Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-06 20:48
isalenedean schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:09:
Hoe lang duurt een SWW run bij jullie, gister voor het eerst alles opgestart🤩.
Maar in totaal wel 5 uur vanaf het vullen met uiteraard koud water.
Als water in mijn vat gedaald is tot 17 graden, wat meestal ook de aanvoer temperatuur is van het koud water, dan is hij met 2 uur op 55 graden.
Dat gaat met 6200W aan thermisch vermogen en kost ongeveer 4kWh elektrisch vermogen.
Dat is rond COP 3.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06:55
mischa402 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:15:
[...]

Ik zie het verband met de defrosts nog niet helemaal en haal ik ook nog niet direct uit je trend. Of bedoel je dat door het hoge warmteverlies de warmtepomp veel in bedrijf staat op het moment dat het buiten koud is en precies rond de defrost-temperatuur zit?
Ik pas op advies een klein beetje nachtverlaging toe, maar de temperatuur gaat zo hard naar beneden dat de Amber toch bijna de hele nacht staat te draaien. Als ik het warmteverlies nog verder weet te beperken hoop ik dat de pomp minder in de nacht hoeft te draaien.

Ik zie ook net dat de temperatuur (buitensensor Amber) iets daalt als de warmtepomp begint te draaien. En nog iets verder daalt bij een defrost. Wel logisch, maar was mij nog niet eerder opgevallen.

[ Voor 13% gewijzigd door ArnoudN op 18-11-2023 10:47 ]

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-06 21:32
bommer schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:32:
[...]

Als water in mijn vat gedaald is tot 17 graden, wat meestal ook de aanvoer temperatuur is van het koud water, dan is hij met 2 uur op 55 graden.
Dat gaat met 6200W aan thermisch vermogen en kost ongeveer 4kWh elektrisch vermogen.
Dat is rond COP 3.
@bommer @Carboy54 het is een 270 liter vat itho, wat kan de reden zijn dat het langer duurt, hij staat met 61hz, 7.0A te knallen, vanmorgen van 42 graden naar 55 duurde van 6.45 uur tot 10.10 uur. De leiding naar de boiler is echt wel goed warm.

[ Voor 4% gewijzigd door isalenedean op 18-11-2023 10:50 ]

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
isalenedean schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:48:
[...]

@bommer @Carboy54 het is een 270 liter vat itho, wat kan de reden zijn dat het langer duurt, hij staat met 61hz, 7.0A te knallen, vanmorgen van 42 graden naar 55 duurde van 6.45 uur tot 10.10 uur. De leiding naar de boiler is echt wel goed warm.
Buitentemperatuur denk ik, stel je klokken goed in.
Bij mij mag hij vanaf 6:00 - 14:00 naar de 45°C en tussen 14:00-18:00 naar 55°C en dan weer tot 22:00 naar 45°C. in de nacht alleen maar als hij onder 35°C komt dat is setting M4.06 bij mij op 10K (delta T)
Let ook op dat de klok minimale temperatuur niet dezelfde tijd blokken heeft als de normale klok.
de minimale klok overruled de normale klok.

Legionella heb ik op zaterdag staan in het zelfde starttijd als de normale klok, zo wordt daarin gelijk de legionella run gedaan. anders gaat hij die apart draaien en dat kost extra energie.

Beste ook programma's te laten draaien (starten) als je geen sww verbruik hebt. Dan gaat hij gelijk proberen op te toppen en duurt run ook langer.
En als dat tijdens legionella run is dan faalt deze door setting 6.05 maximale tijdduur legionella run

[ Voor 21% gewijzigd door bommer op 18-11-2023 11:05 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
bommer schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:02:
[...]

Die cop van 2 klopte niet helemaal, waar ik mijn trends (grafieken) op maakte heeft een resolutie van 5 min en dan klopte de berekening niet helemaal. COP 3 had dat moeten zijn.

Heb vanavond voor het eerst een langere run van 5 uur, gemiddelde COP van 4 en tegen het einde een COP van 3,3

Het eerste uur had ik veel vermogen (kw) nodig
En is de cop hoog 5,5+
Je kon duidelijk zien dat de buitentemperatuur tijdens de run 3 graden gezakt is.
Na ongeveer een uur zakt het vermogen en na 2,5 uur draait hij op 36Hz, maar een bij een lagere buitentemp heb je meer energie nodig, wat resulteerd in een lage COP.
Ik vind bij jou de CoP best wel laag, Uiteraard komt dat ook door de extra CV pomp waardoor het energieverbruik weer iets toeneemt. Maar ik zit met mijn CoP over het hele bereik van de warmtepomp over het algemeen rond de 5. Bij A10/27 zit ik op een CoP van 6. Ook hierin zijn alle extra verbruikers in meeberekend, maar ik heb uiteraard geen extra CV pomp.
Heb een voorbeeld gezien van een warmtepomp die 14 uur stond te draaien op een laag pitje bij een buiten temp van 10 graden. Dat koste 7kWh. Bij die buitentemp draait de Amber bij mij 3 uurtjes in de vroege ochtend a 3kWh.
Dus ja een te lage stooklijn, waardoor hij net het ruimte setpoint niet haald. Is dat wel zo zuinig?
Ook al heb je een mooie COP van 6 of meer.
Bij een A10/25 doet een Amber ook COP 5
Dit is uiteraard wel afhankelijk van de mate van warmteverlies van het huis. Jij stopt er op dat moment iets van 15kWh aan warmte in en verliest, doordat alles super goed is geisoleerd, bijna niets.

Die ander moet er waarschijnlijk 35 tot 40kWh aan warmte in stoppen om het verlies te compenseren.

Zelf ben ik ook nog een beetje aan het zoeken wat beter (efficienter) is. Nu pas ik nog een hele kleine nachtverlaging toe ('s avonds is het 20,9°C a 21°C, vervolgens gaat voor de nacht het setpoint naar 20°C, 's ochtends gaat het setpoint weer naar 20,4°C en in de middag naar 20,8°C Hysterese staat op+0.1C en -0.1°C). Bij de huidige temperaturen staat de WP dan ook gewoon uit en gaat pas in de ochtend weer draaien. Lager wil ik niet gaan, omdat het best lang duurt om de temperatuur overdag weer op te krikken, omdat ik probeer om de stooklijn redelijk laag te houden. Zelf vind ik de langere runs comfortabeler doordat de temperatuur dan minder schommeld en redelijk stabiel blijft. Bij een super goed geisoleerd huis, zoals bij jou, blijft de temperatuur uiteraard sowieso mooi stabiel. ;)

Wellicht is het beter om de stooklijn te verhogen en kortere runs, maar in principe is van belang dat je het energieverlies moet compenseren. En of je dat dan doet met een hoger vermogen met korte runs, of door een lager vermogen met lange runs. De energiehoeveelheid die in je huis gestopt wordt blijft het zelfde, belangrijk is om dit op de meest efficiente wijze (hoogste CoP) te doen.

Ik probeer door de nachtverlaging het draaien van de warmtepomp te beperken tijdens te koudste momenten van het etmaal.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:01
[...]

Waterpomp op max speed zetten. En is deze goed aangesloten?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
bommer schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:10:
Ik vraag mij ook af of constant COP bereken wel representatief is.
Ik denk dat je per run het totaal geleverde vermogen moet delen door het energie verbruik. Dan krijg je volgens mij een COP die meer representatief is.
Ik vind de CoP best wel stabiel en heb echt wel het idee dat deze representatief is voor dat moment. Uiteraard vind ik de gemiddelde CoP per run wel een hele leuke toevoeging :*) maar weet zo even niet hoe ik dat zou moeten programeren :X
En dan tel je gedurende een jaar al deze runs bij elkaar/door het aantal runs en dan heb je volgens mij een representatief SCOP

Kan er naast zitten, maar volgens mij klopt het bovenstaande. Als iemand een betere uitleg heeft, dan houd ik mij aanbevolen.
Ik denk dat er dan iets fout gaat met de verschillende tijdsperioden. Wanneer je lang op een lage CoP staat te draaien en misschien wat korter op een hoge CoP gaat de berekening fout. Bijv. 10 uur op een CoP van 3 en 2 uur op een CoP van 6 kom je op een CoP 4,5 terwijl het in dit geval werkelijkeid een CoP van 3,5 is.

Om de SCOP te berekenen zou ik hier zelf dan eerder de eind- en beginstand van de Kamstrup nemen voor de geleverde energie en te delen door de totaal opgenomen energie voor de dezelfde tijdsperiode, zoals ik hem ook bereken voor de totale CoP sinds de start.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-06 22:10
[...]

Dat duurt echt veel te lang, zit de sensor wel goed in het vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
mischa402 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:00:
[...]
Ik vind bij jou de CoP best wel laag, Uiteraard komt dat ook door de extra CV pomp waardoor het energieverbruik weer iets toeneemt. Maar ik zit met mijn CoP over het hele bereik van de warmtepomp over het algemeen rond de 5. Bij A10/27 zit ik op een CoP van 6. Ook hierin zijn alle extra verbruikers in meeberekend, maar ik heb uiteraard geen extra CV pomp.
Bij de run vanmorgen steady op 5,2 voor de eerste 3,5 uur. en de laatste 1,5 uur 4,5.
Hij is dan ook eerst na een uur op 36Hz eerst uitgegaan, ook is de afname in huis na herstart minder.

wat ik van de run van gisterenavond vs vannacht/vanmorgen zie dat 3 graden temperatuur verschil best wel 100 a 150 watt in elektrische verbruik maakt. Bij 5 a 6 graden is de COP hier rond de 5 en bij 3 graden rond de 4.
En inderdaad wat je zegt ik heb een extra pomp, dat heeft ook invloed. Kijk nog of ik deze voor een zuiniger exemplaar ga vervangen. Maar vraag mij af wat ik er mee win vs de kosten van een pomp.

Kantelpunt GAS vs WP ligt bij COP 2,8 en had gerekend op COP 4, alles daarboven is mooi
en zoiezo, zo lang we salderen draait de Amber in principe gratis. Heb 3000kWh per jaar aan overschot. (waar je tegenwoordig niets meer voor krijgt)
Ik probeer door de nachtverlaging het draaien van de warmtepomp te beperken tijdens te koudste momenten van het etmaal.
Dat wil ik ook gaan proberen (meer uit milieu aspect dan) zoveel mogelijk eigen PV gebruiken.
Heb nu een hysteresis van -0,4 geen +, lagere waardes gaat niet werken denk ik door de naregelingen per ruimte, dan wordt de boel erg onrustig van.
Dit is uiteraard wel afhankelijk van de mate van warmteverlies van het huis. Jij stopt er op dat moment iets van 15kWh aan warmte in en verliest, doordat alles super goed is geisoleerd, bijna niets.
Ik denk dat mijn grootste verlies de WTW unit is, die blaast iets lager in dan hij afzuigt.
Daar wil ik volgend jaar middels een naverwarmer/koeler nog wat aan doen (zie ook mijn plaatje)

[ Voor 10% gewijzigd door bommer op 18-11-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
B-lex schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:53:
[...]

Dat duurt echt veel te lang, zit de sensor wel goed in het vat?
@B-lex volgens infoscreen wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuM7SgvCOVW8-kThmjolGZ3Q1Cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1w8uBdPA8OQy17roMl00Vfb.jpg?f=fotoalbum_large
@Carboy54 nu tc 20 graden is zou het verwarmbedrijf toch in moeten schakelen? Gaat nu alleen handmatig op verwarmen. Op Auto blijft in tapwater hangen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HEzdAVEqXpJYysxn8RN7EXeEOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGDKvNq7ujA8UnUgEtvqd2V5.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQQVPLMN0GYfdXJmSOEE_-_pusM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVpzM2hVlMNXi06Ovjl0EQmm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Abc-lQHovCCPdwOcwj8hE43IHz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilkREtcHogGt7kvxLj6IQxLC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HEzdAVEqXpJYysxn8RN7EXeEOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGDKvNq7ujA8UnUgEtvqd2V5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Utl88O9XmoMMt46oxZEbCF5Zb34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnhzKmSjKxucGsfKMcvEh4aQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door isalenedean op 18-11-2023 13:20 ]

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
isalenedean schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:16:
[...]

[Afbeelding]
@Carboy54 nu tc 20 graden is zou het verwarmbedrijf toch in moeten schakelen? Gaat nu alleen handmatig op verwarmen. Op Auto blijft in tapwater hangen.[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe staat setting M9.06 en heb je een ruimte thermostaat aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
bommer schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:31:
[...]

Hoe staat setting M9.06 en heb je een ruimte thermostaat aangesloten?
@bommer M9.06 staat op ext aanuit sturing.
Nee geen externe thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
isalenedean schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:34:
[...]

@bommer M9.06 staat op ext aanuit sturing.
Nee geen externe thermostaat.
Daarom start de Amber niet. Als je geen Thermostaat gebruikt/aangesloten hebt, Deze instelling aanpassen naar WAR (weersafhankelijke regeling) ik dacht dat het "op buitentemperatuur" heet in de Amber

Wel weer ff op auto zetten

[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 18-11-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
bommer schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:37:
[...]

Daarom start de Amber niet. Als je geen Thermostaat gebruikt/aangesloten hebt, Deze instelling aanpassen naar WAR (weersafhankelijke regeling) ik dacht dat het "op buitentemperatuur" heet in de Amber

Wel weer ff op auto zetten
@bommer Bam!! Dat was hem!
Ik had de instellingen van Jan @Carboy54 zijn excel sheet aangehouden, daar staat bij M9.06 externe aansturing vandaar, misschien excelsheet aanpassen met de WAR/ buitentemperatuur instelling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
isalenedean schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:45:
[...]

@bommer Bam!! Dat was hem!
Ik had de instellingen van Jan @Carboy54 zijn excel sheet aangehouden, daar staat bij M9.06 externe aansturing vandaar, misschien excelsheet aanpassen met de WAR/ buitentemperatuur instelling?
Er is een nieuwe sheet in de maak, heb ik begrepen. Overigens is het niet zo dat je TC sensor bepalend is voor het aan/uit gaan van de Amber.
De TC sensor (staat voor Temperatuur control) daar regelt de Amber de aanvoer temperatuur uit de stooklijn op.
Settings M1.01 / M1.02 en M1.03 zijn ook afhankelijk van de TC sensor.
Om te beginnen zou ik M1.01 op 4 graden, M1.02 op 2 graden en M1.03 op 1 of 2 graden zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
bommer schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:02:
[...]

Bij de run vanmorgen steady op 5,2 voor de eerste 3,5 uur. en de laatste 1,5 uur 4,5.
Hij is dan ook eerst na een uur op 36Hz eerst uitgegaan, ook is de afname in huis na herstart minder.

wat ik van de run van gisterenavond vs vannacht/vanmorgen zie dat 3 graden temperatuur verschil best wel 100 a 150 watt in elektrische verbruik maakt. Bij 5 a 6 graden is de COP hier rond de 5 en bij 3 graden rond de 4.
Dan valt het allemaal wel mee inderdaad, vond het al vreemd, Bij jou stooklijn moet hij gewoon goed presteren ;) en dat doet hij dus ook gewoon.
En inderdaad wat je zegt ik heb een extra pomp, dat heeft ook invloed. Kijk nog of ik deze voor een zuiniger exemplaar ga vervangen. Maar vraag mij af wat ik er mee win vs de kosten van een pomp.

Kantelpunt GAS vs WP ligt bij COP 2,8 en had gerekend op COP 4, alles daarboven is mooi
en zoiezo, zo lang we salderen draait de Amber in principe gratis. Heb 3000kWh per jaar aan overschot. (waar je tegenwoordig niets meer voor krijgt)

Dat wil ik ook gaan proberen (meer uit milieu aspect dan) zoveel mogelijk eigen PV gebruiken.
Heb nu een hysteresis van -0,4 geen +, lagere waardes gaat niet werken denk ik door de naregelingen per ruimte, dan wordt de boel erg onrustig van.
Zoveel heb ik niet over :X, denk dat ik dit jaar rond 0 uitkom, maar volgend jaar moet ik uiteraard ook het begin van het jaar meenemen en zal ik wel wat kWh-tjes moeten afnemen. Ik overweeg nog om er wat panelen bij te leggen puur om de opbrengst in het najaar en de winter wat te verhogen, maar over een tijdje zal het te veel aan PV vormogen in de zomer in je nadeel gaan werken, dus het zal sowieso ge-curtailed moeten worden in de zomer. Maar denk nog niet dat het beetje extra opbrengst in het najaar/winter de kosten zal dekken.
Ik denk dat mijn grootste verlies de WTW unit is, die blaast iets lager in dan hij afzuigt.
Daar wil ik volgend jaar middels een naverwarmer/koeler nog wat aan doen (zie ook mijn plaatje)
Bij mij precies hetzelfde (alleen niet dat het mijn grootste verlies is, dat is bij mij mijn buitengevel), maar ik heb er al een naverwarmer in zitten, daarom wil ik de warmtepomp eigenlijk zo lang mogelijk op een lage last in bedrijf hebben. Ik heb er destijds alleen niet aan gedacht om er mee te koelen, en is hier dan ook niet voor geschikt, maar heb ook gewoon een paar airco-units hangen die het dan kunnen overnemen ;)

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
mischa402 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:11:

Bij mij precies hetzelfde (alleen niet dat het mijn grootste verlies is, dat is bij mij mijn buitengevel), maar ik heb er al een naverwarmer in zitten, daarom wil ik de warmtepomp eigenlijk zo lang mogelijk op een lage last in bedrijf hebben. Ik heb er destijds alleen niet aan gedacht om er mee te koelen, en is hier dan ook niet voor geschikt, maar heb ook gewoon een paar airco-units hangen die het dan kunnen overnemen ;)
In principe zou je met iedere WTW ook moeten kunnen koelen, zo lang de inblaas temperatuur maar niet onder de 18 graden komt, valt het wel mee met de condens vorming.
Ik kan hier ook niet meer bij alle leidingen komen om ze te isoleren, dus beperk de inblaas straks op 20 graden.
Voor het naverwarmen, wil ik straks als eerste de rest warmte uit mijn buffervat gebruiken. deze mag dus niet warmte aan de Amber vragen. draait deze dan krijgt de naverwarmer ook warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ik overweeg nog om er wat panelen bij te leggen puur om de opbrengst in het najaar en de winter wat te verhogen, maar over een tijdje zal het te veel aan PV vormogen in de zomer in je nadeel gaan werken, dus het zal sowieso ge-curtailed moeten worden in de zomer. Maar denk nog niet dat het beetje extra opbrengst in het najaar/winter de kosten zal dekken
In de zomer kan ik het boiler vat nog extra op stoken (tot 70°C) met het extra element wat er in zit.
Ben al weer aan het sparen om straks met accu's het nacht verbruik op te vangen.

Kan er nog vrede mee hebben (in kader milieu) dat ik niets krijg voor mijn overschot, maar ga er niet voor betalen. dan regel ik hem wel dynamische naar 0 (dat kan gelukkig makkelijk met een Solar Edge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:00
[...]

Ik heb een 240l vat van Itho en amber 95, die is ruim binnen een uur wel van 42 naar 55 graden. Ik hou iets andere temperaturen aan, dus exact weet ik het niet.

Als je tijdens de sww run in het infoscherm naar de temperatuur van de warmtewisselaar kijkt, is die dan vlak boven de temp van het vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramlap
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:27
[...]

Wij hebben ook een 270 liter vat van itho en die heeft zeker binnen 1,5 uur de salmonella run van 45/50 (net hoe warm het water in het vat nog is/was) tot 60 graden wel gedraaid.

[ Voor 5% gewijzigd door ramlap op 18-11-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 15:20
Het is wel even wennen dat het kWh-verbruik nu een stuk hoger is. Maar uiteraard geen gasverbruik meer.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
ramlap schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:57:
[...]

Wij hebben ook een 270 liter vat van itho en die heeft zeker binnen 1,5 uur de salmonella run van 45/50 (net hoe warm het water in het vat nog is/was) tot 60 graden wel gedraaid.
Ik hoop een legionella run ;).

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Tip 8.1 Instellingen stooklijn optimaliseren van de Amber

YouTube: Instellingen en optimalisatie Amber I

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-06 19:59

Jan2023

KISS

hansvk schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:45:
Het is wel even wennen dat het kWh-verbruik nu een stuk hoger is. Maar uiteraard geen gasverbruik meer.
Hier precies hetzelfde , dat ik tot nu toe vandaag alweer goed 10 kw aan de wp kwijt ben.
🤔

Maar goed als ik dan de totale energiekosten van deze maand bekijk , incl alles , tot nu is het niet zo schokkend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-yqhvKFh2E0Ip-iLLAVwt5Jkoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6PMQoCn2GlVoqcTq5b835Yd.jpg?f=fotoalbum_large

En volgens TOON heb ik deze maand tot nu 96 euro minder gas verbruikt.

Al met al is wel duidelijk dat we nog niet allemaal aan de warmtepomp moeten.
😂

Een blackout ligt dan zeker op de loer.
🤔Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82H6P4KtLtPvvodH8MuaGVfoY9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/putu5rbDHliw5QIwHpiNhKTq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Jan2023 op 18-11-2023 17:51 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54
Afgelopen week heeft Lennard een 12 Kw Amber geinstalleerd. Gezien de positieve ervaringen van o.a. @mischa inzake de overcapaciteit van de waterpomp en daarmee vastgestelde overschreiding van de gewenste flow ( 9.5 Kw op 1750 liter op max en 1300 op medium, gewenst 1200 liter ) door een goed hydraulisch ontwerp met weinig weerstand hebben wij op proef deze 12 Kw met een gewenst leidingdiameter van 35 mm aangesloten op 28 mm staal met perskoppelingen zonder daarmee verhoging van de inwendige weerstand zoals bij meerlagenbuis. Ook hebben wij een keerklep met RVS flex toegepast van 1 1/4. Het resultaat is storingsvrij. De ruim 100 m2 vloerverwarming met radiatoren worden snel warm en er zijn geen flowstoringen of ruis waarneembaar. Komende week gaan wij nog de flow verlagen van max naar medium. Conclussie 28 mm met een 12 Kw in combinatie met een goed ontworpen leingsysteem met weinig weerstand is geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1R1hHCjpOgeuy1wUrDKlEruGOBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnfMIQtbBabiD9JNChunsF1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:42
@Carboy54 Kan je proberen om kW en kWh te schrijven zoals het hoort? Alvast bedankt namens wijlen mijnheer Watt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
markietjuh schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:47:
[...]

Ik heb een 240l vat van Itho en amber 95, die is ruim binnen een uur wel van 42 naar 55 graden. Ik hou iets andere temperaturen aan, dus exact weet ik het niet.

Als je tijdens de sww run in het infoscherm naar de temperatuur van de warmtewisselaar kijkt, is die dan vlak boven de temp van het vat?
@markietjuh bedoel je deze grafiek?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbtoWCuszTENfrfUYldI4ULPpBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I36iR7NiyFP0acZpqSjfrn9l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:17

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
RichieB schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:18:
@Carboy54 Kan je proberen om kW en kWh te schrijven zoals het hoort? Alvast bedankt namens wijlen mijnheer Watt.
Zolang kw en kwh niet per ongeluk verwisseld worden zullen we dit verder zo laten voor wat er staat, lijkt me niet zo spannend.

Voel je vrij om zelf anders te doen en bedankt voor de tIp. 👍

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 18-11-2023 18:31 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Klopt helemaal wat je zegt, vind het een mooie regeling van de Amber.
Je ziet naar mate de temp in het vat oploopt ook de Tuo van de Amber oplopen.
Hoe warmer het vat hoe minder thermische vermigen er gemaakt wordt, wel loopt het elektrisch vermogen op tot 2000W.
Heb er nog geen grafiek van, maar COP voor sww zal teruglopen na mate het vat op temperatuur komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
bommer schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:32:
[...]

Klopt helemaal wat je zegt, vind het een mooie regeling van de Amber.
Je ziet naar mate de temp in het vat oploopt ook de Tuo van de Amber oplopen.
Hoe warmer het vat hoe minder thermische vermigen er gemaakt wordt, wel loopt het elektrisch vermogen op tot 2000W.
Heb er nog geen grafiek van, maar COP voor sww zal teruglopen na mate het vat op temperatuur komt
@bommer Blij dat je dit meld! Ik was al aan het twijfelen, maar wat je zegt klopt inderdaad met de netbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
Ja, wat was op dat moment de temperatuur in de boiler? Die zou rond Tui moeten liggen.
Ik vind het opvallend dat in jouw afbeelding Tuo lager is dan Tui, terwijl hij op 61Hz aan het draaien is.
Mijn eerste ingeving is dat er lucht in het systeem zit of dat er een sensor afwijkt. Maar wellicht moet je even verder hulp zoeken bij Carboy.
Wordt je huis wel goed warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:15
Wil je een warmte batterij op je inblaas kanaal zetten?

https://www.ventilatielan...ywSK6Jt-RAQ8aAv9pEALw_wcB

Daar was ik ook voor aan het kijken maar twijfelde of dat zinvol is met de lage temperaturen. (28-35gr). de data sheets rekende met 60gr als minimum aanvoer temp en daarbij vond ik de warmte overdracht al tegenvallen.

Jij hebt geen hogere temperatuur in je buffervat toch?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
markietjuh schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:01:
[...]

Ja, wat was op dat moment de temperatuur in de boiler? Die zou rond Tui moeten liggen.
Ik vind het opvallend dat in jouw afbeelding Tuo lager is dan Tui, terwijl hij op 61Hz aan het draaien is.
Mijn eerste ingeving is dat er lucht in het systeem zit of dat er een sensor afwijkt. Maar wellicht moet je even verder hulp zoeken bij Carboy.
Wordt je huis wel goed warm?
@markietjuh tapwater was op dat moment 48,3.
En ja, woonhuis wordt goed warm, ik zit nu te zweten met 21,4 graden😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Razor109 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:15:
[...]

Daar was ik ook voor aan het kijken maar twijfelde of dat zinvol is met de lage temperaturen. (28-35gr). de data sheets rekende met 60gr als minimum aanvoer temp en daarbij vond ik de warmte overdracht al tegenvallen.

@bommer kun je de wisselaar niet beter in het afzuigkanaal zetten? Zeker als je ooit toch condens krijgt, heb je iig niet die eventuele schimmel in je inblaascircuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Razor109 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:15:
[...]

Deze is niet de juiste voor een lage watertemperatuur, die is meer voor hogere watertemperaturen bedoeld.

Ik heb een naverwarmer van Barcol-Air, die zijn er in twee uitvoeringen. 2-rijig die voor hoge watertemperaturen zijn en 4-rijig die voor lagere watertemperaturen zijn. Door een iets oversized model te kiezen zal de luchtweerstand wat lager zijn (merk ik echt helemaal niets van) en daardoor heb je ook nog wat extra oppervlak voor de warmteoverdracht wat weer positief is bij de lage aanvoertemperaturen.

Ik heb deze, maar dan de 200mm versie.
https://www.elektrobode.n...-batterij-njohdoo01600000

https://www.barcol-air.nl...jen_njog-njoh_04-2020.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door mischa402 op 18-11-2023 19:40 ]

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:40
Jan2023 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:46:
Een blackout ligt dan zeker op de loer.
🤔[Afbeelding]
Je maakt een heleboel runs op relatief hoog vermogen. Ook de grootste amber zal toch gemakkelijk op een lager elektrisch vermogen moeten kunnen draaien? Dan zou hij mooi de hele dag door kunnen draaien. Staat je watertemperatuur niet te hoog?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
isalenedean schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:54:
[...]

@bommer Blij dat je dit meld! Ik was al aan het twijfelen, maar wat je zegt klopt inderdaad met de netbelasting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdNLBI_wVbtS2PibbweSS4hWAvs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qzSXqBzsZf5tJy2yKFkodwZk.png?f=user_large
Hier een voorbeeld in grafiek. Blauw = elektrisch en groen = thermal power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
Top! Die had ik nog niet gevonden! Dat wordt toch nog wat leidingwerk naar zolder trekken :)

Gebruik jij iets van een buffer ertussen om de lucht continu warm te houden of heb je alleen de lucht verwarmd tijdens runs van je WP?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
bbbrumbrum schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:32:
[...]

@bommer kun je de wisselaar niet beter in het afzuigkanaal zetten? Zeker als je ooit toch condens krijgt, heb je iig niet die eventuele schimmel in je inblaascircuit.
Jij bedoeld door meer warmte door de wisselaar te duwen, de ingeblazen lucht warmer wordt.
ik denk dat het efficiënter is in het inblaas kanaal, zo wordt dit normaal ook ontworpen.

en bij koelen is ontvochtigen van de lucht eigenlijk het belangrijkste, dat gebeurt door de lucht af te koelen.
en drogere lucht in huis zorgt voor een lager dauwpunt, waardoor je weer met een lagere temperatuur de vloer kunt gaan koele

En heb niet veel nodig. Alleen het verschil, of beter gezegd het verlies wat door de wtw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Razor109 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:18:
[...]

Top! Die had ik nog niet gevonden! Dat wordt toch nog wat leidingwerk naar zolder trekken :)

Gebruik jij iets van een buffer ertussen om de lucht continu warm te houden of heb je alleen de lucht verwarmd tijdens runs van je WP?
Alleen als de WP draaid inderdaad. In principe is de lucht voorverwarmd door de afgezogen lucht, maar zoals @bommer ook al zei en jij ook waarschijnlijk ervaart is die toch 1 a 2 graden kouder dan de afgezogen lucht.

Je hoeft ook niet een heel groot vermogen te hebben, want het gaat maar om misschien 2 of 3 graden verhoging in temperatuur.

Maar bij mij is het sowieso iets anders. Bij mij was het niet mogelijk om in iedere leefruimte verse lucht toe te voeren (Bouwjaar 1976) en in de natte/vuile ruimtes af te zuigen. Ik heb nu een centrale toevoer in het trappenhuis en in iedere woonruimte, slaapkamer, keuken, wc en badkamers wordt er nu lucht afgezogen, dat was wel te creëren. Nu wordt de verse lucht via overstroom onder de deuren in de ruimtes gezogen. DIt was voor mij de creative oplossing, enigszins een beetje afgekeken van Itho Daalderop-qualityflow.
In een later stadium wil ik dit eventueel nog wat verder uitwerken met wat gestuurde kleppen op CO2-sensoren.

[ Voor 4% gewijzigd door mischa402 op 18-11-2023 20:45 ]

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
mischa402 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:43:
[...]

Alleen als de WP draaid inderdaad. In principe is de lucht voorverwarmd door de afgezogen lucht, maar zoals @bommer ook al zei en jij ook waarschijnlijk ervaart is die toch 1 a 2 graden kouder dan de afgezogen lucht.

Je hoeft ook niet een heel groot vermogen te hebben, want het gaat maar om misschien 2 of 3 graden verhoging in temperatuur.

Maar bij mij is het sowieso iets anders. Bij mij was het niet mogelijk om in iedere leefruimte verse lucht toe te voeren (Bouwjaar 1976) en in de natte/vuile ruimtes af te zuigen. Ik heb nu een centrale toevoer in het trappenhuis en in iedere woonruimte, slaapkamer, keuken, wc en badkamers wordt er nu lucht afgezogen, dat was wel te creëren. Nu wordt de verse lucht via overstroom onder de deuren in de ruimtes gezogen. DIt was voor mij de creative oplossing, enigszins een beetje afgekeken van Itho Daalderop-qualityflow.
In een later stadium wil ik dit eventueel nog wat verder uitwerken met wat gestuurde kleppen op CO2-sensoren.
Mooi werk heb ik toch :) wij nemen ook nog temperatuur correcties in mee, immers als je meer lucht toevoegt vanwege hoge co2, wil je ook temperatuur corrigeren.

Jij hebt eigenlijk precies omgedraaid van wat een normaal WTW systeem is.
Ontvochtigen hoeft bij jouw waarschijnlijk niet, omdat je airco's hebt.
Dus je zal ook niet gaan koelen met de Amber?

En hele hoge temperatuur heb je idd niet nodig, bij 40 graden water, redden wij het nog om na 100m leiding een delta-t van 8 graden te halen. op de basis van 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:47:
[...]

Je maakt een heleboel runs op relatief hoog vermogen. Ook de grootste amber zal toch gemakkelijk op een lager elektrisch vermogen moeten kunnen draaien? Dan zou hij mooi de hele dag door kunnen draaien. Staat je watertemperatuur niet te hoog?
Water temperatuur is nu zo,n 30 graden
Zou lager kunnen wellicht.
Maar de hele dag draaien?
Als dat een verdubbeling is van de tijd maakt dat per saldo toch weinig uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jan2023 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:32:
[...]

Water temperatuur is nu zo,n 30 graden
Zou lager kunnen wellicht.
Maar de hele dag draaien?
Als dat een verdubbeling is van de tijd maakt dat per saldo toch weinig uit?
Nee, Ta omlaag = COP omhoog. En comfort wss ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

bbbrumbrum schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:59:
[...]

Nee, Ta omlaag = COP omhoog. En comfort wss ook.
Ok bedankt
Zal de stooklijn eens wat veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
bommer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:01:
[...]

Standaard als de Amber niet actief verwarmt, gaat de 3 wegklep op tapwater.
Heb je wel de stooklijn geactiveerd?

En hoe staat je tapwater instelling, ik zie geen klokje in een druppeltje boven in staan.
Dank voor je reactie. Ja, ik heb Stooklijn 1 geactiveerd. Bij tapwater instelling staat ondertussen wel een klokje. Ik begrijp alleen niet goed waarom de warmtepomp in automodus op tapwater prio blijft hangen. Als ik namelijk met het vlammetje naar handmatige modus ga kan ik zien dat er ondertussen een behoorlijke daling is ontstaan (de stooklijn zou 27 moeten zijn).

"correctie stooklijn adv ruimtetemperatuur Tr aan/uit" heb ik even uitgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WepDRkkgJkdsB96_ZMu_V48u_fc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Op8rn4zYceWBWS8eyL6FwwOd.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• isalenedean
psycho-realm schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:08:
[...]

Dank voor je reactie. Ja, ik heb Stooklijn 1 geactiveerd. Bij tapwater instelling staat ondertussen wel een klokje. Ik begrijp alleen niet goed waarom de warmtepomp in automodus op tapwater prio blijft hangen. Als ik namelijk met het vlammetje naar handmatige modus ga kan ik zien dat er ondertussen een behoorlijke daling is ontstaan (de stooklijn zou 27 moeten zijn).

"correctie stooklijn adv ruimtetemperatuur Tr aan/uit" heb ik even uitgezet.

[Afbeelding]
@psycho-realm staat instelling 9.06 op ext aan/uit? Zet deze dan op buitentemperatuur om de war regeling te activeren. Ik ga ervan uit dat je geen externe thermostaat hebt in dit geval.

[ Voor 3% gewijzigd door isalenedean op 19-11-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
isalenedean schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:21:
[...]

@psycho-realm staat instelling 9.06 op ext aan/uit? Zet deze dan op buitentemperatuur om de war regeling te activeren. Ik ga ervan uit dat je geen externe thermostaat hebt in dit geval.
Dank voor je snelle reactie. Klopt, hij stond op ext. Aan/uit-sturing. Deze is dus pas van toepassing zodra ik een externe thermostaat heb aangeschaft _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
psycho-realm schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:24:
[...]

Dank voor je snelle reactie. Klopt, hij stond op ext. Aan/uit-sturing. Deze is dus pas van toepassing zodra ik een externe thermostaat heb aangeschaft _/-\o_
@psycho-realm als het goed is heb je op je homescreen nu tapwater en verwarming onder elkaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
psycho-realm schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:24:
[...]

Als je op verwarmen contact 1 een doorverbing maakt of een aan/uit thermostaat aansluit dan moet hij op ext aan/uit + buitentemp.

Dan gaat hij aan op vraag thermostaat en gebruikt de stooklijn

Op alleen ext aan/uit, gaat hij max verwarmen temp die ingesteld staat maken als de thermostaat veaag heeft

Staat hij op alleen buitentemp dan draait hij puur op de stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-06 20:51
Even een vraagje ik ben de leidinggoot aan het maken voor de leidingen van de amber.
Ik heb even gekeken en momenteel had ik het zo in gedachten.
Maar dit is dus op het gezicht ook al ziet niemand het niet mooi en treed er een vernauwing op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roHjIxch39Dyh_72N1S5f1SAfuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOx8HJNstR3FwzLayHJG5WBt.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien het toch best wel dikke leidingen zijn en er nu dus een vernauwing optreed kwam ik ook een flexibele goot tegen zijn de leidingen een beetje mee te buigen in een flexibele leidinggoot ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SypXGedStIONsjLGTDzbWK3G9n8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7HDi1T8fB2WsNo66pSeToNZ6.png?f=fotoalbum_large

Dit is de leidinggoot die ik er dan eventueel tussen wil zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZw3ZIoK3l2MarpV6UKcVBnDD8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haNDUxVP93rF1uWAIy8ZZt50.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de leiding zo op het eerste gevoel deze proberen te buigen valt niet echt mee.

[ Voor 3% gewijzigd door camel1987 op 19-11-2023 12:33 ]

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markietjuh
isalenedean schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:16:
[...]

@markietjuh tapwater was op dat moment 48,3.
En ja, woonhuis wordt goed warm, ik zit nu te zweten met 21,4 graden😂
Hierbij de situatie bij mij wanneer er sww verwarmd wordt. Van 30gr naar 55gr in +/- een uur met de Amber 95, 240l, Ta=12.0, pompsnelheid gemiddeld.
Retourtemperatuur vanuit de boiler (Tui) is zo'n 2-3 graden boven de gemeten temperatuur in de boiler, dit is de dT over de platenwisselaar van het boilervat.
De dT over de wisselaar in de Amber (verschil Tuo-Tui) is zo'n 4 graden. Dit zijn naar mijn mening normale waarden.

Bij jou is het verschil tussen Tuo-Tui negatief, dat is vreemd. Daarnaast is de door jouw vermeldde boilertemperatuur hoger dan de temperatuur vanuit de amber, ook dat is vreemd. Dat zou betekenen dat je boilerwater gekoeld wordt ipv verwarmd. Ik ga er vanuit dat deze waarden afgelezen zijn tijdens een sww run die deze al een tijdje draaide.

Ergens klopt er iets niet in jouw installatie, of in een van de sensorwaarden. Wellicht veroorzaakt door lucht, blokkade, verkeerde installatie. Dit is niet te zeggen zonder meer details te hebben.
Als je nog een inbedrijfstelling krijgt dan zal hier even naar gekeken moeten worden.

Hier onder 2 screenshots tijdens een sww run bij mij, met naar mijn mening normale waarden.
Ik zeg dit als Amber amateur, maar met wat oude beetje roestige koeltechnische kennis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcGu49tBKXcK0vxodMkRnus5j24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pW4T0KsfN0Nr7iiy8o6JQzG9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKwcooRoWELmPlvuzX54mGaJGck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxcXBe44DVGbfdevcqlnVcyR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
isalenedean schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:16:
[...]

[Afbeelding]
@Carboy54 nu tc 20 graden is zou het verwarmbedrijf toch in moeten schakelen? Gaat nu alleen handmatig op verwarmen. Op Auto blijft in tapwater hangen.[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sluit je 3-weg klep wel goed? Voel bij de volgende tapwater run eens of je verwarmingsbuizen ook warm worden. Zou best een reden kunnen zijn, dan 'lekt' er veel energie weg naar je CV circuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
markietjuh schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:05:
[...]

Bij jou is het verschil tussen Tuo-Tui negatief, dat is vreemd. Daarnaast is de door jouw vermeldde boilertemperatuur hoger dan de temperatuur vanuit de amber, ook dat is vreemd. Dat zou betekenen dat je boilerwater gekoeld wordt ipv verwarmd. Ik ga er vanuit dat deze waarden afgelezen zijn tijdens een sww run die deze al een tijdje draaide.
Tuo-Tui negatief geeft ook een hint richting een defecte/niet goed sluitende 3-weg klep. Dan sta je deels je vat weer uit te koelen, en gelijktijdig de woning te verwarmen met je vat.

[ Voor 7% gewijzigd door B-lex op 19-11-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
B-lex schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:22:
[...]

Tuo-Tui negatief geeft ook een hint richting een defecte/niet goed sluitende 3-weg klep. Dan sta je deels je vat weer uit te koelen, en gelijktijdig de woning te verwarmen met je vat.
@B-lex wat ik merk is dat de 3 weg klep goed is, geen warmte toename op uitgang A tijdens de sww run, wel merk ik dat het retour water uit het sww vat via de retourleiding naar de vloerverwarming warm wordt, dus na het verwarmen van het sww loopt er water naar de retour van de warmtepomp maar ook naar de vloerverwarming en verwarmt dan de vloer via de retourleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
isalenedean schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:51:
[...]

@B-lex wat ik merk is dat de 3 weg klep goed is, geen warmte toename op uitgang A tijdens de sww run, wel merk ik dat het retour water uit het sww vat via de retourleiding naar de vloerverwarming warm wordt, dus na het verwarmen van het sww loopt er water naar de retour van de warmtepomp maar ook naar de vloerverwarming en verwarmt dan de vloer via de retourleiding.
Maar, er kan toch alleen flow richting vloer ontstaan (ook via retour) als de 3-weg klep niet goed sluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
B-lex schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:53:
[...]

Maar, er kan toch alleen flow richting vloer ontstaan (ook via retour) als de 3-weg klep niet goed sluit?
Ja, maar dan zou ik eerder verwachten dat er warm water op poort A en B gegeven zou worden, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
isalenedean schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:56:
[...]

Ja, maar dan zou ik eerder verwachten dat er warm water op poort A en B gegeven zou worden, toch?
In theorie kan het ook andersom flowen. Je zou tijdens SWW namelijk rondom je 3 weg klep wel degelijk ook warmte richting A moeten detecteren, wegens warmtegeleiding bij gesloten klep.

Dat jij geen warmte detecteerd duid nog meer op stroming de verkeerde kant op, eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
B-lex schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:01:
[...]

In theorie kan het ook andersom flowen. Je zou tijdens SWW namelijk rondom je 3 weg klep wel degelijk ook warmte richting A moeten detecteren, wegens warmtegeleiding bij gesloten klep.

Dat jij geen warmte detecteerd duid nog meer op stroming de verkeerde kant op, eerlijk gezegd.
Hoe kan ik dat het beste controleren, heb nu even met de hand gevoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
isalenedean schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:04:
[...]

Hoe kan ik dat het beste controleren, heb nu even met de hand gevoeld.
Heb je ergens in de retour richting vloer nog een afsluiter zitten? Draai die maar eens dicht tijdens een SWW run. Als het dan normaal verloopt weet je voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
B-lex schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:10:
[...]

Heb je ergens in de retour richting vloer nog een afsluiter zitten? Draai die maar eens dicht tijdens een SWW run. Als het dan normaal verloopt weet je voldoende.
Ja zat ik ook net aan te denken om de afsluiter voor de open verdeler dicht te zetten, dan kan de flow niet die kant meer op, als het de drie weg klep is dan zou in principe het of goed moeten zojn, of als deze lekt, de aanvoerkant A warmer moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
isalenedean schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:14:
[...]

Ja zat ik ook net aan te denken om de afsluiter voor de open verdeler dicht te zetten, dan kan de flow niet die kant meer op, als het de drie weg klep is dan zou in principe het of goed moeten zojn, of als deze lekt, de aanvoerkant A warmer moeten worden.
Na 15 min sww run, is tuo 36,6 en tui 36,3
Mijn sww water is van 49,9 graden nu 36,1 graden.
Ik heb cv zijdig volledig dicht staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOGss2117-8IQhgnwG3-eIfPfpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBS20c7JzLBIq9IIATJhkJfJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ox-hyTRAhEFl2OZBSqsCU5K0rtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KblWqfnfqma1OTYjvZeQvh6J.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zal met 15 min nogmaals posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
Nu slaat ie om en is de koude kant warmer als de warme kant van de wisselaarAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/an183h6sNqiQ7og4Lg6Jds52Jzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TB4MeL2AytyFmVXARDAFczr4.jpg?f=fotoalbum_large@Carboy54 ik denk dat er een afspraak ter controle gemaakt moet worden. Ik weet niet waar het nu fout gaat..

[ Voor 10% gewijzigd door isalenedean op 19-11-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
isalenedean schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:09:
Nu slaat ie om en is de koude kant warmer als de warme kant van de wisselaar[Afbeelding]@Carboy54 ik denk dat er een afspraak ter controle gemaakt moet worden. Ik weet niet waar het nu fout gaat..
Wat is de temperatuur van het SWW vat?

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
mischa402 schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:17:
[...]

Wat is de temperatuur van het SWW vat?
Rond de 37 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Draait de pomp van de warmtewisselaar bij de boiler wel? Maar het is sowieso vreemd dat je geen warmte opneemt, immers de inlaat- en uitlaattemperatuur zijn (nagenoeg) gelijk in de warmtepomp. Maar er is wel toegevoerde warmte/energie, want de temperatuur vanuit de compressor is 57°C en na de warmtewisselaar is 41°C.

Zelf heb ik geen SWW boiler via de warmtepomp, maar een warmtepompboiler. Dus kan je niet al te veel helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door mischa402 op 19-11-2023 20:55 ]

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
mischa402 schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:54:
[...]

Draait de pomp van de warmtewisselaar bij de boiler wel? Maar het is sowieso vreemd dat je geen warmte opneemt, immers de inlaat- en uitlaattemperatuur zijn (nagenoeg) gelijk in de warmtepomp. Maar er is wel toegevoerde warmte/energie, want de temperatuur vanuit de compressor is 57°C en na de warmtewisselaar is 41°C.

Zelf heb ik geen SWW boiler via de warmtepomp, maar een warmtepompboiler. Dus kan je niet al te veel helpen.
Hi ja, ik hoor dus eerst de driewegklep schakelen, dan gaat de pomp van de boiler aan. Maar hij kan gewoon zijn warmte niet kwijt aan de boiler. Alles is aangesloten met 32mm meerlagenbuis, dan 1” flex pantzerslang op 28 mm koper. Volgens voorschrift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
isalenedean schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:58:
[...]

Hi ja, ik hoor dus eerst de driewegklep schakelen, dan gaat de pomp van de boiler aan. Maar hij kan gewoon zijn warmte niet kwijt aan de boiler. Alles is aangesloten met 32mm meerlagenbuis, dan 1” flex pantzerslang op 28 mm koper. Volgens voorschrift pomp staat op maximaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
[...]

Hi ja, ik hoor dus eerst de driewegklep schakelen, dan gaat de pomp van de boiler aan. Maar hij kan gewoon zijn warmte niet kwijt aan de boiler. Alles is aangesloten met 32mm meerlagenbuis, dan 1” flex pantzerslang op 28 mm koper. Volgens voorschrift
Klopt de aanvoertemperatuur wel? Kan je die vasthouden? Of kun je die maten, want in principe kan het niet dat er in de warmtewisselaar in de WP geen warmteopgenomen wordt, terwijl er wel warmte afgegeven wordt.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
mischa402 schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:03:
[...]

Klopt de aanvoertemperatuur wel? Kan je die vasthouden? Of kun je die maten, want in principe kan het niet dat er in de warmtewisselaar in de WP geen warmteopgenomen wordt, terwijl er wel warmte afgegeven wordt.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
isalenedean schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:06:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt
De aanvoertemperatuur die van de WP naar de warmtewisselaar van de boiler gaat. Is die echt 39°C? Kan je dat meten of voelen of dat klopt.

Als ik op je systeem plaatje kijk zie ik wel een temperatuurverschil van het primaire systeem van de WP. Daar komt het er met 57°C uit de compressor en dus de warmtewisselaar in om je water te verwarmen en het komt met 41°C uit de warmtewisselaar.

Er wordt daar dus wel warmte/energie afgegeven en dat móet ergens blijven.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isalenedean
mischa402 schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:14:
[...]

De aanvoertemperatuur die van de WP naar de warmtewisselaar van de boiler gaat. Is die echt 39°C? Kan je dat meten of voelen of dat klopt.

Als ik op je systeem plaatje kijk zie ik wel een temperatuurverschil van het primaire systeem van de WP. Daar komt het er met 57°C uit de compressor en dus de warmtewisselaar in om je water te verwarmen en het komt met 41°C uit de warmtewisselaar.

Er wordt daar dus wel warmte/energie afgegeven en dat móet ergens blijven.
Ik snap wat je bedoelt! Dankjewel ik zal dat morgen ff checken. Even kijken of ik een infrarood thermometer kan scoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
isalenedean schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:22:
[...]

Ik snap wat je bedoelt! Dankjewel ik zal dat morgen ff checken. Even kijken of ik een infrarood thermometer kan scoren
Ik haak nu pas in vanwege mijn afwezigheid en heb het even snel gelezen. Kan dus wat gemist hebben. Ik vraag mij af waar de opgewekte warmte blijft. Als je in de software de boiler uit vinkt werkt het afgifte systeem dan wel goed naar de vloer??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
isalenedean schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:22:
[...]

Je kan ook nog kijken of die temperatuiur uit de warmtewisselar in de warmtepomp, die je op dit systeemplaatje ziet, overeenkomt met de Tc temperatuur tijdens normaal ruiteverwarmingsbedrijf. Die moeten in principe redelijk gelijk zijn.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
[...]

Als de Amber uit is, staat deze al in tapwater stand. Als je hem dus hoort omschakelen, gaat er iets niet goed, dat zou niet moeten gebeuren.

Is de klep elektrisch wel goed aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 15:20
bommer schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:50:
[...]

Als de Amber uit is, staat deze al in tapwater stand. Als je hem dus hoort omschakelen, gaat er iets niet goed, dat zou niet moeten gebeuren.

Is ook mijn gedachte, klopt de aansluiting van de driewegklep wel?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Of is het misschien het verkeerde type klep?
@Carboy54 heeft als het goed is bij de tips het juiste type staan.
Zit nog te denken (ken de situatie niet) zit er ergens een draaing in aanvoer retour, of inlet / outlet verwisseld op Amber of boiler?

Ik probeer even wat opties te noemen.

[ Voor 7% gewijzigd door bommer op 19-11-2023 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:00:
Zit nog te denken (ken de situatie niet) zit er ergens een draaing in aanvoer retour, of inlet / outlet verwisseld op Amber of boiler?

VC 4013 driewegklep? Of een verwisseling ergens tussen aan en afvoer denk ik ook aan. Waar blijft die warmte bij 60 Hz??

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 19-11-2023 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
@bommer @mischa402 na een nachtelijke overpijnzing 8)7 ben ik bang dat het hier gaat om een woning waar de leidingen aan elkaar zijn geknoopt door een werkspot(vak)man waar fout op fout zijn gemaakt. Ik vraag mij maar steeds af waar die warmte is gebleven van uren draaien op hoge frequentie met een lage watertemperatuur in de boiler als resultaat. Antwoord:

IN DE VLOER: De retour of aanvoer van de boiler loopt over de vloerverwarming. Dat verklaart de hoge temperatuur in de woning en het feit dat Tui hoger is als Tuo bij het net opstarten van de warmtepomp omdat de warmtepomp warm retour water ontvangt uit de vloer. Ook vermoed ik dat de driewegklep hier in de retour is geplaatst.

@isalenedean hebben wij het hier over dezelfde woning??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:04

timpel_800

Amber 65

Bedankt. Toch blijf ik het bijzonder vinden dat jij een aanvoer temp van 32 graden hebt, hij 35 graden maakt en je op 36hz draait, terwijl als ik de stooklijn bij +10 graden van 25 naar 26 graden setpoint zet, hij op geen enkel moment terug moduleert maar continue op 50+ hz blijft draaien. Met andere woorden, hoe kan jou Amber warmer water maken met minder hz?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:35
timpel_800 schreef op maandag 20 november 2023 @ 06:58:
[...]

Bedankt. Toch blijf ik het bijzonder vinden dat jij een aanvoer temp van 32 graden hebt, hij 35 graden maakt en je op 36hz draait, terwijl als ik de stooklijn bij +10 graden van 25 naar 26 graden setpoint zet, hij op geen enkel moment terug moduleert maar continue op 50+ hz blijft draaien. Met andere woorden, hoe kan jou Amber warmer water maken met minder hz?
Heb jij op 26 graden niet veel meer afgiftevermogen dan Carboy op 32? Dat kan als jij veel vloerverwarming hebt (100m2 of meer). Volgens mij doet Carboy het met radiatoren, en die geven nog niet zo veel warmte af bij 32 graden. Dus de hoeveelheid kW's verschillen dan, ondanks dat de temperaturen hetzelfde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
marcop23 schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:20:
[...]

Heb jij op 26 graden niet veel meer afgiftevermogen dan Carboy op 32? Dat kan als jij veel vloerverwarming hebt (100m2 of meer). Volgens mij doet Carboy het met radiatoren, en die geven nog niet zo veel warmte af bij 32 graden. Dus de hoeveelheid kW's verschillen dan, ondanks dat de temperaturen hetzelfde zijn.
Correct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
Voor de mensen die nog een dakdoorvoer moeten maken op een EPDM dak. Na wat zoekwerk kwam ik het volgende tegen.

Dakdoorvoer (deze is ook voor bitumen beschikbaar)

Verloop van 131 naar 125 mm

Met wat EPDM kit van bijvoorbeeld de Hornbach zit het daarna perfect. De buien van dit weekend heeft die overleefd. In de garage is het droog dus alles is mooi waterdicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ia82p9Jbk_A8Scij_LJQNoe7pt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAU06WHRLtcQ5xNrYoGvDqI7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:42

Cr3ator

1 bar is geen bar

camel1987 schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:59:
Even een vraagje ik ben de leidinggoot aan het maken voor de leidingen van de amber.
Ik heb even gekeken en momenteel had ik het zo in gedachten.
Maar dit is dus op het gezicht ook al ziet niemand het niet mooi en treed er een vernauwing op.

[Afbeelding]

Aangezien het toch best wel dikke leidingen zijn en er nu dus een vernauwing optreed kwam ik ook een flexibele goot tegen zijn de leidingen een beetje mee te buigen in een flexibele leidinggoot ?

[Afbeelding]

Dit is de leidinggoot die ik er dan eventueel tussen wil zetten.

[Afbeelding]

Dit is de leiding zo op het eerste gevoel deze proberen te buigen valt niet echt mee.
toon volledige bericht
Even los van hoe je het over de rand brengt... (buigen met een veer kan redelijk strak om de hoek, anders knietje plaatsen?)
Maar die isolatie is wel erg dun voor het traject buiten. Ik zou liefst 20mm aanhouden - en ja, dan zul je ook een bredere goot nodig hebben (140mm).

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Cr3ator schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:22:
[...]

Even los van hoe je het over de rand brengt... (buigen met een veer kan redelijk strak om de hoek, anders knietje plaatsen?)
Maar die isolatie is wel erg dun voor het traject buiten. Ik zou liefst 20mm aanhouden - en ja, dan zul je ook een bredere goot nodig hebben (140mm).
Volgens mij word er een knie geplaatst over de dakrand.
Daarna komt er nog een knie en dan om naar binnen te komen zullen er nog 2 in knieën geplaatst moeten worden.
Goot is 102mm breed en de leiding zelf is 32mm aangeleverd door de installateur.
Geen idee wat voldoende is voor buiten het is een kleine 4 meter leidingwerk buiten.
Ik was zelf wel van plan om buiten de leiding nog wat extra te isoleren met wat steenwol of glaswol in de goot bij te proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
@camel1987 ik weet niet met welke merk meerlaags je werkt maar als het Uponor is probeer een 90 graden bocht ipv ene knie. Dat is beter voor je flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
@Impossibl3 volgens mij is het uponor ja dit gaf de installateur wel aan volgens mij hij installeert alles ook de leiding dus weet niet wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
bommer schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:50:
[...]

Jazeker, hij schakelt van verwarming naar boiler, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isalenedean
bommer schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:00:

Snap ik, maar alles al nagelopen, aanvoer retour zit goed, klep is vc 4013, is goed.in en outlet boiler zijn goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
isalenedean schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:13:
[...]

Snap ik, maar alles al nagelopen, aanvoer retour zit goed, klep is vc 4013, is goed.in en outlet boiler zijn goed.
Zou je foto willen posten van de aansluiting 3-weg klep in de binnenunit

Als de Amber niet aan het verwarmen is, dus er is geen warmtevraag. Dan staat de klep standaard al op tapwater.
Dat jij hem dan hoort omschakelen vind ik gek.

Of draai je op alleen stooklijn, zonder thermostaat?

[ Voor 25% gewijzigd door bommer op 20-11-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
bommer schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:40:
[...]

Zou je foto willen posten van de aansluiting 3-weg klep in de binnenunit

Als de Amber niet aan het verwarmen is, dus er is geen warmtevraag. Dan staat de klep standaard al op tapwater.
Dat jij hem dan hoort omschakelen vind ik gek.

Of draai je op alleen stooklijn, zonder thermostaat?
Als je op alleen stooklijn draait zonder thermostaat schakelt de klep voor de sww run en daarna weer terug. Dus dat kan kloppen.

Ook het eerder beschreven symptoom van @isalenedean dat de temperatuur in de boiler daalt aan het begin van de run kan kloppen. Dit heeft te maken met de gelaagdheid in het vat. De sensor meet bij stilstand een warme laag ergens in het midden. Bij de sww run gaat de pomp vd boiler draaien waarna alles gemixt wordt en een constante temperatuur ontstaat, die kan wel 10-15 graden omlaag duiken.

De rest is nog steeds vreemd. Aanvoer retour op de amber zeker weten goed? In het begin was er nog iets met een sticker tbv de keerklep die op de verkeerde plek zat, misschien hierdoor op verkeerde been gezet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razor109
Zijn er buiten een kamstrup monteren nog andere mogelijkheden om een idee van de totale flow te krijgen?

Ik was aan het overwegen om een kamstrup te monteren zodat ik invloed op de COP kan zien van aanpassingen in stooklijn. Al wordt het wat passen en meten om die nog fatsoenlijk er tussen te krijgen op de leidingen net voor ik naar WP ga.

Echter bedacht ik me dat het enige gegeven dat ik mis om een COP te berekenen de flow is toch? Aanvoer temp en retour weten we.

code:
1
2
3
4
5
6
7
P = m x c x ∆t x 1/3600

P = vermogen in kW
m = massa van het medium in kg dat in één uur opgewarmd dient te worden
c = soortelijke warmte in kJ/kg.K
∆t = t2 – t1 (eindtemperatuur – begintemperatuur) in °C
c water = 4,187 kJ/kg.K

@bommer of @mischa402 wat is jullie flow, is dit constant, op midden stand van de pomp? ik snap dat die afhankelijk is van het hydrolisch ontwerp maar meer om een indruk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammetje-13-10
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-04 20:26
Ik heb een vraagje over draadse koppelingen. Klopt het nu dat er 3 soorten zijn of 2? Duims, euroconus en "gewoon". Vaak staat er bij 1". Soms staat erbij euroconus. En soms staat erbij Duims. Ik heb hier nu een koppeling liggen met 28 duims. Ik en die past dus niet op de 1 inch aansluitingen van bijvoorbeeld de 3weg klep. Ik kan het op internet ook niet zo goed vinden met een fijne uitleg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markietjuh
Brammetje-13-10 schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:36:
Ik heb een vraagje over draadse koppelingen. Klopt het nu dat er 3 soorten zijn of 2? Duims, euroconus en "gewoon". Vaak staat er bij 1". Soms staat erbij euroconus. En soms staat erbij Duims. Ik heb hier nu een koppeling liggen met 28 duims. Ik en die past dus niet op de 1 inch aansluitingen van bijvoorbeeld de 3weg klep. Ik kan het op internet ook niet zo goed vinden met een fijne uitleg.
Euroconus moet je niet hebben.
Je hebt tapse draad en rechte draad. Rechte draad eventueel met pakking (vlakdichtend).
Voor de 3wegklep heb ik deze gebruikt (vlakdichtend rechte draad) https://www.heima24.de/ro...rbundrohr-32-x-30-mm.html

Rechte draad op rechte draad zonder pakking kan wat lastiger lekvrij te krijgen zijn. Bij mij ging het vlekkeloos met de hier aanbevolen Kolmat easyseal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammetje-13-10
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-04 20:26
markietjuh schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:58:
[...]

Euroconus moet je niet hebben.
Je hebt tapse draad en rechte draad. Rechte draad eventueel met pakking (vlakdichtend).
Voor de 3wegklep heb ik deze gebruikt (vlakdichtend rechte draad) https://www.heima24.de/ro...rbundrohr-32-x-30-mm.html

Rechte draad op rechte draad zonder pakking kan wat lastiger lekvrij te krijgen zijn. Bij mij ging het vlekkeloos met de hier aanbevolen Kolmat easyseal.
Dank je.
Zoals ik het kan vinden is inch en duims hetzelfde. Opzich logisch. Euroconus zit ook op mijn vloerverwarmingsbuizen en kan ik inderdaad ook wel onderscheiden. Maar dan heb ik hier een koppeling liggen met een onbekend schroefdraad. Hij is voor 28mm knelbuis. Maar de moer hiervan past niet op de 1inch aansluitingen van mijn andere aparaten. Terwijl de diameter gelijk lijkt. Weet iemand hoe te achterhalen wat voor schroefdraad dit dan is?
Anders moet ik eerst een stukje buis van 28 en dan een koppeling naar 1inch toepassen, maar dit lijkt me omslagtig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkepad
  • Laatst online: 25-06 11:10
Brammetje-13-10 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:22:
[...]

Dank je.
Zoals ik het kan vinden is inch en duims hetzelfde. Opzich logisch. Euroconus zit ook op mijn vloerverwarmingsbuizen en kan ik inderdaad ook wel onderscheiden. Maar dan heb ik hier een koppeling liggen met een onbekend schroefdraad. Hij is voor 28mm knelbuis. Maar de moer hiervan past niet op de 1inch aansluitingen van mijn andere aparaten. Terwijl de diameter gelijk lijkt. Weet iemand hoe te achterhalen wat voor schroefdraad dit dan is?
Anders moet ik eerst een stukje buis van 28 en dan een koppeling naar 1inch toepassen, maar dit lijkt me omslagtig...
Als je het zeker wilt weten dan heb je daar een "spoedmeter" voor: https://www.huvema.nl/nl/...ter-inch-4-64-60-pa61804s
Volgens mij is UNC een beetje de standaard voor CV installaties, misschien kan iemand dat bevestigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markietjuh
Brammetje-13-10 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:22:
[...]

Maar dan heb ik hier een koppeling liggen met een onbekend schroefdraad. Hij is voor 28mm knelbuis.
Bedoel je dat knietje die bij de itho boiler zit? De schroefdraad van een knelkoppeling is inderdaad anders. Die koppeling van de boiler is bedoeld om aan te sluiten op 28mm buis. Ik heb die niet gebruikt. De andere meegeleverde koppeling is een afsluitdop omdat je links of rechts aansluit van de boiler.
Gebruik je meerlagenbuis? Dan kan je een perskoppeling bestellen die direct op de 22mm buis past van de boiler. Ten tijde van mijn bestelling was die alleen uitverkocht, dus ik heb wel eerst een verloop gebruikt van knelkoppeling naar 1" binnendraad, en daarna weer perskoppeling met 1" buitendraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
DutchWing schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:25:
[...]

Grotere expansievat zorgt voor minder slijtage van het membraam door expanderen.
Tevens is een 18L expansievat gewoon de goedkoopste in vergelijking tot een 2 liter expansievat bijvoorbeeld.
Dus met andere woorden 9 van de 10x gewoon een 18 liter nemen ipv 12 liter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-06 14:25
Razor109 schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:05:
Zijn er buiten een kamstrup monteren nog andere mogelijkheden om een idee van de totale flow te krijgen?

Ik was aan het overwegen om een kamstrup te monteren zodat ik invloed op de COP kan zien van aanpassingen in stooklijn. Al wordt het wat passen en meten om die nog fatsoenlijk er tussen te krijgen op de leidingen net voor ik naar WP ga.

Echter bedacht ik me dat het enige gegeven dat ik mis om een COP te berekenen de flow is toch? Aanvoer temp en retour weten we.
Ik heb gelijke overwegingen. Vermoedelijk is het stroomverbruik van de ventilator bij gelijkblijvende rpm ook min of meer constant. Dus als je het stroomverbruik van de compressor en de deltaT uit de Amber kan uitlezen en in Excel bewerkt, heb je, als de flow toch niet verandert, een duidelijke aanwijzing voor de de COP. Daarmee kun je aan de slag om de parameter-instelling te optimaliseren

[ Voor 3% gewijzigd door harry59 op 20-11-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402

code:
1
2
3
4
5
6
7
P = m x c x ∆t x 1/3600

P = vermogen in kW
m = massa van het medium in kg dat in één uur opgewarmd dient te worden
c = soortelijke warmte in kJ/kg.K
∆t = t2 – t1 (eindtemperatuur – begintemperatuur) in °C
c water = 4,187 kJ/kg.K

@bommer of @mischa402 wat is jullie flow, is dit constant, op midden stand van de pomp? ik snap dat die afhankelijk is van het hydrolisch ontwerp maar meer om een indruk te krijgen.
toon volledige bericht
Flow is wel constant, maar is dus niet bij iedereen gelijk. Dit is echt sterk afhankelijk van de weerstand van je systeem. Bij mij staat de pomp bv op gemiddeld en is de flow 1340L/h, maar bij @bommer is de flow volgens mij op gem. ergens rond de 1600L/h. En als er eventueel ergens een hermostaatknop dicht loopt veranderd ook de flow iets. Dus helaas :-(

Vind het zelf toch wel jammer dat dit niet standaard in de warmtepomp zit, maar weet ook niet of er bij andere merken wel een flowmeter standaard is ingebouwd. UIteraard is het dan altijd wel de vraag hoe correct de flowmeter aangeeft, want dat komt best wel nauw. Vandaag dat het ook ven belang is dat men de juiste warmtemeter kiest, ik lees heel vaak dat iedereen een warmtemeter willen hebben met de volle doorlaat, terwijl het belangrijker is om de warmtemeter te kiezen die gekallibreerd is voor de juiste nominale doorstroming (Qn), wanneer deze niet goed overeen komt is de nauwkeurigheid een stuk minder. De plaatselijke vernauwing van de warmtemeter is echt geen enkel probleem.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-06 14:25

Mag ik jullie dan ook vragen, onder eerder genoemde beperking, om het verschil eens te meten tussen "medium" en "laag"?
Pagina: 1 ... 32 ... 121 Laatste