Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Wil je mij alle settings in een pm sturen en omschrijven welke hybride opstelling je hebt?camel1987 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 05:41:
@Omebas
Geen idee lijkt mij ook een beter idee of gewoon de cv uit de hybride opstelling halen.
Sinds de amber in hybride staat heeft de ketel enkel storing loop continu te hannisen nu.
Geen enkele error code.
Heb vanochtend nog gekeken toevallig naar dat we allebei rechtop in bed zaten omdat we dachten dat er iemand naar beneden flikkerde.
Het leek wel of er iets door de leidingen heen gedrukt moest worden en dat ga ineens een heel hard geluid.
Doe ik vanavond als ik thuis ben.
De installateur zegt zelf ook dat waarschijnlijk wat razor aangeeft hierboven dat de keerklep dichtslaat omdat de pompen cv en amber elkaar tegenwerken.
Hij ging het voorleggen bij Itho.
Het liefst gooi ik die amber weer gewoon van het dak af met al het gezeur wat we nu al gehad hebben 🤦🏻.
Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling
Gister zijn wij de hele dag niet thuis geweest, er zijn geen defrosts geweest via het SWW vat (ik lees hem uit in HA). En toch heb ik een verval van 46 graden naar nu 35 graden.
Er werd al aangegeven een foto zegt meer dan duizend woorden dus zie hier een foto van hoe het is aangesloten.
:strip_exif()/f/image/TrPNZg9JrR7UDpMlSjoH4eBq.jpg?f=fotoalbum_large)
Kleine toelichting. Rechts via de knieschotten komt de leidingen vanaf de amber binnen.
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00769
I-WPV, sorry wist niet dat er verschil was dus snel link aangepast.
Ik denk eerder dat de installateur het allemaal niet goed begrijpt.camel1987 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:32:
@Omebas
De installateur zegt zelf ook dat waarschijnlijk wat razor aangeeft hierboven dat de keerklep dichtslaat omdat de pompen cv en amber elkaar tegenwerken.
Het liefst gooi ik die amber weer gewoon van het dak af met al het gezeur wat we nu al gehad hebben 🤦🏻.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik heb geen idee ik heb me eigen wel verdiept in wat merken warmtepomp en heb me wat ingelezen maar verder ben ik ook maar gewoon een lompe kraanmachinist.
Kan dingen snel genoeg kapot krijgen maar met dit soort dingen laat ik het liever over aan iemand met verstand ervan.
Ik hoop in ieder geval dat het gezeur snel voorbij is en dat de amber gewoon lekker zijn ding kan doen en ik gewoon warm kan douchen en een warm huisje heb.
De ketel avanta heeft in de 10 jaar dat hij hangt nog nooit zoveel storingen gehad als nu in ieder geval en dat lijkt me niet goed voor het behoud van de ketel.
Ik ben geen ketelexpert maar heb op dit forum in andere topics (algemeen L/W warmtepomp topic o.a) wel gelezen dat bepaalde ketels in hybride een specifieke aansluiting nodig hebben. Kan ook zomaar zijn dat er iets in jouw installatie niet goed zit. Dat kunnen de deelnemers in dit topic wel beoordelen als je een goed schema van je complete installatie hier neer zet.camel1987 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:09:
@hansvk
Ik heb geen idee ik heb me eigen wel verdiept in wat merken warmtepomp en heb me wat ingelezen maar verder ben ik ook maar gewoon een lompe kraanmachinist.
Kan dingen snel genoeg kapot krijgen maar met dit soort dingen laat ik het liever over aan iemand met verstand ervan.
Ik hoop in ieder geval dat het gezeur snel voorbij is en dat de amber gewoon lekker zijn ding kan doen en ik gewoon warm kan douchen en een warm huisje heb.
De ketel avanta heeft in de 10 jaar dat hij hangt nog nooit zoveel storingen gehad als nu in ieder geval en dat lijkt me niet goed voor het behoud van de ketel.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Zit de keerklep van de cv ketel wel in de retour opgenomen?camel1987 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:19:
[...]
Ja de cv zit aangesloten op de cv leiding vanaf de amber met 2 keerkleppen ertussen.
(volgens de installatievoorschriften)
En ik neem aan dat de ketel en wp parallel staan aangesloten en niet in serie?
Ik draai zelf al anderhalf jaar hybride met een Avanta en een LG wp zonder problemen.
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Uiteraard, stom van meErikVers schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:23:
[...]
Mooi grafisch.
Waar ik naar opzoek ben is afgegeven vermogen (opwekking)
Itho Daalderop Amber 95
Is dat nog zo'n oude installateur die ook de CV-ketels nog op 80°C zet? Is wel erg hoog, Waar stond eerst, toen je nog een gesloten verdeler voor de VVW had, de temperatuur op ingesteld? Ik denk dat je sowieso de stooklijn wel om laag kan zetten. Ik zo beginnen om deze voorlopig ergens rond de 30°C te zetten en eens kijken wat er gebeurt. Als het erg lang duurt voordat het warm wordt of dat het helemaal niet warm wordt stel je continu, in stappen van 1°C, de stooklijn bij. Geef het uiteraard wel de tijd.camel1987 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 06:02:
[...]
Die setpoint staat nu op 40 volgens mij is ingesteld door de installateur zo.
Hij moet best flink werken natuurlijk.
Als de temperatuur in huis bereikt is slaat de amber uit voor 2 a 3 uurtjes en gaat dan weer draaien de vloerverdeler is inmiddels aan gepast naar een open verdeler zonder pomp.
Dus vraag me eigen alleen wel af of het zin heeft om op 40 graden op te stoken ?
Itho Daalderop Amber 95
Heb even snel zoals de situatie nu thuis is op het werk een tekening gemaakt zoals het nu zit hopelijk kan je er een beetje wijs uit.Casper de Boer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:21:
[...]
Zit de keerklep van de cv ketel wel in de retour opgenomen?
(volgens de installatievoorschriften)
En ik neem aan dat de ketel en wp parallel staan aangesloten en niet in serie?
Ik draai zelf al anderhalf jaar hybride met een Avanta en een LG wp zonder problemen.
Bij de amber zitten natuurlijk nog de vorstbeveiligingen aangesloten maar die hebben niks met de cv te maken natuurlijk.
@Razor109
Heb op de bovenverdieping nog een normale t20 radiator hangen en in de badkamer een t11 deze worden in de toekomst vervangen voor jaga's.
Worden ook nog 2 kleine jaga's bij geplaatst op de slaapkamers van de kinderen. Maar dat is nu op dit probleem niet van toepassing natuurlijk.
[ Voor 17% gewijzigd door camel1987 op 07-12-2023 09:52 ]
Ik ben geen expert, maar het zou me niet verbazen als de foutmelding in je CV gerelateerd is aan de pomp omdat ie misschien teveel tegendruk heeft (oftewel, z'n eigen water niet rondgepompt krijgt) door de druk van de WP?camel1987 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:44:
[...]
Heb even snel zoals de situatie nu thuis is op het werk een tekening gemaakt zoals het nu zit hopelijk kan je er een beetje wijs uit.
Bij de amber zitten natuurlijk nog de vorstbeveiligingen aangesloten maar die hebben niks met de cv te maken natuurlijk.
@Razor109
Heb op de bovenverdieping nog een normale t20 radiator hangen en in de badkamer een t11 deze worden in de toekomst vervangen voor jaga's.
Worden ook nog 2 kleine jaga's bij geplaatst op de slaapkamers van de kinderen. Maar dat is nu op dit probleem niet van toepassing natuurlijk.
[Afbeelding]
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S
Wat is het nut van zowel een keerklep in aanvoer als retour bij cv? Die leiding zit toch doorverbonden je hoeft hem maar op 1 plek te blokkeren.camel1987 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:44:
[...]
Heb even snel zoals de situatie nu thuis is op het werk een tekening gemaakt zoals het nu zit hopelijk kan je er een beetje wijs uit.
@Razor109
[Afbeelding]
Ik ben geen installateur maar ik zou die keerklep in de aanvoer verplaatsen naar de retour bij Amber zoals ook wordt geadviseerd dacht ik.
Je ketel pompt nu warmwater over de Amber via de aanvoer terug over de retour. Dat lijkt me al zinloos.
[ Voor 3% gewijzigd door Razor109 op 07-12-2023 09:56 ]
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Ziet er uit als een verkeerd geplaatste keerklep. die van de cv doen nu beiden hetzelfde.camel1987 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:44:
[...]
[Afbeelding]
Keerklep op aanvoer cv verplaatsen naar retour van amber.
Zoals @Razor109 al aangeeft kan de cv over de wp heen pompen, dit is niet gewenst qua temperatuur ook.
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Jij had toch uitsluitend je gasketel er nog aanhangen voor het tapwater?
Indien ja ? , kan je de verwarmingsfunctie van de gasketel dan niet gewoon uitzetten.?
Die keerkleppen zou ik mij even niet zo druk om maken.
En achter de Amber zit ook al direkt een keerklep , deze wordt zelfs meegeleverd in de doos.
En een keerklep schakeld niet !
Dat is gewoon een passief ding , die installateur lult maar wat.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Een avanta heeft een werkend cv circuit nodig om tapwater te maken.Jan2023 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:06:
@camel1987
Jij had toch uitsluitend je gasketel er nog aanhangen voor het tapwater?
Indien ja ? , kan je de verwarmingsfunctie van de gasketel dan niet gewoon uitzetten.?
Die keerkleppen zou ik mij even niet zo druk om maken.
En achter de Amber zit ook al direkt een keerklep , deze wordt zelfs meegeleverd in de doos.
En een keerklep schakeld niet !
Dat is gewoon een passief ding , die installateur lult maar wat.
De cv functie kan je inderdaad gewoon uitschakelen in de instellingen.
De cv hangt er enkel nog voor de sww inderdaad.
Misschien die keerkleppen bij cv er net uit halen dan.. althans ik heb mijn cv voor sww en alleen een keerklep bij de Amber in retour.camel1987 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:31:
@Jan2023
Op je ketel staat de cv modus uit neem ik aan?
Nu heeft je cv geen mogelijkheid tot flow op het moment dat de WP loopt en krijg je storingen lijkt me.
Laat Amber het water gewoon over je cv pompen dat maakt niet veel uit en je ketel heeft altijd flow wanneer nodig.
Alternatief een bypass voor het cv circuit.
Edit: zal er wel aanliggen of de pomp van cv gaat lopen dat zal wel anders had je geen storingen. Dan is een bypass achter de keerkleppen ws beter. De flow over je cv gedeelte dat de pomp van Amber veroorzaakt zonder keerkleppen is tegengesteld aan die van de pomp van je CV volgens mij.
[ Voor 37% gewijzigd door Razor109 op 07-12-2023 11:12 ]
Die vragen 5000 Euro om een Amber 95 te installeren.
Ik heb ze vervolgens gevraagd of het ongeveer 8 dagen werk is.
Voelt een beetje als een stel oplichters.
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Heb ook een uitvraag uitstaan, ben benieuwdFlowDesign schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:17:
Kreeg net een email als reactie op een aanvraag van https://dewarmtepompvoorjou.nl
In de handleiding wordt aangegeven deze liever niet te monteren op een gips/hout wand. Dat is nou net de enige mogelijkheid hier.
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
Ik heb geen open verdeler of een buffervat.
Er zit 55m² vloerverwarming met een kunstof henco verdeler (een open verdeler dus) op aangesloten en 2 radiatoren.
Welk schema uit het hulpdocument moet er nu aan gehouden worden ?
/f/image/wuzitMnYfHBiHb7sGuIJz8fD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nx0QopeeE7T8EYv1pEEDz7EZ.png?f=fotoalbum_large)
Hij is nu als schema 3 aangesloten bij mij maar volgens mij lees ik hierop af in de tekst rood gemarkeerd dat dit dus niet in mijn situatie het geval is of lees ik dit nu echt verkeerd af ?
Ok , dat cv cirquit is er dan in dit geval om over na te draaien.Casper de Boer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:11:
[...]
Een avanta heeft een werkend cv circuit nodig om tapwater te maken.
De cv functie kan je inderdaad gewoon uitschakelen in de instellingen.
En als de keerklep(pen) zit zoals de pijlrichting is getekend is dat naar mijn idee goed.
Het gaat er immers om dat de WP niet door de gasketel staat te pompen.
En de warmte functie zou ik ook uitschakelen , zomerstand o.i.d
Of kamerthermostaat op 5 graden of zo., indien nog aanwezig
Bij schema 3 staat duidelijk dat pomp van cv en Amber niet gelijktijdig mogen draaien, anders schema 1 of 2 met open verdeler of buffervat gebruiken.camel1987 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:32:
@Omebas
Je installateur geeft al aan dat het kan dat ze beide gelijk draaien. Dus dan klopt schema 3 niet.
Ik weet niet exact wel model cv je hebt, maar als je cv de pomp aangooit om sww te maken (ws om restwarmte kwijt te komen) dan heb je dit probleem.
Je sww regeling gaat direct via de cv en Amber heeft er volgens mij geen weet van en draait mooi door. Dan werken de pompen elkaar tegen en slaat er een klep dicht of krijg je storing.
Mooi , dan kan je de term Hybride gewoon vergeten !camel1987 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:31:
@Jan2023
Dat is bij jou niet het geval , denk dat de aansturing ook niet gerealiseerd is door de installateur.
Gewoon vergeten dat Hybride.
[ Voor 97% gewijzigd door argafal op 07-12-2023 13:21 ]
Zoals het nu aangesloten is , is naar mijn mening goed.camel1987 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:59:
Even nog een vraagje ik heb nu dus mijn cv ketel aangesloten op de amber.
Er zit 55m² vloerverwarming met een kunstof henco verdeler (een open verdeler dus) op aangesloten en 2 radiatoren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij is nu als schema 3 aangesloten bij mij maar volgens mij lees ik hierop af in de tekst rood gemarkeerd dat dit dus niet in mijn situatie het geval is of lees ik dit nu echt verkeerd af ?
Je moet alleen zien te voorkomen dat de gasketel nu gaat verwarmen , dat botst .
De elektrische elementen in de Amber zijn je backup.
Zet die ketel uit op cv gedeelte , zomerstand of aanwezig thermosstaat heel laag.
En 40 graden voor je amber zou ik ook verlagen.
Even heel simpel , als je op het display van de binnenunit drukt op het huis, kan je al heel eenvoudig min 3 graden naar beneden.
Nu snap ik de verwarring, er staan 2 keerkleppen ingetekend bij de cv.camel1987 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:59:
Even nog een vraagje ik heb nu dus mijn cv ketel aangesloten op de amber.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Carboy54 , moeten er 2 in?
@Jojan265 hier hier al eens wat gegevens over verzameld: Jojan265 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
@camel1987 , de keerklep bij de amber zit er ook gewoon tussen toch?
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
Die gasten weten gewoon dat jij 2850 euro subsidie pakt , dat tellen ze domweg op de rekening er bij.FlowDesign schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:17:
Kreeg net een email als reactie op een aanvraag van https://dewarmtepompvoorjou.nl
Maar als je zelf ook nog wat doet kan je in overleg misschien goedkoper uit komen.
[ Voor 8% gewijzigd door Jan2023 op 07-12-2023 13:37 ]
Dat installatiehulpdocument is heel verwarrend iig.
In principe zoals nu overlegd met de installateur gaat de amber gewoon dienen voor het verwarmen.
Dus wat je al aangeeft de term hybride vergeten.
@Casper de Boer
De keerklep bij de amber zelf zit ook gewoon gemonteerd ja.
@NRJ020
Moet de Remeha niet minstens een aantal liter inhoud hebben om te functioneren voor het sww
Het is een Remeha avanta 28c
camel1987 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:00:
@Jan2023
Dat installatiehulpdocument is heel verwarrend iig.
In principe zoals nu overlegd met de installateur gaat de amber gewoon dienen voor het verwarmen.
Dus wat je al aangeeft de term hybride vergeten.
@Casper de Boer
De keerklep bij de amber zelf zit ook gewoon gemonteerd ja.
@NRJ020
Moet de Remeha niet minstens een aantal liter inhoud hebben om te functioneren voor het sww
:strip_exif()/f/image/cZaF5sfxb1BndLVyD7WFwTzX.jpg?f=fotoalbum_large)
4.5.3 Geiser functie.
Loskoppelen van je circuit dus volgens handleiding lijkt mij.
In huidige situatie is er tijdens wp bedrijf geen verbinding mogelijk tussen aanvoer en retour van cv volgens mij. Ws is de pomp van Amber krachtiger en drukt de kleppen dicht.
[ Voor 8% gewijzigd door Razor109 op 07-12-2023 14:32 ]
ik heb bijna dezelfde opstelling maar dan met een calenta 40c. De CV aanvoer zit op een 3weg klep met de wp (en is dus dicht bij wp bedrijf) en de retour zit wel aangesloten met de rest. Ook mijn CV staat op dit moment op 'geiser bedrijf' ookal zijn de retour en aanvoer van de cv technisch gezien niet doorverbonden zoals in de handleiding staat. Dit gaat al sinds installatie zonder problemen.@NRJ020
In de meegeleverde manual staat dat achterin prima omschreven. In de warme leiding meestal een keerklep bij de cv afhankelijk van de in de cv aanwezige driewegklep. Als die standaard staat op sww is dat niet nodig. Bij de warmtepomp is dat niet nodig omdat de standaard meegeleverde klep in de aanvoer is gemonteerd ivm R290. Dit alles om het rondpompen van warm water te voorkomen waardoor de warmtepomp en de cv niet goed kunnen functioneren.Casper de Boer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:23:
[...]
Nu snap ik de verwarring, er staan 2 keerkleppen ingetekend bij de cv.
@Carboy54 , moeten er 2 in?![]()
@Jojan265 hier hier al eens wat gegevens over verzameld: Jojan265 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
@camel1987 , de keerklep bij de amber zit er ook gewoon tussen toch?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ook hebben we een aantal temperaturen gewijzigd en de kabel thermostaat die doorverbonden was van de cv naar de amber losgekoppeld.
Dus in principe moet de amber nu niks meer van de cv vragen en ik kan niks meer vragen want er zit niks meer aan gekoppeld enkel op warm water vraag moet hij nu nog reageren.
Deze instellingen hebben we ook veranderd dus nu even kijken wat het doet.
Als je huis goed geïsoleerd is, dan neem ik aan van wel anders neem je geen warmtepomp, dan is je stooklijn veel te hoog met vloerverwarming, ik stook bij 33/29/27/25 bij -10/0/5/10/15. End at is eigenlijk nog te heet, 22,2 graden in huiscamel1987 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:37:
We hebben de cv nu uitgeschakeld dus de hybride uitgezet in de amber.
Ook hebben we een aantal temperaturen gewijzigd en de kabel thermostaat die doorverbonden was van de cv naar de amber losgekoppeld.
Dus in principe moet de amber nu niks meer van de cv vragen en ik kan niks meer vragen want er zit niks meer aan gekoppeld enkel op warm water vraag moet hij nu nog reageren.
Deze instellingen hebben we ook veranderd dus nu even kijken wat het doet.
[Afbeelding]
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
Ik moet nog even doorkrijgen wat het beste is in ons huis natuurlijk.
We hebben boven nog geen radiatoren op een enkele hoog temperatuur verwarming na.
de warmtepomp is vanmiddag 12 uur uitgeslagen omdat de temperatuur van 21 graden binnen bereikt was en deze is 4 uur later weer aangegaan omdat dan de temperatuur weer wat gezakt is.
ik denk dat ik met de stooklijn aanpassen best nog wel wat kan winnen maar dat is nog even uitvogelen natuurlijk hoe dat dat allemaal precies werkt.
Vind 5K ook wel veel, maar vergis je niet in de kosten van installatie materiaal.FlowDesign schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:17:
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Staat de Amber hoger dan de boiler?Daros schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:32:
Terugkomend op mijn SWW vat van 240 liter G3. link
Gister zijn wij de hele dag niet thuis geweest, er zijn geen defrosts geweest via het SWW vat (ik lees hem uit in HA). En toch heb ik een verval van 46 graden naar nu 35 graden.
Er werd al aangegeven een foto zegt meer dan duizend woorden dus zie hier een foto van hoe het is aangesloten.
[Afbeelding]
Kleine toelichting. Rechts via de knieschotten komt de leidingen vanaf de amber binnen.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
De prijzen staan gewoon op hun site: https://dewarmtepompvoorjou.nl/producten/FlowDesign schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:17:
Wij hebben het via hun laten doen en is alles door hun gedaan. Geen gezeur over bijkomende kosten en weet je waar je aan toe bent. Omdat we als een van de eerste waren ging het niet in een keer goed, maar hebben ze het wel opgelost. Itho Daalderop verwijst standaard ook naar ze, dus ik denk dat dat ook wel wat zegt.
Ik had vandaag nog een tip gegeven hoe je snel en eenvoudig je stooklijn kan corrigeren.camel1987 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:54:
@isalenedean
Ik moet nog even doorkrijgen wat het beste is in ons huis natuurlijk.
We hebben boven nog geen radiatoren op een enkele hoog temperatuur verwarming na.
de warmtepomp is vanmiddag 12 uur uitgeslagen omdat de temperatuur van 21 graden binnen bereikt was en deze is 4 uur later weer aangegaan omdat dan de temperatuur weer wat gezakt is.
ik denk dat ik met de stooklijn aanpassen best nog wel wat kan winnen maar dat is nog even uitvogelen natuurlijk hoe dat dat allemaal precies werkt.
Maar je kreeg zoveel info vandaag
Als je op het display van de binnenunit klikt midden op het huis , kan je snel plus of min 3 graden de stooklijn corrigeren.
ohja shit dat had je gezegd ja helemaal vergeten inderdaad.
Ze hebben geantwoord 2 dagen werk met 2 man. Zeg ff 75€ per uur, dan zit je op ongeveer 2500 en niet op 5000.bommer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:58:
[...]
Vind 5K ook wel veel, maar vergis je niet in de kosten van installatie materiaal.
Ik verwacht niet dat ze 2500 aan materiaalkosten hebben
Maar gelukkig schreven ze erbij dat ik vrij ben om ergens anders ook een offerte op te vragen. Gelukkig!
En risico afdekken? Een steiger huren of autolaadkraan? Service? Transport? Administratie? Planning? Onvoorziene omstandigheden? Trainingen voor installateurs? Hoeveel blijft daar voor over na aftrek materiaalkosten?FlowDesign schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:19:
[...]
Ze hebben geantwoord 2 dagen werk met 2 man. Zeg ff 75€ per uur, dan zit je op ongeveer 2500 en niet op 5000.
Maar gelukkig schreven ze erbij dat ik vrij ben om ergens anders ook een offerte op te vragen. Gelukkig!
Alsof er niet al een marge zit in die 75 per uur tov salariskosten van een monteur?Omebas schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:28:
[...]
En risico afdekken? Een steiger huren of autolaadkraan? Service? Transport? Administratie? Planning? Onvoorziene omstandigheden? Trainingen voor installateurs? Hoeveel blijft daar voor over na aftrek materiaalkosten?
Bijv. een lengte 28mm buis van 6m kost 200,- Het tikt echt razend snel aan.FlowDesign schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:19:
[...]
Ze hebben geantwoord 2 dagen werk met 2 man. Zeg ff 75€ per uur, dan zit je op ongeveer 2500 en niet op 5000.
Ik wil niet die 5000 of 2500 goed praten, maar kijk er niet van op.
Dan heb je nog de schaarste aan monteurs, ik werk bij een installateur in de utiliteitsbouw. wij zitten ook te springen om monteurs.
Koper is indd wel ontzettend duur momenteel. Stond laatst ook bij de Hornbach me te verbazen over de kosten van 25 meter stroomkabel.bommer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:35:
[...]
Bijv. een lengte 28mm buis van 6m kost 200,- Het tikt echt razend snel aan.
Dan heb je nog de schaarste aan monteurs, ik werk bij een installateur in de utiliteitsbouw. wij zitten ook te springen om monteurs.
En ja er is ook een gebrek aan goede monteurs, maar als we willen verduurzamen dan schiet het niet echt op als de installatiebedrijven de kosten over de kop laten gaan.
28mm koper kost 17,16/m bij de WS, wellicht nog iets minder als je als bedrijf daar kooptbommer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:35:
[...]
Bijv. een lengte 28mm buis van 6m kost 200,- Het tikt echt razend snel aan.
Ik had misschien even duidelijker moeten zijn, dat is stalenbuis voor perskoppelingen.Maurice1066 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:02:
[...]
28mm koper kost 17,16/m bij de WS, wellicht nog iets minder als je als bedrijf daar koopt
Praktisch net zo duur als meerlagen.buis.
Cv buis is 23,- per 6 meter bij WSbommer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:12:
[...]
Ik had misschien even duidelijker moeten zijn, dat is stalenbuis voor perskoppelingen.
Praktisch net zo duur als meerlagen.buis.
Rvs buis 87,- per 6 meter (heima24) of 122 bij de veels te dure wildkamp.
Voor 200 per 6 meter zou ik een andere leverancier zoeken😉
Klopt, rvs en koper is ongeveer even duur. €17/€20 per meter. Wil je goedkoper €3,30 per meter pak je 32mm meerlagenbuis, zeker voor grotere afstanden uit het zicht.Maurice1066 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:25:
[...]
Cv buis is 23,- per 6 meter bij WS
Rvs buis 87,- per 6 meter (heima24) of 122 bij de veels te dure wildkamp.
Voor 200 per 6 meter zou ik een andere leverancier zoeken😉
Moet je veel kleine stukjes en in het zicht dan is rvs of koper wel netter en de pers koppelingen zitten buitenom de buis in tegenstelling met meerlagenbuis. Koper icm meerlagenbuis voor de lengtes is wel een mooie combi.
Staal cv buis zou ik zelf niet toepassen. Als je nog een keer wilt gaan koelen dan heb je liever kunstof-rvs-koper. Die 10€ per meter klinkt als mooie besparing maar op het geheel kan die €150,- verschil er ook wel bij 🙈👍
[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 07-12-2023 22:23 ]
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Ik heb alles met koper en soldeer fitting gedaan. Die kosten niet zo veel als pers of knel. Kosten technisch maakte het niet veel uit op het totaal koper vs meerlagen. Perskoppelingen zijn best duur.ErikVers schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:18:
[...]
Klopt, rvs en koper is ongeveer even duur. Wil je goedkoper pak je meerlagenbuis, zeker voor grotere afstanden uit het zicht.
Moet je veel kleine stukjes en in het zicht dan is rvs of koper wel netter en de pers koppelingen zitten buitenom de buis in tegenstelling met meerlagenbuis. Staal cv buis zou ik zelf niet toepassen. Als je nog een keer wilt gaan koelen dan heb je liever kunstof-rvs-koper. Die 10€ per meter klinkt als mooie besparing maar op het geheel kan die €150,- verschil er ook wel bij 🙈👍
En geen vernauwing in de leidingen.
Solderen kun je leren 😋Maurice1066 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:22:
[...]
Ik heb alles met koper en soldeer fitting gedaan. Die kosten niet zo veel als pers of knel. Kosten technisch maakte het niet veel uit op het totaal koper vs meerlagen. Perskoppelingen zijn best duur.
En geen vernauwing in de leidingen.
Pers en soldeer blijft altijd wel een twistpunt binnen de loodgieter (it is in the name) Ben altijd bang dat niet goed soldeer en daardoor doe ik pers wat voor mij daardoor sneller gaat. Als je ervaren bent met soldeer of genoeg geduld hebt snap ik het wel
Als je je unit 10/15 meter verder op hebt staan rol ik liever een rol mlb uit. Alleen in het zicht rond een boiler krijg je het lastig netjes, dat lukt met koper stuk beter.
[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 07-12-2023 22:27 ]
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Mijn hele opstelling is zichtwerk, hoewel het een garage is (eigenlijk meer een elektronica hobby werkplaats)ErikVers schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:25:
[...]
Solderen kun je leren 😋
Pers en soldeer blijft altijd wel een twistpunt binnen de loodgieter (it is in the name) Ben altijd bang dat niet goed soldeer en daardoor doe ik pers wat voor mij daardoor sneller gaat. Als je ervaren bent met soldeer of genoeg geduld hebt snap ik het wel
Als je je unit 10/15 meter verder op hebt staan rol ik liever een rol mlb uit. Alleen in het zicht rond een boiler krijg je het lastig netjes, dat lukt met koper stuk beter.
Meerlagenbuis krijg ik igv niet knap recht, of je moet al met losse rechte stukken werken.
Het dak op ,was misschien makkelijker geweest, maar dan had ik daar voor weer een aparte perstang moeten regelen.
En voordeel van viega pers is dat je volledige doorlaat hebt/ Tot en met mijn eerste verdeler is alles, op de warmtemeter en de door Itho geleverde keerklep na. is alles de vereiste diameter.
En vergeet de bezorgkosten niet, we kunnen niet allemaal 6mtr buis vervoeren.
Klopt, ik bestel wel eens wat 2meter rechte stukken mlb mee. Meeste is gewoon op rol, met wat beugels trek je het tijdens de montage redelijk recht. Helaas bezorgt heima de 5m rechte MLB niet in nederland…bommer schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:03:
[...]
Mijn hele opstelling is zichtwerk, hoewel het een garage is (eigenlijk meer een elektronica hobby werkplaats)
Meerlagenbuis krijg ik igv niet knap recht, of je moet al met losse rechte stukken werken.
Het dak op ,was misschien makkelijker geweest, maar dan had ik daar voor weer een aparte perstang moeten regelen.
En voordeel van viega pers is dat je volledige doorlaat hebt/ Tot en met mijn eerste verdeler is alles, op de warmtemeter en de door Itho geleverde keerklep na. is alles de vereiste diameter.
En vergeet de bezorgkosten niet, we kunnen niet allemaal 6mtr buis vervoeren.
Volgens mij is verschil rond de 5 (momenteel 3) graden, zal de stooklijn eens een grade lager zetten en thermostaat halve hoger. Nadat erik was geweest (en de pomp zachter had gezet) zag je de amber ook steeds netjes in de richting van de 36hrz gaan. Maar sinds de temp onder nul komt moet die er hard voor werken blijkbaar.Omebas schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:12:
[...]
Zet de thermostaat eens een halve graad hoger en de stooklijn een graad lager.
Wat is het verschil nu tussen aanvoer en retour temperatuur?
Nog een grafiekje van zondag:
:strip_exif()/f/image/Nw57Uq9Urveo9P7QYViLsdMc.jpg?f=fotoalbum_large)
9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120
Zie allemaal defrosts. Yes defrosttime dus. Laat het maar kouder worden dan krijg je boven de 36 Hz een rechte lijn. 😁Dracoplasm schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:39:
[...]
Volgens mij is verschil rond de 5 graden, zal de stooklijn eens een grade lager zetten en thermostaat halve hoger. Nadat erik was geweest (en de pomp zachter had gezet) zag je de amber ook steeds netjes in de richting van de 36hrz gaan. Maar sinds de temp onder nul komt moet die er hard voor werken blijkbaar.
Nog een grafiekje van zondag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Wellicht goed om te weten, maar niet direct een grote issue m.b.t. Naregeling op basis van ruimtetemperatuursensor M1.16.
De Naregeling op basis van ruimtetemperatuursensor M1.16 geeft niet zoals omschreven in de funtielijst een correctie van 1°C of 2°C op de stooklijn aan de hand van de binnentemperatuursensor (Tr) t.o.v. het Ruimtetemperatuur setpoint voor verwarmen M1.17/M1.18, maar verhoogd/verlaagd de stooklijn met dezelfde hoeveelheid als de afwijking die er is tussen de gemeten waarden bij binnentemperatuursensor (Tr) en de ingestelde waarde.
Dus stel je bent op vakantie en zet de thermostaat bijv. op 15°C en je komt terug en zet de thermostaat weer op bijv. 21°C en de geweest en bij het Ruimtetemperatuur setpoint voor verwarmen M1.17/M1.18 heb je 21°C ingesteld, zal de stooklijn met 6°C verhoogd worden. Op zich is dit een mooie functie wat een soort booster is, om je huis weer wat sneller/beter op temperatuur te krijgen.
Uiteraard zal die stooklijn dan ook in dezelfde mate verhoogd worden als je huis afgekoeld is tot die 15°C en de thermostaat daarop aanspringt om te voorkomen dat je huis nog verder afkoelt, dit is dan weer minder gunstig, want in dit geval wil je je huis gewoon op 15°C houden en niet met de verhoogde stooklijn draaien.
Uiteraard werkt dit ook zo met koelen, dus dat is wellicht belangrijk om in de gaten te houden om condensatie te voorkomen, want als het dan in huis 30°C is en de instelling staat op 24°C wordt er hier dus ook een correctie gegeven van -6°C op de stooklijn. Het is dus belangrijk om de instelling van Minimale temperatuurbegrenzing M1.20 niet te laag te zetten!
@Carboy54 wellicht kan je dit direct laten aanpassen in de functie/instelling lijst. Ook zou het mooi zijn, als de diverse modbus adressen worden vrijgegeven worden en er ook geschreven mag worden om diverse setpoints te wijzigen, ook deze er bij zit, zodat dit vanaf afstand ingesteld kan worden.
Itho Daalderop Amber 95
Bedankt voor het uitleggen van deze functie. Het is heel logisch wat je schrijft.mischa402 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:35:
Gisteren nogmaals met de Naregeling op basis van ruimtetemperatuursensor M1.16 getest. In tegenstelling wat ik eerder melde doet deze het wel en zoals @Carboy54 ook melde gaat dit geleidelijk en kost het enige tijd voordat de wenswaarde van de stooklijn veranderd.
Wellicht goed om te weten, maar niet direct een grote issue m.b.t. Naregeling op basis van ruimtetemperatuursensor M1.16.
De Naregeling op basis van ruimtetemperatuursensor M1.16 geeft niet zoals omschreven in de funtielijst een correctie van 1°C of 2°C op de stooklijn aan de hand van de binnentemperatuursensor (Tr) t.o.v. het Ruimtetemperatuur setpoint voor verwarmen M1.17/M1.18, maar verhoogd/verlaagd de stooklijn met dezelfde hoeveelheid als de afwijking die er is tussen de gemeten waarden bij binnentemperatuursensor (Tr) en de ingestelde waarde.
Dus stel je bent op vakantie en zet de thermostaat bijv. op 15°C en je komt terug en zet de thermostaat weer op bijv. 21°C en de geweest en bij het Ruimtetemperatuur setpoint voor verwarmen M1.17/M1.18 heb je 21°C ingesteld, zal de stooklijn met 6°C verhoogd worden. Op zich is dit een mooie functie wat een soort booster is, om je huis weer wat sneller/beter op temperatuur te krijgen.
Uiteraard zal die stooklijn dan ook in dezelfde mate verhoogd worden als je huis afgekoeld is tot die 15°C en de thermostaat daarop aanspringt om te voorkomen dat je huis nog verder afkoelt, dit is dan weer minder gunstig, want in dit geval wil je je huis gewoon op 15°C houden en niet met de verhoogde stooklijn draaien.
Uiteraard werkt dit ook zo met koelen, dus dat is wellicht belangrijk om in de gaten te houden om condensatie te voorkomen, want als het dan in huis 30°C is en de instelling staat op 24°C wordt er hier dus ook een correctie gegeven van -6°C op de stooklijn. Het is dus belangrijk om de instelling van Minimale temperatuurbegrenzing M1.20 niet te laag te zetten!
@Carboy54 wellicht kan je dit direct laten aanpassen in de functie/instelling lijst. Ook zou het mooi zijn, als de diverse modbus adressen worden vrijgegeven worden en er ook geschreven mag worden om diverse setpoints te wijzigen, ook deze er bij zit, zodat dit vanaf afstand ingesteld kan worden.
[Afbeelding]
Voor mij is dit het grootste nadeel van de losse thermostaat die wij bij de Amber gebruiken. Als ik op vakantie ga, moet ik nu de thermostaat in de woonkamer veranderen en vervolgens ook de stooklijn op de Amber binnenunit. Als ik alleen de thermostaat doe, staat de stooklijn veel te hoog.
Naar mijn mening zou het veel logischer zijn als het regelsysteem voor de stooklijn en de thermostaat één geheel vormen. Het thermostaatinstelpunt en M1.17/M1.18 moeten eigenlijk altijd hetzelfde zijn, toch?
Dat zou ook mijn voorkeur hebben. Eigenlijk een soort Opentherm principe. Dat de stooklijn correctie afhankelijk is van de ruitetemperatuur. In feite is dat ook zo, alleen werken we nu dus met 2 verschillende sensoren.argafal schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:50:
[...]
Bedankt voor het uitleggen van deze functie. Het is heel logisch wat je schrijft.
Voor mij is dit het grootste nadeel van de losse thermostaat die wij bij de Amber gebruiken. Als ik op vakantie ga, moet ik nu de thermostaat in de woonkamer veranderen en vervolgens ook de stooklijn op de Amber binnenunit. Als ik alleen de thermostaat doe, staat de stooklijn veel te hoog.
Naar mijn mening zou het veel logischer zijn als het regelsysteem voor de stooklijn en de thermostaat één geheel vormen. Het thermostaatinstelpunt en M1.17/M1.18 moeten eigenlijk altijd hetzelfde zijn, toch?
Als deze instelling via modbus wordt vrijgegeven zou je met de thermostaat instelling dezelfde waarde kunnen sturen naar M1.17.
Wie weet in de toekomst.
Itho Daalderop Amber 95
Mischa bedankt. Omdat ik niet in NL was de afgelopen week kon ik de wijzigingen niet doorgeven inzake de functielijst. Het concept wat ik nu heb ga ik dit weekeinde aanpassen en naar Itho versturen.mischa402 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:35:
Gisteren nogmaals met de Naregeling op basis van ruimtetemperatuursensor M1.16 getest. In tegenstelling wat ik eerder melde doet deze het wel en zoals @Carboy54 ook melde gaat dit geleidelijk en kost het enige tijd voordat de wenswaarde van de stooklijn veranderd.
[Afbeelding]
Voor wat betreft het stroomverbruik van de bodemverwarming heb ik gisteravond nieuwschierig bij thuiskomst bij 1 graad boven 0 mijn vinger even via de gaten in de onderzijde van de Amber gestoken en het verwamingslint was gewoon koud zoals het hoort bij mij daar had ik geen grafieken voor nodig :-)
Als mijn interpretatie juist is, dan wordt deze functie eigenlijk alleen geactiveerd bij systemen waarbij de stooklijn boven de 50 graden uitkomt, toch?
Mischa ik constateer dat niet. Ik kwam inderdaad gisteren thuis met 17 graden binnen en gewenst gezet naar 21 en zag na enige tijd dat mijn setpoint was aangepast met 2 graden en niet met 4 zoals jij nu stelt. Dus precies zoals eerder omschgreven door Itho:argafal schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:50:
[...]
Bedankt voor het uitleggen van deze functie. Het is heel logisch wat je schrijft.
Ook in de andere richting mislukt dit: stel dat mijn moeder een tijdje mijn huis komt gebruiken terwijl ik zelf weg ben. Ze houdt van warm. Dus loopt ze naar de thermostaat in de woonkamer en zet deze hoger. Maar dat verandert niets aan M1.17. Dus nu Amber langer loopt, wordt het warmer. Als gevolg daarvan zet Amber de stooklijn lager terwijl de thermostaat om meer warmte vraagt. Er gebeurt dus het tegenovergestelde van wat er moet gebeuren. Eigenlijk zou ik mijn moeder moeten leren om naar de Amber binnenunit te gaan en M1.17 te verhogen en dan ook de thermostaat in de woonkamer. En als ze het 's avonds zachter wil zetten, moet ze beide stappen opnieuw herhalen. Heb ik dat goed begrepen? Is dit echt wat Itho Daalderop wilde?mischa402 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:56:
[...]
Dat zou ook mijn voorkeur hebben. Eigenlijk een soort Opentherm principe. Dat de stooklijn correctie afhankelijk is van de ruitetemperatuur. In feite is dat ook zo, alleen werken we nu dus met 2 verschillende sensoren.
Als deze instelling via modbus wordt vrijgegeven zou je met de thermostaat instelling dezelfde waarde kunnen sturen naar M1.17.
Wie weet in de toekomst.
Eén manier is om de stooklijn te hoog in te stellen en de kamertemperatuurcompensatie M1.16 uit te schakelen. Vervolgens kunnen bezoekers via de thermostaat aan/uit de gewenste temperatuur instellen... Maar dit eist een veel te hoge stooklijn en gaat ten koste van aanzienlijk rendementsverlies. Of hoe kan ik dit anders gemakkelijk maken voor bezoekers (of zelfs voor mezelf)?
Misschien begrijp ik het niet goed, maar waarom zou je de ruimtetemperatuursensor nog gebruiken als je een thermostaat hebt?argafal schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:05:
[...]
Ook in de andere richting mislukt dit: stel dat mijn moeder een tijdje mijn huis komt gebruiken terwijl ik zelf weg ben. Ze houdt van warm. Dus loopt ze naar de thermostaat in de woonkamer en zet deze hoger. Maar dat verandert niets aan M1.17. Dus nu Amber langer loopt, wordt het warmer. Als gevolg daarvan zet Amber de stooklijn lager terwijl de thermostaat om meer warmte vraagt. Er gebeurt dus het tegenovergestelde van wat er moet gebeuren. Eigenlijk zou ik mijn moeder moeten leren om naar de Amber binnenunit te gaan en M1.17 te verhogen en dan ook de thermostaat in de woonkamer. En als ze het 's avonds zachter wil zetten, moet ze beide stappen opnieuw herhalen. Heb ik dat goed begrepen? Is dit echt wat Itho Daalderop wilde?
Die stuurt wel een simpele aan/uit naar de binnenunit, maar als de temperatuur redelijk constant is (zoals bij vloerverwarming gebruikelijk), is dat op zich toch voldoende?
Maar wellicht zie ik het verkeerd?
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Bij een goed werkend systeem wordt de stooklijn zo ingesteld dat de woning op de gewenste temperatuur blijft terwijl de warmtepomp continu draait. Als de stooklijn hetzelfde blijft (M1.16/ruimtetemperatuurcorrectie off) maar het instelpunt van de thermostaat wordt gewijzigd, resulteert dit in de volgende twee problemen:ArnoudN schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:30:
[...]
Misschien begrijp ik het niet goed, maar waarom zou je de ruimtetemperatuursensor nog gebruiken als je een thermostaat hebt?
Die stuurt wel een simpele aan/uit naar de binnenunit, maar als de temperatuur redelijk constant is (zoals bij vloerverwarming gebruikelijk), is dat op zich toch voldoende?
- Verlagen van de thermostaatinstelwaarde (bijvoorbeeld vacantie, feest met veel mensen binnen): De stooklijn is nu te hoog en de thermostaat zal de warmtepomp het grootste deel van de tijd uitgeschakeld houden. Gedurende de periodes dat de warmtepomp draait, draait deze te hoog en daardoor minder efficiënt dan zou kunnen.
- Verhogen van het thermostaatinstelpunt (bijvoorbeeld bezoekers die het graag warm hebben). De stooklijn is nu te laag. Terwijl de thermostaat om meer warmte blijft vragen, krijgt hij deze nooit.
Een andere reden voor de thermostaat is: bij een imperfect afgiftesystemen kan het minimale vermogen niet kwijt als de aanvoertemperatuur te laag is. De thermostaat is dus nodig in de overgangsperiode herfst/lente, maar de compensatie van de kamertemperatuur is nog steeds nuttig om bijvoorbeeld rekening te houden met zeer zonnige (maar koude) dagen tijdens de winter.ArnoudN schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:30:
[...]
Misschien begrijp ik het niet goed, maar waarom zou je de ruimtetemperatuursensor nog gebruiken als je een thermostaat hebt?
Om eerlijk te zijn, naar mijn mening is hun controlesysteem hun grootste tekortkoming. Ik had een kleine binnen-stuurmodul voor de woonkamer verwacht waarmee een niet-tweaker-gebruiker enkele eenvoudige dingen kan veranderen, zoals het verschuiven van de stooklijn of het instellen van een klokprogramma.GhandiHarder schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:54:
Als ik dit soort 'discussies' lees, hoop ik zó dat ze bij Itho meelezen. Enorm veel waardevolle feedback en suggesties, waar ze hopelijk iets mee doen.
Als ze daarvoor de bestaande Amber binnenunit willen gebruiken, waarom hebben ze dan geen thermostaatfunctie geïntegreerd met behulp van hun al bestaande kamerthermometer (en met een soort eenvoudig klok/tijdprogramma)? Of, als ze een externe/extra thermostaat eisen willen, waarom kan deze thermostaat dan niet ook de stooklijn/aanvoertemperatuur instellen? Bijvoorbeeld via Modbus of OpenTherm. Snap ik echt niet.
Ik heb het gisteren getest.Ruimtetemperatuur was 20,7°C. Stooklijn stond aan de hand van de buitentemperatuur netjes op 29°C te draaien, ik heb toen het ruimtetemperatuursetpoint in de Amber op 25°C gezet (stond op 21°C) om te kijken naar er gebeurt. Na een kwartier of zo (weet de tijdsduur niet exact meer) stond het setpoint op het schermpje van de binnen-unit op 33°C. Er was dus ook daadwerkelijk 4°C bovenop de stooklijn gezet.Carboy54 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:04:
[...]
Mischa ik constateer dat niet. Ik kwam inderdaad gisteren thuis met 17 graden binnen en gewenst gezet naar 21 en zag na enige tijd dat mijn setpoint was aangepast met 2 graden en niet met 4 zoals jij nu stelt. Dus precies zoals eerder omschgreven door Itho:
Dit komt ook volledig overeen met een andere handleiding. Vind de regel8ng op zich heel logisch en goed, kan alleen tegendraads werken als je zelf vaker de temperatuur aanpast via de thermostaat zoals @argafal beschrijft.
Itho Daalderop Amber 95
@Carboy54Voor wat betreft het stroomverbruik van de bodemverwarming heb ik gisteravond nieuwschierig bij thuiskomst bij 1 graad boven 0 mijn vinger even via de gaten in de onderzijde van de Amber gestoken en het verwamingslint was gewoon koud zoals het hoort bij mij daar had ik geen grafieken voor nodig :-)
was de WP toen in werking? Hier zie ik het toegenomen verbruik van 150watt ook alleen als de WP actief is onder de 4 graden.
Ik zal idd het lint ook eens fysiek controleren, als dat het niet is ben ik ergens alsnog benieuwd naar waar de 150watt heen gaat exact onder de 4 graden en of dat bij bedrijf nodig is of met interval kan schakelen.
Misschien niet de hoogste prioriteit maar op lange termijn wel een hoog sluipverbruik bij goed ingestelde en continu draaiende WP op laag vermogen.
Goed te onderzoeken. Het kan ook een andere setting intern zijn waarbij met zelfde hz er meer warmte mag worden opgewekt bij lagere buiten temp. Is je opwekking oud gestegen? Hij kan dit doen doorbijvoorbeeld zijn flow te verhogen dan zou zelfs je outlet watertemp vrijwel gelijk blijven alleen loopt uiteindelijk je retour wel op. Een warmtemeter(kampstrump) zou dit inzichtelijk kunnen maken.Razor109 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:31:
[...]
@Carboy54
was de WP toen in werking? Hier zie ik het toegenomen verbruik van 150watt ook alleen als de WP actief is onder de 4 graden.
Ik zal idd het lint ook eens fysiek controleren, als dat het niet is ben ik ergens alsnog benieuwd naar waar de 150watt heen gaat exact onder de 4 graden en of dat bij bedrijf nodig is of met interval kan schakelen.
Misschien niet de hoogste prioriteit maar op lange termijn wel een hoog sluipverbruik bij goed ingestelde en continu draaiende WP op laag vermogen.
[ Voor 15% gewijzigd door Japio2 op 08-12-2023 12:50 ]
In de tussentijd: ik ontdekte dat de HP-95-handleiding veel van de instellingen en hun implicaties veel beter uitlegt dan de Amber-handleiding. De besturingssystemen zijn in veel opzichten identiek. Dus mocht iemand toch nog meer willen lezen over mogelijke instellingen, dan is hier een link naar de HP-55/95/130 handleiding:
https://ithodaalderop.com...-S%2055-95-130%20(nl).pdf
Ja ik ben het met je eens. U kunt de stooklijn uitschakelen (M1.05 = uit) en een constante aanvoertemperatuur instellen (M1.19). En dan zet je de kamerthermostaat lager naar bijvoorbeeld 15 graden. Maar hoe weet je de juiste waarde voor M1.19 voor binnen 15 graden bij alle buitentemperaturen?Japio2 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:48:
Ben ik te simpel bezig als ik met vakantie ga en dan de stooklijn uitzet en gewoon handmatig een vaste lage (water)temperatuur kies bij 1:19? De boiler kan dan ook wel een stuk kouder.
Je zou M1.17 ook op 15 graden kunnen instellen, neem ik aan.
Een hele procedure om te onthouden, en als je het fout hebt en al weg bent, kun je op geen enkele manier voorkomen dat je huis bevriest.
Ik snap je verhaal, maar voor een simpele ziel is dit toch allemaal niet bij te houden? Ik wil gewoon simpel de temperatuur iets omhoog of iets omlaag kunnen zetten met mijn thermostaat, maar dat is dus nagenoeg onmogelijk. Zodra ik iets aanpas moet ik direct allerlei andere instellingen ook aan gaan passen.argafal schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:36:
[...]
Bij een goed werkend systeem wordt de stooklijn zo ingesteld dat de woning op de gewenste temperatuur blijft terwijl de warmtepomp continu draait. Als de stooklijn hetzelfde blijft (M1.16/ruimtetemperatuurcorrectie off) maar het instelpunt van de thermostaat wordt gewijzigd, resulteert dit in de volgende twee problemen:De ruimtetemperatuurcompensatie is bedoeld om de stooklijn aan te passen. Maar omdat M1.17 niet samen met het thermostaatinstelpunt verandert, gebeurt er in beide gevallen het tegenovergestelde van wat nodig is.
- Verlagen van de thermostaatinstelwaarde (bijvoorbeeld vacantie, feest met veel mensen binnen): De stooklijn is nu te hoog en de thermostaat zal de warmtepomp het grootste deel van de tijd uitgeschakeld houden. Gedurende de periodes dat de warmtepomp draait, draait deze te hoog en daardoor minder efficiënt dan zou kunnen.
- Verhogen van het thermostaatinstelpunt (bijvoorbeeld bezoekers die het graag warm hebben). De stooklijn is nu te laag. Terwijl de thermostaat om meer warmte blijft vragen, krijgt hij deze nooit.
Ik heb mijn ruimtesensor nu uitstaan, maar dat is wellicht ook de reden dat mijn unit héél veel staat te draaien. Dit weekend toch maar weer even alle instellingen langs.
@Carboy54 , ik neem aan dat je dit dan gecontrolleerd hebt toen hij uit/standby stond? Want toen ik het controlleerde draaide de warmtepomp wel en was al een ruim 1,5uur niet in een defrost geweest. Ik voelde aan het tracinglint op de bodemplaat dat deze warm/lauw was.Carboy54 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:58:
[...]
Voor wat betreft het stroomverbruik van de bodemverwarming heb ik gisteravond nieuwschierig bij thuiskomst bij 1 graad boven 0 mijn vinger even via de gaten in de onderzijde van de Amber gestoken en het verwamingslint was gewoon koud zoals het hoort bij mij daar had ik geen grafieken voor nodig :-)
Ook in de metingen komt het duidelijk naar voren/is het duidelijk te zien.
mischa402 in "Itho Daalderop Amber"
Itho Daalderop Amber 95
Uiteindelijk hoef je deze ruimte temperatuursensor niet perce te gebruiken. Veel warmtepompen hebben dit niet. Er zijn er ook genoeg hier die deze sensor niet hebben aangesloten. En als je redelijk continu je huis warm houdt wordt er ook geen correctie toegepast.ArnoudN schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:59:
[...]
Ik snap je verhaal, maar voor een simpele ziel is dit toch allemaal niet bij te houden? Ik wil gewoon simpel de temperatuur iets omhoog of iets omlaag kunnen zetten met mijn thermostaat, maar dat is dus nagenoeg onmogelijk. Zodra ik iets aanpas moet ik direct allerlei andere instellingen ook aan gaan passen.
Ik heb mijn ruimtesensor nu uitstaan, maar dat is wellicht ook de reden dat mijn unit héél veel staat te draaien. Dit weekend toch maar weer even alle instellingen langs.
Itho Daalderop Amber 95
Nee hij stond volop te draaien met ieder uur een defrost. Ik had voor vertrek uit het buitenland mijn PNI thermostaat al op 20 gezet en hij moest dus volop aan de bak gisteravond. En het was tussen defrost in. Zodra het weer gaat vriezen onderzoek ik het verder en wel op de meest betrouwbare manier met gevoel 🤣mischa402 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:08:
[...]
@Carboy54 , ik neem aan dat je dit dan gecontrolleerd hebt toen hij uit/standby stond? Want toen ik het controlleerde draaide de warmtepomp wel en was al een ruim 1,5uur niet in een defrost geweest. Ik voelde aan het tracinglint op de bodemplaat dat deze warm/lauw was.
Ook in de metingen komt het duidelijk naar voren/is het duidelijk te zien.
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 08-12-2023 13:19 ]
Ja, ik ben het ermee eens. Ik wil gewoon de temperatuur soms een beetje kunnen verlagen of verhogen, op de eenvoudigst mogelijke manier. Zonder rendement te verliezen door een te hoog ingestelde stooklijn. Daarom ben ik zo verrast dat ik meerdere plaatsen moet aanraken om dat doel te bereiken. Iets wat een niet-tweaker simpelweg niet zou willen/kunnen doen.ArnoudN schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:59:
[...]
Ik snap je verhaal, maar voor een simpele ziel is dit toch allemaal niet bij te houden? Ik wil gewoon simpel de temperatuur iets omhoog of iets omlaag kunnen zetten met mijn thermostaat, maar dat is dus nagenoeg onmogelijk. Zodra ik iets aanpas moet ik direct allerlei andere instellingen ook aan gaan passen.
Eén ding zeg je echter: "maar dat is misschien ook de reden dat mijn unit heel veel staat te draaien". Is dat niet precies het doel? Warmtepomp continu draaiend, op de laagst mogelijke stooklijn?
UiteraardRazor109 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:31:
[...]
@Carboy54
Dat moet ik dus wel 2 x na gaan lezen.
Gebruiksvriendelijk is anders voor een consumenten produkt!
En het werd al opgemerkt , bij deze Ambers hoort een kamerthermostaat die volledig geintegreerd is met de besturings software.
Aan de slag Itho !
En dan wel draadloos uiteraard.
Dat moet je anno 2023 nog zoeken in warmtepomp land. Wie weet wat de toekomst nog gaat brengen. Ik ken ze in ieder geval nog niet Jan.Jan2023 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:28:
Wat een verhaal hier boven !
En het werd al opgemerkt , bij deze Ambers hoort een kamerthermostaat die volledig geintegreerd is met de besturings software.
Aan de slag Itho !
Het is een misverstand om te denken dat de echte tweaker iets op eenvoudige wijze zou willen regelen. ;-)Jan2023 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:28:
Wat een verhaal hier boven !
Aan de slag Itho !
Ik heb zelf helaas geen warmtemeter maar @mischa402 heeft al eerder laten zien dat de 150 - 170 watt niet ten goede van de opgewekte energie komt.ErikVers schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:47:
[...]
Goed te onderzoeken. Het kan ook een andere setting intern zijn waarbij met zelfde hz er meer warmte mag worden opgewekt bij lagere buiten temp. Is je opwekking oud gestegen? Hij kan dit doen doorbijvoorbeeld zijn flow te verhogen dan zou zelfs je outlet watertemp vrijwel gelijk blijven alleen loopt uiteindelijk je retour wel op. Een warmtemeter(kampstrump) zou dit inzichtelijk kunnen maken.
mischa402 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:26:
Moet wel zeggen dat de COP van 3.88 naar 4,85 (blauwe lijn) springt en dat behoorlijk veel vind. Ik hoop dan maar dat het ook echt nodig is om die continu bij te hebben staan.
Het is niet duidelijk te lezen, maar het geleverde vermogen is 3.3kW (groene vlak), het opgenomen vermogen gaat van 0,856kW naar 0,683kW, dit is dus 170W (gele lijn).
Frequentie blijft gelijk op 36Hz.
:strip_exif()/f/image/Y31nyYHPcGVYzQwvV6X6Fk9q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wN44QBzna2zIzmtmhVvQ7xoo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/29fnb6lcszeXMkTUkzFxQ61K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wgYf2wnVpwaKNs6J8fdJbdTz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZuPsnLNF6B0PSbgh7E2JiCZk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een vraag, zie bijgevoegde foto's. Dit is mijn verbruik van gisteren 37 kw. Mij lijkt dit wel erg veel, of niet?
Heb ik iets niet goed staan qua instellingen? Ik zou graag constant willen verwarmen op laag vermogen, maar zit deze dagen veel op 90 hz of is dat normaal?
Op de anderen fotos van mijn instellingen ( pomp staat op gemiddeld, boilervat.op 47 gr), daarbij heb ik een thermostaat op 22 graden staan op advies installateur, deze misschien toch lager?
Voor de zekerheid wat details bij mijn vraag
Huis
Jaren 70 tussen woning 134 m2, isolatie hr++, spouw, dakisolatie deels af, bodemisolatie,vloer kan niet
Systeem
Amber 95, 32mm tot aan eerste verdeler, 25 mm mlb naar boven vanaf daar 20 mm naar verdeler 1e en 2e verdieping. Overal vloerverwarming ( +/-120 m2).
32 mm mlb naar 240 l itho boiler
Moet nog wat inregelen met flowmeters ed. Maar het is.met deze intellingen overal wel de goede temp in huis, woonkamer 20,5, slaapkamers tussen de 17,5 en 19 graden.
Wat was je gasverbruik? Mijn Amber 95 draait nu met name op 36 - 46hz, ligt er ook aan of je vloer heel koud was denk ik en hoeveel je verliest over je vloer. Als het water koud terugkomt en dus deltaT erg hoog is om je aanvoertemp te bereiken gaat hij op hogere frequentie lopen.Samjinne schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:36:
Ik heb een vraag, zie bijgevoegde foto's. Dit is mijn verbruik van gisteren 37 kw. Mij lijkt dit wel erg veel, of niet?
Heb ik iets niet goed staan qua instellingen? Ik zou graag constant willen verwarmen op laag vermogen, maar zit deze dagen veel op 90 hz of is dat normaal?
Op de anderen fotos van mijn instellingen ( pomp staat op gemiddeld, boilervat.op 47 gr), daarbij heb ik een thermostaat op 22 graden staan op advies installateur, deze misschien toch lager?
Zie niet direct iets geks ingesteld gaan waar je een hoger verbruik van zou krijgen.
Ik zou wel ruimte temperatuur setting op 19 - 20 zetten? Misschien zou je stooklijn iets omlaag kunnen met vvw maar dat ligt er maar net aan of hij het makkelijk warm krijgt met deze instellingen.
Heb je geen plaatjes van de grafieken op Amber, en evt een overzicht van retour temperatuur en aanvoer tijdens bedrijf?
Mijn verbruik was de helft, jaren 70 110m2 gestookt vloeropervlak begane grond via vvw in vrijstaande woning met alles nageisoleerd, gasverbruik 1200m3 ongeveer voordien.
[ Voor 6% gewijzigd door Razor109 op 08-12-2023 14:46 ]
Stuur ook eens een grafiek uit het diagnosescherm met watertemperatuur. Zet de thermostaat iets boven je stooklijn en gewenste temperatuur.Samjinne schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Huis
Jaren 70 tussen woning 134 m2, isolatie hr++, spouw, dakisolatie deels af, bodemisolatie,vloer kan niet
Systeem
Amber 95, 32mm tot aan eerste verdeler, 25 mm mlb naar boven vanaf daar 20 mm naar verdeler 1e en 2e verdieping. Overal vloerverwarming ( +/-120 m2).
Moet nog wat inregelen met flowmeters ed. Maar het is.met deze intellingen overal wel de goede temp in huis, woonkamer 20,5, slaapkamers tussen de 17,5 en 19 graden.
Met een hoger hulpvermogen (=alles wat erbij komt als de compressor draait maar niet bijdraagt aan de warmteproductie: fan, circulatiepomp, bodemplaatverwarming) ligt de sweetspot qua COP op een hoger warmtevermogen omdat de compressor dan een relatief groter deel van het verbruik is en je een kortere race to idle hebt. Werkt dus alleen icm een aan/uit thermostaat en flink bufferende afgifte.mischa402 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:26:
Zojuist is volgens mij de bodemplaat verwarming uitgeschakeld en volgens mij is dat pas bij 7°C wat ik ook in een ander technisch docoment heb zien staan.
Moet wel zeggen dat de COP van 3.88 naar 4,85 (blauwe lijn) springt en dat behoorlijk veel vind. Ik hoop dan maar dat het ook echt nodig is om die continu bij te hebben staan.
Het is niet duidelijk te lezen, maar het geleverde vermogen is 3.3kW (groene vlak), het opgenomen vermogen gaat van 0,856kW naar 0,683kW, dit is dus 170W (gele lijn).
Frequentie blijft gelijk op 36Hz.
[Afbeelding]
(zie ook deze post, er kan vast ook iemand zo'n plotje maken voor Amber)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bedoel je draadloze thermostaat of algemeen dat er nog geen warmtepompen beschikbaar zijn die makkelijk te bedienen zijn via de kamerthermostaat?Carboy54 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:40:
[...]
Dat moet je anno 2023 nog zoeken in warmtepomp land. Wie weet wat de toekomst nog gaat brengen. Ik ken ze in ieder geval nog niet Jan.
Ik heb nu een Tado in m'n huiskamer verbonden aan m'n cv-ketel, maar eenzelfde gebruiksgemak bestaat dus nog niet in WP-land?
nee helaas niet, een wp werkt op een heel andere werkwijze, deze moet je voor elke temp zien te tweaken naar een zo laag mogelijke stooklijn met een juiste (kleine) deltaT, om zo op laag vermogen zoveel mogelijk een vaste gewenste temperatuur in huis vast te houden.FlowDesign schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:21:
[...]
Bedoel je draadloze thermostaat of algemeen dat er nog geen warmtepompen beschikbaar zijn die makkelijk te bedienen zijn via de kamerthermostaat?
Ik heb nu een Tado in m'n huiskamer verbonden aan m'n cv-ketel, maar eenzelfde gebruiksgemak bestaat dus nog niet in WP-land?
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
De Amber 95 heeft een A++ label volgens de Itho website en verandert dus niet.
Bron: https://www.isde.nl/isde-subsidie-warmtepompen.html
Update 6-12-2023:
Vanaf 1-1-2024 geen ISDE subsidie meer voor warmtepompen met energielabel A+ of lager.
Tegelijkertijd krijgen warmtepompen met label A+++ of hoger 225 euro een subsidiebonus.
Ik heb anders al een paar weken geen omkijken meer naar mijn WP. Stooklijn staat nu goed, Tr aangesloten en een thermostaat met programma.isalenedean schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:31:
[...]
nee helaas niet, een wp werkt op een heel andere werkwijze, deze moet je voor elke temp zien te tweaken naar een zo laag mogelijke stooklijn met een juiste (kleine) deltaT, om zo op laag vermogen zoveel mogelijk een vaste gewenste temperatuur in huis vast te houden.
[ Voor 58% gewijzigd door hansvk op 08-12-2023 16:38 ]
Ik heb ongeveer dezelfde situatie, maar in een jaren 70 hoekhuis. Gevel begane grond moet nog geïsoleerd worden en vloer afgemaakt. Dak en gevel boven zijn bovenmatig geïsoleerd en Triple glas in alle nieuwe kozijnen, daarnaast alles kierdicht en een WTW.Samjinne schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Huis
Systeem
Ik verstook bijna dezelfde hoeveelheid kWh op een dag, vloer is nu wel lekker warm.
Het enige dat ik merk (omdat ik het meet) is dat mijn kruipruimte wel erg warm wordt door de ongeïsoleerde vloer.
Wij waren vorige week weg en de temperatuur stond vanwege werkzaamheden aan de vloer op 18,5. Zaterdag heb ik de thermostaat weer omhoog gezet naar 20,5. Het heeft bijna 36 uur geduurd voor de woning op temperatuur was, maar ik zag dat de temperatuur in de kruipruimte in diezelfde tijd ook ongeveer 2 graden is gestegen. Daar zit voor mij dus erg veel winst, maar het ontbreekt mij steeds aan tijd om het aan te pakken.