• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Carboy54 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:53:
[...]

Geluiden dringen vaak naar binnen via de waterleidingen en niet via de ophanging van de pomp zelf. Daarom monteren wij altijd flex slangen bij de aansluiting op de pomp en moet de aansluiting zelf spanning vrij zijn.
Uiteraard, hier dus ook flex en vrij.

Gaat echt ook door de lucht getransporteerd geluid.

Maar goed, het is niet zo luid dat je mag klagen, maar het is ook niet zo stil als sommigen hier aangeven.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 13-08-2024 08:58 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:45
Get!em schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

Uiteraard, hier dus ook flex en vrij.

Gaat echt ook door de lucht getransporteerd geluid.

Maar goed, het is niet zo luid dat je mag klagen, maar het is ook niet zo stil als sommigen hier aangeven.
Hij hangt hier aan een niet geïsoleerde muursteun met kleine dempers onder de warmtepomp. Hoor helemaal niets aan de andere kant van de muur net als @bommer.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Get!em
  • Niet online
Dat bedoel ik dus.... ik zit ermee dat mijn Amber dus waarschijnlijk niet zo stil is, als zou kunnen, maar ik kan ook niet aangeven dat hij lawaaiig is bij mijn leverancier.

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-12 10:22
Ik vind de Amber ook niet zo stil als verwacht, inderdaad boven de 49hz is een brom hoorbaar. De warmtepomp staat vrij in een grindbak.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:01

silverball

De wagen voor moderne mensen

Weten we de geluidsdruk bij de nacht/ fluister modus al trouwens ? Het blijft maar een karig specificatieblad voor een reeds gelanceerd product.

[ Voor 13% gewijzigd door silverball op 13-08-2024 16:42 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:23
Ik hoor alleen wat als ik er vlak onder sta op 90 Hz en dan moet ik echt goed luisteren.
Overigens draait hij bij mij zelden op 90Hz

De baas heeft een mooie test set regelt, zit helaas geen db meter bij.
Anders had ik ff een geijkt meetrapportje kunnen maken.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• mjar76
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-10 11:03
Ik ben ook bezig mijn Amber aan te sluiten, Heb nu zo 4 vragen.

Extra vorstlint tot in de draingoot aan te raden?
De TR sensor doortrekken naar de woning? (vind ik wat gedoe om dit netjes in de woonkamer te krijgen, nodig?)
Moet voor koeling ook de vochtigheid/dauwpunt gemeten worden? (De amber schakelt alleen aan/uit op koeling, of zit dit in de thermostaat?)
Welke thermostaat als je ook wilt koelen?

Ik zal later nog wat fotos posten. Ik wacht nog op een monteur voor de meterkast, dan pas kan de Amber draaien, nog geduld zo na de bouwvak.

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:50:
Ik hoor alleen wat als ik er vlak onder sta op 90 Hz en dan moet ik echt goed luisteren.
Overigens draait hij bij mij zelden op 90Hz
WTF, hoe kan het dat dat zo anders is hier. Zou er dan toch zoveel variatie per exemplaar zijn?

Hier hoor ik hem op 55Hz heel duidelijk brommen. Ik hoor het in de keuken dwars door de muur heen (hij staat tegen de blinde muur aan de andere kant). Zowel gisteravond (koelen) als vanochtend (SWW) hoor ik dat gewoon binnen (in eetkamer, keuken en woonkamer). Het is niet hard, nog net niet storend, maar wel duidelijk aanwezig.

• Carboy54
mjar76 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:51:
Ik ben ook bezig mijn Amber aan te sluiten, Heb nu zo 4 vragen.

Extra vorstlint tot in de draingoot aan te raden?
De TR sensor doortrekken naar de woning? (vind ik wat gedoe om dit netjes in de woonkamer te krijgen, nodig?)
Moet voor koeling ook de vochtigheid/dauwpunt gemeten worden? (De amber schakelt alleen aan/uit op koeling, of zit dit in de thermostaat?)
Welke thermostaat als je ook wilt koelen?

Ik zal later nog wat fotos posten. Ik wacht nog op een monteur voor de meterkast, dan pas kan de Amber draaien, nog geduld zo na de bouwvak.
Vorst bodem lint is standaard. TR sensor corrigeert afwijkingen in de stooklijn en werkt prima dus doen. Zonder dauwpunt sensor boven de 18 gr water temp houden. Wij gebruiken PNI thermostaat voordelig, draadloos en werkt met klein trucje perfect.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Carboy54
Get!em schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:00:
[...]

WTF, hoe kan het dat dat zo anders is hier. Zou er dan toch zoveel variatie per exemplaar zijn?

Hier hoor ik hem op 55Hz heel duidelijk brommen. Ik hoor het in de keuken dwars door de muur heen (hij staat tegen de blinde muur aan de andere kant). Zowel gisteravond (koelen) als vanochtend (SWW) hoor ik dat gewoon binnen (in eetkamer, keuken en woonkamer). Het is niet hard, nog net niet storend, maar wel duidelijk aanwezig.
Ik ken geen variaties per exemplaar tot nu toe. Zoals al eerder gemeld zou ik het aan jouw installateur overlaten als hij er al verstand van heeft :-) Ophanging pomp / leidingwerk + ophanging / muurdoorvoer / waterpompafstelling / afgaande pomp van de buffer zijn meestal de oorzaken. Hij staat zoals eerder door jou gemeld op Big Foots op de grond in de tuin dus lijkt een geluid te horen in huis sowieso een interne oorzaak te hebben en niet de warmtepomp zelf. Legio exemplaren waar die 120 kg bot op de muur hangt en en waar niets of nauwelijks geluid door dringt in de woning.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 15-08-2024 12:50 ]

• bommer
Get!em schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:00:
[...]

Ik ben het ff kwijt (zal wel mijn vakantie sfeer zijn).
Had jij nou ook een extra cv-pomp draaien?

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:34:
[...]

Yes, binnen, aan de andere kant van het huis. Unit op westkant, leidingen via kruipruimte 10 meter naar oostkant van huis, in garage binnenunit + cv pomp.
Buitenunit --> kruipruimte--> drieweg --> buffer --> CVpomp --> verdeler vvw + verdeler convectors --> buffer --> Retour buitenunit kruipruimte -->

[ Voor 31% gewijzigd door Get!em op 15-08-2024 13:50 ]

• Carboy54
bommer schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:34:
[...]

Ja zie mijn post buffer met pomp met vvw vlgs zijn opgave.

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:41:
[...]

Ik ken geen variaties per exemplaar tot nu toe. Zoals al eerder gemeld zou ik het aan jouw installateur overlaten als hij er al verstand van heeft :-) Ophanging pomp / leidingwerk + ophanging / muurdoorvoer / waterpompafstelling / afgaande pomp van de buffer zijn meestal de oorzaken. Hij staat zoals eerder door jou gemeld op Big Foots op de grond in de tuin dus lijkt een geluid te horen in huis sowieso een interne oorzaak te hebben en niet de warmtepomp zelf. Legio exemplaren waar die 120 kg bot op de muur hangt en en waar niets of nauwelijks geluid door dringt in de woning.
Het geluid is geen contact geluid. Het is zeer waarschijnlijk de compressor. Het geluid wordt luider als de kap eraf is.
Ook is het buiten luider dan binnen.
De flexibele leidingen heb ik al vrijliggend van de unit en de muur getrokken en zitten in een U-bocht.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 15-08-2024 13:50 ]

• bommer
Get!em schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:43:
[...]

Het geluid is geen contact geluid. Het is zeer waarschijnlijk de compressor. Het geluid wordt luider als de kap eraf is.
Ook is het buiten luider dan binnen.
De flexibele leidingen heb ik al vrijliggend van de unit en de muur getrokken en zitten in een U-bocht.
Misschien gek gedacht, zou er ergens iets los kunnen zitten?
Een beugel of een bout van de bigfoot.

Heb je al eens geprobeerd te kijken met een glas water op de Amber

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:00:
[...]

Misschien gek gedacht, zou er ergens iets los kunnen zitten?
Een beugel of een bout van de bigfoot.
Ik zal eens kijken of daar wat te halen valt ja.
Heb je al eens geprobeerd te kijken met een glas water op de Amber
Met een glas water op de amber? Dan krijg ik (kleine) kringetjes erin.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 15-08-2024 16:18 ]

• bommer
Get!em schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:16:
[...]

Ik zal eens kijken of daar wat te halen valt ja.

[...]

Met een glas water op de amber? Dan krijg ik (kleine) kringetjes erin.
Dat zou aangeven dat de unit weinig trilt.
Geluidloos wordt het nooit, maar wel raar dat veel juist aangeven dat de Amber zo stil is.

En jij geluid klachten ervaart.

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:37:
[...]

Dat zou aangeven dat de unit weinig trilt.
Geluidloos wordt het nooit, maar wel raar dat veel juist aangeven dat de Amber zo stil is.

En jij geluid klachten ervaart.
Precies. Dat vond ik ook opvallend.

Ik heb net de unit open geschroefd, maar niks specifieks gezien wat trilt.
Heb wat kabels anders gelegd ,kijken of dat helpt. Staan redelijk onder druk, dus ook die kunnen het zijn.

Buitentemperatuur is te hoog om hem in verwarmingstand te triggeren tot hoger dan 55Hz te gaan en in koeling stand is de compressor sowieso al rustiger.
Ik wacht even de SWW run af voor morgen.

Hier een video van opstarten met koelen. Eerst start de fan, lekker rustig (maar wiebelt wel) en dan de compressor.

https://streamable.com/79ez3q

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 15-08-2024 18:10 ]

• Carboy54
Eerste Amber vandaag gemonteerd met aangepaste voeten en verlengde kabel voor buiten temperatuur sensor. Onze maandelijkse input bij de product manager werpt zijn vruchten af 😄Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYWg_mPh-17nc2cZD4Hi84keIFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzfTJ7JZelsh1zKce8T8nlYz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/670Xu_ee9C9A5Jf1w68GoYzE6K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcRs8kOWV1rHttW0li5wqSBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Pootjes verder naar binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbasBS8SqAgWyyjoOZg0kggFp2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0u67Ruz1FYJ7INY2MfM7jycU.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de komende maanden staan ons weer mooie software updates te wachten.

[ Voor 87% gewijzigd door Carboy54 op 15-08-2024 20:48 ]

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:11
Hoe diep maken jullie de grindput doorgaans? Als ik uit moet gaan van het hoopje zand ernaast is het niet heel diep haha.

• Carboy54
Woutertt schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:39:
Hoe diep maken jullie de grindput doorgaans? Als ik uit moet gaan van het hoopje zand ernaast is het niet heel diep haha.
Tussen de BF 20-30 cm is doorgaans voldoende afhankelijk van de ondergrond.

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-11 20:20
Woutertt schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:39:
Ik heb een 15cm dikke beton fundering (incl 5mm wapening) daarbinnen heb ik 5cm bak vrijgehouden voor grind. Dus onder de Amber zit 5cm grind en dan 10cm beton.
Verder heb ik 2 PVC pijpen van 80mm tot ongeveer 90cm diep geplaatst en deze volgestort met grind. Hierdoor kan het water uit de bak lopen.

Mijn bak is 190 bij 80 zodat ik aan de achterkant 30cm ruimte hou.

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:12

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
hansvk schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:00:
Het viel me toevallig op in Home Assistant dat de pomp van mijn Amber elke vrijdag even inschakelt. Kan even niet zien via welke instelling dat geregeld wordt. De Amber is overigens uitgeschakeld (groene knop).
Heb direct de proef op de som genomen!

Alleen de waterpomp gaat dus preventief aan,

Dit dus als de Wp uit staat, dus groene knop is uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56tIULgWhJ3bRb4E7N6GuCw7uzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T4uoQxsyxK6a4XPSc03d244x.png?f=fotoalbum_large

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
Stoker schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:03:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb zojuist ook weer even bij de binnenunit gestaan om het 'live' te bekijken. En ja, om 20:01 start de pomp en schakelt na ongeveer een minuut weer uit.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• brigges
[...]

Ik heb ook even gekeken. Maar hier staat de groene knop gewoon aan en de pomp springt ook 1 minuut bij.
Alleen de verwarming staat uit.

• Carboy54
hansvk schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:15:
[...]

Ik heb zojuist ook weer even bij de binnenunit gestaan om het 'live' te bekijken. En ja, om 20:01 start de pomp en schakelt na ongeveer een minuut weer uit.
Mooie optie om vastzitten van de pomp na zomerseizoen te voorkomen. Ook nieuw voor ons. #ambergeheimen

• Get!em
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_TDYtJOc6tWkaukssuD1NzHO2w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u5iCvJPTk8fGs6W7FIoKAFWO.jpg?f=user_large

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Even een vraag, ik ben inmiddels ook toe gekomen om de amber te installeren 7 maanden na aanschaf 8)7.
Ik heb een panasonic dhw vat, nu begrijp ik dat ik het e-element niet direct kan aansluiten op het binnendeel, maar moet laten schakelen doormiddel van het 24v contact en een relais. Heeft iemand van jullie nog een tip voor welk relais ik het beste kan gebruiken en ook stil is?

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-12 10:22
Aapie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:52:
Even een vraag, ik ben inmiddels ook toe gekomen om de amber te installeren 7 maanden na aanschaf 8)7.
Ik heb een panasonic dhw vat, nu begrijp ik dat ik het e-element niet direct kan aansluiten op het binnendeel, maar moet laten schakelen doormiddel van het 24v contact en een relais. Heeft iemand van jullie nog een tip voor welk relais ik het beste kan gebruiken en ook stil is?
Ik heb hetzelfde bufferboilervat, je hoeft het elektrisch element niet te gebruiken aangezien de Amber zelf een back-up element heeft 😉 Mag natuurlijk wel altijd en zal iets beter rendement geven dan element van amber (want geen leiding verliezen).

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:58

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:13:
[...]

Mooie optie om vastzitten van de pomp na zomerseizoen te voorkomen. Ook nieuw voor ons. #ambergeheimen
Was ook een wens van mij , mooi !

Hier met het systeem op standby , groene knop aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-BuhwyHB95_SaMjW3vUcVgvcy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NuotZBUDtI1OrDxY3r3Y72TM.jpg?f=fotoalbum_large

Draai nog op de wintertijd.
:)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Carboy54
Jan2023 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

[Afbeelding]

Jan jij vraagt en wij draaien :-)

• visser.m
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:28
Aapie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:52:
Ik heb ook een tank met intern element naast de amber, waar ook al een backup element in zit. Eerst heb ik het element in de tank gebruikt om tijdens mijn verbouwing te voorzien in warm water tot dat ik de amber het over kon laten nemen.

Ik ben van plan straks mijn overschot van de zonnepanelen er mee af te fakkelen in het vat, maar heb nu nog een contract zonder terugleverboetes. Ik schakel het element dan buiten de amber om met een home wizard plug waarop ik dan een zonnetaak ga instellen. Mijn element is 2kw dus dat kan die plug makkelijk aan.

• tonwes99
  • Laatst online: 13:29
visser.m schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:25:
[...].

Ik ben van plan straks mijn overschot van de zonnepanelen er mee af te fakkelen in het vat, maar heb nu nog een contract zonder terugleverboetes. Ik schakel het element dan buiten de amber om met een home wizard plug waarop ik dan een zonnetaak ga instellen. Mijn element is 2kw dus dat kan die plug makkelijk aan.
Met welk doel? Energie vernietigen om terugleveren te voorkomen? Of maximaal je eigen PV gebruiken? In het laaatste geval.. Vaak is er nog steeds (enige) terugleververgoeding. Dus waarom niet eerst je Amber op zonnestroom laten verwarmen?

• visser.m
  • Laatst online: 15:28
tonwes99 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Met welk doel? Energie vernietigen om terugleveren te voorkomen? Of maximaal je eigen PV gebruiken? In het laaatste geval.. Vaak is er nog steeds (enige) terugleververgoeding. Dus waarom niet eerst je Amber op zonnestroom laten verwarmen?
Ik zit nu nog met een energiecontract waarbij ik het niet nodig heb, maar energie vernietigen door het boilervat extra op te warmen is wel een van de toekomstige scenario's :)

Voor nu hangt het element er wat nutteloos in sinds de amber het warme water netjes verzorgt. Maar het element heeft zijn nut al gehad toen ik een tijd zonder ketel en zonder amber zat.

Als mijn energiecontract eindigt ga ik wel kijken wat dan financieel het aantrekkelijkste is om te doen.

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:38
visser.m schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:40:
[...]

Ik zit nu nog met een energiecontract waarbij ik het niet nodig heb, maar energie vernietigen door het boilervat extra op te warmen is wel een van de toekomstige scenario's :)

Voor nu hangt het element er wat nutteloos in sinds de amber het warme water netjes verzorgt. Maar het element heeft zijn nut al gehad toen ik een tijd zonder ketel en zonder amber zat.

Als mijn energiecontract eindigt ga ik wel kijken wat dan financieel het aantrekkelijkste is om te doen.
Ik snap je redenering. Dit is waar fout beleid heen gaat en energie wordt verbrand dat heus wel ergens heen zou kunnen..(maar 30% huishoudens heeft zonnepanelen). Ik ben zelf van plan om overschot zonne-energie in het koelen te gooien. Een zero-export grid profile met Enphase micro-omvormers of het equivalent van andere omvormers er ook bij. Dan lever je helemaal niet terug.

Meer on-topic kan je de amber ook laten werken met de Sg ready relais die verhoogt via de amber ook de boiler temp dacht ik. Een legionella programma draaien is ook een hele goede al kan dat helaas nog niet geautomatiseerd worden (horen zeggen).

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-11 18:17
Jan2023 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

[Afbeelding]

Zeker handig.
Wel jammer van standby verbruik van 10 watt

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ja das toch snel 20€ per jaar.. Hoeveel tijd van het jaar staat je wp in stand-by? feitelijk maar ca 1/3e van die tijd, dus van die 20 piek.

Als je pomp vast komt te zitten en je moet m vervangen, dan kost je dat snel het 10 voudige, als je het zelf kan doen.

[ Voor 53% gewijzigd door Stoker op 18-08-2024 07:52 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:51
Stoker schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 07:48:
Ja das toch snel 20€ per jaar.. Hoeveel tijd van het jaar staat je wp in stand-by? feitelijk maar ca 1/3e van die tijd, dus van die 20 piek.
Geen idee hoe je bij 1/3 komt. Mijn WP haalt gemiddeld ca 2000 draaiuren per jaar, incl koeling in de zomer en SWW.
Een heel jaar heeft 365*24 = 8760 uur. Hij staat dus meer dan 3/4 van de tijd in standby. Heel wat meer dan 1/3 dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Je bent de schrikkeldag vergeten @Andrehj .

Gaat mij om de grote lijnen. Die 10w stand-by is peanuts bij het verbruik als hij moet werken.

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-11 18:17

Als je pomp vast komt te zitten en je moet m vervangen, dan kost je dat snel het 10 voudige, als je het zelf kan doen.
Sorry hoor maar dat is totaal niet relevant. Die pomp kan ook draaien als standby verbruik maar 3 watt zou zijn.
Ja ik zal de warmtepomp aan laten staan. Los van het vastlopen van de pomp maar ook omdat ik weinig alternatief heb als je sww water wilt maken.
Vind ik het normaal dat er 10 watt gebruikt moet worden om wat software te laten draaien? Nee, dat wordt ook snachts gebruikt zonder energie opwek en dus niet duurzaam.

Mijn 2 aircos hebben hetzelfde probleem. Dus in totaal al 30 watt standby (260 kWh per jaar).

• tonwes99
  • Laatst online: 13:29
@Frankvbr @Stoker

Dus die 10W x 8760 x 75% = 65kWh aan sluipverbruik. Tov. een jaarverbruik van zeg 3500kWh is dit een kleine 2%.

In perspectief, dit is welsiwaar minder dan een wifi-router of smart-TV, maar meer dan een expressomachine en twee keer zoveel als een printer;) Maar... voor al dit soort dingen, wel meer dan 2% van hun jaarconsumptie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76s8dBssL63Jp0CtT4fCpQdpemQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6p2bQZyzgAf4HKhPqr4aM2c.jpg?f=fotoalbum_large

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Frankvbr schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:55:
[...]

Sorry hoor maar dat is totaal niet relevant. Die pomp kan ook draaien als standby verbruik maar 3 watt zou zijn.
Ja ik zal de warmtepomp aan laten staan. Los van het vastlopen van de pomp maar ook omdat ik weinig alternatief heb als je sww water wilt maken.
Vind ik het normaal dat er 10 watt gebruikt moet worden om wat software te laten draaien? Nee, dat wordt ook snachts gebruikt zonder energie opwek en dus niet duurzaam.

Mijn 2 aircos hebben hetzelfde probleem. Dus in totaal al 30 watt standby (260 kWh per jaar).
Dat heeft te maken met de carterverwarming en eventueel warm houden van diverse printplaten buiten om vocht te weren.

Het geheel is nog steeds duurzamer als een cv ketel. Veelal het gasverbruik van een bewoner in de straat kunnen 2,5 tot 3 warmtepompen van draaien.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Volgens mij wel. En gaat het hier om de discussie of die 10w stand-by verbruik acceptabel is.

De warmtepomp op dit forum, de Amber, heeft blijkbaar ca 10w nodig om alle waardes op te nemen, te verwerken en te bepalen of er noodzakelijk is om actie te nemen. (Of te voorkomen, zie hierboven) In dit voorbeeld, bv na een week de waterpomp een minuut te laten circuleren.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoker op 18-08-2024 12:05 ]

• Andrehj
Als je er een factor 3 naast zit met je schatting, dan gaan je grote lijnen ook fout....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Laat maar

[ Voor 95% gewijzigd door Stoker op 18-08-2024 12:08 ]

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
Bij mij zie ik toch echter in de homewizzard app niet dat de warmtepomp 1 x per dag de compressor laat draaien ? Moet dit ingesteld worden in de amber ?
Verbruik continu is bij mij rond de 9 of 10 watt maar zie hier geen pieken tussen zitten die hoger zijn.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
camel1987 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:07:
Bij mij zie ik toch echter in de homewizzard app niet dat de warmtepomp 1 x per dag de compressor laat draaien ? Moet dit ingesteld worden in de amber ?
Verbruik continu is bij mij rond de 9 of 10 watt maar zie hier geen pieken tussen zitten die hoger zijn.
Klopt.

Als je v2.29 of hoger hebt (geintje :P ) dan doet hij dit alleen als vorstbeveiliging. Heb je nu geen last van.

Discussie hierboven gaat over het kort aanslaan van de waterpomp nadat de warmtepomp een week stand-by heeft gedraaid.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoker op 18-08-2024 12:11 ]

• Andrehj
Jij schreef:
Hoeveel tijd van het jaar staat je wp in stand-by? feitelijk maar ca 1/3e van die tijd, dus van die 20 piek.
Daar staat 1/3e van de tijd in standby, dus 67% van de tijd compressor aan.
Ik stel uit mijn eigen meetgegevens van de afgelopen 4 jaar vast dat het aantal draaiuren van de compressor veel minder is, namelijk gemiddeld slechts zo'n 2000 uur per jaar, wat dus 2000/8760 = 22.8% van de tijd is.

Jij zit er dus ongeveer een factor 3 naast. Met zulke grote fouten gaan ook je grote lijnen fout.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 18-08-2024 12:13 ]

• camel1987
  • Nu online
Heb nog geen software update gekregen dus draai nog op de eerste software.
Zoals ik lees van carboy komt er weer een nieuwe update aan dus beste maar even wachten nog.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Hé @Andrehj , ik word hier best moe van. Kan mij voorstellen jij ook? ( is ook een aanname, ik weet het)

Zullen we weer ontopic gaan ik ga weer ontopic, bijvoorbeeld de bovenstaande vraag van @camel1987

[ Voor 6% gewijzigd door Stoker op 18-08-2024 12:29 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
camel1987 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:12:
Zoals ik lees van carboy komt er weer een nieuwe update aan dus beste maar even wachten nog.
V2,26 of 2,29?

• Carboy54
camel1987 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:12:
Als het goed is hebben al onze klanten waarbij van toepassing deze update ontvangen. Zo niet laat het dan even per mail weten

• camel1987
  • Nu online
V.2.26 draait mijne nog op.

Weet niet wat de nieuwe update inhoud waar carboy een paar berichten terug over sprak.
Hopelijk komt de module om de warmtepomp uit te lezen ook een beetje snel. 😁

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
er is inmiddels een nieuwere softwareversie, heb daar een stukje over geschreven Stoker in "Itho Daalderop Amber"

@Carboy54 heeft het over een aantal aanpassingen, oa; verbetering defrost algoritme.

Verdere details volgen later.

[ Voor 53% gewijzigd door Stoker op 18-08-2024 13:56 ]

• Carboy54
camel1987 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:24:
[...]

V.2.26 draait mijne nog op.

Weet niet wat de nieuwe update inhoud waar carboy een paar berichten terug over sprak.
Zoals al vaker gemeld volg de actuele TS voor het laatste nieuws en ontwikkelingen.

• bommer
camel1987 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:24:
[...]

Zo als ik begrepen heb komt die module waarschijnlijk ergens volgend (2025) jaar.
Zijn de HA integratie of ESP module geen oplossing voor je?

• bommer
shadylog schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:16:
Een legionella programma draaien is ook een hele goede al kan dat helaas nog niet geautomatiseerd worden (horen zeggen).
Het legionella programma is alleen aan/uit te zetten via de modbus.
Misschien dat het straks kan in de eigen oplossing van Itho, maar heb dan nog een jaartje geduld.
Inprincipe kan je een eigen legionella automatisering maken, welke jouw selfs een melding stuurt als het programma niet succesvol was. Bij het eigen (Amber) legionella programma moet het al op het display zien, dat het niet gelukt is.

• camel1987
  • Nu online
bommer schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:12:
[...]

Zo als ik begrepen heb komt die module waarschijnlijk ergens volgend (2025) jaar.
Zijn de HA integratie of ESP module geen oplossing voor je?
Ben helemaal niet thuis in dat ha gebeuren dus wacht liever af op iets wat voor de simpele consument gemaakt is 😅

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

camel1987 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:48:
[...]

Ben helemaal niet thuis in dat ha gebeuren dus wacht liever af op iets wat voor de simpele consument gemaakt is 😅
Ik ben wel benieuwd naar wat voor iets je op zoek bent als je zegt iets dat voor de simpele consument gemaakt is. Wat voor functionaliteiten zou je wensen in een dergelijke app?

Mocht dit in dit topic niet passen, dan zou je het ook in het uitleestopic kwijt kunnen: Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Jan2023

Jan2023

KISS

Het zou leuk zijn als ik alle info die nu op de binnenunit is te zien op een 2e draadloze touchscreen hier naast mijn pc heb , incl ruimte thermostaat functie.

Meer hoeft het niet te zijn .
:9

• bommer
Jan2023 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:26:
Het zou leuk zijn als ik alle info die nu op de binnenunit is te zien op een 2e draadloze touchscreen hier naast mijn pc heb , incl ruimte thermostaat functie.

Meer hoeft het niet te zijn .
:9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHynDj3qEmX-iAbl-xn1La3nKGk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OZ4lZxPAjdq2au2bjT9oAZOv.png?f=fotoalbum_large
Zoiets?

• Nealz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-01 21:57
Hoi hoi, tijdje afwezig geweest omdat de Amber nou toch niks doet en we uiteindelijk een heerlijke zomertemperatuur hebben in ons landje (ik heb tijdens de hete dagen in Noorwegen vertoefd 👊😎)....
Maar die hete dagen hebben bij mij wél weer een vraag - die me al langer bezig houdt - aangewakkerd en ik kan eigenlijk geen antwoord bedenken waarom het eigenlijk niet zou moeten kunnen, dus ga ik 'm gewoon hier stellen, want "stomme vragen bestaan niet, wél stomme antwoorden..."

Waarom zou je pas met de I.D. Amber kunnen koelen als je 'm full-electric maakt?
Ik wil nog niet investeren in de warm water functie, want ik wil mijn CV-ketel nog 's ff niet kwijt.
Daarnaast, als ik via "installateurs modus" door het Ambermenu ga kan ik koelen gewoon activeren (kan alleen ff niet goed inbeelden wat er dan kan gebeuren, ondanks dat ik koel- en warmtecompressorsystemen en hun werking goed ken).
Iemand die me hier een antwoord op kan geven?

Itho Amber 95, hybride met Intergas Xtreme 30 sinds 10/10/2023

• bommer
Nealz schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:49:
Hoi hoi, tijdje afwezig geweest omdat de Amber nou toch niks doet en we uiteindelijk een heerlijke zomertemperatuur hebben in ons landje (ik heb tijdens de hete dagen in Noorwegen vertoefd 👊😎)....
Maar die hete dagen hebben bij mij wél weer een vraag - die me al langer bezig houdt - aangewakkerd en ik kan eigenlijk geen antwoord bedenken waarom het eigenlijk niet zou moeten kunnen, dus ga ik 'm gewoon hier stellen, want "stomme vragen bestaan niet, wél stomme antwoorden..."

Waarom zou je pas met de I.D. Amber kunnen koelen als je 'm full-electric maakt?
Ik wil nog niet investeren in de warm water functie, want ik wil mijn CV-ketel nog 's ff niet kwijt.
Daarnaast, als ik via "installateurs modus" door het Ambermenu ga kan ik koelen gewoon activeren (kan alleen ff niet goed inbeelden wat er dan kan gebeuren, ondanks dat ik koel- en warmtecompressorsystemen en hun werking goed ken).
Iemand die me hier een antwoord op kan geven?
Zeker, je kunt gewoon koelen met de Amber. Daarvoor is het niet nodig dat je full elektrisch gaat.
wel heb special radiatoren en/of vloerverwarming nodig. Normale radiatoren zijn niet geschikt.

Je kunt het koelen contact (dat is de eerste van de 3 op de aansluitingen (CS)) sluiten en dan gaat de Amber koelen.
Het is wel handig dat je een speciale themostaat hebt. die dat kan. kijk hier even op het forum voor tips.
soms kan het zijn dat hij met een truukje aangesloten moet worden.

[ Voor 10% gewijzigd door bommer op 19-08-2024 20:58 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

• bommer
Dit is (bijna) alles wat je in het scherm ook kan vinden.
of bedoel je meer een plaatje.

• Nealz
@bommer ; Ah, bedankt!
En zie je wel, Had ik het toch goed beredeneerd!🥳

Ik heb op B.G. over de hele laag vloerverwarming, dus dat gaat ook goed komen.
Moet alleen de VV-set pomp schakelaar omzeilen (want die blijft uit bij <30⁰C), maar da's eenvoudig.

Maar ik kan dus niets kapot maken of dat de WP ernstig gaat pendelen?
Zaken (behalve condensatietemp.) waar ik nog rekening mee moet houden, instellingen ofzo?

• Jan2023

Jan2023

KISS

bommer schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:00:
[...]

Dit is (bijna) alles wat je in het scherm ook kan vinden.
of bedoel je meer een plaatje.
Een visuele weergave zoals je ook wel op de binnen unit tegenkomt ziet er gelikter uit , dat huis en zo.
Doe er de mogelijkheid bij om de ruimtetemperatuur aan te passen en het is voor mij kompleet.
;)

en dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXPm-L-hTdWO4EVs4E5DJKhvH-k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dOaORE3nGYkoNMz6ewX23nfv.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Jan2023 op 19-08-2024 21:26 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Pendelen voorkom je door voldoende afgifte systeem te hebben, jij hebt vvw beneden, dus dat zit wel goed.

Je settings van temperatuur zone 1 moet je ook bekijken. Waarschijnlijk wil je hier andere settings in hebben tov de winter. Je kan er ook voor kiezen om de stooklijn bij het koelen uit te zetten.

Verder heb ik de algemene settings van AUTO naar KOELEN gezet (geen DHW), dan bepaald de Amber zelf op basis van alleen de watertemperatuur.

Succes!

• Nealz
bommer schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:55:
[...]

Zeker, je kunt gewoon koelen met de Amber...

Je kunt het koelen contact (dat is de eerste van de 3 op de aansluitingen (CS)) sluiten en dan gaat de Amber koelen....
Wat bedoel je met die opmerking, is dat in de WP of in de besturingskast? Misschien een fotootje...

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URzm626WRl94lrfa11pLSylCZrM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5TYuxGUxdhuckitmXB4NhUUn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6Bb3Or2_GKkZu3ZWS5zhLqpCTE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3UslNjdseMrYOAah3uW17FUJ.png?f=fotoalbum_tile

• bommer
Nealz schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:12:
[...]

Wat bedoel je met die opmerking, is dat in de WP of in de besturingskast? Misschien een fotootje...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uigSvOPq-ESiI9iw8kdGYTqebpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DCIhsAyTwWPDQLMafTbcc7TX.png?f=fotoalbum_large
Je thermostaat zit (als je deze gebruikt) op Heating 1 switch, voor koelen heb je de cooling switch aansluiting nodig.
Het kan ook zoals @Stoker zegt, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

• Jan2023

Jan2023

KISS

dubbelpost
8)7

[ Voor 96% gewijzigd door Jan2023 op 19-08-2024 21:27 ]

• bommer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nku8Zmp8XuBYpIS_oRS4FPs2smc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QI63Y7NuHFSOnWqjERc314W9.png?f=fotoalbum_large

Zo dan.

Maar ik snap wat je bedoeld, Misschien (ik beloof nog niets) komt er een mooie Home Assistant card zoals het paneeltje.
Een apart programmatje los van Home Assistant ga ik voorlopig helaas geen tijd voor hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door bommer op 19-08-2024 21:32 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ja die ken ik , heel mooi !

Maar dat zal teveel gevraagd zijn van de itho ingenieurs.
:*)

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik ben wel aan het kijken of ik onze module geheel zelfstandig ook kan laten draaien, maar ben nog helemaal niet uit over de techniek.

Je komt al snel richting cloud oplossingen en daar moet ik dan wel eerst iets stabiels en vooral duurzaams voor bedenken :)

• Carboy54
Nealz schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:03:
@bommer ; Ah, bedankt!
En zie je wel, Had ik het toch goed beredeneerd!🥳

Ik heb op B.G. over de hele laag vloerverwarming, dus dat gaat ook goed komen.
Moet alleen de VV-set pomp schakelaar omzeilen (want die blijft uit bij <30⁰C), maar da's eenvoudig.

Maar ik kan dus niets kapot maken of dat de WP ernstig gaat pendelen?
Zaken (behalve condensatietemp.) waar ik nog rekening mee moet houden, instellingen ofzo?
Met een vvw met pomp dus een mengverdeler vraag ik mij af of dat überhaupt gaat werken. Die moet er sowieso tussen uit.

• bommer
Carboy54 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:42:
[...]

Met een vvw met pomp dus een mengverdeler vraag ik mij af of dat überhaupt gaat werken. Die moet er sowieso tussen uit.
Kan op zich wel (wij doen het in de grote installatie ook) het is wat minder efficiënt.
Je zult de aanvoer wat kouder moeten zetten, als het aanvoer buis werk correct geïsoleerd is.
Anders loop je kans op condens.

Als je het bovenstaande leest, is de beste oplossing gewoon pomp en meng gedeelte er helemaal uit.
(daar heeft @Carboy54 gelijk in)
Ik snap dat je het nog nodig zou hebben omdat de installatie hybride draait.
Maar dan kan je beter gaan mengen op de CV-ketel aanvoer en niet de aanvoer van de Amber.

• brigges
Jaaaa daar zitten we op te wachten (.... not ...)
Maar mocht je hierover willen sparren dan kunnen we wel van gedachte wisselen. Wellcht op je eigen forum.

• Get!em
  • Niet online
leejoow schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:41:
Ik ben wel aan het kijken of ik onze module geheel zelfstandig ook kan laten draaien, maar ben nog helemaal niet uit over de techniek.

Je komt al snel richting cloud oplossingen en daar moet ik dan wel eerst iets stabiels en vooral duurzaams voor bedenken :)
Omdat jouw module ook relais heeft, komt hij wel het dichtst in de buurt van de wensen van Jan, incl thermostaat en warmtevraag. Dat is met bommers oplossing alleen mogelijk met aanverwante relais schakelaars (die overigens wel makkelijk verkrijgbaar zijn als koppeling met HomeAssistant).

Zelfstandig zou wel leuk zijn, maar waarschijnlijk te zwaar voor ESP. De companion in HomeAssistant is dan eigenlijk best logisch. Ook ivm te koppelen thermometers naar eigen keuze. Een cloud oplossing gaat meteen wel weer heel ver en heeft het probleem dat een thermometer koppelen lastig is, of je moet op basis van Tr gaan sturen. Maar Itho heeft al aangegeven dat een Tr gebaseerde thermostaatcode al in de Amber unit zit. Alleen is daar de hysterese niet klein genoeg voor en is de afwijking van Tr ook best hoog (en niet te kalibreren momenteel). (Tr gebaseerde thermostaat, zou je dat ook voor koelen kunnen gebruiken dan?)

De eerste wens: het plaatje met waarden op de juiste plek zou wel haalbaar kunnen zijn in ESP webpage: via de HTML een imagemap maken waarmee ik nu momenteel het ook doe in HomeAssistant. Dat is default oude html standaard, snel en lichtgewicht, dus dat zou moeten lukken. Het aanpassen van waarden moet eigenlijk daarin ook wel lukken.

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 19-08-2024 22:41 ]

• camel1987
  • Nu online
leejoow schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:54:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar wat voor iets je op zoek bent als je zegt iets dat voor de simpele consument gemaakt is. Wat voor functionaliteiten zou je wensen in een dergelijke app?

Mocht dit in dit topic niet passen, dan zou je het ook in het uitleestopic kwijt kunnen: Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp
Gewoon echt het simpel en mischien wat instel mogelijkheden voor mij ik ik ben niet echt handig of technisch aangelegd.
Heb wel een klein beetje verstand van het een en het ander maar als ik soms hier termen en berichten voorbij zie komen ben ik de weg kwijt.
Maar zou wel graag wat Jan ook zegt op een schermpje of op een tablet met een simpele app bijvoorbeeld willen zien of hij aan geweest is wat het verbruik geweest is wat de temperatuur was en wat het is nadat de warmtepomp gedraaid heeft dat soort simpele dingen is voor mij al voldoende.

• Carboy54
Voor wat betreft de hier gestelde vragen inzake geluidsgegevens hierbij het laatste bericht van de product manager.

Het is nog steeds wachten op de Kiwa geluidsgegevens. Metingen zijn uitgevoerd, maar is nog wachten op de rapportage... De k1 van 6dB is alleen omdat we het toentertijd nog niet getest hadden. We verwachten hier (veel) lager uit te gaan komen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Carboy54 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:51:
Voor wat betreft de hier gestelde vragen inzake geluidsgegevens hierbij het laatste bericht van de product manager.

Het is nog steeds wachten op de Kiwa geluidsgegevens. Metingen zijn uitgevoerd, maar is nog wachten op de rapportage... De k1 van 6dB is alleen omdat we het toentertijd nog niet getest hadden. We verwachten hier (veel) lager uit te gaan komen.
Ik dacht dat de KIWA cijfers al definitief waren?

Hoe dan ook, is de verwachting nog steeds dat er met betrekking tot de subsidie nog betere getallen aankomen zoals ooit gedacht of is het subsidiebedrag wat het is?
Carboy54 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:31:
Mijn vraag aan Itho izake de Kiwa keuring en de voorlopige bedragen op de RVO lijst en hun antwoord:

De subsidie hadden we een tijdje geleden al aangevraagd vanwege de lange doorlooptijd. Maar deze is inderdaad met de voorlopige gegevens. Mogelijk kunnen we inderdaad met de nieuwe gegevens een hoger bedrag scoren. We verwachten in de loop van volgende week de KIWA gegevens compleet te hebben dus kunnen we dan uitsluitsel geven.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:45
camel1987 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:08:
[...]

Gewoon echt het simpel en mischien wat instel mogelijkheden voor mij ik ik ben niet echt handig of technisch aangelegd.
Heb wel een klein beetje verstand van het een en het ander maar als ik soms hier termen en berichten voorbij zie komen ben ik de weg kwijt.
Maar zou wel graag wat Jan ook zegt op een schermpje of op een tablet met een simpele app bijvoorbeeld willen zien of hij aan geweest is wat het verbruik geweest is wat de temperatuur was en wat het is nadat de warmtepomp gedraaid heeft dat soort simpele dingen is voor mij al voldoende.
Hier hetzelfde, ik heb de module van Leejoow aangesloten, kan via de browser wat waardes zien maar kom zo snel niet verder om een grafiek oid te krijgen. Ik gebruik Homey voor alles in m'n huis, maar ben niet handig met specifieke koppelingen maken oid, dit gaat hem helaas niet worden.
Ik wacht wel op Itho. (Ondanks alle lof voor Leejoow zijn mooie werk)!!

• Carboy54
fsfikke schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:59:
[...]

Ik dacht dat de KIWA cijfers al definitief waren?

Hoe dan ook, is de verwachting nog steeds dat er met betrekking tot de subsidie nog betere getallen aankomen zoals ooit gedacht of is het subsidiebedrag wat het is?

[...]
De Kiwa ja gaat daar niet echt lekker. Ik zou voor wat betreft de toekomstige subsidie er niet teveel op rekenen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLgDpjvxb5yYjHHwR0MP_LDOSBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNF6p1uMEvxqQkAgrTv5t4jX.jpg?f=fotoalbum_large

• bommer
Whiskey48 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:01:
[...]

Hier hetzelfde, ik heb de module van Leejoow aangesloten, kan via de browser wat waardes zien maar kom zo snel niet verder om een grafiek oid te krijgen. Ik gebruik Homey voor alles in m'n huis, maar ben niet handig met specifieke koppelingen maken oid, dit gaat hem helaas niet worden.
Ik wacht wel op Itho. (Ondanks alle lof voor Leejoow zijn mooie werk)!!
Er zijn logisch verschillende domotica systemen op de markt, ik heb de Home Assistant integratie gemaakt omdat ik zelf ook Home Assistant gebruik.
Had ik zelf bijv Homey of Domoticz gehad dan zou ik daar voor gekozen hebben.

De ESP oplossing kan ook waardes laten zien op een aparte web pagina, maar volgens mij geen gegevens opslaan en grafieken tonen zonder Home Assistant (correct me if I’m wrong @leejoow)

Maar een kant en klare standalone oplossing zal van Itho zelf moeten komen.
Dit zal zkr een cloud oplossing zijn, evt tegen een maandelijkse vergoeding.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:45
bommer schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:16:
[...]

Er zijn logisch verschillende domotica systemen op de markt, ik heb de Home Assistant integratie gemaakt omdat ik zelf ook Home Assistant gebruik.
Had ik zelf bijv Homey of Domoticz gehad dan zou ik daar voor gekozen hebben.

De ESP oplossing kan ook waardes laten zien op een aparte web pagina, maar volgens mij geen gegevens opslaan en grafieken tonen zonder Home Assistant (correct me if I’m wrong @leejoow)

Ja je kan het in Homey krijgen, maar daar moet je het eea voor instellen (zoals bij HA denk ik). Homey werkt met name met kant en klare apps, maar alles wat HA kan, kan Homey voor een groot deel ook, maar dan moet je zelf een ESP koppeling opzetten, vast heel simpel maar voor mij niet helaas. (Zou me leuk lijken, maar m'n todo lijst is al veel te lang)

De tijd om iets uit te zoeken heb ik echter beperkt, ik zou prima willen betalen voor iets als dat meerwaarde boven de bijdrage oplevert.

Maargoed, nog steeds enorm veel credits voor Leejoow zijn werk, dat ding ziet er echt indrukwekkend netjes gemaakt uit!

• Samjinne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-11 11:37
Hallo,
Ik had een vraag, misschien al eerder gesteld hier, maar dat kon ik zo 1,2,3 niet vinden op het forum.
Zie bijgevoegde foto van het gebruik van mijn amber wp. Is het normaal dat de amber dagelijks zo.n 0.25 / 0.3 kw gebruikt? Andere dagen, hoger verbruik zijn voor warmwater, daar gaat mijn vraag niet over. Volgens mij heb ik de laatste update.er nog niet op gezet. Kan het daar nog iets mee te maken hebben?

Bvd groet sam
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpSaw-6b6eBx9FtMK3OjBJnNgoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvGgjqAYTkHKHvVoXAfH2NNy.jpg?f=fotoalbum_large

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Samjinne Zoekterm 'sluipverbruik' :)
10W * 24 uur = 240 Wh per dag, dus 0.24 kWh.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

bommer schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:16:
[...]
Klopt helemaal. De reden dat ik voor ESPHome heb gekozen is omdat dit plug and play aan Home Assistant is te koppelen. Ik ben me er van bewust dat niet iedereen Home Assistant heeft draaien, maar ook bij mij is dit gegroeid uit wat ik heb. Daarnaast is dit een eenvoudige manier om ook daadwerkelijk historie en dergelijke te loggen. Dit is ook de reden waarom ik over een cloud oplossing begon: een ESP heeft bij lang na niet de mogelijkheden om historische logging te doen en een hele fancy webinterface te hosten (terwijl hij ook nog al het andere werk moet doen met betrekking tot de communicatie).

Voor het weergeven van de realtime informatie zit ik wel te kijken of ik de webserver die op de ESP wordt gehost kan aanpassen zodat het er wat anders uitziet (bijvoorbeeld een pagina met een afbeelding). Maar de stabiliteit van het uitlezen staat qua prio even op één op dit moment (en kost stiekem een hoop tijd).
Ik verwacht ook dat dit een cloud oplossing gaat worden met vergoeding. En heel eerlijk: als ik zelf een cloud oplossing zou bouwen zou daar waarschijnlijk ook een abbonement structuur aan vast moeten komen te zitten om het te bekostigen. Hoewel dat misschien wel goedkoper kan 8)
Whiskey48 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:43:
[...]
Maargoed, nog steeds enorm veel credits voor Leejoow zijn werk, dat ding ziet er echt indrukwekkend netjes gemaakt uit!
Dank je wel voor het compliment. We vinden het heel mooi om te maken en om het enthousiasme te zien van de mensen die hem gebruiken. Ik ben dan ook heel hard aan het denken hoe ik het voor een breder publiek interessant kan maken, maar dat is nog niet zo een eenvoudige puzzel :)

• Get!em
  • Niet online
leejoow schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 06:48:
[...]

Dank je wel voor het compliment. We vinden het heel mooi om te maken en om het enthousiasme te zien van de mensen die hem gebruiken. Ik ben dan ook heel hard aan het denken hoe ik het voor een breder publiek interessant kan maken, maar dat is nog niet zo een eenvoudige puzzel :)
Ik vind het al heel wat dat je je tijd , hobby combineert om eigenlijk tegen kostprijs (nu nog) ons als Amber gebruikers te helpen, terwijl je zelf niet eens een Amber hebt.
Echt enorme complimenten daarvoor!

Een eventueel doorontwikkeling tot een gebruiksvriendelijk product dat plug play is, stabiel (onderhoud, updates!) en support, is echt wel een heel ander ding en vergt nog meer tijd. Tevens, als je een breder publiek gaat bedienen, krijg je ook mensen die minder kundig zijn, en dus minder zelfredzaam en dus meer tijd (support) (met andere vragen) vergen. En dat is vaak een wisselwerking die erg lastig is voor een nu nog "hobbyproject". Ik kan me voorstellen dat je vanuit je eigen werk prima weet wat daarbij komt kijken, en dat je zelf kunt overwegen of dat t waard is. Technisch kun je het dan proberen af te vangen door iets centraal te doen (cloud...), maar verwachtingen (zeker bij abonnement/betaling) managen op langere termijn blijft een ding is mijn ervaring.

• Get!em
  • Niet online
Samjinne schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:13:
Hallo,
Ik had een vraag, misschien al eerder gesteld hier, maar dat kon ik zo 1,2,3 niet vinden op het forum.
Zie bijgevoegde foto van het gebruik van mijn amber wp. Is het normaal dat de amber dagelijks zo.n 0.25 / 0.3 kw gebruikt? Andere dagen, hoger verbruik zijn voor warmwater, daar gaat mijn vraag niet over. Volgens mij heb ik de laatste update.er nog niet op gezet. Kan het daar nog iets mee te maken hebben?

Bvd groet sam
[Afbeelding]
Zoals al gemeld, de 10 tot 12W standby verbruik.

Zet je homewizard app maar eens op huidige (nu) verbruik, en je zult zien dat die waarde tussen 10 en 12W zit.
Bij lagere buitentemperaturen zul je overigens ook wat hoger verbruik zien, mbt vorstlint.

• Get!em
  • Niet online
De Amber heeft natuurlijk logica om te reageren op buitentemperatuur, waaronder de eventuele inzet van BUH en vorstlint. Dat doet hij op basis van de temperatuursensor. Ik vind het eigenlijk best schokkend dat de sensor zo veel afwijkt en dat daardoor de logica van de Amber beinvloed wordt.

Zie hier de temperatuur van mijn weerstation in de tuin (die ook vol in de zon staat, maar met de normale afdekking van zon dmv de horizontale ronde roosters) en de Amber sensor, waarbij de sensor slechts beperkt de zon pakt, omdat hij onder de dakgoot zit en achter de amber.
Je ziet t goed, er is een afwijking van meer dan 10C. Grootste afwijking is meer dan 14C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwDW-YTwMhQG4vTwEjB1-EoxjhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/djFINmpscEPxNhRTficEYzlO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 21-08-2024 10:55 ]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
Get!em schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:51:
De Amber heeft natuurlijk logica om te reageren op buitentemperatuur, waaronder de eventuele inzet van BUH en vorstlint. Dat doet hij op basis van de temperatuursensor. Ik vind het eigenlijk best schokkend dat de sensor zo veel afwijkt en dat daardoor de logica van de Amber beinvloed wordt.

Zie hier de temperatuur van mijn weerstation in de tuin (die ook vol in de zon staat, maar met de normale afdekking van zon dmv de horizontale ronde roosters) en de Amber sensor, waarbij de sensor slechts beperkt de zon pakt, omdat hij onder de dakgoot zit en achter de amber.
Je ziet t goed, er is een afwijking van meer dan 10C. Grootste afwijking is meer dan 14C.

[Afbeelding]
Bij mij zie ik afwijking ook op bepaalde momenten. Heeft gewoon te maken volgens mij met zoninval, ook al heb ik de Amber sensor afgeschermd. Grafiek van vorige week met meting Amber en de buitentemperatuur met een Netatmo module.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiQQnBJgAkovoRjkQtF_eX12bL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDORimjw5NIqiXc4b0TDjjSs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door hansvk op 21-08-2024 13:00 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• bommer
Get!em schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:51: Ik vind het eigenlijk best schokkend dat de sensor zo veel afwijkt en dat daardoor de logica van de Amber beinvloed wordt.
Temperatuur (buiten) moet eigenlijk in de schaduw 1,5-2m boven een grasveld gemeten worden. (kijk maar eens hoe de KNMI meet stations gesitueerd zijn)

Dus dan is de vraag hoe ga je hem ijken?
Er zijn zoveel invloeden, het is bijna niet te doen.

De sensoren TUI en TUO bijv. Vind ik een ander verhaal deze meten vloeistof temperatuur
Redelijk onafhankelijk van omgeving.

Helaas kunnen ze in de huidige software niet gekalibreerd worden (gaat ook niet komen/gebeuren)
Zie toch duidelijk een afwijking, die is wel redelijk consistent, je zou dat kunnnen corrigeren in aparte software en dan een gewenst setpoint terug sturen. Echter is het terug te sturen setpoint van de Amber in hele graden, dus wordt eigenlijk je kalibratie weer teniet gedaan.

Beter is om er rekening mee te houden in je stooklijn instellingen.

• bommer
Bij de nieuw geleverde Ambers kan de sensor ook verplaatst worden.
Moet met de oude versie natuurlijk ook gewoon kunnen, door de draden te verlengen.
Je zou de sensor dan in mooi huisje kunnen doen. Of in de schaduw plaatsen.

Ultiem zou zijn als je via de modbus een buitentemperatuur zou kunnen sturen

• Carboy54
Sinds enkele dagen worden de Ambers geleverd met o.a. gemodificeerde poten. Hier een mooie afbeelding handiger wanneer je gebruik maakt van muur steunen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWl81zogkACdE3yjeRhEA_qqEGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8wxT27TGrpyj6pz73ln3bGL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Carboy54 op 22-08-2024 19:12 ]

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:51
Ziet er stevig uit! Wat maakt dat deze handiger zijn?

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• Carboy54
-JB- schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:19:
Ziet er stevig uit! Wat maakt dat deze handiger zijn?
De meeste muur steunen gaan tot 1 meter breedte. Deze Fischer toevallig niet. Ze zijn minder kwetsbaar tijdens transport.

• bommer
Carboy54 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:22:
[...]
De meeste muur steunen gaan tot 1 meter breedte. Deze Fischer toevallig niet. Ze zijn minder kwetsbaar tijdens transport.
Vind ook wel mooi dat je veel bevestigingen gaten hebt, een chemisch anker wil jet liefst in de volle steen
doen.
Hangt nu bijna een jaar en met de juiste trilling dempers geeft het geen krimp.
Amber hangt letterlijk aan de andere kant van wand van onze slaapkamer en wij horen helemaal niets.

• Impossibl3
  • Laatst online: 16:55
Carboy54 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:04:
Sinds enkele dagen worden de Ambers geleverd met o.a. gemodificeerde poten. Hier een mooie afbeelding handiger wanneer je gebruik maakt van muur steunen.

[Afbeelding]
Welke dempers zijn dit? Dit zijn namelijk andere dan @bommer destijds had aangegeven (en ik dus ook onder mijn Amber heb hangen).

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Pagina: 1 ... 80 ... 132 Laatste