Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Draad van een snelkoppeling is een fijne draad en past dus niet op de normale schroefdraad koppelingen. Het lukt je maximaal 1x slag. Het fijne draad is bedoeld om zo een grotere krachtoverbrenging te hebben om de knelring vast te draaien.Brammetje-13-10 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:22:
[...]
Dank je.
Zoals ik het kan vinden is inch en duims hetzelfde. Opzich logisch. Euroconus zit ook op mijn vloerverwarmingsbuizen en kan ik inderdaad ook wel onderscheiden. Maar dan heb ik hier een koppeling liggen met een onbekend schroefdraad. Hij is voor 28mm knelbuis. Maar de moer hiervan past niet op de 1inch aansluitingen van mijn andere aparaten. Terwijl de diameter gelijk lijkt. Weet iemand hoe te achterhalen wat voor schroefdraad dit dan is?
Anders moet ik eerst een stukje buis van 28 en dan een koppeling naar 1inch toepassen, maar dit lijkt me omslagtig...
Itho Daalderop Amber 95
@Carboy54 nee ik weet daar niets van af. Systeem heb ik zelf aangelegd naar aanleiding van de handleidingen Itho.Carboy54 schreef op maandag 20 november 2023 @ 04:22:
[...]
@bommer @mischa402 na een nachtelijke overpijnzingben ik bang dat het hier gaat om een woning waar de leidingen aan elkaar zijn geknoopt door een werkspot(vak)man waar fout op fout zijn gemaakt. Ik vraag mij maar steeds af waar die warmte is gebleven van uren draaien op hoge frequentie met een lage watertemperatuur in de boiler als resultaat. Antwoord:
IN DE VLOER: De retour of aanvoer van de boiler loopt over de vloerverwarming. Dat verklaart de hoge temperatuur in de woning en het feit dat Tui hoger is als Tuo bij het net opstarten van de warmtepomp omdat de warmtepomp warm retour water ontvangt uit de vloer. Ook vermoed ik dat de driewegklep hier in de retour is geplaatst.
@isalenedean hebben wij het hier over dezelfde woning??
Drieweg klep zit in de aanvoer. En sluit goed af volgens mij, de eerste 10cm van A wordt warm bij sww run, hoe verder van de de klep af hoe kouder de leiding wordt. Er gaat wel warmte via de retour richting het cv zijdig gedeelte, alleen snap ik niet hoe dat kan als de aanvoerzijde afgesloten is door de driewegklep. Dan kan daar toch geen flow ontstaan??
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
Ik wil eerst even helder hebben waarom jouw 3-weg klep schakelt.isalenedean schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:48:
[...]
@Carboy54 nee ik weet daar niets van af. Systeem heb ik zelf aangelegd naar aanleiding van de handleidingen Itho.
Drieweg klep zit in de aanvoer. En sluit goed af volgens mij, de eerste 10cm van A wordt warm bij sww run, hoe verder van de de klep af hoe kouder de leiding wordt. Er gaat wel warmte via de retour richting het cv zijdig gedeelte, alleen snap ik niet hoe dat kan als de aanvoerzijde afgesloten is door de driewegklep. Dan kan daar toch geen flow ontstaan??
kun je aangeven of je op alleen buitentemperatuur (stooklijn stookt) of met een thermostaat?
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Alleen WAR, geen thermostaat.bommer schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:40:
[...]
Zou je foto willen posten van de aansluiting 3-weg klep in de binnenunit
Als de Amber niet aan het verwarmen is, dus er is geen warmtevraag. Dan staat de klep standaard al op tapwater.
Dat jij hem dan hoort omschakelen vind ik gek.
Of draai je op alleen stooklijn, zonder thermostaat?
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
Keerklep zit op de onderste aansluiting, en dat is de retour volgens de sticker.markietjuh schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:15:
[...]
Als je op alleen stooklijn draait zonder thermostaat schakelt de klep voor de sww run en daarna weer terug. Dus dat kan kloppen.
Ook het eerder beschreven symptoom van @isalenedean dat de temperatuur in de boiler daalt aan het begin van de run kan kloppen. Dit heeft te maken met de gelaagdheid in het vat. De sensor meet bij stilstand een warme laag ergens in het midden. Bij de sww run gaat de pomp vd boiler draaien waarna alles gemixt wordt en een constante temperatuur ontstaat, die kan wel 10-15 graden omlaag duiken.
De rest is nog steeds vreemd. Aanvoer retour op de amber zeker weten goed? In het begin was er nog iets met een sticker tbv de keerklep die op de verkeerde plek zat, misschien hierdoor op verkeerde been gezet?
Bij LG is er vanaf generatie 4 en flowmeter ingebouwd, de warmtepomp kan hiermee zijn flow verhogen of verlagen om een betere COP te halen.mischa402 schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:36:
[...]
Flow is wel constant, maar is dus niet bij iedereen gelijk. Dit is echt sterk afhankelijk van de weerstand van je systeem. Bij mij staat de pomp bv op gemiddeld en is de flow 1340L/h, maar bij @bommer is de flow volgens mij op gem. ergens rond de 1600L/h. En als er eventueel ergens een hermostaatknop dicht loopt veranderd ook de flow iets. Dus helaas![]()
Vind het zelf toch wel jammer dat dit niet standaard in de warmtepomp zit, maar weet ook niet of er bij andere merken wel een flowmeter standaard is ingebouwd. UIteraard is het dan altijd wel de vraag hoe correct de flowmeter aangeeft, want dat komt best wel nauw. Vandaag dat het ook ven belang is dat men de juiste warmtemeter kiest, ik lees heel vaak dat iedereen een warmtemeter willen hebben met de volle doorlaat, terwijl het belangrijker is om de warmtemeter te kiezen die gekallibreerd is voor de juiste nominale doorstroming (Qn), wanneer deze niet goed overeen komt is de nauwkeurigheid een stuk minder. De plaatselijke vernauwing van de warmtemeter is echt geen enkel probleem.
Enige nadeel is dat de temperatuur sensoren weer minder goed uitlezen bij LG. Meerdere hebben er een kamstrup achter gehangen.
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
@bommer Alleen stooklijn, geen thermostaat.bommer schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:53:
[...]
Ik wil eerst even helder hebben waarom jouw 3-weg klep schakelt.
kun je aangeven of je op alleen buitentemperatuur (stooklijn stookt) of met een thermostaat?
Keerklep ook in de juiste richting geplaatst, hoewel je anders geheid een flowstoring zou moeten krijgenisalenedean schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:10:
[...]
Keerklep zit op de onderste aansluiting, en dat is de retour volgens de sticker.

Heb je eventueel een schema van hoe het aangesloten is, met vloerverwarming, radiatoren etc. er in getekend?
Had je al de aanvoer op de vloerverwarmingsverdeler dicht gezet? HEt blijft gewoon een feit dat de energie die de warmtepomp produceert ergens moet blijven, die lost niet zomaar op
Itho Daalderop Amber 95
Dank!bommer schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:32:
[...]
Bij laag gaat hij bij mij rond de 970 en op mid 1600.
@mischa402 de warmte knalt de retourleiding cv zijdig in, dat is nu al duidelijk. Alleen snap ik niet hoe dat kan, de klep sluit goed zover ik dat kan controleren.mischa402 schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:15:
[...]
Keerklep ook in de juiste richting geplaatst, hoewel je anders geheid een flowstoring zou moeten krijgen![]()
Heb je eventueel een schema van hoe het aangesloten is, met vloerverwarming, radiatoren etc. er in getekend?
Had je al de aanvoer op de vloerverwarmingsverdeler dicht gezet? HEt blijft gewoon een feit dat de energie die de warmtepomp produceert ergens moet blijven, die lost niet zomaar op
Ben echter een nitwit op dit terrein.
Dat zou nooit kunnen als de 3-wegklep goed zou werken. Kun dat deel dicht zetten?isalenedean schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:17:
[...]
@mischa402 de warmte knalt de retourleiding cv zijdig in, dat is nu al duidelijk. Alleen snap ik niet hoe dat kan, de klep sluit goed zover ik dat kan controleren.
Itho Daalderop Amber 95
Uitlezen Itho Daalderop HP-S 95 warmtepompharry59 schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:20:
Kan iemand mij, bv via een dm, op weg helpen naar het uitlezen van actuele waarden van de Amber?
Ben echter een nitwit op dit terrein.
Werkt ook voor de Amber.
[ Voor 4% gewijzigd door mischa402 op 20-11-2023 18:25 ]
Itho Daalderop Amber 95
Zit er nog een andere pomp in je cv systeem? Oude cv ketel nog aangesloten waarvan de pomp draait? Verdeler met pomp? Zo ja, hiervan even een foto uploaden.isalenedean schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:17:
[...]
@mischa402 de warmte knalt de retourleiding cv zijdig in, dat is nu al duidelijk. Alleen snap ik niet hoe dat kan, de klep sluit goed zover ik dat kan controleren.
Misschien kan je wat foto's en schema delen van je systeem, anders blijft het maar wat gokken en roepen.
Dit zou ik ook wel willen als het kan/werkt, een pure flowmeter. Een kamstrup vond ik best prijzig en kan ik in mijn systeem eigenlijk alleen op een juiste wijze monteren in de kruipruimte. Lijkt me niet wenselijk.Razor109 schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:05:
Zijn er buiten een kamstrup monteren nog andere mogelijkheden om een idee van de totale flow te krijgen?
Ik was aan het overwegen om een kamstrup te monteren zodat ik invloed op de COP kan zien van aanpassingen in stooklijn. Al wordt het wat passen en meten om die nog fatsoenlijk er tussen te krijgen op de leidingen net voor ik naar WP ga.
Echter bedacht ik me dat het enige gegeven dat ik mis om een COP te berekenen de flow is toch? Aanvoer temp en retour weten we.
code:
1 2 3 4 5 6 7 P = m x c x ∆t x 1/3600 P = vermogen in kW m = massa van het medium in kg dat in één uur opgewarmd dient te worden c = soortelijke warmte in kJ/kg.K ∆t = t2 – t1 (eindtemperatuur – begintemperatuur) in °C c water = 4,187 kJ/kg.K
Eigenlijk had Itho Daalderop in de Amber wen flowmeter moeten inbouwen.
Ik ga eens zoeken of goede en betaalbare flowmeter te vinden is die ook te integreren is in Home Assistant.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik kan dit opvangen door in de aanvoer en retour een veerbelaste keerklep te zetten.
Op de grafiek zie je bij de laatste sww run dat de TC niet meer van temperatuur veranderd.
:strip_exif()/f/image/iAOfEGwyWIIiJJNI83MCbRTf.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel heb ik aan het einde van de run dat de Tui weer hoger wordt dan de Tuo.
Ook vindt ik het verschil tussen tui en tuo erg klein, geeft hij wel genoeg warmte af via de wisselaar, want als ik aan de aanvoer en retour voel van de boiler dan zit daar wezenlijk temperatuur verschil in.
:strip_exif()/f/image/4wBUxIOc3WKiEyd3qUwEvE2n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qVQMkudNMTU5A2uapqov1VIz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EZPUigFXhbLMGgOSMYQSBTY3.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het berekenen van de COP heb je het afgegeven thermische vermogen nodig en het opgenomen elektrische verbruik.hansvk schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:18:
[...]
Dit zou ik ook wel willen als het kan/werkt, een pure flowmeter. Een kamstrup vond ik best prijzig en kan ik in mijn systeem eigenlijk alleen op een juiste wijze monteren in de kruipruimte. Lijkt me niet wenselijk.
Eigenlijk had Itho Daalderop in de Amber wen flowmeter moeten inbouwen.
Ik ga eens zoeken of goede en betaalbare flowmeter te vinden is die ook te integreren is in Home Assistant.
Een warmte meter (kamstrup, siemens en div andere merken) geeft het afgegeven vermogen weer.
daarvoor heft het temperatuur sensoren in aan/afvoer nodig en een flowmeter.
Ik kwam deze tege, ook érg leuk. (Erg leuke NLD etartup).hansvk schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:32:
De PNI CT36 thermostaat bestel. Ik heb al veel Tuya spullen, dus past er mooi bij.
Als je hier ook de hysterie kan instellen (of even vragen of dat toegevoegd kan worden,), is dat ook een wel erg leuk en chique apparaat voor aan de muur. ... Kent iemand deze?
https://button.plus/
Een van beide temperatuursensoren (Tui / Tuo) lijkt niet correct weer te geven. Natuurkundig kan het in ieder geval niet.isalenedean schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:22:
Kak, kak en nog eens kak! Oude cv zijdig systeem is natuurlijk nu een open circuit. Dus de retour gaat via het cv zijdig systeem rond flowen door het hele systeem en ook naar de vloer. Ik zie ook als ik het cv gedeelte dichtzet dat de TC sensor op de vloerverwarming unit op gelijke temperatuur blijft. Ondanks dat die nog wel in het open gedeelte zit ( 3wegklep is dus goed, yeahhhh)
Ik kan dit opvangen door in de aanvoer en retour een veerbelaste keerklep te zetten.
Op de grafiek zie je bij de laatste sww run dat de TC niet meer van temperatuur veranderd. [Afbeelding]
Wel heb ik aan het einde van de run dat de Tui weer hoger wordt dan de Tuo.
Ook vindt ik het verschil tussen tui en tuo erg klein, geeft hij wel genoeg warmte af via de wisselaar, want als ik aan de aanvoer en retour voel van de boiler dan zit daar wezenlijk temperatuur verschil in.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd wat de Tuo aangeeft en of deze afwijkt van de Tc sensor? Heb je ook foto's van het andere systeemplaatje?
Ik denk dat je daar ongeveer sowieso een dT moet hebben van 3 - 5 graden.
Itho Daalderop Amber 95
@mischa402 de tc sensor zit bij mij op de vloerverwarming verdeler, die kan toch nooit hetzelfde zijn als Tuo? Delta t van 2 haal ik nog niet eens, maar als ik aan de pijpen voel uit de boiler zit er meerder graden verschil inmischa402 schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:09:
[...]
Een van beide temperatuursensoren (Tui / Tuo) lijkt niet correct weer te geven. Natuurkundig kan het in ieder geval niet.
Ik ben benieuwd wat de Tuo aangeeft en of deze afwijkt van de Tc sensor? Heb je ook foto's van het andere systeemplaatje?
Ik denk dat je daar ongeveer sowieso een dT moet hebben van 3 - 5 graden.
[ Voor 9% gewijzigd door isalenedean op 20-11-2023 20:18 ]
Wel op het moment als hij in CV modus staat, dus gewoon ruimte verwarming. Om te controleren of de Tuo klopt.isalenedean schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:17:
[...]
@mischa402 de tc sensor zit bij mij op de vloerverwarming verdeler, die kan toch nooit hetzelfde zijn als Tuo?
[ Voor 5% gewijzigd door mischa402 op 20-11-2023 20:19 ]
Itho Daalderop Amber 95
Nog niet naar gekeken, als die weer aanstaat ga ik ff kijken voor jemischa402 schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:19:
[...]
Wel op het moment als hij in CV modus staat, dus gewoon ruimte verwarming. Om te controleren of de Tuo klopt.
Niet voor mijisalenedean schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:20:
[...]
Nog niet naar gekeken, als die weer aanstaat ga ik ff kijken voor je

Itho Daalderop Amber 95
Volgens mij, is bij mij Tuo altijd hoger dan TC.mischa402 schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:19:
[...]
Wel op het moment als hij in CV modus staat, dus gewoon ruimte verwarming. Om te controleren of de Tuo klopt.
zit TC wel goed vast, maakt hij wel goed contact. evt warmte pasta gebruiken.Niet voor mij, maar voor jezelf hahaha. Maar 1 van de temperatuursensoren is niet goed.
[ Voor 25% gewijzigd door bommer op 20-11-2023 20:28 ]
Hooguit 1 a 2 gradenbommer schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:22:
[...]
Volgens mij, is bij mij Tuo altijd hoger dan TC.
Itho Daalderop Amber 95
Dat klopt wel.
Merk wel dat kamstrup hoger aanvoer aangeeft als TC, heb jij dat ook?
[ Voor 18% gewijzigd door bommer op 20-11-2023 20:27 ]
Heb even gekeken en bij mij geeft ook de Kamstrup tussen de 0,3 en 0,5 graden hoger aan. Heb ook aangegeven aan @Carboy54 dat ik zou willen dat je die in het systeem zou kunnen bijstellen, Ze zitten bij mij direct naast elkaar. En ik heb de Tc ook ingekort en weet niet of dat ook invloed heeft doordat nu de weerstand een heel klein beetje lager is.bommer schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:26:
[...]
Dat klopt wel.
Merk wel dat kamstrup hoger aanvoer aangeeft als TC, heb jij dat ook?
Het verschil tussen Tc en Tuo is bij mij rond 0,6 graden en dan is de Tuo 0,6 graden hoger dan de Tc.
/f/image/APo0aTmB3rBfaS0R8hAbAhtT.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door mischa402 op 20-11-2023 20:38 ]
Itho Daalderop Amber 95
Nou voor ons dan🙈mischa402 schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:22:
[...]
Niet voor mij, maar voor jezelf hahaha. Maar 1 van de temperatuursensoren is niet goed.
Dat kan nog niet helemaal de verklaring zijn. De retour kan niet via het cv systeem rond flowen omdat de 3wegklep dat blokkeert voor het cv systeem tijdens sww bedrijf. Tenzij de 3wegklep niet volledig sluit.isalenedean schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:22:
Kak, kak en nog eens kak! Oude cv zijdig systeem is natuurlijk nu een open circuit. Dus de retour gaat via het cv zijdig systeem rond flowen door het hele systeem en ook naar de vloer. Ik zie ook als ik het cv gedeelte dichtzet dat de TC sensor op de vloerverwarming unit op gelijke temperatuur blijft. Ondanks dat die nog wel in het open gedeelte zit ( 3wegklep is dus goed, yeahhhh)
Hoe ziet je cv systeem er nu uit? Zit daar nog een pomp? Cv-ketel? Extra keerkleppen zijn normaal niet nodig, tenzij je nog een cv-ketel hebt.
Misschien handig als je even een apart topic opent waar je nog even het hele systeem schetst met wat foto's etc. Dan kan daar even gericht meegedacht worden.
Ziet er leuk uit en sluit aan bij wat ik voor hier in gedachten heb, tnx!Whiskey48 schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:58:
[...]
Ik kwam deze tege, ook érg leuk. (Erg leuke NLD etartup).
Als je hier ook de hysterie kan instellen (of even vragen of dat toegevoegd kan worden,), is dat ook een wel erg leuk en chique apparaat voor aan de muur. ... Kent iemand deze?
https://button.plus/
Als ik het goed begrijp is dit geen kant en klare thermostaat. Je moet hem koppelen aan je smart home oplossing en zelf nog een relais toevoegen voor de fysieke schakeling. Verder kan je alles programmeren zoals je het wilt hebben.
Het oude cv systeem is op de aanvoer en retour na de 3wegklep aangesloten parallel. Stom, niet bij stilgestaan dat dat nu een open circuit is, hierdoor kan er flow ontstaan.markietjuh schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:04:
[...]
Dat kan nog niet helemaal de verklaring zijn. De retour kan niet via het cv systeem rond flowen omdat de 3wegklep dat blokkeert voor het cv systeem tijdens sww bedrijf. Tenzij de 3wegklep niet volledig sluit.
Hoe ziet je cv systeem er nu uit? Zit daar nog een pomp? Cv-ketel? Extra keerkleppen zijn normaal niet nodig, tenzij je nog een cv-ketel hebt.
Misschien handig als je even een apart topic opent waar je nog even het hele systeem schetst met wat foto's etc. Dan kan daar even gericht meegedacht worden.
:strip_exif()/f/image/6FQiS92vN2xuu7LgOHmdGAFR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qf4fdHgQ1GVrmmvCR8s20hVI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door isalenedean op 20-11-2023 21:21 ]
Zo te zien geeft de Tuo ongeveer 2 graden te laag aan. Wat is de afstand tussen de Amber en de Tc sensor, en hoe (goed) is de leiding geisoleerd?isalenedean schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:19:
@mischa402 hierbij de fotos[Afbeelding]
[Afbeelding] tc is bij de isolatie ingestoken plat op stukjestaal voor de verdeler, en zal niet exact dezelfde waarde hebben
In principe maakt het volgens mij voor de werking van de WP niet uit. Volgens mij regelt hij hier niet op, maar zeker weten doe ik het niet. En het kan je sowieso op het verkeerde been zetten als je storing aan het zoeken bent. En het moet gewoon goed werken, punt.
[ Voor 13% gewijzigd door mischa402 op 20-11-2023 21:28 ]
Itho Daalderop Amber 95
Achter de wp moet ik nog afmaken met iso, en op zolder nog eea af isoleren, afstand is ca 12 meter.mischa402 schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:23:
[...]
Zo te zien geeft de Tuo ongeveer 2 graden te laag aan. Wat is de afstand tussen de Amber en de Tc sensor, en hoe (goed) is de leiding geisoleerd?
Tuo geeft sowieso niet goed aan en moet vervangen of nagekeken worden.isalenedean schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:29:
[...]
Achter de wp moet ik nog afmaken met iso, en op zolder nog eea af isoleren, afstand is ca 12 meter.
Itho Daalderop Amber 95
Top, ik ga dit met @Carboy54 doornemen.mischa402 schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:30:
[...]
Tuo geeft sowieso niet goed aan en moet vervangen of nagekeken worden.
Bij mij zijn er geen thermostaatkranen meer alles open systeem op vvw dus die flow is ws vrij constant alleen onbekend.mischa402 schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:36:
[...]
Flow is wel constant, maar is dus niet bij iedereen gelijk. Dit is echt sterk afhankelijk van de weerstand van je systeem. Bij mij staat de pomp bv op gemiddeld en is de flow 1340L/h, maar bij @bommer is de flow volgens mij op gem. ergens rond de 1600L/h. En als er eventueel ergens een hermostaatknop dicht loopt veranderd ook de flow iets. Dus helaas
Ik ga eens een rekensom maken, als de flow een constante is, zouden deltaT en opgenomen vermogen in ongeveer dezelfde verhouding moeten staan als de COP zou ik zeggen. Als ik die eens ga bijhouden zou dat mogelijk een indicatie zijn.
Dan kan ik zien of die verhouding positief of negatief wordt beïnvloed door stooklijn aanpassing
Uiteraard rekening houdend met buiten temp.
Heb jij toevallig een grafiekje waar je COP, buitentemp en delta T op te zien is?
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Bij mij is de flow op:harry59 schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:37:
[...]
Mag ik jullie dan ook vragen, onder eerder genoemde beperking, om het verschil eens te meten tussen "medium" en "laag"?
Laag +/- 830L/h
medium +/- 1370L/h
max +/- 1700L/h
Maar zodra er iets dicht loopt, bijvoorbeeld een thermostaatkraan, wordt de flow wel beinvloed. Wij hebben bijvoorbeeld een naverwarmer die de inblaas-luchttemperatuur regelt en nog een convector met thermostaatkraan.
Hierdoor zie ik kleine verschillen in de flow.
Om het vermogen te berekenen en de CoP is de juiste flow toch wel van cruciaal belang, zonder blijft het echt gokken en is het haast niet te herleiden.
Je zou de flow wel kunnen bepalen aan de hand van de CoP, als je die hebt, maar daar is het juist om te doen om die te bepalen.

Itho Daalderop Amber 95
Jazeker, een paar dagen terug gepostRazor109 schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:01:
[...]
Bij mij zijn er geen thermostaatkranen meer alles open systeem op vvw dus die flow is ws vrij constant alleen onbekend.
Ik ga eens een rekensom maken, als de flow een constante is, zouden deltaT en opgenomen vermogen in ongeveer dezelfde verhouding moeten staan als de COP zou ik zeggen. Als ik die eens ga bijhouden zou dat mogelijk een indicatie zijn.
Dan kan ik zien of die verhouding positief of negatief wordt beïnvloed door stooklijn aanpassing
Uiteraard rekening houdend met buiten temp.
Heb jij toevallig een grafiekje waar je COP, buitentemp en delta T op te zien is?

mischa402 in "Itho Daalderop Amber"
Itho Daalderop Amber 95
Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar daar is volgens mij niets mis mee. Alleen even je oude cv ketel afdoppen is normaal voldoende. Zo heb ik het ook gedaan hier.isalenedean schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:19:
[...]
Het oude cv systeem is op de aanvoer en retour na de 3wegklep aangesloten parallel. Stom, niet bij stilgestaan dat dat nu een open circuit is, hierdoor kan er flow ontstaan.
Nogmaals, er kan geen flow zijn naar het cv systeem tijdens sww bedrijf, ook niet met wat je hierboven beschrijft. Dit wordt geblokkeerd door de 3wegklep. Dus er moet nog een fout/probleem zitten. Denk dat eerst dit achterhaald moet worden voordat het zin heeft de wp open te trekken voor de Tuo, mogelijk is dit een gevolg of losstaand probleem.
Dat de leiding naar de rest van het systeem warm wordt tijdens sww hoort niet.
Denk dat het geen zin heeft verder te reageren voordat er foto's en schema's geplaatst zijn.
Kijk ook even goed naar de schema's in het hulpdocument van Itho en vergelijk die met jouw situatie.
Het scheelt bij mij ongeveer 1,1 a 1,5 graden, heb er nog geen hinder van ondervonden.mischa402 schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:35:
[...]
Heb even gekeken en bij mij geeft ook de Kamstrup tussen de 0,3 en 0,5 graden hoger aan. Heb ook aangegeven aan @Carboy54 dat ik zou willen dat je die in het systeem zou kunnen bijstellen, Ze zitten bij mij direct naast elkaar. En ik heb de Tc ook ingekort en weet niet of dat ook invloed heeft doordat nu de weerstand een heel klein beetje lager is.
Het verschil tussen Tc en Tuo is bij mij rond 0,6 graden en dan is de Tuo 0,6 graden hoger dan de Tc.
[Afbeelding]
Ik ga er van uit dat de kamstrup klopt, die is immers geijkt.
Heb ook de stooklijn een graad lager gezet, omdat er eigenlijk dus warmer water het systeem ingaat.
Zal morgen eens kijken wat TV1 en TV2 doen, die komen nog niet uit de modbus.
daarvoor zal ik ff op schermpje moeten koekeloeren.
De afwijking van de Tuo heeft niet direct met het eventuele probleem te maken, maar het kan je wel op het verkeerde been zetten, want we hebben het er ook al overgehad dat de aanvoer en retour misschien wel zijn omgedraaid of dat de boiler juist gekoeld wordt, puur omdat in het overzicht het erop lijkt of de Tui hoger is dan de Tuo, wat alleen kan op het moment van koelen. Dus sowieso moet hier naar gekeken worden.markietjuh schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:10:
[...]
Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar daar is volgens mij niets mis mee. Alleen even je oude cv ketel afdoppen is normaal voldoende. Zo heb ik het ook gedaan hier.
Nogmaals, er kan geen flow zijn naar het cv systeem tijdens sww bedrijf, ook niet met wat je hierboven beschrijft. Dit wordt geblokkeerd door de 3wegklep. Dus er moet nog een fout/probleem zitten. Denk dat eerst dit achterhaald moet worden voordat het zin heeft de wp open te trekken voor de Tuo, mogelijk is dit een gevolg of losstaand probleem.
Dat de leiding naar de rest van het systeem warm wordt tijdens sww hoort niet.
Denk dat het geen zin heeft verder te reageren voordat er foto's en schema's geplaatst zijn.
Kijk ook even goed naar de schema's in het hulpdocument van Itho en vergelijk die met jouw situatie.
Verder zou ik ook even een mogelijkheid zoeken om het oude systeem in te blokken. Want als dat na de 3-wegklep nog in bedrijf is, verlies je daar in ieder geval een deel van de flow waardoor het opwarmen van de boiler veel langer zal duren, een deel van de energie gaat dan naar het "oude" gedeelte. Dus een schema van hoe alles aan elkaar is geknoopt zou best wel helpen
Itho Daalderop Amber 95
Vind het voor mij zelf gewoon prettig dat ze gelijk zijn, maar ondervind er ook verder geen hinder aan. Maar in de meest simpele thermostaat kan je de temperatuurmeting bijstellen, zou hier dan wel moeten lukkenbommer schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:24:
[...]
Het scheelt bij mij ongeveer 1,1 a 1,5 graden, heb er nog geen hinder van ondervonden.
Ik ga er van uit dat de kamstrup klopt, die is immers geijkt.
Heb ook de stooklijn een graad lager gezet, omdat er eigenlijk dus warmer water het systeem ingaat.
Zal morgen eens kijken wat TV1 en TV2 doen, die komen nog niet uit de modbus.
daarvoor zal ik ff op schermpje moeten koekeloeren.

Maar is inderdaad niet het belangrijkste
Er moet altijd wat te zeuren zijn

Itho Daalderop Amber 95
Op mijn 2 verdelers zitten flowmetertjes voor elke lus vloerverwarming. Als ik die allemaal bij elkaar op tel kom ik toch ook op de totale hoeveelheid flow uit? Kan je hier dan nauwkeurig de COP mee berekenen (voor verwarmen?)
Ter lering en vermaak, ik vond nog een foto van voor installatie waar ik alles even op tafel uitgelegd heb. Misschien heb je er wat aan.
:strip_exif()/f/image/yGZp4BjG9hzmeMTdeEDsohS4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dus meerlagenbuis gebruikt, van Heima24 (Pipetec). De knelknietjes rechts op tafel zaten bij de boiler van Itho, achteraf niet gebruikt omdat een rechte koppeling beter uit kwam dan knie.
Koppelingen voor de 3wegklep zijn een 1" wartel (rechte draad met pakking). Deze ook gebruikt naar de staalomvlochten leiding, maar dan 5/4".
Verloop van 1" naar 5/4" tussen amber en vorstbeveiliging. Keerklep van 5/4" schroef je daar meteen op.
Temperatuurmeters linksonder zijn de ombouwdelen van de vv verdeler om daarvan de pomp en thermostaat te vervangen voor 1" aansluitingen. T-stukken daarnaast gaan naar de radiatoren boven met een afsluiter er tussen (verkeerd besteld, moest knel zijn ipv schroefdraad).
Lessons learned:
-Kolmat easyfit werkt geniaal. Alles perfect dicht, zonder groot gereedschap.
-persen werkte ook goed met perstang van Heima, buigen met 32mm niet al te netjes als amateur.
-De Caleffi dirtmag had ik achteraf liever met 1" schroefdraad gehad, ipv 28mm knelkoppeling. Knelkoppeling in 28mm draait niet makkelijk aan met matig gereedschap. Tot 2x toe nog een drup eraan hangen.
-5/4" staalomvlochten leiding buigt niet makkelijk over een stukje van 20 cm (afstand tussen muur en vorstbeveiliger op de amber). In combinatie met gaten die niet perfect uitlijnden met de amber was het een aardig geklooi.
-volgens mij was 1" vanaf de amber in mijn situatie ook zat geweest. Is iets makkelijker te hanteren en scheelt verlopen.
-staalomvlochten leidingen op de boiler zijn vrij kort. In mijn geval had ik er beter nog een verlengstuk staalomvlochten aan kunnen zetten ipv direct op de inlaatcombinatie.
Nauwkeurig zal dat niet gaan, meer als een indicatie wellicht. De flowmeters op de verdeler moet je toch meer zien als een indicatie, want de schaalverdeling is erg grof over het algemeen en zullen niet super nauwkeurig zijn.asjenietergvin schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:52:
Vraagje over flow berekenen.
Op mijn 2 verdelers zitten flowmetertjes voor elke lus vloerverwarming. Als ik die allemaal bij elkaar op tel kom ik toch ook op de totale hoeveelheid flow uit? Kan je hier dan nauwkeurig de COP mee berekenen (voor verwarmen?)
Itho Daalderop Amber 95
Dank voor de moeite!mischa402 schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:01:
[...]
Bij mij is de flow op:
Laag +/- 830L/h
medium +/- 1370L/h
max +/- 1700L/h
Om het vermogen te berekenen en de CoP is de juiste flow toch wel van cruciaal belang, zonder blijft het echt gokken en is het haast niet te herleiden.
Je zou de flow wel kunnen bepalen aan de hand van de CoP, als je die hebt, maar daar is het juist om te doen om die te bepalen.
Inderdaad, de juiste flow weten is essentieel voor de CoP. Maar als de flow (niet meer) verandert kan ik via een geschatte waarde en het product van de delta tussen Tui en Tuo en het gemeten vermogen (waarschijnlijk Tuya sensoren en HA; de route via "Leejow" lijkt voor mij niet doenbaar) toch een goede benadering doen en iig bepalen of een wijziging in een instelling een verbetering in CoP geeft, of niet.
Oh gelukkig ben jij dat niet. Het vervelende is dat met tweakers namen ik vaak niet kan weten wie er achter zit. Maar ik heb gelezen dat mijn diagnose van de oorzaak jou op het juiste spoor heeft gezet.isalenedean schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:48:
[...]
@Carboy54 nee ik weet daar niets van af. Systeem heb ik zelf aangelegd naar aanleiding van de handleidingen Itho.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
De route van @leejoow is heus wel te doen hoor, moet best lukken en hij is een klant en klare print/module aan het ontwikkelen. Die kan je dan waarschijnlijk vrij eenvoudig in HA krijgen.harry59 schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:11:
[...]
Dank voor de moeite!
Inderdaad, de juiste flow weten is essentieel voor de CoP. Maar als de flow (niet meer) verandert kan ik via een geschatte waarde en het product van de delta tussen Tui en Tuo en het gemeten vermogen (waarschijnlijk Tuya sensoren en HA; de route via "Leejow" lijkt voor mij niet doenbaar) toch een goede benadering doen en iig bepalen of een wijziging in een instelling een verbetering in CoP geeft, of niet.
Ik weet niet wat je stooklijn is, maar als je wat gegeven geeft van de buitentemperatuur, Tui en Tuo en stand van de pomp kan ik wel kijken wat de CoP ongeveer hoort te zijn in dat geval (als je stooklijn redelijk in de buurt licht als die van mij) dan kunnen we daarmee eventueel de flow bepalen. Als er dan verder in jou installatie geen kleppen/thermostaten dichtlopen zal de flow redelijk constant blijven enkun je daar voortaan verder mee rekenen.
Je kan mij dan eventueel via een DM de gegevens sturen. Eventueel kun je je stooklijn tijdelijk gelijk zetten aan die van mij, die vind je hieronder in een vorige post.
Itho Daalderop Amber 95
Bedankt voor de tag, ik ben inderdaad een complete print aan het ontwikkelen waarvan de belangrijkste functionaliteit is om de modbus communicatie af te luisteren. Deze kan je eenvoudig koppelen aan de Amber.mischa402 schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:23:
[...]
De route van @leejoow is heus wel te doen hoor, moet best lukken en hij is een klant en klare print/module aan het ontwikkelen. Die kan je dan waarschijnlijk vrij eenvoudig in HA krijgen.
Ik weet niet wat je stooklijn is, maar als je wat gegeven geeft van de buitentemperatuur, Tui en Tuo en stand van de pomp kan ik wel kijken wat de CoP ongeveer hoort te zijn in dat geval (als je stooklijn redelijk in de buurt licht als die van mij) dan kunnen we daarmee eventueel de flow bepalen. Als er dan verder in jou installatie geen kleppen/thermostaten dichtlopen zal de flow redelijk constant blijven enkun je daar voortaan verder mee rekenen.
Je kan mij dan eventueel via een DM de gegevens sturen. Eventueel kun je je stooklijn tijdelijk gelijk zetten aan die van mij, die vind je hieronder in een vorige post.
Ik heb zelf een Kamstrup meter om de flow te meten. Deze kan met MBus worden uitgelezen (hier heb ik ook een print voor ontwikkeld, deze is wel al helemaal af
Overigens, de sensoren in de Kamstrup wijken ongeveer een halve graad af van die in de warmtepomp (bij mij), maar de delta is wel vrijwel atijd gelijk. Ik gebruik zelf dan ook de flow van de Kamstrup en de Tui en Tuo van de WP om de COP uit te rekenen (dit omdat ik het uitlezen van de Kamstrup maar één keer per minuut doe ivm batterijbesparing).
👨🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module
Het gaat natuurlijk wel een beetje tegen mijn autisme in dat ik de temp sensoren niet kan/mag calibreren.mischa402 schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:44:
[...]
Vind het voor mij zelf gewoon prettig dat ze gelijk zijn, maar ondervind er ook verder geen hinder aan. Maar in de meest simpele thermostaat kan je de temperatuurmeting bijstellen, zou hier dan wel moeten lukken![]()
Maar is inderdaad niet het belangrijkste
Er moet altijd wat te zeuren zijn
Maar dat is denk ik een tweakers ding, wij verwachten van een consumenten product misschien wel te veel. Hoewel ik wel de indruk kreeg dat Itho het naar een iets hoger nivo tilt dan consumenten.
Als je hem met modbus via ESPHome uitleest kan je hem wel corrigeren richting Home Assistantbommer schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:06:
[...]
Het gaat natuurlijk wel een beetje tegen mijn autisme in dat ik de temp sensoren niet kan/mag calibreren.
Maar dat is denk ik een tweakers ding, wij verwachten van een consumenten product misschien wel te veel. Hoewel ik wel de indruk kreeg dat Itho het naar een iets hoger nivo tilt dan consumenten.
👨🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module
Dank! Fijn dat je me wil kijken. Zal vandaag eea doen toekomen. Dan wacht ik nog even op het resultaat van Leejoow.mischa402 schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:23:
[...]
De route van @leejoow is heus wel te doen hoor, moet best lukken en hij is een klant en klare print/module aan het ontwikkelen. Die kan je dan waarschijnlijk vrij eenvoudig in HA krijgen.
De driewegklep is toch veerretour? Ik vermoed dat de WP er gewoon doorheen duwt...isalenedean schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:48:
[...]
Ik zou in je (aanvoer of afvoer, ligt aan het model) van je CV ook een keerklep zetten.
@Jojan265 heeft hier al eens een post over gemaakt: https://gathering.tweaker...message/73144484#73144484
Wat ik nu voor ogen heb is dat je 1 keerklep hebt gebruikt zodat de CV niet interfereert met de WP.
De WP kan alleen nog wel interfereren met de CV, en daardoor zijn warmte kwijt.
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Aan de hand van de gegevens van @harry59 (compressor frequentie, Opgenomen stroom, (liefst actuele spanning of het vermogen van de gehele warmtepomp als deze beschikbaar is), stand pomp (max, medium, laag) buitentemperatuur, aanvoertemperatuur.) Dus eigenlijk gewoon een afdruk van het systeemoverzicht op een moment dat hij redelijk stabiel staat te draaien. Aan de hand daarvan kan ik wel een benadering maken wat de flow zou zijn. En als er verder geen naregeling is op welke manier dan ook is de flow verder heel constant. Het gaat hem er vooral om of bepaalde aanpassingen een positieve of negatieve uitwerking hebben.leejoow schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 06:14:
[...]
Bedankt voor de tag, ik ben inderdaad een complete print aan het ontwikkelen waarvan de belangrijkste functionaliteit is om de modbus communicatie af te luisteren. Deze kan je eenvoudig koppelen aan de Amber.
Ik heb zelf een Kamstrup meter om de flow te meten. Deze kan met MBus worden uitgelezen (hier heb ik ook een print voor ontwikkeld, deze is wel al helemaal af) Mijn ervaring is qua metingen dat de flow eigenlijk altijd wel ongeveer gelijk is (bij een systeem zonder naregeling). Als je de flow dus weet kan je wel je COP uitrekenen, maar dan moet je dus wel eerst je flow weten
Terugrekenen vanuit COP lijkt mij link.
Overigens, de sensoren in de Kamstrup wijken ongeveer een halve graad af van die in de warmtepomp (bij mij), maar de delta is wel vrijwel atijd gelijk. Ik gebruik zelf dan ook de flow van de Kamstrup en de Tui en Tuo van de WP om de COP uit te rekenen (dit omdat ik het uitlezen van de Kamstrup maar één keer per minuut doe ivm batterijbesparing).
Klopt de CoP dan? Nee absoluut niet.
Ik moet zeggen dat ik ook even getwijfeld heb of ik wel een warmtemeter moest nemen, maar dat twijfelen was maar heel kort

Itho Daalderop Amber 95
Ik heb al 6 jaar een Kamstrup in de kast liggen en toch is het warm in huis 😂mischa402 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:05:
[...]
Aan de hand van de gegevens van @harry59 (compressor frequentie, Opgenomen stroom, (liefst actuele spanning of het vermogen van de gehele warmtepomp als deze beschikbaar is), stand pomp (max, medium, laag) buitentemperatuur, aanvoertemperatuur.) Dus eigenlijk gewoon een afdruk van het systeemoverzicht op een moment dat hij redelijk stabiel staat te draaien. Aan de hand daarvan kan ik wel een benadering maken wat de flow zou zijn. En als er verder geen naregeling is op welke manier dan ook is de flow verder heel constant. Het gaat hem er vooral om of bepaalde aanpassingen een positieve of negatieve uitwerking hebben.
Klopt de CoP dan? Nee absoluut niet.
Ik moet zeggen dat ik ook even getwijfeld heb of ik wel een warmtemeter moest nemen, maar dat twijfelen was maar heel kort, persoonlijk vind ik dat je eigenlijk niet zonder kan als je precies wil weten wat er gebeurd en je systeem wil optimaliseren. Maar uiteraard is dat persoonlijk en het kan uiteraard ook zonder.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Wat heeft een kamstrup voor meerwaarde ?
Ik zie alleen de naam kamstrup voorbij komen.
Geen idee wat dit ding doet heeft het echt voordeel als je dit erbij neemt ?
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Ik zeg ook niet dat het persé nodig is. En de ervaring die jij inmiddels heb werkt uiteraard wel in je voordeelCarboy54 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:17:
[...]
Ik heb al 6 jaar een Kamstrup in de kast liggen en toch is het warm in huis 😂
Neemt niet weg dat ik zonde vind dat die ongebruikt in de kast ligt

Itho Daalderop Amber 95
Nu kan ik weer uren grafiekjes analyseren en berekenen hoeveel de verwarming met gas had gekost om jezelf daarna rijk te rekenen

Mocht je dat allemaal geen barst interesseren lekker laten die kamstrup scheelt je weer geld en je doet er toch niks mee dan.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ik vind het uitlezen en het analyseren mooi en interessant. Maar dat wordt hier al voor mij gedaan 🤫Tijd is momenteel mijn grootste vijand dus is het er niet van gekomen.Impossibl3 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:43:
Is een kamstrup nodig? Nee absoluut niet. Is het leuk om te hebben om alles uit te lezen ja zeker. Dan is het nog een kwestie van ben ik bereid het er voor te betalen. Uiteindelijk heb ik er wel eentje gekocht maar dat komt meer omdat ik het niet kan hebben dat ik mijn opentherm CV wel volledig kan uitlezen en de warmtepomp dan niet.
Nu kan ik weer uren grafiekjes analyseren en berekenen hoeveel de verwarming met gas had gekost om jezelf daarna rijk te rekenen.
Mocht je dat allemaal geen barst interesseren lekker laten die kamstrup scheelt je weer geld en je doet er toch niks mee dan
Hoe is dat bij anderen met de TC tijdens een SWW run? Ik zie dat ik hetzelfde heb als @isalenedean dat bij een SWW de TC temp mee omhoog "schiet".isalenedean schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:22:
Op de grafiek zie je bij de laatste sww run dat de TC niet meer van temperatuur veranderd. [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/TUq3xhA0HmR8zu1f7WuKLFA9.jpg?f=fotoalbum_large)
TC sensor is ongeveer 1 meter na de 3wegklep geplaatst en tijdens een een SWW run is er geen zichtbare flow in de vvw-verdeler.
Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)
Kan je oplossen door hem verder weg te plaatsen. De leidingen stralen warmte uit naar een dergelijke korte route. Zie ook mijn opmerking hierover in het topic.Plexxodus schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:49:
[...]
Hoe is dat bij anderen met de TC tijdens een SWW run? Ik zie dat ik hetzelfde heb als @isalenedean dat bij een SWW de TC temp mee omhoog "schiet".
[Afbeelding]
TC sensor is ongeveer 1 meter na de 3wegklep geplaatst en tijdens een een SWW run is er geen zichtbare flow in de vvw-verdeler.
@isalenedean afgelezen afwijkingen worden zeker niet altijd veroorzaakt door de sensor zelf. Het signaal van Tuo legt een lange weg af. Van de sensor in de WP naar de electronicabox in de WP en vervolgens met een UTP kabel naar de binnenunit. Lengte bedrading, weerstand in de stekkers etc etc kan de waarde beinvloeden. Voor zover mij bekend regelt de Amber op basis van de TC sensor. De overige sensoren zijn slechts informatief en beinvloed de juiste werking niet. Ik zie regelmatig afwijkingen van 1-2 graden voorbij komen. Ook moet de waarde bij de 2 signals indicatoren bij voorkeur 100% zijn in het scherm.mischa402 schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:23:
[...]
Zo te zien geeft de Tuo ongeveer 2 graden te laag aan. Wat is de afstand tussen de Amber en de Tc sensor, en hoe (goed) is de leiding geisoleerd?
In principe maakt het volgens mij voor de werking van de WP niet uit. Volgens mij regelt hij hier niet op, maar zeker weten doe ik het niet. En het kan je sowieso op het verkeerde been zetten als je storing aan het zoeken bent. En het moet gewoon goed werken, punt.
Dus het is gewoon een hebbeding om wat meer informatie te krijgen. Meer voor de echte tweakers onder ons waar ik dus niet onder val.
2 december word de pomp geinstaleerd bij mij.
Als ik zo alles hier voorbij zie komen met alle benamingen en schermpjes heb ik nu al spijt dat ik er aan begonnen ben.
Voor mij moet het gewoon simpel temperatuur aan en wat afregelen op een simpele manier. Geen waardes en dergelijke daar ben ik dus echt niet in thuis.
Dat er wat bijgesteld moet worden moet wel lukken maar het moet me echt niet te moeilijk worden.
Laat je niet intimideren door de deskundologen :-) ;-) Wat jij wil kan gewoon en dat is ook helemaal de bedoeling.camel1987 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:33:
@Impossibl3
Dus het is gewoon een hebbeding om wat meer informatie te krijgen. Meer voor de echte tweakers onder ons waar ik dus niet onder val.
Als ik zo alles hier voorbij zie komen met alle benamingen en schermpjes heb ik nu al spijt dat ik er aan begonnen ben.
Voor mij moet het gewoon simpel temperatuur aan en wat afregelen op een simpele manier. Geen waardes en dergelijke daar ben ik dus echt niet in thuis.
Dat er wat bijgesteld moet worden moet wel lukken maar het moet me echt niet te moeilijk worden.
Klopt. 't Is hetzelfde idee als de verbruiksmeting in je auto. Je kunt op basis van wat de boordcomputer aangeeft een aardige indicatie krijgen wat de invloed is van je rijgedrag, maar qua daadwerkelijke efficiëntie zal het vaak niet kloppen.camel1987 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:33:
@Impossibl3
Het nut van de warmtemeter:
- weten hoe zuinig de wp nou echt draait, en hoe deze zich verhoudt tot andere wp's die ook met een warmtemeter uitgerust zijn.
- zuiverder meten, en dus accurater finetunen van de wp
Maar qua prijs op het totaal is zo'n warmtemeter helemaal niet boeiend, dus nadelig is het sowieso niet.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Dan behoor je tot 98% van de gebruikers die gewoon een comfortabel warm huis willen tegen een redelijk verbruik 😂 gefeliciteerd 🍰en in plaats van max efficienty gewoon extra paneeltje er bij. Kost ongeveer hetzelfde 🙃camel1987 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:33:
@Impossibl3
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 21-11-2023 13:13 ]
Ik zit een beetje aan dezelfde kant als jou. Het moet niet te moeilijk worden, want dan haak ik ook af. Met de tips die hier voorbij komen is het goed te doen om de Amber in te regelen. Als dat eenmaal gebeurt is hoef je er ook niet teveel naar om te kijken.camel1987 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:33:
@Impossibl3
Ik lees wel de data uit via Home Assistant, maar ik kijk er steeds minder naar.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Overigens lijkt dit een 'probleem' van de Amber, maar zover ik begrijp is dit gewoon het 'probleem' van de WP an sich, en heeft de Amber juist als voordeel dat hij een schermpje heeft met info
[ Voor 15% gewijzigd door timpel_800 op 21-11-2023 13:46 ]
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Totdat het zuiddak weinig oplevert omdat er een gigantische boom van de gemeente staat (die ik niet legaal weg krijg). In het voorjaar en najaar (als de zon hoog genoeg staat) mist die de boom maar net nu de zon schaars is en de opbrengst laag doen mijn panelen niet zo veelCarboy54 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:11:
[...]
Dan behoor je tot 98% van de gebruikers die gewoon een comfortabel warm huis willen tegen een redelijk verbruik 😂 gefeliciteerd 🍰en in plaats van max efficienty gewoon extra paneeltje er bij. Kost ongeveer hetzelfde 🙃
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Dat is geen probleem. Als ik een woning zie heb ik al een war instelling in mijn hoofd. Deze toets ik met de wens van de bewoner (max economisch of meer comfort) en dan stel ik hem samen met de gebruiker in. Soms zie je dat je er 1of 2 aan de onderkant kan bijstellen maar dit is niet noodzakelijk dat is meer een optimalisatie.camel1987 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:33:
@Impossibl3
Daarnaast adviseer ik altijd een thermostaat of je moet er steeds mee bezig willen zijn en laat ik de keuze aan de bewoner om mijn advies van nachtverlaging in te stellen of niet.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Top idee Leejow ik wil dat graag voor je promoten zeker zolang Itho zelf niet wat heeft. Wellicht handig om aan te bieden icm odroid2 of raspberry en dan gewoon kant en klaar voor geprogrammeerd tegen meerprijs. Kom bij zat consumenten die gewoon enkel een verkorte handleiding met QR code willen en zo min mogelijk gedoe. Out of the box stekkerklaar.leejoow schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 06:14:
[...]
Bedankt voor de tag, ik ben inderdaad een complete print aan het ontwikkelen waarvan de belangrijkste functionaliteit is om de modbus communicatie af te luisteren. Deze kan je eenvoudig koppelen aan de Amber.
Ik heb zelf een Kamstrup meter om de flow te meten. Deze kan met MBus worden uitgelezen (hier heb ik ook een print voor ontwikkeld, deze is wel al helemaal af) Mijn ervaring is qua metingen dat de flow eigenlijk altijd wel ongeveer gelijk is (bij een systeem zonder naregeling). Als je de flow dus weet kan je wel je COP uitrekenen, maar dan moet je dus wel eerst je flow weten
Terugrekenen vanuit COP lijkt mij link.
Mocht je iets hebben kunnen we dat in de TS opnemen, wel is het mooi om dan naar een los Amber-HA topic te verwijzen (die is er dacht ik al)
En wie weet kunnen mensen al het nachtelijke geknutsel wat ik ooit heb gehad om onderstaande met de Heishamon voor elkaar te krijgen overslaan.
/f/image/c7ZpztYuzaOLvQ74CGF41v81.png?f=fotoalbum_large)
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ik heb Misha gevraagd om mijn waardes eens te vergelijken bij hem en dan een COP te geven vandaar uit nog de flow terug rekenen. Nu op een flow van 900 gezet..
Ongeacht of de COP exact klopt met de realiteit geeft het wel inzicht in de efficiëntie van WP lijkt mij. En een kamstrup ga ik nog eens uitzoeken of ik die er ergens tussen kan krijgen
2 template sensors in Home assistant
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| - sensor: - name: amber_DeltaT unit_of_measurement: "°C" state: > {% set aanvoer = states('sensor.daalderop_heat_exchanger_water_outlet_temperature') | float(0) %} {% set retour = states('sensor.daalderop_heat_exchanger_water_inlet_temperature') | float(0) %} {{ ( aanvoer - retour ) | round(2) }} - sensor: - name: amber_eCOP state_class: measurement state: > {% set deltat = states('sensor.amber_deltat') | float(0) %} {% set overmogen = states('sensor.warmtepomp') | float(0) %} {% set compressor = states('sensor.daalderop_compressor_working_speed_actual') | float(0) %} {% set flow = 900 | float(0) %} {% set ecop = (( flow * 4.187 * (1/3600) * deltat | int * 1000 ) / overmogen ) | round(2) %} {% if compressor > 1 %} {{ ecop }} {% else %} 0 {% endif %} |
/f/image/rwbQFO0mjVVkgLnASn8OV9Jd.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Razor109 op 21-11-2023 16:00 ]
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Niet zo negatief hecamel1987 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:33:
@Impossibl3
Gewoon iets meer tijd steken om hier te lezen en je wordt zoveel wijzer.
Dan wist je ook wat een Kamstrup was ,
Laat die Wizzkids maar stoeien en doe er je voordeel mee.
Het werd al genoemd , is een kwestie van tijd.
Maar leverd je wel het nodige op.
Persoonlijk ben ik ook vrij basic maar zie dit toch als een mooi Projekt
En wie weet haal je straks de meeste voldoening uit de eindafrekening van je energie.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Dan kun je wellicht net zo goed via zigbee een Plugwise Lisa importeren en die een tuya switch (2channel) laten aansturen op de thermostaat input van de Amber icm HAmarkietjuh schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:07:
[...]
Ziet er leuk uit en sluit aan bij wat ik voor hier in gedachten heb, tnx!
Als ik het goed begrijp is dit geen kant en klare thermostaat. Je moet hem koppelen aan je smart home oplossing en zelf nog een relais toevoegen voor de fysieke schakeling. Verder kan je alles programmeren zoals je het wilt hebben.
@markietjuh ben ik met je eens als alles in serie staat, dan blokkeert de klep de flow, maar ik heb in mijn wijsheid het oude cv circuit er parallel opgezet, hierdoor kan er dus flow ontstaan over de radiatoren 1e verdieping als die openstaan. Als ik namelijk de oude cv groep dicht zet, is het probleem weg, en is de sww run veeeeel korter, ook meet ik met de thermometer dat er geen flow meer is op het nieuwe cv gedeelte. Ook meet ik dat er na 20cm vanaf de 3wegklep de temperatuur zover terugloopt, dat er dus alleen stralingswarmte is vanaf de B zijde 3wegklep. Dus mijn probleem is opgelost.markietjuh schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:04:
[...]
Dat kan nog niet helemaal de verklaring zijn. De retour kan niet via het cv systeem rond flowen omdat de 3wegklep dat blokkeert voor het cv systeem tijdens sww bedrijf. Tenzij de 3wegklep niet volledig sluit.
Dank allemaal voor het meedenken! Top!
@Carboy54 welke signals bedoel je, en tezamen moeten die 100% zijn of er heel dicht tegenaan zitten?Carboy54 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:20:
[...]
@isalenedean afgelezen afwijkingen worden zeker niet altijd veroorzaakt door de sensor zelf. Het signaal van Tuo legt een lange weg af. Van de sensor in de WP naar de electronicabox in de WP en vervolgens met een UTP kabel naar de binnenunit. Lengte bedrading, weerstand in de stekkers etc etc kan de waarde beinvloeden. Voor zover mij bekend regelt de Amber op basis van de TC sensor. De overige sensoren zijn slechts informatief en beinvloed de juiste werking niet. Ik zie regelmatig afwijkingen van 1-2 graden voorbij komen. Ook moet de waarde bij de 2 signals indicatoren bij voorkeur 100% zijn in het scherm.
Tweede afbeelding in isalenedean in "Itho Daalderop Amber"isalenedean schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:53:
[...]
@Carboy54 welke signals bedoel je, en tezamen moeten die 100% zijn of er heel dicht tegenaan zitten?
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Goed om te horen. Er is een topic (Uitlezen Itho Daalderop HP-S 95 warmtepomp) waar ik begonnen ben de vraag of het mogelijk is. Uiteindelijk hebben we zelf maar wat gemaaktErikVers schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:00:
[...]
Top idee Leejow ik wil dat graag voor je promoten zeker zolang Itho zelf niet wat heeft. Wellicht handig om aan te bieden icm odroid2 of raspberry en dan gewoon kant en klaar voor geprogrammeerd tegen meerprijs. Kom bij zat consumenten die gewoon enkel een verkorte handleiding met QR code willen en zo min mogelijk gedoe. Out of the box stekkerklaar.
Mocht je iets hebben kunnen we dat in de TS opnemen, wel is het mooi om dan naar een los Amber-HA topic te verwijzen (die is er dacht ik al)
En wie weet kunnen mensen al het nachtelijke geknutsel wat ik ooit heb gehad om onderstaande met de Heishamon voor elkaar te krijgen overslaan.
[Afbeelding]
De bedoeling is dat we het gaan verkopen, maar dan worden de richtlijnen van Tweakers een beetje onduidelijk omdat ik niet echt reclame mag maken. Maar mensen kunnen mij natuurlijk altijd via DM contacten
Helder, zodra je iets stekkerklaar hebt laat het me dan weten via pm dan beoordelen carboy en ik hoe en of het in de TS kan komen👍leejoow schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:27:
[...]
Goed om te horen. Er is een topic (Uitlezen Itho Daalderop HP-S 95 warmtepomp) waar ik begonnen ben de vraag of het mogelijk is. Uiteindelijk hebben we zelf maar wat gemaakt
De bedoeling is dat we het gaan verkopen, maar dan worden de richtlijnen van Tweakers een beetje onduidelijk omdat ik niet echt reclame mag maken. Maar mensen kunnen mij natuurlijk altijd via DM contacten
Momenteel iets te druk met deze en het pana topic icm de andere werkzaamheden om je topic helemaal te volgen maar mooi initiatief.
[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 21-11-2023 16:37 ]
Heb een Honeywell evohome aan kunnen schaffen voor een prikkie. Dit is schijnbaar wel een goede thermostaat volgens velen.
Hangt nu een Google Nest v3 die ook samenwerkt met de amber dus kan altijd switchen.
@Jan2023
Ben niet negatief hoor ben alleen niet echt technisch met dit soort dingen.
Ben weer beter met ander soort dingen.😂
Gelukkig is hier genoeg kennis te vinden mocht dat ooit benodigd zijn.
Helder. Ik test nu met een plugwise lisa icm adam. Goedkoop niet, wel mooi en plug en playcamel1987 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:44:
@ErikVers
Heb een Honeywell evohome aan kunnen schaffen voor een prikkie. Dit is schijnbaar wel een goede thermostaat volgens velen.
Hangt nu een Google Nest v3 die ook samenwerkt met de amber dus kan altijd switchen.
@Jan2023
Ben niet negatief hoor ben alleen niet echt technisch met dit soort dingen.
Ben weer beter met ander soort dingen.😂
Gelukkig is hier genoeg kennis te vinden mocht dat ooit benodigd zijn.
Tip van @Carboy54
Ik dacht dat de blauwe draad de hete kant was maar dat blijkt dus de neutrale ader te zijn. Vroeger was alles beter! ;-) De sensor moet dus op de bruine draad.
[ Voor 3% gewijzigd door Japio2 op 21-11-2023 17:50 ]
Vroeger was alles nog veel gekker !Japio2 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:49:
Zo, ik heb mijn energiemetertje met Wifi werkend gekregen op de Amber: https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=xrbtHlBSMD3R
Tip van @Carboy54
Ik dacht dat de blauwe draad de hete kant was maar dat blijkt dus de neutrale ader te zijn. Vroeger was alles beter! ;-) De sensor moet dus op de bruine draad.
Toen was groen de fase draad !

Overleg met de modjes zou ik zeggen… maar kijk eens hier ;-)leejoow schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:27:
[...]
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ha, ha.Jan2023 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:53:
[...]
Vroeger was alles nog veel gekker !
Toen was groen de fase draad !
![]()
Ik zie nu trouwens ongeveer 50 Watt verbruik terwijl de Warmtepomp uit is. Dat zal dan de pomp wel zijn vermoed ik. Ik ga het de volgende dagen maar eens volgen.
Ik vermoed dat het elektrische element van 3 kW op de andere fase zit en dat die dus niet meegemeten wordt nu. Misschien moet ik dan een tweede metertje aanschaffen. Alhoewel ik gezien heb dat er ook een model is dat twee sensoren heeft.
[ Voor 23% gewijzigd door Japio2 op 21-11-2023 18:00 ]
Dat model werkt niet via 2 fases. Ik heb er nu 2 aanhangen :-)Japio2 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:55:
[...]
Ha, ha.
Ik zie nu trouwens ongeveer 50 Watt verbruik terwijl de Warmtepomp uit is. Dat zal dan de pomp wel zijn vermoed ik. Ik ga het de volgende dagen maar eens volgen.
Ik vermoed dat het elektrische element van 3 kW op de andere fase zit en dat die dus niet meegemeten wordt nu. Misschien moet ik dan een tweede metertje aanschaffen. Alhoewel ik gezien heb dat er ook een model is dat twee sensoren heeft.
Welke app gebruik je en kun je daar de logging ook mee downloaden? Data log elke minuut?Japio2 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:49:
Zo, ik heb mijn energiemetertje met Wifi werkend gekregen op de Amber:
Ronald schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:54:
[...]
Overleg met de modjes zou ik zeggen… maar kijk eens hier ;-)
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
:strip_exif()/f/image/Tr7MxZwRTUC57KpxZlfkr8sM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZUQ6kzx8xtqW651oQjTjSaae.jpg?f=fotoalbum_large)
Grappig topic, kende ik nog niet!
Ik heb zelf een aantal Noctua 14cm 5V fans via Marktplaats weten te scoren welke ik op 2 pakjes Fristi onder een radiator heb gezet. Ook via Amazon een rits goedkope fans ad €1 ps onder een kleine radiator geplaatst icm een simpele variabele 12v adapter van €4.
Deze staan op een wifi stekker van Shelly. Ook een Shelly stekker op de CV.
Als de CV aan gaat, gaan de fans op ca 400 toeren draaien.
... ik moet zeggen dat dit ook uitstekend werkt, verbazing merkbaar effect voor maar 2 kleine radiatoren. De 38 graden invoer is netjes 30 graden retour. De pompsnelheid van de CV staat als het goed is hoog.
Neem de modulerende smart controller van https://heatfan.eu/product/heatfan-smart/ dan wordt het nog leuker :-) Zijn de shelly's ook overbodig! https://heatfan.eu/sensor/Whiskey48 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:44:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Grappig topic, kende ik nog niet!
Ik heb zelf een aantal Noctua 14cm 5V fans via Marktplaats weten te scoren welke ik op 2 pakjes Fristi onder een radiator heb gezet. Ook via Amazon een rits goedkope fans ad €1 ps onder een kleine radiator geplaatst icm een simpele variabele 12v adapter van €4.
Deze staan op een wifi stekker van Shelly. Ook een Shelly stekker op de CV.
Als de CV aan gaat, gaan de fans op ca 400 toeren draaien.
... ik moet zeggen dat dit ook uitstekend werkt, verbazing merkbaar effect voor maar 2 kleine radiatoren. De 38 graden invoer is netjes 30 graden retour. De pompsnelheid van de CV staat als het goed is hoog.
Haha, dat zou een stuk makkelijker zijn geweest jaCarboy54 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:47:
[...]
Neem de modulerende smart controller van https://heatfan.eu/product/heatfan-smart/ dan wordt het nog leuker :-) Zijn de shelly's ook overbodig! https://heatfan.eu/sensor/
Achja, ik vind het ook leuk om te knutselen
Ik heb ook zon ding er aan hangen. Amber gebruikt inderdaad continu 50 watt. Ook als de pomp niet draait.Japio2 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:55:
[...]
Ha, ha.
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Iets goedkoper, bij lange na niet de functionaliteit die de Heatbooster biedt. Heatbooster snapt ook (light) cooling. Gaat niet onterecht draaien als je huis toevallig boven de 25 graden komt.Carboy54 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:47:
[...]
Neem de modulerende smart controller van https://heatfan.eu/product/heatfan-smart/ dan wordt het nog leuker :-) Zijn de shelly's ook overbodig! https://heatfan.eu/sensor/
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Klopt niet. Momenteel ben ik in het buitenland even bijtanken na hele drukke maanden en staat de Amber op 17 graden en continu verbruik over 1 dag 10 watttimpel_800 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:59:
[...]
Ik heb ook zon ding er aan hangen. Amber gebruikt inderdaad continu 50 watt. Ook als de pomp niet draait.
:strip_exif()/f/image/txPoZcd67vCsM36HBvDEebwx.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij dit kastje kun je twee apps gebruiken op je telefoon: "Smart Life" en "Tuya Smart". Zo te zien zijn deze identiek. Ik heb gezien dat je die met een massa sensoren kunt verbinden via 2,4 Ghz. Volgens mij kan er zelfs een deurbel op ;-) Ik heb me nog onvoldoende verdiept in de materie om er verder wat over te willen/kunnen zeggen.harry59 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:23:
[...]
Welke app gebruik je en kun je daar de logging ook mee downloaden? Data log elke minuut?
Ik heb gisteren nog wat materiaal op gehaald bij de lokale warmteservice en heb het hier ook eens gevraagd.
Wij hebben nu een 5 groeps robot verdeler met pomp zie onderstaande.
Nu zeiden ze bij warmteservice gelijk eruit en een pomploze verdeler erop.
Er zijn ook ombouwsetjes voor deze verdeler te verkrijgen maar die zijn net zo duur als een nieuwe verdeler.
Kosten ongeveer 300 voor een nieuwe pomploze verdeler van het merk Therminon van het materiaal composiet.
Wat is jullie mening hierin ?
Mijn installateur zegt namelijk dat mijn verdeler de robot die er nu dus hangt prima kan blijven hangen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4CI7ZhvHh2c3QHKun2TvrA5c.jpg?f=user_large)
Tenzij je op hoge temperatuur stook voor welke reden dan ook (radiatoren bijv. Maar zou ik dus nooit doen kennis ook onzin) eruit en vervangen voor pomploos.camel1987 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:07:
Even een vraagje betreft mijn vloerverwarming verdeler.
Ik heb gisteren nog wat materiaal op gehaald bij de lokale warmteservice en heb het hier ook eens gevraagd.
Wij hebben nu een 5 groeps robot verdeler met pomp zie onderstaande.
Nu zeiden ze bij warmteservice gelijk eruit en een pomploze verdeler erop.
Er zijn ook ombouwsetjes voor deze verdeler te verkrijgen maar die zijn net zo duur als een nieuwe verdeler.
Kosten ongeveer 300 voor een nieuwe pomploze verdeler van het merk Therminon van het materiaal composiet.
Wat is jullie mening hierin ?
Mijn installateur zegt namelijk dat mijn verdeler de robot die er nu dus hangt prima kan blijven hangen.
[Afbeelding]
Door de pomp op de verdeler mengt deze koud retourwater met de aanvoer en als je San stookt op bijv 27°C gaat er vervolgens nog maar (ik zeg maar wat) 24°C je vloer in. Als dat te verhelpen is door een ombouwset die net zo duur is zou ik hem gewoon direct vervangen.
Itho Daalderop Amber 95
Er is hier zoveel geschreven over verdelers
Dat ding gaat ten koste van de flow en levert een hogere elektra rekening op.
Gewoon verwijderen is het beste als je uitsluitend op lage temperatuur werkt.
Ik ga drek uiteraard verwarmen met de amber. De sww blijft nog wel verlopen via de cv dit omdat er nog geen ruimte vrij is voor de boiler.
De amber word nu dus momenteel in hybride aangesloten.
Ga dus maar gewoon kijken om een ander verdeler te plaatsen.
Wat betreft het plaatsen van de amber in hybride is het niet gelijk verstandiger om heel het verwarm circuit full electric te maken zodat de verwarmingsleidingen van de cv losgekoppeld kunnen worden ?
Heb een Remeha avanta 28c hangen welke schijnbaar wel in te stellen is dat hij enkel voor warmwater dient.