Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:58
Als ik een Amber laat installeren dan kan die toch ook een tijdje functioneren zonder thermostaat (alleen WAR)?

Klopt het dat het dan vrij eenvoudig is om zelf daarna een PNI CT36 toe te voegen voor koelen en verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:24
gebruiker001 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 16:23:
Als ik een Amber laat installeren dan kan die toch ook een tijdje functioneren zonder thermostaat (alleen WAR)?

Klopt het dat het dan vrij eenvoudig is om zelf daarna een PNI CT36 toe te voegen voor koelen en verwarmen?
Beide stellingen zijn correct. Koelen met een PNI met een klein trucje dat wel maar werkt prima.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:34
Even een korte, wellicht domme vraag: hoe zet ik de vorstbeveiligers op deze manier vast? Als ik de ene vastschroef, kan de ander niet meer draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7asJdVQIO6mgCKZFMDb-AuE4kmw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a2WRxKs11G4UX48Kx8nz66ZE.jpg?f=user_large

Edit: laat maar, in de handleiding gelezen dat het onderste gedeelte los kan :+

[ Voor 10% gewijzigd door GhandiHarder op 21-09-2024 11:17 ]

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:04

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Onderkant kan los, niet gemakkelijk, maar kan wel ;)

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:43
D.de.Ruiter schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 06:35:
@Stoker set point was 61 graden.
Software versie 2.29-T30

@Impossibl3 de buitentemperatuur die ik vermeld zijn de temperaturen die de Amber zelf aangeeft. Tenzij ik mij vergis, is dat de T ambiant.

De sensor heb ik ook wel eens verdacht bekeken, deze hangt richting het NNW.
Overige keren stond ons huis tussen de zon en de sensor.
Ik acht Tambiant pieken niet aannemelijk als een probleem.

Zojuist de legionella run nog een keer geprobeerd, met een delta 10+ en T ambiant van 15. Nu wordt via de compressor gestart.
Daarmee lijkt het mijn hypothese te ondersteunen dat de T ambiant een rol speelt, wellicht ook anders als voor reguliere sww.
Lijkt me sterk dat 19C buiten al zorgt voor omschakeling naar BUH, dan had iedereen dat wel gemeld met een Amber met SWW

• D.de.Ruiter
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-02 21:04
Technician- schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:22:
[...]

Lijkt me sterk dat 19C buiten al zorgt voor omschakeling naar BUH, dan had iedereen dat wel gemeld met een Amber met SWW
@Technician- dat ben ik met je eens.

Alleen ik heb moeite om te verklaren waarom bij Tambiance <20 graden, met een delta van meer als 8, Amber gelijk op de BUH overgaat.
De Tambiance sensor staat NNW gericht met een huis voor de zon.

Ik ga het proberen meer te volgen, wellicht heb ik ook iets over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikb
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 31-03 09:47
Is een bypass ook nodig bij alleen vloerverwarming met alle groepen open zonder kleppen ?
Mag de vuilfilter ook in de aanvoer? Ik heb namelijk geen plaats genoeg voor in de retour. Wel in de aanvoer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
hendrikb schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:33:
Is een bypass ook nodig bij alleen vloerverwarming met alle groepen open zonder kleppen ?
Mag de vuilfilter ook in de aanvoer? Ik heb namelijk geen plaats genoeg voor in de retour. Wel in de aanvoer
In een dergelijk geval is een bypass niet nodig. Beter een filter in de aanvoer dan GEEN filter maar optimaal is het niet. Het filtert vuil uit het cv systeem en gaat dus dan wel door de warmte wisselaar en de pomp.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
En magnetiet langs je circulatiepomp.

Beter dus een stukje om om die filter en je expansievat in de retour te plaatsen.

Een filter is beter dan geen filter

[ Voor 64% gewijzigd door Stoker op 22-09-2024 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvvIOCF2jbO-HbNOF7i9lvZXT6Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BQHXS1IkpMUTKGO9grj9USOB.png?f=fotoalbum_large

De flinke overcapaciteit zomermaanden zullen nu wel voorbij zijn. Mijn Smart Grid staat ingesteld dat deze het sanitair vat flink bijstookt als dat gratis op zonnestroom kan.

Voor nu zet ik deze erbij denk ik, alleen dan tot 60 graden elke dag ipv 65graden bij overproductie.
Even kijken hoe dat bevalt.

*Edit: dit is waarschijnlijk al voldoende om goedkoop /gratis het vat flink op te warmen.
Op de zon piekmomenten in de zomer was de prijs ook altijd het laagste.

[ Voor 13% gewijzigd door Whiskey48 op 23-09-2024 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visser.m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-06 19:55
Iemand een idee waar dit transparante slangetje voor is en of het normaal is dat er water uit komt?
Het staat vol water maar lijkt mij meer een ontluchting, ook gezien waar het hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0khbV-QoPoJXQjN_hgJ5p-IcIds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCffbgKFXgOZ3eTG19Ef8FuQ.jpg?f=fotoalbum_large

Aanleiding is dat ik wat druk verlies in mijn installatie. Ik kan verder geen lekkages vinden, er druppelt alleen iets onder het compressor gedeelte van de Amber. Daarom de kap er even af gehad en toen kwam ik dit tegen.
De amber draait al een paar maanden prima dagelijks de sww run en heeft de nieuwe vloer ook keurig warm en droog gestookt. Functioneert verder goed dus.

[ Voor 4% gewijzigd door visser.m op 23-09-2024 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
visser.m schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:56:
Iemand een idee waar dit transparante slangetje voor is en of het normaal is dat er water uit komt?
Het staat vol water maar lijkt mij meer een ontluchting, ook gezien waar het hangt.

[Afbeelding]

Aanleiding is dat ik wat druk verlies in mijn installatie. Ik kan verder geen lekkages vinden, er druppelt alleen iets onder het compressor gedeelte van de Amber. Daarom de kap er even af gehad en toen kwam ik dit tegen.
De amber draait al een paar maanden prima dagelijks de sww run en heeft de nieuwe vloer ook keurig warm en droog gestookt. Functioneert verder goed dus.
Dat is de automatische ontluchter. Zit dus nog lucht in het systeem of vuil in de ontluchter waardoor hij lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visser.m
Carboy54 schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:06:
[...]

Dat is de automatische ontluchter. Zit dus nog lucht in het systeem of vuil in de ontluchter waardoor hij lekt.
Mocht het vuil zijn, hoe krijg ik dat daar weg? Want als het lucht was dan had ie dat wel ontlucht toch? :+

[ Voor 9% gewijzigd door visser.m op 23-09-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-06 19:21
Ik heb geen Amber maar wel een iTho Wpv-h vat. Ook met het idee die op piek-uren te kunnen warmen. Waar heb je die Shelly Uni dan zitten (is net zoiets als de Fibaro smart-implant denk ik)?
Of eigenlijk en betere vraag wat schakelt het aan / uit? De driewegklep?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
pc_slopert schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:16:
[...]

Ik heb geen Amber maar wel een iTho Wpv-h vat. Ook met het idee die op piek-uren te kunnen warmen. Waar heb je die Shelly Uni dan zitten (is net zoiets als de Fibaro smart-implant denk ik)?
Ik hebruik de Shelly Uni om de Smart Grid aansluiting AAN/UIT te kunnen schakelen.
Dit doe ik met behulp van een Homey pro. (dit is een Home Automatization apparaat wat out of the box werkt en met apps ipv scripts zeg maar). Home Assistant maar dan gewoon erg makkelijk en zonder gedoe zeg maar.

In homey kan je allemaal apps installeren. Daar heb ik de energie app geinstalleerd. Dan kan je supersimpel zo iets instellen zoals op mijn plaatje. Alle opties zijn voorgeprogrammeerd.

De meeste warmtepompen hebben een Smart Grid aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis08
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-06 08:41
Ik ben voornemens deze week de itho amber 65 te gaan bestellen. Echter heeft Itho geen buffervaten. Is er een bepaald merk dat beter is of waar ik op moet letten bij het uitkiezen van een buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
pc_slopert schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:16:
[...]

Hier heb ik de SolarEdge (zonnepanelen) SmartSwitch aangesloten op de SG+ van de Warmtepomp. De Delta T op zowel verwarming als tapwater ingesteld in de amber als SG+ actief is.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-06 15:04
Hier draait sinds vorige week de Amber 65 ook, komende weken gaan we ervaren hoe hij het doet!
Buitenunit staat tegen de muur met nieuwe 32mm leidingen onder het huis door naar de verdeler op de BG:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4nLOBDnw_1LOzkx2DrP7OQqbPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3IgSq3Otr4lzDU7hHzPdNKPm.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhzFeEisU0V8Efnpw-AyrwQt7Tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmPkcMQydru0RQUb8KjnqEOg.jpg?f=fotoalbum_large

Hij neemt alleen de verwarming voor zijn hoede, SWW zien we later nog wel eens hoe dat gaat. In elk geval wel de @leejoow module er aan hangen en ook 3 extra temperatuur sensoren om de retour van de BG, de 1e en de gecombineerde te kunnen meten t.o.v. Tc. Vanaf hier gaat het via 22mm naar de 1e verdieping waar nog radiatoren hangen, maar eigenlijk stoken we daar toch niet tot nauwelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32U-fj0EEJMey35PCQx7FpRgud4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueLjr5mSHSkACUSSPndspRv7.jpg?f=fotoalbum_large
Amber zo netjes mogelijk proberen weg te werken met kabelgoten en het kastje voor de Nest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ut1xVRMcu9afuDEmYwny1kvdur8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpuwYuAcQGYKM5u5oxfsipoL.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmorgen een kleine run gemaakt, dankzij mede-tweakers en de flowmeter krijg ik een mooi dashboardje, maar daar ga ik nog wel verder wat mee aan het rommelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1Rvz2zmTl54ciABDKAv_Jm3ckQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NgE8WaicpNC9ePmlaohSOf4z.png?f=fotoalbum_large

Wat nog moet gebeuren is buiten het isoleren en aftapen van de leidingen en een beetje extra grind in de bak. Binnen met de FLIR de vloerverwarming beter afstellen en boven de thermostaatkranen qua flow wat knijpen want het water komt nog te warm retour. Ook pakt hij de daily cop nog niet goed dus dat moet ik ook nog even ontrafelen.

Qua flow met boven alles dicht kom ik op ~1000 l/hr op alleen de vloer, die grof maar redelijk afgesteld nu. Met boven 4 radiatoren vol open komt daar ~600 l/hr bij, dus ik denk dat we de badkamer open laten, dan kom ik qua flow denk ik redelijk uit en is ook het systeemvolume weer wat groter. Dit is met de pomp op gemiddeld.

Al met al best wat werk, met name omdat ik ook onder het huis door moest en de grindput in orde moest maken, maar leuk en leerzaam om zelf te doen nadat @Cr3ator me van advies had voorzien. (Hij heeft ook geholpen met de in-bedrijf-stelling, waarvoor nogmaal dank Erik!) Het resultaat mag er zijn volgens mij, nu hopen dat hij z'n werk netjes kan doen dit winter!

[ Voor 8% gewijzigd door Woutertt op 23-09-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P91
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:06

P91

Is er ergens een grafiek te vinden waarop de COP bij hogere regionen watertemperatuur te zien is? Dus zeg maar 50-70 degC. Bijvoorbeeld bij -7 of 7 degC buitentemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 13:54

Cr3ator

1 bar is geen bar

Woutertt schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:31:
Hier draait sinds vorige week de Amber 65 [...]

Het resultaat mag er zijn volgens mij, nu hopen dat hij z'n werk netjes kan doen dit winter!
Strak werk @Woutertt! En ik ben blij dat jij, en niet ik, die kruipruimte door moest :X Op naar een aangename winter. d:)b

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Dennis08 schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:05:
Ik ben voornemens deze week de itho amber 65 te gaan bestellen. Echter heeft Itho geen buffervaten. Is er een bepaald merk dat beter is of waar ik op moet letten bij het uitkiezen van een buffervat?
Heb je die nodig dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis08
Dat vind ik een lastige maar ik denk het wel. 40m2 vvw met 19mm buis hoh 15cm denk ik. Kom ik rond de 47 liter uit als ik chatgpt mag geloven. Badkamer 4m2 ongeveer is ook niet veel. Volgens mij kan het dus geen kwaad om een kleine buffer erbij te plaatsen. Correct me if im wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Laatst online: 13-06 15:41
Dennis08 schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:08:
Dat vind ik een lastige maar ik denk het wel. 40m2 vvw met 19mm buis hoh 15cm denk ik. Kom ik rond de 47 liter uit als ik chatgpt mag geloven. Badkamer 4m2 ongeveer is ook niet veel. Volgens mij kan het dus geen kwaad om een kleine buffer erbij te plaatsen. Correct me if im wrong.
Als ik de andere tweakers goed begrjp, dan mag je bij "natte" vvw de liters flink naar boven afronden. Niet alleen de inhoud van de slang is een buffer, maar ook de vloer zelf (moet je daarna wel weer opwarmen, maar ja, datzelfde geldt voor een buffervat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online
Cr3ator schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:38:
[...]

En ik ben blij dat jij, en niet ik, die kruipruimte door moest :X
De ene kruipruimte is de andere niet. En de ruimte is ook prima aan te passen :)

Toen ik mijn huisoverdracht had, was mijn kruipruimte een zwembad met modder en troep. Ging ik er in mijn waadpak in. Daarna opgeruimd, droog geworden, geisoleerd incl bodemzeil en de leidingen en bedrading erdoor. Nu is het een droge plek waar je met schone kleren weer uitkomt. :P
Gemiddelde hoogte daar waar hij <80cm was, ook wat uitgegraven zodat er 80-90cm ruimte is. Maakt kruipen ook wat aangenamer. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 23-09-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-06 13:14
Dennis08 schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:08:
Moet even goed kijken is die buis 19 mm van buitenaf gemeten ? Dan is hij inwendig al een stuk kleiner heb ik gemerkt bij me eigen.

Is dit de enige verwarming in heel je huis of heb je nog radiatoren hangen ?

Een Amber 65 heeft minimaal 65 liter aan waterinhoud nodig om zonder buffervat te kunnen draaien.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis08
19 is uitwendig inderdaad. Die 65 liter ga ik niet halen met de vvw beneden en in de badkamer. Of zou je anders standaard 1 radiator mee moeten laten draaien?
Beneden zit een radiator maar die staat eigenlijk altijd dicht omdat deze achter de bank zit en boven zitten wel radiatoren maar die gebruiken we ook nauwelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
50 liter standaard serieel buffer in de retour van RVS. Let op dat de accesoires er standaard bij zitten zoals ontluchter en afsluitdoppen. Wij monteren altijd de buffer van Panasonic (OSO )kan hangen en staan en alles zit er bij. Of als alternatief de radiatoren open zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 23-09-2024 20:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
Dennis08 schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:43:
19 is uitwendig inderdaad. Die 65 liter ga ik niet halen met de vvw beneden en in de badkamer. Of zou je anders standaard 1 radiator mee moeten laten draaien?
Beneden zit een radiator maar die staat eigenlijk altijd dicht omdat deze achter de bank zit en boven zitten wel radiatoren maar die gebruiken we ook nauwelijks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFFoFkXdNCuNS96p1a_cnXWDucU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDwWuWpkfRUuSvab6Blv9pG4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3cWwlhJhn9n6fc0TgZSPAQyHso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnplj7feJlYnlC3erLopKElK.jpg?f=fotoalbum_large

Just a thought; ik heb de radiator beneden achter de bank vervangen door een dikkere.
En daar heb ik Artic (ik dacht 12cm) fans onder de gehele breedte gelegd icm een heatbooster op een simpele plakstrip van de Hornbach.

Qua kosten is het hele gebeuren goed te doen.

Zo had ik er gelijk veel liters bij, maar nog belangrijker, een zeer grote afgifte capaciteit erbij. Ik denk dat 20 liter van de radiator misschien wel zeker als 30 liter voor de berekening zou kunnen werken (mijn idee, verder niet verder onderbouwd).
(Voor de uitbouw had ik 80liter inhoud voor mijn Amber95, dat ging helemaal perfect, ook in de lente).

Ik heb ingesteld dat ik de fans niet hoor, maar ze halen goed de (milde) warmte van achter de bank weg de kamer in. Het CV water staat op 30 graden uit m'n hoofd.

[ Voor 5% gewijzigd door Whiskey48 op 23-09-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
visser.m schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:16:
[...]

Mocht het vuil zijn, hoe krijg ik dat daar weg? Want als het lucht was dan had ie dat wel ontlucht toch? :+
Geen idee of ze überhaupt en op de juiste plaatsen zijn gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-06 17:52
Ik heb sinds 3 maanden een Amber 95 met een 40 liter buffervat van Reflex.
Reflex V 40, buffervat/ voorschakelvat, grijs, 10 bar.
Ik weet niet of dit goed is of niet maar op basis van de gegevens op de website van Itho-Daalderop is door de installateur dit buffervat geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis08
Whiskey48 schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:27:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Just a thought; ik heb de radiator beneden achter de bank vervangen door een dikkere.
En daar heb ik Artic (ik dacht 12cm) fans onder de gehele breedte gelegd icm een heatbooster op een simpele plakstrip van de Hornbach.

Qua kosten is het hele gebeuren goed te doen.

Zo had ik er gelijk veel liters bij, maar nog belangrijker, een zeer grote afgifte capaciteit erbij. Ik denk dat 20 liter van de radiator misschien wel zeker als 30 liter voor de berekening zou kunnen werken (mijn idee, verder niet verder onderbouwd).
(Voor de uitbouw had ik 80liter inhoud voor mijn Amber95, dat ging helemaal perfect, ook in de lente).

Ik heb ingesteld dat ik de fans niet hoor, maar ze halen goed de (milde) warmte van achter de bank weg de kamer in. Het CV water staat op 30 graden uit m'n hoofd.
Zat ik toen straks ook aan te denken inderdaad. Ik moet de vensterbank wat inkorten anders heb ik geen opening. Hoe stuur je de pwm module aan? Zijn overigens wel serieus veel fans haha.

En wat ga ik merken als de inhoud te weinig is. Pendelen? Volgens mij kan je later nog relatief makkelijk een buffervat ertussen zetten als je er een klein beetje rekening mee houdt dus zou het eerst zo kunnen proberen. Echter heb ik er ook geen moeite mee om het direct te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
Dennis08 schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:50:
[...]

Zat ik toen straks ook aan te denken inderdaad. Ik moet de vensterbank wat inkorten anders heb ik geen opening. Hoe stuur je de pwm module aan? Zijn overigens wel serieus veel fans haha.

En wat ga ik merken als de inhoud te weinig is. Pendelen? Volgens mij kan je later nog relatief makkelijk een buffervat ertussen zetten als je er een klein beetje rekening mee houdt dus zou het eerst zo kunnen proberen. Echter heb ik er ook geen moeite mee om het direct te doen.
Die heatbooster stuurt hem aan. Die heeft 3 sensoren (water in, uit en kamertemperatuur).
Via een webadres kan je hierop inloggen en instellen. (Standaard makkelijk maar heeft heel veel advanced opties).

Hij herkent een anti-vorst run, dan gaan ze niet draaien.
Bij koelen gaan ze ook draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:03
Dennis08 schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:50:
Zijn overigens wel serieus veel fans haha.
Hoe meer lucht, hoe meer afgifte, hoe lager de Ta kan zijn, hoe zuiniger de warmtepomp draait.
Ik heb Jaga's bomvol (72 fans in 4 (grote!) convectoren aangestuurd door 5 heatboosters) en het is vrij eng hoeveel afgifte ik er mee maak zonder dat er iets hoorbaar is.

Teveel fans bestaat dus eigenlijk niet ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis08
Ronald schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:16:
[...]

Hoe meer lucht, hoe meer afgifte, hoe lager de Ta kan zijn, hoe zuiniger de warmtepomp draait.
Ik heb Jaga's bomvol (72 fans in 4 (grote!) convectoren aangestuurd door 5 heatboosters) en het is vrij eng hoeveel afgifte ik er mee maak zonder dat er iets hoorbaar is.

Teveel fans bestaat dus eigenlijk niet ;-)
Snap ik inderdaad alleen het ziet er nogal onnatuurlijk uit als je het niet gewend bent :)
Ze draaien natuurlijk ook heel rustig lijkt me omdat je anders het idee hebt dat je in de wind zit. Wel ideaal om de koudeval tegen te gaan van de ramen. Wij hebben daar namelijk wel een flink raam waar altijd kou vanaf komt. (wordt binnenkort wel vervangen door triple glas).

Ik ga me ook is verdiepen in de heatboosters. Hier had ik nog niet eerder van gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:03
Dennis08 schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:31:
Ik ga me ook is verdiepen in de heatboosters. Hier had ik nog niet eerder van gehoord.
Hier kun je verder dan :-) Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
Get!em schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:19:
[...]

De ene kruipruimte is de andere niet. En de ruimte is ook prima aan te passen :)

Toen ik mijn huisoverdracht had, was mijn kruipruimte een zwembad met modder en troep. Ging ik er in mijn waadpak in. Daarna opgeruimd, droog geworden, geisoleerd incl bodemzeil en de leidingen en bedrading erdoor. Nu is het een droge plek waar je met schone kleren weer uitkomt. :P
Gemiddelde hoogte daar waar hij <80cm was, ook wat uitgegraven zodat er 80-90cm ruimte is. Maakt kruipen ook wat aangenamer. ;)
Mijn kruipruimte is klei en een maandje terug stond er nog 5 a 10cm water in, de dag dat ik er in moest stonden er nog plasjes en na isoleren is het max 50cm hoog en er is een doorgang waar je je liggend op je zij doorheen moet trekken. :+ Voor mij wel de minst leuke activiteit van het jaar om daar uren te verblijven in 100% luchtvochtigheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10-06 08:25
Beste Tweakers,

Nou naar heel wat vraagtekens draait de Amber 95 en wordt de warmte mooi verdeelt over de diverse vloerverwarmingpompen.

Echter een groot nadeel dat ik nu de amber alweer wil vervangen met de CV ketel.

Er zit een hoog zoemgeluid in de warmtepomp dat dwars (via de leiding) door de muur heen gaat. Binnen hoor je het nog erger dan wanneer je voor de warmtepomp zelf staat.

Voor het beeld: de warmtepomp staat buiten en wordt via de houtskelet wand met een DN25 buis naar de zolder gepompt (5.5meter omhoog) waarna het wordt verdeelt over diverse vloerverwarmingpompen. De leidingen zitten in c.a 10cm rock4all gestopt (rondom) in de HSB muur.

We horen dan de hoge zoem toon in de keuken (daar komen de leidingen van buiten naar binnen) en daarboven zit een slaapkamer. In de keuken en slaapkamer wordt je letterlijker naar 2 minuten gek van het zoem geluid. Zelfs de telefoon kan het geluid opnemen, zo goed is het hoorbaar de slaapkamer.

Buiten dat hebben we wel flexibele (geweven rvs) buizen vanaf de warmtepomp waarna na dit 70CM overgaat in uponor 32mm flexibele buis naar zolder.

Daarnaast zie ik dat circulatie pomp (P0) op 100procent draait, Is dit nodig? Bedoel elke vloerverwarming groepenverdeler heeft zijn eigen mengpomp weer.

Ik denk dat de circulatiepomp naar beneden zet dat het geluid wellicht ook minder wordt, alleen kan ik deze instelling niet wijzigen (is lichtgrijs in de configuratie

Heeft iemand een idee hoe je dit hoge zoemgeluid kan laten ophouden.

[ Voor 5% gewijzigd door tedsje op 24-09-2024 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
tedsje schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:49:
Beste Tweakers,

Nou naar heel wat vraagtekens draait de Amber 95 en wordt de warmte mooi verdeelt over de diverse vloerverwarmingpompen.

Echter een groot nadeel dat ik nu de amber alweer wil vervangen met de CV ketel.

Er zit een hoog zoemgeluid in de warmtepomp dat dwars (via de leiding) door de muur heen gaat. Binnen hoor je het nog erger dan wanneer je voor de warmtepomp zelf staat.

Voor het beeld: de warmtepomp staat buiten en wordt via de houtskelet wand met een DN25 buis naar de zolder gepompt (5.5meter omhoog) waarna het wordt verdeelt over diverse vloerverwarmingpompen. De leidingen zitten in c.a 10cm rock4all gestopt (rondom) in de HSB muur.

We horen dan de hoge zoem toon in de keuken (daar komen de leidingen van buiten naar binnen) en daarboven zit een slaapkamer. In de keuken en slaapkamer wordt je letterlijker naar 2 minuten gek van het zoem geluid. Zelfs de telefoon kan het geluid opnemen, zo goed is het hoorbaar de slaapkamer.

Buiten dat hebben we wel flexibele (geweven rvs) buizen vanaf de warmtepomp waarna na dit 70CM overgaat in uponor 32mm flexibele buis naar zolder.

Daarnaast zie ik dat circulatie pomp (P0) op 100procent draait, Is dit nodig? Bedoel elke vloerverwarming groepenverdeler heeft zijn eigen mengpomp weer.

Ik denk dat de circulatiepomp naar beneden zet dat het geluid wellicht ook minder wordt, alleen kan ik deze instelling niet wijzigen (is lichtgrijs in de configuratie

Heeft iemand een idee hoe je dit hoge zoemgeluid kan laten ophouden.
Inloggen als installateur en pomp op medium zetten. Leidingen spanningsvrij monteren. Verdelers met pomp zijn hier al xx beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
Carboy54 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:29:
[...]

Inloggen als installateur en pomp op medium zetten. Leidingen spanningsvrij monteren. Verdelers met pomp zijn hier al xx beschreven.
Thanks voor de update. Enig idee hoe je inlogt als installateur? Ik had deze optie nog niet gevonden tussen de instellingen.

Zover ik weet zijn de leidingen spanningsvrij geinstalleerd. Sterker nog de leiding in de HSB muur hangt er los in en wordt op zn plek gehouden door stukken pir platen (de rest is rockwool). Wanneer de leidingen horizontaal gaan zitten ze in van die quickstar klemmen.

Je hoort het water niet stromen het is echt het zoom geluid wat opgewekt wordt vanuit de wamrtepomp zelf en dat dit door pingelt door de leidingen.

[ Voor 36% gewijzigd door tedsje op 24-09-2024 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 16:29
tedsje schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:40:
[...]
Zover ik weet zijn de leidingen spanningsvrij geinstalleerd. Sterker nog de leiding in de HSB muur hangt er los in en wordt op zn plek gehouden door stukken pir platen (de rest is rockwool). Wanneer de leidingen horizontaal gaan zitten ze in van die quickstar klemmen.

Je hoort het water niet stromen het is echt het zoom geluid wat opgewekt wordt vanuit de wamrtepomp zelf en dat dit door pingelt door de leidingen.
Ik zou die stukken PIR eens verwijderen en dan nog eens luisteren.
PIR is een hard materiaal en geeft makkelijk trillingen door.

Heb je zelf de aanleg gedaan, anders zou ik de installateur terug laten komen.

[ Voor 5% gewijzigd door bommer op 24-09-2024 23:49 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• tedsje
@bommer ik heb zelf de installatie gedaan of eigenlijk de hele eerste etage en zolder opnieuw opgebouwd.

Wat je zegt bedacht ik mij ook, maar dit geld alleen voor de slaapkamer. De buizen lopen ook door de voorzet muur van de keuken en daar horen we het geluid ook terwijl dit geïsoleerd is met rockwool.

Misschien als je de circulatiepomp of de helft van zijn debiet zet, dat het geluid dan verdwenen is, tenminste in de keuken. Dan weet je dat je de PIR in de slaapkamer moet vervangen met rockwool.

De vraag is even hoe je inlogt op de pomp als installateur. Dan zou ik dit kunnen testen.

Ik moet wel zeggen dat ik er een hard hoofd in heb.

• bommer
tedsje schreef op woensdag 25 september 2024 @ 06:30:
@bommer ik heb zelf de installatie gedaan of eigenlijk de hele eerste etage en zolder opnieuw opgebouwd.

Wat je zegt bedacht ik mij ook, maar dit geld alleen voor de slaapkamer. De buizen lopen ook door de voorzet muur van de keuken en daar horen we het geluid ook terwijl dit geïsoleerd is met rockwool.

Misschien als je de circulatiepomp of de helft van zijn debiet zet, dat het geluid dan verdwenen is, tenminste in de keuken. Dan weet je dat je de PIR in de slaapkamer moet vervangen met rockwool.

De vraag is even hoe je inlogt op de pomp als installateur. Dan zou ik dit kunnen testen.

Ik moet wel zeggen dat ik er een hard hoofd in heb.
Het is lastig zo te beoordelen hoe de leiding precies is aangebracht. Met name in de doorvoer en wand(en). Heb je misschien wat foto’s

Van alle hier op het forum heeft misschien 1% geluid klachten. ik denk niet dat het de Amber zelf is, je geeft al aan dat binnen erger is dan buiten voor de Amber.
Daardoor denk ik toch echt aan de montage van het leiding werk.

Je zult het een en ander moeten uitsluiten,
Daar waar je er makkelijk bij kan, zou ik de harde isolatie even weg halen en dan weer testen.

Waarmee heb je de leidingen zelf geisoleerd?

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
Je komt in het installateur menu via menu gebruiker, de (standaard) code staan in de handleiding, die kun je terug vinden in TS

En in menu 11 circulatie pomp vind je de pompinstellingen voor verwarmen (12) koelen (13) en tapwater (14)
Zet deze op medium.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:36
@tedsje Waarom gebruik je mengverdelers met een WP? Dat kost je dubbel geld:
  1. Die pompen verbruiken stroom
  2. De aanvoertemperatuur van je WP gaat omhoog, waardoor het rendement afneemt.
Bovendien laten die mengverdelers maar erg weinig warm water uit de WP toe, waardoor die nu zijn flow niet kwijt kan, wat waarschijnlijk de oorzaak is van je problemen. Welke flow meet je op de WP?

Bij een WP gebruik je (om allerlei goede redenen) een gesloten verdeler (dus zonder pomp / thermostaat etc). Er is zelfs een heel topic over het ombouwen of vervangen van die verdelers: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Carboy54
Andrehj schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:30:
@tedsje Waarom gebruik je mengverdelers met een WP? Dat kost je dubbel geld:
  1. Die pompen verbruiken stroom
  2. De aanvoertemperatuur van je WP gaat omhoog, waardoor het rendement afneemt.
Bovendien laten die mengverdelers maar erg weinig warm water uit de WP toe, waardoor die nu zijn flow niet kwijt kan, wat waarschijnlijk de oorzaak is van je problemen. Welke flow meet je op de WP?

Bij een WP gebruik je (om allerlei goede redenen) een gesloten verdeler (dus zonder pomp / thermostaat etc). Er is zelfs een heel topic over het ombouwen of vervangen van die verdelers: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
@tedsje die meng verdelers beperken de flow aanzienlijk en met de pomp op max kan er bij 32 mm MLB wel 1900 liter worden verpompt en dat geeft problemen. ( 1200 nominaal )Verdelers vervangen dus of buffervat met afgaande pomp. Dat laatste is echter heel vaak niet gewenst en inefficiënt.

• tedsje
@bommer Hierbij enkele foto's hoe de hoofdleiding van de warmtepomp naar de zolder loopt.

1. Het eerste stukje (achter de warmtepomp) is gevlochten RVS, waarna het in de goot overgaat naar een 32MM uponor flexibele buis. Hieromheen zit buis isolatie welke in de leidingoot gepropt zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwsiI2ik3IHGeow01N8BhBrP8xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vZ6Sxi5PeOE4YlHhUE5NM3F.jpg?f=fotoalbum_large

2. In deze voorzet muur komt de leidinggoot binnen en gaat het met een Persknie omhoog. Hier hoog je een dof hoog frequent geluid van de circulatiepomp. De buizen worden door ronde gaten in de HSB muur omhoog geleid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXpuG01AwpDoOx5y7KJTRiq9j24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1S7YIWFa4oTTaZYp7ZUd7cfg.jpg?f=fotoalbum_large

3. Nu komt de buis in de slaapkamer en gaat verder omhoog(tussen de witte lijnen). Hier hoog je echt een hoog frequent zoom geluid van de ciruclatiepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ck_34CQlR0EwlsLbXQJwb0GoeZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nItNHC3iSjeCgV6OBLUIdjts.jpg?f=fotoalbum_large

4. Hier komen de leidingen (met een perseknie) uit de muur. In deze omgeving hoor je allerlei hoge frequente zoomgeluiden die van de circulatiepomp komen van de warmtepomp. Let niet op de omhanging of en hoe de kabels erbij liggen, dit is tijdelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXiYY3LzYsFz2CUzX5HylKJnM9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxG6f8wp1pfv716zlWKFtR6L.jpg?f=fotoalbum_large

5. Uiteindelijk komt het hier en wordt het verdeelt naar diverse vloerverwarmingpompen en radiatoren (wit = aanvoer, rood = naar vloerverwarming pomp in een andere ruimte of radiator)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0rJb05s1Q_rkXRHRDYjjvJygf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwBfPCe8jcZCw2fKMrXvgoub.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk geeft dit een beeld van de situatie.

Overigens viel het mij op dat wanneer je lucht hoort verplaatsen dat de circulatiepomp ophoud met de hoge zoom frequentie.
Nu rust bij mij de vraag. Creert de circulatiepomp geluid omdat er lucht "rondom" hangt en als dit wegstroomt wordt het stil. Zo ja dan lost het probleem zichzelf op. Of juist door een lucht in leiding wordt het geluid geblokkeert door verdere transport door deleiding. Dit laatste is een nachtmerrie. Je weet als al het lucht eruit is dat je dan permanent het geluid moet aanhoren.

@Andrehj Ja, dit is met de vorderingen zo gekomen (afgelopen 5 jaar). Het is een woning uit 1930, welke we beetje bij beetje verbouwen en uitbouwen met eigen geld terwijl we er zelf inleven. Dus je wilt "ruimtes" leeftbaar maken, zodat je even kan stoppen waarna je weer een stuk verbouwt of aanbouwt.

Overigens ben ik het met je eens hoor, maar om nu alle pompen te vervangen, daar zit ik momenteel ook niet echt op te wachten. Al helemaal dat we momenteel 44 zonnepanelen hebben en dat we in de nabije toekomst een eigen stroomopslag gaan bouwen (paar vrienden van me hebben het al draaiende), daarbij hebben we momenteel nog de "grid batterij" (salderen) dus maakt niet echt uit.

[ Voor 3% gewijzigd door tedsje op 25-09-2024 09:58 ]

• Carboy54
tedsje schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:53:
@bommer Hierbij enkele foto's hoe de hoofdleiding van de warmtepomp naar de zolder loopt.

1. Het eerste stukje (achter de warmtepomp) is gevlochten RVS, waarna het in de goot overgaat naar een 32MM uponor flexibele buis. Hieromheen zit buis isolatie welke in de leidingoot gepropt zit.
[Afbeelding]

2. In deze voorzet muur komt de leidinggoot binnen en gaat het met een Persknie omhoog. Hier hoog je een dof hoog frequent geluid van de circulatiepomp. De buizen worden door ronde gaten in de HSB muur omhoog geleid.
[Afbeelding]

3. Nu komt de buis in de slaapkamer en gaat verder omhoog(tussen de witte lijnen). Hier hoog je echt een hoog frequent zoom geluid van de ciruclatiepomp.
[Afbeelding]

4. Hier komen de leidingen (met een perseknie) uit de muur. In deze omgeving hoor je allerlei hoge frequente zoomgeluiden die van de circulatiepomp komen van de warmtepomp.
[Afbeelding]

5. Uiteindelijk komt het hier en wordt het verdeelt naar diverse vloerverwarmingpompen en radiatoren (wit = aanvoer, rood = naar vloerverwarming pomp in een andere ruimte of radiator)
[Afbeelding]

Overigens viel het mij op dat wanneer je lucht hoort verplaatsen dat de circulatiepomp ophoud met de hoge zoom frequentie.
Nu rust bij mij de vraag. Creert de circulatiepomp geluid omdat er lucht "rondom" hangt en als dit wegstroomt wordt het stil. Zo ja dan lost het probleem zichzelf op. Of juist door een lucht in leiding wordt het geluid geblokkeert door verdere transport door deleiding. Dit laatste is een nachtmerrie. Je weet als al het lucht eruit is dat je dan permanent het geluid moet aanhoren.

@Andrehj Ja, dit is met de vorderingen zo gekomen (afgelopen 5 jaar). Het is een woning uit 1930, welke we beetje bij beetje verbouwen en uitbouwen met eigen geld terwijl we er zelf inleven. Dus je wilt "ruimtes" leeftbaar maken, zodat je even kan stoppen waarna je weer een stuk verbouwt of aanbouwt.

Overigens ben ik het met je eens hoor, maar om nu alle pompen te vervangen, daar zit ik momenteel ook niet erg op te wachten. Al helemaal dat we momenteel 44 zonnepanelen hebben en dat we in de nabije toekomst een eigen stroomopslag gaan bouwen (paar vrienden van me hebben het al draaiende), daarbij hebben we momenteel nog de "grid batterij" (salderen) dus maakt niet echt uit.
Zoals dus al gemeld kan de waterpomp waarschijnlijk zijn nu nog te hoge flow niet kwijt. Daarnaast is houtskeletbouw altijd gevoeliger voor dit soort zaken en verdienen extra aandacht. Geluiden van de waterpomp in een te hoge stand zijn hier bekend maar altijd oplosbaar gebleken. Zet de pomp dus op medium of low en meet de flow.

• tedsje
Carboy54 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:59:
[...]

Zoals dus al gemeld kan de waterpomp waarschijnlijk zijn nu nog te hoge flow niet kwijt. Daarnaast is houtskeletbouw altijd gevoeliger voor dit soort zaken en verdienen extra aandacht. Geluiden van de waterpomp in een te hoge stand zijn hier bekend maar altijd oplosbaar gebleken.
Is dan één van de genoemde oplossing om de circulatiepomp debiet te verlagen, naar 50% (laag).

Overigens zit er nog een Buffervat (zie je net links in het hoekje op de foto) van 80 liter + dan de pomp volledig toegang heeft tot één vloerverwarmingpomp van 4 groepen. Dit zou de 95 liter wel moeten halen. met daarbij een minimale DN25 buis.

[ Voor 19% gewijzigd door tedsje op 25-09-2024 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
Whiskey48 schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:40:
[Afbeelding]

De flinke overcapaciteit zomermaanden zullen nu wel voorbij zijn. Mijn Smart Grid staat ingesteld dat deze het sanitair vat flink bijstookt als dat gratis op zonnestroom kan.

Voor nu zet ik deze erbij denk ik, alleen dan tot 60 graden elke dag ipv 65graden bij overproductie.
Even kijken hoe dat bevalt.

*Edit: dit is waarschijnlijk al voldoende om goedkoop /gratis het vat flink op te warmen.
Op de zon piekmomenten in de zomer was de prijs ook altijd het laagste.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUK3qGibEto4W2gNrT3MklO2vtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8u3unBFCFl3hOfTBWFTFr5e.jpg?f=fotoalbum_large

Vannacht was de prijs het laagste, dus ging de warmtepomp snachts het sanitairwater naar 60 graden opwarmen. Even een tijdsbestek toegevoegd dat hij dit enkel overdag mag doen als de buitentemperatuur wat hoger ligt voor een betere COP in de koudere maanden.
Op elk ander moment zal de warmtepomp tot 50 graden gaan opwarmen als het sanitairwater onder de 43 graden komt. (zo heb ik dus altijd onbeperkt warm water).

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-06 14:40

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

4. Hier komen de leidingen (met een perseknie) uit de muur. In deze omgeving hoor je allerlei hoge frequente zoomgeluiden die van de circulatiepomp komen van de warmtepomp. Let niet op de omhanging of en hoe de kabels erbij liggen, dit is tijdelijk.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Overigens ben ik het met je eens hoor, maar om nu alle pompen te vervangen, daar zit ik momenteel ook niet echt op te wachten. Al helemaal dat we momenteel 44 zonnepanelen hebben en dat we in de nabije toekomst een eigen stroomopslag gaan bouwen (paar vrienden van me hebben het al draaiende), daarbij hebben we momenteel nog de "grid batterij" (salderen) dus maakt niet echt uit.
Heb je ergens nog een vuilfilter/microontluchter geplaatst in de aanvoer naar de WP toe?
Zo te zien staan de kranen naar de ontluchters dicht, is dit bewust?
Een klein beetje lucht kan hoogfrequent geluid opleveren als dit langs een ventiel geperst wordt.

Ik zou je kranen naar de ontluchters eens open zetten en even controleren of de dopjes van de ontluchters niet dicht staan. Dan kan je in ieder geval controleren of je last hebt van lucht in het systeem.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• tedsje
Casper de Boer schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:31:
[...]

Heb je ergens nog een vuilfilter/microontluchter geplaatst in de aanvoer naar de WP toe?
Een klein beetje lucht kan hoogfrequent geluid opleveren als dit langs een ventiel geperst wordt.

Ik zou je kranen naar de ontluchters eens open zetten en even controleren of de dopjes van de ontluchters niet dicht staan. Dan kan je in ieder geval controleren of je last hebt van lucht in het systeem.
Helder. Deze kogelkranen staan inderdaad dicht omdat er op de andere kant van de leiding nog geen radiator zit. Maar ik zou hier wel even wat "knel stoppen¨ op kunnen plaatsen waarna ik deze kranen open zet. Wellicht helpt dit. Ik zal dit vanavond eens proberen.

Overigens zit wel een automatische ontluchter op het buffervat en draai ik aan de onluchter op de expansievat (is hoogste punt) Hier komt eigenlijk niks meer uit.

@Casper de Boer Ik heb inderdaad een magnetische vuilscheider op de "retour" (aanvoer warmtepomp) zitten. Is dat een probleem?

Misschien voor het beeld. Ik ben geen installateur nog een bouwvakker. Heb mijn eigen woning gebouwd (alles zelf zonder bouwvakkers, alleen wat vrienden), omdat ik technische tekeningen kan lezen en ik zelf wel van een uitdaging houd, daarnaast bespaart het ook een paar centen. Voor mijn beroep ben ik een software engineer.

[ Voor 25% gewijzigd door tedsje op 25-09-2024 10:59 ]

• bommer
Casper de Boer schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:31:
[...]

In een installatie met een propaan warmtepomp mogen vanwege de veiligheid geen automatische ontluchters
worden gebruikt. en indien wel gebruikt moeten deze afgesloten worden.
Tijdens normaal bedrijf.

• bommer
@tedsje
@Casper de Boer Ik heb inderdaad een magnetische vuilscheider op de "retour" (aanvoer warmtepomp) zitten. Is dat een probleem?
Nee, dat is geen probleem. juist aanbevolen.
Voor mijn beroep ben ik een software engineer
Mooi zelf regelingen bedenken en programmeren.

[ Voor 22% gewijzigd door bommer op 25-09-2024 11:12 ]

• bommer
Ik zou als eerste de verdelers ombouwen tot open verdelers, de pomp snelheid op middel zetten.
Ze hebben voor Uponor ook bochten i.p.v. knieën, scheelt ook weer in het geluid.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

bommer schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:09:
[...]
In een installatie met een propaan warmtepomp Amber mogen vanwege de veiligheid geen automatische ontluchters worden gebruikt. en indien wel gebruikt moeten deze afgesloten worden.
Tijdens normaal bedrijf.
FTFY.
Andere merken hebben bijvoorbeeld dubbel gescheiden wisselaars waardoor propaan in het CV circuit uitgesloten wordt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• bommer
Zit naar de foto's te kijken. En vroeg mij af of de leidingen zelf in de wand van buis isolatie voorzien zijn.
want ze komen geïsoleerd de zolder op.
En kleine side note, waar zit de TC sensor?

• tedsje
@bommer de buizen vanuit de warmtepomp zitten "kaal" in de houtskelet muur, behalve dan de die 16mm buizen (vraag me niet meer wat de reden hier van was toen).

Voor de volledigheid. Wanneer de leidingen "uit de warmtepomp komen" worden ze eerst voorzien van 19mm buizen isolatie. Zodra de leidngen binnenkomen gaan ze "kaal"omhoog, waarvan op de begane grond de leidingen zijn voor zien met rockwool rondom (of terwijl de isolatie wat in de muur zit). Zodra de buizen de eerste etage bereiken, zit er 14 centimeter rockwool achter (naar buiten toe) env oor de leiding zit ene pirplaat van 10CM, waarvan er een holte in de pirplaat is gesneden waar de leiding zitten (mag een pir sleuf). Zodra de leidingen op zolder aankomen (hout plaatje zit nog los), wordt die vol rockwool gepropt (er zit al 14cm achter momenteel).

Logische vraag: Helpt het om de buizen te isoleren met buis isolatie, dan niet voor de warmte behoud maar voor het opvangen van ongewenste trillingen. met trillingen doel ik in dit geval niet op het hooge frequente zoom geluid. Trilling (bass geluid) klinkt heel anders dan het hoge zoom geluid (doffe constante lichte piep geluid).

@bommer Je geeft aan om de knie(en) te vervangen door bochten. Dit is ook gebeurt. De 32mm uponor buis beugen wil niet zo goed (want dit was wel het orginele idee en heb een buigtang hiervoor). Door de scheve kanten en ruimte gebrek heb ik ervoor gekozen om een paar 90 graden bochten erop te persen. Gedachtegang is wel, hoe egaler de bocht hoe beter de flow, maar noodzaak maakte de situatie anders.

De TC sensor zit op het verdeel gedeelte (laatste foto van de reeks welke met twee tyraps vast zit), net na de 3-weg klep. de "B" kant van de 3-weg klep ik nog niet afgemaakt, daar moet nog een WPV buffervat komen, maar hiervoor wil ik eerst de subsidie regelen en anders maar weer sparen. De CV ketel hangt er nog wel voor tapwater.

Wat ik nu kan bedenken is dat eerst het ontluchtingsprogramma wordt gedraaid. Zojuist heb ik de installateurscode mogen ontvangen, nu kan ik met de "advanced features" aan de slag. Hopelijk is het hoge frequente zoem geluid dan verdwenen na de ontluchting. Dit is iets wat @Casper de Boer ook al aangaf.

[ Voor 10% gewijzigd door tedsje op 25-09-2024 14:47 ]

• bommer
@tedsje Waarom ik vroeg hoe de leidingen in de wand geïsoleerd waren, is omdat ik bang ben dat de
leidingen bij doorvoeren door de balken niet voldoende ruimte hebben.
Als een leiding de balk raakt wordt iedere trilling doorgegeven.

Maar goed eerst de pompsnelheid naar beneden en dat even verder kijken. ook de door @Carboy54 en @Andrehj genoemde aanpassingen m.b.t. de verdelers gaan helpen, niet alleen in geluid maar ook in efficiëntie van het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-06 20:31

timpel_800

Amber 65

Altijd vervelend als je veel werk hebt gedaan en het valt tegen. Zoals gezegd: zeker weten dat alle leidingen spanningsvrij hangen? Bij mij (HSB) ook geluid van de circl. pomp. Pompsnelheid verlagen naar medium maakt veel verschil. Daarnaast had ik eerst de leiding in buisisolatie strak door de muur geduwd maar later met iets minder dikke isolatie gezorgd dat de buis niet in aanraking is met de muur en dat hielp ook. Ik heb zelfs mijn (open) vloerverwarming verdeler in rubbers gehangen (deze zat op de HSB muur).

Misschien ten overvloede: heb je alle stalen buizen netjes afgebraamd aan de binnenkant?

[ Voor 8% gewijzigd door timpel_800 op 25-09-2024 16:35 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Woutertt
PIR platen maken ook een heel mooi klankbord, als ze daar contact mee maken zou ik daar na de pompsnelheid terugzetten zeker eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-06 20:09

Jan2023

KISS

@tedsje

Als ik je foto,s uitvergroot dan zie ik veel doorvoeren waar bij de leidingen de wand raken , dat staat garant voor geluidsoverlast helaas.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:43

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ten eerste complimenten. Heel veel strak werk gemaakt, je lijkt me bouwkundig goed onderlegd.

Het mindere punt is dat je bijna alles fout hebt gedaan in de leiding aanleg.
De belangrijkste dingen zijn:
Geen beugels met rubber inlage gebruikt.
Contact punten vermijden vooral bij houten constructie.
De leiding weg. Je had beter onder in kunnen voeden en direct je eerste verdeler voeden.
Stromingsgeluiden komen vaak voor als transportleidingen door leefruimtes omhoog gaan.
De totale kengte is ook onnodig lang nu.
Doorvoeren te krap. Zie boringen hout.

Maar zelfs met dit alles zou je nauwelijks geluid moeten hebben als de flow “vrij kan stromen” dus de mengverdelers gooien denk ik de meeste roet in het eten.

• tedsje
Allereerst bedankt voor julllie reacties en het meedenken.

Ondertussen had ik de pomp van "Maximaal" naar "Gemiddeld" gezet en het geljuid zakt uiteraard, maar nog duidelijk hoorbaar.Standje "Laag" is geen optie, want je hoort dat de pomp ineens stopt met draaien. Kortom verlagen van de pomp snelheid kan maar is niet aanbevolen, gezien alle circuits nog niet open staan.

De begrijpbaarheid is wel beter geworden met het geluidstransport in de HSB muur. Ik gaf al aan dat op de begaande grond (waar de leidingen binnenkwamen) het een dof zoemend geluid is en op de slaapkamer is het echt een aanwezig zoemend geluid. Het verschil is:

Keuken: heeft 1 Quickstar op een balk geschroeft (daar hoor je een zacht zomend geluid bij dit punt op de HSB muur). Tussen de pijlers door heb ik in dit geval van dat epdm buisislatie geplakt, zodat de buizen de het hout niet raken (dit hat niks te maken met het geluid, maar meer met beschadigingen bij trillen, wat in dit geval goed is). Je merkt dat hier veel stiller is dan op de slaapkamer. Conclusie dit lijkt ook meer overeen te komen met jullie advies.

Slaapkamer: Hier gaan de buizen rechtomhoog. De kans is klein dat ze hout raken (niet uitgesloten), maar.... Van buiten naar binnengekeken zit onze isolatie er alsvolgt uit: Keralit, panlat, osb, 14cm rockwool, 10cm pir, osb en gips. De buizen lopen in dit geval door de PIR (is een holte in gesneden). Het punt is. Tijdens het terugplaatsen van de PIR heb ik eerst de buizen in de PUR gespoten en toen de pirlaat (met de holte) eroverheen gezet. Ik dacht zo... Weinig warmte verlies... Nadeel. Geluid transporteert mooi van de buis naar het OSB en GIPS en dat hoor je (heel goed) op de slaapkamer. Iets wat @bommer @Woutertt al aangaven.

Zolder: ja, de leidingen liggen bloot, maar ach het is een zolder. Daar mag rustig geluid worden gemaakt, zolang je het maar niet in de slaapkamers hoort (plafron zit ook 16cm rockwool richting de zolder met 4cm lucht). De zolder is ondertussen al redelijk volgebouwd met machines.

Concluderend is dat ik op de blaren moet gaan zitten. Als je het geluid niet weg kan halen dan moeten de muren open en moeten we ruimte maken rondom de doorvoeren (door de balken)... even lekker multitoolen :*) en zullen we de eventuele quickstar (plastic klemmen) moeten vervangen met rubberen klemmen.

Buiten dit om is nog mogelijke troost. Gisteren had ik contact met aircozonderstek.nl voor het in bedrijfsstellen van de pomp. Hij gaf aan dat je misschien nog wel een externe pomp (poort P1) kan aansluiten die op een rustig toerental het water kan verpompen en dan zet je de interne pomp (P0) op laag of als het mogelijk is, uit.

Ik zit een beetje in een dubieo.

Optie 1:
Ik kijk er wat tegen op om de hele gips muur open te trekken op de slaapkamer, maar ik weet ergens wel dat het pir los getrokken moet worden van de buis en de contact punten dan meteen maar vergroot moeten worden, waarna ik weer een nieuwe gipsplaat er in moet plakken, “joint fillen” en moet schilderen. Dit laatste kijk het meeste tegenop, want die aanhechting tussen twee gips platen is altijd een gedoe, want je kan zo weer scheuren krijgen tussen de twee platen.

De keuken daarintegen vindt ik niet z’n ramp omdat die muur nog open is (plastic alleen weghalen) en fiets er een paar rubberen klemmen in.
Dit is ook het advies van jullie allemaal gaven in de eerdere reacties.

Optie 2:
Haal een tweede CV-pomp en plak die er tussen in de “hoop” (je weet niet die stil is) dat het leiding werk “rustiger” wordt en dat het hoge zoom geluid van de ciruclatiepomp van de Amber verdwenen is, anders krijg je als nog optie 1.

Optie 3 (verkapt):
Zorg dat je de keuken stil kan krijgen (is realtief makkelijk). Dus quickStar klemmen vervangen met rubberen beugels en eventuele doorvoeren (ook van keuken naar slaapkamer) verbreden.
Als je de keuken stil krijgt doe je optie 1 en lukt het niet dan doe je optie 2 met de hoop dat je de keuken dan als nog stil krijgt, zodat je weer optie 1 kan toepassen.

Misschien denk ik te moeilijk, maar eerlijk is eerlijk, het vereist veel uithodigingsvermogen om een woning zelf (geen bouwlui) opnieuw op te bouwen zonder bouwkennis. Ik merk ook dat ik momenteel niet zo goed tegen tegenslagen kan momenteel, omdat het energieniveau laag is en dat je continue voor nieuwe (ontwetende) uitdagingen staat. Dit voelt naar veel energieverplaatsing als een stukje achteruitgang. Niet dat dit erg is als je kijkt naar het geheel, maar het is meer uithoudingsvermogen dat je bepaalde dingen deels overnieuw moet doen, want je wilt het een keer afhebben. Bedoel de eerste HSB muren zijn in onze garage gebouwd tot er nu een complete woning staat met alle toeters en bellen. Ik heb een beetje onderschat hoeveel energie en geld dat zou kosten, mede dat er steeds aanvullingen kwamen met "doe dit dan nu ook maar, want je hebt nu de ruimte" a.k.a. de warmtepomp....

Hopelijk kan iemand zeggen. Als je het nu gewoon zo en zo doet dan ben je van het probleem af.. en niet zeiken, maar gewoon uitvoeren O-)

Het is ondertussen ook standje: rauwdouwen!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-06 20:31

timpel_800

Amber 65

Nou ik zou gewoon beginnen met het makkelijkste en steeds een stapje verder gaan indien nodig, want het probleem zit 'overal'. Verder goede moed houden. :) Succes.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Voorlopige subsidielijst 2025 bron: vakblad warmtepompen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mov1yWVG_hmTtmBf8CtrPbwmqhA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jYjUrLqS1Vb1kBG6WtlquFAM.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-06 20:09

Jan2023

KISS

@tedsje

Ik zou niet te snel weer een andere cirkulatiepomp in het systeem hangen in een poging de cirkulatiepomp van de Amber te overrulen.
Vergeet niet dat bij LTV en VVW een hoog debiet nodig is.
Daarbij is het al niet optimaal met je mengverdelers met pomp.

( Weet je dat er voorbeelden zijn van mensen op dit forum die hun bestaande mengverdeler hebben aangepast ? , dus pomp er af en die voetventielen met zeer krappe opening verwijderd.)

Ga op je gemak eerst wat krappe doorvoeren aanpassen en wat beugels , wellicht boek je dan ineens goed resultaat.

Enne , petje af hoor voor wat je allemaal hebt gerealiseerd !

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Samjinne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-12-2024
Bij mij springt de warmtepomp niet aan, heb thermostaat op 22,5 en die geeft wel, verwarmen, aan en heb deze dua gisteren van vakantiemodus afgehaald.
Verder heb ik geen wijzigingen op de binnenunit gedaan, zie foto,s voor instellingen waar deze op staat. Weet iemans waar het aan ligt / wat ik mogelijk over het hoofd zie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFzRbT67sr3Jg5g5WQ4eXjYME3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/an9MG5S7PtpM2RjUsofU24Tl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBIF6fyUG0WOBTk1vKiKJpxfFcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZ5tLw8CaMtlqjW6JGbM1LfP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLfV6VJhyNAkpOIIuN1dPlZz7aA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sr5KTngNb82jiqQ6WkCHumSv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yQd9WqBoEWQBZ-UKwGX2EqmsHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UqPe0IiC85I3QPi4Vscx1NB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jt18MdOqTlVP5t4ebiOvbq0Kwlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sv0HtgZRBViIHLnchqhpZ3A2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lc3s7CMIqerpON9ZUVwaJmUO3Ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMEd3rsgqoDQNOh2oLFK49PP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Srfoos7Nm7LrimybwUFk2yKb-zM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VKUB8cALwDbUHiqvrDNACm4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgW1nqzI7RP3SUcPwiFxDE4F4-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHeBZcolg3XT9Tkb1AsVa3SO.jpg?f=fotoalbum_large

• bommer
Carboy54 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:51:
Voorlopige subsidielijst 2025 bron: vakblad warmtepompen:

[Afbeelding]
Gaat het om de aanschaf datum voor de subsidie?

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 13:54

Cr3ator

1 bar is geen bar

bommer schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:45:
[...]

Gaat het om de aanschaf datum voor de subsidie?
Datum van inbedrijfstelling / aanvraag subsidie.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Carboy54
Cr3ator schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:44:
[...]

Datum van inbedrijfstelling / aanvraag subsidie.
Er is nog informeel sprake van een soort overgangs regeling. Volgens mij mag tussen de IBS en de aanvraag xx tijd zitten nu.

[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 26-09-2024 13:14 ]

• Get!em
  • Niet online
Samjinne schreef op donderdag 26 september 2024 @ 11:07:
Bij mij springt de warmtepomp niet aan, heb thermostaat op 22,5 en die geeft wel, verwarmen, aan en heb deze dua gisteren van vakantiemodus afgehaald.
Verder heb ik geen wijzigingen op de binnenunit gedaan, zie foto,s voor instellingen waar deze op staat. Weet iemans waar het aan ligt / wat ik mogelijk over het hoofd zie?

[Afbeelding]
Zet even de vrijgave temperatuur op 19 of 20. Kan zijn dat de gemiddelde temp van afgelopen periode alsnog hoger is dan 17, en dat de amber daarom niet start. Niet zeker, maar is te onderzoeken.

Je ziet wel dat er warmtevraag is op display, dus dat is OK.

Screenshots van de info achter de (i)?

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 26-09-2024 13:45 ]

• mused
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-06 17:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8fFfF90x_wVVZ8FHXp3lwSbHEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrqHaINXMA9X1m9Ysh7UIXiX.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt me dat deze data allemaal in 2024 moeten liggen om aanspraak te kunnen maken op de subsidiebedragen uit deze periode.
Datum van betaling is misschien discutabel.

[ Voor 4% gewijzigd door mused op 26-09-2024 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Get!em Van Auto naar vlammetje gaan dan worden de temperatuur sensoren overruled

• Carboy54
mused schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:26:
[Afbeelding]

Lijkt me dat deze data allemaal in 2024 moeten liggen om aanspraak te kunnen maken op de subsidiebedragen uit deze periode.
Volgens mij mag er 6 maanden zitten tussen faktuur/betaling en aanvraag. Welke subsidie dan wordt verstrekt is mij niet duidelijk 24/25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mused schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:26:
[Afbeelding]

Bij mij was de betaling en levering van de hardware in 2023 en de werkzaamheden uitgevoerd en betaald in 2024. Heb het 2024 bedrag ontvangen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je set is 17, je water 21. Gaat dus nooit aan.

Als je de stooklijn eraf haalt en op 25gr zet, start hij dan wel op?

• tonwes99
Vandaag de warmtepomp van zijn oude plek, big foots, naar de gevel gehesen. Op die manier hebben we met full electric 'z-zomers geen koude lucht op het terras.

Best een hijsklus... Ik heb nu voor liefhebbers over:
- 2x Bigfoot
- Kettingtakel
- En ik heb ook een 22mm terugslagklep teveel

Iemand interesse?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou het regelgedrag (laatste foto, boven aan)
Zetten op aan/uit zonder buitentemperatuur.
Nu wordt er pas verwarmt als her buiten kouder is dan 17 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06 16:22
bommer schreef op donderdag 26 september 2024 @ 19:54:
[...]

Nu wordt er pas verwarmt als her buiten kouder is dan 17 graden
Zelfs pas als het 24 uurs gemiddelde onder de 17 graden komt, toch?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
Plexxodus schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:32:
[...]

Zelfs pas als het 24 uurs gemiddelde onder de 17 graden komt, toch?
Ik heb het idee dat het een uurgemiddelde is anders zou het bij flinke afkoeling in de nacht wel erg koud worden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woutertt
Voor de mensen met een warmtemeter, wat zijn COP waardes die jullie halen met dit soort weer (en vloerverwarming?)

Probeer een beetje gevoel te krijgen of de berekening met de itho heat exchanger temperaturen en de flowmeter op de leejoow moduele een beetje in de richting zitten.

Gisteren rond 8 uur begon hij op COP 11 en zakte in een half uurtje richting COP 10 met de volgende temperaturen:
Amber Tc: 24 C oplopend naar 26 C
Delta T heat exchanger: ~2.6 C
Buitentemp: 15-15,5 C
Toerde binnen 5 minuten terug naar 36 hz
Gemeten flow tegen de 1200 l/hr

De COP klinkt best hoog, maar misschien met dit weer en watertemp wel haalbaar?
Kan ook zijn dat de temperatuursensoren en flowmeting afwijken, dan gaat het ook wel hard met de afwijking.

Ben benieuwd of het in de buurt komt van de waarheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aris09
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-04 17:39
Ik heb nu al een tijdje een offerte liggen voor een Amber en ik wil eigenlijk de knoop een keer doorhakken. Ik twijfel alleen tussen de 65 en de 95 betreft vermogen.

Op dit moment heb ik een jaarlijks gasverbruik van ~800m3, waarvan ~70m3 voor SWW is. Daarmee zou ik een warmtepomp moeten nemen van 800x8/1650=3,9kW.

Op de site van Itho staan de volgende gegevens:

Amber 65
Maximaal vermogen A-10W35 P kW/COP 3,4 / 2,4
Maximaal vermogen A-10W55 P kW/COP 2,8 / 1,6

Amber 95
Maximaal vermogen A-10W35 P kW/COP 5,4 / 2,6
Maximaal vermogen A-10W55 P kW/COP 4,9 / 2,0

Omdat er geen verklaring bij staat ga ik er van vanuit dat A de buitentemperatuur is en W de watertemperatuur.

Ik heb op de begane grond vloerverwarming als bijverwarming en 3 convectoren van 2m + heatboosters. Als ik naar de stookgeschiedenis van de afgelopen twee jaar kijk verbruik ik 8m3 gas per dag bij een buitentemperatuur van -5graden. Dat is ook meteen de laagst gemeten temperatuur op nabijgelegen vliegveld Rotterdam Airport. Op basis hiervan zou een Amber 65 volstaan. En ik ben het wel met de mensen op het forum eens dat ik niet per se wil dimensioneren op extremen of uitzonderingssituaties. Aan de andere kant waren afgelopen winters ook erg zacht. Maar door verhuizing en extra isolatiemaatregelen heb ik ook geen verdere stookgeschiedenis.

Op dit moment heb ik een behoorlijk conservatief stookregiem. Ik woon alleen en zit op werkdagen op kantoor. In de nacht gaat de temperatuur naar 17 graden, in de ochtend even naar 18 graden, overdag weer 17 graden (ik ga er van uit dat de zon dan ook bijdraagt met veel glas op zuid) en in de avond naar 19 graden (en in het weekend de hele dag 19 graden).

Op dit moment verbruik ik eigenlijk best weinig gas dus er is imho ook weinig noodzaak om over te gaan op een warmtepomp gezien de kosten. Maar wat mij wel aantrekt is het extra comfort: een continue verwarming en in de zomer (beperkte) koeling.

Nu vraag ik mij af hoe een continue verwarmingstemperatuur van 20 graden (ik wil er met comfort wel op vooruit gaan) met een warmtepomp zich verhoudt met het beperkt stoken tot 19 graden met een gasketel op dit moment? Gevoelsmatig denk ik dat dit meer vermogen vraagt en dat ik misschien toch voor een Amber 95 moet gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
aris09 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:09:
Ik heb nu al een tijdje een offerte liggen voor een Amber en ik wil eigenlijk de knoop een keer doorhakken. Ik twijfel alleen tussen de 65 en de 95 betreft vermogen.

Op dit moment heb ik een jaarlijks gasverbruik van ~800m3, waarvan ~70m3 voor SWW is. Daarmee zou ik een warmtepomp moeten nemen van 800x8/1650=3,9kW.

Op de site van Itho staan de volgende gegevens:

Amber 65
Maximaal vermogen A-10W35 P kW/COP 3,4 / 2,4
Maximaal vermogen A-10W55 P kW/COP 2,8 / 1,6

Amber 95
Maximaal vermogen A-10W35 P kW/COP 5,4 / 2,6
Maximaal vermogen A-10W55 P kW/COP 4,9 / 2,0

Omdat er geen verklaring bij staat ga ik er van vanuit dat A de buitentemperatuur is en W de watertemperatuur.

Ik heb op de begane grond vloerverwarming als bijverwarming en 3 convectoren van 2m + heatboosters. Als ik naar de stookgeschiedenis van de afgelopen twee jaar kijk verbruik ik 8m3 gas per dag bij een buitentemperatuur van -5graden. Dat is ook meteen de laagst gemeten temperatuur op nabijgelegen vliegveld Rotterdam Airport. Op basis hiervan zou een Amber 65 volstaan. En ik ben het wel met de mensen op het forum eens dat ik niet per se wil dimensioneren op extremen of uitzonderingssituaties. Aan de andere kant waren afgelopen winters ook erg zacht. Maar door verhuizing en extra isolatiemaatregelen heb ik ook geen verdere stookgeschiedenis.

Op dit moment heb ik een behoorlijk conservatief stookregiem. Ik woon alleen en zit op werkdagen op kantoor. In de nacht gaat de temperatuur naar 17 graden, in de ochtend even naar 18 graden, overdag weer 17 graden (ik ga er van uit dat de zon dan ook bijdraagt met veel glas op zuid) en in de avond naar 19 graden (en in het weekend de hele dag 19 graden).

Op dit moment verbruik ik eigenlijk best weinig gas dus er is imho ook weinig noodzaak om over te gaan op een warmtepomp gezien de kosten. Maar wat mij wel aantrekt is het extra comfort: een continue verwarming en in de zomer (beperkte) koeling.

Nu vraag ik mij af hoe een continue verwarmingstemperatuur van 20 graden (ik wil er met comfort wel op vooruit gaan) met een warmtepomp zich verhoudt met het beperkt stoken tot 19 graden met een gasketel op dit moment? Gevoelsmatig denk ik dat dit meer vermogen vraagt en dat ik misschien toch voor een Amber 95 moet gaan?
Met 800 m3 zou je aan een 6.5 voldoende moeten hebben. Voorbeelden genoeg hier. In extreme omstandigheden heb je door de BUH nog 3 Kw extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Woutertt schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:29:
Voor de mensen met een warmtemeter, wat zijn COP waardes die jullie halen met dit soort weer (en vloerverwarming?)

Probeer een beetje gevoel te krijgen of de berekening met de itho heat exchanger temperaturen en de flowmeter op de leejoow moduele een beetje in de richting zitten.

Gisteren rond 8 uur begon hij op COP 11 en zakte in een half uurtje richting COP 10 met de volgende temperaturen:

Kan ook zijn dat de temperatuursensoren en flowmeting afwijken, dan gaat het ook wel hard met de afwijking.

Met koelen wel al EER gehaald van 8
Maar nog niet zo hoog met verwarmen.

Overigens ben ik nu nog actief aan het koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:42
Woutertt schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:29:

Ik zit vandaag met verwarmen op een COP van 7,15-7,35.

Flow: 1600
dT: 2,4
Toerental vrij snel naar 36 Hz. Heb hem staan op een delta (m1.03) van 1.

Metingen via Kamstrup en een MID kWh meter (Homewizard)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylQqePh9j686GzRJoH1s0_m5GNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTY2fLgOLE5cPCTeiALNdQGn.jpg?f=fotoalbum_large

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
Impossibl3 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:05:
[...]

Ik zit vandaag met verwarmen op een COP van 7,15-7,35.

Flow: 1600
dT: 2,4
Toerental vrij snel naar 36 Hz. Heb hem staan op een delta (m1.03) van 1.

Metingen via Kamstrup en een MID kWh meter (Homewizard)

[Afbeelding]
Thanks, dat zijn dan vast betrouwbare cijfers. Op welke Tc zit je dan?

Hier gemiddeld vandaag op 8,2 maar wellicht mag ik die nog wel iets omlaag bijstellen in de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:42
@Woutertt ca 27,8.

Maar ik weet niet welke waarde je bedoeld met 8,2 want die 27,8 is gemeten op mijn vloerverwarmingsverdeler met de Tc sensor.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
Impossibl3 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:40:
@Woutertt ca 27,8.

Maar ik weet niet welke waarde je bedoeld met 8,2 want die 27,8 is gemeten op mijn vloerverwarmingsverdeler met de Tc sensor.
Ik bedoelde COP met de 8.2, geen graden haha.

Tc tussen de 26-27, wel met een Amber 65.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-06 23:22

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
tedsje schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:39:
Allereerst bedankt voor julllie reacties en het meedenken.

Ondertussen had ik de pomp van "Maximaal" naar "Gemiddeld" gezet en het geljuid zakt uiteraard, maar nog duidelijk hoorbaar.Standje "Laag" is geen optie, want je hoort dat de pomp ineens stopt met draaien. Kortom verlagen van de pomp snelheid kan maar is niet aanbevolen, gezien alle circuits nog niet open staan.

De begrijpbaarheid is wel beter geworden met het geluidstransport in de HSB muur. Ik gaf al aan dat op de begaande grond (waar de leidingen binnenkwamen) het een dof zoemend geluid is en op de slaapkamer is het echt een aanwezig zoemend geluid. Het verschil is:

Keuken: heeft 1 Quickstar op een balk geschroeft (daar hoor je een zacht zomend geluid bij dit punt op de HSB muur). Tussen de pijlers door heb ik in dit geval van dat epdm buisislatie geplakt, zodat de buizen de het hout niet raken (dit hat niks te maken met het geluid, maar meer met beschadigingen bij trillen, wat in dit geval goed is). Je merkt dat hier veel stiller is dan op de slaapkamer. Conclusie dit lijkt ook meer overeen te komen met jullie advies.

Slaapkamer: Hier gaan de buizen rechtomhoog. De kans is klein dat ze hout raken (niet uitgesloten), maar.... Van buiten naar binnengekeken zit onze isolatie er alsvolgt uit: Keralit, panlat, osb, 14cm rockwool, 10cm pir, osb en gips. De buizen lopen in dit geval door de PIR (is een holte in gesneden). Het punt is. Tijdens het terugplaatsen van de PIR heb ik eerst de buizen in de PUR gespoten en toen de pirlaat (met de holte) eroverheen gezet. Ik dacht zo... Weinig warmte verlies... Nadeel. Geluid transporteert mooi van de buis naar het OSB en GIPS en dat hoor je (heel goed) op de slaapkamer. Iets wat @bommer @Woutertt al aangaven.

Zolder: ja, de leidingen liggen bloot, maar ach het is een zolder. Daar mag rustig geluid worden gemaakt, zolang je het maar niet in de slaapkamers hoort (plafron zit ook 16cm rockwool richting de zolder met 4cm lucht). De zolder is ondertussen al redelijk volgebouwd met machines.

Concluderend is dat ik op de blaren moet gaan zitten. Als je het geluid niet weg kan halen dan moeten de muren open en moeten we ruimte maken rondom de doorvoeren (door de balken)... even lekker multitoolen :*) en zullen we de eventuele quickstar (plastic klemmen) moeten vervangen met rubberen klemmen.

Buiten dit om is nog mogelijke troost. Gisteren had ik contact met aircozonderstek.nl voor het in bedrijfsstellen van de pomp. Hij gaf aan dat je misschien nog wel een externe pomp (poort P1) kan aansluiten die op een rustig toerental het water kan verpompen en dan zet je de interne pomp (P0) op laag of als het mogelijk is, uit.

Ik zit een beetje in een dubieo.

Optie 1:
Ik kijk er wat tegen op om de hele gips muur open te trekken op de slaapkamer, maar ik weet ergens wel dat het pir los getrokken moet worden van de buis en de contact punten dan meteen maar vergroot moeten worden, waarna ik weer een nieuwe gipsplaat er in moet plakken, “joint fillen” en moet schilderen. Dit laatste kijk het meeste tegenop, want die aanhechting tussen twee gips platen is altijd een gedoe, want je kan zo weer scheuren krijgen tussen de twee platen.

De keuken daarintegen vindt ik niet z’n ramp omdat die muur nog open is (plastic alleen weghalen) en fiets er een paar rubberen klemmen in.
Dit is ook het advies van jullie allemaal gaven in de eerdere reacties.

Optie 2:
Haal een tweede CV-pomp en plak die er tussen in de “hoop” (je weet niet die stil is) dat het leiding werk “rustiger” wordt en dat het hoge zoom geluid van de ciruclatiepomp van de Amber verdwenen is, anders krijg je als nog optie 1.

Optie 3 (verkapt):
Zorg dat je de keuken stil kan krijgen (is realtief makkelijk). Dus quickStar klemmen vervangen met rubberen beugels en eventuele doorvoeren (ook van keuken naar slaapkamer) verbreden.
Als je de keuken stil krijgt doe je optie 1 en lukt het niet dan doe je optie 2 met de hoop dat je de keuken dan als nog stil krijgt, zodat je weer optie 1 kan toepassen.

Misschien denk ik te moeilijk, maar eerlijk is eerlijk, het vereist veel uithodigingsvermogen om een woning zelf (geen bouwlui) opnieuw op te bouwen zonder bouwkennis. Ik merk ook dat ik momenteel niet zo goed tegen tegenslagen kan momenteel, omdat het energieniveau laag is en dat je continue voor nieuwe (ontwetende) uitdagingen staat. Dit voelt naar veel energieverplaatsing als een stukje achteruitgang. Niet dat dit erg is als je kijkt naar het geheel, maar het is meer uithoudingsvermogen dat je bepaalde dingen deels overnieuw moet doen, want je wilt het een keer afhebben. Bedoel de eerste HSB muren zijn in onze garage gebouwd tot er nu een complete woning staat met alle toeters en bellen. Ik heb een beetje onderschat hoeveel energie en geld dat zou kosten, mede dat er steeds aanvullingen kwamen met "doe dit dan nu ook maar, want je hebt nu de ruimte" a.k.a. de warmtepomp....

Hopelijk kan iemand zeggen. Als je het nu gewoon zo en zo doet dan ben je van het probleem af.. en niet zeiken, maar gewoon uitvoeren O-)

Het is ondertussen ook standje: rauwdouwen!
Ben wel benieuwd waarom een tweede pomp je geluid zou moeten verminderen op advies van …
Het is namelijk niet je pomp zelf die dit geluid maakt maar de stroming en daaruit volgende resonantie in je leidingen. De meeste suggesties zijn al genoemd. Zou beginnen met doorvoeren vrij maken en daarna beugels eens los 1 of 2 los maken en testen of dat helpt

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elbino
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 19:55
Hallo,

Ik heb onlangs onze Amber 9.5 geinstalleerd en 1 van de klusjes die ik nog moet doen is het aanbrengen van de buisisolatie vanaf de WP naar de gevel.

Op aanbevelen van andere tweakers hier heb ik gebruik gemaakt van een verloopsok van 1" naar 1 1/4" en heb ik ook gebruik gemaakt van een 1 1/4" terugkeerklep en 1 1/4" DN32 flexibele leidingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F43M7UJNAb_WjEQ-zjNMaO7jhUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfjhEsIVpzPX0wQDdlM8LiwQ.jpg?f=fotoalbum_large

Al deze onderdelen hebben net een andere buitendiameter waardoor buisisolatie aanbrengen met 1 maat geen optie lijkt:

Buitendiameters:
  • terugkeerklep 56mm
  • flexibele buis 45mm
  • verloopsok vanaf WP 51mm
  • aansluiting flexibele buis 48mm
Ik heb dus te maken met diameters variërend van 45mm tot 56mm... Iemand een idee hoe ik aan kan pakken zonder 1-2 meter dure Armaflex op elke diameter te kopen?

Ben benieuwd hoe jullie het hebben gedaan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• visser.m
Een stuk niet zelf klevende armaflex plaat op marktplaats kopen voor weinig, met een busje lijm er bij en dat er omheen werken. Het wordt veel voor campers gebruikt en daardoor staan er regelmatig kleine stukjes te koop.

Daarna pvc tape er omheen draaien.
Elbino schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:25:
Hallo,

Ik heb onlangs onze Amber 9.5 geinstalleerd en 1 van de klusjes die ik nog moet doen is het aanbrengen van de buisisolatie vanaf de WP naar de gevel.

Op aanbevelen van andere tweakers hier heb ik gebruik gemaakt van een verloopsok van 1" naar 1 1/4" en heb ik ook gebruik gemaakt van een 1 1/4" terugkeerklep en 1 1/4" DN32 flexibele leidingen:

[Afbeelding]

Al deze onderdelen hebben net een andere buitendiameter waardoor buisisolatie aanbrengen met 1 maat geen optie lijkt:

Buitendiameters:
  • terugkeerklep 56mm
  • flexibele buis 45mm
Ik heb dus te maken met diameters variërend van 45mm tot 56mm... Iemand een idee hoe ik aan kan pakken zonder 1-2 meter dure Armaflex op elke diameter te kopen?

[ Voor 14% gewijzigd door visser.m op 28-09-2024 18:19 ]

• tonwes99
visser.m schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:15:
Een stuk niet zelf klevende armaflex plaat op marktplaats kopen voor weinig, met een busje lijm er bij en dat er omheen werken. Het wordt veel voor campers gebruikt en daardoor staan er regelmatig kleine stukjes te koop.

Daarna pvc tape er omheen draaien.

[...]
Ik zat nog te denken aan inpakken in keukenfolie, PVC pijpje over de staart van de vorstbeschermers, doosje eromheen vouwen en dan volspuiten met PUR-schuim. Door keukenfolie kan je het schuim wegbreken en heb je schone koppelingen, mocht het ooit nodig zijn. Ik heb dit nog niet geprobeerd, wel mijn plan voor een paar van dat soort punten/uitdagingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Laatst online: 13-06 17:11
bommer schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:47:
En voor minder dan 100 euro heb je een modbus gateway inc een mini pc voor Home assistant.
Logging, bediening door HA integratie (of @leejoow module) en ook veilige toegang,
Zonder dat de pomp direct aan inet hangt.

Zal eens kijken of ik kan zien of er modbus op de port staat, denk alleen van niet.
@bommer Als eerste, bedankt voor je werk aan de Home Assistant integratie! d:)b
Ik ben nog wel benieuwd of je dit nog geprobeerd hebt (poort 502 is de standaard voor Modbus over TCP)? Heeft Itho nog iets aan jullie bevestigd of doorgeven over of ModBus via TCP uberhaupt aan staat of eventueel in de toekomst aangezet wordt als dit nu nog niet zo is? Scheelt toch weer wat extra apparaatjes :)

In de omschrijving van hoe je de Amber aanstuurt gaf je aan relais te gebruiken op de TK/T1 contacten. Zijn deze overbodig nu de ModBus integratie werkt? Via de "Working Mode" input kun je zo te zien dezelfde opties kiezen, of niet?

P.S. Gezien je ook KNX gebruikt was is ik nog wel benieuwd waarom je geen KNX ModBus gateway gebruikt voor de integratie met de Amber ipv de ModBus-TCP conversie plus Home Assistant?

[ Voor 10% gewijzigd door aaahaaap op 28-09-2024 23:43 ]

• Get!em
  • Niet online
aaahaaap schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:35:
[...]

Ik ben nog wel benieuwd of je dit nog geprobeerd hebt (poort 502 is de standaard voor Modbus over TCP)? Heeft Itho nog iets aan jullie bevestigd of doorgeven over of ModBus via TCP uberhaupt aan staat of eventueel in de toekomst aangezet wordt als dit nu nog niet zo is? Scheel toch weer wat extra apparaatjes :)
Zou wel mooi zijn.
De monteur gebruikte wel een Ethernet to USB module om op die poort iets uit te lezen. Zou dus wel kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
aaahaaap schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:35:
[...]

Ik ben nog wel benieuwd of je dit nog geprobeerd hebt (poort 502 is de standaard voor Modbus over TCP)? Heeft Itho nog iets aan jullie bevestigd of doorgeven over of ModBus via TCP uberhaupt aan staat of eventueel in de toekomst aangezet wordt als dit nu nog niet zo is? Scheelt toch weer wat extra apparaatjes :)

In de omschrijving van hoe je de Amber aanstuurt gaf je aan relais te gebruiken op de TK/T1 contacten. Zijn deze overbodig nu de ModBus integratie werkt? Via de "Working Mode" input kun je zo te zien dezelfde opties kiezen, of niet?

P.S. Gezien je ook KNX gebruikt was is ik nog wel benieuwd waarom je geen KNX ModBus gateway gebruikt voor de integratie met de Amber ipv de ModBus-TCP conversie plus Home Assistant?
Op dit moment is het schakelen via modbus niet aangezet door Itho, mocht Itho upgrades maken aan het wat wel en/of niet te sturen is. pas ik de integratie daarop aan.
Ik zit even te kijken hoe ik dat met verschillende software versies ga doen, maar dat komt goed.
De integratie werkt nu voor V2.26 en V2.29, tussen deze vesies zit voor modbus geen verschil.
Ik denk dat er straks voor de integratie ook verschillende versies komen.

Wel weten we inmiddels dat de modbus niet beschikbaar is via de Ethernet aansluiting. (had ik ook niet verwacht)

Ik heb een Wiser for KNX controller, die kan standaard KNX <=> modbus RTU. Dat (test profiel) gebruik ik voor cross reference testing.
Daarbij ben ik voor mijn dochter ook een Amber installatie aan het maken, maar die heeft geen KNX maar wel HA en wilde ik wat terug doen voor een grote HA community.

En bijkomstig mooi voordeel, nu ik weet hoe de integratie structuur werkt. kan ik vrij simpel nieuwe integratie maken met of zonder modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Get!em schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:41:
[...]

Zou wel mooi zijn.
De monteur gebruikte wel een Ethernet to USB module om op die poort iets uit te lezen. Zou dus wel kunnen.
Dat is alleen geen modbus. wat hij uitleest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-06 23:22

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Elbino schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:25:
Hallo,

[Afbeelding]

Buitendiameters:
  • terugkeerklep 56mm
  • flexibele buis 45mm

Vergeet vooral niet om eerst rondom de leiding in je gevel op gelijk matige manier te isoleren. Hier ontstaat anders een forse koudebrug.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
Nou vandaag uitgebreid bezig geweest met het verruimen van de leidingen met hoop dat het geluid gaat minderen in de keuken en slaapkamer.

Resultaat sloperij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqDEuWyk5n3c6s5RI5iDBqXqacA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7a2QmI0YIRadcmazpEABFWrc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPV5CrC2ZHdLCYhgtch5BvdLLsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUxBfvdamIVIawO926mArg75.jpg?f=fotoalbum_large

Je verwacht nu dat de geluiden zijn verdwenen… niks is minder waar. De hoge zoem of eigenlijk hoge piep (niettt ieieieieie maar eerdere uuuuu als hoge toon) is nog steeds aanwezig. Ook kan ik niet zeggen dat geluid is afgenomen.

Ondertussen krijg ik wel mijn vraagtekens bij de circulatiepomp of dit geen maandagochtend product is. Het is voor een HSB opbouw simpelweg niet mogelijk om een leiding in de muur te plaatsen zonder een hoge uuuuuu geluid te horen (pomp P0 = maximaal moet 6 meter omhoog pompen). Sterker nog, op de begaande grond heb ik de quickstar klem vervangen met een rubberen klem die nu in de buitenmuur zit i.p.v. de quickstar in de voorzet muur. Je zou verwachten dat een deel van de “energie” getransporteerd wordt naar de buitenmuur ook al zitten de leidingen zelf in de voorzet muur.

Kortom: alles “zweeft” maar de geluiden in de keuken als de bovenliggende slaapkamer zijn niet (misschien een heel klein beetje) minder geworden. Met geluid refereer ik niet naar waterstromingen oid (dat hoor ik niet) maar echt het hoge piep (uuuuu) geluid uit de leidingen.

Misschien toch maar een tweede pomp op de poort P1, zodat Pomp P0 op “laag” (is die teminste stil) kan en de externe pomp het overneemt.

Andere suggesties zijn ook welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door tedsje op 29-09-2024 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Laatst online: 13-06 17:11
bommer schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:40:
[...]

Op dit moment is het schakelen via modbus niet aangezet door Itho, mocht Itho upgrades maken aan het wat wel en/of niet te sturen is. pas ik de integratie daarop aan.
Ik zit even te kijken hoe ik dat met verschillende software versies ga doen, maar dat komt goed.
De integratie werkt nu voor V2.26 en V2.29, tussen deze vesies zit voor modbus geen verschil.
Ik denk dat er straks voor de integratie ook verschillende versies komen.

Wel weten we inmiddels dat de modbus niet beschikbaar is via de Ethernet aansluiting. (had ik ook niet verwacht)

Ik heb een Wiser for KNX controller, die kan standaard KNX <=> modbus RTU. Dat (test profiel) gebruik ik voor cross reference testing.
Daarbij ben ik voor mijn dochter ook een Amber installatie aan het maken, maar die heeft geen KNX maar wel HA en wilde ik wat terug doen voor een grote HA community.

En bijkomstig mooi voordeel, nu ik weet hoe de integratie structuur werkt. kan ik vrij simpel nieuwe integratie maken met of zonder modbus.
Bedankt voor de aanvullende informatie. Ik dacht dat schrijven naar de ModBus wel werkte? Dit werd o.a. hier genoemd in @leejoow's topic leejoow in "Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp" Of werkt dit toch niet?
Ik wist niet dat schrijven niet zou werken, dat is wel een domper eerlijk gezegd ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ik heb het stuk meegelezen, je hoort een geluid; hoe heb je wat uitgesloten?

Als je de warmtepomp aanzet, dan gaat eerst de waterpomp draaien, hoor je dan het geluid? Daarna slaat de ventilator aan, hoor je dan pas het geluid? Daarna slaat de
Compressor aan, hoor je dan pas het geluid?

Pagina: 1 ... 84 ... 120 Laatste