WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je hebt helemaal gelijk , ik heb het niet bedacht.Andrehj schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:17:
[...]
Maar in de fles campinggas zit veel meer, en daar gelden dergelijke eisen niet.
En denk even aan al die caravans in stallingen. Daar moeten overal de gasflessen uit worden gehaald. Die gasflessen (met 5 of 10 kg propaan) staan allemaal bij mensen thuis, op zolder of in de garage...
Maar onder het motto : beter voorkomen dan genezen
Kwestie van gezond verstand gebruiken toch
Je zal maar net een testcase worden voor de opstal verzekering.
Veel sterkte.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Ik woon daar met mijn vrouw en 3 kids. die verzekering kan me gestolen worden zolang zij maar bij me blijven....
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Ik wil de amber 95 combineren met een voorraadvat. Dat van itho 270 liter kost 2100 euro.
Kan ik hier niet net zo goed een Atlantic explorer V4 met spiraal voor gebruiken? Die kosten hetzelfde, maar door de warmtepomp erbovenop zijn ze met subsidie wel 650 euro goedkoper, plus dat ik daarbij in de zomer mijn kelder mooi kan afkoelen met die atlantic...
Hoe gaat dit dan qua aansturing?
De Amber komt hier te staan. 2 keuzen: positie 1 of 2.
Bij positie 2 moet de Amber wat verder van de muur om propaangasveiligheid en bij positie 1 heb ik daar geen last van.
Positie 1 is onze voorkeur, maar dan heb ik geen voordeel van de warme uitblaaslucht van ons huis
:strip_exif()/f/image/oVBGpX59Xv3OmqA0PLr36DoS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IR02xGYEKOPHYHg1Xxkneu1Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lbYEcwMnTP8I474w4DGDgTW3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 68% gewijzigd door wowly op 30-10-2024 16:40 ]
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Die zal wel een spiraal hebben die bedoeld is voor een zonneboiler. Meestal hebben die een veel te klein oppervlak om gebruikt te kunnen worden voor een warmtepomp.wowly schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:11:
Ander vraagje.
Ik wil de amber 95 combineren met een voorraadvat. Dat van itho 270 liter kost 2100 euro.
Kan ik hier niet net zo goed een Atlantic explorer V4 met spiraal voor gebruiken? Die kosten hetzelfde, maar door de warmtepomp erbovenop zijn ze met subsidie wel 650 euro goedkoper, plus dat ik daarbij in de zomer mijn kelder mooi kan afkoelen met die atlantic...
Je kunt beter een standaard SWW-vat van een willekeurige fabrikant zoeken. Waar je op moet letten: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Vwb. je vat: Leuke optie. Ik weet dat er Itho vat-fans op dit forum ziten, Itho recirculeert de tankinhoud, wordt uiteindelijk egaler warm met een iets betere benutting van de inhoud van het vat.wowly schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:11:
Ander vraagje.
De Amber komt hier te staan. 2 keuzen: positie 1 of 2.
Bij positie 2 moet de Amber wat verder van de muur om propaangasveiligheid en bij positie 1 heb ik daar geen last van.
Positie 1 is onze voorkeur, maar dan heb ik geen voordeel van de warme uitblaaslucht van ons huis
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
maar... dit vat is leuk gevonden! Als mijn kelder hoger had geweest had ik ook zoiets neergezet. Je hebt dan drie keuzes:
1 Je vergeet het warmtepomp-gedeelte van deze boiler, je gebruikt hem puur als vat. Je sluit hem aan volgens de instructiehandleiding van de Itho Amber. De WP kun je in geval van nood gebruiken, je doet alleen dan de stekker erin en zet dan de Amber handmatig op alleen CV (of 's-zomer helemaal uit)
2 Je gebruikt de Amber alleen als ruimte-verwarming. Je hebt iets meer kWh over voor je huis, de installatie wordt simpeler (geen driewegklep). Maar... waar haal je 's-winters de lucht vandaan voor deze boiler, je wilt geen warme lucht in je huis afkoelen, en de minimale luchttemperatuur lijkt 5oC (zie manual)
3 Of een zomer- en winterprogramma, handmatig omschakelen tussen #1 en #2
Vwb de opstelling, beiden lijken voldoende buitenlucht te hebben. Je kent de opmerkingen over de ventilatieopeningen
Of die warme uitgeblazen lucht zoveel winst is ? ik vraag het mij af.
Iets anders , als ik de groene aanslag in die hoek naast het huis zie is dat de schaduwkant?
Pak je daar ook de oostenwind in de winter ? , bekijk dan even hoe de wind op je WP komt te staan.
Loodrecht op de FAN is niet geweldig dus wellicht daarom al 90 graden draaien die WP ?
En ja , een aparte warmtepomp boiler is te overwegen met daarbij ook de subsidie is het kostenplaatje al wat gunstiger.
En is leidingwerk vanaf de Amber? , eenvoudiger.
Draai hier ook de Amber uitsluitend voor verwarming.
En zoek nog een leuke optie om in de toekomst als salderen afgeschaft is de overtollige PV opbrengst te benutten.
We hebben er al eerder over gediscussiëerdtonwes99 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:42:
[...]
Dus handmatig starten via het hoofdmenu en starten via het SG-contact werken alleen als het klok-menu uitstaat? Als dat zo is dan is dit bijzonder onhandig, ik wil met de klok op nachtstroom het vat verwarmen voor de ochtendrituelen. Maar heb je daarbij een bad gevuld of heb je logés dan wil je overdag een extra sww-run starten via het hoofdmenu zonder het klokprogramma uit- en aan te zetten (WAF, wife acceptancy factor). En als je PV-vermogen hebt wil je (alleen dan) overdag een boost geven, ook al is dit een dagstroom-moment, ook zonder dat je eerst per dag te moeten besluiten al dan niet het klokprogramma uit te zetten.
In mijn geval pik ik via een tweede spiraal warm CV-water uit het vat voor enkele radiatoren. Als ik deze CV-pomp laat draaien wil ik zonder vertraging buiten het klok-programma de WP starten met het SG-contact om vooraf te voorkomen dat het vat tever onderuit gaat, niet dus.
(verder is het onduidelijk waarom er een [min T] (4.05) en "∆T" (4.06) apart ingegeven moeten worden. [min T] wordt immers verder nergens gebruikt)
Maar heb het gevoel dat we langs elkaar praten.
De regeling in de Amber start op een delta-t
Dit is voor verwarmen maar ook voor tapwater zo.
Stel je geen klok in dan start hij altijd op een delta-t, zet je tapwater eerst uit in het hoofdmenu
Dan zal hij starten als je hem aanzet mits de delt-t groter is dan de waarde M3.02 t.o.v M3.01
Er is dus geen magic button start nu tapwater of verwarmen/koelen.
SG relais zetten het vooraf ingesteld setpoint omhoog, hierdoor zal de Amber eigenlijk bijna altijd direct starten met maken tapwater met hoger setpoint. Maar ook direct stoppen als dit relais afvalt. Je kan het dus niet gebruiken hem
Een zetje tegeven en daarna verwachten dat hij stopt op setpoint M3.01
M4.06 wordt wel degelijk gebruikt. Buiten de (aan) kloktijden van de min tapwaterklok
Zet je deze klok uit dan doet het niets.
De min klok gaat boven de gewone klok, vandaar ook niet overlappen. Zag dat in jouw foto’s
En ik vind het niet raar als de klok aan staat de Amber niets doet in de uit tijden, dat zou juist raar zijn als dat wel kan. Wat heeft de klok anders voor nut.
En voor een HVAC systeem integrator en inbedrijfsteller is jouw regeling met de radiatoren op een tapwater vat, een heel vreemde oplossing. Ik wil best wel eens out of the box, maar van deze kan ik niet het nut zien.
Je kan zelf software maken die het een en ander tweaked binnen de grensen van wat de Amber toestaat.
Bijv de delta-t (M3.02) aanpassen, naar 1k zal bijna altijd tapwater starten.
Volgens mij gebruikte jij de control module van leekoow, ik weet niet of je daarmee dat setpoint kan aanpassen.
Maar is het economisch?
Je kan ook de klok uitzetten met een HA automation en M3.02 op zijn maximale waarde.
Als je dan tapwater wilt starten kan je M3.02 weer op 1 zetten. Dan heb je eigenlijk gemaakt wat jij wilt.
Vorige week zei iemand dat de regeling van de Amber simpel was, maar tegendeel is waar.
Ik weet toevallig dat er een goede PID regeling in zit. En als ik naar de grafieken kijk die hier voorbij komen, is die goed afgesteld.
Dat de temperatuur sensoren afwijken is
jammer. En optie voor ijken gaat niet komen.
Je kan ff verschil monitoren en overeenkomstig de stooklijn lager/hoger zetten.
Kan het niet mooier maken, Het is what it is.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
De stenen muur kijkt naar het noorden, het houtwerk kijkt naar het westen. Achter (ten noorden) van ons perceel is een particulier bos, vandaar al die groene meuk. Onze houten aanbouw zit aan de oostzijde van de Amber straks.Jan2023 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:09:
@wowly
Of die warme uitgeblazen lucht zoveel winst is ? ik vraag het mij af.
Iets anders , als ik de groene aanslag in die hoek naast het huis zie is dat de schaduwkant?
Pak je daar ook de oostenwind in de winter ? , bekijk dan even hoe de wind op je WP komt te staan.
Loodrecht op de FAN is niet geweldig dus wellicht daarom al 90 graden draaien die WP ?
En ja , een aparte warmtepomp boiler is te overwegen met daarbij ook de subsidie is het kostenplaatje al wat gunstiger.
En is leidingwerk vanaf de Amber? , eenvoudiger.
Draai hier ook de Amber uitsluitend voor verwarming.
En zoek nog een leuke optie om in de toekomst als salderen afgeschaft is de overtollige PV opbrengst te benutten.
Zat te kijken naar de boilers, maar bepaalde typenummers worden in verband gebracht met de Amber, en andere weer niet? Welke ook vaak flink goedkoper zijn….
Ik kan in het hoofdmenu kiezen voor Auto, Verwarmen, Tapwater of TapwaterPlus. Ik had het gevoel dat ik met de laatste drie keuzen de Auto (en dus ook de klok, thermostaat etc) overrule. Nu dat niet zo is vraag ik me af waar die optie in het hoofdmenu wel voor dient. De handleiding zegt hier niets over.
SG relais zetten het vooraf ingesteld setpoint omhoog, hierdoor zal de Amber eigenlijk bijna altijd direct starten met maken tapwater met hoger setpoint.
Prima, dit zou werken! Maar helaas werkt dit niet in combinatie met het klokprogramma, dus ik kan niet normaal op nachtstroom mijn tapwatervat verwarmen, en een zetje geven als ik PV overcapaciteit heb.
M4.06 wordt wel degelijk gebruikt. Buiten de (aan) kloktijden van de min tapwaterklok. Zet je deze klok uit dan doet het niets.
Ik lees in de handleiding dat sww aangaat bij M4.05 -/- M4.06, dus ja, hij wordt gebruikt, maar alleen in combinatie met M4.05. Maw. je kunt 40oC en 10oC invullen, dan start hij bij 30oC en gaat hij naar M3.01, maar vul je 35oC en 5oC in, dan heb je hetzelfde effect.
De min klok gaat boven de gewone klok, vandaar ook niet overlappen. Zag dat in jouw foto’s.
Waarom is dat een probleem? Stel 55oC, ∆T 15oC, dus herstart volgens klokprogramma op 40oC. Dan M4.05/M4.06 op bovengenoemde 30oC, in beide gevallen start de WP en warmt hij tot 55oC.
En ik vind het niet raar als de klok aan staat de Amber niets doet in de uit tijden, dat zou juist raar zijn als dat wel kan. Wat heeft de klok anders voor nut.
De Amber moet ook uit zichzelf niets doen, maar het probleem is dat hij niet op een bedieningsvriendelijke manier tussendoor te starten is als bijvoorbeeld net een bad gevuld is, bij aankomst logés, op een voetbalzaterdag...
En voor een HVAC systeem integrator en inbedrijfsteller is jouw regeling met de radiatoren op een tapwater vat, een heel vreemde oplossing. Ik wil best wel eens out of the box, maar van deze kan ik niet het nut zien.
Ik heb 60m2 vvw met een pomploze verdeler, CV-water van 25-35oC voldoet, geen buffers, pompen of mengverdelers. Ik vertik het om voor een paar (antieke/monumentale) radiatoren, die slechts incidenteel gebruikt worden in slaap/studeerkamers de hele winter door een 2-zone systeem op 55oC te laten draaien. Ik heb voor deze een 3,5kW doorstroomboiler met een pomp en een aan/uit knop op de verdiepingsvloer. Maar ik gebruik natuurlijk liever eerst de warmte uit het vat. Dit gaat prima, mits ik de WP even bijschakel voordat de temperatuur onderuitzakt.
[...]Volgens mij gebruikte jij de control module van leekoow, ik weet niet of je daarmee dat setpoint kan aanpassen.[...] Dan heb je eigenlijk gemaakt wat jij wilt.
Bij mij staat leejoow nog met oude software op de alleen-lezen modus (en ik lees met HA op dit moment alleen nog uit). Maar idd. dit is een optie. Dat Itho uit de doos niet in mijn 2e circuit-wens kan voldoen begrijp ik. Maar om bij zon of bij badvullen de Amber extra te laten draaien, had ik een eenvoudiger oplossing verwacht.
Vorige week zei iemand dat de regeling van de Amber simpel was, maar tegendeel is waar.
Ik weet toevallig dat er een goede PID regeling in zit. En als ik naar de grafieken kijk die hier voorbij komen, is die goed afgesteld. Dat de temperatuur sensoren afwijken is jammer. En optie voor ijken gaat niet komen.
Je kan ff verschil monitoren en overeenkomstig de stooklijn lager/hoger zetten. Kan het niet mooier maken, Het is what it is.
Deze reply-opmerking gaat waarschijnlijk niet over mijn post
Bij een warmtepomp boiler denk ik aan een standalone oplossing.wowly schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:47:
[...]
De stenen muur kijkt naar het noorden, het houtwerk kijkt naar het westen. Achter (ten noorden) van ons perceel is een particulier bos, vandaar al die groene meuk. Onze houten aanbouw zit aan de oostzijde van de Amber straks.
Zat te kijken naar de boilers, maar bepaalde typenummers worden in verband gebracht met de Amber, en andere weer niet? Welke ook vaak flink goedkoper zijn….
bv : https://warmtepomp.myonli...270-ltr-met-725-subsidie/
Als je daar de subsidie afhaalt ben je eigenlijk net zoveel kwijt als een voorraad vat welke aan de Amber wordt gekoppeld.
Voordeel is wel dat de installatie van de Amber eenvoudiger wordt o.a.
Vergeet niet dat een goede dakdoorvoer of muurdoorvoer ook geld kost. Ik ben voorstander van een indirecte boiler. Geen geluid en zeer lange levensduur. Langer dan van een WP boiler. Er zijn echter situaties dat een WP boiler de enige toepasbare optie is.Jan2023 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:20:
[...]
Bij een warmtepomp boiler denk ik aan een standalone oplossing.
bv : https://warmtepomp.myonli...270-ltr-met-725-subsidie/
Als je daar de subsidie afhaalt ben je eigenlijk net zoveel kwijt als een voorraad vat welke aan de Amber wordt gekoppeld.
Voordeel is wel dat de installatie van de Amber eenvoudiger wordt o.a.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
De min klok overruled de gewone klok, probeer maar. Ik snapte eerst niet waarom mijn setpoint niet aangepast werdt.tonwes99 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:05:
@bommer dank voor je uitgebreide input
De min klok gaat boven de gewone klok, vandaar ook niet overlappen. Zag dat in jouw foto’s.
Waarom is dat een probleem? Stel 55oC, ∆T 15oC, dus herstart volgens klokprogramma op 40oC. Dan M4.05/M4.06 op bovengenoemde 30oC, in beide gevallen start de WP en warmt hij tot 55oC.
Koste even om er achter te komen, had het namelijk ook niet verwacht
En de laatste was een opmerking op een opmerking van iemand anders, was misschien niet heel duidelijk van mij.
De HA integratie kan de eerder aangegeven objecten schrijven. Een module voor omzetten van modbus naar modbus Tcp/ip is er al vanaf 23 euro, er schijnen ook wifi modules beschikbaar te zijn.
De integratie is kostenloos
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Snap alleen niet waarom er op die itho boilervaten nauwelijks subsidie zit.
Weet jij waarom er verschillende boilers zijn die extreem op elkaar lijken maar waarvan sommige ontzettend duur zijn en andere goed koper, Bv de itho boilervat productcode 03-00770 2200 euro oid en product code 03-00669 voor 1800 euro?
Wat je wil is toch gewoon mogelijk? Je zet je minimum tapwater op klok op de overdag tijden met een door jouw gewenst minimum, bijv 45C, dan zal hij bij vullen van bad, vanzelf aangaan, want minimum bereik je al vrij snel.tonwes99 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:05:
@bommer dank voor je uitgebreide input,
Ik kan in het hoofdmenu kiezen voor Auto, Verwarmen, Tapwater of TapwaterPlus. Ik had het gevoel dat ik met de laatste drie keuzen de Auto (en dus ook de klok, thermostaat etc) overrule. Nu dat niet zo is vraag ik me af waar die optie in het hoofdmenu wel voor dient. De handleiding zegt hier niets over.
SG relais zetten het vooraf ingesteld setpoint omhoog, hierdoor zal de Amber eigenlijk bijna altijd direct starten met maken tapwater met hoger setpoint.
Prima, dit zou werken! Maar helaas werkt dit niet in combinatie met het klokprogramma, dus ik kan niet normaal op nachtstroom mijn tapwatervat verwarmen, en een zetje geven als ik PV overcapaciteit heb.
M4.06 wordt wel degelijk gebruikt. Buiten de (aan) kloktijden van de min tapwaterklok. Zet je deze klok uit dan doet het niets.
Ik lees in de handleiding dat sww aangaat bij M4.05 -/- M4.06, dus ja, hij wordt gebruikt, maar alleen in combinatie met M4.05. Maw. je kunt 40oC en 10oC invullen, dan start hij bij 30oC en gaat hij naar M3.01, maar vul je 35oC en 5oC in, dan heb je hetzelfde effect.
De Amber moet ook uit zichzelf niets doen, maar het probleem is dat hij niet op een bedieningsvriendelijke manier tussendoor te starten is als bijvoorbeeld net een bad gevuld is, bij aankomst logés, op een voetbalzaterdag...
Ik heb 60m2 vvw met een pomploze verdeler, CV-water van 25-35oC voldoet, geen buffers, pompen of mengverdelers. Ik vertik het om voor een paar (antieke/monumentale) radiatoren, die slechts incidenteel gebruikt worden in slaap/studeerkamers de hele winter door een 2-zone systeem op 55oC te laten draaien. Ik heb voor deze een 3,5kW doorstroomboiler met een pomp en een aan/uit knop op de verdiepingsvloer. Maar ik gebruik natuurlijk liever eerst de warmte uit het vat. Dit gaat prima, mits ik de WP even bijschakel voordat de temperatuur onderuitzakt.
[...]Volgens mij gebruikte jij de control module van leekoow, ik weet niet of je daarmee dat setpoint kan aanpassen.[...] Dan heb je eigenlijk gemaakt wat jij wilt.
Bij mij staat leejoow nog met oude software op de alleen-lezen modus (en ik lees met HA op dit moment alleen nog uit). Maar idd. dit is een optie. Dat Itho uit de doos niet in mijn 2e circuit-wens kan voldoen begrijp ik. Maar om bij zon of bij badvullen de Amber extra te laten draaien, had ik een eenvoudiger oplossing verwacht.
Ik weet toevallig dat er een goede PID regeling in zit. En als ik naar de grafieken kijk die hier voorbij komen, is die goed afgesteld. Dat de temperatuur sensoren afwijken is jammer. En optie voor ijken gaat niet komen.
Je kan ff verschil monitoren en overeenkomstig de stooklijn lager/hoger zetten. Kan het niet mooier maken, Het is what it is.
Deze reply-opmerking gaat waarschijnlijk niet over mijn post
Je gewone runs voor tapwater zet je dan op de overgebleven vroege ochtend kloktijden zoals je wenst . Op bijv 50C. En je zet hem op de tijden van normale pieken van je pv systeem. Bij zuid pv dus 10-14u
Met SG+ stuur je dan daardwerkelijk t signaal of hij naar 55-60C moet.
@Get!em, als ik het klokprogramma zo zet dat hij op PV-piek aangaat, dan zal hij dat iedere dag doen, ofwel naar 55oC (op dagstroomtarief) ofwel naar 65oC (als er voldoende PV is). Mijn PV-vermogen houdt niet over, en ik kan hem zelfs op eco-stand niet onder de 2kW trekken, dus voor enkele dagen PV vul ik hem iedere dag met dagtarief...
@Carboy54 Ik kan in het hoofdmenu kiezen voor Auto, Verwarmen, Tapwater of TapwaterPlus. Ik had de overtuiging dat ik met de laatste drie keuzen de Auto (en dus ook de settings van klok, thermostaat etc) overrule. Dit blijkt niet zo. Jammer, ik had buiten het klokmenu sww willen aanzetten. Nu dat niet zo is vraag ik me af waar die optie in het hoofdmenu wel voor dient. De diverse handleiding zeggen alleen "instellen stand warmtepomp".
[ Voor 7% gewijzigd door tonwes99 op 31-10-2024 10:42 ]
Itho vaten hebben geen eigen spiraal, de sww-inhoud circuleert over een warmtewisselaar/pomp.wowly schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:39:
Weet jij waarom er verschillende boilers zijn die extreem op elkaar lijken maar waarvan sommige ontzettend duur zijn en andere goed koper, Bv de itho boilervat productcode 03-00770 2200 euro oid en product code 03-00669 voor 1800 euro?
De 03-00770 (270L) heeft deze ingebouwd (de I in I-WPV) en staat op de Itho site voor eur1900
De 03-00669 (240L) WPV staat op de Itho site voor eur1559, maar heeft geen ingebouwde warmtewisselaar, hier moet je een losse I-WPV module bijkopen.
De I-WPV laadmodule 03-00772 is de opvolger van de 03-00589, maar wel eur140 in prijs verhoogd van eur324 naar eur465
[ Voor 11% gewijzigd door tonwes99 op 31-10-2024 10:30 ]
Ik zie in de grafiek geen probleem met de overlappende timings. Maar... wellicht als gedurende de nacht het tweede klokprogramma gestart was, was het 1e klokprogramma niet meer gestart.bommer schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:32:
[...]
De min klok overruled de gewone klok, probeer maar. Ik snapte eerst niet waarom mijn setpoint niet aangepast werdt. Koste even om er achter te komen, had het namelijk ook niet verwacht
:strip_exif()/f/image/RkY7skzGuApo150RmM71zZfB.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ook... ik zie nu hoe M4.05 en M4.06 samenwerken, hij start bij minimum -/- dT, maar gaat dan niet bij setpoint M3.01 maar naar M4.05. Deze staat bij mij nu echt te laag, hij blijft pendelen. Mag voor mij op dezelfde waarde als M3.01, met een grotere M4.06.
En ja, het lijkt erop dat ik veel warmte verlies, toch met een 300L vat en 4 man dagelijks douchen slechts 2.7kW. Ik denk dat de sensor op de grens van de gelaagdheid zit en daardoor een grote temperatuurafname lijkt. DIt is wel de reden dat ik het vat vooral in de nacht voor de ochtendouche wil opwarmen.
[ Voor 13% gewijzigd door tonwes99 op 31-10-2024 10:42 ]
Ik weet niet of deze uitgebalanceerd wordt, maar lijkt bij mij wel iets van een ‘slag’ in te zitten.
Dat is bij mij ook zo als je kijkt naar het middelste deel van de fan. Maar als ik dan naar de fan als geheel kijk zie ik geen afwijking.Guus. schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:43:
Vraagje: Zit jullie ventilator 100% gecentreerd als deze draait?
Ik weet niet of deze uitgebalanceerd wordt, maar lijkt bij mij wel iets van een ‘slag’ in te zitten.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Klopt, maar de ventilator is gebalanceerd. Is besproken met de pm na aanleiding van een vorige casehansvk schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:31:
Ter verduidelijking (hopelijk is het een beetje te zien).
[YouTube: Itho Amber 95 Fan]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Nu lijkt het mij natuurlijk leuk om ook de COP te berekenen en daarvoor in ieder geval de voorbereidingen te treffen voor een Kamstrup ofzo. Dit in de vorm van een aansluitset zodat de meter er later tussen kan.
Volgens mij is deze het beste voor de driewegklep te plaatsen zodat de verwarming en warmwater te verrekenen zijn.
Maar wat is de beste aansluit-optie?
1. Meter in aanvoer, temperatuur in retour
2. Temperatuur in aanvoer, meter in retour
[ Voor 3% gewijzigd door Impossibl3 op 31-10-2024 19:40 ]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ja, dat is ook wat ik al had aangegeven aan @Guus.Stoker schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:26:
[...]
Klopt, maar de ventilator is gebalanceerd. Is besproken met de pm na aanleiding van een vorige case
De plaatsing is afhankelijk van het type.Regul schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:30:
Eind november krijgen wij een Amber 6,5 en kunnen wij ook van het gas af
Nu lijkt het mij natuurlijk leuk om ook de COP te berekenen en daarvoor in ieder geval de voorbereidingen te treffen voor een Kamstrup ofzo. Dit in de vorm van een aansluitset zodat de meter er later tussen kan.
Volgens mij is deze het beste voor de driewegklep te plaatsen zodat de verwarming en warmwater te verrekenen zijn.
Maar wat is de beste aansluit-optie?
1. Meter in aanvoer, temperatuur in retour
2. Temperatuur in aanvoer, meter in retour
Het beste is wel in de retour, dan meet je het daadwerkelijk opgenomen /geleverd vermogen/energie.
Een kamstrup gaat altijd in de retour.
Advies: kijk in de handleiding van de gewenste meter.
Op Amazon worden redelijk geprijsde aansluit sets aangeboden
De mijne, een 403, kan gewoon beide hoor. Als je de sensoren maar goed aansluit.
[ Voor 9% gewijzigd door hansvk op 01-11-2024 10:00 ]
Dank je!bommer schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:20:
[...]
De plaatsing is afhankelijk van het type.
Het beste is wel in de retour, dan meet je het daadwerkelijk opgenomen /geleverd vermogen/energie.
Een kamstrup gaat altijd in de retour.
Advies: kijk in de handleiding van de gewenste meter.
Op Amazon worden redelijk geprijsde aansluit sets aangeboden
Dus de meter (Kamstrup of Sensostar) gaan in de retour na de filter. Deze meet dan de stroomsnelheid en temperatuur.
Daarnaast gaat er een temperatuursensor in de aanvoer.
(Maakt uiteindelijk misschien niet zo veel uit, zo lang ze beide voor de driewegklep zitten. De stroom de warmtepomp in lijkt mij altijd gelijk zijn aan wat er uit komt.)
Overigens lijkt volgens de documentatie van de Kamstrup 403 op https://documentation.kam...D8B666E5C7DA71DDF/?page=8 dat deze in de aanvoer én retour kan, zoals @GhandiHarder aangeeft.
Ik heb ook deze post gevonden die wat meer aangeeft: verkeerslicht in "Warmtemeter Sensostar U met ESP uitlezen + API/MQTT"
Ik zal eens gaan zoeken op Amazon, maar tot nu toe heb ik er weinig gevonden. Op oeg.net en zaehleronlineshop.com heb ik ze al wel te pakken.
Waar kun je dit dan het beste op instellen?
Gaat buh zelf Aan of kun je hier nog iets van instellen?
Standaard heeft tapwater prio, die kan je uitschakelen met 3.03.hendrikb schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:16:
Wat is de betekenis van m3.4. M3.5 en m 3.6 3.9 en 3.10
Waar kun je dit dan het beste op instellen?
Gaat buh zelf Aan of kun je hier nog iets van instellen?
3.04 en 3.05 geven aan hoelang hij minimaal en maximaal mag draaien wanneer prio aan staat
:strip_exif()/f/image/XvVx1mMeK6Y3gEJzAMTvxuzQ.jpg?f=fotoalbum_large)
3.09 aan is Max 55hz voor tapwater, staat hij uit, dan gaat het volgas.
3.10 onder welke temperatuur hij automatisch overgaat zonder eco stand, want je hebt je tijd dan immers nodig om je woning te verwarmen,
Deze had ik besteld: https://www.amazon.de/-/n...yo2ov_dt_b_fed_asin_titleRegul schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:38:
[...]
Dank je!
Dus de meter (Kamstrup of Sensostar) gaan in de retour na de filter. Deze meet dan de stroomsnelheid en temperatuur.
Daarnaast gaat er een temperatuursensor in de aanvoer.
(Maakt uiteindelijk misschien niet zo veel uit, zo lang ze beide voor de driewegklep zitten. De stroom de warmtepomp in lijkt mij altijd gelijk zijn aan wat er uit komt.)
Overigens lijkt volgens de documentatie van de Kamstrup 403 op https://documentation.kam...D8B666E5C7DA71DDF/?page=8 dat deze in de aanvoer én retour kan, zoals @GhandiHarder aangeeft.
Ik heb ook deze post gevonden die wat meer aangeeft: verkeerslicht in "Warmtemeter Sensostar U met ESP uitlezen + API/MQTT"
Ik zal eens gaan zoeken op Amazon, maar tot nu toe heb ik er weinig gevonden. Op oeg.net en zaehleronlineshop.com heb ik ze al wel te pakken.
Ik zit op 138kwhhansvk schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:00:
De eerste volle maand 'stoken' van dit seizoen zit erop. Mijn verbruik was voor oktober 132 kWh.
Jaren 30, 2 onder 1 kap, 165m2 waarvan 20m2 vv rest radiatoren.
Dat bij een 2 onder 1 kapper uit 1997 met 140m2 met snel reagerende vloerverwarming. Zal later nog eens kijken wat het vermogen (elektrisch en thermisch) was voor puur verwarmen.
[ Voor 37% gewijzigd door Impossibl3 op 02-11-2024 07:07 ]
:strip_exif()/f/image/O0LTU9THkgq1nh6dMjJaXHNp.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een blonde vraag;
- TW is de temperatuur van het warmwatervat?
- TC is de temperatuur van de CB?
- wat is TR en TA?
... Het zou toch wel verrekte prettig zijn als Itho met een app oid komt waar je alles duidelijk uit kunt lezen.
Een maat van me heeft een Alpha Innotec 8kW laten installeren en vraagt me hoe mijn warmwater afkoelt vanzelf, maar ik vind het lastig te interpreteren.
Ik vind de app van Alpha Innotec ook niet boeiend mrt veel nutteloze pictogrammen en weinig data ... maar er is iig iets wat leesbaar is.
(De installatie was bijna 3x duurder dan mijn Itho, maar mijn god wat een verbruik heeft dat ding en het warmwatervat koelt 4grdn af per 12h ... Is denk ik iets goed mis gegaan met de installatie.
[ Voor 10% gewijzigd door Whiskey48 op 02-11-2024 09:39 ]
ThanksImpossibl3 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:36:
@Whiskey48 Tr: Temperature Room, Ta: Temperature Ambient. Of te wel ruimte temperatuur en buiten (omgevings) temperatuur.
Ik kan er niks mee, gebruik het ook niet. Gebruik enkel de kWh meter van Homewizard.mused schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:06:
Het is jammer dat het scherm (en dus de grafieken) zo slecht afleesbaar is.
[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 02-11-2024 12:12 ]
140kWh voor verwarmen , berekende cop 5,9Bavo4 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:59:
[...]
Ik zit op 138kwh
Jaren 30, 2 onder 1 kap, 165m2 waarvan 20m2 vv rest radiatoren.
75kWh tapwater, berekende cop 4,1
Vrijstaand, 1991, nog oud dubbelglas.
Buitengebied Veluwe , dus al verschillende nachtvorst en defrosts gehad.
Verwarming op verdieping staat uit en ramen op slaapkamers staan meestal op tocht stand momenteel.
Tapwater push ik met zon buiten naar 60c, default is 50c en minimum is 40c
[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 02-11-2024 13:38 ]
Hier (Achterhoek) tweekapper bj. 1981 met overal HR++ glas en na-isolatie vloer. Rest standaard isolatie af bouw. Nog geen defrosts gehad.
Ben benieuwd wat het nu deze winter gaat doen draait hier nu een klein jaartje en 3 maanden.
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Amber 65 -> 37,64kWh (enkel verwarmen, SWW via wpb)
2 Kapper 1970, 140m2, garage 22m2
24-7 20°C alle verdiepingen incl zolder. Garage op 18°C.
Geen vvw, maar Jaga's en 3 radiatoren.
Ik ook, blijft bij mij meestal rond 1500w hangen bij lang draaienWhiskey48 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:10:
[...]
Ik kan er niks mee, gebruik het ook niet. Gebruik enkel de kWh meter van Homewizard.
1500 watt ? Dat is nogal wat hier draait hij gemiddeld tussen de 5 en 800 echt hoger komt hij niet. Alleen als de warmtepomp gaat draaien heeft hij een piek rond de 900.BertKlkmn schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:49:
[...]
Ik ook, blijft bij mij meestal rond 1500w hangen bij lang draaien
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Bij 1500 watt draait de wp uiteraard, rond de 55hz. En nee het is niet de backup heater, andere groep.camel1987 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:56:
[...]
1500 watt ? Dat is nogal wat hier draait hij gemiddeld tussen de 5 en 800 echt hoger komt hij niet. Alleen als de warmtepomp gaat draaien heeft hij een piek rond de 900.
Als de wp op piek draait pak deze rond de 2200 wattBertKlkmn schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:31:
[...]
Bij 1500 watt draait de wp uiteraard, rond de 55hz. En nee het is niet de backup heater, andere groep.
Wat voor water temperatuur heb je de wp dan afgesteld?camel1987 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:56:
[...]
1500 watt ? Dat is nogal wat hier draait hij gemiddeld tussen de 5 en 800 echt hoger komt hij niet. Alleen als de warmtepomp gaat draaien heeft hij een piek rond de 900.
De stooklijn bedoel je ?BertKlkmn schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:54:
[...]
Wat voor water temperatuur heb je de wp dan afgesteld?
Denk dat het er ook wel aan ligt welke amber je hebt ik heb de Amber 65 en dit heb ik nu ingesteld
:strip_exif()/f/image/mOLCRv5aARuUtslHHfk7hhJh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik maak ook maar 2 runs per dag van 2 a 3 uurtjes
Hier met amber 120 start hij met 70-90Hz en dan gaat hij naar 2200-2800W.camel1987 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:56:
[...]
Net een hele run op die snelheid omdat temperatuur buiten naar 3C daalde en de curve dus mee beweegt.
36Hz is hier 700-800W
Maar goed , hier draait hij voorlopig nog met buffer. Aanvoer temperatuur van Amber is daardoor ruim 10C hoger dan de uiteindelijke retour temperatuur van de Vloerverwarming. Buffervat mengt het volledig tot halverwege de delta. Dus amber draait met delta t 5 en vloerverwarming ook. Typische situatie is dus dat Tuo 32C is, buffer (en dus aanvoer vloerverwarming en retour Amber) 27C en retour vloerverwarming 22C. Draait dus elk als aparte circuits met eigen delta T 5C.
Tc setpoint op heat curve is dan 27C, maar dat zegt dus niks over de daadwerkelijke productie temperatuur van de Amber. Die moest zojuist met onderstaande afbeelding naar 36C om setpoint van 29,5C te halen. Dat bij 3C buiten temperatuur. Geen wonder dat hij even hard moest werken.
[ Voor 31% gewijzigd door Get!em op 02-11-2024 22:28 ]
Ik kan niet echt op afstand zien hoeveel hz hij draait als hij rond die 800 watt draait op dit moment.Get!em schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:14:
[...]
Hier met amber 120 start hij met 70-90Hz en dan gaat hij naar 2200-2800W.
Net een hele run op die snelheid omdat temperatuur buiten naar 3C daalde en de curve dus mee beweegt.
36Hz is hier 700-800W
Maar goed , hier draait hij voorlopig nog met buffer. Aanvoer temperatuur van Amber is daardoor ruim 10C hoger dan de uiteindelijke retour temperatuur van de Vloerverwarming. Buffervat mengt het volledig tot halverwege de delta. Dus amber draait met delta t 5 en vloerverwarming ook. Typische situatie is dus dat Tuo 32C is, buffer (en dus aanvoer vloerverwarming en retour Amber) 27C en retour vloerverwarming 22C. Draait dus elk als aparte circuits met eigen delta T 5C
[Afbeelding]
Heb alleen nog de homewizzard kWh meters eraan hangen.
Het enige wat ik daarin zie ben momenteel niet thuis anders had ik het nu kunnen checken is dat ik een opstartpiek heb van 1200 watt van ongeveer een 5 minuten.
Daarna springt hij terug naar de 7 a 800 watt hij schommelt hier een beetje tussen.
Als hij zo heel de winter door draait ben ik tevreden 😅
Bij een opstart een keer bij je scherm blijven staan en je homewizard op je mobiel erbij. De waardes zijn bij elke keer zelfde Hz wel ongeveer gelijk met de W in homewizard. Daarna weet je t wel ongeveer . Hoeveelheid hz staat onderin homescreen. En ook achter de (i) opnam er binnenunit.camel1987 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:28:
[...]
Ik kan niet echt op afstand zien hoeveel hz hij draait als hij rond die 800 watt draait op dit moment.
Heb alleen nog de homewizzard kWh meters eraan hangen.
Het enige wat ik daarin zie ben momenteel niet thuis anders had ik het nu kunnen checken is dat ik een opstartpiek heb van 1200 watt van ongeveer een 5 minuten.
Daarna springt hij terug naar de 7 a 800 watt hij schommelt hier een beetje tussen.
Ja vermoedelijk wel inderdaad toch maar eens gaan kijken voor een intel nuc om home assistant te gaan draaien.Get!em schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:32:
[...]
Bij een opstart een keer bij je scherm blijven staan en je homewizard op je mobiel erbij. De waardes zijn bij elke Hz wel ongeveer gelijk met de W in homewizard. Hoeveelheid hz staat onderin homescreen. En ook achter de (i) opnam er binnenunit.
Met de leejow module kun je gewoon alles mooi op afstand uitlezen.
Hopelijk binnenkort met iets van itho zelf ook.
Was daarop aan het wachten maar nu tegen de koudere dagen is het toch wel makkelijk om toch meer informatie te verkrijgen om te zien of hij toch nog wat beter afgesteld kan worden.
/f/image/i2S0uTNF9JBVoauA7TONLFOx.png?f=fotoalbum_large)
Mijn 65 komt enkel boven de 1000w uit als ie tapwater stookt. De rest van de tijd tokkelt hij rond de 500w na de opstart piek.
Nachtverlaging van 22:00 tot 06:00 uur
[ Voor 4% gewijzigd door Bavo4 op 02-11-2024 22:37 ]
Ik ben me eigen nu een beetje aan het inlezen want wil nu toch wel graag gaan kijken of ik een boiler kan gaan plaatsen.
Ik heb vernomen dat de 240 liter vaten van itho ook met een beugel kan ophangen en heb eigenlijk maar 1 optie om het vat te plaatsen en dat is boven een trapopgang waar ik een vlondertje moet maken waar ik dan alles op moet plaatsen.
Ik heb hier maar beperkte hoogte tot me beschikking vandaar liever een 240 liter vat.
Echter weet ik niet hoe ik de vrouw moet overtuigen en twijfel zelf ook wel of ik aan 240 liter wel genoeg ga hebben.
4 personen waarvan 2 vrouwen met lang haar en houden van standje sauna.
Heb al het een en ander getimed vooral als de vrouw en dochter de haren wassen staan ze gemiddeld toch wel 15 a 20 minuten onder de douche.
De douche verbruikt op dit moment 6 liter p/m en we douchen meestal met 4e achter elkaar in de avond.
Tussen de douchebeurten zit hooguit een klein half uurtje.
Maar het kan ook voorkomen dat er maar een 10 15 minuten tussen zit.
Zijn er toevallig nog meer mensen met ongeveer dezelfde situatie en zou je je ervaring hierin willen delen ?
Nee dat niet. Wel een amber voor beneden en een amber voor boven;)erniee schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:03:
Hallo, zijn er al ervaringen met 2 Ambers in cascade?
@camel1987 , @Whiskey48 heeft dit uitgeschreven in een post.timpel_800 schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:08:
Zover ik weet kan de amber gewoon genoeg warm water maken terwijl je staat te douchen. Is eerder over geschreven misschien ff zoekfunctie op douchen dan kom je de posts wel tegen @camel1987
Als ik jullie zo hoor praten, dan vergelijken jullie een Amber 65 en een 120, dus waarschijnlijk ook een formaat en of mate van isolatie.camel1987 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:35:
[...]
De stooklijn bedoel je ?
Denk dat het er ook wel aan ligt welke amber je hebt ik heb de Amber 65 en dit heb ik nu ingesteld [Afbeelding]
Ik maak ook maar 2 runs per dag van 2 a 3 uurtjes
Heb je een grote woning, dan kan een amber 120 eerst best wel even moeten stampen om al het water op temperatuur te krijgen voordat hij gaat moduleren. En dan je heb je ook nog de 1.01 1.02 1.03 setting die heel bepalend is in het gedrag.
Het blijft lastig zoeken naar oude posts, als je 363 pagina's op het forum hebt... Zoals ik het mij herinner, een Amber 95 houdt het bij (dus onbeperkt douchen) op Eco-stand (55Hz), met een redelijk waterverbruik (waterbesparende regendouche). Een 65 zal het iets moeilijker hebben, maar de combi van 240L en af en toe 10 minuten föhnen tussen de douchebeurten kan helpen...Stoker schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:32:
[...]
@camel1987 , @Whiskey48 heeft dit uitgeschreven in een post.
@tonwes99
Dat is dus het punt ik hoef er echt niet mee te komen dat er op afspraak gedoucht moet worden.
Vandaar dat ik wel zeker wil weten dat het ook gewoon kan maar als dat al besproken is hier ga ik dat ff opzoeken.
Het is ook niet dat het maar een paar honderd is die er weer bij komen maar toch gauw een grapje van 25 2600.
En als we dan op afspraak moeten gaan douchen wacht ik liever op ooit een andere oplossing 😂.
Idd. Met vaten van andere aanbieders heb je meer vrijheid in afmetingen, maar voordeel van die Itho-vaten is dat de inhoud iets beter benut wordt dan vaten waar een flinke spraal doorlooptcamel1987 schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:55:
Ik ga eens terugzoeken bedankt
@tonwes99
Dat is dus het punt ik hoef er echt niet mee te komen dat er op afspraak gedoucht moet worden.
Vandaar dat ik wel zeker wil weten dat het ook gewoon kan maar als dat al besproken is hier ga ik dat ff opzoeken.
Het is ook niet dat het maar een paar honderd is die er weer bij komen maar toch gauw een grapje van 25 2600.
En als we dan op afspraak moeten gaan douchen wacht ik liever op ooit een andere oplossing 😂.
Ik heb een 300 ltr vat met spiraal (Inventum Maxtank HPB 300L). Het tapwater wordt verwarmd met de Amber 95 echter wanner de tapwatervraag te hoog wordt en de Amber onvoldoende kan bijverwarmen springt het spiraal bij. Tapwater via Amber ingesteld op max 55 graden en ondergrens op 50 graden. Spiraal springt bij op ondergens van 47 graden.tonwes99 schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:50:
[...]
Idd. Met vaten van andere aanbieders heb je meer vrijheid in afmetingen, maar voordeel van die Itho-vaten is dat de inhoud iets beter benut wordt dan vaten waar een flinke spraal doorloopt
Wij zijn met 4 personen thuis waarvan ook 2 dames met langen haren 😂camel1987 schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:55:
Ik ga eens terugzoeken bedankt
@tonwes99
Ik heb een horizontaal 150 liter vat ( niet Itho ) waarbij we met de 65 nog nooit onder een koude douche hebben gestaan.
Ik stook hem 1 x per dag op naar 52 graden, en hij mag bijspringen als het vat onder de 38 graden komt.
Je moet natuurlijk niet denken dat je alle 4 achter elkaar 15 minuten kokend heet kan douchen.
Maar met een beetje begrip en planning kan je met 150 liter prima uit de voeten.
Ps. Planning komt vanzelf na de eerste koude douchebeurt als ze echt eigenwijs zijn 😂
Dat is wel weer een voordeel van niet-Itho vaten, vaak een extra spiraal in het boilervat.evertmulder schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:58:
[...]
Ik heb een 300 ltr vat met spiraal (Inventum Maxtank HPB 300L). Het tapwater wordt verwarmd met de Amber 95 echter wanner de tapwatervraag te hoog wordt en de Amber onvoldoende kan bijverwarmen springt het spiraal bij. Tapwater via Amber ingesteld op max 55 graden en ondergrens op 50 graden. Spiraal springt bij op ondergens van 47 graden.
Wanneer houdt jouw Amber het dan niet bij? (Dat was immers de vraag van @camel1987
Als eerste vraag die bij mij opkomt waar zit de TC sensor (in het vat mag ik hopen)Get!em schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:14:
[...]
Hier met amber 120 start hij met 70-90Hz en dan gaat hij naar 2200-2800W.
36Hz is hier 700-800W
Maar goed , hier draait hij voorlopig nog met buffer. Aanvoer temperatuur van Amber is daardoor ruim 10C hoger dan de uiteindelijke retour temperatuur van de Vloerverwarming. Buffervat mengt het volledig tot halverwege de delta. Dus amber draait met delta t 5 en vloerverwarming ook. Typische situatie is dus dat Tuo 32C is, buffer (en dus aanvoer vloerverwarming en retour Amber) 27C en retour vloerverwarming 22C. Draait dus elk als aparte circuits met eigen delta T 5C.
Tc setpoint op heat curve is dan 27C, maar dat zegt dus niks over de daadwerkelijke productie temperatuur van de Amber. Die moest zojuist met onderstaande afbeelding naar 36C om setpoint van 29,5C te halen. Dat bij 3C buiten temperatuur. Geen wonder dat hij even hard moest werken.
[Afbeelding]
In jouw situatie is het buffervat traditioneel aangesloten en heb je een hogere temperatuur nodig
in het vat dan afgifte, anders koel je het vat af en uiteindelijk ook de woning.
Als je het correct wilt doen, dan TC in buffer TV1 op de leiding na buffer en externe pomp
en setting M11.05 (buffervat) op aan.
Dan gaat de regeling stooklijn op TV1
Het is ook niet zo dat elke douchebeurt 15 minuten duurt hoor ik stap eronder was me eigen en ben er weer onderuit.Bavo4 schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:28:
[...]
Wij zijn met 4 personen thuis waarvan ook 2 dames met langen haren 😂
Ik heb een horizontaal 150 liter vat ( niet Itho ) waarbij we met de 65 nog nooit onder een koude douche hebben gestaan.
Ik stook hem 1 x per dag op naar 52 graden, en hij mag bijspringen als het vat onder de 38 graden komt.
Je moet natuurlijk niet denken dat je alle 4 achter elkaar 15 minuten kokend heet kan douchen.
Maar met een beetje begrip en planning kan je met 150 liter prima uit de voeten.
Ps. Planning komt vanzelf na de eerste koude douchebeurt als ze echt eigenwijs zijn 😂
Ik douche hooguit maximaal 5 minuten.
Het gaat me echter gewoon dat de vrouwen mocht het nodig zijn niet onder een koude douche hoeven te staan.
Maar heb zo onder de zoekknop douchen gezocht en zoals ik het lees zou 240 liter ruim voldoende moeten zijn voor de 2 dames.
Kom echter de berekening van wiskey nergens tegen 😅
We gaan de badkamer ook nog verbouwen en heb ben me eigen ook aan het verdiepen in een dwtw goot aangezien een pijp hier geen optie is omdat de douche op de begane grond is.
Dit zou ook al een hele verbetering en minder capaciteit moeten vragen van de boiler.
Ook komt er in de Keuken een quooker pro3 dus dan moet ik met een 240 liter vat toch wel een heel eind komen.
Even mijn reactie als leek. Amber gaat bij mij het tapwater verwarmen wanneer het onder de 50 graden komt. Als er teveel vraag van het warme tapwater is en de Amber kan de warmtevraag niet aan dan zal de temperatuur tapwater verder dalen en dan springt het spiraal bij wanner het het tapwater 47 graden wordt.tonwes99 schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:28:
[...]
Dat is wel weer een voordeel van niet-Itho vaten, vaak een extra spiraal in het boilervat.
Wanneer houdt jouw Amber het dan niet bij? (Dat was immers de vraag van @camel1987
Dan sprint de spiraal bij om binnen de maximale tijd te blijven.
Evert, je hebt wel een klein bereik ingesteld, 55oC maar gaat al bijverwarmen bij 50oC. Gaat hij dan niet heel vaak op een dag aan en uit?
Jij hebt het w.s. over de BUH in de Amber en ik heb het over de spiraal in het tapwatervatBavo4 schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:41:
De experts mogen me verbeteren als ik het niet juist heb, maar volgens mij springt de spiraal in de Amber pas bij als de ingestelde maximale draaitijd tapwater benaderd wordt en Amber vermoed dat ze de setpoint niet gaat halen binnen die tijd.
Maxtank 300L Boiler t.b.v. warmtepomp heeft een stilstandverlies van 68W/uur.tonwes99 schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:50:
@evertmulder heeft een spiraal in het vat zelf, niet aangestuurd door de Amber maar door een thermostaat in het vat zelf.
Evert, je hebt wel een klein bereik ingesteld, 55oC maar gaat al bijverwarmen bij 50oC. Gaat hij dan niet heel vaak op een dag aan en uit?
Ik ben alleen en gebruik dus relatief weinig tapwater. De tapwaterboiler is de afgelopen maanden 1 x dag gaan verwarmen met op zaterdag een legionellarun.
Dit kan je vinden onder bijverwarming.Bavo4 schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:41:
De experts mogen me verbeteren als ik het niet juist heb, maar volgens mij springt de spiraal in de Amber pas bij als de ingestelde maximale draaitijd tapwater benaderd wordt en Amber vermoed dat ze de setpoint niet gaat halen binnen die tijd.
Daar kan je prio tapwater aanvinken, daarna een paar regels daaronder kan je instellen hoeveel minuten hij er maximaal over mag doen om het tapwater 1 *C te verwarmen. Als hij er langer over doet, dan zet hij het E element erbij. Dus niet te kort zetten.
Maar in de praktijk hebben de meeste gebruikers dit niet nodig.
Dat wil ik juist niet hebben. Ik neem een 300 liter boiler zodat hij niet in de avond hoeft bij te verwarmen als hier wordt gebadderd of wordt gedoucht. 2 voordelen. Overdag opwarmen heb je een veel hogere Cop in de winter en straks als salderen eraf is stook ik op zonnepanelen stroom.timpel_800 schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:08:
Zover ik weet kan de amber gewoon genoeg warm water maken terwijl je staat te douchen. Is eerder over geschreven misschien ff zoekfunctie op douchen dan kom je de posts wel tegen @camel1987
Even een vraag, waar kan "bijverwarming" en "primo" vinden. Ik kan het niet in de handleiding Amber vindenStoker schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:28:
[...]
Dit kan je vinden onder bijverwarming.
Daar kan je primo tapwater aanvinken, daarna een paar regels daaronder kan je instellen hoeveel minuten hij er maximaal over mag doen om het tapwater 1 *C te verwarmen. Als hij er langer over doet, dan zet hij het E element erbij. Dus niet te kort zetten.
Maar in de praktijk hebben de meeste gebruikers dit niet nodig.
Sorry. Primo moet prio zijn.evertmulder schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:49:
[...]
Even een vraag, waar kan "bijverwarming" en "primo" vinden. Ik kan het niet in de handleiding Amber vinden
M10.04 en M10.06
P51
Ik snap wat je zegt, voordeel is dan dat de gebufferde warmte uit t vat eerst een paar minuten gebruikt word bij warmtevraag, zonder dat amber aan gaat.bommer schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:30:
[...]
Als eerste vraag die bij mij opkomt waar zit de TC sensor (in het vat mag ik hopen)
In jouw situatie is het buffervat traditioneel aangesloten en heb je een hogere temperatuur nodig
in het vat dan afgifte, anders koel je het vat af en uiteindelijk ook de woning.
Als je het correct wilt doen, dan TC in buffer TV1 op de leiding na buffer en externe pomp
en setting M11.05 (buffervat) op aan.
Dan gaat de regeling stooklijn op TV1
Maar Tc sensor hangt hier op leiding tussen buffer en cv-pomp. Dit was zelfs na de pomp, maar dan koelde de tc na uitschakelen pomp af tot omgevingstemperatuur. Gedrag is nu al iets fijner.
Tc sensor in buffervat lijkt hier niet mogelijk. Zit geen aansluiting lijkt t. Of ik moet 1 van de overgebleven aansluitingen gebruiken voor aan/afvoer (zitten er 6 op)
Ik zal ook even terugzoeken. Iemand anders bevestigde mijn punt met een berekening.camel1987 schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:36:
[...]
Kom echter de berekening van wiskey nergens tegen 😅
tonwes99 in "Itho Daalderop Amber"
Enige is dat ik mijn Amber heb gelimiteerd op 55hz (F4) en op de eco stand staat, dus ik heb veel minder vermogen beschikbaar dan in de berekening.
[ Voor 29% gewijzigd door Whiskey48 op 03-11-2024 13:39 ]
Waar kun je deze gegevens vinden?Stoker schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:39:
[...]
Standaard heeft tapwater prio, die kan je uitschakelen met 3.03.
3.04 en 3.05 geven aan hoelang hij minimaal en maximaal mag draaien wanneer prio aan staat
[Afbeelding]
3.09 aan is Max 55hz voor tapwater, staat hij uit, dan gaat het volgas.
3.10 onder welke temperatuur hij automatisch overgaat zonder eco stand, want je hebt je tijd dan immers nodig om je woning te verwarmen,
Er zit wel een handleiding bij de amber maar niet zo uitgebreid als in jou uitleg
Er hoort een dompelbuis geplaatst te worden in het buffer, hier kan de TC sensor in.Get!em schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:13:
[...]
Ik snap wat je zegt, voordeel is dan dat de gebufferde warmte uit t vat eerst een paar minuten gebruikt word bij warmtevraag, zonder dat amber aan gaat.
Maar Tc sensor hangt hier op leiding tussen buffer en cv-pomp. Dit was zelfs na de pomp, maar dan koelde de tc na uitschakelen pomp af tot omgevingstemperatuur. Gedrag is nu al iets fijner.
Tc sensor in buffervat lijkt hier niet mogelijk. Zit geen aansluiting lijkt t. Of ik moet 1 van de overgebleven aansluitingen gebruiken voor aan/afvoer (zitten er 6 op)
Wat er nu gebeurt is dat de Amber het setpoint gaat proberen te halen op TC.
Maar door mening in het vat, door retour water duurt het veel langer voor dat het spul op temperatuur komt.
Resultaat is dat er veel meer vermogen in moet, ook de reden dat je uittrede temperatuur omhoog schiet.
Amber probeert het setpoint te halen, dat lukt niet dus meer vermogen er in.
Conclusie is dat je een zeer inefficiënt systeem hebt op deze manier. Het kan al efficiënter door de sensoren correct te plaatsen.
Maar beter zou zijn het buffer parallel te plaatsen en dan de TC sensor op het t-stuk naar het buffer.
op deze manier gaat er de juiste temperatuur de afgifte in en dient het buffer alleen maar als anti-pendel bij naregeling en defrost voorraad (voordeel huis koelt niet af en snelle defrosts).
Ideaal zou zijn als we ook de snelheid van de waterpomp van de Amber zou kunnen regelen en matcheb met de pomp in/aan de afgifte zijde.
Maar dan zij we op een aardig regeltechnische niveau bezig. wat de meeste hier ver boven de pet gaat.
Vraag mij trouwens af waar jouw installateur zat met zijn gedachte, ik denk niet in warmtepomp land.
Deze wijken bij mij veel af wat al eerder in het forum genoemd is door mij.
TUO geeft aan 46,7°C
Warmtebeeldcamera 48,2°C op de aanvoerleiding.
TUI geeft aan 47,9°C
Warmtebeeldcamera 44,6°C
Delta T AMBER geeft aan -1,1K dus een negatieve waarde!!
Terwijl werkelijk een positieve delta T is van 3,6K.
:strip_exif()/f/image/ewHceA5Al5RsZOF4YsLmfTWQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HZ7VCq6plZMmTFbLaJWvVxiD.jpg?f=fotoalbum_large)
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
Duidelijk alleen deze berekening is voor mij dus niet van toepassing aangezien ik alleen het verticale vat kan plaatsen.Whiskey48 schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:30:
[...]
Ik zal ook even terugzoeken. Iemand anders bevestigde mijn punt met een berekening.
tonwes99 in "Itho Daalderop Amber"
Enige is dat ik mijn Amber heb gelimiteerd op 55hz (F4) en op de eco stand staat, dus ik heb veel minder vermogen beschikbaar dan in de berekening.
240L is vermoedelijk moet eerst nog een hele schuine wand wegslopen voordat ik echt ga zien wat ik kwijt kan.
Dus wat ik al zei heb zo weereens heel het topic doorlezen met douchen in de zoek functie en ben er zo wel een beetje positief over dat 240 het wel redelijk moet gaan redden.
Quooker in de keuken eventueel een dwtw goot zal ook een groot vraaggedeelte van de sww verminderen.
Ja dat begin ik ook steeds meer te twijfelen. Terwijl ze toch van origine geen gasketel bedrijf zijn maar een pure zonnepanelen/warmtepomp/ ventilatie bedrijf.bommer schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:40:
[...]
Vraag mij trouwens af waar jouw installateur zat met zijn gedachte, ik denk niet in warmtepomp land.
Nu afspraak gemaakt dat buffer nog even zo blijft mee draaien en later de beslissing te nemen om naar parallel zoals jij noemt of geheel weg te halen.
Negatieve effecten zijn inderdaad duidelijk. Vandaag 3 x een run van elk een half uur tot uur en Tc heeft nooit setpoint bereikt (mede omdat ik hem op zondag ochtend tot 10uur in geluidsreductiemodus laat draaien). Tc haalde maximaal 25c en setpoint was vanwege vorst vannochtend 31c. Zelfs de laatste run op 90Hz van 30min bracht Tc niet op setpoint. Huis is op dat moment opgewarmd door de zon en hij ging van 90Hz naar uit.
Zit ook nog steeds te wachten op de software update. Nu nog 226. Defrost modus ging gister rond 1830 aan ( t ambient <5c) en vanochtend rond 6 uit (t ambient >0C ), maar sinds 9.45 staat hij weer aan (volgens log in HA / module leejoow)
[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 03-11-2024 14:36 ]
... Naja, als het huis (met kids) is opgeruimd maar en keer
Heb al aardig wat "cowboys" gesproken, vooral veel de het er even naast doen omdat zonnepanelen nu niet lekker lopen...
Wil gewoon een partij hebben die goed adviseerd (compleet van gas af) en alles onzorgt van A tot Z. Ben zelf geen klusser maar een handje helpen is geen probleem uiteraard.
Alles koppelen en uitlezen is vaak niet moeilijk. Àlles gebruiksvriendelijk in dashboard neerzetten wel wat meer moeite.Whiskey48 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:45:
Hmm, misschien ook maar eens Homey Assistant gaan uitvogelen. Heb al een Intel N100 pc met alle HA adapters (zigbee, Zwavel, Matter) ... Maar heb zo geen zin in om alles in te moeten gaan stellen en uitzoeken hoe dat moet.
Je bedoelt Home Assistant;)
Als je nou de zijkant loshaalt en je haalt je tui van de buis. Zakt dan ok doe tui waarde, of juist dan de tuo?isalenedean schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:55:
@Carboy54 @Stoker komt er nog een optie om de TUI rn TUO sensoren te ijken/ corrigeren?
Deze wijken bij mij veel af wat al eerder in het forum genoemd is door mij.
TUO geeft aan 46,7°C
Warmtebeeldcamera 48,2°C op de aanvoerleiding.
TUI geeft aan 47,9°C
Warmtebeeldcamera 44,6°C
Delta T AMBER geeft aan -1,1K dus een negatieve waarde!!
Terwijl werkelijk een positieve delta T is van 3,6K.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Simpelste optie is een kant en klare HA voorgeïnstalleerd op een thin client, vanaf eur20 op marktplaats. De Eastron kWh meters, HomeWizard plugs en P1 meter en al dat Tuya aan/uit spul wordt vanzelf herkend.Whiskey48 schreef op zondag 3 november 2024 @ 14:45:
Hmm, misschien ook maar eens Homey Assistant gaan uitvogelen. Heb al een Intel N100 pc met alle HA adapters (zigbee, Zwavel, Matter) ... Maar heb zo geen zin in om alles in te moeten gaan stellen en uitzoeken hoe dat moet.
Voor de Amber gebruik ik de module van @leejoow , werkt direct uit de doos, inclusief extra contactjes waarmee je vanuit HA bijvoorbeeld SG of Koelen aan kan zetten. Moet mij alleen nog verdiepen in de upgrade, zodat ik ook zonder deze contacten direct via ModBus van alles kan lezen en schrijven.
Idd, presentatie, historische analyses en uitbreiding met COP berekening of automatisering, bijv. adhv. PV-vermogen, dat vergt echt meer tijd/verdieping.
Dat zal ik vd week eens proberen. Het rare is dat bij een sww run hij negatief eindigt maar tijdens een normale verwarmings run hij net niet negatief wordtStoker schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:14:
[...]
Als je nou de zijkant loshaalt en je haalt je tui van de buis. Zakt dan ok doe tui waarde, of juist dande tuo?
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
Ehh, Homey Assistant iddGet!em schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:04:
[...]
Alles koppelen en uitlezen is vaak niet moeilijk. Àlles gebruiksvriendelijk in dashboard neerzetten wel wat meer moeite.
Je bedoelt Home Assistant;)
Ik ga het eens proberen, ik prop mezelf nu steeds naar het hok onder de trap, begint wat irritant te worden. HA met de module van Leejoow (heb ik ook al) is dan wel prettig.
[ Voor 7% gewijzigd door Whiskey48 op 03-11-2024 16:21 ]
PM, maar hier zelf geen ervaring meeDracula schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:43:
Iemand nog tips voor een goede adviseurs en installateur in de bollenstreek (regio Lisse/Hillegom)?
Krijg je ook een foutmelding, of is het meer een gevoelskwestie dat je het wil begrijpen waarom dit zo is?isalenedean schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:19:
[...]
Dat zal ik vd week eens proberen. Het rare is dat bij een sww run hij negatief eindigt maar tijdens een normale verwarmings run hij net niet negatief wordt
@koevlaas2 Woont volgens mij bij je in de buurt. Of die Amber doet weet ik niet.Dracula schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:43:
Iemand nog tips voor een goede adviseurs en installateur in de bollenstreek (regio Lisse/Hillegom)?
Heb al aardig wat "cowboys" gesproken, vooral veel de het er even naast doen omdat zonnepanelen nu niet lekker lopen...
Wil gewoon een partij hebben die goed adviseerd (compleet van gas af) en alles onzorgt van A tot Z. Ben zelf geen klusser maar een handje helpen is geen probleem uiteraard.
Het eerstgenoemde, wat grafieken, Smart Grid aan/uit zetten, evt stooklijn oid aanpassen is al méér dan voldoende.tonwes99 schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:17:
[...]
Simpelste optie is een kant en klare HA voorgeïnstalleerd op een thin client, vanaf eur20 op marktplaats. De Eastron kWh meters, HomeWizard plugs en P1 meter en al dat Tuya aan/uit spul wordt vanzelf herkend.
Voor de Amber gebruik ik de module van @leejoow , werkt direct uit de doos, inclusief extra contactjes waarmee je vanuit HA bijvoorbeeld SG of Koelen aan kan zetten. Moet mij alleen nog verdiepen in de upgrade, zodat ik ook zonder deze contacten direct via ModBus van alles kan lezen en schrijven.
Idd, presentatie, historische analyses en uitbreiding met COP berekening of automatisering, bijv. adhv. PV-vermogen, dat vergt echt meer tijd/verdieping.
Mijn Homey stuurt de Smart Grid al aan mbv een Shelly Uni, dat werkt out of the box met apps en een simpele manier om in te stellen.
Het liefste heb ik alles in 1 platform, maar de Leejoow module krijg je niet (mbv een app) op Homey. ... Ik vind Homey echt ideaal, super simpel, elke idioot snapt het direct, simpel met apps, alle merken staan er op ... Maar maatwerk natuurlijk niet, dat kan HA alleen. (Beetje Apple vs Android mijn ervaring).
... Naja, misschien ga ik HA eens een keer de kans geven (alleen voor de Amber) ... Kijk dan wel hoe het bevalt.
:strip_exif()/f/image/DQB7zJF7taK2fG1YYDJG4rpZ.jpg?f=fotoalbum_large)