Dan wordt er een procentuele waarde gestuurd naar de CV (opentherm) en worden de kleppen op de verdeler met PWM gestuurd. Als je 50% vraag hebt en de PWM tijd is 10min. dan is de klep 5min open en 5 min dicht. dit is niet zo geschikt voor een warmtepomp installatie.
@
bommer waar heb je die mooie thermostaat oplossingen gezien? Dat is misschien iets voor de langere termijn voor mij.
Ik heb het zelf geëngineerd. het is niet meer dan een temperatuuropnemer in iedere ruimte, een klepje op de groep voor die ruimte. En een software programmatje wat de temperatuur in de gaten houd en op basis van voorwaardes (schakelklokken, nachtverlaging, hysterese, ect) dat klepje open stuurt en een signaaltje naar de Amber om te starten met verwarmen.
Stel dat er vraag is van uit een ruimte, maar andere ruimtes die nog niet onder het setpoint + hysterese zijn
maar wel onder setpoint. gaan dan ook mee met verwarmen.
zo voorkom ik dat ene ruimte na de andere om de beurt vraag hebben. en de Amber de langst mogelijke run maakt. Tot alles weer op setpoint is.
Verder zit er nog een automatische verwarmen/koelen omschakeling in.
Een start wachttijd voor de Amber, bij vraag start er een timer welke pas na 10min de Amber inschakelt
CV pomp loopt wel al gelijk en benut opgeslagen warmte uit het buffer. Deze is bijna altijd hoger dan de gewenste aanvoer temperatuur, dus geen verlies.
en de Amber kan pas weer uit door een blokeer timer van 20min.
Per 61 min kan de Amber maar 2x aan en draait dus min 40min van die tijd.
Dit is gemaakt in een KNX embeded (zeg maar een Raspberry pi 6.0) met een KNX bus aansluiting.
zeer stabiel allemaal.
In de gebouwautomatisering werken we ook veel met diverse tempratuur modes, comfort, standby, buildingprotect, economy. dit zit er ook allemaal in verwerkt.
Het klinkt allemaal heel ingewikkeld. Alles wat ik beschreef kan je ook met een paar temperatuur sensoren in bijv. ESPhome (Home Assistant) een paar relais voor de thermomotoren op de verdeler en Node Red in Home Assistant maken. Daar bij de uitlees & stuurprint van @
leejoow en je bent compleet.
dat red je voor onder de 200 euro, mijn systeem zal iets stabieler zijn, maar kost wel het 10 voudige.
[
Voor 10% gewijzigd door
bommer op 04-12-2023 17:58
]
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen