijd niet aan gezeten heb.
Ik had eerst nog even gekeken of er misschien een executable te vinden was die je zelf kunt opstarten, maar alles was leeg. In Program Files stond alleen de command prompt en in ResidentFlash stond helemaal niks (ik denk dat daar de amber software hoort te staan?).

Daarna toch maar opnieuw opgestart maar het resultaat is helaas waar ik al bang voor was: hij blijft hangen op 'loading os image'.

Ik vind het wel heel bijzonder en zorgelijk dat dit spontaan kan gebeuren. Alsof het systeem uit zichzelf opeens compleet gewist is.
Helaas toch al een aantal Amber-gebruikers de op deze manier onverwacht in de kou (of de warmte...) kwamen. De standaard WinCE lijkt minder betrouwbaar dan de Amber-printplaten in binnen- en buitenunit. Of dit de software of de hardware is, weet ik niet.

Ik begreep van [~Carboy54 (correctie: @Stoker )] dat Itho aan installateurs een "herinstall" USB-file verstrekt, en dat soms vervanging van de WinCE kan worden voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:34
Zie ook deze post:
Stoker in "Itho Daalderop Amber"

De aantallen lopen zo toch wel op, weet Itho ondertussen ook waar dit aan kan liggen en wordt er gewerkt aan een oplossing die dit hopelijk kan voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Woutertt schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:43:
Zie ook deze post:
Stoker in "Itho Daalderop Amber"

De aantallen lopen zo toch wel op, weet Itho ondertussen ook waar dit aan kan liggen en wordt er gewerkt aan een oplossing die dit hopelijk kan voorkomen?
Wellicht dat er enige terugkoppeling is van Itho richting @Carboy54 ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWPrutser
JWPrutser schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:38:
[...]

Gelukkig had de installateur nog een binnenunit op voorraad en hebben ze hem direct onder garantie vervangen (binnen 4 uur nadat ik gebeld had!). De oude wordt naar Itho gestuurd voor onderzoek.
Ik ben regelmatig niet zo tevreden geweest over deze installateur maar dit hebben ze erg snel opgelost.
Straks maar weer even de instellingen nalopen (geloof dat ik nog wel ergens fotos heb) en hopen dat dit niet nog een keer gaat gebeuren.
Het leek me wel goed om het hier ook te melden. Omdat hier wat mensen zitten met een directe lijn naar Itho. Wie weet kunnen ze er wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:49:
[...]

@JWPrutser daar is inmiddels een simpele update voor beschikbaar indien het is vastgelopen. Ook zal het mogelijk na de update niet meer voorkomen door een software aanpassing. Lees de post van @Stoker

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 14-07-2025 16:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Jan2023 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:49:
[...]

Ja er is een terugkoppeling geweest;

Vraag:
2) Wij hadden weer een Wince-scherm-probleem bij 1 van onze klanten, dat is toevallig iemand die in de software zit, hij heeft gekeken naar het beschikbare geheugen van het scherm, dat was 0(vol met /door storingen). Daarna opnieuw de software geïnstalleerd, toen was er weer ruimte.

Antwoord:
Dit was inderdaad het idee wat wij zelf ook hadden, dat zo simpel als wat het geheugen volloopt waardoor WinCE crashed.
Nu lijkt het vollopen door storingsmeldingen me niet zo aannemelijk. Echter worden er wel van minimaal 7 afgelopen dagen alle sensordata opgeslagen in de software. Dit neemt wel meer ruimte in beslag.

Nu ontkent de leverancier dat het probleem hierin zit. In de tussentijd hebben we wel (met tot noch to positief resultaat) een test uitgevoerd. In de WinCE applicatie zit namelijk een lettertype bestand van 20mb. Door deze te verwijderen is het lettertype van de applicatie net iets ander, maar hebben we tot noch toe geen storingen gehad. Maar we zijn dan ook nog niet zo lang hiermee aan het testen.

P.s. 1 in het laatste WinCE bestand wat ik je gestuurd heb is dit lettertype bestand ook verwijderd, vandaar dat de grootte slechts 3,5mb is van de totale software.
Laten we even afwachten of we zonder dit lettertype bestand inderdaad minder klachten krijgen komende maanden.

Dus het lettertype was ca. 20mb groot, na dit verwijderd te hebben is de herinstallatie maar 3,5mb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:21:
[...]

@JWPrutser daar is inmiddels een simpele update voor beschikbaar indien het is vastgelopen. Ook zal het mogelijk na de update niet meer voorkomen door een software aanpassing. Lees de post van @Stoker
Moet die update dan niet bij al je Amber gebruikers doorgevoerd worden ?
Beter voorkomen dan genezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:03
Dit lijkt mij ook geen oplossing, het antwoord lijkt wat verwarrend doordat het gaat over geheugen maar volgens mij wordt opslag bedoeld.
Dus wat ik eruit kan halen: opslag van het besturingssysteem is vol geraakt waardoor hij vast loopt en niet meer opstart na een power cycle. Preventief 20MB vrij maken zal alleen maar het probleem uitstellen lijkt mij.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Jordi_ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:12:
Dit lijkt mij ook geen oplossing, het antwoord lijkt wat verwarrend doordat het gaat over geheugen maar volgens mij wordt opslag bedoeld.
Dus wat ik eruit kan halen: opslag van het besturingssysteem is vol geraakt waardoor hij vast loopt en niet meer opstart na een power cycle. Preventief 20MB vrij maken zal alleen maar het probleem uitstellen lijkt mij.
Dat is niet gezegd. Hij slaat de data slechts 7 dagen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:28:
[...]

Op duizenden Ambers is het slechts incidenteel voor gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
Carboy54 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:03:
[...]

Maar ik zie op dit forum 60(?) actieve posters, (minimaal) 3 meldingen van hangende Ambers, waarvan (volgens mij) 2 van reguliere posters (en één hulpzoeker). Wat doen wij tweakers waardoor onze WinCE schermen vaker hangen dan gemiddeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:03:
[...]

Ja dat kan wel wezen maar ik vond het toch een zeer teleurstellende ervaring toen het mij overkwam.
Het vertrouwen in de Amber liep een deuk op.
:-(
Er werd wel zeer snel op ingespeeld door Itho , dat dan weer wel.

Dus als dit voorkomen kan worden.

Op zich is de oorzaak , zoals wordt gesteld een geheugen wat vol loopt , uiteraard wel bedenkelijk .
Wat zal er bespaart zijn op een paar RAM ic,s ? Mister Itho ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:03
Jan2023 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:40:
[...]

Ja dat kan wel wezen maar ik vond het toch een zeer teleurstellende ervaring toen het mij overkwam.
Het vertrouwen in de Amber liep een deuk op.
:-(
Er werd wel zeer snel op ingespeeld door Itho , dat dan weer wel.

Dus als dit voorkomen kan worden.

Op zich is de oorzaak , zoals wordt gesteld een geheugen wat vol loopt , uiteraard wel bedenkelijk .
Wat zal er bespaart zijn op een paar RAM ic,s ? Mister Itho ?
RAM lijkt onwaarschijnlijk als oorzaak omdat het probleem aanhoudt na een reboot. Er volgens mij nu ook een 'fix' om het OS opnieuw te flashen. Terwijl een vol RAM geheugen simpel te verhelpen zou zijn door een reboot.
Carboy54 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:02:
[...]

Dat is niet gezegd. Hij slaat de data slechts 7 dagen op.
Het is wel de enige logische verklaring op basis van de antwoorden en gezien het probleem te fixen is met het opnieuw flashen van de PC.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Dat schrijven ze ook; met tot noch to positief resultaat. . Er was een klein beetje geheugen vrij, die loopt bij een paar Ambers vol waardoor hij niet meer kan opstarten.

Het interne geheugen is een paar mb, als je het instaltiebestand met dik 80% kan beperken door 1 lettertype eruit te halen, dan ben ik daar wel blij mee.

Verder ben ik geen IT-er en kan ik hier niets nuttigs over zeggen.

@Jan2023 , ik kan 'm je toesturen,.. maar dit is dus ook een oplossing als 'het zover is'. Dus ik zou er nu geen nieuwe WINCE opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Stoker schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:43:
Dat schrijven ze ook; met tot noch to positief resultaat. . Er was een klein beetje geheugen vrij, die loopt bij een paar Ambers vol waardoor hij niet meer kan opstarten.

Het interne geheugen is een paar mb, als je het instaltiebestand met dik 80% kan beperken door 1 lettertype eruit te halen, dan ben ik daar wel blij mee.

Verder ben ik geen IT-er en kan ik hier niets nuttigs over zeggen.

@Jan2023 , ik kan 'm je toesturen,.. maar dit is dus ook een oplossing als 'het zover is'. Dus ik zou er nu geen nieuwe WINCE opzetten.
Bedankt voor je aanbod.
Voorlopig werkt alles prima met de huidige WINCE
En blijf ik er van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edb1
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 17:51
Ik heb een Amber 95 warmtepomp besteld, maar twijfel nog over het wel of niet toepassen van een buffervat in mijn installatie.

Situatie:

Begane grond: 50 m² vloerverwarming, ingefreesd in de tegelvloer met een h.o.h.-afstand van 10 cm. Daarboven ligt een verlijmde PVC-vloer.

Verdieping: 3 kleine T33-radiatoren (afmeting 60x65 cm) die continu mee kunnen draaien.

Totale waterinhoud systeem:

Vloerverwarming: ca. 50 liter

Radiatoren: 3 x 4,5 liter = 13,5 liter

Leidingwerk: ca. 15 liter

Totaal: ± 78,5 liter

Warmteafgifte:

Vloerverwarming: ingeschat op ca. 50 m² × 70 à 75 W/m² = ~3500 W
(aangezien het om een ingefreesd systeem gaat, verwacht ik een lagere afgifte dan bij een traditioneel in de dekvloer gelegd systeem)

Radiatoren (bij aanvoer <30 °C): naar schatting slechts 100–150 W per stuk, dus te verwaarlozen.

Op basis van zowel de beperkte waterinhoud van het systeem als de relatief lage warmteafgifte zou m.i. een buffervat nodig zijn.

Wat zijn jullie ervaringen of inzichten in soortgelijke situaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
edb1 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:15:
Ik heb een Amber 95 warmtepomp besteld, maar twijfel nog over het wel of niet toepassen van een buffervat in mijn installatie.

Situatie:

Begane grond: 50 m² vloerverwarming, ingefreesd in de tegelvloer met een h.o.h.-afstand van 10 cm. Daarboven ligt een verlijmde PVC-vloer.

Verdieping: 3 kleine T33-radiatoren (afmeting 60x65 cm) die continu mee kunnen draaien.

Totale waterinhoud systeem:

Vloerverwarming: ca. 50 liter

Radiatoren: 3 x 4,5 liter = 13,5 liter

Leidingwerk: ca. 15 liter

Totaal: ± 78,5 liter

Warmteafgifte:

Vloerverwarming: ingeschat op ca. 50 m² × 70 à 75 W/m² = ~3500 W
(aangezien het om een ingefreesd systeem gaat, verwacht ik een lagere afgifte dan bij een traditioneel in de dekvloer gelegd systeem)

Radiatoren (bij aanvoer <30 °C): naar schatting slechts 100–150 W per stuk, dus te verwaarlozen.

Op basis van zowel de beperkte waterinhoud van het systeem als de relatief lage warmteafgifte zou m.i. een buffervat nodig zijn.
Wat zijn jullie ervaringen of inzichten in soortgelijke situaties?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkfzP58tuC9STptHqsxLHW70iOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou een seriëel buffertje van 50 ltr adviseren voor een 9.5 dan zit je altijd goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 17-07-2025 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Jan2023 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:28:
[...]

Je kan beter eerst goed testen en evt problemen die tussen tijds onstaan oplossen.
dan dat je een slecht geteste versie uitgeeft, waar mogelijk meer problemen uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWPrutser
Jordi_ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:12:
Dat het door geheugen issues komt, lijkt inderdaad wat onwaarschijnlijk. Dan zou je denken dat het juist weer werkt na een reboot. Ik heb juist, voordat ik de stroom er even af heb gehaald, gekeken in alle mappen op het apparaat en het vreemde was dat die allemaal kreeg waren. Het enige programma wat nog onder program files stond, was Ms DOS. En in ResidentFlash stond helemaal niks.
Als je hem dan opnieuw start, is het dus logisch dat hij helemaal niet meer werkt, omdat er geen software meer op staat om te laden.

Ook vreemd dat er blijkbaar een eenvoudige oplossing c bekend is bij Itho, terwijl mijn installateur met Itho gebeld had een die hadden aangegeven dat hij vervangen moest worden. Blijkbaar is die info dus nog niet goed genoeg gedeeld binnen Itho.
Maar goed, ik ben blij dat het zo snel is opgelost en nu maar hopen dat het inderdaad een issue is wat slechts enkele keren op duizenden devices voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVB09
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:14
JWPrutser schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:43:
[...]

Dat het door geheugen issues komt, lijkt inderdaad wat onwaarschijnlijk. Dan zou je denken dat het juist weer werkt na een reboot. Ik heb juist, voordat ik de stroom er even af heb gehaald, gekeken in alle mappen op het apparaat en het vreemde was dat die allemaal kreeg waren. Het enige programma wat nog onder program files stond, was Ms DOS. En in ResidentFlash stond helemaal niks.
Als je hem dan opnieuw start, is het dus logisch dat hij helemaal niet meer werkt, omdat er geen software meer op staat om te laden.

Ook vreemd dat er blijkbaar een eenvoudige oplossing c bekend is bij Itho, terwijl mijn installateur met Itho gebeld had een die hadden aangegeven dat hij vervangen moest worden. Blijkbaar is die info dus nog niet goed genoeg gedeeld binnen Itho.
Maar goed, ik ben blij dat het zo snel is opgelost en nu maar hopen dat het inderdaad een issue is wat slechts enkele keren op duizenden devices voorkomt.
Wellicht zet ik mensen nu op het verkeerde been, maar volgens mij lees ik twee verschillende software gerelateerde problemen: vastlopende Amber software en in dit geval een reset van het OS? Ik kan me voorstellen dat Itho in dat laatste geval besluit de WinCE module te vervangen en te onderzoeken.

Gisteren heb ik overigens nog bij een Amber 95 de vastgelopen software opnieuw geflashed, na kort contact met Itho. Waren goed op de hoogte van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 21:15
bommer schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:32:
Voor de gebruikers van de Home Assistant integratie, die ook de home-assistant-solaredge-modbus integratie gebruiken. Of welke andere integratie die Pymodbus gebruikt.

Home Assistant gaat upgraden naar versie 3.9.x. De Itho Amber integratie is daarop al aangepast (v1.2)
Indien je nog andere integraties gebruikt zoals de eerder genoemde solar edge. Kan dit problemen geven.

Dit ligt niet aan de Itho Amber integratie, deze volgt de gebruikte versie van pymodbus in Home Assistant.
Is er iemand die hier last van had en dit heeft weten op te lossen? Ik gebruik inderdaad solaredge en vermoed dat ik daardoor de Amber integratie niet meer gefixed krijg. Ik heb de laatste maand heel veel lopen kloten met mijn netwerk, waar achteraf de kpn wifi versterkers oorzaak van bleken te zijn, dus heb dit stukje een klein beetje gemist. Ik had de solaredge integratie verwijderd en alles opnieuw gestart, maar dat bleek niet te werken. Zal wel te simpel gedacht zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Dennis08 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:44:
[...]

Is er iemand die hier last van had en dit heeft weten op te lossen? Ik gebruik inderdaad solaredge en vermoed dat ik daardoor de Amber integratie niet meer gefixed krijg. Ik heb de laatste maand heel veel lopen kloten met mijn netwerk, waar achteraf de kpn wifi versterkers oorzaak van bleken te zijn, dus heb dit stukje een klein beetje gemist. Ik had de solaredge integratie verwijderd en alles opnieuw gestart, maar dat bleek niet te werken. Zal wel te simpel gedacht zijn?
Ja, er was een periode dat de Amber integratie al op de nieuwe pymodbus zou zitten, maar Home Assistant nog niet. Dat gaf wat foutmeldingen maar werkte wel.

Na updates was er een kleine periode dat de SolarEdge Modbus het niet goed deed en de Amber wel.

Week erna is de SolarEdge modbus (hacs) ook gefixt.

Daarna werkte alles weer.

Ik ben zelf overgestapt op SolarEdge modbus multi. Die was meteen al gefixt en zat op laatste versie Pymodbus waar ook de Amber op zat.

Als je alles hebt geupdate zou t nu gewoon moeten werken. “Herlaad” de integratie anders even. Dan werkt hij mogelijk wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 27-07-2025 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis08
Ik gebruik(te) de Solaredge integratie zonder HACS. Deze vond hij automatisch en werkte eigenlijk altijd goed. Mede door de internetproblemen die ik had wist ik niet goed waar te zoeken. De Amber integratie moest ik elke dag meerdere keren herstarten. Deze kwam niet meer online. Later kwam ik erachter dat mijn hele internet dagelijks meerdere keren compleet uitviel. Toen ook wat gerommeld met de modbus, en niet goed onthouden hoe het stond. Ik krijg nu continu dit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFRtOo2Lb6yXPN221DEohiBlIzc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rXbDi6AdGexkqnfY0EG2OKa8.png?f=user_large

Is er een reden om SolarEdge modbus multi te gebruiken? Moet dit standaard werken op een omvormer? Ik had hem net gedownload en IP adres ingesteld, maar die geeft alleen foutmeldingen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Dennis08 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:44:
[...]

Ik ben zelf overgegaan op de solar edge multi.
Heb je de laatste versie van de Amber integratie geinstalleerd/geupdate. Want er zit belangrijke wijzigingen in tov de vorige versie. Ivm de gebruikte modbus versie.

Ik heb/had de integratie aangepast, hij gebruikt nu altijd de versie die
In HA zelf actief is.

[ Voor 17% gewijzigd door bommer op 28-07-2025 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Dennis08 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:21:
Ik gebruik(te) de Solaredge integratie zonder HACS. Deze vond hij automatisch en werkte eigenlijk altijd goed. Mede door de internetproblemen die ik had wist ik niet goed waar te zoeken. De Amber integratie moest ik elke dag meerdere keren herstarten. Deze kwam niet meer online. Later kwam ik erachter dat mijn hele internet dagelijks meerdere keren compleet uitviel. Toen ook wat gerommeld met de modbus, en niet goed onthouden hoe het stond. Ik krijg nu continu dit te zien:

[Afbeelding]

Is er een reden om SolarEdge modbus multi te gebruiken? Moet dit standaard werken op een omvormer? Ik had hem net gedownload en IP adres ingesteld, maar die geeft alleen foutmeldingen aan.
Dit lijkt een netwerk probleem, zijn er uberhaupt entities van de integratie die waarses hebben.
En als je in het logboek kijkt zie je dan foutmeldingen?
Instellingen=>systeem=>log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
@Get!em heeft overigens een mooie automation gemaakt voor reloaden van de integratie bij uitval van je netwerk.

Die kun je vinden in de discusions op github
Als ik tijd kan vinden, zal ik hem ook plaaten in de wiki.

[ Voor 32% gewijzigd door bommer op 28-07-2025 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 07:13:
@Get!em heeft overigens een mooie automation gemaakt voor reloaden van de integratie bij uitval van je netwerk.

Die kun je vinden in de discusions op github
Als ik tijd kan vinden, zal ik hem ook plaaten in de wiki.
Iets herschreven, zodat ie generiek is op uitval van Amber integratie.

YAML:
1
alias:%20Herlaad%20Amber%20integratie%20na%20uitval%0Adescription%3A%20%22%22%0Atriggers%3A%0A%20%20-%20trigger%3A%20time_pattern%0A%20%20%20%20minutes%3A%20/5%0Aconditions:%0A%20%20-%20condition:%20state%0A%20%20%20%20entity_id:%20sensor.amber_current_working_mode%0A%20%20%20%20state:%20unknown%0Aactions:%0A%20%20-%20sequence:%0A%20%20%20%20%20%20-%20repeat:%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20sequence:%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20-%20delay:%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20hours:%200%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20minutes:%200%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20seconds:%2010%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20milliseconds:%200%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20-%20action:%20homeassistant.reload_config_entry%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20metadata:%20%7B%7D%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20data:%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20entry_id:%2001JY77B4M5XRWEAP2ZNEP307SH%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20while:%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20-%20condition:%20state%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20entity_id:%20sensor.amber_current_working_mode%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20state:%20unknown%0Amode:%20single%0A

Edit, ik krijg hem hier niet geplakt zonder escapes/urlencode. Mobiel vanuit Zweden momenteel, dus zelf even escapes eruit vissen.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 28-07-2025 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Get!em schreef op maandag 28 juli 2025 @ 07:38:
[...]

Iets herschreven, zodat ie generiek is op uitval van Amber integratie.

YAML:
1
alias:%20Herlaad%20Amber%20integratie%20na%20uitval%0Adescription%3A%20%22%22%0Atriggers%3A%0A%20%20-%20trigger%3A%20time_pattern%0A%20%20%20%20minutes%3A%20/5%0Aconditions:%0A%20%20-%20condition:%20state%0A%20%20%20%20entity_id:%20sensor.amber_current_working_mode%0A%20%20%20%20state:%20unknown%0Aactions:%0A%20%20-%20sequence:%0A%20%20%20%20%20%20-%20repeat:%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20sequence:%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20-%20delay:%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20hours:%200%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20minutes:%200%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20seconds:%2010%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20milliseconds:%200%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20-%20action:%20homeassistant.reload_config_entry%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20metadata:%20%7B%7D%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20data:%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20entry_id:%2001JY77B4M5XRWEAP2ZNEP307SH%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20while:%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20-%20condition:%20state%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20entity_id:%20sensor.amber_current_working_mode%0A%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20state:%20unknown%0Amode:%20single%0A

Edit, ik krijg hem hier niet geplakt zonder escapes/urlencode. Mobiel vanuit Zweden momenteel, dus zelf even escapes eruit vissen.
Ik ben wel weg, maar heb de laptop mee, zal straks ff kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis08
Ik draai de Amber integratie op versie 1.2.0. Voor zover ik kan zien de nieuwste. De modbus is online alleen ik weet niet meer hoe ik de destination ip en port had ingesteld. Hij staat nu zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HE6YBW2dQ24UQ3gWV0mUyfWjFiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nZ4ZiSOu9r9lYgPiXyZUJEC.jpg?f=fotoalbum_large

Alle waardes staan op onbekend. Draden van de modbuspoort omwisselen hielp niet. Ik heb nu de draden A op A en B op B zoals de plaatjes aangeven, dus die zou goed moeten zijn.

Onderstaand de log. Daar ben ik minder in thuis maar lijkt me dus iets met de python wat ergens niet lekker werkt. Zo staan er meerdere fouten in met error adding entity.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Logger: homeassistant.components.switch
Bron: helpers/entity_platform.py:382
integratie: Schakelaar (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 27 juli 2025 om 23:03:54 (1 gebeurtenis)
Laatst gelogd: 27 juli 2025 om 23:03:54

Error while setting up itho_amber platform for switch: '0'
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 382, in _async_setup_platform
    await asyncio.shield(awaitable)
  File "/config/custom_components/itho_amber/switch.py", line 33, in async_setup_entry
    switch = AmberSwitch(
        hub_name,
    ...<2 lines>...
        switch_description,
    )
  File "/config/custom_components/itho_amber/switch.py", line 66, in __init__
    self._attr_is_on = self.coordinator.data[self.entity_description.key]
                       ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
KeyError: '0'

Wat betreft de Solaredge multi integratie. Moet ik daarvoor nog settings veranderen in de omvormer tbv de modbus? Ik heb het ip adres ingevuld maar krijg daar alleen maar errors mee. Connection failed. Mijne is geïnstalleerd door zonneplan dus volgens mij kan ik ook niet bij alle settings ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Dennis08 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:35:
Ik draai de Amber integratie op versie 1.2.0. Voor zover ik kan zien de nieuwste. De modbus is online alleen ik weet niet meer hoe ik de destination ip en port had ingesteld. Hij staat nu zo:
[Afbeelding]

Alle waardes staan op onbekend. Draden van de modbuspoort omwisselen hielp niet. Ik heb nu de draden A op A en B op B zoals de plaatjes aangeven, dus die zou goed moeten zijn.

Onderstaand de log. Daar ben ik minder in thuis maar lijkt me dus iets met de python wat ergens niet lekker werkt. Zo staan er meerdere fouten in met error adding entity.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Logger: homeassistant.components.switch
Bron: helpers/entity_platform.py:382
integratie: Schakelaar (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 27 juli 2025 om 23:03:54 (1 gebeurtenis)
Laatst gelogd: 27 juli 2025 om 23:03:54

Error while setting up itho_amber platform for switch: '0'
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 382, in _async_setup_platform
    await asyncio.shield(awaitable)
  File "/config/custom_components/itho_amber/switch.py", line 33, in async_setup_entry
    switch = AmberSwitch(
        hub_name,
    ...<2 lines>...
        switch_description,
    )
  File "/config/custom_components/itho_amber/switch.py", line 66, in __init__
    self._attr_is_on = self.coordinator.data[self.entity_description.key]
                       ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
KeyError: '0'

Wat betreft de Solaredge multi integratie. Moet ik daarvoor nog settings veranderen in de omvormer tbv de modbus? Ik heb het ip adres ingevuld maar krijg daar alleen maar errors mee. Connection failed. Mijne is geïnstalleerd door zonneplan dus volgens mij kan ik ook niet bij alle settings ben ik bang.
Zo te zien staan je instellingen goed,
wat gebeurt her als je de solar edge integratie even helemaal uitzet
en dan herstart Home Assistant.

Er vanuit gaand dat je ook de laatste HA versie draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis08
Dan blijf ik dezelfde error krijgen in de log. Alle waardes blijven op onbekend staan. Ik heb net een aantal andere integraties uitgeschakeld en zag tijdens het opstarten heel kort de waardes verschijnen. Dus ik heb een andere integratie die waarschijnlijk ook iets met die python gebruikt. Ik ga vanavond nog wat verder testen want de waardes springen weer op onbekend terwijl bijna alles uitgeschakeld is. Als ik wat gevonden heb of het conflict geeft met een andere integratie zal ik dat hier ook even melden.

Bedankt voor in ieder geval het controleren van de instellingen. Waarschijnlijk moet ik een keuze gaan maken in de integraties.

[ Voor 19% gewijzigd door Dennis08 op 28-07-2025 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Kleine tip: zet de waveshare niet op static ip, maar op DHCP. Reserveer vervolgens het juiste IP-adres in je router, indien mogelijk.
Scheelt je later een hoop gezeik als je een andere router krijgt en je niet zomaar bij het subnet kan.
Bovendien kan dat ook andere problemen voorkomen bij t verbinden, waaronder dubbele ip adres uitgifte door DHCP.

Dubbele ip adres zou overigens ook oorzaak van je problemen op je netwerk kunnen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 28-07-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Dennis08 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:43:
Dan blijf ik dezelfde error krijgen in de log. Alle waardes blijven op onbekend staan. Ik heb net een aantal andere integraties uitgeschakeld en zag tijdens het opstarten heel kort de waardes verschijnen. Dus ik heb een andere integratie die waarschijnlijk ook iets met die python gebruikt. Ik ga vanavond nog wat verder testen want de waardes springen weer op onbekend terwijl bijna alles uitgeschakeld is. Als ik wat gevonden heb of het conflict geeft met een andere integratie zal ik dat hier ook even melden.

Bedankt voor in ieder geval het controleren van de instellingen. Waarschijnlijk moet ik een keuze gaan maken in de integraties.
Het gaat om integraties die pymodbus gebruiken.

Pagina: 1 ... 122 ... 124 Laatste