tedsje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:11:
@
Andrehj en @
ErikVers Nee ik heb nog niks met de vloerverwarmingverdelers gedaan, gezien dit best wel weer een kostenplaat is. In ons geval moeten we 3 vedelers vervangen met een pomploze versie. De reden dat ik deze verdelers heb toegepast is omdat deze verdelers oorspronkelijk werden gebruikt bij de Gas CV ketel.
Wat voor nu wellicht een quick fix zou kunnen zijn is de Grundfoss pomp eruit te schroeven (4 bouten) en daar een dichte plaat overheen te schroeven, waarna je van deze verdeler de thermostaat kraan op 60 graden zet (ofer tussenuit) en de retour volledig open. Stooklijn staat momenteel op 35 graden, wat meer dan voldoende is voor de vloerverwarmingverdeler. (Toevoeging: heb VTE hierover gemaild of je deze verdelers pomploos kan maken).
Dit zijn de drie vloerverwarmingverdelers:
[Afbeelding]
Maar als de reden "flow beperking is", dan lijkt mij deze ombouwing voor nu (negeer het optimaliseren, komt na de woning verbouwing wel, dan wil ik me hierop storten) niet nodig, gezien er gebruik wordt gemaakt van een bypass (staat op 0.2 bar drukverschil), 80 liter buffervat en een "open buis + Evo home radiator knop" die zo de vloerverwarming van de slaapkamer verwarmt. Iets wat @
Carboy54 op 25 september ook al aangaf. De flow zou wel goed moeten zijn.
@
Andrehj ik vraag me wel af hoe ik de flow kan meten / lezen. Weten jullie waar dit zo staat?
Buiten dit om heb ik wel de adviezen opgevolgt om resonatie tegen te gaan. Al het hout en PIR rondom de buizen zijn verwijderd (c.a. 2cm ruimte tussen de buizen en het houtwerk) en alle klemmen zijn nu stalen rubberen klemmen totdat de leidingen op zolder uitkomen. Na dit werkje heb ik de muren weer opgevuld met "Knauf Acoustifit" + OSB en gips.
Op zolder zitten allerlei QuickStar (plastic) klemmen. Bij deze klemmen heb ik EPDM (1.3milimeter dik, had ik nog liggen) tussen de buis en de klem gezet. Je hoorde tijdens de flow dat het geluid verplaatst, richting de klemmen waar nog geen EPDM tussen zat. EPDM tussen de plastic klemmen is wel effectief. Het buffervat staat in een zelfgemaakte EPDM bak in de knieschot (stel er raakt iets lekt dan beland het niet in de hout constructie). Kortom alle leidingen en onderdelen zijn zo goed als voorzienvan EPDM aka Rubber om resonatie tegen te gaan.
Na al deze wijzigingen kwam de test. En wat denk je? Niks veranderd. Je hoort nog steeds de hoge pieptoon uit keuken en slaapkamer muur komen. Waterstromen en fiberatie tonen hoor je niet. Het is echt z'n meganische zoom geluid wat de ciruclatiepomp produceert, welke goed hoorbaar is op 100% kracht. Bij 75% (medium) is het behoorlijk verdewenen. bij 50% (laag) valt de ciruclatiepomp uit. Dit laatste had ik wel verwacht.
Ik denk dat de frequentie van het geluid simpelweg niet gereduceerd kan worden met een paar centimeter rockwool en het loskoppelen van de buizen.
Dus als extra test, om te bevestigen dat de resonatie weg is, heb ik het volgende gedaan. Een rubberen klem los gehaald en de buis tegen het hout (HSB Frame) aangedrukt. En toen hoorde ik echt een zeer goed resonatie geluid, waar jullie waarschijnlijk op doelden. Het veschil is dus duidelijk, maar hierdoor kon ik concluderen (omdat het geluid niet is veranderd t.o.v. voor de aanpassingen) dat resonatie niet echt van toepassing was, natuurlijk zal het wel wat doen, maar is niet "DE" van de oplossing.
Als ik nu met een kopje met mijn oor tegen het hout aanzet dan hoor ik wel wat geluid in het hout, maar de hoge zoemtoon vanuit de leiding is veel hoger dan wat je van het hout af hoort komen. Dus je kan wel stellen dan frequentie van de buis veel hoger is dan van het hout. Deze hoge frequentie wordt simpelweg niet gedempt door een paar CM rockwool.
Moet het geluid horen als "jeugd uit het winkelcentrum verdrijven toon" apparaatje (die oudere mensen niet meer horen). Om gek van te worden.
Voor nu heb ik mijzelf hierbij neergelegd en ik druk er later wel een tweede pomp na het buffervat (die op zolder staat). Dit met de hoop dat de interne pomp uitkan (of op laag), zodat het geluid is verdwenen. Natuurlijk hoop je dat de nieuwe pomp geen hogetoon bevat.
Wellicht hebben jullie nog goede aanbevelingen van een stille CV-pomp, die vrijwel geen meganische hoge toon creert.