Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:20

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
bommer schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:04:
[...]

Je hebt thermische trek, waarschijnlijk loopt je aanvoer leiding omhoog.
Veerbelaste keerklep in de aanvoer zetten, lost het probleem op.
Dat lijkt me sterk, auteur geeft aan dat vat op zolder staat?

Waar jij op doelt is alleen bij de uitstroom van je warmwater als die gelijk zonder lus omhoog gaat. Ik vraag me ook af of bij dit type vat dit kan ontstaan, de aansluitingen lopen allemaal al standaard eerst naar onder ipv wat soms ziet bovenuit het vat.

Inderdaad als je dan zo door naar boven gaat kan dit ontstaan.

@Daros
Ik vermoed eerder dat er een defrost is geweest over je boiler of dat er een normale kraan of een driewegklep lekt.

[ Voor 40% gewijzigd door ErikVers op 04-12-2023 15:20 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 18:10
ErikVers schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:16:
[...]

Dat lijkt me sterk, auteur geeft aan dat vat op zolder staat?

Waar jij op doelt is alleen bij de uitstroom van je warmwater als die gelijk zonder lus omhoog gaat. Ik vraag me ook af of bij dit type vat dit kan ontstaan, de aansluitingen lopen allemaal al standaard eerst naar onder ipv wat soms ziet bovenuit het vat.

Inderdaad als je dan zo door naar boven gaat kan dit ontstaan.

@Daros
Ik vermoed eerder dat er een defrost is geweest over je boiler of dat er een normale kraan of een driewegklep lekt.
Wanneer het voor een defrost is gebruikt zou er een schakelmoment in de 3weg klep moeten zijn toch? Ik zie dit niet terugkomen, en de afkoeling gaat heel erg geleidelijk. Zie screenshot van de laaste dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hE1lm9DZgTF65h38JbqgJljQhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sVhZw4mBQCq8TV9Ov3abK4eB.png?f=fotoalbum_large
bommer schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:04:
[...]

Je hebt thermische trek, waarschijnlijk loopt je aanvoer leiding omhoog.
Veerbelaste keerklep in de aanvoer zetten, lost het probleem op.
Hoe hoog is omhoog?
Vanuit het buffervat SWW boiler gaat de leiding ongeveer 1 meter omhoog om vanuit hier aangesloten te worden op de orginele warmwater leiding.
psycho-realm schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:41:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie maar het verval nog niet getest. Hoe heb je dit getest? In de settings het vat daadwerkelijk uitgeschakeld? Anders gaat hij toch automatisch bijwerken bij 5 graden verval?
Dankzij @leejoow kan je hem uitlezen met modbus.
Uitlezen Itho Daalderop HP-S 95 warmtepomp
ErikVers schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:15:
[...]

Kan het zijn dat je het SWW (of soms DHW genoemd) voorraadvat bedoeld? Vaak duiden we die aan als boiler, en een vat in de retour van je cv normen we een buffervat. Wellicht goed om dit te editten om misverstanden te voorkomen 👍
Thanks, aangepast.

[ Voor 35% gewijzigd door Daros op 04-12-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:04

timpel_800

Amber 65

Misschien kun je een foto maken? Iemand zei tegen mij ook iets over een warmtesifon wat zou ontstaan door hoe ik het heb aangesloten. Snapte het niet echt maar wie weet hetzelfde probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuy0J8pU1-A21gxx07f0C5D6gC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDKGrIqs8gRJVpAhLidpJdSl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgUMxWmtCNYWh0O6RFDlHJqMM7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eo2arpZqJ6WM968zeRGQXxf.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-06 15:03
NRJ020 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:50:
[...]

Als je dit toepast werkt dan de ontdooi / defrost functie via het boilervat nog wel?
Ik heb geen itho vat, maar defrost gaat hier prima in sww.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-06 20:36
bommer schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:54:
[...]

Ik heb geen itho vat, maar defrost gaat hier prima in sww.
@bommer, ik heb een itho vat, maar thermosyphon kun je toch alleen krijgen als je ww leiding uit de bovenkant van de boiler(vat) komt?
Bij de i-wpv vaten, zitten de aansluitingen aan de onderzijde, dan zou de trek toch niet kunnen?

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
timpel_800 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:06:
Misschien kun je een foto maken? Iemand zei tegen mij ook iets over een warmtesifon wat zou ontstaan door hoe ik het heb aangesloten. Snapte het niet echt maar wie weet hetzelfde probleem?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het gaat om de aanvoer en afvoer vanaf de Amber.
Mijn vat staat in de garage (omgeving nu 10 graden) en de Amber boven de garage tegen de muur.
In het begin had ik ook last van trek en verloor wel 13 graden in een nacht.
Keerklep er tussen en nu is het verlies 0.1 graden per uur maximaal.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
isalenedean schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:05:
[...]
@bommer, ik heb een itho vat, maar thermosyphon kun je toch alleen krijgen als je ww leiding uit de bovenkant van de boiler(vat) komt?
Bij de i-wpv vaten, zitten de aansluitingen aan de onderzijde, dan zou de trek toch niet kunnen?
Een thermosyfon is juist om trek te voorkomen. Het is infeite een grote u bocht, de hoogte moet tussen de 10x a 12x de leiding dikte zijn.
Alleen verschillen de meningen over de werking, ik heb gekozen voor een keer klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honkie
  • Laatst online: 27-03 13:12
bommer schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:56:
[...]

Persoonlijk ben ik een voorstander van zone regeling, als eerst moet je zorgen voor voldoende vrije systeem inhoud.

Door of voldoende niet nageregelde zones of een buffer, er zijn veel meningen over.
Ik gebruik een parallel buffer, door sommige een geisoleerde radiator genoemd.

Isolatie daarvan is zo goed, dat aan het begin van de run. Eerst de energie uit het buffer gebruikt wordt, tenzij de Amber een paar dagen stil zou staan.

Zou alleen stelwaarde gestuurde regelingen er af gooien, bij weinig vraag (zeg 1 ruimte) loopt evt buffer na 30min vol en gaat de Amber als nog uit. Aan/uit regeling gaat prima.

Infeite ben er al met een paar relais, temperatuur sensor per zone en een raspberry pi, node red er op, daar heb ik een paar mooie themostaat oplossingen van gezien. En te intergreren in HA
@bommer Bommer Wat bedoel je met Stelwaarde gestuurde regelingen?

@bommer waar heb je die mooie thermostaat oplossingen gezien? Dat is misschien iets voor de langere termijn voor mij.

Verder op de korte termijn omdat we boven toch veel minder verblijven heb ik er nu al voor gekozen om de woonkamer altijd te laten verwarmen (dus als nu een zone vraagt loopt de woonkamer en badkamer mee, ook als die niet vragen). Of ik daardoor veel overshoot krijg in de woonkamer weet ik niet, ik verwacht eigenlijk van niet omdat in de woonkamer normaliter de grootste warmtevraag heft. Jouw punt van een buffer snap ik ook ;-) maar is op korte termijn lastig te realiseren eventueel ook meer voor de langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:30
Daros schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:39:
Mijn SWW WPV 240L 3G staat in de technische ruimte (kleine ruimte op zolder).
In de technische ruimte is het ongeveer 17/18 graden.

Tussen gistermiddag 13:00 en nu is er een verval van 11 graden zonder dat er warm water is gebruikt.
Ik vind dat erg veel, het is van 54 graden naar 43 graden gegaan.

Wat is het verval bij jullie?
Heeft een defrost gebruik gemaakt van het sww water via overige instellingen: automatische circuitshift bij vorstbeveiliging?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
Carboy54 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:37:
[...]

Heeft een defrost gebruik gemaakt van het sww water via overige instellingen: automatische circuitshift bij vorstbeveiliging?
@Carboy54 dan zou je een grotere dip in eens moeten zien, bij hem zie je een evenredig verloop over langere tijd. Dus een defrost lijkt mij niet waarschijnlijk.

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Honkie schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:18:
[...]

@bommer Bommer Wat bedoel je met Stelwaarde gestuurde regelingen?
Dan wordt er een procentuele waarde gestuurd naar de CV (opentherm) en worden de kleppen op de verdeler met PWM gestuurd. Als je 50% vraag hebt en de PWM tijd is 10min. dan is de klep 5min open en 5 min dicht. dit is niet zo geschikt voor een warmtepomp installatie.
@bommer waar heb je die mooie thermostaat oplossingen gezien? Dat is misschien iets voor de langere termijn voor mij.
Ik heb het zelf geëngineerd. het is niet meer dan een temperatuuropnemer in iedere ruimte, een klepje op de groep voor die ruimte. En een software programmatje wat de temperatuur in de gaten houd en op basis van voorwaardes (schakelklokken, nachtverlaging, hysterese, ect) dat klepje open stuurt en een signaaltje naar de Amber om te starten met verwarmen.

Stel dat er vraag is van uit een ruimte, maar andere ruimtes die nog niet onder het setpoint + hysterese zijn
maar wel onder setpoint. gaan dan ook mee met verwarmen.
zo voorkom ik dat ene ruimte na de andere om de beurt vraag hebben. en de Amber de langst mogelijke run maakt. Tot alles weer op setpoint is.

Verder zit er nog een automatische verwarmen/koelen omschakeling in.
Een start wachttijd voor de Amber, bij vraag start er een timer welke pas na 10min de Amber inschakelt
CV pomp loopt wel al gelijk en benut opgeslagen warmte uit het buffer. Deze is bijna altijd hoger dan de gewenste aanvoer temperatuur, dus geen verlies.
en de Amber kan pas weer uit door een blokeer timer van 20min.
Per 61 min kan de Amber maar 2x aan en draait dus min 40min van die tijd.

Dit is gemaakt in een KNX embeded (zeg maar een Raspberry pi 6.0) met een KNX bus aansluiting.
zeer stabiel allemaal.

In de gebouwautomatisering werken we ook veel met diverse tempratuur modes, comfort, standby, buildingprotect, economy. dit zit er ook allemaal in verwerkt.

Het klinkt allemaal heel ingewikkeld. Alles wat ik beschreef kan je ook met een paar temperatuur sensoren in bijv. ESPhome (Home Assistant) een paar relais voor de thermomotoren op de verdeler en Node Red in Home Assistant maken. Daar bij de uitlees & stuurprint van @leejoow en je bent compleet.
dat red je voor onder de 200 euro, mijn systeem zal iets stabieler zijn, maar kost wel het 10 voudige.

[ Voor 10% gewijzigd door bommer op 04-12-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Carboy54 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:37:
[...]

Die functie werkt alleen bij de Itho vaten toch?
Of zal die bij mij ook omschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:01:
[...]

Die functie werkt alleen bij de Itho vaten toch?
Of zal die bij mij ook omschakelen?
Lijkt mij dat het ook bij spiraalboilers kan werken. Probeer maar uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOz6IBTFkaYrnA4JmZG1ZIFORxU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7SCl12K43TzFiAVzBO8VWu9J.jpg?f=user_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-06 19:59

Jan2023

KISS

bommer schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:55:
[...]

Dan wordt er een procentuele waarde gestuurd naar de CV (opentherm) en worden de kleppen op de verdeler met PWM gestuurd. Als je 50% vraag hebt en de PWM tijd is 10min. dan is de klep 5min open en 5 min dicht. dit is niet zo geschikt voor een warmtepomp installatie.

[...]

Ik heb het zelf geëngineerd. het is niet meer dan een temperatuuropnemer in iedere ruimte, een klepje op de groep voor die ruimte. En een software programmatje wat de temperatuur in de gaten houd en op basis van voorwaardes (schakelklokken, nachtverlaging, hysterese, ect) dat klepje open stuurt en een signaaltje naar de Amber om te starten met verwarmen.

Stel dat er vraag is van uit een ruimte, maar andere ruimtes die nog niet onder het setpoint + hysterese zijn
maar wel onder setpoint. gaan dan ook mee met verwarmen.
zo voorkom ik dat ene ruimte na de andere om de beurt vraag hebben. en de Amber de langst mogelijke run maakt. Tot alles weer op setpoint is.

Verder zit er nog een automatische verwarmen/koelen omschakeling in.
Een start wachttijd voor de Amber, bij vraag start er een timer welke pas na 10min de Amber inschakelt
CV pomp loopt wel al gelijk en benut opgeslagen warmte uit het buffer. Deze is bijna altijd hoger dan de gewenste aanvoer temperatuur, dus geen verlies.
en de Amber kan pas weer uit door een blokeer timer van 20min.
Per 61 min kan de Amber maar 2x aan en draait dus min 40min van die tijd.

Dit is gemaakt in een KNX embeded (zeg maar een Raspberry pi 6.0) met een KNX bus aansluiting.
zeer stabiel allemaal.

In de gebouwautomatisering werken we ook veel met diverse tempratuur modes, comfort, standby, buildingprotect, economy. dit zit er ook allemaal in verwerkt.

Het klinkt allemaal heel ingewikkeld. Alles wat ik beschreef kan je ook met een paar temperatuur sensoren in bijv. ESPhome (Home Assistant) een paar relais voor de thermomotoren op de verdeler en Node Red in Home Assistant maken. Daar bij de uitlees & stuurprint van @leejoow en je bent compleet.
dat red je voor onder de 200 euro, mijn systeem zal iets stabieler zijn, maar kost wel het 10 voudige.
Met alle respect !

Met wat jij aan besturing hebt gecreeerd werkt alleen bij de ultieme wizz kid
_/-\o_

Weet je echtgenote hoe ze de " kachel " hoger of lager moet zetten ?
;)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Jan2023 schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:20:
[...]

Met alle respect !

Met wat jij aan besturing hebt gecreeerd werkt alleen bij de ultieme wizz kid
_/-\o_

Weet je echtgenote hoe ze de " kachel " hoger of lager moet zetten ?
;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wvj2e12FTfclN-rQhsWt6YBzxyU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QM4WswTvS6lvzerbWJGGOiUF.png?f=user_large
Dit snapt iedereen toch ;) (eigenlijk moet iedereen er gewoon met de vingertjes vanaf blijven, constant hoger lager gaat niet werken met een warmtepomp.)

Het bedrijf waar ik werk, maakt veel installaties voor instellingen. Met mensen met divers scala aan beperkingen. Zolang de bediening maar simpel is.
En meestal is het de directeur die het niet snapt 8)7

Misschien een afsplitsing van dit topic: Slimme aansturing(en) en uitlezen Itho warmtepompen. @mischa402 @leejoow

[ Voor 13% gewijzigd door bommer op 04-12-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk62
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:23
Hallo,

Ik heb een vraag aan jullie m.b.t. de keuze van een warmtepomp.

Wij wonen sinds enkele jaren in een oudere boerderij met ca. 240 m2 woonoppervlakte. Bouwjaar 1924.

Gasverbruik was in 2021 ca. 3500m3. Inmiddels door verschillende maatregelen (isolatie, andere cv ketel) nu rond de 2200 m3.
Verder deels vloerverwarming en radiatoren, deels met fans.

Gasverbruik is terug gegaan van 1,3 naar 0,8 m3 per graaddag. Zal naar alle waarschijnlijkheid nog iets verder dalen door geplande HR++ glas in kamer en keuken (nu oud dubbel glas, in totaal ca. 23 m2), komend voorjaar.

Dit najaar de ketel (Intergas Xtreme) teruggezet naar 45 graden en de aanwezige zoneregeling uitgezet. Het huis blijft, ook met deze koudere dagen prima op temperatuur (20 graden). Dus afgiftecapaciteit lijkt mij voldoende.

Nu mijn vraag:
Ik wil de komende tijd een warmtepomp installeren, maar twijfel over de capaciteit. Volgens de Koevlaas berekening zou ik bij 2000 m3 uitkomen rond de 10kW.

Ik twijfel echter of ik 1 grotere of 2 kleinere moet kiezen. motivatie voor 2 kleinere: het minimum vermogen van 1 grotere vind ik nog vrij hoog. Mijn ervaring is dat wij in de zomermaanden weinig gas verbruiken.
Ik wil uiteindelijk ook de tapwatervoorziening via de warmtepomp laten lopen en daarna het gas afsluiten.

Ik ben wel gecharmeerd van hetgeen ik hier lees over de Itho Amber, dit is ook de reden waarom ik deze vraag in dit topic stel.
Ik heb al veel gelezen, maar twijfel nog steeds over deze vraag.

Graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Henk62 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:07:
Hallo,

Wij wonen sinds enkele jaren in een oudere boerderij met ca. 240 m2 woonoppervlakte. Bouwjaar 1924.

Gasverbruik was in 2021 ca. 3500m3. Inmiddels door verschillende maatregelen (isolatie, andere cv ketel) nu rond de 2200 m3.

Gasverbruik is terug gegaan van 1,3 naar 0,8 m3 per graaddag. Zal naar alle waarschijnlijkheid nog iets verder dalen door geplande HR++ glas in kamer en keuken (nu oud dubbel glas, in totaal ca. 23 m2), komend voorjaar.

Dit najaar de ketel (Intergas Xtreme) teruggezet naar 45 graden en de aanwezige zoneregeling uitgezet. Het huis blijft, ook met deze koudere dagen prima op temperatuur (20 graden). Dus afgiftecapaciteit lijkt mij voldoende.

Nu mijn vraag:
Ik wil de komende tijd een warmtepomp installeren, maar twijfel over de capaciteit. Volgens de Koevlaas berekening zou ik bij 2000 m3 uitkomen rond de 10kW.

Ik twijfel echter of ik 1 grotere of 2 kleinere moet kiezen. motivatie voor 2 kleinere: het minimum vermogen van 1 grotere vind ik nog vrij hoog. Mijn ervaring is dat wij in de zomermaanden weinig gas verbruiken.
Ik wil uiteindelijk ook de tapwatervoorziening via de warmtepomp laten lopen en daarna het gas afsluiten.

Ik ben wel gecharmeerd van hetgeen ik hier lees over de Itho Amber, dit is ook de reden waarom ik deze vraag in dit topic stel.

Graag jullie advies.
Dat wordt dan minimaal een 12 Kw. Ook moet je het sww water er nog mee gaan verwarmen. Eventueel kan een 9.5 + een 6.5 in combinatie ook maar dat is meer installatiewerk. Het minimum vermogen van de 12 Kw is te overzien in een dergelijke boerderij. Je kan overwegen in het begin de Amber nog in hybride te laten staan met de CV. Dan zit je altijd veilig totdat je voldoende hebt geisoleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 04-12-2023 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

bommer schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:41:
[...]

[Afbeelding]

Het bedrijf waar ik werk, maakt veel installaties voor instellingen. Met mensen met divers scala aan beperkingen. Zolang de bediening maar simpel is.
Dat is een goed uitgangspunt !
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
Henk62 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:07:
Hallo,

Nu mijn vraag:

Graag jullie advies.
De Amber komt bij een dergelijke warmtevraag sowieso niet in aanmerking, want de grootste (de 120) levert maar dik 7 kW bij -10. Die is dus voor jou veel te klein.
En in de diverse WP-topics lees je momenteel hoe fantastisch het nu al door de vele defrosts met de WP-bezitters gaat die op het vermogen bezuinigd hebben.

Over ook SWW maken: Ik heb al eens berekend dat dat bij ons thermisch maar 164W verschil maakt. Zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" Nu wordt hier vrij zuinig gedoucht, maar zelfs met het dubbele verbruik hoef je hiervoor in de praktijk dus bijna nooit een grotere WP aan te schaffen.

Ik zou gaan voor een WP met voldoende capaciteit en groot modulatiebereik. Dan kom je al snel bij Mitsubishi uit. Bijvoorbeeld de PUZ-SWM100YAA, die van 3.3 kW bij A12W25 tot 11kW bij A-10W35 kan moduleren. Voor meer info: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Ik zou nooit voor twee kleinere warmtepompen gaan. Dat is twee keer onderhoud en de aanschafprijs is ook twee keer zo hoog. En zeker icm VVW is een minimaal modulatiebereik van dik 3 kW geen enkel probleem.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:23:
[...]

De Amber komt bij een dergelijke warmtevraag sowieso niet in aanmerking, want de grootste (de 120) levert maar dik 7 kW bij -10. Die is dus voor jou veel te klein.
En in de diverse WP-topics lees je momenteel hoe fantastisch het nu al door de vele defrosts met de WP-bezitters gaat die op het vermogen bezuinigd hebben.

Over ook SWW maken: Ik heb al eens berekend dat dat bij ons thermisch maar 164W verschil maakt. Zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" Nu wordt hier vrij zuinig gedoucht, maar zelfs met het dubbele verbruik hoef je hiervoor in de praktijk dus bijna nooit een grotere WP aan te schaffen.

Ik zou gaan voor een WP met voldoende capaciteit en groot modulatiebereik. Dan kom je al snel bij Mitsubishi uit. Bijvoorbeeld de PUZ-SWM100YAA, die van 3.3 kW bij A12W25 tot 11kW bij A-10W35 kan moduleren. Voor meer info: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Ik zou nooit voor twee kleinere warmtepompen gaan. Dat is twee keer onderhoud en de aanschafprijs is ook twee keer zo hoog. En zeker icm VVW is een minimaal modulatiebereik van dik 3 kW geen enkel probleem.
Onderhoud??

2 WP’s is ook 2x subsidie he.

Redundancy, SWW en verwarming tegelijk, DF en verwarming tegelijk…. Zitten wel wat voordelen aan. Maar wel ietsjes complexer.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-12-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk62
Andrehj schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:23:
[...]

Deze PUZ-SWM100YAA, is geen monoblock? of vergis ik mij.
Het is voor mij best wel lastig om een goede plek te vinden voor een binnenunit. (het huis is wel groot, maar wel lastig om zoiets te plaatsen, zeker gezien het feit dat er ook nog een SWW boiler geplaatst moet worden. Daarom heb ik het liefst een monoblock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
bbbrumbrum schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:38:
Zitten wel wat voordelen aan. Maar wel ietsjes complexer.
Dat laatste was ik nog even vergeten en is verreweg het grootste nadeel van twee WP's. Want best kans dat je dan je eigen besturing mag gaan bouwen om die twee op elkaar af te stemmen. Echt niet iets waar de gemiddelde consument op zit te wachten.
En ik denk ook niet dat je een installateur vindt die denkt dat dat een goed idee is. Want die krijgt de shit op zijn bord als het niet werkt. Die installeert veel liever een standaard oplossing (en gezien de diverse problemen in de vele WP-topics is dat meestal al lastig genoeg).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Henk62 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:46:
Deze PUZ-SWM100YAA, is geen monoblock? of vergis ik mij.
Vraag even beantwoord in het juiste topic omdat die hier off-topic is:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Andrehj schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:47:
[...]

Dat laatste was ik nog even vergeten en is verreweg het grootste nadeel van twee WP's. Want best kans dat je dan je eigen besturing mag gaan bouwen om die twee op elkaar af te stemmen. Echt niet iets waar de gemiddelde consument op zit te wachten.
En ik denk ook niet dat je een installateur vindt die denkt dat dat een goed idee is. Want die krijgt de shit op zijn bord als het niet werkt. Die installeert veel liever een standaard oplossing (en gezien de diverse problemen in de vele WP-topics is dat meestal al lastig genoeg).
@flippy die meer verstand van zaken heeft dan wij beiden samen op dit gebied is dat zeker niet met je eens. De besturing zit standaard in de Amber. Overigens zit je volgens mij in het verkeerde topic. Tweakers zijn mans genoeg om hier de verschillende merken en eigenschappen te onderscheiden op dit forum *knip* geen merkenoorlog starten

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 05-12-2023 18:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Carboy54 schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:24:
[...]

@flippy die meer verstand van zaken heeft dan wij beiden samen op dit gebied is dat zeker niet met je eens. De besturing zit standaard in de Amber. Overigens zit je volgens mij in het verkeerde topic. Tweakers zijn mans genoeg om hier de verschillende merken en eigenschappen te onderscheiden op dit forum of zijn jouw Mitsubishi aandelen soms weer eens gezakt?
het is idnerdaad een vrij aparte opmerking gezien cascade opstellingen in de commerciele sector eerder de norm zijn dan de uitzondering en vooral in VRF installaties (dus puur koudemiddel) is ironisch genoeg mitsubishi met hun city VRf series juist de grootste speler op de markt en maken ook in mijn optiek juist 1 van de mooiste cascadesystemen wat gewoon een standaard functie is in VRF systemen. grappis genoeg hebben de reguliere ecodans zelfs een optie voor volwaardige cascaderegelingen met een losse kast en dan kan je een half dozijn van die dingen aan elkaar knopen als 1 grote machine.daar heb je als eindgebruiker totaal geen last van en geeft alleen maar meer vrijheid, ook als installateur maar dan moet je wel een installateur hebben die wat meer doet dan de *knip* geen merkenoorlog starten folder lezen....

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 05-12-2023 18:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 13:45
Daros schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:39:
Mijn SWW WPV 240L 3G staat in de technische ruimte (kleine ruimte op zolder).
In de technische ruimte is het ongeveer 17/18 graden.

Tussen gistermiddag 13:00 en nu is er een verval van 11 graden zonder dat er warm water is gebruikt.
Ik vind dat erg veel, het is van 54 graden naar 43 graden gegaan.

Wat is het verval bij jullie?
Ik heb precies dezelfde boiler. De gemeten temperatuur daalt bij mij max 1 graad per dag. Hij staat beneden in een ruimte waar het ongeveer 18 graden is. Warmwaterleiding gaat eerst omlaag door de vloer en verderop weer omhoog.

Ik vind het lastig om van de temperatuur van die voeler uit te gaan, het zegt alleen iets wanneer de mengpomp aan staat. Daarna ontstaat de gelaagdheid van warmte. Na 1x douchen kan de gemeten waarde al naar 20-30 graden duiken, maar de laag boven de voeler is dan nog warmer waardoor ik nog makkelijk meerdere keren kan douchen.

Een lekkende warmwater kraan zou wellicht kunnen, maar dat zou je waarschijnlijk wel merken?
Ontdooicyclus zou kunnen, volgens mij neemt het niet heel veel warmte, maar ik zou wel een ander beeld verwachten aangezien hier altijd de gemeten waarde plots daalt zodra de mengpomp aan gaat. Hier redt hij het ontdooien makkelijk uit de vloerverwarming, dus nog niet uit het vat gezien.
Zou de voeler naar beneden gezakt kunnen zijn waardoor hij alleen de koudste laag onderin meet? Hoelang moet de warmtepomp draaien bij jou om het vat weer op temperatuur te krijgen puur voor het verval (dus zonder verbruik)? Misschien is het beter hier vanuit te gaan voor een goed beeld. Dit heb ik zelf nog niet getest, omdat hij hier dan nog niet aan slaat.

Verdere ervaring met het vat en de regeling: ik laat hem nooit starten buiten de toegestane tijden ook al is de temperatuur 20 graden, in de praktijk zit er dan nog zat warmwater in. Hij mag alleen om 12:00 uur gaan draaien bij een dT van 5 graden, setpoint 47 graden. Om toch een beeld te krijgen hoeveel warmwater er nog is, wil ik een verbruiksmeter op de warmwaterleiding zetten die gereset wordt na een sww run. Mocht er ineens heel veel warmwater nodig zijn dan zal er handmatig een start geforceerd moeten worden.
Dit bevalt nu goed, heb denk ik zo'n 4 sww runs p/w en genoeg warm water voor 3 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:38
Hallo, ik heb een paar vraagjes over de Itho Daalderop Amber Lucht/Water Propaan R290 Warmtepomp.

Ik zit te denken aan de 6.5 kW uitvoering in een hybride opstelling.
Woning is van 1988 met overal dubbel glas en isolatie. Verbruik gas per jaar ongeveer 1.100 m3.
  1. Kan ik hierbij m'n Tado thermostaat blijven gebruiken?
  2. Heb ik voor deze WP persé een 3x25A huisaansluiting nodig of is 1x25A voldoende?
  3. Weet iemand een goed bedrijf die kunnen adviseren en installeren?

€50 tegoed bij Tibber energiecontract? Stuur me een DM⚡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FlowDesign schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:24:
Hallo, ik heb een paar vraagjes over de Itho Daalderop Amber Lucht/Water Propaan R290 Warmtepomp.

Woning is van 1988 met overal dubbel glas en isolatie. Verbruik gas per jaar ongeveer 1.100 m3.
  2. Heb ik voor deze WP persé een 3x25A huisaansluiting nodig of is 1x25A voldoende?
Waarom hybride? Met die unit kan je makkelijk je hele gasverbruik afdekken. Geen gasketel nodig.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-06 12:48

Weet je zeker dat je 1x25 hebt en geen 1x40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
1x25 is te krap als de backup heater ook aan moet kunnen (wellicht niet nodig bij hybride gebruik). Alsnog wel krap met de rest van je huishouden. Neem aan dat je dan niet elektrisch kookt?

Hybride kan een goede overweging zijn als je je gasaansluiting wilt behouden en nog een goede cv-ketel hebt. Bij zelfinstallatie zou het bijna de helft van de investering schelen, en het sww gedeelte verdien je het minst snel terug.

Capaciteit van de 65 is denk ik ook onvoldoende voor full-electric (3,9kW bij A-7W35).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Omebas schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:59:
[...]

Weet je zeker dat je 1x25 hebt en geen 1x40?
Jep. Helaas wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
flippy schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:37:
[...]

Waarom hybride? Met die unit kan je makkelijk je hele gasverbruik afdekken. Geen gasketel nodig.
Theoretisch zou dat moeten kunnen gezien deze WP op propaan tot 70 graden aanvoer moet kunnen halen, maar dan zou ik wel een maatje zwaarder nemen. Bijvoorbeeld bij dit weer rond de 0 graden moet ik toch wel redelijk stoken en waar ik de HR-ketel normaliter op 60 graden heb staan, heb ik 'm gisteren toch ff op 65 gezet voor iets meer comfort.

Ik vraag me alleen af of het de extra investering waard is. Of, misschien de zwaardere nemen in hybride en als het gasverbruik daadwerkelijk vrijwel naar nul gaat voor de CV, kan de HR-ketel altijd nog weg en dan vervangen voor een opslagvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
markietjuh schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:11:
1x25 is te krap als de backup heater ook aan moet kunnen (wellicht niet nodig bij hybride gebruik). Alsnog wel krap met de rest van je huishouden. Neem aan dat je dan niet elektrisch kookt?

Hybride kan een goede overweging zijn als je je gasaansluiting wilt behouden en nog een goede cv-ketel hebt. Bij zelfinstallatie zou het bijna de helft van de investering schelen, en het sww gedeelte verdien je het minst snel terug.

Capaciteit van de 65 is denk ik ook onvoldoende voor full-electric (3,9kW bij A-7W35).
Kook nog op gas indd.

Waarom is installatie zo duur eigenlijk? Zo'n ding installeren ze in één dag toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Volgens mij is het (bij Stedin altans) 1x35A,3x25A of 3x35A (extra kosten aan vastrecht). Dit kun je makkelijk laten omzetten door de netbeheerder, kost je eenmalig het laten omzetten, maar het vastrecht voor 3x25A is gewoon dezelfde als voor 1x35A

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
FlowDesign schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:29:
[...]

Kook nog op gas indd.

Waarom is installatie zo duur eigenlijk? Zo'n ding installeren ze in één dag toch?
Ik bedoelde dat hybride of full-electric bijna de helft scheelt. Dat zit 'm in de kosten voor boilervat, benodigde 3-wegklep en extra koppelingen. Dus aan materiaal, arbeid niet gerekend (ik heb alles zelf gedaan).

Prijzen van installateur heb ik geen eigen ervaring mee. Maar vind het knap als die het redt met 1 man in 1 dag inclusief elektra leggen, groepenkast uitbreiden, opstelling buiten, doorvoer door muur en evt graafwerk, etc. Telt snel op aan hoeveelheid werk.

Ik lees je trouwens over een aanvoertemp van 60 graden. Ondanks dat dat in theorie gehaald kan worden, weet ik niet of dit voor cv bedrijf ook realistisch is om mee te draaien. Vermogen zal dan flink lager zijn en een behoorlijk hoog elektriciteitsverbruik. Eerste stap is wellicht om naar je afgiftesysteem te gaan kijken voor een lagere aanvoertemperatuur.

[ Voor 25% gewijzigd door markietjuh op 04-12-2023 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk62
Carboy54 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:19:
[...]

Dat wordt dan minimaal een 12 Kw. Ook moet je het sww water er nog mee gaan verwarmen. Eventueel kan een 9.5 + een 6.5 in combinatie ook maar dat is meer installatiewerk. Het minimum vermogen van de 12 Kw is te overzien in een dergelijke boerderij. Je kan overwegen in het begin de Amber nog in hybride te laten staan met de CV. Dan zit je altijd veilig totdat je voldoende hebt geisoleerd.
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik toch eerst maar eens een aanpak ga maken voor een 9,5 kW en bij dit ontwerp ook direct rekening te houden met een extra unit en een tapwater voorziening zonder gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:32
Weet iemand hoeveel massa er op elke voetsteun of kant van de Amber 6.5 rust? Kan ik uitgaan van 2x10-25kg aan de fan kant en 2x 20-50kg aan de compressor kant? Dit ivm aanschaf trillingsdempers.

[ Voor 5% gewijzigd door aaahaaap op 04-12-2023 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
mischa402 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:32:
[...]

Volgens mij is het (bij Stedin altans) 1x35A,3x25A of 3x35A (extra kosten aan vastrecht). Dit kun je makkelijk laten omzetten door de netbeheerder, kost je eenmalig het laten omzetten, maar het vastrecht voor 3x25A is gewoon dezelfde als voor 1x35A
Thanks, I know.
Het beste advies wat je iemand hierin kunt geven is "kijk op www.mijnaansluiting.nl".
(Dat portaal heb ik jaren geleden mee helpen opzetten en ontwikkelen ;) ) Daar kun je ook meteen zien wat voor aansluiting je hebt. Overigens woon ik in Enexis gebied.
Maar bedankt voor het advies :)

Het ging mij vooral om het vermogen dat zo'n ding kan trekken.
6,5 kW ga ik helaas niet redden bij max 25 Ampère ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
markietjuh schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:47:
[...]

Ik bedoelde dat hybride of full-electric bijna de helft scheelt. Dat zit 'm in de kosten voor boilervat, benodigde 3-wegklep en extra koppelingen. Dus aan materiaal, arbeid niet gerekend (ik heb alles zelf gedaan).

Prijzen van installateur heb ik geen eigen ervaring mee. Maar vind het knap als die het redt met 1 man in 1 dag inclusief elektra leggen, groepenkast uitbreiden, opstelling buiten, doorvoer door muur en evt graafwerk, etc. Telt snel op aan hoeveelheid werk.

Ik lees je trouwens over een aanvoertemp van 60 graden. Ondanks dat dat in theorie gehaald kan worden, weet ik niet of dit voor cv bedrijf ook realistisch is om mee te draaien. Vermogen zal dan flink lager zijn en een behoorlijk hoog elektriciteitsverbruik. Eerste stap is wellicht om naar je afgiftesysteem te gaan kijken voor een lagere aanvoertemperatuur.
Bedoel je nou dat installatiekosten van hybride hoger of lager is dan van Full electric?

Vanwege hoge temperatuur naar afgiftesysteem (geen vloerverwarming) en uitgaande van lagere investering voor hybride, leek mij daarom hybride een betere oplossing. Voor echt koude dagen kan de HR-ketel dan bijspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FlowDesign schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:27:
[...]

Theoretisch zou dat moeten kunnen gezien deze WP op propaan tot 70 graden aanvoer moet kunnen halen, maar dan zou ik wel een maatje zwaarder nemen. Bijvoorbeeld bij dit weer rond de 0 graden moet ik toch wel redelijk stoken en waar ik de HR-ketel normaliter op 60 graden heb staan, heb ik 'm gisteren toch ff op 65 gezet voor iets meer comfort.

Ik vraag me alleen af of het de extra investering waard is. Of, misschien de zwaardere nemen in hybride en als het gasverbruik daadwerkelijk vrijwel naar nul gaat voor de CV, kan de HR-ketel altijd nog weg en dan vervangen voor een opslagvat.
Wie zegt dat je op 60 graden moet stoken? jij zal dan echt de eerste zijn op dit forum die daadwerkeliijk dat ding op 60 graden heeft staan.

en een zwaardere is niet nodig, met een 6.5kW kan je al je bestaande verbruik afdekken.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 05-12-2023 06:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Maar als op 65 graden moet stoken om het behaaglijk te krijgen kun je beter eerst gaan isoleren lijkt mij?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:54
flippy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 05:55:
[...]
en een zwaardere is niet nodig, met een 6.5kW kan je al je bestaande verbruik afdekken.
Ben je daar zeker van? 1100m2 totaal is 900m3 voor verwarming op basis van 2 personen. Kom ik uit op een benodigde 4,8 kW bij -10. De 65 levert "maar" 3,9 kW. Of ga je er van uit door naar lagere aanvoertemperatuur te gaan het verbruik flink naar beneden gaat? We kunnen de hele discussie over voorkomst van -10 cq -7 weer houden maar bijna 20% vermogen verschil tussen benodigd en te leveren vind ik best fors.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
aaahaaap schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:33:
Weet iemand hoeveel massa er op elke voetsteun of kant van de Amber 6.5 rust? Kan ik uitgaan van 2x10-25kg aan de fan kant en 2x 20-50kg aan de compressor kant? Dit ivm aanschaf trillingsdempers.
In de topic start staat een advies voor dempers.
Die heb ik er zelf ook ondergezet, doen het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Impossibl3 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 06:46:
[...]

Ben je daar zeker van? 1100m2 totaal is 900m3 voor verwarming op basis van 2 personen. Kom ik uit op een benodigde 4,8 kW bij -10. De 65 levert "maar" 3,9 kW. Of ga je er van uit door naar lagere aanvoertemperatuur te gaan het verbruik flink naar beneden gaat? We kunnen de hele discussie over voorkomst van -10 cq -7 weer houden maar bijna 20% vermogen verschil tussen benodigd en te leveren vind ik best fors.
Wat is ie daadwerkelijke gasverbruik per jaar? Vloeroppervlakte is totaal geen factor hierin. Dat lijkt steeds op je gasverbruik dus hou die even goed apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:54
@flippy dat geeft @FlowDesign aan
Er staat niets over vloeroppervlakte.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-06 20:11
Iemand hier ervaring met en hybride opstelling waarin de cv ketel nog gebruikt word voor enkel de warm water voorziening ?

Mijn situatie is dus als hybride aangesloten en mijn Remeha avanta word nog enkel gebruikt om mijn warm water te voorzien.
Nu sloeg sinds gisteren ineens de foutcode in E 10.
Ketel los gemaakt van de amber met de kabel thermostaat kabel weer verbonden rechtstreeks op de cv en de amber even handmatig uitgezet.
Naar de ketel te resetten deed deze het weer gewoon.
Allemaal even gedoucht daarna de amber weer aangesloten op de thermostaat heel de avond in principe geen foutmelding meer.
Nu word ik vanmorgen wakker en zie ik op de cv ketel weer ineens een E 7 melding.
Kan dit iets met het aansluiten van de amber te maken hebben ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
camel1987 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:08:
Iemand hier ervaring met en hybride opstelling waarin de cv ketel nog gebruikt word voor enkel de warm water voorziening ?

Mijn situatie is dus als hybride aangesloten en mijn Remeha avanta word nog enkel gebruikt om mijn warm water te voorzien.
Nu sloeg sinds gisteren ineens de foutcode in E 10.
Ketel los gemaakt van de amber met de kabel thermostaat kabel weer verbonden rechtstreeks op de cv en de amber even handmatig uitgezet.
Naar de ketel te resetten deed deze het weer gewoon.
Allemaal even gedoucht daarna de amber weer aangesloten op de thermostaat heel de avond in principe geen foutmelding meer.
Nu word ik vanmorgen wakker en zie ik op de cv ketel weer ineens een E 7 melding.
Kan dit iets met het aansluiten van de amber te maken hebben ?
E7 betekend lage druk, je hebt de Remeha cv zijdig ook in het systeem opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
bommer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:17:
[...]

E7 betekend lage druk, je hebt de Remeha cv zijdig ook in het systeem opgenomen?
Ja de cv zit aangesloten op de cv leiding vanaf de amber met 2 keerkleppen ertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Impossibl3 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:04:
@flippy dat geeft @FlowDesign aan

[...]

Er staat niets over vloeroppervlakte.
Als die 1100 het aantal kuubs is dan is 5.8kW al zat en daar zit het SWW dan bij. Pak je een losse waremtpointboiler daarvoor kom je makkelijk onder de 900 uit dus is die unit meer dan groot genoeg in de winter.
timpel_800 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 06:43:
Maar als op 65 graden moet stoken om het behaaglijk te krijgen kun je beter eerst gaan isoleren lijkt mij?
als jij daadwerkelijk met dit weer de hele dag non stop de CV ketel aan het brullen hebt op 65 graden zou ik eerst eens overwegen om de ramen en deuren dicht te doen.....

nee, je hebt geen 65 nodig wat je bent nu ad hoc aan het stoken dus die 65 is "nodig" om wat warmte erin te krijgen. met een warmtepomp straks is het al warm dus hoef je niet op zulke hoge temperaturen te stoken want het is al warm. dan heb je nog maar ineesn 35 graden nodig of zo.

ga maar eens kijken hoeveel kuub gas je daadwerkelijk met dit weer in 1 dag erdoor blaast. dat geeft al genoeg aan....

[ Voor 49% gewijzigd door flippy op 05-12-2023 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
  • Laatst online: 20-06 13:49
nog even een kleine update van mijn kant, ik ben op wat meer plekken in de woonkamer de temperatuur gaan meten en de plek waar de thermostaat eerst hing is niet representatief voor de ruimte. Toen ik afgelopen zaterdag de hele dag in mijn t-shirt binnen heb staan schilderen viel het kwartje :+ . Ik heb de thermostaat verlaagd naar 18.5 graden en gemiddeld in de ruimte is dit 19.5 ongeveer, wat prima behaaglijk is. Ik werk nu met een aanvoertemperatuur van 29 graden, de radiatoren die ik eerst dichtgezet had staan ook weer open. De amber draait nu weer geregeld lange tijd op 36Hz. Op de slaapkamer is de afgifte wel te klein (t20 radiator 260x50cm) icm ventilatoren, hoeveel % winst ga ik halen met een t22? Anders moet ik naar een Jaga, maar die zijn voor die maat best aan de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dikkepad schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:53:
nog even een kleine update van mijn kant, ik ben op wat meer plekken in de woonkamer de temperatuur gaan meten en de plek waar de thermostaat eerst hing is niet representatief voor de ruimte. Toen ik afgelopen zaterdag de hele dag in mijn t-shirt binnen heb staan schilderen viel het kwartje :+ . Ik heb de thermostaat verlaagd naar 18.5 graden en gemiddeld in de ruimte is dit 19.5 ongeveer, wat prima behaaglijk is. Ik werk nu met een aanvoertemperatuur van 29 graden, de radiatoren die ik eerst dichtgezet had staan ook weer open. De amber draait nu weer geregeld lange tijd op 36Hz. Op de slaapkamer is de afgifte wel te klein (t20 radiator 260x50cm) icm ventilatoren, hoeveel % winst ga ik halen met een t22? Anders moet ik naar een Jaga, maar die zijn voor die maat best aan de prijs.
een T33 heeft grofeweg evenveel afgifte als een jaga en kost de helften er ie niemand die je tegenhoud om een grotere op te hangen....

ik doe met 1 T33 van grofweg die maat mijn hele woonkamer op 35 graden....

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 05-12-2023 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isalenedean
dikkepad schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:53:
@dikkepad, je moet bij een jaga niet uitgaan van de maat, maar van de aantal Watt die hij levert, kan zomaar zijn dat een jaga met een afmeting van 1000x300 al hetzelfde aantal watt heeft.
Ook hier heb je verschillende types in, betreffende dikte, dus meer of minder buizen inwendig.
Dus eerst aantal watt uitrekenen van je oude radiator en dan een LTV uitkiezen met hetzelfde aantal watt.

[ Voor 4% gewijzigd door isalenedean op 05-12-2023 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:23
flippy schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:37:
[...]

Niet met de 65, die zit bij -10 bijna anderhalf kW onder Koevlaas. Gewoon een 95 pakken dus

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
isalenedean schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:02:
[...]

@dikkepad, je moet bij een jaga niet uitgaan van de maat, maar van de aantal Watt die hij levert, kan zomaar zijn dat een jaga met een afmeting van 1000x300 al hetzelfde aantal watt heeft.
Ook hier heb je verschillende types in, betreffende dikte, dus meer of minder buizen inwendig.
Dus eerst aantal watt uitrekenen van je oude radiator en dan een LTV uitkiezen met hetzelfde aantal watt.
mijn huidige radiator geeft dus ongeveer 2100W, maar dit is bij 20/75/65. Hoeveel vermogen zou ik nodig hebben voor 18/35/25? (of welke dT gangbaar is bij LTV)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• isalenedean
dikkepad schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:19:
[...]

mijn huidige radiator geeft dus ongeveer 2100W, maar dit is bij 20/75/65. Hoeveel vermogen zou ik nodig hebben voor 18/35/25? (of welke dT gangbaar is bij LTV)
hier een mooi artikel hoe te berekenen.
http://energiepionier.nl/...e-temperatuur-verwarming/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
Dus als ik die tabel goed interpreteer dan moet ik een factor 6.91 groter hebben? (18/35/25) Lijkt me een beetje veel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:32
bommer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 06:50:
[...]

In de topic start staat een advies voor dempers.
Die heb ik er zelf ook ondergezet, doen het prima.
Bedankt, die heb ik gezien, maar gaan niet goed genoeg zijn in mijn situatie, zullen veren moeten worden. Er staan helaas ook geen min/max massa's genoemd bij de dempers.

[ Voor 9% gewijzigd door aaahaaap op 05-12-2023 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isalenedean
dikkepad schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:33:
[...]

Dus als ik die tabel goed interpreteer dan moet ik een factor 6.91 groter hebben? (18/35/25) Lijkt me een beetje veel niet?
ik denk eerder aan 5,04 want je hebt geen delta van 10 graden, maar bereken die aan de warmtevraag van de betreffende kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
isalenedean schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:39:
[...]
ik denk eerder aan 5,04 want je hebt geen delta van 10 graden, maar bereken die aan de warmtevraag van de betreffende kamer.
Dus een radiator die 10kw kan leveren? Dat is een type 33 van 300x90cm. Met die heatbooster win ik nog wat, maar voor een slaapkamer van 65m3 klinkt dat mij als heel erg veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isalenedean
dikkepad schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:43:
[...]

Dus een radiator die 10kw kan leveren? Dat is een type 33 van 300x90cm. Met die heatbooster win ik nog wat, maar voor een slaapkamer van 65m3 klinkt dat mij als heel erg veel.
Als ik een jaga bereken op 65m3 35/30/20, kom ik op ca 2500W uit. Er zijn meerdere rekentools op google te vinden. Persoonlijk vind ik 20 graden op slk te warm en zou eerder voor 18 graden gaan max, dan kom ik rond de 2200W uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
isalenedean schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:52:
[...]

Als ik een jaga bereken op 65m3 35/30/20, kom ik op ca 2500W uit. Er zijn meerdere rekentools op google te vinden. Persoonlijk vind ik 20 graden op slk te warm en zou eerder voor 18 graden gaan max, dan kom ik rond de 2200W uit.
Prima ga ik daar even vanuit! thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:23
isalenedean schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:52:
[...]

Of je 20 in je kamer wil hebben of niet... reken met 20... modern bouwbesluit vraagt dergelijke getallen, dus zorg dat je ook voor je kopers een deugdelijk systeem hebt... (Ik denk dat we nog een paar staartjes gaan zien tzt)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsteraar
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-06 15:08
Ik overweeg een Amber 65 voor ons redelijk geisoleerde huis van 120m2 (1200m3 per jaar). max 8m3 gas bij afgelopen dagen van rond de 0C.

Ik maak mij alleen wat zorgen over onze 14mm vloerverwarming beneden. Benedenverdieping wordt grotendeels verwarmd door 3 groepen van +-100meter 14mm, wat eigenlijk te lang is. Het is nu trouwens altijd comfortabel en de verdelerthermostaat staat op 37c. Pomp draait wel max en levert hierbij max 1,8 lt/min per groep.

Als ik de wp op de uitbouw zou zetten, zou het water eerst (via een T-splitsing) door 6 meter 22mm leiding moeten en daarna naar de verdeler. De verdeler wil ik ombouwen naar een open systeem. Hoe kom ik erachter of de pomp van de warmtepomp sterk genoeg is om ook ongeveer die 1,8lt/min te halen door het 14mm systeem?
Of zou ik in nood toch de verdelerpomp terug kunnen plaatsen?

Zie bijgevoegde schets. PS we gaan all electric dus ketel gaat weg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5pq-DwfKkdFPbzQ-MK9avNqm_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4CUqd1cxbK6mQD0UDe1BrVe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Thijsteraar hoe ben je met 1200 m³ gas gekomen op de Amber 65 voor gasloos? Zeker gezien bovenstaande discussie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
flippy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:35:
[...]

Als die 1100 het aantal kuubs is dan is 5.8kW al zat en daar zit het SWW dan bij. Pak je een losse waremtpointboiler daarvoor kom je makkelijk onder de 900 uit dus is die unit meer dan groot genoeg in de winter.

[...]

als jij daadwerkelijk met dit weer de hele dag non stop de CV ketel aan het brullen hebt op 65 graden zou ik eerst eens overwegen om de ramen en deuren dicht te doen.....

nee, je hebt geen 65 nodig wat je bent nu ad hoc aan het stoken dus die 65 is "nodig" om wat warmte erin te krijgen. met een warmtepomp straks is het al warm dus hoef je niet op zulke hoge temperaturen te stoken want het is al warm. dan heb je nog maar ineesn 35 graden nodig of zo.

ga maar eens kijken hoeveel kuub gas je daadwerkelijk met dit weer in 1 dag erdoor blaast. dat geeft al genoeg aan....
Dit plaatje geeft een goed beeld van mijn verbruik op een dag wanneer de temperatuur zo tot max. 2 graden overdag is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dybhpSJBZfPizNh4hAKeo5F-ZPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MdoPn3S93PFAGULuYaqU62Z.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens, wat is SWW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
@FlowDesign Sww is sanitair warm water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japio2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-04 20:30
Ik heb een itho Boiler van 200 liter (2 personen) met een Amber95. Zou het qua verbruik wat uitmaken als ik de doeltemperatuur van de boiler naar 50 graden breng i.p.v. de standaard 55 graden? Ik knoei uiteraard niet met de legionella settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FlowDesign schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:40:
[...]

Dit plaatje geeft een goed beeld van mijn verbruik op een dag wanneer de temperatuur zo tot max. 2 graden overdag is:

[Afbeelding]

Overigens, wat is SWW?
Op die das is het dus 10.6 kuub, afronden naar 11, dat kan je dus afdekken met een 3.6kW warmtepomp. Dus bij die temperatuur hoeven je radiators/afgiftesysteem maar 3.6kW te leveren dus moet je eens kijken welke watertemperatuur daarbij hoort. Let wel dat dit verbruik inclusief de douche is en dat gaat natuurlijk niet door je radiatoren.

En SWW is warm water. Dus douchen. Als je dat apart doet via een losse warmtepompboiler hoeft je verwarming niet te stoppen om een tank warm te stoken smiddags. Dat verlaagt de last op je "reguliere" warmtepomp en kan je installatie versimpelen.
Japio2 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:44:
Ik heb een itho Boiler van 200 liter (2 personen) met een Amber95. Zou het qua verbruik wat uitmaken als ik de doeltemperatuur van de boiler naar 50 graden breng i.p.v. de standaard 55 graden? Ik knoei uiteraard niet met de legionella settings.
Je verbruik zal aanzienlikk dalen erdoor. Gewoon steeds lager zetten tot je bijna koude douche hebt als je de grenzen op wilt zoeken...

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 05-12-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsteraar
Proton_ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:57:
@Thijsteraar hoe ben je met 1200 m³ gas gekomen op de Amber 65 voor gasloos? Zeker gezien bovenstaande discussie.
Ik ben even uitgegaan van koevlaas formule : Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 en afronden naar boven.

Andere benadering: 10kuub (verbruik van een koude dag) levert 80kwh warmte. Stel dat die amber65 mij 24 uur lang 4kw zou leveren(en hij kan meer), dan zit ik op 96kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:17
Inmiddels ook inzicht in het verbruik van de Amber 95. Moet zeggen dat ik het verbruik nog best wel flink vindt voor ongeveer 90m2 vvw en een Ta op 27. Pas (nog) geen nachtverlaging toe en er is ook geen thermostaat aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlY1bqaf-8TgVDdxeEA3KR93I4U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hXBfD0eMLPEMQt13D4C7j6lG.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3laoxlNrssMmO3LYA6PYHVw_InY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sW9XGui1RxnXJLGTOuNaQPpg.jpg?f=fotoalbum_large
flippy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:01:
[...]
een T33 heeft grofeweg evenveel afgifte als een jaga en kost de helften er ie niemand die je tegenhoud om een grotere op te hangen....

ik doe met 1 T33 van grofweg die maat mijn hele woonkamer op 35 graden....
Zou een T33 ook nog iets doen bij een Ta van 27-28? Ben nog op zoek naar een goede oplossing om de zolder bij te verwarmen, maar zou het zonde vinden om een T33 op te hangen om er dan achter te komen dat deze niks doet.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
flippy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:45:
[...]

Op die das is het dus 10.6 kuub, afronden naar 11, dat kan je dus afdekken met een 3.6kW warmtepomp. Dus bij die temperatuur hoeven je radiators/afgiftesysteem maar 3.6kW te leveren dus moet je eens kijken welke watertemperatuur daarbij hoort. Let wel dat dit verbruik inclusief de douche is en dat gaat natuurlijk niet door je radiatoren.

En SWW is warm water. Dus douchen. Als je dat apart doet via een losse warmtepompboiler hoeft je verwarming niet te stoppen om een tank warm te stoken smiddags. Dat verlaagt de last op je "reguliere" warmtepomp en kan je installatie versimpelen.

[...]

Je verbruik zal aanzienlikk dalen erdoor. Gewoon steeds lager zetten tot je bijna koude douche hebt als je de grenzen op wilt zoeken...
Thanks flippy voor je adviezen :)

Deze dag heeft alleen mijn vrouw heel kort gedouched en we zijn maar met z'n 2en. Afgelopen zondag hadden we bijvoorbeeld 14 kuub gas, toen 1 keer kort gedouched maar op die dag in bad geweest.

Wat zou beter en goedkoper zijn als we full electric zouden gaan? Voor SWW via een losse warmtepompboiler en de Amber 6,5 pakken? Of beter alles op één warmtepomp met opslagvat en dan een Amber 9,5 of zelfs een 12 pakken?
De 9,5 is maar €600 duurder dan de 6,5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Japio2 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:44:
Lijkt me wel. Bij mij staat hij op 50 graden en dat is prima genoeg om met 4 pers. te douchen. (270liter). Dus je moet gewoon kijken of er genoeg warm water inzit om te douchen, anders kun je de temp verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

FlowDesign schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:55:
[...]

Thanks flippy voor je adviezen :)

Deze dag heeft alleen mijn vrouw heel kort gedouched en we zijn maar met z'n 2en. Afgelopen zondag hadden we bijvoorbeeld 14 kuub gas, toen 1 keer kort gedouched maar op die dag in bad geweest.

Wat zou beter en goedkoper zijn als we full electric zouden gaan? Voor SWW via een losse warmtepompboiler en de Amber 6,5 pakken? Of beter alles op één warmtepomp met opslagvat en dan een Amber 9,5 of zelfs een 12 pakken?
Ligt er ook aan hoe makkelijk jij leidingen van je Wp naar je sww vat kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Thijsteraar schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:51:
[...]
Ik ben even uitgegaan van koevlaas formule : Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 en afronden naar boven.

Andere benadering: 10kuub (verbruik van een koude dag) levert 80kwh warmte. Stel dat die amber65 mij 24 uur lang 4kw zou leveren(en hij kan meer), dan zit ik op 96kw.
1200*8/1650 komt op 5.8 kW, dus dan heb je de 120 nodig: die staat voor 7,6 kW in de boeken en de 95 is met 5.5 kW te klein. Dat is bij -7 dus als je bij -10 wil dimensioneren dan is dat gat nog groter, al is het verdedigbaar dat je dan het hulpelement gebruikt.

De 65 doet vziw geen 4 kW bij -7, laat staan gemiddeld inclusief defrosts. Cijfers zijn bij A-7W35 dus als je meer dan 35 graden nodig hebt bij strenge vorst blijft er nog iets minder vermogen over.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 10:24
Proton_ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:15:
[...]

1200*8/1650 komt op 5.8 kW, dus dan heb je de 120 nodig: die staat voor 7,6 kW in de boeken en de 95 is met 5.5 kW te klein. Dat is bij -7 dus als je bij -10 wil dimensioneren dan is dat gat nog groter, al is het verdedigbaar dat je dan het hulpelement gebruikt.

De 65 doet vziw geen 4 kW bij -7, laat staan gemiddeld inclusief defrosts. Cijfers zijn bij A-7W35 dus als je meer dan 35 graden nodig hebt bij strenge vorst blijft er nog iets minder vermogen over.
[~Thijsteraar] Zit in die 1200 ook nog je SWW ? En hoeveel is dit ongeveer? Maar zoals Proton_ zegt zou ik ook denken dat een Amber 65 wat krap is. Ik zou een Amber 95 nemen dan.

Ik heb zelf een gasverbuik van 1000-1100m3 per jaar aan CV en heb de Amber 95 genomen.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsteraar
Proton_ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:15:
[...]

Thanks voor de adviezen! bij nader inzien is er niet heel veel tegen een slagje groter. De voordelen van het lagere minimale modulerend vermogen van de 65 weegt waarschijnlijk niet op tegen de nadelen van inefficiënt bijspringen van het element bij strenge vorst.

Blijft nog wel mijn vraag over het dbs14 systeem en de 22mm leidingen. Iemand ervaring met dergelijke diameters en de amber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:45
Hoe zijn de ervaringen met geluidsproductie van de buitenunit met het koude weer van afgelopen week?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Thijsteraar schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:22:
[...]

Thanks voor de adviezen! bij nader inzien is er niet heel veel tegen een slagje groter. De voordelen van het lagere minimale modulerend vermogen van de 65 weegt waarschijnlijk niet op tegen de nadelen van inefficiënt bijspringen van het element bij strenge vorst.

Blijft nog wel mijn vraag over het dbs14 systeem en de 22mm leidingen. Iemand ervaring met dergelijke diameters en de amber?
Door de splitsing naar 2 kanten lijkt mij dat geen probleem. Wel ga ja daar naar toe met minimaal 26 mm inwendig. De pomp van de Amber kan aardig wat aan is in de praktijk al gebleken. Veel tweakers zijn daarom over gegaan naar een gemiddelde snelheid. De pomp van de Amber verpomp bij een 9.5 Kw 1200 liter per uur en dat is 3x zoveel als jouw huidige CV ketel. Kan je niet de warmtepomp beneden plaatsen en rechtstreeks naar de vloer? Ik heb trouwens een soortgelijke opstelling met 2x 22 mm naar 2 verdelers en kom bij een defrost makkelijk aan 2000 liter. Wel goed waterzijdig inregelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 05-12-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Rukapul schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:13:
Hoe zijn de ervaringen met geluidsproductie van de buitenunit met het koude weer van afgelopen week?
Bij mij moet ik wel het raam dicht doen van de slaapkamer (daar staat hij een stukje vandaan). Het continue geluid is geen probleem, alleen de defrosts zijn behoorlijk storend.

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
leejoow schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:42:
[...]

Bij mij moet ik wel het raam dicht doen van de slaapkamer (daar staat hij een stukje vandaan). Het continue geluid is geen probleem, alleen de defrosts zijn behoorlijk storend.
Interessant! Heb je wellicht een foto van de situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
leejoow schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:42:
[...]

Jij hebt toch geen monobloc maar een split met R32? Dat is niet te vergelijken. Kijk op mijn Youtube site voor geluidsfragmenten via de startpost @Rukapul

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Ik ben met @Carboy54 eens dat je hem echt niet hoort. Nauwelijks in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Carboy54 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:08:
[...]

Jij hebt toch geen monobloc maar een split met R32? Dat is niet te vergelijken. Kijk op mijn Youtube site voor geluidsfragmenten via de startpost @Rukapul
Klopt, ik was even in al mijn enthousiasme vergeten dat dit het Amber topic is 8)
Ik heb inderdaad een split unit, de HP-S 95

Als ik dat filmpje zie op YouTube, vraag ik me af: op welke snelheid draait jullie fan? Dat ziet er echt heel rustig uit (daar komt namelijk bij mij de meeste herrie van af)

[ Voor 17% gewijzigd door leejoow op 05-12-2023 15:00 ]

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
timpel_800 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:52:
Ik ben met @Carboy54 eens dat je hem echt niet hoort. Nauwelijks in ieder geval.
Hoe is jouw setup in relatie tot huis, ramen, buren dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor109
ondertussen zijn de temperaturen weer boven nul, valt me op dat hij nu lekker op 36Hz draait maar wel met 840watt ipv 640watt door dat met 4graden het bodemlint ws aanstaat, al eerder kwamen we tot de conclusie dat dit 200watt verbruikt.

@Carboy54 is er bij Itho een ingang om te verzoeken om de temperatuur waarbij deze aan gaat te hernzien of een menu optie van te maken? Vanaf 3 graden buitentemperatuur lijkt mij ook voldoende bescherming. 200 watt is erg veel zinloze energie die er nu verloren gaat bij een temperatuur van 5 graden.

Gezien rond deze temperaturen de meeste van ons de WP continu / 2/3 vd dag kunnen laten draaien op een laag pitje is 200watt toch snel 4kw per dag. Hoe minder hoe beter dit druk best de COP.

[ Voor 14% gewijzigd door Razor109 op 05-12-2023 15:28 ]

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-06 18:09

thido

Tilburg

En tijdens/na een defrost?

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Razor109 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:25:
ondertussen zijn de temperaturen weer boven nul, valt me op dat hij nu lekker op 36Hz draait maar wel met 840watt ipv 640watt door dat met 4graden het bodemlint ws aanstaat, al eerder kwamen we tot de conclusie dat dit 200watt verbruikt.

@Carboy54 is er bij Itho een ingang om te verzoeken om de temperatuur waarbij deze aan gaat te hernzien of een menu optie van te maken? Vanaf 3 graden buitentemperatuur lijkt mij ook voldoende bescherming. 200 watt is erg veel zinloze energie die er nu verloren gaat bij een temperatuur van 5 graden.
Volgens mij staat dat bodemlint alleen aan bij defrost + 5 min
Mijn 10 mtr tracing (warmtelint) gebruikt 100 Watt
Dat extra verbuik is gewoon vanwegen de lage buitentemperatuur. Hoe minder warmte in de lucht, hoe meer elektrische energie er nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
bommer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:29:
[...]

Volgens mij staat dat bodemlint alleen aan bij defrost + 5 min
Mijn 10 mtr tracing (warmtelint) gebruikt 100 Watt
Dat extra verbuik is gewoon vanwegen de lage buitentemperatuur. Hoe minder warmte in de lucht, hoe meer elektrische energie er nodig is.
Ja is de frequentie van de compressor niet evenredig aan het verbruik? Ik ging ervan uit dat de compressor bij koude temperatuur op hogere freq moet werken. Maar per Hz het verbruik van compressor gelijk zou blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
Razor109 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:33:
[...]

Ja is de frequentie van de compressor niet evenredig aan het verbruik? Ik ging ervan uit dat de compressor bij koude temperatuur op hogere freq moet werken. Maar per Hz het verbruik van compressor gelijk zou blijven.
De frquentie is idd niet recht evenredig.
Bij sww/dhw blijft de hele run de frequentie gelijk en loopt het vermogen op, naarmate een hogere temperatuur nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-06 08:22
Thijsteraar schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:22:
[...]

Ik zou altijd een slagje groter nemen. Ik denk dat ik wat spijt heb van mijn beknepen keuze. De Amber 65 heeft bij mij de afgelopen twee dagen continu op volle kracht staan draaien. Nu moet ik een klein stukje gevel nog isoleren en de vloerisolatie afmaken, maar ik vraag mij af of dat heel veel gaat helpen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
Razor109 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:33:
[...]

Niet rechtevenredig, maar scheelt maar een paar Watt. Viel mij ook op dat ergens rond de 4gr er in een klap zo'n 150 à 200W bij komt. Dit komt niet vanuit de compressor (te zien aan compressor amperage) dus ik denk ook dat dit het bodemlint is.

Of die temperatuur aangepast kan worden weet ik niet, de verdampingstemperatuur ligt zo'n 3gr onder de buitentemperatuur, daar zal de keuze wel op gebaseerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
leejoow schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:57:
[...]

Klopt, ik was even in al mijn enthousiasme vergeten dat dit het Amber topic is 8)
Ik heb inderdaad een split unit, de HP-S 95

Als ik dat filmpje zie op YouTube, vraag ik me af: op welke snelheid draait jullie fan? Dat ziet er echt heel rustig uit (daar komt namelijk bij mij de meeste herrie van af)
De meeste filmpjes draaien allemaal met hoog toerental. >55 Hz. het geluid is bij de Amber in de regel geen issue. Oorzaak: grote verdamper en ventilator met laag toerental en goed gebalanceerd. Zie daarvoor ook: YouTube: Trillings arme Amber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Daar ben ik het dus niet mee eens.

Heb de pomp al regelmatig rond de 90 Hz horen draaien en dan is daar op zo,n 5 mtr ! afstand een behoorlijk laag frequent geluid.

Vind het zelfs een beetje tegenvallen , gelukkig hoor ik nog niks van mijn buren.
Maar de pomp draait dus de hele nacht met de nodige defrosts om de haverklap met dit zeiknatte weer.
:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
Rukapul schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:13:
Erg stil. een aantal huizen verder heeft iemand een Valiant monoblok op een plat dak staan (blaast naar de buren). Deze kan ik duidelijk horen als ik op 10 meter afstand over de stoep de woning passeer. Mijn Amber 65 staat op ongeveer 6 meter vanaf de stoep en is zelf op 90Hz minder hoorbaar...

Ik vind heb in de zomer vaak een goedkoop ventilatortje op mijn slaapkamer om te koelen. Deze is duidelijker hoorbaar.

Ik heb helaas wel nog last van resonantie op de vloerverwarming verdeler / stuk leiding wat ik heb vast gezet met beugels aan de onderkant van mijn houten trap. Ik ga eens beginnen met stukjes rubber onder de vloerverwarming verdeler te plaatsen. Hopelijk is dat voldoende want de leiding onder de trap zit ondertussen achter gestucte gipsplaten ;(

[ Voor 31% gewijzigd door psycho-realm op 05-12-2023 18:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Thijsteraar schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:52:
Ik overweeg een Amber 65 voor ons redelijk geisoleerde huis van 120m2 (1200m3 per jaar). max 8m3 gas bij afgelopen dagen van rond de 0C.
1200 m³ gas geeft met koevlaas al 5.8 kW.
8 m³ gas per dag bij 0 graden geeft ca 12 kuub bij -10.
12 m³ * kWh/m³ geeft ca 110 kWh aan benodigde warmte.
Dat delen door 21 productieve WP uren geeft ca 5.3 kW WP vermogen.

De Amber 65 doet slechts 4.05 kW bij -10.

Dat wordt dus koukleumen onder een dekentje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Thijsteraar schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:51:
Je rond af naar beneden ipv naar boven (of leest de specs niet). Die gekke Amber 65 levert die 6.5 kW alleen bij +7, maar je hebt het vermogen nodig bij vorst.... En dan doet ie nog maar 4 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
FlowDesign schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:55:
Ook voor jou: Ook SWW maken met je WP zorgt er nauwelijks voor dat je een grotere WP nodig hebt. Dat is echt een veelvoorkomend misverstand. Zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Jan2023 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:24:
[...]

Daar ben ik het dus niet mee eens.

Heb de pomp al regelmatig rond de 90 Hz horen draaien en dan is daar op zo,n 5 mtr ! afstand een behoorlijk laag frequent geluid.

Vind het zelfs een beetje tegenvallen , gelukkig hoor ik nog niks van mijn buren.
Maar de pomp draait dus de hele nacht met de nodige defrosts om de haverklap met dit zeiknatte weer.
:(
Zo zie je maar, het is net als eten...Over geluid valt niet te twisten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

psycho-realm schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:04:
[...]

Erg stil. een aantal huizen verder heeft iemand een Valiant monoblok op een plat dak staan (blaast naar de buren). Deze kan ik duidelijk horen als ik op 10 meter afstand over de stoep de woning passeer. Mijn Amber 65 staat op ongeveer 6 meter vanaf de stoep en is zelf op 90Hz minder hoorbaar...

Ik vind heb in de zomer vaak een goedkoop ventilatortje op mijn slaapkamer om te koelen. Deze is duidelijker hoorbaar.

Ik heb helaas wel nog last van resonantie op de vloerverwarming verdeler / stuk leiding wat ik heb vast gezet met beugels aan de onderkant van mijn houten trap. Ik ga eens beginnen met stukjes rubber onder de vloerverwarming verdeler te plaatsen. Hopelijk is dat voldoende want de leiding onder de trap zit ondertussen achter gestucte gipsplaten ;(
Hier twee huizen verderop een nieuwe Daikin airco unit die ook gebruikt wordt om te verwarmen, als dat ding aanstaat denk ik dat er een vliegtuig overkomt.

Ik heb hetzelfde: resonantie in de Houtskeletmuur met gipsplaat bekleed. Ik moet je zeggen ik heb nu de beugel geheel van de verdeler gesloopt (de verdeler staat dus als het ware 'los' op de vloerverwarmingsbuizen) en het geluid is nu zo goed als weg.
Ik zal dus ook iets moeten gaan zoeken om de verdeler mee vast te zetten, iets met veel rubber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Andrehj schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:33:
[...]

1200 m³ gas geeft met koevlaas al 5.8 kW.
8 m³ gas per dag bij 0 graden geeft ca 12 kuub bij -10.
12 m³ * kWh/m³ geeft ca 110 kWh aan benodigde warmte.
Dat delen door 21 productieve WP uren geeft ca 5.3 kW WP vermogen.

De Amber 65 doet slechts 4.05 kW bij -10.

Dat wordt dus koukleumen onder een dekentje...
Mijn 9.5 kw Amber heeft de afgelopen week minder dan 50% van zijn max vermogen nodig gehad en zonder backup tijdens defrost time om welk gat dan ook te dichten En ik blijk niet de enige te zijn op het forum. Uit ervaring weet ik dat je beter -5 kan draaien dan -0 met veel vocht en sneeuw met 1x per uur een defrost. Mijn 9 kw pana J had meer moeite en veel geluid bij deze omstandigheden met defrosts om de 45 minuten. En mijn gasverbruik was over 10 jaar gemiddeld 1500 m3 Dus ik maak mij absoluut geen zorgen. Ik vraag mij overigens @Andrehj af waarom jij je zorgen maakt om tweakers met een andere keuze. *knip op de man

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 05-12-2023 19:07 ]

Pagina: 1 ... 40 ... 121 Laatste