Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Carboy54 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:53:
[...]
Jij draait nog steeds op het vervuilende R410 en hier zitten tweakers met meer respect voor de natuur blijkbaar 8)7
wel eerlijk zijn, het is pas vervuilend als het uit de machine lekt. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:42
flippy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:55:
[...]

wel eerlijk zijn, het is pas vervuilend als het uit de machine lekt. ;)
Met tegenzin aangepast 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 05-12-2023 18:58 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Carboy54 De zorgen van @Andrehj en mij komen vooral uit de specsheets. Kloppen die niet en doet de unit meer dan in zijn datasheet? Dat zou natuurlijk kunnen, in dat geval is het constructiever om met de juiste cijfers te komen in plaats van op de man te spelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:12
Plexxodus schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:15:
[...]

Hier nummer 3 met hetzelfde probleem.

Optie 1, de duurdere, de handdoekradiator vervangen voor een Haga Strada Hybrid. Maar dan ben je nog steeds afhankelijk van de vvw run.

Optie 2, de wat goedkopere, een infraroodpaneel ophangen. Badkamer wil je voornamelijk in de ochtend en avond even snel warm hebben (voor het gevoel.

Voorlopig lijkt het optie 2 te worden. Met in de toekomst optie 1 toegevoegd.
Hoe is het nu bij jullie in de badkamer? :)
Het is bij ons zeker niet koud, maar aangenaam als je uit de douche komt is weer iets anders. Ik heb zitten kijken naar een infraroodpaneel, maar kom ook dit tegen: https://www.jaga.nl/producten/sani-ronda/
Bij de opties staat dat deze eventueel gedeeltelijk elektrisch kan, maar hoe zou dit werken?

Want als je zo'n verwarmingsstaaf erin zet, wil je natuurlijk niet dat het water van de WP erdoor blijft stromen

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54
Proton_ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:00:
@Carboy54 De zorgen van @Andrehj en mij komen vooral uit de specsheets. Kloppen die niet en doet de unit meer dan in zijn datasheet? Dat zou natuurlijk kunnen, in dat geval is het constructiever om met de juiste cijfers te komen in plaats van op de man te spelen.
Proton ik erger mij aan het feit dat hij al langere tijd in herhaling treedt op dit onderwerp en regelmatig verwijst naar het forum van een ander merk. Reeds meerdere malen is hier geschreven dat dit voorlopige cijfers zijn van Itho en dat het tot april kan duren voordat de definitieve cijfers vrij worden gegeven door de keurende instanties. Vraag niet waarom maar helaas draaien ambtelijke molens langzaam op dit gebied. Daarnaast heeft Itho aangeven bezig te zijn met positieve laboratorium testen om wellicht meer vermogen vrij te kunnen geven wat overigens geen garantie is voor de toekomst. Ook de cijfers bij de RVO zijn dus nog niet definitief.
Laten wij elkaar respecteren en niet continu vliegen proberen af te vangen daar schieten de tweakers op dit geweldige forum niets mee op. Die kunnen zelf ook wel lezen en zitten niet te wachten op dit soort ruis.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:24
bommer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:58:
[...]

De frquentie is idd niet recht evenredig.
Bij sww/dhw blijft de hele run de frequentie gelijk en loopt het vermogen op, naarmate een hogere temperatuur nodig is.
Ik heb toch eens de gegevens nagekeken en kom toch op het volgende:

Vanmiddag bij moment dat de 4gr gepasseerd werd.

Vanaf blauwe lijn wordt de buitentemperatuur gemeten door Amber 4.0 graden. Daarvoor was het net erboven Er komt even een piek in compressor en nadien loopt hij met zelfde freq en amperage zowat 150 watt hoger. Zonder verschil in aanvoertemp of deltaT. 0,1 graad verschil in buitentemp kan dit verschil niet verklaren dan zpou het wel geleidelijk veranderen. Enige wat ik kan bedenken is het inschakelen van de antivorst bescherming. Zo te zien wel bij 4graden en niet bij 5.

Gegevens bij A en B

A:
36Hz
686watt
2.7A
4.2 gr C

B:
36Hz
830watt
2.8A
4.0 gr C

0,1A verschil verklaard hooguit 20watt bij 220v volgens mij niet de 144 watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_ytATS3hkw5qObcgB_7601u0xk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D743JFxsQnJpW0rgs3t7HVi7.png?f=fotoalbum_large

Eventueel dat lint met een interval schakelen zou al schelen.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Carboy54 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:53:
[...]

Mijn 9.5 kw Amber heeft de afgelopen week minder dan 50% van zijn max vermogen nodig gehad en zonder backup tijdens defrost time om welk gat dan ook te dichten En ik blijk niet de enige te zijn op het forum. Uit ervaring weet ik dat je beter -5 kan draaien dan -0 met veel vocht en sneeuw met 1x per uur een defrost. Mijn 9 kw pana J had meer moeite en veel geluid bij deze omstandigheden met defrosts om de 45 minuten. En mijn gasverbruik was over 10 jaar gemiddeld 1500 m3 Dus ik maak mij absoluut geen zorgen. Ik vraag mij overigens @Andrehj af waarom jij je zorgen maakt om tweakers met een andere keuze. [mbr]*knip op de man[/]
Het gaat toch ook niet over de huidige omstandigheden, maar over de omstandigheden waarin je het vermogen het hardst nodig hebt, wat logischerwijs bij >-5grC is.
En daar lijkt cijfermatig de kleiner Amber gewoon zwaar tekort te schieten.

Leuk dat hij nu niet hoeft te defrosten en vermogen over heeft (dat is idd echt een pluspunt), maar als je bij hevige vorst de kiet niet warm kunt houden dan is hij gewoon te klein.

@Andrehj is niet de enige die dat terecht aankaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:17
Andrehj schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:33:
[...]

1200 m³ gas geeft met koevlaas al 5.8 kW.
8 m³ gas per dag bij 0 graden geeft ca 12 kuub bij -10.
12 m³ * kWh/m³ geeft ca 110 kWh aan benodigde warmte.
Dat delen door 21 productieve WP uren geeft ca 5.3 kW WP vermogen.

De Amber 65 doet slechts 4.05 kW bij -10.

Dat wordt dus koukleumen onder een dekentje...
Ik weet niet precies hoe je van gas naar die 110 kWh gaat, maar bedoel je nou dat de warmtepomp op één dag van -10 zo'n 110 kWh zou verbruiken? Want dan wordt het wel een erg duur grapje om elektrisch te stoken ipv op gas.

Maar naar 1 dag met extreme kou kijken is wellicht ook niet zo belangrijk voor de kosten. Wat ik er tot zover van begrepen heb is dat je voor het jaarlijkse verbruik ongeveer 10 kWh moet rekenen per m3 gas en dat deelt door de SCOP (van zeg 3,5? Of haalt de Amber een hoger rendement?).
Bij 1.200 kuub en een SCOP van 3,5 kun je daarmee toch zo'n 700€ per jaar besparen (bij 2025 prijzen 1 jaar vast).

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:41
FlowDesign schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:03:
Ik weet niet precies hoe je van gas naar die 110 kWh gaat, maar bedoel je nou dat de warmtepomp op één dag van -10 zo'n 110 kWh zou verbruiken? Want dan wordt het wel een erg duur grapje om elektrisch te stoken ipv op gas.
Die 110 kWh is ongeveer de warmtebehoefte van de woning bij -10.
Die moet je nog delen door de COP om het elektrisch verbruik te bereken.

En ja, bij die temperaturen lust een WP wel wat stroom. Dat is niet anders.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
@FlowDesign die 12 kuub zou richting €16 kosten - €1,33/m3

Je krijgt daar iets minder dan die 110kWh warmte voor uit de CV… dat is alleen bij een echt heel efficiënt werkende ketel. 100kWh is normaler.

Bij -10 kan de WP een krappe 2,5 COP doen als je met een goed afgifte systeem werkt. Dus heb je 40kWh stroom nodig. Break even dus zelfs bij dergelijke temperatuur op €0,40/kWh. Meeste contracten zitten er nu onder en met gesaldeerde zonnestroom zit je er ver, heel ver onder.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:00

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Andrehj schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:33:
[...]

1200 m³ gas geeft met koevlaas al 5.8 kW.
8 m³ gas per dag bij 0 graden geeft ca 12 kuub bij -10.
12 m³ * kWh/m³ geeft ca 110 kWh aan benodigde warmte.
Dat delen door 21 productieve WP uren geeft ca 5.3 kW WP vermogen.

De Amber 65 doet slechts 4.05 kW bij -10.

Dat wordt dus koukleumen onder een dekentje...
Laten we als pana liefhebber wel eerlijk zijn en de data ook onderbouwen: wanneer was het 24uur achter elkaar zoals jij in je voorbeeld schets -10?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
FlowDesign schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:03:
[...]

Maar naar 1 dag met extreme kou kijken is wellicht ook niet zo belangrijk voor de kosten. Wat ik er tot zover van begrepen heb is dat je voor het jaarlijkse verbruik ongeveer 10 kWh moet rekenen per m3 gas en dat deelt door de SCOP (van zeg 3,5? Of haalt de Amber een hoger rendement?).
Bij 1.200 kuub en een SCOP van 3,5 kun je daarmee toch zo'n 700€ per jaar besparen (bij 2025 prijzen 1 jaar vast).
Nee moet kunnen opwekken. Is afhankelijk van je warmteverlies maar niet een heel raar getal hoor met -10. Alleen komt dit nooit uren lang voor dus zo een dag opwekking zul je vrijwel nooit (uitzonderingen daar gelaten) tegen komen

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:56:
[...]

Het gaat toch ook niet over de huidige omstandigheden, maar over de omstandigheden waarin je het vermogen het hardst nodig hebt, wat logischerwijs bij >-5grC is.
En daar lijkt cijfermatig de kleiner Amber gewoon zwaar tekort te schieten.

Leuk dat hij nu niet hoeft te defrosten en vermogen over heeft (dat is idd echt een pluspunt), maar als je bij hevige vorst de kiet niet warm kunt houden dan is hij gewoon te klein.

@Andrehj is niet de enige die dat terecht aankaart.
Je moet gewoon de specs naast je behoefte leggen. Alleen een -5 vind ik dan realistischer aangezien je dit gerust van een dag en nacht 24uurs gemiddelde uit mag gaan. R290 heeft die dip en t ene meer wat meer dan de ander.

Laten we het niet te emotioneel maken (niet op jou bedoeld hoor!) en gewoon de specs volgen en je keuzes maken.

Vergeet daarnaast ook niet dat er gewoon een 3kw Backup is voor die ene dag in de 10(0)jaar dat wel 24uur achter elkaar -10 gaat worden.

Meeste hebben ook nog wel een airco of een houtkachel, dat zijn handige extra’s om mee te nemen in je keuzes.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 05-12-2023 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

timpel_800 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:01:
[...]

Het is bij ons zeker niet koud, maar aangenaam als je uit de douche komt is weer iets anders.
offtopic:
Zo lekker warm als in de douche zal het in de badkamer nooit zijn. Daarom: voor het douchen je handdoek over de douche gooien en na het douchen in de warme douche afdrogen ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 13:42
[...]

Het is bij ons zeker niet koud, maar aangenaam als je uit de douche komt is weer iets anders.
Nu weer behagelijk. Ik had de thermostaat kraan te veel geknepen in plaats van helemaal open stond die zo goed als dicht. Dus vullen met leiding druk ging prima. Warmte afgeven niet. 8)7

Nu staat de radiator goed open en geeft die een behagelijke temperatuur af. Goed het is niet bloed heet. Maar gewoon lekker warm.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
fsfikke schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:57:
[...]

offtopic:
Zo lekker warm als in de douche zal het in de badkamer nooit zijn. Daarom: voor het douchen je handdoek over de douche gooien en na het douchen in de warme douche afdrogen ;)
Neem een inloop douche zonder deur. Staat de hele badkamer onder stoom. Heerlijk :) (althans dat vindt mijn vrouw, geef mij maar een douchecabine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorusk
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-03 20:47
Wie kan mij op het goede spoor zetten bij het volgende:
Tijdens de afgelopen dagen met temperaturen rond het vriespunt bleef Tc van onze Amber 95 bij de in deze topic geadviseerde instellingen (M1.7: 0; M1.12: 31) hangen op 28 graden. De gewenste ruimtetemperatuur van 20 graden werd daardoor niet bereikt. Tc wordt gemeten op een koppeling in de aanvoerleiding. naar het warmteafgifte systeem en achter het schakelvat. Ik heb uiteindelijk de M1.11 t/m M1.15 verhoogd tot de temperaturen uit de handleiding M1.12: 37 graden!!. Helaas blijft de Tc hangen op 28,5 graden. De retour temperatuur heb ik gemeten op 25 graden. Ik krijg de te verwarmen ruimtes niet op 20 graden. Wat doe ik fout?
Zie de afbeeldingen hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8mMyEPwuzfNP1l9wJU_NCX-e6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fyy85nZx4JsmRWDgX2NVzrNp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbtUz_Y6vWpNiw6Zfz4P4B7HZrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZd3p0NBBwrpWXnWy0O9M3wo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcBoHVx4gSmayf405iThydlK9K4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRYnwZs5EG3YdbJFllfGWiL7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorusk
Herstel: Tc ging naar 30,8 graden i.p.v. 28,5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:49

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ErikVers schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:47:
[...]

Laten we als pana liefhebber wel eerlijk zijn en de data ook onderbouwen: wanneer was het 24uur achter elkaar zoals jij in je voorbeeld schets -10?
3/4 februari 2012 - op sommige plekken in NL gemiddeld < -9°C.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gEry56eUZ617r2YqU5Kd4cl8eo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhqsgUA5hCYbJrDOD4HOAlZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
dunklefaser schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:25:
[...]

3/4 februari 2012 - op sommige plekken in NL gemiddeld < -9°C.[Afbeelding]
Over 24uur gemeten gemiddeld? Ok het komt dus voor maar die was dan ook al weer 11 jaar geleden?

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 05-12-2023 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Ronald schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:38:
@FlowDesign die 12 kuub zou richting €16 kosten - €1,33/m3

Je krijgt daar iets minder dan die 110kWh warmte voor uit de CV… dat is alleen bij een echt heel efficiënt werkende ketel. 100kWh is normaler.

Bij -10 kan de WP een krappe 2,5 COP doen als je met een goed afgifte systeem werkt. Dus heb je 40kWh stroom nodig. Break even dus zelfs bij dergelijke temperatuur op €0,40/kWh. Meeste contracten zitten er nu onder en met gesaldeerde zonnestroom zit je er ver, heel ver onder.
Thanks.

Wat is ongeveer de SCOP van een Amber 95?

Momenteel bieden ze bij 1 jaar vast weer enigszins normale prijzen aan, waar ik ook wel blij mee ben gezien m'n elektrische auto en het feit dat ik na 3 jaar vast komende april een nieuw contract af moet sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ixv6wU-45e0VYqm_HKNYdmaNKEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asVEcsmq4IyebiPdPh1cQX9J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:46
Dorusk schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:37:
Tijdens de afgelopen dagen met temperaturen rond het vriespunt bleef Tc van onze Amber 95 bij de in deze topic geadviseerde instellingen (M1.7: 0; M1.12: 31) hangen op 28 graden. De gewenste ruimtetemperatuur van 20 graden werd daardoor niet bereikt. Tc wordt gemeten op een koppeling in de aanvoerleiding. naar het warmteafgifte systeem en achter het schakelvat. Ik heb uiteindelijk de M1.11 t/m M1.15 verhoogd tot de temperaturen uit de handleiding M1.12: 37 graden!!. Helaas blijft de Tc hangen op 28,5 graden. De retour temperatuur heb ik gemeten op 25 graden. Ik krijg de te verwarmen ruimtes niet op 20 graden. Wat doe ik fout?
Zie de afbeeldingen hieronder.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Belangrijk is dat de tc sensor goed contact maakt, gebruik evt warmte pasta. En isoleer hem ook, dat maakte bij mij veel verschil uit.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkepad
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03-09 13:05
Dorusk schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:37:
ik had in de basis hetzelfde probleem, kijk even een stukje terug daar staan een aantal goede suggesties. Bij mij heeft het isoleren van de leidingen binnenshuis ook nog een beetje geholpen, samen met alle deuren en ramen voorzien van nieuwe tochtstrip.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mischa402
  • Laatst online: 07-05 21:04
Razor109 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:48:
[...]

Ik heb toch eens de gegevens nagekeken en kom toch op het volgende:

Vanmiddag bij moment dat de 4gr gepasseerd werd.

Vanaf blauwe lijn wordt de buitentemperatuur gemeten door Amber 4.0 graden. Daarvoor was het net erboven Er komt even een piek in compressor en nadien loopt hij met zelfde freq en amperage zowat 150 watt hoger. Zonder verschil in aanvoertemp of deltaT. 0,1 graad verschil in buitentemp kan dit verschil niet verklaren dan zpou het wel geleidelijk veranderen. Enige wat ik kan bedenken is het inschakelen van de antivorst bescherming. Zo te zien wel bij 4graden en niet bij 5.

Gegevens bij A en B

A:
36Hz
686watt
2.7A
4.2 gr C

B:
36Hz
830watt
2.8A
4.0 gr C

0,1A verschil verklaard hooguit 20watt bij 220v volgens mij niet de 144 watt.

[Afbeelding]

Eventueel dat lint met een interval schakelen zou al schelen.
Ik heb gisteravond meteen even terplaatse gekeken en ik kan bevestigen dat de bodemplaatverwarming gewoon continu aan staat, en de defrost was ongeveer 1,5uur geleden. Het is dus niet zo dat deze alleen even aan springt 5 a 10min tijdens en na een defrost cyclus. Het verwarmingslint is gewoon warm. Ook vanochtend was deze gewoon warm. Persoonlijk lijkt mij dit overbodig, maar kan niet direct inschatten wat er gebeurd qua bevriezing/temperatuur direct onder de verdamper door het ontrekken van de warmte uit de buitenlucht, want onder aan de verdamper zit ook gewoon bijna continu ijs, ook na een defrost.

Verder ben ik van mening dat antivorstbeveiliging niet geactiveerd is. Deze staat bijvoorbeeld wel in de functielijst, maar is niet terug te vinden in het menu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsHxavjDbj5AHwwrygPwpsV8CWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JzPR49qyaPcuelN1RwrTTye9.png?f=fotoalbum_large

In andere (merken) warmtepompen met een zelfde bedienig en gelijke functiecodes is dit gewoon in te stellen. Daar kan dus gewoon ingesteld worden dat de CV pomp ingeschakeld wordt bij een bepaalde buitentemperatuur (zoals ook in "onze" functielijst staat) en pas een 2e beveiliging ingeschakeld wordt bij een watertemperatuur. Uit ervaring weet ik dat dat bij mij in ieder geval dus niet gebeurd.

Ik zou graag wat meer duidelijkheid van Itho Daalderop willen horen wat de gedachte/reden hiervan is??

Ik wil niet zeggen dat ik er nu direct op zit te wachten dat de compressor echt gestart wordt wanneer de buitentemperatuur onder de 4°C zakt (maar het lijkt mij dat de compressor niet gestart wordt wanneer de watertempratuur nog boven de 12°C is, wat voorlopig zo zal zijn als af en toe de CV-pomp gestart wordt), maar zou toch wel graag willen dat de CV-pomp kort gestart wordt voordat het systeem leeg loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfmd25Bx_k8arPVlcxAagtB92Es=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PvAcezaxdElF3ZLKtPNZjnuH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxbCjr80wmkMFYLTRo_bFOjdNiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kqDsOgwUzuqBYFY916yiUXeF.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
ErikVers schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:59:
[...]

Over 24uur gemeten gemiddeld? Ok het komt dus voor maar die was dan ook al weer 11 jaar geleden?
33,11 graaddagen bij 18C gemiddeld binnen in De Bilt.
Dus zeker -11 gemiddeld buiten en dat was dus niet de koudste plek.

In Herwijnen was het 36 graaddagen, ofwel -14 buiten gemiddeld

En 11 jaar is een paar eeuwen te kort om uit te sluiten dat het niet meer gaat gebeuren.

De meute napraten dat het niet meer gaat gebeuren is populisme, niet wetenschap.

Amber onderdimensioneren bij -7 met de vermogen curve van de machine is gewoon oliedom

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 06-12-2023 08:17 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:41
ErikVers schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:47:
Je kunt afhankelijk van waar je woont in NL ook op een iets lagere temperatuur dimensioneren. Daar is recent nog een uitgebreide en zeer goed beargumenteerde discussie over geweest. Netjes gepind in het topic Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Zie JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" en
JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Maar ook als je op -7 gaat zitten heeft de Amber 65 voor @Thijsteraar gewoon veel te weinig vermogen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Ronald schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:12:
[...]

En 11 jaar is een paar eeuwen te kort om uit te sluiten dat het niet meer gaat gebeuren.

De meute napraten dat het niet meer gaat gebeuren is populisme, niet wetenschap.

Amber onderdimensioneren bij -7 met de vermogen curve van de machine is gewoon oliedom
Ach, je kunt altijd nog een paar dagen in een hotel gaan zitten toch ipv thuis koukleumen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 12:13
[...]

Het is bij ons zeker niet koud, maar aangenaam als je uit de douche komt is weer iets anders. Ik heb zitten kijken naar een infraroodpaneel, maar kom ook dit tegen: https://www.jaga.nl/producten/sani-ronda/
Bij de opties staat dat deze eventueel gedeeltelijk elektrisch kan, maar hoe zou dit werken?

Want als je zo'n verwarmingsstaaf erin zet, wil je natuurlijk niet dat het water van de WP erdoor blijft stromen
Heb een IR paneel hangen en dat zorgt voor een soort van comfort, maar het verwarmen van de badkamer laat te wensen over. Ben nu serieus aan het kijken naar een Jaga Strada Hybrid zodat de temperatuur in de badkamer beter wordt, zodat ook de luchtvochtigheid beter onder controle wordt gehouden.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
mischa402 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:09:
[...]

Ik heb gisteravond meteen even terplaatse gekeken en ik kan bevestigen dat de bodemplaatverwarming gewoon continu aan staat, en de defrost was ongeveer 1,5uur geleden. Het is dus niet zo dat deze alleen even aan springt 5 a 10min tijdens en na een defrost cyclus. Het verwarmingslint is gewoon warm. Ook vanochtend was deze gewoon warm. Persoonlijk lijkt mij dit overbodig, maar kan niet direct inschatten wat er gebeurd qua bevriezing/temperatuur direct onder de verdamper door het ontrekken van de warmte uit de buitenlucht, want onder aan de verdamper zit ook gewoon bijna continu ijs, ook na een defrost.

Verder ben ik van mening dat antivorstbeveiliging niet geactiveerd is. Deze staat bijvoorbeeld wel in de functielijst, maar is niet terug te vinden in het menu.

[Afbeelding]

In andere (merken) warmtepompen met een zelfde bedienig en gelijke functiecodes is dit gewoon in te stellen. Daar kan dus gewoon ingesteld worden dat de CV pomp ingeschakeld wordt bij een bepaalde buitentemperatuur (zoals ook in "onze" functielijst staat) en pas een 2e beveiliging ingeschakeld wordt bij een watertemperatuur. Uit ervaring weet ik dat dat bij mij in ieder geval dus niet gebeurd.

Ik zou graag wat meer duidelijkheid van Itho Daalderop willen horen wat de gedachte/reden hiervan is??

Ik wil niet zeggen dat ik er nu direct op zit te wachten dat de compressor echt gestart wordt wanneer de buitentemperatuur onder de 4°C zakt (maar het lijkt mij dat de compressor niet gestart wordt wanneer de watertempratuur nog boven de 12°C is, wat voorlopig zo zal zijn als af en toe de CV-pomp gestart wordt), maar zou toch wel graag willen dat de CV-pomp kort gestart wordt voordat het systeem leeg loopt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zodra JvdB terug is van vakantie neem ik het met hem op. Overigens had jij een van de eerste exemplaren en is het dus niet onmogelijk dat latere exemplaren al zijn aangepast door een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-09 18:32
Carboy54 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:12:
[...]

Zodra JvdB terug is van vakantie neem ik het met hem op. Overigens had jij een van de eerste exemplaren en is het dus niet onmogelijk dat latere exemplaren al zijn aangepast door een update.
@mischa402 @Carboy54 , ik weet niet welke versie ik heb, maar ook hier staat van <4° het lint continu aan, aan het eind vd dag tikt dat toch lekker aan 200w x 24 uur.
Zou fijn zijn als die alleen schakelt tijdens en een korte periode na de defrost.
Nu boven de 6° is die weer uit zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTWdmvypuNpEBaE95NqVXEClHFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYbOytf3xGFKUKetHvma7GH9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door isalenedean op 06-12-2023 10:32 ]

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
FlowDesign schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:46:
[...]

Ach, je kunt altijd nog een paar dagen in een hotel gaan zitten toch ipv thuis koukleumen :+
Voor diegenen die niet aansluiten bij de absoluut geen naregeling kudde: paar slaapkamers uit gooien en je komt er wel.

Amber 95 zou het bij mij voor alleen woonkamer bij -15 wel redden en dat is echt de laatste veel decennia in West-Friesland niet voorgekomen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razor109
[...]

Goed dimensioneren betekend niet alleen naar de ondergrens kijken maar naar het geheel.

Als je alleen kijkt naar een situatie die zich 1x per jaar voor doet (en mogelijk 1x per 10j) en daar de gehele warmtepomp op dimensioneert waarbij hij de rest van het jaar minder efficient draait kun je daar ook je vraagtekens bij zetten.

Een volle dag je BUH aan scheelt 44kw aan stroom tov 2.5 COP WP voor die energie, al zul je niet direct de volle 3kw gehele 24u nodig hebben. De zon schijnt dan meestal en zo niet kost je dat die dag momenteel 14 euro tegen huidige prijs.

Ik zeg niet dat je de volledige 3kw van BUH moet onderdimensioneren maar als je iets naar onder afrond door ene kleiner model te kiezen en voor het uiterste geval de BUH nodig hebt 1x per jaar, daarbij wel met een kleiner formaat op de pendel dagen gunstiger kan draaien voor levensduur, comfort en verbruik is daar ook wat voor te zeggen.

Buiten verbruik en kosten zijn ook comfort en geluidsoverlast factoren die je meeneemt in een aanschaf, althans voor mij.

Maar zolang iedereen daar een weloverwogen keus in maakt is dat prima lijkt mij.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 22:57
FlowDesign schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:46:
[...]

Genoeg opties om zo'n zeldzame koude dag te "overleven". Backup elektrisch kacheltje van de Action, elektrische deken, dagje weg, koffie drinken bij de buren/familie/vrienden, etc.

Hier is de houtkachel de backup als de Amber 95 het niet meer zou aankunnen (redelijk geïsoleerd huis bj 1981, geen vloerverwarming).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Razor109 die discussie is al uitgebreid gevoerd. Dimensioneren op de back-up heater is wat mij betreft zwaar ongewenst omdat juist dan helpt het net om zeep te helpen.

Ga even lekker van 2,5kW naar 5,5kW netbelasting omdat je een ongeschikte pomp geplaatst heb.

Het gaat niet om de kosten… het gaat om het grote plaatje.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 06-12-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
@Carboy54 is het uitgaan van de WP in te stellen ? Dat hij optoert om te smeren ipv dat deze eerst uitgaat, dan optoert, dan weer naar 36hz gaat en daarna weer uitgaat etc etc.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BX7tNJx3xQMlj6rw7KdUha4R-lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eaiOp7R0bvS0OXUQdv6Nsnj.jpg?f=fotoalbum_large

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
isalenedean schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:30:
[...]

@mischa402 @Carboy54 , ik weet niet welke versie ik heb, maar ook hier staat van <4° het lint continu aan, aan het eind vd dag tikt dat toch lekker aan 200w x 24 uur.
Zou fijn zijn als die alleen schakelt tijdens en een korte periode na de defrost.
Nu boven de 6° is die weer uit zie foto[Afbeelding]
Weet je zkr dat het element ook aan is als er geen warmtevraag is, dus contact verwarmen niet gemaakt?
Want ik weet zeker dat dat bij mij niet gebeurt.
@mischa402 en ik (ook Mischa) hebben beide de eerste units.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
[...]

Dank voor je mooie woorden:

"meute mee praten"
Ik ben degene die hier tot vervelends toe in vele Tweaker topics elkaar van andere inzichten voorzie, soms kloppen ze en soms ook niet, het zet je en mij in ieder geval weer aan het denken. Ik ben weer leergierig en vaak bereid om soms met wat tegenzin van inzicht te veranderen. Maar een meeprater nee, meer dat mensen me soms niet begrepen, vanwege wat vrijzinnigheid :-) _/-\o_

"Amber onderdimensioneren"
Heb ik nog nooit iemand geadviseerd. Vandaar ook onlangs de TS aangepast met die waarde er expliciet erbij vermeld omdat deze lastig te vinden waren voor sommigen. Je moet minimaal mijn inziens op de compressor de -7 warmte verlies kunnen opwekken. De backupheater van 3kw is voor de uitschieters eronder en bijvoorbeeld voor opstarten na een storing e.d.

"Oliedom"
Is uiteraard niet voor mij bedoeld, onder andere omdat ik de aannames niet doe die jij schetst.
Daarnaast wil ik je vragen iemand na hoor en wederhoor te hebben toegepast, maximaal onwetend te noemen. Oliedom is een term die je elders mag bezigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ronald schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:33:
[...]

Voor diegenen die niet aansluiten bij de absoluut geen naregeling kudde: paar slaapkamers uit gooien en je komt er wel.

Amber 95 zou het bij mij voor alleen woonkamer bij -15 wel redden en dat is echt de laatste veel decennia in West-Friesland niet voorgekomen
Je zou altijd je naregeling zo kunnen sturen, dat om het uur bijv. beneden en dan weer boven open gaat.
of een bepaalde modus hier in.

En er is ook altijd nog een backup-element. (niet mijn voorkeur, maar in geval van die ene keer in de tig jaar)

[ Voor 5% gewijzigd door bommer op 06-12-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@ErikVers de 3 verklaringen zijn zeker niet voor jou persoonlijk.

Wel blijf ik bij de bewoording.
Onwetendheid is geen excuus…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isalenedean
bommer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:43:
[...]

Weet je zkr dat het element ook aan is als er geen warmtevraag is, dus contact verwarmen niet gemaakt?
@bommer nee je hebt gelijk, alleen als de warmtevraag er is staat continu de 200W erbij, toch raar want dan produceer je al warmte. wat is dan het nut om het lint mee te laten lopen, want de wp loopt toch bij mij ca 3/4 vd dag op een laag pitje.

[ Voor 15% gewijzigd door isalenedean op 06-12-2023 11:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:56:
@ErikVers de 3 verklaringen zijn zeker niet voor jou persoonlijk.

Wel blijf ik bij de bewoording.
Onwetendheid is geen excuus…
Onwetendheid is een kans, een reden om jezelf aan te scherpen en je verder te verdiepen in de materie.
Iemand (anders) oliedom noemen is een opmerking die de gemiddelde mens niet activeert tot bovenstaande.

Het is aardig offtopic maar wij mensen willen gestimuleerd en gewaardeerd worden, niet bekritiseerd en gedegradeerd. Ik zou zeggen probeer het eens, het maakt je eigen dag ook heel anders :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
isalenedean schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:58:
[...]
@bommer nee je hebt gelijk, alleen als de warmtevraag er is staat continu de 200W erbij.
Als de Amber 24 uur draait bij jouw dan loopt het wel op, gelukkig is dat hier niet zo.
Daarbij is het totaal elektrisch opgenomen vermogen in lijn met mijn vorige gas verbruik.

Met een gemiddelde COP van 3 rond het vriespunt voor het hele systeem, extra pomp, meters ect.
klaag ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• isalenedean
bommer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:07:
[...]

Als de Amber 24 uur draait bij jouw dan loopt het wel op, gelukkig is dat hier niet zo.
Daarbij is het totaal elektrisch opgenomen vermogen in lijn met mijn vorige gas verbruik.

Met een gemiddelde COP van 3 rond het vriespunt voor het hele systeem, extra pomp, meters ect.
klaag ik niet.
Ja ik kijk alleen naar de stroomrekening ;) , en die kosten zijn beduidend lager als met gas, ik kan "vergelijken" met mijn dochter, zelfde huis, alleen heeft zij een tussenwoning en wij een hoekwoning, zij stookt max 20°, en wij 21,5° en toch betaal ik gemiddeld maar 60% aan stroom wat zij aan gas kwijt is. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
Ronald schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:35:
@Razor109 die discussie is al uitgebreid gevoerd. Dimensioneren op de back-up heater is wat mij betreft zwaar ongewenst omdat juist dan helpt het net om zeep te helpen.

Ga even lekker van 2,5kW naar 5,5kW netbelasting omdat je een ongeschikte pomp geplaatst heb.

Het gaat niet om de kosten… het gaat om het grote plaatje.
helemaal mee eens als je dat voor 0, -2 of -3 doet, maar -10 vind ik een ander verhaal. Bij gemiddelde -10 buiten temperatuur gaan er in Nederland heel wat elektrische kachels aan en is een extra 3kw netbelasting niet uitzonderlijk. Als we dat niet meer aankunnen in ons land is er op grotere schaal wat mis met ons net en moeten we dat oplossen.

Als een concurrent een mooiere variant zou produceren die leverbaar is, niet zo een herrie zou maken met die specs bij -10 voor gelijke prijs was er geen discussie lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Razor109 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:13:
Als een concurrent een mooiere variant zou produceren die leverbaar is, niet zo een herrie zou maken met die specs bij -10 voor gelijke prijs was er geen discussie lijkt me.
Arotherm 75/6

Presteert met gemak als de amber 120

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 06-12-2023 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Razor109 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:13:. Als we dat niet meer aankunnen in ons land is er op grotere schaal wat mis met ons net en moeten we dat oplossen.
We weten dat het net niet op orde is. Daar heb ik een ernstig duidelijke mening over…

Maar je kop voor dat probleem in het zand steken is nog steeds niet goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
bommer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:43:
[...]

Bij mij is het als er warmtevraag is en de warmtepomp dus gewoon in bedrijf is. Maar be er nog niet over uit of dit wel of niet nodig is. Als de verdamper de warmte aan de lucht onttrekt en na de verdamper dus onder nul komt, of het dan echt nodig is dat de bodemplaatverwarming continu in bedrijf is. Want 200W voor alle uren dat de warmtepomp in bedrijf is loopt best wel op, zeker als het niet echt nodig is.

Ik had liever wat meer opening gezien in de bodemplaat dat er uberhaupt geen water/condens achter kan blijven/verzamelen.

[ Voor 7% gewijzigd door mischa402 op 06-12-2023 11:29 ]

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-07 21:27
Zijn er al meetresultaten van kiwa bekend over de amber?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razor109
stean schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:54:
Zijn er al meetresultaten van kiwa bekend over de amber?
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:17:
[...]

Arotherm 75/6

Hij zij mooiere :-)
Dat is die niet wat mij betreft tov de Amber

De Panasonic L zou ik dan eerder noemen, alleen is die van een andere prijscategorie. En is de binnenunit vrij fors…

[ Voor 24% gewijzigd door ErikVers op 06-12-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
[...]

Arotherm 75/6

Als ik kijk naar de kW specs, dan zou ik verwachten dat de 75/6 vergelijkbaar is met de Amber 65 en de VWL 125/6 met de Amber 95.

Waarom denk jij dat de 4.6 kW 75/6 net zo goed presteert als een 12 kW Amber 120?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
FlowDesign schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:18:
[...]

Als ik kijk naar de kW specs, dan zou ik verwachten dat de 75/6 vergelijkbaar is met de Amber 65 en de VWL 125/6 met de Amber 95.

Waarom denk jij dat de 4.6 kW 75/6 net zo goed presteert als een 12 kW Amber 120?
Graag even zeld door de datasheets lopen. Dan zie je wat @Ronald bedoeld.

En wat zijn “de kW specs”?
Graag de condities erbij vermelden, zonder is het geen zinnig getal. Dus bvb 5.1kW@A-7W35.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Zojuist is volgens mij de bodemplaat verwarming uitgeschakeld en volgens mij is dat pas bij 7°C wat ik ook in een ander technisch docoment heb zien staan.

Moet wel zeggen dat de COP van 3.88 naar 4,85 (blauwe lijn) springt en dat behoorlijk veel vind. Ik hoop dan maar dat het ook echt nodig is om die continu bij te hebben staan.

Het is niet duidelijk te lezen, maar het geleverde vermogen is 3.3kW (groene vlak), het opgenomen vermogen gaat van 0,856kW naar 0,683kW, dit is dus 170W (gele lijn).
Frequentie blijft gelijk op 36Hz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4i99psQLnS0fiHZdsOXMxlSmzEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cvuqa5zrO4xRdrtxJIAcVmel.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
[...]

Arotherm 75/6

Dat lijkt mij dan voor jouw woning de meest geschikte keuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bommer
En volgens mij is dit niet de plaats om units van verschillende merken te gaan vergelijken.
het vermelden van de juiste en correct gegevens van de Amber staan al in TS zoals @ErikVers vermelde.

Fijn als we bij met onderwerp blijven, scheelt een hoop ruis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:20:
[...]

Graag even zeld door de datasheets lopen. Dan zie je wat @Ronald bedoeld.

En wat zijn “de kW specs”?
Graag de condities erbij vermelden, zonder is het geen zinnig getal. Dus bvb 5.1kW@A-7W35.
@FlowDesign
Ter info de genoemde unit doet bij 7.0kW@A-7W35
De Ambers;
Vollast A-7W35: 3,9(65) 5,5kW(95) 7,6(120)

Wat mij betreft zoals hier ook al door @bommer is genoemd omwille van de ruis richten we onze inderdaad weer op de Amber, de rest mag in het grote L/W warmtepomp topic 👍

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 06-12-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 13:49
ErikVers schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:18:
[...]

@FlowDesign
Ter info de genoemde unit doet bij 7.0kW@A-7W35
De Ambers;
Vollast A-7W35: 3,9(65) 5,5kW(95) 7,6(120)

Wat mij betreft zoals hier ook al is genoemd omwille van de ruis richten we onze inderdaad weer op de Amber, de rest mag in het grote L/W warmtepomp topic 👍
Om er even een kanttekening bij te plaatsen, is dit bij dry-bulb of wet-bulb bij beiden apparaten?
(bij LG is het bijvoorbeeld dry-bulb gemeten terwijl NL wet-bulb is...)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:10
Ronald schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:33:
[...]

In de gemeente koggenland is gelukkig niet zo koud :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
bommer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:45:
[...]

Dat lijkt mij dan voor jouw woning de meest geschikte keuze.
Amber 95 is voor zover ik het begrepen heb vergunning vrij in de voortuin te doen. 120 en de genoemde concurrenten niet… Amber is heerlijk laag :-)
Daarnaast lijkt hij op zijn eigen parameters zelfstandig zeer netjes in te regelen zijn… dat heb ik veel liever dan prutsen met externe zaken.

Ik kan genoeg op isolatie winnen dat 95 het red richting -10. Daarvoor heb ik offerte staan en indicatie van een 2e partij in aanvraag.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Carboy54
Breaking news

Inmiddels heb ik een uitvoerig gesprek gehad met de productmanager van Itho naar aanleiding van een aantal zaken die hier veelvuldig en in herhaling worden beschreven en waarbij niet Amber gebruikers vaak maar lustig op los fantaseren zonder bekend te zijn met de huidige stand van zaken.

- de gepubliceerde cijfers van de KIWA zijn onjuist. Dit is inmiddels toegegeven door de Kiwa en in week 51 komt er een nieuwe testronde met een uitslag ergens in maart 2024. Itho heeft dit aangevochten en men heeft dit bij de Kiwa erkend. De gehele procedure wordt op verzoek van Itho dus over gedaan. Dit verklaart deels mijn conclusie en die van andere gebruikers dat ik mij bij mijn eigen opstelling dit niet herken in de genoemde problematiek en dit beantwoord de vraag waarom dit allemaal zo lang moet duren. De energielabels zijn gebaseerd op het eco design principe en zijn wel juist.

- Vorstbeveiliging in tegenstelling tot eerdere berichten zijn de huidige instellingen als volgt:
- 1e orde: bij een buitentemperatuur van 6 graden gaat de waterpomp draaien volgens de interval instellingen van de waterpomp. Wij adviseren waterpompinstellingen interval/15 min/ 2minuten.
- 2e orde: bij een TUI temperatuur van 5 graden gaat de compressor draaien tot 12 graden watertemperatuur.
Dit verklaart dat wij zelf van klanten nog geen klachten hebben gehad over leeglopende Caleffi's iets wat bij Panasonic regelmatig gebeurd door een andere regeling.

-Communicatie myheatpump / app bediening de in Azie bestaande mogelijkheden worden hier niet toegepast dit i.v.m. de AVG regelgeving. Er is mij toegezegd dat een aantal bestanden worden vrij geven voor het maken met de gewenste modbus specificaties. @leejoow ook om te schrijven!

-Functielijst momenteel ben ik in bezit van een concept waar ik nog commentaar op lever. Er wordt tijd vrij gemaakt om deze zo snel mogelijk in omloop te brengen.

Wordt vervolgd........

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 06-12-2023 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Casper de Boer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:21:
[...]

Om er even een kanttekening bij te plaatsen, is dit bij dry-bulb of wet-bulb bij beiden apparaten?
(bij LG is het bijvoorbeeld dry-bulb gemeten terwijl NL wet-bulb is...)
Durf ik zo niet te zeggen. Wel verwacht ik nog verbeterde cijfers in 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Carboy54 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:53:
Breaking news
- de gepubliceerde cijfers van de KIWA zijn onjuist. Dit is inmiddels toegegeven door de Kiwa en in week 51 komt er een nieuwe testronde met een uitslag ergens in maart 2024. Itho heeft dit aangevochten en men heeft dit bij de Kiwa erkend. De gehele procedure wordt op verzoek van Itho dus over gedaan. Dit verklaart deels mijn conclusie dat ik mij bij mijn eigen opstelling niet herken in de genoemde problematiek en dit beantwoord de vraag waarom dit allemaal zo lang moet duren. De energielabels zijn gebaseerd op het eco design principe en zijn wel juist.
Zouden de cijfers op deze pagina dan wel de goede cijfers zijn? Die liggen immers hoger of hebben ze daar nog niets over los gelaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Impossibl3 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:33:
[...]

Zouden de cijfers op deze pagina dan wel de goede cijfers zijn? Die liggen immers hoger of hebben ze daar nog niets over los gelaten?
Wij zien zelf dat de Amber beter presteert dan de cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Carboy54 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:53:

- Vorstbeveiliging in tegenstelling tot eerdere berichten zijn de huidige instellingen als volgt:
- 1e orde: bij een buitentemperatuur van 6 graden gaat de waterpomp draaien volgens de interval instellingen van de waterpomp. Wij adviseren waterpompinstellingen interval/15 min/ 2minuten.
- 2e orde: bij een TUI temperatuur van 5 graden gaat de compressor draaien tot 12 graden watertemperatuur.
Dit verklaart dat wij zelf van klanten nog geen klachten hebben gehad over leeglopende Caleffi's iets wat bij Panasonic regelmatig gebeurd door een andere regeling.
Dat werkt dan waarschijnlijk alleen als de WP ook echt op interval staat rn niet als die staat op "Aan bij vraag" wat ik vreemd zou vinden voor een beveiliging. Want ik ziet het niet gebeuren in ieder geval.

Warmtepomp staat momenteel al uit en sinds 15uur is de buitentemperatuur onder de 5°C maar tot nu toe heeft de waterpomp niet gedraaid?

Zal eens Kijken of het uitmaakt of ik hem op interval zet. Maar nogmaals, een beveiliging zou daar nooit naar moeten kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvSZGFjnXknoChViKVV56jkw-1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3vMkcfWP6v3OW0iGZIfZ99o.jpg?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:58

Jan2023

KISS

edit:
mijn reaktie voegde niks toe.

[ Voor 86% gewijzigd door Jan2023 op 06-12-2023 17:26 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
mischa402 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:05:
[...]

Dat werkt dan waarschijnlijk alleen als de WP ook echt op interval staat rn niet als die staat op "Aan bij vraag" wat ik vreemd zou vinden voor een beveiliging. Want ik ziet het niet gebeuren in ieder geval.

Warmtepomp staat momenteel al uit en sinds 15uur is de buitentemperatuur onder de 5°C maar tot nu toe heeft de waterpomp niet gedraaid?

Zal eens Kijken of het uitmaakt of ik hem op interval zet. Maar nogmaals, een beveiliging zou daar nooit naar moeten kijken.

[Afbeelding]
UPDATE

Nope, er gebeurt bij mij niets. Staat al een uur of 3 uit, inmiddels meer dan 2 uur onder de 5°C buitentemperatuur en inmiddels ook op interval gezet, dus zou de pomp iedere 15minuten 2 minuten moeten draaien, maar is nog niet gebeurd.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
mischa402 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:30:
[...]

UPDATE

Nope, er gebeurt bij mij niets. Staat al een uur of 3 uit, inmiddels meer dan 2 uur onder de 5°C buitentemperatuur en inmiddels ook op interval gezet, dus zou de pomp iedere 15minuten 2 minuten moeten draaien, maar is nog niet gebeurd.
Wordt nagevraagd, had het al gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
bommer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:34:
[...]

Wordt nagevraagd, had het al gemeld.
Al die instellingen van de vortsbeveiling zitten (Bij mij in iedergeval) niet in het instellingen menu. Volgens mij hoort dat daar ook gewoon in te staan. Ik wacht het wel af.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Impossibl3 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:33:
[...]

Dit zijn cijfers op basis van een andere methode gemeten. Itho is ervan overtuigd dat de cijfers van Kiwa niet deugen en dan ze aanzienlijk beter zijn dan gepubliceerd. Uiteindelijk zijn deze Kiwa cijfers maatstaf voor de RVO. Ze hebben een nieuw bureau in de arm genomen om hun te vertegewoordigen bij de Kiwa waarbij de Kiwa heeft toegegeven dat er fouten zijn gemaakt. Daarom wordt nu alles opnieuw gedaan. Hun HP-S komt er tenslotte ook veel beter vanaf en komt uit dezelfde fabriek. Week 51 plaatst Kiwa een nieuwe proefopstelling bij de Kiwa en dan begint het hele circus weer opnieuw. 8)7 Dit is ook heel belangrijk item voor Itho in verband met grootschalige bouwprojecten waar zij als marktleider van grondgebonden warmtepompen sterk zijn vertegenwoordigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
mischa402 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:39:
[...]

Al die instellingen van de vortsbeveiling zitten (Bij mij in iedergeval) niet in het instellingen menu. Volgens mij hoort dat daar ook gewoon in te staan. Ik wacht het wel af.
Zijn genoeg wamtepomp merken ( o.a. Panasonic ) waar dat ook niet het geval is. Maar het heeft de volle aandacht en er wordt onderzoek naar gedaan en er is al contact geweest vandaag met de software afdeling van de fabriek. @bommer wordt vervolgd hier.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:35:
[...]

Wij zien zelf dat de Amber beter presteert dan de cijfers.
Zoals reeds gemeld ben ik al eerder tot dezelfde conclussie gekomen. Mijn vorige had veel meer moeite in defrosttime en was lang zo snel niet weer op temperatuur waardoor het element altijd moest ondersteunen na een defrost. Dit heb ik bij de Amber niet kunnen constateren.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 06-12-2023 18:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Is er niet iemand met een warmtemeter achter zijn Amber? Als we de Kiwa-certified-cijfers niet kunnen vertrouwen, dan kan je wel alvast Tweakers-certified-cijfers publiceren ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Diagnose met flir camera van het el. circuit binnenunit. Bedrading geen problemen. Boven links printplaat en rechts voeding. Met dank aan KS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REMw_p9Mom3rmLVKwaJGyVJZ76g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRySjpjmr1CPdC7JXAm48Hux.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Carboy54 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:14:
Diagnose met flir camera van het el. circuit binnenunit. Bedrading geen problemen. Boven links printplaat en rechts voeding. Met dank aan KS

[Afbeelding]
Mooi plaatje voor het album, maar zonder meetwaarden van heetste punten en de temperatuur/kleurschaal niet bijzonder informatief.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:30
Ik merk deze dagen (en met name afgelopen do-zo) waar het in het noorden van het land snachts zeker -5 aantikte dat de Amber eigenlijk vrijwel constant op 95hrz draait. Mijn verbruik is momenteel om en nabij de 45kw per dag.... (dit is een verdubbeling van de dagen hiervoor)/

Kan ik nog iets aan de instellingen veranderen? De pompsnelheid is door Erik verlaagd, maar zou met lage temperaturen het mogelijk beter zijn dit te verhogen? Ik zit met een aanvoertemp van rond de 35c en ons huis is aangenaam, maar wel een vrij hoog stroomverbruik. Ik zie op de amber ongeveer een uurlijkse run en als het eenmaal warm is staat de amber een uur uit (2 maal daags) door de kamerthermostaat.

Amber 120

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
*knip* dubbelpost, linkdrop, tracking link, missende embed

[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 06-12-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Let op dat je correct benoemt/citeert wat je daar wil laten zien!

[ Voor 55% gewijzigd door Proton_ op 06-12-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
montebaldo55 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:42:
Let op bij teruglevering
Kan per 1 1 24 rigoureus veranderen
*knip*
offtopic:
Zo lang je meer verbruikt dan je opwekt terwijl we nog mogen salderen is de terugleververgoeding niet zo belangrijk. Maw: koop een warmtepomp èn een EV! ;)

En zodra we niet meer kunnen salderen, dan de vraag of misschien een dynamisch stroomtarief interessanter wordt, vooral wanneer je stroom in een auto of thuisbatterij of in warm water kunt stoppen.

Maar goed, ontzettend off-topic dit.

[ Voor 24% gewijzigd door Proton_ op 06-12-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
Dracoplasm schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:40:
Ik merk deze dagen (en met name afgelopen do-zo) waar het in het noorden van het land snachts zeker -5 aantikte dat de Amber eigenlijk vrijwel constant op 95hrz draait. Mijn verbruik is momenteel om en nabij de 45kw per dag.... (dit is een verdubbeling van de dagen hiervoor)/

Kan ik nog iets aan de instellingen veranderen? De pompsnelheid is door Erik verlaagd, maar zou met lage temperaturen het mogelijk beter zijn dit te verhogen? Ik zit met een aanvoertemp van rond de 35c en ons huis is aangenaam, maar wel een vrij hoog stroomverbruik. Ik zie op de amber ongeveer een uurlijkse run en als het eenmaal warm is staat de amber een uur uit (2 maal daags) door de kamerthermostaat.

Amber 120
Zet de thermostaat eens een halve graad hoger en de stooklijn een graad lager.

Wat is het verschil nu tussen aanvoer en retour temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Proton_ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:13:
Is er niet iemand met een warmtemeter achter zijn Amber? Als we de Kiwa-certified-cijfers niet kunnen vertrouwen, dan kan je wel alvast Tweakers-certified-cijfers publiceren ;)
Dat is precies wat ik ook zat te denken. Mooiste is met data van -5 of kouder en dan gaat het dus om de opwekking van 35graden water. Als ik het goed heb is W35 de gemiddelde temperatuur van je cv water. Dus stel je hebt een deltaT van 4 dan gaat het om outlet 37 en dan de maximale opwekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
ErikVers schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:14:
[...]

Dat is precies wat ik ook zat te denken. Mooiste is met data van -5 of kouder en dan gaat het dus om de opwekking van 35graden water. Als ik het goed heb is W35 de gemiddelde temperatuur van je cv water. Dus stel je hebt een deltaT van 4 dan gaat het om outlet 37 en dan de maximale opwekking.
zodra het -5 is, kan ik een grafiek samen stellen.
gaat om aanvoer, retour van de warmte meter en het afgegeven vermogen, liefst met een delta-t van 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorusk
bommer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:54:
[...]

Belangrijk is dat de tc sensor goed contact maakt, gebruik evt warmte pasta. En isoleer hem ook, dat maakte bij mij veel verschil uit.
Dank je voor je reactie. tc sensor en isolatie kunnen in mijn situatie niet het probleem veroorzaken. De tc sensor is goed vastgeklemd met warmtepasta ertussen. De aanvoer en afvoerleidingen zijn over de gehele lengte van ongeveer 10 meter voorzien van dampdichte buisisolering van 20 mm.

@dikkepad Ik ga alle instellingen nogmaals zorgvuldig vergelijken met alle verstrekte tips. Hopelijk levert het wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
ErikVers schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:14:
[...]

Niet exact wat je vraagt qua temperaturen, mijn aanvoertemperaturen zijn wat lager. Verder is de stooklijn al een aantal keer wat naar beneden bijgesteld, wat je ook ziet aan de CoP die, naarmate het kouder wordt wat hoger licht dan de trendlijn. Verder zijn in deze gegevens de defrost momenten weggefilterd, wat uiteraard ook minder representatief is. Maar wellicht geeft het toch weer wat meer inzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaKxrdw2f4Ce99c-AohfwjDZHcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FOePCZlS2vH7Q8PnPRQAEoEz.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wellicht dat de volgende data opheldering biedt:

Amitime ecoSTAR06 (Amber 65)
https://www.heatpumpkeyma...f2748e895e07427a9059770d1

Amitime ecoSTAR08 (Amber 95)
https://www.heatpumpkeyma...e02f83b4f3fc0980f5cca5c58

Amitime ecoSTAR12 (Amber 120)
https://www.heatpumpkeyma...f8f7ba44648888d8f8a3ccc48

Relevante data:
Tbiv*
COP*
Tol**
COP**
ecoSTAR06
4.35 kW
2.98
4.01 kW
2.95
ecoSTAR08
6.13 kW
3.09
5.64 kW
2.98
ecoSTAR12
7.93 kW
2.87
7.22 kW
2.65

*A-7W34
**A-10W35

Deze waardes komen nagenoeg overeen met wat Itho in de folder heeft staan.

Verder is ook terug te vinden wat de geluidswaarden zijn.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-09 21:04
Weet iemand misschien wat dit betekent ?
In het vlammetje lijkt een 1 te verschijnen en dan weer een 2.
Heb al in de handleiding gekeken maar hierover staat niks in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRLPXAboBRf7Ep3tdwuLmJ-WJBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAmfLtnR3UgTg0a0uDHCDJO8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woX1Ffq_9GN16An1zL8jr0gHXNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fa6ARZWpnWFYtAYODP8d2zxP.jpg?f=fotoalbum_large

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Zijn er al mensen hier die de invloed van de ruimtetemeratuur compensatie (Tr-sensor) instelling 1.16 merken.

Ik heb er al veel mee lopen spelen en proberen, maar wat ik ook verstel er gebeurt werkelijk helemaal niets.

Ik heb geprobeerd om de instelling 1.17 heel hoog te zetten, op 27°C om zo een grote afwijking te creëren om na te gaan of de stooklijn dan verhoogd wordt en ook door deze juist heel laag te zetten op 15°C. Maar er gebeurt dan werkelijk niets, de stooklijn verandert niet en ook is er geen beweging in de frequentie van de compressor of een verandering van de aanvoertemperatuur te zien.

Ik heb ook geprobeerd om de stooklijn vast te zetten, dus niet op buitentemperatuur te veranderen en de externe sturing (thermostaat regeling) uit te zetten en juist alleen op buitentemperatuur de stooklijn te laten verlopen (instelling 9.06). De invloed van de instelling 1.17 heb ik nog niet kunnen ontdekken. Wie heeft een idee?

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
camel1987 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:18:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je misschien 2 zones, dus dat hij de ene keer zone 1 aan het verwarmen is en dan zone 2? Heb anders geen idee en heb het ook nog nooit gezien.

Wellicht het backup element? Want je vraagt 41°C maar je aanvoer is maar 34°C, dus denk dat hij het even niet trekt en/of dat het te veel tijd kost om het setpoint te bereiken. Kun je het actuele opgenomen vermogen aflezen?

[ Voor 11% gewijzigd door mischa402 op 06-12-2023 21:40 ]

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
@mischa402
Heb in principe maar 1 zone en het totaal vermogen kan de amber nog niet enkel uitlezen.
Het vermogen liep wel op tot 5500 watt. Dus vermoed dat de buh inschakelde.
Heb mijn amber wel hybride zoals aangegeven maar kan niks terugvinden in de handleiding waar deze nummers mee in verband staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
camel1987 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:43:
@mischa402
Heb in principe maar 1 zone en het totaal vermogen kan de amber nog niet enkel uitlezen.
Heb mijn amber wel hybride zoals aangegeven maar kan niks terugvinden in de handleiding waar deze nummers mee in verband staan.
5500W lijkt inderdaad wel op de buh, want dat trekt de WP niet alleen.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
bommer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:55:
[...]

zodra het -5 is, kan ik een grafiek samen stellen.
gaat om aanvoer, retour van de warmte meter en het afgegeven vermogen, liefst met een delta-t van 5?
Mooi!

Wat betreft temperaturen liefst met een gemiddelde van 35
Dus je aanvoer + retour /2 😋👍
DeltaT 4/5/6 is gangbaar rond dat soort gemiddelde watertemp vandaar mijn suggestie 37/33 aanvoer/retour. Maar 36/34 kan natuurlijk ook of 38/32

Edit22:20
Zie net dat outlet35 inlet 30 moet zijn. Dus een setpoint 35 met deltaT5 👍

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 06-12-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
mischa402 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:11:
[...]

Niet exact wat je vraagt qua temperaturen, mijn aanvoertemperaturen zijn wat lager. Verder is de stooklijn al een aantal keer wat naar beneden bijgesteld, wat je ook ziet aan de CoP die, naarmate het kouder wordt wat hoger licht dan de trendlijn. Verder zijn in deze gegevens de defrost momenten weggefilterd, wat uiteraard ook minder representatief is. Maar wellicht geeft het toch weer wat meer inzicht.

[Afbeelding]
Mooi grafisch.
Waar ik naar opzoek ben is afgegeven vermogen (opwekking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:30
mischa402 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:29:
Zijn er al mensen hier die de invloed van de ruimtetemeratuur compensatie (Tr-sensor) instelling 1.16 merken.

Ik heb er al veel mee lopen spelen en proberen, maar wat ik ook verstel er gebeurt werkelijk helemaal niets.

Ik heb geprobeerd om de instelling 1.17 heel hoog te zetten, op 27°C om zo een grote afwijking te creëren om na te gaan of de stooklijn dan verhoogd wordt en ook door deze juist heel laag te zetten op 15°C. Maar er gebeurt dan werkelijk niets, de stooklijn verandert niet en ook is er geen beweging in de frequentie van de compressor of een verandering van de aanvoertemperatuur te zien.

Ik heb ook geprobeerd om de stooklijn vast te zetten, dus niet op buitentemperatuur te veranderen en de externe sturing (thermostaat regeling) uit te zetten en juist alleen op buitentemperatuur de stooklijn te laten verlopen (instelling 9.06). De invloed van de instelling 1.17 heb ik nog niet kunnen ontdekken. Wie heeft een idee?
Die indruk had ik ook. Denk dat ik een keer gezien heb dat het setpoint 1 graad verlaagd werd, maar vervolgens kreeg ik hem niet weer normaal. Heb het uitgezet en niet meer naar omgekeken, naar mijn idee onbruikbaar. => aanvulling: in geval van vloerverwarming en relatief constante ruimtetemperatuur. Wellicht werkt het wel zinvol na nachtverlaging van meerdere graden.
Volgens mij werkt het met hele graden wat het vrij grof maakt. Dus als Tr 1 graad te laag is, plust hij het setpoint met 1. Tr 2 graden te laag, komen er 2 graden bij. Als er daarna een overshoot volgt zelfde verhaal andere kant uit.

Wellicht is er via Home Assistant een soortgelijke regeling te maken die wel werkt icm setpoint verlaging/verhoging via de SG relais ingang.

[ Voor 4% gewijzigd door markietjuh op 06-12-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gebruik backup heater? extern / intern Gezien setpoint en TC temperatuur / 90 Hz lijkt mij dat het gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
mischa402 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:29:

Ik zie bij mij het veranderen van setpoint +/- 1 -2 graden na geruime tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rHpHrTfOGogImHqrHTYnCUv9Dk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9EWOgl3Z6uMoD3E1aBio59br.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
camel1987 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:43:
@mischa402
Als je hybride draait waarom is je ketel dan niet ingesteld als de BUH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk eens of je error codes hebt in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
@Omebas
Geen idee lijkt mij ook een beter idee of gewoon de cv uit de hybride opstelling halen.
Sinds de amber in hybride staat heeft de ketel enkel storing loop continu te hannisen nu.

Geen enkele error code.
Heb vanochtend nog gekeken toevallig naar dat we allebei rechtop in bed zaten omdat we dachten dat er iemand naar beneden flikkerde.
Het leek wel of er iets door de leidingen heen gedrukt moest worden en dat ga ineens een heel hard geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Carboy54 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:59:
[...]

Gebruik backup heater? extern / intern Gezien setpoint en TC temperatuur / 90 Hz lijkt mij dat het gevolg.
Die setpoint staat nu op 40 volgens mij is ingesteld door de installateur zo.
Hij moet best flink werken natuurlijk.
Als de temperatuur in huis bereikt is slaat de amber uit voor 2 a 3 uurtjes en gaat dan weer draaien de vloerverdeler is inmiddels aan gepast naar een open verdeler zonder pomp.
Dus vraag me eigen alleen wel af of het zin heeft om op 40 graden op te stoken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
camel1987 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 06:02:
[...]

Die setpoint staat nu op 40 volgens mij is ingesteld door de installateur zo.
Hij moet best flink werken natuurlijk.
Als de temperatuur in huis bereikt is slaat de amber uit voor 2 a 3 uurtjes en gaat dan weer draaien de vloerverdeler is inmiddels aan gepast naar een open verdeler zonder pomp.
Dus vraag me eigen alleen wel af of het zin heeft om op 40 graden op te stoken ?
40 graden is erg hoog als aanvoertemp voor vloerverwarming, als je nog veel radiatoren hebt kan het nodig zijn voor de radiatoren te laten functioneren.

Ik zou als je overwegend vvw hebt je stooklijn iig terugzetten.

Pagina: 1 ... 41 ... 124 Laatste