WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Heb je het nu over de binnen unit met display?Japio2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:07:
[...]
Ik heb ook zo'n kastje besteld en dacht de sensor op de voedingsleiding te plaatsen. Waar gebruik je het tweede exemplaar voor? Ik neem aan dat het bordje buiten het bedieningskastje van de Amber moet i.v.m. de bereikbaarheid van de Wifi (?)
gr.
JH
Daar kan je het stroomgebruik van de compressor niet meten.
@Carboy54 heeft de sensors in de buitenunit gezet.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Bedankt voor de tip. Heb nog niet goed naar de aansluitingen in de binnenunit gekeken, maar ik ging er van uit dat die buitenunit vanuit dat kastje gevoed wordt. Zal dit checken.Jan2023 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:32:
[...]
Heb je het nu over de binnen unit met display?
Daar kan je het stroomgebruik van de compressor niet meten.
@Carboy54 heeft de sensors in de buitenunit gezet.
Vanuit de meterkast gaat er een leiding via een werkschakelaar naar de binnenunit (die daar vlak boven is gemonteerd). Ik ga vanavond wel even in dat kastje kijken maar ik dacht inderdaad om die leiding maar de pakken met de sensor.timpel_800 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:12:
Je kunt de sensors toch ook in je meterkast om de aders doen?
Binnenunit wordt gevoed door de buitenunit over 1 fase. Sensoren moeten of in de buitenunit of in de meterkast gemonteerd worden met 1 of 2 fases.Japio2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:26:
[...]
Bedankt voor de tip. Heb nog niet goed naar de aansluitingen in de binnenunit gekeken, maar ik ging er van uit dat die buitenunit vanuit dat kastje gevoed wordt. Zal dit checken.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Na hoeveel weken had je antwoord?Subsidie is binnen trouwens. Dat ging soepel
Ik heb een maand geleden ingediend.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Dus ik denk dat die van jou dan ook elk moment kan komen.
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Ze behandelen kennelijk niet op binnenkomst datum (18-10 ingevuld)timpel_800 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:21:
26-10 ingevuld.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Is het misschien het beste om deze op de aanvoer van het open verdelerblok van de VV te zetten?
Graag tips.
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
In ieder geval na je 3 weg klep. anders als je daarna naar CV bedrijf gaat schakelt de amber meteen uit.isalenedean schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:29:
Omdat een aantal posts elkaar tegenspreken, wat is de beste plaats voor de TC sensor, voor of na de driewegklep?
Is het misschien het beste om deze op de aanvoer van het open verdelerblok van de VV te zetten?
Graag tips.
Als je met open verdelerblok VV bedoeld je vloerverwarming verdeler, dan is in de aanvoer leiding daar vlak bij een mooie plek.
@bommer thanx, dat was ook mijn idee, bedankt voor de bevestiging 👍🏻bommer schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:37:
[...]
In ieder geval na je 3 weg klep. anders als je daarna naar CV bedrijf gaat schakelt de amber meteen uit.
Als je met open verdelerblok VV bedoeld je vloerverwarming verdeler, dan is in de aanvoer leiding daar vlak bij een mooie plek.
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
Ik ga er later wel nauwkeuriger naar kijken maar voorlopig maak ik me geen zorgen. Situatie: Hoekwoning met alleen VV op begane grond. Alle oude radiatoren heb ik lekker laten zitten in de hele woning. Setpoints: (-10, 0, 5, 10, 15) => (32, 29, 25, 23, 20). ruimtetemperatuur rocksteady rond de 19 graden C. totaal verbruik gisteren zonder teruglevering 15 kWh. Commentaar welkom want ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
Happy customer
:fill(white):strip_exif()/f/image/I6tN2skxLvUxlbWeMEzjfnyW.png?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Japio2 op 15-11-2023 11:03 ]
Ik woon in de buurt van Utrecht(Zeist), heb een handmatige perstang met TH profielen van 32mm. Mocht je nog interesse hebben, stuur maar een PM ben mij ook aan het oriënteren op een Amber dus wil best even langskomen om wat te persen en ervaringen te delenDorusk schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:43:
Ik woon in de buurt van Utrecht, maar dank jullie voor het aanbod.
Verbruik van 14 november. Ik zou de stooklijn van 4 en 5 verhogen naar min 25 graden met dit pendelweer.Japio2 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:59:
Ik heb nog geen uitlezing van het verbruik van de Amber 95 die hier nu een paar dagen staat. Ik heb hier een uitlezing van het verbruik van de hele woning gisteren. Volgens mij zie ik een soort patroon van een uur op en een uur af. Ook wordt hier onthuld dat iemand rond 18:00 uur een bad heeft genomen ;-)
Ik ga er later wel nauwkeuriger naar kijken maar voorlopig maak ik me geen zorgen. Situatie: Hoekwoning met alleen VV op begane grond. Alle oude radiatoren heb ik lekker laten zitten in de hele woning. Setpoints: (-10, 0, 5, 10, 15) => (32, 29, 25, 23, 20). ruimtetemperatuur rocksteady rond de 19 graden C. totaal verbruik gisteren zonder teruglevering 15 kWh. Commentaar welkom want ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
Happy customer[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/NY0i4p7kuXc0ladZHEs9pzsN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MeyRVaUfFG5rTxzQoeHr3P3P.jpg?f=fotoalbum_large)
Bestaande verdeler vloerverwarming voor gehele benedenverdieping zonder uitbouw.
Vraag; we zijn ook aan het kijken voor een uitbouw (prefab) van 16m2. Bij een offertebespreking werd aangegeven dat er dan 2 strings van 16mm2 buizen in de vloer worden gelegd voor het cement er overheen wordt gestort. Deze worden dan op een tweede pomp aangesloten (apart van de vloerverwarming die we nu al hebben).
Ik gaf aan dat we nu nog CV hebben maar het CV water al op 40 graden staat en we ook een full electric warmtepomp willen nemen, dat een pomp misschien niet nodig is gezien deze er toch weer tussenuit gaat. Maar de terugkoppeling was dat zolang de CV er is die pomp wel echt nodig is, dat de pomp van de CV nooit sterk genoeg is om anders het eater rond te pompen.
Even ter check, maar dit klink logisch denk ik? Dan maar eventjes een extra pomp om dit later weer weg te halen?
De Amber kan 2 buizen verdeeld over 16m2 (erbij) en 2 buizen verdeeld over 50m2 (oud en redelijk dicht op elkaar gelegd) prima het water rondpompen?
(De hoofd aanvoerleiding zijn 22mm2)
[ Voor 19% gewijzigd door Whiskey48 op 15-11-2023 13:48 ]
Je hebt nu al voor je 50m2 vvw een gesloten verdeler toch met eigen pomp, dwz dat de CV alleen het water over die 2 nieuwe groepen moet pompen? 16m2?Whiskey48 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:47:
[Afbeelding]
Bestaande verdeler vloerverwarming voor gehele benedenverdieping zonder uitbouw.
3 jaar geleden vloer woonkamer gedaan (houten vloer eruit, kruipruimte opgevuld en vloer gestort op isolatie. Totaal 45m. Ik heb toen direct gewoon een open-verdeler gezet en direct op CV aangesloten ipv een radiator die er hing. Heeft 3 jaar zonder problemen gedraaid op alleen de CV pomp zonder extra ondersteuning. Voldoende flow toen ook.
Daarnaast hebben we nog een leefkeuken van 50m2 en daar is 5j geleden door aannemer een gesloten verdeler met pomp gezet (werd me toen ook niet gevraagd wat mijn plan voor toekomst was), die heb ik nu vervangen door een open verdeler toen de Amber 95 er kwam. Die 50m2 draaide toen wel apart op een losse pomp dus kan niet zeggen of de CV ook de gehele groep aan zou kunnen.
Toekomst lijkt me iig geen probleem. Hier draait nu 50+45 m2 op alleen de Amber zonder extra pompen, pomp Amber ingesteld op middelste stand. Geen flow problemen.
Ik zou direct voor een open verdeler vragen denk ik, en de gok nemen. Ik heb de vvw zelf gelegd en geen installateur gehad die me bang maakte. Zij willen gewoon zekerheid (garantie) afleveren maar mogelijk wel dus extra kosten en werk mocht het niet functioneren. Waarschijnlijk kun je de CV pomp nog hoger instellen en desnoods vervangen als het echt niet zou werken. Dan hoef je in toekomst die verdeler weer niet te vervangen. Maar met grootste kans werkt het gewoon lijkt me gezien mijn eigen ervaring en spaar je weer een verdeler ombouwen straks extra kosten voor gesloten verdeler nu uit.
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Same here, 1 seizoen 9 groepen 80m2 gesloten verdeler op enkel de cv ketel pomp. Werkte goed.timpel_800 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:49:
Ik heb een tijdje de vloerverwarming zonder pomp er tussen laten draaien met alleen de CV ketel en dat ging prima.
Heb 11 groepen (145m2) en heeft 3,5 jaar gedraaid op alleen de pomp in de intergas cv-ketel.Whiskey48 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:47:
[Afbeelding]
Vraag; we zijn ook aan het kijken voor een uitbouw (prefab) van 16m2. Bij een offertebespreking werd aangegeven dat er dan 2 strings van 16mm2 buizen in de vloer worden gelegd voor het cement er overheen wordt gestort. Deze worden dan op een tweede pomp aangesloten (apart van de vloerverwarming die we nu al hebben).
Ik gaf aan dat we nu nog CV hebben maar het CV water al op 40 graden staat en we ook een full electric warmtepomp willen nemen, dat een pomp misschien niet nodig is gezien deze er toch weer tussenuit gaat. Maar de terugkoppeling was dat zolang de CV er is die pomp wel echt nodig is, dat de pomp van de CV nooit sterk genoeg is om anders het eater rond te pompen.
Even ter check, maar dit klink logisch denk ik? Dan maar eventjes een extra pomp om dit later weer weg te halen?
De Amber kan 2 buizen verdeeld over 16m2 (erbij) en 2 buizen verdeeld over 50m2 (oud en redelijk dicht op elkaar gelegd) prima het water rondpompen?
Aanvoer temp op 40 graden.
Als je toch binnenkort overgaat, kunnen ze dan niet alleen de buizen leggen.
doe je de verdeler straks als de Amber komt. Neem niet aan dat de uitbouw er al voor Maart staat.
Nee augustus pas is de bedoeling. De pomp van de huidige CV (16jr oud) maakt al een wat raar geluid, misschien dat ik die tussentijds al even moet vervangen voor de winter. Maar ik haf al zo m'n bedenkingen bij de stellinge mening dat een CV pomp dit nooit zou kunnen. (Hij pompt nu enkel de badkamerradiator en een kleintje van de gang aan naast de gesloten vloerverwarmingverdeler ... Echt zeer weinig last lijkt me.bommer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:20:
[...]
Heb 11 groepen (145m2) en heeft 3,5 jaar gedraaid op alleen de pomp in de intergas cv-ketel.
doe je de verdeler straks als de Amber komt. Neem niet aan dat de uitbouw er al voor Maart staat.
Dank voor de tips, ook idd een goede om alleen de buizen te leggen, nog niet aan te sluiten en pas te doen als we een Amber bestellen en wordt geïnstalleerd!
Dank voor de tips en voorbeelden hierboven!
Ik ken verder de situatie niet.Whiskey48 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:29:
[...]
Nee augustus pas is de bedoeling. De pomp van de huidige CV (16jr oud) maakt al een wat raar geluid, misschien dat ik die tussentijds al even moet vervangen voor de winter. Maar ik haf al zo m'n bedenkingen bij de stellinge mening dat een CV pomp dit nooit zou kunnen. (Hij pompt nu enkel de badkamerradiator en een kleintje van de gang aan naast de gesloten vloerverwarmingverdeler ... Echt zeer weinig last lijkt me.
Dank voor de tips, ook idd een goede om alleen de buizen te leggen, nog niet aan te sluiten en pas te doen als we een Amber bestellen en wordt geïnstalleerd!
Maar ik zie op foto 2 verdelers, ik zou die straks ook voor 1 pomp loze vervangen.
Neem dan gelijk kunstof en als je kans hebt slag grotere aanvoer leidingen.
en isoleren, kan je gelijk koelen ook
weet niet hoe handig je bent en of het mag, maar kan me zo voorstellen dat er genoeg cv ketels op MP te vinden zijn. Die van mij iig binnenkort welWhiskey48 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:29:
[...]
Nee augustus pas is de bedoeling. De pomp van de huidige CV (16jr oud) maakt al een wat raar geluid, misschien dat ik die tussentijds al even moet vervangen voor de winter. Maar ik haf al zo m'n bedenkingen bij de stellinge mening dat een CV pomp dit nooit zou kunnen. (Hij pompt nu enkel de badkamerradiator en een kleintje van de gang aan naast de gesloten vloerverwarmingverdeler ... Echt zeer weinig last lijkt me.
Goede, wat dikkere aanvoer zou prettig zijn, helaas liggen de leidingen in het beton op zolder (daarna niet meer).bommer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:40:
[...]
Ik ken verder de situatie niet.
Maar ik zie op foto 2 verdelers, ik zou die straks ook voor 1 pomp loze vervangen.
Neem dan gelijk kunstof en als je kans hebt slag grotere aanvoer leidingen.
en isoleren, kan je gelijk koelen ook
Of de Amber komt binnen in de koof bij de trap, daar zo'n klein verdelervat oid. Vanuit daar naar boven voor het sanitairvat. Maar dat zal ik tzt wel bespreken wat het handigste is.
Nu even kijken of we de hypotheek kunnen ophogen, maar misschien ook gelijk voor volgend jaar de Amber op de planning zetten nu we toch bezig zijn!
YouTube: 15 november 2023timpel_800 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:04:
[...]
weet niet hoe handig je bent en of het mag, maar kan me zo voorstellen dat er genoeg cv ketels op MP te vinden zijn. Die van mij iig binnenkort wel
Haha misschien houd hij het nog vol ... Maar ik ben benieuwd

Ik ga ook even mee in het wedstrijdje ver pissenbommer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:20:
[...]
Heb 11 groepen (145m2) en heeft 3,5 jaar gedraaid op alleen de pomp in de intergas cv-ketel.
Ik heb bijna een jaar 18 groepen (160 m2) op alleen de CV pomp gedraaid. Ik had in die maanden wel een torenhoog verbruik, maar ik weet niet of dit met elkaar te maken heeft. In een krappe 9 maanden is er bijna 3000m3 doorheen gegaan.
De hoop is er dat ik niet 24000 kWh aan stroom er doorheen ga draaien in het komende jaar.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
24000 Kwh voor de Amber 9.5 gaat hem niet lukken. Ervaringsgewijs schat ik wellicht max 3500 Kwh :-) en dan moet hij knap aan het werk.ArnoudN schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:19:
[...]
Ik ga ook even mee in het wedstrijdje ver pissen![]()
Ik heb bijna een jaar 18 groepen (160 m2) op alleen de CV pomp gedraaid. Ik had in die maanden wel een torenhoog verbruik, maar ik weet niet of dit met elkaar te maken heeft. In een krappe 9 maanden is er bijna 3000m3 doorheen gegaan.
De hoop is er dat ik niet 24000 kWh aan stroom er doorheen ga draaien in het komende jaar.
of nu bij 27 graden en de amber een run doet van een uur of 3-4 per keer maakt.
twee keer de donkerblauwe lijn in het rechter deel van de grafiek. Het betreft vloerverwarming.
De eerste lijkt me niet goed voor een warmte pomp 2x in een uur korte runs te sprinten?
Maar de tweede is die goed, of zou de temp naar 28 graden kunnen in dat voorbeeld voor een uurtje kortere run? of juist een graadje kouder naar 26 voor een run van 5 uur? (maar dan zit je met langer stroomverbruik versus kort en piek belasting)
Zie onderstaande 2 voorbeelden:
Run 35graden:

Run 27graden:

Lang verhaal kort: hoe kom je tot de juiste instelling. Bij hoeveel uur run kun je "aannemen" dat je redelijk in de richting zit?
En wat is de juiste instelling voor M1.01, M1.02 en M1.03 (nu respectievelijk 5, 5 en 2)
Alvast bedankt voor jullie hulp!
[ Voor 18% gewijzigd door ramlap op 15-11-2023 16:59 ]
Ik denk dat e.e.a. ook samenhangt met je afgiftesysteem (vloerverwarming of radiatoren), mate van isolatie, enz.ramlap schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:53:
Is er een soort vuistregel om tot de juiste stooklijn te komen? Want ik heb hieronder even 2 voorbeelden. Een de stooklijn op 35 graden die standaard in onze oplevering ingesteld stond: De amber doet hele korte runs waarbij deze ook naar 90Hz gaat (lijkt mij gevoelsmatig niet de bedoeling?)
twee keer de donkerblauwe lijn in het rechter deel van de grafiek. Het betreft vloerverwarming.
De eerste lijkt me niet goed voor een warmte pomp 2x in een uur korte runs te sprinten?
Maar de tweede is die goed, of zou de temp naar 28 graden kunnen in dat voorbeeld voor een uurtje kortere run? of juist een graadje kouder naar 26 voor een run van 5 uur? (maar dan zit je met langer stroomverbruik versus kort en piek belasting)
Run 35graden: [Afbeelding]
Run 27graden: [Afbeelding]
Lang verhaal kort: hoe kom je tot de juiste instelling. Bij hoeveel uur run kun je "aannemen" dat je redelijk in de richting zit?
En wat is de juiste instelling voor M1.01, M1.02 en M1.03 (nu respectievelijk 5, 5 en 2)
Ik hoop en denk dat ook wel mee zal vallen. De Shelly's voor de energiemeting zijn net binnen dus die ga ik morgen even proberen te installeren. Meten=wetenCarboy54 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:22:
[...]
24000 Kwh voor de Amber 9.5 gaat hem niet lukken. Ervaringsgewijs schat ik wellicht max 3500 Kwh :-) en dan moet hij knap aan het werk.
Lees ook even terug en gebruik de search: zoek op M1.01 etc er is al best veel over gezegd. Maar je kunt 5, 2 en 2 proberen of de laatste zelfs op 1.ramlap schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:53:
Is er een soort vuistregel om tot de juiste stooklijn te komen? Want ik heb hieronder even 2 voorbeelden. Een de stooklijn op 35 graden die standaard in onze oplevering ingesteld stond: De amber doet hele korte runs waarbij deze ook naar 90Hz gaat (lijkt mij gevoelsmatig niet de bedoeling?)
Run 35graden: [Afbeelding]
Run 27graden: [Afbeelding]
Ik begrijp niet zo goed hoe hij nu aan een doeltemperatuur van 21 graden komt(bij verwarmen functie.
Bij 5 graden heb ik een aanvoertemperatuur van 28 graden ingesteld.
En bij 15 graden een aanvoertemperatuur van 26 graden. Momenteel is het 9.4 graden buiten. Waarom volgt hij niet de ingestelde stooklijn?
:strip_exif()/f/image/6PsLGAQRoBNHjfyQMeurRCRO.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik hem op “auto”modus zet blijft de warmtepomp ook constant terug springen naar prio van verwarmen tapwater. Ik snap niet zo goed waarom. Het klokprogramma en prioriteitsregeling heb om te proberen uit gezet.
:strip_exif()/f/image/2npMRu6T26rx7RXYZCy1uDA8.jpg?f=fotoalbum_large)
Standaard als de Amber niet actief verwarmt, gaat de 3 wegklep op tapwater.psycho-realm schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:57:
Ik ben bezig met het uitvogelen van een stooklijn.
Ik begrijp niet zo goed hoe hij nu aan een doeltemperatuur van 21 graden komt(bij verwarmen functie.
En bij 15 graden een aanvoertemperatuur van 26 graden. Momenteel is het 9.4 graden buiten. Waarom volgt hij niet de ingestelde stooklijn?
[Afbeelding]
Als ik hem op “auto”modus zet blijft de warmtepomp ook constant terug springen naar prio van verwarmen tapwater. Ik snap niet zo goed waarom. Het klokprogramma en prioriteitsregeling heb om te proberen uit gezet.
[Afbeelding]
Heb je wel de stooklijn geactiveerd?
En hoe staat je tapwater instelling, ik zie geen klokje in een druppeltje boven in staan.
[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 15-11-2023 20:02 ]
Je bedoelt 2400 KWh? dat is normaal voor een vrijstaande nieuwe woning, ik zit hier op 1700 KWh zonder SWW, vrijstaand.ArnoudN schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:19:
[...]
Ik ga ook even mee in het wedstrijdje ver pissen![]()
24000 KWh is een 11KW 3 fase straalkachel continue het héle jaar aan...
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
De 2e foto geeft aan dat de thermostaat hem uit heeft gezet want ik zie geen doel en TC temperatuurpsycho-realm schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:57:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zet hem op auto. Dan zal hij eerst de boiler op temperatuur brengen en dan de stooklijn gaan volgen als deze op aan is gezet in de software. Dan zie je ook beide temperaturen in het scherm
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 15-11-2023 20:08 ]
Even overlegd thuis, we willen de warmtepompen mee gaan financieren in een verbouwingshypotheek. Ik denk dat het handiger is als we éérst de Amber regelen, dat daarna de uitbouw komt en ze dit dan kunnen aansluiten op de bestaande installatie (evt rekening houdende dat er dus nog 2 groepen vloerverwarming bij komen).bommer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:20:
[...]
Even binnenkort bij Jan peilen of hij wat voor me kan betekenen!
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Be my guest 😁Whiskey48 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:11:
[...]
Even overlegd thuis, we willen de warmtepompen mee gaan financieren in een verbouwingshypotheek. Ik denk dat het handiger is als we éérst de Amber regelen, dat daarna de uitbouw komt en ze dit dan kunnen aansluiten op de bestaande installatie (evt rekening houdende dat er dus nog 2 groepen vloerverwarming bij komen).
Even binnenkort bij Jan peilen of hij wat voor me kan betekenen!
:strip_exif()/f/image/Kqpn9zVVyN64B8gIEur05Sxj.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: bijbehorend plaatje verloop compressorfrequentie.
:strip_exif()/f/image/r4N2AbxkwEsZ9mgDzr3X7dW3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door hansvk op 15-11-2023 20:39 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Lijkt mij prima. Tot die temperatuur moet de Amber het op zijn sloffen aan kunnen. Bij een dergelijke temperatuur en veel defrosts zonder vvw zou hij even kunnen bijspringen bij gebrek aan warmte. Ik verwacht echter dat dat niet gebeurd. Laat maar vriezen 🙃Ik verwacht binnenkort een update.hansvk schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:17:
@Carboy54 Is er al wat meer duidelijkheid over de instellingen voor "Bijverwarming"?. Ik heb M10.10 nu op 0°C staan zoals eerder aanbevolen (ipv 7°C). Is dat nog steeds goed?
Netjes. Door de mogelijkheden van 1.01 en 1.02 kan je zelfs bij hogere buitentemperaturen het pendelen in toom houden. Bij andere merken met minder mogelijkheden is het nu pendel time.hansvk schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:21:
Wat betreft instellingen tot nu toe best tevreden.
[Afbeelding]
Netjes. Door de mogelijkheden van 1.01 en 1.02 kan je zelfs bij hogere buitentemperaturen het pendelen in toom houden. Bij andere merken met minder mogelijkheden is het nu pendel time.hansvk schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:21:
Wat betreft instellingen tot nu toe best tevreden.
[Afbeelding]
Je ziet ook het effect van de thermostaat dat hij goed functioneert.
Volgens mij heb je de beta functie in systeem configuratie regel 4 pagina 1 aan staan. Die moet uit. 21 graden is de doel kamertemperatuur vandaar mijn diagnose. Niet gebruiken dus !psycho-realm schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:57:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/MO5NnFIH0l3nn04OJM2fEcI6.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens Google is 1m3 gas ongeveer 8 kWh elektra. Dan kom ik met 3000 m3 gas op 24.000 kWh aan elektra.natural colour schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:04:
[...]
Je bedoelt 2400 KWh? dat is normaal voor een vrijstaande nieuwe woning, ik zit hier op 1700 KWh zonder SWW, vrijstaand.
24000 KWh is een 11KW 3 fase straalkachel continue het héle jaar aan...
Maar inmiddels is de woning zwaar geisoleerd, triplex glas en kierdicht gemaakt. Ik hoop dus echt flink minder energie nodig te hebben om het huis warm te houden.
Je vergeet de COP 😄 je hebt ongeveer 2 Kwh nodig om 8 Kw warmte te produceren bij COP van 4ArnoudN schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:24:
[...]
Volgens Google is 1m3 gas ongeveer 8 kWh elektra. Dan kom ik met 3000 m3 gas op 24.000 kWh aan elektra.
Maar inmiddels is de woning zwaar geisoleerd, triplex glas en kierdicht gemaakt. Ik hoop dus echt flink minder energie nodig te hebben om het huis warm te houden.
[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 15-11-2023 21:33 ]
Laatst met de koelere nachten kreeg ik 's nachts behoorlijk lange runs, en overdag vrijwel niets. Zodra dit weer speelt ga ik 's nachts de aanvoertemperatuurverlaging proberen, dit zit in M5.1 - 5.3 (menu geluidsreductie).
/f/image/ygU0UTqdUtptQrNTsNu9XXab.png?f=fotoalbum_large)
Je hebt helemaal gelijk. Maar dan zou ik nog steeds op 6000 kWh uitkomen. Maar ik hoop daar ver onder uit te komen.Carboy54 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:30:
[...]
Je vergeet de COP 😄 je hebt ongeveer 2 Kwh nodig om 8 Kw warmte te produceren bij COP van 4
Klopt, maar dan zou je gasverbruik ook evenredig lager zijn. 3000m3 is veel, heeeeel veel.ArnoudN schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:47:
[...]
Je hebt helemaal gelijk. Maar dan zou ik nog steeds op 6000 kWh uitkomen. Maar ik hoop daar ver onder uit te komen.
I know, ik schrok ook best toen ze de meter kwamen ophalen. Ik heb ook geen idee waar het verbruik zit. Dat kan in de wintermaanden vorig jaar zijn geweest, maar ook later. We hebben de woning vorig jaar oktober gekocht, woning uit 1974 zonder isolatie. Inmiddels goed geïsoleerd, etc. dus ik hoop daar wel winst te gaan maken.bbbrumbrum schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:07:
[...]
Klopt, maar dan zou je gasverbruik ook evenredig lager zijn. 3000m3 is veel, heeeeel veel.
Ik moest even wat tijd vinden, maar heb wat data bij elkaar geschraapt. Aangezien de CoP uiteraard ook afhankelijk is van de stooklijn, staat ook deze in de grafiek.markietjuh schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:33:
Zijn er mensen met een Kamstrup die al wat praktijk COP gegevens kunnen delen na de eerste koelere nachten?
De blauwe markers zijn de CoP.
De oranje markers zijn de aanvoertemperatuur, in geel mijn ingestelde stooklijn (die is iets aangepast in de loop der tijd wat te zien is aan de groene markers waar de stooklijn mee geplot is vanuit HA.)
Wat duidelijk te zien is, is dat de aanvoer temperatuur structureel hoger ligt dan de stooklijn. Dit wordt aan de ene kant veroorzaakt door de dT moduleren (M1.03) veroorzaakt en door de ruitecompensatie (Tr).
De invloed van de Tr weet ik nog niet. Ik weet nog niet bij hoeveel °C afwijking er welke correctie wordt toegepast, hiervoor wacht ik nog op antwoord.
De trendlijn die er doorheen loopt is momenteel nog linear, wellicht wanneer ik meer gegevens heb bij kouder weer veranderd dat nog. Het lijkt er wel op dat de trendlijn negatief beinvloed wordt door wat :vervuilende" momentopnamens onder de trendlijn die een verkeerd beeld geven.
/f/image/RdIJr22GS0cfRIS6SdRkPHxB.png?f=fotoalbum_large)
Actuele totale CoP is momenteel 5,64. Hierin wordt al het energieverbruik meegenomen, ook het standby verbruik van de Amber en van de warmtemeter, ontvanger van de thermostaat en de modbusmodule.
:fill(white):strip_exif()/f/image/p0SuT7krXewi7dDkOacKqBuw.png?f=user_large)
Itho Daalderop Amber 95
Als ik de circulatiepomp op laag zet loop je dan het risico van een flow storing of warmt de toko dan heeel langzaam op ?
Ik hoor die circulatiepomp binnen , en als dat geluid eenmaal in mijn oren zit blijf ik daar op gefocust.
Hij staat op gemiddeld.
Zet ik hem op laag is het heerlijk stil ,-)
[ Voor 4% gewijzigd door Jan2023 op 16-11-2023 15:46 ]
In jouw situatie met een flinke diameter rechtstreeks in de vloer kan je dat gerust proberen. De waterpomp van de Amber blijkt in dat soort hydraulische configuraties nogal wat overcapaciteit te hebben.Jan2023 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:45:
@Carboy54
Als ik de circulatiepomp op laag zet loop je dan het risico van een flow storing of warmt de toko dan heeel langzaam op ?
Ik hoor die circulatiepomp binnen , en als dat geluid eenmaal in mijn oren zit blijf ik daar op gefocust.
Hij staat op gemiddeld.
COP niet slecht met alle verbruikers inclusief 👍mischa402 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:20:
[...]
Ik moest even wat tijd vinden, maar heb wat data bij elkaar geschraapt. Aangezien de CoP uiteraard ook afhankelijk is van de stooklijn, staat ook deze in de grafiek.
De blauwe markers zijn de CoP.
De oranje markers zijn de aanvoertemperatuur, in geel mijn ingestelde stooklijn (die is iets aangepast in de loop der tijd wat te zien is aan de groene markers waar de stooklijn mee geplot is vanuit HA.)
Wat duidelijk te zien is, is dat de aanvoer temperatuur structureel hoger ligt dan de stooklijn. Dit wordt aan de ene kant veroorzaakt door de dT moduleren (M1.03) veroorzaakt en door de ruitecompensatie (Tr).
De invloed van de Tr weet ik nog niet. Ik weet nog niet bij hoeveel °C afwijking er welke correctie wordt toegepast, hiervoor wacht ik nog op antwoord.
De trendlijn die er doorheen loopt is momenteel nog linear, wellicht wanneer ik meer gegevens heb bij kouder weer veranderd dat nog. Het lijkt er wel op dat de trendlijn negatief beinvloed wordt door wat :vervuilende" momentopnamens onder de trendlijn die een verkeerd beeld geven.
[Afbeelding]
Actuele totale CoP is momenteel 5,64. Hierin wordt al het energieverbruik meegenomen, ook het standby verbruik van de Amber en van de warmtemeter, ontvanger van de thermostaat en de modbusmodule.
[Afbeelding]
Ja ik heb hetzelfde hoor. Ik hoor hem ook zoemen tenzij ik de gangdeur dicht doe. Ben benieuwd naar je bevindingen op Laag.Jan2023 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:45:
@Carboy54
Hij staat op gemiddeld.
Dan gaan we dat maar eens proberen.Carboy54 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:49:
[...]
In jouw situatie met een flinke diameter rechtstreeks in de vloer kan je dat gerust proberen. De waterpomp van de Amber blijkt in dat soort hydraulische configuraties nogal wat overcapaciteit te hebben.
Het is even wennen , je denkt dat het systeem uit staat met de pomp op laag.timpel_800 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:00:
[...]
Ja ik heb hetzelfde hoor. Ik hoor hem ook zoemen tenzij ik de gangdeur dicht doe. Ben benieuwd naar je bevindingen op Laag.
Laat het hier wel weten na enige tijd.
Met de pomp op laag, veroorzaakte bij mij gejojo van de compressor frequentie. En constante schommeling in de aanvoer temperatuur, gedurende de eerste 2 a 3 uur van de run. Daarna werd het wel stabieler.Jan2023 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:45:
@Carboy54
Hij staat op gemiddeld.
Ook nog even een parabool stooklijn geprobeerd zoals voor gesteld door B-lex, maar dan heb ik bij hoge (Veel vermogen) warmtevraag een prima COP van 5,5 a 6, maar als de de warmtevraag zakt ook de COP soms
Wel tot 2!
En merkte door de hogere aanvoer temp niet echt comfort verschil of veel kortere runs.
Ik denk dat hier dus pomp op mid en een lage vlake stooklijn het beste werkt.
Proberen kan uiteraard altijd, maar zou zeker wel even een behoorlijke periode bij je schermpje blijven om te bekijken wat er gebeurd, of kan je hem al via HA monitoren of eventueel via een vermogensmeting?Jan2023 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:45:
@Carboy54
Hij staat op gemiddeld.
Bij mij heeft hij wel even op laag gedraaid om uit te zoeken wat er gebeurd, maar werd net zoals @bommer ook schrijft erg onrustig en kwam tijdens het starten eerst behoorlijk in een slingering.
Ook 2x gehad dat hij in een flow/debiet storing viel. Daarna gestopt met de test.
Ik denk dat de regeling niet is ingesteld op de lage(re) flow. De regeling grijpt veel te agressief in is mijn idee en kijkt verder niet naar de flow maar alleen naar de aanvoertemperatuur. Op "gemiddeld" draaid hij bij mij mooi, hoewel er af en toe nog steeds wel een korte slingering in zit wat weer minder wordt door de dT moduleren (M1.03) iets te verhogen.
Persoonlijk ben ik blij dat ik én de flow kan zien (Kamstrup) en de Amber via modbus in HA kan monitoren, geeft toch wel heel veel meer inzicht en vind het zonde dat er standaard niet meer gemonitord kan worden in de Amber zelf
Hier mischa402 in "Itho Daalderop Amber" hebben we het ook al een beetje beschreven.
Itho Daalderop Amber 95
Die schommeling in frequentie zag ik dus ook vanmiddag op laag pomp vermogen.bommer schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:39:
[...]
Met de pomp op laag, veroorzaakte bij mij gejojo van de compressor frequentie. En constante schommeling in de aanvoer temperatuur, gedurende de eerste 2 a 3 uur van de run. Daarna werd het wel stabieler.
Ook nog even een parabool stooklijn geprobeerd zoals voor gesteld door B-lex, maar dan heb ik bij hoge (Veel vermogen) warmtevraag een prima COP van 5,5 a 6, maar als de de warmtevraag zakt ook de COP soms
Wel tot 2!
En merkte door de hogere aanvoer temp niet echt comfort verschil of veel kortere runs.
Ik denk dat hier dus pomp op mid en een lage vlake stooklijn het beste werkt.
Het was over met de strakke lijn na 16:10
:strip_exif()/f/image/aGUoUarUeshPI33bnuq7YXfI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Jan2023 op 16-11-2023 21:02 ]
Dankjewel , dat klopt! ik ben bang dat het daar mis ging. Ik ga eens een paar dagen draaien net deze uitgeschakeld. Ik krijg vandaag eindelijk mijn stroom meter binnen. Lijkt me een must voor een fatsoenlijke afstelling.Carboy54 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:24:
[...]
Volgens mij heb je de beta functie in systeem configuratie regel 4 pagina 1 aan staan. Die moet uit. 21 graden is de doel kamertemperatuur vandaar mijn diagnose. Niet gebruiken dus !
[Afbeelding]
Ik zie dat er veel Tweakers een fatsoenlijk overzicht hebben over het aantal Hertz. Is dit enkel mogelijk met de RS485 van @leejoow ? Of is een
Voor zover ik weet is de enige manier om de modbus te sniffen inderdaad. Gisteren zijn prototypes besteld, dus wellicht kan ik op korte termijn melden er een mooi kant en klaar esphome product voor ispsycho-realm schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:12:
[...]
.
Ik zie dat er veel Tweakers een fatsoenlijk overzicht hebben over het aantal Hertz. Is dit enkel mogelijk met de RS485 van @leejoow ? Of is een
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Laat het mij weten :-)leejoow schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:27:
[...]
Voor zover ik weet is de enige manier om de modbus te sniffen inderdaad. Gisteren zijn prototypes besteld, dus wellicht kan ik op korte termijn melden er een mooi kant en klaar esphome product voor is
Kan iemand een richting geven welke Amber ik moet hebben bij volledig van het gas af?
Warmte verlies berekening bij -10 6.01kW.
Gas verbruik:
2020: 922m³
2021: 1276 m³
2022: 985m³
2023: tot nu 750m³ verwacht mindergas 1057m³
De koude weken vorig jaar waren wij op vakantie, dus deze zijn niet representatief.
Afgiften heb ik voldoende met vloerverwarming op de begane grond.
Boven stoken wij nauwelijks
Zijn nu met z'n 2 volwassenen maar misschien in de toekomst max met z'n 4e.
Badkamer heeft het volgde:
-Klein bad 110L
-Regen douche 16.5L/min (geloof niet dat ik dat kan leveren water druk is niet heel hoog bij ons).
-Douche wtw rendement 55%
Denk zelf dat de Amber 95 icm ITHO vat van 240L voldoende is klopt dit?
Nadeel is dat ik een vloer op zand heb, enige hoe ik naar de trapkast kan komen waar alle instalaltie zit is via een loze Ø110 buis met aan het eind een straalbocht.
Kortom 2x geïsoleerd Ø32 gaat hier denk ik niet in passen.
Keuze lijkt mij realistisch. Henco geissoleerd 32 mm indien je wel de straalbocht kunt maken want dat spul is best heel stug. Over hoeveel meter gaat het? Anders flexbuis van RVS dat buigt makkelijker.Sjembecks schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:54:
Ik ben mij aan het verdiepen in de Amber.
Kan iemand een richting geven welke Amber ik moet hebben bij volledig van het gas af?
Warmte verlies berekening bij -10 6.01kW.
Gas verbruik:
2020: 922m³
2021: 1276 m³
2022: 985m³
2023: tot nu 750m³ verwacht mindergas 1057m³
De koude weken vorig jaar waren wij op vakantie, dus deze zijn niet representatief.
Afgiften heb ik voldoende met vloerverwarming op de begane grond.
Boven stoken wij nauwelijks
Zijn nu met z'n 2 volwassenen maar misschien in de toekomst max met z'n 4e.
Badkamer heeft het volgde:
-Klein bad 110L
-Regen douche 16.5L/min (geloof niet dat ik dat kan leveren water druk is niet heel hoog bij ons).
-Douche wtw rendement 55%
Denk zelf dat de Amber 95 icm ITHO vat van 240L voldoende is klopt dit?
Nadeel is dat ik een vloer op zand heb, enige hoe ik naar de trapkast kan komen waar alle instalaltie zit is via een loze Ø110 buis met aan het eind een straalbocht.
Kortom 2x geïsoleerd Ø32 gaat hier denk ik niet in passen.
Jammer dat Bosch er met de eer vandoor gaat en Itho niet wordt genoemd. Wel een goed gevoel dat wij hier blijkbaar al erg vooruitstrevend bezig zijn
Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)
Tja diezelfde Bosch verkoopt hun nieuwe Compress 2000. Dat is een oude Midea R32 machine met onhandelbare software. Oude wijn in nieuwe zakkenPlexxodus schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:37:
https://www.rtlnieuws.nl/...e-woning-huis-hybride-gas
Jammer dat Bosch er met de eer vandoor gaat en Itho niet wordt genoemd. Wel een goed gevoel dat wij hier blijkbaar al erg vooruitstrevend bezig zijn
Deze vraag spookte vanochtend ook door mijn hoofd. Ik ga de antwoorden met belangstelling volgen.ramlap schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:26:
Qua onderhoud: Hebben jullie (en waar) een contract voor onderhoud van de Amber? Of is het voldoende om zelf de bladeren weg te halen en is er verder niets te doen?
We zullen het maar positief zien: Eindelijk een artikel wat aangeeft dat Full Electric wel gewoon mogelijk is in bestaande woningen, wat enorm verfrissend is...Plexxodus schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:37:
https://www.rtlnieuws.nl/...e-woning-huis-hybride-gas
Verder blijft het RTL... Dat Bosch een "bijdrage" geleverd heeft lijkt nogal waarschijnlijk :-)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Daarin wordt ook verwezen naar het YouTube kanaal van Itho Daalderop voor instructiefilmpjes (Playlist --> Amber hybride en Amber All electric).
Volgens mij nog niet eerder gemeld hier.
Denk een meter of 8...Carboy54 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:27:
[...]
Keuze lijkt mij realistisch. Henco geissoleerd 32 mm indien je wel de straalbocht kunt maken want dat spul is best heel stug. Over hoeveel meter gaat het? Anders flexbuis van RVS dat buigt makkelijker.
:fill(white):strip_exif()/f/image/u1bbFhhJWc2XOrXaTBtx9AfG.png?f=user_large)
Nu de fysieke installatie klaar is (element in WTW komt volgend jaar), de afgelopen week(en) bezig met het overzicht voor in Home Assistant.Het begint aardig vorm te krijgen.
Grappig details, fan voor de verdamper spint ook als fan Amber ook draait en varieert ook mee in de snelheid.
en het defrost icoon knippert als de Amber in defrost gaat. Nog niet gebeurt hier, vandaar voor de show even icoon aangezet.
De data in bij de vloer verdelers zijn nog fictief, deels wel al voorzien van sensoren. moet alleen nog in plaatje gekoppeld worden. Het is nog de bedoeling dat de leidingen kleuren naar wat het systeem doet.
en alle waardes krijgen een link welke een popup opened met een grafiek.
Gemaakt met HA-Floorplan (HACS), het is een SVG, deze schaalt mooi mee met het type scherm.
en kun je inzoomen, makkelijk op je mobiel.
Plaatje is niet helemaal scherp hier, anders kon ik er geen screenshot van maken.
[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 17-11-2023 20:08 ]
Wow. Netjes hoor. Ik zou denken dat je niets te doen heb of dat je je tijd over heb.bommer schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:06:
Inspiratie
[Afbeelding]
Nu de fysieke installatie klaar is (element in WTW komt volgend jaar), de afgelopen week(en) bezig met het overzicht voor in Home Assistant.Het begint aardig vorm te krijgen.
Grappig details, fan voor de verdamper spint ook als fan Amber ook draait en varieert ook mee in de snelheid.
en het defrost icoon knippert als de Amber in defrost gaat. Nog niet gebeurt hier, vandaar voor de show even icoon aangezet.
De data in bij de vloer verdelers zijn nog fictief, deels wel al voorzien van sensoren. moet alleen nog in plaatje gekoppeld worden. Het is nog de bedoeling dat de leidingen kleuren naar wat het systeem doet.
en alle waardes krijgen een link welke een popup opened met een grafiek.
Gemaakt met HA-Floorplan (HACS), het is een SVG, deze schaalt mooi mee met het type scherm.
en kun je inzoomen, makkelijk op je mobiel.
Plaatje is niet helemaal scherp hier, anders kon ik er geen screenshot van maken.
Very impressive
Ik ga als ik tijd heb me ook maar eens een beetje verdiepen in de HA-Floorplan
Itho Daalderop Amber 95
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Eerlijk is eerlijk, ik doe onder andere dit voor mijn brood. Weliswaar met andere programma’scamel1987 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:00:
@bommer dat is echt top zou willen dat ik zoiets kon maken kom niet eens verder als een fatsoenlijke grafiek van homewizzard
Dit is gemaakt met Home assistant, visio, inkscape en vrij verkrijgbare shapes, plaatjes ect.
Ik wilde geen tools gebruiken die ik op werk ook gebruik.
En heb het ha-floorplan ook moeten uitzoeken, er zijn goede youtube videos van.
Het kost een hoop tijd, maar leuk om te doen.
Als zoekt en vraagt op de juiste plaatsen, HA fora, discord ect. Zijn er genoeg mensen die je van informatie willen voorzien. Net zoals hier voor installatie.
Beetje offtopic, maar ik heb 3D plattegronden gezien van mensen, hiermee gemaakt.Ik ga als ik tijd heb me ook maar eens een beetje verdiepen in de HA-Floorplan
Dat doet mijn plaatje verbleken.
Echt gaaf!
Ik weet zkr dat jij en ook vele andere hier, zoiets mooi kunnen maken.
Vandaar ook mijn post ter inspiratie.
👍
Tjonge, wat een verschillen in COP! Dan luistert het wel erg nauw hoe eea ingesteld staat. Hoe lang treedt dan die COP=2 op? Bij welke instellingen krijg je COP 2?bommer schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:39:
[...]
Wel tot 2!
Die cop van 2 klopte niet helemaal, waar ik mijn trends (grafieken) op maakte heeft een resolutie van 5 min en dan klopte de berekening niet helemaal. COP 3 had dat moeten zijn.harry59 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:05:
[...]
Tjonge, wat een verschillen in COP! Dan luistert het wel erg nauw hoe eea ingesteld staat. Hoe lang treedt dan die COP=2 op? Bij welke instellingen krijg je COP 2?
Heb vanavond voor het eerst een langere run van 5 uur, gemiddelde COP van 4 en tegen het einde een COP van 3,3
Het eerste uur had ik veel vermogen (kw) nodig
En is de cop hoog 5,5+
Je kon duidelijk zien dat de buitentemperatuur tijdens de run 3 graden gezakt is.
Na ongeveer een uur zakt het vermogen en na 2,5 uur draait hij op 36Hz, maar een bij een lagere buitentemp heb je meer energie nodig, wat resulteerd in een lage COP.
Heb een voorbeeld gezien van een warmtepomp die 14 uur stond te draaien op een laag pitje bij een buiten temp van 10 graden. Dat koste 7kWh. Bij die buitentemp draait de Amber bij mij 3 uurtjes in de vroege ochtend a 3kWh.
Dus ja een te lage stooklijn, waardoor hij net het ruimte setpoint niet haald. Is dat wel zo zuinig?
Ook al heb je een mooie COP van 6 of meer.
Bij een A10/25 doet een Amber ook COP 5
Ik denk dat je per run het totaal geleverde vermogen moet delen door het energie verbruik. Dan krijg je volgens mij een COP die meer representatief is.
En dan tel je gedurende een jaar al deze runs bij elkaar/door het aantal runs en dan heb je volgens mij een representatief SCOP
Kan er naast zitten, maar volgens mij klopt het bovenstaande. Als iemand een betere uitleg heeft, dan houd ik mij aanbevolen.
https://www.ed.nl/economi...an-het-gas-gaan~a25751cf/
Op termijn gaat er m.i. zeker wat gebeuren
Was ik mooi op tijd. Onzin om alles eruit te trekken onder het moto vervuiling. Als het huis ooit wordt afgebroken kan het mee met de rest. Allemaal kosten op het sterfhuis. Halve dag werk met 4 man en een kraantje.montebaldo55 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:37:
Mocht je afsluiting overwegen:
https://www.ed.nl/economi...an-het-gas-gaan~a25751cf/
Op termijn gaat er m.i. zeker wat gebeuren
:strip_exif()/f/image/Rb27lzZDbmwWhcuGzAS1T1uh.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij gaven ze een, in mijn ogen, betere reden. De kans zou bestaan dat een lekke hoofdleiding gas zou kunnen lekken in de oude buis naar mijn woning. Dat klonk voor mij wel redelijk.Carboy54 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:43:
[...]
Was ik mooi op tijd. Onzin om alles eruit te trekken onder het moto vervuiling. Als het huis ooit wordt afgebroken kan het mee met de rest. Allemaal kosten op het sterfhuis. Halve dag werk met 4 man en een kraantje.
[Afbeelding]
Ze waren hier al met al drie uurtjes bezig met twee man.
Dat duurt best lang. Ik zit in een gebied van een klein gasnetwerk (Rendo) en er zat vijf weken tussen de aanvraag en verwijdering.isalenedean schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:57:
Net ook de aanvraag verwijdering gedaan, eerst mogelijk moment week 13-2024…..
Daarmee geef je een reden om de pijp van de hoofdleiding te halen. Niet ook het fysiek verwijderen.ArnoudN schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:54:
[...]
Bij mij gaven ze een, in mijn ogen, betere reden. De kans zou bestaan dat een lekke hoofdleiding gas zou kunnen lekken in de oude buis naar mijn woning. Dat klonk voor mij wel redelijk.
Ze waren hier al met al drie uurtjes bezig met twee man.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
:fill(white):strip_exif()/f/image/qWxd4zlwcdC1ophPNQ84zwnS.png?f=user_large)
Ik zie het ook aan de temperatuur in de kruipruimte, die loopt in de nacht ook gewoon een halve graad op.
Een open buis die dicht tegen de hoofdleiding ligt en in mijn huis eindigt geeft toch een zeker risico. Wel minimaal, maar toch.Ronald schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:03:
[...]
Daarmee geef je een reden om de pijp van de hoofdleiding te halen. Niet ook het fysiek verwijderen.
Dopje op beide leidingenArnoudN schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:06:
[...]
Een open buis die dicht tegen de hoofdleiding ligt en in mijn huis eindigt geeft toch een zeker risico. Wel minimaal, maar toch.
Dan wordt het risico wel heel erg minimaal.
Maar in totaal wel 5 uur vanaf het vullen met uiteraard koud water.
Ik zie het verband met de defrosts nog niet helemaal en haal ik ook nog niet direct uit je trend. Of bedoel je dat door het hoge warmteverlies de warmtepomp veel in bedrijf staat op het moment dat het buiten koud is en precies rond de defrost-temperatuur zit?ArnoudN schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:04:
Het wordt voor mij hoog tijd om de isolatie van de vloer af te gaan maken. Het verlies aan warmte in de nachtelijke uren is voor mijn gevoel veel te groot en dat leidt door de kou tot een flink aantal defrosts.
[Afbeelding]
Ik zie het ook aan de temperatuur in de kruipruimte, die loopt in de nacht ook gewoon een halve graad op.
Itho Daalderop Amber 95
Bij mij week 17.isalenedean schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:57:
Net ook de aanvraag verwijdering gedaan, eerst mogelijk moment week 13-2024…..
Maakt voor eventuele kosten niet uit, daar voor is de datum van aanvraag verwijdering belangrijk.
Is mij verzekerd door Liander. Ook kun je coulance vragen voor de betaalde vast recht, als je in de periode tuseen aanvraag en verwijdering geen has gebruikt hebt.
Ik snap wel waar @ArnoudN heen wil, door gebrek aan isolatie daalt de temp snacht te veel waardoor meer kans op defrosts als de Amber draait tijdens lagere temperaturen dan overdag.mischa402 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:15:
[...]
Ik zie het verband met de defrosts nog niet helemaal en haal ik ook nog niet direct uit je trend. Of bedoel je dat door het hoge warmteverlies de warmtepomp veel in bedrijf staat op het moment dat het buiten koud is en precies rond de defrost-temperatuur zit?
De buiten temp was hier gezakt tot onder de 3 graden, maar nog geen dedrosts gezien en Amber heeft gisterenavond en vannacht vanaf 4 uur staan snorren.
Afhankelijk van de inhoud 1,5 uurisalenedean schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:09:
Hoe lang duurt een SWW run bij jullie, gister voor het eerst alles opgestart🤩.
Maar in totaal wel 5 uur vanaf het vullen met uiteraard koud water.
Ja precies, dat was ook wel mijn vermoeden, maar kon dat niet direct uit het grafiekje halen, buiten dat hij wel heel lang heel hoog heeft staan draaien.bommer schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:26:
[...]
Ik snap wel waar @ArnoudN heen wil, door gebrek aan isolatie daalt de temp snacht te veel waardoor meer kans op defrosts als de Amber draait tijdens lagere temperaturen dan overdag.
De buiten temp was hier gezakt tot onder de 3 graden, maar nog geen dedrosts gezien en Amber heeft gisterenavond en vannacht vanaf 4 uur staan snorren.
Ik heb ook nog geen defrost gezien, maar wel kortstondig dat de temperatuur achter de condensor onder nul was. Maar ik pas ook wel een kleine nachtverlaging toe, tot 20 graden.
[ Voor 12% gewijzigd door mischa402 op 18-11-2023 10:33 ]
Itho Daalderop Amber 95