• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:59
Samjinne schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:20:
Ik krijg de pni thermostaat niet werkend, zie hieronder 2.foto.s van de aansluiting,
doe ik iets verkeerd? Of zie ik een i stelling over het hoofd? Bvd. Groet sam

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zet in de software aan dat je een thermostaat gaat gebruiken: externe thermostaat + buitentemperatuur systeemconfiguratie 9.06

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:50

Jan2023

KISS

Mijn Amber blijkt geschikt om heel artistieke plaatjes te produceren
😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwiQ-fP8Z6FwomiGoMpYAgVPJ20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88c3t42JJNbAeTpO8ugmlQzv.jpg?f=fotoalbum_large

Hoewel dit voor vandaag " slechts " het equivilent is van net wat meer dan 2 m3 gas moet ik er toch wel even aan wennen.
🤔

De pieken zijn defrosts.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
ramlap schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:45:
Ik zag eerder een foto van de amber voorbij komen met ijs wat blijft aan de onderkant. Vandaag zag ik hetzelfde. blijkbaar werkt de defrost niet tot de gehele onderkant(?)

[Afbeelding]
Was bij mij. De onderkant koekt goed aan. Ik heb de BUH niet aangesloten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cz6lye1qxKxG4tRS8UQciB71qDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACeJ9stxPk8Bk7MmhOW8Fsok.jpg?f=fotoalbum_large

Verder mooie grafiekjes bij mij hier en het huis aangenaam op temp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AI4-MWaJ-uQAv4YGXFsyS_dpsds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdJFmPRTRj1ju2aADgdZxri3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door timpel_800 op 30-11-2023 20:27 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Carboy54
timpel_800 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:24:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan ook zijn dat de temperatuur van het cv water om te defrosten aan de lage kant is waardoor het niet volledig wordt afgerond.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Samjinne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-12-2024
Carboy54 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:22:
[...]

Zet in de software aan dat je een thermostaat gaat gebruiken: externe thermostaat + buitentemperatuur systeemconfiguratie 9.06
Dank voor de snelle reactie! Had er (M 9.6) zelf overheen gekeken. Pomp reageert direct op de instelling

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 22:57
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is bij mij ook zo zag ik vandaag.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• ramlap
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-09 07:14
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:-0 dan valt het ijs bij mij nog mee. Maar gaat die laag bij jou niet weg bij een defrost dan?

• Carboy54
Samjinne schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:34:
[...]

Dank voor de snelle reactie! Had er (M 9.6) zelf overheen gekeken. Pomp reageert direct op de instelling
Geef de PNI wel een vetraging van 10 minuten mee om teveel schakelingen te voorkomen en zet de open deur functie van de thermostaat ook aan.

• timpel_800
  • Nu online
ramlap schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:39:
[...]

[...]

:-0 dan valt het ijs bij mij nog mee. Maar gaat die laag bij jou niet weg bij een defrost dan?
Die onderste laag zit er al sinds die eerdere foto en is er dus niet af gegaan, sterker nog, dikker geworden.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:24
timpel_800 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:51:
[...]

Die onderste laag zit er al sinds die eerdere foto en is er dus niet af gegaan, sterker nog, dikker geworden.
Firmware update vanuit itho met een langere defrost runtime? Of hoe kijk je hier product technisch tegen aan qua ontwerp… maakt wel nieuwsgierig dit punt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 21:09
Heb vanavond toevallig een defrost live gezien. Het gaat sneller dan ik had gedacht, maar hij wordt netjes ijsvrij. Alleen op de onderste rand blijft max een cm ijs zitten wat me niet problematisch lijkt.
Tc gaat maar een paar graden omlaag, van 28 naar ongeveer 20 gr (vloerverwarming) en klimt na terugschakelen weer vlot terug naar 28.
Backup heater is nog niet aan geweest. Valt me alles mee voor de huidige weersomstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 21:09
Carboy54 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:30:
[...]

Antwoord van de productmanager: De complete en goedgekeurde KIWA gegevens, uitgebreide geluidsdata en rendementsverklaringen moeten in Maart 2024 eindelijk beschikbaar zijn. Tot die tijd zullen we het nog even met huidige data moeten doen.

Tja ambtelijke molens in NL draaien soms heel traag helaas. Zoiets heb ik al eerder gezien bij andere merken 8)7
Maar de vraag is, wat is nu de huidige data? Kan er uitgegaan worden van de vermogens op de website of uit de handleiding? Kennelijk hebben ze reden gehad om de data op de website aan te passen, dat zou de PM toch uit moeten kunnen leggen.

• Samjinne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-12-2024
Carboy54 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:48:
[...]

Geef de PNI wel een vetraging van 10 minuten mee om teveel schakelingen te voorkomen en zet de open deur functie van de thermostaat ook aan.
oja dank, die instelling kon ik ook niet direct vinden, gek dat die niet in de handleiding staat, is dus eigenlijk M 9.9 Vond het ook gek dat als je thermostaat de pomp uitzet dat je dan niet meer de watertemp van verwarming op het startscherm blijft zien. zie foto. Of mis ik iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHpJ04xxSYjTJAFhIcW35InaZDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hnexUEKBQdsj8YRgvVJ6Dlbe.jpg?f=fotoalbum_large

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:42
[...]

Antwoord van de productmanager: De complete en goedgekeurde KIWA gegevens, uitgebreide geluidsdata en rendementsverklaringen moeten in Maart 2024 eindelijk beschikbaar zijn. Tot die tijd zullen we het nog even met huidige data moeten doen.

Tja ambtelijke molens in NL draaien soms heel traag helaas. Zoiets heb ik al eerder gezien bij andere merken 8)7
Je zou nog bijna wachten met je subsidie aanvragen om die paar tientjes meer te krijgen. Ben wel benieuwd naar de eindcijfers en dan vooral het minimumvermogen. Hopelijk is die ook nog iets lager geworden.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:07

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Karmusch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:44:
[...]

Firmware update vanuit itho met een langere defrost runtime? Of hoe kijk je hier product technisch tegen aan qua ontwerp… maakt wel nieuwsgierig dit punt
Zou dan beginnen met de backupheater aan te sluiten bij de unit op betreffende foto van timpel800

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• Karmusch
ErikVers schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:16:
[...]

Zou dan beginnen met de backupheater aan te sluiten bij de unit op betreffende foto van timpel800
Ah Ehm, die had ik gemist. Waarom zou je dit niet doen? Dit hoort natuurlijk bij de regeling…

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
[quote][b]Jan2023 in "Itho Daalderop Amber"Jan2023 schreef op donderdag 30 november

Hoewel dit voor vandaag " slechts " het equivilent is van net wat meer dan 2 m3 gas moet ik er toch wel even aan wennen.
🤔

Inderdaad
2m3 gas tov 21kW als je dat tenminste bedoeld.
Dan gas meer dan de helft goedkoper.
Zonnepanelen ff buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:43
Honkie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:17:
Hoi mensen nog een vraagje over zoneregeling, ik weet dat de voorkeur is deze niet te hebben maar ik heb in vrijwel elke ruimte een bedrade thermostaat die uitkomen bij een Honeywell HCE20 zoneregelaar.

Ik heb twee verdelers, de verdeler in de woonkamer heb ik vervangen door een open verdeler en terug geplaatst zonder de zonekleppen erop.

Waar ik nu nog mee zit is hoe ik het met zoneregeling in de andere ruimten ga doen en de warmtepomp.

Optie 1:
In plaats van een OpenTherm thermostaat een 2e hands aan/uit thermostaat en de instellingen wijzigen. zie bijvoorbeeld hoe deze persoon het aangeeft: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71136440 Dus de regelblokken van de HCE20 verlengen.
Voordelen: goedkoop en gemakkelijk te regelen kan gewoon door met bestaande ruimte thermostaten (al zijn die secondaire thermostaten Opentherm).
Nadeel: regelgedrag misschien niet optimaal.

Optie 2:
De Thermostaat optie die Carboy aandroeg heeft ook een optie met 2 units op 1 zender (https://www.amazon.nl/-/e...x=pni%2Caps%2C121&sr=8-14) . Dan kan ik er een loshouden en kan naar een ruimte meegenomen worden waar je wil verblijven om vraag te creëren. De Andere hangt in de woonkamer. Tijdelijk kan de HCE 20 nog even blijven Hangen al gaat er geen kabel naar de warmtepomp maar de HCE 20 stuurt wel de zoneklep van de betreffende ruimte open. Op termijn is het waarschijnlijk beter de thermostaten eruit te halen en met gewone thermostaatkranen op de convectoren te werken ware het niet dat die direct aangesloten zitten en gestuurd worden door een thermische motor op de 2e verdeler (die naar de verschillende convectoren verdeeld)
Voordeel: Er kan veel blijven hangen in huis, regeling warmtepomp gebeurd door genoemde thermostaat.
Nadeel: geen echte zoneregeling, twee kapiteins (als de thermostaat op de kamer die je warm wilt hebben op een andere temperatuur staat werkt het al niet meer)

Optie 3: Compleet overschakelen op Plugwise.Dit heeft vooral als nadeel dat het duur is en zonde van alles wat er al hangt.

Heeft er iemand goede tips of adviezen?
Persoonlijk ben ik een voorstander van zone regeling, als eerst moet je zorgen voor voldoende vrije systeem inhoud.

Door of voldoende niet nageregelde zones of een buffer, er zijn veel meningen over.
Ik gebruik een parallel buffer, door sommige een geisoleerde radiator genoemd.

Isolatie daarvan is zo goed, dat aan het begin van de run. Eerst de energie uit het buffer gebruikt wordt, tenzij de Amber een paar dagen stil zou staan.

Zou alleen stelwaarde gestuurde regelingen er af gooien, bij weinig vraag (zeg 1 ruimte) loopt evt buffer na 30min vol en gaat de Amber als nog uit. Aan/uit regeling gaat prima.

Infeite ben er al met een paar relais, temperatuur sensor per zone en een raspberry pi, node red er op, daar heb ik een paar mooie themostaat oplossingen van gezien. En te intergreren in HA

[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 01-12-2023 00:04 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Jan2023 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:22:
😂

[Afbeelding]

🤔

De pieken zijn defrosts.
De kWh'tjes die je ziet zijn uiteraard wel opgenomen kWh'tjes en niet de geleverde.

Met dit weer (mist rond het vriespunt) en een aanvoertemperatuur van 30°C draai ik momenteel een schamele CoP van +/-2,9. De defrosts krap ieder uur zijn niet echt bevoordelijk (understatment) voor het rendement. ;(

Als ik die CoP even vermenigvuldig met jou 21,2kWh kom ik op zo'n 61.5kWh aan geleverde energie, ik kom dan op een gasverbruik van zo'n 6,5m3 met een heel goed afgestelde CV ketel.

Het is dus het equivilent van 6,5m3 :X

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-09 21:04
Impossibl3 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:08:
[...]

Je zou nog bijna wachten met je subsidie aanvragen om die paar tientjes meer te krijgen. Ben wel benieuwd naar de eindcijfers en dan vooral het minimumvermogen. Hopelijk is die ook nog iets lager geworden.
Als ik de subsidie van de amber 65 pak die nu als 4 kw op de lijst staat.
En de 95 die nu als 6 kw op de lijst staat is dat verschil toch best wel groot kleine 300 euro.
Ik moet mijn subsidie nog gaan aanvragen aangezien hij morgen pas geplaatst word.
Mischien toch de moeite waard om hier mee te wachten kan tot 24 maanden na installatie de subsidie aanvragen begreep ik toch ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Jan2023 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:22:
😂

[Afbeelding]

🤔

De pieken zijn defrosts.
Zolang je boven een cop van 2.5 zit blijf je aan de goede kant financieel (uitgaande van €1,35 per m3 gas en €0,35 per kWh)
Dat lukt op jaarbasis natuurlijk makkelijk, voor een echte defrost week kan het erom hangen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Karmusch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:33:
[...]

Ah Ehm, die had ik gemist. Waarom zou je dit niet doen? Dit hoort natuurlijk bij de regeling…
Ja daar zijn ook bij de pana gebruikers een paar die dit niet doen. Zou zelf zeker wel aansluiten. Hij ontdooit sneller en beter icm LTV. Icm radiatoren (hogere temp) maakt het niet zoveel uit.

Ik heb het idee dat de Amber ook minder snel al het element inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramlap
Carboy54 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:48:
[...]

-> bedoel je met PNI vertraging 10 minuten: M9.09 Vertraging uityschajkeling extern signaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:59
November verbruikt:
485 kWh voor de Warmtepomp :X
28.9 kWh voor de backupheater

Met name gisteren veel defrosts gehad.
Komend jaar de isolatie maar verder verbeteren, het dak isoleren en spouwmuur isolatie.

[ Voor 45% gewijzigd door NRJ020 op 01-12-2023 09:15 ]

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
NRJ020 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:08:
November verbruikt:

Komend jaar de isolatie maar verder verbeteren, het dak isoleren en spouwmuur isolatie.
Met isoleren voorkom je niet de defrosts die hij doet op een dag toch ?
Dit heeft gewoon met de situatie buiten te maken toch ?
Is het bij jou enkel verwarmen of ook het sww ?

Als ik nu in elk warmtepomp topic kijk zie ik overal drama met defrosts en hoog kWh verbruik.
Nog buiten de mensen die vol lof spraken over een hybride w/p waarvan 20 kWh en 10m³ gasverbruik op een dagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flasherrr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:01
Afgelopen week zijn de Caleffi vorstkleppen in ons systeem tweemaal opengegaan, wat resulteerde in een te lage systeemdruk. Het opgevangen water in een emmer was niet veel, maar voldoende om het systeem te ontregelen.

We hanteren een nachtverlaging van 1 graad en de pomp activeert elke 15 minuten, terwijl de watertemperatuur nooit dicht bij het vriespunt is geweest. Daarom zal ik de nachtverlaging tijdelijk uitschakelen, maar ik ben er nog niet uit wat te doen met de vorstkleppen. Het aanbrengen van een laag isolatie lijkt me een overweging waard. Iemand anders ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
camel1987 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:19:
[...]

Met isoleren voorkom je niet de defrosts die hij doet op een dag toch ?
Dit heeft gewoon met de situatie buiten te maken toch ?
Is het bij jou enkel verwarmen of ook het sww ?

Als ik nu in elk warmtepomp topic kijk zie ik overal drama met defrosts en hoog kWh verbruik.
Nog buiten de mensen die vol lof spraken over een hybride w/p waarvan 20 kWh en 10m³ gasverbruik op een dagje.
Nee klopt het isoleren staat los van de defrosts. Maar denk dat ik met isoleren nog wel een slag kan slaan om het verbruik en warmteverlies te beperken.

Dit is enkel verwarmen. De boiler ligt klaar maar moet nog aangesloten worden.

Als ik inderdaad in de andere topics kijk zie ik ook flink hogere verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karmusch
November verbruikt:

en hoe verhoudt dit tegen de gas stats van vorige jaar november (als je dit hebt?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

camel1987 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 06:43:
[...]

En de 95 die nu als 6 kw op de lijst staat is dat verschil toch best wel groot kleine 300 euro.
Ik moet mijn subsidie nog gaan aanvragen aangezien hij morgen pas geplaatst word.
Mischien toch de moeite waard om hier mee te wachten kan tot 24 maanden na installatie de subsidie aanvragen begreep ik toch ?
Als je 2 jaar wacht is de ISDE subsidie misschien wel geschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:08
Flasherrr schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:22:
Afgelopen week zijn de Caleffi vorstkleppen in ons systeem tweemaal opengegaan, wat resulteerde in een te lage systeemdruk. Het opgevangen water in een emmer was niet veel, maar voldoende om het systeem te ontregelen.

We hanteren een nachtverlaging van 1 graad en de pomp activeert elke 15 minuten, terwijl de watertemperatuur nooit dicht bij het vriespunt is geweest. Daarom zal ik de nachtverlaging tijdelijk uitschakelen, maar ik ben er nog niet uit wat te doen met de vorstkleppen. Het aanbrengen van een laag isolatie lijkt me een overweging waard. Iemand anders ideeën?
Ivm storing aan mijn Amber was Jan van Itho bij mij thuis.
Hij gaf aan om de caleffi wel te isoleren (bij ook niet het geval) en alleen het onderste puntje vrij te laten.

Moet zelf nog even kijken hoe ik hem het beste kan isoleren, iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

montebaldo55 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:36:
[quote][b]Jan2023 in "Itho Daalderop Amber"Jan2023 schreef op donderdag 30 november

🤔

Inderdaad
2m3 gas tov 21kW als je dat tenminste bedoeld.
Dan gas meer dan de helft goedkoper.
Zonnepanelen ff buiten beschouwing gelaten.
Ik had het inderdaad over het financiele plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:31
[...]

Begrijp ik dan goed dat Itho ervan overtuigd is dat ze recht hebben op een 6kw aanduiding terwijl nu vanuit ISDE 4kw is aangemerkt? Ik sta namelijk op het punt ISDE aan te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

mischa402 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:10:
[...]

De kWh'tjes die je ziet zijn uiteraard wel opgenomen kWh'tjes en niet de geleverde.

Met dit weer (mist rond het vriespunt) en een aanvoertemperatuur van 30°C draai ik momenteel een schamele CoP van +/-2,9. De defrosts krap ieder uur zijn niet echt bevoordelijk (understatment) voor het rendement. ;(

Als ik die CoP even vermenigvuldig met jou 21,2kWh kom ik op zo'n 61.5kWh aan geleverde energie, ik kom dan op een gasverbruik van zo'n 6,5m3 met een heel goed afgestelde CV ketel.

Het is dus het equivilent van 6,5m3 :X
Bedankt voor je rekenwerk.
Ik ging ook uit van het elektrisch opgenomen vermogen , als je die kosten af zet tegen gas zit je ongeveer op iets meer dan 2 kuub.

Hoe je precies omrekend naar energetisch vermogen kan jij beter dan ik.
Denk dat ik op gas zeker wel 6,5 m3 had verbruikt, misschien nog iets meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Daros schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:56:
[...]

Ivm storing aan mijn Amber was Jan van Itho bij mij thuis.
Hij gaf aan om de caleffi wel te isoleren (bij ook niet het geval) en alleen het onderste puntje vrij te laten.

Moet zelf nog even kijken hoe ik hem het beste kan isoleren, iemand tips?
Navraag bij Caleffi door mij 2 mnd geleden leert dat zij daar geen voorstander van zijn. Er is wel een fraaie Youtube film hoe je dat wel slim kan doen. Die heb ik destijds naar Caleffi gestuurd. Die zal ik posten.

YouTube: Insulating an Inta Antifreeze Valve

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 01-12-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Jan2023 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:54:
[...]

Als je 2 jaar wacht is de ISDE subsidie misschien wel geschiedenis.
Het ging meer om wat carboy aangaf in maart gaan ze kijken naar waar de pomp nu echt in valt. (4-6kw)
Dat is over een kleine 4 maandjes.
Als ik daarmee 300 euro extra subsidie kan krijgen dan boeien die 4 maanden extra me niet echt.
Denk niet dat je achteraf nog die extra subsidie gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
camel1987 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:15:
[...]

Het ging meer om wat carboy aangaf in maart gaan ze kijken naar waar de pomp nu echt in valt. (4-6kw)
Als ik daarmee 300 euro extra subsidie kan krijgen dan boeien die 4 maanden extra me niet echt.
Ik heb het aangevraagd. Niets zo onbetrouwbaar als de politiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
Isolatie Caleffi's

Niet goedgekeurd door de Caleffi fabrikant!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
November verbruikt:

Als ik maandag weer in mijn huis kan- ook maar eens de Shelly EM's installeren. Zie net dat ik in november 1800 kWh verbruikt, waarvan ik weet dat er bijna 700 in mijn auto is gegaan. Waar de rest precies inzit heb ik nog niet inzichtelijk, Normaal heb ik ongeveer 500 kWh verbruik voor mijn huis, dus dat zou voor november uitkomen op 600 voor de warmtepomp.

Tegen een gemiddeld tarief van € 0,30 is dat € 180,-, wat lager is dan ik voor gas kwijt was (denk ik).

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Jan2023 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:08:
[...]

Bedankt voor je rekenwerk.
Ik ging ook uit van het elektrisch opgenomen vermogen , als je die kosten af zet tegen gas zit je ongeveer op iets meer dan 2 kuub.

Hoe je precies omrekend naar energetisch vermogen kan jij beter dan ik.
Denk dat ik op gas zeker wel 6,5 m3 had verbruikt, misschien nog iets meer.
Je kan een oude m3 vermenigvuldigen met 8.8 dan heb je je opgewekte kWh

Je huidige verbruik maal je huidige cop of nog beter direct je opgewekte vermogen kun je hiermee vergelijk.

Wil je kosten vergelijken dan kijk je wat 1 m3 gas kost en deel je door 8.8 dan heb je je kWh prijs na opwekking.
Dit doe je met je stroomkosten ook en deel je door je COP en heb je een vergelijk en kun je een omslagpunt berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramlap
Carboy54 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:17:
[...]

Ik heb het aangevraagd. Niets zo onbetrouwbaar als de politiek.
Kan het zo zijn dat de installateur de installatie gedaan heeft zonder een vorstbeveiligingsklep? Ik zie niet zo'n tuut naar beneden(?):

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/YqwgC7bh/amber-voor.jpg

en

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vBF8tY1n/amber-na-isolatie.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
November verbruikt:

Mijn verbruik voor november:
377 kWh voor de Warmtepomp
5 kWh voor de backupheater

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
ramlap schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:10:
[...]

Kan het zo zijn dat de installateur de installatie gedaan heeft zonder een vorstbeveiligingsklep? Ik zie niet zo'n tuut naar beneden(?):

[Afbeelding]

en

[Afbeelding]
Je hebt op de foto alleen een keerklep geen vorstbeveiliging.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Karmusch schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:42:
[...]

en hoe verhoudt dit tegen de gas stats van vorige jaar november (als je dit hebt?)
Vorig jaar november was natuurlijk erg zacht, dus niet te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramlap
Razor109 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:12:
[...]

Je hebt op de foto alleen een keerklep geen vorstbeveiliging.
ja precies, een keerklep en geen vorstbeveiligingsklep, mogelijk daarom ook gewoon de gehele leiding aan de achterkant van de amber geïsoleerd. Maar mijn vraag: kan het zo zonder vorstbeveiligingsklep? Of heeft mijn installateur is essentieels weggelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
ramlap schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:10:
[...]

[Afbeelding]

en

[Afbeelding]
Dat is de keerklep. Vorstbeveiligingskleppen worden (lijkt mij) niet standaard geïnstalleerd, daar moet je specifiek om vragen. Misschien moet je maar blij zijn, gelet op de problemen die ik nu lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
Ik vind die ijspegel eraan opvallender. Is-ie wel goed aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Gramser schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:16:
Bij mij lekte de keerklep in eerste instantie. Ik moest die moeren van de keerklep flink aandraaien om lekvrij te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramlap
Gramser schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:16:
nee gelukkig was dat toen geen ijspegel. Foto gemaakt toen de keerklep nog lekte na montage. Die moest meer aangedraaid worden om het lekken te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramlap
:) zeker.
Maar ik vraag me dus af waarom ik allemaal foto's voorbij zie komen met een vorstbeveiligingsklep en dat die bij mij niet is opgenomen. Maar wel de gehele leiding achter geisoleerd en mogelijk daarom weggelaten omdat bevriezing niet aan de orde is? Of dus essentieel van belang en moet er nog wel tussen gezet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
camel1987 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:15:
[...]

Mocht verhoging van het subsidiebedrag het geval zijn, dan ga ik het wel proberen bij RVO om deze ook betaald te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
ramlap schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:23:
[...]

Maar ik vraag me dus af waarom ik allemaal foto's voorbij zie komen met een vorstbeveiligingsklep en dat die bij mij niet is opgenomen. Maar wel de gehele leiding achter geisoleerd en mogelijk daarom weggelaten omdat bevriezing niet aan de orde is? Of dus essentieel van belang en moet er nog wel tussen gezet worden?
Volgens mij gebruiken de meeste wel die kleppen hier. Het zijn dure dingen, daarom misschien weg gelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramlap
NRJ020 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:26:
[...]

Volgens mij gebruiken de meeste wel die kleppen hier. Het zijn dure dingen, daarom misschien weg gelaten?
Ja mogelijk, maar daarom wil ik ook weten wat het risico is en of dat het essentieel van belang is. Installatie is gedaan door Itho Daalderop's voorkeur verwijzing- https://dewarmtepompvoorjou.nl/
vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Dit is eigenlijk het enige topic waarin ik ze ter sprake zie komen. In bvb het Vaillant topic helemaal niet.

Ik heb ze zelf niet. De boel bevriest niet zomaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramlap
Gramser schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:28:
Dit is eigenlijk het enige topic waarin ik ze ter sprake zie komen. In bvb het Vaillant topic helemaal niet.

Ah ok, dus geen standaard installatie vereiste volgens itho daalderop?...Of alsnog aanvullend laten installeren?

[ Voor 5% gewijzigd door ramlap op 01-12-2023 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
ramlap schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:29:
[...]

Ah ok, dus geen standaard installatie vereiste volgens itho daalderop...
Dit staat in de handleiding (hoofdstuk 3.5), dus als je hem hebt laten installeren zou ik wel verwachten dat ze de kleppen ook toevoegen aan de installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPG5uw0ZNfDoG2zq891thwgXaH4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MeePsQnU0oVFaaZRglLs9ZAW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:13
Kijkend naar het vorst/bevries verhaal, vroeg ik mij af of er geen waarschuwingssysteem in de Amber zit. Als er een storing/defect is waardoor het systeem te ver afkoelt en er zelf niks tegen kan doen, zou een alarmsignaal bij x graden niet verkeerd zijn (uiteraard moet er dan geen stroomuitval zijn).
Is zoiets voorzien?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
ramlap schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:29:
[...]

Ah ok, dus geen standaard installatie vereiste volgens itho daalderop?...Of alsnog aanvullend laten installeren?
Die keuze is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
hansvk schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:25:
[...]

Mocht verhoging van het subsidiebedrag het geval zijn, dan ga ik het wel proberen bij RVO om deze ook betaald te krijgen.
Rvo zegt dit:

(We kijken kijken naar de installatiedatum. Is dat in 2023, is er een meldcode. Dan ontvangt u dat bedrag dat ervoor staat.)

Dus daar heb je recht op en niks meer of minder.
Dus of ik nu de subsidie in maart aan vraag of december op mijn factuur installatie datum staat december is dat dus gewoon de 4 kw subsidie die ik krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramlap
NRJ020 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:48:
[...]

Dit staat in de handleiding (hoofdstuk 3.5), dus als je hem hebt laten installeren zou ik wel verwachten dat ze de kleppen ook toevoegen aan de installatie.

[Afbeelding]
Bedankt voor de info. Ik ga voor de zekerheid even informeren bij de installateur of het bewust/onbewust is weggelaten en of het alsnog geplaatst dient te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Voor diegene doe nog moet beginnen met de installatie een voorbeeld hoe het ook kan. Merk onafhankelijk.
Je kunt het zelf modificeren of aanpassen mocht je verbeteren punten zien.
Ps foto vertekend. Wp staat wel waterpas alhoewel dit niet zo lijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EB0Px4DyRkF7HI3pG_hzdZumxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZHBLmD3nU7PWx1kaQvJtskx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nealz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-01 21:57
November verbruikt:

Dat lijkt idd veel, maar bekijk het ook eens zo:
1m3 NL aardgas is iets minder dan 10kWh energie.
Dat zou betekenen dat jij voor die 485 + 28,9 = 513,9kWh E ongeveer 52m3 G had kunnen aanschaffen (sowieso veel te weinig om het huis één maand lang warm te houden, laat staan ook nog douchen...).
Als je dat uitrekent naar kosten (G €1,45/m3 & E €0,40/kWh) geeft dat je voor die 52m3 €75,40 had mogen afrekenen, terwijl je nu €204,56 aan elektra kosten hebt, dat lijkt idd niet te kloppen...
Maar omgezet tegen een COP op de WP (schat ik laag in zo) van 2,5 zou je 130m3 gas nodig hebben gehad (wat ik betwijfel, ik denk meer) en dus zo'n € 188,50 afgerekend hebben...

Ik denk dat jullie het nog helemaal niet zo verkeerd doen 😉

Itho Amber 95, hybride met Intergas Xtreme 30 sinds 10/10/2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Nealz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:39:
[...]

Dat ligt idd veel, maar bekijk het ook eens zo:
1m3 NL aardgas is iets minder dan 10kWh energie.
Dat zou betekenen dat jij voor die 485 + 28,9 = 513,9kWh E ongeveer 52m3 G had kunnen aanschaffen (sowieso veel te weinig om het huis één maand lang warm te houden, laat staan ook nog douchen...).
Als je dat uitrekent naar kosten (G €1,45 & E €0,40/kWh) geeft dat je voor die 52m3 €75,40 had mogen afrekenen, terwijl je nu €204,56 aan elektra kosten hebt, dat lijkt niet te kloppen...
Maar omgezet tegen een COP op de WP (schat ik laag in zo) van 2,5 zou je 130m3 gas nodig hebben gehad (wat ik betwijfel, ik denk meer) en dus zo'n € 188,50 afgerekend hebben...

Ik denk dat jullie het nog helemaal niet zo verkeerd doen 😉
1m3 is 8.8kWh in je woning (hr doet ook nog met het energetische vermogen van het gas voordat het omgezet is in warm water) bron Nipo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Carboy54 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:29:
[...]

Setting ontdooi algoritme mag niet worden gewijzigd en zal na een softwareupdate verdwijnen.
Hoe werken deze updates eigenlijk? Hangt de binnenunit aan het internet of moet je handmatig updaten met een USB stick oid?

Zie wel wat aansluitingen aan de achterkant van het display

Wat dit beestje lijkt te zijn: https://gzwqlcd.en.made-i...anel-PC-Touch-Screen.html
Welke enkel via RS485 met de binnenunit communiceert. In de eerste testunits hadden ze ook nog een RS232 naar WiFi er in zitten.

[ Voor 76% gewijzigd door fsfikke op 01-12-2023 14:01 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nealz
@ErikVers Minder energie uit gas, dus nog meer kuubs nodig, ergo nog meer kosten.
't Was ook slechts een poging om een basale vergelijking tussen gasketel en WP te maken 😋

[ Voor 3% gewijzigd door Nealz op 01-12-2023 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
@Nealz Dank voor je uitleg. We wonen hier net dus ik houd er inderdaad rekening mee dat op gas stoken nog veel duurder uit zou vallen. Vorige bewoners verbruikten 1800m3 gas.

Deze winter zie ik het aan. Dan heb ik een mooi vergelijk voor volgend jaar als we de isolatie verder verbeterd hebben. In de andere warmtepomp topics zie ik er ook meerdere mensen met een vergelijkbaar verbruik (kWh). De meeste Amber gebruikers hier lijken al flink verduurzaamt te hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
camel1987 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 06:43:
[...]

Ik dacht tot 12 maanden na plaatsen.
Wacht niet te lang, de grootste gekozen partij wil graag de isde subsidie afschaffen.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ErikVers schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:46:
[...]

1m3 is 8.8kWh in je woning (hr doet ook nog met het energetische vermogen van het gas voordat het omgezet is in warm water) bron Nipo.
Nipo is wel optimistisch. Dat is bij retour temperatuur 41C. Iets wat op landelijk niveau eerder (veel) hoger dan lager ligt.

PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Gramser In de handleiding van die vorstbeveiligingskleppen staat ook dat ze het best onder druk werken en dat je dus een vulautomaat nodig hebt, anders ben je slechts beveiligd totdat het expansievat leeg is. Doet ook niemand.
Wat afdoende beveiliging is in Nederland weten we over een jaar of tien :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mischa402
Voor de rekenaars die zelf willen rekenen:

In 1m3 Gronings aardgas zit 35,17MJ/m3 aan energie. Aangezien er bij verbranding water gevormd wordt wat verdampt moet worden ben je energie kwijt en blijft er 31,65MJ/m3 over, de onderste verbrandingswaarde. Dit is wat er in theorie nuttig gebruikt kan worden.

Bovenste verbrandingswaarde 35,17MJ/m3 = 9,769k Wh (35,17/3,6)
Onderste verbrandingswaarde 31,65MJ/m3 = 8,7616 kWh (31,65/3,6)

Tegenwoordig zijn alle CV ketels HR (Hoog Rendement) wat te zienis aan het type plaatje. HR100 =100% rendement, HR104 = 104% rendement, HR107 = 107% rendement en zo verder. Dit rendement is gebaseerd op de onderste verbrandingswaarde (31,65MJ/m3 / 8,7616kWh) waar er een deel van de verdampingswarmte wordt teruggewonnen door het gevormde waterdamp in de rookgassen te condenseren.

Deze rendementen van de CV ketel zijn dus alleen maar te realiseren als het CV-systeem goed is afgesteld en op een lage temperatuur staat te draaien of via OpenThem de stooklijn aanpast, want hoe lager de aanvoertemperatuur des te lager de retourtemperatuur. Als de retourtemperatuur boven de 55°C ligt is er feitelijk al geen condensatie meer van het waterdampin de rookgassen en is het "HR" stukje eigenlijk niet meer waar. Ik ben er van overtuigd dat bij 50 - 75% van alle CV ketels in NL zo zijn afgesteld door de installateurs dat het altijd lekker warm is in huis en er geen gezeur komt van de bewoners, m.a.w. met een veel te hoge stooklijn dus en er geen rendement van meer dan 100% gehaald wordt. Maar misschien ben ik iets te negatief.

Als je nu het elektrisch verbruik van je warmtepomp weet kun je dit vermenigvuldigen met de CoP, die op dit moment met de vele defrosts en een stooklijn rond de 30°C, tussen de 2,7 en de 3 ligt.

Dan weet je wat er ongeveer aan energie in je huis is gepompt. Als je dat dan deelt door (8.76 x rendement) weet je hoeveel gas je verstookt zou hebben.

Als voorbeeld 30kWh opgenomen elektrische energie door de WP, CoP van 2,8
30 x 2,8 = 84kWh geleverde energie door de warmtepomp

Terug gerekend naar gas zou het betekenen dat je
84 / (8,76 x 1,07) = 8,96m3 gas verstookt zou hebben voor dezefde hoeveelheid energie die je in je huis had moeten stoppen met een goed afgesteld CV systeem.

Blijft het uiteraard de vraag of je een zelfde stookgedrag zou hebben of dat je je huis veel vaker zou laten afkoelen, omdat je het met een CV ketel wat makkelijker en sneller weer op temperatuur kan krijgen, maar door de schommelingen in de temperatuur wel weer minder comfortabel is.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:07:
@Gramser In de handleiding van die vorstbeveiligingskleppen staat ook dat ze het best onder druk werken en dat je dus een vulautomaat nodig hebt, anders ben je slechts beveiligd totdat het expansievat leeg is. Doet ook niemand.
Wat afdoende beveiliging is in Nederland weten we over een jaar of tien :)
Het leegloopventiel werkt puur op temperatuur (< 3°C), de vacuumventielen aan de bovenzijde zorgen ervoor dat de leidingen zich gaan vullen met lucht. Als het goed is loopt het systeem dus - mits geen sifons - uiteindelijk redelijk leeg.

De vulautomaat lijkt dus voornamelijk een stukje extra luxe te zijn, waarbij de vacuumventielen nooit in werking treden.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
fsfikke schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:49:
[...]

Hoe werken deze updates eigenlijk? Hangt de binnenunit aan het internet of moet je handmatig updaten met een USB stick oid?
In de instellingen staat ook een optie voor wifi (menu Toestel configuratie). Staat nu nog uit en mag ook niet in worden geschakeld als ik het me goed herinner. Mogelijk wordt wifi t.z.t. wel in te schakelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nealz
mischa402 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:30:
Voor de rekenaars die zelf willen rekenen:

In 1m3 Gronings aardgas zit 35,17MJ/m3 aan energie. Aangezien er bij verbranding water gevormd wordt wat verdampt moet worden ben je energie kwijt en blijft er 31,65MJ/m3 over, de onderste verbrandingswaarde. Dit is wat er in theorie nuttig gebruikt kan worden.

Bovenste verbrandingswaarde 35,17MJ/m3 = 9,769k Wh (35,17/3,6)
Onderste verbrandingswaarde 31,65MJ/m3 = 8,7616 kWh (31,65/3,6)

Tegenwoordig zijn alle CV ketels HR (Hoog Rendement) wat te zienis aan het type plaatje. HR100 =100% rendement, HR104 = 104% rendement, HR107 = 107% rendement en zo verder. Dit rendement is gebaseerd op de onderste verbrandingswaarde (31,65MJ/m3 / 8,7616kWh) waar er een deel van de verdampingswarmte wordt teruggewonnen door het gevormde waterdamp in de rookgassen te condenseren.

Deze rendementen van de CV ketel zijn dus alleen maar te realiseren als het CV-systeem goed is afgesteld en op een lage temperatuur staat te draaien of via OpenThem de stooklijn aanpast, want hoe lager de aanvoertemperatuur des te lager de retourtemperatuur. Als de retourtemperatuur boven de 55°C ligt is er feitelijk al geen condensatie meer van het waterdampin de rookgassen en is het "HR" stukje eigenlijk niet meer waar. Ik ben er van overtuigd dat bij 50 - 75% van alle CV ketels in NL zo zijn afgesteld door de installateurs dat het altijd lekker warm is in huis en er geen gezeur komt van de bewoners, m.a.w. met een veel te hoge stooklijn dus en er geen rendement van meer dan 100% gehaald wordt. Maar misschien ben ik iets te negatief.

Als je nu het elektrisch verbruik van je warmtepomp weet kun je dit vermenigvuldigen met de CoP, die op dit moment met de vele defrosts en een stooklijn rond de 30°C, tussen de 2,7 en de 3 ligt.

Dan weet je wat er ongeveer aan energie in je huis is gepompt. Als je dat dan deelt door (8.76 x rendement) weet je hoeveel gas je verstookt zou hebben.

Als voorbeeld 30kWh opgenomen elektrische energie door de WP, CoP van 2,8
30 x 2,8 = 84kWh geleverde energie door de warmtepomp

Terug gerekend naar gas zou het betekenen dat je
84 / (8,76 x 1,07) = 8,96m3 gas verstookt zou hebben voor dezefde hoeveelheid energie die je in je huis had moeten stoppen met een goed afgesteld CV systeem.

Blijft het uiteraard de vraag of je een zelfde stookgedrag zou hebben of dat je je huis veel vaker zou laten afkoelen, omdat je het met een CV ketel wat makkelijker en sneller weer op temperatuur kan krijgen, maar door de schommelingen in de temperatuur wel weer minder comfortabel is.
84 / (8,76 x 1,07) = 8,96m3 gas
Zat ik er toch nog niet eens zo heel ver naast met mijn 'kort door de bocht' omrekening van gas naar elektra in kWh; 1m3 = 10kWh 😜
Makkelijk als vuistregel...

Verder ook goed om te weten wat jij aan geeft over de COP nu bij al die defrost's... Valt me nog ontzettend mee eigenlijk 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Gramser schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:28:

Dat komt name door de importeur leverancier. Ze staan ook in de installatie handleiding.

Ik heb ze zelf ook niet maar voor installatie waar geen of weinig toezicht op is hebben ze wel een nuttige functie. Het blijft afwegen van risico’s die je wil nemen tov de kosten die je gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:52
En natuurlijk het gedoe van bijvullen ‘s ochtends als het systeem onterecht is leeg gelopen..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nealz
NRJ020 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:00:
@Nealz Dank voor je uitleg. We wonen hier net dus ik houd er inderdaad rekening mee dat op gas stoken nog veel duurder uit zou vallen. Vorige bewoners verbruikten 1800m3 gas.
...
@NRJ020 Met dat gegeven kun je nu zelfs nog verder redeneren...
1800m3 gas; zeg zo'n 30m3/mnd voor warm water is een goeie 400m3/jaar. Dan blijft 1400m3 over, gemiddeld in 6mnd/jaar aan CV geeft 233m3/mnd.
Dat tegen die €1,45 is een rekening van gemiddeld € 340,-
We weten dat het je nu deze maand € 205,- heeft gekost.
Hoppa, € 135,- bespaart dankzij je WP.

Da's toch heel wat Rockwool om nog beter te isoleren 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online
Carboy54 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:09:
[...]

Navraag bij Caleffi door mij 2 mnd geleden leert dat zij daar geen voorstander van zijn. Er is wel een fraaie Youtube film hoe je dat wel slim kan doen. Die heb ik destijds naar Caleffi gestuurd. Die zal ik posten.

Deze gasten gaan wel ver met isoleren. Ze smeren ook nog een soort lijm tussen die isolatiedelen. Is dat echt nodig? Trouwens op het volgende filmpje van deze meneer, voor de oplettende kijker...Lijkt verdacht veel op de amber :)
YouTube: Fitting / Insulating and sealing antifreeze valves correctly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
ramlap schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:23:
[...]

Dat is een keuze. Stel ik maak een offerte en jij gaat accoord en de stroom valt voor langere tijd uit en de warmtepomp vriest stuk. Dan ben ik als installateur aansprakelijk. Ik had je dan moeten wijzen op het risico. Indien de klant dat niet wilt ok maar dan sluit ik die aansprakelijkheid uit 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nealz
Kennen jullie deze functies trouwens? Ontdekte ze gister bij toeval toen ik het hoofdscherm activeerde...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWQIB5EEof6TCTY03X3W-_kP0jI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2yLcqNfHSMarLPC6vLHOFTNl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZA2xsO2CEM5d4ZSzgZMNOvZqJCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9xMiFpcfEix7xBEGEPpFhpV.jpg?f=fotoalbum_large

Als je op het hoofdscherm op de "Kamertemp." of "WP-temp" drukt kun je de stooklijn verschuiven of zelfs omzeilen... Bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
timpel_800 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:58:
[...]

Deze gasten gaan wel ver met isoleren. Ze smeren ook nog een soort lijm tussen die isolatiedelen. Is dat echt nodig? Trouwens op het volgende filmpje van deze meneer, voor de oplettende kijker...Lijkt verdacht veel op de amber :)
De inta zero is ook een ander (vergelijkbaar) product dan de Caleffi istop 108.
Mooie van de inta dat ze specificeren hoe de klep zich gedraagt. Geïsoleerd en ongeïsoleerd.
Geïsoleerd beduidend trager.

Kan het opgegeven debiet van de caleffi niet zo 123 niet meer vinden. Inta geeft 1,5l/u

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Nealz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:17:
Kennen jullie deze functies trouwens? Ontdekte ze gister bij toeval toen ik het hoofdscherm activeerde...[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je op het hoofdscherm op de "Kamertemp." of "WP-temp" drukt kun je de stooklijn verschuiven of zelfs omzeilen... Bekend?
Ik niet in ieder geval.

Ik had zoiets ook al aangegeven om een soort boost functie te implementeren om, als je bijvoorbeeld terug van vakantie komt, weer wat sneller je huis op temperatuur kunt krijgen door een offset op je stooklijn te zetten. :*), dat zit er dus al in :D

Zou mooi zijn als je hier dan meteen een timer aan zou kunnen koppelen.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Nealz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:17:
Kennen jullie deze functies trouwens? Ontdekte ze gister bij toeval toen ik het hoofdscherm activeerde...[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja die functie is mij bekend
daar kan je de stooklijn 3 graden up of down mee corrigeren
Heb dat wel gebruikt om pendelen te stoppen toen de buitentemperatuur nog een stuk hoger was , effe paar graden omhoog.
De stooklijn omzeilen lijkt mij niet , als je dat wil moet je de auto functie uitzetten.
links onder in dat scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

mischa402 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:54:
[...]

Ik niet in ieder geval.

Ik had zoiets ook al aangegeven om een soort boost functie te implementeren om, als je bijvoorbeeld terug van vakantie komt, weer wat sneller je huis op temperatuur kunt krijgen door een offset op je stooklijn te zetten. :*), dat zit er dus al in :D
Volgens mij heeft de TR sensor dat op het ogenblik als beta functie.
Is de ruimtetemperatuur erg laag zet hij de stooklijn hoger bij warmtevraag om sneller op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammetje-13-10
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-08 13:40
bommer schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:18:
Beste Amber liefhebbers,

Er is volgens mij wat verwarring omtrent het elektrisch aansluiten van de Amber.
Ik heb een installatie schema mogen ontvangen, maar dat maakte het alleen maar nog onduidelijker.
Heb even de moeite genomen een schema te maken, hoe het mijn inziens zou moeten.

[Afbeelding]

We hebben in Nederland 2 soorten aansluitingen voor woningen, 3 fase (3x25A (17250W)) of enkel fase (1x35A (8050W) of 1x40A (9200W)) beide zijn geschikt om de Amber all-electric op aan te sluiten.
3 fase 3x25A
Zoals te zien in het schema, kun het beste bij meerdere fases een 30mA 3 fase aardlekautomaat gebruiken.
Deze sluit je aan de voedende zijde volledig aan, dus met alle 3 de fases en nul.
Afgaand sluit je alleen de de eerste 2 fase's aan en gebruik je de grijze draad in de 5 aderige kabel als 2e Nul draad (Met blauwe tape/ krimpkous om coderen)
Dit herhaal je op de zelfde manier in de werkschakelaar en naar de Amber toe.
Zodoende hoef je ook geen draadbruggen te maken voor de nul in de Amber.
De 3e overgebleven fase mag niet ergens anders voorgebruiken.
enkel fase 1x35A / 1x40A
Bij enkel fase gebruik je een kookgroep (dit zijn in feite 2 installatieautomaten, die in een handeling uitgezet wordt) deze kookgroep wordt achter een 30mA aardlekschakelaar gezet.
Je gebruikt ook nu weer de grijze draad in de kabel als 2e nul (Met blauwe tape of krimpkous om coderen), deze mag in 1 fase installaties niet worden samengevoegd.
Omdat de fases niet verschoven zijn, dient iedere groep zijn eigen nul te hebben. De retourstroom zou anders te hoog kunnen worden, waar de 2,5mm2 ader niet op berekend is.
aardlekautomaat kookgroep
Er zijn aardlekautomaat kookgroepen op de markt, geen idee of deze in de regelgeving toegestaan zijn.
even als een C-karakteristiek kookgroep. Het woord zegt het al, kookgroep eigenlijk bedoeld voor kookplaten. Een typische Nederlandse oplossing voor elektrisch koken in 1 fase installaties
Een 3P+N 30mA C16 3fase aardlekautomaat van Eaton (A-merk) is maar 20 euro duurder dan een C16 aarlekkookgroepautomaat van een B-merk..
Gebruik je verstand, wat maakt die 20 euro nog uit op een installatie van 5000+ euro!
Verwarmingslinten
De verwarmings linten (2x 300cm) voor de aanvoer en afvoer leiding worden in de buitenunit aangesloten.
even als het optioneel verkrijgbare lint voor de condensafvoer leiding. Deze zitten op de eerste fase.

De 2e fase is primair voor het back-up verwarmings element, kan evt in hybride weg gelaten worden.
echter bij gebruik van een tapwatervat verplicht ivm de legionella.
Bacup element Tapwater (boiler vat) indien geen Itho boiler gebruikt wordt
Sluit dit element aan op een aparte aardlek automaat en voed het niet direct uit de binnen unit!
schakel bijv aan/uit via een installatie relais.
In een 3 fase installatie kan dit prima op de 3e fase via een aparte automaat.
Werkschakelaar / lastscheider
Een werkschakelaar / lastscheider is bedoeld om bij niet elektrische werkzaamheden de machine af te schakelen en dient inzicht van het apparaat (Amber) geplaatst te zijn. (machine richtlijn)
op 1m van de Amber is dus prima in zicht, binnen geplaatst dus niet!
Op een lastscheider staat altijd het onderstaande symbool:
[Afbeelding]
Aarding
Dan als laatste sluit alle aardes aan, ook die van de warmte linten. Aard ook boilers en evt buffervaten.
Gebruik NOOIT een aarde draad als nul of als schakeldraad of iets degelijks.
Dit is in NL ten strengste verboden, ook niet om coderen met tape of krimpkous!
Toch nog even een vraagje hierover. Is het echt nodig een hele nieuwe aardlek zoals je zegt erbij te zetten. Ik zag dat dit snel ook weer 180 euro kost...
Ik heb nog een B-Car kookgroep in mijn meterkast over. Kan ik die niet gebruiken? Of knalt die er dan heel de tijd uit?
Of deze vervangen door twee losse groepen met C-kar? Emat verkoop namelijk geen C-kar koekgroepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
RichieB schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:16:
En natuurlijk het gedoe van bijvullen ‘s ochtends als het systeem onterecht is leeg gelopen..
Liever gedoe, dan een hoop kosten.
Ik heb overigens gewoon wel de tracing aangebracht.
Aan bij buitentemp <5 en tuo of tui <10 graden en uit bij tui >12 & tui >12 of buitentemp > 6 graden.
Kleine test gaf aan dat bij -1, de temperatuur binnen 2 uur oploopt naar 16 graden op tuo.
Dus dat zit wel goed en speelt het hier alleen nij spanninguitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
timpel_800 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:58:
[...]

Als je het helemaal goed wil doen, dan lijm je ook om de meter de isolatie aan de buis vast.
Zo compartimenteer je de isolatie.
Vooral belangrijk bij koelen, je wil geen contact met de buitenlucht. Voorkomt condens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
Brammetje-13-10 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:53:
[...]

Toch nog even een vraagje hierover. Is het echt nodig een hele nieuwe aardlek zoals je zegt erbij te zetten. Ik zag dat dit snel ook weer 180 euro kost...
Ik heb nog een B-Car kookgroep in mijn meterkast over. Kan ik die niet gebruiken? Of knalt die er dan heel de tijd uit?
Of deze vervangen door twee losse groepen met C-kar? Emat verkoop namelijk geen C-kar koekgroepen...
Hangt er vanaf, als 1 binnen komende fase hebt. Dan kan de kookgroep achter enkelvoudige aardlek. Ik heb nog niet gelet op de inschakel stroom van de Amber. Misschien gaat het goed met een B-karakteristiek.

Bij meedere fases, niet vanaf 2 aardleks aansluiten. Ze trippen beide bij een aardfout!

Dat effect heb je ook bij 230v brandmelders over 2 aardleks, die onderling verbonden zijn voor doorgeven melding. Bij melding plof!, beide aardleks er uit.

Een 3fase 16A C aardlek automaat koste mij bij Samder Vuldering 110 euro, van Eaton.
Sorry, volgens mij hebben ze daar geen (b merk) Emat.
Let op Emat aardlekschakelaars hebben load in en out aansluiting en werken ook alleen maar als zowel fase al nul spanning geven, valt bijv de nul weg dan werkt deze niet meer, levensgevaarlijk!

Mag eigenlijk ook allen in bedrijfsinstallaties gebruikt worden, bedient door deskundig personeel. De verkoper is niet verandwoordelijk hoe de automaat geplaatst is en wordt gebruikt.
En mag gewoon verkocht worden in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:31
Ik verbaas me nog steeds over de hoeveelheid start-stops de afgelopen 2 dagen. Ik draai de volgende stooklijn met een Amber 60 op 55m2 vloerverwarming (alles open), 100l pendelbuffer + 200l Itho indirect gestookt vat
  • ΔT uitschakelen verwarmen 4º
  • ΔT herstart verwarmen 2º
  • ΔT moduleren verwarmen 2º
  • -10º - 31º aanvoer
  • - 29º aanvoer
  • - 27º aanvoer
  • 10º - 25º aanvoer
  • 15º - 23º aanvoer
Vanaf gisteren heb ik via het hoofdscherm de stooklijn tijdelijk op -1 gezet. De doeltemperatuur op de TR sensor van 20 graden blijft bereikt worden. Geeft een defrost ook vergelijkbare weergaven in de grafiek? Gek genoeg kan ik op mijn Shelly weergave niet duidelijk die pieken terug zien maar ligt het verbruik redelijk stabiel rond de 950watt met uitschieters pieken 1600w. Zou een thermostaat hier verschil in maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9nSWkCMrzzlct2fY68js9l8dbI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ofGpTYvrSA4I3VX1DkgrEmtz.gif?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMFiQLQ4MPsY76I8Dh5rxnuSzpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gItUK4BIQEQ8g3ro3ZyLVEO.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
psycho-realm schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:35:
Ik verbaas me nog steeds over de hoeveelheid start-stops de afgelopen 2 dagen. Ik draai de volgende stooklijn met een Amber 60 op 55m2 vloerverwarming (alles open), 100l pendelbuffer + 200l Itho indirect gestookt vat
  • -10º - 31º aanvoer
  • - 29º aanvoer
  • - 27º aanvoer
  • 10º - 25º aanvoer
  • 15º - 23º aanvoer
Vanaf gisteren heb ik via het hoofdscherm de stooklijn tijdelijk op -1 gezet. De doeltemperatuur op de TR sensor van 20 graden blijft bereikt worden. Geeft een defrost ook vergelijkbare weergaven in de grafiek? Gek genoeg kan ik op mijn Shelly weergave niet duidelijk die pieken terug zien maar ligt het verbruik redelijk stabiel rond de 950watt met uitschieters pieken 1600w. Zou een thermostaat hier verschil in maken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dip in TC lijkt op defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Carboy54 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:46:
[...]

Dip in TC lijkt op defrosts.
Inderdaad, anders had je in het vermogen ook dips gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109

Dat ligt er maar aan naar welke grafiek je kijkt,

zie het verschil met de grafiek in Home Assistant en Shelly App, denk dat de Shelly in de grafiek iets meer gemiddelde waarde weergeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eX-hwtDIPNxhy-MT51aOvZuMjJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eD9oOB8xgJd0tC6G1CSp1oE2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkpzVnyRdLpvJEMB46r6mDI6nZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GytdBvzHJAkqVhAwgmuuPs7D.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
Wat mij opviel is dat bij mij de backupheater nog geen enkele keer is aangesprongen, ik heb dan ook nog geen SWW verwarming. Is dat bij anderen ook zo? Of springt die normaliter bij defrost altijd mee aan en meet ik hem niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Razor109 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:23:
Wat mij opviel is dat bij mij de backupheater nog geen enkele keer is aangesprongen, ik heb dan ook nog geen SWW verwarming. Is dat bij anderen ook zo? Of springt die normaliter bij defrost altijd mee aan en meet ik hem niet goed?
Springt niet altijd mee. Is hier bij mij pas 3x heel kort bij gekomen en niet speciaal bij een defrost. Weet ook nog niet exact de voorwaarden waarop de Amber beslist wanner die ingeschakeld moet worden.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
  • -10º - 31º aanvoer
  • - 29º aanvoer
  • - 27º aanvoer
  • 10º - 25º aanvoer
  • 15º - 23º aanvoer

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals de rest ook zegt, dit zijn gewoon defrosts, de frequentie van ongeveer een uur komen mij in ieder geval heeeel erg bekend voor :X

Hier een foto van mij grafiekje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2fy2-zg_bToRQTXydqaOLR4tBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1026eq5GIVutBKQcZjQG3zu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door mischa402 op 02-12-2023 10:50 ]

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
mischa402 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:32:
[...]

Zoals de rest ook zegt, dit zijn gewoon defrosts, de frequentie van ongeveer een uur komen mij in ieder geval heeeel erg bekend voor :X
Bij dit vochtige weer rond 0 gr is een defrost van iedere 45 min meer regel dan uitzondering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Dit zijn inderdaad defrosts. Als je de compressor frequentie in de gaten zou houden valt het op dat die niet stil zal komen te staan.

Ik heb hier momenteel ook elk uur een defrost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-zgKKauFBDzeac7nGq0AA7FIpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSEFCD8HGen3WMqVBycLdKRq.jpg?f=fotoalbum_large

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Carboy54 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:48:
[...]

Bij dit vochtige weer rond 0 gr is een defrost van iedere 45 min meer regel dan uitzondering
Ik vraag mij wel af hoe dat bij de andere warmtepompen is inderdaad. Want hier gaat hij dan wel na ongeveer 1 uur in een defrost, maar de temperatuur achter de verdamper zakt dan ook soms wel tot -18°C en de verdamper zit dan zo volgevroren dat er geen lucht meer doorheen kan/komt. Zelf dacht ik toen: "Misschien moet er iets eerder een defrost worden gestart", maar dat is uiteraard puur opgevoel.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
mischa402 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:13:
[...]

Ik vraag mij wel af hoe dat bij de andere warmtepompen is inderdaad. Want hier gaat hij dan wel na ongeveer 1 uur in een defrost, maar de temperatuur achter de verdamper zakt dan ook soms wel tot -18°C en de verdamper zit dan zo volgevroren dat er geen lucht meer doorheen kan/komt. Zelf dacht ik toen: "Misschien moet er iets eerder een defrost worden gestart", maar dat is uiteraard puur opgevoel.
Bij de buurman is het gras niet groener Mischa met dit weer. Om de 45 minuten de Panasonic vorig jaar bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoFi-d1IBRhJAduzWKmiXJilnhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGHHWQVcfo8Pq2ZCavgi6LS2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japio2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-04 20:30
Na 15 dagen verwerkingstijd is vandaag mijn subsidie voor de Amber95 toegekend. 2850 euri.

Ander puntje. Heeft iemand toevallig een plaatje van de symbolen die op de bovenste regel van het beginscherm verschijnen? De waterdruppel is volgens mij het opwarmen van de boiler. De drie kringeltjes zijn de back up heater? Is er nog meer? Staat volgens mij geen plaatje van in de gebruiksaanwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Japio2 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:53:
Na 15 dagen verwerkingstijd is vandaag mijn subsidie voor de Amber95 toegekend. 2850 euri.

Ander puntje. Heeft iemand toevallig een plaatje van de symbolen die op de bovenste regel van het beginscherm verschijnen? De waterdruppel is volgens mij het opwarmen van de boiler. De drie kringeltjes zijn de back up heater? Is er nog meer? Staat volgens mij geen plaatje van in de gebruiksaanwijzing.
Zie hansvk in "Itho Daalderop Amber"

Pagina: 1 ... 38 ... 124 Laatste