• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:54
@Whiskey48 zelfs mij lukt het en als er eentje lomp is hier onder ons in het amber draadje ben ik het wel 😂.
Beginnende met dashboard is gemaakt nu de leejow module nog en een nucje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmYVNme65RSIyGO1uJztEO8Wvgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbaX48bfkqQaco58nwWh06L2.jpg?f=fotoalbum_large

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Whiskey48 schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:21:
[...]

Ehh, Homey Assistant idd :p
Ik ga het eens proberen, ik prop mezelf nu steeds naar het hok onder de trap, begint wat irritant te worden. HA met de module van Leejoow (heb ik ook al) is dan wel prettig.
Ooh, echt Homey Assistant… beide in 1. Ja dat kan ook..

https://community.homey.a...ntegreren-met-homey/77587

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:14
Oh held, dank!!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-12 22:05
Dracula schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:43:
Iemand nog tips voor een goede adviseurs en installateur in de bollenstreek (regio Lisse/Hillegom)?

Heb al aardig wat "cowboys" gesproken, vooral veel de het er even naast doen omdat zonnepanelen nu niet lekker lopen...

Wil gewoon een partij hebben die goed adviseerd (compleet van gas af) en alles onzorgt van A tot Z. Ben zelf geen klusser maar een handje helpen is geen probleem uiteraard.
Heb de amber draaien in de buurt. Mocht je een keer willen kijken ben je welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door Guus. op 03-11-2024 18:31 ]

• Get!em
  • Niet online
Over in de buurt gesproken. Ik had al eerder eens een video van het geluid gepost. Maar nu er wat meer 120 eigenaren zijn, even een check vraag: is bij jullie het geluid ook zo?
Dit zoemt bij mij door hele huis en is geen trilling van de buizen.

https://streamable.com/8kgham

• Whiskey48
camel1987 schreef op zondag 3 november 2024 @ 17:41:
@Whiskey48 zelfs mij lukt het en als er eentje lomp is hier onder ons in het amber draadje ben ik het wel 😂.
Beginnende met dashboard is gemaakt nu de leejow module nog en een nucje

[Afbeelding]
Ik ga het uitprinten!
De button+ hangt ook nog aan de muur niks te doen, laat enkel de temperatuur, tijd en dynamische tarieven zien. Knoppen doen nog niks.
Als je weet wat je moet doen is het vast heel simpel, maar misschien gewoon eens wat YouTube filmpjes gaan kijken voor dit soort dingen.
Ik ga het uitvogelen!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:52
Get!em schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:02:
Over in de buurt gesproken. Ik had al eerder eens een video van het geluid gepost. Maar nu er wat meer 120 eigenaren zijn, even een check vraag: is bij jullie het geluid ook zo?
Dit zoemt bij mij door hele huis en is geen trilling van de buizen.

https://streamable.com/8kgham
Ik kan mij voorstellen dat je hier "gek" van wordt. Bij mij absoluut geen geluid/zoemtoon als bij jou. Mijn Amber functioneert fluisterstil. Anders Itho langs laten komen mocht er niemand een oplossing hebben

• Get!em
  • Niet online
evertmulder schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:59:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat je hier "gek" van wordt. Bij mij absoluut geen geluid/zoemtoon als bij jou. Mijn Amber functioneert fluisterstil. Anders Itho langs laten komen mocht er niemand en oplossing hebben
Dank. Het is ook idioot. Staat hier al 2 uur op 90Hz te stampen, met twee defrosts. Hij schakelt nu de BUH nog bij ook.
Totaal actueel verbruik nu 5800W over twee fases!!!!
Tc zit na deze twee uur nog steeds 5c onder de heatingcurve setpoint van 30C !Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsKjzxXwmQXF4h_phsFKm7LqVAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHlye3qnEn555HW40euDjmTt.jpg?f=fotoalbum_large

Edit, na 30min met BUH en 90Hz (dus maximale van maximale) is Tc nog steeds niet op heatcurve. Scheelt nog steeds 1C

[ Voor 35% gewijzigd door Get!em op 03-11-2024 21:33 ]

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:51
Dat zijn pittige runs @Get!em ... De Amber 65 draait voornamelijk onder de 50hz waarbij er praktisch geen geluid uit de warmtepomp komt. Zeker geen bromtoon. Eigenlijk hoor je alleen de ventilator, welke op een paar meter afstand ook praktisch onhoorbaar is.
Zal hem binnenkort eens naar 90hz pushen om te kijken hoe het dan is. Al begrijp ik dat je vooral op zoek bent naar Amber-120 ervaringen.

[ Voor 9% gewijzigd door -JB- op 03-11-2024 23:41 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:00
Ik denk Idd dat het de belasting is. Mijn 95 hoor je nauwelijks als hij 900W gebruikt en water van 40oC maakt. Als hij 1800W gebruikt voor sww ga je hem meer horen, dat is nog steeds op eco stand/55Hz.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:04
-JB- schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:25:
Dat zijn pittige runs @Get!em ... De Amber 65 draait voornamelijk onder de 50hz waarbij er praktisch geen geluid uit de warmtepomp komt. Zeker geen bromtoon. Eigenlijk hoor je alleen de ventilator, welke op een paar meter afstand ook praktisch onhoorbaar is.
Zal hem binnenkort eens naar 90hz pushen om te kijken hoe het dan is. Al begrijp ik dat je vooral op zoek bent naar Amber-120 ervaringen.
Die zijn er hier genoeg. Wij horen de 12 kW nooit ook niet op 90 Hz. Alleen heel zachtjes de waterpomp in de bijkeuken door stalen leidingen. Verder niet. Getlem heeft een opeenstapeling van installatie fouten door zijn installateur hier laten vaststellen. Dus beter de zaak nu eens goed aan te pakken en een apart topic aan te maken. Het lijkt er hier nu steeds op dat alle problemen door zijn Amber worden veroorzaakt

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 04-11-2024 13:36 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:38
Ik heb een Amber 120. Het geluid zodanig in het filmpje herken ik niet zo hard. Bij 90hz hoor ik de warmtepomp echt wel buiten maar zeker niet binnen.

Caveats voor hieronder:
* 100% vloerverwarming huis. Boven is ongeregeld en staat helemaal open, er moet nog 40m2 aan vloerverwarming bijkomen (super geisoleerd deel van huis)
* 20 meter aan 28mm buitendiameter ongeisoleerd buiswerk in de onverwarmde garage. (Komt eraan..)
* Regeling is nog niet optimaal, nog best aan het zoeken naar een optimum waar de warmtepomp vaker draait zonder dat het huis weer te warm wordt.
* Regeling is nu: thermostaat op 20.5, hysteresis op 0.5. Dus hij begint met verwarming om 20 en eindigt op 21.

Dit was vanmorgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpZreJ6jIygvxL52oTYjhY4P2Ys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zLUrX08jF4WOlPXKoJ53sh2Q.png?f=fotoalbum_large

* Oranje is TC

De warmtepomp had al gedraaid in de avond, maar nu nog een run in de ochtend.

Wat mij opvalt:
* Hij blijft 90hz draaien voor zeker een uur, die eerste boog is allemaal 90hz
* Tijdens de 90hz run zie je dat de outdoor coil unit kouder blijft worden totdat er een defrost gebeurt.
* Ambient temperatuur (buiten sensor) daalt vrijwel gelijk 2 graden als de warmtepomp draait.
* Vind het wel mooi om te zeggen dat de Amber 120 ook echt daadwerkelijk 12kw levert. Ik reken dit uit met de pompsnelheid en kom op maximaal 12.5kw

Dit is een frost en defrost denk ik in actie. Ik heb de liniaal er niet bijgepakt maar heb ik last van een recirculatie probleem? De bakken heb ik al verhuisd.

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:33:
[...]

Die zijn er hier genoeg. Wij horen de 12 kW nooit ook niet op 90 Hz. Alleen heel zachtjes de waterpomp in de bijkeuken door stalen leidingen. Verder niet.
Dank voor die referentie. Als ik jou daaruit begrijp: Het is dus niet het normale geluid van de Amber wat je hoort op de video.
Getlem heeft een opeenstapeling van installatie fouten door zijn installateur hier laten vaststellen. Dus beter de zaak nu eens goed aan te pakken en een apart topic aan te maken. Het lijkt er hier nu steeds op dat alle problemen door zijn Amber worden veroorzaakt
Ik moet inderdaad de zaken laten aanpakken, want zoals vannacht kan echt niet. Gisteravond en vannacht, vanochtend samen 35kWh elektrisch verbruik in een lange run van 12 uur lang, met defrosts elk uur en BUH gebruik op helft van de tijd. Tc heeft nooit de setpoint waarde bereikt en zat er meest 5graden lager. Hij heeft steeds max van max zitten draaien (90Hz en daarna 55Hz tegen de geluidsreductie).

Let wel, ik probeer hier juist niet te klagen maar info op te halen wat normaal is en wat niet normaal is.
Ook even met @Stoker ruggespraak gehouden over welke zaken ik best snelst kan laten aanpakken.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 04-11-2024 17:00 ]

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:16
Get!em schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:56:
[...]

Dank voor die referentie. Als ik jou daaruit begrijp: Het is dus niet het normale geluid van de Amber wat je hoort op de video.

[...]

Ik moet inderdaad de zaken laten aanpakken, want zoals vannacht kan echt niet. Gisteravond en vannacht, vanochtend samen 35kWh elektrisch verbruik in een lange run van 12 uur lang, met defrosts elk uur en BUH gebruik op helft van de tijd. Tc heeft nooit de setpoint waarde bereikt en zat er meest 5graden lager. Hij heeft steeds max van max zitten draaien (90Hz en daarna 55Hz tegen de geluidsreductie).

Let wel, ik probeer hier juist niet te klagen maar info op te halen wat normaal is en wat niet normaal is.
Ook even met @Stoker ruggespraak gehouden over welke zaken ik best snelst kan laten aanpakken.
Ik heb gisteren aangedragen de sensoren te verplaatsen, dat kan je zelf en gaat je direct helpen

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Carboy54
Get!em schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:56:
[...]

[...]

Ik zou zeggen pas de tweakers methode toe en fl.k..r al die overbodige ballast ertussen uit. Ik denk dat je dan een stuk beter gaat slapen met een veel hogere efficiency _/-\o_ Mijn buren hebben een 12 kW over 120 m2 vvw plus radiatoren pomp rechtstreek op de verdelers ( 3 stuks ) met 26 mm inwendig staal en buiten RVS flex met 32 mm MLB.. Horen hem nooit en zijn verbaast over het lage stroom verbruik met een woning uit 1997.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 04-11-2024 18:30 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Carboy54
shadylog schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:02:
Ik heb een Amber 120. Het geluid zodanig in het filmpje herken ik niet zo hard. Bij 90hz hoor ik de warmtepomp echt wel buiten maar zeker niet binnen.

Caveats voor hieronder:
* 100% vloerverwarming huis. Boven is ongeregeld en staat helemaal open, er moet nog 40m2 aan vloerverwarming bijkomen (super geisoleerd deel van huis)
* 20 meter aan 28mm buitendiameter ongeisoleerd buiswerk in de onverwarmde garage. (Komt eraan..)
* Regeling is nog niet optimaal, nog best aan het zoeken naar een optimum waar de warmtepomp vaker draait zonder dat het huis weer te warm wordt.
* Regeling is nu: thermostaat op 20.5, hysteresis op 0.5. Dus hij begint met verwarming om 20 en eindigt op 21.

Dit was vanmorgen:

[Afbeelding]

* Oranje is TC

De warmtepomp had al gedraaid in de avond, maar nu nog een run in de ochtend.

Wat mij opvalt:
* Hij blijft 90hz draaien voor zeker een uur, die eerste boog is allemaal 90hz
* Tijdens de 90hz run zie je dat de outdoor coil unit kouder blijft worden totdat er een defrost gebeurt.
* Ambient temperatuur (buiten sensor) daalt vrijwel gelijk 2 graden als de warmtepomp draait.
* Vind het wel mooi om te zeggen dat de Amber 120 ook echt daadwerkelijk 12kw levert. Ik reken dit uit met de pompsnelheid en kom op maximaal 12.5kw

Dit is een frost en defrost denk ik in actie. Ik heb de liniaal er niet bijgepakt maar heb ik last van een recirculatie probleem? De bakken heb ik al verhuisd.
Laat hem bij 5 graden nacht temperatuur lekker door pruttelen op 36 Hz ipv volgas een uur draaien in de ochtend. Stooklijn dus aanpassen en hysterese naar max 0.5 graad verschil en zet vertraging ext. Thermostaat op 10 minuten. Resultaat zal ook zijn minder defrosts bij lekker lang laag O-)

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:43

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:28:
[...]

Ik zou zeggen pas de tweakers methode toe en fl.k..r al die overbodige ballast ertussen uit.
Helemaal mee eens !

Eerst back to basic
Als dat werkt ga je je eens bezig houden met home asisstant , leejow module en alle toeters en bellen waar blijkbaar meer aandacht naar uitgaat dan het systeem zelf.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Get!em
  • Niet online
Jan2023 schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:09:
[...]

Helemaal mee eens !

Eerst back to basic
Als dat werkt ga je je eens bezig houden met home asisstant , leejow module en alle toeters en bellen waar blijkbaar meer aandacht naar uitgaat dan het systeem zelf.
En bedankt hè…

Gewoon netjes met installateur afgesproken dat we eerste kou afwachten…
Dit zijn de eerste nachten sinds installatie waarop warmtevraag van huis substantieel zijn.

Leejoow module ondersteunt nu juist de mogelijkheid om de Amber te monitoren of hij doet wat hij moet doen.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Get!em schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:10:
[...]

En bedankt hè…

Gewoon netjes met installateur afgesproken dat we eerste kou afwachten…
Dit zijn de eerste nachten sinds installatie waarop warmtevraag van huis substantieel zijn.

Leejoow module ondersteunt nu juist de mogelijkheid om de Amber te monitoren of hij doet wat hij moet doen.
Prima , maar ik zou toch de aandacht wat verleggen.
Ik lees al heel lang verhandelingen over sensoren e.d. die naar je mening matig presteren en zo
Maar blijkbaar zit er in het ontwerp van het systeem iets goed fout
Keep it simple
Succes.

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-12 19:58
Stoker schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:23:
[...]

Krijg je ook een foutmelding, of is het meer een gevoelskwestie dat je het wil begrijpen waarom dit zo is?
@Stoker Geen foutmelding, uiteraard is het een gevoelskwestie, ik neem aan dat die sensoren er niet voor niks inzitten en een nuttige functie hebben (zeker op M1.01/ M1.03)
En een tweaker wil alles begrijpen😂🤘🤘

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjXGRhbcW9UURQ-h7HNurE8pgxg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/734UAdvL67s1hMM4FESQJqTv.png?f=fotoalbum_large

Hehe, ik zet m'n thermostaat morgen tussen 17:00 en 20:00 even iets lager (en daarvoor iets hoger) :+

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:33
Whiskey48 schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:39:
[...]

Het liefste heb ik alles in 1 platform, maar de Leejoow module krijg je niet (mbv een app) op Homey. ...
Volgens mij werkt Homey wel met MQTT. Zo heb ik de module ook zichtbaar in Domoticz ipv HA.
MQTT broker installeren, MQTT regel toevoegen aan script van Leejow en klaar is @Whiskey48

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• Whiskey48
Plexxodus schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:07:
[...]

Volgens mij werkt Homey wel met MQTT. Zo heb ik de module ook zichtbaar in Domoticz ipv HA.
MQTT broker installeren, MQTT regel toevoegen aan script van Leejow en klaar is @Whiskey48
Ga ik MQTT eerst proberen.
Ik heb MQTT eerder geprobeerd om te verbinden met de Heatbooster, dat was me niet gelukt. Maar ga het nog eens proberen om de Heatbooster en dan gelijk de Leejoow module te verbinden.

Ik ben niet dom, vind het leuk om zaken uit te zoeken, maar weet níks van home automation wat niet out of the box met apps direct werkt, daarom heb ik Homey zeg maar. Maar misschien is de tijd gekomen om me er eens in te gaan verdiepen, dan kan je gelijk veel meer. Thanks voor alle tips!

[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 05-11-2024 10:15 ]

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:04
camel1987 schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:56:
[...]

Duidelijk alleen deze berekening is voor mij dus niet van toepassing aangezien ik alleen het verticale vat kan plaatsen.
240L is vermoedelijk moet eerst nog een hele schuine wand wegslopen voordat ik echt ga zien wat ik kwijt kan.
...
Quooker in de keuken eventueel een dwtw goot zal ook een groot vraaggedeelte van de sww verminderen.
Hier het 240L horizontale vat met watermeter/sensor in de koude aanvoer, dus weet precies hoeveel we verbruiken. Met 4 thuis (3 dames) maar 2 daarvan zijn pas 4. Tot nu toe nog nooit boven de 200L verbruik uit gekomen in 1 dag, ik warm hem elke middag (12u) op naar 54 deg C.

Wel één keer gehad dat het water continue lauw aanvoelde. Achteraf kwam dat omdat ik om 12:00 of net daar na ging douchen en hij net het vat begon te mengen, met als gevolg dat het hele vat zo'n 37 deg C werd.

• shadylog
joenex1 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:12:
[...]

Hier het 240L horizontale vat met watermeter/sensor in de koude aanvoer, dus weet precies hoeveel we verbruiken. Met 4 thuis (3 dames) maar 2 daarvan zijn pas 4. Tot nu toe nog nooit boven de 200L verbruik uit gekomen in 1 dag, ik warm hem elke middag (12u) op naar 54 deg C.

Wel één keer gehad dat het water continue lauw aanvoelde. Achteraf kwam dat omdat ik om 12:00 of net daar na ging douchen en hij net het vat begon te mengen, met als gevolg dat het hele vat zo'n 37 deg C werd.
Wij hebben een 270L vat in de garage en had per ongeluk de warmtepomp uit voor een paar dagen, we hadden niks gemerkt. Vrouw merkte op at het aan het eind wat lauw was en toen ging het lampje branden. Hoe hoger je het vat stookt maakt ook uit, je hebt meer bruikbaar warm water op die manier. Ik hou het water op 55 met een delta van 5 om weer aan te vullen, dit kan ook makkelijk lager zijn en dan in de toekomst als salderen er af is op de zon gestookt worden.

Quooker is ook zeker een winst, alleen het douchewater komt eigenlijk van de boiler. Quooker staat ook aangesloten op warm water leiding ivm dat het anders een loze leiding is en dan een bron van bacteriën.

Een waterbesparende douche kop is ook aan te raden. Met dit alles heb ik het idee dat de warmtepomp inderdaad ook sneller water kan aanmaken dan dat wij het kunnen verbruiken maar kan het niet bewijzen

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:59
Ik heb een losse Atlantic 270 liter en die gebruiken we alleen voor douchen. Twee volwassenen twee kids. Douchen niet elke dag maar soms wel alle vier na elkaar. Ik heb het vat via een geheim menu op 42 graden en dat gaat echt prima. Veel heter wil je zeker weten niet douchen, is ook heel slecht voor je huid trouwens. Goed argument naar de waterverslinders 😎

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• shadylog
Carboy54 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:12:
[...]

Laat hem bij 5 graden nacht temperatuur lekker door pruttelen op 36 Hz ipv volgas een uur draaien in de ochtend. Stooklijn dus aanpassen en hysterese naar max 0.5 graad verschil en zet vertraging ext. Thermostaat op 10 minuten. Resultaat zal ook zijn minder defrosts bij lekker lang laag O-)
Gisteren rond half 11 gestart maar komt na uren niet onder de 80hz, de vloer is na een paar uur echt niet mer koud en zie toch wel flink wat defrosts die (terecht) door de outdoor coil temperatuur (groen) getriggered wordt. Ik had de M1.03 op 2 staan, vannacht gaat die weer op 1, even kijken wat het doet.

Ik heb de afstand gemeten van de warmtepomp tot de muur, die staat nu op 23cm. Zou die 7cm het verschil zal maken? De warmtepomp pompt netjes 12kw warmte op de piek van de boog. Stiekem bedenk ik me dan wel of die het red bij -10 om ook 12kw te kunnen leveren.

Ik heb de hysterese al op 0.5 (dus thermostaat op 20.5, om 19.9 verwarmt die en stopt om 21), bedoel je dat deze dan 0.25 moet worden? Ik heb al een limiet op de thermostaat gezet zodat die maar 1 x in de 20 minuten kan starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eG9RoTD2_U01kCeQkog_4P3f620=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9oc4fc6hBGrUchUQX7m7Iyrb.png?f=fotoalbum_large

• camel1987
joenex1 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:12:
[...]

Duidelijk dus 240 hoef ik me niet druk te maken dat er zoiezo geen warm water beschikbaar is. Lees opzich wel positieve verhalen betreft de Amber en dat deze het redelijk kan bijbenen om het water goed op temperatuur te houden.

@shadylog

Inderdaad de quooker zal ook een gedeelte warm water vraag van de Amber afhouden maar lees nu toch wel dat daar ook weer verschil in zit 🤦🏼‍♂️ gelukkig niet te snel besteld wilde de pro3 bestellen maar deze heeft enkel de kokend water functie en 3 liter beschikbaar kokend water deze moet ik dus niet hebben dan moet ik al naar een combi of combi+ als ik het goed begrijp.

• shadylog
camel1987 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:20:
[...]

Duidelijk dus 240 hoef ik me niet druk te maken dat er zoiezo geen warm water beschikbaar is. Lees opzich wel positieve verhalen betreft de Amber en dat deze het redelijk kan bijbenen om het water goed op temperatuur te houden.

@shadylog

Inderdaad de quooker zal ook een gedeelte warm water vraag van de Amber afhouden maar lees nu toch wel dat daar ook weer verschil in zit 🤦🏼‍♂️ gelukkig niet te snel besteld wilde de pro3 bestellen maar deze heeft enkel de kokend water functie en 3 liter beschikbaar kokend water deze moet ik dus niet hebben dan moet ik al naar een combi of combi+ als ik het goed begrijp.
Geenn quooker expert, ik heb de Combi+ die werkt prima. Ik vind het een voordeel dat mijn warm water aansluiting dan nog "gebruikt" wordt en die niet loos wordt. Dat is een ander topic denk ik.

• camel1987
shadylog schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:23:
[...]

Geenn quooker expert, ik heb de Combi+ die werkt prima. Ik vind het een voordeel dat mijn warm water aansluiting dan nog "gebruikt" wordt en die niet loos wordt. Dat is een ander topic denk ik.
Nee klopt inderdaad dit topic staat los van de quooker maar was meer de reactie op jou dat de quooker ook een aanvulling is als je wel de goede bestelt tenminste 😂.

Nog een vraag voor de Amber specialiste hier sinds ik mijn stooklijn aangepast heb heb ik dit soort grafieken wat ik normaal nooit heb is dit pendelen of is dit gewoon het gedrag zoals het hoort met dit kwakelige mistige weer ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MochXdvD-eiAucVEd7y4doSplMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsGZRtYj7TjKwfj5ZcdDktEg.jpg?f=fotoalbum_large

• Whiskey48
Whiskey48 schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:27:
[Afbeelding]

Hehe, ik zet m'n thermostaat morgen tussen 17:00 en 20:00 even iets lager (en daarvoor iets hoger) :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjXGRhbcW9UURQ-h7HNurE8pgxg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/734UAdvL67s1hMM4FESQJqTv.png?f=fotoalbum_large
Herinnering om je thermostaat nu even te verlagen tot 20:00.
Als je het niet doet voor je portomonee zal je netbeheerder erg blij zijn met elk verbruikje minder.

:+

[ Voor 22% gewijzigd door Whiskey48 op 05-11-2024 16:15 ]

• shadylog
camel1987 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:20:
[...]

Ik zou wel een beetje aan het rekenen gaan. ik gebruik chatgpt veel voor dit soort berekeningen. Hou er rekening mee dat je dit allemaal wel even moet controleren. Ik ga er ook vanuit dat je gewoon een waterbesparende douchekop hebt.

Oh ja, ik heb ook nog eco modus aanstaan voor heet water, dat limiteert de compressor tot 55hz, dat kan je uitzetten meen ik. Hangt ook allemaal af natuurlijk van je installatie. Ik heb 8 meter naar de boiler toe en terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGjtNBz-QwVeWcb1Px-8IF2S5Kc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/otmlyAvQAFBThYRY1kizNNuZ.png?f=fotoalbum_large

Dit is waar mijn kinderen buitensporig lang gingen douchen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bVGM310mXI_xelfZ8AVGn39Q0g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JtXIDTwUSvfGQ3XZzvzWDQH3.png?f=fotoalbum_large

Nu gevraagd hoe lang ik kan douschen met 19min aan aanvultijd van 23.5 graden naar 55 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoAvn_a9kQ3fq1ScJiagxWkpwgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9OoONojgqqy58XvC6lNeZV11.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu gevraagd voor 240liter en aan te passen aan het feit dat mijn boiler groter is en een kleinere boiler natuurlijk sneller opwarmt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VpLFZqIH9W2KWDoYgj0KpNmE9A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/paoQ0GDmAXZqPvIAhlkf1AFg.png?f=fotoalbum_large

Tot dusver! vind het uitlezen van informatie dus wel handig jongens......... >:)

[ Voor 8% gewijzigd door shadylog op 05-11-2024 16:09 ]

• camel1987
@shadylog opzicht valt dat niet tegen had wel langer verwacht als 19 minuten om de boiler weer op 55 graden te brengen.
Hier zit er gemiddeld altijd wel 10 minuten tussen en hij rekent hier met 7,2 liter per minuut wat eruit gaat.
Heb een niebla douchekop besteld van 5 liter p/m dus ik heb er wel vertrouwen in dat ik met de 240 liter variant wel uit de voeten kan.
Thnx voor je info en input 👍🏼

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5pbj-kHnagcfYmsoPkoyNgpbDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSzXKFFBACFfqYGe0YR7mRcI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zryhe9rpdwc2F7l3OmLKsJF_z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDweWNbUy2l3vvrZYJRhGo08.jpg?f=fotoalbum_large

In de grafieken hierboven, let op dat de warmwatersensor redelijk onderin het vat geeft.
Als de sensor aangeeft dat het water kouder wordt, kan er nog makkelijk 200 liter boven zitten wat wel nog op temperatuur is.

Ik zou het iid gewoon even uittesten, ik verwacht dat de Amber65 al prima in staat is om als doorstroomverwarmer te werken (iig tussen -10 en 20 graden), alleen koop wel even een doorstroombegrenzer en probeer uit welke waterstraal nog goed werkt bij jouw douchekop en je onbeperkt kan douchen.

[ Voor 17% gewijzigd door Whiskey48 op 05-11-2024 16:18 ]

• shadylog
camel1987 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:10:
@shadylog opzicht valt dat niet tegen had wel langer verwacht als 19 minuten om de boiler weer op 55 graden te brengen.
Hier zit er gemiddeld altijd wel 10 minuten tussen en hij rekent hier met 7,2 liter per minuut wat eruit gaat.
Heb een niebla douchekop besteld van 5 liter p/m dus ik heb er wel vertrouwen in dat ik met de 240 liter variant wel uit de voeten kan.
Thnx voor je info en input 👍🏼
Berekening aangepast naar 5 liter per minuut douchekop en er een 30% reductie in power bijgezet. Ik heb de Amber 120 en daar gaat het allemaal wel harder dan een Amber 65 lijkt me. Als ik kijk naar de heat output tijdens die run zit ik tussen de 7kw en 10 kw, geen idee of de Amber 65 dit gaat halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIZ05cY5SlE1NNc99cSedeTKAtE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8B9Iz1kliPmML0VtcqgZ5egE.png?f=fotoalbum_large

Duurt dus misschien wel langer met een Amber 65.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vt84MdTopuUl742xY1EdoiEkBY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PqBs6bjlbYGWYCCrSjfAE5d7.png?f=fotoalbum_large

Toch wel handig dat uitlezen.... >:)

En inderdaad, dit is de bodem van het vat, zit genoeg heet water nog boven..
Als ik er wat langer over stil sta bedenk ik me dat die chatgpt berekeningen ik wat aannames doe over dat de volle 240 liter opgeward wordt, wat natuurlijk niet waar is want er zit nog warmer water erboven. Ik zou echt nog even je eigen inzichten laten meetellen hier in. En anders doe je toch een Amber 65 in hybride en je warm water op gas? Scheelt een boel geld als je een moderne boiler hebt, die 300 euro per jaar aan vaste lasten kan meevallen. Heet water valt mee aan kosten met gas.

[ Voor 17% gewijzigd door shadylog op 05-11-2024 16:31 ]

• bommer
Whiskey48 schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:27:
[Afbeelding]

Heb je de grafiek van morgen al gezien, ik denk dat wij uit eten gaan (is goedkoper)

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• timpel_800
Off topic maar waarom is het vandaag en morgen rond dat tijdstip zo druk op het net?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• bommer
timpel_800 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:44:
Off topic maar waarom is het vandaag en morgen rond dat tijdstip zo druk op het net?
Offtopic: dat noemen ze dunkelflaute.
Met ‘dunkelflaute’ wordt in de energiesector een periode aangeduid waarin weinig tot geen energie kan worden opgewekt door middel van wind en zonlicht

Dit is alleen van belang als je een dynamisch tarief hebt, dan kun je de Amber beter ff uitzettem.

[ Voor 11% gewijzigd door bommer op 05-11-2024 16:47 ]

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:20
camel1987 schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:36:
[...]

Het is ook niet zo dat elke douchebeurt 15 minuten duurt hoor ik stap eronder was me eigen en ben er weer onderuit.
Ik douche hooguit maximaal 5 minuten.
Het gaat me echter gewoon dat de vrouwen mocht het nodig zijn niet onder een koude douche hoeven te staan.
Maar heb zo onder de zoekknop douchen gezocht en zoals ik het lees zou 240 liter ruim voldoende moeten zijn voor de 2 dames.
Kom echter de berekening van wiskey nergens tegen 😅

We gaan de badkamer ook nog verbouwen en heb ben me eigen ook aan het verdiepen in een dwtw goot aangezien een pijp hier geen optie is omdat de douche op de begane grond is.
Dit zou ook al een hele verbetering en minder capaciteit moeten vragen van de boiler.

Ook komt er in de Keuken een quooker pro3 dus dan moet ik met een 240 liter vat toch wel een heel eind komen.
Volgens mij is dat lange haren wassen gewoon een excuus van vrouwen om lekker lang te douchen ;)
Heb hier ook zo iemand die de badkamer in een Turks stoombad omtovert.

Heb hier 240l en een grote regendouche die zo'n 12 l/m doet volgens de meter. Komen hier tot nu toe niet te kort bij een sww temperatuur van 50 graden, 4 pers waarvan 2 kleine kinderen. In de keuken een quooker zonder ww aanvoer.

Voordeel van de grote douchekop is dat die haren in no-time uitgespoeld zijn :*)
Nadeel van onze regendouche is dat die hele fijne straaltjes heeft waardoor het water al afkoelt voordat het je raakt. Hierdoor moet de kraan nog 2-3 graden hoger.
Onze Amber 95 houdt trouwens het douchen niet onbeperkt bij, ook niet bij de handdouche. Dat werkt denk ik alleen bij een waterbesparende kop van ~5 l/m.

Denk er bij een dwtw even over na hoe je hem gaat gebruiken. Voor een optimale COP heb je je sww temp zo laag mogelijk, alleen mengt je douche dan amper koud water bij. Het effect is dan dus vrij klein.
Meer rendement heb je door de wtw op de ingang van je boilervat te zetten, maar dan ga je er niet langer van kunnen douchen.

• markietjuh
Inmiddels de Amber 95 hier exact een jaar in gebruik. Over dit hele jaar 2510 kWh verbruikt.
Het gasverbruik van het seizoen ervoor was zo'n 1200 m3. Beide seizoenen waren relatief zacht.

Naar mijn idee geen slecht verbruik tov het gasverbruik met een antieke ketel. Voor een eerlijk vergelijk moet er bij het gasverbruik ook nog het elektrisch verbruik van de (oude) waterpomp in de ketel.
Ook zat er nog wat hoger verbruik van de Amber in vanwege de bodemverwarming die voor de update regelmatig aan stond.

Ik krijg het alleen boven nog niet warm genoeg op de babykamer vanwege een erg koude vloer (boven de garage). Heb daarom nu de flow in de vloerverwarming beneden geknepen en de stooklijn 2 graden hoger gezet. Daarnaast een heatbooster op de radiator.
Iets rendementverlaging dus, maar beter dan met een elektrisch kacheltje extra bijstoken.

• camel1987
@shadylog amber draait hier momenteel al hybride cv hangt er nog enkel om de sww te verzorgen.
Heb enkel wel het idee in de toekomst nog 6 panelen bij te plaatsen en een boiler wil uiteindelijk die gasmeter toch wel de deur uit doen.

@markietjuh je zou het haast zeggen he 😂 ik verbruik nu al 6 liter per minuut met de standaard douchekop regendouche willen ze hier juist niet omdat de straal niet lekker en hard genoeg is om de haren juist uit te spoelen. Heb nu een niebla douchekop besteld en deze doet 5 lpm dus ben benieuwd.
Wat betreft de dwtw ik lees wel dat die efficiënt is maar dan gaat het meer over de pijp kan niet echt goede recensies lezen over een goot en moet zeggen dat ik wel schrok van de prijs 1.5 k voor een gootje 😂

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:46:
[...]

Offtopic: dat noemen ze dunkelflaute.
Met ‘dunkelflaute’ wordt in de energiesector een periode aangeduid waarin weinig tot geen energie kan worden opgewekt door middel van wind en zonlicht

Dit is alleen van belang als je een dynamisch tarief hebt, dan kun je de Amber beter ff uitzettem.
Aanvullend: de tarieven in Duitsland zijn op dat moment nog veel hoger. We verkopen/exporteren naar Duitsland daarom nog veel meer, omdat we er op verdienen. Bovendien is het daar net iets eerder donker, dus vandaar al rond 16u.

• Get!em
  • Niet online
Over die douche: als je douche 5 liter per minuut is, en je vat op 60C, dan verbruik je bij het douchen dus niet 5liter uit het vat, omdat je veel koudwater bij mengt om op 38-40C water uit te komen.

Je kunt dus op zonnige momenten of met lage tarieven met SG+ je vat hoger opstoken, om daarna langer warm te kunnen douchen.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
camel1987 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:28:
[...]

Nee klopt inderdaad dit topic staat los van de quooker maar was meer de reactie op jou dat de quooker ook een aanvulling is als je wel de goede bestelt tenminste 😂.

Nog een vraag voor de Amber specialiste hier sinds ik mijn stooklijn aangepast heb heb ik dit soort grafieken wat ik normaal nooit heb is dit pendelen of is dit gewoon het gedrag zoals het hoort met dit kwakelige mistige weer ?[Afbeelding]
Warm water via de quooker waarbij ook warmwater uit de leiding komt kan alleen bij de combi+. Bij de combi heeft die alleen een koudwater aansluiting om warm en koud water te maken.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Jan2023

Jan2023

KISS

camel1987 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:28:
[...]

Nog een vraag voor de Amber specialiste hier sinds ik mijn stooklijn aangepast heb heb ik dit soort grafieken wat ik normaal nooit heb is dit pendelen of is dit gewoon het gedrag zoals het hoort met dit kwakelige mistige weer ?[Afbeelding]
Met pendelen gaat die aan/uit
Bij jou gaat die iets hoger in de toeren , defrosts ?
Vroeg in de ochtend is het beduidend kouder buiten en zie je de Amber dicht friezen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zCYZDNKR_MgCR9hlwuuPp98j4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2O9VVYnt0toa7jwale5qljEK.jpg?f=fotoalbum_large

• Whiskey48
bommer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:36:
[...]

Heb je de grafiek van morgen al gezien, ik denk dat wij uit eten gaan (is goedkoper)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-WSwTJClVHWgVyecjR84skvnfU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5wEbVKQ6YZRnSR6WT9gEPltN.png?f=fotoalbum_large

Holy moly, nóg meer dan vandaag. En dit is nog zonder energiebelasting! :/

Ik had vandaag overdag (volledig op zonnestroom) even de thermostaat hoger gezet en Smart Grid aangezet (anders deed hij niks).

Even m'n watervat naar 65graden gezet en het beton in m'n vloer even 3 uurtjes een beetje voorverwarmd.

[ Voor 16% gewijzigd door Whiskey48 op 05-11-2024 18:20 ]

• camel1987
Jan2023 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:02:
[...]

Met pendelen gaat die aan/uit
Bij jou gaat die iets hoger in de toeren , defrosts ?
Vroeg in de ochtend is het beduidend kouder buiten en zie je de Amber dicht friezen

[Afbeelding]
Geen idee dacht dat defrosts wel wat hoger in wattage zaten.
Kan het niet echt controleren zo vroeg unit staat op het dak 😅

@Impossibl3
Idd dus heb de combi+ nodig om geen ww uit de boiler te vragen in de toekomst.

[ Voor 7% gewijzigd door camel1987 op 05-11-2024 18:32 ]

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:56

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
volgens mij is de combi met een met alleen koude aansluiting, dus menging van je kokende water.

De combi+ heeft een warm water aansluiting

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Carboy54
Belangrijke informatie inzake geluidsgegevens:

Eindelijk is het zover, de geluidsgegevens van Amber zijn bekend.
Zie in de bijlage de informatie die voor de installateur benodigd is om een goede geluidsbelasting te maken. Inclusief berekenings methode.

Vanaf morgen ook te vinden op de productpagina van de Amber

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnuz4ohnd6Vff59ZJUNLalMWa2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pko0coNlAnLWM5GlSA0TzWUm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXSACx3GNlGnlUh1KNYcWwdAGVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jytkfkBKx5tRcv6TSVmDuDmF.jpg?f=fotoalbum_large

@MacD007 Itho Daalderop kiest ervoor om écht het maximale geluidsvermogen te communiceren.
Itho Daalderop heeft het geluidsvermogen gemeten in een geaccrediteerde klimaatkamer, volgens de EN12102
norm. En maximale gegevens zijn ook altijd gemeten bij een maximaal mogelijke compressorfrequentie.
De geluidsvermogens van Amber zijn dus niet altijd rechtstreeks te vergelijken met die van andere fabrikanten.
Maar Amber is gelukkig wel één van de stilste warmtepompen die op het moment te verkrijgen zijn

[ Voor 24% gewijzigd door Carboy54 op 06-11-2024 16:16 ]

• markietjuh
camel1987 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:12:

@markietjuh je zou het haast zeggen he 😂 ik verbruik nu al 6 liter per minuut met de standaard douchekop regendouche willen ze hier juist niet omdat de straal niet lekker en hard genoeg is om de haren juist uit te spoelen. Heb nu een niebla douchekop besteld en deze doet 5 lpm dus ben benieuwd.
Wat betreft de dwtw ik lees wel dat die efficiënt is maar dan gaat het meer over de pijp kan niet echt goede recensies lezen over een goot en moet zeggen dat ik wel schrok van de prijs 1.5 k voor een gootje 😂
1,5K, hoe moet je dat terugverdienen...

Met efficiënt bedoel ik in dit geval dat je maar heel weinig water uit de koudwaterleiding (waar vaak de dwtw op zit dacht ik) bij mengt als je sww water uit het boilervat maar 50 graden is. Dus je voordeel uit de wtw ook vrij laag. Ook douche je er dan niet heel veel langer mee.
Of je moet je sww altijd op 60 graden instellen, dan heb je veel bij te mengen bij het douchen en kan je ook meer voordeel uit je wtw halen. Maar dat gooi je dan aan de andere kant weer overboord met lagere COP.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ik zie allemaal mooie grafiekjes voorbij komen,

Maar wat wij niet moeten vergeten is dat een warmtepomp op maat geplaatst wordt;
Heb je volgens de koevlaas methode 6,7kW nodig (ik noem maar iets) en je hebt een 9,5kW staan, dan is dat prima. MAAR Is het dan koud, dan staat de warmtepomp bij die kou ook hard te draaien en kan je ervoor kiezen om soms de Buh erbij te schakelen.

“Oke Stoker, waarom neem je dan niet een veel dikkere warmtepomp?”

Nou je hebt ook zoiets als afgiftesysteem en de daarbij horende afgifte. Heb je een dikkere warmtepomp, dan gaat hij pendelen als een idioot omdat het minimale vermogen ook hoger is.

Daarnaast zijn wij hier op het forum paniekerig voor pendelen, maar 2x per uur aan en uit, vind ik geen pendelen, natuurlijk wil je een lange run hebben. Hieronder mijn grafiek met deze settings:
Watertemperatuur TC op 24*C met een setting 1.01 op 5K 1.02 en 1.03 op 2K.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwR2AzUglR06rSpJBbrExt1xNgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c7WdfGxstPOlHbWhWPm1XT54.png?f=fotoalbum_large

Mijn vloer is dus altijd, ook de zon schijnt warm, maar net niet warm genoeg om tot boven de gevraagde kamertemperatuur te komen.

Ik vraag 21*C, maar het wordt bijna nooit warmer dan 20.5*C

Laatste puntje;
Hoe groter je woning (zeker met vvw), dan heb je ook veeeel tijd nodig om alles op te warmen dit is niet te vergelijken met een woning waar een amber 65 staat te draaien op bv 45m2 (zoals hier)

[ Voor 6% gewijzigd door Stoker op 05-11-2024 18:53 ]

• Get!em
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:22:
[...]

Aanvullend: de tarieven in Duitsland zijn op dat moment nog veel hoger. We verkopen/exporteren naar Duitsland daarom nog veel meer, omdat we er op verdienen. Bovendien is het daar net iets eerder donker, dus vandaar al rond 16u.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GbnwEFoWUAA-05p.png

https://x.com/bm_visser/s...&t=xJ-2odL2GIEIoiuMSbySJQ

https://app.electricitymaps.com/map?lang=nl-NL

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 05-11-2024 19:02 ]

• timpel_800
Stoker schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:49:
Ik zie allemaal mooie grafiekjes voorbij komen,

Maar wat wij niet moeten vergeten is dat een warmtepomp op maat geplaatst wordt;
Heb je volgens de koevlaas methode 6,7kW nodig (ik noem maar iets) en je hebt een 9,5kW staan, dan is dat prima. MAAR Is het dan koud, dan staat de warmtepomp bij die kou ook hard te draaien en kan je ervoor kiezen om soms de Buh erbij te schakelen.

“Oke Stoker, waarom neem je dan niet een veel dikkere warmtepomp?”

Nou je hebt ook zoiets als afgiftesysteem en de daarbij horende afgifte. Heb je een dikkere warmtepomp, dan gaat hij pendelen als een idioot omdat het minimale vermogen ook hoger is.

Daarnaast zijn wij hier op het forum paniekerig voor pendelen, maar 2x per uur aan en uit, vind ik geen pendelen, natuurlijk wil je een lange run hebben. Hieronder mijn grafiek met deze settings:
Watertemperatuur TC op 24*C met een setting 1.01 op 5K 1.02 en 1.03 op 2K.

[Afbeelding]

Mijn vloer is dus altijd, ook de zon schijnt warm, maar net niet warm genoeg om tot boven de gevraagde kamertemperatuur te komen.

Ik vraag 21*C, maar het wordt bijna nooit warmer dan 20.5*C

Laatste puntje;
Hoe groter je woning (zeker met vvw), dan heb je ook veeeel tijd nodig om alles op te warmen dit is niet te vergelijken met een woning waar een amber 65 staat te draaien op bv 45m2 (zoals hier)
Hebben jullie om deze mooie HW grafiekjes te zien allemaal zo'n HW kWh meter hangen?

• camel1987
timpel_800 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:29:
[...]

Hebben jullie om deze mooie HW grafiekjes te zien allemaal zo'n HW kWh meter hangen?
Klopt de meterkast variant 1 fase voor de pomp zelf en evt eentje voor de BUH als je die ook wilt kunnen zien.

[ Voor 14% gewijzigd door camel1987 op 05-11-2024 19:32 ]

• Whiskey48
timpel_800 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:29:
[...]

Homewizard, alles van hun is goed en ze weken samen met veel hardware producenten (oa zonnepaneel omvormers, vaatwassers evt) en werkt uitstekend met alle demotica.
Absoluut een NLD pareltje dit bedrijf en doet het internationaal erg goed (net als Homey) 8)

Wat betreft pendelen, volgens mij kan je dit voorkomen door een flinke rits ventilatoren (bijvoorbeeld deze) onder je radiatoren te plaatsen icm een Heatbooster. Dan trek je veel (lage temperatuur) warmte uit de radiator die anders terug naar de waterpomp gaat.

Ik had voor een uitbouw ook veel te weinig systeem inhoud voor een Amber95, maar had nul last van pendelen (op elke stand pomp).

• Impossibl3
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:39:
Belangrijke informatie inzake geluidsgegevens:

Eindelijk is het zover, de geluidsgegevens van Amber zijn bekend.
Zie in de bijlage de informatie die voor de installateur benodigd is om een goede geluidsbelasting te maken. Inclusief berekenings methode.

Vanaf morgen ook te vinden op de productpagina van de Amber

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Itho Daalderop kiest ervoor om écht het maximale geluidsvermogen te communiceren.
Itho Daalderop heeft het geluidsvermogen gemeten in een geaccrediteerde klimaatkamer, volgens de EN12102
norm. En maximale gegevens zijn ook altijd gemeten bij een maximaal mogelijke compressorfrequentie.
De geluidsvermogens van Amber zijn dus niet altijd rechtstreeks te vergelijken met die van andere fabrikanten.
Maar Amber is gelukkig wel één van de stilste warmtepompen die op het moment te verkrijgen zijn
Kijk dit is mooi. Maar ze bedoelen echt de Lwa,max als in het piek niveau omgerekend naar een bronvermogen? Of is het meer in een langere meetsessie zijn de hoogste Leq's genomen en die zijn omgerekend naar een Lw dus een "maximaal" equivalent geluidsniveau. Ik gok het laatste maar de naamgeving zegt het eerste.

• Carboy54
Impossibl3 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:50:
[...]

Kijk dit is mooi. Maar ze bedoelen echt de Lwa,max als in het piek niveau omgerekend naar een bronvermogen? Of is het meer in een langere meetsessie zijn de hoogste Leq's genomen en die zijn omgerekend naar een Lw dus een "maximaal" equivalent geluidsniveau. Ik gok het laatste maar de naamgeving zegt het eerste.
Download morgen een uitvoerige beschrijving van de Amber website.

• Impossibl3
  • Nu online
camel1987 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:30:
[...]

Geen idee dacht dat defrosts wel wat hoger in wattage zaten.
Kan het niet echt controleren zo vroeg unit staat op het dak 😅

@Impossibl3
Idd dus heb de combi+ nodig om geen ww uit de boiler te vragen in de toekomst.
Juist de combi. Of de combi+ koop je wel en sluit je niet aan op de warmwater leiding. Dat kan ook. Maar je warmtepomp maakt nog steeds goedkoper warmwater dan de quooker wegens de cop van 1 bij de quooker en een hogere bij de warmtepomp.

• markietjuh
Betreft automatische zomer/wintertijd, hebben jullie onderstaande Windows instelling goed staan?
Hij is hier gewoon vanzelf naar de wintertijd gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-aBBz9XRb3dwM--hLdGpF0sHxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Scg58FiBCHyJFqntRjZqjpSH.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
markietjuh schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:11:
Betreft automatische zomer/wintertijd, hebben jullie onderstaande Windows instelling goed staan?

[Afbeelding]
🤗🤗🤗 en iedereen hier maar klagen dat het niet kon.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 06-11-2024 21:34 ]

• Impossibl3
  • Nu online

[Afbeelding]
Ha briljant! Dat ga ik maar snel aanpassen.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:00
Hoe kom je uit de Itho-app? Toetsenbord ia USB en dan met alt-tab programma's wisselen, of met ctrl-alt-del het Itho-programma tijdelijk sluiten?

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:05
tonwes99 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:26:
[...]

Hoe kom je uit de Itho-app? Toetsenbord ia USB en dan met alt-tab programma's wisselen, of met ctrl-alt-del het Itho-programma tijdelijk sluiten?
De installateursmodus activeren en dan op het hoofdscherm linksonder op Exit drukken. Ooit een keer op gedrukt natuurlijk.. alleen kwam ik er niet achter hoe dan de Itho app weer te activeren. Dus als iemand dat kan vertellen... mijn oplossing was de unit herstarten.

• markietjuh
p.blommendaal schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:34:
[...]

De installateursmodus activeren en dan op het hoofdscherm linksonder op Exit drukken. Ooit een keer op gedrukt natuurlijk.. alleen kwam ik er niet achter hoe dan de Itho app weer te activeren. Dus als iemand dat kan vertellen... mijn oplossing was de unit herstarten.
Klopt inderdaad.
App komt bij mij altijd vanzelf terug na een paar minuten.
App blijft op de achtergrond actief, warmtepomp blijft doordraaien.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
p.blommendaal schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:34:
[...]

Volgens mij zijn er 3 manieren.
1. die van jou
2. wachten (ging bij mij na de update vanzelf weer op het WP scherm)
3. zoals de laatste stap van een eeprom update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JIBjOBUnyOcckKNR51fIc7K6gY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XujNprdS8ji4LTP4Dk32ROmX.png?f=fotoalbum_large

• timpel_800
Ik heb het net gedaan. Hij stond op tijdzone Beijing 🈺. Na het instellen wachten en na 10 min is hij er weer.

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:05
timpel_800 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:36:
Ik heb het net gedaan. Hij stond op tijdzone Beijing 🈺. Na het instellen wachten en na 10 min is hij er weer.
Ga ik het ook eens bekijken, want bij mij ging die ook niet vanzelf over op wintertijd.

• Onair
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-02 21:30
Vorige week mijn Amber 65 voor het eerst opgestart, s‘avonds na een week van perfect verwarmen en warm water zag ik dat de PNI thermostaat 4 graden lager aangaf dan ingesteld. Storing S10 Debietschakelaar beveiliging is wat er in het scherm stond. Na diverse tips van Carboy54 en om ook de twee netwerkkabel te controleren, heb ik deze uitgebreid getest met kabeltesters en steeds gaf deze aan dat de twee kabels goed waren. Een dag erna nog een andere losse kabel met twee aangegoten stekkers geprobeerd en nog steeds een storing. Vandaag heeft Sven de servicemonteur van Itho Daalderop ook de test gedaan met een kabeltester en toen bleek dat door het buigen van de draad er evengoed een led van de tester niet oplichtte, dus geen goede verbinding tussen stekkertje en cat 5e kabel. Ik heb daarna als test twee lange cat 5e kabels tussen de buitenunit en de regelmodule gezet en daarna geen storingen meer🙏de twee netwerk stekkertjes vervangen voor twee andere en nu doet alles het😵‍💫Conclusie: ik had nooit verwacht dat een stekkertje na 7 dagen nog een storing veroorzaakt. 😱vooral omdat ik er al tientallen heb aangeknepen bij anderen. Maar ja, het is gelukkig opgelost en hopelijk blijft deze storing voorgoed weg. Met dank aan @Carboy54 Jan van Dijk voor het regelen van deze hulpactie, en de super snelle hulp van de Itho Daalderop storingsdienst binnen 24 uur.

• Impossibl3
  • Nu online
Zoals ik al vermoede over het geluid van de Amber.
Itho Daalderop kiest ervoor om écht het maximale geluidsvermogen te communiceren. Itho Daalderop heeft het geluidsvermogen gemeten in een geaccrediteerde klimaatkamer, volgens de EN12102 norm. En maximale gegevens zijn ook altijd gemeten bij een maximaal mogelijke compressorfrequentie. De geluidsvermogens van Amber zijn dus niet altijd rechtstreeks te vergelijken met die van andere fabrikanten. Maar Amber is gelukkig wel één van de stilste warmtepompen die op het moment te verkrijgen zijn.
Er is dus spraken van een Lw op basis van het Leq tijdens de meting bij de werkelijke temperatuur van -7 graden. De benoeming Lw,max is verwarrend maar goed ik had ook verwacht dat deze (bij andere fabrikanten) dan ook gemeten was bij de gerapporteerde temperatuur.

Verder even snel het stuk door gelezen en de achterliggende normen maar Itho heeft het heel netjes gedaan om het bronvermogen van de Ambers te bepalen.

Wat betreft de tonaliteit ik ben blij te zien dat mijn vermoede van niet van toepassing ook door de officiële meting is bevestigd :).

Maar wat is in godsnaam de Geluidsvermogen ErP volgens EN14528. Als ik de NEN norm 14528 op zoek kom ik op een norm voor "Bidets - Functionele eisen en beproevingsmethoden" uit _O-

• Carboy54
Onair schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:20:
Vorige week mijn Amber 65 voor het eerst opgestart, s‘avonds na een week van perfect verwarmen en warm water zag ik dat de PNI thermostaat 4 graden lager aangaf dan ingesteld. Storing S10 Debietschakelaar beveiliging is wat er in het scherm stond. Na diverse tips van Carboy54 en om ook de twee netwerkkabel te controleren, heb ik deze uitgebreid getest met kabeltesters en steeds gaf deze aan dat de twee kabels goed waren. Een dag erna nog een andere losse kabel met twee aangegoten stekkers geprobeerd en nog steeds een storing. Vandaag heeft Sven de servicemonteur van Itho Daalderop ook de test gedaan met een kabeltester en toen bleek dat door het buigen van de draad er evengoed een led van de tester niet oplichtte, dus geen goede verbinding tussen stekkertje en cat 5e kabel. Ik heb daarna als test twee lange cat 5e kabels tussen de buitenunit en de regelmodule gezet en daarna geen storingen meer🙏de twee netwerk stekkertjes vervangen voor twee andere en nu doet alles het😵‍💫Conclusie: ik had nooit verwacht dat een stekkertje na 7 dagen nog een storing veroorzaakt. 😱vooral omdat ik er al tientallen heb aangeknepen bij anderen. Maar ja, het is gelukkig opgelost en hopelijk blijft deze storing voorgoed weg. Met dank aan @Carboy54 Jan van Dijk voor het regelen van deze hulpactie, en de super snelle hulp van de Itho Daalderop storingsdienst binnen 24 uur.
Zoals wij al hadden besproken komen 95% van de storingen door de nieuw geplaatste stekkertjes. Indien het mogelijk is dus de kabels intact laten. Mooi dat de servicedienst van Itho enkele uren na de melding al voor de deur stonden. Dat verdient een pluim. Bij veel andere merken kost dat soms weken.

• Whiskey48
Vraag; je kan niet een legionellarun afbreken zonder het klokprogramma te wijzigen toch?
Er start nu een sanitairrun (cf klokprogramma), maar ik heb deze week al 4x het water verwarmd naar 65 graden (op zonnestroom). ... van mij mag hij op dit grauwe moment wel even overslaan :p

(ik kreeg de van m'n vrouw de vraag wat het hoge verbruik was die ze op het HomeWizard schermpje zag staan ... maar idd, die zou nu niet aan hoeven te gaan. Misschien anders een leuk idee om rekening mee te houden met de app ontwikkeling)

[ Voor 30% gewijzigd door Whiskey48 op 06-11-2024 13:24 ]

• D.de.Ruiter
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 14:05
Whiskey48 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:01:
Vraag; je kan niet een legionellarun afbreken zonder het klokprogramma te wijzigen toch?
.....
Heb je geprobeerd het legionella programma uit te zetten?

• Impossibl3
  • Nu online
Er start nu een sanitairrun (cf klokprogramma), maar ik heb deze week al 4x het water verwarmd naar 65 graden (op zonnestroom). ... van mij mag hij op dit grauwe moment wel even overslaan :p

(ik kreeg de van m'n vrouw de vraag wat het hoge verbruik was die ze op het HomeWizard schermpje zag staan ... maar idd, die zou nu niet aan hoeven te gaan. Misschien anders een leuk idee om rekening mee te houden met de app ontwikkeling)
Klopt. Je kan alleen het hele programma uitzetten. Maar dan moet je het weer automatiseren zodat er wel eens per 6-8 dagen een legionella run wordt gedaan op basis van je reguliere DHW run.

• bommer
Impossibl3 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:02:
[...]

Klopt. Je kan alleen het hele programma uitzetten. Maar dan moet je het weer automatiseren zodat er wel eens per 6-8 dagen een legionella run wordt gedaan op basis van je reguliere DHW run.
Je kan natuurlijk een automation maken, die eens in de week het setpoint verhoogd naar 60 en dan monitort
dat dit voor 20min zo blijft. En anders jouw een notification stuurt, dat doet het programma van de Amber in feite ook.

• Whiskey48
bommer schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:07:
[...]

Je kan natuurlijk een automation maken, die eens in de week het setpoint verhoogd naar 60 en dan monitort
dat dit voor 20min zo blijft. En anders jouw een notification stuurt, dat doet het programma van de Amber in feite ook.
Ah natuurlijk goede!
Dan zet ik de legionella run gewoon uit en laat ik Homey wekelijks dit doen (mbv Smart Grid) op de voorwaarde dat de Smart Grid 7dgn niet in gebruik is geweest.

De Smart Grid staat nu regelmatig aan op het goedkoopste moment van de dag (mits dit overdag) of als ik voldoende zonnestroom over heb. Maar het kan in theorie zijn een week bewolkt is en het goedkoopste moment meer dan 7 dagen in de nacht is (vooral in de herfst)).

Thanks, even denken hoe ik de rulings zo simpel maar slim mogelijk kan opzetten!
(ook dat hij de thermostaat iets hoger zet dat hij de betonnen vloer eventjes 2 uurtjes alvast wat voorwarmt, dit werkte gisteren echt perfect bij die dure uurtjes. Pas rond 20h (na piekuren) was er pas weer warmtebehoefte en ik heb niks gemerkt van een te warme woning oid).

[ Voor 41% gewijzigd door Whiskey48 op 06-11-2024 14:33 ]

• shadylog
Carboy54 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:24:
[...]

Zoals wij al hadden besproken komen 95% van de storingen door de nieuw geplaatste stekkertjes. Indien het mogelijk is dus de kabels intact laten. Mooi dat de servicedienst van Itho enkele uren na de melding al voor de deur stonden. Dat verdient een pluim. Bij veel andere merken kost dat soms weken.
Een makkelijk tool-less blokje zoals dit is ook een idee: https://www.allekabels.nl...729/netwerk-keystone.html . Dan gewoon eigen kabel er tussen.

• Impossibl3
  • Nu online
@bommer klopt dat is ook het simpele onderdeel. Maar dan komt de zomer...

@Whiskey48 en dan wordt het moeilijk want in de zomer wil je niet vol op de BUH dat gaan doen. Dus je moet iets bedenken van past binnen compressor bereik, het goedkoopste moment of na X dagen in de zomer bijvoorbeeld om 20:00 uur. Zodat je wel eens per 6-8 dagen een legionella run draait.

Het goedkoopste moment in de zomer is bij mij gelijk aan het moment dat de BUH vol op aan springt. Dan liever het moment verplaatsen dat die het zonder BUH doet.

• Whiskey48
Impossibl3 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:28:
@bommer klopt dat is ook het simpele onderdeel. Maar dan komt de zomer...

@Whiskey48 en dan wordt het moeilijk want in de zomer wil je niet vol op de BUH dat gaan doen. Dus je moet iets bedenken van past binnen compressor bereik, het goedkoopste moment of na X dagen in de zomer bijvoorbeeld om 20:00 uur. Zodat je wel eens per 6-8 dagen een legionella run draait.

Het goedkoopste moment in de zomer is bij mij gelijk aan het moment dat de BUH vol op aan springt. Dan liever het moment verplaatsen dat die het zonder BUH doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JyaLXz2SmQVmlXR2nsik8NiR-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7bgF5tXVNE2cFT2F91j4VT2.jpg?f=fotoalbum_large

Oh nee hoor! Ik heb heel deze zomer de Smart Grid al gebruikt om het watervat op te warmen naar 65 graden bij overcapaciteit van m'n zonnepanelen.
Ik had verwacht dat op de warmte dagen idd snel de BUH ingeschakeld zou worden, maar heb dit in heel de zomer maar ik dacht 2x kunnen ontdekken. En ook deze was volledig op zonnestroom, dus maakte me ook niks uit.
Bovenstaand een plaatje, waar eigenlijk de meeste pieken door eigen toedoen zijn;
(Ik heb een IKEA knop op de binnenunit geplakt. 1x klikken is SGA. 2x klikken is SGB (met BUH). SGB deed ik soms als de zon toch al scheen, 1 kiddo in bad wilt en de andere tegelijk wil douchen).

Misschien dat hij de BUH bijna nooit nodig had omdat in de ochtend / rond het middaguur ik al meer dan voldoende overcapaciteit had en de Smart Grid al zijn werk had gedaan, ruim voor het echt warm werd buiten.

[ Voor 30% gewijzigd door Whiskey48 op 06-11-2024 15:02 ]

• Impossibl3
  • Nu online
Whiskey48 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:45:
[...]

[Afbeelding]

Oh nee hoor! Ik heb heel deze zomer de Smart Grid al gebruikt om het watervat op te warmen naar 65 graden bij overcapaciteit van m'n zonnepanelen.
Ik had verwacht dat op de warmte dagen idd snel de BUH ingeschakeld zou worden, maar heb dit in heel de zomer maar ik dacht 2x kunnen ontdekken. En ook deze was volledig op zonnestroom, dus maakte me ook niks uit.
Bovenstaand een plaatje, waar eigenlijk de meeste pieken door eigen toedoen zijn;
(Ik heb een IKEA knop op de binnenunit geplakt. 1x klikken is SGA. 2x klikken is SGB (met BUH). SGB deed ik soms als de zon toch al scheen, 1 kiddo in bad wilt en de andere tegelijk wil douchen).

Misschien dat hij de BUH bijna nooit nodig had omdat in de ochtend / rond het middaguur ik al meer dan voldoende overcapaciteit had en de Smart Grid al zijn werk had gedaan, ruim voor het echt warm werd buiten.
Dat is fijn in jou situatie. Bij mij is de BUH als ik niet oplet al regelmatig aangevlogen en toen de legionella run maar naar de late na middag gezet. Dit omdat die op het zuiden staat waar het best warm kan worden. Moet nog eens iets maken om die sensor af te dekken. Want ook bij een reguliere run springt de BUH soms bij als het goed zonnig is en warm. Maar nu met dit weer natuurlijk nergens last van dus laat ik het weer liggen. Het project heeft geen prioriteit meer. Dat komt wel weer in de lente.

• Whiskey48
Impossibl3 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:40:
[...]

Dat is fijn in jou situatie. Bij mij is de BUH als ik niet oplet al regelmatig aangevlogen en toen de legionella run maar naar de late na middag gezet. Dit omdat die op het zuiden staat waar het best warm kan worden. Moet nog eens iets maken om die sensor af te dekken. Want ook bij een reguliere run springt de BUH soms bij als het goed zonnig is en warm. Maar nu met dit weer natuurlijk nergens last van dus laat ik het weer liggen. Het project heeft geen prioriteit meer. Dat komt wel weer in de lente.
Hij staat bij mij op het Oosten tegen de muur idd, rond 11h staat er al minder zon op ja.
Klinkt of je sensor wordt opgewarmd door de zon ja.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter

Je kan alle dagen wegvinken }:|

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Impossibl3 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:50:
[...]

Ze hebben dit niet zelf gemeten, maar is door een onafhankelijke certificatie ( bv kiwa of tuv) verwacht ik gedaan.
Een Lw is altijd een combinatie van meten (Leq bv) en een behoorlijk complexe berekening. En dat uiteraard in een genormde condities.
Wat ik wel vreemd vind dat zij hier ook de Lw van de ErP ( energielabel benoemen ), in Nederland kun je deze geluidswaarde namelijk niet voor de plaatsbepaling (= geluidseisen) gebruiken ( dit in tegenstelling tot wat ze in Duitsland doen ) in feite zijn hun verplicht om de hele energielabel op hun site te plaatsen ( EU eis ) zonder zouden ze hun product niet eens mogen aanbieden.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Whiskey48
Stoker schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:21:
[...]

Je kan alle dagen wegvinken }:|
Ja ik zag het, je kan eigenlijk alles gewoon instellen. Gevalletje eerst roepen, dan pas zelf gaan kijken (8>

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:34
Na van de zomer een tijdje lang de stroom van onze Amber-95 (nu nog alleen verwarming) gehad te hebben i.v.m. het trekken van een nieuwe voedingskabel door de nu droge kruipruimte, heb ik de instellingen opnieuw moeten instellen.

Echter merk ik nu dat de runs niet zo lang zijn als ikngewend was in het voorjaar. Zie onderstaand de screenshots van Homewizard en mijn instellingen nu. Maximale laagdraaitijd staat op 180min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeSEBM-gUSilyL3SvyAnZE1hdOc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rILSgJ7jz8DCh4Htpsdv3j56.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M27ZgE9vGMM4IqYARHyw3tYT_Ac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BitMZX3RDwTrZTNQBkqqvKT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmISY5HFNxcXuWPLQdYnY4ALQ6k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUoDvrpvW7k7k5JdxFndCdZj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-vfu3PjgWdTUGZegz5p27EL21U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uXiKmErCfBAQjwqXd8ZCBwu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1MO_QBOYwMyBRE90vtM1H3eBy0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAeyNpVD04tlD1OnRVpe36CZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sB7jzPX0J1Q-k_-piYEUEw7H8QA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHQOElKLyYNJ1L8XvjtQA377.jpg?f=fotoalbum_tile

Onderstaan is een screenshot van het voorjaar met:
  • ongeveer dezelfde gemiddelde buitentemperatuur (6,2°C) als gisteren (5,9°C)
  • toen software versie V2.26 en nu V2.29 & EEPROM update
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAoSq0Y7Hrbp0kxkr8hO7Cn0MCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/277C4Bw6NJ1FrCPPSPFslgTI.jpg?f=fotoalbum_large

Vooral de lagere laagdraaitijd valt op.

Afgifte is als volgt voorzien:
Begane grond:
- 60m² droogbouw vloerverwarming slangen Ø16*2mm, 10cm HoH, 6 groepen welke altijd open staan & gevoed door MLB32x3.
Verder radiatoren waarvan de badkamer (handdoekradiator), kantoor (T22 H600 B800) & bijkeuken (2x T22 H600 B1000) altijd open staan.

Kamerthermostaat (Plugwise) staat hier 24/7 op een comfortabele 21,5°C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8NDKf5anx9oxKM4pKMr9QLlGgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sg8dylxmjlCOnke6c3dNziTU.jpg?f=fotoalbum_large

Wie o wie helpt me de juiste richting op?
Bedankt alvast!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Eigenlijk vind ik m al prima draaien, hij gaat wel “vaak” aan en uit, zeker als je het vergelijkt met vorig jaar. Maar hij heeft dan wel een run van ca 1uur. Op deze manier heb je wel continu je vloer op temperatuur.

Wat mij opvalt is dat je vorig jaar een dikke piek had bij het inschakelen, dus naar 1500w en nu start hij langzaam op, waarschijnlijk omdat je watertemperatuur lager is dan vorig jaar(?) Hij het opstarten is hij al bijna bij je TC en is volgas niet nodig.

Had je de vorige x ook die TR correctie aan staan?

[ Voor 8% gewijzigd door Stoker op 07-11-2024 06:58 ]

• Impossibl3
  • Nu online
MacD007 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:52:
[...]

Ze hebben dit niet zelf gemeten, maar is door een onafhankelijke certificatie ( bv kiwa of tuv) verwacht ik gedaan.

Een Lw is altijd een combinatie van meten (Leq bv) en een behoorlijk complexe berekening. En dat uiteraard in een genormde condities.
Dat weet ik. Ik gok zelfs dat de kiwa of tuv het ook niet zelf doen maar uitbesteden aan specialistische akoestische bureaus.

Wat betreft het Lw hier hebben ze de NEN moeten volgen. Zolang je een classe 1 meter hebt is dat prima te doen.

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:34
@Stoker Bedankt voor je reactie!
Stoker schreef op donderdag 7 november 2024 @ 06:24:
Eigenlijk vind ik m al prima draaien, hij gaat wel “vaak” aan en uit, zeker als je het vergelijkt met vorig jaar.
Is er nog iets wat ik zou kunnen proberen om de runs langer te maken?
Wat mij opvalt is dat je vorig jaar een dikke piek had bij het inschakelen, dus naar 1500w en nu start hij langzaam op, waarschijnlijk omdat je watertemperatuur lager is dan vorig jaar(?)
Dit begrijp ik niet. Kan je dit uitleggen?
Had je de vorige x ook die TR correctie aan staan?
Ik durf het niet te zeggen. Hij is door jou inbedrijf gesteld, dus als jij dat standaard aanzet, dan wel. Ik twijfel wel of dat de waarde van 22°C correct is, aangezien TR 22,6°C meet en de thermostaat (ingesteld op 21,5°C en is vrijwel naast de TR sensor) 21,4°C meet.

En ik zit nu ook nog eens te kijken, misschien is het toevallig een wat "lastige" buitentemperatuur, want dit is het beeld van vannacht:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVU7Nc9wU7GtE69lkJ2KUT50kEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daiA00BoszfXSv1wKuywdlqC.jpg?f=fotoalbum_large
en is verder finetunen niet nodig...

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Impossibl3 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 06:58:
[...]

Dat weet ik. Ik gok zelfs dat de kiwa of tuv het ook niet zelf doen maar uitbesteden aan specialistische akoestische bureaus.

Wat betreft het Lw hier hebben ze de NEN moeten volgen. Zolang je een classe 1 meter hebt is dat prima te doen.
Nee, kiwa doet dit zelf, dat men over de benodige kennis en equipment beschikt is namelijk een eis om zelf een dergelijke certificatie te mogen doen.
En ja, een van de Normen die hier een rol spelen is de EN-12102-1 of deel 2 (afhankelijk of het een hybride of een FE is), alleen met een klasse 1 geluidsmeter met de juiste specs ben je er echter nog niet, de eisen van de opstelling zijn best behoorlijk strikt (dat is ook weer een reden dat er maar zo weinig certificatieinstellingen dit doen (kosten voor het uitvoeren van dergelijke tests zijn extreem hoog en dit ga je niet even in een paar uurtjes doen).
Dat zie je bv ook dat er veel importeurs qc fabrikanten de meting voor de stille modus niet laten uitvoeren (gewoon ivm de kosten, of dat dan weer verstandig is is een andere vraag)

hier nog even de complete gegevens incl de noodzakelijke opmerkingen ( die waren bij een eerdere post namelijk niet bijgevoegd maar wel belangrijk om de juiste keuze te maken.
De gemarkeerde veld zijn de waardes die je voor een WPAC berekening moet gaan nemen.

Mij is nog onduidelijk waarom ze hier bv niet ook de K1 factor (tonale toeslag) hebben meegenomen, het lijkt er op dat ze dit met de opmerking marge bedoeld hebben, alleen die is dus zeker niet richtingsgevoelig.
Ook snap ik niet dat men hier ook niet gewoon de juiste benaming heeft gebruikt (LwAmax en LwAsil) om deze op zich prima waarden aan te duiden.

Overigens laat het zien dat het hele proces om dergelijke geluidswaarden te produceren extreem lang is geweest, iets wat je bij andere merken ook kunt zien (bv WeHeat) het heeft hier dus ruim 1 jaar geduurt (en kijkend naar de diverse info's ook diverse aanlopen)

De ErP waarden zijn hier in feite onnodig (men heeft hier wel een juiste omschrijving gedaan en aangegeven dat deze waarden niet geschikt zijn voor de toets of de warmtepomp op de bedoelde plek aan de wettelijke geluidseisen voldoet. De verplichte ErP document (Energielabel hebben ze ook heel netjes op de site geplaatst, daar kunnen nog veel andere merken een voorbeeld aan nemen. (en de toezichthouder zou hier ook veel streger op moeten controleren en bij het ontbreken ook direct een behoorlijke boete moeten uitdelen, want dat is toch het enige wat hier tegen helpt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5S6CPpZztB-ZBokoZjxRvz_H578=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1y5kNeafucmvav7lm25PBh6Z.png?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door MacD007 op 07-11-2024 10:50 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• camel1987
Smullie78 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:29:

[...]

[...]

[...]

Ik durf het niet te zeggen. Hij is door jou inbedrijf gesteld, dus als jij dat standaard aanzet, dan wel. Ik twijfel wel of dat de waarde van 22°C correct is, aangezien TR 22,6°C meet en de thermostaat (ingesteld op 21,5°C en is vrijwel naast de TR sensor) 21,4°C meet.

En ik zit nu ook nog eens te kijken, misschien is het toevallig een wat "lastige" buitentemperatuur, want dit is het beeld van vannacht:[Afbeelding]
Ik vraag me alleen een ding af ik snap dat je niet veel kunt zeggen of mischien juist ook wel over jou grafiek van homewizzard.

Koelt jou huis zo snel af dat hij dan zoveel ups en downs heeft ?

Of is dat wat je nu in de grafiek ziet juist goed die pieken en dalen of wil je liever een vlakke lijn zien ?

Volgens mij is het als ik goed op gelet heb tijdens de tweaker lessen hier dat je wilt dat hij zolang mogelijk aan een stuk door draait toch op een laag pitje als dat hij continu aan uit springt.

• Get!em
  • Niet online

[...]

[...]

[...]

En ik zit nu ook nog eens te kijken, misschien is het toevallig een wat "lastige" buitentemperatuur, want dit is het beeld van vannacht:[Afbeelding]
Hier is de plugwise Lisa ook lager van temperatuur dan de Tr sensor op dezelfde plek.

Qua grafiek: als ik het goed lees, zit in het dal van die grafiek het verbruik nog hoger dan 10W. Dat zou betekenen dat de warmtepomp nog niet in standby is en er dus nog warmtevraag is (waterpomp staat aan). Dat de warmtepomp dus even niet produceert, zou dus zijn omdat je Tc hoger is dan de setpoint + M1.01.

Ik denk dat Stoker dat dus ook bedoelt met lagere watertemperatuur: als je setpoint water(aanvoer)temperatuur lager is, is hij met een klein beetje productie al snel op de juiste temperatuur en moduleert sneller lager. Bij te hoge Tc zal hij tijdelijk afschakelen totdat setpoint -M1.02 bereikt is, en dan weer aangaan.
Mijn interpretatie om die langere runs te krijgen zou dan zijn om M1.01 wat hoger te zetten zodat hij iets meer ruimte heeft om de lagere modulatie te laten inwerken. Of dat afgifte systeem zijn warmte niet meer goed kwijt kan en Tc dus oploopt terwijl ruimte nog (net)niet op temperatuur is (dat wat je noemt, de lastige buitentemperatuur)

• shadylog
camel1987 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:52:
[...]

Ik vraag me alleen een ding af ik snap dat je niet veel kunt zeggen of mischien juist ook wel over jou grafiek van homewizzard.

Koelt jou huis zo snel af dat hij dan zoveel ups en downs heeft ?

Of is dat wat je nu in de grafiek ziet juist goed die pieken en dalen of wil je liever een vlakke lijn zien ?

Volgens mij is het als ik goed op gelet heb tijdens de tweaker lessen hier dat je wilt dat hij zolang mogelijk aan een stuk door draait toch op een laag pitje als dat hij continu aan uit springt.
Als de warmtepomp niet meer dan 2 keer per uur schakelt is er geen probleem (staat volgens mij ook in de handleiding). Heeft misschien niet met afkoelen te maken, maar juist met zo lang mogelijk draaien op lage toeren. De warmtepomp op 36hz continu kan je ook gewoon over je setpoint gaan. Om te voorkomen dat het te warm wordt in huis last de amber een pauze in (M1.01). Misschien heb ik het mis maar het is gewoon een warm water maker, hij gaat of harder(hogere frequentie) of langzamer warm water maken met oog op een maximum delta T.

Ik ben er toevallig mee bezig, ik draai nu heel lage setpoints om zo lang mogelijk 36hz te draaien en probeer de sweetspot te vinden in het pauzeren/hervatten van de pomp (m1.01/m1.02).

Een vraag daarover. Houd de pomp dan ook rekening houden met maximaal activeringen per uur? (Dit is allemaal los van de thermostaat) Bijvoorbeeld als je de settings laag hebt gaat die meer pendelen dan 2 keer per uur?

• camel1987
Ja vandaar ook de vraag ben zelf ook de met de stooklijn bezig en met die m.01 m.02 en m.03 en denk dat ik nog wel wat lager kan als dat hij nu staat kwa aanvoer temperatuur.
Ik denk dat ik zelf nu wel mooi lange runs maak maar weet niet goed of dat nu juist wel of niet goed is 😅 mis m'n oude cv keteltje nu toch wel hoor
had er geen omkijken na en geen moeilijke termen en dergelijke.

Run van vandaag ziet er zo wel goed uit in mijn ogen als dat de bedoeling is.
Wat ik nu dus begrijp is hoe lager ik de stooklijn in stel hoe lager het wattage en uiteindelijk de hz van de pomp draait nu voornamelijk rond de 43 hz als ik zo nu en dan eens kijk op de unit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXbxy8czqnZsx-0Erqr24drvhnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLN27QcPnUair7aKeS7scQ0q.jpg?f=fotoalbum_large

• shadylog
camel1987 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:04:
Ja vandaar ook de vraag ben zelf ook de met de stooklijn bezig en met die m.01 m.02 en m.03 en denk dat ik nog wel wat lager kan als dat hij nu staat kwa aanvoer temperatuur.
Ik denk dat ik zelf nu wel mooi lange runs maak maar weet niet goed of dat nu juist wel of niet goed is 😅 mis m'n oude cv keteltje nu toch wel hoor
had er geen omkijken na en geen moeilijke termen en dergelijke.

Run van vandaag ziet er zo wel goed uit in mijn ogen als dat de bedoeling is.
Wat ik nu dus begrijp is hoe lager ik de stooklijn in stel hoe lager het wattage en uiteindelijk de hz van de pomp draait nu voornamelijk rond de 43 hz als ik zo nu en dan eens kijk op de unit.

[Afbeelding]
Er is een M1.03 setting die je op 1 kan zetten als die er al niet staat. De handleiding is fout en zegt dat hoe lager de M1.03 hoe langer de warmtepomp in hoge frequentie staat of iets in die trant. Ik vind het zelf vervelend want als het *wel* zou kloppen wat er staat in de handleiding hadden we natuurlijk meer bereik op M1.03 (je kan maar tot 1 gaan).

• Whiskey48
Nachtverlaging van 1 graad gebruikt ... Geen goede WAF :+ . Nu weer 24/7 op dezelfde temperatuur.

Met de Smart Grid (verhoogde stooklijn @ 90hz) de woning nog best snel weer 20,5 :).

[ Voor 15% gewijzigd door Whiskey48 op 07-11-2024 19:09 ]

• camel1987
Bij mij staat het nu ingesteld op m.01- 3 m.02- 2 m.03- 2

Dus m.03 zou dus op 1 kunnen ? Dat zou beter zijn ?
Vraag me eigen af hoever ik nog zou kunnen zakken kwa aanvoertemp.
En of hij dan niet onnodig lang moet draaien om het goed op temperatuur te houden en of dat beter is als het oude wat ik had.

-10 / 34
-5 / 32
0 / 30
5/ 28
10/ 26

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter

[...]

[...]

[...]

Je kan een langere run maken door je stooklijn omhoog te zetten. Dan draai je wel minder hoge COP, maar wel langer aan en daarna langer uit.

Vorig jaar had hij kort veel vermogen nodig om op de gevraagde TC te komen, dus een piek. Met de huidige instellingen heeft hij zo de gevraagde TC gehaald en is dus minder puntig.

Ikzelf zet de TR altijd uit bij Ibs. Eerst maar eens zelf controle hebben voordat de TR iets corrigeert aan je settings van de stooklijn ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Stoker op 07-11-2024 22:15 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
camel1987 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:41:
Bij mij staat het nu ingesteld op m.01- 3 m.02- 2 m.03- 2

Dus m.03 zou dus op 1 kunnen ? Dat zou beter zijn ?
Vraag me eigen af hoever ik nog zou kunnen zakken kwa aanvoertemp.
En of hij dan niet onnodig lang moet draaien om het goed op temperatuur te houden en of dat beter is als het oude wat ik had.

-10 / 34
-5 / 32
0 / 30
5/ 28
10/ 26
Volgens jou plaatje uit de vorige post draait hij prima!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:51
Whiskey48 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:25:
Nachtverlaging van 1 graad gebruikt ... Geen goede WAF :+ . Nu weer 24/7 op dezelfde temperatuur.
Haha, herkenbaar!

Ik draai nu met een halve graad middag verhoging ipv nacht-verlaging. Daardoor draait hij elke middag sowieso de nodige uren met een hoge buitentemperatuur op stroom van de zonnepanelen. :)

Vervolgens maakt hij nog een run die eind van de avond of begin van de nacht start. Bevalt hier prima. Wel goed geïsoleerd en een dikke betonnen vloer op de BG om de warmte te bufferen.

Wat ik wel merk is dat de t22 radiatoren het boven niet hoger dan 18-19gr krijgen met de stooklijn deze dagen rond de 26gr.
Voor de leeftijd van de kinderen nu prima, maar als ze over een paar jaar daar ook huiswerk moeten gaan maken, is dat niet voldoende. Toch maar eens kijken of daar wat ventilatoren onder kunnen. Of zo'n Jaga hybrid ophangen.

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• Carboy54
-JB- schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:19:
[...]

Haha, herkenbaar!

Ik draai nu met een halve graad middag verhoging ipv nacht-verlaging. Daardoor draait hij elke middag sowieso de nodige uren met een hoge buitentemperatuur op stroom van de zonnepanelen. :)

Vervolgens maakt hij nog een run die eind van de avond of begin van de nacht start. Bevalt hier prima. Wel goed geïsoleerd en een dikke betonnen vloer op de BG om de warmte te bufferen.

Wat ik wel merk is dat de t22 radiatoren het boven niet hoger dan 18-19gr krijgen met de stooklijn deze dagen rond de 26gr.
Voor de leeftijd van de kinderen nu prima, maar als ze over een paar jaar daar ook huiswerk moeten gaan maken, is dat niet voldoende. Toch maar eens kijken of daar wat ventilatoren onder kunnen. Of zo'n Jaga hybrid ophangen.
Fancoil erin werkt perfect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS4lbXyUYQrbbJdyOMxwva4vjsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1brzEw9iwCuZGZNS00e0tpN.jpg?f=fotoalbum_large

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ja, dat dus

[ Voor 85% gewijzigd door Stoker op 07-11-2024 19:37 ]

Pagina: 1 ... 92 ... 133 Laatste