Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Razor109 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:09:
[...]

Met thermostaat bedoel je de kamerthermostaat en niet de TR neem ik aan?

Hij lijkt bij jou wel in verwarmmodus te staan en warmtevraag te krijgen alleen de compressor staat uit lijkt het, en dat al heel de nacht zowat.

Bij mij vanmorgen het zelfde beeld op de binnenunit maar hier zie je wel dat hij telkens na 1u even uit gaat en Tc even dipt. Temperatuur was ook in kamer op ingestelde waarde.

Wat ik me dan afvraag is of het goed is voor de compressor / wp deze soort runs? dat hij om de zoveel tijd dus even uit gaat en dan weer aan op 36Hz? Of beter runs na te streven van 46Hz aan een stuk dus evt aanvoer temperatuur weer omhoog?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
CoP is in ieder geval niet slechter op een wat hogere frequentie, maar de temperatuur in huis zal inderdaad iets sneller bereikt worden en de runs zullen hierdoor iets korte zijn. Of dat direct slechter zal zijn weet ik niet, want hij draait dan wel heel mooi en stabiel aan een stuk door.

Eventueel kun je de stooklijn zo laten of verlagen, maar dan de dT moduleren (M1.03) verhogen. De WP blijft dan ook op een wat hogere frequentie draaien/hogere aanvoertemperatuur, maar (als mijn redenering van een aantal posts terug klopt, een grotere "dode band"/hysterese hebben voor de compressor regeling.

Hier heb ik mijn redenering beschreven.
mischa402 in "Itho Daalderop Amber"

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-09 19:58

Jan2023

KISS

timpel_800 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 06:05:
Vannacht is er bij mij wel iets gebeurt wat ik niet begrijp. Ik ben nog steeds met de instellingen aan het klooien om de pomp naar de 36hz te laten moduleren want dat gebeurt bij mij zelden. Nu had ik de stooklijn nog verder naar beneden gezet en tevens de Correctiestooklijn uitgezet (M1.16).

Setpoint temperatuur bij 5 graden buitentemp naar 23 graden aanvoer.
Setpoint temperatuur bij 10 graden buitentemp naar 22 graden aanvoer.

En vrijwel direct ging hij netjes op 36hz draaien. Ik had een soort blij moment. Dat heeft hij gisteravond een uurtje gedaan, toen ben ik naar bed gegaan, in de hoop dat de pomp bleef draaien.

Blijkbaar is toen de doeltemperatuur van 21 graden kamertemperatuur gehaald, maar daarna bleef het stil.

M1.01 = 5 graden (niet gewijzigd)
M1.02 = 3 graden (niet gewijzigd)
M1.03 = 1 graden (niet gewijzigd)

De thermostaat staat ingesteld op 21 graden. Nu kom ik zojuist beneden: WP uit, thermostaat staat op 19,5 graden (ingesteld op 21).
Wat doe ik verkeerd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En wat doet dat klokje boven in je display ? , nachtverlaging?
Zie je dat wellicht over het hoofd?

En dat je pomp na een uur op 36 HZ uit gaat is zo ingesteld om problemen met de smering te voorkomen.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 15:24
mischa402 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:15:
[...]

CoP is in ieder geval niet slechter op een wat hogere frequentie, maar de temperatuur in huis zal inderdaad iets sneller bereikt worden en de runs zullen hierdoor iets korte zijn. Of dat direct slechter zal zijn weet ik niet, want hij draait dan wel heel mooi en stabiel aan een stuk door.
Ik doelde met name ook op de levensduur van compressor, continue run van 46Hz van 2-3u is misschien beter dan een 60min aan - 5 min uit - 60 min aan run op 36Hz van 5 uur? Aantal start-stops moet je beperken toch van de compressor begreep ik.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Razor109 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:16:
[...]

Ik doelde met name ook op de levensduur van compressor, continue run van 46Hz van 2-3u is misschien beter dan een 60min aan - 5 min uit - 60 min aan run op 36Hz van 5 uur? Aantal start-stops moet je beperken toch van de compressor begreep ik.
1x starten per uur is echt geen probleem verwacht ik. Kijk eens naar je koelkast, die start wel wat vaker per uur en die blijven het vaak ook gewoon 20jaar doen en dan ook nog eens 20 volle jaren en niet alleen in het stook- en koelseizoen.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Dorusk schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:04:
Kan iemand mij aangeven hoe ik een bericht kan taggen en vervolgens een reactie op het bericht geven? Wat dat betreft ben ik een dummy.
Zo wil ik @AUijtdehaag hartelijk danken voor zijn mail naar Heima en de reactie van Heima daarop. Ik heb er veel aan. Ik ga de Heima fittingen nu persen met een U-32 perskop en zal aangeven of de persingen al of niet lekken.
Door rechts boven op "Quote" te klikken. En via de telefoon bij het "drop down selectievakje" waar "actie" staat te klikken en "Quote" te kiezen. Als je iemand wilt benoemen begin je met "@" en dan verschijnen er diverse namen en als je de eerste letter type vallen er al een hoop af.

Succes. :)

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:33
mischa402 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:04:
[...]

Het lijkt erop dat er wel gewoon een stuursignaal van de thermostaat komt, maar dat hij wellicht is uitgeschakeld op de aanvoertemperatuur (instelling M1.01). En dat de WP pas weer inschakeld wordt wanneer de aanvoertempoeratuur onder de delta die is ingesteld bij M1.02. Dus als die op 3K staat zal hij pas weer aanspringen bij 19 °C. Als het dan in huis ook gewoon 19,5 °C is kan dat best lang duren uteraard afhankelijk van plek waar de Tc-sensor zit.

Dus of de stooklijn wat verder omhoog, of de dT inschakelen verwarmen/koelen wat hoger instellen, en eventueel de pomp op interval zetten (bijv. 15min uit en 2min aan), maar als de vloertemperatuur te hoog is (ook zo rond de 20 °C) zal dat ook niet echt helpen.
Bedankt
Dit wat jij zegt is volgens mij precies wat er is gebeurt. Dus de M1.02 moet omlaag. Nu op 2 graden gezet ipv 3.

Met een stooklijn die hoger is, krijg ik nooit die 36hz.
Ook is het zo dat die stand M1.16 (stooklijn correctie) de setpoint steeds verhoogd met 1 of 2 graden, waardoor ondanks dat je de aanvoer instelt op 22 graden, hij alsnog op 24 staat in het hoofdscherm. Die correctie doet hij dus om er voor te zorgen dat het sneller opwarmt, met een hogere Hz als gevolg, maar dat wilde ik nu juist niet. Althans dat is het idee. Dus vandaar de correctie uitgezet.

Leuk. We gaan weer verder met testen.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:40
Jan2023 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:29:
[...]

En wat doet dat klokje boven in je display ? , nachtverlaging?
Geeft aan dat er een klokprogramma is ingesteld voor het bereiden van tapwater.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-08 12:16
Ik heb tot nu toe geen installateur kunnen vinden om de Amber 6.5kW bij mij te installeren, dus ga het maar zelf doen :)

Wilde even checken of ik alles goed begrepen heb/of mijn plan klopt. De buitenunit komt op het platte dak, boilervat op de 1e etage. Zowel de 1e etage als de begane grond zijn van vloerverwarming voorzien.
Hieronder een schematisch overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMTrBS9P_MLsMyr-ME8D6A-wOK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZrBBuI8cvg7BRJWTH9mrBKBW.png?f=fotoalbum_large

Klopt deze opzet zo? Zijn er nog dingen beter te doen?

Daarnaast heb ik nog een aantal punten die me niet helemaal duidelijk zijn:
  • Wat voor soort leidingen gebruiken van de buitenunit naar binnen? Koper of meerlagenbuis?
  • Waar moeten de vorstbeschermers komen? Ik zie vaak genoemd worden dat deze op het laagste punt moeten komen, maar snap niet helemaal waarom (er zit als het goed is geen lucht in de leidingen, dus uitzetten van water bij bevriezing zou overal toch even sterk moeten voorkomen)? En waar is dit als de buitenunit op het dak staat? De buizen die buiten liggen liggen juist het hoogst.
  • Waarvoor dient de bypass? Is dat om flow te garanderen als je alle groepen op de verdeler van de vloerverwarming dichtdraait? Of voor iets anders? En waar plaats je deze het best?
  • Is het nog verstandig om afsluitkranen te plaatsen? Zo ja, waar kun je die het beste plaatsen? Itho lijkt in hun schema's voor te stellen om ook afsluitkranen bij de verdelers/het afgiftesysteem te plaatsen, is dit nog nuttig?
  • Ik neem aan dat de aanvoer en retour van de boiler dezelfde binnendiameter moet hebben als de leidingen van en naar de buitenunit?
  • Kan de retourleiding van de boiler gewoon met een t-stuk op de retourleiding naar de buitenunit aangesloten worden?

[ Voor 4% gewijzigd door aaahaaap op 07-11-2023 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dorusk
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-03 20:47
mischa402 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:30:
[...]

Door rechts boven op "Quote" te klikken. En via de telefoon bij het "drop down selectievakje" waar "actie" staat te klikken en "Quote" te kiezen. Als je iemand wilt benoemen begin je met "@" en dan verschijnen er diverse namen en als je de eerste letter type vallen er al een hoop af.

Succes. :)
@mischa402 Thanks

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 21:46
[quote]aaahaaap schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:50:
Ik heb tot nu toe geen installateur kunnen vinden om de Amber 6.5kW bij mij te installeren, dus ga het maar zelf doen :)

Wilde even checken of ik alles goed begrepen heb/of mijn plan klopt. De buitenunit komt op het platte dak, boilervat op de 1e etage. Zowel de 1e etage als de begane grond zijn van vloerverwarming voorzien.
[Afbeelding]

• Wat voor soort leidingen gebruiken van de buitenunit naar binnen? Koper of meerlagenbuis?
Dat hangt ook een beetje af wat je eigen voorkeur is, heb je veel rare bochten is wellicht meerlagen het makkelijkst en kan je ook al voor geïsoleerd krijgen, dat scheelt achteraf weer werk.
Ik heb respect gekregen voor onze isoleerders, wat een drama werk is dat zeg!
• Waar moeten de vorstbeschermers komen? Ik zie vaak genoemd worden dat deze op het laagste punt moeten komen, maar snap niet helemaal waarom (er zit als het goed is geen lucht in de leidingen, dus uitzetten van water bij bevriezing zou overal toch even sterk moeten voorkomen)? En waar is dit als de buitenunit op het dak staat? De buizen die buiten liggen liggen juist het hoogst.
Ze zijn bedoeld om je warmtepomp leeg te laten lopen als er geen spanning meer op zou staan bij vorst.
om de warmtepomp componenten te beschermen. Dus direct aan de Amber en in de reour nog voor de keerklep (anders loopt het water als nog niet weg)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOJAT-XtvX0uaP1rw9L1Xl0eFI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXhpDxsLXRv5irprEhVhxdA4.jpg?f=fotoalbum_large
• Waarvoor dient de bypass? Is dat om flow te garanderen als je alle groepen op de verdeler van de vloerverwarming dichtdraait? Of voor iets anders? En waar plaats je deze het best?
Je zegt het precies goed, ik zou hem op het verste punt doen bij de laatste verdeler als dat mogelijk is.
• Is het nog verstandig om afsluitkranen te plaatsen? Zo ja, waar kun je die het beste plaatsen? Itho lijkt in hun schema's voor te stellen om ook afsluitkranen bij de verdelers/het afgiftesysteem te plaatsen, is dit nog nuttig?
Ook dit is een beetje eigen voorkeur, het is wel makkelijk bij werkzaamheden. dan hoeft net het hele systeem leeg. Ik heb ze bij mijn eerste verdeler omdat ik daar een T-stuk moest plaatsen op ingestort meerlagen, weg gehaald. en een stuk verder in de aanvoer weer tussen gezet.
• Ik neem aan dat de aanvoer en retour van de boiler dezelfde binnendiameter moet hebben als de leidingen van en naar de buitenunit?
Afhankelijk van de boiler, maar ik zou met de zelfde diameter tot zo dicht mogelijk op de boiler gaan en daar evt versmallen.
• Kan de retourleiding van de boiler gewoon met een t-stuk op de retourleiding naar de buitenunit aangesloten worden?
Ja dat kan.

Vergeet ook niet een vuilscheider in de retour te plaatsen. en dacht te zien op je tekening dat er stond 26mm naar de buitenunit, Neem meerlagen 32mm (dat is 26mm intern) of 28 mm koper of staal dat is 25mm intern.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaahaaap
@bommer Bedankt voor de informatie!

Meerlagen leek me in eerste instantie makkelijker, maar moet je natuurlijk wel buigen en met 32mm zal hier een buigtang voor nodig zijn. Ik heb die helaas niet, moet nog kijken of ik die evt kan huren samen met de perstang.
Om die reden leek me koper wat makkelijker, dan heb ik alleen perstang nodig. Misschien niet de beste reden om voor het 1 of het ander te kiezen.
Ik moet net als in jouw voorbeeld door een dakdoorvoer en heb niet echt iets om de leidingen op het platte dak aan vast te schroeven zoals de muur in jouw foto, ook daarom leek me meerlagenbuis wat handiger, die zou ik dan simpelweg in de isolatie in een mantelbuis op het platte dak kunnen laten liggen mits dit niet voor problemen zorgt.

M.b.t. de vorstbeveiliging, deze hoeven dus niet perse op het laagste punt geplaatst te worden?
Dan is inderdaad direct aan de unit zelf wel een mooie oplossing.

Vuilafscheider vergeet ik niet, staat in de tekening. Is dat ding met die diagonale stippellijn. Ik heb het symbool van de Itho documentatie overgenomen, ik ging er vanuit dat dat een standaard symbool was.

De maten die in de tekening staan zijn binnendiameter, dus 25.6/26mm binnendiameter van/naar de buitenunit en 20mm binnendiameter vanaf de splitsing naar de verdelers van de vloerverwarming. Ik heb het lettertype wat vergroot zodat het beter te lezen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:38
@aaahaaap Vergeet ook een expansievat niet.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
aaahaaap schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:06:
@bommer Bedankt voor de informatie!

Meerlagen leek me in eerste instantie makkelijker, maar moet je natuurlijk wel buigen en met 32mm zal hier een buigtang voor nodig zijn. Ik heb die helaas niet, moet nog kijken of ik die evt kan huren samen met de perstang.
Om die reden leek me koper wat makkelijker, dan heb ik alleen perstang nodig. Misschien niet de beste reden om voor het 1 of het ander te kiezen.
Ik moet net als in jouw voorbeeld door een dakdoorvoer en heb niet echt iets om de leidingen op het platte dak aan vast te schroeven zoals de muur in jouw foto, ook daarom leek me meerlagenbuis wat handiger, die zou ik dan simpelweg in de isolatie in een mantelbuis op het platte dak kunnen laten liggen mits dit niet voor problemen zorgt.

M.b.t. de vorstbeveiliging, deze hoeven dus niet perse op het laagste punt geplaatst te worden?
Dan is inderdaad direct aan de unit zelf wel een mooie oplossing.

Vuilafscheider vergeet ik niet, staat in de tekening. Is dat ding met die diagonale stippellijn. Ik heb het symbool van de Itho documentatie overgenomen, ik ging er vanuit dat dat een standaard symbool was.

De maten die in de tekening staan zijn binnendiameter, dus 25.6/26mm binnendiameter van/naar de buitenunit en 20mm binnendiameter vanaf de splitsing naar de verdelers van de vloerverwarming. Ik heb het lettertype wat vergroot zodat het beter te lezen is.
Ik snap je keuze voor koper hoor, ik heb staal gebruikt en kon een perstang daarvoor lenen.

Schijnt dat je ook goedkoop kan huren bij warmteservice als je daar spul koopt, ik geloof dat meerdere hier dat gedaan hebben.

Kies dak doorvoer niet te klein, die van mij is 120mm. Isoleer ook gelijk je leidingen, ik heb het achteraf gedaan. Dat was veel gevloek en getier met de dak doorvoer. Je komt er slecht weer bij in die bochten.

Je kan voor beugelen, ook de stokeind in een 30x30 tegel boren en die op stukjes granulaat leggen. Evt hoogte aanpassen met koppelbussen en draadeinde. (Afgezaagd draadeind even in spuiten met zinkspray(toolstation))
Ik zou voor ontkoppelen evt trillingen wel de flexbuizen bestellen.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:27
@aaahaaap je kan ook een buigveer kopen voor je meerlagenbuis (ca €25,-). Dan kan je daarmee op je scheenbeen buigen. Dat heb ik gedaan en gaat super. De leiding wordt mooi rond en er zit geen knik in.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timpel_800
Naar aanleiding van de post van gister draait de Amber op dit moment zo. Netjes continue op 36hz en maakt volgens mij mooie runs van een uur. M1.02 staat nu op 1 graden. Misschien de 23 graden van de stooklijn nog 1 graad omhoog doen en de M1.02 op 2 zetten maar ik laat hem nu even zo staan.

Stooklijn:
-10 = 33
-1 = 29
0 = 27
5 = 23
15 = 23

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOE8n49pZzfiQhOMeEXhgdUWulw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmdLCRpBnns2XV8mH8tJ3knS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door timpel_800 op 08-11-2023 13:10 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Dank voor de tip. Ik moet nog even uitrekenen wat m'n huidige systeeminhoud is, ik heb op dit moment geen plannen om losse groepen van de verdelers dicht te draaien (afgezien van de badkamer bij koelen), dus heb in principe de volledige vloerverwarming als systeeminhoud. Ik hoop eigenlijk dat dat voldoende is, maar ga het nog even narekenen.

Wat is eigenlijk het risico/kan er gebeuren als je geen buffervat hebt en niet voldoende systeeminhoud? Is het puur pendelen omdat de warmtepomp z'n vermogen niet kwijt kan? Of zit er ook een ander risico aan?
bommer schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:35:
[...]

Ik snap je keuze voor koper hoor, ik heb staal gebruikt en kon een perstang daarvoor lenen.

Schijnt dat je ook goedkoop kan huren bij warmteservice als je daar spul koopt, ik geloof dat meerdere hier dat gedaan hebben.

Kies dak doorvoer niet te klein, die van mij is 120mm. Isoleer ook gelijk je leidingen, ik heb het achteraf gedaan. Dat was veel gevloek en getier met de dak doorvoer. Je komt er slecht weer bij in die bochten.

Je kan voor beugelen, ook de stokeind in een 30x30 tegel boren en die op stukjes granulaat leggen. Evt hoogte aanpassen met koppelbussen en draadeinde. (Afgezaagd draadeind even in spuiten met zinkspray(toolstation))
Ik zou voor ontkoppelen evt trillingen wel de flexbuizen bestellen.
Kan me inderdaad goed voorstellen dat het best een hoop gedoe is nog isolatie om de buizen heen te krijgen als ze al in de dakdoorvoer liggen. 120mm is misschien ook net wat krap? Volgende maat is zo te zien 160mm, misschien is dat geen slecht idee?

Goeie suggestie voor het beugelen middels tegels, dat is denk ik wel een goeie optie, kan ik de leidingen net zoals op jouw foto horizontaal houden, scheelt weer buigen.
Impossibl3 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:21:
@aaahaaap je kan ook een buigveer kopen voor je meerlagenbuis (ca €25,-). Dan kan je daarmee op je scheenbeen buigen. Dat heb ik gedaan en gaat super. De leiding wordt mooi rond en er zit geen knik in.
Dit ging ook bij een 32mm meerlagenbuis? Bij 26mm moest ik al m'n best doen :P

[ Voor 4% gewijzigd door aaahaaap op 08-11-2023 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
@aaahaaap Ja voor iemand die alleen maar achter de computer zit voor werk en geen armspieren in de sportschool traint ging dat best prima. Zolang de bocht maar niet op het einde zit. Je hebt een beetje een hefboom nodig zeg zo'n 50 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:09
Carboy54 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:52:
[...]

Test even met een standaard UTP Cat 6 kabel buiten om. 99% kans dat het de kabel is. De kabel vooraf getest??
Het heeft even geduurd maar de storing is opgelost. Ik heb even een kabel tester geleend. In kabel 2 bleek een ader niet goed te zitten. Zoals @Omebas ook aangaf is er een workaround door de pomp op AC te zetten, mocht iemand anders hier mee te maken krijgen.
Een volgende keer zou ik de kabels niet meer zo snel inkorten, of op maat kopen zoals anderen ook aangeven.

@timpel_800
Dank voor de update. Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Ga het ook eens proberen met deze instellingen.

[ Voor 9% gewijzigd door NRJ020 op 08-11-2023 13:06 ]

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:55
mischa402 schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:21:
[...]

Ja stom, flow kan je niet zien. Ik zie die via de warmtemeter 8)7

Je zou eens kunnen proberen om de dT moduleren op 2 te zetten, hij zal dan wel wat rustiger worden, maar blijft ook wat langer op een iets hogere frequentie draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAYU8Ycdermq8BsbKZO64DmSrho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N2jK8ZpwWtTUo465A3dTl34r.png?f=fotoalbum_large

Zie de run van vandaag nadat ik de M1.03 van 1 naar 2 heb gezet.
Hij draait niet meer op 36 hertz, maar volgens mij ziet dit er veel beter uit, vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:56
aaahaaap schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:50:

[Afbeelding]

Vraag bij mij per mail de installatie handleidingen op. Dat maakt heel veel duidelijk.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
timpel_800 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:50:
Naar aanleiding van de post van gister draait de Amber op dit moment zo. Netjes continue op 36hz en maakt volgens mij mooie runs van een uur. M1.02 staat nu op 1 graden. Misschien de 23 graden van de stooklijn nog 1 graad omhoog doen en de M1.02 op 2 zetten maar ik laat hem nu even zo staan.

Stooklijn:
-10 = 33
-1 = 29
0 = 27
5 = 23
15 = 23

[Afbeelding]
Dat ziet er prima uit. Pomp op medium staan?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Pomp op Medium inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
timpel_800 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:50:

Stooklijn:
-10 = 33
-1 = 29
0 = 27
5 = 23
15 = 23

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, al ben ik wel benieuwd naar je verschil in verbruik / COP tov evt een stooklijn waarbij je 2-3 runs op 24u hebt met hogere aanvoertemperatuur.

Bij mij loopt hij op ook op 36Hz met een aanvoertemp van 27-28 graden maar dan wel 3 runs van 3-4u. (=12u ipv bijna 24). Dan zou de COP gunstiger moeten zijn toch?

Of is het doel je vloer continu warm te houden en je COP minder van belang?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13:37
timpel_800 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:34:
...
Wat betreft de thermostaat: wij moeten er ook nog een. We hebben nu niks. Dus de Anna lijkt mij geschikt. Rest echter nog de vraag of ik een 24v of een 230v moet nemen. Ik heb bedrading lopen vanaf de Binnenunit van de Amber tot aan de plek waar de thermostaat komt te hangen. (4 x 0,8 geel/blauw/rood/groen) dus dat lijkt mij sowieso niet geschikt voor 230v :)
...
Had je al antwoord op je vraag?
De 24v of 230v wordt bepaald door de aansluitklemmen van de ketel/warmtepomp op je thermostaat.
In geval van de Anna is dit de aansluiting van de ketel/warmtepomp op de Smile-T.
De spanning tussen de Smile-T en de Anna regelen beide kastjes onderling wel.

Voor zover ik heb kunnen nagaan is de 230v versie alleen voor Aan/Uit.
Voor 24v is dit zowel Aan/Uit als Opentherm.

Ik hoop dat dit voldoende antwoord geeft op je vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:38
aaahaaap schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:00:
[...]

Dank voor de tip. Ik moet nog even uitrekenen wat m'n huidige systeeminhoud is, ik heb op dit moment geen plannen om losse groepen van de verdelers dicht te draaien (afgezien van de badkamer bij koelen), dus heb in principe de volledige vloerverwarming als systeeminhoud. Ik hoop eigenlijk dat dat voldoende is, maar ga het nog even narekenen.

Wat is eigenlijk het risico/kan er gebeuren als je geen buffervat hebt en niet voldoende systeeminhoud? Is het puur pendelen omdat de warmtepomp z'n vermogen niet kwijt kan? Of zit er ook een ander risico aan?

[...]
Ik had het over een expansievat. Jij hebt het zo te lezen over een buffervat/schakelvat.
De Amber heeft geen ingebouwd expansievat dus deze moet je in je systeem toevoegen c.q. laten zitten.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
Weet iemand wat voor soort sensoren de TV1 en TV2 zijn? PT1000 wellicht?
Ik wil ze wellicht gaan gebruiken i.c.m. een ESPEasy om extra meetpunten te creëren in het boilervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
hansvk schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:12:
[...]
Ik had het over een expansievat. Jij hebt het zo te lezen over een buffervat/schakelvat.
De Amber heeft geen ingebouwd expansievat dus deze moet je in je systeem toevoegen c.q. laten zitten.
Ah, ja, je hebt helemaal gelijk, excuses voor de verwarring. Ik zal het expansievat toevoegen aan de overzichtstekening.
Is het expansievat een van deze twee symbolen in Itho's schematische overzicht?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrQRskkbz_ZeLw95-i1GWiy1YDE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TtTYWJgeWLS3F27RMbp8US5c.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Hierbij de complete afbeeldingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhVnLn_4XV5QMAgm18JdmCmqD7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96VrRP0FyHlSiqxqlQrJ8y2t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:20
aaahaaap schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:11:
[...]

Ah, ja, je hebt helemaal gelijk, excuses voor de verwarring. Ik zal het expansievat toevoegen aan de overzichtstekening.
Is het expansievat een van deze twee symbolen in Itho's schematische overzicht?
[Afbeelding]
Ja en het rechter symbool is een vulpunt om het systeem op druk te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Razor109 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:52:
[...]

Ziet er goed uit, al ben ik wel benieuwd naar je verschil in verbruik / COP tov evt een stooklijn waarbij je 2-3 runs op 24u hebt met hogere aanvoertemperatuur.

Bij mij loopt hij op ook op 36Hz met een aanvoertemp van 27-28 graden maar dan wel 3 runs van 3-4u. (=12u ipv bijna 24). Dan zou de COP gunstiger moeten zijn toch?

Of is het doel je vloer continu warm te houden en je COP minder van belang?
Je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik ben nieuw in zowel WP als in VVW wereld dus het is allemaal nog een beetje zoeken. Zoals ik het begrijp is het beter om de WP continue te laten 'sudderen'. Ipv steeds te pieken en dalen. Maar we zouden zeker overdag als we niet thuis zijn en in de nacht de temp wel kunnen laten zakken naar 20 graden.
Ik heb een Zappi laadpaal en met CT klemmen kan ik dus zonnestroom etc meten, ik had gehoopt deze CT klemmen ook voor de WP te gebruiken en dit kan in theorie maar hij onthoud geen historische data.. Dus ik moet nog iets anders verzinnen voor het energieverbruik te meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

timpel_800 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:14:
[...]

Je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik ben nieuw in zowel WP als in VVW wereld dus het is allemaal nog een beetje zoeken. Zoals ik het begrijp is het beter om de WP continue te laten 'sudderen'. Ipv steeds te pieken en dalen. Maar we zouden zeker overdag als we niet thuis zijn en in de nacht de temp wel kunnen laten zakken naar 20 graden.
Ik heb een Zappi laadpaal en met CT klemmen kan ik dus zonnestroom etc meten, ik had gehoopt deze CT klemmen ook voor de WP te gebruiken en dit kan in theorie maar hij onthoud geen historische data.. Dus ik moet nog iets anders verzinnen voor het energieverbruik te meten.
@timpel_800
Ik zou je afraden om met de temperatuur van je vloer te gaan fluctueren
Een verhoging van bv 1 graad kost heel veel tijd en energie
En met de lage temperatuur van je WP zo mogelijk nog meer tijd cq elektra is mij gebleken.
Ik draai hier sinds kort ook de Amber 9,5 en toen het eindelijk wat kouder werd ben ik maar eens begonnen om de vloer op temperatuur te brengen.
En dan gewoon 22 graden in de woonkamer,
😂
Levert soms wat opmerkingen op hier maar dat moet dan maar.
Konclusie:
Met de vloer op temperatuur zijn er enkele runs op gezette tijden en thats it.
Zie de plaatjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YStC494LUDZ4QOgPscRaLkgEMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UY7YuPIhlOVIAqMcTVeG6oEQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQKY6zGpqW6WwQD9dOY0yMaKH9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yr20kydGEiqT6aump5HjU0hy.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft energieverbruik meten ?
Een KWh meter van homewizard leent zich daar uitstekend voor.
Voeg Energy + toe aan de app en je zou langdurig alle gegevens op moeten kunnen slaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-09 21:04
Vandaag de warmtepomp geleverd inclusief leiding en toebehoren.
Nu maak ik net de doos open van de controller unit.
En tref hier best wel wat kabels in aan moeten alle kabels mee richting de buitenunit ?
En de Ethernet kabels zijn flink op lengte hier zitten wel 2 nieuwe stekkers bij geleverd dus ik kan deze gewoon op maat maken begrijp ik zonder problemen.
De kabels zijn namelijk 20 meter lang en het is van de pomp richting de binnenunit een kleine 10 meter zo even geschat.
Heb er toch voor gekozen om 2 gaten te boren van 51mm de leiding met isolatie totaal is 46 dus dit moet mooi door de gaten gaan inclusief de stuurkabels.

@Jan2023
Heb jij maar 1 homewizzard voor je wp of 2 verschillende voor de backupheater ook ?
Mogen dit gewoon 2 1 fase meters zijn of moet hiervoor een 3 fase meter geplaatst worden ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfhIVwp7KJHpbh7ITkqi3zaHdus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJ6a0kchKbBnhD5cIFudjsun.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door camel1987 op 09-11-2023 20:19 ]

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Plexxodus schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:36:
Weet iemand wat voor soort sensoren de TV1 en TV2 zijn? PT1000 wellicht?
Ik wil ze wellicht gaan gebruiken i.c.m. een ESPEasy om extra meetpunten te creëren in het boilervat.
Ik zou daar ds18b20 temp sensor voor gebruiken, ik heb die op aanvoer van mijn verdeler en de retour slangen gezet.
En op diverse andere plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
camel1987 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:15:
Vandaag de warmtepomp geleverd inclusief leiding en toebehoren.
Nu maak ik net de doos open van de controller unit.
En tref hier best wel wat kabels in aan moeten alle kabels mee richting de buitenunit ?
En de Ethernet kabels zijn flink op lengte hier zitten wel 2 nieuwe stekkers bij geleverd dus ik kan deze gewoon op maat maken begrijp ik zonder problemen.
De kabels zijn namelijk 20 meter lang en het is van de pomp richting de binnenunit een kleine 10 meter zo even geschat.
Heb er toch voor gekozen om 2 gaten te boren van 51mm de leiding met isolatie totaal is 46 dus dit moet mooi door de gaten gaan inclusief de stuurkabels. [Afbeelding]
Aantal kabels valt wel mee toch, 2 netwerkkabels ( let op de mee geleverde tool less pluggen zijn niet de beste) 5 aderig tussen binnen en buitenunit en voeding naar buiten unit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Even bij de Action twee cat 6 kabels uit het rek van 10 mtr en het bespaart je gewoon het nodige gedoe.
En tijd.

@camel1987
Ik heb twee KWh meter van Homewizard
Op de photo in die DIN doos links in de hoek.

Heb twee aparte groepen , 1 x BUH en 1x compressor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bKhYAt8gy7opW_srKDShDSj6Ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Cb2SkicCFiHmFgbstZEbKmj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door Jan2023 op 09-11-2023 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Jan2023 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:09:
[...]

@timpel_800
Ik zou je afraden om met de temperatuur van je vloer te gaan fluctueren
Een verhoging van bv 1 graad kost heel veel tijd en energie
En met de lage temperatuur van je WP zo mogelijk nog meer tijd cq elektra is mij gebleken.
Ik draai hier sinds kort ook de Amber 9,5 en toen het eindelijk wat kouder werd ben ik maar eens begonnen om de vloer op temperatuur te brengen.
En dan gewoon 22 graden in de woonkamer,
😂
Levert soms wat opmerkingen op hier maar dat moet dan maar.
Konclusie:
Met de vloer op temperatuur zijn er enkele runs op gezette tijden en thats it.
Zie de plaatjes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat betreft energieverbruik meten ?
Een KWh meter van homewizard leent zich daar uitstekend voor.
Voeg Energy + toe aan de app en je zou langdurig alle gegevens op moeten kunnen slaan
Zijn dit runs op 36Hz? Zo tezien aan het vermogen iets hoger 47Hz denk ik.

Ik heb tot nu toe heb ik deze week alleen smorgens een paar runs 2 a 3, hoog uit.

Het is een nieuw huis (3jr), goed geisoleerd
En de vloerverwarming ligt dicht onder de afwerkvloer. Het is redelijk snel warm hier.

Misschien dat in december wat langere runs mogelijk zijn, kan ik ook goed waterzijdig inregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razor109
Ik heb er hier 2 van in een verdeeldoos zitten tussen tussen de kabel naar wp. Dus een voor elke fase. (Wp en backup heater). Slaap gegevens volgens mij oneindig op gratis, en werkt gewoon op je WiFi.

https://www.home2link.nl/shelly-plus-pm-mini.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

bommer schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:49:
[...]

Zijn dit runs op 36Hz? Zo tezien aan het vermogen iets hoger 47Hz denk ik.

Ik heb tot nu toe heb ik deze week alleen smorgens een paar runs 2 a 3, hoog uit.

Het is een nieuw huis (3jr), goed geisoleerd
En de vloerverwarming ligt dicht onder de afwerkvloer. Het is redelijk snel warm hier.

Misschien dat in december wat langere runs mogelijk zijn, kan ik ook goed waterzijdig inregelen.
Die runs zitten inderdaad rond de 43 a 46 Hz
Je ziet aan de start van een run ook een stevige piek , de watertemperatuur is dan stevig gezakt.
Eenmaal op stoom bereikt die een Delta T van zo,n 3 graden gedurende lange tijd.
Wij zitten in een vrijstaand huis van bouwjaar 2000
Windbelasting van de laatste dagen is ook van invloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Heeft iemand misschien ervaring met dit expansievat? https://www.ithodaalderop...essional/product/545-0705
Ik moet de precies berekening nog maken, maar lijkt erop dat 5L waarschijnlijk wel voldoende is, scheelt weer aardig wat ruimte t.o.v. een 18L vat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 20:30
aaahaaap schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:59:
Heeft iemand misschien ervaring met dit expansievat? https://www.ithodaalderop...essional/product/545-0705
Ik moet de precies berekening nog maken, maar lijkt erop dat 5L waarschijnlijk wel voldoende is, scheelt weer aardig wat ruimte t.o.v. een 18L vat.
Moet je die nog aan een console hangen?
Ik heb zo eentje plat aan de muur gehangen, neemt ook niet veel ruimte in. Drukmeter en vulpunt zat al op de vv verdeler.
https://www.cvkoopjes.nl/...4FCSWZBwxe40aAofFEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Jan2023 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:30:
[...]

Die runs zitten inderdaad rond de 43 a 46 Hz
Je ziet aan de start van een run ook een stevige piek , de watertemperatuur is dan stevig gezakt.
Eenmaal op stoom bereikt die een Delta T van zo,n 3 graden gedurende lange tijd.
Wij zitten in een vrijstaand huis van bouwjaar 2000
Windbelasting van de laatste dagen is ook van invloedt.
verschil (2 kapper) in wonging maakt natuurlijk ook uit. Ook zeker ook dat mijn woning 20 jaar nieuwer is.
Gaat uit eindelijk om het verschil met gas.

Gisterenavond/vannacht een goede run gezien
Vanmiddag eens even analiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Weet een van jullie wat het maximale vermogen is wat de Amber trekt in de praktijk? Ik zit nog te puzzelen op welke fase ik de Amber aan sluit en op welke fase het backup element zonder mijn hoofdautomaat er uit te laten knallen. Het vermogen van het backup element is bekend deze is 3 kW maar die van de Amber op vollast kom ik niet 123 achter. De handleiding zegt 3,6 kW maar dat is het maximale van de 16A automaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Impossibl3 op 10-11-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Impossibl3 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:03:
Weet een van jullie wat het maximale vermogen is wat de Amber trekt in de praktijk? Ik zit nog te puzzelen op welke fase ik de Amber aan sluit en op welke fase het backup element zonder mijn hoofdautomaat er uit te laten knallen. Het vermogen van het backup element is bekend deze is 3 kW maar die van de Amber op vollast kom ik niet 123 achter. De handleiding zegt 3,6 kW maar dat is het maximale van de 16A automaat.
Het is denk ik wel handig om te weten wélke Amber het hier over gaat… Maar wat maakt het uit of het 2 of 3,6kW is? Beide gaan op een B16 en kunnen niet op dezelfde fase als de BUH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
@bbbrumbrum het gaat om de 95.

Verder weet ik dat het niet op de zelfde automaat kan (wel op de zelfde fase volgens Itho). Maar ik moet wel een nette 3 fase verdeling in mijn huis houden vandaar de vraag. Fase 1 en 2 zijn namelijk al goed belast op fase 3 is zat ruimte. De Amber wordt aangesloten via een 3 fase automaat zoals @bommer aangaf eerder in het topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zelfde fase geld alleen voor een 1x35 aansluiting, of een 3x35 (of zwaarder).
Zou de Amber zelf dan op L3 doen, BUH op 1 of 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
bommer schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:16:
[...]

Ik zou daar ds18b20 temp sensor voor gebruiken, ik heb die op aanvoer van mijn verdeler en de retour slangen gezet.
En op diverse andere plaatsen.
Die had ik ook al gevonden als optie, maar aangezien er nu 2 ongebruikte sensoren in de doos liggen was ik benieuwd of ik deze kon gaan gebruiken.

Hoe lees jij trouwens de ds18b20 uit? Via een eps bordje oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Plexxodus schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:59:
[...]

Die had ik ook al gevonden als optie, maar aangezien er nu 2 ongebruikte sensoren in de doos liggen was ik benieuwd of ik deze kon gaan gebruiken.

Heb je een foto van de sensoren? Vooral de kabeltjes? Kleuren en aantal van de draadjes zou iets moeten zeggen over het type.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Impossibl3 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:14:
@bbbrumbrum het gaat om de 95.

Verder weet ik dat het niet op de zelfde automaat kan (wel op de zelfde fase volgens Itho). Maar ik moet wel een nette 3 fase verdeling in mijn huis houden vandaar de vraag. Fase 1 en 2 zijn namelijk al goed belast op fase 3 is zat ruimte. De Amber wordt aangesloten via een 3 fase automaat zoals @bommer aangaf eerder in het topic.
Als de 3 fase het mist belast is gebruik je die voor de Amber en dan bijv element op fase 2.
Fase 1 blijft dan vanaf de automaat ongebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
Plexxodus schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:59:
[...]

Uitlezen via ESPHome in home assistant, maar dat hoeft niet natuurlijk.

Zou ook prima via en raspberry pi kunnen en dan node red. Er zijn meerdere mogelijkheden.

Maar de meeste hier gebruiken Home Assistant en dat doet tegenwoordig niet onder voor de professionele oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
timpel_800 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:14:
[...]

Ik heb deze via Ali gekocht voor € 15 en in de Amber gemonteerd. Werkt prima mits wifi binnen bereik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY6h_2NRtyH9lqRnkWlGPaHz170=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yBglmrjeP0z1IZGoKevJMoMd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8xjVle4BjJxGjb5waFQduJSmPE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3ByPVGMT4X1cuQdovH4SN0TJ.png?f=user_large

Met deze temperaturen van 7 graden mooie vlakke runs in de nacht op 36 Hz. met nachtverlaging van 0,5 graden. Geen vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsE-oe8GqVFQS5FHW1lAOzcxghY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLTPwlhTFDS7cPv1tkOeUKEr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Carboy54 op 10-11-2023 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:20:
[...]

Aantal kabels valt wel mee toch, 2 netwerkkabels ( let op de mee geleverde tool less pluggen zijn niet de beste) 5 aderig tussen binnen en buitenunit en voeding naar buiten unit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMQ6aLlxuk6YukJGMkTDNiiUlRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j5oXA8HUcbYkErmWyL044PpH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Impossibl3 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:03:
Ik heb nooit meer gezien dan 1750 watt op 90Hz met mijn 9.5Kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Ik denk dat het het beste is om gewoon alle kabels gelijk mee door te voeren ?
Gaten worden naderhand afgepurd en afgesmeerd dus om dit dadelijk weer open te moeten maken is het niet handig lijkt mij.
Dat de kabels er nu liggen en niet aangesloten zijn lijkt mij geen kwaad te kunnen toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
camel1987 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:30:
[...]

Ik denk dat het het beste is om gewoon alle kabels gelijk mee door te voeren ?
Gaten worden naderhand afgepurd en afgesmeerd dus om dit dadelijk weer open te moeten maken is het niet handig lijkt mij.
Dat de kabels er nu liggen en niet aangesloten zijn lijkt mij geen kwaad te kunnen toch ?
Alle kabels? Zoveel zijn het er niet hoor. Volg het forum goed zeker die van @bommer op dit gebied. De sensorkabels blijven allemaal binnen bij de binnenunit de data komen vanuit de 2 utp kabels. Geen ervaring met utp kabels? Koop ze dan op lengte zoals werd geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Wat een onduidelijk schema is dit dan!
Zo lijkt het als of je 10 aders nodig hebt tussen binnen en buitendeel + de 2 communicatie kabels

[ Voor 11% gewijzigd door bommer op 10-11-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Carboy54 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:39:
[...]

Alle kabels? Zoveel zijn het er niet hoor. Volg het forum goed zeker die van @bommer op dit gebied. De sensorkabels blijven allemaal binnen bij de binnenunit de data komen vanuit de 2 utp kabels. Geen ervaring met utp kabels? Koop ze dan op lengte zoals werd geadviseerd.
Inderdaad heb je geen ervaring met utp kabels, bespaar je zelf frustratie en koop utp kabels op lengte.
Het hangt een beetje van je doorvoer af, maar zou ze gelijk alle doorvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
@Carboy54 @bommer
Ja ik krijg enkel een 5 aarderige kabel tussen binnenunit en buitenunit stroom kabels 2 fase en 2 utp kabels heb ik al vaker ingekort.
Maar ga voor 2 of 3 euro niet moeilijk doen dus ga deze wel even korter aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
bommer schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:58:
[...]

Wat een onduidelijk schema is dit dan!
Zo lijkt het als of je 10 aders nodig hebt tussen binnen en buitendeel + de 2 communicatie kabels
Eens. het lijkt nu net of ik nog een extra kabel moet leggen voor de sturing van het E-element.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
ArnoudN schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:17:
[...]

Eens. het lijkt nu net of ik nog een extra kabel moet leggen voor de sturing van het E-element.
Maar dat is dus echt niet nodig.
- voeding 2 aparte fases op de buitenunit
- 2x utp communicatie
- 1x 5x 1,5mm2 of 1mm2 tussen buiten en binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
bommer schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:03:
[...]

Maar dat is dus echt niet nodig.
- voeding 2 aparte fases op de buitenunit
- 2x utp communicatie
- 1x 5x 1,5mm2 of 1mm2 tussen buiten en binnenunit
Dat ligt er nu ook en het werkt prima. Maar ik het schema bekijk lijkt het net alsof ik toch iets vergeten ben. Het schema dat ik bij de Amber heb gekregen is iets duidelijker.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
Project van stadsverwarming naar warmtepomp.

Case: puntdak middelgrote villa uit jaren 70 op stadsverwarming met vloerverwarming en radiatoren. Verbruik 90 gigajoules per jaar kosten € 7500 ( tarief 1-01-2023 ) . Woning komt vaak niet boven de 18 graden in de winter. Bodemisolatie en deels Hr++ glas. Installateur Lennard heeft hier een 9.5 Amber met een 240 liter I-WPV boiler geplaatst. 3 jaar oude verdeler gedemonteerd en pomploze verdeler geplaatst met 28 mm staal en 32mm Henco op het dak.

De bestaande verdeler werd gevoed door een 16 mm aanvoerleiding via een andere verdeler met een venturi van ongeveer 5 mm. 8)7 Nu maximale flow en steenkoude vloer ( omdat eerst de standsverwarming moest worden verwijderd door Eneco ) in 24 uur naar 27 graden vloertemperatuur en 22 graden kamertemperatuur.

Als de Amber 9.5 de hele winter hard moet werken zal het verbruik niet hoger uit komen dan max. 3500 kwhx0.38= € 1.330 schat ik. Ben benieuwd of dit uit komt. Ook al is het 1000 kwh meer dan nog. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfZD2UiPR3PCWeEhaEkNbfSBsMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30U7YLdfRTgbTzaZL0JoFEIR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tu-URkyFP1KsGooxhwdO3ZtvqvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNhjmIYkQZersALMzzoKWa6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWFLk0Df_vsyR9goqDcKBpS7wis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3QwevWTbfnZJ0PmlQfJTNul.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-prtprO5e3G4K1W2Lcv6e3yJVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAJYioj2xLExbdbke83APV3E.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 10-11-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
@Carboy54
Mooi project.
Wel mooi om dan te zien hoe je het met een warmtepomp wel gewoon goed warm krijgt.
Wat voor thermostaat hangt hieraan ?
Ik heb zelf momenteel een Google Nest hangen maar weet niet of dit de goede combinatie gaat zijn icm de warmtepomp.
Zie in dit topic vaak de honeywel evohome voorbij komen zou dit een betere oplossing zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
camel1987 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:30:
@Carboy54
Mooi project.
Wel mooi om dan te zien hoe je het met een warmtepomp wel gewoon goed warm krijgt.
Wat voor thermostaat hangt hieraan ?
Ik heb zelf momenteel een Google Nest hangen maar weet niet of dit de goede combinatie gaat zijn icm de warmtepomp.
Zie in dit topic vaak de honeywel evohome voorbij komen zou dit een betere oplossing zijn ?
De eerder hier door mij genoemde PNI thermostaat van € 55 met een hysterese van 0,2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Carboy54 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:33:
[...]

De eerder hier door mij genoemde PNI thermostaat van € 55 met een hysterese van 0,2 :)
Hiermee is niet de temperatuur in te stellen op de slaapkamers badkamer etc vermoed ik he ?
Wil straks ook mijn thermostaat in HA kunnen gebruiken dus wil wel iets wat ik eventueel kan uitbreiden ivm ltv radiatoren die er enkele bij geplaatst gaan worden in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
@Carboy54
-waarom een 9kW unit? gezien 90x32=2700 m3 gas equivalent warmteverbruik?
- en 3500 kWh (mijn elga van 4kW doet dat al..)
- zou het niet meer 2700*2 = 5500kWh stroom worden?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
BarryH schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:42:
@Carboy54
-waarom een 9kW unit? gezien 90x32=2700 m3 gas equivalent warmteverbruik?
- en 3500 kWh (mijn elga van 4kW doet dat al..)
- zou het niet meer 2700*2 = 5500kWh stroom worden?
Zou de Elga maar snel vervangen. Mijn 9 Kw Panasonic heeft in 6 jaar totaal 15000 Kwh verbruikt. Grote vrijstaande woning uit 97 zonder aanvullende isolatie. Altijd 20 graden + met dus 2500 Kwh per jaar gemiddeld. Grotere woning als deze case en dus 3500 zeker realistisch als max. Zelfs met 1000 meer zijn de bewoners blij 🙃

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 10-11-2023 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 20:30
Carboy54 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:28:
[...]

Ik heb nooit meer gezien dan 1750 watt op 90Hz met mijn 9.5Kw.
Het opgenomen vermogen is niet alleen afhankelijk van de frequentie waarop de compressor draait, maar ook het drukverschil waarop hij draait. Dus het verschil tussen buitentemperatuur en aanvoertemperatuur van het water.
Aan het eind van de sww run verbruikt hij bij mij (amber95) ongeveer 2000 Watt. Dit is bij 8 graden buiten, 50 graden sww. Frequentie niet bijgehouden, maar volgens mij gaat hij niet naar 90 Hz met sww, dus ik vermoed dat hij bij grote temperatuurverschillen nog wel iets boven de 2 KW kan trekken.

Gebruik je geen sww via de amber en heb je lage temperatuurverwarming, dan zal je minder hoog komen.

[ Voor 6% gewijzigd door markietjuh op 10-11-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 10:47
@Carboy54 mooi voetje en beugel onder het sww vat. Zelf bedacht of "officieel"? En ook toepasbaar bij 270?

too weird to live too rare to die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:55
terror538 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:29:
@Carboy54 mooi voetje en beugel onder het sww vat. Zelf bedacht of "officieel"? En ook toepasbaar bij 270?
Officieel. Zonder de voeten tot en met het 200l vat

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Ronald schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:33:
[...]

Officieel. Zonder de voeten tot en met het 200l vat
En vanaf 240 liter met voet set. Helaas zit de verdeler voor de rechter voet in de weg. Waar iets voor wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Carboy54 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:47:
[...]

En vanaf 240 liter met voet set. Helaas zit de verdeler voor de rechter voet in de weg. Waar iets voor wordt gemaakt.
Nu nog een buffer voor er naast... Ben nog steeds niet overtuigd dat mijn situatie zonder (parallel) buffer kan...en er is een reden dat ik de ophangbeugel van Itho herken ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
markietjuh schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:58:
[...]

Het opgenomen vermogen is niet alleen afhankelijk van de frequentie waarop de compressor draait, maar ook het drukverschil waarop hij draait. Dus het verschil tussen buitentemperatuur en aanvoertemperatuur van het water.
Aan het eind van de sww run verbruikt hij bij mij (amber95) ongeveer 2000 Watt. Dit is bij 8 graden buiten, 50 graden sww. Frequentie niet bijgehouden, maar volgens mij gaat hij niet naar 90 Hz met sww, dus ik vermoed dat hij bij grote temperatuurverschillen nog wel iets boven de 2 KW kan trekken.

Gebruik je geen sww via de amber en heb je lage temperatuurverwarming, dan zal je minder hoog komen.
Ik heb het zelfde aan vermigen tijdens sww, dat is overigens altijd op 61Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ronald schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 00:00:
[...]

Nu nog een buffer voor er naast... Ben nog steeds niet overtuigd dat mijn situatie zonder (parallel) buffer kan...en er is een reden dat ik de ophangbeugel van Itho herken ;-)
Kan de ervaringen van een parallel buffer wel met je delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
bommer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:09:
[...]

Kan de ervaringen van een parallel buffer wel met je delen.
Die zijn natuurlijk nogal woning en systeem afhankelijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ronald schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:12:
[...]

Die zijn natuurlijk nogal woning en systeem afhankelijk ;-)
Dat is zeker waar. Gezien jouw pv vermogen
Heb je vermoedlijk een vrijstaand of 2 onder een kap huis. De vraag is natuurlijk hoe goed is de isolatie, wat en hoe groot is je afgifte systeem.
Gebruik je naregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
PV is bij mij alles behalve een goede indicatie van het huis, zelf gelegd en heb ernstig veel op de schuur kunnen leggen.

Noord-zuid Tussenwoning die het net zou redden met een Amber 95 met enorme invloed van solar gain die van dag tot dag en seizoen tot seizoen verschilt, dus niet met alleen waterzijdig inregelen af te vangen is. Dus inderdaad na regeling. Woonkamer met VV verliest verwarmingsbehoefte eerder dan 1 van de slaapkamers op noorden... Terwijl die op het zuiden al richting koelvraag gaan (dat is nog te verbeteren met zonwering)

Slaapkamers zijn Jaga tempo met erg veel fans en de heatbooster fancontrollers van Bazz0847.

Draait op CV 35 graden, wat volgens mijn simulaties bij -veel nog voldoende is.
Afgifte system als geheel kan Max vermogen bij lage temperatuur van amber 95 weg zetten bij 35C

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 11-11-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramlap
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-09 21:58
Carboy54 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:54:
TIP 11

Naar aanleiding van mijn gesprek met JvdB van Itho zijn wij gezamenlijk tot de volgende ( voorlopige ) conclusies gekomen welke afwijken van de op dit moment gangbare functielijst:

1.01 dient altijd hoger te staan dan 1.03. Afgifte radiatoren +3 afgifte vloerververwarming + 1 a 2 van 1.03. Op setpoint + delta van 1.03 moduleert de Amber terug tot het laagste niveau en gaat uit bij het bereiken van 1.01.

Kies 1.09 en 1.10 niet te laag om pendelen te voorkomen. De overshoot van 1.01 kan er mede voor zorgen dat de temperatuur te hoog op loopt. Kies in dat geval voor een thermostaat. Voor een diagnose tel dan het aantal aan/uit in het diagnosescherm over minimaal 12 uur. ( Max 1 per uur is prima. )

Gebruik de Beta functie van 9.04 niet. Dit is wat anders dan functie 1.16 naregeling op basis van ruimtetemperatuur sensor. Die mag aan bij plaatsing van de kamer sensor en werk samen met het setpoint van 1.17 en corrigeert de stooklijn met +2 of -2 graden maximaal.

9.05 max. laagdraaitijd compressor van 60 minuten op 36 hz. Hier wordt momenteel naar gekeken door itho of deze tijd omhoog kan of om de Amber i.p.v. uit even omhoog te laten gaat in toeren. Dit heeft te maken met de smering van de R290 compressor.

9.06 kies voor watertemperatuur en in combinatie met een thermostaat voor watertemperatuur + thermostaat.

10.01 schakelt het CV contact in de binnenunit voor aansturing van een CV ketel.

10.2 kies bij all electric voor intern.

10.07 uit. behalve in noodgevallen.

11.02 zet deze op interval en bijvoorbeeld 11.03 op 15 minuten en 11.04 op 2 minuten. Hiermee voorkom je dat de leiding waar de TC sensor is gemonteerd ( bv. koude zolder ) representatief is voor de temperatuur in het afgifte systeem in de woonkamer. Plaats bovendien deze sensor bij voorkeur niet te dicht bij de driewegklep. ( warmteuitstraling na sww run )

11.12 Indien de weerstand in het systeem gering is gaat de capaciteit van de waterpomp vaak behoorlijk over zijn gewenste capaciteit en mag de pompstand worden verminderd naar gemiddeld. Ook indien er veel ruis is in het systeem is dat toegestaan. @mischa402 kwam met zijn 9.5 Kw ongeveer 700 liter per uur hoger uit dan gewenst en zelfs in de gemiddelde stand zat hij nog boven de gewenste 1200 liter per uur. De pomp is dus sterk genoeg.

Verder verander nimmer het ontdooialgoritme bij de overige instellingen. _0_

Zodra er weer nieuws is laat ik weer van mij horen. Binnenkort maak ik nog een nieuwe versie op YouTube inzake de instellingen van de Amber.
Beetje beginners vraag voor dit forum :-). Maar waar verwijzen 1.01, 1.09, 9.05 etc naar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
ramlap schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:43:
[...]

Beetje beginners vraag voor dit forum :-). Maar waar verwijzen 1.01, 1.09, 9.05 etc naar?
Dat zijn de menu codes van de instellingen.
M1.01 is bijv. De temperatuur overshoot waarbij
De Amber stopt met verwarmen of koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:25

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
bommer schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:26:
Op verzoek mijn hydraulisch schema.

Ik had/heb gekozen voor na regeling en ben daar zeer tevreden over.
Na regelingen werken meestal met PWM (PWM is en sturing van de spanning op tijd) de thermische wax motoren voor de vloerverwarming zijn open of dicht.
Zou de thermostaat PID regeling een sturing van 50% vragen en de PWM tijd is 10min, dan is de groep dus 5min en 5min dicht. In de praktijk vinden er meer schakelingen plaats, maar dat is niet te volgen als je er naar gaat kijken.

Waarom nou dat buffervat, het zal voorkomen dat alle groepen een keer tegelijk dicht staan,
zeker naar mate meer ruimtes op temperatuur zijn en deze groepen gesloten blijven.
Dit zou zonder vat een flow storing geven, immers er is geen circulatie meer.
Je kan een bypass plaatsen, echter het leidingwerk is zo kort dat bijna gelijk de aanvoer en retour temperatuur gelijk zijn en dan schakelt de warmtepomp ook uit.

Als je warmtepomp aanvoer en retour rechtstreeks op het buffer zet dan verwarmt de warmtepomp het buffer en het afgifte systeem onttrekt de warmte aan het vat. Dit is niet heel efficiënt, zeker niet
als beide flows niet gelijk zijn.

Zet je nou het buffer parallel op het leiding werk en de TC sensor op het t-stuk van de aanvoer.
dan gaat de flow rechtstreeks richting de secundaire kant en vind er nauwelijks menging plaats in het buffervat. De warmtepomp regelt op de TC sensor dus op de afgifte, zoals er geen buffer is.
Uiteraard zal naarmate er meer ruimtes op temperatuur zijn en groepen dicht gaan de flow door het buffervat toenemen en het vat opwarmen. De energie die hier in gaat zitten is lager dan zonder naregeling en kan ook mooi gebruikt worden bij defrosts.

Ik denk dat ik door de naregeling evenveel en waarschijnlijk zelfs minder energie gebruik als zonder.
Maar wel meer comfort, ruimtes die op de gewenst temperatuur zijn worden niet extra verwarmt/gekoeld.

Dan heb ik nog een ideetje met de tv1 en tv2 sensor, door deze te plaatsen en buffervat functie aan te zetten, gaat de Amber daar op regelen. Bij bijv. koelen kun je dan het koelcontact en het contact van de 2e temperatuur regeling aan zetten en wordt er geregeld op stooklijn 2 of vaste temperatuur 2

Je kan dan een regeling maken welke op basis van het dauwpunt contact 2 weer opent en dan gebruik je stooklijn 1 of vaste temperatuur 1, je stelt deze hoger in dan stooklijn 2.

Als laatste redmiddel tegen condens kan je nog een dauwpunt/condens sensor op het leiding werk zetten, in serie met het koelcontact. Heb je dan als nog condens gaat de warmte pomp uit.

De TC sensor kan blijven zitten waar hij zit.[Afbeelding]

Je hebt alleen een buffervat nodig als je na regeling gebruikt of te weinig systeeminhoud hebt.
in dat laatste geval zou ik geen parallel buffer adviseren maar een schakelvat in serie.
Op zich een logisch idee icm naregeling en op warmtepompweetjes komt hij overeen met type d het meest beste van (t slechte) een buffervat oplossing. Alleen is daar een tweede pomp aangesloten. Dit zorgt voor primaire flow over je afgifte ipv buffer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7wg6KCFFplkDRyZeHuXEhWRzPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gyYObBXwuQ32fENrMyj209q9.png?f=fotoalbum_large
Hoe had jij bedacht om de flow te voorkomen over buffer en pas bij beperkte afgifte te openen? Bypass ventiel of??

Nb mocht hier een apart topic voor zijn aangemaakt stuur me dan svp de link.

Edit 11:58 ik zag de tweede cv pomp niet. Ben gewend dat er lijntjes naar pompen en gevoede kleppen ed getekend staan 😋👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Ronald schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:35:
PV is bij mij alles behalve een goede indicatie van het huis, zelf gelegd en heb ernstig veel op de schuur kunnen leggen.

Noord-zuid Tussenwoning die het net zou redden met een Amber 95 met enorme invloed van solar gain die van dag tot dag en seizoen tot seizoen verschilt, dus niet met alleen waterzijdig inregelen af te vangen is. Dus inderdaad na regeling. Woonkamer met VV verliest verwarmingsbehoefte eerder dan 1 van de slaapkamers op noorden... Terwijl die op het zuiden al richting koelvraag gaan (dat is nog te verbeteren met zonwering)

Slaapkamers zijn Jaga tempo met erg veel fans en de heatbooster fancontrollers van Bazz0847.

Draait op CV 35 graden, wat volgens mijn simulaties bij -veel nog voldoende is.
Afgifte system als geheel kan Max vermogen bij lage temperatuur van amber 95 weg zetten bij 35C
Dat is inderdaad best een complexe situatie, bij naregeling kan je eigenlijk niet zonder buffer.

Echter het is ook niet zaligmakend, als ik alleen vraag heb in mijn kleinste groep (badkamer) dan is na een halfuur tot 45 min het buffer ook op temperatuur en gaat de Amber uit, wel blijft de cv pomp draaien en wordt de warmte uit het buffer als nog afgegeven aan de badkamer.

Overigens zie je bij mij het zelfde verloop in temperatuur, woonkamer de meeste vraag, daarna badkamer op de 1e, met raam op noord.
Dan de slaapkamers op zolder en de slaapkamers op de eerste verdieping zeker op het westen hebben eeder koel van verwarm vraag.

Het is een 2 onder een kap. Oost-west een paar KM bij jouw vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
bommer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:59:
[...]

Dat is inderdaad best een complexe situatie, bij naregeling kan je eigenlijk niet zonder buffer.

Echter het is ook niet zaligmakend, als ik alleen vraag heb in mijn kleinste groep (badkamer) dan is na een halfuur tot 45 min het buffer ook op temperatuur en gaat de Amber uit, wel blijft de cv pomp draaien en wordt de warmte uit het buffer als nog afgegeven aan de badkamer.
Een run van 45 minuten met alleen je kleinste groep is een waanzinnig mooi resultaat toch?

Ik heb ook nog een handdoek radiator (60x170) in volledig inpandig badkamer... Zou mooi zijn als die gewoon continue met af en toe een boost vanaf de buffer kan draaien.... Efficiënt? Ligt aan je definitie denk ik. Beter dan er een element in steken :-)

En een beetje warmte is goed voor de bij jaren 70 horende vochthuishouding in het hok.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 11-11-2023 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
ErikVers schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:54:
[...]

Op zich een logisch idee icm naregeling en op warmtepompweetjes komt hij overeen met type d het meest beste van (t slechte) een buffervat oplossing. Alleen is daar een tweede pomp aangesloten. Dit zorgt voor primaire flow over je afgifte ipv buffer.

[Afbeelding]
Hoe had jij bedacht om de flow te voorkomen over buffer en pas bij beperkte afgifte te openen? Bypass ventiel of??

Nb mocht hier een apart topic voor zijn aangemaakt stuur me dan svp de link.
Als de secundaire flow gelijk is aan de primaire flow dan wordt het buffer niet gevuld.
Die uitleg staat overigens op de zelfde website.
En zo maken wij de grote installaties ook.

Heb je minder afname, dan krijg je flow over buffer. Zoals op dit moment met alleen afname in de badkamer. Na een half uurtje gaat warmtepomp uit, buffer is op temperatuur.

Dit is niet verloren warmte zoals vele beweren,
Cv pomp draait door en warmte uit buffer wordt afgegeven aan badkamer.

Als ik nu geen naregelingen had gehad, dan was het of koud in de badkamer of moker heet in de slaapkamers.

[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 11-11-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
camel1987 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:36:
[...]

Hiermee is niet de temperatuur in te stellen op de slaapkamers badkamer etc vermoed ik he ?
Wil straks ook mijn thermostaat in HA kunnen gebruiken dus wil wel iets wat ik eventueel kan uitbreiden ivm ltv radiatoren die er enkele bij geplaatst gaan worden in de toekomst.
Kijk eens naar Plugwise wordt ondersteund door Amber en is in HA integreerbaar en per zone te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramlap
bommer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:46:
[...]

Dat zijn de menu codes van de instellingen.
M1.01 is bijv. De temperatuur overshoot waarbij
De Amber stopt met verwarmen of koelen.
ah bedankt!, dus (bij mij) check dubbel check
M1.01 - deltaT uitschakelen verwarmen/koelen = 5°
M1.03 - deltaT moduleren verwamen/koelen = 5°

is niet goed en zou ik, bij vloerverwarming 1.01 op 7° moeten zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
ramlap schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:21:
[...]

ah bedankt!, dus (bij mij) check dubbel check
M1.01 - deltaT uitschakelen verwarmen/koelen = 5°
M1.03 - deltaT moduleren verwamen/koelen = 5°

is niet goed en zou ik, bij vloerverwarming 1.01 op 7° moeten zetten?
Bij M1.01 is boven op gemeten TC sensor, dus als je setpoint 30 graden is en de aanvoer wordt 35 op TC.
dan schakelt hij uit..
Ik zou M1.03 op 2 graden zetten, dan gaat hij terug moduleren als de aanvoer temperatuur 2 graden onder het setpoint bereikt.
Zo heb ik het staan met alleen maar vloer verwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 11-11-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramlap
bommer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:26:
[...]

Bij M1.01 is boven op gemeten TC sensor, dus als je setpoint 30 graden is en de aanvoer wordt 35 op TC.
dan schakelt hij uit..
Ik zou M1.03 op 2 graden zetten, dan gaat hij terug moduleren als de aanvoer temperatuur 2 graden onder het setpoint bereikt.
Zo heb ik het staan met alleen maar vloer verwarming.
Ah helder. Ik heb ook alleen vloer verwarming en ga je setting ook zo instellen. Kun je je overige settings delen zodat ik kan kijken hoe e.e.a. staat tov bij mij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Impossibl3
Vandaag is bij mij ook de Amber getakeld :D. Nu nog hopen op droog weer zodat ik de dakdoorvoer kan maken en dan lekker warm de winter in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8yGF2pIit-uylF-yVYrvuH3bB8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zURm8ICM2fKvoPFThExbcKqi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZTrLZo778HW8MPSxtSNfiD1gOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFSZ2HTayOSeLpU9lZoE81QJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
bommer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:12:
[...]

Als de secundaire flow gelijk is aan de primaire flow dan wordt het buffer niet gevuld.
Die uitleg staat overigens op de zelfde website.
En zo maken wij de grote installaties ook.

Heb je minder afname, dan krijg je flow over buffer. Zoals op dit moment met alleen afname in de badkamer. Na een half uurtje gaat warmtepomp uit, buffer is op temperatuur.

Dit is niet verloren warmte zoals vele beweren,
Cv pomp draait door en warmte uit buffer wordt afgegeven aan badkamer.

Als ik nu geen naregelingen had gehad, dan was het of koud in de badkamer of moker heet in de slaapkamers.
Dat snap ik maar daarvoor heb je een secundaire pomp nodig en die stond niet in het schema waar ik op reageerde?

Edit 11:58 ik zag de tweede cv pomp niet. Ben gewend dat er lijntjes naar pompen en gevoede kleppen ed getekend staan 😋👍

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 11-11-2023 11:59 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
bommer schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:26:
Op verzoek mijn hydraulisch schema.

Ik had/heb gekozen voor na regeling en ben daar zeer tevreden over.
Na regelingen werken meestal met PWM (PWM is en sturing van de spanning op tijd) de thermische wax motoren voor de vloerverwarming zijn open of dicht.
Zou de thermostaat PID regeling een sturing van 50% vragen en de PWM tijd is 10min, dan is de groep dus 5min en 5min dicht. In de praktijk vinden er meer schakelingen plaats, maar dat is niet te volgen als je er naar gaat kijken.

Waarom nou dat buffervat, het zal voorkomen dat alle groepen een keer tegelijk dicht staan,
zeker naar mate meer ruimtes op temperatuur zijn en deze groepen gesloten blijven.
Dit zou zonder vat een flow storing geven, immers er is geen circulatie meer.
Je kan een bypass plaatsen, echter het leidingwerk is zo kort dat bijna gelijk de aanvoer en retour temperatuur gelijk zijn en dan schakelt de warmtepomp ook uit.

Als je warmtepomp aanvoer en retour rechtstreeks op het buffer zet dan verwarmt de warmtepomp het buffer en het afgifte systeem onttrekt de warmte aan het vat. Dit is niet heel efficiënt, zeker niet
als beide flows niet gelijk zijn.

Zet je nou het buffer parallel op het leiding werk en de TC sensor op het t-stuk van de aanvoer.
dan gaat de flow rechtstreeks richting de secundaire kant en vind er nauwelijks menging plaats in het buffervat. De warmtepomp regelt op de TC sensor dus op de afgifte, zoals er geen buffer is.
Uiteraard zal naarmate er meer ruimtes op temperatuur zijn en groepen dicht gaan de flow door het buffervat toenemen en het vat opwarmen. De energie die hier in gaat zitten is lager dan zonder naregeling en kan ook mooi gebruikt worden bij defrosts.

Ik denk dat ik door de naregeling evenveel en waarschijnlijk zelfs minder energie gebruik als zonder.
Maar wel meer comfort, ruimtes die op de gewenst temperatuur zijn worden niet extra verwarmt/gekoeld.

Dan heb ik nog een ideetje met de tv1 en tv2 sensor, door deze te plaatsen en buffervat functie aan te zetten, gaat de Amber daar op regelen. Bij bijv. koelen kun je dan het koelcontact en het contact van de 2e temperatuur regeling aan zetten en wordt er geregeld op stooklijn 2 of vaste temperatuur 2

Je kan dan een regeling maken welke op basis van het dauwpunt contact 2 weer opent en dan gebruik je stooklijn 1 of vaste temperatuur 1, je stelt deze hoger in dan stooklijn 2.

Als laatste redmiddel tegen condens kan je nog een dauwpunt/condens sensor op het leiding werk zetten, in serie met het koelcontact. Heb je dan als nog condens gaat de warmte pomp uit.

De TC sensor kan blijven zitten waar hij zit.[Afbeelding]

Je hebt alleen een buffervat nodig als je na regeling gebruikt of te weinig systeeminhoud hebt.
in dat laatste geval zou ik geen parallel buffer adviseren maar een schakelvat in serie.
Zet je je tweede cv pomp op vaste snelheid en stuur je hem aan door de amber of door los je naregeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
ErikVers schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:01:
[...]

Zet je je tweede cv pomp op vaste snelheid en stuur je hem aan door de amber of door los je naregeling?
Ik stuur hem aan door de naregeling. Deze KNX actoren hebben een object, dat als een van de aangesloten
thermische motoren (klepjes) open zijn de pomp geactiveerd wordt. De pomp zit dan fysiek weer op een schakel actor aangesloten, waar ik weer van alles mee kan loggen, verbruik, draaitijd ect.

De pomp zelf een grundfos alpha 2 L 25-60 staat op proportionele druk. Het is een krijgertje, twijfel nog hem te vervangen door een nieuwe versie welke via bluetooth en HA uit te lezen is.

Ik had in eerste instantie de KNX actoren op PID regeling gezet, wat met de CV ketel prima ging.
Alleen met te weinig vraag werd de boel onrustig in regel gedrag. (bij grotere afname ging het prima)
Dus nu een software thermostaat per ruimte welke alleen hysterese heeft aan de onderzijde.
en uitgaat op setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Impossibl3 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:47:
Vandaag is bij mij ook de Amber getakeld :D. Nu nog hopen op droog weer zodat ik de dakdoorvoer kan maken en dan lekker warm de winter in.

[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi d:)b gauw aansluiten die handel.
Is het takelen zonder doos handiger ?
Ze komen hem hier maandag het dak op hijsen wel iets hoger en verder vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
bommer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:16:
[...]

Ik stuur hem aan door de naregeling. Deze KNX actoren hebben een object, dat als een van de aangesloten
thermische motoren (klepjes) open zijn de pomp geactiveerd wordt. De pomp zit dan fysiek weer op een schakel actor aangesloten, waar ik weer van alles mee kan loggen, verbruik, draaitijd ect.

De pomp zelf een grundfos alpha 2 L 25-60 staat op proportionele druk. Het is een krijgertje, twijfel nog hem te vervangen door een nieuwe versie welke via bluetooth en HA uit te lezen is.

Ik had in eerste instantie de KNX actoren op PID regeling gezet, wat met de CV ketel prima ging.
Alleen met te weinig vraag werd de boel onrustig in regel gedrag. (bij grotere afname ging het prima)
Dus nu een software thermostaat per ruimte welke alleen hysterese heeft aan de onderzijde.
en uitgaat op setpoint.
Interessant. Normaal pak je de naregeling als master master en laat je die de warmtepomp aansturen die dan weer de cv pompen doet. Jij geeft aan dat dit problemen gaf, waar liep je dan tegenaan?

Als je de regeling je amber laat sturen dan loopt toch minder vaak je buffer vol met warmte? Nu slaat af op soort overshoot ipv stop door thermostaat.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 11-11-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
ErikVers schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:47:
[...]

Interessant. Normaal pak je de naregeling als master master en laat je die de warmtepomp aansturen die dan weer de cv pompen doet. Jij geeft aan dat dit problemen gaf, waar liep je dan tegenaan?

Als je de regeling je amber laat sturen dan loopt toch minder vaak je buffer vol met warmte? Nu slaat af op soort overshoot ipv stop door thermostaat.
Voordeel van het aansturen van de pomp op deze manier is dat er geen bypass nodig is, immers zijn er groepen open dan draait de pomp en anders niet.
Laat ik het de Amber regelen, dan zou ik een bypass moeten installeren, deze weet niet of en hoeveel groepen er open zijn.

De software thermostaten sturen de naregel klepjes aan en de Amber.
Daar bij kijken de thermostaten niet alleen naar hun eigen ruimte. Is er een thermostaat met vraag dan gaan de groepen waar nog geen vraag is, maar de temperatuur wel onder het setpoint ook open.

Op deze manier heb ik langst mogelijke run en niet met korte tussen pozen.

Probleem met de PID /PWM is dat bij een kleine vraag het buffer te snel volloopt =- 30min
Bij groter vraag gaat dat prima en is heb ik runs van 4 tot 5 uur.

[ Voor 6% gewijzigd door bommer op 11-11-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
bommer schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:14:
[...]

Voordeel van het aansturen van de pomp op deze manier is dat er geen bypass nodig is, immers zijn er groepen open dan draait de pomp en anders niet.
Laat ik het de Amber regelen, dan zou ik een bypass moeten installeren, deze weet niet of en hoeveel groepen er open zijn.

De software thermostaten sturen de naregel klepjes aan en de Amber.
Daar bij kijken de thermostaten niet alleen naar hun eigen ruimte. Is er een thermostaat met vraag dan gaan de groepen waar nog geen vraag is, maar de temperatuur wel onder het setpoint ook open.

Op deze manier heb ik langst mogelijke run en niet met korte tussen pozen.

Probleem met de PID /PWM is dat bij een kleine vraag het buffer te snel volloopt =- 30min
Bij groter vraag gaat dat prima en is heb ik runs van 4 tot 5 uur.
De pomp zit toch na je buffer? Stopt de amber door je thermostaat dan stopt compressor en erna je cv pompen. En lopen dan pas je motortjes dicht. Dat is voordeel van die trage vloerverwarming actuators. Vaak 3-5 minuten.

Wat betreft snel vol lopen buffer. Kan wellicht je 2e pomp in de basis niet wat harder al werken? Dan heb je pas later dat flow onder Amber flow komt. Daarnaast de pump flow van de amber al laag/lager gezet?

[ Voor 19% gewijzigd door ErikVers op 11-11-2023 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
ErikVers schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:26:
[...]

De pomp zit toch na je buffer? Stopt de amber door je thermostaat dan stopt alles en lopen je motortjes dicht. Stoppen enkele zones dan neemt de flow op afgifte circuit af en gaat automatisch er wat flow over je buffer lopen. Daar zit al een bypass/kortsluiting over je buffer.
Ik denk dat de afname zo weinig is dat de temperatuur op TC boven de instelling van M1.01 komt (5 graden, kan niet hoger) Ben op dit moment druk bezig alles in grafieken te zetten, dat analyseert wat makkelijker.

wat ik al wel gezien heb is dat TC sensor afwijkt, 2 graden afwijking is al genoeg om de boel aardig in de war te schoppen zeker als maximale verstelling van M1.01 maar 5 graden is.

Daarom had ik in het begin ook gevraagd naar de mogelijkheid tot calibratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
Pomp flow van de Amber staat op het laagst en de CV pomp op maximaal proportioneel.
Als ik hem op tapwaterstand zet, dan is er meer flow, maar ook herrie.

Misschien dat een sterkere pomp dit oplost, maar daar ben ik nog niet van overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
camel1987 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:39:
[...]

Ze komen hem hier maandag het dak op hijsen wel iets hoger en verder vandaar de vraag.
Hier is die uit zijn verpakking getakeld uit de garage want dan kan die direct op de steunen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjNF7_jat8JriZEXi4iybzq9lkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oS66k6THS2g7OKi14Urhldzk.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft het aansluiten eerst de dakdoorvoer binnen krijgen en een droog moment om een gat in mijn garagedak te maken.

Daarna plannen we weer verder.

[ Voor 27% gewijzigd door Impossibl3 op 11-11-2023 14:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
camel1987 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:39:
[...]

De condensor is kwetsbaar. Wij takelen meestal met doos en laten de condensor bescherming zitten tijdens montage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLVUAosBMk5CQj94wsRyk9Pam4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDzWkSaABs6a2Xk9BleVHXj9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Carboy54 op 11-11-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Carboy54 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:32:
[...]

De condensor is kwetsbaar. Wij takelen meestal met doos en laten de condensor bescherming zitten tijdens montage.

[Afbeelding]
Ja het was mijn idee ook om hem in de verpakking te laten ivm beschadiging etc.

Nog even een vraag terzijde.
Wat betreft de thermostaat ik kan een Honeywell evohome kopen zou dit voor mij een betere oplossing zijn als de huidige Google Nest ?
Ook meer omdat ik straks de radiatoren wil voorzien van thermostaat knoppen die regelbaar zijn.
Iemand al ervaring met de amber en de Honeywell evohome ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
camel1987 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:53:
[...]

Ja het was mijn idee ook om hem in de verpakking te laten ivm beschadiging etc.

Nog even een vraag terzijde.
Wat betreft de thermostaat ik kan een Honeywell evohome kopen zou dit voor mij een betere oplossing zijn als de huidige Google Nest ?
Ook meer omdat ik straks de radiatoren wil voorzien van thermostaat knoppen die regelbaar zijn.
Iemand al ervaring met de amber en de Honeywell evohome ?
Lees hiervoor in de startpost: hulpdocument installatie Amber

Pagina: 1 ... 29 ... 124 Laatste