Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-06 20:02
Ik wil gewoon een thermostaat in de woonkamer die de warmtepomp zo zuinig mogelijk laat lopen.
Wil later mischien wel wat uitbreiden met jaga radiatoren waar ik dan een thermostaat knop op kan zetten. Zie van plugwise ook de Koen deze is voor de vvw ? (Werkt dit een beetje ?)
Plugwise ziet er ook wel goed uit heb me eigen eigenlijk meer gefocused op het Honeywell evohome systeem aangezien dit toch best een redelijke naam is kwa dit soort producten.
Nu wat andrej aangaf uit het Mitsubishi topic heb ik nu toch wel me twijfels gezien de reacties daar.
Ik zou dus in principe aan de Anna voor nu genoeg hebben deze kan solo op de amber ?
Moet ik dan de 24 volt of de 230 volt hebben ?
Als ik straks eventueel uit wil breiden kan ik hierbij gewoon de Adam aanschaffen neem aan dat deze ook met de Anna samenwerkt ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06:55

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
camel1987 schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:44:
Ik wil gewoon een thermostaat in de woonkamer die de warmtepomp zo zuinig mogelijk laat lopen.
Wil later mischien wel wat uitbreiden met jaga radiatoren waar ik dan een thermostaat knop op kan zetten. Zie van plugwise ook de Koen deze is voor de vvw ? (Werkt dit een beetje ?)
Plugwise ziet er ook wel goed uit heb me eigen eigenlijk meer gefocused op het Honeywell evohome systeem aangezien dit toch best een redelijke naam is kwa dit soort producten.
Nu wat andrej aangaf uit het Mitsubishi topic heb ik nu toch wel me twijfels gezien de reacties daar.
Ik zou dus in principe aan de Anna voor nu genoeg hebben deze kan solo op de amber ?
Als ik straks eventueel uit wil breiden kan ik hierbij gewoon de Adam aanschaffen neem aan dat deze ook met de Anna samenwerkt ?
Adam + lisa of + anna minimaal nodig

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Knip dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door ErikVers op 27-11-2023 20:53 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:16
@Impossibl3 als je in HA generic thermostaten aanmaakt
(https://www.home-assistan...tions/generic_thermostat/)
Daar kun in alles in stellen, hysterese ect. @mischa402 "min_cycle_duration" is de minimale schakeltijd zie ik nu. Zet je deze op 20min heb je max 2 schakelingen per uur, op 30min 1 schakeling.

Deze climate entities koppel je aan een thermostat card.
Je kunt er per ruimte/zone een aanmaken.

Mocht je gaan koelen met de Amber, denk er dan aan de badkamer niet te koelen. (condensvorming op de vloer)

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
@ErikVers
Heb inderdaad de Adam nodig als ik ga uitbreiden of eventueel wil gaan koelen.
Maar in principe om nu de amber te gaan bedienen enkel de Anna voldoende toch ?
En is het dan van belang welke versie je neemt ? De 24v of 230v Vind het niet echt duidelijk aangegeven in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
camel1987 schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:05:
@ErikVers
Heb inderdaad de Adam nodig als ik ga uitbreiden of eventueel wil gaan koelen.
Maar in principe om nu de amber te gaan bedienen enkel de Anna voldoende toch ?
En is het dan van belang welke versie je neemt ? De 24v of 230v Vind het niet echt duidelijk aangegeven in de handleiding.
Ik dacht dat je beide nodig hebt. Maar anders als rechtstreeks kan dan de 230v type

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:28
ErikVers schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:07:
[...]

Ik dacht dat je beide nodig hebt. Maar anders als rechtstreeks kan dan de 230v type
https://www.robbshop.nl/p...e-thermostaat-starterpack

Is de Lisa niet draadloos? (En wat mooier).

.... Misschien een idee tvv mijn Nest alvast nu mrt Black Friday, ter voorbereiding op de Amber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
@Whiskey48
De Lisa is inderdaad draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Heb nu de anna 24 volt besteld.
Volgens de websites is de 230v versie voor het buitenland. Op bijvoorbeeld robshop is hij ook niet eens leverbaar op 230 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 11:55
Heeft iemand mogelijk een foto van een 3weg klep die je bij tap water voorraadvat gebruikt in combinatie met meerlagenbuis? Ik zit een beetje te puzzelen hoe je deze het beste kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
mbuts schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:57:
Heeft iemand mogelijk een foto van een 3weg klep die je bij tap water voorraadvat gebruikt in combinatie met meerlagenbuis? Ik zit een beetje te puzzelen hoe je deze het beste kan aansluiten.
De Honeywell VC4013 die ik geleverd heb gekregen heeft 1" binnendraad, daar heb deelbare koppelingen in/op gemaakt (wel makkelijk als hij nog los kan)
Ik denk dat deze klep met meerlagen deelbare puntstukken een oplossing voor je zijn.
ff googlen op boven staande. kom je denk ik een heel eind.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:18
Ik heb deze gebruikt icm met de Honeywell VC4013
https://www.heima24.de/ro...rbundrohr-32-x-30-mm.html

Zie ook mijn post een paar pagina's terug met een foto van alle gebruikte koppelingen.

Edit:
markietjuh schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:54:
[...]

Ter lering en vermaak, ik vond nog een foto van voor installatie waar ik alles even op tafel uitgelegd heb. Misschien heb je er wat aan.

[Afbeelding]

Ik heb dus meerlagenbuis gebruikt, van Heima24 (Pipetec). De knelknietjes rechts op tafel zaten bij de boiler van Itho, achteraf niet gebruikt omdat een rechte koppeling beter uit kwam dan knie.

Koppelingen voor de 3wegklep zijn een 1" wartel (rechte draad met pakking). Deze ook gebruikt naar de staalomvlochten leiding, maar dan 5/4".
Verloop van 1" naar 5/4" tussen amber en vorstbeveiliging. Keerklep van 5/4" schroef je daar meteen op.
Temperatuurmeters linksonder zijn de ombouwdelen van de vv verdeler om daarvan de pomp en thermostaat te vervangen voor 1" aansluitingen. T-stukken daarnaast gaan naar de radiatoren boven met een afsluiter er tussen (verkeerd besteld, moest knel zijn ipv schroefdraad).

Lessons learned:
-Kolmat easyfit werkt geniaal. Alles perfect dicht, zonder groot gereedschap.
-persen werkte ook goed met perstang van Heima, buigen met 32mm niet al te netjes als amateur.
-De Caleffi dirtmag had ik achteraf liever met 1" schroefdraad gehad, ipv 28mm knelkoppeling. Knelkoppeling in 28mm draait niet makkelijk aan met matig gereedschap. Tot 2x toe nog een drup eraan hangen.
-5/4" staalomvlochten leiding buigt niet makkelijk over een stukje van 20 cm (afstand tussen muur en vorstbeveiliger op de amber). In combinatie met gaten die niet perfect uitlijnden met de amber was het een aardig geklooi.
-volgens mij was 1" vanaf de amber in mijn situatie ook zat geweest. Is iets makkelijker te hanteren en scheelt verlopen.
-staalomvlochten leidingen op de boiler zijn vrij kort. In mijn geval had ik er beter nog een verlengstuk staalomvlochten aan kunnen zetten ipv direct op de inlaatcombinatie.

[ Voor 65% gewijzigd door markietjuh op 27-11-2023 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:22
Ik heb het zo zitten. De koppelingen naar de 3-weg klep zijn nog los te maken mocht die ooit vervangen moeten worden. De aansluiting naar het tapwatervat moet ik nog maken met een flexibele slang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8LMZyPNyzsbFQJ7-rHE3qUEryA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNI61jwSMLxNZLFga9UU4lKt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Impossibl3 op 27-11-2023 23:09 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
camel1987 schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:44:
Zie van plugwise ook de Koen deze is voor de vvw ? (Werkt dit een beetje ?)

De koen kost je een godsvermogen voor wat je krijgt het zijn namelijk 230 NC motoren met een normale 230 stekker geplugd in een Aqara 230 zigbee plug. De NC motoren en 230 stekker zijn aan elkaar gekoppeld in een mooi doosje met wago klemmen (moet je zelf aan elkaar knopen en heb je nog een "speciale" schroevendraaier voor nodig om het doosje open en dicht te maken).

Als je later wil uitbereiden dan is de Adam wel een vereiste. Dat is het hart van het Plugwise systeem op dat moment. En kan je Anna inruilen voor de goedkopere Lisa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
bommer schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:57:
[...]

In principe kan met de print van @leejoow en HA alles. uitlezen en aansturen.
Extra en/of losse thermostaten zijn niet nodig.
@mischa402 Hoe respecteer jij de maximaal aantal schakelingen (2) van de Amber in de HA thermostaat?
Ik heb de min_cycle_duration nu op 30 minuten staan, maar ik kan ook wel zonder. Ik gebruik de ruimte sensor van de Amber en die zit aan de achterkant van het kookeiland, vrij direct onder het aanrechtblad ingebouwd. Doordat het een behoorlijke massa is verandert deze heel traag in combinatie met een, voor mijn huis, redelijk lage stooklijn (stel ik nog steeds af en toe een beetje bij door of de aanvoer temperatuur of de buiten temperatuur te verstellen.)

Ik gebruik een hysterese van +0,1°C en -0,1°C en daardoor draai ik lange runs van meerdere uren. Wellicht als het een stuk kouder is het wat sneller gaat afkoelen, maar ik verwacht eigenlijk niet dat deze vaker dan 1x per uur een "IN" signaal zal krijgen van de Gen. Thermostat. Verder gebruik ik een nachtverlaging (20°C), in de ochtend gaat het setpoint weer naar "thuis" (20,4°C) en in de middag naar "comfort" (20,8°C) en op deze manier gaat het momenteel prima. Soms verhoog ik het setpoint naar 21°C om wat meer warmte te buffer om de start iets uit te stellen in de ochtend, maar dat is nog met de hand. De WP loopt heel lang op een lage frequentie en vermogen en de temperatuur loopt gedurende de dag heel langzaam op en het is gewoon lekker comfortabel binnen, maar thuis liggen ze nog steeds onder een dekentje, maar dat doen ze in de zomer ook nog vaak 8)7

Ik heb het al wat vaker geschreven, maar de Generic Thermostaat stuurt naar het Evohome systeem 25°C als er warmtevraag is en 15°C als de temperatuur bereikt is. door deze grote afwijking voorkom ik (tot nu toe in ieder geval) dat hij zelf gaat nadenken en de regie gaat overnemen. Misschien als de stooklijn helemaal naar mijn zin is dat ik Evohome ooit een keer de kans ga geven om te leren wanneer hij moet verwarmen en hoe lang, want in principe moet hij dan gaan leren dat het allemaal heel traag gaat en dus hele lange runs moet gaan maken. Maar ik weet nog niet of en wanneer ik dat ga testen.

Voorlopig best te vreden hoe het nu gaat, maar ben inmiddels wel eens toe aan een update van een uitgebreidere beschrijing van de "regel filosofie" en de instellingen. Want zo nu en dan gaat de compressor toch op en neer zonder dat ik kan duiden waarop/waarom dat gebeurd. De aanvoer temperatuur (Tc) is gewoon stabiel en misschien dat die 0,1°C verandert, maar met een dT moduleren (staat op 1°C) zou dat naar mijn idee niet direct moeten gebeuren. Mijn gedachte is nog steeds dat de dT modulren is bedoelt om dat gedrag juist te voorkomen, een "soort dode" band of "hysterese" om dat geslinger te voorkomen. Ik zou toch verwachten dat Itho Daalderop zo zou moeten kunnen vertellen wat de dT moduleren precies doet, want ik als ik deze verhoog naar 2°C gaat de compressor direct even omhoog (terwijl hij dan gewoon nog binnen zijn dT moduleren range valt) om de aanvoer temperatuur 1°C te verhogen en blijft de aanvoertemperatuur 2°C boven de stooklijn draaien. Dit is echt iets wat ik niet begrijp? 7(8)7

Wat is jullie/jou ervaring tot nu toe?

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
  • Laatst online: 25-06 11:10
mischa402 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 01:39:
[...]

Wat is jullie/jou ervaring tot nu toe?
Ik merk dat met een buitentemperatuur van 3 graden hier vannacht, de wp best wel aan de bak moet, het backup element is zelfs bijgesprongen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVaIWuYXL-_JnmHVELRhg9X2yDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jIQ00eWkwGCPszDb1yKFQDAZ.png?f=fotoalbum_large

ik heb een nachtverlaging van anderhalve graad, volgens mij moet ik de stooklijn wat verhogen want gisteravond om 22u was het nog geen 19.5gr in huis. Ik kan de compressorfrequentie nog niet uitlezen maar het opgenomen vermogen geeft wel een indicatie. Bij 3 graden buitentemp heb ik nu 29gr watertemp ingesteld. betreft een vrijstaande bungalow, uit 79, 100m² vloerverwarming, dak en vloer nageisoleerd.

[ Voor 19% gewijzigd door dikkepad op 28-11-2023 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Impossibl3 schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:02:
[...]

Ik heb het zo zitten. De koppelingen naar de 3-weg klep zijn nog los te maken mocht die ooit vervangen moeten worden. De aansluiting naar het tapwatervat moet ik nog maken met een flexibele slang.

[Afbeelding]
Ik ben thuis ook de 3 weg klep aan het inmeten maar ik zie dat jij het tapwater op AB gaat zetten?

Ik dacht AB voor de WP was, A naar CV en B naar sww?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:55
Razor109 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:17:
[...]

Ik ben thuis ook de 3 weg klep aan het inmeten maar ik zie dat jij het tapwater op AB gaat zetten?

Ik dacht AB voor de WP was, A naar CV en B naar sww?
Bij mij zit het zo, ben ook benieuwd of ik het nu juist heb zitten want moet ook de boiler nog aansluiten.

AB - Aanvoer
A - tapwater
B - CV

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Geen idee. Lennart sluit het laatste aan. Had alleen even de klep er op nodig om druk op mijn systeem te zetten zodat ik mijn huis nu wel kan verwarmen. Wel zo prettig als het 0 graden is buiten 😬.

De leiding aan A is in ieder geval nog makkelijk om te zetten dus ik zie het wel.

[ Voor 17% gewijzigd door Impossibl3 op 28-11-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Nu online
Impossibl3 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:39:
Geen idee. Lennart sluit het laatste aan. Had alleen even de klep er op nodig om druk op mijn systeem te zetten zodat ik mijn huis nu wel kan verwarmen. Wel zo prettig als het 0 graden is buiten 😬.

De leiding aan A is in ieder geval nog makkelijk om te zetten dus ik zie het wel.
Als je nu middels CV of WP flow hebt zo lijken A en B DUs wel een open verbinding te hebben .

Ik dacht dat AB de bron was en je dan of A of B kon openen, dus nooit tegelijkertijd.

Iemand die dit exact weet? Deze setup zoals @Impossibl3 heeft zou mijn leven makkelijk maken met installeren van de klep thuis 😅

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:35
dikkepad schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:55:
[...]

Ik merk dat met een buitentemperatuur van 3 graden hier vannacht, de wp best wel aan de bak moet, het backup element is zelfs bijgesprongen.

[Afbeelding]

ik heb een nachtverlaging van anderhalve graad, volgens mij moet ik de stooklijn wat verhogen want gisteravond om 22u was het nog geen 19.5gr in huis. Ik kan de compressorfrequentie nog niet uitlezen maar het opgenomen vermogen geeft wel een indicatie. Bij 3 graden buitentemp heb ik nu 29gr watertemp ingesteld. betreft een vrijstaande bungalow, uit 79, 100m² vloerverwarming, dak en vloer nageisoleerd.
Mag ik vragen welk model Amber jij hebt? De parameters van jouw huis komen redelijk overeen met het mijne dus ik ben erg beniewd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:58
Impossibl3 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:39:

@Razor109 @NRJ020

Voor aansluiting van de VC4013:
B is de boiler
A is de cv installatie
AB is de aanvoer van de warmtepomp.

Hang hem niet op zijn kop en zorg er voor dat je het el. Gedeelte altijd kan rond draaien voor het geval van vervanging. Is het loshalen van de T klep niet nodig.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
EricEric752 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:37:
[...]

Mag ik vragen welk model Amber jij hebt? De parameters van jouw huis komen redelijk overeen met het mijne dus ik ben erg beniewd.
Houdt er rekening mee dat dit weer het slechtste weer is voor een warmtepomp: lucht verzadigd van vocht en 0-4 graden = defrost time.
De pomp presteert beter onder 0 wanneer de defrosts stoppen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@dikkepad probeer eens een half graadje (of geen) nachtverlaging, je ziet om 21:00 dat hij het makkelijk trekt totdat hij na een pauze als alles afgekoeld is midden op het koudste moment opeens op moet stoken.
Het verschil tussen 1000 en 2000 watt elektrisch is al iets van 20% rendementsverlies, als je daarnaast ook de stooklijn nog omhoog gooit om sneller op te kunnen stoken kost dat nogmaals zoiets, afgezien van de backupheater die vaker komt helpen. Je hebt dan 40% hogere stookkosten om de helft van de tijd een koud huis te hebben.
Je stooklijn staat prima (misschien zelfs wat hoog).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razor109
  • Nu online
misschien kun je beter eerst proberen vroeger op de dag te gaan stoken, je begint nu veel te laat met verwarmen denk ik. Beter in de ochtend rond 10.00 het setpoint op 19.5 zetten dan heeft je WP veel meer tijd die temperatuur te bereiken langzaam, dan je stooklijn verhogen en snel willen te verwarmen. Je gooit nu de WP pas om 15:30 aan om te verwarmen tot wens temperatuur dat is niet haalbaar met jouw settings en afgifte / huis blijkt.

Ik heb een huis uit 1964, 100m2 vloerverwarming, veel glas (HR++) beneden en alles nageisoleerd zover dat kon. Ik heb ook lopen spelen met nachtverlaging maar dat werkte voor mij niet. Koelt toch te snel af met als resultaat dat hij vaak rond 5:00 begon te stoken. Dan zou ik het savonds tot 22gr moeten opstoken volgens mij om smorgens 19.5-20gr te hebben. Ik heb gekozen voor een constante temperatuur van 20gr dat lijkt dan nog het best. Eea is ook erg afhankelijk van je verlies en je wens.
Mocht je het smorgens prima vinden een koud(er) huis te hebben en de pomp overdag dat weer laat bijtrekken kan het wel werken. Of je hebt een beter geisoleerd huis nodig dat minder verlies heeft over de nacht.

[ Voor 4% gewijzigd door Razor109 op 28-11-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
EricEric752 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:37:
[...]

een 95! De vv is ingefreesd in de broodjesvloer. Ik heb nog het oude dubbelglas overal en een schuifpui van 6 meter met alu kozijn, helaas is het bouwdepot op dus dat is iets wat even zo gaat blijven. Ook met die oude ventilatieroosters verlies ik veel warmte maar volgens mij kan ik die niet zomaar vervangen voor iets met een thermische onderbreking.
Proton_ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:51:
@dikkepad probeer eens een half graadje (of geen) nachtverlaging,
thanks, ga ik vannacht even proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
dikkepad schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:11:
[...]

een 95! De vv is ingefreesd in de broodjesvloer. Ik heb nog het oude dubbelglas overal en een schuifpui van 6 meter met alu kozijn, helaas is het bouwdepot op dus dat is iets wat even zo gaat blijven. Ook met die oude ventilatieroosters verlies ik veel warmte maar volgens mij kan ik die niet zomaar vervangen voor iets met een thermische onderbreking.

[...]

thanks, ga ik vannacht even proberen!
Persoonlijk ben ik van mening dat bij echt koude nachten een nachtverlaging niet veel oplevert. Zeker niet wanneer het element bij moet gaan verwarmen. Een aangename temperatuur is ook wat waard.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 28-11-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Nu online
Hier mijn grafiek van laatste 3 dagen. (buiten wat storingen in wifi afgelopen 24u, signaal naar de esp in kast van Amber blijkt wat bagger te zijn).

Iemand nog ideeen om hem toch minder (hard) te laten stoken snachts maar geen koud huis smorgens? Hooguit nog een graad van de stooklijn af. Hij gaat nu naar een compressorsnelheid van 55Hz want ik zit nu vannacht toch al aan de 32graden aanvoer zie ik.

Backup heater is hier zover ik kan beoordelen nog geen enkele keer aangesprongen trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HO2nlGkCs9vmJeToj74ol6Qpd_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VjP1qo9zXPt3tOr7wVGud9bW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Razor109 op 28-11-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
Carboy54 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:21:
[...]

Persoonlijk ben ik van mening dat bij echt koude nachten een nachtverlaging niet veel oplevert. Zeker niet wanneer het element bij moet gaan verwarmen. Een aangename temperatuur is ook wat waard.
ik zie nu ook in dat een grotere nachtverlaging =/= minder verbruik. Wat ik wilde bewerkstelligen is dat de wp 's nachts niet aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Lees op het Panasonic forum gebruikers met iedere 3 kwartier defrosts de hele nacht door met verlies van warmte tot gevolg. Ben benieuwd hoe de ervaringen met de Amber zijn afgelopen nacht met R290.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Nu online
@Carboy54

Van afgelopen nacht ivm slecht signaal de stroomgrafiek gepakt maak ik 4 a 5 defrosts uit op maar wel geen verlies in warmte en bereiken van setpoint zonder BUH

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNVm4M7o1NiBL3ff0mcMAzsCJDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b53059qRHqAIDCUL2yYk4bXP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Carboy54 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:28:
Lees op het Panasonic forum gebruikers met iedere 3 kwartier defrosts de hele nacht door met verlies van warmte tot gevolg. Ben benieuwd hoe de ervaringen met de Amber zijn afgelopen nacht met R290.
Vanochtend 4x een defrost gehad, ongeveer om het uur. Dat kost dan ongeveer 2 tot 3 minuten en ongeveer (op de achterkant van een bierviltje) 1MJ (1 m3 aadgas is 31,65MJ/m3 op de onderste verbrandingswaarde). In dat uur pomp ik ongeveer 22 MJ aan warmte in.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-06 22:32
Vannacht 2 defrosts. Ik gebruik nog steeds nachtverlaging en gaat tot nu toe prima.

Thermostaatprogramma:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qo0SDrHTndwEvnbXuR28PQ1VOZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfercQxPDj95mvv6IHVyGZvD.jpg?f=fotoalbum_large

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Weet iemand hoe de vorst preventie exact werkt. Ik lees in de sumiere beschrijving dat de temperatuur van de platen wisselaar bepalend is en dat, wanneer die onder de 3°C komt, de CV pomp gestart wordt en door de compressor kort zal worden opgewarmt. Maar wat wanneer de WP nog enigszins warm is nadat deze net gestopt is? De Callefi kleppen zitten gewoon open en bloot in de buitenlucht, terwijl de plaatenwisselaar geïsoleerd is en een grotere massa heeft en dus naar mijn idee minder snel afkoeld.
Bestaat er dan niet het risico dat de Callefi kleppen al openen, voordat de voorstbeveiliging op de Amber inschakeld?

Verder heb ik niet gezien dat de compressor is aangesprongen om het water kort op te warmen en ik dacht ook begrepen te hebben of ergens gelezen dat alleen de pomp gestart zou worden, want het water in het systeem binnenshuis is uiteraard gewoon prima op temperatuur.
En op welke flow gaat de pomp dan draaien? ik zie een minimale flow van 5 - 11L/h in het systeem (normaal staat die echt op 0L/h), maar weet niet of de CV-pomp daadwerkelijk zo laag kan draaien als deze normaal op de gemiddelde stand bij mij 1345L/h doet.

Ik dacht vannacht even dat de flow die ik zag was van het leeg lopen van het systeem :'(

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 30-06 17:11
Hier werkt de Amber prima
👍
Dacht vanochtend even dat er iets fout ging , zag dat er stroom gebruikt werd maar de fan stond stil !
Was ze dus bezig een defrost op te bouwen bij 0,5 graden boven nul.
Kwam een plas water uit.
BUH is nog niet aangesproken , stook hier nu 24/7 op 20 graden
Watertemperatuur op 31 graden vanochtend ,bij een defrost loopt de watertemperatuur in het systeem even kort zo,n 5 graden terug en wordt dan redelijk vlot weer opgebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEq4Vce8oQG9hJsLhCU2bWItG2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZDzSbr7BSgefyZ34Ru8QQ1g.jpg?f=fotoalbum_large

En vandaag even geen regen , stond ze rond 9 : 00 u lekker in de ochtendzon

[ Voor 3% gewijzigd door Jan2023 op 28-11-2023 15:26 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
Carboy54 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:48:
[...]

@Razor109 @NRJ020

B is de boiler
A is de cv installatie

Hang hem niet op zijn kop en zorg er voor dat je het el. Gedeelte altijd kan rond draaien voor het geval van vervanging. Is het loshalen van de T klep niet nodig.
Dus de klep moet ook aangesloten zijn en geactiveerd/open voor CV en anders staat hij op de boiler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Met mijn (nog) beperkte monitor mogelijkheden lijkt de Amber hier ook gewoon lekker door te pruttelen op 21 graden kamertemp, stooklijn 20/23, 15/24,15/27, 10/28, -10/33 en de pompsnelheid op gemiddeld.
Veel zon in de middag waardoor de Amber even rust had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NlcZ1fkBGUDkr_xcuroqJ39mRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTsCbbQrUSbXwfER9p5jlTOU.jpg?f=fotoalbum_large

Toch maar eens snel m'n ESP bordje in elkaar flansen om de kwh meters van de Amber te monitoren.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Carboy54 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:21:
[...]

Klopt, in principe kan een graad verlaging weinig kwaad. Afhankelijk van je type woning ed komt dan vanzelf hij er weer bij. Uiteraard is het bij een krap bemeten situatie anders en heb je die stook uren dan alle 24 nodig. Wel is het nog niet heel koud en weinig wind dus zou wat vroeg zijn om van klokprogramma af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Zo is ook elke panasonic situatie weer anders 😋👍
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iI-fxGdK0P_91GVvluFO9swFsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1Weu7Xi3qxADPABrj7DzyRd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyhigh
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-06 16:16
Ik heb vanochtend 3 defrosts gehad om 5, 6 en 8 u.
Temperatuur Tc is hierdoor kort gedaald maar niet onder de 20 graden geweest.

Amber 65 / combi VV en radiatoren / SWW via hr-ketel / bouwjaar 1993, isolatie vanuit bouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
NRJ020 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:03:
[...]

Dus de klep moet ook aangesloten zijn en geactiveerd/open voor CV en anders staat hij op de boiler?
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nealz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-01 21:57
Sinds vanochtend zie ik de onderstaande grafiek, terwijl onze Amber 95 gister keimooie lange runs maakte... Kan iemand hier er kaas van maken, wat gebeurt hier?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nba_yDi2O92DN0iENSCC9jPjyNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Hyv7JTZHrbrt6In76S46CUn.jpg?f=fotoalbum_large

Itho Amber 95, hybride met Intergas Xtreme 30 sinds 10/10/2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Nealz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:02:
Sinds vanochtend zie ik de onderstaande grafiek, terwijl onze Amber 95 gister keimooie lange runs maakte... Kan iemand hier er kaas van maken, wat gebeurt hier?[Afbeelding]
Defrost wellicht?

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nealz
@mischa402

Ik bedoel de regelmatige dips (= uit/aan), kan dat ontdooien zo vaak nodig zijn?
Hoe kom ik daar achter?

Ik dacht zelf dat het de instelling van de circulatiepomp: 'interval' ipv 'aan bij vraag'... Kan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Nealz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:11:
@mischa402

Ik bedoel de regelmatige dips (= uit/aan), kan dat ontdooien zo vaak nodig zijn?
Hoe kom ik daar achter?

Ik dacht zelf dat het de instelling van de circulatiepomp: 'interval' ipv 'aan bij vraag'... Kan dat?
Draait vermoedelijk op minimaal vermogen 36 Hz continu gedurende 1 uur omdat de woning prima op temperatuur is en dan stopt hij na 1 uur ivm smering compressor. Gebeurt niet bij >36 Hz

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 28-11-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nealz
Draait vermoedelijk op 36 Hz continu en dan stopt hij na 1 uur ivm smering compressor. = normaal
Oke, da's mooi om te weten, zal het eens in de gaten houden. Ook goed dat het waarschijnlijk dus geen kwaad kan...
Is wel jammer dat je dit niet kunt terug zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nealz
@Carboy54 Vraagje; ik zeg al " ben net nieuw hier" en zie nu dat jij je reply hebt aangepast, hoe doe je dat op dit forum...? 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-06 21:32
ik heb hem op Aliexpress besteld, de 1 duims versie, hier draai je 3 draadnippels van 1 duims in met Kolmat, en daarop sluit je 3 deelbare koppeling 1duims naar 32mm op aan.
Werkt perfect!

https://nl.aliexpress.com...AxrM&gatewayAdapt=glo2nld

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
isalenedean schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:40:
[...]
ik heb hem op Aliexpress besteld, de 1 duims versie, hier draai je 3 draadnippels van 1 duims in met Kolmat, en daarop sluit je 3 deelbare koppeling 1duims naar 32mm op aan.
Werkt perfect!

https://nl.aliexpress.com...AxrM&gatewayAdapt=glo2nld
De originele Honeywell is made in Zwitserland. Deze kopie van het origineel wijkt technisch af van het origineel maar het proberen waard 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
Carboy54 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:48:
[...]

@Razor109 @NRJ020

B is de boiler
A is de cv installatie

A is de cv installatie, kun je beter benoemen A is Afgiftesysteem. In principe is er geen sprake meer van een cv installatie bij all electric.

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
isalenedean schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:53:
[...]

A is de cv installatie, kun je beter benoemen A is Afgiftesysteem. In principe is er geen sprake meer van een cv installatie bij all electric.
Boiler is ook een afgiftesysteem 🙃 centrale verwarming zegt niets over de bron van de warmte.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 28-11-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Nealz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:23:
[...]

Oke, da's mooi om te weten, zal het eens in de gaten houden. Ook goed dat het waarschijnlijk dus geen kwaad kan...
Is wel jammer dat je dit niet kunt terug zien...
In tegendeel. Doordraaien kan juist problemen opleveren met de compressor smering op lange termijn bij R290 op laaglast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
Plexxodus schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:43:
Met mijn (nog) beperkte monitor mogelijkheden lijkt de Amber hier ook gewoon lekker door te pruttelen op 21 graden kamertemp, stooklijn 20/23, 15/24,15/27, 10/28, -10/33 en de pompsnelheid op gemiddeld.
Veel zon in de middag waardoor de Amber even rust had.

[Afbeelding]

Toch maar eens snel m'n ESP bordje in elkaar flansen om de kwh meters van de Amber te monitoren.
@Plexxodus heb jij je TC sensor vlak bij de driewegklep zitten? Je ziet de TC temp oplopen als je sww run aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
Carboy54 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:54:
[...]

Boiler is ook een afgiftesysteem 🙃 centrale verwarming zegt niets over de bron van de warmte.
Ja maar de B is al voor de boiler weggegeven, dus je gaat er geen 2 boilers aanhangen, 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
Carboy54 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:53:
[...]

De originele Honeywell is made in Zwitserland. Deze kopie van het origineel wijkt technisch af van het origineel maar het proberen waard 😁
@Carboy54 gaat open en dicht, en geeft geen lekkage in A of B stand, klep is verwisselbaar en binnenwerk past de originele binnenwerk van honeywell in, voor €58,- money well spent!! 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online

timpel_800

Amber 65

Anna 24V is prima. Heb ik ook icm Amber.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
timpel_800 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:18:
[...]

Anna 24V is prima. Heb ik ook icm Amber.
Had het al gevonden inderdaad.
Ben je tevreden over de Anna ?
Heb gelijk een klein vraagje zag dat je in de Anna ook een soort schema kreeg betreft het verbruik van de pomp/ketel werkt dit een beetje ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online

timpel_800

Amber 65

Ze werkt prima. Ik heb er geen schema in, probeer 24/7 hetzelfde te draaien. Met nachtverlaging toch te koud in de ochtend. Installatie was vrij simpel. Wat je wel ziet dat sommige hun temp kunnen aanpassen per 0,1 graad. Dat kan Anna niet, alleen per 0,5 graad.
Er zit een soort pomp protocol in wat je kunt updaten. Ik denk dat hij dan weet welke cv ketel je hebt en misschien parameters daarop aanpast. Maar hij herkent de Amber niet dus dit is volgens mij nutteloos.
Heb verder alles op KISS mode gezet dus ze mag van mij alleen aan uit op temp en verder niks.
Overigens wijkt de temp sensor van Anna 0,7 graad af tov de RT sensor die bij de Amber geleverd wordt (de sensors zitten op 1 cm van elkaar). Je kunt deze afwijking in de Anna bij stellen. Dat had ik eerst gedaan maar nu weer terug gezet.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online

timpel_800

Amber 65

Hier nog een plaatje van mijn energie verbruik. Je ziet dat de Amber af slaat als de zon aan de zijkant van het huis komt en de woonkamer verwarmt. Eigenlijk zou dan dus juist de thermostaat wat hoger moeten zodat we er wat warmte in pompen terwijl de panelen ook nog eens opwekken. Maar dat automatiseren lijkt me lastig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6RCn5l_b3YyfFnJW8_7jKpRczA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KidUI6BIQhR80Y09vhrZORU4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
mischa402 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:01:
Weet iemand hoe de vorst preventie exact werkt. Ik lees in de sumiere beschrijving dat de temperatuur van de platen wisselaar bepalend is en dat, wanneer die onder de 3°C komt, de CV pomp gestart wordt en door de compressor kort zal worden opgewarmt. Maar wat wanneer de WP nog enigszins warm is nadat deze net gestopt is? De Callefi kleppen zitten gewoon open en bloot in de buitenlucht, terwijl de plaatenwisselaar geïsoleerd is en een grotere massa heeft en dus naar mijn idee minder snel afkoeld.
Bestaat er dan niet het risico dat de Callefi kleppen al openen, voordat de voorstbeveiliging op de Amber inschakeld?

Verder heb ik niet gezien dat de compressor is aangesprongen om het water kort op te warmen en ik dacht ook begrepen te hebben of ergens gelezen dat alleen de pomp gestart zou worden, want het water in het systeem binnenshuis is uiteraard gewoon prima op temperatuur.
En op welke flow gaat de pomp dan draaien? ik zie een minimale flow van 5 - 11L/h in het systeem (normaal staat die echt op 0L/h), maar weet niet of de CV-pomp daadwerkelijk zo laag kan draaien als deze normaal op de gemiddelde stand bij mij 1345L/h doet.

Ik dacht vannacht even dat de flow die ik zag was van het leeg lopen van het systeem :'(
Niemand hier een idee over? @Carboy54 of @ErikVers

Voordat de temperatuur binnen in de warmtepomp (ik vermoed 1 van de geel gemarkeerde temperaturen) onder de 3°C komt is die temperatuur bij de caleffi vorstbeveiligingsklep al veel eerder bereikt? Ik vraag mij af waar de flow van 8L/h vandaan komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YPckcp2QwgKa8accH5fhOMq4N8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GUrlWhvPofiri0k3GQleOe7Q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSSVWil5nrcvSpaO8gMIXlt3h44=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yoP7sje4hpeXNL1kYlfXH0sY.png?f=user_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@mischa402 de caleffi gaat ook open bij 3 graden dus het zal er om hangen welke als eerste de 3 graden haalt. Eigenlijk zou je de caleffi op 2 graden willen zetten en/of de Amber op 4 graden.

Maar jij kan je huis warm houden rond de 3 graden zonder watmte vraag? Dat is wel lekker.

[ Voor 14% gewijzigd door Impossibl3 op 29-11-2023 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
mischa402 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 01:14:
[...]

Voordat de temperatuur binnen in de warmtepomp (ik vermoed 1 van de geel gemarkeerde temperaturen) onder de 3°C komt is die temperatuur bij de caleffi vorstbeveiligingsklep al veel eerder bereikt? Ik vraag mij af waar de flow van 8L/h vandaan komt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik gewend ben is dat er ook al bij een bepaalde buitentemperatuur (onder de 4 graden) soms wat vorstbeveiligingen geactiveerd worden. Als ik dit zo lees is het met name in de wisselaar.

Je caleffi kijkt naar zijn water temperatuur dus zal dicht bij de wisselaar kunnen komen als je knipsel wat betreft de werking zo lees. @Carboy54 jij een gespecificeerder antwoord op de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
Impossibl3 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 06:53:

Maar jij kan je huis warm houden rond de 3 graden zonder watmte vraag? Dat is wel lekker.
ik zit met het tegenovergestelde, hier heeft de wp de hele nacht op 90hz gedraaid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVP5D-ecvpxxse5W3LVkBA6YmK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fPS35nilzjtg0UFSsxO4rwg.jpg?f=fotoalbum_large

op dit moment wordt de gevraagde aanvoertemp van 32gr ook niet gehaald, dat is nu 30gr.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERcrJ0xckmNbnTrVyAFvFDRsiwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcI5kCFFEimxSxvGxrhz89Wq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRVRRya4WTBHSER0NKXrq_PwJm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSK7Yg4yueVw1Ryc4qq8yhga.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door dikkepad op 29-11-2023 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online

timpel_800

Amber 65

Bij mij draait de wp de hele nacht op 43hz (rond de 500-600watt) op dit moment. Ik heb de stooklijn bij deze temp op 24 staan. De thermostaat staat op 21 ingesteld maar de temperatuur in huis blijft rond de 20.x hangen. Ondanks dat is het toch aangenaam in huis omdat er continu warmte ingepompt wordt. Dus ik zou zeggen stooklijn omlaag voor jou?

Ps de interne klok in jouw Amber staat niet goed volgens mij

[ Voor 10% gewijzigd door timpel_800 op 29-11-2023 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
timpel_800 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:20:
Dus ik zou zeggen stooklijn omlaag voor jou?
In mijn geval wordt de gewenste kamertemperatuur van 19 graden niet gehaald, het is nu ook 18.9 graden in huis. Het verlagen van de stooklijn maakt dit alleen maar erger toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Nu online
dikkepad schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:22:
[...]
In mijn geval wordt de gewenste kamertemperatuur van 19 graden niet gehaald, het is nu ook 18.9 graden in huis. Het verlagen van de stooklijn maakt dit alleen maar erger toch?
Stooklijn zou ik inderdaad ook niet verlagen dan wordt het in ieder geval niet warmer bij jou nu.

Wat wel gek is dat de Amber 95 hier afgelopen avond op max 61hz draaide om 32gr aanvoer te maken tot een uur of 12 en zakte toen langzaam naar 55 - 49 - 46 gezien de temperatuur ook steeg tot 2gr einde nacht. En jouw Amber 95 daar met 90hz nog niet toe komt.

Ik zou sowieso in jouw geval beginnen met de temperatuur gewoon constant op 19gr te houden, en van daaruit de stooklijn bijstellen als je merkt dat hij bij bepaalde buitentemperatuur de warmte niet kan vasthouden. En als je merkt dat hij dan bij bepaalde buiten temperatuur veel momenten stil gaat staan kun je de aanvoer bij die temp omlaag zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
[...]

Die stooklijn zou ik ook niet verlagen , als je huis nu niet op temperatuur komt na kontinu draaien.

Waar staat die vrijstaande woning van je ?
Het was hier in N-Brabant vanochtend plus 2 graden.

Met je 100 m2 vloerverwarming , als ik het goed heb ? , zou je natuurlijk ook zoveel afgifte ( nodig ) kunnen hebben dat je water onderweg gewoon goed afkoelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:31

Cr3ator

1 bar is geen bar

[...]

Probeer eens een paar dagen 24/7 1 temperatuur te stoken. Het lijkt erop dat je vloer gewoon nog niet volledig op temperatuur is(?). In 100m2 vloer, 10cm dik beton (=10m3) gaat 1000J/kg per Kelvin. 10m3 = zo'n 25 ton beton, maakt 25.000.000J/K. 25MJ = 7kWh/K. Je verwacht dus bijna een uur nodig te hebben om de hele vloer 1K op te warmen.*

Daarbij ga je die 32C ws gewoon niet halen: de afgifte van de vloer is al bij een lagere temperatuur groter dan wat de warmtepomp kan leveren. (Dat is positief, want hogere COP.)

*) afgeronde getallen.

[ Voor 13% gewijzigd door Cr3ator op 29-11-2023 10:38 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Cr3ator schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:36:
[...]

Probeer eens een paar dagen 24/7 1 temperatuur te stoken. Het lijkt erop dat je vloer gewoon nog niet volledig op temperatuur is(?). In 100m2 vloer, 10cm dik beton (=10m3) gaat 1000J/kg per Kelvin. 10m3 = zo'n 25 ton beton, maakt 25.000.000J/K. 25MJ = 7kWh/K. Je verwacht dus bijna een uur nodig te hebben om de hele vloer 1K op te warmen.*

Daarbij ga je die 32C ws gewoon niet halen: de afgifte van de vloer is al bij een lagere temperatuur groter dan wat de warmtepomp kan leveren. (Dat is positief, want hogere COP.)

*) afgeronde getallen.
Probleem is grotendeels het verlies van warmte van de woning zelf zeker met defrost weer van de afgelopen nachten:

Oude dubbelglas overal en een schuifpui van 6 meter met alu kozijn. Ook met die oude ventilatieroosters verlies van veel warmte maar volgens mij kan ik die niet zomaar vervangen voor iets met een thermische onderbreking.

@dikkepad wat was jouw voormalig gasverbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
mischa402 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 01:14:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is die 8L/h niet thermische trek?
Je kan kan altijd nog een warmtelint langs de leiding buiten leggen.
Heb ik voor de zekerheid wel gedaan, alleen nog niet aangesloten. Dat zal ik zo maar even gaan doen voor de zekerheid.

Maar ik ben ook wel benieuwd naar de precieze werking van de vorst bescherming en zoals jij het nu stelt
hebben de vorstbeveiligingskleppen geen enkele waarde.

Ook gaf je in eerdere post al aan, waar blijft de update over de instellingen.
De start van Itho was goed, maar begint een beetje op een valse start te lijken.

Dat een software update tijd kost dat snap ik, maar wat extra informatie over de werking van de regeling en instellingen hoeft toch geen maanden te duren. En wat was het ook al weer ISO gegevens, is al zolang geleden dat ik de naam vergeten ben.

[ Voor 21% gewijzigd door bommer op 29-11-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
@dikkepad Ik heb hetzelfde zie mijn posts enkele pagina's terug. (ook de Amber 9.5) Afgelopen nacht ook een heel groot deel van de nacht op 90 hertz gedraaid.

Ik hoop het deze winter zo te redden en een hoger verbruik te accepteren. Volgend jaar spouwmuur isolatie en dakisolatie aanbrengen/verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
bommer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:20:.

Maar ik ben ook wel benieuwd naar de precieze werking van de vorst bescherming en zoals jij het nu stelt
hebben de vorstbeveiligingskleppen geen enkele waarde.
Is dit niet (deels) waar we het vorige week over hadden? Debiet als de vorst kleppen open gaan is zeer laag, veroorzaakt geen doorstroming door de buiten unit en door dat er een behoorlijk volume uit moet voor het systeem druk loos wordt (expansie vat etc) is de vraag of de kleppen wel genoeg zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ronald schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:55:
[...]

Is dit niet (deels) waar we het vorige week over hadden? Debiet als de vorst kleppen open gaan is zeer laag, veroorzaakt geen doorstroming door de buiten unit en door dat er een behoorlijk volume uit moet voor het systeem druk loos wordt (expansie vat etc) is de vraag of de kleppen wel genoeg zijn.
Waar het nu omgaat is de primaire vorst bescherming, bij een bepaalde temperatuur (3°C) gaat de interne pomp draaien en indien noodzakelijk gaat ook de compressor kortstondig het water verwarmen.

Het punt is dat waarschijnlijk de vorstbeveiligers eerder die temperatuur bereiken dan de platen wisselaar.
ook al is de flow van wat wegloopt laag, zoals jij aangeeft, is het wel (ongewenst/onnodig) verlies.
wat uiteindelijk gaat leiden tot een druk storing.

Waar wij het over hadden was dat ingeval de unit spanning loos is de vorstbeveiligers open gaan er waarschijnlijk te weinig flow ontstaat om het systeem leeg te laten lopen en zo te beschermen tegen vorst schade.
Ik denk dat die discussie niet specifiek alleen voor de Amber geld, maar voor iedere WP installatie met deze vorst beschermers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
isalenedean schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:02:
[...]
@Plexxodus heb jij je TC sensor vlak bij de driewegklep zitten? Je ziet de TC temp oplopen als je sww run aan het doen bent.
Klopt, zit binnen 1 mtr van de klep.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
Cr3ator schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:36:
[...]

Probeer eens een paar dagen 24/7 1 temperatuur te stoken. Het lijkt erop dat je vloer gewoon nog niet volledig op temperatuur is(?).
ik ga m nu even op 19.5 graden constant zetten.
Carboy54 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:54:
[...]

@dikkepad wat was jouw voormalig gasverbruik?
2300m3, dit waren de vorige bewoners en zonder dak of vloerisolatie. Het dak is compleet vernieuwd, het oude dak had alleen 2cm pur. Nu is het 10cm PIR, helemaal platdak overigens.
NRJ020 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:54:
@dikkepad Ik heb hetzelfde zie mijn posts enkele pagina's terug. (ook de Amber 9.5) Afgelopen nacht ook een heel groot deel van de nacht op 90 hertz gedraaid.

Ik hoop het deze winter zo te redden en een hoger verbruik te accepteren. Volgend jaar spouwmuur isolatie en dakisolatie aanbrengen/verbeteren.
tsja ik had de ijdele hoop dat de isolatiemaatregelen (die jij nog moet doen) wat beter zouden werken.
Jan2023 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:13:
[...]

Waar staat die vrijstaande woning van je ?
Ik woon in de buurt van Sittard, zuid limburg dus. Het was hier een paar graden onder nul, tenminste in de hoek waar de wp staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
dikkepad schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:43:
[...]

ik ga m nu even op 19.5 graden constant zetten.

[...]

2300m3, dit waren de vorige bewoners en zonder dak of vloerisolatie. Het dak is compleet vernieuwd, het oude dak had alleen 2cm pur. Nu is het 10cm PIR, helemaal platdak overigens.

[...]

tsja ik had de ijdele hoop dat de isolatiemaatregelen (die jij nog moet doen) wat beter zouden werken.

[...]

Ik woon in de buurt van Sittard, zuid limburg dus. Het was hier een paar graden onder nul, tenminste in de hoek waar de wp staat.
Hoe ziet je afgifte systeem eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
Ramon_1984 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:48:
[...]

Hoe ziet je afgifte systeem eruit?
de wp is direct aangesloten op de verdeler, 12 groepen van elk 70 a 80 meter ongeveer. 10cm hoh, 16mm buis. Ingefreesd in de broodjesvloer, door de oude tegels. Er ligt pvc laminaat op. Dit is de vloerverwarming van de woonkamer / keuken (90m2) daarnaast heb ik nog 4 kamers met oude radiatoren aangesloten. Er is vloerisolatie in de kruipruimte aangebracht, 8cm PIF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online

timpel_800

Amber 65

Bovenste plaatje voor of tijdens de defrost. 2e plaatje na de defrost. Het ijs is wel een beetje gesmolten, maar zeker niet weg. Ook zit het ijs eigenlijk alleen aan de onderkant. Is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxWa5MIxz00AlNAB-VIJ_0mj1Zs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnOV0U2SSo5UtYPeFyeSPel8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjaN9GUqrVYthJAELCSEAv4CdRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uczn4bPnCcxSkJ92gBwV7VA3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door timpel_800 op 29-11-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:27
psycho-realm schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:13:
[...]

Ben jij er ondertussen uitgekomen? De gebruiksaanwijzing is zeer beknopt.
Ja, het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
dikkepad schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:43:
[...]

Dan kom ik uit op een goede 12 kW bij -10 die je nodig zou hebben (2300*8.8/1650). De Amber 95 levert 5,4 bij -10A35. Nu zal de isolatie die je hebt uitgevoerd zeker wel een stuk schelen maar of je het gaat redden ik betwijfel het. De rest zou ik zeker ook aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
Impossibl3 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:46:
[...]

Dan kom ik uit op een goede 12 kW bij -10 die je nodig zou hebben (2300*8.8/1650). De Amber 95 levert 5,4 bij -10A35. Nu zal de isolatie die je hebt uitgevoerd zeker wel een stuk schelen maar of je het gaat redden ik betwijfel het. De rest zou ik zeker ook aanpakken.
tja het blijft een beetje koffiedik kijken hoeveel het precies gaat schelen alle isolatiemaatregelen. Ik heb de oude CV nog hangen dus ik kan altijd bijstoken gelukkig. Als ik overga op CV bedrijf dan gaat de 3weg klep naar de cv stand, mocht er tijdens cv bedrijf een defrost nodig zijn gaat dit dan allemaal goed? Ik heb geen bypass tussen de aanvoer en de retour van de wp, dus tijdens cv bedrijf is de aanvoer van de wp feitelijk afgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
bommer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:20:
[...]

Is die 8L/h niet thermische trek?
Daar had ik ook wel al een beetje aan gedacht, maar het is echt alleen als het buiten koud is en dan zou ik het ook eerder verwachten als je het alleen aan een zijde zou verwarmen waardoor je een natuurlijke ciculatie zou krijgen.

Ik zie het eigenlijk alleen als de buitentemperatuur bij de Amber >3°C wat ik eigenlijk ook een normalere referentie vind om de primaire vorstbeveiliging op te laten schakelen i.p.v. een interne temeratuursensor in de warmtepomp. Ik heb nog niet direct kunnnen konstateren dat ze ook daadwerkelijk open gaan, maar die waterflow wordt wel geregristeerd door de Kamstrup.En de flow is zo laag dat dit nooit door de pomp kan zijn geweest.
Je kan kan altijd nog een warmtelint langs de leiding buiten leggen.
Heb ik voor de zekerheid wel gedaan, alleen nog niet aangesloten. Dat zal ik zo maar even gaan doen voor de zekerheid. Maar ik ben ook wel benieuwd naar de precieze werking van de vorst bescherming en zoals jij het nu stelt hebben de vorstbeveiligingskleppen geen enkele waarde.
Daar heb ik eigenlijk niet meer zo'n zin in, dan moet ik alle isolatie weer gaan verwijderen.
Ook gaf je in eerdere post al aan, waar blijft de update over de instellingen.
De start van Itho was goed, maar begint een beetje op een valse start te lijken.

Dat een software update tijd kost dat snap ik, maar wat extra informatie over de werking van de regeling en instellingen hoeft toch geen maanden te duren. En wat was het ook al weer ISO gegevens, is al zolang geleden dat ik de naam vergeten ben.
Precies dat. Updates e.d. maakt mij niet zo uit, maar bepaalde zaken moeten zij zo kunnen vertellen en uitleggen. Ik mag toch hopen dat ze zelf wel weten hoe de regelingen werken en wat de instellingen doen, maar begin er langzaam wel een beetje aan te twijfelen. Als ik het goed begrijp zijn deze instellingen en regelingen dezelfde als voor de vorige Split-units, alleen de vorst beveiliging zal anders of een uitbreiding hierop zijn, want dat hoeft bij een split-unit niet. Maar kom op met wat meer informatie, want het blijft nu maar gewoon gissen hoe de regelingen zijn bedacht en wat de instellingen doen. :O

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
dikkepad schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:54:
[...]

tja het blijft een beetje koffiedik kijken hoeveel het precies gaat schelen alle isolatiemaatregelen. Ik heb de oude CV nog hangen dus ik kan altijd bijstoken gelukkig. Als ik overga op CV bedrijf dan gaat de 3weg klep naar de cv stand, mocht er tijdens cv bedrijf een defrost nodig zijn gaat dit dan allemaal goed? Ik heb geen bypass tussen de aanvoer en de retour van de wp, dus tijdens cv bedrijf is de aanvoer van de wp feitelijk afgesloten.
Waarom heb je niet gekozen voor de Amber 120? Want ik denk inderdaad dat het wel een beetje krap gaat worden.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
mischa402 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:02:
[...]

Waarom heb je niet gekozen voor de Amber 120? Want ik denk inderdaad dat het wel een beetje krap gaat worden.
tja mijn berekeningen worden vertroebeld omdat ik geen bekend gasverbruik heb na het isoleren. Ik heb voor de 95 gekozen omdat deze verder terug kan moduleren, een te grote wp is ook weer niet best natuurlijk.

Daarbij heb ik een nieuwe openhaard geïnstalleerd wat ook nog een escape is, was niet bedoeld om mee te gaan verwarmen maar kan misschien wel soelaas bieden voor die paar weken dat het ècht koud wordt. Al met al nog geen man overboord maar ik had het ook liever iets ruimer bemeten gehad achteraf.

[ Voor 25% gewijzigd door dikkepad op 29-11-2023 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online

timpel_800

Amber 65

Kun je niet de radiatoren even dichtdraaien en kijken wat er dan gebeurt. Misschien trekt die het dan wel en dan kun je die kamers later op een andere manier gaan verwarmen? Of wordt het dan echt heel koud in die kamers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
dikkepad schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:14:
[...]

ik zit met het tegenovergestelde, hier heeft de wp de hele nacht op 90hz gedraaid:

[Afbeelding]

op dit moment wordt de gevraagde aanvoertemp van 32gr ook niet gehaald, dat is nu 30gr.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind dat de dT (van -0,8°C naar -11,9°C !!)over de verdamper zo groot is, dat heb ik nog niet gezien , maar wellicht is het vlak voor een defrost en is dit normaal. Staat de defrost instelling (ontdooi algoritme) nog juist _0_

Verder zou je ook nog even kunnen proberen om de radiatoren wat verder te knijpen of even dicht zetten om te kijken of het dan beter gaat. Misschien gaat er in verhouding erg veel energie rechtsaf naar de radiatoren. Je kan dan altid nog overwegen om daa een paar airco-units ophangen :X

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
timpel_800 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:18:
Kun je niet de radiatoren even dichtdraaien en kijken wat er dan gebeurt. Misschien trekt die het dan wel en dan kun je die kamers later op een andere manier gaan verwarmen? Of wordt het dan echt heel koud in die kamers?
Hahaha, precies mijn gedachte :X

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
mischa402 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:18:
[...]

Ik vind dat de dT (van -0,8°C naar -11,9°C !!)over de verdamper zo groot is, dat heb ik nog niet gezien , maar wellicht is het vlak voor een defrost en is dit normaal. Staat de defrost instelling (ontdooi algoritme) nog juist _0_

Verder zou je ook nog even kunnen proberen om de radiatoren wat verder te knijpen of even dicht zetten om te kijken of het dan beter gaat. Misschien gaat er in verhouding erg veel energie rechtsaf naar de radiatoren. Je kan dan altid nog overwegen om daa een paar airco-units ophangen :X
Welke setting moet ik checken en waarop hoort deze te staan?
timpel_800 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:18:
yes ga ik even proberen!

Bedankt voor alle adviezen, wordt zeer gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
@dikkepad in het menu overige settingen.

@mischa402 Ik zie in de sheet van dit menu ook temperaturen staan van de vorstbeveiliging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
dikkepad schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:26:
[...]

[...]

yes ga ik even proberen!

Toestel configuratie en dan 2e pagina ontdooicyclus

Stand _0_

Maar als je hier nooit iets aan gedaan hebt zal die gewoon goed staan. Maar vind het temperatuurverschil over de verdampt zo gigantisch groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYCCjig_Vhn0C9vHrUL_BN3vXOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7i8EVIwHq0D8yr4xf2NDUcml.jpg?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
bommer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:32:
@dikkepad in het menu overige settingen.

@mischa402 Ik zie in de sheet van dit menu ook temperaturen staan van de vorstbeveiliging!
Zag ik ook, maar wordt er nog niet direct wijzer van :X

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
dikkepad schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:26:
[...]

[...]

yes ga ik even proberen!

Zodra de radiatoren dicht zijn, dan mag je de aanvoer temperatuur naar 26 a 27 graden zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
mischa402 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:33:
[...]

Zag ik ook, maar wordt er nog niet direct wijzer van :X
Zou wel fijn zijn als er (heel) snel duidelijk komt over de vorst bescherming nu het echt koud wordt komende week (-7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
bommer schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:12:
[...]

Waar het nu omgaat is de primaire vorst bescherming, bij een bepaalde temperatuur (3°C) gaat de interne pomp draaien en indien noodzakelijk gaat ook de compressor kortstondig het water verwarmen.

Het punt is dat waarschijnlijk de vorstbeveiligers eerder die temperatuur bereiken dan de platen wisselaar.
ook al is de flow van wat wegloopt laag, zoals jij aangeeft, is het wel (ongewenst/onnodig) verlies.
wat uiteindelijk gaat leiden tot een druk storing.

Waar wij het over hadden was dat ingeval de unit spanning loos is de vorstbeveiligers open gaan er waarschijnlijk te weinig flow ontstaat om het systeem leeg te laten lopen en zo te beschermen tegen vorst schade.
Ik denk dat die discussie niet specifiek alleen voor de Amber geld, maar voor iedere WP installatie met deze vorst beschermers.
Weet jij uit je hoofd bij welke temperatuur dat verwarmingslint op de bodem actief wordt?
Dat zou ook nog kunnen helpen tegen bevriezing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Jan2023 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:27:
[...]

Weet jij uit je hoofd bij welke temperatuur dat verwarmingslint op de bodem actief wordt?
Dat zou ook nog kunnen helpen tegen bevriezing.
Ik dacht 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
Dat is typisch.
Ik zie tussen de runs in de vroege ochtend hoofdzakelijk het standby verbruik van 10 watt
Zou verwachten dat die bodemverwarming al snel een 20 watt o.i.d. zou verbruiken.
Werkt dat wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isalenedean
Plexxodus schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:29:
[...]

Klopt, zit binnen 1 mtr van de klep.
Gelukkig, was al bang voor een lekke driewegklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Jan2023 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:41:
[...]

Dat is typisch.
Ik zie tussen de runs in de vroege ochtend hoofdzakelijk het standby verbruik van 10 watt
Zou verwachten dat die bodemverwarming al snel een 20 watt o.i.d. zou verbruiken.
Werkt dat wel?
Goede vraag, dat is te meten. Er zit een aansluiting in de buitenunit voor een drainpipe heating. die aansluiting is de meest linker op de klemmenstrook, eerst aarde en dan 2 draden voor een extra element.
deze wordt tegelijk aangezet met de bodemplaat verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
Ik zat net nog even op de Itho site en daar staat nu bij de Amber 95 bij -7A35 dat het vermogen 6.3 kW is terwijl de handleiding die ik heb nog 5.5 kW staat en het vermogen bij 7A35 staat nu op 9.5 kW (wat weer gelijk is met de naam) terwijl in de handleiding nog 9.0 staat.

Zijn er nieuwere gegevens beschikbaar of iets dergelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
dikkepad schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:54:
[...]

Dat is wel een ding ja ,
Om je Amber heel te houden zou ik deze maar volledig in bedrijf houden tijdens vorst.
Dan maar een paar houtblokken op het vuur als extra er bij , wel zo gezellig !
;)

En 24/7 je vloer op dezelfde temperatuur houden.
Dat doe ik hier ook , kost je gewoon uren voor een graad of wat temperatuur verhoging.

Komende dagen wordt het uur van de waarheid voor de Amber.
:P

Succes

Pagina: 1 ... 36 ... 122 Laatste