Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 27-06 12:57
Jan2023 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:31:
@camel1987

Er is hier zoveel geschreven over verdelers
Dat ding gaat ten koste van de flow en levert een hogere elektra rekening op.
Gewoon verwijderen is het beste als je uitsluitend op lage temperatuur werkt.
Ja inderdaad Jan heb hier veel over gelezen dat een pomploze verdeler beter is als met pomp voor ltv.
Maar aangezien mijn installateur zegt dat deze prima werkt met de amber ga ik toch weer twijfelen ondanks wat ik gelezen heb 😅

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-06 17:58

Jan2023

KISS

Vandaag de primeur bij ons van een Defrost ,-)
Best grappig en vroeg slechts weinig meer energie.
Dacht even wat meer geluid te horen maar sliep nog half.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaf43uRqtZrhIjf41K_DGExnP4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKpmwYnQQsx5gePfIqgwntH1.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:39
camel1987 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:34:
@mischa402
Ik ga drek uiteraard verwarmen met de amber. De sww blijft nog wel verlopen via de cv dit omdat er nog geen ruimte vrij is voor de boiler.
De amber word nu dus momenteel in hybride aangesloten.
Ga dus maar gewoon kijken om een ander verdeler te plaatsen.

Wat betreft het plaatsen van de amber in hybride is het niet gelijk verstandiger om heel het verwarm circuit full electric te maken zodat de verwarmingsleidingen van de cv losgekoppeld kunnen worden ?
Heb een Remeha avanta 28c hangen welke schijnbaar wel in te stellen is dat hij enkel voor warmwater dient.
Je cv-ketel moet wel gevuld blijven met water, anders kan hij ook geen SWW maken. Als je wil dat hij mee moet kunnen verwarmen, heb je een open verdeler of een set keerkleppen nodig, dus dat is niet gratis.
Ik heb hier de cv waterzijdig kortgesloten, en de kortsluitlus met een T-stukje aan de retour van de WP geknoopt (zodat ik hem kan vullen en zodat het circuitje aan een expansievat verbonden blijft).

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 22-11-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
camel1987 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:07:
Even een vraagje betreft mijn vloerverwarming verdeler.
Ik heb gisteren nog wat materiaal op gehaald bij de lokale warmteservice en heb het hier ook eens gevraagd.
Wij hebben nu een 5 groeps robot verdeler met pomp zie onderstaande.
Nu zeiden ze bij warmteservice gelijk eruit en een pomploze verdeler erop.
Er zijn ook ombouwsetjes voor deze verdeler te verkrijgen maar die zijn net zo duur als een nieuwe verdeler.
Kosten ongeveer 300 voor een nieuwe pomploze verdeler van het merk Therminon van het materiaal composiet.
Wat is jullie mening hierin ?
Mijn installateur zegt namelijk dat mijn verdeler de robot die er nu dus hangt prima kan blijven hangen.

[Afbeelding]
Ligt aan je totale CV systeem en is een stuk lastiger in te regelen waterzijdig.
Dat gezegd hebbende, kan het wel.

Ik draai zelf een mengverdeler mét naregeling. WP doet nu 31 graden uit en komt met 29 de mengverdeler binnen, uitgaand 26 graden, de naregeling is nu 15%, 15%, 80% en 100% open op 48m2 vloeroppervlakte.

Dit icm een 165L parallel vat, een T1 van 260x40, een T2 van 120x100 en een handdoek radiator van 1500x600.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-C98iazu4B9aNsA2wr20_NPUIJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2i6v70LIRy19lBvEO3sKK4Z.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende week komt er 50m2 vloeroppervlakte bij op de begane grond :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:22
camel1987 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:35:
[...]

Ja inderdaad Jan heb hier veel over gelezen dat een pomploze verdeler beter is als met pomp voor ltv.
Maar aangezien mijn installateur zegt dat deze prima werkt met de amber ga ik toch weer twijfelen ondanks wat ik gelezen heb 😅
Beetje kort door de bocht maar verdeler en installateur eruit. Verdeler kan alleen blijven wanneer je ook gaat werken met een buffer en extra pomp op hogere temperaturen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
@mischa402

Wat betreft het plaatsen van de amber in hybride is het niet gelijk verstandiger om heel het verwarm circuit full electric te maken zodat de verwarmingsleidingen van de cv losgekoppeld kunnen worden ?
Heb een Remeha avanta 28c hangen welke schijnbaar wel in te stellen is dat hij enkel voor warmwater dient.
Houd er rekening mee dat je CV een eigen expansievat moet hebben dan.
De heeft nog wel een "CV circuit" nodig maar dan een hele kleine :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
@Carboy54
Ik ga het even aankaarten bij hem dat een open verdeler toch gewoon beter is.

@Casper de Boer
Een open verdeler zijn nu ook de kosten niet meer dus als dit beter is dan maar gelijk doorpakken.
De cv ketel heeft een eigen expansievat.
Een klein circuit is niet mogelijk aangezien hij vanuit de cv ketel nu rechtstreeks richting de verdeler loopt er zijn verder in heel het huis maar 2 radiatoren te vinden.
Een van 150x60 en een kleintje van 50x50 ongeveer.
De benedenverdieping word (50m²) verwarmd door vloerverwarming als hoofdverwarming.
Wilde in eerste instantie nog 2 of 3 radiatoren bij gaan plaatsen (jaga's) maar ben me nu aan het verdiepen in de warp vloerverwarming voor de bovenverdieping. Dit kan icm spreetherm plaaten met een opbouw hoogte van 10mm makkelijk geplaatst worden bij ons.
Vind radiatoren zo lelijk dus ga hierin even verder zoeken wat mogelijke is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

@mischa402
Ik ga drek uiteraard verwarmen met de amber. De sww blijft nog wel verlopen via de cv dit omdat er nog geen ruimte vrij is voor de boiler.
De amber word nu dus momenteel in hybride aangesloten.
Ga dus maar gewoon kijken om een ander verdeler te plaatsen.

Je Amber zal zo gekozen zijn dat deze straks de gehele verwarming voor zijn rekening neemt?

Dan hoeft je gasketel niks meer te doen , dat je deze cv zijdig nog aangesloten laat voor je sww dat kan maar dan moet er een keerklep onder..
Uit voorzorg zou je de cv watertemperatuur van die ketel nog terug kunnen brengen naar 35 a 40 graden indien mogelijk.
En vervolgens een pomploze verdeler plaatsen.
Als je dan ook nog de termostaat verbinding naar de cv ketel los neemt wordt deze ook niet meer aangestuurd om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
camel1987 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:53:
@Carboy54
Ik ga het even aankaarten bij hem dat een open verdeler toch gewoon beter is.

@Casper de Boer
Een open verdeler zijn nu ook de kosten niet meer dus als dit beter is dan maar gelijk doorpakken.
De cv ketel heeft een eigen expansievat.
Een klein circuit is niet mogelijk aangezien hij vanuit de cv ketel nu rechtstreeks richting de verdeler loopt er zijn verder in heel het huis maar 2 radiatoren te vinden.
Een van 150x60 en een kleintje van 50x50 ongeveer.
De benedenverdieping word (50m²) verwarmd door vloerverwarming als hoofdverwarming.
Wilde in eerste instantie nog 2 of 3 radiatoren bij gaan plaatsen (jaga's) maar ben me nu aan het verdiepen in de warp vloerverwarming voor de bovenverdieping. Dit kan icm spreetherm plaaten met een opbouw hoogte van 10mm makkelijk geplaatst worden bij ons.
Vind radiatoren zo lelijk dus ga hierin even verder zoeken wat mogelijke is.
Ik denk dat ik het iets anders bedoel. De CV ketel heeft alleen een lus nodig van inlaat naar uitlaat. Deze moet voorzien zijn van vulpunt, aftappunt en expansievat. Als je dat kan maken kan je SWW en WP helemaal gescheiden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:45
marcop23 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:37:
Je cv-ketel moet wel gevuld blijven met water, anders kan hij ook geen SWW maken.
Dat dacht ik ook altijd, maar er zijn momenteel CV-ketels die rechtstreeks het leidingwater door de ketel laten lopen. Die hebben dus geen water/water warmtewisselaar meer en kunnen dus SWW maken zonder dat het CV-gedeelte gevuld is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Andrehj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:10:
[...]

Dat dacht ik ook altijd, maar er zijn momenteel CV-ketels die rechtstreeks het leidingwater door de ketel laten lopen. Die hebben dus geen water/water warmtewisselaar meer en kunnen dus SWW maken zonder dat het CV-gedeelte gevuld is.
Dus een soort oude geiser 8)7

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
offtopic:
Ja, maar dan wel HR. Volgens mij wordt het inkomende koude leidingwater zelfs gebruikt om nog een stukje condensatiewarmte terug te winnen.
In ieder geval zou het rendement voor SWW een stuk beter moeten zijn dan met een conventionele HR-combiketel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Andrehj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:10:
[...]

Klopt, volgens mij staat vooral Intergas daar bekend om. De Remeha Aventa heeft wel 'gewoon' een gevuld cv-circuit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:19
marcop23 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:37:
[...]

Je cv-ketel moet wel gevuld blijven met water, anders kan hij ook geen SWW maken. Als je wil dat hij mee moet kunnen verwarmen, heb je een open verdeler of een set keerkleppen nodig, dus dat is niet gratis.
Ik heb hier de cv waterzijdig kortgesloten, en de kortsluitlus met een T-stukje aan de retour van de WP geknoopt (zodat ik hem kan vullen en zodat het circuitje aan een expansievat verbonden blijft).
Hangt ook van de ketel af, volgens mij kan een Atag op alleen tapwater. En van een intergas extreme weet ik het zeker. Heeft hier meerdan een maand met leeg systeem gewoon sww gedaan.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Casper de Boer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:05:
[...]

Ik denk dat ik het iets anders bedoel. De CV ketel heeft alleen een lus nodig van inlaat naar uitlaat. Deze moet voorzien zijn van vulpunt, aftappunt en expansievat. Als je dat kan maken kan je SWW en WP helemaal gescheiden houden.
Dit is eventueel wel mogelijk maar ga het wel even overleggen met hem. Als het niet mogelijk is nu gelijk alles los te zetten dan maar hybride aansluiten totdat het wel mogelijk is de cv eruit te halen.

@Jan2023
Volgens de installateur moet hij het hele huis makkelijk kunnen verwarmen dus vertrouw daar maar op het is ook maar een tussenwoning.
Die goed nageisoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Andrehj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:17:
[...]

offtopic:
Ja, maar dan wel HR. Volgens mij wordt het inkomende koude leidingwater zelfs gebruikt om nog een stukje condensatiewarmte terug te winnen.
In ieder geval zou het rendement voor SWW een stuk beter moeten zijn dan met een conventionele HR-combiketel.
Ik weet het niet zeker, maar vooalsnog is dat alleen de Intergas Xtreme serie. Maar zeker weten doe ik dat niet, verdiep me momenteel niet echt meer in de CV-ketels :X

Edit: een beetje dubbel zie ik, wordt al meerdere keren genoemd 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door mischa402 op 22-11-2023 10:23 ]

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammetje-13-10
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-04 20:26
markietjuh schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:54:
[...]

Ter lering en vermaak, ik vond nog een foto van voor installatie waar ik alles even op tafel uitgelegd heb. Misschien heb je er wat aan.

[Afbeelding]

Ik heb dus meerlagenbuis gebruikt, van Heima24 (Pipetec). De knelknietjes rechts op tafel zaten bij de boiler van Itho, achteraf niet gebruikt omdat een rechte koppeling beter uit kwam dan knie.

Koppelingen voor de 3wegklep zijn een 1" wartel (rechte draad met pakking). Deze ook gebruikt naar de staalomvlochten leiding, maar dan 5/4".
Verloop van 1" naar 5/4" tussen amber en vorstbeveiliging. Keerklep van 5/4" schroef je daar meteen op.
Temperatuurmeters linksonder zijn de ombouwdelen van de vv verdeler om daarvan de pomp en thermostaat te vervangen voor 1" aansluitingen. T-stukken daarnaast gaan naar de radiatoren boven met een afsluiter er tussen (verkeerd besteld, moest knel zijn ipv schroefdraad).

Lessons learned:
-Kolmat easyfit werkt geniaal. Alles perfect dicht, zonder groot gereedschap.
-persen werkte ook goed met perstang van Heima, buigen met 32mm niet al te netjes als amateur.
-De Caleffi dirtmag had ik achteraf liever met 1" schroefdraad gehad, ipv 28mm knelkoppeling. Knelkoppeling in 28mm draait niet makkelijk aan met matig gereedschap. Tot 2x toe nog een drup eraan hangen.
-5/4" staalomvlochten leiding buigt niet makkelijk over een stukje van 20 cm (afstand tussen muur en vorstbeveiliger op de amber). In combinatie met gaten die niet perfect uitlijnden met de amber was het een aardig geklooi.
-volgens mij was 1" vanaf de amber in mijn situatie ook zat geweest. Is iets makkelijker te hanteren en scheelt verlopen.
-staalomvlochten leidingen op de boiler zijn vrij kort. In mijn geval had ik er beter nog een verlengstuk staalomvlochten aan kunnen zetten ipv direct op de inlaatcombinatie.
Dank je wel! Erg verhelderend :) Ik heb gisteren ook alle koppelingen besteld en ga er van het weekend mee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japio2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-04 20:30
Zijn er vuistregels voor het na te streven verschil tussen aanvoertemperatuur en retourtemperatuur (gemeten op de verdeler)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:34
@Japio2 Zo laag mogelijk het liefste ga je naar een delta T van 2 toe maar dan kan het zijn dat je een forse flow nodig hebt.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:43
Vandaag de eerste koudere dag voor de Amber. Vannacht heeft hij zijn best moeten doen, bij jullie ook?

Tevens vandaag de subsidie ontvangen :) , ingediend op 30/10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9cj-WMKdRofSIKpxtru_hjqkHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pNLQuK57E55lbsnq8hr7pNNy.png?f=fotoalbum_large

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
NRJ020 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:21:
Vandaag de eerste koudere dag voor de Amber. Vannacht heeft hij zijn best moeten doen, bij jullie ook?
[Afbeelding]
Waarom draaide je WP vandaag precies op de warmste uren van de dag niet? Dat is niet zo efficiënt, en wijst op een te hoge stooklijn, zeker ook gezien het continu-verbruik van meer dan 2 kW afgelopen nacht.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 22-11-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:03
Andrehj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:23:
[...]

Waarom draaide je WP vandaag precies op de warmste uren van de dag niet? Dat is niet zo efficiënt, en wijst op een te hoge stooklijn.
Uitschakeling omdat wenstemperatuur was bereikt?

Dat gezegd hebbende, dat zijn flinke vermogens die die Amber daar vraagt. Is daar een noodzaak toe?

[ Voor 14% gewijzigd door Gramser op 22-11-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Gramser schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:24:
Uitschakeling omdat wenstemperatuur was bereikt?
Dat zou met dit weer niet voor mogen komen. Dan staat je stooklijn dus te hoog. En dat is niet efficiënt, ten eerste omdat 2 kW zo'n beetje max vermogen betekent, en ten tweede omdat de WP nu op de uren waarop het buiten het warmst was niet heeft gedraaid, en dus de uren met de hoogste COP heeft gemist.
Sterker nog, ik zie in de onderste grafiek dat de backup-heater zelfs mee heeft geholpen. Dat zou bij de milde temperaturen van afgelopen nacht al helemaal niet nodig moeten zijn en is gewoon weggegooide energie.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 22-11-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Andrehj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:26:
[...]

Dat zou met dit weer niet voor mogen komen. Dan staat je stooklijn dus te hoog. En dat is niet efficiënt, ten eerste omdat 2 kW zo'n beetje max vermogen betekent, en ten tweede omdat de WP nu op de uren waarop het buiten het warmst was niet heeft gedraaid, en dus de uren met de hoogste COP heeft gemist.
Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat ik niet van de hoed en de rand van de Ambers weet, maar mijn Vaillant schakelde daarstraks uit omdat het kleine beetje zon de kamer waarin de thermostaat hangt, tot boven de wenstemperatuur had verwarmd. Dat heeft weinig met de stooklijn van doen. Ik zou ook puur WAR kunnen draaien, dan had ik dat niet gehad. Het zal dan situatie-afhankelijk zijn wat het meeste heeft verbruikt. Goede COP is natuurlijk mooi, maar continu draaien is ook continu verbruik.

Overigens, ik merk dat het hier nu tegen einde middag richting avond juist wármer wordt. De hoogste COPs komen dus eigenlijk nog (Utrechtse Heuvelrug speaking).

Dat vermogen: heb je natuurlijk wel een punt, dat viel me in tweede instantie pas op. Als hij nu al maximum vermogen vraagt, hoe gaat dat dan als het echt koud wordt?

[ Voor 7% gewijzigd door Gramser op 22-11-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
@Andrehj Dank voor je reactie. Momenteel zo ingesteld, dacht dat dit al aardig laag was. Wat zou jij er van maken dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfYrnPxj8vYEbAkD0fex8d5CXMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDSnJ43KQLRnJcarBrvNqZXX.jpg?f=fotoalbum_large

Bij:
-10°C
0°C
5°C
15°C
20°C

[ Voor 3% gewijzigd door NRJ020 op 22-11-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Gramser schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:30:
Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat ik niet van de hoed en de rand van de Ambers weet, maar mijn Vaillant schakelde daarstraks uit omdat het kleine beetje zon de kamer waarin de thermostaat hangt, tot boven de wenstemperatuur had verwarmd. Dat heeft weinig met de stooklijn van doen. Ik zou ook puur WAR kunnen draaien, dan had ik dat niet gehad. Het zal dan situatie-afhankelijk zijn wat het meeste heeft verbruikt. Goede COP is natuurlijk mooi, maar continu draaien is ook continu verbruik.

Dat vermogen: heb je natuurlijk wel een punt, dat viel me in tweede instantie pas op. Als hij nu al maximum vermogen vraagt, hoe gaat dat dan als het echt koud wordt?
De uitdaging bij een WP is om zoveel mogelijk warmte bij een zo hoog mogelijke COP in je woning te pompen. De thermostaat hangt bij ons dus op de overloop, waar de zon nooit direct schijnt. Zo voorkom je dat de WP uit gaat op het moment dat ie het efficiëntst draait.
Hier ging de WP pas om 9 uur aan (0.5°C nachtverlaging werkt nog uit de kunst). Draait vandaag op gemiddeld onder de 1 kW elektrisch en pompt na een start op 6 kW nu continu een dikke 5 kW aan warmte in de woning. Dat gaat (mede omdat de WP op een warm plekje staat) met een COP van rond de 6 (momenteel 6.3). En omdat ie vannacht niet heeft gedraaid pas twee defrosts vandaag. Geen klachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@NRJ020 Geen idee wat die betekenen (heb geen Amber), maar die moeten dus omlaag. (Hier in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning is de Ta nog steeds onder de 25 graden.)

[ Voor 34% gewijzigd door Andrehj op 22-11-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 15:20

[Afbeelding]
Gaat best goed hier (alleen radiatoren). Wel met nachtverlaging van 1 graad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7H5BJmsoG6_0Ny1S1gdZmNlkVbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmMRDenB4QHQkwbyXCxsOMLK.jpg?f=fotoalbum_large

Tot nu toe vandaag 14,3 kWh verbruik.

Huidige instellingen in menu 'Temperatuur zone 1'

Temperatuurzone 1 Mijn instelling
1.01ΔT uitschakelen verwarmen/koelen5
1.02ΔT herstart verwarmen/koelen4
1.03ΔT terugmoduleren compressor verwarmen/koelen1
1.05 Stooklijn Aan
1.06Buitentemperatuur 1-10
1.07Buitentemperatuur 20
1.08Buitentemperatuur 35
1.09Buitentemperatuur 413
1.10Buitentemperatuur 520
1.11Aanvoertemperatuur A/buitentemperatuur 140
1.12Aanvoertemperatuur B/buitentemperatuur 237
1.13Aanvoertemperatuur C/buitentemperatuur 335
1.14Aanvoertemperatuur D/buitentemperatuur 433
1.15Aanvoertemperatuur E/buitentemperatuur 530
1.16Naregeling op basis van ruimtetemperatuursensor Aan
1.17Ruimtetemperatuur setpoint voor verwarmen20
1.19Aanvoertemp. voor verwarmen (zonder stooklijn)35
1.20Minimale temperatuurbegrenzing16
1.21Maximale temperatuurbegrenzing60

[ Voor 50% gewijzigd door hansvk op 22-11-2023 15:54 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
@Andrehj Zo staat het ingesteld:

Buitentemperatuur - Aanvoer temperatuur
-10°C - 33 °C
0°C - 29°C
5°C- 27°C
15°C - 24°C
20°C - 24°C

@hansvk Ik heb enkel vloerverwarming. Misschien ook maar is nachtverlaging toepassen.

[ Voor 22% gewijzigd door NRJ020 op 22-11-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Andrehj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:36:
[...]

De uitdaging bij een WP is om zoveel mogelijk warmte bij een zo hoog mogelijke COP in je woning te pompen. De thermostaat hangt bij ons dus op de overloop, waar de zon nooit direct schijnt. Zo voorkom je dat de WP uit gaat op het moment dat ie het efficiëntst draait.
Hier ging de WP pas om 9 uur aan (0.5°C nachtverlaging werkt nog uit de kunst). Draait vandaag op gemiddeld onder de 1 kW elektrisch en pompt na een start op 6 kW nu continu een dikke 5 kW aan warmte in de woning. Dat gaat (mede omdat de WP op een warm plekje staat) met een COP van rond de 6 (momenteel 6.3). En omdat ie vannacht niet heeft gedraaid pas twee defrosts vandaag. Geen klachten dus.
Ik snap je wel, en dat is dus de uitdaging voor jou O-) . Er kunnen natuurlijk gewoon redenen zijn om af te wijken van die wens van de hoogste COP. Toegegeven, ik zie ook niet in waarom je dat niet zou willen nastreven maar tegelijkertijd weet ik ook dat ik met mijn jaren '30 woning met sub-optimale na-isolatie nooit zulke hoge COPs ga halen als een nieuwbouwwoning van pak 'm beet de laatste 15 jaar.

Maar die nachtverlaging ga ik ook nog wel eens proberen. Tot nu toe steeds op dezelfde temperatuur gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Heb zojuist de daad bij het woord gevoegd, en tussen 22:00 en 06:00 nachtverlaging ingesteld.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het heel veel gaat uitmaken qua verbruik. Ik laat de stooklijn nog even voor wat het is, eens kijken hoe dit vannacht en morgenochtend uitpakt. Eigenlijk jammer dat de vannacht oplopende temperatuur roet in het eten gaat gooien...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

[Afbeelding]
Om te vergelijken ?
Mijn stooklijn begint onderin bij +15 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDTRkDheJ7LfMGRnw7NtTJnuPzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3EdHOQjmnie4pW7bNTw8q52b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Y65AOHmCyJLZQg6iZFFyr0LqW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhyzeYBCdhJhuNjYA1auryQS.jpg?f=fotoalbum_large

Bij 04:45 zag je een piekje voor de defrost welke ik eerder vandaag toonde.
En de BUH heeft niets gedaan.

En ik stook op 20,5 graden met vvw. 24/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:59

thido

Tilburg

Jan2023 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:36:
Vandaag de primeur bij ons van een Defrost ,-)
Best grappig en vroeg slechts weinig meer energie.
Dacht even wat meer geluid te horen maar sliep nog half.

[Afbeelding]
Ben wel super benieuwd naar het geluid van de Amber bij een defrost.
Hoop dat daarvan binnenkort de eerste filmpjes verschijnen :-)

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nj7avHkZ-7U18LUNXlLSvxx6Fuc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9uWXWXUS3uHU0L8UFxUXnemB.jpg?f=user_large

Weet er iemand of dit gedeelte van de vorstbeveiliging geïsoleerd mag worden? Of heeft dit een negatief effect op de werking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-06 21:32
psycho-realm schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:13:
[Afbeelding]

Weet er iemand of dit gedeelte van de vorstbeveiliging geïsoleerd mag worden? Of heeft dit een negatief effect op de werking?
Alleen er tegen aan isoleren, het gehele verticale middenstuk niet isoleren

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isalenedean
@NRJ020 bij mij is dit mijn verbruik, war regeling zonder thermostaat, 24/7, stooklijn 15-24
10-26, 5-28, 0-30, -10 -33. 50m2 vloerverwarming, gemiddeld 20,6 graden in huis. Bj woning 1972, nageisoleerde spouwmuren, bodem isolatie met HR parels, en dak geisloeerd met 10cm rockwool.
De hogere pieken zijn sww runs.
De pompsnelheid is gemiddeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHKOxQcPB9_Nu84VCZ7oYs79lxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39MCrGoopWARhqU0gHd4DwwC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door isalenedean op 22-11-2023 18:10 ]

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-06 09:44
Vraagje, wat geeft een betere afgifte bij alleen vloerverwarming? Pompsnelheid hoog of gemiddeld?

Ik bedoel eigenlijk te vragen of het bij lagere buitentemperaturen beter is om de snelheid van de pomp te verhogen om meer warmte in het huis te krijgen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-06 17:02
Wel een beetje gek , hij draaide op 2000 watt dan kan hij toch non-stop door zonder te stoppen? Waarom al die stops? Bij mij zie ik alleen de stops bij 36hz run. Bereikt hij dan zijn setpoint en schakelt even later weer in?

Blijft gek dat hij zo hard heeft staan werken terwijl de WP hier vannacht run op 36hz en deels 43 had en vanmorgen nog een op 46hz met daarbij Max 1000watt ongeveer. Mijn stooklijn staat zelfs iets hoger.

-10°C - 35 °C
0°C - 31°C
5°C- 28°C
15°C - 27°C
20°C - 26°C

Ik heb vandaag eens een dagverhoging gepoogd, kijken of dat helpt voor de nacht. We zien het morgen. Zoals eerder ook iemand schreef. Dus ochtend naar 20.5 en avond naar 21. Dan nacht terug naar 20. Ipv continu 20. Bij een verlaging snachts is het smorgen kouder 😅

Verder heb ik het idee dat ik nog geen defrost gehad heb, maar mijn WP staat ook niet op de grond dat kan schelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Razor109 op 22-11-2023 18:24 ]

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
@isalenedean @Razor109
Ik zal de stooklijn nog verder verlagen. Misschien helpt dat. 36 hertz haalt hij hier eigenlijk nooit.

Ik denk dat hij steeds stopt door de thermostaat. We hebben een jaren 70 woning met vloerverwarming. Dus niet optimaal qua isolatie. Wel overal HR++ beneden.

[ Voor 38% gewijzigd door NRJ020 op 22-11-2023 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
NRJ020 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:23:
@isalenedean @Razor109
Ik zal de stooklijn nog verder verlagen. Misschien helpt dat. 36 hertz haalt hij hier eigenlijk nooit.
Heb jij een Amber 65 of 95?

Je stooklijn staat al lager dan bij mij. En staat je pomp op de grond? Bij mij was het 3 graden vannacht bij WP op zijn koudst. En bij jou?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
@Razor109 warmtepomp staat op de grond. Weet het niet exact maar dat zal ook 2-3 graden zijn geweest. Ik heb de Amber 95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
NRJ020 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:23:
@isalenedean @Razor109

Ik denk dat hij steeds stopt door de thermostaat. We hebben een jaren 70 woning met vloerverwarming. Dus niet optimaal qua isolatie. Wel overal HR++ beneden.
Welke waardes heb je bij M1.01 tm M1.03?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Razor109 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:21:
Wel een beetje gek , hij draaide op 2000 watt dan kan hij toch non-stop door zonder te stoppen? Waarom al die stops? Bij mij zie ik alleen de stops bij 36hz run. Bereikt hij dan zijn setpoint en schakelt even later weer in?
Die stops waren uiteraard defrosts.
Blijft gek dat hij zo hard heeft staan werken terwijl de WP hier vannacht run op 36hz en deels 43 had en vanmorgen nog een op 46hz met daarbij Max 1000watt ongeveer. Mijn stooklijn staat zelfs iets hoger.
Als je een efficiënt afgiftesysteem hebt, dan moet je met een lage stooklijn draaien. Die van @NRJ020 staat gewoon te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
Andrehj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:46:
[...]

[...]

Als je een efficiënt afgiftesysteem hebt, dan moet je met een lage stooklijn draaien. Die van @NRJ020 staat gewoon te hoog.
Valt toch wel mee, 24 graden? Maar zo’n hoog verbruik is niet goed, of hij moet al zijn ramen en deuren open hebben staan 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
Andrehj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:46:
[...]

[...]

Hij heeft continu warmtevraag gehad van thermostaat lijkt, met te hoge stooklijn zou hij met een efficiënte afgifte niet 8 uur hebben staan draaien lijkt mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@NRJ020 daar klopt iets niet. Probeer Ta, Tr en flow ook te loggen, of een momentopname te geven gedurende een run. Dat kan bevestigen of de unit inderdaad thermisch ook op zijn tenen loopt (dan is hij gewoon te klein / een isolatielek) of dat hij bijvoorbeeld wat koudemiddel mist.

Edit: meer info is beter, het zou zelfs nog recirculatie kunnen zijn, dus als je ook verdampertemperaturen hebt geeft dat een completer beeld.

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 22-11-2023 19:20 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
Dank voor alle reacties. @isalenedean dit zijn mijn instelligen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yW5Vh26xiUNuug5YIHqUeANiGI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKRq5h1aYlE0gBBHd39JFToa.jpg?f=fotoalbum_large

@Proton_ ik log helaas (nog niet) al deze gegevens. Zal kijken of ik dit uit het schermpje op de binnen unit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
NRJ020 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:08:
Dank voor alle reacties. @isalenedean dit zijn mijn instelligen:

[Afbeelding]

@Proton_ ik log helaas (nog niet) al deze gegevens. Zal kijken of ik dit uit het schermpje op de binnen unit kan halen.
Instellingen zijn hetzelfde als bij mij, staat de amber op automatisch of op verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
@isalenedean staat ook op automatisch.

@Proton_ Nog een extra plaatje. Het is lastig te zien maar Ta lijkt veel te laag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EbkH8wUeNC0cGbLC8o7k4fGzbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yt5xU7CYmmrkrj9sflCpQvXn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door NRJ020 op 22-11-2023 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isalenedean
NRJ020 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:23:

@Proton_ Nog een extra plaatje. Het is lastig te zien maar Ta lijkt veel te laag?

[Afbeelding]
Dan mag Proton het verder doen, Ta lijkt erg laag, maak tijdens een run van alle screentjes een foto. En plaats die hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor109
Ta(mbient) is de buiten temp dus heeft wel gevroren lijkt het bij jou.

Wat mij opvalt is dat de Tr laag blijft tov Tc.. normaal verwacht je dat retour water 2-3graden onder de Tc zit en dus mee fluctueert. Bij jou lijkt het alsof alle warmte aan de vloer afgegeven wordt en koud water blijft terugkomen.

stom Tr is de kamer temperatuur natuurlijk dus retour kunnen we niet zien op dit plaatje.

[ Voor 48% gewijzigd door Razor109 op 22-11-2023 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor109
Razor109 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:50:
[...]

Ta(mbient) is de buiten temp dus heeft wel gevroren lijkt het bij jou.

Wat mij opvalt is dat de Tr laag blijft tov Tc.. normaal verwacht je dat retour water 2-3graden onder de Tc zit en dus mee fluctueert. Bij jou lijkt het alsof alle warmte aan de vloer afgegeven wordt en koud water blijft terugkomen.

Tr is de kamer temperatuur sorry dus retour kunnen we niet zien op dit plaatje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
hansvk schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:38:
[...]

Gaat best goed hier (alleen radiatoren). Wel met nachtverlaging van 1 graad.

[Afbeelding]

Tot nu toe vandaag 14,3 kWh verbruik.

Huidige instellingen in menu 'Temperatuur zone 1'

Temperatuurzone 1 Mijn instelling
1.01ΔT uitschakelen verwarmen/koelen5
1.02ΔT herstart verwarmen/koelen4
1.03ΔT terugmoduleren compressor verwarmen/koelen1
1.05 Stooklijn Aan
1.06Buitentemperatuur 1-10
1.07Buitentemperatuur 20
1.08Buitentemperatuur 35
1.09Buitentemperatuur 413
1.10Buitentemperatuur 520
1.11Aanvoertemperatuur A/buitentemperatuur 140
1.12Aanvoertemperatuur B/buitentemperatuur 237
1.13Aanvoertemperatuur C/buitentemperatuur 335
1.14Aanvoertemperatuur D/buitentemperatuur 433
1.15Aanvoertemperatuur E/buitentemperatuur 530
1.16Naregeling op basis van ruimtetemperatuursensor Aan
1.17Ruimtetemperatuur setpoint voor verwarmen20
1.19Aanvoertemp. voor verwarmen (zonder stooklijn)35
1.20Minimale temperatuurbegrenzing16
1.21Maximale temperatuurbegrenzing60
Amber draait hier nu gemiddeld voor verwarmen 3 uurtjes per etmaal, rond een Cop 5.
Wat ik overigens liever heb, dan de hele dag op een Cop 6
Inc. sww run, nog geen 6,5 kWh vandaag, met een 3,15 uur run bij een buiten temperatuur onder de 5 graden afgelopen nacht.

Op dit moment heb ik nog maar weinig warmte vraag, dus een lager afgenomen vermogen. Door dat niet alle ruimte warmte vraag hebben.
En bij temperaturen onder de 8 graden lijkt wel 700W ongeveer het minimum waarop de Amber draait.

Ik zou natuurlijk meer groepen kunnen open zetten, dan is er meer vermogen nodig. Geeft een betere Cop
Maar uit eindelijk wel meer verbruik.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Proton_ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:16:
@NRJ020 daar klopt iets niet. Probeer Ta, Tr en flow ook te loggen, of een momentopname te geven gedurende een run. Dat kan bevestigen of de unit inderdaad thermisch ook op zijn tenen loopt (dan is hij gewoon te klein / een isolatielek) of dat hij bijvoorbeeld wat koudemiddel mist.

Edit: meer info is beter, het zou zelfs nog recirculatie kunnen zijn, dus als je ook verdampertemperaturen hebt geeft dat een completer beeld.
Zit de tc sensor wel goed, lijkt wel als of hij denkt de aanvoer temp niet te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@NRJ020
Taanvoer en Tretour bedoelde ik inderdaad, maar Tambient is ook interessant. Ik denk te zien dat Tambient bij het aanslaan van de warmtepomp een graad of vijf zakt wat ik niet helemaal fris vind, de defrosts hoor je daar ook niet terug te zien. Dus het kan een beetje recirculatie zijn, of een sensormontage die wat onhandig is en te dicht op de verdamper zit.
Mooie uitleg van de afkortingen in B-lex in "Itho Daalderop Amber" . Retour en debiet zijn wel nodig voor het hele plaatje, maar ik lees dat er geen debietmeter in de Amber zit. Hoe komt men dan aan een COP inschatting? Heb je misschien van die vlottertjes op je vloerverdeler? En een screenshot van het plaatje in Jan2023 in "Itho Daalderop Amber" geeft ook wat inzicht.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Proton_ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:28:
ik lees dat er geen debietmeter in de Amber zit. Hoe komt men dan aan een COP inschatting? .
Een aantal van ons heeft er kampstrup tussen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
@Proton_
Hierbij wat plaatjes. Heb de thermostaat wat hoger gezet, draait nu ongeveer 25 minuten.

@bommer Tc sensor zit volgens mij goed, binnen op de aanvoer net na de driewegklep. (driewegklep nog niet aangesloten omdat ik nog de CV gebruik voor tapwater.
  • Amber 9.5 (Thermostaat aangesloten)
  • Enkel vloerverwarming, direct op de Amber +/- 140 m2 (nu 120m2 open ongeveer)
  • Jaren 70 woning, beneden HR++, Vloerisolatie, spoumuur isolatie vanuit de bouw.
  • Nog geen boilervat aangesloten (wel de bedoeling binnenkort)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfgjQmJEoViGm7EVsOBRqFZRKJ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCl1RGi2ZzUAC8grh564KMLP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIHw61I2wXufEy7K7yJ3MNCRMOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cf76pDa3AMBL7fJcBzHuKNr3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiPCpGufRJkwkyOfk0TPZNiY75M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldFAUY1vhuvTl9ge3RguMZOY.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door NRJ020 op 22-11-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
NRJ020 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:23:

[Afbeelding]
Net als @Proton_ zegt, lijikt het wel of er of niet genoeg luchtflow door de verdamper gaat (hoe ver staat deze van de muur) of er is kortsluiting van de luchtflow, want het kost wel heel veel moeite om die temperatuur te krijgen.

Stooklijn vind ik niet echt hoog. en het verlagen van de stooklijn zal niet direct helpen om de compressor op 36Hz te krijgen, dat lukt beter door het benodigd vermogen te verlagen (isoleren).

Probeer een paar foto's te delen van de beide systeemoverzichten op de binnenunit.
Ook een foto van de opstelling van de warmtepomp en kijk ter plekke even als deze draaid of de ventilator goed draaid en dat de luchtflow niet geblokkeerd wordt.

Wat voor type juis heb je (vloeroppervlakte bouwjaar en mate van isolatie)

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
NRJ020 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:40:
@Proton_
Hierbij wat plaatjes. Heb de thermostaat wat hoger gezet, draait nu ongeveer 25 minuten.

@bommer Tc sensor zit volgens mij goed, binnen op de aanvoer net na de driewegklep. (driewegklep nog niet aangesloten omdat ik nog de CV gebruik voor tapwater.
  • Jaren 70 woning, beneden HR++, Vloerisolatie, spoumuur isolatie vanuit de bouw.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Tc lijkt wel goed te meten, is iets lager dan tuo. Ga er vanuit dat de foto's van de zelfde tijd zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
@Proton_

Wanneer ik het vergelijk met mijn waarden zie ik eerlijk gezegd niet echt iets geks, Ik heb een iets hogere stooklijn, maar de temperatuur en druk voor en na de compressor lijken best in orde.

Ik denk dat je het vermogen gewoon echt nodig hebt voor je woning.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
@mischa402
Hier een foto tijdens de montage. Netjes 30cm aangehouden tot de muur. Had wel een kliko direct er naast staan, (niet ervoor). Geen idee of dat de flow belemmerd heeft. Op dit moment in ieder geval geen blokkering.

Vloerverwarming is paar maanden terug aangelegd. 10 cm hoh. 16mm slangen. Onderstaand type verdeler.
Groepen van 60 meter slang. Vloer vanuit kruipruimte geisoleerd met gespoten PUR
Vloerverwarming ligt op noppenplaten met nog 1cm isolatie.

@bommer Alle 3 de afbeeldingen zojuist genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUBU7BJUvWwSJWX5-CTjkwgBrkA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lUpVmVWS3XywJHCUOw8fSEyj.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcOeXSFNJ2eHcU-L5PMJmET8XFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FwvDU0MybEx8ks0xgmBA2dbI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door NRJ020 op 22-11-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
@Proton_

Staat hij al langer te draaien of moest de vloer nog volledig opgewarmt worden?

[ Voor 3% gewijzigd door mischa402 op 22-11-2023 22:04 ]

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
NRJ020 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:59:
@mischa402
Hier een foto tijdens de montage. Netjes 30cm aangehouden tot de muur. Had wel een kliko direct er naast staan, (niet ervoor). Geen idee of dat de flow belemmerd heeft. Op dit moment in ieder geval geen blokkering.

Vloerverwarming is paar maanden terug aangelegd. 10 cm hoh. 16mm slangen. Onderstaand type verdeler.
Groepen van 60 meter slang. Vloer vanuit kruipruimte geisoleerd met gespoten PUR

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij mankeerd hier allemaal niets aan 8)7

Lees nu van die kliko, maar dat kan wel invloed hebben gehad inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door mischa402 op 22-11-2023 22:05 ]

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
@mischa402 We wonen hier een pas een paar maanden. Vorige bewoners verbruikten 1800m3 gas.
Woning is grotendeels vrijstaand. Enkel voormalige garage geschakeld met de buren.
Bouwjaar ongeveer 1975.

Als dat de conclusie is een goede reden om de isolatie nog verder te verbeteren dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
NRJ020 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:05:
@mischa402 We wonen hier een pas een paar maanden. Vorige bewoners verbruikten 1800m3 gas.
Woning is grotendeels vrijstaand. Enkel voormalige garage geschakeld met de buren.
Bouwjaar ongeveer 1975.

Als dat de conclusie is een goede reden om de isolatie nog verder te verbeteren dan.
Spoumuur isolatie van de bouw is niet meer dan een dun tempex polaatje van 2cm waarschijnlijk, dus daar valt nog wel wat te winnen.

Maar die kliko kan wel enige invloed hebben gehad als die er redelijk dicht naast heeft gestaan.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
@mischa402 ja dun stukje glaswol zit er in heb ik gezien. Ik ga het nog even aanzien of het nu beter gaat (zonder kliko)

Erg bedankt voor het meekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Die kliko zal het verschil niet gaan maken denk ik. Maar, moest de vloer inderdaad vanaf koud worden opgewarmd? Of zat er nog warmte in van eerdere stooksessies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
NRJ020 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:59:
@mischa402

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien overbodige vraag hoor, neem aan dat al het leidingwerk gesoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Gramser schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:16:
Die kliko zal het verschil niet gaan maken denk ik. Maar, moest de vloer inderdaad vanaf koud worden opgewarmd? Of zat er nog warmte in van eerdere stooksessies?
Ik ben daar nog niet zo zeker van, als de luchtflow hierdoor toch voor een deel wordt kortgesloten kan er toch wel iets geks gebeuren, zeker als die er direct naast staat.

@NRJ020 je kan het nog proberen om te kijken wat er gebeurd als je die er tijdens stabiel bedrijf weer neer zet en dan te kijken wat er gebeurt met de buitentemperatuur (Ta).

Zo veel als hij in defrost is gegaan is naar mijn idee niet normaal.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
mischa402 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:31:
[...]

Ik ben daar nog niet zo zeker van, als de luchtflow hierdoor toch voor een deel wordt kortgesloten kan er toch wel iets geks gebeuren, zeker als die er direct naast staat.

@NRJ020 je kan het nog proberen om te kijken wat er gebeurd als je die er tijdens stabiel bedrijf weer neer zet en dan te kijken wat er gebeurt met de buitentemperatuur (Ta).

Zo veel als hij in defrost is gegaan is naar mijn idee niet normaal.
Wellicht wel bij een opstart van een steenkoude vloer. Soms moet je enkele dagen geduld hebben zeker bij lagere temperaturen voordat het trage systeem stabiliseert dat is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
NRJ020 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:11:
@mischa402 ja dun stukje glaswol zit er in heb ik gezien. Ik ga het nog even aanzien of het nu beter gaat (zonder kliko)

Erg bedankt voor het meekijken!
Mijn woning is ook uit 1974 en is rondom goed geïsoleerd, behalve gevel begane grond (staat op de planning).

Amber staat op 2 meter uit de gevel, maar ik heb ook flink wat defrosts gedurende de nacht. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sF7Pz1j_OqG6Ln7S7aCvrWJG-BU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGDiIki61B6VrpEOfjx6xzjM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
ArnoudN schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:48:
[...]

Mijn woning is uit 1974 en is rondom goed geïsoleerd, behalve gevel begane grond (staat op de planning).

Amber staat op 2 meter uit de gevel, maar ik heb ook flink wat defrosts gedurende de nacht. [Afbeelding]

Ook bij mij gaat de temperatuur iets onderuit bij een defrost, zowel buiten als in de aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
ArnoudN schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:48:
[...]

Mijn woning is uit 1974 en is rondom goed geïsoleerd, behalve gevel begane grond (staat op de planning).

Amber staat op 2 meter uit de gevel, maar ik heb ook flink wat defrosts gedurende de nacht. [Afbeelding]
Is het bij jullie zoveel kouder dan in NHN, heb nog geen defrost gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
bommer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:54:
[...]

Ik.zit in de hoek Drenthe/Overijssel en het was afgelopen nacht en ochtend rond de 2 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
ArnoudN schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:02:
[...]

Ik.zit in de hoek Drenthe/Overijssel en het was afgelopen nacht en ochtend rond de 2 graden.
(bijna) aan zee is het altijd iets warmer, hier een 4,5 afgelopen nacht.
Nou is mijn huis wel beter geïsoleerd. Met 3,5 draai uurtjes blijft het hier op ongeveer 20,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 15:20
bommer schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:54:
[...]

Hier in de Achterhoek afgelopen nacht lichte vorst. Aantal defrosts viel mee. 4 stuks, zie hansvk in "Itho Daalderop Amber"

[ Voor 11% gewijzigd door hansvk op 22-11-2023 23:20 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
ArnoudN schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:02:
[...]

Veel vocht in de lucht en rond 0 graden zijn de slechtste omstandigheden voor een warmtepomp. Het kan beter 5 graden vriezen. Daarnaast veel jaren 70 huizen hebben dikke beton vloeren en die trekken heel veel energie om op temperatuur te komen. Die trokken vaak tientallen m3 gas maar daar keek toen niemand naar. Isolatie verbetert dat maar voor een deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Carboy54 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:15:
[...]

Veel vocht in de lucht en rond 0 graden zijn de slechtste omstandigheden voor een warmtepomp. Het kan beter 5 graden vriezen. Daarnaast veel jaren 70 huizen hebben dikke beton vloeren en die trekken heel veel energie om op temperatuur te komen. Die trokken vaak tientallen m3 gas maar daar keek toen niemand naar. Isolatie verbetert dat maar voor een deel.
Aanvocht geen gebrek hier in Noord Holland. Kan hier best misten, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Carboy54 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:37:
[...]

Wellicht wel bij een opstart van een steenkoude vloer. Soms moet je enkele dagen geduld hebben zeker bij lagere temperaturen voordat het trage systeem stabiliseert dat is normaal.
Die vraag staat nog uit 2 reactiles terug bij @NRJ020 :)

mischa402 in "Itho Daalderop Amber"

[ Voor 9% gewijzigd door mischa402 op 22-11-2023 23:44 ]

Itho Daalderop Amber 95

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik lees dat @NRJ020 vloerverwarming op noppenplaten heeft, daar kan het niet aan liggen.
Met een historisch gasverbruik van 1800 m³ heb je ca 9 kW bij -10 nodig dus ca 5 rond het vriespunt.
Met 18 draaiuren op het plaatje en 7 kW bij -2 tot je beschikking is er eigenlijk geen tijd voor defrosts.
Met de Amber 95 zit je volgens mij dus gewoon te krap. (Vermogens uit
mischa402 in "Itho Daalderop Amber")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
@mischa402 @Proton_

Het is een bestaande betonvloer. Vanaf onder geisoleerd met gespoten pur.
Hierop nieuwe vloerverwarming met noppenplaten, hoh 10 cm. Daarover een anhydriet vloer van +/- 7 cm. Bovenverdieping is ingefreesd.

Thermostaat staat op 19.5 graden en draait al enkele weken.

Run ervoor was van ongeveer 16:30 - 19:30 en daarna dus de lange run die ik poste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mischa402
NRJ020 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:07:
@mischa402 @Proton_

Het is een bestaande betonvloer. Vanaf onder geisoleerd met gespoten pur.
Hierop nieuwe vloerverwarming met noppenplaten, hoh 10 cm. Daarover een anhydriet vloer van +/- 7 cm. Bovenverdieping is ingefreesd.

Thermostaat staat op 19.5 graden en draait al enkele weken.

Run ervoor was van ongeveer 16:30 - 19:30 en daarna dus de lange run die ik poste.
Ik denk dat je het vermogen gewoon echt nodig hebt en dat je behoorlijk veel energie via de muren verliest. Als deze na de bouw midden jaren 70 niet meer zijn na-geïsoleerd is dat wel enigszins te verklaren.

Zelf heb ik ook één zo'n buitengevel (na-geïsoleerd met HR+ eps parels) uit 1976 wat mijn grootste verliespost is (de na-isolatie is relatief gezien beperkt door de grote van de spouw). De vloer is bij jou denk ik wel in orde en als deze éénmaal warm is, is dat door de grote massa een flinke buffer en ga er dan wel vanuit dat er met een defrost geen backup verwarming bijspringt.

Ik zou her voorlopig gewoon even aankijken en wellicht op de warmere momenten op de dag de temperatuur wat hoger zetten en dan een beperkte nachtverlaging toepassen. Hierdoor buffer je wat extra energie in je vloer op courantere momenten en kun je daar uit putten op nachtelijke uren. Tegelijk is het 's avonds wellocht iets comfortabeler :). Maar hou goed in de gaten dat je het niet te ver laat afkoelen als het echt koud wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door mischa402 op 23-11-2023 10:03 ]

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nu kun je het nog net maskeren met continu draaien, maar onder de -5°C kom je gewoon kilowatts tekort.
Voor deze winter komt isoleren waarschijnlijk te laat, misschien kun je de ketel weer tijdelijk terughangen.
De Amber 95 is volgens alle specs die er toe doen naar boven afgerond een 6 kW warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor109
Proton_ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:27:
Nu kun je het nog net maskeren met continu draaien, maar onder de -5°C kom je gewoon kilowatts tekort.
Voor deze winter komt isoleren waarschijnlijk te laat, misschien kun je de ketel weer tijdelijk terughangen.
De Amber 95 is volgens alle specs die er toe doen naar boven afgerond een 6 kW warmtepomp.
Er zit nog een 3kw BUH in die zal hem de vorst door helpen toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-06 22:10
En anders een paar bitterballen in de airfryer als het ooit nog eens -10 wordt, dan pomp je nog eens 2kw de thermische schil in, mocht je echt te krap zitten met de 3kw backup die Amber aan boord heeft.

Sowieso een goed excuus voor bitterballen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Razor109 dat zijn wel dure kilowatts, dan kan je financieel én groen gezien beter gas stoken. Bitterballen hebben geen excuus nodig maar de backupheater wel. Bij een dagje schaatsweer knalt die er dus 72 kWh doorheen en daar komt nog 48 kWh bij voor de compressor. Een juist gedimensioneerde warmtepomp heeft aan de helft genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
B-lex schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:43:
En anders een paar bitterballen in de airfryer als het ooit nog eens -10 wordt, dan pomp je nog eens 2kw de thermische schil in, mocht je echt te krap zitten met de 3kw backup die Amber aan boord heeft.

Sowieso een goed excuus voor bitterballen.
Dan moet je de afzuigkap niet aanzetten :+ Of een recirculatiekap hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Proton_ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:27:
Die waarde van 6KW kwam ik volgens mij ook tegen toen ik met de subsidie aanvraag bezig was.
Eigenlijk is de type aanduiding behoorlijk misleidend..
|:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 16:23

Cr3ator

1 bar is geen bar

Jan2023 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:31:
[...]

Die waarde van 6KW kwam ik volgens mij ook tegen toen ik met de subsidie aanvraag bezig was.
Als je die bij de subsidieaanvraag pas ziet heb je de datasheet / manuals ook niet open gehad.... Het staat op zich gewoon netjes in de spec. Maar de naamgeving is absoluut verkeerd.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
Jan2023 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:31:
[...]

Bij de nieuwe en zeer dure L serie van Panasonic met R290 zie je precies hetzelfde gaat van 9 Kw ook naar 7 Kw. Volgens de experts wordt dat gedaan om de compressor te beschermen. @flippy heeft dat al eens beschreven. Momenteel wordt er bij Itho getest om het vermogen op te schroeven bij de Amber bij deze omstandigheden dat schijnt geen problemen op te leveren en kan dan via een update worden gerealiseerd. Dezelfde @flippy gaf ook aan dat er bij een aantal merken zonder deze beveiliging vaak defecte compressoren voorkomen. Dus ik sta nog niet te springen. Bij Itho zijn ze op det gebied zeer conservatief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Carboy54 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:37:
[...]

Bij de nieuwe en zeer dure L serie van Panasonic met R290 zie je precies hetzelfde gaat van 9 Kw ook naar 7 Kw. Volgens de experts wordt dat gedaan om de compressor te beschermen. @flippy heeft dat al eens beschreven. Momenteel wordt er bij Itho getest om het vermogen op te schroeven bij de Amber bij deze omstandigheden dat schijnt geen problemen op te leveren en kan dan via een update worden gerealiseerd. Dezelfde @flippy gaf ook aan dat er bij een aantal merken zonder deze beveiliging vaak defecte compressoren voorkomen. Dus ik sta nog niet te springen. Bij Itho zijn ze op det gebied zeer conservatief.
bij de grotere mitsubishi installaties zoals de City modellen en wat spul van toshiba (R410a) zijn persgassen van 90 a 100 graden met dit weer (paar graden boven 0) zeker wel te halen en dan praat over "reguliere" airco binnendelen, nog niet eens hydroboxen of zo. volgens de fabrikant kan het geen kwaad maar ik zie compressors niet oud worden met zulke temperaturen. helemaal als we nog een paar generaties met 1e generatie propaancompressors zitten en de fabrikanten nog een beetje aan het pioneren zijn met welke bezuingingen ze weg kunnen komen....

zolang je nog R32 kan kopen zou ik het daarbij houden. goedkoper ook.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Jan2023

Jan2023

KISS

Cr3ator schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:04:
[...]

Als je die bij de subsidieaanvraag pas ziet heb je de datasheet / manuals ook niet open gehad.... Het staat op zich gewoon netjes in de spec. Maar de naamgeving is absoluut verkeerd.
Ik dacht het toch zeker wel he dat ik de specs bekeken heb.
8)7

Maximaal vermogen bij A7W35 - 9,5 KW

En kijk eens even op de site van Itho
https://www.ithodaalderop...3vIwqnEAAYASAAEgLkk_D_BwE

Verkrijgbaar als 6,5 en 9,5 en 12 KW versie.

Onder voorbehoud dat wel.

( nog steeds )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:06
[...]

Bij de nieuwe en zeer dure L serie van Panasonic met R290 zie je precies hetzelfde gaat van 9 Kw ook naar 7 Kw.
Pana 9J zakt ook al terug...

Naamgeving is waardeloos. Datasheets zijn alles... Graag zoals die van Mitsubishi electric overigens... Maar die lawaaibakken kan ik met geen mogelijkheid plaatsen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
In bedrijf stellingen

Indien het is afgesproken dat wij voor de Amber een in bedrijf stelling in 2023 doen dan graag dit z.s.m. per mail melden voor onze planning. Dit i.v.m. drukte werkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Jan2023 In het FAQ topic staat het zo verwoord, denk je dat daar ook iets over A-10W45 moet staan? Aan A7W35 heeft niemand iets :)
Wordt wel weer een heel technisch verhaal dat ik eigenlijk wilde vermijden.

Ik quote hem hier omdat de -7/-10 specs van de Ambers niet eenvoudig vindbaar lijken, iets voor in de startpost?

Op welke specs van een warmtepomp moet ik letten?

Afgiftevermogen bij -10°C
Hoe kouder de lucht, hoe meer de warmtepomp moet werken om de warmte te oogsten. Het vermogen daalt dus, en het is belangrijk dat hij nog voldoende heeft bij een koude winter. Het vermogen op het typeplaatje is niet altijd een goede indicatie. Het verlies van vermogen is afhankelijk van de compressor, koudemiddel en technologie en moet je dus opzoeken. Over het algemeen bieden de installateurshandleidingen van de fabrikanten hier wel uitgebreide specificaties over.
Sommige merken geven getallen bij -7°C en/of -15°C, dan kan je het navragen in het merktopic of bij de klantenservice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-06 22:10
Proton_ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:06:
@Jan2023 In het FAQ topic staat het zo verwoord, denk je dat daar ook iets over A-10W45 moet staan? Aan A7W35 heeft niemand iets :)
Wordt wel weer een heel technisch verhaal dat ik eigenlijk wilde vermijden.

Ik quote hem hier omdat de -7/-10 specs van de Ambers niet eenvoudig vindbaar lijken, iets voor in de startpost?

Op welke specs van een warmtepomp moet ik letten?

Afgiftevermogen bij -10°C
Hoe kouder de lucht, hoe meer de warmtepomp moet werken om de warmte te oogsten. Het vermogen daalt dus, en het is belangrijk dat hij nog voldoende heeft bij een koude winter. Het vermogen op het typeplaatje is niet altijd een goede indicatie. Het verlies van vermogen is afhankelijk van de compressor, koudemiddel en technologie en moet je dus opzoeken. Over het algemeen bieden de installateurshandleidingen van de fabrikanten hier wel uitgebreide specificaties over.
Sommige merken geven getallen bij -7°C en/of -15°C, dan kan je het navragen in het merktopic of bij de klantenservice.
Blz. 11 van de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkLZv0-GRb5obBZIDF7cHJk_-D0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPZi5kBiiPKgHGZujQn2yKXS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 21:53
Jan2023 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:08:
[...]

Maximaal vermogen bij A7W35 - 9,5 KW
Dat vermogen gebruik je alleen nooit, want als je met A7 al 9 kw nodig hebt kom je de winter niet door.

Eigenlijk kan je volgens mij grofweg stellen dat het bruikbaar of nuttig vermogen van de Amber 95 tussen de 4kW (COP > 6,6 bij A12W25) en 5,4kW (bij A-10W35) ligt als je stooklijn van 25-35 loopt.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Bedankt voor alle uitleg.
Voor een consument is het niet eenvoudig om door de bomen het bos te zien.
In deze materie.

Volgens koevlaas heb ik 5,8 kw nodig bij -10 dus dat moet net kunnen met de amber 95

[ Voor 26% gewijzigd door Jan2023 op 23-11-2023 21:29 ]

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 21:53
[...]

Momenteel wordt er bij Itho getest om het vermogen op te schroeven bij de Amber bij deze omstandigheden dat schijnt geen problemen op te leveren en kan dan via een update worden gerealiseerd.
Dan kan de subsidie ook omhoog. Wacht ik nog even met de aanvraag :9B

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
markietjuh schreef op donderdag 23 november 2023 @ 21:09:
[...]

Dan kan de subsidie ook omhoog. Wacht ik nog even met de aanvraag :9B
Dat is inderdaad nog mogelijk maar dat soort trajecten duren heel lang. Toch heb ik zelf afgelopen week de subsidie maar aangevraagd. Je weet het in de politiek maar nooit. Voor die € 150 neem ik het risico niet 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 23-11-2023 21:37 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 121 Laatste