Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:44
Flierefluiter schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:19:
[Afbeelding] Klopt dit wel? Ik dacht dat de klep op de onderste aansluiting moest.
Zoals op tweakers is gemeld zijn er in Tiel een aantal stikkers verkeerd geplaatst. De keerklep moet altijd onder aan de aanvoerzijde worden geplaatst. Zoals ook in de manual beschreven is.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Carboy54
Andrehj schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:21:
[...]

Let wel dat dat aantal starts (die 1) het aantal starts per uur (!) is, en niet per dag. En een draaitijd van 20 minuten is voor een WP nog steeds belachelijk kort. Zo'n ding hoort gewoon uren achter elkaar te draaien.
Het zal voor Honeywell dan best een verbetering zijn, maar het blijft gewoon geen bijzonder geschikte regeling voor een warmtepomp.
FYI : Zo hoort een WP run eruit te zien (frequentie vs tijd):
[Afbeelding]
Helemaal eens maar bij 15 graden plus gaat je dat niet lukken omdat de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan. Frequent aan/uit is dan alleen te voorkomen door de start te blokkeren boven een bepaalde buitentemperatuur of een hogere stooklijn in combinatie met een thermostaat.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Carboy54
Karmusch schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:16:
[...]

Heb je foto’s en wat er exact af?
Netjes maar ik zou hem 180 graden draaien. Condensors beschadigen altijd heel snel. Of een hekje erom.

• Carboy54
hansvk schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:46:
Lijkt erop dat de keerklep zelf lekt?
[Afbeelding]

Haat die aansluiting op de ingaande kant makkelijk los? Kan ik die dan daarna nog dicht krijgen?
De klep bestaat uit 2 delen. Dat losse deel voorzichtig vast zetten. Er zit een kunsstof ring in. Je kan hem ook los halen geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 07-10-2023 15:09 ]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
Carboy54 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:09:
[...]

De klep bestaat uit 2 delen. Dat losse deel voorzichtig vast zetten. Er zit een kunsstof ring in. Je kan hem ook los halen geen probleem.
Heb de delen iets aangedraaid. Poging 2 :)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-11 19:31
Ik zie hier vooral leidinggoten van max 140mm breed. Zijn er ook bredere maten? Ik kan ze namelijk niet vinden. Ik heb namelijk steenwol isolatiebuis gekocht voor om de meerlagenbuis en die is 10cm dik. Met twee buizen kom ik dus op minimale breedte van 20cm.
Als alternatief zat ik te denken aan pvc buis, waarbij regenpijp van 80mm te klein is en daardoor in de rioleringsmaten kom van 100 of 125mm en dan maar twee buizen parallel.

• Carboy54
ditbenikecht schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:21:
Ik zie hier vooral leidinggoten van max 140mm breed. Zijn er ook bredere maten? Ik kan ze namelijk niet vinden. Ik heb namelijk steenwol isolatiebuis gekocht voor om de meerlagenbuis en die is 10cm dik. Met twee buizen kom ik dus op minimale breedte van 20cm.
Als alternatief zat ik te denken aan pvc buis, waarbij regenpijp van 80mm te klein is en daardoor in de rioleringsmaten kom van 100 of 125mm en dan maar twee buizen parallel.
Ik ken alleen max 14 cm. Wellicht 2x gebruiken.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:26
Carboy54 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:03:
Helemaal eens maar bij 15 graden plus gaat je dat niet lukken omdat de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan. Frequent aan/uit is dan alleen te voorkomen door de start te blokkeren boven een bepaalde buitentemperatuur of een hogere stooklijn in combinatie met een thermostaat.
In combinatie met VVW en een thermostaat die gewoon met 0.2°C hysterese werkt worden de runs toch een stuk langer dan dat.
Ik heb echt nooit meer dan 1 run per dag (hooguit eens in de paar dagen onderbroken door een SWW-run).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• JS2023
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-11 00:42
Impossibl3 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:42:
[...]

Je kan bij warmteservice.nl een perstang huren voor €25,- per dag. Als je hem vrijdag na middag haalt en maandag ochtend terug brengt rekenen ze vaak maar 1 dag. Ik zou dus eerst alle leidingen trekken en voorbereiden en dan een (mid)dag persen. Zo heb ik het gedaan en dat ging soepel.
Goedemiddag, bedankt voor uw reactie. De lokale Warmteservice vestiging rekent zelfs geen huur als ik daar enkele Uponor koppelingen aanschaf.

• JS2023
NRJ020 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:24:
Ik ben dit weekend ook druk geweest met de installatie van de Amber. Omdat ik erg veel heb gehad aan de andere voorbeelden en foto's hierbij een update hoe ik het tot op heden heb aangelegd.

Situatie:
Omdat we een flinke verbouwing van ons huis hebben gedaan is er vloerverwarming op de benedenverdieping en 1e verdieping geïnstalleerd. Op de beneden verdieping heb ik vloerverwarming geplaatst op noppenplaten met 1 cm isollatie. Hierover is een anhydrietvloer gestort boven is de vloerverwarming ingefreesd. Als afwerkvloer hebben we PVC. De zolder verdieping is nu even onverwarmd omdat de radiatoren hier zijn ontkoppeld. Hier wil ik later een fancoil of airco bijplaatsen.

Daarnaast zijn er leidingen voorbereid naar de zolder om daar later het boilervat te plaatsen. Vandaar dat ik ook alvast een 3 wegklep heb aangesloten.

Woning:
We hebben de Amber 9.5 gekozen en gaan daarmee zo'n 140m2 vloerverwarming mee verwarmen.
Het is een jaren 70 woning. Met achteraf aangebrachte vloerisolatie, beneden overal HR++ glas. Boven ouder dubbelglas, wat we later nog willen upgraden.
Dakisolatie is nog vanuit de bouw destijds.

Komende dagen de installatie verder afmaken. Helaas bleek een 16 mm koppeling te lekken die ik opnieuw moest doen.Omdat alles nieuw is wil ik de installatie eerst even op druk houden en goed ontluchten. Daarna de wp aanzetten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goedemiddag, wat is de diameter van de door u gebruikte rode kabelbeschermingsbuis?

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:21
@JS2023 ik heb de 50 mm versie gebruikt.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• hansvk
hansvk schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:15:
[...]
Heb de delen iets aangedraaid. Poging 2 :)
Ik moest uiteindelijk de koppelingen flink aandraaien om de keerklep lekdicht te krijgen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Carboy54 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:00:
[...]

Zoals op tweakers is gemeld zijn er in Tiel een aantal stikkers verkeerd geplaatst. De keerklep moet altijd onder aan de aanvoerzijde worden geplaatst. Zoals ook in de manual beschreven is.
Waar dient de keerklep eigenlijk precies voor?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Carboy54
DutchWing schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:47:
[...]

Waar dient de keerklep eigenlijk precies voor?
Om te voorkomen dat propaan bij het uitzonderlijke geval van lekkage van de wisselaar in het cv systeem terecht komt. Werkt samen met propaan ontluchter in de aanvoer.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:29
Andrehj schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:21:
[...]

Let wel dat dat aantal starts (die 1) het aantal starts per uur (!) is, en niet per dag. En een draaitijd van 20 minuten is voor een WP nog steeds belachelijk kort. Zo'n ding hoort gewoon uren achter elkaar te draaien.
Het zal voor Honeywell dan best een verbetering zijn, maar het blijft gewoon geen bijzonder geschikte regeling voor een warmtepomp.
FYI : Zo hoort een WP run eruit te zien (frequentie vs tijd):
[Afbeelding]
Wat maakt iedereen zich druk om die compressor starts.
De meeste compressoren gaan 150.000 starts mee, dat is 10.000 per jaar of wel 27 per dag heel jaar rond.
Dat aantal zie ik niet zo snel gebeuren.
Daar naast heb je ook nog te maken met maximale draaiuren. gemiddeld 80.000 is ook ongeveer die 15 jaar.
Ik denk dat je beter 4x per dag een start kunt hebben met een run van 3 a 4uur. dan 1 lange run.
Maakt voor de compressor niets uit, maar ik denk wel voor je energie verbruik.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

bommer schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:10:
[...]

De meeste compressoren gaan 150.000 starts mee, dat is 10.000 per jaar of wel 27 per dag heel jaar rond.
Daar naast heb je ook nog te maken met maximale draaiuren. gemiddeld 80.000 is ook ongeveer die 15 jaar.
Ik denk dat je beter 4x per dag een start kunt hebben met een run van 3 a 4uur. dan 1 lange run.
Je moet de start/stops + draaiuren bij elkaar optellen.

Dus 150.000 draaiuren wordt mee bedoeld: 40.000 start/stops + 110.000 draaiuren = 150.000 draaiuren.

Overigens heb ik 1 start stop per 1,5 uur. Met mijn verbruik zou mijn warmtepomp nog steeds minimaal 20 jaar mee moeten kunnen gaan.

Maar we gaan het vanzelf beleven toch O-)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Andrehj
Ik zie aan het mijn cop-grafieken altijd een flink lagere cop aan het begin van een run. Zo weinig mogelijk starts geeft dus een gemiddeld hogere cop en het laagste energieverbruik.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• bommer
Andrehj schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:29:
[...]

Ik zie aan het mijn cop-grafieken altijd een flink lagere cop aan het begin van een run. Zo weinig mogelijk starts geeft dus een gemiddeld hogere cop en het laagste energieverbruik.
Ben wel benieuwd naar de verbruiks grafiek en COP grafiek.
En hoe meet jij het afgegeven vermogen van jouw warmtepomp

[ Voor 7% gewijzigd door bommer op 07-10-2023 20:49 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:55
Volgens mij is het al een keer voorbij gekomen, maar onvindbaar :).
Ik kan niet alle icoontjes plaatsen in een (optioneel) gedeelte van de installatie tekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCy8Lux9_ZYFkp-JhotHzkTr8H0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOUPmzu8tluWS0IWp69aMCxD.jpg?f=fotoalbum_medium
Het betreft de expansie met ontluchter maar wat is het andere icoon?

• bommer
reign-in-pain schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:22:
Ik kan niet alle icoontjes plaatsen in een (optioneel) gedeelte van de installatie tekening:
[Afbeelding]
Ik gok vulpunt

• bommer
DutchWing schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:22:
[...]

Je moet de start/stops + draaiuren bij elkaar optellen.

Dus 150.000 draaiuren wordt mee bedoeld: 40.000 start/stops + 110.000 draaiuren = 150.000 draaiuren.

Overigens heb ik 1 start stop per 1,5 uur. Met mijn verbruik zou mijn warmtepomp nog steeds minimaal 20 jaar mee moeten kunnen gaan.

Maar we gaan het vanzelf beleven toch O-)
Ik snap nog steeds niet helemaal hoe je komt aan het op tellen van draai uren en start/stops.

Heb je iets van een link of zo, zou dat graag eens na lezen. Ik denk dat er hier wel meer zijn die dat interresant vinden.

En ben ook nog steeds benieuwd naar de COP, elektrisch verbruiks en thermische energie grafiek van @Andrehj

Alleen een grafiek van de frequentie zegt mij niet zo veel, behalve dat het 1 lange run is op dezelfde frequentie en is dat wel zo best voor de compressor uren lang op de zelfde setting?

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

[...]

Met de huidige buitentemperaturen is pendelgedrag gewoon onontkoombaar, je zult zien als je WAR goed afgeregeld hebt dat je dat als het kouder wordt je hele lang runs gaat draaien.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-11 21:15
reign-in-pain schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:22:
[Afbeelding]
Overdrukventiel?

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• Andrehj
bommer schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:48:
Ben wel benieuwd naar de verbruiks grafiek en COP grafiek.
En hoe meet jij het afgegeven vermogen van jouw warmtepomp
Hier twee grafiekjes van vorig jaar 24 november:
(Van dit jaar heb ik nog niks, het is hier binnen nog bijna 23 graden, de zonwering zit nog deels naar beneden en de WTW probeert via de bypass nog steeds de temperatuur naar beneden te brengen. Vorig jaar ging de WP voor het eerst aan op 9 november, dat zal dit jaar ook wel zoiets worden.)
Elektrisch vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ul46X7Jf06SjwTVSi7eocCBaDyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ADncpoA14QF5WqbekGmthc6s.png?f=fotoalbum_large
(Dit is trouwens het volledige elektrische vermogen van de verwarmingsinstallatie, dus incl alle randapparatuur, pompen, thermostaten etc).

Bijbehorende COP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYgFNnbirKa7C2pvQHumzYtasWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XwS9zDxvuwqQSgbvTJ37GeqC.png?f=fotoalbum_large
Je ziet dat het ca 20 minuten duurt voordat de WP op zijn maximale COP zit.
Datzelfde zie ik ook bij een SWW-run.

Ik meet het elektrisch verbruik met een ABB B23 gecalibreerde kWh-meter (en die klopt precies met de slimme meter). Thermisch wordt gemeten met een gecalibreerde en erg nauwkeurige Kamstrup 302 warmtemeter.

@DutchWing : Ik had het afgelopen jaar 2150 draaiuren en 700 starts. Op basis daarvan zou mijn WP mij wel moeten kunnen overleven...

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 08-10-2023 12:09 ]

• bommer
Andrehj schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:32:
[...]

Hier twee grafiekjes van vorig jaar 24 november:
(Van dit jaar heb ik nog niks, het is hier binnen nog bijna 23 graden, de zonwering zit nog deels naar beneden en de WTW probeert via de bypass nog steeds de temperatuur naar beneden te brengen. Vorig jaar ging de WP voor het eerst aan op 9 november, dat zal dit jaar ook wel zoiets worden.)
Elektrisch vermogen:
[Afbeelding]
(Dit is trouwens het volledige elektrische vermogen van de verwarmingsinstallatie, dus incl alle randapparatuur, pompen, thermostaten etc).

Bijbehorende COP:
[Afbeelding]
Je ziet dat het ca 20 minuten duurt voordat de WP op zijn maximale COP zit.
Datzelfde zie ik ook bij een SWW-run.

Ik meet het elektrisch verbruik met een ABB B23 gecalibreerde kWh-meter (en die klopt precies met de slimme meter). Thermisch wordt gemeten met een gecalibreerde en erg nauwkeurige Kamstrup 302 warmtemeter.
En COP van 7,5 is heel netjes, je hebt dus een constant thermische vermogen nodig van ongeveer 3,8kW bij een buitentemp van 10 graden(volgens google op 24-11-2022)

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-11 16:41
Carboy54 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:59:
[...]

Nee de Amber en andere warmtepompen werken niet op basis van Open Therm. De Amber heeft een dynamische stooklijnverstelling met buitententemperatuur en ruimtesensor. Een eventuele thermostaat moet aan bepaalde eisen voldoen en mag niet moduleren. Met name toegepast om te hoge kamertemperaturen te voorkomen door b.v de zon in de woonkamer. Open therm zou teveel start-stops kunnen veroorzaken en dat is ongewenst. Een warmtepomp wil zo lang mogelijk draaien zonder veel stops max. 2 per uur. ( pendelen )[Afbeelding]
Wat betekent dit en de blijkbaar nog niet beschikbaar zijnde/werkende modbus mogelijkheden voor integratie met domotica? Mijn huis is voorzien van KNX, voor de CV heb ik een koppeling middels OpenTherm en voor de WTW met modbus, daar kan ik mee sturen wat ik wil. Is dat niet mogelijk met de Amber/moet je altijd een van deze twee modules gebruiken?

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

bommer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

Ik snap nog steeds niet helemaal hoe je komt aan het op tellen van draai uren en start/stops.
De slijtage van 1 start/stop is ongeveer gelijkt aan 1 draaiuur stellen fabrikanten.
Dus als je apparaat x aantal draaiuren meegaat moet je dus de start/stops en draaiuren bij elkaar optellen.

Er wordt ook veelal een vergelijkingen gemaakt met personenauto’s, in dit geval kun je het vergelijken met een boodschappen wagen of een auto welke alleen snelweg kilometers rijdt.

Korte afstanden (korte draaiuren) en veel schakelen (start/stops) is net zo slecht als weinig schakelen (start/stops) en lange afstanden (lange draaiuren)

[Edit:]
Onder normale omstandigheden zoals @ds23man verderop aangeeft in de praktijk dus zwaar overdreven. No worries!

Heb je iets van een link of zo, zou dat graag eens na lezen. Ik denk dat er hier wel meer zijn die dat interresant vinden.
Vaillant bijvoorbeeld geeft voor hun onderhoud contract/richtlijnen aan dat een toestel maximaal 120.000 draaiuren mag hebben. (30.000 start/stops + 90.000 draaiuren = 120.000) zo staat dat omschreven.

Misschien een leuke vraag voor @Carboy54 om te stellen aan Itho Daalderop hoe zij hier tegenaan kijken ;)

[ Voor 23% gewijzigd door DutchWing op 08-10-2023 13:12 . Reden: Tekst drastisch ingekort. ]

• Carboy54
DutchWing schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:35:
[...]

De slijtage van 1 start/stop is ongeveer gelijkt aan 1 draaiuur stellen fabrikanten.
Dus als je apparaat x aantal draaiuren meegaat moet je dus de start/stops en draaiuren bij elkaar optellen.

Nu zijn fabrikanten net mensen en zal het dus per fabrikant verschillen en hebben ze allemaal hun eigen mening hierover.

Er wordt ook veelal een vergelijkingen gemaakt met personenauto’s, in dit geval kun je het vergelijken met een boodschappen wagen of een auto welke alleen snelweg kilometers rijdt.

Korte afstanden (korte draaiuren) en veel schakelen (start/stops) is net zo slecht als weinig schakelen (start/stops) en lange afstanden (lange draaiuren)

Een cv ketel heeft ongeveer 1650 piekuren, een warmtepomp wordt gesteld ongeveer 2000 (piek)draaiuren te mogen hebben per jaar.

[...]

Vaillant geeft voor hun onderhoud contract/richtlijnen aan dat een toestel maximaal 120.000 draaiuren mag hebben. (30.000 start/stops + 90.000 draaiuren = 120.000) zo staat dat omschreven.

Domosapiens in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

[Afbeelding]

Voor consumenten kan ik op internet weinig vinden, behalve helaas de bekende discutabele websites welke ook altijd een buffervat adviseren :X

Misschien een leuke vraag voor @Carboy54 om te stellen aan Itho Daalderop hoe zij hier tegenaan kijken ;)
Enkele medewerkers van Itho op het gebied van ontwikkelen lezen mee hoor 😄

• Andrehj
bommer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:11:
En COP van 7,5 is heel netjes, je hebt dus een constant thermische vermogen nodig van ongeveer 3,8kW bij een buitentemp van 10 graden(volgens google op 24-11-2022)
Nee. Want dan zou ik met mijn WP van 8 kW een te kleine WP hebben. Je ziet dat de WP die dag maar 14 uur aan stond. Dus je moet sowieso dat vermogen nog maal 14/24 doen, waardoor je op 2.2 kW uit komt.
Dat klopt al een stuk beter met mijn eigen berekende 6 kW bij -10.

Overigens worden deze cijfers behoorlijk minder nauwkeurig doordat ik werk met nachtverlaging van 0.5°C, die (samen met de grote thermische massa van het huis) ervoor zorgt dat het WP-gebruik over veel dagen gemiddeld wordt.

• ds23man

ds23man

Eenum

Die draaiuren en start en stops moet je ook weer niet overdrijven. Als ik het Vaillant voorbeeld er even bij pak met 120.000 uur incl start/stops erbij pak spreek je over een periode van 20 jaar met stoken gedurende 200 dagen per jaar heb je het over 30 draaiuren per dag..... Een WP is gewoon een grote koelkast of vriezer, die draaien na 20 jaar ook nog, en die hebben toch al snel 24 start/stops per dag.

• bommer
aaahaaap schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:19:
[...]

Wat betekent dit en de blijkbaar nog niet beschikbaar zijnde/werkende modbus mogelijkheden voor integratie met domotica? Mijn huis is voorzien van KNX, voor de CV heb ik een koppeling middels OpenTherm en voor de WTW met modbus, daar kan ik mee sturen wat ik wil. Is dat niet mogelijk met de Amber/moet je altijd een van deze twee modules gebruiken?
Op dit moment is de Amber alleen aan te sturen door aan/uit kontakten, in de nabije toekomst misschien via modbus. Het uitlezen van de modbus kan al wel. Voor de split pomp heeft tweaker @leejoow een esphome integratie gemaakt, deze zal ook werken voor de Amber.
De elektronica is deels het zelfde.

Een warmtepomp kun je nooit aansturen met een ot-gateway, je KNX theben ot-gateway kan met pensioen. Zoals je zelf waarschijnlijk weet stuurt de ot-box een modulatie waarde. Daar kan een warmtepomp niet mee overweg.

Maar aansturing via KNX is geen enkel bezwaar hoor!

• hansvk
Vanochtend geprobeerd om de WP in werking te stellen. Bij het ontluchtingsprogramma na diverse malen draaien steeds de foutmelding S02 Waterdebiet te laag. Alle radiatoren staan open en alles goed ontlucht (ik heb geen vloerverwarming). Ik had de systeeminhoud ongeveer uitgerekend en zat rond het minimum debiet. Is natuurlijk lastig berekenen.
Lijkt erop dat ik toch een tussenvat nodig heb?

• hansvk
Carboy54 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:26:
[...]

Panasonic heeft een betaalbare 50 liter RVS buffer zonder teveel doppen :-) en die kan probleemloos in een droge kruipruimte.
Welk typenummer heeft dat vat? Als ik zoek vind ik meerdere uitvoeringen.

• Carboy54
hansvk schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:37:
Vanochtend geprobeerd om de WP in werking te stellen. Bij het ontluchtingsprogramma na diverse malen draaien steeds de foutmelding S02 Waterdebiet te laag. Alle radiatoren staan open en alles goed ontlucht (ik heb geen vloerverwarming). Ik had de systeeminhoud ongeveer uitgerekend en zat rond het minimum debiet. Is natuurlijk lastig berekenen.
Lijkt erop dat ik toch een tussenvat nodig heb?
Serieel tussen vat verhoogt het debiet niet. Meestal is de oorzaak nog restanten van lucht. Zet de waterkraan om te vullen open en draai het overdruk ventiel met de rode knop open totdat er geen lucht meer in zit.

• aaahaaap
bommer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:34:
[...]

Op dit moment is de Amber alleen aan te sturen door aan/uit kontakten, in de nabije toekomst misschien via modbus. Het uitlezen van de modbus kan al wel. Voor de split pomp heeft tweaker @leejoow een esphome integratie gemaakt, deze zal ook werken voor de Amber.
De elektronica is deels het zelfde.

Een warmtepomp kun je nooit aansturen met een ot-gateway, je KNX theben ot-gateway kan met pensioen. Zoals je zelf waarschijnlijk weet stuurt de ot-box een modulatie waarde. Daar kan een warmtepomp niet mee overweg.

Maar aansturing via KNX is geen enkel bezwaar hoor!
OK, duidelijk verhaal, bedankt.

Aansturen via modbus is dus niet zeker dat dat gaat komen/heeft Itho geen uitspraken over gedaan? Voor de WTW waren ze 1 van de slechtste kwa integraties en hulp voor de tweaker, dus heb niet heel veel vertrouwen in Itho.

• hansvk
Carboy54 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:53:
[...]

Serieel tussen vat verhoogt het debiet niet. Meestal is de oorzaak nog restanten van lucht. Zet de waterkraan om te vullen open en draai het overdruk ventiel met de rode knop open totdat er geen lucht meer in zit.
Ga ik proberen.

• Andrehj
hansvk schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:37:
Vanochtend geprobeerd om de WP in werking te stellen. Bij het ontluchtingsprogramma na diverse malen draaien steeds de foutmelding S02 Waterdebiet te laag.
Kun je niet ergens de werkelijke flow aflezen?

Deze foutmelding wordt meestal veroorzaakt doordat de pomp lucht probeert te verpompen. Zit er niet een ontluchter direct boven de waterpomp?

In één van de topics hier is het ook al eens voorgekomen dat iemand een leiding met de kunststof beschermkap er nog op had gekrompen in een koppeling. Die had ook flowproblemen....

• NRJ020
@hansvk Ik heb deze melding ook gehad. Nogmaals ontluchten en dan opnieuw opstarten / aan uit dmv de knop in de binnenunit hielp bij mij.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ds23man schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:55:
Die draaiuren en start en stops moet je ook weer niet overdrijven. Als ik het Vaillant voorbeeld er even bij pak met 120.000 uur incl start/stops erbij pak spreek je over een periode van 20 jaar met stoken gedurende 200 dagen per jaar heb je het over 30 draaiuren per dag..... Een WP is gewoon een grote koelkast of vriezer, die draaien na 20 jaar ook nog, en die hebben toch al snel 24 start/stops per dag.
Toch mooi dat zelf met overdrijven je je geen zorgen hoeft te maken over start/stops en draaiuren in het algemeen. _/-\o_

• ds23man

ds23man

Eenum

DutchWing schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:06:
[...]

Toch mooi dat zelf met overdrijven je je geen zorgen hoeft te maken over start/stops en draaiuren in het algemeen. _/-\o_
De omkasting is eerder weggerot dan dat de compressor het opgeeft..... :+ :+

• Carboy54
aaahaaap schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Aansturen via modbus is dus niet zeker dat dat gaat komen/heeft Itho geen uitspraken over gedaan? Voor de WTW waren ze 1 van de slechtste kwa integraties en hulp voor de tweaker, dus heb niet heel veel vertrouwen in Itho.
Over indirecte hulp voor tweakers hebben wij niets te klagen. Daar kan een tweaker over meespreken. Zelfs een Itho dag in Tiel voor tweakers hebben wij kunnen organiseren. Dat is bij andere partijen wel anders 😅

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 08-10-2023 13:14 ]

• bommer
aaahaaap schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Alle waarden zijn uit te lezen, aan een eventuele modbus intergratie met sturing wordt wel gewerkt.
Alleen is nog niet helder wat te sturen. In basis is en blijft het een consumenten apparaat.
En verkeerde dingen naar het apparaat sturen is geen strak plan.

Overigens met de professionele pompen (meestal bacnet ipv modbus) lezen we ook alleen maar uit, hooguit sturen setpoint.
Aan/uit koelen/verwarmen en status gaat bijons alleen over kontakten

Maar je bent zelf een KNX integrator?
Kan je wel vertellen hoe ik het aanstuur (via KNX)

[ Voor 5% gewijzigd door bommer op 08-10-2023 13:23 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38
bommer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:34:
[...]
[…]
Voor zover ik het OpenTherm protocol begrijp is ondersteuning voor Relative Modulation optioneel. Je kan dus als warmtebron prima OpenTherm praten zonder te kunnen moduleren. OpenTherm is mijns inziens juist heel geschikt voor warmtepompen. De slimme thermostaat berekent adhv historische data hoe snel een huis opwarmt en weer afkoelt. Die vraagt dan een vrij nauwkeurige flow temperatuur aan de warmtepomp. Die hoeft dan verder niet na te denken maar gewoon het water tot die temperatuur te verwarmen. De thermostaat past die gevraagde temperatuur aan wanneer dat nodig is. Bijv. als opeens de zon begint te schijnen en de ruimte te snel opwarmt. De thermostaat grijpt dan in voordat de ruimte te warm wordt.

Volgens mij is de reden dat OT zelden gesupport wordt door warmtepompen dat de fabrikanten vinden dat ze zelf de aansturing in de hand moeten houden voor optimale werking van hun WP. Terwijl een slimme thermostaat daar veel beter voor gepositioneerd is.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Vorig jaar 12kw monoblock LG warmtepomp geplaatst vgl tekening.
De wp staat aan de andere kant van het huis. Middels 10mtr leiding naar buffervat van 800ltr in de garage.
WAR regeling middels LG controler zodat vat ergens rond de 33° blijft.
EvoHome regeling stuurt losse Cv pomp aan. Zodra in een vertrek de gewenste temperatuur te laag is stuurt EHome de Cv pomp aan.
EHome stuurt dus de wp NIET aan
Zo kan ik in elk vertrek de gewenste temperatuur bereiken.
Misschien niet de meest energie zuinige regeling maar wel efficiënt en comfortabel.
De 12kW is aan de grote kant en ik overweeg een Amber 9kW te plaatsen.

Zou Amber hier op een vergelijkbare wijze kunnen functioneren??
Dus alleen het vat verwarmen.
Omdat we heel vaak onze houtkachel aan hebben is een kamerthermostaat niet handig daar deze dan afslaat zodra de houtkachel aan is. De rest van het huis wordt dan koud.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NYce8uzFJItp3AwwOmnGR-TDTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZJFokt0lERgpVKAHGxe6pYq.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
montebaldo55 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:58:
Vorig jaar 12kw monoblock LG warmtepomp geplaatst vgl tekening.
De wp staat aan de andere kant van het huis. Middels 10mtr leiding naar buffervat van 800ltr in de garage.
WAR regeling middels LG controler zodat vat ergens rond de 33° blijft.
EvoHome regeling stuurt losse Cv pomp aan. Zodra in een vertrek de gewenste temperatuur te laag is stuurt EHome de Cv pomp aan.
EHome stuurt dus de wp NIET aan
Zo kan ik in elk vertrek de gewenste temperatuur bereiken.
Misschien niet de meest energie zuinige regeling maar wel efficiënt en comfortabel.
De 12kW is aan de grote kant en ik overweeg een Amber 9kW te plaatsen.

Zou Amber hier op een vergelijkbare wijze kunnen functioneren??
Dus alleen het vat verwarmen.
Omdat we heel vaak onze houtkachel aan hebben is een kamerthermostaat niet handig daar deze dan afslaat zodra de houtkachel aan is. De rest van het huis wordt dan koud.
[Afbeelding]
Ja die mogelijkheid is er en de sensor voor de buffer wordt standaard meegeleverd.

• hansvk
Andrehj schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:56:
[...]

Kun je niet ergens de werkelijke flow aflezen?

Deze foutmelding wordt meestal veroorzaakt doordat de pomp lucht probeert te verpompen. Zit er niet een ontluchter direct boven de waterpomp?

In één van de topics hier is het ook al eens voorgekomen dat iemand een leiding met de kunststof beschermkap er nog op had gekrompen in een koppeling. Die had ook flowproblemen....
Kan de flow nergens aflezen. De pomp geeft tijdens het ontluchtingsprogramma geen geluid alsof lucht wordt verpompt. Als ik het overdrukventiel in de WP opendraai, komt er een flinke waterstraal uit.
NRJ020 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:04:
@hansvk Ik heb deze melding ook gehad. Nogmaals ontluchten en dan opnieuw opstarten / aan uit dmv de knop in de binnenunit hielp bij mij.
Hebt het diverse malen geprobeerd. Ook zoals @Carboy54 aangaf diverse malen in de WP de rode knop open gedraaid en flink wat water door laten stromen. Echter nog steeds de foutmelding. Morgen maar eens opnieuw proberen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RichieB schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:53:
[...]
Volgens mij is de reden dat OT zelden gesupport wordt door warmtepompen dat de fabrikanten vinden dat ze zelf de aansturing in de hand moeten houden voor optimale werking van hun WP. Terwijl een slimme thermostaat daar veel beter voor gepositioneerd is.
Maar daar is het thermokoppel voor in de woonkamer toch voor dan?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 19:13
Ik ben alles aan het voorbereiden. Zou iemand mee willen kijken, dit zou het volgens mij moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4L5pJfnhMdVrINuVuqXQs7lJgKU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OnR7NigpmHEfRvSMtqyW700H.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tfYOFZqO3OMfEyqnL04pSd-tp0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4KQv1EQXfBfxlbZqHfcE1SIa.jpg?f=user_large

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

• ds23man

ds23man

Eenum

Dracoplasm schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:29:
Ik ben alles aan het voorbereiden. Zou iemand mee willen kijken, dit zou het volgens mij moeten zijn:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom die dubbele nul draad? Volgens de NEN voldoe je niet aan de eisen omdat nu de aardedraad niet minimaal gelijk is aan de geleiders. We hebben het hier niet over gelijkstroom.

• aaahaaap
Carboy54 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:10:
[...]

Over indirecte hulp voor tweakers hebben wij niets te klagen. Daar kan een tweaker over meespreken. Zelfs een Itho dag in Tiel voor tweakers hebben wij kunnen organiseren. Dat is bij andere partijen wel anders 😅
OK, goed om te horen dat Itho het blijkbaar toch kan. Wel benieuwd of ze dan bakzeil gehaald hebben wat betreft tweakers/support van consumenten of dat de warmtepomp tak los staat van de WTW tak.
bommer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:16:
[...]

Alle waarden zijn uit te lezen, aan een eventuele modbus intergratie met sturing wordt wel gewerkt.
Alleen is nog niet helder wat te sturen. In basis is en blijft het een consumenten apparaat.
En verkeerde dingen naar het apparaat sturen is geen strak plan.

Overigens met de professionele pompen (meestal bacnet ipv modbus) lezen we ook alleen maar uit, hooguit sturen setpoint.
Aan/uit koelen/verwarmen en status gaat bijons alleen over kontakten

Maar je bent zelf een KNX integrator?
Kan je wel vertellen hoe ik het aanstuur (via KNX)
OK, in ieder geval goed om te horen dat data uit te lezen is.

Ben inderdaad wel benieuwd hoe je het aangesloten hebt. Met een simpele generieke schakel/relais actor? Of iets anders?

Ik vind het opzich geen probleem om em simpel aan te sturen, maar alleen mits de geintegreerde aansturing goed werkt en er een manier is om de benodigde inputs zoals binnentemperatuur aan te leveren zonder daarvoor extra apparaten aan de muur te hoeven hangen.

• bommer
Dracoplasm schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:29:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaat goed zo, wel aan de onderkant van de automaat alle 3 de fases aansluiten.
Anders zou hij niet goed kunnen meten op fouten.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38
fsfikke schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:31:
[...]

Maar daar is het thermokoppel voor in de woonkamer toch voor dan?
Volgens mij is dat gewoon een “dom” thermostaat. Er zit geen logica in de WP of de ideale Tflow te bereken adhv de opwarmtijd van de ruimte.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• bommer
ds23man schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:52:
[...]

Waarom die dubbele nul draad? Volgens de NEN voldoe je niet aan de eisen omdat nu de aardedraad niet minimaal gelijk is aan de geleiders. We hebben het hier niet over gelijkstroom.
Vanaf 35mm2 mag de aarde dunner zijn, maar deze regel is voor ader dikte van de afzonderlijke aders.
De dikte van de aders zijn hier gelijk en minimaal 2,5mm2 er zijn alleen 2 paralelle aders gebruikt voor de nul en dat mag gewoon.

Er is niets mis met deze oplossing en conforn NEN1010

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Carboy54 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:17:
[...]

Ja die mogelijkheid is er en de sensor voor de buffer wordt standaard meegeleverd.
Kun je het dan zo regelen dat het vat op bv 35° wordt gehouden door de sensor in het vat en dat dit dus WAR geregeld wordt?

• Carboy54
montebaldo55 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:15:
[...]

Kun je het dan zo regelen dat het vat op bv 35° wordt gehouden door de sensor in het vat en dat dit dus WAR geregeld wordt?
Beide is mogelijk vaste temperatuur of weers afhankelijk.

• bommer
aaahaaap schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:26:
[...]
Ben inderdaad wel benieuwd hoe je het aangesloten hebt. Met een simpele generieke schakel/relais actor? Of iets anders?

Ik vind het opzich geen probleem om em simpel aan te sturen, maar alleen mits de geintegreerde aansturing goed werkt en er een manier is om de benodigde inputs zoals binnentemperatuur aan te leveren zonder daarvoor extra apparaten aan de muur te hoeven hangen.
Ik gebruik inderdaad een (KNX) actor, één contact voor koelen en één voor verwarmen.
Is het ene kontakt aan is het andere geblokkeerd.

Verder heeft iedere ruimte een taster met temp sensor, mijn vvw actoren zijn tevens de thermostaat/PID regelaar. En geven per ruimte een gewenste modulatie.

In mijn wiser for KNX (homelynk) heb ik diverse scripts/functies.
- een vraag script deze kijkt iedere 60sec. of er een vraag is uit de vvw actoren. (Modulatie >10% (instelbaar))
- een starttijd vertraging, bij vraag start de teller en na de ingestelde tijd. Wordt contact voor de warmtepomp gestuurd. Het contact wordt dan tevens geblokkeerd.
- een tweede teller start nu en heft de blokkering op na 20min. Hier na zou de warmtepomp uigeschakeld kunnen worden.

Op deze manier is er max 1 schakeling per 30min, max 2 per uur zoals Itho voorschrijft.
Alle tijden zijn via bijv. Home Assistant aanpasbaar.

Dan heb ik nog een 2-tal scripts die de gemiddelde temperatuur van alle zones bereken.
Is het 24uur lang warmer dan bijv 23gr in alle zones dan is koelen vrij gegeven en lager dan 21 verwarmen.
(De thermostaten worden in koelen/ verwarmen gezet)
Ook alle temperaturen zijn instelbaar.
Of we daadwerkelijk verwarmen of koelen hang van de thermostaat af.

Er draait nog een bewakingscript voor de druk, zodat de boel een noodstop krijgt bij te lage/ hoge druk.

Script tracing nog in de maak. Even als bij schakelen extra element in DHW boiler, voor als ik PV wil afromen, zodra saldering stopt. Of over ga op dynamisch.

Het zou mooi zijn als ik een setpoint voor koelen zou kunnen sturen via modbus in de toekomst.
Dan kun je bewaken op dauwpunt temperatuur en de Amber kouder water laten maken voor koelen.
Via een nakoeler/verwarmer op mijn WTW zou ik dan kunnen koelen en ontvochtigen. Waardoor er nog mee koelvermogen gebruikt kan worden.

Ik verwacht de komende jaar nog wel aan het in regelen te zijn. Het wordt een samenspel tussen Amber, WTW en screens (zonwering)

Overigens voor de andere tweakers de regeling zoals hier boven, is ook prima te maken met Node Red, ESPhome of shelly relais.

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-11 22:07
Is er al iemand die voor het horizontale voorraadvat is gegaan van Itho of een vergelijkbaar alternatief heeft gevonden?

Ik lees nu dat er bij deze serie nog een los 'laadmodule' element nodig is i.c.m. Amber. Totaal komt het voorraadvat dan op € 2.500. Dit is net zo duur als een warmtepompboiler van hetzelfde formaat (en daar zit nog subsidie op a € 950). Zie ik iets over het hoofd?

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:18

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
hansvk schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:51:
[...]

Kan de flow nergens aflezen. De pomp geeft tijdens het ontluchtingsprogramma geen geluid alsof lucht wordt verpompt. Als ik het overdrukventiel in de WP opendraai, komt er een flinke waterstraal uit.

[...]

Hebt het diverse malen geprobeerd. Ook zoals @Carboy54 aangaf diverse malen in de WP de rode knop open gedraaid en flink wat water door laten stromen. Echter nog steeds de foutmelding. Morgen maar eens opnieuw proberen.
Geen keerklep verkeerd(om) gemonteerd?

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• bommer
Guus. schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:45:
Is er al iemand die voor het horizontale voorraadvat is gegaan van Itho of een vergelijkbaar alternatief heeft gevonden?

Ik lees nu dat er bij deze serie nog een los 'laadmodule' element nodig is i.c.m. Amber. Totaal komt het voorraadvat dan op € 2.500. Dit is net zo duur als een warmtepompboiler van hetzelfde formaat (en daar zit nog subsidie op a € 950). Zie ik iets over het hoofd?
Zijn er wpboilers die liggend te plaatsen zijn?
En geluid kan issue zijn.

De Amber hoor ik alleen zachtjes op 79Hz als het verder stil is in de omgeving. Draait de compressor lager bijv 61Hz voor tapwater dan hoor je niets.

• aaahaaap
bommer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:39:
[...]

Ik gebruik inderdaad een (KNX) actor, één contact voor koelen en één voor verwarmen.
Is het ene kontakt aan is het andere geblokkeerd.

Verder heeft iedere ruimte een taster met temp sensor, mijn vvw actoren zijn tevens de thermostaat/PID regelaar. En geven per ruimte een gewenste modulatie.

In mijn wiser for KNX (homelynk) heb ik diverse scripts/functies.
- een vraag script deze kijkt iedere 60sec. of er een vraag is uit de vvw actoren. (Modulatie >10% (instelbaar))
- een starttijd vertraging, bij vraag start de teller en na de ingestelde tijd. Wordt contact voor de warmtepomp gestuurd. Het contact wordt dan tevens geblokkeerd.
- een tweede teller start nu en heft de blokkering op na 20min. Hier na zou de warmtepomp uigeschakeld kunnen worden.

Op deze manier is er max 1 schakeling per 30min, max 2 per uur zoals Itho voorschrijft.
Alle tijden zijn via bijv. Home Assistant aanpasbaar.

Dan heb ik nog een 2-tal scripts die de gemiddelde temperatuur van alle zones bereken.
Is het 24uur lang warmer dan bijv 23gr in alle zones dan is koelen vrij gegeven en lager dan 21 verwarmen.
(De thermostaten worden in koelen/ verwarmen gezet)
Ook alle temperaturen zijn instelbaar.
Of we daadwerkelijk verwarmen of koelen hang van de thermostaat af.

Er draait nog een bewakingscript voor de druk, zodat de boel een noodstop krijgt bij te lage/ hoge druk.

Script tracing nog in de maak. Even als bij schakelen extra element in DHW boiler, voor als ik PV wil afromen, zodra saldering stopt. Of over ga op dynamisch.

Het zou mooi zijn als ik een setpoint voor koelen zou kunnen sturen via modbus in de toekomst.
Dan kun je bewaken op dauwpunt temperatuur en de Amber kouder water laten maken voor koelen.
Via een nakoeler/verwarmer op mijn WTW zou ik dan kunnen koelen en ontvochtigen. Waardoor er nog mee koelvermogen gebruikt kan worden.

Ik verwacht de komende jaar nog wel aan het in regelen te zijn. Het wordt een samenspel tussen Amber, WTW en screens (zonwering)

Overigens voor de andere tweakers de regeling zoals hier boven, is ook prima te maken met Node Red, ESPhome of shelly relais.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, klinkt goed en logisch, nette regeling/aansturing zo.

Voor de zekerheid/duidelijk nog twee vraagjes:
- Met de optie "Externe thermostaat mogelijk" (Carboy54 in "Itho Daalderop Amber") wordt dan een simpele aan/uit thermostaat bedoeld zeker? Ik dacht omdat dat er stond dat opentherm ondersteund zou worden.
- Als ik de handleiding goed begrijp werkt de ruimtetemperatuur correctie stooklijn alleen als je de meegeleverde ruimtetemperatuur sensor aansluit/plaatst (pagina 31 van de handleiding)? Biedt dat veel meerwaarde of niet?

• bommer
aaahaaap schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:59:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, klinkt goed en logisch, nette regeling/aansturing zo.

- Met de optie "Externe thermostaat mogelijk" (Carboy54 in "Itho Daalderop Amber") wordt dan een simpele aan/uit thermostaat bedoeld zeker? Ik dacht omdat dat er stond dat opentherm ondersteund zou worden.
- Als ik de handleiding goed begrijp werkt de ruimtetemperatuur correctie stooklijn alleen als je de meegeleverde ruimtetemperatuur sensor aansluit/plaatst (pagina 31 van de handleiding)? Biedt dat veel meerwaarde of niet?
Er wordt inderdaad een aan/uit thermostaat bedoeld.
De meegeleverde sensor is voor stooklijn compensatie, in beta is een test met deze sensor als thermostaat.
Ik heb hem nog niet geplaats, overweeg het wel
Maar alleen als stooklijn compensatie.

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37
hansvk schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:51:
[...]

[...]

Zijn je radiatoren eventueel hydraulisch ingeregeld? Dan betekend het dat ze wellicht sterk afgeknepen staan, of in het voetventiel of direct in de thermostaatkraan. Die kan je dan weer verstellen als de thermostaatkraan gedemonteerd wordt. Als je goed kijt staan daar dan vaak cijfertjes op.

En zoals al hiervoor geschreven is, is de keerklep juist gemonteerd? Op de onderste aansluiting van de Amber met de pijl (stromingsrichting) NAAR de Amber.

[ Voor 8% gewijzigd door mischa402 op 08-10-2023 23:27 ]

Itho Daalderop Amber 95

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zo'n horizontale voorraadvat is een noodoplossing bij ruimte gebrek!
Altijd de laadmodule nemen, want een standaard horizontale voorraadvat is gewoon 100% ellende!

Heb je voldoende ruimte, kies dan gewoon voor een normaal voorraadvat.

• ds23man

ds23man

Eenum

bommer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:48:
[...]

Vanaf 35mm2 mag de aarde dunner zijn, maar deze regel is voor ader dikte van de afzonderlijke aders.
De dikte van de aders zijn hier gelijk en minimaal 2,5mm2 er zijn alleen 2 paralelle aders gebruikt voor de nul en dat mag gewoon.

Er is niets mis met deze oplossing en conforn NEN1010
Dit klopt niet wat je zegt. Een veiligheidsaarde mag bij de maximale kortsluitstroom er niet eerder uitfikken dan aanvoerleiding. Een denkfout is dat er door de nul geen stroom loopt, als een apparaat 16 A trekt loopt er ook 16 A door de nul. Door 2 kabels samen als nul te gebruiken voldoe je niet meer aan het kortsluitvermogen van de aardedraad.

Dit staat ook nog duidelijk omschreven in de nieuwe richtlijnen voor PV: de aardleiding dient minimaal even dik te zijn als de AC bekabeling EN de DC bekabeling. Meestal is dat 4mm2 aan de panelen, maar als je 6mm2 verlengkabels gebruikt moet dat dan 6mm2 zijn.

Dus die grijze draad gewoon afkoppelen, heeft ook geen enkele functie. En als je een grijze draad gebruikt zal je hem ook nog eens blauw moeten markeren.

• NRJ020
@DutchWing Kan je dat toelichten? Waarom is een horizontaal minder dan een normaal vat. Heeft dat te maken met de gelaagdheid die je dan niet hebt?

Ik ben namelijk ook geinteresseerd in deze horizontale vaten

Zou het ook een optie zijn om 2 kleinere vaten naast elkaar te zetten ivm ruimte? Of is dat niet efficient?

• ds23man

ds23man

Eenum

Een horizontale boiler is inderdaad minder efficiënt dan een staande door de gelaagdheid. Daardoor zal die ook groter moeten zijn. Twee staande kunnen ook maar.... Je moet de afname van deze twee perfect balanceren.

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-11 19:57
ds23man schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:11:
Een horizontale boiler is inderdaad minder efficiënt dan een staande door de gelaagdheid. Daardoor zal die ook groter moeten zijn. Twee staande kunnen ook maar.... Je moet de afname van deze twee perfect balanceren.
ik zie inderdaad dat de meeste boilers/vaten ' maar ' tot 270 - 300L gaan. Echter we hebben thuis een vrij groot bad dat we graag gebruiken. Ik zou het liefst ook overstappen op een SWW via de warmtepomp. Echter gaat daar 250 - 270L water in a 38 graden. Zover ik begrijp is dat ongeveer het maximale wat je uit een 270L vat kan halen met gelaagdheid?

Kom je dan automatisch op evt een 2e vat ernaast zetten als het in praktijk te snel leeg is? Of hebben mensen ervaring met een groter vat?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-11 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Dracoplasm 2 draden onder 1 klem is niet toegestaan (want staat niet expliciet in de instructies, gebruik dan een aftakblok), klem 5 en 6 moeten (volgens diezelfde instructies) altijd gebruikt worden en bovendien is dit erg verwarrend: er komt een kabel met 3fase kleuren uit een krachtgroep maar is toch geen 3fasen. Mocht iemand dit ooit zien en gaan "fixen" dan staat er opeens 400V op iets dat 230 verwacht.

Beter kan je in de verdeeldoos aan het einde van de kabel met wat wago's de boel verdelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ds23man

ds23man

Eenum

Razor109 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

ik zie inderdaad dat de meeste boilers/vaten ' maar ' tot 270 - 300L gaan. Echter we hebben thuis een vrij groot bad dat we graag gebruiken. Ik zou het liefst ook overstappen op een SWW via de warmtepomp. Echter gaat daar 250 - 270L water in a 38 graden. Zover ik begrijp is dat ongeveer het maximale wat je uit een 270L vat kan halen met gelaagdheid?

Kom je dan automatisch op evt een 2e vat ernaast zetten als het in praktijk te snel leeg is? Of hebben mensen ervaring met een groter vat?
Het grote probleem met 2 vaten is de hydraulische balancering zowel aan de opwarmkant als de afname kant. Als dat niet perfect is dan heb je de ene vat eerder leeg getrokken dan de andere en zit je nog met semi koud water. Aan de opwarmkant zit je met hetzelfde probleem, al die SWW sturingen kunnen slechts met 1 vat omgaan qua meting en sturing. Niet dat het niet kan maar het vereist wel een heel doordacht ontwerp qua leidingwerk. Alles moet exact even lang zijn naar en van de boilers. Op zich kan je dit opvangen met restrictieafsluiters maar is een drama om in te regelen.

• Razor109
ds23man schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:57:
[...]

Het grote probleem met 2 vaten is de hydraulische balancering zowel aan de opwarmkant als de afname kant. Als dat niet perfect is dan heb je de ene vat eerder leeg getrokken dan de andere en zit je nog met semi koud water. Aan de opwarmkant zit je met hetzelfde probleem, al die SWW sturingen kunnen slechts met 1 vat omgaan qua meting en sturing. Niet dat het niet kan maar het vereist wel een heel doordacht ontwerp qua leidingwerk. Alles moet exact even lang zijn naar en van de boilers. Op zich kan je dit opvangen met restrictieafsluiters maar is een drama om in te regelen.
Ja dan dus beter of toch zoeken naar grotere boiler, of een doorstroomverwarmer achter de boiler hangen?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• ds23man

ds23man

Eenum

Razor109 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:10:
[...]

Ja dan dus beter of toch zoeken naar grotere boiler, of een doorstroomverwarmer achter de boiler hangen?
Met SWW boilers blijft het natte vingerwerk. Als je een WP hebt die in korte tijd veel vermogen van hogere temperatuur ( propaan) in je vat kan pompen kan die gewoon kleiner zijn. Mocht je niet uitkomen dan kan je er altijd nog een doorstroomverwarmer achter plakken. Er is gewoon heel slecht aan te rekenen/voorspellen.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:57
Razor109 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Toevallig heb ik hier gisteren een rekensommetje aan gewaagd omdat iemand in ons huis van lang douchen onder de stortdouche houdt met standje verbranden. Kwam ik op de volgende getallen uit.

Vat op 60 graden bij 40 graden douche temperatuur betekend dat je 163,8L nodig hebt uit het vat
Bij een vat op 50 graden bij 40 graden douche heb je 204,75L nodig
en bij een vat op 50 graden maar 43 graden douche heb je 225,2L nodig.

Hierbij wordt dan uitgegaan van 21 minuten douchen met een verbruik van 13L water per minuut (273L in totaal) en een aanvoer temperatuur van het koude water van 10 graden.

Omdat het vat volledig op temperatuur X staat en er daardoor minder gelaagdheid is ging ik er van uit dat ik deze aannames kan maken.

Met een vat van 270L zou jij dus je bad vol moeten kunnen krijgen op temperatuur. Daarna mag er wel weer reen SWW run gedraaid worden.

Je kan ook voor de optie van @bommer kiezen die heeft niet het ITHO vat maar een OSO vat genomen met een e-element er in om dat laatste zetje te geven. Een groter vat kopen kan natuurlijk ook maar dat moet je ook op temperatuur houden als je het niet nodig hebt.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• NRJ020
Interessant de discussie over de boilervaten. Hoe wordt er hier gedacht over een van onderstaande boilervaten icm de Amber? Deze worden in het lucht/water topic genoemd:

Boiler: RVS (geen onderhoud): https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3979.html?l=en
of
https://www.plumbingprodu...der-2-coil-300l-1-co.html
Flamco boiler: https://www.ofenseite.com...her-klasse-a#beschreibung

• Razor109
Impossibl3 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:34:
[...]

Toevallig heb ik hier gisteren een rekensommetje aan gewaagd omdat iemand in ons huis van lang douchen onder de stortdouche houdt met standje verbranden. Kwam ik op de volgende getallen uit.

Vat op 60 graden bij 40 graden douche temperatuur betekend dat je 163,8L nodig hebt uit het vat
Bij een vat op 50 graden bij 40 graden douche heb je 204,75L nodig
en bij een vat op 50 graden maar 43 graden douche heb je 225,2L nodig.

Hierbij wordt dan uitgegaan van 21 minuten douchen met een verbruik van 13L water per minuut (273L in totaal) en een aanvoer temperatuur van het koude water van 10 graden.

Omdat het vat volledig op temperatuur X staat en er daardoor minder gelaagdheid is ging ik er van uit dat ik deze aannames kan maken.

Met een vat van 270L zou jij dus je bad vol moeten kunnen krijgen op temperatuur. Daarna mag er wel weer reen SWW run gedraaid worden.

Je kan ook voor de optie van @bommer kiezen die heeft niet het ITHO vat maar een OSO vat genomen met een extra spiraal om dat laatste zetje te geven. Een groter vat kopen kan natuurlijk ook maar dat moet je ook op temperatuur houden als je het niet nodig hebt.
Thanks voor de berekening, ik had idd gehoopt het bad 1x te kunnen vullen, maar als iemand dan wil douchen is het water dus waarschijnlijk koud.

Waar komt dat extra zetje op die 2e spiraal vandaan dan? :)

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:57
Razor109 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:44:
[...]

Van zijn elektrische element. Dus net als je na verwarmer er achter. Volgens mij heeft @bommer maar 1 spiraal in het vat zitten.
* Zag dat in mijn vorige post extra spiraal stond, maar dit moest e-element zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Impossibl3 op 09-10-2023 15:48 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• hansvk
ErikVers schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:47:
[...]

Geen keerklep verkeerd(om) gemonteerd?
mischa402 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:19:
[...]

Zijn je radiatoren eventueel hydraulisch ingeregeld? Dan betekend het dat ze wellicht sterk afgeknepen staan, of in het voetventiel of direct in de thermostaatkraan. Die kan je dan weer verstellen als de thermostaatkraan gedemonteerd wordt. Als je goed kijt staan daar dan vaak cijfertjes op.

En zoals al hiervoor geschreven is, is de keerklep juist gemonteerd? Op de onderste aansluiting van de Amber met de pijl (stromingsrichting) NAAR de Amber.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMNRN36C2o_PfSVGZ6iPzTjBVPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lB8aOION1ESc81pL8Yit2rBV.jpg?f=fotoalbum_large

Bedacht me vandaag dat uit de radiatoren aan het einde van een circuit de lucht niet wordt verdrongen tijdens het ontluchtingsprogramma. Dat bleek inderdaad het geval toen ik de meeste andere radiatoren dicht had gedraaid. Daarna deze radiatoren zo goed mogelijk ontlucht. Toch mog steeds de foutmelding. Morgen nog eens alles goed ontluchten en hopelijk dan geen foutmelding meer.

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37
hansvk schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:47:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Bedacht me vandaag dat uit de radiatoren aan het einde van een circuit de lucht niet wordt verdrongen tijdens het ontluchtingsprogramma. Dat bleek inderdaad het geval toen ik de meeste andere radiatoren dicht had gedraaid. Daarna deze radiatoren zo goed mogelijk ontlucht. Toch mog steeds de foutmelding. Morgen nog eens alles goed ontluchten en hopelijk dan geen foutmelding meer.
De keerklep gaat wel de goede kant op, maar hij zit wel ondersteboven. Dat kan met deze keerklep niet, want het klepje is niet veerbelast. Op deze manier kan je hem er net zo goed tussenuit halen, want het gaat er om dat als er Propaan in het circuit lekt deze dus niet in de retour kan stromen terwijl het systeem uit bedrijf staat. En op deze manier kan dat wel. ;) (Al ben ik persoonlijk niet zo bang voor het beetje propaan hoor.)

Verder heb ik zelf echt het grootste gedeelte van de lucht er gewoon uitgekregen met het vullen van het systeem, als je installatie geen plekken heeft waar het lucht nooit meer uit kan (doordat er leidingen omhaag gaan en weer omlaag zonder dat er ontlucht mogelijkheden in zitten), moet het allemaal gewoon lukken lijkt mij. Het ontluchtingsprogramma is vooral voor vloerverwarming, waar de leidingen over hele lengtes horizontaal liggen en er gemakkelijk wat lucht in kan blijven "hangen".

Komt er overal gewoon water uit de onluchtingen van de radiatoren als je het systeem gewoon via de vulaansluiting op druk zet/aan het vullen bent?

Itho Daalderop Amber 95

• ds23man

ds23man

Eenum

Het is maar de vraag welke keerklep propaan tegen kan houden.....

• Carboy54
aaahaaap schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:59:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rHpHrTfOGogImHqrHTYnCUv9Dk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9EWOgl3Z6uMoD3E1aBio59br.jpg?f=user_large

• aaahaaap
OK, zou er dan dus voor zorgen dat ie iets sneller reageert. Dank, dit had ik niet gevonden.

Overigens gelijk een feedbackpuntje voor Itho Daalderop, de PDF handleiding (https://ithodaalderop.com...20handleiding%20Amber.pdf) bevat geen tekst/is voor mij niet doorzoekbaar, erg onhandig.

• Carboy54
Razor109 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:44:
[...]

Thanks voor de berekening, ik had idd gehoopt het bad 1x te kunnen vullen, maar als iemand dan wil douchen is het water dus waarschijnlijk koud.

Ik heb een 200 liter boiler en een 2 persoons bad. Plenty water op 55 graden doel temperatuur. Ook nog voor 1-2 korte douchebeurten.

• bommer
Impossibl3 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:45:
[...]

Van zijn elektrische element. Dus net als je na verwarmer er achter. Volgens mij heeft @bommer maar 1 spiraal in het vat zitten.
* Zag dat in mijn vorige post extra spiraal stond, maar dit moest e-element zijn.
Ik heb een oso (panasonic) vat met een groot spiraal 3,1m2 daar heb je wel de Amber 95 voor nodig.

Wilde speciaal een groot spiraal, als er ongeveer
30 min gedouched is dan is ongveer 2/3 gebruikt.
En dat vult de Amber in een uur weer aan, zonder gebruik van back-up in de unit.
En ook zonder element in het vat.

Voor zover ik gezien heb wordt igv bij tapwater bereiding niet de wp en element gebruikt, maar een van beide.
Dit zou ik zomers bij voldoende pv met het extra element wel kunnen doen.

• hansvk
mischa402 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:29:
[...]

Komt er overal gewoon water uit de onluchtingen van de radiatoren als je het systeem gewoon via de vulaansluiting op druk zet/aan het vullen bent?
Ja, elke radiator nu meerdere keren ontlucht. Overal komt nu water uit de ontluchter.

Ik loop morgen nog eens alles na van boven naar beneden.

• hansvk
mischa402 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:29:
[...]

De keerklep gaat wel de goede kant op, maar hij zit wel ondersteboven. Dat kan met deze keerklep niet, want het klepje is niet veerbelast. Op deze manier kan je hem er net zo goed tussenuit halen, want het gaat er om dat als er Propaan in het circuit lekt deze dus niet in de retour kan stromen terwijl het systeem uit bedrijf staat. En op deze manier kan dat wel. ;) (Al ben ik persoonlijk niet zo bang voor het beetje propaan hoor.)
Ik zal de keerklep nog draaien zodat hij zit hoe het hoort.

• JS2023
Goedemorgen, welke 3-wegklep kan ik het beste gebruiken voor de Amber 120+270 liter boiler met 32 mm Uponor leidingen? In het forum zie ik VC4013 en VC6013 (met 28 mm aansluitingen) voorbijkomen? Wat is verder het verschil tussen VC4013 en VC6013?

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-11 10:53

Hier een trotse toekomstige eigenaar van de Amber 6.5 en een 240L horizontaal vat incl. het laad element via Carboy. Hoop alles half december te hebben draaien. Het horizontaal vat past perfect onder het schuine dak boven mijn garage, anders had ik het plafond in de garage omlaag moeten halen *en nu heb ik nog ruimte voor toekomstige Itho WTW*. De Amber gaat, naast SWW, alleen beneden verwarmen, volledig voorzien van vloerverwarming met 18mm buis in plaats van de standaard 16mm. Ongeveer 75L totale inhoud. Op de badkamer komt een elektrische radiator en zolder is al voorzien van airco.
Proton_ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:43:
@Dracoplasm 2 draden onder 1 klem is niet toegestaan (want staat niet expliciet in de instructies, gebruik dan een aftakblok), klem 5 en 6 moeten (volgens diezelfde instructies) altijd gebruikt worden en bovendien is dit erg verwarrend: er komt een kabel met 3fase kleuren uit een krachtgroep maar is toch geen 3fasen. Mocht iemand dit ooit zien en gaan "fixen" dan staat er opeens 400V op iets dat 230 verwacht.

Beter kan je in de verdeeldoos aan het einde van de kabel met wat wago's de boel verdelen.
Ik ga de Amber ook voeden vanuit een krachtgroep, maar dan met losse draad vanuit meterkast naar een verdeeldoos op de garage/zolder en vanaf daar met 4 of 5 aderige kabel naar buiten en de werkschakelaar in. Voor de losse draad zou aarde, blauw en 2x fase dan toch voldoende zijn? Dan kan ik in de verdeeldoos de kabel hier op aansluiten incl. de grijze ader voor de 2e nul in de werkschakelaar? Of is dat dan niet meer nodig?

• Carboy54
JS2023 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:42:
Goedemorgen, welke 3-wegklep kan ik het beste gebruiken voor de Amber 120+270 liter boiler met 32 mm Uponor leidingen? In het forum zie ik VC4013 en VC6013 (met 28 mm aansluitingen) voorbijkomen? Wat is verder het verschil tussen VC4013 en VC6013?
Zie de tips in de openingspost. 8)7 Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:20
Ondanks dat het nog niet koud is heb ik de Amber voor het eerst nu een paar uur achter elkaar aanstaan. Dit gaat prima. Over het geluid van de buitenunit heb ik inderdaad niks te klagen, maar binnen vind ik eigenlijk dat er best veel geluid is. Het lijkt erop dat dit het geluid van de pomp is?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Carboy54
timpel_800 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:14:
Ondanks dat het nog niet koud is heb ik de Amber voor het eerst nu een paar uur achter elkaar aanstaan. Dit gaat prima. Over het geluid van de buitenunit heb ik inderdaad niks te klagen, maar binnen vind ik eigenlijk dat er best veel geluid is. Het lijkt erop dat dit het geluid van de pomp is?

[YouTube: Itho Amber binnen geluid]
Hoor ik daar nog veel lucht???? Of stroming?? Spanning op de leidingen? Van de warmtepomp zal het niet komen lijkt mij die staat buiten. Anders kan je de waterpomp iets zachter zetten. Hoogste rendement op 100% Ik hoor hier bij mijn verdelers helemaal niets bij 100%>

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 10-10-2023 19:31 ]

• JS2023
Goedenavond, bedankt voor bovenstaande link. Ik kwam en kom daar niet verder mee.

Misschien kan ik beter de voorgeschreven Itho Daalderop 04-00174 gebruiken.
Wie heeft hier ervaring mee en welke maten hebben de aansluitingen?

Graag zou ik daarnaast van andere tweakers vernemen welke 3-weg klep zij gebruikt hebben.

• timpel_800
Carboy54 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:30:
[...]

Hoor ik daar nog veel lucht???? Of stroming?? Spanning op de leidingen? Van de warmtepomp zal het niet komen lijkt mij die staat buiten. Anders kan je de waterpomp iets zachter zetten. Hoogste rendement op 100% Ik hoor hier bij mijn verdelers helemaal niets bij 100%>
Geen lucht, maar stroming. Spanning op de leidingen zou kunnen maar zo goed als alles is flex :) Ik ga de waterpomp iets lager zetten.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Carboy54
timpel_800 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:10:
[...]

Geen lucht, maar stroming. Spanning op de leidingen zou kunnen maar zo goed als alles is flex :) Ik ga de waterpomp iets lager zetten.
Met een dergelijke grote verdeler zou dat niet nodig moeten zijn. Bij aanzienlijk kleinere hoor ik dat ook niet. Kranen wel allemaal open / max flow. ?? Staan die flow meters niet dicht?? Instellen met die rode ringen !

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 10-10-2023 21:02 ]

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-11 21:15
JS2023 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:00:
[...]

Goedenavond, bedankt voor bovenstaande link. Ik kwam en kom daar niet verder mee.

Misschien kan ik beter de voorgeschreven Itho Daalderop 04-00174 gebruiken.
Wie heeft hier ervaring mee en welke maten hebben de aansluitingen?

Graag zou ik daarnaast van andere tweakers vernemen welke 3-weg klep zij gebruikt hebben.
vc4013 moet je hebben, die heeft een relais, de 6013 niet.

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:21
timpel_800 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:10:
[...]

De debiet meters van de groepen schieten omhoog en omlaag, lijkt mij toch wel lucht.

• timpel_800
Ik heb de vloerverwarming nogmaals ontlucht en het lijkt nu inderdaad beter. Hoewel er geen grote bellen uitgekomen zijn. Ik zal het morgen na een dag draaien nogmaals doen.

De flowmeters zijn redelijk stabiel (ze bewegen nog wel een heel klein beetje) en ze staan nu allemaal op 4L per minuut.
Wat voor druk is gebruikelijk? Ik zit nu op 1.6 bar op de manometerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vo-v68dWeb-VlQZIwQFCvoJIe14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ee1oKdt7ChRzkzR4DKR334cV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door timpel_800 op 11-10-2023 09:37 ]

• Carboy54
timpel_800 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:33:
Ik heb de vloerverwarming nogmaals ontlucht en het lijkt nu inderdaad beter. Hoewel er geen grote bellen uitgekomen zijn. Ik zal het morgen na een dag draaien nogmaals doen.

De flowmeters zijn redelijk stabiel (ze bewegen nog wel een heel klein beetje) en ze staan nu allemaal op 4L per minuut.
Wat voor druk is gebruikelijk? Ik zit nu op 1.6 bar op de manometer[Afbeelding]
Is prima deze druk. Plaats eventueel een extra ontluchter op de verdeler.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 11-10-2023 10:42 ]

• Carboy54
Afgelopen dagen weer een mooie installatie opgeleverd met een 6.5 Kw Amber, een 240L I-WPV boiler en goten van Inaba Denco. In de 14 cm goten passen de 32 mm geisoleerde Henco met een extra laag isolatie probleemloos. Met dank aan Lennard en Yves weer een tevreden gebruiker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1jvXNKq7hsZYmPyqFrWk6eY3Qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QaL1masApOqWVJWTZSq1JQc.jpg?f=fotoalbum_large

Leidingoot van Inaba Denco

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25OFs2U4cQba-wcTuXFDbQbf9QA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImwAhO4YoHxuawRbayhf8FSR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3ImtS7Xucdwx9evFMSVt1IPmHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwIDz6Odzyref7yODWE2Gcb1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 12-10-2023 16:09 ]

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:01
Carboy54 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:35:
Afgelopen dagen weer een mooie installatie opgeleverd met een 6.5 Kw Amber en een 240L I-WPV boiler.
In de 14 cm goten passen de 32 mm geisoleerde Henco met een extra laag isolatie probleemloos. Met dank aan Lennard en Yves weer een tevreden gebruiker.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er gaaf uit :)

Vraagje, nu de amber er staat, ik zou graag de boilertemperatuur van het water in HA willen hebben. Is dit al mogelijk om via modbus naar te luisteren?

• Carboy54
Daros schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:19:
[...]

Dat ziet er gaaf uit :)

Vraagje, nu de amber er staat, ik zou graag de boilertemperatuur van het water in HA willen hebben. Is dit al mogelijk om via modbus naar te luisteren?
Alleen in Beta. Klanten versie 2024 gepland.

• JS2023
Ik ben van plan de Amber buiten- en binnenunit dichtbij de vloerverwarmingsverdeler beneden te plaatsen. De CV-ruimte gaat daarbij naar beneden.

Kan ik het huidige net nieuwe expansievat in de cv-ruimte boven daar houden (ik ga all electric en de cv wil ik afkoppelen)?

Is een 20 mm Uponor buis voldoende om de 2 badkamers boven van warm water te voorzien vanuit de Amber 12 kW met 270 liter boilervat beneden?
Pagina: 1 ... 21 ... 132 Laatste