Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-06 21:26
shadylog schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Klopt dat zie je goed, ik snap dit ook niet. Maar dit is wat ik via de module binnenkrijg. Ook raar dat het lijkt alsof er defrosts geweest zijn per uur maar die dan weer niet aangeduid zijn. Kan ik bevestigen op een andere manier dat de machine in defrost staat? Ik heb een redelijk nieuwe versie van de Amber de 229-II versie

[...]

Dit is m, lijkt me prima afstand. De sensor zie je ook zitten

[Afbeelding]
Ik zou die containers verplaatsen. Dragen verder bij aan recirculatie van de afgekoelde lucht. Dat verklaart wellicht de 2 graden temperatuur verschil. Defrosts duren slechts enkele minuten.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
shadylog schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Klopt dat zie je goed, ik snap dit ook niet. Maar dit is wat ik via de module binnenkrijg. Ook raar dat het lijkt alsof er defrosts geweest zijn per uur maar die dan weer niet aangeduid zijn. Kan ik bevestigen op een andere manier dat de machine in defrost staat? Ik heb een redelijk nieuwe versie van de Amber de 229-II versie

[...]

Dit is m, lijkt me prima afstand. De sensor zie je ook zitten

[Afbeelding]
Die 2 uur lijkt mij eerder een uitlees fout.
Gebruik je de contol module of de HA integratie?

Nog even goed om je te realiseren, dat voor een goede werking alles goed geisoleerd is.
we werken met lage temperaturen en een paar graden verschil in ongeisoleerd werk heb je zo.
Dit geldt nog meer, voor de plaats waar de TC sensor zit.
Ik heb gemerk in mijn installatie dat als die niet goed geisoleerd is de regeling een loopje met je gaat nemen.

De regelingen zijn behoorlijk traag, soms kan je pas na meerdere dagen zeggen of een veranderde instelling echt effect heeft.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-06 21:43
bommer schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Die 2 uur lijkt mij eerder een uitlees fout.
Gebruik je de contol module of de HA integratie?

Nog even goed om je te realiseren, dat voor een goede werking alles goed geisoleerd is.
we werken met lage temperaturen en een paar graden verschil in ongeisoleerd werk heb je zo.
Dit geldt nog meer, voor de plaats waar de TC sensor zit.
Ik heb gemerk in mijn installatie dat als die niet goed geisoleerd is de regeling een loopje met je gaat nemen.

De regelingen zijn behoorlijk traag, soms kan je pas na meerdere dagen zeggen of een veranderde instelling echt effect heeft.
Ik gebruik de control module. Ik zal het probleem even melden in de discord.

En ja klopt hij verliest nu heel veel energie verschil tussen setpoint en TC is best groot die kan echt wel veel kleiner als ik het isoleer. En dan nog niet te spreken over de retour. Ik ben zelf aan het kijken of ik 400 euro aan armaflex AF wil uitgeven of 50 euro bij de hornbach.
Het is ongeveer 12 meter aan buiswerk dat in de onverwarmde garage staat. Ik hoop dat ik daarmee (en het gebruik) problemen opgelost krijg

Je zei zelf dat de stooklijn vlakker moet, dat wil ik doen maar ik merk dat het huis gewoon in 36hz te warm wordt overdag. Ik moet dan denk ik gaan spelen met de pendel settings M1.01. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
shadylog schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:27:
[...]

Ik gebruik de control module. Ik zal het probleem even melden in de discord.

En ja klopt hij verliest nu heel veel energie verschil tussen setpoint en TC is best groot die kan echt wel veel kleiner als ik het isoleer. En dan nog niet te spreken over de retour. Ik ben zelf aan het kijken of ik 400 euro aan armaflex AF wil uitgeven of 50 euro bij de hornbach.
Het is ongeveer 12 meter aan buiswerk dat in de onverwarmde garage staat. Ik hoop dat ik daarmee (en het gebruik) problemen opgelost krijg

Je zei zelf dat de stooklijn vlakker moet, dat wil ik doen maar ik merk dat het huis gewoon in 36hz te warm wordt overdag. Ik moet dan denk ik gaan spelen met de pendel settings M1.01. Bedankt!
Ah 36 Hz dat klinkt al beter 🙃met dit warme weer kamerthermostaat uit en in de middag graadje erbij voor de koudere nacht waardoor hij rustig doorstart. Een 12 Kw genereert een bak warmte.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Ik zie regelmatig M101 3 - M102 3 - M103 2 etc.
Waar kan ik die instellingen zien/vinden. Ik heb de Amber 95 laatste softwareversie en de Spider thermostaat (achteraf verkeerde keuze gezien de beperkte instelmogelijkheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evertmulder schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:58:
Waar kan ik die instellingen zien/vinden. Ik heb de Amber 95 laatste softwareversie en de Spider thermostaat (achteraf verkeerde keuze gezien de beperkte instelmogelijkheden).
In het display op de binnenunit. in menu 1

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Get!em schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:25:
[...]

Geen enkele van die waarden kun je zien op het scherm van de binnenunit van de amber.

Daarentegen zijn Er momenteel 2 Tweakers zo aardig geweest een ESP en een Modbus module te maken die de amber uitleesbaar maken en in combinatie met een kWh meter en een flowmeter kun je vervolgens alle genoemde waarden uitfilteren of berekenen.

Er zijn 10tallen zo niet al meer dan 100 Tweakers die zo’n monitoring hebben opgezet met een van beide modules.

Oktober wordt mijn eerste verwarmingsmaand waarin die waarden netjes in HA geadministreerd zijn.

Mogelijk zijn er meer Tweakers die al een leuke geschiedenis hebben op basis van historie met kWh meter
Uiteraard met een eigen warmtemeters en kWh(e) meter kun je de performance meten.
Eigenlijk te gek voor woorden dat zo'n groot bedrijf deze functies niet heeft ingebouwd.
Het zou eigenlijk in de subsidie voorwaarden moeten worden opgenomen.

Een slechte installatie kun je niet goed controleren. Veel "niet" technische consumenten zullen er niet in geïntereesseerd zijn. Maar een "goede" installateur moet op zijn minst kunen controleren of de installatie na behoren functioneert. Een slecht hydraulisch systeem kan zo 30% meer elektriciteit verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:16
shadylog schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:27:
[...]

... Ik ben zelf aan het kijken of ik 400 euro aan armaflex AF wil uitgeven of 50 euro bij de hornbach....
Tipje: kijk ook eens bij onze duitse vrienden van heima24.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Nu online
bommer schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:00:
[...]

In het display op de binnenunit. in menu 1
Bedankt voor je zeer snelle reactie. Echter zie ik nergens in het display van de binnenunit menu 1 staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sb16B9brGj_CuvKF9Up7Xmu8kOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEUVlanTVDX2EuII8zU8pWWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:16
evertmulder schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:31:
[...]

Bedankt voor je zeer snelle reactie. Echter zie ik nergens in het display van de binnenunit menu 1 staan.
[Afbeelding]
Temperatuur zone 1

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
evertmulder schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:31:
[...]

[Afbeelding]
Temperatuurzone 1, overigens refereert Itho ook aan de M nummers M1 is dus het eerste menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
evertmulder schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:58:
Het refereert naar de codes die Itho in de handleiding gebruikt. Menu 1 is degene die bommer aanwijst.
https://ithodaalderop.com...20handleiding%20Amber.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Tomexergie schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:29:
[...]

Uiteraard met een eigen warmtemeters en kWh(e) meter kun je de performance meten.
Eigenlijk te gek voor woorden dat zo'n groot bedrijf deze functies niet heeft ingebouwd.
Het zou eigenlijk in de subsidie voorwaarden moeten worden opgenomen.

Een slechte installatie kun je niet goed controleren. Veel "niet" technische consumenten zullen er niet in geïntereesseerd zijn. Maar een "goede" installateur moet op zijn minst kunen controleren of de installatie na behoren functioneert. Een slecht hydraulisch systeem kan zo 30% meer elektriciteit verbruiken.
Je kunt de A(mpere) van de compressor lezen, die is niet onderschat. Je kunt ook de Tui en Tuo lezen op het beeldscherm, en daarmee de DeltaT op de warmtewisselaar.
En de flow is high/medium/low en de waardes daarvan staan in dit topic. In basis kun je dus een aantal zaken zien op t scherm. Maar het houdt niet over.

In start post staat overigens dat er een monitoring voor monteurs komt en ook een versie voor gebruikers. Eerdere verwachtingen waren Q4 dit jaar respectievelijk Q2 volgend jaar.
Mijn monteur had al een soort dongel die hij aan zijn laptop kon koppelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evertmulder
  • Nu online
bommer schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:32:
[...]

Temperatuurzone 1, overigens refereert Itho ook aan de M nummers M1 is dus het eerste menu.
Potjandrie, achteraf gezien "logisch" maar ja je moet het maar weten en heb dus als 72 jarige weer het nodige bijgeleerd _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!
evertmulder schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

Potjandrie, achteraf gezien "logisch" maar ja je moet het maar weten en heb dus als 72 jarige weer het nodige bijgeleerd _/-\o_
Nooit te oud om te leren. :) en we helpen graag.

[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 16-10-2024 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06:55

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
tonwes99 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:37:
[...]

Na saldering, 2027, toch maar een buffervat plaatsen en kosten van een extra pomp op de koop toenemen?
Tja ik volg al even de dynamische tarieven maar inclusief belasting wordt ik er nog niet heel enthousiast van als de energieblasting incl btw erbij op gaat tellen. Sommige dagen wel maar gemiddeld in de winter is het richting wat nu ook als vast contract wordt aangeboden. Morgen (17-10-24) zit toch vanaf 07:00 niet meer goedkoper dan / meeste uren op 0,26 of meer.

Het wordt wel interessant op langere termijn als je de ochtend en namiddag piek kan vermijden structureel door ff 2-4 uur je pomp uit te zetten en uiteraard niet je ev dan te gaan laden 🙈😜

Of de investering van een buffer uit kan vraag ik mij wel af aangezien je daar thermisch niet heel veel in kwijt kan…
Stel je doet ff extreem en je kan hem 30graden hoger laden en je pakt 300 liter dan kom je thermisch op 10kWh aan energie. Maar om die 30verhoging te bereiken heb je een hele andere cop en natuurlijk een beste investering in ruimte en geld voor circulatiepomp-buffer-aansluitmateriaal. Leuk is het wel, een verdien model vraag ik me af 👍

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 16-10-2024 20:00 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ErikVers schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:38:
[...]

Tja ik volg al even de dynamische tarieven maar inclusief belasting wordt ik er nog niet heel enthousiast van als de energieblasting incl btw erbij op gaat tellen. Sommige dagen wel maar gemiddeld in de winter is het richting wat nu ook als vast contract wordt aangeboden. Het wordt wel interessant als je de ochtend en namiddag piek kan vermijden structureel door ff 2-4 uur je pomp uit te zetten en uiteraard niet je ev dan te gaan laden 🙈😜

Of de investering van een buffer uit kan vraag ik mij wel af aangezien je daar thermisch niet heel veel in kwijt kan…
Stel je doet ff extreem en je kan hem 30graden hoger laden en je pakt 300 liter dan kom je thermisch op 10kWh aan energie. Maar om die 30verhoging te bereiken heb je een hele andere cop en natuurlijk een beste investering in ruimte en geld voor circulatiepomp-buffer-aansluitmateriaal. Leuk is het wel, een verdien model vraag ik me af 👍
Ben het met je eens dat warmte bufferen geen houdbare oplossing is op dit moment.
en effectief kun je alleen de energie gebruiken die je hoger dan de normale aanvoer temperatuur hebt opgeslagen (dat is denk die 30 boven op wat je bedoelt) anders ben je het systeem aan het afkoelen.

Nou heb ik een buffer staan met al een extra pomp, zou alleen nog een regel (meng) klep nodig hebben voor het weer terug mengen naar een lage temperatuur.
Maar ik zie er geen voordeel in.

Wat betreft de dynamische energie, daar ben ik best te vreden over. Je saldeert misschien niet meer alles
maar als nog is het goedkoper dan de teruglever vergoeding (boete) die ik moest betalen aan Vatenfall

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:52
bommer schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:03:
[...]
Wat betreft de dynamische energie, daar ben ik best te vreden over. Je saldeert misschien niet meer alles
maar als nog is het goedkoper dan de teruglever vergoeding (boete) die ik moest betalen aan Vatenfall
offtopic:
Geinig. Ik draai nu een jaar fictief dynamisch en ben nog niet goedkoper uit tov mijn vaste contract. Scheelt dat ik nog geen terugleveringsboete moet betalen (vanaf juni 2025 wel zag ik als mijn contract af loopt). Ik laad de PHEV dan ook in de goedkope uren op net als de (vaat)was draaien etc. Zou eigenlijk nog de DHW en legionellarun dynamisch willen maken op basis van prijs tussen 11:00 en 16:00 uur. Maar alle grote gebruikers zijn dan wel gestuurd. In de zomer wek ik ook 40 kWh per dag op. Geen mogelijkheid om dat te verbruiken. Nu met de kortere dagen gaat het al beter.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:04
tonwes99 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:47:
[...]

Eén condensator op de print vervangen, hij draait weer! Dat valt mee....

Een nieuwe print is nog onderweg vanuit Itho (ophalen bleek onmogelijk). Ik hoop dat die ongeopend terug mag...
Print zou eergisteren verzonden zijn, (afhalen was onmogelijk). Maar zowel gisteren en vandaag niets ontvangen. Dus extra blij dat ik de printplaat heb kunnen repareren. Anders drie dagen al niet kunnen douchen… Itho heeft 30 printplaten liggen maar als het erop aan komt lijkt de service van Itho toch minder dan ik verwachtte…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
tonwes99 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:49:
[...]

Print zou eergisteren verzonden zijn, (afhalen was onmogelijk). Maar zowel gisteren en vandaag niets ontvangen. Dus extra blij dat ik de printplaat heb kunnen repareren. Anders drie dagen al niet kunnen douchen… Itho heeft 30 printplaten liggen maar als het erop aan komt lijkt de service van Itho toch minder dan ik verwachtte…
Je moet binnen de catacomben van het grote Itho de juiste mensen kennen dan is het in 24 uur geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjar76
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-06 11:14
Carboy54 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 23:55:
[...]

Je moet binnen de catacomben van het grote Itho de juiste mensen kennen dan is het in 24 uur geregeld.
Dat is toch erg. Dat pleit niet voor Itho. Bekende krijgen meer service als gewone klanten, die bekijken het maar? Tja...daar kan je wel wat van vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-06 19:11
ErikVers schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:38:
[...]

Tja ik volg al even de dynamische tarieven maar inclusief belasting wordt ik er nog niet heel enthousiast van als de energieblasting incl btw erbij op gaat tellen. Sommige dagen wel maar gemiddeld in de winter is het richting wat nu ook als vast contract wordt aangeboden. Morgen (17-10-24) zit toch vanaf 07:00 niet meer goedkoper dan / meeste uren op 0,26 of meer.

Het wordt wel interessant op langere termijn als je de ochtend en namiddag piek kan vermijden structureel door ff 2-4 uur je pomp uit te zetten en uiteraard niet je ev dan te gaan laden 🙈😜
Ik draai sinds twee jaar op dynamische tarieven en had in 2023 een gemiddeld tarief van 26 ct (incl) en over 2024 tot nu toe 15 ct. In 2023 draaide de warmtepomp op de koude dagen bijna 24 uur per dag. Ik hoop met de isolatiemaatregelen die ik genomen heb dat dat iets minder gaat worden, in ieder geval op een lager toerental.

Het enige waar ik op let is het laden van de auto, zoveel mogelijk op de goedkope uren of als er veel zon is.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
mjar76 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:10:
[...]

Dat is toch erg. Dat pleit niet voor Itho. Bekende krijgen meer service als gewone klanten, die bekijken het maar? Tja...daar kan je wel wat van vinden.
Dat staat er helemaal niet. Er werken 1xxx bij Itho en als je gewoon via de website besteld dan duurt het langer dan wanneer je bij een spoedklus de moeite neemt om de juiste personen te benaderen. Dan gaat het soms sneller. Zo werkt het nu eenmaal bij B to B organisaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-06 09:23
tonwes99 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:49:
[...]

Ik vind het ergens al super netjes van een leverancier dat ze überhaupt bereid zijn een losse print te leveren.
Veel leveranciers of fabriakanten zullen hem helemaal vervangen.

Wat als je nu over 1 jaar toch storing krijgt wat je op garantie gooit. Is dit een storing die onder garantievalt of komt het omdat de Amber een keer verkeerd om op het stroom is aangesloten. Zoals hier al word aangegeven loopt de binnenkant via de buitenkant, er is dus een piekspanning door heel wat meer gelopen dan alleen de printplaat.

Natuurlijk super dat je het zelf al hebt kunnen oplossen! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:28
Daros schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:08:
[...]

Ik vind het ergens al super netjes van een leverancier dat ze überhaupt bereid zijn een losse print te leveren.
Veel leveranciers of fabriakanten zullen hem helemaal vervangen.

Wat als je nu over 1 jaar toch storing krijgt wat je op garantie gooit. Is dit een storing die onder garantievalt of komt het omdat de Amber een keer verkeerd om op het stroom is aangesloten. Zoals hier al word aangegeven loopt de binnenkant via de buitenkant, er is dus een piekspanning door heel wat meer gelopen dan alleen de printplaat.

Natuurlijk super dat je het zelf al hebt kunnen oplossen! _/-\o_
Ja zo lees ik het ook eigenlijk, pleit erg voor Itho, denk dat je bij de meeste merken toch echt gewoon pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:07
Ik had vanmiddag met mijn Amber 95 met stooklijn -5, 0, 5, 10, 15 | 33, 31, 29, 27, 25 en M1.01, 02 en 03 op 4, 3, 2 dit resultaat. Hij gaat na een half uur naar 36Hz, vervolgens na 4 minuten weer omhoog naar 43Hz en weer 4 minuten later naar 36Hz en 9 minuten later nog eens een 3 minuten naar 43Hz om vervolgens een uur lang op 36Hz te draaien. Zijn die twee bulten in de grafiek van 36Hz naar 43Hz te verklaren? En is dat uur op 36Hz die 60 minuten Max laagdraaitijd? En kan ik nog iets instellen zodat die eerder terugtoert naar 36Hz? In de handleiding staat dat op 36Hz vaak niet efficiënt is (M9.05) maar iedereen wil hier toch zo snel mogelijk naar 36Hz?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hl9XIkYznQ-xNzMF7jeF8K6w4Xc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QJNyK1a9LTy8RfGmUWsZYnQg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:05

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Het percentage verbruik van de waterpomp tov het verbruik van de compressor is hier ongunstiger dan water verpompen met 90hz .

Alleen bij 43/36hz is hij op z’n stilst en stelt hij het uitschakelen zo mogelijk uit. (Pendelen)

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-06 23:11
Nou, mijn Amber 65 is woensdagmiddag ook geleverd. Nu zit ik nog met 2 dingen.

Situatie:
+-40mm vvw begane grond. Hoh 15cm vermoedelijk.
Badkamer draait ook standaard mee met de vvw.

Is het ook in mijn situatie raadzaam om de vorstkleppen, keerklep en flexibele rvs slangen 1 1/4" te maken? Wordt het systeem hier efficiënter van ongeacht of ik hem op vol vermogen nodig heb of dat hij bijvoorbeeld rustig draait.

Wat adviseren jullie als diameter naar de vloerverwarming van de begane grond.
Wij hebben hier Tece buis 25x3,5 en 32x4. Volgens mij moet ik met de 25 wel uitkomen als ik verschillende tabellen en berekenen erbij pak. Ik overweeg om 32 te pakken omdat ik toch 4x een 90 graden bocht er in moet gaan verwerken. Of zou dit overkill zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ik heb en Amber 65 draaien op 40m2 vloer, (4groepen, 10cm hoh) aanvoer een uponor 25mm leiding van 10m.

Gaat prima.

Heb nu wel 2 nieuwe gaten van 40 gemaakt voor een grotere leiding.

Als je de keuze hebt, dan zou ik het wel weten;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-06 20:02
Hier ook +- 32mm 10 meter uponor richting binnen die overgaat op 22mm 50m² vloerverwarming hoh geen buffervat.
Weet ook niet wat voor verdeler je hebt op je vvw maar een verdeler zonder pomp is ook wel een aanrader.

Volgens mij zijn de vorstkleppen zoiezo wel een must!

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis08
@Stoker Ik heb de keuze, dus dan maar gewoon gelijk voor 32 gaan heb ik het idee? Dan heb ik ondanks de koppelingen nog meer dan genoeg flow lijkt me. Als ik dat ga doen met een 25mm (binnendiameter 18mm) dan wordt het wellicht aan de krappe kant.

Vorstkleppen komen er inderdaad sowieso in. Alleen op advies wat ik hier las het liefst gelijk alles in 1 1/4" uitvoeren voor zo min mogelijk weerstand. Ik denk dat ik dit ook maar gewoon aanhoud voor de zekerheid. Baat het niet dan schaadt het niet lijkt me in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Dennis08 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:22:
Nou, mijn Amber 65 is woensdagmiddag ook geleverd. Nu zit ik nog met 2 dingen.

Situatie:
+-40mm vvw begane grond. Hoh 15cm vermoedelijk.
Badkamer draait ook standaard mee met de vvw.

Is het ook in mijn situatie raadzaam om de vorstkleppen, keerklep en flexibele rvs slangen 1 1/4" te maken? Wordt het systeem hier efficiënter van ongeacht of ik hem op vol vermogen nodig heb of dat hij bijvoorbeeld rustig draait.

Wat adviseren jullie als diameter naar de vloerverwarming van de begane grond.
Wij hebben hier Tece buis 25x3,5 en 32x4. Volgens mij moet ik met de 25 wel uitkomen als ik verschillende tabellen en berekenen erbij pak. Ik overweeg om 32 te pakken omdat ik toch 4x een 90 graden bocht er in moet gaan verwerken. Of zou dit overkill zijn?
Zeker met een 65 zou je (afhankelijk van de lengte naar de verdeler) met 25mm uit kunnen komen, maar als je toch nieuw moet leggen is 32 een logische keuze. De meest voorkomende maat is 25x2,5, dan houdt je dus 20mm opening over. Jouw maat ken ik niet, maar zou 18mm opening overhouden, 10% kleiner in diameter en 20% kleiner in oppervlakte.
32x4 ken ik ook niet, 32x2,9 of 32x3 zie je vaker.

"Opdikken" van vorstbeveiliging (en andere appendages) van de Amber aansluiting van 1"naar 1 1/4" lijkt me een overkill. Ik heb de terugslagklep binnen geplaatst in plaats van direct bij de Amber. Net zo effectief, maar minder isoleerwerk buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ik idd voor 32mm gaan als je toch nog moet leggen.

@tonwes99
25x2,5 geeft een binnen’maat van 20mm, maar de koppelingen gaan ook in de leiding en kom je Miss wel uit op minder dan 18mm.

Links een rtm 25 koppeling, rechts Xpress 28.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwWF0XiEoMgz0QR1R0bLnKiAMyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pntG5ckyFzfROwidpeWUhiGE.jpg?f=fotoalbum_large

Verder zou ik persoonlijk ook direct de 1 1/4 vorstbeveiligingen en 1 1/4 klep toepassen. Je kan altijd knijpen, meer flow krijgen naderhand is mij nog niet gelukt;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis08
Ik ga de adviezen inderdaad maar gewoon aanhouden. Qua kosten zal 't de wereld niet schelen en wellicht dat het toch iets bijdraagt aan de efficiëntie.

De buis die ik gebruik is van Tece. Dat is hier bij de speciaalzaak verkrijgbaar en via mijn collega kan ik wat gereedschappen hiervoor gebruiken. Maar het zijn dikkere wanddiktes dan een uponor etc. Vandaar dat ik twijfelde of ik niet gewoon gelijk 32 moet gaan leggen. Dan moet het gelijk goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-06 17:11
Ik ga de adviezen inderdaad maar gewoon aanhouden. Qua kosten zal 't de wereld niet schelen en wellicht dat het toch iets bijdraagt aan de efficiëntie.
Behalve efficiëntie doet het natuurlijk ook iets met de leidingweerstand
Die op zijn beurt weer de veroorzaker is van irritante geluiden in het systeem.
Waar mensen letterlijk van wakker liggen !

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Dennis08 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:44:

De buis die ik gebruik is van Tece. Dat is hier bij de speciaalzaak verkrijgbaar en via mijn collega kan ik wat gereedschappen hiervoor gebruiken. Maar het zijn dikkere wanddiktes dan een uponor etc. Vandaar dat ik twijfelde of ik niet gewoon gelijk 32 moet gaan leggen. Dan moet het gelijk goed zijn.
Dat is idd. hele dikke buis, dan blijft er van die 25 weinig meer over, neem dan idd. 32.
Stoker schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:32:
Ik idd voor 32mm gaan als je toch nog moet leggen.

25x2,5 geeft een binnenmaat van 20mm, maar de koppelingen gaan ook in de leiding en kom je Miss wel uit op minder dan 18mm. Links een rtm 25 koppeling, rechts Xpress 28.

Verder zou ik persoonlijk ook direct de 1 1/4 vorstbeveiligingen en 1 1/4 klep toepassen. Je kan altijd knijpen, meer flow krijgen naderhand is mij nog niet gelukt;)
Idd. geeft een koppeling vernauwing. Knelkoppelingen het meeste, pers zijn al wat beter, en een "opreksysteem" zoals van Rehau schijnt nog wat minder weerstand te hebben. Iedere koppeling of knie geeft een beetje vernauwing. Ik heb ooit een tabel gezien dat 1 koppeling overeen kwam met de weerstand van 1 meter leiding. Ik heb dat voor mijn vochtbeveiliging maar voor lief genomen, maar vooral in het leidingwerk bochten gebruikt in plaats van knie-koppelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis08
Bij de Tece leiding die ik ga bestellen moet je hem inderdaad optrompen met een tang. Die zal dan dus iets minder weerstand hebben volgens jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldwest
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-05 08:53
Na een half jaar probleemloos gedraaid te hebben met de Amber in verwarmen en koel modus, heb ik sinds een paar weken op willekeurige momenten een S04 foutmelding. Op het scherm verdwijnt dan de 30 graden stooklijn temperatuur en in plaats daarvan wordt de standaardwaarde van 40 graden getoond.

Als ik kijk naar het verwarmen voor de foutmelding valt mij op dat de pomp aan en uit gaat en niet goed terug moduleert, terwijl hij de ingestelde Delta T van 3 niet haalt. Op andere dagen draait hij prima een lange run.

Een reset van de binnen unit lost het probleem tijdelijk op. Soms duurt het dagen voordat de foutmelding terug is en vandaag al twee keer deze melding gehad binnen enkele uren. De Amber draait nog op de originele 226 software versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZ-DtT08ovVqB0QfoaRnlnQFRH4=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/tMIAh1SVCYVmZNMFkWlnNXpZ.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLrjCaOydPYnCVAfPbULsXLyI4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8cThkFlM5zWAWEgKrl4EPuOR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cixPTLrR7V7_BwWptQeL_gjskKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2SjgerVd6PzYQSLjgDhnQNFB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Ronaldwest op 19-10-2024 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
Ronaldwest schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:43:
Na een half jaar probleemloos gedraaid te hebben met de Amber in verwarmen en koel modus, heb ik sinds een paar weken op willekeurige momenten een S04 foutmelding. Op het scherm verdwijnt dan de 30 graden stooklijn temperatuur en in plaats daarvan wordt de standaardwaarde van 40 graden getoond.

Als ik kijk naar het verwarmen voor de foutmelding valt mij op dat de pomp aan en uit gaat en niet goed terug moduleert, terwijl hij de ingestelde Delta T van 3 niet haalt. Op andere dagen draait hij prima een lange run.

Een reset van de binnen unit lost het probleem tijdelijk op. Soms duurt het dagen voordat de foutmelding terug is en vandaag al twee keer deze melding gehad binnen enkele uren. De Amber draait nog op de originele 226 software versie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Controleer de twee utp kabels. Helpt dat niet software opnieuw installeren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eh-8KrFtbQvkc3IqAjU_Qccl52E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSzMzmvthVlmgJzGK9MwcJ0N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:53
Die Waveshare module past wel heel mooi zo, bijna alsof 't zo hoort ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T35AZPc0An5F4lyrhjlpltktutY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWVTqL9CivGS4sq4qKOnIpZo.jpg?f=fotoalbum_large
(de RS485 TO POE ETH module)

Een netwerkkabeltje naar een PoE poort en een twee-aderig draadje naar de modbus aansluitingen en voor EUR 23,- (plus vzk) heb ik ineens alle data realtime beschikbaar in HomeAssistant. Mooi stuk werk hoor @bommer , dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@itsjohan Zo dan. Dat ziet er extreem strak uit.

Waar heb je die module gekocht?

[ Voor 25% gewijzigd door Impossibl3 op 20-10-2024 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:53

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:59

timpel_800

Amber 65

Stoker schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:19:
[...]

Spanning van de pomp halen. Dan voorzichtig draaien, zit niet heel vast, maar als je voorzichtig gaat draaien, dan voel je als het ware tandjes ergens in grijpen.

[Afbeelding]

Laat je weten of het iets gedaan heeft?
Deze zat gewoon goed. Ik heb echter nogmaals het leidingstraject nagelopen en wat isolatie weggehaald waar dit tegen de bakstenen en gisplaat gedrukt zat. Het geluid is nu veel minder. Toch contactresonantie.

Ik zou desondanks nog graag jullie mening willen weten over het eventueel vervangen van de originele 1" keerklep van Itho door een 1 1/4" exemplaar. Zal dit denken jullie nog uitmaken voor het geluid/flow? (Leidingtraject is max 100cm totaal)

Het is natuurlijk het proberen waard, de kosten zijn het niet, maar ik kom er even niet uit hoe ik de paar centimeter tussen de 'nieuwe 1 1/4" keerklep en de RVS flex kan overbruggen. Het zal denk ik max 5cm zijn.

Ik zou het kunnen oplossen met schroefbus + puntstuk 1 1/4 x 28mm en een stukje koper, maar deze maat schroefbus + puntstuk lijkt niet te bestaan (wel 1 1/4 x 35mm)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTPA3mk1n7SNcAY6FSQHsNVo2h4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGqBNNSMkNhjnhvRsGScgx5C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door timpel_800 op 21-10-2024 12:41 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Ik heb een vraagje mischien denk ik te moeilijk maar ik wil een Jaga bij gaan plaatsen leidingen liggen eral deze zijn afgedopt met uponor afsluitdoppen klik.
Toen de cv er hing was het een kwestie van de cv uitzetten de laagste radiator leeg laten lopen het werk doen wat moest gebeuren en weer vullen + ontluchten.
Hoe zit dat met de warmtepomp ?
Is dat ook gewoon de pomp uitschakelen radiator leeg laten lopen op de beneden verdieping en naderhand weer vullen.
Volgens mij zat er op de Amber een automatisch ontluchting programma als ik me niet vergis toch ?
Deze moet ik dan even laten draaien als hij gevuld is en de radiator aangesloten is ?
En is dat dan voldoende of moet er bij de unit zelf op het dak ook nog wat ontlucht worden.
Iemand hier ook ervaring met de klik koppelingen van upponor om hier de jaga mee aan te sluiten of zouden de perskoppelingen beter zijn ? Kwa doorlaat lijkt op de foto dat die klik koppelingen nogal een vernauwing hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door camel1987 op 21-10-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@camel1987 je bedoeld die RTM koppelingen? Die zijn prima. Had daar mijn hele huis mee toen ik nog op Upponor 25 en lager zat. Wel zo handig voor een enkele radiator hoef je niet een perstang te huren.

Wat betreft je pomp. Dan moet je inderdaad het ontluchtingsprogramma draaien. Mogelijk moet je bij de pomp (als dat niet het laagste punt is) nog de ontluchter open zetten tijdens het vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Impossibl3 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:53:
@camel1987 je bedoeld die RTM koppelingen? Die zijn prima. Had daar mijn hele huis mee toen ik nog op Upponor 25 en lager zat. Wel zo handig voor een enkele radiator hoef je niet een perstang te huren.

Wat betreft je pomp. Dan moet je inderdaad het ontluchtingsprogramma draaien. Mogelijk moet je bij de pomp (als dat niet het laagste punt is) nog de ontluchter open zetten tijdens het vullen.
Klopt ja de rtm koppelingen inderdaad.
Deze zijn gewoon te gebruiken dus.
Zou voor mij wel het makkelijkste zijn klikken erop en wat je zegt geen perstang nodig.
Amber staat juist op het hoogste punt plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
camel1987 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:02:
[...]

Klopt ja de rtm koppelingen inderdaad.
Deze zijn gewoon te gebruiken dus.
Zou voor mij wel het makkelijkste zijn klikken erop en wat je zegt geen perstang nodig.
Amber staat juist op het hoogste punt plat dak.
Ja ze zijn gewoon te gebruiken. Maar zoals je al aangaf de koppelingen hebben wel een forse versmalling. ik zou ze dus persoonlijk niet in het begin van het systeem zetten. Maar bij een laatste radiator (in mijn geval de zolder) kunnen ze prima. Dan heb je al het gros van je systeem gehad en gaat er ook geen 1600L meer doorheen maar slechts een gedeelte. De rest zit al verdeeld over je andere radiatoren/verwarmingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
Ik moest met ontluchten wel het overdrukventiel losdraaien in de Amber en even goed door laten stromen, anders bleef ik flow-errors houden. Misschien heb je geluk dat het zonder lukt als je alles verder dicht zet tijdens je werkzaamheden.

Rode knop, zie deze post:
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Leidingen zitten ongeveer een 6 7 meter van de hoofdleiding amber. Deze gaat van 20mm schat ik zo even over naar een 16mm uponor op deze leiding zat vroeger een badkamerhandoeken radiator op aangesloten.
Ik kan waarschijnlijk eventueel wel een perstang regelen mocht het nodig zijn maar zou dan het risico dat de openingen te smal zijn minder worden ?

Lees zo hier en daar redelijk wat negatieve berichten over dat jaga radiatoren nogal wat ruis fluit kunnen geven bij waarschijnlijk te veel flow?

@Woutertt
Thnx is duidelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door camel1987 op 21-10-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
https://www.nu.nl/klimaat...houden-goedkoper-uit.html

Ben toch blij met m'n smart grid om de stooklijn en het sanitairwater even op te plussen tijdens de goedkoopste 3 uren op een dag tussen 10:00 en 16:00

Dit zal de ontwikkeling van SG+ wel een boost geven voor de fabrikanten.
Ook om in piekmomenten even juist de stooklijn even te verlagen ipv verhogen misschien.

[ Voor 27% gewijzigd door Whiskey48 op 21-10-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@camel1987 om die reden heb ik Danfoss Dynamic Valve kranen. Die kan je eenvoudig waterzijdig inregelen. Dat in combinatie met een voetventiel maakt een radiator wissel ook makkelijk. Mocht je geen Danfoss Dynamic Valve kraan willen dan moet je het systeem waterzijdig inregelen met je voetventiel maar wordt er niet gecorrigeerd voor drukschommelingen in je systeem.

@Whiskey48 dat zou wel mooi zijn zo'n systeem. Dan betaal je voor gebruik en de daarbij behorende (piek) kosten. Al wordt het voor de gemiddelde consument wel ingewikkeld. Je hebt dan toch systemen nodig die dat automatisch regelen. Maar dat is een andere discussie.

[ Voor 11% gewijzigd door Impossibl3 op 21-10-2024 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
timpel_800 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:03:
[...]
Ik zou desondanks nog graag jullie mening willen weten over het eventueel vervangen van de originele 1" keerklep van Itho door een 1 1/4" exemplaar. Zal dit denken jullie nog uitmaken voor het geluid/flow? (Leidingtraject is max 100cm totaal)
Zal niet heel veel uitmaken. Een bocht, koppeling of andere appendage heeft een equivalente leidinglengte. Het is lastig om een goede tabel te vinden, zeker omdat de eenheden niet altijd dezelfde zijn. Een vernauwing tgv de keerklep zal niet veel verschillen met een vernauwing tgv. een koppeling. Het lijkt dat iedere koppeling gelijk staat aan een halve meter leiding. Het vermijden van knieën in je leidingtraject helpt dan ook.

De keerklep is door Itho geleverd, die ook 28mm pijpwerk adviseert. Genoeg tweakers die een Amber aan 25mm leidingwerk hebben hangen (bij mij zelfs tijdelijk met 2x2 meter 20mm MLB...).

En waarom? je zal voldoende flow hebben. Je kunt de pomp in het scherm wat zachter zetten en kijken of dat helpt. Het zal voor stromingsgeluid hetzelfde effect hebben als het wegwerken van wat vernauwingen.

https://www.engineeringto...ivalent-length-d_192.html
https://neutrium.net/flui...equivalent-length-method/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
@Whiskey48 dat zou wel mooi zijn zo'n systeem. Dan betaal je voor gebruik en de daarbij behorende (piek) kosten. Al wordt het voor de gemiddelde consument wel ingewikkeld. Je hebt dan toch systemen nodig die dat automatisch regelen. Maar dat is een andere discussie.
Vandaar iets voor de fabrikanten voor SG+ die nu (als het goed is) wordt ontwikkeld.
SG is heel makkelijk te configureren om de stooklijn te verhogen op de laagste tarieven.
Maar met SG+ is het de bedoeling dat dit nog veel verder gaat. Verlagen van de stookliljn zou daar onderdeel van zijn.

De tarieven ophalen en daarop te sturen is vrij simpel, de meeste programmatuur kan dat al. Maar een kleinere stooklijn wat met SG+ mogelijk is, is dan ook weer leuk. Met een SG contact niet mogelijk, maar met SG+ een van de makkelijkere instellingen voor de fabrikanten in een app oid.
(Itho is ook met een app bezig, zou leuk zijn om hier rekening mee te houden).

[ Voor 5% gewijzigd door Whiskey48 op 21-10-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Impossibl3 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:57:
@camel1987 om die reden heb ik Danfoss Dynamic Valve kranen. Die kan je eenvoudig waterzijdig inregelen. Dat in combinatie met een voetventiel maakt een radiator wissel ook makkelijk. Mocht je geen Danfoss Dynamic Valve kraan willen dan moet je het systeem waterzijdig inregelen met je voetventiel maar wordt er niet gecorrigeerd voor drukschommelingen in je systeem.
Deze komen dan nog eens extra onder het voetventiel van jaga te zitten ?
Want heb bij de jaga een voetventiel gekregen van jaga zelf met een thermostaat kraan erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kb-QA_kJelnQ5gyaM580mpbaIyQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vvAEeIuo8a00a4T6Naqqn7HG.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 16:20
Bij het vinden van een geschikte warmtepomp is mijn oog gevallen op de Amber 65. Ik heb hierover al een post gedaan in het algemene WP topic:

dunklefaser in "Gaat deze setup Amber 6.5 hybride werken?"

Ik wil in eerste instantie graag met een hybride oplossing werken aangezien de cv nog werkt en ik zekerheid wil met een oog op het vermogen bij lage temperaturen in mijn oude huis. Helaas is de OP van dit topic niet werkzaam in mijn regio (Tilburg), iemand hier die mij wel aan een kundige installateur kan helpen? Ik zou natuurlijk graag in aanmerking komen voor de subsidie, ik weet dat hier geen garanties op worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
camel1987 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:59:
[...]

Deze komen dan nog eens extra onder het voetventiel van jaga te zitten ?
Want heb bij de jaga een voetventiel gekregen van jaga zelf met een thermostaat kraan erop.

[Afbeelding]
Nee in plaats van. Boven op het ding van jaga (combinatie in en uitlaat) zit al een thermostaatknop. Je hebt dus een lossen dynamic valve nodig en voetventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Impossibl3 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:02:
[...]

Nee in plaats van. Boven op het ding van jaga (combinatie in en uitlaat) zit al een thermostaatknop. Je hebt dus een lossen dynamic valve nodig en voetventiel.
Ja juist is zat al te kijken op de link die je doorstuurde.
Het voetventiel van jaga vervalt gewoon helemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Whiskey48 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

Vandaar iets voor de fabrikanten voor SG+ die nu (als het goed is) wordt ontwikkeld.
SG is heel makkelijk te configureren om de stooklijn te verhogen op de laagste tarieven.
Maar met SG+ is het de bedoeling dat dit nog veel verder gaat. Verlagen van de stookliljn zou daar onderdeel van zijn.

De tarieven ophalen en daarop te sturen is vrij simpel, de meeste programmatuur kan dat al. Maar een kleinere stooklijn wat met SG+ mogelijk is, is dan ook weer leuk. Met een SG contact niet mogelijk, maar met SG+ een van de makkelijkere instellingen voor de fabrikanten in een app oid.
(Itho is ook met een app bezig, zou leuk zijn om hier rekening mee te houden).
Je hebt nu al de SGA / SGB mogelijkheid om dingen te blokkeren of te boosten.
Met piektarieven kun je dus prima je warmtepomp richting blokkeren duwen nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KxO1X2oORgcJ64TR4w4Z7pTXaQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QgnsGtYbpzTnG7HnM5WWAalq.png?f=fotoalbum_large

Overigens zie ik voor het tapwater de voordelen wel van een hogere temperatuur in het vat, zeker als de basis temperatuur lager is. Maar hoe benut je de voordelen van de hogere stooklijn?
Bij een hogere stooklijn is je huis sneller op temperatuur, dus gaat je warmtevraag sneller uit, maar je hebt ook nog het effect dat je huistemperatuur in een overshoot komt en zomaar 1 a 2 graden warmer is dan bedoeld. Ik weet niet of het dan zo comfortabel is. Bovendien moeten de goedkope momenten maar net goed zijn in combinatie met je warmteverlies op de piektarief momenten, wanneer je de verwarming uit wilt hebben. Het lijkt me niet zomaar makkelijk in te regelen en de kans dat je alsnog moet stoken op ongunstige momenten is aanwezig. Nog los van dat hij bij hogere stooklijn ook nog in hogere last gaat draaien met bijbehorende geluid en lagere efficientie.

[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 21-10-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Get!em schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

[Afbeelding]

Overigens zie ik voor het tapwater de voordelen wel van een hogere temperatuur in het vat, zeker als de basis temperatuur lager is. Maar hoe benut je de voordelen van de hogere stooklijn?
Bij een hogere stooklijn is je huis sneller op temperatuur, dus gaat je warmtevraag sneller uit, maar je hebt ook nog het effect dat je huistemperatuur in een overshoot komt en zomaar 1 a 2 graden warmer is dan bedoeld. Ik weet niet of het dan zo comfortabel is. Bovendien moeten de goedkope momenten maar net goed zijn in combinatie met je warmteverlies op de piektarief momenten, wanneer je de verwarming uit wilt hebben. Het lijkt me niet zomaar makkelijk in te regelen en de kans dat je alsnog moet stoken op ongunstige momenten is aanwezig. Nog los van dat hij bij hogere stooklijn ook nog in hogere last gaat draaien met bijbehorende geluid en lagere efficientie.
Je krijgt wat meer flucutatie idd. Ik hanteer zelf een fluctuatie van 0,5graden om overdag de vloer(verwarming) extra bij te warmen bij een elektriciteitoverschot of laagste tarieven.
Ik moet zeggen dat ik dat niet zo erg merk nog, maar meer moet het niet zijn nee.
(snachts gooi ik mijn stooklijn ook omhoog als de prijs negatief is snachts).

Het valt me op dat de dynamische prijzen tussen 17:00 en 18:00 de laatste tijd steeds hoger en hoger worden. Cf het artikel gaan deze uurtarief verschillen nog (heel) veel groter worden in de toekomst.

Maar idd, met standje 1 op de SG kan je de Amber even helemaal uitschakelen mocht ik dat willen.

[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 21-10-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

Zou het nog een idee zijn (mits je niet al 2 zones gebruikt) om zone 2 als een soort 'spaarstand' in te zetten als de tarieven hoog zijn, met dus een lagere stooklijn? Boosten kan dan met SG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Woutertt schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:21:
[...]

Zou het nog een idee zijn (mits je niet al 2 zones gebruikt) om zone 2 als een soort 'spaarstand' in te zetten als de tarieven hoog zijn, met dus een lagere stooklijn? Boosten kan dan met SG
Maar wat bereik je er mee dan?

Ten eerste: de Amber maakt de aanvoer temperatuur afhankelijk van de Temperatuur zone met de hoogste temperatuur. Dus dat maakt al geen verschil (zie handleiding pagina 31 / 5.5)

Lagere stooklijn is leuk, en vooral ook om iets optimaler te maken (immers, hoe lager de stooklijn, hoe efficienter je warmtepomp kan draaien), maar bij te laag, krijg je je huis niet meer warm en blijft de warmtevraag continue aanstaan. Verhoog je hem, dan is je huis lekker snel warm (tegen lagere efficientie), met overshoot tot gevolg (als de stooklijn te hoog staat).

Het lijkt daarom logischer om je thermostaat hoger te zetten tijdens goedkope tarieven, en lager te zetten als er piektarief is.

Komt nog bij, dat overdag lage tarieven, dat heel vaak in combinatie is met zonneschijn. Nu weet ik niet hoe het bij jou is, maar bij mij voegt een zonnetje op de ramen meteen zoveel warmte toe dat bij de basis temperatuur van de thermostaat er in eens 2 graden ruimtetemperatuur bovenop komen die niet meer door de warmtepomp gegenereerd hoeven te worden (tevens een argument voor nachtverlaging..). En juist als het zonnetje ondergaat, en je richting piektarief bent, is er ineens weer warmtevraag op een vloer die ondertussen wel kouder is dan de normale aanvoertemperatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 21-10-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6AkgcKEMadwP7xR0Q5kZbbv-4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acB89CELTJ4TF0LfcNOX8fEw.jpg?f=fotoalbum_large

Laat het maar stormen en de de zon schijnen. De prijzen fluctueren enorm. Gisteren voor 0,7 cent afgenomen incl. belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:36:
[Afbeelding]

Laat het maar stormen en de de zon schijnen. De prijzen fluctueren enorm. Gisteren voor 0,7 cent afgenomen incl. belastingen.
Tuurlijk, maar dan gaat het niet richting warmtepomp, maar naar een batterij, al dan niet omhuld door een paar wielen.
Dat is simpel aan/uit, met een setting voor minimum en een vol = vol. Als salderen is afgelopen is het terugleveren vanuit batterij ook niet meer zo interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
[...]

[Afbeelding]

Bij ons is het warmteverlies vaak in de nacht , dan gaat de Amber ook stoken.
En dan op een lager uurtarief van een dynamisch kontrakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
Get!em schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:46:
[...]

Tuurlijk, maar dan gaat het niet richting warmtepomp, maar naar een batterij, al dan niet omhuld door een paar wielen.
Dat is simpel aan/uit, met een setting voor minimum en een vol = vol. Als salderen is afgelopen is het terugleveren vanuit batterij ook niet meer zo interessant.
Over een paar jaar hebben wij VTG met een accu voor 1000 km. die wij ook gebruiken voor het verbruik van de woning. Wij zullen het zien. Voorlopig kunnen wij anticiperen op de te hoge pieken in het tarief. @Stoker doet het al met de Amber icm Tibber en Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

Over een paar jaar hebben wij VTG met een accu voor 1000 km. die wij ook gebruiken voor het verbruik van de woning. Wij zullen het zien. Voorlopig kunnen wij anticiperen op de te hoge pieken in het tarief. @Stoker doet het al met de Amber icm Tibber en Homey.
Ja, is ideale situatie.

De vraag is alleen, hoe zet je dan de Amber efficiënt in mbv warmtevraag en SG?
Misschien redeneer ik verkeerd, maar alleen stooklijn verhogen heeft geen zin, en stooklijn verhogen + warmtevraag aan, leidt tot warmer dan gevraagd huis. Of accepteer je dan dat je huis 1 graad hoger opwarmt dan? Want dan is het dus niet de SG maar de thermostaat die je wilt beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
Get!em schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:59:
[...]

Ja, is ideale situatie.

De vraag is alleen, hoe zet je dan de Amber efficiënt in mbv warmtevraag en SG?
Misschien redeneer ik verkeerd, maar alleen stooklijn verhogen heeft geen zin, en stooklijn verhogen + warmtevraag aan, leidt tot warmer dan gevraagd huis. Of accepteer je dan dat je huis 1 graad hoger opwarmt dan? Want dan is het dus niet de SG maar de thermostaat die je wilt beïnvloeden.
Bij het gebruik van VTG ( vehicle to grid ) ga je toch niet terug leveren aan het net , waarom zou je.
Dat gebruik je naar mijn idee beter thuis .
Als er (warmte)vraag naar is en het tarief hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Jan2023 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:04:
[...]

Bij het gebruik van VTG ( vehicle to grid ) ga je toch niet terug leveren aan het net , waarom zou je.
Snap ik, maar mijn reactie was: anticiperen op hogere tarieven.

Stel je hebt 6 uur lang laag tarief, in de eerste twee uur daarvan is je huis op warmte gebracht, de 4 uren daarna is je warmteverlies beperkt en zit je nog boven je doel ruimte temperatuur. Daarna volgt hoog tarief, 2 uur lang. Maar je warmteverlies is dan net zover dat je wel moet stoken om je doel ruimte temperatuur te halen. Zonder VTG, moet je dan dus gewoon van het net af halen, of, vlak voordat je hoge tarief ingaat, je doeltemperatuur verhogen om je huis weer warm te hebben om het warmteverlies over de dure periode heen te trekken. In mijn ogen doe je dat dan dus met je thermostaat (of zonder thermostaat, met WAR, maar je triggert warmtevraag in iedergeval en bereikt een hogere temperatuur dan je initieel wilde).

Een stooklijn kun je dan dus verhogen met SG, maar opzichzelf doet dat dus nog niks met het extra verbruik in laag-tarief. Daarvoor moet je ook je warmtevraag triggeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:04:
[...]

Weheat kan al om gaan met dynamische tarieven. Zijn zeer sterk in software matige toepassingen. De tijd staat niet stil op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
Get!em schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:11:
[...]

Snap ik, maar mijn reactie was: anticiperen op hogere tarieven.

Stel je hebt 6 uur lang laag tarief, in de eerste twee uur daarvan is je huis op warmte gebracht, de 4 uren daarna is je warmteverlies beperkt en zit je nog boven je doel ruimte temperatuur. Daarna volgt hoog tarief, 2 uur lang. Maar je warmteverlies is dan net zover dat je wel moet stoken om je doel ruimte temperatuur te halen. Zonder VTG, moet je dan dus gewoon van het net af halen, of, vlak voordat je hoge tarief ingaat, je doeltemperatuur verhogen om je huis weer warm te hebben om het warmteverlies over de dure periode heen te trekken. In mijn ogen doe je dat dan dus met je thermostaat (of zonder thermostaat, met WAR, maar je triggert warmtevraag in iedergeval en bereikt een hogere temperatuur dan je initieel wilde).

Een stooklijn kun je dan dus verhogen met SG, maar opzichzelf doet dat dus nog niks met het extra verbruik in laag-tarief. Daarvoor moet je ook je warmtevraag triggeren.
Als je wat je zegt theoretisch gezien na 6 uur stoken boven je doeltemperatuur zit moet je de twee uur daarna toch wel kunnen overbruggen met een kleine temperatuurdaling.

Uiteraard is dit geheel afhankelijk van het afgifte systeem en warmte die in huis gebufferd is.
Maar steeds weer veranderen met de stooklijn in een korte tijd zou mijn ding niet zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Get!em schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

Maar wat bereik je er mee dan?
Nou, als je straks dynamische energiebelastingteruggaaf zal krijgen bovenop de dynamische energieprijs ... Dan vind ik het prima als de warmtepomp het even heel rustig aan doet in de piekuren, dit mag hij daarna prima inhalen.

Incl energiebelasting heb je dan op een herfstdag met een beetje wind bijna echt gratis stroom in de nacht. Dan mag hij van mij prima met een COP van 1 gaan draaien snachts.
Dan ben ik met een COP van 1 snachts een héél stuk voordeliger uit met verlaagde energiebelasting en laag dynamisch tarie dan tijdens de spitsuren met verhoogde energiebelasting en hoog dynamisch tarief. (Mits dit plan wordt opgepakt/ doorgaat natuurlijk)

En anders om gewoon het energienet te ontlasten, zoals de EU ook gaat eisen.

[ Voor 16% gewijzigd door Whiskey48 op 21-10-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Jan2023 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:30:
[...]

Als je wat je zegt theoretisch gezien na 6 uur stoken boven je doeltemperatuur zit moet je de twee uur daarna toch wel kunnen overbruggen met een kleine temperatuurdaling.

Uiteraard is dit geheel afhankelijk van het afgifte systeem en warmte die in huis gebufferd is.
Maar steeds weer veranderen met de stooklijn in een korte tijd zou mijn ding niet zijn .
Huis buffert hier prima.
Concreet, vandaag is natuurlijk weer zo’n tussenseizoen dagje, bewolkt 14c. Maar tussen 830 en 930 daarna 1 uur sww en toen 1030 en 1130 is mijn huis opgestookt van 20.2 naar 21.2, thermostaat staat op 20.5 dus die is uitgegaan bij 20.8. Nu, momenteel om 18u, temperatuur nog steeds 20.8, thermostaat doet dus niks. Om laag tarief middag te benutten en piek van nu te vermijden, had ik thermosraat om 16u hoger moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Get!em schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:05:
[...]

Huis buffert hier prima.
Concreet, vandaag is natuurlijk weer zo’n tussenseizoen dagje, bewolkt 14c. Maar tussen 830 en 930 daarna 1 uur sww en toen 1030 en 1130 is mijn huis opgestookt van 20.2 naar 21.2, thermostaat staat op 20.5 dus die is uitgegaan bij 20.8. Nu, momenteel om 18u, temperatuur nog steeds 20.8, thermostaat doet dus niks. Om laag tarief middag te benutten en piek van nu te vermijden, had ik thermosraat om 16u hoger moeten zetten.
Zo doe ik het ook, ik buffer met 0,5 graad in m'n thermostaat overdag tot 16:00 en met SG bij de laagste 2 uur om in de betonnen vloer een warmtebuffer te hebben voor het spitsuur.

Ohja de Lifepo4 batterij daalt al enorm in prijs, de Sodium batterij komt er ook al aan.
Deze zijn 2x zo groot als de NMC batterijen in auto's, maar zijn veel goedkoper, veiliger en kunnen veel vaker op-ontladen. De mega fabrieken voor Sodium accus worden al gebouwd.
Maargoed, tot die tijd zelf ff bufferen dus

[ Voor 17% gewijzigd door Whiskey48 op 21-10-2024 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
timpel_800 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:03:
[...]

Deze zat gewoon goed. Ik heb echter nogmaals het leidingstraject nagelopen en wat isolatie weggehaald waar dit tegen de bakstenen en gisplaat gedrukt zat. Het geluid is nu veel minder. Toch contactresonantie.

Het is natuurlijk het proberen waard, de kosten zijn het niet, maar ik kom er even niet uit hoe ik de paar centimeter tussen de 'nieuwe 1 1/4" keerklep en de RVS flex kan overbruggen. Het zal denk ik max 5cm zijn.

Ik zou het kunnen oplossen met schroefbus + puntstuk 1 1/4 x 28mm en een stukje koper, maar deze maat schroefbus + puntstuk lijkt niet te bestaan (wel 1 1/4 x 35mm)

[Afbeelding]
Met deze klep er tussen zou ik het zeker doen. Nieuwe type is al veel beter. Maar ook daar plaatsen wij de 1 1/4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
Get!em schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:05:
[...]

Huis buffert hier prima.
Zo zie je maar , de aanpak zal per gebruiker verschillen.
Om 16:00 - 20:00 kan ik beter niet stoken met een dynamisch kontrakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kDMeJaqCTetp5Xg1GheX8bbVJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWHrvHl86JvjqDuvEC2uWogy.jpg?f=fotoalbum_large

Daarbij heb ik de laatste dagen ook geen warmtevraag , netjes 21 graden in huis.
Zal veranderen als de nachten weer kouder worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRvlT8f3hnR_G8KsTFkT_8DNMdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3WhM2eHUQzJ9TuQ01EWduO6W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Ok. Ik heb het nu zo bedacht als op het plaatje.
Dus de Keerklep over de Caleffi, en dan met een pijpnippel direct in de rvs flex. Die pijpnippels komen in verschillende lengtes (40-50-60-70-80mm) en kosten een paar euro dus dan bestel ik van alle lengtes 1 stuk, dan past er vast wel een.

Als ik dan toch bezig ben doe ik ook gelijk de aanvoer. 1 1/4 sok over de caleffi en weer een pijpnippel naar de RVS flex.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znL0YCGiQi6LX5aWxwb2pxVmk_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gwQduJohcqgeG5UwalQO3F1p.png?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
timpel_800 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:05:
Dus de Keerklep over de Caleffi, en dan met een pijpnippel direct in de rvs flex. Die pijpnippels komen in verschillende lengtes (40-50-60-70-80mm) en kosten een paar euro dus dan bestel ik van alle lengtes 1 stuk, dan past er vast wel een.

Als ik dan toch bezig ben doe ik ook gelijk de aanvoer. 1 1/4 sok over de caleffi en weer een pijpnippel naar de RVS flex.

[Afbeelding]
Ik houd er wel van om ergens een 3-delige koppeling tussen de delen te hebben. Dan kan het later nog eens uit elkaar, bijvoorbeeld als je toch een lek hebt. Ook is het makkelijker de caleffi’s rechtop te houden. De Itho keerklep werkt als een 3-delige koppeling, dus je hebt er alleen een extra nodig op je aanvoer.

[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 22-10-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Jan2023 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:04:
[...]

[Afbeelding]

Daarbij heb ik de laatste dagen ook geen warmtevraag , netjes 21 graden in huis.

[Afbeelding]
Dat 16u was even een voorbeeld. Ik heb een oud vast contract uit 2020 😊 met 6,5ct ex btw en geen terugleverkosten, en teruglevering van 11,5ct ex btw na salderen

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 21-10-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:31
Jan2023 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:04:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Constant verwarmen en zeker met vvw.
De getoonde prijzen zijn denk ik excl belastingen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
201WD schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:29:
[...]

Constant verwarmen en zeker met vvw.
De getoonde prijzen zijn denk ik excl belastingen ?
Ja dat zijn de kalender groothandel prijzen met een handelingfee van ANWB er op. Dit zijn de echt kale prijzen voor vandaag en morgen van northpole (de beurs) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NEOAVPOHZylofGFPEyF0zTe3Aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/At1syseYzgOc4fPkAbZ4AHv7.jpg?f=fotoalbum_large

Bij winderige dagen eventueel met zon zie je dat de kale prijs 0 is of soms zelfs negatief. Pas bij een beursprijs van -16 ct haal je alle belastingen er uit. Maar je ziet ook dat je doms best wel wat kan besparen door slim te sturen. Al zou ik dat niet doen op ruimte temperatuur maar wel op DHW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Goede tip voor aanschaf module, dank voir het delen.
Zou je mij het juiste type kunnen DMen, ik zal een lijstje maken op de github, van de modules positief getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
itsjohan schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:45:
Die Waveshare module past wel heel mooi zo, bijna alsof 't zo hoort ;-)

[Afbeelding]
(de RS485 TO POE ETH module)

Een netwerkkabeltje naar een PoE poort en een twee-aderig draadje naar de modbus aansluitingen en voor EUR 23,- (plus vzk) heb ik ineens alle data realtime beschikbaar in HomeAssistant. Mooi stuk werk hoor @bommer , dank je wel!
Op het moment heb ik het even druk met de Amber install bij mijn dochter.
Met de kerst heb ik wat meer tijd en dan zal ik een automation online zetten, voor schakelen van tapwater setpoint.
Test dat nu al een week of wat en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit zit er (helaas) ook aan te komen.

Stroomtarief gaat mogelijk op de schop: zuinig huishouden goedkoper uit | Klimaat | NU.nl https://www.nu.nl/privacy...%2F%2Fwww.linkedin.com%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-06 20:54
timpel_800 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:05:

[Afbeelding]
Wat voor materiaal zijn die verlengnippels? Die zijn er toch ook gewoon van Messing ?

Check ook of er een beetje een knappe vlakdichtende rand op die nippel zit. Zal wel loslopen hoor :-)

[ Voor 6% gewijzigd door Guus. op 21-10-2024 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

die nippels zijn van gegalvaniseerd staal. Ze hebben ze ook van messing maar niet in de goede maat, althans niet bij Oeg. Maar ik dacht ik kan proberen met die stalen de juiste maat te zoeken en dan evt. vervangen met Messing.

https://www.oeg.net/nl/st...uisnippels-gegalvaniseerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:51

Cr3ator

1 bar is geen bar

timpel_800 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:47:
die nippels zijn van gegalvaniseerd staal. Ze hebben ze ook van messing maar niet in de goede maat, althans niet bij Oeg. Maar ik dacht ik kan proberen met die stalen de juiste maat te zoeken en dan evt. vervangen met Messing.

https://www.oeg.net/nl/st...uisnippels-gegalvaniseerd
Heb je al bij de bronzen fittingen gekeken? : https://www.oeg.net/nl/bronzen-schroefverbinding

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Whiskey48 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:58:
[...]

Nou, als je straks dynamische energiebelastingteruggaaf zal krijgen bovenop de dynamische energieprijs ... Dan vind ik het prima als de warmtepomp het even heel rustig aan doet in de piekuren, dit mag hij daarna prima inhalen.

Incl energiebelasting heb je dan op een herfstdag met een beetje wind bijna echt gratis stroom in de nacht. Dan mag hij van mij prima met een COP van 1 gaan draaien snachts.
Dan ben ik met een COP van 1 snachts een héél stuk voordeliger uit met verlaagde energiebelasting en laag dynamisch tarie dan tijdens de spitsuren met verhoogde energiebelasting en hoog dynamisch tarief. (Mits dit plan wordt opgepakt/ doorgaat natuurlijk)

En anders om gewoon het energienet te ontlasten, zoals de EU ook gaat eisen.
Klopt, dat is het eind doel.

De quote die je van mij doet, met "wat bereik je hiermee dan" zat op de vraag met een 2e temperatuurzone en een hogere stooklijn. Wat voor effect heeft dat dat positief is om het door jou nu omschreven doel te halen?

Zoals ik het nu zie, is om jouw efficiëntie met stoken op laagtarief te halen, het meest efficiënt om de stooklijn met rust te laten en de thermostaat te laten fluctueren +/-1 C op basis van de verwachte pieken en dalen.

Ik ben dan ook benieuwd welke methode die algoritmes van WeHeat toepassen. Gewoon blokkade bij hoogtarief? Of inkomend warmtevraagsignaal van thermostaat negeren of overrulen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-06 10:59
Graag doe ik jullie nog een update over het geluid van de circulatiepomp (Pomp P0). Na alles "los" te hebben gemonteerd is het geluid van de cirucliatie pomp gebleven en is er weinig veranderd in het geluid.

Uiteindelijk maar een CV pomp (Wilo Pico 25/1-8) bestelt en deze na het buffervat (overschot, wanneer alle groepen dicht zijn) geplaatst. Wanneer ik deze CV Pomp (Stand: laag) + Interne pomp (P0 - Stand: laag) samen 1200 liter per uur verplaatsen horen we vrijwel niks meer. Het enige wat je nog een beetje hoort is de Compressor in de voorzetmuur van de keuken. Deze voorzetmuur moet nog worden afgemaakt met OSB + gips of een dubbele Fermacell plaat (wegens gewicht en daarbij een verhogend absorpievermogen). Even kijken wat het beste is.

Kortom: Het hoge continue pieeeep toon geluid is zeker te danken aan de circulatiepomp van de warmtepomp zelf. Een extra pomp heeft het geluid doen weghalen.

Wel blijft hier nog een korte vraag over. Wanneer ik de externe CV Pomp op de de P1 aansluit van de controller, verwacht ik dat deze externe CV pomp wordt geactiveerd op het moment dat er warmtevraag is voor "Zone 1". Echter gaat alleen de Interne pomp (P0) aan en niet de CV Pomp (P1). Wanneer ik een ontluchtingscyclus doe dan gaan beide pompen wel aan. Dus het zit hem niet in de aansluiting, maar in de configuratie. Ik mis waarschijnlijk één of andere trigger dat ervoor zorgt dat de CV Pomp (P1) niet aanslaat, maar alleen de Interen pomp (P0).

Enig idee hoe je ervoor kan zorgen dat ook de CV Pomp op P1 aanslaat als er warmtevraag is voor "Zone 1". Ik kon deze stelling niet vinden in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Get!em schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:22:
[...]

Klopt, dat is het eind doel.

De quote die je van mij doet, met "wat bereik je hiermee dan" zat op de vraag met een 2e temperatuurzone en een hogere stooklijn. Wat voor effect heeft dat dat positief is om het door jou nu omschreven doel te halen?

Zoals ik het nu zie, is om jouw efficiëntie met stoken op laagtarief te halen, het meest efficiënt om de stooklijn met rust te laten en de thermostaat te laten fluctueren +/-1 C op basis van de verwachte pieken en dalen.

Ik ben dan ook benieuwd welke methode die algoritmes van WeHeat toepassen. Gewoon blokkade bij hoogtarief? Of inkomend warmtevraagsignaal van thermostaat negeren of overrulen?
Ja je hebt idd gelijk, het enkel simpelweg sturen mbv de theromostaat zal ook goed werken idd ... en makkelijk in te stellen, dank voor het verscherpte inzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tedsje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:58:
Graag doe ik jullie nog een update over het geluid van de circulatiepomp (Pomp P0). Na alles "los" te hebben gemonteerd is het geluid van de cirucliatie pomp gebleven en is er weinig veranderd in het geluid.

Uiteindelijk maar een CV pomp (Wilo Pico 25/1-8) bestelt en deze na het buffervat (overschot, wanneer alle groepen dicht zijn) geplaatst. Wanneer ik deze CV Pomp (Stand: laag) + Interne pomp (P0 - Stand: laag) samen 1200 liter per uur verplaatsen horen we vrijwel niks meer. Het enige wat je nog een beetje hoort is de Compressor in de voorzetmuur van de keuken. Deze voorzetmuur moet nog worden afgemaakt met OSB + gips of een dubbele Fermacell plaat (wegens gewicht en daarbij een verhogend absorpievermogen). Even kijken wat het beste is.

Kortom: Het hoge continue pieeeep toon geluid is zeker te danken aan de circulatiepomp van de warmtepomp zelf. Een extra pomp heeft het geluid doen weghalen.

Wel blijft hier nog een korte vraag over. Wanneer ik de externe CV Pomp op de de P1 aansluit van de controller, verwacht ik dat deze externe CV pomp wordt geactiveerd op het moment dat er warmtevraag is voor "Zone 1". Echter gaat alleen de Interne pomp (P0) aan en niet de CV Pomp (P1). Wanneer ik een ontluchtingscyclus doe dan gaan beide pompen wel aan. Dus het zit hem niet in de aansluiting, maar in de configuratie. Ik mis waarschijnlijk één of andere trigger dat ervoor zorgt dat de CV Pomp (P1) niet aanslaat, maar alleen de Interen pomp (P0).

Enig idee hoe je ervoor kan zorgen dat ook de CV Pomp op P1 aanslaat als er warmtevraag is voor "Zone 1". Ik kon deze stelling niet vinden in de handleiding.
Heb de handleiding niet bij de hand maar kijken even in menu 11 circulatie pomp, externe cv pomp p1

Maar je had dus aanvoer en retour van de Amber op het buffervat en afgaand had je geen pomp behalve de pompen van de verdelers.

Niet zo gek dat je herrie had, die verdeler pompen probeerde het buffer leeg te zuigen, maar dat ging niet. Vandaar de herrie.

Buffer is hydraulisch nul punt, dus moet er een pomp na het buffervat. Wonderlijk als je het nig wel warm heb weten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
bommer schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

Heb de handleiding niet bij de hand maar kijken even in menu 11 circulatie pomp, externe cv pomp p1

Maar je had dus aanvoer en retour van de Amber op het buffervat en afgaand had je geen pomp behalve de pompen van de verdelers.

Niet zo gek dat je herrie had, die verdeler pompen probeerde het buffer leeg te zuigen, maar dat ging niet. Vandaar de herrie.

Buffer is hydraulisch nul punt, dus moet er een pomp na het buffervat. Wonderlijk als je het nig wel warm heb weten te krijgen.
Ik had wel in de handleiding gekeken bij menu 11. Ik had aangegeven dat ik de Externe CV pomp 1 aan wil hebben, zowel voor het verwarmen, koelen als "extra warmtevraag" (uit mijn hoofd). Daardoor verwachtte ik ook dat er voeding op P1 komt te staan wanneer "zone 1" een warmtevraag heeft.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het buffervat verhaal. Het Buffervat zit er tussen als schakelvat. Het is bedoelt om zijn warmte kwijt te kunnen wanneer alle groepen eventueel dicht staan. Het zijn geen twee seperate circuits (amber voor het verwarmen en warmte vraag in huis).

Ik hoorde ook geen zuiggeluid (die herkende ik wel bij 75% belasting), maar een pomp geluid die een rare constante piep heeft bij 75% en vooral bij 100% belasting. Dat de circulatiepomp op 75% of 100% belasting moest draaien, had ik wel verwacht. Voor de woning is namelijk een opvoerhoogte van c.a. 6 meter en horizontale breedte van 7 meter, waarna het pas bij het verdeelpunt is in de woning (midden van de zolder). Vanuit daar moet het water nog verder verpompt worden (DN25 inkomend en 4x DN20 uitgaand, waarvan 1 naar de bijkeuken en 2 die op zolder blijven. De vierde is nog buitengebruik, maar zal uiteindeljk naar beneden gaan naar de garage. welke op het uiteinde allemaal vloerverwarmingverdelers hebben), waarna het via dezelfde route retour gaat via een buffervat (die bij het verdeelpunt staat opzolder).

Overigens krijgt die zonder problemen de hele woning warm. De circulatiepomp aanzich is krachtig genoeg.

Enige idee wat er mis zou kunnen zijn met het triggeren van de P1 pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tedsje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:39:
[...]

Ik had wel in de handleiding gekeken bij menu 11. Ik had aangegeven dat ik de Externe CV pomp 1 aan wil hebben, zowel voor het verwarmen, koelen als "extra warmtevraag" (uit mijn hoofd). Daardoor verwachtte ik ook dat er voeding op P1 komt te staan wanneer "zone 1" een warmtevraag heeft.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het buffervat verhaal. Het Buffervat zit er tussen als schakelvat. Het is bedoelt om zijn warmte kwijt te kunnen wanneer alle groepen eventueel dicht staan. Het zijn geen twee seperate circuits (amber voor het verwarmen en warmte vraag in huis).

Ik hoorde ook geen zuiggeluid (die herkende ik wel bij 75% belasting), maar een pomp geluid die een rare constante piep heeft bij 75% en vooral bij 100% belasting. Dat de circulatiepomp op 75% of 100% belasting moest draaien, had ik wel verwacht. Voor de woning is namelijk een opvoerhoogte van c.a. 6 meter en horizontale breedte van 7 meter, waarna het pas bij het verdeelpunt is in de woning (midden van de zolder). Vanuit daar moet het water nog verder verpompt worden (DN25 inkomend en 4x DN20 uitgaand, waarvan 1 naar de bijkeuken en 2 die op zolder blijven. De vierde is nog buitengebruik, maar zal uiteindeljk naar beneden gaan naar de garage. welke op het uiteinde allemaal vloerverwarmingverdelers hebben), waarna het via dezelfde route retour gaat via een buffervat (die bij het verdeelpunt staat opzolder).

Overigens krijgt die zonder problemen de hele woning warm. De circulatiepomp aanzich is krachtig genoeg.

Enige idee wat er mis zou kunnen zijn met het triggeren van de P1 pomp?
Zal vanavond ff kijken, naar de pompsturing.

Jouw buffer staat zeg maar parallel over de aanvoer en retour?
Ook dan is het buffer hydraulisch nul en heb je direct achter het buffer een pomp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Neem aan dat je wel een pomp op de uitgang aangesloten hebt. Onbelast doet de uitgang niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
bommer schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:36:
[...]

Zal vanavond ff kijken, naar de pompsturing.

Jouw buffer staat zeg maar parallel over de aanvoer en retour?
Ook dan is het buffer hydraulisch nul en heb je direct achter het buffer een pomp nodig.
Dat zou heel fijn zijn. _/-\o_

Bedoel je parallel als: "allerlei vloerverwarmingen" -> Leiding(en) retour -> Buffervat -> Wilo Pico (Pomp P1) -> Warmtepomp (Pomp P0) -> Leiding aanvoer -> "allerlei vloerverwarmingen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-WtdBWYpmkcMoC17QNm0KoaW1E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h9uzHpq5vfgG2lHMIIvZdZoz.png?f=user_large

Ik bedoel op deze manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
Oke, nee dat is het niet. Het is meer deze stijl (details zoals expansievat weggelaten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1LFl3mlajMOSBitsEqvuqzwRdw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XMTJSnw7GYsijJnHTh5uJCTs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tedsje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:23:
Oke, nee dat is het niet. Het is meer deze stijl (details zoals expansievat weggelaten).

[Afbeelding]
k snap niet helemaal wat je bedoelt met het buffervat verhaal. Het Buffervat zit er tussen als schakelvat. Het is bedoelt om zijn warmte kwijt te kunnen wanneer alle groepen eventueel dicht staan. Het zijn geen twee seperate circuits (amber voor het verwarmen en warmte vraag in huis).
Wat je vermelde gaat niet werken met het buffervat zoals getekend in jouw situatie.

Buffer alleen in serie als je tekort inhoud hebt.
Maar dan niets dicht zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door bommer op 22-10-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
bommer schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

[...]

Wat je vermelde gaat niet werken met het buffervat zoals getekend in jouw situatie
Het afgiftesysteem kan compleet dicht zijn, vandaar het buffervat.

Die extra pomp heeft als doel om de circulatiepomp van de warmtepomp op "laag" vermogen te kunnen laten draaien. Dit om het irritante geluid weg te halen. Ze moeten wel tegelijkertijd draaien, anders is er niet genoeg waterdebiet.

[ Voor 45% gewijzigd door tedsje op 22-10-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tedsje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:41:
[...]

Je bedoelt dan die extra pomp?
Met een buffer in serie en met alles open zou de pomp van de Amber het makkelijk moeten redden, daar heb je echt die 2e niet voor nodig.

Kennelijk zit ergens een dusdanige vernauwing, wat het geluid produceerd, of de pomp van de Amber krijgt net teweing aanvoer. Maar genoeg voor geen flow storing
Dat los je nu op met die extra pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
bommer schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:48:
[...]

Met een buffer in serie en met alles open zou de pomp van de Amber het makkelijk moeten redden, daar heb je echt die 2e niet voor nodig.

Kennelijk zit ergens een dusdanige vernauwing, wat het geluid produceerd, of de pomp van de Amber krijgt net teweing aanvoer. Maar genoeg voor geen flow storing
Dat los je nu op met die extra pomp.
Ik kan me dit niet voorstellen. De kleinste formaat is DN25 wat volgens de documentatie goed genoeg is (zelfs is in dit topic nog om bevestiging gevraagd). Alles is gesperst met Uponor 32MM buis vanuit de pomp tot aan het deel waar het water wordt verdeelt of met 2x 22mm Bypass (0.1 bar drukverschil) terug kan richting de warmtepomp.

Wanneer ik de kogelkraan half dichtdraai dan hoor ik echt een piepend / suizend zuig geluid, maar niet wanneer alles volledig openstaat. Het geluid wat wij horen is echt een machinaal geluid van draaiende onderdelen, vandaar ook de CV pomp. Deze tweedepomp is ook volledig overbodig, want hij krijgt alles met gemak warm, maar is puur om die interne circulatiepomp stil te krijgen.
Pagina: 1 ... 88 ... 122 Laatste