WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ik vraag me trouwens af in hoeverre Itho de software nu echt zelf ontwikkelt. Kijk eens op de website (en handleiding) van bijvoorbeeld neoheat.pl. Exact dezelfde regelaar, parameters, en controller-pcb. Warmtepomp ziet er anders uit, maar binnenwerk heeft wel wat gelijkenissen.Carboy54 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:37:
[...]
Momenteel wordt er bij Itho getest om het vermogen op te schroeven bij de Amber bij deze omstandigheden dat schijnt geen problemen op te leveren en kan dan via een update worden gerealiseerd.
De Itho warmtepomp werd ook niet in NL gebouwd was al verteld.
Komt op mij over als dat de set in opdracht en naar wens/styling van Itho gebouwd is bij een buitenlandse partij, maar waarbij een groot deel van het technische ontwerp, componentselectie en softwareontwikkeling gedaan is door die partij.
Niet dat dit slecht is, begrijp me niet verkeerd, er zijn meer bekende merken die het zo doen. Maar het verklaart o.a. wel het gebruik van Windows CE en het gebrek aan uitleg van de parameters in de handleiding.
Ik vraag me dan alleen wel af hoeveel invloed Itho heeft en wat we moeten verwachten van toezeggingen over updates zoals bovenstaand, maximale laagdraaitijd / olieretourcyclus, beheer op afstand.
Misschien zit ik helemaal verkeerd, en heeft Itho een aantal dochter/zustermerken en een fabriek in Azië. Ik ben benieuwd en hoop dat de toezeggingen realistisch blijken.
ik adviseer altijd tijdens een inbedrijfstelling om nachtverlaging om de thermostaat in te stellen van 2 of desnoods 1 graad.Gramser schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:25:
Heb zojuist de daad bij het woord gevoegd, en tussen 22:00 en 06:00 nachtverlaging ingesteld.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het heel veel gaat uitmaken qua verbruik. Ik laat de stooklijn nog even voor wat het is, eens kijken hoe dit vannacht en morgenochtend uitpakt. Eigenlijk jammer dat de vannacht oplopende temperatuur roet in het eten gaat gooien...
Kan maar zo een 20/25% in je verbruik schelen omdat je cop van 3-4 naar 8-9 kan gaan en je heel veel defrosts vermijd.
Let wel op, bij voorkeur (als je genoeg massa in je vloer of binnen de schil hebt gaat dat vaak uitstekend) tussen 24:00/10:00 en vooral niet starten rond zonsopkomst. Dus staat hij met bovenstaande voor je wens comfort te lang uit. Zet dan je nacht verlaging om 02:00/10:00 probeer vooral niet voor 9:00 te starten. Uiteraard is ieder zijn comfort wens en woning anders maar test er eens mee 👍✅
[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 23-11-2023 21:55 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
AmenAndrehj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:36:
[...]
De uitdaging bij een WP is om zoveel mogelijk warmte bij een zo hoog mogelijke COP in je woning te pompen. De thermostaat hangt bij ons dus op de overloop, waar de zon nooit direct schijnt. Zo voorkom je dat de WP uit gaat op het moment dat ie het efficiëntst draait.
Hier ging de WP pas om 9 uur aan (0.5°C nachtverlaging werkt nog uit de kunst). Draait vandaag op gemiddeld onder de 1 kW elektrisch en pompt na een start op 6 kW nu continu een dikke 5 kW aan warmte in de woning. Dat gaat (mede omdat de WP op een warm plekje staat) met een COP van rond de 6 (momenteel 6.3). En omdat ie vannacht niet heeft gedraaid pas twee defrosts vandaag. Geen klachten dus.
Nu eerst even met mijn eigen instellingen, misschien daarna de jouwe eens proberen.
Te hoog zou ik zeker niet zeggen. Alles onder de 26 vind ik te laag.Andrehj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:46:
[...]
Die stops waren uiteraard defrosts.
[...]
Als je een efficiënt afgiftesysteem hebt, dan moet je met een lage stooklijn draaien. Die van @NRJ020 staat gewoon te hoog.
Je komt maar zelden een afgifte systeem tegen die met 24graden (26aanvoer en 22retour maakt gemiddeld 24graden in je systeem) wat af kan geven in een ruimte die 20,5 graden is. Dan is er gewoon vrijwel geen afgifte en dus veel pendelen. Of je staat uren vooral water rond te pompen en maar minimaal iets toe te voegen.
Kijk maar eens naar moderne nieuwbouw tussenwoningen met vvw op alle verdiepingen. Die halen dat makkelijk. Het lukt mij nl. met vrijstaand ook.ErikVers schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:02:
Te hoog zou ik zeker niet zeggen. Alles onder de 26 vind ik te laag.
Je komt maar zelden een afgifte systeem tegen die met 24graden (26aanvoer en 22retour maakt gemiddeld 24graden in je systeem) wat af kan geven in een ruimte die 20,5 graden is. Dan is er gewoon vrijwel geen afgifte en dus veel pendelen. Of je staat uren vooral water rond te pompen en maar minimaal iets toe te voegen.
(Ta is hier momenteel 24.61 C en Tr 21.3. Ruimtetemperatuur ergens tussen 20.5 en 21 graden (uitgezonderd de meeverwarmde garage, waar het maar een graad of 17 is). Gaat allemaal prima.)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zou je dit dan het beste kunnen combineren met nachtverlaging van je stooklijn? Dan draai je ook echt met een gunstigere cop. Dit zit in het menu geluidsreductie M5.1 - M5.3ErikVers schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:54:
[...]
ik adviseer altijd tijdens een inbedrijfstelling om nachtverlaging om de thermostaat in te stellen van 2 of desnoods 1 graad.
Kan maar zo een 20/25% in je verbruik schelen omdat je cop van 3-4 naar 8-9 kan gaan en je heel veel defrosts vermijd.
Let wel op, bij voorkeur (als je genoeg massa in je vloer of binnen de schil hebt gaat dat vaak uitstekend) tussen 24:00/10:00 en vooral niet starten rond zonsopkomst. Dus staat hij met bovenstaande voor je wens comfort te lang uit. Zet dan je nacht verlaging om 02:00/10:00 probeer vooral niet voor 9:00 te starten. Uiteraard is ieder zijn comfort wens en woning anders maar test er eens mee 👍✅
Minimale verlaging is alleen 2 graden (is vrij grof als je maar met Tc rond de 26 draait en vertrekken met radiator nog iets op temperatuur wilt houden)
Precies dat!Carboy54 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:36:
[...]
Dat is inderdaad nog mogelijk maar dat soort trajecten duren heel lang. Toch heb ik zelf afgelopen week de subsidie maar aangevraagd. Je weet het in de politiek maar nooit. Voor die € 150 neem ik het risico niet
Als de grootste partij zijn zin krijgt is het einde ISDE.
Salderen blijft dan weer wel.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Zou kunnen, wel blijf ik bij die ondergrens van 26 graden omdat het gewoon zo weinig doet. Dan liever gewoon op thermostaat zodat hij helemaal stopt.markietjuh schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:07:
[...]
Zou je dit dan het beste kunnen combineren met nachtverlaging van je stooklijn? Dan draai je ook echt met een gunstigere cop. Dit zit in het menu geluidsreductie M5.1 - M5.3
Minimale verlaging is alleen 2 graden (is vrij grof als je maar met Tc rond de 26 draait en vertrekken met radiator nog iets op temperatuur wilt houden)
Het kan bij 100m2 + werken alleen veel mensen verwarmen enkel beneden. Ik zelf vind het ook lekker als vloer warm is dus26+ water erin zodat je ook wat straling ervan hebt. 24kan icm met een Amber en koud weer, bij wat warmer gaat hij echt serieus pendelen. Panasonic heeft dan weer dat vaak na een overshoot of dhw run dat hij niet meer start bij targets rond de 25 en lager.Andrehj schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:07:
[...]
Kijk maar eens naar moderne nieuwbouw tussenwoningen met vvw op alle verdiepingen. Die halen dat makkelijk. Het lukt mij nl. met vrijstaand ook.
(Ta is hier momenteel 24.61 C en Tr 21.3. Ruimtetemperatuur ergens tussen 20.5 en 21 graden (uitgezonderd de meeverwarmde garage, waar het maar een graad of 17 is). Gaat allemaal prima.)
Het is inderdaad merk en situatie afhankelijk maar heb te vaak gezien dat niet werkt zodat ik nu die 26 ondergrens heb bij een inbedrijfstelling van een Itho of Pana. Wat mensen daarna tweaken is natuurlijk aan de tweakers 😋😋
Edit22:24
@Andrehj daarnaast is de WP die jij hebt een van de verst terug modulerend die ik ken. (Op de Panasonic H na uiteraard met een 1400w opwekking)
Welk vermogen opwekking is laagste wat jij ooit hebt kunnen vasthouden?
Zie voor de ts de laaglast van de Amber per model. Iets om rekening mee te houden.
[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 23-11-2023 22:45 ]
Knappe jongens als dat al per 2024 konden stoppen. Wel iets om in de gaten te houden wie waarin zijn zin gaat krijgen 🤓bommer schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:15:
[...]
Precies dat!
Als de grootste partij zijn zin krijgt is het einde ISDE.![]()
Salderen blijft dan weer wel.
Goeie ik zal de A7W35 en A-7W35 en de laaglast A12W30 opnemen van de modellen in de TS als @Carboy54 daar uiteraard mee eens is 😅🫡Proton_ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:06:
@Jan2023 In het FAQ topic staat het zo verwoord, denk je dat daar ook iets over A-10W45 moet staan? Aan A7W35 heeft niemand iets
Wordt wel weer een heel technisch verhaal dat ik eigenlijk wilde vermijden.
Ik quote hem hier omdat de -7/-10 specs van de Ambers niet eenvoudig vindbaar lijken, iets voor in de startpost?Op welke specs van een warmtepomp moet ik letten?
Afgiftevermogen bij -10°C
Hoe kouder de lucht, hoe meer de warmtepomp moet werken om de warmte te oogsten. Het vermogen daalt dus, en het is belangrijk dat hij nog voldoende heeft bij een koude winter. Het vermogen op het typeplaatje is niet altijd een goede indicatie. Het verlies van vermogen is afhankelijk van de compressor, koudemiddel en technologie en moet je dus opzoeken. Over het algemeen bieden de installateurshandleidingen van de fabrikanten hier wel uitgebreide specificaties over.
Sommige merken geven getallen bij -7°C en/of -15°C, dan kan je het navragen in het merktopic of bij de klantenservice.
Niet te vergelijken.Ronald schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:38:
[...]
Pana 9J zakt ook al terug...
Naamgeving is waardeloos. Datasheets zijn alles... Graag zoals die van Mitsubishi electric overigens... Maar die lawaaibakken kan ik met geen mogelijkheid plaatsen.
Dat is een R32 unit en valt maar weinig terug.
9J doet bij -7 nog 7500w
7J bij -7 nog 6800W
5J bij -7 nog 5000W
De r290 hebben bij de diverse merken een heel andere curve vandaar goeie om in de TS op te nemen, uiteraard info die al voor de intro goed zichtbaar werd gedeeld door Itho maar kan geen kwaad om ook hier te vermelden.
uiteraard bij W35
[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 23-11-2023 22:42 ]
Zie aangepaste TS
Nu al klaar voor 2027
Amber maakt gebruik van het natuurlijke koudemiddel (R290) met een minimale impact op het milieu. Hiermee loopt Amber al ver voor op de wetgeving die per 2027 zal ingaan.
Warmteopwekking icm R290
Vanwege het nieuwe “koudemiddel” propaan zie je wat nieuwe grafieken wat betreft opwekking in combinatie met de buitentemperatuur. Vandaar hieronder verkort wat belangrijke parameters om in de gaten te houden per model.
Vollast A7W35: 6,5kW(65) 9,0kW(95) 11,6kW(120)
Vollast A-7W35: 3,9(65) 5,5kW(95) 7,6(120)
Laaglast A12W30: 2,3kW(65) 3,7kW(95) 4,7kW(120)
Voor meer informatie zie: www.ithodaalderop.nl/amber.
9J is als het er om draait ook gewoon een 7kW.
Prima te vergelijken… niet wat het labeltje beweerd… nog harder… de 7J doet zo goed als zelfde.
En door te miepen mis je het punt: labels zijn nutteloos
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Een 9J doet 7500Ronald schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:31:
[...]
9J is als het er om draait ook gewoon een 7kW.
Prima te vergelijken… niet wat het labeltje beweerd… nog harder… de 7J doet zo goed als zelfde.
En door te miepen mis je het punt: labels zijn nutteloos
Een 95 doet 5500
Beide A-7W35
Grootste verschil is dat met ander gas met andere karakteristiek werkt. Kijk maar eens bij -15 dan verschil nog grotet.
Tip voor communiceren op tweakers: verwijt een ander niet dat hij miept. Dat werkt stigmatiserend en geeft onnodig ruis. Ik probeer gewoon aanvullend te zijn op moment dat je een benzine auto met een elektrische gaat vergelijken 😋
Had je de Panasonic L met r290 gepakt had ik niet gereageerd op je post.
Is voor mij niet zo interessant. Gisteravond (toen ik bovenstaande Ta en Tr waarden intypte was het vermogen nog 4.2 kW). Als je veel afgifte en thermische buffer hebt boeit dat minimale vermogen wat minder.ErikVers schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:22:
@Andrehj daarnaast is de WP die jij hebt een van de verst terug modulerend die ik ken. (Op de Panasonic H na uiteraard met een 1400w opwekking)
Welk vermogen opwekking is laagste wat jij ooit hebt kunnen vasthouden?
Ik kan (door het verder hacken van de temperatuursensoren) nog wel wat lager met de Ta, maar een nog lager vermogen gaat ook ten koste van de COP, en bovendien moet ik dan veel vaker 's nachts gaan verwarmen, wat ook niet bepaald gunstig is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Sterker nog, de 9J doet die 7500 nog steeds bij -10°C, maar zelfs ook bij -15°C. Totaal andere karakteristiek.ErikVers schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:40:
[...]
Een 9J doet 7500
Een 95 doet 5500
Beide A-7W35
Grootste verschil is dat met ander gas met andere karakteristiek werkt. Kijk maar eens bij -15 dan verschil nog grotet.
Tip voor communiceren op tweakers: verwijt een ander niet dat hij miept. Dat werkt stigmatiserend en geeft onnodig ruis. Ik probeer gewoon aanvullend te zijn op moment dat je een benzine auto met een elektrische gaat vergelijken 😋
Had je de Panasonic L met r290 gepakt had ik niet gereageerd op je post.
De 5J doet bij -10°C nog steeds 5000kW. Dus de 9J wijkt nog geen 17% af van de naamgeving, en de 5J helemaal niks. Dus de naamgeving daarvan is best representatief voor wat het doet.
Ik ben het op zich met @Ronald eens dat de naamgeving er niet toe doet, maar het zou toch wel enige waarde moeten hebben. Anders is het gewoon misleidend. Voor de gemiddelde consument hoort de naamgeving iets te veronderstellen, en dat doet het dus niet.
Lastige is dat verschillende klimaatomstandigheden verschillende vermogens eisen (zowel min als max), dus daarom gaat het toch nooit lukken om de naamgeving kloppend te krijgen. Kunnen ze beter het getalletje weglaten, en gewoon termen als S, M, L en XL eraan plakken. Dat beweegt mensen ook om de specs op te zoeken.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Je eigen voorbeeld bekrachtigd mijn punt…ErikVers schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:40:
[...]
Een 9J doet 7500
Een 95 doet 5500
Beide A-7W35
Kijk eens in de spiegel…
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Als ik wat tijd heb straks zal ik een geüpdatete versie plaatsen met ook het minimum vermogen, want die is inmiddels ook wel makkelijk te bepalen, bij mijn stooklijn uiteraard

:fill(white):strip_exif()/f/image/MBbVtl3JpDZesga92rkMopYY.png?f=user_large)
Hieronder ook de verschillende CoP's, daar doet de Amber het niet slecht volgens mij.
:fill(white):strip_exif()/f/image/trrBjx1N0Kw6T1qSKRBrpvvl.png?f=user_large)
Itho Daalderop Amber 95
En dit alles moet je dan nog extrapoleren naar een dag gemiddelde van -7 met vaak zon overdag.Daarnaast maakt het afgiftesysteem en mate van isolatie ook nog veel uit.mischa402 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:07:
Om het verschil in karakteristiek nog even visueel te maken hieronder de Amber 95 (R290), Pana 9J (R32) en de Vaillant 75/6 (R290) de meest eerlijke naam vind ik persoonlijk) die gewoon 7,5kW produceert bij A-10/35.
Als ik wat tijd heb straks zal ik een geüpdatete versie plaatsen met ook het minimum vermogen, want die is inmiddels ook wel makkelijk te bepalen, bij mijn stooklijn uiteraard![]()
[Afbeelding]
Hieronder ook de verschillende CoP's, daar doet de Amber het niet slecht volgens mij.
[Afbeelding]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Je geeft aan dat ik zit te miepen zodra ik aangeef dat de pana niet zoals jij aangaf ook zo ver afwijkt van zijn type naam. Waarop ik aangeef dat er een aanmerkelijk verschil zit op -7 tussen beiden. Je geeft aan dat mijn voorbeeld dit “miepen” bekrachtigt.Ronald schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:46:
[...]
Je eigen voorbeeld bekrachtigd mijn punt…
Kijk eens in de spiegel…
Prima, dat jij het miepen wil noemen. Ik noem het 2000w opwekking verschil tussen beide door jou genoemde units.
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 24-11-2023 10:41 ]
Mooie weergave!mischa402 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:07:
Om het verschil in karakteristiek nog even visueel te maken hieronder de Amber 95 (R290), Pana 9J (R32) en de Vaillant 75/6 (R290) de meest eerlijke naam vind ik persoonlijk) die gewoon 7,5kW produceert bij A-10/35.
Als ik wat tijd heb straks zal ik een geüpdatete versie plaatsen met ook het minimum vermogen, want die is inmiddels ook wel makkelijk te bepalen, bij mijn stooklijn uiteraard![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je ziet ook dat verschillen pas rond de -3 ontstaan.
Nog steeds mis je het punt. Die 2kW wijkt nog steeds af van wat het labeltje doet denken. Dat het iets minder afwijkt van een product van een andere fabrikant is niet relevant.ErikVers schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:39:
[...]
Prima, dat jij het miepen wil noemen. Ik noem het 2000w opwekking verschil tussen beide door jou genoemde units.
Het punt was dat afwijking van het labeltje normaal is en dat je dus maar datasheet en benodigde eisen per situatie moet ontwerpen …
Je hebt niets geschreven wat dat ontkracht knip laat het rusten
[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 24-11-2023 11:18 ]
Ook loopt de minimum vermogen lijn lineair door, terwijl in de specs staat dat het minimum vermogen 3,1kW is.
Het minimum vermogen is bepaald door het opgenomen vermogen van de WP bij 36Hz (bij mij +/-630W) te vermenigvuldigen met de CoP. Bij het minimum opgenomen vermogen is dit incl.alle randapparatuur, zoals Kamstrup warmtemeter, thermostaat ontvanger, en een tweetal WiFi-modules om de Amber uit te lezen en de warmtemeter.
Het warmteverlies is de totaal geproduceerde energie (kWh) per dag gedeeld door 24uur. De temperatuur is de gemiddelde gemeten dag temperatuur (24uur) bij de warmtepomp.
/f/image/CaYd6oNBmiWAcdT5Pzq1VmyY.png?f=fotoalbum_large)
Hieronder de CoP en Stooklijn (wordt af en toe een beetje bijgesteld) in relatie tot de buitentemperatuur.
/f/image/RdIJr22GS0cfRIS6SdRkPHxB.png?f=fotoalbum_large)
Buiten het feit dat ik gewoon graag goed wil zien en weten wat er gebeurd en hoe de WP presteerd

Ik hoop na genoeg data te hebben vergaard een betere inschatting te kunnen maken hoeveel energie ik op een dag nodig heb en dan de beste uren kan uitzoeken. (prijs en/of temperatuur). Salderen gaat er eerdaags vanaf (even afwachten hoe alles zich gaat vormen nu met een nieuwe regering). En dan wordt een dynamisch contract interessant. Het salderen moet er gewoon af, want dat is werkelijk de meest achterlijke regeling die er is. begrijp mij niet verkeerd, want ik maak er volop gebruik van, zo lang als het kan, maar momenteel wordt het elektriciteitsnet gebruikt als een oneidig grote, verliesvrije, gratis batterij (seizoens opslag) en dat klopt uiteraard gewoon niet. Maar dat is een hele andere discussie.
Itho Daalderop Amber 95
Die meetpunten in de tweede grafiek zijn geen dag-metingen neem ik aan. Hoe doe jij dat? zijn dat meetpunten over een paar dagen met veel variatie in buitentemperatuur?
Ik heb een dergelijke grafiek op basis van de dag-verbruiken/thermische energie/cop, maar dat geeft toch niet geheel een eerlijke uitkomst omdat ik wel wat met dagverhoging doe zodat de behoefte op de koudere momenten wat gecompenseerd word.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Dat zijn inderdaad geen dagwaarden, zo lang heb ik de Amber nog niet staan en draaienverkeerslicht schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:26:
@mischa402 Mooie grafieken maak jij! Grafana?
Die meetpunten in de tweede grafiek zijn geen dag-metingen neem ik aan. Hoe doe jij dat? zijn dat meetpunten over een paar dagen met veel variatie in buitentemperatuur?
Ik heb een dergelijke grafiek op basis van de dag-verbruiken/thermische energie/cop, maar dat geeft toch niet geheel een eerlijke uitkomst omdat ik wel wat met dagverhoging doe zodat de behoefte op de koudere momenten wat gecompenseerd word.

Grafana is wel waar ik de data uit haal, hieruit kun je een datatabel downloaden die op tijd zijn gesorteerd. In Excel filter ik alle punt weg waar de warmtepomp niet heeft gedraaid of ver buiten realistische grenzen ligt (net na/voor een start/stop).
Dit zijn gegevens vanaf 15-10-2023 t/m 16-11-2023 en dus bij verschillende buitentemperaturen op de x-as (horizontale as), CoP op de y-as (verticale as) en de stooklijn/aanvoertemperatuur op de secundaire y-as (verticale as rechts)
Itho Daalderop Amber 95
Dat blijft toch erg bijzonder. Mitsubishi biedt een SUZ-SWM40 aan, die wordt aangeprezen als een 4 kW wp. Die levert echter nog 5.4 kW bij A-10W35, nog meer dan de Amber 95 (bij -10), die wordt verkocht als 9.5 kW...ErikVers schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 07:40:
Een 95 doet 5500
Het blijft flink opletten voor de consument!
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 24-11-2023 17:36 ]
Mooie grafieken en heel waardevolle informatie. Kan je vertellen waar je die info hebt gevonden?mischa402 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:07:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het valt me op dat jouw grafiek voor de Vaillant 75/6 bij -7/35 8 kW is, maar bij Valliant vind ik voor dat punt 7 kW nominaal vermogen:
https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html
Op deze site vind ik bij +7/35 juist weer dit "Verwarmingsvermogen bij 7/35°C volgens EN 14511 4.6 Kilowatt"
https://www.warmtepompen-...llant-arotherm-vwl-75-6-a
Hetzelfde staat hier: https://www.wasco.nl/artikel/1120268
In de https://www.vaillant.nl/p...0020299005-08-2757235.pdf lees ik dan weer o.a. dit:
Verwarmingsvermogen, A2/W35: 3,10 kW
Verwarmingsvermogen, nominaal, A7/W35: 4,60 kW
Verwarmingsvermogen, A-7/W35: 7,00 kW
Dus voor A7/W35 wordt er plotseling "nominaal" bijgezet. Maakt dat nog uit? Ik begrijp ook niet goed waarom het verwarmingsvermogen het hoogste is bij -7. Dat lijkt me geheel in tegenstelling tot de logica en jouw grafieken.
Zie ik iets heel voor de hand liggends over het hoofd?
Deellast. Hoe kouder, hoe minder ver er teruggemoduleerd kan worden.EricEric752 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:42:
[...]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Ok, dank. Maar in de grafiek gaat het vermogen wel omhoog. Betekent dat dan dat de grafiek voor vollast is?Cr3ator schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:47:
[...]
Deellast. Hoe kouder, hoe minder ver er teruggemoduleerd kan worden.
Meer vind je in Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Het leidt allemaal af van het fundamentele punt dat 'het' vermogen van een warmtepomp niet in één getal te vangen is en dat je dus na moet denken over welk getal voor jou relevant is.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Edit: @Proton_ heeft de link ook al gedeeld, van wie ik hem had ontvangenEricEric752 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:42:
[...]
Mooie grafieken en heel waardevolle informatie. Kan je vertellen waar je die info hebt gevonden?
Het valt me op dat jouw grafiek voor de Vaillant 75/6 bij -7/35 8 kW is, maar bij Valliant vind ik voor dat punt 7 kW nominaal vermogen:
https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html
Op deze site vind ik bij +7/35 juist weer dit "Verwarmingsvermogen bij 7/35°C volgens EN 14511 4.6 Kilowatt"
https://www.warmtepompen-...llant-arotherm-vwl-75-6-a
Hetzelfde staat hier: https://www.wasco.nl/artikel/1120268
In de https://www.vaillant.nl/p...0020299005-08-2757235.pdf lees ik dan weer o.a. dit:
Verwarmingsvermogen, A2/W35: 3,10 kW
Verwarmingsvermogen, nominaal, A7/W35: 4,60 kW
Verwarmingsvermogen, A-7/W35: 7,00 kW
Dus voor A7/W35 wordt er plotseling "nominaal" bijgezet. Maakt dat nog uit? Ik begrijp ook niet goed waarom het verwarmingsvermogen het hoogste is bij -7. Dat lijkt me geheel in tegenstelling tot de logica en jouw grafieken.

Op dezelfde site van Vaillant staat ook dat het vermogensbereik bij A-7/W35 2,5 - 8,o kW is.
Maar ik ben het met je eens dat het allemaal niet even duidelijk is.
Ik kreeg vandaag nog een link toegestuurd waar de informatie van de Vaillant te vinden is.
Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Wat het allemaal nog latiger maakt is dat je eigenlijk een zo laag mogelijk minimum vermogen wilt hebben, maar ook een zo hoog moglijke CoP. Wanneer je een hele hoge CoP hebt levert de warmtepomp op zijn minimale stand automatisch ook meer vermogen.
Itho Daalderop Amber 95
Dank. En ter geruststelling van Proton: de Itho staat zeker ook op mijn shortlist. Ik noemde de Valliant omdat ik die cijfers toevallig net had gezien 😊mischa402 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:22:
[...]
Edit: @Proton_ heeft de link ook al gedeeld, van wie ik hem had ontvangen![]()
Op dezelfde site van Vaillant staat ook dat het vermogensbereik bij A-7/W35 2,5 - 8,o kW is.
Maar ik ben het met je eens dat het allemaal niet even duidelijk is.
Ik kreeg vandaag nog een link toegestuurd waar de informatie van de Vaillant te vinden is.
Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Wat het allemaal nog latiger maakt is dat je eigenlijk een zo laag mogelijk minimum vermogen wilt hebben, maar ook een zo hoog moglijke CoP. Wanneer je een hele hoge CoP hebt levert de warmtepomp op zijn minimale stand automatisch ook meer vermogen.
Eens en lang niet iedereen is zo analytisch ingesteld om lekker in het weekend data bladen naast elkaar te leggen zoals jij en ik :-)Andrehj schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:32:
[...]
Dat blijft toch erg bijzonder. Mitsubishi biedt een SUZ-SWM40 aan, die wordt aangeprezen als een 4 kW wp. Die levert echter nog 5.4 kW bij A-10W35, nog meer dan de Amber 95 (bij -10), die wordt verkocht als 9.5 kW...
Het blijft flink opletten voor de consument!
We hebben het in ieder geval in de TS opgenomen.
Blijft op letten met de huidige stand van zaken rond de R290 ik las het vermoeden dat de leveranciers wat voorzichtig zijn met propaan dus wie weet zit daar nog wat ruimte in. Ze kunnen wel een stuk heter, maar daar heb je dan niet zoveel aan icm minder vermogen. Gelukkig zit er nog een 3kw backupheater in, zonder icm R290 is wel een spannende.
Het model SUZ-SWM40 die jij noemt is een R32 toestel waarbij je die dip minder ziet net als bij andere R32 toestellen, zie de @#$%$%# communicatie
Wel bijzonder dat Mitsubishi dan niet hem als 5kW in de markt zet. Enig idee waarom dat zo is?
[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 24-11-2023 20:27 ]
Mooie buiten unit, mooier dan Pana J maar uiteraard nog niet zo mooi en stil als de AmberEricEric752 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:28:
[...]
Dank. En ter geruststelling van Proton: de Itho staat zeker ook op mijn shortlist. Ik noemde de Valliant omdat ik die cijfers toevallig net had gezien 😊
Heb alleen altijd ruzie met de controller/kamer thermostaat bij een inbedrijstelling......
Heeft deze ook de mogelijkheid om hem via IR uit te lezen? Of is dit KNX only (en niet te wisselen met een Modbus module)?bommer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:31:
[...]
Offerte gehad voor kamstrup multical 403 met knx (lingg & Janke) 327 inc verzend kosten.
KNX is voormij het meest ideaal om te intergreren.
Voor deze prijs kan je hem in NL niet eens krijgen zonder communicatie modules.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Onderstaande was van woensdag op donderdag. Woensdag een koude dag, de nacht en donderdag wat warmer:
:strip_exif()/f/image/s2m7FdcwvbUtDNEKi69FL7F5.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij heel netjes...
Overigens 8 november subsidie aangevraagd, vandaag toegekend. Gas heb ik ook maar meteen opgezegd en cvketel verkocht. Nu nog melding maken om leiding te verwijderen ookal heb ik daar niet zo veel behoefte aan.
9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120
Je stooklijn veranderd niet, hij gaat op hoger vermogen draaien, maar niet op hogere Ta, want die staat vast.Ronald schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:20:
@Dracoplasm Mijn gevoel snapt nachtverlaging niet. Stel dat je het warmteverlies naar buiten met 5% verlaagd - dus gemiddeld 5% lagere deltaT met buiten - en je hebt 2 graden hogere Taanvoer nodig om weer bij te komen... dan ben je alle winst kwijt door lagere COP.
Nadeel is dat je meestal precies op het koudst van de nacht/ochtend hard aan de gang moet om het huis weer een beetje op temp te krijgen.
kijk voor de grap eens naar een gemiddeld temperatuur grafiek op een winterdag... het is meeestal 18 uur koud, en een paar uur iets warmer.
/f/image/TNwGqoYcRk1FgpKKuYsHBqru.png?f=fotoalbum_large)
Vanochtend was dus het meest ongunstige moment van de dag om extra veel wamte te maken. en dat is .... hoe kan het anders... wel vaker zo voor de zon op komt.
Maandag ga je helemaal door de plee...
KISS
[ Voor 54% gewijzigd door Ronald op 25-11-2023 09:37 ]
Verwarm jij met radiatoren of met vloerverwarming?Dracoplasm schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:54:
Ik houd alle reacties amper bij. Op aanraden van Erik heb ik ook nachtverlaging toegepast, dit lijkt wel netjes te werken. Echter koelt onze woning te veel af op de dagen rond het vriespunt waardoor de Amber eigenlijk net voor zonsopgang al weer aanslaat (verlaging van 1 en 10 uur). Ik vraag mij af wat dan de betere keuze is. In de periode 0 - 15 graden nachtverlaging toepassen en anders uitzetten?
Onderstaande was van woensdag op donderdag. Woensdag een koude dag, de nacht en donderdag wat warmer:
[Afbeelding]
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Vloerverwarming, +/- 70m2 en enkele radiatoren.ArnoudN schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:35:
[...]
Verwarm jij met radiatoren of met vloerverwarming?
9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120
Nachtverlaging werkt uit de kunst bij woningen met weinig warmteverlies en veel VVW. Hier zorgt die nachtverlaging ervoor dat de WP eigenlijk alleen overdag draait. Alleen bij langdurige vorst gaat ie ook 's nachts aan.Ronald schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:20:
@Dracoplasm Mijn gevoel snapt nachtverlaging niet. Stel dat je het warmteverlies naar buiten met 5% verlaagd - dus gemiddeld 5% lagere deltaT met buiten - en je hebt 2 graden hogere Taanvoer nodig om weer bij te komen... dan ben je alle winst kwijt door lagere COP.
Dat zorgt ervoor dat de warmte gemiddeld bij de hoogste buitentemperatuur en dus met de hoogste mogelijke COP de woning in wordt gepompt. Bovendien maak je zo maximaal gebruik van PV-stroom.
Dat heb je zelf in de hand. Hier gaat de WP om 9 uur weer aan (staat dan vaak in de ochtendzon). Maar er zijn er ook veel die 10 uur hanteren. De WP om 6 of 7 uur aan laten gaan, wat zo'n beetje het koudste deel van de nacht is, is inderdaad niet verstandig.bbbrumbrum schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:28:
Nadeel is dat je meestal precies op het koudst van de nacht/ochtend hard aan de gang moet om het huis weer een beetje op temp te krijgen.
Nachtverlaging met een simpele aan/uit thermostaat vind ik nog erg KISS (ben ik ook een groot voorstander van).Ronald schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:08:
@Andrehj wel even naar 11 uur verzetten, zeker komende maandag hè?
Om 9 uur heb je geen PV stroom.
Ik blijf bij KISS.
Verder begrijp ik niet waarom ik om 9 uur geen PV-stroom zou hebben. Vanochtend ging de omvormer om 8:20 aan, en om 9:09 had ik al 994W. Voor maandag is er weliswaar wat slecht weer voorspeld, maar met noordenwind zitten er vaak hele heldere momenten tussen de buien. De stroom die dan wordt opgewekt kan mooi direct de WP in.
Had er ook last van: juist op medium een irritante toon.Jan2023 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:45:
@Carboy54
Ik hoor die circulatiepomp binnen , en als dat geluid eenmaal in mijn oren zit blijf ik daar op gefocust.
Hij staat op gemiddeld.
Zet ik hem op laag is het heerlijk stil ,-)
Heb de ophanging van de verdelers aangepast met https://leghetzelfvloerve...duct/trillingsvrije-plug/ en de leidingen niet meer gebeugeld maar slechts ondersteund (tip van Carboy54) met gerubberde fiets voetstepjes (die had ik nog liggen). Ben nu verlost van deze irritante toon.
Is de Smart Grid Ready niet een goede toevoeging? Hoef je misschien iets minder rekening te houden met verlagingen, dan warm je juist extra op als de elektraprijs onder een gewenst bedrag duikt. Als het waait is vaak snachts de stroomprijs erg laag. (En als het waait koelt een woning vaak sneller af).bbbrumbrum schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:28:
[...]
Je stooklijn veranderd niet, hij gaat op hoger vermogen draaien, maar niet op hogere Ta, want die staat vast.
Hetzelfde als het vriest overdag, dan is het vaak helder weer en de stroomprijs net weer wat lager. Dan is een lagere COP net weer wat minder relevant?
Even aangepast aan de PV installatie die je wel op een gemiddeld huis gaat vinden.Andrehj schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:14:
[...]
Nachtverlaging met een simpele aan/uit thermostaat vind ik nog erg KISS (ben ik ook een groot voorstander van).
Verder begrijp ik niet waarom ik om 9 uur geen PV-stroom zou hebben. Vanochtend ging de omvormer om 8:20 aan, en om 9:09 had ik slechts 240W. Voor maandag is er erg wat slecht weer voorspeld, maar met noordenwind zitten er vaak hele heldere momenten tussen de buien. Hte piepkleine beetje stroom die dan wordt opgewekt kan mooi direct de WP die ik enkele uren op 2kW heb te voeden.
Mooi , eens zien of ik ergens met een stukje rubber nog wat kan verbeteren.harry59 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:45:
[...]
Had er ook last van: juist op medium een irritante toon.
Heb de ophanging van de verdelers aangepast met https://leghetzelfvloerve...duct/trillingsvrije-plug/ en de leidingen niet meer gebeugeld maar slechts ondersteund (tip van Carboy54) met gerubberde fiets voetstepjes (die had ik nog liggen). Ben nu verlost van deze irritante toon.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Is KNX only, wordt er bij Lingg & janke speciaal voor omgebouwd.fsfikke schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:05:
[...]
Heeft deze ook de mogelijkheid om hem via IR uit te lezen? Of is dit KNX only (en niet te wisselen met een Modbus module)?
Normaal kan je ze via IR ook aanpassen, dat gaat bij deze niet.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
:strip_exif()/f/image/yMyz7y1yQj8hsDLCKQyzUED4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z023DB8Df8D3Uyee11AsiyDF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5g1GyFDWAyajnvbCXIxIUkbI.jpg?f=fotoalbum_large)
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
timpel_800 schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:43:
Wat staat er bij mij verkeerd ingesteld, dat de setpoint niet gelijk staat aan de ingestelde stooklijn? Correctie stooklijn adhv ruimte temp sensor staat uit.
[Afbeelding]
Stooklijn 3 is 27 graden bij 5 buiten. Het is 6.2 graden buiten dus is setpoint 26 toch ok?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Het hangt (en dit geldt voor elke WP) vooral ook erg van de watertemperatuur af. Tijdens (het einde van) een SWW-run kan het stroomverbruik op dezelfde frequentie als tijdens verwarmingsbedrijf wel het dubbele zijn.Japio2 schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:47:
Is het stroomverbruik van de Amber recht evenredig met het toerental van de compressor? Of werkt het zo niet? Just curious.
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 26-11-2023 12:16 ]
De vlakke delen van vanochtend zijn op 36 Hz, net als het laatste moment in het screenshot.
/f/image/O53tzC3UlPjmgRZHGWpGM9q4.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vt0bQA37GAAHxowglI8BJkp2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ItiqWCTc5micDzhFzSMbEZHg.jpg?f=fotoalbum_large)
De compressor draait ook iets zwaarder bij lagere temperatuur, maar dit scheelt maar 0,2A (+/- 50W) in dit geval. Fan draait gelijk toerental.
Nieuw hier, maar volg nu al een tijdje dit specifieke onderwerp (heb het nu zo goed als volledig doorgelezen...) omdat ik sinds oktober ook een Amber 95 in gebruik heb bij een vrijstaand huis.
Amber WP als een hybride ingezet, maar er is voldoende vermogen om all electric te kunnen gaan. Op zolder, naast de CV-ketel hangt een 55 liter buffervat. WP is ingetakt op de CV-aanvoer+/retourleiding van de BG, richting vloerverwarming (7-groeps) en tweetal radiatoren. Op 1e en 2e verdieping staan enkel radiatoren, waarvan badkamer en zolder bijstaan.
Eigenlijk heel tevreden over de gehele installatie. Amber maakte mooie lange runs en schakelde maar weinig aan/uit, tot ongeveer één week geleden....
Toen is ie een keer 'vastgelopen' en heb een harde reset moeten doen (voeding uit&aan), leek allemaal wel weer ok. Maar de trends veranderden toen van lange runs naar korte start/stops, ik zal wat foto's bijvoegen.
Zo'n beetje alle tips en tricks van dit forum doorgenomen, wat gespeeld en instellingen gewijzigd, het lijkt allemaal goed te staan.
Nu gister nog iets tegengekomen, waarmee ik dacht dat ik het gevonden had; M11.9 "Externe pomp (P2) verwarmen aan/uit" stond actief. Ik heb helemaal geen 2de externe pomp en dus uitgezet.
Maar helaas vanmorgen toch weer een onrustig beeld, na één lange run...
Ik begin te vermoeden dan de Nest-thermostaat de regie heeft ipv de WP-regeling (met de Tr-sensor ook in gebruik), kan dat? Hoe kan ik dit controleren? Wat kan ik er aan doen? En/of hebben jullie nog andere suggesties?
Deze foto's zijn van vóór de harde reset:
:strip_exif()/f/image/w4DzatqiTyNfbqIcjjAt9tjG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iH3uwayR33U5Ao1dGjTdEx0O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rN4tGTQqM0shwPqOOR9Dw6YV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oeropQh3E3B0PkloIZCxn2n1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SUdCnyZuZA2YgJ0XPCKAaR1i.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze foto's ná de harde reset:
:strip_exif()/f/image/AlgJlHgY3OKk6Q85Oeq7BdVL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DytjqjrTVaWjMkDESUaAICOX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XMvwsGmydQhecuqFDAh3gHMS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v3skjz4txkFBxjmJgt1zfWqq.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarbij die laatste me wat hoop gaf, maar toch wéér niet...
Itho Amber 95, hybride met Intergas Xtreme 30 sinds 10/10/2023
Heb je voor de nest een tijdschema aangemaakt ? Of heb je deze op zelf leren staan.
Hier bij de cv ketel toen ik deze net geinstaleerd had (de nest) stond hij op dat zelf learning programma.
Hij sloeg dan aan uit aan uit als hij bijvoorbeeld een half Uur niemand in de woonkamer aanvoelde sloeg hij uit.
Heb hier toen een schema aangemaakt van een enkele temperatuur en auto schema uitgevinkt.
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Je zou dit kunnen controleren door je waterpomp niet op compressor of interval maar op “bij vraag” in te stellen. Je kunt dan zien stroomverbruik of je waterpomp nog wel loopt of dat hij helemaal op stand-by staat. Is er dus maar nog een paar watt (boven de 4-5 graden) dan komt dit door een stop vanuit je thermostaat.Nealz schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:59:
Hallo Tweakers,
Nieuw hier, maar volg nu al een tijdje dit specifieke onderwerp (heb het nu zo goed als volledig doorgelezen...) omdat ik sinds oktober ook een Amber 95 in gebruik heb bij een vrijstaand huis.
Amber WP als een hybride ingezet, maar er is voldoende vermogen om all electric te kunnen gaan. Op zolder, naast de CV-ketel hangt een 55 liter buffervat. WP is ingetakt op de CV-aanvoer+/retourleiding van de BG, richting vloerverwarming (7-groeps) en tweetal radiatoren. Op 1e en 2e verdieping staan enkel radiatoren, waarvan badkamer en zolder bijstaan.
Eigenlijk heel tevreden over de gehele installatie. Amber maakte mooie lange runs en schakelde maar weinig aan/uit, tot ongeveer één week geleden....
Toen is ie een keer 'vastgelopen' en heb een harde reset moeten doen (voeding uit&aan), leek allemaal wel weer ok. Maar de trends veranderden toen van lange runs naar korte start/stops, ik zal wat foto's bijvoegen.
Zo'n beetje alle tips en tricks van dit forum doorgenomen, wat gespeeld en instellingen gewijzigd, het lijkt allemaal goed te staan.
Nu gister nog iets tegengekomen, waarmee ik dacht dat ik het gevonden had; M11.9 "Externe pomp (P2) verwarmen aan/uit" stond actief. Ik heb helemaal geen 2de externe pomp en dus uitgezet.
Maar helaas vanmorgen toch weer een onrustig beeld, na één lange run...
Ik begin te vermoeden dan de Nest-thermostaat de regie heeft ipv de WP-regeling (met de Tr-sensor ook in gebruik), kan dat? Hoe kan ik dit controleren? Wat kan ik er aan doen? En/of hebben jullie nog andere suggesties?
Deze foto's zijn van vóór de harde reset:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze foto's ná de harde reset:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarbij die laatste me wat hoop gaf, maar toch wéér niet...
Wat je ook kan doen als je niet zoveel meet; je thermostaat even de draden achter de thermostaat gewoon doorverbinden en hem dus even niet gebruiken. Is temp bereikt haal je de draden los en bekijk je je grafiek.
Zorg vooral dat voorverwarmen en opentherm en aanleer modus ed allemaal uit staan in de Nest.
Aha, ja ik snap hem. Duidelijk. Ik dacht gewoon tussen de 5 en de 10 graden doet hij 25 graden setpoint, maar bij 7.5 graden is het dus 25,xx oftewel 26 graden.
[ Voor 4% gewijzigd door timpel_800 op 26-11-2023 15:03 ]
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Correct en wordt eventueel gecorrigeerd door TR sensor max 2 graden up/downtimpel_800 schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:02:
[...]
Aha, ja ik snap hem. Duidelijk. Ik dacht gewoon tussen de 5 en de 10 graden doet hij 25 graden setpoint, maar bij 7.5 graden is het dus 25,xx oftewel 26 graden.
/f/image/f85wMCeTRdNtsQ709H1te3j1.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 26-11-2023 15:15 ]
Die 24,2 is de huidige TC sensor temperatuur en de 26 is je stooklijn temperatuur.timpel_800 schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:43:
Wat staat er bij mij verkeerd ingesteld, dat de setpoint niet gelijk staat aan de ingestelde stooklijn? Correctie stooklijn adhv ruimte temp sensor staat uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of bedoelde je dat niet?
Geen ervaring met de verdelers, Henco is een merk uit België. in NL wordt in de nieuwbouw heel veel hun meerlagenbuis gebruikt, de hele wijk hier ligt er vol mee.camel1987 schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:19:
Heeft er iemand ervaring hier in het topic met een henco verdeler ?
Kan deze voor een mooie prijs krijgen alleen kan weinig ervaringen of gebruikers vinden van dit merk.
Iemand enig idee of dit wel een beetje kwaliteit is ?
[Afbeelding]
Heb idd een tijdschema er in staan. Supersimpel: 's morgens op 19,5°, 's avonds op 18,0°C, doordeweeks iets vroeger dan in het weekend.camel1987 schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:35:
@Nealz
Heb je voor de nest een tijdschema aangemaakt ? Of heb je deze op zelf leren staan.
....
Ik heb het zelf leren programma uit gezet.Nealz schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:35:
[...]
Heb idd een tijdschema er in staan. Supersimpel: 's morgens op 19,5°, 's avonds op 18,0°C, doordeweeks iets vroeger dan in het weekend.
Dit omdat hij bij mij dus met de cv continu zelf bepaalde welke temperatuur het moest zijn.
Nadat ik dit uitgezet had was het gewoon continu het programma wat ik ingesteld had of welke temperatuur ik instelde op de thermostaat zelf natuurlijk.
Dit zou bij jou dus als jij een schema hebt ingesteld niet mogen gebeuren.
Weet natuurlijk niet of dit je probleem oplost maar het is altijd te proberen natuurlijk.
Heb nu momenteel ook de Nest hangen maar ga deze vervangen voor de Honeywell evohome heb nog geen amber word aankomend weekend pas geïnstalleerd.
@bommer
Geen ervaring met de verdelers, Henco is een merk uit België. in NL wordt in de nieuwbouw heel veel hun meerlagenbuis gebruikt, de hele wijk hier ligt er vol mee.
Ik zie van henco wel veel voorbij komen inderdaad van de meerlagenbuis en koppelingen maar echt over de ltv verdelers niet veel.
Opzich lijkt het me allemaal op hetzelfde.
Ben alleen aan het twijfelen ik heb dus nu een robot verdeler hangen en dit is een euroconus aansluiting over wat ik erover terug kan vinden.
Hopelijk past dit gewoon 1 op 1 op de nieuwe verdeler.
Van verlengen en nieuwe euroconus koppelingen word je ook niet vrolijk kwa prijs.
[ Voor 31% gewijzigd door camel1987 op 26-11-2023 17:05 ]
De Nest hier zou nu als een vrij eenvoudige aan/uit thermostaat moeten werken (al laat ik 'true radiant' nog wel ff op 2u staan).Nadat ik dit uitgezet had was het gewoon continu het programma wat ik ingesteld had of welke temperatuur ik instelde op de thermostaat zelf natuurlijk.
Dit zou bij jou dus als jij een schema hebt ingesteld niet mogen gebeuren.
Weet natuurlijk niet of dit je probleem oplost maar het is altijd te proberen natuurlijk.
Heb nu momenteel ook de Nest hangen maar ga deze vervangen voor de Honeywell evohome heb nog geen amber word aankomend weekend pas geïnstalleerd....
Ik zou het liefst zien dat ik de stooklijn zo krijg dat de WP vrij lange runs heeft en het huis toch comfortabel houdt en dat wordt dus een beetje op gevoel en uitproberen, met wat geduld 😜
Waarom ga jij trouwens naar een Honeywell? Want die heb ik juist vervangen, omdat Amber niet op een OpenTherm werkt. Enkel aan/uit.
Verder succes met de installatie van Amber en veel plezier er van
Haha thnx dat moet straks nog maar blijken natuurlijk of ik er plezier van ga hebben.Nealz schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:23:
@camel1987
[...]
De Nest hier zou nu als een vrij eenvoudige aan/uit thermostaat moeten werken (al laat ik 'true radiant' nog wel ff op 2u staan).
Ik zou het liefst zien dat ik de stooklijn zo krijg dat de WP vrij lange runs heeft en het huis toch comfortabel houdt en dat wordt dus een beetje op gevoel en uitproberen, met wat geduld 😜
Waarom ga jij trouwens naar een Honeywell? Want die heb ik juist vervangen, omdat Amber niet op een OpenTherm werkt. Enkel aan/uit.
Verder succes met de installatie van Amber en veel plezier er van
Wat betreft dat de nest simpel aan/uit is is ook niet echt het geval met al die zogenaamde slimme opties. 😅
Ik ga over naar de evohome ten eerste omdat ik een nieuwe kon aanschaffen voor 75 euro 😂 en ik wil op de bovenverdieping straks thermostaatkranen plaatsen om hier inzicht te krijgen betreft de temperatuur.
Ik heb bij de evohome de Honeywell Evohome BDR91T1004 module draadloos aan/uit. Dit is de nieuwe module welke speciaal voor warmtepompen is.
Ben dus benieuwd welke drek beter is in mijn geval.
Hou de nest ook nog even apart als back up.
Ik heb ook de Evohome thermostaat (met de update en de nieuwe speciale ontvanger voor warmtepomp). Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik deze via een eigen gecreerde Generic Thermostaat in HA heb gebypassed. Ook de Evohome is een zelf lerende thermostaat, die zelf gaat bepalen wanneer hij moet beginnen met verwarmen en wanneer en hoe lang hij een "IN" signaal moet sturen naar de warmtepomp om de ruimte warm te houden. Hierdoor krijg je geen lange runs. Ook kan je geen Hysterese instellen. Wellicht als je Evohome een lange periode de tijd geeft om "te leren" dat hij ook gaat leren dat je lang moet draaien. Maar ik denk dat het eerst belangrijk is dat je de stooklijn goed afstelt en dat lukt alleen met lange runs.camel1987 schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:43:
[...]
Haha thnx dat moet straks nog maar blijken natuurlijk of ik er plezier van ga hebben.
Wat betreft dat de nest simpel aan/uit is is ook niet echt het geval met al die zogenaamde slimme opties. 😅
Ik ga over naar de evohome ten eerste omdat ik een nieuwe kon aanschaffen voor 75 euro 😂 en ik wil op de bovenverdieping straks thermostaatkranen plaatsen om hier inzicht te krijgen betreft de temperatuur.
Ik heb bij de evohome de Honeywell Evohome BDR91T1004 module draadloos aan/uit. Dit is de nieuwe module welke speciaal voor warmtepompen is.
Ik heb de ruimte temperatuursensor van de Amber (Tr) gebruikt als temperatuur voor de Generic Thermostaat in HA met een hysterse van 0,2°C (de Tr-sensor zit net onder het aanrechtblad ingebouwd waar veel zich veel massa bevind en dus heel traag reageerd en 0,2°C dus heel goed werkt), deze stuurt dan de Thermostaat van Evohome een setpoint van 25°C wanneer hij moet verwarmen en 15°C wanneer hij moet stoppen.
Het "slimme"of "zelf denken" van de Evohome vond ik dus heel vervelend, terwijl ik het systeem met een CV-ketel juist eel prettig vond.
Itho Daalderop Amber 95
Klopt ja heb het gisteren nog nagelezen in het evohome topic.
De nieuwe module schijnt wel een verbetering te zijn met de update.
Ahja ik kijk even aan of het beter is ofniet desnoods heb ik de nest zo terug gehangen natuurlijk.
Als er blijkt dat er een thermostaat is welke nog simpeler is of beter icm de amber heb je het spulletjes weer zo verkocht natuurlijk.
Ik kon deze evohome met de nieuwe module zelfs de evohome controller zelf is de nieuwste niet laten liggen voor 7 tientjes.😅
Wil zelf de tr sensor ook wel aan laten sluiten alleen nog even een plek bepalen waar deze het best tot zijn recht komt heb niet gek veel opties hiervoor kwa plekken.
Ik had deze dus gekocht, maar dan met 2 CT klemmen er aan. Maar volgens mij werkt dat niet. 1 CT klem zit op de Bruine draad (zeg maar fase 1). De andere klem heb ik om de zwarte draad gedaan (fase 2) maar die meet niet goed. Het probleem is; het witte apparaatje moet op dezelfde fase gevoed worden als de fase die hij meet. En dat kan niet.Carboy54 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:40:
[...]
Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €14,73 50%OFF | Tuya Smart Life Wifi Digitale Energiemeter 80a Met Huidige Transformator Sensor Klem App Monitor Power Diy 110V 240V 50/60Hz
https://a.aliexpress.com/_EQFieJj
Maar dan begrijp ik niet wat je überhaupt met de versie met 2 CT klemmen moet. Wat kun je daar dan mee meten?
Ook vraag ik mij af welke app jullie gebruiken. Want de Tuya Smartlife app is wit van achtergrond en ik krijg daarin niet zo'n mooi overzicht als jij.
[ Voor 8% gewijzigd door timpel_800 op 27-11-2023 12:46 ]
Werkt Nest niet met PWM of OpenTherm? Dat gaat sowieso niet goed werken met een WP. En over Honeywell is al veel gezegd, en ik heb er nog nooit iets positiefs over gelezen i.c.m. een WP. Zoek voor de grap maar eens in het Mitsubishi Ecodan topic op "Honeywell" en huiver...camel1987 schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:43:
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Ook als je erg goedkoop aan die Evohome-rommel bent gekomen, blijft het nog steeds rommel die je niet je WP moet laten besturen.
Wat je nog zou kunnen overwegen is om met Evohome een master-slave regeling te bouwen, en dan Evohome alleen voor het slave-deel te gebruiken. Dan moet je alleen wel zorgen dat het master deel erg groot is, zodat je WP daarin zijn minimum vermogen goed kwijt kan. Maar ook dan blijft dit suboptimaal, omdat je zonder die regeling met lagere Ta en dus hogere COP zou kunnen werken.
[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 27-11-2023 12:25 ]
2 groepen vanaf 1 fase.timpel_800 schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:21:
[...]
Ik had deze dus gekocht, maar dan met 2 CT klemmen er aan. Maar volgens mij werkt dat niet. 1 CT klem zit op de Bruine draad (zeg maar fase 1). De andere klem heb ik om de zwarte draad gedaan (fase 2) maar die meet niet goed. Het probleem is; het witte apparaatje moet op dezelfde fase gevoed worden als de fase die hij meet. En dat kan niet.
Maar dan begrijp ik niet wat je überhaupt met de versie met 2 CT klemmen moet. Wat kun je daar dan mee meten?
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Nest werkt ook als aan/uit thermostaat dit is met enkel wat kabeltjes veranderen zo omgezet. Het enige wat je met de nest niet kan is koelen.Andrehj schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:22:
[...]
Werkt Nest niet met PWM of OpenTherm? Dat gaat sowieso niet goed werken met een WP. En over Honeywell is al veel gezegd, en ik heb er nog nooit iets positiefs over gelezen i.c.m. een WP. Zoek voor de grap maar eens in het Mitsubishi Ecodan topic op "Honeywell" en huiver...
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Dat vanuit het Mitsubishi topic is volgens mij nog met de oudere module maar moet eerlijk zeggen dat ik het daar niet echt bijhoud omdat mijn interesses niet lagen kwa pomp.
Het is eigenlijk wel jammer dat er niet echt een fatsoenlijke thermostaat door Itho zelf aangewezen word.
In de handleiding zelf staan ook maar 3 of 4 thermostaten waaronder tado Honeywell nest eigenlijk alle thermostaten die overal een beetje afgeraden worden.
Ik heb bij diverse inbedrijfstelling de plugwise Adem icm met bijvoorbeeld de lisa gezien dat die naar tevredenheid werkt.camel1987 schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:28:
[...]
Nest werkt ook als aan/uit thermostaat dit is met enkel wat kabeltjes veranderen zo omgezet. Het enige wat je met de nest niet kan is koelen.
Dat vanuit het Mitsubishi topic is volgens mij nog met de oudere module maar moet eerlijk zeggen dat ik het daar niet echt bijhoud omdat mijn interesses niet lagen kwa pomp.
Het is eigenlijk wel jammer dat er niet echt een fatsoenlijke thermostaat door Itho zelf aangewezen word.
In de handleiding zelf staan ook maar 3 of 4 thermostaten waaronder tado Honeywell nest eigenlijk alle thermostaten die overal een beetje afgeraden worden.
Ik heb deze zelf ook besteld icm koel relais en future om te gaan testen.
Carboy gebruikt de hier eerder genoemde goedkope thermostaat met app die feilloos werkt.
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 27-11-2023 13:44 ]
feilloos klopt niet helemaal.ErikVers schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:43:
[...]
Ik heb bij diverse inbedrijfstelling de plugwise Adem icm met bijvoorbeeld de lisa gezien dat die naar tevredenheid werkt.
Ik heb deze zelf ook besteld icm koel relais en future om te gaan testen.
Carboy gebruikt de hier eerder genoemde goedkope thermostaat met app die feilloos werkt.
Hij kan niet de start stops limiteren per uur dus moet je een aanpassing doen aan je amber.
Geen ramp maar wel belangrijk dat je dit doet.
Mijn inziens is de standaard hysterese voldoende waardoor dit al goed kan werken met een warmtepomp. Extra mooi inderdaad dat je dit bij de Amber kan limiteren. Wel is dat vooral bedoeld voor wat te meedenkende thermostaten.Daros schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:01:
[...]
feilloos klopt niet helemaal.
Hij kan niet de start stops limiteren per uur dus moet je een aanpassing doen aan je amber.
Alle waar naar zijn geld 🙃met een hysterese van 0,2 aan beide kanten en een vertraging van 10 minuten schakelt hij hier max 1x per uur of vaak veel minder. En ook nog netjes te analyseren: 7 schakelingen in 24 uur.Daros schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:01:
[...]
feilloos klopt niet helemaal.
:strip_exif()/f/image/Ip7bOiMMXbUPu5VqLDQpnCmd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Carboy54 op 27-11-2023 14:24 ]
Ik heb dus nu idd die Nest zo gezet dat ie in principe aan/uit is en zie lange runs, die ik met de stooklijn aan het finetunen ben. Maar nu je het aanhaalt; die PWM in de Amber wordt - zoals ik het nu begrijp - wel erg minimaal benut of ingezet. De circulatiepomp is een PWM, maar kent slechts 3 standen en daar blijft dus veel potentie liggen, ook van COP... Of snap ik 'm niet goed?Andrehj schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:22:
[...]
Werkt Nest niet met PWM of OpenTherm? Dat gaat sowieso niet goed werken met een WP.
....
Over die COP, ik zie hier heel leuke grafiekjes. Ik zou graag een tip krijgen voor een eenvoudig COP-tooltje...
Dank voor de tips, lijkt er op dat ik de Amber regeling door heb... Hier wat beeldjesNealz schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:23:
@camel1987
[...]
De Nest hier zou nu als een vrij eenvoudige aan/uit thermostaat moeten werken (al laat ik 'true radiant' nog wel ff op 2u staan).
;
:strip_exif()/f/image/bui8LxUpdLy10lmswFks34h7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WNyCOslMZa8xJGjg40cyuH0T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K6DSl5WXZlMRGMhNlnmEqoy0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hFXoWaw7DVlmElYbZRD4fjDQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xAQAM8MSo6cXDknIp6yvrYqf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oItzzQ6EPXl7iqwP6qx3IScj.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zijn je delta t instellingen M1.01 tm M1.03?Nealz schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:14:
[...]
Dank voor de tips, lijkt er op dat ik de Amber regeling door heb... Hier wat beeldjes
;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Eerst maar de ervaringen afwachten heb nu een Honeywell gekocht en heb de Nest hangen. 😂
Heb drek 5 thermostaten in huis waarvan geen een fatsoenlijke.
De plugwise Adam heb je in principe alleen nodig voor als je ook wilt koelen begrijp ik he ?
Dus zou in principe aan Lisa genoeg hebben aangezien wij toch niet gaan koelen.
*let wel even op de versie er is een 24v en 230v versie. Welke je zonder de Adam nodig hebt durf ik nu niet 123 te zeggen.
[ Voor 12% gewijzigd door Impossibl3 op 27-11-2023 18:18 ]
Ahh zie het ja de Lisa is de goedkopere die ook als zone thermostaat kan werken.
Ik ga eens even op onderzoek uit ken de Honeywell altijd nog verpatsen 😂
De rest van de familie vooral de vrouw moet overal vanaf blijven.
Anders staat de thermostaat drek op 30 graden 🤣
[ Voor 7% gewijzigd door camel1987 op 27-11-2023 18:21 ]
Ben jij er ondertussen uitgekomen? De gebruiksaanwijzing is zeer beknopt.Flierefluiter schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:00:
[...]
Heeft iemand een plaatje of schema hoe de 5 draden vanuit de thermostaat ontvanger NC NO COM L N. aangesloten moeten worden in de binnenunit?
Icm koelen heb je naast de adam en lisa ook 230v plug met koel relais nodig en de koelfeature á€50 in de app zelf. Tis niet goedkoop, het ziet er wel mooi uit.Impossibl3 schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:17:
@camel1987 De Adam heb je nodig als je ook wil koelen waarna de thermostaat (Lisa, Anna, Jip) niet uit maakt. Als je niet wil koelen en 1 zone hebt is de Anna* de thermostaat want dan is de Adam niet nodig. De combi Anna en Adam geeft je de meeste instellingen (maar heb je niet echt nodig. Dat ligt meer aan de rest van de familie die eisen en wensen heeft). Voor de prijs/functie combi is de Adam met Lisa de beste in mijn ogen.
*let wel even op de versie er is een 24v en 230v versie. Welke je zonder de Adam nodig hebt durf ik nu niet 123 te zeggen.
Overigens denk ik er over om mijn Plugwise als stand alone te laten draaien en de unit van @leejoow met relais er op te gebruiken om de Amber te laten schakelen. Dan stuur ik wel alles aan via HA.
Thermomotoren passen ook op een radiator, thermostaatkop er af, thermomotor er op.Impossibl3 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:50:
Als je trouwens een beetje shopt dan is voor de vloerverwarming 230 NC motoren voldoende icm die Aqara plug. Plugwise levert namelijk het zelfde wat je daarna met wago klemmen aan elkaar moet klussen en kost het je meer. Alleen de Tom (voor radiatoren) en de thermostaten kan je niet van een ander merk kopen (althans ik heb ze nog niet gevonden)
even letten op de maat, ik dacht M30.
In principe kan met de print van @leejoow en HA alles. uitlezen en aansturen.Impossibl3 schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:45:
Scheelt dat ik de plugwise al voor mijn CV heb dus minimale extra kosten 😄. Wat betreft de plug is het een doodgewone Aqara Smart Plug - Zigbee 3.0. Die je online regelmatig in de aanbieding kan vinden.
Overigens denk ik er over om mijn Plugwise als stand alone te laten draaien en de unit van @leejoow met relais er op te gebruiken om de Amber te laten schakelen. Dan stuur ik wel alles aan via HA.
Extra en/of losse thermostaten zijn niet nodig.
@mischa402 Hoe respecteer jij de maximaal aantal schakelingen (2) van de Amber in de HA thermostaat?
[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 27-11-2023 19:59 ]
Klopt maar ik heb alles al hangen per kamer icm temperatuur sensoren ivm mijn CV ketel en alles al in HA geïntegreerd. Dus ik wil op basis van de individuele sensoren een generieke sensor maken in HA en die als input gebruiken voor de Amber. Ben dus ook wel benieuwd naar de instellingen van @mischa402.bommer schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:57:
[...]
In principe kan met de print van @leejoow en HA alles. uitlezen en aansturen.
Extra en/of losse thermostaten zijn niet nodig.
@mischa402 Hoe respecteer jij de maximaal aantal schakelingen (2) van de Amber in de HA thermostaat?
Maar voor gebruiksgemak is Plugwise wel een mooi totaal systeem.
[ Voor 4% gewijzigd door Impossibl3 op 27-11-2023 20:14 ]
Dus je hebt een temperatuur sensor per ruimte, waarmee stuur je dan vloerverwarming/radiatoren mee aan?Impossibl3 schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:13:
[...]
Klopt maar ik heb alles al hangen per kamer icm temperatuur sensoren ivm mijn CV ketel en alles al in HA geïntegreerd. Dus ik wil op basis van de individuele sensoren een generieke sensor maken in HA en die als input gebruiken voor de Amber. Ben dus ook wel benieuwd naar de instellingen van @mischa402.
Maar voor gebruiksgemak is Plugwise wel een mooi totaal systeem.
Ik heb per ruimte een HA thermostaat.