• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-11 21:34
@bommer ,@Stoker , @Technician- Eerder heb ik hier de vraag gesteld of een Amber 65 op een enkele fancoil kan draaien. Dit zou niet lukken omdat de fancoil de flow te veel zou beperken. Amber vereist een minimale flow van 1200 l per uur. Inmiddels heb ik meer info over de fancoil en uit onderstaand maak ik op dat een flow van 1940 liter per uur door een enkele fancoil kan. Ook het koelvermogen van de fancoil lijkt mij ruim voldoende met 6,66 kW. Ik zou dan prima de vvw kunnen afsluiten zonder pendel of flow problemen te krijgen als ik condenserend wil koelen toch? Of zie ik toch nog iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIUh0L4sEjSvGBmmIHUOkhW4qy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/piPa8VZBFgPIeKAGmmaN42TS.png?f=fotoalbum_large

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:23
gebruiker001 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:55:
@bommer ,@Stoker , @Technician- Eerder heb ik hier de vraag gesteld of een Amber 65 op een enkele fancoil kan draaien. Dit zou niet lukken omdat de fancoil de flow te veel zou beperken. Amber vereist een minimale flow van 1200 l per uur. Inmiddels heb ik meer info over de fancoil en uit onderstaand maak ik op dat een flow van 1940 liter per uur door een enkele fancoil kan. Ook het koelvermogen van de fancoil lijkt mij ruim voldoende met 6,66 kW. Ik zou dan prima de vvw kunnen afsluiten zonder pendel of flow problemen te krijgen als ik condenserend wil koelen toch? Of zie ik toch nog iets over het hoofd?

[Afbeelding]
Laat ik een tegen vraag stellen.
Waarom zegt Itho dat je een minimale systeem inhoud moet hebben?

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• gebruiker001
bommer schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:31:
[...]

Laat ik een tegen vraag stellen.
Waarom zegt Itho dat je een minimale systeem inhoud moet hebben?
Ik denk om bij defrost voldoende warmte uit het systeem te kunnen halen. En misschien ook omdat over het algemeen een kleine systeeminhoud weinig afgiftecapaciteit betekent. Als de pomp dan op vol vermogen opstart komt het water met te lage delta_t weer terug voordat de pomp kan terugmoduleren.

Defrost is niet aan de orde in de zomer en te weinig afgiftecapaciteit is ook niet aan de orde met een fancoil van bijna 7 kW op een warmtepomp van 6,5 kW.

Denk jij dat er een andere of nog meer redenen zijn voor minimale systeeminhoud?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@gebruiker001 Jouw berekening van flow etc. klopt voor geen meter³, je lijkt water met lucht te vergelijken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• bommer
gebruiker001 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:01:
[...]

Ik denk om bij defrost voldoende warmte uit het systeem te kunnen halen. En misschien ook omdat over het algemeen een kleine systeeminhoud weinig afgiftecapaciteit betekent. Als de pomp dan op vol vermogen opstart komt het water met te lage delta_t weer terug voordat de pomp kan terugmoduleren.

Defrost is niet aan de orde in de zomer en te weinig afgiftecapaciteit is ook niet aan de orde met een fancoil van bijna 7 kW op een warmtepomp van 6,5 kW.

Denk jij dat er een andere of nog meer redenen zijn voor minimale systeeminhoud?
Het water is te snel terug met een lage delta-t
Gevolg pendelen.
Overigens met een flow van 1400m3/u heb je nog maar 4kw vermogen, volgens de sheet. En dat is met fan op vol vermogen. Is dat comforabel?

Als je denkt dat het wel werkt, probeer het uit.
Ik weet simpel weg niet zeker of wat jij wil, werkt of niet.

We horen graag de uitkomst.

Edit: @dunklefaser heeft gelijk lucht is in m3/h
En water in l/u

[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 12-07-2024 21:16 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• gebruiker001
dunklefaser schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:05:
@gebruiker001 Jouw berekening van flow etc. klopt voor geen meter³, je lijkt water met lucht te vergelijken.
In dit document staat bij maximaal ventilatortoerental 862 liter per uur. Dat is dan lucht lijkt mij. En in hetzelfde document staat debiet van 2000 liter per uur wat mij dan water lijkt. Ook omdat in de kolom ernaast dan hydraulisch drukverlies staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cS-h7dFiG9ROpLBYFuAczG-8ee0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jyxfZyW2g7TmVpJhsu6wzdqL.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.vaillant.be/a...n-tabellen-00-1813800.pdf

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
gebruiker001 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:19:
[...]

In dit document staat bij maximaal ventilatortoerental 862 liter per uur. Dat is dan lucht lijkt mij. En in hetzelfde document staat debiet van 2000 liter per uur wat mij dan water lijkt. Ook omdat in de kolom ernaast dan hydraulisch drukverlies staat.

[Afbeelding]
Je bent hier nou al heel lang mee bezig en lijkt te wachten op een antwoord dat dit kan.
Waarom doe je het niet gewoon? Je lijkt zelf vrij zeker dat het kan. En dan weten wij het ook.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

gebruiker001 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:19:
[...]

[Afbeelding]
Goed dat je de betreffende passage meestuurt.
Maar ik lees hier bij het getal 862 als eenheid m³/h (lucht)
en niet l/h (water).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• gebruiker001
dunklefaser schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:26:
[...]

Goed dat je de betreffende passage meestuurt.
Maar ik lees hier bij het getal 862 als eenheid m³/h (lucht)
en niet l/h (water).
Deze had ik al eerder gestuurd maar dit moet dan toch water zijn. Komt uit zelfde document.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIUh0L4sEjSvGBmmIHUOkhW4qy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/piPa8VZBFgPIeKAGmmaN42TS.png?f=fotoalbum_large

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@gebruiker001 Daar heb je een punt! Ik heb de punt bij 1.94 m³/h over het hoofd gezien.
Dus idd 1940 l/h water door een enkele fancoil lijkt mogelijk.

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:11
Hou je nog wel comfort over als je zoveel lucht moet verplaatsen en de koeling niet kunt doseren?

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:03

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
@gebruiker001 , wij hebben denk ik al 20x gezegd dat het wat ons betreft niet gaat lukken, gebaseerd op praktijkervaring.

Waarom probeer je het niet en laat je het ons weten of het gelukt is?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• skyhigh
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-11 21:40
@gebruiker001 misschien een idee om de discussie over fancoils hier te voeren.
Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Ik ben van mening dat dit hier meer off topic is dan on topic.

Amber 65 / combi VV en radiatoren / SWW via hr-ketel / bouwjaar 1993, isolatie vanuit bouw

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-11 20:20
Vanmorgen weer een legionella run gehad nadat afgelopen week de software opnieuw erin
geschoten is.
Het verschijnstel is hetzelfde, zie eerste grafiek.
Om 5 uur start de run om op 5;53:10 naar beneden te duiken. Om 5:53:46 schakelt de BUH bij waarna de WP helemaal terugvalt op een niveau van 200W. Om 5:59.01 schakelt de BUH weer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSK91a4kKeBMaUhmdQ0njpCfbis=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YVNqwIxpnqu09j9uMWjYCmxT.png?f=user_large

Onderstaand het toerental van de WP.
Toerental is continue 700RPM tot 5:54:18 valt hij terug naar 240 en vlak daarna naar 42 om vervolgens om 5:54:41 naar 0 te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HY5SJMh8FcVarsoFeMtzNVpPpTY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ovlO0Gtj8x503gsPOK5OrgKh.png?f=user_large

Hieronder het verloop van de TW
Om 5:53:23 wordt 60.3 aangetikt om vervolgens om 5:53:46 een duik te maken naar 59. Dat lijkt het punt te zijn dat de BUH bijschakelt. Op moment dat de BUH uitschakelt dan is TW 60 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JisGXXhJ5grpGyuG9BSikCOTIdc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HmH0QKQUPVmS8Mc9dAZgHskx.png?f=user_large

Het vreemd (althans dat vind ik) dat de WP de 60.3 aantikt om 53:23. De temperatuur een duik maakt en dan de BUH aanspringt.

Polling interface is 10sec. Dus vanuit de grafiek niet geheel duidelijk wat oorzaak en gevolg is.

Tot slot de instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taBXLEeeFqLOn5hBDxJtNLGpW_4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zvw4FtM0J1lyzX6YjtcfNvco.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTyltftZQO7ZQwmwpz4Q3G-9NjY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3LYwhiKuNiKkhf5fZVfIyThX.png?f=user_large

• bommer
brigges schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:42:
Vanmorgen weer een legionella run gehad nadat afgelopen week de software opnieuw erin
geschoten is.
Het verschijnstel is hetzelfde, zie eerste grafiek.
Om 5 uur start de run om op 5;53:10 naar beneden te duiken. Om 5:53:46 schakelt de BUH bij waarna de WP helemaal terugvalt op een niveau van 200W. Om 5:59.01 schakelt de BUH weer uit.

[Afbeelding]

Onderstaand het toerental van de WP.
Toerental is continue 700RPM tot 5:54:18 valt hij terug naar 240 en vlak daarna naar 42 om vervolgens om 5:54:41 naar 0 te gaan.
[Afbeelding]

Hieronder het verloop van de TW
Om 5:53:23 wordt 60.3 aangetikt om vervolgens om 5:53:46 een duik te maken naar 59. Dat lijkt het punt te zijn dat de BUH bijschakelt. Op moment dat de BUH uitschakelt dan is TW 60 graden.

[Afbeelding]

Het vreemd (althans dat vind ik) dat de WP de 60.3 aantikt om 53:23. De temperatuur een duik maakt en dan de BUH aanspringt.

Polling interface is 10sec. Dus vanuit de grafiek niet geheel duidelijk wat oorzaak en gevolg is.

Tot slot de instellingen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hi,

Ik ben even benieuwd naar de volgende instelling, extern bijverwarmen proioriteitsregeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLYB_35d2YsdsPtqpgIPVmnd8Og=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iXo4sg5G5AB3l7OMoJCkVM6Q.png?f=user_large

Edit: zie nu dat die uit staat

Zou je eens een normale run willen doen op 55 graden, kijken of het dan ook is.
Twijfel toch nog aan de sensor in het vat, of deze wel goed contact maakt.
ik heb daar ook last van gehad, met het zelfde effect.

[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 13-07-2024 19:05 ]

• gebruiker001
skyhigh schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:40:
@gebruiker001 misschien een idee om de discussie over fancoils hier te voeren.
Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Ik ben van mening dat dit hier meer off topic is dan on topic.
Daar heb ik ook al de nodige info vandaan. Er zijn gebruikers bij wie het werkt om een enkele fancoil op een warmtepomp te draaien. De vraag is vooral of de amber dit ook kan en dat wilde ik in dit topic checken. De amber zal volgens de meeste een flowstoring geven. Nieuwe informatie voor mij was dat de fancoil 2000 liter water per uur kan doorlaten. Met deze nieuwe info wilde ik toch hier nog eens checken.

Maar goed, ik ga het toch maar proberen zonder bypass denk ik. In het ergste geval krijg ik een storing en moet ik concluderen dat ik alleen niet condenserend kan koelen met de vvw open of ik plaats later alsnog een buffervat bij. Zodra ik weet of het werkt zal ik het hier delen.

• Tdikoos
  • Laatst online: 01-12 18:16
@brigges

Zelf ben ik in het bezit van een HP-S55 warmtepomp met een 200ltr WPV icm I-WPV module.
Ook ik heb een tijdje zoiets als dit aan de hand gehad.

Wat mij tijdens het verwarmen van het tapwater opviel is dat de temperatuur van TW pas gaat reageren als TUO rond de waarde van TW komt.

Omdat bij mij de waarde pas na + een uur veranderde schakelde de BUH in omdat de graadminuten dan worden overschreden. De machine wilt binnen de ingestelde tijd in het menu 1 graad verandering zien.

Zie hiervoor: Tijdsinterval controle stijging watertemperatuur (instellen) (bij mij 10.06) in het menu bijverwarming.
De maximale tijd van mijn unit is een uur.

Doordat mijn TW sensor te hoog in het vat zat (tegen het einde van de buis) veranderde de waarde hiervan te langzaam.
Heb nu de sensor van TW 15 cm omlaag gehaald en totaal geen BUH inschakeling meer behalve bij de legionellarun als de TUO 58gr aantikt (beveiliging S07)
Deze waarden zullen voor de amber vast ietwat anders zijn maar ik wilde je deze ervaring delen als mogelijke oplossing.

Ik hoop dat je er wat mee kunt. Succes!!

Itho-Daalderop HP-S 55, 7400WP: 8x 500Wp o/w 8x425Wp west

• brigges
Tdikoos schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:58:
@brigges

Doordat mijn TW sensor te hoog in het vat zat (tegen het einde van de buis) veranderde de waarde hiervan te langzaam.
Dat zou zo maar eens kunnen. Het is mogelijk begonne (weet het niet 100% zeker) nadat de sensor hoger geplaatst is. Ik ga hem iets laten zakken!
Kijken of dat het BUH bijschakelen verhelpt. Thanks voor de tip.

• brigges
bommer schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:00:
[...]
Zou je eens een normale run willen doen op 55 graden, kijken of het dan ook is.
Twijfel toch nog aan de sensor in het vat, of deze wel goed contact maakt.
ik heb daar ook last van gehad, met het zelfde effect.
Een normale run gaat goed. Daar schakelt hij niet bij.
Wat Tdikoos ook aangeeft, mogelijk is het de sensor. Dus ik laat hem iets zakken.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Goed nieuws!

Ik heb een eerste versie van de software van de Control Module uitgebracht waarmee ook geschreven kan worden naar de Amber.
Zie voor de details: leejoow in "Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp"

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• bommer
Tdikoos schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:58:
[~]

Zie hiervoor: Tijdsinterval controle stijging watertemperatuur (instellen) (bij mij 10.06) in het menu bijverwarming.
De maximale tijd van mijn unit is een uur.
@brigges deze setting staat bij ons (Amber) ook in menu 10.
Tijdsinterval tapwater
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dLMptaSKvXmbb7b86prPFshnS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1DwdcBxBhQoyyGy4x9MnPL6l.jpg?f=fotoalbum_large

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-11 16:41
Ben bezig de I-WPV aan te sluiten, waarbij ik op twee vragen stoot:
- Hoe ga je over van de SWW RVS flexleidingen naar koper? Ik had verwacht dat er een wartel op zou zitten zodat ik met een puntstuk en een pakking het zou aan kunnen sluiten, maar er zit alleen een stukje recht koper aan. Kan ik dit gewoon als 15mm buis behandelen en iets op persen?
Foto ter verduidelijking van hoe het eruit ziet:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KPl3ErtLBh-EIYF4YOEzdMMr60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jiA3Llrd19Jo7wDAl71dp9U7.jpg?f=fotoalbum_large

De tweede vraag heb ik al eerder gepost en gaat over het aansluiten van de 22mm leidingen van de I-WPV.
aaahaaap schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:07:
- Bij de I-WPV zitten 4 steunhulzen en in de handleiding staat dit
[Afbeelding]
Ik dacht dat steunhulzen alleen nodig waren bij Wico/flexibel koper en de buizen die uit de I-WPV komen lijken me normaal 22mm koper? Iemand enig idee hoe dit zit?
Hierop had @Stoker al gereageerd
Stoker schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:50:
Steunhulzen passen IN de leiding, meer als je van plan bent hem ontiegelijk hard aan te draaien… ja je kan ze gebruiken, ikzelf gebruik ze niet.
Ik had dezelfde vraag toen ook al aan @Carboy54 en Itho gesteld en die hadden beide weer andere antwoorden.
@Carboy54 gaf aan dat de steunhulzen altijd geplaatst moeten worden ter versterking ivm de dikte van de toegepaste leidingen.
Itho leek geen idee te hebben, enige punt dat ze konden bedenken was bewuste flow beperking, maar klonk niet heel overtuigend.

Wilde dus toch nog even de checkvraag doen of het veilig is om op deze leidingen iets te persen (met een perstang dus, geen knelkoppeling) zonder de steunhulzen.

• brigges
aaahaaap schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:21:

Wilde dus toch nog even de checkvraag doen of het veilig is om op deze leidingen iets te persen (met een perstang dus, geen knelkoppeling) zonder de steunhulzen.
Ik heb de WWV koppelingen voorzien van knelkoppelingen en zonder steunhuls. Dit om in de toekomst de leidingen te kunnen loskoppelen. Rest van de leidingen zijn wel geperst.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
aaahaaap schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:21:
Ben bezig de I-WPV aan te sluiten, waarbij ik op twee vragen stoot:
- Hoe ga je over van de SWW RVS flexleidingen naar koper? Ik had verwacht dat er een wartel op zou zitten zodat ik met een puntstuk en een pakking het zou aan kunnen sluiten, maar er zit alleen een stukje recht koper aan. Kan ik dit gewoon als 15mm buis behandelen en iets op persen?
Foto ter verduidelijking van hoe het eruit ziet:[Afbeelding]

De tweede vraag heb ik al eerder gepost en gaat over het aansluiten van de 22mm leidingen van de I-WPV.

[...]

Hierop had @Stoker al gereageerd

[...]

Ik had dezelfde vraag toen ook al aan @Carboy54 en Itho gesteld en die hadden beide weer andere antwoorden.
@Carboy54 gaf aan dat de steunhulzen altijd geplaatst moeten worden ter versterking ivm de dikte van de toegepaste leidingen.
Itho leek geen idee te hebben, enige punt dat ze konden bedenken was bewuste flow beperking, maar klonk niet heel overtuigend.

1e vraag: gewoon een knelkoppeling gebruiken (aandraaien dus).

2e vraag: ik gebruik ze nooit en heb nooit lekkages. Ze versterken het geheel iets, maar als je het met je volle verstand aandraait, dus niet met geweld .. een ezel, dan komt het goed. Je kan ze natuurlijk wel toepassen, ze zijn er immers bijgeleverd.

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-11 16:41
Stoker schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:46:
[...]

1e vraag: gewoon een knelkoppeling gebruiken (aandraaien dus).

2e vraag: ik gebruik ze nooit en heb nooit lekkages. Ze versterken het geheel iets, maar als je het met je volle verstand aandraait, dus niet met geweld .. een ezel, dan komt het goed. Je kan ze natuurlijk wel toepassen, ze zijn er immers bijgeleverd.
OK, duidelijk :)

Denk je dat persen (in mijn geval met Viega profipress) bij beide ook mogelijk is of gaat dat niet goed?
brigges schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:32:
[...]

Ik heb de WWV koppelingen voorzien van knelkoppelingen en zonder steunhuls. Dit om in de toekomst de leidingen te kunnen loskoppelen. Rest van de leidingen zijn wel geperst.
Dat is inderdaad ook nog een optie, knel naar pers op de leidingen van I-WPV. Misschien wel de veiligste keuze.

[ Voor 26% gewijzigd door aaahaaap op 14-07-2024 23:42 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
aaahaaap schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:41:
[...]

OK, duidelijk :)

Denk je dat persen (in mijn geval met Viega profipress) bij beide ook mogelijk is of gaat dat niet goed?

[...]

Dat is inderdaad ook nog een optie, knel naar pers op de leidingen van I-WPV. Misschien wel de veiligste keuze.
Ik zou hier een gewone knelkoppeling gebruiken en daar weer je perskoppelingen op aan laten sluiten.

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:43
Kent iemand een installateur in de omgeving van de Achterhoek (Doetinchem)?

Heb huis gekocht in Doetinchem en mijn oog is gevallen op de Amber. Al contact gehad met iemand in dit forum mbt een offerte. Echter zonder installatie. Betreft installatie voor SWW en VVM. Het in-bedrijfstellen hoeft niet te worden gedaan (dit doet de partij die de WP levert). Het is dus puur het plaatsen/connecten van leidingwerk, de buitenunit op zijn pootjes zetten en leidingen aansluiten, en binnen alles aansluiten (passive boilervat voor SWW, aansluiten op verdelers VVM, en electra).

Aangezien ik nu ook bezig ben met de renovatie planning (hele beneden vloer gaat eruit en er komt stuk aanbouw beneden) moet ik ook nadenken over leidingwerk van de Amber. Echter heb ik nu weinig inzicht in wat er allemaal nodig is.

Zou graag eens met iemand willen bellen hierover, en ook kijken of diegene kan ondersteunen / helpen met de installatie (uiteraard betaald). Een deel voorbereiding kan ik zelf (loodgieter in de familie, maar die woont op 2,5 uur rijden en is fysiek niet in staat om uren achter elkaar te werken), maar daarvoor moet ik eerst beetje weten wat er allemaal nodig is, zodat ik het kan plannen en bespreken wat wij mogelijk zelf kunnen doen.

[ Voor 23% gewijzigd door darkfujita op 16-07-2024 14:32 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:45
darkfujita schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:39:

Heb huis gekocht in Doetinchem en mijn oog is gevallen op de Amber. Al contact gehad met iemand in dit forum mbt een offerte. Echter zonder installatie.

Aangezien ik nu ook bezig ben met de renovatie planning (hele beneden vloer gaat eruit en er komt stuk aanbouw beneden) moet ik ook nadenken over leidingwerk van de Amber. Echter heb ik nu weinig inzicht in wat er allemaal nodig is.

Zou graag eens met iemand willen bellen hierover, en ook kijken of diegene kan ondersteunen / helpen met de installatie (uiteraard betaald). Een deel voorbereiding kan ik zelf (loodgieter in de familie, maar die woont op 2,5 uur rijden en is fysiek niet in staat om uren achter elkaar te werken), maar daarvoor moet ik eerst beetje weten wat er allemaal nodig is, zodat ik het kan plannen en bespreken wat wij mogelijk zelf kunnen doen.
https://www.werkspot.nl/

De enige plek waar ik nog mensen kan vinden.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:29

Heb huis gekocht in Doetinchem en mijn oog is gevallen op de Amber. Al contact gehad met iemand in dit forum mbt een offerte. Echter zonder installatie.

Wat ik begrijp is dat de installateurs die op dit forum zitten en die met de juiste kennis tegen redelijke prijs willen installeren niet bij jou in de buurt zitten. Jammer, ervaring met veel andere installateurs is ofwel belachelijk prijzig, ofwel gaat het mis op basis-kennis (vloerverwarming met onnodige pomp, verkeerde/verkeerd geïnstalleerde buffer, werkschakelaar in de propaan-zone, sww-vat aansluitingen omgekeerd...).

Als je de WP alleen voor verwarming wilt gebruiken, dan kan iedere lokale loodgieter het ding waterzijdig installeren, net een CV-ketel. Liefst direct op een pomploze vloerverwarmingverdeler en voldoende m2 om zonder buffer te kunnen werken. Alleen even denken aan het magneetfilter en de vorstbescherming die je niet meegeleverd krijgt van Itho. De E-kant is ook recht-toe recht-aan. Installateur moet een kracht-groep met werkschakelaar naar buiten brengen en via een werkschakelaar op de Amber aansluiten. Daarna een kabel tussen WP en de binnenunit, en twee netwerkkabels insteken. De Amber-handleiding is hierin helder.

Dit is de simpelste opzet. Hybride vergt wat meer werk (terugslagkleppen e.d.) en ook twee temperatuurzones vergt echt meer kennis/ervaring (driewegklep, sensoren, etc)

Ook sanitair warm water is lastiger. Je ziet best wat tweakers stoeien met aansluiten van vaten (vooral niet-Itho vaten), locaties van sensoren, voorkomen van terugstroom-/sifoneffecten en timing/temperaturen van legionella-runs. Ook door vaten die door installateurs zijn gemonteerd,

De factuur van de loodgieter helpt dan ook voor je subsidie.

[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 16-07-2024 12:58 ]

• tonwes99
Iemand ervaring met andere driewegkleppen dan de Itho met EMV110 actuator die meestal gebruikt wordt?

Ik heb in mijn systeemopzet voor een aftakking een tweede driewegklep nodig, hoeft geen 28mm te zijn. Ik wil met het 230V signaal beide kleppen bekrachtigen.

Er zijn genoeg eenvoudigere 230V driewegkleppen te krijgen, zeker op MP, maar omdat sommige tweakers problemen hebben gehad, toch even deze checkvraag.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-12 16:01

Cr3ator

1 bar is geen bar

Zie PM.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:43
tonwes99 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:24:
[...]

Wat ik begrijp is dat de installateurs die op dit forum zitten en die met de juiste kennis tegen redelijke prijs willen installeren niet bij jou in de buurt zitten. Jammer, ervaring met veel andere installateurs is ofwel belachelijk prijzig, ofwel gaat het mis op basis-kennis (vloerverwarming met onnodige pomp, verkeerde/verkeerd geïnstalleerde buffer, werkschakelaar in de propaan-zone, sww-vat aansluitingen omgekeerd...).

Als je de WP alleen voor verwarming wilt gebruiken, dan kan iedere lokale loodgieter het ding waterzijdig installeren, net een CV-ketel. Liefst direct op een pomploze vloerverwarmingverdeler en voldoende m2 om zonder buffer te kunnen werken. Alleen even denken aan het magneetfilter en de vorstbescherming die je niet meegeleverd krijgt van Itho. De E-kant is ook recht-toe recht-aan. Installateur moet een kracht-groep met werkschakelaar naar buiten brengen en via een werkschakelaar op de Amber aansluiten. Daarna een kabel tussen WP en de binnenunit, en twee netwerkkabels insteken. De Amber-handleiding is hierin helder.

Dit is de simpelste opzet. Hybride vergt wat meer werk (terugslagkleppen e.d.) en ook twee temperatuurzones vergt echt meer kennis/ervaring (driewegklep, sensoren, etc)

Ook sanitair warm water is lastiger. Je ziet best wat tweakers stoeien met aansluiten van vaten (vooral niet-Itho vaten), locaties van sensoren, voorkomen van terugstroom-/sifoneffecten en timing/temperaturen van legionella-runs. Ook door vaten die door installateurs zijn gemonteerd,

De factuur van de loodgieter helpt dan ook voor je subsidie.
Dank. Ik heb mijn originele bericht even aangepast.

Betreft installatie voor SWW en VVM. Het in-bedrijfstellen hoeft niet te worden gedaan (dit doet de partij die de WP levert). Het is dus puur het plaatsen/connecten van leidingwerk, de buitenunit op zijn pootjes zetten en leidingen aansluiten, en binnen alles aansluiten (aansluiten van passive boilervat voor SWW, aansluiten op verdelers VVM, en electra).

• bommer
tonwes99 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:28:
Iemand ervaring met andere driewegkleppen dan de Itho met EMV110 actuator die meestal gebruikt wordt?

Ik heb in mijn systeemopzet voor een aftakking een tweede driewegklep nodig, hoeft geen 28mm te zijn. Ik wil met het 230V signaal beide kleppen bekrachtigen.

Er zijn genoeg eenvoudigere 230V driewegkleppen te krijgen, zeker op MP, maar omdat sommige tweakers problemen hebben gehad, toch even deze checkvraag.
Het allerbelangrijkste is dat je niet beide kleppen zonder relais aansluit, dan heb je sluiting.
Er zwerft hier ergens wen tekening van mij rond met voorbeeld aansluiten.

• tonwes99
bommer schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:49:
[...]

Het allerbelangrijkste is dat je niet beide kleppen zonder relais aansluit, dan heb je sluiting.
Er zwerft hier ergens wen tekening van mij rond met voorbeeld aansluiten.
@bommer Dank voor reactie. Wat bedoel je? Niet parallel aansluiten want dan trekken ze teveel stroom?

Ik zou ook het contact van de DHW-pomp kunnen gebruiken om de 2e klep te schakelen. Open/dicht is voldoende, op die plek geen 3-weg nodig. Maar… ik moet dan wel een 2-draads oplossing zoeken, dus mss toch dat relais…

(Helaas is het lastig zoeken op het forum naar die schets, “driewegklep” geeft in dit forum al 300 hits, jouw schema heb ik niet kunnen vinden. Wel dat er twee soorten actuators zijn…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jd-TgxMw81kkW2PtNBQAIJItqkU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/57tDCQLPLYwuTOimQ6oq6rKo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door tonwes99 op 16-07-2024 19:01 ]

• bommer
tonwes99 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:51:
[...]

@bommer Dank voor reactie. Wat bedoel je? Niet parallel aansluiten want dan trekken ze teveel stroom?

Ik zou ook het contact van de DHW-pomp kunnen gebruiken om de 2e klep te schakelen. Open/dicht is voldoende, op die plek geen 3-weg nodig. Maar… ik moet dan wel een 2-draads oplossing zoeken, dus mss toch dat relais…

(Helaas is het lastig zoeken op het forum naar die schets, “driewegklep” geeft in dit forum al 300 hits, jouw schema heb ik niet kunnen vinden. Wel dat er twee soorten actuators zijn…[Afbeelding]
Als je 2 drieweg kleppen parallel aansluit, dan gaat door dat de ene eindschakelaar eerder reageert een stroom in de verkeerde richting.

Vergelijk het met 2 screens, de eerst die beneden is krijgt door de eindschakelaar spanning op de verkeerde kant en gaat weer omhoog totdat de 2e de eindstand bereikt, maar hier stopt het niet. want deze eindschakelaar zet ook weer de stroom in de verkeerde richting.

Dit flip floppen gaat steeds sneller, tot dat de motoren uit branden / begeven.

• tonwes99
Thnx

• bommer
bommer in "Itho Daalderop Amber"
bommer in "Itho Daalderop Amber"

Alleen nooit een melding terug gehad of het nou werkte.

[ Voor 11% gewijzigd door bommer op 16-07-2024 19:34 ]

• tonwes99
Tja... twee kleppen wordt toch wat risicovol. Ik zou de tweede klep handmatig kunnen doen (winterstand).

Mijn uitdaging is dat ik een tweede temperatuurzone wilde voor incidenteel gebruik. Dus de badkamer tussen 7-8h, en de slaapkamer, maar alleen als één van de kids in zijn kamer wilder studeren. De Itho-oplossing met tweede zone en mengverdeler is een beetje zonde, en elektrische bijverwarming in de slaapkamers hebben we, maar is ook niet zo charmant.

Ik heb nu twee warmtepompen, één Amber voor de vvw, en een spaarpomp voor sww en radiatoren. Werkt 's-zomers goed, maar ik vrees voor de winter. Beide WP's op het sww-systeem geeft ook een backup voor sww en voor (een beetje) warmte.

Mooi vat "gescoord", een NIBE met dubbele spiraal, maar helaas geen verwarmingselement (dat had ik achteraf echt moeten doen, het had in deze systeemopzet toch mooi 3,5kW extra warmte gegeven in extreem koude dagen.

Ik heb nu een aantal opties. De laatste, recht-toe recht-aan met kleppen voorkomt de issues die @bommer noemt. Ik heb alleen nog de vraag... welke van de twee warmtepompen geef ik de bovenste spiraal... Immers, je wilt eigenlijk de warmte onderin inbrengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohRFZALGLYgCpAA30L3P7kyf5m8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWs3xJIL2dLygipScUZBiz1l.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgx1dP58SrNJvMJWqX_iAb_QOHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKVipVLInYy2eiyzcooeWPqy.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9uzB2VpWSuqY3KEf6hpTN_hb6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsphKxrsHVe3AWbq59jGVPQ5.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZT_jpWz2JvqDVa5dCnM2AlsU9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p67Z9emh2W4ZmRLdiilBqxnM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 16-07-2024 21:14 ]

• tonwes99
Ik denk dat ik het weet... Het wordt optie 3. Twee volledig onafhankelijke hydraulische circuits. Wel extra dirtmags en expansievaten, maar geen extra elektrisch bediende kleppen nodig.

Maar... dan toch wel zoiets op twee aanvoeren of retouren van de twee spiralen, zodat ik 's-zomers de Spaarpomp op de onderste spiraal kan zetten, en 's-winters de Amber (klep nog niet ingetekend).
https://hpcontrol.nl/zawo...4-drogowy-1-cal-dn25.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJzc3S2uhuFY10N9GfK1Ct1pdrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWX22ZT43LElwQCSG95iNXLM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door tonwes99 op 17-07-2024 07:04 ]

• bommer
tonwes99 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:10:
Ik denk dat ik het weet... Het wordt optie 3. Twee volledig onafhankelijke hydraulische circuits. Wel extra dirtmags en expansievaten, maar geen extra elektrisch bediende kleppen nodig.

Maar... dan toch wel zoiets op twee aanvoeren of retouren van de twee spiralen, zodat ik 's-zomers de Spaarpomp op de onderste spiraal kan zetten, en 's-winters de Amber (klep nog niet ingetekend).
https://hpcontrol.nl/zawo...4-drogowy-1-cal-dn25.html

[Afbeelding]
Mijn eerste vraag is wat verbruikt de spaapomp om het vat te vullen.

Ik denk dat je het veelste ingewikkeld maakt voor het rendement wat je er uit haalt, zoiezo
Is het een slecht idee om het het cv circuit sww te verwarmen. Hoe ga je legionella run doen?

En ten tweede denk ik dat die spaarpomp in de kelder op den duur lucht kortsluiting krijgt en steeds minder effiecient wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door bommer op 17-07-2024 07:53 ]

• bommer
Een drie weg klep zoals getekend in al jouw plaatjes, schakelt tussen de beide opties.
Dat is volgens mij niet zoals je het wilt.

En de Amber kan die ook alleen maar schakelen tussen CV en SWW/DHW.

• Brammetje-13-10
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-11 13:38
Hoi allemaal,
Ik heb een vraag. Amber loop lekker sinds december, maar sinds kort lijkt alsof hij een extra geluidje maakt.
Als ik bij de buitenunit sta als hij aanstaat hoor ik nu ook een hogere toon. Dit was eerst niet of was mij niet opgevallen. Ik heb het proberen op de nemen, maar je moet goed luisteren om het te kunnen horen..
Hoort dit?

Dan nog een vraag. Wat doen jullie qua onderhoud? Een keer per jaar de vuilfilter door spoelen? En de lamellen van de buitenunit misschien schoonmaken ofzo? Update: Ik zie nu in de handleiding dat inderdaad deze twee dingen staan. Alleen niet heel specifiek. Spuit je de buitenunit dan een keer af met een tuinslang?

https://hethuisdatleeft.n...024-07-17-at-10.17.37.mp3

[ Voor 17% gewijzigd door Brammetje-13-10 op 17-07-2024 10:27 ]

• tonwes99
bommer schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:46:
[...]

Mijn eerste vraag is wat verbruikt de spaapomp om het vat te vullen.

Ik denk dat je het veelste ingewikkeld maakt voor het rendement wat je er uit haalt, zoiezo
Is het een slecht idee om het het cv circuit sww te verwarmen. Hoe ga je legionella run doen?

En ten tweede denk ik dat die spaarpomp in de kelder op den duur lucht kortsluiting krijgt en steeds minder effiecient wordt.
Voorheen 1m3 aan gas (eur1,28), nu over de afgelopen week gemiddeld 2,7kWh (@eur0,25 nachtstroomtarief, dus eur0,675, Besparing per jaar eur220. De COP zou dan ruwweg 1*10/2,7=3,7 zijn.

Maar… idd. dit is in de zomer, waarbij warme omgevingslucht voldoende aanwezig is, ofwel vanuit de kelder naar buiten, of juist vanuit buiten naar de kelder. Leuk voor 2026/post salderen, dan gebruik je overdag gelijkmatig je eigen stroom, ook zonder batterij. In de winter werkt dit niet, je zuigt direct of indirect koude lucht je huis in.

Dus... voor de winter heb ik idd. de Amber nodig. Het VVW/DHW-circuit in het schetsje is aan de Amber-zijde traditionele opzet volgens het boekje, met de driewegklep. Enige extraatje is de “omweg” die het 55oC-water op de heenweg of de terugweg (soms) maakt via de radiatoren.

Vwb. Legionella, de watertemperatuur van de Spaarpomp kun je instellen tussen de 55-65oC, maar idd. nog niet gemeten wat de vat-temperatuur is zodra de retourtemperatuur 65oC wordt. Ik probeer de Spaarpomp nog te schakelen vanuit een sensor in het DHW-vat, dan kun je met een Toon-thermostaat gewoon de week instellen.

• bommer
tonwes99 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:05:
[...]

Voorheen 1m3 aan gas (eur1,28), nu over de afgelopen week gemiddeld 2,7kWh (@eur0,25 nachtstroomtarief, dus eur0,675, Besparing per jaar eur220. De COP zou dan ruwweg 1*10/2,7=3,7 zijn.

Maar… idd. dit is in de zomer, waarbij warme omgevingslucht voldoende aanwezig is, ofwel vanuit de kelder naar buiten, of juist vanuit buiten naar de kelder. Leuk voor 2026/post salderen, dan gebruik je overdag gelijkmatig je eigen stroom, ook zonder batterij. In de winter werkt dit niet, je zuigt direct of indirect koude lucht je huis in.

Dus... voor de winter heb ik idd. de Amber nodig. Het VVW/DHW-circuit in het schetsje is aan de Amber-zijde traditionele opzet volgens het boekje, met de driewegklep. Enige extraatje is de “omweg” die het 55oC-water op de heenweg of de terugweg (soms) maakt via de radiatoren.

Vwb. Legionella, de watertemperatuur van de Spaarpomp kun je instellen tussen de 55-65oC, maar idd. nog niet gemeten wat de vat-temperatuur is zodra de retourtemperatuur 65oC wordt. Ik probeer de Spaarpomp nog te schakelen vanuit een sensor in het DHW-vat, dan kun je met een Toon-thermostaat gewoon de week instellen.
Uit je DM begrijp ik dat de spaarpomp de kop niet gekost heeft en ben het met je eens dat is voor in de zomer een mooie oplossing voor verbruik PV.
En natuurlijk veel beter dan wat de vattenfall nu zegt door een boiler (COP1) te plaatsen, om zo je PV te gebruiken en dan van de winter zeker er duur aan. Geen gesaldeerde Kwh beschikbaar en je boiler warm maken met dure ingekochte stroom. Trekken ze je ff lekker leeg. En slecht voor de netcongestie ook trouwens. Wat een slecht bedacht plan weer.

Ik zou wel de spaarpomp op een apart spiraal zetten. En het verwarmen CV aan de Amber overlaten. En 2e spiraal boiler op de Amber.
Evt een en ander schakelen met de HA integratie.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Brammetje-13-10 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:22:
Hoi allemaal,
Ik heb een vraag. Amber loop lekker sinds december, maar sinds kort lijkt alsof hij een extra geluidje maakt.
Als ik bij de buitenunit sta als hij aanstaat hoor ik nu ook een hogere toon. Dit was eerst niet of was mij niet opgevallen. Ik heb het proberen op de nemen, maar je moet goed luisteren om het te kunnen horen..
Hoort dit?

Dan nog een vraag. Wat doen jullie qua onderhoud? Een keer per jaar de vuilfilter door spoelen? En de lamellen van de buitenunit misschien schoonmaken ofzo? Update: Ik zie nu in de handleiding dat inderdaad deze twee dingen staan. Alleen niet heel specifiek. Spuit je de buitenunit dan een keer af met een tuinslang?

Ik hoor heel normale geluiden. Kan zijn dat bij warmer weer dus hogere drukken de geluiden anders zijn.

Onderhoud:
Vuilfilter idd. De bekasting goed schoonmaken met bv autoshampo.
De condensor lamellen gewoon niet teveel aanzitten, misschien over 3-4jaar eens reinigen.
Dan liefst van binnenuit doorblazen met een compressor en bij erge vervuiling een speciale condensorreiniger toepassen inweken en afspoelen met demi water.

Maar dus niet als de condensor intern nog schoon is, meeste gaat door de defrost wel mee (stof) en alles beschadigd de coating iets, als je er mechanisch wat mee doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 17-07-2024 17:35 ]

• tonwes99
Brammetje-13-10 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:22:
Hoi allemaal,
Hoort dit?

Is dat bij DHW, of gebruik je hem nu voor het koelen?
Zo'n hoog geluid lijkt mij niet door vervuiling komen. Ofwel je belast hem anders, of er is echt iets mechanisch (lagers e.d.).

[ Voor 6% gewijzigd door tonwes99 op 17-07-2024 18:31 ]

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:03
Technician- schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:34:
[...]

Ik hoor heel normale geluiden. Kan zijn dat bij warmer weer dus hogere drukken de geluiden anders zijn.

Onderhoud:
Vuilfilter idd. De bekasting goed schoonmaken met bv autoshampo.
De condensor lamellen gewoon niet teveel aanzitten, misschien over 3-4jaar eens reinigen.
Dan liefst van binnenuit doorblazen met een compressor en bij erge vervuiling een speciale condensorreiniger toepassen inweken en afspoelen met demi water.

Maar dus niet als de condensor intern nog schoon is, meeste gaat door de defrost wel mee (stof) en alles beschadigd de coating iets, als je er mechanisch wat mee doet.
Grappig dat je zegt autoshampoo want dat was precies wat ik rook toen de amber geleverd werd: autowasstraat geur.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• tonwes99
bommer schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:17:
[...]

Uit je DM begrijp ik dat de spaarpomp de kop niet gekost heeft en ben het met je eens dat is voor in de zomer een mooie oplossing voor verbruik PV.
En natuurlijk veel beter dan wat de vattenfall nu zegt door een boiler (COP1) te plaatsen, om zo je PV te gebruiken en dan van de winter zeker er duur aan. Geen gesaldeerde Kwh beschikbaar en je boiler warm maken met dure ingekochte stroom. Trekken ze je ff lekker leeg. En slecht voor de netcongestie ook trouwens. Wat een slecht bedacht plan weer.

Ik zou wel de spaarpomp op een apart spiraal zetten. En het verwarmen CV aan de Amber overlaten. En 2e spiraal boiler op de Amber.
Evt een en ander schakelen met de HA integratie.
@bommer Dank voor je feedback. De Amber-kant wordt een klassieke splitsing volgens het boekje op een eigen spiraal waar niets verder aan komt. Fijn als er over 10 jaar een storing is, dan weet ik nog hoe het bedacht is 😉

Een tweede temperatuurzone voor de incidenteel gebruikte radiatoren in slaapkamers en badkamer blijft zonde. Dit betekent immers dat de Amber de hele winter water van 50oC naar een mengverdeler tbv VVW stuurt. Continu een slechtere COP draaien voor die paar momenten dat de radiator opengaat voelt niet goed. Ik ga toch deze winter experimenteren met deze ad-hoc radiatoren op de 2e spiraal vanuit het DHW-vat (‘swinters de Spaarpomp uit, de CV-pomp aan). Dus voor de winter de pomp uit de CV-ketel slopen, keerklep erbij en aan een tijdschakelaar monteren. Ik meldt me in de winter!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zo, bij thuiskomst de koeling maar weer eens aangezet Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVg2fkFFj6FXVMGmxAtgn6QCSJA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TGD91aeFVMi0EU8c5VRTzi2g.png?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online
En poef, binnenunit weer in storing. Mogelijk moet weer de hele binnenunit vervangen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGaAkjSOYw6jGoFmwiBBWR9JEQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKCMpf5EyjrOZDVsZDn9KLtV.jpg?f=fotoalbum_large

• Woutertt
Get!em schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:48:
Zo, bij thuiskomst de koeling maar weer eens aangezet [Afbeelding]
Je overzichtje met huidig vermogen, kun je die makkelijk uit HA krijgen of is dat zelf geschreven? Interessant overzichtje naast de dagstand namelijk! :*)

• Impossibl3
  • Nu online
Woutertt schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:53:
[...]

Je overzichtje met huidig vermogen, kun je die makkelijk uit HA krijgen of is dat zelf geschreven? Interessant overzichtje naast de dagstand namelijk! :*)
Via hacs deze inladen. https://github.com/flixlix/power-flow-card-plus

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Get!em
  • Niet online
Woutertt schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:53:
[...]

Als je je zonnepaneel omvormer en actuele import/export hebt als entity van bij p1 meter dan is het in drie klikken met de Power Flow plus card.

• Woutertt
Get!em schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:04:
[...]

Als je je zonnepaneel omvormer en actuele import/export hebt als entity van bij p1 meter dan is het in drie klikken met de Power Flow plus card.
Heb inderdaad een P1 meter en API van de solaredge omvormer, dus zo gedaan! MHI Airco kan er bij in en straks de Amber ook dus thanks voor de tip!

• Get!em
  • Niet online
Woutertt schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:07:
[...]

Heb inderdaad een P1 meter en API van de solaredge omvormer, dus zo gedaan! MHI Airco kan er bij in en straks de Amber ook dus thanks voor de tip!
Modbus SolarEdge heeft snellere data updates.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Get!em schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:51:
En poef, binnenunit weer in storing. Mogelijk moet weer de hele binnenunit vervangen worden.

[Afbeelding]
Geeft hij ook een melding aan, of bedoel je dezelfde waardes van tapwater en cv water?

Ik heb een keer eerder een vage storing gehad, die hebben we toen opgelost door nieuwe datakabels te trekken.. niet geschoten is altijd mis.

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:49:
[...]

Geeft hij ook een melding aan, of bedoel je dezelfde waardes van tapwater en cv water?

Ik heb een keer eerder een vage storing gehad, die hebben we toen opgelost door nieuwe datakabels te trekken.. niet geschoten is altijd mis.
Gaat om de fout met de Tc en Tw waarde.

Bij koelen: Tc klopt en is rond 20c en Amber gaat koelen op setpoints
Zodra de koel switch omgezet word en hij weer op verwarmen gaat:
Tc geeft de waarde van Tw aan en gaat dus nooit weer aan op verwarmingsbedrijf tenzij je setpoint hoger zet dan Tw van dat moment.

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Ah oké. Dus dezelfde waardes zonder foutmelding?

• Get!em
  • Niet online
Extra nieuws: de uitlees module van Itho voor klanten komt mogelijk in september en bevat ook een simkaart.

Extra nieuws 2: de uitleesmodule van Itho op basis van de UTP connectie achterop is voor monteurs beschikbaar a €300, met app op laptop.

Extra nieuws 3 , de utp achterop kan met internet verbonden worden en kan mogelijk door itho uitgelezen worden, aldus monteur. En mogelijk zelfs update op afstand.

Itho kon overigens vandaag ook niet werken vanwege de bekende wereldwijde problemen, geen actieven mensen vandaag dus monteur aan huis vandaag kon ook niet verder.

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:57:
Ah oké. Dus dezelfde waardes zonder foutmelding?
Klopt. Monteur aan huis had dit nu al de 5e binnenunit. Itho heeft nog geen oplossing en wil de binnenunit graag terug, ter test.
Het is mijn 2e unit al.

[ Voor 30% gewijzigd door Get!em op 19-07-2024 23:03 ]

• Get!em
  • Niet online
Monteur aan huis heeft ook meegekeken naar inrichting en maandag nog even bellen en dan gaat de buffer er waarschijnlijk ook uit, incl CV pomp.
Caleffi vorstbeveiliging erbij tussen.

Monteur vond mij fan ook teveel wiebelen bij buitenunit.
Bromgeluid is deels opgelost door max fanspeed op 90% te zetten.

De door hen geleverde Plugwise, waarschijnlijk ook nog de koel plug omruilen, want die geeft ook storing.

[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 19-07-2024 23:08 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Welke monteur heb je langs gehad, van Itho zelf?

• Get!em
  • Niet online
Stoker schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:08:
Welke monteur heb je langs gehad, van Itho zelf?
Nee van mijn leverancier. Maar die werkt al 11 jaar met Itho.
Een andere dan de vorige (die was zzp’er onder de vlag van mijn leverancier)

[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 19-07-2024 23:10 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Get!em schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:59:
Extra nieuws: de uitlees module van Itho voor klanten komt mogelijk in september en bevat ook een simkaart.

Extra nieuws 2: de uitleesmodule van Itho op basis van de UTP connectie achterop is voor monteurs beschikbaar a €300, met app op laptop.

Extra nieuws 3 , de utp achterop kan met internet verbonden worden en kan mogelijk door itho uitgelezen worden, aldus monteur. En mogelijk zelfs update op afstand.

Itho kon overigens vandaag ook niet werken vanwege de bekende wereldwijde problemen, geen actieven mensen vandaag dus monteur aan huis vandaag kon ook niet verder.
Wij hebben in grote lijnen vergelijkbare info, maar er zitten wat verschillen in, gaan komende week even bellen met de PM. Wordt vervolgd

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Get!em schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:08:
[...]

Nee van mijn leverancier. Maar die werkt al 11 jaar met Itho.
Een andere dan de vorige (die was zzp’er onder de vlag van mijn leverancier)
Oké goed te horen dat je bromtoon verholpen is,

En mooi dat mogelijk je vat eruit gaat,
En mooi dat je er caleffis voor terug krijgt;)

• Get!em
  • Niet online
Kreeg toch even kriebels om er weer mee te prutsen of ik die Tc weer goed kreeg.

Een van de schakels was vandaag de instelling onder gebruikersbeheer door de monteur:
(Tapwater+cv)/koelen.

Die weer terug gezet.
Direct erna was het goed nu.
De setting nog even omgezet, koelen en verwarmen relais nog 2x omgezet, en nu blijft t goed. Heel gek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10ZuLxC_ClrQe1xDusTKw57sIfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ed8F1BbBGFxbogF7132QLW87.jpg?f=fotoalbum_large

• bommer
Get!em schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:28:
Kreeg toch even kriebels om er weer mee te prutsen of ik die Tc weer goed kreeg.

Een van de schakels was vandaag de instelling onder gebruikersbeheer door de monteur:
(Tapwater+cv)/koelen.

Die weer terug gezet.
De setting nog even omgezet, koelen en verwarmen relais nog 2x omgezet, en nu blijft t goed. Heel gek.

[Afbeelding]
Ik zou even de handleiding checken, wat het verschil is de verschillende keuzes.
Misschien is her te verklaren

• Get!em
  • Niet online
Get!em schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:28:

(Tapwater+cv)/koelen.

Die weer terug gezet.

[Afbeelding]
Achterhaald, klopt niet, Tc is toch Tw, iets te snel er overheen gekeken dat Tw daadwerkelijk 18 is ivm douchen.

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:34:
[...]

Ik zou even de handleiding checken, wat het verschil is de verschillende keuzes.
Misschien is her te verklaren
Thanks, maar zag even over het hoofd dat Tw ook 18 is, door douchen, dus toch niet goed.

• bommer
Get!em schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:59:

Best prijzig.
Dat kon al, de settings zitten er in, alleen voldeed het niet aan de AVG.
En welke veiligheids garantie krijgen we,
Het blijft een aziatisch product, ik ben er heel blij mee. Doet het prima, alleen wil ik wel graag dat ET de informatie lokaal houd.

• bommer
En voor minder dan 100 euro heb je een modbus gateway inc een mini pc voor Home assistant.
Logging, bediening door HA integratie (of @leejoow module) en ook veilige toegang,
Zonder dat de pomp direct aan inet hangt.

Zal eens kijken of ik kan zien of er modbus op de port staat, denk alleen van niet.

• Impossibl3
  • Nu online
bommer schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:47:
En voor minder dan 100 euro heb je een modbus gateway inc een mini pc voor Home assistant.
Logging, bediening door HA integratie (of @leejoow module) en ook veilige toegang,
Zonder dat de pomp direct aan inet hangt.

Zal eens kijken of ik kan zien of er modbus op de port staat, denk alleen van niet.
Eens maar voor bijvoorbeeld mijn ouders die gewoon een scherm/app willen hebben om de pomp gegevens te zien (en eventueel te bedienen) is dit natuurlijk wel een mooie uitkomst. Dit werkt gewoon. Geen gedoe met HA en updates etc. En voor de leek die warmtepompen aan het vergelijken zijn is vaak een app of niet doorslaggevend. Die kijken echt niet naar het vermogenberijk etc. Die krijgen twee/drie opties van een installateur waarvan er eentje geen uitlees mogelijkheden heeft via een app. Dan weet ik wel welke er af valt als warmtepomp ondanks dat die misschien wel het beste is voor die situatie.

[ Voor 22% gewijzigd door Impossibl3 op 20-07-2024 09:27 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Get!em
  • Niet online
Als (oudere) mensen al een scherm/app willen hebben.

Monteur vertelde me dat hij de amber ook op plekken zet waar alleen Tr gebruikt word, zonder thermostaat. Die mensen willen gewoon comfort in huis zonder nadenken. En als het niet comfortabel is, bellen ze de servicemonteur.

Mijn ouders hebben al 8 jaar full electric, willen ook niks anders meer, maar die zouden bijv wel de instelbaarheid van de amber willen hebben (bijv tijdvakken voor verwarmen tapwater) maar dat zouden ze alsnog door monteur laten instellen.

[ Voor 31% gewijzigd door Get!em op 20-07-2024 09:55 ]

• bommer
Get!em schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 09:53:
Als (oudere) mensen al een scherm/app willen hebben.

Monteur vertelde me dat hij de amber ook op plekken zet waar alleen Tr gebruikt word, zonder thermostaat. Die mensen willen gewoon comfort in huis zonder nadenken. En als het niet comfortabel is, bellen ze de servicemonteur.

Mijn ouders hebben al 8 jaar full electric, willen ook niks anders meer, maar die zouden bijv wel de instelbaarheid van de amber willen hebben (bijv tijdvakken voor verwarmen tapwater) maar dat zouden ze alsnog door monteur laten instellen.
Dat is nog echt die generatie, ik regel dat soort zaken ook voor mijn ouders en schoonouders.
De jongere generaties gaan al meer zelf aan de slag. Mede omdat alles zo duur is. Is ook de drempel om het zelf te doen lager.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:58

Jan2023

KISS

bommer schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:19:
[...]

Dat is nog echt die generatie, ik regel dat soort zaken ook voor mijn ouders en schoonouders.
De jongere generaties gaan al meer zelf aan de slag. Mede omdat alles zo duur is. Is ook de drempel om het zelf te doen lager.
Maar net zo goed houdt die oudere generatie , waar ik ook toe behoor , zich bezig met ontwikkelingen van nieuwe techniek.
Hetzij voor het milieu dan wel voor een leuke energie rekening , en zijn ze vaak wat eerder tevreden met het behaalde resultaat..
Blijven dus ook niet oneindig door prutsen met settings e.d., als het werkt dan werkt het.
Of je dan het etiket van tweaker mag hebben doet er niet zoveel toe , ze zijn dan vaak wel zo ver ingelezen dat ze zich geen installatie van 25 K of meer met overbodige toeters en bellen door de eerste de beste installateur laten aansmeren.
;)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:45
Deze oudere generatie genoot mag van de admin sinds vandaag weer online zijn om ook de jongere generatie met raad en daad bij te staan met het verduurzamen van hun woning. Juist daardoor blijf ik bij de tijd :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-12 18:13
Carboy54 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:04:
Deze oudere generatie genoot mag van de admin sinds vandaag weer online zijn om ook de jongere generatie met raad en daad bij te staan met het verduurzamen van hun woning. Juist daardoor blijf ik bij de tijd :-)
Welkom @Carboy54 (terug). Ook ik weet jouw informatie te waarderen op mijn verhoogde leeftijd :)F

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

• brigges
brigges schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:24:
[...]

Dat zou zo maar eens kunnen. Het is mogelijk begonne (weet het niet 100% zeker) nadat de sensor hoger geplaatst is. Ik ga hem iets laten zakken!
Kijken of dat het BUH bijschakelen verhelpt. Thanks voor de tip.
Heb de sensor 15cm laten zakken en de BUH schakelt niet meer bij. Verder zie ik dat de duur legionella run van een uur teruggegaan is naar een half uur.

Ik ben gematigd positief dat probleem hiermee is opgelost.

• Carboy54
brigges schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:18:
[...]

Heb de sensor 15cm laten zakken en de BUH schakelt niet meer bij. Verder zie ik dat de duur legionella run van een uur teruggegaan is naar een half uur.

Ik ben gematigd positief dat probleem hiermee is opgelost.
Staat de waterpomp van de boiler wel op max. speed?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• brigges
Carboy54 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:23:
[...]

Staat de waterpomp van de boiler wel op max. speed?
Begrenzing toerental staat op 100%. Als je die bedoelt.

• Carboy54
brigges schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:41:
[...]

Begrenzing toerental staat op 100%. Als je die bedoelt.
Ik bedoel de waterpomp onderin de I-WPV boiler die moet op max. staan.

• brigges
3 ledjes branden tijdens de run.

[ Voor 30% gewijzigd door brigges op 20-07-2024 18:44 ]

• brigges
bommer schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:47:
Dat hoop ik toch niet, Modbus is standaard niet encrypted. Dus niet encrypted verkeer via internet versturen is op zijn zachts gezegd niet handig ..... Er is wel TLS en authenticatie omheen gebouwd, maar of dat ook door Itho zo is ingezet vraag ik me af.

Daarnaast moet je dat ook niet willen, Want als ze dat voor de externe comms doen, kun je er vergif op innemen dat ook voor de interne comms gaat gebeuren. Als je kijkt naar Envoy die zijn overgegaan naar een token authenticatie. 1x in de 6 maanden moet je bij Enphase een nieuw token ophalen om lokaal je systeem uit te lezen. Daar zit je toch niet op te wachten.
Voordeel is dat we de bus aftappen, dan is bovenstaande lastiger door te voeren.

Maargoed het is koffiedik kijken. Hoop wel dat de specs van de verbinding beschikbaar komen.

[ Voor 4% gewijzigd door brigges op 21-07-2024 10:02 ]

• Whiskey48
Leuk zon module die out of the box werkt met een app.

Ik heb de module van Leejoow maar nog niet aangesloten op m'n Homey. Ook m'n button+ moet ik eens de tijd voor nemen om in te stellen.
... Kids, vrouw, moeder waar altijd wat mee is ... Een plug & play module zou ik wel fijn vinden.
(Ondanks de rest ook vast goed werkt, maar moet even gaan zitten hoe dit dan moet icm Homey)

[ Voor 18% gewijzigd door Whiskey48 op 21-07-2024 11:45 ]

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:39
Afgelopen week even bij Itho ge-checkt of de 'software updates" voor de Amber voor een installateur ook te krijgen zijn, was het antwoord een beetje raar.
De update van de Amber is niet speciaal nodig vandaar dat die ook niet vrijgegeven wordt voor installateurs.
Nu sta ik op het punt om via een van de groothandels de Amber in te kopen. Ik vraag mezelf dan af, krijg ik een model welke dan al up to date is? Of zit ik straks met een apparaat waarvan de software verouderd is en alle hier besproken problemen (kinderziektes) in zich heeft? Hoe doen de andere installateurs dat hier?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• brigges
pc_slopert schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:18:
Hoe doen de andere installateurs dat hier?
Ik kreeg de WP geleverd met alle laatste updates geinstalleerd. Ook naleveren van software via mijn leverancier was geen probleem, natuurlijk wel binnen wat vrijgegeven is.... Dus geen klagen (tot nu toe dan ;)).
Ook de after-sales is beter geregeld dan bij menig installateur....

Als je twijfelt aan je leverancier even vragen (of eisen) dat de laatste versie geinstalleerd is.

[ Voor 10% gewijzigd door brigges op 21-07-2024 13:38 ]

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Afgelopen week even bij Itho ge-checkt of de 'software updates" voor de Amber voor een installateur ook te krijgen zijn, was het antwoord een beetje raar.

[...]

Nu sta ik op het punt om via een van de groothandels de Amber in te kopen. Ik vraag mezelf dan af, krijg ik een model welke dan al up to date is? Of zit ik straks met een apparaat waarvan de software verouderd is en alle hier besproken problemen (kinderziektes) in zich heeft? Hoe doen de andere installateurs dat hier?
Op dit moment worden de meeste uitgeleverd met de 2.29. Maar als je bij een groothandel koopt, dan koop je de warmtepomp, geen service en zeker geen updates die wij hier op het forum bespreken.
Antwoord op je vraag:
Als er een update uit is, informeren wij al onze klanten (ookal <2jr geleden) dat er een nieuwe update beschikbaar is van het model.

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:39
Stoker schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:49:
[...]

Op dit moment worden de meeste uitgeleverd met de 2.29. Maar als je bij een groothandel koopt, dan koop je de warmtepomp, geen service en zeker geen updates die wij hier op het forum bespreken.
Antwoord op je vraag:
Als er een update uit is, informeren wij al onze klanten (ookal <2jr geleden) dat er een nieuwe update beschikbaar is van het model.
Ja, maar is die update dan "exclusief" voor bepaalde leveranciers (installateurs)? Dat is toch raar. Als zij de producten via allerlei kanalen (cv groothandel) verkopen aan "installateurs", want die halen ze daar vaak ook. Zou het toch min of meer vanzelfsprekend zijn dat ook die de update ergens vandaan moeten kunnen halen.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• brigges
pc_slopert schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:29:
[...]
Zou het toch min of meer vanzelfsprekend zijn dat ook die de update ergens vandaan moeten kunnen halen.
Volgens mij heet dat service ... Sommige leveranciers / installateurs doen even een stapje extra en voorzien de apparatuur van de laatste software, anderen zijn dozenschuivers ....

• Carboy54

[...]

Besproken problemen zijn niet het direct gevolg van de software versies. Updates komen voort uit het directe contact met de ontwikkelings afdeling inzake gewenste verbeteringen en verfijningen. Soms worden eerst pilots gedraaid zoals met de Eprom update en vergelijken de Amber met andere merken op specifieke punten om een maximaal resultaat te bereiken. Ook voor dit jaar ligt er nog een uitgebreide wensen lijst bij de product manager. Voordeel is dat Itho hiervoor open staat. Bij veel merken is dat niet het geval.

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:12
brigges schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:34:
[...]

Volgens mij heet dat service ... Sommige leveranciers / installateurs doen even een stapje extra en voorzien de apparatuur van de laatste software, anderen zijn dozenschuivers ....
Hoe komen de eigenaren van de Amber bij "dozenschuivers" dan aan updates van de software?
Naar mijn mening moet Itho zich gaan focussen op de uitrol van software via OTA.
Dat gebeurt bij mij nu al met de laadpaal en de E-Niro.
Je bent dan niet meer afhankelijk van een al dan niet "goedwillende" installateur of een installateur die failliet gaat

• Carboy54
evertmulder schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:40:
[...]

Hoe komen de eigenaren van de Amber bij "dozenschuivers" dan aan updates van de software?
Naar mijn mening moet Itho zich gaan focussen op de uitrol van software via OTA.
Dat gebeurt bij mij nu al met de laadpaal en de E-Niro.
Je bent dan niet meer afhankelijk van een al dan niet "goedwillende" installateur of een installateur die failliet gaat
Dozenschuivers gaan voor omzet niet voor kwaliteit en klantentevredenheid.

• evertmulder
Carboy54 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:40:
[...]

Besproken problemen zijn niet het direct gevolg van de software versies. Updates komen voort uit het directe contact met de ontwikkelings afdeling inzake gewenste verbeteringen en verfijningen. Soms worden eerst pilots gedraaid zoals met de Eprom update en vergelijken de Amber met andere merken op specifieke punten om een maximaal resultaat te bereiken. Ook voor dit jaar ligt er nog een uitgebreide wensen lijst bij de product manager. Voordeel is dat Itho hiervoor open staat. Bij veel merken is dat niet het geval.
"Voordeel is dat Itho hiervoor open staat. Bij veel merken is dat niet het geval."
Dat is de reden geweest waarom ik voor de Amber heb gekozen. Nu nog updates via OTA

• brigges
[...]

Mijn ervaring is van niet. Fixes van fouten vallen onder garantie, maar verbeteringen vallen daar niet onder. Dozenschuivers leveren dozen en de software mag je zelf uitzoeken. Dat is een keuze die je maakt bij aanschaf. Ga je voor service of niet.
[...]
Dat hoop ik toch niet. Als ze dit als aanvullende service gaan bieden is prima. Zolang we maar wel vrije keuze hebben.

Ik wil zelf de controle houden over mijn eigen apparatuur. Ik merk nu aan mijn Envoy hoe vervelend online updates kunnen uitpakken. Enige reden waarom deze nog aan internet hangt is omdat het voor de garantie noodzakelijk is.
Amber heeft dat niet dus gaat niet aan internet.

• evertmulder
brigges schreef op zondag 21 juli 2024 @ 15:45:
[...]

Mijn ervaring is van niet. Fixes van fouten vallen onder garantie, maar verbeteringen vallen daar niet onder. Dozenschuivers leveren dozen en de software mag je zelf uitzoeken. Dat is een keuze die je maakt bij aanschaf. Ga je voor service of niet.

[...]

Dat hoop ik toch niet. Als ze dit als aanvullende service gaan bieden is prima. Zolang we maar wel vrije keuze hebben.

Ik wil zelf de controle houden over mijn eigen apparatuur. Ik merk nu aan mijn Envoy hoe vervelend online updates kunnen uitpakken. Enige reden waarom deze nog aan internet hangt is omdat het voor de garantie noodzakelijk is.
Amber heeft dat niet dus gaat niet aan internet.
"Dat is een keuze die je maakt bij aanschaf. Ga je voor service of niet".
Ik ben het helemaal met je eens. Ik had geen dozenschuiver maar een erkende installateur waar deze Amber zijn eerste installatie was. Hoe weet mijn installateur dat er een update/upgrade is. Daarnaast ben ik dus afhankelijk van hem of hij deze al dan niet installeert. En wat als hij failliet gaat of stopt met zijn onderneming? Hoe kom ik dan aan updates/upgrades?
Kortom je moet niet (meer) afhankelijk zijn van installateurs. De huidige technieken laten gemakkelijker en praktischer oplossingen zien. Dat je daarbij een keuze hebt om al dan niet te updaten/upgraden is voor mij vanzelfsprekend.

• brigges
evertmulder schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:15:
[...]

"Dat is een keuze die je maakt bij aanschaf. Ga je voor service of niet".
Hoe weet mijn installateur dat er een update/upgrade is. Daarnaast ben ik dus afhankelijk van hem of hij deze al dan niet installeert. En wat als hij failliet gaat of stopt met zijn onderneming? Hoe kom ik dan aan updates/upgrades?
Ik had vanuit mijn leverancier een goed beeld dat hij close contact had met Itho en dus ook op de hoogte is van software updates. Maar je hebt een punt als die leverancier omvalt dan is de vraag hoe dan met updates.
Ik weet even niet (heb daar nog niet op gezocht) of Itho de firmware via een gesloten portaal aanbiedt... dat zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar anders ben je idd de sjaak ;)
Ik hoop dat mijn leverancier nog veel bestellingen krijgt zodat hij niet falliet gaat :+
evertmulder schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:15:
[...]
Kortom je moet niet (meer) afhankelijk zijn van installateurs. De huidige technieken laten gemakkelijker en praktischer oplossingen zien. Dat je daarbij een keuze hebt om al dan niet te updaten/upgraden is voor mij vanzelfsprekend.
Daar zijn we het over eens dat vrije keuze moet zijn.
Huidige technieken geven meer mogelijkheden maar zitten ook schaduwzijden aan. Zolang je die afweging maar maakt is er niks aan handje.

• Whiskey48
... Een groothandel gaat toch niet voor elk product aftersales aanbieden ... het is een groothandel.

Ik zie de Makro bijvoorbeeld toch echt geen update beleid voor hun tvs aanbieden. Voor problemen moet je bij de leverancier zijn wat hun beleid is.

[ Voor 42% gewijzigd door Whiskey48 op 21-07-2024 16:42 ]

• brigges
Whiskey48 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:41:
Ik zie de Makro bijvoorbeeld toch echt geen update beleid voor hun tvs aanbieden. Voor problemen moet je bij de leverancier zijn wat hun beleid is.
<OT>

We dreigen nu offtopic te gaan .... maar formeel is bij elke fout de leverancier waar je het product gekocht hebt degene waar je moet aankloppen. Mijn ervaring bij Makro is dat ze apparatuur gewoon terug nemen als het binnen de garantie valt, of laten repareren. Maar met updates (nieuwe functionaliteit heb je gelijk daar hoef je niet aan te kloppen en zul je op de site van de fabrikant moeten zoeken.
Altijd goed om te kijken of die uberhaupt iets aanbiedt.. anders heb je een probleem ..... ;)

</OT>

• joostboot
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-11 16:12
Ik denk dat niemand verwacht dat een groothandel elke klant gaat faciliteren. Je hoopt wel dat een producent graag graag bij elke klant de beste softwareversie draait. Nu is het zo dat de warmtepompenmarkt best vast zit in het “installateursmodel”, waarin de uiteindelijke klant geen contact of relatie heeft met de producent, behalve dat wat de installateur verzorgt . En dat belemmert de uitrol van software updates.

Daarom denk ik ook dat een remote monitoring tool met OTA updates ideaal zou zijn. Dan kan de installateur bijvoorbeeld remote monitoring, optimalisaties, updates en energierapporten aanbieden aan zijn klanten. Het model van Enphase is bijvoorbeeld best goed vind ik. Tegelijk maakt het voor doe-het-zelvers dan ook beter ondersteund, want ze kunnen dan zelf hun eigen systeem beheren.

• evertmulder
joostboot schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:28:
Ik denk dat niemand verwacht dat een groothandel elke klant gaat faciliteren. Je hoopt wel dat een producent graag graag bij elke klant de beste softwareversie draait. Nu is het zo dat de warmtepompenmarkt best vast zit in het “installateursmodel”, waarin de uiteindelijke klant geen contact of relatie heeft met de producent, behalve dat wat de installateur verzorgt . En dat belemmert de uitrol van software updates.

Daarom denk ik ook dat een remote monitoring tool met OTA updates ideaal zou zijn. Dan kan de installateur bijvoorbeeld remote monitoring, optimalisaties, updates en energierapporten aanbieden aan zijn klanten. Het model van Enphase is bijvoorbeeld best goed vind ik. Tegelijk maakt het voor doe-het-zelvers dan ook beter ondersteund, want ze kunnen dan zelf hun eigen systeem beheren.
Hopelijk leest Itho dit en gaan ze hier hun voordeel mee doen.
Anderzijds heeft o.a. Carboy54 goede contacten met Itho en hij kan ze ook informeren dat klanten belang hebben bij updates via OTA.

Update
Keek toevallig nog even mijn emails na en vond dit:

Van: Monitoringdienst <monitoringdienst@ithodaalderop.nl>
Verzonden: woensdag 7 februari 2024 10:41
Aan: **********@gmail.com
Onderwerp: RE: Amber, software en monitoring

Goedemorgen,

Software update op afstand is niet mogelijk. Op dit moment kunnen we ook nog niet monitoren. Dit gaan we nog wel na verwachting realiseren eind 2024 begin 2025.

m.vr.gr

Sandra

[ Voor 16% gewijzigd door evertmulder op 21-07-2024 17:40 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 132 Laatste