• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:45
brigges schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:22:
[...]

Ik had vanuit mijn leverancier een goed beeld dat hij close contact had met Itho en dus ook op de hoogte is van software updates. Maar je hebt een punt als die leverancier omvalt dan is de vraag hoe dan met updates.
Ik weet even niet (heb daar nog niet op gezocht) of Itho de firmware via een gesloten portaal aanbiedt... dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar anders ben je idd de sjaak ;)
Ik hoop dat mijn leverancier nog veel bestellingen krijgt zodat hij niet falliet gaat :+

[...]

Daar zijn we het over eens dat vrije keuze moet zijn.
Huidige technieken geven meer mogelijkheden maar zitten ook schaduwzijden aan. Zolang je die afweging maar maakt is er niks aan handje.
@evertmulder Het probleem is dat vele leveranciers zoals Itho niet zijn ingericht voor de Business to Consumer markt. Vandaar vaak ook van die onduidelijke antwoorden van de helpdesk. Vergeet niet dat updates ook niet noodzakelijk zijn en bij vele merken ook helemaal niet kunnen. De Amber met het windows systeem is dus een uitzondering hierop. Heb je een leverancier met veel potentieel dan pluk je de vruchten van zijn inspanningen ;) richting de leverancier maar noodzakelijk is het niet en menig installateur ligt daar dan ook niet wakker van. Itho levert in principe ook geen updates aan de leveranciers ivm mogelijke installatie problemen. Van de voorraad bij dozenschuivers weet je nooit welke versie je geleverd krijgt. Dat zie je pas na installatie. Verwacht dus al helemaal niets van groothandelaren die aan particulieren leveren. Updates over the air hoef je niet te verwachten van Itho daar zitten teveel risico's aan verbonden vinden zij.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:39
Overigens hoeft het niet perse OTA te zijn. Nu gaat het volgens mij ook met bestandjes die rond worden gestuurd en met usb worden geïnstalleerd. Als je het bestand zou kunnen downloaden (net zoals bijvoorbeeld bij de Heatboosters gebeurd. zie topic elders hier op tweakers) kan deze service snel en met versie controle worden geregeld. :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-11 20:20
joostboot schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:28:
Het model van Enphase is bijvoorbeeld best goed vind ik. Tegelijk maakt het voor doe-het-zelvers dan ook beter ondersteund, want ze kunnen dan zelf hun eigen systeem beheren.
Daar verschillen de meningen over ..... ;)

• Carboy54
pc_slopert schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:43:
Overigens hoeft het niet perse OTA te zijn. Nu gaat het volgens mij ook met bestandjes die rond worden gestuurd en met usb worden geïnstalleerd. Als je het bestand zou kunnen downloaden (net zoals bijvoorbeeld bij de Heatboosters gebeurd. zie topic elders hier op tweakers) kan deze service snel en met versie controle worden geregeld. :)
En wie gaat het dan oplossen bij installatieproblemen? Itho is daar als consumer niet de aangewezen partij voor dat is de installateur en dus de tweaker zelf in dit geval. In eerste instantie wilde Itho überhaupt geen updates verspreiden. Dat heeft al de nodige moeite gekost.

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 21-07-2024 17:50 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• pc_slopert
Ik heb het ook niet perse over de "consumer" maar over een al dan niet "erkende installateur". Overigens zie ik niet zo goed wat er fout kan gaan met een update. Er kan altijd een reset gedaan worden en opnieuw beginnen. Consumers "hier" doen het nu toch ook zelf met een bestand? En daarvoor is hier dan best wat ondersteuning te vinden :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• brigges
  • Laatst online: 16-11 20:20
pc_slopert schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:54:
Overigens zie ik niet zo goed wat er fout kan gaan met een update. Er kan altijd een reset gedaan worden en opnieuw beginnen.
Crowdstrike ...?

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:12

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Laat ik het zo zeggen; ik heb toevallig vanmorgen een storing kunnen oplossen door een software-update.

Ik ga toch het beestje niet bij naam noemen

Service moet vanzelfsprekend zijn bij een warmtepomp. Niet 1x vooraf, maar ook na afleveren van de “doos”.

[ Voor 45% gewijzigd door Stoker op 21-07-2024 21:27 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als ik me niet vergis is het huidige besturingssysteem (Windows CE?) te oud voor Crowdstrike.
Maar je weet maar nooit - misschien is er ook zoiets als een "Krautstreik" :+ ?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
pc_slopert schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:29:
[...]

Ja, maar is die update dan "exclusief" voor bepaalde leveranciers (installateurs)? Dat is toch raar. Als zij de producten via allerlei kanalen (cv groothandel) verkopen aan "installateurs", want die halen ze daar vaak ook. Zou het toch min of meer vanzelfsprekend zijn dat ook die de update ergens vandaan moeten kunnen halen.
Wij hebben vaak contact met Itho en “helpen” met het ontwikkelen. De vrijgegeven updates worden eerst bij Itho getest, daarna testen wij deze onder 4-5 tweakers.

Wanneer Itho deze update ook in de nieuwe pompen verwerkt, dan krijg je ook bij een dozenschuiver deze software. Wij gaan alleen op de achtergrond verder met 2.30 en verder.

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:12
Stoker schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:13:
[...]

Wij hebben vaak contact met Itho en “helpen” met het ontwikkelen. De vrijgegeven updates worden eerst bij Itho getest, daarna testen wij deze onder 4-5 tweakers.

Wanneer Itho deze update ook in de nieuwe pompen verwerkt, dan krijg je ook bij een dozenschuiver deze software. Wij gaan alleen op de achtergrond verder met 2.30 en verder.
Waarom wel de update bij de "dozenschuivers" en niet bij trouwe klanten buiten de installateur om omdat deze bijv. failliet is.

• Carboy54
evertmulder schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:44:
[...]

Waarom wel de update bij de "dozenschuivers" en niet bij trouwe klanten buiten de installateur om omdat deze bijv. failliet is.
Gaat dan uitsluitend om de levering van een nieuw exemplaar uit de doos. Daar zit als je geluk hebt de laatste software op geïnstalleerd uiteraard. En omdat updates niet strikt noodzakelijk zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 21-07-2024 18:56 ]

• Carboy54
Ter aanvulling van de dit weekeinde gevoerde discussies over updates en serviceverlening:

Belangrijke informatie inzake updates, serviceaanspraken, garantie en ondersteuning
Een aantal partijen ( groothandelaren zoals Warmteservice ) bieden momenteel Ambers aan onder de reguliere verkoopprijs. Deze leveringen worden niet door Itho ondersteund. Itho is geen Business to Consumer organisatie en maakt voor de genoemde services gebruik van gecertificeerde leveranciers en installateurs. In het geval dat u zelf de warmtepomp monteert kunt u dus geen aanspraak maken op de servicedienst van Itho. Bij garantieaanspraken dient een gecertificeerde installateur een diagnose te stellen en in het geval dit niet kan worden opgelost moet deze installateur een service verzoek indienen via zijn installateursaccount bij Itho. Deze services bieden genoemde dozenschuivers niet. In het geval van software updates levert Itho uitsluitend voor de nieuw geproduceerde units de nieuwe updates standaard mee. Updates worden verder niet verstrekt aan gebruikers. In de TS genoemde partijen hebben een speciale afspraak gemaakt met Itho inzake het verstrekken van deze updates en serviceverlening en adviseren tweakers dus ook om uitsluitend bij gecertificeerde leveranciers die beschikken over gecertificeerde monteurs uw Amber aan te schaffen.

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 07:28
Ik heb I-WPV 240l voorraadvat voor de Amber en ik vroeg me af of iemand ervaring met betrekking tot kalkproblemen. Ik woon in een gebied waar vrij veel kalk in het water zit en momenteel heb ik (nog) geen ontkalker in mijn systeem.

Ik heb de handleiding doorgelezen, maar hierin wordt niks gezegd over kalk of hoe hiermee om te gaan. Mijn vragen zijn:

1. Moet ik preventief iets doen tegen kalkvorming in het vat?
2. Is er een mogelijkheid om het vat te reinigen van kalkafzettingen? Zo ja, hoe vaak en op welke manier zou dit moeten gebeuren?

Alle suggesties en ervaringen zijn welkom!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-12 10:22
Kan de drieweg klep ook standaard naar de A-stand gezet worden? In standby gaat deze naar de B(oiler), dan heb ik echter te maken met thermische trek in het CV systeem. Heb wel een thermisch sifon in de drinkwaterleiding, maar niet in het verwarmings circuit.

• Carboy54
crepsly schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:11:
Kan de drieweg klep ook standaard naar de A-stand gezet worden? In standby gaat deze naar de B(oiler), dan heb ik echter te maken met thermische trek in het CV systeem. Heb wel een thermisch sifon in de drinkwaterleiding, maar niet in het verwarmings circuit.
Nee dat kan niet. Monteer een sifon of een keerklep

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:29
Carboy54 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:19:
[...]

Heb ik het correct dat de juiste wijze van het sifon is om beide aansluitingen (aan- en afvoer) van de spiraal eerst naar het laagste punt te geleiden (voor de afvoer is dat 30cm boven de vloer), en dan naar boven?

Bij mij staat het vat in de kelder, dus ik maak mij idd. zorgen over thermische trek. Jammer dat de ruststand van de Amber het kanaal openhoudt. de hele lengte tot buiten aan toe. Keerklep kan helpen, maar slechts op één van de leidingen, immers zowel op je aanvoer als je afvoer hebben als ik het correct heb.

Dank

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:23
tonwes99 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:15:
[...]

Heb ik het correct dat de juiste wijze van het sifon is om beide aansluitingen (aan- en afvoer) van de spiraal eerst naar het laagste punt te geleiden (voor de afvoer is dat 30cm boven de vloer), en dan naar boven?

Bij mij staat het vat in de kelder, dus ik maak mij idd. zorgen over thermische trek. Jammer dat de ruststand van de Amber het kanaal openhoudt. de hele lengte tot buiten aan toe. Keerklep kan helpen, maar slechts op één van de leidingen, immers zowel op je aanvoer als je afvoer hebben als ik het correct heb.

Dank
Ik heb daar in het begin ook last van gehad,
De meningen over een syfon zijn verdeeld.

Heb zelf een terugslagklep geplaatst, werkt uitstekend.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
tonwes99 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:15:
[...]

Dank
Verkeerde topic

[ Voor 12% gewijzigd door Stoker op 22-07-2024 21:56 ]

• tonwes99
Stoker schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:53:
[...]

Met de flexibele leidingen onder het vat kan je een beetje spelen (welk gat je ze naar buiten laat gaan). Als je dit een beetje slim uitwerkt, kan je zomaar dik 30cm pakken.
Die 30cm op de afvoerleiding, of 60cm op de aanvoer kan ik idd. krijgen. Ik lees echter dat dit de stroom niet echt stopt, als de andere poot van de U te lang is. Deze is bij mijn 3 meter... (van kelder tot Amber buiten). Ik wil mijn Amber nog aan de gevel, dan wordt het 6 meter hoogteverschil...

De ervaringen die @bommer noemt over dit soort situaties lees ik elders ook, bijvoorbeeld op https://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=175327

De afvoer zit het laagste punt. Maar ivm. stroomrichting past echter geen terugslagklep. Wellicht ook minder risico dan op de hoger gelegen aanvoer. Hier zal ik een terugslagklep plaatsen.

• Carboy54
tonwes99 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:00:
[...]

Die 30cm op de afvoerleiding, of 60cm op de aanvoer kan ik idd. krijgen. Ik lees echter dat dit de stroom niet echt stopt, als de andere poot van de U te lang is. Deze is bij mijn 3 meter... (van kelder tot Amber buiten). Ik wil mijn Amber nog aan de gevel, dan wordt het 6 meter hoogteverschil...

De ervaringen die @bommer noemt over dit soort situaties lees ik elders ook, bijvoorbeeld op https://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=175327

De afvoer zit het laagste punt. Maar ivm. stroomrichting past echter geen terugslagklep. Wellicht ook minder risico dan op de hoger gelegen aanvoer. Hier zal ik een terugslagklep plaatsen.
Indien je een spiraal loze boiler hebt zoals de IWPV van Itho zou ik mij niet teveel zorgen maken. Voor de stroming over de warmtewisselaar ben ik niet bang voor. De waterpomp hierin staat stil zonder warmtevraag. Bommer heeft een boiler met spiraal.

• Carboy54
Get!em schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:59:
[...]

Klopt. Monteur aan huis had dit nu al de 5e binnenunit. Itho heeft nog geen oplossing en wil de binnenunit graag terug, ter test.
Het is mijn 2e unit al.
Na 150 gemonteerde units hiervoor nooit een binnen deel vervangen. Wel heb ik 3x deze storing voorbij zien komen en opgelost door het plaatsen / overschrijven van de nieuwe software 2.29. Ook kan een ingekorte of vervangen UTP kabel dergelijke storingen veroorzaken ondanks 100% line status. Altijd getest met de origineel meegeleverde kabel op lengte en daarna waren ook dergelijke storingen voorbij. Deze storingen zijn daarna niet meer gemeld.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Carboy54 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:11:
[...]

Na 150 gemonteerde units hiervoor nooit een binnen deel vervangen. Wel heb ik 3x deze storing voorbij zien komen en opgelost door het plaatsen / overschrijven van de nieuwe software 2.29. Ook kan een ingekorte of vervangen UTP kabel dergelijke storingen veroorzaken ondanks 100% line status. Altijd getest met de origineel meegeleverde kabel op lengte en daarna waren ook dergelijke storingen voorbij. Deze storingen zijn daarna niet meer gemeld.
Dank, ga ik mee naar de monteur.

Was precies mijn suggestie: update software. Want het is duidelijk een softwarematig probleem, gezien de waarde tijdens koelfunctie wel goed is.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:51
Carboy54 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:19:
Heeft Itho daar dezelfde bug als Nefit? Want dat hoort echt niet. Die driewegklep hoort in standby gewoon in de verwarmingsstand te staan, net zoals de warmtepompfabrikanten die al wat langer meegaan (Mitsubishi bijvoorbeeld) dat doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Carboy54
Andrehj schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:30:
[...]

Heeft Itho daar dezelfde bug als Nefit? Want dat hoort echt niet. Die driewegklep hoort in standby gewoon in de verwarmingsstand te staan, net zoals de warmtepompfabrikanten die al wat langer meegaan (Mitsubishi bijvoorbeeld) dat doen.
Ik zie het niet als een bug. Het is afhankelijk welke boiler je gebruikt en in combinatie met de uitstekende Itho boiler heb je er sowieso geen last van. In de zomer is de ruststand naar de boiler ook een logische keuze.

• bommer
Get!em schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:08:
[...]

Dank, ga ik mee naar de monteur.

Was precies mijn suggestie: update software. Want het is duidelijk een softwarematig probleem, gezien de waarde tijdens koelfunctie wel goed is.
Is inderdaad wel gek, als een installateur 5 (nieuwe) binnen units vervangt en een ander nooit.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• tonwes99
bommer schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:50:
[...]

Is inderdaad wel gek, als een installateur 5 (nieuwe) binnen units vervangt en een ander nooit.
Heb je wel meteen nwe software… ;)

• Carboy54
bommer schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:50:
[...]

Is daar wel heel veel meer mis gegaan als ik het aantal posts lees 😅😅

• Andrehj
Carboy54 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:27:
Ik zie het niet als een bug. Het is afhankelijk welke boiler je gebruikt en in combinatie met de uitstekende Itho boiler heb je er sowieso geen last van. In de zomer is de ruststand naar de boiler ook een logische keuze.
Bij de (meest voorkomende) sww-vaten met spiraal is dat helemaal geen logische keuze, want je verliest er (getuige bovenstaande bevindingen) onnodig warmte mee.
Deze instelling stamt uit de oude cv-ketelwereld, waar losse sww-vaten een uitzondering waren, maar is bij warmtepompen gewoon fout. Er is namelijk geen enkel fatsoenlijk argument om die klep default in de sww-stand te zetten, anders als "dat deden we altijd zo"...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Carboy54
Andrehj schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:25:
[...]

Bij de (meest voorkomende) sww-vaten met spiraal is dat helemaal geen logische keuze, want je verliest er (getuige bovenstaande bevindingen) onnodig warmte mee.
Deze instelling stamt uit de oude cv-ketelwereld, waar losse sww-vaten een uitzondering waren, maar is bij warmtepompen gewoon fout. Er is namelijk geen enkel fatsoenlijk argument om die klep default in de sww-stand te zetten, anders als "dat deden we altijd zo"...
Daarom kiezen voor de beste boiler in veel opzichten de I-WPV van Itho. Probleem opgelost ;) Waarom zoveel woorden hier over de Itho als verknocht Mitsubishi gebruiker.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 23-07-2024 20:20 ]

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:11:
[...]

En de oplossing zat hem toch in 8.06, instellingen afgifte systeem.
De uitleg geeft toch heel iets anders aan, namelijk de stand van de 3-weg klep.

Deze instelling (nogmaals) weer teruggezet in Tapwater / (CV + Koelen) en alles lijkt hier weer normaal.

• Carboy54
Get!em schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:06:
[...]

En de oplossing zat hem toch in 8.06, instellingen afgifte systeem.
De uitleg geeft toch heel iets anders aan, namelijk de stand van de 3-weg klep.

Deze instelling (nogmaals) weer teruggezet in Tapwater / (CV + Koelen) en alles lijkt hier weer normaal.
En daar de binnenunit voor vervangen? 😵 Software instellingen dus 👍

• Get!em
  • Niet online
Zoals al door mij geredeneerd.

Maar ik moet zeggen dat de handleiding hier dus niet uitlegt wat er gebeurt, behalve de driewegklep. Het effect op Tw en Tc sensor is geheel onverwacht.

[ Voor 72% gewijzigd door Get!em op 24-07-2024 11:29 ]

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:01

silverball

De wagen voor moderne mensen

Is de Kiwa test nu al in beeld ? Ik sta met smart te wachten op geluidsdata voor de WPAC, het luistert vrij nauw met een tussenwoningstuintje van 5m breed.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Get!em
  • Niet online
Impossibl3 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 22:52:
Ik vroeg mij nu nog af. Wat is eigenlijk de ideale flow voor de Ambers?

Op dit moment staat de pompsnelheid op maximaal en trek er ca 1650 L/u door heen. Maar @Carboy54 gaf in een ander topic aan dat 1200 ideaal is voor de Amber 95. Is er ergens een tabel met wat nu de ideale flow is per type? Of is de stelregel hoger is beter (waar ik van uit ging).

Carboy54 in "Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp"
Ben jij hier nog verder mee gekomen? Ik probeer even een COP berekening te maken, maar voor SWW run heb ik geen flowmeter, dus ben ik even afhankelijk van de settings maximaal, gemiddeld, laag (100, 75, 50%) en de bijbehorende L/m. Heb jij daar toevallig waardes van? Of iemand anders die de waardes kent van de Amber95 of de Amber120.
Uiteraard wordt het een benadering, maar gezien er verder weinig weerstand zit in de lus via de SWW vat, zal het zo'n verschil niet worden.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:58

Jan2023

KISS

Get!em schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:56:
[...]

Ben jij hier nog verder mee gekomen? Ik probeer even een COP berekening te maken, maar voor SWW run heb ik geen flowmeter, dus ben ik even afhankelijk van de settings maximaal, gemiddeld, laag (100, 75, 50%) en de bijbehorende L/m. Heb jij daar toevallig waardes van? Of iemand anders die de waardes kent van de Amber95 of de Amber120.
Uiteraard wordt het een benadering, maar gezien er verder weinig weerstand zit in de lus via de SWW vat, zal het zo'n verschil niet worden.
Draait alles nu dan naar volle tevredenheid ?

Anders heeft het toch totaal geen zin om zo,n berekening te maken als je steeds maar weer met de settings blijft spelen.

Als je er geen omkijken meer naar hebt zou ik mij eens af gaan vragen na enkele maanden wat de COP zou zijn.
En daar bij , de cashflow is toch uiteindelijk waar het om gaat bij de jaar afrekening.
;)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Impossibl3
  • Laatst online: 16:55
Get!em schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:56:
[...]

Nee ben er uiteindelijk niet verder mee gegaan. Met SWW heb ik een prima cop van +3 en bij koelen zit ik op +6. Dus vind het wel prima.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• tonwes99
Nieuwe 150 liter Itho WPV warmtepomp-vaatje voor sww nodig met flinke korting?

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

(ik kwam hem tegen, ik ben niet de verkoper, ik gebruik 2 spiralen ;)

[ Voor 34% gewijzigd door tonwes99 op 25-07-2024 21:25 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
tonwes99 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:54:
Nieuwe 150 liter Itho WPS sww-vaatje nodig met flinke korting?

Ik zou echt uitkijken met boilers met deze beschadigingen. Helaas al een keer meegemaakt dat een “beschadigde” (lees: uit de klep van de vrachtwagen is gedonderd) boiler, toch lek was.

[ Voor 35% gewijzigd door Stoker op 25-07-2024 20:19 ]

• Get!em
  • Niet online
Jan2023 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:34:
[...]

Draait alles nu dan naar volle tevredenheid ?
Nee wordt nog aangepast. Buffer weg, caleffi erin.
Anders heeft het toch totaal geen zin om zo,n berekening te maken als je steeds maar weer met de settings blijft spelen.
Het zal een running calculation zijn in HomeAssistant. Waardoor hij vanaf nu gewoon bij elke run inzichtelijk is.
Als je er geen omkijken meer naar hebt zou ik mij eens af gaan vragen na enkele maanden wat de COP zou zijn.
En daar bij , de cashflow is toch uiteindelijk waar het om gaat bij de jaar afrekening.
;)
Cashflow is ingewikkeld en van vele factoren afhankelijk. Waaronder kWh terugleveren kosten en vergoeding.
Evenzo voor de eventuele batterij die bij PV ertussen komt. Stel, ik wil de nacht doorkomen met PV stroom op batterij, hoe groot moet hij dan zijn gemiddeld (donkere winterdagen is dat überhaupt een uitdaging).
Het goed inzichtelijk hebben van efficiency en kWh van de Amber is daar gewoon onderdeel van.

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:01
Zit totaal niet op te letten......

[ Voor 94% gewijzigd door Nelisj op 25-07-2024 20:57 ]

• Impossibl3
  • Laatst online: 16:55
Nelisj schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:24:
Inmiddels ook bezig om zelf een accu pack samen te stellen.

Mede door de offgrid garage channel beetje besloten om voor een JK BMS te gaan gezien de samen werking met Victron. Zijn er hier al mensen die de BMS gebruiken?

Ik had zelf de JK-PB2A16S-15P op het oog, maar die lijkt niemand in Nederland te gebruiken?

Wat betreft de cellen zie ik steeds meer de MB31, bij nkon hebben ze die ook met 2 keer een M6 verbinding per pool. zou dat echt zoveel voor deel geven? Overigens iemand nog een idee waar je ze kan bestellen? Bij nkon helaas niet meer.
Ik zou de vraag hier even stellen. Dat is een beter topic voor je vraag. Het grote Victron aansturing topic

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:58

Jan2023

KISS

Get!em schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:18:
[...]

Nee wordt nog aangepast. Buffer weg, caleffi erin.

[...]

Het zal een running calculation zijn in HomeAssistant. Waardoor hij vanaf nu gewoon bij elke run inzichtelijk is.

[...]

Cashflow is ingewikkeld en van vele factoren afhankelijk. Waaronder kWh terugleveren kosten en vergoeding.
Evenzo voor de eventuele batterij die bij PV ertussen komt. Stel, ik wil de nacht doorkomen met PV stroom op batterij, hoe groot moet hij dan zijn gemiddeld (donkere winterdagen is dat überhaupt een uitdaging).
Het goed inzichtelijk hebben van efficiency en kWh van de Amber is daar gewoon onderdeel van.
Ik blijf je volgen
👍

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Carboy54
tonwes99 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:54:
Nieuwe 150 liter Itho WPS sww-vaatje nodig met flinke korting?

Let op je hebt WPV boilers en voor de Amber zijn dat I- WPV boilers 😄

• tonwes99
Carboy54 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:18:
[...]

Let op je hebt WPV boilers en voor de Amber zijn dat I- WPV boilers 😄
Dus niet alle indirecte Itho WPV warmtepomp-vaten zouden uitwisselbaar zijn? Itho zelf meldt op de WPV150-pagina dat de i-WPV module een accessoire is voor de WPV 160 2G...
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00548

• Get!em
  • Niet online
Ik heb straks data voor:
Berekende Thermal power in W voor zowel SWW als CV apart tijdens de run.
Thermal energy in kWh dmv integral Riemann left op de power waardes.

De electriciteit in W (voor tijdens de run)had ik al dmv de kWh meter van homewizard, en uiteraard de energy in kWh ook.

Zodoende kun je dus COP tijdens de run volgen en ook gewoon de kWh thermal delen door kWh electrisch per tijdseenheid (bijv per dag of per maand)

Maar goed, morgen eerst maar eens kijken of alle code goed staat tijdens de SWW run. Bovendien heb ik de flow dus nu moeten schatten. Die kan ik straks goed gaan zetten als ik een CV run doe (want daar zit wel een flowmeter) op de settings hoog, gemiddeld , laag. Dat moet ik nog plannen met testruns, want met huidige temperatuur buiten gaat zowel verwarming als koeling niet aan.

[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 25-07-2024 21:55 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
tonwes99 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:30:
[...]

Dus niet alle indirecte Itho WPV warmtepomp-vaten zouden uitwisselbaar zijn? Itho zelf meldt op de WPV150-pagina dat de i-WPV module een accessoire is voor de WPV 160 2G...
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00548
I-WPV is voor zover ik begrepen heb een WPV met geïntegreerde laad module. Itho medewerker raadde dat voor mij zelfs aan, al heb ik niet begrepen waarom.

Er zijn ook nog versies… verschillen ook niet echt duidelijk…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Carboy54
Ronald schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:03:
[...]

I-WPV is voor zover ik begrepen heb een WPV met geïntegreerde laad module. Itho medewerker raadde dat voor mij zelfs aan, al heb ik niet begrepen waarom.

Er zijn ook nog versies… verschillen ook niet echt duidelijk…
De WPV is een boiler zonder pomp en wisselaar. Bij de I is deze geïntegreerd en noodzakelijk voor de Amber. Of de horizontale met losse I module.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 26-07-2024 08:22 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:33
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:21:
[...]

De WPV is een boiler zonder pomp en wisselaar. Bij de I is deze geïntegreerd en noodzakelijk voor de Amber. Of de horizontale met losse I module.
Een wisselaar snap ik, maar waarom is die pomp nodig? Je kunt toch ook andere vaten gebruiken dan die van Itho zelf, ook zonder externe pomp?

[ Voor 12% gewijzigd door The__Virus op 26-07-2024 09:15 ]

• Ronald
De laadmodule heeft een eigen pomp omdat de hydrologische scheiding tussen Tap en CV water bij de Itho vaten in de laadmodule zit.

Dat heeft Itho zo gedaan om 100% van het vat legionella veilig te kunnen maken. Zij anticiperen op scherpere legionellaveiligheidsrichtlijnen/regels. Een traditioneel vat met spiraal kan je niet 100% op temperatuur krijgen, onder de spiraal zit altijd te koel water. Deze kun je echter wel verwarmen met alleen de externe pomp (in de Amber).

Omdat de Itho vaten 100% van het vat kunnen verwarmen hebben ze ook nog een groter bruikbaar volume. Ze claimen tot 20%. Dat is significant.

De Itho vaten zijn dus gewoon echt superieur.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Carboy54
The__Virus schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:15:
[...]

Een wisselaar snap ik, maar waarom is die pomp nodig? Je kunt toch ook andere vaten gebruiken dan die van Itho zelf, ook zonder externe pomp?
Omdat het een volledig gescheiden systeem is. Dat is het niet bij gebruik van een spiraal. De ervaringen hiermee op het Amber forum zijn erg goed. Snelle vermogensoverdracht, betere legionella run en minder gelaagdheid.

• Carboy54
Ronald schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:19:
De laadmodule heeft een eigen pomp omdat de hydrologische scheiding tussen Tap en CV water bij de Itho vaten in de laadmodule zit.

Dat heeft Itho zo gedaan om 100% van het vat legionella veilig te kunnen maken. Zij anticiperen op scherpere legionellaveiligheidsrichtlijnen/regels. Een traditioneel vat met spiraal kan je niet 100% op temperatuur krijgen, onder de spiraal zit altijd te koel water. Deze kun je echter wel verwarmen met alleen de externe pomp (in de Amber).

Omdat de Itho vaten 100% van het vat kunnen verwarmen hebben ze ook nog een groter bruikbaar volume. Ze claimen tot 20%. Dat is significant.

De Itho vaten zijn dus gewoon echt superieur.
Prima aangevuld Ronald.

• tonwes99
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:22:
[...]
...De ervaringen hiermee op het Amber forum zijn erg goed. Snelle vermogensoverdracht, betere legionella run en minder gelaagdheid.
Ik had graag de Itho-oplossing gewild, maar ik kon de I-WPV270L niet kwijt in mijn kelder (deze is 1m87, kelder 1m90). Teveel ruimteverlies met de horizontale. Dus ouderwets voor een vat met spiraal gekozen.

Ik vroeg/vraag mij wel af of je de Itho i-WPV module ook op de water aan/afvoer van een willekeurig vat kan zetten. Je zal moeten aanzuigen op de koud-water aanvoer (immers onderin het vat), en moeten terugvoeren met een T op de aansluiting bovenin, waar je normaal warm water aftapt. De spiraal is dan loos (of kun je op de zonneboiler-buizen aansluiten).

• Get!em
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:44:
[...]

Ik heb straks data voor:
Berekende Thermal power in W voor zowel SWW als CV apart tijdens de run.
Thermal energy in kWh dmv integral Riemann left op de power waardes.

De electriciteit in W (voor tijdens de run)had ik al dmv de kWh meter van homewizard, en uiteraard de energy in kWh ook.

Zodoende kun je dus COP tijdens de run volgen en ook gewoon de kWh thermal delen door kWh electrisch per tijdseenheid (bijv per dag of per maand)

Maar goed, morgen eerst maar eens kijken of alle code goed staat tijdens de SWW run. Bovendien heb ik de flow dus nu moeten schatten. Die kan ik straks goed gaan zetten als ik een CV run doe (want daar zit wel een flowmeter) op de settings hoog, gemiddeld , laag. Dat moet ik nog plannen met testruns, want met huidige temperatuur buiten gaat zowel verwarming als koeling niet aan.
Eerste run SWW ziet er veelbelovend uit.
Thermal_power_sww is dus nog te kalibreren obv flow.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1JnLvW9Anr6OFowfCYJvQ308AM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mn04YXNeqQOpdtBP3MtM6P2G.png?f=fotoalbum_large

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Een vraag wat betreft de boiler: Klopt het dat er in plaats van een spiraal in het vat zelf, een losse warmtewisselaar (de laadmodule) onder het vat zit waar het boilerwater doorheen gepompt wordt met de boilerpomp?

Dus dat de warmtepomp het water levert om de warmtewisselaar te verwarmen en dat een extra pomp het water vervolgens daar doorheen trekt?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

silverball schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:53:
Is de Kiwa test nu al in beeld ? Ik sta met smart te wachten op geluidsdata voor de WPAC, het luistert vrij nauw met een tussenwoningstuintje van 5m breed.
Hier ook nog steeds aan het wachten op de beloofde betere resultaten, @Carboy54 hoe staat het met de molens?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
@tonwes99 ik wil de laadmodule gaan gebruiken op mijn boiler van de zonneboiler bij het plaatsen van een volwaardige warmtepomp.
Daarzit ook nog een vrije spiraal op (beetje krap voor een sww run van een wp) en die wilde ik ook in het circuit opnemen. Moet alleen nog uitzoeken of een pana 9j die laadmodule kan aansturen, ook icm elektrisch element (in de boiler)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Get!em
  • Niet online
leejoow schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:12:
Een vraag wat betreft de boiler: Klopt het dat er in plaats van een spiraal in het vat zelf, een losse warmtewisselaar (de laadmodule) onder het vat zit waar het boilerwater doorheen gepompt wordt met de boilerpomp?

Dus dat de warmtepomp het water levert om de warmtewisselaar te verwarmen en dat een extra pomp het water vervolgens daar doorheen trekt?
bij de I-WPV 3G in iedergeval wel ja. Het SWW vat heeft een eigen pomp , die qua pompsnelheid ook is aan te sturen vanuit de Amber binnen-unit. Die WPV pomp, mengt het water in het hele vat, er is dus tijdens opwarmen geen gelaagdheid voor zover ik de handleiding en website lees.

• tonwes99
BarryH schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:22:
@tonwes99 ik wil de laadmodule gaan gebruiken op mijn boiler van de zonneboiler bij het plaatsen van een volwaardige warmtepomp.
Daarzit ook nog een vrije spiraal op (beetje krap voor een sww run van een wp) en die wilde ik ook in het circuit opnemen. Moet alleen nog uitzoeken of een pana 9j die laadmodule kan aansturen, ook icm elektrisch element (in de boiler)
De Amber heeft volgens mij twee 230V aan/uit contacten, een om (de pomp van) de boiler aan te sturen, de tweede voor een elektrisch element, als de Amber het swinters niet in zijn eentje redt. Dus de vraag is of je Pana zo’n contact heeft. Ws kun je hem wel met een relais aftakken van de aansturing van je driewegklep, maar dit wordt wel tweaken…

• Andrehj
Ronald schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:19:
Een traditioneel vat met spiraal kan je niet 100% op temperatuur krijgen, onder de spiraal zit altijd te koel water. Deze kun je echter wel verwarmen met alleen de externe pomp (in de Amber).
Een traditioneel vat met daarin een dompelelement onderin, wordt ook over de gehele inhoud echt wel boven de 60 graden. Er zijn dus meerdere wegen naar Rome.

• Carboy54
BarryH schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:22:
Laadmodule kan je aan sturen met 230v signaal 3 wegklep. Of het in de combinatie met een spiraal gaat werken geen idee. Beter rechtstreeks op sww water.

• Carboy54
Andrehj schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Een traditioneel vat met daarin een dompelelement onderin, wordt ook over de gehele inhoud echt wel boven de 60 graden. Er zijn dus meerdere wegen naar Rome.
Wel dan met cop van 1

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:32:
[...]

Laadmodule kan je aan sturen met 230v signaal 3 wegklep. Of het in de combinatie met een spiraal gaat werken geen idee. Beter rechtstreeks op sww water.
Mijn idee is en en:
- laadmodule standaard aansluiten
- de aanvoerleiding van warmtepomp naar laadmodule via de vrije spiraal (voor extra oppervlakte voor warmteoverdracht).
Kon in de specificaties van de laadmodule niet vinden hoeveel m2 oppervlakte de wisselaar heeft, maar ca.1,5m2 toevoegen maakt het vast efficiënter

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Ronald
Andrehj schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Het mooie van een r290 machine is nu net dat je legionella op de WP kan doen met zo goed als worst case COP 2.

Dus een element wat dus ook nog eens onder de spiraal zit, dus een heleboel water moet verwarmen suggereren is een beetje een dooddoener.

• Carboy54
fsfikke schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:21:
[...]

Hier ook nog steeds aan het wachten op de beloofde betere resultaten, @Carboy54 hoe staat het met de molens?
Verantwoordelijke personen mail gestuurd. Helaas nu op vakantie 😅

• tonwes99
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:32:
[...]

@bommer nowmde issues met het aftakken van de 3-wegslepen voor andere toepassingen.Had te maken met de terugmelding van de klep, maar hoe dat voor de Pana is weet ik niet, er zijn twee verschillende aansturingsprotocollen voor de klep.

De I-wpb vraag ging over de Amber, dus geen pomp-issues. Deze I-wpb zou Idd rechtstreeks op bestaande aan-en afvoer gaan. Combi met spiraal is alleen voor toekomstig gebruik met beat tubes/zonnecollector. Als je die niet hebt, kan de spiraal loos blijven.

• Carboy54
tonwes99 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:24:
[...]

@bommer nowmde issues met het aftakken van de 3-wegslepen voor andere toepassingen.Had te maken met de terugmelding van de klep, maar hoe dat voor de Pana is weet ik niet, er zijn twee verschillende aansturingsprotocollen voor de klep.

De I-wpb vraag ging over de Amber, dus geen pomp-issues. Deze I-wpb zou Idd rechtstreeks op bestaande aan-en afvoer gaan. Combi met spiraal is alleen voor toekomstig gebruik met beat tubes/zonnecollector. Als je die niet hebt, kan de spiraal loos blijven.
Zie hiervoor de TS van de Amber met de uitleg van de werking van de Honeywell kleppen VC 4013 en VC 6013. De Panasonic stuurt de klep anders aan dan de Amber met 230v bij sww.

Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 26-07-2024 18:44 ]

• tonwes99
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:41:
[...]

Zie hiervoor de TS van de Amber met de uitleg van de werking van de Honeywell kleppen VC 4013 en VC 6013. De Panasonic stuurt de klep anders aan dan de Amber met 230v bij sww.

Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
@BarryH wilde de I-wpb aansluiten op zijn pana, goed dat jij meldt dat deze anders zijn dan de Otho, maar opm over kleppen Amber in TS zijn niet relevant.

@BarryH , dus direct de I-wpb (met T-koppeling) voeden vanuit je water aanvoer (die gaat met een buis onderin je vat), de I-Wpb aansluiten op je spiraal heeft geen enkele zin.

• bommer
tonwes99 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:24:
[...]

Die issues gelden voor alle apparaten (drieweg kleppen, zonneschermen, screens, thermomotoren ect ect)
die gebruik maken van een eindschakelaar.

Zie ook, voor technische uitleg.
https://www.schellekens.c...n-van-motoren-03-2015.pdf

Nooit doen dus, gebruik een relais. Tenzij je wilt dat de boel in rook opgaat.

pompen hebben geen eindschakelaars, dus hier treed het probleem niet op.

[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 26-07-2024 22:49 ]

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-11 16:41
Over het aansturen van driewegkleppen: Ik kom niet echt lekker uit kwa plaatsing met m'n driewegklep (https://tameson.nl/produc...1inch-3-weg-230vac-relais) in de oriëntatie zodat ie correct werkt (standaard positie B/tapwater, als geschakelde fase dan positie A/verwarmen). Dit komt doordat de driewegklep linksom roteert van B naar A en die rotatie niet om te draaien is door de SPST aansturing :(

Twijfel nu een beetje wat de handigste oplossing is. Ik heb erg weinig ruimte, de driewegklep 180 graden draaien zal lastig worden.
Vroeg me daarom af of het niet een optie is om d.m.v. een wisselrelais (zoals bijvoorbeeld deze https://www.eltako.com/de/catalog/products/88/er12-001-uc) het SPST signaal om te zetten naar een SPDT signaal? Dus de geschakelde fase voor verwarmen van de Amber als input voor het relais en de outputs van het relais dan andersom verbinden met een SPDT motor die ook beschikbaar is voor deze driewegklep.
Is er een reden om aan te nemen dat dit niet werkt/dit niet te doen?

En heeft iemand enig idee waarom SPST is gekozen door Itho voor de aansturing van de driewegklep? SPDT is/lijkt me een stuk flexibeler.

[ Voor 11% gewijzigd door aaahaaap op 28-07-2024 10:30 ]

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:43
Heb al gezocht, maar kan geen goede foto vinden in dit topic:

Heeft iemand een foto van alle aansluitingen/leidingen die uit een 200 of 240L WPV komen en richting alle aangesloten punten gaan? Ben even aan het kijken of ik het vat kwijt zou kunnen in de 'kelder' onder het trappengat. Maar weet niet hoe makkelijk je erbij moet kunnen komen indien problemen.

Ik zou namelijk bij een liggend vat heel weinig speling hebben aan de zijkanten, (breedte is 70cm), in de lengte lukt het wel.

[ Voor 21% gewijzigd door darkfujita op 30-07-2024 08:27 ]

• Carboy54
darkfujita schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:25:
Heb al gezocht, maar kan geen goede foto vinden in dit topic:

Heeft iemand een foto van alle aansluitingen/leidingen die uit een 200 of 240L WPV komen en richting alle aangesloten punten gaan? Ben even aan het kijken of ik het vat kwijt zou kunnen in de 'kelder' onder het trappengat. Maar weet niet hoe makkelijk je erbij moet kunnen komen indien problemen.

Ik zou namelijk bij een liggend vat heel weinig speling hebben aan de zijkanten, (breedte is 70cm), in de lengte lukt het wel.
Wel van de I WPV🤗
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4PDx4KAq0x455QrkAuSRcRsohA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdGgE7FXtAlUeMix048ImbIk.jpg?f=fotoalbum_large

En deels de WPV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWgOtAiPPazlybRM7WXX00vhYEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjUvod6RZd5ig2Q3vzfp9woF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 30-07-2024 08:34 ]

• pc_slopert
Nog een vraag over de I-WPV Horizontaal voorraad vat. Wat is de functie van de "optionele" I-WPV Laadmodule? Moet die er altijd bij of kun je vanuit een Monoblock ook zonder die module het voorraadvat warm krijgen?

• Carboy54
pc_slopert schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:04:
Nog een vraag over de I-WPV Horizontaal voorraad vat. Wat is de functie van de "optionele" I-WPV Laadmodule? Moet die er altijd bij of kun je vanuit een Monoblock ook zonder die module het voorraadvat warm krijgen?
Horizontale is de WPV de I module heeft de warmtewisselaar en pomp los geleverd en is noodzakelijk voor warmteoverdracht.

• pc_slopert
Dus de :

WPV-H 200L 3G Heeft een losse pomp en wisselaar nodig (dat is de I-WPV Laadmodule)

I-WPV 3G 200L is alleen verticaal en heeft de wisselaar en pomp al ingebouwd?

Je zou dus ook kunnen kiezen voor een Duo I-WPV Laadmodule? En dan later eventueel nog een voorraad vat er bij zetten? Of is die module echt anders dan de I-WPV Laadmodule voor het horizontale vat?

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:43
Dank @Carboy54

Ook aanvulling op @pc_slopert

De I-WPV zijn dus de nieuwere vaten, maar deze zijn dus niet horizontaal verkrijgbaar? Of zijn er ook horizontale te vinden in de I-WPV categorie?

• Carboy54
darkfujita schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:45:
Dank @Carboy54

Ook aanvulling op @pc_slopert

De I-WPV zijn dus de nieuwere vaten, maar deze zijn dus niet horizontaal verkrijgbaar? Of zijn er ook horizontale te vinden in de I-WPV categorie?
Dat klopt. Voor horizontaal is er een speciale versie met losse wisselaar leverbaar zie eerder getoonde afbeelding.

• tonwes99
pc_slopert schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:41:

Je zou dus ook kunnen kiezen voor een Duo I-WPV Laadmodule? En dan later eventueel nog een voorraad vat er bij zetten? Of is die module echt anders dan de I-WPV Laadmodule voor het horizontale vat?
Als ik de docu bekijk, aansluitingen en aansluitschema, dan lijkt de duo Idd een “gewone” I-wpv. Het hete (cv-)water vanuit je WP gaat eerst
Naar het tweede vat. Onduidelijk hoe dat zonder spiraal een drinkwaterkwaliteit kan opleveren. Ook onduidelijk hoe je de twee sensoren aan een Amber kan aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9Bz_uBx5Kh041gXMAoCxKjOp9w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GPf9KtHi9HEOhulNHqEbzepf.jpg?f=user_large

• Ronald
tonwes99 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:05:
[...]

Als ik de docu bekijk, aansluitingen en aansluitschema, dan lijkt de duo Idd een “gewone” I-wpv. Het hete (cv-)water vanuit je WP gaat eerst
Naar het tweede vat. Onduidelijk hoe dat zonder spiraal een drinkwaterkwaliteit kan opleveren. Ook onduidelijk hoe je de twee sensoren aan een Amber kan aansluiten.

[Afbeelding]
De laadmodule bevat een platenwisselaar. De ene kant ziet CV water en wordt rondgepompt door Amber, de andere kant wordt door een drinkwaterpomp door het vat gecirculeerd.

• tonwes99
Ronald schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:39:
[...]

De laadmodule bevat een platenwisselaar. De ene kant ziet CV water en wordt rondgepompt door Amber, de andere kant wordt door een drinkwaterpomp door het vat gecirculeerd.
Die is helder, en zo ken ik dat van de normale I-wpv’s. Maar kijk naar het aansluitschema van de Duo I-wpv laadmodule dan zie je het tweede vat aan de WP-kant, en niet de sww-kant, aangesloten zijn.

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 09:04
Heren, vraagje. Wij zijn aan het verbouwen en de radiatoren beneden zijn vervangen door vvw. Leidingen lopen rechtstreeks naar de vvw. Hoe kan ik ontluchten ter plaatse van de Amber. Het lukt de pomp niet om de bellen richting radiatoren te drukken zodat ik daar kan ontluchten.

• Carboy54
Omebas schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:55:
Heren, vraagje. Wij zijn aan het verbouwen en de radiatoren beneden zijn vervangen door vvw. Leidingen lopen rechtstreeks naar de vvw. Hoe kan ik ontluchten ter plaatse van de Amber. Het lukt de pomp niet om de bellen richting radiatoren te drukken zodat ik daar kan ontluchten.
Overdrukventiel in de warmtepomp deels open houden en water bijvullen aan de andere kant. Flink doorspoelen.

• Get!em
  • Niet online
Omebas schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 20:55:
Op de verdeler?

Monteur had hier een doorspoel apparaat om, los van de Amber, even een door spoeling te doen en lucht er uit te spoelen. Kwam na 2 maanden draaien toch nog weer 2 liter lucht uit.

• Carboy54
Get!em schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:13:
[...]

Op de verdeler?

Monteur had hier een doorspoel apparaat om, los van de Amber, even een door spoeling te doen en lucht er uit te spoelen. Kwam na 2 maanden draaien toch nog weer 2 liter lucht uit.
Nee overdrukventiel in de warmtepomp zelf.

• tonwes99
Vraagstelling nog een beetje onduidelijk, radiatoren zijn vervangen door vvw, vvw loopt naar Amber, maar de radiatoren moeten ontlucht worden?

Maar idd. ontluchten van vvw kan lastig zijn. Andere truuk is aan-/vul- en afvoer op je verdeler te gebruiken, alle groepen op 1 na dicht te draaien en dan buis voor buis met leidingwater te spoelen/vullen. Waterdruk en flow krijgt de bellen wel doorgeduwd

[ Voor 45% gewijzigd door tonwes99 op 03-08-2024 07:33 ]

• Omebas
tonwes99 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 07:30:
Vraagstelling nog een beetje onduidelijk, radiatoren zijn vervangen door vvw, vvw loopt naar Amber, maar de radiatoren moeten ontlucht worden?

Maar idd. ontluchten van vvw kan lastig zijn. Andere truuk is aan-/vul- en afvoer op je verdeler te gebruiken, alle groepen op 1 na dicht te draaien en dan buis voor buis met leidingwater te spoelen/vullen. Waterdruk en flow krijgt de bellen wel doorgeduwd
Er staat. Hoe kan ik ontluchten ter plaatse van de Amber?

[ Voor 3% gewijzigd door Omebas op 03-08-2024 09:28 ]

• Omebas
Carboy54 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 21:18:
[...]

Nee overdrukventiel in de warmtepomp zelf.
Waar vind ik deze?

• tonwes99
Omebas schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:27:
[...]

Er staat. Hoe kan ik ontluchten ter plaatse van de Amber?
Maar ze zijn vervangen, waarom dan ontluchten?

Overigens remedie blijft hetzelfde, zorg dat water in of voor de Amver weg kan en in zo klein mogelijke stukken doorspoelen met water. VVW kun je leiding voor leiding op je verdeler, radiatoren kun je stuk voor stuk dicht-/opendraaien.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Zoals @Carboy54 al zei: op overdruk in de Amber gebruiken.

Mooi als dit je met 2 mensen kan doen:
- Zet de Amber in cv ontluchtingsmodus
- Eerste persoon houdt de druk in de buurt van de 2 bar.
- Tweede persoon draait aan de knop van de overdruk als je de waterpomp hoort lopen. als het goed is gaat die pijp daaronder flink tekeer, dit is lucht.

Dit herhaal je tot je merkt dat de waterpomp grip krijgt.

• Omebas
tonwes99 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:43:
[...]

Maar ze zijn vervangen, waarom dan ontluchten?

Overigens remedie blijft hetzelfde, zorg dat water in of voor de Amver weg kan en in zo klein mogelijke stukken doorspoelen met water. VVW kun je leiding voor leiding op je verdeler, radiatoren kun je stuk voor stuk dicht-/opendraaien.
Vergeet de vvw. Er zit gewoon lucht in de Amber en hij drukt het niet ver genoeg weg. Als de pomp stopt komt de lucht weer terug.

Vvw heeft er niks mee te maken. Die heb ik al dicht gehad in de hoop dat de lucht naar de badkamer radiator gedrukt zou worden. Dit red de pomp echter niet.

Ik moet dus ontluchten ter plaatse van de Amber.

• Carboy54
Hier dus rode knop links boven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBihQBqjg5hE9BQ7ayWUBQCMtk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TK0cJOj40TR0tpfQrB5ZF1IP.jpg?f=fotoalbum_large

• evertmulder
Ik zag, bij het doorlopen van het menu van de Amber, de "mogelijkheid" van het inschakelen van Wifi monitoring (zie de screenshots).
Is er wel een module in de Amber om Wifi in te schakelen en zo ja hoe dit via kabelinternet (Cat6) in te stellen en zo nee waarom staat dit in het display aangegeven..
Wat kun je ermee doen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8o6xRCW77MKJPxiBmLj6aSwyvXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pmbl2GDK0KWkbrYti6TXRZf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsNAOgbFBOW8Z9ZKX84yvWIxiJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Ye2vzfri6LshLVFvpTLRCw2.jpg?f=fotoalbum_large.

• Get!em
  • Niet online
evertmulder schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:59:
Ik zag, bij het doorlopen van het menu van de Amber, de "mogelijkheid" van het inschakelen van Wifi monitoring (zie de screenshots).
Is er wel een module in de Amber om Wifi in te schakelen en zo ja hoe dit via kabelinternet (Cat6) in te stellen en zo nee waarom staat dit in het display aangegeven..
Wat kun je ermee doen?[Afbeelding]

[Afbeelding].
Ethernet werkt en hij krijgt netjes IP adres van de router bij mij.

Maar je kunt er niks mee momenteel. Iets met een Chinees heatpump platform.

Monteur had een ethernet to usb dongle om de amber lokaal uit te lezen op zijn laptop. Dat werkt dus wel. Software schijnt paar honderd euro te kosten voor monteurs en is niet voor consumenten.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 03-08-2024 16:05 ]

• evertmulder
Get!em schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:03:
[...]

Ethernet werkt en hij krijgt netjes IP adres van de router bij mij.

Maar je kunt er niks mee momenteel. Iets met een Chinees heatpump platform.

Monteur had een ethernet to usb dongle om de amber lokaal uit te lezen op zijn laptop. Dat werkt dus wel. Software schijnt paar honderd euro te kosten voor monteurs en is niet voor consumenten.
Bedankt voor je reactie. Jammer dat ik er niets mee kan. Had gehoopt via de ethernetverbinding om instellingen van de Amber op mijn PC aan te kunnen passen.

• Get!em
  • Niet online
evertmulder schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:10:
[...]

Bedankt voor je reactie. Jammer dat ik er niets mee kan. Had gehoopt via de ethernetverbinding om instellingen van de Amber op mijn PC aan te kunnen passen.
Zie daarvoor de module van @leejoow of @bommer , dan kun je eea aanpassen. Bij leejoow zowel via web interface als home assistant en met die van bommer alleen in homeassistant.

Get!em in "Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp"

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 03-08-2024 16:14 ]

• evertmulder
Get!em schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:14:
[...]

Zie daarvoor de module van @leejoow of @bommer , dan kun je eea aanpassen. Bij leejoow zowel via web interface als home assistant en met die van bommer alleen in homeassistant.

Get!em in "Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp"
Bedankt voor je reactie. Ik volg dit forum al geruime tijd en zie ook de "ontwikkelingen" van een aantal formumleden (~leejoow] of ~bommer of -carboy) die zeer goed op de hoogte zijn hoe e.e.a. aan te passen. Voor een 71 jarige leek is dit eigenlijk niet te doen.
Voor mij zou een internetverbinding met de Amber gewoon aangesloten moeten worden waarbij de data gezien kan worden en eventueel aangepast kan worden zoals ik ook kan met bijv. mijn wallbox of omvormer.
Helaas is het nog niet zover en ik wacht geduldig af wanner het zover is.

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:03
Eens hoor maar dit schijnt niet te kunnen. Hoewel als je het lokaal houd, hoe gevaarlijk mbt datalekken etc kan het dan zijn ?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• evertmulder
timpel_800 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:40:
Eens hoor maar dit schijnt niet te kunnen. Hoewel als je het lokaal houd, hoe gevaarlijk mbt datalekken etc kan het dan zijn ?
Ben het helemaal met je eens dat lokaal verbinden geen probleem is voor datalekken, inbraak etc.
Maar ja ontwikkelingen gaan door mee dank zij een aantal forumleden en op termijn zal Itho dit ongetwijfeld implementeren.

• Carboy54
evertmulder schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:58:
[...]

Ben het helemaal met je eens dat lokaal verbinden geen probleem is voor datalekken, inbraak etc.
Maar ja ontwikkelingen gaan door mee dank zij een aantal forumleden en op termijn zal Itho dit ongetwijfeld implementeren.
Verwachting is Q4

• evertmulder
Hey TOP. Bedankt voor je info. Ik kan niet wachten.
Zet het in mij outlook agenda.

• Willemsaard
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-09 15:04
Even een vraag:
Ik wil mijn horizontaal voorraadvat van 270 liter plaatsen in de kelder, uiteraard met gebruik maken van de inlaatcombinatie. Op het niveau van de vloerkelder heb ik geen afvoer, en overweeg daarom om de inlaatcombinatie plm. 150 cm te plaatsen boven de vloer, zodat ik een gekoppelde afvoerslang via de kruipruimte naar de afvoer buiten kan laten lopen. Is dat een probleem qua afstand inlaatcombinatie naar voorraadvat (plm 200 cm)? Is een sanitair expansievat een betere oplossing en zo ja, welk volume zou dan nodig zijn?
Pagina: 1 ... 78 ... 132 Laatste