WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ook met een sanitair expansievat heb je nog steeds een inlaatcombinatie. De oplossing is inderdaad om die inlaatcombinatie zo hoog te plaatsen dat die boven het rioolniveau zit.Willemsaard schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:34:
Even een vraag:
Ik wil mijn horizontaal voorraadvat van 270 liter plaatsen in de kelder, uiteraard met gebruik maken van de inlaatcombinatie. Op het niveau van de vloerkelder heb ik geen afvoer, en overweeg daarom om de inlaatcombinatie plm. 150 cm te plaatsen boven de vloer, zodat ik een gekoppelde afvoerslang via de kruipruimte naar de afvoer buiten kan laten lopen. Is dat een probleem qua afstand inlaatcombinatie naar voorraadvat (plm 200 cm)? Is een sanitair expansievat een betere oplossing en zo ja, welk volume zou dan nodig zijn?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Met een expansie vat ernaast lijkt mij dat zeker geen probleem. Alternatief is een automatisch pompje zoals gebruikt wordt bij airconditioning voor het condenswater.Willemsaard schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:52:
OK, dus ik kan er vanuit gaan dat die 2 meter tot het voorraadvat geen probleem is? Ik vind namelijk elders dat geadviseerd wordt om de afstand niet meer te doen zijn dan 1 meter (waarvan ik echter de reden niet begrijp daar in een koud water aanvoerende koperen buis de druk over 2 meter niet zal verschillen ten opzichte van 1 meter, toch?)
[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 05-08-2024 11:05 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Alleen wat ik al een tijdje merk is dat bij het opwarmen van het SWW vat (horizontaal Itho vat met laadmodule) dat het warme water via de retour weer de vloer ingaat.
Hoe kan ik dit nu oplossen? Met een keerklep, maar waar moet ik die dan plaatsen?
Hieronder schematisch afgebeeld hoe het is aangelegd.
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
Je dient een aparte retour leiding te hebben vanaf de wisselaar naar de warmtepomp of 2 keerkleppen in de retour tussen de vvw.NRJ020 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:02:
Hier draait de Amber nu sinds oktober. Nog steeds heel blij mee!
Alleen wat ik al een tijdje merk is dat bij het opwarmen van het SWW vat (horizontaal Itho vat met laadmodule) dat het warme water via de retour weer de vloer ingaat.
Hoe kan ik dit nu oplossen? Met een keerklep, maar waar moet ik die dan plaatsen?
Hieronder schematisch afgebeeld hoe het is aangelegd.
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 05-08-2024 18:42 ]
Definitieve Kiwa waardes:
De definitieve kiwa waardes zijn reeds gepubliceerd in de goedgekeurde gelijkwaardigheidsverklaring ruimteverwarming. Deze zijn op onze website te vinden per model
/f/image/vTGVEYaDmdPEl7kMzbsNqzxG.png?f=fotoalbum_large)
Digitale flow meting:
Deze functie is in een vergevorderd stadium. Helaas blijkt de nauwkeurigheid wel laag te zijn (tot 20% afwijking) waardoor we geen COP meting kunnen uitvoeren. Wel gaan we ter indicatie een flow (L/u) in het display weergeven. Dit dient vooral om problemen met de flow op te sporen en de gevoeligheid van de flowswitch te verminderen. Wel goed om te vermelden, de metingen worden met een software update via de circulatiepomp uitgevoerd. Er zijn geen hardware aanpassingen vereist, alleen enkele software updates. Wanneer deze functie beschikbaar komt kan deze dus met terugwerkende kracht in de Ambers van klanten worden geupdate.
Uitlees module:
Voor B2B doeleinden zijn we inderdaad bezig met de ontwikkeling van een mogelijkheid voor service-monitoring. Dit is met name voor installateurs om door hen geïnstalleerde systemen te monitoren en problemen op te sporen. De verwachting is dat deze modulen+dienst eind dit jaar beschikbaar is.
Een App integratie staat voor 2025 op de planning.
Verbetering algoritme defrosts:
Deze verbetering is nog steeds in progress en wordt getest in onze klimaatkamer. De verwachting is dat deze in Q4 dit jaar wordt doorgevoerd.
[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 06-08-2024 15:15 ]
Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)
Snap niet helemaal waarom je dat zou willen,Plexxodus schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:54:
Wordt in de Q4 update ook het niet inschakelen van de 1e stage vorstbeveiliging bij uitgeschakelde thermostaat (geen warmtevraag) meegenomen?
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Met grote verwachting klikte ik op de pdf en ging ik op zoek naar de kW waarde bij -7 graden waarvan gezegd werd dat deze in de oude meting niet representatief zou zijn. Maarrrr... die kan ik niet zo uit deze tabellenbrij halen.Carboy54 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:56:
Stand van zaken updates na gesprek met product manager:
Definitieve Kiwa waardes:
De definitieve kiwa waardes zijn reeds gepubliceerd in de goedgekeurde gelijkwaardigheidsverklaring ruimteverwarming. Deze zijn op onze website te vinden per model
[Afbeelding]
[...]
Is er geen update van de vermogenscurve?
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Tja leuke cijfers maar de gemiddelde gebruiker kan hier weinig mee. Ik zal de vraag uitzetten bij de product manager voor zowel het vermogen alsook het geluid wat met het oog op de toekomstige eisen steeds belangrijker wordt.Bravo schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:14:
[...]
Met grote verwachting klikte ik op de pdf en ging ik op zoek naar de kW waarde bij -7 graden waarvan gezegd werd dat deze in de oude meting niet representatief zou zijn. Maarrrr... die kan ik niet zo uit deze tabellenbrij halen.![]()
Is er geen update van de vermogenscurve?
Misschien niet helemaal juist verwoord door mij:bommer schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:12:
[...]
Snap niet helemaal waarom je dat zou willen,
Op dit moment werkt de 1e stage vorstbeveiliging niet bij gebruik van een externe thermostaat als er geen warmtevraag is.
Ik wil juist dat die 1e stage (het regelmatig draaien van de waterpomp) wel gaat werken.
Dat gebeurd al in de 2e stage samen met voor korte tijd de compressor. Dus zet deze settings op veilig.Plexxodus schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:22:
[...]
Misschien niet helemaal juist verwoord door mij:
Op dit moment werkt de 1e stage vorstbeveiliging niet bij gebruik van een externe thermostaat als er geen warmtevraag is.
Ik wil juist dat die 1e stage (het regelmatig draaien van de waterpomp) wel gaat werken.
Stage 2 wordt op dit moment alleen geactiveerd als de WP in werking is (groene knop aan, en op auto), maar er geen warmtevraag, van bv de thermostaat, is. Dus hij doet wat je vraagt, maar ook extra.
Zie hier extra uitleg:
Stoker in "Itho Daalderop Amber"
[ Voor 10% gewijzigd door Stoker op 06-08-2024 11:00 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Het valt mij op dat de Fan van de Amber 95 WP niet altijd draaid bij het verwarmen van het tapwater in de boiler (285 ltr).
Ik zie dan ok geen condenswater.
Het duurt ook langer om het tapwater te verwarmen en verbruikt ook meer stroom dan wanneer de fan wel actief is.
Is dit, gezien de "hoge" buitentemperatuur normaal of moet de fan altijd draaien om warmte uit de buitenlucht te halen.
Overigens zag ik bij de legionellarun op zaterdag om 12 uur dat de Fan ook niet draaide.
Afgelopen dagen draaide de Fan wel voor het verwarmen van het tapwater maar dat was 's nachts om 2 uur en om ca 6 uur 's morgens. Ik kon dit aan het condenswater zien
[ Voor 23% gewijzigd door evertmulder op 06-08-2024 13:08 ]
De woning is onlangs volledig voorzien van HR++ glas. Daarnaast worden alle verdiepingen en ruimtes voorzien van vloerverwarming. Het is nog niet duidelijk op welke manier de vloerverwarming gelegd gaat worden (noppenplaat, infrezen etc.). Voor de warmtevraag en sww gaan we gebruik maken van een Amber + I-WPV 3G 240L vat. De installateur geeft aan dat de 65 voldoende moet zijn in de nieuwe situatie. Kijkend naar het benodigd vermogen in de oude situatie en de aanpassingen die we in het huis doen vraag ik mij af of de 65 voldoende is bij A-10W35: 3,6/2,3. De 95 komt uit op 5,4/2,6. Waar doe ik nou verstandig aan en met welke informatie kan ik eventueel terug naar de installateur op dit te bespreken?
Als de fan niet draait, draait ook de compressor niet. Je bent dan waarschijnlijk op het elektrische verwarmingselement het water aan het verwarmen, wat een dure liefhebberij is.evertmulder schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:41:
Voor de "deskundigen" onder ons.
Het valt mij op dat de Fan van de Amber 95 WP niet altijd draaid bij het verwarmen van het tapwater in de boiler (285 ltr).
Het duurt ook langer om het tapwater te verwarmen en verbruikt ook meer stroom dan wanneer de fan wel actief is.
Is dit, gezien de "hoge" buitentemperatuur normaal of moet de fan altijd draaien om warmte uit de buitenlucht te halen.
Overigens zag ik bij de legionellarun op zaterdag om 12 uur dat de Fan ook niet draaide.
Afgelopen dagen draaide de Fan wel voor het verwarmen van het tapwater maar dat was 's nachts om 2 uur en om ca 6 uur 's morgens. Ik kon dit aan het condenswater zien
Kun je het setpoint niet verlagen naar bijvoorbeeld een meer eco-vriendelijke 48°C?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bij buitentemp >20C en hogere te genereren watertemperatuur, schakelt de Amber over op "het element", oftewel de BackUpHeater (BUH). Deze verbruikt 3.3kW om met COP1 warm water te maken. Bij gebruik van de BUH draait compressor en fan niet.evertmulder schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:41:
Vraag de installateur hoe hij erbij komt dat een Amber 65 genoeg is... En leg hem vooral uit dat je een WP zoekt die dat benodigd vermogen kan leveren bij -10 (of -7 als je in het westen bij de kust woont). Als je "installateur" enkel uitgaat van het nominale vermogen moet je hem denk ik inruilen voor iemand die het wel snapt.laquaezzi schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:09:
Bij ons wordt momenteel een grote verbouwing uitgevoerd waarbij ook een warmtepomp geplaatst gaat worden. In de oude situatie werd de gehele woning verwarmd middels radiatoren + CV ketel en oud dubbelglas + enkel glas. De ketel stond zeker niet de gehele dag aan en we verwarmde voornamelijk de woonverdieping (50m2) + 2 slaapkamers tot 19,5 graden. Historisch gezien ongeveer 1200m3 per jaar (uitschieter 2020/2021 met 1400 m3 per jaar) voor gas + water. Het huis is 119m2. Met deze gegevens en de Koevlaas formule kom ik uit op een benodigd vermogen van 5,81 kW.
De woning is onlangs volledig voorzien van HR++ glas. Daarnaast worden alle verdiepingen en ruimtes voorzien van vloerverwarming. Het is nog niet duidelijk op welke manier de vloerverwarming gelegd gaat worden (noppenplaat, infrezen etc.). Voor de warmtevraag en sww gaan we gebruik maken van een Amber + I-WPV vat. De installateur geeft aan dat de 65 voldoende moet zijn in de nieuwe situatie. Kijkend naar het benodigd vermogen in de oude situatie en de aanpassingen die we in het huis doen vraag ik mij af of de 65 voldoende is bij A-10W35: 3,6/2,3. De 95 komt uit op 5,4/2,6. Waar doe ik nou verstandig aan en met welke informatie kan ik eventueel terug naar de installateur op dit te bespreken?
Als je 6 kW nodig hebt (heb je dat ook berekend met het piekverbruik op koude dagen?), dan heb je zelfs de Amber 120 nodig, want de Amber 95 levert 5.5 kW bij A-10W35.
Als uit een berekening op basis van dagverbruiken blijkt dat je op ca 5.6 kW uitkomt, dan zou ik het misschien met de Amber 95 nog wel aandurven.
De Amber 65 is met slechts 4.05 kW zeker te klein.
Het bereik van de Amber op de compressor/fan zonder BUH, voor en na de software update qua temperatuur buiten en te genereren watertemperatuur. Alles daarbuiten = BUHevertmulder schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:41:
Stoker in "Itho Daalderop Amber"
Ik ben momenteel bezig met het aansluiten van een MCO Home thermostaat in combinatie met de Amber 65. Mijn keuze viel op deze thermostaat omdat ik graag wil dat mijn toekomstige huisautomatisering via Home Assistant loopt. Helaas kan Carboy me niet helpen; zij weten alleen hoe je de PNI 36 moet aansluiten. Die heb ik thuis gehad, maar deze vond ik niet echt mooi en is niet compatible met home assistant.
Itho is een business to business organisatie en is daar niet voor benaderbaar volgens Carboy. Heeft iemand ervaring met het installeren van een MCO Home thermostaat? Ik wil hem kunnen gebruiken voor te verwarmen en koelen. Als ik het werkend krijg deel ik natuurlijk graag mijn bevindingen met jullie.
Als de fan niet draait, dan is de Amber het water aan het opwarmen op het elektrische element (back-up heater (BUH)). Dit komt omdat de Amber (en iedere andere warmtepomp) een bepaald temperatuurbereik heeft op zijn compressor. Bijvoorbeeld bij mij meet de Amber dat het buiten 31,3 graden is. Dit betekend dat de compressor niet verder komt dan 51,6 graden. Als ik een warmwater temperatuur wil hebben die hoger is dan dit getal dan zal dat op de BUH verwarmd gaan worden. Uit de praktijk blijkt zelfs dat je ca 2 graden tussen temperatuur compressor bereik en DHW wens temperatuur moet houden omdat je de warmte ook moet kunnen afgeven. Anders warmt je DHW vat het water van de Amber opevertmulder schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:41:
In bovenstaand figuur zie je de rode lijn wat het compressor bereik* is en de blauwe lijn is waar mijn DHW vat nu als temperatuur heeft.
* Deze is afhankelijk van welke software versie je draait. Ik draai zelf op de laatste versie (zie topic start voor de software versies).
Een "ECO" temperatuur zoals @Andrehj voor stelt is een optie alleen bij hele warme temperaturen, gemeten door de Amber, kan het zo zijn dan 48 graden ook nog te warm is.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Moet je niet gebruik maken van het W2 contact voor "auxiliary heating"? Op de Amber moet je die dan aansluiten op een van de 2 terminals of voor verwarmen of voor koelen. Tegelijk aansturen lukt je volgens mij niet via deze unit. Wel als je via HA scripting gaat doen en via een losse relays de Amber gaat schakelen.psycho-realm schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:46:
Hallo allemaal,
Ik ben momenteel bezig met het aansluiten van een MCO Home thermostaat in combinatie met de Amber 65. Mijn keuze viel op deze thermostaat omdat ik graag wil dat mijn toekomstige huisautomatisering via Home Assistant loopt. Helaas kan Carboy me niet helpen; zij weten alleen hoe je de PNI 36 moet aansluiten. Die heb ik thuis gehad, maar deze vond ik niet echt mooi en is niet compatible met home assistant.
Itho is een business to business organisatie en is daar niet voor benaderbaar volgens Carboy. Heeft iemand ervaring met het installeren van een MCO Home thermostaat? Ik wil hem kunnen gebruiken voor te verwarmen en koelen. Als ik het werkend krijg deel ik natuurlijk graag mijn bevindingen met jullie.
Deze info is onjuist. Ik heb gemeld dat ik de MCO thermostaat niet ken en dat wij regelmatig de PNI monteren vanwege de draadloze versie en lage hysterese tegen een scherpe prijs. En ook te gebruiken voor koelen met een trucje. Het aansluiten in de Amber is simpel en heeft daar niets mee te maken. Dat is of com/verwarmen of com/koelen. Wat de MCO kan en niet kan is mij onbekend en Itho zekerpsycho-realm schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:46:
Hallo allemaal,
Bij softwareversie 2.29 heb je een groter bereik. Bij temperaturen hoger laat je de boiler verwarmen vroeg in de ochtend:evertmulder schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:41:
:fill(white):strip_exif()/f/image/XBWQzSNYegwwdTSwyJF9G8GS.png?f=user_large)
Lees ook: Stoker in "Itho Daalderop Amber"
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 06-08-2024 14:19 ]
Het is geen Mitsubishi. Bij de Amber zijn betere oplossingen.Andrehj schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:10:
[...]
Als de fan niet draait, draait ook de compressor niet. Je bent dan waarschijnlijk op het elektrische verwarmingselement het water aan het verwarmen, wat een dure liefhebberij is.
Kun je het setpoint niet verlagen naar bijvoorbeeld een meer eco-vriendelijke 48°C?
Wij hebben het dan wel over een dag gemiddelde van -10. Groot verschil is of je verwarmt met vvw of radiatoren. vvw zijn in natbouw vaak uitstekende buffers. 12 Kw Ambers worden bijna alleen toegepast hier op tweakers bij hele grote of slecht geïsoleerd woningen. Vrijstaande of hoekwoningen waarbij goed is geïsoleerd en het afgiftesysteem op orde is komen met een 9.5 goed weg ook hier op tweakers. Lees ook eens: Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"Andrehj schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:18:
[...]
Vraag de installateur hoe hij erbij komt dat een Amber 65 genoeg is... En leg hem vooral uit dat je een WP zoekt die dat benodigd vermogen kan leveren bij -10 (of -7 als je in het westen bij de kust woont). Als je "installateur" enkel uitgaat van het nominale vermogen moet je hem denk ik inruilen voor iemand die het wel snapt.
Als je 6 kW nodig hebt (heb je dat ook berekend met het piekverbruik op koude dagen?), dan heb je zelfs de Amber 120 nodig, want de Amber 95 levert 5.5 kW bij A-10W35.
Als uit een berekening op basis van dagverbruiken blijkt dat je op ca 5.6 kW uitkomt, dan zou ik het misschien met de Amber 95 nog wel aandurven.
De Amber 65 is met slechts 4.05 kW zeker te klein.
Als je volledige integratie met Home Assistant wilt, en alleen lokaal, en via HomeAssistant eventueel ook in Apple Homekit:psycho-realm schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:46:
Mijn keuze viel op deze thermostaat omdat ik graag wil dat mijn toekomstige huisautomatisering via Home Assistant loopt.
De Plugwise Adam HA + Lisa + Koelfeature heeft precies dat, ander prijskaartje, dat wel.
:fill(white):strip_exif()/f/image/o3uApon04pLSCcGqXLDgLDFr.png?f=user_large)
De module van @leejoow Impossibl3 in "Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp" heeft overigens ook 4x een relais. Als je die koppelt met je Amber, en vervolgens slim inzet in HomeAssistant met een eigen thermometer in de ruimte, kun je je eigen thermostaat programmeren. Op de discord loopt daar een draadje over.
[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 06-08-2024 14:54 ]
Klopt! Én je kan alle sensorwaarden loggen om optimalisatie van je parameters eenvoudiger te maken. En het is gewoon leuk 🤣Get!em schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:51:
[...]
De module van @leejoow Impossibl3 in "Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp" heeft overigens ook 4x een relais. Als je die koppelt met je Amber, en vervolgens slim inzet in HomeAssistant met een eigen thermometer in de ruimte, kun je je eigen thermostaat programmeren. Op de discord loopt daar een draadje over.
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Een App integratie staat voor 2025 op de planning
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 06-08-2024 15:15 ]
En dat terwijl ik thuis ook de Plugwise heb draaien met de Anna thermostaat, Adam regel unit etc. Maar het vertik om te koelfunctie van Plugwise te kopenGet!em schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:51:
[...]
Als je volledige integratie met Home Assistant wilt, en alleen lokaal, en via HomeAssistant eventueel ook in Apple Homekit:
De Plugwise Adam HA + Lisa + Koelfeature heeft precies dat, ander prijskaartje, dat wel.
[Afbeelding]
Impossibl3 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:52:
[...]
Als de fan niet draait, dan is de Amber het water aan het opwarmen op het elektrische element (back-up heater (BUH)). Dit komt omdat de Amber (en iedere andere warmtepomp) een bepaald temperatuurbereik heeft op zijn compressor. Bijvoorbeeld bij mij meet de Amber dat het buiten 31,3 graden is. Dit betekend dat de compressor niet verder komt dan 51,6 graden. Als ik een warmwater temperatuur wil hebben die hoger is dan dit getal dan zal dat op de BUH verwarmd gaan worden. Uit de praktijk blijkt zelfs dat je ca 2 graden tussen temperatuur compressor bereik en DHW wens temperatuur moet houden omdat je de warmte ook moet kunnen afgeven. Anders warmt je DHW vat het water van de Amber op.
[Afbeelding]
In bovenstaand figuur zie je de rode lijn wat het compressor bereik* is en de blauwe lijn is waar mijn DHW vat nu als temperatuur heeft.
* Deze is afhankelijk van welke software versie je draait. Ik draai zelf op de laatste versie (zie topic start voor de software versies).
Een "ECO" temperatuur zoals @Andrehj voor stelt is een optie alleen bij hele warme temperaturen, gemeten door de Amber, kan het zo zijn dan 48 graden ook nog te warm is.
Aangzien wij nog steeds kunnen salderen zal ik de legionellarun in de zomermaanden plannen in de nacht.
Dat geldt ook voor het verwarmen van het tapwater. Die zal ik in de zomer uitschakelen in de dagsituatie en alleen 's nachts in werking laten stellen.
In de winterperiode zal ik overdag instellen voor het verwarmen van het tapwater.
Heb je ondertussen al deze thermostaat aangeschaft? Ik was zelf aan het denken om voor de voeding een beltrafo te gebruiken. Geen idee of het officieel mag...aronp schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:20:
[...]
Een andere interessante optie lijken de VS thermostaten van Honeywell bijvoorbeeld:
https://www.honeywellhome...eat-1-cool-th4110u2005-u/
Deze hebben twee aparte setpoints voor verwarmen en koelen (geen trucje nodig voor schakelen tussen verwarmen en koelen). Ik heb deze recent besteld en hoop deze snel te kunnen gaan testen. Enige nadeel vooralsnog lijkt de 24VAC voeding, maar de thermostaat is ook via batterijen te voeden.
Of de tijd dat je tapwater maakt (de klok) in de ochtend zetten.Andrehj schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:10:
[...]
Als de fan niet draait, draait ook de compressor niet. Je bent dan waarschijnlijk op het elektrische verwarmingselement het water aan het verwarmen, wat een dure liefhebberij is.
Het is idd de hoge buiten temperatuur, waarop de compressor niet voldoende temperatuur kan maken
Ik heb het setpoint op 55 en draai om 8 uur in de ochtend, geen bij schakelingen gezien nog van het element.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
De 95 doet mijn goed geïsoleerde 2 kapper met gemak, ik zou zelfs een 65 wel aandurven.Carboy54 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:28:
[...]
Wij hebben het dan wel over een dag gemiddelde van -10. Groot verschil is of je verwarmt met vvw of radiatoren. vvw zijn in natbouw vaak uitstekende buffers. 12 Kw Ambers worden bijna alleen toegepast hier op tweakers bij hele grote of slecht geïsoleerd woningen. Vrijstaande of hoekwoningen waarbij goed is geïsoleerd en het afgiftesysteem op orde is komen met een 9.5 goed weg ook hier op tweakers. Lees ook eens: Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
Pas op dat de trafo wel voldoende vermogen heeft.psycho-realm schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:59:
[...]
Heb je ondertussen al deze thermostaat aangeschaft? Ik was zelf aan het denken om voor de voeding een beltrafo te gebruiken. Geen idee of het officieel mag...
Als ik de handleiding zo bekijk, G & W1 op het verwarm contact en G & Y1 op het koelen contact.psycho-realm schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:46:
Hallo allemaal,
Volgens mij kan je zelf de 2e temperatuur zone gebruiken, maar dat zou je moeten testen
omdat ik niet gelijk zie wat het change-over contact doet.
Ik heb de boventemp tapwater op 55 graden en ondergrens op 50 graden. Zoals al eerder aangegeven heb ik de tapwatertijden aangepast naar het einde van de nacht (najaar/winter terug naar overdag). Door het salderen maakt het niet uit dat ik geen gebruik maak van de opbrengst zonnepanelen. Ik log dagelijks dus kan het stroomverbruik goed monitoren.bommer schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:11:
[...]
Of de tijd dat je tapwater maakt (de klok) in de ochtend zetten.
Het is idd de hoge buiten temperatuur, waarop de compressor niet voldoende temperatuur kan maken
Ik heb het setpoint op 55 en draai om 8 uur in de ochtend, geen bij schakelingen gezien nog van het element.
Hopelijk komt Itho met een app die dit automatisch kan of inregelen/automatiseren via de app.
Vermogen zal we loslopen, hij is 8VA=8W, niet veel, daarmee zou jouw thermostaat een aardige warmtebron zijn.bommer schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:22:
[...]
Pas op dat de trafo wel voldoende vermogen heeft.
Maar... @psycho-realm dit lijkt 24V wisselspanning , en dat past niet bij jouw thermostaat denk ik. Deze lijkt beter geschikt:
https://www.elektramat.nl...VIepDU_Em5gsw-F0jwhjPBika
Gebruik je de module van LeeJoow of de Home Assistant integratie? Je zou dan met een automatiseringevertmulder schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:47:
[...]
Ik heb de boventemp tapwater op 55 graden en ondergrens op 50 graden. Zoals al eerder aangegeven heb ik de tapwatertijden aangepast naar het einde van de nacht (najaar/winter terug naar overdag). Door het salderen maakt het niet uit dat ik geen gebruik maak van de opbrengst zonnepanelen. Ik log dagelijks dus kan het stroomverbruik goed monitoren.
Hopelijk komt Itho met een app die dit automatisch kan of inregelen/automatiseren via de app.
het setpoint van het tapwater kunnen aanpassen aan het tijdstip v/d dag.
Als je genoeg PV hebt liggen zou je er ook voor kunnen kiezen om juist wel op de meest zonnige momenten het element mee te laten doen, dit drukt het aantal terug geleverde Kwh en dus ook je terugleververgoeding (boete)
En het helpt bij de netcongestie.
Dat is het leuke, er is op dit moment zoveel variatie in mogelijkheden qua "zuinigheid", "netbeheer vriendelijk",bommer schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:53:
[...]
Als je genoeg PV hebt liggen zou je er ook voor kunnen kiezen om juist wel op de meest zonnige momenten het element mee te laten doen, dit drukt het aantal terug geleverde Kwh en dus ook je terugleververgoeding (boete)
"economisch voordelig".
En dan is dus van belang of je (veel) PV hebt, het zonnig is, je een (grote?) batterij hebt, een oud type contract (met terugleververgoeding) of een nieuw type contract met terugleverboete, of een dynamisch contract.
Ik heb het geluk nog een jaar te kunnen spelevaren op een oud type contract, met wel veel PV
De module heb ik niet. Op zich hier wel interesse in maar ik moet alles eenvoudig aan kunnen sluiten, ben technisch slecht onderlegd. Ik heb meer dan voldoende PV en een vast contract (nog tot oktober 2027) metbommer schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:53:
[...]
Gebruik je de module van LeeJoow of de Home Assistant integratie? Je zou dan met een automatisering
het setpoint van het tapwater kunnen aanpassen aan het tijdstip v/d dag.
€ 0,11 terugleververgoeding. Heb niets te maken met boetes etc. vandaar dat salderen voor mij positief uitpakt.
Het maakt niet uit wanneer ik een stroom vraag heb. Wanneer het salderen verdwijnt zullen er ongetwijfeld (software) oplossingen zijn om het stroomgebruik en oplevering zo efficient mogelijk in te zetten.
Ik blijf overigens buitengewoon geinteresseerd in de oplossingen die een aantal forumleden hebben. Die zouden eigenlijk eenvoudig en gemakkelijk geimplementeerd moeten worden.
Zie de info in deze link. https://tinyurl.com/26fm7xzxGet!em schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:32:
[...]
Dat is het leuke, er is op dit moment zoveel variatie in mogelijkheden qua "zuinigheid", "netbeheer vriendelijk",
"economisch voordelig".
En dan is dus van belang of je (veel) PV hebt, het zonnig is, je een (grote?) batterij hebt, een oud type contract (met terugleververgoeding) of een nieuw type contract met terugleverboete, of een dynamisch contract.
Ik heb het geluk nog een jaar te kunnen spelevaren op een oud type contract, met wel veel PV
Die link werkt niet voor mij.evertmulder schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:41:
[...]
Zie de info in deze link. https://tinyurl.com/26fm7xzx
Haha dat is zeker een leuke. Ga je DHW maken met een COP van 1 omdat de compressor het niet haalt tgv buitentemperatuur of doe je dat op een ander moment? Mocht je stroom van het net moeten afnemen is het dan wel groen/CO2 neutraal of is er een centrale voor aangesprongen?Get!em schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:32:
[...]
Dat is het leuke, er is op dit moment zoveel variatie in mogelijkheden qua "zuinigheid", "netbeheer vriendelijk", "economisch voordelig".
Het artikel over slimme warmtepompen gaat vooral over de winterperiode en de piek stroomvraag momenten (17-20 uur) als de mensen thuis komen (auto inpluggen) en gaan koken. In de zomer heb je nu met de opwek niet een probleem rond 17-20 uur maar meer tussen 10-17 uur door de grote hoeveelheden PV opwek.
Je kan ook nog de WP sturen op basis van dynamische prijzen. Dan kan het zomaar voordelig zijn om in de nacht een DHW run te doen omdat het hard waait en de prijzen laag zijn ondanks dat je COP dan ook lager is.
Over wat de beste methode zal zijn voor verwarmen en DHW runs zullen de meningen uiteen blijven lopen. Voor mij is het zo energie efficiënt mogelijk het huis/tapwater verwarmen en dus zo min mogelijk gebruik maken van de BUH maar wel zo veel mogelijk van de PV opbrengst (en dat dan regelen icm de auto)
Bijzonder dat bij jou de link niet werkt. Bij mij wel en weet ook niet hoe deze bij jou wel werkend te krijgen
[ Voor 27% gewijzigd door evertmulder op 07-08-2024 11:35 ]
De link naar het originele artikel werkt welevertmulder schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:33:
[...]
Bijzonder dat bij jou de link niet werkt. Bij mij wel en weet ook niet hoe deze bij jou wel werkend te krijgen
Kan zijn dat de tinyurl niet werkt omdat die hier geblokkeerd wordt op het netwerk ivm onveilige acties of tracking. De waarschuwing zat hem in certificaten, wat meestal betekent dat een firewall of proxy hem tegenhoudt.
Even offtopic, dit zijn kaartjes voor zakelijke aansluitingen.evertmulder schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:41:
[...]
Zie de info in deze link. https://tinyurl.com/26fm7xzx
en volgens mij rekenen ze met jou maximale aansluitvermogen ongeachte welke kant de stroom op gaat.
Thanks, mooi systeem maar als ik het zo zie ga je al snel richting de €400-500.Impossibl3 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:45:
[...]
En dat terwijl ik thuis ook de Plugwise heb draaien met de Anna thermostaat, Adam regel unit etc. Maar het vertik om te koelfunctie van Plugwise te kopen. Omdat ik toch al die sensor waarde wilde hebben ben ik blij met de uitlees unit. Nu er ook aansturing via modbus mogelijk is kan ik nog meer automatiseren.
Dank voor de hulp, ik vind de termen die ze in de manual gebruiken wat vaag. Maar jij gaat dus uit van "conventional heating". Gewoon : aan/uit contact.bommer schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:28:
[...]
Als ik de handleiding zo bekijk, G & W1 op het verwarm contact en G & Y1 op het koelen contact.
Volgens mij kan je zelf de 2e temperatuur zone gebruiken, maar dat zou je moeten testen
omdat ik niet gelijk zie wat het change-over contact doet.
Ik vermoed dat een relais in dit geval overbodig is geworden. De thermostaat heeft namelijk een heat/cool en auto functie. Vanzelfsprekend vermijd ik het gebruik van de auto functie.
Klopt. Maar ik had dit al draaien op mijn CV dus voor mij koste het niets extra's alleen wat ombouwen van thermostaat knoppen.psycho-realm schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:24:
Thanks, mooi systeem maar als ik het zo zie ga je al snel richting de €400-500.
zo te zien zijn het 2 aparte contacten, soms heeft een warmtepomp maar 1 contact en een change-over contact om te wisselen. maar dat is niet ingeval van de Amber.psycho-realm schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:24:
[...]
Thanks, mooi systeem maar als ik het zo zie ga je al snel richting de €400-500.
[...]
Dank voor de hulp, ik vind de termen die ze in de manual gebruiken wat vaag. Maar jij gaat dus uit van "conventional heating". Gewoon : aan/uit contact.
Ik vermoed dat een relais in dit geval overbodig is geworden. De thermostaat heeft namelijk een heat/cool en auto functie. Vanzelfsprekend vermijd ik het gebruik van de auto functie.
Opgelost. Het was toch de vloerverwarming. Installateur had de boel gevuld zonder door te spoelen. Heb per groep de leiding doorgespoeld. De veldtest zit anders in elkaar. Geen overstort zoals bij jullie. Er zit verder een automatische ontluchter in. Er kwam alleen teveel lucht tegelijk. Hij doet t nu.Carboy54 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:39:
[...]
Hier dus rode knop links boven
[Afbeelding]
Bij de I WPV is de laadmodule vast gemonteerd en bij de H wordt deze los geleverd. De onderdelen zijn los van de leidingen vergelijkbaar.Guus. schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:54:
I-wpv bezitters die het verschil weten tussen deze variant en de i-wpv h(orizontaal) ? Zijn deze uitwisselbaar met verkrijgbare accessoires of echt anders opgebouwd?
Je verbruikt het bovenste water eerst (gelaagdheid), en je laat koud water onderaan instromen. Daar verwarm je het met een spiraal, een element, of daar tap je het af voor een I-WPV unit, ingebouwd of los. Dus je kunt een vertikaal vat dus niet (zomaar) op zijn kant zetten, de in- en uitlaat zitten dan gegarandeerd verkeerd.Guus. schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:17:
Dank voor je reactie, ik haal inderdaad de i-wpv en wpv-h door elkaar. ik doelde meer op bijvoorbeeld de kleine pootjes voor horizontale plaatsing. Die lijken op de horizontale wpv-h aanwezig, maar zie deze niet los als set of dergelijke. Dit doet mij denken dat je een reguliere WPV niet zomaar horizontaal kan gebruiken?
[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 09-08-2024 12:37 ]
Geluidreductie draai ik niet maar wel de eco stand. Gaat inderdaad prima op 49 61 Hz. Alleen als je NU heet water nodig heeft ivm het douchen achter elkaar en het vat is leeg dan heeft die er wat moeite mee. Maar dat is maar 1x voorgekomen. Meestal zit er tussen de douche beurten toch een paar minuten dat die het prima red.crepsly schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:09:
Wat zijn de ervaringen met het afdwingen van een lagere compressor toerental via de geluidsreductie modus om zo efficiënter (en stiller) te laten draaien? Ik ben er nu wat mee aan het experimenteren en tapwater gaat prima op 49Hz.
Edit: ik had het mis met eco draait die op 61 Hz.
[ Voor 4% gewijzigd door Impossibl3 op 09-08-2024 22:23 ]
Eco stand blijft bij mij op 61Hz hangen i.t.t. de handleiding waarin 55Hz staat. Zou eigenlijk aanpas moeten zijn 🤔Impossibl3 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:29:
[...]
Geluidreductie draai ik niet maar wel de eco stand. Gaat inderdaad prima op 49 Hz. Alleen als je NU heet water nodig heeft ivm het douchen achter elkaar en het vat is leeg dan heeft die er wat moeite mee. Maar dat is maar 1x voorgekomen. Meestal zit er tussen de douche beurten toch een paar minuten dat die het prima red.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Zou de warmtepomp, warm water uit warmptepompboiler of voorraadvat kunnen gebruiken voor defrost. (meen dat ik het in deze topic heb gelezen, maar kan het niet terug vinden 🫣)
Dat kan je instellen in de software in combinatie met de I-WPV boilerMuseon schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:55:
Winter is nog ver weg en zal ook niet streng zijn. Maar heb een vraag betreft defrost.
Zou de warmtepomp, warm water uit warmptepompboiler of voorraadvat kunnen gebruiken voor defrost. (meen dat ik het in deze topic heb gelezen, maar kan het niet terug vinden 🫣)
Deze ken ik niet, had de pomp gewoon ‘ aan’ staan.hansvk schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:00:
Het viel me toevallig op in Home Assistant dat de pomp van mijn Amber elke vrijdag even inschakelt. Kan even niet zien via welke instelling dat geregeld wordt. De Amber is overigens uitgeschakeld (groene knop).
Hij staat inmiddels op op uit, dus knop is zwart. Wanneer gaat hij pompen? Hoelang staat hij te pompen? of zet hij ook de ventilator en compressor aan?
Alvast bedankt!
Ik heb het ook ergens gelezen, ben even door de handleiding gevlogen. @Carboy54 , bedoel jij toevallig M13.6?Museon schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:55:
Winter is nog ver weg en zal ook niet streng zijn. Maar heb een vraag betreft defrost.
Config scherm pagina 3 circuitwissel.Stoker schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:55:
[...]
@Museon ik heb het ook ergens gelezen, ben even door de handleiding gevlogen. @Carboy54 , bedoel jij toevallig M13.6?
Interresant, zou ik ook zosnel niet weten.hansvk schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:00:
Het viel me toevallig op in Home Assistant dat de pomp van mijn Amber elke vrijdag even inschakelt. Kan even niet zien via welke instelling dat geregeld wordt. De Amber is overigens uitgeschakeld (groene knop).
Wel super als dat er ingebakken zit
[ Voor 23% gewijzigd door timpel_800 op 10-08-2024 20:03 ]
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Stoker schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:51:
[...]
Deze ken ik niet, had de pomp gewoon ‘ aan’ staan.
Hij staat inmiddels op op uit, dus knop is zwart. Wanneer gaat hij pompen? Hoelang staat hij te pompen? of zet hij ook de ventilator en compressor aan?
Alvast bedankt!
Ik heb even de diverse sensorwaarden van de Amber bekeken. Ik zie dat de pomp elke vrijdag om 20:01 aan gaat en een minuut later weer uit gaat. Ik zie geen gelijktijdige activiteit van andere zaken ( voor zover inzichtelijk) van fan, compressor etc.bommer schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:38:
[...]
Interresant, zou ik ook zo snel niet weten.
Wel super als dat er ingebakken zit
:strip_exif()/f/image/Pn8YDAwzSFIhW9571Q1nU2hv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vKVZ8CtkF62g4SVOifSR10Vt.jpg?f=fotoalbum_large)
HA houdt deze data max 10 dagen vast, dus ik kan deze entiteit niet verder terug kijken. Ik zie wel in de logging van de kWh meter elke vrijdag een piekje.
[ Voor 36% gewijzigd door hansvk op 10-08-2024 21:24 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Nu draait deze pomp al een tijdje bij velen die helemaal van het gas af zijn inclusief boiler.
Ik draai momenteel nog steeds hybride dus de warmtepomp enkel voor verwarming. En de huidige cv ketel die er hangt verzorgd het warm water.
Wij zijn nu momenteel met 4e thuis en als de kinderen drek partners krijgen dus met 6e.
Wij zelf douchen elke dag en meestal wel redelijk achter elkaar.
Aan wat voor soort boiler vat moet ik gaan denken om gewoon fatsoenlijk te kunnen douchen ?
Ik ben ook redelijk beperkt kwa ruimte dus weet überhaupt niet of het een optie gaat worden zo'n joekel van een vat.
Iemand een idee wat toch wel minimaal nodig is voor mijn vraag ?
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
240 of 270 horizontaal of verticaalcamel1987 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:46:
Ik heb momenteel ook al een tijdje de Amber staan. En nu ben ik een beetje aan het rondneuzen om toch te kijken of ik toch niet helemaal elektrisch moet gaan.
Nu draait deze pomp al een tijdje bij velen die helemaal van het gas af zijn inclusief boiler.
Ik draai momenteel nog steeds hybride dus de warmtepomp enkel voor verwarming. En de huidige cv ketel die er hangt verzorgd het warm water.
Wij zijn nu momenteel met 4e thuis en als de kinderen drek partners krijgen dus met 6e.
Wij zelf douchen elke dag en meestal wel redelijk achter elkaar.
Aan wat voor soort boiler vat moet ik gaan denken om gewoon fatsoenlijk te kunnen douchen ?
Ik ben ook redelijk beperkt kwa ruimte dus weet überhaupt niet of het een optie gaat worden zo'n joekel van een vat.
Iemand een idee wat toch wel minimaal nodig is voor mijn vraag ?
Dit zijn de vaten van itho zelf toch ?
Ja. Ze verschillen alleen in hoogte. De breedte, diepte zijn van de vaten gelijk. Mooi vierkant.
Ja de I-WPV of de H horizontaal.
Thnx ga eens even kijken wat die kwa afmetingen doen. Met de 240 of de 270 zou ik dus wel ruim voldoende aan warm water moeten hebben voor minimaal 5 personen begrijp ik dan ook ?
Maar in eigenlijk alle gevallen kan je hier rekening mee houden en is het meer dan voldoende!
Staan in de TS met link naar Itho.
Neem zo'n waterbespaar nippel die je in de slang stopt, ik heb bij 4L/min nog een comfortabele douche en dan kan ik op eco stand bij de Amber95 onbeperkt douchen. Denk dat ik 6L/min in de eco stand ook zelfs nog red.camel1987 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:10:
[...]
Thnx ga eens even kijken wat die kwa afmetingen doen. Met de 240 of de 270 zou ik dus wel ruim voldoende aan warm water moeten hebben voor minimaal 5 personen begrijp ik dan ook ?
Bij mij gaat hij dus bijwarmen als er wat meer verbruik is, niet enkel op een vaste tijd. (Onnodig als je het mij vraagt, dit is lekker comfortabel en heb met de eco stand een uitstekende COP.
[ Voor 15% gewijzigd door Whiskey48 op 11-08-2024 16:16 ]
Oke zo'n nippel helpt dus ook nog bij al een waterbesparende douchekop ?Whiskey48 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:15:
[...]
Neem zo'n waterbespaar nippel die je in de slang stopt, ik heb bij 4L/min nog een comfortabele douche en dan kan ik op eco stand bij de Amber95 onbeperkt douchen. Denk dat ik 6L/min in de eco stand ook zelfs nog red.
Bij mij gaat hij dus bijwarmen als er wat meer verbruik is, niet enkel op een vaste tijd. (Onnodig als je het mij vraagt, dit is lekker comfortabel en heb met de eco stand een uitstekende COP.
Heb laatst al een heel nieuw set gekocht om water te besparen maar hoe meer hoe beter natuurlijk.
Met hoevelen zijn jullie thuis dan ?
Ikzelf sta namelijk echt maar max 5 minuten onder de douche maar mijn vrouw en dochter willen het er nog weleens van nemen natuurlijk als ze bijvoorbeeld de haren moeten wassen.
Dan kan het toch wel een 20 minuten zijn.
Het grootste nadeel bij mij is ik moet best wat werk verzetten en slopen om een vat kwijt te kunnen.
Als ik dat dan allemaal moet doen om daarna een hoop ellende te hebben.
De ergste nachtmerrie van mijn vrouw is om er daarna achter te komen dat er niet genoeg water is.
En wachten tot er weer warm water is is voor haar echt een no go.
Neem de watermeter stand eens op voor en na, bijvoorbeeld 10 minuten douchen. Dan kan je zo uitrekenen hoe grote voorraad warm water je nodig hebt. Daarmee kunnen we dan de boiler grote bepalen bij verschillende temperaturen, hoe lager hoe beter maar dan wordt het ook een groter vat.camel1987 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:06:
[...]
Oke zo'n nippel helpt dus ook nog bij al een waterbesparende douchekop ?
Heb laatst al een heel nieuw set gekocht om water te besparen maar hoe meer hoe beter natuurlijk.
Ikzelf sta namelijk echt maar max 5 minuten onder de douche maar mijn vrouw en dochter willen het er nog weleens van nemen natuurlijk als ze bijvoorbeeld de haren moeten wassen.
Het grootste nadeel bij mij is ik moet best wat werk verzetten en slopen om een vat kwijt te kunnen.
De ergste nachtmerrie van mijn vrouw is om er daarna achter te komen dat er niet genoeg water is.
Dat had mijn vrouw ook. Die staat zonder problemen meer dan 15 minuten onder de regen douche (8 l/min) met standje verbranden (40+ graden). Als het vat (270L) dan leeg is, is de Amber snel genoeg om het op temperatuur te brengen. Je moet alleen even spelen met de onderstre waarde. Die staat bij ons dus op 43 graden. Daardoor komt er nooit kouder water uit het vat dan 43 graden. De Amber trekt dat prima.camel1987 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:06:
[...]
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-watermeter/camel1987 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:06:
[...]
Oke zo'n nippel helpt dus ook nog bij al een waterbesparende douchekop ?
Ik heb deze, vind ik erg handig. Heb een Grohe grote waterbesparende douchekop set (normaal + zo'n grote regendouche).
Zoals hierboven spelen idd met de onderste waarde, bij mij ook 43 dacht ik, maar kan je natuurlijk wat hoger zetten en eco stand uit.
Ik heb kids van 4 en 5, die douchen soms dik een uur na mij, maar dat maakt dus niet uit, de Amber95 trekt makkelijk 5L/min in eco stand op ik denk 35graden oid, 7L/min in eco stand ook.
https://www.bol.com/nl/nl...-douche/9300000072933430/
Ik.heb deze volgens mij. Bij mij zorgt dit ervoor dat bij de Grohe thermostaat knop het water niet warmer wordt dan 40 graden zeg maar (comfortabel, geen klachten gehad).
Ik zou zeggen meten is weten, zet je CV op 50gr (zal niet lager gaan dan 60 bij een CV), maar iig niet hoger en test het uit.
:strip_exif()/f/image/nqhjuUfTQbsYlEJzL6bihNhP.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/H1hG6TLPV3ugUESiWG2Esfud.png?f=fotoalbum_large)
Edit* meten is weten
[ Voor 18% gewijzigd door Whiskey48 op 12-08-2024 08:41 ]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Overigens heb ik hem overdag op 54 graden staan met een minimum drempel van 49 (dt van 5) in de avond/nacht (21:00-08:00) staat die op 43 graden als doel temperatuur met een minimum van 33 graden (dt van 10). Dit gaat bij ons goed icm sporten en douchen. De dT van 10 in de nacht wordt veel sneller aangetikt dan de dT van 5 overdag door de menging in het vat en de hoeveelheid warmte die onttrokken wordt. Ook hiervoor geldt dus een beetje spelen met de instellingen.
50C als basis temperatuur, en 55 of 60C als SG+ temperatuur (dus als er veel zon is). SWW mag alleen verwarmd worden tussen 8.00 en 20.00. Dus als er gedouched wordt na 20u, dan gaat hij pas om 8.00 draaien.
Door de hogere temperatuur, kan de mengkraan veel meer koud water bijmengen, en verbruik je veel minder SWW tankinhoud. Tot nog toe nog nooit gehad dat dat mis ging (met soms 4 of 5 douchebeurten achter elkaar).
Mooie feedback. Merk je iets de efficiëntie nu je ventilator op 90% is gezet?Get!em schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:06:
Omwille van stilte snachts (ik hoor de SWW run duidelijk op mijn slaapkamer) heb ik hier een iets andere methode:
50C als basis temperatuur, en 55 of 60C als SG+ temperatuur (dus als er veel zon is). SWW mag alleen verwarmd worden tussen 8.00 en 20.00. Dus als er gedouched wordt na 20u, dan gaat hij pas om 8.00 draaien.
Door de hogere temperatuur, kan de mengkraan veel meer koud water bijmengen, en verbruik je veel minder SWW tankinhoud. Tot nog toe nog nooit gehad dat dat mis ging (met soms 4 of 5 douchebeurten achter elkaar).
Vanochtend was er 5kWh nodig in 2 runs van elk 30 minuten om de SWW weer op temperatuur te krijgen. Na 4 douchebeurten gisteravond. De tweede run was legionella run. Best prima.
Eerste run Tw van 23C tot 55C (dus al met SG+) was 1,88kWh
Tweede run Tw (legionella) van 52,7 (er was warm water verbruik in de ochtend in de keuken) tot 65C was 3,14kWh
Op de berekende daily COP zat hij na run 1 op 3,4
Na run 2 was dat gezakt naar 2,4
Daily COP is na koelen weer gestegen tot 2,6 (run van koelen is gemiddeld met COP van 4,4 op dit moment)
Gisteren was de berekende COP op koelen 5,6.
Op 30Hz verbruikt hij op dit moment zo'n 100W extra tov gisteren tijdens koelen. Zo zie je dat de omstandigheden er erg toe doen.
Reden van de 90% setting is inderdaad de brom van de Amber die ook in huis is te horen. Het is overigens niet hard, maar ons huis is 1990, en dus hoor je buitengeluiden goed. Ik heb niet het idee dat de Amber minder efficient is op dit moment.
Runs met koeling gaan ook prima. Gemiddeld 1 uur en een kwartier voordat hij weer op de threshold zit om te stoppen (bij moduleren +3 en restart +1, dus 4C verschil tussen hoogste en laagste waarde van koeling aanvoer temperatuur gemeten Tc. Tijdens koelen is Tuo zo'n 2C kouder dan Tc, en tijdens de rustfase is Tuo 2c warmer dan Tc. Tc zit bij mij ná de parallelbuffer.
Discussie over wel/geen buffer met leverancier loopt nog...
[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 12-08-2024 17:33 ]
Puur uit interesse: waarom hebben jullie er voor gekozen de fan snelheid te verlagen naar 90%?Get!em schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:21:
Ik meet pas sinds de setting naar 90% is gezet, dus daar kan ik niks van zeggen. Bovendien zijn de temperaturen buiten natuurlijk steeds al richting 20C in de ochtend (meeste runs starten nu al om 8.00) en de tweede run obv SG+ trigger start dan vaak een uur later. Op zonnige dagen, zoals vandaag is de eerste run al meteen met de SG+ verhoging.
Vanochtend was er 5kWh nodig in 2 runs van elk 30 minuten om de SWW weer op temperatuur te krijgen. Na 4 douchebeurten gisteravond. De tweede run was legionella run. Best prima.
Eerste run Tw van 23C tot 55C (dus al met SG+) was 1,88kWh
Tweede run Tw (legionella) van 52,7 (er was warm water verbruik in de ochtend in de keuken) tot 65C was 3,14kWh
Op de berekende daily COP zat hij na run 1 op 3,4
Na run 2 was dat gezakt naar 2,4
Daily COP is na koelen weer gestegen tot 2,6 (run van koelen is gemiddeld met COP van 4,4 op dit moment)
Gisteren was de berekende COP op koelen 5,6.
Op 30Hz verbruikt hij op dit moment zo'n 100W extra tov gisteren tijdens koelen. Zo zie je dat de omstandigheden er erg toe doen.
Reden van de 90% setting is inderdaad de brom van de Amber die ook in huis is te horen. Het is overigens niet hard, maar ons huis is 1990, en dus hoor je buitengeluiden goed. Ik heb niet het idee dat de Amber minder efficient is op dit moment.
Runs met koeling gaan ook prima. Gemiddeld 1 uur en een kwartier voordat hij weer op de threshold zit om te stoppen (bij moduleren +3 en restart +1, dus 4C verschil tussen hoogste en laagste waarde van koeling aanvoer temperatuur gemeten Tc. Tijdens koelen is Tuo zo'n 2C kouder dan Tc, en tijdens de rustfase is Tuo 2c warmer dan Tc. Tc zit bij mij ná de parallelbuffer.
Discussie over wel/geen buffer met leverancier loopt nog...
Geluidsproblemen?
Jup, staat halverwege mijn post. Met amber op de 55-61 Hz is t prima zo.hondacb50 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:54:
[...]
Puur uit interesse: waarom hebben jullie er voor gekozen de fan snelheid te verlagen naar 90%?
Geluidsproblemen?
[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 13-08-2024 01:48 ]
Toch even inhaken, die van mij hangt aan een beugel aan de muur. Andere andere kant van onze slaapkamer.Get!em schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 01:47:
[...]
Jup, staat halverwege mijn post. Met amber op de 55-61 Hz is t prima zo.
Ik hoor en voel wekelijk niets.
Wat is het verschil? Andere demmpers, zeg het maar
[ Voor 81% gewijzigd door Stoker op 13-08-2024 07:46 ]
Die van mij staat vrij op de grond in het grind.bommer schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:24:
[...]
Toch even inhaken, die van mij hangt aan een beugel aan de muur. Andere andere kant van onze slaapkamer.
Ik heb al eens tegen leverancier gezegd dat hij volgens mij meer geluid maakt dan een andere Amber. Maar ja, hoe is dat aan te tonen.
Die van stoker hoorde ik ook nauwelijks als hij lager stond dan 70Hz. Die van mij hoor ik vanaf 48Hz en hoger toch echt licht brommen.
Die van mij hangt aan de zelfde beugels met de zelfde dempers en als het koud is (onder de 4 graden) voel ik de binnenmuur waar die aan hangt toch echt wel heel licht trillen als de Amber boven de 67Hz komt. Mijn vermoeden is dat de dempers dan te stijf zijn geworden door de kou. Ik ga het nog een winter aankijken en daarna de dempers vervangen door veren. Nu in de zomer voel ik niets door de muur ook niet met een legionellarun waarbij die toch even goed op tourt.bommer schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:24:
[...]
Toch even inhaken, die van mij hangt aan een beugel aan de muur. Andere andere kant van onze slaapkamer.
Geluiden dringen vaak naar binnen via de waterleidingen en niet via de ophanging van de pomp zelf. Daarom monteren wij altijd flex slangen bij de aansluiting op de pomp en moet de aansluiting zelf spanning vrij zijn.Get!em schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:08:
[...]
Die van mij staat vrij op de grond in het grind.
Ik heb al eens tegen leverancier gezegd dat hij volgens mij meer geluid maakt dan een andere Amber. Maar ja, hoe is dat aan te tonen.
Die van stoker hoorde ik ook nauwelijks als hij lager stond dan 70Hz. Die van mij hoor ik vanaf 48Hz en hoger toch echt licht brommen.