Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwbevelander
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-07 18:06
Whiskey48 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 00:38:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

SG uit, pomp snelheid koelen op hoog, stooklijn koelen op 17 graden op alle 3 de buitentemperaturen (wel aangelaten, nu werkt het iig).
Deltas stooklijn zoals hier boven.

Alle radiatoren open behalve in de badkamer. Op sommige wat fans geplaatst. Nul condens ergens.
Wat bedoel je met sg uit? K krijg mijn temp instelling niet lager dan 20 grd…. Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:00
Jwbevelander schreef op zondag 22 juni 2025 @ 07:34:
[...]

Wat bedoel je met sg uit? K krijg mijn temp instelling niet lager dan 20 grd…. Doe ik iets fout?
Ik denk dat je bij Gebruikersbeheer als Installateur moet aanmelden met code 3225 en dan in M1 je minimale aanvoertemperatuur moet aanpassen van 20 naar 16 (oid). Vervolgens kan je dan de stooklijn setpoints of setpoint zonder koellijn aanpassen.

En SG is Smart Grid. Dat uitzetten schijnt te helpen, zie posts ☝️

[ Voor 7% gewijzigd door SiNTeK op 22-06-2025 08:31 ]

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwbevelander
SiNTeK schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:29:
[...]

Ik denk dat je bij Gebruikersbeheer als Installateur moet aanmelden met code 3225 en dan in M1 je minimale aanvoertemperatuur moet aanpassen van 20 naar 16 (oid). Vervolgens kan je dan de stooklijn setpoints of setpoint zonder koellijn aanpassen.

En SG is Smart Grid. Dat uitzetten schijnt te helpen, zie posts ☝️
Ik zit in t menu installateur. Alleen kan ik koellijn 1,2,3 niet aanpassen naar een temp lager dan 20 grd…. En waar kan ik de instelling van sg vinden?

Ik hoop dat je me kan helpen hiermee. Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:42
Ik zou wel oppassen met temperaturen onder de 18-20 graden. Komende week/vandaag heb je daarmee best kans op condensatie. Houd er rekening mee dat als koellijn(of vaste koel temp) op 18 staat met een delta van 2 hij gewoon naar 16 koelt.

Natuurlijk zullen de koppelingen je verdeler het dichtstbijzijnde bij de Amber het koudste zijn en als eerste condenseren. Houd die dus beetje in de gaten als je op de grens gaat zitten.

Heb de koellijn hier nu zo ingesteld dat ie bij 18 graden buiten warmer is dan bij 28(Amber steeds dan in de zon) bij 38 is ie ook iets warmer. Daardoor gaat ie s avonds vanzelf uit. (Ook icm stooklijn aanpassing obv kamertemp) (Mooi als ik straks niet meer mag salderen) en draait ie rustig. Gaat nog wel even door als de zon onder is. Dus zal bij hogere temperaturen iets harder koelen uitproberen, het systeem is natuurlijk traag. En loopt daardoor wat achter. Koelt mooi met 30Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwbevelander
Degast schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:29:
Ik zou wel oppassen met temperaturen onder de 18-20 graden. Komende week/vandaag heb je daarmee best kans op condensatie. Houd er rekening mee dat als koellijn(of vaste koel temp) op 18 staat met een delta van 2 hij gewoon naar 16 koelt.

Natuurlijk zullen de koppelingen je verdeler het dichtstbijzijnde bij de Amber het koudste zijn en als eerste condenseren. Houd die dus beetje in de gaten als je op de grens gaat zitten.

Heb de koellijn hier nu zo ingesteld dat ie bij 18 graden buiten warmer is dan bij 28(Amber steeds dan in de zon) bij 38 is ie ook iets warmer. Daardoor gaat ie s avonds vanzelf uit. (Ook icm stooklijn aanpassing obv kamertemp) (Mooi als ik straks niet meer mag salderen) en draait ie rustig. Gaat nog wel even door als de zon onder is. Dus zal bij hogere temperaturen iets harder koelen uitproberen, het systeem is natuurlijk traag. En loopt daardoor wat achter. Koelt mooi met 30Hz.
Zou je mij jou instellingen kunnen delen? Dan kan ik even kijken of dit ook bij mij goed gaat.. Thxs alvast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SiNTeK
Ik zou wel oppassen met temperaturen onder de 18-20 graden. Komende week/vandaag heb je daarmee best kans op condensatie.
Ja, je moet wel iets van een dauwpunt beveiliging hebben. Ik doe dat met 11 Zigbee luchtvochtigheid + temperatuur sensoren. Die hangen overal in huis. In Home Assistant wordt in een template het hoogste dauwpunt gekozen van die sensoren en stelt het setpoint van de Amber 3 graden boven dat dauwpunt in. Daarmee zit het allemaal wel goed. 🙂

En dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atIwKVXf1KOxttmhHSnCJHwGJFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZiHhflQ5fgqHA6QIOYJ0T9U.jpg?f=fotoalbum_large

(er staat twee keer een knop om de Amber in/uit te schakelen, I know.. haha! Moet er nog één weghalen.

[ Voor 30% gewijzigd door SiNTeK op 22-06-2025 10:29 . Reden: Plaatje ]

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
Jwbevelander schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:41:
[...]

Zou je mij jou instellingen kunnen delen? Dan kan ik even kijken of dit ook bij mij goed gaat.. Thxs alvast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjIoO5aavxLtj1cmFmrC-qw40fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pUXkFDLpwIjmH1HMx8C4phf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mk2hAmddXQYH-v9n7t_SxXvrdQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3trUOmvJRF1waAV8IbblNf2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WAktAHjW5BYR7GsOM_QdfhDLwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSGDcpQyP7jNw0UgnyEhXSbb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwAF0v198TzC05O4_usgTECXC_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWIkkvd6GX9kwpxq53PUyPYN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_Vz5OLKobboYjed3cEjuosCEQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsXKsrUNP8ncXc4gSiB9xlPn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyNsik21RqvIKTuHYceeSiMCotU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZA5BCPrpw9kAhLDC4qvfW9Te.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZfqK5apxC2di6eN86bMYM_EfQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CxU2IMTUMAcUUG3J2pCMsyv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Jwbevelander schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:00:
[...]

Ik zit in t menu installateur. Alleen kan ik koellijn 1,2,3 niet aanpassen naar een temp lager dan 20 grd…. En waar kan ik de instelling van sg vinden?

Waarop staat je minimale temperatuur? Ik heb dan wel een HP-S en geen Amber, maar veel menu’s zijn gelijk. Ik heb die instelling bij Temperatuur zone 1 zitten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cv5soBw2fvFvawZJkxNnG5Kx3BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eItT6AWZ4d1yzitNyEsKoqKA.jpg?f=fotoalbum_large

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
Dus icm met gewoon een schakel contact tbv koelen. (Iets slimmers komt ooit wel). (Oud lampen knopje doorgelust) Om koelen aan en uit te kunnen zetten. Op de TK en com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
Jwbevelander schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:00:
[...]

Had deze even gemist. Je meldt je aan als Installateur bij Gebruikersbeheer. Dan ga je naar het eerste menu (M1 dus ;)) en stel je DAAR je minimale aanvoertemperatuur in (dus niet in het Gebruikersbeheer menu). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiNTeK
@Jwbevelander Nog even in plaatjes:

Als Gebruikersbeheer op Gebruiker is ingesteld, kun je de minimale aanvoer temperatuur niet instellen (pagina 4/6):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsysb59ugzScMkq7_ZnBvVEN9Ms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pYcjXifGM9IGecxGtuAzO1q.jpg?f=fotoalbum_large

Stel in Gebruikersbeheer Gebruiker in op Installateur (code 3225). Ga daarna terug naar eerste menu, en temperatuur is WEL instelbaar (pagina 4/6):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGAdpU_8vka_rJpZPKWkZtAW_IE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INHHJE2DCldkQQVdALAGmfVd.jpg?f=fotoalbum_large

Druk er op en je krijgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mR96xkkaDNl5KL_1rupR-SV6Klw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3En12meUTlui8GoBTwxqq51v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:44
WiedeWagen schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 15:05:
Hoop dat iemand hier mij verder kan helpen:

In ons nieuwe huis is een Amber warmtepomp aangesloten, met een honeywell HCC100 controler die de temperatuurvraag moet regelen. Nu hebben we vorrige week de thermostaat omgezet naar koelen, maar viel het ons op dat er verdacht weinig gebeurd.

Vandaag alle instellingen van de warmtepomp langsgelopen en ik zie dat in de systeemconfiguratie koelen uit staat (M9.03 uit). Volgens mij moet deze gewoon aan staan, anders kan de warmtepomp nooit koelen. Klopt dat? Of kan het dat de installateur deze uit heeft gezet omdat het schakelen tussen koelen/verwarmen via de thermostaat moet gaan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die gaat nooit koelen zo, die setting moet op on

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
darkfujita schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:18:
[...]

Net gechecked. Blijft redelijk constant en maakt nu runs van telkens minimaal 50 minuten. De laatste was net zelfs 70 minuten. Vervolgens 10~15 minuten niks.

Neem aan dat dat oke is toch? Of kan dat nog beter denk je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lB5w_tE6skxZp_Sw7OrnER7zDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8unUcmywed7oVdoIXTwlyUoC.png?f=fotoalbum_large
Gisteren van 11:30 tot vannacht 2:15.
50min aan en dan 10min uit is opzich niet echt pendelen, maar het kan wel beter.
maar ik denk dat je dat alleen voor elkaar gaat krijjgen met een grotere inhoud.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Jwbevelander schreef op zondag 22 juni 2025 @ 00:25:
Ik probeer de aanvoer temp onder de 20 gr in te stellen voor koelen maar ik krijg hem niet lager dan 20…. Doe ik nou iets verkeerd?
Ik had hem eerst op de koellijn lopen alleen bleef mijn aanvoer temp 8 gr…. Nu zonder koellijn aan t proberen maar dan moet wel mijn in te stellen temp lager kunnen dan 20 grd.
Minimum aanvoer temperatuur instelling verlagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bommer
Heb zo juist de v1.2.0 van de Home assistant integratie gereleased.

✨ What's Changed
✅ Added delta-T sensors for water inlet (TUI) and water outlet (TUO) to improve thermal monitoring.

🔧 Updated code to prepare for removal of BinaryPayloadDecoder and BinaryPayloadEncoder in pymodbus v3.9.0.

🛡️ Implemented error handling in the hub coordinator to enhance system robustness.

🚀 Bumped pymodbus to version 3.9.0 to align with upcoming protocol requirements.

🏠 Set minimum Home Assistant version to 2025.6.0 to ensure compatibility with new features.

🧠 The current working mode sensor now returns only the active mode instead of an array of all enabled
modes, making automation configuration simpler and more intuitive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:34

Maar.. door even onder het setpoint te duiken wordt toch niet meteen je hele vloer 16oC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
tonwes99 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:12:
[...]

Maar.. door even onder het setpoint te duiken wordt toch niet meteen je hele vloer 16oC?
'Meteen' niet, maar uiteindelijk zakt de temperatuur natuurlijk wel hoe langer dat duurt. Hangt er een beetje vanaf wat 'even' is. Hier duurt even vaak erg lang (uren?). Bij setpoint 18 eigenlijk structureel outlet 17, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
Nieuwe versie van het dashboard met de berekende
Amber ΔT (Delta T) water outlet (Tuo) - water inlet (Tui) sensor
staat ook online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
tonwes99 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:12:
[...]

Nee, zeker niet.

Maar in mijn geval wel natte verdeler bij weer als vandaag en 16 graden, vloer kom ik pas achter als te laat 🙃.

Onder de 16 doet ie sowieso niet? (Is minimale setting beveiliging)

Verschilt per huis, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:35
Vraag; ik heb koelen nu perfect werkend.
Ik zet dit aan in het menu door de temperatuur aan te passen vanaf welke buitentemperatuur hij mag koelen.

Heeft iemand een tip hoe ik dit het makkelijkste kan instellen dat mijn vrouw dit makkelijk aan/uit kan zetten?
Ik dacht aan een iets lagere temperatuur van waar hij aan slaat ... En dan met een knopje verbonden aan de droogcontacten voor koelen oid??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:29
Whiskey48 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:32:
Vraag; ik heb koelen nu perfect werkend.
Ik zet dit aan in het menu door de temperatuur aan te passen vanaf welke buitentemperatuur hij mag koelen.

Heeft iemand een tip hoe ik dit het makkelijkste kan instellen dat mijn vrouw dit makkelijk aan/uit kan zetten?
Ik dacht aan een iets lagere temperatuur van waar hij aan slaat ... En dan met een knopje verbonden aan de droogcontacten voor koelen oid??
Waarom start je het koelen niet met een thermostaat op basis van de binnentemperatuur? Dat doe je met verwarmen toch ook?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwbevelander
SiNTeK schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:17:
@Jwbevelander Nog even in plaatjes:

Als Gebruikersbeheer op Gebruiker is ingesteld, kun je de minimale aanvoer temperatuur niet instellen (pagina 4/6):
[Afbeelding]

Stel in Gebruikersbeheer Gebruiker in op Installateur (code 3225). Ga daarna terug naar eerste menu, en temperatuur is WEL instelbaar (pagina 4/6):
[Afbeelding]

Druk er op en je krijgt:
[Afbeelding]
Thxs idd nu kan t wel maar wel tot max 18 grd. Ik heb hem nu aan t koelen en eerst zonder Stooklijn maar nu toch even met gedaan. Hij start nu op en schiet snel naar de 70hz en draait dan 1 min en dan stopt hij weer omdat de gewenst aanvoer temp is bereikt( 18 grd). Maar hij moet veel langer draaien om een goede afgifte te krijgen de vloerkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Andrehj schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:23:
[...]

Waarom start je het koelen niet met een thermostaat op basis van de binnentemperatuur? Dat doe je met verwarmen toch ook?
Mijn Netatmo kan volgens mij niet koelen.
... Maar goede, denk dat ik dan toch die PNI CT40 Pro ga halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Jwbevelander schreef op zondag 22 juni 2025 @ 18:55:
[...]

Thxs idd nu kan t wel maar wel tot max 18 grd. Ik heb hem nu aan t koelen en eerst zonder Stooklijn maar nu toch even met gedaan. Hij start nu op en schiet snel naar de 70hz en draait dan 1 min en dan stopt hij weer omdat de gewenst aanvoer temp is bereikt( 18 grd). Maar hij moet veel langer draaien om een goede afgifte te krijgen de vloerkoeling.
Iets hogere koel temperatuur? Vanuit 19 graden omlaag kijken wat hij doet? Wat is je systeem inhoud? Ik heb m'n radiatoren open gezet, dat scheelde wel. SG gebruikte ik even niet, die zette de setpoint 6 graden omlaag voor koelen oid (moet ik ook nog even uitzoeken hoe dit zit)

[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 22-06-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:29
Whiskey48 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:54:
Mijn Netatmo kan volgens mij niet koelen.
In het Mitsubishi topic wordt dat toch wel veel gedaan, door een trucje, iets met polariteit omdraaien oid.

Mijn eigen simpele thermostaat (wordt verkocht door Panasonic, (als PAW-A2W-RTWIRED) maar ook door diverse andere merken) kan ik eenvoudig omschakelen van verwarmen naar koelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwbevelander
Whiskey48 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:57:
[...]

Iets hogere koel temperatuur? Vanuit 19 graden omlaag kijken wat hij doet? Wat is je systeem inhoud? Ik heb m'n radiatoren open gezet, dat scheelde wel. SG gebruikte ik even niet, die zette de setpoint 6 graden omlaag voor koelen oid (moet ik ook nog even uitzoeken hoe dit zit)
Mijn systeem inhoud is ca 90 liter en heb een amber 65. Ik heb hem nu op 18 grd staan maar in de ruimte is t nu nog 24.4 graden… en die sg waar kan ik die vinden?

Thxs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Ik had begin dit weekend een link gedeeld, met informatie over koelen, gewenste debiet en inhoud van het systeem.
Kennelijk heeft niemand de moeite genomen dit eens te lezen, gezien de reacties hier de rest van het weekend over koelen.
Ipv de 90L heb je wel 200L inhoud nodig voor het koelen. En dat is dan buikbare inhoud.
Ga je radiatoren dichtzetten en alleen je vloer beneden gebruiken. dan kom je nog meer te kort.

Je zult een bepaald temperatuur verschil nodig hebben om warmte te verplaatsen, houd je de aanvoer te hoog, dan bereik je niets. Behalve dat je energie aan het verbranden bent.

Eerst zorgen dat de basis goed is (voldoende inhoud o.a) dan kun je settings gaan tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
bommer schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:50:
Kennelijk heeft niemand de moeite genomen dit eens te lezen, gezien de reacties hier de rest van het weekend over koelen.
Gelezen hoor ;) Haha! Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik 90 m2 'vvw' heb en daarnaast 6 Jaga Tempo convectoren die allemaal helemaal vol liggen met ventilatoren en HeatMeisters (zie: Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2) en daarmee dus best wat inhoud en 'vermogen' heb om dit weg te zetten. Ik zie dan ook mooie runs van 2,5-3 uur op 30Hz:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbjgxMgWAmaFK95mmyQiiVLEo60=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ngE93p0aWMSpskf4IMixYwa2.jpg?f=user_large

Maar ik kan mij voorstellen dat wanneer dit niet het geval is, het een stuk lastiger is. Ik vond het zelf al lastig dit zo ingeregeld te krijgen tbh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 21:14
Is er ook bekend wat het minimale koelvermogen is van de Amber? Ik vindt alleen het maximale, dat is A35W18 7,7. Om uit rekenen hoeveel de minimaal inhoud is om te koelen, heb je de minimale waarde nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door bighead op 22-06-2025 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiNTeK
bighead schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:25:
Is er ook bekend wat het minimale koelvermogen is van de Amber? Ik vindt alleen het maximale, dat is A35W18 7,7. Om uit rekenen hoeveel minimaal inhoud nodig, heb je de minimale waarde nodig.
https://chatgpt.com/s/t_6858590bb2988191834f3537bd7cfec0 Dit?

En als ik dan reken met COP 7,5 (dat is wat mijn COP sensor aangeeft) dan kom ik op 455W x 7,5 = 3.412,5W aan koelvermogen op dit moment.

[ Voor 16% gewijzigd door SiNTeK op 22-06-2025 21:31 . Reden: Koelvermogen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
SiNTeK schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:27:
[...]

En als ik dan reken met COP 7,5 (dat is wat mijn COP sensor aangeeft) dan kom ik op 455W x 7,5 = 3.412,5W aan koelvermogen op dit moment.
Bedankt! Dan heb je deze inhouden dus nodig:
Amber 65: 1900W (1.9kW) / 20 watt per m2= 95m2 vloerverwarming
Amber 95: 2800W (2.8kW) / 20 watt per m2= 140m2 vloerverwarming
Amber 120: 4200W (4.2kW) / 20 watt per m2= 210m2 vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
bighead schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:34:
[...]

Bedankt! Dan heb je deze inhouden dus nodig:
Amber 65: 1900W (1.9kW) / 20 watt per m2= 95m2 vloerverwarming
Amber 95: 2800W (2.8kW) / 20 watt per m2= 140m2 vloerverwarming
Amber 120: 4200W (4.2kW) / 20 watt per m2= 210m2 vloerverwarming
Als de informatie in de link gelezen had, weet je dat deze waarde gelden voor verwarmen en niet koelen.
Voor koelen 145L per Kw dus;
Amber 65 1,9 x 145 = 276L
Amber 95 2,8 x 145 = 406L
Amber 120 4,2 x 145 = 609L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
@bighead Of dus meer afgifte middels radiatoren/convectoren, eventueel met ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Andrehj schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:22:
[...]

In het Mitsubishi topic wordt dat toch wel veel gedaan, door een trucje, iets met polariteit omdraaien oid.

Mijn eigen simpele thermostaat (wordt verkocht door Panasonic, (als PAW-A2W-RTWIRED) maar ook door diverse andere merken) kan ik eenvoudig omschakelen van verwarmen naar koelen.
@Whiskey48 dit truukje: Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
bommer schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:40:
[...]

Als de informatie in de link gelezen had, weet je dat deze waarde gelden voor verwarmen en niet koelen.
Dat heb ik gedaan, en dan kom ik toch echt op een ander getal uit. In mijn geval:

72m2 vloerverwarming

2800 (2.8kW)/20 watt per m2=140m2 vloerverwarming nodig. Ik kom dan: 140 - 72 =68 m2 te weinig om energie te onttrekken.

68m2 x 20 watt per m2=1360 watt

Stukje naar beneden op jou link komt dsn de berekening voor het resterend vermogen:

Resterend vermogen in kW x 145 = buffer inhoud
1,36 kW x 145 =197,2 L buffer nodig.

Dat is dan flink minder dan 406L (72m2 x 1,1L =79,2L + 197,2L =276,4L

Zo klopt mijn berekening toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
[...]

Ik zit hier totaal niet aan, (Amber 95 met ik denk 120 liter systeem inhoud ), maar na het snappen/vinden van wat de instellingen betekenen (grofweg) en dan gaan uitproberen ... draai ik zonder problemen op 30hz koelen met 17 graden.
Wel heb ik naast de vloerkoeling :) heatmeisters met veel (goedkope) ventilatoren onder de radiatoren, die blazen de koude prima geruisloos de kamer in.
Ook uitstekend kort en dik hoofdleiding netwerk naar alle verdelers.

[ Voor 10% gewijzigd door Whiskey48 op 22-06-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
Dat klinkt positief! Ik kan denk ik nog wel een buffervat van 50L en heel misschien nog wel een 100L buffervat kwijt. Wat zijn de voor- en nadelen van een buffervat met verwarmen eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Jwbevelander schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:28:
[...]

Mijn systeem inhoud is ca 90 liter en heb een amber 65. Ik heb hem nu op 18 grd staan maar in de ruimte is t nu nog 24.4 graden… en die sg waar kan ik die vinden?

Thxs
Nee niet aanzetten bedoel ik meer, sorry ik was niet duidelijk :).
(Ik heb die dagelijks aan in de ochtend voor 65 graden sanitairwater)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Andrehj schreef op zondag 22 juni 2025 @ 20:22:
[...]

Ah thx ik zal eens kijken. De polariteit kan je in de app aanpassen. Thx ik ga eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 17:55
SiNTeK schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:27:
[...]

Ik zie daar "Minimaal koelvermogen volgt uit de modulerende capaciteit bij dezelfde condities (A7/W35), die overgezet kan worden voor koelmodus:"
Dit zijn dus de minimum waardes voor verwarmen bij A7/W35. Klopt de aanname dat je die kan overzetten naar de minimum waardes voor koelen? Ik kan me zomaar voorstellen dat een temperatuur delta (binne-buiten) van 28 graden iets anders vraagt dan een delta van zeg 14 voor koelen.
[...]

Hier heeft de Amber 65 zaterdag probleemloos 12u non-stop gedraaid rond de 42-30Hz op een Ta van 17gr, met een systeeminhoud van zo'n 55L (niet alles stond open).
Dat zal vast komen doordat de dikke betonvloer nog niet eerder dit seizoen gekoeld was en als flinke buffer fungeert. Maar de binnentemperatuur bleef keurig op 23gr, dus ik ben tevreden.

Het is mijns inziens dus niet zo dat koelen kansloos is zonder 200+ liter systeeminhoud.

nb.
Als het een week lang 30+ graden is wordt het vast lastiger, maar ook dan kan het schelen dat ik alleen overdag koel op zonnestroom en de vloer 's nachts weer wat opwarmt. Daarnaast is de eerste Jaga met fans binnen. Binnenkort eens kijken hoe dat bevalt op de bovenverdieping.

[ Voor 10% gewijzigd door -JB- op 23-06-2025 11:18 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwbevelander
-JB- schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:08:
[...]

Ik zie daar "Minimaal koelvermogen volgt uit de modulerende capaciteit bij dezelfde condities (A7/W35), die overgezet kan worden voor koelmodus:"
Dit zijn dus de minimum waardes voor verwarmen bij A7/W35. Klopt de aanname dat je die kan overzetten naar de minimum waardes voor koelen? Ik kan me zomaar voorstellen dat een temperatuur delta (binne-buiten) van 28 graden iets anders vraagt dan een delta van zeg 14 voor koelen.

[...]

Hier heeft de Amber 65 zaterdag probleemloos 12u non-stop gedraaid rond de 42-30Hz op een Ta van 17gr, met een systeeminhoud van zo'n 55L (niet alles stond open).
Dat zal vast komen doordat de dikke betonvloer nog niet eerder dit seizoen gekoeld was en als flinke buffer fungeert. Maar de binnentemperatuur bleef keurig op 23gr, dus ik ben tevreden.

Het is mijns inziens dus niet zo dat koelen kansloos is zonder 200+ liter systeeminhoud.

nb.
Als het een week lang 30+ graden is wordt het vast lastiger, maar ook dan kan het schelen dat ik alleen overdag koel op zonnestroom en de vloer 's nachts weer wat opwarmt. Daarnaast is de eerste Jaga met fans binnen. Binnenkort eens kijken hoe dat bevalt op de bovenverdieping.
Ik denk dat jou systeem vergelijkbaar is met die van mij. Kan je mij jouw instellingen delen? Thxs ☺️

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:40

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
robrlk schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:46:
Help! Mijn Amber staat in storing met ' Debug Assertion Failed!'

Ik heb ruim 1,5 probleemloos mijn Amber draaien. Nu op eens geen warm water meer (vast ook geen verwarming maar ja dat is niet echt nodig he...). Het scherm toont (zie foto):

Debug Assertion Failed!
Program: \ResidentFlash\HeatStar\HeatStar.exe
File: f:\sp\vctools\vc7libsce\ship\atlmfc\include\atlconv.h
Line: 615
Expression: 0

(Press Retry to debug the application)

Geen van de drie opties verhelpt het probleem. I did try turning it off and on again...

Firmware versie: ik heb de Software-update V2.29 en EEPROM-update I van warmtepomponline geïnstalleerd.

Edit: ik heb inmiddels geprobeerd: als ik de RS485 stekker van de computer/display-unit loshaal, gebeurt hetzelfde. Is er iemand die kan proberen of de HeatStar applicatie opstart met deze stekker los? Als die applicatie normaal wel opstart ook zonder RS485, dan zal het probleem dus in de computer zitten lijkt me.

[Afbeelding]
Fijn dat het verholpen is!

Ik wil hier nog even op terugkomen voor als een eigenaar hetzelfde probleem heeft; Met een vastgelopen scherm functioneert de warmtepomp namelijk niet. (het geheugen loopt vol waardoor WinCE crashed.)

Afgelopen winter zijn er een aantal schermpjes defect gegaan maar dit is altijd netjes (zover ik bij ons kan beoordelen) goed opgelost door te swappen.

Er is inmiddels ook een dhz oplossing voor;
Een herinstallatie van WinCE + 2.29 software.
--> Middels een handleiding van tekst en foto's wordt de installatie gestart en doorloopt zichzelf! Daarna alleen de V2.29 software nog installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3066-Gpv5yf9AA-ZluECaPVNieA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qNpk4sSPjkasTbvzAGkjp7r4.png?f=fotoalbum_large

Vanmiddag hebben wij de software doorgestuurd naar een Amber-eigenaar met een vastzittend scherm, 2u later (incl heen en weer mailen van de bestanden) draaide de warmtepomp weer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acCQOJJG4XCxazX6nnmDqaTPgEQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NO6xnEuJjhwgTTyEpxMrEwxr.png?f=user_large

Heb je hier een probleem met het scherm van de Amber --> vraag je installateur om de installatiebestanden.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiNTeK
-JB- schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:08:
[...]
My best guess zou zijn, kijk naar de vermogens van andere Amitime warmtepompen, bijvoorbeeld: https://www.amitime.com/p...e-residential-heat-pumps/

Dan zou A35W18 (Cooling Capacity Min./Max kW) als volgt zijn:

EcoSTAR06M-CB / Amber 65
2.02/5.43 (rated 5.7 Itho)

EcoSTAR08M-CB / Amber 95
2.39/7.83 (rated 7.7 Itho)

EcoSTAR12M-CB / Amber 120
3.47/10.1 (rated 10.5 Itho)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Stoker schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:07:
[...]

Ik wil hier nog even op terugkomen voor als een eigenaar hetzelfde probleem heeft; Met een vastgelopen scherm functioneert de warmtepomp namelijk niet. (het geheugen loopt vol waardoor WinCE crashed.)

Afgelopen winter zijn er een aantal schermpjes defect gegaan maar dit is altijd netjes (zover ik bij ons kan beoordelen) goed opgelost door te swappen.

--> Middels een handleiding van tekst en foto's wordt de installatie gestart en doorloopt zichzelf! Daarna alleen de V2.29 software nog installeren.

[Afbeelding]

Vanmiddag hebben wij de software doorgestuurd naar een Amber-eigenaar met een vastzittend scherm, 2u later (incl heen en weer mailen van de bestanden) draaide de warmtepomp weer!

[Afbeelding]

Heb je hier een probleem met het scherm van de Amber --> vraag je installateur om de installatiebestanden.
Fijn! Voor veel storingen een practische oplossing!

Ik hoop dat datgene wat soms als nadeel wordt gezien (een "verouderd", met modbus verbonden CE-scherm) ooit een voordeel gaat worden. Ik denk dan aan een nieuw modbus gebaseerde besturing met steeds intelligentere software, vanuit Itho òf de community. Dit laatste vraagt wel dat Itho tzt meer transparantie over de besturing gaat geven, als de ondersteuning voor Win-CE in komend decennium minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
@Whiskey48 , @-JB- welke instellingen gebruiken jullie? Het is bij verwarmen al een raadsel hoe die modulatie nou precies regelt, bij koelen ben ik echt de weg kwijt... Zie mijn settings beneden.

Ik ken de post van @bommer , dus ik ben mij bewust dat de afgifte (opname-) capaciteit van mijn vvw het niet toelaat om 24/7 te koelen, en dat hij pendelt als je vloer rond Ta zit, maar... een lekkere warme vloer zou hij toch terug moeten kunnen koelen naar 20oC, met water van 17oC...

Met een vaste stooklijn van 17oC loopt de compressor een tijdje op 30Jz en stopt dan. De watertemperatuur (inlet) is dan teruggelopen van 24oC naar 20oC, dus hij zou nog even door kunnen koelen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5e3a69ezNwyD95XhDRwGh76CDms=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xnFJwtMyjl2sL19GtUxlUv6V.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbr6qfFxcBd33OrhxYC0GPcBg8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJq9ffGsIpPdJDYlKKLOQY8m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBuTYQHLtj8HjLo9DXXeiJ87nIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sOaJI0uwQ6dAhNWawtjNftaN.jpg?f=fotoalbum_large
(de pomp stopt niet, dus hij stopt nu 100W aan warmte in mijn huiskamer...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:19

JB

Cédric roelt!

@-JB- ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
tonwes99 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:57:
@Whiskey48 , @-JB- welke instellingen gebruiken jullie? Het is bij verwarmen al een raadsel hoe die modulatie nou precies regelt, bij koelen ben ik echt de weg kwijt... Zie mijn settings beneden.
De settings die je deelde heb ik hier niet heel anders staan.
Hoe staat deze bij jou?
M1.20: Min. aanvoertemperatuur zone 1

Hier op 15 of 16. Ik ben ook nog aan het fine-tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
-JB- schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:47:
[...]

De settings die je deelde heb ik hier niet heel anders staan.
Hoe staat deze bij jou?
M1.20: Min. aanvoertemperatuur zone 1

Hier op 15 of 16. Ik ben ook nog aan het fine-tunen.
Hier 16, maar compressor schakelde uit bij Ta=20…

Maar… dat was 20:30, buitentemperatuur was toen 20oC. Morgen even kijken wat de min buitentemperatuur voor koelen is… met 24iC in de huiskamer hoeft ie voor mij niet te stoppen…

[ Voor 21% gewijzigd door tonwes99 op 23-06-2025 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -JB-
Wacht eens even... Lopen Ta (aanvoer het huis in) en Tui (warmtepomp ingang) hier niet door elkaar?

Je grafiek lijkt over je retour temperatuur te gaan.
Hoe was je Ta (aanvoer) op het moment dat de warmtepomp uit ging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:11
Stoker schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja dat was ik :)

Melding die ik kreeg was: “Application HeatStar.exe encountered a serious error and must shutdown.” (Mocht iemand hier nog een keer op zoeken)

We waren al bang dat er koud gedoucht moest gaan worden. Maar super snel geholpen door jullie! Nogmaals bedankt.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
tonwes99 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:57:

Ik ken de post van @bommer , dus ik ben mij bewust dat de afgifte (opname-) capaciteit van mijn vvw het niet toelaat om 24/7 te koelen, en dat hij pendelt als je vloer rond Ta zit, maar... een lekkere warme vloer zou hij toch terug moeten kunnen koelen naar 20oC, met water van 17oC...

Met een vaste stooklijn van 17oC loopt de compressor een tijdje op 30Jz en stopt dan. De watertemperatuur (inlet) is dan teruggelopen van 24oC naar 20oC, dus hij zou nog even door kunnen koelen...
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
(de pomp stopt niet, dus hij stopt nu 100W aan warmte in mijn huiskamer...)
Tot hoe laat zien je zie je de Tuo dalen bij dat 2e informatie schermpje als je gaat koelen? (Links bovenin).
Misschien dat de minimale temperatuur te hoog staat, dat hij hem snel afkapt. Ik heb deze op 14 staan uit mijn hoofd.

Bij start koelen gaat de WP dacht ik naar 60hz waar hij kort daarna daalt naar 30hz.
De temperatuur bij 60hz daalt hard, maar gaat daarna weer omhoog bij 30hz. Maar hij moet dus niet afslaan bij 60hz (of hoger).

Mijn binnenunit zit onder de trap, heb daar een uurtje of langer zitten kloten. M'n vrouw vroeg al wat ik in hemelsnaam daar aan het doen was heel die tijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertenludy
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 17-07 10:00
Wie weet waar ik mijn Amber 95 in onderhoud kan doen hier in de regio wil niemand Itho doen Tollebeek Noordoostpolder. En kan ik de software ook zelf updaten werk nog met de fabrieks versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
bertenludy schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:23:
Wie weet waar ik mijn Amber 95 in onderhoud kan doen hier in de regio wil niemand Itho doen Tollebeek Noordoostpolder. En kan ik de software ook zelf updaten werk nog met de fabrieks versie.
Voor software en updates kan je het beste terecht bij je installateur/leverancier, Itho zelf deelt geen software met eindgebruikers.
Wat betreft onderhoud; wat verwacht je van een onderhoudsmonteur? Veel tweakers doen dat zelf.

Uit de handleiding;
De Amber is een onderhoudsarm product en heeft geen periodiek onderhoud nodig. Periodiek onderhoud op het cv-systeem is wel noodzakelijk.
Itho Daalderop adviseert het volgende:
  • Tweejaarlijkse inspectie van de warmtepomp en cv-systeem.
  • Jaarlijkse reiniging van de warmtewisselaar van de
  • warmtepomp.
  • Onderhoud van de warmtepomp alleen uitvoeren als de
  • inspectie dit aangeeft.
zie pagina 144 om te lezen wat er nodig is bij een inspectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
-JB- schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:13:
[...]
Voor software en updates kan je het beste terecht bij je installateur/leverancier, Itho zelf deelt geen software met eindgebruikers.
Wat betreft onderhoud; wat verwacht je van een onderhoudsmonteur? Veel tweakers doen dat zelf.

Uit de handleiding;

[...]

zie pagina 144 om te lezen wat er nodig is bij een inspectie.
Het gaat er denk vooral om een telefoonnummer te hebben in geval van een storing, die natuurlijk vooral in de winter voorkomt. Ben je all electric dan wordt het best koud, zelfs je gasfornuis opendraaien is er niet meer bij. De Amber wordt best vaak DIY geïnstalleerd en Itho promote destijds zelf handelskanaal Warmteservice van harte aan. De meerwaarde van een echte installateur besef je pas (te) later. Bij updates geven ze niet thuis en als je win-CE schermpje kapot is al helemaal niet. Itho levert niet aan particulieren, dus...

Dezelfde situatie bij veel nul-op-de-meter woningen, er staat een WP vanuit de aannemer op een schuin dak. 1-2 jaar kun je de aannemer nog aanspreken op garantie, maar daarna...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nog even over dauwpunt controle.

Hier met HA nu een automation gemaakt op dauwpunt en alle sensoren die temperatuur en luchtvochtigheid meten.

Even voor de minder technische mensen in HA:

Je maakt voor elke thermometer die ook luchtvochtigheid meet (maar dus vaak geen dauwpunt) een helper aan om de dauwpunt te berekenen: sensor template. Bij template vul je deze in:

YAML:
1
2
3
4
5
{% set h = states('sensor.sonoff_thermometer_keuken_luchtvochtigheid') | float %}
{% set t = states('sensor.sonoff_thermometer_keuken_temperatuur') | float %}
{% set a = 17.625 %}
{% set b = 243.04 %}
{{ ((b*(log(h/100)+((a*t)/(b+t)))) / (a-log(h/100)-((a*t)/(b+t)))) |float |round(1) }}

Vervolgens maak je een helper aan met een Combine sensors --> dauwpunt maximum. Hiermee bepaald je welke van de sensoren de hoogste dauwpunt aangeeft. Ik heb hier bewust ook een buitensensor in meegenomen, zodat eventueel snel vochtiger wordend weer ook invloed heeft op de koeling.
Vul hier alle hiervoor aangemaakte helpers in deze Combine helper.

Vervolgens maak je een automation die de coolingsetpoint aanpast.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Itho Amber set cooling obv dauwpunt
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.dauwpunt_maximaal
    above: 14
conditions: []
actions:
  - action: number.set_value
    metadata: {}
    data:
      value: "{{ states('sensor.dauwpunt_maximaal') | int + 3}}"
    target:
      entity_id: number.amber_cooling_1_setpoint
mode: single

Bewust op int gezet, ivm de hele waardes die de Amber wil hebben. Hij rond hier dus af naar beneden....
Ook staat hij op above 14, omdat ik toch niet lager dan 17 wil koelen. Bij deze werkwijze zie je dat bij mij de warmtewisselaar alsnog naar 14C gaat, omdat de setpoint bij mij dan op 17C komt die tegen de Tc getoetst wordt. En Tc zit bij mij na de buffer...

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 25-06-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clegg79
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-09 11:57
Mede door de in dit topic aanwezige schat aan informatie en ervaringen heb ik besloten bij de grondige renovatie van onze jaren '70 twee-onder-één-kap meteen de stap naar gasloos te wagen met de Amber.

In de voorbereidingen voor plaatsing ben ik nu de geluidsberekeningen in de WPAC-sheet aan het invullen zodat ik zeker weet dat we safe zitten met geluid. Vanuit de brochure van de Amber en de aangegeven 4,5 meter afstand tot de erfgrens voor een 95 dacht ik alleen in de voortuin tegen de gevel uit te kunnen. Zelfs met silent mode kan het dan allemaal nèt (39db, geen marge). Uit nieuwsgierigheid heb ik ook even Gg_2 ingevuld om te kijken wat er gebeurd als we de Amber op het dak van de aangebouwde garage hijsen. Ondanks dat ik dan maar 3-3,5 meter van de erfgrens zit (buitenmuur aangebouwde garage staat op de erfgrens) en de amber daar heen 'wijst', zit ik dan zelfs zonder silent mode ruim binnen de marges. Dat voelt tegen-intuïtief, want het hele apparaaat staan dan toch een goeie meter dichter bij de erfgrens.. Doe ik iets fout, of is het logisch dat je bij plaatsing op het dak van de aangebouwde garage veel makkelijker binnen de geluidsnorm blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNTeK
Get!em schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:45:
Leuk om te zien @Get!em!

Ik heb een wat meer uitgebreide 'koelregeling' op basis van vijf automations, waarin verschillende templates en helpers worden gebruikt. Is dit voor jouw situatie voldoende om bijvoorbeeld ook pendelen te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
SiNTeK schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:43:
[...]

Leuk om te zien @Get!em!

Ik heb een wat meer uitgebreide 'koelregeling' op basis van vijf automations, waarin verschillende templates en helpers worden gebruikt. Is dit voor jouw situatie voldoende om bijvoorbeeld ook pendelen te voorkomen?
Pendelen maak ik me niet zo zorgen om. Als de dauwpunt plotseling stijgt, wil je ook dat de koeling stopt.
Door de afronding naar integers, gehele getallen, zal het ook niet snel hoger/lager worden.

Maar dauwpunt is redelijk stabiel, tenzij er een weerfront over komt.

Welke automations heb jij nog extra?

Ik ben nog wel van plan een automation te maken om M1.01, M1.02, M1.03 te veranderen op basis van koel of heating modus. Want die zijn, zoals je de discussie hier ziet, gewoon anders.

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 25-06-2025 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiNTeK
Get!em schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:46:
[...]
Welke automations heb jij nog extra?
Voor de koelregeling:
  1. Een automation die setpoint checkt bij opstarten Home Assistant
  2. Een automation die koelregeling aan/uit zet op basis van temperatuur (boven 24 graden aan, weer onder 23 uit) en tijd ('s nachts uit > door betonbuffer prima om alleen op zonneenergie te koelen, de vloer blijft lang koud)
  3. Een automation die de veilige setpoint aanpassing controleert
  4. Een automation voor gecontroleerde (veilige) setpoint aanpassing obv. maximale dauwpunt +3 tot 4 graden (ik gebruik juist hele getallen met afronding naar boven)
Dat lijkt voor nu in samenhang met elkaar goed te werken. Dit heeft ook te maken met bescherming van onze bamboe vloer tegen te snelle temperatuur daling.
Get!em schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:46:
[...]
Ik ben nog wel van plan een automation te maken om M1.01, M1.02, M1.03 te veranderen op basis van koel of heating modus. Want die zijn, zoals je de discussie hier ziet, gewoon anders.
Ja, ik ook. Ik ben bezig met een Mei t/m September "Koelen" en Oktober t/m April "Verwarmen" automation in Home Assistant. Ik wil daarin ook gelijk alle settings laten instellen. Ook het dashboard past zich dan automatisch aan met een Koel of Verwarm Thermostaat en 'Regeling'. Leuk om te bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCJAzdtj7Wln8BLroXFanQ5dv1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEuCUNu7dWRwf54wP3P4Livw.jpg?f=fotoalbum_large

Veilig koelsetpoint staat nu boven setpoint, maar de koelregeling is inactief obv. benedentemperatuur (22,1C), dus wordt ook het setpoint niet aangepast.

[ Voor 38% gewijzigd door SiNTeK op 25-06-2025 16:13 . Reden: Seizoen automation en plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
SiNTeK schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:04:
[...]

Ja, ik ook. Ik ben bezig met een Mei t/m September "Koelen" en Oktober t/m April "Verwarmen" automation in Home Assistant. Ik wil daarin ook gelijk alle settings laten instellen. Ook het dashboard past zich dan automatisch aan met een Koel of Verwarm Thermostaat en 'Regeling'. Leuk om te bouwen.
Voordeel dat ik hier heb: een HA compatible thermostaat die ook kan koelen. Die thermostaat wordt dus 1 op 1 weerspiegelt in mijn dashboard, incl de koel/heating mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiNTeK
Get!em schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:19:
[...]
Voordeel dat ik hier heb: een HA compatible thermostaat.
Ik heb nu PNI CT36, maar die ga ik afkoppelen/verkopen en over op een 'virtuele' thermostaat (obv. verschillende temperatuur sensoren) in Home Assistant die met een 4 kanaals Zigbee switch de warmtevraag en koeltevraag schakelt. 😉

[ Voor 10% gewijzigd door SiNTeK op 25-06-2025 16:33 . Reden: Link naar switch toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
SiNTeK schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:29:
[...]

Ik heb nu PNI CT36, maar die ga ik afkoppelen/verkopen en over op een 'virtuele' thermostaat (obv. verschillende temperatuur sensoren) in Home Assistant die met een 4 kanaals Zigbee switch de warmtevraag en koeltevraag schakelt. 😉
Leuke ambitie!

Ik wil echter dat bij uitval van HomeAssistant hier in iedergeval de noodzakelijke basis blijft werken. Er zijn meerdere scenario's dat dat relevant is, waaronder verhuizen, wegvallen van jezelf als beheerder, kapotte HA instance.

Zo heb ik ook een groot deel van mijn dimmers zowel fysiek als zigbee aangestuurd. Dus een fysieke thermostaat vind ik ook belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiNTeK
@Get!em Is wat voor te zeggen. Heb ook fysieke schakelaars en zigbee schakelaars en automations voor verlichting.

Home Assistant draait inmiddels wel écht stabiel en bij een stroomstoring doet de Amber het ook niet 😉 haha! Daarnaast ga ik er voor nu maar even vanuit dat 1) ik de automations in Home Assistant zo goed krijg dat er nooit meer naar een thermostaat omgekeken hoeft te worden, 2) ik niet ga verhuizen/doodga, 3) als dat toch gebeurt iemand (bijvoorbeeld Lennard, onze buurtman), eventueel tegen betaling, mijn vrouw en kinderen uit de brand wil/kan helpen door weer een thermostaat op te hangen/aan te sluiten.

That said, ik laat de PNI CT36 wel in de buurt staan/hangen. Just in case! 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Vraag; ik lees steeds dat de koellijn zone 1 aanvoertemperatuur 1, 2 en 3 niet boeiend is en je niet moet gebruiken.
... Maar als je geen HA hebt om op.hrt dauwpunt te sturen ... Kan je dan wel deze 3 opties gebruiken om bij een hogere buitentemperatuur een hogere setpoint te gebruiken?

Zeg:
- 25gr buiten: setpoint 17 graden
- 28gr buiten: setpoint: 18 graden
- 30gr buiten: setpoint: 19 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Whiskey48 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:53:
Vraag; ik lees steeds dat de koellijn zone 1 aanvoertemperatuur 1, 2 en 3 niet boeiend is en je niet moet gebruiken.
... Maar als je geen HA hebt om op.hrt dauwpunt te sturen ... Kan je dan wel deze 3 opties gebruiken om bij een hogere buitentemperatuur een hogere setpoint te gebruiken?

Zeg:
- 25gr buiten: setpoint 17 graden
- 28gr buiten: setpoint: 18 graden
- 30gr buiten: setpoint: 19 graden
Ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dQzErwywmNNf3fkLzBOoPsHrc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HupoCZ0JExPsbSu2bBpDqiWP.png?f=fotoalbum_large

Weer terug naar wat anders. Onze douche staat inmiddels al meer dan een uur aan, maar het watervat is alweer boven de 50 graden.
... Toch wel heerlijk zo'n Amber95 als doorstroom verwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:45:

Hier met HA nu een automation gemaakt op dauwpunt en alle sensoren die temperatuur en luchtvochtigheid meten.

Even voor de minder technische mensen in HA:

Je maakt voor elke thermometer die ook luchtvochtigheid meet (maar dus vaak geen dauwpunt) een helper aan om de dauwpunt te berekenen: sensor template. Bij template vul je deze in:

YAML:
1
2
3
4
5
{% set h = states('sensor.sonoff_thermometer_keuken_luchtvochtigheid') | float %}
{% set t = states('sensor.sonoff_thermometer_keuken_temperatuur') | float %}
{% set a = 17.625 %}
{% set b = 243.04 %}
{{ ((b*(log(h/100)+((a*t)/(b+t)))) / (a-log(h/100)-((a*t)/(b+t)))) |float |round(1) }}

Vervolgens maak je een helper aan met een Combine sensors --> dauwpunt maximum. Hiermee bepaald je welke van de sensoren de hoogste dauwpunt aangeeft. Ik heb hier bewust ook een buitensensor in meegenomen, zodat eventueel snel vochtiger wordend weer ook invloed heeft op de koeling.
Vul hier alle hiervoor aangemaakte helpers in deze Combine helper.

Vervolgens maak je een automation die de coolingsetpoint aanpast.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
triggers:
    entity_id:
conditions: []
actions:
    data:
    target:

Bewust op int gezet, ivm de hele waardes die de Amber wil hebben. Hij rond hier dus af naar beneden....
Ook staat hij op above 14, omdat ik toch niet lager dan 17 wil koelen. Bij deze werkwijze zie je dat bij mij de warmtewisselaar alsnog naar 14C gaat, omdat de setpoint bij mij dan op 17C komt die tegen de Tc getoetst wordt. En Tc zit bij mij na de buffer...
Nog wat aanpassingen gedaan in de condition zodat er niet te vaak een waarde wordt weggeschreven

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
triggers:
    entity_id:
conditions:
  - condition: template
    value_template: >-
      {{ (states('sensor.dauwpunt_maximaal') | int + 3) !=
      (states('sensor.amber_actual_setpoint_cooling_zone_1')| int) }}
  - condition: state
    entity_id: sensor.amber_current_working_mode
    state: Cooling in progress
actions:
    data:
    target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:10
Hi!

Mijn SWW-vat en Amber zijn inmiddels geleverd — ik heb nog niet alles uitgepakt, maar was wel even benieuwd naar het SWW-vat, aangezien die straks in het zicht staat in de bijkeuken.

Wat me opviel: aan beide onderkanten zitten dezelfde (koperen) aansluitingen. Betekent dit dat je kunt kiezen welke zijde je wilt gebruiken voor de aansluiting? De aansluitingen voor koud- en warmwater heb ik nog niet direct gezien, maar die zitten misschien achter de demontabele klepjes?

Verder zag ik een witte sticker op een voorbereid gat — is dit bedoeld voor een sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:46
JL-IP(!) schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:04:
Hi!

Mijn SWW-vat en Amber zijn inmiddels geleverd — ik heb nog niet alles uitgepakt, maar was wel even benieuwd naar het SWW-vat, aangezien die straks in het zicht staat in de bijkeuken.

Wat me opviel: aan beide onderkanten zitten dezelfde (koperen) aansluitingen. Betekent dit dat je kunt kiezen welke zijde je wilt gebruiken voor de aansluiting? De aansluitingen voor koud- en warmwater heb ik nog niet direct gezien, maar die zitten misschien achter de demontabele klepjes?

Verder zag ik een witte sticker op een voorbereid gat — is dit bedoeld voor een sensor?
Dat klopt. De sensor zit onderin de boiler gestoken. Niet aan de zijkant. De stikker is voor het inblazen van de isolatie.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:10
Carboy54 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:46:
[...]

Dat klopt. De sensor zit onderin de boiler gestoken. Niet aan de zijkant. De stikker is voor het inblazen van de isolatie.
Bedankt voor je snelle reactie! De bestaande 230V-kabel is net iets te kort voor aansluiting op het Amber-binnendeel. Mag ik deze kabel verlengen?

Alvast bedankt weer :)

Inmiddels de handleiding gevonden O-)
De voedingskabel van de laadpomp kan, indien nodig, verlengd
worden met een 3‑aderige voedingskabel (minimaal 3x 0,75
mm²; H05VV‑F; voorzien van adereindhulzen).
Vermijd het gebruik van een kroonsteen

[ Voor 47% gewijzigd door JL-IP(!) op 27-06-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Whiskey48 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:17:
[Afbeelding]

Weer terug naar wat anders. Onze douche staat inmiddels al meer dan een uur aan, maar het watervat is alweer boven de 50 graden.
... Toch wel heerlijk zo'n Amber95 als doorstroom verwarmer.
Vind dat best kunstig, ik krijg het niet voor elkaar.
een extra groot spiraal in het vat (geen Itho) maar bij mij zakt de temp eerst helemaal in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
bommer schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:39:
[...]

een extra groot spiraal in het vat (geen Itho) maar bij mij zakt de temp eerst helemaal in elkaar.
Zou je temp sensor eens kunnen verlagen(lager plaatsen), springt ie eerder aan? Komt dan ook sneller onder ingestelde temp bij normaal afkoelen, en dus sneller weer op opwarmen. En meer warm water als buffer. Als je het ook zou willen.

Douche een uur aan, niet mijn ding, maargoed.

Ik houd hem lekker hoog geplaatst, als ie gaat verwarmen en daardoor beetje mengt duikt temp inderdaad eerst omlaag, gelaagdheid gaat er dan ook aan. maar uiteindelijk ook zuiniger, minder warm water op voorraad. Voor ons zat en prima.

Laatste filmpje urban plummers/heatgeeks is wel grappig. Over grote warmtewisselaar gesproken.

Kan dus prima afhankelijk van weer buiten (defrosten) en hoeveel liter per minuut natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Degast schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:07:
[...]

Zou je temp sensor eens kunnen verlagen(lager plaatsen), springt ie eerder aan? Komt dan ook sneller onder ingestelde temp bij normaal afkoelen, en dus sneller weer op opwarmen. En meer warm water als buffer. Als je het ook zou willen.

Douche een uur aan, niet mijn ding, maargoed.

Ik houd hem lekker hoog geplaatst, als ie gaat verwarmen en daardoor beetje mengt duikt temp inderdaad eerst omlaag, gelaagdheid gaat er dan ook aan. maar uiteindelijk ook zuiniger, minder warm water op voorraad. Voor ons zat en prima.

Laatste filmpje urban plummers/heatgeeks is wel grappig. Over grote warmtewisselaar gesproken.

Kan dus prima afhankelijk van weer buiten (defrosten) en hoeveel liter per minuut natuurlijk.
Ik heb een vat van OSO, maar de sensor kan nog 1 plaatsje naar beneden.
Normaal is het ook niet een probleem, maar jah dames in huis met lange haren.
dat schijnt nogal al een klusje te zijn.

Zelf geen last van met kale kop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
bommer schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:39:
[...]

Ik heb ook het idee dat de warmtewisselaar van Itho op standje hoog een betere temperatuur overdracht heeft dan een spiraal.
Misschien ook doordat het water in het vat door elkaar gehusseld wordt naar de warmtewisselaars, ipv spiraal in een vat met stilstaand water?

Op standje medium gaat het ook direct merkbaar minder. Standje hoog gaat perfect.

[ Voor 39% gewijzigd door Whiskey48 op 28-06-2025 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Koelen zal komende dagen wel beperkt blijven . Nu al dauwpunt tuin 19,5c met wat marge stuur je dan dus liefst geen water koeler dan 21c door je systeem.

Morgenmiddag wat lager als bewolking wegtrekt. Maar pas met deze relatieve vochtigheid dus op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Get!em schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 18:51:
Koelen zal komende dagen wel beperkt blijven . Nu al dauwpunt tuin 19,5c met wat marge stuur je dan dus liefst geen water koeler dan 21c door je systeem.

Morgenmiddag wat lager als bewolking wegtrekt. Maar pas met deze relatieve vochtigheid dus op.
Beetje lef hebben en de verdelers in de gaten houden.
Die worden als eerste vochtig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:40
Hier gaat vandaag gewoon 16 graden door het systeem (19 koellijn, delta stop van 3). Nergens last van 😎.

Vaak ben je te bang 😝.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Impossibl3 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:07:
Hier gaat vandaag gewoon 16 graden door het systeem (19 koellijn, delta stop van 3). Nergens last van 😎.

Vaak ben je te bang 😝.
Met een houten vloer pas je wel op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Nou daar ging de droom van een mooi koel huis bij thuiskomst.
Wederom de S03 error. Installateur en Itho maar weer eens bellen. Die hebben er vorige keer naar gekeken, maar niks mee gedaan. Foutmelding is halverwege de SWW run tijdens gebruik van de BUH ontstaan.

Ben benieuwd waarom. BUH is door Itho vervangen. Flow was sinds die tijd ook 40% lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-09 19:58

Jan2023

KISS

De melding Itho Amber S03 geeft een communicatieprobleem aan tussen de warmtepomp en de hoofd- of ruimtethermostaten. Dit kan duiden op een storing in de RF-communicatie. Controleer de batterijen van de thermostaten en kijk of ze een displayweergave hebben.

@Get!em
Jij regelt dat toch met HA , daar eens naar kijken ?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Jan2023 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:24:
De melding Itho Amber S03 geeft een communicatieprobleem aan tussen de warmtepomp en de hoofd- of ruimtethermostaten. Dit kan duiden op een storing in de RF-communicatie. Controleer de batterijen van de thermostaten en kijk of ze een displayweergave hebben.

@Get!em
Jij regelt dat toch met HA , daar eens naar kijken ?
Nee, is geen communicatie probleem. Is een Flow Switch probleem:
Amber S03 flow switch failure

S04 is de communicatie (als je bijv een slechte UTP kabel hebt, of slecht contact hebt).

RF en Thermostaat hebben er beide niks mee te maken, ook niet bij S04.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 30-06-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-09 19:58

Jan2023

KISS

Get!em schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:28:
[...]

Nee, is geen communicatie probleem. Is een Flow Switch probleem:
Amber S03 flow switch failure

S04 is de communicatie (als je bijv een slechte UTP kabel hebt, of slecht contact hebt).

RF en Thermostaat hebben er beide niks mee te maken, ook niet bij S04.
klopt , had deze info via google 8)7

zit nu even in de meegeleverde handleiding te kijken S03 storing debietschakelaar.

En S05 ! , gaat over communicatiestoring tussen binnen en buitendeel.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Jan2023 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:37:
[...]

Dan heeft google je een antwoord gegeven van een Itho ventilatie unit... mooi man, die zelf nadenkende AI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:37:
[...]

zit nu even in de meegeleverde handleiding te kijken S03 storing debietschakelaar.

En S05 ! , gaat over communicatiestoring tussen binnen en buitendeel.
Meestal vervuiling van de sensor bij communicatie van 100%. Reinigen of bij Joris@stoker een nieuwe bestellen onder garantie. Zit direct achter de klep. Simpel te vervangen

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritsl
  • Laatst online: 14-07 21:58
Het warme weer lijkt bij mij een probleem te geven met de verwarming van het tapwater. De temperatuur komt op warme dagen (25+ niet hoger dan een graadje of 48 a 49. Opzich niet direct een issue omdat er ook minder warm water wordt gebruikt, maar de legionella run werkt nu niet.

Net voordat het opwarmen stopt stijgt de Td naar circa 74 graden, wat denk ik de oorzaak is dat die ermee stopt. De foto is van net nadat deze uitschakelt. Tw is 46.3 met setpoint 55. Er zijn geen storingen. Wellicht kan de WP niet genoeg warmte kwijt op de warmtewisselaar van de boiler, maar waarom dat in de winter geen probleem is begrijp ik dan niet. Ook draait de compressor met 4.4 a 4.5A, terwijl die bij ruimteverwarming moduleert nar 2.4. Daar lijkt dus wat ruimte te zijn, maar ik kan het in de software niet instellen zover ik zie. Eco modus staat aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWpTb80BFJYAKlSUHH0zo1dhd2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6l5RH8CVefeNlXtcFUr7ua9i.jpg?f=fotoalbum_large

De boilers zijn twee Eldom green line 120L. Verwarmen is parallel aangesloten, aftappen in serie. Volgens de specs hebben ze een max vermogen op de warmtewisselaar van 19kW per stuk, maar dat is 80-60 graden. Oppervlak is 0,65m2 per stuk. Tui is ruim 5 graden hoger dan Tw, die onderin de eerste boiler zit.

Volgens mij zijn er een aantal oplossingen:
- Aanpassing in instellingen zodat de WP met minder vermogen draait, maar lijkt niet mogelijk
- Legionella run dan maar afmaken met elektrisch element, lijkt ook niet mogelijk
- Water in boilers rondpompen tijdens verwarmen zodat de WP meer vermogen kwijt kan

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn? Zou de laatste oplossing waarschijnlijk helpen, of zijn er goedkopere/makkelijkere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:03:
[...]

Meestal vervuiling van de sensor bij communicatie van 100%. Reinigen of bij Joris@stoker een nieuwe bestellen onder garantie. Zit direct achter de klep. Simpel te vervangen
Maar bij S03 dus niet voor zover ik weet toch?
Daar staat in handleiding dat de Flow Switch vervangen moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Get!em schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:25:
[...]

Maar bij S03 dus niet voor zover ik weet toch?
Daar staat in handleiding dat de Flow Switch vervangen moet worden.
Vervangen vanwege vervuiling / slecht contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
mauritsl schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:21:
Het warme weer lijkt bij mij een probleem te geven met de verwarming van het tapwater. De temperatuur komt op warme dagen (25+ niet hoger dan een graadje of 48 a 49. Opzich niet direct een issue omdat er ook minder warm water wordt gebruikt, maar de legionella run werkt nu niet.

Net voordat het opwarmen stopt stijgt de Td naar circa 74 graden, wat denk ik de oorzaak is dat die ermee stopt. De foto is van net nadat deze uitschakelt. Tw is 46.3 met setpoint 55. Er zijn geen storingen. Wellicht kan de WP niet genoeg warmte kwijt op de warmtewisselaar van de boiler, maar waarom dat in de winter geen probleem is begrijp ik dan niet. Ook draait de compressor met 4.4 a 4.5A, terwijl die bij ruimteverwarming moduleert nar 2.4. Daar lijkt dus wat ruimte te zijn, maar ik kan het in de software niet instellen zover ik zie. Eco modus staat aan.

[Afbeelding]

De boilers zijn twee Eldom green line 120L. Verwarmen is parallel aangesloten, aftappen in serie. Volgens de specs hebben ze een max vermogen op de warmtewisselaar van 19kW per stuk, maar dat is 80-60 graden. Oppervlak is 0,65m2 per stuk. Tui is ruim 5 graden hoger dan Tw, die onderin de eerste boiler zit.

Volgens mij zijn er een aantal oplossingen:
- Aanpassing in instellingen zodat de WP met minder vermogen draait, maar lijkt niet mogelijk
- Legionella run dan maar afmaken met elektrisch element, lijkt ook niet mogelijk
- Water in boilers rondpompen tijdens verwarmen zodat de WP meer vermogen kwijt kan.
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn? Zou de laatste oplossing waarschijnlijk helpen, of zijn er goedkopere/makkelijkere oplossingen?
Zoek hier eens op het vermogens hoedje van de Amber en de aangedragen oplossingen bij hoge buitentemperatuur.

En zorg ook voor software 2.29 met de grotere vermogensbandbreedte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQasR0ym3VKegXSNgNDwV3Nt_uo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XBWQzSNYegwwdTSwyJF9G8GS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwbevelander
Impossibl3 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:07:

Vaak ben je te bang 😝.
Mag ik vragen welke instellingen jij hebt? Koel je op basis van Stooklijn zonder ruimte voeler of met?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Jwbevelander schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:31:
[...]

Mag ik vragen welke instellingen jij hebt? Koel je op basis van Stooklijn zonder ruimte voeler of met?
Ik koel op basis van een vaste waarde van 19 graden. Daarnaast heb ik deze waardes 3-1-1 ingesteld als stop-herstart-terug touren. Ik maak geen gebruik van de Tr correctie. Daarmee zorg ik dat de vloer nooit kouder kan worden dan 16 graden en dat de koeling snel herstart en naar een laag toerental gaat.

Nu is het bijvoorbeeld 24,1 graden in huis terwijl het 31,7 graden buiten is 😄.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:32
Met de lage luchtvochtigheid kan nu wel kouder dan 16 graden. Bij mij gaat er nu 14 graden doorheen. Dauwpunt ligt onder de 10 graden nu.

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
@crepsly eens. Maar het moet ook leuk blijven voor mijn kinderen (4 maanden en 2 jaar) die op de vloer verblijven.

Daarnaast moet je het dan wel dynamisch instellen. Bijvoorbeeld via de integratie van @bommer of @leejoow anders blijf je lopen naar de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:32
Impossibl3 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:00:
@crepsly eens. Maar het moet ook leuk blijven voor mijn kinderen (4 maanden en 2 jaar) die op de vloer verblijven.

Daarnaast moet je het dan wel dynamisch instellen. Bijvoorbeeld via de integratie van @bommer of @leejoow anders blijf je lopen naar de pomp.
Haha, ja. Ik loop elke dag minimaal twee keer naar de pomp. Voor die paar dagen per jaar koelen kan dat.

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
crepsly schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:54:
Met de lage luchtvochtigheid kan nu wel kouder dan 16 graden. Bij mij gaat er nu 14 graden doorheen. Dauwpunt ligt onder de 10 graden nu.
Heb je ook binnen gemeten?

Gisteren waren de dauwpunten binnen lager dan buiten, omdat de vochtige lucht aangevoerd werd met de wind.
Vandaag precies andersom, droge lucht werd aangevoerd. Buiten idd 10-11c dauwpunt. Afhankelijk van de ventilatie, blijft de hogere luchtvochtigheid van gisteren , vandaag nog binnen hangen.
Hier was 17c binnen de dauwpuntstemperatuur waar ik de koeling op baseerde. In de keuken met koken en 4 personen liep dit op naar 17,7c
Koeling stond daarom op 18 en later 19c. Heb de formule die ik hier eerder postte aangepast naar marge van 2c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Koelen met alleen vloer verwarming is uberhaupt een ding.
Wij merken duidelijk dat het soms vochtiger is in huis, niet dramatisch, maar toch

Ik koel nu al 2 seizoenen volop met een water temperatuur van 17 ingesteld. Wat in houd dat vaak tegen het einde van de run
De water temp is gezakt tot 14 graden en daar heb ik ook de cut off op staan.

En nooit last gehad van condens, enige is dat als wij de droger gebruiken, dan komt er condens op de verdeler al daar.
Nog een zin gehad in het isoleren er van. Want ben je er ook vanaf.

Zet dan die groepen even tijdelijk uit.

Ga wel van de zomer een nakoeler/verwarmer installeren op de WTW, niet specifiek voor het koelen met lucht. Dan wel het ontvochtigen.

[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 30-06-2025 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkvalias
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-09 07:08
bommer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:25:
Ga wel van de zomer een nakoeler/verwarmer installeren op de WTW, niet specifiek voor het koelen met lucht. Dan wel het ontvochtigen.
Ik heb afgelopen zondag een Kanaalkoeler met condensafvoer in de inlaat van de WTW geplaatst (Warme kant, voor de wisselaar i.v.m. hoger dauwpunt buiten). In ons geval werkt dat alleen om de lucht te koelen, ik heb nog 0,0 condens in het apparaat gezien. Vermoedelijk komt dit gewoonweg door de te grote hoeveelheid lucht die er langs gaat.

Misschien dat jij wel genoeg koud water door dat ding heen weet te krijgen om te werken.

Gezien het 'probleem' voor ons slechts enkele weken per jaar speelt zit ik te denken aan een oplossing a-la een vochtvreter in het kanaal.... Ik heb er geen moeite mee om voor een periode als deze er iets in te stoppen en het na een week een keer te moeten vervangen voor een fijn climaat. Professionele ontvochtigers voor een WTW zijn namelijk zo duur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:25:
Koelen met alleen vloer verwarming is uberhaupt een ding.
Wij merken duidelijk dat het soms vochtiger is in huis, niet dramatisch, maar toch

Ik koel nu al 2 seizoenen volop met een water temperatuur van 17 ingesteld. Wat in houd dat vaak tegen het einde van de run
De water temp is gezakt tot 14 graden en daar heb ik ook de cut off op staan.

En nooit last gehad van condens, enige is dat als wij de droger gebruiken, dan komt er condens op de verdeler al daar.
Nog een zin gehad in het isoleren er van. Want ben je er ook vanaf.

Zet dan die groepen even tijdelijk uit.

Waarom zou je een droger gebruiken als het buiten zo warm is? :9
Hier 1x de fout gemaakt om te gaan dweilen/moppen op een gekoelde vloer. Die vloer droogt dan dus niet.

Verder vind ik koelen met warmtepomp eigenlijk wel heerlijk. Geen droge airco lucht op je longen. En omdat ik in het buitengebied woon, kan ik savonds/snacht gebruik maken van koele lucht (afgelopen nacht 13C hier). Doordat de massa al koel is, kan die koude lucht meteen zijn werk doen, zonder meteen weer op te warmen vanaf de massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:26
@bommer Hetzelfde ervaar ik hier. Naar welke oplossing (of welk apparaat) ben je aan het kijken?

Zoiets vind ik wel interessant: https://gathering.tweaker...ist_messages/2004610/last

@darkvalias Welke kanaalkoeler heb je gebruikt?

Is het probleem niet dat je door zo'n koeler veel kouder water moet laten stromen, om condenserend te koelen en daarom niet i.c.m. met vloerkoeling kan gebruiken? Het kan natuurlijk wel, maar dan heeft het nauwelijks effect?

Beetje hetzelfde idee als fancoils i.c.m. vloerkoeling. @Carboy54 kom jij die combinatie wel eens tegen?

[ Voor 48% gewijzigd door GhandiHarder op 01-07-2025 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darkvalias
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-09 07:08
@GhandiHarder ik heb een CWK 200-H-3-2.5 van marktplaats gescoord. (staan er nog een paar op ;p) 200mm unit welke ik met adapters op mijn 160mm buizen geplaatst heb.

Grote verschil hier is dat wij geen vloerverwarming hebben, alles gaat met Jaga's waar ik DIY fans op gedrukt heb. In combinatie met dauwregeling vanuit home assistant kan ik altijd op de laagst mogelijke temperatuur zitten, het systeem warmt in twee tellen weer op dus beweegt snel mee met het dauwpunt.

Reden dat ik dacht dat het nog wel kon werken is omdat ik zowel dauwpunt binnen als in de aanvoer van de wtw meet. Die liggen op dagen als deze redelijk uit elkaar als ik de airco op ontvochtigen zet. Theorie was kickstart met airco en dan kan de warmtepomp het gros oppakken als hij gaat condenseren in de wtw.

Helaas, zoals eerder aangegeven lijkt de luchtstroom te groot te zijn om daadwerkelijk verschil te maken... Misschien als ik een grotere water flow door de wisselaar kan krijgen dat het dan werkt, maar dat vereist een compleet nieuwe leiding van beneden naar zolder en dat zie ik niet zo zitten...

Zie ook; (dauwpunt +2 is het werkelijke dauwpunt, heb de sensor nog niet renamed :p)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YP9Q0U4qoOfuVK9L2rYNE8Gg-SI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NTnbFcLVThP2cXAwLUU1gQy3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Ik heb hier zowel fancoils als vloerkoeling.

Bij koudgenoeg water, werken die fancoils prima om lucht iets te koelen, maar massa blijft warm. Effect is dat koelen beperkt blijft, meer het behouden van koelte.
Effect is dat savonds het alsnog warmer blijft als de ramen open gaan en het buiten koeler is.

Uiteindelijk is het bij de vloerkoeling savonds prettiger.

Qua vocht: ik heb hier leemstuc, die buffert vocht, waardoor het niet helemaal zo klef gaat aanvoelen.
Pagina: 1 ... 121 ... 124 Laatste