Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-09 21:15
In de experiabox zou ik maar 10 ip adressen vast kunnen zetten dus vandaar dat ik in sommige devices zelf een static ip heb toegekend. Deze heb ik expres bovenin de range gedaan omdat je hier toch eigenlijk nooit komt. In Excel heb ik een lijst met alle vaste ip adressen zodat ik altijd alles terug kan vinden. Ik ben nu aan het kijken voor een unifi dream machine en de experiabox er helemaal tussenuit te halen. Maar dat terzijde. Volgens mij moet het ip adres niet het issue zijn.

Andere integraties met pymodbus lijk ik niet te hebben. Wat is bij jullie het normale gedrag van de modbus converteren qua ledjes? Ik krijg het helaas nog niet aan de gang na wat dingetjes proberen. Anders laat ik t voorlopig maar zo en probeer ik het later wel weer of ik hem aan de gang krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:02
Dennis08 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:37:
In de experiabox zou ik maar 10 ip adressen vast kunnen zetten dus vandaar dat ik in sommige devices zelf een static ip heb toegekend. Deze heb ik expres bovenin de range gedaan omdat je hier toch eigenlijk nooit komt. In Excel heb ik een lijst met alle vaste ip adressen zodat ik altijd alles terug kan vinden. Ik ben nu aan het kijken voor een unifi dream machine en de experiabox er helemaal tussenuit te halen. Maar dat terzijde. Volgens mij moet het ip adres niet het issue zijn.

Andere integraties met pymodbus lijk ik niet te hebben. Wat is bij jullie het normale gedrag van de modbus converteren qua ledjes? Ik krijg het helaas nog niet aan de gang na wat dingetjes proberen. Anders laat ik t voorlopig maar zo en probeer ik het later wel weer of ik hem aan de gang krijg.
Als je hulp nodig hebt, even een DM.
Of even taggen, dan mis ik je bericht niet.
In welke regio zit je?

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rh63nl
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-09 09:07
Sinds gisteren staat er bij ons in de voortuin een Amber 120 en wij hebben ook een SolarEdge 3F omvormer met 12000WP Oost/West, het leek me dus wel handig om de SG-ready aansluitingen op de Amber te gaan gebruiken d.m.v. de load controller van SolarEdge. Bij de installatie hebben we die meteen even getest en de Amber gaat netjes op een hoger setpoint draaien als de SG-ready (COM+SGB) actief wordt. Heeft er iemand al ervaring met de combinatie SolarEdge SG-ready en de Amber WP?

@bommer Gisteravond ook meteen maar even de Amber integratie op HA gezet en gekoppeld aan de Amber met een Elfin EW11, werkte meteen! Dank voor het maken van deze super handige integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
rh63nl schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:29:
Sinds gisteren staat er bij ons in de voortuin een Amber 120 en wij hebben ook een SolarEdge 3F omvormer met 12000WP Oost/West, het leek me dus wel handig om de SG-ready aansluitingen op de Amber te gaan gebruiken d.m.v. de load controller van SolarEdge. Bij de installatie hebben we die meteen even getest en de Amber gaat netjes op een hoger setpoint draaien als de SG-ready (COM+SGB) actief wordt. Heeft er iemand al ervaring met de combinatie SolarEdge SG-ready en de Amber WP?

@bommer Gisteravond ook meteen maar even de Amber integratie op HA gezet en gekoppeld aan de Amber met een Elfin EW11, werkte meteen! Dank voor het maken van deze super handige integratie.
Ik heb dezelfde combi met SolarEdge. Werkt prima overdag. Zet de minimum duur wel wat hoger dan 30minuten, want anders krijg je pendel gedrag.

Er zit een kleine bug in SolarEdge loadcontroller. Bij herstart ‘s nachts (random ergens rond 1 uur) gaat de load controller voor de minimum duur aan. Zorg dat je klokprogramma voor tapwater dan geen actieve uren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rh63nl
Get!em schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:52:
[...]

Ik heb dezelfde combi met SolarEdge. Werkt prima overdag. Zet de minimum duur wel wat hoger dan 30minuten, want anders krijg je pendel gedrag.

Er zit een kleine bug in SolarEdge loadcontroller. Bij herstart ‘s nachts (random ergens rond 1 uur) gaat de load controller voor de minimum duur aan. Zorg dat je klokprogramma voor tapwater dan geen actieve uren heeft.
Bedankt voor de tips!, ik heb de minimale duur nu op 60 minuten gezet om pendelen te voorkomen. Tapwater hoeft de Amber niet te doen, daarvoor heb ik een 120L Daalderop domme boiler (2,5KW) gecombineerd met de HotWater controller van SolarEdge. Ik heb de SG ready Load controller nu als 2e in de lijst staan, douchen gaat voor :)
Op welk vermogen heb je de load controller nu staan in de settings in de omvormer? Ik heb nu voor 1000W gekozen.

En zit die bug ook in de laatste firmware van de omvormer en load controller? (heb van de week alles nog laten updaten door SolarEdge).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
rh63nl schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:24:
[...]

Bedankt voor de tips!, ik heb de minimale duur nu op 60 minuten gezet om pendelen te voorkomen. Tapwater hoeft de Amber niet te doen, daarvoor heb ik een 120L Daalderop domme boiler (2,5KW) gecombineerd met de HotWater controller van SolarEdge. Ik heb de SG ready Load controller nu als 2e in de lijst staan, douchen gaat voor :)
Op welk vermogen heb je de load controller nu staan in de settings in de omvormer? Ik heb nu voor 1000W gekozen.

En zit die bug ook in de laatste firmware van de omvormer en load controller? (heb van de week alles nog laten updaten door SolarEdge).
Ik heb de bug niet meer gezien omdat ik domweg geen tapwater meer maak ‘s nachts.
Omdat bij mij de loadcontroller alleen tapwater doet heb ik em op 2kW staan.

Voor koelen of verwarmen vind ik de wijziging van aanvoer temperatuur niet handig.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 02-08-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:33
Ik ben mij aan het oriënteren op een warmtepomp. Ik ben wel gecharmeerd van de Amber in combinatie met de laadmodule.
Helaas past het bijbehorende horizontale voorraadvat, vanwege de vierkante vorm, bij mij niet achter het knieschot en voor een verticaal vat heb ik eigenlijk geen ruimte. De enige ruimte die ik heb is bovenin het trapgat (een wandhangende I-WPV 200L zou dat dan worden). Maar daar krijg ik geen toestemming voor van mijn vrouw :P

Nou zijn er wel enkele generieke horizontale vaten beschikbaar die wel achter het knieschot passen. Een daarvan is de Nexus PAWT-200H XL-LE1. Dit is een liggend vat met spiraal. Deze zou ik natuurlijk op de warmtepomp aan kunnen sluiten zonder gebruik te maken van de laadmodule, maar dat is niet ideaal i.v.m. de geringe gelaagdheid.
Ik vroeg mij daarom af of ik de Itho laadmodule ook niet zou kunnen gebruiken voor een generiek voorraadvat zonder spiraal. Bijvoorbeeld de Nexus PWT 200H. Deze heeft geen spiraal, maar wel vier aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qf_MsWgJhKAc1gMd5sn3tyf-E1c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0Mfhg7nB8EQziBvzpvu3LivE.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfkUTTU4Bp_tFevqNyR4NdRCPCo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RmRMQY03QcAz0ROMlsRRFMEq.png?f=fotoalbum_large
De Nexus PWT 200H
De 'vrije aansluiting' zou ik dan kunnen gebruiken als laternatief voor aansluiting 8 en 2 op het Itho vat
De principewerking van een liggend WPV-H vat

Als ik hier de laadmodule op aansluit dan kan ik de manier hoe de WPH vaten worden geladen benaderen. Alleen mis je dan twee pijpjes die richting de bodem van het vat lopen. In plaats daarvan steken ze gewoon recht in de naar binnen.

Hoe kijken jullie aan tegen dit idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:42
@perslucht dat zou moeten werken. Je moet er alleen even achter komen wat de diameter van de buis is waar de temperatuur sensor in gaat (ik gok dat die smaller is dan 1/2" wat het aansluitdraad is). De Amber moet wel weten wat de temperatuur van het vat is namelijk.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
@Impossibl3 Hoe dik is de sensor van de Amber dan? Meestal zijn die sensoren toch hooguit 4mm dik?
Op de site van Clima-xl staan losse sensorbuizen te koop voor de Nexus boilers. Deze hebben een interne diameter van 4,2mm of 6,2mm

[ Voor 9% gewijzigd door perslucht op 05-08-2025 16:37 . Reden: andere url ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
perslucht schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:54:
Ik ben mij aan het oriënteren op een warmtepomp. Ik ben wel gecharmeerd van de Amber in combinatie met de laadmodule.
Helaas past het bijbehorende horizontale voorraadvat, vanwege de vierkante vorm, bij mij niet achter het knieschot en voor een verticaal vat heb ik eigenlijk geen ruimte. De enige ruimte die ik heb is bovenin het trapgat (een wandhangende I-WPV 200L zou dat dan worden). Maar daar krijg ik geen toestemming voor van mijn vrouw :P

Nou zijn er wel enkele generieke horizontale vaten beschikbaar die wel achter het knieschot passen. Een daarvan is de Nexus PAWT-200H XL-LE1. Dit is een liggend vat met spiraal. Deze zou ik natuurlijk op de warmtepomp aan kunnen sluiten zonder gebruik te maken van de laadmodule, maar dat is niet ideaal i.v.m. de geringe gelaagdheid.
Ik vroeg mij daarom af of ik de Itho laadmodule ook niet zou kunnen gebruiken voor een generiek voorraadvat zonder spiraal. Bijvoorbeeld de Nexus PWT 200H. Deze heeft geen spiraal, maar wel vier aansluitingen.

[Afbeelding][Afbeelding]
De Nexus PWT 200H
De 'vrije aansluiting' zou ik dan kunnen gebruiken als laternatief voor aansluiting 8 en 2 op het Itho vat
De principewerking van een liggend WPV-H vat

Als ik hier de laadmodule op aansluit dan kan ik de manier hoe de WPH vaten worden geladen benaderen. Alleen mis je dan twee pijpjes die richting de bodem van het vat lopen. In plaats daarvan steken ze gewoon recht in de naar binnen.

Hoe kijken jullie aan tegen dit idee?
Dat lijkt mij geen goed plan. De I-WPV en H vaten hebben een speciale techniek in de warmtepomp zelf zitten speciaal hiervoor ontwikkeld. Waardoor er een optimale en snelle overdracht van de warmte plaats vindt. ( Foto van verticale boiler.) De horizontale heeft een andere injector.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKgCQAOJl06SFc1prZsKulGqfpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vw1rQdz4BVWEX644saud5kLo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 05-08-2025 17:02 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
@Carboy54 Die foto heb ik eerder voorbij zien komen. Dat 'paraplutje' zorgt er als het ware voor dat het warme (rondgepompte) water wordt afgebogen naar beneden (?). Die metalen buis lijkt mij de sensorbuis, dus dan is die groene buis voor de afname van warm tapwater. Begrijp ik het zo goed?

Dat is ook wat er in de handleiding staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jdELu5KGcAsNrDlv4eJc96irQs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B1prxyyIo699t2eUBef0WgKB.png?f=fotoalbum_large

Jammer dat er geen foto is van het binnenste van het horizontale vat. Voor mijn gevoel zou mijn idee best een kans maken om goed te werken. Jammer dat het een beetje dure gok zou zijn als ik het uitprobeer.
Het zou mooi zijn als Itho ook een cilindervormig vat op de markt brengt.

Hier een plaatje ter verduidelijking. Een 560mm rond vat zou uitstekend passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_hGiFTXq0O3DDGFBbwLM9YICaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yv97ntzfwrm60PLDONR6t473.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
perslucht schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:29:
@Carboy54 Die foto heb ik eerder voorbij zien komen. Dat 'paraplutje' zorgt er als het ware voor dat het warme (rondgepompte) water wordt afgebogen naar beneden (?). Die metalen buis lijkt mij de sensorbuis, dus dan is die groene buis voor de afname van warm tapwater. Begrijp ik het zo goed?

Dat is ook wat er in de handleiding staat.
[Afbeelding]

Jammer dat er geen foto is van het binnenste van het horizontale vat. Voor mijn gevoel zou mijn idee best een kans maken om goed te werken. Jammer dat het een beetje dure gok zou zijn als ik het uitprobeer.
Het zou mooi zijn als Itho ook een cilindervormig vat op de markt brengt.

Hier een plaatje ter verduidelijking. Een 560mm rond vat zou uitstekend passen.
[Afbeelding]
De H heeft een andere sproeier. Ik zal straks eens zoeken naar die foto die ik heb gemaakt in de fabriek in Tiel.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
@Carboy54 Ik heb dit gevonden, ziet er idd heel anders uit.
https://www.ithodaalderop...essional/product/05-01027

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:58
Als dat beoogde vat geschikt is om warm water te bufferen tbv sanitair warm water dan maakt de bron van die warmte niet zo uit m.i.

De laad module zorgt vooral voor scheiding tussen cv water en het sanitaire water. (Externe overdracht) Het vermogen wordt door een warmtewisselaar gehaald om het sanitaire warme water op te warmen(wat dus ook rondgepompt moet worden). In plaats van dat het door een spiraal het (stilstaande) water opwarmt.

Het zou m.i. moeten kunnen als ze qua diamaters van leidingen een beetje op elkaar aansluiten.

Itho heeft wel de binnenkant van hun boilers doorontwikkeld tbv goede menging en dus ook opwarming. Maar (nogmaals) als het vat er voor bedoeld is moet de bron van het warme water niet zo uitmaken?

Op tekening van beoogde vat staan de in en uitgangen wel dicht bijeen? Slecht voor mengen dus.

Edit: Dan dus de in of uit intern verlengen, zoals in een handdoeken radiator soms nodig is.(Stijgbuis heet dat denk ik) (Met een buis aan een juiste koppeling)(Ja dan wordt het wel beetje hobby Bob)(type rvs moet dan niet bijten met die koperen? buis. )

[ Voor 13% gewijzigd door Degast op 05-08-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
@Degast Dat is wel een interessant idee maar ik denk dat ik dan beter een hoekje van een WPV vat kan halen zodat hij alsnog achter het knieschot past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
Ja, dan past systeem mooi bij elkaar. Kunt natuurlijk nooit meer wat met garantie. Maar dat gold voor mijn idee natuurlijk ook.

Of knieschot wat verruimen. (Is dat constructief?)

Tis vaak wel even aanpassen, zo n boilervat op je zolder. Maar een jaar of 40-50 geleden hingen er veel (huur) boilers op zolders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
@Degast Het is een dragend knieschot. Dus weghalen is geen optie. Verruimen heb ik wel over nagedacht, maar als ik ruimte maak voor het WPV vat, dan past de wasmachine er niet meer naast :)
Ik zou wel ruimte kunnen maken voor een 300 liter liggend vat met spiraal. Misschien is dat dan toch de beste optie. Met 200 liter hoef ik geen aanpassingen te maken, maar ik ben bang dat ik dan te weinig heb.

Bij ons staat de CV ketel beneden, samen met de WTW. De woning is in 1989 gebouwd als Slokker Spaarhuis, een energiezuinige woning voor die tijd. 40-50 jaar geleden was dit nog een akker of grasland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
perslucht schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:09:
@Degast Het is een dragend knieschot. Dus weghalen is geen optie. Verruimen heb ik wel over nagedacht, maar als ik ruimte maak voor het WPV vat, dan past de wasmachine er niet meer naast :)
Ik zou wel ruimte kunnen maken voor een 300 liter liggend vat met spiraal. Misschien is dat dan toch de beste optie. Met 200 liter hoef ik geen aanpassingen te maken, maar ik ben bang dat ik dan te weinig heb.

Bij ons staat de CV ketel beneden, samen met de WTW. De woning is in 1989 gebouwd als Slokker Spaarhuis, een energiezuinige woning voor die tijd. 40-50 jaar geleden was dit nog een akker of grasland :)
De netto inhoud van een I-WPV is groter dan een spiraal boiler. Er zijn hier gebruikers met een horizontale en 9 KW Amber die geconstateerd hebben dat deze combinatie langdurig douchen kan opleveren bij normaal gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-08 12:16
darkvalias schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:29:
Op het moment werkt de aansturing via Modbus dus best lekker, enige nadeel is dat hij met elk commando wat ik stuur mijn legionella planning omzeep helpt. Ik heb vandaag de laatste versie van de controllersoftware geïnstalleerd gekregen, maar dat mag niet baten.
Heeft iemand enig idee of er al uitzicht is op een firmware update die dit oplost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degast
perslucht schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:09:

Mn zwager heeft een 80 liter boiler, zijn met 4 bad en douche.
Ik een 200 liter verticale op Amber, heb niet t idee dat ik de grens bereik. Warmt nu max 1 keer per dag op (52 graden) en daar doen we dus minimaal 24 uur mee. (Na legionella 62 graden doen we er tot 48 uur mee..)

Maargoed, wij zijn geen veel gebruikers. Maar dan nog, je moet wel heel erg van douchen en badderen houden wil je tekort komen. Hij warmt natuurlijk als je zo zou instellen ook weer gelijk op. Dan kun je met horizontale van Itho, zeker als het niet bijzonder koud is, bijna onbeperkt gebruiken.

Ik heb minimum temp van 52 graden, overdag, zodat ie aanspringt als er zonneopbrengst is, en het wat warmer is. (Niet in de middag, warmer dan 25/30 dan gaat ie op warmte element over. In de winter wel later natuurlijk). Na de legionella run van afgelopen woensdag is ie vanmorgen pas weer aangesprongen.. en heeft dan t water in half uurtje weer warm. (Amber 95)

Uitzondering daargelaten is 200 liter Itho vat al snel genoeg voor de meeste mensen. Een kleiner vat is juist sneller weer op temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retouw001
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:53
Beste allen,
Wij zitten midden in een verbouwing en hebben onlangs een itho amber 95 laten installeren, de installateur kwam met het vat intergas Xilinder 200liter. Verder hebben we vloerverwarming en radiatoren boven.

Nu blijkt alleen dat de taptemperatuur heel snel afneemt.
De leidingen rondom het vat zijn kogelheet. De rode expansie is koud, de grijze is ook super warm. Ik begin te twijfelen of alles wel goed is geïnstalleerd ivm warmte verlies uit het vat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuIHJrrBlf2YqCAz5waMurWF25o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEzrMAW8IC9GNcp4aDcjE0XV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RVlxpE6wI2OHrXV1wZMS8js5Cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jmXMKghJNz0yw4hgCtYZSVB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KT-oD1qRyoMvovc-EfsPKpiq8L4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4zLeihR4Y9bS09DYdbzJqJS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4zT44IdwSrDi_xG0EYzDUf3cH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwwZvFFUm3TQvEGvEwLek6pD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZ65MOmR5_ZhpYixmuMIKNpN2xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eW19glQc0JjwIe86fV06UCYZ.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens schiet hij dagelijk in de s07 watertemperatuur fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
Retouw001 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:24:
Beste allen,
Wij zitten midden in een verbouwing en hebben onlangs een itho amber 95 laten installeren, de installateur kwam met het vat intergas Xilinder 200liter. Verder hebben we vloerverwarming en radiatoren boven.

De leidingen rondom het vat zijn kogelheet. De rode expansie is koud, de grijze is ook super warm. Ik begin te twijfelen of alles wel goed is geïnstalleerd ivm warmte verlies uit het vat.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat wordt vaak veroorzaakt door het thermosifon effect in de leidingen. Hiervoor dien je met de aanvoer leiding eerst naar beneden te gaan voordat deze naar boven afbuigt. Kan ik niet zien op de foto. Maar waarom een dergelijke boiler terwijl Itho een van de beste boilers heeft afgestemd op de Amber. Deze boiler kent dit effect van Thermosifon ook niet omdat de warmteoverdracht plaats vind door een warme wisselaar en geen spiraal zoals in jouw Intergas sww boiler. En zit de retour van de boiler wel als laatste in het systeem naar de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retouw001
Nou wij zijn de installateur maar gevolgd, geen idee waarom de keuze op dit vat is gemaakt.
Begin er nu wel steeds meer van te balen eigenlijk want het gevoel bekruipt mij dat het allemaal bij elkaar gerommeld is.

Heb ook alles al keurig betaald, best dom zo achteraf…

Als er adviezen zijn voor verandering of tips hoor ik t graag. Ondertussen zoek ik weer contact met onze installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
Retouw001 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:45:
Nou wij zijn de installateur maar gevolgd, geen idee waarom de keuze op dit vat is gemaakt.
Begin er nu wel steeds meer van te balen eigenlijk want het gevoel bekruipt mij dat het allemaal bij elkaar gerommeld is.

Als er adviezen zijn voor verandering of tips hoor ik t graag. Ondertussen zoek ik weer contact met onze installateur.
Ik heb toevallig dat (de warmtepomp variant) 200 liter vat ook, ligt niet aan het vat want ik heb er geen last van, waarschijnlijk zoals hierboven beschreven door Carboy.

Kwestie van installateur z'n huiswerk alsnog laten doen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
En waarom ik toevallig ook voor dat vat koos:

Geen extra geluid makende pomp in huis, goedkoper (in mijn geval en beetje) en paste net wel in plaats van net niet op beoogde plek.
(En heb de irritante neiging het altijd net anders te willen.)

Evengoed heb ik ook veel vertrouwen in de mooie vaten van Itho. Maar dit kan ook prima werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03
@Retouw001 Wat je waarschijnlijk hebt is eenpijpscirculatie. Daar heb ik al in 2018 deze post over gemaakt: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
@peeter123 heeft er nog een casestudy van gemaakt: peeter123 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

De maatregel om eenpijpscirculatie te voorkomen is een thermosifon (ook @Carboy54 ). Deze heeft ongeveer dezelfde vorm als een gewone sifon in je afvoer, maar dan dus om te voorkomen dat er circulatie uit je vat plaats vindt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
Retouw001 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:45:

Voor zover ik het van hieruit kan zien zit de retour van de boiler niet als laatste naar de warmtepomp naar boven naar het schakelvat. Dat heeft hydraulische kortsluiting tot gevolg waardoor het hete retourwater over jouw afgiftesysteem gaat lopen. Dat verklaart vermoedelijk ook die vreemde zaagtand in jouw grafiek. Ook moet de werkschakelaar volgens de regelgeving buiten bij de warmtepomp worden geplaatst niet binnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdfILhqx9-bIoKl8-TXjHvzHoME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWmhJcrH3ZKhyM0GMjdNYhVD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Carboy54 op 09-08-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retouw001
Ben wel bij dat het allemaal op te lossen valt, hoop dat de installateur het ook inziet.

Wat zou meer logisch of handig zijn, terugslagklep plaatsen op aanvoer en retour voor t vat of zo’n u bocht laten (sifon) zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
Retouw001 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:11:
Ben wel bij dat het allemaal op te lossen valt, hoop dat de installateur het ook inziet.

Wat zou meer logisch of handig zijn, terugslagklep plaatsen op aanvoer en retour voor t vat of zo’n u bocht laten (sifon) zetten.
Dit zijn twee los van elkaar gemaakte installatie fouten. Het een staat los van het ander. Disclaimer: ( Door de onduidelijke foto,s niet 100% te beoordelen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retouw001
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKsdC768nC3QwKAePgOi77lJxe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOO8WLXtawQ535gcOqGgyvZj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9t_FiI3iVqhmQKPQEH9_I5Jrqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHZ2hq7rGQZYTjhqqCBGG1YV.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je nog op de ene foto: de retourleiding vat helemaal onderop en daarna retourleiding van de cv.
Andere foto zie je de aanvoer van het vat, daar stroomt volgens mij de warmte ook zo uit … aanvoer komt van links op de driewegklep en dan naar beneden richting t vat.

De amber staat erboven op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
Retouw001 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:56:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier zie je nog op de ene foto: de retourleiding vat helemaal onderop en daarna retourleiding van de cv.
Andere foto zie je de aanvoer van het vat, daar stroomt volgens mij de warmte ook zo uit … aanvoer komt van links op de driewegklep en dan naar beneden richting t vat.

Correct jij begrijpt er nu al meer van dan jouw installateur 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:19
Dagquiz:

In een situatie waarbij je geen zonnepanelen hebt, en een dynamisch contract hebt. Wat is dan goedkoper op een warme zomer dag?
Scenario 1) De legionella / warm water run vroeg in de ochtend (rond 09.uur) laten draaien (zonder BUH), waarbij je meer betaald voor je KW/h prijs (zeg 0,28 cent) met dus een 'beter' rendement
Scenario 2) De legionella / warm water run midden op de dag laat draaien (12.00 uur), waarbij de BUH aanspringt (omdat het te warm is), maar je dus wel minder betaald voor de energie (0,15 euro), met een 'slechter' rendement.

Oftewel is de run met een BUH bijna 50% minder efficient dan 'normaal'?

Dit is natuurlijk anders als je zonnepanelen hebt, want dan is het niet erg als de BUH aanspringt (indien je PV opbrengst uitkomt boven 3kwh).... lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
darkfujita schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:12:
Dagquiz:

In een situatie waarbij je geen zonnepanelen hebt, en een dynamisch contract hebt. Wat is dan goedkoper op een warme zomer dag?
Scenario 1) De legionella / warm water run vroeg in de ochtend (rond 09.uur) laten draaien (zonder BUH), waarbij je meer betaald voor je KW/h prijs (zeg 0,28 cent) met dus een 'slechter' rendement
Scenario 2) De legionella / warm water run midden op de dag laat draaien (12.00 uur), waarbij de BUH aanspringt (omdat het te warm is), maar je dus wel minder betaald voor de energie (0,15 euro), met een beter rendement.

Oftewel is de run met een BUH bijna 50% minder efficient dan 'normaal'?

Dit is natuurlijk anders als je zonnepanelen hebt, want dan is het niet erg als de BUH aanspringt (indien je PV opbrengst uitkomt boven 3kwh).... lijkt me?
BUH = COP 1
Amber 120 hier met SWW (zonder legionella): tot 65C een gemiddelde COP van rond de 3 vandaag bij een buitentemperatuur van 16-18C.

Bij BUH:
Continu vraag van 3300W
Bij warmtepomp stijgt opgenomen vermogen van 1500W bij start tot 3500W bij 65C.

Prijsverschil tussen hoog en laag energie tarief (incl belastingen) zal dus minimaal 3 moeten zijn als je geen PV hebt.

En om het complexer te maken: tot 2027 mag je nog salderen. Heb je wel PV opwek, dan saldeer je. Je moet dan dus ook de gemiste opbrengst meenemen, en het wegstrepen van de te salderen onderdelen van de prijs (oa belastingen), incl eventuele terugleverboetes (die ondertussen ook zijn intrede doen bij dynamisch).

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 11-08-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:19
Get!em schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:40:
[...]

BUH = COP 1
Amber 120 hier met SWW (zonder legionella): tot 65C een gemiddelde COP van rond de 3 vandaag bij een buitentemperatuur van 16-18C.

Bij BUH:
Continu vraag van 3300W
Bij warmtepomp stijgt opgenomen vermogen van 1500W bij start tot 3500W bij 65C.

Prijsverschil tussen hoog en laag energie tarief (incl belastingen) zal dus minimaal 3 moeten zijn als je geen PV hebt.

En om het complexer te maken: tot 2027 mag je nog salderen. Heb je wel PV opwek, dan saldeer je. Je moet dan dus ook de gemiste opbrengst meenemen, en het wegstrepen van de te salderen onderdelen van de prijs (oa belastingen), incl eventuele terugleverboetes (die ondertussen ook zijn intrede doen bij dynamisch).
Dankje, ik zag dat ik beter/slecht rendement had omgedraaid in mijn scenario. Nu aangepast.

Dus wat je zegt; zodra het prijs verschil factor 3+ heeft (goedkoopste vs. laagste stroomprijs verschil), pas dan is met BUH voordeliger? Oftewel: Je kan beter de SWW op zomerdagen vroeg in de ochtend doen, zodat je zeker weet dat de BUH niet aanslaat. En zodra je zonnepanelen hebt, dan is dat ook van toepassing. Waarschijnlijk heb je de vroege ochtend ook al genoeg zonne-opbrengst om de run te doen (ivm laag verbruik op bijv 30hz).

[ Voor 12% gewijzigd door darkfujita op 11-08-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
darkfujita schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:42:
[...]

Dankje, ik zag dat ik beter/slecht rendement had omgedraaid in mijn scenario. Nu aangepast.

Dus wat je zegt; zodra het prijs verschil factor 3+ heeft (goedkoopste vs. laagste stroomprijs verschil), pas dan is met BUH voordeliger?
In mijn situatie, bij de genoemde Amber 120, sww setpoint op 50 + 15, en buitentemperaturen, ja.

Stook je slechts tot 45C- 50C (wat vrij normaal is), dan zal de gemiddelde COP hoger blijven, want de COP zakt tussen 50 en 65C enorm in natuurlijk. De factor wordt dan nog groter.

Evenzo zal op die hogere temperatuurs-range de BUH er steeds langer over doen, wat mogelijk effect heeft op de tijdsduur en daarmee de uur of kwartiersprijs waarvoor je kunt verwarmen.

In lente/herfst, met koudere buitentemperaturen, zal de COP ook verder inzakken trouwens (tot net boven de 2 zie ik in mijn grafieken van februari).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brams1995
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06:47
Dag allen,

Van de week ga ik de laatste hand leggen aan de installatie van een amber 95 wp. In de installatiehandleiding staat dat het is aan te raden om de leidingen door te spoelen alvorens de installatie. Wat wordt daar precies mee bedoelt? Bedoelen ze daar een powerflush mee of gewoon even doorspoelen?

Ter info, ik heb 90 procent van mijn cv systeem vervangen met een combi van staal en mlb leidingen en vervolgens bijna alle radiatoren vervangen voor convectoren. Mijn gevoel zegt dat een powerflush dan wat overbodig is en dat ik met spoelen er al voor zorg dat eventuele vervuiling in de leidingen door de installatiewerkzaamheden al wel wordt opgevangen door het vuilfilter.

Klopt mijn redenatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
brams1995 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:55:
Dag allen,

Van de week ga ik de laatste hand leggen aan de installatie van een amber 95 wp. In de installatiehandleiding staat dat het is aan te raden om de leidingen door te spoelen alvorens de installatie. Wat wordt daar precies mee bedoelt? Bedoelen ze daar een powerflush mee of gewoon even doorspoelen?

Ter info, ik heb 90 procent van mijn cv systeem vervangen met een combi van staal en mlb leidingen en vervolgens bijna alle radiatoren vervangen voor convectoren. Mijn gevoel zegt dat een powerflush dan wat overbodig is en dat ik met spoelen er al voor zorg dat eventuele vervuiling in de leidingen door de installatiewerkzaamheden al wel wordt opgevangen door het vuilfilter.

Klopt mijn redenatie?
Ja gewoon even flink door laten lopen met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03
Retouw001 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:56:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Jouw installatie laat zoals al verwacht twee veel voorgemaakte fouten met SWW-vaten zien:
  1. Eenpijpscirculatie door ontbrekende thermosifons (zie mijn vorige link).
  2. Retour spiraal SWW-vat niet als laatste in de loop aangesloten, zodat die waterstroom ook via het afgiftecircuit kan lopen.
Tijd om je installateur te bellen en hem dit te laten oplossen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
Andrehj schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:39:
[...]

Jouw installatie laat zoals al verwacht twee veel voorgemaakte fouten met SWW-vaten zien:
  1. Eenpijpscirculatie door ontbrekende thermosifons (zie mijn vorige link).
  2. Retour spiraal SWW-vat niet als laatste in de loop aangesloten, zodat die stroom ook via het afgiftecircuit kan lopen.
Tijd om je installateur te bellen en hem dit te laten oplossen.
Drama kreeg een DM van deze tweaker voor hulp. Zijn installateur zegt dat het allemaal goed is want hij heeft al 18 jaar ervaring 🤗🤗 Geen idee met wat maar geen warmtepompen. 😡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:58
Goede installateurs zijn zeldzaam heb ik het idee. Maat van me die extreem veel geld heeft uitgegeven om het beste van het beste te hebben, maar alsnog een torenhoge energierekening kreeg bij een label A+++ woning. Nu wil weten hoe Smart Grid werkt maar de dure installateur geen idee heeft, als reactie geeft niet te weten hoe de software ervan werkt. (Is een grote installateur van Alpha Innotec).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:53
Whiskey48 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:09:
Goede installateurs zijn zeldzaam heb ik het idee. Maat van me die extreem veel geld heeft uitgegeven om het beste van het beste te hebben, een torenhoge energierekening had bij een label A+++ woning. Nu wil weten hoe Smart Grid werkt maar de dure installateur geen idee heeft, als reactie geeft niet te weten hoe de software ervan werkt. (Is een grote installateur van Alpha Innotec).
En hoe weet je dat ook als simpele consument of je een goede hebt ja of nee? Dat maakt het best lastig allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
CornermanNL schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:19:
[...]

En hoe weet je dat ook als simpele consument of je een goede hebt ja of nee? Dat maakt het best lastig allemaal.
Onderzoek en voor zover betrouwbaar is google your friend 🤫

• RlfG
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-09 17:32
Vraagje:

Ik heb eerder dit jaar een amber 95 geïnstalleerd. We hebben door het hele huis vloerverwarming als afgiftesysteem en er zit een 100 liter buffervat tussen. Ik gebruik een externe pomp en een mengventiel om de temperatuur van de vloer constant te houden. We gebruiken de wp ook voor warm water.

Nu heb ik met deze warme dagen het systeem voor de slaapkamers op koelen gezet. Op zich werkt dat prima. Het is geen airco, maar het maakt het net comfortabel. Nu krijg ik deze grafiek. Hij lijkt wel vaak te schakelen. Of is dit normaal gedrag en ok zo? De watertemperatuur staat op 18 graden.

Vast bedankt.
Roelof

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEw6BFKDTIbj271LyoEfF1VkJpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8xOkrf6BGADODGsoRCYYd3Y.jpg?f=fotoalbum_large

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:58
Dat ligt helemaal aan je instellingen. Wat is je temperatuurinstelling en met welke temperaturen heb je nu Stop, herstart en moduleren ingesteld?

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:40
RlfG schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:29:
Vraagje:

Ik heb eerder dit jaar een amber 95 geïnstalleerd. We hebben door het hele huis vloerverwarming als afgiftesysteem en er zit een 100 liter buffervat tussen. Ik gebruik een externe pomp en een mengventiel om de temperatuur van de vloer constant te houden. We gebruiken de wp ook voor warm water.

Nu heb ik met deze warme dagen het systeem voor de slaapkamers op koelen gezet. Op zich werkt dat prima. Het is geen airco, maar het maakt het net comfortabel. Nu krijg ik deze grafiek. Hij lijkt wel vaak te schakelen. Of is dit normaal gedrag en ok zo? De watertemperatuur staat op 18 graden.

Vast bedankt.
Roelof

[Afbeelding]
Koelen vraagt maar beperkt energie, dus je pomp kan het niet kwijt. Zeker niet als je alleen boven koelt.
Je kunt de watertemperatuur ms nog iets kouder zetten, en met een tijdschakelaar enkele malen per dag koelen. Als je een secundaire pomp hebt, kun je het gekoelde buffervat tijdens wp-stilstand toch leegkoelen.

• bommer
Retouw001 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 17:24:
Beste allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb een keerklep in de aanvoer van de boiler gezet.
Had onderzoek gedaan naar een thermisch syfon, alleen was niet iedereen daar over te spreken. Keerklep werkt 100%

Tjdens mijn install, was het itho vat nog niet/net leverbaar.
Maar ik wilde een groot afgifte vermogen voor snel warm water
En heb daarom gekozen voor een ander (traditioneel) vat.

Met een extra 3000W element er in. Wat nu goed gaat uitkomen
Gezien de ontwikkelingen in de energiemarkt.
Energetische misschien niet helemaal verantwoord.
Maar beter dan betalen voor terugleveren.
En ik kan koelen en tapwater maken tegelijkertijd.

Die S07 heb ik ook wel eens, meestal na maken tapwater en dan omschakelen naar koelen. Dan komt er te heet water langs TC sensor. Dat reset meestal en daarom heb ik ook een vertraging in de home assistant melding gemaakt.
Kan ook zijn dat TC sensor wel heel dicht na de 3-weg geplaatst is.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
RlfG schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:29:
Vraagje:

Vast bedankt.
Roelof

[Afbeelding]
Heb je iets meer informatie over hoe het systeem inelkaar zit?
Bijv wat bepaald je vloer temp. hoe zit het buffer aangesloten.

• Get!em
  • Niet online
tonwes99 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:16:
[...]

Koelen vraagt maar beperkt energie, dus je pomp kan het niet kwijt. Zeker niet als je alleen boven koelt.
Je kunt de watertemperatuur ms nog iets kouder zetten, en met een tijdschakelaar enkele malen per dag koelen. Als je een secundaire pomp hebt, kun je het gekoelde buffervat tijdens wp-stilstand toch leegkoelen.
Qua pendel gedrag kan dit advies helpen, maar kijk dan heel goed naar de huidige omstandigheden!

Gisteravond was de dauwpunttemperatuur hier iets boven de 20C, dat betekent dat je bij 18C koelwater, condens krijgt op alle delen van je systeem die kouder zijn dan 20C, dus ook je vloer, je radiatoren etc.

Momenteel is hier (Veluwe) de dauwpunt temperatuur nog steeds 20C, en binnen (iets droger) 19C.

Ik ben hier ondertussen heel blij met mijn dauwpunt sturing via Home Assistant en de Modbus module, een paar goedkope thermometers met luchtvochtigheid in elke kamer en een berekening. Eergisteren kon ik nog koelen op 16 /17C koelwater. Gisteravond had deze aansturing koel setpoint naar 22C gezet om condens te voorkomen (want de pomp gaat door tot onder de setpoint ivm de uitschakeltemperatuur delta).

Doordat de koel setpoint slechts 22C was, was er feitelijk geen koeling mogelijk, en waren het alleen hele korte runs.

[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 14-08-2025 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RlfG
Ik heb de temperatuur hier nu ook op 19 gezet. Op 18 bleek het net iets te koud en voelde ik inderdaad een klein beetje condens op de leiding.

En hier een paar plaatjes van de instellingen en het systeem. Het geheel staat bij ons in een droge kelder. Het systeem heeft een open buffervat van 100 liter en ik gebruik de aansluitingen van de Amber voor zone 1 voor een mengklep en externe pomp. De watertemperatuur richting de vloer wordt daardoor netjes bijgeregeld. De installatie wordt aangestuurd door een thermostaat met zoneregeling.

Het lijkt inderdaad dat de wp bij koelen de energie niet kwijt kan. Misschien moeten de instellingen wat anders, maar eerder had ik het effect dat de externe pomp niet aan ging bij schakelen naar koelen. Dat werkt nu wel. Met verwarmen is de grafiek trouwens een stuk rustiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AJa6UUQMhQtO1-w1LQzd0CdxHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vV1pVBe12nSuavgPZYGb3e1z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4OEAdbW_11q2m-sLnTXH5volhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMDDcXgQqjSYXi7mvovqaDLR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxjhs3vRWuu9BCSNqwBPdZXcyeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UM8UuPBJZPgTaIAqTM4Rk3FH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-09 21:23

Jan2023

KISS

Mooie opstelling !
Daar kan menig " installateur " nog wat van leren.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RlfG
Jan2023 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:23:
Mooie opstelling !
Daar kan menig " installateur " nog wat van leren.
Dankjewel voor het compliment! Ik heb er ook best even op zitten puzzelen en was wel blij met het resultaat. :)

Hier plaatjes met het hele spulletje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjWE1roZ9LdM_abOKAlaYYga7fk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0b1upvjrRHXjMMY9D9Q9mJUK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bv_eoSVR_SJnS8Sm39PacOQDAlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hO56oHG8H49v0a6E6ZtrJGfB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ziet er allemaal goed uit , mooi.
Maar heb je nog aan de vrije ruimte achter de pomp gedacht?

note:
Voor de Amber warmtepomp is het belangrijk om voldoende vrije ruimte achter de buitenunit te voorzien. Minimaal 25 centimeter is aanbevolen, en het is beter om 35 cm of meer aan te houden voor optimale luchtcirculatie. Dit zorgt ervoor dat de warmtepomp efficiënt kan werken en geluidsoverlast wordt beperkt.

Bij mij zit daar ook de vorstbeveiliging die de nodige ruimte nodig heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YaD__8noCVkyr_DbJU4zL111MQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zh3ZCCeczIku6pJCGrf29NeD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
@Jan2023 als dat die Fischer steunen zijn dan heb je daar wel prima ruimte achter. Bij mij hangt die ook op die steunen wel maximaal naar voren maar prima ruimte.

@RlfG strakke installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlfG
Inderdaad de Fischer-steunen en dat is precies genoeg. En het was er achter best gepruts om netjes aan te sluiten met de vorstbeveiliging en de aansluiting op de grondleiding. Maar het is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

RlfG schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:37:
Inderdaad de Fischer-steunen en dat is precies genoeg. En het was er achter best gepruts om netjes aan te sluiten met de vorstbeveiliging en de aansluiting op de grondleiding. Maar het is gelukt.
Er is duidelijk over nagedacht.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brams1995
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06:47
Dag allen,

Ik heb mijn amber 95 gisteren waterzijdig helemaal aangesloten. De installateur komt hem in september in bedrijf stellen. Kan ik dan het beste nu al cv water in de pomp laten lopen en het hele systeem onder druk zetten of kan ik hem beter droog laten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
brams1995 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:11:
Dag allen,

Ik heb mijn amber 95 gisteren waterzijdig helemaal aangesloten. De installateur komt hem in september in bedrijf stellen. Kan ik dan het beste nu al cv water in de pomp laten lopen en het hele systeem onder druk zetten of kan ik hem beter droog laten staan?
Als er kogel kranen op zitten naar de warmtepomp toe is afvullen prima. De warmtepomp zelf aansluiten mag officieel niet ivm de eisen van de RVO voor de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retouw001
Zojuist probleem(warmteverlies) voorgedragen bij Itho Amber en ze gaan een servicebezoek inplannen. Ik probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen.

Ik moet zeggen dat ik het materiaal en de techniek prachtig vind maar je moet wel kennis van zaken hebben wil je je klant tevreden achter laten met een goede gedegen installatie.

Speel toch wel met de gedachte om de hele installatie te laten verplaatsen en opnieuw aanleggen.

[ Voor 23% gewijzigd door Retouw001 op 19-08-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10-09 14:52
Franciesco schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:13:
Inderdaad @B-lex.
De Vaillant R290 wp die ik heb gaat bij -10 graden buitentemperatuur ook nog tot 65 graden. Niet dat je dat moet willen, maar het kan dus wel.

[Afbeelding]
Wel checken of hij bij -10 en 65 aanvoer hij nog wel genoeg vermogen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:48:
[...]

@Carboy54 @Stoker , gezien jullie nog wel eens een 120 tegenkomen en ook de software updates doen/hebben, kunnen jullie bevestigen welke versie eeprom dat zou moeten zijn?

Zowel Itho als mijn leveranciers zijn doodstil.

Flow lijkt echt lager. Met invloed op de De deltaT op warmtewisselaar Tui/Tuo is voor SWW nu bijna 8K (was 4-5K).
Ik ben hier nog steeds achteraan aan het gaan.

Even een vraag ter bevestiging: Als pompsnelheid instelling op maximum/hoog staat, dan is 1450l/u toch niet normaal voor een Amber120? Ik was 2100/2200l/u gewend. (open buffervat).

Ik meen dan de Amber95 bij die instelling al 1600l/u had als ik zo even terugzoek in dit topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 20-08-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
Get!em schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:36:
[...]

Ik ben hier nog steeds achteraan aan het gaan.

Even een vraag ter bevestiging: Als pompsnelheid instelling op maximum/hoog staat, dan is 1450l/u toch niet normaal voor een Amber120? Ik was 2100/2200l/u gewend. (open buffervat).

Ik meen dan de Amber95 bij die instelling al 1600l/u had als ik zo even terugzoek in dit topic.
Flow is afhankelijk van jouw leiding systeem en gebruikte materialen. De ingebouwde waterpomp is sterk genoeg. Itho is als B to B niet benaderbaar voor dergelijke vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxewg_piLRqN5Kc0sCJCNbZRnNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sJIXlwawacQ5bjwg4mztPbgc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKmG0VMnbGAPq67XzyX2rmCx0Zo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nJT2osBlDn13OVMhepKD0J32.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKmG0VMnbGAPq67XzyX2rmCx0Zo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nJT2osBlDn13OVMhepKD0J32.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 20-08-2025 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:48:
[...]

Flow is afhankelijk van jouw leiding systeem en gebruikte materialen. De ingebouwde waterpomp is sterk genoeg.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Prima thanks. Op basis van theorie heb je dus een flow van 1500l/u in de distributie hoofdleiding die vanaf de Amber120 komt bij diameter 32mm.

Dan verwoord ik het anders:
Ik meet met de flowmeter in de hoofdleiding tussen Amber buitenunit en buffer. Buffer is parallel/open.
Daar heb ik metingen van 2200l/u vooraf aan een servicebezoek van Itho waarbij oa software is geupdate en een nieuwe backupheater unit is geplaatst.
Na dat bezoek meet ik nog maar 1450l/u, zonder dat de meting is aangepast.

Dat is gek toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X61lr8P8c77dIcBTGy3OLA8JkRk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DNXyE77EziwGeJUh7Zy5dLEa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjipkevdp
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 20:15
Hoi,

Ik heb de laatste tijd het issue dat soms de amber(65) een soort reboot doet. Ik gebruik de @leejoow module en home assistant om het ding uit te lezen en daarin zie ik dan dat bepaalde parameters even naar 0 gaan.
Maar het viel me een paar weken geleden op omdat ik een aantal parameters voor koelen op andere waardes had gezet (delta t waardes voor stoppen en starten WP) dan die ik normaal gebruik (voor verwarmen) en die ook opgeslagen zijn in de WP.
Deze parameters stonden ineens weer op de waardes voor verwarmen. Toen weer terug gezet voor koelen, maar regelmatig worden ze door de WP weer gereset.
Ik had nog even de hoop dat een goede handmatige reset van de WP het op zou lossen, dus dat heb ik van't weekend gedaan: de twee relais in de binnenunit even uit laten staan en toen weer aangezet. En dat leek dacht ik eerst goed te gaan, maar vandaag zag ik dat hij vanacht toch weer gereset was (maar afgelopen zondag ook al).

Wat ik in die voorkomende gevallen zie in de leejoow module is dat bijv de voltage even naar 0 gaat en na ongeveer 30 seconden weer terug gaat, en op dat moment zijn mijn andere waardes weer gereset. In dit geval even een voorbeeld met domestic hot water setpoint die ik even had verlaagd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPXZC1-0975i5CNC1dVHzBibHc0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wQRa7wNzJWpN4lRjAXaIk1T1.png?f=fotoalbum_large

Behalve dat het vervelend is, om dingen terug te zetten (kan ik nog omheen werken). Heeft het soms ook als effect dat als mijn SWW setpoint 50 is en het water op dat moment onder de 50 zit, bijv 49, hij na die reset ook gaat verwarmen en dus de WP aan zet om het water 1 graad te verwarmen. (Wat dubbel jammer is in mijn geval omdat mijn water ook verwarmd wordt door een zonneboiler, dus ik deze tijd van het jaar nauwelijks de WP daarvoor hoef te gebruiken)
En verder lijkt het me ook niet goed voor het apparaat, en is het ook een teken dat er iets niet goed zit. Als ik de grafiek van de rest van de dag bekijk, is hij vandaag al 3 keer gereset (om 0:06, 5:46 en 11:33) maar tussen zondag 2:57 en vandaag 0:06 helemaal niet.

Zijn er meer mensen die dit soort gedrag zien?

Bvd,

Tjipke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
tjipkevdp schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:09:
Hoi,

Ik heb de laatste tijd het issue dat soms de amber(65) een soort reboot doet. Ik gebruik de @leejoow module en home assistant om het ding uit te lezen en daarin zie ik dan dat bepaalde parameters even naar 0 gaan.
Maar het viel me een paar weken geleden op omdat ik een aantal parameters voor koelen op andere waardes had gezet (delta t waardes voor stoppen en starten WP) dan die ik normaal gebruik (voor verwarmen) en die ook opgeslagen zijn in de WP.
Deze parameters stonden ineens weer op de waardes voor verwarmen. Toen weer terug gezet voor koelen, maar regelmatig worden ze door de WP weer gereset.
Ik had nog even de hoop dat een goede handmatige reset van de WP het op zou lossen, dus dat heb ik van't weekend gedaan: de twee relais in de binnenunit even uit laten staan en toen weer aangezet. En dat leek dacht ik eerst goed te gaan, maar vandaag zag ik dat hij vanacht toch weer gereset was (maar afgelopen zondag ook al).

Wat ik in die voorkomende gevallen zie in de leejoow module is dat bijv de voltage even naar 0 gaat en na ongeveer 30 seconden weer terug gaat, en op dat moment zijn mijn andere waardes weer gereset. In dit geval even een voorbeeld met domestic hot water setpoint die ik even had verlaagd:
[Afbeelding]

Behalve dat het vervelend is, om dingen terug te zetten (kan ik nog omheen werken). Heeft het soms ook als effect dat als mijn SWW setpoint 50 is en het water op dat moment onder de 50 zit, bijv 49, hij na die reset ook gaat verwarmen en dus de WP aan zet om het water 1 graad te verwarmen. (Wat dubbel jammer is in mijn geval omdat mijn water ook verwarmd wordt door een zonneboiler, dus ik deze tijd van het jaar nauwelijks de WP daarvoor hoef te gebruiken)
En verder lijkt het me ook niet goed voor het apparaat, en is het ook een teken dat er iets niet goed zit. Als ik de grafiek van de rest van de dag bekijk, is hij vandaag al 3 keer gereset (om 0:06, 5:46 en 11:33) maar tussen zondag 2:57 en vandaag 0:06 helemaal niet.

Zijn er meer mensen die dit soort gedrag zien?

Bvd,

Tjipke
Ik denk dat we eerst moeten vast stellen waar het vandaan komt dat de waardes aangepast worden.
verstandig is in dit geval alle externe los te koppelen of dat nu de module van leejoow is of mijn HA integratie.
als dan na een aantal dagen blijkt dat er nog steeds wijzigingen plaats vinden.
dan zit het in de Amber software en anders in de aansturing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb dit probleem zelf niet, maar wil wel even zeggen dat ik het echt gaaf vind om te zien dat mensen met onze module deze zaken inzichtelijk krijgen :)
Het kan zo maar zijn dat je het anders niet was opgevallen of dat het heel lang had geduurd voordat je je vinger er op had kunnen leggen

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
Get!em schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:02:
[...]

Prima thanks. Op basis van theorie heb je dus een flow van 1500l/u in de distributie hoofdleiding die vanaf de Amber120 komt bij diameter 32mm.

Dan verwoord ik het anders:
Ik meet met de flowmeter in de hoofdleiding tussen Amber buitenunit en buffer. Buffer is parallel/open.
Daar heb ik metingen van 2200l/u vooraf aan een servicebezoek van Itho waarbij oa software is geupdate en een nieuwe backupheater unit is geplaatst.
Na dat bezoek meet ik nog maar 1450l/u, zonder dat de meting is aangepast.

Dat is gek toch?

[Afbeelding]
Ik zie ook 2000 liter in jouw grafiek. Waarom die verschillen per dag? Staat de pomp wel op max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:23:
[...]

Ik zie ook 2000 liter in jouw grafiek. Waarom die verschillen per dag? Staat de pomp wel op max?
Die 2000+ is vooraf aan het service bezoek, die 1400+ na het bezoek. Meting is hetzelfde gebleven, instelling is hetzelfde gebleven (max)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
Get!em schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:00:
[...]

Die 2000+ is vooraf aan het service bezoek, die 1400+ na het bezoek. Meting is hetzelfde gebleven, instelling is hetzelfde gebleven (max)
Dan hoop ik dat jouw monteur de juiste software heeft gedownload 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:08:
[...]

Dan hoop ik dat jouw monteur de juiste software heeft gedownload 🥴
Check, dat is dus wat ik ook al teruggelegd heb bij de installateur en Itho: fix it.....

Ofwel er is een verkeerde BackupHeater unit teruggeplaatst (van een andere Amber) ofwel er is een verkeerde buitenunit software geinstalleerd. Maar dat mogen ze zelf uitzoeken.

Dank voor de bevestiging.

Nu nog zorgen dat dit ook daadwerkelijk gefixt wordt. Ben nu 6 emails en 3 telefoontjes verder, sinds april, en ik kom niet verder. Servicemonteur was iemand van Itho zelf, niet mijn eigen installateur. Er is zelfs een Itho ticket van.

[ Voor 20% gewijzigd door Get!em op 20-08-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
Get!em schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:10:
[...]

Check, dat is dus wat ik ook al teruggelegd heb bij de installateur en Itho: fix it.....

Ofwel er is een verkeerde BackupHeater unit teruggeplaatst (van een andere Amber) ofwel er is een verkeerde buitenunit software geinstalleerd. Maar dat mogen ze zelf uitzoeken.

Dank voor de bevestiging.

Nu nog zorgen dat dit ook daadwerkelijk gefixt wordt. Ben nu 6 emails en 3 telefoontjes verder, sinds april, en ik kom niet verder. Servicemonteur was iemand van Itho zelf, niet mijn eigen installateur. Er is zelfs een Itho ticket van.
Ziehier het belang van een goede installateur 🤫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
Ja, los van de installateur, als t Itho was mogen die wel in actie schieten. Zij hebben dan misschien t foutje gemaakt. Als ik Itho was zou ik toch even langsfietsen.

Ja natuurlijk is de bedoeling dat de installateur het contact legt. Maarja, "je" bent er geweest en hebt mogelijk foutje gemaakt. Even checken lijkt me, dat geeft de burgers ook weer moed. Beetje werken aan positieve berichten rond je merk.

Kan zelfs met mailtje betreft software gecontroleerd.. kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjipkevdp
bommer schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:36:
[...]

Ik denk dat we eerst moeten vast stellen waar het vandaan komt dat de waardes aangepast worden.
verstandig is in dit geval alle externe los te koppelen of dat nu de module van leejoow is of mijn HA integratie.
als dan na een aantal dagen blijkt dat er nog steeds wijzigingen plaats vinden.
dan zit het in de Amber software en anders in de aansturing
Ja ben ik ook een beetje bang voor... het enige externe is volgens mij de module van leejoow.

Maar daarom ook de vraag of er meer mensen last van hebben

@leejoow Ja wel fijn dat dit inzichtelijk is , maar was ook een beetje bang dat het misschien door die module komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Dat snap ik, maar kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen. Ik hoor graag je ervaringen!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:58
Als ik in HA terug kijk is mijn Amber65 met leejoow module gewoon netjes aan blijven staan. Maak hier geen SWW, geen idee of dat nog uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik ben me aan het orienteren op een Amber, en ben er (zelf) wel uit dat dat hem gaat worden. Ik heb 2 linkerhanden dus installatie etc moet gedaan gaan worden door iemand die dat wel kan. Nu gaan we binnenkort een dakkapel plaatsen en wil ik eigenlijk het WW-vat vast bestellen zodat dat meegehesen kan worden die dag. Anders komt het praktisch gezien niet boven op een ander moment.

Nu heb ik me tot op heden altijd verdiept op de WPV-H 270L die mooi onder de schuine kant kan. Opzich een prima product en ervaringen lijken goed. Echter vraag ik me af of het niet aan kunnen sluiten van een losse spiraal misschien een gemis gaat zijn? Icm dynamische energie, zon-overschot etc is dat een heel direct stuurbare 'load' die ik kan gebruiken om overschot om te zetten. Ik snap dat de Amber ook de SG Ready connectie heeft, maar het lijkt me minder geschikt voor (potentieel) kortstondigere overschotten?

Hoe gaan anderen hier mee om en zijn er alternatieve methoden om dit toch te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rh63nl
Ben van plan een kap te maken over de aanvoerleidingen van de Amber, zou mooi zijn als die dezelfde kleur heeft. Weet iemand welke RAL kleur de Amber 120 heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
tjipkevdp schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:38:
[...]

Ja ben ik ook een beetje bang voor... het enige externe is volgens mij de module van leejoow.

Maar daarom ook de vraag of er meer mensen last van hebben

@leejoow Ja wel fijn dat dit inzichtelijk is , maar was ook een beetje bang dat het misschien door die module komt...
Er zijn zoveel variabelen, uitsluiten van dingen is de eerste actie.
Altijd eerst al het externe los, wat het ook is. (thermostaten, modules ect)
Dan enige tijd testen, dan geen problemen. dan weer stuk voor stuk externe aansluiten.

Dit kan van alles zijn, slechte voeding van een extern device. een losse draad elders.
of misschien wel een kleine sluiting in bedrading.(sommige mensen laten best veel koper in het zicht onder de aansluitingen)
Ik heb in 30 jaar al heel veel gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Sander schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:20:
Ik ben me aan het orienteren op een Amber, en ben er (zelf) wel uit dat dat hem gaat worden. Ik heb 2 linkerhanden dus installatie etc moet gedaan gaan worden door iemand die dat wel kan. Nu gaan we binnenkort een dakkapel plaatsen en wil ik eigenlijk het WW-vat vast bestellen zodat dat meegehesen kan worden die dag. Anders komt het praktisch gezien niet boven op een ander moment.

Nu heb ik me tot op heden altijd verdiept op de WPV-H 270L die mooi onder de schuine kant kan. Opzich een prima product en ervaringen lijken goed. Echter vraag ik me af of het niet aan kunnen sluiten van een losse spiraal misschien een gemis gaat zijn? Icm dynamische energie, zon-overschot etc is dat een heel direct stuurbare 'load' die ik kan gebruiken om overschot om te zetten. Ik snap dat de Amber ook de SG Ready connectie heeft, maar het lijkt me minder geschikt voor (potentieel) kortstondigere overschotten?

Hoe gaan anderen hier mee om en zijn er alternatieve methoden om dit toch te bereiken?
Je moet het relais van de SG wel bekrachtigd houden, anders vervalt direct de vraag.
Mijn mening is dat het niets toevoegd, ja kan bijv beter via de modbus integratie de temperatuur 5 graden verhogen. Dan maakt hij dat programma i.g.v af en dan daarna de temperatuur weer verlagen evt.

Ik heb om de reden die jij noemt een vat met spiraal en los element er in.
Ben nu aan het onder zoeken of ik dat element kan laten werken op 100 of 200 watt, dat dekt dan precies het verlies overdag. en die zonnestroom heb ik in de zomer zeker over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rh63nl
bommer schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:38:
[...]

Je moet het relais van de SG wel bekrachtigd houden, anders vervalt direct de vraag.
Mijn mening is dat het niets toevoegd, ja kan bijv beter via de modbus integratie de temperatuur 5 graden verhogen. Dan maakt hij dat programma i.g.v af en dan daarna de temperatuur weer verlagen evt.

Ik heb om de reden die jij noemt een vat met spiraal en los element er in.
Ben nu aan het onder zoeken of ik dat element kan laten werken op 100 of 200 watt, dat dekt dan precies het verlies overdag. en die zonnestroom heb ik in de zomer zeker over.
Wat het losse element betreft, ik zie dat je een SolarEdge installatie hebt. Zelf gebruik ik een klassieke 2,5kW Boiler met de HotWater Controller van SolarEdge, werkt echt heel goed. We hebben 12kW piek Oost/West liggen en vanaf maart draait de boiler (120L) helemaal op de zon. Traploze sturing werkt ook heel mooi. Heb hem overigens in duitsland via internet gekocht, scheelde de helft met NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
rh63nl schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:29:
[...]

Wat het losse element betreft, ik zie dat je een SolarEdge installatie hebt. Zelf gebruik ik een klassieke 2,5kW Boiler met de HotWater Controller van SolarEdge, werkt echt heel goed. We hebben 12kW piek Oost/West liggen en vanaf maart draait de boiler (120L) helemaal op de zon. Traploze sturing werkt ook heel mooi. Heb hem overigens in duitsland via internet gekocht, scheelde de helft met NL.
Mooi apparaat die Solar Edge controller, kwa prijs op het zelfde nivo als een Myenergy eddi.
Ik zocht een iets goedkoper optie, aansturing (software/logica) kan ik zelf wel bedenken/maken.
gaat meer om het dimmer component.

Het niet zo zeer om het boilervat geheel er mee op te warmen, dat doet de Amber een stuk efficiënter.
Gaat juist om met een laag vermogen, bij stroom over, het verlies te compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rh63nl
bommer schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 07:22:
[...]

Mooi apparaat die Solar Edge controller, kwa prijs op het zelfde nivo als een Myenergy eddi.
Ik zocht een iets goedkoper optie, aansturing (software/logica) kan ik zelf wel bedenken/maken.
gaat meer om het dimmer component.

Het niet zo zeer om het boilervat geheel er mee op te warmen, dat doet de Amber een stuk efficiënter.
Gaat juist om met een laag vermogen, bij stroom over, het verlies te compenseren.
Prijs is wel erg afhankelijk van waar je hem vandaan haalt, bij aceflex.de in DE zijn ze echt veel goedkoper. Je hebt er nog wel de SolarEdge energiemeter en Homenet module bij nodig maar misschien heb je die al. Aansturing gaat prima, wat ik nog jammer vindt is dat de controller wel de temperatuur meet (PT100) maar er verder niks mee doet. Je kunt hem zelf (helaas) niet aansturen via HA dus ik snap wel dat je dan liever voor een home-made oplossing gaat.
Heb ook overwogen om een zelfbouw oplossing te maken maar ik vond het risico op brand bij het regelen van 2500W te groot.

• tjipkevdp
bommer schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:15:
[...]

Er zijn zoveel variabelen, uitsluiten van dingen is de eerste actie.
Altijd eerst al het externe los, wat het ook is. (thermostaten, modules ect)
Dan enige tijd testen, dan geen problemen. dan weer stuk voor stuk externe aansluiten.

Dit kan van alles zijn, slechte voeding van een extern device. een losse draad elders.
of misschien wel een kleine sluiting in bedrading.(sommige mensen laten best veel koper in het zicht onder de aansluitingen)
Ik heb in 30 jaar al heel veel gezien.
Ben druk geweest, maar nu even tijd voor evaluatie.
Vorige week woensdag de modbus bekabeling losgemaakt (om 21:10), en na de tijd heeft hij in ieder geval 2 keer een reset gedaan: afgelopen zaterdagochtend en in de nacht van maandag op dinsdag.
Ik zag het aan het energie verbruik (verbruik op vreemd moment) in HA, en door dan op het scherm te kijken naar de SWW doel temperatuur kon ik zien dat die weer op 50 graden stond terwijl hij een handmatige instelling van 48 graden had.

Ik heb dus (nog) niet alle bekabeling losgemaakt er zitten ook nog kabels aan heating/cooling en SG (naar relais op module van @leejoow) Dus dat kan ik nog proberen, maar die bekabeling heb ik allemaal van't winter al aangesloten, en ik heb het idee dat pas ergens van't zomer dit probleem is begonnen. (Ik heb zelf het idee dat het begonnen is sinds ik ermee heb gekoeld, maar kan dat niet meer nagaan)

Maar ik heb inmiddels nog wat raars gezien, de grafiek met temperaturen op het schermpje toont geen lijnen (terwijl ik de temperaturen wel zie op het hoofdscherm):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4wExd9TZlbSRhVjKuEnvlYNewo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMArj3W7XLrFk4zDFTn27oXv.jpg?f=fotoalbum_large

Dus denk toch dat er meer aan de hand is...?

Ik zal wel eens contact opnemen met de installateur: @Stoker ben je ook nog hier ;) ?

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Yep. We starten met de nieuwe software, ik stuur je morgen even de linkjes! Je hebt ze in de mail!

[ Voor 16% gewijzigd door Stoker op 28-08-2025 21:47 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degast
Voorstadium van vast/vol lopen besturing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ja dat zit ik ook te bedenken, maar ik heb daar geen eerdere aanwijzingen bij de andere systemen.

Nieuwe EEprom en de laatste v2.29 zijn inmiddels opgestuurd, daarin is ook het grote lettertype bestand verwijderd uit de installfile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

tjipkevdp schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:03:
[...]

Ben druk geweest, maar nu even tijd voor evaluatie.
Vorige week woensdag de modbus bekabeling losgemaakt (om 21:10), en na de tijd heeft hij in ieder geval 2 keer een reset gedaan: afgelopen zaterdagochtend en in de nacht van maandag op dinsdag.
Ik zag het aan het energie verbruik (verbruik op vreemd moment) in HA, en door dan op het scherm te kijken naar de SWW doel temperatuur kon ik zien dat die weer op 50 graden stond terwijl hij een handmatige instelling van 48 graden had.

Ik heb dus (nog) niet alle bekabeling losgemaakt er zitten ook nog kabels aan heating/cooling en SG (naar relais op module van @leejoow) Dus dat kan ik nog proberen, maar die bekabeling heb ik allemaal van't winter al aangesloten, en ik heb het idee dat pas ergens van't zomer dit probleem is begonnen. (Ik heb zelf het idee dat het begonnen is sinds ik ermee heb gekoeld, maar kan dat niet meer nagaan)

Maar ik heb inmiddels nog wat raars gezien, de grafiek met temperaturen op het schermpje toont geen lijnen (terwijl ik de temperaturen wel zie op het hoofdscherm):

[Afbeelding]

Dus denk toch dat er meer aan de hand is...?

Ik zal wel eens contact opnemen met de installateur: @Stoker ben je ook nog hier ;) ?
Heel vervelend deze problemen! Hopelijk gaat de nieuwe firmware dit oplossen voor je.
In elk geval goed om te horen dat de problemen er nog steeds zijn als de modbus is losgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:48
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met de voorbereiding voor de installatie van een Itho Amber en ik heb een vraag over de bekabeling tussen de regelmodule binnen en de buitenunit. Uit de documentatie begrijp ik dat er naast de twee meegeleverde UTP-kabels ook een vijfaderige stuurkabel nodig is die het signaal en de schakelspanning van de regelmodule naar de buitenunit verzorgt.

Wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is, is of de regelmodule zelf ook een aparte voeding vanuit de meterkast nodig heeft, of dat deze zijn voeding via de vijfaderige stuurkabel vanuit de buitenunit ontvangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
JL-IP(!) schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:55:
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met de voorbereiding voor de installatie van een Itho Amber en ik heb een vraag over de bekabeling tussen de regelmodule binnen en de buitenunit. Uit de documentatie begrijp ik dat er naast de twee meegeleverde UTP-kabels ook een vijfaderige stuurkabel nodig is die het signaal en de schakelspanning van de regelmodule naar de buitenunit verzorgt.

Wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is, is of de regelmodule zelf ook een aparte voeding vanuit de meterkast nodig heeft, of dat deze zijn voeding via de vijfaderige stuurkabel vanuit de buitenunit ontvangt.
Deze wordt gevoed met de 5 aderige kabel uit de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retouw001
Onze installateur (al ga ik steeds meer twijfelen) is weer langs geweest. Helaas had hij geen oren naar de feedback die ik hem gaf over de aansluiting. Dat buffervat zou daar goed zitten. Misschien moest het geïsoleerd worden… de reden dat alles goed was: want thuis heb ik t ook zo….

Daarnaast zag ik dat de pomp ook al aardig aan het hellen was op de beugels Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsbdqHW8WPw81Wi_hbdxWr8IaI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFz3WBHpyMpflG92oIQXMvan.jpg?f=fotoalbum_large

Spijtig genoeg laat de itho servicemonteur lang op zich wachten… ben wel benieuwd wat hij als rapport opmaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Retouw001 op 29-08-2025 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
Retouw001 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:33:
Onze installateur (al ga ik steeds meer twijfelen) is weer langs geweest. Helaas had hij geen oren naar de feedback die ik hem gaf over de aansluiting. Dat buffervat zou daar goed zitten. Misschien moest het geïsoleerd worden… de reden dat alles goed was: want thuis heb ik t ook zo….

Daarnaast zag ik dat de pomp ook al aardig aan het hellen was op de beugels [Afbeelding]

Spijtig genoeg laat de itho servicemonteur lang op zich wachten… ben wel benieuwd wat hij als rapport opmaakt.
Die standaard met de Fischer meegeleverde rubber vibratie dempers zijn ongeschikt en veel te zwak voor 120 kg. Wij gebruiken altijd andere exemplaren van 4 cm breed en 2 cm hoog. Ook zit dan de steun op zijn kop 😡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Twee vraagjes aan de modbus gebruikers.

Vraag 1. Tapwater:
Als ik het DHW schema uitschakel en de DHW setpoint zelf ga aansturen op basis van prijs/kWh (dynamisch contract) en compressorbereik maar wel wil behouden dat onder een ingestelde temperatuur (nu 43 graden buiten het schema) het DHW altijd gemaakt wordt tot die minimale temperatuur. Dan kan ik dat het beste voor elkaar krijgen door te sturen op DHW reheating point (de delta wanneer die weer aan moet springen) denk ik?

De logica zou dan zijn:
Prijs ongunstig -> DHW reheating point zo zetten dat er niet verwarmd wordt tenzij het onder de 43 graden komt.
Prijs gunstig -> DHW reheating point naar 0 zetten (springt die direct aan richting de setpoint).

Wat betreft de doel temperatuur deze standaard op 55 houden (staat die nu) tenzij het compressor bereik het niet aan kan dan aanpassen naar het compressor bereik maar DHW reheating point ook corrigeren zodat de minimale watertemperatuur van 43 graden nog gewaarborgd wordt.

Eens per week zal ik zelf een legionella run moeten inplannen want anders gaat deze 2x per week, de feature van de modbus integratie op dit moment, door setpoint naar 62/63 te zetten en DHW reheating point naar 0.

Vraag 2. Verwarming:
Op dit moment stuur ik de Amber aan via het relay op basis van de binnen temperatuur. Nu kan het soms ongunstig zijn, tgv het dynamische contract, om op bepaalde momenten de Amber te laten draaien maar bijvoorbeeld een kwartiertje eerder (per 1 oktober prijzen per kwartier) zou ik het huis hoger op kunnen stoken. Zouden jullie dit doen op basis van de in te stellen curve (die 5 blokjes) of via een SG contact?

Alle fiscale optimalisaties worden gedaan door: Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO. Daarnaast heb ik even de GitHub uitleg voor de WP er bij gezet.

Als ik het mij goed herinner is @Get!em ook een DAO-gebruiker. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Impossibl3 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:31:

Nog niet, maar zit in dezelfde gedachtenlijn als jij.

Ik wil de relais op Leejoow gebruiken om alle SG+ op EVCC of DAO aan te sluiten om verbruik te coördineren. En met name later hoge electriciteit kosten te vermijden in combinatie met EV en PV.

Uiteraard moet de warmtepomp gewoon stabiel draaien en huis warm houden, dus die zal gewoon prio krijgen. Maar de “extra” warmte dmv PV energie wanneer mogelijk opslaan in DHW en het vermijden van enorm hoge pieken in tarief (bijv >50ct /kwh) wordt daarmee wel planbaar en automatiseerbaar.

SG+ block heating is daarin een mooie bijv.
SG+ delta+ op DHW draait hier al sinds vorige zomer en doet t prima. Sinds 2 maanden in combinatie met solarcharging van EV.

Dan krijg je dus dit soort combinatie van verbruik en PV opwek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKzeRIAg3LXPqia7gWRg2-Ga7I4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HMfVYGPhAHqilJbqdgkxoLkA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Get!em op 29-08-2025 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Carboy54 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:54:
[...]

Die standaard met de Fischer meegeleverde rubber vibratie dempers zijn ongeschikt en veel te zwak voor 120 kg. Wij gebruiken altijd andere exemplaren van 4 cm breed en 2 cm hoog. Ook zit dan de steun op zijn kop 😡
Ik had de zelfde observatie.
Mijn 95 hangt nu bijna 2 jaar met de zelfde beugel
(Goed om uiteraard) en de door @Carboy54 genoemde dempers.
En nog steeds waterpas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:58
bommer schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 09:41:
[...]

Ik had de zelfde observatie.
Mijn 95 hangt nu bijna 2 jaar met de zelfde beugel
(Goed om uiteraard) en de door @Carboy54 genoemde dempers.
En nog steeds waterpas.
Hier hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Impossibl3 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:31:
Twee vraagjes aan de modbus gebruikers.

Vraag 1. Tapwater:
Als ik het DHW schema uitschakel en de DHW setpoint zelf ga aansturen op basis van prijs/kWh (dynamisch contract) en compressorbereik maar wel wil behouden dat onder een ingestelde temperatuur (nu 43 graden buiten het schema) het DHW altijd gemaakt wordt tot die minimale temperatuur. Dan kan ik dat het beste voor elkaar krijgen door te sturen op DHW reheating point (de delta wanneer die weer aan moet springen) denk ik?

De logica zou dan zijn:
Prijs ongunstig -> DHW reheating point zo zetten dat er niet verwarmd wordt tenzij het onder de 43 graden komt.
Prijs gunstig -> DHW reheating point naar 0 zetten (springt die direct aan richting de setpoint).

Wat betreft de doel temperatuur deze standaard op 55 houden (staat die nu) tenzij het compressor bereik het niet aan kan dan aanpassen naar het compressor bereik maar DHW reheating point ook corrigeren zodat de minimale watertemperatuur van 43 graden nog gewaarborgd wordt.

Eens per week zal ik zelf een legionella run moeten inplannen want anders gaat deze 2x per week, de feature van de modbus integratie op dit moment, door setpoint naar 62/63 te zetten en DHW reheating point naar 0.

Vraag 2. Verwarming:
Op dit moment stuur ik de Amber aan via het relay op basis van de binnen temperatuur. Nu kan het soms ongunstig zijn, tgv het dynamische contract, om op bepaalde momenten de Amber te laten draaien maar bijvoorbeeld een kwartiertje eerder (per 1 oktober prijzen per kwartier) zou ik het huis hoger op kunnen stoken. Zouden jullie dit doen op basis van de in te stellen curve (die 5 blokjes) of via een SG contact?

Alle fiscale optimalisaties worden gedaan door: Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO. Daarnaast heb ik even de GitHub uitleg voor de WP er bij gezet.

Ik stuur puur alleen het setpoint tussen de 55 en 45 graden met een klok vanuit HA.
De reheat aka hysteresis laat ik op 5 graden staan.

Zorg dat je minimale schakel duur netzo lang is als opwarm tijd boiler, anders stop hij met opwarmen.
Dat is ook zo voor de sg contacten.

Het vervelende is dat er niet echt schakel klokken zijn in HA die een next transition value hebben.
Dus loop je nog steeds risico op een (te) korte sww run
Waarbij het je dus energie kost ipv oplevert.
Zou ideaal zijn om als nog bijv het reheat setpoint aan te passen 1,5 uur voor de next transition value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ik heb wel de liggers omgedraaid, zodat de dempers meer oppervlak hebben.
Toch nog eens opzoek naar betere dempers,
Ik hoor hem namelijk als de compressor tussen de 40 en 55 % komt.

Niet mega irritant en vaak is het alleen tijdens op/af toeren naar een andere frequentie.
Hoor het ook alleen aan de muur waar hij hangt.

[ Voor 18% gewijzigd door bommer op 31-08-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retouw001
Hier is het echt om te janken kwa overlast. Ik hoop ook spoedig een aantal rapporten te ontvangen over hoe het wel moet. Deze rapporten kan ik bij mijn installateur neerleggen. (waar hij vervolgens toch niets mee doet...)

Gisteravond is het vat naar 60 graden gegaan rond 18:00uur. Vanmorgen om 05:20 was het tapwater 37 graden. Dan laat ik hem vervolgens op laag vermogen opwarmen zodat niet de hele buurt wakker wordt van het vliegtuig en dan kunnen we een uur later warm douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Oei, heb je wat foto;s van je installatie en opstelplaats?

Amber is toch een stille warmtepomp en maakt doorgaans heel snel warm water. Werk je met een Itho I-WPV vat? daar ken ik het probleem ook niet bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:50:
Oei, heb je wat foto;s van je installatie en opstelplaats?

Amber is toch een stille warmtepomp en maakt doorgaans heel snel warm water. Werk je met een Itho I-WPV vat? daar ken ik het probleem ook niet bij.
Retouw001 in "Itho Daalderop Amber"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Thanks, was op vakantie, had deze niet gezien.

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste