Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Volgens mij heb je het over de eeprom update. Als je de 2.29 update usb erin drukt, dan zou hij die moeten laden nadat je de spanning er af en er weer op hebt gezet.Jan2023 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:50:
[...]
@Stoker @Carboy54
Beide opties werken niet .
Booten van usb drive doet de binnenunit ook niet.
En kan dus niet Bartest Win Ce draaien om de laatste software opnieuw te installeren.
Normaal gesproken opende je ook Bartest Win CE vanuit een werkende WIN CE via de verkenner , maar er wordt in het geheel geen OS geladen in de binnenunit.
Doet hij dat ook niet?
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Nee , dat bedoelde ik dus met booten vanaf usb bij een powercycle van de binnenunit en/of gehele WPStoker schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:10:
[...]
Volgens mij heb je het over de eeprom update. Als je de 2.29 update usb erin drukt, dan zou hij die moeten laden nadat je de spanning er af en er weer op hebt gezet.
Doet hij dat ook niet?
Werkt helaas niet.
Ik kan helemaal niets Joris.Stoker schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:17:
Als je de handleiding van de eeprom erbij pakt, dan kan je vanuit het Windows menu de Amber software weer opstarten.
Kan jij dit eens proberen?
[Afbeelding]
Windows CE wordt immers in zijn geheel niet geladen.
Het enige wat het display aangeeft is : OS wordt geladen en dan hangt het systeem.
:strip_exif()/f/image/IhP8h5Bv6nFQvNpKAEu7n2fj.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is duidelijk, Windows CE is nu echt End of Live
[ Voor 23% gewijzigd door Jan2023 op 27-10-2024 12:29 ]
Ik denk een beetje mee maar als je de gehele warmtepomp even een minuutje van de stroom afhaalt ? Het is een Windows ce module met wss ook een interne cell mischien dat hij z'n eigen dan wel even die reset geeftJan2023 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:20:
[...]
Ik kan helemaal niets Joris.
Windows CE wordt immers in zijn geheel niet geladen.
Het enige wat het display aangeeft is : OS wordt geladen en dan hangt het systeem.
[Afbeelding]
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Bedankt voor het meedenkencamel1987 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:28:
[...]
Ik denk een beetje mee maar als je de gehele warmtepomp even een minuutje van de stroom afhaalt ? Het is een Windows ce module met wss ook een interne cell mischien dat hij z'n eigen dan wel even die reset geeft
Maar de controle module is gewoon dood.
Shit happens. @Stoker heeft contact gehad met de servicemanager JvdB en kent het probleem niet. Voordeel van Itho is de landelijke servicedienst en die heeft onze melding al bevestigd en in gang gezet om het z.s.m. op te lossen. Dat gaat vaak niet zo makkelijk bij andere mij bekende organisaties.Jan2023 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:11:
[...]
Bedankt voor het meedenken
Maar de controle module is gewoon dood.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Tryout voor de service devisie van IthoCarboy54 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:16:
[...]
Shit happens. @Stoker heeft contact gehad met de servicemanager JvdB en kent het probleem niet. Voordeel van Itho is de landelijke servicedienst en die heeft onze melding al bevestigd en in gang gezet om het z.s.m. op te lossen. Dat gaat vaak niet zo makkelijk bij andere mij bekende organisaties.
Die Intergas ketel blijft nog even.
Wel met veel minder flow nu.
[ Voor 6% gewijzigd door Jan2023 op 26-10-2024 16:25 ]
ben benieuwd wanneer de service monteur contact opneemt met mij van itho 😂
[ Voor 6% gewijzigd door camel1987 op 26-10-2024 16:42 ]
Laat even weten als de monteur langs is geweest en wat deze heeft gedaan zodat bij een toekomstig vergelijkbaar probleem dit zelf opgelost kan worden.Jan2023 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:23:
[...]
Tryout voor de service devisie van Itho
Die Intergas ketel blijft nog even.
Wel met veel minder flow nu.
Zonder aangesloten RVS slangen krijg je flow problemen Mischa 🤫🤣🤣 En nw voeten zie ik met verplaatsbare sensor nu. 👍
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 26-10-2024 18:05 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Die nieuwe voeten zijn top, unit is iets lager daar door. En was gemakkelijk met 2 man op de blokken te zetten.Carboy54 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:04:
[...]
Zonder aangesloten RVS slangen krijg je flow problemen Mischa 🤫🤣🤣 En nw voeten zie ik met verplaatsbare sensor nu. 👍
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Nu niet, hij gaat nog naarvorencrepsly schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:46:
[...]
Ziet er wel uit als dicht tegen de muur, is dat minimaal 30cm?
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Morgen de klok goed te zetten.
Heb hem nu al terug gezet. Maar dit is van de vorige eeuw. Ik hoef in huis niets aan te passen qua tijd want dat gebeurt vanzelf. Ook mijn EV past de tijd zelf aan.bommer schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:00:
De Amber heeft geen daylight saving (zomer/winter tijd) denk er om
Kortom het wordt tijd dat Itho op afstand bediend kan worden zodat ik niet naar zolder hoef om diverse instellingen aan te passen.
Goed dat je t zegt, nogal wat tijdschema zaken aangezet.bommer schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:00:
De Amber heeft geen daylight saving (zomer/winter tijd) denk er om
Onder gebruikerbeheer tijd aanpassen.
Hopelijk in de toekomst een software update met zomer/wintertijd. Dit is wel echt software uit jaar kruik.
Gelukkig helpt Windows ce je ermee als je het goed instelt. Nu de software bouwers van Itho nog.
https://learn.microsoft.c...sions/ms959228(v=msdn.10)
Wat een luxe probleemGet!em schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:18:
[...]
Goed dat je t zegt, nogal wat tijdschema zaken aangezet.
Hopelijk in de toekomst een software update met zomer/wintertijd. Dit is wel echt software uit jaar kruik.
Gelukkig helpt Windows ce je ermee als je het goed instelt. Nu de software bouwers van Itho nog.
Bij mijn Amber is Windows CE gewoon echt End of Life
Doet de pomp het zelf nog wel gewoon of is deze echt afhankelijk van de binnenunit ?Jan2023 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:31:
[...]
Wat een luxe probleem
Jij hebt de leejow module er ook niet aan hangen he ofwel ?
Gisteren een BDR91A opgepikt via marktplaats, maar toch te gehaast want die is niet geschikt.
Heb gisteren even zitten zoeken in de topics naar knappe doch simpele thermostaat (pni, lyric t6 is end of life ) maar denk dat ik gewoon mijn huidige evohome maar ga gebruiken? 🤷
Omdat hij teveel schakelingen heeft?
Ik heb al 1,5jaar een amber met een bdr91a icm een Honeywell round met 1264717schakelingen per uur.
Vergeet trouwens niet het relais te resetten voordat je m gaat koppelen
[ Voor 17% gewijzigd door Stoker op 27-10-2024 16:17 ]
Volgens mij heb ik hier wel alles gezegd: Andrehj in "Itho Daalderop Amber"Guus. schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:25:
Raden jullie de evohome (+update) pertinent af in combinatie met de BDR91T of is het allemaal te overzien als je het aantal schakelingen per uur aanpast naar 1 op de thermostaat?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja ik zag je boot probleem. Erg onhandig.Jan2023 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:31:
[...]
Wat een luxe probleem
Heb je nog wel warm water? Of ben je full/non electric?Jan2023 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:31:
[...]
Wat een luxe probleem
Er gebeurt niets , en leejow module heb ik niet.camel1987 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:35:
[...]
Doet de pomp het zelf nog wel gewoon of is deze echt afhankelijk van de binnenunit ?
Jij hebt de leejow module er ook niet aan hangen he ofwel ?
Heb ook geen behoefte aan extra controle zaken
Lees het stroomverbruik met twee homewizard KWh meters en thats it.
Was er zeer tevreden over ,lange runs prima.
Vertrouwen heeft nu wel een deuk opgelopen.
😒
Sww gaat nog via de gasketel gelukkig.tonwes99 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:50:
[...]
Heb je nog wel warm water? Of ben je full/non electric?
Kan deze ook nog aanzetten voor de vvw , wel veel minder flow nu de mengverdeler met pomp er uit is ,maar ok.
Gelukkig vriest het nog niet .
Snap ik is wel vervelend inderdaad.Jan2023 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:02:
[...]
Er gebeurt niets , en leejow module heb ik niet.
Heb ook geen behoefte aan extra controle zaken
Lees het stroomverbruik met twee homewizard KWh meters en thats it.
Was er zeer tevreden over ,lange runs prima.
Vertrouwen heeft nu wel een deuk opgelopen.
😒
Gelukkig is de service van itho wat dit soort zaken betreft wel goed en word je snel geholpen.
Wel een nadeel als je nagaat dat je dus wel echt afhankelijk bent van het schermpje met in mijn ogen best een crappy out of date besturingssysteem.
Zit zo weleens in het we heat draadje te kijken maar wat dat betreft hebben die dat wel beter op orde.
Afwachten maar , ik gok op defecte hardware ,eeprom ic of zo.camel1987 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:40:
[...]
Snap ik is wel vervelend inderdaad.
Gelukkig is de service van itho wat dit soort zaken betreft wel goed en word je snel geholpen.
Wel een nadeel als je nagaat dat je dus wel echt afhankelijk bent van het schermpje met in mijn ogen best een crappy out of date besturingssysteem.
Zit zo weleens in het we heat draadje te kijken maar wat dat betreft hebben die dat wel beter op orde.
Ben het helemaal met je eens dat Windows CE out of date is en m.i. zeker niet nog jaren mee kan. Ook ik volg weheat en ben het hier ook met je eens dat dit qua software veel vooruitstrevender is.camel1987 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:40:
[...]
Snap ik is wel vervelend inderdaad.
Maar wij hebben een aantal deskundigen hier op dit forum die ook direct contact hebben met Itho en kunnen zij wellicht in overleg treden met Itho om te kijken wat er aangepast moet worden om niet uit de pas te gaan lopen met bijv. weheat. Zij zetten hun product goed in de markt. De Amber is een heel mooi product maar software moet aangepast worden waarbij ook updates via OTA mogelijk moet zijn om concurrerend met o.a. weheat te kunnen blijven.
Windows CE is verouderd: Het wordt niet meer actief ontwikkeld. Daarnaast heeft het een beperkte functionaliteit: Het mist veel van de moderne functies en gebruiksvriendelijkheid van hedendaagse besturingssystemen.shadylog schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:36:
De weheat software is nog steeds 4G only. Ik hecht veel waarde aan dat de boel juist niet verbonden is met het internet. Lokale modbus is echt ideaal. Weheat komt op den duur met lokale toegang "zeggen ze". Ik koop een product om wat die vandaag heeft en niet morgen. Natuurlijk heel naar van een mogelijke fout tijdens het upgrade-proces.
Ik kan ermee leven dat je niet via internet verbonden wordt maar een lokale verbinding via Ethernet en koppeling met een scherm en/of PC biedt al veel meer mogelijkheden op afstand.
Er moet toch ook serieus gekeken worden naar een ander besturingssysteen wat van deze tijd is en meer moderne functies kan ondersteunen.
De modbus module van Leejow is maar voor weinigen weggelegd gezien de kennis die je hiervoor nodig hebt.
Het enigste is als je straks gebruik wil maken van dynamische tarieven wat wel interessant dat dit niet lijkt te kunnen.
Ander vraagje: Ik ben van plan een Amber 95 aan te schaffen en daar een aparte SWWboiler bij aan te schaffen. ik begrijp het toch goed dat de itho voorraadvaten GEEN subsidie hebben? Een LG WH27S F5 270 die 2000 - 925 heeft dat wel en scheelt me weer een gedoe met de driewegklep?
Ik zoek namelijk naar een supersimpel systeem waar ik geen omkijken naar heb en lekker stil is.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Idd. alle losse vaten zonder ingebouwde warmtepomp hebben geen subsidie, een boiler met ingebouwde warmtepomp heeft die (nog) wel. Houdt er rekening mee dat zo'n boiler de omgeving flink afkoelt. 's-Zomers geen probleem, 's-winters moet je die 3kW warmteverlies weer aanvullen vanuit je CV-systeem.wowly schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:45:
Als het werkt is het toch goed. Alleen niet draadloos te gebruiken, daarvoor moet je dan eigen sensoren installeren.
Het enigste is als je straks gebruik wil maken van dynamische tarieven wat wel interessant dat dit niet lijkt te kunnen.
Ander vraagje: Ik ben van plan een Amber 95 aan te schaffen en daar een aparte SWWboiler bij aan te schaffen. ik begrijp het toch goed dat de itho voorraadvaten GEEN subsidie hebben? Een LG WH27S F5 270 die 2000 - 925 heeft dat wel en scheelt me weer een gedoe met de driewegklep?
Ik zoek namelijk naar een supersimpel systeem waar ik geen omkijken naar heb en lekker stil is.
Een update van het besturingssysteem lijkt voor onze toepassing minder belangrijk. Doorontwikkeling van de applicatie is in eerste instantie belangrijker om van smart grid e.d. gebruik te kunnen maken. Wel wordt CE vanaf eind 2023 niet meer ondersteund met beveiligingsupdates, vandaar de aarzeling om de Amber aan het internet te hangen. App-toegang kan dus wel een lastige zijn.evertmulder schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:13:
[...]
Windows CE is verouderd: Het wordt niet meer actief ontwikkeld. Daarnaast heeft het een beperkte functionaliteit: Het mist veel van de moderne functies en gebruiksvriendelijkheid van hedendaagse besturingssystemen.
Ik kan ermee leven dat je niet via internet verbonden wordt maar een lokale verbinding via Ethernet en koppeling met een scherm en/of PC biedt al veel meer mogelijkheden op afstand.
Er moet toch ook serieus gekeken worden naar een ander besturingssysteen wat van deze tijd is en meer moderne functies kan ondersteunen.
De modbus module van Leejow is maar voor weinigen weggelegd gezien de kennis die je hiervoor nodig hebt.
Blijft vreemd om een syteem te kopen met een besturingssysteem dat bij aanschaf al end-of-life is, hoewel Microsoft de niet-ondersteunde software tot 2028 blijft verkopen... Ben benieuwd wat er gebeurt als je in 2029 een nieuw schermpje nodig hebt...
Intussen is een bewezen CE-unit is over het algemeen betrouwbaarder dan de Android besturing van de Quatt, waar de besturing op een SD-kaartje staat die zeker geen 20 jaar mee gaat. En, in de toekomst, in principe zou de Amber besturing op iedere nieuwe/oude windows PC/scherm met modbus kaartje moeten kunnen draaien.
Maar het werp bij mij wel een vraag op... @bommer en @leejoow , schrijven jullie oplossingen met Modbus naar de CE-unit, of werkt jullie unit parallel aan de CE-module, is de CE alleen de bediening met wat grafische elementen en worden de waarden op de hoofdprint weggeschreven. In dat laatste geval is in de toekomst ieder scherm, iedere smart grid PV-oplossing en iedere app-bediening mogelijk, zelfs als er geen Windows CE schermpje (of software) te krijgen zou zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door tonwes99 op 28-10-2024 06:44 ]
We hebben in ons huis een ventilatie C systeem waarbij alle warmte weg word gegooid naar buiten. Hier wil ik van afnemen.tonwes99 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 06:21:
[...]
Idd. alle losse vaten zonder ingebouwde warmtepomp hebben geen subsidie, een boiler met ingebouwde warmtepomp heeft die (nog) wel. Houdt er rekening mee dat zo'n boiler de omgeving flink afkoelt. 's-Zomers geen probleem, 's-winters moet je die 3kW warmteverlies weer aanvullen vanuit je CV-systeem.
Nb, we hebben 2 grote metalen buisafvoeren welke uitkomen op de plaats waar ik de Amber wil gaan plaatsen. Deze warmere lucht zal dus ook bij de Amber uitkomen en de werking ondersteunen.
Via een van deze buizen wil ook de aanvoer/retour naar binnen brengen. Deze buizen gaan namelijk door 45cm beton van onze kelder (huis is volledig onderkelderd met een aparte installatieruimte waar ook onze wasmachine en droger staat. Die ruimte is ook verwarmd door vvw en doorgaan behoorlijk warm.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Als de 2 grote afvoerpijpen ook je ventilatie-C zijn, dan lijkt het dat deze twee dingen niet tegelijk kunnen.wowly schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:43:
[...]
We hebben in ons huis een ventilatie C systeem waarbij alle warmte weg word gegooid naar buiten. Hier wil ik van afnemen.
Nb, we hebben 2 grote metalen buisafvoeren welke uitkomen op de plaats waar ik de Amber wil gaan plaatsen. Deze warmere lucht zal dus ook bij de Amber uitkomen en de werking ondersteunen.
Via een van deze buizen wil ook de aanvoer/retour naar binnen brengen. Deze buizen gaan namelijk door 45cm beton van onze kelder (huis is volledig onderkelderd met een aparte installatieruimte waar ook onze wasmachine en droger staat. Die ruimte is ook verwarmd door vvw en doorgaan behoorlijk warm.
Allereerst, als je een wp-boiler in je ruimte met wasmachine/droger zet, dan zal die niet lang meer warm zijn. De WP gebruikt 2-3kW/24h om 8-12kW aan warmte op te wekken, die breng je dan als koude in die ruimte. Een droger die 1500W gebruikt 3/4 dagen per week kan hier niet tegenop.
Je kunt wellicht de aanvoerlucht van je ventilatie-C gebruiken, of lucht uit de kruipruimte, en de afvoer naar buiten laten blazen. Maar dan moet je die afgekoelde lucht juist niet bij je Amber hebben (hoewel, effect zal in de praktijk mee kunnen vallen, 20oC huiskamerlucht wordt afgekoeld tot 13oC, dat zal ook de buitentemperatuur zijn.
Maar… deze discussie hoort niet bij de Amber.
Helder en duidelijk verhaal. Het vraagt in ieder geval bij Itho om na te denken hoe in de zeer nabije toekomst invulling te geven aan een ander/nieuw besturingssysteem maar ook aanpassing van de software zodat deze op afstand bediend kan worden.tonwes99 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 06:42:
[...]
Een update van het besturingssysteem lijkt voor onze toepassing minder belangrijk. Doorontwikkeling van de applicatie is in eerste instantie belangrijker om van smart grid e.d. gebruik te kunnen maken. Wel wordt CE vanaf eind 2023 niet meer ondersteund met beveiligingsupdates, vandaar de aarzeling om de Amber aan het internet te hangen. App-toegang kan dus wel een lastige zijn.
Blijft vreemd om een syteem te kopen met een besturingssysteem dat bij aanschaf al end-of-life is, hoewel Microsoft de niet-ondersteunde software tot 2028 blijft verkopen... Ben benieuwd wat er gebeurt als je in 2029 een nieuw schermpje nodig hebt...
Intussen is een bewezen CE-unit is over het algemeen betrouwbaarder dan de Android besturing van de Quatt, waar de besturing op een SD-kaartje staat die zeker geen 20 jaar mee gaat. En, in de toekomst, in principe zou de Amber besturing op iedere nieuwe/oude windows PC/scherm met modbus kaartje moeten kunnen draaien.
Maar het werp bij mij wel een vraag op... @bommer en @leejoow , schrijven jullie oplossingen met Modbus naar de CE-unit, of werkt jullie unit parallel aan de CE-module, is de CE alleen de bediening met wat grafische elementen en worden de waarden op de hoofdprint weggeschreven. In dat laatste geval is in de toekomst ieder scherm, iedere smart grid PV-oplossing en iedere app-bediening mogelijk, zelfs als er geen Windows CE schermpje (of software) te krijgen zou zijn.
Mogelijk dat de modbus applicatie van leejow hier mogelijkheden bieden.
Laat de Amber in ieder geval competatief blijven met andere warmtepompen qua besturing en softwarematig
@Guus. de BDR91A wil wel, het is uiteindelijk een aan en uitschakeling.Guus. schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:25:
Raden jullie de evohome (+update) pertinent af in combinatie met de BDR91T of is het allemaal te overzien als je het aantal schakelingen per uur aanpast naar 1 op de thermostaat?
Gisteren een BDR91A opgepikt via marktplaats, maar toch te gehaast want die is niet geschikt.
Heb gisteren even zitten zoeken in de topics naar knappe doch simpele thermostaat (pni, lyric t6 is end of life ) maar denk dat ik gewoon mijn huidige evohome maar ga gebruiken? 🤷
Zelf heb ik ook de evohome en lijkt die in de basis niet geschikt te zijn. Het kent simpelweg niet “de logica” van een warmtepomp (lange runs, zoals ook tegen mij is gezegd).
Zelf heb ik mijn evohome geupdated, hiervoor moest ik contact opnemen met honeywell en je device gegevens doorgeven (zit achter de buitenramd van het scherm). Na de update krijg je de opties om minder vaak per uur aan te slaan en langere runs te maken.
Om goed met deze configuratie om te gaan moet je de evohome wel tweaken icm de warmtepomp. Zover ik begreep (ben er zelf ook nog mee bezig) moet je de warmtepomp continue laten doordraaien. Evohome heeft de neiging om gelijk te stoppen als de “minimale aan tijd” is behaald. Ook wil de Evohome gelijk weer starten als de tijd is verstreken.
Om te beginnen heb ik het volgende gedaan om overlap te creëren. 2x per uur aanslaan met een minimale aantijd van 25 minuten en een “uit tijd” van 5 minuten. Op de Amber heb ik aangegeven om 15 minuten na te draaien als hij het “uit” signaal ontvangt. Hopelijk ontvangt de Amber binnen die 15 minuten een nieuw “aan” signaal waardoor de WP eigenlijk nooit uit heeft uitgestaan en (zover ik weet, corrigeer me @bommer als het fout is) zal de “nadraai timer” opnieuw gaan tellen wanneer de Amber opnieuw een “uit” signaal ontvangt.
Ook heb ik de algehele stooklijn naar beneden gezet, maar dit is iets waar je zelf mee moet stoeien.
Het staat allemaal nog in test fase, maar logischerwijs zou je hiermee een “continue aan” resultaat kunnen behalen met de WP icm een Evohome.
Ik ben wel benieuwd wat je op afstand zou willen regelen?evertmulder schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:38:
[...]
Helder en duidelijk verhaal. Het vraagt in ieder geval bij Itho om na te denken hoe in de zeer nabije toekomst invulling te geven aan een ander/nieuw besturingssysteem maar ook aanpassing van de software zodat deze op afstand bediend kan worden.
Ik kijk hier regelmatig in Home Assistant hoe de Amber zich gedraagt, maar als ik klaar ben met het fine-tunen van de stooklijn e.d. verwacht ik er geen omkijken meer naar te hebben.
Een thermostaat met wifi is nog wel een aardige aanvulling.
Voor integratie met dynamische tarieven en warmte bufferen zie ik nog wel ruimte voor verbetering. Maar als je dat echt goed wil doen heb je denk ik een integraal systeem van thermostaat en warmtepomp nodig. De ruimte temperatuur sensor biedt daar in de toekomst wellicht mogelijkheden voor?
Verder biedt de Smart Grid Ready aansluiting nu ook al opties.
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
Last updated on Tuesday, July 13, 2004Get!em schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:18:
[...]
Goed dat je t zegt, nogal wat tijdschema zaken aangezet.
© 1992-2000 Microsoft Corporation. All rights reserved.
Ik ga er vanuit dat men bij de volgende revisie toch een redelijk recente Linux of anders misschien wel Windows Embedded gaat rollen, dit is toch erg bijzonder bij zo'n nieuw product.
In ander nieuws; ergens deze week grind storten en dan is in principe de opstelplaats klaar en kunnen we ervoor gaan.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Met de integratie van genoemde modules met homeassistant kun je veel al op afstand lezen en een heel aantal dingen ook schrijven. Als je thermostaat ook in HA zit en je de module van leejoow met 4x relais aangesloten hebt is alle essentiële vanuit HA te besturen.evertmulder schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:38:
[...]
Mogelijk dat de modbus applicatie van leejow hier mogelijkheden bieden.
Afhankelijk van hoe je HA inricht is dit prima vanaf mobiel en dus ook buitenshuis te bedienen op een veilige manier. Niks in de cloud, alles lokaal.
Via homeassistant heb ik zelfs een aantal zaken naar de lokale homeassistant versie van HomeKit van Apple gezet en dus te bedienen vanaf Apple apparaten, naast de knoppen van de verlichting.
[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 28-10-2024 11:13 ]
Ik wil idd een van deze buizen gebruiken om de aan-afvoer van de buitenunit door te voeren (buizen zijn 30 cm oid doorsnede!, ik verwacht dat een 9cm doornsede daarn geen grote invloed op heeft) en beide buizen gebruiken om warmte uit te halen. Als er onvoldoende warmteaanvoer via de ventilatie C komt dat de installatieruimte te gebruiken. Denk je dat dit onvoldoende is?tonwes99 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:07:
[...]
Als de 2 grote afvoerpijpen ook je ventilatie-C zijn, dan lijkt het dat deze twee dingen niet tegelijk kunnen.
Allereerst, als je een wp-boiler in je ruimte met wasmachine/droger zet, dan zal die niet lang meer warm zijn. De WP gebruikt 2-3kW/24h om 8-12kW aan warmte op te wekken, die breng je dan als koude in die ruimte. Een droger die 1500W gebruikt 3/4 dagen per week kan hier niet tegenop.
Je kunt wellicht de aanvoerlucht van je ventilatie-C gebruiken, of lucht uit de kruipruimte, en de afvoer naar buiten laten blazen. Maar dan moet je die afgekoelde lucht juist niet bij je Amber hebben (hoewel, effect zal in de praktijk mee kunnen vallen, 20oC huiskamerlucht wordt afgekoeld tot 13oC, dat zal ook de buitentemperatuur zijn.
Maar… deze discussie hoort niet bij de Amber.
Om nog een doorvoer daar te maken gaat flink wat energie kosten met die dikke kelderwand (zoals gezegd 45 cm dik waterdicht beton)
Ik moet naar de kelder en daar het wasrek opzij schuiven om een extra heetwater-run te foreceren, hem op koelen te zetten (of zomer/wintertijd aan- of uit te zetten).-JB- schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:04:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat je op afstand zou willen regelen?
Ik kijk hier regelmatig in Home Assistant hoe de Amber zich gedraagt, maar als ik klaar ben met het fine-tunen van de stooklijn e.d. verwacht ik er geen omkijken meer naar te hebben.
Een thermostaat met wifi is nog wel een aardige aanvulling.
Voor integratie met dynamische tarieven en warmte bufferen zie ik nog wel ruimte voor verbetering. Maar als je dat echt goed wil doen heb je denk ik een integraal systeem van thermostaat en warmtepomp nodig. De ruimte temperatuur sensor biedt daar in de toekomst wellicht mogelijkheden voor?
Verder biedt de Smart Grid Ready aansluiting nu ook al opties.
Onduidelijk voor mij hoe je dit in gedachten hebt.wowly schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:05:
[...]
Ik wil idd een van deze buizen gebruiken om de aan-afvoer van de buitenunit door te voeren (buizen zijn 30 cm oid doorsnede!, ik verwacht dat een 9cm doornsede daarn geen grote invloed op heeft) en beide buizen gebruiken om warmte uit te halen. Als er onvoldoende warmteaanvoer via de ventilatie C komt dat de installatieruimte te gebruiken. Denk je dat dit onvoldoende is?
Om nog een doorvoer daar te maken gaat flink wat energie kosten met die dikke kelderwand (zoals gezegd 45 cm dik waterdicht beton)
- Als je lucht voor een warmtepompboiler zoekt, dan is dit het verkeerde forum. Maar een WP-boiler heeft meestal een mogelijkheid voor een externe aan- en afvoer. Wellicht dat je de unit op de plek van je afzuigbox kunt plaatsen, of een extra buis (zal rond 120 of zo zijn) door jouw 30cm gaten. Ik zou niet op natuurlijke ventilatie vertrouwen.
Als je je het niet over een WP-boiler hebt maar over de Amber, dan kunnen we op dt forum met je meedenken. Wil je de amber binnenzetten in een machine-ruimte en lucht aan- en afvoeren door die gaten van rond 30cm? In dat geval verwacht ik een behoorlijke luchtstroom... De diameter van de fan zal zo'n 70cm zijn, dus die 30cm is meer dan de helft kleiner, oppervlak dus een kwart, luchtsnelheid 4x zo veel...
Die ventilatie-C heeft hier dan niets mee van doen?
Ik zal een eigen topic maken met mijn plannen. Overweeg ook nog een Quatt duo die zal ik daar meteen in meenemen.
Het zal ongetwijfeld met homeassistent werken echter moet je wel veel verstand hebben hoe e.e.a. werkend te krijgen en dat kunnen de meeste gebruikers niet. Vandaar mijn "wens" om een kant en klaar werkend geheel.Get!em schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:11:
[...]
Met de integratie van genoemde modules met homeassistant kun je veel al op afstand lezen en een heel aantal dingen ook schrijven. Als je thermostaat ook in HA zit en je de module van leejoow met 4x relais aangesloten hebt is alle essentiële vanuit HA te besturen.
Afhankelijk van hoe je HA inricht is dit prima vanaf mobiel en dus ook buitenshuis te bedienen op een veilige manier. Niks in de cloud, alles lokaal.
Via homeassistant heb ik zelfs een aantal zaken naar de lokale homeassistant versie van HomeKit van Apple gezet en dus te bedienen vanaf Apple apparaten, naast de knoppen van de verlichting.
:strip_exif()/f/image/EWKD4YQGnUkOKM9sChi2OYDa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Dennis08 op 28-10-2024 14:56 ]
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Gewoon verpakkingsmateriaal tussen en aandraaien, zit prima dicht. Kolmat fiber seal gebruik ik voor buiten en korte schroefdraad. Werkt perfect.Dennis08 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:55:
Bijna alle spullen binnen dus rustig aan wat voorbereiden. Nu wil ik mijn vorstbeveiligers op de verloopsok van 1'' naar 5/4'' draaien alleen hebben de vorstbeveiligers best een kort stukje draad. Ik kan hem dus niet helemaal aandraaien omdat de rand van de sok dan tegen de uitstekende delen aan komt. Neem aan dat ik op zoek moet naar nieuwe verloopsokken die korter zijn?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Het warmtepomp programma draait onder win CE. Het warmtepomp programma zorgt voor de modbus.tonwes99 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 06:42:
[...]
Een update van het besturingssysteem lijkt voor onze toepassing minder belangrijk. Doorontwikkeling van de applicatie is in eerste instantie belangrijker om van smart grid e.d. gebruik te kunnen maken. Wel wordt CE vanaf eind 2023 niet meer ondersteund met beveiligingsupdates, vandaar de aarzeling om de Amber aan het internet te hangen. App-toegang kan dus wel een lastige zijn.
En het lcd paneeltje heeft een aantal seriele poorten rs485.
Als het warmtepomp programma onder linux zou werken en er linux drivers zijn voor de seriele poorten, zou dat gewoon werken.
Hoe zit dat met een wifi module ofzo, gaat het dan automatisch?
Loctite 55 gebruikt, nergens een druppel lekkage.Dennis08 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:12:
Ja toch wel? Collega van me heeft loctite 55 aangeraden. Is eigenlijk hetzelfde spul. Ik denk wel dat ik hem zo dicht krijg, maar twijfelde eigenlijk of hij niet gewoon helemaal in moet draaien. Nu heb je intern natuurlijk niet zo'n hele mooie stroomlijn. Dat is het enige nadeel wat ik dan kan bedenken.
De Amber draait hier weer , vanmiddag is de computer module met zijn touchscreen vervangen.
Zaterdag j.l storing gemeld en vandaag , maandag weer up en running.
Je kan het 2e staartstuk met enige moeite er even af draaien. Met Loctite draaid vlgs voorschrift monteren.Dennis08 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:55:
Bijna alle spullen binnen dus rustig aan wat voorbereiden. Nu wil ik mijn vorstbeveiligers op de verloopsok van 1'' naar 5/4'' draaien alleen hebben de vorstbeveiligers best een kort stukje draad. Ik kan hem dus niet helemaal aandraaien omdat de rand van de sok dan tegen de uitstekende delen aan komt. Neem aan dat ik op zoek moet naar nieuwe verloopsokken die korter zijn?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Pfff dat is wel heel snel Jan 😊Jan2023 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:14:
HULDE voor de vlotte service van Itho !
De Amber draait hier weer , vanmiddag is de computer module met zijn touchscreen vervangen.
Mooi toch !
De hele setup bij ons vond hij ook verbluffend eenvoudig en zeer doeltreffend voor een mooie COP
Kreeg ook nog een tip voor de " Green Smart Boiler " van Itho.
ChatGPT: Ja, Linux heeft ondersteuning voor seriële poorten via ingebouwde drivers. De meeste seriële interfaces worden ondersteund door de kernel, en de communicatie gebeurt vaak via de tty-interface. Voor moderne seriële poorten, zoals USB naar seriële converters, zijn er meestal ook standaard drivers beschikbaar.bommer schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:43:
[...]
Het warmtepomp programma draait onder win CE. Het warmtepomp programma zorgt voor de modbus.
En het lcd paneeltje heeft een aantal seriele poorten rs485.
Als het warmtepomp programma onder linux zou werken en er linux drivers zijn voor de seriele poorten, zou dat gewoon werken.
Als je specifieke hardware hebt waarvoor je drivers zoekt, kun je de documentatie van de distributie of de hardwarefabrikant raadplegen. Ook kun je de dmesg-uitvoer bekijken om te zien of je apparaat herkend wordt wanneer je het aansluit.
Tja zelfs sommige monteurs kunnen van de tweakers methode nog wat leren Jan.Jan2023 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:32:
[...]
Mooi toch !
De hele setup bij ons vond hij ook verbluffend eenvoudig en zeer doeltreffend voor een mooie COP
![]()
Kreeg ook nog een tip voor de " Green Smart Boiler " van Itho.
Gelukkig maar 👍Jan2023 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:14:
Goed te horen!Jan2023 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:14:
Mooi hoor 👌🏻 kunnen er veel nog wat van leren.Jan2023 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:14:
Was er ook nog een diagnose van hoe of wat of werd dat nog wel verder onderzocht?
Wellicht gaat de oude computer nog verder onderzocht worden , maar is mij niets van bekend.camel1987 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:59:
[...]
Mooi hoor 👌🏻 kunnen er veel nog wat van leren.
Was er ook nog een diagnose van hoe of wat of werd dat nog wel verder onderzocht?
De snelste optie was om dat ding te vervangen.
Settings opnieuw er in en klaar.
Monteur had verder geen haast , de werking van de Amber werd verder nog bekeken , er was gelijk een warmtevraag.
Mooi opgelost zo .
Hier nog een enthousiasteling van kolmat. Voorgeschreven aantal wentelingen is bij 1 en 1 1/4 inch wel erg enthousiast naar mijn mening. Ik hield het bij 2,5 a 3 en nergens lekkage.DutchWing schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:06:
[...]
Gewoon verpakkingsmateriaal tussen en aandraaien, zit prima dicht. Kolmat fiber seal gebruik ik voor buiten en korte schroefdraad. Werkt perfect.
Eén keer de fout gemaakt om een ITAP Tub100 te gebruiken, moet daarna de hele boel loshalen omdat ik de warmtepomp wilde verplaatsen... kon alleen door een brander op de koppelingen te zetten... Loctide Rood schijnt ook zoiets te zijn.Guus. schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:20:
[...]
Hier nog een enthousiasteling van kolmat. Voorgeschreven aantal wentelingen is bij 1 en 1 1/4 inch wel erg enthousiast naar mijn mening. Ik hield het bij 2,5 a 3 en nergens lekkage.
Kortom, gebruik een losbare schroefdraadborging, loctide 55 is ook een goede keuze.
Een tweede aanbeveling is hier en daar een driedelige koppeling te gebruiken, zeker als je overgaat naar perskoppelingen. Als alles aan elkaar gedraad zit, krijg je het anders nooit meer losgedraaid. De meegeleverde terugslagklep functioneert als driedelige koppeling, de gepanserde slang die vaak gebruikt wordt kun je achteraf ook loskrijgen. Een Uponor koppeling kan niet los als alles in elkaar gedraad zit.
Ik merkte nu het kouder werd dat de afwijking en traagheid van die sensor steeds groter werd en een bottleneck ging vormen bij warmtevraag. Bij opstarten van het systeem reageerde de sensor tot meer dan een kwartier later en de warmtepomp ging daardoor in een overshoot van meer dan 15C hoger dan setpoint (43C aanvoer, bij setpoint 27C). Ik merkte ook dat mijn controle sensoren van de leejoow modules, zowel sneller reageren , als wel ook dezelfde temperatuur aangeven op langere termijn. Zo ontdekte ik bij opstarten dat eerste kwartier de sensoren (zowel Tc als de controle Dallas op die plek) niet goed geplaatst waren, want de Dallas op de retour vloerverwarming, was eerste kwartier gewoon dik 5 C warmer dan Tc. En dat bij een koude vloer.
Vandaag de Tc sensor en de bijbehorende Dallas controle van oude plek naar nieuwe plek op leiding gezet, 1meter hoger. Tc sensor eerst, daarna Dallas, en daarna de isolatie tape er weer opnieuw omheen. Hieronder de grafiek wat er gemeten werd tijdens verplaatsen: let wel, warmtepomp stond al meer dan 4 uur weer uit op dit moment, dus temperatuur is puur stilstaand water in de leiding in ongeisoleerde garage.
/f/image/AjeZCr6f9cwG0uuPFUmjUg8w.png?f=fotoalbum_large)
Zie plaatje uit vorige post met rare gedrag op basis van trage Tc sensor, bij opstarten warmtevraag
/f/image/oXS4A83CIu4tCrhuXC8BxJT7.png?f=fotoalbum_large)
Later maar eens kijken of dit gedrag nu verdwijnt of dat de tc sensor alsnog trager, danwel te traag is.
Zijn er goede opzetstukken om zo’n staafsensor op goede warmtegeleidende wijze aan een ronde leiding te koppelen?
[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 28-10-2024 20:55 ]
De Tc sensor itself is niet traag, maar als je hem verkeerd monteert en iets meet wat minder snel opwarmt zal je dat ook zien. Zie hier de vergelijking tussen de Tc en de sensor van een Kamstrup die middels thermowell in de leiding zit:Get!em schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:50:
Eigenlijk best gek dat een cruciaal onderdeel waar de hele warmtepomp op draait, zo lage kwaliteit en weinig instructie heeft. Namelijk de Tc sensor.
[…]
Later maar eens kijken of dit gedrag nu verdwijnt of dat de tc sensor alsnog trager, danwel te traag is.
Zijn er goede opzetstukken om zo’n staafsensor op goede warmtegeleidende wijze aan een ronde leiding te koppelen?
:strip_exif()/f/image/yyYtwumMQ90XqiiubtkOp4y1.jpg?f=fotoalbum_large)
En skin-meting zal altijd een afwijking hebben, het beste is om hem aan de pijp te lassen en te isoleren. Anders kan je ook nog met koelpasta gaan werken.
[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 28-10-2024 21:02 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Bij seriële buffer in de retour niet nodig en zelfs ongewenst. Alleen bij parallel buffervat.Dennis08 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:56:
Wat me overigens ook nog niet helemaal duidelijk is. Moet je bij een serieel buffervat in de retour nou nog een pomp na dit buffervat plaatsen? Die zie ik namelijk niet in de schema's terugkomen maar ik meen hier ergens reacties gelezen te hebben dat dit wel moest. Of geldt dit voor een parallel buffervat?
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 28-10-2024 23:41 ]
De eerste versie van mijn module luistert naar het verkeer dat op de interne modbus gebeurt. Hij tapt dus de signalen af tussen de stuurcomputer (de CE module) en de overige stuurprints van het systeem.tonwes99 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 06:42:
[...]
De module die nu wordt uitgeleverd wordt aangesloten op de externe modbus aansluiting van de CE module. De commandos gaan dan ook naar deze module, waar in de software vervolgens wordt bepaald hoe het systeem moet werken. Mocht er een aanpassing in de hardware komen vanuit Itho, maar wel gewoon een modbus aansluiting beschikbaar houden zou dit gewoon moeten blijven werken.
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Tnx iedereen voor de vele info hier!
Ik heb alleen na het lezen van alle handleidingen en dit topic nog een paar vragen en bedenkingen.
Wat is de binnenmaat van de 1" aansluiting op de Amber en de keerklep? Ik weet dat hier al een hoop over gezegd is en iedereen met verloopjes de 1 1/4" caleffi gebruikt, maar zou die 3cm echt zoveel verschil maken aangezien de aansluiting en keerklep ook niet de geadviseerde binnendiameter van 25.6mm hebben (4.1 in de handleiding). De OEG spiraalbuis DN25 (voorbeeld in hulpdocument installatie) voldoet daar overigens ook niet aan. Het liefst zou ik zo min mogelijk aan de buitenkant toevoegen en zo snel mogelijk de grondleiding in gaan. Zat dus eigenlijk te denken aan 1" amber -> 1"/1" sok -> caleffi -> terugslagklep -> verloop van 1" naar 1 1/4" -> OEG DN25 buis. Het gaat pas na 10 meter het huis in, dus denk dat ik de flexibele buis ook wel weg kan laten. Of is dat echt af te raden?
Ik zie trouwens dat de OEG buis 0.045 W/mK verlies heeft en de Terrendis HD14032 0.262 W/mK. Lijkt me een groot verschil voor een vergelijkbare prijs, of interpreteer ik de cijfers niet juist?
Is er nog wat nodig om de temperatuursensors Tc en Tv1 aan te sluiten op de leiding? Is dat iets wat je op de leiding klikt oid?
Hoeveel grind hebben jullie nodig gehad voor de grindbak? Als ik de hele bak tot onder de vorstgrens uitgraaf moet ik er al snel 1000kg grind in gooien. Of is alleen de bovenlaag met een paar zakjes van de bouwmarkt wel genoeg?
Hoe verplaatsten jullie de Amber? Bij ons gaat het in de tuin via achterom, maar ben nog een beetje bang voor het moment dat het op een pallet aan het eind van de straat staat (laatste stukje is autovrij). Hoe is jullie ervaring hiermee? Of was het best te tillen met een paar man? Wellicht is met ronde houten stokken 'op rolletjes' ook geen gek idee.
Hoe ging het bij jullie met de subsidie? Ik wil het bij aircozonderstek bestellen met controle en in bedrijfname door hun. Iemand daar ervaring mee? Moesten jullie nog aanpassingen doen? Is de subsidie ook ontvangen?
Kleine vernauwing is zo erg niet, iedere klemkoppeling op een meerlagenbuis laat de diam ook zakken, is evenredig met 40-70cm rechte buis.mauritsl schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:43:
Wij willen ook de Amber 95 aanschaffen, als all-electric volgens schema 5 met SWW vat en mengregeling. In een jaren 50 rijtjeshuis, volledig vloerverwarming, energielabel B, maar komt komende weken nog vloer-, spouwisolatie en balansventilatie bij. Ik zal ook foto's van de installatie maken en tzt hier delen. Voorlopig sluit ik het alleen aan op de vloerverwarming, maar later wil ik ook kijken of ik kan koelen i.c.m. ventilatie (vandaar mengregeling) en zoneregeling.
Ik heb alleen na het lezen van alle handleidingen en dit topic nog een paar vragen en bedenkingen.
Wat is de binnenmaat van de 1" aansluiting op de Amber en de keerklep? Ik weet dat hier al een hoop over gezegd is en iedereen met verloopjes de 1 1/4" caleffi gebruikt, maar zou die 3cm echt zoveel verschil maken aangezien de aansluiting en keerklep ook niet de geadviseerde binnendiameter van 25.6mm hebben (4.1 in de handleiding). De OEG spiraalbuis DN25 (voorbeeld in hulpdocument installatie) voldoet daar overigens ook niet aan. Het liefst zou ik zo min mogelijk aan de buitenkant toevoegen en zo snel mogelijk de grondleiding in gaan. Zat dus eigenlijk te denken aan 1" amber -> 1"/1" sok -> caleffi -> terugslagklep -> verloop van 1" naar 1 1/4" -> OEG DN25 buis. Het gaat pas na 10 meter het huis in, dus denk dat ik de flexibele buis ook wel weg kan laten. Of is dat echt af te raden?
Ik zie trouwens dat de OEG buis 0.045 W/mK verlies heeft en de Terrendis HD14032 0.262 W/mK. Lijkt me een groot verschil voor een vergelijkbare prijs, of interpreteer ik de cijfers niet juist?
Is er nog wat nodig om de temperatuursensors Tc en Tv1 aan te sluiten op de leiding? Is dat iets wat je op de leiding klikt oid?
Hoeveel grind hebben jullie nodig gehad voor de grindbak? Als ik de hele bak tot onder de vorstgrens uitgraaf moet ik er al snel 1000kg grind in gooien. Of is alleen de bovenlaag met een paar zakjes van de bouwmarkt wel genoeg?
Hoe verplaatsten jullie de Amber? Bij ons gaat het in de tuin via achterom, maar ben nog een beetje bang voor het moment dat het op een pallet aan het eind van de straat staat (laatste stukje is autovrij). Hoe is jullie ervaring hiermee? Of was het best te tillen met een paar man? Wellicht is met ronde houten stokken 'op rolletjes' ook geen gek idee.
Hoe ging het bij jullie met de subsidie? Ik wil het bij aircozonderstek bestellen met controle en in bedrijfname door hun. Iemand daar ervaring mee? Moesten jullie nog aanpassingen doen? Is de subsidie ook ontvangen?
En in jouw geval is de flexibele slang vooral een aansluithulp, alles wat minder star. Mij WP zit direct aan de MLB, alleen de vorstbeveiliging en haakse afsluiters (fungeren meteen als 1"mof). De keerklep zit binnen, geen geluidsissues.
De sensoren zitten bij mij met tie wraps aan een metalen koppeling bij de ingang van de vvw-verdeler.
De Amber heb ik met twee man op zijn plek gezet, verplaatst met een balk en spanbanden om de Amber heen.
Bij factuur met totaalbedrag incl inbedrijfstelling geen probleem met de subsidie gehad
:strip_exif()/f/image/CDVhVIq2eeRRedfG41OPT5X2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kIEavjDNcXK2ayEBZc9i2C4p.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelfs niet bij handmatig starten…
[ Voor 20% gewijzigd door tonwes99 op 29-10-2024 13:00 ]
In plaats van de verloop van 1" naar 1 1/4" kan je ook een tweedelige koppeling 1" naar 1 1/4" tussen de 1" sok en een 1 1/4" caleffi zetten. Dat maakt de montage een stuk eenvoudiger.mauritsl schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:43:
Zat dus eigenlijk te denken aan 1" amber -> 1"/1" sok -> caleffi -> terugslagklep -> verloop van 1" naar 1 1/4" -> OEG DN25 buis.
Voor dezelfde prijs zou ik zeker de terrendis kiezen. Is hier ook goed bevallen.Ik zie trouwens dat de OEG buis 0.045 W/mK verlies heeft en de Terrendis HD14032 0.262 W/mK. Lijkt me een groot verschil voor een vergelijkbare prijs, of interpreteer ik de cijfers niet juist?
Ik heb hier gebruik gemaakt van een shoulder dolly. Met twee man is een wandeling van 50m prima te doen.Hoe verplaatsten jullie de Amber? Bij ons gaat het in de tuin via achterom, maar ben nog een beetje bang voor het moment dat het op een pallet aan het eind van de straat staat (laatste stukje is autovrij).
Heb een uitstekende ervaring met Aircozonderstek / GewoonGasloos. Snelle levering, denken graag even mee. En niet onbelangrijk; software en eeprom updates worden ook met de klanten gedeeld.Hoe ging het bij jullie met de subsidie? Ik wil het bij aircozonderstek bestellen met controle en in bedrijfname door hun. Iemand daar ervaring mee? Moesten jullie nog aanpassingen doen? Is de subsidie ook ontvangen?
Subsidie is ondertussen ook binnen.
Voor verdere ervaring met de installatie, zie mijn eerdere post in dit topic. -JB- in "Itho Daalderop Amber"
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
Persoonlijk zou ik niet met die picobello ribbelslangen gaan werken. maar met een Watts of Terrendis icm een RVS flex om de trillingen te minimaliseren, genoeg voorbeelden op dit forum!mauritsl schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:43:
Wij willen ook de Amber 95 aanschaffen, als all-electric volgens schema 5 met SWW vat en mengregeling. In een jaren 50 rijtjeshuis, volledig vloerverwarming, energielabel B, maar komt komende weken nog vloer-, spouwisolatie en balansventilatie bij. Ik zal ook foto's van de installatie maken en tzt hier delen. Voorlopig sluit ik het alleen aan op de vloerverwarming, maar later wil ik ook kijken of ik kan koelen i.c.m. ventilatie (vandaar mengregeling) en zoneregeling.
En ik zou ook niet die standaard terugslagkleppen van Itho gebruiken, maar 1 1/4, een variant zonder speling, want die zijn er ook genoeg op de markt.
In het klokprogramma tapwater 4.02 de nachtStoker schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:27:
Welke tijden heb je vrijgegegeven? 4.02?
In het klokprogramma minimum temperatuur 4.04 24/24
Klokprogramma minimum temperatuur 4.03 staat uit
Met 4.05 opstarten buiten het klokprogramma probeer ik sww te starten, dit werkt niet
Met handmatige start (de druppel in het gebruikers hoofdmenu) lukt starten ook niet
Op de foto heb ik 4.01 uitgezet, dit lijkt de enige manier om buiten het klokprogramma warm water te krijgen.
:strip_exif()/f/image/dhjVE6DwrLYhig48DoFFCwAc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XckLOiYmNbzLzNUNdlBUlfGd.jpg?f=fotoalbum_large)
Sww vat is 25oC, minimum 4.05 is 45oC, startverschil 4.06 is 5oC
Dus 4.03 aanzetten en dan 4.04 op bv dit tijdsblok.
mauritsl schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:43:
:strip_exif()/f/image/DFNTNPTSEu9VmnhJXRwvEcy4.jpg?f=fotoalbum_large)
Met twee man til je hem zo op. HijsBanden over je nek.
Rvs flex is vooral voor trillingen/geluid. Weet niet of het uitmaakt als je hem 10m verder hebt staan.
Wat mij opvalt is dat vaak mensen bezuinigen op dit soort dingen. Maar als je het zelf doet kun je toch eigenlijk gewoon het beste van het beste kopen? Je hoeft het niet over de balk te gooien maar je bespaart zoveel geld door het niet uit te besteden....
[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 29-10-2024 15:34 ]
Volgende keer, hij is nu warmStoker schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:40:
Zou je settings 4.03 en 4.04 willen testen?
Dus 4.03 aanzetten en dan 4.04 op bv dit tijdsblok.
Het werkt als volgt.tonwes99 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:57:
Iemand een idee waarom sww niet buiten het klokprogramma herstart?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelfs niet bij handmatig starten…
[Afbeelding]
Als je geen klokken actief hebt dan herstart het verwarmen op setting 3.02
Heb je de klok actief, dan alleen herstart tijdens kloktijden bij bereiken van 3.01 -3.02 setting 3.02
Buiten de klok om gebeurt er dan niets.
Zet je ook de min klok aan dan wordt er gekeken naar minimale temperatuur 4.05 en herstart bij 4.05-4.06
Belangrijk @tonwes99 jouw beide klokken overlappen, dan neemt de min klok voorrang op de gewoone klok. Staat die op bijv. 30 graden en 4.06 op 10 graden, dan is er pas een start als het water 20 graden bereikt.
Ben hier in het begin ook tegen aangelopen.
Nog een advies mbt legionella programma, laat deze starten op de zelfde tijden als je regulier klok programma. anders heb je kans dat de Amber doodleuk een uur na je normale programma hier aan begint
[ Voor 34% gewijzigd door bommer op 29-10-2024 19:32 ]
Je weet ook dat bij de installatie van de buitenunit deze niet voor openingen in een gevel mag staan?wowly schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:43:
[...]
We hebben in ons huis een ventilatie C systeem waarbij alle warmte weg word gegooid naar buiten. Hier wil ik van afnemen.
I.v.m. eventuele lekkage van het propaan.
bommer schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:00:
[...]
Hoe erg is dat, normale run sww gaat naar 55, al voldoende overigens voor legionella, even later van 55 naar 60!
Het werkt als volgt.
Heb je de klok actief, dan alleen herstart tijdens kloktijden bij bereiken van 3.01 -3.02 setting 3.02
Zet je ook de min klok aan dan wordt er gekeken naar minimale temperatuur 4.05 en herstart bij 4.05-4.06
Belangrijk @tonwes99 jouw beide klokken overlappen, dan neemt de min klok voorrang op de gewoone klok. Staat die op bijv. 30 graden en 4.06 op 10 graden, dan is er pas een start als het water 20 graden bereikt.
Ben hier in het begin ook tegen aangelopen.
Nog een advies mbt legionella programma, laat deze starten op de zelfde tijden als je regulier klok programma. anders heb je kans dat de Amber doodleuk een uur na je normale programma hier aan begint
Als er iets meer tijd tussen zit, dan kost je dat gewoon 2 a 3 Kwh.BertKlkmn schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:52:
[...]
Hoe erg is dat, normale run sww gaat naar 55, al voldoende overigens voor legionella, even later van 55 naar 60!
En dat is helemaal niet nodig.
Maar je mag wel je fles met (veel meer) campinggas (binnen!) op zolder bewaren. Dus de vraag is hoe druk je je moet maken iets wat (buiten!) eventueel zou kunnen lekken...Jan2023 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:23:
Je weet ook dat bij de installatie van de buitenunit deze niet voor openingen in een gevel mag staan?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja eens, maar mijn gedachte was meer dat het voor de isolatie het beste is om er zo min mogelijk tussen te zetten. En zeker met extra verloopringen wordt het best een bouwwerk wat je eraan koppelt voordat het in de isolatiebuis komt.timpel_800 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:30:
[...]
Wat mij opvalt is dat vaak mensen bezuinigen op dit soort dingen. Maar als je het zelf doet kun je toch eigenlijk gewoon het beste van het beste kopen? Je hoeft het niet over de balk te gooien maar je bespaart zoveel geld door het niet uit te besteden....
Ik zal er nog over nadenken. Verbaasd me ergens wel dat niemand hier de ribbelbuis heeft gebruikt, ook al wordt die genoemd in het installatiedocument. De doorslag voor mij zou toch wel de betere isolatiewaarde zijn. Verlies is best nog wel wat met 2x10 meter in de grond.
Tnx voor de foto
Hoi Jan,Jan2023 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:23:
[...]
Je weet ook dat bij de installatie van de buitenunit deze niet voor openingen in een gevel mag staan?
Nog niet bij stilgestaan! Openingen zijn ongeveer 50 cm boven de grond, en gezien propaan snel naar beneden zakt ben ik hier niet bang voor. 0,7 kg? Dat is wat ik steeds afblaas als ik mijn LPG vulslang afkoppel van onze wagen
Sta er trouwens van te kijken hoe weinig dit is.
Maar goede opmerking, dit gaat betekenen dat ik de unit dermate ver van de gevel afplaats dat de openingen niet in de "cone of propane" (zo noem ik hem maar) kunnen komen ( dus verder dan de 300 mm standaard) iets van 800-1000mm.
Als ik overigens kijk naar de muurdoorvoer die staat beschreven in de itho handleiding dan is daar ook nog wel wat op af te dingen....
Wat ik wel een heel erg goed punt vind als ik de regels doorlees zie ik vooral dat er niet BOVEN een raam of deur mag worden geplaatst , dan zakt het gas gewoon je huis in....
Overigens zijn mijn ventilatieuitlaatopeningen ALTIJD blazend maar toch, goed afstand bewaren dus...
Grappig, de chill van quatt bevat ook gewoon propaan, en die staat gewoon binnenshuis......
Tja , iets met eisen m.b.t. een veiligheidszone vanwege de propaan.Andrehj schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:03:
[...]
Maar je mag wel je fles met (veel meer) campinggas (binnen!) op zolder bewaren. Dus de vraag is hoe druk je je moet maken iets wat (buiten!) eventueel zou kunnen lekken...
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
m vr gr
jan
Dus handmatig starten via het hoofdmenu en starten via het SG-contact werken alleen als het klok-menu uitstaat? Als dat zo is dan is dit bijzonder onhandig, ik wil met de klok op nachtstroom het vat verwarmen voor de ochtendrituelen. Maar heb je daarbij een bad gevuld of heb je logés dan wil je overdag een extra sww-run starten via het hoofdmenu zonder het klokprogramma uit- en aan te zetten (WAF, wife acceptancy factor). En als je PV-vermogen hebt wil je (alleen dan) overdag een boost geven, ook al is dit een dagstroom-moment, ook zonder dat je eerst per dag te moeten besluiten al dan niet het klokprogramma uit te zetten.bommer schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:00:
[...]
[...]
In mijn geval pik ik via een tweede spiraal warm CV-water uit het vat voor enkele radiatoren. Als ik deze CV-pomp laat draaien wil ik zonder vertraging buiten het klok-programma de WP starten met het SG-contact om vooraf te voorkomen dat het vat tever onderuit gaat, niet dus.
(verder is het onduidelijk waarom er een [min T] (4.05) en "∆T" (4.06) apart ingegeven moeten worden. [min T] wordt immers verder nergens gebruikt)
[ Voor 5% gewijzigd door tonwes99 op 30-10-2024 09:17 ]
Ja volgens mij is het helaas niet mogelijk om het klokprogramma te gebruiken, naast de optie dat het vat gaat opwarmen als het water koud is.tonwes99 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:42:
[...]
Dus handmatig starten via het hoofdmenu en starten via het SG-contact werken alleen als het klok-menu uitstaat? Als dat zo is dan is dit bijzonder onhandig, normaal wil je aan het begin van de nacht met nachtstroom het vat verwarmen, zodat je 's-morgens warm water hebt. Heb je het bad gevuld of heb je logés dan wil je overdag een extra sww-run starten via het hoofdmenu zonder het klokprogramma uit- en aan te zetten (WAF, wife acceptancy factor). En als je PV-vermogen hebt wil je (alleen dan) overdag een boost geven, ook zonder dat je eerst per dag te moeten besluiten al dan niet het klokprogramma uit te zetten.
In mijn geval pik ik via een tweede spiraal T CV-water uit het vat voor enkele radiatoren. Als ik deze CV-pomp laat draaien wil ik buiten het klok-programma de WP starten met het SG-contact om vooraf te voorkomen dat het vat tever onderuit gaat, niet dus.
(verder is het onduidelijk waarom er een [min T] (4.05) en "∆T" (4.06) apart ingegeven moeten worden. [min T] wordt immers verder nergens gebruikt
Start buiten de klok bij
Idd ivm de WAF is het absoluut geen optie om koud water te krijgen, ook niet na het sporten zeg maar.
Ik gebruik het klokprogramma dus ook niet, maar gebruik hiervoor de Smart Grid optie om elke middag het water bij te warmen (in de 2h dat de stroom het goedkoopste is overdag).
In de zomer zet ik deze op 65graden, in de winter op 60graden (in de 2h dat de stroom het goedkoopste is overdag).
Als het waait is de stroom snachts ook soms negatief in de meer donkere maanden (wind brengt enorm veel energie op het net en dat wordt alleen maar meer in de toekomst), ik denk dat ik dan ook de Smart Grid gewoon aan laat zetten.
[ Voor 9% gewijzigd door Whiskey48 op 30-10-2024 08:56 ]
:strip_exif()/f/image/52cbrPK0cc1qDVzuIaQCdJcX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HF27c3V1vdxRlzXYWeRwF39n.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/zAAmHwZEQ89fNbskJMEpOEQb.png?f=fotoalbum_large)