• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:48
aaahaaap schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:31:
[...]

Bedankt voor de aanvullende informatie. Ik dacht dat schrijven naar de ModBus wel werkte? Dit werd o.a. hier genoemd in @leejoow's topic leejoow in "Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp" Of werkt dit toch niet?
Ik wist niet dat schrijven niet zou werken, dat is wel een domper eerlijk gezegd ;(
Schrijven werkt wel maar niet alles is te schrijven. Zie hier een foto uit HA met de beschrijven waardes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOtisZb1IEbijfsq6cUsOUTWE84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpdpirRfHYzME279m9MQ1hVb.jpg?f=fotoalbum_large

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

[...]

Bedankt voor de aanvullende informatie. Ik dacht dat schrijven naar de ModBus wel werkte? Dit werd o.a. hier genoemd in @leejoow's topic leejoow in "Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp" Of werkt dit toch niet?
Ik wist niet dat schrijven niet zou werken, dat is wel een domper eerlijk gezegd ;(
Het schakelen zoals dat gebeurt door de contacten te overbruggen werkt inderdaad niet zo. Ik heb net even op mijn HP-S gekeken, maar daar gaat het verwarmen inderdaad aan door via het scherm de werkmodus op verwarmen te zetten ipv auto. Er wordt dan niet meer naar de hardwarecontacten gekeken. Op dit moment heb ik deze setting er niet in zitten, maar zou ik kunnen kijken of ik deze kan toevoegen als ik even iemand kan gebruiken als tester.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

[...]

Schrijven werkt prima, alleen de contacten verwarmen/koelen kun je niet via modbus schrijven.
Wat de module van leejoow precies schrijft staat in zijn topic aangegeven.
De HA Amber integratie schrijft er een stuk meer ongeveer 50 instellingen, het is aan de jouw of je dat wilt gebruiken.
De HA Amber integratie leest ook bijna alle waardes van het display uit (160)

Dit is wat Itho aangezet heeft en daar zullen we voorlopig mee moeten doen, onze wensen mbt
de modbus zijn door gegeven aan Itho.
Het is voor Itho geen selling point, dus blij zijn met wat we hebben.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Shilen
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:33
Ik ben bezig te kijken waar het beste bij ons de Amber geplaatst kan worden.
Mijn voorkeur gaat uit naar het onderstaande plaatje (excuses voor de basic paint skills). In deze situatie hoef ik maar een klein stukje door de kruipruimte om bij de vloerverwarming verdelers te komen.
Ik twijfel nog een beetje of de amber voldoende luchtverplaatsing heeft als hij zo tussen het huis en de haag staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hn6i2t7Vs1akInxhxoRxu6OgtlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X8a5K6MOl2ikNEzsgHZ4ghnw.png?f=fotoalbum_large

Een andere locatie zou onder de carport zijn, hier is genoeg ruimte. Dit betekend echter wel bijna 10m graafwerk :|

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:32

Cr3ator

1 bar is geen bar

Shilen schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:14:
Mijn voorkeur gaat uit naar het onderstaande plaatje (excuses voor de basic paint skills). In deze situatie hoef ik maar een klein stukje door de kruipruimte om bij de vloerverwarming verdelers te komen.
Ik twijfel nog een beetje of de amber voldoende luchtverplaatsing heeft als hij zo tussen het huis en de haag staat.

[Afbeelding]

Een andere locatie zou onder de carport zijn, hier is genoeg ruimte. Dit betekend echter wel bijna 10m graafwerk :|
Het is een afweging hoeveel rendement je wilt inleveren voor een bepaalde positie. Recirculatie geeft een lager rendement, maar in praktijk valt het erg mee.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Shilen schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:14:

[Afbeelding]

Lijkt mij geen probleem. Houdt de achterzijde een beetje open om recirculatie te voorkomen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:51
tedsje schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:56:
Andere suggesties zijn ook welkom.
Wat heb je met mijn andere suggesties (zie mijn reactie op je eerste bericht) gedaan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:47

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
tedsje schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:49:
Beste Tweakers,

Nou naar heel wat vraagtekens draait de Amber 95 en wordt de warmte mooi verdeelt over de diverse vloerverwarmingpompen.

Echter een groot nadeel dat ik nu de amber alweer wil vervangen met de CV ketel.

Er zit een hoog zoemgeluid in de warmtepomp dat dwars (via de leiding) door de muur heen gaat. Binnen hoor je het nog erger dan wanneer je voor de warmtepomp zelf staat.

Voor het beeld: de warmtepomp staat buiten en wordt via de houtskelet wand met een DN25 buis naar de zolder gepompt (5.5meter omhoog) waarna het wordt verdeelt over diverse vloerverwarmingpompen. De leidingen zitten in c.a 10cm rock4all gestopt (rondom) in de HSB muur.

We horen dan de hoge zoem toon in de keuken (daar komen de leidingen van buiten naar binnen) en daarboven zit een slaapkamer. In de keuken en slaapkamer wordt je letterlijker naar 2 minuten gek van het zoem geluid. Zelfs de telefoon kan het geluid opnemen, zo goed is het hoorbaar de slaapkamer.

Buiten dat hebben we wel flexibele (geweven rvs) buizen vanaf de warmtepomp waarna na dit 70CM overgaat in uponor 32mm flexibele buis naar zolder.

Daarnaast zie ik dat circulatie pomp (P0) op 100procent draait, Is dit nodig? Bedoel elke vloerverwarming groepenverdeler heeft zijn eigen mengpomp weer.

Ik denk dat de circulatiepomp naar beneden zet dat het geluid wellicht ook minder wordt, alleen kan ik deze instelling niet wijzigen (is lichtgrijs in de configuratie

Heeft iemand een idee hoe je dit hoge zoemgeluid kan laten ophouden.
Het is al eerder door anderen genoemd maar je hebt meerdere pompen in je systeem en verdelers met eigen menging. Het basis advies bij een warmtepomp icm vloerverwarming is gesloten verdelers. Dit is niet anders dan een buis op de aanvoer en een buis op de retour. Geen vermenging (is anders slechter rendement) en ook vooral zonder circulatie pomp(en). Dit laatste kan wel eens het geluid veroorzaken maar kan ook op je verdeler zelf zitten; al je groepen op retour (dopje) en op aanvoer(flowmeters) open staan en niet geknepen?

In ieder geval die verdelers en extra cv pompen horen niet thuis in een warmtepomp installatie.

Succes en begrijpelijk dat je wat gefrustreerd bent. En goed om te weten; ook al zou bovenstaande niet het gezoem wegnemen, dan is het nog geen verlies want ze moeten er toch tussenuit #omdenken

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:54
Ik heb vandaag de stooklijn wat aangepast de oude en de nieuwe op de afbeeldingen.
Aangezien dit de eerste keer is dat ik eigenlijk wat aanpas aan de Amber is dit nu wel goed ?
Er word verwarmd op de begane grond met vloerverwarming dus die 40 graden waar hij op ingesteld stond was dus ook echt onnodig lijkt mij ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cE8cp-IBreFHJub8ahrR9k3xZIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JcYdyQEeghyoGojmvTaOybMB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7svPtKBaWlpkqkQGEss_pwU_V4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9xUFs3z83EaeZzH9KUHt2NQ7.jpg?f=fotoalbum_large

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgDsOxEX9ztZ8Ef0gx0T4BBCVxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnKhSfbrAiJ73QLZXxM4A7i1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3B0uJuG88GURZG68It2i0XaBMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8EBbKZkEbeFViOebaaUyB9C.jpg?f=fotoalbum_large ik heb ongeveer hetzelfde ingesteld, vvw beneden en boven. Moet nog ervaren of het misschien niet nog steeds teveel is, eerste stookseizoen.
p.blommendaal schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:00:
[Afbeelding]

[Afbeelding] ik heb ongeveer hetzelfde ingesteld, vvw beneden en boven. Moet nog ervaren of het misschien niet nog steeds teveel is, eerste stookseizoen.
Bij mijn geeft de TC sensor, standaard teveel (1,4 graden) aan. Houd daar rekening mee met het instellen van je stooklijn.
En verder is het ook een kwestie van testen
en ervaren, maakt kleine wijzigingen en test dat een paar dagen

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:59
p.blommendaal schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:00:
[Afbeelding]

[Afbeelding] ik heb ongeveer hetzelfde ingesteld, vvw beneden en boven. Moet nog ervaren of het misschien niet nog steeds teveel is, eerste stookseizoen.
Je kunt je stooklijn verfijnen door die -10 te wijzigen naar -5 want -10 komt haast nooit voor. Je hebt dan extra punten . Maar zoek voor de stooklijn anders even terug in het topic. Is echt veel over geschreven.

YouTube: Instellingen en optimalisatie Amber I

[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 01-10-2024 20:21 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:05
timpel_800 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:17:
[...]
Je kunt je stooklijn verfijnen door die -10 te wijzigen naar -5 want -10 komt haast nooit voor. Je hebt dan extra punten .
Dat is inderdaad een goede tip. Want het is de instelling voor -10 of kouder, dan kan je beter -5 en kouder hebben.

• hendrikb
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 31-03 09:47
Is er een lijst waarop alle ( basis) instellingen staan?
Eventueel met uitleg erbij wat ze betekenen.

• Carboy54
  • Nu online
hendrikb schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:40:
Die staan wederom in de TS hier.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• mjar76
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-10 11:03
Ja in de uitgebreide handleiding die online staat. Staat ook ergens in het topic.
De handleiding die je bij de Amber krijgt is beknopt op de het gebied van de instellingen.

[ Voor 12% gewijzigd door mjar76 op 02-10-2024 08:08 ]

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:34

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
https://ithodaalderop.com...20handleiding%20Amber.pdf

Vanaf pagina 42

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• camel1987
Merk wel dat de warmtepomp meer en langer door draait nu ik de stooklijn aangepast heb.
Echter vraag ik me eigen nu wel een beetje af wat nu beter is ?
Dit was met de oude setting die hierboven gedeeld is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvNH9il1UWcU09epoxDsbq1W2l4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8D9FKK5yZ0bw1nfotC3tFBts.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dan deze bekijk is dit wel een heel verschil met de runs die hij maakt tegenover gisteren.
Het is vandaag wel wat kouder buiten als gister maar het verbruik nu ligt rond de 450 watt en gisteren ook rond de 450 a 500 watt.
Kan helaas verder niks zien enkel dit op het werk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6qQYHC3Sbsb3yjVQHN7eFAJu-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3whagEUyWWBDwhmjvugndYzc.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag me eigen eigenlijk ook wel af in de dalingen dat de pomp niet draaide liep deze op 50 watt ipv de 9 watt die hij normaal verbruikt als hij niks doet.
Wat zou dit ineens kunnen zijn ?
Nu hij gewoon weer stand-by staat is het wel weer de gebruikelijke 9 watt.
Het is enkel tussen de stops in dat hij 50 watt verbruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door camel1987 op 02-10-2024 14:11 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
camel1987 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:05:
Merk wel dat de warmtepomp meer en langer door draait nu ik de stooklijn aangepast heb.
Echter vraag ik me eigen nu wel een beetje af wat nu beter is ?
Dit was met de oude setting die hierboven gedeeld is.

[Afbeelding]

Als ik dan deze bekijk is dit wel een heel verschil met de runs die hij maakt tegenover gisteren.
Het is vandaag wel wat kouder buiten als gister maar het verbruik nu ligt rond de 450 watt en gisteren ook rond de 450 a 500 watt.
Kan helaas verder niks zien enkel dit op het werk.
[Afbeelding]

Vraag me eigen eigenlijk ook wel af in de dalingen dat de pomp niet draaide liep deze op 50 watt ipv de 9 watt die hij normaal verbruikt als hij niks doet.
Wat zou dit ineens kunnen zijn ?
Nu hij gewoon weer stand-by staat is het wel weer de gebruikelijke 9 watt.
Het is enkel tussen de stops in dat hij 50 watt verbruikt.
Ik vermoed dat er nog warmtevraag was in die dalen, maar dat de warmtepomp uit is gegaan op basis van Tc sensor, setpoint en de m1.01,2,3. Bij warmtevraag blijven er een aantal extra dingen aan staan, zoals de waterpomp.

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:11
Waar heb je nu M1.01-M1.03 op staan? Zou kunnen dat hij nu gewoon te ver over zijn setpoint heen schiet en daarom uit gaat, hij staat tenslotte ook lager ingesteld dus zal dat punt eerder bereiken.

Zou ook verklaren waarom de pomp blijft draaien, die kun je nog instellen op interval ipv bij vraag.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:20

Jan2023

KISS

Een beetje pendelen in het voor en najaar zal je toch wel houden met wat hogere buitentemperatuur.
Vanochtend was het weer kouder , zo,n 7 graden , en had ik weer een mooie lange run.
Bij het pendelen omdat Tc bereikt is blijft inderdaad de cirkulatiepomp nog wat draaien..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FulmpeHPLxo5RSpyrSgUnuCBlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PqQ6edchRfgSqZJv4leouXi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Jan2023 op 02-10-2024 15:19 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• camel1987
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPXkrYTD5EFsCU7MaG9cWMLhRHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbVkXaowuzesIxreKrCGx9HL.jpg?f=fotoalbum_large

Dit staat nog zoals het altijd gestaan heeft heb hier nooit wat mee gedaan. 😅
Installateur heeft hem zo ingesteld en dit is de eerste keer pas dat ik wat mee ga doen.

• Woutertt
Dit is prima voor vloerverwarming, als je wil dat hij niet afslaat op TC zou je die 5 nog moeten verhogen of je afgifte moeten verbeteren/vergroten.

Setpoint zit hier op ~25 graden nu en loopt met 36 hz ook op tot 28-29 graden met een Amber 65.

• camel1987
Woutertt schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:40:
Dit is prima voor vloerverwarming, als je wil dat hij niet afslaat op TC zou je die 5 nog moeten verhogen of je afgifte moeten verbeteren/vergroten.

Setpoint zit hier op ~25 graden nu en loopt met 36 hz ook op tot 28-29 graden met een Amber 65.
Heb in principe geen problemen ermee voorheen met de oude stooklijn draaide hij enkel maar een uurtje of 3 en dan sloeg hij af.
Nu draait hij wat langer door maar het verbruik is ongeveer gelijk aan het oude.
Afgifte verbeteren of vergroten ?
Wat bedoel je hiermee ? Beneden ligt door heel de woonkamer op de badkamer na vvw als hoofdverwarming met leidingen op ongeveer 8cm hoh met een leiding echt veel opties om meer afgifte te creëren heb ik niet.

Woutertt schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:40:

Die 5 graden is de maximale instelling, M1.01 (1~5) en M1.02 (1~10) M1.03 (1~10)

Tja... driewegklep met warmtevat toegevoegd.

Ik wist dat de driewegklep standaard naar het vat gaat, daar is genoeg over gezegd. Dus (fout) aangenomen dat het vat op de "A" aangesloten moest worden.

Nu kan ik de driewegklep demonteren en omdraaien, maar... kan ik ook gewoon de A en B-draden in het controlepaneel omwisselen? Dan heb ik vanavond weer warmte in huis....
tonwes99 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:55:

Ik wist dat de driewegklep standaard naar het vat gaat, daar is genoeg over gezegd. Dus (fout) aangenomen dat het vat op de "A" aangesloten moest worden.

Nu kan ik de driewegklep demonteren en omdraaien, maar... kan ik ook gewoon de A en B-draden in het controlepaneel omwisselen? Dan heb ik vanavond weer warmte in huis....
Mijn autisme zegt nee!
Maar ik denk dat het wel kan, is het proberen waard.

• BertKlkmn
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 07:18
Als de Amber in standby draait gebruikt de waterpomp tussen de 6 en 40 watt, is dit normaal en hoe wordt dit veroorzaakt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDdaoFzUNU2FEhzsprJju0soYWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXsj0Iq2VGecMa40RZ6wv52d.jpg?f=fotoalbum_large
BertKlkmn schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:58:
Als de Amber in standby draait gebruikt de waterpomp tussen de 6 en 40 watt, is dit normaal en hoe wordt dit veroorzaakt?[Afbeelding]
Dat is zeker normaal, als je verversing frequentie wat hoger staat van je energie meter merk je het niet op.
De Amber is contstant bezig met metingen, dat vraagt dan op gezette tijden wat meer vermogen.

Vorig jaar 1 Oktober, heb ik de gas kraan hier in huis dichtgezet.
Even wat praktijkcijfers: SCOP voor zowel verwarmen als SWW 4,3
SEER 8,3

Totaal verbruik verwarmen, SWW en koelen is ongeveer 2000Kwh

Hier bij opgemerkt dat dit een installatie is met een extra CV-pomp, diverse meetapparatuur extra.
Diverse extra voedingen voor modbus (test) apparatuur een buffervat.

[ Voor 29% gewijzigd door bommer op 02-10-2024 20:47 ]

• Carboy54
  • Nu online
tonwes99 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:55:

Als het een VC4013 is van Honeywell kan dat niet en is B boiler en A CV afgifte

• Carboy54
  • Nu online
BertKlkmn schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:58:
Als de Amber in standby draait gebruikt de waterpomp tussen de 6 en 40 watt, is dit normaal en hoe wordt dit veroorzaakt?[Afbeelding]
Je kan de waterpomp instellen op diverse standen. Een stand by verbruik van 10 watt is normaal voor de electronica excl. de waterpomp.

• Impossibl3
bommer schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:37:
Vorig jaar 1 Oktober, heb ik de gas kraan hier in huis dichtgezet.
Even wat praktijkcijfers: SCOP voor zowel verwarmen als SWW 4,3
SEER 8,3

Totaal verbruik verwarmen, SWW en koelen is ongeveer 2000Kwh

Hier bij opgemerkt dat dit een installatie is met een extra CV-pomp, diverse meetapparatuur extra.
Diverse extra voedingen voor modbus (test) apparatuur een buffervat.
Ik dacht ik ga ook eens naar de cijfers kijken. Voor nu heb ik data vanaf 26-2-2024 (geïnstalleerd rond 10-1-2024 maar toen had ik mijn Kamstrup nog niet)

SCOP Verwarmen: 5,81
SCOP Tapwater: 3,58 -> Deze hoop ik nog te plussen volgende zomer omdat bij mij nu regelmatig de BUH aansprong wegens het bereik van de compressor.

SEER (Koelen): 5,91

Als ik alles bij elkaar optel (SCOP-verwarmen, SCOP-tapwater en SEER) kom ik op een totale efficiëntie van 5,47.

* voor de SCOP's en SEER zijn de defrost eruit gehaald. Zodat ik de pure "winst" heb van de Amber.

Totaal verbruik kWh sinds installatie (inclusief de maand waar dus geen COP over is berekend): 1.529,98 kWh. Omgerekend naar graaddagen verwacht ik een jaarverbruik van 2.343,4 kWh

Nu de "nieuwe" (modbus) module van @leejoow stabiel draait moet ik wel mijn HA dashboard en sensoren omkatten naar de nieuwste module en die in Grafana zetten zodat ik weer nieuwe opgeschoonde statistieken kan maken. Ik sla nu de gegevens op in HA zodra er een waarde wijzigt. Dit kan dus meerdere keren per minuut zijn. In Grafana bepaal ik vervolgens een gemiddelde per minuut van om die vervolgens door te rekenen voor een jaar gemiddelde voor de SCOP-verwarming, -tapwater en SEER.

[ Voor 3% gewijzigd door Impossibl3 op 02-10-2024 23:51 ]

• timpel_800
Nou ik zit nu zelf ook met een vraag. Ik dacht op deze stralende dag met veel PV overcapaciteit zal ik eens wat warmte in m'n vloer gaan bufferen, maar wat ik ook doe, de Amber slaat niet aan. Hij staat nu wel in de zon. Welke instelling kan ik verkeerd hebben staan?

Thermostaat uiteraard naar boven gezet. Correctie TR sensor stond op 21 heb ik naar boven gezet. Max vrijgave buitentemp verwarmen stond op 15. Naar boven/naar beneden geen effect :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSPwIhtdgQkc9lyvU8JkJxIIWyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGrTzsutlIg2rDYt7RSV8Y6U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door timpel_800 op 03-10-2024 12:32 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:39
timpel_800 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:30:
Nou ik zit nu zelf ook met een vraag. Ik dacht op deze stralende dag met veel PV overcapaciteit zal ik eens wat warmte in m'n vloer gaan bufferen, maar wat ik ook doe, de Amber slaat niet aan. Hij staat nu wel in de zon. Welke instelling kan ik verkeerd hebben staan?

Thermostaat uiteraard naar boven gezet. Correctie TR sensor stond op 21 heb ik naar boven gezet. Max vrijgave buitentemp verwarmen stond op 15. Naar boven/naar beneden geen effect :)

[Afbeelding]
Zo te zien voorkomt de combinatie van je stooklijn en de instellingen m1.01 en M1.02 het dat je warmtepomp aan gaat.

Je water temperatuur setpoint is namelijk 22 graden en de huidige temperatuur is 21,5. Te dicht bij het setpoint om op te starten.

Als je hem aan wil laten slaan kun je de stooklijn wat ophogen!

• Woutertt
Je kunt hem ook tijdelijk wat ophogen door in het midden op de Tr te klikken, dan kun je de stooklijn verschuiven.

• timpel_800
Ja, bedankt. Briljant. Ik heb te moeilijk gedacht. Zoveel instellingen ook :)

• Woutertt
Eventueel nog even kijken je je de Ta sensor niet op een koelere plek kunt krijgen als deze nu veel reageert op de zon, anders krijg je elke middag dat de zon schijnt het probleem dat je stooklijn omlaag gaat, dan slaat hij met zon juist af terwijl je overcapaciteit hebt.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
Woutertt schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:24:
Je kunt hem ook tijdelijk wat ophogen door in het midden op de Tr te klikken, dan kun je de stooklijn verschuiven.
Of de stand van de Amber niet op "Auto" zetten maar op handmatige verwarming.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Woutertt
Volgt hij dan je stooklijn of de vaste waarde die je hebt ingesteld? (die moet je dan wel goed instellen natuurlijk)

• camel1987
Denk dat bij mij die ingestelde stooklijn van die ik eerder had ipv de max 35 graden stooklijn toch niet werkt in de huidige situatie in ons huis.
Ik zie nu toch wel dat de warmtepomp toch wel langere runs maakt van bijvoorbeeld vanacht half 2 tot half 6 vanochtend.
Daarna is hij uitgegaan en om half 10 weer aangesprongen tot half 2 vanmiddag.
De plugwise anna blijft ook redelijk lang hangen op 21.4 waardoor de warmtepomp redelijk lang doordraait.
Mijn situatie in huis is een nadeel dat wij een open trap in het midden van het huis hebben met geen afgesloten deur op de overloop.
de warmte die nu dus langzaam opgewekt word trekt sneller na boven.
Boven word niet verwarmt.
In de toekomst toch maar eens een deur plaatsen boven zodat het wel gewoon afgesloten kan worden op de bovenverdieping denk dat dat een heel stuk zal schillen.

• timpel_800
Met onze verbouwing vorig jaar ook een (geluidsdichte) deur voor de trap gezet. Scheelt echt enorm (ook vooral dat het boven kouder is!)

* voor de SCOP's en SEER zijn de defrost eruit gehaald. Zodat ik de pure "winst" heb van de Amber.
Bij mij zit alles er in, dus alle aangesloten (extra) apparatuur.

Ik ga ook maar eens aan de gang met graaddagen. Want dit is leuk, maar appels met peren vergelijken.

• DJP27
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-08 10:42
Met de winter voor de deur heb ik een vraag betreft de vorstbeveiliging. Hoe werkt de vorstbeveiliging van de Amber 65?

Wat achtergrond info
Ik heb begin september de Amber 65 in bedrijf gesteld (met vorstbeveiliging kleppen van Caleffi). Natuurlijk heb ik liever niet dat deze kleppen aanspreken. Ik heb de buitenleidingen geisoleerd. Op het forum lees ik eea over een 1e en 2e beveiliging, maar wordt er niet wijs uit. Ik heb bij de inbedrijfstelling niet specifiek instellingen kunnen doen in de menu's.

Ik hoor graag als iemand hier antwoord op heeft en eventueel tips heeft.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
Woutertt schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:40:
Volgt hij dan je stooklijn of de vaste waarde die je hebt ingesteld? (die moet je dan wel goed instellen natuurlijk)
In de stand handmatig gaat de Amber verwarmen met de in de software ingestelde temperatuur.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

DJP27 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:56:
Met de winter voor de deur heb ik een vraag betreft de vorstbeveiliging. Hoe werkt de vorstbeveiliging van de Amber 65?

Wat achtergrond info
Ik heb begin september de Amber 65 in bedrijf gesteld (met vorstbeveiliging kleppen van Caleffi). Natuurlijk heb ik liever niet dat deze kleppen aanspreken. Ik heb de buitenleidingen geisoleerd. Op het forum lees ik eea over een 1e en 2e beveiliging, maar wordt er niet wijs uit. Ik heb bij de inbedrijfstelling niet specifiek instellingen kunnen doen in de menu's.

Ik hoor graag als iemand hier antwoord op heeft en eventueel tips heeft.
Normaal houdt de warmtepomp zichzelf warm. Als je met de warmtepomp je huis verwarmt, gaat dit vanzelf. Als de warmtepomp niet draait, dan is er een truukje nodig. Vroeger met een trace lint, tegenwoordig door 1x/uur pompen/verwarmen. De vorstbeveiliging is een extra veiligheid, bijvoorbeeld bij stroomuitval:
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

• Impossibl3
bommer schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:23:
[...]

Bij mij zit alles er in, dus alle aangesloten (extra) apparatuur.

Ik ga ook maar eens aan de gang met graaddagen. Want dit is leuk, maar appels met peren vergelijken.
Op het lange gemiddelde gaat dat volgens mij goed. Maar als je een COP berekend bij iedere wijziging van een parameter dan krijg je ook een kortstondige negatieve COP bij een defrost. Voor koelen heb ik de EER juist in de berekening absoluut gemaakt om dit probleem tegen te gaan.

Ik zou eigenlijk iets willen hebben van een dagelijkse COP met verwarmen/koelen en DHW in 1. Iets van de elektrische en thermische energie op tijdstip 00:00:00 en op 23:59:59 om de DCOP te bepalen. Maar ben er nog niet uit hoe ik dat zou moeten doen.

In mijn (S)COP zit wel alle randapparatuur mee genomen. Alleen om de eerder genoemde rede dus niet de defrost.

• DJP27
Bedankt voor je snelle reactie. Het gaat mij er inderdaad om als de wp geen warmte levert. Die 1x per uur is dus automatisch ingesteld.

Ik zag dat er een update was voor de temperatuurinstellingen en ik deze in kon zien. Onder welk menu kan ik deze vinden?

En weet iemand misschien waar ik alle storingscodes kan vinden (vanmiddag zag ik een melding s07, maar deze kan ik niet in de handleiding vinden)

• Carboy54
  • Nu online
DJP27 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:56:
Bedankt voor je snelle reactie. Het gaat mij er inderdaad om als de wp geen warmte levert. Die 1x per uur is dus automatisch ingesteld.

Ik zag dat er een update was voor de temperatuurinstellingen en ik deze in kon zien. Onder welk menu kan ik deze vinden?

En weet iemand misschien waar ik alle storingscodes kan vinden (vanmiddag zag ik een melding s07, maar deze kan ik niet in de handleiding vinden)
Vanaf software versie 2.29 info in de TS

• DJP27
Bedankt voor je reactie. Ik zie dat ik software versie 2.26 heb (terwijl ik de wp in juni heb aangeschaft). Is dit eenvoudig te upgraden?

• Get!em
  • Niet online
Impossibl3 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:51:
[...]

Op het lange gemiddelde gaat dat volgens mij goed. Maar als je een COP berekend bij iedere wijziging van een parameter dan krijg je ook een kortstondige negatieve COP bij een defrost. Voor koelen heb ik de EER juist in de berekening absoluut gemaakt om dit probleem tegen te gaan.

Ik zou eigenlijk iets willen hebben van een dagelijkse COP met verwarmen/koelen en DHW in 1. Iets van de elektrische en thermische energie op tijdstip 00:00:00 en op 23:59:59 om de DCOP te bepalen. Maar ben er nog niet uit hoe ik dat zou moeten doen.

In mijn (S)COP zit wel alle randapparatuur mee genomen. Alleen om de eerder genoemde rede dus niet de defrost.
Zet een integral op je heat_power en daarop een utility meter met daily reset .
Vervolgens kun je je kWh meter met utility meter met daily reset gebruiken als deler op voorgaande.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 03-10-2024 23:02 ]

• Carboy54
  • Nu online
DJP27 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:57:
Bedankt voor je reactie. Ik zie dat ik software versie 2.26 heb (terwijl ik de wp in juni heb aangeschaft). Is dit eenvoudig te upgraden?
Via jouw gecertificeerde installateur die kan het bestand leveren.

Impossibl3 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:51:
[...]

Je kan toch het dagelijks geproceerde warmte en elektra voor nemen.

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:04
Had vannacht de vorstbeveiliging 1e orde niet aan moeten slaan? De situatie:

- Thermostaat uit
- Amber op groene knop
- SW versie 2.29
- Settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQAIZ75hFfN8cRH4lXeHUSFQsLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gn0IipOd9ydEdn2DLv94qyca.png?f=fotoalbum_large

Vannacht om 2:20 is de buiten temp. onder de 8 graden gekomen. Maar beide pompen hebben de hele nacht uit gestaan, en geen stroom verbruik geregistreerd. Grafiek van buiten temp, Tui en de interne pomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_HbsSxLZjVnzYFZpPH_EDb57NE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1V9B4yjRwQf1FJUZ8ckJi2yc.png?f=fotoalbum_large

De buiten temp. is ook nog even onder de 6 graden geweest, maar alsnog geen pomp of iets. Daarna systeem zelf maar aan gezet.

• Get!em
  • Niet online
Zo, pomp draait hier nu ‘s ochtends (vriest hier nu) op 90Hz
Bromgeluid is aan andere kant van huis (buiten) te horen.

• hondacb50
joenex1 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:58:
Had vannacht de vorstbeveiliging 1e orde niet aan moeten slaan? De situatie:

- Thermostaat uit
- Amber op groene knop
- SW versie 2.29
- Settings:

[Afbeelding]

Vannacht om 2:20 is de buiten temp. onder de 8 graden gekomen. Maar beide pompen hebben de hele nacht uit gestaan, en geen stroom verbruik geregistreerd. Grafiek van buiten temp, Tui en de interne pomp:

[Afbeelding]

De buiten temp. is ook nog even onder de 6 graden geweest, maar alsnog geen pomp of iets. Daarna systeem zelf maar aan gezet.
Deze vorstbeveiliging werkt volgens mij niet met de instantane temperatuur maar een uur of twee uurs gemiddelde. Dit kan een reden zijn dat hij niet actief is geworden. Heb je toevallig ook die entiteiten om te plotten?

Foutje, de instelling suggereert dat deze actief wordt bij een bepaalde watertemperatuur en niet bij een buitentemperatuur. Ik snap het dan ook niet! 🤔

[ Voor 6% gewijzigd door hondacb50 op 04-10-2024 08:39 ]

• joenex1
De 1e orde zou op buitentemperatuur gaan, de 2e orde op watertemperatuur. Beide heb ik op 8 graden staan. Maar watertemperatuur is net niet onder de 8 graden geweest.

• Carboy54
  • Nu online
Get!em schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:17:
Bij dergelijke lage temperaturen laat ik hem 24/7 draaien meestal op 36-52 Hz. Een warmtepomp wil lekker lang laag. Dus teveel nachtverlaging geeft dergelijke pieken vol gas van 90 Hz en maakt het minder efficiënt.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 04-10-2024 09:20 ]

• Carboy54
  • Nu online
joenex1 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:52:
De 1e orde zou op buitentemperatuur gaan, de 2e orde op watertemperatuur. Beide heb ik op 8 graden staan. Maar watertemperatuur is net niet onder de 8 graden geweest.
1e orde laat bij een uur gemiddelde af en toe even de waterpomp draaien. 2e orde buiten en TUI temperatuur laat daarnaast de compressor mee draaien.

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:19:
[...]

Bij dergelijke lage temperaturen laat ik hem 24/7 draaien meestal op 36-52 Hz. Een warmtepomp wil lekker lang laag. Dus teveel nachtverlaging geeft dergelijke pieken vol gas van 90 Hz en maakt het minder efficiënt.
Hij draait hier inderdaad ook 36-44Hz overdag, en vrij lang overdag. Kleine nachtverlaging toegepast , zodat hij ‘s nachts niet aan gaat, want we horen hem bij 44hz en hoger in de slaapkamer.

De 90Hz had ik nog niet eerder op gehad, 79 was steeds hoogste. Maar door nu 99% vochtigheid en vorst waren de lamellen ook tijdelijk even dichtgevroren. Eerste stookseizoen, dus even keren wat en hoe hij reageert.

• joenex1
Carboy54 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

1e orde laat bij een uur gemiddelde af en toe even de waterpomp draaien. 2e orde buiten en TUI temperatuur laat daarnaast de compressor mee draaien.
Precies, de buiten temp. is ruim 5u onder de 8 graden geweest, maar er heeft geen pomp gedraaid. Lijkt me niet in orde?

• Carboy54
  • Nu online
joenex1 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:49:
[...]

Precies, de buiten temp. is ruim 5u onder de 8 graden geweest, maar er heeft geen pomp gedraaid. Lijkt me niet in orde?
Afgelopen winter uitvoerig getest ook hier op het forum en het werkt zoals het moet. De stroomafname van de waterpomp is kortstondig.

• joenex1
Carboy54 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:11:
[...]

Afgelopen winter uitvoerig getest ook hier op het forum en het werkt zoals het moet. De stroomafname van de waterpomp is kortstondig.
Kan wel zijn, maar als de module van Leejow niet laat zien dat de pomp gedraaid heeft, durf ik met zekerheid te zeggen dat de pomp niet gedraaid heeft. Maar goed, ik zal het systeem eens uit en aan zetten en dan gaan we het vannacht zien.

• tedsje
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22-08 15:44
@Andrehj en @ErikVers Nee ik heb nog niks met de vloerverwarmingverdelers gedaan, gezien dit best wel weer een kostenplaat is. In ons geval moeten we 3 vedelers vervangen met een pomploze versie. De reden dat ik deze verdelers heb toegepast is omdat deze verdelers oorspronkelijk werden gebruikt bij de Gas CV ketel.

Wat voor nu wellicht een quick fix zou kunnen zijn is de Grundfoss pomp eruit te schroeven (4 bouten) en daar een dichte plaat overheen te schroeven, waarna je van deze verdeler de thermostaat kraan op 60 graden zet (ofer tussenuit) en de retour volledig open. Stooklijn staat momenteel op 35 graden, wat meer dan voldoende is voor de vloerverwarmingverdeler. (Toevoeging: heb VTE hierover gemaild of je deze verdelers pomploos kan maken).

Dit zijn de drie vloerverwarmingverdelers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duhoxHNS4d2lbVUWfFIAP9oI-_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcPVQ9QhXqk7lsVboFa0mDSn.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als de reden "flow beperking is", dan lijkt mij deze ombouwing voor nu (negeer het optimaliseren, komt na de woning verbouwing wel, dan wil ik me hierop storten) niet nodig, gezien er gebruik wordt gemaakt van een bypass (staat op 0.2 bar drukverschil), 80 liter buffervat en een "open buis + Evo home radiator knop" die zo de vloerverwarming van de slaapkamer verwarmt. Iets wat @Carboy54 op 25 september ook al aangaf. De flow zou wel goed moeten zijn.

@Andrehj ik vraag me wel af hoe ik de flow kan meten / lezen. Weten jullie waar dit zo staat?

Buiten dit om heb ik wel de adviezen opgevolgt om resonatie tegen te gaan. Al het hout en PIR rondom de buizen zijn verwijderd (c.a. 2cm ruimte tussen de buizen en het houtwerk) en alle klemmen zijn nu stalen rubberen klemmen totdat de leidingen op zolder uitkomen. Na dit werkje heb ik de muren weer opgevuld met "Knauf Acoustifit" + OSB en gips.

Op zolder zitten allerlei QuickStar (plastic) klemmen. Bij deze klemmen heb ik EPDM (1.3milimeter dik, had ik nog liggen) tussen de buis en de klem gezet. Je hoorde tijdens de flow dat het geluid verplaatst, richting de klemmen waar nog geen EPDM tussen zat. EPDM tussen de plastic klemmen is wel effectief. Het buffervat staat in een zelfgemaakte EPDM bak in de knieschot (stel er raakt iets lekt dan beland het niet in de hout constructie). Kortom alle leidingen en onderdelen zijn zo goed als voorzienvan EPDM aka Rubber om resonatie tegen te gaan.

Na al deze wijzigingen kwam de test. En wat denk je? Niks veranderd. Je hoort nog steeds de hoge pieptoon uit keuken en slaapkamer muur komen. Waterstromen en fiberatie tonen hoor je niet. Het is echt z'n meganische zoom geluid wat de ciruclatiepomp produceert, welke goed hoorbaar is op 100% kracht. Bij 75% (medium) is het behoorlijk verdewenen. bij 50% (laag) valt de ciruclatiepomp uit. Dit laatste had ik wel verwacht.

Ik denk dat de frequentie van het geluid simpelweg niet gereduceerd kan worden met een paar centimeter rockwool en het loskoppelen van de buizen.

Dus als extra test, om te bevestigen dat de resonatie weg is, heb ik het volgende gedaan. Een rubberen klem los gehaald en de buis tegen het hout (HSB Frame) aangedrukt. En toen hoorde ik echt een zeer goed resonatie geluid, waar jullie waarschijnlijk op doelden. Het veschil is dus duidelijk, maar hierdoor kon ik concluderen (omdat het geluid niet is veranderd t.o.v. voor de aanpassingen) dat resonatie niet echt van toepassing was, natuurlijk zal het wel wat doen, maar is niet "DE" van de oplossing.

Als ik nu met een kopje met mijn oor tegen het hout aanzet dan hoor ik wel wat geluid in het hout, maar de hoge zoemtoon vanuit de leiding is veel hoger dan wat je van het hout af hoort komen. Dus je kan wel stellen dan frequentie van de buis veel hoger is dan van het hout. Deze hoge frequentie wordt simpelweg niet gedempt door een paar CM rockwool.

Moet het geluid horen als "jeugd uit het winkelcentrum verdrijven toon" apparaatje (die oudere mensen niet meer horen). Om gek van te worden.

Voor nu heb ik mijzelf hierbij neergelegd en ik druk er later wel een tweede pomp na het buffervat (die op zolder staat). Dit met de hoop dat de interne pomp uitkan (of op laag), zodat het geluid is verdwenen. Natuurlijk hoop je dat de nieuwe pomp geen hogetoon bevat.

Wellicht hebben jullie nog goede aanbevelingen van een stille CV-pomp, die vrijwel geen meganische hoge toon creert. _/-\o_

• DJP27
Ik maak me ook wel een beetje zorgen over de vordt bescherming. Ik heb onderstaand filmpje bekeken. Bij 4:20 wordt over de interval van de pomp gesproken. Betekend deze instelling dat de pomp elke 15 min korstondig gaat draaien? (Dit zou vorstrisicos naar mijn mening ook kunnen voorkomen).

Werkt dit?

Zie link naar filmpje:

• Carboy54
  • Nu online
DJP27 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:30:
Ik maak me ook wel een beetje zorgen over de vordt bescherming. Ik heb onderstaand filmpje bekeken. Bij 4:20 wordt over de interval van de pomp gesproken. Betekend deze instelling dat de pomp elke 15 min korstondig gaat draaien? (Dit zou vorstrisicos naar mijn mening ook kunnen voorkomen).

Werkt dit?

Zie link naar filmpje:
Indien de TC sensor op een koele plek hangt kan de temperatuur flink afwijken van de werkelijke watertemperatuur bij stilstand waterpomp. In dat geval is deze setting zinvol en heeft geen invloed op de vorstbeveiliging. Deze setting werkt alleen bij warmtevraag.

• DJP27
Bedankt oor je snelle reactie. Dit gaat dan waarschijnlijk over de secundaire pomp (deze heb ik niet), want ik zie ook niet gebeuren.

Zijn er zelf nog instellingen te doen met de waterpomp, of zit dat allemaal onderwater?

Voor nu zie ik dan met mijn oude versie geen andere manier om met regelmaat wartevraag te creeren met de ruimtethermostaat(ik verwacht dat onze woning pas eind van de maand echte warmtevraag heeft). Zijn er nog andere ideeen/mogelijkheden om te voorkomen dat de leidingen te koud worden?

• Carboy54
  • Nu online
DJP27 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:21:
Bedankt oor je snelle reactie. Dit gaat dan waarschijnlijk over de secundaire pomp (deze heb ik niet), want ik zie ook niet gebeuren.

Zijn er zelf nog instellingen te doen met de waterpomp, of zit dat allemaal onderwater?

Voor nu zie ik dan met mijn oude versie geen andere manier om met regelmaat wartevraag te creeren met de ruimtethermostaat(ik verwacht dat onze woning pas eind van de maand echte warmtevraag heeft). Zijn er nog andere ideeen/mogelijkheden om te voorkomen dat de leidingen te koud worden?
Nee het gaat hier over de instelling waterpomp in de Amber niet over externe pompen.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:01

silverball

De wagen voor moderne mensen

Get!em schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:17:
Zijn er mensen die geluidmetingen in de praktijk hebben gedaan? Voor een rijtjeshuis is dit natuurlijk gegarandeerd burenruziemateriaal op die manier.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15:47

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
tedsje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:11:
@Andrehj en @ErikVers Nee ik heb nog niks met de vloerverwarmingverdelers gedaan, gezien dit best wel weer een kostenplaat is. In ons geval moeten we 3 vedelers vervangen met een pomploze versie. De reden dat ik deze verdelers heb toegepast is omdat deze verdelers oorspronkelijk werden gebruikt bij de Gas CV ketel.

Wat voor nu wellicht een quick fix zou kunnen zijn is de Grundfoss pomp eruit te schroeven (4 bouten) en daar een dichte plaat overheen te schroeven, waarna je van deze verdeler de thermostaat kraan op 60 graden zet (ofer tussenuit) en de retour volledig open. Stooklijn staat momenteel op 35 graden, wat meer dan voldoende is voor de vloerverwarmingverdeler. (Toevoeging: heb VTE hierover gemaild of je deze verdelers pomploos kan maken).

Dit zijn de drie vloerverwarmingverdelers:
[Afbeelding]

Maar als de reden "flow beperking is", dan lijkt mij deze ombouwing voor nu (negeer het optimaliseren, komt na de woning verbouwing wel, dan wil ik me hierop storten) niet nodig, gezien er gebruik wordt gemaakt van een bypass (staat op 0.2 bar drukverschil), 80 liter buffervat en een "open buis + Evo home radiator knop" die zo de vloerverwarming van de slaapkamer verwarmt. Iets wat @Carboy54 op 25 september ook al aangaf. De flow zou wel goed moeten zijn.

@Andrehj ik vraag me wel af hoe ik de flow kan meten / lezen. Weten jullie waar dit zo staat?

Buiten dit om heb ik wel de adviezen opgevolgt om resonatie tegen te gaan. Al het hout en PIR rondom de buizen zijn verwijderd (c.a. 2cm ruimte tussen de buizen en het houtwerk) en alle klemmen zijn nu stalen rubberen klemmen totdat de leidingen op zolder uitkomen. Na dit werkje heb ik de muren weer opgevuld met "Knauf Acoustifit" + OSB en gips.

Op zolder zitten allerlei QuickStar (plastic) klemmen. Bij deze klemmen heb ik EPDM (1.3milimeter dik, had ik nog liggen) tussen de buis en de klem gezet. Je hoorde tijdens de flow dat het geluid verplaatst, richting de klemmen waar nog geen EPDM tussen zat. EPDM tussen de plastic klemmen is wel effectief. Het buffervat staat in een zelfgemaakte EPDM bak in de knieschot (stel er raakt iets lekt dan beland het niet in de hout constructie). Kortom alle leidingen en onderdelen zijn zo goed als voorzienvan EPDM aka Rubber om resonatie tegen te gaan.

Na al deze wijzigingen kwam de test. En wat denk je? Niks veranderd. Je hoort nog steeds de hoge pieptoon uit keuken en slaapkamer muur komen. Waterstromen en fiberatie tonen hoor je niet. Het is echt z'n meganische zoom geluid wat de ciruclatiepomp produceert, welke goed hoorbaar is op 100% kracht. Bij 75% (medium) is het behoorlijk verdewenen. bij 50% (laag) valt de ciruclatiepomp uit. Dit laatste had ik wel verwacht.

Ik denk dat de frequentie van het geluid simpelweg niet gereduceerd kan worden met een paar centimeter rockwool en het loskoppelen van de buizen.

Dus als extra test, om te bevestigen dat de resonatie weg is, heb ik het volgende gedaan. Een rubberen klem los gehaald en de buis tegen het hout (HSB Frame) aangedrukt. En toen hoorde ik echt een zeer goed resonatie geluid, waar jullie waarschijnlijk op doelden. Het veschil is dus duidelijk, maar hierdoor kon ik concluderen (omdat het geluid niet is veranderd t.o.v. voor de aanpassingen) dat resonatie niet echt van toepassing was, natuurlijk zal het wel wat doen, maar is niet "DE" van de oplossing.

Als ik nu met een kopje met mijn oor tegen het hout aanzet dan hoor ik wel wat geluid in het hout, maar de hoge zoemtoon vanuit de leiding is veel hoger dan wat je van het hout af hoort komen. Dus je kan wel stellen dan frequentie van de buis veel hoger is dan van het hout. Deze hoge frequentie wordt simpelweg niet gedempt door een paar CM rockwool.

Moet het geluid horen als "jeugd uit het winkelcentrum verdrijven toon" apparaatje (die oudere mensen niet meer horen). Om gek van te worden.

Voor nu heb ik mijzelf hierbij neergelegd en ik druk er later wel een tweede pomp na het buffervat (die op zolder staat). Dit met de hoop dat de interne pomp uitkan (of op laag), zodat het geluid is verdwenen. Natuurlijk hoop je dat de nieuwe pomp geen hogetoon bevat.

Wellicht hebben jullie nog goede aanbevelingen van een stille CV-pomp, die vrijwel geen meganische hoge toon creert. _/-\o_
Ik denk dat je even bij deze link moet kijken en snel tot conclusie komt dat de investering gering is (€112,- voor een 4groeps incl afsluit kranen) en een stuk minder gedoe zal zijn dat het ombouwen.

Je geeft aan dat op 50% de flow wegvalt. Dan denk je toch aan te veel weerstand ergens.

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• timpel_800
Ik ben het wel eens hoor dat de waterpomp ook bij mij een fluitend geluid maakt. Geen idee wat je er verder aan kunt doen.

• Carboy54
  • Nu online
timpel_800 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:50:
Ik ben het wel eens hoor dat de waterpomp ook bij mij een fluitend geluid maakt. Geen idee wat je er verder aan kunt doen.
Fluitend geluid komt een enkele keer voor door de EV klep en simpel op te lossen door hem goed vast te draaien

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
silverball schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:16:
[...]

Zijn er mensen die geluidmetingen in de praktijk hebben gedaan? Voor een rijtjeshuis is dit natuurlijk gegarandeerd burenruziemateriaal op die manier.
In de buitenunit, aan de achterkant zit een expansieventiel. Die zit niet super vast oid. Maar als deze niet 100% goed zit, dan hoor je een hoge toon.

Wat kan je dan doen?
WP spanningsloos maken, daarna de dichte zijkant en bovenkant verwijderen (5 schroefjes + aardedraad). Dan kan je de EV draaien, je voelt direct wanneer hij goed zit.

Als je niet weet waar je moet kijken, dn stuur je maar een foto en wijs ik je m aan.

Succes!

• camel1987
Hier een rijtjeswoning en geen enkele last van hoge geluiden en of trillingen brommen.
Staat hier toch wel een kleine 2 meter op het hoofddak naast de slaapkamer van de buurjongen.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:01

silverball

De wagen voor moderne mensen

Top @Stoker @camel1987 . Ik moet er toch een dezer dagen eentje gaan bestellen, dan is dit wel geruststellend.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• BertKlkmn
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 07:18
ErikVers schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:15:
[...]

Ben wel benieuwd waarom een tweede pomp je geluid zou moeten verminderen op advies van …
Het is namelijk niet je pomp zelf die dit geluid maakt maar de stroming en daaruit volgende resonantie in je leidingen. De meeste suggesties zijn al genoemd. Zou beginnen met doorvoeren vrij maken en daarna beugels eens los 1 of 2 los maken en testen of dat helpt
Als je een buffervat hebt kun je overwegen een P1 pomp te installeren direct na het buffervat in de aanvoer. De Amber P0 werkt dan alleen richting buffervat en warmwatervat. Moet het buffervat wel in serie staan.

• Impossibl3
@Stoker en @Carboy54 EV?! Elektrisch voertuig? Geen idee wat een EV is bij de Amber.

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Carboy54 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:11:
[...]

In de link van Carboy54 Carboy54 in "Itho Daalderop Amber" staat een afbeelding van het verbruik van o.a. de BUH Warmtepomp. Overzicht is volgens mij van HomeWizard. Hoe kan ik de BUH van de WP koppelen in de Homewizard app want ik zie hem niet in mijn HomeWizard app. Wel de WP.

• Carboy54
  • Nu online
evertmulder schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:31:
[...]

In de link van Carboy54 Carboy54 in "Itho Daalderop Amber" staat een afbeelding van het verbruik van o.a. de BUH Warmtepomp. Overzicht is volgens mij van HomeWizard. Hoe kan ik de BUH van de WP koppelen in de Homewizard app want ik zie hem niet in mijn HomeWizard app. Wel de WP.
Nee is niet van Homewizard.

• Carboy54
  • Nu online
Impossibl3 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:19:
@Stoker en @Carboy54 EV?! Elektrisch voertuig? Geen idee wat een EV is bij de Amber.
Expansie Ventiel staat getekend op de achterkant van de deur van de binnenunit EV1 als voorbeeld.

DJP27 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:57:
Via USB-stick en read-me instructies. De downloads kun je je installateur vragen. De meesten werken hieraan mee. Itho verstrekt deze niet aan consumenten/eindgebruikers, en WP-handelaren hebben deze ook niet.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
evertmulder schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:31:
[...]

Die bovenste is van @Carboy54 , daaronder is van mij en idd HomeWizard. Ik heb twee kabels met beide een eigen kWh meter

• hondacb50
tonwes99 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 07:45:
[...]

Via USB-stick en read-me instructies. De downloads kun je je installateur vragen. De meesten werken hieraan mee. Itho verstrekt deze niet aan consumenten/eindgebruikers, en WP-handelaren hebben deze ook niet.
Precies! Ik herhaal nogmaals een advies wat ik eerder heb geschreven. Koop je warmtepomp niet bij dozen schuivers zoals warmteservice. Zij leveren geen service als je die nodig hebt bijvoorbeeld bij software updates.

Koop daarom bij een erkend verkooppunt zoals https://warmtepomponline.com/ die hier ook erg actief zijn op het forum om mensen te helpen en de ontwikkeling van amber te ondersteunen.

• hondacb50
Bij mij lijkt de vorst beveiliging prima te werken. Zie de circulatie pomp aan gaan rond 8 uur gisteravond en 8 uur vanmorgen. De watertemperatuur schiet omhoog omdat hij de warmte uit het boilervat haalt.

Weet iemand of het ook mogelijk is om de 3-weg klep standaard naar de vloerverwarming om te schakelen zodat “goedkopere lage temperatuur “-warmte gebruikt kan worden voor deze vorst beveiliging ipv relatief dure hoog temperatuur warmte uit het boilervat?

(Ps. Ik heb ook een zonneboiler op het boilervat en daarom is mijn sww temperatuur zo hoog met deze nog zonnige dagen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVNHnfZhUzZ8Wq43UYBPXodWvlY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jh4wdowgcDWWtFKNoaRpyPKX.png?f=fotoalbum_large

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05:49
silverball schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:16:
[...]

Ik woon dan wel op het eind van een rijtje, maar ik hoor die van mij nooit. Sterker nog, als hij op volle toeren draait (en dat heeft hij vorige winter vaak gedaan) dan kan ik op een meter of vijf op een windstille dag bijna niets horen.

Naar mijn idee komen de extra geluiden vooral van een niet perfecte installatie.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Carboy54
  • Nu online
ArnoudN schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:33:
[...]

Ik woon dan wel op het eind van een rijtje, maar ik hoor die van mij nooit. Sterker nog, als hij op volle toeren draait (en dat heeft hij vorige winter vaak gedaan) dan kan ik op een meter of vijf op een windstille dag bijna niets horen.

Naar mijn idee komen de extra geluiden vooral van een niet perfecte installatie.
Wij hebben genoeg rijtjeshuizen voorzien van een Amber. Ook @Stoker woont in een dergelijke situatie. Gebruik je gezond verstand en bespreek het met de buren dan is het in 90% van de gevallen al ok. Let wel op de wettelijke voorschriften. De omgevingsgeluiden in onze rustige buurt overstemmen de Amber. Hangt bot op de muur en wij horen hem nooit. Wat ook werkt is samen met de buren te komen luisteren 😁

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 05-10-2024 12:28 ]

• evertmulder
  • Nu online
Stoker schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 08:16:
[...]

Die bovenste is van @Carboy54 , daaronder is van mij en idd HomeWizard. Ik heb twee kabels met beide een eigen kWh meter
Dank voor je reactie. De BUH is bij mij niet gekoppeld aan een kWh meter. Bedankt voor de tip.

• evertmulder
  • Nu online
tonwes99 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 07:45:
[...]

Bij mij is eergisteren de update door de installateur gedaan. Hij was hier om de WP in te regelen.
In de handleiding staat: Zorg dat u de huidige instellingen vast legt, door deze bijvoorbeeld te fotograferen. Deze zullen overschreven worden, daarna dient u deze handmatig terug te zetten.
Ik heb nu de instellingen in de Amber opgeslagen. Vraag aan de kenners, als ik de volgende keer een update doe kan ik dan via het menu de instellingen terugzetten of worden deze ook overschreven en zal het alsnog handmatig moeten gebeuren.

• hendrikb
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 31-03 09:47
Kunnen de 2aderige sensorkabels ook Ingekort worden.?

• Woutertt
joenex1 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

Kan wel zijn, maar als de module van Leejow niet laat zien dat de pomp gedraaid heeft, durf ik met zekerheid te zeggen dat de pomp niet gedraaid heeft. Maar goed, ik zal het systeem eens uit en aan zetten en dan gaan we het vannacht zien.
Is bij jou de pomp nog aangeslagen? Bij mij doet de waterpomp de afgelopen nachten ook uren niets terwijl het buiten lange tijd ruim onder de 8 graden is.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
hendrikb schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:15:
Kunnen de 2aderige sensorkabels ook Ingekort worden.?
Die 20m verlengkabels bedoel je dan? Dat kan ja

[ Voor 10% gewijzigd door Stoker op 05-10-2024 13:44 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Woutertt schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:33:
[...]

Is bij jou de pomp nog aangeslagen? Bij mij doet de waterpomp de afgelopen nachten ook uren niets terwijl het buiten lange tijd ruim onder de 8 graden is.
Alleen de waterpomp (1e vorstbeveilig) werkt als de groene knop uit is. De 2e vorstbeveilig, de waterpomp en compressor werken met de groene knop aan en op AUTO.

Zie ook mijn post:
Stoker in "Itho Daalderop Amber"

[ Voor 6% gewijzigd door Stoker op 05-10-2024 13:46 ]

• Carboy54
  • Nu online
evertmulder schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Bij mij is eergisteren de update door de installateur gedaan. Hij was hier om de WP in te regelen.
In de handleiding staat: Zorg dat u de huidige instellingen vast legt, door deze bijvoorbeeld te fotograferen. Deze zullen overschreven worden, daarna dient u deze handmatig terug te zetten.
Ik heb nu de instellingen in de Amber opgeslagen. Vraag aan de kenners, als ik de volgende keer een update doe kan ik dan via het menu de instellingen terugzetten of worden deze ook overschreven en zal het alsnog handmatig moeten gebeuren.
Jazeker. Wel controleren.

• Woutertt
Stoker schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:45:
[...]

Alleen de waterpomp (1e vorstbeveilig) werkt als de groene knop uit is. De 2e vorstbeveilig, de waterpomp en compressor werken met de groene knop aan en op AUTO.

Zie ook mijn post:
Ah ik zie dat het water niet onder de 7 graden is geweest, hij schakelt niet alleen op de buitentemperatuur.

• joenex1
Woutertt schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:33:
[...]

Ja maar wel pas toen Tui onder 8 graden kwam. Hij is niet op op de buiten temp. aangeslagen. Groene knop aan en stand Auto.
Stoker schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:45:
[...]

Aha, dus 1e fase werkt alleen als de groene knop uit is. Dat zou het dan verklaren. Vannacht nog eens testen voor de zekerheid.

• evertmulder
  • Nu online
Goed te horen dat bij een update je de instellingen toch terug kunt zetten via het menu als je ze opgeslagen hebt.
Jammer dat dit niet in de instructiehandleiding vermeld staat. Hier staat: "Zorg dat u de huidige instellingen vast legt, door deze bijvoorbeeld te fotograferen"
Vermeld in de handleiding van de update dat je eerst de instellingen op moet slaan en na de update ze terug moet zetten.
Verzoek aan Carboy54 om dit kort te sluiten met Itho.

• hondacb50
hondacb50 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:36:
Bij mij lijkt de vorst beveiliging prima te werken. Zie de circulatie pomp aan gaan rond 8 uur gisteravond en 8 uur vanmorgen. De watertemperatuur schiet omhoog omdat hij de warmte uit het boilervat haalt.

Weet iemand of het ook mogelijk is om de 3-weg klep standaard naar de vloerverwarming om te schakelen zodat “goedkopere lage temperatuur “-warmte gebruikt kan worden voor deze vorst beveiliging ipv relatief dure hoog temperatuur warmte uit het boilervat?

(Ps. Ik heb ook een zonneboiler op het boilervat en daarom is mijn sww temperatuur zo hoog met deze nog zonnige dagen)

[Afbeelding]
Nu ik de handleiding nogmaals lees kan dit niet de eerste orde beveiliging maar moet dit de tweede orde zijn. Ik heb namelijk de warmte pomp aan staan en op auto.

Kan iemand mogelijk dit gedrag verklaren? In de tweede orde zou eigenlijk de compressor ook aan moeten slaan.
Dit is nu niet het geval en hij pakt warmte uit het boilervat.

Alvast dank voor het meedenken.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
hondacb50 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:20:
[...]

Nu ik de handleiding nogmaals lees kan dit niet de eerste orde beveiliging maar moet dit de tweede orde zijn. Ik heb namelijk de warmte pomp aan staan en op auto.

Kan iemand mogelijk dit gedrag verklaren? In de tweede orde zou eigenlijk de compressor ook aan moeten slaan.
Dit is nu niet het geval en hij pakt warmte uit het boilervat.

Alvast dank voor het meedenken.
Dan zal het de 2e zijn ipv de 1e.

Zoals altijd gaat eerst de waterpomp draaien en daarna de compressor. Als hij direct warm water krijgt uit je vat is het niet nodig om ook nog de compressor te laten werken.

Volgens mij werkt de vorstpreventie dus gewoon, toch?

• hondacb50
Stoker schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

Dan zal het de 2e zijn ipv de 1e.

Zoals altijd gaat eerst de waterpomp draaien en daarna de compressor. Als hij direct warm water krijgt uit je vat is het niet nodig om ook nog de compressor te laten werken.

Volgens mij werkt de vorstpreventie dus gewoon, toch?
Ja het werkt inderdaad helemaal @Stoker !
Hmm plausibel inderdaad omdat ie ziet dat er al voldoende warmte in het systeem komt door het circuleren.

Weet jij of het mogelijk is om de 3weg klep om te zetten naar de vloerverwarming voordat hij dit gaat doen? (Er gaat best wat warmte op deze manier nu verloren)

Als ik een klein sommetje maak kom ik op het volgende energie verlies:
Delta T boilervat is 3 graden
Volume boilervat is 250 liter
Warmte coëfficiënt water 4186 joule/kg

Warmteverlies = 3 x250 x 4186 = 2.762.760 joule
Omzetten naar watt uur is delen door 3.600 geeft ongeveer 770 wh aan energie verlies…

Dit is best veel vind ik… of maak ik een rekenfout?

[ Voor 21% gewijzigd door hondacb50 op 05-10-2024 15:05 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Trekt hij het warme water uit je vat? Bedoel je dat?

Welk vat heb je en hoe is je leidingwerk erop aangesloten?

Is dat sommetje in of excl. de cop van de warmtepomp?

Voor zover ik het weet ik het niet mogelijk om die 0-stand aan te passen. Maar hoor graag van iemand dat het wel kan (en hoe😜)

[ Voor 10% gewijzigd door Stoker op 05-10-2024 16:10 ]

Pagina: 1 ... 85 ... 133 Laatste