Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
thido schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:18:
[...]

Kernbauer levert (of leverde) wel in NL maar alleen als je ze mailt. Overigens ook alleen B2B. Ik heb er vorig jaar een mbus adapter voor mijn Kamstrup besteld.
Waarom mbus als ik vragen mag en niet de meer standaard modbus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:33
Carboy54 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:37:
[...]

Wettelijk is de leverancier verantwoordelijk voor de garantieaanspraken. Die verhaalt de garantie in dit geval op Itho. Als onderdelen verkeerd worden gemonteerd en daardoor defect raken valt dat niet onder de garantie. Dat is normaal gesproken met alle artikelen het geval. Gaat er iets defect buiten de garantieperiode dan levert Itho de onderdelen via hun leveranciers / groothandel. De leverancier geeft op de Amber 2 jaar wettelijke garantie welke door registratie op de website van Itho ( https://www.ithodaalderop...onal/garantie-registreren ) op de onderdelen kan worden verlengt tot 5 jaar. De installateur dient de diagnose te stellen. In geval van tweakers is dat dus vaak de tweaker zelf eventueel met de online hulp van de leverancier. Is er samen een niet op te lossen probleem dan kan de leverancier een beroep doen op de servicedienst van Itho.

Het windows scherm van de Amber maakt in veel gevallen het stellen van een diagnose eenvoudiger dan traditionele systemen. Veel informatie kan worden afgelezen van de diagnose schermen.

[Afbeelding]
Om te registeren heb je wel een KVK nummer nodig. Ik heb mijn aanvraag nu verstuurd met als bedrijf mijn bakkerij. Kijken of het lukt.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
timpel_800 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:38:
[...]

Om te registeren heb je wel een KVK nummer nodig. Ik heb mijn aanvraag nu verstuurd met als bedrijf mijn bakkerij. Kijken of het lukt.
Je bedoeld waarschijnlijk voor de in bedrijf stelling installateur? Voor de garantie verlenging is dat niet nodig uiteraard. Je registreert de garantiekaart en onze leverings factuur.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Als ik gewoon de link volg die jij geeft krijg je een registratiescherm en op pagina 3 moet je bedrijfsgegevens invullen (niet optioneel).

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS2023
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-08 12:55
Goedenavond, Ik ben voorbereidingen aan het treffen voor de Amber 12 kW. Daarbij was het mijn plan om Uponor 32 mm vanaf de buitenunit te gebruiken tot aan mijn vloerverwarmingsverdelen met 1" aansluiting en de 25 mm leiding naar boven. Is dit voldoende of moet ik toch over op Uponor 40 mm (inclusief grotere vorstbeveiligers, vuilfilter, 3-wegklep etc.(DN40))?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:43

thido

Tilburg

bbbrumbrum schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 19:14:
[...]

Waarom mbus als ik vragen mag en niet de meer standaard modbus?
De eerdere Kamstrup varianten hebben voor zo ver ik weet geen modbus mogelijkheid.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 21:46
Op verzoek mijn hydraulisch schema.

Ik had/heb gekozen voor na regeling en ben daar zeer tevreden over.
Na regelingen werken meestal met PWM (PWM is en sturing van de spanning op tijd) de thermische wax motoren voor de vloerverwarming zijn open of dicht.
Zou de thermostaat PID regeling een sturing van 50% vragen en de PWM tijd is 10min, dan is de groep dus 5min en 5min dicht. In de praktijk vinden er meer schakelingen plaats, maar dat is niet te volgen als je er naar gaat kijken.

Waarom nou dat buffervat, het zal voorkomen dat alle groepen een keer tegelijk dicht staan,
zeker naar mate meer ruimtes op temperatuur zijn en deze groepen gesloten blijven.
Dit zou zonder vat een flow storing geven, immers er is geen circulatie meer.
Je kan een bypass plaatsen, echter het leidingwerk is zo kort dat bijna gelijk de aanvoer en retour temperatuur gelijk zijn en dan schakelt de warmtepomp ook uit.

Als je warmtepomp aanvoer en retour rechtstreeks op het buffer zet dan verwarmt de warmtepomp het buffer en het afgifte systeem onttrekt de warmte aan het vat. Dit is niet heel efficiënt, zeker niet
als beide flows niet gelijk zijn.

Zet je nou het buffer parallel op het leiding werk en de TC sensor op het t-stuk van de aanvoer.
dan gaat de flow rechtstreeks richting de secundaire kant en vind er nauwelijks menging plaats in het buffervat. De warmtepomp regelt op de TC sensor dus op de afgifte, zoals er geen buffer is.
Uiteraard zal naarmate er meer ruimtes op temperatuur zijn en groepen dicht gaan de flow door het buffervat toenemen en het vat opwarmen. De energie die hier in gaat zitten is lager dan zonder naregeling en kan ook mooi gebruikt worden bij defrosts.

Ik denk dat ik door de naregeling evenveel en waarschijnlijk zelfs minder energie gebruik als zonder.
Maar wel meer comfort, ruimtes die op de gewenst temperatuur zijn worden niet extra verwarmt/gekoeld.

Dan heb ik nog een ideetje met de tv1 en tv2 sensor, door deze te plaatsen en buffervat functie aan te zetten, gaat de Amber daar op regelen. Bij bijv. koelen kun je dan het koelcontact en het contact van de 2e temperatuur regeling aan zetten en wordt er geregeld op stooklijn 2 of vaste temperatuur 2

Je kan dan een regeling maken welke op basis van het dauwpunt contact 2 weer opent en dan gebruik je stooklijn 1 of vaste temperatuur 1, je stelt deze hoger in dan stooklijn 2.

Als laatste redmiddel tegen condens kan je nog een dauwpunt/condens sensor op het leiding werk zetten, in serie met het koelcontact. Heb je dan als nog condens gaat de warmte pomp uit.

De TC sensor kan blijven zitten waar hij zit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wL7O2JHl8WLJitDPMVN1Q7Zta34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ho2hLesC7pDlurdC8EokvF5O.png?f=fotoalbum_large

Je hebt alleen een buffervat nodig als je na regeling gebruikt of te weinig systeeminhoud hebt.
in dat laatste geval zou ik geen parallel buffer adviseren maar een schakelvat in serie.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 15:24
Impossibl3 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

Deze https://zaehleronlineshop...-MultiCal-403-Qp-25-52-mm

En deze. https://zaehleronlineshop...130-mm-1-35-mm-Passstueck

Althans daar ga ik ze bestellen. Ivm de levertijd denk ik wel los zodat die kamstrup er makkelijk tussen kan als die een maand later binnen komt.
Hoe wordt zoiets geïnstalleerd, iemand daar foto’s van?
Ik neem de dubbele kraan in de aanvoer en andere in afvoer. Klik je de kampstrup dan op dat stukje leiding?

[ Voor 5% gewijzigd door Razor109 op 14-10-2023 20:28 ]

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:55

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Razor109 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:27:
[...]

Hoe wordt zoiets geïnstalleerd, iemand daar foto’s van?
Ik neem de dubbele kraan in de aanvoer en andere in afvoer. Klik je de kampstrup dan op dat stukje leiding?
De meetbuis van de Kamstrup warmtemeter wordt standaard in de retour geplaatst.
Je kan het display met de electronica ook op afstand ergens anders dan op de meetbuis vastzetten.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 14-10-2023 20:38 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:20
Carboy54 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:57:
[...]

Slim bedacht vakman! Een tekeningetje van jouw hydraulische opstelling hier met buffervat zou veel onduidelijkheden wegnemen voor eventueel geinteresseerden die om verschillende redenen een buffervat moeten gebruiken. Bij voorbaat dank namens de tweakers.
nou had ik al wat tekenwerk gedaan.... en hem even ver-bommert >:)
er moeten nog wel wat sensoren worden ingetekend, dit moet ik ook nog uitzoeken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSCJZILgpH1yozfk1K1OAGMzVT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXkkdnfZ0qWHWqyFWeWrgBSj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Karmusch schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:52:
[...]

nou had ik al wat tekenwerk gedaan.... en hem even ver-bommert >:)
er moeten nog wel wat sensoren worden ingetekend, dit moet ik ook nog uitzoeken...

[Afbeelding]
Wow, kan ik mijn revisie in sturen🤪

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-09 19:58

Jan2023

KISS

Petje af wat jullie beiden hier boven tonen !
Ik denk dat de gemiddelde installateur bedankt als je dat als opdracht voor legt..

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:12
timpel_800 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:01:
Als ik gewoon de link volg die jij geeft krijg je een registratiescherm en op pagina 3 moet je bedrijfsgegevens invullen (niet optioneel).
Met een beetje geluk hoef krijg je dan ook de Mehrwertsteuer kado vanwege EU levering, heb ik laatst ook 2x gehad bij bestellingen in DE met een ondernemersregistratie.
Dat is een hele leuke korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
timpel_800 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:01:
Je hebt gelijk ik ga het onderzoeken. Is voor installateurs.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:14
Karmusch schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:37:
[...]

Ziet er netjes uit!
Ah mooi dat ze wel aan particulieren leveren.... de winkelmand kon je de *.de site alleen duitsland of zwitserland aanklikken. Inmiddels wel besteld via de *.com
De .com site is ook duidelijker vind ik dan de .de site. Nog een laatste vraag over de kamstrup. Deze variant kan ook het koelen meten of alleen het verwarmen? Dat is mij niet helemaal duidelijk. Kamstrup 403 QN2,5

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Impossibl3 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:30:
[...]

De .com site is ook duidelijker vind ik dan de .de site. Nog een laatste vraag over de kamstrup. Deze variant kan ook het koelen meten of alleen het verwarmen? Dat is mij niet helemaal duidelijk. Kamstrup 403 QN2,5
Nee, deze is alleen voor warmte en NIET voor koeling.

403-WA02DB-71767

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMP9QER2KAhyvckcGnqUGZh_31Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l2gXQCvCsUVt2BCd10eU09xu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door mischa402 op 14-10-2023 21:41 ]

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
Jan2023 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:08:
Petje af wat jullie beiden hier boven tonen !
Ik denk dat de gemiddelde installateur bedankt als je dat als opdracht voor legt..
Ingewikkelder is niet altijd (wat mij betreft meestal niet) beter...
Gewoon de WP direct aan de VVW (of desnoods radiatoren) hangen zonder overbodige poespas of ingewikkelde regelingen (dus met een simpele thermostaat) werkt meestal efficiënter, is goedkoper in aanschaf, en door iedereen te onderhouden.
En hoe wil je een woning waarvan de temperatuur door een hobbyprojectje als HA wordt geregeld ooit verkopen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
mischa402 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:36:
[...]

Nee, deze is alleen voor warmte en NIET voor koeling.
Blij dat ik nog niet op bestellen had geklikt. Ziet er naar uit dat zaehleronlineshop dus geen Kamstrup verkoopt die ook geschikt is voor koeling. (Of ik kijk met mijn neus). Zijn er nog andere winkels die ze wel verkopen en verzenden naar NL ik loop vooral tegen de Duitse winkels aan die niet verzenden naar NL.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
@mischa402 Je hebt dus de 403-WA03DB-71767 of 403-WA06DB-71767 nodig om het verwarmen en koelen te kunnen meten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
Andrehj schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:36:
[...]

Ingewikkelder is niet altijd (wat mij betreft meestal niet) beter...
Gewoon de WP direct aan de VVW (of desnoods radiatoren) hangen zonder overbodige poespas of ingewikkelde regelingen (dus met een simpele thermostaat) werkt meestal efficiënter, is goedkoper in aanschaf, en door iedereen te onderhouden.
En hoe wil je een woning waarvan de temperatuur door een hobbyprojectje als HA wordt geregeld ooit verkopen?
Ik vroeg mij al af hoelang het zou duren voor dat het anti (buffer) kamp zou reageren.
Als @Carboy54 niet het verzoek had gedaan, dan had ik het ook zeker niet gepost.

En het is geen HA projectje, maar er zit een gedegen KNX installatie achter, zeker geen poespas, welke door elke installateur met een beetje KNX kennis onderhouden kan worden.

Maar als je het niet kunt bevatten, tja

En denk voor dat je weer een negatieve reactie plaatst, niet reageren is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
Maar ik ben hier voorlopig ff weg, heb nog een hoop af te maken in mijn hobby projectje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Impossibl3 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:46:
@mischa402 Je hebt dus de 403-WA03DB-71767 of 403-WA06DB-71767 nodig om het verwarmen en koelen te kunnen meten?
Zoiets inderdaad :) .

In Nederland is het nog niet zo gebruikelijk om als particulier warmtemeters te kopen. Is veelal voor stadsverwarming en dan wordt hij geplaatst door de energiemaatschappij. Het zijn slechts Tweakers die alles willen meten en monitoren. Heb zelf gewoon een warmtemeter. die kan dus niet koeling meten, maar maakt mij ook niet zo uit.

Ben inderdaad ook nog niet echt heat/cooling meters tegengekomen. Maar ik denk dat ze die allemaal moeten bestellen.

Wellicht bij UK-metering, maar zie ze niet direct op de site staan en let op, want je moiet wel invoerrechten en BTW betalen. De BTW in de UK wordt direct verrekend.

https://uk-metering.net/p...03?variant=45420950913312

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn warmtemeter kan het officieel ook niet, maar dat betekent alleen dat hij er geen telwerk voor heeft. Voor mijn doel is elke minuut een record met dT en flow voldoende om het terug te rekenen, dus gaat koelvermogen en -energie uitrekenen ook prima.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
Impossibl3 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:43:
[...]

Blij dat ik nog niet op bestellen had geklikt. Ziet er naar uit dat zaehleronlineshop dus geen Kamstrup verkoopt die ook geschikt is voor koeling. (Of ik kijk met mijn neus). Zijn er nog andere winkels die ze wel verkopen en verzenden naar NL ik loop vooral tegen de Duitse winkels aan die niet verzenden naar NL.

Alvast bedankt :)
ja, ik heb ook gezocht en gezocht naar de T versie (incl koelen) en in kon hem niet vinden...
Uiteindelijk maar de W gekocht van alleen verwarmen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Proton_ schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:05:
Mijn warmtemeter kan het officieel ook niet, maar dat betekent alleen dat hij er geen telwerk voor heeft. Voor mijn doel is elke minuut een record met dT en flow voldoende om het terug te rekenen, dus gaat koelvermogen en -energie uitrekenen ook prima.
Exact mijn gedachte :)

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
Kijk dat biedt perspectief. Was de UK site al tegen gekomen maar dan schoot de prijs omhoog mede vanwege de invoerrechten. Dan is de "grap" er van af. Er ligt wel een grens bij hobby werk. Het wordt dus eentje die alleen warmte meet. Het gaat mij inderdaad om de dT en flow. Zolang dat goed gaat met de warmte variant tijdens koelen is dat prima.

Dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
JS2023 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:09:
Goedenavond, Ik ben voorbereidingen aan het treffen voor de Amber 12 kW. Daarbij was het mijn plan om Uponor 32 mm vanaf de buitenunit te gebruiken tot aan mijn vloerverwarmingsverdelen met 1" aansluiting en de 25 mm leiding naar boven. Is dit voldoende of moet ik toch over op Uponor 40 mm (inclusief grotere vorstbeveiligers, vuilfilter, 3-wegklep etc.(DN40))?
Uponor 32mm =/ DN40.

DIe paar watt pompverlies zou ik niet zo wakker om liggen. Doelmatiger is om te zorgen je je warmtevraag verminderd (isoleren), of afgifte verbeterd (Ta omlaag, COP omhoog), dat geeft daadwerkelijk besparing.
Al die mega grote appendages ga je wss niet terugverdienen, en is ook niet nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Uponor 32x3mm = DN25

32mm - (2x3mm) = 26mm binnendiameter.

DN maat is voor cv appendages in ieder geval altijd de binnendiameter, nominale doorlaat in mm.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

bommer schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:49:
[...]

Ik vroeg mij al af hoelang het zou duren voor dat het anti (buffer) kamp zou reageren.
Als @Carboy54 niet het verzoek had gedaan, dan had ik het ook zeker niet gepost.
Of je een buffervat toepast moet jezelf weten, ik plaats bij de ene klant wel een buffervat en bij de andere klant niet.
En het is geen HA projectje, maar er zit een gedegen KNX installatie achter, zeker geen poespas, welke door elke installateur met een beetje KNX kennis onderhouden kan worden.
Installateurs met een meet en regeltechniek afdeling zitten voornamelijk in de utiliteit of doen überhaupt geen particulieren.

Voor de particuliere markt ben je echt aan je lot overgelaten, ook met KNX.
Maar als je het niet kunt bevatten, tja
Eén meet en regeltechnieker zijn thuisproject een hobby project noemen was misschien iets te ongelukkige woordkeuze… :X

@Andrehj wilt alleen duidelijk kenbaar maken waaraan mensen beginnen en welke risico’s eraan kleven.

Uiteindelijk is het aan de mensen zelf om te bepalen of dat risico tot een aanvaardbaar niveau is en of dat ze deze durven te nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 15-10-2023 02:20 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
DutchWing schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 01:59:

@Andrehj wilt alleen duidelijk kenbaar maken waaraan mensen beginnen en welke risico’s eraan kleven.

Uiteindelijk is het aan de mensen zelf om te bepalen of dat risico tot een aanvaardbaar niveau is en of dat ze deze durven te nemen.
Met het risico om het blik wormen open te trekken…

Ik ken een lijstje nadelen van een parallel buffer… risico’s eigenlijk niet :?

Bij serie buffer is is het lijstje nadelen veel korter (maar andere reden om wel of niet toe te passen)

Eigen topic? Ik vind het op zich wel interessant om eens echt goed uit te werken wanneer je het beste voor geen, serie of parallel buffer kiest.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:37
bommer schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:26:
[…]
Zet je nou het buffer parallel op het leiding werk en de TC sensor op het t-stuk van de aanvoer.
dan gaat de flow rechtstreeks richting de secundaire kant en vind er nauwelijks menging plaats in het buffervat. De warmtepomp regelt op de TC sensor dus op de afgifte, zoals er geen buffer is.
Uiteraard zal naarmate er meer ruimtes op temperatuur zijn en groepen dicht gaan de flow door het buffervat toenemen en het vat opwarmen. De energie die hier in gaat zitten is lager dan zonder naregeling en kan ook mooi gebruikt worden bij defrosts.
[…]
Eigenlijk sluit je dus het buffervat aan alsof het een grote radiator is. Er zal dus altijd (meer of minder) flow door de buffer gaan. In de situatie dat je naregeling genoeg zones open heeft staan is dat gewoon verlies. Of heb je iets slims in de leidingen zitten waardoor de flow door de buffer wordt beperkt als hij niet nodig is?

Misschien moeten we zoals @Ronald zegt dit uitdiepen in een apart draadje?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:25

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
RichieB schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

Eigenlijk sluit je dus het buffervat aan alsof het een grote radiator is. Er zal dus altijd (meer of minder) flow door de buffer gaan. In de situatie dat je naregeling genoeg zones open heeft staan is dat gewoon verlies. Of heb je iets slims in de leidingen zitten waardoor de flow door de buffer wordt beperkt als hij niet nodig is?

Misschien moeten we zoals @Ronald zegt dit uitdiepen in een apart draadje?
Dat lijkt me een goed plan, buffervat is voor sommige een nogal gevoelig onderwerp waar men zich niet meer op feiten en data baseert maar af gaat op het gevoel en verder gaat op onzinnige beweringen van derden.. kort gezegd, en Carboy zal dit bevestigen;

Buffer alleen toepassen als je
A niet voldoende systeem cv water hebt en deze niet kan vergroten.
B een regelsysteem hebt waarbij alle groepen dicht kunnen lopen en je dit niet wilt aanpassen naar een minimaal aantal openstaande groepen die gelijk zijn of hoger als je minimale systeem inhoud.

Bij A pas je een klein buffervat toe aangevuld tot minimale cv water gemonteerd in serie in je retour.
Bij B pas je of een drukgevoelige bypass (1) toe, zo ver als mogelijk van je warmtepomp af met een buffervat in serie in de retour. Of je gaat voor een parallel buffer (2) met een tweede (secundaire) cv pomp. Hierbij is optie B1 het advies.
Bij B2 geeft dit iig volgende belangrijkste risico’s en nadelen;
-kans op systeem uit balans met te veel of weinig stroming over buffer.
-warmer cv water benodigd om zelfde temp in je radiator en of vloerverwarming te krijgen ivm de voormenging in je buffer met dus lagere COP.
-Extra cv pomp benodigd met bijhorende aanschaf en verbruikskosten.
-warmte verlies van je buffer op een plek waar je geen warmtevraag hebt.

Voor alle andere redenen die men kiest als argument (pendel gedrag of kunnen bufferen in je buffervat voor de nacht) verwijs ik je door naar off topic, dit is namelijk dan echt de verkeerde richting waar men het dan zoekt. Je moet daarvoor naar duizenden liters water met al de verliezen die daarbij komen kijken. Prima om te doen als je leuk vind om geld uit te geven aan je hobby en te kijken hoe het uitpakt maar niet de wenselijke en geadviseerde manier.

Beter is om je vloer en woning van meer accumulerend vermogen te voorzien (massa in beton) binnen de schil tijdens nieuwbouw. Bij bestaande bouw uiteraard altijd eerst kijken naar de maximale afgifte mogelijkheden (meer vloerverwarming slang en of meer en grotere radiatoren) leg gerust dubbel aantal slangen in je vloer en hang een paar extra of juist grotere (T33) radiatoren op. Dat is de juiste plek om een buffer toe te passen 😋👍

@Carboy54 zou je dit als onderwerp in de TS willen opnemen?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
@Ronald en @RichieB lees anders eerst eens dit draadje door die is wel interssant meneer heeft B1 in de praktijk toegepast ivm zijn naregeling. Of dit met de Amber en zijn ambitieuze flow eisen goed werkt gaan we uiteraard in de praktijk testen tijdens de defrosts.

Panasonic WH-MDC07J3E5 warmtepomp installatie

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Nu het dan eindelijk wat kouder is kunnen we de WP echt aan gaan zetten. Ik loop hier nog wel wat te klooien met instellingen.
Kan iemand misschien de basis instellingen voor het verwarmen van alleen de woning (Tr sensor aangesloten), incl. externe themostaat (PW anna) uiteen zetten? Het liefst natuurlijk de 24/7 rustig verwarmen (20/21 graden) met 36hz.

-Stand AUTO?
- Verwarmen/Koelen met Tr. Aan of Uit?
-Correctie Stooklijn adhv. Ruimtetemperatuur Tr aan/uit?
-Stooklijn Zone 1 aan/uit?
-Zijn er temperatuur waardes die moeten worden aangepast?

Overigens zit er tussen de Tr sensor en de sensor van de Anna bijna 1 graad verschil, terwijl ze op exact dezelfde plek zitten. Maar in de Anna app kun je dit verschil aanpassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
timpel_800 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:34:
Nu het dan eindelijk wat kouder is kunnen we de WP echt aan gaan zetten. Ik loop hier nog wel wat te klooien met instellingen.
Kan iemand misschien de basis instellingen voor het verwarmen van alleen de woning (Tr sensor aangesloten), incl. externe themostaat (PW anna) uiteen zetten? Het liefst natuurlijk de 24/7 rustig verwarmen (20/21 graden) met 36hz.

-Stand AUTO?
- Verwarmen/Koelen met Tr. Aan of Uit?
-Correctie Stooklijn adhv. Ruimtetemperatuur Tr aan/uit?
-Stooklijn Zone 1 aan/uit?
-Zijn er temperatuur waardes die moeten worden aangepast?

Overigens zit er tussen de Tr sensor en de sensor van de Anna bijna 1 graad verschil, terwijl ze op exact dezelfde plek zitten. Maar in de Anna app kun je dit verschil aanpassen.
De 25e heb ik een afspraak over de instellingen met Itho en zal daarna een youtube film maken met gedetailleerde instructies. Bel mij maandag maar even voor telefonische assistentie.

Automaat, stel software in op gebruik buitentemperatuur plus in jouw geval thermostaat

Stooklijn minimum 24 graden en max 35 met vloerverwarming. Max watertemperatuur instellen op 40 graden voor de veiligheid met vvw.

Met ruimtetemperatuur sensor in zone 1 deze aan zetten en dan daaronder gewenste temperatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 15-10-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:50
Ronald schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 07:21:
[...]

Bij serie buffer is is het lijstje nadelen veel korter (maar andere reden om wel of niet toe te passen)

Eigen topic? Ik vind het op zich wel interessant om eens echt goed uit te werken wanneer je het beste voor geen, serie of parallel buffer kiest.
Ik heb nog een blikje gevonden :)

Zelf heb ik een parallel buffervat van 165L (oude Remeha sentry die ik nog had staan) maar dan omgekeerd aangesloten. Invoer onderzijde en uitvoer bovenzijde. Alles na te regelen met kogelkranen om te kunnen testen.

Idee is om bij verwarming het systeem volume te vergroten doormiddel van bijmenging. Bij een defrost gaat er dan het warmste water richting de WP.

Bij koelen werkt het vat juist als buffer, hier kom ik de opstart cyclus goed mee door. (Doordat ik een aantal radiatoren heb is er bij koelen anders te weinig volume)

Koelen ging prima in de zomer, verwarmen gaan we bijna testen :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronald schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 07:21:
[...]

Toevallig heeft Remeha een mooi artikel hierover geschreven. Eén openverdeler (parallel buffervat) is leuk voor hele grote complexen met enorm wisselende warmbehoefte, voor woonhuizen kun je veelal met optie B1 zoals @ErikVers al aangeeft terecht.

Toevallig bezig met een offerte optie B1 voor een woning met master-master regeling. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:07
Carboy54 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:53:
[...]
Daarna worden zij ingepakt met de Nederlandse handleidingen.
Wacht, er zou ook een handleiding in de doos moeten zitten?! Omdat ik er geen in de mijne zag - waar zou deze zich normaal gesproken bevinden? Misschien heb ik iets gemist bij het uitpakken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Carboy54 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

De 25e heb ik een afspraak over de instellingen met Itho en zal daarna een youtube film maken met gedetailleerde instructies. Bel mij maandag maar even voor telefonische assistentie.

Automaat, stel software in op gebruik buitentemperatuur plus in jouw geval thermostaat

Stooklijn minimum 24 graden en max 35 met vloerverwarming. Max watertemperatuur instellen op 40 graden voor de veiligheid met vvw.

Met ruimtetemperatuur sensor in zone 1 deze aan zetten en dan daaronder gewenste temperatuur.
Het zou top zijn. Want wat er nu gebeurd is precies wat we niet willen. De WP staat een paar uur uit en gaat dan vervolgens op 90Hz draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
argafal schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:54:
[...]

Wacht, er zou ook een handleiding in de doos moeten zitten?! Omdat ik er geen in de mijne zag - waar zou deze zich normaal gesproken bevinden? Misschien heb ik iets gemist bij het uitpakken. :)
Er horen twee boekwerken in de doos te zitten. Die zitten bij de binnenunit.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 11:31
Ik dacht deel hem even hier. Ik kwam erachter dat ze bij Hornbach een mooie rubber ring verkopen die precies over 32mm meerlaagsleiding past. Deze heb ik in een verloop van 40mm geduwd.
*vanzelfsprekend ga ik buiten nog verder met isolatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCHutL4_HvOZr6oCC_ZpVpmPVWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19MFXzLH1Ek0FxDotOaUmw01.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOdV8V1_H6vLfiHK8W2KuggK_iI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FtbOarkjp4eagLHKyDTIAml5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17
psycho-realm schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:01:
Ik dacht deel hem even hier. Ik kwam erachter dat ze bij Hornbach een mooie rubber ring verkopen die precies over 32mm meerlaagsleiding past. Deze heb ik in een verloop van 40mm geduwd.
*vanzelfsprekend ga ik buiten nog verder met isolatie.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes afgewerkt. Die afdichtringen worden normaliter gebruikt om wastafelsifons (van 32mm PE buis) aan te sluiten op het 40mm PVC-knietje wat in de muur zit.
De kans is wel groot dat ze niet UV-bestendig zijn trouwens, dus ik zou er (als je het lang zo laat zitten) is van PVC-tape oid over plakken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
timpel_800 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:52:
[...]

Het zou top zijn. Want wat er nu gebeurd is precies wat we niet willen. De WP staat een paar uur uit en gaat dan vervolgens op 90Hz draaien.
Configuratie: stooklijn ingesteld en thermostaat.
Probleem: warmtepomp gaat bij vraag naar maximaal vermogen 90 Hz ( 6.5 Kw )
Oplossing: instellingen / gebruiksbeheer / afgifte systeem instellen op buitentemperatuur samen met de thermostaat.

De warmtepomp keek in dit geval alleen naar de thermostaat zonder de stooklijn te respecteren 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-09 11:59
Carboy54 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Is er bij ITHO een globale beschrijving beschikbaar van het doel en effect van de parameters en de bijbehorende settings voor M1, M5, M8 en M9? Het is voor mij nu veel giswerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Ook ik heb best wel behoefte aan een wat betere beschrijving van de regeling en het effect en doel van de instellingen. Ik hoop dat @Carboy54 na zijn gesprek met Itho Daalderop wat meer licht kan scheppen :)

Wat is het effect en de gedachte achter de dT instelling t.b.v. modulatie? Kijkt deze naar de Aanvoer temperatuur en gaat dan terug modeleren bij een dT groter dan de gewenste AV temp?
Dus Tc + dT = terug moduleren?

Ik heb nog niet meegemaakt dat hij lekker op 36Hz staat te draaien. Vaak korte runs van 40min. Dit wordt uiteraard ook door de "slimme" thermostaat veroorzaakt (Evohome van Honeywell). Hieronder wat grafieken van vanavond.

Heeft iemand misschien een code om van een temperatuursensor zelf in HA een lekkere domme thermostaat te maken waarvan een hysterese is in te stellen. De gedachte van Honeywell is namelijk, nog steeds, om relatief korte runs te maken en zo een constante temperatuur in huis te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Y4O3LYnYsl_jEH6jfHmkLVad1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LuqPTHtkV7ZG0CcFW50OiNQ5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rN2RLzHV5AHdQpP_BgM8Djuw-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zgy7aNyEKzs1Djsc60Xnq2Fh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuxLMkDeJiY90KuWAORbiqtqMwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/knXaKA2j6NJGCcqF2XiaobsQ.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkepad
  • Laatst online: 03-09 13:05
mischa402 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:11:

Heeft iemand misschien een code om van een temperatuursensor zelf in HA een lekkere domme thermostaat te maken waarvan een hysterese is in te stellen. De gedachte van Honeywell is namelijk, nog steeds, om relatief korte runs te maken en zo een constante temperatuur in huis te houden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is exact wat ik gedaan heb. Een sonoff sv (wel de weerstandjes eraf gehaald) met tasmota aan HA gekoppeld. De standaard thermostaat (entity?) is instelbaar met een minimum run time, en een temperatuur sensor naar keuze. Werkt dan als een aan-uit, ook de hysterese is instelbaar. Mij zijn de instellingen op de amber ook niet duidelijk om het rustig constant te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ook ik heb best wel behoefte aan een wat betere beschrijving van de regeling en het effect en doel van de instellingen. Ik hoop dat @Carboy54 na zijn gesprek met Itho Daalderop wat meer licht kan scheppen :)

Wat is het effect en de gedachte achter de dT instelling t.b.v. modulatie? Kijkt deze naar de Aanvoer temperatuur en gaat dan terug modeleren bij een dT groter dan de gewenste AV temp?

Ik heb nog niet meegemaakt dat hij lekker op 36Hz staat te draaien. Vaak korte runs van 40min. Dit wordt uiteraard ook door de "slimme" thermostaat veroorzaakt (Evohome van Honeywell). Hieronder wat grafieken van vanavond.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je niet testen met puur WAR? dus door in te stellen dat de ruimtethermostaat wordt genegeerd. Of eventueel met een vaste aanvoertemperatuur?

Je ziet wel in de grafieken (mooi gemaakt trouwens!) dat de aanvoertemperatuur blijft stijgen wat niet verwonderlijk is op dat vermogen. Hoe hoog staat de stooklijn? want die kan dan wel omlaag als hiermee de ruimte gewoon warm wordt. Krijg je misschien vanzelf langere runs.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
dikkepad schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:41:
[...]

Dit is exact wat ik gedaan heb. Een sonoff sv (wel de weerstandjes eraf gehaald) met tasmota aan HA gekoppeld. De standaard thermostaat (entity?) is instelbaar met een minimum run time, en een temperatuur sensor naar keuze. Werkt dan als een aan-uit, ook de hysterese is instelbaar. Mij zijn de instellingen op de amber ook niet duidelijk om het rustig constant te laten draaien.
Ik heb voor nu even een thermostaat gemaakt in HA met als temperatuursensor de ruimtetemperatuur van de Amber, (Tr). In de thermostaat heb ik een gewenste temperatuur van 21C en heb hier een hysterese van 0,3C in gemaakt, maar weet nog niet of die helemaal goed functioneerd, want ik had verwacht dat hij dan pas bij 21,3C uit zou gaan, maar schakelde uit op 21C. Ik denk dat ik de gewenste waar op bijv. 21,2C moet zetten en de hysterese op 0,4 om zo de warmtepomp laten schakelen tussen 20,8C en 21,2C.

De gecreeerde thermostaat zet dan vervolgens een hoog setpoint van 24C op de Evohome en als de temperatuur bereikt is wordt het setpoint op de Evohome weer verlaagd naar 15C. Dit lijkt (1e nacht getest) te werken.
Hysterese moet, als dit enigszins werkt wat strakker gekozen worden.

Vannacht in ieder geval een langere run gemaakt VAN 04h00 TOT 06h05 maar echt terug moduleren wil nog niet lukken :? 67Hz is het laagste wat de compressor heeft gedraaid met een vermogen van 7kW.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
verkeerslicht schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 23:19:
[...]

Kun je niet testen met puur WAR? dus door in te stellen dat de ruimtethermostaat wordt genegeerd. Of eventueel met een vaste aanvoertemperatuur?

Je ziet wel in de grafieken (mooi gemaakt trouwens!) dat de aanvoertemperatuur blijft stijgen wat niet verwonderlijk is op dat vermogen. Hoe hoog staat de stooklijn? want die kan dan wel omlaag als hiermee de ruimte gewoon warm wordt. Krijg je misschien vanzelf langere runs.
Kan ik ook inderdaad nog gaan proberen. Stooklijn staat, aan de hand van de actuele buitentemperatuur, op ongeveer 30 to 32C

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel mooi om te zien al die grafieken. En die maak je dus met van die Kamstup meters e.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
timpel_800 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:05:
[...]

Heel mooi om te zien al die grafieken. En die maak je dus met van die Kamstup meters e.d.?
Kamstrup multical 403 en de gegevens worden middels de KAMST-IR gateway (https://gathering.tweaker...message/76619542#76619542) in HA geimporteerd. De grafieken zijn gemaakt in Grafana.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
tav geluidreductie heb ik een paar vragen, wie kan mij helpen?
- nachtelijke reductie realiseren met M5.2 temperatuur verlaging aanvoer-T" of met M5.4 "klokprogramma geluidsreductie aan/uit"?
- wat is functie van M5.5 "Max delta-T aanvoertemperatuur geluidsreductie"?
- hoe M5.6 "max compressor toerental stille werking" te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:40
Nadat de installatie enige tijd stil heeft gelegen i.v.m. twijfels over de vloerbelasting m.b.t. de boiler, heb ik eindelijk een rapport vanuit de constructeur waaruit blijkt dat er gelukkig geen maatregelen benodigd zijn (houten zoldervloer). Volgende week dus eindelijk de boiler aansluiten en het gas afsluiten. *O*

Aangezien we (gedeeltelijk) een nieuwe pvc vloer krijgen op de begane grond, was ik nog wel even benieuwd naar een opstookprotocol/-programma in de Amber. Heb hier nog niemand over gehoord of heb het gemist.
Heeft de Amber hier een standaard programma voor?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan helaas nog niet zoveel uitlezen, alleen een paar simpele grafiekjes van Plugwise, maar mijn runs zijn best wat langer (met de standaardinstellingen uit de excelsheet, ruimtethermostaat staat uit). Gisteravond van 22:00 tot 5:30 vanochtend en hij staat nu weer vanaf 7:30 uur te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry59
Een vraag over verwarmen/koelen met ruimtetemperatuursensor:
- wat is relatie tussen M9.4 "verwarmen met ruimtetemperatuursensor" en M1.16 "correctie stooklijn adhv ruimtetemperatuur aan/uit"
- klopt het dat ik bij M9.4 "aan" de werkelijke ruimtetemperatuur en de gewenste ruimte temperatuur op het scherm krijg ipv dito watertemperatuur?
- wat is de regelstrategie bij M9.4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
vraag aan de lokale installatie-experts:

Ik wil kogelkranen vinden voor 28 mm, bij voorkeur knelfitting. Die bij Wasco hebben een binnendiameter van 20mm, zie eerste foto. Warmteservice heeft er enkele met volle doorlaat, zie tweede foto. Die zien er beter uit. Ze meten ongeveer 22 mm binnenmaat. Maar is dat genoeg? Of maakt het niet uit, aangezien het maar een klein moment in de pijp is?

Als alternatief kan ik naar 1" gaan met extra overgangsstukken. Heeft veel meer ruimte nodig en is veel duurder. Zou je denken dat het nodig/de moeite waard is? Bedankt voor iedereen die advies kan geven aan een "eerste-keer doener".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OUJTMbETPM-BK2yMoXIO5fNKI8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWFS7b4c4d3fB0QGsRBr7hY7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpcjmYvp8qb_j1KMIY2012ObnPI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BeQeHpewyQ2EniWJQbBVfRm2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VehEOgdQhT__Mt4IsGEjXlkVm4Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idCyHco2Z7Wkjs5IUFDaDqCJ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door argafal op 17-10-2023 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
@argafal ik weet niet wat je duur vindt maar ik haal bij Buurs mijn kogelkranen scheelde de helft met Warmteservice. Ze hebben gratis verzending vanaf €30,-

28mm kogelkraan

of deze 1" kogelkraan icm deze puntstukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
harry59 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:59:
[...]

Is er bij ITHO een globale beschrijving beschikbaar van het doel en effect van de parameters en de bijbehorende settings voor M1, M5, M8 en M9? Het is voor mij nu veel giswerk.
Verstuurd per mail een update hiervan komt binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:16
Plexxodus schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:06:
was ik nog wel even benieuwd naar een opstookprotocol/-programma in de Amber. Heb hier nog niemand over gehoord of heb het gemist.
Heeft de Amber hier een standaard programma voor?
Hier zijn wij ook benieuwd naar, we hebben als het goed is volgende week een nieuwe anhydriet dekvloer met vloerverwarming op een tackerplaat 20mm hoh 100mm, deze gaat middels de Amber gevoed worden. Als de Amber hier een speciaal programma voor heeft is het helemaal geweldig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
argafal schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:00:
vraag aan de lokale installatie-experts:

Ik wil kogelkranen vinden voor 28 mm, bij voorkeur knelfitting. Die bij Wasco hebben een binnendiameter van 20mm, zie eerste foto. Warmteservice heeft er enkele met volle doorlaat, zie tweede foto. Die zien er beter uit. Ze meten ongeveer 22 mm binnenmaat. Maar is dat genoeg? Of maakt het niet uit, aangezien het maar een klein moment in de pijp is?

Als alternatief kan ik naar 1" gaan met extra overgangsstukken. Heeft veel meer ruimte nodig en is veel duurder. Zou je denken dat het nodig/de moeite waard is? Bedankt voor iedereen die advies kan geven aan een "eerste-keer doener".

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
ik heb ze bij witway besteld, die hebben ook volledige doorlaatwaarde, vandaag net binnen
https://witway.nl/cv-koge...roomd-2-x-knel-35mm-prod/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argafal
Karmusch schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:29:
[...]

ik heb ze bij witway besteld, die hebben ook volledige doorlaatwaarde, vandaag net binnen
https://witway.nl/cv-koge...roomd-2-x-knel-35mm-prod/
Dank je wel voor de reactie. Heft je de 28mm of de 35mm versie gekopt? Wat is dan de binnendiameter, zelfde 22mm als die van warmteservice met "volle doorlaat"?

Ik heb nu 1" kogelkranen bij heima24 besteld. Ik heb eerder slechte ervaringen gehad met witway (en er zijn nog 20 andere namen), en tot nu toe goede ervaringen met heima24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
argafal schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:54:
[...]

Dank je wel voor de reactie. Heft je de 28mm of de 35mm versie gekopt? Wat is dan de binnendiameter, zelfde 22mm als die van warmteservice met "volle doorlaat"?

Ik heb nu 1" kogelkranen bij heima24 besteld. Ik heb eerder slechte ervaringen gehad met witway (en er zijn nog 20 andere namen), en tot nu toe goede ervaringen met heima24.
35mm heeft dn32 binnen dia.
Ik heb overal wat besteld, waar het beschikbaar is tegen welke prijs ;) ook heima24 loopt, isolatie technisch top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logitechi
  • Laatst online: 11-09 09:17
mischa402 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:42:
[...]

Ik heb voor nu even een thermostaat gemaakt in HA met als temperatuursensor de ruimtetemperatuur van de Amber, (Tr). In de thermostaat heb ik een gewenste temperatuur van 21C en heb hier een hysterese van 0,3C in gemaakt, maar weet nog niet of die helemaal goed functioneerd, want ik had verwacht dat hij dan pas bij 21,3C uit zou gaan, maar schakelde uit op 21C. Ik denk dat ik de gewenste waar op bijv. 21,2C moet zetten en de hysterese op 0,4 om zo de warmtepomp laten schakelen tussen 20,8C en 21,2C.

De gecreeerde thermostaat zet dan vervolgens een hoog setpoint van 24C op de Evohome en als de temperatuur bereikt is wordt het setpoint op de Evohome weer verlaagd naar 15C. Dit lijkt (1e nacht getest) te werken.

Vannacht in ieder geval een langere run gemaakt VAN 04h00 TOT 06h05 maar echt terug moduleren wil nog niet lukken :? 67Hz is het laagste wat de compressor heeft gedraaid met een vermogen van 7kW.
@mischa402 Kan jij mij vertellen welke hardware je gebruikt om de Amber uit te lezen via HA? Ik zou ook graag onder andere de binnentemperatuur via de Tr sensor willen meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
mischa402 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:42:
[...]

Maar als de wp op basis van de (HA)thermostaat uit gaat, dan is de reden dat er geen lange run gemaakt wordt dat de stooklijn wat hoog staat. In aanloop naar de gewenste aanvoertemperatuur doet de Amber dat vermoedelijk met wat meer vermogen waarna deze pas gaat terugmoduleren. Althans dat is hoe ik het bij mijn warmtepomp zie gebeuren. Die gaat dan terug naar 3,7kW en 29hz, maar dat is pas na een tijdje zolang de warmtevraag blijft staan.

Wat voor afgiftesysteem heb je, radiatoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Impossibl3 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:38:
@argafal ik weet niet wat je duur vindt maar ik haal bij Buurs mijn kogelkranen scheelde de helft met Warmteservice. Ze hebben gratis verzending vanaf €30,-

28mm kogelkraan

of deze 1" kogelkraan icm deze puntstukken
of voor een tientje bij onze duitse vrienden https://www.heima24.de/in...mit-fluegelgriff-rot.html

edit: spuitelf, was al opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:13
argafal schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:54:
[...]

Ik ben geen expert, maar even op basis van de technische tekeningen van oa heima heb ik geconstateerd dat ondanks dn25 de 25mm niet gehaald wordt. Bij heima veel maar 23,5, en de 28mm knel zijn idd vaak maar 22mm.
Uiteindelijk gegaan voor deze: https://www.heima24.de/in...sengewinde-aussengewinde/
Die waren tenminste nog 24,5mm. Gezien ik voor een 65 ga, en het maar een kort stukje vernauwd is ga ik er vanuit het voldoende zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:38
mischa402 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:17:
[...]

Kamstrup multical 403 en de gegevens worden middels de KAMST-IR gateway (https://gathering.tweaker...message/76619542#76619542) in HA geimporteerd. De grafieken zijn gemaakt in Grafana.
Hoe lees je de compressor frequentie uit?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Dit is mijn schermpje vanochtend.

Ik kan hier de Hz natuurlijk niet zien maar ik heb er een tijdje voorgezeten en het lijkt erop alsof we toch nog wel wat kunnen aanpassen in de instellingen want hij zakt inderdaad niet terug naar 36hz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rI5ow6xIi_sUBXkr-_aG5_wZrS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwBl1fADBdqoT3zFfahWjDbt.jpg?f=fotoalbum_large

Hier gaat hij er toch volle bak in om de aanvoer temperatuur te halen. Waarom zo'n haast?
En na ongeveer een kwartier slaat hij weer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKtd-yuLV1-9cEsWaVhsoq9yFHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPDcSv3zShPx8tsW85G5bUpB.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik mij ook afvraag: ongeveer elk apparaat wat ik in huis heeft krijgt elke week een Firmware update. Van de simpelste slimme stekkers tot m'n vaatwasser. Hoe kan het dat onze Amber niet verbonden is om 'noodzakelijke'(?) updates te ontvangen?

[ Voor 57% gewijzigd door timpel_800 op 18-10-2023 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
hansvk schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:49:
[...]

Hoe lees je de compressor frequentie uit?
Via deze methode.

Uitlezen Itho Daalderop HP-S 95 warmtepomp en dan met bordje v1.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mischa402
@hansvk @logitechi

Ik gebruik een ESP32Dev board en een RS485 to TTL converter
En uiteraard ESPhome

ik heb alleen even wat linkjes opgezocht, verder geen ervaring met de websites

ESP32Dev --> https://www.benselectroni...om-wifi-en-bluetooth.html
RS485 to TTL converter --> https://www.benselectroni...l-to-rs485-converter.html

Het juiste topic zoals @Impossibl3 ook schrijft is hier https://gathering.tweaker...message/76821454#76821454 te vinden, dan kunnen we dit topic een beetje "schoon" houden :) Ik zal daar ook kort beschrijven wat ik gedaan heb als ik daar iets meer tijd voor heb . Daar zijn ze ook bezig met een kant en klare oplossing, wanneer en of dat komt is nog niet bekend.

Vervolgens met wat ondersteuning van de ontwikkelaar Leejoow Is het gelukt. De benodigde bestanden zijn hier te vinden: https://github.com/leejoow/daalderopesphome

Het is uiteraard volledig op eigen risico!!

Als je het goed is dan krijg je

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7_u5c7D2a1qxgpqKNQNs1xcZAA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LtJrfFmnlGWj0GpiYkLQHGQl.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
mischa402 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:26:
@hansvk @logitechi

En uiteraard ESPhome

RS485 to TTL converter --> https://www.benselectroni...l-to-rs485-converter.html

Het juiste topic zoals @Impossibl3 ook schrijft is hier https://gathering.tweaker...message/76821454#76821454 te vinden, dan kunnen we dit topic een beetje "schoon" houden :) Ik zal daar ook kort beschrijven wat ik gedaan heb als ik daar iets meer tijd voor heb . Daar zijn ze ook bezig met een kant en klare oplossing, wanneer en of dat komt is nog niet bekend.

Vervolgens met wat ondersteuning van de ontwikkelaar Leejoow Is het gelukt. De benodigde bestanden zijn hier te vinden: https://github.com/leejoow/daalderopesphome

[Afbeelding]
Interessant, ga ik me binnenkort eens in verdiepen. Ik draai al HA en ESPHome.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
verkeerslicht schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Maar als de wp op basis van de (HA)thermostaat uit gaat, dan is de reden dat er geen lange run gemaakt wordt dat de stooklijn wat hoog staat. In aanloop naar de gewenste aanvoertemperatuur doet de Amber dat vermoedelijk met wat meer vermogen waarna deze pas gaat terugmoduleren. Althans dat is hoe ik het bij mijn warmtepomp zie gebeuren. Die gaat dan terug naar 3,7kW en 29hz, maar dat is pas na een tijdje zolang de warmtevraag blijft staan.

Wat voor afgiftesysteem heb je, radiatoren?
De gecreeerder thermostaat gebruikt alleen de meting/temperatuur van ruimtetemperatuursensor de warmtepomp, deze heeft verder geen invloed op thermostaat die ik zelf geconstrueerd heb.

Heb inderdaad mijn stooklijn verder verlaagd en merk dat hij al wat verder terug moduleert. Ga weer verder zakken met de stooklijn.

Afgifte systeem is VVW 80m2 (exacte HoH weet ik niet) en VVW in de badkamer +radiator en Radiator 2e badkamer. Optie is nog radiatoren in 2 a 3 slaapkamers (hebben nu Airco units). Verder moet er nog een badkamer vernieuwd worden en daar komt dan sowieso VVW en misschien ook wandverwarming.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
mischa402 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

De gecreeerder thermostaat gebruikt alleen de meting/temperatuur van ruimtetemperatuursensor de warmtepomp, deze heeft verder geen invloed op thermostaat die ik zelf geconstrueerd heb.

Heb inderdaad mijn stooklijn verder verlaagd en merk dat hij al wat verder terug moduleert. Ga weer verder zakken met de stooklijn.

Afgifte systeem is VVW 80m2 (exacte HoH weet ik niet) en VVW in de badkamer +radiator en Radiator 2e badkamer. Optie is nog radiatoren in 2 a 3 slaapkamers (hebben nu Airco units). Verder moet er nog een badkamer vernieuwd worden en daar komt dan sowieso VVW en misschien ook wandverwarming.
Kijk (y). Met VVW van dat formaat kun je wel een paar graadjes omlaag inderdaad. Wellicht de radiators in de badkamers een beetje knijpen waterzijdig zodat deze niet de flow van de vloerverwarming afpikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
verkeerslicht schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:33:
[...]

Kijk (y). Met VVW van dat formaat kun je wel een paar graadjes omlaag inderdaad. Wellicht de radiators in de badkamers een beetje knijpen waterzijdig zodat deze niet de flow van de vloerverwarming afpikken.
Oja, en een naverwarmer/warmtewisselaar in het luchtinblaas kanaal van de WTW. Deze geeft nog net een beetje een zetje om de temp iets te verhogen van de inblaaslucht.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
mischa402 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:26:
@hansvk @logitechi

En uiteraard ESPhome

[Afbeelding]
Ik heb het e.e.a. besteld en ga mij er eens goed in verdiepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
Vandaag was de ingebruikstelling door @ErikVers. Wat betreft de instellingen een paar zaken die belangrijk zijn (in ieder geval voor mijn systeem met alleen radiatoren):
  • de pompsnelheid (M11.12) niet instellen op maximaal maar op laag of gemiddeld. Dit zorgt voor een betere ΔT tussen aanvoer en retour*
  • instelling M1.03 (terugmoduleren) verlagen tot 2 of 1 waardoor de pompfrequentie eerder naar beneden gaat
* mijn vraag achteraf is: hoe verhoudt zich dat tot de aanbeveling in de lijst met instellingen waar wordt aangegeven dat de stand maximaal het beste rendement geeft?

Mogelijk komt er nog een vervolg op bovenstaande aanbevelingen die nog met @Carboy54 worden besproken.

[ Voor 4% gewijzigd door hansvk op 18-10-2023 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
hansvk schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:27:
Vandaag was de ingebruikstelling door @ErikVers. Wat betreft de instellingen een paar zaken die belangrijk zijn (in ieder geval voor mijn systeem met alleen radiatoren):
  • de pompsnelheid (M11.12) niet instellen op maximaal maar op laag of gemiddeld. Dit zorgt voor een betere ΔT tussen aanvoer en retour*
  • instelling M1.03 (terugmoduleren) verlagen tot 2 of 1 waardoor de pompfrequentie eerder naar beneden gaat
* mijn vraag achteraf is: hoe verhoudt zich dat tot de aanbeveling in de lijst met instellingen waar wordt aangegeven dat de stand maximaal het beste rendement geeft?

Mogelijk komt er nog een vervolg op bovenstaande aanbevelingen die nog met @Carboy54 worden besproken.
Komende week heb ik voor de specifieke kenmerken van de Amber een gesprek met Jan van den Berg van Itho. Ik zal hiervan een uitvoerig verslag maken op tweakers. Itho adviseert momenteel in hun manual indien mogelijk wel de maximale pomp snelheid voor de hoogste efficiency en samen met een Delta van 3 gaat mijn installatie met radiatoren als een trein. Ieder systeem is weer anders en daar moet je de Amber op fijn tunen zoals dat nodig is bij iedere warmtepomp. Dus voorzichtig met algemene adviezen. Leuk is wel om het effect van een aantal aanpassingen te onderzoeken maar daar zit niet iedere gebruiker op te wachten.

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 18-10-2023 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Carboy54 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:59:
[...]
Dus voorzichtig met algemene adviezen. Leuk is wel om het effect van een aantal aanpassingen te onderzoeken maar daar zit niet iedere gebruiker op te wachten.
Daarom ook dat ik erbij heb gezet dat die voor mijn systeem gelden.

Wel benieuwd hoe jouw infoscherm met temperaturen vandaag eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
hansvk schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:13:
[...]

Daarom ook dat ik erbij heb gezet dat die voor mijn systeem gelden.

Wel benieuwd hoe jouw infoscherm met temperaturen vandaag eruit ziet.
Vandaag draai ik als expiriment op een Delta van 2 al langere tijd op 36Hz met 100% waterpomp vermogen. Na ongeveer 2 uur zet mijn thermostaat de Amber uit bij 20.9 graden woonkamer temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7v7oaZvViMfDrFIYb77IiF9DytU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaZaKbEe9y09DgPmVCk0a3b4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Zo ziet mijn verloop er vandaag uit. Nog zonder thermostaat dus sturing op Tr sensor met doeltemp. 20.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAwAIpMBqeWFqTUbZTy7kDRO-eI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDMulIcT3iyfO4Jp7mytA9vi.jpg?f=fotoalbum_large

Eens kijken of delta T herstart iets vergroten het systeem wat rustiger maakt. Uiteindelijk zal een thermostaat wel nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
hansvk schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:28:
Zo ziet mijn verloop er vandaag uit. Nog zonder thermostaat dus sturing op Tr sensor met doeltemp. 20.

[Afbeelding]

Eens kijken of delta T herstart iets vergroten het systeem wat rustiger maakt. Uiteindelijk zal een thermostaat wel nodig zijn.
Lastig te lezen deze. Zie je ook de compressor aan en uit gaan of enkel de waterpomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Vraag :

In hoeverre is het van belang dat de amber perfect waterpas staat?
Is tussen de strepen genoeg ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
hansvk schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:28:

[Afbeelding]

Hans stooklijn omhoog naar minimaal 30 graden en thermostaat om overboost te voorkomen met jouw radiatoren. Max 2x per uur laten pendelen. Combinatie van hogere temperaturen buiten en lage afgifte. Voor vloerverwarming gelden weer andere settings. Hier mijn Amber 9.5 Kw met radiatoren vandaag die laat ik langere runs maken. 3 uur lang op 36 Hz Thermostaat met een hysterese van 20.5 / 21.0 graden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RltttuKAgwz4Gu-MFXBNdCieVQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uPFJdv6esVJNzXYvy0k0AZ8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 18-10-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
ErikVers schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:44:
[...]

Lastig te lezen deze. Zie je ook de compressor aan en uit gaan of enkel de waterpomp?
Voor zover ik het zag ging de compressor aan en uit. Jammer dat een grafiek van de frequentie ontbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Carboy54 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:56:
[...]

Hans stooklijn omhoog naar minimaal 30 graden en thermostaat om overboost te voorkomen met jouw radiatoren. Max 2x per uur laten pendelen. Combinatie van hogere temperaturen buiten en lage afgifte. Voor vloerverwarming gelden weer andere settings. Hier mijn Amber met radiatoren vandaag die laat ik langere runs maken. 3 uur lang op 36 Hz Thermostaat met een hysterese van 20.5 / 21.0 graden. [Afbeelding]
Eens, alleen had @hansvk hem al op 30 en hoger staan. Zal dus inderdaad nog wat hoger mogen. En/Of de fans op je convectors harder 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
hansvk schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:01:
[...]

Voor zover ik het zag ging de compressor aan en uit. Jammer dat een grafiek van de frequentie ontbreekt.
Zou voor nu je setpoint naar 33graden zetten. Eventueel anders ook pompsnelheid omhoog.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 18-10-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
12 uur geleden op de grafiek ging het redelijk ok. Dus dat is een aanwijzing dat de veranderingen niet ok zijn. Wel was de buitentemperatuur de laatste 6 uur wat hoger.

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 18-10-2023 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
ErikVers schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:14:
[...]

Zou voor nu je setpoint naar 33graden zetten. Eventueel anders ook pompsnelheid omhoog.
12 uur geleden op de grafiek ging het redelijk ok. Dus dat is een aanwijzing dat de veranderingen niet ok zijn. Wel was de buitentemperatuur de laatste 6 uur wat hoger. Maar dat kan niet een dergelijk groot verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Carboy54 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:20:
[...]

12 uur geleden op de grafiek ging het redelijk ok. Dus dat is een aanwijzing dat de veranderingen niet ok zijn. Wel was de buitentemperatuur de laatste 6 uur wat hoger. Maar dat kan niet een dergelijk groot verschil maken.
Dat is twee keer @Carboy54 toch niet al aan de pils? 😋

Minimale opwekking ook fors hoger dan 12uur ervoor dus die conclusie tussen een dag en een nacht grafiek durf ik niet zo te trekken? Als op een zelfde buitentemp zou zijn dan kan ik je volgen. Wel pendelt hij te veel dus iig de target temp omhoog.

We gaan het testen ook met verschillende pompsnelheid en data is king 💪
Nadeel wel @hansvk als je twee aanpassingen nu doet je niet weet waar de oplossing zit. Dus kies of pompsnelheid of stooklijn. En kijk het 24uur aan.

[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 18-10-2023 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
ErikVers schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:28:
[...]

Dat is twee keer @Carboy54 toch niet al aan de pils? 😋

Minimale opwekking ook fors hoger dan 12uur ervoor dus die conclusie tussen een dag en een nacht grafiek durf ik niet zo te trekken? Als op een zelfde buitentemp zou zijn dan kan ik je volgen. Wel pendelt hij te veel dus iig de target temp omhoog.

We gaan het testen ook met verschillende pompsnelheid en data is king 💪
Nadeel wel @hansvk als je twee aanpassingen nu doet je niet weet waar de oplossing zit. Dus kies of pompsnelheid of stooklijn. En kijk het 24uur aan.
Ik ben weer even terug gegaan naar grotendeels de instellingen van gisteren. Dus pompsnelheid weer omhoog etc. Eens kijken morgen hoe dat gaat. Dan van die situatie uit kijken naar verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
Carboy54 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:26:
[...]

Standaard verleng set van totaal 20 meter lang en kunnen ook in de controller worden geplaatst. Alles meegeleverd ook voor de eventuele boiler.
[Afbeelding]
@Carboy54 heb jij de sensor kabels ingekort? Als ik bijv. nog een restant kabel van 10meter over heb en bundel deze me een ty-wrap, maak ik dan kans op storingen?

Verder vraag ik me af of iemand deze sensor kabels al naast een voedingskabel heeft gelegd? In het boekje staat dat ze officieel gescheiden moeten liggen. Ik moet ongeveer 2 meter door een koof waar ook mijn voeding ligt. Ik was zelf aan het denken om voor de zekerheid de sensor kabels in te pakken in aluminum folie :P of is dit een stom idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
psycho-realm schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:50:
[...]

@Carboy54 heb jij de sensor kabels ingekort? Als ik bijv. nog een restant kabel van 10meter over heb en bundel deze me een ty-wrap, maak ik dan kans op storingen?

Verder vraag ik me af of iemand deze sensor kabels al naast een voedingskabel heeft gelegd? In het boekje staat dat ze officieel gescheiden moeten liggen. Ik moet ongeveer 2 meter door een koof waar ook mijn voeding ligt. Ik was zelf aan het denken om voor de zekerheid de sensor kabels in te pakken in aluminum folie :P of is dit een stom idee?
Bij mij liggen ze warmpjes naast elkaar. De UTP kabels zijn van goede kwaliteit en afgeschermd. Bundelen is ook geen probleem. Tot op heden op 50 stuks 3 problemen gehad allemaal doordat de ingekorte UTP kabel geen goed signaal gaven. Als je met UTP weinig ervaring hebt dan liever bundelen. Vandaag deze ontvangen die lijken mij beter hufterproof als je weinig ervaring hebt met die vervelende stekkers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lG-XaQIa0FjZWx_rGaHIl7yjrYM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r2ynBU8vP5ltCJ905kBgU9Is.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
Carboy54 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:05:
[...]

Bij mij liggen ze warmpjes naast elkaar. De UTP kabels zijn van goede kwaliteit en afgeschermd. Bundelen is ook geen probleem. Tot op heden op 50 stuks 3 problemen gehad allemaal door dat de ingekorte UTP kabel geen goed signaal door gaven. Als je met UTP weinig ervaring hebt dan liever bundelen. Vandaag deze ontvangen die lijken mij beter hufterproof als je weinig ervaring hebt met die vervelende stekkers.

[Afbeelding]
Klopt, ik had begrepen dat het CAT7 kabels zijn. Daar liggen er in veel bedrijven honderden van naast elkaar.

Ik bedoelde eigenlijk of de TC en TW kabels gevoelig zijn voor enige storingen door omliggende voeding kabels. Ik kwam in de handleiding van het vat het volgende tegen:
Leidt de sensorkabel, bij voorkeur via een kabelgoot met scheidingswand over de muur, naar de warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
psycho-realm schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:32:
[...]

Klopt, ik had begrepen dat het CAT7 kabels zijn. Daar liggen er in veel bedrijven honderden van naast elkaar.

Ik bedoelde eigenlijk of de TC en TW kabels gevoelig zijn voor enige storingen door omliggende voeding kabels. Ik kwam in de handleiding van het vat het volgende tegen:
Leidt de sensorkabel, bij voorkeur via een kabelgoot met scheidingswand over de muur, naar de warmtepomp.
Nee totaal geen last van alles gaat hier in de goot zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8Q6gzZkbbImX3eD1Ur5ZUDO4kM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oNAaCPvbWofxURzhpTr2dHuu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

timpel_800 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:33:
Dit is mijn schermpje vanochtend.

Ik kan hier de Hz natuurlijk niet zien maar ik heb er een tijdje voorgezeten en het lijkt erop alsof we toch nog wel wat kunnen aanpassen in de instellingen want hij zakt inderdaad niet terug naar 36hz

[Afbeelding]

Hier gaat hij er toch volle bak in om de aanvoer temperatuur te halen. Waarom zo'n haast?
En na ongeveer een kwartier slaat hij weer uit.

[Afbeelding]

Wat ik mij ook afvraag: ongeveer elk apparaat wat ik in huis heeft krijgt elke week een Firmware update. Van de simpelste slimme stekkers tot m'n vaatwasser. Hoe kan het dat onze Amber niet verbonden is om 'noodzakelijke'(?) updates te ontvangen?
De Amber online brengen moet je niet willen.
Ding draait op een windows versie , hoe veilig is dat ?
En die versie moet de hele levensduur van de Amber blijven werken.
Geen idee hoeveel opslag en systeem geheugen er aan boord is maar er zou nog heel wat nodig zijn om er een goede firewall en antivirus software aan toe te voegen.

De enige praktische toevoeging zou naar mijn idee zijn om er een thermostaat aan te hangen met firmware van Itho welke toegangkelijk is via een app
zodat je de status en eventuele waarschuwingen , vorstgevaar e.d. , via je smartphone binnen krijgt.

En bij dikke problemen zal er wel een service engineer langskomen die ter plekke zijn laptop aankoppelt , in de binnenunit zit nog een extra utp en seriele aansluiting , en eventueel een update doorvoert..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

psycho-realm schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:32:
[...]

Als je het dan echt goed zou doen moet je een metalen kabelgoot met tussenwand nemen en de goot aan aarde.
Anders heb je nog geen elekro magnetische afscherming in de goot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:01
Optisch vraagje: moet een WP / de amber persé zo hoog op zijn bigfoots staan?

Waarom de betonbandjes + bigfoots niet wat naar beneden en grind eromheen? Zodat je uiteindelijk een centimeter of 10 tussen onderzijde en grind hebt, en de bandjes kwijt bent?

[ Voor 5% gewijzigd door Guus. op 18-10-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ja, goed idee, zou ik ook doen volgende keer! Maar er zat bij mij al beton onder gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:39:
[...]

Nee totaal geen last van alles gaat hier in de goot zonder problemen.

[Afbeelding]
Nog maar een schop onder mijn eerder gestelde vraag:,-)
Moet de amber perfect waterpas staan of is gewoon tussen de strepen op je waterpas voldoende?

( onze oude absorpie koelbox zet ik aan de start van het kampeerseizoen gewoon even op zijn kop om het koelmiddel weer te activeren , maar met de Amber wordt dat wel gedoe.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online
Jan2023 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:38:
[...]

Nog maar een schop onder mijn eerder gestelde vraag:,-)
Moet de amber perfect waterpas staan of is gewoon tussen de strepen op je waterpas voldoende?

( onze oude absorpie koelbox zet ik aan de start van het kampeerseizoen gewoon even op zijn kop om het koelmiddel weer te activeren , maar met de Amber wordt dat wel gedoe.
;)
Liefst wel om het condenswater gelijkmatig af te voeren. Anders gaat alles naar 1 kant.

Pagina: 1 ... 23 ... 124 Laatste