• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Stoker schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:03:
Trekt hij het warme water uit je vat? Bedoel je dat?

Welk vat heb je en hoe is je leidingwerk erop aangesloten?

Is dat sommetje in of excl. de cop van de warmtepomp?

Voor zover ik het weet ik het niet mogelijk om die 0-stand aan te passen. Maar hoor graag van iemand dat het wel kan (en hoe😜)
Klopt! Hij gaat water circuleren en aangezien ik een normaal vat heb met een spiraal gaat hij dus dat koude water door het sww vat circuleren (wat 65 graden is).

Dat sommetje is exclusief cop! Dit is direct de warmte die uit t vat verdwijnt. De warmte is met dit weer er ook door een zonneboiler in gestopt (door een tweede spiraal).

Zou mooi zijn als t anders kon, ik hoor graag of anderen hier ideeën over hebben. Ik kan geen relevante instelling vinden in de handleiding.

Zie hier een foto van de installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zquBfS7_-o3jS8uTPpE1A_CxU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmuHIPsiwbPccl5net951xEb.jpg?f=fotoalbum_large

• hondacb50
  • Nu online
hondacb50 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:17:
[...]

Klopt! Hij gaat water circuleren en aangezien ik een normaal vat heb met een spiraal gaat hij dus dat koude water door het sww vat circuleren (wat 65 graden is).

Dat sommetje is exclusief cop! Dit is direct de warmte die uit t vat verdwijnt. De warmte is met dit weer er ook door een zonneboiler in gestopt (door een tweede spiraal).

Zou mooi zijn als t anders kon, ik hoor graag of anderen hier ideeën over hebben. Ik kan geen relevante instelling vinden in de handleiding.

Zie hier een foto van de installatie (toen was ik nog niet helemaal klaar met isoleren):

[Afbeelding]

• BertKlkmn
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 07:18
Carboy54 schreef op zondag 16 april 2023 @ 09:23:
[...]
Beste Carboy-54
Heb de Amber nu een tweetal weken staan, het valt me op dat bij de legionella run naar 60 graden de wp niet draait (van) maar wel 3300 watt afneemt, betekent dit dat de run op basis van het backup element wordt uitgevoerd en zoja is dit een instelling?

70 graden verwarmen met een warmtepomp moet je niet willen. Dan krijg je al die verhalen over hoog stroom verbruik. Geldt ook voor R290. Pas eerst je afgiftesysteem en isolatie aan om met een temperatuur van 40 graden je huis warm te kunnen houden. Die 60-70 graden gebruik je alleen om jouw legionella run te draaien voor sww zonder een element te hoeven gebruiken en in een incidenteel geval. Bovendien -10 komt zelden meer voor in Nederland. In het algemene warmtepomp forum heeft een tweaker daar een heel overzicht afgelopen week voor gemaakt. Zoals al eerder gemeld zijn alle data nog niet officieel vastgelegd. Dat gebeurd Q2. Op de site wordt vermeld: *** Eerste helft 2023 zullen alle metingen door KIWA worden afgerond.

[Afbeelding]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:04
Aan de afbeelding te zien heb je de oude software er nog op 2.26. Kijk ook in de TS daar is al veel over geschreven. Ook de instellingen van de Delta van de boiler spelen een belangrijke rol.

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 05-10-2024 17:23 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Carboy54
Warmte gaat natuurlijk niet helemaal verloren. Dit probleem speelt niet met de Itho I-WPV boilers ivm de externe wisselaar. Zal hiervoor nog een melding maken bij de product manager.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Sokkeh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-11 17:52
Ik ben aan het kijken naar waar ik het beste mijn amber warmtepomp kan plaatsen en twijfel nog erg tussen ophangen aan de muur boven het schuurtje wat aan het huis vast zit of deze te plaatsen op het schuurtje.

Het grote nadeel van hem op het schuurtje te zetten is dat de draagkracht hiervan niet voldoende is en deze dus versterkt moet worden wat kosten met zich meebrengt.

Bij ophanging aan de muur ben ik bang dat er meer geluidsoverlast zal zijn van de amber. Zijn er mensen die ervaring met beide situaties en welke afweging hier het beste gemaakt kan worden?

Bij de muur waar we de plaatsing voor ogen hebben is aan de andere kant een slaapkamer dus als er dan geluidshinder is zal dit snel vervelend zijn.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:20

Jan2023

KISS

evertmulder schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:09:
[...]

Goed te horen dat bij een update je de instellingen toch terug kunt zetten via het menu als je ze opgeslagen hebt.
Jammer dat dit niet in de instructiehandleiding vermeld staat. Hier staat: "Zorg dat u de huidige instellingen vast legt, door deze bijvoorbeeld te fotograferen"
Vermeld in de handleiding van de update dat je eerst de instellingen op moet slaan en na de update ze terug moet zetten.
Verzoek aan Carboy54 om dit kort te sluiten met Itho.
Het is natuurlijk wel zo slim om gewoon de algemene settings even te noteren en bij je handleiding te bewaren.

Je kan natuurlijk om elk dingetje een verzoek indienen om te bespreken met ITHO.
Maar het is wel jou warmtepomp en een beetje zelfredzaamheid is wel zo handig.

En wees gerust , bij de updates tot nu toe zijn er nog geen settings verloren gegaan.
:)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:34

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]
Ik neem aan dat de warmte via de leidingen naar de Wp wegloopt, toch? Je zou kunnen proberen om daar een terugslagklep tussen te plaatsen. Die wij gebruiken heeft een veer en gaat echt alleen open door de pomp.

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:04
[...]

[Afbeelding]
Dus tijdens de vorst circulatie van de waterpomp, staat de 3-wegklep in de boiler stand?
Hahaha das niet goed hoor!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Als je geen nachtverlaging toepast en je een goed afgestelde stooklijn hebt, dus de hele nacht aan het verwarmen bent, dan is er toch totaal geen probleem?

• hondacb50
  • Nu online
Carboy54 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:25:
[...]

Warmte gaat natuurlijk niet helemaal verloren. Dit probleem speelt niet met de Itho I-WPV boilers ivm de externe wisselaar. Zal hiervoor nog een melding maken bij de product manager.
Dat is correct! Het blijft in t te circuleren water maar ook dus in de (goed geïsoleerde) leidingen buiten, maar lekt natuurlijk wel meer weg vanwege grote delta T. Dank voor het doorgeven zou een mooie update zijn!

• hondacb50
  • Nu online
Stoker schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:10:
Als je geen nachtverlaging toepast en je een goed afgestelde stooklijn hebt, dus de hele nacht aan het verwarmen bent, dan is er toch totaal geen probleem?
Klopt, echter in deze tijd stookt de warmtepomp ‘s ochtends 2 uurtjes tot 20,5 graad en met een beetje overshoot tot 20,8 graden. Gedurende de dag daalt de temperatuur tot 19,8 graden. Het huis is gelukkig vrij goed geïsoleerd! 👌🏻

• hondacb50
  • Nu online
Technician- schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:55:
[...]

Dus tijdens de vorst circulatie van de waterpomp, staat de 3-wegklep in de boiler stand?
Hahaha das niet goed hoor!
Klopt! Mogelijk dat het in de toekomst anders kan! @Carboy54 gaat het meenemen richting Itho.

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:26
Het maakt toch niet zo veel uit waar de warmte vandaan komt voor de vorstbeveiliging. Of maak ik een denkfout? Of je haalt de warmte uit de woning/vloer of uit het boilervat. Beide keren zal de Amber de warmte er weer terug in moeten stoppen op een later moment. Enige voordeel is dat de warmte in het boilervat met een lagere COP is gemaakt...

Desalniettemin is het wel jammer dat de boiler stand de rust positie is van de 3-wegklep. Ook i.v.m. thermische trek.

[ Voor 14% gewijzigd door crepsly op 05-10-2024 20:38 ]

• hondacb50
  • Nu online
crepsly schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:37:
Het maakt toch niet zo veel uit waar de warmte vandaan komt voor de vorstbeveiliging. Of maak ik een denkfout? Of je haalt de warmte uit de woning/vloer of uit het boilervat. Beide keren zal de Amber de warmte er weer terug in moeten stoppen op een later moment. Enige voordeel is dat de warmte in het boilervat met een lagere COP is gemaakt...

Desalniettemin is het wel jammer dat de boiler stand de rust positie is van de 3-wegklep. Ook i.v.m. thermische trek.
Klopt, maar er stroomt nu ook ineens 50 graden water temperatuur naar buiten… wat dus hogere delta t naar de buitenlucht geeft en dus meer verlies.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:08
hondacb50 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:29:
[...]

Klopt, maar er stroomt nu ook ineens 50 graden water temperatuur naar buiten… wat dus hogere delta t naar de buitenlucht geeft en dus meer verlies.
Dus compenseren van dit warmtegebruik gaat vanuit het vat (55oC) gaat met een lagere COP in plaats van vanuit de vloer (35oC). Verder geen verschil. Je kunt DHW vat tbv vorst uitzetten als je voldoende water in je vvw-systeem hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 05-10-2024 23:53 ]

• Carboy54
hondacb50 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:29:
[...]

Maar geen korte inefficiënte compressor run 🙃

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:03
Jan2023 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:41:
[...]

Het is natuurlijk wel zo slim om gewoon de algemene settings even te noteren en bij je handleiding te bewaren.

Je kan natuurlijk om elk dingetje een verzoek indienen om te bespreken met ITHO.
Maar het is wel jou warmtepomp en een beetje zelfredzaamheid is wel zo handig.

En wees gerust , bij de updates tot nu toe zijn er nog geen settings verloren gegaan.
:)
Het gaat niet om zelfredzaamheid maar meer om het principe dat je bij een update gewoon je instellingen behoud of terug kunt zetten. Ik heb alle instellingen wel genoteerd voor het geval dat maar omdat in de handleiding stond dat het wordt aanbevolen om de instellingen te fotograferen omdat deze bij een update overschreven worden heeft het mij deze opmerking ontlokt. Het gaat gewoon om het vermelden in de handleiding dat de instellingen opgeslagen moeten worden en na de update weer teruggezet kunnen worden. Dat is een kleine aanpasing/vermelding in de handleiding.

• Jan2023

Jan2023

KISS

evertmulder schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:34:
[...]

Het gaat niet om zelfredzaamheid maar meer om het principe dat je bij een update gewoon je instellingen behoud of terug kunt zetten. Ik heb alle instellingen wel genoteerd voor het geval dat maar omdat in de handleiding stond dat het wordt aanbevolen om de instellingen te fotograferen omdat deze bij een update overschreven worden heeft het mij deze opmerking ontlokt. Het gaat gewoon om het vermelden in de handleiding dat de instellingen opgeslagen moeten worden en na de update weer teruggezet kunnen worden. Dat is een kleine aanpasing/vermelding in de handleiding.
De meningen zijn verdeeld over het opslaan van je instellingen.
Het lijkt mij normaal om dat te doen als je wat wijzigt .
Anderen zeggen dat dat automatisch gebeurd
.

tedsje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:11:
@Andrehj en @ErikVers Nee ik heb nog niks met de vloerverwarmingverdelers gedaan, gezien dit best wel weer een kostenplaat is. In ons geval moeten we 3 vedelers vervangen met een pomploze versie. De reden dat ik deze verdelers heb toegepast is omdat deze verdelers oorspronkelijk werden gebruikt bij de Gas CV ketel.

Wat voor nu wellicht een quick fix zou kunnen zijn is de Grundfoss pomp eruit te schroeven (4 bouten) en daar een dichte plaat overheen te schroeven, waarna je van deze verdeler de thermostaat kraan op 60 graden zet (ofer tussenuit) en de retour volledig open. Stooklijn staat momenteel op 35 graden, wat meer dan voldoende is voor de vloerverwarmingverdeler. (Toevoeging: heb VTE hierover gemaild of je deze verdelers pomploos kan maken).

Dit zijn de drie vloerverwarmingverdelers:
[Afbeelding]

Maar als de reden "flow beperking is", dan lijkt mij deze ombouwing voor nu (negeer het optimaliseren, komt na de woning verbouwing wel, dan wil ik me hierop storten) niet nodig, gezien er gebruik wordt gemaakt van een bypass (staat op 0.2 bar drukverschil), 80 liter buffervat en een "open buis + Evo home radiator knop" die zo de vloerverwarming van de slaapkamer verwarmt. Iets wat @Carboy54 op 25 september ook al aangaf. De flow zou wel goed moeten zijn.

@Andrehj ik vraag me wel af hoe ik de flow kan meten / lezen. Weten jullie waar dit zo staat?

Buiten dit om heb ik wel de adviezen opgevolgt om resonatie tegen te gaan. Al het hout en PIR rondom de buizen zijn verwijderd (c.a. 2cm ruimte tussen de buizen en het houtwerk) en alle klemmen zijn nu stalen rubberen klemmen totdat de leidingen op zolder uitkomen. Na dit werkje heb ik de muren weer opgevuld met "Knauf Acoustifit" + OSB en gips.

Op zolder zitten allerlei QuickStar (plastic) klemmen. Bij deze klemmen heb ik EPDM (1.3milimeter dik, had ik nog liggen) tussen de buis en de klem gezet. Je hoorde tijdens de flow dat het geluid verplaatst, richting de klemmen waar nog geen EPDM tussen zat. EPDM tussen de plastic klemmen is wel effectief. Het buffervat staat in een zelfgemaakte EPDM bak in de knieschot (stel er raakt iets lekt dan beland het niet in de hout constructie). Kortom alle leidingen en onderdelen zijn zo goed als voorzienvan EPDM aka Rubber om resonatie tegen te gaan.

Na al deze wijzigingen kwam de test. En wat denk je? Niks veranderd. Je hoort nog steeds de hoge pieptoon uit keuken en slaapkamer muur komen. Waterstromen en fiberatie tonen hoor je niet. Het is echt z'n meganische zoom geluid wat de ciruclatiepomp produceert, welke goed hoorbaar is op 100% kracht. Bij 75% (medium) is het behoorlijk verdewenen. bij 50% (laag) valt de ciruclatiepomp uit. Dit laatste had ik wel verwacht.

Ik denk dat de frequentie van het geluid simpelweg niet gereduceerd kan worden met een paar centimeter rockwool en het loskoppelen van de buizen.

Dus als extra test, om te bevestigen dat de resonatie weg is, heb ik het volgende gedaan. Een rubberen klem los gehaald en de buis tegen het hout (HSB Frame) aangedrukt. En toen hoorde ik echt een zeer goed resonatie geluid, waar jullie waarschijnlijk op doelden. Het veschil is dus duidelijk, maar hierdoor kon ik concluderen (omdat het geluid niet is veranderd t.o.v. voor de aanpassingen) dat resonatie niet echt van toepassing was, natuurlijk zal het wel wat doen, maar is niet "DE" van de oplossing.

Als ik nu met een kopje met mijn oor tegen het hout aanzet dan hoor ik wel wat geluid in het hout, maar de hoge zoemtoon vanuit de leiding is veel hoger dan wat je van het hout af hoort komen. Dus je kan wel stellen dan frequentie van de buis veel hoger is dan van het hout. Deze hoge frequentie wordt simpelweg niet gedempt door een paar CM rockwool.

Moet het geluid horen als "jeugd uit het winkelcentrum verdrijven toon" apparaatje (die oudere mensen niet meer horen). Om gek van te worden.

Voor nu heb ik mijzelf hierbij neergelegd en ik druk er later wel een tweede pomp na het buffervat (die op zolder staat). Dit met de hoop dat de interne pomp uitkan (of op laag), zodat het geluid is verdwenen. Natuurlijk hoop je dat de nieuwe pomp geen hogetoon bevat.

Wellicht hebben jullie nog goede aanbevelingen van een stille CV-pomp, die vrijwel geen meganische hoge toon creert. _/-\o_
Ik neem aan dat de aanvoer en retour van de Amber op het buffervat zitten. En van de afname kant ook.
Dus het water wordt door de vvw verdelers ontrokken uit het buffer?
Is de toon er dan ook als je even test met de pomp(en) van de verdelers uit?

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb nu een tijdje de amber 95 draaien.. en ‘s nachts heb ik hem op silent modes draaien en de pomp op laag.. om geen geluid te maken voor de buren. Maar nu kan de amber de ingestelde aanvoer temperatuur van 40 graden niet halen wat er voor zorgt dat het elektrische element ingeschakeld wordt. Is er een mogelijkheid om dit te voorkomen? Ik maak mij niet zo zorgen dat amber de aanvoer temperatuur niet haalt(laat maar lekker door lopen) in de ochtend gaat de stille modes er af en trekt amber wel bij. Iemand een suggestie?
silverball schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:03:
Top @Stoker @camel1987 . Ik moet er toch een dezer dagen eentje gaan bestellen, dan is dit wel geruststellend.
Ik heb iets meer ruimte er omheen,
Hoor hem lichtjes op 90Hz als ik rond de garage loop ( hij hangt er boven) maar niet storend.

In koelen op 30Hz hoor ik een kleine brom recht achter de unit binnen. Ook niet echt storend.
Ik denk dat mijn trillling dempers die frequentie net niet goed filteren

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:54
bommer schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Hoor hem lichtjes op 90Hz als ik rond de garage loop ( hij hangt er boven) maar niet storend.

In koelen op 30Hz hoor ik een kleine brom recht achter de unit binnen. Ook niet echt storend.
Ik hoor hem echt niet nu scheelt het ook wel natuurlijk met de locatie waar de pomp zelf staat hier staat hij op de 2e verdieping op een aanbouw dak.
Hier zul je er al gauw minder snel last van hebben als dat deze ergens in een achtertuin op de grond staat.

@Aapie
Heb je ook weleens geprobeerd om niks te wijzigen aan de pomp een nacht of klagen de buren dan ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• Aapie
  • Niet online
@Aapie
Heb je ook weleens geprobeerd om niks te wijzigen aan de pomp een nacht of klagen de buren dan ?
Ja de buren klagen dan inderdaad.. hij staat nu nog op het platte dak, ik haal hem daar toch weer van af.. maar daar kom ik voorlopig nog even niet aan toe. Dus vandaar even een tussen oplossing.
Sokkeh schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:42:
Ik ben aan het kijken naar waar ik het beste mijn amber warmtepomp kan plaatsen en twijfel nog erg tussen ophangen aan de muur boven het schuurtje wat aan het huis vast zit of deze te plaatsen op het schuurtje.

Het grote nadeel van hem op het schuurtje te zetten is dat de draagkracht hiervan niet voldoende is en deze dus versterkt moet worden wat kosten met zich meebrengt.

Bij ophanging aan de muur ben ik bang dat er meer geluidsoverlast zal zijn van de amber. Zijn er mensen die ervaring met beide situaties en welke afweging hier het beste gemaakt kan worden?

Bij de muur waar we de plaatsing voor ogen hebben is aan de andere kant een slaapkamer dus als er dan geluidshinder is zal dit snel vervelend zijn.
Ik heb mijn Amber precies zo geplaatst.
Met de beugel verkrijgbaar via warmtepomponline.com en de dempers ook genoemd in TS
Zie mijn eerdere post van vandaag over het geluid.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Aapie schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:16:
Ik heb nu een tijdje de amber 95 draaien.. en ‘s nachts heb ik hem op silent modes draaien en de pomp op laag.. om geen geluid te maken voor de buren. Maar nu kan de amber de ingestelde aanvoer temperatuur van 40 graden niet halen wat er voor zorgt dat het elektrische element ingeschakeld wordt. Is er een mogelijkheid om dit te voorkomen? Ik maak mij niet zo zorgen dat amber de aanvoer temperatuur niet haalt(laat maar lekker door lopen) in de ochtend gaat de stille modes er af en trekt amber wel bij. Iemand een suggestie?
Je hebt verschillende manieren om de stille modus te gebruiken;
Beperken van bv de watertemperatuur maar je kan ook de complete unit beperken in z’n opgenomen vermogen. Of je maakt een combi op welke manier dan ook.
Je laat de temperaturen van de stooklijn ongewijzigd maar beperkt de Amber gewoon in z’n opgenomen vermogen.

Dus settings 5.01 en 5.02 doe je niks aan, en je past bv 5.07 toe op F4 (zo heb ik m thuis draaien).

Op deze manier mag de Amber (bij mij) niet hoger dan 55Hz (=ca 1000W) draaien. het komt wel eens voor dat de watertemperatuur in de nacht dan niet gehaald wordt door de beperking. Maar daarna trekt hij dat gewoon weer bij.

Overigens; op welke waarde staat jou setting 10.05 (startvertraging bijverwarming?)

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 06-10-2024 16:38 ]

hondacb50 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:19:
[...]

Dat is correct! Het blijft in t te circuleren water maar ook dus in de (goed geïsoleerde) leidingen buiten, maar lekt natuurlijk wel meer weg vanwege grote delta T. Dank voor het doorgeven zou een mooie update zijn!
De wens van het omschakelen van de klep,
Had ik vorig jaar al gedaan, thermische trek was toen mijn motivatie. Dat heeft een veerbelaste klep opgelost.
Ik heb tracing langs de leidingen buiten, die houd het water in de leidingen en in de unit op 10 graden, zal het extacte verbruik daarvan dit stookseizoen voor jullie monitoren.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:05
Stoker schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:49:
[...]

Dus settings 5.01 en 5.02 doe je niks aan, en je past bv 5.07 toe op F4 (zo heb ik m thuis draaien).
Wat doen die standen bij 5.07?
Bij mij staat deze op F5, maar kan omhoog en omlaag qua cijfer?

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Whiskey48 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:05:
[...]

Wat doen die standen bij 5.07?
Bij mij staat deze op F5, maar kan omhoog en omlaag qua cijfer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuI7T4Rf0ATZ5M_fU0Bf_q8YQYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrJz1fvQqMBxCZ0BEUiHUZft.jpg?f=fotoalbum_large

• hendrikb
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 31-03 09:47
In de handleiding staat dat de kabels met nr 1 en 2 zijn in te korten en dat de stekkers die er dan op moeten bijgeleverd zijn..... Maar die zaten er niet bij geleverd
Ik wil de stekkers eraf knippen ivm het doorvoeren.
Zijn deze los te koop?

• Aapie
  • Niet online
Maar volgens mij is F3 minimaal.. lager krijg ik hem niet. Maar dat zorgt er niet voor dat het elektrische element niet bij springt.

[ Voor 8% gewijzigd door Aapie op 06-10-2024 12:14 ]

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 07:28
Carboy54 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:12:
[...]

Is in ontwikkeling via modbus en Iot. Wellicht betaalde dienst.

[Afbeelding]
@Carboy54ik ben benieuwd in hoeverre ze deze dienst nog gaan introduceren. Weet jij meer hiervan?

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:26
Aapie schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:16:
M10.5 bepaalt hoe snel het elektrisch element wordt bijgeschakeld. Zet deze een stuk hoger om inschakelen elektrisch element te vertragen/voorkomen.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:48
[...]

Ik heb precies de zelfde beugels en dempers. Als het koud is heb ik het idee dat de dempers het niet trekken (material te stijf geworden). Deze winter die hypothese nog eens controleren. Als die nu op 90 Hz draait hoor ik hem wel maar trilt er niets anders dan de Amber (niet het dak waar de leidingen door gaan, nog de muur waar die aan hangt). Op 30Hz met koelen hoor ik hem overigens helemaal niet. Rond de 72 Hz hoor ik de Amber ook niet in de winter als het vriest.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even een domme vraag (waar ik denk ik het antwoord wel op weet): Als je nou de 5-aderige kabel tussen buitenunit en regelunit niet legt, en voeding van de regelunit 'gewoon' met een 3-aderige kabel uit een wcd doet, wat werkt er dan niet?
P0 is de schakeldraad voor de pomp van de buitenunit, dus die gaat niet aan?
En EL is voor de backup heater, dus die wordt ook niet geschakeld?

Ik sprak namelijk een installateur en die beweerde dat de voeding gewoon uit de wcd komt en er niks anders dan de 2 utp kabels tussen de units komt.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:32

Cr3ator

1 bar is geen bar

Aiolos schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:26:
Even een domme vraag (waar ik denk ik het antwoord wel op weet): Als je nou de 5-aderige kabel tussen buitenunit en regelunit niet legt, en voeding van de regelunit 'gewoon' met een 3-aderige kabel uit een wcd doet, wat werkt er dan niet?

Ik sprak namelijk een installateur en die beweerde dat de voeding gewoon uit de wcd komt en er niks anders dan de 2 utp kabels tussen de units komt.
Dat werkt niet en mag niet.

De binnenunit stuurt idd oa. de circulatiepomp en BH aan in de buitenunit. Daarom zijn er ook meer dan 3 aders nodig. De binnenunit voeden vanaf een andere voeding dan de buitenunit betekend dat het uitzetten vd voeding vd buitenunit deze niet volledig spanningsloos maakt. Dit is onveilig en (dus) niet toegestaan.

De installateur moet de installatiehandleiding er nog maar eens bijpakken en gewoon netjes werken volgens de opgave vd fabrikant.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Aiolos schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:26:

Het lijkt wel alsof steeds meer installateurs niet weten waar ze mee bezig zijn.
WP in series zag ik ergens anders ook al voorbij komen dit weekend, installateurs die nog steeds vloerverdelers plaatsen met pomp.
En dan deze.

Zoek a.u.b een andere, dit gaat niet goed komen

• Carboy54
bommer schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

Het lijkt wel alsof steeds meer installateurs niet weten waar ze mee bezig zijn.
WP in series zag ik ergens anders ook al voorbij komen dit weekend, installateurs die nog steeds vloerverdelers plaatsen met pomp.
En dan deze.

Zonnepanelen monteurs die zonder kennis van zaken nu warmtepompen monteren 😡

• Carboy54
psycho-realm schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:52:
[...]

@Carboy54ik ben benieuwd in hoeverre ze deze dienst nog gaan introduceren. Weet jij meer hiervan?
Zoals reeds gemeld afgelopen maand wordt dat eind 2024 en dan voor installateurs. App integratie 2025. Zie ook de TS

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 06-10-2024 16:37 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

Ik vind het nog steeds zo bizar dat dat zo verschillend is.
Op 90Hz is hij bij ons gewoon rond het hele huis te horen, en in huis ook. Hij staat gewoon naast een blinde muur naast het huis, op de standaard steunen op de volle grond. 90Hz is dus ook onacceptabel momenteel voor onszelf en de buren.
Ik heb hem nu van 20u tot 10u ‘s ochtends gelimiteerd op F4 om te voorkomen dat het op verkeerde momenten gebeurd.

Ik neig er sterk naar om toch maar weer eens bespreekbaar te maken met mijn installateur. Ik kan het echter nog steeds niet goed bepalen hoe ik dit hard kan maken.

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Carboy54 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Zonnepanelen monteurs die zonder kennis van zaken nu warmtepompen monteren 😡
Dat is nou precies de reden dat ik geen installateur durf te zoeken voor een schouw/offerte en eventuele opdracht voor het leveren en installeren van een warmtepomp. Hoe kan ik nou, als leek, bepalen welke installateur tevens WP specialist is.
Ik lees al een tijd mee in dit topic en lees, ook nu weer, hoe afhankelijk je als leek bent van een goed ingevoerde, bijgeschoolde en meedenkende installateur. In dit forum lijken ze er wel te zijn maar in mijn regio? Zou het niet weten. De enige die ik zo heb gevonden is dewarmtepompvoorjou. nl maar is blijkbaar alleen een soort tussenpersoon die andere installeurs inschakelt.

Ook in het forum van Adlar Castra Aurora2 zie ik misverstanden (fouten?) die veelvuldig worden genoemd. Ook daar lees ik mee om uiteindelijk een keuze te kunnen maken tussen de beide (Amber en Aurora) warmtepompen. Dat schiet zo echter niet op.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Meubelmaker schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:42:
[...]

Dat is nou precies de reden dat ik geen installateur durf te zoeken voor een schouw/offerte en eventuele opdracht voor het leveren en installeren van een warmtepomp. Hoe kan ik nou, als leek, bepalen welke installateur tevens WP specialist is.
Ik lees al een tijd mee in dit topic en lees, ook nu weer, hoe afhankelijk je als leek bent van een goed ingevoerde, bijgeschoolde en meedenkende installateur. In dit forum lijken ze er wel te zijn maar in mijn regio? Zou het niet weten. De enige die ik zo heb gevonden is dewarmtepompvoorjou. nl maar is blijkbaar alleen een soort tussenpersoon die andere installeurs inschakelt.

Ook in het forum van Adlar Castra Aurora2 zie ik misverstanden (fouten?) die veelvuldig worden genoemd. Ook daar lees ik mee om uiteindelijk een keuze te kunnen maken tussen de beide (Amber en Aurora) warmtepompen. Dat schiet zo echter niet op.
Jezelf goed inlezen, bijdehante opmerkingen maken tijdens de schouw en kijken wat de reactie is. Daarna je onderbuik raadplegen, dan zit je voor 90% goed

• Meubelmaker
  • Nu online
Stoker schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

Jezelf goed inlezen, bijdehante opmerkingen maken tijdens de schouw en kijken wat de reactie is. Daarna je onderbuik raadplegen, dan zit je voor 90% goed
Ja, zou kunnen, maar dan denkt de installateur misschien "daar heb je weer zo'n bijdehante betweter". Zit ik niet op te wachten. Een referentielijst zou voor mij een betere optie zijn zodat je kan informeren bij iemand (ervaringsdeskundige) die al een tijdje een warmtepomp heeft.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

• Impossibl3
Onze overburen zaten met het zelfde punt over een installateur vinden en de goede pomp. Uiteindelijk hebben ze de Amber besteld omdat ik er tevreden over ben en bij de zelfde installateur die het installeerde bij ons. Vonden ze wel zo makkelijk.

• Carboy54
Meubelmaker schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:42:
[...]

knipperdeknip, dit moet je niet doen als je zelf ook commercieel actief bent Ervaringsdeskundigen zitten hier op het Amber topic genoeg en maak daar optimaal gebruik van. Referenties genoeg dus 🙃

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 12-10-2024 23:29 ]

• Meubelmaker
  • Nu online
Impossibl3 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:32:
Onze overburen zaten met het zelfde punt over een installateur vinden en de goede pomp. Uiteindelijk hebben ze de Amber besteld omdat ik er tevreden over ben en bij de zelfde installateur die het installeerde bij ons. Vonden ze wel zo makkelijk.
Precies, zo zou dat bij mij ook werken. @Carboy54 heeft natuurlijk gelijk over de ervaringsdeskundigen in dit forum. Maar je mist dan het ter plaatse even kijken waar het over gaat. Hoe ziet het er na installatie uit, wat zijn ze tegengekomen. Nou ja, de ervaring die de "overburen" van begin tot eind hebben opgedaan.

• Carboy54
Meubelmaker schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:42:
[...]

Precies, zo zou dat bij mij ook werken. @Carboy54 heeft natuurlijk gelijk over de ervaringsdeskundigen in dit forum. Maar je mist dan het ter plaatse even kijken waar het over gaat. Hoe ziet het er na installatie uit, wat zijn ze tegengekomen. Nou ja, de ervaring die de "overburen" van begin tot eind hebben opgedaan.
Geef aan in welke regio je bent gevestigd. Er zullen hier genoeg tevreden ambassadeurs van warmtepompen zijn die je graag willen ontvangen 👍

• Meubelmaker
  • Nu online
Carboy54 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:45:
[...]

Geef aan in welke regio je bent gevestigd. Er zullen hier genoeg tevreden ambassadeurs van warmtepompen zijn die je graag willen ontvangen 👍
Ambassadeurs, goede omschrijving! Regio Assen.

• Aiolos
  • Niet online
Cr3ator schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:01:
[...]
Dat werkt niet en mag niet.

De binnenunit stuurt idd oa. de circulatiepomp en BH aan in de buitenunit. Daarom zijn er ook meer dan 3 aders nodig. De binnenunit voeden vanaf een andere voeding dan de buitenunit betekend dat het uitzetten vd voeding vd buitenunit deze niet volledig spanningsloos maakt. Dit is onveilig en (dus) niet toegestaan.

De installateur moet de installatiehandleiding er nog maar eens bijpakken en gewoon netjes werken volgens de opgave vd fabrikant.
Dank voor de bevestiging. Vanuit de installatiehandleiding begreep ik dit ook al, en ik was ook behoorlijk verbaasd door de opmerking.
Ik ben het verder met je eens, maar met alleen 2 utp kabels (geen idee wat voor protocol daar overheen gaat) kun je natuurlijk ook geen hoge spanningen naar de buitenunit sturen, dus direct onveilig is het niet (ongewenst zeker wel). Juist door die stuursignalen van pomp en heater werkt het dus ook niet (maar die signalen zijn natuurlijk in andere richting dan de stroomvoorziening van de binnenunit), als je wel vanuit de binnenunit die pomp en heater zou sturen wordt het natuurlijk wel gevaarlijk, die kunnen namelijk wel 230v zijn.
bommer schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:14:
[...]
En dan deze.

Daarvoor is het iets te laat :+ (ik heb te laat op het forum gekeken voor de juiste info en ambassadeurs)

Maar, veel meer dan alleen de Amber heb ik nog niet betaald en er is nog veel te doen, dus ik kan dan beter proberen de juiste kennis over te brengen aan de installateur. Daarmee kan ik hopelijk ook de iets minder technisch onderlegde klant na mij behoeden voor onjuiste montage.

Heb overigens al behoorlijk op de vingers gekeken meegekeken en meegedacht in oplossingen (onder andere last-minute wijzigingen in het traject van de leidingen omdat bij de schouw wat teveel aannames waren gedaan, en zeker niet mijnerzijds). Daarmee is overigens het traject wel makkelijker geworden alleen iets langer, maar met minder bochten (minder betonboringen, juist gips en hout doorgangen). Dus eigenlijk zijn ze nog beter af ook.

Itho maakt het mij overigens ook niet makkelijk: Die noemen een kookgroep voor een all-electric situatie. Ik heb 3x25A, dus een krachtgroep is logischer, maar dat ga ik er bij die installateur natuurlijk ook niet inkrijgen als ik strikt de instructies wil volgen. (is daar een C-karakteristiek echt nodig trouwens? Of kan een B eigenlijk ook prima)

Nu ga ik overigens ook even door, want dan moet ik goed beslagen ten ijs komen:
Situatie: all-electric, zonder SWW (ik ga van stadsverwarming af, warm water gaat al via een quooker en E-boilers (ja, blijft voorlopig zo).
Open buffervat ivm radiatoren in verschillende zones via Honeywell Evohome. Eigenlijk wordt het dus schema 5 in het hulpdocument.
  • Tc gaat in het buffervat
  • Is TV1 ook nodig? Ik zie niet helemaal in wat dat toevoegt. wat kan ik er extra mee regelen of bijsturen?
  • De pomp: kan via de pompschakelaar op de binnenunit, maar dat hoeft niet volgens de handleiding als ie zelfregelend is, en degene die er nu bij ligt is dat volgens mij. Ik neig er naar dat het beter is via de amber, maar onderbouwen kan ik het niet

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Aiolos schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:20:
[...]

Dank voor de bevestiging. Vanuit de installatiehandleiding begreep ik dit ook al, en ik was ook behoorlijk verbaasd door de opmerking.
Ik ben het verder met je eens, maar met alleen 2 utp kabels (geen idee wat voor protocol daar overheen gaat) kun je natuurlijk ook geen hoge spanningen naar de buitenunit sturen, dus direct onveilig is het niet (ongewenst zeker wel). Juist door die stuursignalen van pomp en heater werkt het dus ook niet (maar die signalen zijn natuurlijk in andere richting dan de stroomvoorziening van de binnenunit), als je wel vanuit de binnenunit die pomp en heater zou sturen wordt het natuurlijk wel gevaarlijk, die kunnen namelijk wel 230v zijn.

[...]

Daarvoor is het iets te laat :+ (ik heb te laat op het forum gekeken voor de juiste info en ambassadeurs)

Maar, veel meer dan alleen de Amber heb ik nog niet betaald en er is nog veel te doen, dus ik kan dan beter proberen de juiste kennis over te brengen aan de installateur. Daarmee kan ik hopelijk ook de iets minder technisch onderlegde klant na mij behoeden voor onjuiste montage.

Heb overigens al behoorlijk op de vingers gekeken meegekeken en meegedacht in oplossingen (onder andere last-minute wijzigingen in het traject van de leidingen omdat bij de schouw wat teveel aannames waren gedaan, en zeker niet mijnerzijds). Daarmee is overigens het traject wel makkelijker geworden alleen iets langer, maar met minder bochten (minder betonboringen, juist gips en hout doorgangen). Dus eigenlijk zijn ze nog beter af ook.

Itho maakt het mij overigens ook niet makkelijk: Die noemen een kookgroep voor een all-electric situatie. Ik heb 3x25A, dus een krachtgroep is logischer, maar dat ga ik er bij die installateur natuurlijk ook niet inkrijgen als ik strikt de instructies wil volgen. (is daar een C-karakteristiek echt nodig trouwens? Of kan een B eigenlijk ook prima)

Nu ga ik overigens ook even door, want dan moet ik goed beslagen ten ijs komen:
Situatie: all-electric, zonder SWW (ik ga van stadsverwarming af, warm water gaat al via een quooker en E-boilers (ja, blijft voorlopig zo).
Open buffervat ivm radiatoren in verschillende zones via Honeywell Evohome. Eigenlijk wordt het dus schema 5 in het hulpdocument.
  • Tc gaat in het buffervat
  • Is TV1 ook nodig? Ik zie niet helemaal in wat dat toevoegt. wat kan ik er extra mee regelen of bijsturen?
  • De pomp: kan via de pompschakelaar op de binnenunit, maar dat hoeft niet volgens de handleiding als ie zelfregelend is, en degene die er nu bij ligt is dat volgens mij. Ik neig er naar dat het beter is via de amber, maar onderbouwen kan ik het niet
Wat betreft het elektrisch aansluiten, als je 3 fasen hebt (3x25) dan kun je het beste gaan voor een 3 fase C16 aardlekautomaat (kosten rond de 120 euro), de 3e afgaande fase gewoon niet aansluiten. Dan meet de automaat correct ingeval van een probleem.

Tussen de binnen en buitenunit een 5x1,5mm2 kabel is voldoende, maar zoals eerder genoemd toch echt wel noodzakelijk. i.v.m. de signalen van de pomp en heater.

Is TV1 ook nodig? Ik zie niet helemaal in wat dat toevoegt. wat kan ik er extra mee regelen of bijsturen?
De pomp: kan via de pompschakelaar op de binnenunit, maar dat hoeft niet volgens de handleiding als ie zelfregelend is, en degene die er nu bij ligt is dat volgens mij. Ik neig er naar dat het beter is via de amber, maar onderbouwen kan ik het niet
Als de optie buffervat is aangezet in de instellingen, gaat de Amber regelen op deze sensor.(TV1)
Ingeval van schema 5 heb je deze dus nodig, ook de afgaande pomp aansluiten op P1

Als er dan geen vraag meer is wordt de pomp spanningloos gemaakt.

In dit geval zijn instellingen M1.01 en M1.02 voor de TC sensor en verschuift M1.03 van de TC naar de TV1 sensor.

Verdere tips:
  • Gebruik vorst beveiligers
  • Flexslangen achter de Amber (ivm door geven trillingen)
  • Geen pompen in vloerverwarming verdelers
  • Leidingen in beugels met rubber inlay

[ Voor 79% gewijzigd door bommer op 06-10-2024 20:36 ]

• camel1987
😂 als je deze vragen moet stellen weetje dan zeker dat het een warmtepomp installateur is en geen zonnepanelen cowboy zonder werk 🤦🏼

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:03
Meubelmaker schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:52:
[...]

Ambassadeurs, goede omschrijving! Regio Assen.
isolar.nl uit Nieuw Schoonebeek heeft 3 maand geleden de warmtepomp (Amber 95), nieuwe verdeler en warmtepompboiler geinstalleerd. Bijzonder goed tevreden. Denken mee met de klant en alles zeer netjes geinstallerd en afgewerkt. Vorige week langs geweest om e.e.a. in te regelen en de nieuwste update te installeren.

• Meubelmaker
  • Nu online
evertmulder schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:04:
[...]

isolar.nl uit Nieuw Schoonebeek heeft 3 maand geleden de warmtepomp (Amber 95), nieuwe verdeler en warmtepompboiler geinstalleerd. Bijzonder goed tevreden. Denken mee met de klant en alles zeer netjes geinstallerd en afgewerkt. Vorige week langs geweest om e.e.a. in te regelen en de nieuwste update te installeren.
Kijk nou, de eerste ambassadeur @evertmulder heeft zich gemeld. Dank voor deze melding, staat nu op mijn bucket list.

• Aiolos
  • Niet online
camel1987 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:38:
😂 als je deze vragen moet stellen weetje dan zeker dat het een warmtepomp installateur is en geen zonnepanelen cowboy zonder werk 🤦🏼
Dat is iets te kort door de bocht. Ik heb zelf de installatiehandleiding gelezen en kom bij enkele aansluitingen en sensoren de woorden 'optioneel', 'kan' en 'hoeft niet' tegen. Dan is het lastig afdwingen. Zelfde met die kookgroep: dat hoort niet in een 3-fase installatie, maar het staat wel zo in de documentatie, dat ga ik dus moeilijk kunnen afdwingen.

Overigens zie ik bij de TV1 inderdaad staan dat het moet bij een buffervat, dus dat is duidelijk. Ik had dit aanvankelijk over het hoofd gezien omdat er ook ergens staat 'alle overige sensoren optioneel'.

Dank voor de snelle reacties trouwens.

Edit:
bommer schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:23:
[...]

Als de optie buffervat is aangezet in de instellingen, gaat de Amber regelen op deze sensor.(TV1)
Ingeval van schema 5 heb je deze dus nodig, ook de afgaande pomp aansluiten op P1
Hoe is dat te rijmen met de checklist waarin staat "Als deze pompen zelfregelend zijn, hoeven ze niet te worden aangesloten op Amber". Vooral wat hier met 'zelfregelend' wordt bedoeld.
Als er dan geen vraag meer is wordt de pomp spanningloos gemaakt.

In dit geval zijn instellingen M1.01 en M1.02 voor de TC sensor en verschuift M1.03 van de TC naar de TV1 sensor.

Verdere tips:
  • Gebruik vorst beveiligers
  • Flexslangen achter de Amber (ivm door geven trillingen)
  • Geen pompen in vloerverwarming verdelers
  • Leidingen in beugels met rubber inlay
Geen vloerverwarming, dat scheelt. Dank voor de tips.

[ Voor 36% gewijzigd door Aiolos op 06-10-2024 23:18 ]

• tonwes99
Bij het aansluiten van SWW vat en 3-wegklep, direct de leiding van 25mm naar 32mm gebracht en de Amber verplaatst van bigfoot/grindvlak naar Fischer Wandconsole. Helaas liggen de technosystemi wandgoten nog open, de hulpstukken (bochten e.d.) zijn zeer slecht leverbaar.

Drie nerveuze dagen gehad, na vele malen ontluchten, resetten en "terug naar fabrieksinstellingen" bleef ik storing S02/S10 krijgen (geen/weinig flow). Ik vreesde dat aan- en afvoerleidingen ergens omgewisseld waren, de keerklep verkeerd om zat, of de 3-weg klep motormodule gesneuveld was nadat ik A en B omgewisseld had (klep zat oorspronkelijk verkeerd gemonteerd). Nadat ik vanochtend de stroom erop zette deed hij het plotseling...

Nu de vraag: Natuurlijk produceert de Amber condenswater, en dit komt nu niet meer in het grindbed. Ik dacht dat de aansluiting aan de onderzijde op de foto een condenswaterafvoer was, maar ik kan hierover in de handleiding niets lezen. Ik lees over een goed grindbed ivm. enkele liter/uur, en het vorstvrij houden. Klopt het dat de unit aan alle kanten blijft "regenen" en dat er dus ook 10-15 jaar lang corrosie-risico's in de bodemplaat blijven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dozi98cqq6gFtynpJWV4xxBpqmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olFH7kAwdYi4bF6iTNUv5B2h.jpg?f=fotoalbum_large

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:59
Stoker schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:51:
[...]

In de buitenunit, aan de achterkant zit een expansieventiel. Die zit niet super vast oid. Maar als deze niet 100% goed zit, dan hoor je een hoge toon.

Wat kan je dan doen?
WP spanningsloos maken, daarna de dichte zijkant en bovenkant verwijderen (5 schroefjes + aardedraad). Dan kan je de EV draaien, je voelt direct wanneer hij goed zit.

Als je niet weet waar je moet kijken, dn stuur je maar een foto en wijs ik je m aan.

Succes!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZC4s1RTlAAMuoJHK6unUBn3L2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RySg33abyyY9CclAF0ckqxNz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDuxbm2xBPpHKOxvGOJhdBI7cuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWPcdyhKRLzMbmaNxIWsSkxn.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
itsjohan schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 00:47:

[Afbeelding]

@Carboy54 & @Stoker :bedankt voor de levering en installatie van de Amber. ik heb er weer aardig wat bijgeleerd en ben erg blij met de nette installatie. Aankomend stookseizoen wordt het de installatie optimalliseren maar met wat hulp (in en buiten dit topic) ga ik daar zeker uit komen.
@Stoker Mag ik vragen welke tape je hier hebt gebruikt? Die wil ik namelijk ook graag :+
Aiolos schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:10:
[...]

Dat is iets te kort door de bocht. Ik heb zelf de installatiehandleiding gelezen en kom bij enkele aansluitingen en sensoren de woorden 'optioneel', 'kan' en 'hoeft niet' tegen. Dan is het lastig afdwingen. Zelfde met die kookgroep: dat hoort niet in een 3-fase installatie, maar het staat wel zo in de documentatie, dat ga ik dus moeilijk kunnen afdwingen.

Overigens zie ik bij de TV1 inderdaad staan dat het moet bij een buffervat, dus dat is duidelijk. Ik had dit aanvankelijk over het hoofd gezien omdat er ook ergens staat 'alle overige sensoren optioneel'.

Dank voor de snelle reacties trouwens.

Edit:

[...]

Hoe is dat te rijmen met de checklist waarin staat "Als deze pompen zelfregelend zijn, hoeven ze niet te worden aangesloten op Amber". Vooral wat hier met 'zelfregelend' wordt bedoeld.

[...]

Geen vloerverwarming, dat scheelt. Dank voor de tips.
Een grundfos pomp op autoadapt kan prima, maar verbruikt wel stroom als het niet nodig is.

Nog mooier is een grundfos magna 3 met autoadapt met max flow instelling, zet deze op de max flow van de Amber. Maar dan moet je wel de portomonee trekken die pompen zijn niet goedkoop.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Spanning van de pomp halen. Dan voorzichtig draaien, zit niet heel vast, maar als je voorzichtig gaat draaien, dan voel je als het ware tandjes ergens in grijpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldipDAPSdlVdE7WzR5Y71kKps_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOUXqOLnPqckykHr5MoRkWRF.jpg?f=fotoalbum_large

Laat je weten of het iets gedaan heeft?

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
GhandiHarder schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:17:
[...]

@Stoker Mag ik vragen welke tape je hier hebt gebruikt? Die wil ik namelijk ook graag :+
Kan niet zo een linkje vinden, zoek anders even op:
PVC tape 50mm. Dan wel een UV bestendige variant;)

• tonwes99
Stoker schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

Kan niet zo een linkje vinden, zoek anders even op:
PVC tape 50mm. Dan wel een UV bestendige variant;)
https://www.hbm-machines....tm_content=All%20Products

Wel beetje lastig wikkelen als je net alle koppelingen hebt vastgezet :)

[ Voor 7% gewijzigd door tonwes99 op 07-10-2024 13:28 ]

• Carboy54
tonwes99 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:09:
Bij het aansluiten van SWW vat en 3-wegklep, direct de leiding van 25mm naar 32mm gebracht en de Amber verplaatst van bigfoot/grindvlak naar Fischer Wandconsole. Helaas liggen de technosystemi wandgoten nog open, de hulpstukken (bochten e.d.) zijn zeer slecht leverbaar.

Drie nerveuze dagen gehad, na vele malen ontluchten, resetten en "terug naar fabrieksinstellingen" bleef ik storing S02/S10 krijgen (geen/weinig flow). Ik vreesde dat aan- en afvoerleidingen ergens omgewisseld waren, de keerklep verkeerd om zat, of de 3-weg klep motormodule gesneuveld was nadat ik A en B omgewisseld had (klep zat oorspronkelijk verkeerd gemonteerd). Nadat ik vanochtend de stroom erop zette deed hij het plotseling...

Nu de vraag: Natuurlijk produceert de Amber condenswater, en dit komt nu niet meer in het grindbed. Ik dacht dat de aansluiting aan de onderzijde op de foto een condenswaterafvoer was, maar ik kan hierover in de handleiding niets lezen. Ik lees over een goed grindbed ivm. enkele liter/uur, en het vorstvrij houden. Klopt het dat de unit aan alle kanten blijft "regenen" en dat er dus ook 10-15 jaar lang corrosie-risico's in de bodemplaat blijven?

[Afbeelding]
Ontluchten is cruciaal om geen S2 te krijgen. Hiervoor het ontluchting programma gebruikt?

En ja het water loopt aan alle kanten eruit. Sommige warmtepompen hebben een aansluiting maar ook dan loopt het water er vaak bij een defrost aan alle kanten uit.

• tonwes99
Aiolos schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:10:
[...]

[...]
Voordat je opdracht verleend kun je natuurlijk wel alles vragen/eisen.
-Als je VVW hebt, sowieso een pomploze verdeler kiezen, geschikt voor koelen.
-Flink wat overwegingen rond wel/geen buffer. Een buffer voorkomt pendelen en kan een warmteopslag zijn voor de ontdooicyclus. Pendelen is ook tegen te gaan met een goede stookcurve en wat vertraging in het aan-/uitschakelen van de WP. Een sww-vat is een optie voor de ontdooicyclus. Als je geen sww-vat hebt, dan moet er voldoende water/warmte in je systeem zitten en kan een buffer nodig zijn.
-3 fasen ipv. kookgroep (op dezelfde fase) kan prettig zijn om de stroomlast in de winter over meer fasen te verdelen. Zal nauwelijks kostenverhogend zijn.
-Als het in kabeltrace vanaf de binnenunit naar de huiskamer een beetje past zou ik de ruimtesensor Tr sowieso installeren. Of je die wel of niet gebruikt kun je later bekijken. Tv1/Tv2 komen alleen bij buffers/zones als optie.
-Over het externe thermostaatlint als optie hoor ik niemand meer.
- Keuzen in thermostaat (handmatig koelen of via thermostaat koelen) is een eigen keuze, zorg dat je (bij een bedrade thermostaat) je installateur iig. voldoende draadjes laat trekken, kan een luxere thermostaat met koeloptie later nog.

• tonwes99
Carboy54 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:32:
[...]

Ontluchten is cruciaal om geen S2 te krijgen. Hiervoor het ontluchting programma gebruikt?

En ja het water loopt aan alle kanten eruit. Sommige warmtepompen hebben een aansluiting maar ook dan loopt het water er vaak bij een defrost aan alle kanten uit.
Handmatig de radiatoren ontlucht, daarna met uitgeschakeld WP-programma de ontluchting voor CV-circuit en sww-vat meermalen laten lopen.

Vwb. het condenswater, ik heb de WP aan de gevel bevestigd om van de koude lucht op mijn terras af te zijn 's-zomers. Nu merk ik een "regenbui" naast mijn terras als mijn sww-vat verwarmd wordt (of straks de verwarming gaat draaien). Bij andere pompen wellicht beperkt tot defrosts, dus niet 24/7.

Gelukkig doe ik iig niets fout, maar wel jammer. Dus ik ga wel kijken of het toch water wat weg te leiden is...Regenpijp zit ernaast, afstand is beperkt...

[ Voor 6% gewijzigd door tonwes99 op 07-10-2024 13:43 ]

• Carboy54
tonwes99 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:40:
[...]

Handmatig de radiatoren ontlucht, daarna met uitgeschakeld WP-programma de ontluchting voor CV-circuit en sww-vat meermalen laten lopen.

Vwb. het condenswater, ik heb de WP aan de gevel bevestigd om van de koude lucht op mijn terras af te zijn 's-zomers. Nu merk ik een "regenbui" naast mijn terras als mijn sww-vat verwarmd wordt (of straks de verwarming gaat draaien). Bij andere pompen wellicht beperkt tot defrosts, dus niet 24/7.

Gelukkig doe ik iig niets fout, maar wel jammer. Dus ik ga wel kijken of het toch water wat weg te leiden is...Regenpijp zit ernaast, afstand is beperkt...
R290 pompen met grote condensors geven veel vocht af bij vochtig weer zoals de huidige dagen. Bij defrosts wordt het een water ballet.

• camel1987
tonwes99 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 13:36:
[...]

Voordat je opdracht verleend kun je natuurlijk wel alles vragen/eisen.

-Als het in kabeltrace vanaf de binnenunit naar de huiskamer een beetje past zou ik de ruimtesensor Tr sowieso installeren. Of je die wel of niet gebruikt kun je later bekijken.
Bij mij is de tr sensor ook niet aangesloten en vraag me eigen af wat voor meerwaarde dit uiteindelijk zou hebben om deze toch nog ergens te verwerken ?
Mijn installateur zei toen hij de Amber kwam plaatsen dat deze nutteloos voor mij ging zijn aangezien ik enkel de thermostaat zou gaan gebruiken.
Stel want het is enkel een kwestie van het kabeltje in prikken in de kast waar zou ik deze dan het beste kunnen plaatsen ?

Wat betreft eisen stellen en vragen heb ik toch wel het idee dat vele dit vooraf niet doen.
Ik zei al dat ik het geluk had dat ik dit draadje tegenkwam voordat ik überhaupt naar een Amber gekeken had want wilde eerst een lg aanschaffen.
Hierdoor ben ik toch redelijk wat wijzer geworden ben nog geen tweaker en dat zal ik nooit worden ook maar toch kun je veel informatie vergaren hier.

• Carboy54
camel1987 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:05:
[...]

Bij mij is de tr sensor ook niet aangesloten en vraag me eigen af wat voor meerwaarde dit uiteindelijk zou hebben om deze toch nog ergens te verwerken ?
Mijn installateur zei toen hij de Amber kwam plaatsen dat deze nutteloos voor mij ging zijn aangezien ik enkel de thermostaat zou gaan gebruiken.
Stel want het is enkel een kwestie van het kabeltje in prikken in de kast waar zou ik deze dan het beste kunnen plaatsen ?

Wat betreft eisen stellen en vragen heb ik toch wel het idee dat vele dit vooraf niet doen.
Ik zei al dat ik het geluk had dat ik dit draadje tegenkwam voordat ik überhaupt naar een Amber gekeken had want wilde eerst een lg aanschaffen.
Hierdoor ben ik toch redelijk wat wijzer geworden ben nog geen tweaker en dat zal ik nooit worden ook maar toch kun je veel informatie vergaren hier.
Zeker doen. De TR laat de stooklijn dynamisch mee bewegen bij temp. afwijkingen ten opzichte van de ruimte instelling. Wel uitzetten bij vakanties anders wordt de lagere ingestelde kamertemperatuur gecorrigeerd

• camel1987
Carboy54 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:52:
[...]

Zeker doen. De TR laat de stooklijn dynamisch mee bewegen bij temp. afwijkingen ten opzichte van de ruimte instelling. Wel uitzetten bij vakanties anders wordt de lagere ingestelde kamertemperatuur gecorrigeerd
Duidelijk en heeft deze dan nog een voorkeur locatie waar deze geplaatst zou moeten worden ?
En op welke hoogte eventueel ?

• Carboy54
camel1987 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:10:
[...]

Duidelijk en heeft deze dan nog een voorkeur locatie waar deze geplaatst zou moeten worden ?
Bij mij hangt deze onder mijn thermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuYat3FMtDw4l5k-o2zLvclrQQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eH0MmiQnMFABwo7YfWQ8mpEJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Carboy54 op 07-10-2024 15:15 ]

• Get!em
  • Niet online
camel1987 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:10:
[...]

Ik heb hem via de pijp van de originele bedrade thermostaat getrokken en dus op de plek van die thermostaat verbonden. Meestal is dat al een goede (niet tochtgevoelige) plek in het centrum van je woning.

• camel1987
Get!em schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:43:
[...]

Ik heb hem via de pijp van de originele bedrade thermostaat getrokken en dus op de plek van die thermostaat verbonden. Meestal is dat al een goede (niet tochtgevoelige) plek in het centrum van je woning.
Ik heb niet echt een goede centrale plek waar hij zo eventjes naartoe getrokken kan worden. Onze thermostaatkabel zit nog ouderwets in een muur gestuukt zonder buis. 😂
Heb eigenlijk maar een optie om de sensor überhaupt beneden te krijgen en dat is langs een koof waar de leidingen van de vvw doorheen komen. Vanuit hier kan ik hem dan wel ergens op thermostaat hoogte plaatsen.
Zou dat ook gewoon voldoende zijn ?

Met deze enige optie komt de sensor kabel natuurlijk wel in een ruimte te hangen waar verwarmingsbuizen doorheen lopen weet niet of dit invloed gaat hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIiNZzI704aHTNHVGanwscz2mxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6O1ybphzv7Brb8CfVXswM1r9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door camel1987 op 07-10-2024 18:30 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

camel1987 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:11:
[...]

Ik heb niet echt een goede centrale plek waar hij zo eventjes naartoe getrokken kan worden. Onze thermostaatkabel zit nog ouderwets in een muur gestuukt zonder buis. 😂
Heb eigenlijk maar een optie om de sensor überhaupt beneden te krijgen en dat is langs een koof waar de leidingen van de vvw doorheen komen. Vanuit hier kan ik hem dan wel ergens op thermostaat hoogte plaatsen.
Zou dat ook gewoon voldoende zijn ?

Met deze enige optie komt de sensor kabel natuurlijk wel in een ruimte te hangen waar verwarmingsbuizen doorheen lopen weet niet of dit invloed gaat hebben.

[Afbeelding]
IK heb de Tr sensor in de bijkeuken zitten bij de binnenunit , kan ik daar de temperatuur meten.
:P
Verder laat ik deze niet meelopen in de settings , en mis er niks aan.
De thermostaat doet zijn werk.
Al die draadjes door het huis , kan ze niet uit het zicht werken.
Nu heb ik wel het geluk dat met alle warmte in het beton de temperatuur behoorlijk stabiel is.

Kort geleden nog een tweaker dingetje gedaan , de temperatuur sensor van het boilervat lag nog op de plank.
Deze zit nu op de retour van de vvw verdeler , kan ik mooi de Delta T zien op het display waar normaal de boiler temp staat.
.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan2023 op 07-10-2024 20:55 ]

• tonwes99
Jan2023 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:49:
[...]

IK heb de Tr sensor in de bijkeuken zitten bij de binnenunit , kan ik daar de temperatuur meten.
.
Idd Tr is ook zonder ruimteregeling waardevol omdat je dan de ruimtetemperatuur ziet op het display.

Het idee sensor zonder regeling had ik met loze Tv1 en Tv2. In een opzet zonder mengverdeler of buffer, zou ik die kunnen gebruiken om wat ruimtetemperaturen te meten (zichtbaar in HA en op display), zonder dat deze waarden gebruikt worden voor een regeling?

• Jan2023

Jan2023

KISS

tonwes99 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:27:
[...]

Idd Tr is ook zonder ruimteregeling waardevol omdat je dan de ruimtetemperatuur ziet op het display.

Het idee sensor zonder regeling had ik met loze Tv1 en Tv2. In een opzet zonder mengverdeler of buffer, zou ik die kunnen gebruiken om wat ruimtetemperaturen te meten (zichtbaar in HA en op display), zonder dat deze waarden gebruikt worden voor een regeling?
Bij mij staat alleen de verwarmings functie aan
En de de sensorwaarde v.d.boiler wordt netjes weergegeven.
Dus ja , met tv1 en tv2 zou je dat ook kunnen testen.
En krijg je ze op de info pagina te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBCuun_Ck0s81qVlcdafPtCMNsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8bWjbTcYvlEKynP81zT4TUY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Jan2023 op 07-10-2024 21:42 ]

• camel1987
Jan2023 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:49:
[...]

Verder laat ik deze niet meelopen in de settings , en mis er niks aan.
De thermostaat doet zijn werk.
Al die draadjes door het huis , kan ze niet uit het zicht werken.
Nu heb ik wel het geluk dat met alle warmte in het beton de temperatuur behoorlijk stabiel is.

Kort geleden nog een tweaker dingetje gedaan , de temperatuur sensor van het boilervat lag nog op de plank.
Deze zit nu op de retour van de vvw verdeler , kan ik mooi de Delta T zien op het display waar normaal de boiler temp staat.
.
Hier hangt de binnenunit op de bovenverdieping dus weinig zin die daar te plaatsen 😂
Ga morgen even een kabeltje trekken door die koof lijkt me sterk dat de leidingen van de vvw invloed zouden hebben op de kabel zelf volgens mij meet alleen het zwarte knopje de temperatuur toch ?
Als dat zo zou zijn kan ik hem mooi op thermostaat hoogte wegwerken naast de koof en hangt hij mooi in het midden van het huis.

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:51
De kabel zelf zal uiteraard geen last hebben van een paar CV leidingen. Het gaat om de sensor aan het einde.

Hier in huis gebruik ik de Tr sensor niet, omdat de temperatuur in de woonkamer tussen de 19 en 20gr schommelt (dikke betonvloer). Ik verwacht niet dat die ene graad een significant verschil in de stooklijn gaat veroorzaken.
Moet wel toegeven dat ik dit nooit uitgezocht heb. Heeft iemand een idee hoe de stooklijn correctie in de praktijk werkt?

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• Jan2023

Jan2023

KISS

camel1987 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:00:
[...]

Hier hangt de binnenunit op de bovenverdieping dus weinig zin die daar te plaatsen 😂
Ga morgen even een kabeltje trekken door die koof lijkt me sterk dat de leidingen van de vvw invloed zouden hebben op de kabel zelf volgens mij meet alleen het zwarte knopje de temperatuur toch ?
Als dat zo zou zijn kan ik hem mooi op thermostaat hoogte wegwerken naast de koof en hangt hij mooi in het midden van het huis.
Dat knopje is het meetpunt ja , de sensor.

• darkfujita
  • Laatst online: 15:43
-JB- schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:28:
Na hier ruim een jaar meegelezen te hebben en ondertussen ook mijn eigen Amber geplaatst te hebben, deel ik graag mijn ervaringen met jullie. Om de lange post wat behapbaarder te maken heb ik wat kopjes toegevoegd.
Ontzettend bedankt voor alle beschrijvingen en fotos. Ik ga waarschijlijk 1 op 1 je volledige ontwerp / installatie namaken. Top man, wat een inspiratie. Ik word er bijna opgewonden van... hoe netjes je het leidingwerk hebt weggewerkt :9~ :+

• Get!em
  • Niet online
-JB- schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:14:

Moet wel toegeven dat ik dit nooit uitgezocht heb. Heeft iemand een idee hoe de stooklijn correctie in de praktijk werkt?
In de settings geef je een referentie temperatuur op. Elke graad afwijking van die referentie temperatuur op de Tr is een graad verhoging op je stooklijn (of verlaging in geval van koelen).

Ernaast zit ook de setting: bepaal warmtevraag obv Tr sensor en Tc sensor (en dan bypass je dus je thermostaat).

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 08-10-2024 10:04 ]

• Carboy54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZy58krR0lcxisKfFM53Ujveo1I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RpQy8SPm9LtHMMOM5opvu1Jh.png?f=user_large

Geniet ervan zolang het kan ...

• MarkBark
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:26
Gelukkig blijft sprake van een substantieel subsidiebedrag, ook in 2025. Ik zie dat de subsidies voor de Amber harder omlaag gaan dan bij bijvoorbeeld de concurrent Weheat. Bij hen zijn de wijzigingen:

Weheat Flint: van € 2.775,- in 2024 naar € 2.350,- in 2025 (425 lager).

Weheat Sparrow: van € 3.075,- in 2024 naar € 2.800,- in 2025 (275 lager).

Weheat Blackbird: van € 3.375,- in 2024 naar € 3.250,- in 2025 (125 lager).

• Fredjes
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-09 16:00
Karmusch schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:09:
[...]

Dank en ja klopt de flow en tempsensoren zitten links in de retour en rechts in het T-stuk de aanvoer temp sensor

@Carboy54 Dank voor je update! Fijn te horen, dat de lijnen kort zijn is ook jouw verdienste ;)
Betreffende FLOW

Is de theoretische flow al eens gecheckt met een Flowmeter?

Q = Cp water x DT x m (= flow)

Cp water = 4180 J/kg K

DT = CV temp aanvoer (Tuo) - CV temp retour (Tui) = 8K

m = 1200 kg/hr = 0,333 kg/s

Wordt 11.1 kW (wat ongeveer het vermogen is van een Amber 12 bij buitentemp van 10degC)

Zelf had ik de volgende waarden:

DT = 4K bij 61Hz; dus een flow van ongeveer 1600 liter/uur
(4180 x 4 x 1600/3600 x 90/61 = 10964 J/s = 11.0 kW)

Factor 90Hz/61Hz is om de gereduceerde capaciteit grofweg te compenseren

• Carboy54
MarkBark schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

Gelukkig blijft sprake van een substantieel subsidiebedrag, ook in 2025. Ik zie dat de subsidies voor de Amber harder omlaag gaan dan bij bijvoorbeeld de concurrent Weheat. Bij hen zijn de wijzigingen:

Weheat Flint: van € 2.775,- in 2024 naar € 2.350,- in 2025 (425 lager).

Weheat Sparrow: van € 3.075,- in 2024 naar € 2.800,- in 2025 (275 lager).

Weheat Blackbird: van € 3.375,- in 2024 naar € 3.250,- in 2025 (125 lager).
Dat komt omdat de kW waardes bij Weheat worden opgegeven bij -10 graden. Een Sparrow is daardoor in vergelijking met de Amber en Panasonic een 8 kW en de Blackbird P80 een 11 kW. In de praktijk monitoren wij echter nog hogere waardes bij de BB tot wel 12 kW met een minimum van 1.8 kW.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 08-10-2024 18:10 ]

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:47

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Casper de Boer schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:37:
[...]

@mischa402 heeft al eens een vergelijking met meerder machines gemaakt:
mischa402 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

En het originele bericht waarin de machines benoemd worden :)
mischa402 in "Itho Daalderop Amber"
Was inderdaad een mooi overzicht. @mischa402 wellicht de Pana 9L erbij inzetten? Dan heb je twee r290 ipv alleen een r32 pana.

Is vast een kleine moeite voor je.
Ik blijft het wel bijzonder vinden dat bijvoorbeeld de Mitsubishi Ecodan zelfs vermogen meer heeft bij -10 dan bij +7 met soms kleinere buiten unit. Dit gezegd hebbende realiseer ik mij dat dit beter thuis hoort in het grote l/w topic 👍

Een Amber eigenaar is over het algemeen zeer enthousiast en zal bijvoorbeeld het geluid en de uitstraling als bovenliggende aanschaf argumenten hebben genomen. Dit inplaats van de combinatie van het typenummer en het andere afgegeven vermogen bij echte vorst ✅

Je ziet dit meer, is niet enkel bij Itho, je moet de waarde uit je warmte verliesbereking of inschatting naast je max vermogen (van de warmtepomp naar keuze) bij -7 of -10 leggen en dan zelf bepalen hoeveel jij acceptabel vind om van af te wijken.

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-12 07:28
Als het goed is wordt deze week mijn Amber 65 geleverd. (rechtstreeks via Itho). Nu ben ik aan het zoeken naar een thermostaat. De spider werd mij afgeraden.

Ik wil eigenlijk alles bedienen in en via homeassistant. Wat is mijn beste optie volgens jullie om als thermostaat te gebruiken? Ik heb de standaard 2 draden vanaf de ketel naar de thermostaat. Moest je nou voor het koelen een extra draad hebben? Is de pni nu de beste optie of maakt dit niet heel veel uit?

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:11
Heb je nu niets hangen, of is die niet te koppelen met home assistant? Je kunt hem altijd nog updaten.

• Dennis08
Ik heb nu een nefit easy. Maar dan kan je waarschijnlijk niet koelen? Geen idee of dat samenwerkt. Of kan ik via de add ons homeassistant ook laten sturen op de koeling die de thermostaat overruled?

• tonwes99
Dennis08 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:28:
Ik heb nu een nefit easy. Maar dan kan je waarschijnlijk niet koelen? Geen idee of dat samenwerkt. Of kan ik via de add ons homeassistant ook laten sturen op de koeling die de thermostaat overruled?
Je moet de Amber met aan-uit schakelen, niet met Opentherm. De Easy is nog eigenzinniger, deze gebruikt een eigen protocol van Nefit. Met een zgn Easycontrol Adapter kun je dit naar aan-uit (of opentherm) omzetten, maar dan ben je wel eur 50 verder.

https://www.cvtotaal.nl/n...4926-bf3a-cba5c550fe3e%5D hebben om de Amber aan-uit te kunnen schakelen.

Vwb het koelen, je kunt dit handmatig aanzetten op de dagen dat je het wilt, of je moet een thermostaat hebben die zowel verwarmen met aan-uit kan bedienen, en koelen met aan-uit. Je kunt de Amber (met de juiste Modbus ESP-boardjes) wel op verwarmen of koelen zetten, maar om vooral het verwarmen helemaal over te nemen moet je in HA dan een complete thermostaat nabootsen. Ik geloof dat het makkelijker is om de thermostaat te kiezen/vinden die je via HA kunt bedienen. Ik geloof dat de TS wat suggesties geeft.

[ Voor 22% gewijzigd door tonwes99 op 09-10-2024 16:44 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:51
tonwes99 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:39:
Je moet de Amber met aan-uit schakelen, niet met Opentherm.
Vwb het koelen, je kunt dit handmatig aanzetten op de dagen dat je het wilt, of je moet een thermostaat hebben die zowel verwarmen met aan-uit kan bedienen, en koelen met aan-uit.
@Dennis08 : De Panasonic PAW-A2W-RTWIRED (of RTWIRELESS) kan dat allemaal. Deze wordt bij door Mitsubishi-Ecodan eigenaren (waaronder ondergetekende) ook veel gebruikt.
Is als Panasonic vrij prijzig, maar wordt ook onder andere merknamen verkocht (en is dan precies gelijk). Kijk voor meer info in Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen, bijvoorbeeld in deze post: Speedyace in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Dennis08
Dank voor je hele uitleg. Ik las inderdaad al wat over de Nefit dat je daar iets ertussen moet zetten. Dat is wat mij betreft geen optie. Dan beter gelijk goed doen. Ik ga gewoon rustig even zoeken wat het handigst en het mooiste is. Volgens mij is het ook de bedoeling dat je er zoveel mogelijk vanaf blijft namelijk, dus ik zie het meer als een soort noodzakelijk kwaad.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:05
Whiskey48 schreef op maandag 22 april 2024 @ 23:23:
[...]

[Afbeelding]

uitvoering: Netatmo Kamerthermostaat

Ik ben zeer tevreden over de Netatmo draadloze AAN/UIT thermostaat. Instelbare hysterie, makkelijk plaatsbaar, goede app en ziet er goed uit. (vaker voor ca EUR 80 te vinden)
Een draadloze, maar ik ben erg tevreden met mijn Netatmo thermostaat!
Instelbare histerie en makkelijk overal plaatsbaar. Ik heb hem in mijn zitgedeelte geplaatst waar de zon vaak op de ramen staat.
Ook makkelijk te integreren in Home Assistant en Homey ed.
Dennis08 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:11:
Als het goed is wordt deze week mijn Amber 65 geleverd. (rechtstreeks via Itho). Nu ben ik aan het zoeken naar een thermostaat. De spider werd mij afgeraden.

Ik wil eigenlijk alles bedienen in en via homeassistant. Wat is mijn beste optie volgens jullie om als thermostaat te gebruiken? Ik heb de standaard 2 draden vanaf de ketel naar de thermostaat. Moest je nou voor het koelen een extra draad hebben? Is de pni nu de beste optie of maakt dit niet heel veel uit?
Er is een Home Assistant integratie voor de Amber.
2 relais aan de Amber en je kunt alles vanuit Home Assistant doen.

Heb in mijn Domotica controller (niet HA) een aantal LUA scripts draaien, die een simpele thermostaat maken per ruimte. En zelfs koelen /Verwarmen omschakelen gaat automatisch. (moet ook te doen zijn in HA.)
Is het eerste seizoen een beetje zoeken naar de juiste waardes. en daarna gaat het helemaal vanzelf.

• Impossibl3
@Dennis08 geen thermostaat ;). Als je de Tr sensor installeert dan heb je de ruimte waarde. De rest stuur je aan via relais via HA. Bijvoorbeeld via de integratie van @bommer of het kastje van @leejoow (waar direct 2 of 4 relais in zitten).

Ik heb een thermostaat van Plugwise omdat die al hing. Maar doe eigenlijk alles via HA. De Anna van Plugwise gebruik ik alleen om snel de temperatuur te verhogen indien gewenst (dus nooit) en om snel de ruimte temperatuur te zien zonder mijn mobiel te hoeven pakken.

• Carboy54
Andrehj schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

@Dennis08 : De Panasonic PAW-A2W-RTWIRED (of RTWIRELESS) kan dat allemaal. Deze wordt bij door Mitsubishi-Ecodan eigenaren (waaronder ondergetekende) ook veel gebruikt.
Is als Panasonic vrij prijzig, maar wordt ook onder andere merknamen verkocht (en is dan precies gelijk). Kijk voor meer info in Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen, bijvoorbeeld in deze post: Speedyace in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Teveel geld voor een wel heel simpele thermostaat en dan ook nog zonder wifi verbinding. Ik beveel ze nooit aan. Een PNI thermostaat voor een paar tientjes en kan ook koelen met een klein trucje en is een betere keuze en eventueel draadloos.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:51
Carboy54 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:05:
Teveel geld voor een wel heel simpele thermostaat en dan ook nog zonder wifi verbinding. Ik beveel ze nooit aan. Een PNI thermostaat voor een paar tientjes en kan ook koelen met een klein trucje en is een betere keuze en eventueel draadloos.
Heeft die ook een instelbare hystese (tot 0.2 K)?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Carboy54
Andrehj schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:34:
[...]

Heeft die ook een instelbare hystese (tot 0.2 K)?
Jazeker en opendeur vertraging. 3 draads aansluitingen ipv 4 dus je moet 2x per jaar omschakelen van verwarmen naar koelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgNns06hInvXdEQSTgMkCL-OM6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iltumxKwSc0NxUqV06zVOwMA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Carboy54 op 09-10-2024 19:40 ]

• Dennis08
Impossibl3 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:42:
@Dennis08 geen thermostaat ;). Als je de Tr sensor installeert dan heb je de ruimte waarde. De rest stuur je aan via relais via HA. Bijvoorbeeld via de integratie van @bommer of het kastje van @leejoow (waar direct 2 of 4 relais in zitten).

Ik heb een thermostaat van Plugwise omdat die al hing. Maar doe eigenlijk alles via HA. De Anna van Plugwise gebruik ik alleen om snel de temperatuur te verhogen indien gewenst (dus nooit) en om snel de ruimte temperatuur te zien zonder mijn mobiel te hoeven pakken.
Dit is wel mijn voorkeur inderdaad op die manier. De enige uitdaging is dan wellicht die sensor netjes naar beneden krijgen en mooi wegwerken. Maar daar is vast ook wel wat op te verzinnen. Ik heb nu een simpel dashboard op een tablet draaien waar ik de verlichting etc mee regel dus daar kan ik dan straks ook de waardes op aflezen.

Als ik alle spullen binnen heb kan ik gaan knutselen om alles werkend te krijgen en dan kan ik wellicht ook wat bijdragen met foto's etc hoe het allemaal werkend te krijgen is.

• Jan2023

Jan2023

KISS

@Dennis08
Als ik alle spullen binnen heb kan ik gaan knutselen om alles werkend te krijgen en dan kan ik wellicht ook wat bijdragen met foto's etc hoe het allemaal werkend te krijgen is.
Dat zijn de mooiste bijdragen in een topic als deze.

• DJP27
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-08 10:42
Ik heb zelf de spider geinstalleerd met de bijbehorende honeywellhomeBDR91T (conform hulpdocument installatie Amber). Functioneerd in principe goed bij warmtevraag (ik heb allen verwarming).

Ik kwam er echter achter dat ik niet op een normale manier een klokprogramma in de Spider kon zetten. Zo te lezen alleen via een gateway die niet meer geleverd wordt. Iemand een idee hoe ik dit eenvoudig kan realiseren?

Ps ik wil volgend jaar met home assistent gaan werken, echter heb ik daar oo korte termijn niet de tijd voor
Pagina: 1 ... 86 ... 133 Laatste