Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je SWW gaat nu toch ook van beneden naar boven (en weer naar je badkamer)? Hoe ziet het huidige traject eruit naar de CV?

Expansie zou ik mooi mee verhuizen, je hebt toch aardig wat ruimte nodig voor de boiler, de expansie kan daar vast wel ergens rondomheen in een ongebruikt hoekje.

• JS2023
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-11 00:42
bbbrumbrum schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:37:
Je SWW gaat nu toch ook van beneden naar boven (en weer naar je badkamer)? Hoe ziet het huidige traject eruit naar de CV?

Expansie zou ik mooi mee verhuizen, je hebt toch aardig wat ruimte nodig voor de boiler, de expansie kan daar vast wel ergens rondomheen in een ongebruikt hoekje.
Bedankt voor je reactie. De CV staat nu op de eerste verdieping. Vanuit de cv-ruimte gaat er alleen een 16 mm flexibele leiding (deze zit in de keukenmuur en vloer gefreesd) naar het kookeiland beneden. Verder is er geen SWW beneden (ook niet in de bijkeuken). Ik ben daarom van plan een nieuwe SWW leiding aan te leggen vanuit de CV-ruimte via de ruimte naast de trap en de kruipruimte naar de bijkeuken (daar zit de VW-verdeler en komst straks de Amber met boilervat te staan).

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-11 19:57
JS2023 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:01:
[...]

Bedankt voor je reactie. De CV staat nu op de eerste verdieping. Vanuit de cv-ruimte gaat er alleen een 16 mm flexibele leiding (deze zit in de keukenmuur en vloer gefreesd) naar het kookeiland beneden. Verder is er geen SWW beneden (ook niet in de bijkeuken). Ik ben daarom van plan een nieuwe SWW leiding aan te leggen vanuit de CV-ruimte via de ruimte naast de trap en de kruipruimte naar de bijkeuken (daar zit de VW-verdeler en komst straks de Amber met boilervat te staan).
Dit vraag heb ik eerder ook gesteld toen werd dit geantwoord, 16mm zou bij voldoende waterdruk genoeg moeten zijn.
marcop23 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 12:10:
[...]

Sterker nog: warm water leidingen moet je niet te dik nemen, zeker niet als het lange leidingen zijn. Elke keer als je warm water wil, moet eerst al het koude water er uit. Bij 10 meter 15mm buis is dat bijvoorbeeld 5 liter water (met een zuinige douchekop duurt dat bijna een minuut!). Daarom is in ons huis de warmwaterleiding aangelegd met 12mm koper, terwijl de rest 15mm is.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:35

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:35:
Afgelopen dagen weer een mooie installatie opgeleverd met een 6.5 Kw Amber en een 240L I-WPV boiler.
In de 14 cm goten passen de 32 mm geisoleerde Henco met een extra laag isolatie probleemloos. Met dank aan Lennard en Yves weer een tevreden gebruiker.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes , zo,n bruine goot toont echt veel beter!
Kan menig airco installateur nog een voorbeeld aan nemen.

Op naar de volgende.
In Breda?
;)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20:49
Carboy54 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:04:
[...]

Is prima deze druk. Plaats eventueel een extra ontluchter op de verdeler.
.

[ Voor 90% gewijzigd door asccul op 11-10-2023 19:10 ]

• Johannos
  • Laatst online: 06-10 08:57
Hallo allemaal, ik overweeg een itho Amber opstelling full electric en ik heb een paar vragen waar jullie wellicht antwoord op hebben.

1) Uit de documentatie maak ik op dat een voeding nodig is voor de warmtepomp van 2x 16A C-kar kookgroep. in Hier wordt ook vermeld l1 en l2. Het is toch zo een kookgroep 2x 16A over 1 fase is? Moet deze voeding nu van twee onafhankelijke fasen zijn of mag deze ook aan 1 fase gekoppeld met zijn?

2) Als nu ook een losse voorraadvat (I-WPV 3G) wil gebruiken, wordt deze dan alleen op de regelunit van de Amber aangesloten (zoals aan gegeven in de documentatie) of heeft deze ook een aparte voeding nodig en zo ja, waarmee moet deze worden afgezekerd?

3) Zit er op het losse voorraadvat ook subsidie omdat deze is voorzien van een eigen warmtepomp?

4) Is het verstandig een I-WPV 3G te gebruiken en niet een losse warmtepompboiler. Deze wordt alleen gebruikt voor warm tapwater (gescheiden systemen)? Ook omdat je dan kan profiteren van subsidie.

Zie de reacties met belangstelling temoet.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:44
Jan2023 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:35:
[...]

Netjes , zo,n bruine goot toont echt veel beter!
Kan menig airco installateur nog een voorbeeld aan nemen.

Op naar de volgende.
In Breda?
;)
Is donkergrijs en Breda staat in de planning 🙃

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Carboy54
Johannos schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:44:
Hallo allemaal, ik overweeg een itho Amber opstelling full electric en ik heb een paar vragen waar jullie wellicht antwoord op hebben.

1) Uit de documentatie maak ik op dat een voeding nodig is voor de warmtepomp van 2x 16A C-kar kookgroep. in Hier wordt ook vermeld l1 en l2. Het is toch zo een kookgroep 2x 16A over 1 fase is? Moet deze voeding nu van twee onafhankelijke fasen zijn of mag deze ook aan 1 fase gekoppeld met zijn?

2) Als nu ook een losse voorraadvat (I-WPV 3G) wil gebruiken, wordt deze dan alleen op de regelunit van de Amber aangesloten (zoals aan gegeven in de documentatie) of heeft deze ook een aparte voeding nodig en zo ja, waarmee moet deze worden afgezekerd?

3) Zit er op het losse voorraadvat ook subsidie omdat deze is voorzien van een eigen warmtepomp?

4) Is het verstandig een I-WPV 3G te gebruiken en niet een losse warmtepompboiler. Deze wordt alleen gebruikt voor warm tapwater (gescheiden systemen)? Ook omdat je dan kan profiteren van subsidie.

Zie de reacties met belangstelling temoet.
Onze deskundige tweaker @bommer heeft over punt 1 hier al veel toelichting gegeven. 2 wordt alleen op binnenunit aangesloten voor de interne water pomp. 3 Nee er zit alleen een warmtewisselaar met pomp in. 4 naast de prijs van een WP boiler heb je ook driewegklep en afvoer door het dak nodig. Uiteindelijk maakt het prijskaartje weinig uit na subsidie. Daarnaast kan het geluid een issue zijn.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:21
Carboy54 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:35:
Afgelopen dagen weer een mooie installatie opgeleverd met een 6.5 Kw Amber en een 240L I-WPV boiler.
In de 14 cm goten passen de 32 mm geisoleerde Henco met een extra laag isolatie probleemloos. Met dank aan Lennard en Yves weer een tevreden gebruiker.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke isolatie past er extra om de henco voor geïsoleerde 32mm ?

• Carboy54
Ramon_1984 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:40:
[...]

Welke isolatie past er extra om de henco voor geïsoleerde 32mm ?
45 mm van Hornbach niet super maar wel ok. Beter dan alleen Henco isolatie.

• Ramon_1984
Carboy54 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:11:
[...]

45 mm van Hornbach niet super maar wel ok. Beter dan alleen Henco isolatie.
Aah top, ik zag i dit topic ook isolatie voorbij komen met een rits erin. Weet jij wat dit is ?

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:20
Ramon_1984 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:56:
[...]

Aah top, ik zag i dit topic ook isolatie voorbij komen met een rits erin. Weet jij wat dit is ?
https://witway.nl/thermaflex-ultra-buisisolatie/?sqr=therma

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• timpel_800
Ik vind het ook altijd lastig zoeken hoor. En dit zijn pas 80 pagina's. Na het doorlezen van een topic kom je wel wat dingen tegen maar vind ze maar eens terug :) Ik gebruik tegenwoordig de foto zoekfunctie vaak, werkt goed :) Ben toch visueel ingesteld

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Ramon_1984
timpel_800 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:12:
Ik vind het ook altijd lastig zoeken hoor. En dit zijn pas 80 pagina's. Na het doorlezen van een topic kom je wel wat dingen tegen maar vind ze maar eens terug :) Ik gebruik tegenwoordig de foto zoekfunctie vaak, werkt goed :) Ben toch visueel ingesteld
Dat is heel herkenbaar ;)

@Carboy54 is het mogelijk om wat materiaal op te nemen in openingpost?
Isolatie
Leidinggoot

En wellicht hoe het ea wordt gemonteerd in de leidinggoot .

Ik weet dat we tweakers zijn en zelf goed in staat zijn om oplossingen te bedenken, alleen wat extra hulp maakt het net even wat makkelijker :P

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-11 14:43
Kan de Amber twee ww circuits aansturen via 2 thermostaten? in een grote woning heb je wel verblijfsruimten die je apart wil regelen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Carboy54
Ramon_1984 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:49:
[...]

Dat is heel herkenbaar ;)

@Carboy54 is het mogelijk om wat materiaal op te nemen in openingpost?
Isolatie
Leidinggoot

En wellicht hoe het ea wordt gemonteerd in de leidinggoot .

Ik weet dat we tweakers zijn en zelf goed in staat zijn om oplossingen te bedenken, alleen wat extra hulp maakt het net even wat makkelijker :P
Tijd is momenteel schaars. Eerst alles correct uitleveren en dan wellicht aanvullen 🥴

• Carboy54
natural colour schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:50:
Kan de Amber twee ww circuits aansturen via 2 thermostaten? in een grote woning heb je wel verblijfsruimten die je apart wil regelen.
Jazeker de Amber kan twee individuele zones appart aansturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rM626G7kNiuifcW9JA-qBcltRn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdzjhgA3lSJH83ysMs9Vi58p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Carboy54 op 11-10-2023 20:05 ]

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 07:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uh-M59q3EUfNXisAvnCQQLjbTQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzubDFcVrY8od4lqC6xorC7T.jpg?f=fotoalbum_large

Weet er toevallig iemand welke specs de voedingskabel van de laadpomp (indirect gestookt vat) nodig heeft? Het vermogen van de pomp is 33 watt aldus de specs. 1,5 mm2 lijkt met zat toch?

https://ithodaalderop.com...g%20I-WPV%203G%20(nl).pdf

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-11 21:15
psycho-realm schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:20:
[Afbeelding]

Weet er toevallig iemand welke specs de voedingskabel van de laadpomp (indirect gestookt vat) nodig heeft? Het vermogen van de pomp is 33 watt aldus de specs. 1,5 mm2 lijkt met zat toch?

1,5 mm2 is meer dan voldoende voor 33W. Je mag op 1,5mm2 max 3600 watt sturen, of dat ook verstandig is punt 2.

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-11 21:15
isalenedean schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:28:
[...]

1,5 mm2 is meer dan voldoende voor 33W. Je mag op 1,5mm2 max 3600 watt sturen, of dat ook verstandig is punt 2, kijk ook altijd naar de lengte van de draad. Een elektrische kachel van 3kw heeft vaak ook een aansluitsnoer van 1,5mm2.

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:29
@Johannos bij full electric 2 aparte fases gebruiken, kan je ook aansluiten onder op de kookgroep.
Maar beter is een 3 fase aardlek automaat, als je 3 fase hebt. Zoek even maar mijn post met schema daarover.

Let op bij gebruik kookgroep altijd 2x nulgeleider
Bij 2 hoofd fase werkt anders het beveiliging circuit niet goed.
En bij 1 hoofd fase loopt er teveel stroom door nulleider voor de draad doorsnede.

En ondanks commentaar van sommige, mag je in NL gewoon 2 aders onder 1 aansluitklem aansluiten, zolang ze maar dezelfde dikte hebben.
En een aarde draad die er uitfikt in een paar mili seconde bij een aardlekautomaat lijkt mij ook niet mogelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door bommer op 11-10-2023 22:29 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37
Gisteren een beetje aan het spelen geweest met de Amber. Het is eigenlijk gewoon te warm als het binnen nog 22C is, maar je moet iets.

Conclusie voorzover is dat zij (Amber) heel stil is. Ook is er geen stromingsgeluid in het systeem te horen bij mij. Begrijp nog niet helemaal alle regelingen van het systeem, want had zelf gedacht dat ze wat meer en eerder zou terugregelen naar minimum. Ze was wel teruggeregeld naar 42Hz, terwijl ik zelf had gedacht dat ze naar 36Hz terug zou regelen, maar na gesproken te hebben met @Carboy54 bleek dat aan mijn instellingen te liggen, volgende keer maar weer verder testen en aanpassen.

Wat ook in ieder geval duidelijk is (waar al eerder over is gesproken in dit topic), is dat het stroomverbruik wat op het display is af te lezen alleen van de compressor is, dus zonder die van de fan, pomp en overige apperatuur.

Ik heb voorlopig wel al wat gegevens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_0maWHxh_R1JHZMhZ3RwbEUFs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aUe3zmjaeuaWOBPY329xiEjp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvMAUqOytJZ_A9MXVBviKmj8LzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EFdIxlZA2Frrp86Uz5AEZMs3.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmY58v5p9aIg_NPxuEh8J6fIKNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9m3YLM3VaWgQPCZmdH1tX3Qn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRSHDCC1GvRI4_rryh0Lm5Cx9Nw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aT2UGCsx0nFzrWsWuDaBBpFL.jpg?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06:55
mischa402 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 05:40:
Gisteren een beetje aan het spelen geweest met de Amber. Het is eigenlijk gewoon te warm als het binnen nog 22C is, maar je moet iets.

Conclusie voorzover is dat zij (Amber) heel stil is. Ook is er geen stromingsgeluid in het systeem te horen bij mij. Begrijp nog niet helemaal alle regelingen van het systeem, want had zelf gedacht dat ze wat meer en eerder zou terugregelen naar minimum. Ze was wel teruggeregeld naar 42Hz, terwijl ik zelf had gedacht dat ze naar 36Hz terug zou regelen, maar na gesproken te hebben met @Carboy54 bleek dat aan mijn instellingen te liggen, volgende keer maar weer verder testen en aanpassen.

Wat ook in ieder geval duidelijk is (waar al eerder over is gesproken in dit topic), is dat het stroomverbruik wat op het display is af te lezen alleen van de compressor is, dus zonder die van de fan, pomp en overige apperatuur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar lees je deze gegevens mee uit als ik vragen mag?

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Alxwin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-08 19:03
Alxwin schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:13:
[...]

Ik zit ook in het Plugwise ecosysteem en ga de relaisbox icm Adam ook gebruiken. Bij mijn weten is de relaisbox de enige "communicatie" die er plaatsvindt met de Itho binnenunit. Zoals Bommer al aangeeft weet Plugwise dus nooit of de WP draait.
Inmiddels draait de Amber bij mij. Dit icm een Plugwise Adam, Shelly relais, een Plugwise Plug en Plugwise Jip. Heb uiteindelijk niet de relaisbox van Plugwise gebruikt, vind deze ook erg duur voor wat je ervoor krijgt. Had voor mijn warmtepompboiler al een Shelly om het SG contact te schakelen, nu ook 1 voor de WP. Dit werkt perfect, aangesloten volgens het schema van Itho. (thermostaten document) Bij warmtevraag gaat de WP aan, heb hem daarnaast nu zo ingesteld dat ie 20 min naloop heeft. Dus bij wegvallen warmtevraag draait ie toch nog 20 min door. Dit nog bovenop de hysterese die Adam al zou moeten aanhouden. Koelen heb ik nog niet getest.

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:10
@Alxwin Klinkt goed! Ik moet mij nog even inlezen, dus mocht ik een domme vraag stellen.. Hoe heb je je Shelly geconfigureerd? Kan dat direct, of zit er iets als Home Assistant tussen?

• theforestman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 16:39
Weet iemand of de Amber echt een volledig Nederlands product is van Itho of dat ze de technologie ingekocht hebben? Zag namelijk een ander merk wat er verdacht veel op lijkt http://www.harnitek.com/products/air-source-heat-pump/ bedienings module en interface is exact gelijk op de logo's na dan.
Kan ook andersom zijn natuurlijk dat Itho produceerd voor bovenstaand bedrijf.

En deze bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl...4H57NxCeSUpsaAqpIEALw_wcB

[ Voor 28% gewijzigd door theforestman op 12-10-2023 11:35 ]

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-11 19:57
Alxwin schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

Inmiddels draait de Amber bij mij. Dit icm een Plugwise Adam, Shelly relais, een Plugwise Plug en Plugwise Jip. Heb uiteindelijk niet de relaisbox van Plugwise gebruikt, vind deze ook erg duur voor wat je ervoor krijgt. Had voor mijn warmtepompboiler al een Shelly om het SG contact te schakelen, nu ook 1 voor de WP. Dit werkt perfect, aangesloten volgens het schema van Itho. (thermostaten document) Bij warmtevraag gaat de WP aan, heb hem daarnaast nu zo ingesteld dat ie 20 min naloop heeft. Dus bij wegvallen warmtevraag draait ie toch nog 20 min door. Dit nog bovenop de hysterese die Adam al zou moeten aanhouden. Koelen heb ik nog niet getest.
Gebruik je daarvoor een potentiaal vrij contact? Idealiter zou je een shelly 2 gebruiken kun je direct het koelen sturen. Maar weet niet welk voltage op de schakel contacten mag.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-11 14:57
Johannos schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:44:
Ik heb voor twee afzonderlijke systemen gekozen, zoals u in uw vraag overweegt. Ik heb de Amber 95 voor verwarming, en een 'Atlantic Explorer v4 200l Coil' voor sanitair warm water. Omdat je twee subsidies krijgt, is de prijs uiteindelijk hetzelfde als Amber + driewegklep + boilervat.

Ik vind de combinatie leuk: de Amber buitenunit staat in mijn tuin. In de zomer is het uit en ik geniet er erg van dat de tuin geluidvrij is. In een technische ruimte wordt via de warmtepompboiler warm water bereid en ik hoor er niets van. In de winter, als er verwarming nodig is, wordt de tuin veel minder gebruikt, en dan doet het zoemen van de warmtepomp er niet toe.

Het betekent ook dat ik twee onafhankelijke systemen heb.

Ten slotte heb ik, als het ooit nodig zou zijn, gekozen voor de warmtepompboilerversie met een extra spiral. Ik kan de Amber dus nog steeds gebruiken om het water in de tank van de warmtepompboiler op te warmen.

• Alxwin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-08 19:03
Razor109 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:52:
[...]

Gebruik je daarvoor een potentiaal vrij contact? Idealiter zou je een shelly 2 gebruiken kun je direct het koelen sturen. Maar weet niet welk voltage op de schakel contacten mag.
Ja klopt. Heb een Shelly plus 1.

• mischa402
ArnoudN schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:29:
[...]

Waar lees je deze gegevens mee uit als ik vragen mag?
Met de Kamstrup Multical 403 en om het in HA te krijgen gebruik ik de Kamst-IR Gateway., heb eerst geprobeerd om het via Modbus te doen, maar kreeg dat niet werkend 8)7

Dit werkt vrij eenvoudig en leest meer dan genoeg gegevens uit.

rwanrooy in "Kamstrup 603 uitleesmodules?"

[ Voor 6% gewijzigd door mischa402 op 12-10-2023 16:46 ]

Itho Daalderop Amber 95

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-11 10:53
Razor109 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:52:
[...]

Mocht je toevallig een Z-Wave systeem hebben draaien kun je ook de Fibaro Double Smart module pakken. Die kan 2 uitgangen potentiaal vrij schakelen en je kunt instellen dat ze niet beide actief mogen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuLlWv686Gej4fOJ34BM1FcNDBM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uezq1xnyZ6L1S8xc6sgEBEWb.jpg?f=user_large

• Carboy54
psycho-realm schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:20:
[Afbeelding]

Prima. de maximale belasting van de binnenunit is in totaal 300 watt voor de componenten

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
Iemand al gebruik gemaakt van de Plugwise Anna 230V? Ik kan nog geen duidelijk antwoord vinden in dit topic of deze goed werkt.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Carboy54
mischa402 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 05:40:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtig dashboard :-) Dus Ampere x 230v x COP is minimale vermogen. Een vaste minimum vermogen van X Kw bestaat niet en is afhankelijk van de buitentemperatuur

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 12-10-2023 15:41 ]

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11 14:30
Carboy54 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:41:
[...]

Prachtig dashboard :-) Dus Ampere x 230v x COP is minimale vermogen. Een vaste minimum vermogen van X Kw bestaat niet en is afhankelijk van de buitentemperatuur
Ik zou netspanning benoemen, die kan nogal schelen in NL namelijk ;)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• Carboy54
theforestman schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:30:
Weet iemand of de Amber echt een volledig Nederlands product is van Itho of dat ze de technologie ingekocht hebben? Zag namelijk een ander merk wat er verdacht veel op lijkt http://www.harnitek.com/products/air-source-heat-pump/ bedienings module en interface is exact gelijk op de logo's na dan.
Kan ook andersom zijn natuurlijk dat Itho produceerd voor bovenstaand bedrijf.

En deze bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl...4H57NxCeSUpsaAqpIEALw_wcB
Uiteraard is dat bekend. De Amber wordt in dezelfde fabriek in Azie gemaakt als hun split versie HP-S. Alle componenten van A merken zijn door hun geselecteerd en het productieproces wordt door hun bewaakt. Vervolgens worden alle warmtepompen in Tiel getest 10 min verwarmen en 10 min koelen en alle sensorwaardes worden daar geregistreerd. Daarna worden zij ingepakt met de Nederlandse handleidingen. Zijn dus niet vergelijkbaar met de getoonde modellen. Dat is ook te zien aan de inwendige afwerking en isolatie. 2 jaar volledige garantie en 3 jaar extended op onderdelen na registratie op de website bij Itho: https://www.ithodaalderop...onal/garantie-registreren

In Nederland hebben zij niet genoeg capaciteit en mensen om het zelf te produceren zoals de Vincent. Estimate voor dit jaar was 9000 eenheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6I2tyrT0-3FilAn47dthLevOeLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i35mVh9Lk7ufUz4AviKX2tkk.jpg?f=fotoalbum_large

De I-WPS boilers worden in Tiel geproduceerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IU2_JWfKuWTorrgwHRy5hGhHHes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNLvTZVrTaOeCmotWPki0A8g.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
argafal schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:57:
[...]

Ik heb voor twee afzonderlijke systemen gekozen, zoals u in uw vraag overweegt. Ik heb de Amber 95 voor verwarming, en een 'Atlantic Explorer v4 200l Coil' voor sanitair warm water. Omdat je twee subsidies krijgt, is de prijs uiteindelijk hetzelfde als Amber + driewegklep + boilervat.

Ik vind de combinatie leuk: de Amber buitenunit staat in mijn tuin. In de zomer is het uit en ik geniet er erg van dat de tuin geluidvrij is. In een technische ruimte wordt via de warmtepompboiler warm water bereid en ik hoor er niets van. In de winter, als er verwarming nodig is, wordt de tuin veel minder gebruikt, en dan doet het zoemen van de warmtepomp er niet toe.

Het betekent ook dat ik twee onafhankelijke systemen heb.

Ten slotte heb ik, als het ooit nodig zou zijn, gekozen voor de warmtepompboilerversie met een extra spiral. Ik kan de Amber dus nog steeds gebruiken om het water in de tank van de warmtepompboiler op te warmen.
Vaak is het ook afhankelijk van het hydraulisch ontwerp van de woning. Warmtepomp beneden in de vloer en op de plaats van de cv op zolder een warmtepompboiler. Wel zie ik in de praktijk dat de levensduur van een warmtepompboiler nogal eens een issue kan zijn. Compressor problemen en lekkages van het gas komen regelmatig voor en moeilijk te repareren. Met monoblocs zie ik dat zelden of nooit.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Casper de Boer schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:47:
[...]

En dan moet je ook nog eens op je fase letten. Bij mij verschillen fase1, 2 en 3 soms flink in het voltage.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• mischa402
Carboy54 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:41:
[...]

Juist niet :*) , want de CoP wordt berekent door het geproduceerde thermische vermogen te delen door het totaal opgenomen elektrisch vermogen van de warmtepomp (dus van de compressor, ventilator, waterpomp etc.) Door de stroom van alleen de compessor te gebruiken voor het opgenomen vermogen klopt het niet. Ik gebruik de kWh-meter van de warmtepomp en de backup verwarming (die waarschijnlijk nagenoeg nooit aan zal spreken).

Alle rand apperatuur, zoals de ontvanger van de thermostaat, de Kamstrup warmtemeter en de Kamst-IR gateway worden ook meegenomen in het totaal elektrisch opgenomen vermogen en dus ook in de CoP berekening.

Als ik het vermogen van alleen de compressor zou nemen (berekend met de stroom van de compressor) zou ik gisteren gedraaid hebben met een CoP van bijna 10,8, maar het was in werkelijkheid een CoP van 7,7.

[ Voor 7% gewijzigd door mischa402 op 12-10-2023 19:29 ]

Itho Daalderop Amber 95

• bommer
Casper de Boer schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:47:
[...]

Kamstrup meter geeft direct het vermogen af, als je dit deelt door het werkelijk opgenomen vermogen
van er voor geplaatste kWh meter, geeft je de werkelijke COP.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
Ik heb gisteren een koel run gedraaid van 4 uurtjes, die haalde COP 8,1. Dat is inc mijn extra CV pomp.
Amber moduleerde terug tot 30Hz

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Carboy54 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:04:
[...]

Jazeker de Amber kan twee individuele zones appart aansturen.

[Afbeelding]
@Carboy54
Kun je dit toelichten vwb aansturing door 2 thermostaten?
Simpel voorbeeld:
Stel ruimte A 20° en ruimte B 23°
Dus voor ruimte B moet de Wp langer draaien met mogelijk ook een hogere watertemp.
Hoe is het dan geregeld dat de warmte ook niet naar ruimte A gaat

• bommer
montebaldo55 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:29:
[...]

@Carboy54
Kun je dit toelichten vwb aansturing door 2 thermostaten?
Simpel voorbeeld:
Stel ruimte A 20° en ruimte B 23°
Dus voor ruimte B moet de Wp langer draaien met mogelijk ook een hogere watertemp.
Hoe is het dan geregeld dat de warmte ook niet naar ruimte A gaat
Je kunt met de Amber 2 menggroepen maken, hiervoor worden er 2 extra temperatuur sensoren meegeleverd.
De TC sensor blijft in de hoofd aanvoer (buffervat).
Je hebt dan wel 2 regel kleppen nodig (24V worden door de Amber aangestuurd), welke retour met aanvoer water mengen om zo de juiste aanvoer temperatuur te maken.

• Carboy54
mischa402 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:59:
[...]

Juist niet :*) , want de CoP wordt berekent door het geproduceerde thermische vermogen te delen door het totaal opgenomen elektrisch vermogen van de warmtepomp (dus van de compressor, ventilator, waterpomp etc.) Door de stroom van alleen de compessor te gebruiken voor het opgenomen vermogen klopt het niet. Ik gebruik de kWh-meter van de warmtepomp en de backup verwarming (die waarschijnlijk nagenoeg nooit aan zal spreken).

Alle rand apperatuur, zoals de ontvanger van de thermostaat, de Kamstrup warmtemeter en de Kamst-IR gateway worden ook meegenomen in het totaal elektrisch opgenomen vermogen en dus ook in de CoP berekening.

Als ik het vermogen van alleen de compressor zou nemen (berekend met de stroom van de compressor) zou ik gisteren gedraaid hebben met een CoP van bijna 10,8, maar het was in werkelijkheid een CoP van 7,7.
Mischa dat klopt maar niet iedere gebruiker heeft een Kamstrup draaien 8)7 . Het punt was dat het minimum vermogen variabel is afhankelijk van de COP die ook onbekend is zonder Kamstrup :-)

• Carboy54
bommer schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:38:
[...]

Je kunt met de Amber 2 menggroepen maken, hiervoor worden er 2 extra temperatuur sensoren meegeleverd.
De TC sensor blijft in de hoofd aanvoer (buffervat).
Je hebt dan wel 2 regel kleppen nodig (24V worden door de Amber aangestuurd), welke retour met aanvoer water mengen om zo de juiste aanvoer temperatuur te maken.
Chapeau @bommer @montebaldo55 daar valt geen spelt tussen te krijgen :-) een buffervat is onder voorwaarden niet noodzakelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpI6Cd6l4Ih_RkuGiCSCkZxdfR0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gkSpv088Tpcl9Bg9hWIKyfVq.png?f=user_large

• timpel_800
hansvk schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:39:
Iemand al gebruik gemaakt van de Plugwise Anna 230V? Ik kan nog geen duidelijk antwoord vinden in dit topic of deze goed werkt.
Ik heb een anna 24 v aangesloten via een Smile T.
Heb overigens net als @Carboy54 de ruimte sensor van de itho achter de Anna netjes weggewerkt. En omdat we een 4 aderige kabel (4 x 0,8 signaal) hadden liggen en de Anna maar 2 draden daarvan gebruikt, heb ik de Ruimte sensor met wat knip en lasklem werk zonder extra draden te trekken gedaan

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om het te testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JlozKqyw12TXs04bvLyvYMjtsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RffiWz2hSRIP6wjjUmiQfkgG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door timpel_800 op 12-10-2023 20:32 ]

• bommer
Carboy54 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:24:
[...]

Chapeau @bommer daar valt geen spelt tussen te krijgen :-) een buffervat is onder voorwaarden niet noodzakelijk.

[Afbeelding]
Daarom ook tussen haakjes ;)

• timpel_800
Twee vragen vanaf mijn kant
Als de Amber wel aanstaat maar hij hoeft niet te stoken, loopt bij mij wel continue de pomp. Hoort dat?

Ik zie als ik in de instellingen kijk ook dat er een connectie met wifi/kabel gemaakt kan worden om de boel uit te lezen. Maar daarover heb ik hier nog niks gelezen? Is dat nog iets voor in de toekomst?

• bommer
timpel_800 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:35:
Twee vragen vanaf mijn kant
Als de Amber wel aanstaat maar hij hoeft niet te stoken, loopt bij mij wel continue de pomp. Hoort dat?
Als je contact verwarmen of koelen gemaakt is (er is vraag) loopt de pomp, je kunt in de pomp instellingen ook aangeven dat de pomp alleen draait als de compressor actief is.
Ik zie als ik in de instellingen kijk ook dat er een connectie met wifi/kabel gemaakt kan worden om de boel uit te lezen. Maar daarover heb ik hier nog niks gelezen? Is dat nog iets voor in de toekomst?
A.U.B niets meedoen, ik weet ook nog niet precies wat er mee kan. het igv niet voor uitlezen van modbus ofzo.
en je wilt niet dat er verkeerde updates komen op de embeded (schermpje)

• Johannos
  • Laatst online: 06-10 08:57
Carboy54 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Onze deskundige tweaker @bommer heeft over punt 1 hier al veel toelichting gegeven. 2 wordt alleen op binnenunit aangesloten voor de interne water pomp. 3 Nee er zit alleen een warmtewisselaar met pomp in. 4 naast de prijs van een WP boiler heb je ook driewegklep en afvoer door het dak nodig. Uiteindelijk maakt het prijskaartje weinig uit na subsidie. Daarnaast kan het geluid een issue zijn.
Dank je wel voor de reactie. Afgelopen woensdag naar de Brabanthallen geweest en dit ook besproken met de verkopers van ITHO maar deze brachten mij op een ander spoor, er was nog (derde) een aparte voeding nodig. Thuis gekeken in de documenten maar daar staat niets over in.
Over de stand alone warmtepompboiler konden ze ook geen antwoord geven.
Vandaar mijn vragen binnen deze groep echte specialisten. :)

• Carboy54
Johannos schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:33:
[...]

Dank je wel voor de reactie. Afgelopen woensdag naar de Brabanthallen geweest en dit ook besproken met de verkopers van ITHO maar deze brachten mij op een ander spoor, er was nog (derde) een aparte voeding nodig. Thuis gekeken in de documenten maar daar staat niets over in.
Ach ja verkopers. Voor specialisten moet je hier zijn. 🙃

• bommer
Johannos schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:33:
[...]

Je hebt 1 nodig voor de buitenunit en 1 voor het element. de binnen unit wordt vanuit de buitenunit gevoed.
Heb je zoals ik een ander tapwatervat (dus niet het Ithovat) en daar zit een extra element in.
dan heb je inderdaad een extra 3e voeding nodig.
Maar nogmaals dit is geen verplichting.

• hansvk
timpel_800 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:24:
[...]

Heb overigens net als @Carboy54 de ruimte sensor van de itho achter de Anna netjes weggewerkt. En omdat we een 4 aderige kabel (4 x 0,8 signaal) hadden liggen en de Anna maar 2 draden daarvan gebruikt, heb ik de Ruimte sensor met wat knip en lasklem werk zonder extra draden te trekken gedaan

[Afbeelding]
En hoe verzorg je de 24V?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Carboy54
timpel_800 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:24:
[...]

[Afbeelding]
Stop wat glaswol in de doos in de muur. Vaak heb je bij harde wind valse trek via het leidingwerk.

• bommer
Carboy54 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:47:
[...]

Stop wat glaswol in de doos in de muur. Vaak heb je bij harde wind valse trek via het leidingwerk.
Wij plakken de thermostaten tegenwoordig af aan de achterzijde. Bij ons zit er er vaak ook nog CO2 sensoren in, die gaan ook spoken bij trek.

Een beetje druk verschil is al genoeg.

Een gehoorbescherming schuimpje in de buis drukken, glaswol zoals @Carboy54 aangeeft en evt nog dicht tapen

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-11 16:23
Even een vraag over de amber 120, de hoofdleiding DN32 en hoe verder...

Inmiddels zit de Terrendis leiding 40mm / 160 mm isolatie in de grond. Nu wil ik het intern aansluiten op de 3-weg klep en richting de CV invoedpunt 2x 28mm en 1x 22mm.

Wat ik niet goed heb doordacht is om door te gaan met DN32 het binnenwerk, welk materiaal/koppelingen en benodigde gereedschappen.

1. Staal 35mm is moeilijk te buigen en bij de hydraulische persen van 12 ton a 150 piek wordt veelal gezegd, dat de meeste buizen knakken. Buigijzers zijn moeilijk te vinden, als dat al lukt.

2. Koper zou optioneel zijn ook met solderen, echter prijs per meter tikt aardig door en de rest van de afgite is deels staal en deels meerlagen. Meter of 12/14 i.v.m. de invoerplek vs. plek boiler en afgite

3. Meerlagen lijkt mij dan de beste optie en bij Heima24.de is dat ook goed te betalen incl. koppelingen
https://www.heima24.de/ro...m-10-m-dvgw-geprueft.html .... Dan komt de perststang om de hoek TH-40 (40mm x 3,5 -> 33 mm intern) is een exotisch maat, huur is is beperkt zich vaak tot TH-32 en anders is het duur 300 euro voor een week. Nieuwe REMS perstang kost 1100 euro, met alle bekken t/m 40 mm. Hmm doorverkopen erna, aan tweakers verhuren, immers dit wel mijn laatste verbouwingsproject (in dit huis).
https://www.heima24.de/we...hrschere-kalibrierer.html

5. een alternatief zou zijn na de 13 meter terrendis leiding over te gaan naar 32 meerlagenbuis, alleen dat is dus niet het voorschrift vanuit Itho... (en inmiddels mijn vuilfilter en 3-weg klep op DN32 besteld)

Hebben jullie advies in welke richting ik het kan zoeken?
Of komt het neer op de hobbyist zoek een installateur ;)

• bommer
Karmusch schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:35:
Even een vraag over de amber 120, de hoofdleiding DN32 en hoe verder...

Inmiddels zit de Terrendis leiding 40mm / 160 mm isolatie in de grond. Nu wil ik het intern aansluiten op de 3-weg klep en richting de CV invoedpunt 2x 28mm en 1x 22mm.

Wat ik niet goed heb doordacht is om door te gaan met DN32 het binnenwerk, welk materiaal/koppelingen en benodigde gereedschappen.

1. Staal 35mm is moeilijk te buigen en bij de hydraulische persen van 12 ton a 150 piek wordt veelal gezegd, dat de meeste buizen knakken. Buigijzers zijn moeilijk te vinden, als dat al lukt.

2. Koper zou optioneel zijn ook met solderen, echter prijs per meter tikt aardig door en de rest van de afgite is deels staal en deels meerlagen.

3. Meerlagen lijkt mij dan de beste optie en bij Heima24.de is dat ook goed te betalen incl. koppelingen
https://www.heima24.de/ro...m-10-m-dvgw-geprueft.html .... Dan komt de perststang om de hoek TH-40 (40mm x 3,5 -> 33 mm intern) is een exotisch maat, huur is is beperkt zich vaak tot TH-32 en anders is het duur 300 euro voor een week. Nieuwe REMS perstang kost 1100 euro, met alle bekken t/m 40 mm. Hmm doorverkopen erna, aan tweakers verhuren, immers dit wel mijn laatste verbouwingsproject (in dit huis).

https://www.heima24.de/we...hrschere-kalibrierer.html

5. een alternatief zou zijn na de 13 meter terrendis leiding over te gaan naar 32 meerlagenbuis, alleen dat is dus niet het voorschrift vanuit Itho... (en inmiddels mijn vuilfilter en 3-weg klep op DN32 besteld)

Hebben jullie advies in welke richting ik het kan zoeken?
Of komt het neer op de hobbyist zoek een installateur ;)
En Viega prestabo 35mm is dat wat? Hoef je niet te buigen.
Ik heb mijn installatie met 28mm viega gedaan.

Ik dacht dat mensen hier zeiden dat je pers gereedschap kan huren via warmteservice.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Niet moeilijk doen, gewoon 28mm koper persen. Viega profipress oid. 35mm lijkt me zwaar overkill. Voordeel van massieve leiding is ook de volledige doorlaat van de koppelingen.)
Al eens nagerekend wat die paar watt extra pompverbruik kosten tov het extra materiaal?

• Karmusch
@bommer
https://www.vanwalraven.c...-220v-persmachine-15-35mm
35mm tang is ook goed te huren zie ik.

Mooi systeem, ook geen haakse bochten e.d. heb je een goed webshop, ik dacht aan deze:
https://www.installand.nl...abo?product_list_limit=96
ook de insteekkoppelingen wel prettig en dan ook niet teveel rechte draadfittingen meer

@bbbrumbrum
Ik denk dat het narekenen alleen per uur al meer zou kosten :)
Wellicht de onervarenheid vs. het perfectionisme dat parten speelt

Dank voor de snelle repons en het activeren van nieuwe hersensynapsen!

Ik denk dat ik mijn keuze gemaakt hebt voor Viega Prestabo, morgen maar eens de stuklijst samenstellen en bestellen.

[ Voor 34% gewijzigd door Karmusch op 13-10-2023 00:25 ]

• timpel_800
De SMile T zorgt voor de stroom van de Anna.
De Smile T plug je in een stopcontact. Liefst zit deze bij je WP binnenunit. De Smile T heeft 4 draden. 2 vanaf de Itho, en de andere twee richting de Anna. De Smile T kan op wifi maar evt ook met UTP kabel.

Dus -> binnenunit --> 2 x 0,8 signaal --> Smile T --> 2 x 0,8 signaal ---> Anna.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9ya4pgPXSphxHXpmK2wAG_i58Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L74aIqcJqyobyFnbbZZHj953.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door timpel_800 op 13-10-2023 09:46 ]

• Karmusch
Na je tip, dacht ga nog even bij je in de keuken kijken :)
De hydraulische scheiding is aangezien je een naregelsysteem, zover ik begreep.
Als ik deze foto intepreteer, dan zit rechts bij de pomp je afgite systeem, zodra de flow in het secundaire minder is of stop, dan verloopt de (delta) flow over het buffervat. Ik veronderstelde altijd, dat je zowel het primaire als het secundaire circuit op het buffervat moet aansluiten, dit lijkt dus niet te kloppen.

Dit lijkt dan een efficiëntere oplossing, aangezien je nauwelijks een mixflow in je buffervat creert, maar naar je afgite een directe stroom krijgt i.p.v. via het buffervat? Klopt dit of was je denkwijze hierbij, het inspireert weer i.i.g.

Ik doe een poging met (gedeeltelijke) naregeling incl. zone sturing zonder buffervat, maar maakt het modulair ofwel later makkelijk nog tussen te zetten.

• Karmusch
Carboy54 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:47:
[...]

Sinds vandaag Amber met 200 liter I-WPV boiler opgeleverd.

[Afbeelding]
Waar zijn deze pantzer 1" naar 28mm insteek slangen verkrijgbaar? :) Dat is wel makkelijk om het wat flexibeler op te stellen. _/-\o_

Dankje!! inzetstukken, ik was al een tijdje aan het zoeken overal... dan slang 1" / 1" :)
https://www.heima24.de/ro...ag-dvgw-zertifiziert.html

overigens wel een duur alternatief 22,59 voor een koppeling hmm

[ Voor 18% gewijzigd door Karmusch op 13-10-2023 13:23 ]

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-11 16:58
Karmusch schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:02:
[...]

Waar zijn deze pantzer 1" naar 28mm insteek slangen verkrijgbaar? :) Dat is wel makkelijk om het wat flexibeler op te stellen. _/-\o_
Ik heb ze hier besteld:

https://www.der-schlauchf...che-Panzerschlaeuche/?p=1

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:47
Gisteren het Itho vat alvast binnen gekregen en vandaag uitgepakt.
Wat mij opviel is dat het leidingwerk en de platenwisselaar onder het vat niet geïsoleerd zijn. Zou het de moeite waard zijn om dit alsnog te isoleren? Het draait maar 1-2 uur per dag, maar het is wel warmteverlies op een onnodige plaats.

Er zijn kant en klare isolatieboxen verkrijgbaar, maar dat wordt waarschijnlijk wat krap omdat de wisselaar vrij dicht op de achterplaat zit. Anders zelf inpakken met een plak Armaflex oid.

Daarnaast aan het spelen met de gedachte om de 3-weg klep in de ruimte onder het vat weg te werken. Er is ruimte genoeg (zonde dat Itho dit niet optioneel gedaan heeft zoals de Pana L-serie). Ik plaats het vat in een inbouwkast met beperkte inbouwdiepte waarbij ik de leidingen niet achter het vat langs krijg. Alternatief is de leidingen onderlangs en het vat iets hoger zetten.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:41
Is dat niet bewust, om legionellagroei tegen te gaan?

• hansvk
Eindelijk de Amber werkend gekregen. Ik kreeg steeds de foutmelding S02 "Waterdebiet (flow) te laag". Eerste gedachte was dat er nog te veel lucht in het circuit zat. Na vele malen ontluchten en doorspoelen (rode knop in de Amber) nog steeds de foutmelding. In overleg met @Carboy54 de zaak besproken. In de aanvoer en retour naar het bestaande cv-circuit had ik een klein deel 22 mm geplaatst en een 22 mm vuilfilter. Mogelijk zou dat teveel tegendruk geven, dus vervangen door alles 28 mm. Na weer veel ontluchten en doorspoelen nog steeds de foutmelding. Weer contact opgenomen met @Carboy54, waarna hij Itho heeft benaderd om de situatie te bespreken. Daar kwam in eerste instantie uit dat mogelijk de flowsensor niet in orde kon zijn. Na het doormeten van dat circuit bleek er geen signaal door te komen. Analyse van @Carboy54 was dat dan de UTP kabel mogelijk niet goed was (had ik ingekort en getest). Daarom even een andere UTP kabel geprobeerd i.p.v. kabel 1 en ja hoor, geen foutmelding meer en het systeem kon worden ingeschakeld :-)
Bij nogmaals testen van kabel 1 bleek deze inderdaad op 1 adertje geen signaal door te geven. Mogelijk toch iets verschoven na montage. Al met al een heel gedoe door een niet goed gemonteerd UTP stekkertje. Dit heb ik inmiddels hersteld. De meegeleverde UTP kabel is vrij stug dus goed opletten als je deze inkort en een andere stekker monteert (alle draadjes goed naar het begin van de stekker).

• bommer
Karmusch schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:50:
@bommer
https://www.vanwalraven.c...-220v-persmachine-15-35mm
35mm tang is ook goed te huren zie ik.

Mooi systeem, ook geen haakse bochten e.d. heb je een goed webshop, ik dacht aan deze:
https://www.installand.nl...abo?product_list_limit=96
ook de insteekkoppelingen wel prettig en dan ook niet teveel rechte draadfittingen meer

@bbbrumbrum
Ik denk dat het narekenen alleen per uur al meer zou kosten :)
Wellicht de onervarenheid vs. het perfectionisme dat parten speelt

Dank voor de snelle repons en het activeren van nieuwe hersensynapsen!

Ik denk dat ik mijn keuze gemaakt hebt voor Viega Prestabo, morgen maar eens de stuklijst samenstellen en bestellen.
Ik heb het ook bij installand vandaan, kijk wel goed naar de levertijden.
Is 1 item niet beschikbaar, blijft de hele zending liggen.
Kan je beter dat item los bestellen

• bommer
Karmusch schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:56:
[...]

Na je tip, dacht ga nog even bij je in de keuken kijken :)
De hydraulische scheiding is aangezien je een naregelsysteem, zover ik begreep.
Als ik deze foto intepreteer, dan zit rechts bij de pomp je afgite systeem, zodra de flow in het secundaire minder is of stop, dan verloopt de (delta) flow over het buffervat. Ik veronderstelde altijd, dat je zowel het primaire als het secundaire circuit op het buffervat moet aansluiten, dit lijkt dus niet te kloppen.

Dit lijkt dan een efficiëntere oplossing, aangezien je nauwelijks een mixflow in je buffervat creert, maar naar je afgite een directe stroom krijgt i.p.v. via het buffervat? Klopt dit of was je denkwijze hierbij, het inspireert weer i.i.g.

Ik doe een poging met (gedeeltelijke) naregeling incl. zone sturing zonder buffervat, maar maakt het modulair ofwel later makkelijk nog tussen te zetten.
Je hebt het helemaal goed.

Als je primair en secundair op het vat aansluit.
Moet je eigenlijk zorgen dat je flow gelijk is primair en secundair.
Anders moet je een hogere aanvoer temp maken, een lagere secundaire flow heeft een grotere delta-t nodig. En een hogere flow trekt het vat snel leeg.

In beide gevallen heb je dus een hogere aanvoer temperatuur nodig. Dat is inefficient wordt er dan geroepen en terecht.

Ik meet ook met de tc sensor op het t-stuk, niet in het buffervat. Eigenlijk maakt mij ook niet uit wat er gebeurt in het buffer.

Door het schakel gedrag van de naregeling, is er soms heel even geen flow secundair. Om dan uitschakeling te voorkomen draait de wp heel even over buffervat.

En omdat ook niet meet in het buffer, is het ook niet inefficient. Uiteindelijk als er voldoende ruimtes dicht staan zal het vat op warmen.
Maar dat wordt gecompenseerd door de ruimtes die geen vraag meer hebben.

Is er helemaal geen vraag meer dan gaat de warmtepomp zoiezo uit. En bij defrosts gaat de rest warmte ook helpen. Omdat bij geen vraag de secundaire pomp niet draait, verlies ik ook zo geen warmte bij defrost.

[ Voor 11% gewijzigd door bommer op 13-10-2023 17:13 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

hansvk schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:34:
Eindelijk de Amber werkend gekregen. Ik kreeg steeds de foutmelding S02 "Waterdebiet (flow) te laag". Eerste gedachte was dat er nog te veel lucht in het circuit zat. Na vele malen ontluchten en doorspoelen (rode knop in de Amber) nog steeds de foutmelding. In overleg met @Carboy54 de zaak besproken. In de aanvoer en retour naar het bestaande cv-circuit had ik een klein deel 22 mm geplaatst en een 22 mm vuilfilter. Mogelijk zou dat teveel tegendruk geven, dus vervangen door alles 28 mm. Na weer veel ontluchten en doorspoelen nog steeds de foutmelding. Weer contact opgenomen met @Carboy54, waarna hij Itho heeft benaderd om de situatie te bespreken. Daar kwam in eerste instantie uit dat mogelijk de flowsensor niet in orde kon zijn. Na het doormeten van dat circuit bleek er geen signaal door te komen. Analyse van @Carboy54 was dat dan de UTP kabel mogelijk niet goed was (had ik ingekort en getest). Daarom even een andere UTP kabel geprobeerd i.p.v. kabel 1 en ja hoor, geen foutmelding meer en het systeem kon worden ingeschakeld :-)
Bij nogmaals testen van kabel 1 bleek deze inderdaad op 1 adertje geen signaal door te geven. Mogelijk toch iets verschoven na montage. Al met al een heel gedoe door een niet goed gemonteerd UTP stekkertje. Dit heb ik inmiddels hersteld. De meegeleverde UTP kabel is vrij stug dus goed opletten als je deze inkort en een andere stekker monteert (alle draadjes goed naar het begin van de stekker).
Mooi dat je nu verder kan.
Hier leren wij ook weer van
;)

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-11 14:43
hansvk schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:34:
Bij het aanstrippen van utp kabel wil het wel gebeuren dat het mesje net iets te diep is ingesteld zodat je de koperader inkerft, die dan bij wat heen en weer draaien snel breekt, dat zie je niet omdat de isolatie de breuk verhult.
Na strippen van de utp isolatie controleer ik altijd zeer goed de aders op inkerving.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Karmusch
bommer schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:00:
[...]

Je hebt het helemaal goed.

Als je primair en secundair op het vat aansluit.
Moet je eigenlijk zorgen dat je flow gelijk is primair en secundair.
Anders moet je een hogere aanvoer temp maken, een lagere secundaire flow heeft een grotere delta-t nodig. En een hogere flow trekt het vat snel leeg.

In beide gevallen heb je dus een hogere aanvoer temperatuur nodig. Dat is inefficient wordt er dan geroepen en terecht.

Ik meet ook met de tc sensor op het t-stuk, niet in het buffervat. Eigenlijk maakt mij ook niet uit wat er gebeurt in het buffer.

Door het schakel gedrag van de naregeling, is er soms heel even geen flow secundair. Om dan uitschakeling te voorkomen draait de wp heel even over buffervat.

En omdat ook niet meet in het buffer, is het ook niet inefficient. Uiteindelijk als er voldoende ruimtes dicht staan zal het vat op warmen.
Maar dat wordt gecompenseerd door de ruimtes die geen vraag meer hebben.

Is er helemaal geen vraag meer dan gaat de warmtepomp zoiezo uit. En bij defrosts gaat de rest warmte ook helpen. Omdat bij geen vraag de secundaire pomp niet draait, verlies ik ook zo geen warmte bij defrost.
Top, slim bedacht! De geen warmteverlies bij een defrost had ik nog niet door, maar lekker getweaked zeg! Inmiddels de hele stuklijst bij installand bij elkaar geexceld, zal inderaad letten op de levertijd ;) Laatste loodje is nog een juiste kamstrup vinden 403 met juiste diameter / warmte en koude meting... en dan nog Home Assistant ready krijgen.

Als het allemaal zover is, zal ik in een aparte post mijn verslag leggen.

• bommer
Karmusch schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:03:
[...]

Top, slim bedacht! De geen warmteverlies bij een defrost had ik nog niet door, maar lekker getweaked zeg! Inmiddels de hele stuklijst bij installand bij elkaar geexceld, zal inderaad letten op de levertijd ;) Laatste loodje is nog een juiste kamstrup vinden 403 met juiste diameter / warmte en koude meting... en dan nog Home Assistant ready krijgen.

Als het allemaal zover is, zal ik in een aparte post mijn verslag leggen.
Mijn kamstrup heeft 1G aansluitingen is DN20 geloof ik, meet een flow van 1900ltr per uur.
Dat lijkt mij voldoende als 1200ltr aanbevolen is.

Ik heb het niet zo zelf bedacht, ik denk onze engineers, grote installatie leggen wij ook zo uit.
En heb al meer plaatjes zo gezien. Ik ben zkr niet de eerste.

Het regel sausje heb ik wel zelf geengineerd, maar dat is ook mijn werk.

Heb nog wel een idee met de twee tv sensoren,
Door ze beide op de zelfde leiding te plaaten.
Kan je door slim schakelen met de verwarm/koel contacten gebruik maken van beide stooklijnen.
Of kiezen voor een vaste aanvoer temperatuur in sommige gevallen.

Als het werkt wat ik bedacht heb, dan maak ik er een mooie post van.

[ Voor 19% gewijzigd door bommer op 13-10-2023 19:20 ]

• Karmusch
bommer schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:14:
[...]

Mijn kamstrup heeft 1G aansluitingen is DN20 geloof ik, meet een flow van 1900ltr per uur.
Dat lijkt mij voldoende als 1200ltr aanbevolen is.

Ik heb het niet zo zelf bedacht, ik denk onze engineers, grote installatie leggen wij ook zo uit.
En heb al meer plaatjes zo gezien. Ik ben zkr niet de eerste.

Het regel sausje heb ik wel zelf geengineerd, maar dat is ook mijn werk.
Ja als je experts bent of hebt, dan scheelt dat een hoop. De meeste uren gaan daar toch inzetten.
'Laatste vraag" waar vind je deze Kamstrup voor een redelijke prijs? Google en kamstrup vinden zijn nog niet de beste vrienden. Meet je dan ook zowel koude als warmte? zag in de specsheet dat de meter hierin onderscheid maakt in welk model je moet hebben. Exact zoeken op een dergelijk model, nauwelijk hits, veelal afwijkende modellen....

Ja het regelsausje ga ik ook nog brouwen, alleen al omdat ik het leuk vind :)

• Impossibl3
  • Nu online
Karmusch schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:22:
[...]

Ja als je experts bent of hebt, dan scheelt dat een hoop. De meeste uren gaan daar toch inzetten.
'Laatste vraag" waar vind je deze Kamstrup voor een redelijke prijs? Google en kamstrup vinden zijn nog niet de beste vrienden. Meet je dan ook zowel koude als warmte? zag in de specsheet dat de meter hierin onderscheid maakt in welk model je moet hebben. Exact zoeken op een dergelijk model, nauwelijk hits, veelal afwijkende modellen....

Deze https://zaehleronlineshop...-MultiCal-403-Qp-25-52-mm

En deze. https://zaehleronlineshop...130-mm-1-35-mm-Passstueck

Althans daar ga ik ze bestellen. Ivm de levertijd denk ik wel los zodat die kamstrup er makkelijk tussen kan als die een maand later binnen komt.

• bommer
Karmusch schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:22:
[...]

Ik hen een speciale KNX versie, bij voltus.de gekocht. Maar daar heb je alleen wat aan als je KNX al hebt.

Dat pas setje van @Impossibl3 heb ik daar ook gekocht, ideaal!

• Impossibl3
  • Nu online
@bommer welke pluggen en bouten heb jij trouwens gebruikt om de steunen aan de muur te hangen waar de Amber op staat? Ik heb dezelfde steunen binnen gekregen namelijk en even voor de check de steunen moeten op 1100mm van elkaar staan toch? Dat is de afstand van de poten voor de Amber?

• Karmusch
Impossibl3 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

Deze https://zaehleronlineshop...-MultiCal-403-Qp-25-52-mm

En deze. https://zaehleronlineshop...130-mm-1-35-mm-Passstueck

Althans daar ga ik ze bestellen. Ivm de levertijd denk ik wel los zodat die kamstrup er makkelijk tussen kan als die een maand later binnen komt.
Top, had al op deze site gekeken, ik begrijp nu ook beter hun productsamenstelling als je het zo stellig deze twee definieert.... vond het al een wirwar in productkeuze. Doe maar 2 :) dan zullen ze vast sneller geleverd worden.

en nog die IR reader erbij voor jou?
https://smartgateways.nl/...ticz-homey-rest-api-mqtt/

zaehleronlineshop.de levert alleen in duitsland en zwitserland.... :(
volgens mij klopt deze stelling niet meer....weet eve niet waarom die gisteren bij de checkout dit weergaf.

https://www.kernbauer-sol...00-tauchhuelsenfuehler-g1
444 euro voor de 1"1/4 versie (in verhouding niet 'zo duur' 8)7 )

[ Voor 24% gewijzigd door Karmusch op 14-10-2023 09:26 . Reden: zaehleronlineshop.de levert alleen in duitsland en zwitserland.... ]

• Impossibl3
  • Nu online
Karmusch schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:36:
[...]

Waarom dan niet deze? https://www.kernbauer-sol...t-500-direktfuehler-130mm

Jup die IR reader doe ik er ook bij. Overigens heb ik een mailtje gestuurd naar zaehler of ze ook naar Nederland leveren en hoeveel de verzendkosten dan zijn. Op hun site staat dat je die kan opvragen.

Welke kWh meter gebruiken jullie? Ik wil een plug and play unit hebben die zo in HA kan maar eigenlijk ook op een UTP kabel dus ik zat te kijken naar de Shelly Pro 3 EM of anders de HomeWizzard 3 fase meter. Voordeel van de Shelly is dat die nog in mijn meterkast past die van HomeWIzard zou in een doosje naast de huidige automaten moeten en dan is het prijsverschil ook weer weg.

[ Voor 5% gewijzigd door Impossibl3 op 13-10-2023 21:16 ]

• bommer
Impossibl3 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:09:
@bommer welke pluggen en bouten heb jij trouwens gebruikt om de steunen aan de muur te hangen waar de Amber op staat? Ik heb dezelfde steunen binnen gekregen namelijk en even voor de check de steunen moeten op 1100mm van elkaar staan toch? Dat is de afstand van de poten voor de Amber?
De afstand staat in de bijgeleverde handleiding,
Ik dacht 111,5cm maar check het!

Vast gezet met chemische ankers en M10 draadeinde, aan een meter heb je genoeg.
Let op met plaatsen draadeinde (in volle steen)
Hoe je uitkomt met de beugels, die ik op zijn kop gemonteerd heb.

Ook grote dempers gebruiken, niet de meegeleverde. Zie beginpost tips voor de juiste.

In de Amber zitten sleuven zo heb je een beetje speling, zet ze zo dat de zijkant of voorkant op de demper rust, dan heb je de meeste steun.

Ik heb in het Amber voetje nog een grote carrosseriering over de bout geplaatst en vast gezet met borgmoeren.

Beetje zink spay voor de kopsekanten van je draadeindes voorkomt roest.

• bommer
[...]

Top, had al op deze site gekeken, ik begrijp nu ook beter hun productsamenstelling als je het zo stellig deze twee definieert.... vond het al een wirwar in productkeuze. Doe maar 2 :) dan zullen ze vast sneller geleverd worden.

Let op dat je de goede besteld evt ook voor koelen.

• bommer
Impossibl3 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Jup die IR reader doe ik er ook bij. Overigens heb ik een mailtje gestuurd naar zaehler of ze ook naar Nederland leveren en hoeveel de verzendkosten dan zijn. Op hun site staat dat je die kan opvragen.

Welke kWh meter gebruiken jullie? Ik wil een plug and play unit hebben die zo in HA kan maar eigenlijk ook op een UTP kabel dus ik zat te kijken naar de Shelly Pro 3 EM of anders de HomeWizzard 3 fase meter. Voordeel van de Shelly is dat die nog in mijn meterkast past die van HomeWIzard zou in een doosje naast de huidige automaten moeten en dan is het prijsverschil ook weer weg.
Ik gebruik een eastron 3 fase sdm630 modbus,
Maar ik heb een knx/modbus gateway voor.

Je kan via ESPhome geloof ik wel RTU omzetten naar TCP

Ik zag dat de site domoticz ook 0-10v modbus printjes levert, is weer handig voor mijn druk sensoren wil ook nog temp/hum meten in de garage waar de binnenunit hangt, ook gelijk maar op modbus denk ik zo.

[ Voor 10% gewijzigd door bommer op 13-10-2023 22:31 ]

• mischa402
bommer schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:24:
[...]

Ik gebruik een eastron 3 fase sdm630 modbus,
Maar ik heb een knx/modbus gateway voor.

Je kan via ESPhome geloof ik wel RTU omzetten naar TCP

Ik zag dat de site domoticz ook 0-10v modbus printjes levert, is weer handig voor mijn druk sensoren wil ook nog temp/hum meten in de garage waar de binnenunit hangt, ook gelijk maar op modbus denk ik zo.
Hier staat heel eenvoudig uitgelegd hoe de SDMxxx eastron kWh-meters te integreren zijn in HA via modbus/esphome.

https://esphome.io/compon...ter.html?highlight=sdm120

Hier een ESP32 developmentbaord:
https://domoticx.net/webs...p2102-usb-chip-usb-micro/

En hier de modbus to TTL converter:
https://domoticx.net/webs...v-omvormer-module-sp3485/

Dan krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrMc1sD3u_tC-kVcucJL_jtIQHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWb75UaoAYxNGtIF18gr1dkt.jpg?f=fotoalbum_large

Ben niet echt een expert hierin, maar dit is me wel gelukt :)

Itho Daalderop Amber 95

• mischa402
[...]

Deze is denk ik wel een beetje te groot. Die je hierboven noemt is gecalibreerd voor 6000l/h! Beste is de Qn een beetje te kiezen in de range waar je het meest mee zal draaien, zal dus eerder 1,5Qn zijn en hooguit 2,5Qn voor misschien de Amber 120. De G1 (dn20) is prima voor al deze gevallen.

Overweeg direct een 230V voedingsmodule mee te bestellen, want als je de gegevens wilt uitlezen met hogoe verversingsrate zal de batterij sneller leeg zijn. Bij Kernbauer hebben ze die sowieso, daar heb ik hem destijds ook besteld. Ik weet alleen niet of zij ook verzenden naar NL, ik heb het destijds op laten sturen naar vrienden in Oostenrijk.

https://www.kernbauer-sol...230-vac-modul-mit-stecker

Als je een mailtje stuurt naar zaehleronlineshop.de, dan verzenden ze wel gewoon naar NL.

Itho Daalderop Amber 95

• Impossibl3
  • Nu online
bommer schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:19:
[...]

De afstand staat in de bijgeleverde handleiding,
Ik dacht 111,5cm maar check het!

Vast gezet met chemische ankers en M10 draadeinde, aan een meter heb je genoeg.
Let op met plaatsen draadeinde (in volle steen)
Hoe je uitkomt met de beugels, die ik op zijn kop gemonteerd heb.

Ook grote dempers gebruiken, niet de meegeleverde. Zie beginpost tips voor de juiste.

In de Amber zitten sleuven zo heb je een beetje speling, zet ze zo dat de zijkant of voorkant op de demper rust, dan heb je de meeste steun.

Ik heb in het Amber voetje nog een grote carrosseriering over de bout geplaatst en vast gezet met borgmoeren.

Beetje zink spay voor de kopsekanten van je draadeindes voorkomt roest.
Dank. De dempers die je had genoemd zijn al binnen. Dat wordt dus een deze dagen met chemische ankers aan de slag gaan. Voor alles is een eerste keer.

• Impossibl3
  • Nu online
mischa402 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:55:
[...]

Hier staat heel eenvoudig uitgelegd hoe de SDMxxx eastron kWh-meters te integreren zijn in HA via modbus/esphome.

https://esphome.io/compon...ter.html?highlight=sdm120

Hier een ESP32 developmentbaord:
https://domoticx.net/webs...p2102-usb-chip-usb-micro/

En hier de modbus to TTL converter:
https://domoticx.net/webs...v-omvormer-module-sp3485/

Ben niet echt een expert hierin, maar dit is me wel gelukt :)
Hmm hier maar eens in verdiepen. Heb nog 3 ESP's liggen en 40 temp sensoren omdat ik elke vloerverwarming groep aparte wilde meten voor de optimale dT monitoring. Ik had al 1 ESP in de reserve dus die ga ik hier maar voor gebruiken.

• bommer
Impossibl3 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:15:
[...]

Dank. De dempers die je had genoemd zijn al binnen. Dat wordt dus een deze dagen met chemische ankers aan de slag gaan. Voor alles is een eerste keer.
was het voor mij ook, valt echt reuze mee.
Niet te diepboren ongv 85mm, goed stof vrij maken. De eerste 5 min ff zorgen dat het goed recht staat.
Hangt van de temperatuur af, met een uurtje droog, beugels er op.
En de volgende dag de Amber er opgezet

• bommer
Impossibl3 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:18:
[...]

Hmm hier maar eens in verdiepen. Heb nog 3 ESP's liggen en 40 temp sensoren omdat ik elke vloerverwarming groep aparte wilde meten voor de optimale dT monitoring. Ik had al 1 ESP in de reserve dus die ga ik hier maar voor gebruiken.
leuk dat sommige mensen de zelfde ideeën hebben. De kerst komt er weer aan, kan ik weer een nieuwe voorraad vragen van de ds18b20

• Carboy54
bommer schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:38:
[...]

Ik heb het ook bij installand vandaan, kijk wel goed naar de levertijden.
Is 1 item niet beschikbaar, blijft de hele zending liggen.
Kan je beter dat item los bestellen
Slim bedacht vakman! Een tekeningetje van jouw hydraulische opstelling hier met buffervat zou veel onduidelijkheden wegnemen voor eventueel geinteresseerden die om verschillende redenen een buffervat moeten gebruiken. Bij voorbaat dank namens de tweakers.

• ArnoudN
Een rare vraag, maar wellicht kan iemand hier mij helpen. Tijdens het installeren van de warmtepomp hebben we een gaatje geboord in de vloerverwarming. Ik ben nu op zoek naar een stukje buis (18x2) van ongeveer 30 cm. Is er iemand in het Noorden die dat toevallig heeft liggen?

Vannacht is voor het eerst de Amber lekker bijgesprongen. Met de voetjes op een warme vloer uit bed stappen is wel heel lekker hoor.

• Karmusch
Impossibl3 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Kernbauer levert niet in NL helaas...
https://zaehleronlineshop.com levert wel in NL wel B2B

https://zaehleronlineshop.de levert niet in NL -> optie via huifkar service https://www.huifkarverzendservice.nl/kosten/

Voordat ik dit door had 8)7

Ga voor de 403 1" 2,5m3 op 230V incl. de IR meter van smartgateways, thx voor de hulp en adviezen!

Shelly 3EM mooi, de Amber maakt gebruik van een 2 fase. Shelly EM kan dus ook, iets goedkoper en kan 2 fases meten alleen is niet inklikbaar op je DIN rail. Bij de shelly EM moet je vaak apart de strooftrafo's bestellen (dat moet je dus niet vergeten 8)7 ), dus wat je zegt de prijsdelta is niet groot als je een kastje erbij moet kopen
https://www.alternate.nl/...ring/html/product/1856087
https://www.alternate.nl/...raat/html/product/1861714

[ Voor 6% gewijzigd door Karmusch op 14-10-2023 12:06 ]

• ArnoudN
Karmusch schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:41:
[...]

https://zaehleronlineshop.de levert niet in NL -> optie via huifkar service https://www.huifkarverzendservice.nl/kosten/

Ga voor de 403 1" 2,5m3 op 230V incl. de IR meter van smartgateways, thx voor de hulp en adviezen!

Shelly 3EM mooi, de Amber maakt gebruik van een 2 fase. Shelly EM kan dus ook, iets goedkoper en kan 2 fases meten alleen is niet inklikbaar op je DIN rail. Bij de shelly EM moet je vaak apart de strooftrafo's bestellen (dat moet je dus niet vergeten 8)7 ), dus wat je zegt de prijsdelta is niet groot als je een kastje erbij moet kopen
Bij homelink zijn de shelly's iets goedkoper en die hebben ook een houder voor op een dinrail.

• timpel_800
ArnoudN schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:07:
Een rare vraag, maar wellicht kan iemand hier mij helpen. Tijdens het installeren van de warmtepomp hebben we een gaatje geboord in de vloerverwarming. Ik ben nu op zoek naar een stukje buis (18x2) van ongeveer 30 cm. Is er iemand in het Noorden die dat toevallig heeft liggen?

Vannacht is voor het eerst de Amber lekker bijgesprongen. Met de voetjes op een warme vloer uit bed stappen is wel heel lekker hoor.
Toen ze bij mij de vloerverwarming hebben gelegd werden er meters overlengte gewoon weggepleurd. Misschien ff een lokale vvwboer bellen?

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
@Carboy54

Hoe zit het met de garantie?
Kun je ons hier iets over vertellen?
Wie verleent deze? Wordt dit door Itho zelf gedaan?
Stelt Itho voor wat betreft de installatie ook eisen of is het geen punt als je dit zelf hebt gedaan.
En als je onderdelen of iets dergelijks nodig hebt na de garantie periode waar kun je dan terecht?

• mischa402
[...]

Vreemd, ik kreeg netjes bericht van zaehleronlineshop.de dat ze gewoon naar NL verzenden, als particulier.

Voor de kWh-meters heb ik Eastron SDM120m (modbus) werkt naar alle tevredenheid en passen er gewoon netjes naast. Heb zelf een warmtepomp aardlekautomaat gecontrueerd (2 aardlekautomaten 16C (C voor de compressor) en een 16B (B voor het BackUp verwarming) die beide tegelijk, zoals een kookgroep, uitgeschakeld worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YaAuQOaW_eXTG6qtHKlwFf1l44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZwIW5jKfSsJSHCOxWvFh1Y7.jpg?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

• bommer
mischa402 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:08:
[...]

Vreemd, ik kreeg netjes bericht van zaehleronlineshop.de dat ze gewoon naar NL verzenden, als particulier.

Voor de kWh-meters heb ik Eastron SDM120m (modbus) werkt naar alle tevredenheid en passen er gewoon netjes naast. Heb zelf een warmtepomp aardlekautomaat gecontrueerd (2 aardlekautomaten 16C (C voor de compressor) en een 16B (B voor het BackUp verwarming) die beide tegelijk, zoals een kookgroep, uitgeschakeld worden.

[Afbeelding]
Dat is een nette optie!

• Karmusch
mischa402 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:08:
[...]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit!
Ah mooi dat ze wel aan particulieren leveren.... de winkelmand kon je de *.de site alleen duitsland of zwitserland aanklikken. Inmiddels wel besteld via de *.com

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:17

thido

Tilburg

[...]
Kernbauer levert (of leverde) wel in NL maar alleen als je ze mailt. Overigens ook alleen B2B. Ik heb er vorig jaar een mbus adapter voor mijn Kamstrup besteld.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Carboy54
montebaldo55 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:46:
@Carboy54

Hoe zit het met de garantie?
Kun je ons hier iets over vertellen?
Wie verleent deze? Wordt dit door Itho zelf gedaan?
Stelt Itho voor wat betreft de installatie ook eisen of is het geen punt als je dit zelf hebt gedaan.
En als je onderdelen of iets dergelijks nodig hebt na de garantie periode waar kun je dan terecht?
Wettelijk is de leverancier verantwoordelijk voor de garantieaanspraken. Die verhaalt de garantie in dit geval op Itho. Als onderdelen verkeerd worden gemonteerd en daardoor defect raken valt dat niet onder de garantie. Dat is normaal gesproken met alle artikelen het geval. Gaat er iets defect buiten de garantieperiode dan levert Itho de onderdelen via hun leveranciers / groothandel. De leverancier geeft op de Amber 2 jaar wettelijke garantie welke door registratie op de website van Itho voor de onderdelen kan worden verlengt tot 5 jaar. De installateur dient de diagnose te stellen. In geval van tweakers is dat dus vaak de tweaker zelf eventueel met de online hulp van de leverancier. Is er samen een niet op te lossen probleem dan kan de leverancier een beroep doen op de servicedienst van Itho.

Het windows scherm van de Amber maakt in veel gevallen het stellen van een diagnose eenvoudiger dan traditionele systemen. Veel informatie kan worden afgelezen van de diagnose schermen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3_64-4_F_0SMwJspZ5a2Qi9zyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S78W1thcT90zPcE6xUkFnXOl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Carboy54 op 14-10-2023 21:21 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

[...]

Ik vindt die Shelly devices echt op het randje wat betreft mechanische elektra techniek.
Volgens de specs zou je tot 120 ampere kunnen meten ?
Ik denk dat je maximaal een 2,5 kwadraat in die klemmetjes krijgt.
🤔
Als je dat vergelijkt met een Eastron KWh meter , de diameter die in de klemmen past is een veelvoud.
En ja wellicht moet er dan een extra behuizing bij maar die paar tientjes op je totale projekt is het toch wel waard.
Mijn voorbereiding voor de Amber
😊Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fju-O3QXR81PS6S-6jPANIktJEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVAbpcECWjLbDBn4NnGG37ZD.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:

Iets te snel gereageerd over de shelly EM
Zag later dat de stroommeting gebeurt via die inductie klemmen , gelijk een ampere tang.
8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Jan2023 op 14-10-2023 20:56 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 132 Laatste