Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06:55
Andrehj schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:10:
[...]

Alleen met WAR je temperatuur regelen kan nu ook om een tweede reden niet: Je woning heeft (als het goed is) nu vele malen minder warmte nodig dan dat je WP op minimum vermogen levert. Dus die warmt veel te ver door.

Dat er geen thermostaat wordt meegeleverd lijkt me logisch (is bij Mitsubishi ook zo), want hoe kan Itho nou weten hou jij de temperatuur wilt regelen? Misschien wil je er wel een zoneregeling aan hangen, dan regelt die de temperatuur.
Als je de WP bij een installateur koopt, zal die jou (als het goed is) hierover voorlichten, waarna je samen met de installateur de bij jouw situatie passende temperatuurregeling bepaalt.
Nu ben jij zelf de installateur, en zul je je dus zelf in de materie moeten verdiepen.

Andere essentiële zaken als voeten, leidingwerk etc zitten er immers ook niet standaard bij.
Je wist het al, maar je hebt gelijk. Thermostaat wordt besteld.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:14
ArnoudN schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:21:
[...]

Dat heb ik gelezen, maar dat zou nu inhouden dat ik mijn stooklijn continu moet aanpassen. Dat heb ik bij mijn Pana nooit hoeven doen omdat die was uitgerust met een thermostaat.

Het is dan ook vreemd dat de Itho zonder iets wordt geleverd. Dit geeft nu uiteraard wel de keus om zelf iets te kiezen, maar de temperatuur wordt nu niet echt lekker geregeld.
Geduld Arnoud lees goed de toegestuurde instellingen lijst van de nieuwe update en de werking van de stooklijn en binnen temperatuur sensor. Een warmtepomp moet worden getuned en dat kost tijd. Als alle instellingen goed staan dan heb je een thermostaat alleen nog nodig voor veel zon in de woonkamer. De werking van de Amber is veel geavanceerder dan die van de Panasonic met legio instellingen. Ook de Panasonic had geen thermostaat. De controller kon eventueel die functie vervullen maar met een hysterese van 1 graad volstrekt ongeschikt.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
ArnoudN schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:27:
[...]

Je wist het al, maar je hebt gelijk. Thermostaat wordt besteld.
Welke wordt het?
Ik ben ook aan het kijken welke thermostaat ik ga kiezen, mocht doen toch nodig zijn. Maar eerst wil ik het proberen met alleen de Tr sensor.

[ Voor 13% gewijzigd door hansvk op 25-09-2023 18:13 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• ArnoudN
hansvk schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:10:
[...]

Welke wordt het?
Ik ben ook aan het kijken welke thermostaat ik ga kiezen.
Ik neig nu naar Plugwise. Eerst simpel beginnen en misschien later uitbreiden naar zone regeling voor slaapkamers. Onze slaapkamers zitten de hele dag in de schaduw aan de noordzijde. Dat is in de zomer lekker, maar in de winter zijn ze soms wel heel fris. Maar dat is echt iets voor een later moment.

Eerst de temperatuur onder controle krijgen.

• ArnoudN
Carboy54 schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:51:
[...]

Geduld Arnoud lees goed de toegestuurde instellingen lijst van de nieuwe update en de werking van de stooklijn en binnen temperatuur sensor. Een warmtepomp moet worden getuned en dat kost tijd. Als alle instellingen goed staan dan heb je een thermostaat alleen nog nodig voor veel zon in de woonkamer. De werking van de Amber is veel geavanceerder dan die van de Panasonic met legio instellingen. Ook de Panasonic had geen thermostaat. De controller kon eventueel die functie vervullen maar met een hysterese van 1 graad volstrekt ongeschikt.
Ik heb de lijst geprint en alles nagelopen en alles staat volgens mij helemaal goed. Maar ook als de zon er niet is wordt de temperatuur fors hoger dan ik zou willen. Dat zou zeker een effect kunnen zijn van alle isolatiemaatregelen.

Ik heb bij de Panasonic maar 1 keer iets aan de stooklijn moeten doen (temperatuur van de controller week erg af van de werkelijke temperatuur) en dat was het. Was het te koud? Controller een graadje omhoog. Was het te warm? Controller op koelen en klaar.

Misschien is het moment om te starten ook wel raar. In de nacht is het best koud buiten en overdag loopt de temperatuur flink op. Misschien heb ik de thermostaat op een later moment niet meer nodig, maar dat zien we dan wel weer.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:35

Jan2023

KISS

je kan voor adhoc ook gewoon een aan/uit schakelaar verbinden met de kontakten voor de thermostaat op de binnenunit ,-)

Meer hoeft de thermostaat ook niet te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Jan2023 op 25-09-2023 18:46 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-11 16:23
Precies aan/uit signaal via home assistant via een ESP met relais met delay van 20 min, tbv de minimale run en offset bepaling temp, Temperatuur sensor, forecast weer en klaar. Uitdaging voor mij wordt de flow maximaliseren en afstemmen met wp. Je kan dan tweaken wat je wil. Stuur op deze manier 5 zones aan. Als non programmeur goed te doen! En gelijk mooie monitor functie.

Kan ook simpeler natuurlijk

Kost een paar tientjes aan een relais, esp bordje, als je al een server hebt draaien.

Ik moet hem nog ombouwen voor de wp aanstaande. Dit keer wordt het een Nodered projectje.

[ Voor 7% gewijzigd door Karmusch op 25-09-2023 19:29 ]

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 19:13
bommer schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:18:
Beste Amber liefhebbers,

Er is volgens mij wat verwarring omtrent het elektrisch aansluiten van de Amber.
Ik heb een installatie schema mogen ontvangen, maar dat maakte het alleen maar nog onduidelijker.
Heb even de moeite genomen een schema te maken, hoe het mijn inziens zou moeten.

[Afbeelding]

We hebben in Nederland 2 soorten aansluitingen voor woningen, 3 fase (3x25A (17250W)) of enkel fase (1x35A (8050W) of 1x40A (9200W)) beide zijn geschikt om de Amber all-electric op aan te sluiten.
3 fase 3x25A
Zoals te zien in het schema, kun het beste bij meerdere fases een 30mA 3 fase aardlekautomaat gebruiken.
Deze sluit je aan de voedende zijde volledig aan, dus met alle 3 de fases en nul.
Afgaand sluit je alleen de de eerste 2 fase's aan en gebruik je de grijze draad in de 5 aderige kabel als 2e Nul draad (Met blauwe tape/ krimpkous om coderen)
Dit herhaal je op de zelfde manier in de werkschakelaar en naar de Amber toe.
Zodoende hoef je ook geen draadbruggen te maken voor de nul in de Amber.
De 3e overgebleven fase mag niet ergens anders voorgebruiken.
Kleine vraag, kan ik vanuit de werkschakelaar ook met een stuk Neopreen van 4x2,5 (of 5 als dat nodig is) naar de WP en dan tevens met neopreen 5x1,5 weer naar binnen (van krachtgroep naar werkschakelaar is een kleine 20m 5x2,5 YMvK of 4x als dat kan - volgens mij wel en is makkelijker te verwerken)? De aangeboden neopreen is met een zachte kern, ik kan er hulsjes op persen met een tang als dat nodig is. Volgens mij is de neopreen soepeler om te gebruiken en zon/weer bestendig.

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

• Jan2023

Jan2023

KISS

Karmusch schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:26:
Precies aan/uit signaal via home assistant via een ESP met relais met delay van 20 min, tbv de minimale run en offset bepaling temp, Temperatuur sensor, forecast weer en klaar. Uitdaging voor mij wordt de flow maximaliseren en afstemmen met wp. Je kan dan tweaken wat je wil. Stuur op deze manier 5 zones aan. Als non programmeur goed te doen! En gelijk mooie monitor functie.

Kost een paar tientjes aan een relais, esp bordje, als je al een server hebt draaien.

Ik moet hem nog ombouwen voor de wp aanstaande. Dit keer wordt het een Nodered projectje.
Ben niet zo,n programmeur maar hou ons op de hoogte, altijd leuk om dit soort projekten te volgen.
:)
Heel simpel gedacht:
zou ik zelfs de temperatuursensor in mijn fibaro rookmelder aan het plafond aan kunnen wenden om via z-wave een aan/uit signaal naar de WP te sturen.
Die sensor wordt naar behoefte frequent uitgelezen.

• Chic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:44
Carboy54 schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:20:
[...]

Ik heb hier een 9J Panasonic en een 9.5 Amber en bij vol vermogen ( dus ook bij defrosts) is de Amber beduidend stiller. Oorzaak: aanzienlijk grotere condensor en ventilator die beduidend stiller draait door lager toerental van de ventilator. Bij Panasonic maakt die bij vol vermogen en defrost veel geluid.
Geldt hetgeen voor de J ook voor de 5/7/9 panasonic L? Decibel waardes in Itho/pana documentatie zijn gelijk, maar is gemeten in deellast. Jij hebt vast al een L in de praktijk gehoord ;)

• Carboy54
Chic schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:55:
[...]

Geldt hetgeen voor de J ook voor de 5/7/9 panasonic L? Decibel waardes in Itho/pana documentatie zijn gelijk, maar is gemeten in deellast. Jij hebt vast al een L in de praktijk gehoord ;)
Nee die heb ik nog niet gehoord. @ErikVers jij hebt voor ons al een L serie in bedrijf gesteld en een Amber. Kan jij hier al een oordeel over geven?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• hansvk

Ik heb Home Assistant en ESPHome draaien, dus aan zoiets zat ik ook al te denken. Ik heb nog geen goed voorbeeld gevonden voor een geschikte aan uit schakeling. Ik ben benieuwd naar jouw aanstaande projectje.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dracoplasm schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:50:
[...]

Kleine vraag, kan ik vanuit de werkschakelaar ook met een stuk Neopreen van 4x2,5 (of 5 als dat nodig is) naar de WP en dan tevens met neopreen 5x1,5 weer naar binnen (van krachtgroep naar werkschakelaar is een kleine 20m 5x2,5 YMvK of 4x als dat kan - volgens mij wel en is makkelijker te verwerken)? De aangeboden neopreen is met een zachte kern, ik kan er hulsjes op persen met een tang als dat nodig is. Volgens mij is de neopreen soepeler om te gebruiken en zon/weer bestendig.
Als er H05RN-F H07RN-F op staat dan is deze geschikt voor buiten. Verschil is zit hem in de maximale voltage.

Edit:
Ene fabrikant geeft aan: H07RN-F LINEAX Eca geschikt voor koelinstallaties.
https://www.nexans.nl/nl/...trial/H07RN-F-LI4998.html

[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 25-09-2023 21:25 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:26
Als de vraag is of je met soepele kern mag werken, dan het antwoord daarop eenduidig ja. Dat heb ik hier ook gedaan en werkt veel prettiger dan zo'n stugge kabel met vaste kern.
Wel uiteraard altijd adereindhulsjes gebruiken.
Of jouw kabel voldoende UV-bestendig is weet ik niet, dat zou ik met de leverancier afstemmen.
Hier zitten de kabels in ieder geval samen met de koelmiddelleidingen in een grondbuis. Het stukje van en naar de werkschakelaar zitten ze mooi beschermd in slagvast PVC. Dat zou ik altijd weer doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:29

Let op als je delay gebruikt, dan is het de tijd bekrachtigd + delay tijd = totale draai tijd.

Als je toch met Node Red aan de gang gaat, is mijn advies:
- Maak een timer die 20min loopt en tegelijk start met activeren relais.
deze timer blokeerd uitschakelen (gate node) van relais.
- maak timer van 10min welke een wachttijd maakt voor inschakelen relais.

Op deze manier heb je max 1 schakeling per 30min.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
[...]

Volgens de regelgeving is het een vaste aansluiting en mag je daarvoor geen soepele kabel gebruiken.
Gebruik 5 aderig, aarde is van belang.
Ymvk kan je overigens prima buiten gebruiken.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:18

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Carboy54 schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:58:
[...]

Nee die heb ik nog niet gehoord. @ErikVers jij hebt voor ons al een L serie in bedrijf gesteld en een Amber. Kan jij hier al een oordeel over geven?
Mijn gevoel is dat de Amber stiller is dan de J en L van Panasonic. Puur vanwege meer isolatie, grotere ventilator enz.

Wel voelt de Panasonic heel vertrouwd en heeft die weer een mooie all in one boiler maar die set kost ook wel aardig wat meer dan een Amber met losse boiler wat natuurlijk hetzelfde doet uiteindelijk; je voorzien van warm (tap)water 👍

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
[...]

Welke wordt het?
Ik ben ook aan het kijken welke thermostaat ik ga kiezen, mocht doen toch nodig zijn. Maar eerst wil ik het proberen met alleen de Tr sensor.
@ArnoudN je zou om te testen de Emos P5607 via Amazon kunnen bestellen. Ben je voor paar tientjes klaar en is geschikt om klokprogramma en hysterese in te stellen.

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38
timpel_800 schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:39:
[...]
Overigens de werkschakelaar zoals voorschrift op 30cm boven de WP gehangen. We willen toch een plankje boven de WP maken om wat bloemetjes op te zetten. Verhult hij ook mooi de werkschakelaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het hele idee van een werkschakelaar is dat je hem kan zien als je in de WP aan het werk bent. Dus zorg wel dat je die bloemetjes makkelijk weg kan halen...

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
[...]

Welke wordt het?
@ArnoudN je zou om te testen de Emos P5607 via Amazon kunnen bestellen. Ben je voor paar tientjes klaar en is geschikt om klokprogramma en hysterese in te stellen.

Mijn bescheiden mening is dat je niet zonder intern of externe thermostaat kan. Of je moet steeds willen ingrijpen; soms heb je zon of minder wind. Of meer mensen in huis. Dit alles word door een thermostaat opgelost dat kan simpelweg niet met een stooklijn. Beste is een hele strakke WAR waarbij soms de thermostaat ingrijpt. Maar zonder thermostaat is gewoon als een orkest zonder dirigent 😋🎼🎷

• Karmusch
bommer schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:29:
[...]

Let op als je delay gebruikt, dan is het de tijd bekrachtigd + delay tijd = totale draai tijd.

Als je toch met Node Red aan de gang gaat, is mijn advies:
- Maak een timer die 20min loopt en tegelijk start met activeren relais.
deze timer blokeerd uitschakelen (gate node) van relais.
- maak timer van 10min welke een wachttijd maakt voor inschakelen relais.

Op deze manier heb je max 1 schakeling per 30min.
Je hebt helemaal gelijk, doorlooptijd van max 30minuten i.p.v. vraag + 20 minuten (delay).

De feature set / functies moet ik nog uitschrijven :) Zijn voor nu enkel groffe ideeen.
En moet alle instelmogelijkheden, afhankelijkheden van de Amber ook maar eens tot mij nemen.
En eveneens ook de temperaturen en flows gaan meten t.b.v. de nieuwe regeling.

Momenteel heb ik dit per vragend vertrek, lees: Woonkamer, badkamer, slaapkamers, kantoor en kantoor 2 een regeling (zie screenshot). De hal, gang, wc's e.d. heb ik passief meedraaien op een standaard thermostaat kraan. Ding draait nu 3 jaar+, met alle HA updates is die ook sterk verouderd.

Wordt wel even andersom denken straks met de WP, maar dat is ook weer heel leuk!
Als ik zover ben, dan maak ik wel even een aparte post van zowel de installatie als van naregeling aansturing. Anders worden deze pagina's wel erg vol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAgDiNTEbSNwYRyJjRgz-vijGNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KE5ZusaPPEJUB8u9B61ncTwT.png?f=fotoalbum_large

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

timpel_800 schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:09:
[...]

Bij mijn SMA omvormer waar ook een datakabel in moet, zit netjes een rubber busje in de wartel die deelbaar is. Dat zou een simpele oplossing kunnen zijn. Maar weet iemand die los te koop?

[Afbeelding]
https://www.google.nl/search?q=deelbare+wartel

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

bommer schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:34:
[...]

Volgens de regelgeving is het een vaste aansluiting en mag je daarvoor geen soepele kabel gebruiken.
Gebruik 5 aderig, aarde is van belang.
Ymvk kan je overigens prima buiten gebruiken.
Volgens mij geldt die regelgeving alleen in België… Zat voorzetbranders gezien met soepele stuurstroomkabels 1,5mm² op een vaste aansluiting. Overigens zelf ook de stuurstroomkabel met 1,5mm² aangesloten tussen buiten en binnenunit zoals wel meer in de Mitsubishi Ecodan topic. Ben wel benieuwd waar dit in de NEN1010 precies staat anders.

Veelal ook werkschakelaar met circulatiepompen waartussen pomp en schakelaar soepele installatiedraad is toegepast.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchWing op 26-09-2023 01:25 ]

• Carboy54
Zin en onzin van een ruimtethermostaat bij de Amber

@ArnoudN Voor wat betreft wel of geen thermostaat zou ik de bedrading mee nemen in de installatie. De huidige buiten temperaturen zijn ook niet geschikt om 24/7 jouw warmtepomp te laten draaien. Zaken als instelling stooklijn / instelling Delta 1.03 / uitschakelen bij overshoot 1.01 / herstart 1.03 etc zijn bij deze temperaturen belangrijk om al teveel pendelen te voorkomen. In de praktijk zal moeten blijken in hoeverre de naregeling van de ruimtetemperatuur sensor in staat is de gewenste temperatuur te volgen 1.16/1.17. Bij mij gaat de warmtepomp altijd automatisch op stand by bij >15 graden buitentemperatuur 9.07. Ook is het sterk afhankelijk van het afgiftesyteem. Bij radiatoren stel ik de minimale stooklijn in op 30 graden 1.15 zoals is voor geprogrammeerd. Bij vloerverwarming moet dat veel lager b.v. 24 graden. Ook kan de waterpomp in gesteld worden om af en toe het water te laten circuleren. De plaats van de sensor Tc is na stilstand vaak niet meer representatief voor de systeem temperatuur. 11.02/11.03

Pas bij lagere temperaturen zullen wij ervaren hoe in de praktijk de aut. shift kan gaan werken. Wonderen mag je er niet van verwachten maar 9.04 BETA doet vermoeden dat er nog meer in het vat zit :-)
De functie van een eventuele thermostaat is niets anders dan een overshoot door zon etc. te elimineteren. De door @ErikVers genoemde Emos is leuk om te proberen voor een paar tientjes. Heeft een verstelbare hysterese van 0,2 en een schakel differentie van 0,5. Nadeel is niet erg nauwkeurig en hij heeft niet de door Itho voorgeschreven vertraging van max 1-2 schakelingen per uur. Dus even tocht en dan schakelt deze weer. Je kan dit deels opvangen door de vertraging van het thermostaat signaal in te stellen in de Amber software. Systeemconfiguratie laatste tab. Dan draait de warmtepomp nog b.v. 10 minuten door na een off signaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rHpHrTfOGogImHqrHTYnCUv9Dk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9EWOgl3Z6uMoD3E1aBio59br.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 26-09-2023 08:52 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Carboy54 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:21:
Zin en onzin van een ruimtethermostaat bij de Amber

@ArnoudN Voor wat betreft wel of geen thermostaat zou ik de bedrading mee nemen in de installatie. De huidige buiten temperaturen zijn ook niet geschikt om 24/7 jouw warmtepomp te laten draaien. Zaken als instelling stooklijn / instelling Delta 1.03 / uitschakelen bij overshoot 1.01 / herstart 1.03 etc zijn bij deze temperaturen belangrijk om al teveel pendelen te voorkomen. In de praktijk zal moeten blijken in hoeverre de naregeling van de ruimtetemperatuur sensor in staat is de gewenste temperatuur te volgen 1.16/1.17. Bij mij gaat de warmtepomp altijd automatisch op stand by bij >15 graden buitentemperatuur 9.07. Ook is het sterk afhankelijk van het afgiftesyteem. Bij radiatoren stel ik de minimale stooklijn in op 30 graden 1.15 zoals is voor geprogrammeerd. Bij vloerverwarming moet dat veel lager b.v. 24 graden. Ook kan de waterpomp in gesteld worden om af en toe het water te laten circuleren. De plaats van de sensor Tc is na stilstand vaak niet meer representatief voor de systeem temperatuur. 11.02/11.03

Pas bij lagere temperaturen zullen wij ervaren hoe in de praktijk de aut. shift kan gaan werken. Wonderen mag je er niet van verwachten maar 9.04 BETA doet vermoeden dat er nog meer in het vat zit :-)
De functie van een eventuele thermostaat is niets anders dan een overshoot door zon etc. te elimineteren. De door @ErikVers genoemde Emos is leuk om te proberen voor een paar tientjes. Heeft een verstelbare hysterese van 0,2 en een schakel differentie van 0,5. Nadeel is niet erg nauwkeurig en hij heeft niet de door Itho voorgeschreven vertraging van max 1-2 schakelingen per uur. Dus even tocht en dan schakelt deze weer. Je kan dit deels opvangen door de vertraging van het thermostaat signaal in te stellen in de Amber software. Systeemconfiguratie laatste tab. Dan draait de warmtepomp nog b.v. 10 minuten door na een off signaal.

[Afbeelding]
Kleine aanvulling wat betreft inschakelvertraging: bij 0.2 (deze kun je dus nog groter maken maar zou ik niet doen) gaat hij aan op 20.3 en uit op 20.7 als je wens temp 20.5 is. Ik heb nog niet meegemaakt dat hij aan en weer direct erna uit gaat. Want stel dat door tocht hij naar 20.3 schiet, dan is in normale situatie hij niet zomaar weer op 20.7 stel dat dit wel zo is, gaat hij terecht uit. Uiteraard moet je niet je thermostaat op een verkeerde plek hangen..... google ff voor tips daar zijn er genoeg van wat een goed plek in je woning is.

Mooi is inderdaad dat je kan vertragen het aantal schakelmomenten in de Amber software. In de praktijk met de Emos zal je dit niet nodig hebben maar ik heb genoeg andere thermostaten gezien wat dom en simpel leek en toch om de 15min een aan signaal gaf......

Oftewel, hoe wil je het doen, zonder thermostaat als de Amber zelf al aangeeft dat de ruimtesensor geen vervanging is van de thermostaat.
Voor mij viel het op dat Itho het niet over een (alsof het een optie is, een onbepaald lidwoord) maar over de (toch echt een aanwijzend voornaamwoord) heeft :-)

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 26-09-2023 11:06 ]

• Thijs!
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-08 08:37
Kan ik forceren dat het backup element wordt aangezet voor een test? Hij zou het moeten doen, maar beter nu testen dan in de winter het dak op bij -10.

• Carboy54
ErikVers schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:56:
[...]

Kleine aanvulling wat betreft inschakelvertraging: bij 0.2 (deze kun je dus nog groter maken maar zou ik niet doen) gaat hij aan op 20.3 en uit op 20.7 als je wens temp 20.5 is. Ik heb nog niet meegemaakt dat hij aan en weer direct erna uit gaat. Want stel dat door tocht hij naar 20.3 schiet, dan is in normale situatie hij niet zomaar weer op 20.7 stel dat dit wel zo is, gaat hij terecht uit. Uiteraard moet je niet je thermostaat op een verkeerde plek hangen..... google ff voor tips daar zijn er genoeg van wat een goed plek in je woning is.

Mooi is inderdaad dat je kan vertragen het aantal schakelmomenten in de Amber software. In de praktijk met de Emos zal je dit niet nodig hebben maar ik heb genoeg andere thermostaten gezien wat dom en simpel leek en toch om de 15min een aan signaal gaf......

Oftewel, hoe wil je het doen, zonder thermostaat als de Amber zelf al aangeeft dat de ruimtesensor geen vervanging is van de thermostaat.
Voor mij viel het op dat Itho het niet over een (alsof het een optie is, een onbepaald lidwoord) maar over de (toch echt een aanwijzend voornaamwoord) heeft :-)
Over thermostaten kan je op het Panasonic forum een boek schrijven. Net zoveel meningen zijn daar als in de politiek 8)7 Getriggerd door deze discussie ben ik de beta functie gaan testen 9.04. Wat blijkt: bij het aanvinken hiervan krijg je op het hoofdscherm de ingestelde waarde op 1.17 ruimtetemperatuur setpoint. Vanaf dat moment kijkt de Amber naar het setpoint van verwarmen zonder stooklijn 1.19 en gaat de Amber bij het wisselen van ruimte temperatuur setpoint moduleren van min Hz (36) naar max. Hz (79) en andersom. met andere woorden hij probeert deze temperatuur binnen de bandbreedte van zijn modulerend vermogen te handhaven. Aan/uit doet hij ( nog ) niet. Let op Beta functie leuk om bovenstaande te weten maar nog niet gebruiken!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ifh5LU_YtyI3xF0XT3nMnlCpU7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8J6pKNGLr5LREoVWOQAowJnQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3_64-4_F_0SMwJspZ5a2Qi9zyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S78W1thcT90zPcE6xUkFnXOl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZKeoU3pg8CI4MKYmOhgNOg2GqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aONjaCup8oOhwCnSTuFts1EN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tw1aCqt2c0iFawZ8Be8K-lU8eyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fn0HAkq5xZSp0yf9eKbSmf6V.jpg?f=fotoalbum_large

@Thijs! Bij het verlagen van de setpoint moduleert deze 9.5 max terug naar 1.9 Ah heel netjes dus. Morgen heb ik een gesprek met de product manager van Itho om deze zaken verder te bespreken. Wordt dus vervolgd......

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 26-09-2023 15:06 ]

• Samjinne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-11 11:37
Hierbij 2 korte vraagjes, wat meer wp algemeen dan amber specifiek.

Ter voorbereiding leidingwerk op de amber, waar ik ook mee wil koelen.
Moet al het metalen leidingwerk vervangen worden voor meerlaags. Ik heb bv een meter koper naar het expansievat zitten, of zal daar geen dauw op komen te staan?
Ik neem aan dat messing fittingen nog steeds gebruikt kunnen worden bij koelen? Of moet ik die nog inpakken oid?

Bvd.

Groet

Sam

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:20
Vandaag ben ik ook weer verder gegaan met het aansluiten de van de Amber. Alle leidingen vastgezet met kolmat en daarna het systeem ontlucht. Tevens het elektrische gedeelte aangesloten.

Dus ik ben inmiddels toe aan het aanzetten van de Amber. Doch zou ik het niet erg vinden als jullie nog even met mij de bedrading doorlopen.

Zoals gezegd heb ik de instructies van @bommer gebruikt om een 3 fase aansluiting te maken en daarbij de grijze draad als tweede Nul te gebruiken.

Overigens staat in de handleiding bij 5.3 nog iets over een zwarte sensorkabel en een witte communicatiekabel. Ik neem aan dat de twee (1 & 2) netwerkkabels zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhmKgkPz1uX4w1owxqOZc5zdSwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACSZLTdzaa7ZijIf2vGE7JnN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvY4YoKS6EzyDHpDMD7dh4EsOKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqI3F8Lx3VL8Lk15AYAp48md.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2DDjhiA86-jZ8YKVr8HYwabzko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWrumfAQmmjDHdc8tFbmYr2g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door timpel_800 op 26-09-2023 13:31 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Carboy54
Samjinne schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:14:
Hierbij 2 korte vraagjes, wat meer wp algemeen dan amber specifiek.

Ter voorbereiding leidingwerk op de amber, waar ik ook mee wil koelen.
Moet al het metalen leidingwerk vervangen worden voor meerlaags. Ik heb bv een meter koper naar het expansievat zitten, of zal daar geen dauw op komen te staan?
Ik neem aan dat messing fittingen nog steeds gebruikt kunnen worden bij koelen? Of moet ik die nog inpakken oid?

Bvd.

Groet

Sam
Luchtdicht inpakken Sam.

• Carboy54
timpel_800 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:28:
Vandaag ben ik ook weer verder gegaan met het aansluiten de van de Amber. Alle leidingen vastgezet met kolmat en daarna het systeem ontlucht. Tevens het elektrische gedeelte aangesloten.

Dus ik ben inmiddels toe aan het aanzetten van de Amber. Doch zou ik het niet erg vinden als jullie nog even met mij de bedrading doorlopen.

Zoals gezegd heb ik de instructies van @bommer gebruikt om een 3 fase aansluiting te maken en daarbij de grijze draad als tweede Nul te gebruiken.

Overigens staat in de handleiding bij 5.3 nog iets over een zwarte sensorkabel en een witte communicatiekabel. Ik neem aan dat de twee (1 & 2) netwerkkabels zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit Tim. Laatste stelling klopt. Veel tape om die sensor kabels en strak aantrekken dan werken de wartels ook prima als trekontlasting. Spannend 😄 succes.

• timpel_800
Toevallig in de box "wie weet gebruik ik dit ooit nog eens" een soort trillingsdempertjes gevonden. Gaatje wat groter geboord, met een stanleymes ingesneden en om de datakabel gelegd. Past precies!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KD0l665cJmu6PlFMeb9X8PHOPBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cy3XkckJeiWSctxnC7JnELod.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• bommer

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie geen fouten, kan alleen niet zien of de el &po op de juiste kleurenin de binnenunit zitten.
Maar neem aan dat het klopt.

• Carboy54
Thijs! schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:49:
Kan ik forceren dat het backup element wordt aangezet voor een test? Hij zou het moeten doen, maar beter nu testen dan in de winter het dak op bij -10.
Ja dat kan in de software worden aan gezet.

• bommer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OIFxGwAROUzPfpPt56GetFE_p0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0IlGzlWXRPT8g9br3cErJI5y.png?f=fotoalbum_large

Het back-up element werkt groene curve is fase2 bij mij het back-up element.
Deze grafiek is tevens zeer zorgwekkend. 8)7
Waarom heeft de Amber bedacht dat het nodig was bij het maken van tapwater het back-up element in te schakelen, omdat de buiten temperatuur boven de 15 graden is?

Op deze manier wordt het duur heet tapwater maken, er is nog niet uit het vat getapt. dit is alleen het op temperatuur houden. 4,5kW vind ik best veel.

Dit is iets om mee te nemen morgen @Carboy54

Instelling van tapwater staat op 55 graden

• Jan2023

Jan2023

KISS

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Hoeveel ruimte heb jij aangehouden tot de achtergevel?
Vandaag eens bekeken met 30 cm tot de Amber maar dat is best veel.

Cq beetje lelijk eigenlijk
🤔

• ArnoudN
[...]

Welke wordt het?
Ik heb die van Plugwise besteld. De oplossingen die ik hierboven voorbij heb zien komen zijn zeker interessant, maar het ontbreekt mij nu aan de tijd om hier de aandacht aan te schenken die het behoeft. Naast mijn eigen bedrijf en de renovatie van onze woning vindt ik het wel even goed.

Donderdag komt de thermostaat binnen. Hopelijk is het aansluiten en klaar. Ik ga komende winter wel eens kijken naar alle andere mogelijkheden. Maar misschien bevalt de Plugwise wel heel goed.

• Carboy54
bommer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:43:
[Afbeelding]

Waarom heeft de Amber bedacht dat het nodig was bij het maken van tapwater het back-up element in te schakelen, omdat de buiten temperatuur boven de 15 graden is?

Op deze manier wordt het duur heet tapwater maken, er is nog niet uit het vat getapt. dit is alleen het op temperatuur houden. 4,5kW vind ik best veel.

Controleer jouw instellingen tapwater instellingen en/of bijverwarming. Met name interne/ externe bijstook. Ik vraag morgen nog om een betere beschrijving van de functionaliteit. Er zal een instelling fout staan waardoor het element mag helpen. Er wordt niet zonder toestemming een element vrij gegeven. Ik leg het ook aan Itho voor morgen. Heb je een extern element aangesloten in de Panasonic/Oso boiler Mischa of is dit het interne backup element verbruik?

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 26-09-2023 18:54 ]

• bommer
Carboy54 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:18:
[...]

Controleer jouw instellingen tapwater instellingen en/of bijverwarming. Met name interne/ externe bijstook. Ik vraag morgen nog om een betere beschrijving van de functionaliteit. Er zal een instelling fout staan waardoor het element mag helpen. Er wordt niet zonder toestemming een element vrij gegeven. Ik leg het ook aan Itho voor morgen. Heb je een extern element aangesloten in de Panasonic/Oso boiler Mischa of is dit het interne backup element verbruik?
Ik zag net dat mijn temperatuur verlies 17 graden (tapwater) was afgelopen etmaal, moet wel gelijk zeggen
heb nog niet geïsoleerd en de interne pomp stond op modulatie. dan gaat hij natuurlijk eens in de zoveel tijd circuleren en verlies je door gebrek aan isolatie veel warmte. Dat is allemaal zeer begrijpelijk.
Zal morgenochtend gelijk even kijken naar de bijstook instellingen, ik dacht dat die alleen van toepassing waren bij hybride modus.

Ik heb idd ook het element in de oso aangesloten, deze zit echter op fase 3, net zoals mijn externe circulatie pomp, waarvan ik van beide ook weer apart het verbruik meet.

De grafiek laat in blauw de Amber zien en in groen het element in de Amber

• timpel_800
Jan2023 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:58:
Hoeveel ruimte heb jij aangehouden tot de achtergevel?
Vandaag eens bekeken met 30 cm tot de Amber maar dat is best veel.

Cq beetje lelijk eigenlijk
🤔
30 cm. Inderdaad best een stuk. Zegt m'n vrouw ook, maar zij wilde een 'duurzaam' huis :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AflbPbeUXBEHFHmptolSRDVKUU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9Oir0GuEIaZbySeJYSHLndK.jpg?f=fotoalbum_large

• hansvk
ArnoudN schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:16:
[...]

Ik heb die van Plugwise besteld. De oplossingen die ik hierboven voorbij heb zien komen zijn zeker interessant, maar het ontbreekt mij nu aan de tijd om hier de aandacht aan te schenken die het behoeft. Naast mijn eigen bedrijf en de renovatie van onze woning vindt ik het wel even goed.

Donderdag komt de thermostaat binnen. Hopelijk is het aansluiten en klaar. Ik ga komende winter wel eens kijken naar alle andere mogelijkheden. Maar misschien bevalt de Plugwise wel heel goed.
Mooi (y) welk type?

Heb ook op de website van plugwise gekeken voor de Anna. Er zijn een 24V en een 230V versie. Maakt het nog uit welke versie? (@Carboy54 @ErikVers ). Staat niets over in het hulpdocument.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
hansvk schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:21:
[...]
Mooi (y) welk type?

Heb ook op de website van plugwise gekeken voor de Anna. Er zijn een 24V en een 230V versie. Maakt het nog uit welke versie? (@Carboy54 @ErikVers ). Staat niets over in het hulpdocument.
Ik laat het even aan @Carboy54 over om het document over thermostaten te delen. Wat ik wel al kan delen is dat er gewoon een com en “T1” voor verwarmen is. Oftewel elk maak breek contact voldoet. Dit in tegenstelling met bijvoorbeeld een panasonic waar echt L(ast) op de com staat. 230v dus :-). Daar hebben ze bij Itho met de Amber een losse voeding voor gereserveerd (RPS) en kun je dan je 230v wegpakken of een transformator naar 12/24v op aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QBJdqf9TpigcJo4n6Lrk8--NLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1G7u72Vce7VOxn5lfl14RvDv.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlpfrJPKOCSG3Or15ubtleE3-Jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwLOjxc6Bf4dqJYJzeMOwwd1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Inj3te0uBCrHHml4y0BAKiceL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXJoIthpgG3ooZPYcMeR6vI1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 26-09-2023 21:02 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
bommer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:43:
[Afbeelding]

Wellicht heeft het met de tijd te maken? Hij kwam na een uur in wellicht settings hierop aanpassen? Normaal is het bijverwarmen van tapwater eerder geregeld, was eerste keer opwarmen? Je hem anders ook op 50 of 52 kunnen instellen.

Zie settings 3.03 t/m 3.10

Waarom heb je de waterpomp op modulatie staan?

• ArnoudN
hansvk schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:21:
[...]
Mooi (y) welk type?

Ik heb de Adam besteld met de Lisa. Daarmee kan ik de thermostaat nog op een andere plek hangen. Wij wonen hier pas sinds februari en hebben sindsdien veel gerenoveerd. Het is dus even zoeken naar de juiste plek voor de thermostaat.

De plek van de oude heeft teveel last van de zon hebben we al gemerkt, dus daar hangen we hem niet op.

• hansvk
ArnoudN schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:31:
[...]

Ik heb de Adam besteld met de Lisa. Daarmee kan ik de thermostaat nog op een andere plek hangen. Wij wonen hier pas sinds februari en hebben sindsdien veel gerenoveerd. Het is dus even zoeken naar de juiste plek voor de thermostaat.

De plek van de oude heeft teveel last van de zon hebben we al gemerkt, dus daar hangen we hem niet op.
Misschien voor ons ook een betere optie i.v.m. een goede plaatsing. Ga het nog eens goed bekijken.

• bommer
ErikVers schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:50:
[...]

Wellicht heeft het met de tijd te maken? Hij kwam na een uur in wellicht settings hierop aanpassen? Normaal is het bijverwarmen van tapwater eerder geregeld, was eerste keer opwarmen? Je hem anders ook op 50 of 52 kunnen instellen.

Zie settings 3.03 t/m 3.10

Waarom heb je de waterpomp op modulatie staan?
Het was niet de eerste keer opwarmen, misschien heeft hij eerder ook wel het element gebruikt, alleen stond nu de logging aan en viel het gelijk op.

Die setting van 60min had ik inmiddels ook gevonden, snap alleen niet helemaal de uitleg.
Zoals ik het lees staat er dat indien het tapwater niet binnen de gestelde tijd 60min dus 1 graad opwarmt, komt het element in.

Mag toch aannemen dat de opwarming van het water op zijn minst wel 1 graad is per uur

• timpel_800
Heren ik heb toch een klein druppeltje in het leidingwerk. Locite55 gebruikt. Overigens niet met het voorgeschreven aantal windingen want dan krijg ik de sok er nauwelijks opgeschroefd. Heb de boel ook niet nagesteld. Iemand nog een tip. Heb de filmpjes van Loctite55 gekeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CcfKMXT4vEJ9e7Xn3IhlBlpYYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxL5fwJXzQhCJbSNvsTesnLV.jpg?f=fotoalbum_large

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

timpel_800 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 06:41:
Heren ik heb toch een klein druppeltje in het leidingwerk. Locite55 gebruikt. Overigens niet met het voorgeschreven aantal windingen want dan krijg ik de sok er nauwelijks opgeschroefd. Heb de boel ook niet nagesteld. Iemand nog een tip. Heb de filmpjes van Loctite55 gekeken.

[Afbeelding]
Wat vaak verkeerd gaat is verkeerde materiaalkeuze.

Neem altijd een tapse binnendraad in een rechte buitendraad bus of omgekeerd voor mij parts.
Dit zorgt gewoon voor de beste afdichting met verpakkingsmateriaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-CroMGpYhhvfG9uicapVyp2otk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/79nazLAFMNCKgXwei9DtPRgB.jpg?f=user_large

• bommer

[Afbeelding]
Heb ook loctite55 gebruikt net de juiste aantal windingen (ff kracht zetten) nergens lekkage op deze verbindingen, ik heb overigens dezelfde koppelingen gebruikt.

Had meer moeite met de knel koppelingen

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
bommer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:20:
[...]

Het was niet de eerste keer opwarmen, misschien heeft hij eerder ook wel het element gebruikt, alleen stond nu de logging aan en viel het gelijk op.

Die setting van 60min had ik inmiddels ook gevonden, snap alleen niet helemaal de uitleg.
Zoals ik het lees staat er dat indien het tapwater niet binnen de gestelde tijd 60min dus 1 graad opwarmt, komt het element in.

Mag toch aannemen dat de opwarming van het water op zijn minst wel 1 graad is per uur
Normaal betekend het dat hij dan dus binnen ingestelde tijd op doeltemp komt. Je kan daarom dus of de doeltemp iets verlagen of de tijd vergroten.

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37

[Afbeelding]
Het is zoals @DutchWing zegt. De Caleffi's zijn rechte draad, deze zijn eigenlijk als flensafdichting bedoeld met een pakking er tussen en niet als schroefdraadafdichting. Het kan (onofficieel) wel, maar dan wel met genoeg Loctite. Wellicht trekt het alsnog dicht anders zit er niets anders op dan het los te halen en opnieuw te verpakken.

@timpel_800 , welke isolatie gebruik jij trouwens en waar heb je die besteld?

[ Voor 4% gewijzigd door mischa402 op 27-09-2023 08:54 ]

Itho Daalderop Amber 95

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Griffon kolmat fibre seal ftw. Loctite 55 werkt wel, maar gaat bij mij ook nog vaak mis (prima bij 1/2 of 3/4 aansluitingen, maar 5/4 is lastiger). Met die Griffon tape nog geen issues gehad. Daarnaast gebruik ik voor de Caleffi vorstbeschermers liever deze vlakdichtende dingen (icm een schroefbus 1" female/female naar de Amber):

https://www.oeg.net/nl/sc...d-messing-blank-802001313

[ Voor 7% gewijzigd door Cr3ator op 27-09-2023 09:20 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• timpel_800
mischa402 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:46:
[...]

Het is zoals @DutchWing zegt. De Caleffi's zijn rechte draad, deze zijn eigenlijk als flensafdichting bedoeld met een pakking er tussen en niet als schroefdraadafdichting. Het kan (onofficieel) wel, maar dan wel met genoeg Loctite. Wellicht trekt het alsnog dicht anders zit er niets anders op dan het los te halen en opnieuw te verpakken.

@timpel_800 , welke isolatie gebruik jij trouwens en waar heb je die besteld?
Oke, duidelijk en logisch. Heb het nogmaals vastgezet, ik houd het in de gaten.

Buisisolatie: https://www.tyleenslang.n...-buisisolatie-45-mm-prod/
Heb overigens bijna al mijn spulen daar besteld.

[ Voor 9% gewijzigd door timpel_800 op 27-09-2023 09:16 ]

• Karmusch
mischa402 schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:56:
[...]

Zelf heb ik Honeywell Evohome, maar is nog met de oude versie erop waar je niet lager dan 3x start/stops kan instellen. Heb ze een mail gestuurd om te updaten (wat mogelijk zou moeten zijn en geschikt maken voor warmtepomp). Werkt ook met HA, maar wel met custom intergration. Bediening via de app werkt via internet, maar intern werkt het onafhankelijk van internet, maar wel draadloos via rf (xxMhz). Evohome is wel een beetje overkill doordat het destijds bedacht was om alle kamers afzonderlijk te kunnen regelen.
Mooi om foto's van installaties te aanschouwen!
Ik vroeg mij wel af of je een elektrische werkschakelaar geplaatst had?

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37
Karmusch schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:50:
[...]

Mooi om foto's van installaties te aanschouwen!
Ik vroeg mij wel af of je een elektrische werkschakelaar geplaatst had?
Werkschakelaar heb ik, na nogmaals de NEN1010 goed te hebben doorgelezen, naast de binnenunit geplaatst. Wanneer deze met een slot is te borgen in de uitstand hoeft deze niet direct in het zicht te zijn geplaatst. Wilde deze niet nogeens 30cm boven de buitenunit hebben, want wil er nog een omkasting omheen bouwen en dan vind ik en de chef hier thuis het niet mooi als er dan weer een werkschakelaar boven komt.

Itho Daalderop Amber 95

• Karmusch
Impossibl3 schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:15:
Gisteren had ik mijn CV weer doorgespoeld om deze aan te sluiten op de verzwaarde leidingen maar nu verbaasde ik mij echt over de hoeveelheid zwarte troep die er uit kwam ondanks dat ik in de retour een SpiroTrap (22 mm) heb zitten. Dit gaf maar weer eens aan hoe belangrijk een vuilfilter is. Nu zijn er verschillende merken te koop maar welke is nu de beste/handigste om te gebruiken voor een warmtepomp?
Voor zover ik kan zien zijn deze 3 een beetje de opties.
- SpiroTrap MB3 (deze wordt veel verkocht in NL).
- DirtmagPro (de Dirtmag wordt door @Carboy54 verkocht op zijn webwinkel).
- MagnaClean TwinTech (wordt veel in de UK gebruikt. De reguliere MagnaClean 2 had ik in mijn vorige woning en daar was ik heel tevreden mee).

Zelf spreekt mij de Dirtmag en MagnaClean aan omdat die gebruik maken van een membraam voor niet magnetisch deeltjes zodat zand en andere troep er ook uit gefilterd wordt. Maar ik weet dus niet welke van bovenstaande drie het beste is. Of wordt de prijs doorslaggevend.
Heb inmiddels ook gekozen voor een DirtmagPro, dubbele magneet 40% meer vuilfilter effectief (aldus het foldertje). Vond het lastig om de 1"1/4 t.b.v. DN32 Amber 120 te vinden. De 1" of 28mm is beter verkrijgbaar online. Hierbij de italiaanse shop..... moet nog binnenkomen, hopelijk betrouwbaar...
https://www.idrotech2000....4f-c-doppio-magn-caleffi/

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Karmusch schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:54:
[...]

Heb inmiddels ook gekozen voor een DirtmagPro, dubbele magneet 40% meer vuilfilter effectief (aldus het foldertje). Vond het lastig om de 1"1/4 t.b.v. DN32 Amber 120 te vinden. De 1" of 28mm is beter verkrijgbaar online. Hierbij de italiaanse shop..... moet nog binnenkomen, hopelijk betrouwbaar...
De gewonen Dirtmag en dan in 28mm (knel) of 1” (binnendraad) zijn de meestgebruikte en geven zat flow. Net nog een gemonteerd. De ontluchting zit al elders (gewoon en microbellen) in je systeem dus de pro kan, maar hoeft niet. Net als 1 1/4 dat kan maar zal enkel fractie in geluid kunnen schelen tov 28knel en dan puur tijdens een defrost.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 27-09-2023 13:46 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:03
ErikVers schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:44:
[...]

De gewonen Dirtmag en dan in 28mm (knel) of 1” (binnendraad) zijn de meestgebruikte en geven zat flow. Net nog een gemonteerd. De ontluchting zit al elders (gewoon en microbellen) in je systeem dus de pro kan, maar hoeft niet. Net als 1 1/4 dat kan maar zal enkel fractie in geluid kunnen schelen tov 28knel en dan puur tijdens een defrost.
Ik heb de gewone Dirtmag met 28" knelfittingen. Met mijn WP op maximaal heb ik ca. 1600L/h flow. Daarbij hoor ik niets, zelfs niet met m'n oor op de buis. Dus ik ben het met je eens: dat zou voldoende moeten zijn.

• timpel_800
Inmiddels bij mij na wat klooien met de koppelingen (uiteindelijk Kolmat fibre seal gebruikt, nu zit hij wel dicht) de Amber aangeschakeld en het filmpje van Jan doorlopen. Heb de doeltemp even naar 25 graden gezet en nu staat hij hier ook mooi te draaien. Uiteindelijk wel lekker een paar daagjes zoet mee geweest ook het uitzoeken van de koppelingen etc. Maar dan toch mooi dat hij draait!

Wat betreft de thermostaat: wij moeten er ook nog een. We hebben nu niks. Dus de Anna lijkt mij geschikt. Rest echter nog de vraag of ik een 24v of een 230v moet nemen. Ik heb bedrading lopen vanaf de Binnenunit van de Amber tot aan de plek waar de thermostaat komt te hangen. (4 x 0,8 geel/blauw/rood/groen) dus dat lijkt mij sowieso niet geschikt voor 230v :)

Als ik het goed begrijp is het dus geen goed idee om de Sensor Tr naar de plek van de thermostaat te trekken (komt nooit zon)

[ Voor 7% gewijzigd door timpel_800 op 27-09-2023 15:05 ]

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 07:28
Karmusch schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:54:
[...]

Ik heb de 28mm al in bezit. In hoeverre zou dit problematisch zijn voor de Amber 65?

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

psycho-realm schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:11:
[...]

Ik heb de 28mm al in bezit. In hoeverre zou dit problematisch zijn voor de Amber 65?
Niet. De 28mm is prima geschikt.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• psycho-realm
Cr3ator schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:21:
[...]

Niet. De 28mm is prima geschikt.
Ik heb zojuist met Spirotech gesproken. De 28mm en 1” hebben 2 kuub doorstroom. De 1 1/4” variant 3,6 kuub.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
psycho-realm schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:39:
[...]

Ik heb zojuist met Spirotech gesproken. De 28mm en 1” hebben 2 kuub doorstroom. De 1 1/4” variant 3,6 kuub.
Ze gaan dan uit van standaard stromings snelheden in niet verblijfsruimte. Als je de snelheid ophoogt dan gaat er ook nog wel fors meer door een 28mm. Maar is allemaal niet nodig en zeker niet met amber 65. Met een Amber 120 zou je de 1 1/4 kunnen overwegen maar zelf niet doen. Carboy waarschijnlijk wel want die is gek op 1 1/4. Ik vind het zo lomp monteer dus als de vermogens onder de 10kw blijven dan gaat bij mij alles met 28mm en 1”

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
timpel_800 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:34:
Inmiddels bij mij na wat klooien met de koppelingen (uiteindelijk Kolmat fibre seal gebruikt, nu zit hij wel dicht) de Amber aangeschakeld en het filmpje van Jan doorlopen. Heb de doeltemp even naar 25 graden gezet en nu staat hij hier ook mooi te draaien. Uiteindelijk wel lekker een paar daagjes zoet mee geweest ook het uitzoeken van de koppelingen etc. Maar dan toch mooi dat hij draait!

Wat betreft de thermostaat: wij moeten er ook nog een. We hebben nu niks. Dus de Anna lijkt mij geschikt. Rest echter nog de vraag of ik een 24v of een 230v moet nemen. Ik heb bedrading lopen vanaf de Binnenunit van de Amber tot aan de plek waar de thermostaat komt te hangen. (4 x 0,8 geel/blauw/rood/groen) dus dat lijkt mij sowieso niet geschikt voor 230v :)

Als ik het goed begrijp is het dus geen goed idee om de Sensor Tr naar de plek van de thermostaat te trekken (komt nooit zon)
Die 0.8 zou prima kunnen afhankelijk van hoeveel je thermostaat regeling gaat nemen. Een normale thermostaat ook op 230v kan hiermee worden gevoed maar check altijd de specs van je product.

RTFM zeggen wij als installateur en adviseur regelmatig. Waar dat voor staat mag men dan zelf uitzoeken want is niet zo net taalgebruik 😉

Wat betreft positie van je ruimte sensor die kan prima op thermostaat plek mee. Als het maar een goed referentiepunt is.

• Karmusch
psycho-realm schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:11:
[...]

Denk het ook niet. De Amber 65 heeft als hoofdleiding dn25 dus dat is juist perfecte match en eveneens heb je geen extra verlopen nodig naar de buis toe van draad naar knel. Voor de Amber 120 wordt dn32 voorgeschreven vandaar dat ik daarmee in sync wil zijn met de hoofdleiding.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Hierbij zeer nuttige info voor onder andere de thermostaten. @Carboy54 wellicht goed om deze in de topic start toe te voegen?

https://1drv.ms/b/s!AnNONMKqtNr7i6Yrvms1Xpr7Rq3x_A

• Carboy54
ErikVers schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:35:
Hierbij zeer nuttige info voor onder andere de thermostaten. @Carboy54 wellicht goed om deze in de topic start toe te voegen?

https://1drv.ms/b/s!AnNONMKqtNr7i6Yrvms1Xpr7Rq3x_A
Top Erik bedankt voor de assistentie in deze drukke tijden. Hier staat alles geplaatst nu. Done:
Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

Bovendien ook geplaatst hulpducument leidingwerk t.b.v. de Amber:
https://1drv.ms/b/s!AtS2VjMPtE3whI48gXhd4k14f8LgvA?e=1mYIop

Handleiding Amber:
https://1drv.ms/b/s!AtS2VjMPtE3whI0TYphd6bmkaxlNlg?e=mddnc7

[ Voor 21% gewijzigd door Carboy54 op 27-09-2023 20:02 ]

• bommer
bommer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:20:
[...]

Vervolg:

Naast isoleren vandaag nog wat getest.
De setting van bijverwarmen naar 120min gezet. Geen resultaat!
Element gaat na een uur weer aan! Of setting werkt wel,maar verkeerd. want een uur daarvoor was ik CV aan het verwarmen. (tot de korte dip)
Zeg het maar, Zo kost het 2x zoveel om tapwater te maken als op GAS 8)7

Ook opmerkelijk dat mij TC sensor lager aangeeft dan de retour temperatuur. Lijkt mij ook niet goed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2X8GvGXxUolo5gspz4uVTL__pA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q6dxY6ZS4uQ7leE7gqv6aneG.png?f=fotoalbum_large
Blauw: is WP Groen: is back-up element WP en rood: externe CV pomp

[ Voor 17% gewijzigd door bommer op 27-09-2023 20:33 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Vanwaar dat iedereen aan de thermostaat wil? Als het nodig is OK, maar in veel gevallen kom je met stooklijn al op >95%. En als de Amber echter zoveel meer geavanceerde instellingen heeft tov de Pana bvb, kom je daar mss wel nog verder mee.
Geen thermostaat dwingt je ook je stooklijn te optimaliseren, dat is altijd goed. Zou dus altijd zonder thermostaat beginnen…!

Hier bvb allen stooklijn met een 5kW Pana, we hebben aardig wat zuidglas maar door de >12cm dekking zou een thermostaat ook niet optijd kunnen ingrijpen. De oplossing lag hier meer in zonwering. Qua comfort geen klachten, en heb nog een ongebruikte fancoil achter de hand die wat sneller kan bijsturen, maar die doet momenteel nog niet mee.

[ Voor 31% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-09-2023 20:36 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:57
@bommer even voor mijn beeld de bakcup van de Amber springt dus aan niet de backup die je in je boilervat hebt zitten?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Carboy54
bommer schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:21:
[...]

Vervolg:

Element gaat na een uur weer aan! Of setting werkt wel,maar verkeerd. want een uur daarvoor was ik CV aan het verwarmen. (tot de korte dip)

Ook opmerkelijk dat mij TC sensor lager aangeeft dan de retour temperatuur. Lijkt mij ook niet goed!

[Afbeelding]
De functieomschrijving van de excel wordt zeer binnenkort geupdated op mijn verzoek. Veel omschrijvingen zijn verwarrend in met name tapwater / boiler / bijverwarming. Bel mij morgen even lopen wij de instellingen samen even door. Lukt het samen niet. Dan neemt de jou bekende JvdB van Itho contact met je op. Die is maandag vers terug van vakantie.

• bommer
Impossibl3 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:57:
@bommer even voor mijn beeld de bakcup van de Amber springt dus aan niet de backup die je in je boilervat hebt zitten?
Correct, zo staat het ook in de bijverwarmen instellingen.
Ik heb het boilervat element op fase 3 zitten

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
bbbrumbrum schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:33:
Vanwaar dat iedereen aan de thermostaat wil? Als het nodig is OK, maar in veel gevallen kom je met stooklijn al op >95%. En als de Amber echter zoveel meer geavanceerde instellingen heeft tov de Pana bvb, kom je daar mss wel nog verder mee.
Geen thermostaat dwingt je ook je stooklijn te optimaliseren, dat is altijd goed. Zou dus altijd zonder thermostaat beginnen…!

Hier bvb allen stooklijn met een 5kW Pana, we hebben aardig wat zuidglas maar door de >12cm dekking zou een thermostaat ook niet optijd kunnen ingrijpen. De oplossing lag hier meer in zonwering. Qua comfort geen klachten, en heb nog een ongebruikte fancoil achter de hand die wat sneller kan bijsturen, maar die doet momenteel nog niet mee.
Tja zie mijn eerdere post. Het is voor die laatste paar % bijna onmogelijk om puur op WAR een strakke binnentemp te krijgen. Even buiten de beta functie van de amber om. Momenteel is het dan helaas wel zo dat als je op ruimte compensatie instelt dan heb je geen war meer, hij gaat dan op een directe stooklijn. Ik snap dat wel want maakt het nog complexer. Die combi WAR+ruimtecompensatie zou juist wel richting perfectie gaan.

Maar dan nog: buitentemp zorgt gewoon niet alleen voor je warmteverlies. Soms kook je voor 8 mensen en met 2ovens aan (te warm in huis) en de volgende keer gaan de deuren wat meer open en dicht ivm binnen en buiten lopen vanwege een winter bbq (te koud) 🎷🍻

Ik kan hier ook puur op war draaien alleen zal toch incidenteel moeten ingrijpen.

Goed punt om te beginnen (paar dagen/weken) zonder thermostaat want dan weet je hoe goed je WAR in gekozen. Alternatief is om een graad of drie onder je verwachte war te gaan zitten en kijken of je huis warm word. De thermostaat zal dan niet ingrijpen en kun je rustig aan een keer 1 of 2 graden plussen op je stooklijn.

En dan komt toch de vraag, waarom ga je niet voor een bijna perfecte war en set je er een thermostaat bij voor max €50 zodat je het beste van twee werelden hebt? Inderdaad voor die 5% van de tijd grijpt hij dan in 👍✅

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 27-09-2023 22:16 ]

• psycho-realm
[...]

Vervolg:

[Afbeelding]
Dank voor het delen van je bevindingen. Ik ben benieuwd naar de oplossing. Mocht je in de gelegenheid zou je dan de oplossing hier willen delen? _/-\o_

• Carboy54

[Afbeelding]
Hier nooit problemen met dezelfde materialen. Als het weinig lekkage is zou ik het aan zien. Meestal trekt het wel dicht dan.

• Jan2023

Jan2023

KISS

[...]

Vervolg:

[Afbeelding]
Gewoon de spanning er af halen van die BUH
En tot -10 de laatste kw aan warmte uit de Amber persen..
;)

Twee lastschakelaars heeft zo zijn voordeel , uit met die BUH.
8)

[ Voor 3% gewijzigd door Jan2023 op 28-09-2023 17:12 ]

• Herw76
  • Laatst online: 25-11 10:21

[Afbeelding]
Dit verbaast mijn niks .
De schroefdraad die erop zit is niet gemaakt om te verpakken maar voor een 2delige koppeling met pakkingring te gebruiken .
De schroefdraad is niet conisch.
En helemaal niet die troep die jij gebruikt .

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Herw76 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:42:
[...]

Dit verbaast mijn niks .
De schroefdraad die erop zit is niet gemaakt om te verpakken maar voor een 2delige koppeling met pakkingring te gebruiken .
De schroefdraad is niet conisch.
Prima waterdicht te krijgen met 55, maar wel wat lastiger. Conisch geen fan van, met pakking is altijd het beste.

• logitechi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 11:05
Ik krijg bij de eerste opstart met geen mogelijkheid de optie ontluchten cv aan/uit. Hij is niet te selecteren. Net zoals in het filmpje van @Carboy54 . Ook krijg ik gelijk de storing f18 sensor aanvoertemperatuur. Iemand tips/tricks?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qdOUViP6N2qybsL6U-bPkq3bKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFwHbdY426aqry2nPR8zxdEA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-qEmQmSrL4gxQsE_1OPyejfwJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/peD277UfRwnaXMyX7BX7lKcr.jpg?f=fotoalbum_large

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:58
Herw76 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:42:
[...]
Welke troep?

• Carboy54
logitechi schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:27:
Ik krijg bij de eerste opstart met geen mogelijkheid de optie ontluchten cv aan/uit. Hij is niet te selecteren. Net zoals in het filmpje van @Carboy54 . Ook krijg ik gelijk de storing f18 sensor aanvoertemperatuur. Iemand tips/tricks?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat komt doordat je je eerst aan moet melden als installateur in het scherm gebruiksbeheer code 3225 zoals in de film in de startpost.

Controleer of je de juiste Tc sensor juist hebt aangesloten. Vervolgens wis je de storing.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 28-09-2023 19:53 ]

• logitechi
Carboy54 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:48:
[...]

Dat komt doordat je je eerst aan moet melden als installateur in het scherm gebruiksbeheer code 3225 zoals in de film in de startpost.

Controleer of je de juiste Tc sensor juist hebt aangesloten. Vervolgens wis je de storing.
Netjes de stappen gevolgd! Foutcode van de aanvoer temperatuur zat hem in een foutje in de utp kabel. Dit is nu opgelost. Maar helaas blijft het niet mogelijk om het ontluchten te selecteren.

• Carboy54
logitechi schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:58:
[...]

Netjes de stappen gevolgd! Foutcode van de aanvoer temperatuur zat hem in een foutje in de utp kabel. Dit is nu opgelost. Maar helaas blijft het niet mogelijk om het ontluchten te selecteren.
Dat zit achter de installateurs code. Dus die stappen goed volgen en na het intoetsen van de code ook op ok drukken. Dan worden alle instellingen ook in de configuratie en systeem instellingen klikbaar.

• logitechi
Carboy54 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:01:
[...]

Dat zit achter de installateurs code. Dus die stappen goed volgen en na het intoetsen van de code ook op ok drukken. Dan worden alle instellingen ook in de configuratie en systeem instellingen klikbaar.
Mijn fout, warmtepomp moet natuurlijk uitgeschakeld zijn.

• bommer
psycho-realm schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:02:
[...]

Dank voor het delen van je bevindingen. Ik ben benieuwd naar de oplossing. Mocht je in de gelegenheid zou je dan de oplossing hier willen delen? _/-\o_
Na overleg met besloten dat ik eerst verder dit weekende diverse dingen ga testen.
Daarna eventueel overleg met Itho, indien nodig.

Zodat we gelijk de juiste informatie/oplossing kunnen delen.

Ik houd jullie op de hoogte

• bommer
Jan2023 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:10:
[...]

Gewoon de spanning er af halen van die BUH
En tot -10 de laatste kw aan warmte uit de Amber persen..
;)

Twee lastschakelaars heeft zo zijn voordeel , uit met die BUH.
8)
Beetje kort door de bocht Jan, BUH is ook nodig voor legionella beneden bepaalde buiten temperatuur.

En ik vraag mij af of de Amber niet als nog stopt met verwarmen op de compressor. Weet de Amber dat er geen spanning op het element staat?

Maar daar gaan we achterkomen, ga de fase van element los halen en we zullen zien.

Ga ook nog diverse andere tests doen, heb gelukkig nog 3000kW te salderen tot eind November. Kan voor dit jaar lang aan.

Zoals gezegd in mijn andere post, ik houd jullie over enkele dagen op de hoogte van de test resultaten.

• Karmusch
Er is flink wat discussie over het fitting werk:

- KOLMAT® FIBRE SEAL
- Hennep met kit
- Loctite 55

Aangezien de hoofdleiding bij mij DN32 is en daarmee ook veel 1"1/4 rechte draadfitting wil gaan gebruiken, vraag ik mij af op ik alles netjes loodrecht kan krijgen en ook dicht, lees mageneet filter, kogelkranen, t-stukken e.d.

Veelal zal het rechte draad zijn.
Ik merk zowel reacties van installateurs en hobbyisten (dat ben ik ook :) )

Vraag: "Kan iemand duiden wat het beste is en wat de onderlingen verschillen zijn?"

Liever vooraf gevraagd, dan een extra douche in de bijkeuken, met willekeurige stralen :P

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Karmusch schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:26:
Er is flink wat discussie over het fitting werk:

- KOLMAT® FIBRE SEAL
- Hennep met kit
- Loctite 55

Aangezien de hoofdleiding bij mij DN32 is en daarmee ook veel 1"1/4 rechte draadfitting wil gaan gebruiken, vraag ik mij af op ik alles netjes loodrecht kan krijgen en ook dicht, lees mageneet filter, kogelkranen, t-stukken e.d.

Veelal zal het rechte draad zijn.
Ik merk zowel reacties van installateurs en hobbyisten (dat ben ik ook :) )

Vraag: "Kan iemand duiden wat het beste is en wat de onderlingen verschillen zijn?"

Liever vooraf gevraagd, dan een extra douche in de bijkeuken, met willekeurige stralen :P
Mooiste en makkelijkste is cilindrisch met pakking/ring.

En second best is conisch met loctite55 dat is later ook nog los te krijgen in tegenstelling tot andere varianten van deze tape.

Als t echt moet en je hebt 2x cilindrisch zonder pakking dan eerst iets je schroefdraad dwars op de draad opruwen en dan strak en kruislings je loctite aanbrengen. Mag wel 2 windingen meer dan voorgeschreven. Uiteraard met de klok mee erop draaien en dus kruislings en strak 👍

• Jan2023

Jan2023

KISS

bommer schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:21:
[...]

Beetje kort door de bocht Jan, BUH is ook nodig voor legionella beneden bepaalde buiten temperatuur.

En ik vraag mij af of de Amber niet als nog stopt met verwarmen op de compressor. Weet de Amber dat er geen spanning op het element staat?

Maar daar gaan we achterkomen, ga de fase van element los halen en we zullen zien.

Ga ook nog diverse andere tests doen, heb gelukkig nog 3000kW te salderen tot eind November. Kan voor dit jaar lang aan.

Zoals gezegd in mijn andere post, ik houd jullie over enkele dagen op de hoogte van de test resultaten.
Heb je gelijk in .
Ging van mijn eigen situatie uit , waarbij de WP voorlopig uitsluitend voor verwarming is.

• Karmusch
ErikVers schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:33:
[...]

Mooiste en makkelijkste is cilindrisch met pakking/ring.

En second best is conisch met loctite55 dat is later ook nog los te krijgen in tegenstelling tot andere varianten van deze tape.

Als t echt moet en je hebt 2x cilindrisch zonder pakking dan eerst iets je schroefdraad dwars op de draad opruwen en dan strak en kruislings je loctite aanbrengen. Mag wel 2 windingen meer dan voorgeschreven. Uiteraard met de klok mee erop draaien en dus kruislings en strak 👍
Dank ErikVers, duidelijk
Dan weet ik nog wat ik mijn boodschappenlijstje moet zetten😉

Bij conisch heb je natuurlijk wel weinig speling m.b.t. de onderdelen mooi loodrecht boven elkaar te maken. Of is dat een kwestie van iets meer of minder van loctite te gebruiken?

[ Voor 15% gewijzigd door Karmusch op 29-09-2023 14:14 ]

• Herw76
  • Laatst online: 25-11 10:21
Loctite draad
Ik ben een ouderwetse monteur die veel hennep met kit gebruikt >:)
Ik ben al diverse lekkages tegen gekomen met Loctite draad vandaar

• hansvk
Herw76 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:15:
[...]

Loctite draad
Ik ben een ouderwetse monteur die veel hennep met kit gebruikt >:)
Ik ben al diverse lekkages tegen gekomen met Loctite draad vandaar
Ik ben daarom overgestapt naar Kolmat fibre seal.

• Karmusch
hansvk schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:21:
[...]

Ik ben daarom overgestapt naar Kolmat fibre seal.
YouTube: Rouleau KOLMAT® FIBRE SEAL - 12 mm x 15 m - GRIFFON
dit is wel makkelijk spul met verstellen, brede band aanleggen is ook makkelijker.

• ArnoudN
Vandaag mijn Plugwise thermostaat aangesloten. Volgens de thermostaat staat de warmtepomp uit, maar op het scherm van de binnenunit staat de pomp wel te draaien, de ventilator draait ook.

Ik heb de Adam aangesloten volgens de handleiding van de Amber en ook de instellingen juist gezet.

• bommer
ArnoudN schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:23:
Vandaag mijn Plugwise thermostaat aangesloten. Volgens de thermostaat staat de warmtepomp uit, maar op het scherm van de binnenunit staat de pomp wel te draaien, de ventilator draait ook.

Ik heb de Adam aangesloten volgens de handleiding van de Amber en ook de instellingen juist gezet.
Een thermostaat zal nooit weten wat de status is van jouw warmtepomp. In consumenten warmtepompen is er meestal geen bedrijfsmelding.
Edit: Thermostaten welke communiceren door modbus, opentherm die beschikken wel over bedrijfsstatus ect.

En als je de instellingen zo hebt staan dat de minimale draaitijd 20min is.
Dan zou het goed kunnen zijn dat hij nog draait.

[ Voor 7% gewijzigd door bommer op 29-09-2023 22:30 ]

• Alxwin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-08 19:03
ArnoudN schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:23:

Ik zit ook in het Plugwise ecosysteem en ga de relaisbox icm Adam ook gebruiken. Bij mijn weten is de relaisbox de enige "communicatie" die er plaatsvindt met de Itho binnenunit. Zoals Bommer al aangeeft weet Plugwise dus nooit of de WP draait.

• Alxwin
Kleine update over de stand van zaken bij ons. Dit weekend heb ik de geul voor de terrendis gegraven en de opstelplaats gemaakt. Daarnaast de binnenunit opgehangen en Tr sensor geplaatst. Donderdag en vrijdag wordt de verdeler vervangen en de buitenunit geplaatst. En hopelijk ook nog de fancoil op zolder aangesloten.

[ Voor 7% gewijzigd door Alxwin op 01-10-2023 18:18 ]

• ArnoudN
Alxwin schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:13:
[...]

Ik zit ook in het Plugwise ecosysteem en ga de relaisbox icm Adam ook gebruiken. Bij mijn weten is de relaisbox de enige "communicatie" die er plaatsvindt met de Itho binnenunit. Zoals Bommer al aangeeft weet Plugwise dus nooit of de WP draait.
Die relaisbox is toch alleen nodig als je ook wilt koelen? Voor verwarmen alleen is die niet nodig, althans volgens de handleiding.

Ik wil volgend jaar wel gaan koelen, dus ik heb hem nog niet besteld.

Ik zit nu te wachten tot de temperatuur in het huis ver genoeg gezakt is om opnieuw te testen. Maar met de isolatiemaatregelen die we hebben getroffen en de zon van de afgelopen dagen schiet dat niet echt op.

• Alxwin
ArnoudN schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:07:
[...]

Die relaisbox is toch alleen nodig als je ook wilt koelen? Voor verwarmen alleen is die niet nodig, althans volgens de handleiding.

Ik wil volgend jaar wel gaan koelen, dus ik heb hem nog niet besteld.

Ik zit nu te wachten tot de temperatuur in het huis ver genoeg gezakt is om opnieuw te testen. Maar met de isolatiemaatregelen die we hebben getroffen en de zon van de afgelopen dagen schiet dat niet echt op.
Klopt, de relaisbox schakelt de koel/verwarmingsmodus. Denk dat wij ook pas volgend jaar gaan koelen, want dit jaar zal het niet meer nodig zijn. ;)
Pagina: 1 ... 19 ... 132 Laatste