Na hier ruim een jaar meegelezen te hebben en ondertussen ook mijn eigen Amber geplaatst te hebben, deel ik graag mijn ervaringen met jullie. Om de lange post wat behapbaarder te maken heb ik wat kopjes toegevoegd.
Aanleiding en geluidsnormen
Sinds de aankoop van onze jaren-20 woning zijn we bezig met verduurzamingsstappen, waarbij de warmtepomp al een aantal jaren in de planning zit. Nu de CV ketel afgelopen voorjaar begon te haperen nam de urgentie toe en hebben we de knoop doorgehakt.
Met een perceelbreedte van 8 meter en een houten dak dat reeds vol met zonnepanelen ligt, was het zoeken naar een warmtepomp die aan de geluidseisen voldeed. Wat stoeien met de
Rekentool Geluid van de rijksoverheid gaf aan dat het haalbaar is om bij ons een Amber 65 in de voortuin neer te zetten. Met het ontbreken van definitieve geluidswaarden van de KIWA voor de Amber, ben ik
na enige overtuiging in dit topic uitgegaan van 0dB tonaal toeslag. Mailcontact met de gemeente bevestigde dat een warmtepomp in de voortuin tot 100cm boven maaiveld vergunningvrij is.
Modelkeuze Amber 65 of 95
De isolatie van bijna de gehele woning (plat dak 14cm PIR, muren grotendeels RC3,5, Vloer RC3,5) heeft het gasverbruik voor verwarmen teruggebracht naar 700-800m³ per jaar. Hiermee twijfelde ik tussen de Amber 65 en 95. Uiteindelijk heb ik in mijn verbruiksgegevens teruggekeken naar de koudste periode in de afgelopen 10 jaar. In februari 2021 bleek het hier een aantal dagen gemiddeld -5 te zijn geweest. Deze dagen kwam het gasverbruik niet boven de 11m³ uit.
Dit geeft 11m³ * 8kWh/m³ = 88kWh warmtebehoefte voor onze 15 jaar oude CV. Met de 4,3kWh die de Amber 65 volgens de laatste handleiding kan leveren bij -7, heb ik hier voldoende vertrouwen in. 22 uur * 4,3kWh is tenslotte 95kWh. per dag. Ook willen we de isolatie in huis nog op een aantal punten verbeteren.
Ook het afgiftesysteem was een extra reden om voor de Amber 65 te gaan. Van de 140m² vloeroppervlakte is 64m² vloerverwarming. Met een warmtebeeldcamera heb ik achterhaald dat de buizen 15cm h.o.h. liggen.
Deze site hielp me om het maximale afgifte vermogen te berekenen. Dit betrof maximaal 4150W bij het stoken met 35gr aanvoertemperatuur. Uiteraard zijn er in de rest van het huis ook nog radiatoren om de warmte van de warmtepomp kwijt te kunnen, maar te veel capaciteit leek mij niet verstandig. Met de keuze voor de Amber 65 hoop ik pendelen zoveel mogelijk te voorkomen.
Sanitair warm water
SWW wordt sinds de storing in de CV ketel door een 11kW doorstroomverwarmer gedaan. Samen met onze
Niebla besparende douchekop, is het gemiddelde gebruik met een gezin van 4 zo’n 3,5kWh per dag voor totaal 30min douchen. In de toekomst zal hier, zeker na salderen, een (warmtepomp)boiler voor in de plaats komen. Verwarmen met de Amber zou ook kunnen, maar de 20-25m leiding afstand maken dat onpraktisch.
Systeemopbouw en componenten
Met de warmtepomp voor het huis en 12m leidinglengte door de kruipruimte tot aan de vloerverwarming verdeler heb ik gekozen voor 2x110mm Terrendis buis. Deze zijn naar verluid makkelijker te buigen dan de 1x140mm. Binnen is het leidingwerk voor een deel geüpgraded naar 32mm Uponor. Verder is de vloerverwarming verdeler geüpgraded naar pomploze of ‘gesloten’ kunststof variant en is er een vuilafscheider geplaatst. Ook heb ik Caleffi vorstbeveiligingskleppen toegepast om in het ongelukkige geval van een stroomuitval of storing bij vorst, geen schade aan de warmtepomp te hebben.
Installatie
De eerste stap was het maken van een opstelplaats voor de warmtepomp en de benodigde gaten in het metselwerk om de leidingen door te voeren. De grond is hier relatief zanderig en op 60cm diepte vond ik schoon duinzand. Aan beide kanten zijn twee halve betonbandjes geplaatst van 8cm dik om de 23cm hoge vloersteunen van de amber te ondersteunen.
De kuil is bekleed met worteldoek en gevuld met stenen die ik via marktplaats in de buurt gratis kon afhalen. De Amber staat minder hoog op zijn poten dan bij sommige anderen, om onder de 100cm vergunningvrij te blijven. Het enige risico hierbij is insneeuwen, maar met de achterkant op 30cm van de gevel en een ventilator aan de voorkant, verwacht ik niet teveel problemen. Anders kunnen we er eenvoudig bij.
De Terrendis buis is gebeugeld en voorzien van de bijbehorende eindkappen. Via 32mm geperste Uponor koppelingen gaat deze over in flexibele RVS aansluitslangen voor op de Amber. In de retour is een 1¼” terugslagklep verwerkt.
De 50mm mantelbuis gaat via een PVC 45graden mof over in een PVC buis voor de benodigde bedrading. Hier komen vervolgens 3x45gr bochten op om inregenen te voorkomen.
met de Amber op zijn plaats zijn ook de kabels en 1¼” vorstbeveiliging geplaatst. Vanaf de Amber heb ik gewerkt met een 1” messing mof naar een tweedelige koppeling die verloopt naar 1¼”. Op deze manier is alles eenvoudig te monteren/demonteren.
In huis komen de Terrendis slangen weer boven, samen met mantelbuizen naar de meterkast en de Amber. Via Uponor koppelingen en buizen wordt het water verder verdeeld. De koppeling op de vloerverwarmingverdeler, vuilafscheider en afsluiters naar boven, is gedaan met
Bonfix knelkoppelingen voor meerlagenbuis. Deze zijn ook weer los te draaien als er ooit iets vervangen moet worden (in tegenstelling tot Uponor puntstukken). De Uponor koppelingen zijn met een persbek (via marktplaats) en een Rems perstang (die ik kon lenen) geplaatst. De enige bocht die ik nodig had is met een buigveer gedaan, dat viel niet mee!
Voor de bekabeling heb ik gebruikt gemaakt van een flinke kabelgoot om de benodigde bekabeling, samen met het reeds aanwezige kabelwerk voor netwerk en zonnepanelen, in één keer netjes weg te werken.
De binnen-unit is boven de vloerverwarming verdeler geplaatst, op de plek waar voorheen de CV hing. Tevens heb ik een nieuw expansievat opgehangen.
De werkschakelaar heeft en plekje gekregen boven de binnen-unit, omdat ik buiten in de voortuin geen knappe locatie had buiten de Propaan veiligheids-zone. Mocht dat ooit nodig zijn, dan kan
dit type schakelaar tijdens werkzaamheden van een slotje worden voorzien.
Leveranciers en webwinkels
De warmtepomp zelf heb ik besteld bij
www.Aircozonderstek.nl. Scherpe prijs en plezierig contact mee gehad. Even sparren over uitdagingen was geen probleem en ook de inbedrijfstelling verliep vlotjes. Sinds vorige week hebben ze ook de nieuwe software en EEPROM gedeeld, waardoor de warmtepomp voorzien is van de laatste updates. Top!
Voor andere onderdelen ben ik bij verschillende webshops terecht gekomen. Ter inspiratie;
- Terrendis buis bij www.benem.nl
- 5 aderige flexibele kabel voor tussen de warmtepomp en binnen-unit bij elektramat
- Wartel inzetstukken om de communicatie kabels netjes door de grote wartel op de warmtepomp te voeren. Elektramat
- Uponor koppelingen, Caleffi vorstbeveiliging en vuilafscheider bij www.Technim.nl
- Verder het nodige kleine materieel bij de Toolstation en Warmteservice om de hoek.
Monitoring
Via Tweaker Leejoow heb ik een
Modbus uitleesmodule voor de Amber gekocht. Ik ben ongelofelijk onder de indruk van het mooie product dat afgelopen jaar ontwikkeld is en probleemloos alle parameters in Home Assistant weet te laden. Ook de support is top, het is al vaker gezegd, hier en in het eigen topic; Hulde!
Hoewel ik graag dingen in Home Assistant doe, gebruik ik voor het aansturen van de verwarming graag oplossingen die niet afhankelijk zijn van wifi. Hiervoor hangt er in de woonkamer een Plugwise Anna thermostaat die ik voor weinig via marktplaats kon vinden. Deze heeft vervolgens wel weer een keurige HA integratie.

Beide devices werken overigens prima op de stroomvoorziening via de USB-poorten in de binnen-unit. Ook het wifi bereik geeft in mijn situatie geen problemen met een gesloten stalen kast.
Het verbruik van de Amber wordt in de meterkast bijgehouden door een tweetal Eastron SDM120-M kWh meters.
Todo
Hoewel ik het leeuwendeel van het werk gedaan heb en de warmtepomp kan verwarmen en koelen, is het nog niet helemaal klaar. Op het lijstje staan nog;
- RJ45 kabels bij de binnen-unit op lengte maken.
- Temperatuursensor Tc beter vastzetten op de uponor leiding/koppeling en isoleren. Tips zijn welkom!
- Leidingen buiten isoleren met Armaflex of vergelijkbaar.
- Relais van de Leejoow module gebruiken voor koeling en Smartgrid ready functies.
- Afdakje boven de warmtepomp bouwen met sedum plantjes.
- Verder aan de slag met stooklijn en verwarmingsinstellingen
- Evt. een flowsensor plaatsen en op de Leejoow module aansluiten.
- Wellicht nog iets op basis van tips/feedback van jullie!

Nogmaals bedank iedereen voor het delen van alle eerdere installaties, inzichtenen inspiratie.
Zonder Tweakers en dit topic was deze klus nooit gelukt!