Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:53

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
mjar76 schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:54:
[...]

Ja dat is de gewone handleiding, daar staat niet veel in hoor.
Bij mij wel.

https://ithodaalderop.com...20handleiding%20Amber.pdf

Vanaf P42:)

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Razer schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:25:
Na veel gespeur op internet is mijn keuze gevallen op een Amber om mijn huidige CV ketel van 17+ jaar oud te vervangen en full electric te gaan.

Zijn er hier toevallig mensen met goede ervaringen met een installatiepartner uit het zuiden van het land? Of een installateur die landelijk werkt met goede ervaringen en deskundigheid.
Zuid oost, of zuid west?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
-JB- schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:28:
Na hier ruim een jaar meegelezen te hebben en ondertussen ook mijn eigen Amber geplaatst te hebben, deel ik graag mijn ervaringen met jullie. Om de lange post wat behapbaarder te maken heb ik wat kopjes toegevoegd.

Aanleiding en geluidsnormen
Sinds de aankoop van onze jaren-20 woning zijn we bezig met verduurzamingsstappen, waarbij de warmtepomp al een aantal jaren in de planning zit. Nu de CV ketel afgelopen voorjaar begon te haperen nam de urgentie toe en hebben we de knoop doorgehakt.
Met een perceelbreedte van 8 meter en een houten dak dat reeds vol met zonnepanelen ligt, was het zoeken naar een warmtepomp die aan de geluidseisen voldeed. Wat stoeien met de Rekentool Geluid van de rijksoverheid gaf aan dat het haalbaar is om bij ons een Amber 65 in de voortuin neer te zetten. Met het ontbreken van definitieve geluidswaarden van de KIWA voor de Amber, ben ik na enige overtuiging in dit topic uitgegaan van 0dB tonaal toeslag. Mailcontact met de gemeente bevestigde dat een warmtepomp in de voortuin tot 100cm boven maaiveld vergunningvrij is.

Modelkeuze Amber 65 of 95
De isolatie van bijna de gehele woning (plat dak 14cm PIR, muren grotendeels RC3,5, Vloer RC3,5) heeft het gasverbruik voor verwarmen teruggebracht naar 700-800m³ per jaar. Hiermee twijfelde ik tussen de Amber 65 en 95. Uiteindelijk heb ik in mijn verbruiksgegevens teruggekeken naar de koudste periode in de afgelopen 10 jaar. In februari 2021 bleek het hier een aantal dagen gemiddeld -5 te zijn geweest. Deze dagen kwam het gasverbruik niet boven de 11m³ uit.
Dit geeft 11m³ * 8kWh/m³ = 88kWh warmtebehoefte voor onze 15 jaar oude CV. Met de 4,3kWh die de Amber 65 volgens de laatste handleiding kan leveren bij -7, heb ik hier voldoende vertrouwen in. 22 uur * 4,3kWh is tenslotte 95kWh. per dag. Ook willen we de isolatie in huis nog op een aantal punten verbeteren.
Ook het afgiftesysteem was een extra reden om voor de Amber 65 te gaan. Van de 140m² vloeroppervlakte is 64m² vloerverwarming. Met een warmtebeeldcamera heb ik achterhaald dat de buizen 15cm h.o.h. liggen. Deze site hielp me om het maximale afgifte vermogen te berekenen. Dit betrof maximaal 4150W bij het stoken met 35gr aanvoertemperatuur. Uiteraard zijn er in de rest van het huis ook nog radiatoren om de warmte van de warmtepomp kwijt te kunnen, maar te veel capaciteit leek mij niet verstandig. Met de keuze voor de Amber 65 hoop ik pendelen zoveel mogelijk te voorkomen.

Sanitair warm water
SWW wordt sinds de storing in de CV ketel door een 11kW doorstroomverwarmer gedaan. Samen met onze Niebla besparende douchekop, is het gemiddelde gebruik met een gezin van 4 zo’n 3,5kWh per dag voor totaal 30min douchen. In de toekomst zal hier, zeker na salderen, een (warmtepomp)boiler voor in de plaats komen. Verwarmen met de Amber zou ook kunnen, maar de 20-25m leiding afstand maken dat onpraktisch.

Systeemopbouw en componenten
Met de warmtepomp voor het huis en 12m leidinglengte door de kruipruimte tot aan de vloerverwarming verdeler heb ik gekozen voor 2x110mm Terrendis buis. Deze zijn naar verluid makkelijker te buigen dan de 1x140mm. Binnen is het leidingwerk voor een deel geüpgraded naar 32mm Uponor. Verder is de vloerverwarming verdeler geüpgraded naar pomploze of ‘gesloten’ kunststof variant en is er een vuilafscheider geplaatst. Ook heb ik Caleffi vorstbeveiligingskleppen toegepast om in het ongelukkige geval van een stroomuitval of storing bij vorst, geen schade aan de warmtepomp te hebben.

Installatie
De eerste stap was het maken van een opstelplaats voor de warmtepomp en de benodigde gaten in het metselwerk om de leidingen door te voeren. De grond is hier relatief zanderig en op 60cm diepte vond ik schoon duinzand. Aan beide kanten zijn twee halve betonbandjes geplaatst van 8cm dik om de 23cm hoge vloersteunen van de amber te ondersteunen.

[Afbeelding]

De kuil is bekleed met worteldoek en gevuld met stenen die ik via marktplaats in de buurt gratis kon afhalen. De Amber staat minder hoog op zijn poten dan bij sommige anderen, om onder de 100cm vergunningvrij te blijven. Het enige risico hierbij is insneeuwen, maar met de achterkant op 30cm van de gevel en een ventilator aan de voorkant, verwacht ik niet teveel problemen. Anders kunnen we er eenvoudig bij.

[Afbeelding]

De Terrendis buis is gebeugeld en voorzien van de bijbehorende eindkappen. Via 32mm geperste Uponor koppelingen gaat deze over in flexibele RVS aansluitslangen voor op de Amber. In de retour is een 1¼” terugslagklep verwerkt.
De 50mm mantelbuis gaat via een PVC 45graden mof over in een PVC buis voor de benodigde bedrading. Hier komen vervolgens 3x45gr bochten op om inregenen te voorkomen.

[Afbeelding]

met de Amber op zijn plaats zijn ook de kabels en 1¼” vorstbeveiliging geplaatst. Vanaf de Amber heb ik gewerkt met een 1” messing mof naar een tweedelige koppeling die verloopt naar 1¼”. Op deze manier is alles eenvoudig te monteren/demonteren.

[Afbeelding]

In huis komen de Terrendis slangen weer boven, samen met mantelbuizen naar de meterkast en de Amber. Via Uponor koppelingen en buizen wordt het water verder verdeeld. De koppeling op de vloerverwarmingverdeler, vuilafscheider en afsluiters naar boven, is gedaan met Bonfix knelkoppelingen voor meerlagenbuis. Deze zijn ook weer los te draaien als er ooit iets vervangen moet worden (in tegenstelling tot Uponor puntstukken). De Uponor koppelingen zijn met een persbek (via marktplaats) en een Rems perstang (die ik kon lenen) geplaatst. De enige bocht die ik nodig had is met een buigveer gedaan, dat viel niet mee!
Voor de bekabeling heb ik gebruikt gemaakt van een flinke kabelgoot om de benodigde bekabeling, samen met het reeds aanwezige kabelwerk voor netwerk en zonnepanelen, in één keer netjes weg te werken.

[Afbeelding]

De binnen-unit is boven de vloerverwarming verdeler geplaatst, op de plek waar voorheen de CV hing. Tevens heb ik een nieuw expansievat opgehangen.
De werkschakelaar heeft en plekje gekregen boven de binnen-unit, omdat ik buiten in de voortuin geen knappe locatie had buiten de Propaan veiligheids-zone. Mocht dat ooit nodig zijn, dan kan dit type schakelaar tijdens werkzaamheden van een slotje worden voorzien.

[Afbeelding]

Leveranciers en webwinkels
De warmtepomp zelf heb ik besteld bij www.Aircozonderstek.nl. Scherpe prijs en plezierig contact mee gehad. Even sparren over uitdagingen was geen probleem en ook de inbedrijfstelling verliep vlotjes. Sinds vorige week hebben ze ook de nieuwe software en EEPROM gedeeld, waardoor de warmtepomp voorzien is van de laatste updates. Top!
Voor andere onderdelen ben ik bij verschillende webshops terecht gekomen. Ter inspiratie;
  • Terrendis buis bij www.benem.nl
  • 5 aderige flexibele kabel voor tussen de warmtepomp en binnen-unit bij elektramat
  • Wartel inzetstukken om de communicatie kabels netjes door de grote wartel op de warmtepomp te voeren. Elektramat
  • Uponor koppelingen, Caleffi vorstbeveiliging en vuilafscheider bij www.Technim.nl
  • Verder het nodige kleine materieel bij de Toolstation en Warmteservice om de hoek.
Monitoring
Via Tweaker Leejoow heb ik een Modbus uitleesmodule voor de Amber gekocht. Ik ben ongelofelijk onder de indruk van het mooie product dat afgelopen jaar ontwikkeld is en probleemloos alle parameters in Home Assistant weet te laden. Ook de support is top, het is al vaker gezegd, hier en in het eigen topic; Hulde!
Hoewel ik graag dingen in Home Assistant doe, gebruik ik voor het aansturen van de verwarming graag oplossingen die niet afhankelijk zijn van wifi. Hiervoor hangt er in de woonkamer een Plugwise Anna thermostaat die ik voor weinig via marktplaats kon vinden. Deze heeft vervolgens wel weer een keurige HA integratie. ;)
Beide devices werken overigens prima op de stroomvoorziening via de USB-poorten in de binnen-unit. Ook het wifi bereik geeft in mijn situatie geen problemen met een gesloten stalen kast.
Het verbruik van de Amber wordt in de meterkast bijgehouden door een tweetal Eastron SDM120-M kWh meters.

[Afbeelding]

Todo
Hoewel ik het leeuwendeel van het werk gedaan heb en de warmtepomp kan verwarmen en koelen, is het nog niet helemaal klaar. Op het lijstje staan nog;
  • RJ45 kabels bij de binnen-unit op lengte maken.
  • Temperatuursensor Tc beter vastzetten op de uponor leiding/koppeling en isoleren. Tips zijn welkom!
  • Leidingen buiten isoleren met Armaflex of vergelijkbaar.
  • Relais van de Leejoow module gebruiken voor koeling en Smartgrid ready functies.
  • Afdakje boven de warmtepomp bouwen met sedum plantjes.
  • Verder aan de slag met stooklijn en verwarmingsinstellingen
  • Evt. een flowsensor plaatsen en op de Leejoow module aansluiten.
  • Wellicht nog iets op basis van tips/feedback van jullie! :)
[Afbeelding] [Afbeelding]

Nogmaals bedank iedereen voor het delen van alle eerdere installaties, inzichtenen inspiratie. _/-\o_
Zonder Tweakers en dit topic was deze klus nooit gelukt!
Gave post, mooie uitleg, mooi systeem! Heb je het zelf aangelegd?

Wij hebben een excelletje om je stooklijn visueel te maken, heb je daar iets aan om mee te tunen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_Mqjc3YbH77L5i3xSTLhYn13Ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yyNuP5zMXc60DJDer7Aw22F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:03
Stoker schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:48:
[...]
Gave post, mooie uitleg, mooi systeem! Heb je het zelf aangelegd?

Wij hebben een excelletje om je stooklijn visueel te maken, heb je daar iets aan om mee te tunen?
De aanleg inderdaad volledig zelf gedaan. Had al de nodige elektra en wat CV ervaring, maar heb aardig wat avondjes lezen op dit forum gemaakt om alle keuzes te maken. :)

In de andere warmtepomp topics heb ik ook al aardig wat tips en instructies gevonden om tot een goede stooklijn te komen. Echter zorgen de zomerse temperaturen dat ik nog niet verder ben gekomen dan een eerste grove inschatting.

Een excelletje klinkt als een prima hulpmiddel, is die al ergens te vinden?

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 04-06 08:24
@Carboy54 sorry, klopt wat je zegt. In mijn geval kunnen alle kleppen dicht zitten van de verschillende vloerverwarmingspompen (zit danfoss zoneklep voor de pomp). Mocht dit het geval zijn dan is de waterinhoud van het systeem ineens heel klein. Im dit geval zal een buffervat (met natuurlijk een bypass) het systeem inhoud vergroten tot op z'n minst het minimum. Tenminste dit is de gedachtegoed.

In ons huidige situatie (nog met de CV ketel) gaat soms de ketel aan terwijl de zone klep soms een paar minuten later open gaat. Ditzelfde geld voor het sluiten van van de klep of het stoppen van de ketel. Kortom je er zijn bypass momentjes.

Nu weet ik niet of de Honeywell Evo Home hier anders mee omgaat wanneer je aangeeft dat je een warmtepomp hebt, maar voor nu heb ik zoiets, zet er maar een buffervat tussen dan is dit probleem in ieder geval uit de wereld verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:18
tedsje schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:09:
@Carboy54 sorry, klopt wat je zegt. In mijn geval kunnen alle kleppen dicht zitten van de verschillende vloerverwarmingspompen (zit danfoss zoneklep voor de pomp). Mocht dit het geval zijn dan is de waterinhoud van het systeem ineens heel klein. Im dit geval zal een buffervat (met natuurlijk een bypass) het systeem inhoud vergroten tot op z'n minst het minimum. Tenminste dit is de gedachtegoed.

In ons huidige situatie (nog met de CV ketel) gaat soms de ketel aan terwijl de zone klep soms een paar minuten later open gaat. Ditzelfde geld voor het sluiten van van de klep of het stoppen van de ketel. Kortom je er zijn bypass momentjes.

Nu weet ik niet of de Honeywell Evo Home hier anders mee omgaat wanneer je aangeeft dat je een warmtepomp hebt, maar voor nu heb ik zoiets, zet er maar een buffervat tussen dan is dit probleem in ieder geval uit de wereld verholpen.
Als de benedenverdieping voldoende inhoud heeft kan je daar de kleppen verwijderen en de stooklijn cq de kamerthermostaat de temperatuur daar laten bepalen. Vaak is de warmtebehoefte op de andere verdiepingen minder en dan werkt KIS het meest efficiënt.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuhlivisj
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:28
-JB- schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:28:

Aanleiding en geluidsnormen
Sinds de aankoop van onze jaren-20 woning zijn we bezig met verduurzamingsstappen, waarbij de warmtepomp al een aantal jaren in de planning zit. Nu de CV ketel afgelopen voorjaar begon te haperen nam de urgentie toe en hebben we de knoop doorgehakt.
Met een perceelbreedte van 8 meter en een houten dak dat reeds vol met zonnepanelen ligt, was het zoeken naar een warmtepomp die aan de geluidseisen voldeed. Wat stoeien met de Rekentool Geluid van de rijksoverheid gaf aan dat het haalbaar is om bij ons een Amber 65 in de voortuin neer te zetten. Met het ontbreken van definitieve geluidswaarden van de KIWA voor de Amber, ben ik na enige overtuiging in dit topic uitgegaan van 0dB tonaal toeslag. Mailcontact met de gemeente bevestigde dat een warmtepomp in de voortuin tot 100cm boven maaiveld vergunningvrij is.
Welke waarde heb je voor LWA max aangehouden in de rekentool?

Ik zit zelf ook te kijken naar een amber maar kan helaas niks vinden over de LWA max in de documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:03
kuhlivisj schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:33:
[...]

Welke waarde heb je voor LWA max aangehouden in de rekentool?

Ik zit zelf ook te kijken naar een amber maar kan helaas niks vinden over de LWA max in de documentatie.
Op pagina 17 van de handleiding staan de LWA gegevens die ik gebruikt heb.
Overigens blijkt de Amber in de praktijk nauwelijks geluid te maken. Met name de grote luchtverplaatsing kan je horen, maar binnen is het doodstil.

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Twee weken terug met de PM van Itho hierover gehad.

De Lwamax en k1 waardes van de Amber komen zeer waarschijnlijk deze maand beschikbaar.

Ze hebben tests laten uitvoeren met verschillende buiten- als watertemperaturen, waarschijnlijk komt er dus een tabelletje met een aantal opties.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 02-09-2024 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjar76
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-06 11:48
Ja maar staat voor de meeste functies geen uitleg. Ook de meeste foutcodes staan er niet in.
Er is dus niks met meer details dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:27
Zijn er specificaties of ervaringscijfers van de laadmodule (welke deltaT wordt gerealiseerd en hoe snel gaat het opwarmen in een bepaalde setup (kW WP en grootte boiler)?
In de info op de itho site staat wel hoe het te installeren en de diameter van de aansluitingen maar b.v. niet de oppervlakte van de platenwisselaar.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:36
mjar76 schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:59:
[...]

Ja maar staat voor de meeste functies geen uitleg. Ook de meeste foutcodes staan er niet in.
Er is dus niks met meer details dan dit.
Weet je zeker dat je de goede handleiding leest!
Ik vind dat het duidelijk omschreven is, wat mis je dan?

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 09:18
Mooie oplossing met de Amber ipv, stadsverwarming.
https://www.installatie.n...armtenet-wordt-warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjar76
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-06 11:48
bommer schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:09:
[...]

Weet je zeker dat je de goede handleiding leest!
Ik vind dat het duidelijk omschreven is, wat mis je dan?
Excuus, je hebt helemaal gelijk :*) . Dit is een andere handleiding dan die bij de warmtepomp zelf zit. Deze is uitgebreider en wel compleet. Dank je voor de hulp.
Op p. 42 stonden wel zelfde soort tabellen alleen ingekort. Raar dat ze dat dan even goed handleiding noemen en niet iets van beknopte. Ook raar dat er geen complete bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
mjar76 schreef op maandag 2 september 2024 @ 18:55:
[...]

Excuus, je hebt helemaal gelijk :*) . Dit is een andere handleiding dan die bij de warmtepomp zelf zit. Deze is uitgebreider en wel compleet. Dank je voor de hulp.
Op p. 42 stonden wel zelfde soort tabellen alleen ingekort. Raar dat ze dat dan even goed handleiding noemen en niet iets van beknopte. Ook raar dat er geen complete bij zit.
:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedsje
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 04-06 08:24
Carboy54 schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:40:
[...]

Als de benedenverdieping voldoende inhoud heeft kan je daar de kleppen verwijderen en de stooklijn cq de kamerthermostaat de temperatuur daar laten bepalen. Vaak is de warmtebehoefte op de andere verdiepingen minder en dan werkt KIS het meest efficiënt.
Goed idee, niet bij stil gestaan. onze woonkamer + keuken zit 10cm beton + 7cm smeervloer, die heeft wel wat opwarm tijd nodig tov de andere ruimtes (alleen afsmeervloer of droogbouw). De eerste c.a. 70 liter is hiermee gedekt.

Ondertussen heb ik ook de Alps Exclusive 80L RVS Buffervat bestelt. Deze kan liggen en past mooi onder het knieschot.

Genoeg liters beschikbaar voor het afgiftesysteem. Thanks voor de heads-up!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
tedsje schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:48:
[...]

Goed idee, niet bij stil gestaan. onze woonkamer + keuken zit 10cm beton + 7cm smeervloer, die heeft wel wat opwarm tijd nodig tov de andere ruimtes (alleen afsmeervloer of droogbouw). De eerste c.a. 70 liter is hiermee gedekt.

Ondertussen heb ik ook de Alps Exclusive 80L RVS Buffervat bestelt. Deze kan liggen en past mooi onder het knieschot.

Genoeg liters beschikbaar voor het afgiftesysteem. Thanks voor de heads-up!
Jouw vloer is de beste buffer. Een buffervat voegt daar niet veel aan toe behalve volume vergroten. Sluit je hem dan serieel aan in de retour??

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:06
Zuid-Oost 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kannie
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 04-09-2024
*knip* het Tweakers forum is niet bedoeld voor commerciële zaken :)

[ Voor 79% gewijzigd door Proton_ op 04-09-2024 10:46 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:30
Voor de geïnteresseerden: Remote VNC is mogelijk naar de Amber.

Door gebruik te maken van EfonVNC op WinCE:
https://sourceforge.net/p...wce5x_armv4i.zip/download

Eventueel mogelijk te integreren in homeassistant d.m.v. VNC viewer addon:
https://github.com/Poesch...dons/tree/main/vnc-viewer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86-gqIhtZx5FKJ7IxXkG0MVYfD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ce8mBouL4c0yi2WbVvZn1Feu.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nog niet gekeken naar autostart van de VNC server.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Jordi_ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:43:
Voor de geïnteresseerden: Remote VNC is mogelijk naar de Amber.

Door gebruik te maken van EfonVNC op WinCE:
https://sourceforge.net/p...wce5x_armv4i.zip/download

Eventueel mogelijk te integreren in homeassistant d.m.v. VNC viewer addon:
https://github.com/Poesch...dons/tree/main/vnc-viewer

[Afbeelding]

Ik heb nog niet gekeken naar autostart van de VNC server.
Het blijft windows, het vermoeden had ik al, alleen nooit geprobeerd.
Je kan natuurlijk settings aanpassen, alleen automations draaien gaat niet werken.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 09:37
Hoi allen,

Ik wil in de komende 1-2 maanden een warmtepomp gaan installeren. Het betreft een 100 jaar oud vrijstaand huis met dak en vloer isolatie, maar nog niet in de muren. Het te verwarmen oppervlak is ca. 120m2. Er is alleen vloerverwarming aanwezig. Beneden via ingefreed Fermacell, en boven via EPS platen. Beide systemen zijn dus erg snel en hebben weinig thermische massa. Ook heb ik zone naregeling. Beneden is 1 zone, boven heb ik er 4. De mengverdelers staan momenteel op 35 graden waar het huis prima mee warm wordt.

Ik heb inmiddels een redelijk idee van hoe ik alles hydraulisch en elektrisch wil gaan aansluiten. Voor het SWW heb ik al een WP boiler, dus de nieuwe warmtepomp hoeft alleen maar 35 graden warm water te maken. Omdat het systeem zo snel heeft en een beperkte inhoud heeft, ga ik er van uit dat ik een buffervat van ca. 100 tot 200l wil installeren afhankelijk van de specs van de warmtepomp.

Het viel mij op dat de meeste R290 warmtepompen allemaal erg zijn afgestemd om ook SWW te leveren, en dat ze misschien mede daarom soms best prijzig zijn. Het kan dus zijn dat ik uiteindelijk bij een R32 warmtepomp uit kom, maar als ik naar geschikte en betaalbare R290 warmtepompen zoek, lijkt de Amber een goede optie te zijn. Ik heb mij wel redelijk geprobeerd in te lezen, maar rondom een aantal onderwerpen is het voor mij wat onduidelijk. Wellicht kunnen jullie helpen/

1) Wie van jullie gebruikt de Amber zonder SWW en waar welke bevindingen daarover kan je met mij delen?

2) Wat zijn de ervaringen met buffervaten, en hoe kan de amber hier correct op worden aangesloten? Gaat er dan bijvoorbeeld een externe sensor in het vat of de leiding?

3) Wat is jullie praktijk ervaring met het geluidsniveau? Ik wil hem op een "schuurdak" naast een slaapkamer zetten.

En even los van de Amber; Zijn er warmtepompen die jullie hebben bekeken die misschien beter bij mijn situatie passen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:52
@SuperKris Normaliter begint de selectie van een WP bij het benodigde vermogen. Hoeveel heb je nodig?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Andrehj schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:01:
@SuperKris Normaliter begint de selectie van een WP bij het benodigde vermogen. Hoeveel heb je nodig?
Ik heb niet zoveel data om dat met zekerheid te zeggen. Ik woon hier pas 2 jaar, en heb altijd flink bijgestookt met een pellet kachel. De CV ketel werkt nog half, maar geeft regelmatig problemen. Een jaar geleden heb ik dus ook de warmtepomp bijgezet.

Alles bij elkaar gok ik dat ik ergens rond de 8 tot 10kw ga uitkomen, dus de amber 95 zou een mooie optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
SuperKris schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:10:
[...]

Ik heb niet zoveel data om dat met zekerheid te zeggen. Ik woon hier pas 2 jaar, en heb altijd flink bijgestookt met een pellet kachel. De CV ketel werkt nog half, maar geeft regelmatig problemen. Een jaar geleden heb ik dus ook de warmtepomp bijgezet.

Alles bij elkaar gok ik dat ik ergens rond de 8 tot 10kw ga uitkomen, dus de amber 95 zou een mooie optie kunnen zijn.
Die heeft maar zo'n 6 kW als je het vermogen nodig hebt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJsA_oUsega0IV9BouU7Us9E1hY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AWJE7PFCNjEve5j4675yw4Ut.jpg?f=user_large
De jokkebrokken van Itho willen dit graag als 9.5 kW warmtepomp verkopen, maar dat is het niet.
Qua vermogen moet je deze eerder vergelijken met een 5 of 6 kW Vaillant of Mitsubishi.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Andrehj schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:32:
[...]

Die heeft maar zo'n 6 kW als je het vermogen nodig hebt!
[Afbeelding]
De jokkebrokken van Itho willen dit graag als 9.5 kW warmtepomp verkopen, maar dat is het niet.
Qua vermogen moet je deze eerder vergelijken met een 5 of 6 kW Vaillant of Mitsubishi.
hmmm.. Zo vaak zal het niet -7 graden zijn, maar dit is inderdaad niet zo'n hele nette prestatie als ik deze met andere warmtepompen vergelijk. Maar hoe dien je een pomp als deze dan te gebruiken? Heb je dan een 12kW nodig? En betekend dat niet dat je bij bijvoorbeeld 10 graden veel te veel vermogen hebt?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:02
SuperKris schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:15:
[...]

hmmm.. Zo vaak zal het niet -7 graden zijn, maar dit is inderdaad niet zo'n hele nette prestatie als ik deze met andere warmtepompen vergelijk. Maar hoe dien je een pomp als deze dan te gebruiken? Heb je dan een 12kW nodig? En betekend dat niet dat je bij bijvoorbeeld 10 graden veel te veel vermogen hebt?
De temperatuur-vermogen profielen van r290 warmtepompen verschillen onderling niet enorm…

Fabrikanten geven er elk hun eigen draai aan wat betreft hints in hun typenummers.

Deze discussie is al regelmatig gevoerd. Je moet naar de specificaties kijken, niet typenummers. Maar dat erkent een regelmatige poster hier niet en blijft het op een voor mij heel onprettige manier posten.

Als je op typenummer koopt koop je bij de meeste merken mis: of te licht, of te zwaar (minimum vermogen)

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 09-09-2024 04:37 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-06 14:03
SuperKris schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:15:
[...]

Volgens mij heeft de vorige reageerder zelf geen Amber en ik krijg ook het idee dat hij een beetje anti is.

Ik heb zelf een Amber 65 (het benodigde vermogen zou ongeveer 6 kW zijn). Ik gebruik hem zonder SWW en dat werkt prima. Op de hele koude dagen afgelopen winter kwam ik misschien ietsje tekort, maar dat lag ook aan het gebrek aan isolatie onder de vloer en in de gevel. Beide zijn nu opgelost en ik ga vol vertrouwen de winter tegemoet.

Ik zie dat je ook een pelletkachel hebt staan. Die zou je op de hele koude dagen altijd nog een beetje bij kunnen zetten als het nodig is.

Qua geluid is het echt een verademing. Bij mijn vorige woning stond een Panasonic, die maakte echt meer geluid terwijl die qua vermogen veel lager zat.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ronald schreef op maandag 9 september 2024 @ 04:36:
[...]
Deze discussie is al regelmatig gevoerd. Je moet naar de specificaties kijken, niet typenummers. Maar dat erkent een regelmatige poster hier niet en blijft het op een voor mij heel onprettige manier posten.
Volgens mij zijn jullie het gewoon eens: als je 'tussen de 8 en 10 kW' nodig hebt is de Amber 95 ongeschikt voor full electric.
Natuurlijk staat het Itho vrij een willekeurig getalletje in het typenummer te zetten, dat maakt ze geen jokkebrokken maar het zet mensen wel makkelijk op het verkeerde been. Zoals (schijnbaar) ook in dit geval.
Maar voor een pellet/warmtepomp hybride kan de 95 wel passend zijn.
Als je op typenummer koopt koop je bij de meeste merken mis: of te licht, of te zwaar (minimum vermogen)
Waarvan akte; er is niets mis mee om elkaar daar scherp op te houden..
En omdat @SuperKris ook open staat voor andere merken, geef ik nog even een hint naar Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic waar oa dit discussiepunt ook aangestipt wordt. Bovendien is het Amber topic ongeschikt voor een merkendiscussie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
Proton_ schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:55:
[...]

Volgens mij zijn jullie het gewoon eens: als je 'tussen de 8 en 10 kW' nodig hebt is de Amber 95 ongeschikt voor full electric.
Natuurlijk staat het Itho vrij een willekeurig getalletje in het typenummer te zetten, dat maakt ze geen jokkebrokken maar het zet mensen wel makkelijk op het verkeerde been. Zoals (schijnbaar) ook in dit geval.
Maar voor een pellet/warmtepomp hybride kan de 95 wel passend zijn.

[...]

Waarvan akte; er is niets mis mee om elkaar daar scherp op te houden..
En omdat @SuperKris ook open staat voor andere merken, geef ik nog even een hint naar Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic waar oa dit discussiepunt ook aangestipt wordt. Bovendien is het Amber topic ongeschikt voor een merkendiscussie.
Het is niet merk specifiek maar gerelateerd aan het gebruik van R290 en hoe merken er mee om gaan. Veel mij bekende merken voeren hetzelfde beleid.*knip* op de man. De gemiddelde volger hier heeft zich al lang goed ingelezen en is zijn commentaar volstrekt overbodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 09-09-2024 11:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:21
@SuperKris
Ja, het WP vermogen van de 95 is 6kW bij -7oC. Ja, sommige andere WP hebben meer vermogen onder het vriespunt.

Maar… zo vaak is het niet -7oC, en dan heeft de Amber een ingebouwd 3kW element, waar dit bij andere aanbieders later ingebouwd moet worden. Dus je hebt nog steeds 6+3=9kW.

Dus als 9kW genoeg is, dan is de Amber prima. De COP is dan bij dergelijke koude dagen wel iets minder.

Als je 50m2 vvw hebt op de begane grond, dan is het afgiftevermogen zo’n 5kW. Als de verdieping met 50m2 op volle kracht zou draaien (twijfelachtig) dan zou je daar nog 5kW in kwijt kunnen.

[ Voor 29% gewijzigd door tonwes99 op 09-09-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Ronald schreef op maandag 9 september 2024 @ 04:36:
[...]
De temperatuur-vermogen profielen van r290 warmtepompen verschillen onderling niet enorm…
Ik heb nog niet voldoende R290 pompen onderling vergeleken. Mede omdat de functionaliteit en vaak ook leveromvang van deze pompen vaak is gericht op SWW en dit ga ik niet gebruiken. Dan wil ik daar natuurlijk ook niet voor betalen. Qua prijs en de optie om geen SWW aan te sluiten, leek de Amber (95) nou juist wel een goede optie.

Een snelle vergelijking met bijvoorbeeld een LG R32 warmtepomp laat wel een wat positiever beeld zien bij lage temperaturen dan de Amber. De COP zal onder de 0 graden wel wat hoger liggen bij de Amber gok ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTGfux8deXYVarqcArhzcfzGK2E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i38dWwWFWrGx6EbMVVc3flMX.png?f=user_large

Even los van het benodigde vermogen ben ik dan ook zeer geïnteresseerd in de ervaringen van andere gebruikers die deze zonder SWW en met buffervat gebruiken in een vergelijkbare situatie. (zie ook mijn eerdere vragen)
ArnoudN schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:40:
[...]

Ik heb zelf een Amber 65 (het benodigde vermogen zou ongeveer 6 kW zijn). Ik gebruik hem zonder SWW en dat werkt prima. Op de hele koude dagen afgelopen winter kwam ik misschien ietsje tekort, maar dat lag ook aan het gebrek aan isolatie onder de vloer en in de gevel. Beide zijn nu opgelost en ik ga vol vertrouwen de winter tegemoet.

Ik zie dat je ook een pelletkachel hebt staan. Die zou je op de hele koude dagen altijd nog een beetje bij kunnen zetten als het nodig is.

Qua geluid is het echt een verademing. Bij mijn vorige woning stond een Panasonic, die maakte echt meer geluid terwijl die qua vermogen veel lager zat.
Ik weet dus te weinig over het daadwerkelijke vermogen wat ik nodig heb. Het is een beetje een gecalculeerde gok dat ergens tussen de 8 en 10 zal voldoen. De pellet kachel wil ik niet al te veel meenemen in het hele verhaal. Het is al een wat ouder beestje en qua belasting op het milieu en de buren voorzie ik wel dat deze op een gegeven moment weg gaat. Voor nu is het dan ook vooral belangrijk dat ik de vloerverwarming beneden kan blijven uitzetten terwijl deze boven wel blijft verwarmen.

Goed om te lezen van het lage geluidsniveau van de amber! Ik moet die overheids tool eens gaan gebruiken om te bepalen wat wel kan en wat niet, maar ik vind dat best ingewikkeld.
tonwes99 schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:27:
@SuperKris
Ja, het WP vermogen van de 95 is 6kW bij -7oC. Ja, sommige andere WP hebben meer vermogen onder het vriespunt.

Maar… zo vaak is het niet -7oC, en dan heeft de Amber een ingebouwd 3kW element, waar dit bij andere aanbieders later ingebouwd moet worden. Dus je hebt nog steeds 6+3=9kW.

Dus als 9kW genoeg is, dan is de Amber prima. De COP is dan bij dergelijke koude dagen wel iets minder.

Als je 50m2 vvw hebt op de begane grond, dan is het afgiftevermogen zo’n 5kW. Als de verdieping met 50m2 op volle kracht zou draaien (twijfelachtig) dan zou je daar nog 5kW in kwijt kunnen.
Daar heb je ook een prima argument, en misschien is non stop 6kw ook wel voldoende in mijn situatie, maar dat weet ik gewoon niet en daar zit dus een klein risico.

Eigenlijk zou ik de de COP danwel het beschikbare vermogen eens naast die van bijvoorbeeld de LG R32 moeten zetten, en op basis van de temperatuur statistieken bekijken welke het efficiëntste is.

Wel weer een geruststellende opmerking dat jjij ook wel denkt dat 9KW voldoende zou moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
SuperKris schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:29:
[...]

Ik heb nog niet voldoende R290 pompen onderling vergeleken. Mede omdat de functionaliteit en vaak ook leveromvang van deze pompen vaak is gericht op SWW en dit ga ik niet gebruiken. Dan wil ik daar natuurlijk ook niet voor betalen. Qua prijs en de optie om geen SWW aan te sluiten, leek de Amber (95) nou juist wel een goede optie.

Een snelle vergelijking met bijvoorbeeld een LG R32 warmtepomp laat wel een wat positiever beeld zien bij lage temperaturen dan de Amber. De COP zal onder de 0 graden wel wat hoger liggen bij de Amber gok ik.

[Afbeelding]

Even los van het benodigde vermogen ben ik dan ook zeer geïnteresseerd in de ervaringen van andere gebruikers die deze zonder SWW en met buffervat gebruiken in een vergelijkbare situatie. (zie ook mijn eerdere vragen)

[...]

Ik weet dus te weinig over het daadwerkelijke vermogen wat ik nodig heb. Het is een beetje een gecalculeerde gok dat ergens tussen de 8 en 10 zal voldoen. De pellet kachel wil ik niet al te veel meenemen in het hele verhaal. Het is al een wat ouder beestje en qua belasting op het milieu en de buren voorzie ik wel dat deze op een gegeven moment weg gaat. Voor nu is het dan ook vooral belangrijk dat ik de vloerverwarming beneden kan blijven uitzetten terwijl deze boven wel blijft verwarmen.

Goed om te lezen van het lage geluidsniveau van de amber! Ik moet die overheids tool eens gaan gebruiken om te bepalen wat wel kan en wat niet, maar ik vind dat best ingewikkeld.

[...]

Daar heb je ook een prima argument, en misschien is non stop 6kw ook wel voldoende in mijn situatie, maar dat weet ik gewoon niet en daar zit dus een klein risico.

Eigenlijk zou ik de de COP danwel het beschikbare vermogen eens naast die van bijvoorbeeld de LG R32 moeten zetten, en op basis van de temperatuur statistieken bekijken welke het efficiëntste is.

Wel weer een geruststellende opmerking dat jjij ook wel denkt dat 9KW voldoende zou moeten zijn.
Lees hierbij mijn ervaring tussen een Panasonic 9J R32 serie en de Amber 9.5 R290 onder vergelijkbare omstandigheden zonder sww. Het maakt overigens niet veel uit of je nu wel of niet een boiler aan sluit. Alleen bij strenge vorst kan je zonder boiler het volledige vermogen aan de CV installatie toebedelen. Overigens een piek in de nacht van -7 is iets anders dan een daggemiddelde van -7 zeker met vvw.
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@SuperKris Omdat je blijkbaar nog weinig idee hebt van wat je wilt en precies nodig hebt: Maak even een eigen topic aan volgens de instructies in de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-06 10:28

Jan2023

KISS

[...]

[Afbeelding]

[...]

[...]

Wat is de reden dat je de vvw beneden wil uitzetten en boven door stoken ?
Vvw laat je bij voorkeur 24 / 7 door gaan en zeker als je geen warmte opslag hebt in de vorm van een dikke laag beton.

Vrees dat je anders flinke temperatuur schommelingen krijgt in je woonkamer bij een niet optimaal geisoleerd huis.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Laatst online: 20:18
[...]

[Afbeelding]

[...]

[...]

@mischa402 heeft al eens een vergelijking met meerder machines gemaakt:
mischa402 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

En het originele bericht waarin de machines benoemd worden :)
mischa402 in "Itho Daalderop Amber"

[ Voor 2% gewijzigd door Casper de Boer op 09-09-2024 15:41 . Reden: Toevoegen link ]

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Andrehj schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:52:
@SuperKris Omdat je blijkbaar nog weinig idee hebt van wat je wilt en precies nodig hebt: Maak even een eigen topic aan volgens de instructies in de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Ga ik zeker een keertje doen maar liever als ik het in de hoofdlijnen hebt uitgewerkt en niet alles meer een vraag is. Ik heb liever een review van mijn plan en dan mogelijke verbeterpunten, dan hoe ik iets in algemeenheden kan aanpakken.
Jan2023 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:36:
[...]
Wat is de reden dat je de vvw beneden wil uitzetten en boven door stoken ?
Vvw laat je bij voorkeur 24 / 7 door gaan en zeker als je geen warmte opslag hebt in de vorm van een dikke laag beton.

Vrees dat je anders flinke temperatuur schommelingen krijgt in je woonkamer bij een niet optimaal geisoleerd huis.
Mede vanwege de pelletkachel. Die maakt het beneden flink warm op minimaal vermogen, terwijl het boven koud kan zijn.

Ook heb ik op verschillende momenten dan de dag een andere warmtevraag. Op een doordeweekse dag bijvoorbeeld beneden van 18:00 tot 0:00, en boven van 23:00 tot 8:00. Het is mijn aanname dat het niet zo handig is om de temperatuur helemaal naar beneden te laten zakken, maar beneden altijd alles op 21 graden houden is misschien ook niet altijd het meest efficiente. Hier zijn natuurlijk veel onderzoeken over maar ook nog meer meningen. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, Als ik een een perfect geïsoleerd betonblok woonde was dat antwoord misschien makkelijker geweest. Als de regeling er in zit kan ik deze nog altijd uitzetten :)
Casper de Boer schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:37:
[...]

Thanks, dat is idd mooie data!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ik stook nog niet
😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
SuperKris schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:47:
Hoi allen,

Ik wil in de komende 1-2 maanden een warmtepomp gaan installeren. Het betreft een 100 jaar oud vrijstaand huis met dak en vloer isolatie, maar nog niet in de muren. Het te verwarmen oppervlak is ca. 120m2. Er is alleen vloerverwarming aanwezig. Beneden via ingefreed Fermacell, en boven via EPS platen. Beide systemen zijn dus erg snel en hebben weinig thermische massa. Ook heb ik zone naregeling. Beneden is 1 zone, boven heb ik er 4. De mengverdelers staan momenteel op 35 graden waar het huis prima mee warm wordt.

Ik heb inmiddels een redelijk idee van hoe ik alles hydraulisch en elektrisch wil gaan aansluiten. Voor het SWW heb ik al een WP boiler, dus de nieuwe warmtepomp hoeft alleen maar 35 graden warm water te maken. Omdat het systeem zo snel heeft en een beperkte inhoud heeft, ga ik er van uit dat ik een buffervat van ca. 100 tot 200l wil installeren afhankelijk van de specs van de warmtepomp.

Het viel mij op dat de meeste R290 warmtepompen allemaal erg zijn afgestemd om ook SWW te leveren, en dat ze misschien mede daarom soms best prijzig zijn. Het kan dus zijn dat ik uiteindelijk bij een R32 warmtepomp uit kom, maar als ik naar geschikte en betaalbare R290 warmtepompen zoek, lijkt de Amber een goede optie te zijn. Ik heb mij wel redelijk geprobeerd in te lezen, maar rondom een aantal onderwerpen is het voor mij wat onduidelijk. Wellicht kunnen jullie helpen/

1) Wie van jullie gebruikt de Amber zonder SWW en waar welke bevindingen daarover kan je met mij delen?

2) Wat zijn de ervaringen met buffervaten, en hoe kan de amber hier correct op worden aangesloten? Gaat er dan bijvoorbeeld een externe sensor in het vat of de leiding?

3) Wat is jullie praktijk ervaring met het geluidsniveau? Ik wil hem op een "schuurdak" naast een slaapkamer zetten.

En even los van de Amber; Zijn er warmtepompen die jullie hebben bekeken die misschien beter bij mijn situatie passen?

Alvast bedankt!
Supermooie tekst Kris,

Je zegt dat je tussen de 8 en 10kW nodig hebt, maar als ik dat lees, dan is dat meer een inschatting dan ergens op gebaseerd, toch?

Hoeveel kg pallets ram je er doorheen per winter? Misschien kunnen we adv die gegevens al iets meer zeggen.

Daarnaast ben ik benieuwd welke diameter leiding er in de vloer ligt, is dat bv 16mm? (dus binnenmaats 12?? Dan kunnen we de hoeveelheid water uitrekenen, dan heb je een goed beeld of je überhaupt een geïsoleerde radiator nodig hebt.

Verder kennen wij allemaal het standpunt van @Andrehj , dat is prima en wat hij dat klopt,(dat zegt hij namelijk veel vaker..). ieder merk zn ding of label.

Dus checklist:
- diameter vvw-slangen?
- hoeveel kg pallets?
De hoeveelheid energie in 1 m3 gas zit in 1,7 kilo pellets 2. Een kilo pellets bevat daarom 9,8 / 1,7 = 5,8 kWh. Om de benodigde hoeveelheid pellets te berekenen voor 2022 kWh aan energie, heb je 2022 / 5,8 = 350 kilo pellets nodig.
- hoeveel m3 gas?
- is dat in of ex. tapwater?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Casper de Boer schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:37:
[...]

Fijn zulke tweakers en tevreden gebruikers van de Amber die met echte data komen. Hier hebben potentiële warmtepomp gebruikers wel wat aan! TOP

[ Voor 22% gewijzigd door Carboy54 op 10-09-2024 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 11:10
Klopt het dat M3.02 een maximale instelling kent van 15 graden?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:13
@Plexxodus Ja. Ik kom ook niet verder dan 15 graden. Zou overigens niet weten waarom je daar voorbij wil gaan.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 11:10
Impossibl3 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:07:
@Plexxodus Ja. Ik kom ook niet verder dan 15 graden. Zou overigens niet weten waarom je daar voorbij wil gaan.
Ik gebruik niet het Itho vat, maar een Tesy zonder pomp. De Tw sensor zit vrij ver onderin wat fijn is omdat bij opwarming het hele vat goed opgewarmd wordt. Maar bij warm water gebruik mengt er dus ook snel koud water onderin waardoor de delta snel wordt gehaald.
Ik ben nu op zoek naar de beste instelling tussen niet te snel opnieuw starten met opwarmen en het comfort van altijd warm water.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-06 14:03

Bij mij is het ook een gecalculeerd vermogen, omdat wij bij aanschaf de volledige woning nog moesten verbouwen. Wellicht kun je dan ook beter een vermogensberekening laten maken op de situatie nu of na een eventuele verbouwing. Dat is nu even een uitgave, maar dan weet je wel beter hoe het uitkomt.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Stoker schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:19:
[...]

Supermooie tekst Kris,

Je zegt dat je tussen de 8 en 10kW nodig hebt, maar als ik dat lees, dan is dat meer een inschatting dan ergens op gebaseerd, toch?

Hoeveel kg pallets ram je er doorheen per winter? Misschien kunnen we adv die gegevens al iets meer zeggen.

Daarnaast ben ik benieuwd welke diameter leiding er in de vloer ligt, is dat bv 16mm? (dus binnenmaats 12?? Dan kunnen we de hoeveelheid water uitrekenen, dan heb je een goed beeld of je überhaupt een geïsoleerde radiator nodig hebt.

Verder kennen wij allemaal het standpunt van @Andrehj , dat is prima en wat hij dat klopt,(dat zegt hij namelijk veel vaker..). ieder merk zn ding of label.

Dus checklist:
- diameter vvw-slangen?
- hoeveel kg pallets?
De hoeveelheid energie in 1 m3 gas zit in 1,7 kilo pellets 2. Een kilo pellets bevat daarom 9,8 / 1,7 = 5,8 kWh. Om de benodigde hoeveelheid pellets te berekenen voor 2022 kWh aan energie, heb je 2022 / 5,8 = 350 kilo pellets nodig.
- hoeveel m3 gas?
- is dat in of ex. tapwater?
Die 8 tot 10KW is idd een vage aanname:
- Als het 50w per m2 is (Erg goed geistoeerd zou ik van 110m2 uitgaande op 5,5 KW komen.
- Als het 100w per m2 is (Erg slecht geisoleerd) zou ik op 11kW komen
- Het huis is uit 1924, vrijstaand, en deels geisoleerd. Wel volledig lage temp vloerverwarming.
- Laat ik aan de bovenkant van die energiebehoegde liggen kom ik op 8 tot 10kw
- Grote kans dat ik het grootste deel van het jaar wel met minder af kan.
- Ik hoef geen SWW te maken, dat doet mijn WP boiler al.

De oefening met de pellets is wel leuk om te doen, maar wel lastig. Ik haal meestal gewoon bij de bouwmarkt een zak of 12, en die vul ik tijdig weer aan. Als ik naar het aantal pintransactie kijk denk ik dat dit ca. 6 keer gedaan is, dus ca. 1000kg. Ik heb dat samen met het gasverbruik eens in een tabelletje gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64USjgXSsULWwKsgmpKzWJlgdZA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q9h2wfbBoEmhwL5c0l4GgEZR.png?f=user_large

Dit is allemaal bij benadering natuurlijk. Verschillende vuistregeltjes vertellen mij dan dat ik rond de 7kw moet zitten, maar ik weet niet of ik er dan ook van uit mag gaan dat het systeem op hele koude dagen ook voldoende energie kan leveren.

Ik gebruik 14x2mm slangen. Beneden 400m. Boven vergelijkbaar denk ik. Dat is goed voor totaal 60 liter inhoud. Verdeler + andere slangen nog eens 10-20L? Ergens rond de 70-80L in mijn systeem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
ArnoudN schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:35:
[...]

Bij mij is het ook een gecalculeerd vermogen, omdat wij bij aanschaf de volledige woning nog moesten verbouwen. Wellicht kun je dan ook beter een vermogensberekening laten maken op de situatie nu of na een eventuele verbouwing. Dat is nu even een uitgave, maar dan weet je wel beter hoe het uitkomt.
Als ik er onzeker over ben is dat natuurlijk altijd een optie. Het lijkt mij echter geen exacte wetenschap dit. Mijn beredenering is dat een 4, 5 of 6kw warmtepomp vermoedelijk te zwak zal zijn. Zeker op koude dagen met dus veel warme verlies. 12kw+ pompen zijn denk ik altijd wel voor grotere huizen dan de mijne. Met die beredenering en wat er op de markt verkrijgbaar is, kom je dus al snel op 8, 9 of 10kw uit. Mijn gevoel zegt dat ik dan iets tekort kan komen, of iets te veel zou kunnen hebben, maar niet veel en dat ik dan al snel in een situatie zit waar ik comfortabel kan leven, en de warmtepomp niet te veel moet pendelen ofzo.

• tonwes99
SuperKris schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:21:
[...]
Als ik er onzeker over ben is dat natuurlijk altijd een optie. Het lijkt mij echter geen exacte wetenschap dit. Mijn beredenering is dat een 4, 5 of 6kw warmtepomp vermoedelijk te zwak zal zijn. Zeker op koude dagen met dus veel warme verlies. 12kw+ pompen zijn denk ik altijd wel voor grotere huizen dan de mijne. Met die beredenering en wat er op de markt verkrijgbaar is, kom je dus al snel op 8, 9 of 10kw uit. Mijn gevoel zegt dat ik dan iets tekort kan komen, of iets te veel zou kunnen hebben, maar niet veel en dat ik dan al snel in een situatie zit waar ik comfortabel kan leven, en de warmtepomp niet te veel moet pendelen ofzo.
Ik denk dat je niet meer kwijt kan in de vloer op de begane grond dan 100W/m2, dus 5kW totaal, met temperaturen van 40oC in en 35oC uit. Op de verdieping zul je niet alle ruimten op 20oC willen hebben, dus 6-9kW is het maximum wat je kwijt kan aan vermogen. Grotere WP heeft geen zin tenzij je radiatoren moet/wilt bijplaatsen. Dan wordt het hydraulisch plaatje wel complexer (twee zones, en het hele circuit moet op hogere temperaturen draaien, alleen om warmer water in die paar radiatoren mogelijk te maken).

https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

• Super Sjefke
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:52
Beste Tweakers,

Ik volg met veel interesse dit forum en ben zeer geïnteresseerd in een Amber 95. Ik heb een twee-onder-een-kapper uit 1985 die we steeds beter aan het isoleren zijn. De afgelopen 2 jaar gebruiken we 1100m3 gas waarvan er 200m3 voor SWW is. We stoken nu met radiatoren beneden en weet dat dit prima mogelijk is.

Nu gaan we de komende winter de keuken verbouwen en daar vloerverwarming leggen (10m2). In de rest van het huis ligt een prachtige houten vloer die we graag willen behouden en dachten aan wand- of plafondverwarming. Warp Systems is een van de enige systemen die plafondverwarming heeft. Heeft iemand ervaring met een Amber en Warp Systems? Zeker gezien de dunne buisjes van hun SpeeTile systeem. Het plafondverwarming deel zal zo'n 62m2 worden.

• tonwes99
Super Sjefke schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:11:
Beste Tweakers,

Ik volg met veel interesse dit forum en ben zeer geïnteresseerd in een Amber 95. Ik heb een twee-onder-een-kapper uit 1985 die we steeds beter aan het isoleren zijn. De afgelopen 2 jaar gebruiken we 1100m3 gas waarvan er 200m3 voor SWW is. We stoken nu met radiatoren beneden en weet dat dit prima mogelijk is.

Nu gaan we de komende winter de keuken verbouwen en daar vloerverwarming leggen (10m2). In de rest van het huis ligt een prachtige houten vloer die we graag willen behouden en dachten aan wand- of plafondverwarming. Warp Systems is een van de enige systemen die plafondverwarming heeft. Heeft iemand ervaring met een Amber en Warp Systems? Zeker gezien de dunne buisjes van hun SpeeTile systeem. Het plafondverwarming deel zal zo'n 62m2 worden.
Een WP vraagt veel flow. Veel zal afhangen van het aantal lussen dat je kunt maken. Twee dunne buizen parallel hebben een kwart van de weerstand van een lange (immers, half zo lang en twee keer zoveel doorstroom). Als je genoeg dunne buizen parallel hebt, lukt de flow. Je kunt hieraan rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@tonwes99 @Super Sjefke mijn alarmbel is verwarming via plafond… hoe gaat dat werken? Die warmte gaat niet zomaar naar beneden vallen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• bommer
Ronald schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:09:
@tonwes99 @Super Sjefke mijn alarmbel is verwarming via plafond… hoe gaat dat werken? Die warmte gaat niet zomaar naar beneden vallen…
How dat precies werkt weet ik niet, maar zijn heel wat panden met klimaat plafonds.

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-06 10:46
Beste Tweakers,

Hoe effectief is plafond verwarming, aangezien warmte opstijgt?

En je zult ook een hogere temperatuur moeten stoken neem ik aan wat je hebt eigenlijk stralingswarmte nodig ipv de luchtverwarming toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Impossibl3
Ronald schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:09:
Ik was ook sceptisch daar over maar een collega heeft wand en plafond verwarming via Warpsystems en het voelt echt warm aan. Ze heeft haar muren wel met leem bedekt wat een groot afstralend blok wordt een hele behagelijke warmte. Uiteraard behoud je wel de koude voeten want de vloer blijft koud. Dat is het zelfde als met radiatoren.

Ik heb zelf een Warpsystems in de vloer liggen op de 2de verdieping. De maximale flow door de leidingen is 2,5L/min (hier staat die op 1,5L/min) volgens de verdeler die Warpsystems levert. De flow is daarom wel significant lager dan een reguliere vloerverwarmingsverdeler met grotere leidingen. Je moet bij Warpsystems dan ook goed kijken naar het maximaal af te geven vermogen per m2.

Warpsystems in het plafond is wel echt ideaal voor de koeling. Daar is vloerverwarming in het algemeen weer wat onhandiger in.

Edit:

Warpsystems zegt zelf het volgende:
De verwarmingssystemen van WARP Systems zijn watergedragen en werken met stralingswarmte. De warmte hiervan straalt tot 5 meter ver en is overal voelbaar. Het maakt dus niet uit of deze vanaf de vloer naar het plafond straalt of vanaf het plafond naar de vloer. Je kunt deze warmte vergelijken met de straling en de warmte van de zon.

[ Voor 18% gewijzigd door Impossibl3 op 11-09-2024 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super Sjefke
Volgens mij is het wat off-topic, maar klimaatplafonds/plafondverwarming worden al jaren gebruikt in kantoorpanden. Je zal 1-2 graden hoger moeten stoken voor hetzelfde warmteeffect in de kamer t.o.v. wand of vloerverwarming, maar nog steeds veel zuiniger dan radiatoren.

Voor koelen in de zomer werkt een klimaatplafond wel beter dan vloerverwarming (al blijft het niet héél veel vergeleken met airco's).

• Ronald
Welke water temperatuur verwacht het systeem? Straling neemt ook heerlijk af met de absolute temperatuur.

Met 1.5l/m heb je richting 14 groepen nodig om de amber blij te houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:10
De klimaat plafonds in kantoren zijn meestal stalen plafonds met daarboven op kopere leidingen welke weer verbonden zijn aan het stalen plafondplaat, dit om de warmte zo snel mogelijk over te dragen. (soort van radiator krijg je dan). Deze plafonds worden vaak ook alleen gebruikt om te koelen.

Bij het Warp Systems komt er nog stucwerk overheen, stucwerk isoleert en geleid slecht dus het systeem wordt er trager van.

Ik ben bang dat het voor een zo goed mogelijke geïsoleerde woning uit 1985 wel eens te traag kan zijn.
Hierdoor krijg je bij temperatuur verschillen in voor/ najaar het misschien niet snel genoeg warm.

Als ik jou was zou ik een warmteverlies berekening (laten) maken, het wattage per m² van het Warp systeem op vragen. Dan kun je berekenen of je er mee uit komt. Maar dit beantwoord niet de vraag of het systeem snel genoeg is.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjembecks op 11-09-2024 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 13:47
Beste Tweakers,

Wat voor radiatoren heb je nu in de woonkamer? Is het een optie om die te handhaven, vervangen of aan te passen (boosten)?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Super Sjefke
hansvk schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:46:
[...]

Wat voor radiatoren heb je nu in de woonkamer? Is het een optie om die te handhaven, vervangen of aan te passen (boosten)?
Dat is zeker een van de opties. Ik heb nu 2x type 21 radiatoren aan de voorzijde van het huis en 2x verticale lamellen radiators aan de achterzijde. Daarmee houdt ik het in de winter prima 20gr C met 50gr CV water. Echter lager is beter voor de portemonnee (uiteindelijk). En ik denk dat wand- of plafondverwarming mooier uitziet, echter wil ik wel graag weten of mijn idee mogelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bommer
Het is heel interessante materie, maar wel een beetje heel offtopic.
Is er niet een topic specifiek over afgifte systemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-06 17:01
Ik ben inmiddels in het bezit van een Amber 120, die kundig geinstalleerd is samen met Stoker en volledige (ingefreesde) vloerverwarming (zonder pomp/buffer)

Het werd gisteren rond de 8 graden ik dacht ik ga naar de stooklijn kijken. Nu nog default en nu alleen puur op buitentemperatuur draaien. Ik merk dat de woonkamer rond de 21 graden bleef maar boven significant warmer dus dat ga ik proberen te balanceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jNULgP4b6OxqBoqvSZ0cv8HNfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VPkoZofYvie2KXNgv51hUKwr.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag gaat over de pompsnelheid. Ik zie dat ik alleen in 36hz raak als ik de pomp snelheid verlaag (zie foto). Als ik de pomp hoog heb staan dan gaat mijn DT welliswaar naar beneden maar het draait dan wel op hogere compressorsnelheid. Paarse lijn is mijn woonkamer temperatuur (die ook bij verre het grootse oppervlak heeft).

Ik zie met "Low" dat ik nog prima per group tussen de 1.5l/2l doorkrijg en het wordt nog steeds/blijft warm. Zoals je kan zien is het verschil in compressorsnelheid wel hoog als ik draai met "High"

Is het een goed idee om dit zo te laten? De handleiding heeft het over slechte efficientie als ik de pompsnelheid verlaag.

Ik heb de instelling "moduleren" delta op "2" staan.

Vandaag even de thermostaat weer aan zetten, ik ga op de thermostaat een hysteresis van 0.5 zetten en een minimale draaitijd van 20min per uur. De M1.01 setting lijkt ook een overshoot te configureren tussen setpoint en TC. Ik heb alleen puur vloerverwarming en goede afgifte, is het aan te raden deze van 3 nog verder te verlagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Super Sjefke schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:00:
[...]

Dat is zeker een van de opties. Ik heb nu 2x type 21 radiatoren aan de voorzijde van het huis en 2x verticale lamellen radiators aan de achterzijde. Daarmee houdt ik het in de winter prima 20gr C met 50gr CV water. Echter lager is beter voor de portemonnee (uiteindelijk). En ik denk dat wand- of plafondverwarming mooier uitziet, echter wil ik wel graag weten of mijn idee mogelijk is.
Gewoon op MP T33 scoren. Ik houd met 3 T33 60m2 met gemak met max 40 graden (bij vorst) warm. Sentimo covers https://www.sentimo.com/n...iatorombouw/the-original/ erover heen om het strak te maken en je stookt voor een prikkie met zo'n beetje het hele jaar met 20 tot 35 graden.

NB: 10m2 VV gaat niet veel doen voor je afgifte. Ik heb hetzelfde probleem met verbouwing keuken en er komt dan gewoon een dikke T33 bij.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 12-09-2024 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
shadylog schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:52:
Ik ben inmiddels in het bezit van een Amber 120, die kundig geinstalleerd is samen met Stoker en volledige (ingefreesde) vloerverwarming (zonder pomp/buffer)

Het werd gisteren rond de 8 graden ik dacht ik ga naar de stooklijn kijken. Nu nog default en nu alleen puur op buitentemperatuur draaien. Ik merk dat de woonkamer rond de 21 graden bleef maar boven significant warmer dus dat ga ik proberen te balanceren.

[Afbeelding]

Mijn vraag gaat over de pompsnelheid. Ik zie dat ik alleen in 36hz raak als ik de pomp snelheid verlaag (zie foto). Als ik de pomp hoog heb staan dan gaat mijn DT welliswaar naar beneden maar het draait dan wel op hogere compressorsnelheid. Paarse lijn is mijn woonkamer temperatuur (die ook bij verre het grootse oppervlak heeft).

Ik zie met "Low" dat ik nog prima per group tussen de 1.5l/2l doorkrijg en het wordt nog steeds/blijft warm. Zoals je kan zien is het verschil in compressorsnelheid wel hoog als ik draai met "High"

Is het een goed idee om dit zo te laten? De handleiding heeft het over slechte efficientie als ik de pompsnelheid verlaag.

Vandaag even de thermostaat weer aan zetten, ik ga op de thermostaat een hysteresis van 0.5 zetten en een minimale draaitijd van 20min per uur. De M1.01 setting lijkt ook een overshoot te configureren tussen setpoint en TC. Ik heb alleen puur vloerverwarming en goede afgifte, is het aan te raden deze van 3 nog verder te verlagen?
Je kan proberen je delta op 1 te zetten. Dan modelleert die sneller terug. Voor verwarmen heb ik hem (nog) op 2 staan maar tijdens het koelen merkte ik dat de delta van 1 nodig is om lange runs te krijgen. Zelf draai ik op "high".

De overige waardes heb ik staan als in de topic start staan. Dat bleek na wat weken gepiel toch de beste instelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
Vandaag is bij mij de warmtepomp weer voor het eerst aangeslagen. Door alle regen van afgelopen dagen is het huis weer onder de 21 graden gekomen. Vorige week stond de Amber nog vol op te koelen met die hitte. Het weer kan toch snel omslaan. De Amber staat nog wel op een delta van 1. Denk dat ik hem maar zo laat staan.

De nachtverlaging (afhankelijk van de 24h gemiddelde buiten temperatuur) die ik geprogrammeerd heb werkt ook goed. Nu draaide die vol op de zonnepanelen met een COP van 7 voor 1,5 uur ipv rond een uur of 3-4 in de nacht.

[ Voor 7% gewijzigd door Impossibl3 op 12-09-2024 14:49 ]

• Carboy54
shadylog schreef op donderdag 12 september 2024 @ 11:52:

[Afbeelding]

Gouden regel is de warmtepomp eerst enkele dagen zijn ding te laten doen en pas daarna te gaan fijn tunen. Voor de 12 zet je de pomp bij ruime flow op minimaal medium en maak na enkele koude dagen pas een analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikb
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 31-03 09:47
Ik heb de amber 65 ontvangen. Er zit een terugslagklep los bijgeleverd
Deze heeft een doorlaat van slechts 16 mm terwijl ze elke keer vertellen dat de minimale doorlaat 25.6 moet zijn ivm de flow. Vreemd hoor. Zal ik een andere plaatsen? Welke?
Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
hendrikb schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:53:
Ik heb de amber 65 ontvangen. Er zit een terugslagklep los bijgeleverd
Deze heeft een doorlaat van slechts 16 mm terwijl ze elke keer vertellen dat de minimale doorlaat 25.6 moet zijn ivm de flow. Vreemd hoor. Zal ik een andere plaatsen? Welke?
Gr
Wij plaatsen altijd een 1 1/4 met RVS Flex 1 1/4 slang bij de nieuwste uitleveringen van de Amber zit een gewijzigd exemplaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qyYO-QJiT2PrAYYPfPEC_v9nIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rk4nluLINiKakcmjDwszYLr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Carboy54 op 13-09-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikb
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 31-03 09:47
Maar dat is toch wel heel raar ..,. Gaatje van 16mm
Dan heeft ie echt geen flow meer.
Terwijl ze dit er wel bijleveren en vetgedrukt vermelden dat deze geplaatst moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 13:47
hendrikb schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:49:
Terwijl ze dit er wel bijleveren en vetgedrukt vermelden dat deze geplaatst moet worden
Een zo'n vernauwing is niet zo erg. Anders hadden we hier wel de nodige problemen met de flow gezien.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:14
Ik heb ook de Amber 65, de pomp heeft behoorlijk wat kracht en flow problemen zijn m.i. wat overdreven op dit topic. Ik heb zelf een heel deel 20mm meerlagen buis dus 16mm binnendiameter (stijgleiding van 6 meter), daar krijgt de pomp het zelfs doorheen. Is voor mij niet de standaard situatie, maar heb het getest voor als alle groepen dicht zouden lopen op het andere deel. ;)

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
Stond op onze verbeter punten lijst net als de steunen en verlenging sensor temperatuur kabeltje en inmiddels doorgevoerd. Maandag zitten wij in Tiel om de verdere updates en toekomst te bespreken.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 13-09-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Subsidies 2025 worden aangepast:

https://www.isde.nl/isde-...assing-isde-subsidie-2025

[ Voor 24% gewijzigd door Carboy54 op 13-09-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
Is het eigenlijk bekend op welke compressor frequentie de Amber het meest efficient is? En zou het niet interessant zijn om hem geforceerd op dit toerental te kunnen laten draaien (via SGR contact of eco modus o.i.d.). Op die manier zou je bij beperkte zonnestroom de Amber een beetje met de rem erop kunnen laten lopen in het meest efficiente werkgebied, soort eco-stand zeg maar. Mogelijk krijg je dan niet de warmte die je nodig hebt, maar dat is dan een bewuste keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Ik heb nog de standaard bij geleverde klep van september 2023.
Ik meet en flow op stand mid van 1600 l/uur
En met SWW 1200l/uur

Ik maak mij niet zodruk om een enkele koppeling met een kleinere doorlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Woutertt schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:39:
Is het eigenlijk bekend op welke compressor frequentie de Amber het meest efficient is? En zou het niet interessant zijn om hem geforceerd op dit toerental te kunnen laten draaien (via SGR contact of eco modus o.i.d.). Op die manier zou je bij beperkte zonnestroom de Amber een beetje met de rem erop kunnen laten lopen in het meest efficiente werkgebied, soort eco-stand zeg maar. Mogelijk krijg je dan niet de warmte die je nodig hebt, maar dat is dan een bewuste keuze.
Als het niet de gewenste warmte geeft, heeft het ook geen zin de warmtepomp te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWPrutser
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-06 20:58
Deze week is er bij mij een Amber 95 geïnstalleerd. De monteur is vandaag vertrokken met de mededeling dat alles klaar is. Ik kom er echter net achter dat het warm water wel werkt maar de verwarming niet.

Als ik op de display kijk dan staan er 2 streepjes, waar volgens mij de kamer temperatuur zou moeten staan.
Ik heb het idee dat hij dus geen goede verbinding heeft met de thermostaat.
Heb mn tado nog even vervangen voor mn ouderwetse Honeywell om zeker te zijn dat het niet door OpenTherm instellingen komt, maar dat maakt helaas ook geen verschil.
Iemand enig idee of ik in de vierde richting zit? Uiteraard ga ik ze morgen weer bellen maar zou toch fijn zijn als ik dit zelf al op kan lossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JM4iPu_Xy-jwYzu9ZbQORkk3xrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KplSzuoK7sb0pOGfxxSMvIW4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
Maandag zitten wij bij Itho voor een diepgaande Amber training speciaal voor ons georganiseerd. Samen met Jan vd Berg en de productmanager bespreken wij alle ins en outs, trouble shooting en de voorkomende afwijkingen en oplossingen. Indien er nog openstaande ideeën en problemen zijn graag een DM. Wij proberen deze zoveel mogelijk mee te nemen in deze hopelijk leerzame bijeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
JWPrutser schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:59:
Deze week is er bij mij een Amber 95 geïnstalleerd. De monteur is vandaag vertrokken met de mededeling dat alles klaar is. Ik kom er echter net achter dat het warm water wel werkt maar de verwarming niet.

Als ik op de display kijk dan staan er 2 afgerond l streepjes, waar volgens mij de kamer temperatuur zou moeten staan.
Heb mn tado nog even vervangen voor mn ouderwetse Honeywell om zeker te zijn dat het niet door OpenTherm instellingen komt, maar dat maakt helaas ook geen verschil.
Iemand enig idee of ik in de vierde richting zit? Uiteraard ga ik ze morgen weer bellen maar zou toch fijn zijn als ik dit zelf al op kan lossen.

[Afbeelding]
Je hebt geen lekkere verbinding met je ruimte sensor (Tr). Als je die niet hebt doet die het ook maar dan corrigeert die niet voor de binnentemperatuur door bijvoorbeeld zon inval. De thermostaat schakeld alleen het aan/uit contact en geeft niet de ruimte temperatuur door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@Carboy54 de instelling van de legionellarun die naar dinsdag/donderdag gaat bij een modbus aanpassing op de Amber 😬.

Het is al een bekende maar toch belangrijk (voor mij dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:04
Carboy54 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:03:
Maandag zitten wij bij Itho voor een diepgaande Amber training speciaal voor ons georganiseerd. Samen met Jan vd Berg en de productmanager bespreken wij alle ins en outs, trouble shooting en de voorkomende afwijkingen en oplossingen. Indien er nog openstaande ideeën en problemen zijn graag een DM. Wij proberen deze zoveel mogelijk mee te nemen in deze hopelijk leerzame bijeenkomst.
Een kleiner model boilervat 80-100 ltr voor 2 personen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutertt
bommer schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:55:
[...]

Als het niet de gewenste warmte geeft, heeft het ook geen zin de warmtepomp te laten draaien.
Er zijn genoeg apparaten met een eco-stand toch? Vaak lever je dan in op performance.

Vind het geen gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Als ik op de display kijk dan staan er 2 streepjes, waar volgens mij de kamer temperatuur zou moeten staan.

[Afbeelding]
Opentherm is niet van toepassing bij de Amber
Het is aan of uit.
En ik zie toch verschillende temperaturen staan op de binnenunit
Bij de verwarming iets van 30 graden , dus je amber is wel aan het werk geweest met verwarmen

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bavo4
  • Laatst online: 17-05 10:23
Voor de geïnteresseerden een simpele zeer betaalbare thermostaat voor koelen en verwarmen uit China.

Vorige week aangesloten op mijn 65 en werkt tot nu toe goed voor zowel koelen als verwarmen.

0,5 graad nauwkeurig en aantal schakelmomenten per uur is in te stellen.

https://a.aliexpress.com/_EJnPJ25

Helaas geen klokprogramma, maar is mijn inziens ook niet noodzakelijk.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter

[Afbeelding]
Ga eerst terug naar de basis, waardes kloppen niet. Je gevraagde tapwater temperatuur is veel lager dan de actuele.

Dus als je een Tr hebt aangesloten (waarschijnlijk niet, want anders zou er een temperatuur staan op de plaats waar die twee streepjes staan), zet de settings uit en haal m los. Daarna ook je tapwater softwarematig uitschakelen. Werkt de thermostaat dan wél?

[ Voor 5% gewijzigd door Stoker op 14-09-2024 00:30 ]

• Carboy54
Bavo4 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 00:06:
Voor de geïnteresseerden een simpele zeer betaalbare thermostaat voor koelen en verwarmen uit China.

Vorige week aangesloten op mijn 65 en werkt tot nu toe goed voor zowel koelen als verwarmen.

0,5 graad nauwkeurig en aantal schakelmomenten per uur is in te stellen.

https://a.aliexpress.com/_EJnPJ25

Helaas geen klokprogramma, maar is mijn inziens ook niet noodzakelijk.
Wat is de hysterese van deze thermostaat. De meeste bij Ali hebben een hysterese van 1 en zijn dan ongeschikt voor een warmtepomp. Minimale eis is een instelbare hysterese van 0.2-0.4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWPrutser
Stoker schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 00:25:
[...]

Ga eerst terug naar de basis, waardes kloppen niet. Je gevraagde tapwater temperatuur is veel lager dan de actuele.

Dus als je een Tr hebt aangesloten (waarschijnlijk niet, want anders zou er een temperatuur staan op de plaats waar die twee streepjes staan), zet de settings uit en haal m los. Daarna ook je tapwater softwarematig uitschakelen. Werkt de thermostaat dan wél?
Dank voor de tips. Ik vrees toch dat ik hier zelf niet helemaal uit ga komen. Maar goed, daarom had ik ook een bedrijf ingehuurd om het allemaal netjes aan te sluiten en in te stellen.
Ik begrijp dat de finetuning met stooklijnen e.d. eventueel later pas komt. Maar het lijkt er nu op dat de basis aansluiting niet eens in orde is en ze niks getest hebben voordat ze zijn vertrokken.
Hopelijk kunnen ze het snel alsnog oplossen maar vooralsnog is de service toch wel teleurstellend.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Heeft de installateur geen document doorlopen met je? Daarin wordt ook gevraagd om de sensorwaardes te controleren, werking van de backup te testen. Etc etc

• JWPrutser
Stoker schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:09:
Heeft de installateur geen document doorlopen met je? Daarin wordt ook gevraagd om de sensorwaardes te controleren, werking van de backup te testen. Etc etc
Nee helaas niet. Ik had er natuurlijk wel om moeten vragen. Ga wel even kijken of ze vandaag bereikbaar zijn.

• Bavo4
  • Laatst online: 17-05 10:23
Carboy54 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 00:31:
[...]

Wat is de hysterese van deze thermostaat. De meeste bij Ali hebben een hysterese van 1 en zijn dan ongeschikt voor een warmtepomp. Minimale eis is een instelbare hysterese van 0.2-0.4.
De Hysterese van deze thermostaat is inderdaad 1gr.

Kan je me uitleggen waarom dit ongeschikt is ?

De Amber maakt met een hysterie van 1 wel lekker lange runs.

Bij een hysterese van 0,2 zou ik verwachten dat je teveel schakelmomenten krijgt.
En de Amber al uitschakelt als er iemand bij wijze van spreken richting de thermostaat ademt.

Dit is dan weer op te vangen door de maximaal aantal schakelingen per uur te begrenzen op de Amber of de thermostaat wat deze lage hysterese weer teniet doet.

• Carboy54
Bavo4 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:30:
[...]

De Hysterese van deze thermostaat is inderdaad 1gr.

Kan je me uitleggen waarom dit ongeschikt is ?

De Amber maakt met een hysterie van 1 wel lekker lange runs.

Bij een hysterese van 0,2 zou ik verwachten dat je teveel schakelmomenten krijgt.
En de Amber al uitschakelt als er iemand bij wijze van spreken richting de thermostaat ademt.

Dit is dan weer op te vangen door de maximaal aantal schakelingen per uur te begrenzen op de Amber of de thermostaat wat deze lage hysterese weer teniet doet.
Dat betekent bij voorbeeld uit bij 21 graden en weer aan bij 19.9. met trage vloerverwarming wordt het dan te koud en de temperatuur schommelingen te groot. Teveel schakel momenten kan je met de Amber software voorkomen door een uitschakel vertraging in te stellen van 10 minuten. Een aantal thermostaten zoals de eerder genoemde PNI heeft een instelbare open deur functie waarbij plotselinge schommelingen worden geëlimineerd. Een dead zone betekent in de praktijk 2x0,2=0,4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VX9MmGgd8jDLSd5oGK8blWgJzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3fKUGwxSWiXYTHZLVzOPxVR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Carboy54 op 14-09-2024 10:41 ]

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 19:47
Ik heb eindelijk maar eens de update uitgevoerd.
Bij de 2.29 heb ik geen kans gehad op hide te drukken, hij zat toen al weer in de standaard interface.
Ik neem aan dat dat geen probleem is:
Er staat dat het versie V2.29-T30 en database V1.21, dit lijkt mij wel in orde.

De Eerom update verliep minder soepel, maar na een paar keer proberen doorliep het systeem de hele update. Ik kan alleen niet herstarten door op een HeatStar logo te drukken, misschien ligt het aan mij maar ik kan deze niet vinden. Hoe weet ik of de update gelukt is?

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Dracoplasm schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:14:
Ik heb eindelijk maar eens de update uitgevoerd.
Bij de 2.29 heb ik geen kans gehad op hide te drukken, hij zat toen al weer in de standaard interface.
Ik neem aan dat dat geen probleem is:
Er staat dat het versie V2.29-T30 en database V1.21, dit lijkt mij wel in orde.

De Eerom update verliep minder soepel, maar na een paar keer proberen doorliep het systeem de hele update. Ik kan alleen niet herstarten door op een HeatStar logo te drukken, misschien ligt het aan mij maar ik kan deze niet vinden. Hoe weet ik of de update gelukt is?
Welke Eeprom versie heb je draaien? Ik heb een foto van voor en na de update bij een Amber 120;)

• JWPrutser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ms8620fsgwdaPczn40iEMam4Rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtsLzje6GA34vM5QWZ0xvtYO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxTdP-XhRozI-BVYQyU_UzpKhPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdQTkL8Z6F87YGgX8UHFc4wo.jpg?f=fotoalbum_large

Hij geeft nu ook een foutmelding die te maken heeft met te hoge temperatuur. Die is inderdaad ook erg hoog. Ik begrijp niet waarom. De verwarming werkt niet en tapwater hebben we nog niet gebruikt vandaag en er is ook nog geen legionella run geweest dus hij zou toch eigenlijk bijna niks te doen moeten hebben.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
JWPrutser schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:54:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hij geeft nu ook een foutmelding die te maken heeft met te hoge temperatuur. Die is inderdaad ook erg hoog. Ik begrijp niet waarom. De verwarming werkt niet en tapwater hebben we nog niet gebruikt vandaag en er is ook nog geen legionella run geweest dus hij zou toch eigenlijk bijna niks te doen moeten hebben.
Heb je een foto van je leidingwerk?

Ga ook naar tempzone 1, en zet alles wat met de Tr te maken heeft uit.
Ga eens naar systeemconfiguraite, en laat alleen verwarmen aan staan, dus tapwater en koelen zet je uit.
Hier zet je ook alles wat met Tr te maken heeft, uit (9.04)

Als je nu van AUTO naar VERWARMEN gaan (vlammetje), wat doet de pomp dan?

• Carboy54
Stoker schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:54:
[...]

Welke Eeprom versie heb je draaien? Ik heb een foto van voor en na de update bij een Amber 120;)
@Dracoplasm Staat allemaal in de TS dames en heren 8)7

• JWPrutser
Stoker schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:58:
[...]

Heb je een foto van je leidingwerk?

Ga ook naar tempzone 1, en zet alles wat met de Tr te maken heeft uit.
Ga eens naar systeemconfiguraite, en laat alleen verwarmen aan staan, dus tapwater en koelen zet je uit.
Hier zet je ook alles wat met Tr te maken heeft, uit (9.04)

Als je nu van AUTO naar VERWARMEN gaan (vlammetje), wat doet de pomp dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KorumWiKbR6wiKC5knbpIE6rRIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qa01F2yI8NcU8svMerAt9Fnf.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor de tips!

Hierbij een foto van het leidingwerk. Ik weet niet of hier voldoende op te zien is?

Als ik hem van AUTO naar verwarmen zet gebeurd er nog steeds niks. Alles wat met Tr te maken heeft staat uit. In de systeeminstellingen kan ik echter niet instellen dat hij het tapwater niet moet verwarmen. Heb je daar speciale (admin?) rechten voor nodig?

Ik ga het nu ook even niet verder uitproberen. Ze hebben zojuist de vloer geëgaliseerd dus ik moet sowieso even tot maandag wachten met verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Impossibl3 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:06:
@Carboy54 de instelling van de legionellarun die naar dinsdag/donderdag gaat bij een modbus aanpassing op de Amber 😬.

Het is al een bekende maar toch belangrijk (voor mij dan).
Dat is al bekend bij Itho😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Woutertt schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:02:
[...]

Er zijn genoeg apparaten met een eco-stand toch? Vaak lever je dan in op performance.

Vind het geen gek idee.
Je zou kunnen regelen op een lagere ruimte temperatuur.
Je hebt een bepaalde (water) temperatuur nodig
voor warmte afgifte.
Water van 20 graden doet niets als de ruimte 20 graden is, het zal dan eerder afkoelen.

Voor SWW is er een eco stand, dan wordt de compressor begrenst tot 61Hz tot een bepaalde buiten temperatuur (instelbaar)

Dit is er voor cv bedrijf niet, je zou de geluidsreductie functie kunnen gebruiken.
Volgens mij kan je daar ook de compressor frequentie beperken.

Evt via de Home Assistent integratie aan/uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
JWPrutser schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:51:
[...]

[Afbeelding]

Dank voor de tips!

Hierbij een foto van het leidingwerk. Ik weet niet of hier voldoende op te zien is?

Als ik hem van AUTO naar verwarmen zet gebeurd er nog steeds niks. Alles wat met Tr te maken heeft staat uit. In de systeeminstellingen kan ik echter niet instellen dat hij het tapwater niet moet verwarmen. Heb je daar speciale (admin?) rechten voor nodig?

Ik ga het nu ook even niet verder uitproberen. Ze hebben zojuist de vloer geëgaliseerd dus ik moet sowieso even tot maandag wachten met verwarmen.
Het leidingwerk ziet er strak uit. Verder
Zie ik een buffervat, (geen idee of dat nodig is), ik zie wel een grijze Tc kabel lopen, maar kan daar niet exact van zien waar op of waarin hij geplaatst is. en veel overgangskoppelingen van 28 naar 22 :/

Wat betreft “admin” Er zit een standaard wachtwoord op waarmee je toegang krijgt tot de installateurssettings. Die geef ik altijd bij de overdracht van het systeem. Met die code kan je je tapwaterfunctie uitschakelen.

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-06 17:01
Carboy54 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:03:
Misschien casual vermelden dat er echt wel een flow sensor in kan ~5% accuracy (of kijk naar vaillant). Pomp zou wat meer modulerend gemaakt kunnen worden (niet 3 standen) zodat tijdens verwarmen algoritmisch de pompsnelheid kan worden aangepast.

Ik weet niet of dit al kan, maar dit zou wel een hele toffe uitbreidingen zijn op modbus:
* Heating aan/uit (geen relais nodig)
* Koelen aan/uit (geen relais nodig)
* Tapwater aan/uit
* SG Ready uit/aan/boost

[ Voor 14% gewijzigd door shadylog op 14-09-2024 20:34 ]

Pagina: 1 ... 82 ... 120 Laatste