[quote]
aaahaaap schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:50:
Ik heb tot nu toe geen installateur kunnen vinden om de Amber 6.5kW bij mij te installeren, dus ga het maar zelf doen
Wilde even checken of ik alles goed begrepen heb/of mijn plan klopt. De buitenunit komt op het platte dak, boilervat op de 1e etage. Zowel de 1e etage als de begane grond zijn van vloerverwarming voorzien.
Hieronder een schematisch overzicht:
[Afbeelding]
Klopt deze opzet zo? Zijn er nog dingen beter te doen?
Daarnaast heb ik nog een aantal punten die me niet helemaal duidelijk zijn:
• Wat voor soort leidingen gebruiken van de buitenunit naar binnen? Koper of meerlagenbuis?
Dat hangt ook een beetje af wat je eigen voorkeur is, heb je veel rare bochten is wellicht meerlagen het makkelijkst en kan je ook al voor geïsoleerd krijgen, dat scheelt achteraf weer werk.
Ik heb respect gekregen voor onze isoleerders, wat een drama werk is dat zeg!
• Waar moeten de vorstbeschermers komen? Ik zie vaak genoemd worden dat deze op het laagste punt moeten komen, maar snap niet helemaal waarom (er zit als het goed is geen lucht in de leidingen, dus uitzetten van water bij bevriezing zou overal toch even sterk moeten voorkomen)? En waar is dit als de buitenunit op het dak staat? De buizen die buiten liggen liggen juist het hoogst.
Ze zijn bedoeld om je warmtepomp leeg te laten lopen als er geen spanning meer op zou staan bij vorst.
om de warmtepomp componenten te beschermen. Dus direct aan de Amber en in de reour nog voor de keerklep (anders loopt het water als nog niet weg)
:strip_exif()/f/image/HXhpDxsLXRv5irprEhVhxdA4.jpg?f=fotoalbum_large)
• Waarvoor dient de bypass? Is dat om flow te garanderen als je alle groepen op de verdeler van de vloerverwarming dichtdraait? Of voor iets anders? En waar plaats je deze het best?
Je zegt het precies goed, ik zou hem op het verste punt doen bij de laatste verdeler als dat mogelijk is.
• Is het nog verstandig om afsluitkranen te plaatsen? Zo ja, waar kun je die het beste plaatsen? Itho lijkt in hun schema's voor te stellen om ook afsluitkranen bij de verdelers/het afgiftesysteem te plaatsen, is dit nog nuttig?
Ook dit is een beetje eigen voorkeur, het is wel makkelijk bij werkzaamheden. dan hoeft net het hele systeem leeg. Ik heb ze bij mijn eerste verdeler omdat ik daar een T-stuk moest plaatsen op ingestort meerlagen, weg gehaald. en een stuk verder in de aanvoer weer tussen gezet.
• Ik neem aan dat de aanvoer en retour van de boiler dezelfde binnendiameter moet hebben als de leidingen van en naar de buitenunit?
Afhankelijk van de boiler, maar ik zou met de zelfde diameter tot zo dicht mogelijk op de boiler gaan en daar evt versmallen.
• Kan de retourleiding van de boiler gewoon met een t-stuk op de retourleiding naar de buitenunit aangesloten worden?
Ja dat kan.
Vergeet ook niet een vuilscheider in de retour te plaatsen. en dacht te zien op je tekening dat er stond 26mm naar de buitenunit, Neem meerlagen 32mm (dat is 26mm intern) of 28 mm koper of staal dat is 25mm intern.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen