Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
tedsje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:56:
[...]

Ik kan me dit niet voorstellen. De kleinste formaat is DN25 wat volgens de documentatie goed genoeg is (zelfs is in dit topic nog om bevestiging gevraagd). Alles is gesperst met Uponor 32MM buis vanuit de pomp tot aan het deel waar het water wordt verdeelt of met 2x 22mm Bypass (0.1 bar drukverschil) terug kan richting de warmtepomp.

Wanneer ik de kogelkraan half dichtdraai dan hoor ik echt een piepend / suizend zuig geluid, maar niet wanneer alles volledig openstaat. Het geluid wat wij horen is echt een machinaal geluid van draaiende onderdelen, vandaar ook de CV pomp. Deze tweedepomp is ook volledig overbodig, want hij krijgt alles met gemak warm, maar is puur om die interne circulatiepomp stil te krijgen.
Ik kan me je situatie qua geluid wel voorstellen. Hier stonden de leidingen ook te zingen door resonantie van de stroming. Was een irritant hard piepend geluid. Bij mij zat dat op een stuk stalen leiding thv de driewegklep, vlak voor buffer, 10 meter verder dan de Amber, en met een Uponor dik geisoleerde buis door kruipruimte heen.

Ik heb er toen eerst een vrijhangend gewicht aan gehangen om te kijken of het gewoon resonantie was. Dat was het blijkbaar. Na isolatie met de bekende zwarte zelfklevende armaflex was dat ineens over.

De brom van de compressor is hier ook goed te horen trouwens. Ik kan in de slaapkamer (boven), en keuken horen op welke frequentie hij draait, ook al is het 36Hz. 55Hz is bij ons ook in woonkamer en eetkamer te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-06 10:59
Heel vervelend inderdaad. De resonatie van stromend water hoor ik eigenlijk niet mits ik mijn hoofd tegen de voorzetwand houd. Als ik dit doe dan hoor ik ergens in de verte stromend water, maar ver daarboven zit een machinaal geluid wat we horen. We kunnnen rustig 6 meter verderop staan (andere kant keuken of slaapkamer - zitten boven elkaar met hetzelfde formaat) dan horen we nog steeds (op vrijwel het zelfde geluidsniveau) het mechanishe geluid. Mijn telefoon is zelfs instaat om het geluid in de verte op te nemen.

Ook had ik hetzelfde probeert wat jij hebt gedaan... Probeer er gewicht aan te hangen, zodat het geluid geabsorbeerd kan worden, maar dit hielp niet echt. Bij ons hoorde je dat het geluid (deels) verplaatst werd verplaatst naar een andere positie. Toen ik deze ontdekking deed had ik de buizen ook niet meer vastgeschroeft (met rubberen klemmen) in de voorzetwand, maar in de buitenmuur met de buis in de voorzetwand met daaromheen rockwool, zodat de buitenmuur het geluid kan absorberen (star en steen). Probleem is echter dat dit alleen bij ons kon op de begaande grond (de keuken). De eerste etage en zolder is een houtskelet opbouw, hierdoor was ik genoodzaakt om de rubberen klemmen in het hout te schroeven.

De enige oplossing die ik tot nu toe kan vinden is een tweede "hulp" pomp. Dit heeft ook gebleken dat het werkt, want als ik de tweede CV Pomp (via stekker in het stopcontact op vermogen van c.a. 35watt zet) laat draaien i.c.m. de interne circulatiepomp (standje: Laag = 50% vermogen) dan is het stil in de keuken en slaapkamer.

De compressor horen we ook zeer zacht brommen in de woonkamer (eigenlijk niet hoorbaar tot je echt focussed), maar hier valt vast nog wel winst te behalen voor de meeste mensen, je kan bewijze van de warmtepomp verplaatsen naar de andere kant van de tuin om zo de drukkende trillingen niet direct de muur in te laten trekken. Mechanishe geluiden die mee worden gegeven via de buizen is wel een drama. Dezen belanden uiteindelijk in huis. Wel denk ik dat deze regel meer opgaat voor oudere woningen (die van ons is van 1930 en in de basis heel licht gebouwd).

Het mooie is wel.... De keuken en woonkamer is één ruimte met nog een stukje muur. In de woonkamer hoor je een hele zachte compressor brom en in de keuken hoor je de interne circulatiepomp. Ennnn als je wilt slapen, gaat de warmtepomp met je mee... Kortom om te janken... hahaha :F

Gelukkig is het nog warm en slaat de warmtepomp eigenlijk niet aan en anders hebben we de houtkachel wel aan alvorens de warmtepomp aanslaat. Ook slapen we "beneden achter". Boven gebruiken we (nog) niet.

Wanneer de echte winter begint wordt het wel vervelend, maar hopelijk kan dit van te voren gefixed worden. Hopelijk heeft @bommer een oplossing hoe je de externe pomp (P1) kan laten draaien samen met de circulatiepomp / warmte vraag.

[ Voor 28% gewijzigd door tedsje op 22-10-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
tedsje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:11:

Hopelijk heeft @bommer een oplossing hoe je de externe pomp (P1) kan laten draaien samen met de circulatiepomp / warmte vraag.
Hier draait hij gewoon met warmtevraag, dus dat is inderdaad gewoon een settings dingetje.

Formeel kan hij ook nog apart draaien van de interne pomp, zodat de p1 pomp eerst het warme water uit je buffer door je verwarming pompt. Hier bij mij hangt echter de Tc sensor bij de p1 pomp, en die koelt af (verder dan de buffer zelf) als er geen water stroomt, dus bij warmtevraag, zal de p0/interne pomp ook meteen aan gaan.

Zal zo even de setting fotograferen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Q37Q9VG4mSFvBZVSTRFhM8FpcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RrPbXn9b6MtiyCM35gRboyRn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 22-10-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:17

timpel_800

Amber 65

Kun je niet eens een filmpje posten van het geluid?

Bijv. bij mij https://photos.google.com...2MHNpR2txTlBNamdMd0trOFh3

[ Voor 62% gewijzigd door timpel_800 op 22-10-2024 16:04 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:57
De pomp is erg krachtig en kan in heel veel situaties naar medium om voldoende flow te genereren vlgs overzicht.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
Precies dit geluid! Hier wordt je helemaal gek van. Dit wil je niet op je slaapkamer, keuken, woonkamer etc.

@timpel_800 Zowel standje maximaal als medium zijn geluidsniveau's waarvan je gek kan worden. Denk dat dit ook wel gezondheidsproblemen waardig is als je er een paar dagen in zit.

Zover ik dit kan beoordelen is het een mechanisch / motorisch geluid en geen waterstroom geluid.

[ Voor 34% gewijzigd door tedsje op 22-10-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
Get!em schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:46:
[...]

Hier draait hij gewoon met warmtevraag, dus dat is inderdaad gewoon een settings dingetje.

Formeel kan hij ook nog apart draaien van de interne pomp, zodat de p1 pomp eerst het warme water uit je buffer door je verwarming pompt. Hier bij mij hangt echter de Tc sensor bij de p1 pomp, en die koelt af (verder dan de buffer zelf) als er geen water stroomt, dus bij warmtevraag, zal de p0/interne pomp ook meteen aan gaan.

Zal zo even de setting fotograferen.[Afbeelding]
Ja deze settings heb ik ook aan staan, maar P1 zegt nee. Met de ontluchtingscyclus doet P1 het wel. Ik zal nog wel iets missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:17

timpel_800

Amber 65

tedsje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:40:
[...]

Precies dit geluid! Hier wordt je helemaal gek van. Dit wil je niet op je slaapkamer, keuken, woonkamer etc.

@timpel_800 Zowel standje maximaal als medium zijn geluidsniveau's waarvan je gek kan worden. Denk dat dit ook wel gezondheidsproblemen waardig is als je er een paar dagen in zit.

Zover ik dit kan beoordelen is het een mechanisch / motorisch geluid en geen waterstroom geluid.
Standje medium valt weg, hoor ik nauwelijks alleen als ik er dicht bij zit en op let. Standje Max hoor ik de hele tijd. Maar misschien is het ook de leeftijd, m'n buurman hoort niks als ik hem vraag ernaar te luisteren :D

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
timpel_800 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:56:
[...]

Standje medium valt weg, hoor ik nauwelijks alleen als ik er dicht bij zit en op let. Standje Max hoor ik de hele tijd. Maar misschien is het ook de leeftijd, m'n buurman hoort niks als ik hem vraag ernaar te luisteren :D
Misschien wel ;) Ik hoorde het geluid op beide standen het geluid overduidelijk.

Ook heb ik nog wat foto's gemaakt van mijn configuratie. Ik heb namelijk een vergelijkbare als die van @Get!em

Onderhoudsmodes met start Pomp P1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YATts-azt1_lB7OxR_NXqkcGt_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ea4bhz8FV1ANSc7WZuolOxpq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoPSkJfTRPYAuvXYJ0wzNMcEXDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3hSk7QKaRMQepTXWMCDEXsS.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluit poort
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NodWE3xmqaG6PSt2tOLRLpKjfUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGzAsK9rPB1PjQDtIFWFl5j6.jpg?f=fotoalbum_large

Configuratie van de "circulatiepomp menu"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GHwuRvuSZTkKom2qXnuiu2nNos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Vdf25lkM5ekfpsD8dSFiKO8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sdj32WAXEeeKwRcADC4WzXKZcdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xj5qUyvHuzC5O1ESQtwFMq4C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2S1KIgXqmTHjPZqV06XFFUSZTs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DN3bTyr0W7AXWL0Yrz4O3zV5.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen draait nu de externe pomp (p1) niet als ik "zone 1" activeer met de BRT91T (Evohome).

Wellicht hebben jullie @bommer en @Get!em nog iets wat ik moet controleren.

[ Voor 8% gewijzigd door tedsje op 22-10-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:07
@tedsje Buffervat functie M11.05 aan zetten. Dan draait de pomp p1 met (warmte) vraag.
en anders volgt deze de bedrijfstoestand van de compressor.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
tedsje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:51:
[...]

Misschien wel ;) Ik hoorde het geluid op beide standen het geluid overduidelijk.

Ook heb ik nog wat foto's gemaakt van mijn configuratie. Ik heb namelijk een vergelijkbare als die van @Get!em

Onderhoudsmodes met start Pomp P1
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aansluit poort
[Afbeelding]

Configuratie van de "circulatiepomp menu"

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alleen draait nu de externe pomp (p1) niet als ik "zone 1" activeer met de BRT91T (Evohome).

Wellicht hebben jullie @bommer en @Get!em nog iets wat ik moet controleren.
P1 hoge temperatuur vraag moet vziw uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:14:
@tedsje Buffervat functie M11.05 aan zetten. Dan draait de pomp p1 met (warmte) vraag.
en anders volgt deze de bedrijfstoestand van de compressor.
Hier moest hij juist uit (met monteur nog getest). En tevens gaat pomp 1 aan bij warmtevraag, onafhankelijk van compressor terwijl die stand op uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Get!em schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:14:
[...]

P1 hoge temperatuur vraag moet vziw uit.
Maakt niets uit, dat heeft alleen maar invloed als dat contact ook gesloten wordt.

Ik neem aan dat er getest wordt met de pomp aangesloten en niet met een multi meter.

[ Voor 15% gewijzigd door bommer op 22-10-2024 19:19 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Get!em schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:17:
[...]

Hier moest hij juist uit (met monteur nog getest). En tevens gaat pomp 1 aan bij warmtevraag, onafhankelijk van compressor terwijl die stand op uit staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15_ZEH0pl27iZ-9OLmPUur1LOw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DtpO8cNkKXf3T2pejA1eZfam.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Weet ik , daarom had ik hem ook aangezet. Maar in combinatie met test met installateur toch weer uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Get!em schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:09:
[...]

Weet ik , daarom had ik hem ook aangezet. Maar in combinatie met test met installateur toch weer uitgezet.
M11.05 en M11.06 zijn de enige 2 die effect hebben op de pomp p1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:16:
[...]

M11.05 en M11.06 zijn de enige 2 die effect hebben op de pomp p1
Binnenkort die buffer vat setting nog maar eens testen. Test toentertijd gedaan met 19c buiten, was niet echt representatief.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 22-10-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertKlkmn
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 07:18
tedsje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:46:
[...]

Ja deze settings heb ik ook aan staan, maar P1 zegt nee. Met de ontluchtingscyclus doet P1 het wel. Ik zal nog wel iets missen.
Staatbij de settings pomp p1 bij hoge warmtevraag ook aan?
Deze moest ik uitzetten anders draait p1 niet mee bij vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-06 21:43
tedsje schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:40:
[...]

Ik herken dit geluid ook, maar buiten. Stoker had het dopje van het expansieventiel (?) aangedraaid en de pieptoon was daarna minder. Ik heb een Amber 120. Stoker had fotos gepost van dit ventiel en hoe je deze kan aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:15
Vraagje voor de kenners, heeft de Amber 65 een 1.5kW of een 3kW element?

De site van Itho zegt 3kW, maar ik was gisteren eens aan het spelen om te kijken of hij er netjes bij aan sloeg, dat deed hij, maar slechts op ~1.5kW. Of stookt hij met 2 elementen en komt de 2e pas later bij?

Hier de vermogenslijntjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuCOnzYvF52PlJajAprw-DtCX9c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KxUd1T4xNO0O3uYKQgTXeoyQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
@bommer @Get!em @BertKlkmn aangezet en de hoge warmte vraag uitgezet. Pomp P1 gaat nu inderdaad meedraaien. De flow is nu c.a 1300 L/U en we horen nu niks. Dus geluidsprobleem opgelost.

Echter…. Vanochtend was er een warmtevraag, alleen zegt de compressor en ventilator, doe het zelf maar….. de compressor blijft op 0hz en de ventilator op 0 toeren, terwijl de warmtevraag ver van de stooklijn is. De circulatiepompen draaien wel comtinue.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZyLKgFa_7Nc96TBmJKDBIvZzGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/307ijCq1EWOP1eLFuLW1m0jz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZxToCw8iuII7DRI547tv6l5jcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqV3kQyL0g3rLBHqWPnb0qUD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqqWw-ts6OAjynJgHhy_cnipKEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAagIFp3TdI24IAjQLHNXSlC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIb1Fq_8R0HiB7mXBoRUp5mZoHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PHjZStQsozFJkfY3UAmLGQD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmN4SM0eHYzyTp-CZ6MnXZb8F4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgM5p56xztwDIcuTgCTnX3uD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTfqPQrZPv5DeRhdu1-jhrKAvKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzoDGp9bIULLMk9XWJmwIl17.jpg?f=fotoalbum_large

Fabrieksinstellingen teruggezet, want dan heb je weer een werkende basis, maar dit was ook geen succes.

Enig idee wat hier mee mee is?

[ Voor 7% gewijzigd door tedsje op 23-10-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
Nevermind. Aardlekautomaat uit- en ingeschakeld en het was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:28
Wat zijn jullie ervaringen met het warmte verlies / temperatuur verloop in de WPV vaten? Ik heb de H 240L, setpoint 54 graden en merk per dag toch gemiddeld zo'n 2 a 3 graden verlies. De warm water leiding loopt eerst naar beneden en vervolgens horizontaal verder. Volgens mij geen last van thermische trek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
joenex1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:46:
Wat zijn jullie ervaringen met het warmte verlies / temperatuur verloop in de WPV vaten? Ik heb de H 240L, setpoint 54 graden en merk per dag toch gemiddeld zo'n 2 a 3 graden verlies. De warm water leiding loopt eerst naar beneden en vervolgens horizontaal verder. Volgens mij geen last van thermische trek.
270L vat, in een ongeisoleerde garage.

Gisteren overdag opgewarmd naar 60.2C om 11.08 , geen warm tapwater verbruikt tot 19.50 en toen was hij 58.7C

Laatst warmteverbruik om 21.19, temperatuur op dat moment 48.5, vanochtend eerste waterverbruik om 7.34, temperatuur was toen 42.1

Daling in de nacht was dus veel harder, ik zie daarin twee oorzaken:
Omgevingstemperatuur veel lager (ongeisoleerde garage, dus slechts iets warmer dan buiten temperatuur)
Er was al water verbruikt, en dus is er een onderste deel koud water. Dat water mengt gedurende de nacht toch een beetje verder ter hoogte van de sensor, voor zover er al gelaagdheid is in het vat.

Die gelaagdheid: als ik hier douche, gaat de temperatuur Tw eigenlijk binnen een paar minuten van de start hoge temperatuur naar de koudwater aanvoer temperatuur (momenteel 16,8). Er zit dan nog genoeg warm water in het vat, alleen de Tw sensor geeft gewoon de koude aanvoer temperatuur aan op dat moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:59
Bij mij verloor ik ook warmte bij de leidingen die er uit gaan merkte ik. Deze heb ik ingepakt in isolatiewol, dit werkte uitstekend bij mij.
(via marktplaats wat platen bewerkt wol gekocht (kofferbak vol) voor EUR 10 en rondom gepropt) :)
(mbv bijvoorbeeld warmtecamera Guide PC210 kan goed warmteverliezen opsporen)

[ Voor 29% gewijzigd door Whiskey48 op 23-10-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
@bommer @Get!em @timpel_800 @BertKlkmn Graag wil ik jullie bedanken voor de support ook al zijn het vanuit jullie gezien misschien wat simpele dingen.

Getrokken conclusie: De interne pomp is erg krachtig en kan veel water verplaatsen, zelfs over lange lengtes en relatief hoge opvoerhoogtes. Probleem is dat je de interne pomp niet op 100% (maximaal) wilt hebben, vooral met leidingen die je los door een houten (voorzet)muur doet. Je kan dit nog zo dik isoleren (wij 24CM a 10cm pir + 14 CM Rock4All) maar het geluid komt er doorheen. Vanaf 75% (medium) vermogen wordt de ciruclatiepomp dragelijk en verdwijnen de meeste geluiden. Misschien dat dit anders is met een volledige betonnen / stenen woning, gezien een kub steen c.a. 10x zo zwaar is als hout en daarmee veel meer massa heeft om geluid te absorberen.

Eigenlijk is het antwoord voor een HSB woning: Pomp P0 maximaal op 75% om geluidsversterking vanuit een HSB wand te voorkomen (net een akoestische gitaar). Trekt deciruclatiepomp dit vermogen niet, gebruik een extra pomp.

@bommer zou je me wellicht kunnen helpen met jouw project https://github.com/remmob/itho_amber project. Helaas krijg ik dit niet draaiende, waarschijnlijk mis ik iets tussen de seriële aansluiting en de Amber. Connectie met de waveshare is aanwezig (Ethernet poort), maar vanuit de waveshare naar de Amber krijg ik niet draaiende ook al zegt het systeem (waveshare interface zelf) hex succesfully send. Ik vermoed dat ik nog wat losse signaal kabeltjes moet aansluiten dan alleen de reguliere seriele kabels en ethernet kabels. Het gaat om dit apparaatje: https://elektronicavoorjo...rs485-ethernet-converter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
tedsje schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:23:
@bommer @Get!em @timpel_800 @BertKlkmn Graag wil ik jullie bedanken voor de support ook al zijn het vanuit jullie gezien misschien wat simpele dingen.

Getrokken conclusie: De interne pomp is erg krachtig en kan veel water verplaatsen, zelfs over lange lengtes en relatief hoge opvoerhoogtes. Probleem is dat je de interne pomp niet op 100% (maximaal) wilt hebben, vooral met leidingen die je los door een houten (voorzet)muur doet. Je kan dit nog zo dik isoleren (wij 24CM a 10cm pir + 14 CM Rock4All) maar het geluid komt er doorheen. Vanaf 75% (medium) vermogen wordt de ciruclatiepomp dragelijk en verdwijnen de meeste geluiden. Misschien dat dit anders is met een volledige betonnen / stenen woning, gezien een kub steen c.a. 10x zo zwaar is als hout en daarmee veel meer massa heeft om geluid te absorberen.

Eigenlijk is het antwoord voor een HSB woning: Pomp P0 maximaal op 75% om geluidsversterking vanuit een HSB wand te voorkomen (net een akoestische gitaar). Trekt deciruclatiepomp dit vermogen niet, gebruik een extra pomp.

@bommer zou je me wellicht kunnen helpen met jouw project https://github.com/remmob/itho_amber project. Helaas krijg ik dit niet draaiende, waarschijnlijk mis ik iets tussen de seriële aansluiting en de Amber. Connectie met de waveshare is aanwezig (Ethernet poort), maar vanuit de waveshare naar de Amber krijg ik niet draaiende ook al zegt het systeem (waveshare interface zelf) hex succesfully send. Ik vermoed dat ik nog wat losse signaal kabeltjes moet aansluiten dan alleen de reguliere seriele kabels en ethernet kabels. Het gaat om dit apparaatje: https://elektronicavoorjo...rs485-ethernet-converter/
Foto van juiste aansluiting van draden staat hier. https://github.com/remmob...discussioncomment-9946616

Extra qua massa in je houten woning: kijk eens naar biobased materialen, verf en stucwerk.
Zo is qua stucwerk een Leemstuc een mooie massa die ook als buffer gaat fungeren.
Verder is het bouwen met kalkhennep blokken een mooie combinatie van isolatie en massa in dergelijke type woningen.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 23-10-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:51
tedsje schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:23:
Helaas krijg ik dit niet draaiende, waarschijnlijk mis ik iets tussen de seriële aansluiting en de Amber. Connectie met de waveshare is aanwezig (Ethernet poort), maar vanuit de waveshare naar de Amber krijg ik niet draaiende ook al zegt het systeem (waveshare interface zelf) hex succesfully send. Ik vermoed dat ik nog wat losse signaal kabeltjes moet aansluiten dan alleen de reguliere seriele kabels en ethernet kabels. Het gaat om dit apparaatje: https://elektronicavoorjo...rs485-ethernet-converter/
Heb je op de waveshare de A en B aansluitingen verbonden met de 2 onderste aansluitingen op de Amber (zie linkje van @Get!em hierboven) ? En gaat er naast de power en de ethernet LED nog een lampje branden? ik had in 1e instantie de A en B omgedraaid en dan gaat er een blauw ledje permanent branden.

[ Voor 51% gewijzigd door itsjohan op 23-10-2024 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
https://www.bouweninstall...-kan-1000-euro-goedkoper/

Xtend adviseert ook geen buffervat meer (bij voldoende systeem inhoud natuurlijk).

Het duurt even, maar op een gegeven moment hebben de andere fabrikanten het ook door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
@Get!em @itsjohan Thanks. Ik zal straks even een stukje netwerkkabel opscharrelen, eens kijken of het dan werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
Whiskey48 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:35:

Xtend adviseert ook geen buffervat meer (bij voldoende systeem inhoud natuurlijk).

Het duurt even, maar op een gegeven moment hebben de andere fabrikanten het ook door :)
Dat is toch voor iedere warmtepomp gelijk, genoeg waterinhoud betekend geen buffervat. Wat wel interresant is de verlaging van de compressor frequentie. Dit scheelt stroom, geluid en voor diegene die al een buffervat hebben, kunnen deze eventueel verwijderen om warmteverliezen te voorkomen.

Ook kun je bij een verlaagde frequentie de warmtepomp de hele dag laten doordraaien met een verlaagde delta tussen de aanvoer en retour.

Een software update kan in dit geval best wat opleveren :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
tedsje schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:42:
@Get!em @itsjohan Thanks. Ik zal straks even een stukje netwerkkabel opscharrelen, eens kijken of het dan werkt.
2 draadjes zijn genoeg, A en B als niet werkt even a en b omdraaien aan 1 kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-07 00:55
Ik heb hetzelfde vat. En hetzelfde verloop ongeveer. Hier zie je dat van 12.00 uur 's nachts t/m 12 uur in de middag een lineair verloopt van 49 naar 47 graden. Daarbij is er geen warm water gebruikt. Daarna in de volgende 12 uur naar 44,6. Dat is dan 2,4 graden en dan is er wel een liter of 10 gebruikt in de keuken omdat we de Quooker op de warm water leiding hebben aangesloten. Dus per 24 uur zo'n 4 graden afkoeling zonder het vat te gebruiken.

De volgende ochtend om 9 uur is er gedoucht, toen van 43,2 naar 32,5. Omdat ik de maximale delta van 20 graden heb ingesteld heeft ie netjes gewacht tot 12.00 uur om dan het vat weer op te warmen tot 55 graden. Dat kostte 1.8kwh.

De ruimtetemperatuur is gemeten in dezelfde ruimte waar het vat staat en vrij stabiel rond de 21 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmHEt2jmAKehs0kY7RY-GcvM-Vk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0UFDlzgq5IiIqMXHVI5rF1dG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
@tedsje
Deze module zou modbus moeten ondersteunen.
https://www.waveshare.com/rs232-485-to-eth-for-eu.htm

Tweaker @itsjohan heeft deze https://www.tinytronics.n...85-to-poe-ethernet-module geplaatst en werkt goed. Ook nog zeer betaalbaar.
https://www.waveshare.com/rs485-to-eth-b.htm

Zie ook de github:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tjk_JyV0TQzcptoAADtETCA6Ieg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SdERSxgEZQonttNj3DldlPaf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door bommer op 23-10-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:35

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Woutertt schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:00:
Vraagje voor de kenners, heeft de Amber 65 een 1.5kW of een 3kW element?

De site van Itho zegt 3kW, maar ik was gisteren eens aan het spelen om te kijken of hij er netjes bij aan sloeg, dat deed hij, maar slechts op ~1.5kW. Of stookt hij met 2 elementen en komt de 2e pas later bij?

Hier de vermogenslijntjes:
[Afbeelding]
3kW

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
p.blommendaal schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:33:
[...]

Ik heb hetzelfde vat. En hetzelfde verloop ongeveer. Hier zie je dat van 12.00 uur 's nachts t/m 12 uur in de middag een lineair verloopt van 49 naar 47 graden. Daarbij is er geen warm water gebruikt. Daarna in de volgende 12 uur naar 44,6. Dat is dan 2,4 graden en dan is er wel een liter of 10 gebruikt in de keuken omdat we de Quooker op de warm water leiding hebben aangesloten. Dus per 24 uur zo'n 4 graden afkoeling zonder het vat te gebruiken.

De volgende ochtend om 9 uur is er gedoucht, toen van 43,2 naar 32,5. Omdat ik de maximale delta van 20 graden heb ingesteld heeft ie netjes gewacht tot 12.00 uur om dan het vat weer op te warmen tot 55 graden. Dat kostte 1.8kwh.

De ruimtetemperatuur is gemeten in dezelfde ruimte waar het vat staat en vrij stabiel rond de 21 graden.

[Afbeelding]
Ik heb zelf een wpv vat, maar wel een flir camera.

Kan iemand met een Wpv vat én flir camera eens een fototje maken? Kan mij niet herinneren dat het vat warm voelt als het 55gr is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
Dat dacht ik dus ook, maar zou hij dan niet ook 3kW vermogen op moeten nemen op het moment dat hij bijschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.blommendaal
Stoker schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:59:
[...]

Ik heb zelf een wpv vat, maar wel een flir camera.

Kan iemand met een Wpv vat én flir camera eens een fototje maken? Kan mij niet herinneren dat het vat warm voelt als het 55gr is..
Vat is metaal aan de buitenkant en voelt inderdaad koud aan. Een flir camera heb ik helaas niet. Maar is 4 graden per etmaal veel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Whiskey48 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:35:

En tweakers moeten het uitvinden en hun overtuigen. Alleen Itho was er vanaf het begin duidelijk over: Indien voldoende waterinhoud en flow aanwezig is het geen probleem en effecienter

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
p.blommendaal schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:10:
[...]

Vat is metaal aan de buitenkant en voelt inderdaad koud aan. Een flir camera heb ik helaas niet. Maar is 4 graden per etmaal veel?
Ik heb geen wpv vat maar een warmtepompboiler op zolder. Die verbruikt ongeveer 1kwh per dag als ik op vakantie ben. Das het enige waarmee ik het kan vergelijken

[ Voor 24% gewijzigd door Stoker op 23-10-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Woutertt schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:07:
[...]

Dat dacht ik dus ook, maar zou hij dan niet ook 3kW vermogen op moeten nemen op het moment dat hij bijschakeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnKy5vaCXhsKG5Dp2UXWdLBd_2A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ezB0Om4ZXbrks4EE2OnYaGVC.png?f=fotoalbum_large
Ja zou je zeggen. Hoe heb je die 1,5kw gemeten?

[ Voor 36% gewijzigd door Stoker op 23-10-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:40
p.blommendaal schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:10:
[...]

Bij 240L zit er in elke graad water 0,28 kWh. 4 graden per etmaal is dus 1,12kWh/24uur = 46W warmteverlies. Volgens mij is dat gewoon normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Waarmee zie / krijg je dit te zien? De module van Leejoow en Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
Stoker schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:01:
[...]

[Afbeelding]
Ja zou je zeggen. Hoe heb je die 1,5kw gemeten?
Ja dat lijkt er meer op. Met een tuya wifi dual, maar het correspondeert ook met de verhoging op de P1 meter.

Zit er dan toch een lichter element in, schakelt hij in 2 trappen of misschien een defect? Want hij schakelt duidelijk bij, alleen niet met verwachtte vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:24
Woutertt schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:16:
[...]

Ja dat lijkt er meer op. Met een tuya wifi dual, maar het correspondeert ook met de verhoging op de P1 meter.

Zit er dan toch een lichter element in, schakelt hij in 2 trappen of misschien een defect? Want hij schakelt duidelijk bij, alleen niet met verwachtte vermogen.
Of niet exact gemeten… je grafiek laatsten piek zien. Mss meet de Tuya een gemiddelde per (zeg) 5min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
De waveshare zit er tussen en het 485RX lampje brand. Ook heb jouw handleiding gevolgt op Github, alleen zegt HA: dat het instellen mislukt is en dat de logboek moet controleren. Resultaat is een stackstrace dat het onmogelijk is om data op te halen.

Het systeem zegt wel: Conn Status(ETH)A: LISTEN/CONNECTED( 1)/LISTEN

@bommer Enig idee wat er fout is aan deze configuratie t.o.v. jou omschrijving
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOoQnnF1WdOSP5HtPP1MPwRio1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O16goR4jYzodbFf41YCATy0R.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
tedsje schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

De waveshare zit er tussen en het 485RX lampje brand. Ook heb jouw handleiding gevolgt op Github, alleen zegt HA: dat het instellen mislukt is en dat de logboek moet controleren. Resultaat is een stackstrace dat het onmogelijk is om data op te halen.

[Afbeelding]
Waveshare is de client niet de server. let op dat je ook de local en remote poort goed zet.

[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 23-10-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
En wat staat er op de weg to serial pagina?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
@bommer Raar. Je verwacht eerder dat de Waveshare de server is voor Amber om data via TCP om zetten naar Serieel (dit zeg je ook in je docs bij Workmode). Bij TCP Client gebeurt er helemaal niks. het logboek meld dan: Reading realtime data failed! the Itho Daalderop Amber 65/95/120 is unreachable.

Web to serieel meld niet veel bijzonders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sozkM7CAUwgEnG96GXPjZvfoSUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j5xRaft0g9wxfLuxG5q7r02q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door tedsje op 23-10-2024 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.blommendaal
Whiskey48 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:14:
[...]

Waarmee zie / krijg je dit te zien? De module van Leejoow en Home Assistant?
Klopt, de module van @leejoow gebruik ik en met Home Assistant kan je dan zelf zo'n grafiekje even samenstellen met sensor informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
tedsje schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:51:
@bommer Raar. Je verwacht eerder dat de Waveshare de server is voor Amber om data via TCP om zetten naar Serieel (dit zeg je ook in je docs bij Workmode). Bij TCP Client gebeurt er helemaal niks. het logboek meld dan: Reading realtime data failed! the Itho Daalderop Amber 65/95/120 is unreachable.

Web to serieel meld niet veel bijzonders.
[Afbeelding]
De WINCE computer van de Amber is voor de buitenwereld de server en het op vragende apparaat is de client.
Client vraagt informatie aan de Server, is het Modbus RTU dan spreek je van master/slave.

Je kan ook het programmatje open modscan van github gebruiken, vraag daar mee adres 0 of 1 op en
als je dat krijgt staat de module goed ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Heb je ook de local port op 0 gezet en de remote port op 502?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
p.blommendaal schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:54:
[...]

Klopt, de module van @leejoow gebruik ik en met Home Assistant kan je dan zelf zo'n grafiekje even samenstellen met sensor informatie.
Even voor de goede orde, dit betreft niet de leejoow module maar de HA integratie.
Effect is wel ongeveer het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.blommendaal
bommer schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:14:
[...]

Even voor de goede orde, dit betreft niet de leejoow module maar de HA integratie.
Effect is wel ongeveer het zelfde.
Ok, met de module bedoelde ik de hardware van @leejoow, maar dat is wat anders dan een module begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
p.blommendaal schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:23:
[...]

Ok, met de module bedoelde ik de hardware van @leejoow, maar dat is wat anders dan een module begrijp ik?
Klopt de leejoww module heeft ook relais waar mee de pomp kan schakelen.
Dat kan met deze hardware niet. Mocht Itho het aanpassen van de waardes daarvan beschikbaar maken, dan kan het met deze module ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
tedsje schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

[Afbeelding]
Heb even de manual zitten bekijken, kennelijk bedoelen ze met soket A de ethernet kant, dan is tcp server goed.

HA(client) <=>waveshare(tcp server) - waveshare (rtu client)<=> Amber (rtu server)

Ik zie bij jouw nog een optie registertype staan
Wat kan je daark kiezen, de manual is anders namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.blommendaal
bommer schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:42:
[...]

Klopt de leejoww module heeft ook relais waar mee de pomp kan schakelen.
Dat kan met deze hardware niet. Mocht Itho het aanpassen van de waardes daarvan beschikbaar maken, dan kan het met deze module ook.
Ik heb dus dat kastje/module van @leejoow met die relais mogelijkheid. Ik weet niet naar welke module jij verwijst met de opmerking: Even voor de goede orde, dit betreft niet de leejoow module maar de HA integratie op mijn post van een grafiek in HA die de sensoren van de @leejoow kastje/module gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
En wat doen de ledjes rx en tx van de rs485?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
p.blommendaal schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 00:14:
[...]

Ik heb dus dat kastje/module van @leejoow met die relais mogelijkheid. Ik weet niet naar welke module jij verwijst met de opmerking: Even voor de goede orde, dit betreft niet de leejoow module maar de HA integratie op mijn post van een grafiek in HA die de sensoren van de @leejoow kastje/module gebruikt?
Je heb helemaal gelijk, jouw plaatje gaat over de leejoow module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
bommer schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:11:
[...]

De WINCE computer van de Amber is voor de buitenwereld de server en het op vragende apparaat is de client.
Client vraagt informatie aan de Server, is het Modbus RTU dan spreek je van master/slave.

Je kan ook het programmatje open modscan van github gebruiken, vraag daar mee adres 0 of 1 op en
als je dat krijgt staat de module goed ingesteld.
Check!
bommer schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 00:11:
[...]

Heb even de manual zitten bekijken, kennelijk bedoelen ze met soket A de ethernet kant, dan is tcp server goed.

HA(client) <=>waveshare(tcp server) - waveshare (rtu client)<=> Amber (rtu server)

Ik zie bij jouw nog een optie registertype staan
Wat kan je daark kiezen, de manual is anders namelijk.
BIj Registery Types staan: None, User Register, User Cloud en MAC as Register. Met deze opties heb ik ook al wat lopen stoeien.

Je hebt in dit geval ook nog een socket B waar je een workmode kan aangeven: UDP Client, TCP Client en NONE met daarbij een "remote server addr" + "remote port number". Dit lijkt mij in eerste instantie inrelevant. NONE zal volstaan... denk ik....
bommer schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 00:14:
En wat doen de ledjes rx en tx van de rs485?
485RX brand continue, 485TX staat uit. Ik neem aan dat de TX alleen brand / knippert wanneer er een schrijf transactie wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
@bommer YES, hij doet het. Blijkbaar is de interpretatie dat "485RX" continue moet branden, onjuist. Na omdraaien van de kabels werkte het wel. Ik vraag me nu ook af waar ik heb gelezen "de lampjes moeten branden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-07 09:22
Nu het kouder wordt begint de warmtepomp hier ook zijn werk te doen. Om hem terug te laten touren naar 43/36hz was het nodig om de instellingen te zetten op;
M1.01: 5
M1.02: 1
M1.03: 1 (om de WP op lagere Hz te laten draaien na het bereiken van de aanvoertemperatuur).

Afgelopen dagen zien de run's er ongeveer zo uit in HA (met de Leejoow module);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBIpZJqXVTUskn1W4L5ZyFG3lrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UdVE3354EkpwdezyK5XhzSbd.png?f=fotoalbum_large
Oranje: Tou (temperatuur aanvoer)
Paars: Tc (temperatuur verwarmen/koelen)
Blauw: Tui (temperatuur retour)

Vanaf 7u tot 15u is er continue warmtevraag vanuit de thermostaat.
Ook staat de geluidsreductie modus ingesteld op max 61Hz (d.m.v. M5.07) voor een rustige start.

Voor nu probeer ik te begrijpen hoe de Amber werkt. Het volgende valt me op;
  • De Amber mikt van het begin af aan op 0,9gr boven de stooklijn. Opvallend ook dat hij harder gaat werken om 9:20 als de temperatuur iets daalt, maar ruim boven de stooklijn blijft.
  • Na 2u op laag vermogen gaat de WP even harder draaien, keurig gelijk aan setting M9.05 Max. laagdraaitijd.
  • Even voor 11:30 stopt de warmtepomp met verwarmen om onbekende reden.
Heeft iemand enig idee waarom;
  • De WP ruim boven de stooklijn regelt?
  • De WP even voor 11:30 stopt?

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-07 19:06
@-JB- gebruik je de Tr sensor om ruimte compensatie toe te passen? Dat zou verklaren waarom de stooklijn boven de gecalculeerde (!) stooklijn komt.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
Nee, die setting (M1.17, Tr stooklijncorrectie) staat momenteel bewust uit.
Op het scherm van de amber staat links van het huisje 26gr als doeltemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
tedsje schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:46:
@bommer YES, hij doet het. Blijkbaar is de interpretatie dat "485RX" continue moet branden, onjuist. Na omdraaien van de kabels werkte het wel. Ik vraag me nu ook af waar ik heb gelezen "de lampjes moeten branden".
Top, mooi dat het gelukt is.
Volgens mij had ik ergens gezegd probeer A en B even aan eenkant on te draaien.
Is het eerste wat wij altijd proberen, sommige fabrikanten hebben wel eens een andere interperatie van A/B en + en -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
tonwes99 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

Of niet exact gemeten… je grafiek laatsten piek zien. Mss meet de Tuya een gemiddelde per (zeg) 5min
Nee is echt seconde werk, maar ik zal het vanavond nog eens testen en de P1 lijn er bij plotten over iets langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:03
Woutertt schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:39:
[...]

Nee is echt seconde werk, maar ik zal het vanavond nog eens testen en de P1 lijn er bij plotten over iets langere tijd.
De meettijd is 11 seconde.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Zo hartstikke mooi allemaal, maar ik denk dat deze discussie beter op bv het Amber regel forum?

Itho Daalderop Amber Regelingen

Kan mij voorstellen dat er mensen zijn die nu aan het installeren zijn, die door de bomen het bos niet meer zien.

Overigens ben ik blij voor @tedsje dat het gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
-JB- schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:55:
Nu het kouder wordt begint de warmtepomp hier ook zijn werk te doen. Om hem terug te laten touren naar 43/36hz was het nodig om de instellingen te zetten op;
M1.03: 1 (om de WP op lagere Hz te laten draaien na het bereiken van de aanvoertemperatuur).

[Afbeelding]

Ook staat de geluidsreductie modus ingesteld op max 61Hz (d.m.v. M5.07) voor een rustige start.

• De Amber mikt van het begin af aan op 0,9gr boven de stooklijn. Opvallend ook dat hij harder gaat werken om 9:20 als de temperatuur iets daalt, maar ruim boven de stooklijn blijft.
  • Na 2u op laag vermogen gaat de WP even harder draaien, keurig gelijk aan setting M9.05 Max. laagdraaitijd.
1. De WP ruim boven de stooklijn regelt?
Ja dit is voer voor een discussie >:)

Er zijn twee manieren om dit te bekijken:
I. Volgens de handleiding gaat hij terugmoduleren (vanaf 90Hz naar <90Hz) bij de setting 1.03. Dwz; als TC set op 35 staat, en 1.03 op 5K staat, dan gaat hij tot 30*C volgas, boven de 30*C gaat hij aftoeren.
II. Stel TC set 30*C en 1.03 op 2K. dan gaat hij na 32*C naar laagdraaivermogen. (43-36Hz).

2. De WP even voor 11:30 stopt?
Je hebt dan de max laagdraaitijd op 36Hz gedaan. (overigens keurig) De warmtepomp gaat kort uit en daarna weer aan op een hoger vermogen om de olie in het systeem rond te pompen. Niks geks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
Dank voor de toelichting @Stoker .
Wat betreft het regelen met M1.03 snap ik hoe het werkt, maar ben er niet bijster enthousiast over. Idealiter mag de warmtepomp van mij op TCset -5 van vol gas af gaan (als dat niet nodig is) en vanaf TCset +1 op laagdraaivermogen. Echter zijn deze twee zaken nu in 1 parameter gevat...
Alternatief zou zijn om M1.03 op 2 te zetten en de stooklijn wat te verlagen?

Wat betreft de max. laagdraaitijd had ik afgelopen winter in het topic ook gelezen dat de warmtepomp daarna even stopt. Blij verrast was ik toen ik zag dat hij bij mij rond 9:35 alleen even naar max-vermogen (binnen de geluidsreductie) ging. Om daarna weer door te draaien. Om 11:28 stopt hij er vervolgens mee. Dat is net te vroeg voor de 120min. Ik vraag me nog steeds af of hier geen andere oorzaak voor is.

De komende dagen maar eens kijken hoe hij zich gedraagt. Tot nu toe is hij de meeste dagen wel klaar binnen 240min. Waarbij hij na 120min 41-36hz draaien even optoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
-JB- schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:38:
Dank voor de toelichting @Stoker .
Wat betreft het regelen met M1.03 snap ik hoe het werkt, maar ben er niet bijster enthousiast over. Idealiter mag de warmtepomp van mij op TCset -5 van vol gas af gaan (als dat niet nodig is) en vanaf TCset +1 op laagdraaivermogen. Echter zijn deze twee zaken nu in 1 parameter gevat...
Alternatief zou zijn om M1.03 op 2 te zetten en de stooklijn wat te verlagen?

Wat betreft de max. laagdraaitijd had ik afgelopen winter in het topic ook gelezen dat de warmtepomp daarna even stopt. Blij verrast was ik toen ik zag dat hij bij mij rond 9:35 alleen even naar max-vermogen (binnen de geluidsreductie) ging. Om daarna weer door te draaien. Om 11:28 stopt hij er vervolgens mee. Dat is net te vroeg voor de 120min. Ik vraag me nog steeds af of hier geen andere oorzaak voor is.

De komende dagen maar eens kijken hoe hij zich gedraagt. Tot nu toe is hij de meeste dagen wel klaar binnen 240min. Waarbij hij na 120min 41-36hz draaien even optoert.
Een Delta van 1 is wel erg krap. Zet hem eens op 3 ( Itho advies is 5 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
Op welke manier verwacht je dat dat gaat helpen @Carboy54 ?

Ik heb M1.03 kort op de geadviseerde 5 gehad. Echter schoot de temperatuur Tc hierbij meerdere graden hoger dan de stooklijn en kwam de warmtepomp niet in de lagere toeren. Ideaal om de ruimte snel op te stoken, maar dat was natuurlijk niet het plan.

Uiteraard geen probleem om hem eens op 3 te proberen, maar ben benieuwd welk resultaat je daarvan verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
-JB- schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:56:

Ik heb M1.03 kort op de geadviseerde 5 gehad. Echter schoot de temperatuur Tc hierbij meerdere graden hoger dan de stooklijn en kwam de warmtepomp niet in de lagere toeren. Ideaal om de ruimte snel op te stoken, maar dat was natuurlijk niet het plan.

Uiteraard geen probleem om hem eens op 3 te proberen, maar ben benieuwd welk resultaat je daarvan verwacht.
Ik draai op 3 maar afhankelijk van meerdere factoren en dat gaat prima. 1 is het andere uiterste van 5 😁

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 24-10-2024 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woutertt
hansvk schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:49:
[...]

De meettijd is 11 seconde.
Secondenwerk dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
-JB- schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:56:

Bij mij staattie op 2K.

Dat je nu al zulke runs draait is dat je stooklijn dus al aardig goed zit. Als het kouder wordt, dan zal je waarschijnlijk minder vaak naar je laagdraagvermogen gaan, en dus uren achter elkaar kunnen draaien.

Je moet het zo zien; (TC set 30 en 1.02 op 2K)
De wp draait volgas en komt op 32*C en gaat naar 36Hz. De waterpomp is een constante en krijgt uiteindelijk kouder water terug dan dat hij kan produceren (op 36Hz en een lage buitentemperatuur), gevolg hiervan is dat hij moet optoeren naar bv 51Hz, als hij vervolgens weer boven die 32*C komt, gaat hij weer terug naar 36Hz en begint die ' laagdraaiteller' weer opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
Duidelijk!

Ik ben benieuwd hoe dat gaat met koudere temperaturen. Met TC set 30 en M1.03 op 2k; regelt de Amber zichzelf dan niet continue tegen de 32gr aan? In dat geval zou je de stooklijn dus op 28gr moeten afstellen, als je een aanvoer van 30gr wenst. Opzich prima te overzien als je het eenmaal weet, maar niet echt intuïtief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:14
-JB- schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:09:
Duidelijk!

Ik ben benieuwd hoe dat gaat met koudere temperaturen. Met TC set 30 en M1.03 op 2k; regelt de Amber zichzelf dan niet continue tegen de 32gr aan? In dat geval zou je de stooklijn dus op 28gr moeten afstellen, als je een aanvoer van 30gr wenst. Opzich prima te overzien als je het eenmaal weet, maar niet echt intuïtief.
Dan moet je M1.01 wel weer hoog genoeg zetten. Anders knalt die uit omdat je boven de stop waarde uit komt.

Zelf heb ik ze nu staan op 3-3-1 (1.01-1.02-1.03) en ik heb het idee dat die nu sneller op laag toerental draait dan voorheen zonder dat die af slaat.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bommer
-JB- schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:55:

[Afbeelding]

Heb je de stooklijn temperatuur in de grafiek vergeleken met de temperatuur weergegeven in het display?

Er zal iets van een PI of PID regeling achter zitten, deze regelingen hebben tijd nodig om te corrigeren
e.a afhankelijk van hoe deze ingesteld zijn. En dat spel begin iedere keer opnieuw.
zo te zien aan jouw grafiek heeft de Amber dat goed onder controle, aangezien de overshoot redelijk constant is.

Ook moduleerd de Amber terug als deze in verwarmen, instelling M1.03 hoger is dan de TC temperatuur.
en in koelen instelling M1.03 lager.
Dus je wilt juist die over/undershoot anders blijft hij in hoog vermogen draaien.

Dat die overshoot nu redelijk snel optreed heeft te maken met de huidige buitentemperatuur.
na mate het kouder wordt zal dat langer duren.

M1.01 kan trouwens makkelijk naar 2 of 3 graden, dan start hij ook weer sneller mocht hij uitgaan.

Kortom ik zie een goed werkende Amber.

Zie de laatste paar dagen weer wat posts voorbijkomen over de regelingen enzo.
daar is een speciaal topic voor de Amber over: Itho Daalderop Amber Regelingen

Ik denk dat het goed is om je te realiseren dat het geen computer of elektrotechniek is dat op de tiende reageert. En dat e.a. afhankelijk is van invloeden van buitenaf, temperatuur, aangebracht isolatie (of het ontbreken er van), weersinvloeden ect ect.

Ik denk dat de meest Amber installaties het goed doen met M1.01 op 2a3, M1.02 op 2a3 en M1.03 op 1
Stel je stooklijn in en draai dan enkele dagen tot een week en stel dan wat bij in niet te grote stappen.

Ook je stooklijn is afhankelijk van soort afgifte en invloeden van buiten, welke niet op alle momenten het zelfde zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:57:
[...]

Ik denk dat het goed is om je te realiseren dat het geen computer of elektrotechniek is dat op de tiende reageert. En dat e.a. afhankelijk is van invloeden van buitenaf, temperatuur, aangebracht isolatie (of het ontbreken er van), weersinvloeden ect ect.

Ik denk dat de meest Amber installaties het goed doen met M1.01 op 2a3, M1.02 op 2a3 en M1.03 op 1
Stel je stooklijn in en draai dan enkele dagen tot een week en stel dan wat bij in niet te grote stappen.

Ook je stooklijn is afhankelijk van soort afgifte en invloeden van buiten, welke niet op alle momenten het zelfde zullen zijn.
Van beide hier inderdaad ook vandaag weer voorbeelden gehad. Tc sensor zit hier op een plek waar hij eigenlijk te traag reageert.
Tuo zat na 10 minuten op 79Hz daardoor al op 40C, terwijl Tc nog maar 24C aangaf. Stooklijn op dat moment: 27C
Doordat M1.03 op 2 staat toerde hij nog niet af.
In de 5 minuten daarna schoot de Tc sensor wel door naar 32C en de warmtepomp ging daardoor meteen uit obv M1.01

Timing en snelheid van sensoren speelt dus ook nog mee. Bovendien mengt de buffer vanuit retour vvw alles hier, dus stooklijn is laag, maar daadwerkelijke Tuo ligt vaak 5C hoger. Tc toont hier wel de temperatuur die de vloer in gaat dus. Tc is zelfs vaak lager dan Tui

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfP04aHQ5uL38e_WgxN_Zgmkavk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u6ZJNHZYx5a9Mf1BYXzbilOk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
Hij pakt inderdaad wel 3kW, maar van een andere fase en die tuya meter zit aangesloten op de ene waar de compressor op zit. Dan meet hij in het verkeerde punt van de sinus gok ik zo.

Naja hopelijk heb ik de BUH toch niet nodig, dus voor het loggen geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Woutertt schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:41:
Hij pakt inderdaad wel 3kW, maar van een andere fase en die tuya meter zit aangesloten op de ene waar de compressor op zit. Dan meet hij in het verkeerde punt van de sinus gok ik zo.

Naja hopelijk heb ik de BUH toch niet nodig, dus voor het loggen geen probleem.
Die fase verschuiving tussen de fases kun niet zien op een meter aangesloten op 1 fase.
Jouw meter op de fase van de compressor meet alleen maar die fase.

En de Amber kan tegelijk de compressor en het element gebruiken.
die 1500W was de compressor, die gemeten werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woutertt
Niet helemaal, de compressor meet hij wel goed met klem A. Klem B zit op de andere fase (BUH) maar hij rekent met een verkeerde faseverschuiving waardoor hij blijkbaar voor 3KW werkelijk opgenomen vermogen 1,4kW aangeeft, maargoed gewoon verkeerd gebruik van de klemmen waar ik me even niet bewust van was.

Ik heb de klem een paar keer gewisseld van positie, daar komt de onrust in de BUH lijn vandaan. de P1 meter gaat wel netjes met 3kW omhoog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxvRRelEUV0JYfZClIz4SY8u_lM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fUT80qmydW2KNpRigc2sTMwH.png?f=fotoalbum_large

Thermisch vermogen liep op tot ruim 11kW bij een buitentemperatuur van 13 graden, alles op max en een TC van 24-->32.

[ Voor 7% gewijzigd door Woutertt op 25-10-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:24
Woutertt schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:57:
Niet helemaal, de compressor meet hij wel goed met klem A. Klem B zit op de andere fase (BUH) maar hij rekent met een verkeerde faseverschuiving waardoor hij blijkbaar voor 3KW werkelijk opgenomen vermogen 1,4kW aangeeft, maargoed gewoon verkeerd gebruik van de klemmen waar ik me even niet bewust van was.

Ik heb de klem een paar keer gewisseld van positie, daar komt de onrust in de BUH lijn vandaan. de P1 meter gaat wel netjes met 3kW omhoog:
[URL="https://tweakers.net/i/sJOL
@bommer Die Tuyo dingen daar loopt 1fase doorheen, maar die hebben een apart sense-draadje die je op de nul moet aansluiten. Sluit je die op een van de andere fasen aan, dan weet hij niet correct met welke spanning hij de stroom moet vermenigvuldigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:03
bommer schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:57:
[...]

Dat is dan lijkt me bij installaties met vloerverwarming (?). Bij mij werkt de installatie met alleen (gebooste) convectoren en radiatoren goed bij M1.01 op 5, M1.02 op 4 en M1.03 op 3a4.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:22:
[...]

Dat is dan lijkt me bij installaties met vloerverwarming (?). Bij mij werkt de installatie met alleen (gebooste) convectoren en radiatoren goed bij M1.01 op 5, M1.02 op 4 en M1.03 op 3a4.
Hier van hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-06 21:43
-JB- schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:09:
Duidelijk!

De regeling is vrij simpel (al is het uitzoeken wat voor settings ideaal zijn wat moeilijker..). De warmtepomp verwarmt eigenlijk continu water en houdt een bepaalde delta T aan. Hoe hoger de Hz van de compressor hoe meer power.
Als ik jou grafiek zie lijkt die erg op die van mij. Bij mij is het setpoint ook (snel) overschreven, zelfs met 36hz en met dit warme weer.
M1.03 (en delta T) bepaalt hoe hoe snel je compressor aftoert (laag is sneller en hoger is langzamer ook al zegt de Itho handleiding dit andersom). Dat je snel op je 36hz zit is zeker fijn, maar met meer power krijg je natuurlijk ook sneller warmere temperaturen en is je huis (hangt af van andere dingen) ook misschien sneller warm. Dat gezegd heb ik M1.03 gewoon op 1 :)
Overigens is er minimaal 15 minuten nodig voor de amber voordat die naar de 36hz wil (om de compressor te beschermen)

Stel je zit op 36hz en je TC zit steeds verder boven setpoint, dan zijn er eigenlijk maar twee dingen die je warmtepomp remmen: 1. je thermostaat en 2. M1.01 setting. Met thermostaat hysterese kan je je under/overshoot en ook hoe lang je minimaal je warmtepomp wil laten draaien bepalen (dat laatste kan je ook doen in de settings van de amber zelf als je thermostaat geen hysterese of minimale looptijd kan configueren).
De M1.01 setting is interessanter en (zoals ik het begrijp) gaat eigenlijk gewoon je warmtepomp even een pauze geven totdat de vloer/radiatoren een wat grotere delta hebben of je vloer gewoon wat is afgekoeld zodat er meer warmte worden opgenomen.

Ik ben zelf nog bezig te kijken hoe ik het beste de combinatie: stooklijn, thermostaat, m1.01 regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
tonwes99 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:44:
[...]

@bommer Die Tuyo dingen daar loopt 1fase doorheen, maar die hebben een apart sense-draadje die je op de nul moet aansluiten. Sluit je die op een van de andere fasen aan, dan weet hij niet correct met welke spanning hij de stroom moet vermenigvuldigen.
En dat nul draadje is zkr dunner dan de andere bekabeling. Pas daarmee op, voor je het weet heb je een zwevende nul.
Ik geloof dat er hier al iemand is met de ervaring van een geroosterde print.
Bij 2 aders in de zelfde kooi. Moeten deze van de zelfde aderdikte en soort zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tedsje
bommer schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Top, mooi dat het gelukt is.
Volgens mij had ik ergens gezegd probeer A en B even aan eenkant on te draaien.
Is het eerste wat wij altijd proberen, sommige fabrikanten hebben wel eens een andere interperatie van A/B en + en -
Ja volgens mij op github.

Ik wil jullie allen bedanken voor de support. De warmtepomp draait nu zonder overmatige geluiden en kan hem mooi bijhouden via HA.

Ook heb ik er weer een paar goede lessen getrokken over de aanleg en werking van dit soort systemen en warmtetechniek.

Overigens is de warmtepomp met de huidige buiten temperaturen meer dan krachtig genoeg. Alleen sochtends vanaf een uurtje 4/5 slaat die aan (half uur per uur - evohome configuratie opgevolgd) tot een uurtje of 9/10. Voor de rest van de dag is de woning dan rond de 20 / 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
tedsje schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:22:
[...]

Ja volgens mij op github.

Ik wil jullie allen bedanken voor de support. De warmtepomp draait nu zonder overmatige geluiden en kan hem mooi bijhouden via HA.

Ook heb ik er weer een paar goede lessen getrokken over de aanleg en werking van dit soort systemen en warmtetechniek.

Overigens is de warmtepomp met de huidige buiten temperaturen meer dan krachtig genoeg. Alleen sochtends vanaf een uurtje 4/5 slaat die aan (half uur per uur - evohome configuratie opgevolgd) tot een uurtje of 9/10. Voor de rest van de dag is de woning dan rond de 20 / 21 graden.
Dit weer is killing voor een warmtepomp.
Stooklijn instellen heeft totaal geen zin op dit moment.
Een week geleden was ik nog aan het koelen, nu is het gemiddeld per 24 uur 21 graden in huis. Dat zal de komende dagen niet veranderen.

Als ie straks een paar uur warmtevraag hebt kun je stooklijn in regelen.
Als je wat aanpast, geef het tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door bommer op 25-10-2024 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
bommer schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:55:
[...]

Dit weer is killing voor een warmtepomp.
Stooklijn instellen heeft totaal geen zin op dit moment.
Een week geleden was ik nog aan het koelen, nu is het gemiddeld per 24 uur 21 graden in huis. Dat zal de komende dagen niet veranderen.

Als ie straks een paar uur warmtevraag hebt kun je stooklijn in regelen.
Als je wat aanpast, geef het tijd.
Oke, ik vond het zelf wel meevallen. Ik had de instellingen van de technisch document overgenomen voor de Evohome (alleen verwarmen).

Wat adviseer je om te doen / in te stellen.

[ Voor 8% gewijzigd door tedsje op 26-10-2024 08:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
de woning van Bommer is een bonk isolatie en dus een slechte woning om mee te vergelijken😉

Maar ik zou wachten tot het kouder wordt, dus ‘s nachts en overdag tussen de 0 en 15 graden, de meeste woningen hebben dan warmtevraag. Probeer dan je stooklijn constant te krijgen door te spelen met de settings.

Wat @bommer wederom terecht zegt, pas aan en wacht daarna met weer aanpassen. Het is een traag systeem, als jij elke dag je settings aanpast, heb je eigenlijk geen idee wat de instellingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
@Carboy54 oke, voor de begrijpbaarheid. Zet je stooklijn (temperatuur) naar beneden (stooklijn van 5 tot 15 graden), zodat het meer tijd kost om de woning op temperatuur te krijgen, zo voorkom je het aan en afslaan van de warmtepomp. Is deze redenatie juist? Als deze redenatie juist is hoe zou je dit kunnen afstemmen met een Evohome (deze heeft zijn eigen wil)

Zoals vandaag is die 5x aangeslagen en verwacht niet dat de warmtepomp vandaag nog een keer aanslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:33
tedsje schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:53:
@Carboy54 oke, voor de begrijpbaarheid. Zet je stooklijn (temperatuur) naar beneden (stooklijn van 5 tot 15 graden), zodat het meer tijd kost om de woning op temperatuur te krijgen, zo voorkom je het aan en afslaan van de warmtepomp. Is deze redenatie juist? Als deze redenatie juist is hoe zou je dit kunnen afstemmen met een Evohome (deze heeft zijn eigen wil)

Zoals vandaag is die 5x aangeslagen en verwacht niet dat de warmtepomp vandaag nog een keer aanslaat.
Evohome (van Honeywell :X ) is sowieso ongeschikt voor gebruik met een warmtepomp, omdat Honeywell niet wil begrijpen dat je met een WP lange runs moet maken.
Zoek er maar eens op in het Ecodan topic: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Als je met dit weer al verwarming nodig hebt (hier is de WP het hele stookseizoen nog niet aan geweest en het is 's nachts binnen nog steeds 20.5 graden), zou je hooguit een run overdag willen draaien. Met het huidige weer 's nachts stoken is superslecht voor je COP en bovendien kun je je PV-stroom dan niet gebruiken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
@Andrehj ben het met je eens hoor. De evohome heeft wel een update dat die “warmtepomp” instellingen heeft, maar die beperken zich tot 1x per uur draaien met een maximum minimum aan tijd van 30 minuten en dat die minimaal 5 minuten moet uit zijn. Voor de update waren deze instellingen vele malen slechter.

Ik ga wel eens stoeien met de instellingen, bijv: 2x per uur aanslaan met minimaal 25 minuten. Op de WP stel je in dat die minimaal 15 minuten moet doordraaien bij het uit signaal. Hopelijk heb je dan een soort van overlapping.

Je ziet nu echt dat die ook exact weer ophoud als de evohome zijn minimale draaitijd heeft behaald.

Als je merkt dat er genoeg overlapping is dan kun je wel wat gaan stoeien met de stooklijn. Temperaturen zijn de komende dagen redelijk stabiel “kouder” aan het worden. Dit geeft wel de mogelijkheid om overlappingen te creëren.

Ook hebben we een valsspeler… de houtkachel…

Ik ben het ook met je eens dat je beter lam zeggen. Stook overdag even een x aantal uur de kachel op zodat je opgewekte stroom kan verbruiken icm met de COP. Ook hier zal even kijken wat het beste ritme is als je de houtkachel opstookt.

Overigens wil volgend jaar beginnen met bouw van een eigen energieopslag. Basengreen accusystemen icm met victron omvormers hoeven niet heel duur te zijn t.o.v. de KWs. Ik denk dat dit ook best interessant is voor vele Tweakers hier op het forum. Ook heeft iemand in mijn vriendenploeg al een systeem draaiende van 16KW. Hij kijkt nu hoe hij de installatie kan afstemmen met export limieten (vanwege de terugleverkosten) t.o.v. opwekkingen (vooral de aankomende winter) en opslag.

[ Voor 33% gewijzigd door tedsje op 26-10-2024 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:33
tedsje schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:20:
@Andrehj ben het met je eens hoor. De evohome heeft wel een update dat die “warmtepomp” instellingen heeft, maar die beperken zich tot 1x per uur draaien met een maximum minimum aan tijd van 30 minuten en dat die minimaal 5 minuten moet uit zijn. Voor de update waren deze instellingen vele malen slechter.
Dit toont weer eens de achterlijkheid van Honeywell aan. Als je VVW hebt in een dikke betonvloer kun je bij een moderne (nieuwbouw)woning gemakkelijk uit met één run per dag.
Ik ga wel eens stoeien met de instellingen, bijv: 2x per uur aanslaan met minimaal 25 minuten. Op de WP stel je in dat die minimaal 15 minuten moet doordraaien bij het uit signaal. Hopelijk heb je dan een soort van overlapping.

Je ziet nu echt dat die ook exact weer ophoud als de evohome zijn minimale draaitijd heeft behaald.

Als je merkt dat er genoeg overlapping is dan kun je wel wat gaan stoeien met de stooklijn. Temperaturen zijn de komende dagen redelijk stabiel “kouder” aan het worden. Dit geeft wel de mogelijkheid om overlappingen te creëren.
Dat blijft natuurlijk gepruts om de tekortkomingen van Evohome te compenseren. Kun je heel die naregeling niet op MP zetten? In de praktijk blijkt het bij 90% (of nog meer) van de woningen gewoon mogelijk om de VVW eenmalig goed in te regelen en daarna enkel nog gebruik te maken van een simpele centraal geplaatste thermostaat.
Ook hebben we een valsspeler… de houtkachel…
Die mag vanwege de bagger die er uit de pijp komt sowieso naar de oudijzerboer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-06 17:11
@Carboy54
Goeiemorgen , heb hier een vet probleem.
Op het display stond zonder enige actie van mijn kant ineens het scherm van Windows CE

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4M-V0hBX9AkLY9AtK4EqA8ewNU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYxtTqjb3oT77hlqogkkwW3D.jpg?f=fotoalbum_large

Toen maar een power cycle van de binnenunit gedaan.
Maar deze hangt nu op het volgende scherm :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v39OhAkilgy4RKAQL2tSttPLlv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhP8h5Bv6nFQvNpKAEu7n2fj.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tedsje
Andrehj schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:29:
[...]

Dit toont weer eens de achterlijkheid van Honeywell aan. Als je VVW hebt in een dikke betonvloer kun je bij een moderne (nieuwbouw)woning gemakkelijk uit met één run per dag.

[...]

Dat blijft natuurlijk gepruts om de tekortkomingen van Evohome te compenseren. Kun je heel die naregeling niet op MP zetten? In de praktijk blijkt het bij 90% (of nog meer) van de woningen gewoon mogelijk om de VVW eenmalig goed in te regelen en daarna enkel nog gebruik te maken van een simpele centraal geplaatste thermostaat.

[...]

Die mag vanwege de bagger die er uit de pijp komt sowieso naar de oudijzerboer.
@Andrehj De vloerdiktes varieren hier nogal. Zo hebben we:

Oude woning (1930): 17CM afdekvloer + beton.
Uitbouw 1 (1996): sleuven in beton a 10CM betondikte.
Uitbouw 2 (2020): 8CM afdekvloer - daaronder 10CM pir en daaronder beton.
Opbouw 1 (op uitbouw 2 - heden): Magmum Heatboard W a 1.8CM op houtenvloer.
Opnouw 2 (op opbouw 1 - heden): zolder, maar wordt niet gebruikt, maar het zou wel kunnen. In dit geval zou ik dan ook kiezen voor de Magmum Heatboards.
Uitbouw 3: komt nog (moet sparen) maar naar verwachting 40m2 - 10CM beton

Voor alle ruimtes geld een eigen thermostaat (en servo motor op een VVW groep) en hebben hierdoor hun eigen beheer over de warmtevraag (vandaar de Evohome). Alleen de woonkamer en keuken (1930 deel en dunst geisoleerd - 7CM PIR voorzetwand en waar de houtkachel staat) heeft wel een thermostaat maar kan “zijn eigen” (zijn meerdere) VVW niet dichtdraaien (is extra buffer naast de 80L buffervat)

Een beetje creativiteit is noodzakelijk in deze setting, gezien de diverse isolatie en beton diktes. De moderne bouw is vrij monotoom en “open ruimte” bouw. In z'n geval heb je een veel betere constante.

Overigens denk ik wel dat het wel moet lukken. Misschien vereist wel een andere inrichting met een losse buffertank of twee zones. De tijd zal het leren.

Belangrijk is dat je een rode lijn kan vinden o.b.v. je gedrag. Enige tips om deze te vinden zijn altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Jan2023 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:35:
@Carboy54
Op het display stond zonder enige actie van mijn kant ineens het scherm van Windows CE

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je de spanning ook al van de buitenunit gehaald en er weer opgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:35:
@Carboy54

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volg @Stoker zijn advies en anders 2.29 opnieuw erop zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:39:
[...]

Als je met dit weer al verwarming nodig hebt (hier is de WP het hele stookseizoen nog niet aan geweest en het is 's nachts binnen nog steeds 20.5 graden), zou je hooguit een run overdag willen draaien.
Niet iedereen woont in een >2010 nieuwbouwhuis of van grond af aan ver/herbouwhuis en of in een stadseffect of kusteffect.

Hier (buitengebied) hebben we al verschillende nachten met vorst gehad. Warmtevraag ontstaat dus in de vroege ochtend.

Grond is ook al dusdanig afgekoeld dat afgelopen dagen met warm/vochtig weer er voor zorgt dat o.a. terras en ongeisoleerde garage de grond zo condenseert dat het lijkt alsof het geregend heeft.

Warmtevraag, Instellingen warmtepomp en eventuele naregeling is dus erg situatie afhankelijk.
Pagina: 1 ... 89 ... 122 Laatste