Afgelopen weekend heb ik weer een Amber mogen plaatsen. Nieuw hier was de goot over de gevel: 3m omhoog voordat de leidingen naar binnen konden. Ik heb gebruik gemaakt van
28mm RVS-buis met ditto
bocht. Isolatie is
28x19mm Armaflex SH. Dit past perfect in een 140mm
Iniba Denko SD140-K goot. De
afdekkap is ruim genoeg voor het bochtenwerk en fatsoenlijke isolatie. De leiding hangt aan de muur met
Buisklemmen gegalvaniseerd M8 x 25-30 mm (3/4") op een
Stokschroef M8 x 60.
Om ook bovenstaande vraag over een boodschappenlijstje voor koppelingen aan te stippen:
ik heb het volgende gebruikt:
Messing knelkoppeling met uitwendig schroefdraad Ø 28 mm x 1¼"
RVS ribbelbuis DN25 500 mm met aan beide zijden 1 1/4" wartelmoeren
-- alleen voor retour --
Verloopstuk US/IS 1 1/4" x 1" met 6-kant Messing blank
meegeleverde 1" vlakdichtende eenwegklep
Schroefkoppeling US/IS 1" x 1 1/4" vlakdichtend Messing blank
-- / alleen voor retour --
Caleffi iStop vorstbeveiligingsklep, type 108, grootte 1 1/4"
Schroefkoppeling US/IS 1" x 1 1/4" vlakdichtend Messing blank
Dubbele aansluitsok 1" Messing blank
zoals @
Carboy54 al aangaf kan je ook een grotere keerklep gebruiken, dat is deze:
Europa keerklep 1 1/4" IS
Een
1.1/4 90-gradenbocht IS/US scoor je bij Heima24 met een schappelijke prijs.
Voor de afdichting van de niet-vlakdichtende delen gebruik ik
Griffon fibre seal.
De flexibele slang ontdoe ik van zijn isolatie (13mm) en ik trek er een nieuwe
Armafex Evo 32x19.5mm overheen, inclusief alle fittingen. Dat spul is verrassend rekbaar. (Let op: de vorstkleppen niet isoleren!).
Alle zichtbare isolatie netjes omwikkelen met
zwarte PVC-tape en het kan jaren mee.
De 5-aderige kabel tussen binnen- en buitendeel:
Stuurkabel LAPP ÖLFLEX CLASSIC 100 5G1,5. Let op: wel even adereindhulzen gebruiken!
Een eerdere installatie was op een houten garagedak. Hier is de unit op een zelf gelast frame aan de muur gehangen en afgesteund op het dak, precies boven een draagmuur. Vandaar de lange horizontale liggers. Op de liggers zijn
76mm doorslagbeveiligde dempers gebruikt. (Let op: deze zijn M12: dat past niet in de sleufgaten van de Amber-pootjes. Hiervoor is M12-draad getapt op de kop van een M10-bout... Niet ideaal, maar t werkt.) Qua koppelingen is gedeeltelijk bovenstaande lijst gebruikt, maar ook nog wat andere oplossingen...
Nog wat bevindingen:
- een pakking gebruiken op een puntstuk welke niet persé vlakdichtend is (smaller contactvlak) kan wel, maar niet te strak aandraaien... dan is ie lek.
- de meegeleverde eenwegklep heeft o-ringen binnenin de verlijmde (loctite) koppelingen. Een daarvan bleef lekken. Bankschroef, losdraaien, schoonmaken/invetten en weer in elkaar zetten hielp.
[
Voor 7% gewijzigd door
Cr3ator op 02-10-2023 16:53
]