Ik kan me je situatie qua geluid wel voorstellen. Hier stonden de leidingen ook te zingen door resonantie van de stroming. Was een irritant hard piepend geluid. Bij mij zat dat op een stuk stalen leiding thv de driewegklep, vlak voor buffer, 10 meter verder dan de Amber, en met een Uponor dik geisoleerde buis door kruipruimte heen.tedsje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:56:
[...]
Ik kan me dit niet voorstellen. De kleinste formaat is DN25 wat volgens de documentatie goed genoeg is (zelfs is in dit topic nog om bevestiging gevraagd). Alles is gesperst met Uponor 32MM buis vanuit de pomp tot aan het deel waar het water wordt verdeelt of met 2x 22mm Bypass (0.1 bar drukverschil) terug kan richting de warmtepomp.
Wanneer ik de kogelkraan half dichtdraai dan hoor ik echt een piepend / suizend zuig geluid, maar niet wanneer alles volledig openstaat. Het geluid wat wij horen is echt een machinaal geluid van draaiende onderdelen, vandaar ook de CV pomp. Deze tweedepomp is ook volledig overbodig, want hij krijgt alles met gemak warm, maar is puur om die interne circulatiepomp stil te krijgen.
Ik heb er toen eerst een vrijhangend gewicht aan gehangen om te kijken of het gewoon resonantie was. Dat was het blijkbaar. Na isolatie met de bekende zwarte zelfklevende armaflex was dat ineens over.
De brom van de compressor is hier ook goed te horen trouwens. Ik kan in de slaapkamer (boven), en keuken horen op welke frequentie hij draait, ook al is het 36Hz. 55Hz is bij ons ook in woonkamer en eetkamer te horen.