Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Jan2023 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:41:
[...]

Dat is typisch.
Ik zie tussen de runs in de vroege ochtend hoofdzakelijk het standby verbruik van 10 watt
Zou verwachten dat die bodemverwarming al snel een 20 watt o.i.d. zou verbruiken.
Werkt dat wel?
Ik denk dat die verwarming alleen bijkomt als hij in bedrijf is. Dit is om al het condens en smelt water niet te laten bevriezen, als hij uit staat is die verwarming niet nodig in principe.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:58

Jan2023

KISS

mischa402 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:03:
[...]

Ik denk dat die verwarming alleen bijkomt als hij in bedrijf is. Dit is om al het condens en smelt water niet te laten bevriezen, als hij uit staat is die verwarming niet nodig in principe.
Dit lijkt mij dan een leuke vraag op de to do list van @Carboy54 aan ITHO.
Als we nu toch beta testers zijn dan is wat info wel fijn.

Als anti bevriezings maatregel zou de circulatiepomp af en toe in bedrijf komen stond mij bij ergens gelezen te hebben.
Maar omdat de verwarmingslinten ook al zijn geschrapt zou de bodemverwarming wat mij betreft wel kontinu aan mogen zijn bij plusminus 3 graden boven nul ?

Iets voor een update om de zaak heel te houden.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-09 18:32
Jan2023 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:19:
[...]

Dit lijkt mij dan een leuke vraag op de to do list van @Carboy54 aan ITHO.
Als we nu toch beta testers zijn dan is wat info wel fijn.

Als anti bevriezings maatregel zou de circulatiepomp af en toe in bedrijf komen stond mij bij ergens gelezen te hebben.
Maar omdat de verwarmingslinten ook al zijn geschrapt zou de bodemverwarming wat mij betreft wel kontinu aan mogen zijn bij plusminus 3 graden boven nul ?

Iets voor een update om de zaak heel te houden.
@Jan2023 zet de pomp op interval 15min, lengte aan 2 min. Zo voorkom je een bevroren systeem.

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:46
isalenedean schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:33:
[...]

@Jan2023 zet de pomp op interval 15min, lengte aan 2 min. Zo voorkom je een bevroren systeem.
Dat heeft alleen zin als je er geen boiler aan hebt staan, anders staat de 3-wegklep in SWW en doet de interval niets. (hier getest)

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:30
[...]

Klopt, zie mijn post ff geleden. Ik zie duidelijk een toename van 150à200W elektrisch bij gelijke compressorfrequentie zodra de buitentemp richting de 3 graden gaat. Denk dat dat de bodemverwarming is. Vind het verbruik alleen wel stevig, is zo'n 20% van het totale elektrische verbruik.

Heeft idd geen zin om die actief te houden als de amber uit staat, is puur voor condenswater.
markietjuh schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:10:
Valt anderen ook op dat bij een buitentemperatuur van <+3graden het elektrisch verbruik met circa 200W omhoog schiet bij gelijke compressorfrequentie? Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met vorstbeveiliging. Zou dit het verwarmingslint zijn onderin de Amber? Ik dacht dat die meestal tussen de 10-30W/m zitten. Is er een carterverwarming aanwezig? Die zou ik alleen actief verwachten tussen de runs in, maar daar blijft het standby verbruik rond de 12W.

De vlakke delen van vanochtend zijn op 36 Hz, net als het laatste moment in het screenshot.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De compressor draait ook iets zwaarder bij lagere temperatuur, maar dit scheelt maar 0,2A (+/- 50W) in dit geval. Fan draait gelijk toerental.

[ Voor 0% gewijzigd door markietjuh op 29-11-2023 18:18 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
[...]

Werkt volgens mij zolang er warmtevraag is. En de warmtepomp bijv. uitgeschakeld wordt op de hoge aanvoertemperatuur (M1.1).

Als hij uitgeschakeld wordt door de thermostaat of vanwege nachtverlaging werkt dat volgens mij dus niet

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
mischa402 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:46:
[...]

Werkt volgens mij zolang er warmtevraag is. En de warmtepomp bijv. uitgeschakeld wordt op de hoge aanvoertemperatuur (M1.1).

Als hij uitgeschakeld wordt door de thermostaat of vanwege nachtverlaging werkt dat volgens mij dus niet
Eigenlijk raar, zeker bij temperaturen rond en onder het vriespunt, is dit ideaal om je systeem in prima staat te houden. Dit zou Itho software matig zo kunnen integreren lijkt mij.

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
@leejoow wat is de status van jou uitlees oplossing? Is daar al een ETA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

[...]

Gelijk even bekeken , bedankt voor je tip !

Maar dat staat blijkbaar standaard al zo , niets aan gewijzigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:31
bommer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:07:
[...]

Zou wel fijn zijn als er (heel) snel duidelijk komt over de vorst bescherming nu het echt koud wordt komende week (-7)
@ErikVers @mischa402 @Jan2023 @isalenedean Vandaag heb ik uitvoerig navraag gedaan inzake de vorstbescherming. Ik had inmiddels tegenstrijdige berichten vernomen van de diverse medewerkers. JvdB heeft mij het volgende officieel medegedeeld. De vorstbeveiliging heeft de volgende functies met en zonder ingeschakelde on/off thermostaat voor alle uitgeleverde versies:
  • De waterpomp circuleert ieder uur gedurende 1 minuut het systeem tussen afgiftesysteem en buitenunit.
  • Indien ingaande temperatuur condensor TUI 4 graden meet zal het systeemwater door de compressor kort worden opgewarmd.
Dit zal nog worden aangepast in de installatie handleidingen.

Ik vraag mij echter af of het uberhaupt verstandig is bij vorst om een dusdanige verlaging in de nacht toe te passen dat de pomp langer dan een uur stil staat. Een kleine nachtverlaging ok maar meer dan 1 graad lijkt mij in dergelijke koude omstandigheden niet zinvol. Het systeem en de woning koelen dan zodanig af dat de warmtepomp voor langere tijd op een hoger vermogen moet draaien en het gewonnen COP overdag grotendeels verloren gaat. Zeker indien het interne element bij moet springen. Uiteraard is dit alles afhankelijk van de isolatie van de woning en het afgiftesyteem vvw en radiatoren. Toepassing thermostaat etc. etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 29-11-2023 18:35 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:35:
[...]

Dat heeft alleen zin als je er geen boiler aan hebt staan, anders staat de 3-wegklep in SWW en doet de interval niets. (hier getest)
Alleen bij thermostaat off signaal.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
[...]

Voor zover ik weet alleen een aantal minuten na de defrosts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
dikkepad schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:54:
[...]

tja het blijft een beetje koffiedik kijken hoeveel het precies gaat schelen alle isolatiemaatregelen. Ik heb de oude CV nog hangen dus ik kan altijd bijstoken gelukkig. Als ik overga op CV bedrijf dan gaat de 3weg klep naar de cv stand, mocht er tijdens cv bedrijf een defrost nodig zijn gaat dit dan allemaal goed? Ik heb geen bypass tussen de aanvoer en de retour van de wp, dus tijdens cv bedrijf is de aanvoer van de wp feitelijk afgesloten.
Je hebt toch wel een keerklep tussen aanvoer warmtepomp en aanvoer CV ketel zitten zodat het warme water van de warmtepomp niet rond circuleert??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
dikkepad schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:26:
[...]

Welke setting moet ik checken en waarop hoort deze te staan?

[...]

yes ga ik even proberen!

Bedankt voor alle adviezen, wordt zeer gewaardeerd!
Setting ontdooi algoritme mag niet worden gewijzigd en zal na een softwareupdate verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Carboy54 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:14:
[...]

@ErikVers @mischa402 @Jan2023 @isalenedean Vandaag heb ik uitvoerig navraag gedaan inzake de vorstbescherming. Ik had inmiddels tegenstrijdige berichten vernomen van de diverse medewerkers. JvdB heeft mij het volgende officieel medegedeeld. De vortsbeveiliging heeft de volgende functies met en zonder ingeschakelde on/off thermostaat voor alle uitgeleverde versies:
  • De waterpomp circuleert ieder uur gedurende 1 minuut het systeem tussen afgiftesysteem en buitenunit.
  • Indien ingaande temperatuur condensor TUI 4 graden meet zal het systeemwater door de compressor kort worden opgewarmd.

Ik vraag mij echter af of het uberhaupt verstandig is bij vorst om een dusdanige verlaging in de nacht toe te passen dat de pomp langer dan een uur stil staat. Een kleine nachtverlaging ok maar meer dan 1 graad lijkt mij in dergelijke koude omstandigheden niet zinvol. Het systeem en de woning koelen dan zodanig af dat de warmtepomp voor langere tijd op een hoger vermogen moet draaien en het gewonnen COP overdag grotendeels verloren gaat. Zeker indien het interne element bij moet springen. Uiteraard is dit alles afhankelijk van de isolatie van de woning en het afgiftesyteem vvw en radiatoren. Toepassing thermostaat etc. etc.
Dank voor je toelichting.

Wat betreft nachtverlaging, ik zet hem handmatig net uit ipv via klokprogramma om 24:00 en steek de houtkachel aan 😋👍✅

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
  • Laatst online: 03-09 13:05
Carboy54 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:26:
[...]

Je hebt toch wel een keerklep tussen aanvoer warmtepomp en aanvoer CV ketel zitten zodat het warme water van de warmtepomp niet rond circuleert??
ik heb "situatie 4" dus mijn cv heeft een 3weg klep die standaard op sww staat. Mede heb ik het verwarmingsbedrijf van de cv uitstaan dus de 3weg klep van de cv staat altijd op sww.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
dikkepad schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:36:
[...]

ik heb "situatie 4" dus mijn cv heeft een 3weg klep die standaard op sww staat. Mede heb ik het verwarmingsbedrijf van de cv uitstaan dus de 3weg klep van de cv staat altijd op sww.
Zou dat voor de zekerheid controleren of de retour van de CV koud blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
Carboy54 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:38:
[...]

Zou dat voor de zekerheid controleren of de retour van de CV koud blijft.
gedaan! en dat is gelukkig zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Carboy54 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:14:
[...]

@ErikVers @mischa402 @Jan2023 @isalenedean Vandaag heb ik uitvoerig navraag gedaan inzake de vorstbescherming. Ik had inmiddels tegenstrijdige berichten vernomen van de diverse medewerkers. JvdB heeft mij het volgende officieel medegedeeld. De vorstbeveiliging heeft de volgende functies met en zonder ingeschakelde on/off thermostaat voor alle uitgeleverde versies:
Ik mag hopen dat ze hier nog even goed over nadenken en dit laten schakelen op de buitentemperatuur die gemeten wordt voor de verdampt (dus gewoon Ta sensor). Net nog even gemeten buiten maar mijn Caleffi antivorstkleppen zijn zo rond de buitentemperatuur van 2,5°C (dat glimmende messing is altijd wat lastiger te meten met een IR-thermometer) terwijl de Tui nog heerlijk 12,7°C aangeeft. Tegen de tijd dat de primaire vorst beveiliging aanspreekt en de pomp start is je systeem inmiddels wel leeg, dan wel drukloos.

Het lijkt er op dat ze de regeling hebben van de 0 versie toen ze nog bedacht hadden om tracing toe te passen i.p.v. de antivorstkleppen en dat nu de warmtepomp wellicht beschermd is door af enntoe wat water rond te pomp, maar er niet over nagedacht is hoe dit werkt met de antivorstkleppen die gewoon open en bloot in de buitentemperatuur hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EE8sSkECQMglu5eYQ9yzkQOPYno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcUeyDqZjkGyzVdFM6tsiOa3.jpg?f=fotoalbum_large
Uiteraard is dat zo en dat ligt inderdaad aan de mate van isolatie en afgifte systeem, maar wanneer je 2 weken op vakantie bent ga je je huis niet continu op 20°C stoken en ook kan het wel zo zijn dat je in het voorjaar wel gewoon nachtverlaging toepast maar het 's nachts af en toe nog flink onder het vriespunt kan duiken terwijl het binnen gewoon prima op temperatuur is.

En net zoals @bommer die een goed geïsoleerd huis heeft en weinig warmte nodig heeft en dus zeker niet op de koude momenten in de nacht zal draaien gaat dat niet helemaal goed lijkt mij.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:30
dikkepad schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:57:
[...]

gedaan! en dat is gelukkig zo
Heb hier met 2300 m3 gas voor de Amber 120 gekozen… om het warm te krijgen niet een kwestie van de stooklijn hoger zetten. Helaas heb ik hem nog niet draaien om data te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Karmusch tenzij ik me erg vergis is de (8 kW bij -10) Amber 120 niet krachtig genoeg om 2300 m³ te vervangen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:00:
@Karmusch tenzij ik me erg vergis is de (8 kW bij -10) Amber 120 niet krachtig genoeg om 2300 m³ te vervangen.
Inderdaad, de Koevlaas formule komt nagenoeg exact op het marketingvermogen uit. Maarja, daar heb je hartje winter niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HvTALKPAtGUCgmJRtH4GrvETk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kevLQciIrBt1uFJNl181lym0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een nieuw icoontje. Is dit het verwarmingselement? Ik vind het nergens terug in de handleiding

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
mischa402 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:19:
[...]

En net zoals @bommer die een goed geïsoleerd huis heeft en weinig warmte nodig heeft en dus zeker niet op de koude momenten in de nacht zal draaien gaat dat niet helemaal goed lijkt mij.
Klopt, vandaag alleen een run van 8-12 en een SWW run van 1 uur.
De temperatuur blijft door onze aanwezigheid redelijk stabiel op 20 graden.
Heb nu een hysterese van -0,2 en uit op setpoint, maar dat is dus sinds vanmiddag niet gehaald. De nachtverlaging van 0,2 heb ik maar even uitgezet, anders draait hij zoiezo niet voor morgen 8 uur.

Daarnet nog even het warmtelint aangesloten, zal er zo nog even een programmatje voor schrijven. Verbruikt 95W voor 10mtr lint op dit moment.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Terwijl de buitentemperatuur 0,3 daalt, stijgt Tuo met 0,5° door het warmte lint. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-09 21:04
bommer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:43:
Terwijl de buitentemperatuur 0,3 daalt, stijgt Tuo met 0,5° door het warmte lint. :)
Is dit het officiële lint van Itho zelf ?
Hoe heb je deze bevestigd aan de leiding want bijvoorbeeld bij mij zit er al standaard isolatie aan de leiding.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
timpel_800 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:29:
[Afbeelding]

Ik heb een nieuw icoontje. Is dit het verwarmingselement? Ik vind het nergens terug in de handleiding
Ontdooicyclus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
camel1987 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:55:
[...]

Is dit het officiële lint van Itho zelf ?
Hoe heb je deze bevestigd aan de leiding want bijvoorbeeld bij mij zit er al standaard isolatie aan de leiding.
Nee, is van een ander merk. even googlen en je vind er genoeg.
10 watt per meter is voldoende, beste is zelfregelend.
aanbrengen onder de isolatie tegen de buis aan. met tape vast zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nealz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-01 21:57
@mischa402

Waarom heb jij 'Circuitwissel tijdens ontdooicyclus uit staan? (Op die foto van jou)
Toestel configuratie en dan 2e pagina ontdooicyclus

Stand _0_
...
Bij mij staat ie standaard aan....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbR3oLoK8aFfkrV_pVshqYwgBgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JugntW40O8Y3hwoGMGOcLr0v.jpg?f=fotoalbum_large

Itho Amber 95, hybride met Intergas Xtreme 30 sinds 10/10/2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:29
[...]

Ik mag hopen dat ze hier nog even goed over nadenken en dit laten schakelen op de buitentemperatuur die gemeten wordt voor de verdampt (dus gewoon Ta sensor). Net nog even gemeten buiten maar mijn Caleffi antivorstkleppen zijn zo rond de buitentemperatuur van 2,5°C (dat glimmende messing is altijd wat lastiger te meten met een IR-thermometer) terwijl de Tui nog heerlijk 12,7°C aangeeft. Tegen de tijd dat de primaire vorst beveiliging aanspreekt en de pomp start is je systeem inmiddels wel leeg, dan wel drukloos.

Het lijkt er op dat ze de regeling hebben van de 0 versie toen ze nog bedacht hadden om tracing toe te passen i.p.v. de antivorstkleppen en dat nu de warmtepomp wellicht beschermd is door af enntoe wat water rond te pomp, maar er niet over nagedacht is hoe dit werkt met de antivorstkleppen die gewoon open en bloot in de buitentemperatuur hangen.

[Afbeelding]

[...]

Uiteraard is dat zo en dat ligt inderdaad aan de mate van isolatie en afgifte systeem, maar wanneer je 2 weken op vakantie bent ga je je huis niet continu op 20°C stoken en ook kan het wel zo zijn dat je in het voorjaar wel gewoon nachtverlaging toepast maar het 's nachts af en toe nog flink onder het vriespunt kan duiken terwijl het binnen gewoon prima op temperatuur is.

Nog even los van het wel of niet toepassen van een vorstklep. Ik zou dat uiteinde van die klep (waar het was-element zit) wel degelijk (een beetje) isoleren, maar altijd net iets minder dan de rest van het buitenleidingwerk.

Dan is de vorstklep theoretisch nog steeds het ‘koudste’ punt.. maar om m nou met z’n blote messing p*kkie zo in de frisse wind te laten bungelen… dat is vragen om een leeg systeem bij nachtverlaging en de komende nachten.

Ben persoonlijk überhaupt geen fan van die kleppen. Ik heb hier thuis 2 dikke afsluiters aan de rand van het huis (binnen) die dicht kunnen, en er ligt een sleutel met de maat van de wartels in de schuur (dicht bij het buitendeel). Zelfs m’n schoonmoeder kan (in theorie) bij afwezigheid het buitendeel op deze manier voor me losgooien en leeg laten lopen.

Het buitendeel is ook het enige wat me boeit qua vorst bij langdurig stroomuitval, zolang de platenwisselaar maar niet kapot vriest. De leidingen zelf zijn het probleem niet (want kosten relatief niks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nealz
@timpel_800
Ik denk dat je geluk hebt gehad en net hebt gezien dat de Amber in de defrost-stand stond...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Nealz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:09:
@mischa402

Waarom heb jij 'Circuitwissel tijdens ontdooicyclus uit staan? (Op die foto van jou)

[...]

Bij mij staat ie standaard aan....

[Afbeelding]
Geen idee waarom deze uit staat. Heb hem maar even aan gezet. Wel vreemd, want wat gebeurt er dan als deze uit staat? Ik heb er al een aantal keren bij gestaan als hij in defrost ging en dan zie je het beetje rijp/ijs verdwijnen en het water er gewoon direct uitstromen. Waarschijnlijk dan alleen door de warmte van het water uit het systeem zonder het hele systeem om te keren, want hij is bij mij na een minuut of 2 klaar met defrost en kan er weer een uur tegenaan.

Bedankt voor je oplettendheid ;)

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

[...]

[Afbeelding]

[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Wij ontkomen er niet aan dat de Amber zoals nu soms urenlang niks doet.
Zitten we in de woonkamer dan compenseren we het warmteverlies door onze lichaamswarmte.
En steekt mijn schatje een geurkaars er bij aan o.i.d. geeft dat ook warmte af

Merk al wekenlang dat de Amber in de nacht pas aan gaat als we op bed liggen en de temperatuur in de living afneemt

En ja , wil ik gaan overwinteren op cran canaria of zo wordt dat wel lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karmusch
bbbrumbrum schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:18:
[...]

Inderdaad, de Koevlaas formule komt nagenoeg exact op het marketingvermogen uit. Maarja, daar heb je hartje winter niet zoveel aan.
Gemiddeld -10 per etmaal komt gelukkig niet voor in de afgelopen jaren, tel 6 dagen over de afgelopen 3 jaar onder 0 gemiddeld per etmaal. Kom op de koude dagen Max 36 kwh(t) te kort bij -6. (25m3 p.d) Ofwel 100/150 BUH kosten p.j. Mocht het extreem worden dan kan ik 1/3 van de woning afschakelen (kantoor) of gooi nog een blokje in de houtkachel ☺️

Lang getwijfeld inderdaad over Max vermogen,heb overigens nog 8m2 enkel glas vervangen. Zelf installatie scheelt kosten en een cascade vond ik verhouding te duur. Ketel atag 51kw 20 jaar oud zou ook nog wat procentjes kunnen besparen.

Uiteraard vind ik spannend of mijn calculaties uitkomen😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:42
bommer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:00:
[...]

Nee, is van een ander merk. even googlen en je vind er genoeg.
10 watt per meter is voldoende, beste is zelfregelend.
aanbrengen onder de isolatie tegen de buis aan. met tape vast zetten.
Ik kom ze tegen die op een eigen stopcontact zitten en dus los van de WP opereren. Denk dat jij er ook zo een hebt?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Impossibl3 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:17:
[...]

Ik kom ze tegen die op een eigen stopcontact zitten en dus los van de WP opereren. Denk dat jij er ook zo een hebt?
Zoek op tracing per meter, weet zo ff niet meer waar ik het vandaan gehaald heb.
Ik denk dat ik wel spullen voor de installatie bij 30 bedrijven besteld heb.

Alleen losse kabel aansluiten is k*t klusje, dus je kan ook compleet met stekker kopen.
zit vaak ook een thermostaat aan vast, die stel je bijv. in op 5 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
[...]

[Afbeelding]

[...]

Als ik Jan zijn bericht goed lees circuleert de waterpomp 1x per uur. Dit zonder vermelding van voorwaarden dus ga er even vanuit dat pompinstelling en temperaturen niet relevant zijn (kan iemand dit bevestigen? Je kan dit zien door een 30-60w stroomverbruik kort piekje)
De caleffi meet de interne temperatuur die zou door de water circulatie op niveau moeten blijven.

Ik doe geen belofte maar maar voor wat gemoedsrust: ik heb wel eens met -7 hele nacht pomp spanningsloos gehad ivm overbelasting fase door mijn elektrische auto (defect load balancing) en starte gelukkig na 8uren zo weer op zonder vorstbeveiliging en kleppen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

mischa402 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:40:
[...]

Geen idee waarom deze uit staat. Heb hem maar even aan gezet. Wel vreemd, want wat gebeurt er dan als deze uit staat? Ik heb er al een aantal keren bij gestaan als hij in defrost ging en dan zie je het beetje rijp/ijs verdwijnen en het water er gewoon direct uitstromen. Waarschijnlijk dan alleen door de warmte van het water uit het systeem zonder het hele systeem om te keren, want hij is bij mij na een minuut of 2 klaar met defrost en kan er weer een uur tegenaan.

Wellicht heb je dan de optie om te wisselen naar het verwarmings circuit met de hoogste temperatuur voor een defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 22:57
[...]

Hier ook even gecontroleerd en stond ook uit. Ook maar aangezet.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honkie
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-03 13:12
Hoi mensen nog een vraagje over zoneregeling, ik weet dat de voorkeur is deze niet te hebben maar ik heb in vrijwel elke ruimte een bedrade thermostaat die uitkomen bij een Honeywell HCE20 zoneregelaar.

Ik heb twee verdelers, de verdeler in de woonkamer heb ik vervangen door een open verdeler en terug geplaatst zonder de zonekleppen erop.

Waar ik nu nog mee zit is hoe ik het met zoneregeling in de andere ruimten ga doen en de warmtepomp.

Optie 1:
In plaats van een OpenTherm thermostaat een 2e hands aan/uit thermostaat en de instellingen wijzigen. zie bijvoorbeeld hoe deze persoon het aangeeft: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71136440 Dus de regelblokken van de HCE20 verlengen.
Voordelen: goedkoop en gemakkelijk te regelen kan gewoon door met bestaande ruimte thermostaten (al zijn die secondaire thermostaten Opentherm).
Nadeel: regelgedrag misschien niet optimaal.

Optie 2:
De Thermostaat optie die Carboy aandroeg heeft ook een optie met 2 units op 1 zender (https://www.amazon.nl/-/e...x=pni%2Caps%2C121&sr=8-14) . Dan kan ik er een loshouden en kan naar een ruimte meegenomen worden waar je wil verblijven om vraag te creëren. De Andere hangt in de woonkamer. Tijdelijk kan de HCE 20 nog even blijven Hangen al gaat er geen kabel naar de warmtepomp maar de HCE 20 stuurt wel de zoneklep van de betreffende ruimte open. Op termijn is het waarschijnlijk beter de thermostaten eruit te halen en met gewone thermostaatkranen op de convectoren te werken ware het niet dat die direct aangesloten zitten en gestuurd worden door een thermische motor op de 2e verdeler (die naar de verschillende convectoren verdeeld)
Voordeel: Er kan veel blijven hangen in huis, regeling warmtepomp gebeurd door genoemde thermostaat.
Nadeel: geen echte zoneregeling, twee kapiteins (als de thermostaat op de kamer die je warm wilt hebben op een andere temperatuur staat werkt het al niet meer)

Optie 3: Compleet overschakelen op Plugwise.Dit heeft vooral als nadeel dat het duur is en zonde van alles wat er al hangt.

Heeft er iemand goede tips of adviezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
ErikVers schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:41:
[...]

Als ik Jan zijn bericht goed lees circuleert de waterpomp 1x per uur. Dit zonder vermelding van voorwaarden dus ga er even vanuit dat pompinstelling en temperaturen niet relevant zijn (kan iemand dit bevestigen? Je kan dit zien door een 30-60w stroomverbruik kort piekje)
De caleffi meet de interne temperatuur die zou door de water circulatie op niveau moeten blijven.

Ik doe geen belofte maar maar voor wat gemoedsrust: ik heb wel eens met -7 hele nacht pomp spanningsloos gehad ivm overbelasting fase door mijn elektrische auto (defect load balancing) en starte gelukkig na 8uren zo weer op zonder vorstbeveiliging en kleppen.
Ik zie geen flow als de warmtepomp uit staat. Dus helemaal gerustgesteld ben ik nog niet, alleen een minimale flow tussen 12h20 - 14h00 die langzaam oploopt naar 10L/h en weer langzaam afzakt :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trApdbUOXKTDY9Jt82Qf_snDCNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oGgTrgxDdtc6C43fhoFJy00e.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

• mischa402
Vannacht heeft de warmtepomp ook hier (regio Rotterdam) hard moeten werken, Veel defrost e naf en toe zelfs het backup element. Weet iemand wat de voorwaarden zijn waarop deze inschakeld, is dit de instelling graad-minuten regeling (10.05)? Als het binnen nog gewoon op temperatuur is zou dat van mij wel wat later mogen, maar misschien is dit niet die instelling aangezien er staat "startmoment bijverwarmen cv (graad-minuten)"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3_h-ne97yR-3giB-WVHMSgoUP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tfaCepM6gy2rFgbhDGfs4vlT.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

• Nealz
Vannacht heeft de warmtepomp ook hier (regio Rotterdam) hard moeten werken, Veel defrost e naf en toe zelfs het backup element. Weet iemand wat de voorwaarden zijn waarop deze inschakeld, is dit de instelling graad-minuten regeling (10.05)?
Daar ben ik óók wel heel benieuwd naar... Hier mid. N-Br. een vergelijkbaar beeld (met enkel de Amber grafiek)

@mischa402 hoe en wat (systeem) heb jij dat je zo'n goed inzicht hebt in wat Amber allemaal doet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mischa402
Nealz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:28:
[...]

Daar ben ik óók wel heel benieuwd naar... Hier mid. N-Br. een vergelijkbaar beeld (met enkel de Amber grafiek)

@mischa402 hoe en wat (systeem) heb jij dat je zo'n goed inzicht hebt in wat Amber allemaal doet?
Heb er een ESP32 board aan hangen verbonden is met de modbus communicatielijn tussen de regelunit en het bedieningsscherm in het deurtje.

Het script is geschreven door @leejoow die inmiddels ver gevorderd is met en nagenoeg plug and play kastje.

Uitlezen Itho Daalderop HP-S 95 warmtepomp

Itho Daalderop Amber 95

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmnhe9wokuVtsXZ7AVruVhwIvLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GNwwSkEz89nNaMN4WEeW6pl.jpg?f=fotoalbum_large

Kan @Carboy54 ook aangeven op welke stand de onderste instelling moet staan? En wellicht welke gevolgen het heeft. Ik zie 0, 1 en 2 staan, maar welke optie nu precies wat doet kan ik niet zo snel terugvinden.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• ArnoudN
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnoAJUB0dorJu9AAJWNWl7wa098=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62uq4xupCqCeMhyinkwtNVVd.jpg?f=fotoalbum_large

Wij zijn een paar dagen weg en ik heb de thermostaat even ingesteld op 18 graden. Het huis koelt gelukkig langzamer af dan ik had verwacht en de Amber heeft bijna 36 uur uitgestaan.

Je ziet in bovenstaande grafiek wel dat hij/zij af een toe een slinger geeft om de watertemperatuur op peil te houden. Zodra deze onder de 5 graden komt toert de warmtepomp even op en valt dan weer stil.

Normaliter zou je dit niet direct zien met de huidige temperaturen omdat hij regelmatig in bedrijf staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mischa402
ArnoudN schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:43:
[Afbeelding]

Kan @Carboy54 ook aangeven op welke stand de onderste instelling moet staan? En wellicht welke gevolgen het heeft. Ik zie 0, 1 en 2 staan, maar welke optie nu precies wat doet kan ik niet zo snel terugvinden.
Laten staan hoe die staat! Mag niet gewijzigd worden! _0_

Instel mogelijkheid zal met een update worden verwijderd.

Zie hier het antwoord gisteren van @Carboy54

Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

Itho Daalderop Amber 95

• dikkepad
Hierbij nog even een update, thermostaat op 19 gr, radiatoren allemaal dicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGDlInVbFDsXMg50ZB3FwAgdhV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rcbR4BbWrgLqLNF0Ww8wCM48.png?f=fotoalbum_large

gisteravond de openhaard aangehad. De wp draait bijna hetzelfde. Het is wel een graad of 2 kouder dan eergisteren. Wat ik wel heb gezien is dat het in de hal heel koud is (16gr) terwijl daar de verdeler staat en dus ook veel vv buis ligt, alle groepen komen met een lus via de woonkamerdeur binnen naar de verdeler. Dit weekend ga ik even kijken of ik nog iets kan bij isoleren en/of tocht kan oplossen. Verder ga ik op zoek naar een jaga want het was nu 14,5gr op de slaapkamer vanochtend :+

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:49
(jarig!)
[...]
(dat glimmende messing is altijd wat lastiger te meten met een IR-thermometer)
Even een stukje schilderstape op plakken ;)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
ArnoudN schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:50:
[Afbeelding]

Wij zijn een paar dagen weg en ik heb de thermostaat even ingesteld op 18 graden. Het huis koelt gelukkig langzamer af dan ik had verwacht en de Amber heeft bijna 36 uur uitgestaan.

Je ziet in bovenstaande grafiek wel dat hij/zij af een toe een slinger geeft om de watertemperatuur op peil te houden. Zodra deze onder de 5 graden komt toert de warmtepomp even op en valt dan weer stil.

Normaliter zou je dit niet direct zien met de huidige temperaturen omdat hij regelmatig in bedrijf staat.
Je geeft aan watertemperatuur onder de 5 komt, alleen op welke van de sensoren zag je die waarde waarbij de flow geactiveerd werd?
Dank voor de info iig.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
[Afbeelding]

Ik ben in die twee grafieken vooral even nog opzoek naar je stroomverbruik zodat je de waterpomp circulatie kan zien. En uiteraard je outlet en inlet. Naast de waarde die je nu deelde. Daar zie ik enkel twee keer een compressor start. Alleen ga er vanuit dat je water in de woning niet zo koud is dat hij daarmee het onder de 5kreeg.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
[Afbeelding]

De Lisa rechtstreeks via een zigbee router geïmporteerd in HomeAssistant of icm de Adam?
Met HA kan beide opties namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
ErikVers schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:48:
[...]

Ik ben in die twee grafieken vooral even nog opzoek naar je stroomverbruik zodat je de waterpomp circulatie kan zien. En uiteraard je outlet en inlet. Naast de waarde die je nu deelde. Daar zie ik enkel twee keer een compressor start. Alleen ga er vanuit dat je water in de woning niet zo koud is dat hij daarmee het onder de 5kreeg.
Stroomverbruik kan ik volgende week pas inzien, nog niet geïnstalleerd.

Bijgaand nog wel de temperatuur grafiek van het water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5yY3LUmPY8KAekCZcq6IrkwcQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6xVnZBwhwjnGnRsyxbrR3tT.jpg?f=fotoalbum_large

• camel1987
@ArnoudN
Deze grafieken haal je icm ha uit de plugwise ?
Ik ben nu even aan het kijken wat ik betreft het stroomverbruik in te gaan zien kan gaan gebruiken.
2 x een homewizzard a 120 euro maar zie ook heel vaak de Shelly voorbij komen.
Welke Shelly word eventueel aangeraden om zo wel pomp als back up heater te meten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkepad
camel1987 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:19:
@ArnoudN
Ik ben nu even aan het kijken wat ik betreft het stroomverbruik in te gaan zien kan gaan gebruiken.
Welke Shelly word eventueel aangeraden om zo wel pomp als back up heater te meten ?
ik heb twee Shelly Plus PM Mini's ingebouwd, ik had home assistant al draaien dus daarmee lees ik ze uit. Shelly heeft ook een app dus dat kan ook.

• camel1987
@dikkepad
Dit zijn dus die kleine kastjes á 16 euro per stuk ? Vind het verschil nogal groot met homewizzard terwijl het resultaat dus in principe hetzelfde is.
De homewizzard is wel MID gekeurd maar dat is voor dit soort toepassingen niet van belang.

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:31
Kun je wellicht hier delen hoe je de PNI thermostaat hebt aangesloten zodat andere er ook iets aan hebben?

Heeft iemand hier nog tips er nog betaalbare Home Assistant thermostaten zijn? Ik vind een Plugwise toch wel aan de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
@psycho-realm ik heb deze sensoren door het huis hangen. Die zijn in HA geïmporteerd via Zigbee. Vervolgens kan je daar een dummy thermostaat aanmaken met deze sensor als input.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
ArnoudN schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:00:
[...]

Stroomverbruik kan ik volgende week pas inzien, nog niet geïnstalleerd.

Bijgaand nog wel de temperatuur grafiek van het water.

[Afbeelding]
Wat ik hier kan zien is dat zodra je outlet in dit geval onder de 5 graden komt en de compressor direct gestart word. Liever had ik een trigger naar je water circulatiepomp eerst gezien.
Waarschijnlijk staat je waterpomp nu op: Bij vraag
Je zou voor nu deze een op interval kunnen zetten, hoewel dit mij over het jaar gezien wat onzinnig lijkt.

Voorkomt het voor nu wellicht wel de compressor start
want dan circuleert hij (bijvoorbeeld 1x per uur is vaak al genoeg) zodat niet de compressor gestart hoeft te worden.

Laat je het morgen weten? Relevante info voor andere met nachtverlaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
ErikVers schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:49:
[...]

De Lisa rechtstreeks via een zigbee router geïmporteerd in HomeAssistant of icm de Adam?
Met HA kan beide opties namelijk.
Ik heb de Lisa aangesloten via de Adam om later ook te kunnen koelen.

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:13
hansvk schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:02:
[...]

Hier ook even gecontroleerd en stond ook uit. Ook maar aangezet.
Bijzonder, hier stond ie ook uit.

Heb van de week gemerkt dat meerdere instellingen waren veranderd (o.a. pompsnelheid), nadat er een plotselinge reboot van het besturingssysteem had plaatsgevonden.

Meteen een andere vraag:
Om de temperatuur in de woonkamer wat omlaag te krijgen (nu gemiddeld 21.5) is het dan verstandiger om de stooklijn (20/23, 15/24,15/27, 10/28, -10/33) nog verder naar beneden te brengen of toch een thermostaat ertussen te gaan zetten?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
camel1987 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:19:
@ArnoudN
De grafieken komen uit HA via de methode van @leejoow (de reeds bestaande 'simpele' variant).

Ik ga 2 x de Shelly EM met klem installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Plexxodus schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:40:
[...]

Heb van de week gemerkt dat meerdere instellingen waren veranderd (o.a. pompsnelheid), nadat er een plotselinge reboot van het besturingssysteem had plaatsgevonden.

Meteen een andere vraag:
Om de temperatuur in de woonkamer wat omlaag te krijgen (nu gemiddeld 21.5) is het dan verstandiger om de stooklijn (20/23, 15/24,15/27, 10/28, -10/33) nog verder naar beneden te brengen of toch een thermostaat ertussen te gaan zetten?
De algemene lijn in dit topic is dat een thermostaat wordt aangeraden. Ik heb de eerste weken met de Amber zonder thermostaat gedraaid en merkte toen (was nog redelijk warm weer) dat de controle op de binnentemperatuur lastig was en je regelmatig aanpassingen moest doen. Daarna een thermostaat geïnstalleerd en dat werkt gewoon prettig. Omdat ik alleen radiatoren heb, kan ik dan ook mooi een verwarmingsprogramma instellen met verschillende doeltemperaturen voor verschillende periodes.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• ArnoudN
ErikVers schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:38:
[...]

Wat ik hier kan zien is dat zodra je outlet in dit geval onder de 5 graden komt en de compressor direct gestart word. Liever had ik een trigger naar je water circulatiepomp eerst gezien.
Waarschijnlijk staat je waterpomp nu op: Bij vraag
Je zou voor nu deze een op interval kunnen zetten, hoewel dit mij over het jaar gezien wat onzinnig lijkt.

Voorkomt het voor nu wellicht wel de compressor start
want dan circuleert hij (bijvoorbeeld 1x per uur is vaak al genoeg) zodat niet de compressor gestart hoeft te worden.

Laat je het morgen weten? Relevante info voor andere met nachtverlaging.
Ik kan op dit moment niet in huis omdat de vloer opnieuw wordt gelegd. Waarschijnlijk kan ik zaterdag nog wel even in huis om iets aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Carboy54 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:21:
[...]

Persoonlijk ben ik van mening dat bij echt koude nachten een nachtverlaging niet veel oplevert. Zeker niet wanneer het element bij moet gaan verwarmen. Een aangename temperatuur is ook wat waard.
Ik heb tot nu toe nachtverlaging toegepast (heb alleen radiatoren). Nu met de koude afgelopen nacht en komende nacht wil ik vanaf vanavond eens proberen om geen nachtverlaging toe te passen en het stroomverbruik te vergelijken. Ik zit vandaag op dit moment (10.00 uur) op een verbruik van 11,5 kWh.

Totaalverbruik gisteren was 23,8 kWh. Doeltemperaturen: van 22.00-07.00 uur 19,0°C, van 07.00-12.00 uur 19,5°C, van 12.00-17.00 20°C en van 17.00-22.00 uur 20,5°C.
Minimumtemperatuur vannacht was hier (zelf gemeten) -1,5 °C en luchtvochtigheid meer dan 90%.

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
ArnoudN schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:54:
[...]

Ik kan op dit moment niet in huis omdat de vloer opnieuw wordt gelegd. Waarschijnlijk kan ik zaterdag nog wel even in huis om iets aan te passen.
Ok, gelukkig doet hij het via de compressor ook gewoon.
Durf wel te concluderen dat vorstbeveiliging enkel op compressor werkt.
En dat enkel bij cv pomp op interval je dit wellicht kan voorkomen, goed om te onderzoeken welke economischer en of handiger is om toe te passen op de lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
hansvk schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:04:
[...]

Ik heb tot nu toe nachtverlaging toegepast (heb alleen radiatoren). Nu met de koude afgelopen nacht en komende nacht wil ik vanaf vanavond eens proberen om geen nachtverlaging toe te passen en het stroomverbruik te vergelijken. Ik zit vandaag op dit moment (10.00 uur) op een verbruik van 11,5 kWh.

Totaalverbruik gisteren was 23,8 kWh. Doeltemperaturen: van 22.00-07.00 uur 19,0°C, van 07.00-12.00 uur 19,5°C, van 12.00-17.00 20°C en van 17.00-22.00 uur 20,5°C.
Minimumtemperatuur vannacht was hier (zelf gemeten) -1,5 °C en luchtvochtigheid meer dan 90%.
Mooi initatief, voor goed vergelijk moet je ook rekening houden met de warmte opslag die je in je woning doet. Daarom zou een maand het één en een maand het ander testen beter zijn. En daarbij dan midden in die maand een vergelijke dag nacht cycle vergelijken met de andere maand. Dit heb ik wel eens gedaan en conclusie is logisch (zie de datasheet met COP bij A7W35 en bij A2W35 nog buiten de defrosts om), de vraag is vooral wat vind je acceptabel voor comfort en dat is afhankelijk van je woning.

Ik heb hem nu helemaal 24-7 uitgezet, en zet hem zaterdag eens volle bak weer aan en daarna woensdag weer op normaal program met nachtverlaging, maar ik ben natuurlijk een vreemde vogel :-)

Simpel gezegd, begin je met 24-7 stoken en daarna met nachtverlaging dan zal nachtverlaging altijd de winnaar zijn bij gelijke dag en nacht vergelijkende temperaturen. Doe je de test andersom dan kan het zijn dat je enkel de lucht opwarmde en dat er dus weinig warmte in de woning zelf zit ondanks dat je thermostaat gelijke omstandigheden schets dat is dan niet eerlijk om te kijken naar het hoge stroomverbruik van 24-7 draaien omdat hij dan ook je woning weer "oplaad"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
[...]

Deze optie is bedoeld voor gebruik met de Itho I-WPV boilers. Indien het water bij een defrost teveel af koelt bij bv radiatoren gaat hij gebruik maken van de warmte in de boiler. Geen idee of het ook goed functioneert bij spiraal boilers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-09 00:15
We hebben hier veel over M1.03 gesproken. Ik kwam iets tegen dat leek op een bug in het besturingsalgoritme. Ik dacht dat dit goed was om te delen. Misschien helpt het anderen.

Systeemkenmerken:
- Amber 95
- 6 altijd open radiatoren
- buitentemperatuur tussen 0 en 2 graden
- Aanvoertemperatuur rond de 38 graden
- M1.01 = 5, M1.02 = 2, M1.03 = 1
- geluidsreductie (max. 67 Hz)

Gedrag: Het is midden in de nacht. Buitentemperatuur daalt, zakt onder de 2 graden. De compressorfrequentie begint enorm te slingeren: tot 69 Hz, tot 36 Hz, tot 69 Hz, tot 36 Hz, één keer per minuut op en neer in de loop van twee uur. Ik merkte het toevallig op.

Toen veranderde ik M1.03 = 2. Een minuut later deed Amber een ontdooiing. Daarna stabiliseerde zij zich mooi op de compressorfrequentie van tussen 49 en 55 Hz. I heb het nu zo gelaten en zij loopt nu mooi stabiel.

Dit als inspiratie voor anderen die ook M1.03 = 1 gebruiken ... ymmv :)

• dikkepad
camel1987 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:30:
@dikkepad
Dit zijn dus die kleine kastjes á 16 euro per stuk ? Vind het verschil nogal groot met homewizzard terwijl het resultaat dus in principe hetzelfde is.
De homewizzard is wel MID gekeurd maar dat is voor dit soort toepassingen niet van belang.
yes

• Jan2023

Jan2023

KISS

Plexxodus schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:40:
[...]

Vergeten je wijzigingen in het systeem op te slaan?

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:13
Jan2023 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:20:
[...]

Vergeten je wijzigingen in het systeem op te slaan?
Dat gaat automatisch. Het was echt een reboot van Windows en daarna was er het een en ander veranderd.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• Jan2023

Jan2023

KISS

camel1987 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:30:
@dikkepad
Als je die dingen mechanisch vergelijkt wordt het wel duidelijk waar het prijsverschil in zit.
En een 1 fase KWh van homewizard kost geen 120 euro maar 60 euro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
[...]

[Afbeelding]

[...]

Ik heb dit na gevraagd bij de product manager en zijn antwoord was: wat betreft de caleffi's, hier hebben we vorige winter onderzoek naar gedaan en eigenlijk geen problemen ondervonden. Maar ik snap de zorgen, en we zijn hier daarom nader onderzoek voor gestart. Ik zal het resultaat in ieder geval met jullie delen als we deze hebben.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Plexxodus schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:22:
[...]

Dat gaat automatisch. Het was echt een reboot van Windows en daarna was er het een en ander veranderd.
Uit voorzorg sla ik eventuele wijzingen toch maar op in het systeem.
Windows en automatisch ?
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
@Jan2023
Als ik de back up heater ook wil inzien heb ik 2 1 fase meters nodig toch ?
Dus 120 euro 😉.

• Impossibl3
@camel1987 wat ik begreep van die shelly's (of ieder ander merk) is dat ze vooral bij een lage vraag van vermogen (stand-by) door die CT klemmen niet goed kunnen meten en dat dit beter gaat met de HomeWizzard kwh meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:24
Jan2023 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:27:
[...]
Als je die dingen mechanisch vergelijkt wordt het wel duidelijk waar het prijsverschil in zit.
En een 1 fase KWh van homewizard kost geen 120 euro maar 60 euro
Ik heb al meerdere jaren voor al mijn smarthome toepassingen shelly devices en tot op heden geen problemen mee gehad. Ze hebben een officiele CE keuring (en niet China Export.).

De DIN rail meter van Homewizard ziet er zeker mooi uit maar kost extra ruimte in de meterkast en prijstechnisch ook stuk duurder.
Impossibl3 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:14:
@camel1987 wat ik begreep van die shelly's (of ieder ander merk) is dat ze vooral bij een lage vraag van vermogen (stand-by) door die CT klemmen niet goed kunnen meten en dat dit beter gaat met de HomeWizzard kwh meter.
Daarom gebruik ik de Shelly daar verbind je de fase direct over contacten en niet middels een klem.

Ik zag echter dat @Carboy54 een standby verbruik van circa 10watt gemeten had met zijn Tuya meters met klem, dat meet ik met Shelly ook dus qua betrouwbaarheid zijn ze misschien wel gewoon gelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Razor109 op 30-11-2023 14:23 ]

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• camel1987
Impossibl3 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:14:
Je hebt 2 verschillende shellys eentje met inderdaad de ct klemmen mijn voorkeur zou uitgaan naar de Shelly pm zie onderstaande tekst.
Deze kan eventueel na de kookgroep aangesloten worden in een aparte lasdoos voor beide fases.

Heb al 2 kWh meters plus een socket van homewizzard en ben daar zeer tevreden over hoor alleen als ik voor 30 euro klaar kan zijn zou ik gek zijn om 120 uit te gaan geven voor hetzelfde doel.

De Shelly Plus PM geeft jou inzicht in je energieverbruik. Meet het verbruik van je apparaten tot maximaal 16A / 3680 Watt (Op 230v). Deze module van Shelly heeft geen schakelbaar contact en meet dus alleen het verbruik. Sluit de fase/schakeldraad van het apparaat dat je wilt meten simpelweg aan op de uitgang om inzicht te krijgen in het verbruik. Zo weet je precies wat een apparaat per jaar aan stroom verbruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door camel1987 op 30-11-2023 14:26 ]

• Razor109
camel1987 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:23:
[...]

Je hebt 2 verschillende shellys eentje met inderdaad de ct klemmen mijn voorkeur zou uitgaan naar de Shelly pm zie onderstaande tekst.
Deze kan eventueel na de kookgroep aangesloten worden in een aparte lasdoos voor beide fases.

De Shelly Plus PM geeft jou inzicht in je energieverbruik. Meet het verbruik van je apparaten tot maximaal 16A / 3680 Watt (Op 230v). Deze module van Shelly heeft geen schakelbaar contact en meet dus alleen het verbruik. Sluit de fase/schakeldraad van het apparaat dat je wilt meten simpelweg aan op de uitgang om inzicht te krijgen in het verbruik. Zo weet je precies wat een apparaat per jaar aan stroom verbruikt.
De Plus PM heeft wel een relais en kun je dus schakelen. De Plus PM Mini heeft deze niet.

https://www.robbshop.nl/shelly-plus-pm-mini-verbruiksmeter

https://www.robbshop.nl/shelly-plus-1pm

Ik heb er inderdaad 2 in een lasdoos zitten 1 per fase.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• camel1987
@Razor109
heeft een relais toegevoegde waarde ?
Ik wil in principe alleen inzichtelijk krijgen wat de pomp verbruikt natuurlijk.
Het is niet voor het geld maar heb je er ook echt wat aan ?

• Razor109
Impossibl3 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:51:
Ik zat net nog even op de Itho site en daar staat nu bij de Amber 95 bij -7A35 dat het vermogen 6.3 kW is terwijl de handleiding die ik heb nog 5.5 kW staat en het vermogen bij 7A35 staat nu op 9.5 kW (wat weer gelijk is met de naam) terwijl in de handleiding nog 9.0 staat.

Zijn er nieuwere gegevens beschikbaar of iets dergelijks?
@Carboy54 kun jij hier iets over zeggen? Is dit na nieuwe testen naar boven bijgesteld het vermogen of waren dit de waardes voor de laatste testen? Kortom welk -7A35 wordt momenteel aangehouden?

Mijn koevlaas komt uit op 5.4kw bij -10, dus ik zit nog steeds een beetje in twijfel om een indirect boiletvat te nemen of toch voor de veiligheid een WPB. Liever geen geluid binnen en snelle opwarming van Amber. Maar daarentegen geen zin in vorst periode tekort te komen door SWW. Een correctie naar 6,3kw zou me weer wat geruststellen dat ik dan niet continu met de BUH zit te verwarmen.

• Razor109
camel1987 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:32:
@Razor109
heeft een relais toegevoegde waarde ?
Ik wil in principe alleen inzichtelijk krijgen wat de pomp verbruikt natuurlijk.
Het is niet voor het geld maar heb je er ook echt wat aan ?
Nee tenzij je de WP van afstand spanningsloos wil maken maar daar zie ik geen toepassing voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:08
Hier staat de amber al bijna de hele dag te pompen op 90hertz met ongeveer elke uur een defrost.
Helaas heb ik last van een kapotte overdrukventiel in mijn Amber waardoor het systeem vannacht helemaal leeg is gelopen.
De vloer is flink afgekoeld dus moet hij hard werken. Met starten vanmorgen is heel kort de backup aangeschoten maar daarna niet meer nodig gehad.

Maandag komt ITHO het overdrukventiel vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hm759EoAOlvCC64tcw-pgXxCzm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hib8v3AD9ZBwnVC2YTRPb9TB.png?f=fotoalbum_large

• Karmusch
Razor109 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:33:
[...]

@Carboy54 kun jij hier iets over zeggen? Is dit na nieuwe testen naar boven bijgesteld het vermogen of waren dit de waardes voor de laatste testen? Kortom welk -7A35 wordt momenteel aangehouden?

Mijn koevlaas komt uit op 5.4kw bij -10, dus ik zit nog steeds een beetje in twijfel om een indirect boiletvat te nemen of toch voor de veiligheid een WPB. Liever geen geluid binnen en snelle opwarming van Amber. Maar daarentegen geen zin in vorst periode tekort te komen door SWW. Een correctie naar 6,3kw zou me weer wat geruststellen dat ik dan niet continu met de BUH zit te verwarmen.
Bij het sterker afnemend vermogen van de itho zou ik wel adviseren op welke temperatuur je hem gaan dimensioneren, als je kijkt naar de koude dagen over de afgelopen jaren. Blijft natuurlijk een persoonlijke keus cq. situatie m.b.t. afgifte. Ik herken voor mijzelf ook deze vraag namelijk.

Optioneel is ook om te kijken wat je gasstanden maximaal waren per dag over de afgelopen periode.
En dan kijken bij 23 uur x max vermogen per graad of het thermisch afdoende is. De eventuele BUH kosten op jaar basis valt vaak dan reuze mee. Met een lager minimaal vermogen is het voordeel minder pendel gedrag als het iets warmer is.

Ik heb dus per dag gekeken naar temperatuur en gas verbruik en dat uiteen gezet in het aantal dagen per jaar. De prestatie grafiek in vermogen meegenomen t.o.v. de temperatuur en de bijhorende COP i.r.t. de stooklijn 35/45/55.

Zat te twijfelen tussen een Panasonic 12kW T-CAP (met behoud van vermogen als het kouder wordt) of de Amber 120. Prijstechnisch wel een heel groot verschil. Overigens nog niet operationeel, working on it...

Ter inspiratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5crFJlto6sr09YqZa-053uBDcs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AqIa14BrPL4BTDQlx7wSyEbK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Karmusch op 30-11-2023 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor109
Karmusch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:55:
[...]

Bij het sterker afnemend vermogen van de itho zou ik wel adviseren op welke temperatuur je hem gaan dimensioneren, als je kijkt naar de koude dagen over de afgelopen jaren. Blijft natuurlijk een persoonlijke keus cq. situatie m.b.t. afgifte. Ik herken voor mijzelf ook deze vraag namelijk.

Optioneel is ook om te kijken wat je gasstanden maximaal waren per dag over de afgelopen periode.
En dan kijken bij 23 uur x max vermogen per graad of het thermisch afdoende is. De eventuele BUH kosten op jaar basis valt vaak dan reuze mee. Met een lager minimaal vermogen is het voordeel minder pendel gedrag als het iets warmer is.

Ik heb dus per dag gekeken naar temperatuur en gas verbruik en dat uiteen gezet in het aantal dagen per jaar. De prestatie grafiek in vermogen meegenomen t.o.v. de temperatuur en de bijhorende COP i.r.t. de stooklijn 35/45/55.

Zat te twijfelen tussen een Panasonic 12kW T-CAP (met behoud van vermogen als het kouder wordt) of de Amber 120. Prijstechnisch wel een heel groot verschil. Overigens nog niet operationeel, working on it...

Ter inspiratie:
[Afbeelding]
Juist zo heb ik ook geredeneerd, vorig jaar max 12m3 gas op de koudste dagen gebruikt. Dat zou 120kwh energie zijn en kom je uit op 5.45kwh per uur (22u blijft er 2u over voor SWW). Dus zodoende ook het bij de Amber 95 gehouden en niet naar een 120 overgestapt. Maar goed merk nu dat ik mijn huis nu op 20 graden stook ipv 19 graden met CV nu de stroom ' gratis ' is :P

Al met al neig ik er nu naar om het indirect verwarmde vat van Itho zelf te bestellen en te plaatsen, ook gezien nu het verwijderen van de gasleiding nog kosteloos is.

Maar zou fijn zijn om te horen welke waarde nu de juiste is. Zeker gezien eerdere berichten over een test van het opvoeren van vermorgen bij lage temperaturen.

• Razor109
Wat zouden jullie adviseren, heb een plaatje van de laatste 48u bijgevoegd.

Deze dagen staat de Amber circa 3/4 van de tijd te verwarmen. Op de ' warmste ' momenten schakelt hij ui. Mijn vvw ligt in een laag beton van 10cm en met deze temperaturen koelt die relatief snel af. (delta 5.5 in begin van opstarten van de pomp met ook hogere compressorsnelheid tot gevolg). Zakt daarna weer wat af als de vloer weer warm is.

Ik heb stooklijn bij 0gr nu op 32graden staan, en je ziet dat hij het met deze temperatuur dan net trekt of dat het lang duurt voor hij de vloer voldoende op temp heeft om de kamer te verwarmen. En temperatuur op 20gr constant.

Zou ik toch instellen dat de temperatuur overdag om 10u naar 20.5 gaat en 19.5 in de nacht om zo de pomp meer overdag te laten werken. Nadeels is in ochtend gaat hij flink aan de bak moeten om de vloer weer warm te krijgen. Mogelijk al om 4u. Of eerder de stooklijn op 31 bij 0 graden zetten zodat hij continu gaat door pruttelen op laagste vermogen met continu een warme vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tH6IHwLQYIGQAzPjmytgEphHjcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mMLLK5D0tKnyKTTBMakrG9fr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Razor109 op 30-11-2023 15:12 ]

• Carboy54
Razor109 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:33:
[...]

Ik heb het voor gelegd aan de product manager wordt vervolgd...voor wat betreft -10 gaat het hier dan wel om een dag gemiddelde. In Rotterdam sinds 23 jaar hier niet voor gekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 30-11-2023 18:39 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

camel1987 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:42:
@Jan2023
Als ik de back up heater ook wil inzien heb ik 2 1 fase meters nodig toch ?
Dus 120 euro 😉.
Je sprak over 2x a 120 euro
Daarom reageerde ik
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Razor109 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:20:
[...]

Ik heb al meerdere jaren voor al mijn smarthome toepassingen shelly devices en tot op heden geen problemen mee gehad. Ze hebben een officiele CE keuring (en niet China Export.).

De DIN rail meter van Homewizard ziet er zeker mooi uit maar kost extra ruimte in de meterkast en prijstechnisch ook stuk duurder.

[...]

Daarom gebruik ik de Shelly daar verbind je de fase direct over contacten en niet middels een klem.

Ik zag echter dat @Carboy54 een standby verbruik van circa 10watt gemeten had met zijn Tuya meters met klem, dat meet ik met Shelly ook dus qua betrouwbaarheid zijn ze misschien wel gewoon gelijk.
Die van Carboy meten met een inductie klem

Die shelly mini maakt een verbinding gelijk een kroonsteentje.
Zou niet mijn keuze zijn voor een deftige warmtepomp.

Maar ieder zijn ding
Het verschil is je duidelijk ,

• camel1987
@Jan2023
Klopt inderdaad staat een beetje raar zo maar bedoelde dus 2 x 60 euro natuurlijk. Ik ga eens even kijken wat het beste is.
Ben opzich tevreden over de homewizzard en is prima spul.
Wat betreft ruimte in de meterkast heb ik genoeg dus daar doe ik het niet voor.
Kwam alleen de shellys tegen eerder in wat topics en ging deze eens even zoeken op Google en prijsverschil is best groot. Heb 2 shellys voor nog niet eens 1 homewizzard 😅

• ramlap
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik zag eerder een foto van de amber voorbij komen met ijs wat blijft aan de onderkant. Vandaag zag ik hetzelfde. blijkbaar werkt de defrost niet tot de gehele onderkant(?)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZqSQpZGW/IMG-8630.jpg

• Carboy54
Karmusch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:55:
[...]

Ter inspiratie:
[Afbeelding]
Pana T Caps zijn 3 fase en met name bedoeld voor Noord Europa en hebben een minimum vermogen van 5 Kw.

• Carboy54
Daros schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:47:
Hier staat de amber al bijna de hele dag te pompen op 90hertz met ongeveer elke uur een defrost.
Helaas heb ik last van een kapotte overdrukventiel in mijn Amber waardoor het systeem vannacht helemaal leeg is gelopen.
De vloer is flink afgekoeld dus moet hij hard werken. Met starten vanmorgen is heel kort de backup aangeschoten maar daarna niet meer nodig gehad.

Maandag komt ITHO het overdrukventiel vervangen.
[Afbeelding]
Wees bij het ontluchten bij de in bedrijf stelling dus voorzichtig met het openen van dit ventiel. Vermoedelijk zitten er vuildeeltjes in het membraam. Laat hem dus altijd zachtjes dicht lopen en niet met een klap. Alleen gebruiken bij problematisch ontluchten.

• Carboy54
Impossibl3 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:51:
Ik zat net nog even op de Itho site en daar staat nu bij de Amber 95 bij -7A35 dat het vermogen 6.3 kW is terwijl de handleiding die ik heb nog 5.5 kW staat en het vermogen bij 7A35 staat nu op 9.5 kW (wat weer gelijk is met de naam) terwijl in de handleiding nog 9.0 staat.

Zijn er nieuwere gegevens beschikbaar of iets dergelijks?
Antwoord van de productmanager: De complete en goedgekeurde KIWA gegevens, uitgebreide geluidsdata en rendementsverklaringen moeten in Maart 2024 eindelijk beschikbaar zijn. Tot die tijd zullen we het nog even met huidige data moeten doen.

Tja ambtelijke molens in NL draaien soms heel traag helaas. Zoiets heb ik al eerder gezien bij andere merken 8)7

• skyhigh
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-07 18:49
Ik zie op het nieuwe energielabel dat Itho op de website heeft gezet dat de Amber 65 nu een 6Kw aanduiding heeft (daarvoor was het 4Kw). Heeft iemand enig idee of dit ook op de ISDE lijst een verandering gaat geven? Ik zie op de ISDE lijst van 26-11 nog altijd 4Kw staan.

Amber 65 / combi VV en radiatoren / SWW via hr-ketel / bouwjaar 1993, isolatie vanuit bouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
skyhigh schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:06:
Ik zie op het nieuwe energielabel dat Itho op de website heeft gezet dat de Amber 65 nu een 6Kw aanduiding heeft (daarvoor was het 4Kw). Heeft iemand enig idee of dit ook op de ISDE lijst een verandering gaat geven? Ik zie op de ISDE lijst van 26-11 nog altijd 4Kw staan.
Kijk 1 regel naar boven.😁 Van 19.30 uur.

• Samjinne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik krijg de pni thermostaat niet werkend, zie hieronder 2.foto.s van de aansluiting,
doe ik iets verkeerd? Of zie ik een i stelling over het hoofd? Bvd. Groet sam

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sxr3eD0hHshRM3cP6HeJz5sVYFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wi0dWgYG6IzkhaaDC26XcKlF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElFhcIuFrDGlSB7tHteifqoEkkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0YJwFo8UNpnTow7haVlFc84.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 37 ... 124 Laatste