Hoi mensen nog een vraagje over zoneregeling, ik weet dat de voorkeur is deze niet te hebben maar ik heb in vrijwel elke ruimte een bedrade thermostaat die uitkomen bij een Honeywell HCE20 zoneregelaar.
Ik heb twee verdelers, de verdeler in de woonkamer heb ik vervangen door een open verdeler en terug geplaatst zonder de zonekleppen erop.
Waar ik nu nog mee zit is hoe ik het met zoneregeling in de andere ruimten ga doen en de warmtepomp.
Optie 1:
In plaats van een OpenTherm thermostaat een 2e hands aan/uit thermostaat en de instellingen wijzigen. zie bijvoorbeeld hoe deze persoon het aangeeft:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71136440 Dus de regelblokken van de HCE20 verlengen.
Voordelen: goedkoop en gemakkelijk te regelen kan gewoon door met bestaande ruimte thermostaten (al zijn die secondaire thermostaten Opentherm).
Nadeel: regelgedrag misschien niet optimaal.
Optie 2:
De Thermostaat optie die Carboy aandroeg heeft ook een optie met 2 units op 1 zender (
https://www.amazon.nl/-/e...x=pni%2Caps%2C121&sr=8-14) . Dan kan ik er een loshouden en kan naar een ruimte meegenomen worden waar je wil verblijven om vraag te creëren. De Andere hangt in de woonkamer. Tijdelijk kan de HCE 20 nog even blijven Hangen al gaat er geen kabel naar de warmtepomp maar de HCE 20 stuurt wel de zoneklep van de betreffende ruimte open. Op termijn is het waarschijnlijk beter de thermostaten eruit te halen en met gewone thermostaatkranen op de convectoren te werken ware het niet dat die direct aangesloten zitten en gestuurd worden door een thermische motor op de 2e verdeler (die naar de verschillende convectoren verdeeld)
Voordeel: Er kan veel blijven hangen in huis, regeling warmtepomp gebeurd door genoemde thermostaat.
Nadeel: geen echte zoneregeling, twee kapiteins (als de thermostaat op de kamer die je warm wilt hebben op een andere temperatuur staat werkt het al niet meer)
Optie 3: Compleet overschakelen op Plugwise.Dit heeft vooral als nadeel dat het duur is en zonde van alles wat er al hangt.
Heeft er iemand goede tips of adviezen?