Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €14,73 50%OFF | Tuya Smart Life Wifi Digitale Energiemeter 80a Met Huidige Transformator Sensor Klem App Monitor Power Diy 110V 240V 50/60Hz
https://a.aliexpress.com/_EQFieJj
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Voor de thermostaat ?Carboy54 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:49:
[...]
Lees hiervoor in de startpost: hulpdocument installatie Amber
Volgens mijn installateur werkt de Google Nest ook deze staat ook in het hulpdocument wat ik hier thuis heb.
Was meer gewoon benieuwd naar ervaringen met deze thermostaat icm de amber.
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
:strip_exif()/f/image/j9XCRKsIeX9TtdgUpWjoMlWF.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Impossibl3 op 11-11-2023 19:45 ]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Zoals gevraagd. Kan je er zo iets over zeggen?fsfikke schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:07:
[...]
Heb je een foto van de sensoren? Vooral de kabeltjes? Kleuren en aantal van de draadjes zou iets moeten zeggen over het type.
:strip_exif()/f/image/QBuhnIEO6m4Ef4tG9BjilbIS.jpg?f=fotoalbum_large)
Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)
Dit zijn mijn settings, maar zullen denk ik niet alle de uiteindelijke zijn. Door dat ik nu eigenlijk pas warmtevraag heb (ook nog niet eens iedere dag) kan ik gaan inregelen.ramlap schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:38:
[...]
Ah helder. Ik heb ook alleen vloer verwarming en ga je setting ook zo instellen. Kun je je overige settings delen zodat ik kan kijken hoe e.e.a. staat tov bij mij?
:strip_exif()/f/image/LPG5Yzt4CwZIwQih8PWHk1uW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MRi6xKyTrPneX1PgvSoRybWt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7rF6zQjQ97Z0Wnq4XW6eISIA.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Top bedankt! Ik heb mijn stooklijn aanvoer temperaturen net vanmiddag een graadje of 5 hoger staan dan bij jou. Je hebt ze zo laag gezet om langere runs te krijgen?bommer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:48:
[...]
Dit zijn mijn settings, maar zullen denk ik niet alle de uiteindelijke zijn. Door dat ik nu eigenlijk pas warmtevraag heb (ook nog niet eens iedere dag) kan ik gaan inregelen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
en ik zie je stooklijn buiten temperatuur 5 = 15° , waarom is die gekozen? Is dat omdat als het buiten 15 graden of warmer is, je toch geen amber nodig hebt om te verwarmen? (bij mij staat deze nu op 20°)
Boven die 15 graden gebeurt er binnen helemaal niets met warmte verlies. De binnen temperatuur blijft dan hangen rond de 23. Pas vanaf een graad of 12 merk ik warmte verlies, misschien als het langer op 15 blijft dat ik het wel zou merken.ramlap schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:09:
[...]
Top bedankt! Ik heb mijn stooklijn aanvoer temperaturen net vanmiddag een graadje of 5 hoger staan dan bij jou. Je hebt ze zo laag gezet om langere runs te krijgen?
en ik zie je stooklijn buiten temperatuur 5 = 15° , waarom is die gekozen? Is dat omdat als het buiten 15 graden of warmer is, je toch geen amber nodig hebt om te verwarmen? (bij mij staat deze nu op 20°)
En geeft inderaad ook langere runs.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Er zijn hier ook een aantal gebruikers met plugwise adam icm lisa en de thermostaat knoppen. Die word ook in de handleiding van Itho benoemd en kan in home assistant of in Homey worden geïntegreerd.camel1987 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:36:
[...]
Hiermee is niet de temperatuur in te stellen op de slaapkamers badkamer etc vermoed ik he ?
Wil straks ook mijn thermostaat in HA kunnen gebruiken dus wil wel iets wat ik eventueel kan uitbreiden ivm ltv radiatoren die er enkele bij geplaatst gaan worden in de toekomst.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
@timpel_800 voor €13 heb je een zigbee router van tuya en dan kun je een mesh netwerkje opbouwen. Is de meter iets duurder maar wel wat betrouwbaarder zodra je meerdere zigbee hebt.Carboy54 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:40:
[...]
Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €14,73 50%OFF | Tuya Smart Life Wifi Digitale Energiemeter 80a Met Huidige Transformator Sensor Klem App Monitor Power Diy 110V 240V 50/60Hz
https://a.aliexpress.com/_EQFieJj
Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu! €21,48 55% Off | Tuya Smart Life Zigbee Energiemeter Bidirectionele 1, 2 Kanaal Met Huidige Sensor Klem App Monitor Vermogen 80a 110V/240V 50/60Hz
https://a.aliexpress.com/_EJE0Re9
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
de [stooklijn buiten temperatuur 3 = 5°] staat op [aanvoer temp = 33°]

Zie de bovenstaande foto/grafiek.
De blauwe lijn. Helemaal rechts gaat de run nu langer en komt omdat ik de thermostaat van 20° naar 20,5° heb gezet. (De rode is van de 270lr boiler en daalt links op de grafiek ivm het vullen van het bad)
Mijn vraag: @bommer (?) kunnen deze korte runs van blauwe lijn of is het een teken dat de temperatuur aanvoer omlaag kan en met 33° nog te hoog staat? bijv naar 27 zoals bommer heeft?
Misschien moet je even een X-as bij je grafiek maken, zo zegt ie niks.ramlap schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:49:
vannacht was het 4 graden, dus we hadden warmtevraag. Nu zag ik hele korte runs.
de [stooklijn buiten temperatuur 3 = 5°] staat op [aanvoer temp = 33°]
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nieuwe foto, gehele grafiek zojuist:Andrehj schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:21:
[...]
Misschien moet je even een X-as bij je grafiek maken, zo zegt ie niks.

Nu vergeet je nog steeds de eenheid bij je X-as. Zijn dat uren?ramlap schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:27:
Nieuwe foto, gehele grafiek zojuist:
[Afbeelding]
En wat voor kromme afkortingen worden er dan bij de Y-as gebruikt?
- Ta is normaliter je wateraanvoer temperatuur, maar dat lijkt hier eerder de buitentemperatuur te zijn?
- Tr is normaliter de waterretour temperatuur, maar die is hier constant -20°C?
- Tw is je SWW temperatuur?
- En wat is Tc dan? Dat kan niet je wateraanvoertemperatuur zijn, want die zou ook tijdens een SWW-run moeten stijgen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ben het met je eens dat het onduidelijk uitziet, zal straks zelf eens kijken. (gebruik zelf deze grafieken niet)Andrehj schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:34:
[...]
Nu vergeet je nog steeds de eenheid bij je X-as. Zijn dat uren?
En wat voor kromme afkortingen worden er dan bij de Y-as gebruikt?Kortom, meer info is nodig.
- Ta is normaliter je wateraanvoer temperatuur, maar dat lijkt hier eerder de buitentemperatuur te zijn?
- En wat is Tc dan? Dat kan niet je wateraanvoertemperatuur zijn, want die zou ook tijdens een SWW-run moeten stijgen.
TC is de sensor die de aanvoer meet naar de CV (aanvoer temp CV)
Ik denk dat TA betekend Temperture Ambiant, dus idd de buitentemperatuur.
Maar ik ga het straks even checken.
[ Voor 6% gewijzigd door bommer op 12-11-2023 09:45 ]
Dit is een foto van de amber regel unit zelf. Zoals hij is opgeleverd door de installateur.Andrehj schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:34:
[...]
En wat voor kromme afkortingen worden er dan bij de Y-as gebruikt?Kortom, meer info is nodig.
-De X-as zijn uren zoals ik het zie. en een 24uurs grafiek dus
-de rode TW geeft het tapwater aan en is de temperatuur van de sensor in de itodaalderop 270lr boiler. die zie je links van 50 graden naar 60 graden gaan door de zaterdag-legionella-run
- TC is de aanvoer temperatuur naar mijn vloerverwarming
- Ta weet ik niet maar ik denk inderdaad de tempsensor buiten op de amber buiten unit
- TR klinkt als retour, maar misschien is die sensor niet aangesloten
/f/image/dRztjuatitMiq7HAHcEU5Fum.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1vWPEL8dk52mpUicRh3I9LM3.png?f=fotoalbum_large)
Zie dat bij mij de aanvoer temperatuur ook erg schommelt, net zo als de frequentie. Inmiddels is hij stabiel op 36Hz.
Vraag mij alleen af of dit kwaad kan.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Dit ziet eruit als een instabiele regeling, waardoor de WP te snel reageert op veranderingen en dus overshoot vertoont. Hij schiet daardoor te snel van minimaal naar maximaal vermogen ipv ergens stabiel in het midden uit te komen. Goed voor je COP (en dus energiekosten) is dit zeker niet.bommer schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:47:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie dat bij mij de aanvoer temperatuur ook erg schommelt, net zo als de frequentie. Inmiddels is hij stabiel op 36Hz.
Geen idee hoe je dit bij een Amber moet fixen.
Het is duidelijk dat vanochtend de mist op kwam en krap 4 graden buiten , zat op 61 Hz en water op 34 graden.
:strip_exif()/f/image/vEkyq07ONKHD2oQDWzCqclNy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Kkd5qVZYDvzf4l8agA6y7R58.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Jan2023 op 12-11-2023 10:23 ]
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
H staat voor Hours, de waardes now, -12 en -24 geven ook een hintAndrehj schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:34:
[...]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Deze week ook bij Itho geweest en de cursus gevolgd bij Jan vd Berg.
Natuurlijk kwam de keerklep in relatie tot propaan ter sprake.
Jan gaf als tip mee om te kiezen voor de keerklep van Watts.
Itho is hier zelf ook mee aan het testen.
Wrs krijgt deze de voorkeur.
Het grote voordeel is dat deze klep veerbelast is zei Jan.
Dan ben je niet afhankelijk van de positie van de klep. Hij werkt altijd.
Bij andere kleppen moet deze exact horizontaal geplaatst worden anders werkt hij niet.
Dus mensen die nog met de installatie moeten beginnen doe hier je voordeel mee
En wat kost die klep qua extra pompvermogen?montebaldo55 schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:07:
Tip voor keuze keerklep
Deze week ook bij Itho geweest en de cursus gevolgd bij Jan vd Berg.
Natuurlijk kwam de keerklep in relatie tot propaan ter sprake.
Jan gaf als tip mee om te kiezen voor de keerklep van Watts.
Itho is hier zelf ook mee aan het testen.
Wrs krijgt deze de voorkeur.
Het grote voordeel is dat deze klep veerbelast is zei Jan.
Dan ben je niet afhankelijk van de positie van de klep. Hij werkt altijd.
Bij andere kleppen moet deze exact horizontaal geplaatst worden anders werkt hij niet.
Dus mensen die nog met de installatie moeten beginnen doe hier je voordeel mee
Ta(mbient) buitentemptimpel_800 schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:05:
Itho gebruikt inderdaad rare afkortingen [Afbeelding]
Tr(oom) ruimtetemp
Tc(ontrol) regeltemp
Tw(ater) douchewater
Tv(alve) mengklep/circuit
Even wennen, niet perse raar.
Tc hoeft namelijk niet de aanvoertemp te zijn. Je mag hem ook op de retour plaatsen indien gewenst. Hangt er maar net vanaf welke strategie je voor je woning hebt bepaald. Uiteraard rekening mee te houden in de stooklijn.
En indien je een parallel buffer gebruikt is Tc ook niet de aanvoertemp naar de woning. Dan kun je met Tv1 en Tv2 (valve) een totaal andere mengtempratuur nastreven richting de woning.
Hij gaf aan dat het pompvermogen een hele grote veilige marge heeft en erg conservatief uitgerekend is.
Wel is het handig om juiste diameter te kiezen denk ik
Valt mij op dat de temperatuur gemeten op TC, een stuk hoger ligt dan setpoint uit de stooklijn.
Er blijft weinig marge over.
Overigens zijn TC en mijn kamstrup redelijk in lijn met elkaar, daar door kan ik er wel van uitgaan dat de temperatuur van TC klopt.
En volgens mij reageert de regeling ook best agressief op de buitentemperatuur veranderingen,
Stijgt (logische) 's morgens de temperatuur dan volgt de stooklijn bijna lineair, door dat de aanvoer temp al ruim boven setpoint ligt, kickt M1.01 erg snel in en gaat de compressor uit.
@mischa402 Misschien is dit ook wat er bij jouw gebeurt.
Is dit wenselijk, simpel Nee.
Kan ik er wat aan veranderen? Ik denk het niet, kan immers niet de interne regeling aanpassen.
Helaas ook nog geen setpoint sturen via Modbus.
Zal even kijken of een grafiek kan toevoegen die het laat zien.
Snap niet dat dit er in de field tests niet uitrolt.
Wij monteren de 1 1/4 klep en dat werkt prima. De waterpomp is sterk genoeg gebleken. In veel gevallen bij een goed hydraulisch ontwerp kan deze daarom ook terug naar gemiddeld. Ik heb 1700 liter voorbij zien komen voor een 9.5 Kw die 1200 liter per uur als target heeft. Zelfs op gemiddeld ging er 1300 liter door heen.bbbrumbrum schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:08:
[...]
En wat kost die klep qua extra pompvermogen?
:strip_exif()/f/image/2f8QbIPdiDAP0v2FhuGJYoj5.jpg?f=fotoalbum_large)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Wellicht kan je stooklijn zelfs iets vlakker? Door of de target temperaturen dichter bij elkaar te zetten of de buitentemp referentie waarde verder uit elkaar te trekken. Helaas maakt hij zelf geen grafiek van je stook alleen je wilt vooral niet te steile grafiek.bommer schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:57:
@ErikVers Ik denk dat de Amber bij mij op M1.01 uitgaat.
Valt mij op dat de temperatuur gemeten op TC, een stuk hoger ligt dan setpoint uit de stooklijn.
Overigens zijn TC en mijn kamstrup redelijk in lijn met elkaar, daar door kan ik er wel van uitgaan dat de temperatuur van TC klopt.
En volgens mij reageert de regeling ook best agressief op de buitentemperatuur veranderingen,
Stijgt (logische) 's morgens de temperatuur dan volgt de stooklijn bijna lineair, door dat de aanvoer temp al ruim boven setpoint ligt, kickt M1.01 erg snel in en gaat de compressor uit.
Deze symptomen zijn terug te leiden naar te weinig afgifte/teveel vermogen.bommer schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:57:
Kan ik er wat aan veranderen? Ik denk het niet, kan immers niet de interne regeling aanpassen.
Je kunt de stooklijn wel laag willen hebben (want cop jeej), maar vergeet niet dat het afgegeven vermogen drastisch inzakt bij een aanvoertemp verlaging. Dat tezamen met het toenemende vermogen van een WP bij warmere bron en koudere afgifte maakt dat de balans nog verder te zoeken is.
Mooie van amber is de 5 punten stooklijn. Maak daar maar eens een kromme/parabool van.
Als anti-pendel functie kun je bij een hogere buitentemp een hogere watertemp instellen. Zo hou je opwekker en afgifte mooi in balans door het vermogen van je afgifte te verhogen en dat van de WP te verlagen.
A18/W38
A10/W35
A2/W30
A-5/W35
A-10/W40
Bijvoorbeeld. Het idee is dat je de aanvoertemp als anti-pendel gaat gebruiken indien de WP niet verder kan terugmoduleren.
Resultaat zal zijn dat de kamerthermostaat wat eerder ingrijpt bij warmer weer. Maar dat is beter dan pendelen (op de compressor).
[ Voor 3% gewijzigd door B-lex op 12-11-2023 12:17 ]
Ik zie hier onder dergelijke omstandigheden een strakke lijn op 36 Hz zonder schommelingen voorbij komen. Wellicht speelt de afgifte een rolbommer schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:57:
@mischa402 heeft in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2165440/0 een template sensor voor Home Assistant geplaatst/gemaakt die de stooklijn voor je uitreken aan de hand van de ingestelde waardes.ErikVers schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:08:
[...]
Wellicht kan je stooklijn zelfs iets vlakker? Door of de target temperaturen dichter bij elkaar te zetten of de buitentemp referentie waarde verder uit elkaar te trekken. Helaas maakt hij zelf geen grafiek van je stook alleen je wilt vooral niet te steile grafiek.
Deze kan je dan aansturen door de buiten temp van de Amber en loggen, dan zou je een redelijk overzicht moeten krijgen van de stooklijn.
Klopt Itho gebruikt andere afkortingen dan gebruikelijk.Andrehj schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:34:
[...]
Dank, interessant.B-lex schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:11:
[...]
Deze symptomen zijn terug te leiden naar te weinig afgifte/teveel vermogen.
Je kunt de stooklijn wel laag willen hebben (want cop jeej), maar vergeet niet dat het afgegeven vermogen drastisch inzakt bij een aanvoertemp verlaging. Dat tezamen met het toenemende vermogen van een WP bij warmere bron en koudere afgifte maakt dat de balans nog verder te zoeken is.
Mooie van amber is de 5 punten stooklijn. Maak daar maar eens een kromme/parabool van.
Als anti-pendel functie kun je bij een hogere buitentemp een hogere watertemp instellen. Zo hou je opwekker en afgifte mooi in balans door het vermogen van je afgifte te verhogen en dat van de WP te verlagen.
A18/W38
A10/W35
A2/W30
A-5/W35
A-10/W40
Bijvoorbeeld. Het idee is dat je de aanvoertemp als anti-pendel gaat gebruiken indien de WP niet verder kan terugmoduleren.
Resultaat zal zijn dat de kamerthermostaat wat eerder ingrijpt bij warmer weer. Maar dat is beter dan pendelen (op de compressor).
Dit ga ik gelijk even proberen.
Dat de pomp sterk genoeg is geeft juist aan dat je die klep niet wilt. Ben ook niet bang dat de flow er onder lijdt, dat drukt de pomp wel weg idd. De vraag is alleen: wat kost dat? Ik heb overigens serieus geen idee of dit 2 of 20W continu extra kost.Carboy54 schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:59:
[...]
Wij monteren de 1 1/4 klep en dat werkt prima. De waterpomp is sterk genoeg gebleken. In veel gevallen bij een goed hydraulisch ontwerp kan deze daarom ook terug naar gemiddeld. Ik heb 1700 liter voorbij zien komen voor een 9.5 Kw die 1200 liter per uur als target heeft. Zelfs op gemiddeld ging er 1300 liter door heen.
[Afbeelding]
Maar gezien Tweakers mentaliteit om alle details helemaal uit te knijpen, en in die geest ook kapitalen aan >=DN32 leidingwerk en appendages uit te geven, zou het zonde zijn om dat (deels) teniet te doen met een klep die je scheef mag monteren.
Interessant, toert fors op maar gaat niet in een overshoot, wat zijn je target waarden in de stooklijn en bij welke buitentemp?bommer schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:47:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/osS6JyZeOg8Shdwo6x5GfWrC.jpg?f=fotoalbum_large)
ik volg je antwoord niet helemaal, de vraag was of je stooklijn mooi vlak is en uiteraard moet je laagste TC niet lager zijn dan je fatsoenlijk bij je afgifte systeem past.bommer schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:17:
[...]
@mischa402 heeft in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2165440/0 een template sensor voor Home Assistant geplaatst/gemaakt die de stooklijn voor je uitreken aan de hand van de ingestelde waardes.
Deze kan je dan aansturen door de buiten temp van de Amber en loggen, dan zou je een redelijk overzicht moeten krijgen van de stooklijn.
Op dit moment.ErikVers schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:26:
[...]
Interessant, toert fors op maar gaat niet in een overshoot, wat zijn je target waarden in de stooklijn en bij welke buitentemp?
A-10/35
A 0/30
A 5/27
A 10/25
A 15/20
Vind de benadering van @B-lex ook interessant. Ben ook ben benieuwd wat dat doet.
En welke [aanvoer temp] heb je bij die stooklijn ingesteld?Carboy54 schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:28:
Ik heb het hier al eerder voorbij zien komen maar ik heb de bandbreedte van de stooklijn buitentemperaturen kleiner gemaakt. Stooklijn 5 bij 20 graden vind ik persoonlijk niet interessant. Bij 17 graden gaat hier de warmtepomp toch automatisch uit. Daardoor kan je nog iets beter de stooklijn verfijnen.
[Afbeelding]
De flow en het verbruik lijdt eerder onder het kleine diameter van een 1 inch klep en vorstbeveiliger. Het wel of niet scheef is niet het punt. Kwestie van juist monteren.bbbrumbrum schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:25:
[...]
Dat de pomp sterk genoeg is geeft juist aan dat je die klep niet wilt. Ben ook niet bang dat de flow er onder lijdt, dat drukt de pomp wel weg idd. De vraag is alleen: wat kost dat? Ik heb overigens serieus geen idee of dit 2 of 20W continu extra kost.
Maar gezien Tweakers mentaliteit om alle details helemaal uit te knijpen, en in die geest ook kapitalen aan >=DN32 leidingwerk en appendages uit te geven, zou het zonde zijn om dat (deels) teniet te doen met een klep die je scheef mag monteren.
Ik reageerde op het laatste deel van je vraag/antwoord.ErikVers schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:29:
[...]
ik volg je antwoord niet helemaal, de vraag was of je stooklijn mooi vlak is en uiteraard moet je laagste TC niet lager zijn dan je fatsoenlijk bij je afgifte systeem past.
Helaas maakt hij zelf geen grafiek van je stook alleen je wilt vooral niet te steile grafiek.
Houdt bij deze buitentemperaturen de kamertemperatuur comfortabel op 20 graden 24/7 met radiatoren en zonder dat de thermostaat in grijpt zonder vloerverwarming op 36 Hz.ramlap schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:33:
[...]
En welke [aanvoer temp] heb je bij die stooklijn ingesteld?
:strip_exif()/f/image/MPErSLgBlVuot7Y4LNyv8U05.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SBnXHjzMTUFzTS8gYaBGp4qA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Carboy54 op 12-11-2023 12:42 ]
bedankt. Zat ik met redelijk hetzelfde aanvoer schema. Alleen had ik op 40graden.Carboy54 schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:39:
[...]
Houdt bij deze buitentemperaturen de kamertemperatuur comfortabel op 20 graden 24/7 met radiatoren en zonder dat de thermostaat in grijpt zonder vloerverwarming op 36 Hz.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zal stooklijn buiten temperatuur 4 en 5 naar beneden halen zoals jij hebt.
Verder is het verschil bij mij dat ik verwarm middels vloerverwarming.
En ik zag dat de pompsnelheid nog op maximaal staat. Deze heb ik nu naar gemiddeld gezet. Kan toeval zijn, maar nu zag ik dat hij nu net met 67Hz (ipv hoger) vloerverwarming begint te verwarmen.
Dat is nu juist het probleem. Ieder huis en installatie reageert weer anders en tussen de temperaturen met vloerverwarming of radiatoren zit een aanzienlijk verschil. Daarom ben ik hier terughoudend in een algemene richtlijn. De instellingen bij temperaturen onder de 5 graden moet ik nog fijn tunen. Stapje voor stapje kom je dan tot een optimaal resultaat en ja dat kost tijd. Momenteel ben ik bezig met een aantal stuiterende Panasonics en daar is het probleem dat een aantal instellingen zoals bij de Amber niet aanwezig zijn. Ook de stooklijn is niet dynamisch en slechts over 2 parameters. Ook het gras bij de buurman is niet altijd groener 😁ramlap schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:22:
[...]
bedankt. Zat ik met redelijk hetzelfde aanvoer schema. Alleen had ik op 40graden.
Ik zal stooklijn buiten temperatuur 4 en 5 naar beneden halen zoals jij hebt.
Verder is het verschil bij mij dat ik verwarm middels vloerverwarming.
En ik zag dat de pompsnelheid nog op maximaal staat. Deze heb ik nu naar gemiddeld gezet. Kan toeval zijn, maar nu zag ik dat hij nu net met 67Hz (ipv hoger) vloerverwarming begint te verwarmen.
Ja precies, met een hoop trial en error :-).Carboy54 schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:58:
[...]
Dat is nu juist het probleem. Ieder huis en installatie reageert weer anders en tussen de temperaturen met vloerverwarming of radiatoren zit een aanzienlijk verschil. Daarom ben ik hier terughoudend in een algemene richtlijn. De instellingen bij temperaturen onder de 5 graden moet ik nog fijn tunen. Stapje voor stapje kom je dan tot een optimaal resultaat en ja dat kost tijd. Momenteel ben ik bezig met een aantal stuiterende Panasonics en daar is het probleem dat een aantal instellingen zoals bij de Amber niet aanwezig zijn. Ook de stooklijn is niet dynamisch en slechts over 2 parameters. Ook het gras bij de buurman is niet altijd groener 😁
Wat is de meest voor de hand liggende instellingswijziging zijn om mijn 67Hz van nu, meer richting jouw 36 Hz te krijgen?
Geduld🥴geef de warmtepomp de tijd en ga dan analyseren en fijn tunen.ramlap schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:03:
[...]
Ja precies, met een hoop trial en error :-).
Wat is de meest voor de hand liggende instellingswijziging zijn om mijn 67Hz van nu, meer richting jouw 36 Hz te krijgen?
Precies.Carboy54 schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:58:
[...]
Dat is nu juist het probleem. Ieder huis en installatie reageert weer anders en tussen de temperaturen met vloerverwarming of radiatoren zit een aanzienlijk verschil. Daarom ben ik hier terughoudend in een algemene richtlijn. De instellingen bij temperaturen onder de 5 graden moet ik nog fijn tunen. Stapje voor stapje kom je dan tot een optimaal resultaat en ja dat kost tijd. Momenteel ben ik bezig met een aantal stuiterende Panasonics en daar is het probleem dat een aantal instellingen zoals bij de Amber niet aanwezig zijn. Ook de stooklijn is niet dynamisch en slechts over 2 parameters. Ook het gras bij de buurman is niet altijd groener 😁
En dat betekend ook dat het kopieren van een ander zijn stooklijn niet altijd de oplossing is.
Het vanochtend hier ook het verloop van afgelopen nacht gepost.
Twee runs met een behoorlijk rechte lijn waarvan de laatste vanochtend op 61 Hz
Kost meer stroom op dat moment.
Maar als je dat vergelijkt met jou kontinue run sinds gisteren op 36 Hz zou dat per saldo wel eens niet zoveel uit kunnen maken.
🤔
eergisteren met 1.03 op 1 draait de compressor op 36Hz maar is wat wisselen / pendelen in het begin vond ik dus probeerde een strakkere lijn te krijgen.
/f/image/z0fgWB5joMiE1rZQx63z6a98.png?f=fotoalbum_large)
dus heb de instellingen veranderd naar oa 1.03 in 2 en de stooklijn een graad verlaagd naar
-10: 36
0: 33
5: 29
10: 26
20: 23
/f/image/mqxIZKadpbqUPYyA9icwkr9h.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet dan wel dat ook mogelijk door de koudere temperatuur de compressor minder snel naar 36hz terug gaat maar het zelfde onrust in op en neer pendelen tussen 42hz en 49hz ondanks 1.03 op 2 met name op het einde van runs nu terwijl het bij vorige instleling op het begin van de run was.
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Ik zou iig die onderste twee de tc op 26 zetten. Je zal anders enorm pendel gedrag zien vanaf +10 buiten.bommer schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:29:
[...]
Op dit moment.
A-10/35
A 0/30
A 5/27
A 10/25
A 15/20
Vind de benadering van @B-lex ook interessant. Ben ook ben benieuwd wat dat doet.
Op welke stand heb jij je pomp staan? Als het goed is kan jij ook je flow zien via de Kamstrup (weet niet of je die al in HA/Grafana heb zitten), hoe hoog was de flow bij jou op het moment toen dit gebeurde? Want bij mij gebeurde dit vooral toen ik aan het testen was met de pomp op "laag", maar het was dan wel zo dat hij in de loop van de tijd steeds rustiger was. Mijn vermoeden was/is dat de regeling van de compressor te agressief ingrijpt bij die lage flow. Er komt dan iedere keer een warme/koud prop voorbij waar hij te extreem op reageert. De regeling van de compressor is puur op de AV temperatuur en dus niet gecorrigeerd op de water flow. Het lijkt er bij jou ook op dat er eventueel een klep open en dicht loopt?bommer schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:47:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar net zoals @B-lex ook zegt lijkt het er inderdaad wel op dat hij zijn wamte niet echt lekker kwijt kan, de retour komt dan vrij hoog terug met een hogere AV-temperatuur als gevolg. De compressor grijpt dan heel agressief in, de temperatuur zakt dan weer in en regelt als een gek weer op.
Itho Daalderop Amber 95
De pomp in de Amber staat op low, ik heb ook nog een CV pomp, die had ik terug gezet i.v.m herrie in de leidingen. (Stond op tapwater stand)mischa402 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:53:
[...]
Op welke stand heb jij je pomp staan? Als het goed is kan jij ook je flow zien via de Kamstrup (weet niet of je die al in HA/Grafana heb zitten), hoe hoog was de flow bij jou op het moment toen dit gebeurde? Want bij mij gebeurde dit vooral toen ik aan het testen was met de pomp op "laag", maar het was dan wel zo dat hij in de loop van de tijd steeds rustiger was. Mijn vermoeden was/is dat de regeling van de compressor te agressief ingrijpt bij die lage flow. Er komt dan iedere keer een warme/koud prop voorbij waar hij te extreem op reageert. De regeling van de compressor is puur op de AV temperatuur en dus niet gecorrigeerd op de water flow. Het lijkt er bij jou ook op dat er eventueel een klep open en dicht loopt?
Maar net zoals @B-lex ook zegt lijkt het er inderdaad wel op dat hij zijn wamte niet echt lekker kwijt kan, de retour komt dan vrij hoog terug met een hogere AV-temperatuur als gevolg. De compressor grijpt dan heel agressief in, de temperatuur zakt dan weer in en regelt als een gek weer op.
En daarna de stooklijn aangepast naar het voorbeeld van @B-lex .
Ik heb nu om te zien waar het vandaan komt, eerst weer de CV pomp op maximaal gezet.
Als dit goed gaat, dan is dat het. En dan zoeken naar een iets zwaardere pomp.
Evt de Amber pomp nog op middel zetten, maar dan jakkert er evengoed al 1600l/u door.
Pomp van de Amber is ruim bemeten. Op max gaat ie hier over de 2000l/u
Maak je je niet zorgen dat de piek stromen van de WP niet te hoog zijn voor Shelly Mini?Razor109 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:18:
[...]
Ik heb er hier 2 van in een verdeeldoos zitten tussen tussen de kabel naar wp. Dus een voor elke fase. (Wp en backup heater). Slaap gegevens volgens mij oneindig op gratis, en werkt gewoon op je WiFi.
https://www.home2link.nl/shelly-plus-pm-mini.html
Ik zoek namelijk nog een alternatief voor de Shelly 3EM. Mijn backup heater en WP zelf zitten over verschillende fases / aardlekschakelaars verdeeld. De 3EM kan hier niet mee overweg.
Shelly mini is 16A kan tot 3800 watt aan per specs, de zekering is ook 16A dus moet kunnen, volgens gegevens max 2700 watt voor de Amber. en max 3000watt voor de backupheater.psycho-realm schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:32:
[...]
Maak je je niet zorgen dat de piek stromen van de WP niet te hoog zijn voor Shelly Mini?
Ik zoek namelijk nog een alternatief voor de Shelly 3EM. Mijn backup heater en WP zelf zitten over verschillende fases / aardlekschakelaars verdeeld. De 3EM kan hier niet mee overweg.
Heb er wel 2 dus 1 per fase gezet. Niet beide fases op 1 mini maar dus 2 mini's. Dat moet kunnen zover de specs denk ik.
[ Voor 10% gewijzigd door Razor109 op 13-11-2023 10:42 ]
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Daarom heb ik 2x van deze in de Amber gemonteerd. Werkt leuk met historische gegevens.psycho-realm schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:32:
[...]
Maak je je niet zorgen dat de piek stromen van de WP niet te hoog zijn voor Shelly Mini?
:fill(white):strip_exif()/f/image/yBglmrjeP0z1IZGoKevJMoMd.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ogid4KGsrGm3xHDIyjWNKf8w.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Carboy54 op 13-11-2023 11:00 ]
Wat zijn je overige settings (M1.01, M1.02) en M1.03) en je stooklijn? Ik las ergens verder dat je vloerverwarming heb en de stookliujn nu al op 40°C had staan. Misschien heb ik dat verkeerd gelezen, maar die kan denk ik sowieso wel omlaag, tenzij je een open verdeler heb voor de vloerverwarming (met pomp die retourwater mengt om de aanvoer omlaag te brengen) en nog radiatoren waarvoor je de hogere temperatuur nodig heb. Wat ik in ieder geval zie op deze trend is dat de WP op de aanvoertemperatuur (Tc) uitschakeld en dan weer inschakeld als deze onder de ingestelde temperatuur is gekomen.ramlap schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:27:
[...]
Nieuwe foto, gehele grafiek zojuist:
[Afbeelding]
Het lijkt erop dat bij jou M1.01 en M1.03 het zelfde is of heel dicht bij elkaar liggen.
Itho Daalderop Amber 95
Wordt er na een aantal 36hz cycli de WP tijdelijk geblokkeerd ?
Is de aanvoer temp van de vloer dan te laag ingesteld?
A-10/ 36
A0/ 33
A5/ 29
A10/ 26
A20/ 23
De gele lijn is de temperatuur die wordt aangehouden voor warmtevraag, de weergave van daling zal niet kloppen zal 19.9, zijn geweest gedurende de hele tijd en na pauze terug gevallen naar 19.8. Tussen 4 en 6u is er dus geen verandering meer gesignaleerd en wordt dan ook geen meting opgeslagen kijken hoe ik dat kan veranderen.
/f/image/fOy3gdpwDYHHbGfp9LJrJOpp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IO5bpghlObClJP6Ul7nxw9xP.png?f=fotoalbum_large)
Het grijze blok is warmtevraag.
[ Voor 12% gewijzigd door Razor109 op 13-11-2023 11:23 ]
Ik denk dat je net op de grens zit tussen de stooklijn waardes omdat de buiten temperatuur precies steeg in die periodeRazor109 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:19:
Afgelopen nacht heeft de woning vrijwel continu warmtevraag aangegeven maar de AMber heeft zeker 2-3u hiervan stil gestaan dat snap ik niet helemaal. Tussen 4:00 en 6:00 was er wel warmtevraag via de thermostaat. Maar schakelde de compressor niet in.
A-10/ 36
A0/ 33
A5/ 29
A10/ 26
A20/ 23
De gele lijn is de temperatuur die wordt aangehouden voor warmtevraag, de weergave van daling zal niet kloppen zal 19.9, zijn geweest gedurende de hele tijd en na pauze terug gevallen naar 19.8. Tussen 4 en 6u is er dus geen verandering meer gesignaleerd en wordt dan ook geen meting opgeslagen kijken hoe ik dat kan veranderen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je invoer en uitvoer temperatuur zijn daarna ook wat lager namelijk.
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Ik denk dat Casper zijn analyse wellicht de oorzaak is. En nee hij wordt niet gebokkeerd. Staat de pomp op interval om de juiste vloertemperatuur te meten bij stilstand door de TC sensor?Razor109 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:19:
Afgelopen nacht heeft de woning vrijwel continu warmtevraag aangegeven maar de AMber heeft zeker 2-3u hiervan stil gestaan dat snap ik niet helemaal. Tussen 4:00 en 6:00 was er wel warmtevraag via de thermostaat. Maar schakelde de compressor niet in.
A-10/ 36
A0/ 33
A5/ 29
A10/ 26
A20/ 23
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 13-11-2023 11:35 ]
Uitgeschakeld op de AV-temp. (Tc) en pas weer ingeschakeld toen de Tc weer op de stooklijn - dT inschakelen verwarmen/koelen kwam. En net zoals @Casper de Boer zegt is de buitentemperatuur precies in die periode gestegen en ds de stooklijn gezakt.Razor109 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:19:
A-10/ 36
A0/ 33
A5/ 29
A10/ 26
A20/ 23
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Itho Daalderop Amber 95
/f/image/AStnO6CiYLAAehdyy1Mmk6g5.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou verwachten en heb dat ook een enige tijd geleden beschreven in een post, dat de dT moduleren een soort "dode band" of "hysterese" zou zijn, om juist dit gedrag van de warmtepomp te voorkomen. Maar ik kan dat nog niet echt bevestigen dat het zo werkt.
mischa402 in "Itho Daalderop Amber"
Itho Daalderop Amber 95
Scherp opgemerkt zeg !Impossibl3 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:44:
Nog even terug komend op mijn vraag wat trekt de Amber 95 nu in praktijk. Volgens het label op het apparaat kan dat niet meer zijn dan 2770W voor de Amber en dus fors minder dan de 3,6 kW die op diverse websites staan. De BUH doet 3kw volgens het label maar dat was al bekend.
[Afbeelding]
Volgens de datasheet zou die 12 Ampere alleen voor de Amber 65 gelden .
Bij mij staat het ook op de sticker van de Amber 95.
Dan is daar geen enkele noodzaak voor een C karakteristiek automaat ,-)
( als het klopt )
Karakteristiek zegt alleen wat over de snelheid waarmee de automaat reageert. Een C reageert langzamer dan een B en daarmee geschikt voor apparaten met een hogere inschakelstroom.Jan2023 schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:15:
[...]
Scherp opgemerkt zeg !
Volgens de datasheet zou die 12 Ampere alleen voor de Amber 65 gelden .
Bij mij staat het ook op de sticker van de Amber 95.
Dan is daar geen enkele noodzaak voor een C karakteristiek automaat ,-)
( als het klopt )
Casper de Boer schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:31:
[...]
Ik denk dat je net op de grens zit tussen de stooklijn waardes omdat de buiten temperatuur precies steeg in die periode
Je invoer en uitvoer temperatuur zijn daarna ook wat lager namelijk.
Dank voor het meedenken! Goed gezien dat zou idd de reden kunnen zijn. Verklaard ook misschien dat de pauzes tussen de 36Hz blokjes wat oplopen, heb het interval idd niet aanstaan dacht dat als je een thermostaat gebruikt niet nodig zou zijn. Ga ik het interval iig aanzetten.Carboy54 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:33:
[...]
Ik denk dat Casper zijn analyse wellicht de oorzaak is. En nee hij wordt niet gebokkeerd. Staat de pomp op interval om de juiste vloertemperatuur te meten bij stilstand door de TC sensor?
Heb nu vanmorgen ook de Tr geinstalleerd en ingesteld op 20gr.
De warmtepomp reageert op de TC sensor maar die waarde is vaak niet representatief voor de temperatuur in het systeem van de vloer. Set de waterpomp eens op interval 15 min en 2 minuten draai tijd. Als de TC in een koude ruimte is geplaatst bijvoorbeeld krijg je ook een verkeerd beeld terwijl de watertemperatuur in de vloer flink kan afwijken. Pas wanneer de thermostaat de warmtepomp uit zet kijkt hij niet meer naar de TC temperatuur.Razor109 schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:16:
[...]
[...]
Dank voor het meedenken! Goed gezien dat zou idd de reden kunnen zijn. Verklaard ook misschien dat de pauzes tussen de 36Hz blokjes wat oplopen, heb het interval idd niet aanstaan dacht dat als je een thermostaat gebruikt niet nodig zou zijn. Ga ik het interval iig aanzetten.
Heb nu vanmorgen ook de Tr geinstalleerd en ingesteld op 20gr.
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 13-11-2023 13:28 ]
Als ik op de site van Itho mijn Amber wil registreren moet ik een account aanmaken.
Maaarrr ze zien je dan als een collega.
Krijg vragen hoe ik installeer ? , nieuwbouw, partikulier, projektmatig
Bezoekersadres?
Lijkt mij niet de bedoeling om als gebruiker via deze weg een Amber te registreren
Kan jij vertellen hoe of wat te handelen?
Bedankt.
Als het goed is zit er een garantie kaart/registratiekaart fysiek bij de Amber. Die kun je invullen en opsturen naar Itho.Jan2023 schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:05:
@Carboy54
Als ik op de site van Itho mijn Amber wil registreren moet ik een account aanmaken.
Bezoekersadres?
Lijkt mij niet de bedoeling om als gebruiker via deze weg een Amber te registreren
Bedankt.
Dit zit bij mij in de doos van de controller unit weet niet of je er wat aan hebt.
:strip_exif()/f/image/M9PlaoilbiotQO85tCu0KezK.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag ook de kraanwagen langsgeweest om de pomp netjes op zijn plek te zetten
:strip_exif()/f/image/ev8hokSt3Laaq1dNuIiOo7qt.jpg?f=fotoalbum_large)
En zo staat hij momenteel. Ga nog even kijken of extra rubber dempers nodig is onder de bigfoots. Mischien gelijk 2 betonnen bandjes eronder of zou dit niet veel verschil maken als er ook nog eens de rubberen ringen onder zitten ? De pomp staat nu in principe koud op de alluminium strip.
:strip_exif()/f/image/hm3FhhLmcqu20hvB2d7GnVAu.jpg?f=fotoalbum_large)
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Edit:Jan2023 schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:05:
@Carboy54
Bezoekersadres?
Bedankt.
Dit is de link:
https://www.ithodaalderop...ment/garantie-registreren
Druk druk. Ik probeer deze week nog de mailing te versturen naar alle afnemers wat te doen als het niet lukt.Jan2023 schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:05:
@Carboy54
Bezoekersadres?
Bedankt.
[ Voor 63% gewijzigd door timpel_800 op 13-11-2023 15:53 ]
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Bedanktcamel1987 schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:47:
@Jan2023
Dit zit bij mij in de doos van de controller unit weet niet of je er wat aan hebt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En zo staat hij momenteel. Ga nog even kijken of extra rubber dempers nodig is onder de bigfoots. Mischien gelijk 2 betonnen bandjes eronder of zou dit niet veel verschil maken als er ook nog eens de rubberen ringen onder zitten ? De pomp staat nu in principe koud op de alluminium strip. [Afbeelding]
Die garantiekaart even ingevuld scannen dan kan die gelijk digitaal mee als pdf
Lijkt mij dat je Amber keurig en stabiel staat op de bigfoots.
Waar haal je die 2700 watt vandaan? Ik dacht als je een 6kw wp hebt hij naar dat vermogen kan pieken?Razor109 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:34:
[...]
Shelly mini is 16A kan tot 3800 watt aan per specs, de zekering is ook 16A dus moet kunnen, volgens gegevens max 2700 watt voor de Amber. en max 3000watt voor de backupheater.
Heb er wel 2 dus 1 per fase gezet. Niet beide fases op 1 mini maar dus 2 mini's. Dat moet kunnen zover de specs denk ik.
Heb het al gevonden JanCarboy54 schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:52:
[...]
Druk druk. Ik probeer deze week nog de mailing te versturen naar alle afnemers wat te doen als het niet lukt.
Lennard plaatst altijd beschermfolie en beton bandjes eronder. Rubber ringen is niet nodig. Die high blocks dempen prima.camel1987 schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:47:
@Jan2023
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En zo staat hij momenteel. Ga nog even kijken of extra rubber dempers nodig is onder de bigfoots. Mischien gelijk 2 betonnen bandjes eronder of zou dit niet veel verschil maken als er ook nog eens de rubberen ringen onder zitten ? De pomp staat nu in principe koud op de alluminium strip. [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/3Un0G8OXmxPtujFOHYUC4dgM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 13-11-2023 16:02 ]
die 6,5Kw of 9,5 is het thermische vermogen, niet het elektrisch vermogen.psycho-realm schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:54:
[...]
Waar haal je die 2700 watt vandaan? Ik dacht als je een 6kw wp hebt hij naar dat vermogen kan pieken?
Vergeet ook niet eventuele boilers te registreren.Jan2023 schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:54:
[...]
Heb het al gevonden Jan
Zou zo maar een defrost kunnen zijn. Stooklijn wellicht iets omhoog om te sterke afkoeling te voorkomen. En graaddagen verhogen wellicht.NRJ020 schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:15:
Hier is vannacht de backup heater aangesprongen zie ik in de metingen. Iemand een idee waarom deze nu al bijspringt?
M1.01 op 5 graden
M1.02 op 2 graden.
M1.03 op 1 graden
Stooklijn:
-10 = 33
-1 = 29
0 = 27
5 = 24
15 = 24
[Afbeelding]
Je kan de BH blokkeren in de instellingen tot X aantal graden buitentemperatuur. Als ik die instellingen goed begrepen heb..NRJ020 schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:15:
Hier is vannacht de backup heater aangesprongen zie ik in de metingen. Iemand een idee waarom deze nu al bijspringt?
M1.01 op 5 graden
M1.02 op 2 graden.
M1.03 op 1 graden
Stooklijn:
-10 = 33
-1 = 29
0 = 27
5 = 24
15 = 24
[Afbeelding]
Klopt maar eerst een analyse maken wat de trigger was.markietjuh schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:35:
[...]
Je kan de BH blokkeren in de instellingen tot X aantal graden buitentemperatuur. Als ik die instellingen goed begrepen heb..
Welke installning is dat?markietjuh schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:35:
[...]
Je kan de BH blokkeren in de instellingen tot X aantal graden buitentemperatuur. Als ik die instellingen goed begrepen heb..
Pagina 2/2 bijverwarming onderste regel.
6kw staat voor het aantal kw warmte / energie dat de WP kan produceren, het stroomverbruik is aanzienlijk lager gelukkig anders zou het niet rendabel zijnpsycho-realm schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:54:
[...]
Waar haal je die 2700 watt vandaan? Ik dacht als je een 6kw wp hebt hij naar dat vermogen kan pieken?
max elektrisch vermogen van de Amber 95 is 2770 watt voor verwarmen en heeft een 3000 watt backup heater (elektrisch element).
Dat is wel typisch zeg.NRJ020 schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:15:
M1.01 op 5 graden
M1.02 op 2 graden.
M1.03 op 1 graden
Stooklijn:
-10 = 33
-1 = 29
0 = 27
5 = 24
15 = 24
[Afbeelding]
op dat zelfde moment draaide je compressor ook al op een elektrisch vermogen van zo,n 2 KW
Dan zal je watertemperatuur toch wel rond 30 graden plus hebben gezeten , zou dat niet genoeg zijn voor een defrost?
En afgelopen nacht was een stuk warmer dan zaterdag op zondag.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan2023 op 13-11-2023 18:20 ]
@Carboy54
In de controller is een max aanvoertemperatuur in te stellen voor het cv gedeelte. Weet jij of hier ook op beveiligd wordt? Stel dat ooit de 3-weg klep niet functioneert, dan wil ik geen 60 graden mijn vloerverwarming in hebben.
Zo niet, iemand een idee hoe dit te beveiligen?
Er wordt bewaakt op de max temperatuur, indien bereikt schakelt de Amber gelijk uit.In de controller is een max aanvoertemperatuur in te stellen voor het cv gedeelte. Weet jij of hier ook op beveiligd wordt? Stel dat ooit de 3-weg klep niet functioneert, dan wil ik geen 60 graden mijn vloerverwarming in hebben.
Zo niet, iemand een idee hoe dit te beveiligen?
er is ook een setting welke een delta-t geeft tijdens omschakelen van tapwater / naar cv.
Voor koelen is er een zelfde parameter.
We weten dit nog niet aangezien een echte defrost mania nog niet aan de orde is.
Komt echt wel goed
Dat is sterk afhankelijk van jouw hydraulisch ontwerp en het afgiftesysteem. Met vloerverwarming als warmtebuffer mits de juiste stooklijn ben je bij een defrost beter af.Gramser schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:09:
Ervaring met mijn Vaillant leert anders… ook met elke drie kwartier een defrost houdt hij de woning wel warm. Ik heb niet eens een backup heater.
Komt echt wel goed
En die juiste stooklijn en vloerverwarming met warmtebuffer heb ik. Maar geloof me na paar dagen met max hz van de compressor was ik er wel klaar mee. Met backup heater draaide hij rustig ipv volle back naar adem hapen en weer een volgende defrost in te schieten. “Geloof me” @Gramser dit is situatie afhankelijk, en vandaar mijn opmerking schakel hem niet nu al op voorhand uit.Carboy54 schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:16:
[...]
Dat is sterk afhankelijk van jouw hydraulisch ontwerp en het afgiftesysteem. Met vloerverwarming als warmtebuffer mits de juiste stooklijn ben je bij een defrost beter af.
[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 13-11-2023 22:30 ]
Met betrekking tot wat de TC sensor meet en de verschillen tussen de verschillende gebruikers hier: het hangt er denk ik ook maar vanaf waar de TC sensor precies meet. Bij mij zit hij op de bocht van het RVS flex stuk en ik heb leidingwerk van in totaal maar 1 meter lang. Maar bij andere zit hij misschien wel op het koper (wat beter geleid?) en bij andere weer misschien op MLbuis? En de mate van isolatie Om de TC sensor lijkt mij ook van grote invloed.Carboy54 schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:26:
[...]
De warmtepomp reageert op de TC sensor maar die waarde is vaak niet representatief voor de temperatuur in het systeem van de vloer. Set de waterpomp eens op interval 15 min en 2 minuten draai tijd. Als de TC in een koude ruimte is geplaatst bijvoorbeeld krijg je ook een verkeerd beeld terwijl de watertemperatuur in de vloer flink kan afwijken. Pas wanneer de thermostaat de warmtepomp uit zet kijkt hij niet meer naar de TC temperatuur.
Met andere woorden: als hij bij mij een aanvoer temp van 25 graden meet, is dat dan wel 25 graden? Dit zou ook verschillen in stooklijn kunnen verklaren onder ons.
Subsidie is binnen trouwens. Dat ging soepel
[ Voor 4% gewijzigd door timpel_800 op 14-11-2023 05:58 ]
@fsfikke had jij nog een idee over deze temp sensor?Plexxodus schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:40:
[...]
Zoals gevraagd. Kan je er zo iets over zeggen?
[Afbeelding]
Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)
Nee, ze hebben geen standaard kleuren gebruikt. Kan een RTD of thermokoppel zijn. Waarschijnlijk gewoon een pt100. Je zou met een multimeter even de weerstand kunnen meten bij verschillende temperaturen.Plexxodus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:13:
[...]
@fsfikke had jij nog een idee over deze temp sensor?
[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 14-11-2023 09:12 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
RTFM...fsfikke schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:48:
[...]
Nee, ze hebben geen standaard kleuren gebruikt. Kan een RTD of thermokoppel zijn. Waarschijnlijk gewoon een pt100. Je zou met een multimeter even de weerstand kunnen meten bij verschillende temperaturen.
Het zijn PT1000 sensoren.
Pagina 30 in de handleiding.
Ik heb ook zo'n kastje besteld en dacht de sensor op de voedingsleiding te plaatsen. Waar gebruik je het tweede exemplaar voor? Ik neem aan dat het bordje buiten het bedieningskastje van de Amber moet i.v.m. de bereikbaarheid van de Wifi (?)Carboy54 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:57:
[...]
Daarom heb ik 2x van deze in de Amber gemonteerd. Werkt leuk met historische gegevens.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
gr.
JH