• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:29
Carboy54 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:04:
Sinds enkele dagen worden de Ambers geleverd met o.a. gemodificeerde poten. Hier een mooie afbeelding handiger wanneer je gebruik maakt van muur steunen.

[Afbeelding]
Ik zie zowel de meegeleverde zwarte dempers van Fischer als de rood-zwarte.

Is meeleveren van de dempers die genoemde aanpassing van de voet?

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:45
Impossibl3 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:07:
[...]

Welke dempers zijn dit? Dit zijn namelijk andere dan @bommer destijds had aangegeven (en ik dus ook onder mijn Amber heb hangen).
Laten zo die zijn stabieler.🤫

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:55
Samjinne schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:13:
Hallo,
Ik had een vraag, misschien al eerder gesteld hier, maar dat kon ik zo 1,2,3 niet vinden op het forum.
Zie bijgevoegde foto van het gebruik van mijn amber wp. Is het normaal dat de amber dagelijks zo.n 0.25 / 0.3 kw gebruikt? Andere dagen, hoger verbruik zijn voor warmwater, daar gaat mijn vraag niet over. Volgens mij heb ik de laatste update.er nog niet op gezet. Kan het daar nog iets mee te maken hebben?

Bvd groet sam
[Afbeelding]
Dit is mijn stand-by verbruik Amber 95. "Pieken" komen door het verwarmen van de tapwaterboiler (Maxtank 300ltr). Bovengrens 55 graden en ondergrens 50 graden. Zondag is het verbruik hoger door de legionellarun Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySBcXLZFzPDH7lfWN_BeX9N7pB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOMhwI41dXiPTYc3YfYRKaUZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ja mooie grafiek! Ik was van de week bij een klant: “zeg klopt dit wel? Ik heb deze week 8kWh verbruikt, dat kan toch niet?”

Jawel hoor, 👍

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:45
Ik moet zeggen dat ik ook erg blij ben met mijn 110kwh warmwater verbruik per maand, met een gezin waar de kinderen houden van veel te lange douche sessies (5L/min, ik 3L/min)
Een groot deel van die 110kwh is direct uit de zonnepanelen verbruikt.
Greenchoice heeft het voorschot iig al aangepast naar €0 per maand :)

Over een paar weken de gasleiding er uit, scheelt ook weer €300 kosten van gas-vastrecht per jaar om van het gas af te zijn, ontvang wel nog de €600 energiebelastingteruggaaf uiteraard.

[ Voor 35% gewijzigd door Whiskey48 op 25-08-2024 10:01 ]

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:13
Whiskey48 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:50:
Ik moet zeggen dat ik ook erg blij ben met mijn 110kwh warmwater verbruik per maand, met een gezin waar de kinderen houden van veel te lange douche sessies (5L/min)

Over een paar weken de gasleiding er uit, scheelt ook weer €300 kosten van gas-vastrecht per jaar om van het gas af te zijn, ontvang wel nog de €600 energiebelastingteruggaaf uiteraard.
Je warmwater via de Amber ?

• Whiskey48
201WD schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:16:
[...]

Je warmwater via de Amber ?
Ja, full electric idd

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Gisteren is mijn Amber 12 in bedrijf gesteld. De Amber gaat alleen verwarmen, namelijk met 160 m2 VVW (45cm Faber schuimbeton, Rothermo vloerverwarming, 15x2 buis 10cm hoh, kunstof verdelers) en doet dus geen SWW. Het is namelijk geen woning maar een dierenartsenpraktijk dus de Amber gaat er vooral voor zorgen dat de katten (en hun eigenaren en de medewerkers in de praktijk) comfortabel zijn :-)

Ik had de installatie al zoveel mogelijk voorbereid door een Rehau Rauvitherm grondleiding (32mm x 2, 150mm isolatie/mantel) te trekken onder de fundering door, door de binnenunit vast op te hangen en de stuurkabel (5x1,5 soepel met adereindhulsjes) aan te sluiten en de elektricien heeft de elektra gedaan in de vorm van een ABB BW425TPSN werkschakelaar (die op slot kan in zowel aan als uit stand), slagvaste PVC pijpjes buiten en natuurlijk een (Eaton) kookgroep binnen. Ohja en natuurlijk het plaatsen van de buitenunit op een grindbak en twee bigfoots, geleverd door @Carboy54 .

Na mijn voorbereiding was dit ongeveer de tussenstand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7pJJ4rvQ6839UNh3e9lBo2bnAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErgjozOv2PZw56WFmkKCVLI8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wPxy3xa7EO238F9MslKXolffZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2oDXzmYdl1T7ifD36z6z2tBG.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom; best een eind maar aan het hydralisch circuit moest nog wel het e.e.a. gebeuren. Gelukkig kwam
@Stoker langs met een expansievat, de bekende Caleffi vorstbeveiligers en vuilfilter, een keerklep, wat kratten met persfittingen en een berg gereedschap en we konden aan de slag. Nouja we; @Stoker heeft de bulk van het werk gedaan. ik heb hier en daar wat kunnen helpen en vooral een hoop opgestoken over het installatiewerk in het algemeen en de Amber in het bijzonder.

Omdat er op twee plekken verdelers hangen was het nog best even puzzelen om met zo min mogelijk leidingwerk en bochten de boel op elkaar aan te sluiten via de Uponor 32mm MLB, best indrukwekkend hoe @Stoker daar een mooi kunstwerk van maakt, bijna jamnmer dat het uiteindelijk allemaal onder de Armaflex verdwijnt :-)

Op zo'n dag gaat natuurlijk nooit alles in 1x goed, een paar highlights:
  • de manometers op de verdelers gaven totaal verschillende waarden aan & reageerden niet op het vullen. Na wat tikken en proberen stond ik op het punt om bij een bouwmarkt een alternatief te gaan zoeken tot Joris eens een draai gaf aan een manometer en het ding ineens tot leven kwam. geeft niet veel vertrouwen maar aangezien het er twee zijn en ze daarna wel redelijk dezelfde druk aangeven kijken we het maar even aan
  • van het gehele leidingwerk bleek er welgeteld 1 fitting nog niet geperst. nu snap ik waarom Joris de installatie eerst zachtjes vol wilde laten lopen en niet de kraan vol open gooide
  • het expansievat lekte op de O-ring. uiteindelijk met een (simpelere) koppeling aangesloten en daarmee nu lekvrij
  • omdat het sanitair water nog niet overal was aangesloten was het even improviseren met een tuinslang en een van het vuilfilter geleende slangtule/wartel om het systeem te vullen maar dat ging prima. Systeem naar 2 bar, ontluchten, al met al waren we een uurtje bezig terwijl de tuinslang perfect bleef zitten.... De warmtepomp draaide, dus tijd voor koffie. We zitten lekker in het zonnetje buiten als de elektricien opmerkt: ik wil jullie niet ongerust maken maar er ligt een aardige plas water binnen. Best indrukwekkend hoeveel water en uit een tuinslang komt als de slang van de tule af schiet! en ja; de wasmachinekraan stond nog open en nee ik had geen slangklem om de tule gedaan. Wijze les wel voor een volgende keer vullen :-)
Het eindresultaat van de dag:

De 2e verdeler met 12 groepen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRdQpO0AMJTi9tHg2AKBCYvt3qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86Tk7yy6F0Jkua1Nhj44xFTR.jpg?f=fotoalbum_large

De 1e verdeler met de 14 andere groepen en de aansluiting op de grondleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUEXmiO6QhDq58KgizDgimqWj9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lx77KpkMgmkQIzhLE6v7BRvD.jpg?f=fotoalbum_large
De kabels ga ik uiteraard nog op maat maken en wegwerken.

De Amber op zijn bigfoots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RygJmCX6EjTo-i6SqVTDIV2lbuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KO9WRzB9kLbj80W8GlgGk3zr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcDu6XY2bjtOycP3EOZD2BUFxQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wObwhMpHkWgUxlxirGGeKvwR.jpg?f=fotoalbum_large

@Carboy54 & @Stoker :bedankt voor de levering en installatie van de Amber. ik heb er weer aardig wat bijgeleerd en ben erg blij met de nette installatie. Aankomend stookseizoen wordt het de installatie optimalliseren maar met wat hulp (in en buiten dit topic) ga ik daar zeker uit komen.

• evertmulder
Ik moet zeggen dat ik ook erg blij ben met mijn 110kwh warmwater verbruik per maand, met een gezin waar de kinderen houden van veel te lange douche sessies (5L/min)

Hoeveel liter is jouw tapwaterboiler en wat is de temperatuur boven- en ondergrens.
Heeft je tapwaterboiler ook een spiraal om eventueel bij te springen en zo ja waar heb jij die temperatuur op ingesteld.

• Carboy54
evertmulder schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:52:
[...]

Hoeveel liter is jouw tapwaterboiler en wat is de temperatuur boven- en ondergrens.
Heeft je tapwaterboiler ook een spiraal om eventueel bij te springen en zo ja waar heb jij die temperatuur op ingesteld.
De I-WPV boilers hebben überhaupt geen spiraal of element. De legionella run gebeurd met R290 via de compressor en indien van toepassing springt de interne BUH van de Amber bij.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Whiskey48
evertmulder schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:52:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Z-LAj8ItB3mDCd7zJoxaDtdlx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NweL2tVkt8gNtoeuQidCZz15.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73Sidtd7CrVaCGUAy0KCTiPNm1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpUsMVQNOku3yuCOFWzON9Kq.jpg?f=fotoalbum_large

240L horizontaal Itho vat, geen spiraal maar warmtewisselaar.
50 graden met een delta van 5 graden om bij te springen, eco stand.
(Ik had de delta eerst op 8 staan, maar met 5 heb ik na het vullen van het bad nog douchewater (als ik het bad iig rustig laat vollopen).
Dan gaat de Amber dus het vat alvast rustig opwarmen als ik het bad vul.

• evertmulder
Carboy54 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:59:
[...]

De I-WPV boilers hebben überhaupt geen spiraal of element. De legionella run gebeurd met R290 via de compressor en indien van toepassing springt de interne BUH van de Amber bij.
Duidelijk. Ik heb echter wel een tapwaterboiler met spiraal. Ik heb de Amber en Boiler nu 2-3 maanden. Deze wordt nog ingeregeld wanneer het stookseizoen begint. Heb inmiddels wel ervaren dat de BUH zijn werk gaat doen bij "hoge" buitentemperaturen. Dat verbruik ligt hoger dan het verwarmen met de spiraal.
Kortom het gaat mij erom dat ik het tapwater via de Amber verwarm incl. legionella (60 graden 1 x per week). Vandaar mijn vraag over de boven en ondergrens tapwater.
Deze staat nu bovengrens 55 graden en ondergrens 50 graden. Wanneer er veel tapwatervraag is en de temp onder de 50 graden komt moet de Amber bijspringen.
Echter als de amber de warmtevraag niet aankan (bijv. bad) dan wil ik dat de spiraal in de boiler bijspringt en niet de BUH.
Is dit logisch of zie ik iets over het hoofd.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:23
Volgens mij is en blijft het economischer om het BUH van de Amber te gebruiken, je kan echter ook een extern element aansluiten via een relais, als je dat zou willen.
Je kan de instellingen zo aanpassen dat dan dat element gebruikt word i.p.v. het element in de Amber.

Kan mij niet voorstellen dat het losse element het wint in snelheid t.o.v. de compressor en BUH in de Amber.
Dat soort elementen (ik heb er ook een inzitten) zijn vaak iets van 2800W, dat betekend dat het afgegeven vermogen ook 2,8Kw is.
De Amber compressor aangevuld met het BUH kan een veel groter vermogen afgeven dan 2,8Kw.
en mocht dit vanwege de temperatuur beperking niet gaan, dan is het BUH net zo groot in vermogen als het externe element.

En natuurlijk er is een manier om beide elementen en de compressor samen te laten werken.
Maar dan kom je op het gebied van externe controllers en dat je zelf heel goed daar software voor kan maken, precies begrijpt wat er gebeurt en ook problemen kunt tackelen.
Heet water zet uit, dat zal heel goed gemonitord moeten worden.

En hoe denk je te gaan monitoren dat er een bad gevuld wordt en niet de douch aanstaat?
Als je dat op het dalen van de temperatuur doet, ben je te laat.
Ik zie hier dat als de Amber aanspringt eerst het tapwater nog verder en sneller in temperatuur zakt voor dat het vat geladen wordt, misschien is dit inherent aan dit soort boiler vaten.
en heeft het Itho vat hier geen last van.
Maar wij beiden hebben een ander boiler vat. Ik weet haast wel zeker dat die temperatuur daling ook bij jouw plaats vind.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:55
@bommer dat het vat geladen wordt bij warmte vraag gebeurt ook bij het itho vat. Dat vat mengt alleen het hele vat op temperatuur bij het opwarmen. Bij warmwater vraag en dus koude toestroom gaat die niet via een pomp mengen.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• bommer
Impossibl3 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:23:
@bommer dat het vat geladen wordt bij warmte vraag gebeurt ook bij het itho vat. Dat vat mengt alleen het hele vat op temperatuur bij het opwarmen. Bij warmwater vraag en dus koude toestroom gaat die niet via een pomp mengen.
Dus jouw vat koelt eerst ook af bij laden?

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• evertmulder
bommer schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:31:
Volgens mij is en blijft het economischer om het BUH van de Amber te gebruiken, je kan echter ook een extern element aansluiten via een relais, als je dat zou willen.
Je kan de instellingen zo aanpassen dat dan dat element gebruikt word i.p.v. het element in de Amber.

Kan mij niet voorstellen dat het losse element het wint in snelheid t.o.v. de compressor en BUH in de Amber.
Dat soort elementen (ik heb er ook een inzitten) zijn vaak iets van 2800W, dat betekend dat het afgegeven vermogen ook 2,8Kw is.
De Amber compressor aangevuld met het BUH kan een veel groter vermogen afgeven dan 2,8Kw.
en mocht dit vanwege de temperatuur beperking niet gaan, dan is het BUH net zo groot in vermogen als het externe element.

En natuurlijk er is een manier om beide elementen en de compressor samen te laten werken.
Maar dan kom je op het gebied van externe controllers en dat je zelf heel goed daar software voor kan maken, precies begrijpt wat er gebeurt en ook problemen kunt tackelen.
Heet water zet uit, dat zal heel goed gemonitord moeten worden.

En hoe denk je te gaan monitoren dat er een bad gevuld wordt en niet de douch aanstaat?
Als je dat op het dalen van de temperatuur doet, ben je te laat.
Ik zie hier dat als de Amber aanspringt eerst het tapwater nog verder en sneller in temperatuur zakt voor dat het vat geladen wordt, misschien is dit inherent aan dit soort boiler vaten.
en heeft het Itho vat hier geen last van.
Maar wij beiden hebben een ander boiler vat. Ik weet haast wel zeker dat die temperatuur daling ook bij jouw plaats vind.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb in juli alleen het tapwater verwarmt via het spiraal van de boiler en de WP heeft geen warmte geleverd.
In augustus het spiraal uit het stopcontact gehaald en alleen het tapwater verwarmt via de WP.
In september schakel ik beide in om te kijken wie wanneer het tapwater verwarmt.
In de berekening heb ik de legionellarun van 1x per week uit de telling gehaald.
Wat mij wel opgevallen is dat de BUH 2x vanwege hoge buiten temperaturen zijn werk heeft gedaan met een verbruik van ca 4,1 KW voor het tapwater. Verwarmen met het spiraal was max 1,9 KW
Eind september zie ik het eindresultaat over deze 3 maanden.

• bommer
evertmulder schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:54:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Ik heb in juli alleen het tapwater verwarmt via het spiraal van de boiler en de WP heeft geen warmte geleverd.
In augustus het spiraal uit het stopcontact gehaald en alleen het tapwater verwarmt via de WP.
In september schakel ik beide in om te kijken wie wanneer het tapwater verwarmt.
In de berekening heb ik de legionellarun van 1x per week uit de telling gehaald.
Wat mij wel opgevallen is dat de BUH 2x vanwege hoge buiten temperaturen zijn werk heeft gedaan met een verbruik van ca 4,1 KW voor het tapwater. Verwarmen met het spiraal was max 1,9 KW
Oke interessant, ik ook even spelen met het element.
Voor het goede zou je ook de begin temperatuur mee moeten nemen in je berekening.
Zo weet je precies hoeveel energie het gekost heeft, anders is het appels met peren vergelijken.

• tonwes99
evertmulder schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:54:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Het verschil is opmerkelijk, het kan niet alleen verlies uit de leidingen zijn. Immers, dat verlies heb je alleen als de Amber BUH verwarmt. Zelfs als je een buffervaten zou hebben die verwarmt wordt, dan nog is het verschil te groot. @bommer noemde de aanvangstemperatuur, maar ook de eindtemperatuur is belangrijk om appels met appels te vergelijken. Wordt je spiraal aangestuurd vanuit de Amber, of heeft deze een eigen thermostaat?

Maar…. Een eigen spiraal is fijn. Als het buiten echt koud is, en WP output daalt maar de behoefte stijgt, dan kun je sww uitzetten, en kan je WP met hulp van de BUH zich volledig op het huis storten. (Bij echt lage temperaturen gaat sww 100% op de BUH, dat kost veel tijd waarin hij niet met 9kW je huis kan verwarmen). En mocht je ooit een issue met je CV installatie hebben, lekkage, defecte WP compressor of iets dergelijks, dan heb je nog steeds warm water. Maar… ervan uitgaande dat je de oorzaak vindt, ik zou normaal de Amber het denkwerk laten doen en die laten bepalen of hij een spiraal of BUH nodig heeft.

• evertmulder
tonwes99 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:14:
[...]

Het verschil is opmerkelijk, het kan niet alleen verlies uit de leidingen zijn. Immers, dat verlies heb je alleen als de Amber BUH verwarmt. Zelfs als je een buffervaten zou hebben die verwarmt wordt, dan nog is het verschil te groot. @bommer noemde de aanvangstemperatuur, maar ook de eindtemperatuur is belangrijk om appels met appels te vergelijken. Wordt je spiraal aangestuurd vanuit de Amber, of heeft deze een eigen thermostaat?

Maar…. Een eigen spiraal is fijn. Als het buiten echt koud is, en WP output daalt maar de behoefte stijgt, dan kun je sww uitzetten, en kan je WP met hulp van de BUH zich volledig op het huis storten. (Bij echt lage temperaturen gaat sww 100% op de BUH, dat kost veel tijd waarin hij niet met 9kW je huis kan verwarmen). En mocht je ooit een issue met je CV installatie hebben, lekkage, defecte WP compressor of iets dergelijks, dan heb je nog steeds warm water. Maar… ervan uitgaande dat je de oorzaak vindt, ik zou normaal de Amber het denkwerk laten doen en die laten bepalen of hij een spiraal of BUH nodig heeft.
Mijn spiraal wordt aangestuurd door de Maxtank HPB 300L. Deze heeft een eigen thermostaat. Vandaar dat ik 1 maand kon meten met de Amber uit voor het verwarmen van het tapwater.
Ik heb overigens geen CV meer. Alles is full-electric.
Al het verbruik van het verwarmen tapwater wordt per dag gedurende 1 maand in een excelsheet bijgehouden en kan aan het eind van de maand het gemiddelde berekenen. Afwijkingen in dagtemp-afkoeling boiler etc. worden dan zoveel als mogelijk is geelimineerd.
Verbruik tapwater wijkt per dag nauwelijks af aangezien ik alleen ben en "vaste" patronen heb in tapwatergebruik.
Overigens wordt de data van de Amber en Maxtank gemonitord met HomeWizard.

[ Voor 8% gewijzigd door evertmulder op 24-08-2024 23:47 ]

• Impossibl3
bommer schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:49:
[...]

Dus jouw vat koelt eerst ook af bij laden?
Klopt. Daarom moet de temperatuur sensor ook wat hoger gestopt worden. Anders ging die gelijk het vat opwarmen omdat de temperatuur te snel daalde terwijl er nog zat warmwater boven zit.

• bommer
Impossibl3 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 07:21:
[...]

Klopt. Daarom moet de temperatuur sensor ook wat hoger gestopt worden. Anders ging die gelijk het vat opwarmen omdat de temperatuur te snel daalde terwijl er nog zat warmwater boven zit.
Ik heb geen Itho vat en plaats voor 2 sensoren,
Zal eens een extra sensor onderplaatsen, heb ik een beter beeld wat er gebeurt.

• tonwes99
evertmulder schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 23:36:
[...]

Mijn spiraal wordt aangestuurd door de Maxtank HPB 300L. Deze heeft een eigen thermostaat. Vandaar dat ik 1 maand kon meten met de Amber uit voor het verwarmen van het tapwater.
Ik heb overigens geen CV meer. Alles is full-electric.
Al het verbruik van het verwarmen tapwater wordt per dag gedurende 1 maand in een excelsheet bijgehouden en kan aan het eind van de maand het gemiddelde berekenen. Afwijkingen in dagtemp-afkoeling boiler etc. worden dan zoveel als mogelijk is geelimineerd.
Verbruik tapwater wijkt per dag nauwelijks af aangezien ik alleen ben en "vaste" patronen heb in tapwatergebruik.
Overigens wordt de data van de Amber en Maxtank gemonitord met HomeWizard.
CV lekkage: ook bij FE heb je centrale verwarming, en ook daar kan wat misgaan (lekkage, WP loopt leeg door vorstbeveiliging, of wellicht weigert de Amber om de een of andere reden). Fijn dat je een spiraal als backup zou hebben. Je huiskamer krijg je dan niet warm…

Maxtank thermostaat: weet je wat je Amber aangeeft als temperatuur, als je Maxtank ingesteld is op X graden, en die eindtemperatuur ook bereikt heeft?

• evertmulder
tonwes99 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:07:
[...]

CV lekkage: ook bij FE heb je centrale verwarming, en ook daar kan wat misgaan (lekkage, WP loopt leeg door vorstbeveiliging, of wellicht weigert de Amber om de een of andere reden). Fijn dat je een spiraal als backup zou hebben. Je huiskamer krijg je dan niet warm…

Maxtank thermostaat: weet je wat je Amber aangeeft als temperatuur, als je Maxtank ingesteld is op X graden, en die eindtemperatuur ook bereikt heeft?
Ik weet (nog) niet wat de Amber aangeeft als temperatuur, als je Maxtank ingesteld is op 55 graden, en die eindtemperatuur ook bereikt heeft?
Dat wil ik de komende maand monitoren

• BertKlkmn
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 07:18
Ik moet zeggen dat ik ook erg blij ben met mijn 110kwh warmwater verbruik per maand, met een gezin waar de kinderen houden van veel te lange douche sessies (5L/min, ik 3L/min)

Over een paar weken de gasleiding er uit, scheelt ook weer €300 kosten van gas-vastrecht per jaar om van het gas af te zijn, ontvang wel nog de €600

energiebelastingteruggaaf uiteraard.
Is minder , als je onder een bepaalde hoeveelheid gas gebruikt wordt vastrecht ook gehalveerd

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
BertKlkmn schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:16:
[...]

Is minder , als je onder een bepaalde hoeveelheid gas gebruikt wordt vastrecht ook gehalveerd
Fout.

Alleen de netbeheer kosten dalen. Met zo’n €75 (Liander)

Blijft er 175+98(greenchoice, laagste totaal bij 499m3) over.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Museon
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-01 14:04
Nog steeds met voorbereidingen bezig (prive dingen is er tussen gekomen).

Heb een vraag betreft de afstand van de warmtepomp naar het afgiftesysteem volgens Itho Daalderop Amber moet buiten geplaatst worden en zo dicht mogelijk bij het afgiftesysteem, met een maximale afstand van 25 meter.

Wat is jullie ervaring bij 11 a 12 meter?

• Carboy54
Museon schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:25:
Nog steeds met voorbereidingen bezig (prive dingen is er tussen gekomen).

Heb een vraag betreft de afstand van de warmtepomp naar het afgiftesysteem volgens Itho Daalderop Amber moet buiten geplaatst worden en zo dicht mogelijk bij het afgiftesysteem, met een maximale afstand van 25 meter.

Wat is jullie ervaring bij 11 a 12 meter?
Geen probleem. Goed isoleren uiteraard en de waterpomp doet dat zonder problemen die is sterk genoeg.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:02
Carboy54 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:41:
[...]

De Kiwa ja gaat daar niet echt lekker. Ik zou voor wat betreft de toekomstige subsidie er niet teveel op rekenen:
[Afbeelding]
Deze verandering in subsidie gaat niet op 1 januari in, toch?

• tedsje
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22-08 15:44
Beste Tweakers.

Ik volg deze topic al een geruime tijd en er zijn al vele leuke tips and tricks voorbij gekomen.

Nu heb ik begin dit jaar ook besloten dat ik een Amber warmtepomp wil aanschaffen, alleen weet ik niet precies hoeveel KW ik nodig ben. Nu zijn er wel wat van die methodes, zoals het baseren op het gasverbruik of het aantal watt per m2. Het probleem is echter dat we nu al 5 jaar in een jaren 30 woning wonen die tot nu toe nog steeds uitgebouwd / opnieuw opgebouwd wordt (met strengere isolatiewaardes, je leert met de tijd) en dat we deels stoken op een houtkachel.

Ik dacht laat me de tweakers eens vragen wat van rekenmethodes ik kan hanteren voor het berekenen van het aantal benodigde KWs. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een RD / RC waarde te vertalen naar watt per m2 (elke ruimte zit vloerverwarming).

De laagste waarde is de voorzet muur met een RD waarde van 3.5 (7cm pir) terwijl onze nieuwe bovenverdieping (houtskeletbouw) een RC waarde heeft (zowel dak als muur) van 8.8

Als ik het gas rekensommetje doe, kom ik op het volgende: 600m3 + (5m3 hout * 220 (1m3 hout staat gelijk aan 220m3 gas) = 1700m3 zonder hout. 1700 x 8 / 1650 = 8.3KW

Logischerwijs zou een amber 95 voldoende zijn. Nu zijn we nog bezig met de bovenverdieping en zou niet weten hoeveel extra energie het kost om de bovenverdieping (50m2 met RC 8.8) te verwarmen en voldoet de amber 95 dan nog wel.

Daarnaast wil ook nog een liggende watertank (270L) aankoppelen. Moet je voor deze watertank ook een X aantal KWs reserveren?

Zelf neig ik naar een Amber 125 ipv 95 omdat je dan wat extra capiciteit hebt, alleen heb ik maar uponor 32mm (inwendig 26mm) buis naar de potentiële plek van de warmtepomp. Volgens het technisch document is dat te klein voor een amber 125.

Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaring en wat van advies jullie zouden geven

• Carboy54
tedsje schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:23:
Beste Tweakers.

Ik volg deze topic al een geruime tijd en er zijn al vele leuke tips and tricks voorbij gekomen.

Nu heb ik begin dit jaar ook besloten dat ik een Amber warmtepomp wil aanschaffen, alleen weet ik niet precies hoeveel KW ik nodig ben. Nu zijn er wel wat van die methodes, zoals het baseren op het gasverbruik of het aantal watt per m2. Het probleem is echter dat we nu al 5 jaar in een jaren 30 woning wonen die tot nu toe nog steeds uitgebouwd / opnieuw opgebouwd wordt (met strengere isolatiewaardes, je leert met de tijd) en dat we deels stoken op een houtkachel.

Ik dacht laat me de tweakers eens vragen wat van rekenmethodes ik kan hanteren voor het berekenen van het aantal benodigde KWs. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een RD / RC waarde te vertalen naar watt per m2 (elke ruimte zit vloerverwarming).

De laagste waarde is de voorzet muur met een RD waarde van 3.5 (7cm pir) terwijl onze nieuwe bovenverdieping (houtskeletbouw) een RC waarde heeft (zowel dak als muur) van 8.8

Als ik het gas rekensommetje doe, kom ik op het volgende: 600m3 + (5m3 hout * 220 (1m3 hout staat gelijk aan 220m3 gas) = 1700m3 zonder hout. 1700 x 8 / 1650 = 8.3KW

Logischerwijs zou een amber 95 voldoende zijn. Nu zijn we nog bezig met de bovenverdieping en zou niet weten hoeveel extra energie het kost om de bovenverdieping (50m2 met RC 8.8) te verwarmen en voldoet de amber 95 dan nog wel.

Daarnaast wil ook nog een liggende watertank (270L) aankoppelen. Moet je voor deze watertank ook een X aantal KWs reserveren?

Zelf neig ik naar een Amber 125 ipv 95 omdat je dan wat extra capiciteit hebt, alleen heb ik maar uponor 32mm (inwendig 26mm) buis naar de potentiële plek van de warmtepomp. Volgens het technisch document is dat te klein voor een amber 125.

Wij monteren alle 12 Kw Ambers probleemloos op 26 mm inwendig. Inmiddels is dit aangepast in de installatie manual.

• tonwes99
Beste Tweakers.

Er zit best wat ruimte in de capaciteit...
1) Als je het niet erg vindt om op écht koude dagen (-10oC) de verwarming op de verdieping niet/nauwelijks aan te zetten, dan hoef je die niet mee te rekenen. Of je stookt de houtkachel op die paar dagen dat het echt zo koud is...
2) Voor warm water mis je zo'n 1 uur verwarming per dag (2-3kWh aan elektra, 7-9kWh aan sww). Als je boiler een element hebt, kun je dit op zeer koude dagen gebruiken
3) Als je je slimme meter per dag laat meten, dan weet je hoeveel m3 je op een koude dag gebruikt. Met graad-dagen kun je exrapoleren hoeveel je bij -10oC nodig hebt.
5) De Amber 9.5kW doet zo'n 6kW WP en 3kW BUH bij zeer koude temperaturen

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
tonwes99 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:37:
[...]

Er zit best wat ruimte in de capaciteit...
1) Als je het niet erg vindt om op écht koude dagen (-10oC) de verwarming op de verdieping niet/nauwelijks aan te zetten, dan hoef je die niet mee te rekenen. Of je stookt de houtkachel op die paar dagen dat het echt zo koud is...
2) Voor warm water mis je zo'n 1 uur verwarming per dag (2-3kWh aan elektra, 7-9kWh aan sww). Als je boiler een element hebt, kun je dit op zeer koude dagen gebruiken
3) Als je je slimme meter per dag laat meten, dan weet je hoeveel m3 je op een koude dag gebruikt. Met graad-dagen kun je exrapoleren hoeveel je bij -10oC nodig hebt.
5) De Amber 9.5kW doet zo'n 6kW WP en 3kW BUH bij zeer koude temperaturen
En 4) dan? 🤪

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Beste Tweakers.

Misschien lees ik er snel overheen, maar maakt jou cv ketel ook het tapwater?

Als dat zo is, dan zit dat verbruik al in je opsomming.

Je kan idd de Koevlaas formule gebruiken om een goeie indruk te krijgen, let er wel op dat dit het benodigde vermogen is bij -7 of zelfs -10 ( punt 1 van @tonwes99 )Het is aan jezelf om te bepalen of je zegt; Ik wil een warmtepomp waarmee ik over 3 of 5jaar full electric kan, maar nu bijvoorbeeld consessies doet; of ik trek een trui aan, of ik zet vaker de houtkachel aan, of ik knijp een slaapkamer. Dan zou je wat @Carboy54 zegt ook met een kleinere uit.

Even grof over de duim; (groot verschil door bv een oude in efficiënte ketel, of afgifte systeem, etc, maar dan heb je een idee)
Tot ca 900m3 > Amber 65
Tot ca 1200m3 > Amber 95
Tot ca 1600m3 > Amber 120

[ Voor 3% gewijzigd door Stoker op 28-08-2024 07:27 ]

• tedsje
Bedankt voor jullie reacties en blij dat de binnen diameter geen rol meer speelt, zoals @Carboy54 aangeeft. Dus de optie tot een grotere warmtepomp mogelijk.

De capaciteit blijft nog wel een lastige. We hadden het idee om de ruimte op de beganne grond minimaal te verwarmen naar 21 graden (Is nu 15 graden, houtkachel doet de rest). De begane grond is c.a 90m2 en heeft een 4 groepen pomp (met zoneklep), 3 groepen pomp (zoneklep) en 1 groep (servomotor klep). Boven werd niet echt gebruikt en is afgebroken en een nieuwe etage opgebouwd met daarboven een zolder (50m2 exclusief zolder) deze nieuwe kamers krijgen ook weer een 4 groepenpomp alleen dan met servomotors zodat ook deze ruimtes een eigen temperatuur kan worden ingesteld.

Samenvattend: veel zonekleppen en servomotors en per klep en servo is de temperatuur instelbaar.

Door deze (waarschijnlijk niet gebruikelijke samenstelling) maakt het mogelijk dat ruimtes geen energie vragen terwijl er wel een (dikke) warmtepomp staat te draaien. Dit maakt het ook weer lastiger wat van warmtepomp je nodig bent gezien er ook momenten zijn naar een kleinere vraag naar energie. Krijg je dan geen pendel gevaar.

@Stoker voor het gasbruik is inderdaad tabwater meegenomen. We komen ook op zn 25m3 kub gas per maand uit voor tapwater. Je kan wel stellen dan van het verwarmen van de woning niks over blijft (houtkachel doet het werk). Wel verwacht ik dat we op termijn geen houtkachels meer mogen hebben gezien al die milieu maatregelen. De houtkachel tel daarom niet mee.

Het besluit om over te gaan naar volledig elektrisch hebben we al gemaakt. We beschikken over 44 zonnepanelen en wekken in de zomerdagen tussen de 60 en 100KW per dag op (volgend jaar wil ik een eigen thuis batterij bouwen Victron + accus opstelling)

We zijn aan het verbouwen dus moderniseren die hap en geen compromis. Alleen moet je goede keuzes maken, daarnaast heb ik geen referentiekaders gezien ik alles zelf bouw (dus geen bouwvakers rondom het huis of prefab materiaal).

Eigenlijk rust dan de vraag nog. Graag koppel ik een amber 120 aan het huis, zodat ik eventueel later nog eens kan uitbouwen (hok aan het huis koppelen is nog een idee). Heb liever te veel capaciteit dan te weinig, maar pendel gevaar ligt op de loer gezien de zonekleppen en servos. Of maakt dit niet uit?

Een ander idee zou kunnen zijn. Alles vervangen met servos, zodat alles een beetje openstaat en er meer flow kan worden behaalt.

Enige suggesties?

• bommer
Durf het bijna niet te zeggen. Buffervat.
En voor dat iedereen overmij heen valt voor die opmerking. Aanstuur elektronica zo maken, dat eerste 10 min het buffer gebruikt wordt.
En plaats je het buffer parallel dan wordt het bijna niet gebruikt in een goed gebalanceers systeem, alle alles open staat

• Carboy54
bommer schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:59:
Durf het bijna niet te zeggen. Buffervat.
En voor dat iedereen overmij heen valt voor die opmerking. Aanstuur elektronica zo maken, dat eerste 10 min het buffer gebruikt wordt.
En plaats je het buffer parallel dan wordt het bijna niet gebruikt in een goed gebalanceers systeem, alle alles open staat
Jouw systeem is de uitzondering die de regel bevestigt. Maar je bent dan ook een topper op dit gebied. Een plaatje van jouw hydraulische aansluiting van de buffer mag hier gezien worden zonder straf maatregelen 🤣🤣🤗

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 28-08-2024 10:10 ]

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:20
Impossibl3 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 07:21:
[...]

Volgens mij wordt niet de gehele inhoud van het Itho vat rondgepompt, alleen de onderste laag. Zie ook schematische weergave in de handleiding.
Als ik de voorraad van een legionellarun nog niet verbruikt heb en daarna een normale run heb gehad (op lagere temperatuur) dan komt er nog steeds water van legionellatemperatuur uit het vat.
Energietechnisch is dit gunstig, het koudere water wordt verwarmd.

Tijdje terug stond hier ook een post van iemand die hierdoor problemen ondervond van het hoger plaatsen van de voeler. Als ik het mij goed herinner stopte het verwarmen van het vat te vroeg.
De voeler moet niet boven de laag uitkomen die rondgepompt wordt.

Idealiter hadden er 2 voelers in gezeten. Eentje bovenin als leegmelding, en een op de huidige positie als regelsensor voor het verwarmen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:51
Als ik het gas rekensommetje doe, kom ik op het volgende: 600m3 + (5m3 hout * 220 (1m3 hout staat gelijk aan 220m3 gas) = 1700m3 zonder hout.
Dat is dan waar je vanuit moet gaan, want je primaire verwarmingssysteem moet ook zonder houtbijstook voldoende zijn om de woning warm te houden.
Bovendien staat houtstook (terecht) in een kwaad daglicht en wordt dat (hopelijk) binnenkort verboden.
1700 x 8 / 1650 = 8.3KW

Logischerwijs zou een amber 95 voldoende zijn.
Die conclusie klopt niet. Je hebt dat vermogen nodig bij -10 (of -7 aan de kust). Een Amber 95 levert dan maar 5.5 à 6 kW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJsA_oUsega0IV9BouU7Us9E1hY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AWJE7PFCNjEve5j4675yw4Ut.jpg?f=user_large
Nu zijn we nog bezig met de bovenverdieping en zou niet weten hoeveel extra energie het kost om de bovenverdieping (50m2 met RC 8.8) te verwarmen en voldoet de amber 95 dan nog wel.

Nee, dat valt wel mee. Het gemiddeld benodigd vermogen voor SWW is maar erg klein (in mijn geval 164W), zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Zelf neig ik naar een Amber 125 ipv 95 omdat je dan wat extra capiciteit hebt,
Helaas heeft ook de Amber 120 (de 125 bestaat niet) bij -7 al minder dan 8 kW en bij -10 al helemaal te weinig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Auf3Ijrdgaws4rKTkch1WvvK6xI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/03L31wZxxGXa7VzZl46PkYuS.png?f=user_large
alleen heb ik maar uponor 32mm (inwendig 26mm) buis naar de potentiële plek van de warmtepomp.
Geen idee hoe ze daar bij komen, maar Uponor 32 is echt prima voor een 7.5 kW WP. Dit wordt ook voor echte 12 kW warmtepompen (bijvoorbeeld die van Mitsubishi) probleemloos toegepast.

Overigens zou ik in jouw geval de komende winter besteden aan het nauwkeurig meten van de verwarmingsbehoefte (door in ieder geval het gasverbruik per dag te loggen), en op basis daarvan komend voorjaar een WP aan te schaffen, waarvan je dan zeker weet dat deze qua vermogen klopt.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 28-08-2024 11:02 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• markietjuh
tedsje schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:32:
Bedankt voor jullie reacties en blij dat de binnen diameter geen rol meer speelt, zoals @Carboy54 aangeeft. Dus de optie tot een grotere warmtepomp mogelijk.

De capaciteit blijft nog wel een lastige. We hadden het idee om de ruimte op de beganne grond minimaal te verwarmen naar 21 graden (Is nu 15 graden, houtkachel doet de rest). De begane grond is c.a 90m2 en heeft een 4 groepen pomp (met zoneklep), 3 groepen pomp (zoneklep) en 1 groep (servomotor klep). Boven werd niet echt gebruikt en is afgebroken en een nieuwe etage opgebouwd met daarboven een zolder (50m2 exclusief zolder) deze nieuwe kamers krijgen ook weer een 4 groepenpomp alleen dan met servomotors zodat ook deze ruimtes een eigen temperatuur kan worden ingesteld.

Samenvattend: veel zonekleppen en servomotors en per klep en servo is de temperatuur instelbaar.

Door deze (waarschijnlijk niet gebruikelijke samenstelling) maakt het mogelijk dat ruimtes geen energie vragen terwijl er wel een (dikke) warmtepomp staat te draaien. Dit maakt het ook weer lastiger wat van warmtepomp je nodig bent gezien er ook momenten zijn naar een kleinere vraag naar energie. Krijg je dan geen pendel gevaar.

@Stoker voor het gasbruik is inderdaad tabwater meegenomen. We komen ook op zn 25m3 kub gas per maand uit voor tapwater. Je kan wel stellen dan van het verwarmen van de woning niks over blijft (houtkachel doet het werk). Wel verwacht ik dat we op termijn geen houtkachels meer mogen hebben gezien al die milieu maatregelen. De houtkachel tel daarom niet mee.

Het besluit om over te gaan naar volledig elektrisch hebben we al gemaakt. We beschikken over 44 zonnepanelen en wekken in de zomerdagen tussen de 60 en 100KW per dag op (volgend jaar wil ik een eigen thuis batterij bouwen Victron + accus opstelling)

We zijn aan het verbouwen dus moderniseren die hap en geen compromis. Alleen moet je goede keuzes maken, daarnaast heb ik geen referentiekaders gezien ik alles zelf bouw (dus geen bouwvakers rondom het huis of prefab materiaal).

Eigenlijk rust dan de vraag nog. Graag koppel ik een amber 120 aan het huis, zodat ik eventueel later nog eens kan uitbouwen (hok aan het huis koppelen is nog een idee). Heb liever te veel capaciteit dan te weinig, maar pendel gevaar ligt op de loer gezien de zonekleppen en servos. Of maakt dit niet uit?

Een ander idee zou kunnen zijn. Alles vervangen met servos, zodat alles een beetje openstaat en er meer flow kan worden behaalt.

Enige suggesties?
Als je overal natte vloerverwarming hebt, zal dit het pendelen ook beperken door de bufferwerking. In- en uitschakelpunten niet te krap op elkaar instellen en niet te krappe hysterese op de woonkamerthermostaat (als je die gaat gebruiken).
Het vermelden van de vloeroppervlaktes zal nog een wat completer beeld geven.

• Carboy54
Andrehj schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:56:
[...]

Dat is dan waar je vanuit moet gaan, want je primaire verwarmingssysteem moet ook zonder houtbijstook voldoende zijn om de woning warm te houden.
Bovendien staat houtstook (terecht) in een kwaad daglicht en wordt dat (hopelijk) binnenkort verboden.

[...]

Die conclusie klopt niet. Je hebt dat vermogen nodig bij -10 (of -7 aan de kust). Een Amber 95 levert dan maar 5.5 à 6 kW:
[Afbeelding]

[...]

Nee, dat valt wel mee. Het gemiddeld benodigd vermogen voor SWW is maar erg klein (in mijn geval 164W), zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[...]

Helaas heeft ook de Amber 120 (de 125 bestaat niet) bij -7 al minder dan 8 kW en bij -10 al helemaal te weinig.
[Afbeelding]

[...]

Geen idee hoe ze daar bij komen, maar Uponor 32 is echt prima voor een 7.5 kW WP. Dit wordt ook voor echte 12 kW warmtepompen (bijvoorbeeld die van Mitsubishi) probleemloos toegepast.

Overigens zou ik in jouw geval de komende winter besteden aan het nauwkeurig meten van de verwarmingsbehoefte (door in ieder geval het gasverbruik per dag te loggen), en op basis daarvan komend voorjaar een WP aan te schaffen, waarvan je dan zeker weet dat deze qua vermogen klopt.
Daar is onze Mitsubishi man weer eens met hetzelfde verhaal met wederom veel knip en plakwerk. Met weinig of geen ervaring met de Amber kom je wel heel snel met conclusies. Inmiddels zitten hier minimaal 1000 gebruikers met genoeg ervaring en die mensen hier goed kunnen informeren op het gebied van vermogen. R290 heeft andere eigenschappen dan jouw R410 Mitsubishi net als bij bv Panasonic. En nee Kiwa heeft nog steeds niet de juiste cijfers bevestigd. Is ook al genoeg over geschreven

• Carboy54
markietjuh schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Volgens mij wordt niet de gehele inhoud van het Itho vat rondgepompt, alleen de onderste laag. Zie ook schematische weergave in de handleiding.
Als ik de voorraad van een legionellarun nog niet verbruikt heb en daarna een normale run heb gehad (op lagere temperatuur) dan komt er nog steeds water van legionellatemperatuur uit het vat.

Tijdje terug stond hier ook een post van iemand die hierdoor problemen ondervond van het hoger plaatsen van de voeler. Als ik het mij goed herinner stopte het verwarmen van het vat te vroeg.

Idealiter hadden er 2 voelers in gezeten. Eentje bovenin als leegmelding, en een op de huidige positie als regelsensor voor het verwarmen.
Prima onderbouwd!

• Andrehj
Carboy54 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:32:
Daar is onze Mitsubishi man weer eens met hetzelfde verhaal met wederom veel knip en plakwerk.
Ik heb de grafieken die Itho zelf heeft gepubliceerd in dit topic geplakt.
Dat is inderdaad knip- en plakwerk, maar die negatieve toon van jou heeft dat niet verdiend.
Bovendien is het broodnodig om "hetzelfde verhaal" hier nogmaals te posten, want getuige het voornemen van @tedsje is nog lang niet iedereen op de hoogte van het feit dat de modelaanduidingen van de Amber geen enkele overeenkomst hebben met het vermogen bij vorst. Iets wat andere fabrikanten als bijvoorbeeld Mitsubishi, maar ook Vaillant en Panasonic veel beter doen.
Bovendien weten we allemaal dat jij niet bepaald neutraal tegenover de Amber staat. Dat mag, maar dan moet je ook niet gaan klagen als anderen het durven om de negatieve punten te benoemen.
Met weinig of geen ervaring met de Amber kom je wel heel snel met conclusies. Inmiddels zitten hier minimaal 1000 gebruikers met genoeg ervaring en die mensen hier goed kunnen informeren op het gebied van vermogen.
Dat kan niet waar zijn, want de Ambers hebben nog maar één stookseizoen gedraaid. Dat was de afgelopen periode tussen november 2023 en maart 2024.
Volgens de kalender was dat winter, maar het was meer een soort lange herfst, want er is geen enkele meerdaagse vorstperiode geweest.
Er is dus ook helemaal geen ervaring met de prestaties van de Amber warmtepompen bij vorst, laat staan bij strenge vorst, als een warmtepomp écht aan de bak moet.
R290 heeft andere eigenschappen dan jouw R410 Mitsubishi net als bij bv Panasonic. En nee Kiwa heeft nog steeds niet de juiste cijfers bevestigd. Is ook al genoeg over geschreven
Tot er andere specs zijn rest de aspirant-koper niets anders dan uitgaan van de specs zoals die tot nu toe door Itho zijn gepubliceerd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Carboy54
Andrehj schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

Ik heb de grafieken die Itho zelf heeft gepubliceerd in dit topic geplakt.
Dat is inderdaad knip en plakwerk, maar die negatieve toon van jou heeft dat niet verdiend.
Bovendien is het broodnodig om "hetzelfde verhaal" hier nogmaals te posten, want getuige het voornemen van @tedsje is nog lang niet iedereen op de hoogte van het feit dat de modelaanduidingen van de Amber geen enkele overeenkomst hebben met het vermogen bij vorst. Iets wat andere fabrikanten als bijvoorbeeld Mitsubishi, maar ook Vaillant en Panasonic veel beter doen.
Bovendien weten we allemaal dat jij niet bepaald neutraal tegenover de Amber staat. Dat mag, maar dan moet je ook niet gaan klagen als anderen het durven om de negatieve punten te benoemen.

[...]

Dat kan niet waar zijn, want de Ambers hebben nog maar één stookseizoen gedraaid. Dat was de afgelopen periode tussen november 2023 en maart 2024.
Volgens de kalender was dat winter, maar het was meer een soort lange herfst, want er is geen enkele meerdaagse vorstperiode geweest.
Er is dus ook helemaal geen ervaring met de prestaties van de Amber warmtepompen bij vorst, laat staan bij strenge vorst, als een warmtepomp écht aan de bak moet.

[...]

Tot er andere specs zijn rest de aspirant-koper niets anders dan uitgaan van de specs zoals die tot nu toe door Itho zijn gepubliceerd.
Die toon komt voort uit het feit dat je hier keer op keer hetzelfde verkondigd. Meerdere merken met R290 doen bij benadering met R 290 allemaal hetzelfde: Panasonic L serie 9 Kw gaat naar 7 Kw, Weheat 11Kw doet 8 Kw en dus de Amber ook. Dat heeft niets te maken met een vooroordeel. Na 150 Amber installaties geen klachten over vermogen ook niet bij -7. Lees in de TS eens R290 versus R32 waar ik de verschillen toe licht en R290 het zeker niet minder doet dan R32. Praktijk versus theorie. Overigens een daggemiddelde is iets anders dan een piek van -10 maar dat weet jij natuurlijk als geen ander. Enkele dagen af en toe een backup erbij van 3 Kw is geen schande. Koste mij afgelopen winter 6 Kwx0,27.Amber 9.5 Kw verving 1500m3. Laat de Amber gebruiker hier maar zijn oordeel geven! En on topic blijven over de Amber ipv Mitsubishi.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 28-08-2024 13:45 ]

• brigges
  • Laatst online: 16-11 20:20
Andrehj schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:56:
[...]

offtopic:
Correctie, jij vindt (en mss nog andere) terecht.
Verbod komt er niet. Dus we blijven lekker 6m3 hout per jaar doorstoken om mensen zoals jij te laten meegenieten van de heerlijke geur....

Sorry kon niet nalaten ..... :+

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:01

silverball

De wagen voor moderne mensen

brigges schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:14:
[...]

offtopic:
Verbod komt er niet. Dus we blijven lekker 6m3 hout per jaar doorstoken om mensen zoals jij te laten meegenieten van de heerlijke geur....

En door gasten als jij staat houtstook in een negatief daglicht.

Elke keer 's winters bij mist mijn ramen zwart. Wat kan ik mij daar pissig om maken.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:15
Ennnn weer on-topic. Over de voors en tegens van houtstook, en de meningen daaromtrent, zijn geschiktere topics.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

offtopic:

In Engeland zijn er gewoon verboden gekomen in delen van steden… kan hier dus ook… alleen is het daar wat breder een probleem dus begrijpelijk dat er eerder op de rem getrapt is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Impossibl3
markietjuh schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Ah weer wat geleerd. Dacht dat die het hele vat rond pompte. Dit omdat de temperatuur verloop na verwarming heel consitent omlaag gaat. En niet eerst "sterk" naar beneden wegens thermische trek van warm water onder naar kouder water boven.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:58

Jan2023

KISS

[...]

offtopic:

Op zijn minst zouden die houtstokers dan moeten weten hoe op een juiste manier te stoken.
Maak te vaak mee dat het lijkt of er creosoot uit de schoorsteen waait
🤣
Of is het hout zo duur geworden dat de luchtschuif minimaal open gaat ?
🙄

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:13
[...]

offtopic:

voor 6m3 hout kun je flink wat elektra of gas kopen...

• tedsje
Haha het gaat weer lekker allemaal. Nou wij kunnen goedkoop aan het hout komen gezien ze bij ons de landerijen moeten onderhouden in de Friese wouden, maar des al niet te min is hout stoken in Nederland een risico aan worden (zowel levering als prijs). Daarnaast wonen we in een (semi boeren)dorp waar nog meerdere mensen op hout stoken (hier wordt er toch wat makkelijker naar gekeken). In steden is de concentraat qua mensen toch wat hoger waardoor er toch wat anders tegenaan wordt gekeken. Bedoel kijk nu naar de verplichte invoering van die zero emissie zones.

Beetje off topic, dus nu maar weer on-topic

Als ik de meningen wat lees van iedereen komt het er kortweg op neer zet de dikste Amber warmtepomp er maar neer dan heb je met zeer oude dagen (-10) c.a. 7KW beschikbaar. Dit zou voldoende moeten zijn voor de onderste verdieping (90m2 met goede isolatie) wanneer alle ruimtes tegelijkertijd vol op verwarmt moet worden, wat niet nodig is, ik hoef geen 20 graden in de douche, bijkeuken en slaapkamer beneden. In dat geval blijft er c.a. 65m2 over en zou ik boven nog wat slaapkamers kunnen verwarmen in het over-de-kop geïsoleerde slaapkamers.

Het potentieel probleem wat over blijft is het pendel probleem, maar dat moet wel goedkomen. Een 120 liter buffervat doet al veel en daarnaast ga ik wel kijken of ik de zone kleppen moet vervangen met servo motors, zodat de vloerverwarming groepen niet helemaal dicht worden gedraaid.

Oohja, vergeten te melden we gebruiken het Honeywell Evohome systeem (iets wat ook aansluit op het Amber systeem)

@Andrehj het beste is om te meten voor de komende winter, maar ik wil niet langer wachten gezien we aan het (ver)bouwen zijn en de mogelijke verdwijning van de subsidie.

Lees ik nou dan zn tapwatervat van Ihto niet volledig wordt verwarmt?

• Impossibl3
@tedsje het vat wordt in ieder geval meer verwarmd dan een vat op een spiraal. Daar heb je onder in dat het niet verwarmd wordt omdat er geen warmtebron is. Door het rond pompen van het water gebeurt dat wel bij de Itho vaten.

• tedsje
@Impossibl3 ja precies, zo dacht ik ook over het rondpompen vs verwarmen via spiraal. Dan ook niet te vergeten dat je minder gewicht hebt (spiraal ontbreekt) en minder oppervlakte voor dezelfde hoeveelheid water.

Al met al kwam ik op de Amber uit gezien het technische documentatie(zeer duidelijk ook voor niet installateurs, zoals mij), NL product (gemaakt in China volgens mij) en prijs. Via aircozonderstek.nl is het mogelijk dat ze het systeem in bedrijf stellen + subsidie en zelf kan aansluiten. Dit geeft me vrijheid met het (ver)bouwen. Dit in tegenstelling bij andere toko’s, hier hebben ze een manier van opbouwen waar je aan moet voldoen. Dit laatste gaat niet werken.

De Quadd warmtepomp is hier zn typisch voorbeeld van. Was allemaal drama toen ik aangaf dat ik zelf wel leidingen wil leggen, als je maar aangeeft wat van leidingen. Dit scheelt hun werk en ik heb het na mijn eigen manier ingericht.

• Impossibl3
@tedsje ik ben in ieder geval heel blij met mijn Itho 270L vat. Lekker veel water en maar een beperkt oppervlakte. Ook door het vierkante karakter.

Ik heb de Amber besteld bij de heren van warmtepomponline mede wegens de georganiseerde itho dag en dat een van de installateurs het drop naast mij woont. Ik vond de installatie in ieder geval ideaal verlopen. Gewoon uurtje factuurtje en door werken maar met aandacht. Precies zoals ik het wil. Niet afbeunen omdat het toch tegen valt. Of snel er van af maken en extra winst pakken. Voordeel was ook dat ik mee kon helpen. Gaatjes boren, kabels trekken etc.

Edit: ik moet nog steeds een aantal aanvullende sensor kabels in gootjes stoppen om het mooi weg te werken. Maar nu die draait denk ik daar niet meer aan. Volgende week maar even doen voor het nieuwe stook seizoen start en het koel seizoen (hopelijk) is geëindigd :$

[ Voor 18% gewijzigd door Impossibl3 op 28-08-2024 20:49 ]

• Whiskey48
Impossibl3 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:44:
@tedsje ik ben in ieder geval heel blij met mijn Itho 270L vat. Lekker veel water en maar een beperkt oppervlakte. Ook door het vierkante karakter.

Ik heb de Amber besteld bij de heren van warmtepomponline mede wegens de georganiseerde itho dag en dat een van de installateurs het drop naast mij woont. Ik vond de installatie in ieder geval ideaal verlopen. Gewoon uurtje factuurtje en door werken maar met aandacht. Precies zoals ik het wil. Niet afbeunen omdat het toch tegen valt. Of snel er van af maken en extra winst pakken. Voordeel was ook dat ik mee kon helpen. Gaatjes boren, kabels trekken etc.
Hier eenzelfde ervaring (alleen dan met een 240L horizontaal vat) :)

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-12 22:05
Korte vraag: ervan uitgaande dat deze niet om te bouwen is (?) heb ik reeds een nieuwe rvs open verdeler gekocht.

Mijn systeem bevat radiatoren en een klein stukje vvw via deze verdeler. Amber komt hiermee in open verbinding. Hoe voorkom ik dat de amber straks te heet water (>45 theoretisch mogelijk toch?) door mijn keukenvloer stuurt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93HqtxzmuLOBWpGjpUBVmzXvI_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCMcfl6gmvHGxO0AKi5NZt9o.jpg?f=fotoalbum_large

• markietjuh
tedsje schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:46:

Als ik de meningen wat lees van iedereen komt het er kortweg op neer zet de dikste Amber warmtepomp er maar neer dan heb je met zeer oude dagen (-10) c.a. 7KW beschikbaar. Dit zou voldoende moeten zijn voor de onderste verdieping (90m2 met goede isolatie) wanneer alle ruimtes tegelijkertijd vol op verwarmt moet worden, wat niet nodig is, ik hoef geen 20 graden in de douche, bijkeuken en slaapkamer beneden. In dat geval blijft er c.a. 65m2 over en zou ik boven nog wat slaapkamers kunnen verwarmen in het over-de-kop geïsoleerde slaapkamers.

Het potentieel probleem wat over blijft is het pendel probleem, maar dat moet wel goedkomen. Een 120 liter buffervat doet al veel en daarnaast ga ik wel kijken of ik de zone kleppen moet vervangen met servo motors, zodat de vloerverwarming groepen niet helemaal dicht worden gedraaid.

Oohja, vergeten te melden we gebruiken het Honeywell Evohome systeem (iets wat ook aansluit op het Amber systeem)

@Andrehj het beste is om te meten voor de komende winter, maar ik wil niet langer wachten gezien we aan het (ver)bouwen zijn en de mogelijke verdwijning van de subsidie.

Lees ik nou dan zn tapwatervat van Ihto niet volledig wordt verwarmt?
Denk dat dat wat kort door de bocht is. Je hout bijstook is nogal een onzekere factor. Qua vloeroppervlakte die je nu noemt zou ik niet direct aan de zwaarste Amber denken.
Als het niet nodig is zou ik niet zomaar een model groter nemen. Beste even de volledige situatie met een Amber expert bespreken of bekijken.

Kijk qua aanschaf even naar welke webshop je het beste past. Het schijnt dat alleen de webshop van TS volledige ondersteuning incl updates voor doe-het-zelfers kan verlenen.

Betreft je laatste opmerking over het vat: nee dat bedoelde ik niet te zeggen. De onderste helft(?) wordt actief rondgepompt en verwarmd via de warmtewisselaar. Doordat warm water opstijgt wordt de complete inhoud verwarmd.
Dit is in ieder geval mijn interpretatie en ervaring. Als ik het fout heb hoor ik het graag van de experts.

• Impossibl3
Guus. schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:15:
Korte vraag: ervan uitgaande dat deze niet om te bouwen is (?) heb ik reeds een nieuwe rvs open verdeler gekocht.

Mijn systeem bevat radiatoren en een klein stukje vvw via deze verdeler. Amber komt hiermee in open verbinding. Hoe voorkom ik dat de amber straks te heet water (>45 theoretisch mogelijk toch?) door mijn keukenvloer stuurt?
[Afbeelding]

Wat is je stooklijn van de Amber? Hoger dan die waarde kan die niet door je CV systeem duwen. Of draai je er nog een ketel naast?

• Guus.
Impossibl3 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:24:
[...]

Wat is je stooklijn van de Amber? Hoger dan die waarde kan die niet door je CV systeem duwen. Of draai je er nog een ketel naast?
Ketel wil ik er eigenlijk af hebben. Uit je woorden begrijp ik dat er dus een Ta Max in te stellen is ahv de stooklijn. Dat beantwoord denk ik mijn vraag.

Hopelijk red ik het dan met ta max 40-45 op die enkele zeer koude dagen. Als ik een harde bovengrens in kan stellen is dat in ieder geval geruststellend.

Als er een alternatief is, zodat de amber toch Ta kan laten oplopen, en de vloer veiling is, is dat wel fijner natuurlijk.. stel ik kan die pomp ertussenuit schroeven en doorlussen, zou de verdeler zo prima zijn? Of onvoldoende flow door thermostaat oid?

[ Voor 10% gewijzigd door Guus. op 28-08-2024 21:49 ]

• Impossibl3
De Ta kan nooit hoger oplopen dan je stooklijn + de instellingen van M1.01 tm M1.03 (weet even niet meer welke de bovenkant aan geeft. Eentje is bovenwaarde, onderwaarde en modelleren WP). Dus als je die laag genoeg zet gaat het goed. De verdeler kan je als het goed is ombouwen naar pomploos en dan kan je flink terug schroeven in aanvoer temperatuur. Zolang je vloerverwarming/radiatoren maar je warmteverlies compenseren hoef je echt geen hoge temperaturen door je systeem te jagen om je huis op temperatuur te houden.

• tonwes99

[Afbeelding]

De zorg is vooral de radiatoren, ik zie op de foto dat alleen de keuken op vvw zit, en dat je best veel radiatoren hebt voor de rest van het huis. Deze zijn normaal berekend op water van 70oC, dus 50oC boven je kamertemperatuur. Nu ga je naar 40oC, dus slechts 20oC boven je kamertemperatuur. Je output is ruwweg 40%. Er zijn twee dingen in je voordeel, oude radiatoren zijn vaak overbemeten en een WP heeft een (relatief) hoger retourtemperatuur, maar de helft minder vermogen moet je wel op rekenen.

Waarom zou je die pomp/menger niet een jaartje laten zitten, kijk het een jaartje aan, kijk of je met 40oC uit de voeten kan, de aanvoertemperatuur van de keuken is dan een ietsje onder die 40oC, maar niet veel. Je ziet dan of dat je wellicht één of meer van je radiatoren moet ombouwen naar LVT.

• Samjinne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-11 11:37
evertmulder schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:50:
[...]

Dit is mijn stand-by verbruik Amber 95. "Pieken" komen door het verwarmen van de tapwaterboiler (Maxtank 300ltr). Bovengrens 55 graden en ondergrens 50 graden. Zondag is het verbruik hoger door de legionellarun [Afbeelding]
Ik weet niet welke week je hebt gepakt, maar ik kom terugkijkend nooit onder 0.25 uit, Misschien is het geneuzel, maar ik zou wel willen begrijpen hoe dat verschil van zo'n 0.09 p dag zou kunnen bij dit weer. Jij ideeën? Heb ook een 95 met een en een 240 l vat (staand) van itho.

• evertmulder
Samjinne schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:23:
[...]

Ik weet niet welke week je hebt gepakt, maar ik kom terugkijkend nooit onder 0.25 uit, Misschien is het geneuzel, maar ik zou wel willen begrijpen hoe dat verschil van zo'n 0.09 p dag zou kunnen bij dit weer. Jij ideeën? Heb ook een 95 met een en een 240 l vat (staand) van itho.
Het is de week van 19 augustus (zie plaatje waarop de datum staat vermeld). Wellicht wordt het verschil veroorzaakt doordat jij een Itho tapwaterboiler hebt en ik een Inventum Maxtank.
Het stilstandsverlies van de Maxtank is 68W per uur.
Overigens is de afstand van de Amber naar de Maxtank (staat op zolder) ca 18 meter.

• Carboy54

[Afbeelding]

Onze ervaring is dat als deze verdeler maar een klein onderdeel is van het geheel hij kan blijven zitten. Voldoende flow heb je over de radiatoren als de verdeler dicht loopt. Daarmee voorkom je te hoge temperaturen in de vloer en werkt het meestal voldoende. Probeer het een jaartje uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 29-08-2024 10:30 ]

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Je kan eventueel nog een thermostaatknop (met externe voeler) monteren op de aanvoer, die zie ik nu niet zitten.

• Guus.
Thanks Ton, Jan. Uitproberen lijkt me inderdaad het beste advies. Ik was bang dat hij voor flow problemen zou kunnen zorgen maar hij zit inderdaad knap verderop in afgiftesysteem.

• tedsje
@Whiskey48 @Impossibl3 check.

Hoelang kunnen jullie douchen op de 240 en 270L tank? Zelf hebben we een vrij grote douchekop en houd ik van lang en warm douchen O-)

• Whiskey48
tedsje schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:11:

Hoelang kunnen jullie douchen op de 240 en 270L tank? Zelf hebben we een vrij grote douchekop en houd ik van lang en warm douchen O-)
Ik heb een Grohe ik dacht 30cm regendouche, maar ook van die waterbespaarnippels
Dan heb ik een goede douche maar kan met de Amber95 dan onbeperkt douchen. De tankgrootte doet er dan niet toe.

• Impossibl3
tedsje schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:11:

Geen idee. Mijn vrouw staat onder de douche met standje verbranden (40+) voor meer dan 20 minuten en dat gaat goed. Ook omdat ik de minimale temperatuur in het vat op 43 graden heb staan. Dus de Amber verwarmd het snel genoeg bij.

Wij hebben een grohe regendouche die ca 12L/min (gemengd) aan water verbruikt. Al gebruikt mijn vrouw juist weer de handdouche, want dan worden de haren niet nat, en die verbruikt ca 6L/min

• tedsje
Haha, dat zegt die van mij ook. Ja ik moet even douchen zonder haar… vrouwen logica.

Ik heb meer dat standje van 40+ graden en 30 minuten. Ook hier hebben we een stort douche met van die bespaar nippels. Dat zal vast wel goedkomen.

Al met al veel wijzer geworden via dit topic. Ik zal nog even kijken of ik de warmtevraag wat beter in kaart kan krijgen zodat ik beter een keuze kan maken tussen de 95 of 120.

• Whiskey48
Impossibl3 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:38:
[...]

Geen idee. Mijn vrouw staat onder de douche met standje verbranden (40+) voor meer dan 20 minuten en dat gaat goed. Ook omdat ik de minimale temperatuur in het vat op 43 graden heb staan. Dus de Amber verwarmd het snel genoeg bij.

Wij hebben een grohe regendouche die ca 12L/min (gemengd) aan water verbruikt. Al gebruikt mijn vrouw juist weer de handdouche, want dan worden de haren niet nat, en die verbruikt ca 6L/min
12L/min?? Holy moly.

• tedsje
Trouwens, hebben jullie tweakers ook ervaring met liggende buffervaten van c.a. 100 liter. Zelf ben ik op zoek naar een liggend buffervat van 120L voor de Amber alleen is het vinden van een liggende uitvoering drama. Het enige vat ik vind is het merk OEG.

Het liefst plaats ik een “klein liggende anti pendel vat” in het knieschot. Gezien de houten opbouw wil ik het gewicht zo beperkt mogelijk houden. 120L (KG) + gewicht van de tank zelf (40KG) zie ik wel als max. De zolder + dak wordt grotendeels gedragen door 4 gordingen (10CM dik en 25CM hoog) die op palen staan tot de stenen muur op van begane grond.

• tonwes99
Ik wil mijn Amber verplaatsen van mijn terras naar hoger aan de gevel en zoek een leidingoplossing. Nu met 25mm MLB aangesloten zonder RVS flex, werkt in mijn geval prima zonder geluids- of trillingsissues. Nu ik hem ga verplaatsen wil ik iig de diameter opkrikken en komt de leiding in het zicht.

Idealiter zou ik 5 meter terreinleiding (Terrendis, Flexalen of Rauvitherm Duo 32x3,9) strak langs de gevel monteren. Met de quad-versie zou ik zelfs de krachtkabel en de 240V kabel kunnen leiden (de 2xdata vallen buiten de boot…)

De standaard 1”koppeling van deze leveranciers werkt aan WP-zijde, maar aan de andere kant zou ik liefst met een Uponor Composit 32 haaks de gevel willen ingaan. Rehau en Terrendis zeggen dat zo'n koppeling, ondanks identieke wanddikte, niet kan. Een extra kilo(!) koper in de kou voelt niet lekker (eerst Terrendis naar 1", dan 1" messing knie, dan 1" naar 32mm MLB). Gelukkig staat er minder druk op een CV-systeem dan op een waterleiding… heeft iemand ervaring?

Andere optie is standaard 32mm MLB, in een (nogal beperkte) thermoflex 32+13 isolatie. Makkelijk aansluiten, maar dunnere isolatie met niet 1x maar 2x rondom warmteverlies. En visueel grijs schuimrubber langs de gevel met iedere 2 meter een overgang. (ik ken mensen die dit in een 75mm mantelbuis hebben gepropt, gaat niet echt lekker)…

Welke oplossingen hebben jullie gekozen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8P599zZ-Joh0WmKpa7rI_MyFQ1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXdPGfBrydNKb735Om9N96Ns.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door tonwes99 op 30-08-2024 10:49 ]

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:51
Ik heb er hier voor gekozen om de Terrendis buis met Uponor perskoppelingen aan te sluiten.
Werd eerder in dit topic als suggestie gedaan en werkt hier prima.

Als je het volle druk- en temperatuurbereik van de Terrendisbuis gebruikt (80gr en 6 bar) zorgt het wellicht voor problemen, maar dat is bij de warmtepomp natuurlijk niet het geval. Hier tot 4 bar getest zonder lekkages.

Ook in het L/W WP topic wordt deze oplossing genoemd.
DutchWing in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Technician- in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Technician- in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[ Voor 3% gewijzigd door -JB- op 30-08-2024 11:21 ]

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• tonwes99
Thnx, ik zie dat zelfs de 1” Terrendis puntstukken worden afgeraden..,

Mijn bigfoots gaan natuurlijk niet mee omhoog, bij mijn Fischer KSU S 600 (twee voor eur75) worden dempers meegeleverd, maar voor die prijs heb ik wel enige twijfel bij de kwaliteit,,, Ik begrijp dat er betere ervaringen zijn met veerdempers?

[ Voor 63% gewijzigd door tonwes99 op 30-08-2024 12:02 ]

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
tedsje schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:54:
Trouwens, hebben jullie tweakers ook ervaring met liggende buffervaten van c.a. 100 liter. Zelf ben ik op zoek naar een liggend buffervat van 120L voor de Amber alleen is het vinden van een liggende uitvoering drama. Het enige vat ik vind is het merk OEG.

Het liefst plaats ik een “klein liggende anti pendel vat” in het knieschot. Gezien de houten opbouw wil ik het gewicht zo beperkt mogelijk houden. 120L (KG) + gewicht van de tank zelf (40KG) zie ik wel als max. De zolder + dak wordt grotendeels gedragen door 4 gordingen (10CM dik en 25CM hoog) die op palen staan tot de stenen muur op van begane grond.
Buffervat of tapwatervat?

• Guus.
@tonwes99
De Terrendis grondlegging is écht , écht lomp en dik. Dat krijg je naar mijn mening nooit knap langs een gevel zonder hele grote koof. Er zijn toch zat voorbeelden waarbij dit netjes gebeurt met 32mm meerlagen met isolatie?

Ik ben blij dat hij bij mij onder de grond ligt in ieder geval. Ik heb nog Terrendis fixpunten over mocht je deze zoeken.

@tedsje ik gebruik hiervoor in mijn lage kruipruimte een verticaal vat van Remeha die is afgedopt. Kijk even in mijn topic, daar staat een mooi voorbeeld van iemand die iets soortgelijks heeft gedaan.

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:57
Na veel gespeur op internet is mijn keuze gevallen op een Amber om mijn huidige CV ketel van 17+ jaar oud te vervangen en full electric te gaan.

Zijn er hier toevallig mensen met goede ervaringen met een installatiepartner uit het zuiden van het land? Of een installateur die landelijk werkt met goede ervaringen en deskundigheid.

• tonwes99
Guus. schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:22:
@tonwes99
De Terrendis grondlegging is écht , écht lomp en dik. Dat krijg je naar mijn mening nooit knap langs een gevel zonder hele grote koof. Er zijn toch zat voorbeelden waarbij dit netjes gebeurt met 32mm meerlagen met isolatie?

Ik ben blij dat hij bij mij onder de grond ligt in ieder geval. Ik heb nog Terrendis fixpunten over mocht je deze zoeken.

@tedsje ik gebruik hiervoor in mijn lage kruipruimte een verticaal vat van Remeha die is afgedopt. Kijk even in mijn topic, daar staat een mooi voorbeeld van iemand die iets soortgelijks heeft gedaan.
Plan is Terrendis 140mm incl. 2x mantelbuis voor elektra, dus zonder koof. Kan vanuit de gevel (met 90o Uponor) recht omhoog, daarna 1x met radius 500mm opzij naar de WP.

Koof-alternatief was idd. de (tweede) vraag. De 13mm iso van schuimrubber is matig en je moet er toch iets omheen doen om het een beetje porum te geven.

Heb jij nog 2 Terrendis puntstukken 32x1"?

• Andrehj
tedsje schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:54:

Weet je al zeker dat je een buffervat nodig hebt?
Bij een fatsoenlijk afgiftesysteem is dat meestal niet het geval.
Dat spaart geld, ruimte en energie.
Kijk voor meer info even in het buffervat -hoofdstuk van het WP-FAQ-topic.

• tonwes99
Andrehj schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:07:
[...]

Weet je al zeker dat je een buffervat nodig hebt?
Bij een fatsoenlijk afgiftesysteem is dat meestal niet het geval.
Dat spaart geld, ruimte en energie.
Kijk voor meer info even in het buffervat -hoofdstuk van het WP-FAQ-topic.
Pendelen tijdens afgifte is een ding. Met de juiste stookcurve en hysterese-settings van je thermostaat moet je dat kunnen tackelen.

Onvoldoende warmte voor een defrost kan ook een reden zijn voor een buffer. Maar daar schijnt de Amber ook warmte uit het sww-vat te kunnen trekken.

• Carboy54
tonwes99 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:56:
Ik wil mijn Amber verplaatsen van mijn terras naar hoger aan de gevel en zoek een leidingoplossing. Nu met 25mm MLB aangesloten zonder RVS flex, werkt in mijn geval prima zonder geluids- of trillingsissues. Nu ik hem ga verplaatsen wil ik iig de diameter opkrikken en komt de leiding in het zicht.

Idealiter zou ik 5 meter terreinleiding (Terrendis, Flexalen of Rauvitherm Duo 32x3,9) strak langs de gevel monteren. Met de quad-versie zou ik zelfs de krachtkabel en de 240V kabel kunnen leiden (de 2xdata vallen buiten de boot…)

De standaard 1”koppeling van deze leveranciers werkt aan WP-zijde, maar aan de andere kant zou ik liefst met een Uponor Composit 32 haaks de gevel willen ingaan. Rehau en Terrendis zeggen dat zo'n koppeling, ondanks identieke wanddikte, niet kan. Een extra kilo(!) koper in de kou voelt niet lekker (eerst Terrendis naar 1", dan 1" messing knie, dan 1" naar 32mm MLB). Gelukkig staat er minder druk op een CV-systeem dan op een waterleiding… heeft iemand ervaring?

Andere optie is standaard 32mm MLB, in een (nogal beperkte) thermoflex 32+13 isolatie. Makkelijk aansluiten, maar dunnere isolatie met niet 1x maar 2x rondom warmteverlies. En visueel grijs schuimrubber langs de gevel met iedere 2 meter een overgang. (ik ken mensen die dit in een 75mm mantelbuis hebben gepropt, gaat niet echt lekker)…

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3-WPZDlmCPKjlYDTn3f8ukyT5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6pq1mliLyRNTuSePxi9mMxb.jpg?f=fotoalbum_large

Geïsoleerde henco 2x mlb 32 mm met extra isolatie in 14 cm mantel.

• Guus.
Zoals @Carboy54 post is inderdaad zoals ik het voor mij zag @tonwes99. Als hetgeen al prima werkte met 25mm mlb, is de 32mm mlb al een upgrade, toch?

5 meter terrendis, 4x puntstukken (€120 - Ik heb helaas geen puntstukken meer) is mijn inziens niet het juiste materiaal voor de plek. Wanddikte van die leidingen is ook flink, weet niet of je dat in een perskoppeling krijgt?

Mocht je het toch doorzetten. Er staat 2x32 5,5M op marktplaats.

• tonwes99
Carboy54 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:28:
[...]

[Afbeelding]

Geïsoleerde henco 2x mlb 32 mm met extra isolatie in 14 cm mantel.
Netjes, waar heb jjj die 14cm mantel vandaan, en is die “extra isolatie” de bekende 2m gesloten schuim-buizen?

• Stoker
  • Nu online

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Verschillende leveranciers, bedenk dat het voornamelijk om de afwerking gaat, dat is veel belangrijker dan de cijfers achter de komma

[ Voor 181% gewijzigd door Stoker op 30-08-2024 19:52 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:04
tonwes99 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:56:

[Afbeelding]
https://edelstahlwellrohr...25-10m-19mm-Iso/FDS-25910

Alstublieft!
Goed geïsoleerd, incl koppelingen 1.1/4” wartel.
Past in goot 125mm breed of in zinken HWA 100
Zijn ook verlopen verkrijgbaar om naar 1” te gaan.

Deze kun je helemaal naar binnen voeren en aansluiten. Want de wartels zet je er zelf op.

• Carboy54
tonwes99 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:05:
[...]

Netjes, waar heb jjj die 14cm mantel vandaan, en is die “extra isolatie” de bekende 2m gesloten schuim-buizen?
Via groothandel en ja 2 meter 45mm meen ik.

• Tonys
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-12 23:51
Ik volg dit topic al een tijdje en heb onlangs een Amber warmtepomp geïnstalleerd, inclusief een WPV-vat. Bedankt voor alle info als eerste! :)

Nu overweeg ik om mijn WPV bij te verwarmen met een elektrisch element, zoals een doorstromer van 2 kW. Het idee is om overtollige energie van mijn zonnepanelen in mijn tapwater op te slaan, in plaats van deze terug te leveren aan het net. Elektrische opslag in een batterij vind ik op dit moment nog te duur.

Natuurlijk zou ik mijn Amber kunnen gebruiken om het water te verwarmen, maar dat verbruikt direct meer vermogen dan mijn zonnepanelen soms leveren. Er zijn echter interessante systemen op de markt, zoals de Myenergi Eddi https://www.myenergi.com/nl/en/product/eddi/, die een elektrisch weerstandselement kan dimmen tot het vermogen dat je teruglevert. Dit lijkt me een interessante oplossing, maar het betekent wel dat de besturing van het tapwater wordt overgenomen door de Eddi. Deze schakelt de warmtepomp alleen bij als dat nodig is. Voor zover ik kan vinden, is er geen mogelijkheid om het tapwater op aanvraag te verwarmen.

Hieronder een hoe ik de opstelling in gedachten had:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzSwnwW1e-36n8Ez39TXqyxZTaM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c3w1PUCK5pzXgb6ImWW0BDx0.png?f=user_large

Daarom vraag ik me af: wat zijn de alternatieve opties om de tapwatervraag in te schakelen wanneer dit nodig is, bijvoorbeeld vanuit de Eddi? Is het bijvoorbeeld mogelijk om hiervoor het tweede cv instelling te gebruiken?

• tonwes99
Tonys schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:42:

Daarom vraag ik me af: wat zijn de alternatieve opties om de tapwatervraag in te schakelen wanneer dit nodig is, bijvoorbeeld vanuit de Eddi? Is het bijvoorbeeld mogelijk om hiervoor het tweede cv instelling te gebruiken?
De Amber kan ofwel de pomp van de Itho i-WPV laadmodule of WPV-vat bedienen, of bij een niet Itho-vat een spiraal (of jouw externe verwarming), maar niet allebij.

Dus je zult moeten zorgen dat jouw Eddi niet alleen de bijverwarmer schakelt, maar ook de pomp van de warmtewisselaar laat draaien. Omdat ook de AMber de pomp moet schakelen, zul je een en-en oplossing moeten bouwen, bijvoorbeeld met relais. Als je toch al zover bent, dan moet het ook mogelijk zijn om hieraan een thermostaat en wellicht ook een tijdschakelaar te koppelen.

Ik zou echter wachten tot de salderingsregeling ervanaf gaat. Batterijen zullen dan veel goedkoper zijn en die helpen zowel op de dagen dat er 500W aan zon schijnt, als de dagen dat er 2kW van je dak komt.

[ Voor 11% gewijzigd door tonwes99 op 31-08-2024 15:30 ]

• tonwes99
Technician- schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:58:
[...]

https://edelstahlwellrohr...25-10m-19mm-Iso/FDS-25910

Deze kun je helemaal naar binnen voeren en aansluiten. Want de wartels zet je er zelf op.
Dank voor deze optie

• tonwes99
Carboy54 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:24:
[...]

Via groothandel en ja 2 meter 45mm meen ik.
Dank, was vooral even de zoekterm. Op koof, bak e.d vond ik zoiets niet en met kabelgoot had ik veel "bijvangst" van plakgootjes. Met "leidinggoot" uiteindelijk deze 135mm antraciet goten gevonden, inclusief hoekstukken en muurplaats. Goed dat hier de ruimere grijze pijpen ook in passen, zal wel even proppen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door tonwes99 op 31-08-2024 15:58 ]

• Carboy54
tonwes99 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:33:
[...]

Dank, was vooral even de zoekterm. Op koof, bak e.d vond ik zoiets niet en met kabelgoot had ik veel "bijvangst" van plakgootjes. Met "leidinggoot" uiteindelijk deze 135mm antraciet goten gevonden, inclusief hoekstukken en muurplaats. Goed dat hier de ruimere grijze pijpen ook in passen, zal wel even proppen zijn.
32 mm Henco geïsoleerd met 45 mm isolatie van bv. Hornbach past er probleemloos in incl. bekabeling.

• tedsje
Buffervat van c.a. 120 liter (zoals de technische document voorstelt bij een 12KW warmtepomp).

Voor het tapwatervat wil ik een WPV-H 270L 3G aanschaffen. Hiervoor is de zolder ook al ingericht.

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:39
Gisteren een WPV-H 240 liter naar de zolder getild. In ons wat oude huis nog wel even een klus. Eerst de hele vlisotrap er uit (zwaar metalen trap) dan met drie-man omhoog tillen. Dat ging met wat slimmigheid redelijk makkelijk. Tip: zet de boiler eerst even iets van de grond af op wat blokken. Kun je hem makkelijker vast-pakken. Doe twee spanbanden om de boiler (van onder naar boven) en daar nog een met een lus er doorheen aan de bovenkant. Die band/ lus kun je dan op de zolder staande gebruiken om hem omhoog te trekken. Voor het makkelijker glijden en beschadigen voorkomen een dekentje op de randen van het trapgat.
Mooi ding verder.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• Carboy54
tedsje schreef op zondag 1 september 2024 @ 09:52:
[...]

Buffervat van c.a. 120 liter (zoals de technische document voorstelt bij een 12KW warmtepomp).

Voor het tapwatervat wil ik een WPV-H 270L 3G aanschaffen. Hiervoor is de zolder ook al ingericht.
Het technisch document schrijft een systeem inhoud voor van 120 liter voor de 12 Kw niet een buffervat. Indien jouw minimale waterinhoud hier boven blijft is een buffervat niet noodzakelijk.

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:51
Na hier ruim een jaar meegelezen te hebben en ondertussen ook mijn eigen Amber geplaatst te hebben, deel ik graag mijn ervaringen met jullie. Om de lange post wat behapbaarder te maken heb ik wat kopjes toegevoegd.

Aanleiding en geluidsnormen
Sinds de aankoop van onze jaren-20 woning zijn we bezig met verduurzamingsstappen, waarbij de warmtepomp al een aantal jaren in de planning zit. Nu de CV ketel afgelopen voorjaar begon te haperen nam de urgentie toe en hebben we de knoop doorgehakt.
Met een perceelbreedte van 8 meter en een houten dak dat reeds vol met zonnepanelen ligt, was het zoeken naar een warmtepomp die aan de geluidseisen voldeed. Wat stoeien met de Rekentool Geluid van de rijksoverheid gaf aan dat het haalbaar is om bij ons een Amber 65 in de voortuin neer te zetten. Met het ontbreken van definitieve geluidswaarden van de KIWA voor de Amber, ben ik na enige overtuiging in dit topic uitgegaan van 0dB tonaal toeslag. Mailcontact met de gemeente bevestigde dat een warmtepomp in de voortuin tot 100cm boven maaiveld vergunningvrij is.

Modelkeuze Amber 65 of 95
De isolatie van bijna de gehele woning (plat dak 14cm PIR, muren grotendeels RC3,5, Vloer RC3,5) heeft het gasverbruik voor verwarmen teruggebracht naar 700-800m³ per jaar. Hiermee twijfelde ik tussen de Amber 65 en 95. Uiteindelijk heb ik in mijn verbruiksgegevens teruggekeken naar de koudste periode in de afgelopen 10 jaar. In februari 2021 bleek het hier een aantal dagen gemiddeld -5 te zijn geweest. Deze dagen kwam het gasverbruik niet boven de 11m³ uit.
Dit geeft 11m³ * 8kWh/m³ = 88kWh warmtebehoefte voor onze 15 jaar oude CV. Met de 4,3kWh die de Amber 65 volgens de laatste handleiding kan leveren bij -7, heb ik hier voldoende vertrouwen in. 22 uur * 4,3kWh is tenslotte 95kWh. per dag. Ook willen we de isolatie in huis nog op een aantal punten verbeteren.
Ook het afgiftesysteem was een extra reden om voor de Amber 65 te gaan. Van de 140m² vloeroppervlakte is 64m² vloerverwarming. Met een warmtebeeldcamera heb ik achterhaald dat de buizen 15cm h.o.h. liggen. Deze site hielp me om het maximale afgifte vermogen te berekenen. Dit betrof maximaal 4150W bij het stoken met 35gr aanvoertemperatuur. Uiteraard zijn er in de rest van het huis ook nog radiatoren om de warmte van de warmtepomp kwijt te kunnen, maar te veel capaciteit leek mij niet verstandig. Met de keuze voor de Amber 65 hoop ik pendelen zoveel mogelijk te voorkomen.

Sanitair warm water
SWW wordt sinds de storing in de CV ketel door een 11kW doorstroomverwarmer gedaan. Samen met onze Niebla besparende douchekop, is het gemiddelde gebruik met een gezin van 4 zo’n 3,5kWh per dag voor totaal 30min douchen. In de toekomst zal hier, zeker na salderen, een (warmtepomp)boiler voor in de plaats komen. Verwarmen met de Amber zou ook kunnen, maar de 20-25m leiding afstand maken dat onpraktisch.

Systeemopbouw en componenten
Met de warmtepomp voor het huis en 12m leidinglengte door de kruipruimte tot aan de vloerverwarming verdeler heb ik gekozen voor 2x110mm Terrendis buis. Deze zijn naar verluid makkelijker te buigen dan de 1x140mm. Binnen is het leidingwerk voor een deel geüpgraded naar 32mm Uponor. Verder is de vloerverwarming verdeler geüpgraded naar pomploze of ‘gesloten’ kunststof variant en is er een vuilafscheider geplaatst. Ook heb ik Caleffi vorstbeveiligingskleppen toegepast om in het ongelukkige geval van een stroomuitval of storing bij vorst, geen schade aan de warmtepomp te hebben.

Installatie
De eerste stap was het maken van een opstelplaats voor de warmtepomp en de benodigde gaten in het metselwerk om de leidingen door te voeren. De grond is hier relatief zanderig en op 60cm diepte vond ik schoon duinzand. Aan beide kanten zijn twee halve betonbandjes geplaatst van 8cm dik om de 23cm hoge vloersteunen van de amber te ondersteunen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/RqA3Qm9HgOPQSI97aKrmLILl.jpg

De kuil is bekleed met worteldoek en gevuld met stenen die ik via marktplaats in de buurt gratis kon afhalen. De Amber staat minder hoog op zijn poten dan bij sommige anderen, om onder de 100cm vergunningvrij te blijven. Het enige risico hierbij is insneeuwen, maar met de achterkant op 30cm van de gevel en een ventilator aan de voorkant, verwacht ik niet teveel problemen. Anders kunnen we er eenvoudig bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/mJFFpmdQDb8Tulvm6o8StPLC.jpg

De Terrendis buis is gebeugeld en voorzien van de bijbehorende eindkappen. Via 32mm geperste Uponor koppelingen gaat deze over in flexibele RVS aansluitslangen voor op de Amber. In de retour is een 1¼” terugslagklep verwerkt.
De 50mm mantelbuis gaat via een PVC 45graden mof over in een PVC buis voor de benodigde bedrading. Hier komen vervolgens 3x45gr bochten op om inregenen te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/UOQChjTGUqERSlbJ7KjRF0tI.jpg

met de Amber op zijn plaats zijn ook de kabels en 1¼” vorstbeveiliging geplaatst. Vanaf de Amber heb ik gewerkt met een 1” messing mof naar een tweedelige koppeling die verloopt naar 1¼”. Op deze manier is alles eenvoudig te monteren/demonteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/DvjKtteG4HSjJvA7rs5KfRwY.jpg

In huis komen de Terrendis slangen weer boven, samen met mantelbuizen naar de meterkast en de Amber. Via Uponor koppelingen en buizen wordt het water verder verdeeld. De koppeling op de vloerverwarmingverdeler, vuilafscheider en afsluiters naar boven, is gedaan met Bonfix knelkoppelingen voor meerlagenbuis. Deze zijn ook weer los te draaien als er ooit iets vervangen moet worden (in tegenstelling tot Uponor puntstukken). De Uponor koppelingen zijn met een persbek (via marktplaats) en een Rems perstang (die ik kon lenen) geplaatst. De enige bocht die ik nodig had is met een buigveer gedaan, dat viel niet mee!
Voor de bekabeling heb ik gebruikt gemaakt van een flinke kabelgoot om de benodigde bekabeling, samen met het reeds aanwezige kabelwerk voor netwerk en zonnepanelen, in één keer netjes weg te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/RhL0EhxvxGTA3z6qKXWgcuMt.jpg

De binnen-unit is boven de vloerverwarming verdeler geplaatst, op de plek waar voorheen de CV hing. Tevens heb ik een nieuw expansievat opgehangen.
De werkschakelaar heeft en plekje gekregen boven de binnen-unit, omdat ik buiten in de voortuin geen knappe locatie had buiten de Propaan veiligheids-zone. Mocht dat ooit nodig zijn, dan kan dit type schakelaar tijdens werkzaamheden van een slotje worden voorzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/6BMr0gRLjel01USXClfGUmyX.jpg

Leveranciers en webwinkels
De warmtepomp zelf heb ik besteld bij www.Aircozonderstek.nl. Scherpe prijs en plezierig contact mee gehad. Even sparren over uitdagingen was geen probleem en ook de inbedrijfstelling verliep vlotjes. Sinds vorige week hebben ze ook de nieuwe software en EEPROM gedeeld, waardoor de warmtepomp voorzien is van de laatste updates. Top!
Voor andere onderdelen ben ik bij verschillende webshops terecht gekomen. Ter inspiratie;
  • Terrendis buis bij www.benem.nl
  • 5 aderige flexibele kabel voor tussen de warmtepomp en binnen-unit bij elektramat
  • Wartel inzetstukken om de communicatie kabels netjes door de grote wartel op de warmtepomp te voeren. Elektramat
  • Uponor koppelingen, Caleffi vorstbeveiliging en vuilafscheider bij www.Technim.nl
  • Verder het nodige kleine materieel bij de Toolstation en Warmteservice om de hoek.
Monitoring
Via Tweaker Leejoow heb ik een Modbus uitleesmodule voor de Amber gekocht. Ik ben ongelofelijk onder de indruk van het mooie product dat afgelopen jaar ontwikkeld is en probleemloos alle parameters in Home Assistant weet te laden. Ook de support is top, het is al vaker gezegd, hier en in het eigen topic; Hulde!
Hoewel ik graag dingen in Home Assistant doe, gebruik ik voor het aansturen van de verwarming graag oplossingen die niet afhankelijk zijn van wifi. Hiervoor hangt er in de woonkamer een Plugwise Anna thermostaat die ik voor weinig via marktplaats kon vinden. Deze heeft vervolgens wel weer een keurige HA integratie. ;)
Beide devices werken overigens prima op de stroomvoorziening via de USB-poorten in de binnen-unit. Ook het wifi bereik geeft in mijn situatie geen problemen met een gesloten stalen kast.
Het verbruik van de Amber wordt in de meterkast bijgehouden door een tweetal Eastron SDM120-M kWh meters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/V6zTdOfQmsVosWOBR9K6Wmkb.jpg

Todo
Hoewel ik het leeuwendeel van het werk gedaan heb en de warmtepomp kan verwarmen en koelen, is het nog niet helemaal klaar. Op het lijstje staan nog;
  • RJ45 kabels bij de binnen-unit op lengte maken.
  • Temperatuursensor Tc beter vastzetten op de uponor leiding/koppeling en isoleren. Tips zijn welkom!
  • Leidingen buiten isoleren met Armaflex of vergelijkbaar.
  • Relais van de Leejoow module gebruiken voor koeling en Smartgrid ready functies.
  • Afdakje boven de warmtepomp bouwen met sedum plantjes.
  • Verder aan de slag met stooklijn en verwarmingsinstellingen
  • Evt. een flowsensor plaatsen en op de Leejoow module aansluiten.
  • Wellicht nog iets op basis van tips/feedback van jullie! :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/dvALFvOnh6nq7JQW6PnCTGoi.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/mVpV9aDraBx76uuL7xHCSS1G.jpg

Nogmaals bedank iedereen voor het delen van alle eerdere installaties, inzichtenen inspiratie. _/-\o_
Zonder Tweakers en dit topic was deze klus nooit gelukt!

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wat een mooie omschrijving, ziet er zeer goed uit!

En hartstikke bedankt voor het mooie compliment over de Control Module. Ik ben blij dat hij zo goed bevalt en dat we inmiddels de uitschieters in de data er ook uit hebben :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• mjar76
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-10 11:03
Even een vraag is er ook een lijst met alle instellingen en wat ze doen?

bv. nu zie ik ergens iets van "gebruik Tr voor koelen en verwarmen". Maar overruled ie dan de thermostaat? Wat doet het precies? Ik vermoed dat ie de Tr gebruikt om zijn eigen PID regeling wat op af te stemmen? maar ja dat staat er niet.

De handleiding vertelt niet veel over alle instellingen, dus is er nog een ander document? waar bv. ook alle foutcodes instaan?

• Carboy54
mjar76 schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:25:
Even een vraag is er ook een lijst met alle instellingen en wat ze doen?

bv. nu zie ik ergens iets van "gebruik Tr voor koelen en verwarmen". Maar overruled ie dan de thermostaat? Wat doet het precies? Ik vermoed dat ie de Tr gebruikt om zijn eigen PID regeling wat op af te stemmen? maar ja dat staat er niet.

De handleiding vertelt niet veel over alle instellingen, dus is er nog een ander document? waar bv. ook alle foutcodes instaan?
Staan in de TS 1e link bij documentatie.

• mjar76
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-10 11:03
Carboy54 schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:50:
[...]

Staan in de TS 1e link bij documentatie.
Ja dat is de gewone handleiding, daar staat niet veel in hoor.
Pagina: 1 ... 81 ... 132 Laatste