Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Samjinne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-11 11:37
Dag,

Heeft er iemand al een indirect boilervat (van itho) aangesloten op de amber? Ik had bedacht dat ik die wel met 20 mm flex kon aansluiten, maar zie nu dat ik niet goed gekeken heb, de aansluiting bij de boiler is 22mm, maar er zitten 2 knietjes bij 22 - 28 en in de beschrijving staat dat 28 mm de minimale leidingdiameter is,, dat wordt bij mij erg proppen in de koof waar het in moet. iemand ideeën / ervaringen?

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Samjinne schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:48:
Dag,

Heeft er iemand al een indirect boilervat (van itho) aangesloten op de amber? Ik had bedacht dat ik die wel met 20 mm flex kon aansluiten, maar zie nu dat ik niet goed gekeken heb, de aansluiting bij de boiler is 22mm, maar er zitten 2 knietjes bij 22 - 28 en in de beschrijving staat dat 28 mm de minimale leidingdiameter is,, dat wordt bij mij erg proppen in de koof waar het in moet. iemand ideeën / ervaringen?
Je vraagt naar de bekende weg: het antwoord blijft simpel. Itho schrijft grotere diameters voor om problemen met teveel weerstand (lage flow, hoog pompverbruik) en leidinggeruis te voorkomen. Korte stukjes met kleinere diameter is niet onmogelijk, maar zal om bovenstaande redenen afgeraden worden. 28mm buis is nogal lomp, alternatief is 32mm meerlagenbuis: ook niet heel gewillig. Maar je zou eventueel kunnen combineren met 28mm buis en RVS-ribbelbuis (DN25 / 1.1/4") in de moeilijke hoekjes waar noodzakelijk.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-11 14:57
timpel_800 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:04:
Hier wat vorderingen van vandaag:
VVW verdelers omgewisseld. Was eitje. Clipjes los, buizen los trekken, omwisselen en weer vast maken. Dat viel erg mee.

De vuilafsluiter past er keurig tussen. Misschien dat ik nog van die kranen zoals @AUijtdehaag aangeeft koop, maar eerst maar even zo.

De flexibele buisisolatie (thermasmart) met een soort rits past lekker strak door het 65mm gat in de muur. Buiten zal ik de isolatiemantel nog af-tapen en de vortbeveiligers eronderuit laten steken.

Aan de andere kant de Amber met een paar hijsbanden met 1 man aan elke zijde even op z'n plek getild. Ook dat valt erg mee.

De Inletzijde is nu aangesloten, maar voor de outlet zijde moet ik nog een bocht buigen (vrij kort bochtje, ik hoop dat het lukt). En buiten moet ik nog een stukje overbruggen. Te kort voor een puntstuk en een schoefkoppeling en een stukje koper er tussen, dus ik ga het nu proberen met een nippel + sok.

Overigens: @Carboy54 kan ik de vorstbeveiliger er even vanaf halen, want nu krijg ik hem natuurlijk niet op de Amber gedraaid, aangezien hij dan tegen de onderste aan botst...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@timpel_800 Zitten aan de achterkant van de Amber de aanvoer- en retouraansluitingen versprongen of precies boven elkaar? Op jouw foto's lijken ze verschoven ten opzichte van elkaar. Is dat zo? En zo ja, hoeveel?

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:21
Ik ben dit weekend ook druk geweest met de installatie van de Amber. Omdat ik erg veel heb gehad aan de andere voorbeelden en foto's hierbij een update hoe ik het tot op heden heb aangelegd.

Situatie:
Omdat we een flinke verbouwing van ons huis hebben gedaan is er vloerverwarming op de benedenverdieping en 1e verdieping geïnstalleerd. Op de beneden verdieping heb ik vloerverwarming geplaatst op noppenplaten met 1 cm isollatie. Hierover is een anhydrietvloer gestort boven is de vloerverwarming ingefreesd. Als afwerkvloer hebben we PVC. De zolder verdieping is nu even onverwarmd omdat de radiatoren hier zijn ontkoppeld. Hier wil ik later een fancoil of airco bijplaatsen.

Daarnaast zijn er leidingen voorbereid naar de zolder om daar later het boilervat te plaatsen. Vandaar dat ik ook alvast een 3 wegklep heb aangesloten.

Woning:
We hebben de Amber 9.5 gekozen en gaan daarmee zo'n 140m2 vloerverwarming mee verwarmen.
Het is een jaren 70 woning. Met achteraf aangebrachte vloerisolatie, beneden overal HR++ glas. Boven ouder dubbelglas, wat we later nog willen upgraden.
Dakisolatie is nog vanuit de bouw destijds.

Komende dagen de installatie verder afmaken. Helaas bleek een 16 mm koppeling te lekken die ik opnieuw moest doen.Omdat alles nieuw is wil ik de installatie eerst even op druk houden en goed ontluchten. Daarna de wp aanzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6Jt8ai7z7uhM5AYN3e9zjKyMSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atCD5Qlc3OIU4Zv5QoZso1Ao.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVdnZ-9kqji9sSPjS0jD0Zzq-FY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRgk1tvopiuW5VfBo94ucbV4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zyd1Nr2bPr5EYAbGSk6CV2o8DQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1nK0WmLU0hbEGnW5ePr6IXm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gEFjWFbgtgI2tsq11-acT0arYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wngYPu48ysAtgDWffZsb1b7g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUfbBGwZm30saaNcAazMmHam5oM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tqdb2Zc31tMVLt2C8wwMAKvV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i419iOSxkSkcpDdytA0xGPi9VJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rw1OzoWVmqX98Lp3oi1NfTaV.jpg?f=fotoalbum_large

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• logitechi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 11:05
argafal schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

@timpel_800 Zitten aan de achterkant van de Amber de aanvoer- en retouraansluitingen versprongen of precies boven elkaar? Op jouw foto's lijken ze verschoven ten opzichte van elkaar. Is dat zo? En zo ja, hoeveel?
Links Amber 65 en 95 rechts 120
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fX2Nr9ZBmQKSH1TWI4N7wtSp_Ok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aN7QxywMcivvzKktt7h7lt2C.png?f=fotoalbum_large

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:20
NRJ020 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:24:
Ik ben dit weekend ook druk geweest met de installatie van de Amber. Omdat ik erg veel heb gehad aan de andere voorbeelden en foto's hierbij een update hoe ik het tot op heden heb aangelegd.

Situatie:
Omdat we een flinke verbouwing van ons huis hebben gedaan is er vloerverwarming op de benedenverdieping en 1e verdieping geïnstalleerd. Op de beneden verdieping heb ik vloerverwarming geplaatst op noppenplaten met 1 cm isollatie. Hierover is een anhydrietvloer gestort boven is de vloerverwarming ingefreesd. Als afwerkvloer hebben we PVC. De zolder verdieping is nu even onverwarmd omdat de radiatoren hier zijn ontkoppeld. Hier wil ik later een fancoil of airco bijplaatsen.

Daarnaast zijn er leidingen voorbereid naar de zolder om daar later het boilervat te plaatsen. Vandaar dat ik ook alvast een 3 wegklep heb aangesloten.

Woning:
We hebben de Amber 9.5 gekozen en gaan daarmee zo'n 140m2 vloerverwarming mee verwarmen.
Het is een jaren 70 woning. Met achteraf aangebrachte vloerisolatie, beneden overal HR++ glas. Boven ouder dubbelglas, wat we later nog willen upgraden.

Komende dagen de installatie verder afmaken. Helaas bleek een 16 mm koppeling te lekken die ik opnieuw moest doen.Omdat alles nieuw is wil ik de installatie eerst even op druk houden en goed ontluchten. Daarna de wp aanzetten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel Netjes!! En je hebt dus twee werkschakelaars geplaatst omdat je een 2 groepen gebruikt?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-11 08:53
Misschien is het handig als onze @Carboy54 een setje samenstelt van alle verloopringen, sokken en weet ik veel wat er allemaal op zeker nodig is voor de aansluiting? Die vorstbeveiligers vragen om verloopmateriaal zie ik.
timpel_800 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:41:
Oke ik ben bezig met het bestellen van de nippels etc. Maar kloppen de verloopringen zo?

[Afbeelding]

Want volgens mij moet ik iets hebben waarvan ik niet weet hoe het heet namelijk net als op de foto van @Carboy54 carboy

[Afbeelding]

• NRJ020
@timpel_800 Dank je! Ja klopt. De groepenkast is een aantal maanden terug vervangen. Die had ik toen al laten voorbereiden met 2 alamats. Dus vandaar deze oplossing.
Daarna via de discussie hier begrepen dat een kookgroep ook voldoende is.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:44
Flierefluiter schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:43:
Misschien is het handig als onze @Carboy54 een setje samenstelt van alle verloopringen, sokken en weet ik veel wat er allemaal op zeker nodig is voor de aansluiting? Die vorstbeveiligers vragen om verloopmateriaal zie ik.

[...]
Wij passen inmiddels dit toe met grotere klep en minder koppelingen. Alles 1 1/4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAO1mn1MeetrvRQ1m3Rs6-3aD9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Lm1Tw9Hem6ybaO8lEPGLvJ0.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• timpel_800
Beter ja lijkt mij.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• argafal
Carboy54 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:01:
[...]

Wij passen inmiddels dit toe met grotere klep en minder koppelingen. Alles 1 1/4

[Afbeelding]
Moei set, lekker. Is dat (zonder de Caleffi) bij jullie te bestellen?

Hoe los je het op dat de vorstbeveiliging op de aanvoerleiding te ver naar beneden hangt en de retourleiding in de weg zit?

Kan de Caleffi onder een lichte hoek gemonteerd worden?

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:29
argafal schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

Moei set, lekker. Is dat (zonder de Caleffi) bij jullie te bestellen?

Hoe los je het op dat de vorstbeveiliging op de aanvoerleiding te ver naar beneden hangt en de retourleiding in de weg zit?

Kan de Caleffi onder een lichte hoek gemonteerd worden?
Je kan het onderste deel van de vorstbeveiliger loshalen (zit wel moker vast) op de Amber draaien en dan onderste deel weer terug plaatsen, Makkelijkste is als je dat bij die van de retour doet.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 15:47

Situatie:

Woning:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk om te zien zo. Heb je wellicht ook een plaatje hoe je het door de muur hebt gevoerd? Heb je het onder straatniveau door de muur geboord?
Ik zit hier nog te bedenken of ik dat ook zo zal doen, of op de makkelijke (wellicht iets minder fraaie) manier, namelijk recht achter de WP door de muur boren. Vervolgens moet ik dan +/- 3m over de muur (achter een inbouwkast naar v.v. verdeler. Dit scheelt flink wat boorwerk door de muur, en vervolgens nog de vloer.

Heb je toevallig ook bijgehouden wat je hebt gebruikt aan koppelingen en leidingmateriaal?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:01:
[...]

[Afbeelding]
Is die keerklep vlakdichtend?

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

bbbrumbrum schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

Is die keerklep vlakdichtend?
Helaas niet.

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-11 22:07
Een concreet boodschappenlijstje zou inderdaad mega zijn. Vuilafscheider e.d. kom ik wel uit, maar de wereld van koppelingen / bevestigingsmaterialen en bijbehorende afdichting is echt taai als leek.

Welke grondleiding heb je gebruikt @NRJ020 ? Inderdaad ook benieuwd hoe de doorvoer door je gevel is gegaan. Heb je hier nog een doorvoerrubber voor gebruikt, zoals Watts die bijvoorbeeld levert?

Binnenunit is wel een gedrocht zeg zo met die wartels :(

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:01
Kan je de amber zo uitlezen dat je het verbruik kan zien in HA? Of dien je dan wat voor de groepen te plaatsen in de meterkast om aan het verbruik te komen?

• bommer
Daros schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:54:
Kan je de amber zo uitlezen dat je het verbruik kan zien in HA? Of dien je dan wat voor de groepen te plaatsen in de meterkast om aan het verbruik te komen?
Dat gaat helaas niet, ook niet straks met de modbus integratie.
Je zal er een energie meter voor moeten zetten, afhankelijk van jouw situatie bijv. een Eastron SDM630 of SDM120 met modbus, deze kun dan via een ESPhome importeren in HA

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Afgelopen weekend heb ik weer een Amber mogen plaatsen. Nieuw hier was de goot over de gevel: 3m omhoog voordat de leidingen naar binnen konden. Ik heb gebruik gemaakt van 28mm RVS-buis met ditto bocht. Isolatie is 28x19mm Armaflex SH. Dit past perfect in een 140mm Iniba Denko SD140-K goot. De afdekkap is ruim genoeg voor het bochtenwerk en fatsoenlijke isolatie. De leiding hangt aan de muur met Buisklemmen gegalvaniseerd M8 x 25-30 mm (3/4") op een Stokschroef M8 x 60.

Om ook bovenstaande vraag over een boodschappenlijstje voor koppelingen aan te stippen:

ik heb het volgende gebruikt:

Messing knelkoppeling met uitwendig schroefdraad Ø 28 mm x 1¼"
RVS ribbelbuis DN25 500 mm met aan beide zijden 1 1/4" wartelmoeren

-- alleen voor retour --
Verloopstuk US/IS 1 1/4" x 1" met 6-kant Messing blank
meegeleverde 1" vlakdichtende eenwegklep
Schroefkoppeling US/IS 1" x 1 1/4" vlakdichtend Messing blank
-- / alleen voor retour --

Caleffi iStop vorstbeveiligingsklep, type 108, grootte 1 1/4"
Dubbele aansluitsok 1" Messing blank

zoals @Carboy54 al aangaf kan je ook een grotere keerklep gebruiken, dat is deze:
Europa keerklep 1 1/4" IS

Een 1.1/4 90-gradenbocht IS/US scoor je bij Heima24 met een schappelijke prijs.

Voor de afdichting van de niet-vlakdichtende delen gebruik ik Griffon fibre seal.

De flexibele slang ontdoe ik van zijn isolatie (13mm) en ik trek er een nieuwe Armafex Evo 32x19.5mm overheen, inclusief alle fittingen. Dat spul is verrassend rekbaar. (Let op: de vorstkleppen niet isoleren!).

Alle zichtbare isolatie netjes omwikkelen met zwarte PVC-tape en het kan jaren mee.

De 5-aderige kabel tussen binnen- en buitendeel: Stuurkabel LAPP ÖLFLEX CLASSIC 100 5G1,5. Let op: wel even adereindhulzen gebruiken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_wI4hW1gcnvcdETPV24cptpjRo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppeJJMLU8Hvy8A7XJBB55whl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUJ1PQ7eZJMehbUMEPBL-wig5ak=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFpXwSEkPjoYBG3ehYd3sAaR.jpg?f=fotoalbum_tile

Een eerdere installatie was op een houten garagedak. Hier is de unit op een zelf gelast frame aan de muur gehangen en afgesteund op het dak, precies boven een draagmuur. Vandaar de lange horizontale liggers. Op de liggers zijn 76mm doorslagbeveiligde dempers gebruikt. (Let op: deze zijn M12: dat past niet in de sleufgaten van de Amber-pootjes. Hiervoor is M12-draad getapt op de kop van een M10-bout... Niet ideaal, maar t werkt.) Qua koppelingen is gedeeltelijk bovenstaande lijst gebruikt, maar ook nog wat andere oplossingen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXc9MthT52BoV_GWJS7nXAsvpZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c7oQwYXg8IvKSCOjEZ6Zsj9s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAL3zInBhvJ8GMZbIybE4aDJevs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NaeRxvB8yS1Gvet5BqPOG7Z.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog wat bevindingen:

- een pakking gebruiken op een puntstuk welke niet persé vlakdichtend is (smaller contactvlak) kan wel, maar niet te strak aandraaien... dan is ie lek.
- de meegeleverde eenwegklep heeft o-ringen binnenin de verlijmde (loctite) koppelingen. Een daarvan bleef lekken. Bankschroef, losdraaien, schoonmaken/invetten en weer in elkaar zetten hielp.

[ Voor 7% gewijzigd door Cr3ator op 02-10-2023 16:53 ]

• Carboy54
Cr3ator schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:40:
Afgelopen weekend heb ik weer een Amber mogen plaatsen. Nieuw hier was de goot over de gevel: 3m omhoog voordat de leidingen naar binnen konden. Ik heb gebruik gemaakt van 28mm RVS-buis met ditto bocht. Isolatie is 28x19mm Armaflex SH. Dit past perfect in een 140mm Iniba Denko SD140-K goot. De afdekkap is ruim genoeg voor het bochtenwerk en fatsoenlijke isolatie. De leiding hangt aan de muur met Buisklemmen gegalvaniseerd M8 x 25-30 mm (3/4") op een Stokschroef M8 x 60.

Om ook bovenstaande vraag over een boodschappenlijstje voor koppelingen aan te stippen:

ik heb het volgende gebruikt:

Messing knelkoppeling met uitwendig schroefdraad Ø 28 mm x 1¼"
RVS ribbelbuis DN25 500 mm met aan beide zijden 1 1/4" wartelmoeren

-- alleen voor retour --
Verloopstuk US/IS 1 1/4" x 1" met 6-kant Messing blank
meegeleverde 1" vlakdichtende eenwegklep
-- / alleen voor retour --

Caleffi iStop vorstbeveiligingsklep, type 108, grootte 1 1/4"
Dubbele aansluitsok 1" Messing blank

zoals @Carboy54 al aangaf kan je ook een grotere keerklep gebruiken, dat is deze:
Europa keerklep 1 1/4" IS

Een 1.1/4 90-gradenbocht IS/US scoor je bij Heima24 met een schappelijke prijs.

Voor de afdichting van de niet-vlakdichtende delen gebruik ik Griffon fibre seal.

De flexibele slang ontdoe ik van zijn isolatie (13mm) en ik trek er een nieuwe Armafex Evo 32x19.5mm overheen, inclusief alle fittingen. Dat spul is verrassend rekbaar. (Let op: de vorstkleppen niet isoleren!).

Alle zichtbare isolatie netjes omwikkelen met zwarte PVC-tape en het kan jaren mee.

De 5-aderige kabel tussen binnen- en buitendeel: Stuurkabel LAPP ÖLFLEX CLASSIC 100 5G1,5. Let op: wel even adereindhulzen gebruiken!

[Afbeelding][Afbeelding]

Een eerdere installatie was op een houten garagedak. Hier is de unit op een zelf gelast frame aan de muur gehangen en afgesteund op het dak, precies boven een draagmuur. Vandaar de lange horizontale liggers. Op de liggers zijn 76mm doorslagbeveiligde dempers gebruikt. (Let op: deze zijn M12: dat past niet in de sleufgaten van de Amber-pootjes. Hiervoor is M12-draad getapt op de kop van een M10-bout... Niet ideaal, maar t werkt.) Qua koppelingen is gedeeltelijk bovenstaande lijst gebruikt, maar ook nog wat andere oplossingen...

[Afbeelding][Afbeelding]

Nog wat bevindingen:

- een pakking gebruiken op een puntstuk welke niet persé vlakdichtend is (smaller contactvlak) kan wel, maar niet te strak aandraaien... dan is ie lek.
- de meegeleverde eenwegklep heeft o-ringen binnenin de verlijmde (loctite) koppelingen. Een daarvan bleef lekken. Bankschroef, losdraaien, schoonmaken/invetten en weer in elkaar zetten hielp.
Dat was wederom vakwerk van jou 👍Op naar nummer 3. Mooie goot ook. Bedankt voor alle info namens onze tweakers!

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• timpel_800
ArnoudN schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:31:
[...]

Ik heb de Adam besteld met de Lisa. Daarmee kan ik de thermostaat nog op een andere plek hangen. Wij wonen hier pas sinds februari en hebben sindsdien veel gerenoveerd. Het is dus even zoeken naar de juiste plek voor de thermostaat.

De plek van de oude heeft teveel last van de zon hebben we al gemerkt, dus daar hangen we hem niet op.
Check trouwens even, want je krijgt als het goed is 15% korting? ik heb PW daar nu even over gemaild. Laat het weten als ik antwoord heb.

• timpel_800
Met betrekking tot het niet-isoleren van de vorstkleppen: ik zie dat jij eigenlijk dat hele gedeelte tot de flexleidingen niet isoleert. Ik heb de isolatie rondom de vorstkleppen weggsneden zodat ze er aan de boven en onderkant doorheen kunnen, maar dit is dus niet wenselijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPKv_I3A2vRUnXTImzXf0lAbPss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPQIKK2kdODawu9ljIT4GCB2.jpg?f=fotoalbum_large

• NRJ020
@markietjuh @Guus.
Zie onderstaande foto. Gaten zijn gewoon schuin geboord naar de kruipruimte. Ik heb 32 mm leidingen van Heima gebruikt. Daarna ook de isolatie die zij verkopen gebruikt. Hier weer pvc tape omheen gewikkeld. De gaten daarna afgepurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3VJtvhyQCHiGDmHXsjtx9eCf-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCtEuJTnEJdm1ZjCzmX7N6re.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist de installatie meerdere keren ontlucht en inmiddels de eerste test run gedaan.

@Carboy54 Dank voor alle instructies en filmpjes. Nu verder de instellingen uitvogelen.

• Carboy54
NRJ020 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:25:
@markietjuh @Guus.
Zie onderstaande foto. Gaten zijn gewoon schuin geboord naar de kruipruimte. Ik heb 32 mm leidingen van Heima gebruikt. Daarna ook de isolatie die zij verkopen gebruikt. Hier weer pvc tape omheen gewikkeld. De gaten daarna afgepurd.

[Afbeelding]

Zojuist de installatie meerdere keren ontlucht en inmiddels de eerste test run gedaan.

@Carboy54 Dank voor alle instructies en filmpjes. Nu verder de instellingen uitvogelen.
Bedankt. Er komt zeer binnenkort op mijn verzoek wederom een update van de functie lijst in meer begrijpelijke taal. 😃

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06:55
timpel_800 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:04:
[...]

Check trouwens even, want je krijgt als het goed is 15% korting? ik heb PW daar nu even over gemaild. Laat het weten als ik antwoord heb.
Ik heb er naar gevraagd, maar die korting krijgt de installateur. De handleiding is ook voor installateurs. Als particulier krijg je de korting niet.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:09
timpel_800 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:10:
Met betrekking tot het niet-isoleren van de vorstkleppen: ik zie dat jij eigenlijk dat hele gedeelte tot de flexleidingen niet isoleert. Ik heb de isolatie rondom de vorstkleppen weggsneden zodat ze er aan de boven en onderkant doorheen kunnen, maar dit is dus niet wenselijk?

[Afbeelding]
Ik heb begrepen dat de 'temperatuursensor' van die vorstbeveiligingskleppen in het midden zit. Op deze manier is bij een stroomuitval het koudste punt mogelijk ergens binnen in de warmtepomp. In theorie zou de temperatuur binnen in de warmtepomp dus al het vriespunt kunnen bereiken voor de vorstbeveilingsklep open gaat.

In de werkelijkheid is het denk ik niet zo dramatisch. Maar sowieso gaan de kleppen later open. En omdat ze best zachtjes lekken is het systeem op een later moment leeg.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

De vorstklep is 'in het midden' (het huis) gewoon een open manifold. De bovenkant is een eenwegklep voor de beluchting, de onderkant is de was-capsule welke het daadwerkelijke temperatuurgevoelige element is. Zowel boven als onderkant moeten ongeisoleerd blijven. Het huis... tsja. Dat is eigenlijk gewoon een onderdeel van het leidingsysteem waar die twee elementen ingeschroefd zitten. Caleffi had het ook als 2 losse 1/2" componenten kunnen leveren en dan hadden we het zelf in twee 28x1/2x28 T-stukken geschroefd ;)

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Cr3ator schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:19:
De vorstklep is 'in het midden' (het huis) gewoon een open manifold. De bovenkant is een eenwegklep voor de beluchting, de onderkant is de was-capsule welke het daadwerkelijke temperatuurgevoelige element is. Zowel boven als onderkant moeten ongeisoleerd blijven. Het huis... tsja. Dat is eigenlijk gewoon een onderdeel van het leidingsysteem waar die twee elementen ingeschroefd zitten. Caleffi had het ook als 2 losse 1/2" componenten kunnen leveren en dan hadden we het zelf in twee 28x1/2x28 T-stukken geschroefd ;)
Dat laatste doet Daikin met hun add-on warmtepompen in een kogelafsluiter, dus ze moeten wel los te leveren zijn na mijn weten.

Edit:
Vacuümklep art nr: R0000994
Thermostatisch ventiel art nr: F89046

Overigens blijf ik mij afvragen hoe goed het zal werken in de praktijk, als dit in de instructiehandleiding staat vermeld:
Het is aanbevolen om het systeem steeds onder druk te houden, ook bij het aftappen van de vorstbeveiligingsklep, voor een juiste werking van de vorstbeveiliging.

[ Voor 20% gewijzigd door DutchWing op 02-10-2023 23:52 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Met een discharge flow rate van 0,5L/h (maal 2) bij -5C buiten en 18C binnen blijft het systeem ook wel even op druk nog. Typisch kan er wel een flinke bak water weglopen voordat de druk echt nihil wordt :) Maar na een aantal uren/dagen is het wel echt afgelopen, zeker omdat de dischage rate hoger zal worden naarmate het binnen kouder wordt. Ik vraag mij af of bij een WP zonder expansievat er uberhaupt flow door het apparaat zal ontstaan tot de leidingen echt leeg lopen. De druk op aanvoer en retour zijn immers de hele tijd gelijk. Wie test het eens uit deze winter? O-)

• isalenedean
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-11 21:15
ArnoudN schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:47:
[...]

Ik heb er naar gevraagd, maar die korting krijgt de installateur. De handleiding is ook voor installateurs. Als particulier krijg je de korting niet.
Nou ja, zet het dan niet in de algemene handleiding.....

10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.

• ArnoudN
isalenedean schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

Die handleiding is niet bedoeld voor de eindgebruiker, alleen voor de installateur. Dat wij dat in dit geval vaak zelf zijn maakt alleen geen verschil voor Plugwise.

Ik loop nog steeds te stoeien met de thermostaat. Hij geeft wel een aan/uit melding naar de binnenunit, maar die lijkt er niet veel mee te doen.

• bommer
ArnoudN schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:02:
[...]

Die handleiding is niet bedoeld voor de eindgebruiker, alleen voor de installateur. Dat wij dat in dit geval vaak zelf zijn maakt alleen geen verschil voor Plugwise.

Ik loop nog steeds te stoeien met de thermostaat. Hij geeft wel een aan/uit melding naar de binnenunit, maar die lijkt er niet veel mee te doen.
Staat de Amber op auto?
Anders kijkt hij niet naar de kontakten en instelling 9.06 op Ext. Aan/Uit-sturing

[ Voor 8% gewijzigd door bommer op 03-10-2023 13:27 ]

• ArnoudN
bommer schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Staat de Amber op auto?
Anders kijkt hij niet naar de kontakten en instelling 9.06 op Ext. Aan/Uit-sturing
Dat is een goeie tip. Die ik weer niet in de handleiding kan vinden volgens mij. Ik had overigens instelling 9.06 wel goed staan, maar Auto staat nu ingeschakeld.

[ Voor 11% gewijzigd door ArnoudN op 03-10-2023 14:20 ]

• timpel_800
isalenedean schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

volgens mij ben ík nu de installateur maar goed, bij mij hetzelfde antwoord van PW over de korting. :)

• timpel_800
ArnoudN schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:05:
[...]

Dat is een goeie tip. Die ik weer niet in de handleiding kan vinden volgens mij. Ik had overigens instelling 9.06 wel goed staan, maar Auto staat nu ingeschakeld.
Klopt het trouwens dat je in de handleiding in PDF formaat niet kunt zoeken?

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 12:37
Gebruikt iemand de Amber warmtepomp ook voor warm tapwater?
Zo ja zou het dan mogelijk zijn om hiervan wat foto's te delen?

• ArnoudN
timpel_800 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Klopt het trouwens dat je in de handleiding in PDF formaat niet kunt zoeken?
Volgens mij kun je inderdaad niet zoeken in het bestand.

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

ArnoudN schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:18:
[...]

Volgens mij kun je inderdaad niet zoeken in het bestand.
Ohja: @Carboy54 , zou je dat ook mee kunnen nemen in de feedback naar Itho? Die manuals zijn nu afbeeldingen ipv tekst. Dat maakt het doorzoeken onmogelijk. Het zou erg fijn zijn als dat anders kan.

• Carboy54
Cr3ator schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:28:
[...]

Ohja: @Carboy54 , zou je dat ook mee kunnen nemen in de feedback naar Itho? Die manuals zijn nu afbeeldingen ipv tekst. Dat maakt het doorzoeken onmogelijk. Het zou erg fijn zijn als dat anders kan.
Er komt Binnenkort een instructie manual en een update van de functie lijst op mijn verzoek 😄

• Carboy54
mbuts schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:16:
Gebruikt iemand de Amber warmtepomp ook voor warm tapwater?
Zo ja zou het dan mogelijk zijn om hiervan wat foto's te delen?
Sinds vandaag Amber met 200 liter I-WPV boiler opgeleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2oSpwYmTAPP_F5InMSPeCWXyjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmgOZb9hUXlCRflw8Cy6W4f1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 03-10-2023 16:48 ]

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 07:28
Carboy54 schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:17:
[...]

Het backup element van 3 Kw wordt standaard gemonteerd en heeft diverse functies en moet worden aangesloten. Die 50 graden kan worden behaald zonder backup of bivalent. Maar dat wil je niet bij vloerverwarming zonder mengverdeler want dan vliegen de tegels om jouw oren :-)
Misschien een noob vraag. Ik heb bewust eerder dit jaar een vloerverwarming zonder mengverdeler gekocht met het oog op dat ik een warmtepomp krijg. Als ik de Amber wil combineren met het indirect gestookte vat heb ik dan toch de mengverdeler nodig? :?

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:35

Jan2023

KISS

psycho-realm schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:07:
[...]

Misschien een noob vraag. Ik heb bewust eerder dit jaar een vloerverwarming zonder mengverdeler gekocht met het oog op dat ik een warmtepomp krijg. Als ik de Amber wil combineren met het indirect gestookte vat heb ik dan toch de mengverdeler nodig? :?
Naar mijn idee heb je dan een 3weg klep nodig die dat warme water voor je boiler door een aparte leiding daar naar toe stuurt.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• bommer
Jan2023 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:24:
[...]

Naar mijn idee heb je dan een 3weg klep nodig die dat warme water voor je boiler door een aparte leiding daar naar toe stuurt.
Dat is correct, er zal een 3-weg klep geplaatst worden.
Deze schakelt tussen verwarming en tapwater bedrijf.

• Samjinne
Carboy54 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:47:
[...]

Sinds vandaag Amber met 200 liter I-WPV boiler opgeleverd.

[Afbeelding]
A goed om er een foto van te zien, op wat voor leidingen heb je die flexibele rvs leidingen aangesloten?

• Carboy54
Samjinne schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:17:
[...]

A goed om er een foto van te zien, op wat voor leidingen heb je die flexibele rvs leidingen aangesloten?
28 mm koper heeft Lennard de installateur gebruikt. En de warmtepomp 9.5 Kw kan op vol vermogen 79 Hz zijn warmte goed kwijt.

[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 03-10-2023 19:43 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

@bommer

Heb je dit weekend nog getest of je Amber protesteerd als er geen spanning op de BUH staat?

• Carboy54
Jan2023 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:23:
@bommer

Heb je dit weekend nog getest of je Amber protesteerd als er geen spanning op de BUH staat?
Die protesteert niet want bij hybride gebruik is het niet nodig deze aan te sluiten. De cv is dan de backup. Raadpleeg de manual.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 03-10-2023 19:26 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

Die protesteert niet want bij hybride gebruik is het niet nodig deze aan te sluiten. De cv is dan de backup. Raadpleeg de manual.
Maar @bommer draait full electric als ik het goed heb, -) ??
En ik vraag mij af of de Amber niet als nog stopt met verwarmen op de compressor. Weet de Amber dat er geen spanning op het element staat?

Maar daar gaan we achterkomen, ga de fase van element los halen en we zullen zien.

[ Voor 41% gewijzigd door Jan2023 op 03-10-2023 19:35 ]

• bommer
Jan2023 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:30:
[...]

Maar @bommer draait full electric als ik het goed heb, -) ??

[...]
Ik ben het eerst even goed aan het testen wat er nou precies gebeurt met welke setting, dan kom ik met
de resultaten en zo nodig oplossingen.
Ga daar tussen door even niets over zeggen, dat levert alleen maar speculatie op.
Graag even geduld.

En kan alleen maar 1x per dag wat anders testen,eerst moet het vat (deels) afkoelen. voor dat ik weer wat anders kan testen.Of leeg douchen.

En inmiddels is sinds zondag hier net als in Groningen de gaskraan dicht, moet ook een beetje rekening houden met huisgenoten.

• psycho-realm
bommer schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:59:
[...]

Dat is correct, er zal een 3-weg klep geplaatst worden.
Deze schakelt tussen verwarming en tapwater bedrijf.
Klopt, die heb ik besteld. Ik begrijp het volgende niet helemaal. zodra de 3-weg klep kiest om water naar de boiler te te sturen, schakelt de warmtepomp dan bijv naar 50 graden terwijl als de 3-weg klep het vloerverwarming circuit voorrang geeft het bijv 35 graden aanvoer is.

• bommer
Alvorens over te schakelen stop eerst de compressor, Vandaag een run gedaan van koelen - tapwater - koelen.
regelt de pomp allemaal zelf.
Om van 18 graden naar 60 te komen dat duurt even. Eerst gaat hij naar ongeveer 50 graden, na ongeveer een half uur gaat hij naar 55 en door naar 60 graden, dan stop hij en schakelt de compressor uit en na 5min weer in en daalt de temperatuur razend snel weer naar 18 graden.

• psycho-realm
bommer schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:21:
Alvorens over te schakelen stop eerst de compressor, Vandaag een run gedaan van koelen - tapwater - koelen.
regelt de pomp allemaal zelf.
Om van 18 graden naar 60 te komen dat duurt even. Eerst gaat hij naar ongeveer 50 graden, na ongeveer een half uur gaat hij naar 55 en door naar 60 graden, dan stop hij en schakelt de compressor uit en na 5min weer in en daalt de temperatuur razend snel weer naar 18 graden.
Dank voor de toelichting @bommer

• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Zijn er nog mensen met goede tips voor trilling dempers voor op de Fischer KSU 600. Ik las dat de meegeleverde Fischer niet passen en oplossing van Cr3ator vergt ook wat aanpassingen.

• bommer
reign-in-pain schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:34:
Zijn er nog mensen met goede tips voor trilling dempers voor op de Fischer KSU 600. Ik las dat de meegeleverde Fischer niet passen en oplossing van Cr3ator vergt ook wat aanpassingen.
Kijk even in de begin post, bij tips staat een link waar mijn dempers vandaan komen.
Samen met een foto.(tip 2, bovenste link)

Plaats ze zo, dat het gewicht op de demper rust.

• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
bommer schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:49:
[...]

Kijk even in de begin post, bij tips staat een link waar mijn dempers vandaan komen.
Samen met een foto.(tip 2, bovenste link)

Plaats ze zo, dat het gewicht op de demper rust.
Thanks, ik had die post al eerder gelezen maar de link gemist!

• argafal
Beste tweakers,
Ik ben nog op zoek naar isolatie voor de leidingen buiten. ik gebruik 50 cm flexibele DN32 buizen en anders 28 mm koper.

Heeft iemand tips voor goede leidingisolatie en waar kan ik die kopen?
Dank je wel!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

argafal schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:04:
Beste tweakers,
Ik ben nog op zoek naar isolatie voor de leidingen buiten. ik gebruik 50 cm flexibele DN32 buizen en anders 28 mm koper.

Heeft iemand tips voor goede leidingisolatie en waar kan ik die kopen?
Dank je wel!
Hierboven heb ik in mijn 'boodschappenlijstje' verwezen naar Armaflex Evo. Deze is zeer flexibel (past over de 1.1/4" wartels heen. Iets goedkoper is de SH-serie . Deze is er in verschillende diktes en in 'slang' of zelfklevend. De SH is wel iets minder rekbaar, dus over grote koppelingen heen uitrekken gaat moeilijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Cr3ator op 04-10-2023 14:35 ]

• argafal
Cr3ator schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:33:
[...]

Hierboven heb ik in mijn 'boodschappenlijstje' verwezen naar Armaflex Evo. Deze is zeer flexibel (past over de 1.1/4" wartels heen. Iets goedkoper is de SH-serie . Deze is er in verschillende diktes en in 'slang' of zelfklevend. De SH is wel iets minder rekbaar, dus over grote koppelingen heen uitrekken gaat moeilijk.
Ja ik heb het gezien. De boodschappenlijst is echt super, bedankt daarvoor.

Eerder in dit onderwerp was er een discussie dat armaflex ammoniak bevat en niet geschikt is bij gebruik van koperen en messing leidingmateriaal. Ik weet niet of het waar is, maar daarom dacht ik dat ik armaflex moest vermijden.

Daarom lijkt thermaflex beter, maar ik kan het alleen in een dikte van 13 mm vinden. Ik vind 13 mm vrij dun. Kent iemand een leverancier die naar Nederland verzendt en Thermaflex in 19 mm dik heeft?

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-11 14:43
argafal schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:59:
[...]

Ja ik heb het gezien. De boodschappenlijst is echt super, bedankt daarvoor.

Eerder in dit onderwerp was er een discussie dat armaflex ammoniak bevat en niet geschikt is bij gebruik van koperen en messing leidingmateriaal. Ik weet niet of het waar is, maar daarom dacht ik dat ik armaflex moest vermijden.

Daarom lijkt thermaflex beter, maar ik kan het alleen in een dikte van 13 mm vinden. Ik vind 13 mm vrij dun. Kent iemand een leverancier die naar Nederland verzendt en Thermaflex in 19 mm dik heeft?
Naar deze isolatie wordt regelmatig gelinkt: https://www.heima24.de/in...tdicke-25-mm-100-geg.html
25mm dik.

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 04-10-2023 17:22 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• JS2023
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-11 00:42
Goedenavond,

Ik ben voorbereidingen aan het treffen voor de Itho Daalderop Amber 12 kW. Ik ben daarbij op zoek naar een niet te al te dure en goede perstang voor de Uponor 20, 25 en 32 mm S-press plus koppelingen.

Daarnaast wil ik een oude verloopkoppeling op een Uponor 25 mm buis uit 2005 verwijderen en na afknippen vervangen door een nieuwe grotere S-press plus verloop koppeling. Loop ik hierbij het risico op lekkage aangezien deze Uponor buis al 18 jaar oud is? Graag jullie advies?

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:57
JS2023 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:05:
Goedenavond,

Ik ben voorbereidingen aan het treffen voor de Itho Daalderop Amber 12 kW. Ik ben daarbij op zoek naar een niet te al te dure en goede perstang voor de Uponor 20, 25 en 32 mm S-press plus koppelingen.
Je kan bij warmteservice.nl een perstang huren voor €25,- per dag. Als je hem vrijdag na middag haalt en maandag ochtend terug brengt rekenen ze vaak maar 1 dag. Ik zou dus eerst alle leidingen trekken en voorbereiden en dan een (mid)dag persen. Zo heb ik het gedaan en dat ging soepel.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:18

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Die is top en voordelig. Tape hem buiten wel in met pvc tape ivm uv 👍

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• argafal
Dank je wel, dat heb ik waarschijnlijk gemist. Niet zo eenvoudig om alles in dit onderwerp bij te houden. @Carboy54 Iets voor de topicstart?

• Carboy54
argafal schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:00:
[...]

Dank je wel, dat heb ik waarschijnlijk gemist. Niet zo eenvoudig om alles in dit onderwerp bij te houden. @Carboy54 Iets voor de topicstart?
Zodra ik lucht krijg zal ik daar aan denken. Goed idee! >:)

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 19:13
Naar aanleiding van het boodschappen lijstje het een en ander gisteravond besteld. Helaas bedacht ik mij vandaag dat het misschien beter toch recht naar achter de muur door kan en dan binnen met een extra gat naar de oude installatie. Ik zou dan flexibel naar binnen kunnen. Daardoor is mijn boodschappenlijstje onjuist (ging uit van flex rvs - vorstbeveiliger - cv).

Kan onderstaande dan ook? Ik neem aan van wel maar wil niet nog een keer verkeerd bestellen:
Itho Amber
2x Verloopsok 1¼" x 1" https://www.oeg.net/nl/br...sok-1-x-1-is-is-802006488
Aanvoer: Vorstbeveiliger Caleffi 1¼" - RVS flex 800 mm 1 1/4" WM x 1 1/4" https://www.oeg.net/nl/ve...4-wm-x-1-1-4-wm-805005076
Retour: Vorstbeveiliger Caleffi 1¼" - Keerklep 1¼" - RVS flex https://www.oeg.net/nl/ve...4-us-x-1-1-4-wm-805005154
2x 28mm knelkoppel met schroefdraad 1¼

Dit scheelt mij weer een meter koper of rvs cv leidingen buiten en warmteverlies.

Of ik boor het gat en laat net de knelkoppeling met schroefdraad de muur uit steken...hoef ik ook geen nieuwe bestelling te doen...

[ Voor 6% gewijzigd door Dracoplasm op 05-10-2023 18:31 ]

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

• timpel_800
Ik ben ook met flex door de muur gegaan maar ik snap je vraag niet helemaal. Misschien een foto erbij voor de duidelijkheid?

• psycho-realm

Situatie:

Woning:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor het delen van je foto’s! Ik zie dat je leiding onder het grind ingaat zonder pvc eromheen. Ik dacht het het een must was aangezien ik bij veel andere tweakers PVC leidingen als omhulsel zie, of is dit overbodig?

• Samjinne
Cr3ator schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:37:
[...]

Je vraagt naar de bekende weg: het antwoord blijft simpel. Itho schrijft grotere diameters voor om problemen met teveel weerstand (lage flow, hoog pompverbruik) en leidinggeruis te voorkomen. Korte stukjes met kleinere diameter is niet onmogelijk, maar zal om bovenstaande redenen afgeraden worden. 28mm buis is nogal lomp, alternatief is 32mm meerlagenbuis: ook niet heel gewillig. Maar je zou eventueel kunnen combineren met 28mm buis en RVS-ribbelbuis (DN25 / 1.1/4") in de moeilijke hoekjes waar noodzakelijk.
Ja beetje naar de bekende weg, kwam omdat ik in de eerste handleiding die ik van de boiler kreeg, alleen 22 mm als benodigde diameter had zien staan en dat had ik nog zitten. In de latere versie staat duidelijk 28 mm inderdaad. En daar onder zitten, klinkt met jou standpunten niet als een goed idee.
28 mm buis krijg ik helaas niet in de koof (3,5m), jammer dat 28mm niet flex te krijgen is, ( of iemand die wel een optie weet?
Ik ga maar voor 32mm, desnoods maar wat slopen dan.
dank voor de tips nog, het idee van die rvs ribbel geeft wel wat speling.

• psycho-realm
https://www.wasco.nl/artikel/99TP0007 weet iemand of Nitto tape toereikend is om onder de grond te verwerken? Ik heb een hele opgave om met PVC bochten te werken.

• Flierefluiter
Goedemiddag, weet iemand of dat buisje met wartel verwijderd kan worden van de keerklep? Volgens mij past hij dan zo op de verloopsok achter de callefi.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVv0ZNhfD8LuOJJwDv0TmMdXtpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYSYoP2CALKCOXfL8cS86veQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Shesmart
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-07 10:21
Ik heb de schema’s van de Amber bekeken. Keurig en voor een leek redelijk begrijpelijk.

Het riep bij mij alleen wel twee vragen op.
1)
Waarom staat er in één van de drie hybride opstellingen dat je bij 9.03 niet kunt koelen? Kan je dan dus niet koelen? Of moet je in de zomermaanden het systeem ombouwen?

2)
Een merkwaardig advies dat de itho daalderop Spider niet mogelijk is voor koelen. Terwijl in de brochure van die spider juist staat dát deze ook kan koelen.

Kortom, wie kan hier opheldering over geven?

Groeten!

• ArnoudN
Shesmart schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:06:
Ik heb de schema’s van de Amber bekeken. Keurig en voor een leek redelijk begrijpelijk.

Het riep bij mij alleen wel twee vragen op.
1)
Waarom staat er in één van de drie hybride opstellingen dat je bij 9.03 niet kunt koelen? Kan je dan dus niet koelen? Of moet je in de zomermaanden het systeem ombouwen?

2)
Een merkwaardig advies dat de itho daalderop Spider niet mogelijk is voor koelen. Terwijl in de brochure van die spider juist staat dát deze ook kan koelen.

Kortom, wie kan hier opheldering over geven?

Groeten!
Ik kan je alleen antwoord geven op deel 2 van je vraag. De Spider gaat eruit bij Itho Daalderop. Huidige klanten krijgen een aanbod om deze om te ruilen voor iets anders, bv. het Plugwise systeem.

• ArnoudN
bommer schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Staat de Amber op auto?
Dit was inderdaad de gouden tip. De Amber gaat nu inderdaad aan/uit op verzoek van de thermostaat.

Hij heeft het wel lastig met de huidige buitentemperaturen en het gebrek aan zon. De temperatuur daalt binnen soms net onder de 21 graden, dan slaat de Amber aan en wordt het net boven de 21 graden. Maar omdat de vloer niet echt warm wordt en de zon niet alles opwarmt voelt het wat koud aan in huis.

Het is te hopen dat de temperatuur net iets verder daalt.

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-11 16:23
Flierefluiter schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:46:
Goedemiddag, weet iemand of dat buisje met wartel verwijderd kan worden van de keerklep? Volgens mij past hij dan zo op de verloopsok achter de callefi.[Afbeelding]
volgens mij gebruik Carboy nu niet meer de keerklep van itho zelf, maar een 1"1/4, zonder verlopen. Daar ga ik zelf ook voor. Zie ook eerdere posts.

Deze dacht ik:
https://www.oeg.net/nl/europa-keerklep-1-1-4-is-512251290

[ Voor 5% gewijzigd door Karmusch op 06-10-2023 13:34 ]

• Flierefluiter
Karmusch schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:33:
[...]

volgens mij gebruik Carboy nu niet meer de keerklep van itho zelf, maar een 1"1/4, zonder verlopen. Daar ga ik zelf ook voor. Zie ook eerdere posts.

Deze dacht ik:
https://www.oeg.net/nl/europa-keerklep-1-1-4-is-512251290
Dat had ik ook al gezien, maar morgen gaat de amber op zijn plek en wordt alles aangesloten. Geen tijd om een andere te bestellen. 🤷

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37
Flierefluiter schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:52:
[...]
Dat had ik ook al gezien, maar morgen gaat de amber op zijn plek en wordt alles aangesloten. Geen tijd om een andere te bestellen. 🤷
Zit volgens mij met loctite vastgelijmd, maar moet wel los te krijgen zijn volgens mij. Heb zelf ook gewoon een 1 1/4'' keerklep gemonteerd.

Ik weet niet of er een hornbach in de buurt is, maar daar verkopen ze ze ook. Liggen bij de tuinbesproeings afdeling. Daar liggen ook wat verloopnippels e.d. voor 1 1/4''.

https://www.hornbach.nl/p...endraad-ms-1-1-4/1627072/

Itho Daalderop Amber 95

• Flierefluiter
mischa402 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:59:
[...]

Zit volgens mij met loctite vastgelijmd, maar moet wel los te krijgen zijn volgens mij. Heb zelf ook gewoon een 1 1/4'' keerklep gemonteerd.

Ik weet niet of er een hornbach in de buurt is, maar daar verkopen ze ze ook. Liggen bij de tuinbesproeings afdeling. Daar liggen ook wat verloopnippels e.d. voor 1 1/4''.

https://www.hornbach.nl/p...endraad-ms-1-1-4/1627072/
Ik heb hem losgedraaid maar de schroefdraad is anders. Stop er wel een verbindingsstuk tussen.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
@Carboy54 Kan de overlengte van de datakabels op een rolletje blijven zonder dat dit problemen geeft?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• bommer
mischa402 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:59:
[...]

Ik had hem zonder te weten met friemelen al los gedraaid. Ik denk waar komt al dat water nou toch vandaan.
Gelukkig hangt hij boven het dak

Geef geen garantie, maar ik denk dat het er vanaf kan, is alleen wel rechte draad en dat is dan weer lastig met tape, loctite ect.

• bommer
hansvk schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:30:
@Carboy54 Kan de overlengte van de datakabels op een rolletje blijven zonder dat dit problemen geeft?
Is inkorten een probleem?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:26
ArnoudN schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:20:
[...]

Dit was inderdaad de gouden tip. De Amber gaat nu inderdaad aan/uit op verzoek van de thermostaat.

Hij heeft het wel lastig met de huidige buitentemperaturen en het gebrek aan zon. De temperatuur daalt binnen soms net onder de 21 graden, dan slaat de Amber aan en wordt het net boven de 21 graden. Maar omdat de vloer niet echt warm wordt en de zon niet alles opwarmt voelt het wat koud aan in huis.

Het is te hopen dat de temperatuur net iets verder daalt.
Om dat probleem op te lossen hangt mijn thermostaat op de overloop. Daarmee voorkom ik dat de WP overdag afslaat als de zon in de woonkamer schijnt en dan 's nachts weer (met veel lagere COP) weer aanslaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Carboy54
hansvk schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:30:
Zolang niet 19 meter op de rol blijft geen probleem 🥴 anders eventueel kort kabeltje cat 6 afgeschermd kopen.

Zonder gereedschap zijn er ook stekkertjes te koop waar je de draden doorheen kan steken. Die zijn hufterproof en zullen in de toekomst worden meegeleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ui2HvYrx_xqJng7dIrWCMHLkkEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XUaVcnbFVKzn6IkIlequYo5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Carboy54 op 06-10-2023 18:52 ]

• hansvk
bommer schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:46:
[...]

Is inkorten een probleem?
In zoverre, dat nieuwe UTP stekkers monteren altijd een lastig klusje is.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• hansvk
Carboy54 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:48:
[...]

Zolang niet 19 meter op de rol blijft geen probleem 🥴 anders eventueel kort kabeltje cat 6 afgeschermd kopen.

Zonder gereedschap zijn er ook stekkertjes te koop waar je de draden doorheen kan steken. Die zijn hufterproof en zullen in de toekomst worden meegeleverd.

[Afbeelding]
De stekkers en het gereedschap heb ik wel. Er blijft flink wat over van de 20 meter dus ga ze toch maar inkorten.

• bommer
hansvk schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:56:
[...]
De stekkers en het gereedschap heb ik wel. Er blijft flink wat over van de 20 meter dus ga ze toch maar inkorten.
Ik heb makkelijk praten, heb er inmiddels in mijn carrière al meer dan 10000 gedaan.
En natuurlijk gaat er bij mij ook wel eens eentje mis.

Die doorstekers kan een uitkomst zijn, persoonlijk vind ik het ondingen. ben er wel kwartier mee aan het prutsen.

Maar om nou een kabel inkort service aan te bieden aan jullie gaat ook weer wat ver, ben ik straks de komende weekenden aan het rondrijden in NL met een zak stekkers.

Deze kabel is overigens stug, dat is wel makkelijker. Alleen de afscherming is lastig.

[ Voor 6% gewijzigd door bommer op 06-10-2023 19:55 ]

• bommer
Al je twijfelt of je kabel goed is, haal dan een tester.
Die heb je al vanaf 10 euro en scheelt je een hoop ergenis

• Jan2023

Jan2023

KISS

ArnoudN schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Ik kan je alleen antwoord geven op deel 2 van je vraag. De Spider gaat eruit bij Itho Daalderop. Huidige klanten krijgen een aanbod om deze om te ruilen voor iets anders, bv. het Plugwise systeem.
Zo , je moet wel elke dag lezen om bij te blijven.

Dat plugwise is toch een zoneregeling ?
Terwijl de spider gewoon een aan/uit thermostaat is .

Nogal een verschil.

• Impossibl3
Nog even een vraagje aan jullie ik kom daar namelijk niet helemaal uit als ik naar de handleiding kijk. Het expansievat moet zo dicht mogelijk bij de Amber staan maar is de exacte positie nog relevant of niet? In mijn geval zal het zijn:
1. Amber -> Vuilfilter -> Expansievat -> T-stuk voor retour SSW of
2. Amber -> Vuilfilter -> T-stuk voor retour SSW -> Expansievat

Ik hoor het graag.
bommer schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:21:
Zo'n simpel testertje heeft mij al heel wat hoofdpijn gescheeld in huis. Is eigenlijk een verplicht stuk gereedschap in huis net als een rolmaat :P

• Impossibl3
Jan2023 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:31:
[...]

Zo , je moet wel elke dag lezen om bij te blijven.

Dat plugwise is toch een zoneregeling ?
Terwijl de spider gewoon een aan/uit thermostaat is .

Nogal een verschil.
De Anna van Plugwise is ook leverbaar als een gewone kamerthermostaat met een signaal draad richting de CV of andere control unit.

Mocht je zone regeling willen gaan toepassen dan is de Adam nodig waar de Anna dan op aangesloten kan worden of je maakt gebruik van de Lisa die met de Adam communiceerd.

• bommer
Impossibl3 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:36:
Nog even een vraagje aan jullie ik kom daar namelijk niet helemaal uit als ik naar de handleiding kijk. Het expansievat moet zo dicht mogelijk bij de Amber staan maar is de exacte positie nog relevant of niet? In mijn geval zal het zijn:
1. Amber -> Vuilfilter -> Expansievat -> T-stuk voor retour SSW of
2. Amber -> Vuilfilter -> T-stuk voor retour SSW -> Expansievat

Ik hoor het graag.

[...]

Zo'n simpel testertje heeft mij al heel wat hoofdpijn gescheeld in huis. Is eigenlijk een verplicht stuk gereedschap in huis net als een rolmaat :P
i.g.v in de retour.

ik heb eerst de retouren van CV en SSW daarna het expantie vat, dan het vuilfilter en als laatste mijn kamstrupmeter (beschermt door het filter) en dan de Amber

• hansvk
bommer schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:21:
Tester heb ik. Inmiddels de kabels ingekort en nieuwe stekkers gemonteerd. Morgen testen of het gelukt is (moet het zijpaneel weer even van de WP af).

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37
SiNTeK schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:56:
[Afbeelding]

EvoHome in HA 😉 Maar geen idee hoe dat samengaat met de Amber.. We'll find out!

En er staat verwarmen, maar dat klopt ff niet geloof ik. 😂
Nog even een update m.b.t. het Honeywel Evohome systeem. Wanneer je een oude versie heb van voor 2018 is deze waarschijnlijk (nog) geschikt voor de warmtepomp. Deze kan dan via Honeywell een update krijgen, hiervoor moet je goed zoeken op internet. Je kan gewoon een mailtje naar Honeywell sturen met de vraag of zij een update willen pushen naar je Evohome thermostaat. Je krijgt vervolgens een mailtje dat de update is uitgevoerd.

Het emailadres is: cvspecialist@resideo.com

Verder moeten de gegevens van je thermostaat gemaild worden. Even zoeken in de Evohome, het staat er allemaal in en sommige staan ook op een stickertje als je het frame er af haald.:

Huidige versie: (Volgens mij was dit de minimale software versie die er op moet staan wil het mogelijk zijn)
02.00.17.03

WiFi Software Version:
02.00.17.00

Device ID:
xxxECC(xx.xxxxx)

Thermostaat MAC:
xxxxxxxxxxxx

Thermostaat CRC:
xxx

Verder is het belangrijk dat je een "nieuwe" ontvanger heb. De BDR91T, met in de linker bovenhoek het huisje. Anders kun je nog steeds niet het aantal starts op 1, de minimale draaitijd op 20min e.d. zetten. De hysterese is niet in te stellen.

Voor degene die ook een nieuwe BDR91T nodig hebben. Ik heb hem hier gekocht, is daar voor bijna de helft van de prijs van wat deze in Nederland kost.

https://www.bolasystems.c...HDlJRQmaePAhoCVlwQAvD_BwE

Itho Daalderop Amber 95

• ArnoudN
Impossibl3 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:38:
[...]

De Anna van Plugwise is ook leverbaar als een gewone kamerthermostaat met een signaal draad richting de CV of andere control unit.

Mocht je zone regeling willen gaan toepassen dan is de Adam nodig waar de Anna dan op aangesloten kan worden of je maakt gebruik van de Lisa die met de Adam communiceerd.
Ik heb de Adam met een Lisa omdat ik volgend jaar ook wil gaan koelen. Dat kan met alleen een Lisa of Anna niet.

En Plugwise heeft een makkelijke integratie in HA.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:26
mischa402 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:19:
Verder is het belangrijk dat je een "nieuwe" ontvanger heb. De BDR91T, met in de linker bovenhoek het huisje. Anders kun je nog steeds niet het aantal starts op 1, de minimale draaitijd op 20min e.d. zetten. De hysterese is niet in te stellen.
Let wel dat dat aantal starts (die 1) het aantal starts per uur (!) is, en niet per dag. En een draaitijd van 20 minuten is voor een WP nog steeds belachelijk kort. Zo'n ding hoort gewoon uren achter elkaar te draaien.
Het zal voor Honeywell dan best een verbetering zijn, maar het blijft gewoon geen bijzonder geschikte regeling voor een warmtepomp.
FYI : Zo hoort een WP run eruit te zien (frequentie vs tijd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-9OMVvmRppogdHGchIkytdl08M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcTwks37UAva3MS24oBDp0dk.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• psycho-realm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esmTPXkGxgkL8Zuo5PQsCuN8ndg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECuIJJc9O0FLB56RVu4szF96.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan het nou dat mijn tekeningen niet kloppen? Ik baal echt als een stekker. Ik heb mijn leidingen voorbereid blijkt het nu dat Itho alles totaal anders heeft gemaakt in de praktijk. @Carboy54 ik heb deze handleiding van jou digitaal ontvangen.

• Carboy54
psycho-realm schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:30:
[...]

[Afbeelding]

Hoe kan het nou dat mijn tekeningen niet kloppen? Ik baal echt als een stekker. Ik heb mijn leidingen voorbereid blijkt het nu dat Itho alles totaal anders heeft gemaakt in de praktijk. @Carboy54 ik heb deze handleiding van jou digitaal ontvangen.
Zoals in de eerste manual werd aangegeven betrof het hier de 0 serie versie. ( met wijzigingen voorbehouden ) Ik heb ook op tweakers geschreven dat de productie versie op een aantal punten zou afwijken. Zo ook de maatvoering van de pootjes. Vervelend dat wel. De warmtewisselaar is aangepast aan de nieuwste propaan eisen van dit moment met propaan ontluchter en keerklep. In de meegeleverde update van de Amber staan de uiteindelijke specificaties.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 07-10-2023 15:06 ]

• Flierefluiter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AD2lY68cHacZrwnD_XZSrDymavg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dzOxe6YY9oQtFblbhZ0vm2Bz.jpg?f=fotoalbum_large Klopt dit wel? Ik dacht dat de klep op de onderste aansluiting moest.

• Flierefluiter
Hij staat in ieder geval al op zijn plek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scNLJqoVjZq0Xx9tFBnCa4CXFyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkTKyKb2D4bsaZ2LMQFgkPc7.jpg?f=fotoalbum_large

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-11 16:23
psycho-realm schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:30:
[...]

[Afbeelding]

Heb je foto’s en wat er exact af?

• hansvk
Lijkt erop dat de keerklep zelf lekt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOTdMZXLL4urrK4Luf9DDZWeJAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UhSvmjwZYzahuP7el0j5QSCT.jpg?f=fotoalbum_large

Haat die aansluiting op de ingaande kant makkelijk los? Kan ik die dan daarna nog dicht krijgen?

Pagina: 1 ... 20 ... 132 Laatste