-JB- schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:55:
Nu het kouder wordt begint de warmtepomp hier ook zijn werk te doen. Om hem terug te laten touren naar 43/36hz was het nodig om de instellingen te zetten op;
M1.01: 5
M1.02: 1
M1.03: 1 (om de WP op lagere Hz te laten draaien na het bereiken van de aanvoertemperatuur).
Afgelopen dagen zien de run's er ongeveer zo uit in HA (met de Leejoow module);
[Afbeelding]
Oranje: Tou (temperatuur aanvoer)
Paars: Tc (temperatuur verwarmen/koelen)
Blauw: Tui (temperatuur retour)
Vanaf 7u tot 15u is er continue warmtevraag vanuit de thermostaat.
Ook staat de geluidsreductie modus ingesteld op max 61Hz (d.m.v. M5.07) voor een rustige start.
Voor nu probeer ik te begrijpen hoe de Amber werkt. Het volgende valt me op;
- De Amber mikt van het begin af aan op 0,9gr boven de stooklijn. Opvallend ook dat hij harder gaat werken om 9:20 als de temperatuur iets daalt, maar ruim boven de stooklijn blijft.
- Na 2u op laag vermogen gaat de WP even harder draaien, keurig gelijk aan setting M9.05 Max. laagdraaitijd.
- Even voor 11:30 stopt de warmtepomp met verwarmen om onbekende reden.
Heeft iemand enig idee waarom;
- De WP ruim boven de stooklijn regelt?
- De WP even voor 11:30 stopt?
Heb je de stooklijn temperatuur in de grafiek vergeleken met de temperatuur weergegeven in het display?
Er zal iets van een PI of PID regeling achter zitten, deze regelingen hebben tijd nodig om te corrigeren
e.a afhankelijk van hoe deze ingesteld zijn. En dat spel begin iedere keer opnieuw.
zo te zien aan jouw grafiek heeft de Amber dat goed onder controle, aangezien de overshoot redelijk constant is.
Ook moduleerd de Amber terug als deze in verwarmen, instelling M1.03 hoger is dan de TC temperatuur.
en in koelen instelling M1.03 lager.
Dus je wilt juist die over/undershoot anders blijft hij in hoog vermogen draaien.
Dat die overshoot nu redelijk snel optreed heeft te maken met de huidige buitentemperatuur.
na mate het kouder wordt zal dat langer duren.
M1.01 kan trouwens makkelijk naar 2 of 3 graden, dan start hij ook weer sneller mocht hij uitgaan.
Kortom ik zie een goed werkende Amber.
Zie de laatste paar dagen weer wat posts voorbijkomen over de regelingen enzo.
daar is een speciaal topic voor de Amber over:
Itho Daalderop Amber Regelingen
Ik denk dat het goed is om je te realiseren dat het geen computer of elektrotechniek is dat op de tiende reageert. En dat e.a. afhankelijk is van invloeden van buitenaf, temperatuur, aangebracht isolatie (of het ontbreken er van), weersinvloeden ect ect.
Ik denk dat de meest Amber installaties het goed doen met M1.01 op 2a3, M1.02 op 2a3 en M1.03 op 1
Stel je stooklijn in en draai dan enkele dagen tot een week en stel dan wat bij in niet te grote stappen.
Ook je stooklijn is afhankelijk van soort afgifte en invloeden van buiten, welke niet op alle momenten het zelfde zullen zijn.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)