Allereerst bedankt voor julllie reacties en het meedenken.
Ondertussen had ik de pomp van "Maximaal" naar "Gemiddeld" gezet en het geljuid zakt uiteraard, maar nog duidelijk hoorbaar.Standje "Laag" is geen optie, want je hoort dat de pomp ineens stopt met draaien. Kortom verlagen van de pomp snelheid kan maar is niet aanbevolen, gezien alle circuits nog niet open staan.
De begrijpbaarheid is wel beter geworden met het geluidstransport in de HSB muur. Ik gaf al aan dat op de begaande grond (waar de leidingen binnenkwamen) het een dof zoemend geluid is en op de slaapkamer is het echt een aanwezig zoemend geluid. Het verschil is:
Keuken: heeft 1 Quickstar op een balk geschroeft (daar hoor je een zacht zomend geluid bij dit punt op de HSB muur). Tussen de pijlers door heb ik in dit geval van dat epdm buisislatie geplakt, zodat de buizen de het hout niet raken (dit hat niks te maken met het geluid, maar meer met beschadigingen bij trillen, wat in dit geval goed is). Je merkt dat hier veel stiller is dan op de slaapkamer. Conclusie dit lijkt ook meer overeen te komen met jullie advies.
Slaapkamer: Hier gaan de buizen rechtomhoog. De kans is klein dat ze hout raken (niet uitgesloten), maar.... Van buiten naar binnengekeken zit onze isolatie er alsvolgt uit: Keralit, panlat, osb, 14cm rockwool, 10cm pir, osb en gips. De buizen lopen in dit geval door de PIR (is een holte in gesneden). Het punt is. Tijdens het terugplaatsen van de PIR heb ik eerst de buizen in de PUR gespoten en toen de pirlaat (met de holte) eroverheen gezet. Ik dacht zo... Weinig warmte verlies... Nadeel. Geluid transporteert mooi van de buis naar het OSB en GIPS en dat hoor je (heel goed) op de slaapkamer. Iets wat @
bommer @
Woutertt al aangaven.
Zolder: ja, de leidingen liggen bloot, maar ach het is een zolder. Daar mag rustig geluid worden gemaakt, zolang je het maar niet in de slaapkamers hoort (plafron zit ook 16cm rockwool richting de zolder met 4cm lucht). De zolder is ondertussen al redelijk volgebouwd met machines.
Concluderend is dat ik op de blaren moet gaan zitten. Als je het geluid niet weg kan halen dan moeten de muren open en moeten we ruimte maken rondom de doorvoeren (door de balken)... even lekker multitoolen

en zullen we de eventuele quickstar (plastic klemmen) moeten vervangen met rubberen klemmen.
Buiten dit om is nog mogelijke troost. Gisteren had ik contact met aircozonderstek.nl voor het in bedrijfsstellen van de pomp. Hij gaf aan dat je misschien nog wel een externe pomp (poort P1) kan aansluiten die op een rustig toerental het water kan verpompen en dan zet je de interne pomp (P0) op laag of als het mogelijk is, uit.
Ik zit een beetje in een dubieo.
Optie 1:
Ik kijk er wat tegen op om de hele gips muur open te trekken op de slaapkamer, maar ik weet ergens wel dat het pir los getrokken moet worden van de buis en de contact punten dan meteen maar vergroot moeten worden, waarna ik weer een nieuwe gipsplaat er in moet plakken, “joint fillen” en moet schilderen. Dit laatste kijk het meeste tegenop, want die aanhechting tussen twee gips platen is altijd een gedoe, want je kan zo weer scheuren krijgen tussen de twee platen.
De keuken daarintegen vindt ik niet z’n ramp omdat die muur nog open is (plastic alleen weghalen) en fiets er een paar rubberen klemmen in.
Dit is ook het advies van jullie allemaal gaven in de eerdere reacties.
Optie 2:
Haal een tweede CV-pomp en plak die er tussen in de “hoop” (je weet niet die stil is) dat het leiding werk “rustiger” wordt en dat het hoge zoom geluid van de ciruclatiepomp van de Amber verdwenen is, anders krijg je als nog optie 1.
Optie 3 (verkapt):
Zorg dat je de keuken stil kan krijgen (is realtief makkelijk). Dus quickStar klemmen vervangen met rubberen beugels en eventuele doorvoeren (ook van keuken naar slaapkamer) verbreden.
Als je de keuken stil krijgt doe je optie 1 en lukt het niet dan doe je optie 2 met de hoop dat je de keuken dan als nog stil krijgt, zodat je weer optie 1 kan toepassen.
Misschien denk ik te moeilijk, maar eerlijk is eerlijk, het vereist veel uithodigingsvermogen om een woning zelf (geen bouwlui) opnieuw op te bouwen zonder bouwkennis. Ik merk ook dat ik momenteel niet zo goed tegen tegenslagen kan momenteel, omdat het energieniveau laag is en dat je continue voor nieuwe (ontwetende) uitdagingen staat. Dit voelt naar veel energieverplaatsing als een stukje achteruitgang. Niet dat dit erg is als je kijkt naar het geheel, maar het is meer uithoudingsvermogen dat je bepaalde dingen deels overnieuw moet doen, want je wilt het een keer afhebben. Bedoel de eerste HSB muren zijn in onze garage gebouwd tot er nu een complete woning staat met alle toeters en bellen. Ik heb een beetje onderschat hoeveel energie en geld dat zou kosten, mede dat er steeds aanvullingen kwamen met "doe dit dan nu ook maar, want je hebt nu de ruimte" a.k.a. de warmtepomp....
Hopelijk kan iemand zeggen. Als je het nu gewoon zo en zo doet dan ben je van het probleem af.. en niet zeiken, maar gewoon uitvoeren
Het is ondertussen ook standje: rauwdouwen!