Bedankt! De kringeltjes betekenen dus "ontdooien" :-)
Zie er inderdaad niet veel anders uitCarboy54 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:18:
[...]
Bij de buurman is het gras niet groener Mischa met dit weer. Om de 45 minuten de Panasonic vorig jaar bij mij.
[Afbeelding]
Itho Daalderop Amber 95
Ik heb dit wel gezegd, maar ik vraag mij eigenlijk af of ik de BUH niet aangesloten heb. Op de binnenunit zitten ze niet aangesloten, maar ik heb wel gewoon 2 fase naar de buitenunit.ErikVers schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:16:
[...]
Zou dan beginnen met de backupheater aan te sluiten bij de unit op betreffende foto van timpel800
Mocht ik de BUH niet aangesloten hebben, hoe moet dat dan alsnog?
:strip_exif()/f/image/RqI3F8Lx3VL8Lk15AYAp48md.jpg?f=fotoalbum_large)
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Je hebt zowel L1 en L2 aangesloten mits deze ook in de meterkast aangesloten is heb je gewoon je BUH aangesloten.timpel_800 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:11:
[...]
Ik heb dit wel gezegd, maar ik vraag mij eigenlijk af of ik de BUH niet aangesloten heb. Op de binnenunit zitten ze niet aangesloten, maar ik heb wel gewoon 2 fase naar de buitenunit.
Mocht ik de BUH niet aangesloten hebben, hoe moet dat dan alsnog?
[Afbeelding]
Sturing hiervan loopt via een relais vanuit de binnenunit volgens mij.
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Klopt!Razor109 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:50:
[...]
Je hebt zowel L1 en L2 aangesloten mits deze ook in de meterkast aangesloten is heb je gewoon je BUH aangesloten.
Sturing hiervan loopt via een relais vanuit de binnenunit volgens mij.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Dat is de Domestic Hot Water backup heater, voor als je snel warm water wil in je warmtevat voor het warme water.timpel_800 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:57:
Waarom zijn dan die twee extra aansluitingen in de binnenunit? DWH backup Heater
[Afbeelding]
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
Hoelang zou het ongeveer moeten duren voor de amber om het huis èèn graad te verwarmen ?
Vind toch dat hij er best lang over doet om de temperatuur van 18 naar 20 graden te brengen.
Pomp is vanmiddag rond 2 uur half 3 opgestart.
De nest blijft een beetje hangen rond de 18.5 graden en geeft al best een tijd aan om nog 30 minuten nodig te hebben om naar 20 graden te komen.
Vind toch dat hij er best lang over doet om de temperatuur van 18 naar 20 graden te brengen.
De nest blijft een beetje hangen rond de 18.5 graden en geeft al best een tijd aan om nog 30 minuten nodig te hebben om naar 20 graden te komen.
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Ik had gedacht met Itho een mooi Nederlands product te kopen, helaas lijkt het tegendeel waar te zijn. De Amber is een 100% Chinees product dat onder private label voor o.a. Europese bedrijven verkocht wordt.
De warmtepompen worden gefabriceerd door Amitime, een grote Chinese warmtepomp fabrikant. Het model is de R290 Ecostar:
https://www.amitime.com/products/show-8.html
Bij afname vanaf 100 stuks kan je een eigen logo erop krijgen: https://www.alibaba.com/p...p_oth.82.4.94e87b62DBFw3A
Er is ook gewoon een webportal en appbediening beschikbaar via https://www.myheatpump.com, alleen promoot Itho deze niet. Deze achten zij waarschijnlijk onveilig, en/of om te verhullen dat het een Chinees fabricaat is. Modbus ondersteuning wordt door Amitime ook gewoon vermeld.
Dit verklaart een hoop dingen die vanuit Itho nog onduidelijk gehouden worden of die nog in ontwikkeling zouden zijn. Zowel de software als hardware is niet hun eigen ontwerp. Vermoedelijk hebben ze de vertaling van de controller verzorgd en hier een aantal dingen in geconfigureerd (de controller heeft nog een aantal meer functies, te zien in de handleidingen van andere afnemers).
Ben ik nu zo naïef geweest door te denken dat dit een Nederlands product was, of waren er meer met deze indruk?
:strip_exif()/f/image/iQORU7lxj5UMs0Ueo6i9A2Yi.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie ook hun LinkedIn pagina om een beeld te krijgen van het bedrijf. De Amber ehh Ecostar werd vorig jaar door ze gepresenteerd.
https://www.linkedin.com/...o-ltd/posts/?feedView=all
De warmtepompen worden gefabriceerd door Amitime, een grote Chinese warmtepomp fabrikant. Het model is de R290 Ecostar:
Bij afname vanaf 100 stuks kan je een eigen logo erop krijgen: https://www.alibaba.com/p...p_oth.82.4.94e87b62DBFw3A
Er is ook gewoon een webportal en appbediening beschikbaar via https://www.myheatpump.com, alleen promoot Itho deze niet. Deze achten zij waarschijnlijk onveilig, en/of om te verhullen dat het een Chinees fabricaat is. Modbus ondersteuning wordt door Amitime ook gewoon vermeld.
Dit verklaart een hoop dingen die vanuit Itho nog onduidelijk gehouden worden of die nog in ontwikkeling zouden zijn. Zowel de software als hardware is niet hun eigen ontwerp. Vermoedelijk hebben ze de vertaling van de controller verzorgd en hier een aantal dingen in geconfigureerd (de controller heeft nog een aantal meer functies, te zien in de handleidingen van andere afnemers).
Ben ik nu zo naïef geweest door te denken dat dit een Nederlands product was, of waren er meer met deze indruk?
:strip_exif()/f/image/iQORU7lxj5UMs0Ueo6i9A2Yi.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie ook hun LinkedIn pagina om een beeld te krijgen van het bedrijf. De Amber ehh Ecostar werd vorig jaar door ze gepresenteerd.
Dat was toch allang bekend? Wel goed dat je de exacte fabrikant boven water hebt gehaald.markietjuh schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:43:
Ik had gedacht met Itho een mooi Nederlands product te kopen, helaas lijkt het tegendeel waar te zijn. De Amber is een 100% Chinees product dat onder private label voor o.a. Europese bedrijven verkocht wordt.
[Afbeelding]
Gaat je Amber nu retour en bestel je er eentje via Ali? Ben wel benieuwd!
Minimale afname is 20stuks en vergeet de container kosten, invoerrechten en de BTW niet 😉bbbrumbrum schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:50:
[...]
Dat was toch allang bekend? Wel goed dat je de exacte fabrikant boven water hebt gehaald.
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 02-12-2023 21:28 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Dat is afhankelijk van je stooklijn. Je zou hem even een +3 op stooklijn kunnen geven tijdelijk om op te starten.camel1987 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:39:
Hoelang zou het ongeveer moeten duren voor de amber om het huis èèn graad te verwarmen ?
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ik ben zeer verrast, ts heeft duidelijk geschreven dat de Amber in Nederland wordt geproduceerd, mss via een licentie?markietjuh schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:43:
[Afbeelding]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
@markietjuh @natural colour Geen idee waar jij vandaan haalt dat de Amber in Nederland wordt geproduceerd. Vanaf de introductie is bekend dat Itho zowel de HS-P split alsook de Amber in Azie laat produceren volgens specificaties van Itho Nederland met uitsluitend A merken onderdelen. Dat is ook medegedeeld op de voor tweakers georganiseerde Itho dag in Tiel. Itho heeft gewoon geen productiemogelijkheden voor de Amber in Tiel en dat zou de unit ook duurder hebben gemaakt. Veel merken ( o.a. Panasonic J series ) worden in Azie geproduceerd omdat daar veel kennis en ervaring is op dat gebied. Dat wil echter niet zeggen dat de Amber precies hetzelfde is als de getoonde units. Op het gebied van de gemonteerde onderdelen zijn er wel degelijk verschillen. Ook past Itho de software aan naar de Nederlandse eisen. Zo zullen er komend jaar op ons verzoek een aantal updates worden toegepast. Daarnaast levert Itho tot 5 jaar garantie op de onderdelen van de units en niet te vergeten de landelijke ondersteuning van de Itho service dienst. Deze fabriek maakt voor meerdere merken units naar hun specificaties daar zitten gelijk de verschillen en de prijsverschillen.natural colour schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:16:
[...]
Ik ben zeer verrast, ts heeft duidelijk geschreven dat de Amber in Nederland wordt geproduceerd, mss via een licentie?
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 02-12-2023 22:49 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Nee, daar gaat het mij niet om. En zoals Erik ook zegt, prijs kan je niet 1 op 1 vergelijken.bbbrumbrum schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:50:
[...]
Dat was toch allang bekend? Wel goed dat je de exacte fabrikant boven water hebt gehaald.
Het gaat mij om de ondersteuning. Zowel nu, als over 5+ jaar als de garantie verlopen is. Tuurlijk zijn daar regels voor, maar dan de praktijk.
Daarnaast gun ik Nederlandse/Europese bedrijven mijn grote uitgaven net wat meer.
Wat al bekend was was het volgende, en daar ligt de klemtoon net ff anders. Toen had ik mijne ook al bijna binnen.
De Amber wordt in dezelfde fabriek in Azie gemaakt als hun split versie HP-S. Alle componenten van A merken zijn door hun geselecteerd en het productieproces wordt door hun bewaakt. Vervolgens worden alle warmtepompen in Tiel getest 10 min verwarmen en 10 min koelen en alle sensorwaardes worden daar geregistreerd. Daarna worden zij ingepakt met de Nederlandse handleidingen.
Behalve die Chint-automaat danCarboy54 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:42:
[...]
@markietjuh @natural colour Geen idee waar jij vandaan haalt dat de Amber in Nederland wordt geproduceerd. Vanaf de introductie is bekend dat Itho zowel de HS-P split alsook de Amber in Azie laat produceren volgens specificaties van Itho Nederland met uitsluitend A merken onderdelen.
:strip_exif()/f/image/OWrumfAQmmjDHdc8tFbmYr2g.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Worden ook gemonteerd in de Panasonic L serie van enkele duizenden euro's meer. Probeer eens een ABB automaat te kopen in grote aantallen. Niet te leveren zoals vaak het probleem.fsfikke schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:56:
[...]
Behalve die Chint-automaat dan![]()
[Afbeelding]
Misschien ligt het aan mij, maar hoe doe je dit?camel1987 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:59:
Vandaag de amber aan gesloten en draaiend.
Gaat wel wennen worden aan het stroomverbruik denk ik 😅.
Loopt die gemiddeld rond de 11 a 1200 watt schat ik kan nog niet inzien wat het exact verbruik kwa stroom is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De stooklijn heb je al dik over de 40° staan en met deze buitentemperatuur zijn er dus ook veel defrost's (in de grafiek), maar toch loopt de compressor (met 70° persdruk) op een behoorlijk laag amperage (3,5A).... Daarmee zou je iets onder de 850W verbruiken.
Zijn de foto's van hetzelfde moment?
Want als dat zo is zou ik graag willen weten hoe je 'm zo'n hoge temp. met zo'n laag amperage laat leveren en welk vermogen je hebt staan (Amber 6, 9.5 of 12)
Itho Amber 95, hybride met Intergas Xtreme 30 sinds 10/10/2023
@Nealz
Fotos waren allemaal van hetzelfde moment.
Maar denk niet dat er iets klopt bij ons want hij is momenteel nog steeds continu aan het blazen.
We hebben ook best een flinke ruis moet ik zeggen dit hadden we ook wel met de cv.
Maar dat duurde nooit zolang als nu natuurlijk aangezien de pomp continu draait.
Thermostaat staat nog steeds op vraag en het is momenteel 19 graden in huis.( Staat ingesteld op 20)
Verbruik zie onderstaande van homewizzard dit is totaal verbruik maar standby verbruik is ongeveer 2 a 300 watt.
We hebben de amber 65.
/f/image/nMQL9M9bi4OPbntZeVpm6Qux.png?f=fotoalbum_large)
Deze zijn van net
:strip_exif()/f/image/CQTT3C3KuLcvdfx6YVA7qs87.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u0QOqRk91ohtqEtUiPUFPJSM.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar denk niet dat er iets klopt bij ons want hij is momenteel nog steeds continu aan het blazen.
We hebben ook best een flinke ruis moet ik zeggen dit hadden we ook wel met de cv.
Maar dat duurde nooit zolang als nu natuurlijk aangezien de pomp continu draait.
Thermostaat staat nog steeds op vraag en het is momenteel 19 graden in huis.( Staat ingesteld op 20)
Verbruik zie onderstaande van homewizzard dit is totaal verbruik maar standby verbruik is ongeveer 2 a 300 watt.
We hebben de amber 65.
/f/image/nMQL9M9bi4OPbntZeVpm6Qux.png?f=fotoalbum_large)
Deze zijn van net
:strip_exif()/f/image/CQTT3C3KuLcvdfx6YVA7qs87.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u0QOqRk91ohtqEtUiPUFPJSM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4aouN4jvIK56Y0QRqZLcbq7Y.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door camel1987 op 03-12-2023 06:32 ]
@camel1987 Voor de ruis, welke pompsnelheid heb je staan? Maximaal of gemiddeld? Probeer dan eerst de stand gemiddeld, wel eerst even aanmelden als installateur om te kunnen wijzigen op de binnenunit.camel1987 schreef op zondag 3 december 2023 @ 06:21:
@Nealz
We hebben de amber 65.
[Afbeelding]
Deze zijn van net
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
Jouw grafiek gaat wel erg op en neer. Hoe staat je M.01 , M,02 en M.03. Zoek ook even terug hoe hij bij andere staat. Zit je aanvoersensor wel op de goede plek?
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Inderdaad jammer dat Itho zo lang op zich laat wachten. Misschien komt het omdat ze zelf geen engineers hebben die het apparaat door en door kennen maar afhankelijk zijn van Chinese engineers?bommer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:20:
[...]
Is die 8L/h niet thermische trek?
Je kan kan altijd nog een warmtelint langs de leiding buiten leggen.
Heb ik voor de zekerheid wel gedaan, alleen nog niet aangesloten. Dat zal ik zo maar even gaan doen voor de zekerheid.
Maar ik ben ook wel benieuwd naar de precieze werking van de vorst bescherming en zoals jij het nu stelt
hebben de vorstbeveiligingskleppen geen enkele waarde.
Ook gaf je in eerdere post al aan, waar blijft de update over de instellingen.
De start van Itho was goed, maar begint een beetje op een valse start te lijken.
Dat een software update tijd kost dat snap ik, maar wat extra informatie over de werking van de regeling en instellingen hoeft toch geen maanden te duren. En wat was het ook al weer ISO gegevens, is al zolang geleden dat ik de naam vergeten ben.

Pompsnelheid staat op maximaal zo te zien.isalenedean schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:37:
[...]
@camel1987 Voor de ruis, welke pompsnelheid heb je staan? Maximaal of gemiddeld? Probeer dan eerst de stand gemiddeld, wel eerst even aanmelden als installateur om te kunnen wijzigen op de binnenunit.
Moet wel zeggen dat ik mijn oude verdeler nog steeds heb dat is de robot verdeler met pomp.
Kreeg net ook foutcode s10 en s02.
Naar een restart is hij weer aan het draaien.
@timpel_800
Wat bedoel je met m01 m02 en m03 ?
De stooklijn instellingen ?
De tc sensor zit op de leiding die van buitenaf komt op de aanvoer.
[ Voor 5% gewijzigd door camel1987 op 03-12-2023 09:18 ]
ik weet uit betrouwbare bron dat de geupdate lijst er aankomt, even geduld nog. drukte zullen we maar zeggen.psycho-realm schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:03:
[...]
Inderdaad jammer dat Itho zo lang op zich laat wachten. Misschien komt het omdat ze zelf geen engineers hebben die het apparaat door en door kennen maar afhankelijk zijn van Chinese engineers?Hopelijk laat die update van de functie lijst niet al te lang op zich wachten want dit is natuurlijk de periode dat we het nodig hebben.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Twijfel je nou echt aan de aftersales van een Nederlands bedrijf wat gecombineerd (ITHO en Daalderop) al 240 jaar bestaat? Inmiddels ook onderdeel van de NIBE group las ik in een nieuwsbericht.markietjuh schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:43:
[...]
Nee, daar gaat het mij niet om. En zoals Erik ook zegt, prijs kan je niet 1 op 1 vergelijken.
Het gaat mij om de ondersteuning. Zowel nu, als over 5+ jaar als de garantie verlopen is. Tuurlijk zijn daar regels voor, maar dan de praktijk.
Daarnaast gun ik Nederlandse/Europese bedrijven mijn grote uitgaven net wat meer.
Wat al bekend was was het volgende, en daar ligt de klemtoon net ff anders. Toen had ik mijne ook al bijna binnen.
[...]
Komop kerel, geniet lekker van je warmte en accepteer het feit dat het merendeel van de spullen in je woning, op je dak en op je oprit ergens in China wordt gefabriekt, direct of indirect.
Iets minder muggenziften, iets meer tweaken.
[ Voor 3% gewijzigd door B-lex op 03-12-2023 09:37 ]
Iemand al geprobeerd om via de ethernetkabel aan te sluiten. Kan je daarmee via myheatpump.com de amber uitlezen ?
Wat mij opvalt is dat Itho de wifi module eruit heeft laten halen tov de amitime ecostar. Erg jammer en dat valt me wel tegen. Je hebt een kant en klaar werkend product, en dan haal je kers van de taart….
Wat mij opvalt is dat Itho de wifi module eruit heeft laten halen tov de amitime ecostar. Erg jammer en dat valt me wel tegen. Je hebt een kant en klaar werkend product, en dan haal je kers van de taart….
@camel1987camel1987 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:16:
[...]
@timpel_800
Wat bedoel je met m01 m02 en m03 ?
De stooklijn instellingen ?
De tc sensor zit op de leiding die van buitenaf komt op de aanvoer.
Deze instellingen worden bedoeld, de eerste 3:
:strip_exif()/f/image/pKcKhqnJ8J2iO4PKfRiN27jZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een beetje zoeken wat bij jou het beste is, maar M1.1 moet hoger staan dan M1.3
Ik denk dat je dan wat langere runs kunt maken.
Maar daarnaast lijkt het erop dat je compressor zo hard moet werken dat de verdamper heel hard aanvriest, ergo snel een 'ontdooiactie' nodig heeft...
BTW; kun je de Tc- sensor dichter bij het intakpunt (of net er na) zetten, want nu meet Amber dus direct de goeie temperatuur, maar de aanvoerleiding koelt relatief snel af waarop dus ook weer snel een startsignaal volgt
Bovenstaande suggesties niet tegelijk proberen, want ze kunnen weleens samenhang hebben, ik zou - als ik zo vrij mag zijn - beginnen met de Tc te verplaatsen...
[ Voor 32% gewijzigd door Nealz op 03-12-2023 09:40 ]
Nealz schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:31:
[...]
@camel1987
Deze instellingen worden bedoeld, de eerste 3:[Afbeelding]
Het is een beetje zoeken wat bij jou het beste is, maar M1.1 moet hoger staan dan M1.3
Ik denk dat je dan wat langere runs kunt maken.
Maar daarnaast lijkt het erop dat je compressor zo hard moet werken dat de verdamper heel hard aanvriest, ergo snel een 'ontdooiactie' nodig heeft...
BTW; kun je de Tc- sensor dichter bij het intakpunt (of net er na) zetten, want nu meet Amber dus direct de goeie temperatuur, maar de aanvoerleiding koelt relatief snel af waarop dus ook weer snel een startsignaal volgt
Bovenstaande suggesties niet tegelijk proberen, want ze kunnen weleens samenhang hebben, ik zou - als ik zo vrij mag zijn - beginnen met de Tc te verplaatsen...
:strip_exif()/f/image/CwKQ8YKLIDsd3N30L0Icv5WL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fNriX0Xr1UDUeCUIuTdQUucc.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier staan mijn instellingen op. De sensor zit waar de leidingen binnenkomen net onder de amber kast. Dit is een leiding die uiteindelijk verloopt naar een t-stuk op de foto kun je hem zien zitten. Wat zou de beste plek zijn dan om deze naartoe te verplaatsen ? Hij zit nu aan je een beetje zoomt achter het magneetfilter op de leiding (staal)
zou ik niet doen, niet de bestuurcomputer aan het netwerk hangen. je wilt er geen narigheid op hebben.isalenedean schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:29:
Iemand al geprobeerd om via de ethernetkabel aan te sluiten. Kan je daarmee via myheatpump.com de amber uitlezen ?
of dat hij spontaan gaat updaten.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Ik zou 'm eens op de stalen leiding - na het T-stuk - zetten, liefst op die leiding die naar de grootste afnemer gaat (v.v.), zoals hier aangegeven:camel1987 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:48:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier staan mijn instellingen op. De sensor zit waar de leidingen binnenkomen net onder de amber kast. Dit is een leiding die uiteindelijk verloopt naar een t-stuk op de foto kun je hem zien zitten. Wat zou de beste plek zijn dan om deze naartoe te verplaatsen ? Hij zit nu aan je een beetje zoomt achter het magneetfilter op de leiding (staal)
:strip_exif()/f/image/dLxc4Qbbw3Sn3IeCHlfXMhZK.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan kan ik hem beter op de kunstof leiding plaatsen of meet hij dan niet goed ?Nealz schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:57:
[...]
Ik zou 'm eens op de stalen leiding - na het T-stuk - zetten, liefst op die leiding die naar de grootste afnemer gaat (v.v.), zoals hier aangegeven:[Afbeelding]
Die stalen leiding boven het t-stuk gaat richting de cv ketel welke nog gebruikt word voor het sww
Dan die andere pakken 👍
Kunststof kan iets isolerend werken, maar ik zie ook een stalen koppelstuk te zitten, steek er ook wat leiding-isolatie om...
PS: het is toch niet zo dat de onderste, rechtdoor naar links gaande leiding jouw aanvoer vanuit WP is, wel?
Kunststof kan iets isolerend werken, maar ik zie ook een stalen koppelstuk te zitten, steek er ook wat leiding-isolatie om...
PS: het is toch niet zo dat de onderste, rechtdoor naar links gaande leiding jouw aanvoer vanuit WP is, wel?
[ Voor 26% gewijzigd door Nealz op 03-12-2023 10:19 ]
@Nealz de onderste leiding hier zat de temperatuursensor aan dat is volgens mij de aanvoerleiding met de rode mantel eromheen de leiding die je erboven ziet lopen is de retour leiding hier zit het magneetfilter op.
Ik heb de temperatuursensor nu een 30 cm verplaatst richting het t stuk op de stalen leiding.
De leiding die jij aangaf met de pijl is de retourleiding waar dus de magneetfilter opzit.
Ik heb de temperatuursensor nu een 30 cm verplaatst richting het t stuk op de stalen leiding.
De leiding die jij aangaf met de pijl is de retourleiding waar dus de magneetfilter opzit.
[ Voor 12% gewijzigd door camel1987 op 03-12-2023 10:25 ]
De oude verdeler zou wel eens de reden kunnen zijn dat er zo,n hoge temperatuur is te zien , je hebt erg weinig afgifte.camel1987 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:16:
[...]
Pompsnelheid staat op maximaal zo te zien.
Moet wel zeggen dat ik mijn oude verdeler nog steeds heb dat is de robot verdeler met pomp.
Kreeg net ook foutcode s10 en s02.
Naar een restart is hij weer aan het draaien.
De flow storingen , S10 en S02 , wijzen daar ook op.
Wel een gemiste kans om die oude verdeler te laten zitten , heb bij mijn ode verdeler met pomp die nog als oud vuil in de hoek ligt de doorlaat van het voetventiel en thermostaatkraan eens bekeken , dat was praktisch niks.
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je veel geruis in het systeem hebt.
Voor nu , alles wat je aan afgifte in huis hebt volledig open zetten.
Om die flowstoringen te voorkomen.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
@Jan2023
Klopt ik heb dit ook niet opgenomen met de installateur om deze gelijk te monteren dus die fout zit ook een beetje aan mijn kant natuurlijk heb inmiddels al een nieuwe kunstof verdeler liggen van henco die er zo onder gezet kan worden.
In principe staan alle radiatoren open en de vloerverwarmings thermostaat staat ook volledig open heb sinds nu de storing niet meer gehad ook.
Klopt ik heb dit ook niet opgenomen met de installateur om deze gelijk te monteren dus die fout zit ook een beetje aan mijn kant natuurlijk heb inmiddels al een nieuwe kunstof verdeler liggen van henco die er zo onder gezet kan worden.
In principe staan alle radiatoren open en de vloerverwarmings thermostaat staat ook volledig open heb sinds nu de storing niet meer gehad ook.
Is er ook een keerklep geplaatst boven dat t-stuk in de toevoer van je gasketel?camel1987 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:45:
@Jan2023
Of is dat de retour?
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Ja 2 stuks eentje op de retour en eentje op de aanvoer.Jan2023 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:52:
[...]
Is er ook een keerklep geplaatst boven dat t-stuk in de toevoer van je gasketel?
Ik zou beginnen om eerst het forum eens goed door te spitten zeker de startpost en de tips. Alles is hier al meerdere keren beschreven. Sensor op een ongeïsoleerde leiding gemonteerd?? 🙃 Ik hoop voor je dat al die toegepaste knietjes het feest niet verstoren.😡camel1987 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:48:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 03-12-2023 11:08 ]
Correct dat is uitvoerig besproken op de tweakers dag waarom die verbinding eruit is gehaald.bommer schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:49:
[...]
zou ik niet doen, niet de bestuurcomputer aan het netwerk hangen. je wilt er geen narigheid op hebben.
of dat hij spontaan gaat updaten.
De leidingen binnen moeten nog geisoleerd worden had hier gisteren geen tijd en materiaal voor vandaar.Carboy54 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:56:
[...]
Ik zou beginnen om eerst het forum eens goed door te spitten zeker de startpost en de tips. Alles is hier al meerdere keren beschreven. Sensor op een ongeïsoleerde leiding gemonteerd?? 🙃
@Carboy54 Ik was niet op de tweakerdag helaas, maar is uitgebreid doorgenomen?Carboy54 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:58:
[...]
Correct dat is uitvoerig besproken op de tweakers dag waarom die verbinding eruit is gehaald.
Mogen wij daar meer over weten? Ik vind dat wel interessant.
Ongecontroleerde updates in het systeem kunnen tot ongewenste veranderingen leiden in de juiste werking van de Amber.isalenedean schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:44:
[...]
@Carboy54 Ik was niet op de tweakerdag helaas, maar is uitgebreid doorgenomen?
Mogen wij daar meer over weten? Ik vind dat wel interessant.
Denk dat het weinig nut heeft om nu allemaal instellingen te gaan veranderen voordat de installatie netjes afgerond is. Dat moet de eerste prioriteit zijn.camel1987 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:04:
[...]
De leidingen binnen moeten nog geisoleerd worden had hier gisteren geen tijd en materiaal voor vandaar.
Buiten is de installatie in principe afgerond. De leiding is tot binnen geïsoleerd met de leiding die standaard om de leiding zit.timpel_800 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:04:
[...]
Denk dat het weinig nut heeft om nu allemaal instellingen te gaan veranderen voordat de installatie netjes afgerond is. Dat moet de eerste prioriteit zijn.
Binnen ga ik gewoon de standaard buisisolatie gebruiken die bij de Hornbach te halen is.
Dat moet voor binnen toch voldoende zijn ?
Wel jammer, die demo van myheatpump ziet er goed uit, had mooi geweest hadden we die kunnen gebruiken.Carboy54 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:50:
[...]
Ongecontroleerde updates in het systeem kunnen tot ongewenste veranderingen leiden in de juiste werking van de Amber.
Dat lijkt mij prima, maar ik bedoelde meer dat je dat misschien eerst moet doen, en je verdeler vervangen voor een pomploze , voordat je nu in de software allemaal dingen gaat aanpassen, terwijl het probleem in de hardware zitcamel1987 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:16:
[...]
Buiten is de installatie in principe afgerond. De leiding is tot binnen geïsoleerd met de leiding die standaard om de leiding zit.
Binnen ga ik gewoon de standaard buisisolatie gebruiken die bij de Hornbach te halen is.
Standaard isolatie om meerlagenbuis buiten is in de regel te dun. Altijd na isolerencamel1987 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:16:
[...]
Buiten is de installatie in principe afgerond. De leiding is tot binnen geïsoleerd met de leiding die standaard om de leiding zit.
Is al bekend hoe de updates op onze systemen gaan gebeuren?Carboy54 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:50:
[...]
Ongecontroleerde updates in het systeem kunnen tot ongewenste veranderingen leiden in de juiste werking van de Amber.
Nog nieuws over het nieuwe instellingendocument?
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Die heb ik vrijdag ontvangen in concept naar aanleiding van onze opmerkingen. Maar een aantal aanpassingen worden nog getest / onderzocht.hansvk schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:14:
[...]
Is al bekend hoe de updates op onze systemen gaan gebeuren?
Nog nieuws over het nieuwe instellingendocument?
Na isoleren gaat in de huidige goot niet lukken de leiding loopt bij mij ongeveer 4 meter aan de buitengevel en deze zit al in een goot van 102Carboy54 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:51:
[...]
Standaard isolatie om meerlagenbuis buiten is in de regel te dun. Altijd na isoleren
Dit paste maar net met 2 leidingen van 45mm dik incl isolatie.
Niet iedereen is op de tweakers dag geweest in juni. Daarnaast valt dit ook niet uit de startpost op te maken. Ergens midden in het topic kwam het pas nav een vraag ter sprake.Carboy54 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:42:
[...]
@markietjuh @natural colour Geen idee waar jij vandaan haalt dat de Amber in Nederland wordt geproduceerd. Vanaf de introductie is bekend dat Itho zowel de HS-P split alsook de Amber in Azie laat produceren volgens specificaties van Itho Nederland met uitsluitend A merken onderdelen. Dat is ook medegedeeld op de voor tweakers georganiseerde Itho dag in Tiel.
Natuurlijk wordt er van alles in China geprobeerd en daar hoeft niet veel mis mee te zijn. Er zit naar mijn mening wel een verschil tussen een zelf ontworpen product, of een lijstje van meerprijsopties waar een selectie in is gemaakt. O.a. op het gebied van technische expertise van het product.
Ik hoop dat de ondersteuning nog steeds zo goed blijkt te zijn mocht in het slechtste scenario over 5+ jaar de inverters of compressoren bij bosjes uitvallen en het spares magazijn leeg raken.
Dat het bijvoorbeeld zo lang duurt om een lijstje parameters goed te beschrijven geeft bij mij in ieder geval een valse start betreft het vertrouwen in de ondersteuning.
Daarnaast zou ik graag willen weten wat de plannen zijn van Itho rondom connectiviteit, er is een aantal malen gemeld dat hiervoor nog iets komt. Er worden al allerlei tweakers oplossing gemaakt, maar wellicht blijkt dit straks overbodig. Wordt dit bijvoorbeeld een software update die de utp verbinding veilig bruikbaar maakt? Een add-on kastje van Itho die gekocht moet worden? Iets meer beeld hierbij zou helpen onnodige uitgaven te voorkomen.
@Carboy54 in het begin van het topic werd er een aantal malen gesproken over het starten op hoog toerental tbv de olieretour. Misschien heb ik een later bericht hierover gemist, maar ik zie het hier niet gebeuren. Hij start even op een laag of gemiddeld toerental en toert al vrij snel terug naar minimum toerental afhankelijk van Tc.flippy schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:25:
[...]
belangrijk is om even af te vragen waarom de unit eerst een poos op vol gas gaat draaien.
in dit geval is de reden vrij simpel en ook niet te omzeilen. de reden waarom ze hard starten is om de olie die in het systeem zit terug te krijgen in de compressor.
als een unit een poos loopt word er ook olie meegeblazen met het koelmiddel. als je op lage toeren draait voor een poos kan/zal het dus gebeuren dat olie gaat verzamelen op plekken door de installatie heen en als de unit niet om de zoveel tijd een olierun doet kan de compressor dus schade oplopen. om ophopingen alsnog terug te krijgen blaast hij/zij/het koelmiddel zo hard mogelijk erdoor want in lage toeren "waait" het gewoon niet hard genoeg in de leidingen.
bij propaan is dit nog belangrijker omdat er erg weinig massa (koelmiddel) aanwezig is ten opzchte van "oudere" gassen en het lastiger is om olie tijdens normaal bedrijf mee te nemen.
Ook staat hij soms dag en nacht achter elkaar op 43 Hz te draaien, zonder olieruns.
Is dit correct gedrag en niet schadelijk voor de compressor?
Hij stopt alleen elk uur als hij op 36hz draait
dit is correct gedrag. al is het gedrag per machine verschillend en is afhankelijk van de omstandigheden waarin die draait. vooral bij units die gemaakt zijn voor grote hoogteverschillen zal je vaak een veel agressiever oliebeleid zien. het is belangrijk dat je de unit dat zelf uit laat zoeken en niet probeert dat gedrag te manipuleren door hem exact op die momenten uit te zetten of ineens de setpoint te veranderen of zo.markietjuh schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:47:
[...]
@Carboy54 in het begin van het topic werd er een aantal malen gesproken over het starten op hoog toerental tbv de olieretour. Misschien heb ik een later bericht hierover gemist, maar ik zie het hier niet gebeuren. Hij start even op een laag of gemiddeld toerental en toert al vrij snel terug naar minimum toerental afhankelijk van Tc.
Ook staat hij soms dag en nacht achter elkaar op 43 Hz te draaien, zonder olieruns.
Is dit correct gedrag en niet schadelijk voor de compressor?
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 03-12-2023 14:21 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
In het begin van dit topic had hier ik al wat over gezegd. De software was een regelrechte kopie. Hier worden door Itho wel aanpassingen aan gedaan. Meer dan alleen een andere skin. Ik maak overigens gebruik van myheatpump.markietjuh schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:43:
[Afbeelding]
@Omebas heb jij dan een wifi module of ook alleen de ethernetpoort?Omebas schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:52:
[...]
In het begin van dit topic had hier ik al wat over gezegd. De software was een regelrechte kopie. Hier worden door Itho wel aanpassingen aan gedaan. Meer dan alleen een andere skin. Ik maak overigens gebruik van myheatpump.
Heb jij nog instellingen moeten doen om my HeatPump aan de gang te krijgen.
Hoe voorkom jij dat de unit ongewild gaat updaten? Zoals gevreesd door carboy.
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber" refereert ook naar een MyHeatPump scherm. Mensen die hem al hebben hangen kunnen altijd een keer een los routertje (zonder WAN) aan de binnenunit hangen en kijken of die gewoon een website serveert op z’n locale IP.
Nee had ik al geprobeerd, geen webui die ik kon vinden. In de settings komt poort 18899 te staan voor remote management maar daar kom ik ook niet in. Verdere poortscan ook nog niet heel veel.fsfikke schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:47:
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber" refereert ook naar een MyHeatPump scherm. Mensen die hem al hebben hangen kunnen altijd een keer een los routertje (zonder WAN) aan de binnenunit hangen en kijken of die gewoon een website serveert op z’n locale IP.
Denk dat hij ws naar de cloud van MyHeatPump wil connecten en dat je via de cloud hem kunt uitlezen gok ik.
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Ik mag aan nemen dat voor je een beslissing maakt dat je je goed hebt georiënteerd over wat je koopt. Daar draagt dit forum mede aan bij. Wat dat betreft kan ik aan @B-lex zijn opmerking B-lex in "Itho Daalderop Amber" weinig toevoegen. Juist grote fabrikanten en leveranciers kunnen ook op termijn de onderdelen voorziening garanderen. Itho Daalderop is geen start up zoals Quatt met alle risico's van dien. Itho is marktleider in grondgebonden warmtepompen en heeft alle disciplines in huis. Ook hebben zij sinds enkele jaren al de HS-P split in de markt gezet van dezelfde fabrikant met uitstekende ervaringen.markietjuh schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:39:
[...]
Niet iedereen is op de tweakers dag geweest in juni. Daarnaast valt dit ook niet uit de startpost op te maken. Ergens midden in het topic kwam het pas nav een vraag ter sprake.
Natuurlijk wordt er van alles in China geprobeerd en daar hoeft niet veel mis mee te zijn. Er zit naar mijn mening wel een verschil tussen een zelf ontworpen product, of een lijstje van meerprijsopties waar een selectie in is gemaakt. O.a. op het gebied van technische expertise van het product.
Ik hoop dat de ondersteuning nog steeds zo goed blijkt te zijn mocht in het slechtste scenario over 5+ jaar de inverters of compressoren bij bosjes uitvallen en het spares magazijn leeg raken.
Dat het bijvoorbeeld zo lang duurt om een lijstje parameters goed te beschrijven geeft bij mij in ieder geval een valse start betreft het vertrouwen in de ondersteuning.
Daarnaast zou ik graag willen weten wat de plannen zijn van Itho rondom connectiviteit, er is een aantal malen gemeld dat hiervoor nog iets komt. Er worden al allerlei tweakers oplossing gemaakt, maar wellicht blijkt dit straks overbodig. Wordt dit bijvoorbeeld een software update die de utp verbinding veilig bruikbaar maakt? Een add-on kastje van Itho die gekocht moet worden? Iets meer beeld hierbij zou helpen onnodige uitgaven te voorkomen.
Realiseer je dat 98% van de gebruikers een knop in huis hebben om het warm te krijgen en meer niet nodig vinden. Tweakers is een heel specifieke doelgroep waar bijna geen fabrikant mee wil sparren. Bij Panasonic worden wij gezien als een stel experimenterende doe het zelvers waar niet mee gecommuniceerd mag worden! Ik ben al twee jaar daar aan het lobbyen om dat te veranderen. Lees maar eens op deze topic wat van moeite dat mij al heeft gekost: Panasonic problemen met leveringen in Europa
Wat dat betreft was het een verademing dat Itho open stond voor de tweakers als doelgroep met zelfs een georganiseerde tweakersdag. Dat een aantal wensen van met name tweakers op zich laat wachten is vervelend maar ze gaan daar niet over 1 nacht ijs met het doorvoeren van wijzigingen. Het feit dat zij mee luisteren en praten met ons is al bijzonder. En ja ook daar is gezien de grote belangstelling ondercapaciteit zoals dat overal te zien is. Op termijn zullen er een aantal zaken worden geoptimaliseerd. En ja geduld is een schone zaak. En indien je nu al connectiviteit wilt zijn er collega tweakers die je dit al kunnen bieden.
Daarnaast zijn velen onder ons tevreden met het geleverde product. Vergelijk de techniek van de Amber maar eens inwendig met een "Chinese" Midea dat is een wereld van verschil. Zelfs bij een Panasonic L serie made in Tsjechië van € 9.500 ontbreekt in de binnen en buiten unit iedere vorm van fatsoenlijke leiding isolatie en zijn veel van de gemonteerde onderdelen ook uit Azië afkomstig.
@Carboy54 Ik ben ook zeer zeer blij met de Amber! Laten we dat voorop stellen, maar connectivity is gewoon van deze tijd, vandaar de “verbazing”, dat ze dit nog niet op orde hebben, zekers dat er al een plug en play systeem klaarligt, namelijk myheatpump. En als ze nu een route uitstippelen en die openbaar gooien met wat en hoe dit geregeld gaat worden, dan brengt dat wat meer rust in de tent.Carboy54 schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:42:
[...]
Ik mag aan nemen dat voor je een beslissing maakt dat je je goed hebt georiënteerd over wat je koopt. Daar draagt dit forum mede aan bij. Wat dat betreft kan ik aan @B-lex zijn opmerking B-lex in "Itho Daalderop Amber" weinig toevoegen. Juist grote fabrikanten en leveranciers kunnen ook op termijn de onderdelen voorziening garanderen. Itho Daalderop is geen start up zoals Quatt met alle risico's van dien. Itho is marktleider in grondgebonden warmtepompen en heeft alle disciplines in huis. Ook hebben zij sinds enkele jaren al de HS-P split in de markt gezet van dezelfde fabrikant met uitstekende ervaringen.
Realiseer je dat 98% van de gebruikers een knop in huis hebben om het warm te krijgen en meer niet nodig vinden. Tweakers is een heel specifieke doelgroep waar bijna geen fabrikant mee wil sparren. Bij Panasonic worden wij gezien als een stel experimenterende doe het zelvers waar niet mee gecommuniceerd mag worden! Ik ben al twee jaar daar aan het lobbyen om dat te veranderen. Lees maar eens op deze topic wat van moeite dat mij al heeft gekost: Panasonic problemen met leveringen in Europa
Wat dat betreft was het een verademing dat Itho open stond voor de tweakers als doelgroep met zelfs een georganiseerde tweakersdag. Dat een aantal wensen van met name tweakers op zich laat wachten is vervelend maar ze gaan daar niet over 1 nacht ijs met het doorvoeren van wijzigingen. Het feit dat zij mee luisteren en praten met ons is al bijzonder. En ja ook daar is gezien de grote belangstelling ondercapaciteit zoals dat overal te zien is. Op termijn zullen er een aantal zaken worden geoptimaliseerd. En ja geduld is een schone zaak. En indien je nu al connectiviteit wilt zijn er collega tweakers die je dit al kunnen bieden.
Daarnaast zijn velen onder ons tevreden met het geleverde product. Vergelijk de techniek van de Amber maar eens inwendig met een "Chinese" Midea dat is een wereld van verschil. Zelfs bij een Panasonic L serie made in Tsjechië van € 9.500 ontbreekt in de binnen en buiten unit iedere vorm van fatsoenlijke leiding isolatie en zijn veel van de gemonteerde onderdelen ook uit Azië afkomstig.
Ik snap dat ze het druk hebben, maar ik neem ook aan dat Itho hier zelf ook al aan gedacht heeft en dus al een planning klaar heeft liggen.
Ik ben enigszins verbaasd en de planning op dat gebied weet ik nu nog niet maar @leejoow kan je daar morgen al in voorzien heb ik begrepen.isalenedean schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:55:
[...]
@Carboy54 Ik ben ook zeer zeer blij met de Amber! Laten we dat voorop stellen, maar connectivity is gewoon van deze tijd, vandaar de “verbazing”, dat ze dit nog niet op orde hebben, zekers dat er al een plug en play systeem klaarligt, namelijk myheatpump. En als ze nu een route uitstippelen en die openbaar gooien met wat en hoe dit geregeld gaat worden, dan brengt dat wat meer rust in de tent.
Ik snap dat ze het druk hebben, maar ik neem ook aan dat Itho hier zelf ook al aan gedacht heeft en dus al een planning klaar heeft liggen.
Een fatsoenlijke uitleg van de parameters lijkt me niet teveel gevraagd, dat heeft weinig met geduld te maken en een noodzaak voor het juist configureren van het toestel.
Prima dat de connectiviteit even duurt. Even in een paar zinnen omschrijven waar ze aan werken en wanneer ze inschatten dat uit te brengen (in mei werd hier geschreven binnen een half jaar) lijkt me niet al teveel moeite. Hoeven we geen andere zaken voor niets aan te schaffen.
Ik ben tot nu toe niet ontevreden met de werking en kwaliteit van het toestel, begrijp me niet verkeerd. Wel verrast over een aantal dingen, gezien Itho zegt andere producten wel zelf te maken. Nogmaals, niet iedereen kon destijds al bij de Tweakers dag zijn, en niet iedereen zal hier letterlijk alle posts van de inmiddels 155 pagina's lezen.
In ieder geval heeft iedereen die zich nu nog aan het oriënteren is de volledige info tot zijn beschikking voor een goede keuze, en daar is dit platform ook voor naar mijn mening.
Prima dat de connectiviteit even duurt. Even in een paar zinnen omschrijven waar ze aan werken en wanneer ze inschatten dat uit te brengen (in mei werd hier geschreven binnen een half jaar) lijkt me niet al teveel moeite. Hoeven we geen andere zaken voor niets aan te schaffen.
Ik ben tot nu toe niet ontevreden met de werking en kwaliteit van het toestel, begrijp me niet verkeerd. Wel verrast over een aantal dingen, gezien Itho zegt andere producten wel zelf te maken. Nogmaals, niet iedereen kon destijds al bij de Tweakers dag zijn, en niet iedereen zal hier letterlijk alle posts van de inmiddels 155 pagina's lezen.
In ieder geval heeft iedereen die zich nu nog aan het oriënteren is de volledige info tot zijn beschikking voor een goede keuze, en daar is dit platform ook voor naar mijn mening.
Voor de huidige uitleg van de parameters beschik je toch over de bestaande functielijst?? Dat daar wijzigingen in aan gebracht worden deze maand dat maakt het alleen nog maar beter leesbaar.markietjuh schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:17:
Een fatsoenlijke uitleg van de parameters lijkt me niet teveel gevraagd, dat heeft weinig met geduld te maken en een noodzaak voor het juist configureren van het toestel.
En er zijn zoveel producten die Itho laat produceren bij derden maar ook zelf maakt of zoals gebruikelijk samenstelt. Het is tenslotte een zeer grote onderneming. En de investering via @leejoow is € 40 heb ik begrepen. Daar kan je niet voor zonder zitten als je haast hebt. Een eventuele connectiviteit via Itho zal ook niet voor niets zijn en dat kan dus nog wel even gaan duren. Kan ook zomaar zijn dat een van de reeds door tweakers ontworpen systemen beter is en wordt overgenomen :-)
Naar contact met de installateur de pomp snelheid om gemiddeld gezet ipv maximaal.
De ruis is weg uit de leidingen en volgens mij is het overzicht uit de controller ook een heel stuk beter nu.
:strip_exif()/f/image/IpvnQPKEPzZgUc3tytmDYpZv.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch heb ik nog het gevoel dat er niet iets helemaal lekker loopt gemiddeld toch nog een verbruik van 12 1300 watt en de thermostaat temperatuur gaat maar niet hoger dan 19 graden terwijl de vraag 20 is.
Inmiddels nu al vandaag al op 28,5 kWh verbruik.
Ga morgen ook nog de binnenleiding verder isoleren.
En toch even met de installateur kijken voor de verdeler te veranderen.
De ruis is weg uit de leidingen en volgens mij is het overzicht uit de controller ook een heel stuk beter nu.
:strip_exif()/f/image/IpvnQPKEPzZgUc3tytmDYpZv.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch heb ik nog het gevoel dat er niet iets helemaal lekker loopt gemiddeld toch nog een verbruik van 12 1300 watt en de thermostaat temperatuur gaat maar niet hoger dan 19 graden terwijl de vraag 20 is.
[ Voor 16% gewijzigd door camel1987 op 03-12-2023 19:56 ]
Klopt, de eerste gaan deze week de deur uit. Ben heel benieuwd hoe het bij de mega Tweakers gaat bevallen!Carboy54 schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:33:
[...]
En de investering via @leejoow is € 40 heb ik begrepen. Daar kan je niet voor zonder zitten als je haast hebt. Een eventuele connectiviteit via Itho zal ook niet voor niets zijn en dat kan dus nog wel even gaan duren. Kan ook zomaar zijn dat een van de reeds door tweakers ontworpen systemen beter is en wordt overgenomen :-)
Ik vind het sowieso een enorm pluspunt van Itho Daalderop dat ze met mensen zoals wij in gesprek gaan, wij zijn immers maar een zeer klein deel van het totale klantenbestand
Hier pruttelt de warmtepomp ook lekker, maar ik moet toch echt wel wennen aan de stroom (vandaag tot nu toe alweer 24kWh
👨🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module
Kijk dat bedoel ikleejoow schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:02:
[...]
Klopt, de eerste gaan deze week de deur uit. Ben heel benieuwd hoe het bij de mega Tweakers gaat bevallen!
Ik vind het sowieso een enorm pluspunt van Itho Daalderop dat ze met mensen zoals wij in gesprek gaan, wij zijn immers maar een zeer klein deel van het totale klantenbestand
Hier pruttelt de warmtepomp ook lekker, maar ik moet toch echt wel wennen aan de stroom (vandaag tot nu toe alweer 24kWh), ik zal echt eens een berekening moeten gaan maken hoe dit nou is ten opzichte van gas.

Dan kan je een beetje rekenenleejoow schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:02:
[...]
Klopt, de eerste gaan deze week de deur uit. Ben heel benieuwd hoe het bij de mega Tweakers gaat bevallen!
Hier pruttelt de warmtepomp ook lekker, maar ik moet toch echt wel wennen aan de stroom (vandaag tot nu toe alweer 24kWh), ik zal echt eens een berekening moeten gaan maken hoe dit nou is ten opzichte van gas.
mischa402 in "Itho Daalderop Amber"
Als het goed is heb jij gewoon de echte COP, want jij had ook een warmtemeter toch? Dan is het sowieso vrij nauwkeurig te bepalen. Voor mij is get enige verschil alleenndat ik voorheen niet continu het huis warm hield en dat doe ik nu wel, anders duurt het wel heel lang voordat t warm is of ik moet de stooklijn weer omhoog gooien wat ook weer niet bevoordeling is.
Ik moet ook wennen wanneer stroomverbruik

Itho Daalderop Amber 95
Kan lang duren voordat alles (alle massa in huis) opgewarmd is. Dat kost tijd en ook een hoop energie. Als die er eenmaal in zit moet je alleen het verlies compenseren. Had je die instelling m1.03 (dT-moduleren) al aangepast? Ik dacht te zien dat die op 5°C stond, hetzelfde als M1.01. Je moet M1.03 sowieso lager zetten dan de instelling M1.01.camel1987 schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:55:
Naar contact met de installateur de pomp snelheid om gemiddeld gezet ipv maximaal.
[Afbeelding]
Itho Daalderop Amber 95
Zijn er nog mensen met een tuya smart app die mij kunnen vertellen hoe ik het verbruik per dag kan bekijken? Bij mij telt hij alles bij elkaar op maar ik kan nergens vinden hoe ik per dag kan bekijken?:strip_exif()/f/image/dvf6JJJlicmzziN8miSAt2KN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dvf6JJJlicmzziN8miSAt2KN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bsBX8maMy8cz0ff1gUXysBVr.jpg?f=fotoalbum_large)
Itho gebruikt myheatpump om data van zgn Friendly users uit te lezen. Ik heb zelf ook toegang.Razor109 schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:23:
Ben ook wel benieuwd naar hoe @Omebas hem uitleest via Myheatpump
Volgens mij is het plan niet om dit beschikbaar te maken voor gebruikers. Daar gaan ze zelf iets voor opzetten dacht ik.
Mijne heeft een wifi module. Updaten gaat niet via myheatpump. Hiervoor moet Itho fysiek langskomen.isalenedean schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:33:
[...]
@Omebas heb jij dan een wifi module of ook alleen de ethernetpoort?
Heb jij nog instellingen moeten doen om my HeatPump aan de gang te krijgen.
Hoe voorkom jij dat de unit ongewild gaat updaten? Zoals gevreesd door carboy.
Oh nee klopt deze stond inderdaad op 5 het was M1.01 - 5mischa402 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:16:
[...]
Kan lang duren voordat alles (alle massa in huis) opgewarmd is. Dat kost tijd en ook een hoop energie. Als die er eenmaal in zit moet je alleen het verlies compenseren. Had je die instelling m1.03 (dT-moduleren) al aangepast? Ik dacht te zien dat die op 5°C stond, hetzelfde als M1.01. Je moet M1.03 sowieso lager zetten dan de instelling M1.01.
M1.02 - 3
M1.03 - 5 deze moet ik dus omlaag gooien naar 4 ?
Ik zou hem op 2 of 3 zetten. Wanneer het weer wat warmer wordt blijft deze dan ook 2 of 3°C boven de stooklijn hangen. Terwijl je wilt dat hij gewoon verder terug moduleert naar de stooklijn. Wanneer je merkt dat hij blijft slingeren (dat de compressor halen maakt in de frequentie) kun je hem bijvoorbeeld op 3 zetten, maar ik zou hem sowieso eerst op 2 zetten. Zelf, en bij eenhoop andere staat deze op 1°C.camel1987 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:40:
[...]
M1.03 - 5 deze moet ik dus omlaag gooien naar 4 ?
Itho Daalderop Amber 95
Mijn ervaring tot nu toe over de Amber is zeer positief, De unit ziet er netjes en verzorgt uit.
wordt heel compleet geleverd, met Nederlandstalige handleiding. Dat is verplicht, maar hoe vaak gebeurt het niet dat het er niet in het Nederlands bij zit.
De ervaringen opgedaan met installatie. En de daar uitvolgende aanbevelingen en wensen zijn met @Carboy54 en Itho rechtstreeks gedeeld. Waarvan ik hoop dat ze alle of veel daarvan overnemen.
Uitlezen van de unit kunnen we al dankzij het geweldige werk van @leejoow
Hoe geweldig zou het zijn, als straks met modbus, via evt. een extra print/module.
Ook stooklijn, setpoints, tijdklokken en smartgrid functies aangestuurd zouden kunnen worden.
Nu stuur ik zelf de Amber aan via KNX (op kontakt basis) en heb daarvoor zelf slimme software naregeling voor geprogrammeerd. Dit zal ik niet snel aan de kant gooien voor een myheatpump oplossing, dit draait lokaal, autonoom en op betrouwbare KNX hardware.
Voor verwarmen en tapwater heb ik nu de juiste settings gevonden en pas eigenlijk niets meer aan,
alleen nog monitoren.
Straks bij het koel seizoen, nog de juiste settings vinden en dan zal het alleen nog maar monitoren zijn.
omschakelen tussen de seizoenen gaat dan vanzelf.
Het verbruik valt mij niet tegen, gemiddeld bij deze temperaturen van rond het vriespunt doet hij COP 3 tot 3,5
En met ongeveer 3 runs van 3 uur per keer verwarmen en 1 sww per dag, is het verbruik tussen de 15 en 20kWh. wat overeenkomt met 6,5 m3 gas
Bij temperaturen boven de 5 graden is het gemiddelde verbruik 10kWh per dag.
wordt heel compleet geleverd, met Nederlandstalige handleiding. Dat is verplicht, maar hoe vaak gebeurt het niet dat het er niet in het Nederlands bij zit.
De ervaringen opgedaan met installatie. En de daar uitvolgende aanbevelingen en wensen zijn met @Carboy54 en Itho rechtstreeks gedeeld. Waarvan ik hoop dat ze alle of veel daarvan overnemen.
Uitlezen van de unit kunnen we al dankzij het geweldige werk van @leejoow
Hoe geweldig zou het zijn, als straks met modbus, via evt. een extra print/module.
Ook stooklijn, setpoints, tijdklokken en smartgrid functies aangestuurd zouden kunnen worden.
Nu stuur ik zelf de Amber aan via KNX (op kontakt basis) en heb daarvoor zelf slimme software naregeling voor geprogrammeerd. Dit zal ik niet snel aan de kant gooien voor een myheatpump oplossing, dit draait lokaal, autonoom en op betrouwbare KNX hardware.
Voor verwarmen en tapwater heb ik nu de juiste settings gevonden en pas eigenlijk niets meer aan,
alleen nog monitoren.
Straks bij het koel seizoen, nog de juiste settings vinden en dan zal het alleen nog maar monitoren zijn.
omschakelen tussen de seizoenen gaat dan vanzelf.
Het verbruik valt mij niet tegen, gemiddeld bij deze temperaturen van rond het vriespunt doet hij COP 3 tot 3,5
En met ongeveer 3 runs van 3 uur per keer verwarmen en 1 sww per dag, is het verbruik tussen de 15 en 20kWh. wat overeenkomt met 6,5 m3 gas
Bij temperaturen boven de 5 graden is het gemiddelde verbruik 10kWh per dag.
Ik heb een andere Tuya app denk ik. Oranje kleur Tuya Smarttimpel_800 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:17:
Zijn er nog mensen met een tuya smart app die mij kunnen vertellen hoe ik het verbruik per dag kan bekijken? Bij mij telt hij alles bij elkaar op maar ik kan nergens vinden hoe ik per dag kan bekijken?[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ogid4KGsrGm3xHDIyjWNKf8w.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat gebeurt er eigenlijk met een defrost als er geen warmtevraag is en het buiten vriest?
De unit vriest alleen dicht als hij warmte levert.dikkepad schreef op maandag 4 december 2023 @ 06:30:
Wat gebeurt er eigenlijk met een defrost als er geen warmtevraag is en het buiten vriest?
Vanacht nog een dagje aangekeken en vanmorgen even op mijn amber gekeken wat lezen jullie nu af op dit scherm ?
:strip_exif()/f/image/o47w3q8HZE75TasGY8LYV3FJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het enige wat ik eraan uit kan maken omdat het voor mij ook allemaal nieuw is natuurlijk.
Moet nog best wat leren 🤦🏻
Zaterdag had ik heel veel pieken en dalen dit was waarschijnlijk omdat de pomp maximaal stond en hij zijn druk volgens mij niet kwijt kon met zoveel liters.
De pomp heb ik nu gisteren op medium gezet en de M0.3 verlaagd naar 2 zoals nealz aangaf.
De lijn lijkt een stuk netter ipv die pieken en dalen.
Hij loopt nu wel gemiddeld sinds gisteren ochtend wel gewoon door op gemiddeld 1000 tot 12 1300 watt.
Het lijkt mij ook niet goed dat hij continu loopt toch ?
Denk dat de levensduur hier niet echt mee op vooruit gaat. 😅
Hier een overzicht van nest wat mijn cv voorheen deed om te verwarmen deze liep ongeveer een kleine 3 a 4 uurtjes per dag op laag vermogen want gas verbruikte hij toen nauwelijks om huis huis rond de 19 a 20 graden te krijgen
:strip_exif()/f/image/o47w3q8HZE75TasGY8LYV3FJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het enige wat ik eraan uit kan maken omdat het voor mij ook allemaal nieuw is natuurlijk.
Zaterdag had ik heel veel pieken en dalen dit was waarschijnlijk omdat de pomp maximaal stond en hij zijn druk volgens mij niet kwijt kon met zoveel liters.
De pomp heb ik nu gisteren op medium gezet en de M0.3 verlaagd naar 2 zoals nealz aangaf.
Hij loopt nu wel gemiddeld sinds gisteren ochtend wel gewoon door op gemiddeld 1000 tot 12 1300 watt.
Hier een overzicht van nest wat mijn cv voorheen deed om te verwarmen deze liep ongeveer een kleine 3 a 4 uurtjes per dag op laag vermogen want gas verbruikte hij toen nauwelijks om huis huis rond de 19 a 20 graden te krijgen
/f/image/gFVcA26riqq6EwN1hLtkYCqn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door camel1987 op 04-12-2023 07:02 ]
Continue lopen is juist wat je wil. Hij slijt van compressorstarts.camel1987 schreef op maandag 4 december 2023 @ 06:59:
Vanacht nog een dagje aangekeken en vanmorgen even op mijn amber gekeken wat lezen jullie nu af op dit scherm ?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als het buiten 5 graden vriest dan bevriest het water in het systeem toch ook?bommer schreef op maandag 4 december 2023 @ 06:47:
[...]
De unit vriest alleen dicht als hij warmte levert.
Voorzover ik nu weet gaat als de condensor onder de 3 graden komt de interne pomp even draaien, dit voorkomt bevriezing van leiding werkdikkepad schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:41:
[...]
Als het buiten 5 graden vriest dan bevriest het water in het systeem toch ook?
En interne van de Amber.
Maar dat heeft op zich niets temaken met de ijsafzetting op de condensor, dat gebeurt alleen maar als hij verwarmt.
In het draadje over de Panasonic warmtepompen heb ik een ervaring met de Caleffi anti-vorstkleppen gedeeld. Bij een van de door mij gemonitorde systemen is dit weekend de boel onnodig compleet leeggelopen.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Mijn SWW WPV 240L 3G staat in de technische ruimte (kleine ruimte op zolder).
In de technische ruimte is het ongeveer 17/18 graden.
Tussen gistermiddag 13:00 en nu is er een verval van 11 graden zonder dat er warm water is gebruikt.
Ik vind dat erg veel, het is van 54 graden naar 43 graden gegaan.
Wat is het verval bij jullie?
Tussen gistermiddag 13:00 en nu is er een verval van 11 graden zonder dat er warm water is gebruikt.
Dat is ook exact mijn eerder gemelde punt! Naar mijn mening moet er ook niet naar de watertemperatuur IN de warmtepomp voor de warmtewisselaar (Tui) gekeken worden, maar naar de buitemtemperatuur bij de verdamper. Wanneer er dus geadviseerd wordt om antivorstkleppen te monteren, moet er ook rekening gehouden worden dat voor die kleppen de buitentemperatuur meer relevant is dan de watertemperatuur binnen in de geisoleerde warmtepomp.Cr3ator schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:26:
In het draadje over de Panasonic warmtepompen heb ik een ervaring met de Caleffi anti-vorstkleppen gedeeld. Bij een van de door mij gemonitorde systemen is dit weekend de boel onnodig compleet leeggelopen.
Naar mijn mening moet er gewoon bij een buitentemperatuur van >4°C iedere 15 min. bijvoorbeeld de CV-pomp gestart worden voor bijv. 5 min.
Wanneer de kleppen niet geplaatst zijn kun je wellicht wel gewoon de primaire vorstbeveiliging laten werken op de watertemperatuur van vlak voor de warmtewisselaar.
Ook bij mij zal het niet zo snel aan de orde zijn aangezien er continu of ragelmatig genoeg warmtevraag zijn, maar ook niet als ik op vakantie ben.
Itho Daalderop Amber 95
Oke duidelijk! Thanks voor de info Bommer.bommer schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:52:
[...]
Hangt er vanaf, als 1 binnen komende fase hebt. Dan kan de kookgroep achter enkelvoudige aardlek. Ik heb nog niet gelet op de inschakel stroom van de Amber. Misschien gaat het goed met een B-karakteristiek.
Bij meedere fases, niet vanaf 2 aardleks aansluiten. Ze trippen beide bij een aardfout!
Dat effect heb je ook bij 230v brandmelders over 2 aardleks, die onderling verbonden zijn voor doorgeven melding. Bij melding plof!, beide aardleks er uit.
Een 3fase 16A C aardlek automaat koste mij bij Samder Vuldering 110 euro, van Eaton.
Sorry, volgens mij hebben ze daar geen (b merk) Emat.
Let op Emat aardlekschakelaars hebben load in en out aansluiting en werken ook alleen maar als zowel fase al nul spanning geven, valt bijv de nul weg dan werkt deze niet meer, levensgevaarlijk!
Mag eigenlijk ook allen in bedrijfsinstallaties gebruikt worden, bedient door deskundig personeel. De verkoper is niet verandwoordelijk hoe de automaat geplaatst is en wordt gebruikt.
En mag gewoon verkocht worden in NL
Een blonde vraag, ipv een kookgroep, kan je ook 2x een Alamat B16 30mA gebruiken over 2 fasen??bommer schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:52:
[...]
Hangt er vanaf, als 1 binnen komende fase hebt. Dan kan de kookgroep achter enkelvoudige aardlek. Ik heb nog niet gelet op de inschakel stroom van de Amber. Misschien gaat het goed met een B-karakteristiek.
Bij meedere fases, niet vanaf 2 aardleks aansluiten. Ze trippen beide bij een aardfout!
Dat effect heb je ook bij 230v brandmelders over 2 aardleks, die onderling verbonden zijn voor doorgeven melding. Bij melding plof!, beide aardleks er uit.
Een 3fase 16A C aardlek automaat koste mij bij Samder Vuldering 110 euro, van Eaton.
Sorry, volgens mij hebben ze daar geen (b merk) Emat.
Let op Emat aardlekschakelaars hebben load in en out aansluiting en werken ook alleen maar als zowel fase al nul spanning geven, valt bijv de nul weg dan werkt deze niet meer, levensgevaarlijk!
Mag eigenlijk ook allen in bedrijfsinstallaties gebruikt worden, bedient door deskundig personeel. De verkoper is niet verandwoordelijk hoe de automaat geplaatst is en wordt gebruikt.
En mag gewoon verkocht worden in NL
https://www.sandervunderi...lekautomaat-1p-n-b16.html
nee volgens mij is het idee is dat gezien het 1 apparaat betreft ze ook samen afslaan, bij 2 losse automaten slaat bv alleen de stroom van de WP af en niet de BUH. Kookgroep zitten beide fases gekoppeld volgens mij en slaan samen af.Whiskey48 schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:52:
[...]
Een blonde vraag, ipv een kookgroep, kan je ook 2x een Alamat B16 30mA gebruiken over 2 fasen??
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76947380psycho-realm schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:30:
[...]
Kun je wellicht hier delen hoe je de PNI thermostaat hebt aangesloten zodat andere er ook iets aan hebben?
Heeft iemand hier nog tips er nog betaalbare Home Assistant thermostaten zijn? Ik vind een Plugwise toch wel aan de prijs.
Dat kan maar dan ook alleen als je twee maal een kabel (3x2.5mm2) in separate buis en losse 2x werkschakelaar gaat werken. #nen1010Whiskey48 schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:52:
[...]
Een blonde vraag, ipv een kookgroep, kan je ook 2x een Alamat B16 30mA gebruiken over 2 fasen??
Let er ook even op dat er volgens de handleiding een C-karakteristiek nodig is: /f/image/8psmWx0Au610GMr9UZAXP19I.png?f=fotoalbum_large)
Een werkschakelaar is niet perse nodig https://www.werkenmetnen1...-omvormer-pv-installaties Als je de automaat kunt beveiligen tegen inschakelen met bijv. een slotje heb je hetzelfde effect.
/f/image/8psmWx0Au610GMr9UZAXP19I.png?f=fotoalbum_large)
Een werkschakelaar is niet perse nodig https://www.werkenmetnen1...-omvormer-pv-installaties Als je de automaat kunt beveiligen tegen inschakelen met bijv. een slotje heb je hetzelfde effect.
[ Voor 41% gewijzigd door fsfikke op 04-12-2023 14:22 ]
Je hebt thermische trek, waarschijnlijk loopt je aanvoer leiding omhoog.Daros schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:39:
Mijn buffervat WPV 240L 3G staat in de technische ruimte (kleine ruimte op zolder).
Veerbelaste keerklep in de aanvoer zetten, lost het probleem op.
Alleen als daarvoor een speciale brug is gemonteerd, welke er voor zorgt dat beide automaten tegelijk uitgaanWhiskey48 schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:52:
[...]
Ah merci!ErikVers schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:38:
[...]
Dat kan maar dan ook alleen als je twee maal een kabel (3x2.5mm2) in separate buis en losse 2x werkschakelaar gaat werken. #nen1010
(Ben alvast aan het uitdenken/ voorbereiden voor een 24 modulen onderverdeler onder de trap (rekening houdende met selectiviteit). Ook een UTP hubje.
Daar aan 1 hoek komt dan tzt de Amber, een andere hoek ene keukenkast met 3 groepen. Ik heb 2x 3/4inch PVC vanuit de meterkast naar onder de trap, kan ik een 5x4mm2 en cat7 kabel leggen voor als er wat moet worden aangesloten! (Scheelt weer een hoop werk later)
Niet conform regelgeving, heb ik hier al genoeg overgeschreven.fsfikke schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:02:
Let er ook even op dat er volgens de handleiding een C-karakteristiek nodig is: [Afbeelding]
Niets zo gevoelig voor interpretatie als een richtlijn. De Atex-discussie zijn we gelukkig allemaal al vergeten.bommer schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:08:
[...]
Niet conform regelgeving, heb ik hier al genoeg overgeschreven.
Mbt LOTO kan je dat nog steeds prima bewerkstelligen zonder naast de pomp een werkschakelaar te plaatsen. De machinerichtlijn is voor producenten, niet de consument.
Machinerichtlijn (WET) Bijlage I paragraaf 1.6.3. Afsluiten van de krachtbronnen:
De machine moet zijn voorzien van inrichtingen waarmee zij van elk van haar krachtbronnen kan worden afgesloten. Deze inrichtingen moeten duidelijk herkenbaar zijn. Zij moeten vergrendeld kunnen worden indien het opnieuw aansluiten een gevaar voor personen zou kunnen opleveren. Deze inrichtingen moeten ook kunnen worden vergrendeld indien de bediener niet vanaf alle plaatsen die hij kan bereiken, kan controleren of de krachtbron nog altijd ontkoppeld is.
[ Voor 37% gewijzigd door fsfikke op 04-12-2023 14:30 ]
Ik heb een vergelijkbare situatie maar het verval nog niet getest. Hoe heb je dit getest? In de settings het vat daadwerkelijk uitgeschakeld? Anders gaat hij toch automatisch bijwerken bij 5 graden verval?Daros schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:39:
Mijn buffervat WPV 240L 3G staat in de technische ruimte (kleine ruimte op zolder).
Als je dit toepast werkt dan de ontdooi / defrost functie via het boilervat nog wel?bommer schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:04:
[...]
Je hebt thermische trek, waarschijnlijk loopt je aanvoer leiding omhoog.
Veerbelaste keerklep in de aanvoer zetten, lost het probleem op.
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
Kan het zijn dat je het SWW (of soms DHW genoemd) voorraadvat bedoeld? Vaak duiden we die aan als boiler, en een vat in de retour van je cv normen we een buffervat. Wellicht goed om dit te editten om misverstanden te voorkomen 👍Daros schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:39: